View Full Version : Amsterdam Urbanetics Verzamelthread

Pages : [1] 2 3 4

Wuppeltje
May 22nd, 2008, 02:03 AM
Een beetje een cliche naam, maar goed. In ieder geval een tijdelijke naam voor een stadscafé.

http://www.iamsterdam.com/contents/pages/269/amsterdammertje.jpg

Met regelmaat kom ik iets tegen, heeft misschien met een project wel wat relevantie, maar past er niet echt bij, vandaar "Café 't Amsterdammertje".

Wuppeltje
May 22nd, 2008, 02:04 AM
Groot ICT-congres in 2010 in A'dam

Woensdag 21 mei 2008
Nederland organiseert in 2010 in Amsterdam het zeventiende World Congress on Information Technology (WCIT). Het evenement wordt wel gezien als de Olympische Spelen op het terrein van ICT.
Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken), wethouder Lodewijk Asscher en de voorzitter van ICT-Office Henk Broeders hebben op de slotdag van WCIT 2008 in Maleisië het congresvoorzitterschap overgenomen.
Volgens Heemskerk is Nederland er in geslaagd een uniek evenement binnen te halen, "dat veel aanknopingspunten biedt om ons land verder op de kaart te zetten als 'ICT-gateway to Europe'".

Bron: AT5 (http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=35198)

Lijkt me goed nieuws om Amsterdam verder op de kaart te zetten als ICT stad.

Wuppeltje
May 22nd, 2008, 02:08 AM
Amsterdam evenementenstad v/h jaar

Amsterdam is maandag uitgeroepen tot Nederlandse evenementenstad van het jaar 2008. De stad neemt het stokje over van Rotterdam, dat jarenlang met de in de evemenentenbranche prestigieuze prijs aan de haal ging.
Het aanbod hier is de laatste jaren sterk toegenomen, omdat het aantal locaties groeit (NDSM, Westerpark e. d.)
Een van de evenementen waar de Amsterdamse zege op stoelt, is Koninginnedag. Dat trekt al jaren honderdduizenden mensen uit het hele land, niet in de laatste plaats dankzij de grachten en het muziekspektakel dat Radio 538 op het Museumplein organiseert.

Bron: AT5 (http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=35198)

Cymen
May 22nd, 2008, 01:37 PM
Rotterdam heeft het maar zwaar te verduren. Het was al geen echte uitgaansstad, is het nu ook niet meer de evenementen stad.

:cheers:

We moeten alleen nog wel wat tegen de vertrutting doen...

Cymen
May 22nd, 2008, 01:51 PM
GroenLinks: Amsterdam opheffen

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam moet worden opgeheven en plaatsmaken voor een nieuw bestuursorgaan, de Metropoolregio Amsterdam. Het nieuwe bestuur moet ook 'een eigen parlement' krijgen.

Dit blijkt uit een open brief van de GroenLinks-bestuurders Maarten van Poelgeest (wethouder Amsterdam), Dirk de Jager (bestuurder Westerpark), Lieke Thesing (Oud-West) en Paulus de Wilt (Slotervaart).

De Metropoolregio Amsterdam bestaat uit Amsterdam en omliggende gemeenten, die vergaderen in wat vroeger 'het noordvleugeloverleg' heette. De regio strekt zich uit van Zandvoort tot Almere en is groter dan de vroegere beoogde stadsprovincie.

De auteurs onderstrepen het belang van sterke stadsdelen en de Metropoolregio Amsterdam, maar zwijgen in de brief over de rol die de gemeente Amsterdam rest.

Desgevraagd bevestigt bestuurder Dirk de Jager, een van de schrijvers die vanmorgen bereikbaar was, dat het de bedoeling is 'om dan geen apart gemeentebestuur meer in stand te houden'.

De Jager: ''Wij beogen een dubbele schaalvergroting. Stadsdelen worden groter en moeten meer bevoegdheden krijgen. En het stadsbestuur wordt groter en komt op een ander niveau. Stadsdelen en de omliggende gemeenten moeten ook vertegenwoordiging krijgen in die nieuwe metropoolregio.''

Maarten van Poelgeest liet via zijn woordvoerder weten: ''De gemeenteraad wordt groter en zal gaan over een groter gebied. Het gaat niet om een bestuurslichaam erbij. Het is geen plan dat in drie dagen wordt bereikt, maar we signaleren ontwikkelingen en spelen daarop in.''

Verder hekelen de vier prominente GroenLinks-bestuurders de groeiende kritiek op stadsdelen. Die zijn ten onrechte de zondebok. ''Het lijkt er steeds meer op dat stadsdelen de schuld van alles wat fout gaat in de stad,'' aldus de auteurs. Zij vinden het, twintig jaar na de invoering van stadsdelen, wel tijd om het hele bestuur van de stad met stadsdelen onder de loep te nemen.

http://www.parool.nl/nieuws/2008/MEI/22/ams1.html

CityLife
May 22nd, 2008, 03:10 PM
^^ Dit vind ik typisch een post voor de thread over AMA.

-Edit-
Helamaal vergeten, die thread is allang geleden gesloten omdat er een aantal figuren waren die deze thread vervuilden.

CityLife
May 22nd, 2008, 03:17 PM
Rotterdam heeft het maar zwaar te verduren. Het was al geen echte uitgaansstad, is het nu ook niet meer de evenementen stad.

Laat Skybridge dit maar niet horen ;)

We moeten alleen nog wel wat tegen de vertrutting doen...

Simpel: Cohen eruit, stadsdeel Centrum opheffen en nooit meer links stemmen als het om de gemeenteraadsverkiezingen gaat.

SkyBridge
May 22nd, 2008, 05:14 PM
Ik hoor alles :) en zet het daarna in perspectief. Zo doe je dat namelijk!

Overigens hoog tijd voor dit café. En het vertrek van Cohen zou wmb de grootste zegen zijn voor de stad, wat een ellendig persoon is dat! Tijd voor iemand met een daadkrachtige uitstraling die het 'robuuste' imago dat Amsterdam tot voor kort had gaat herstellen. Al die nieuwe zeikregels maken kapot wat in vele decennia is opgebouwd.

Wuppeltje
May 22nd, 2008, 05:53 PM
Lijkt een beetje op dat ze van de vergrote stadsdelen gemeenten maken, en van metropoolregio Amsterdam een nieuw bestuursorgaan maken.

JWvW
May 22nd, 2008, 06:30 PM
haha de gemeente kan het nu al niet aan, laat staan dat een metropool bestuur het beter zou kunnen... laten ze maar eerst uitzoeken hoe ze hun toekomstige begrotingen rond gaan krijgen met een extra last van richting de miljard euro door de NZ lijn..... heb in Den Haag, Rdam en Adam gewoond en vond de dienstverlening en efficientie van Amsterdam altijd al ver onder het niveau van die van DH en Rdam. Misschien is dat een persoonlijke ervaring geweest maar ik hoor dat vaker van anderen ook.

Wuppeltje
May 22nd, 2008, 07:09 PM
^^

Het gaat niet goed qua dienstverlening en efficiëntie, dus ze moeten maar alles hetzelfde laten? Er moet iets gebeuren, maar het simpel afschaffen van stadsdelen en terugbrengen naar de oude situatie is ook niet dé oplossing. Juist de middelgrote gemeente in Nederland doen het goed, terwijl de grote steden het minder doen qua bestuur, dienstverlening en efficiëntie.

Amsterdam zelf zit weer met het probleem dat de stad eigenlijk buiten haar gemeentegrenzen groeit en dat er weinig bestuurlijke samenhang zit tussen de gemeentes rondom Amsterdam en Amsterdam zelf.

Niels
May 22nd, 2008, 07:23 PM
Eerste rondje in dit cafe van mij mensen! :cheers:

Wuppeltje
May 22nd, 2008, 07:26 PM
Woohoo! :cheers:

Winbuks
May 22nd, 2008, 07:45 PM
Proost, mijn eerste! :cheers:

Cymen
May 22nd, 2008, 07:57 PM
Eerste rondje in dit cafe van mij mensen! :cheers:

Omdat het hier toch zo goedkoop is, 2e én 3e rondje van mij :banana:

:cheers::cheers:

Skyscrapercitizen
May 22nd, 2008, 08:41 PM

Haha, wat ben je toch sneu... ;)

Niels
May 22nd, 2008, 09:52 PM
Omdat het hier toch zo goedkoop is, 2e én 3e rondje van mij :banana:

:cheers::cheers:

Doe voor mij dan maar een Baco :banana:

EPA001
May 22nd, 2008, 11:10 PM

Dat klinkt toch als of je behoorlijk jaloers bent op al die ontwikkelingen die Rotterdam de laatste jaren heeft ondergaan en op alle onderscheidingen die Rotterdam de afgelopen jaren in de wacht mocht slepen! :D :D :D.

Overigens heb ik er geen enkel probleem mee dat Amsterdam voor deze ene keer ook eens een klein prijsje pakt! :lol::lol::lol:

Cymen
May 22nd, 2008, 11:19 PM
Dat klinkt toch als of je behoorlijk jaloers bent op al die ontwikkelingen die Rotterdam de laatste jaren heeft ondergaan en op alle onderscheidingen die Rotterdam de afgelopen jaren in de wacht mocht slepen! :D :D :D.

Overigens heb ik er geen enkel probleem mee dat Amsterdam voor deze ene keer ook eens een klein prijsje pakt! :lol::lol::lol:

Wacht maar tot alle hoogbouw plannetjes in Amsterdam door gaan inc. de Zuidas naar 150 meter. Dan heeft Amsterdam zelfs de beste skyline. Then what's left for Rotterdam? Ze zijn ook al niet eens meer de meest criminele stad :lol:

SkyBridge
May 23rd, 2008, 12:45 AM
Ik denk niet dat hoogbouw me in het jaar 2059 nog wat interesseert :(

Wuppeltje
May 23rd, 2008, 12:53 AM
Een biertje voor Effes voor het maken van een sticky van dit stadscafé. :cheers:

lffıs
May 23rd, 2008, 01:02 AM
Die neem ik graag in ontvangst! :cheers:

amsterdammer
May 23rd, 2008, 01:16 PM
afschaffen die stadsdelen als bestuurs orgaan.Goed om je paspoort of rijbewijs op te halen,het is alleen nuttig voor de klagers .Het zijn dorpjes in de stad .

Cymen
May 23rd, 2008, 02:32 PM
Ik denk niet dat hoogbouw me in het jaar 2059 nog wat interesseert :(

Is het leven zo ongezond dan in Rotterdam? ;)

Ik ga toch voor de 120 hoor... :cheers: :lol:

SkyBridge
May 23rd, 2008, 06:08 PM
Industrie, veel uitgaan, 'living the fast life' ;)
Dan word je niet zo oud!

Ik hoop dat je er nog een beetje uitziet op je 120e - een wandelend lijk is ook niks ;)

Cymen
May 23rd, 2008, 08:43 PM
Industrie, veel uitgaan, 'living the fast life' ;)
Dan word je niet zo oud!

Ik hoop dat je er nog een beetje uitziet op je 120e - een wandelend lijk is ook niks ;)

Net als Opa Esseubius in een rolstoel natuurlijk! Nog harder lopen zeiken over van alles en nog wat.

SkyBridge
May 23rd, 2008, 09:18 PM
Looking forward to it ;)

Elio di Angelis
May 24th, 2008, 06:31 PM
:cheers:gaan we het nog over stads zaken hebben?

Wuppeltje
May 26th, 2008, 01:59 AM
Amsterdams historisch bouwmateriaal blijft bewaard

Amsterdam heeft een manier gevonden om bouwmateriaal van historische panden in de stad te waarborgen. Wie op zoek is naar een natuurstenen dorpel uit de vorige eeuw, antieke tegels of gietijzeren muurankers, kan sinds kort terecht bij de Monumentenwerf.

Dat maakte stadsdeel Centrum donderdag bekend. De afgelopen jaren ging veel waardevol materiaal bij sloopwerkzaamheden verloren. Geschikte spullen voor monumentale panden werden steeds schaarser en ook de deskundigheid hierover dreigde verloren te gaan. Restauratiebedrijven, aannemers en architecten trokken daarop aan de bel.

Het stadsdeel heeft daarop na een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek de firma Boy Limmen gevraagd om de Monumentenwerf in te richten. Centrum trekt daarvoor een eenmalige bijdrage uit omdat het volgens stadsdeelvoorzitter Els Iping van belang is bij restauraties van monumentale panden authentiek materiaal te gebruiken. Amsterdam telt maar liefst 8000 rijksmonumenten waaraan jaarlijks duizenden bezoekers zich vergapen.

Op de werf komt bouw- en sloopafval binnen, waaruit medewerkers bruikbare spullen sorteren en klaarmaken voor hergebruik. Het gaat bijvoorbeeld om metselstenen, dakpannen, natuurstenen elementen, hout, gietijzer en keramische onderdelen. Ze maken het materiaal zorgvuldig schoon en bikken de soms eeuwenoude stenen indien nodig. Vervolgens biedt de werf de spullen te koop aan voor hergebruik.

Belangrijk is dat hergebruik van het materiaal uit Amsterdam uitsluitend voor restauraties in de binnenstad is bestemd. Als het daarvoor niet geschikt blijkt, kan het elders in de stad of daarbuiten worden gebruikt.

22 mei 2008 - Bron: ANP

Cymen
May 26th, 2008, 01:11 PM
11:51 26 Mei 2008
Kort nieuws binnenland

In Amsterdam hebben krakers gisteren ruiten ingegooid van de ambtswoning van burgemeester Cohen. De schade valt mee. De krakers uitten hun woede over de ontruiming zaterdag van enkele panden in Amsterdam-Oost. Daarbij werden 51 mensen aangehouden.

bron: nos.nl

SkyBridge
May 30th, 2008, 08:17 AM
Leegstand kantoren nog steeds hoog
AT5

Vrijdag 30 mei 2008
Ondanks de aanstelling van een speciale kantorenloods, die voor lege kantoorruimtes een nieuwe bestemming probeert te vinden, kampt Amsterdam nog altijd met een enorme leegstand.
Volgens wethouder Maarten van Poelgeest laten te veel vastgoedeigenaren kantoren onnodig leeg staan. Vooral in Zuidoost lukt het de kantoorloods niet om eigenaren over te halen hun leegstaande kantoren voor alternatieve doeleinden te gebruiken.
Ondanks alle zorgen staat Amsterdam er wel iets beter voor dan in 2005. Toen stond 20 procent van de kantoren leeg. Nu is dat gedaald tot 16 procent.

Cymen
May 30th, 2008, 01:44 PM
Altijd jammer dat ze niet opgeven welke bron ze voor dat cijfer hebben. In Amsterdam staan ook nogal wat kantoorpanden leeg die ze van die lijst af kunnen halen omdat ze bestemt zijn voor herontwikkeling.

Nu is er overigens zo'n 800.000 m2 in aanbod. (klein Amsterdam) Jaar geleden was dat nog zo'n 875.00 m2. Dus behalve dat het aanbod nog afneemt, groeit het totaal volume ook nog. (bron BHH)

Hoogloper
May 30th, 2008, 06:22 PM
Beetje laat maar :cheers: op het 020 café of hoe het ook mag gaan heten.

SkyBridge
May 30th, 2008, 08:15 PM
@ Cymen

Volgens mij is het in zo'n grote stad en met zoveel verschillende soorten kantoorruitmes ook best moeilijk deze percentages goed te krijgen. Het zal wel ergens tussen de 12 en de 16% bungelen, alsnog veel maar net als in andere steden een hoop verouderde ruimtes die onverhuurbaar zijn.

Wuppeltje
May 31st, 2008, 12:35 AM
10000ste inwoner IJburg

De tienduizendste bewoner van IJburg is vrijdag in het zonnetje gezet. Het jongetje Finn, dat vorige week werd geboren, kreeg van wethouder Maarten van Poelgeest en Dennis Straat van het stadsdeel Zeeburg een cadeau.
De eerste IJburgers kwamen in november 2002 in de wijk wonen. Uiteindelijk komen er 45.000 mensen op de meerdere eilanden wonen.

CityLife
May 31st, 2008, 02:53 PM
Parool:

Binnenstad krijgt 1000 extra hotelkamers
AMSTERDAM - De Amsterdamse binnenstad krijgt er tot 2011 duizend extra hotelkamers bij. Dat heeft stadsdeel Centrum besloten, liet het vrijdag weten. De kamers komen verspreid over de binnenstad, is een meerderheid van de deelraad overeengekomen.

Een paar jaar geleden werd bekend dat de hoofdstad meer hotels nodig heeft om de groei van het toerisme te verzekeren. Uit een onderzoek van de Stadsregio Amsterdam bleek dat er ruimte is voor 10.000 tot 13.000 extra hotelkamers in de regio. (ANP)

Wuppeltje
June 3rd, 2008, 02:55 AM
Voor DREAM AMSTERDAM 2008, zal Ikeda puur licht gebruiken als het materiaal voor zijn interventies op verschillende vooralsnog geheime locaties in Amsterdam. Intense lichtinstallaties zullen op een mysterieuze wijze verschijnen en een constellatie van punten vormen in het stedelijke landschap. De energie die voor de lichtinstallaties wordt gebruikt, is afkomstig van duurzame, gerecyclede bronnen.

De kunstwerken in de openbare ruimte kunnen bekeken worden vanaf 6 t/m 21 juni, in de avonduren. De locaties van Ikeda's installaties worden via deze site bekend gemaakt. Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws: meld je dan hier aan!

Bron: Dream Amsterdam (http://www.dreamamsterdam.nl/ikeda/)

Ik kwam toevallig iemand tegen die ermee bezig was. :)

Wuppeltje
June 3rd, 2008, 03:00 AM
Paleis op de Dam wordt gerenoveerd

Maandag 2 juni 2008
De buitenkant van het Paleis op de Dam krijgt een grote opknapbeurt. Dat maakte een woordvoerster van de Rijksgebouwendienst maandag bekend.
De dienst gaat onder meer de daken, torens, schoorstenen en kozijnen restaureren. Ook worden de gevels schoongemaakt, zodat ze egaler en lichter van kleur worden.
Deze zomer beginnen de voorbereidingen van de restauratie. De werkzaamheden zelf gaan in 2009 van start. In totaal duurt het project 3,5 jaar. De totale kosten bedragen bijna 41 miljoen euro. Momenteel wordt de binnenkant van het gebouw al gerenoveerd.

Bron AT5 (http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=35460)

Woohoo! Eindelijk.

Cymen
June 3rd, 2008, 01:15 PM
http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=35480

Centrum wil bierfiets aanpakken

Dinsdag 3 juni 2008

Stadsdeel Centrum wil de zogeheten bierfiets aanpakken, maakte een woordvoerder dinsdag bekend. De voertuigen zullen uit bepaalde gebieden worden geweerd. Het gaat dan om de Wallen en sommige winkelstraten.
Deze voertuigen hebben plaats voor zeker tien personen. In het midden staat een biertap. Een ritje met het café op wielen is vooral een populaire bezigheid tijdens vrijgezellenfeesten.
Bierfietsen houden het verkeer geregeld op. Bovendien zijn de inzittenden vaak nogal luidruchtig. Volgens het stadsdeel is het aantal klachten over bierfietsen de afgelopen jaren toegenomen.

AMS guy
June 3rd, 2008, 01:41 PM
Paleis op de Dam wordt gerenoveerd

Maandag 2 juni 2008
De buitenkant van het Paleis op de Dam krijgt een grote opknapbeurt. Dat maakte een woordvoerster van de Rijksgebouwendienst maandag bekend.
De dienst gaat onder meer de daken, torens, schoorstenen en kozijnen restaureren. Ook worden de gevels schoongemaakt, zodat ze egaler en lichter van kleur worden.
Deze zomer beginnen de voorbereidingen van de restauratie. De werkzaamheden zelf gaan in 2009 van start. In totaal duurt het project 3,5 jaar. De totale kosten bedragen bijna 41 miljoen euro. Momenteel wordt de binnenkant van het gebouw al gerenoveerd.

Bron AT5 (http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=35460)

Woohoo! Eindelijk.
Zeer goed nieuws, maar waarom moet die restauratie zo lang duren? Waren ze ook 3 en half jaar bezig met het restaureren van het Rotterdamse stadhuis? Ik denk van niet. ;)

Wuppeltje
June 3rd, 2008, 02:47 PM
Ik denk dat het met de vele details te maken heeft. Denk aan de bronzen beelden die op het dak staan, de marmeren beelden in de timpaans staan, maar ook de kleine gevelversieringen die kwetsbaar zijn. Ook praten we bij het paleis op de dam over een gebouw bijna 350 jaar oud, terwijl het stadhuis in Rotterdam niet eens 100 jaar oud is.

Mojito
June 6th, 2008, 11:20 AM
Zo gauw als die gevelschoonmaak is afgerond zouden ze ook eens actief die vieze gore duiven moeten afschieten. Anders is het zonde van de kosten en de moeite...

SkyBridge
June 6th, 2008, 01:34 PM
Komt goed, ben vanavond/vannacht in de stad dus ik mol er wel een paar.

SkyBridge
June 6th, 2008, 01:35 PM
Komt goed, ben vanavond/vannacht in de stad dus ik mol er wel een paar.

CityLife
June 6th, 2008, 02:29 PM
Da's dan 2 paar. Schiet lekker op ;)

SkyBridge
June 6th, 2008, 04:21 PM
Jij weet toch niet hoe ik tel als ik drie/vier/vijf-dubbel zie en als een wilde om me heen trap ;)

Eric Offereins
June 6th, 2008, 11:39 PM
^^ Als je ze dubbel ziet, er gewoon tussen in trappen. ;)

Wuppeltje
June 7th, 2008, 12:51 AM
Ik mocht er nog niets over zeggen qua locaties, dus ik heb braaf mijn mond gehouden.

http://www.at5.nl/media/at5nieuws_item.asp?newsid=35563

"In het Vondelpark, bij het Van Gogh Museum, de Westergasfabriek en de Kop van het Java Eiland staan vanaf vrijdagavond bijzondere lichtinstallaties. De kunstwerken, van de hand van de Japanner Ryoji Ikeda, worden in het kader van het kunstevenement Dream Amsterdam tentoongesteld.
De Japanner maakt gebruik van duurzame energie. Het project is voor Ikeda het eerste grootschalige werk in de openbare ruimte. De locaties bleven tot vrijdag geheim.
De werken zijn tot en met 21 juni te bewonderen. "

http://www.dreamamsterdam.nl/

Grumpey
June 7th, 2008, 03:53 PM
ik heb in een stuk van de gemeenteraad gelezen dat er problemen zijn bij stadsherstel omtrendt de financiering van de haringpakkerstoren. Ik hoop echt dat dit nog goed komt, iemand die hier meer van weet?

Cymen
June 9th, 2008, 12:34 PM
Amsterdam topzakenstad

AMSTERDAM - Amsterdam behoort voor het eerst tot de tien belangrijkste zakensteden ter wereld. In Europa is Amsterdam de nummer vier, pal achter de traditionele top drie Londen, Parijs, Frankfurt. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van Mastercard. Volgens de samensteller van het onderzoek, Peter Taylor, vormen de vier samen een kopgroep van steden met een internationale zakelijke impact, in tegenstelling tot de resterende steden in de lijst.

''De positie van steden als Madrid, Kopenhagen, Wenen en Milaan weerspiegelen vooral de omvang van hun nationale economie,'' zegt Taylor. ''Londen, Frankfurt en Parijs spelen een transnationale rol. Het lijkt er op dat Amsterdam zich daarbij gevoegd heeft.''

Dat is volgens Taylor, hoogleraar aan de universiteit van Loughborough opmerkelijk, gezien de omvang van de stad en de relatief kleine Nederlandse economie. ''Het aandeel van internationale bedrijvigheid in de Amsterdamse economie is buitenproportioneel groot.''

''Er is een historische reden; Amsterdam is al meer dan vijfhonderd jaar een belangrijk handelscentrum. En omdat de Nederlandse economie relatief klein is, wordt ook sneller over de grens gekeken. In grote economieën, zoals Spanje of Italië, gebeurt dat veel minder snel.''

Het maakt de positie van Amsterdam ook betrekkelijk veilig. De nummer vijf, Madrid, mag dan vooral op financieel gebied veel beter scoren dan de Nederlandse hoofdstad, die positie is alleen te danken aan de omvang van de Spaanse economie.

Taylor stelt jaarlijks de lijst van belangrijkste zakensteden samen naar aanleiding van onderzoek op zeven verschillende punten, van 'economische stabiliteit' tot ' het gemak waarmee zaken worden gedaan'. ''Daaruit blijkt dat Amsterdam weinig zwakke punten heeft, de stad scoort eigenlijk op alle zeven goed.''

Wat betreft leefbaarheid doet Amsterdam het beduidend beter dan de andere steden in de top tien. ''Dat heeft te maken met de omvang: grotere steden als Londen en Parijs, doen het op dat vlak niet zo goed.''

Het zakenklimaat, de kenniseconomie en het evenwichtige economische klimaat springen eruit. Zwakker is de stad op het gebied van het juridische en politieke klimaat en de handelsgeest. ''Dat is niet uniek, steden in Europa scoren op dat vlak relatief slecht.''

Het afgelopen jaar heeft Amsterdam zijn prestaties op het gebied van financiële en zakelijke dienstverlening het meest verbeterd. De aanwezige kennisinfrastructuur lijkt sterk verslechterd. Amsterdam staat op dat vlak pas op de zestiende plaats van de 75 gepeilde steden. ''Maar ook dat is relatief,'' zegt Taylor. ''Veel steden zijn bezig hun achterstand in te lopen. Het kennisniveau hoeft daarom objectief niet achteruit te zijn gegaan. Maar Amsterdam moet wel alert blijven.'' (HERMAN STIL)

CityLife
June 9th, 2008, 04:52 PM
Voor de zekerheid even de volledige top 10:
http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/11/8/5/art_large_2405.jpg

Bron: Parool 09-06 (http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/16960/2008/06/09/Amsterdam-topzakenstad.dhtml)

Dezz
June 9th, 2008, 05:36 PM
10e van de wereld is echt super goed! Hier mag Amsterdam echt wel trots op zijn :)

Rabotnik
June 9th, 2008, 08:08 PM
Maandag 9 juni 2008

De Amsterdamse rapgroep Osdorp Posse, die al sinds de jaren '80 bekend staat als de grondleggers van de Nederlandstalige rap, gaat volgend jaar op afscheidstournee. Dat maakte de groep maandag bekend.
Osdorp Posse bestaat dit jaar 20 jaar en wil volgend jaar met de tournee de duizenden fans te bedanken voor hun steun in de afgelopen jaren.
In de zelfde periode zal hun laatste album "2 Decennia" uitkomen waarop nieuw werk wordt gecombineerd met een overzicht van het beste werk uit 20 jaar Osdorp Posse.

Altijd een fan geweest van Pascal en zijn Posse maar de laatste Ceedee's waren toch echt van mindere kwaliteit.
Juweeltjes waren toch Afslag Osdorp en Briljant,Hard en geslepen die ik echt grijs heb gedraait keihard

http://img296.imageshack.us/img296/733/artlarge2433sa9.th.jpg (http://img296.imageshack.us/my.php?image=artlarge2433sa9.jpg)

Wuppeltje
June 10th, 2008, 03:33 PM
Erg goed nieuws dat Amsterdam nu 10de staat en 4de van Europa. Hoelang Amsterdam dat kan vasthouden vraag ik mij wel af, vooral wereldwijd wordt het moeilijk met de opkomst van China.

Cymen
June 10th, 2008, 04:07 PM
Erg goed nieuws dat Amsterdam nu 10de staat en 4de van Europa. Hoelang Amsterdam dat kan vasthouden vraag ik mij wel af, vooral wereldwijd wordt het moeilijk met de opkomst van China.

Buiten Hong Kong op #5 (wat niet echt China is), staat Shanghai pas op #32. (lijst vorig jaar)

We moeten niet vergeten dat Amsterdam alles behalve stil staat!

Westpoort
June 10th, 2008, 04:22 PM
Ik ga erbij dit onderzoek wel vanuit dat men Amsterdam in brede zin heeft gewogen, dus inclusief randgemeenten. De gemeenten Haarlemmermeer, vooral door Schiphol (Oost, Rijk en Centrum), Hoofddorp, Badhoevedorp en Lijnden, en de gemeente Amstelveen (door vooral vele Japanse bedrijven) doen m.i. niet veel onder voor de aanwezige internationale bedrijvigheid in de stad Amsterdam.

EPA001
June 10th, 2008, 11:38 PM
^^ Dat lijkt mij een terechte aanname. Ik denk dat alle cijfers gelden voor de agglomeraties waarin de genoemde steden zich bevinden. Niettemin, een goede prestatie van Amsterdam en dus ook van Nederland. Het is zaak dat we dit in Nederland vasthouden en dat met de hele randstad (dus met Rotterdam, Den Haag en Utrecht) uitbouwen!

Wuppeltje
June 11th, 2008, 12:01 AM
Buiten Hong Kong op #5 (wat niet echt China is), staat Shanghai pas op #32. (lijst vorig jaar)

We moeten niet vergeten dat Amsterdam alles behalve stil staat!

Amsterdam staat zeker niet stil en kan nog het nodige winnen met behulp van toplocaties zoals de Zuidas, Omval en Centrum/Oud-Zuid, uitbreiding internationale scholing, verbetering van de beurs en versterking van metropoolregio Amsterdam.

Shanghai is de grootste stijger met maar liefst 8 plaatsen naar plaats 24. De Chinese economie groeit nog steeds als kool, en Shanghai is daarin het speerpunt. Als de Chinese economie zo groot wordt als veel experts denken dan zal Shanghai op een gegeven moment Amsterdam inhalen.

Een opvallende daler is overigens Dubai, dat van 37 naar 44 zakte.

Cymen
June 11th, 2008, 12:04 AM
Shanghai is de grootste stijger met maar liefst 8 plaatsen naar plaats 24.

Een opvallende daler is overigens Dubai, dat van 37 naar 44 zakte.

Ik kon alleen de lijst van 2007 vinden, heb je een URL?

Wuppeltje
June 11th, 2008, 12:13 AM
http://www.mastercard.com/us/company/en/insights/studies/2008/wcoc/indexchart.html

http://www.fd.nl/csFdArtikelen/BTN-BPO/y2008/m06/d09/BTN-BPO5463981

Wuppeltje
June 11th, 2008, 02:25 PM
Woensdag 11 juni 2008

Weense trams komen naar Amsterdam

In de maanden juli en augustus is de Weense tram te zien in het Amsterdamse straatbeeld, zo maakt het GVB en het Bestuur Regio Utrecht woensdag bekend.
Omdat de metrotunnel in de stad van maandag 30 juni tot en met zondag 17 augustus gesloten is, zet het GVB extra materiaal in. De de Weense tram zal bij grote drukte worden ingezet op het traject van tram 5.
Bestuur Regio Utrecht kan de drie tramwagens beschikbaar stellen, omdat ze pas na de zomer nodig zijn in de Utrechtse stadsregio. De eerste wagen komt woensdag met begeleid transport aan op de GVB werkplaats in Diemen.

Bron: AT5

Mojito
June 11th, 2008, 04:12 PM
^^ Tussen 1999 en 2002 hadden we die drie vierdelige (lange!) huurtrams uit Duisburg. Die waren toen ook een welkome versterking op de ook toen al met materieeltekort kampende lijn 5. Ze keerden terug naar Duitsland toen het GVB de beschikking kreeg over vier nieuwe tweerichting-Combino’s. Maar die wagens zijn tot nog toe niet zo’n succes gebleken, ze kampen vaker met storingen dan de gewone Combino’s.

Nu dus drie Weense trammetjes...het lijkt weinig maar net als met die Duitse wagens destijds kan het net genoeg zijn om een hogere dienstregeling vol te houden. Al zullen deze Weense wagens door hun kortere lengte wel een lagere capaciteit hebben. Het wordt in ieder geval wel weer tijdelijk iets leuker op de Amsterdamse rails, tussen al het Combinogeweld! En vanaf het najaar zien we ze terug in Utrecht, tussen de moderner ogende maar toch oudere Connexxion-sneltrams.

Het zal mij sowieso benieuwen hoe lang het GVB erin zal slagen om tijdens de metrotunnelsluiting de beloofde versterkte dienstregeling op de 4 en 5 te handhaven, en ik ben helemaal benieuwd wat er van de pendelbuslijn Centraal – Amstel terecht gaat komen...

AMS guy
June 11th, 2008, 06:53 PM
Leuk stukje over nieuwe amsterdamse monumenten.

"Amsterdamse Top 100
In navolging van de Top 100 Rijksmonumenten, die minister Plasterk in het najaar van 2007 presenteerde, heeft wethouder Herrema aan Bureau Monumenten & Archeologie gevraagd om een Amsterdamse variant samen te stellen.
Welke bouwwerken uit de naoorlogse periode behoren tot de top van de Amsterdamse architectuur en stedenbouw?
Met deze Top 100 willen wij een discussie los maken over de waardering voor en de omgang met het jonge erfgoed in onze stad."

bron: Gemeente Amsterdam

De lijst is hier (http://www.bma.amsterdam.nl/tijdelijk_verplaatst/amsterdamse_top_100) te zien.

Winbuks
June 11th, 2008, 08:42 PM
Een tussendoortje met mooi plaatje van vanmiddag, zonder de dagelijks streekbussen met op de achtergrond het schitterende oude Scheepvaarthuis dat sindskort dient als hotel (Amrâth Hotel.)

http://img72.imageshack.us/img72/108/dsc04124zft6.jpg

^ Gelukkig valt het oude scheepvaarthuis al onder een rijksmonument. :)

EPA001
June 13th, 2008, 04:55 PM
^^ Prachtig plaatje. En een prachtig gebouw om daar een hotel in te huisvesten. Dat lijkt mij een gouden investering en in elk geval een verrijking voor Amsterdam.

CityLife
June 17th, 2008, 12:48 PM
Parool ( http://www.parool.nl/parool/nl/1/Home/article/detail/18422/2008/06/17/Meer-banen-ict-en-creatieven.dhtml) 17-06-2008
Meer banen ict en creatieven
AMSTERDAM - In Amsterdam zijn er de afgelopen twee jaar 2654 banen bij gekomen in de creatieve industrie en automatisering. Deze sectoren zijn inmiddels goed voor meer dan tien procent van de werkgelegenheid in de stad. De banengroei in de creatieve industrie en de ict bedraagt sinds 1995 gemiddeld 3,3 procent per jaar.
Lees verder >> ( http://www.parool.nl/parool/nl/1/Home/article/detail/18422/2008/06/17/Meer-banen-ict-en-creatieven.dhtml)

Wuppeltje
June 17th, 2008, 02:31 PM
New York was vroeger New Amsterdam en heeft H(a)arlem al lang opgeslokt...

Maar Haarlem is een eigen stad met een eigen identiteit. Dat in tegenstelling to Amstelveen, Diemen en Duivendrecht...

Stadsdelen hebben op buurtniveau wel degelijk voordelen. Wat dat betreft ben ik van mening dat Amsterdam zijn buurten moet behouden. Hebben we het over zaken als bouw en beleid dan zijn er inderdaad teveel stadsdelen. Ik zeg:
1. Alles ongeveer binnen de ring één stadsdeel Centrum.
2. Osdorp en Geuzenveld stadsdeel West
3. Buitenveldert, deel zuid en de Zuidas stadsdeel Zuid
4. Stadsdeel Noord blijft stadsdeel Noord
5. Zuidoost, Sciencepark & IJburg wordt stadsdeel Oost

Amsterdam Centrum wordt wel een heel erg groot stadsdeel met al snel bijna 400.000 mensen. Stel je wilt het centrum groter maken, dan zou ik in eerste instantie Oud-Zuid en in 2de instantie ZuiderAmstel erbij betrekken.

Bij herindeling vind ik het onderstaande logischer. Dan worden de stadsdelen niet te groot en hou je niet echt kleine stadsdelen over.

1. Amsterdam Noord: 88.196

2. Amsterdam Centrum: 78.946

3. Amsterdam West: 129.604
Bos en Lommer 30.660
Westerpark 33.956
De Baarsjes 33.247
Oud-West 31.741

4. Amsterdam Nieuw-West: 128.250
Slotervaart 44.006
Geuzenveld-Slotermeer 40.605
Osdorp 43.639

5. Amsterdam Zuid: 130.697
Oud-Zuid 83.696
ZuiderAmstel 47.001

6. Amsterdam Oost: 106.240
Oost/Watergraafsmeer 57.666
Zeeburg 48.574

7. Amsterdam Zuidoost 84.811

CityLife
June 17th, 2008, 03:27 PM
nu.nl (http://www.nu.nl/news/1616882/50/Worldmax_lanceert_draadloos_breedbandnet_in_Amsterdam.html):

Worldmax lanceert draadloos breedbandnet in Amsterdam

AMSTERDAM – Amsterdam heeft de primeur van een draadloos wimax-netwerk voor consumenten. Groot verschil met de bekende wifi-standaard is het bereik: niet een paar meter, maar vele kilometers.

lees verder >> (http://www.nu.nl/news/1616882/50/Worldmax_lanceert_draadloos_breedbandnet_in_Amsterdam.html)

Wuppeltje
June 17th, 2008, 05:39 PM
Expatloket in World Trade Center

Dinsdag 17 juni 2008
In het World Trade Center wordt dinsdag het Expatcenter Amsterdam Area geopend. Het center biedt één loket aan voor buitenlandse kennisimmigranten in Amsterdam en Amstelveen.
Het is een proef waarmee wordt geprobeerd om de procedures voor werknemers die in Nederland aan het werk willen, te versimpelen. Het is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amsterdam en Amstelveen en de Immigratieen Naturalisatiedienst.
Buitenlandse werknemers kunnen met één bezoek aan het center hun verblijfsdocument en de inschrijving in de gemeente regelen.

Rabotnik
June 17th, 2008, 08:10 PM
Toch basisschool op kop Java-eiland

Dinsdag 17 juni 2008

Basisschool De Kleine Kapitein krijgt toch een nieuw gebouw op de kop van het Java-eiland. Dat is dinsdag besloten.
Stadsdeel Zeeburg is al jaren dringend op zoek naar een definitief gebouw voor de basisschool, want de school zit er al een paar jaar in een noodgebouw. Het stadsdeel wilde op die plek een echt schoolgebouw, maar de centrale stad vond dat geen goed idee. Zij wilde er juist prestigieuze nieuwbouw.
De centrale stad is dinsdag toch akkoord gegaan met het plan van Zeeburg. De uiterste punt van het eiland blijft voorlopig festivalterrein.

Als er 1 schaap over de dam is......:ohno:
Het is niet echt op de kop van het Javaeiland maar ambitieeus is het niet.
Ik hoop dat het hierbij blijft en dat de ''kop'' onbebouwd blijft totdat er een een megaontwerp van wereldklasse is.

''mooiste plekje van de wereld toch'';)

Elio di Angelis
June 18th, 2008, 10:54 AM
^^
ze hadden gewoon beter, het nog helemaal vrij kunnen laten. toch weer jammer.

Wuppeltje
June 19th, 2008, 04:04 AM
Ik zat erover na te denken om stadsdeelvoorzitter Duco Adema (PvdA) met oa Bouwen en Wonen (waaronder de Zuidas) in de portefeuille interviewen over de Zuidas voor Skyscrapercity.

Wat denken jullie hiervan?

SkyBridge
June 19th, 2008, 07:17 AM
^ Geweldig plan natuurlijk! :)

Elio di Angelis
June 19th, 2008, 11:29 AM
^

Doen !!

Cymen
June 20th, 2008, 10:30 AM
Ik zat erover na te denken om stadsdeelvoorzitter Duco Adema (PvdA) met oa Bouwen en Wonen (waaronder de Zuidas) in de portefeuille interviewen over de Zuidas voor Skyscrapercity.

Wat denken jullie hiervan?

Alleen doen als wij ook vragen mogen insturen :cheers:

Wuppeltje
June 20th, 2008, 10:36 AM
^^

Dat lijkt mij wel het leukst. ;)

hedkandi
June 25th, 2008, 09:56 AM
Is er al iets van een boek verschenen waarin de bouwprojecten met goede fotos en tekst worden weergegeven? bijv. de ontwikkeling: zuidas, noord, metro, station??
grt

Winbuks
June 25th, 2008, 07:44 PM
Niet dat ik weet, maar bij het Arcam (http://www.arcam.nl) op de Prins Hendrikkade tegenover Nemo, heb je een aantal pockets te koop van wat er in de laatste jaren opgevelerd is in A'dam. Info omtrend de Noord/Zuidlijn zal ik even langs het informatiecentrum gaan van het Stationseiland (http://www.stationseiland.amsterdam.nl/live/main.asp?display_framework=startpagina&item_id=137&selected_balkitem_id=936&parent_balkitem_id=934&level_id=2) aan het stationsplein.

Wuppeltje
July 15th, 2008, 12:26 PM
Amsterdam is 2 plaatsen gesteden op The Anholt City Brand Index naar plaats 9.

Top 20 meest populaire steden wereldwijd, 2007. Tussen haakjes 2006.

Ranglijst 2007
Sydney 1 (1)
Londen 2 (2)
Parijs 3 (3)
New York 4 (5)
Rome 5 (4)
Melbourne 6 (8)
Barcelona 7 (9)
Vancouver 8 (16)
Amsterdam 9 (11)
Montreal 10 (13)
Toronto 11 (14)
Berlijn 12 (17)
Madrid 13 (12)
Genève 14 (10)
Milaan 15 (19)
Kopenhagen 16 (20)
Stockholm 17 (26)
Brussel 18 (18)
Auckland 19 (-)
Tokio 20 (22)

Bron: The Anholt City Brand Index, 2007

JWvW
July 15th, 2008, 04:08 PM
erg interessant artikel in de Elsevier over Amsterdam: "Gespleten Amsterdam". Een bekend beeld bij mede Nederlanders hier in het buitenland over de stad. De PvdA moet daar echt eens wakker geschud worden. Kan het artikel hier helaas niet linken aangezien je abonnee moet zijn.

Elio di Angelis
July 15th, 2008, 07:28 PM
^^

kun je in het kort het samenvatten dan? dit is wel erg vaag.

JWvW
July 15th, 2008, 08:38 PM
zal even punten opnoemen:

"Gespleten Stad; De hoofdstad is sinds jaar en dag een PvdA-bolwerk en beeldt zich in de motor van Nederland te zijn, maar grossiert in mislukkingen."

"Rijkdom in de grachtengordel en in Zuid, sociale en economische misere in Oost en West. Amsterdam is een gesegregreerde stad, en wordt dat in steeds sterkere mate. De problemen zijn talrijk - Noord/Zuidlijn, verkeerschaos, Zuidas - in de stad waar niets gebeurt zonder dat de machtige hand van de PvdA dat wil."

"Amsterdam heeft - gerekend naar vierkante-meterprijzen - de duurste huizen van Nederland, maar het is ook de stad met de meeste sociale huurwoningen en de laagste huren."

"[...] terwijl de hoofdstad - en dat is internationaal gezien uniek - toch al meer belastinggeld uit Den Haag krijgt dan plattelandsgemeenten en kleineren steden. Amsterdam beeldt zich in de motor van Nederland te zijn, maar weet het zo te draaien dat streken met minder economische dynamiek bijbetalen voor deze zelfverklaarde economische motor van het land."

"minder dan een op de twintig Nederlanders woont in Amsterdam, maar een van de acht bijstandstrekkers woont in de hoofdstad."

"Schiphol wordt vaak meer als bron van vervuiling als levensader van de stad ervaren. [...] Van het huidige college van PvdA en GL hoeft de Amsterdamse haven niet meer te groeien."

Verder was er nog iets opvallends over het culturele aanbod in Amsterdam wat ik persoonlijk wel schokkend vond. De gemeente geeft elk jaar meer dan 100 miljoen euro subsidie aan de lokale cultuur terwijl de grotere instellingen al subsidie van het Rijk ontvangen. Het resultaat is dat er volgens onderzoekscijfers een ware onderbezetting is ontstaan bij bijv de theaters. Carre is bijv al failliet maar wordt in stand gehouden door een infuus van de gemeente. Ook is het Muziekgebouw aan t IJ een mislukking wat betreft de doelstelling als muziekaal platform voor kleinere muziekensembles...het is vooral succesvol als terras (wel fors gefinancierd door de Amsterdamse belastingbetaler dus...)

Kan wel doorgaan, maar mocht je het interessant vinden moet je het maar even halen. Vond het echt best schokkend. Ik wist wel dat A'dam genoeg problemen had, maar wat de cijfers aangeven is echt niet best. Het schijnt dus ook zo te zijn dat de kapitaalkrachtigere middenklasse in grote getalen Amsterdam verlaat (Haarlem, Almere e.d.).

Wuppeltje
July 15th, 2008, 09:47 PM
Ik vind de Elsevier leuk om te lezen, maar ik heb vaak het nodige aan te merken op hun onderbouwing.

Het meest in Nederland zegt natuurlijk weinig in de grootste stad van het land.

De woningmarkt gaat niet goed, zowel qua koop als huurwoningen. Maar problemen met de woningmarkt hebben ook in belangrijke mate te maken met de combinatie van het stelsel van sociale huurwoningen, de hypotheekrenteaftrek (sterk prijsopdrijvend effect) en de gewildheid van grote gebieden van Amsterdam.

Als bewoner vind ik de verkeerschaos meevallen zeker met de Noord/Zuidlijn, de verplaatsing van de riolering van de ene kant van de stad naar de andere, en achterstallig onderhoud wat er de afgelopen jaren is geweest.

Ik betwijfel of de middenklasse in grote getalen de stad verlaten. Zeker omdat vrij veel nieuwbouw in de vrije sector zit of koopwoningen zijn.

Amsterdam heeft in absolute getallen zo'n 1.000 werklozen meer dan Rotterdam. De daling van de werkloosheid is wel scherper in Rotterdam, maar relatief gezien zitten ze nog behoorlijk hoger.

NWW 2007 (niet werkende werklozen):
Nederland: 554213
Amsterdam: 39923

WW Uitkeringen (2007):
Nederland: 245238
Amsterdam: 13086

ABW/WWB (bijstand):
Nederland: 301940
Amsterdam: 35520

Bij het laatste is wel de aantekening dat de daling van de 4 grote steden in Amsterdam het grootst was in de periode 2000-2007 (van bijna 50.000 naar 35.520). Ik snap qua getallen nog niet zo de onderbouwing van Elsevier.

Het huidig college wil graag grote zeesluizen bij IJmuiden, en daarmee ook de haven verder laten groeien, dus ik snap het argument niet "Van het huidige college van PvdA en GL hoeft de Amsterdamse haven niet meer te groeien".

Het culturele gedeelte is natuurlijk niet al te best, maar goed dat is niet nieuw in Nederland. Problemen met Carré heeft te maken met de verbouwing in combinatie met minder rijkssubsidie.

Cymen
July 15th, 2008, 11:29 PM
"Rijkdom in de grachtengordel en in Zuid, sociale en economische misere in Oost en West. Amsterdam is een gesegregreerde stad, en wordt dat in steeds sterkere mate.

Oost is naar mijn weten een bolwerk van de welgestelde linksen en niet bekakte rijken. Het is maar naar welk wijkje je kijkt. Er is wel een wijkje waar iets teveel hangjongeren en junks komen. Maar als een van de beruchtste wethouders van Amsterdam er kon wonen dan valt dat wel mee.
West is juist in opkomst, nu de Pijp niet meer betaalbaar is. Uiteraard is er nog Slotervaart Overtoomsvelt als laatste rotte buurt binnen de ring. Werkelijk naast Zuid en je bent zo in de ene van de andere buurt zonder dat je het in de gaten hebt.

De problemen zijn talrijk - Noord/Zuidlijn, verkeerschaos, Zuidas - in de stad waar niets gebeurt zonder dat de machtige hand van de PvdA dat wil."

Beetje verkeersoverlast voor provincieboeren die met de auto willen komen? De Zuidas is nog geen probleem.

"Amsterdam heeft - gerekend naar vierkante-meterprijzen - de duurste huizen van Nederland, maar het is ook de stad met de meeste sociale huurwoningen en de laagste huren."

Dat is zeker een punt. Maar in elk centrum zijn de huizen duur. Amsterdam is nu eenmaal praktisch centrum binnen heel de ring. Ik ben dan ook van mening dat er veeel meer huizen bij moeten. Geen 50.000 voor 2030, maar 150.000. Is theoretisch haalbaar wanneer alle bedrijventerreinen binnen de ring opgedoekt worden.

"[...] terwijl de hoofdstad - en dat is internationaal gezien uniek - toch al meer belastinggeld uit Den Haag krijgt dan plattelandsgemeenten en kleineren steden. Amsterdam beeldt zich in de motor van Nederland te zijn, maar weet het zo te draaien dat streken met minder economische dynamiek bijbetalen voor deze zelfverklaarde economische motor van het land."

"minder dan een op de twintig Nederlanders woont in Amsterdam, maar een van de acht bijstandstrekkers woont in de hoofdstad."

De hoofdstad trekt nu eenmaal stakkers aan uit alle delen van het land die extra geld kosten. Meer van dat soort grote stad zaken kosten nu eenmaal geld.
Wat betreft de oneerlijke financiele verdeling, dat is natuurlijk onzin. De Amsterdamse regio is sterk afhankelijk van Amsterdam als brandname en heeft daar alleen maar de lusten van terwijl Amsterdam voor de lasten moet opdragen.

"Schiphol wordt vaak meer als bron van vervuiling als levensader van de stad ervaren. [...] Van het huidige college van PvdA en GL hoeft de Amsterdamse haven niet meer te groeien."

Tja, we kunnen ook niet zonder drank...

Kort samengevat. Geschreven door iemand die vanuit zijn auto een verkeerde indruk van Amsterdam heeft gekregen. Positieve zaken als een geboortegroei, imago verbetering van Amsterdam, niet ervaren van negatieve denkbeelden over Amsterdam door Amsterdammers zelf, verdere gentrification in Amsterdam en dat soort zaken doen toch een iets ander beeld schetsen.

SkyBridge
July 16th, 2008, 02:12 AM
^ Het leuke is dat dit soort stereotype doembeelden in andere topics over Rotterdam wél gemakkelijk door jou worden overgenomen/aangedragen Cymen. Ook vanuit de auto waargenomen.

Zo kan je over elke stad wel een leuk verhaaltje schrijven. Het enige echt verontrustende was voor mij de cultuursector, dat had ik niet verwacht. Wat de woningmarkt, integratie en segregatie betreft wordt voor het gemak maar even aan de kant geschoven dat de niet-Westerse allochtonen van nu en over 10 jaar héél anders in elkaar steken dan die van gisteren, en dat ze ook iets heel anders voor een stad betekenen. Als ik mijn boek 'Stadsmensen', dat hier grotendeels over gaat en op onderzoek is gebaseerd, uitgelezen heb, stuur ik Elsevier wel mijn exemplaar.

wolkenbestormer
July 16th, 2008, 07:40 PM
Dat de Pvda een conservatieve stroming kent die wil vasthouden wat men heeft onder de noemer 'verworven rechten' en daarmee de stad naar de kloten helpt is een gegeven. In Rotterdam heeft men dit 50 jaar lang gepikt totdat LR langskwam. Nou heb ik niet op LR gestemd maar denk dat het wel heilzaam heeft gewerkt voor de Pvda in Rotterdam. Amsterdam verdiend het bestuur dat zij kiest. Al geloof ik persoonlijk niet zo in de maakbare samenleving.

bthj
July 16th, 2008, 11:49 PM
[ Het schijnt dus ook zo te zijn dat de kapitaalkrachtigere middenklasse in grote getalen Amsterdam verlaat (Haarlem, Almere e.d.).[/QUOTE]

Ja dat is de kapitaalkrachtige middenklasse die Amsterdam niet kan betalen.

Grumpey
July 17th, 2008, 01:38 PM
Wat ik niet snap: mensen die zeggen dat er in amsterdam een verkeersprobleem is. Ik woon midden in Centrum, en ik heb er eigenlijk nooit echt last van, ik kom overal met het openbaar vervoer in de stad en als ik de auto gebruik ben ik binnen 10-15 min op de ring. Dat mensen van buitenaf nou vaststaan in de stad op weg naar de bijenkorf noem ik geen verkeersprobleem.

Het is zwaar overtrokken, dat dichtslippen (klinkt leuk, inhoudsloos) van de binnenstad.

JWvW
July 17th, 2008, 06:02 PM
@ grumpey: ik denk dat het voornamelijk over bijv de Ring gaat. ik heb een tijd op de zuidas gewerkt en dat was niet te doen met de auto. en ja ok met de trein kon het ook, maar had geen zin om de hele weg te staan.

----

grappig dat alles genuanceerd wordt door inwoners van amsterdam hier op het forum, bij bijv rdam gebeurt dat ook geregeld op dit forum. denk dat je de conclusie kan trekken dat er genoeg problemen zijn in beide steden, maar dat de inwoners er niet al teveel last van hebben.

Cymen
July 17th, 2008, 07:22 PM
@ grumpey: ik denk dat het voornamelijk over bijv de Ring gaat. ik heb een tijd op de zuidas gewerkt en dat was niet te doen met de auto. en ja ok met de trein kon het ook, maar had geen zin om de hele weg te staan.

----

grappig dat alles genuanceerd wordt door inwoners van amsterdam hier op het forum, bij bijv rdam gebeurt dat ook geregeld op dit forum. denk dat je de conclusie kan trekken dat er genoeg problemen zijn in beide steden, maar dat de inwoners er niet al teveel last van hebben.

Qua openbaar vervoer merk ik dat Amsterdam op veel trajecten redelijk traag is. Wat dat betreft zit Amsterdam vooral te springen om meer metro. Dat is nu in de aanleg, maar natuurlijk nog niet voldoende.

Vooral mensen uit de regio zullen een slechte bereikbaarheid ervaren. Maar mensen uit Purmerend en Waterland kunnen in de spits kiezen voor Q-liners die direct naar de werkgebieden rijden. Het gebruikt openbaar vervoer in die regio is dan ook erg hoog. Elke minuut komt er wel een streekbus binnen op het CS, in de spits soms 10 achter elkaar. Mijn ervaring is dat je beter vanuit die regio (met het OV) naar Amsterdam kan reizen dan bv. in Osdorp wonen.

Haarlem en Almere richting Amsterdam is natuurlijk drama. In spits staan in de trein, dat is natuurlijk onacceptabel. Maar de ervaring leert dat de spoorverdubbeling in naar Utrecht super is. De spoorverdubbeling naar Almere komt er, geen idee waarom je naar Haarlem niet meer treinen kunnen inzetten.

Qua auto bereikbaarheid is het niet goed, maar ook niet dramatisch. De grootste bottleneck vanuit het Noorden de coentunnel komt er. De wegverbreding naar Almere komt er ook. De wegverbreding naar Utrecht is al deels in oplevering en zal binnen een paar jaar klaar zijn.

Toch denk ik dat al die wegverbredingen niet afdoende zijn. Ik ben van mening dat Amsterdam spitstol moet gaan heffen.

Wuppeltje
July 17th, 2008, 11:26 PM
Japanse Marineschepen in Amsterdam. Wel een leuk gezicht, as zaterdag zijn ze ook aan boord te bezichtigen. Iemand die een kijkje gaat maken?

http://www.at5.nl/media/at5nieuws_item.asp?newsid=36312

bthj
July 17th, 2008, 11:50 PM
De ring is een rijksweg. Wat daar ook mee is, dat valt Amsterdam niet aan te rekenen, het heeft er iets over te zeggen.
Overigens is de kritiek op de PvdA een beetje flauw. Werkelijk alle grote werken in Amsterdam zijn door de PvdA of haar voorganger aangejaagd.

bthj
July 17th, 2008, 11:52 PM
typo, Amsterdam heeft er niets over te zeggen.

Niels
July 24th, 2008, 05:06 PM
A'dam moet wintertoeristen trekken

Tegenvallende bezoekerscijfers tot nu toe deze zomer. Daarom is het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau bezig met plannen om de stad ook in de winter extra aantrekkelijk te maken voor toeristen.
Zo komen er nieuwe toeristische trekpleisters in Westerpark en Zeeburg. En wordt het voorbeeld gevolgd van de groots opgezette kerstmarkten in Duitsland en de opvallende feestverlichting in Lyon.
Het ATCB verwacht veel van de plannen. Dit najaar worden de definitieve plannen gepresenteerd.

Kosten levensonderhoud Amsterdam gestegen

Uitgegeven: 24 juli 2008 11:21
Laatst gewijzigd: 24 juli 2008 16:37

AMSTERDAM - Eten en uitgaan in Amsterdam is het afgelopen jaar 10 procent duurder geworden. De kosten van kleding en schoeisel in de hoofdstad bleven daarentegen vrijwel gelijk. Dat blijkt donderdag uit het jaarlijkse onderzoek dat adviesbureau Mercer doet naar de kosten van levensonderhoud in wereldsteden.

Mercer heeft voor het onderzoek de kosten van meer dan tweehonderd goederen en diensten in 143 steden over de gehele wereld met elkaar vergeleken. In het totale overzicht staat Amsterdam op de 25e plaats, net als vorig jaar. Moskou is voor het derde achtereenvolgende jaar de duurste stad ter wereld.

Koffie

Een kop koffie is in Buenos Aires het goedkoopste. Amsterdam staat in deze lijst op de elfde plaats. Voor een hamburgermenu wordt in Johannesburg het minst betaald. Amsterdam staat in het hamburgerklassement op de vijfde plaats.

In het overzicht van duurste steden staat Tokio nu op de tweede plaats, twee plaatsen hoger dan in 2007. Londen zakte een plek en neemt nu de derde positie in. Oslo steeg zes plaatsen en werd nummer vier op de lijst.

Huizenprijzen

De oorzaak daarvan ligt volgens de onderzoekers vooral bij de huizenprijzen, die eind vorig jaar een recordhoogte bereikten. "Samen met de voortdurend sterker wordende Noorse kroon, heeft dit gezorgd voor een aanzienlijke toename van de kosten van levensonderhoud voor expats", aldus Mercer.

Asunción in Paraguay komt voor het zesde jaar op rij uit de bus als wereldstad met de laagste kosten van levensonderhoud.

Werknemers

Volgens het onderzoeksbureau gebruiken multinationals en overheden de ranglijst vaak om de compensatietoeslagen van uitgezonden werknemers te berekenen. Steden in Oost-Europa, Brazilië en India zijn volgens de onderzoekers "onmiskenbaar" bezig aan een opmars.

Omgekeerd worden sommige locaties, zoals Stockholm en New York, in verhouding nu goedkoper.

Moskou

De kosten van levensonderhoud in Moskou stijgen al jaren. Dat komt volgens Mercer vooral door de stijging van de roebel ten opzichte van de Amerikaanse dollar en de kosten van huisvesting, die voortdurend hoger worden.

De zwakkere dollar zorgde er overigens ook voor dat tal van Europese steden aanzienlijk zijn gestegen op de ranglijst.

www.nu.nl

Cymen
July 30th, 2008, 01:49 PM
Als dit dan toch een café is en de vorige post over geld ging:

Leidseplein heeft duurste terrassen

Woensdag 30 juli 2008

Het Leidseplein heeft de duurste terrassen van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar de prijzen van drankjes in Amsterdam, Rotterdam, Zandvoort, Scheveningen en Renesse. Het Rembrandtplein staat op de lijst tweede.
Een kop koffie kost in Amsterdam rond de 2,30 euro en voor een vaasje bier moet ongeveer 2,70 euro worden betaald. Deze prijzen liggen gemiddeld acht tot negen procent hoger dan het landelijk gemiddelde.
Café 't Centrum, Monico en The Old Bell op het Rembrandtplein zijn volgens het onderzoek overigens redelijk goedkoop.

http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=36529

Ik weiger bij dure zaken naar binnen te gaan, maar in Monico zitten ook niet echt mijn soortgenoten. Ik begrijp dat in discotheken de drank duurder is maar zoiets als Panama is natuurlijk belachelijk. Hebben jullie ergens goede of slechte ervaringen?

Wuppeltje
July 30th, 2008, 02:26 PM
De hoogste huren in Nederland qua horeca zijn ook gelijk het Leidseplein en het Rembrandtplein. Dus je zult een hogere omzet en/of winst per product moeten hebben. Met een hogere prijs kan je beiden bereiken, mits er voldoende klandizi is. Met meer verkopen, heb je ook meer personeel nodig, wat de marge per verkocht product niet veel beter maakt.

Ik laat het meer afhangen van de gezelligheid en locatie, dan boeit mij de prijs niet. Dan maar een biertje minder.

Cymen
July 30th, 2008, 03:30 PM
De hoogste huren in Nederland qua horeca zijn ook gelijk het Leidseplein en het Rembrandtplein. Dus je zult een hogere omzet en/of winst per product moeten hebben. Met een hogere prijs kan je beiden bereiken, mits er voldoende klandizi is. Met meer verkopen, heb je ook meer personeel nodig, wat de marge per verkocht product niet veel beter maakt.

Ik laat het meer afhangen van de gezelligheid en locatie, dan boeit mij de prijs niet. Dan maar een biertje minder.

Alle panden daar zijn toch in eigendom? Anyway, ze halen natuurlijk ook meer omzet omdat het tevens de drukste cafés zijn, dus daar is die hoge prijs niet geheel mee te rechtvaardigen, zie ook café Monico.

Anyway, ik zie een correlatie tussen ruk tenten en hoge drank prijzen, dus ik ben principieel tegen :nuts:

Consequent ben ik niet helemaal, Brouwerij het IJ bier is ook duur maar dat drink ik niet met mate :cheers:

exprovinciaal
July 30th, 2008, 05:58 PM
Als dit dan toch een café is en de vorige post over geld ging:

Leidseplein heeft duurste terrassen

Woensdag 30 juli 2008

Het Leidseplein heeft de duurste terrassen van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar de prijzen van drankjes in Amsterdam, Rotterdam, Zandvoort, Scheveningen en Renesse. Het Rembrandtplein staat op de lijst tweede.
Een kop koffie kost in Amsterdam rond de 2,30 euro en voor een vaasje bier moet ongeveer 2,70 euro worden betaald. Deze prijzen liggen gemiddeld acht tot negen procent hoger dan het landelijk gemiddelde.
Café 't Centrum, Monico en The Old Bell op het Rembrandtplein zijn volgens het onderzoek overigens redelijk goedkoop.

http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=36529

Ik weiger bij dure zaken naar binnen te gaan, maar in Monico zitten ook niet echt mijn soortgenoten. Ik begrijp dat in discotheken de drank duurder is maar zoiets als Panama is natuurlijk belachelijk. Hebben jullie ergens goede of slechte ervaringen?

Betaalde laatst 10 euro voor een Biertje en een ijsthee bij het sportcafe op Leidse. Waren wel grote glazen (0,5L), want er waren veel Engelsen dus de kleine glazen gebruikte ze niet :ohno:

Elmo
July 30th, 2008, 08:48 PM

Ik ben nog nooit in Panama geweest, maar een vriend van mij laatst wel. Die schrok redelijk van de prijzen aldaar.

Wat betaal je bv. voor een biertje?

Verder vind ik de prijzen over het algemeen wel aan de redelijk hoge kant in Nederland, maar wat me wel opvalt is dat je nergens exorbitant veel betaalt. Op het San Marco in Venetie betaal je 10 euro voor een kop koffie, of in een discotheek in Madrid 10 euro voor een biertje. Dat kom je hier nergens tegen gelukkig.

Wuppeltje
July 31st, 2008, 05:10 PM
Wereldfeest Diesel ook in Amsterdam
AMSTERDAM - Amsterdam is een van de achttien wereldsteden die is uitgekozen om onderdeel te zijn van een wereldwijd dans- en muziekfestijn dat zich zaterdag 11 oktober afspeelt.

Diesel-reclamecampagne 'Global Warming Ready'.
Het feest, dat door modemerk Diesel wordt georganiseerd, begint om zes uur 's avonds in Tokio en eindigt 24 uur later in New York.

Onderweg doet de 'feestkaravaan' onder andere steden aan als Peking, Dubai, Tel Aviv, Athene, Amsterdam, Milaan, Parijs, Barcelona, Helsinki, Londen en Sao Paulo.

Verschillende dj's zorgen tijdens het festijn voor de muziek. Wie er precies gaan optreden is door Diesel nog niet bekendgemaakt.

Via Diesel.com is het evenement ook te zien. Bezoekers van de website kunnen rechtstreeks naar de party's in de verschillende landen klikken.

Bron AD.nl

Rabotnik
August 1st, 2008, 02:44 PM
Ik heb als Amsterdammer nog nooit van mijn leven op een terras op het Leidseplein gezeten,Rembrandtplein welgeteld 2 keer.
Omdat er geen reet aan is daar die hele omgeving niet trouwens.
En dan nog een hoop geld vragen voor een biertje,moet het soms een eer zijn dat je daar mag zitten ofzo???

Hoogloper
August 1st, 2008, 03:32 PM
@ Rabotnik

Want je houd niet van mensen? Kom er net vandaan (leidseplein) :) Drinken is wel wat duur ja maar goed heb je overal tegenwoordig.

Rabotnik
August 2nd, 2008, 02:02 PM
Kom op zeg als jij Amsterdam een beetje goed kent weet je dat er veel betere plekken zijn om een terrassie te pakken.
Het Leidse/Rembrandtplein zijn de plekken voor de toeristen/provincialen.
Verleden week heb ik nog uren lopen struinen over de grachten en op diverse terrasjes gezeten aan de waterkant.
Je hebt uitzicht over de vele bootjes over de grachten,komt al een heel ander publiek etc.
Maar goed ieder zijn smaak:)

CityLife
August 2nd, 2008, 02:57 PM
Parool (http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/25448/2008/08/01/2007-was-topjaar-voor-Amsterdam.dhtml)

2007 was topjaar voor Amsterdam
AMSTERDAM - De Amsterdamse economie is in 2007 voor het tweede achtereenvolgende jaar flink gegroeid. De werkgelegenheid nam met ruim negenduizend banen toe tot 432.338 banen.

Dat blijkt uit een onderzoek van creditcardmaatschappij Visa naar de economische ontwikkeling in Nederland.

Lees verder >> (http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/25448/2008/08/01/2007-was-topjaar-voor-Amsterdam.dhtml)

Cymen
August 3rd, 2008, 01:27 PM
@ Rabotnik

Want je houd niet van mensen? Kom er net vandaan (leidseplein) :) Drinken is wel wat duur ja maar goed heb je overal tegenwoordig.

Leidse- of Rembrandtplein zijn echt niet de enige drukken plekken in Amsterdam. In de Pijp heb je een aantal spots en pleintjes die altijd super druk zijn en daar komen Amsterdammers veel meer bekenden tegen. De twee grote pleinen zijn vooral voor mensen buiten de stad...

Elio di Angelis
August 3rd, 2008, 03:07 PM
^^

ik woon in de pijp maar kom zeker wel eens bij het leidseplein en af en toe ook wel eens rembrandt

minder als in de pijp zelf...maar kom er wel.

CityLife
August 3rd, 2008, 03:13 PM
Kom op zeg als jij Amsterdam een beetje goed kent weet je dat er veel betere plekken zijn om een terrassie te pakken.
Het Leidse/Rembrandtplein zijn de plekken voor de toeristen/provincialen.
Verleden week heb ik nog uren lopen struinen over de grachten en op diverse terrasjes gezeten aan de waterkant.
Je hebt uitzicht over de vele bootjes over de grachten,komt al een heel ander publiek etc.
Maar goed ieder zijn smaak:)

Ieder z'n smaak inderdaad. Maar jij doet net alsof er geen enkele Amsterdammer op deze pleinen te vinden is. Ik zit zelf ook wel eens op een terras op het Leidse, en daar is (buiten de hoge prijzen om) niets mis mee. Uitgaanstechnisch zijn deze 2 pleinen niet de meest aansprekende, maar op beide pleinen is ook genoeg te doen voor de Amsterdammers (Escape, Rain, Studio80, Jimmy Woo, Paradiso, Melkweg). Ik vind het dus een beetje kortzichtig om deze 2 pleinen louter als toerist-traps af te doen.

Rabotnik
August 4th, 2008, 01:19 AM
Zoals ik al eerder zei ieder zijn smaak:)
Uitgaan doe ik liever in de Nieuwmarktbuurt,Zeedijk en Warmoesstraat.
De ranzigheid van het Wallengebied seksshops,hoeren,peepshows en chaos wat er loopt combi (foute)kroegen,coffeeshops,gokhallen etc.
Spreekt mij meer aan dan het Leidse/Rembrandtplein omdat dit soort pleinen helemaal niet uniek zijn en je overal wel hebt in Nederland.

''Kan'' leuk zijn is bv Cassablanca op de Zeedijk ,Winston Kingdom in de Warmoesstraat,Trance Buddha op de Oudezijds Voorburgwal.
Laatste tent heeft ''gebruikershol'' de Mazzo nog een tijdje ingezeten,omdat er ooit fik was geweest in de Mazzo moesten ze toch letterlijk doordraaien.

CityLife
August 4th, 2008, 12:49 PM
In die laatste tent (bestaat de Trance Buddha nog?) heb ik gewerkt toen het Mazzo was, Pascha en TB. Deed daar de decoratie en werkte achter de bar. Maar dat is wel een tijd geleden, ik dacht dat de TB niet meer bestond.

Overigens vind ik de door jou genoemde plekken ook leuk, met name Nieuwmarkt/Zeedijk. Wat ik alleen maar wilde zeggen is dat die andere 2 pleinen meer te bieden hebben dan alleen vertier voor toeristen.

Grumpey
August 4th, 2008, 01:27 PM
In die laatste tent (bestaat de Trance Buddha nog?) heb ik gewerkt toen het Mazzo was, Pascha en TB. Deed daar de decoratie en werkte achter de bar. Maar dat is wel een tijd geleden, ik dacht dat de TB niet meer bestond.

Overigens vind ik de door jou genoemde plekken ook leuk, met name Nieuwmarkt/Zeedijk. Wat ik alleen maar wilde zeggen is dat die andere 2 pleinen meer te bieden hebben dan alleen vertier voor toeristen.

Ik ga ook wel naar dat soort plekken, maar altijd doelgericht. Als ik niet doelgericht gewoon ergens wat ga drinken dan is dat vrijwel altijd in de pijp, aan de amstel, aan de grachten etc. maar niet op het rembrandt of leidse.

Rabotnik
August 4th, 2008, 08:38 PM
Ik weet eigenlijk niet of de Trance Buddha nog bestaat,laatste keer dat ik er geweest ben is meer dan 10 jaar terug.
Voorheen was het van de Bhagwan beweging daarna werd het omgedoopt tot Trance Buddha.
Er werd altijd wel stevig gedraait,beneden kon je luisteren naar wat psychedelische muziek al liggend op kussens etc.
Boven werdt er gewoon stevig gehakt.

Vind het jammer dat een van de oudste clubs van Amsterdam de Mazzo er niet meer is.
Kwam daar toen veel mijn eerste kennismaking met MDMA (XTC)had ik daar opgedaan en dat beviel :)
Was ook de tijd dat de pilletjes nog echt sterk waren,aan een halfje had je bij wijze van spreken genoeg.
Overigens was er altijd een vent in de Mazzo met een enorme joint en iedereen dat wilde nam daar een trekje van.
Toptent leuke tijd was dat!

Cymen
August 5th, 2008, 11:13 AM
TB is al een jaar of 5 dicht.
Mazzo is volgens mij ook dicht, nooit geweest overigens.

Ni3lS
August 6th, 2008, 06:41 PM
gister men tas in de tram laten liggen verdomme :sleepy: Ik haat lijn 5 naar Amstelveen Binnenhof :bash:

Westpoort
August 6th, 2008, 07:16 PM
Uit Parool van 6 augustus:

Akbank verhuist naar Amsterdam

AMSTERDAM - Het Europese hoofdkantoor van de Akbank verhuist van Rotterdam naar de Amsterdamse Rembrandttoren. De Turkse bank, die zich in Nederland vooral profileert met relatief hoge spaarrentes, kiest voor vestiging in Amsterdam omdat het bedrijf volgens woordvoerder Marco de Groot in het financiële hart van Nederland wil zitten.

Vanuit het hoofdkantoor in Nederland worden ook de activiteiten in Duitsland en Groot-Brittannië bestierd. De verhuizing naar tweeduizend vierkante meter kantoorruimte op twee verdiepingen in de Rembrandttoren moet dit najaar plaats vinden.
Akbank profileerde zich, net als andere Turkse banken als Garanti en Finansbank eind jaren negentig, prominent op de Nederlandse spaarmarkt. Het hoofdkantoor kwam aan de Rotterdamse Boompjes.
Daar is Akbank nu uitgegroeid. Op het hoofdkantoor werken nu veertig mensen en daar komen er maandelijks vijf à zes bij. Vooral op de consumentenmarkt groeit de bank volgens woordvoerder De Groot explosief.
Akbank heeft volgens hem ook plannen om vanuit Amsterdam verder uit te breiden in andere Noord-Europese landen.
De Nederlandse tak is een zelfstandige dochter van de bank. Akbank is het grootste bankconcern van Turkije. (ANP)

Waarschijnlijk heeft een ruimere arbeidsmarkt voor bankpersoneel in A'dam e.o ( reorganisatie Fortis, ABN-AMRO, verdwijning Postbank) gezien de groeiplannen van de Akbank, ook met de verhuizing naar Amsterdam te maken.

--------------------------------------------------------------------------------

Rabotnik
August 6th, 2008, 10:06 PM
Nou ja iedergeval de zekerheid dat de Rembrandt niet wordt opgeblazen door Moslimterroristen als daar hun geloofsgenoten huisvesten.:master:

Wuppeltje
August 8th, 2008, 02:24 PM
Amsterdam moet tweetalig worden

AMSTERDAM - Engels moet de officiële tweede taal worden voor de gemeente Amsterdam. In het openbaar vervoer moet naast Nederlands Engels de voertaal worden, net als bij de gemeente en de politie. Dit voorstel doet Jan Paternotte, duoraadslid van D66, in een notitie.

''In Amsterdam kun je overal met Engels terecht, alleen niet bij de gemeente,'' aldus Paternotte. ''Aangifte doen kan alleen in het Nederlands, gemeentelijke belastingen worden aangeslagen in slechts Nederlands. Terwijl Engels onmiskenbaar de tweede taal in de stad is, simpelweg omdat Engels dé wereldtaal is en veel Amerikanen en Britten hier wonen of vakantie vieren.''

Algemene informatie van de gemeente en stadsdelen zou in het Engels op internet moeten zijn te vinden. Zo kan bijvoorbeeld worden voorkomen dat buitenlanders geen idee hebben wanneer ze het afval kunnen buiten zetten.

Naar het voorbeeld van Barcelona, waar op de Ramblas een politiepost staat waar toeristen 24 uur per dag in het Engels aangifte kunnen doen, zou in het centrum een 'politiekiosk' moeten komen. Daar zouden bezoekers ook met Frans, Duits en Spaans terecht moeten kunnen en zou in het Engels aangifte moeten kunnen worden gedaan.

Andere D66-voorstellen
- Tram- en metrohaltes worden binnen de ring tweetalig aangegeven en waar nodig tweetalig omgeroepen, net als verzoeken de deuren vrij te houden en andere dienstmededelingen
- De metrokaart krijgt sublabels. De halte 'Dam' krijgt als ondertitel: Royal Palace
- Engelssprekende agenten krijgen in het centrum een 'Union Jack' (Britse vlag) opgespeld
Politieklachten in het Engels zijn toegestaan.

Bron HET PAROOL (http://www.parool.nl)

Op het eerste gezicht vind ik het geen verkeerd idee, maar hoe denken jullie erover?

Grumpey
August 8th, 2008, 02:38 PM
Andere D66-voorstellen
- Politieklachten in het Engels zijn toegestaan.

Op het eerste gezicht vind ik het geen verkeerd idee, maar hoe denken jullie erover?

ik vraag me vooral af wat voor verschil het maakt, op bovenstaande punt na. Toeristen willen ook graag 'locale cultuur' zien en dat gevoel creeer je niet als je alles maar engels gaat maken.
Voor de engelsen die hier wonen: misschien wordt het tijd ook wat nederlands te leren, want zo erg is het niet toeven hier, ik moet in mijn eigen supermarkt al engels praten om uberhaupt te kunnen communiceren met de cassiere.

SkyBridge
August 8th, 2008, 02:48 PM
Onzinplan! Inderdaad willen toeristen juist een authentiek Nederlandse sfeer meemaken hier. Daarnaast kun je al OVERAL terecht met Engels - op terrassen word je meestal al in het Engels aangesproken en er is geen winkel of instantie waar je ergens tegenaan loopt of waar mensen je niet even kunnen helpen met vertalen.

Wuppeltje
August 8th, 2008, 03:02 PM
Overal kan je in het Engels terecht, alleen vrij slecht bij de gemeente. Dan lijkt mij toch dat er weinig veranderd aan de sfeer die al lang niet meer authentiek Nederlands is?

Cymen
August 8th, 2008, 03:49 PM
- De metrokaart krijgt sublabels. De halte 'Dam' krijgt als ondertitel: Royal Palace

Dam is gewoon dam in het engels, dus dat is wat overdreven. Elke toerist op centraal station wil ook weten waar de Dam is, niet het Royal Palace dat eigenlijk een stadhuis hoort te zijn...

jer77
August 8th, 2008, 04:07 PM
Overal kan je in het Engels terecht, alleen vrij slecht bij de gemeente. Dan lijkt mij toch dat er weinig veranderd aan de sfeer die al lang niet meer authentiek Nederlands is?

Laat gemeente Amsterdam alsjeblieft buitenlanders aangifte doen in het Engels. Maar, Engels als tweede officiele taal klinkt erg drastisch in de oren. Dat zou ik toch wat anders presenteren.

Dus, gemeente toegankelijker naar buitenlanders: Ja. Engels tweede officiele taal: Nee.

Als je nadenkt waar het eigenlijk om gaat: een paar gemeentelijke formuliertjes in het Engels (medewerkers spreken toch al Engels), dan is het absurd hoe het met veel bombarie wordt gepresenteerd door D66. Pure interessantdoenerij.

Deze interessanteritus is terugkerend beleid van de amsterdamse gemeente waar absoluut niemand op zit te wachten: een soort eigengeilerij van Amsterdamse belastingscenten.
Neem nou dat genante 'I amsterdam' logo op karakteristieke plekken zoals het museumplein, olympisch stadion en westerpark. Heeft Amsterdam dat nodig? Zit ook maar iemand daar op te wachten?

Laat gemeente Amsterdam gewoon zijn werk doen. Dus, laat ze een paar formuliertjes in het Engels maken en zonder daar zo'n heisa van te maken.

Cymen
August 10th, 2008, 04:32 PM
Ik snap echt niet waarom de raad tegen is. Meer mensen in Amsterdam spreken Engels dan Nederlands, dus het is niet anders dan logisch.

MR-Tommey
August 10th, 2008, 10:30 PM
Waarschijnlijk alleen maar tegen omdat het niet hun eigen idee is.

Laten ze beginnen met het openbaar vervoer in de binnenstad en de gemeentelijke voorzieningen (plus politie). Toch niet zo moeilijk. we willen toch geld verdienen aan die toeristen?

the runner
August 11th, 2008, 12:37 AM
FINALE PEKINGEEND IN OOSTERDOK
08-08-'08

Al jaren wordt er gediscusieerd over de mogelijkheden om in het Oosterdok een al of niet drijvend zwembad te maken. Ook hierop blijken de Olympische Spelen in Peking van invloed te kunnen zijn.
Sinds vrijdag 8 augustus ligt er in het Oosterdok een zwembad. Een bad waarvan de eerstkomende tijd zes Pekingeenden profiteren.

http://i35.tinypic.com/2cxi0iu.jpg

Ter gelegenheid van de opening van het zwembad heeft ARCAM een speciaal aanbod. De spectaculaire ARCAM POCKET Dutch Architects in Booming China (winkelprijs 29,95 euro) is gedurende de Olympische Spelen bij ARCAM te koop voor het symbolische bedrag van 8,08 euro.

Bron: www.arcam.nl

Wuppeltje
August 11th, 2008, 12:43 AM
Hehe, ben er al een paar keer langsgelopen, ik vond het grappig om te zien ook. :)

flexpur
August 11th, 2008, 12:18 PM
Eventjes off-topic:
Hoi mensen! Ik ben al een tijdje op zoek naar woonruimte in A'dam, maar zonder succes helaas. Woon zelf in A'dam nu, maar moet binnenkort mijn kamer uit. Wie niet waagt, die niet wint, dus vandaar een berichtje op dit forum. Mocht iemand een kamer of iets dergelijks weten van max. rond de 400 euro of nog andere tips hebben met betrekking tot het vinden van woonruimte, dan hoor ik het graag :-). ALvast bedankt! Flexpur!

Wuppeltje
August 12th, 2008, 03:07 AM
Ik las in nrc next dat de Beurs van Berlage grondig zal worden veranderd qua indeling.

Jarenlang was het verliesgevend, door verkoop aan marktpartijen moet de Beurs weer rendabel worden gemaakt.

"Naast vergaderkamers, kantoren, tentoonstellingsruimten en concertzalen, komen er winkels, cafés en restaurants" aldus wethouder Carolien Gehrels.

Cymen
August 12th, 2008, 09:11 AM
Eventjes off-topic:
Hoi mensen! Ik ben al een tijdje op zoek naar woonruimte in A'dam, maar zonder succes helaas. Woon zelf in A'dam nu, maar moet binnenkort mijn kamer uit. Wie niet waagt, die niet wint, dus vandaar een berichtje op dit forum. Mocht iemand een kamer of iets dergelijks weten van max. rond de 400 euro of nog andere tips hebben met betrekking tot het vinden van woonruimte, dan hoor ik het graag :-). ALvast bedankt! Flexpur!

Heb je zo'n container woning bij DUWO, kamer in CASA 400, of woning in Jeruzalem al geprobeerd?

Rabotnik
August 25th, 2008, 08:56 PM
Museumplein niet weer op de schop

Het gras blijft op het Museumplein. Foto ANP/Koen van Weel
AMSTERDAM - Het gras blijft op het Museumplein. De plannen voor een grootscheepse renovatie van het plein zijn, als het aan het stadsdeelbestuur van Oud-Zuid, ligt van de baan.

Er komt geen nieuw ontwerp; het oorspronkelijke plan van de architect Sven Ingmar Andersson wordt verder uitgevoerd. In oktober maakten gemeente, stadsdeel Oud-Zuid en Concertgebouw nog bekend het Museumplein grondig te willen veranderen. Het zou te groen zijn en te weinig binding met de stad hebben.

'Hernieuwd inzicht en de algemene financiële situatie van de stad' zijn volgens stadsdeelbestuurder Lieke Thesingh de belangrijkste redenen om af te zien van herinrichting. ''Er moeten zeker dingen veranderen, maar het is beter dat stap voor stap te doen, dan om de hele boel omver te schoppen.''

Wethouder Maarten van Poelgeest kan zich vinden in het nieuwe voorstel. ''Hij kiest ook voor de variant waarbij het veld blijft,'' zegt zijn woordvoerster.

Het plein zal wel worden verbeterd. De lichtlijn met lampen in de grond -die niet naar behoren werkt- wordt aangepast. Ook worden de ingangen van het Rijksmuseum, het Stedelijk en het Concertgebouw meer bij het plein betrokken. De ontwikkeling van de oostzijde van het plein, waar de ANWB zit, krijgt mindere prioriteit.

Simon Reinink, algemeen directeur van het Concertgebouw weet nog van niets en kan daarom niet reageren.

Het plan moet nog in de stadsdeelraad en de gemeenteraad worden besproken. (ASTRID MELGER)

bron Parool

Jammer ik zie liever dat grasveld verdwijnen het ziet er vaak niet uit
Vertrapt en verdort na het zoveelste megaevenement.
afgezet met linten omdat het gras weer helemaal opnieuw moet gaan groeien.
Die strookverlichting is ook meer stuk dan dat die het ooit werkelijk gedaan heeft.

Ik had veel liever gezien dat ze het hele plein betegelden,iets wat ook een veel mooiere stedelijker uitstraling geeft.

Dat grasveld houdt geen stand,ze zullen het toch ooit is moeten veranderen of ze willen of niet.

Des
August 26th, 2008, 11:16 AM
Heb je zo'n container woning bij DUWO, kamer in CASA 400, of woning in Jeruzalem al geprobeerd?

Jeruzalem, waar is dat?

Cymen
August 26th, 2008, 12:56 PM
Jeruzalem, waar is dat?

Die armoedige wijk tussen de Hugo de Vrieslaan en de Ooster begraafplaats. De wijk staat op de nominatie voor sloop, dus er is veel tijdelijke huur.

Des
August 26th, 2008, 03:00 PM
Museumplein niet weer op de schop

Het gras blijft op het Museumplein. Foto ANP/Koen van Weel
AMSTERDAM - Het gras blijft op het Museumplein. De plannen voor een grootscheepse renovatie van het plein zijn, als het aan het stadsdeelbestuur van Oud-Zuid, ligt van de baan.

Er komt geen nieuw ontwerp; het oorspronkelijke plan van de architect Sven Ingmar Andersson wordt verder uitgevoerd. In oktober maakten gemeente, stadsdeel Oud-Zuid en Concertgebouw nog bekend het Museumplein grondig te willen veranderen. Het zou te groen zijn en te weinig binding met de stad hebben.

'Hernieuwd inzicht en de algemene financiële situatie van de stad' zijn volgens stadsdeelbestuurder Lieke Thesingh de belangrijkste redenen om af te zien van herinrichting. ''Er moeten zeker dingen veranderen, maar het is beter dat stap voor stap te doen, dan om de hele boel omver te schoppen.''

Wethouder Maarten van Poelgeest kan zich vinden in het nieuwe voorstel. ''Hij kiest ook voor de variant waarbij het veld blijft,'' zegt zijn woordvoerster.

Het plein zal wel worden verbeterd. De lichtlijn met lampen in de grond -die niet naar behoren werkt- wordt aangepast. Ook worden de ingangen van het Rijksmuseum, het Stedelijk en het Concertgebouw meer bij het plein betrokken. De ontwikkeling van de oostzijde van het plein, waar de ANWB zit, krijgt mindere prioriteit.

Simon Reinink, algemeen directeur van het Concertgebouw weet nog van niets en kan daarom niet reageren.

Het plan moet nog in de stadsdeelraad en de gemeenteraad worden besproken. (ASTRID MELGER)

bron Parool

Jammer ik zie liever dat grasveld verdwijnen het ziet er vaak niet uit
Vertrapt en verdort na het zoveelste megaevenement.
afgezet met linten omdat het gras weer helemaal opnieuw moet gaan groeien.
Die strookverlichting is ook meer stuk dan dat die het ooit werkelijk gedaan heeft.

Ik had veel liever gezien dat ze het hele plein betegelden,iets wat ook een veel mooiere stedelijker uitstraling geeft.

Dat grasveld houdt geen stand,ze zullen het toch ooit is moeten veranderen of ze willen of niet.

Ik heb toch best wat keren gevoetbald op het museumplein en dat ging prima op het gras. Het probleem is vooral dat ze al die manifestaties houden op het gras. Als het plein normaal gebruikt zou worden is gras absoluut geen probleem, alleen die maffe lichtstroken zou ik vervangen door een normaal en iets breder voetpad.

@Cymen: Thanks, dat kende ik nog niet.

Wuppeltje
September 3rd, 2008, 09:32 PM
Amsterdam heeft een voorlopig canon. Tot 4 oktober kunnen er eigen suggesties worden gedaan.

http://www.canonvanamsterdam.nl/vensters

Wat denken jullie ervan?

Cymen
September 3rd, 2008, 10:58 PM
Amsterdam heeft een voorlopig canon. Tot 4 oktober kunnen er eigen suggesties worden gedaan.

http://www.canonvanamsterdam.nl/vensters

Wat denken jullie ervan?

Kan iemand mij de naam "canon" toelichten? Wikipedia en het woordenboek brengen niks nuttigs in deze content. Canon + Amsterdam = erfpacht

Erg ongelukkige naamkeuze.

Wuppeltje
September 3rd, 2008, 11:32 PM
Geluid bij concert Madonna erg goed

Woensdag 3 september 2008

Volgens bezoekers van het concert van Madonna was de akoestiek in de Amsterdam Arena dinsdagavond erg goed. Na eerdere concerten waren er nogal wat klachten over het slechte geluid.
De Arena heeft veel geïnvesteerd in het verbeteren van de akoestiek, laat directeur Henk Markerink weten in een reactie. Zo hangen er nu absorberende panelen en doeken in het dak om de nagalm tegen te gaan. De doeken hingen dinsdag ook achter het podium.
Woordvoerster Lian van Leeuwen van concertorganisator Mojo was dinsdagavond ook aanwezig. "Het klonk inderdaad behoorlijk goed."

bthj
September 4th, 2008, 05:58 PM
Jeruzalem, waar is dat?

In de Watergraafsmeer tussen de Middenweg, Kruislaan en Hugo de Vrieslaan. Je rijdt er langs als je over de Gooiseweg de stad binnen komt. Dan ligt het even voorbij Betondorp.

Wuppeltje
September 10th, 2008, 04:21 PM
Van Schiphol zo de gracht in plonzen

Volgens Lovers 'plonst' de Floating Dutchman tussen wetenschapsattractie Nemo en architectuurcentrum Arcam het water in. Foto Floris LokAMSTERDAM - Rederij Lovers en Schiphol beginnen in januari met het organiseren van tochtjes met een amfibiebus. Ze zijn bedoeld voor passagiers die op de luchthaven overstappen en genoeg tijd hebben voor een uitstapje naar Amsterdam.

De Floating Dutchman ziet eruit als een normale luxe touringcar die vanaf Schiphol naar het Oosterdok rijdt. Volgens Lovers 'plonst' de bus tussen wetenschapsattractie Nemo en architectuurcentrum Arcam het water in om als rondvaartbus door de grachten en over de Amstel te varen. Drie kwartier later komt de Floating Dutchman het water uit.

Het bedrijf belooft dat de reizigers nog steeds droge voeten hebben als de amfibiebus bij Nemo weer aan land komt en over de weg koers zet richting luchthaven. In totaal zijn de toeristen die een indruk van Amsterdam willen krijgen, ongeveer drie uur kwijt.

Lovers zegt dat de bouwvergunning voor een hellingbaan bij het Oosterdok inmiddels is verleend en ook de toestemming om in Amsterdamse wateren te varen is zo goed als rond.

De eerste Floating Dutchman wordt afgewerkt op een jachtwerf. Er vier amfibiebussen besteld. Bij succes volgen er later meer. (JOOST ZONNEVELD)

Bron: Het Parool

Des
September 11th, 2008, 02:55 PM
Cool! Een mooie manier om toeristen die Schiphol tot op heden alleen als hub gebruiken kennis te laten maken met de stad.

the runner
September 11th, 2008, 11:29 PM
- edit

Cymen
September 12th, 2008, 03:53 AM
Novotel en de Holiday Inn willen niet teveel hotels omdat er dan niemand meer naar hun gedrochten moet komen. :banana:

Ik ben van mening dat van die 8000(9000) minstens de helft op de Zuidas moet komen. Naast handig voor zakenmensen ook dicht bij de RAI. Deze week is er een grote beurs en het schijnt dat de meeste hotels vol zitten. Last but not least ook leuk zodat veel mensen een andere kant van Amsterdam kunnen zien.

De Snor
September 12th, 2008, 09:59 AM
Heb een vraagje over Amsterdam dus dacht ik het hier kwijt te kunnen:

Bij welke gemeentelijke dienst kan ik een structuurplan vinden voor de regio?
Graag had ik een globaal overzicht gekregen in papiervorm niet op pdf.

Wuppeltje
September 12th, 2008, 01:13 PM
Bij de Dienst Ruimtelijke Ordening van Amsterdam kan je het beste terecht:

http://www.dro.amsterdam.nl/

wolkenbestormer
September 15th, 2008, 01:17 PM
Bij het drinken van een biertje er wel voor zorgen dat je zit ;)

AMSTERDAM - In Amsterdam is het verboden om staand op het terras te drinken. Na vijf keer de terrasregel te hebben overtreden moet de tent zelfs dicht. De strenge regel wekt veel verbazing bij horeca-eigenaren en de drinkende bezoekers. ANP Video © AT5

van de AD site van 15 sept.:nuts:

Hebben ze in Amsterdam niks anders te doen dan ondernemertje pesten? :ohno:

Grumpey
September 16th, 2008, 07:36 AM
Als de man die dat controleert nou eens ging voorkomen dat mijn fiets gejat wordt, dan zou Amsterdam misschien nog echt vooruitgaan ipv wegbetutelt worden.

Henk
September 18th, 2008, 09:12 AM
AMSTERDAM - In Amsterdam is het verboden om staand op het terras te drinken. Na vijf keer de terrasregel te hebben overtreden moet de tent zelfs dicht. De strenge regel wekt veel verbazing bij horeca-eigenaren en de drinkende bezoekers. ANP Video © AT5

van de AD site van 15 sept.:nuts:

Ik stel voor dat we voortaan allemaal languit liggend op de Amsterdamse terrassen ons drankje drinken :nuts:.

Elio di Angelis
September 19th, 2008, 08:59 AM
^^

dit gaat over 1 persoon die alleen een uitzondering heeft gekregen dat hij buiten coffee mag serveren maar in eerste instantie daar geen terrasvergunning voor heeft. en hij wilde er drank bij serveren. nogmaals een uitzondering gekregen maar dan moesten de gasten wel blijven zitten.

en dat doen ze niet. ze staan op straat zo in de weg dat niemand er meer langs kan en de eigenaar wil er niks aan doen, en klopt het nu op.

gevolg is dat zijn uitzonderingen worden ingetrokken. want hij heeft gewoon geen terrasvergunning.

dit word nogal opgeklopt.

het AD zou verboden moeten worden.

Hoogloper
September 19th, 2008, 10:16 AM
oeps, verkeerde topic.

the runner
September 19th, 2008, 09:37 PM
18 september 2008 - Ingrid Seeboldt

21 september ondertekening convenant tijdens Milieumarkt Westerpark. De gemeente Amsterdam, het Food Center Amsterdam, Ondernemersvereniging EVO en de twee betrokken stadsdelen ondertekenen een convenant voor gezondere lucht! Deze overeenkomst houdt in dat groothandelsbedrijven die niet op de stad gericht zijn verhuizen naar een locatie buiten de stad. Verder beoogt het convenant een milieuvriendelijker manier van bevoorrading vanaf het Food Center naar afnemers in de stad. Voorbeelden hiervan zijn elektrisch vervoer en vervoer over water.

Met de maatregelen uit het convenant en de milieumaatregelen in het kader van het Actieplan luchtkwaliteit wordt veel bereikt voor de inwoners van de Jan van Galenstraat.

Maatregelen
Vervuilende vrachtauto’s worden binnen de milieuzone geweerd per 1 oktober 2008
Een derde van het vrachtverkeer van en naar het Food Center dat nu over de Jan van Galenstraat rijdt wordt in 2009 omgeleid naar de aan te passen noordelijke entree, bereikbaar via de Haarlemmerweg.
Drie Mainportbedrijven vertrekken van het terrein van het Food Center (2 zijn al vertrokken). Dat scheelt ca. 380 vrachtautobewegingen per dag. Het gaat om groothandelsbedrijven die niet op de stad gericht zijn.
Met kleine maatregelen wordt de luchtkwaliteit lokaal aangepakt: sproeien van de weg, aanbrengen van groen en doorstromingsmaatregelen.
Bedrijven op terrein Food Center gaan de komende jaren werken aan: verwerking afvalstromen van Food Center Amsterdam in perscontainers over water, meer inzet van elektrische voertuigen voor het afleveren van bestellingen, inzet op energiezuinige ledverlichting, mogelijke samenwerking met City Cargo, uitvoeren van projecten brandstofbesparing en cursussen zuinig rijden EVO gaat de ondernemers op het Food Center adviseren over deze initiatieven gericht op efficiënter vervoer

Ondertekenaars
Het convenant Food Center Amsterdam wordt ondertekend door: wethouder Marijke Vos, Machiel van der Kuijl van Ondernemersvereniging EVO, Erik Fischer, voorzitter Food Center Amsterdam en portefeuillehouders Dirk de Jager (Westerpark) en Ger Timmer (Bos en Lommer).

Iedereen is welkom
Amsterdammers en buurtbewoners zijn uitgenodigd om bij de ondertekening van het convenant Food Center Amsterdam aanwezig te zijn.

De ondertekening is tijdens de jaarlijkse milieumarkt van het Westerpark, op de Frederik Hendrikstraat bij het Tweede Hugo de Grootplein.

Ondertekening convenant: 11.45 uur – 12.30 uur De milieumarkt is van 11.00 uur tot 17.00 uur.
Schoner Vervoer Toer De Schoner Vervoer Toer arriveert om 11.45 uur op de Milieumarkt. Ruim 200 energiezuinige voertuigen maken een ronde door de stad waaronder de elektrische sportwagen Lotus Elise, een vrachtauto op waterstof, elektrische scooters en segways. Om 12.30 uur vertrekt de stoet.

Bron: www.bosenlommer.nl

Meki
September 21st, 2008, 05:20 PM
Goededag allemaal

exprovinciaal
September 22nd, 2008, 09:23 PM
Goededag allemaal

Kijk de wereldberoemde Meki heeft ook dit forum gevonden!

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/02/meki_heeft_nieuwe_auto.html
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/003225.html
http://fotoboek.fok.nl/Meki
http://wiki.retecool.com/index.php/Meki
http://forum.fok.nl/topic/1109165
http://meki87.hyves.nl/

Staat voldoende van je op het net!

Meki
September 23rd, 2008, 12:58 AM
Kijk de wereldberoemde Meki heeft ook dit forum gevonden!

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/02/meki_heeft_nieuwe_auto.html
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/003225.html
http://fotoboek.fok.nl/Meki
http://wiki.retecool.com/index.php/Meki
http://forum.fok.nl/topic/1109165
http://meki87.hyves.nl/

Staat voldoende van je op het net!

:banana:

Wuppeltje
September 27th, 2008, 02:24 PM
Amsterdam interesting -- and hip enough -- for teens

http://edition.cnn.com/2008/TRAVEL/getaways/09/22/amsterdam.with.teens/index.html

AMS guy
September 27th, 2008, 09:03 PM
Nog steeds "hip enough"? Da's leuk om te lezen ;)
In de jaren 90 was Amsterdam zeker een van de beste steden om uit te gaan, maar de laatste jaren is clubbing veel minder geworden, of ligt het misschien aan mij? Word ik ouder ofzo :lol:

Le Curé
September 28th, 2008, 02:53 AM
^^
Waarschijnlijk beide...(net als ik), maar ik vind wel dat Amsterdam zijn uitgaansdiversiteit van de jaren 80 en 90 is kwijtgeraakt. Hoewel de stad er fantastisch uit begint te zien met al die projecten is het uitgaansleven beetje een eenheidsworst geworden (vooral de clubs en de muziekpodia) en moet je met een vergrootglas het alternatieve circuit zien te vinden, dat was 10-20 jaar geleden wel anders (zegt de oude man...zucht...)

Grumpey
September 29th, 2008, 01:59 PM
Op deze site nog wat plaatjes van de herinrichting van de Ferdinand Bolstraat nadat de metro daar klaar is. Zoals men misschien al wel weet wordt het gehele stuk van Ceintuurbaan tot aan de Stadhouderskade autovrij (wel tram). Zeker op dat pleintje met albert Cuyp (picopleintje) kan dat best een fijne openbare ruimte gaan worden.

Nu heb ik wat impressies gevonden van de plannen aldaar op deze site: http://www.trazar.nl/forms/portfolio.html?catid=9 (met een beetje doorklikken zie je daar iets van 7 foto's). Heb geen tijd om ze hier te plaatsen, zit dit al onder werktijd te typen namelijk ;)

PS. overigens staan er stukje verderop in hetzelfde fotoalbum nog impressies van het rokin en het cs van de rode loper die er gaat komen.

MR-Tommey
September 29th, 2008, 09:02 PM
van de rode loper die er gaat komen.
Tegen de tijd dat het ten uitvoer gaat komen zal er wel een nieuw ontwerp gemaakt gaan worden...

bthj
September 29th, 2008, 09:10 PM
dat ziet er prachtig uit. en zo heerlijk politiek correct. en als de metro er eenmaal ligt heb je kennelijk geen fiets meer over.

De Snor
September 29th, 2008, 09:36 PM
In november kom ik nog eens na 10 jaar voor een paar dagen naar Amsterdam dus heb ik wat vraagjes voor jullie:

- waar vind ik de beste kaartenshop over de stad ?
- welke gebouwen kan ik beklimmen voor foto's ?
- een klein pension/hotelletje die jullie bekend is ?
- iets wat me ten zeerste aangeraden wordt zijnde:...

Ik lees het hier graag of pm me :)

Grumpey
September 29th, 2008, 09:51 PM
Sorry Snor, ik kan je niet specifiek helpen. Je kan iig wel de Kalvertoren of het Metz & Co gebouw in, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de alle panden in amsterdam.

Even nog een andere foto van openbare ruimte die gaat veranderen. Naast de Ferdinand bol gaat ook de muiderstraat autovrij worden en het mr visser plein wordt een T-splitsing ipv een rotonde. Weer een kwaliteitsinjectie in de openbare ruimte in mijn ogen, prachtige ontwikkelingen!
http://www.centrum.amsterdam.nl/Pics/weesperstraat.jpg
het autoverkeer kan hier niet meer rechtsaf waar je nu het fietspad ziet, dat kan nu nog wel.

overigens is die ruimte voor de mozes en aaron kerk zowat een van de enige plekken in de stad (naast beursplein) waar ik vind dat er bomen gekapt/verplaatst moeten worden. Bij het beursplein staat er een boom heel storend precies voor de ingang van het beursgebouw, en bij de mozes en aaron kerk staan de bomen precies in de zichtslijn vanaf de blauwbrug. Er is echter genoeg ruimte voor verplaatsing. Ideaal zou zijn deze visueel de lijnen van de oude houtgracht te laten volgen (overigens is dit perfect in lijn met de aanwezige ingang van de parkeergarage). Het enige wat aangepast moet worden is de kiss en ride. Weinig kosten, grote verbetering.

bthj
September 29th, 2008, 10:40 PM
In november kom ik nog eens na 10 jaar voor een paar dagen naar Amsterdam dus heb ik wat vraagjes voor jullie:

- waar vind ik de beste kaartenshop over de stad ?
- welke gebouwen kan ik beklimmen voor foto's ?
- een klein pension/hotelletje die jullie bekend is ?
- iets wat me ten zeerste aangeraden wordt zijnde:...

Ik lees het hier graag of pm me :)

Hotel Wiechmannn op de Prinsengracht zal je bevallen. Een stadskaart koop je overal, ga bijvoorbeeld naar de VVV.
er zijn twee hoge punten vanwaar je foto's kunt nemen. Vanaf Nemo, wat op de entree van de IJ-tunnel staat. Dit is vlakbij C.S. Of vanaf de bar in hotel Okura, dat vind je in de Pijp.

Mojito
September 29th, 2008, 11:10 PM
@ De Snor: ik weet niet hoe goed je Amsterdam kent, dus ik som maar wat dingen op.

Mooie uitzichtplekken zijn er ook in de binnenstad: het restaurant van warenhuis Metz & Co (http://www.metzenco.nl/) (hoek Leidsegracht-Keizersgracht) en de brasserie in de Kalvertoren (http://www.kalvertoren.nl/nl/eten.html) (Kalverstraat, bij de Munt). Je zit daar op een meter of 20-30 en dat is net iets hoger dan de meeste omliggende bebouwing. Hoog genoeg om toch ver te kunnen kijken. Ben er zelf al heel lang niet meer geweest overigens, dus ik weet niet hoe het tegenwoordig met de kwaliteit en de service is gesteld. Over Metz & Co anno nu heb ik namelijk slechte verhalen gehoord, dat schijnt hard achteruit te zijn gehold de laatste tijd...

Nog iets, wat ik zelf ook nog moet onderzoeken en ervaren is Canvas op de 7e (http://www.canvasopde7e.nl/). Een café-restaurant annex expositieruimte annex nachtclub in de kantine op het dak van het voormalige Volkskrantgebouw aan de Wibautstraat in Oost. Klinkt als een opvolger/kloon van de roemruchte Club11 in PostCS (helaas verleden tijd sinds de zomer, want vanaf het begin af aan bedoeld als tijdelijk) maar het schijnt er iets minder hip en trendy, iets studentikozer, iets meer shabby te zijn. Maar daarom niet minder leuk, ik heb er alleen maar positieve dingen over gehoord. Overigens is Canvas net als Club11 ook tijdelijk, in dit geval voor vier of vijf jaar geloof ik. Verder vrees ik voor je dat andere uitzichtpunten als Westertoren, Zuiderkerkstoren en Oudekerkstoren in de herfst en winter gesloten zullen zijn.

Een specifieke kaartenshop over de stad...die is er niet voor zover ik weet. Wat ik je wel kan aanraden is een bezoek aan (de boekhandel van) het Stadsarchief (http://stadsarchief.amsterdam.nl/) (in gebouw De Bazel aan de Vijzelstraat) en aan ARCAM (http://www.arcam.nl/) (Prins Hendrikkade, aan het begin van de oprit van de IJtunnel). Beide instellingen verkopen ook boeken en specifieke architectuurkaarten over Amsterdam. En mocht je nog meer architectuurboeken of specifieke boeken over Amsterdam willen zoeken, dan is er nog Architectura & Natura (http://www.architectura.nl/) aan de Leliegracht (vlak bij de Westerkerk) en onze tegenhanger/zuster van Donner, Selexyz Scheltema (http://www.selexyz.nl/pages/products/S2/selscheltemacontentpage.aspx) (Koningsplein).

AmstelBright
September 30th, 2008, 01:40 AM
Dat Mr. Visserplein wordt wel een verbetering zo. Ik denk dat het autoverkeer zo ook veel beter gaat doorstromen dan met die rare rotonde die er nu ligt. Maar die onafgemaakte TunFun tunnel verdwijnt zo te zien definitief?

Cymen
September 30th, 2008, 10:16 AM
Dat Mr. Visserplein wordt wel een verbetering zo. Ik denk dat het autoverkeer zo ook veel beter gaat doorstromen dan met die rare rotonde die er nu ligt. Maar die onafgemaakte TunFun tunnel verdwijnt zo te zien definitief?

De huidige weg aan de kant van de IJ-tunnel (Valkenburgerstraat) ligt boven op de weg van de tunnel gefundeerd met palen dwars door het wegdek van de tunnel, dus die tunnel was al redelijk definitief verdwenen.

Het oogt zo allemaal een stuk beter! Ooit hoop ik wel dat er een restaurant, café met terras, theater / podium en nachtclub komt in de tunnel. De locatie is veels te vet voor een speeltuin!

Elio di Angelis
September 30th, 2008, 10:18 AM
^^

ik denk het niet ik zie hem nog steeds...je zit een verhoging op het plein namelijk

Cymen
September 30th, 2008, 10:22 AM
^^

ik denk het niet ik zie hem nog steeds...je zit een verhoging op het plein namelijk

Ik dacht dat hij het tunnelplan bedoelde, niet de tunnelruimte zelf. Dat is nu een ondergrondse ruimte en ik zie niet in waarom die ooit zou moeten verdwijnen? Desnoods maken ze er een parkeergarage van! Overigens zit de Mac Bike ook gedeelte in de tunnel.

Elio di Angelis
September 30th, 2008, 10:29 AM
^^

ik dacht dat hij de tun fun bedoelde :) en die zit in die ronde bak toch?

idd moet daar een nachtclub in komen.

Cymen
September 30th, 2008, 12:28 PM
^^

ik dacht dat hij de tun fun bedoelde :) en die zit in die ronde bak toch?

idd moet daar een nachtclub in komen.

Het is van binnen niet echt een ronde bak. Op het laagste niveau ligt de weg in een lichte kromming. Eén niveau hoger (-1) zit een soort platform wat vroeger denk de de "fly-in" naar de Plantage Middenlaan en/of iets voor fietsers was, maar het is slechte een kwart en aan een kant afgesloten door de Mac Bike. Er zitten trouwens ook vreemde deuren in de tunnel, ik gok een soort nooduitgang van de metro of bunker onder stadhuis.

Maar de Tun Fun zit inderdaad in de bak/ tunnel, hoewel ik nog nooit in de Tun Fun zelf ben geweest. Voordat de Tun Fun er zat kwam ik er af en toe om te fantaseren wat voor ubercoole underground club hier kon zitten.

MR-Tommey
September 30th, 2008, 02:19 PM
Filmpje Mr. Visserplein: http://www.tussenschoolenthuis.amsterdam.nl/live/bijlagen/wibautas/filmpjes/Mrvisserpleindef.avi

Ziet er ruimtelijk uit. Maar een gezellig plein zal het nooit worden.

MR-Tommey
September 30th, 2008, 02:24 PM
En een filmpje van de Wibaut-as: http://www.tussenschoolenthuis.amsterdam.nl/live/bijlagen/wibautas/wibaut_def.avi

Waarom heet die subsite eigenlijk "tussenschoolenthuis"?

Cymen
September 30th, 2008, 03:15 PM
Iemand verveelde zich? Vervang tussenschoolenthuis maar eens door IVV!

bthj
September 30th, 2008, 03:23 PM
Het is van binnen niet echt een ronde bak. Op het laagste niveau ligt de weg in een lichte kromming. Eén niveau hoger (-1) zit een soort platform wat vroeger denk de de "fly-in" naar de Plantage Middenlaan en/of iets voor fietsers was, maar het is slechte een kwart en aan een kant afgesloten door de Mac Bike. Er zitten trouwens ook vreemde deuren in de tunnel, ik gok een soort nooduitgang van de metro of bunker onder stadhuis.

Maar de Tun Fun zit inderdaad in de bak/ tunnel, hoewel ik nog nooit in de Tun Fun zelf ben geweest. Voordat de Tun Fun er zat kwam ik er af en toe om te fantaseren wat voor ubercoole underground club hier kon zitten.

die "fly-in" was de fiesters/voetgangerstraverse, waarvan de andere in/uitgang zar waar nu de Mac Bike zit.

voordat tunfun er kwam zijn er vaak undergound feesten georganiseerd.

AmstelBright
September 30th, 2008, 06:29 PM
Ja, die tunnel zou inderdaad een mooie plek zijn voor een ubercoole underground club!

:dance:

Ik begrijp dat die tunnel niet helemaal verdwijnt (zou ook zonde van de ruimte zijn), maar het staat me bij dat de tunnel ingang vanaf de Wibautstraat nu nog heel duidelijk zichtbaar is. In deze impressie zie ik dat niet meer, vandaar. :)

Cymen
September 30th, 2008, 08:54 PM
Ja, die tunnel zou inderdaad een mooie plek zijn voor een ubercoole underground club!

:dance:

Ik begrijp dat die tunnel niet helemaal verdwijnt (zou ook zonde van de ruimte zijn), maar het staat me bij dat de tunnel ingang vanaf de Wibautstraat nu nog heel duidelijk zichtbaar is. In deze impressie zie ik dat niet meer, vandaar. :)

I zie het nu ook pas. Tja, dat stukje wordt nu niet gebruikt. Maar is wel een mooie plek voor het bevoorraden van de club ;) :cheers::cheers::cheers:

the runner
September 30th, 2008, 11:34 PM
^^
Cymen moeten we nog oppassen voor jouw in die tunnels want je noemt je zelf starfucker:lol:

Cymen
October 1st, 2008, 12:50 AM
^^
Cymen moeten we nog oppassen voor jouw in die tunnels want je noemt je zelf starfucker:lol:

Ik wil weleens iemands tepel hard omdraaien of even flink in zak grijpen. Verder dan dat is het gewoon een vrouw op het plaatje!
StarFucker slaat op onderuit halen van iemand die denkt dat hij populair is.

the runner
October 1st, 2008, 11:12 PM
^^
Dan weet ik dat ook weer:)

Mr Visserplein
http://i36.tinypic.com/143pzqg.jpg
Impressie: www.centrum.amsterdam.nl

Elmo
October 1st, 2008, 11:24 PM
NY Times: Amsterdam is coolste stad.

Amsterdam is de coolste stad van de wereld. Dat vindt althans de grootste krant van Amerika: De New York Times. De krant meldt op de eigen website dat er in de stad een opleving van hippe cultuur, bouwtechniek en architectuur te zien is.
De krant raadt bezoekers die het maximale uit een dagje Amsterdam willen halen aan om te beginnen met een kopje koffie verkeerd op de Nieuwmarkt en het Historisch museum, de Bazel en Foam te bezoeken.
Na een lunch in het Vondelpark prijst de New York Times winkelen in de Haarlemmerstraat en de Rozengracht aan.

Link naar At5 artikel (http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=38079)

Rabotnik
October 1st, 2008, 11:35 PM
De Haarlemmerstraat/Dijk is zeker de leukste winkelstraat van Amsterdam.
maar de Rozengracht????

Iedergeval leuk positief artikel:)

Takana
October 2nd, 2008, 08:15 PM
Er zijn redelijk wat leuke winkels in fashion en meubels inmiddels op rozengracht. Alleen de uitstraling van de straat zelf is idd ronduit ruk...

Edit: Link naar artikel http://www.nytimes.com/indexes/2008/09/21/style/t/index.html#pagewanted=4&pageName=21clock&

Er staat dus "on the areas around Rozengracht". Zullen vast wel 9 straatjes e.d. bedoelen.

AMS guy
October 2nd, 2008, 09:13 PM
Rozengracht zou weer een gracht moeten worden. OK, het is onmogelijk, weet ik, maar die mooie winkels met stoere design meubels helpen niet echt. Het terugkeren van de gracht zou het imago van deze lelijke straat enorm kunnen verbeteren. Rozengracht van nu is te breed, te druk, te rommelig, gewoon een straat waar je niet wil zijn, als je er niets te zoeken hebt.

Grumpey
October 3rd, 2008, 09:26 AM
Rozengracht zou weer een gracht moeten worden. OK, het is onmogelijk, weet ik, maar die mooie winkels met stoere design meubels helpen niet echt. Het terugkeren van de gracht zou het imago van deze lelijke straat enorm kunnen verbeteren. Rozengracht van nu is te breed, te druk, te rommelig, gewoon een straat waar je niet wil zijn, als je er niets te zoeken hebt.

Sowieso moeten de straten in de jordaan eens flink op de schop. Wat een lelijke buurt is het toch. Inrichten van de elandsstraat en de westerstraat zoals bijvoorbeeld de falckstraat nu zou enorme verbetering zijn, daarvoor hoef je niet eens de grachten weer uit te graven (zou overigens wel geweldig zijn).
Dat de buurt tegen dat plan stemde zegt genoeg over de rest van de buurt. Geef mij maar de pijp.

MVA
October 3rd, 2008, 12:19 PM
Filmpje Mr. Visserplein: http://www.tussenschoolenthuis.amsterdam.nl/live/bijlagen/wibautas/filmpjes/Mrvisserpleindef.avi

Ziet er ruimtelijk uit. Maar een gezellig plein zal het nooit worden.

Als dat lelijke gebouw van de Film en Televisie Academie wordt afgebroken, kan het best nog wat worden daar.

AMS guy
October 3rd, 2008, 08:33 PM
Sowieso moeten de straten in de jordaan eens flink op de schop. Wat een lelijke buurt is het toch. Inrichten van de elandsstraat en de westerstraat zoals bijvoorbeeld de falckstraat nu zou enorme verbetering zijn, daarvoor hoef je niet eens de grachten weer uit te graven (zou overigens wel geweldig zijn).
Dat de buurt tegen dat plan stemde zegt genoeg over de rest van de buurt. Geef mij maar de pijp.
Ik fiets elke dag dwars door de Jordaan en vind het geen lelijke buurt hoor. Het heeft iets unieks door de talloze steegjes en smalle straatjes. Veel straten hebben slecht wegdek, maar gevels zien er steeds beter uit. De sociale woningbouw van de jaren 80 die je daar vaak ziet, maakt de buurt niet mooier, maar je merkt dat de Jordaan hip wordt. Bijvoorbeeld de 2e Tuinstraat/ 2e Egalantiersstraat worden sinds kort afgesloten voor het autoverkeer 's weekends. Er komen steeds meer kroegen, kleine winkeltjes en kunstgaleries. Mensen zitten buiten te eten en kinderen spelen op straat. Zo'n sfeer in het centrum van een hoofdstad geeft je toch een heel apart gevoel. Ik wandel er altijd met plezier, maar of ik er zou willen wonen, weet ik niet. De Rozengracht, Elandsgracht en Westerstraat dat is een ander verhaal. ;)

bthj
October 3rd, 2008, 08:58 PM
maar je merkt dat de Jordaan hip wordt.

dat is toch al een jaar of 20 aan de gang.

AMS guy
October 3rd, 2008, 10:23 PM
Ja zo'n beetje, maar elk jaar wordt het hipper. ;)

Grumpey
October 4th, 2008, 12:57 PM
Ja zo'n beetje, maar elk jaar wordt het hipper. ;)
Volgens mij was dat meer eind jaren '90, begin deze eeuw. Tegenwoordig is de pijp de jordaan in hipheid voorbij :). Las laatst alweer bericht dat de prijzen in de jordaan het minst stijgen van alle populaire wijken in A'dam (lees: oud-west, oud-zuid, centrum)

Des
October 5th, 2008, 01:56 PM
Ik denk dat de Jordaan inderdaad z'n groeispurt alweer gehad heeft, het kan nu beschouwd worden als een mooi stuk centrum dat aansluit bij de grachten en daar nauwelijks meer voor onderdoet als geliefde woonlocatie.

Wijken die op dit moment hip zijn / in opkomst zijn: de pijp, de rivierenbuurt, oud-west
Gevestigde en gewilde wijken: grachten / centrum, oud-zuid, de jordaan, KNSM

En ik denk dat de komende 10 jaar vooral Amsterdam-West, tussen de Nassaukade en de ring A10 erg in trek zal raken.

Cymen
October 5th, 2008, 03:07 PM
Volgens mij was dat meer eind jaren '90, begin deze eeuw. Tegenwoordig is de pijp de jordaan in hipheid voorbij :). Las laatst alweer bericht dat de prijzen in de jordaan het minst stijgen van alle populaire wijken in A'dam (lees: oud-west, oud-zuid, centrum)

De mensen die in de Jordaan wonen zijn nu te oud om hip te zijn :lol:
De Pijp is de Jordaan volgens mij al 5 jaar geleden voorbij gestreefd in "hip-heid".

Oud-west is nu de meest logische buurt waar je een opkomst in verwacht. Maar Oost moet ook niet vergeten worden.

De Rivierenbuurt is volgens mij nooit echt betaalbaar geweest.

CityLife
October 6th, 2008, 06:12 PM
Inderdaad, in de Jordaan zijn de eerste yuppen van toen inmiddels gesettled. In de Pijp zitten de meeste redelijk vermogende jongeren en bijbehorende horeca. Wat mij betreft wint de Pijp glansrijk wat betreft "hipheid", maar wint de Jordaan op esthetische gronden.

Cymen
October 8th, 2008, 11:35 PM
Inderdaad, in de Jordaan zijn de eerste yuppen van toen inmiddels gesettled. In de Pijp zitten de meeste redelijk vermogende jongeren en bijbehorende horeca. Wat mij betreft wint de Pijp glansrijk wat betreft "hipheid", maar wint de Jordaan op esthetische gronden.

Grappig is wel dat de Jordaan altijd als echte yuppenbuurt werd betiteld terwijl dit bij de Pijp niet het geval is.

Wuppeltje
October 16th, 2008, 02:48 AM
Amsterdam is expatwalhalla
15-10-08

NEW DELHI - Binnen 24 uur een werkvisum en vrijstellingen voor kenniswerkers. Amsterdam verkoopt zich in India als de perfecte uitvalsbasis voor Indiase bedrijven.

De Amsterdamse regio verkoopt zich deze week in India. Tijdens een toespraak in New Delhi somde 'viceburgemeester' Lodewijk Asscher voor een gehoor van zakenlui de voordelen op.

Kenniswerkers uit India zijn volgens Asscher de eerste tien jaar vrijgesteld van belastingen, de kosten van levensonderhoud zijn in vergelijking met andere Europese landen laag en de verbindingen buitengewoon goed.

Asscher refereerde aan het succes van het eerder dit jaar opgezette expatcenter aan de Zuidas, waar kennismigranten binnen 24 uur alle benodigde papieren kunnen regelen. Zo hoeven kenniswerkers uit India geen geboortebewijs meer te overleggen, wat in veel andere landen nog wel verplicht is.

Amsterdam is ook van zins de gewraakte beperking van het aantal 'expatwoningen' te versoepelen. De gemeente wilde aanvankelijk een grens van maximaal 1350 huurwoningen voor buitenlandse werkers in de hele stad. Maar verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema overweegt een uitzondering te maken voor nieuwbouwcomplexen, die speciaal op expats zijn gericht.

Vandaag praat de gemeenteraad over de expatnorm. In de Tweede Kamer is veel verzet tegen het Amsterdamse voorstel, omdat daarmee de concurrentiepositie van Amsterdam in het geding kan komen.

Dezz
October 16th, 2008, 10:06 AM
10 jaar geen belasting betalen, dat lijkt me ook wel wat!

Cymen
October 16th, 2008, 10:13 AM
^^
^^
Ik zag het op at5. Toch wel bijzonder hoeveel fouten journalisten maken. Asscher was bij het Red Fort en dat ligt helemaal niet in New Delhi, maar in Old Delhi.

Wuppeltje
October 16th, 2008, 09:56 PM
Regio Amsterdam populair onder Indiase bedrijven

AMSTERDAM - Het Indiase it-bedrijf iBilt Technologies opent deze maand een vestiging op de Zuidas in Amsterdam. Het is de tiende firma uit India die zich dit jaar in de hoofdstad of in een van de omliggende gemeenten vestigt. In totaal zitten er nu al dertig bedrijven uit dat land.
Dat heeft een woordvoerster van de hoofdstad donderdag bekendgemaakt. Een handelsdelegatie van de regio Amsterdam is momenteel in India om de banden met het bedrijfsleven in de opkomende economische grootmacht aan te halen.

Bron: AD

Goed nieuws. Ik heb het gevoel dat ze in Amsterdam goed en serieus bezig zijn om dit soort bedrijven binnen te halen. Inmiddels zit de complete Indiase top 5 ICT bedrijven allemaal in Amsterdam.

Wuppeltje
October 19th, 2008, 01:24 AM
Amsterdam houdt mega-omroepcongres

De internationale omroepvakbeurs IBC blijft de komende vier jaar bijeenkomen in de RAI. Daarmee is Amsterdam verzekerd van de 50 tot 75 miljoen euro die de bijna 50.000 televisiemakers uit de hele wereld ieder jaar uitgeven aan eten, uitgaan en hotels.

De IBC (International Broadcast Convention) heeft de afgelopen weken Amsterdam en Barcelona als congresstad tegen elkaar uitgespeeld. De vakbeurs van de mediawereld doet al sinds 1992 Amsterdam aan. De IBC eiste dat Amsterdam de komende jaren duizenden extra hotelbedden beschikbaar heeft, tegen normale prijzen. Tijdens het laatste congres, in september, werden deelnemers ver buiten de stad ondergebracht, tegen hoge kamerhuren. De hotelsector heeft de IBC er van kunnen overtuigen dat er jaarlijks zo'n 1100 kamers bijkomen. Tot 2013 worden dat er 9000 extra. Bovendien garanderen de hotels dat zij hun prijzen voor IBC-bezoekers nooit boven de inflatie laten stijgen, aldus Stefan Diender, directeur van toerismebureau ATCB.

Gisteren werden alle partijen het eens tijdens de laatste onderhandelingsronde, in Londen. Die werd gevoerd door de Taskforce Citywide Conferences, bestaande uit ATCB, de hoteliers, het GVB en Schiphol.

''De prijs van hotelkamers was een breekpunt voor IBC,'' aldus Diender. ''Wij zijn er in geslaagd ze te overtuigen.'' Volgens de ATCB-directeur hebben alle belanghebbende partijen in de stad zich 'sterker dan ooit ingezet om IBC voor Amsterdam te behouden'. De hotelsector heeft 'een goed voorstel qua prijs' gedaan.

IBC liet daarop de voordelen van Amsterdam zwaarder wegen. Zo roemt de congresorganisatie de attractieve multiculturele sfeer in de stad, de bereikbaarheid van de RAI vanuit het centrum, de nabijheid van Schiphol en het internationale autowegennet. Daar komt straks het Elicium bij, de uitbreiding van de RAI-congreszalen.

Bezoekers van internationale congressen geven in Amsterdam dagelijks gemiddeld 365 euro uit aan uitgaan en in taxi's. (MARC LAAN)

Bron: Parool (http://www.parool.nl/parool/nl/44/REIZEN/article/detail/37173/2008/10/14/Amsterdam-houdt-mega-omroepcongres.dhtml)

Zal het maar even posten, het is een van de grootste, zo niet het grootste jaarlijkse congres in Amsterdam.

bthj
October 22nd, 2008, 07:26 PM
is the runner op vakantie?

Winbuks
October 22nd, 2008, 07:44 PM
Jip, hij heeft in een van zijn updates vermeld dat hij deze week in Spanje op het strand ligt. Ik mag hopen dat je het deze week kan doorstaan zo bthj? ;)

Le Curé
October 22nd, 2008, 08:50 PM
^^
Dat is 'm van harte gegund, maar ik miste 'm ook al toen ik even langs kwam waaien om van z'n wekelijkse updates te genieten.

bthj
October 23rd, 2008, 11:54 AM
Jip, hij heeft in een van zijn updates vermeld dat hij deze week in Spanje op het strand ligt. Ik mag hopen dat je het deze week kan doorstaan zo bthj? ;)

het moet maar. hoop wel dat hij daar zijn energie een beetje kwijt kan..

Rabotnik
October 23rd, 2008, 04:19 PM
Stad twee eeuwen ouder

AMSTERDAM - De stad Amsterdam is tweehonderd jaar ouder dan vaak wordt aangenomen. Niet rond het jaar 1200 vestigden zich de eerste bewoners aan de monding van de Amstel, maar al omstreeks 1000. Dat stelt historisch geograaf Chris de Bont in een proefschrift waarop hij volgende week promoveert aan de Wageningen Universiteit.

De Bont publiceerde de belangrijkste conclusies van zijn dissertatie woensdag in het maandblad Ons Amsterdam. Niet alleen is de huidige hoofdstad ouder dan historici beweren, ook zijn volgens De Bont delen van de rivieren de Amstel en de Zaan gegraven en was het IJ tussen 800 en 1000 geen rivier maar een zompige veenmassa.

Volgens de in september gepresenteerde canon van Amsterdam, waarin de hoofdstedelijke geschiedenis is vastgelegd, ontstond Amsterdam aan het begin van de dertiende eeuw.

Parool 22-10-08 15:23

Westpoort
October 24th, 2008, 08:55 PM
Volgende bericht omtrent bevolkingsontwikkeling derde kwartaal 2008 overgenomen van website Dienst Onderzoek en Statistiek van Gemeente Amsterdam:

Bevolking blijft door vestiging toenemen
17-10-2008

In het derde kwartaal van 2008 is de bevolking van Amsterdam met ruim 3.000 inwoners toegenomen. Daarmee komt de groei ten opzichte van 1 januari van dit jaar op 8.000 personen. Dit is na negen maanden al meer dan jaarlijks in de afgelopen tien jaar het geval was. Volgens de voorlopige cijfers heeft Amsterdam op 1 oktober 755.269 inwoners. Sinds 1974 is het inwoneraantal van Amsterdam niet zo groot geweest. Dit komt vooral door het grote vestigingsoverschot uit het buitenland.

Woningvoorraad naar record

Een belangrijke oorzaak van de bevolkingsgroei is de grote nieuwbouwproductie van woningen de laatste tijd. Zo groeide de woningvoorraad in de eerste negen maanden van 2008 met ruim 3.000 woningen tot 387.600 woningen. Nooit eerder had Amsterdam zoveel woningen. De groei is ook nog niet ten einde, al is het aantal in aanbouw genomen woningen dit jaar wel duidelijk kleiner dan in vorige jaren. De grootste toename van de bevolking vindt nog steeds in Zeeburg plaats, als gevolg van de nieuwbouw op IJburg, maar ook Oud-Zuid en Osdorp groeien.

Meer vestiging uit het buitenland

De bevolking van Amsterdam neemt niet alleen toe door natuurlijke aanwas, maar ook door migratie.

Waar de natuurlijke aanwas licht hoger is in dit derde kwartaal, zoals gebruikelijk, daar is het migratieoverschot flink toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Het buitenlands vestigingsoverschot is ruim de helft groter geworden. Dat komt overeen met de Nederlandse trend, waarbij dit jaar de immigratie de emigratie overtreft. In Amsterdam betreft dit naast Oost-Europeanen ook steeds meer mensen uit westerse landen, in het derde kwartaal is bijna de helft van de vestigers uit het buitenland van westerse herkomst.

En ook uit Nederland

Verder kent ook de binnenlandse migratie een vestigingsoverschot. Meer mensen uit Nederland vestigen zich in Amsterdam dan er vanuit Amsterdam elders in Nederland gaan wonen. Dat heeft twee oorzaken: het vertrek van Amsterdammers daalt licht en de vestiging vanuit de rest van Nederland neemt iets toe. Dit geldt voor alle herkomstgroepen. De suburbanisatie van niet-westerse allochtonen lijkt hiermee tot stilstand gekomen. Alleen Surinamers en Marokkanen vertrekken per saldo nog vaker uit de stad naar overig Nederland dan andersom, maar ook dat vertrekoverschot is kleiner dan in eerdere jaren

Mokum
November 1st, 2008, 12:32 PM
Iping draait door! Teken de petitie hier (http://www.ipingdraaitdoor.nl/index.php)!

Voor iedereen die Amsterdam een warm hart toedraagt:

Amsterdam, ooit het centrum van de wereld. Waar Rembrandt zijn roem vergaarde, Michiel de Ruyter zijn reizen begon, de grote schrijver Descartes zijn beste werk schreef en waar na Parijs als tweede stad op de wereld stadsverlichting werd aangelegd. Vooruitstrevend waren we toen. En nu... anno nu lijkt onze stad meer op een provinciedorp dan op een internationaal aansprekende metropool.

We worden als burger steeds minder serieus genomen, wat eens te meer blijkt uit de op handen zijnde schandalige maatregelen die met name Stadsdeelvoorzitter Iping voor ons en Amsterdam in petto heeft. Naast strengere sluitingstijden voor de horeca, nog minder evenementen, idioot parkeerbeleid, het opdoeken van de Wallen, verbod op extra hotels (daar waar juist grote behoefte is), verbod op shortstay appartementen, dan nu de klap op de vuurpijl: 150(!!!) terrassen die in de binnenstad moeten verdwijnen... Maar waarom in godsnaam??? Wie is daar bij gediend? Wat betekent dit dan met mooi weer, hoe moeten we dit de toeristen uitleggen, of mensen die geen tuin hebben, of bedrijven die zich hier willen vestigen en niet te vergeten de getroffen ondernemers. De mooie bruisende binnenstad wordt letterlijk lamgelegd. Hier is Iping en het stadsbestuur toch niet voor gekozen...althans niet door ons.

Wij van Comité Iping Draait Door zijn het dan ook echt helemaal zat en hopen dat u met ons deze belachelijke regelzucht een halt toe wil roepen. Een stad is een stad met al zijn verworvenheden, maar ook onhebbelijkheden. Echter, wel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer iemand naar het platteland verhuist kan hij toch ook geen verbod op mest, hanen en koeiengeloei krijgen.

Teken onderstaande petitie en steun ons in het verzet tegen het ambtelijke doordraaien. En Iping in het bijzonder. Amsterdam moet wel een beetje Amsterdam kunnen blijven. Een fantastische plek waar juist vrijheid en individueel ontwikkelen al eeuwen hoog in het vaandel staan. Daar mogen een paar politieke ego's niets aan kunnen veranderen.

Met vriendelijke groet,
Comité Iping Draait Door

NB: dit is absoluut geen politiek gekleurd verhaal, maar ingezet door partijloze Amsterdammers die niet lijdzaam blijven toezien hoe mensen als Iping onze stad om zeep helpen. Wij hopen dat u ons steunt.

exprovinciaal
November 1st, 2008, 08:35 PM
Duidelijk dus niet ingezet door partijloze Amsterdammers.

http://www.elsiping.nl/mis.htm#d66

D66 slaat de plank mis

D66 beweert in flyers en op hun website dat de poppodia Paradiso, de Melkweg en Sugar Factory door de nieuwe horecanota van het stadsdeel slechter af zijn. Het tegendeel is echter waar. De nieuwe nota biedt deze culturele instellingen juist meer armslag door hen een zelfstandige horecavergunning te verlenen. Dat betekent formeel langer open en meer exploitatiemogelijkheden dan waar zij eerder recht op hadden.

Voorheen mochten deze culturele instellingen incidenteel tot een uur na een voorstelling open blijven. Met de nieuwe horecanota krijgen de poppodia de ruimste horecavergunning, waardoor zij doordeweeks altijd tot 4 uur open mogen blijven en in het weekend tot 5 uur. Bovendien zorgt het afkoeluurtje in de uitgaansgebieden ervoor dat de sluitingstijd met nog eens een extra uur wordt verlengd. Over de huidige programmering op de donderdag- en zondagavond (30 keer per jaar) is met Paradiso overleg geweest. Ook die zal in de toekomst gewoon doorgaan aangezien deze poptempels als bijzondere horeca kunnen worden aangemerkt. Kortom, dankzij het beleid van het stadsdeel kunnen de poppodia nu formeel en structureel dat doen wat vroeger alleen dankzij incidenteel- en gedoogbeleid mogelijk was. meer.....

Wanneer D66 ruimere openingstijden wenst, moet ze haar smeekschrift niet aan mij richten, zoals duo-raadslid Jan Paternotte en Boris van der Ham van D66 nu doen, maar aan de burgemeester en aan zichzelf. Over de openingstijden in Amsterdam gaat namelijk de burgemeester en de gemeenteraad waarvan de de heer Paternotte zelf deel uitmaakt.

Grumpey
November 3rd, 2008, 09:37 PM
bron: www.amsterdamsebinnenstad.nl (VVAB)

Plaatsing kroonlantaarns in de binnenstad begonnen
De plaatsing van de kroonlantaarn op de Keizersgracht.
Eindelijk is het dan zover! Op de Keizersgracht, in het rak tussen de Herenstraat en de Leliegracht, worden momenteel de eerste nieuwe kroonlantaarns geplaatst op de oude gietijzeren palen die gehandhaafd blijven. De kroonlantaarn met het keizerskroontje is de oorspronkelijke bekroning van deze antieke lantaarnpalen model 1883. Op 6 november worden de nieuwe kroonlantaarns feestelijk onthuld door wethouder Herrema. Wat die gebeurtenis extra feestelijk maakt, is dat het dit jaar precies tien jaar geleden is dat de actie voor de terugkeer van de kroonlantaarn in Amsterdam begon, een strijd die werd gesteund door bekende Amsterdammers als Hedy d'Ancona, Jos Brink, Geurt Brinkgreve, Theodor Holman, Jeroen Krabbé en Geert Mak.

Een korte terugblik. In 1998 maakte Walther Schoonenberg een website over de kroonlantaarn en riep hij de Amsterdammers op de authentiek-Amsterdamse lantaarn in het stadsbeeld terug te brengen. Al in 1999 pakte wethouder Guusje ter Horst dat initiatief op door kroonlantaarns te plaatsen op de opnieuw ingerichte Westermarkt. Toen bleek dat het daarbij zou blijven, werd in 2000 door de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad en de Stichting Heijmeijer van Heemstede het Amsterdams Kroonlantaarn Comité opgericht, gesteund door een grote groep bekende Amsterdammers. Met tomeloze energie voerde Dorothy Heijmeijer van Heemstede actie voor de kroonlantaarn. Er werd o.a. een boottocht door de grachten georganiseerd waar een originele oude kroonlantaarn werd meegevoerd. De eerste wethouder monumenten van het nieuwe stadsdeel Centrum, Guido Frankfurther, ging er zich sterk voor maken. Op 23 september 2002 vond een druk bezochte inspraakavond plaats waar honderden Amsterdammers hun steun betuigden aan het initiatief om de kroonlantaarn in Amsterdam terug te brengen.
Plattegrond met de door de deelraad aangenomen plaatsingsvariant 'B3 min': variant B3 van het Kroonlantaarncomité, minus enkele 'bijzondere locaties'. Paars: kroonlantaarn, groen: Ritterlantaarn. De hoofdrolspelers op de botenactie op 15 september 2002: Jos Brink, Guido Frankfurther, Dorothy Heijmeijer van Heemstede en Walther Schoonenberg.

In 2006 nam de deelraad een historische beslissing: alle grachtenlantaarns in de binnenstad zouden worden vervangen. De historische gietijzeren lantaarnpalen uit 1883 blijven bestaan, maar de goedkope plastic armaturen uit de jaren zeventig daarbovenop worden vervangen door replica's van negentiende-eeuwse lantaarns: de kroonlantaarn die in 1883 gelijktijdig met de lantaarnpalen werd geïntroduceerd en de Ritterlantaarn die sinds 1898 voorkomt. De lichttechniek zal worden aangepast aan de eisen van de tijd. Dat betekent energiezuiniger én witter licht. Het heeft even geduurd, maar deze zomer werd eindelijk de Europese openbare aanbesteding afgerond.

Het resultaat: De nieuwe kroonlantaarn op de Keizersgracht.

In totaal zullen er ca. 1750 kroonlantaarns en ca. 2450 Ritterlantaarns worden geplaatst. De kroonlantaarns komen op de belangrijkste grachten in de Amsterdamse binnenstad: de vier hoofdgrachten Singel, Herengracht, Keizersgracht en Prinsengracht, de Amstel en de radiaalgrachten Brouwersgracht, Leliegracht, Leidsegracht, Spiegelgracht en Reguliersgracht, maar ook op de Kloveniersburgwal, Geldersekade en Oudezijds Voor- en Achterburgwal. Op de overige grachten en in straten wordt een vernieuwde Ritterlantaarn geplaatst. Het gaat vier jaar duren voordat alle grachtenlantaarns zijn vernieuwd. Het stadsgezicht zal dan aanzienlijk zijn verbeterd, niet alleen door het herstelde beeld van de kroonlantaarn die ook op veel foto's van Jacob Olie is te zien, maar ook door het witte licht.

[Meer lezen]

Meer informatie over de kroonlantaarn is te vinden op: http://www.kroonlantaarn.nl.

(WS, 1/11/2008)

AMS guy
November 6th, 2008, 12:47 AM
Heeft iemand de nieuwe kroonlantaarns op de Keizersgracht al gezien? Overdag zien ze er mooi uit, maar 's avonds is het een ander verhaal. Het glas is te doorzichtig en een sterk halogeen licht staat voor geen meter in een historiserende kap. Het ziet er niet uit. :(
In die kroonlantaarns op de Westermarkt hebben ze een tijdje geleden "gewone" gloeilampen geplaatst en dat ziet er prima uit. Ik snap niet waarom op de Keizersgracht halogeen licht moest worden geplaatst. :(

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/214/kroonlantaarn-nacht.jpg

^^ sorry hoor , maar ik vind dit geen sfeer hebben. In het echt ziet het er nog slechter uit dan op deze foto. Ik zie liever die jaren 70 lampen blijven staan.

Elio di Angelis
November 6th, 2008, 08:30 AM
^^

vind het wel wat hebben. maar ben er niet helemaal stuk van.

Henky
November 6th, 2008, 10:39 AM
Ik snap niet waarom op de Keizersgracht halogeen licht moest worden geplaatst. :(

Wat dacht je van de groene terroristen? Zal wel weer moeten van die hippies.
Doodzonde inderdaad.

Grumpey
November 6th, 2008, 10:42 AM
Ik denk dat het ergste nog is dat het wit licht is ipv geel licht. en dat hebben we toch echt te danken aan de "het-is-zo-onveilig-in-nederland"-fanclub, die overigens zowel links als rechts uitgebreid vertegenwoordigd is in de samenleving (jammer genoeg).

Gooi die kleur naar standje geel en ik ben blij :)

overigens vind ik dat halogeenlampje en een doorzichtige kap helemaal niet storend, dat is gewoon kwestie van wennen. Je bent waarschijnlijk nu nog gewend aan een ondoorzichtige lantaarnpaal zoals de oude. Op de reguliersgracht waar ik naast woon staan al een paar jaar kroonlantaarns en dat went snel.

Mojito
November 6th, 2008, 12:36 PM
www.parool.nl

In 2020 staat de RAI hier niet meer

AMSTERDAM - De RAI verplaatsen naar Badhoevedorp, een metro naar Noord, een tunnel onder het IJmeer, de A10 door West veranderen in een 'stadsstraat' en Buitenveldert als drukke wijk. Dat zijn suggesties waarmee wethouder Ruimtelijke Ordening Maarten van Poelgeest de discussie opent over de toekomst van Amsterdam.

De ontwikkeling van de stad voor 2020-2040 wordt vastgelegd in een nieuw 'structuurplan', dat komend jaar gestalte moet krijgen. Voor de GroenLinkswethouder is uitgangspunt dat er geen grote nieuwe gebieden voorhanden zijn. Daarom is het noodzakelijk te komen tot een 'compacte stad, dicht op elkaar gebouwd'. Bestaande gebieden moeten intensiever en effectiever worden benut.

In die visie past de suggestie het congrescentrum RAI plaats te laten maken voor woningen. Hetzelfde geldt voor het idee voedingsmiddelenconcern Cargill naar buiten de stad te verplaatsen.

Verder voorziet Van Poelgeest dat het gedaan is met de rust in Buitenveldert, doordat de Zuidas uitgroeit tot een tweede stadshart. (BAS SOETENHORST)

06-11-08 11:38

AMS guy
November 6th, 2008, 03:12 PM
Ik denk dat het ergste nog is dat het wit licht is ipv geel licht. en dat hebben we toch echt te danken aan de "het-is-zo-onveilig-in-nederland"-fanclub, die overigens zowel links als rechts uitgebreid vertegenwoordigd is in de samenleving (jammer genoeg).

Gooi die kleur naar standje geel en ik ben blij :)

overigens vind ik dat halogeenlampje en een doorzichtige kap helemaal niet storend, dat is gewoon kwestie van wennen. Je bent waarschijnlijk nu nog gewend aan een ondoorzichtige lantaarnpaal zoals de oude. Op de reguliersgracht waar ik naast woon staan al een paar jaar kroonlantaarns en dat went snel.
Die doorzichtige kappen vind ik eigenlijk niet zo'n probleem, want met de tijd zullen ze vies worden en daardoor minder doorzichtig. ;) Wat mij echt stoort is niet alleen het witte, scherpe licht, maar vooral die rare vormen ervan. Ook een kap zonder gloeilamp ziet er vreemd uit. Je kijkt naar zo'n lantaarn en je ziet het licht op een rare manier spiegelen in een soort witte "rondjes". Zoiets past prima in een moderne badkamer, maar niet langs de grachten van een oude stad. Misschien is het wel een kwestie van wennen maar ik ben bang dat door dit halogeenlicht Amsterdam haar sprookjesachtige sfeer gaat verliezen.

Cymen
November 6th, 2008, 06:33 PM
www.parool.nl

In 2020 staat de RAI hier niet meer

AMSTERDAM - De RAI verplaatsen naar Badhoevedorp, een metro naar Noord, een tunnel onder het IJmeer, de A10 door West veranderen in een 'stadsstraat' en Buitenveldert als drukke wijk. Dat zijn suggesties waarmee wethouder Ruimtelijke Ordening Maarten van Poelgeest de discussie opent over de toekomst van Amsterdam.

De ontwikkeling van de stad voor 2020-2040 wordt vastgelegd in een nieuw 'structuurplan', dat komend jaar gestalte moet krijgen. Voor de GroenLinkswethouder is uitgangspunt dat er geen grote nieuwe gebieden voorhanden zijn. Daarom is het noodzakelijk te komen tot een 'compacte stad, dicht op elkaar gebouwd'. Bestaande gebieden moeten intensiever en effectiever worden benut.

In die visie past de suggestie het congrescentrum RAI plaats te laten maken voor woningen. Hetzelfde geldt voor het idee voedingsmiddelenconcern Cargill naar buiten de stad te verplaatsen.

Verder voorziet Van Poelgeest dat het gedaan is met de rust in Buitenveldert, doordat de Zuidas uitgroeit tot een tweede stadshart. (BAS SOETENHORST)

06-11-08 11:38

Het is juist zo handig dat de RAI in de stad ligt. Tijdens beursen komen mensen lopend uit de stad naar de RAI. Dat de RAI te klein is voor sommige evenementen valt op te lossen door de parkeerplaatsen ondergronds te maken en dat deel te bebouwen. Qua ruimtegebruik kunnen er wat torens tussen de hallen geplaatst worden, te denken aan hotels en studententorens.

Cargill zit al deels buiten de stad. Geef ze voor een goede deal ruimte op Sloterdijk voor hun hoofdkantoor en verplaats hun soja (?) activiteiten verder naar westelijk Westpoort.

Mojito
November 7th, 2008, 02:58 PM
^^ Het zou inderdaad een enorme kapitaalvernietiging zijn om de RAI te verplaatsen. Maar in het uitgebreidere stuk in het Parool van gisteren stond wel dat verhuizing van Cargil zo'n 30.000 (!) woningen extra mogelijk maakt in het havengebied binnen de A10, en op de Noordelijke IJ oever. Dat is ruim anderhalf keer IJburg. Een prachtige verdichtingsmogelijkheid voor de woningnood en kan ook voor genoeg draagvlak zorgen voor voorzieiningen zoals bijvoorbeeld een metro naar Zaanstad.

Cymen
November 8th, 2008, 07:00 PM
^^ Het zou inderdaad een enorme kapitaalvernietiging zijn om de RAI te verplaatsen. Maar in het uitgebreidere stuk in het Parool van gisteren stond wel dat verhuizing van Cargil zo'n 30.000 (!) woningen extra mogelijk maakt in het havengebied binnen de A10, en op de Noordelijke IJ oever. Dat is ruim anderhalf keer IJburg. Een prachtige verdichtingsmogelijkheid voor de woningnood en kan ook voor genoeg draagvlak zorgen voor voorzieiningen zoals bijvoorbeeld een metro naar Zaanstad.

Het gebied tussen de Haarlemmerweg, de A10, het IJ en de Houtehavens is gigantisch. ~3,5 miljoen m² inc. havens en sporen. Daar zou je ook wel 45.000 woningen op kwijt kunnen, hebben we het nog niet eens over Noord gehad.
Maar het is natuurlijk niet alleen Cargill dat dan weg zou moeten. Denk aan al die overbodige sporen en de werkplaats aan de Zaandammerbuurt. De volkstuinen tussen Sloterdijk en Westerpark. En natuurlijk de normale bedrijventerreinen...
Ik had van een oude medewerker van het Ontwikkelingsbedrijf wel eens begrepen dat Cargill weg te kopen was voor 1 miljard. Dat is natuurlijk niet te betalen. Dan kun je ze beter een groot gebied aanbieden waar ze nog tot in de verre toekomst kunnen blijven zitten en ruimte tot expansie hebben. Voorbij Ruigoord is volgens mij ruimte zat. Hun hoofdkantoor staat nu op een C-lokatie en ik kan me best indenken dat ze liever op een A-lokatie bij Sloterdijk zitten.

Rietendak
November 9th, 2008, 03:51 PM
Hai, nieuwe gebruiker hier uit Oud-West. :)

Weet er iemand of er ooit nog iets gaat komen op het grasveldje naast de Paradiso waar lang geleden de gevangenis stond? Je zou toch denken dat op zo'n mooie locatie midden in het centrum en aan het water er wel snel weer iets gebouwd zou worden, maar het is nu alweer een jaar of dertig/veertig een afgebakend stukje gras.

Cymen
November 9th, 2008, 04:37 PM

Weet er iemand of er ooit nog iets gaat komen op het grasveldje naast de Paradiso waar lang geleden de gevangenis stond? Je zou toch denken dat op zo'n mooie locatie midden in het centrum en aan het water er wel snel weer iets gebouwd zou worden, maar het is nu alweer een jaar of dertig/veertig een afgebakend stukje gras.

Het is in het bestemmingsplan wel een bouwkavel, maar enkele plannen en ideeën zijn het nooit geworden. Meeste recent was de mogelijke komst van het "Muziekpakuis" in 2007, in 2000 was nog de herbouw van het zogenaamde BEWA-gebouwtje door de gemeente geopperd. In 2003 was er nog dit plan:
http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/203/weteringschans.jpg

Plannen uit 2008 ken ik helaas niet...

bthj
November 9th, 2008, 08:11 PM

Weet er iemand of er ooit nog iets gaat komen op het grasveldje naast de Paradiso waar lang geleden de gevangenis stond?

de gevangenis staat er nog steeds, maar dat is aan de andere kant van Paradiso, op het Max Euweplein.

De Snor
November 18th, 2008, 08:57 AM
Hallo Amsterdammers ,

Als moderator van het "rate our skylines" forum is er nu één grote draad over Amsterdam maar het is toch duidelijk dat men over verschillende clusters kan spreken.

Nieuwe polls opgestart dus jullie stem en andere foto's zijn zeer welkom:

• Amsterdam Zuidoost (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=751118)
• Amsterdam Zuidas (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=751106)
• Amsterdam Omval (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=751134)

• een poll over Amsterdam Sloterdijk ontbreekt nog.

Mokum
November 18th, 2008, 02:26 PM
Uit het Parool van vandaag

Spinoza sympool van de stad.

AMSTERDAM - Wat Erasmus is voor Rotterdam, moet Spinoza worden voor Amsterdam. Curieus genoeg had de zeventiende-eeuwse Amsterdamse filosoof geen prominent monument in zijn stad. Daar komt nu verandering in.

Bij het stadhuis, vlak bij de Zwanenburgwal, waar het geboortehuis van Spinoza (1632-1677) heeft gestaan, verrijst een majestueus beeld, dat op 24 november wordt onthuld. Spinoza heeft zijn monument te danken aan een groep vasthoudende burgers, die onder de naam 'Stichting Spinoza Monument' binnen een half jaar een ontwerp, geld en toestemming tot plaatsing geregeld wist te krijgen.

Kunstenaar Nicolas Dings heeft Spinoza naast een granieten wiskundige vorm, de icosaëder, gezet - een bol met twintig gelijke driehoeken. Deze staat symbool voor Spinoza's denken: 'het universum als model, geslepen door de menselijke geest'.

Mooie symbolische bijkomstigheid is dat de vorm lijkt op een diamant. Spinoza was ook diamantslijper. (HET PAROOL)

Wuppeltje
November 27th, 2008, 12:16 AM
Ring wordt 'Gouden Bocht' van de 21ste eeuw

Een nieuw perspectief op het centrum betekent ook dat het huidige havengebied binnen de ring zal verkleuren tot gemengd woonwerkgebied. Er ontstaat een nieuwe woningbouwlocatie tot over de ring. De ring verkleurt als het ware tot ‘de Gouden Bocht' van de 21ste eeuw, aldus de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties. De publicatie is een bijdrage aan de discussie over de komende Structuurvisie van de gemeente Amsterdam.

Het voorstel van de corporaties sluit aan op de bestaande trend dat het Centrum van Amsterdam zich uitbreidt tot het gehele gebied binnen de ring. Wijken als De Baarsjes en Bos en Lommer worden nu al steeds populairder. De A10 in het gebied ten zuiden van het IJ vormt echter een barrière tussen voor- en naoorlogs Amsterdam. Ten westen van de ring liggen de inkomens en woningprijzen aanzienlijk lager. Omdat de vraag naar centrumstedelijk wonen verre van gestild is, willen corporaties een ontwikkeling op gang brengen waardoor de A10 als het ware ‘verdampt' en de gebieden eromheen bij het centrumstedelijk gebied worden getrokken.

Binnen de stadsgrenzen moeten 70.000 woningen worden gebouwd tot 2030. De Amsterdamse corporaties pleiten ervoor niet overal te verdichten, maar de verschillen te versterken. Zo kunnen de Noordelijke IJoevers en het gebied rond de ring ten zuiden van het IJ worden ontwikkeld tot hoogstedelijk gebied, maar moeten tuindorpen en delen van Nieuw West hun groene karakter behouden.

De corporaties willen bepaalde bedrijfsterreinen ontwikkelen tot gemengde woonwerkgebieden, zoals Amstel I, II en III, maar ook rond de A9 en langs de Gooiseweg. Zij zien - mede vanwege de grote leegstand van kantoorgebieden - aanknopingspunten om interessante woonmilieus (bijvoorbeeld voor studenten) toe te voegen. De corporaties presenteren zich nadrukkelijk als gebiedsontwikkelaars, waarbij het niet meer alleen om wonen gaat, maar om de kwaliteit van leven. Functiemenging en menging van wonen, werken en voorzieningen zijn daarbij van groot belang.

Bron: persbericht Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties, 20 november 2008

Го́голь
December 1st, 2008, 09:57 PM
De huidige weg aan de kant van de IJ-tunnel (Valkenburgerstraat) ligt boven op de weg van de tunnel gefundeerd met palen dwars door het wegdek van de tunnel, dus die tunnel was al redelijk definitief verdwenen.

Het oogt zo allemaal een stuk beter! Ooit hoop ik wel dat er een restaurant, café met terras, theater / podium en nachtclub komt in de tunnel. De locatie is veels te vet voor een speeltuin!

Vraagje van een Amsterdammer die hier nog geen decennium woont: waar kwam die tunnel eigenlijk precies uit? Je kunt de ingang/uitgang richting de Weesperstraat nu nog goed zien, maar door de verbouwing van de Valkenburgstraat is die andere uitgang nu helemaal verdwenen. Liep de tunnel helemaal door totaan de IJ-tunnel, of kwam hij halverwege de Valkenburgerstraat boven?

bthj
December 1st, 2008, 10:09 PM
Vraagje van een Amsterdammer die hier nog geen decennium woont: waar kwam die tunnel eigenlijk precies uit? Je kunt de ingang/uitgang richting de Weesperstraat nu nog goed zien, maar door de verbouwing van de Valkenburgstraat is die andere uitgang nu helemaal verdwenen. Liep de tunnel helemaal door totaan de IJ-tunnel, of kwam hij halverwege de Valkenburgerstraat boven?

net voorbij het jonas daniel meijersplein op de valkenburgstraat. het ligt er nog gewoon, maar het is dicht gemaakt voor tunfun.

Го́голь
December 1st, 2008, 10:16 PM
net voorbij het jonas daniel meijersplein op de valkenburgstraat. het ligt er nog gewoon, maar het is dicht gemaakt voor tunfun.

Dat is de uitgang richting de Weesperstraat, die ken ik inderdaad. Maar waar is de andere uitgang, of beter gezegd, waar kwam die uit (aangezien de Valkenburgerstraat heringericht is)?

bthj
December 1st, 2008, 11:35 PM
nee, dat is net om de hoek. ik heb er jaren naast gewoond het tunneltje was nog geen 150, 200 meter lang. het lag echt alleen maar onder het jdm plein.

Cymen
December 1st, 2008, 11:37 PM

Ik ben daar wel eens ondergronds geweest maar de weg liep weer omhoog naar ik gok 1/4 de Valkenburgersstraat in.

Winbuks
December 2nd, 2008, 10:45 PM
Was het maar zo simpel:

Stad moet mooi bouwen

Burgers willen graag in mooie huizen wonen. Daarbij valt de smaak van de bewoners niet altijd samen met die van de architect.

http://img155.imageshack.us/img155/567/bouwabnamrovg4.jpg
Bouw hq abn-amro Foto GPD/Cees Zorn

Er komen vrijwel zeker strengere richtlijnen voor nieuwbouw in Amsterdam. De gebouwen moeten veel mooier en beter worden, en meer gericht zijn op hun sociale functie. Dit heeft het college van b. en w. voorgesteld aan de gemeenteraad. Er moet minder worden gelet op de winst van ontwikkelaars. Het college omarmt daarmee een raadsnotitie van de PvdA-raadsleden Hetti Willemse en Michiel Mulder. De gemeenteraad staat inmiddels in grote lijnen achter de conclusies.

De notitie, Mooi Bouwen, pleit voor een veel betere kwaliteit die desnoods ten koste van de hoeveelheid moet gaan. Een verhoogde kwaliteit is ook nodig omdat Amsterdam met de grachtengordel op de Unesco Wereld Erfgoedlijst wil komen. Daartoe moet ook in de zogeheten bufferzone, de strook eromheen, mooi en goed gebouwd worden. 'Wat laten wij de Amsterdammers als erfgoed na? Is er nog sprake van een eigentijdse Amsterdamse stijl?' schrijven Mulder en Willemse. Aanleiding is het rapport van de jury van de Zuiderkerkprijs 2006. Die beoordeelde tien projecten en schreef in haar rapport dat een aantal projecten slechts ontwikkeld was met het oog op snel rendement.

Magere kwaliteit
Mulder en Willemse voegen daar aan toe dat de bouwprojecten die in de jaren tachtig bij stadsvernieuwingsprojecten in Zuidoost en de Westelijke Tuinsteden zijn neergezet, van magere kwaliteit zijn. Volgens het raadsduo willen burgers graag in mooie huizen wonen. Daarbij valt de smaak van de bewoners niet altijd samen met die van de architect. Verdere criteria zijn onder meer dat de omgeving prettig moet zijn (pleinen, fonteinen, postzegelparkjes) en dat de woning er moet passen. Ook moet pand duurzaam zijn. Er moet weer gewerkt worden met kunstenaars die kunstwerken voor gebouwen maken en daarnaast moeten architecten weer ornamenten in de ontwerpen verwerken.

Het college wil enkele punten uit de PvdA-nota niet overnemen. Zo weigert het college een zogenoemde sociale-effectenrapportage op te nemen in de bouweisen. ''Niet nog meer bureaucratie,'' aldus wethouder Tjeerd Herrema (PvdA, Wonen).

Verder meent Herrema dat de kwaliteit van de bouw in de achterliggende jaren niet zo dramatisch was als de PvdA-fractie wil doen voorkomen. Herrema: ''Tegenover de kritiek van de jury van de Zuiderkerkprijs staan juichende oordelen van andere jury's.''
Verder zei Herrema dat hij de aanbeveling over de kwaliteit van de bouw bij stadsdelen onder de aandacht te brengen, zal overnemen. Stadsdelen waren de afgelopen tien jaar verantwoordelijk voor 26.000 van de bijna 39.000 gebouwde nieuwbouwwoningen.
Bron: 't Paroo (http://www.parool.nl)l, door Ton Damen, 2 december '08

Го́голь
December 3rd, 2008, 05:06 PM
nee, dat is net om de hoek. ik heb er jaren naast gewoond het tunneltje was nog geen 150, 200 meter lang. het lag echt alleen maar onder het jdm plein.

Ik denk dat je in de war bent met de voetgangerspassage, die liep vanaf de huidige ingang van Tunfun naar waar nu de Macbike zit. De autotunnel liep vanaf de Valkenburgerstraat richting de Weesperstraat (nog net JDM-plein).

Cymen
December 4th, 2008, 10:30 PM
Op het Markenplein zit overigens nog een nooduitgang van de tunnel.

Mojito
December 10th, 2008, 12:28 PM
Van www.parool.nl :

Tien stadsdelen moeten weg

AMSTERDAM - De tien kleinste van de veertien Amsterdamse stadsdelen moeten verdwijnen. De toekomstige stadsdelen moeten tussen de 80.000 en 120.000 inwoners hebben. Bovendien moet de gemeente meer regie voeren in het bestuur met stadsdelen.

Dit staat in een tussenrapportage van de Commissie Verbetering Bestuur Amsterdam (CVBA), de Commissie-Mertens. Die is door de gemeente en stadsdelen zelf ingesteld.

Het voorstel gaat ervan uit dat een aantal kleine stadsdelen wordt samengevoegd, waardoor er in totaal zeven tot tien stadsdelen overblijven. Vier stadsdelen, Centrum (81.318 inwoners), Noord (86.930), en Oud-Zuid (83.319), lijken buiten schot te blijven. Dat geldt ook voor Zuidoost, dat met 78.922 inwoners in de buurt van de eisen komt.

Niet de gewenste omvang hebben Westerpark (34.320 inwoners), Oud-West (31.484), Zeeburg (48.673), Osdorp (46.479), Bos en Lommer (30.045), De Baarsjes (33.767), Geuzenveld-Slotermeer (41.314), Slotervaart (44.185), Zuideramstel (47.135) en Oost-Watergraafsmeer (59.044). Die kunnen fuseren. Ook stelt commissievoorzitter Bert Mertens voor het aantal van zestig bestuurders en 367 rechtstreeks gekozen (deel-)
raadsleden terug te brengen.

Verder vecht Mertens het uitgangspunt van het stelsel aan, dat luidt: beslis decentraal via stadsdelen wat kan, en centraal in de Stopera wat moet. De besluitvorming altijd zo laag mogelijk plaatsen is volgens de commissie niet efficiënt. Het leidt soms, bijvoorbeeld bij het vaststellen van leges, tot rechtsongelijkheid van burgers. De gemeente zou op meer punten de regie moeten nemen, vindt de commissie.

De mogelijkheden van de gemeente om de leiding te nemen zijn al betrekkelijk groot. Zo heeft de gemeente recht op alle informatie en kan ze besluiten van stadsdelen schorsen of vernietigen.

Alleen, stelt Mertens, bestaat er in Amsterdam een taboe op het gebruikmaken van die machtspositie. Mede daardoor is er een groot 'grijs gebied' ontstaan, van zaken waarvan niet duidelijk is of de gemeente of stadsdelen de beslissingen nemen. (TON DAMEN)

Interessant. Als ik me niet vergis lijkt zich binnen de gemeenteraad een meerderheid af te tekenen voor minder grote stadsdelen, want als ik me niet vergis is coalitiepartij Groen Links ook voor, en in dat geval alleen de normaal gesproken zo almachtige PvdA tegen.

Elio di Angelis
December 10th, 2008, 02:26 PM
ik hoop dat ze het doorzetten

want al die kleine stadsdelen en hun dure kantoren en dure mensen kost teveel geld.

dat geld kan beter in de stad zel gestoken worden.

Wuppeltje
December 10th, 2008, 03:19 PM
Interessant stuk. De PvdA is sowieso vrij verdeeld hierover in Amsterdam. Dus ook daar is het nodige mogelijk.

ZuiderAmstel is geografisch lastig om te laten fuseren als Oud-Zuid dat niet hoeft. Misschien dat ZuiderAmstel een deel van Oud-Zuid erbij zou kunnen nemen, en Oud-Zuid weer een groot deel of geheel Oud-West. Ben bang dat dit alleen moeilijk ligt vooral in Oud-Zuid. Maar ik denk dat Oud-Zuid er sowieso aan moet geloven als dit plan ten uitvoer wordt gebracht, omdat ZuiderAmstel bijna onmogelijk met andere stadsdelen kan fuseren zonder dat Oud-Zuid erbij betrokken moet worden.

Uit oogpunt van Oud-Zuid zou deze misschien beter toenadering kunnen zoeken tot ZuiderAmstel en fuseren. Het deel dat door Amsterdam zelf al wordt beschouwd als centrum kunnen ze daarbij afstaan aan Amsterdam Centrum (gebied vanaf Van Baerlestraat, Roelof Hartstraat, Ceintuurbaan). Dit stadsdeel kan dan ook gewoon Amsterdam Zuid heten.

Oost-Watergraafsmeer (59.044) + Zeeburg (48.673) zijn logisch, hoewel het qua bevolkingsaantal erg groot wordt na de voltooing van IJburg. Dan komt men op zo'n 140.000 inwoners. Geografisch kan het gebied rondom de Amstel interessant zijn om naar ZuiderAmstel over te hevelen.

West wordt ook erg interessant, omdat het nu uit zo'n 7 stadsdelen (gezamenlijk 261594 inwoners) bestaat die vrij klein zijn. Bevolkingstechnisch vrij lastig om er 3 stadsdelen van te maken door te fuseren met elkaar. Makkelijkste qua fusies zou zijn om het tot 2 stadsdelen te laten fuseren, maar het wordt dan wel ineens erg groot. Een andere optie is vrij veel nieuwe stadsdeelgrenzen te trekken en uiteindelijk tot 3 stadsdelen te komen. Politiek gezien wordt dit allemaal erg lastig, het zou mij vooral hier niet verbazen als ze hier zullen afwijken van de nieuwe norm van minimaal 80.000.

Uiteindelijk hou je dan 8 of 9 stadsdelen over bij de nieuwe norm van 80.000. Lijkt mij prima.

Mojito
December 10th, 2008, 05:01 PM
Een superstadsdeel, laat ik het ‘Parkstad’ noemen, ten westen van de Ring, bestaande uit de drie naoorlogse stadsdelen lijkt mij met 131.978 inwoners persoonlijk net te groot.

Ik begreep dat Geuzenveld-Slotermeer en Bos & Lommer (samen 71.359) elkaar al als mogelijke fusiepartner beschouwen. Deze stadsdelen werken al op veel vlakken met elkaar samen. Daarnaast bevindt zich thans tussen Bos & Lommer en het oostelijk daarvan gelegen Westerpark een behoorlijke barriere in de vorm van het Food Center. Ten zuiden van de Sloterplas zou een fusie tussen Slotervaart en Osdorp (samen 90.664) wel voor de hand liggen. Vraag me wel af wat voor namen je aan de nieuwe stadsdelen Osdorp-Slotervaart en Bos & Lommer-Geuzenveld-Slotermeer zou moeten hangen. Het moeten korte en voor de hand liggende namen zijn.

Dan blijven er drie westelijke stadsdelen binnen de Ring over (Westerpark, Oud-West en De Baarsjes) die je tot één groot stadsdeel ‘West’ (99.571) zou kunnen samenvoegen. Misschien dat ‘Oud-West’ de juiste benaming is. Want voordat de Stadsdelen werden opgericht was heel 19e eeuws Amsterdam tussen Centrum, Vondelpark en A10 Oud-West, als ik me niet vergis. Maar het lijkt me een mooie indeling zo.

Kiest men toch voor een groot stadsdeel Parkstad, dan zou je Bos en Lommer nog bij ‘West’ kunnen voegen en kent West-binnen-de-Ring 129.616 inwoners. Daarmee heb je twee enorme, maar wel aan elkaar gelijkwaardige stadsdelen in het westen van de stad.

Het grote schuiven en lijnen trekken kan beginnen...

Grumpey
December 11th, 2008, 10:19 AM
Een superstadsdeel, laat ik het ‘Parkstad’ noemen, ten westen van de Ring, bestaande uit de drie naoorlogse stadsdelen lijkt mij met 131.978 inwoners persoonlijk net te groot.

Ik begreep dat Geuzenveld-Slotermeer en Bos & Lommer (samen 71.359) elkaar al als mogelijke fusiepartner beschouwen. Deze stadsdelen werken al op veel vlakken met elkaar samen. Daarnaast bevindt zich thans tussen Bos & Lommer en het oostelijk daarvan gelegen Westerpark een behoorlijke barriere in de vorm van het Food Center. Ten zuiden van de Sloterplas zou een fusie tussen Slotervaart en Osdorp (samen 90.664) wel voor de hand liggen. Vraag me wel af wat voor namen je aan de nieuwe stadsdelen Osdorp-Slotervaart en Bos & Lommer-Geuzenveld-Slotermeer zou moeten hangen. Het moeten korte en voor de hand liggende namen zijn.

Dan blijven er drie westelijke stadsdelen binnen de Ring over (Westerpark, Oud-West en De Baarsjes) die je tot één groot stadsdeel ‘West’ (99.571) zou kunnen samenvoegen. Misschien dat ‘Oud-West’ de juiste benaming is. Want voordat de Stadsdelen werden opgericht was heel 19e eeuws Amsterdam tussen Centrum, Vondelpark en A10 Oud-West, als ik me niet vergis. Maar het lijkt me een mooie indeling zo.

Kiest men toch voor een groot stadsdeel Parkstad, dan zou je Bos en Lommer nog bij ‘West’ kunnen voegen en kent West-binnen-de-Ring 129.616 inwoners. Daarmee heb je twee enorme, maar wel aan elkaar gelijkwaardige stadsdelen in het westen van de stad.

Het grote schuiven en lijnen trekken kan beginnen...

Ik dacht zelf ook aan bos en lommer bij de oud-westelijke stadsdelen, zeker gezien de moderne ontwikkelingen (bos en lommer wordt steeds hipper). Daarnaast zou ook Zuid vrij groot worden, en oost ook, dus het moet wel kunnen qua grootte van west. Ik denk dat de bovengrens van 120.000 gewoon 150.000 moet worden. Enig probleem is dat het centrum dan wel erg veel kleiner is dan de overige stadsdelen (maar ook belangrijker).

Eigenlijk zou je in mijn voorstel vrij duidelijke stadsdelen krijgen (noord, zuid, oost, west, centrum, zuid-oost en nieuw-west). Enige wijziging die ik nog zou toepassen is het deel van bos en lommer buiten de A10 aan nieuw-west geven, en de hoofddorppleinbuurt van zuid naar oud-west geven (schinkel als grens aanhouden).

Dezz
December 11th, 2008, 05:23 PM
Moet stadsdeel Amstelveen ook niet ergens toegevoegd worden? ;)

Mojito
December 12th, 2008, 11:33 AM
^^ Nou, zo gek vind ik dat nog niet :). Ik heb het wel eens vaker geopperd hier, als men echt radicaal doorpakt (iets wat ik niet zie gebeuren overigens....) dan zou je kunnen overwegen om Zuideramstel te verdelen en twee zuidelijke stadsdelen te scheppen, eentje binnen de Ring (Zuid + Rivierenbuurt + Zuidas) en een daarbuiten (Buitenveldert + Amstelveen). De precieze inwonertallen ken ik niet, maar volgens mij krijg je zo ook twee redelijk gelijkwaardige stadsdelen.

Wuppeltje
December 12th, 2008, 11:49 AM
Ik zou ZuiderAmstel niet teveel uit elkaar trekken, omdat Buitenveldert en de Rivierenbuurt juist zijn samengevoegd met als hoofdargument de Zuidas. Je zou Buitenveldert grofweg ten zuiden van de Van Nijenrodeweg bij Amstelveen kunnen toevoegen. Maar goed, ik denk pas dat het zin heeft om andere gemeentes erbij te betrekken als Amsterdam bestuurlijk beter werkt.

Rietendak
December 23rd, 2008, 08:25 PM
Hoe zit het nou precies met de fietsdoorgang onder het Rijks na de verbouwing? Alle impressies laten zien dat de muren daar open worden gegooid, en dus dacht ik eerst dat het dicht zou blijven voor fietsers ivm veiligheid, maar nu zie ik in de pdf'jes die Runner in het projectenoverzicht poste dat het ook in de toekomst weer een toegangsroute voor het Museumplein moet worden. Komen er poortjes in de nieuwe openingen ofzo?

Mojito
December 24th, 2008, 11:58 AM
Goed nieuws voor het hoofdstedelijke uitgaansleven! Van www.parool.nl :

Club 11 vindt nieuwe plek in Wibautstraat

AMSTERDAM - Club 11 heeft een nieuwe locatie: de voormalige drukkerij in het vroegere Parool/Trouwgebouw aan de Wibautstraat. De nieuwe club van de mensen achter 11 in het Post-CS gebouw moet in maart open gaan.

De programmering van vernieuwende electronische muziek, waar 11 internationaal bekend mee werd, zal grotendeels meegaan naar de nieuwe club, zegt Olaf Boswijk. Boswijk was programmeur bij 11, en is één van de eigenaren van de nieuwe club, waar vooralsnog geen naam voor is. Het huurcontract voor de drukkerij en de kelder aan de Wibautstraat loopt tot 1 januari 2011. Eind juni dit jaar sloot 11 na vier jaar in het Post CS-gebouw de deuren.

In de drukkerij komt een club voor 450 mensen, door een tribune gescheiden van het restaurant waar 80 zitplaatsen komen. De ruimte is acht meter hoog en zeer goed geïsoleerd. "Dat was al zo, 's nachts stonden daar natuurlijk de drukpersen te loeien."

In de kelder komt, behalve de toiletten en de garderobe, een expositieruimte. "Dat wordt een plek voor moderne kunst, gevestigd of underground. Er komen gekke, interactieve videoinstallaties, decors. Je moet er kunnen chillen, kunnen spelen. Het wordt niet zo statisch als een museum," zegt Boswijk.

De programmering zal voor zo'n tachtig procent gelijk zijn aan die van 11. "Alleen met een iets rauwer randje." Zo krijgt Viral Radio, een dubstepfeest, een maandelijkse avond. Bovendien zal er meer live muziek geprogrammeerd worden, vooral experimentele electronica uit de clubcultuur of kunsthoek. .

Het restaurant zal tot laat open zijn en ook 's nachts snacks serveren aan de clubbers.

Feesten zullen worden georganiseerd op vrijdag en zaterdag, en bij uitzondering op donderdag en zondag. Het restaurant is open van woensdag tot en met zondag. Overdag worden de ruimtes verhuurd.

De aankleding van de industriële ruimte zal summier blijven, met veel spullen die de ondernemers in het pand vonden. Binnen twee jaar moeten de investeringen terug verdiend worden. "Alles wat we nodig hebben is goed geluid, lekker eten en leuke mensen. Dus we geven niet veel uit aan gelikt design."

Boswijk wordt eigenaar met Maike Vernooij, die in 11 bedrijfsleider was, en Daan Steures, die clubmanager was van 11. De drie eigenaren van 11, Koen Vollaers, Jaymz Pool en Brian Boswijk, zijn bij de nieuwe club betrokken als adviseur en investeerder. (LIEDEWIJ LOORBACH)

24-12-08 10:34

11...dat waren nog eens tijden... :) Straks dus tegenover Club Canvas, waar ik goede verhalen over heb gehoord en waar ik toch eens binnenkort moet gaan kijken...Het wordt zo nog eens wat, met die Wibautstraat :cheers: !

Grumpey
December 24th, 2008, 08:11 PM
11...dat waren nog eens tijden... :) Straks dus tegenover Club Canvas, waar ik goede verhalen over heb gehoord en waar ik toch eens binnenkort moet gaan kijken...Het wordt zo nog eens wat, met die Wibautstraat :cheers: !

Zeker goed nieuws! Helaas maar tijdelijk natuurlijk, tot de ontwikkeling van de Parool-driehoek (toch?), maar in ieder geval een nieuw centrum van het hippe uitgaansleven ala berlijn :cheers:

SkyBridge
December 24th, 2008, 09:49 PM
Op deze plek wil ik nog even alle fotografen en updaters uit 020 bedanken voor hun vele bijdragen dit jaar! Vanwege een nieuw gestarte studie (ja, het kan nog op deze leeftijd ;)) was ik helaas niet meer zoals voorheen elke week in Amsterdam te vinden en het wordt dus zeer gewaardeerd. Hou het ook dit jaar nog even vol!

Wuppeltje
January 10th, 2009, 05:07 PM
Al in 2010 mes in stadsdelen

AMSTERDAM - Al bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010 moeten de veertien stadsdelen van Amsterdam zijn samengevoegd tot zeven of acht. Dit staat volgens ingewijden in het eindrapport van een commissie die in opdracht van het stadsbestuur en de stadsdeelvoorzitters de toekomst van het bestel heeft onderzocht. Aan het advies wordt grote politieke waarde toegekend.

Het betekent dat de vermindering van het aantal stadsdelen met grote snelheid ter hand zal worden genomen. Dit jaar moeten de politieke partijen hun kandidatenlijsten voor de deelraadsverkiezingen maken.

Onduidelijk is nog of Zeeburg een zelfstandig stadsdeel blijft. In dat geval komt het totale aantal op acht. Met 48.000 inwoners is het volgens de criteria van de commissie te klein om los van Oost-Watergraafsmeer te functioneren. Maar vanaf 2020, als IJburg is uitgebreid met nieuwe eilanden, is het groot genoeg. De commissie laat in het midden wat de voorkeur heeft. (BAS SOETENHORST)

10-01-09 08:45

Bron: Parool

Ik ben erg benieuwd naar de uitwerking van dit rapport

Rietendak
January 11th, 2009, 06:54 PM
Ik zag vandaag een flinke bouwput bij de Jan van Galen tramhalte (huisje of vier). Weet iemand of er hier iets bijzonders komt, of wordt het gewoon een huizenblok?

http://i44.tinypic.com/16gwdvb.jpg

Mojito
January 11th, 2009, 08:51 PM
^^ Dat is de 'Kop van de Jan van Galenstraat', ook wel de Galenkop genoemd. Een nieuwbouwproject van Ymere. Meer dan onderstaande impressie (afkomstig van de site van Wingender Hovenier):
http://www.winhov.nl/_mcms/_data/files/galenkop%20site%2005.jpg
en onderstaand miniscule plaatje van de site van Stadsdeel Bos & Lommer:
http://www.bosenlommer.amsterdam.nl/contents/pages/125366/naamloos.jpg
kon ik er tot nog toe niet van vinden, helaas...maar het wordt gewoon een huizenblok inderdaad, 12 huur en 12 koopwoningen.

Wuppeltje
January 16th, 2009, 03:29 PM
"Straks geen 14, maar 7 stadsdelen"

Vrijdag 16 januari 2009
Het aantal stadsdelen in Amsterdam moet van veertien naar zeven worden teruggebracht. Dat adviseert de commissie Mertens in de Rapportage Commissie Verbetering Bestuur Amsterdam.
Door het terugbrengen van het aantal stadsdelen zullen volgens de commissie "taakrijke" stadsdelen met een robuuste en enigszins vergelijkbare schaal ont-staan. De commissie wil een ondergrens van 80.000 inwoners per stadsdeel. Vooral de stadsdelen in West zouden hierdoor samengevoegd moeten worden.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010 zouden de zeven stadsdelen gereed moeten zijn.

Cohen: snel mes in stadsdelen

Voor Martien Kuitenbrouwer is de toekomst onzekerder. Westerpark is een van de stadsdelen die waarschijnlijk opgaat in een groter geheel. Foto Jan-Dirk van der Burg AMSTERDAM - Burgemeester Job Cohen wil nog vóór de raadsverkiezingen van 2010 minder stadsdelen. De politieke strijd draait de komende tijd om het aantal dat resteert en hun invloed.

Het vanmorgen verschenen rapport van een commissie onder leiding van bankier Bert Mertens bepleit halvering van het aantal stadsdelen: van veertien tot zeven. Het advies legt veel gewicht in de schaal, onder meer omdat de wethouders Tjeerd Herrema (PvdA) en Marijke Vos (GroenLinks) commissielid zijn.

Volgens Mertens kunnen grotere stadsdelen hun taken beter aan. Mertens bepleit ook een duidelijkere verdeling van bevoegdheden en een andere bestuurlijke cultuur.

Vooral de PvdA is verdeeld over het ideale aantal stadsdelen. Een ruime meerderheid van de stadsdeelvoorzitters (allen PvdA'ers) ondersteunt het minderheidsstandpunt van commissielid Arco Verburg, stadsdeelvoorzitter in De Baarsjes. Hij wil tien stadsdelen. Volgens hem kunnen stadsdelen met zestig- tot honderdduizend inwoners hun taken prima aan. Ahmed Marcouch (Slotervaart) steunt als één van de weinigen een halvering van het aantal.

Volgens stadsdeelvoorzitter Duco Adema (Zuideramstel), die alle voorzitters vertegenwoordigt, komen er alleen minder stadsdelen als die meer bevoegdheden krijgen. ''Dat is onlosmakelijk aan elkaar verbonden.'' Volgens hem moeten stadsdelen meer te zeggen krijgen over taken als zorg en onderwijs.

Cohen legde zich vanmorgen nog niet vast op een aantal.

Model A is het meest gesteunde voorstel door de commissie.
http://img240.imageshack.us/img240/1396/amsterdammodelaan1.jpg

http://img240.imageshack.us/img240/3597/amsterdammodelbgb3.jpg

Го́голь
January 17th, 2009, 02:54 PM
Ik zou ook voor Model A gaan inderdaad

Cymen
January 18th, 2009, 12:00 AM
Ik zou voor A gaan maar Westpoort opdelen in Westerpark binnen de ring en West buiten de ring.

Wuppeltje
January 18th, 2009, 03:36 AM
Vrij recente studie over 72 Europese steden. Amsterdam doet het daar erg goed in. Helaas zijn Den Haag (waarschijnlijk wordt het als net te klein gezien) en Brussel er niet bij (ze zullen wel weer de gemeente Brussel hebben genomen).

Paris, London and Barcelona are Europe’s top city brands

28 August 2008: In a unique study, which ranks Europe’s largest cities based on a comparison of their assets and attractions against the strength of their brands, Paris emerges as Europe’s number one city brand, followed by London, Barcelona, Berlin and Amsterdam. The research also reveals that the French capital is the most asset-rich city in Europe, ahead of, again, London and followed by Munich, Barcelona and Amsterdam. Bradford, UK, is the lowest-ranked city in both categories.

http://img244.imageshack.us/img244/5528/citybrandingse1.jpg

The study, entitled ‘The City Brand Barometer’ and created by London-based Saffron Consultants, ranks 72 of Europe’s largest cities based on a comparison of their assets and attractions against the strength of their brands. To support the analysis, Saffron commissioned a YouGov poll of 2,000 consumers to find out what people most want from a city.

Unsurprisingly, Paris and London emerged as the cities with the best assets and the strongest brands to match. Among old Europe’s other capitals, Berlin is the striking example of a city with a brand that is significantly stronger than its assets. On the other hand, Rome is more blessed with what people want than the German capital but it is not as effective at communicating this – hence its brand is considerably weaker than Berlin’s. Vienna, Austria, was the only city deemed to get precisely the reputation its assets deserve – its brand was judged to be fully consistent with what the city has to offer.

However, the Barometer also reveals a clutch of undervalued cities, which could provide pointers to Europe’s future ‘city gems’, provided they learn how to promote themselves. Bulgaria’s Sofia has many of the assets tourists want from a city but doesn’t have the reputation to match. To a lesser extent, the same applies to other EU accession cities, such as Poland’s Krakow and Wroclaw and Lithuania’s Vilnius – Europe’s Capital of Culture in 2009. These cities are hidden gems and greater devotion to flaunting their wares can help them onto Europe’s top table.

Saffron’s research suggests a handful of old Europe cities, including Antwerp and Lisbon are in a similar position, punching well below their weight. They have many of the qualities people want in a city but are losing out by failing to promote themselves.

Conversely, Scottish capital Glasgow, Irish capital Dublin and English city Liverpool emerge as some of the cities whose brands punch above the weight their attributes deserve. The study finds that other cities, like Bradford, England, which have neither good assets nor strong brands, risk obscurity if they do not act to improve their brand, which requires both material improvement of assets and better promotion.

The study also underlines the contrasting fortunes of Barcelona and Naples – two potentially comparable cities in terms of regional significance, yet the Catalan capital has trounced its Italian rival in projecting a distinctive idea of what it stands for and who it’s appealing to. The southern Italian city is rich in good climate, history, culture and gastronomy but it has devoted little time to creating a reputation among Europe’s cities. Naples’ well-documented refuse crisis makes the need for deliberate action to improve its image even more acute. It has the necessary attractions to help shift perceptions in its favour.

The report concludes that a city wanting to improve its standing in the world should work on a set of ten things, which Saffron has identified as the factors which determine a city’s brand. These include factors such as a distinctive sense of place, ambition/policy vision and business climate and civic pride.

Jeremy Hildreth, Saffron’s head of place branding, told City Mayors that the main purpose of the study was to identify the ‘undervalued stocks’ amongst European cities. “Interestingly, although we have a tendency to think of a city’s star as permanently fixed, in reality the fortunes of places rise and fall over time. Our perceptions shift, too, but they are imperfectly correlated with reality. We continue to think well of a place even if it no longer deserves it. It seems we’ll forgive a place anything provided it’s sexy and going there gives us something to talk about when we get home. A city’s brand is an overall image and set of associations that resides in people’s heads and branding means the deliberate actions taken to alter or improve an image. It entails a place gathering its leaders together and deciding what assets it has to work with and what weaknesses it needs to correct,” Hildreth explained.

http://img244.imageshack.us/img244/2331/cityrankingdf8.jpg
http://img403.imageshack.us/img403/4636/cityranking2hr0.jpg

City Asset Strength
To measure how strong a city’s brand could be, Saffron found what the most desirable attributes in a city were and then analysed how each city measured up against these attributes. To determine what people want most in a place, Saffron commissioned a YouGov poll of 2,000 people in the UK. Respondents were asked two questions with a series of multiple choice answers. The most desirable attributes, in order of weighted importance, were:
Cultural: Sightseeing and historical attractions; Cuisine and restaurants; Good shopping
Amenity: Particularly low cost; Good weather; Ease of getting around on foot or by public transport

City Brand Strength
How strong is a city’s brand right now? Saffron’s experts chose four factors, equally weighted, to measure a city’s Brand Strength: Pictorially recognized (meaning, could many people recognize the city from a postcard without having to read the description on the back); Quantity/strength of positive/attractive qualities (meaning, what prompted and unprompted associations do people have of the city); Conversational value (meaning, how interesting would it be at a cocktail party to say, “Hey, I just got back from city xxx; Media recognition, which we determined statistically by counting media references to the city over a set time period

Brand Utilisation
A third score and rank was given for each city. Brand Utilisation reveals quantitatively how well the cities are living up to their brand potential (by calculating Brand Strength as a percentage of Asset Strength for each city).

Bron: CityMayors.com (http://www.citymayors.com/marketing/city-brands.html#Anchor-Results-49575)

Го́голь
January 18th, 2009, 04:31 AM
Ik zou voor A gaan maar Westpoort opdelen in Westerpark binnen de ring en West buiten de ring.

Westpoort is geen echt stadsdeel, nu ook niet, maar wordt rechtstreeks bestuurd door de stad.

MVA
January 18th, 2009, 02:52 PM
Misschien ben ik blond hoor, maar wat wordt er bedoeld met "de ringweg A10 als grens"?
Op beide kaartjes lopen alleen de buitengrenzen bij Diemen en Zaanstad langs de A10, en trekken de stadsdeelgrenzen zich verder niets van de ringweg aan.

kna
January 18th, 2009, 03:25 PM
Ik ben voor model B. Van stadsdelen van 30.000 naar die van 130.000 vind ik een te grote schaalsprong. 80.000 als omvang werkt volgens mij al heel mooi, zoals nu in Centrum, Noord en Zuidoost.
Het moet ook een beetje passen bij de aangrenzende gemeentes in het metropolitane gebied: Amstelveen, Weesp, Zaandam, Haarlemmermeer, etc. Een stadsdeel die groter is dan een buurgemeente maar met minder bevoegdheden (omdat het maar een stadsdeel is) lijkt me een slome reus.

MR-Tommey
January 18th, 2009, 04:42 PM
Misschien ben ik blond hoor, maar wat wordt er bedoeld met "de ringweg A10 als grens"?
Op beide kaartjes lopen alleen de buitengrenzen bij Diemen en Zaanstad langs de A10, en trekken de stadsdeelgrenzen zich verder niets van de ringweg aan.
Gelukkig, ik ben niet de enige die blond is.