View Full Version : Rotterdam: Coolsingeltoren (Luxortoren)

Pages : [1] 2 3

1+2=3
October 15th, 2002, 01:12 PM
Met al die update-posts mocht deze natuurlijk niet ontbreken. Het is dan misschien wat vroeg, maar begin volgend jaar beginnen ze toch al met slopen.

http://home.hetnet.nl/~bobbelingman/luxor_extra7.jpg

http://home.planet.nl/~stee8329/plannedbuildings/files/luxortoren3.jpg

http://home.planet.nl/~stee8329/plannedbuildings/files/luxortoren2.jpg

http://www.ppks.com/coolpic3.jpg

http://www.cic.rotterdam.nl/0304308.jpg

http://www.ppks.com/CoolLongHi.jpg

hoogte: 175 meter
etages: 45

Ik neem aan en hoop dat dit voorlopig is, en dat ie als nog 185 meter wordt en 50 etages krijgt.

Tobi
October 15th, 2002, 01:20 PM
187 meter toch??? Hoezo is dat veranderd?
Dat laatste plaatje kan ik niet echt thuisbrengen. Wat zijn die dingen aan beide zijkanten?
(Die spits mogen ze er gewoon af laten van mij)

1+2=3
October 15th, 2002, 02:17 PM
Wat bedoel je? Dingen aan beide zijkanten? Je bedoelt dingen van de toren zelf? Duidelijk zie je toch op het plaatje aan de voorgrond de Coolsingel, met dat hogere gebouw iets links van het midden, Fortisbank (89 meter) , en iets rechts van de Luxortoren op de achtergrond de Milleniumtoren (132/149 meter).

Op de site van de architect zelf wordt 175 meter als hoogte gemeldt, dit geloof ik ook op de site van het CIC en op hoogbouw.nl De hoogte kan natuurlijk altijd nog wat veranderen tot op het laatste moment.

Ace
October 15th, 2002, 03:17 PM
Natuurlijk mot die spits gewoon d'rop blijven!!!

Dat ding moet je beschouwen als de slagroom op het toetje, de krenten in de pap! Zonder die spits zal dat ding ineens een heel stuk logger ogen. Dat ding maakt 'm juist slank!

SpeedFreak
October 15th, 2002, 04:07 PM
hahaahahahah die ace..hahahaaha krenten in de pap!! haha leuke boeren taal..schitterend

Shockwave
October 15th, 2002, 04:19 PM
-LOL

Mariusz
October 15th, 2002, 04:31 PM
k begrijp hieruit dat de toren doorgaat, ik dacht er nog twijfels waren over de doorgang an sich en de invulling.:angel1:

1+2=3
October 15th, 2002, 06:11 PM
@ Ace
Over die spits is volgens mij geen twijfel, hoor. Het is alleen de vraag of de gevel nou 175 meter of 185 meter wordt, ik denk en hoop het laatste.

Southerner
October 15th, 2002, 09:44 PM
Die 175 meter valt me rauw op men dak zeg!
Dat is voor het eerst dat ik deze hoogte hoor.

Wisma
October 15th, 2002, 09:49 PM
Voor mij ook, vindt de hoogte nu eigenlijk wat tegenvallen... dan is ie maar 24 meter hoger dan de DP....

Bart
October 15th, 2002, 10:16 PM
gevoelsmatig gaat ie dan ineens van "bijna 200 meter" naar "net iets hoger dan DP">(

1+2=3
October 15th, 2002, 10:48 PM
Rustig maar, het hoefd helemaal niet zo te zijn dat ie die hoogte krijgt, misschien wordt het wel 185 meter. Het CIC zegt namelijk toch dat die 185 meter wordt. (hiephoi! :) ). Nu maar hopen dat die Steevenz het niet bij het rechte eind heeft.

Michiel
October 15th, 2002, 10:54 PM
Op de bouwtekening die ik gezien heb in het CIC stond toch echt 186,5m tot de top (215m incl. spits), daar ga ik dus voorlopig maar van uit. De hoogte van het dak stond trouwens niet aangegeven op deze tekening.

Ontoerekeningsvatbaar
October 16th, 2002, 10:19 AM
Zo he zeg wie heeft die ontworpen en komt hij in Rotterdam?

Jan
October 16th, 2002, 10:26 AM
Ja, de bouwtekening zegt inderdaad 186,5 meter. dus daar gaan we maar vanuit.

SC81
October 16th, 2002, 01:01 PM
of moeten we weer stiekum in een vergadering sluipen om dat te bewijzen ;)

1+2=3
October 16th, 2002, 02:26 PM
Originally posted by Ontoerekeningsvatbaar
Zo he zeg wie heeft die ontworpen en komt hij in Rotterdam?

Hij komt in Rotterdam, op de plek waar het huidige Luxortheater staat, vlakbij het Hofplein. De architect is R. Steevensz uit Chicaco, van PPKS architecten. website: http://www.ppks.com/

Marin
October 17th, 2002, 01:13 PM
Vandaag, in de Cobouw, onder de kop 'bouwberichten, aanbestedingen en uitslagen', valt te lezen dat het projekt in het definitief ontwerp stadium zit. Hierna volgt de aanbesteding...

Omschrijving Nieuwbouw kantoren en winkels aan de Coolsingel.
Soort bouw Nieuwbouw
Ramingsgroep meer dan 12.5 miljoen euro
Adviseur Ingenieursbureau Zonneveld bv, Max Euwelaan 23, 3062 MA ROTTERDAM, (010) 4528888
Adviseur Techniplan Adviesbureau bv, Folkert Elsingastraat 42, 3067 NW ROTTERDAM, (010) 4562311
Adviseur Techniplan Adviesbureau bv, Michelangelostraat 30, 3066 NM ROTTERDAM, (010) 4562311
Ontwerper Perkins, Pryde, Kennedy & Steevensz (PPKS), North Main Street 444 60137 NEW YORK, (1708) 4690999
Ontwerper Perkins, Pryde, Kennedy & Steevensz (PPKS), North Main Street 444 0 Glen Le 60137, (1708) 4690999
Opdrachtgever Bouwfonds Vastgoedontw. bv, Westerdorpsstraat 66, 3871 AZ HOEVELAKEN, (033) 2539111
Opdrachtgever SFB Vastgoed, La Guardiaweg 4, 1043 DG AMSTERDAM, (020) 5839118

Ace
October 17th, 2002, 02:07 PM
Wat ik me eigen afvraag: Op de 'Artist Impressions' is het zo dat de plint v.d. Luxortower niet zichtbaar is v.a. het Stadhuisplein. Deze zal verscholen zijn achter het rijtje kroegen: Big Ben, New Orleans, 't Fust & de Skihut.

Een gemiste kans naar mijn idee. Ik vind dat tenminste een deel van de plint v.a. straatniveau zichtbaar moet zijn. Beter is om de bovenliggende kantoren te slopen en de kroegen wat naar achteren te plaatsen. Zo zou je een café als Big Ben gemakkelijk kunnen integreren in de Luxortower. Zo sla je 2 vliegen in één klap: En je krijgt een mooie plint en als Feyenoord weer een feestje heeft te vieren, dan hebbie meer ruimte op het Stadhuisplein.

1+2=3
October 17th, 2002, 11:09 PM
Al die verbouwingen voor een beter aanzicht? Lijkt me een beetje overdreven, maar misschien moet ik als niet-Rotterdammer mijn mond maar houden. ;)

wc eend
October 18th, 2002, 12:49 AM
Als wel-Rotterdammer heb ik ook zo mn twijfels: 't is namelijk één van de weinige uitgaangsgebieden in Rotterdam dat een beetje loopt.

wc eend
October 18th, 2002, 12:50 AM
....wat voorlopig even beter zo kan blijven denk ik. Niet dat ik er graag heenga ofzo, maar toch...

Machtig Mokum
October 20th, 2002, 08:41 PM
Originally posted by Marin
Vandaag, in de Cobouw, onder de kop 'bouwberichten, aanbestedingen en uitslagen', valt te lezen dat het projekt in het definitief ontwerp stadium zit. Hierna volgt de aanbesteding...

DAn zouden ze toch onderhandwat meer duidelijkheid mogen geven over bepaalde zaken. Hoe is de discussie over de hoogte ontstaan, waar komt die 175 meter vandaan?

Skyscrapercitizen
October 20th, 2002, 08:57 PM
Die heb Apo ergens vandaan gehaald, maar het is gewoon 186,5 hoor.

1+2=3
October 20th, 2002, 10:33 PM
175 volgesn de site van de architecten:?

Machtig Mokum
October 20th, 2002, 11:19 PM
Mwah.. hoe kan dat nou??

dennol
October 20th, 2002, 11:30 PM
Misschien 175m tot het dak en 187m tot de top van de toren (zonder spits). Of de site van de architecten heeft het gewoon fout.

rik2
October 21st, 2002, 02:35 PM
Die site is de afgelopen twe jaar niet verandert dus das oud nieuws.

Rotterdam Highrise
October 21st, 2002, 02:51 PM
Precies: volgens de eerste berichten was het 175 meter, maar de bouwtekeningen zeggen genoeg. Gewoon 187 dus.

Jurgen

Machtig Mokum
October 22nd, 2002, 10:28 PM
pfff..

Skyscrapercitizen
October 30th, 2002, 12:57 AM
Ik kan moeilijk positief blijven, bouw zou starten in 2001, later begin 2002, we konden niet wachten.

Nu is dit het nieuws, bron www.luxortheater.nl:

Met de komst van het nieuwe Luxor Theater, begin 2001 op de Kop van Zuid, zouden de laatste dagen van het Oude Luxor geteld zijn. Zóuden, want vooralsnog blijft het theater aan de Kruiskade volop in bedrijf.

Eind december 2001 werd in de Rotterdamse gemeenteraad het besluit genomen, dat het Oude Luxor Theater in ieder geval tot aan de zomer van 2002 geopend kan blijven. Voor de toekomst daarna zijn er vergevorderde plannen voor een nieuwe, middelgrote zaal van zes à zevenhonderd stoelen, die onderdeel zal vormen van een 186 meter hoge toren. De definitieve beslissing hieromtrent laat echter op zich wachten, vandaar dat het Oude Luxor in ieder geval tot en met het Internationale Filmfestival Rotterdam, februari 2003 geopend zal blijven. Het Oude Luxor Theater - dat steeds vaker liefkozend 'de Oude Dame' wordt genoemd - mag fysiek haar gebreken hebben gekregen, maar de Dame straalt onverminderd haar warme dadendrang uit!

Mensen, volgens mij hebben de verkiezingen ons een hoop ellende bezorgt, op zijn vroegst 2004 voordat luxortoren in aanbouw gaat, ALS hij al in aanbouw gaat!

En dan moeten we straks ook nog nieuwe plannen voor CS gaan verwerken, het wordt een moeilijke tijd...

Dennis
October 30th, 2002, 12:59 AM
dit is echt triest

niet leuk meer :bleep: :rant: :mad: :moods:

Marin
October 30th, 2002, 01:07 AM
Ik hoop niet dat de oude dame mij overleeft...:(

Rotterdam Highrise
October 30th, 2002, 11:48 AM
Zoals we meteen na de gemeenteraadsverkiezingen al wisten is het huidige college een absolute ramp voor Rotterdam! Er is geen enkele visie aanwezig, het zijn een stel lafbekken in die Rotterdam geheel verneuken in de 4 jaar dat ze er zitten.

Arne

1+2=3
October 30th, 2002, 12:20 PM
Ik ga er ook vanuit dat ie 187 meter wordt, dat meldt het CIC in ieder gaval op haar website.

Van The Man
October 30th, 2002, 12:23 PM
Klote politiek, waarom wordt het nou weer uitgesteld. Altijd die protesten ik word er gek van:rant:

1+2=3
November 1st, 2002, 12:06 PM
@ Tim
En ik dacht in 2000 nog dat de Luxortoren er in 2003 zou staan, opgeleverd en wel. :D :) :? >( :mad: :bleep:

rik2
November 1st, 2002, 02:06 PM
Het gebouw tegen houden kunnen ze misschien voor een paar maanden, misschien wel een paar jaar zelfs, maar uiteindelijk moet hij er komen. Dat is immers afgesproken. De markt voor kantoren werkt tegen, dus het komt de ontwikkelaar niet slecht uit op dit moment, maar zogauw de economie weer op krachten komt zal de gemeente moeten inbinden.

Bart
November 1st, 2002, 02:54 PM
Ik vrees dat niet alleen de gemeenteraad roet in het eten gooit maar ook de economie. Reken maar dat gebouwen als de Jungerhanstoren flink weggefaseerd worden.
Ik vermoed dat de Luxortoren ook niet door de gemeente wordt tegengehouden, maar door marktvraag.

Jan
November 1st, 2002, 03:03 PM
Luxortoren komt er gewoon. Uiteraard worden onderzocht hoe de plannen eventueel kunnen worden aangepast aan de huidige markt (wellicht woningen erbij), maar zo'n toplocatie aan de Coolsingel ontwikkel je niet voor de korte termijn, althans niet als je wat visie hebt. Op de bouwtekeningen staat nog gewoon die 187 meter (oke, 186.500). Ook schijnt dat een deel van het uitvoerend projectteam inmiddels haar intrek heeft genomen in de leegstaande kantoren ernaast, van voorheen de Credit Lyonnais. De gemeenteraad kan hoog en laag springen, maar die komen er inmiddels zonder zeer forse schadevergoeding niet meer vanaf. Ik heb overigens ook niet het idee dat ze dat zouden willen.

Bart
November 1st, 2002, 03:06 PM
dank je wel Jan,
ik had een hoopvolle bevestiging nodig.

Danny
November 1st, 2002, 03:44 PM
Dit klinkt zeker allemaal goed!!

zo iets kan je niet laten schieten

Capzilla
November 2nd, 2002, 04:18 AM
Lijkt me ook wel dat ie er komt.. is wel vaker gebeurd in Rotterdam dat uitstel absoluut niet heeft geleid tot afstel.

Bovendien zijn het maar twee maandjes. Wie weet beginnen ze in maart gewoon al met de sloop van Luxor. :bash: :banana:

Skyscrapercitizen
November 2nd, 2002, 09:49 AM
mI don't think so!

Patrick Highrise
November 2nd, 2002, 04:58 PM
We moeten er maar eens de hens in steken daar in dat lelijk theater; hebben we daar geen last meer van. ;)

Hoe dan ook, klote dat dat ******* theater weer langer open blijft.
:rant: :mad: >( :bash:

Van The Man
November 2nd, 2002, 07:33 PM
Of we organiseren een gijzeling:naughty:

Winus
November 4th, 2002, 12:24 AM
Originally posted by Van The Man
Of we organiseren een gijzeling:naughty:
"Indien u ook wil dat er op korte termijn gestart wordt met de bouw van de Luxortoren, kom dan zaterdag a.s. naar het Oude Luxor theater en geef u vrijwillig op voor de gijzeling."

ro2
November 4th, 2002, 10:22 AM
Goed nieuws!! De Start-vestiging in het gebouw aan de Coolsingelzijde gaat deze maand verhuizen (naar, jawel, de Splinter). Dit betekent dat dit gebouw vrijwel leeg staat, op 1 tassenwinkel na, en dus gesloopt kan worden.

Capzilla
November 4th, 2002, 10:25 AM
Mooi.. alle kleine beetjes helpen..

1+2=3
November 4th, 2002, 10:32 AM
@ ro2

Hoezo is dat dan goed nieuws? Moest dat gebouw dan soms ook gesloopt worden indien de Luxortoren er wil staan?

ro2
November 4th, 2002, 11:37 AM
ja dit wordt waarschijnlijk nog voor het Luxor theater gesloopt, zie ook foto's pag 1.

Vertigo
November 4th, 2002, 09:37 PM
Kunnen de lezers van dit Hoogbouwforum niet een knok- / sloopploeg samenstellen om het slopen daar een handje te helpen? :guns1: Gaat het misschien wat harder opschieten!

(Vertigo vindt de Luxortoren errug mooi)

1+2=3
November 5th, 2002, 11:22 AM
Dan lijkt mij het voorstel van Patricks Highrise nog het beste: gewoon de hens erin. Kan niet iemand daar even een keertje naar een voorstelling gaan en heel per ongeluk een kaarsje omstoten? Of iets anders in die catogorie.

berend
November 6th, 2002, 04:35 PM
Originally posted by Apo Japo
Dan lijkt mij het voorstel van Patricks Highrise nog het beste: gewoon de hens erin. Kan niet iemand daar even een keertje naar een voorstelling gaan en heel per ongeluk een kaarsje omstoten? Of iets anders in die catogorie.

Lijkt mij ook een goed plan maar nou hoorde ik laatst dat er medio maart 2003 in het luxor theater weer een voorstelling van start gaat weet niet of dat klopt ?? maar dat is dan weer mooi klote dat oude gebouw moet echt weg

Van The Man
November 6th, 2002, 08:26 PM
Zijn hoogbouw aanhangers zo fanatiek dat ze zelf gebouwen afbranden als dat de bouw van een scraper bevordert???:D

Rotterdam Highrise
November 6th, 2002, 09:08 PM
@Van the man
Je moet zo nu en dan gewoon een handje helpen. Ik bedoel, wij zijn de rotste niet!;)

Arne

1+2=3
November 7th, 2002, 10:46 AM
Originally posted by berend

Lijkt mij ook een goed plan maar nou hoorde ik laatst dat er medio maart 2003 in het luxor theater weer een voorstelling van start gaat weet niet of dat klopt ?? maar dat is dan weer mooi klote dat oude gebouw moet echt weg

NEEEEEEEEEEEEEE, dat kan je niet menen. :bleep: :bleep: :bleep: :bleep:

berend
November 7th, 2002, 02:57 PM

NEEEEEEEEEEEEEE, dat kan je niet menen. :bleep: :bleep: :bleep: :bleep:

ja weet het wel zeker het is een stuk van joop van elende de 3 musketiers hoorde het gister weer op de radio dus das weer mooi klote :baaa: :bleep: :bash:

Danny
November 7th, 2002, 03:25 PM
De 3 musketiers gaat van febuari tot juli 2003 in het nieuwe luxor theater van start, alle shows stoppen 29 december in het oude luxor........

althans volgens de site

ro2
November 7th, 2002, 03:36 PM
Meer goed nieuws het kleine winkeltje aan de Coolsingel heeft ook een Mega OPHEFFINGSUITVERKOOP !!!. Meer tekenen van actie dus!!

1+2=3
November 7th, 2002, 04:09 PM
Hoeveel ruimte neemt die Luxortoren dan in? Meer dus dan alleen het oude Luxor.

En Van Ende moet opfucken met zijn klotevoorstellingen. Eerst ging ik er vanuit dat ze al januari 2001 zouden beginnen met de sloop, maar toen werd aangekondigd dat men dat hele jaar door een of ander kutstuk zouden doen met Paul de Leeuw, eind van dat jaar zou men het Luxor PAS kunnen slopen, en hoe staat het er nu voor? precies. En ja, ik weet ook wel dat dat waarschijnlijk komt door de lage vraag naar kantoren.

Er waren toch ook felle tegenstanders voor het slopen van het LUxor? Die zullen hier wel blij mee zijn.

Skyscrapercitizen
November 7th, 2002, 05:30 PM
Originally posted by Danny
De 3 musketiers gaat van febuari tot juli 2003 in het nieuwe luxor theater van start, alle shows stoppen 29 december in het oude luxor........

althans volgens de site

Je hebt niet goed bijgelezen Danny, op pagina 2 staat een update van mij waarin je kunt zien dat het oude luxor openblijft tot en met het filmfestival, tot in februarie 2003 dus, ten minste is dat.

Dat andere heb je wel gelijk in, dat is in het nieuwe luxor.

Southerner
November 7th, 2002, 06:21 PM
Telegraaf:

Oude theater Luxor
blijft nog even open

ROTTERDAM - Het oude Luxor theater in Rotterdam gaat voorlopig nog niet dicht. Burgemeester en wethouders wijzen er op dat de omgeving door theaterbezoek 's avonds levendig is, waardoor in dit deel van centrum het veiligheidsgevoel van voorbijgangers toeneemt.

"Het theater trekt gemiddeld 700 bezoekers per avond en versterkt de levendigheid op en rond de Kruiskade. Een geblindeerde gevel zal niet bijdragen aan het gevoel van veiligheid van passanten. Daarom hebben we besloten de programmering voorlopig voort te zetten", meldt het college donderdag.

In ieder geval het eerste halfjaar van 2003 blijft het oude theater in gebruik. Volgens eerdere plannen zou het Luxor aan de Kruiskade begin 2003 plaatsmaken voor een nieuw middelgroot theater. De plannen daarvoor lopen echter vertraging op.

Bart
November 7th, 2002, 08:12 PM
Volgens mij is het zo dat het theater open blijft omdat de plannen voor de toren vertraagd zijn. Het is, als ik het zo lees, niet zo dat de toren wordt opgehouden door het theater. Een goede zaak dus.

Rotterdam Highrise
November 7th, 2002, 08:37 PM
Van de site van het stadhuis:
"Door verschillende oorzaken loopt de bouw van de toren vertraging op. Onder andere wordt bekeken of het gebouw, dat in eerste instantie was bedoeld voor alleen kantoren, ook geschikt gemaakt kan worden voor woningen."

Jurgen

wc eend
November 7th, 2002, 09:34 PM
misschien moeten we maar niet te veel hopen, dan gaat het misschien sneller. een eventuele annulering van de bouw komt dan ook niet zo hard aan

Skyscrapercitizen
November 8th, 2002, 12:25 AM
meer dan logische beslissing om, als de bouw voorlopig toch nog niet begint, het theater open te houden! Dan doen ze dus goed.

Verder komt de vertraging van de bouw nou niet bepaald als een donderslag bij heldere hemel.

Leienaar
November 8th, 2002, 02:34 AM
Volkomen terecht dat het oude theater nog open blijft zolang de bouw niet gestart kan worden. Binnenstadslocaties als het oude Luxor moet je niet maandenlang nutteloos dichttimmeren, geeft alleen maar extra ellende.
Btw. ik geloof niet meer in eventuele annuleringen van dit project. Daarvoor is er al veel te veel geld en tijd ingestoken. Ik denk wel dat een ombouw naar (gedeeltelijk) woningen niet zo'n gek idee is.

Skyscrapercitizen
November 8th, 2002, 10:32 AM
Als het toch moet, doet het dan goed! Ze moeten dan maar een grote voorstelling gaan houden die iedereen wil zien. of een TV-programma er live gaan opnemen gedurende de laatste maanden, Nova ofzo, of 2 Vandaag of Barent en van Dorp. (of kopspijkers)

1+2=3
November 8th, 2002, 11:22 AM
En dan nog te bedenken dat ik deze topic starte omdat ik dacht dat ze begin volgend jaar zouden gaan slopen.

Winus
November 8th, 2002, 11:50 AM
Dit wordt een hele lange UPDATE post

Machtig Mokum
November 8th, 2002, 02:16 PM
Als ze er een gecombineerde woon/kantoortoren van willen maken zal het nog wel even duren: daar zijn aardig wat aanpassingen voor nodig

feraud1
November 9th, 2002, 12:35 AM
Op 8 november op TV Rijnmond gehoord, dat het oude Luxor
theater tot half 2003 open blijft.

Reden hiervoor is, indien gesloten het te stil en te donker zal zijn.
Dit zou eventueel verkeerde mensen kunnen aantrekken.

Niets werd gezegd dat de nieuwbouw niet door zou gaan.

Dus te hopen valt, dat per 1 juli 2003 de bouw zal kunnen beginnen.

Ace
November 9th, 2002, 12:44 PM
@Tim de Bruijn,

TV-programma's strakkies live uitzenden vanuit de Luxortower zou ook geweldig zijn. Stel je voor: 'Barend & v. Dorp' op 180m hoogte, met R'dam-skyline als achtergrond. Mooiere reclame ken je je eigen toch niet voorstellen? Al zal het wel heel erg onwaarschijnlijk zijn dat die 2 'Neuzen' met hun programma naar Rotjeknor komen. Dan zit ik eerder te denken aan een actualiteitenprogramma ala Nova. Maar ook een NPS-programma van 'Rayman is laat' ofzo, zou prima zijn. Eigenlijk zou de gemeente gewoon subsidie moeten geven aan een willekeurig TV-station, om daar ruimte af te huren. Dan kompt verplicht om de x-aantal minuten het uitzicht vanuit de Luxortower in beeld en vervolgens een beeld v.a. de Nieuwe Maas/Coolsingel op de Luxortower. Geweldig toch!?!

Skyscrapercitizen
November 9th, 2002, 02:17 PM
Originally posted by Ace
met R'dam-skyline als achtergrond.

ondergrond bedoel je!;) :cheers:

wc eend
November 9th, 2002, 10:28 PM
Wilfried de Jong in Van Nelle was trouwens ook wel aardig

CityLife
November 15th, 2002, 05:02 PM
Uit vastgoedmarkt.nl

Coolsingel Toren krijgt een gemengde bestemming
De Coolsingel Toren (tot voor kort nog Luxortoren geheten) in het hartje van Rotterdam krijgt een gemengde bestemming in plaats van een volledige kantoorfunctie. Dat hebben de ontwikkelaars Bpf Bouw (Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid) en Bouwfonds Vastgoedontwikkeling in overleg met de gemeente Rotterdam besloten. De Coolsingel Toren komt te staan aan de zuidzijde van het Hofplein. En moet met een hoogte van 188 meter (inclusief mast zelfs 215 meter) het hoogste gebouw van Nederland worden. De Coolsingel Toren was aanvankelijk gepland als een kantoorontwikkeling met vijftig verdiepingen en 50.528 m2 kantoorruimte, plus een kleine 4000 m2 winkelruimte in het Atrium. De veranderde marktsituatie en de crisis in met name de kantoorsector hebben de ontwikkelaars doen besluiten 40 procent van het project als huurappartementen op te leveren. Op de eerste zestien lagen van het gebouw komen kantoorruimten, dan zestien lagen met luxe appartementen en de resterende achttien lagen worden weer bestemd voor kantoorruimten. Het gaat hier om totaal 106 appartementen, die voorlopig alleen bestemd zijn voor de huursector. Er komt ook een ondergrondse parkeergarage met vijf lagen, goed voor ruim 500 autoÕs. Het ontwerp van de toren is van PPKS Architects uit Chigaco en meer specifiek van RenŽ Steevenz. Het ligt in de bedoeling dat het, transparante, gebouw wordt voorzien van een volwaardige klimaatgevel. Op de plek waar de Coolsingel Toren moet komen, staat nu nog een aantal gebouwen: het Spinoza Huis, het Luxor Theater, het Hotel Central en het gebouw van de voormalige Generale Bank. Het Hotel Central sluit eind van dit jaar zijn kamers en met de winkeliers in de plint van het Spinoza Huis vinden op dit moment onderhandelingen plaats. Losstaand van de Coolsingel Toren ligt er ook nog een plan van de gemeente voor een nieuwe Luxor-theaterzaal met 700 stoelen. Uitgaande van het huidige bouwschema wordt er na de zomer van volgend jaar begonnen met de sloop en moet er in januari 2004 met de bouw worden begonnen. Dit alles is wel afhankelijk van de voorverhuur van de kantoorruimten. Het huurniveau ligt rond de 210 euro per vierkante meter. De investeringskosten liggen rond de 220 miljoen euro. De Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid (BPF bouw) wil de Coolsingel Toren als belegging in portefeuille nemen.

Southerner
November 15th, 2002, 05:07 PM
Als e.e.a. afhankelijk van de voorverhuur van de kantoorruimten heb ik er toch een zwaar hoofd in..........
Gezien de huidige berichten betreffende leegstaande kantoorpanden!!!

Marin
November 15th, 2002, 05:17 PM
Gelukkig..deze leeft nog !! :)

Patrick Highrise
November 15th, 2002, 05:23 PM
Ja hij leeft nog.... maar hoog hem dan toch echt maar op door nog 10 verdiepingen woningen erbij te doen en niet 3 zoals Francine bij Montevideo heeeft gedaan.
Dan komt ie tenminste met zijn dak boven de 200m uit en dat staat toch echt beter als 188 (waar komt die ene meter vandaan......) :)

Bart
November 15th, 2002, 05:27 PM
Het ziet er naar uit de economische dip wat dieper is dan verwacht. Dat zal onvermijdelijk tot een voorzichtige aanpak van projectontwikkelaars leiden. Zelfs op de woonmarkt heeft dat consequenties. Woningprijzen stijgen echt niet meer veel en gaan misschien wel iets dalen. Dat stimuleert niet om flink te bouwen. Voor de kantorenmarkt zal er wel zo'n 5 jaar nodig zijn om de gebouwde ruimte weer te vullen. De huizenmarkt is verre van verzadigd en zou best wel snel kunnen aantrekken als "de consument" ziet dat de economie uit het dal is.

Zo'n Luxortoren moet dus eigenlijk over een jaar of 5 a 6 op de markt komen lijkt me.

Rotterdam Highrise
November 15th, 2002, 07:19 PM
@Harie
Voorlopig is de leegstand in Rotterdam maar 3,4%, wat lager is dan de frictieleegstand van 5 a 6%. Bovendien is de leegstand op A-locaties (het centrum) slechts 0.7%. Dus voorlopig kan Rotterdam nog wel wat kantoren gebruiken.

Jurgen

6fran
November 15th, 2002, 07:35 PM
Ik wil niet al te lomp of pessimistisch doen, maar ik heb vorige week gehoord van een projectontwikkelaar dat luxir voorlopig v/d baan was... hij is zelf "eigenaar" van Luxor, en dat gaat WEL gesloop worden in de nabije toekomst, maar NAAR ZIJN ZEGGEN, komt er geen luxortoren, wel een andere midrise :(

Ik weet niet hoeveel waarde ik hieraan moet hechten, dus zou ik dat als ik jullie was ook niet doen.... ik wou het iig ff laten weten... je weet nooit snap je...

Rotterdam Highrise
November 15th, 2002, 08:05 PM
@fran6
Dat bericht van vastgoedmarkt.nl is van gisteren nota bene. Dus ik geloof er niks van.

Jurgen

6fran
November 15th, 2002, 09:55 PM
Laten we het hopen!!!!

maarja, ik je mag van een projectontwikkelaar, eigenaar van luxor, toch misschien verwachten dat hij wel weet wat hij zegt....
Maarja... ik snap het verder niet zo goed.... er is al ZOVEEL in geinvesteerd en de markt zal vrijwel zeker wel weer aantrekken zodra het gebouw gebouwd is...

of hij praat gewoon bullshit en probeerd me bang te maken, aangien ie weet dat ik HBF ben.... of het is echt.... :?

naja de tijd zal et leren...

Wisma
November 15th, 2002, 10:33 PM
Triest wordt je van het nieuws deze week, ik hoop het niet dat dit verhaal waar is. Het is ook een locatie die te mooi is voor een midrise.
Nou ik ben benieuwd welke van de torens over een jaar wel in aanbouw zijn...

Dennis
November 15th, 2002, 11:01 PM
als de luxortoren niet doorgaat dan is er iets heeeel ergs aan de hand denk ik
ze zijn al zo laaang bezig met dit project :rant: :mad:

Rotterdam Highrise
November 16th, 2002, 12:12 AM
Het zijn allemaal verschrikkelijke paniekvoetballers, die projectontwikkelaars. Nog nooit heeft iemand mij kunnen uitleggen waarom ze zo cyclisch ontwikkelen. Volgens mij is degene die anticyclisch ontwikkelt de kampioen. Het BPF is nota bene zelf ook de belegger, dus gelul dat ze nu geen geld uit de markt kunnen halen, geldt hier niet. Als je hem nu neergooit is ie klaar tegen de tijd dat de economie weer helemaal toppie is, dan hoef je toch niet het hele gebouw om te gooien om er een paar appartementen in te krijgen. Want dat is echt vrij ingrijpend om te veranderen.

Arne

Dennis
November 16th, 2002, 12:18 AM
mja arne jij begrijpt het, probeer ze het nou duidelijk te maken

die juppen denken ook alleen maar aan geld :|

Bart
November 16th, 2002, 12:21 AM
Het werkt natuurlijk anders. De grote projectontwikkelaars zijn ook afhankelijk van geldschieters (aandeelhouders, banken etc)
Die zijn veel angstiger. Als die geen optimaal gevoel hebben verstrekken ze minder geld.
Daarnaast is het natuurlijk onzin om nu een gebouw neer te zetten als je daardoor je oudere gebouw ernaast de komende 10 jaar niet verhuurd. Dan kun je het daarna namelijk wel afbreken.
Het is dus wel degelijk belangrijk om in te schatten wanneer de vraag aantrekt en er weer m2 bij moeten komen. Dat is niet onmiddelijk na een economische dip, maar zeker een paar jaar later pas. Als je nu een gebouw neerzet en het staat straks 2 jaar leeg kost je dat gewoon 2 jaar bouwrente + onderhoudskosten. Da's weggegooid geld.

Vertigo
November 16th, 2002, 12:32 AM
Het zou wel heel kl*te zijn als de Luxortoren niet door zou gaan, maar wel enigszins begrijpelijk gezien de economische neergang.

Zou zo'n toren niet te vullen zijn met een gezonde mix van woningen, van sociale woningbouw (met subsidie) tot heel duur...?

The Messiah
November 16th, 2002, 01:16 AM
Ik denkt toch nog dat dit doorgaat!
Als het niet zo is dan ehm.......ehm........word ik erg boos!
We moeten maar hopen,net als de parkhaventoren,maar dit heeft toch veel meer kans.

Rotterdam Highrise
November 16th, 2002, 01:11 PM
Originally posted by Bart
Het werkt natuurlijk anders. De grote projectontwikkelaars zijn ook afhankelijk van geldschieters (aandeelhouders, banken etc)
Die zijn veel angstiger. Als die geen optimaal gevoel hebben verstrekken ze minder geld.
Daarnaast is het natuurlijk onzin om nu een gebouw neer te zetten als je daardoor je oudere gebouw ernaast de komende 10 jaar niet verhuurd. Dan kun je het daarna namelijk wel afbreken.
Het is dus wel degelijk belangrijk om in te schatten wanneer de vraag aantrekt en er weer m2 bij moeten komen. Dat is niet onmiddelijk na een economische dip, maar zeker een paar jaar later pas. Als je nu een gebouw neerzet en het staat straks 2 jaar leeg kost je dat gewoon 2 jaar bouwrente + onderhoudskosten. Da's weggegooid geld.

Dat zeg ik dus, je eerste argument telt niet want BPF is zelf de belegger, beleggen in vastgoed is juist in economisch moeilijke tijden goed uit te leggen aan de klanten. In vergelijking met andere beleggingen is vastgoed namelijk relatief safe met toch aardige rendementen. Bovendien is de Luxor als ze komende zomer gaan bouwen toch niet klaar voor 2005/2006 en dan begint de economie waarschijnlijk niet net aan te trekken, maar die is dan waarschijnlijk al richting top aan het gaan. Perfect moment dus om een gebouw op te leveren, want iedereen ziet dat de groei nog doorgaat en begint alvast extra ruimte te huren, want stel je voor dat je straks zonder zit.
Het zijn gewoon een stel laffe paniekvoetballers.

Arne

Jan
November 16th, 2002, 01:18 PM
Zelden een thread gelezen waar zo'ne hoop speculatief geouwehoer in stond...

1+2=3
November 18th, 2002, 11:39 AM
En je hebt er toch een hoop gelezen...

OFFTOPIC

@ Dennis, wat is dat voor een weirde avatar?

supercees
November 18th, 2002, 05:28 PM
Hallo hallo beste mensen,

Even een citaat 15 - 11 - 2002 van vastgoedmarkt.nl (een site die ik overigens wel geloofwaardig acht):

Coolsingel Toren krijgt een gemengde bestemming (regio Rotterdam)

(14-11-02) De Coolsingel Toren (tot voor kort nog Luxortoren geheten) in het hartje van Rotterdam krijgt een gemengde bestemming in plaats van een volledige kantoorfunctie. Dat hebben de ontwikkelaars Bpf Bouw (Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid) en Bouwfonds Vastgoedontwikkeling in overleg met de gemeente Rotterdam besloten. De Coolsingel Toren komt te staan aan de zuidzijde van het Hofplein. En moet met een hoogte van 188 meter (inclusief mast zelfs 215 meter) het hoogste gebouw van Nederland worden. De Coolsingel Toren was aanvankelijk gepland als een kantoorontwikkeling met vijftig verdiepingen en 50.528 m2 kantoorruimte, plus een kleine 4000 m2 winkelruimte in het Atrium. De veranderde marktsituatie en de crisis in met name de kantoorsector hebben de ontwikkelaars doen besluiten 40 procent van het project als huurappartementen op te leveren. Op de eerste zestien lagen van het gebouw komen kantoorruimten, dan zestien lagen met luxe appartementen en de resterende achttien lagen worden weer bestemd voor kantoorruimten. Het gaat hier om totaal 106 appartementen, die voorlopig alleen bestemd zijn voor de huursector. Er komt ook een ondergrondse parkeergarage met vijf lagen, goed voor ruim 500 auto’s. Het ontwerp van de toren is van PPKS Architects uit Chigaco en meer specifiek van René Steevenz. Het ligt in de bedoeling dat het, transparante, gebouw wordt voorzien van een volwaardige klimaatgevel. Op de plek waar de Coolsingel Toren moet komen, staat nu nog een aantal gebouwen: het Spinoza Huis, het Luxor Theater, het Hotel Central en het gebouw van de voormalige Generale Bank. Het Hotel Central sluit eind van dit jaar zijn kamers en met de winkeliers in de plint van het Spinoza Huis vinden op dit moment onderhandelingen plaats. Losstaand van de Coolsingel Toren ligt er ook nog een plan van de gemeente voor een nieuwe Luxor-theaterzaal met 700 stoelen. Uitgaande van het huidige bouwschema wordt er na de zomer van volgend jaar begonnen met de sloop en moet er in januari 2004 met de bouw worden begonnen. Dit alles is wel afhankelijk van de voorverhuur van de kantoorruimten. Het huurniveau ligt rond de 210 euro per vierkante meter. De investeringskosten liggen rond de 220 miljoen euro. De Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid (BPF bouw) wil de Coolsingel Toren als belegging in portefeuille nemen.

En komt het allemaal toch nog goed, of niet soms?

ro2
November 18th, 2002, 05:34 PM
Laten we het hopen. 188m ?? Zou erg tof zijn. Wel weer vertraging, maar klinkt als een hoopvol bericht. Thanks.

Skyscrapercitizen
November 18th, 2002, 05:49 PM
dit stond een paar pagina's eerder ook al geloof ik. Alleen zal de bouw niet voor half 2004 beginnen, dat duurt nog heel lang! januarie staat er, dat wordt zeker juli, zeker onder de huidige omstandigheden.

Overigens ben ik niet rouwig om meer woningen. Als de stad levendiger wordt en meer te bieden heeft, dan zijn er ook steeds meer mensen die er willen wonen en werken, en bereik je dus een positieve spiraal. Deze toren is daar sowieso belangrijk in, kan net zo een positieve invloed op het Rotterdamse imago krijgen als de Erasmusbrug, iig een beetje. Zeker met de goede plint die erin gaat komen.:cheers:

Dennis
November 18th, 2002, 07:39 PM
mja we moeten nig ff w8ten dan.
nets aan te doen, maar hij komt echt en nu gaat ie echt richting de 200m !

hij wordt steeds hoger, leuk is dat :D

@ Dennis, wat is dat voor een weirde avatar?

mja.......:cheers:

Jan
November 18th, 2002, 08:00 PM
Het klopt dat de planvorming momenteel positief verloopt. Dat er woningen in komen lijkt mij alleen maar beter. Aan een mooie kantoortoren hebben we 's nachts immers weinig. Als ze woningen bovenin de toren plaatsen, en dat is wegens de liftlogistiek vaak het geval, dan loont het om de toren een paar metertjes hoger te maken. De titel 'hoogte appartement in Europa' zal toch ook wel een paar stuivertjes meer opbrengen

supercees
November 18th, 2002, 08:41 PM
Zelf ben ik ook voorstander van meer woontorens. Dit om het feit dat ik vind dat er in Nederland asociaal met ruimte (die we eigenlijk niet hebben) wordt omgegaan. Dus dat er appartamenten komen in de luxortoren lijkt mij alleen maar een goede zaak. Ook met het oog op levendigheid in de stad dus. Tevens is het ook voor de skyline natuurlijk niet onaardig. In woontorens brandt tenminste licht 's avonds in kantoortorens over het algemeen niet. 2004 is inderdaad een beetje laat ja. Zelf ben ik net terug van een jaar weggeweest en had gehoopt meer nieuwe hoogbouw te mogen aanschouwen maar het valt me een beetje tegen... maar wie weet, bij een nieuwe economische opleving, die heus wel weer komt, komen alle projecten misschien wel weer in een stroomversnelling.... Want eerlijk is eerlijk, het heeft weinig nut te blijven bouwen als het ergens anders grote leegstand met zich meebrengt..... Maar nu ga ik dit forum een beetje te buiten....

1+2=3
November 19th, 2002, 01:44 PM
Daar ben ik het helemaal mee eens: veel woobtorens bouwen! Vooral in Rotterdam. Uiteraard zul je dan ook de infrastructuur wat moeten aanpassen binnen dat zo veel dichter bevolkte gebied.

1+2=3
November 22nd, 2002, 02:43 PM
Waarom kan ik deze post niet deleten?

sky unlimited
December 12th, 2002, 12:47 AM
Vers van de pers, maar eigenlijk geheim (intern stuk). Ik heb de namen maar even weggepoetst om geen problemen te krijgen. Daar waar wordt gesproken over aanhouden, wordt bedoeld tot begin januari a.s.

Coolsingel vlg. 51
Oprichten gebouw ten behoeve van parkeren, winkels, kantoren en theater (vrijstellingsplan)
Bouwfonds Vastgoed Ontwikkeling b.v.

De inspecteur heeft bericht dat van de aanvrager van het verzoek om vrijstelling voor de bouw van het complex een
brief is ontvangen waarin deze verzoekt of er bezwaar bestaat tegen het voornemen om het voorgestelde gebruik van het complex te mogen wijzigen in bijvoorbeeld wonen, hotel of een combinatie van hotel, kantoor en/of woningen. Bovendien heeft de aanvrager het voornemen het aantal lagen van het gebouw te wijzigen binnen de ontworpen bouwmassa door het verlagen van de verdiepingshoogte en wil hij ook alle mogelijkheden (opties A, B en C) voor de wijze waarop de ontsluiting van de parkeergarage plaats kan vinden open laten.
De heer *** zegt dat de procedure ex artikel 19, van de Wet op
de Ruimtelijke Ordening gevoerd is voor de overschrijding van de toegelaten hoogte van 150 meter met 35 meter tot 185 meter. In principe zijn alle genoemde functies toegelaten in het bestemmingsplan. Alleen ten aanzien van het hotel maakt hij een voorbehoud. De heer *** zal dat nog onderzoeken. Ook zal de heer *** nagaan of het college van burgemeester en wethouders
reeds een beslissing heeft genomen over de ingediende bedenkingen.
De heer *** zegt dat de voorgestelde mix van functies de
voorkeur heeft van Ruimtelijke Ordening ten opzichte van het monotone gebruik als kantoor. In dat kader pleit de heer *** dan ook voor een optimale facilitering in de richting van de aanvrager. De heer *** zegt dat ook het Hoogbouwteam een dergelijke mix apprecieert.
Uiteraard zal de aanvrager wel alle duidelijkheid moeten verschaffen over het uiteindelijke plaatje zodat een juiste berekening van de parkeereis kan worden gemaakt, zo merkt de heer *** op.
De heer *** merkt op de bedenkingen zich niet zo zeer hebben gericht tegen het complex als zodanig. Een van de reclamanten was het *** Hotel. De ervaring leert dat dit in minnelijk overleg is op te lossen. De andere bedenkingen waren afkomstig van
grondeigenaren die hun grond nog aan de ontwikkelaar moesten verkopen en van winkeliers aan de overzijde van de Coolsingel welke vrezen voor bouwoverlast. De heer *** acht een nieuwe terinzagelegging niet noodzakelijk wanneer het slechts gaat om een wijziging van de functies.
De Bebouwingscommissie deelt dit standpunt en verwijst naar de hierboven genoemde argumenten. De aanvrager zal uiteindelijk wel duidelijkheid moeten bieden. De commissie maakt nog een
voorbehoud ten aanzien van de parkeeraspecten. Het feit dat optie B (in/uitgang parkeergarage) niet ter inzage heeft gelegen acht de commissie niet doorslaggevend. Op dit punt lijkt de commissie een nieuwe terinzagelegging niet vereist (een in/uitgang past tenslotte in het bestemmingsplan).
De Bebouwingscommissie houdt de beslissing een keer aan in afwachting van de bevindingen van de heer ***.
Nadien heeft de heer *** geadviseerd het advies van de Bebouwingscommissie ook voor te leggen aan de wethouder
(secr.).

Rotterdam Highrise
December 12th, 2002, 12:58 AM
waarin deze verzoekt of er bezwaar bestaat tegen het voornemen om het voorgestelde gebruik van het complex te mogen wijzigen in bijvoorbeeld wonen, hotel of een combinatie van hotel, kantoor en/of woningen. Bovendien heeft de aanvrager het voornemen het aantal lagen van het gebouw te wijzigen binnen de ontworpen bouwmassa door het verlagen van de verdiepingshoogte en wil hij ook alle mogelijkheden (opties A, B en C) voor de wijze waarop de ontsluiting van de parkeergarage plaats kan vinden open laten.

Begrijp ik goed dat ze het gebouw even hoog willen laten maar er meer verdiepingen in willen proppen? Woonverdiepingen kunnen natuurlijk ook lager zijn dan kantoorverdiepingen. Ze proberen dus een beter rendement te halen door meer verdiepingen te maken en verschillende functies aan het gebouw te geven.

De bouw zal nog wel even op zich laten wachten denk ik zo, want er is nog te veel onduidelijkheid.

Arne

Jan
December 12th, 2002, 01:05 AM
De Generale Bank heeft ook twee extra verdiepingen in het gebouw gekregen door de plafondhoogte te verlagen. Dit kwam omdat ze meer m2 nodig hadden maar wegen het straalpad van de zenmast van de Waalhaven op die locatie en die hoogte dit niet konden oplossen door er twee gelijkwaardige verdiepingen bovenop te bouwen. Dat laatste is wel gebeurd bij Millennium, dat een verzoek indiende voor twee extra lagen zo ongeveer nadat de eerste paal al geslagen was. Die toren is dus gewoon 11 meter hoger geworden. In geval van de Luxortoren lijkt me deze aanvraag vrij logisch. De benodigde plafondhoogte van woningen is gemiddeld bijna een meter lager dan die van kantoren. Meer m2 is meer opbrengsten.

Skyscrapercitizen
December 12th, 2002, 03:36 PM
Klinkt allemaal vrij goed, dit kunnen ze allemaal voor begin 2004 gereed hebben, kunnen ze dan eindelijk beginnen! En meer verdiepingen in dezelfde hoogte! Dat lijkt me prachtig! Misschien wordt hij nog stiekem 190 meter.....:cheers:

Raddie
December 12th, 2002, 05:32 PM
Hmm, heet ie nou de Coolsingeltoren ofzo. Dat staat op Bobbelingman's site ofzo.

(als dit allang bekend is, ik loop een beetje achter ;))

Wisma
December 12th, 2002, 06:03 PM
190 meter....dat zal me toch een LEL van een toren worden. Jammer dat we nog zo lang moeten wachten.
Hopelijk wordt het wachten goed beloond!!!.

Mariusz
December 12th, 2002, 08:39 PM
Ach, we wachten pas een jaar of 4,5, dus wat maakt dat ene jaartje nog uit!:rant:

supercees
December 13th, 2002, 12:02 AM
Ik hoop dat hier geldt: geduld is een schone zaak....

angeladevi
December 21st, 2002, 10:08 AM
uit het Rotterdams Dagblad van vandaag:

Vrijdag 20 December 2002

Bezwaren Luxortoren van tafel

Rotterdam - Op de plek van het Oude Luxor-theater kan een 185 meter hoog complex komen met een nieuw middelgroot theaterzaal, horecagelegenheden, winkels en kantoren en mogelijk ook woningen. Het college heeft de bezwaren tegen de toren van ondernemers uit de buurt ongegrond verklaard. Om de bouw van de Luxortoren mogelijk te maken zal vrijstelling worden verleend voor de in het bestemmingsplan maximaal toegestane hoogte. De Luxortoren van architect René Steevensz wordt hiermee het hoogste kantoorgebouw van Nederland.

Een aantal ondernemers diende bezwaar in tegen het plan, omdat zij overlast vrezen van de bouw. Het Hiltonhotel denkt dat de bereikbaarheid in het geding komt. Ook is er angst voor parkeerkeerproblemen.

Ook in de raad was niet iedereen enthousiast over de bouw van de toren op de hoek van de Kruiskade, Coolsingel en het Stadshuisplein. GroenLinks bijvoorbeeld vindt hoogbouw op deze plek ongepast. Verder had de Stadspartij bedenkingen.

Het is nog niet duidelijk wanneer projectontwikkelaar Bouwfonds start met de bouw. De datum van oplevering staat evenmin vast.

;)

groeten

supercees
December 21st, 2002, 11:23 AM
Joepie de poepie. Heel veel goed nieuws deze week! En welkom trouwens angela....

Mariusz
December 21st, 2002, 11:29 AM
Toppie! Mijn dag is weer goed!:angel1:

Bart
December 21st, 2002, 11:43 AM
Zolang Groenlinksen en SP-en uit de regering blijven zijn er best kansen. Maar als die partijen straks op provinciaal niveau of landelijk niveau echt wat te zeggen krijgen is het "toedeledokie!!! met de hoogbouw ontwikkeling"

Winus
December 21st, 2002, 11:47 AM
<table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Bart </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Zolang Groenlinksen en SP-en uit de regering blijven zijn er best kansen. Maar als die partijen straks op provinciaal niveau of landelijk niveau echt wat te zeggen krijgen is het "toedeledokie!!! met de hoogbouw ontwikkeling"</td></tr>
</table>Tuurlijk Bart :bash:

angeladevi
December 21st, 2002, 12:12 PM
:) ach, indertijd noemde een lokale Rotterdamse bestuurder het oude kantoor van Shell ook 'de laatste erectie van het grootkapitaal'. Hoe zijn de tijden veranderd.

Andy
December 21st, 2002, 01:32 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by angeladevi </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>GroenLinks bijvoorbeeld vindt hoogbouw op deze plek ongepast. Verder had de Stadspartij bedenkingen.</td></tr>
</table>
Dat er na deze uitspraak nog mensen zijn die vinden dat Groen Links pro-hoogbouw is (Tim, I'm looking at you!)

Danny
December 21st, 2002, 04:24 PM
Goed nieuws!!

Al mogen we nog wel een tijdje wachten tot er gebouwd wordt.

Wisma
December 21st, 2002, 05:33 PM
Jah idd, ik vind het een beetje vervelend worden dat lange wachten.
Van mij mogen ze diverse andere projecten uitstellen wanneer ze deze maar eens gingen bouwen. Maar zo eenvoudig ligt het helaas niet :rant:

Voorlopig blijft het nog bij fantaseren dat ie er al staat.:)

angeladevi
December 23rd, 2002, 10:43 PM
:) heeft er iemand nog een aardige bouwtekening? Ik zie in deze thread alleen een maquette staan.

Dennis
December 27th, 2002, 09:48 PM
hmm nee

Bobbelingman_old
December 27th, 2002, 11:13 PM
hmm ja
Ik heb de orginele digitale 3D tekening http://help.msn.com/!data/nl_nl/data/messengerv50.its51/$content$/shades_smile.gif

Bobbelingman_old
December 28th, 2002, 03:27 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by angeladevi </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>:) heeft er iemand nog een aardige bouwtekening? Ik zie in deze thread alleen een maquette staan.</td></tr>
</table>
Zo en nu staat er ook een 3D plaatje in :D nu tevreden? ;)
http://home.hetnet.nl/~bobbelingman2/3D_Skyline_4.jpg

MiCH
December 28th, 2002, 05:05 PM
Leuk plaatje :)

maar die Corsotoren wil ik echt niet hebben. Ik vind het zo een lelijke toren...!

Stratosphere 2020
December 28th, 2002, 07:01 PM
De Corso toren is een toren die nu lelijkheid uitstraalt op plaatjes, maar als ie in werkelijkheid af is, een stuk meevalt en mooi te bewonderen is.

Ik vond de Splinter ook een oer lelijke toren, nu vind ik hem wel wat moois hebben elke dag dat ik hem zie.

Danny
December 28th, 2002, 07:38 PM
Ik hoop heel erg dat je gelijk hebt, toch blijft het zonde van de geweldige locatie, er had iets veel mooiers kunnen komen!!

ro2
December 30th, 2002, 10:37 AM
Even een vraagje. Hoe snel kan het gaan met een staalconstructie? Wanneer kunnen we een hoogste punt verwachten (stel bijv. dat we midden 2003 gaan bouwen). Iemand enige informatie hierover?

Jan
December 30th, 2002, 10:48 AM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Stratosphere 2020 </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>De Corso toren is een toren die nu lelijkheid uitstraalt op plaatjes, maar als ie in werkelijkheid af is, een stuk meevalt en mooi te bewonderen is. </td></tr>
</table>

Toch wel erg knap dat je dat nu al weet... :?

CityLife
December 30th, 2002, 12:02 PM
Ik denk dat de wens de vader van de gedachte is...maar ik hoop dat Strato gelijk krijgt...

1+2=3
December 30th, 2002, 10:38 PM
Mooie pic Bob, maar nog steeds geen bouwtekening...

En Corso nu nog lelijk op de plaatjes?!

Ik vind 'm nu al redelijk om te zien.

Ace
December 31st, 2002, 12:00 AM
Volgens de eerste berichten over de Luxortower heb ik vernomen dat de stalen constructie binnen maar liefts 11 weken z'n hoogste punt kan hebben bereikt. Als ze dus eenmaal zijn begonnen dan hoeven we dus niet eindeloos te wachten :)

The Messiah
December 31st, 2002, 12:04 AM
Yeah.They are gonne do it on the american way! :guns1:

Wisma
December 31st, 2002, 01:11 AM
11 weken.... dan mag er wel iemand fulltime foto's daar gaan maken, wil je een beetje een leuke serie maken over de bouw van deze toren.

berend
December 31st, 2002, 12:21 PM
http://www.willemsenminderman.nl/Coolsingel.htm

kijk ff op deze website daar staat 30 maanden:cheers:
:guns1: :toilet: :wallbash:

Patrick Highrise
December 31st, 2002, 12:39 PM
Duhhuh!!! Een parkeerkelder bouwen kost vaak de meeste tijd en het project bestaat niet alleen uit de toren maar ook een theater en andere randbebouwing!!!! :guns1:

1+2=3
December 31st, 2002, 01:50 PM
@ Wisma

Dat zou een luxeprobleem zijn. ;)

Maar voordat ze met die stalen constructie beginnen moeten ze idd. toch eerst al het andere op de begane grond realiseren.
En, Berend, die 30 maanden gelden dan voor het project in zijn geheel, daarbij dus ook de toren in zijn geheel, niet alleen de stalen binnenkern. Die moet dan ook nog eens bekleed worden.

berend
December 31st, 2002, 03:11 PM
@ apo

ja ik weet dat het voor het gebouw in zijn geheel is dacht ook dat dat de vraag was :bash: :cheers:

1+2=3
December 31st, 2002, 09:35 PM
Dat zou dan wel HEEL ERG MOOI zijn!! :D :D :D

Wisma
December 31st, 2002, 11:37 PM
jah, zeker!!!

Als dat zo was moeten ze de montevideo ook maar in zijn geheel van staal maken. Dan hebben we binnen een paar weken ook een nieuwe woontoren....

Misschien een PHT in 20 weken? :) :D :)

Ace
January 1st, 2003, 08:52 PM
Parkhaventoren krijgt, vanwege zijn hoogte & complexe gevel, sowieso een betonnen binnenkern. Het is geen Swiss Re, waarbij de vorm geheel ovaal is. Bij PHT is de gevel echt over de volledige 360 graden verschillend. Dan is een staalconstructie veel moeilijker te realiseren.

Marin
January 3rd, 2003, 10:37 AM
Impressies kunnen geen kwaad. Het gaat mij vooral om het eerste plaatje, de rest (van de Bouwfonds-site) heb ik er ook maar even 'bijgeplakt'...

http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/luxorG3.jpg http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/luxorG5.jpg

http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/luxorG1.jpg

http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/Luxortoren_3_groot.jpg

supercees
January 3rd, 2003, 10:49 AM
Puike plaatjes. Hoop echt dat het doorgaat want vind het toch een erg mooi gebouw. En een appartementje daarzo bovenin met dat uitzicht... doe er maar een paar.. ;)

Mariusz
January 3rd, 2003, 11:53 AM
Fabuleus, wat een pracht van een gebouw! (OK, OK, dat wisten wij allang)

ro2
January 3rd, 2003, 02:08 PM
Het uitzicht lijkt me wel iets overdreven, vergeleken met mijn Euromastfoto's. Lijkt me eerder iets voor 250m.

1+2=3
January 3rd, 2003, 02:46 PM
idd. Verder zou ik zeggen: Snel bouwen dat ding.

Wisma
January 3rd, 2003, 02:55 PM
Ik wordt er een beetje moe van, en we wachten en wachten maar....en we zien zat afbeeldingen waarvan we moeten kwijlen, maar voorlopig gebeurd er nog niets.
Ik zou spontaan zelf al willen beginnen :D

1+2=3
January 4th, 2003, 12:35 AM
Dat is zeker te zeggen. Ik kende dit project al in de zomer van 2000, toen zou de toren in 2003 (!) opgeleverd worden. Te mooi om waar te zijn, veel te mooi, blijkt nu wel. Dat het zover heeft kunnen komen met het uitstellen van de start van de bouw had ik toen nooit verwacht. Eerst zou men januari 2001 beginnen met de sloop van het oude Luxor (toch?). Later bleek dat dit zou worden uitgesteld tot tenminste het eind van dat jaar, aangezien een serie voorstellingen van paul de Leeuw in 2001 in het oude theater, vanwege het feit dat Rotterdam toen culturele hoofdstad van Europa was. Later zouden ze in ieder geval wachten met de sloop tot halverwege 2002, later zouden ze er misschien mee beginnen begin 2003. Maar nu er die terugval is in de economie en daardoor de vraag naar kantoren sterk daalt lijkt het nog veel langer te duren... (snik)

The Messiah
January 4th, 2003, 01:32 AM
Deze toren word echt cool,ik zal ook gelijk even die andere pic hier posten:

http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/luxorH.jpg

Tekst bij die site:

De indrukwekkende skyline van Wereldhavenstad Rotterdam krijgt er een eye-catcher bij.

In het hart van de stad ontwikkelt Bouwfonds Ontwikkeling een multifunctionele kantoortoren aan de Coolsingel. De Coolsingeltoren wordt het hoogste gebouw van Rotterdam en zelfs van geheel Nederland. Meer nog dan de hoogte draagt de bijzondere slanke vormgeving bij aan de uitstraling van de Coolsingeltoren. Architect René Steevensz heeft met behulp van aërodynamica een toren ontwikkeld die andere wolkenkrabbers naar de kroon steekt. De Coolsingeltoren wordt gebouwd aan de West-Kruiskade, op de plaats waar nu nog het Luxor-theater staat. Deze locatie is straks een markeringspunt voor het centrum van Rotterdam. Het staat precies in de kruising van de Coolsingel en het Weena, naast de stadsfontein van het Hofplein. Tegelijk brengt de Coolsingeltoren de hoge kantoorbebouwing aan het Weena in evenwicht. Aan het andere eind van het Weena, naast het Centraal Station, staat het 35 meter lagere kantoor van Nationale Nederlanden.
In het gebouw, waar een 24-uurs economie wordt aangehangen, zullen naast kantoren ook winkels, horecavoorzieningen en een theater worden gerealiseerd.

Dennis
January 4th, 2003, 01:46 AM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Apo Japo </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Maar nu er die terugval is in de economie en daardoor de vraag naar kantoren sterk daalt lijkt het nog veel langer te duren... (snik)</td></tr>
</table>

apo vergeet niet dat er een kans is dat er een hotel en woningen in de toren komen.
dus er zullen niet al teveel kantoren in komen.

http://www.euronet.nl/~keesels/R200105.jpg lol :D

dennol
January 4th, 2003, 03:14 AM
Bij de Kennedytoren (83m) duurde het ongeveer zes maanden, voordat het hoogste punt bereikt werd.

Dus een staalconstructie betekent niet per definitie een snellere bouwtijd (kijk anders naar Swiss RE in Londen, heeft er ook langer dan 11 weken overgedaan).

Overigens is de Luxortoren een van die gebouwen waar ik echt naar uitkijk. Mooi ontwerp en eindelijk (na meer dan 10 jaar) weer eens een nieuw hoogterecord Nederland.

Marin
January 4th, 2003, 10:09 AM
Die 11 weken heb ik nooit begrepen, 11 maanden lijkt me een heel stuk realistischer...

remco126
January 4th, 2003, 01:05 PM
nou maar hopen dat bouwfonds als ze moeten gaan bouwen wel goed weten waar ze moeten zijn. Coolsingeltoren komt aan de Kruiskade en niet aan de West-Kruiskade. Lijkt een subtiel verschil maar zijn twee compleet andere straten.

1+2=3
January 4th, 2003, 01:39 PM
'Coolsingeltoren'? De naam is dus veranderd?

En Marin, die 11 weken gelden dan alleen voor de staalconstructie zelf. Dus los van al het andere.

supercees
January 4th, 2003, 02:25 PM
@Apo

De naam was al een tijdje veranderd in Coolsingeltoren. Zelf vind ik luxortoren een mooiere naam... maar goed.. wie ben ik?

The Messiah
January 4th, 2003, 03:15 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by supercees </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>@Apo

De naam was al een tijdje veranderd in Coolsingeltoren. Zelf vind ik luxortoren een mooiere naam... maar goed.. wie ben ik?</td></tr>
</table>

supercees :bash:

supercees
January 4th, 2003, 03:50 PM
Dank je messiah, was ik even helemaal vergeten... ach ja, supergrover was ook niet de snuggerste ;)

The Messiah
January 4th, 2003, 03:57 PM
Ach,geen dank.
Ik ben hier om te helpen :banana:

Wisma
January 4th, 2003, 07:21 PM
Maakt mij eigenlijk niet uit hij heet, al heet dat ding "klaas-pieter" of iets dergelijks, ik wil eindelijk eens kranen zien daar.

>(

Marin
January 4th, 2003, 09:42 PM
Mooie woorden Apo, maar ik geloof niet dat de staalconstructie binnen 11 weken staat. Lijkt me een vrijwel onmogelijke prestatie.
Ik denk aan een werkwijze a la Kennedytoren waarbij het leggen/storten van vloeren de vertragende factor is.
Mooier zou natuurlijk zijn als binnen 11 weken de eerste spade de grond in gaat...:)

6fran
January 4th, 2003, 10:18 PM
Wat wel mooi is aan deze toren, is dat de gevel schuin naar boven loopt... en als de ramen dan van vloer tot dak lopen, moet je denk ik wel een 'angstaanjagend' mooi uitzicht hebben, omdat je dan ook gedeeltelijk RECHT naar beneden kunt kijken!!! :eek:
http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/Luxortoren_3_groot.jpg

http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/luxorG1.jpg

Dennis
January 4th, 2003, 11:36 PM
http://www.willemsenminderman.nl/Coolsingel_omschrijving.jpg

:eek2:

supercees
January 5th, 2003, 06:29 AM
Leuk, doen het allebij niet.... :bash:

Correctie: Nu doen ze het wel! Dank voor de plaatjes..

Vertigo
January 5th, 2003, 02:08 PM
Vreemd, hier doen ze het wel...

1+2=3
January 5th, 2003, 04:02 PM
@ 6fran

Lopen die wanden schuin dan? Nee toch? Of bedoel je schuin naar binnen op de top, maar dan kan je juist niet recht naar beneden kijken.

Dennis
January 11th, 2003, 09:42 PM
wat info + nieuwe pic uit
http://www.bpfbouw-vastgoed.nl/

Kerngegevens: 4.140 m2 winkels
32.346 m2 kantoorruimte
106 luxe appartementen
1.610 m2 theater
300 parkeerplaatsen
Opdrachtgever: BPF Bouw
Architect: PKKS
Makelaar: nader te bepalen
Oplevering: najaar 2006

wisten we natuurlijk allang :|

Het te realiseren project zal bestaan uit drie verschillende gebouwen:

één kantoor- woontoren van 50 verdiepingen met een hoogte van 187 meter
één kantoorgebouw van 11 verdiepingen (!!!!!! maar 11, wtf??)
één theater dat ten behoeve van de Gemeente Rotterdam gerealiseerd zal worden

en de superkleine pic!

http://www.bpfbouw-vastgoed.nl/INTERNET_CONTENT/resources?id=42b88c7a6c1142f897d456a6409448d

The Messiah
January 11th, 2003, 09:50 PM
http://www.photoways.com/partenaires/photoways/photos/1/2/129258/zoom/75129258.jpg

Dennis
January 11th, 2003, 09:56 PM
http://www.rotterdammers.nl/luchtfotos/afbeeldingen/Paul03.jpg

stel je is voor hoe deze pic eruit zou zien als de coolsingeltoren gebouwd zou zijn :o

1+2=3
January 11th, 2003, 11:51 PM
Dat zou een mooi gezicht zijn. :)

Prachtige pic overigens. En de 'Coolsingeltoren', ik moet er nog echt aan wennen. Dacht ff dat je een andere toren bedoelde, in combinatie met de ;Luxortoren'.

Marin
January 12th, 2003, 02:59 AM
Dennis, over pakweg 10 jaar vraagt de plaat zowiezo om een grondige update.

Wisma
January 13th, 2003, 10:02 PM
Ik hoop dat je gelijk hebt. Is 10 jaar niet iets te kort....gezien alle bouwprojecten nog al heel lang in de planning staan en vaak zeer uit de planning lopen (qua aanvang bouw).

Rotterdam Highrise
January 14th, 2003, 02:46 PM
Maar over 10 jaar kan je er zeker al flink wat bij verwachten. Het is natuurlijk nooit genoeg, maar....

Arne

Sol
January 27th, 2003, 09:39 PM
Tijdens het IFR deze week draait er een film waarin Hotel Central voorkomt. Op Radio Rijnmond werd gezegd dat dit hotel wordt afgebroken, misschien al binnen een jaar. Dat is toch niet zo? De luxortoren en de corsotoren komen er toch NAAST te staan? Volgens mij zijn in de war met het theater, of niet?

Skyscrapercitizen
January 27th, 2003, 09:47 PM
Klopt wel, ik geloof dat de voorgevel wel blijft staan. Het hele blok wordt nieuw, Hotel Central moet plaats maken voor de Luxortoren, samo met het theater natuurlijk.:cheers:

Marin
January 27th, 2003, 10:15 PM
Op dit plaatje is duidelijk te zien dat de gevel van het hotel onderdeel uitmaakt van de nieuwbouwplannen.

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=50334

1+2=3
January 28th, 2003, 12:23 AM
En dat ziet er goed uit. :)

Sol
January 28th, 2003, 02:55 PM
@ Tim: bedankt!
@ Apo japo: inderdaad, mooi oud en nieuw is hier een hele goede combinatie.

ratava
January 29th, 2003, 02:57 PM
Zo te zien gaat er nu toch echt bijna wat gebeuren...

BEKENDMAKING WEGENWET

Burgemeester en wethouders van Rotterdam maken bekend dat met ingang van vrijdag 31 januari 2003 gedurende een termijn van vier weken ter inzage ligt het voorstel aan de gemeenteraad tot onttrekking aan het openbaar verkeer van de Ammanstraat, zoals aangegeven op de bij het voorstel behorende tekening.

Het voorstel ligt ter inzage bij:

* Het City Informatie Centrum, Bureau ter visie, Coolsingel 197, Rotterdam. Het Bureau ter visie is geopend van dinsdag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur en op maandag van 13.00 uur tot 16.00 uur.

Tengevolge van realisatie van een bouwplan op de locatie van het “oude Luxor” (de Coolsingeltoren) aan de Coolsingel/Kruiskade, zal de Ammanstraat vervallen. Deze straat wordt nu gebruikt voor bevoorrading van de aan het Stadhuisplein gelegen horecavoorzieningen en als kortsluit-looproute tussen Kruiskade en Stadhuisplein.

Ook zal de Ammanstraat reeds bij aanvang van het bouwproces nodig zijn als onderdeel van de bouwplaats.

Na afsluiting/onttrekking aan het openbaar verkeer zal bevoorrading op andere wijze geschieden en zal de looproute vervallen.

Gedurende de bovenvermelde termijn kan een ieder schriftelijk en gemotiveerd bedenkingen naar voren brengen bij burgemeester en wethouders, p/a Postbus 6699, 3002 AR Rotterdam, onder vermelding van “juridische zaken-wegonttrekking”.

Indien u meer informatie wenst over het plan kunt u contact opnemen met mr. W.A. Egberts, van de dS+V, telefoonnummer 010-489 5228.

Desgewenst is het mogelijk voor een ieder zijn of haar mondelinge zienswijze ten aanzien van het voorstel tijdens kantooruren kenbaar te maken in het informatiecentrum Stedebouw en Volkshuisvesting. U dient daartoe vooraf een afspraak te maken met mevrouw Martins tel. 010-4894869

Rotterdam, 29 januari 2003,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

namens dezen,

Ir A. de Ruiter,

algemeen directeur dS+V

namens deze,

mr. V.M. Ronteltap

hoofd Juridische Zaken

supercees
January 29th, 2003, 03:00 PM
Checks het kan niet op!

Skyscrapercitizen
January 29th, 2003, 03:07 PM
...en een voorspoedig 2003!:cheers:

Wisma
January 29th, 2003, 03:08 PM
Hij gaat er dus echt komen :) . Wat een goed nieuws.

Southerner
January 29th, 2003, 03:19 PM
Het zal toch niet waar zijn.
Binnenkort verschijnen er hier misschien zelfs al foto's van een aan gort geslagen oude Luxor.....:)

supercees
January 29th, 2003, 03:30 PM
Kan niet wachten... ik sloop wel mee!

http://www.euronet.nl/~keesels/R200105.jpg

De bron: Rotterdam toen en nu! (http://www.euronet.nl/~keesels/)
Leuke site trouwens!

Dennis
January 29th, 2003, 06:33 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by harie </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Het zal toch niet waar zijn.
Binnenkort verschijnen er hier misschien zelfs al foto's van een aan gort geslagen oude Luxor.....:)</td></tr>
</table>

en ik neem een stukje mee!
als trofee!

:cheers:

The Messiah
January 29th, 2003, 06:43 PM
Nou dit is ook goed nieuws.
Rotterdam is onderhand erg goed bezig!Hier drinken we weer is op,word er onderhand erg dronken van :cheers: :angel1:

Marin
January 29th, 2003, 07:27 PM
Ja, we zakken langzaam weg in een heerlijke hoogbouwroes...:cheers:

MiCH
January 29th, 2003, 08:08 PM
Verlossend nieuws! :D :D EINDELIJK!

bubbah
January 29th, 2003, 09:34 PM
Ik had verwacht dat dat verpauperende leegstaande kantoorpand op de Coolsingel ook gelijk zou worden gesloopt....niet dus, zo blijkt uit die afbeelding. Gemiste kans, die rotzooi daar moet ook eindelijk eens verdwijnen. Overigens vind ik de plint van deze toren okee.

Marin
January 29th, 2003, 10:55 PM
Waarschijnlijk bedoel je dat hoekpand tegenover het Holbeinhuis ??
Voor zover ik weet is het van meet af aan onderdeel van de nieuwbouwplannen geweest. Kijk maar naar de eerste impressies.

Dit zegt het CIC: het huidige bankgebouw aan de Coolsingel, dat is ontworpen en gerealiseerd in de wederopbouwperiode van de gemeente Rotterdam, zal worden gerenoveerd. Centraal tussen de kantoortoren, het huidige bankgebouw en het theater bevindt zich een glasoverdekt binnenplein.

Wat mij eigenlijk benieuwd: hebben de plannen nog gevolgen voor die vreselijke Stadhuispleinplint ??

Brik
January 29th, 2003, 11:06 PM
Nee, de stadhuispleinplint, vol met kroegen, blijft bestaan. Overigens geloof ik het nog steeds niet. Is een aanvraag voor een vergunning voor een verstopt steegje echt een aankondiging van het hoogste gebouw van NL de lucht in gaaat?

Skyscrapercitizen
January 29th, 2003, 11:09 PM
Ik hoop het wel. Lelijkheid ten top is het daaro, en dan ook nog eens van die klotetenten erin! Die mogen ze naar Almkerk verhuizen en er trendy uitgaansdingen voor in de plaats brengen.:cheers:

Sol
January 29th, 2003, 11:46 PM
Lelijkheid ten top is het daaro, en dan ook nog eens van die klotetenten erin! Ik heb het idee dat er behoorlijke omzetten gedraaid worden aan het Stadhuisplein, dus zo klote is het daar niet!

Michiel
January 29th, 2003, 11:48 PM
Het lijkt serieus te worden, toch zegt dit soort berichten niet alles. Zie dit bericht (http://www.zoetermeer.nl/nieuws/nws/arch2001/010501.htm) van de site van Zoetermeer:

Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn om op grond van de verordening tot het bewaren van houtopstanden de volgende kapvergunning te verlenen:

Voor drie linden (Tilia), staande aan de noordzijde van de Zuidweg in verband met de bouw van een bushalte en de wegen daar naartoe; en voor één linde (Tilia) en zes Italiaanse populieren (populus), staande aan het Plein van de Verenigde Naties, in verband met bouwwerkzaamheden aan de kantoortoren "Hollandse Meester".

Er gebeurt daar nog steeds bijzonder weinig.

Skyscrapercitizen
January 30th, 2003, 01:00 AM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Sol </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ik heb het idee dat er behoorlijke omzetten gedraaid worden aan het Stadhuisplein, dus zo klote is het daar niet!</td></tr>
</table>

Ach ja, als je het zo bekijkt. Is ook mijn persoonlijke mening:).

Overigens vinden die tenten mij maar een gevaarlijke jongen. Met mijn 1.75 m en 55 kilo kom ik daar nergens binnen, in geen 1 tent. Overgiens ligt dat meer aan mijn kleding dan aan de hierboven genoemde eigenschappen. Kan nooit zo goed tegen tenten waar ik niet binnenkom, alsof ik een soort crimineel ben. Als je zwart bent kom je daar waarschijnlijk ook nergens binnen, tenzij je misschien een hoop blanke vrienden bij je hebt.

Bovendien is het aantal niet Rotterdammers daar hoger dan waar ook in Rotterdam!

Geef mij maar een leuk cafe waar ik wel gewoon binnenkom, of een Off Corso of Now en Wow.:cheers:

Marin
January 30th, 2003, 01:25 AM
....of een Binnenweg, Westersingel, Witte de With.....:cheers:

Skyscrapercitizen
January 30th, 2003, 01:35 AM
Juist Marin, jij snapt het! Als ik nou in Rotterdam was zou ik er meteen 1 met je gaan drinken op de Nieuwe binnenweg:cheers: .

Back to Topic! Waarom moeten we nou nog zo lang wachten op dit meesterwerk!?

http://www.skyscrapercity.info/images/buildings/19.jpg

:bash:

wc eend
January 30th, 2003, 01:39 AM
waterfront?

Marin
January 30th, 2003, 01:46 AM
Stom !!! Helemaal vergeten..dat WF. Binnenkort maar eens buurten.
Is Las Palmas nog wat..??

1+2=3
January 30th, 2003, 09:31 AM
@ Tim

Hoe ben je dan gekleed? Ben wel benieuwd.

Skyscrapercitizen
January 30th, 2003, 09:36 AM
vaak wijde broek, met trui of T-shirt erop ofzo. OP mij website staat bij editors een foto van me, kun je het zien.

Het komt erop neer dat ik geen spijkerbroek aan heb, en dan kom je er eigenlijk al niet meer binnen.:bash:

Spreek uit ervaring, was er een week geleden nog, mijn vriendin ging even naar binnen omdat er een bekende zat. Ik kwam dus niet binnen! Reden? gewoon niet....

bubbah
January 30th, 2003, 09:51 AM
@Marin
Ja, ik bedoel inderdaad het gebouw tegenover het Holbeinhuis, helemaal links op jouw afbeelding, waar op de hoek van Os zit (die gaat er nu ook uit) Ik had ook het idee dat het hele blok tegen de vlakte zou gaan. Nu blijft dus kennelijk die armoedige bebouwing op de Coolsingel (de Main Square notabene), die niet meer aan de hedendaagse eisen voldoet en dus structureel leeg staat, gewoon staan. Waarom niet een integraal project, vraag ik me dan af?

1+2=3
January 30th, 2003, 01:28 PM
Heb al wel eens een foto van je gezien. Nog eens even kijken. Vind het wel vaag...

1+2=3
January 30th, 2003, 01:35 PM
Aha ik heb 'm.

Is dit stijldansen op de MAINTOWER ofzo?

http://scrapers0.tripod.com/editors/timfrankfurt.jpg

Ik kende 'm overigens al.

Zo gevaarlijk vind ik je er hier niet uit zien, maar als ik weer naar je avatar kijk kan ik me toch weer enigzins inleven in het stand punt van die gasten van die tent.

Dennis
January 30th, 2003, 06:36 PM
leuk plaatje.......werkt niet

berend
February 2nd, 2003, 11:27 AM
Hier ook niet:baaa: :cheers:

The Messiah
February 2nd, 2003, 02:31 PM
Dan druk je op eigenschappen bij dat niet werkende plaatje,kopier je het adres.En plaats het in de adresbalk :bash: Voilla

1+2=3
February 2nd, 2003, 07:51 PM
Oke, oke. Kijk anders even op Tim zijn site (heet dat nog steeds European Scyscrapers?) en check hoe hij aan het stijldansen is op de Maintower...

Ace
February 2nd, 2003, 10:12 PM
Van Os is zelfs al bezig met z'n verhuizingsuitverkoop! Met kortingen van 10-70% hangt d'r althans a/d ramen. Het gaat nu echt opschieten jongens :banana:

Dennis
February 2nd, 2003, 10:27 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Ace </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Van Os is zelfs al bezig met z'n verhuizingsuitverkoop! Met kortingen van 10-70% hangt d'r althans a/d ramen. Het gaat nu echt opschieten jongens :banana:</td></tr>
</table>

mja de meeste winkels daarzo zijn allang weg, ze hebben in de verlaten winkels wat kunstzooi erin gegooid(vage beelden en weet ik veel wat voor rommel) van mij mogen ze vandaag nog beginnen met slopen

Danny
February 2nd, 2003, 10:38 PM
Voor jongeren van 16/17 jaar (zoals ik) is stadshuisplein helemaal geweldig, daar kom ik tenminste binnen..:D in off Corso wordt dat al wat moeilijker........

Nou helpt mijn 1.95 m wel.......

1+2=3
February 2nd, 2003, 11:14 PM
tot wel 70 procent korting?! Die gozer moet blijkbaar sbel weg. :happy:

Wat voor winkel is het eigenlijk? 70 procent is toch wel erg interessant.

bubbah
February 3rd, 2003, 10:21 AM
Als ik zo naar die afbeelding van Marin kijk, blijft dat pand waar van Os in zit (helemaal links) staan?? Naar mijn idee wordt de Coolsingel dus niet betrokken in het project. Of zie ik dat verkeerd?

Southerner
February 4th, 2003, 10:57 PM
Ik heb ergens gelezen dat groenlinks tegen de luxortoren is omdat hoogbouw op die plek ongepast is......
Ongepast? Ongepast op die plek? Kan iemand mij in simpele taal uitleggen waarom hoogbouw op die plek ongepast zou zijn? Als hoogbouw op die plek ongepast is, op welke plek is hoogbouw dan wel gepast? :bash: :bash:

Wisma
February 4th, 2003, 11:04 PM
Ik kan me nog iets herinneren dat de commissie voor hoogbouwbeleid (of hoe dat ook mag heten) op de Coolsingel juist hoogbouw wenste. Staat ook in brochure "torens aan de Maas".

GL vond geloof ik ook 150 meter wel hoog genoeg..... Wat een shit argument is dat. Ben blij dat het geen invloed heeft gehad. Bah wat een instelling trouwens.

Bobbelingman_old
February 4th, 2003, 11:06 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Ace </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Van Os is zelfs al bezig met z'n verhuizingsuitverkoop! Met kortingen van 10-70% hangt d'r althans a/d ramen. Het gaat nu echt opschieten jongens :banana:</td></tr>
</table>
mja en ernaast staat een bord "ruimt te huur" :ohno:

supercees
February 5th, 2003, 10:07 AM
Groen links zijn terroristen. Zag laatst nog een docu over Femke. Gingen ze leuk alle café's af waar ze vroeger naar toeging toen ze nog bij het corps zat... :bash: Ik weet niet hoe je een kotssmily maakt maar die was nu op zijn plek...

ro2
February 5th, 2003, 10:18 AM
Ik heb trouwens het programma van het oude luxor ontvangen. Het is verlengd tot eind Mei 2003.

1+2=3
February 5th, 2003, 10:55 AM
Ja he, waarom niet WEER? Ze kunnen 'm net zo goed verlengen tot juni 2006. :bleep: :bleep: :bleep: :bleep:

Maar dit was de enerlaatste druppel, nog een zo'n uitstel en ik plaats een bom daar.

supercees
February 5th, 2003, 11:31 AM
En bij Joop van de Ende, want die plant er toch shows in?

bubbah
February 5th, 2003, 11:54 AM
De SP was destijds een handtekeningenactie begonnen voor het behoud van het oude Luxor omdat dat een monument zou zijn. Volgens mij zijn het gewoon de primitieve, gedateerde reacties van querulanterige figuren op wat zij zien als initiatieven van het 'grootkapitaal' e.d. Dezelfde neanderthalreacties als destijds van wethouder Mentink, die de bouw van de Shelltoren betitelde als "de laatste erectie van het grootkapitaal". Met dat soort lui had je nu dus nog een hertenkamp aan het Weena gehad. :bleep:

supercees
February 5th, 2003, 12:07 PM
Had ik niet helemaal naar de Hoge Veluwe gehoeven om herten te zien...

berend
February 25th, 2003, 06:06 PM
Is er dan helemaal geen nieuwe info ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe het er mee staat:dj: :rock: :tongue3:

Skyscrapercitizen
February 25th, 2003, 07:56 PM
Tsja, wat wil je, bijna alles is ons bekend, maar het duurt nog een jaar voordat de bouw begint. Tot die tijd zal er weinig nieuws zijn denk ik.:cheers:

Wisma
February 25th, 2003, 11:06 PM
Geen nieuws lijkt me voor dit project goed nieuws, ik ben bang dat indien er nieuws is dat het negatief zal zijn.

1+2=3
February 26th, 2003, 03:17 PM
Ja, nieuws over dit project was altijd negatief. :(

Skyscrapercitizen
February 26th, 2003, 04:48 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Apo Japo </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ja, nieuws over dit project was altijd negatief. :(</td></tr>
</table>

Aha, vandaar dat hij gebouwd gaat worden en 17 meter hoger wordt dan in de eerste plannen!
:bash: :ohno:

The Messiah
February 26th, 2003, 05:13 PM
Nieuws over dit project kan ook goed zijn.Bv als ze nieuwe impressies laten zien dan laten tegelijkertijd ook weten dat het project nog vollop leeft.

Andy
February 27th, 2003, 01:34 PM
Voor de zeikerds die zo graag positieve nieuws willen (you know who you are!):

Ik sprak dinsdad toevallig met Ronald Sorensen (fractievoorzitter Leefbaar Rotterdam) en die verzekerde mij dat Oude Luxor 100% tegen de vlakte gaat. :cool:

1+2=3
February 27th, 2003, 02:35 PM
Tja, dat kan ik ook. Uiteindelijk blijft niets staan, zo'n lelijk gebouw al helemaal niet.

Southerner
February 27th, 2003, 03:46 PM
Wat zijn eigelijk de laatste officiele planningen betreffende start sloop, start bouw, bereiken hoogste punt, opleveren, etc?

remco126
February 27th, 2003, 06:59 PM
ooit, ooit, ooit, ooit, etc. :cheers:

berend
February 27th, 2003, 08:26 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Andy </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Voor de zeikerds die zo graag positieve nieuws willen (you know who you are!):

Ja dat ben ikke dus!!!!
:rant: :rant:

Wisma
February 27th, 2003, 08:42 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by berend </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Andy </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Voor de zeikerds die zo graag positieve nieuws willen (you know who you are!):

Ja dat ben ikke dus!!!!
:rant: :rant:</td></tr>
</table>

Ik denk niet dat jij jezelf aangesproken moet voelen Berend. Beetje raar dat Andy na een simpel en onschuldig vraagje van jou gelijk een zeikerd noemt.
Misschien moet andy even bij zichzelf nagaan wat de definitie van een zeikerd is.

Tevens is het nieuws dat het oude Luxor theater voor 100% gesloopt gaat worden nog geen positief nieuws voor de bouw van de Luxortoren (Coolsingeltoren).

berend
February 27th, 2003, 10:21 PM
@ Wisma
Voel mij ook helemaal niet aangesproken hoor ik neem aan dat het als geintje bedoeld was :D :D :D :D

1+2=3
March 1st, 2003, 03:38 PM
Dat ben ik dus!! Zo'n 'zeikerd'. Nou Andy, je wordt bedankt!! :bleep:

Dennis
March 1st, 2003, 06:48 PM
pffffffff gezeik hier..ff ontopic blijven graag

Skyscrapercitizen
March 1st, 2003, 07:23 PM
Ik sprak gisteren iemand die vertelde dat men in mei wil gaan slopen en in juli wil gaan bouwen!!

;)

Andy
March 1st, 2003, 11:29 PM
@Zeikerds

Hij was heel enthousiast over de Luxortoren en zei letterlijk dat hij gebouwd gaat worden. Relax people, hij komt er wel:cool:

Skyscrapercitizen
March 2nd, 2003, 12:28 AM
Tegen de tijd dat hij er staat is het ontwerp alweer achterhaalt! Wachten duurt laaaaaaaang...:cheers:

1+2=3
March 2nd, 2003, 01:46 AM
Ben gister nog ff langsgeweest bij het Luxortheater.

:lol:

wc eend
March 2nd, 2003, 02:54 PM
:baaa:

dit krijg je nou op zo'n topic bij gebrek aan nieuws

voorbijganger
March 6th, 2003, 10:45 PM
Wat verse informatie: Ik heb inmiddels begrepen dat het niet echt lekker loopt met de Luxortoren. De bank die intrek zou nemen in de toren heeft zich terug getrokken.

Er wordt over gedacht geen kantoren (of hotel) te plaatsen, maar alleen maar woningen. En de markt voor luxe appartementen is... ook niet super.

Dit is wat ik er nu over heb gehoord, als ik meer info krijg zal ik 't direct posten. Hopelijk binnenkort wat meer positief nieuws over dit project.

Dennis
March 6th, 2003, 10:47 PM
hehe en de vraag is.............vertel jij de waarheid of niet :D

hopen dat het niet zo is:moods: :moods: :moods:

voorbijganger
March 6th, 2003, 10:56 PM
Zie oude forum voor info die ik eerder over dit project heb gepost en oordeel zelf. Ik kan 't helaas niet mooier maken dan het is.

Maar er dus niet gezegd dat de toren niet doorgaat, alleen dat de invulling anders wordt.

1+2=3
March 7th, 2003, 12:03 AM
wheeeh!!

Bart
March 7th, 2003, 12:29 AM
Het ziet er naar uit dat de economische dip toch langer en hardnekkiger is dan eerder voorzien. Ik denk inderdaad dat er een paar jaar heel terughoudend wordt geinvesteerd in kantoren. In Frankfurt is er zelf een bank die overweegt uit z'n toko te trekken. Vooralsnog gebeurt dat niet omdat het gebouw naderhand niet verhuurbaar meer is....en t'is een groot gebouw...
In Nederland zijn de banken gelukkig al veel verder met saneren en kunnen ze straks sneller de draad oppikken, maar toch zou ik uit die sector niet zo heel veel verwachten de komende tijd.

Sol
March 7th, 2003, 12:29 AM
@ voorbijgangerDe bank die intrek zou nemen in de toren heeft zich terug getrokken. Welke bank betreft het?

Capzilla
March 7th, 2003, 10:30 AM
Met een beetje geluk trekt de VS haar soldaten terug uit Duitsland straks.. misschien als de transporten uit Rotterdam bevallen zijn willen ze wel een basis bij ons, dat zou de economie weer een impuls kunnen geven. ;)

Iets beters kan ik zo gauw niet verzinnen.. ben bang dat we pas kunnen boomen over een paar jaar.. laten we het dan ook maar meteen goed doen ook.

voorbijganger
March 7th, 2003, 11:10 AM
@Sol, ik weet niet welke bank het is (was). Bouwfonds is natuurlijk wel eigendom van ABN-AMRO, maar of de ABN er in wilde of misschien een buitenlandse bank die een nieuw kantoor wil opzetten... Ik weet 't niet.

1+2=3
March 11th, 2003, 10:16 PM
Een basis??? In de Luxortoren zeker. Opgefuckt!

Laten alle grote banken in Frankfurt zich in Rotterdam vestigten, dat zou mooi zijn.