View Full Version : ANTWERPEN : Bouwzonden en andere flaters

De Snor
May 29th, 2008, 09:42 PM
Waar in de stad staan volgens jouw echte bouwzonden en andere flaters die het stedelijk geheel totaal geen deugd doen ?

ƒƒ
May 29th, 2008, 10:56 PM
De Singel heb ik altijd een lelijk gebouw gevonden. Streelt mijn ogen niet, zo'n gigantische naaimachine.

Ivan
May 29th, 2008, 11:07 PM
Politietoren
antwerp tower
theaterbuilding
de Bijenkorf

CuoreGR
May 29th, 2008, 11:14 PM
Politietoren
antwerp tower
theaterbuilding
de Bijenkorf

²
+karel de grote (groenplaatscampus)

satellite 2640
May 29th, 2008, 11:33 PM
theaterbuilding
de Bijenkorf
hof van beroep
rijnkaai

deze doen het em voor mij wel (ook en vooral omdat ze naast architecturale miskleun op zich vloeken in hun omgeving en hun ligging sowieso beter verdient) ... samengevat dus gewoon :bash:

Polri
May 29th, 2008, 11:46 PM
Als ik zie hoe weinig volk ervan gebruik maakt, vraag ik me af of de drie tunnels onder de Leien niet ook de geschiedenis zullen ingaan als grote "nutteloze bouwwerken" ... :s

Verder ook: de Eiermarkt Building, het lelijke glazen gebouw op de Sint-Pietersvliet, de peda van de Stadscampus, het voormalig postgebouw Antwerpen X, het gebouw van de C&A op de Meir (op de Nieuwstraat in Brussel hebben ze trouwens exact hetzelfde gedrocht http://images.google.be/imgres?imgurl=http://farm1.static.flickr.com/155/354089107_8120dd864e.jpg%3Fv%3D0&imgrefurl=http://www.flickr.com/photos/squonk/354089107/in/set-1120518/&h=375&w=500&sz=142&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=7Qs8plIVaMLqaM:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dc%2526a%2Brue%2Bneuve%26um%3D1%26hl%3Dnl%26rlz%3D1T4HPEB_nlBE246BE246%26sa%3DN)...

En op de Oudaan na, helemaal akkoord met de lijst van Ivan en ff :)

KVP
May 29th, 2008, 11:47 PM
Ik denk dat ik de bijenkorf nog het ergste vind..
Verder alles wat al genoemd is, hoewel ik me altijd afvraag of de politietoren mits de nodige schoonmaak en renovatiewerken niet acceptabel zou kunnen worden..

lombard
May 29th, 2008, 11:53 PM
In de jaren '60 en '70, hebben ze toen eigenlijk wel iets moois neergezet in Antwerpen ?

satellite 2640
May 30th, 2008, 12:08 AM
Ik denk dat ik de bijenkorf nog het ergste vind..
Verder alles wat al genoemd is, hoewel ik me altijd afvraag of de politietoren mits de nodige schoonmaak en renovatiewerken niet acceptabel zou kunnen worden..

denk hetzelfde, staat bij mij zeker ni op het verlanglijstje om neer te halen.. is voor mij toch echt al opgenomen in de stad/skyline. da ze is de zandstralers van den bell naar daar sturen he :cheers:

Ivan
May 30th, 2008, 01:19 AM
met een opgefriste toren kan ik nog leven :)

zal nog eens nadenke over enkele stadsmormels

Puinkabouter
May 30th, 2008, 02:04 AM
het gebouw van de C&A op de Meir (op de Nieuwstraat in Brussel hebben ze trouwens exact hetzelfde gedrocht http://images.google.be/imgres?imgurl=http://farm1.static.flickr.com/155/354089107_8120dd864e.jpg%3Fv%3D0&imgrefurl=http://www.flickr.com/photos/squonk/354089107/in/set-1120518/&h=375&w=500&sz=142&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=7Qs8plIVaMLqaM:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dc%2526a%2Brue%2Bneuve%26um%3D1%26hl%3Dnl%26rlz%3D1T4HPEB_nlBE246BE246%26sa%3DN)...

In Gent in de Veldstraat ook. Gelukkig is ie hier wel smaller, en valt ie zo wat minder op. De C&A hebben dat pand trouwens verlaten, en zitten nu in een gerenoveerd 18e eeuws pand. Hun gedrocht is overgenomen door de Fnac en krijgt nu ook een likje verf.

Als ik me niet vergis zijn die C&A's ontworpen door Léon Stynen, die oa. ook het AXA gebouw en deSingel ontwierp. Die gebouwen kan ik trouwens best smaken.

Ik vind de Politietoren trouwens wel een mooi gebouw. Het is een smerig ding op het moment, maar lelijk zou ik het nooit noemen. Sterker nog, 'k vind hem mooi. De Bijenkorf daarentegen :nuts:

In de jaren '60 en '70, hebben ze toen eigenlijk wel iets moois neergezet in Antwerpen ?

AXA, deSingel, de Oudaan... eerlijk gezegd vind ik een paar van de woonblokken die je op het Kiel vindt ook nog zo slecht niet. Ma bon, schoonheid is arbitrair - wat ik mooi vind kan jij vreselijk vinden en omgekeerd. Ik sta soms al eens alleen in een mening op vlak van schoonheid. Ik vind de stadsschouwburg bvb. eigenlijk nog wel een mooi gebouw :)

Wat vind ik qua schoonheid de grootste monsters in Antwerpen?

Astrid Park Plaza Hotel van Michael Graves. Een triest dieptepunt van de smaak :ohno:
Theaterbuilding
Eiermarktbuilding
Teniersbuilding
Een aantal premetrostations (Plantin, Diamant, Opera)
KdG Hogeschool aan de Groenplaats
In het algemeen ook galerijflats, maar die vind je buiten Antwerpen ook in hoge aantallen natuurlijk.

Ma bon, dat vind ik gewoon lelijke dingen. Dat wil nog niet zeggen dat ze het stedelijk geheel geen deugd doen (wat wel de startvraag is in dit topic).

KolonelSilvertop
May 30th, 2008, 10:55 AM
De Singel is mi juist één van de mooiste gebouwen van de stad, net als de AXA toren.

Mijn toppertje van lelijkheid is de KDG aan de groenplaats, op de voet gevolgd door de chiquita building.

Neil Johnson
May 30th, 2008, 10:58 AM
De meesten zijn reeds gezegd, maar here goes:

Het gebouw van de douane op het Eilandje
De Chiquita building
Het tolgebouw (Sint Pietersvliet)
Bijenkorf
Theater building
Hof van Beroep
Woonblok naast de Zillion

zuidbewoner
May 30th, 2008, 01:43 PM
Een vriendin van mij woont in de Bijenkorf en zij beweert dat er geen sprake meer is van afbraak, maar wel van een overdekt shoppingcenter te maken van de binnenplaats.

N1V1
May 30th, 2008, 06:28 PM
Politietoren

Ben ik dan echt de enige die de Politietoren wel iets vindt hebben?

EvanG
May 30th, 2008, 06:39 PM
Nee, ik heb het lang een lelijk ding gevonden maar ik ben toch wel bijgedraaid. Renaat Braem was een rampzalige urbanist maar als architect heeft hij wel enkele aardige gebouwen neergezet. Het grote probleem dat de meeste mensen met de politietoren zullen hebben is de inplanting, die idd stukken beter kon, terwijl de omgeving dan nog helemaal om zeep wordt geholpen door de bijenkorf ernaast. Maar vanaf het zuid gezien staat hij wel fantastisch. Als je midden op de Leopold De Wael plaats staat heb je hem langs de volksstraat perfect in het midden van uw zichtas en het nieuwe justitiepaleis langs de andere kant. Bijna symbolisch een rechte lijn van politie tot gerecht ;)

Puinkabouter
May 30th, 2008, 08:31 PM
Ben ik dan echt de enige die de Politietoren wel iets vindt hebben?

Neen, 4 posts boven de uwe noem ik het een mooi gebouw. Samen staan we sterk in ons standpunt :cheers:

N1V1
May 30th, 2008, 10:06 PM
^^Een renovatie zou inderdaad geen kwaad kunnen.

Aere
May 30th, 2008, 10:46 PM
De politietoren kan je toch niet lelijk noemen. Ik vind het gebouw juist een meerwaarde. Het leijkste gebouw bevindt zich echter vlakbij: de bijenkorf.

lombard
May 30th, 2008, 11:42 PM
De Bijenkorf...zucht...doet me denken aan een goedkoop shoppingcenter ergens in een sociale wijk in de polder...Past totaal niet in dit hippe en hier en daar zelfs sjieke stadsdeel. Zo snel mogelijk afbreken als je het mij vraagt, hier kan alles komen, wat je er ook bouwt, de ligging is top en zeer commercieel.

Puinkabouter
May 30th, 2008, 11:54 PM
Ik hoop eigenlijk dat, als men het afbreekt, men er simpelweg een esplanade voor de Oudaan van maakt. Of is dat iets te grotesk?

lombard
May 31st, 2008, 12:54 AM
Ja een esplanade op die ligging ? Waarom eigenlijk niet ? Zou in ieder geval erg snob zijn, past daar wel : ik zou meer kunnen maar ik doe het niet, zoals rijden aan 20km/uur met een Porsche. De andere panden zouden er wel beter van worden, maar waarom zou de eigenaar van de Bijenkorf daarmee akkoord kunnen gaan ? Ja, ik weet het : voor veel geld.

freeksregistration
May 31st, 2008, 12:55 PM
die politie toren vind ik na een renovatie wel mooi! het is mij nogal opgevallen dat die enorm lijkt op millenium tower in rotterdam

ƒƒ
May 31st, 2008, 12:57 PM
Ik vind de Politietoren ook een van de mooiere wolkenkrabbers van de stad, in de top 3 tussen Boerentoren en Antwerp Tower.
De inplanting is gedurfd maar in orde (kon slechter). De mooiste niet-skylinezichten erop zijn vanuit de Everdijstraat, vlak bij het kruispunt met de Kammenstraat: torentje van de Sint-Augustinuskerk met erachter de toren geeft een leuk contrast tussen oud en nieuw; de smalle wand vanuit de Lombardenstraat is geweldig, en de andere smalle wand is al even impressionant vanuit de Kapucinessenstraat aan het kruispunt met Britselei.
Een unieke vorm die in geen enkel ander gebouw te vinden is, al heeft de Millenniumtoren in Rotterdam er inderdaad wat van weg.

Edit: O ja, vanop de Berchembrug is hij ook goed te zien, samen met kathedraal en Boerentoren.

Ivan
May 31st, 2008, 01:17 PM
Zou een perfecte groene stadstuin met terrasjes kunnen worden, aansluitend op het verkeersvrije Lombardia winkegebied

mato
June 1st, 2008, 09:27 AM
Zou een perfecte groene stadstuin met terrasjes kunnen worden, aansluitend op het verkeersvrije Lombardia winkegebied
Renaat Braem wilde ertijds een tweede toren bijbouwen. Het moest destijds zowat het administratieve centrum van Antwerpen worden. ^^
Als een soort opvularchitectuur kwam er later de Bijenkorf voor in de plaats.

Ivan
June 1st, 2008, 10:36 AM
ja, dat wist ik wel, maar zoals het er nu bijligt, is het niet meer naar de normen van vandaag, dat pleintje werkt niet. En voor die zone zou een mooi parkje ideaal zijn.

lombard
June 1st, 2008, 10:45 AM
Dit is toch privé-eigendom ? Onteigenen dan ? Advocaten zullen blij zijn, weer werk !

Ivan
June 1st, 2008, 11:40 AM
Privé-eigendom van?

Tis maar een IDEE voor HERBESTEMMING hé

lombard
June 1st, 2008, 12:08 PM
Ja natuurlijk, een schitterend idee ook. Ik wilde maar even wijzen op het verschil tussen stads- en staatseigendom waar de politiek beslist en waar veel mogelijk is, en privé-eigendom, waar de eigenaar beslist wat hij ermee doet, tenzij hij ont-eigend wordt. En dat is een zware procedure. En eigenaars zijn minder altruistisch ingesteld over het algemeen, zeker als het een soort van ' eigenaarsverbond ' is, een maatschappij met aandelen. Die willen een winstgevend project. Dat kan daar ook wel, in combinatie met commerciele functies dan. Ik geloof nooit dat die eigenaar (s) dat gebouw kan veranderen in een park.

Zeno2
June 1st, 2008, 12:19 PM
Waar in de stad staan volgens jouw echte bouwzonden en andere flaters die het stedelijk geheel totaal geen deugd doen ?

de grootste zonde moet nog komen :)

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=B24205132080531&ref=rss

gehele interview valt dit weekend te lezen in De Morgen

ƒƒ
June 1st, 2008, 12:21 PM
Wat is er eigenlijk exact eigendom van iemand in de Bijenkorf? Het pleintje, daar moogt ge gewoon over lopen toch? En de onderdoorgangen, is alleen het overhangende gebouw privé of ook de onderdoorgang zelf? En als het privé is, van wie dan? Huren de winkeltjes het daar of zijn ze zelf eigenaar?

KVP
June 1st, 2008, 12:35 PM
Prive eigendom sluit niet uit dat je er gewoon mag lopen. Het zou best kunnen dat het gehele gebied prive eigendom is. Ontoegankelijk maken zou het meteen waardeloos maken als winkelgebied.

Ik kan me niet voorstellen dat de eigenaar tegen een herontwikkeling is. Het vertegenwoordigt een enorme waarde door zijn ligging, maar het rendeert totaal niet.

lombard
June 1st, 2008, 12:40 PM
Ik weet ook niet wie de eigenaar is hoor. Als hij ( of zij ? ) verstandig is, zou hij idd best een heel nieuw project daar plannen, met wandelzone, appartementen en winkels. Opbrengst gegarandeerd. Maar je kan niets opleggen. Natuurlijk zijn shopping-centers vrij toegankelijk.

zuidbewoner
June 1st, 2008, 10:00 PM
Het zijn verschillende eigenaars, sommigen wonen daar anderen verhuren een deel appartementen en winkels

zuidbewoner
June 2nd, 2008, 10:44 PM
wat ook een grote flater is het gebouw op de hoek van de italiëlei en de sint-jacobsmarkt gebouwd op de plaats van de theaterbuilding. Ik denk zelf een van de grootste miskleumen van Antwerpen.

Ivan
June 3rd, 2008, 12:45 AM
euhm? je bedoelt de Theaterbuilding op de plaats van het Vlaams Theater bij het kruispunt Kipdorp-Frankrijklei?

zuidbewoner
June 3rd, 2008, 02:40 PM
euhm? je bedoelt de Theaterbuilding op de plaats van het Vlaams Theater bij het kruispunt Kipdorp-Frankrijklei?

Ik weet niet de juiste de naam van de building
De straatnamen rond de building zijn: kipdorpvest - molenbergstraat - lange Winkelstraat - Italiëlei

Puinkabouter
June 3rd, 2008, 03:35 PM
De Theaterbuilding is omringd door de Kipdorpbrug-Molenbergstraat-Korte Winkelstraat-Italiëlei. Bedoel je niet dat?

http://www.strecker.be/2005/imag/2006-03-19_0785c450.jpg

ƒƒ
June 3rd, 2008, 06:32 PM
Dat Theater Building is niet prachtig, maar ik vind het wel iets hebben. Op een schaal van -- tot ++ zou het van mij een + krijgen.

zuidbewoner
June 3rd, 2008, 06:32 PM
De Theaterbuilding is omringd door de Kipdorpbrug-Molenbergstraat-Korte Winkelstraat-Italiëlei. Bedoel je niet dat?

http://www.strecker.be/2005/imag/2006-03-19_0785c450.jpg

inderdaad

SimCityFanatic
June 3rd, 2008, 07:38 PM
Ik vind dat zowel de theater building als de Antwerp tower op de goede plaats staan om een 'downtown gevoel' te creeren. De Roosevelt building helpt hier ook bij.

Ten opzichte van zijn buurman, het oude operagebouw, staat de antwerp tower dan weer wel slecht gepositioneerd.

EvanG
June 4th, 2008, 05:50 PM
't is vooral de inplanting die zo'n ramp is. Al blijft de theaterbuilding een vrij lelijk gebouw, ik denk dat als die torens in de diamantwijk hadden gestaan ze al veel minder wrevel zouden oproepen.

mato
June 4th, 2008, 06:39 PM
Ik vind dat zowel de theater building als de Antwerp tower op de goede plaats staan om een 'downtown gevoel' te creeren. De Roosevelt building helpt hier ook bij.

Ten opzichte van zijn buurman, het oude operagebouw, staat de antwerp tower dan weer wel slecht gepositioneerd.
De bouwers van de Antwerp Tower waren er destijds van overtuigd dat het operagebouw kortelings zou gesloopt worden. :ohno:

mato
June 4th, 2008, 06:42 PM
't is vooral de inplanting die zo'n ramp is. Al blijft de theaterbuilding een vrij lelijk gebouw, ik denk dat als die torens in de diamantwijk hadden gestaan ze al veel minder wrevel zouden oproepen.
Je kunt ook de Kipdorppoort op zijn oorspronkelijke plaats heropbouwen.

Ivan
October 26th, 2010, 07:48 AM
Moet hier binnenkort ook Regatta bij? En mogelijk de laagbouwverkaveling in de Cadixwijk?

A'pen
October 26th, 2010, 07:21 PM
Ik hoop dat het er bij komt!!!
Want Regatta is nu al een bouwzonden!!!
Nog voor dat het gebouwd is!!!:bash:

X38
October 26th, 2010, 10:49 PM
^^ Met Regatta kan ik nog leven (al had ik liever gehad dat het groengebied bleef), maar mijn maag keert om bij dat wijkje aan Cadix :ohno:.

Maar dat wijkje is sowieso voor de volgende legislatuur...