View Full Version : GENT : Interessante wijken qua architectuur

Viva modernisma
June 8th, 2008, 05:17 PM
Wat vind jij een interessante wijk qua architectuur in Gent en vooral waarom?

Laat mij alvast van start gaan.

Aangezien het miljoenenkwartier een te gemakkelijk antwoord is kies ik voor de buurt van Merelbeke station, omwille van de mooie baksteenarchitectuur van eind jaren '40 - begin jaren '50.

Puinkabouter
June 8th, 2008, 05:33 PM
De Rijsenbergwijk, tussen het Sint-Pietersstation en de Watersportbaan, is best mooi. Je vindt er heel veel mooie baksteenarchitectuur uit het interbellum en van vlak na de oorlog, een beetje zoals bij Merelbeke-Station, maar dan wat dichter tegen het centrum aan, en een klein beetje 'grootser'. De stijl van de wijk zet zich door in de Groot-Brittanniëlaan, waar toch wel een pak mooie huizen te zien zijn, vnl. in Art Deco.

Eerder vanuit urbanistisch dan vanuit architecturaal oogpunt is de Watersportbaan ook wel een interessante wijk. Het is een typevoorbeeld van de 'modernistische stad', met woonblokken en veel groen, en al bij al kan je er toch wel van zeggen dat het in zijn opzet - het creëren van een aangename woonomgeving voor veel mensen - is geslaagd.

Uiteraard is ook het Miljoenenkwartier de moeite waard, net als de directe omgeving van het Citadelpark (ondanks de talrijke saaie appartementsgebouwen).

giergel
June 10th, 2008, 01:28 PM
In de buurt van het Van Beverenplein is er ook nog heel wat mooie baksteenarchitectuur te vinden van rond de jaren '30.

hoow
June 11th, 2008, 01:00 PM
rond het muinkpark vind ik de gebouwen ook zo zalig mooi

Viva modernisma
June 12th, 2008, 12:20 AM
In de buurt van het Van Beverenplein is er ook nog heel wat mooie baksteenarchitectuur te vinden van rond de jaren '30.

Zandstraat ed, idd ik weet wat je bedoelt. Meer van dat lekkers is eveneens te vinden in Gentbrugge en op Moscou.

Zijn er nog fans van de Land van Waeslaan en de Wolterslaan op Sint-Amandsberg? Prachtige art deco daar!

giergel
June 12th, 2008, 02:00 PM
Ik heb het meer over de Ferrerlaan, Rijhovelaan, Mimosastraat enz... daar zijn echt mooie gevels te bewonderen.

snot
June 12th, 2008, 09:20 PM
De kunstlaan, tussen de ring en Sint-pietersplein heeft heel mooie gevels.

Puinkabouter
June 13th, 2008, 12:19 AM
^^ Bij uitbreiding de hele buurt rond het Citadelpark. Ook de Parklaan biedt een paar mooie gevels.

Ik heb het meer over de Ferrerlaan, Rijhovelaan, Mimosastraat enz... daar zijn echt mooie gevels te bewonderen.

Daar aan het begin van de Ferrerlaan, ter hoogte van Palinghuizen, verkeren die mooie gevels wel in zeer belabberde staat.

buzy
June 13th, 2008, 09:56 AM
Groot-Brittanniëlaan, Patijntje,...

http://home.versateladsl.be/vt649012/foto/collage.jpg

giergel
June 13th, 2008, 12:53 PM
Wat waren architecten toch echte kunstenaars vroeger!

Viva modernisma
June 13th, 2008, 02:32 PM
Idd, zo jammer dat het gebruik van de blauwe hardsteen met daarin het jaartal en architect gegraveerd verloren gegaan is. Was dat trouwens typisch voor het interbellum? Je ziet dit voornamelijk bij art deco en nieuwe zakelijkheid-gebouwen.

buzy
June 13th, 2008, 04:14 PM
^^
De tweede steen van de tweede rij is die van Neerman in het Noordstar-gebouw (nu hogeschool): die is pas recent door skaters beschadigd. :(

Puinkabouter
June 14th, 2008, 07:02 PM
Geo Henderick is mijn overgrootnonkel ^_^

Een andere interessante wijk, vind ik, is Malem. Niet dat het vol staat met architecturale pareltjes, verre van zelfs, maar het is zo'n fascinerende wijk: een volledig sociale woningenproject met het voorkomen van een dorpje, met een eigen kerk. Alles is in een uniforme, soort-van-landelijke stijl opgetrokken, en de volledige wijk is wit geschilderd, wat het toch tot een bijzonder geheel maakt. Het lijkt echt een plattelandsdorp, maar ligt aan de voet van de woontorens van de Groene Vallei.

himbaman
June 16th, 2008, 09:50 PM
Zijn er nog fans van de Land van Waeslaan en de Wolterslaan op Sint-Amandsberg? Prachtige art deco daar!

De land van Waeslaan- Braeckmanlaan in Sint- Amandsberg is inderdaad een pareltje van Art-Déco& modernisme, zouden die gevels al beschermd worden?

a-gent
January 6th, 2009, 08:41 PM
Weet toevallig iemand iets meer over de villa aan het P.De Smet-De Naeyerplein (Miljoenenkwartier) . Het gaat om een huis van architect Oscar Vandenhoeck in Art-deco stijl , gebouwd in 1927. Ik moet hierover voor school enkele tekeningen en drie bladeren uitleg zien neer te pennen.
Omdat ik er niet in slaag foto's op het forum te zetten zet ik ze gwn terug op tinypic (hieronder de link) .
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=1sdwg1&s=5

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=1sdwg1&s=5

url = adres van de foto (http://i40.tinypic.com/1sdwg1.jpg)

http://i40.tinypic.com/1sdwg1.jpg

Puinkabouter
January 7th, 2009, 12:41 AM
^^ Over het huis zelf weet ik niets, maar je kan misschien wel aanvatten met het ruimere kader, namelijk het Miljoenenkwartier, dat gebouwd is op de terreinen van de Wereldtentoonstelling. Op de plaats waar dat huis nu staat stond daarvoor een arcade geloof ik. Meer kan ik er niet over zeggen. Jij binnenkort hopelijk wel :tongue2:

Tip: vraag er eens naar in het Designmuseum.