ro2
October 13th, 2003, 01:36 PM
@Jan. Ik zag vandaag dat het ijzeren hek vervangen wordt door een fraaie witte houten muur. Is dit een teken van leven /actie??
|
View Full Version : Rotterdam: Ichtus-gebouw ro2 October 13th, 2003, 01:36 PM @Jan. Ik zag vandaag dat het ijzeren hek vervangen wordt door een fraaie witte houten muur. Is dit een teken van leven /actie?? Skyscrapercitizen October 13th, 2003, 02:46 PM Altijd handig om bij een nieuw topic hier ook ff te zetten over welk project je het hebt. copy-paste van de CIC site: Aan de Binnenrotte, ten noorden van de Sint Laurenskerk, omsloten door de Binnenrotte, Bagijnstraat, Oppert en Grotekerkplein, lag tot 2002 een schoolcomplex van de Ichthus Hogeschool, thans INHolland Hogeschool. De school is in 2000 verhuisd naar een nieuwe locatie op de Kop van Zuid. Op deze plek zal een project gerealiseerd worden met 148 appartementen verdeeld in 34 uiteenlopende typen. Ook komt hier 4.000 m² aan commerciële ruimte bestaande uit onder andere een grand café en een restaurant. Ook komen er extra voorzieningen als een health club en een ‘bamboetuin’. In de kelderverdiepingen komt een parkeergarage met 420 plaatsen. http://www.cic.rotterdam.nl/0103302.jpg http://www.cic.rotterdam.nl/0103303.jpg http://www.cic.rotterdam.nl/0103304.jpg http://www.cic.rotterdam.nl/0103306.jpg Start bouw volgens CIC site september 2004, dus nog leuk een jaar gras in de stad, gelukkig zijn ze bij Luxor niet zo stom. ratava October 13th, 2003, 04:56 PM Heb ergens gelezen (ik dacht RD, maar ik kan het niet meer terugvinden - het zou ook wel de StadsRuit kunnen zijn geweest: een soort buurtkrantje voor Rdam centrum), dat een kunstenaarscollectief de hekken gaat beschilderen, omdat deze plek voorlopig niet bebouwd wordt. De reden: Er wordt opnieuw getekend omdat de eerder geplande huizen te duur zijn. Kees October 14th, 2003, 07:17 AM klopt ratava, ik las het in stadsruit, gaat nog een jaar duren. Jan October 14th, 2003, 09:33 AM Wegens 'veranderende marktomstandigheden' wil men pas ergens in de loop van 2004 beginnen. Da's behoorlijk cru, juist omdat de gemeente juist wilde voorkomen dat hier maandenlang een lege plek zou ontstaan en daar ook afspraken over gemaakt schijnen te zijn. Overigens ligt de woningverkoopmarkt inderdaad behoorlijk op z'n gat, want van de verkoopcijfers van nieuwbouwprojecten wordt je inderdaad niet vrolijk. Misschien toch maar eens 'urban condo's' gaan ontwikkelen...? Wat ik ook niet begrijp is dat de ontwikkeling van seniorentorens zo lang op zich laat wachten. Als er ergens markt voor is, dan is het wel in die categorie. Er staat al jaren en plan voor een torentje aan de Pompenburg naast de spoortunnel, maar daar gebeurd ook al niks. bubbah October 14th, 2003, 10:13 AM Ik begrijp dat wethouder Janssens (een luchtverplaatsende blaaskaak) aangaf die'ie, om de werkeloosheid aan te pakken, "projecten gaat aanjagen". Daar lijkt me het Laurenskwartier dan erg geschikt voor. Trouwens, niet voor alleen seniorenwoningen, maar ook voor studentenhuisvesting lijkt me een markt te zijn. Zou het KPN-gebouw aan de Binnerotte daar niet geschikt voor zijn (ombouw naar 1-persoonsunits)? Nieuwe Waas October 14th, 2003, 01:57 PM Das helaas weer een lege plek naast het markplein, zo wordt het een kale bedoening daar. Als het weer wat beter gaat met de economie, hoop ik dat ze in rap tempo de boel volbouwen, inclusief 'Blaakhaven' en alle andere plannen daar in de omgeving. 'Wij' hebben als laurenskwartier gewoon een flinke implus nodig. Jan October 14th, 2003, 02:42 PM Het Laurenskwartier is inderdaad een gebied wat je prachtig zou kunnen verdichten met veel woningen, met name voor studenten. Ik heb de afgelopen tien jaren erg veel plannen en studies voorbij zien komen voor dit gebied, maar afgezien van het City Building gebeurt hier bitter weinig. Dit komt mede door de ingewikkelden eigendomsverhoudingen in het gebied, maar raar is het wel. Ze wisten bij aanvang van de bouw van de Willemsspoortunnel in 1991 dat de plekken aan de spoortunnel en dan vooral aan de wanden van de Binnenrotte dat die plekken ooit vrij zouden komen en twaalf jaar naar dato staan ze nog leeg. Ik las in een interview dat Geuze zich ook al beklaagde over dit trage tempo, omdat hij de het ontwerp van de Binnenrotte al had afgestemd op een aantal forse gebouwen er aan de randen ervan zouden staan, terwijl hij nu de kat krijgt dat hij een veel te groot en kaal plein zou hebben ontworpen. Skyscrapercitizen October 14th, 2003, 09:41 PM Met dat plein is inderdaad weinig mis, behalve dat er een iets mooiere bestrating in had gemogen maar daar moet wel het geld voor zijn. Inderdaad jammer dat het allemaal niet wil vlotten hiero. Maximumbouwhoogte mag in bijna het hele gebied van mij ook in de 135 zone vallen. Juist dit oude stadshart leent zich ook voor flinke verdichtingen, misschien nog wel meer dan het wijhaveneiland waar nog bijna geen flikker te beleven valt. Skyscrapercitizen January 31st, 2004, 11:19 AM ff ophalen. Dit ontwerp gaat dus niet door. Er wordt momenteel een nieuw ontwerp gemaakt door ik meen Cees Dam? misschien kan iemand dit bevestigen. Er zullen zeker en vast goedkopere woningen in komen, lijkt me niet verkeerd. Sky-Unlimited February 1st, 2004, 01:01 PM Het klopt dat het niet door gaat, ik had dat volgens mij ook ooit al eens ergens op het forum gemeld. Wie het nieuwe ontwerp maakt is mij even ontschoten. Ik zal eens kijken of ik het ergens kan achterhalen. Marin February 1st, 2004, 01:13 PM @ae, Sky-Unlimited: volgens mij Klunder Architecten. Zie ook dit topic (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?threadid=82555&highlight=klunder). Andy February 1st, 2004, 01:58 PM Ik vind het goed dat dit ontwerp niet doorgaat. Voor zo'n belangrijke plek in de stad kan je niet volstaan met zo'n matig ontwerp. Ik denk dat de architect zich moet laten inspireren door de CityBuilding die daar tegenover staat zodat de twee een contrast kunnen vormen met de Laurenskerk en de retro van Kollhoff.... Een mooi transparant gebouw met veel glas en staal zou IMO perfect zijn. bubbah February 1st, 2004, 10:29 PM Verbaast me niet dat dit project niet doorgaat. Duurdere woningen die als uitzicht de tweedehandsonderbroekenhandel hebben en als aroma de patatlucht van de Ladage-dynastie lijken me niet zo levensvatbaar. Voor je goeie euro's kan je in de stad heel wat betere plekken vinden. |