View Full Version : Rotterdam: Wijnhavenpunt

Pages : [1] 2 3

Rotterdam Highrise
October 17th, 2003, 03:01 PM
Dat hier nog geen update thread over was. :?

Naam: Pink Panther aka Punt Wijnhaveneiland
Hoogte: 120 meter

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/660.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/674.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/673.jpg
bron: Jan :D

Zag dit berichtje bij de B&W berichten van 8 oktober:
(07-10) Het college van B en W heeft besloten een projectontwikkelings-overeenkomst aan te gaan met Sterner/PWS voor de bouw van ca. 190 woningen, circa 11.141 m2 bruto vloeroppervlak voor zgn. lofts en circa 2835 m2 bruto vloeroppervlak winkels op de locatie De Punt (tussen de Scheepmakersstraat en de Wijnbrugstraat) op het Wijnhaveneiland.

Niks schokkends maar een mooie aanleiding om dit topic te openen.

Jan
October 17th, 2003, 11:23 PM
Hé, hadden we deze nog niet, Dat werd dan inderdaad wel eens tijd. Zie hier (http://www.skyscrapercity.info/100.php?id=1&bid=209) voor meer projectinfo.

De afbeelding van de plattegronden kan zeker even gepost worden. Mooie, heldere plattegronden vind ik ze. Ook de hoogte van 120 meter en zo te zien een iets slanker voorkomen dan de Waterstadtoren zal deze als die gebouwd wordt vrij hoog doen lijken.

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/676.jpg

1+2=3
October 18th, 2003, 12:02 AM
Hoe groot achten jullie de kans eigenlijk dat de gevel ook daadwerkelijk die kleur gaat krijgen? Ik vind het lelijk met een grote 'L'.

Rotterdam Highrise
October 18th, 2003, 12:28 AM
Wie is toch die meneer die de gevel heeft ontworpen?
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/672.jpg

En hoe kwam hij op het idee?
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/671.jpg

@BH
Als de welstandscommissie zich verdiept in het kleurenschema gaat het zeker door. :D

Eerst knalblauw en nu knalroze lijkt me geen probleem :)

1+2=3
October 18th, 2003, 12:39 AM
Das jan de Bouvrie niet?

Patrick Highrise
October 18th, 2003, 12:40 AM
Originally posted by Butler Herman

Das jan de Bouvrie niet?

ja u gaat door voor de volgende ronde! :D

Mwaaa van mij mag er wel een zuurstok in Rotterdam komen...krijgt de gevel dan ook een smaakje! ;) :cool:

Skyscrapercitizen
October 18th, 2003, 11:39 AM
Wat een negatief gedoe weer over dit ontwerp.

Zoals Jan al zegt kent de toren een goede plattegrond. De volledig openschuifbare ramen zijn ook een erg goede zet. De hoogte is ook goed.

En dan gaan ze op de gevel zitten zeuren, omdat hij een beetje afwijkt van wat we gewend zijn denk ik dan maar.

Bovendien zijn de impressies helemaal niet waarheidsgetrouw, want waar de ramen komen is het wit, twerijl daar glas komt met overal andere dingen erachter. Dat gaat er dus heel anders uitzien...

Skyscrapercitizen
October 18th, 2003, 11:39 AM
Forum wordt steeds trager..... (dubbelpost)

Rotterdam
October 18th, 2003, 06:25 PM
Ik vind dit een prachtige toren. Een revolutie voor Rotterdam.
Las vegas eat your heart out.

Fir
October 18th, 2003, 06:44 PM
Vind de gevel geweldig, wel zou ik een andere dakrand willen zien. Ja dit is wel een opvallende gevel, hopelijk zal het gebruikte materiaal een mooie uitstraling krijgen, niet van die witte vlekken in ieder geval.

Andy
October 18th, 2003, 08:21 PM
Tja, of het zo in het echt zou worden is natuurlijk de vraag (en het antwoord daarop is nee!). Ik vind het vaak een teken van wansmaak om een gebouw opvallend te maken d.m.v felle kleuren. Het ziet er in het echt vaak goedkoop uit omdat er daarbij ook nog materialen van slechte kwaliteit worden gebruikt. Dit zie je bij de Waterstadtoren: hoe meer ik naar die gevel kijk hoe lelijker ik hem ga vinden. Wat wil de archtitect daarmee bereiken? :? Het is godverdomme geen efteling, het is een luxe gebouw die stijlvol uit moet zien en een mooie afwerking hebben. Maar om minder moeite te doen nemen de architecten de makkelijke weg en maken hem opvallend om de wansmaak te camoufleren :mad:

1+2=3
October 18th, 2003, 10:57 PM
Ik moet zeggen dat ik de gevel van dichtbij, zoals op de impressie die RH postte (ik kende deze overigens al) te zien is, wel aardig vind ogen. Eigenlijk best wel mooi. Kijk ik echter naar de impressies die de toren in eht geheel toont dan vind ik de gevel ronduit lelijk, lijkt wel een stuk speelgoed. Hoop dat het in het echt er heel anders uit komt te zien.

bubbah
October 19th, 2003, 01:02 AM
Vergeleken met deze wansmaak van de weerzinwekkende proleet jdb is de output van de Kolhoffs & Kriers een verrijking!
B-I-N-N-E-N-H-U-I-S-A-R-C-H-I-T-E-C-T, alleen het woord al!! De Arie Haan voor huisvrouwen! Opsluiten in 't Gooi en een stadsverbod voor Rotterdam geven, deze windbuil :bleep: :puke:

Bibelo
October 19th, 2003, 01:57 AM
Originally posted by Andy

Tja, of het zo in het echt zou worden is natuurlijk de vraag (en het antwoord daarop is nee!).

eh, wat hebben we aan een impressie die er in het echt heel anders komt uit te zien eigenlijk? als ik vragen mag...

Thuner
October 19th, 2003, 04:15 AM
Goed bezig :okay:!

Per
October 19th, 2003, 01:12 PM
Het IS en BLIJFT natuurlijk een fantasieloze blokkendoos. Dat kleurenpatroon van ik een zwaktebod van de architect, eigenlijk ook vrij fantasieloos. Maar vooral LELIJK natuurlijk!

Stratosphere 2020
October 19th, 2003, 01:22 PM
Met Per eens!

Stratosphere 2020
October 19th, 2003, 01:27 PM

Tja, of het zo in het echt zou worden is natuurlijk de vraag (en het antwoord daarop is nee!). Ik vind het vaak een teken van wansmaak om een gebouw opvallend te maken d.m.v felle kleuren. Het ziet er in het echt vaak goedkoop uit omdat er daarbij ook nog materialen van slechte kwaliteit worden gebruikt. Dit zie je bij de Waterstadtoren: hoe meer ik naar die gevel kijk hoe lelijker ik hem ga vinden. Wat wil de archtitect daarmee bereiken? :? Het is godverdomme geen efteling, het is een luxe gebouw die stijlvol uit moet zien en een mooie afwerking hebben. Maar om minder moeite te doen nemen de architecten de makkelijke weg en maken hem opvallend om de wansmaak te camoufleren :mad:

Zit er wel iets in wat je zegd. Ik hoop dat ze zulk gebouw in die kleuren niet gaan bouwen wordt ook een beetje euro disney straks, nep dus. Daarnaast weer een blokdoos op de wijnhaveneiland wordt tijd voor verschil. Sommige vrienden van mij kregen al de eerste indruk dat het een soort bijlmermeer eruit ziet daar. Er moet dus meer verschil, kwaliteit en creatief architectuur komen.

Willem80
October 19th, 2003, 01:31 PM
deels mee eens, de kleur gaat nog wel en zal denk ik leuk staan in het clustertje maar waarom alweer een BLOKKENDOOS. schuin dak erop of een puntdak, attenne (?) en ik ben blij :)

Willem80
October 19th, 2003, 01:32 PM
hmm stratos is me alweer voor zie ik...:mad:

Skyscrapercitizen
October 19th, 2003, 06:18 PM

Ik vind het vaak een teken van wansmaak...

Het is godverdomme...

Over wansmaak gesproken... Is het echt zo moeilijk om je zonder vloeken uit te drukken?

bubbah
October 19th, 2003, 06:42 PM
Helemaal eens met Andy. Die eeuwige beknibbelarij en zuinigheidscultuur is funest voor kwaliteitsarchitectuur. Wat dat betreft is de tendens op het forum vaak nogal kritiekloos: als het maar hoog is, is het al okee. Voor mij is kwaliteit een minstens even belangrijke maatstaf.

Stratosphere 2020
October 19th, 2003, 07:00 PM
Zo denk ik er ook over Bubbah.

1+2=3
October 19th, 2003, 07:39 PM
Van mij mag het best een 'blok' worden, alhoewel ik een puntdak met een mast erop wel leuker vind (en dan natuurlijk daardoor ook hoger, 145 meter ofzo).
Het gaat mij iig geval om de combinatie patroon-kleur van de gevel op afstand bekeken, die maakt het gebouw zo lelijk vind ik.

Capzilla
October 19th, 2003, 09:24 PM
Dat geblokte ziet er helemaal niet slecht uit.. en de kleur lijkt me wel okee tussen het oerwit van de Willemswerf en het blauw van de Waterstadtoren..

De punt hangt bijna over het water heen, vind de vorm wel stoer en het staat reuze stedelijk.. maar tja, wat gebeurd er met de plint? Is nog niet super veel te beleven op het eiland..

Jan
October 19th, 2003, 10:08 PM
Als ik deze discussie naast die van Kollhoff zet valt op dat zowel Andy als Stratosphere het allebei over 'kwaliteit' hebben om aan te geven dat ze dit ontwerp niet mooi vinden, en dat van Kollhoff wel. En beide keren gaat het alleen over de gevel hetgeen wat mij betreft zowel letterlijk als figuurlijk een nogal oppervlakkige argumentatie lijkt.

Afgezien van de gevel (ik vind deze wel mooi) zit de kwaliteit van dit project toch ook vooral in de binnenkant. Heldere plattegronden met voor zover het zich laat aanzien nog betaaldbare appartementen in de toren, met appartementen en grote atriums in het puntgedeelte waardoor er de ruimtebeleving in dat blok enorm toeneemt. Hopelijk hebben de gevelkijkers ook door hoe bijzonder de openslaande deuren zijn in de gevel, ook op grote hoogte. Dit ben ik nog in geen enkel project tegengekomen. Ook de zorg die besteed wordt aan de invulling en uitstraling van de plint (aldus her persbericht van KCAP) lijkt mij alleen maar te prijzen. Wat mij betreft dus een mooie, moderne Rotterdamse toren van een Rotterdamse architect.

Skyscrapercitizen
October 19th, 2003, 10:26 PM
Goed gezegd Jan, alleen verspeelde moeite vrees ik. Voor mij persoonlijk een bevestiging van mijn mening.

Blijkbaar vinden Andy en Stratos alleen de gevel belangrijk, hoewel er over de gevel natuurlijk nog maar heel weinig te zeggen valt.

Beetje voorbarig van Andy om te stellen dat de architect er maar voor kiest om een makkelijke goedkope oplossing te vinden, terwijl hij helemaal niet weet hoe moeilijk en vindingrijk deze gevel (misschien wel) is. iig een stuk vindingrijker dan die van Kollhoff.

"Maar om minder moeite te doen nemen de architecten de makkelijke weg en maken hem opvallend om de wansmaak te camoufleren. "

Geeft wel aan dat je niet weet hoe het werkelijk gaat. En om de link met Kollhoff van Jan door te trekken, over de makkelijke weg nemen gesproken...

de flatneuroot
October 19th, 2003, 10:29 PM
Originally posted by Willem80

deels mee eens, de kleur gaat nog wel en zal denk ik leuk staan in het clustertje maar waarom alweer een BLOKKENDOOS. schuin dak erop of een puntdak, attenne (?) en ik ben blij :)

Ik word er een beetje moe van dat gezeur over Blokkendozen.

Skyscrapercitizen
October 19th, 2003, 10:37 PM
Ja, ook ik begin het woord blokkendoos ook al bijna even ergelijk te vinden als het woord megalomaan...

Wisma
October 19th, 2003, 10:50 PM
Originally posted by aedificium erectum

Blijkbaar vinden Andy en Stratos alleen de gevel belangrijk, hoewel er over de gevel natuurlijk nog maar heel weinig te zeggen valt.

Ik begrijp je wel maar dan moet je bij het zien van de eerste baksteentjes van de Montevideo niet gelijk zeggen dat dat een lelijke toren wordt. Die gevel van de montevideo is natuulijk ook niet goed te beoordelen (wel iets beter dan deze PP) aan de hand van een paar bakstenen op een plaat
:cheers:

Skyscrapercitizen
October 19th, 2003, 10:54 PM
@ Wisma

"maar dan moet je bij het zien van de eerste baksteentjes van de Montevideo niet gelijk zeggen dat dat een lelijke toren wordt. "

quote me maar waar ik dat gezegd heb...

Inderdaad, gaat niet lukken, want ik heb het nooit gezegd. kheb alleen gezegd dat ik de steentjes maar niks vond, en dat is heel wat anders dan een vaag gevelontwerp van lage kwaliteit te betichten.

Basshead
October 19th, 2003, 11:22 PM
Begrijp ik uit de plattegrond nou goed dat t twee- en driekamer appartementen worden?

Wisma
October 19th, 2003, 11:26 PM

@ Wisma

"maar dan moet je bij het zien van de eerste baksteentjes van de Montevideo niet gelijk zeggen dat dat een lelijke toren wordt. "

quote me maar waar ik dat gezegd heb...

Inderdaad, gaat niet lukken, want ik heb het nooit gezegd. kheb alleen gezegd dat ik de steentjes maar niks vond, en dat is heel wat anders dan een vaag gevelontwerp van lage kwaliteit te betichten.

"vreselijk die stenen. Ik hoop dat het er in het echtt beter uit gaat zien anders wordt het nog een lelijke toren."

Vreselijk is een groot woord. Veel groter dan iets "niks" vinden.;)

Dat het iets anders is dan het verhaal over die "lage kwaliteit"is, ben ik met je eens. Ik heb hier ook nooit iets over gezegd.

On topic:
Als dat ding geheel (of een heel groot gedeelte)van glas wordt krijgen de bewoners van de WST en HV geen last van de zon die dan hun ramen in weerkaatst?. Lijkt me toch niet fijn voor vooral de bewoners van HV.

De DP is nog donker maar deze kleur.... Overigens lijkt het me wel wat een dergelijke toren daar. Dennis ( Gok ik) heeft ooit een impressie gemaakt met de PP in het blauw, was overigens geen slechte kleur.. iets minder dominant.

:?

bubbah
October 20th, 2003, 12:01 AM
Andy stelt m.i. terecht dat dure appartementen juist geen goedkope gevel 'verdienen'. Mijn mening is, in dezelfde lijn, heel simpel: hoe doordacht, origineel, vernieuwend, luxueus etc. het ontwerp ook mag zijn, als het er in het stadsbeeld niet uitziet is het per definitie een slecht ontwerp. Rampzalig voorbeeld: de Hoge Heren. Het is misschien als hoogwaardige huisvesting bedoeld, maar de indruk van buitenaf is die van onverzorgde sociale woningbouw pal naast de mooiste brug van NL. Dat de bewoners een zwembad hebben is voor mij bij de beoordeling van het ontwerp daarom nauwelijks relevant.

Voor dit jdb-geval geldt wat mij betreft hetzelfde als voor het idiote bouwsel op de Mullerpier: een aanstellerige en opdringerige gevel moet een armoedig en volstrekt onorigineel ontwerp camoufleren. Er zit niet eens een statement of principe bij, zoals bij Kolhoff; het is barre talentloosheid en ongetwijfeld weer met een heel beperkt budget. De woningen gaan straks wel voor prijzen in de buitencategorie aangesmeerd worden met een verwijzing naar de zogenaamde internationale faam van beroepspatjepeeer jdb.

Skyscrapercitizen
October 20th, 2003, 12:06 AM
@ Bubbah

Jou mening is niet de waarheid. Genoeg mensen die de Hoge Heren en dit ontwerp wel mooi vinden.

"Er zit niet eens een statement of principe bij"

Zit er wel bij, alleen ken jij deze niet. Statement zal zoiets zijn: een toren bouwen die zowel plezierig is voor de bewoners (leuke appartementen met te openen gevels), als voor de stad (plint vol met functies).

Beter dan een statement van Kollhoff welke zichzelf nog tegenspreekt ook...

Stratosphere 2020
October 20th, 2003, 02:35 AM
Er wordt alleen over Kollhoff gezeurd en gekotst vanwege zijn art deco architectuur in de stad die claimt modern te zijn met alle respect. Want zo als ik het ik nu constateer hebben wij niet veel moeite met het accepteren van Kollhoff ontwerpen in Den Haag. Een stad die toch verder springt in diversifiteit en creativiteit op hoogbouw gebied. Voor ieder zijn smaak. De architectuur van Kollfhoff bevalt mij prima. En Rotterdam zou het juist beter doen met meer diversifiteit.

De PP zal wel bij Rotterdam passen en moeten wij dus afwachten voor de definitieve ontwerp voor een goede oordeling. Ik word er wel niet warm van de eerste impressies. Echter vind ik gevels wel een van de belangrijkste aspecten van een toren, het is wel de eerste indruk die de mens krijgt van buitenaf. Mensen moet je niet alleen kunnen overtuigen dat hoogbouw nodig is, maar dat hoogbouw ook mooi kan zijn en zeker van goede kwaliteit is. Spijtig maar een product wordt meestal gekocht vanwege de aantrekkelijkheid van de verpakking en niet zo zeer de inhoud die er dan pas later ter sprake komt, dat doen wij ook onbewust als we iets kopen. De Erasmus toren is de laatste complete mooie woon toren die is gebouwd in Rotterdam. Hopelijk laat Rotterdam het niet daarbij.

Skyscrapercitizen
October 20th, 2003, 09:08 AM
@ Statos

Breng je mening toch niet altijd als de waarheid. Lees de reacties van Jan nog eens over Kollhoff en je ziet dat je mening daarover niet klopt. en verder vind ik maar weinig torens in Rotterdam lelijk, en is het onzin om te zeggen dat er geen afwisseling in torens is. 1 blik op Rotterdam en je ziet de afwisseling in kleur en vorm!

Jan
October 20th, 2003, 10:14 AM
Vergeet ook niet dat je het bij woontorens het over een heel ander budget hebt dan over kantoortorens. Niet alleen zijn deze bij kantoren sowieso hoger omdat kantoren in potentie meer opleveren dan woningen, maar tevens kunnen grote internationals de extra kosten in uitstraling en kwaliteit verkopen als identiteit. Zelfs één van de duurste en hoogste woontorens ter wereld, de Trump World Tower, is niet meer dan een zwartglazen staaf. Voor het hele Weenacenter was een bedrag beschikbaar van nog geen zeven miljoen euro, Nationale Nederlanden heeft ongeveer 140 mil. gekost, bijna twintig keer zo veel. De kreet dat de Scheepmakerstoren een van de mooiste woontorens in Europa wordt is minder ludiek dan je zou denken, want er zijn niet zo heel veel prachtige woontorens. Zeker gezien de huizenmarkt van Rotterdam niet te vergelijken is met die van Londen of Parijs of zelfs Amsterdam is deze toren een prima prestatie.

Willem80
October 20th, 2003, 10:52 AM
flatneuroot: ik wordt een beetje moe van dat gezeur over blokkendozen.

moet ik het beestje een andere naam geven dan als je het woord "blokkendoos" niet meer wil horen? Mijn mening is gewoon dat er weinig afwisseling is te vinden is in Rotterdam wat betreft torendak(sorrie rare formulering). Persoonlijk vind ik dat jammer....

Skyscrapercitizen
October 20th, 2003, 10:54 AM
Wat woontorens betreft presteert Rotterdam, ook op kwalitatief niveau, inderdaad behoorlijk naar kunnen. Dat is best iets waar Rotterdam als stad trots op kan zijn, en de forumers hier eigenlijk trots op moeten zijn.

Montevideo is zo ongeveer het hoogst haalbare in Rotterdam voor woontorens van die hoogte en architectuur op dit moment, en het is knap dat dit project er komt. Wil je het nog luxer dan worden de prijzen voor de woningen gewoon te hoog.

Scheepmakerstoren is niet vergelijkbaar met andere torens omdat het met slechts 29 woningen eigenlijk maar een klein project is. Wil je een toren met zo'n uitstraling van 150 meter hoog (of 120), dan is het plan gewoon financieel onhaalbaar.

Wees dus maar trots dat er in Rotterdam nog zoveel aardige woontorens van de grond komen! Het lijkt allemaal simpel maar er komt heel wat kijken bij zulke projecten!

Skyscrapercitizen
October 20th, 2003, 10:57 AM
Originally posted by Willem80

flatneuroot: ik wordt een beetje moe van dat gezeur over blokkendozen.

moet ik het beestje een andere naam geven dan als je het woord "blokkendoos" niet meer wil horen? Mijn mening is gewoon dat er weinig afwisseling is te vinden is in Rotterdam wat betreft torendak(sorrie rare formulering). Persoonlijk vind ik dat jammer....

ff ter ilustratie, de M op Montevideo kost 250.000 euro als hij er komt. Een puntdak zal een veelvoud kosten. Met een werkelijke top wordt een gemiddelde woontoren onhaalbaar.

Ace
October 20th, 2003, 01:19 PM
Originally posted by bubbah

Andy stelt m.i. terecht dat dure appartementen juist geen goedkope gevel 'verdienen'. Mijn mening is, in dezelfde lijn, heel simpel: hoe doordacht, origineel, vernieuwend, luxueus etc. het ontwerp ook mag zijn, als het er in het stadsbeeld niet uitziet is het per definitie een slecht ontwerp. Rampzalig voorbeeld: de Hoge Heren. Het is misschien als hoogwaardige huisvesting bedoeld, maar de indruk van buitenaf is die van onverzorgde sociale woningbouw pal naast de mooiste brug van NL. Dat de bewoners een zwembad hebben is voor mij bij de beoordeling van het ontwerp daarom nauwelijks relevant.

Voor dit jdb-geval geldt wat mij betreft hetzelfde als voor het idiote bouwsel op de Mullerpier: een aanstellerige en opdringerige gevel moet een armoedig en volstrekt onorigineel ontwerp camoufleren. Er zit niet eens een statement of principe bij, zoals bij Kolhoff; het is barre talentloosheid en ongetwijfeld weer met een heel beperkt budget. De woningen gaan straks wel voor prijzen in de buitencategorie aangesmeerd worden met een verwijzing naar de zogenaamde internationale faam van beroepspatjepeeer jdb.

In deze kwestie ben ik het roerend met Bubbah eens. Simpel gezegd: 'Al draagt de Aap een Gouden Ring, Hij is en blijft een Lelijk Ding' :) :D ;)

Om nog maar te zwijgen over die plint, welke maar chaotisch oogt en waar weinig symmetrie in valt te ontdekken. Voor mijn part ontwerpen ze een hele nieuwe toren voor de puntlocatie.

Skyscrapercitizen
October 20th, 2003, 01:36 PM
@ Ace

Ik weet niet hoor, mar wat jij nu juist wilt is die gouden ring...

Ace
October 20th, 2003, 01:38 PM
Nope, die gouden ring betreft in dit geval al die dingen, die volgens jou de toren wèl mooi maken, zoals indeling van de woningen, openschuivende ramen, etc.. Lelijk ding = de gevel, de plint en het ontwerp op zich.

Skyscrapercitizen
October 20th, 2003, 01:50 PM
Volgens mij is de gevelvormgeving slecht de opmaak van de daadwerkelijke toren. Het gaat om de inhoud en het gebruik, de gevel komt daarna pas, en is dus het sierraad van de toren.

Maar ja, maakt ook niet uit, jij vind dit lelijk, ik vind het mooi.

Rotterdam A
October 20th, 2003, 01:57 PM
Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Maar het kan toch beter. Op de punt moet iets staan dat, "Welkom in onze geweldige stad Rotterdam". Laat dat ding alsjeblieft geen Pink Panther heten. Dat is echt een homo-naam. Geef het een mooie Rotterdamse naam.

Skyscrapercitizen
October 20th, 2003, 02:04 PM
iets tegen homo's Rotterdam A?

Per
October 20th, 2003, 02:48 PM
De naam "Pink Panther" is misschien wel het leukste aspect van deze toren. Als Rotterdam eens een Gay-vriendelijke stad zou worden betekent het vaak dat het daar juist een goed investeringsklimaat is voor innovatieve bedrijven.

Aan alle architectuur freaks: ik ben het ermee eens dat de "inrichting" van een toren belangrijk is, de gebruiksvriendelijkheid bepaalt in grote mate de duurzaamheid van een gebouw maar het valt mij vaak op dat Nederlandse architecten zichzelf moeten bewijzen in storende (in dit geval de rood-geblokte gevel) details. Het is juist een uitdaging esthetisch te ontwerpen zonder dat het storend of burgerlijk is.

Vloepkleedje
October 20th, 2003, 04:05 PM
ongebreidelde, spontane mening: ik vind het een lekker ding hoor

Rotterdam A
October 20th, 2003, 05:28 PM
Nee hoor, niets tegen homo's opzich. Wel die types die het aan iedereen moeten opdringen en meelopen op de Gayparade. Die types wil ik eigenlijk niet vergelijken met de homo's die zich gewoon als mensen gedragen. Zij verafschuwen ook de Gayparades en Gaygames, want die mensen gedragen zich als idioten.
Rotterdam is niet homo onvriendelijk, Per, maar die misselijkmakende nepshow onzin zoals in Amsterdam hoeven we hier niet. Onze hoge gebouwen moeten mooi zijn en kracht uitstralen. Met roze of namen als de Pink Panther(Was er weer geen Nederlands woord te vinden) krijgt het gebouw minder waarde. Ik moet zeggen dat het gebouw niet echt lelijk is, maar het ziet er een beetje kinderachtig uit op die impressie. Maar misschien dat hij er in het echt mooier uitziet. Moet wel, want dat wit klopt niet.

bubbah
October 20th, 2003, 05:41 PM

@ Bubbah

Jou mening is niet de waarheid. Genoeg mensen die de Hoge Heren en dit ontwerp wel mooi vinden.

"Er zit niet eens een statement of principe bij"

Zit er wel bij, alleen ken jij deze niet. Statement zal zoiets zijn: een toren bouwen die zowel plezierig is voor de bewoners (leuke appartementen met te openen gevels), als voor de stad (plint vol met functies).

Beter dan een statement van Kollhoff welke zichzelf nog tegenspreekt ook...

@ A. Erectum
Natuurlijk is mijn mening geen "waarheid". We hebben het niet over onweerlegbare natuurkundige feiten of zo....het is een kwestie van smaak.
Ik vind het onbegrijpelijk dat Rotterdam zich niet heeft willen ('t is gewoon een kwestie van durf) profileren met een echt buitengewone toren op deze plek. In heel veel
andere landen zou dat een prestigeproject zijn geweest, en geheel terecht. Toen W. Arets (overigens in een volstrekt onbegrijpelijk en hoogdravend jargon) zijn ontwerp van de HH aan een commissie van de gemeenteraad kwam toelichten, kwam er maar ternauwernood goedkeuring. Gezien de enorme kritiek destijds zou mijns inziens toen al besloten moeten zijn: "bij twijfel niet inhalen".

Met mijn opmerking over de afwezigheid van een statement of principe doel ik op de bezopen zuurstokgevel van de PP.
Ter vergelijking: Kolhoff denkt dat'ie historisch verantwantwoord bezig is en dat verklaart waarom z'n gevels een soort replica's van een in zijn brein aanwezig verleden zijn. Dat is 's mans principe, hoe onzinnig misschien ook.
Ik vraag me dus af wat de bedoeling is van een kinderlijke gevel als deze bij de PP. En wat voegt het toe aan architectonische waarde? Antwoord naar mijn idee op beide vragen: nix.

Het zou trouwens bezopen zijn als leuk wonen géén uitgangspunt was bij welk ontwerp dan ook. En een plint met meerdere funcies hoeft ook niet persé in een dergelijke gevel. Integendeel: voor een bedrijf dat een serieuze uitstraling wil hebben, valt deze toren sowieso af als vestigingsplek.

Vloepkleedje
October 20th, 2003, 06:23 PM
Architectonische waarde! Dat zal blijken. Speculeren over de architectonische waarde is naar mijn idee ongegrond tot de realisatie van het gebouw. Tot die tijd kan je discussieren over de uiterlijke schoonheid.

Ikzelf vind de gevel zeer interessant en ongebruikelijk. Deze toren krijgt een eigen smoel, blok of niet. Misschien zit architectonische waarrde ook wel niet in de gevels en de kleuren maar in de waardering achteraf. Ik ben vóór! Denk ik, uiteraard.

Per
October 20th, 2003, 07:54 PM
Originally posted by Rotterdam A

Nee hoor, niets tegen homo's opzich. Wel die types die het aan iedereen moeten opdringen en meelopen op de Gayparade. Die types wil ik eigenlijk niet vergelijken met de homo's die zich gewoon als mensen gedragen. Zij verafschuwen ook de Gayparades en Gaygames, want die mensen gedragen zich als idioten.
Rotterdam is niet homo onvriendelijk, Per, maar die misselijkmakende nepshow onzin zoals in Amsterdam hoeven we hier niet. Onze hoge gebouwen moeten mooi zijn en kracht uitstralen. Met roze of namen als de Pink Panther(Was er weer geen Nederlands woord te vinden) krijgt het gebouw minder waarde. Ik moet zeggen dat het gebouw niet echt lelijk is, maar het ziet er een beetje kinderachtig uit op die impressie. Maar misschien dat hij er in het echt mooier uitziet. Moet wel, want dat wit klopt niet.
De naam "Pink Panther" wordt volgens mij niet zozeer door de gays geclaimd, het was een zij sprongetje.

Overigens is een "gay-parade" een uiting om te laten zien dat je anders mag en durft te zijn en niet zozeer een provocatie. Natuurlijk mag je het niet mooi vinden. Ik vind de "Pink Panther" een lelijke "uiting" van de architect maar dat wil niet zeggen dat ik de architect een klootzak vind. Ik probeer maar te zeggen dat als iemand zich uit op een manier die je niet aanstaat niet per definitie hoeft te betekenen dat die persoon van mindere waarde is.

Rotterdam A
October 22nd, 2003, 01:45 AM
De Punt-locatie

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=426728

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=426730

Marin
October 22nd, 2003, 07:17 AM
Het gros van de huidige panden op 'de punt' moet dus wijken voor de nieuwbouwplannen. Links gaat weg, rechts blijft staan, als ik het goed begrijp...

Cymen
October 22nd, 2003, 12:01 PM
@ Rotterdam A

Voordat je nou een oordeel geeft over de gayparade en zo een raar verhaal gaat vertellen... ben je er wel eens geweest? Weet je wel waarom hij er is!? Ik denk dat beiden nee zal zijn.
Ik ben geen homo maar wel blij dat ik mag zijn zoals ik dat zou willen(al ben ik vrij modaal)

Ik snap niet waarom iedereen bij "pink panther" aan homo's denkt, dat was toch een cartoon!? Verder vind ik hem wel gedurft, is weer eens wat anders en niet perse lelijk.

Rotterdam
October 22nd, 2003, 06:59 PM
Ja....ik dacht ook gewoon aan de roze panter , en niet aan homo's
Ik denk dat dit gebouw vooral s'avonds tot zijn recht komt.

Vooral in dat uitgaansgebied van de oude haven , zal het door de warme kleur ervan een bijzondere gezellige sfeer zal uitstralen.

Stoere gebouwen hebben we zat.

Verlicht dat gebouw s'avonds en je weet niet wat je ziet.
:cheers1:

Skyscrapercitizen
October 22nd, 2003, 08:04 PM
doorgaans denken alleen homo's bij het woord pink aan homo's, dus Rotterdam A...;)

Verlichten zal moeilijk gaan trouwens, het is een woontoren en die mensen zitten niet te wachten op een schijnwerper in de woonkamer.

Rotterdam
October 22nd, 2003, 08:34 PM

doorgaans denken alleen homo's bij het woord pink aan homo's, dus Rotterdam A...;)
Ja projectie noemen we dat.:D

[Verlichten zal moeilijk gaan trouwens, het is een woontoren en die mensen zitten niet te wachten op een schijnwerper in de woonkamer.
Oja..:cool:

Kees
October 23rd, 2003, 07:48 AM
Happy Birthday Pink Panther! (http://www.pinkpanther.com/)

Dat is waar ik aan denk bij deze naam.

Dennis
October 24th, 2003, 12:30 AM
klein overzicht voor onze puntlocatie fans:

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=433534

geedit

Skyscrapercitizen
October 24th, 2003, 12:10 PM
@ Dennis

Probeer opnieuw, dit lijkt nergens op. Het lage torendeel komt nog voor de bebouwing waar hij nu bovenstaat, die met oranje letters enzo, die gaat plat.

Verder wordt hij toch wel een flink stuk hoger dan WST.

Sky-Unlimited
December 24th, 2003, 02:44 PM
Lang niet meer gepost in deze thread. Hier (http://www.sterner.nl/page/proj-wijnhaven.htm) een stukje van de site van de ontwikkelaar van deze toren. Oplevering 2007 (nou ja, als zij het zeggen!) en een hoogte van 110 meter (dan tellen ze waarschijnlijk de installatie op het dak niet mee).

Jan
December 26th, 2003, 02:18 PM
Websites van bedrijven zijn niet altijd de meest betrouwbare bronnen. Omdat wethouder Pastors ook volgend jaar zijn 'targets' wil halen ga ik er vanuit dat deze ook wel ergens volgens jaar gaat beginnen. Als die de Coopvaert en de Calypso ook nog aan de gang krijgt voor eind volgend jaar zit ie wat het centrum betreft in ieder geval gebakken.

Capzilla
December 27th, 2003, 11:45 PM
Dus in 2004 u/c in Rotterdam:

Montevideo (143m/151m)
Pink Panther (~120m)
De Coopvaert (~100m)
Scheepmakerstoren (96m)
Queen of the South (77m)
Erasmus T (75m)
Ernst & Young (75m)
Witte Keizer (70m)
Calypso.. (~70m)
De Compagnie (55m)..

Das toch geen verkeerd lijstje.. ff in 1 jaar een compleet Leeuwarden, Eindhoven of Tilburg er bij. ;)

En dan in 2005 barst het los met De Rotterdam (130m), Havana (2x 150m), New Orleans (2x 150m), Corsotoren (150m), Jungerhanstoren (151m), Coolsingeltoren (187m/217m).. in 2007 moeten de mensen uit de Weeber krul zijn, dus volgende fase: 200m aan het Weena en bij het Baankwartier.

Nee, we zijn hier nog lang niet klaar.

ayelt
December 28th, 2003, 12:25 AM
*En dan in 2005 barst het los met De Rotterdam (130m), Havana (2x 150m), New Orleans (2x 150m), Corsotoren (150m), Jungerhanstoren (151m), Coolsingeltoren (187m/217m).. in 2007 moeten de mensen uit de Weeber krul zijn, dus volgende fase: 200m aan het Weena en bij het Baankwartier.*

Ja hee, ik denk het ook.... :? Van al die plannen wordt toch wel een hoop uitgesteld, zoniet afgekapt...

Jan
December 28th, 2003, 12:57 AM
Op de maquette is goed te zien hoe dicht de Pink Panther toren op de Waterstadtoren komt te staan en hoe groot het oostelijke blok wel niet is, volgens de bouwtekeniing nog altijd zo'n 54,13 meter hoog.

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1256.jpg

Willem80
December 28th, 2003, 10:17 PM
Op de maquette is goed te zien hoe dicht de Pink Panther toren op de Waterstadtoren komt te staan..

Tja, ik neem aan dat de toekomstige bewoners van deze kleurige toren weinig zin hebben om tegen de achterkant van de Willemswerf aan te kijken.

Altijd leuk om te zien hoe gebouwen worden 'ingepast' in de bestaande omgeving.

Wisma
December 28th, 2003, 10:35 PM
Prachtig dat het hoogte verschil nog eens wordt benadrukt door deze toren.

Het wordt een prachtig hoogbouwcluster daar zeg.

MiCH
December 29th, 2003, 12:02 AM
Ik hoop toch echt dat hij een wat andere facade krijgt. Als dat nog kan.

Patrick Highrise
December 29th, 2003, 03:19 PM
kijk niet verkeerd en een 2e canyon op het eiland...! :)

Denoordrotterdammer
December 30th, 2003, 09:29 AM
Nou ik vind het wel leuk. En eidelijk een toren die een beetje ruim boven de 100 gaat. Ik verheug me ook op de juffertoren die vind ik heel mooi.

bubbah
December 30th, 2003, 04:09 PM
Originally posted by Capzilla

Dus in 2004 u/c in Rotterdam:

Montevideo (143m/151m)
Pink Panther (~120m)
De Coopvaert (~100m)
Scheepmakerstoren (96m)
Queen of the South (77m)
Erasmus T (75m)
Ernst & Young (75m)
Witte Keizer (70m)
Calypso.. (~70m)
De Compagnie (55m)..

Das toch geen verkeerd lijstje.. ff in 1 jaar een compleet Leeuwarden, Eindhoven of Tilburg er bij. ;)

En dan in 2005 barst het los met De Rotterdam (130m), Havana (2x 150m), New Orleans (2x 150m), Corsotoren (150m), Jungerhanstoren (151m), Coolsingeltoren (187m/217m).. in 2007 moeten de mensen uit de Weeber krul zijn, dus volgende fase: 200m aan het Weena en bij het Baankwartier.

Nee, we zijn hier nog lang niet klaar.

+ Price Waterhouse, Nederlandse Bank (Boompjes) en Ter Meulen!
Goed om te lezen dat de peperklip tegen de vlakte gaat. Mag ik die conclusie trekken?

remco126
December 30th, 2003, 04:29 PM
Originally posted by bubbah

Goed om te lezen dat de peperklip tegen de vlakte gaat. Mag ik die conclusie trekken?

Met de Weeberkrul wordt volgens mij het (oersaaie)woongebouw aan het Hofplein bedoeld en niet de Peperklip op Zuid.

bubbah
December 30th, 2003, 04:33 PM
Originally posted by remco126

Met de Weeberkrul wordt volgens mij het (oersaaie)woongebouw aan het Hofplein bedoeld en niet de Peperklip op Zuid.

Uit de post van Ayelt. Ik neem aan dat met de "Weeber Krul" de peperclip is bedoeld.

remco126
December 30th, 2003, 05:35 PM
@ Bubbah

Ik had ondertussen mijn post geedit. Die krul is niet de peperklip maar het woongebouw naast het Aegongebouw aan het Hofplein.

Wisma
December 30th, 2003, 08:58 PM
Laten ze maar snel beginnen dan heb ik perfect live beelden vanaf mijn bureaustoel.....

http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=988

:eat: :eat: :cheers:

Rotterdam
December 31st, 2003, 12:25 PM
Yep, dat deze maar snel mag komen. :clown:

Marin
January 16th, 2004, 08:40 AM
Sterner Groep ontwikkelt Wijnhaventorens (regio Rotterdam)

(15-01-04) De Sterner Groep gaat twee bouwblokken met woningen, lofts, horeca en winkelruimte ontwikkelen op de punt van het Wijnhaveneiland in Rotterdam. Op de hoek van de Wijnbrugstraat en de Scheepmakershaven staat een 120 meter hoge toren gepland en op de puntlocatie een uitkragend blok. Naar verwachting begint de bouw eind van dit jaar. Met het project Wijnhaventorens/Puntlocatie is een investering gemoeid van ongeveer 80 miljoen euro.
Op het programma staat de realisering van ongeveer 200 huur- en koopappartementen, 3200 m2 winkelruimte/horeca op de begane grond en ongeveer 6500 m2 lofts; vrij indeelbare woningen danwel woningen met werkruimten. In het plan zijn ongeveer 340 parkeerplaatsen opgenomen. Op een deel van de locatie waar de nieuwe gebouwen zijn gesitueerd, staan momenteel vier kantoorgebouwen. Deze gebouwen zijn verworven door woningstichting PWS. Twee van deze kantoorgebouwen, met een gezamenlijk oppervlak van ongeveer 8900 m2, worden gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe woon/werkgebouw.
De twee bestaande kantoorgebouwen die blijven staan, hebben een gezamenlijk oppervlak van ongeveer 7100 m2. Deze kantoren, met huurders als de gemeentelijke dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid, architectenbureau Neutelings Riedijk en AND Products, worden gerenoveerd. KCAP en Jan des Bouvrie zijn verantwoordelijk voor de architectuur van het project.

Bron: Vastgoedmarkt (www.vastgoedmarkt.nl)

Dennis
January 16th, 2004, 10:41 AM
:dizzy: :dizzy: :dizzy:

eind dit jaar lijkt me onmogelijk, het zal wel uitgesteld worden.

Maar zo te zien gaat ie er echt komen! :eat:

Jan
January 16th, 2004, 10:44 AM
Beetje knullig voor Neutelings dat zijn college Kees Christiaanse met deze mooie opdracht aan de haal is gegaan aangezien hij zo ongeveer midden in het project lijkt te zitten, maar goed, die eind 2004 schijnt toch wel vrij reëel te zijn.

Dennis
January 16th, 2004, 11:24 AM
Wisma krijgt een mooi uitzicht :)

http://www.photoways.com/partenaires/photoways/affiche_vignette.php?a=L2J3YWNnYCg5JjkkPT4+OCEiPX52d2w4KSkuKi8tKS4TD1VAUA==

bah, photoways verwoest mijn plaatjes :bleep: :mad:

Wisma
January 16th, 2004, 06:57 PM
Dankje Dennis. Ik hoop dat het over 4 jaar zo eruit gaat zien....

Die kraan op de willemswerf is geen gezicht.

Kees
February 16th, 2004, 03:07 PM
Originally posted by Jan

...., maar goed, die eind 2004 schijnt toch wel vrij reëel te zijn.

wellicht midden 2004 (geen idee hoe actueel PWS is)
bron:
woningstichting PWS (http://www.pwsrotterdam.nl/pws/index.php?dx=100&ax=900&ix=81&xx=1)

Het project
Ca. 200 koopwoningen en lofts, met 2 of 3 kamers, boven een winkelplaza (ca. 2200 m2). Het ontwerp is van Architectenbureau KCAP (Kees Christiaanse) in samenwerking met Jan des Bouvries.

De punt van de Wijnhaven, in het centrum van Rotterdam.

Planning
Start bouw midden 2004
Oplevering eind 2005

Patrick Highrise
February 16th, 2004, 03:17 PM
PWS is normaal gesproken wel actueel!

Skyscrapercitizen
February 16th, 2004, 03:50 PM
Zou mooi zijn, deze toren met zijn publiekstrekkende plint is van groot belang voor de ontwikkeling van het eiland. Als dit gereed is gaat het een echte binnenstedelijke lokatie worden, inclusief drukte enz. Hoe eerder hij er is hoe beter!

Jan
February 16th, 2004, 03:51 PM
Als dat juist is mogen ze wel eens beginnen met slopen van het blok: alles behalve het grootste blok links onderin. Hoewel op dat blok juist een 'te huur' bord hangt met daar bij geschreven 'alleen kortlopende huurcontracten'. Zou mooi zijn als dat hele blok in ene keer weg kon.

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1597.jpg

Skyscrapercitizen
February 16th, 2004, 03:58 PM
Inderdaad, alles wat daar staat is rijp voor de sloop. Dat blok links onderin mag straks op zijn minst een flinke renovatie ondergaan als het niet platgaat, anders is het wel een heel erg rotte appel tussen de nieuwe pracht en praal torens.:cool:

Stien
February 16th, 2004, 06:37 PM
Toevallig werk ik in dat blok. Mijn werkgever mag er sowieso nog tot november 2004 blijven zitten, dus het zal nog wel even duren voordat ze hier echt los gaan...

Overigens was het volgens mij het pand dat linksboven op die foto van Jan staat wat blijft staan.

Basshead
February 17th, 2004, 12:06 PM
Ik zou een winkelplaza op die plek toch wel vreemd vinden, het is lastig te bereiken en zeker geen doorgaande (winkel)route!

Ace
February 17th, 2004, 01:13 PM
Tja, misschien als ze de plinten van de Posthoornstraat, Glashaven, Scheepsmakershaven en Wijnhaven volstouwen met winkels. Dan hebben de mensen i.i.g. een verbinding met de halte van tramlijn 1. Maar natuurlijk moet d'r maar net vraag naar zijn.

Patrick Highrise
February 17th, 2004, 03:09 PM
met zoveel woontorens zouden kleinere winkels in oa dagelijkse behoeften volgens mij wel rendabel kunnen worden, maar dan moeten ze natuurlijk wel wat langer open zijn totdat al het 'werkvolk' weer thuis is. Das toch handig zo naast/onder de deur zaken waar je de dingen nog kan halen.
Een een leuk terrasje daar zou ook niet verkeerd zijn! :)

marlisda
February 20th, 2004, 10:58 PM
Ik lees altijd met veel plezier jullie reacties over deze toren.

Laten we zeggen dat ik erg dicht bij de bron van dit ontwerp zit. Ik wil best aanvullende info geven maar kan helaas niet op alle verzoeken/vragen/ontwerpwensen ingaan... ;) :D

En ik kan geen info geven die nog niet publiekelijk toegankelijk is. Geen hate-mail please... :D

Eerst wat algemene info en dingen waarover al lang gespeculeerd wordt.

De naam Pink Panther is een grap die lang geleden is ontstaan naar aanleiding van de eerste 3D's. Als je goed kijkt lijkt het complex net een liggend beestje met kop (kopblok) en omhoog staande staart (toren). De 3d's waren in (transparant) rood-roze, vandaar de naam Pink Panther. Geen homo connectie "what so ever" (alhoewel deze stadsappartementen wel uitermate geschikt zijn voor 2 verdieners zonder kinderen... ;)). Het plan heet nu officieel: Wijnhaven Punt

De kleur is toevallig voortborduursel op de eerste 3d's die nu wat serieuzer is. En de lokatie heet Wijnhaven, dus de link met wijnkleuren was snel gelegd... Het wordt zeker geen flauwe toren, hij moet wel opvallen (vooral van de Maasboulevard). Er zijn al genoeg witte, grijze en andere grauwe torens! De kleur is redelijk vast. Het gevelbeeld van de toren wordt nog verder uitgewerkt en het beeld zal nog "enigzins" wijzigen. Het proces is in de Definitieve Ontwerpfase. Start bouw: eind 2004. Hoogtes 120 m. en 54 m. (excl. liftopbouwen)

Het ontwerp is van KCAP in samenwerking met Jan des Bouvrie.

Op de foto boven (bestaande panden), blijven de linker 2 panden staan (zeg maar van het laagste deeltje onder t/m die witte pijp boven), de rechter 2 panden worden gesloopt. Op begane grond komt een winkelcentrum met buurtvoorzieningen. Onder het kopblok komt horeca (grand cafe) met terrassen langs de kade. De havens (Wijnhaven/Scheepmakershaven) worden verder ontwikkelt en er zijn plannen voor een voetgangers brug vanaf de punt naar de overzijde (richting station Blaak/Oude Haven).

Dennis: leuke fotomontages :D

Skyscrapercitizen
February 20th, 2004, 11:51 PM
Ha, leuk, Welkom.

Vraagje, heb jij enig idee wat de plannen zijn voor de buitenruimte rond dit project en eventueel op het hele eiland? Ik kan me voorstellen dat de buitenruimte met zoveel luxe appartementen bij elkaar ook wel een flinke metamorfose moet ondergaan...

Verder kunnen we er dus vanuit gaan dat de toren richting 125 meter hoog wordt incl. liftopbouw.

Die brug moet er zeker komen, met die brug komt het eiland logischer in het centrum te liggen.

Verder complimenten voor het ontwerp tot zo ver, de plattegronden en de openslaande deuren/ramen zijn fantastisch!

marlisda
February 21st, 2004, 12:28 AM

Ha, leuk, Welkom.

Vraagje, heb jij enig idee wat de plannen zijn voor de buitenruimte rond dit project en eventueel op het hele eiland? Ik kan me voorstellen dat de buitenruimte met zoveel luxe appartementen bij elkaar ook wel een flinke metamorfose moet ondergaan...

Verder kunnen we er dus vanuit gaan dat de toren richting 125 meter hoog wordt incl. liftopbouw.

Die brug moet er zeker komen, met die brug komt het eiland logischer in het centrum te liggen.

Verder complimenten voor het ontwerp tot zo ver, de plattegronden en de openslaande deuren/ramen zijn fantastisch!

De hele buitenruimte van het Wijnhaven eiland zal worden getransformeerd met luxere bestrating enzo en een wandelboulevard langs de havens. Het parkeren op de straat op het eiland wordt teruggedrongen (gezien dit grotendeels in de onafhankelijke panden al is opgelost). En zoals ik al zei, zal voor de Punt vooral de haven verder worden ontwikkeld met bootjes/steigers/terassen/nieuwe brug en zo. De bestrating voor het eiland zal dit jaar nog worden aangepast. De Puntlokatie wordt pas opnieuw bestraat als het complex klaar is (ivm bouwverkeer die toch alles kapot rijdt).

De toren zal met opbouw inderdaad tot 125m. gaan komen. Mogelijk hoger (3 meter extra) als het dak van de toren ook bereikbaar wordt gemaakt (panoramadek).

De brug zal ook zorgen voor meer bezoekers voor de horeca en het winkelgebeuren. Commercieel is hij erg interessant voor het plan.

De verdiepingshoge puien geeft dienen naast een maximaal uitzicht ook als "vervangende" buitenruimte (balkons op deze hoogte zijn erg lastig). Het is de bedoeling dat je met deze opening een groot deel van je gevel over de volle hoogte opent en je dan binnen in je woning als het ware buiten zit.
Jan des Bouvrie hecht ook veel waarde aan het wonen aan de gevel en in de zogenaamde "leefkeuken". Een overgang tussen binnen en buiten middels grote te openen puien past hier goed bij.

Ace
February 21st, 2004, 01:04 AM
Kijk kijk...............,

Een panoramadek! Nou gaan we zaken doen ;)
Welcome to 'The Club'! :)

marlisda
February 21st, 2004, 02:42 AM
Originally posted by Ace

Kijk kijk...............,

Een panoramadek! Nou gaan we zaken doen ;)
Welcome to 'The Club'! :)

In verband met "beheersbaarheid" zal het waarschijnlijk alleen toegankelijk voor bewoners worden en zeker niet voor elke toerist die Rotterdam aandoet... Je hebt wel kans dat het dek onder begeleiding wordt opengesteld op bv. de dag van de Architectuur (of tijdens een speciale excursie of zo).

Als jij daar zou wonen in het penthouse wil je echt niet dat elke dag Jan en alleman op je dak loopt te "rotzooien" ;)

Jan
February 21st, 2004, 10:09 AM
Originally posted by marlisda
Als jij daar zou wonen in het penthouse wil je echt niet dat elke dag Jan en alleman op je dak loopt te "rotzooien" ;)

Ha, nou dan ken jij Ace niet. :cheers:

Welkom!

Denoordrotterdammer
February 21st, 2004, 11:58 AM
LOL Whuhaha. Ben wel blij dar er wat met de omgeveing gebeurt. Maar uhm wordt er nog wat gedaan met de overkant. Bij de Wijnhaven want dat ziet er natuurlijk niet uit.

marlisda
February 21st, 2004, 01:19 PM
Originally posted by Denoordrotterdammer

LOL Whuhaha. Ben wel blij dar er wat met de omgeveing gebeurt. Maar uhm wordt er nog wat gedaan met de overkant. Bij de Wijnhaven want dat ziet er natuurlijk niet uit.

Ik hoop niet dat je doelt op de Hogeschool/Kunstacademie, want die is namelijk ook van KCAP. ;)

Als je doelt op het veldje naast de Oude Haven: daar weet ik helaas niets van af.

Ace
February 21st, 2004, 08:58 PM
Originally posted by Jan

Ha, nou dan ken jij Ace niet. :cheers:

Welkom!

LOL!

Dat beschouw ik dan maar als een compliment :cool:

Kees
February 26th, 2004, 08:18 AM
Voor de liefhebbers:

In "Stadsruit" (huis-aan-huis-blaadje voor Centrum Rotterdam) dit bericht:

".. Voor dS+V, OBR en het Coördinatie Bureau Centrum genoeg reden voor bewoners, toekomstige bewoners, ondernemers en andere geïnteresseerden een informatievergadering te organiseren over de toekomst van het Wijnhaveneiland. Behalve de nieuwbouwplannen wordt dan ook het herinrichtingsplan gepresenteerd"

donderdag 4 maart, 20:00 uur in het Inntelhotel aan de Leuvehaven 80

Marin
February 26th, 2004, 09:45 AM
Bedankt voor de tip! Misschien dat ik even een kijkje ga nemen.

Kees
March 4th, 2004, 03:36 PM
Het RD (www.rd.nl) weet al wat er vanavond gezegd gaat worden:

Flaneerkades op Wijnhaveneiland

Rotterdam - De kades en straten van het Wijnhaveneiland gaan op de schop. Als de laatste woontoren op het eiland in hartje Waterstad wordt opgeleverd en de bouwvakkers het eiland verlaten, worden de straten en de kades onder handen genomen. Bij de opknapbeurt zal de auto terrein moeten inleveren ten gunste van de wandelaar. Want het nu nog doodse Wijnhaveneiland wordt autoluw en krijgt flaneerkades, die de Oude Havengebied verbinden met het centrum en de Boompjes.

Op het kantoreneiland in hartje Waterstad worden naoorlogse kantoorpanden op het moment vervangen door ranke woontorens. De eerste twee torens van Harbour Village zijn al een tijdje bewoond, de Waterstadtoren II nadert voltooiing en bij de Scheepmakerstoren is de bouw kortgeleden begonnen. Over een jaar volgt de toren en het overkragende bouwblok op de Punt; voorlopig het sluitstuk van de bouwgolf die over het eiland rolt.

De hoogbouwappartementen leveren het eiland honderden nieuwe bewoners op. Zij zullen zich voegen bij de mensen die in de jaren tachtig de appartementen op de westpunt van het eiland hebben betrokken. Tezamen zullen ze het Wijnhaveneiland afhelpen van het saaie imago. Tot voor kort werd er aan de oostkant van het eiland, het gebied tussen Glashaven en Punt, alleen gewerkt en slechts in een sporadisch geval gewoond. Dat betekende dat je er 's avonds een kanon kon afschieten zonder ook maar iemand te raken.

Autovrij
In de opknapplannen worden de kades van de Wijnhaven en de Scheepmakershaven autovrij gemaakt en voorzien van nieuwe bestrating, bankjes en verlichting. Parkeren kan straks slechts nog mondjesmaat gebeuren, en dan alleen aan de zijde van de bebouwing. De kades die nu nog volstaan met auto's zijn straks geheel autovrij.

De autovrije eilandkades moeten een wandelroute vormen waarlangs men van de Oude Havengebied naar het centrum en de Boompjes kan flaneren. Om dat mogelijk te maken wordt bij de Punt een brug over het water van de Wijnhaven gelegd. Wandelaars kunnen dan vanuit de Oude Haven onder de oprit van de Willemsbrug door, het Wijnhaveneiland oplopen.

Er is een plan om de havens te verlevendigen met schepen uit de collectie van het Havenmuseum. Ook rondom de Punt van het eiland komen schepen te liggen. De projectontwikkelaar, die daar aan de slag gaat, wil er namelijk een jachhaventje aanleggen.

Aansluitend op de opknapbeurt van het oostelijk deel van het eiland worden de drie woonkades op het westelijk deel onder handen genomen. De straten rondom de appartementencomplexen op de Wijnkade, Jufferkade en de Scheepmakerskade en de daartussen liggende Bierhaven en Rederijhaven zijn inmiddels dringend aan onderhoud en verlevendiging toe. De bewonersvereniging heeft daar de laatste maanden meermalen om verzocht.

Aan dat laatste wordt nu gewerkt met het plan om van de twee insteekhavens een 'buitentoonkamer' te maken van het Havenmuseum. Op de herstrating van de kades zal de bewonersvereniging waarschijnlijk tot 2007 moeten wachten.

In het Intellhotel aan de Leuvehaven 80 wordt vanavond om 20.00 uur een informatieavond gegeven voor de (toekomstig) bewoners van het Wijnhaveneiland.
=================================
één conclusie: voorlopig geen juffertoren dus

Ace
March 4th, 2004, 04:48 PM
Da's klote. Weliswaar had deze het uitzicht op en v.a. de Scheepsmakerstoren wel geblokkeerd, maar d'r is nog zoveel ruimte op het Wijnhaveneiland om dat ding elders te situeren. Voor mijn part daarbuiten, maar 't is zo'n gave toren. 't Zou echt zonde zijn als ie niet zou worden gebouwd.

eilandbewoner
March 5th, 2004, 01:16 PM
@ace,

Begrijp je niet helemaal.

Er staat toch gewoon dat over een jaar de Pink Panter begint ?

Over een jaar volgt de toren en het overkragende bouwblok op de Punt; voorlopig het sluitstuk van de bouwgolf die over het eiland rolt.

Scarlet Bee
March 5th, 2004, 05:37 PM
Kees: één conclusie: voorlopig geen juffertoren dus...
Ace: Da's klote. Weliswaar had deze het uitzicht op en v.a. de Scheepsmakerstoren wel geblokkeerd, maar d'r is nog zoveel ruimte op het Wijnhaveneiland om dat ding elders te situeren. Hij bedoelt de Juffertoren dus, denk ik :)

Ace
March 5th, 2004, 06:04 PM
Jij snapt 't! ;)
Overigens bent ik nog steeds geen voorstander van The Pink Panter. Daar op die locatie kon/kan nog steeds een veel dynamischer toren worden neergezet. Ook hoger. Maar goed, ik geef ze 't voordeel v.d. twijfel, zolang ie d'r nog niet staat.

Ace
March 5th, 2004, 09:40 PM
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1597.jpg

Sinds HK, zijn wij helemaal weg van Penciltowers! Ik zie dan ook enorme opportunities voor een penciltower op de plaats van het blok, linksonder, welke geen deel gaat uitmaken van de Pink Panter.

BTW, die informatieavond m.b.t. het Wijnhaveneiland is d'r bij mij helemaal ingeschoten. Zijn d'r nog forummers geweest en zoja, Waren d'r nog zaken, welke wij niet wisten, maar wel horen te weten??

Kees
March 6th, 2004, 09:45 PM
ok, ik ben even geweest.

Er was een plaatje met daarop toren(s?) ten noorden van Harbour Village I&II (in dat blok) en er waren torens (van deze s ben ik zeker) in het blok van de Juffertoren (=Glashaven-Jufferstraat).

Over Pink Panther werd gezegd dat het nog wel een jaar kon duren voor gestart wordt.

Over de Juffertoren begreep ik dus aldaar niet (in tegenstelling tot artikel in RD) dat die niet doorgaat. Jan voorspelde het al: 't kan zo maar gebeuren.

over de buitenruimte: klinkers als op willemspier, bruggetje naar Oude Haven, soort jachthaventje op de Punt, boompjes etc.

omgeving wijnhaveneiland:

Hotel in De Nederlandsche Bank: zijn ze nog naar op zoek, de gemeente ziet dat graag.
Jan Gat (Plein 1940): omgeving wordt heringericht, Zadkine mag daar blijven (aldus de spreker van de gemeente)
Er was een leuk plaatje van Hotel Inntel dat indrukwekkender is dan dat wat we tot nu toe daarvan zagen.

al met al een aardige voorlichtingsavond vond ik

Skyscrapercitizen
March 7th, 2004, 01:30 AM
hmm, als ze info hadden over zadkine, hadden ze dan ook info over eventuele plannen voor het gebied ten noorden van wijhaveneiland?

Ace
March 7th, 2004, 01:32 PM
Originally posted by Kees

Hotel in De Nederlandsche Bank: zijn ze nog naar op zoek, de gemeente ziet dat graag.

Als straks de Casinomarkt wordt vrijgegeven, dan vind ik DNB wel het ideale gebouw om een Casino in te huisvesten. Pal aan de Maas met een werelds uitzicht, monumentale bebouwing, het geen toch wel een chique uitstraling aan een Casino geeft en de achterliggende gedachte dat het een voormalig bankgebouw is.

marlisda
March 7th, 2004, 01:41 PM
Sinds HK, zijn wij helemaal weg van Penciltowers! Ik zie dan ook enorme opportunities voor een penciltower op de plaats van het blok, linksonder, welke geen deel gaat uitmaken van de Pink Panter.

Zal nooit gebeuren om 3 redenen:

Er zijn stedenbouwkundige volumeregels voor de bouwblokken van het Wijnhaveneiland. Per blok mag er een maximaal aantal m3 worden toegevoegd aan de bestaande situatie. Het blok van de Pink Panther zit op zijn maximum (in tegenstelling tot het blok van de Juffertoren, vandaar dat daar de mogelijkheid wel bestaat voor deze toren).

Het hoekblok blijft behouden als zijnde kantoorpand. In relatie met de investering voor een dergelijke toren en de kapitaalvernietiging van (een deel van) het bestaande hoekpand is een toren daar niet mogelijk.

Het windklimaat met het Nedloyd was al slecht, de twee nieuwe torens leveren hiertoe een negatieve bijdrage aan (met name in de Wijnbrugstraat). Een derde toren zou deze straat ondoorgaanbaar maken (je wordt dan ongeveer de helft van het jaar gewoon van je fiets geblazen).

Ik wil jullie hoogbouwliefhebbers nog wel een worst toewerpen hoor. ;) Er worden studies gedaan voor 2 torens van minimaal 100 meter naast het Nedloyd (langs de Maasboulevard dus). Die staan nog niet eens in de maquette van het CIC!

ldd
March 7th, 2004, 01:46 PM
Welkom Marlisda :cheers: Als je een worst toewerpt, wordt er gebeten natuurlijk ;) Hoe kom jij aan je informatie? Kun je ons wat meer vertellen?

Andy
March 7th, 2004, 06:11 PM
Originally posted by marlisda Ik wil jullie hoogbouwliefhebbers nog wel een worst toewerpen hoor. ;) Er worden studies gedaan voor 2 torens van minimaal 100 meter naast het Nedloyd (langs de Maasboulevard dus). Die staan nog niet eens in de maquette van het CIC!
http://www.gfra.de/usfood/postamt/sausage.jpg
Mmmmmm, die worst smaakt wel goed! 100+ op die plek lijkt me een goed idee. Je creeert zo wel een muur langs de Maas, maar de hoogteverschillen maken het allemaal goed. Ze kunnen bij die studie miischien een voorbeeld nemen aan de studie van Hoogstad van een paar jaar gelen waarin hij een voorstel deed voor torens in het rivier. Als je de torens naar voren brengd (en dus niet in 1 lijn met Nedloyd en Boompjes/ E&Y) krijg je IMO veel diepte die de skyline op die plek nodig heeft....

Ace
March 7th, 2004, 06:12 PM
Ach, dat d'r nix met dat hoekpand gebeurd vind ik nog geeneens zo heel erg jammer. Wèl heuglijk is het feit dat die gedrochten tussen de Willemswerf en 'De Maas' in aanmerking komen voor vervanging. Al vind ik 100m op die plaats wel wat magertjes >(
Maar daar waren wij allen het geloof ik wel over eens.

Jan
March 7th, 2004, 06:16 PM
Verrassend, die 2 x 100 meter studie aan de maasboulevard. Die heb ik nog nooit in een studie of plannenoverzicht voorbij zien komen. Is dit aan de oost- (richting Oudehaven) of de westzijde (richting Rijkswaterstaat) van de Willemswerf.

Wat het Rotterdamse casino betreft zit die nu inderdaad nogal verstopt in het Plaza. Je kunt er voorbij lopen zonder dat je er erg in hebt (wat erg knap is op zo'n locatie) en dat lijkt me nooit de bedoeling van de uitstraling van een casino. Het oude DNB gebouw is inderdaad een mooie plek, maar of het voor een casino ook een goede plek is weet ik niet.

Tenslotte wordt dit project geen 'Pink Panther' meer genoemd maar heet het project 'Wijnhavenpunt', wat later ongetwijffeld nog wel een andere naam zal krijgen.

Ace
March 7th, 2004, 06:51 PM
Let wèl jongens, 'minimaal 100m' wordt d'r gezegd! 't Kan dus alleen maar hoger uitvallen :)

@Jan,

Aan de Oostzijde lijkt mij weinig plaats meer over voor torens i.v.m. de aanlanding v.d. Willemsbrug. Of ze motten 't doen zoals in die studie van 5 jaar geleden om die torens op kunstmatige eilanden te bouwen. Dan hebben ze natuurlijk helemaal 'mijn zegen'.

Skyscrapercitizen
March 7th, 2004, 10:02 PM
een paar reacties:

1 Gaaf, 2 keer 100+ op die plek zou erg gaaf zijn, dan krijg je op en rond het wijnhaveneiland het eerste stukje Rotterdam met serieuze dichtheden.

2 Dat hoekblok is een appart blok toch? Als ze daar willen bouwen geldt die regel toch voor dat kavel? En anders zijn bestemmingsplannen er om veranderd te worden (als de plannen goed zijn dan)

3 Met de windhinder weet ik het niet. ten eerste kun je luifels plaatsen. Maar ten 2e is het zo dat je bij een grote opeenhoping van torens juis minder wind krijgt (in tegenstelling tot lonely towers). De wind gaat over de skyline heen zoals bij een berg.

marlisda
March 9th, 2004, 09:14 PM
Ten eerste even wat aanvullende info over mij om onduidelijkheden omtrent dingen die ik hier neerzet weg te nemen. ;)

Ik ben werkzaam bij KCAP als projectleider. Mijn huidige werkzaamheden bestaan voor 80% uit de projectleiding voor Wijnhaven Punt (aka Pink Panther). Ik zal van tijd tot tijd het forum hier van nieuwe informatie voorzien omtrent de voortgang van dit project. (Ik heb ook een korte tijd aan de Witte Keizer gewerkt maar weet hier helaas niet meer van af dan de foto's die hier al verschijnen; het is in aanbouw dus iedereen kan nu zelf zien hoe het vordert). Bijna alle bronnen die wij informatie leveren komen met andere informatie op de proppen. Ze mixen ofwel oude info met nieuwe, ofwel ze zijn sterk achterhaalt. Alle info die ik hier ga geven is grotendeels al ergens vrij gegeven, alleen ik verzamel het even en plaats het hier. Zo is de info die hier staat altijd vrij exact. Alles wat je elders leest, is dus minder correct zullen we maar zeggen. ;)

Het stedenbouwkundig plan van de Wijnhaven is ook van KCAP en ik weet zodoende ook redelijk veel van de omgeving en de stedenbouwkundige regels met betrekking tot het eiland.

Binnenkort wordt het Informatieplan voor dit project rondgestuurd (Brandweer, Welstand, Gemeente. etc.). Als deze informatie vrij is, kan ik hier waarschijnlijk als eerste de compleet nieuwe gevels plaatsen.
Overigens heb ik met Jan van dit forum wel eens contact gehad, toen hij mij mailde met vraag of de plaatjes van het CIC ook hier geplaatst mochten worden. Zo ben ik hier terecht gekomen. :D

Dit wordt dus nu anders en zullen de plaatjes wellicht hier sneller verschijnen dan bij het CIC (ze worden net zo snel aangeleverd, maar zij zijn niet zo heel snel ;)).

Zo genoeg over mij. Ik zal eerst even de "worst" verder toelichten (jullie happen wel snel). :D

Een oud collega is bezig met de studie naar 2 torens aan de westkand van de Willemswerf. Dit gebeurt in opdracht van een grote projectontwikkelaar. Deze torens worden "minimaal" 100 m. hoog. Ik kan verder niet vrijgeven, wat er zich in deze torens bevindt, wie de projectontwikkelaar of architect zijn, in welk stadium het project is, etc. Als het opdracht is en de onderhandelingen met de Gemeente rond zijn, zal ik eens vragen of ik de info hier mag plaatsen. Maar net als alle plannen rondom de Maasboulevard. Totdat er werkelijk opdracht voor gegeven wordt, zijn het slechts studies... Die staan overigens ook vaak op de maquette van het CIC, maar deze toevallig niet... ;)

De volumeregels gelden niet voor de panden, maar voor de bouwblokken. Het gaat de m3 die toegevoegd worden aan het bouwblok. In dit geval dus de 4 bestaande panden. Er mag maar een maximaal aantal m3 worden toegevoegd aan deze bouwblokken om de dichtheid van het eiland niet te verstoren. Zou je dichter bouwen dan krijg je problemen met de verkeersafwikkeling en het parkeren. Het bouwblok van de Wijnhaven Punt is al tot het maximaal aantal m3 bebouwd. En ik kan je zeggen dat het parkeren al lastig genoeg was. In het plan bevindt zich een parkeeroplossing die bestaat uit een ondergrondse garage en een parkeerblok van 6 lagen (aan de kant van de Willemswerf, direct naast de toren). Dit parkeerblok is vrij bijzonder. Parkeren gaat middels liften en zelf rondrijden. Op de begane grond rijd je de lift in en die brengt je dan naar de etage. De rest van de begane grond onder het parkeerblok zijn gewoon winkels, om het allemaal een wat prettiger aanzicht te geven.
Zodoende kan er ook nooit een toren meer worden toegevoegd (niet qua m3, maar ook niet qua parkeren). Ook het windverhaal is een groot probleem. De blauwe toren die nu in voltooiing is, zorgt al voor een slecht windklimaat. Hier zijn luifels voor toegevoegd aan het gebouw. Dit lost echter alleen het windklimaat direct langs de gevel (bij de entrees op). In het midden van de straat heerst nu al een slecht windklimaat. Meer torens zou dit alleen maar verslechteren. Er is vrij intensief windonderzoek gedaan voor de locatie en deze voldoet nu met de nieuwe toren maar net (de nieuwe toren staat vrij strategisch en verslechterd het windklimaat bijna niet). Bij een extra toren moet je aan oplossingen als overkappen van de straat gaan denken om nog te voldoen aan de Gemeentelijke eisen.

Bij de het bouwblok van de Wilgen zijn er nog voldoende m3 over om een Juffertoren te realiseren en daar kan het parkeerverhaal ook "eenvoudiger" opgelost worden (middels automatisch ondergronds parkeren / parkeermachine, net als bij de Witte Keizer). Dit is echter wel enorm kostbaar. Denk bv aan €25.000,- tot €30.000,- per parkeerplek tegenover €15.000,- tot €20.000,- per parkeerplek bij bovengronds parkeren (in Wijnhaven Punt). Deze investering komt nog even bovenop de aankoop van je huis... ;)

Kees
March 9th, 2004, 09:20 PM
@ marlisda: helder ;)
weet je ook hoe serieus de plannen zijn "voor meer dan alleen de juffertoren op locatie jufferhof?" dat was voor mij nieuw bij de voorlichtingsavond

Skyscrapercitizen
March 9th, 2004, 10:14 PM
@Kees

Het bestemmingsplan laat ruimte voor torens (sterker, als je iets wilt bouwen dwingt het bestemmingsplan je tot het bouwen van een toren).

Dat in ogenschouw nemend zullen er in het blok van de juffertoren zeker en vast ooit torens komen, hoeveel is nu natuurlijk nog niet te zeggen, voorlopig nog even niks denk ik. Het is wel het grootste blok van de 4, dus er zullen er zeker 3 of 4 inpassen!

Jammer dat de dichtheid niet hoger mag, dat verkeersprobleem valt ook wel op te lossen. Dat hoort juist bij die hoge dichtheden die Rotterdam wil, frequent OV en brede wegen.

Ace
March 9th, 2004, 10:51 PM
Voor brede wegen is alleen op het WHE, helaas, weinig ruimte meer. 'Lijn 1' rijdt v.a. de Blaak' om de 10 min.. Da's op loopafstand. Achja, na Hong Kong, is zelfs Rotterdam Centraal, v.a. het WHE, op loopafstand :mad:

Nog ff over die windhinder;
De straten zijn daar zo smal, het kan nooit zo heel veel meer kosten om i.p.v. enkel en alleen puien, de hele straat te voorzien van een overkapping. Natuurlijk wel op architectonisch-verantwoorde wijze, c'ker gezien het kleurverschil tussen Pink Panter & WST, maar het kan!

Jan
March 9th, 2004, 11:14 PM
Dank voor de uitwijding marlisda, erg prettig om mensen uit het veld erbij te hebben. De studie van de torens ten westen van de Willemswerf moet echt nieuw zijn. Is het aangemeld bij het Hoogbouwteam? Ik heb namelijk geen idee hoe die zal reageren op die 100 meter op die plek, maar ik zal hem van de week voor de aardigheid alvast op de CIC maquette zetten, eens kijken wie het doorheeft :) Het enige plan waar ik die plek bebouwd heb zien worden is een studie van de Boompjes dat hier is te downloaden: http://www.bsu.edu/web/dde/D_068/ (28 mB, maar wel de moeite, vooral de inklapbare koepel in dat plan is buitengewoon apart!). Er zwerft ook nog een typisch jaren tachtig ontwerp voor de smalle plek tussen de twee kantoorflats, maar dat was nooit een serieus plan, evenals die studie om daar een 120 meter hoge woontoren neer te zetten met een gat erin ter hoogte van de hoogste verdiepingen van de Willemswerf, zodat de directie van Nedlloyd alsnog de haven in kon kijken.

Overigens vind het behoorlijk raar dat de gemeente nooit een eenduidige visie met ambitie voor die plek heeft neergelegd. Die heeft wellicht de meeste potentie van de hele stad, maar het lijkt wel alsof die gewoon wordt ontkent. 'Dat kan daar niet' is dan het antwoord of 'daar is geen geld voor', maar dat zei men allemaal van de Kop van Zuid ook. Visie is vooral het lang en constant blijven uitdragen van het beeld dat je voor een plek voor ogen hebt. Dat kost moeite en geduld, maar de ontwikkeling van Hoog aan de Maas toont toch dat de Boompjes vanuit de markt toch potentie heeft.

gogi
March 10th, 2004, 01:31 AM
Dat is echt voor het eerst dat ik hoor van bouwplannen op de lokatie van het lelijke 'erasmusverzekeringen'-gebouw. Ik vraag me dus af of het echt iets gaat worden.. Zo ja..dan ga ik al nadenken over nog eens verhuizen...daar gaat m'n uitzicht :-(
Ik vertrouw hierin toch op de traagheid van de gemeente... Voordat ze echt alles rond hebben, ben ik weer weg...hoop ik ;-)

Marlisda, hoe groot acht je de 'kans' dat die studie echt gebouwd gaat worden?

Nog een vraag voor marlisda: en nu wel gerelateerd aan de pp: Wanneer word begonnen met de bouw van de pp? En wanneer is het af? (2007?)

groet,

Gogi

Skyscrapercitizen
March 10th, 2004, 01:39 AM
Verhuizen? Wat is er mooier dan uitzicht vanuit je toren op nog veel meer andere torens? Leven in een stedelijke dichtbebouwde omgeving, dat zou meer gewaardeerd moeten worden.:(

Michiel
March 10th, 2004, 08:29 AM
Wat betreft die Boompjes-studie, dit heeft ooit in een persbericht van Vesteda gestaan:
Elders in Rotterdam aan het Oostplein is een ABN-AMRO kantoorgebouw gekocht, waarboven een toren in de huur gerealiseerd zal worden. Voor architectuur tekent Henket, die ook is betrokken bij de ideevorming rond het project de Boompjes.

Jan
March 10th, 2004, 09:08 AM
Het Maastheater is van Hubert Jan Henket. Wellicht bedoelen ze dat wel.

g fonk~
March 10th, 2004, 08:30 PM
Originally posted by Michiel

Wat betreft die Boompjes-studie, dit heeft ooit in een persbericht van Vesteda gestaan:
Elders in Rotterdam aan het Oostplein is een ABN-AMRO kantoorgebouw gekocht, waarboven een toren in de huur gerealiseerd zal worden. Voor architectuur tekent Henket, die ook is betrokken bij de ideevorming rond het project de Boompjes.

Ja dat is de plek waar die Oostpleintoren ooit zou moeten komen!
Weet iemand daar nog iets mee gebeurt of is dat project op sterven na dood ?

marlisda
March 14th, 2004, 04:12 PM
@ gogi

Ik ben afgelopen vrijdag op werkbezoek in de blauwe Waterstadtoren geweest (bijnaam op de bouw: grote smurf :D). En inderdaad zal de nieuwbouw op de Maasboulevard flink het zicht gaan ontnemen... TIP: als je echt onbelemmerd uitzicht wilt hebben, ga dan ook nooit op de 2e lijn zitten... ;) Het is een studie / haalbaarheidsonderzoek (niet van Henket overigens), dus het kan nog alle kanten op.
En aedificium erectum heeft gelijk. Dat is toch wonen in de stad? Toen ik in de WST stond, had ik fantastisch uitzicht op die hele glazen gevel van De Wilgen (bruine torens). Je kijkt overal zo naar binnen. Dat lijkt mij 's avonds beter dan TV kijken. :D Er heeft iemand op de 12e verdieping of zo een knalrode motorfiets in zijn woonkamer staan. Echt geweldig!

Start bouw van Wijnhaven Punt eind 2004 (november/december). Start bouw = sloop oudbouw. Zo rond volgend jaar zomer zal de toren aardig gaan groeien. Ongeveer 2 jaar bouwtijd. Dus eind 2006 / begin 2007 oplevering.

@ Jan

Misschien moet je door de stad gewoon nog een aantal voorkeurstorens plaatsen, wie weet pikt een ontwikkelaar het op en maakt er een plan van. :D

@ Ace

Het zijn niet alleen de straten van het WHE die te smal zijn en nog smaller gaan worden i.v.m. de nieuwe wandelboulevard (en zij zijn ook allen nog eens eenrichtingsverkeer) Het zijn ook meer de toegangen tot het WHE. Ze zijn al jaren bezig met het knooppunt op de Blaak. Zoals velen misschien weten, kan je alleen vanaf de kant van het Scheepvaartsmuseum het eiland op en een enkele toegang op de Maasboulevard (1 legaal vanaf de kant van de Willemswerf en 1 illegaal naar rechts vanaf de Erasmusbrug -wordt veel gedaan, maar mag officieel niet-). De Gemeente wil de lange doorgaande verkeersassen (Blaak / Maasboulevard) niet te veel "verstoppen" door nog meer verkeerslichten en extra afslaande auto's. En hoe meer mensen, hoe meer auto's die kant op moeten.... ;)

En over die overkapping: wie gaat die betalen en onderhouden dan??? Welk plan heeft hier voordeel bij??? Elke toren lost het nu onafhankelijk en zo goedkoop mogelijk op met een eigen "luifeltje". Zo'n overkapping is vele malen duurder en levert te weinig op.

@ allen

Over die 2 Jufferstaat torens. Ik neem aan dat jullie allen wel bekend zijn met de bijbehorende websites?

www.juffertoren.nl
www.scheepmakerstoren.nl

De Scheepmakerstoren zijn ze nu aan het graven. Waar de Juffertoren nog moet komen is mij nog een raadsel (zal het eens aan de stedenbouwkundige binnen ons bureau vragen).

Ace
March 14th, 2004, 04:16 PM
Die hele overkapping volhangen met reclame's :)
Geeft een superstedelijk effect. Dat zie je aan die foto's in Hong Kong. En zo sla je 2 vliegen in 1 klap :D

Skyscrapercitizen
March 14th, 2004, 04:27 PM
Ha, bedankt voor deze info, mooi dat ze echt einde van dit jaar gaan beginnen met slopen. Er is in Rotterdam nu meer hoogs in aanbouw dan ooit tevoren, en volgend jaar wordt het nog meer. Als we zo doorgaan is de stad over 10 jaar onherkenbaar veranderd, en begint het po echte stedelijkheid te lijken.

Dat extra torens files opleveren geloof ik graag, maar dat hoort toch ook een beetje bij de stedelijke verdichting die Rotterdam wil? Van mij mag het.

Nexxd
March 14th, 2004, 06:29 PM
Dat extra torens files opleveren geloof ik graag, maar dat hoort toch ook een beetje bij de stedelijke verdichting die Rotterdam wil? Van mij mag het.

Rare manier van bouwen hanteren ze hier in R'dam. Er komen allemaal Trampluslijnen omdat metrolijnen niet rendabel zijn (Carnisselijn en in de toekomst ook een lijn naar Ridderkerk). Vervolgens mogen er niet te veel en te hoge gebouwen komen omdat dat files oplevert. Lijkt mij logischer om nu onrendabele metrolijnen aan te leggen, dan kan je de stad volproppen met hoogbouw en dan worden die metrolijnen vanzelf rendabel. Kijk bijvoorbeeld naar station Wilhelminaplein, bij de opening zat iedereen te klagen waarom dat station daar gekomen was omdat er toch niemand in en uitstapte. En nu (zeker na de komst van de Inholland) is het al een van de drukkere stations geworden en dat wordt alleen maar meer met MV, NO I en II, Hav. I en II, Baltimore, Compagnie, uitbreiding Inholland, UWV en last but not least de Rdam.
En dat de straten dan vol komen te zitten, ja dat hoort erbij, dat geeft nu juist die grootstedelijkheid.

Capzilla
March 15th, 2004, 06:02 AM
@marlisda: Een jaar terug kon je naar de kale plek van de SMT kijken, 180 graden draaien, en dit bord zien, wat gelijk is aan de pics op de website:

http://static.capsi.com/img/photography/2003-02-01-rotterdamsnow/800x600/dscf0289.jpg

Pal tegenover de Scheepmakerstoren dus. Kan me nog herinneren dat we hier op het forum erg blij waren met de canyon die zou gaan verschijnen.

(beetje crappy kwaliteit, het sneeuwde toen ik de foto nam...)

@Nexxd: tja, ik heb ook liever een vet metronetwerk, dat is op termijn gewoon een voorwaarde om te verdichten.

Maar goed, eind 2004 dus aanvang bouw Pink Panther.. lijkt me nog steeds erg leuk, 120m roze naast 110m blauw. :)

Ace
March 15th, 2004, 08:16 PM
Stoer. 'The Big Smurf' and 'Pink Panter' :)
Nou de Muppets, de Freggels, Samson, de Bluffers, en heel Sesamstraat nog en 't feest is compleet :D

Skyscrapercitizen
April 19th, 2004, 10:46 AM
Hoe zit het met plaatjes van het nieuwe gevelontwerp?:) :cheer:

vinman
April 19th, 2004, 03:39 PM
Jongens, ik ben er even niet bij, maar wordt die toren gebouwd?

Skyscrapercitizen
April 19th, 2004, 06:57 PM
Wijnhaveneiland, naast de blauwe Waterstadtoren.

vinman
April 20th, 2004, 03:00 PM
Oh bedankt, ik vind het een mooie plek (alhoewel bij mij de plek zeker in het centrum van Rotterdam niet zoveel uitmaakt. Als er maar torens komen te staan, maakt het niet uit waar) zeker naast de waterstadtoren. Word wel een heel lekker dicht stukje Rotterdam daar straks met de Scheepsmakertoren en de pink panter. Prachtig, zeker als dit ook op meer plekken in het centrum zal gebeuren. Beetje bij beetje elk gebied een beetje verdichten met torens van rond de 100 meter, met soms een toren van 150 meter of hoger de tussen lijkt me heeeeel mooi! Zeker op die plek. Als men daar dan veel lichtreclame plaatst krijg je vanuit de maas een kriebelig mooi beeld (kunnen we ook weer meelopen met de rest van Europa).
Ik ben het er ook niet mee eens dat overal 100 meter torentjes komen, maar op die plek zo aan de maas een lekkere verdichting ziet er wel heel stedelijk uit.
Er wordt er daar dan ook wel heel veel gebouwd in ongeveer een periode.
Eigenlijk moet het hele noordelijke punt van de Maas zulke dichte bebouwing hebben, en dat de plek rond de coolsingel wat hoger word (minimaal 150 meter). Dat wordt dan een prachtige skyline die er ook heel dicht uitziet.
Alleen denk ik dat die plannen iets te ver gaan, maar misschien is het wel realiteit :cheers: (hoop ik)
Maar wat zijn eigenlijk de huidige ontwikkelingen van deze toren, is er al wat nieuws? Of wordt deze toren toch niet gebouwd?

Skyscrapercitizen
April 21st, 2004, 07:42 PM
Eind dit jaar gaan ze beginnen normaal gesproken.

vinman
April 21st, 2004, 08:24 PM
Toch nog goed nieuws gelukkig.

Wisma
April 21st, 2004, 08:28 PM
Eind dit jaar gaan ze beginnen normaal gesproken.

Naar dit project kijk ik echt uit. Een echt hoogbouwcluster is dat geworden. Die verzameling bonte kleuren is naar mijn smaak. 125 meter is natuurlijk geweldig. Even hoog als het WPC.... :cheers:

Skyscrapercitizen
April 21st, 2004, 08:30 PM
zeker, het wordt, zoals goed te zien op de CIC maquette, een mooie boog van gebouwen op het eiland.

Vanuit het oosten en zuiden zal deze toren meer opvallen dan de DP, met 125 m kan je spreken van een serieuze skylineuitbreiding naar het oosten toe.

Kees
April 22nd, 2004, 09:37 AM
Als er eind dit jaar gebouwd gaat worden, dan moet er nog flink wat gesloopt worden, iemand een idee wanneer dat gaat beginnen?

Skyscrapercitizen
April 22nd, 2004, 10:28 AM
Ik denk dat ze daar eind dit jaar mee beginnen. We zullen zien.

Crownsteler
April 22nd, 2004, 04:15 PM
En jullie denken niet dat die uitgesteld kan worden?????

Centauri
April 22nd, 2004, 11:57 PM
Alles kan!

Kees
April 27th, 2004, 03:01 PM
wel aardig: de overwegingen van het highriseteam (in het engels).
14 april 2004 is het plan besproken in de commissie welstand en monumenten.
bron: www.bds.rotterdam.nl

Agenda openbare procedurevergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 27 april 2004
Doorlopende lijst van ingekomen stukken d.d. 27 april 2004
Agenda vergadering commissie Welstand&Monumenten d.d. 14 april 2004

VERGADERING van de COMMISSIE VOOR WELSTAND EN MONUMENTEN
bouwplannen
WOENSDAG 14 april 2004

7.8 Wijnhaven, De Punt 17:05
omschrijving: oprichten van een woongebouw met commerciële ruimten
ontwerp: Han van der Born/KCAP
dossier: 2004/..../10
toelichting:
Gebiedstype: rivierlocaties
Welstandsniveau: bijzonder: centrumgebied
Het plan is eerder besproken; zie (deel)verslag van het High-rise Team van 13 mei 2003 onderaan de agenda.
Bestemmingsplaninfo niet beschikbaar.
De ontwerper zal het plan nader toelichten.
de commissie wordt gevraagd:
een reactie te geven op het voorstel (op hoofdlijnen), eventueel met aanwijzingen voor de uitwerking in het kader van een collegiaal overleg.

Building plan Wijnhaveneiland/De Punt – draft scheme

Persons attending this part of the meeting:
J. des Bouvrie, H. van den Born (KCAP), Rob Ligteringen (PWS)
(See also the booklet ‘Wijnhaven Torens, Wijnhaveneiland R’dam, voorlopig ontwerp 20.03.03).

Van den Born and later Des Bouvrie elucidate the plan:

The De Punt site cannot be developed without developing block 4, so it has been integrated into the plan. The head of the island is empty and hardly accessible now: no buildings, no activity. To improve the situation, two bridges have been proposed.

Bridges
Two light bridges for pedestrian/bicycle traffic, on the north and south side of the island. A third bridge, for vehicle traffic, could be conceivable in the future. The light bridges can be used for mooring boats too.

The Passage
There will be a passage between the intended new building on De Punt and the rest of the block. In this way, this passage will replace the envisaged street dividing the building blocks.

The Plaza
Inside the block 4 there will be a small-scale shopping plaza, accessible both from the street and via the inner court. The shops will cater to the needs of the residents of the island; no luxury goods, but daily use stuff.

The Tower
Nicknamed “Pink Panther”, the tower will have a friendly appearance with plenty of glass alternating with red concrete panels. The glass panes will be slightly set back with regard to the concrete panels, which will give the façade a punctured and varied appearance. By using warm colours, the building will stand out in its grey surroundings.

Parking
Some parking spaces will be created along the north quay, parallel to it. The rest will be accommodated in a car park at –1, accessible via the existing ramp, and in the building along the Scheepmakershaven, between the base and the block and on top of shops, accessible via automated lifts.

Wind climate
The building on the De Punt site will improve the wind climate in some places in the vicinity.

Discussion.
The discussion focuses on the following issues:

The Plaza.
The shops accessed from two sides cause concern among the Team members.

Brouwers pleads for extra attention for the appearance of those shops on the street side. Worthington joins in and wonders how it can be achieved that not only the inner court functions well, but the street side of the shops too, and that the street entrances won’t be shut after some time. Furthermore, Brouwers would like to know how the delivery system for the shops has been organised; usually shops have a delivery access at the back. Ligteringen stresses the role of management and contractual obligations that could be imposed. He admits, though, that theft may appear to be a problem.

Wisse points out that plazas have usually very bad acoustics and suggests consulting a specialist on this issue. He also pleads for grass on top of roofs for the residents of the tower to look at.

Menger wonders what will make these shops attractive and commercially viable , taking into account bad experience with a similar concept, the Entrepot Building. Des Bouvrie points out that large design centres, one of which was originally proposed for the Wijnhaveneiland, are no longer so popular among the public. In his opinion, the area is big enough and devoid of other amenities to maintain this little centre.

The Bridges
The Team is of the opinion that the bridges are a means of opening up the area . Especially the link with the Blaak should be the subject of negotiations with the city. To be able to pronounce on the issue, the Team needs more specifications about the bridges (the kind of bridges: lifting ones?, the amount of “critical mass” on the island for the proposed shops).

Financial aspect: the two light bridges are welcome from the commercial point of view. There is no money for the vehicle traffic bridge, explains Ligtering. Worthington observes that creating the possibility to moor boats to the light bridges will not only create a place but also bring in the money.

Conclusions.
The Team is positive about the direction the scheme is taking. However there are concerns about the Plaza:
- The future functioning of the double entrance system.
- The ways to control it.
- The appearance of the shops on the street side.
In other words, the Plaza definitely needs further designing.

As to the bridges, the Team is of the opinion that a bridge connecting the De Punt site with the north side (the market and the metro) should be subject to further negotiations between the client and the city.

Jan
April 27th, 2004, 03:11 PM
Ik kan me eerlijk gezegd ook moeilijk voorstelling maken van een winkelplaza op die plek. Er geen natuurlijke loop, plus ik zie het niet gebeuren dat die daar ook gaat komen, ondanks die voorgestelde bruggen. Ik zag laatst dat de begane grond ruimte van de Admiraal ook nog steeds leeg staat, wat op zo'n mooie plek toch een raar gezicht is. Volgens mij is dit een mooi voorbeeld van een plek waar je op een mooie manier de woningen helemaal tot aan de begane grond moet doortrekken. Het is een standaardoplossing tegenwoordig om op elke begane grond van een hoog gebouw 'commerciële ruimte te eisen' (vaak 'gezellige terrasjes op de artist impressies') maar voor sommige plekken kun je wellicht beter wat anders bedenken.

mosm
April 27th, 2004, 06:26 PM
Volgens het verslag zouden er wat buurtvoorzieningen moeten komen. Ik stel me voor een groenteboer, slager, bakker, drogist e.d.
Daar heb je geen loop voor nodig. De vraag is alleen of er voldoende mensen wonen op het wijnhaveneiland om dat rendabel te maken. Gelukkig staan er al een paar torentjes...

Jan
April 27th, 2004, 06:29 PM
Er zit al een kleine super in de Wijnstraat, plus de commerciële ruimten onderin Harbour Village en de Waterstadtoren staan ook nog steeds leeg. Ik weet niet hoeveel bakkers en groenteboeren ze daar in gedachte hadden, maar zo veel vegetariërs zullen daar niet zitten. Plus voor het minder dagelijkse werk zitten de winkels ook op loopafstand.

Elmo
April 27th, 2004, 08:14 PM
The Tower
Nicknamed “Pink Panther”, the tower will have a friendly appearance with plenty of glass alternating with red concrete panels. The glass panes will be slightly set back with regard to the concrete panels, which will give the façade a punctured and varied appearance. By using warm colours, the building will stand out in its grey surroundings.

Ik vrees met grote vrezen. Wordt dit het zoveelste gebouw in Rotterdam waarvan de gevel 1 grote onregelmatige zooi is, omdat ze het in de fabriek niet voor elkaar krijgen om platen in 1 kleur te produceren?! :wallbash:

Ik noem een Hoge Heren, een QOTS, een Waterstadtoren, een T-gebouw, etc. die hier al eerder het slachtoffer van waren. :bash:

Jan
April 27th, 2004, 08:43 PM
Mee eens. Ik ga er morgen wat van zeggen tijdens dat debat in de Unie. Die paar sierbetonnen geveltorens vind ik eigenlijk wel genoeg zo. Zelfs in de stralende zon ziet de Hoge Heren er inmiddels haast vervallen uit.

l'etranger
April 27th, 2004, 09:55 PM
De Hoge Heren is alleen bij zonsondergang om aan te zien! Laat van je horen Jan! Mijn steun heb je.

Wisma
April 27th, 2004, 10:02 PM
Ik dacht altijd dat het een glazen gevel zou worden......dat valt dus even vies tegen...
:wallbash:

Stratosphere 2020
April 27th, 2004, 10:24 PM
Mee eens. Ik ga er morgen wat van zeggen tijdens dat debat in de Unie. Die paar sierbetonnen geveltorens vind ik eigenlijk wel genoeg zo. Zelfs in de stralende zon ziet de Hoge Heren er inmiddels haast vervallen uit.

Inderdaad, die Hoge Heren zien er niet uit met die platen, erg goedkoop! Je krijgt ook mijn steun om die gasten erop aantewijzen. En het wordt trouwens elk jaar erger en opvallender.

Patrick Highrise
April 28th, 2004, 07:50 AM
Ja er zou zelf een verbod moeten komen op het toepassen van dergelijke systemen! Want het ziet er idd echt niet uit! Dan maar liever glaspaleizen a la NN of gewoon goede natuursteenplaten (zoals bv Fortis Coolsingel) !!

Dennis
April 28th, 2004, 09:32 AM
licht en donkerroze betonnen platen :puke:, dat kan nooi goed gaan

gaat lekker daar met die ugly gevels, eerst WST en nu dit :bash:

Andy
April 28th, 2004, 10:19 AM
Volgens mij interpreteren de mensen hier op het forum de Engelse tekst verkeerd. Met de woorden set back wordt bedoeld dat de glazen onderdeel van de gevel iets naar achteren is verschoven ten opzichte van het beton. Niks nieuws dus:

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/672.jpg

Of dachten jullie dat de hele toren uit glas zou bestaan?

Jan
April 28th, 2004, 10:31 AM
Wat Andy zegt klopt (aan de schaduwen te oordelen steekt het beton er behoorlijk uit), het is meer een algemene discussie over het gebruik van voorgekleurd beton in de gevel. Door de grote glazen gevelonderdelen zal het hier wel meevallen, alleen vraag ik me af of je op 120 meter hoogte er nog van die grote, schuifbare ramen in kunt zetten. Voor mij is de uitbreiding van het Parkhotel, met zijn gevel van glas, baksteen en vooral zink, een mooi voorbeeld. Jammer eigenlijk dat zulke dingen toch weinig vervolg krijgen.

bubbah
April 28th, 2004, 10:59 AM
Ja er zou zelf een verbod moeten komen op het toepassen van dergelijke systemen! Want het ziet er idd echt niet uit! Dan maar liever glaspaleizen a la NN of gewoon goede natuursteenplaten (zoals bv Fortis Coolsingel) !!

Precies. De Hoge Heren hebben de uitstraling van sociale woningbouw, en de blauwe gevelplaten van WST (die ook niet "naadloos" aansluiten) zijn een drama.

de flatneuroot
April 28th, 2004, 03:08 PM
Ik vraag me af waarom het zo moeilijk is om sierbetonstenen constant van dezelfde kleur te maken. Dagelijks fiets ik over roze betonnen tegels van het fietspad en die hebben wel allemaal dezelfde tint roze. :? :dunno:

Skyscrapercitizen
April 29th, 2004, 09:47 AM
Vreemd is het wel, maar heel erg vind ik het niet. Vooral bij de WST vind ik de gevel wel geslaagd.

Tsja, ik denk dat je bij een woontoren moeilijk natuursteen kunt plaatsen, dan wordt het project onbetaalbaar vrees ik en dan komt er helemaal niets!

Patrick Highrise
June 4th, 2004, 09:49 AM
Het is nog steeds de bedoeling eind dit jaar te beginnen met dit project; ik denk zelf dat het slopen hiermee bedoeld wordt.
Volgens de info van PWS (een klant van het bedrijf waar ik werk) die ik heb gekregen zit er nog steeds goed vaart in de project. Ze hadden wel een leuke doelgroepomschrijving...

Young, wild and beautifull (mag ook iets ouder zijn) :D
De woningen zouden meer loftachtige appartementen en luxe penthouses moeten worden.
De heren daar vonden het wel leuk dat er van een aantal projecten van hun (deze dus, Noordmolenwerf en de mooie schiecentrale updatethreads en zo zijn)...de links hebben ze doorgekregen.
Benieuwd wanneer er betere impressies komen van dit project...maar dat zal ik wel bijhouden met vragen en zo! :)

Jan
June 14th, 2004, 08:32 AM
Impressie van de nieuwste gevelstudie afkomstig van KCAP (http://www.kcap.nl)

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.02/2153.jpg

ldd
June 14th, 2004, 09:14 AM
Hmm... Het lage stuk doet me een beetje aan La Guardia Plaza in Amsterdam denken. De toren bevalt me wel met die verticale golvende lijnen. Ik hoop dat de toren wel een beetje aansluit op de omgeving, in deze impressie lijkt-ie erg detonerend.

Denoordrotterdammer
June 14th, 2004, 11:27 AM
Speciaal en mooi. Er zijn trouwens weinig gebouwen die in de 120 of in de 130 zitten het is meestal 100 of 150.

Skyscrapercitizen
June 14th, 2004, 12:26 PM
Toch wel een stuk beter dan die blokkenpatroon! Goeie toren!

Mooie van deze toren wordt ook dat hij 120 meter omhoog gaat zonder setbacks, recht vanaf de straat.

Archipro
June 14th, 2004, 12:32 PM
Geinig ding, net als Idd zijn die golvende lijnen op de hoge toren een leuk detail.
BOUWEN MAAR!!!!

Kees
June 14th, 2004, 12:50 PM
waar is de liftopbouw?

Berrtus
June 14th, 2004, 01:19 PM
dat wordt er dus niet beter op. Golvende lijntjes, wat goedkoop zeg. Slaat toch nergens op. De vorige gevel was een stuk beter...

dirkholtkamp
June 14th, 2004, 02:35 PM
Dit soort torens hoeven ze van mij niet te bouwen. De hoogte van 120 meter ben ik blij mee maar de rest is geen porum. Deze Toren heeft te veel weg van de 'projecten' die ik met de Lego bouwde toen ik drie was. Mij voorkeur gaat uit naar torens die wel een volwassen uitstraling hebben. Torens als de Delftse Poort, Fortis, GHB en dadelijk de Rotterdam maken de stad trots, deze toren hoort thuis in een speelgoedzaak of op een vinex-locatie. Als ze hem bouwen hoop ik dat ze er snel torens van 150 meter omheen bouwen, dan hoef ik er niet meer naar te kijken. Als ze er nu eens gewoon natuursteen tegenaan gooien zou ik er wel blij mee zijn.

Skyscrapercitizen
June 14th, 2004, 03:07 PM
Wat een gezeur weer, sommige mensen zijn nooit tevreden.:)

supercees
June 14th, 2004, 03:53 PM
Afwisseling maakt het juist levendig!

Wisma
June 14th, 2004, 09:43 PM
Ziet er grappig uit, het mag daar best een bonte verzameling worden. Genoeg hoogteverschil....ik ben enthousiast!.

Dennis
June 14th, 2004, 10:00 PM
t*ering ziet er echt geweldig uit, kan nietwachten totdat deze in aanbouw gaat

julesstoop
June 15th, 2004, 12:20 AM
Ik vind die rooie 'golven' ongekend lelijk. Als er nu nog een soort van geometrische orde in zou lijken te zitten, vond ik het best. Maar hier lijkt het alsof de architect tijdens het maken van het schetsontwerp aan het eind zijn lineaal kwijt was, en een beetje aangeschoten.

Ace
June 15th, 2004, 12:26 AM
Zolang ie maar niet net zo aangeschoten is als Dennis na een Hoogbouwborrel, komt alles goed :cheers2: ;)

Archipro
June 15th, 2004, 12:34 AM
We moeten gewoon wachten tot er meer impressions zijn van meerdere zijden van het gebouw en met meer detaileringen zodat we een beter indruk krijgen voordat we een gebouw afkraken of onderwaarderen voordat we echt weten hoe hij er uit komt te zien!

Jan
July 5th, 2004, 02:10 PM
Projectvoortgang
bron: KCAP (http://www.kcap.nl)

Concept
http://www.hoogbouw.nl/pix/punt08.jpg

Maquette
http://www.hoogbouw.nl/pix/punt00.jpg

http://www.hoogbouw.nl/pix/punt01.jpg

http://www.hoogbouw.nl/pix/punt02.jpg

http://www.hoogbouw.nl/pix/punt03.jpg

http://www.hoogbouw.nl/pix/punt04.jpg

http://www.hoogbouw.nl/pix/punt05.jpg

http://www.hoogbouw.nl/pix/punt06.jpg

Gevelmateriaal
http://www.hoogbouw.nl/pix/punt07.jpg

Toelichting
Tijdens het verloop van het Definitief Ontwerp heeft er een wijziging in het gevelbeeld plaatsgevonden. Hierbij is het ruitjespatroon losgelaten en gekozen voor een beeld met verticale lijnen voor de toren en horizontale lijnen voor het kopblok. Vanwege het starre beeld dat ontstond met alleen verticale belijning is er voor gekozen om in de toren, van de 9 lijnen per gevelvlak, er 3 te laten “swingen”. Deze swingende lijn is trapsgewijs opgebouwd met kleine sprongen (van 10 cm) per laag om schuine lijnen in de kozijnen en lastige bouwkundige aansluitingen te voorkomen. Op reeds korte afstand zal men dit toch als “vloeiend” ervaren. Gekozen is tevens om deze belijning een redelijke dikte te geven, passend bij de schaal van het gebouw. Zowel de horizontale als verticale belijning heeft daarom een negge meegekregen van 45 cm. Het verloop in de gevel van dicht naar open (groter percentage glas naarmate de hoogte stijgt), naar aanleiding van een zonne- en uitzichtstudie in het Voorlopig Ontwerp, is in deze gevels behouden. Het glaspercentage varieert tussen de 65% en 85% van het geveloppervlak (normaal voor woningbouw is ongeveer 40%). Bijzonder om te vermelden is, dat dit glaspercentage alzijdig is doorgevoerd, ondanks dat de toren wordt gebouwd volgens een tunnelsysteem (en de dragende wand wordt dus ook voor 65%-85% geopend). De penanten zullen worden uitgevoerd in 2 tinten rood. Om de helderheid van de keur te garanderen is er niet gekozen om de penanten te maken van prefab beton, maar uit prefab schalen die zullen worden ingestrooid met rode glaskiezels (zie foto van het materiaal monster). Volgens planning zal voor het einde van 2004 worden gestart met de bouw.

---oooOooo---

Ziet er veelbelovend uit mannen!

:okay:

Denoordrotterdammer
July 5th, 2004, 02:14 PM
Nou het onwterp is wel geing.,......MAAR DIE GEVEL MIJN GOD VAN EEN AFSCHUWWW...........HET IS TOCH GEEN DISNEY HIERO

Denoordrotterdammer
July 5th, 2004, 02:15 PM
Nee trek me terug pas wel in die afschuwelijke omgeving

Jan
July 5th, 2004, 02:17 PM
Slecht geslapen...? :)

Ik vind de gevel juist veel beter geworden zo. Door het verticale in de toren te benadrukken zal die alleen maar slanker (en hoger) lijken. Plus dat het gevelmateriaal volgens mij veel minder kans op 'vervlakking' opleverd, zoals we nu al te vaak zien.

Stratosphere 2020
July 5th, 2004, 02:21 PM
Ze konden die top van die toren wel afwerken hoor inplaats van die lift kastje te zien steken zo, dat dat anno 2004 nog kan. Lijkt me een typisch jaren zeventig hoogbouw hausse concept.

Tobi
July 5th, 2004, 02:26 PM
Vond die 'blokjesgevel' eigenlijk veel leuker. Het wordt toch min of meer een speelgoedtoren. Een soort giant zuurstok. Dat gevelmateriaal ziet er wel geinig uit, maar ik wacht nog steeds met smart op het moment dat er in Rotterdam met wat minder prefab gevelelementen gewerkt gaat worden. Vind het er meestal wat cheap uitzien en de laatste jaren bouwt Rotterdam alleen nog maar woontorens met dergelijke gevels... :(

Stratosphere 2020
July 5th, 2004, 02:27 PM
Vond die 'blokjesgevel' eigenlijk veel leuker. Het wordt toch min of meer een speelgoedtoren. Een soort giant zuurstok. Dat gevelmateriaal ziet er wel geinig uit, maar ik wacht nog steeds met smart op het moment dat er in Rotterdam met wat minder prefab gevelelementen gewerkt gaat worden. Vind het er meestal wat cheap uitzien en de laatste jaren bouwt Rotterdam alleen nog maar woontorens met dergelijke gevels... :(

Met je eens over prefab. Ik denk dat de meeste project ontwikkelaars dat gebruiken omdat het juist goedkoop is. Doel is altijd zo goedkoop mogelijk te bouwen met kwaliteit en dan het duur te verkopen. Haal je meer winst. Maar de meeste prefab gevels geven vaak een goedkoop uitstraling.

Dennis
July 5th, 2004, 02:27 PM
ziet er echt geweldig uit, vooral die swingende lijnen :eek:
Dit wordt samen met de scheepakerstoren toch echt de gaafste woontorens van de wijnhaven, kicke!

hopelijk beginnen ze nog eind dit jaar

wat wordt 2005 toch een geweldig jaar :)

Denoordrotterdammer
July 5th, 2004, 02:29 PM
De Juffertoren vind ik ook wel een schone. (ik hoop echt dat hij er komt)

marlisda
July 5th, 2004, 02:50 PM
Ze konden die top van die toren wel afwerken hoor inplaats van die lift kastje te zien steken zo, dat dat anno 2004 nog kan. Lijkt me een typisch jaren zeventig hoogbouw hausse concept.

Alle dakopbouwen krijgen een luxe afwerking in glas (ook de liftopbouwen). Bij de toren zal de opbouw worden uitgebreid met een loungeruimte en panormamadek (t.b.v. de bewoners). Deze zal nog verder worden uitgewerkt. De daken waarop uitgekeken wordt, krijgen een groen karakter (nadere uitwerking volgt).

Ook de gaten in het Kopblok zullen nader worden uitgewerkt. Denk hierbij aan tuinen / vogelkooi :D / groen / sport (klimmuur).

Gekozen is voor dit prefab materiaal in glas omdat het juist niet vaal (en goedkoop) wordt. Het glas bevat ook nog enigzins een glimmertje en zal vanwege zijn gladheid ook niet snel vervuilen (en dof worden). Wij hadden meer zoiets van: weer eens wat anders dan al die standaard bruine baksteen of grauwe prefab betontorens... ;)

Marcel Damen
projectleider KCAP

l'etranger
July 5th, 2004, 02:50 PM
Laat ze die Ikea torens maar bouwen, als ik Rotterdam zie denk ik de Wijnhaven er wel niet bij.

The Messiah
July 5th, 2004, 03:19 PM
Ik ben toch echt wel benieuwd hoe dit er uit zal zien.Maar ik heb er wel de vertrouwen in.Ik zag deze impressie op de vorige pagina,
En ik moest gelijk denken aan het Aon Centre in Chicago:
http://www.math.wustl.edu/~brody/chicago/amoco4.jpg

Alleen word het Wijnhavenpunt duidelijk roder en kleiner dan die die van in chicago ;)

Eric Offereins
July 5th, 2004, 03:19 PM
Mooie impressie, maar ik hoop toch dat hij in het echt meer gekleurd is, dus dat het rood er beter uit komt. :cheers:
Ik zie trouwens 2 nieuwe (loop)bruggen. Is dat ook definitief??

marlisda
July 5th, 2004, 03:43 PM
Mooie impressie, maar ik hoop toch dat hij in het echt meer gekleurd is, dus dat het rood er beter uit komt. :cheers:
Ik zie trouwens 2 nieuwe (loop)bruggen. Is dat ook definitief??

De brug nar de Oude Haven / Blaak is definitief. Ook hier wordt binnenkort weer druk aan ontworpen. Net als de kade inrichting rondom de punt. Onder het Kopblok zit Horeca en hieraan gekoppelt zullen terassen worden gerealiseerd aan het water. Tevens zal er een jachthaven worden ontworpen om het geheel ook op het water aan te kleden. Deze ligplaatsen zullen beschikbaar worden gesteld aan bewoners en de planning is om deze inrichting ook eind 2006 / begin 2007 gereed te hebben met de oplevering van het complex. De loopbrug naar het Nedloyd / Maasboulevard is nog optioneel. De komst van deze brug is wel wenselijk, maar in de uitwerking van de andere brug zal blijken of deze 2e brug financieel ook haalbaar is.

Marcel Damen
projecleider KCAP

marlisda
July 5th, 2004, 03:47 PM
Ik ben toch echt wel benieuwd hoe dit er uit zal zien.Maar ik heb er wel de vertrouwen in.Ik zag deze impressie op de vorige pagina,
En ik moest gelijk denken aan het Aon Centre in Chicago:
http://www.math.wustl.edu/~brody/chicago/amoco4.jpg

Alleen word het Wijnhavenpunt duidelijk roder en kleiner dan die die van in chicago ;)

Dit lijkt enigzins op een voorloper van het huidige ontwerp, maar die vonden zowel de opdrachtgever als KCAP wat star (lees: te kantoorachtig ;)). Bij ons verjongen de penanten overigens naar boven. Onder zijn ze 1,30 m. breed en boven 40 cm. (dit bevordert het uitzicht). Ook hebben wij gekozen voor open hoeken. Onder de Toren hadden wij ook een Amerikans grote lobby geplant. De grootte (ruim 300 m2!) is gebleven alleen in de hoogte heben wij vanwege de kosten moeten inboeten van 9m. naar 6 m. (bruto verdiepingshoogte). De entreehal springt op de Wijnbrugstraat 2,3 m. terug naar de entreehal. Dit creeert een spectaculair (en constructief lastig) overstek en gelijk een naturlijke luifel tegen de windval langs de toren (anders zou de entreedeur in deze omgeving niet te openen zijn).

Marcel Damen
projectleider KCAP

Dennis
July 5th, 2004, 03:51 PM
@marlisda:

Hoe groot is de kans dat dit project eind dit jaar in aanbouw gaat?

staat het al vast? of niet?

Vloepkleedje
July 5th, 2004, 03:53 PM
Het ontwerp ziet er te gek uit Marcel!:okay:
Ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Patrick Highrise
July 5th, 2004, 03:54 PM
Kijk kijk! dit gaat er goed uitzien. KCAP, PWS en Sterner gaan er wat moois van maken! :)

Nemo
July 5th, 2004, 04:00 PM
Geweldig!!!!

Nu lijkt de toren straks alleen maar hoger. Dat blokjes gedoe was veel te saai. DIT is nu moderne/bijzondere architectuur; of het nu mooi of lelijk is!

:)

marlisda
July 5th, 2004, 04:02 PM
@marlisda:

Hoe groot is de kans dat dit project eind dit jaar in aanbouw gaat?

staat het al vast? of niet?

Wij zijn net begonnen aan de bestekfase en het vergunningentraject (Bouwaanvraag) wordt doorlopen. Het plan is reeds met succes 1x in de Hoogbouwcommissie en 2x in Welstand besproken. Start bouw is geplant op 1 december dit jaar en we zitten nog steeds op planning.

Marcel Damen
projectleider KCAP

Dennis
July 5th, 2004, 04:06 PM
woa geweldig! dit wordt er eentje om van te smullen :)

Berrtus
July 5th, 2004, 04:06 PM
http://www.hoogbouw.nl/pix/punt08.jpg

het concept van een omgeklapte toren vind ik wat ver gezocht. Dat lage bouwblok lijkt in geen geval op een liggende toren. Kijk alleen al eens naar zijn grondvorm. Daarentegen vind ik de slankheid van de toren top. Dat komt natuurlijk vooral door de verticale gevelbelijning. Heb wel wat moeite met de dansende lijnen. Ik kan me voorstellen dat dit meer spanning in het gevelbeeld geeft, maar waarom die dansende lijnen. Er zijn toch meer middelen om voor afwisseling te zorgen. Eigenlijk vond ik de blokjestoren mooier en vooral 'sterker'. Dat vele glas zit me ook niet helemaal lekker. Gevaar is dat er net zo'n rommelig beeld ontstaat als bij de Waterstadtorens waar elke woning iets anders voor de ramen heeft staan. Een gevel kan daar juist orde in aanbrengen. Bij een glazen gevel is dat zeer moeilijk. De ideale toren is waarschijnlijk een mix tussen de 'blokjestoren' en het huidige ontwerp.

marlisda
July 5th, 2004, 04:27 PM
het concept van een omgeklapte toren vind ik wat ver gezocht. Dat lage bouwblok lijkt in geen geval op een liggende toren. Kijk alleen al eens naar zijn grondvorm. Daarentegen vind ik de slankheid van de toren top. Dat komt natuurlijk vooral door de verticale gevelbelijning. Heb wel wat moeite met de dansende lijnen. Ik kan me voorstellen dat dit meer spanning in het gevelbeeld geeft, maar waarom die dansende lijnen. Er zijn toch meer middelen om voor afwisseling te zorgen in de gevel. Eigenlijk vond ik de blokjestoren mooier en vooral 'sterker'. Dat vele glas zit me ook niet helemaal lekker. Gevaar is dat er net zo'n rommelig beeld ontstaat als bij de Waterstadtorens waar elke woning iets anders voor de ramen heeft staan. Een gevel kan daar juist orde in aanbrengen. Bij een glazen gevel is dat zeer moeilijk. De ideale toren is waarschijnlijk een mix tussen laastgenoemde en het huidige ontwerp.

De omgeklapte toren is alleen een verwijzing naar het concept van het gevelbeeld (om het geheel bij elkaar aan te laten sluiten). We bedoelen er niet letterlijk mee dat het Kopblok een liggende toren is.We hebben zowel verticale als horizontale belijning voor het Kopblok uitgeprobeerd, maar op deze manier zag het geheel er slanker uit. Het blokjespatroon was ook erg massief voor een "zwevend" blok.

Het rommelige beeld zal redelijk meevallen omdat de penanten vrij fors en opvallend van kleur zijn. Het glas krijgt met zijn terugligging ook een veel groter 2e orde effect (in tegenstelling tot de Waterstadtorens die een nagenoeg vlakke gevel heben van alleen kozijnen en glas. Dat rommelige houd je toch niet tegen, maar dat is nou juist het stedelijk wonen. Je hebt 's avonds geen TV meer nodig, het uitzicht over de stad en naar de andere torens is het vermaak. Ik was onlangs op excursie in de blauwe toren en vond het uitzicht op die kakelbonte wereld van woon- en slaapkamers in dat grote glasvlak van de bruine toren die ernaast staat wel grappig. Er had zelfs iemand op de 13e verdieping of zo een knalrode racemotor in zijn woonkamer staan... Kijken en bekeken worden en toch anoniem blijven, dat is stedelijk. :D Nooit "Rear Window" van Hitchcock gezien? ;)

Stratosphere 2020
July 5th, 2004, 04:39 PM
De omgeklapte toren is alleen een verwijzing naar het concept van het gevelbeeld (om het geheel bij elkaar aan te laten sluiten). We bedoelen er niet letterlijk mee dat het Kopblok een liggende toren is.

Het rommelige beeld zal redelijk meevallen omdat de penanten vrij fors en opvallend van kleur zijn. Het glas krijgt met zijn terugligging ook een veel groter 2e orde effect (in tegenstelling tot de Waterstadtorens die een nagenoeg vlakke gevel heben van alleen kozijnen en glas. Dat rommelige houd je toch niet tegen, maar dat is nou juist het stedelijk wonen. Je hebt 's avonds geen TV meer nodig, het uitzicht over de stad en naar de andere torens is het vermaak. Ik was onlangs op excursie in de blauwe toren en vond het uitzicht op die kakelbonte wereld van woon- en slaapkamers in dat grote glasvlak van de bruine toren die ernaast staat wel grappig. Er had zelfs iemand op de 13e verdieping of zo een knalrode racemotor in zijn woonkamer staan... Kijken en bekeken worden en toch anoniem blijven, dat is stedelijk. :D Nooit "Rear Window" van Hitchcock gezien? ;)

Ik ben het met je eens. Dit stuk past goed bij de discussie over woontorens die de uitzicht van andere woontorens blokkeren.

Berrtus
July 5th, 2004, 04:45 PM
Stedelijk is het, maar het is bijna niet te ontkennen dat het gevelbeeld van de Waterstadtorens zeer rommelig oogt, vooral vanaf de straat. Vanuit de omliggende woontorens zal dat beeld wat minder zijn omdat het dan meer ingekaderd is, tenminste zo heb ik het ervaren. Gelukkig hebben jullie over het 'orde-effect' van de gevel nagedacht. Ik laat me verassen.

Erg leuk dat er iemand van KCAP reageert en het ontwerp toelicht :)

marlisda
July 5th, 2004, 04:49 PM
Overigens van grote afstand is elk glasvlak nagenoeg zwart. En bij een Toren wordt het vanaf de grond gezien het hoger gelegen glas gekgenoeg juist weer lichter (grijs). Maar het blijft een egaal vlak. Alleen als je van korte afstand of er recht doorheen kijkt zie je wat er achter ligt. ;)

Berrtus
July 5th, 2004, 05:06 PM
Dat effect treed niet op bij de Waterstadtorens hoor. Kijk maar eens vanaf de Boompjes. Echt een rommeltje. Van veraf mag het dan wel zwart zijn, als bewoners de mogelijkheid hebben iets tegen deze ramen aan te zetten, zoals bij de Waterstadtorens, dan wordt dit al heel anders. Het chaotische beeld van de tientallen verschillende gordijnen gaan het gevelbeeld overheersen, en dat zou nou juist niet helemaal moeten. Stedelijkheid ok, maar er moet ook een bepaalde orde zijn. Het oog wil ook wat. Als je vanonder het gebouw naar boven kijkt, is het rommeleffect uiteraard niet aanwezig. Uiteraard is bij dit alles de invloed van het weer (bewolkt-zonnig) ook van invloed.

Het is dan ook belangrijk enige dieptewerking te zoeken in de gevel. Met jullie toren is dat wel gedaan, blijkt nu. Ik zag dat nu ook op de maquettefoto's. Doordat de 'penanten' voor het gevelvlak liggen krijg je een betere dieptewerking. Vanuit verschillende hoeken is de gevel gesloten dan wel open, afhankelijk vanuit welke richting het gebouw wordt benaderd.

Gerard
July 5th, 2004, 05:13 PM
Ik zie het ook wel zitten met dit project. Hopelijk blijven jullie op planning en zal dit lelijke stukje stad ook afgemaakt worden op een mooie manier.

Dit gebouw zal de stedelijkheid van het gebied alleen maar ten goede komen. (rommel of geen rommel)

Nemo
July 5th, 2004, 05:19 PM
Het enige dat ik echt niet snap is dat er mensen zijn die tegen die foeilelijke achterkant van het Nedlloyd-gebouw aan willen kijken. Betaal je een berg geld voor een beton-uitzicht. Ook al heb je nog meer ramen/uitzicht; het blijft toch een enorm blok. Ook de beleving op straat aan de achterkant van de Boompjes is Bronx-style. Dan kan het Wijnhaveneiland toch nog zo mooi worden, het uitzicht ligt aan de overkant.

Maar uiteindelijk maakt mij het natuurlijk niet uit....bouwen die hap....en niet meer aan de hoogte sleutelen, want die is prima. Ik hoop wel dat die twee panden die gerenoveerd gaan worden, er ook echt weer als nieuw uit gaan zien, want nu zou je ze zonder pardon tegen de vlakte gooien.

@BERRTUS

Het chaotische beeld van de tientallen verschillende gordijnen gaan het gevelbeeld overheersen, en dat zou nou juist niet helemaal moeten. Stedelijkheid ok, maar er moet ook een bepaalde orde zijn. Het oog wil ook wat.

Nee joh, hoe rommeliger hoe beter. Waslijnen van toren naar toren en brullende buurvrouwen. Een echte stedelijke jungle als New York. Je moet ogen te kort komen, juist geen orde. Ik walg van orde, zoals op het Weena waar alles onpersoonlijk en ondoorzichtig is; de lucht weerspiegelt alles, net of deze gebouwen niet bestaan. Om het Wijnhaveneiland echt een deel van de stad te laten worden, moet het juist lekker chaotisch worden. Laat het maar leven. Dus veel transparante gevels met rotzooi voor de ramen. Daarom ben ik ook een grote fan van stadsvillas en andere rariteiten. Pakhuismeesteren is ook zo'n project...mocht het ooit doorgaan (rampenproject).

http://www.harpuna.com/xox/roundtrip/Pics/15.JPG

Kijk; chaos, mooi lelijk naast elkaar zorgt ervoor dat de stad leeft.

Berrtus
July 5th, 2004, 05:45 PM
Het enige dat ik echt niet snap is dat er mensen zijn die tegen die foeilelijke achterkant van het Nedlloyd-gebouw aan willen kijken. Betaal je een berg geld voor een beton-uitzicht. Ook al heb je nog meer ramen/uitzicht; het blijft toch een enorm blok. Ook de beleving op straat aan de achterkant van de Boompjes is Bronx-style. Dan kan het Wijnhaveneiland toch nog zo mooi worden, het uitzicht ligt aan de overkant.

Maar uiteindelijk maakt mij het natuurlijk niet uit....bouwen die hap....en niet meer aan de hoogte sleutelen, want die is prima. Ik hoop wel dat die twee panden die gerenoveerd gaan worden, er ook echt weer als nieuw uit gaan zien, want nu zou je ze zonder pardon tegen de vlakte gooien.

Nee joh, hoe rommeliger hoe beter. Waslijnen van toren naar toren en brullende buurvrouwen. Een echte stedelijke jungle als New York. Je moet ogen te kort komen, juist geen orde. Ik walg van orde, zoals op het Weena waar alles onpersoonlijk en ondoorzichtig is; de lucht weerspiegelt alles, net of deze gebouwen niet bestaan. Om het Wijnhaveneiland echt een deel van de stad te laten worden, moet het juist lekker chaotisch worden. Laat het maar leven. Dus veel transparante gevels met rotzooi voor de ramen. Kijk; chaos, mooi lelijk naast elkaar zorgt ervoor dat de stad leeft.

Dan vind je het zicht op de Willemswerf toch ook niet erg en hoeven die bestaande panden op de Wijnhavenput toch ook niet tegen de vlakte of gerestaureert te worden. Dan krijgen we de chaos die jij zo mooi vindt.

De rommelgevels vallen juist zo op in Rdam omdat in Nederland alles zo geordend is. Ik kan me bijna niets anders voorstellen. Als je dan twee van die torens ziet, dan vind ik ze erg afsteken tegen de rest van de bebouwing in de stad. Andere woontorens met grote puien hebben dat namelijk niet.

maar misschien zit er wat in de opmerking van jouw en Marlisda. Ik zal er eens over nadenken...

Nemo
July 5th, 2004, 05:48 PM
@BERRTUS

dan vind je het zicht op de Willemswerf toch ook niet erg en hoeven die bestaande panden op de Wijnahvenput toch ook niet tegen de vlakte of gerestaureert te worden. Dan krijgen we de chaos die jij zo mooi vindt.

......ehhh.....tsja....je hebt mooie en lelijke chaos, waarvan sommige lelijke chaos verboden zou moeten worden.....maar ik lul ook maar wat.
Het mooie van lelijkheid is wel dat de mooiere gebouwen er extra door opvallen. ....

Brik
July 5th, 2004, 08:07 PM
De toren is aardig, leuk maar niet bijzonder en volgens mij bijna niet te zien op straat nivo. Het zicht wordt ontnomen door die rare taart punt (net zo iets lelijks als het conservatorium op het kruisplein, zo van die gebouwen waar werkelijk niemand enige lol aan kan beleven, zeg maar zo'n gebouw wat in amsterdam op een industrieterein wordt gekwakt). Het gedoe met kleurtjes doet een beetje Parijs jaren zeventig aan.

Zoveel hoogbouw op een kluit... weinig uitstraling.

Ace
July 5th, 2004, 08:42 PM
Deze toren oogt veel volwassener dan het blokjes-ontwerp. Gelijk bouwen zou'k zeggen.
Dat probleem met de Willemswerf zou'k oplossen, door de appartementen, welken daaraan grenzen voor een lagere prijs in de verkoop te doen en appartementen, op dezelfde etage's, maar met meer uitzicht weer wat hoger te prijzen.

6fran
July 5th, 2004, 09:14 PM
Dank jan.... ja ziet er indd erg mooi uit... Mooie opvulling en lijkt er toch op een hoge slanke toren te worden met een apart eigen karakter!!!

Denoordrotterdammer
July 5th, 2004, 10:52 PM
OK.....ik heb een vraagje(ben een beetje dom)... Nou kijk je hebt dus dat gebouw... En worden alleen die lijnen rood of het hele gebouw?? Want ik vat het niet

Puur
July 6th, 2004, 12:26 AM
Prima ontwerp! Ik ben blij dat het ontwerp zich ontwikkeld, rekening houdend met de uitstraling en inpassing in de rest van de omgeving. Het samenspel van lijnen met het lagere blok is goed voor de beleving van de kop van het eiland: de punt moet toch verblijfs en recreatie ruimte worden. Ook een ruime entree met een teruggesprongen entree lijkt mij prima voor het comfort van bewoners en bezoekers.

Deze discussie kan zelfs leiden tot verbetering van het ontwerp. De inhoudelijke feedback lijkt mij voor de ontwerper en ontwikkelaar iig inspirerend. Konden wij bij Rotterdam Centraal Station wat meer van gedachten wisselen.

Chapeau KCAP en ontwikkelaar voor de openheid!

Skyscrapercitizen
July 6th, 2004, 02:54 AM
Yep, mooi om een beetje inzicht te hebben in het ontwerpproces, dan kan je de positieve ontwikkeling volgen! Van alle projecten op het eiland krijgt deze in theorie, en ik hoop ook in de praktijk, de meeste toegevoegde waarde voor de stedelijkheid van het gebied, en dat op een slimme manier!

Ik vind die golvende lijnen erg spannend, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken! En het gevelamteriaal ziet er ook al goed uit! Dit zal veel minder kans op kleurverschillen geven schat is zo in!

@ Berrtus

Ik vind het rommelige beeld van harbour village juist erg mooi. Planten, motor, schommelpaard, gordijnen, stoelen, hangmat, er is van alles te zien achter het glas! Dat vind ik veel spannender dan bijv. het Weena zoals NEMO zegt.

marlisda
July 6th, 2004, 01:46 PM
OK.....ik heb een vraagje(ben een beetje dom)... Nou kijk je hebt dus dat gebouw... En worden alleen die lijnen rood of het hele gebouw?? Want ik vat het niet

Alleen de lijnen, daartussen zit (45 cm. terugliggend) verdiepingshoog glas (met zwarte aluminium kozijnen). Ter plaatse van de vloer zit een aluminium paneel (kleur nog nader te bepalen: waarschijnlijk zwart of grijs).

Bij het Kopblok vallen de horizontale vloerlijnen samen met de belijning van de gevel. Tussen deze horizontale lijnen zit wederom verdiepingshoog glas, waarbij de te openen delen worden uitgevoerd als vouwpui (naar buiten openend met hekwerk aan de binnenzijde). Gezien er daar soms delen van 3,0 m. breedte open gaan is er geen buitenruimte nodig/aanwezig. Ter plaatse van de woningscheidende wand wordt met colorbel (ondoorzichtig glas)gewerkt zodat dit blok bijna geheel van glas lijkt (wat het panorama op o.a. de Maasboulevard en de Blaak/stad bevordert).

Berrtus
July 6th, 2004, 02:00 PM
@Marlisda

Wat is nu precies de rol van Jan des Bouvrie geweest in het ontwerpproces.

marlisda
July 6th, 2004, 03:03 PM
@Marlisda

Wat is nu precies de rol van Jan des Bouvrie geweest in het ontwerpproces.

Het plan is in samenwerking met Jan des Bouvrie ontwikkelt. Hierbij heeft bij de architectuur (en bouwkundige uitwerking) KCAP meer het voortouw genomen en Jan des Bouvrie bij de inrichting en het winkelconcept/horeca. Ook bij de verkoop/verhuur van de woningen, kantoren en winkels zal Jan des Bouvrie uiteraard nog een belangrijke rol gaan spelen.

Dennis
July 6th, 2004, 03:04 PM
kicke dit, ik kan haast niet meer wachten totdat deze in aanbouw gaat

Denoordrotterdammer
July 6th, 2004, 04:24 PM
Alleen de lijnen, daartussen zit (45 cm. terugliggend) verdiepingshoog glas (met zwarte aluminium kozijnen). Ter plaatse van de vloer zit een aluminium paneel (kleur nog nader te bepalen: waarschijnlijk zwart of grijs).

Bij het Kopblok vallen de horizontale vloerlijnen samen met de belijning van de gevel. Tussen deze horizontale lijnen zit wederom verdiepingshoog glas, waarbij de te openen delen worden uitgevoerd als vouwpui (naar buiten openend met hekwerk aan de binnenzijde). Gezien er daar soms delen van 3,0 m. breedte open gaan is er geen buitenruimte nodig/aanwezig. Ter plaatse van de woningscheidende wand wordt met colorbel (ondoorzichtig glas)gewerkt zodat dit blok bijna geheel van glas lijkt (wat het panorama op o.a. de Maasboulevard en de Blaak/stad bevordert).

Erg bedankt!! nou volgens mij wordt het wel wat

Ace
July 6th, 2004, 06:21 PM
Nah, als Des Bouvrie net zo succesvol gaat uitpakken, als bij de Euromast, dan kunnen we deze toren bij voorbaat al als 'geslaagd' beschouwen :okay:
Wanneer word de eerste paal geslagen?!? :cheers:

Ace
July 6th, 2004, 06:55 PM
@Marlisda,

Hoe denken jullie erover om de kop van de laagbouw in te richten als reclamewand?
Het stedelijke effect dat de reclame op de Willemswerf genereert, als je v.a. de Maasboulevard Rotterdam inrijdt is werkelijk super.
In combinatie met reclame op de kop van de 'Punttoren', zal dit 'urban effect' alleen maar toenemen.

Skyscrapercitizen
July 6th, 2004, 07:47 PM
Yep, ik denk dat dit weer een toppertje gaat worden voor Rotterdam. Moet ook wel want hij komt goed in het zicht te staan!

@ Marlisda

Heb je enig idee in welke prijsklasse er woningen komen in de toren? Tegen de tijd dat hij klaar is zijn mijn vriendin en ik als het goed is net afgestudeerd, en dan wil ik natuurlijk hoog gaan wonen.:) De meeste torens zijn echter veel te duur, te grote appartementen.

Wisma
July 6th, 2004, 09:46 PM
Die gevel wordt volgens mij prachtig. Als er straks een mooie avondzon op schijnt hoop ik dat ie prachtig oplicht.

Echt een project waar ik naar uitkijk.

Gambini
July 6th, 2004, 09:57 PM
Prachtontwerp! Samen met Calypso de leukste en mooiste :D

EuroMaster
July 7th, 2004, 01:38 AM
ja, leuke impressie. wel weer jammer van die liftopbouw, tenzij ze er iets creatiefs mee doen. wat ze met de waterstadtoren uiteindelijk niet deden..... :(

marlisda
July 7th, 2004, 09:29 AM
@Marlisda,

Hoe denken jullie erover om de kop van de laagbouw in te richten als reclamewand?
Het stedelijke effect dat de reclame op de Willemswerf genereert, als je v.a. de Maasboulevard Rotterdam inrijdt is werkelijk super.
In combinatie met reclame op de kop van de 'Punttoren', zal dit 'urban effect' alleen maar toenemen.

De horeca liep eerst middels een vide over het hele onder blok als één grote glaswand door (met heirachter inderdaad de mogelijkheden zoals jij noemt, hier zijn ook al voorstellen voor geweest). Dit is door de opdrachtgever bezuinigt om meer woningen/kantoren te genereren (meer opbrengsten maakte het plan uiteindelijk haalbaal zonder grote bezuinigingen :D)

marlisda
July 7th, 2004, 09:35 AM
Yep, ik denk dat dit weer een toppertje gaat worden voor Rotterdam. Moet ook wel want hij komt goed in het zicht te staan!

@ Marlisda

Heb je enig idee in welke prijsklasse er woningen komen in de toren? Tegen de tijd dat hij klaar is zijn mijn vriendin en ik als het goed is net afgestudeerd, en dan wil ik natuurlijk hoog gaan wonen.:) De meeste torens zijn echter veel te duur, te grote appartementen.

Het kopblok en het onderste deel van de toren gaat geheel in de verhuur Reken dan op €10,- /m2 per maand, oftwel €1000,- per maand voor een luxe afgewerkt (lees: Jan des Bouvrie) 3 kamer appartement van 100 m2. De koopprijzen van de toren zullen wel rond de €200.000 tot €250.000 gaan liggen (voor appartementen van 75-100-135 m2), de kleinste misschien iets goedkoper. Maar even met een slag om de arm, omdat het pas eind 2006, begin 2007 wordt opgeleverd (2 jaar bouwtijd en er kan nog een hoop gebeuren in die tijd).

Skyscrapercitizen
July 7th, 2004, 06:11 PM
Ok thanks. Ook hier dus vrij hoge prijzen helaas. Niet superhoog maar ik denk toch te duur voor de gemiddelde alleenstaande of starter-stelletje. Jammer dat er voor die doelgroep zo weinig wordt gebouwd.

Capzilla
July 7th, 2004, 08:51 PM
Je komt een week niet op het forum en opeens dit! Goed om te horen dat dit project volgens planning verloopt!

Dat glas nooit doorzichtig is is onzin trouwens, zat torens (zoals deze in Oakland) waar dit prima lukt en er best leuk uitziet:

http://static.capsi.com/img/photography/2002-08-11/800x600/dscf0039.jpg

Ace
July 7th, 2004, 09:16 PM
Ook jammer van die reclame. Kunnen ze niet zoiets ala de KPN-wand verzinnen? Of d.m.v. video/laserprojectie? Moeten de bewoners natuurlijk geen last hebben van een fel schijnend licht in hun kamer, maar dat valt op de één of andere manier toch wel te omzeilen?

Bibelo
July 8th, 2004, 01:54 AM
Zow! Ik weet dat de meeste van jullie het zijn, maar nu zou ik me weer een stukje trotser voelen om Rotterdammer te zijn...dit ontwerp met de verticale lijnen is zoveel beter!

Toch een beetje jammer van het Willemswerfgebouw dat er zo pal naast staat, 2 ranke woontorens zou beter zijn geweest. Kan je s'avonds ook fijn interacteren met je buren, dat kan niet met een dode kantoorkolos.

marlisda
July 8th, 2004, 08:17 AM
Ok thanks. Ook hier dus vrij hoge prijzen helaas. Niet superhoog maar ik denk toch te duur voor de gemiddelde alleenstaande of starter-stelletje. Jammer dat er voor die doelgroep zo weinig wordt gebouwd.

De doelgroep is wel "young-wild-beautiful": zeg maar alleenstaanden en 2 verdieners zonder kinderen. Maar je zegt het goed: "...te duur voor de gemiddelde..." ;) Ik vind ze zelf ook te duur, maar je zal (alleen of allebei) maar een topsalaris verdienen en een luxe appartement in het centrum zoeken. Dat zijn er toch een heel hoop...

TIP: Ik heb jarenlang in het centrum in die flats achter de Lijnbaan gewoond (die gaan ook altijd nog tot 12 hoog ;)) en daar heb je een 72 m2 (3 kamer) appartement voor 450 euro (excl. Eneco). Tenminste dat betaalde ik eind 2002 er voor. Deze flats zijn van Meeus (kantoor tegenover Maritiem Museum). Je hebt in deze flats ook kleine 2 kamer appartementen en die zullen wel nog goedkoper zijn.

marlisda
July 8th, 2004, 08:23 AM
ja, leuke impressie. wel weer jammer van die liftopbouw, tenzij ze er iets creatiefs mee doen. wat ze met de waterstadtoren uiteindelijk niet deden..... :(

Zoals ik al eerder zei. De liftopbouw zal geheel in glas worden uitgevoerd en er zal een Loungeruimte (om de liftopbouw heen) en uitzichtpunt worden gecreeerd tbv de bewoners. Bij alle partijen (incl. Welstand) is er de wens om iets met alle liftopbouwen te doen en niet het standaard dichte doosje te platsen. Ook nagenoeg alle daken zullen ontwikkeld worden (omdat hier veel appartementen op uitkijken)

Gyz
July 10th, 2004, 03:04 AM
Het enige dat ik echt niet snap is dat er mensen zijn die tegen die foeilelijke achterkant van het Nedlloyd-gebouw aan willen kijken. Ook de beleving op straat aan de achterkant van de Boompjes is Bronx-style.

De achterzijde van de Boompjes, van Nedlloyd tot De Maas toren, is inderdaad een énorm verwaarloosd gebied, liep er laatst nog en het is echt triest. De bouw van deze torens is misschien een mooi argument om ook daar eens het een en ander op te knappen/verbeteren

Skyscrapercitizen
July 10th, 2004, 04:56 PM
Bedankt voor de tip Marlisda, ik zal daar dinsdag eens langslopen.

Brik
July 11th, 2004, 05:13 PM
Weergaloos project. Echt op de goede plek. Mooi dat een hoge gevel weer eens helemaal tot aan de straat loopt, dat gebeurd niet zoveel met dat bouwen in de tweede lijn.

Het zou leuk zijn die lelijke gebouwen (erasmus verzekeringen etc) op de boompjes te slopen om het beeld mooier te maken. een parkje of zo.

Jan
July 11th, 2004, 06:01 PM
@ marlisda: wat was de reden om de toren in de zuidwest hoek van het projectgebied te plaatsen?

marlisda
July 12th, 2004, 11:36 AM
@ marlisda: wat was de reden om de toren in de zuidwest hoek van het projectgebied te plaatsen?

In het stedenbouwkundig plan van het Wijnhavengebied (ook van KCAP) is er onderzoek gedaan naar de beste plaats voor torens op het Wijnhaveneiland. Hierin bleek de Scheepmakershavenkant beter te zijn dan de Wijnhavenkant (vanwege bezonning, uitzicht en hinder naar de omgeving). Voor alle nog te bouwen torens op het Wijnhaveneiland is toen bepaald om een "setback" van 15 m. van de rooilijn van de bebouwing aan de Wijnhaven aan te houden (hiermee kwamen de torens dus altijd sowieso meer richting de Maasboulevard te liggen). In een massastudie is hierna de plaats van alle mogelijke torens bepaald en is er voor de meest logische optie gekozen als uitgangspunt voor het Stedenbouwkundig plan en het Bestemmingsplan. In deze uiteindelijk gekozen variant bevond zich eerst nog een toren op de uiterste punt van het eiland van 70 m. De hoogbouwcommissie heeft bepaald dat dit op deze locatie niet wenselijk was en dit is toen gewijzigd in een variant met een overkragend liggend blok van 50 m. (zoals het dus nu is). De toren kon dus vanwege deze setback sowieso nooit op de noordwesthoek (of uberhaupt aan de noordzijde komen). Als hij ook iets meer richting het noorden zou liggen (dan dat hij nu ligt) kwam hij nog dichter bij de Waterstadtoren. Zou hij echter meer naar het oosten verplaatsen, kwam hij niet alleen meer in de buurt van het Kopblok, maar lag hij ook geheel achter het Nedlloyd. In de zuidwesthoek en de zuidoosthoek kijk je met grotendeels van de woningen nog net langs het Nedlloyd. En zoals ik al zei, de hoogbouwcommissie heeft bepaald dat er geen echte toren op het uiterste puntje mocht komen, dus vandaar dat de hoogste toren op de zuidwesthoek kwam te liggen.

Gezien er op het Wijnhaveneiland geen hoogtebeperkingen gelden, is naar gezocht om binnen het bestemmingsplan zo hoog mogelijk te bouwen in een slanke toren. Er is namelijk een grens gesteld aan het maximaal toegevoegde m3 per bouwblok. Het bestemmingsplan staat dus wel een hogere toren toe, alleen dan zou hij slanker uitgevoerd moeten worden. Alleen als hij echter te slank wordt, dan is het woonoppervlak onrendabel ten opzicht van het kernoppervlak (zie Scheepmakerstoren met 1 woning per laag. In dit bouwblok bevonden zich al 2 torens en liet het maximaal te bouwen m3 alleen een klein massief blok of een heel slank torentje toe).

Aan de Maasboulevard geldt overigens een hoogtelimiet in het bestemmingsplan van maximaal 100m. Kleine kans dus dat hier ooit Torens komen die hoger zijn. Voor de hoogbouwzone in het centrum gelden weer geen hoogtebeperkingen en dat maakt plannen als de Luxortoren van 180 m. gewoon mogelijk.

EuroMaster
July 12th, 2004, 04:42 PM
Zoals ik al eerder zei. De liftopbouw zal geheel in glas worden uitgevoerd en er zal een Loungeruimte (om de liftopbouw heen) en uitzichtpunt worden gecreeerd tbv de bewoners. Bij alle partijen (incl. Welstand) is er de wens om iets met alle liftopbouwen te doen en niet het standaard dichte doosje te platsen. Ook nagenoeg alle daken zullen ontwikkeld worden (omdat hier veel appartementen op uitkijken)

ik hoop het maar, ik wordt gek van die doosvormige dozen met platte daken met die foeilijke aan-de-toren-vastgelaste koelkasten. dan nog liever een 140 meter hoge toren die de naam hoftoren draagt en een hogere uitbouw heeft dan hij eigenlijk nodig heeft. in den haag hebben ze op dit moment betere architectuur(gevarieerde vormen: haagse poort, hoftoren, castilia, malietoren, zurichtoren, rijswijksepleintoren kpn-arche) ,maar goed, rotterdam heeft de spectaculairste skyline. rotterdam moet het blijkbaar hebben van die 100m woontorentjes, op zich wel aardig, maar maak ze dan een beetje fatsoenlijk en aangenaam om ernaar te kijken. ik hoop dat er ook wel eens een aantal uitschieters komen waardoor rotterdam een te platte skyline voorkomt. den haag heeft een kleiner gebied , maar zal daardoor met die dichtheden in de toekomst een leuke 'bult' krijgen. maar tot nu toe is rotterdam mijn favoriet! de rotterdamse gebouwen zijn ook een stuk beter verlicht.

Ace
July 12th, 2004, 07:22 PM
@Marlisda,

Kun je ons misschien ook (d.m.v. een plattegrond ofzo) de exacte locaties verklappen, waar in de toekomst nog evt. torens bijgebouwd zouden kunnen worden?!? Wij als hoogbouwliefhebbers vinden het namelijk altijd leuk om dan te gaan lopen fantaseren, filosoferen & brainstormen over hoe zo'n toren eruit zou komen te zien.

Awais
July 12th, 2004, 07:24 PM
ja idd wel leuk om te weten

Skyscrapercitizen
July 12th, 2004, 09:19 PM
In principe kunnen op alle plekken nog torens komen lijkt mij. Ten westen van Harbour Village in dat bouwblok is nog ruimte. Maar of en waar er torens komen ligt niet vast, de ontwikkelaar die de grond heeft is daar vrij in.

marlisda
July 12th, 2004, 09:25 PM
@Marlisda,

Kun je ons misschien ook (d.m.v. een plattegrond ofzo) de exacte locaties verklappen, waar in de toekomst nog evt. torens bijgebouwd zouden kunnen worden?!? Wij als hoogbouwliefhebbers vinden het namelijk altijd leuk om dan te gaan lopen fantaseren, filosoferen & brainstormen over hoe zo'n toren eruit zou komen te zien.

Dat is vrij eenvoudig... In principe kan je op elke locatie in het centrumdriehoek zomaar een toren verwachten. Elk stukje grond, hoe klein ook, komt in aanmerking (denk maar aan het oude Luxor, Jungerhans, Plein 40-45, Chill-out naast de Bijenkorf, Oostplein). Alles wat je nodig hebt, is een ontwikkelaar die hier heil inziet. Wij, als architect, hebben altijd wel interesse in een nieuw hoogbouwplannetje. Het is erg lastig om zomaar even alle locaties precies (of zelfs maar ongeveer) aan te wijzen... En sowieso staat alle hoogbouw een beetje op de lange baan na 11 september en met die kwakkelende economie.

Jan
July 12th, 2004, 09:26 PM
@Marlisda: dank voor de uitleg!

Het verbaast me dat er nog geen nieuws is over dat blok tussen Wijnhaven, Wijnstraat en Posthoornstraat, wat een tijdje terug in de brand stond en nu nog steeds een dichtgetimmerde indruk geeft. Mooie plek voor een toren!

Skyscrapercitizen
July 12th, 2004, 09:28 PM
Inderdaad Jan, dat is ook echt een gapend gat in de skyline tussen 2 dichtbebouwde clusters, zou mooi zijn als daar een lekkere toren kwam. :cheers: Maar de plint is nog volop in gebruik.

marlisda
July 12th, 2004, 09:34 PM
Maar de plint is nog volop in gebruik.

De plint (gebouw) waar straks "onze" toren zal verschijnen is nu ook nog volop in gebruik. De huur loopt alleen eind dit jaar af... :D

Sky-Unlimited
July 12th, 2004, 09:49 PM
Het verbaast me dat er nog geen nieuws is over dat blok tussen Wijnhaven, Wijnstraat en Posthoornstraat, wat een tijdje terug in de brand stond en nu nog steeds een dichtgetimmerde indruk geeft. Mooie plek voor een toren!

Jan, door je opmerking herinner ik me opeens dat ik onlangs op de nieuwe kaart van Rotterdam (volgens mij kan jij daar via je werk ook naar kijken, toch?) zag dat hier een woningbouwproject is gepland. Ik weet even niet precies om hoeveel woningen het gaat, maar het waren er heel wat (ca. 200?). Realisatiejaar moet ik ook even verschuldigd blijven, maar ik dacht 2006/2007. Ik zal morgen even kijken.

Jan
July 12th, 2004, 10:09 PM
Dat staat er al een tijdje, en als het goed is onder het kopje 'Posthoornstraat'. Ik heb ooit eens gesproken met een ontwikkelaar die daar vanalles wilde en al druk doende was 'bezit' te verwerven. Dat bezit bleek uit één schamel appartement uit dat blok te bestaan. Vooralsnog is het daar rustig.