View Full Version : Den Haag: Nieuw Babylon
Gambini October 23rd, 2003, 09:56 PM Geschatte hoogte door mij (help) in vergelijking met het huidige Babylon (54m) is minimaal 160m, hier een plaatje:
Het nieuwe Babylon:
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/babylonnieuw.jpg
Het oude Babylon:
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/denhaag/img/babylon.jpg
Ik heb hier alvast een thread voor aangemaakt omdat ik dit project verreweg het meest interessant vind van Den Haag! :D
Thuner October 23rd, 2003, 10:30 PM Is het oude Babylon zeg maar het donkergrijze gedeelte van de maquette, ombouwd door het nieuwe babylon, zeg maar het witte gedeelte?
Wat een superproject moet dit zijn als dat werkelijk zo is :okay:!
Thuner October 23rd, 2003, 10:32 PM Oude babylon tel ik zo'n veertien verdiepingen. Het nieuwe oogt vier keer zo hoog. Dat maakt 56 verdiepingen. Een kleine drie meter per vedieping, maakt dan inderdaad 160 meter!
Jan October 23rd, 2003, 11:12 PM Ziet er veelbelovend uit. En fors! Ik geloof dat de hoogbouwnota uitgaat van een maximale bouwhoogte tot zo'n 140 meter, maar voor een paar uitzonderingen is altijd wel ruimte. :)
Waar komen deze foto's trouwens vandaan?
dennol October 23rd, 2003, 11:16 PM Het kan zijn dat er iets mis is met mijn ogen, maar volgens mij is het hoogste gebouw nog geen 2,5x zo hoog als het huidige Babylon. Oftewel 135m.
Michiel October 23rd, 2003, 11:19 PM @Jan
Zie deze thread (http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=66167)
De plaatjes van de studie komen van de site van Hiensch Engineering (http://www.hiensch.com). De onderste foto is van mij, maar dat was waarschijnlijk niet je vraag :)
Gambini October 24th, 2003, 05:30 PM Nu hopen dat dit project doorgaat, de plannen kunnen zo weer veranderd worden :(
@ Dennol, op sommige plaatjes ziet de hoogste toren er idd niet zo hoog uit maar als je goed kijkt is het toch echt rond de 160m (waarschijnlijk wordt het dan alsnog 140m aangezien dat de maximale bouwhoogte is maar ik hoop op een uitzondering). Dus als iemand een nieuwsberichtje heeft gevonden of nieuwe plaatjes... Posten :D
caspervc October 24th, 2003, 09:23 PM nou ik vind het een zeer interessant project. het babylon wat er nu staat met zo'n massa en vooral hoogte ombouwen.. ik ben benieuwd hoe dit gaat worden, en qua hoogte, ik gok op 140 / 145 m zo te zien in de maq.
casper
Patrick Highrise October 27th, 2003, 01:18 PM leuk, maar aan de ene kant van baylon (zo langs de weg en zo) is toch niet zoveeel ruimte (best wel brede stoep, fietspad en dan gelijk de weg..... hoe bereikbaar houden ze het huidige gebouw?
Hoogte ziet er veel belovend uit ik houd het voorlopig op 140,1m! :D ;)
Deventer Up October 27th, 2003, 01:34 PM @ dennol
Volgens mij mankeert er dan iets aan je ogen, want het lijkt me wel gauw iets van 2,5 keer hoger !!
@ Gambini
Is die bouwhoogte alleen voor dat gebied? Want de Hoftoren is toch ook 142m.
Wisma October 27th, 2003, 01:44 PM De twin ministeries zijn ook al 146 meter hoog. Ze nemen het dus niet zo nauw met die maximale bouwhoogte.
dennol October 27th, 2003, 02:29 PM @Deventer up
Ik denk nog steeds dat het hoogste gebouw zo'n 2,5x zo hoog is dan het huidige Babylon. Als ik vanaf het dak van het oude gebouw een lijn trek, die het perspectief volgt, kom ik uit op een hoogte van iets meer dan 2,5x zo hoog.
Daarnaast moet je niet vergeten dat dit foto's van een maquette zijn en dat de verhoudingen dus niet helemaal kloppen. Bijna alle foto's zijn schuin van boven genomen en hierdoor lijkt het hoogste gebouw dus hoger. :)
Henk October 27th, 2003, 02:35 PM Ziet er heel goed uit die maquete. Nou hopen dat het in deze vorm uitgevoerd gaat worden. Dan wordt het staions gebied in Den Haag echt een van de mooiste stukjes Nederland.
Wisma October 27th, 2003, 02:40 PM Mooiste misschien maar niet het leukste en gezelligste. Den Haag heeft bijna nergens in dat gebied een fatsoenlijke plintinvulling.
ldd October 27th, 2003, 05:38 PM @Wisma
Met de Turfmarkt proberen ze dat wel, maar daar is het vaak te winderig enzo. Alleen vlakbij CS, onder het ministerie van VROM, vind ik de plint wel geslaagd.
Wisma October 27th, 2003, 06:19 PM Er zit wel iets maar het straalt niets uit. Een hypotheekshop, makelaar...daar heb je weinig aan en die maken het ook niet gezellig. Die plekken zullen wel duur veel te duur zijn voor andere ondernemningen.
Jammer van die wind idd kunnen ze geen luifels plaatsen die de wind overlast doen afnemen?.
Mischien dat die turfmarkt in de toekomst wel overdekt kan worden..... Nou niet gek zijn. :D
Gambini October 27th, 2003, 06:49 PM De Turfmarkt wordt in de toekomst wel verbeterd hoor... Er komt een discotheek, fitness centrum, een hotel en meerdere winkels maar dat duurt nog wel een tijdje, Centraal Station gaat idd heel erg mooi vinden als ik de plaatjes mag geloven
supercees October 27th, 2003, 07:01 PM Ziet er zeker goed uit... Den Haag gaat steeds beter...
Maar hoe serieus moeten we dit project nemen?
stevendh October 30th, 2003, 09:20 PM Zojuist heb ik het Haagse stadhuis bezocht en het aangepaste masterplan Den Haag Centraal ingezien waarvan in dit commissiestuk (http://194.151.199.21/cgi-bin/WebView.bat?session=0&infile=details.glu&oid=109418&rs=66&hitno=1&entry=Buerenplein#) sprake is. Het ligt in het voorlichtingscentrum ter inzage voor iedere geinteresseerde.
Samenvattend:
De schetsen van OMA zijn NIET in het masterplan terug te vinden. Er wordt in het masterplan niet veel over het Koningin Julianaplein gezegd (behalve dat zowel de bewaakte als de onbewaakte fietsenstalling onder de nieuwbouw aldaar gebouwd moet worden, en dat een mooie entree naar de stalling gewenst is).
Er wordt uitvoerig op de situatie van het Anna van Buerenplein ingegaan. Er zijn 5 alternatieven bestudeerd:
[list=1]
hoogbouw van 140m op het plein;
hoogbouw aan het plein, aan de kant van het ministerie, geen bebouwing op het viaduct;
helemaal geen nieuwe bebouwing;
het plein geheel opnieuw bebouwen;
een gebouw van 40m op het viaduct, verhoging van Babylon.
[/list=1]
Optie 1 wordt direct afgeserveerd. De hoogte van 140m wordt onwenselijk ervaren: de hoogte wijkt te veel af van de omliggende bebouwing, de bebouwing is slecht gepositioneerd ten opzichte van andere hoogbouw en er is te veel schaduwwerking. De argumenten worden niet verder toegelicht. Optie 5 wordt geadviseerd. Er wordt daarbij niet overtuigend uitgelegd waarom de nadelen van optie 1 hier niet zouden gelden :?. Er is een foto van Babylon opgenomen waarin men met stippellijntjes twee torens enigszins verhoogd ingetekend heeft. Gezien het bezwaar dat men tegen 140m op het plein heeft, kun je eraan twijfelen of deze torens erg hoog zullen worden...
Van de Blob zijn verschillende constructiefoto's opgenomen. Alhoewel het gebouw niet erg bijzonder is, is het toch moeilijk met woorden te beschrijven. Aan de kant van het plein heeft het gebouw een glazen wand die afbuigt naar het dak. Het is over het viaduct heen gebouwd.
Men heeft onderzoek gedaan naar de bebouwingsmogelijkheden van het busplatform en geconcludeerd dat het mogelijk is het platform te bebouwen.
Er zijn veel nieuwe tekeningen van het nieuwe station opgenomen.
Ik heb jammergenoeg geen afbeeldingen die ik hier neer kan zetten.
Gambini October 30th, 2003, 10:48 PM Prachtige update, dank u zéér, hier hebben we wat aan :)
Ik ga morgen ook maar 'ns naar het stadhuis... Is het boekje te koop?
Gambini October 31st, 2003, 06:07 PM Het boekje is dus niet te koop :( maar ik heb 't wel ff doorgekeken! Vooral die nieuwe plaatjes van Centraal Station zijn om te smullen, het deed me een (klein) beetje aan Schiphol denken, de binnenkant dan (zoals de vloer etc.). Binnenkort is 't boekje hopelijk wel te koop, dan post ik die plaatjes wel :D
stevendh December 18th, 2003, 06:49 PM Op www.denhaag.nl vandaag:
http://www.denhaag.nl/pics/bsd/stadskrant//tramplatform.jpg
Het Masterplan Den Haag Nieuw Centraal gaat midden volgend jaar definitief van start. Donderdag 18 december zette de ministers Dekker (VROM) en Peijs (VenW) hun handtekeningen onder de uitvoeringsovereenkomst voor het Masterplan. Namens de gemeente Den Haag tekenden burgemeester Deetman en de wethouders Bruins (Verkeer) en Hilhorst (Ruimtelijke Ordening, Stedelijke Ontwikkeling en Wonen). Het Masterplan Den Haag Nieuw Centraal beschrijft in grote lijnen de herinrichting van het gebied rond het Centraal Station. Het project gaat 10 jaar duren. De totale kosten bedragen 600 miljoen euro, waarvan het rijk 128 miljoen euro en de gemeente 110 miljoen euro voor haar rekening neemt. Het overige bedrag wordt door private partijen opgebracht.
Burgemeester Deetman zei dat een belangrijke mijlpaal voor de stad is bereikt. “De Nederlandse Spoorwegen gaven afgelopen zaterdag al een ‘voorzetje’ voor de verbetering van het station toen een trein crashde tegen een bonbonshop. Maar alle gekheid op een stokje: het rijk, de gemeente en de marktpartijen zijn er in geslaagd dat Den Haag Centraal wordt ontwikkeld tot één van de zes sleutelprojecten in ons land. Dat Den Haag het eerste sleutelproject wordt, daar is de gemeente heel blij mee.”
Regierol bij gemeente
Het Masterplan sluit aan bij de vernieuwing en verbetering van het nieuwe Centrum. “Afgesproken is dat de gemeente een regierol krijgt in de samenwerking met alle partijen. We praten hier over nieuwe verhoudingen in een tijdperk van privatisering en decentralisatie van verantwoordelijkheden. Ik verwacht en hoop op nieuw elan en bestuurlijke vernieuwing tot op het hoogste niveau. Daarom ben ik verheugd dat de Nederlandse Spoorwegen in een brief hebben aangegeven mee te werken aan de plannen van Den Haag. Ook zij zijn gebaat bij een goed geoutilleerd station met uitstraling”, aldus burgemeester Deetman.
Planning
Medio volgend jaar wordt gestart met de eerste fase van het Masterplan. Begonnen wordt met de sloop van de Anna van Buerengarage en het tramplatform, onderdeel van de Openbaar Vervoerterminal. In de jaren daarna wordt winkelcentrum Babylon totaal vernieuwd en krjigt het Koningin Julianaplein een ander aanzien. Het nieuwe Anna van Buerenplein maakt een belangrijk deel uit van de openbare ruimte in het stationsgebied. Naast winkels en kantoren komen er ook 500 woningen voor midden- en hogere inkomens.
Kwaliteit en allure
Burgemeester Deetman zei blij te zijn met het Masterplan. “Het heeft kwaliteit en allure en tegelijkertijd is het voor ons allen ook betaalbaar. Ik ben er van overtuigd dat de prachtige stationshal een bijdrage gaat leveren aan de sociale veiligheid in het hele gebied. Straks kan in 2007 De Hoge Snelheidstrein een station binnenrijden met internationale allure. Een nieuw centrum, een nieuw station, het past allemaal bij Den Haag, een internationale stad van recht, vrede en veiligheid.”
Basshead December 18th, 2003, 06:55 PM Goed nieuws voor Den Haag!
Alleen heb ik nog nooit gehoord van een hogesnelheidstrein die Den Haag CS aan gaat doen. Onzin dus.
dh user December 18th, 2003, 07:09 PM Onzin ??? Volgens mij niet !! Heb ergens gelezen dat behalve de HSL van amsterdam naar parijs die inderdaat Den Haag passeerd ook een lijn komt Den Haag brussel !!
Gambini December 18th, 2003, 07:59 PM Klopt, HSL stopt ook in Den Haag
Elmo December 18th, 2003, 08:15 PM Originally posted by Basshead
Goed nieuws voor Den Haag!
Alleen heb ik nog nooit gehoord van een hogesnelheidstrein die Den Haag CS aan gaat doen. Onzin dus.
Hij gaat idd geloof ik niet van A'dam naar DH en verder, maar er gaat wel eens in de zoveel uur een trein van DH, via R'dam naar het zuiden toe (en vice versa).
DONijm December 18th, 2003, 08:17 PM Helaas gaat de HST Den Haag - Brussel volgens de huidige plannen slechts vier keer per dag rijden.
Skyscrapercitizen December 18th, 2003, 09:44 PM Wel leuk, uiteindelijk komen er straks nergens zovel HST's voorbij als in Rotterdam. Zowel de gewone HST's stoppen er, maar ook de shuttles uit Den Haag en Breda!
Gambini December 19th, 2003, 03:21 PM Ja maar 't lijkt me dan toch wel dat ze nu toch echt met Rotterdam Centraal moeten beginnen omdat allemaal op te kunnen vangen :?
DONijm December 19th, 2003, 09:48 PM Originally posted by aedificium erectum
Wel leuk, uiteindelijk komen er straks nergens zovel HST's voorbij als in Rotterdam. Zowel de gewone HST's stoppen er, maar ook de shuttles uit Den Haag en Breda! Schiphol doet het nog net ietsje beter: 6 HST's naar Amsterdam, en 6 in de richting Rotterdam, per uur. Rotterdam haalt straks 6 naar Amsterdam, 2 naar België/Frankrijk, 2 naar Breda, en nog een enkele trein van de dienst Brussel - Den Haag (v.v.).
Ik vraag me overigens af hoe ze al die hogesnelheidstreinen probleemloos van Schiphol naar Amsterdam Centraal willen leiden, want het traject Schiphol - Amsterdam Centraal is voornamelijk tweesporig en er rijden nu al 8 treinen per uur per richting.
Wisma December 19th, 2003, 09:56 PM Originally posted by Gambini
Ja maar 't lijkt me dan toch wel dat ze nu toch echt met Rotterdam Centraal moeten beginnen omdat allemaal op te kunnen vangen :?
Idd ik erger me nu al dood aan die drukte in de tunnel elke ochtend. Ik wel eens zien hoe dat gaat als de verbouwing start.
Utrecht CS is lekker ruim van opzet maar is toch ook in de spits erg vol. Met die HSL erbij moet het toch ingrijpend beter worden.
Skyscrapercitizen December 19th, 2003, 10:30 PM Rotterdam CS is veel te laat af, ze beginnen pas in 2005. De verbouw had al bezig moeten en kunnen zijn als de plannen van Alsop door waren gegaan, maar ja, Politiek en Economie zaten op het verkeerde moment tegen en hebben denk ik zowel Rotterdam CS als de Parkhaventoren de kop gekost.
Maar laten we het weer over Den Haag hebben.:cheers:
Gambini December 19th, 2003, 10:45 PM Nou, eerlijk gezegd ben ik wel een beetje jaloers op Rotterdam dat ze zoveel HST's krijgen :D
Tsjah, over Den Haag... Het is ff afwachten, de impressies die ik gezien heb van NCS DH zijn indrukwekkend, ik hoop ook dat Koolhaas z'n 100m hoge ontwerp (dat voor CS gesitueerd is, op dat 'plein') doorzet, want ik vind het echt prachtig wat hij daar neer wilt zetten, we moeten ff afwachten wat er nou precies met Babylon gaat gebeuren... De impressies van NCS deden me nog 't meest denken aan Schiphol en da's geen slecht teken lijkt mij zo
Elmo December 20th, 2003, 12:40 PM Originally posted by DONijm
Schiphol doet het nog net ietsje beter: 6 HST's naar Amsterdam, en 6 in de richting Rotterdam, per uur. Rotterdam haalt straks 6 naar Amsterdam, 2 naar België/Frankrijk, 2 naar Breda, en nog een enkele trein van de dienst Brussel - Den Haag (v.v.).
Dit volg ik ff niet. Wat naar boven gaat, moet toch ook weer naar beneden gaan? Dus als er 6 naar A'dam gaan vanuit R'dam, dan moeten die toch ook weer teruggaan? Dus ook 6... plus die ene in de zoveel uur vanuit DH, maakt toch dat R'dam meer treinen te verwerken krijgt dan Schiphol...?
Elmo December 20th, 2003, 12:47 PM Originally posted by DONijm
Ik vraag me overigens af hoe ze al die hogesnelheidstreinen probleemloos van Schiphol naar Amsterdam Centraal willen leiden, want het traject Schiphol - Amsterdam Centraal is voornamelijk tweesporig en er rijden nu al 8 treinen per uur per richting.
O.. en over dit stukje.. Dat vraag ik me ook serieus af. Zeker nu die verbindingsboog bij Sloterdijk af is en er nog meer treinen gaan rijden over dat stukje spoor. Dit zou dus betekenen dat er over die 2 sporen, per richting, straks 8 gewone treinen (stop- en sneltreinen en intercity's) + 6 HST's + waarschijnlijk 2 treinen van die nieuwe boog per uur! 16 treinen per uur... Het zou mogelijk kunnen zijn als ze allemaal met dezelfde snelheid zouden rijden, maar dat is natuurlijk niet het geval met al die stoptreinen.
Ik denk dat ze gewoon een aantal intercity's uit de dienstregeling schrappen om ruimte te maken.
DONijm December 20th, 2003, 01:35 PM @ Elmo: de treindienst Amsterdam - Rotterdam (v.v.), die tweemaal per uur gaat rijden, zal Schiphol in beide richtingen tweemaal per uur aandoen, terwijl de eindpunten Amsterdam en Rotterdam in totaal tweemaal per uur een trein van deze dienst te verwerken krijgen (onder de aannames dat als de trein op zijn eindbestemming aankomt, deze ook de eerstvolgende zal zijn die de dienst in de omgekeerde richting gaat rijden, en dat deze tevens aan het perron blijft wachten; dit laatste resulteert overigens wel in een extra belasting, waar Schiphol weer niet mee te maken heeft).
Het getal van 8 treinen per richting per uur op het traject Schiphol - Amsterdam Centraal is overigens al inclusief die ene trein Schiphol - Hoorn (v.v.) per uur die over de Hemboog gaat. Het zou een slechte zaak zijn als er reguliere treinen uit de dienst worden gehaald om de groei op te vangen. Hopelijk wordt het spoor van Schiphol naar de Zuidas snel uitgebreid, zodat Amsterdam Zuid/WTC als start-/eindpunt van de HST's kan dienen.
remco126 December 20th, 2003, 05:37 PM Volgens mij wordt Rotterdam geen eindpunt, een thalys, Amsterdam-Rotterdam lijkt me niet echt rendabel.
Overigens houd het HSL spoor op bij Schiphol, dus Amsterdam is niet eens een echt HSL station. Schiphol- Amsterdam over normaal spoor duurt bijna net zo lang als Schiphol-Rotterdam over HSL spoor. :baaa:
DONijm December 20th, 2003, 05:51 PM @remco126: Volgens de huidige plannen, te lezen op www.hslzuid.nl, gaan er 6 HST's per uur van Amsterdam via Schiphol naar Rotterdam rijden, waarvan er twee niet verder gaan dan Rotterdam.
Capzilla December 20th, 2003, 06:00 PM Is het niet:
Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - .. - Brussel - .. - Parijs (6x per uur)
Den Haag - Rotterdam - Brussel (weinig)
Breda - Rotterdam - Brussel (weinig)
Zelfs als een aantal treinen niet verder gaan dan Rotterdam en slechts een A'dam-R'dam shuttle blijkt te zijn, lijkt het me toch dat R'dam de meeste HSL treinen krijgt te verwerken.
Er is (tot de HSL Oost er komt) geen enkele HSL trein die Rotterdam niet aandoet, en die shuttles uit Breda en Den Haag maken het er dan net meer in totaal.
DONijm December 20th, 2003, 07:02 PM @Capzilla: Er zijn 6 treindiensten (v.v.):
Amsterdam - Schiphol - Rotterdam (2x per uur)
Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda (2x per uur)
Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel (1x per uur)
Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel - Parijs (1x per uur)
Den Haag - Rotterdam - Antwerpen - Brussel (4x per dag)
Breda - Antwerpen - Brussel (1x per uur)
Een trein die heen en weer pendelt tussen twee stations doet tussenliggende stations tweemaal zo vaak aan als de begin- en eindstations: de halfuursdienst Amsterdam - Rotterdam (v.v.) doet Schiphol tweemaal per uur aan in elk van beide richtingen, terwijl de eindpunten Amsterdam en Rotterdam elk in totaal twee treinen van deze dienst per uur te verwerken krijgen (onder de eerder genoemde aannamen).
stevendh January 11th, 2004, 03:11 PM Op de website van de gemeente Den Haag is sinds december al een update van het plan Den Haag Nieuw Centraal beschikbaar. Ik geloof niet dat de inhoud daarvan hier al is besproken. Het document is hier (http://194.151.199.21/cgi-bin/WebView.bat?session=0&infile=details.glu&oid=111775&rs=84&hitno=2&entry=julianaplein#) te vinden. Opmerkelijke punten zijn:
OMA heeft een verdere uitwerking van haar oude plan voor het Koningin Julianaplein ingediend. "De grondbieding past echter niet binnen de gemeentelijke uitgangspunten van de grondexploitatie". Er "is dan ook afgesproken dat begin volgend jaar een nieuwe, geoptimaliseerde bieding wordt gedaan". Wellicht verklaart dit waarom er tot nu toe geen tekeningen openbaar gemaakt zijn. (Overigens is hier (http://www.naibooksellers.nl/nl/boek_mono_oma_nl.html?midden=boek_mono_oma_nl_body.html) een aankondiging van een A+U paperback te vinden waarin het OMA ontwerp voor het Koningin Julianaplein ook besproken wordt. Heeft iemand enig idee wat hierin staat?)
Meijer en van Schooten hebben een schetsontwerp voor Babylon gepresenteerd. De nieuwbouw presenteert zich nadrukkelijk aan het plein met:
- een entree van de woontorens op de hoek Anna van Buerenplein - KJ-plein;
- een entree naar het nieuwe "winkelcentrum";
- de entree en foyer van de bioscoop;
- winkels en horeca aan het plein.
Het bouwplan kent een massaopbouw met een plint van 40 meter hoog, om het huidige Babylon heen gebouwd, met op de hoeken twee torens van resp. 140 meter op de hoek KJ-plein - Anna van Buerenplein en 100 meter op de hoek Prinses Irenestraat - Bezuidenhoutse weg. Eén woontoren is direct gesitueerd aan het Anna van Buerenplein.
Babylon BV gaat uit van een programma van 80.000m2 BVO. De gemeente is van mening dat er op korte termein overeenstemming met Imca Vastgoed - de eigenaar van Babylon - bereikt zal worden.
Kortom: de 140m hoge toren op het Anna van Buerenplein is verdwenen, maar er komt een nieuwe toren voor in de plaats, plus nog een toren van 100m. Voor de liefhebbers van dit forum lijkt het verhaal toch nog goed af te lopen :). Nu is het wachten op tekeningen...
supercees January 12th, 2004, 12:38 PM Goed nieuws dit!
Michiel January 18th, 2004, 08:15 PM Originally posted by stevendh
Overigens is hier (http://www.naibooksellers.nl/nl/boek_mono_oma_nl.html?midden=boek_mono_oma_nl_body.html) een aankondiging van een A+U paperback te vinden waarin het OMA ontwerp voor het Koningin Julianaplein ook besproken wordt. Heeft iemand enig idee wat hierin staat?
Ik heb deze paperback (€41) bij Donner zien liggen. Nou je wilt niet weten hoe dat plan van OMA er uit ziet. Origineel is het in elk geval wel. De plattegrond van dit voorstel is stervormig, waarbij de drie punten uitkomen bij het CS, Babylon en in de vijver van de Koekamp. Aan de onderkant zitten grote driehoekige gaten, en het geheel is zo'n 100 meter hoog. Hopelijk blijft het bij dit concept.
eusebius January 18th, 2004, 08:57 PM Zo langzamerhand ga je denken dat het uitgangspunt bij een OMA ontwerp is dat het op een satellietfoto zichtbaar moet zijn. Verder bomt het niet.
stevendh January 19th, 2004, 12:02 AM Was die poot echt IN de Koekamp? Ik meen me te herinneren dat het eerste ontwerp van OMA (een jaar geleden?) ook al zo'n poot in de Koekamp had. De "gemeente" was positief over het ontwerp, maar vond dat de poot in de Koekamp minstens "teruggezet" moest worden. Ik kan me niet voorstellen dat die poot nu opnieuw voorgesteld zou worden...
€41!? Ik meende dat het een soort tijdschrift was... In Den Haag ben ik 'm nog niet tegengekomen.
(PS: benieuwd naar de voortgang van een ander bouwwerk naar ontwerp van OMA: de Haagse tramtunnel? Deze pagina (http://www.haagsetrams.com/souterrain/17jan.htm) is een aanrader!)
Skyscrapercitizen January 19th, 2004, 12:16 AM DH is bezig om op een klein stukje stad een heleboel grootste dingen te doen. Mooie ontwikkeling rond CS!
Michiel February 14th, 2004, 08:05 PM Ik ben vandaag naar de OMA tentoonstelling geweest in het NAI (http://www.nai.nl). Daar lag ook het laatste nummer van A+U over Rem Koolhaas. Hier zijn twee plaatjes uit dit tijdschrift:
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/koolhaas_julianaplein.jpg
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/koolhaas_julianaplein2.jpg
Het tijdschrift lag trouwens niet helemaal vlak toen ik de foto's maakte met mijn digicam. De impressie is dus wat vertekend.
stevendh February 15th, 2004, 12:14 AM @Michiel: Bedankt voor de foto!
Dit ontwerp lijkt een heleboel op het ontwerp dat ik eerder zag. Toen was de poot in de Koekamp echter kleiner. De gemeente vond dat dat niet kon, bouwen in de Koekamp, en vroeg om een aanpassing. Hoe komen ze dan in hemelsnaam op het idee de poot nog GROTER te maken? Dat doe je toch niet? Of is dit een tekening van een heel oud ontwerp?
Mochten ze dit gebouw inderdaad willen bouwen, dan zit er wat mij betreft niets anders op dan dat Den Haag opnieuw in opstand komt. Dit ontwerp zou alles kapot maken wat de Koekamp nu mooi maakt en in de toekomst nog mooier kan maken. Dit gebouw vind ik te walgelijk voor woorden!
:bleep: :mad:
julesstoop February 16th, 2004, 03:18 AM Daar gaan we weer met Koolhaas...
Ik vind het dus schitterend en potentieel ook nog eens een internationale publiekstrekker van formaat. Dit is duizend keer beter dan de grand arche in La Defence, bijvoorbeeld.
Z.s.m. bouwen dus, wat mij betreft.
stevendh February 16th, 2004, 12:49 PM Laat ik er duidelijk over zijn: mijn negatieve mening heeft niets te maken met het gebouw op zich, dat mogen ze wat mij betreft best ergens bouwen. (Koolhaas heeft dat wel vaker gedaan, gebouwen zonder aanpassing ergens anders laten bouwen.) Mijn afkeer heeft puur en alleen te maken met de plaats waar dit gebouw neergezet moet worden. De Koekamp is een park en moet dat blijven! Alleen dan komt de hoogbouw aan de rand van het park goed tot z'n recht.
JT February 16th, 2004, 02:37 PM Ik ben het helemaal met stevendh eens. De Koekamp moet als park behouden blijven. Maar zorg er dan wel voor dat Koekamp, Malieveld en Haagse Bos als één groot stadspark gaan functioneren, en niet als 3 afzonderlijke groene vlekken. Dus ondergronds met de Utrechtse Baan en de Laan van NOI en weg met het hertenkamp. Vervolgens de gemeente Den Haag het park laten beheren, i.p.v Staatsbosbeheer (!)
Dan zou Koekamp/Malieveld heringericht kunnen worden tot stadspark, sterk gericht op de binnenstad (via Korte Voorhout) en station (via nieuw KJ_plein) met veel afwisseling: grasvlakten, afgewisseld met boomgroepen, waterpartijen en paviljoens. De Koekamplaan (die nu dood loopt tegen de Utrechtse Baan) zou dan een prachtige as kunnen worden vanuit de stad naar het duingebied. Het Haagse Bos blijft meer op de natuur gericht (in tegenstelling tot Koekamp/Malieveld), maar met veel meer variatie in de opbouw dan nu.
Bouwen in het park kan dus best, maar alleen kleinschalig en op bepaalde 'hotspots'. Zodat er een sterke overgang ontstaat tussen de hoge dichtheid van de (binnen)stad en de openheid van het park.
JT February 16th, 2004, 02:42 PM En by the way: dat plannetje van Koolhaas lijkt mij de allereerste variant (waar mister OMA blijkbaar erg content mee was). Zo'n grootschalig gebouw in de Koekamp komt er never nooit niet, vooral vanwege de historische betekenis van die plek. En laten we eerlijk zijn, dit is niet echt waar Den Haag op zit te wachten. Ik heb zelf ook wel ideetjes voor dit gebied, maar daarover later meer (het is nl. nog niet af :D )
Skyscrapercitizen February 16th, 2004, 03:46 PM Ik vind het wel wat hebben dat ding. En hij komt helemaal niet in het park maar op de plek waar nu lege pleinruimte is.
JT February 16th, 2004, 04:04 PM Originally posted by aedificium erectum
En hij komt helemaal niet in het park maar op de plek waar nu lege pleinruimte is.
Hij staat wel degelijk in het park, nl. in het gedeelte van de Koekamp dat tegenwoordig Koningspark heet.
Skyscrapercitizen February 16th, 2004, 05:19 PM Ja, dat stukje grasveld naast die tunnel. Lijkt mij een goede ruil: zo'n gebouw ipv dat grasveld naast die tunnel. Geeft een gaaf effect met zo'n tunnel ernaast.
werner10 February 16th, 2004, 06:34 PM Niet zeiken jongens...Ik zit hier op de lijn van Tim... Een heerlijk bijzonder ontwerp - groots, hoog, stads & afwijkend - waarmee Den Haag een kantoren wijk ontwikkeld van hoog niveau (de hoftoren, min. van VWS, de citrus pers etc. etc.). Hier ontstaat een interessanter en spannender gebied dan de Arena, Amstel, Teleport of Brainpark. Kwa architectuur zou dit gebied zich kunnen meten met de zuid-as. Dit plan getuigt in ieder geval van ambitie en dat alleen al is on-Hollands.
scar February 17th, 2004, 03:07 AM het word wel een echte landmark
flap February 17th, 2004, 01:30 PM Ik vind het wel een bizar ontwerp , al ben ik totaal geen fan van deze architect ! En ik heb ook liever op zichzelf staande torens op deze plek van 100 tot 150 mtr hoog ! Hoe hoog moet dit bouwwerk eigenlijk worden ?
dh user February 17th, 2004, 05:57 PM Ontwerp ? gatver !!
Lijk net een stuk afgebroken piepschuim !! Nee ben er niet kapot van !!
Sander Lugtenburg February 18th, 2004, 02:12 PM Apart ontwerp. Je ziet er nog niet veel aan af, maar lijkt vooruitstrevend. :)
flap February 18th, 2004, 09:45 PM Ja nu wil ik toch echt weten hoe hoog dit project gaat worden , want het moet natuurlijk wel hoog worden daarzo op die plaats!! anders kunnen ze net zo goed stoppen met vernieuwen daarzo. Op die plek hoog of niets.
scar April 7th, 2004, 06:52 PM volgens tvwest vandaag worden het 2 torens, 1 woontoren van 140m en een kantoortoren van 95m.
En ze beginnen al deze zomer met de sloop van de parkeergarage.
Skyscrapercitizen April 7th, 2004, 08:10 PM 140 meter! zou mooi zijn! Wat een dichtheden rond het station in Den Haag straks zeg! straks weer ff een westpoint erbij!
Michiel April 7th, 2004, 09:08 PM Dit plaatje werd getoond op TV West:
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/nieuwbabylon.jpg
Den Haag AvW April 7th, 2004, 09:49 PM Als ik het goed heb begrepen is het de grote uitdaging het nieuwe Babylon te bouwen terwijl het oude Babylon blijft functioneren.
Als alles volgens plan verloopt (laten we het hopen) wordt het nieuwe Babylon in 2008 geopend.
Wisma April 7th, 2004, 10:39 PM De plannen van Den Haag......eerst zien dan geloven hoor.
scar April 8th, 2004, 01:47 AM De plannen van Den Haag......eerst zien dan geloven hoor.
dit staat vast, hier komen ze niet meer onderuit.
Marin April 8th, 2004, 09:32 AM Nogmaals erg jammer dat de toren van Archipelontwerpers niet doorgaat. Hier nog een stukje over de nieuwste plannen...
Den Haag Nieuw Centraal gaat bouwfase in
DEN HAAG - De eerste werkzaamheden voor het project Den Haag Nieuw Centraal gaan in augustus 2004 van start gaan met de verbouwing van het tramplatform en de sloop van de Anna van Buerengarage. Voor het jaar daarop staat onder meer de bouw van het vernieuwde Babylon gepland. De gemeente en de combinatie van ontwikkelaar Imca Vastgoed met Bouwfonds Property Finance tekenen hiertoe naar verwachting op korte termijn een samenwerkingsovereenkomst.
Babylon is een van de deelprojecten van Den Haag Nieuw Centraal, dat voorziet in de vernieuwing van het Centraal Station in Den Haag en de omgeving daarvan. Met de sloop van de Anna van Buerengarage ontstaat een nieuw plein waarop Babylon zich moet ontwikkelen van een naar binnen gekeerd winkelcentrum naar een aantrekkelijke en open multifunctionele spil in het gebied rond het Centraal Station. Zo komt er een woontoren van 140 meter hoog en een woontoren van 90 meter hoog. Babylon zal niet worden gesloopt maar omkapseld door de nieuwe hoogbouw. Het uitbreidingsprogramma van Babylon bestaat inmiddels uit 13.000 m2 kantoren en 34.000 m2 wonen en 17.000 m2 winkels in de plint. Na de zomer zal Imca Vastgoed naar verwachting de definitieve plannen voor het Babylongedeelte indienen bij de gemeente.
Een van de andere projecten in Den Haag Centraal betreft het voorplein van het station, het Koningin Julianaplein. AM Vastgoed en NS Vastgoed werken de plannen voor dit gebied momenteel uit. Ontwikkelende partijen investeren in totaal ruim € 500 mln in het nieuwe stationsgebied. De gemeente investeert een bedrag van circa € 100 mln. De bijdrage van het rijk is € 128 mln.
Bron: PropertyNL (www.propertynl.com)
Datum: 8-4-2004
stevendh April 8th, 2004, 11:16 PM In de bibliotheek is sinds deze week een tentoonstelling over de nieuwbouw in het Haagse Centrum. Veel meer dan enkele panelen zijn er eigenlijk niet te zien (er zijn geen maquettes!), het interessantst zijn de nieuwe plaatjes:
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/cs1.jpg
Een mooi plaatje met alle nieuwe gebouwen bij elkaar. Let op het gebouw voor het station. In het eerdere ontwerp stond dit gebouw met een poot in de Koekamp, nu is de poot "afgekapt".
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/cs2.jpg
Bovenaanzicht van het gebied. Opmerkelijk: het gebouw voor het station CS hangt boven de Bezuidenhoutseweg. Helemaal afgekapt is het dus niet...
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/cs3.jpg
Hier is Nieuw Babylon beter op te zien.
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/cs4.jpg
scar April 9th, 2004, 02:05 AM [QUOTE=stevendh]
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/cs1.jpg
[QUOTE]
de hoftoren valt in het niets als je die toren ernaast ziet..
PS wat zijn die twee bloken die over het spoor lopen bij CS?
Per April 9th, 2004, 09:29 AM Het goede van De Haagse plannen is dat ze in meerendeel door de belastingbetaler worden gefinancieerd :D
Berrtus April 9th, 2004, 09:41 AM Spannende ontwikkelingen daar! Het gaat er ook erg snel! Het gebouw van OMA is erg 'apart'. Ben benieuwd naar zijn achterliggende gedachte (hoeft ie misschien niet te hebben hoor. Gisteren zei Koolhaas zonder schaamte dat je soms best mag zeggen 'Fuck the Reason', doelend op het bijna opgeleverde nieuwe operagebouw in Porto), maar als dat zo is wil ik het ook weten.
Michiel April 9th, 2004, 09:44 AM Bedankt voor de impressies. Het blijft een wat rommelig gebied naar mijn idee. Het gebouw van OMA zou twee fases hebben, waarvan fase 1 op de bovenstaande impressies te zien is.
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/oma_julianaplein.jpg
Skyscrapercitizen April 9th, 2004, 10:05 AM Ik ga zometeen ff naar deze tentoonstelling toe.:)
Deventer Up April 9th, 2004, 10:59 AM Spannend daar!
CborG April 9th, 2004, 11:40 AM laat dit astublieft geen luchtkasteel zijn, gewoonweg schitterend
Haag, trek die stropdas los en maak me gek!!!
stevendh April 9th, 2004, 11:46 AM @Michiel
Bedankt voor de plaatjes van de twee fases! Komen die ook uit het A+U tijdschrift?
Vanaf deze kant ziet het er natuurlijk byzonder uit. Ik zou weleens plaatjes vanaf de Koekamp/Koninginnegracht willen zien. Dan ziet het gebouw er volgens mij ineens veel minder aantrekkelijk uit. Mij lijkt juist die inkijkhoek erg belangrijk.
Het blijft sowieso een raar gebouw. Een paar jaar geleden zei de gemeente dat het plein voor het CS bebouwd kon worden omdat die ruimte er slordig en ongebruikt bij lag. Volgens OMA is het voordeel van hun ontwerp nu dat het plein behouden blijft, terwijl het eigenlijk alleen nog maar rommeliger wordt.
Michiel April 9th, 2004, 11:59 AM De impressie komt inderdaad uit het A+U tijdschrift, vandaar de Japanse onderschriften.
stevendh April 11th, 2004, 03:13 PM Ik had ongelijk: er zijn geen maquettes in de bibliotheek, maar wel in het stadhuis:
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/cs5.jpg
OMA's ontwerp vanaf het centrum.
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/cs9.jpg
De trapvorm van het plan is goed te zien.
Meer plaatjes:
Bovenstaand plaatje zonder teksten (http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/cs7.jpg)
Hoogbouw vanaf de Veerkade (http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/cs6.jpg)
Het OMA gebouw vanaf de Koekamp (eigen schets, eigenlijk valt het ontwerp wel mee, zolang fase 2 maar niet gebouwd wordt :) ) (http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/cs8.jpg)
Skyscrapercitizen April 11th, 2004, 03:52 PM Ik had weer geluk, zowel het infocentrum in het stadhuis als de bieb waren dicht vrijdag toen ik er was!
Michiel April 11th, 2004, 09:46 PM Interessante nieuwe maquette! De verhoudingen lijken me niet helemaal goed, de Muzentoren is wel erg laag.
ldd April 13th, 2004, 01:17 PM Goeie tentoonstelling, duidelijk overzicht van alle plannen van Den Haag in het centrum. Helaas is de informatie die geboden wordt soms tegenstrijdig: bijvoorbeeld over de Grotiustoren en de overbouwing van de sporen bij CS. Op de ene maquete staat dat wel, op het andere paneel weer niet. Het lijkt erop dat het tot het moment van bouwen telkens onduidelijk blijft, pas als een grote huurder zich aandient wordt een plan gebouwd. De tentoonstelling in het stadhuis is in ieder geval een aanrader!
CborG April 22nd, 2004, 12:56 AM wow dat ziet er behoorlijk dicht uit
kijk uit rotterdam! den haag sluimert als een vulkaan....
De Snor April 23rd, 2004, 06:46 PM Den Haag begint inderdaad indruk te maken.
Het schilt nog 4 cm met R'dam :eek:
Skyscrapercitizen April 23rd, 2004, 09:06 PM Als Den haag nou eens een uitkijktoren van 400 meter bouwt en Rdam een verticale stad van 450 meter, dan kun je bijna van een gezamelijke skyline spreken.:)
Bibelo April 26th, 2004, 01:12 AM indrukwekkend die maquettes, en dat zonder dat er zelfstandig een commercieel bedrijf aan te pas komt!
Alleen jammer van dat pompeuze CS-gebouw (van Rem Koolhaas?), niet mijn stijl eerlijk gezegd :wallbash:
Dr. Dubai May 22nd, 2004, 06:26 PM Den Haag is goed bezig. alleen jammer dat er nog niet echt duidelijkheid is wanneer die eerste 150+er nou komt. een stad als Den Haag heeft dat nodig. ook had ik ooit eens een vaag plan van iemand vernomen over 1 of 2 torens van 200+! het plan zal wel weer van de baan zijn, zoals dat meestal gaat met prestigeuze plannen, maar toch, Weet iemand hier iets meer over, dan zou ik dat graag horen
Gambini May 23rd, 2004, 03:13 PM 200+ in DH? Nog nooit van gehoord... Maar vertel meer ;)
Gambini July 14th, 2004, 03:40 PM Kan iemand mij nou meer duidelijkheid geven over OMA's ontwerp? Op de laatste plaatjes die Michiel toonde was er een fase 2 waar in de poot alsnog gerealiseerd werd (als ik het goed heb?). Komt die poot in de koekamp nou of niet? En ik zie op de maquette dat het ontwerp ook van 100m naar 80-90m is gegaan? Iemand die meer weet, vertel 't me :D
Michiel July 14th, 2004, 06:15 PM Op de dag van de architectuur heb ik nog even gesproken met iemand van de gemeente, en volgens haar was de hoogte teruggegaan naar 80m. De poot in de Koekamp zou ook zijn vervallen.
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/denhaag/img/julianaplein1.jpg
Gambini July 14th, 2004, 07:19 PM Zonde wel eigenlijk... Maar alsnog erg mooi!
6fran July 14th, 2004, 09:01 PM INdd, lekker gedrufd... Er komen lekkere vormen in DH.
Ik vraag me af hoe dit gebouw in de haagse volksmond genoemd zal worden :?
scar September 2nd, 2004, 05:53 PM http://www.haagschecourant.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/HC/artikelvisuals/2319927-262042.jpg
Den Haag AvW September 2nd, 2004, 08:37 PM Tekst bij foto's Scar uit HC
Meer veranderingen CS
DEN HAAG | De veranderingen in het gebied rond het Centraal Station (CS) in Den Haag worden veel groter dan tot nu toe verwacht.
Er komen 6000 vierkante meter extra aan woningen en 16.000 vierkante meter extra aan kantoren. Daar staat wel tegenover dat er 7000 vierkante meter minder aan winkels en horeca komt.
Babylon verandert onherkenbaar door de komst van ranke torens. De skyline ziet er straks heel anders uit.
FolX September 2nd, 2004, 09:03 PM Moet dit nog allemaal maar zien want niets hier in Den Haag kan gebouwd worden zonder een paar jaar vertraging.
Gambini September 2nd, 2004, 09:07 PM Ziet er niet slecht uit, veel glas geloof ik! Jammer dat de plaatjes zo klein zijn. En idd, kan me ook niet voorstellen dat dit er zonder vertraging gaat komen.
scar September 3rd, 2004, 02:03 AM volgens mij zijn ze al een aantal maanden bezig met babylon hoor.. dus die twee torens komen er wel.
Cymen September 3rd, 2004, 02:43 AM Ziet er helemaal niet verkeerd uit! Jammer dat nietmand hier echt de feiten weet, zo lijkt het.
FolX September 3rd, 2004, 10:02 AM De hoogste toren zou 140 meter worden en die andere 90. Maar volgens mij zijn ze nog helemaal nergens mee bezig en was het ook niet zo dat het oude Babylon bleef bestaan en dat op die plek van de parkeergarage nieuwbouw zou komen>?
Voor zover ik weet zijn er nog geen vergunningen en ik vraag me af of die er voorlopig ook zullen komen al is het daar wel het makkelijkst te verkrijgen, geen zeikende buurtbewoners en het milieu telt ook niet mee.
Btw http://www.newbabylon.nl/ hier wordt je ook niet veel wijzer van.
scar September 3rd, 2004, 11:20 AM De hoogste toren zou 140 meter worden en die andere 90. Maar volgens mij zijn ze nog helemaal nergens mee bezig en was het ook niet zo dat het oude Babylon bleef bestaan en dat op die plek van de parkeergarage nieuwbouw zou komen>?
Voor zover ik weet zijn er nog geen vergunningen en ik vraag me af of die er voorlopig ook zullen komen al is het daar wel het makkelijkst te verkrijgen, geen zeikende buurtbewoners en het milieu telt ook niet mee.
Btw http://www.newbabylon.nl/ hier wordt je ook niet veel wijzer van.
op de vorige pagina van deze thread staat meer informatie FolX
http://www.denhaag.nl/pics/dso/centraalstation/impressieDHNC.jpg
FolX September 3rd, 2004, 11:43 AM Had in 1e instantie geen zin om dat helemaal te lezen :)
Vindt dat OMA ontwerp trouwens wel iets te massaal en zeker voor die plek.
Skyscrapercitizen September 6th, 2004, 09:14 PM Babylon breidt uit met 80.000 m2
bron: PropertyNL
datum: 6-9-2004
categorie: Kantoor- en bedrijfsruimtemarkt
DEN HAAG - De uitbreiding van Babylon wordt groter dan in eerste instantie werd gedacht. Met meer kantoorruimte meer woningen zullen Imca Vastgoed en Bouwfonds Property Finance Babylon uitbreiden met 80.000 m2, waarvan 31.000 m2 kantoorruimte. De uitbreiding is mogelijk omdat het bouwprogramma op het Anna van Buerenplein komt te vervallen. De raadscommissie van Stedelijke Ontwikkeling van de gemeente Den Haag heeft ingestemd met de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en partijen.
Imca en Bouwfonds zullen binnenkort de samenwerkingsovereenkomst met de gemeente officieel bekrachtigen. Babylon wordt uitgebreid met 31.000 m2 kantoorruimte (nu 22.000 m2), 15.000 m2 winkels (nu 11.000 m2), 34.000 m2 wonen (nu geen) en 950 parkeerplaatsen in de Anna van Buerengarage tegen 360 parkeerplaatsen die nu gesloopt worden. De investering in het project bedraagt tegen de € 200 mln.
Het eerdere programma ging uit van een kleiner woonvolume en uitbreiding met 20.000 m2 kantoorruimte. Dit volume is echter toegenomen omdat besloten is geen toren op de locatie van de Anna van Buerengarage te laten ontwikkelen maar dit programma op te nemen in Babylon. De sloop van de garage is inmiddels gestart, het plein dat er moet komen zal moeten dienen als voordeur naar het nieuwe, meer naar buiten gekeerde Babylon.
Het nieuwe Babylon zal nadrukkelijk deel gaan uitmaken van de skyline van Den Haag met een woontoren van 140 meter hoog en een van 100 meter, naar ontwerp van architectenbureau Meyer en Van Schooten. De bestaande bouw zal worden omkapseld door de nieuwbouw waardoor er niet gesloopt en herbouwd hoeft te worden.
Medio 2005 zal begonnen worden met de bouw van de parkeerkelder. Op z'n vroegst zal half 2006 van start gegaan worden met de eerste fase die in 2008 opgeleverd kan worden. Welke functies deel zullen uitmaken van die eerste fase is nog niet bekend. Dat zal afhangen van de marktomstandigheden.
Babylon maakt deel uit van Den Haag Nieuw Centraal, een van de sleutelprojecten bij vernieuwde stations als gevolg van de komst van de Hogesnelheidslijn. Imca Vastgoed benadrukt dat het feit dat plan voor Babylon in relatief korte tijd tot stand is gekomen, mede te danken is geweest aan de gemeente Den Haag. De gemeente heeft namelijk voor het Sluetelproject een speciaal interdisciplinair projectteam en overlegstructuur opgezet.
6fran September 6th, 2004, 09:25 PM not bad!!! vraag me af wat er met de voorgaande studies wordt gedaan dan!
Michiel September 7th, 2004, 09:45 PM De sloop van de parkeergarage achter Babylon
http://img75.exs.cx/img75/2083/csparking2.jpg
De tram die over het dak van de garage reed heeft ook een iets ander trace gekregen, rechts van de tram zie je het oude viaduct.
http://img75.exs.cx/img75/7412/csparking1.jpg
(foto's 7-9-2004)
FolX September 7th, 2004, 10:23 PM Wist niet dat die garage ook voor een deel onder die tram zat, dacht dat deze werkzaamheden met de randstadrail te maken hadden niet dus. Trouwens wat staan er aan de andere kant van die tram een hoop lelijke gebouwen zeg.
FolX September 7th, 2004, 10:28 PM Begrijp trouwens ook niet waarom het oude Babylon niet plat gaat want dat ziet er ook niet uit.
Den Haag AvW October 6th, 2004, 06:37 PM Vanochtend 6 oktober.
http://img66.exs.cx/img66/7343/P1018574.jpg
Ben benieuwd wat de volgende stap is.
empersouf October 7th, 2004, 04:16 PM Beginnen ze!
Dr. Dubai October 7th, 2004, 05:49 PM laten we het hopen dat ze snel beginnen. i.i.g. kunnen we vast stellen dat we met het bericht dat Tim de Bruijn ons bracht een stuk blijer zijn geworden:)
Awais October 7th, 2004, 07:22 PM Wat gaat er dus hier komen??
Michiel October 7th, 2004, 07:30 PM Wat gaat er dus hier komen??
Op de plaats van de gesloopte garage moet volgens mij een parkeerkelder komen. De impressies van de gemeente Den Haag tonen een vierkante laagbouw op de plaats van de oude garage.
http://www.denhaag.nl/pics/dso/centraalstation/impressieDHNC.jpg
bron: www.denhaag.nl
CborG October 7th, 2004, 10:07 PM heetf den haag een 140m grens of zo? die twe ministerietorens worden ook al 140 meter evenals de RWP-toren
Michiel October 7th, 2004, 10:23 PM heetf den haag een 140m grens of zo? die twe ministerietorens worden ook al 140 meter evenals de RWP-toren
Ja, Den Haag heeft een hoogtelimiet van 140m. Het Strijkijzer op het Rijswijkseplein is trouwens 132m en de ministeries zijn 146m hoog.
CborG October 7th, 2004, 10:25 PM zat ik er toch niet ver naast!
Marin October 29th, 2004, 09:35 AM DEN HAAG - Imca Vastgoed gaat in Den Haag Babylon volledig herontwikkelen. Daartoe is een overeenkomst gesloten tussen de gemeente Den Haag en Babylon Den Haag BV. In deze bv participeert behalve Imca Vastgoed ook Bouwfonds Property Finance. Het project zal in totaal circa 125.000 m2 omvatten en moet in 2010 gereed zijn. Binnen het project valt ook de herontwikkeling van het Anna van Buerenplein.
Het gebied rond het Centraal Station in Den Haag is een van de zogenoemde sleutelprojecten in de randstad waarbij ook ingespeeld wordt op de komst van de toekomstige Hoge Snelheids Lijn (HSL). Het uit de jaren zeventig stammende Babylon wordt volledig getransformeerd en bovendien uitgebreid met circa 80.000 m2.
Behalve een hotel komen er ook kantoorfuncties (circa 31.000 m2), appartementen (34.000 m2), een bioscoop en op de begane grond winkels plus diverse vormen van dienstverlening (15.000 m2). Het is de bedoeling dat Babylon stapsgewijs uitgroeit tot een modern zakencentrum met een uitstraling voor het gehele gebied rond het station Den Haag CS.
Binnen het door Babylon Den Haag BV in nauwe samenwerking met de gemeente Den Haag te realiseren project valt ook de herontwikkeling van het aan Babylon grenzende Anna van Buerenplein. Daar wordt de huidige parkeergarage gesloopt en ondergronds gebracht. Verdeeld over drie lagen komen er 1000 parkeerplaatsen. De daardoor bovengronds vrijkomende ruimte zal worden benut voor het realiseren van een aantrekkelijk plein en ook voor het aanleggen van een deel van de infrastructuur voor de nieuwe Randstad Rail.
Bron: PropertyNL (www.propertynl.com)
Datum: 28-10-2004
EuroMaster October 31st, 2004, 02:07 PM Ja, Den Haag heeft een hoogtelimiet van 140m. Het Strijkijzer op het Rijswijkseplein is trouwens 132m en de ministeries zijn 146m hoog.
ja, wat mij betreft mogen ze die hoogbouwlimiet wel wat opschroeven. anders krijgt den haag zo'n manke platte skyline, en dat ziet er ook niet uit. nu zijn we zo nog niet, maar het zal toch wel een keer gebeuren denk en hoop ik voor den haag!
EuroMaster October 31st, 2004, 02:10 PM Wist niet dat die garage ook voor een deel onder die tram zat, dacht dat deze werkzaamheden met de randstadrail te maken hadden niet dus. Trouwens wat staan er aan de andere kant van die tram een hoop lelijke gebouwen zeg.
ja, volgens mij is dat het ministerie van buitenlandse zaken. ik zie het ook liever vandaag dan morgen gesloopt worden. dan mogen ze weer een nieuw gebouw over de utrechtse baan heenbouwen! :cheers:
CborG November 2nd, 2004, 07:39 PM vandaag 02-11:
http://img85.exs.cx/img85/3301/PB020009.jpg
vinman November 3rd, 2004, 08:32 PM Dat wordt dus een diep gat graven.
Per November 4th, 2004, 07:47 PM Ik heb in de "Posthoorn" (huis aan huisblad in Den Haag) gelezen dat de Babylon torens worden ontworpen door Roberto Meijer. Hij is bekend van het ING- hoofdkantoor (de schaats/ strijkijzer/ kruimeldief, whatever). Dat beloofd veel goeds voor deze torens, hopelijk kan ie dat hoogstandje herhalen in Den Haag.
Den Haag AvW November 4th, 2004, 08:23 PM Ik kwam wat plaatjes tegen op www.3dblueprint.nl
http://www.3dblueprint.nl/images/portfolio/projects/bab/bab_01.jpg
http://www.3dblueprint.nl/images/portfolio/projects/bab/bab_04.jpg
http://www.3dblueprint.nl/images/portfolio/projects/bab/bab_07.jpg
Copyright 3D BluePrint Technologies BV
Klik hier (http://www.3dblueprint.nl/projects/portfolio/index.asp?id=4) voor meer plaatjes.
stevendh November 4th, 2004, 10:14 PM Bedankt voor de link!
Meer nieuws is ook te vinden op www.imcavast.nl:
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/babylon.jpg
Babylon sluit overeenkomst met Hofstad voor herontwikkeling
Imca Vastgoed gaat het Haagsche winkelcentrum Babylon herontwikkelen.
Daartoe is dinsdag 26 oktober een overeenkomst gesloten tussen de gemeente Den Haag en de besloten vennootschap Babylon Den Haag. In deze BV participeert behalve Imca Vastgoed ook Bouwfonds Property Finance. Het project, dat een investering vergt van 250 tot 300 miljoen euro, omvat in totaal ongeveer 125.000m2 en moet in 2010 gereed zijn.
Het gebied rond het Centraal Station in Den Haag gaat de komende jaren ingrijpend op de schop. Het is een van de zogenoemde sleutelprojecten in de Randstad waarbij ook wordt ingespeeld op de komst van de Hogesnelheidslijn (HSL). Het uit de jaren zeventigstammende winkelcentrum Babylon wordt volledig getransformeerd en bovendien uitgebreid met 80.000m2.
Behalve een hotel komen er ook 31.000m2 kantoorruimte, 34.000m2 aan appartementen, een bioscoop en op de begane grond 15.000m2 winkelruimte en diverse vormen van dienstverlening. Het is de bedoeling dat Babylon stapsgewijs uitgroeit tot een modern en veelzijdig zakencentrum en beeldbepalend [wordt] voor het gehele gebied rond het station Den Haag CS. Algemeen directeur Ton van Oosten van Imca Vastgoed benadrukt dat de zittende huurders niet of nauwelijks last zullen hebben van de werkzaamheden. `De huurders blijven zitten waar ze zitten want we gaan niet in maar rondom het bestaande complex ontwikkelen. Met de retailers gaan we zo nodig zoeken naar constructieve oplossingen. Dan kan leiden tot het tijdelijk betrekken van een andere ruimte in het gebouw of het betrekken van tijdelijke voorzieningen.' Over de verhuur van het herontwikkelde complex maakt Van Oosten zich geen enkele zorgen. `Het bestaande complex is en blijft nagenoeg volledig bezet. Wat het nieuwe Babylon aangaat, bestaat voor het gehele programma aan functies zeer veel interesse.'
Binnen het door Babylon Den Haag in nauwe samenwerking met de gemeente Den Haag te realiseren project valt ook de herontwikkeling van het aan Babylon grenzende Anna van Buerenplein. Daar wordt op dit moment de huidige parkeergarage gesloopt en ondergronds gebracht. Verdeeld over drie lagen komen er 1000 parkeerplaatsen. De daardoor bovengronds vrijkomende ruimte zal worden benut voor het realiseren van een aantrekkelijk plein en ook voor het aanleggen van een deel van de infrastructuur voor de nieuwe RandstadRail.
Dr. Dubai November 5th, 2004, 02:35 PM interessant artikel en een prachtimpressie:okay:
EuroMaster November 6th, 2004, 01:40 AM dat gebouw daar linksboven op de laatste impressie van +/-90m hoog; wordt die uitgebreid in de verdere toekomst over de weg heen? ik kon me namelijk herinneren dat er voor dat gebouw 2 fases waren...
mooi strakke toren, die babylon! een soort nederlandse trumptower (lookalike) wordt werkelijkheid! mooie plannen !
flap November 6th, 2004, 10:11 PM Fantastische bijlage over dit plan zeg!!!! ze hebben het over twee torens 1 van 100 en 1 van 140 mtr aan de buitenrand , maar ik hoor ze nu ook ineens over nog eens 3 torens van 70 mtr bovenop het bestaande gedeelte , hoe zit dit nu ???? overigens werkelijk een fantastisch mooi project wordt dit zeg , dit wordt een zeer amerikaans aandoend gebied !!!! Als alle projecten die er in de koker zitten eenmaal zijn afgerond , wordt dit ongeevenaard ! zo gigantisch dicht zeg !
Dr. Dubai November 6th, 2004, 10:16 PM dat gebouw daar linksboven op de laatste impressie van +/-90m hoog; wordt die uitgebreid in de verdere toekomst over de weg heen? ik kon me namelijk herinneren dat er voor dat gebouw 2 fases waren...
mooi strakke toren, die babylon! een soort nederlandse trumptower (lookalike) wordt werkelijkheid! mooie plannen !
het lijkt me wel stoer als dat gebouw over de weg heen zou komen. als die toren trouwens 90 meter hoog is, hoe hoog is dan die tweede toren van Babylon, ook boven de 100 meter?
en hoe hoog wordt die hoogste toren van Babylon nou, 140 of 160 meter. ik dacht dat hij 140 meter zou worden maar op de impressies oogt hij hoger.
empersouf November 6th, 2004, 10:24 PM Ziet er goed uit. Maar dit is echt zo'n toren die er op renderings fantastisch uitziet maar in het echt......
Dr. Dubai November 6th, 2004, 10:43 PM maar in het echt..? ik denk dat deze toren er in het echt ook best mooi uit gaat zien, die zwarte combinatie met dat groene glas vind ik heel erg mooi.
bobdebouwer November 7th, 2004, 07:45 PM Erg netjes, vooral blijven volgen, dit plan!
Den Haag AvW December 11th, 2004, 06:09 PM http://img28.exs.cx/img28/6650/p10173396bo.jpg
Gambini December 11th, 2004, 06:59 PM Nice, eindelijk die smerige garage weg
Gambini December 11th, 2004, 07:01 PM Ik zie trouwens iets heel interessants op dit plaatje:
Wat is dat groene blok helemaal rechtsonder? Zijn er plannen voor de plek, i do hope so! Ziet eruit als 70m...
Dr. Dubai December 11th, 2004, 07:06 PM en hoe hoog wordt die hoogste toren van Babylon nou, 140 of 160 meter. ik dacht dat hij 140 meter zou worden maar op de impressies oogt hij hoger.
ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag, hier oogt hij namelijk hoger dan 140. laat het aub een keer 160 zijn, dat zou de Haagse skyline zo ten goede komen!!!
Gambini December 11th, 2004, 08:14 PM Het is 140m... Da's iig de bedoeling, dus reken iig maar niet op 160m... Vergelijkend met wat vindt je het hoger ogen dan, toch niet de Hoftoren? Da's gewoon optisch bedrog...
Michiel December 11th, 2004, 08:56 PM Interessante plaatjes, ik ben benieuwd hoe de combinatie van oud en nieuw Babylon gaat uitpakken. Van mij mogen ze het oude gebouw wel helemaal restylen, op de impressies lijkt het alleen maar ingepakt te worden.
Berrtus December 11th, 2004, 10:28 PM Ik zie trouwens iets heel interessants op dit plaatje:
Wat is dat groene blok helemaal rechtsonder? Zijn er plannen voor de plek, i do hope so! Ziet eruit als 70m...
Maar waar is het gebouw van OMA dat op het voorplein van het station moet komen?!
EuroMaster December 12th, 2004, 01:53 AM ik hoop niet dat er op die plek een saaie toren van 70m komt... die hoftoren ziet er uit als een soort boegbeeld naar het malieveld toe. zet het er dan ergens naast, en een beetje boeiende ontwerpen. voor het wpc in rotterdam zou je net zo goed geen gebouw meer zetten.... hoop dus dat het op die locatie niet doorgaat> elders = beter
Gambini December 12th, 2004, 02:05 AM Ja, maar wat er nu staat is echt walgelijk... Een gebouwtje van 70m daar verandert echt niks aan het zicht op de Hoftoren hoor :)
Hugo December 12th, 2004, 01:09 PM wat wordt hier nu precies gebouwd?
die 2 torens die in elke impressie hier terugkomen?
Michiel December 12th, 2004, 03:15 PM De plannen met de twee hoge torens zijn het meest recent. De variant met 3 torens van 70m is oud.
EuroMaster December 16th, 2004, 11:27 PM dat ministerie van buitenlandse zaken volgens mij linksonder de impressie, zou ook eens een keer een frisser onderkomen kunnen krijgen. wie weet ergens deze eeuw nog!
CborG December 21st, 2004, 06:39 PM 21-12:
http://img137.exs.cx/img137/4133/pc2100838ut.jpg
http://img137.exs.cx/img137/4369/pc2100844av.jpg
6fran December 21st, 2004, 08:15 PM OEEE tof!!! bedankt voor de update!
vinman December 21st, 2004, 10:37 PM Blijft toch een enorme bouwput :eek2:
marcobruls December 21st, 2004, 10:45 PM Dit is nog geen kwart van de hele bouwput.
CborG December 21st, 2004, 11:43 PM @Vinman:
Wat je ziet is slechts dit:)
http://img160.exs.cx/img160/3448/bab044lr.jpg
marcobruls December 22nd, 2004, 04:02 AM Sorry voor mijn botte reactie,dank je cborg voor je plaatje.
marco
vinman December 24th, 2004, 10:41 PM @Vinman:
Wat je ziet is slechts dit:)
http://img160.exs.cx/img160/3448/bab044lr.jpg
Hahaha...Ojaaa!! :) :cheers: :banana:
vinman December 24th, 2004, 10:44 PM Sorry voor mijn botte reactie,dank je cborg voor je plaatje.
marco
Geeft nie!! ;)
CborG January 25th, 2005, 09:16 PM 25-01:
http://img185.exs.cx/img185/8486/p12501587zz.jpg
kuikentje January 26th, 2005, 03:22 PM mooie plaat!
mij is echter nog niet dijdelijk wat hier wordt gebouwd?]
iemand een idee?
CborG January 26th, 2005, 03:54 PM Een parkeergarage..
Hugo January 26th, 2005, 04:18 PM alleen een parkeergarage?
ik zie ook 2 torens op de laatst geposte impressie,
wat komt daarvan terecht dan?
EuroMaster January 26th, 2005, 04:55 PM ja, maar dat is ernaast. ik vind het wel vaag. ze zijn daar een parkeergarage aan het slopen om er vervolgens een te bouwen......
is dit een haagse grap?
CborG January 26th, 2005, 06:07 PM Teruglezen helpt weleens om dingen op te helderen, kuch...post111..uche...
EuroMaster January 26th, 2005, 06:11 PM owja....! ;)
mart February 3rd, 2005, 11:06 PM alleen een parkeergarage?
ik zie ook 2 torens op de laatst geposte impressie,
wat komt daarvan terecht dan?
Ik heb deze thread zo'n beetje doorgelezen en zie dat er heel wat vraagtekens zijn wat betreft dit project. Uit betrouwbare bronnen weet ik dat het plan van Meyer en Schooten momenteel echt actueel is. De 3D impressies die ik hier zie zijn nog die van het schetsontwerp van een jaar geleden. Van dat plan komen alleen de twee torens nu terug in het voorlopig ontwerp van eind 2004. Deze zijn respectievelijk 43 en 30 verdiepingen hoog, oftwel 140m en 100m. Het oude babylon blijft bestaan (na renovatie) en wordt deels gesloopt. In het vierkant rondom het oude babylon worden nieuwe kantoren gebouwd tot max. 11 verdiepingen (ca. 40m hoogte) In de hoge torens komen woningen vanaf de 11e verdieping (hoop balkonnetjes enzo) Mogelijk wordt er een ook nieuwe bioscoop gebouwd. Het gebouw krijgt een plint van ca. 15 m hoog bestaande uit hoofdzakelijk vliesgevels. Het geheel ziet er behoorlijk high-tech uit. Hoge transparantie (zeer veel glas) en strakke vormgeving (betonnen gevelelementen en in het zicht gelate staalconstructies). Plaatjes ga ik hier helaas niet laten zien anders krijg ik ruzie met de architect :hahano: . Zodra ze er zelf mee in openbaarheid treden zal het wel geen probleem meer zijn, dus tot die tijd........ :ohno:
Den Haag AvW February 3rd, 2005, 11:48 PM Zeg mart, volgens jouw beschrijving komt het er toch wel ongeveer zo uit te zien, of zie ik dat verkeerd?
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/babylon.jpg
spartannl February 3rd, 2005, 11:48 PM Goed nieuws, dat het er ook hier naar uitziet dat plannen werkelijkheid worden, nu ook de komst van het 'Het Strijkijzer' aanzienlijk dichterbij is gekomen. :okay:
@ Mart, goeie update; je bent goed op de hoogte! Insider? Blijkbaar heb je zelf al actuele impressies maar ben je gebonden aan één of ander publicatieverbod of embargo. Kan je een voorspelling doen wanneer we in dit forum/deze thread nieuwe impressies kunnen verwachten. Week, weken, maand, maanden? :bow:
Basshead February 4th, 2005, 02:05 PM Zo, dat ziet er ineens goed uit voor Den Haag zeg! Voortgang bij het strijkijzer, zwarte madonna is klaar om gesloopt te worden, dit mooie project...
mart February 4th, 2005, 02:49 PM yep, het vertoont nog steeds sterke gelijkenis met die impressie AvW alleen hier en daar ziet het er ietsje anders uit. Deze beelden laten nog weinig van het ontwerp zien.
Ben idd insider alleen ik mag er niet meer van verklappen dan wat er via de officiële weg door de opdrachtgever zelf naar buiten wordt gebracht. Alles wat op mn bureau komt mag in principe niet zomaar in de openbaarheid komen omdat een andere architect bijvoorbeeld onderdelen van het ontwerp kan "jatten" zolang het niet definitief is.
Zojuist heb ik nieuwe mega-mooie artist impressions gezien......lijkt heel realistisch; er zijn "echte mensen,auto's en bomen" in geplakt. Complimenten voor degene die ze gemaakt heeft. Denk dat het nog wel een paar maanden kan duren voordat deze beelden naar buiten gebracht worden. E.e.a. is afhankelijk van de ontwikkeling van het project .....er moet nog een hoop gebeuren dus het duurt nog wel even....
ldd February 5th, 2005, 11:29 AM Volgens mij ligt er op het stadhuis bij de informatiestand over bouwen in Den Haag gewoon een folder met impressies, die je mee kunt nemen. Ik zal er eens eentje pakken en inscannen als dat zo is.
spartannl February 5th, 2005, 01:51 PM @ Mart: Dank & we hebben geduld! Ik ben & blijf benieuwd!
@ Idd: ik zal vanmiddag eens kijken in het IJspaleis. Moet toch nog ff de stad in...
CborG February 18th, 2005, 04:30 PM 18-02:
http://img190.exs.cx/img190/4048/p21800056iz.jpg
CborG February 19th, 2005, 02:52 PM Op deze impressies kan je het oude babylon zien staan, Link is eerder gepost door DenHaagAwV.
hebben we deze al gezien?
http://www.3dblueprint.nl/images/portfolio/projects/bab/bab_05.jpg
http://www.3dblueprint.nl/images/portfolio/projects/bab/bab_02.jpg
http://www.3dblueprint.nl/images/portfolio/projects/bab/bab_06.jpg
CborG February 19th, 2005, 02:54 PM Link is trouwens http://www.3dblueprint.nl/projects/portfolio/index.asp?id=4
chris-12 February 21st, 2005, 03:05 AM En voor wat betreft het slopen van een garage om er een nieuwe te bouwen
De nieuwe gaat de grond in... ondergronds derhalve :) met een plein er op.
Beetje verscholen en weggefrommeld..
Vloepkleedje April 14th, 2005, 09:46 PM Dit project staat nu ook bij de prrrrrrrrrrrrachtige site van Corsmit (http://www.corsmit.nl/)
http://www.corsmit.nl/hoogbouw/pic_babylon.jpg
D-Rise April 16th, 2005, 11:31 AM Er valt weinig nieuws te vertellen over dit bijzondere project helaas.
Ben toch benieuwd wanneer er weer wat concreets bekend komt over de bouw.
Iemand????
EuroMaster April 16th, 2005, 12:27 PM na het onderstaand plaatje te hebben gezien hoop ik dat er weer eens een spiegelglazen toren wordt gebouwd a la delftse poort. ik zie daarbij graag een soort trump world toren verrijzen (niet qua hoogte, maar qua slankheid en vormgeving) ik denk dat het super zou staan daar aan het malieveld! na al het baksteengeweld zie ik iets dergelijks graag verrijzen. het zou mogelijk moeten zijn. anders hoop ik dat die binckhorsttoren van 152m wordt gebouwd, daar zat in de render wel wat spiegelglas verwerkt.
dan niet het bruinige wat op deze impressie naar voren komt:
http://www.thecityreview.com/trumpwor.gif
http://www.aviewoncities.com/img/nyc/kveus0558b.jpg
http://skyscraperpage.com/gallery/data/532/5917trump.jpg
http://pic4.picturetrail.com/VOL774/3487067/7168022/93165507.jpg
D-Rise April 16th, 2005, 12:34 PM Zou zeker niet verkeerd zijn om wat meer glas te zien in Den Haag.... :)
CborG June 24th, 2005, 12:47 AM 23-06:
http://img124.echo.cx/img124/5725/p6230089a2hl.jpg
http://img124.echo.cx/img124/1898/p6230088a3zo.jpg
CborG June 24th, 2005, 12:50 AM Dit lijkt weer wat anders:?
http://www.3dblueprint.nl/images/portfolio/projects/bab/bab_12.jpg
Skyscrapercitizen June 24th, 2005, 03:29 AM Een 100% glazen gevel zou inderdaad wel erg vet zijn op deze plek. Maar ik ga dan graag voor supertransparant! Den Haag is toe aan een pure Foster!
FolX June 24th, 2005, 10:40 AM Dit lijkt weer wat anders:?
http://www.3dblueprint.nl/images/portfolio/projects/bab/bab_12.jpg
Heb je dit zelf gemaakt?
Ziet er overigens nog een stuk beter uit dan wat ze nu al van plan zijn. Op het plein voor het station moet niet zo'n lelijk collos van een gebouw zoals nu willen met dat Oma ding. Verder ziet dat gele ding er wel heel hoog uit :D
CborG June 24th, 2005, 10:54 AM ^Kon ik dat maar!:D
Nee, ze komen van dezelfde site als die andere impressies die ik eerder postte. (166)
empersouf June 24th, 2005, 10:59 AM Zeker wel vet, nog een hoge in Den HAag.
Skyscrapercitizen June 24th, 2005, 07:16 PM Emilio Ambasz heeft ooit eens een mooi gebouw ontworpen voor voor het CS, met bomen erin.
stevendh August 25th, 2005, 09:26 PM Er zijn (eindelijk) een heleboel nieuwe plaatjes van het project "Nieuw Babylon", zie dit document:
http://www.meyer-vanschooten.nl/pdf/baby_web.pdf
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/babylon1.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/babylon2.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/babylon3.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/babylon4.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/babylon5.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/babylon6.jpghttp://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/babylon7.jpg
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/babylon8.jpghttp://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/babylon9.jpg
Details of project: 280 dwellings, offices (41.000m2), shops (10.000m2) , hotel, cinema (2.500m2), parking (30.000m2), facilities (total old and new 120.000m2)
Contractor: Boele van Eesteren, Rijswijk
Design: 2003
Construction car parking: 2005
Completion: 2010
Ik weet niet of ik deze combinatie van oud en nieuw Babylon mooi moet vinden :(
Het wordt wel een groot complex!
Michiel August 25th, 2005, 09:34 PM Goede vondst!
Ik ben het met je eens dat de combi tussen oud en nieuw niet erg geslaagd is. Naar mijn idee kan dat ook niet, en ik snap niet dat ze dit nu perse willen behouden. Erg mooi vond ik Babylon eigenlijk nooit.
Tim B August 25th, 2005, 09:51 PM ik vind het wel een goed eigenlijk, is toch een van de weinige black boxen in nederland. ja ik ben nostalgisch naar alles wat al wat ouder is. :)
stevendh August 25th, 2005, 09:57 PM Ik vind het oude Babylon en het nieuwe gebouw ook niet lelijk, maar de combinatie, daar heb ik moeite mee.
spartannl August 25th, 2005, 10:00 PM Stevendh = Held. Hier zitten we al een tijdje op te wachten... Mijn eerste indruk: apart! Vooral die gevellijnen. Komt nogal druk over. Maar verder wel indrukwekkend en goeie hoogte ook. Vind de manier waarop oud babylon is 'ingepakt' geinig. Ik ga nu de site zelf nog ff bekijken! :D
supercees August 26th, 2005, 10:03 AM Ziet er mooi uit, maar inderdaad had ik het wel beter gevonden als ze het oude Babylon een nieuwe gevel hadden gegeven. Maar de hoogte en het volume van het gebouw zijn wel erg puik! Steekt ook mooi af tegen al het baksteen daar in Den Haag!
Skyscrapercitizen August 26th, 2005, 11:06 AM zozo, die hoogste staat daar aardig de sky te kietelen hoor! Goede plannen dit!
marcobruls August 26th, 2005, 06:33 PM lol dit is strak gek,opzeker de mooiste toren wordt dit van NL.
DeltaMetropolis September 16th, 2005, 09:25 AM De combinatie hoogte en architectuur maakt van nieuw Babylon het mooiste torenproject van Nederland. Mijn hoge verwachtingen worden tot nu toe helemaal waargemaakt.
http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/00.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-foto18b.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-foto2380b.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-g0000.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-g0005b.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-g0007.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-g0007b.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-g0009b.jpg
spartannl September 16th, 2005, 12:18 PM :eek2:
^Mooie en relevante update Delta!
Heb het een tijdje op me laten inwerken en ja, nu ook de gevel in detail te zien is ben ik overtuigd: Nieuw Babylon wordt het mooiste torenproject van NL. Op dit moment zijn dat overigens wat mij betreft nog (op volgorde) 't Strijkijzer, The Red Apple en de Vestdijktoren.
Per September 16th, 2005, 01:18 PM Na een rooie baksteen hype krijgen we nu een mint groene golf (met La Fenetre, en woontoren Wijnhaven).
Mooi ontwerp, mooie hoogte en nu moet de kleur nog mee gaan vallen.
Dr. Dubai September 16th, 2005, 01:41 PM Dit is een schitterende toren die Den Haag nog meer smoel gaat geven!:)
Hartelijk bedankt voor deze mooie plaatjes DeltaMetropolis!
Nemo September 16th, 2005, 01:55 PM AAHH Wat een lelijkheid en dat nog wel van een van mijn favoriete architectenbureaus. Het lijkt wel diezelfde vreselijke prefab van het achterliggende ministerie van BUZA. Sory jongens, ik draag DH een warm hart toe, maar dit lijkt wel heel erg op een Russisch koud onpersoonlijk gedrocht en dan nog met dat oude gedrocht bewaard en geintegreerd. Doolhofarchitectuur uit de 60s. Waarom?? Ik weet dat het nog maar een artists impression is, maar dit lijkt wel een moderne en hoge aanvulling op de oerlelijke KB en archief en BuZa.
vinman September 16th, 2005, 02:00 PM Een lekker ding! Meteen gaan bouwen, wordt Den Haag ( en de skyline) een stuk beter van!
Boschdijk September 16th, 2005, 02:01 PM Wow, dit is inderdaad een gaaf project. Wanneer gaan ze beginnen?
Bigben838 September 16th, 2005, 03:17 PM stik relaxt project heel mooi ook die vloer of plafond what ever t mag zijn?
ja wanneer gaan ze bouwen?
Utrechter September 16th, 2005, 06:52 PM Wow dat ziet er strak uit!
Hoogte lijkt overigens veel groter dan 140 meter. O wat jammer dat dat niet het geval zal zijn, maar dit wordt hoe dan ook een mooie aanwinst.
Skyscrapercitizen September 16th, 2005, 10:46 PM woot! vooral doorgaan!
INVISIBLE September 16th, 2005, 10:51 PM Word die 140 meter dan ??
Hij lijkt mij ook veel hoger en gaat misschien mijn mooiste toren van NL wel verslaan .
De Fortis tower Rotterdam .
JT September 17th, 2005, 02:35 PM Ziet er zeker fraai uit. Ik zou liever nog meer kleur erin willen dan alleen dat groen. Zo'n ontwerp als dit leent zich uitermate voor een experiment met veel kleur (door die verspringende horizontale banden), bijvoorbeeld per verdieping een tint anders.
Ben overigens wel sceptisch over de inpassing van Oud-Babylon. En dan vooral de kant van Koekamp / KJ-plein, waar hotel Sofitel door de nieuwe plint heenbreekt. Plus er is volgens mij totaal geen relatie gelegd met omliggende projecten zoals CS en KJ-plein (OMA). Maar 't wordt wel lekker dicht daar!
EuroMaster September 17th, 2005, 03:00 PM mooi ding, bouwen! De Haagse Poort en een ander gebouw over de Utrechtse baan hebben ook zo'n mintkleurtje, samen met glas en staal vind ik dat er altijd strak uitzien! Dus: laat maar komen!
Bibelo September 18th, 2005, 01:12 AM Ben overigens wel sceptisch over de inpassing van Oud-Babylon. En dan vooral de kant van Koekamp / KJ-plein, waar hotel Sofitel door de nieuwe plint heenbreekt.
weet niet welke kant dat is, maar dit ziet er goed geïntegreerd uit:
http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-g0002.jpg
http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-foto15b.jpg
Breda2008 September 18th, 2005, 06:50 AM Tja, dit is natuurlijk gewoon helemaal goed ! Hoe groot zijn de kansen dat deze er ook echt komt ?
EuroMaster September 18th, 2005, 09:42 AM http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-foto15b.jpg
wa vaag! bij die laatste impressie lijkt het wel of de toren aan de rand van de veluwe (of tropisch woud in Azie) wordt gebouwd :)
DeltaMetropolis September 18th, 2005, 10:49 AM Juist vindt ik dat 'oud Babylon' zeer goed geintegreerd is in dit nieuwe ontwerp. Het huidige Babylon is niet meer echt een achitectonisch hoogstandje van deze tijd te noemen. Dus ik vind het wel goed dat deze niet meer zo prominent terugkomt in het nieuwe ontwerp.
http://img310.imageshack.us/img310/3562/nieuwbabylon40cf.jpg
http://img310.imageshack.us/img310/7199/nieuwbabylon53az.jpg
Tja, dit is natuurlijk gewoon helemaal goed ! Hoe groot zijn de kansen dat deze er ook echt komt ?
Ik denk dat de kans zeer groot is, zo niet zeker (maarja, wat is zeker in de hoogbouw wereld) dat deze in ongeveer dit ontwerp gaat verschijnen. Dit zegt ontwikkelaar Bouwfonds erover:
Bouwfonds Property Finance BV en IMCA Vastgoed BV hebben in 2002 het bestaande Babylon complex in Den Haag aangekocht. Babylon maakt deel uit van Den Haag Nieuw Centraal, een belangrijke ontwikkelingslocatie in Den Haag en een van de sleutelprojecten in Nederland.
De ontwikkeling van Babylon behelst naast het bestaande complex een uitbreiding van ca. 80.000 m2 bestaande uit woningen, kantoren, commerciële ruimten en parkeren. De bestaande parkeergarage op het Anna van Buerenplein wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe ondergrondse parkeergarage. Aan het nieuwe plein dat ontstaat, zal Babylon zich ontwikkelen tot een aantrekkelijke en multifunctionele spil in het gebeid. Het plein wordt een transparante, doorgaande voetgangersroute en de toegang tot de woon-, winkel- , uitgaans- en werkvoorzieningen in New Babylon. Het ontwerp New Babylon van architectenbureau Meyer en van Schooten uit Amsterdam bestaat onder andere uit een tweetal woontorens van respectievelijk 140- en 100 meter hoog die mede de vernieuwde skyline van Den Haag zullen gaan bepalen. De verwachting is dat het geheel vernieuwde Babylon in 2011 zal zijn opgeleverd.
Ontwikkelaar: Babylon Den Haag BV een samenwerking tussen Imca Vastgoed en Bouwfonds Property Finance.
DETAILS OF PROJECT
280 dwellings, offices (41.000 m2) shops (10.000 m2), hotel, cinema (2500 m2), underground car parking (30.000 m2), facilities (total old and new 120.000 m2)
Dit zegt medeontwikkelaar Imca Vastgoed:
http://img324.imageshack.us/img324/9653/imcababylon7kp.png
2008 en 2011, laten we het laatste maar aanhouden. Klinkt wat mij betreft wel behoorlijk zeker..
stik relaxt project heel mooi ook die vloer of plafond what ever t mag zijn?
http://img310.imageshack.us/img310/3049/babylonplafond6uh.jpg
Plafond dus, wel één van de bijzonderste die ik ooit gezien heb.
DeltaMetropolis September 18th, 2005, 11:02 AM Ondanks dat deze hoger lijkt, tel ik bij de hoge toren ongeveer 45 verdiepingen, maal gemiddeld 3 meter kom je ongeveer toch op 140 meter.
Ik vind de opzet wel een beetje weg hebben van Delftse Poort, alleen is de hoge toren 11 meter lager, en de lage toren een meter of 7 á 8 hoger.
JT September 18th, 2005, 01:18 PM http://www.ciiid.nl/projects/798-BABYLON3ext/798-foto15b.jpg
wa vaag! bij die laatste impressie lijkt het wel of de toren aan de rand van de veluwe (of tropisch woud in Azie) wordt gebouwd :)
@ eurim@stovic:
Het Haagse Bos is in potentie natuurlijk een fantastisch stadspark (bijna even groot als Central Park!), zeker als er meer torens omheen gaan verschijnen. Dan moet nog wel ff de Utrechtse Baan door een tunnel en moet dat hertenkamp weg uit de Koekamp.
Dan wordt het misschien nog wat met deze 'achtertuin van Trix'!
Dukebas September 18th, 2005, 04:22 PM Wat een prachtproject! Vooral de inkapseling van de oude bebouwing vind ik erg origineel...
Den Haag gaat er straks leuk uitzien met een nieuw CS en aan allebei de zijden van het station een 140 plusser... (Hoftoren en Babylon I)
:)
Skyscrapercitizen September 18th, 2005, 04:23 PM Ja, dit kan wel eens de mooiste toren van Den Haag worden! Een toren met zoveel glas kan Den Haag goed gebruiken na al het bakstenen geweld! Nu maar hopen dat na de huidige plannen er een lekkere toren van 180 meter komt ergens rond den haag CS. Rotterdam en Den Haag worden een goeie twincity met 2 geweldige skylines!
EuroMaster September 18th, 2005, 09:32 PM @ eurim@stovic:
Het Haagse Bos is in potentie natuurlijk een fantastisch stadspark (bijna even groot als Central Park!), zeker als er meer torens omheen gaan verschijnen. Dan moet nog wel ff de Utrechtse Baan door een tunnel en moet dat hertenkamp weg uit de Koekamp.
Dan wordt het misschien nog wat met deze 'achtertuin van Trix'!
Ja er zou dan een tunnel kunnen komen onder het malieveld/park> daarna afslag op huidige einde van A12 > dan weer de grond in en dan ter hoogte van het hubertusviaduct weer boven komen. Zo zou de A12 met de westelijke toekomstige rondweg verbonden kunnen worden. De tunnel zou 2x2 (en kleine vluchtstrook) uitgevoerd kunnen worden, maar misschien voldoet 2x1 met vluchtstrook en gescheiden rijbanen (ook voor 2x2 versie natuurlijk :) ).
Het zou inderdaad een mooi park in het centrum kunnen worden, met rond het Centraal station veel (super)hoogbouw> rond de 150-200m.
Trix heeft haar paleisje iets noord-oostelijker van het Malieveld staan toch?
Met het mooie babylon zal de skyline er vanaf daar een stuk strakker uitkomen te zien!
Tim B October 1st, 2005, 12:13 AM @deltametropolis
is deze nu in aanbouw? je hebt een verzoek ingediend bij ssp warbij je gevraagd hebt om hem 'under construction' te zetten, maar is dit project wel al in zo'n ver gevorderd stadium?
Michiel October 1st, 2005, 11:44 AM Nog niet echt. Ze zijn bezig achter het gebouw (Anna van Buerenplein), wanneer dat klaar is zou de ombouw van Babylon moeten beginnen.
6fran October 1st, 2005, 12:24 PM WOW!!! heel tof als dat er komt... Eerst maar eens het station afmaken :)
marcobruls October 1st, 2005, 09:15 PM Nog niet echt. Ze zijn bezig achter het gebouw (Anna van Buerenplein), wanneer dat klaar is zou de ombouw van Babylon moeten beginnen.
Dan zijn ze toch begonnen?er is geen twijfel of dit wel of niet wordt gebouwd,ze zijn al bezig! het project is nou eenmaal GROOT!
marcobruls October 1st, 2005, 09:16 PM WOW!!! heel tof als dat er komt... Eerst maar eens het station afmaken :)
dat heeft niets met elkaar temaken toch?2 verschillende projecten,en beide zijn wat mij betreft al U\C.
DeltaMetropolis October 2nd, 2005, 05:16 AM @ Tim B
Ik dacht eigenlijk dat ze waren begonnen met de parkeergarage, en daarna direct doorgingen met het gebouw, ofwel vanaf nu tot met 2010 U/C. Maar als het twee verschillende projecten zijn, kan Nieuw Babylon nu nog op proposed blijven staan. Kies zelf maar..
Michiel October 2nd, 2005, 08:55 AM Aan het Anna van Buerenplein moet nog een redelijk fors gebouw komen, op de plaats waar eerst een woontoren gepland was. Ik heb nog geen plaatjes van dit project gezien, maar deze tekst staat op de site van de Rijksbouwmeester (www.rijksbouwmeester.nl):
Den Haag, Anna van Buerengebouw
Gebruikers Stichting Actueel Verleden, Koninklijke Bibliotheek, Rijkskantoren
Opdrachtgever(s) Stichting Actueel Verleden, Koninklijke Bibliotheek en de Rijksgebouwendienst
Architect(en) Menno Homan en Remco Bruggink
Projectmanager William Elfrink
Contactperson(en) Charles van Marrelo
Oppervlakte 22100 m2
Het Anna van Buerengebouw:
Bovenop de nieuw te bouwen parkeergarage aan het Anna van Buerenplein ontwikkelt de Rijksgebouwendienst in samenwerking met de Stichting Actueel Verleden en de Koninklijke Bibliotheek een bijzondere, 50 meter hoge toren:
Een stapeling van publieke functies zoals een nieuwe hoofdentree en auditorium voor de Koninklijke Bibliotheek en het onderkomen voor Anno, museum voor de recente geschiedenis en daarboven een reeks verdiepingen met rijkskantoren. De toren wordt doorsneden door het Randstadrail viaduct.
Het concept voor het gebouw gaat uit van een gebouw met extreme ruimtelijke contrasten. Volledig transparante verdiepingen worden afgewisseld met totaal introverte verdiepingen doorsneden door roltrappen en liften die de verbinding vormen tussen de verschillende lagen. Een glazen huid omhult en bindt de verschillende delen van het gebouw. De begane grond wordt volledig gevuld met publieke functies en zal daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan het activeren van het nieuwe Anna van Buerenplein.
Het Anna van Buerenplein zal behalve door het Anna van Buerengebouw omzoomd worden door een vernieuwd Babylon, met meer dan honderd meter hoge woontorens en een volledig vernieuwde stationshal naar ontwerp van Benthem Crouwel.
Per October 2nd, 2005, 10:44 AM ^^
Dat was vroeger dit project: woontoren Anna van Buerenplein (http://www.architectenweb.nl/aweb/projects/project.asp?PID=1064&frmDiscs=1) , zo te zien is er wat van de hoogte ingeleverd.
Tobi October 2nd, 2005, 05:46 PM Een ontwerp naar m'n hart. Heerlijk; bij voorbaat al Den Haags mooiste. Kunnen ze dat gebouw waar ze nu mee bezig zijn niet gewoon laten zitten en aan die torens beginnen? ;)
Tim B October 2nd, 2005, 07:33 PM @ Tim B
Ik dacht eigenlijk dat ze waren begonnen met de parkeergarage, en daarna direct doorgingen met het gebouw, ofwel vanaf nu tot met 2010 U/C. Maar als het twee verschillende projecten zijn, kan Nieuw Babylon nu nog op proposed blijven staan. Kies zelf maar..
altijd lastig dit. het liefst zet ik hem het op Approved, maar dat bestaat daar niet. :( Anyway, echt belangrijk is het allemaal niet als je weet dat het zeker is dat dit project doorgaat :cheers:
Per October 3rd, 2005, 09:39 AM ^^
Het leuke van de projecten in Den Haag is dat ze uiteindelijk toch wel doorgaan, in tegenstelling tot Rotterdam...
marcobruls October 3rd, 2005, 05:20 PM ^^
Het leuke van de projecten in Den Haag is dat ze uiteindelijk toch wel doorgaan, in tegenstelling tot Rotterdam...
woow zolang zonder reactie van 46 Rotterdammers,zal wel snel komen huh.
Per October 3rd, 2005, 05:31 PM woow zolang zonder reactie van 46 Rotterdammers,zal wel snel komen huh.
Haha, het was bedoeld om een beetje te prikkelen maar er zit toch ook een kern van waarheid in.
Skyscrapercitizen October 3rd, 2005, 06:45 PM voor zover ik Rdammer ben (officieel niet) heb ik nog niet lang geleden gereageerd. :)
@ Per
Wil je beweren dat de haagse projecten beter lopen dan de rotterdamse? :lol:
Per October 3rd, 2005, 07:00 PM voor zover ik Rdammer ben (officieel niet) heb ik nog niet lang geleden gereageerd. :)
@ Per
Wil je beweren dat de haagse projecten beter lopen dan de rotterdamse? :lol:
Ach, het duurt soms iets langer dan voorzien maar uiteindelijk worden de projecten wel uitgevoerd terwijl de meeste topprojecten in Rotterdam sneuvelen.
Skyscrapercitizen October 4th, 2005, 12:51 PM Maar daar komen dan wel weer net zo snel plannen voor terug.
Maar Den Haag kent toch ook wel een aardige geschiedenis van niet gebouwde torens?
marcobruls October 5th, 2005, 03:39 PM zekers....
spartannl October 7th, 2005, 10:21 AM ^^ en naast de nooit gebouwde torens moeten we ook de torens en andere projecten in het Haagse niet vergeten die enorm werden en nog steeds worden vertraagd... Maar liever wat vertraging dan helemaal nada! ;)
Timme October 7th, 2005, 01:51 PM Is het niet een goed idee om het glas van oud-babylon te vervangen voor dat mooie groene glas (dezelfde stijl als het nieuwe dus)? Vind het jammer dat je het ouwe er doorheen ziet.
Misschien wordt het te groen, maar dat zien we dan wel. :cheers:
spartannl October 7th, 2005, 03:59 PM ^^ Op zich geen slecht idee en het zou wel interessant zijn te weten waarom is besloten het 'oude' Babylon feitelijk onaangedaan te behouden. Misschien wel omdat 'oud' Babylon een status als beschermd 70-er jaren (ik weet de leeftijd ervan niet) monument heeft gekregen? ;)
Tim B October 7th, 2005, 09:46 PM ^^^^ uit 1978 meen ik. misschien omdat het enige in nederland is dat in blackbox stijl is. Please verbeter me, ik zeg maar wat ;)
spartannl October 9th, 2005, 04:38 PM ^^^^ uit 1978 meen ik. misschien omdat het enige in nederland is dat in blackbox stijl is. Please verbeter me, ik zeg maar wat ;) Ik heb nog ff rondgezocht op het www maar niets gevonden over blackbox bouwstijl, anders dan in de IT-sector. Ik denk dat het nog wel even een raadsel zal blijven waarom het Oude Babylon niet gewoon tegen de vlakte is gegaan en op deze wijze is geïncorporeerd in het nieuwe Babylon. BTW, van mij hoeft het oude Babylon niet weg, ik vind de gekozen oplossing fraai.
spartannl October 13th, 2005, 05:27 PM Ik las zojuist in een nieuwsbericht van Vloepkleedje dat IMCA, de projectontwikkelaar voor Nieuw Babylon is overgenomen, een nieuwe eigenaar krijgt: Zie: IMCA (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=268201)
Laten we hopen dat dit niet de volgende vertraging met zich mee gaat brengen... :sleepy:
6fran October 13th, 2005, 05:35 PM TOf, den haag leeft weer een beetje qua updaten! Uiteindelijk komt het er allemaal wel (zie Strijkijzer) en het resultaat mag er wel wezen! De staat groeit langzaam naar een niveau waarbij hetsteeds comfortabeler raakt met hoogbouw!
Bigben838 November 29th, 2005, 06:31 PM is hier nog nieuws?
spartannl November 29th, 2005, 07:23 PM ^^DOODstil. Site van www.maeyveld.nl (nieuwe eigenaar van IMCA) is bij mij met firefox, noch met IE te openen... Misschien bij jou wel...
Bigben838 November 30th, 2005, 04:52 PM die site is bij mij wel te openen. Er is ook een verwijsing naar www.newbabylon.nl
Marin December 6th, 2005, 01:08 AM Amvest koopt helft van de woningen in megaproject New Babylon
DEN HAAG - Amvest heeft in het megaproject New Babylon in Den Haag circa 168 woningen verworven. Op 5 december 2005 is een realisatieovereenkomst getekend met Babylon Den Haag, een samenwerkingsverband tussen Maeyveld en Bouwfonds Property Finance. Binnen het New Babylon-project worden in totaal circa 330 woningen gerealiseerd. Amvest investeert ruim € 57 mln in het project.
Behalve de 168 woningen koopt de vastgoedonderneming ook een gelijk aantal parkeerplaatsen in het complex. De start bouw van het New Babylon-project staat gepland voor eind 2006; in 2009 worden de eerste vrijesectorhuurwoningen van Amvest opgeleverd.
Maeyveld en Bouwfonds Property Finance hebben sinds 2002 ieder gelijke belangen in Babylon Den Haag BV. Het project maakt deel uit van het sleutelproject Den Haag Nieuw Centraal. Maeyveld werd bij dit project geadviseerd door DTZ Zadelhoff.
New Babylon omvat in totaal 54.500 m2 kantoren, circa 330 woningen, 16.500 m2 retail en horeca , met daarnaast een hotel, bioscoop en 1260 parkeerplaatsen. Direct naast het complex komen de Hoge Snelheids Lijn (HSL) en de Randstad Rail te liggen. Het gebied rond New Babylon ligt in het stationsgebied, wat de komende jaren ook ingrijpend gaat veranderen.
PropertyNL (www.propertynl.com), 6-12-2005
Michiel December 6th, 2005, 08:16 AM Ik dacht gisteren net: als Vesteda nu een gedeelte van dat miljard in Babylon investeert dan zou dat prima nieuws zijn. De grote concurent is ze voor.
supercees December 6th, 2005, 02:18 PM Goed nieuws!
marcobruls December 6th, 2005, 02:23 PM Ik dacht gisteren net: als Vesteda nu een gedeelte van dat miljard in Babylon investeert dan zou dat prima nieuws zijn. De grote concurent is ze voor.
heh wat jammer nu moet Vesteda maar zelf een toren bouwen...:):):)
spartannl December 27th, 2005, 06:15 PM Voor de liefhebbers: er is een korte, ietwat magere project presentatie te zien op www.maeyveld.nl ... (menu: projecten, nieuwe projecten, kantoren). Ter herinnering: nog een jaartje wachten tot de start van de bouw...
TC03 January 3rd, 2006, 12:13 AM Ik zie deze thread nu pas voor het eerst, was even bang dat Den Haag 's lands hoogste zou krijgen! Gelukkig wordt ie 'maar' 140 meter. ;)
marcobruls January 3rd, 2006, 02:50 AM wat een irritante kut site....en ik dacht dat de bouw in 2006 zou beginnen dus ze beginnen sneller dan je denkt.
marcobruls January 3rd, 2006, 02:51 AM Ik zie deze thread nu pas voor het eerst, was even bang dat Den Haag 's lands hoogste zou krijgen! Gelukkig wordt ie 'maar' 140 meter. ;)
........wel de mooiste :) :P
Capzilla January 3rd, 2006, 03:41 AM Erg mooi complex als ik de impressies moet geloven! Ik vind het laagbouwblok eigenlijk nog het mooiste, daar zit iets meer variatie in dan bij de torens. Ik hoop voor Den Haag dat de afwerking topklasse is en niet van de kwaliteit Brussel Noord!
6fran January 8th, 2006, 11:13 PM Deze al bekend?
http://www.bouwfonds.nl/NR/rdonlyres/6E4C647C-67AA-4713-9350-87E5AB4C2A41/0/vogelvluchtvoorwebsite.jpg
Hier is de lampion ook al in getekend
marcobruls January 9th, 2006, 04:55 PM ja die is eerder vertoond en lijkt eigenlijk niet op de impressies die later kwamen.
YunuS January 9th, 2006, 06:15 PM leuk project :hi:
[Kees] January 24th, 2006, 11:23 PM Ballast Nedam heeft het Babylon Project aangenomen. Net gehoort van een werknemer van Ballast Nedam.
www.Rotterdam.nl January 24th, 2006, 11:32 PM Fantastisch complex. Echt weer typische Haagse schoonheid.
marcobruls January 25th, 2006, 02:06 AM Ballast Nedam heeft het Babylon Project aangenomen. Net gehoort van een werknemer van Ballast Nedam.
goed nieuws,als ze nou ff snel bouwen als jelle nijdam reed..ballast nedam jelle nijdam....ach laat maar... :bash:
|
|