View Full Version : (B) Brussel: Martini Tower

Moren-o
June 12th, 2006, 03:49 PM
http://www.imal.org/martini/doc/hommage/ico/CoverPage.jpg

Ik weet niet of het hier al eens gepost is.
Ik vond het toch de moeite waard om een thread over te openen.
Op deze site vind je ongelofelijk veel bewegende beelden over de historie van de Martini-toren.
Ook beelden van de sloop staan er on-line.
Voor de video's: gewoon kijken bij "news & documents".

http://www.imal.org/martini/#
http://www.imal.org/martini/doc/hommage/hommage_2.html

Kingsken
June 12th, 2006, 03:57 PM
Ik vond hem wel iets hebben, de martini-toren. Mocht er voor part blijven staan zijn. Wat nu in de plaats staat is ook niet mis natuurlijk.

snot
June 13th, 2006, 03:26 AM
Bedankt voor de link! Erg interessant.

"...Mais à l'heure ou la banquise fond, les glaçons sont enrhumés et Martini est devenue la tour martyre de la politique urbaine de françois Xavier De Donnéa, ex-maire (bourgmestre) de Bruxelles, qui, bien avant Ben Laden, a rêvé de raboter les tours de Bruxelles. La tour Martini est un exemple parfait d'abruxellation: à force d'être là, sa laideur (*) a fini par plaire, et la haine s'est transformée en amour-deuil."

De Donnéa, :rant:

Brussels-east
June 13th, 2006, 08:30 AM
Bedankt voor de link! Erg interessant.
"françois Xavier De Donnéa, ex-maire (bourgmestre) de Bruxelles, qui, bien avant Ben Laden, a rêvé de raboter les tours de Bruxelles"
De Donnéa, :rant:

:rofl:

N.V.
June 13th, 2006, 06:43 PM
De cultuur-historische waarde van dat gebouw had zeker nog een belangrijke rol kunnen spelen voor Brussel. Is er eigenlijk protest geweest tegen de afbraak?

Benonie
June 13th, 2006, 07:11 PM
De cultuur-historische waarde van dat gebouw had zeker nog een belangrijke rol kunnen spelen voor Brussel. Is er eigenlijk protest geweest tegen de afbraak?

Petitie ter bescherming van Martinitoren, voorjaar 2001

Sint-Lukasarchief neemt Martinitoren in bescherming

Het Sint-Lukasarchief vzw lanceert een petitie voor de bescherming van de Martinitoren (1958, arch. Jacques Cuisinier). De toren maakt deel uit van het ondergewaardeerde en tot op heden nog steeds officieel niet geëvalueerde Brusselse erfgoed uit de jaren ’50 en ’60 en wordt, eens te meer, door de projecten van bouwpromotoren bedreigd. Als het van hen afhangt, gaat de toren begin juni tegen de vlakte. In de plaats ervan komt een monofunctionalistisch kantoorgebouw met 486 parkeerplaatsen van de hand van de tijdelijke vennootschap van Architecten K.P.F., Londen, Samyn en Partners, M. Jaspers & Partners, Brussel. Reeds 4 jaar geleden, haalde de Martini-toren het nieuws. Ook toen bestonden er afbraakplannen en introduceerde het Sint-Lukasarchief een beschermingsdossier voor de toren. De ingediende bouwaanvraag werd goedgekeurd, zonder dat het project echter werd gerealiseerd. Het verschil met het voorgaande beschermingsdossier, is dat het Sint-Lukasarchief nu dezelfde methode beproeft als gevolgd werd bij de bescherming van de Citroëngarage. Volgens een ordonnantie van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad (dd. 4 maart 1993) kan een beschermingsprocedure worden ingezet door 150 handtekeningen te verzamelen van inwoners van het gewest. Deze procedure vormt aldus het laatste middel om de toren alsnog te redden. Over de architecturale waarde van de Martinitoren bestaat weinig discussie. Naast talloze publicaties (2 boeken en verschillende artikels in binnen- en buitenlandse architectuurtijdschriften) werd er een tentoonstelling aan deze realisatie gewijd. Ooit stelde zelfs een erkend architectuurhistoricus dat de toren voor de stad Brussel belangrijker is dan het gehele oeuvre van Victor Horta. Zonder deze boude uitspraak te onderschrijven, kan men stellen dat het gebouw een van de meest emblematische werken is van de ondergewaardeerde 50jaren architectuur in België. In het Brussels stedelijk landschap vervult zij - als 20ste eeuws landmark dat zichtbaar is vanop de kleine ring, vanuit de Nieuwstraat en vanuit de Adolf Maxlaan - een uitgesproken icoonfunctie. Met zijn doorgedreven functievermenging (tegelijkertijd winkelcentrum, woontoren, kantoortoren, cultureel centrum met verschillende theaterzalen, bars, restaurants etc.) schudt deze realisatie probleemloos de voornaamste kritiek op de modernistische stedenbouw (nl de door de CIAM gepropageerde functiescheiding) van zich af en geeft ze op zeldzame wijze gestalte aan een - tot op heden - na te streven stedelijkheid. Gebouwd naar aanleiding van expo 58 is de toren met zijn "swingende" architectuur en zich presenterend als "rendez vous met de wereld" een unieke getuige van het optimisme en het vooruitgangsgeloof van de na-oorlogse periode. Het Sint-Lukasarchief wenst geen uitspraak te doen over de kwaliteit van het nieuwe architectuurproject van de tijdelijke vennootschap van architecten K.P.F., Londen, Samyn and Partners, M. Jaspers & Partners, Brussel. Het betreurt evenwel dat een gebouw met een sterke functievermenging zou vervangen worden door een hermetische, monofunctionalistische kantoortoren, en dit op een plaats in de stad waar juist een injectie van nieuwe inwoners een goed tegenwicht zou vormen tegen de steeds toenemende kantooroppervlaktes. Tenslotte heeft het Sint-Lukasarchief bedenkingen bij het tegenstrijdige stedenbouwkundige beleid in het Brussels Gewest. Terwijl, in het centrum, op een steenworp van de Martinitoren, hoge torens op executie wachten, worden er in St.-Joost-ten-Node nog veel hogere torens bijgebouwd. Het is betreurenswaardig dat bij deze vastgoedoperaties het architecturale erfgoed uit de fifties nauwelijks ter discussie staat. Meer info, en voor het downloaden van de petitie, zie internet-site : http://arch.rug.ac.be

Sint-Lukasarchief Paleizenstraat 181-183 1030 Brussel 02 217 65 99 sla@sint-lukasarchief.be

Een tekst van het Sint-Lucasarchief die ik volledig onderschrijf. Jammer kwam ook hier bescherming te laat. Een zoveelste schitterend Brussels monument ging tegen de vlakte...

N.V.
June 13th, 2006, 09:33 PM
Bedankt voor de tekst.
Ik geloof ook in het feit dat er genoeg redenen waren om het gebouw te beschermen, of op z'n minst te behouden. Zo'n gebouw had echt nog een icoon kunnen zijn voor Brussel, mits een opfrisbeurt. Kantoorgebouwen van zo'n kaliber waren echt uniek in de jaren'50, zeker voor Europa. De rogiertoren was zelfs het grootste woon - en kantoorproject in Europa sinds WOII. Jammergenoeg hoort het nu ook tot één van de grootste afbraakprojecten van Europa.

Chimaera
May 1st, 2007, 01:45 PM
Is de Martini eigenlijk ooit volledig afgewerkt geweest, met die langwerpige lage gedeelte? Want op de foto's van 1996 op die site is er in ieder geval niks van te zien, al kan het natuurlijk zijn dat dat stuk al eerder is afgebroken.

Le Penseur
May 1st, 2007, 03:04 PM
Ik vond de architectuur van de Martini-toren toch veel interessanter, bovendien met een zeer interessante mix aan functies (bioscoop, theater, appartementen, kantoren, congrescentrum...) die ik totaal mis in de Dexia-toren en die de wijk wat meer leven had kunnen inblazen dan nu het geval is.

Als je uitstapt in metro Rogier dan zie je nog een aantal borden met daarop "Internationaal Centrum Rogier" en dat is jammer genoeg niet meer het geval met de Dexia-toren.

Maar ja, in de context van Brussel valt de toren wel mee.

hix
May 1st, 2007, 03:30 PM
Is de Martini eigenlijk ooit volledig afgewerkt geweest, met die langwerpige lage gedeelte? Want op de foto's van 1996 op die site is er in ieder geval niks van te zien, al kan het natuurlijk zijn dat dat stuk al eerder is afgebroken.
Ja natuurlijk was die volledig afgewerkt. Dat langwerpige lage gedeelte was vroeger een congrescentrum. Hier werden beurzen gehouden zoals de boekenbeurs, het uitvinderssalon en nog veel meer...
Ik heb er nog altijd verdriet van, de afbraak van de Martinitoren. Het was een levendige, gemengde toren: kantoren, appartementen, theatre national, een winkelgalerij, een congrescentrum. Met de toren moeten renoveren en de Dexia ergens anders bouwen... maar ja, gedane zaken nemen geen keer...

Benonie
May 1st, 2007, 09:31 PM
In vergelijking met de Martinitoren is de Dexia een zielloze doos.
Het zoveelste monofunctionele spiegelglazen kantoorblok nabij de Nord.
Het is leuk dat ie wat hoger is en wat meer hoekjes en kantjes heeft dan de doorsnee boxen daar,
maar aan de Martini kan hij niet tippen.

http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/rogier1.jpg

http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/Martini_Aile_web.jpg

http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/tour_martini_derriere_actuelle.jpg

De sloop van de Martini vind ik een even grote kaakslag voor het Brussels recent erfgoed
als de afbraak van het Volkshuis in de jaren '60!:cry:

xelos
May 2nd, 2007, 04:38 PM
In vergelijking met de Martinitoren is de Dexia een zielloze doos.
Het zoveelste monofunctionele spiegelglazen kantoorblok nabij de Nord.
Het is leuk dat ie wat hoger is en wat meer hoekjes en kantjes heeft dan de doorsnee boxen daar,
maar aan de Martini kan hij niet tippen.

De sloop van de Martini vind ik een even grote kaakslag voor het Brussels recent erfgoed
als de afbraak van het Volkshuis in de jaren '60!:cry:

Ik ben het volkomen eens met jou!

Greetzzzz XeloS

Let's fly Jetairways

Puinkabouter
May 2nd, 2007, 04:51 PM
Inderdaad, er is wel wat van aan. Bovendien is het design van de Dexiatoren, met die drie onderdelen met schuin einde niet bepaald origineel:

http://farm1.static.flickr.com/253/454269182_0b1750e8f0.jpg

Beursgebouw in Mexico City

Den Antwerpenaar
May 2nd, 2007, 05:07 PM
Ik vind de Dexiatoren 1000 keer mooier en ook moderner dan dat bouwvallig ding van ervoor !!! Ik zie niet in wat er mooi was aan dat steengruis !?
Geef mij maar de Dexiatoren !

N.V.
May 2nd, 2007, 05:39 PM
Ik vind de Dexiatoren 1000 keer mooier en ook moderner dan dat bouwvallig ding van ervoor !!! Ik zie niet in wat er mooi was aan dat steengruis !?

Iedereen zijn mening natuurlijk, maar de Martinitoren was stukken unieker (wat niet kan gezegd worden van de Dexiatoren). De Martinitoren was, in tegenstelling tot zijn tijdgenoten, heel waardevol en onderscheidde zich duidelijk van de lelijke betonblokken. Die toren werd opgeleverd op het einde van de jaren '50, naar Europese normen was dit een enorm en megalomaal complex. Het was zelfs de grootste werf sinds de Tweede Wereldoorlog. Mijn grootouders hebben ooit het geluk gehad dit prachtig gebouw te bezoeken. Ze zijn er nog steeds van onder de indruk. Bovendien was ook het interieur voor een groot deel bewaard, met meubilair inbegrepen. Zulke modernistische gebouwen worden steeds schaarser. Ik durf zelfs te zeggen dat we nu het beste exemplaar verloren zijn.

Het gaat er hier helemaal niet om dat de Dexiatoren moderner is, dit gebouw had een prachtig verleden, was een symbool voor de stad, was multifunctioneel en zeker het bewaren waard. Een renovatie had een betere uitweg geweest. De dexiatoren is waardeloos in vergelijking met dit icoon (hoe durf je zoiets steengruis te noemen :ohno: ). Ik mis hem al!

Den Antwerpenaar
May 2nd, 2007, 07:07 PM
ja, daar zeg je alles:" in tegenstelling tot zijn tijdgenoten" !
We zijn wel al 40 à 50 jaar verder in de tijd !!! Remember !!!
En ik vind dat die Martinitoren toch ook veel weg heeft van een lelijke, oude betonblok. Of ligt het aan die foto's ???
Nee, naar mijn mening is die Dexiatoren het beste wat ze in decennia verwezenlijkt hebben in Brussel !!!
Ieder zijn mening natuurlijk !

Benonie
May 2nd, 2007, 07:11 PM
Ik zie niet in wat er mooi was aan dat steengruis !?

Onder het mom van bouwvalligheid en steengruis werden in de 20ste eeuw in ons landje duizenden waardevolle gebouwen afgebroken uit alle tijdperken uit de architectuurgeschiedenis.
Zo zag men in de jaren '60 en '70 de schoonheid van Art Nouveaugebouwen niet in. Meestal stonden die panden reeds half en half te verkommeren en verdwenen ze bij bosjes onder de sloophamer.
Uiteraard zag de Martinitoren er net voor de sloop niet zo fris meer uit. Jaren van langzame en deels gedwongen leegloop en leegstand eisen nu eenmaal hun tol. Had men de toren opgeknapt, dan stond daar weer een ultramoderne Martinitoren te pronken aan het Rogierplein.
Als men hem tenminste niet volledig had bekleed met blauw spiegelglas.

De Martini was uniek voor zijn tijd.
De Dexia is er eentje van dertien uit een dozijn.

Den Antwerpenaar
May 2nd, 2007, 07:15 PM
Dan liever een gebouw van dertien in een dozijn met blauw spiegelglas dan zo'n opgesmukt stuk steengruis dat de hele Brusselse skyline verderft !

L-er
May 2nd, 2007, 07:38 PM
^^

Ah, je weet niet wat je zegt. De Martinitoren was gewoon een prachtig gebouw.

hix
May 2nd, 2007, 07:40 PM
Dan liever een gebouw van dertien in een dozijn met blauw spiegelglas dan zo'n opgesmukt stuk steengruis dat de hele Brusselse skyline verderft !
Kom,kom... je spreekt jezelf wel tegen hé! Een gebouw van dertien in een dozijn zal eerder de skyline verpesten dan een prachtig gerestaureerd, multifunctioneel gebouw. Voor mij is (was) de Martinitoren even belangrijk voor Brussel als het Atomium, die zag er ook niet uit voor de restauratie. En als je zelf eventjes nadenkt zal je toch wel inzien dat een verwaarloosd gebouw niet hetzelfde is als een waardeloos gebouw. Als men jouw redenering had gevolgd in Antwerpen dan was het centraal station ook al lang afgebroken.

Den Antwerpenaar
May 2nd, 2007, 08:10 PM
Waarom zou een gebouw van dertien in een dozijn de skyline verderven ??? Wat is er nu erg dat de Dexiatoren lijkt op een gebouw aan de andere kant van de wereld ??? Ik denk dat het juist plezanter is zowel voor de toeristen als voor de mensen die er wonen om op een mooi, dynamisch en modern gebouw te staan kijken dan op een lelijk gebouw dat toch ook eigenlijk maar een mastodont van beton was, he !
Noem mij eens enkele mooie en dynamische aspecten op van de Martinitoren !!! Geef toe, het was toch ook maar een lelijk betonnen constructie met wat ramen erin, he. Ik vind zelfs de Zuidertoren voor restauratie nog mooier dan die Martinitoren !!!! Ieder zijn gedacht natuurlijk ...
En over het Centraal Station in Antwerpen: een mooi stijlvol, overkoepeld stationcomplex is nog altijd iets anders dan een lelijk kantoorgebouw dat je overal vindt, he.

Puinkabouter
May 2nd, 2007, 08:52 PM
En over het Centraal Station in Antwerpen: een mooi stijlvol, overkoepeld stationcomplex is nog altijd iets anders dan een lelijk kantoorgebouw dat je overal vindt, he.

In de jaren '70 was dat niet hoe men het CS zag. Nu ziet het er effectief indrukwekkend uit, omdat het er ook relatief verzorgd bijligt. Toen niet.

Noem mij eens enkele mooie en dynamische aspecten op van de Martinitoren

- De curve in het zijdelingse stuk.
- Het retrofuturistische straalt er van af.
- Het gebouw werd voor een heel gamma aan functies gebruikt (zoals hoogbouw hoort gebruikt te worden), en niet enkel voor kantoren.
- Door het feit dat het hoogbouwgedeelte niet een rechthoekig grondplan had, maar eerder een boog, kreeg je, afhankelijk van je positie tov het gebouw, heel diverse uitzichten erop.
- Het was niet bedekt in (onwaarschijnlijk saai) blauw spiegelglas.
- etc.

hix
May 2nd, 2007, 09:16 PM
Den Antwerpenaar, je maakt toch wel een aantal denkfouten! Je moet een gebouw bekijken voor de architectuur. Wanneer het verwaarloosd of zelfs in ruine ligt doet dat niks af aan de schoonheid ervan. Je bent nog te jong om te weten hoe het Centraal Station in Antwerpen er twintig jaar geleden bijlag, maar toen gebruikte men krek dezelfde argumenten als jij nu om het af te breken: Een oud krot van baksteen en staal daar willen de mensen toch niet op kijken, laat staan de trein nemen, laten we liever alles afbreken en een modern betonnen en functioneel gebouw neerzetten. Gelukkig heeft men op tijd ingezien wat een waanzin dat is. In Brussel heeft men dat nog niet ingezien. In heb totaal niks tegen de Dexia-toren, die had men gerust ergens anders mogen bouwen. Maar de manier waarop jij kijkt naar de Martini toren (oud, vuil, lelijk) is absurd. Probeer de schoonheid, vooruitstrevendheid en originaliteit te zien. En wat de Martini-toren vooral zo mooi maakte was de veelheid aan functies. En nog een bedenking: het kan toch niet de bedoeling zijn dan men gebouwen neerzet die maar 50 jaar meegaan? Dan bouwden de Egyptenaren toch wat duurzamer dan tegenwoordig!

hix
May 2nd, 2007, 09:22 PM
Waar vind je dan volgens jou nog (overal) zo'n gebouw als de Martini-toren? Ik heb nog nooit zoiets gezien, laat staan 'overal' zoals jij beweert.

Benonie
May 2nd, 2007, 09:31 PM
Den Antwerpenaar: Dan liever een gebouw van dertien in een dozijn met blauw spiegelglas dan zo'n opgesmukt stuk steengruis dat de hele Brusselse skyline verderft !

En ik vind dat die Martinitoren toch ook veel weg heeft van een lelijke, oude betonblok

Noem mij eens enkele mooie en dynamische aspecten op van de Martinitoren !!! Geef toe, het was toch ook maar een lelijk betonnen constructie met wat ramen erin, he.

BRUSSEL/BRUXELLES/BRUSSELS 1958!!!

http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/maquettemartini.jpg

http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/ClubMartini.jpg

http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/ClubMartini-2.jpg

Hebben we het eigenlijk wel over hetzelfde gebouw?

De Martinitoren was voor het Brussel van de jaren '50 wat de Boerentoren voor het Antwerpen van de jaren '30 is/was. Een multifunctioneel gebouw dat de skyline van het centrum en de voornaamste winkelstraten beheerst.
Een symbool in het geloof in de vooruitgang: The sky is the limit.

Alle negatiefs wat Den Antwerpenaar over de Martinitoren beweert (zie quotes) kan je met wat kwade wil ook over de Boerentoren beweren.
Gelukkig hadden ze destijds in Antwerpen het verstand om de Boerentoren te beschermen.

In Brussel waren ze weer eens te laat...

Ik krijg nog steeds een vervloekte krop in de keel als ik dit zie.
Verdomde cultuurbarbaren die dit sloopten!
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/maquettemartini.jpg

hix
May 2nd, 2007, 09:39 PM
Ik heb zo'n 25 jaar geleden (echt waar, ik ben een ouwe zak) nog vrije radio gemaakt (radio Capitale) in de Martini toren. Dat was op de 20ste etage (denk ik). Prachtige tijd was dat en wat een uitzicht! Toen ben ik verliefd geworden op die toren, en ben ik beginnen houden van moderne architectuur.:cry: Brussel was toen een soort Sarajevo, maar het swingde wel!

Benonie
May 2nd, 2007, 09:56 PM
We zijn beiden ouwe zakken, Hix.
Maar we kennen onze geschiedenis en onze klassiekers.
Gelukkig kennen de meeste jonge springers op het forum die ook.
Dat maakt het zo plezant om als veertigers op deze site te vertoeven:
weten dat die jonge snaken best oké zijn!

knolleke
May 2nd, 2007, 11:35 PM
Kom,kom... je spreekt jezelf wel tegen hé! Een gebouw van dertien in een dozijn zal eerder de skyline verpesten dan een prachtig gerestaureerd, multifunctioneel gebouw. Voor mij is (was) de Martinitoren even belangrijk voor Brussel als het Atomium, die zag er ook niet uit voor de restauratie. En als je zelf eventjes nadenkt zal je toch wel inzien dat een verwaarloosd gebouw niet hetzelfde is als een waardeloos gebouw. Als men jouw redenering had gevolgd in Antwerpen dan was het centraal station ook al lang afgebroken.

srr ma ik vond die martini toren echt aartslelijk.
deze toren was estetisch onverantwoord.
die toren riep alleen maar armoede op, twas eigelijk nie meer dan een commieblokske me ne rare vorm.

die toren mag dan mss wel voor cultuur staan en geschiedenis hebben maar het is niet omdat een gebouw cultuur en geschiedenis heeft dat het mooi is.

lumumba
May 3rd, 2007, 01:09 AM
I love it.
Hoe dom is het nu om geen station open te doen op jamblinne de meux daar is juist heel weinig openbaar vervoer.(behalve de bus natuurlijk)
Maar ja wat kunnen wij daar aan doen.
Vind deze reportage wel heel tof.
Thax.
Pat

Nefast
May 3rd, 2007, 02:24 AM
Ik vond de Martinitoren geweldig! Ik kan me hem niet meer zo goed voorstellen, maar het was de eerste 'skyscraper' die me in mijn toen nog prille leven opviel. Ik herinner me hem nog vaag, tijdens mijn allereerste bezoek aan Brussel als kleine jongen, het was avond en de zon was al onder toen ik op ik meen de Anspachlaan wandelde en ik hoog boven me dat gebouw met het verlicht Mercedessymbool zag. Het had me zo in de ban, en wellicht ligt aan die ervaring de kiem van mijn fascinatie voor stedelijkheid. Net zoals die prachtige overkapping van het centraal station van Antwerpen een diepe indruk op een kleine jongen naliet...

snot
May 3rd, 2007, 02:33 AM
De Martini-toren was zoiets wat de meeste mensen 'lelijk' zouden vinden. MAar de meeste mensen vinden zo goed als alle Brusselse torens lelijk. De Antwerpenaar baseert zijn mening toch vooral op oude foto's van slechte kwaliteit. Een gerenoveerde frisse Martinitoren zou al heel wat populairder zijn!

ketje
May 3rd, 2007, 04:02 PM
Ik vond de martinitoren in zijn geheeld een klassieker, een beetje een tijdloos symbool voor de vooruitgang
Wist jullie trouwens dat het op de moment dat het gebouwd werd, de meest revolutianaire toren was in Europa, met de snelst lift van Europa.
Het gebouw was een typisch kind van zijn tijd, een tijd waar men vooruit wilde, waar men ambitie had (niet altijd de goede maar kom) een landmark dat Brussel eventjes op de kaart zette.
De beroemde Martinibar op de bovenste verdieping van het gebouw, waar iedereen die naam en faam had wou geweest zijn. The place to be op dat moment, met een prachtig uitzicht en luxueze feestjes.
Ik ben ervan overtuigd, mochten we met zijn alle eventjes kunnen terug gaan in die tijd, dat men brussel niet herkent.

Wie herinnerd zich het brouckere, met zijn grote neonsigns zoals piccadilly in London, vol met uitgaansgelegenheden.

Jep vol met weemoed denk ik eraan terug, zonder die tijd daadwerkelijk te hebben meegemaakt.

Ik heb trouwens nog talrijke foto's van de martinitoren en van het begin van de afbraak.
Echt een zeer triestig moment.

ketje
May 3rd, 2007, 04:45 PM
Zeer interressante fotoreeks en uitleg op brusselblogt

http://www.brusselblogt.be/2007/04/26/de-ondergronden-van-het-centraal-station.html#more-1051

Echt de moeite

Den Antwerpenaar
May 3rd, 2007, 05:19 PM
Waar vind je dan volgens jou nog (overal) zo'n gebouw als de Martini-toren? Ik heb nog nooit zoiets gezien, laat staan 'overal' zoals jij beweert.

Ik heb het niet enkel over de Martinitoren, maar over lelijke en oude gebouwen zoals de Martinitoren toch was (vind ik)

Den Antwerpenaar
May 3rd, 2007, 05:21 PM
srr ma ik vond die martini toren echt aartslelijk.
deze toren was estetisch onverantwoord.
die toren riep alleen maar armoede op, twas eigelijk nie meer dan een commieblokske me ne rare vorm.

die toren mag dan mss wel voor cultuur staan en geschiedenis hebben maar het is niet omdat een gebouw cultuur en geschiedenis heeft dat het mooi is.

Eindelijk iemand die dezelfde mening heeft als ik !!!
Ik kan mezelf ook vinden in die laatste stelling !!!

Puinkabouter
May 3rd, 2007, 05:29 PM
Schoonheid is een subjectief gegeven. Dat ligt in hoofde van wie het aanschouwt.

De overige zaken die de toren waardevol maakten (niet in het minst de bijzonder diverse bestemmingen ervan) zijn wél objectief vast te stellen, en overtreffen ruimschoots de Dexiatoren.

L-er
May 3rd, 2007, 06:18 PM

Proficiat! Je hebt lang moeten zoeken, maar je mag er trots op zijn. En roep niet zo.

Den Antwerpenaar
May 3rd, 2007, 06:22 PM
Tja, er zijn precies toch nog (weliswaar weinig) mensen die kennis hebben van ECHTE architectuur !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het begint echter een bedreigde soort te worden, maar ja !

N.V.
May 3rd, 2007, 06:29 PM
Tja, er zijn precies toch nog (weliswaar weinig) mensen die kennis hebben van ECHTE architectuur !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

U gaat voor ons bepalen welke architectuur wij moeten verafschuwen? Iemand die verstand heeft van zulke zaken zul je zeker niet horen zeggen dat de martinitoren steengruis was.

Den Antwerpenaar
May 3rd, 2007, 06:50 PM
Klein vraagje: wat hebben jullie allemaal tegen blauw spiegelglas ???

snot
May 3rd, 2007, 06:53 PM
We hebben niets tegen blauw spiegelglas. Wel tegen alleen maar blauw spiegelglas.

vraagje: Hoe oude ben jij?

en welkom in ieder geval!

Benonie
May 3rd, 2007, 06:55 PM
We hebben niets tegen blauw spiegelglas. Wel tegen alleen maar blauw spiegelglas.

Inderdaad en wat mij betreft heeft Brussel daar nu al ruim genoeg van.
Zoals een berucht/befaamd Brusselaar het ooit stelde:

"Teveel is trop, trop is teveel!"

Den Antwerpenaar
May 3rd, 2007, 07:01 PM

vraagje: Hoe oude ben jij?

en welkom in ieder geval!

Ik ben 16 jaar oud. Waarom ?

snot
May 3rd, 2007, 07:12 PM
Gewoon; ik dacht wel dat je jong was.

Le Penseur
May 3rd, 2007, 07:42 PM
Toen ik 16 was had ik dezelfde mening als jou, Den Antwerpenaar, ik ben er nu twintig en volledig van mening veranderd...

snot
May 3rd, 2007, 07:49 PM
:D We zijn oud en wijs geworden.

Ik blijf erbij, met een mooie foto van het gebouw in goede staat zou het er véél beter uitzien.

Benonie
May 3rd, 2007, 09:19 PM
Echt de moeite

Inderdaad de moeite. Bedankt voor de link, ketje.

B!
May 3rd, 2007, 09:40 PM
Martinitoren heeft nooit het respect gehad dat het verdiende.

Hoe dat MT erbij stond de laatste jaren van zijn leven was schandalig! En mits 'Den Antwerpenaar' niet, zoals anderen wél, de MT op zijn hoogtepunt heeft meegemaakt is het begrijpelijk dat hij dat maar een afschuwelijk gedrocht vindt.

Jammer, deze discussie komt een aantal jaren té laat. De MT had, mits een grondige renovatie, kunnen blijven bestaan! En een waar HOOGBOUWsymbool kunnen vormen voor de stad. De afbraak heeft jammer genoeg het hoogbouwsyndroom bij de Brusselaars alleen maar aangewakkerd!

En @Den Antwerpenaar, je niet laten doen, iedereen heeft recht op een mening. 16 jaar, andere generatie 'zelfs tegenover mij', en dus andere visie. Leuk om die ook te horen.

Chimaera
May 3rd, 2007, 09:57 PM
Ik weet nog dat er, voor er van de Dexia Tower sprake was, plannen waren om een nieuwe toren te zetten die in grote lijnen overeenkwam met de Martini. Dat zou al helemaal ridicuul geweest zijn. Ze hadden 'm idd moeten laten staan en in zijn oude glorie herstellen.

Potie
May 3rd, 2007, 10:10 PM
Mensen komaan...

De Martini-toren was knap, was uniek, ...
... maar nu is hij weg, en we kunnen hem niet meer terughalen...

Wees blij met de Dexia-toren, hoe mooi een gerenoveerde Martini-Toren ook zou geweest zijn!

Benonie
May 3rd, 2007, 10:18 PM
Gedane zaken nemen geen keer...

...maar we mogen er daarom wel nog even over leuteren.

Puinkabouter
May 3rd, 2007, 10:23 PM
't Is dat. Een beetje zoals klaagvrouwen op een romeinse begrafenis.

hix
May 3rd, 2007, 10:45 PM
Leuteren is plezant!
Als je in google martinitoren intikt dan krijg je als eerste een martinitoren in groningen...

Chimaera
May 3rd, 2007, 10:49 PM
Leuteren is plezant!
Als je in google martinitoren intikt dan krijg je als eerste een martinitoren in groningen...En dat is niet echt een 20ste-eeuws gebouw dacht ik...

snot
May 3rd, 2007, 11:46 PM
Als je op een hoogbouwforum al niet meer over een afgebroken legendarische toren mag zeveren,... Waar gaat da naartoe?:ohno:

:banana: :banana: Leve blauwglas :banana: :banana:

;)

snot
May 3rd, 2007, 11:47 PM
hehe hix, ja avator!!:lol:

ze zijn ier echt zwaar de martini-toren aan het hypen!!! :nuts:

Nefast
May 3rd, 2007, 11:53 PM
^^ haja, dáár had ik dat dus ooit eens gelezen :hammer:

Chimaera
May 4th, 2007, 12:09 AM
hehe hix, ja avator!!:lol:

ze zijn ier echt zwaar de martini-toren aan het hypen!!! :nuts:'k zal eens navragen hoeveel het kost om mijn naam te veranderen in Martini, het is maar twee lettertjes verschil.

snot
May 4th, 2007, 12:25 AM
:crazy2: Benonie ook al een avator van de Martini toren!! Het is een revolutie hier op het forum! De Martini mode! Wanneer gaan ze petities met petities rond voor de afbraak van de Dexia-toren en de heropbouw van de Martinitoren? (met 15 etages extra:naughty: )

Chimaera
May 4th, 2007, 12:33 AM
:crazy2: Benonie ook al een avator van de Martini toren!! Het is een revolutie hier op het forum! De Martini mode! Wanneer gaan ze petities met petities rond voor de afbraak van de Dexia-toren en de heropbouw van de Martinitoren? (met 15 etages extra:naughty: )Wanneer is ie ook weer gebouwd? 1958? Dan moet ie er volgend jaar terug staan, 50-jarig jubileum, met 50 etages (het waren er een stuk of 28 denk ik)... of... 50 meer? (=78 :nuts: )

snot
May 4th, 2007, 12:39 AM
Nee, nu serieus, het was een mooie en unieke toren en waarom hebben die godverdomse zeikerds die nu laten afbreken?????? :bash: :rant:

:badnews:

Chimaera
May 4th, 2007, 01:17 AM
:crazy2: Benonie ook al een avator van de Martini toren!! Het is een revolutie hier op het forum! De Martini mode! Wanneer gaan ze petities met petities rond voor de afbraak van de Dexia-toren en de heropbouw van de Martinitoren? (met 15 etages extra:naughty: )
Voila:
http://i152.photobucket.com/albums/s175/Chimaera1977/martini.jpg

ketje
May 4th, 2007, 01:38 AM
Schoon gefotoshopt!

Welja leuteren is plezant, ik heb al een goede aanzet gegeven met mijn mijmerende uitspraken

Chimaera
May 4th, 2007, 01:49 AM
Schoon gefotoshopt!

Welja leuteren is plezant, ik heb al een goede aanzet gegeven met mijn mijmerende uitsprakenNiks gefotoshopt... MS Paint :cool:

snot
May 4th, 2007, 02:44 AM
Hey, die achtervleugel moet mee de hoogte in!

hix
May 4th, 2007, 10:17 AM
De martinitoren is ook het slachtoffer van zijn toplocatie, tussen het noordstation en het rogierplein. Anders zou hij nooit zijn afgebroken. De appartementen in het gebouw zijn ook niet zo gemakkelijk opgekocht. Er was één man die weigerde te verkopen. Die dacht waarschijnlijk dat als je appartement koopt dat je dat woonzekerheid hebt tot aan je dood, en dat daarna je kinderen kunnen erven.
De toren zou de skyline ook een meer afwisselend karakter hebben gegeven. Nu lijkt het alsof alle kantoorgebouwen niet ouder dan 5 jaar zijn. Nogal saai is dat.

hix
May 4th, 2007, 11:31 AM
Ook in de derde serie droefnis alom. Tjonge tjonge, wat een betongedoe.
Heeft de NMBS ooit gehoord van lichtere constructies?
En kreeg Bockstael heus de hoogste quotering?
Dan staan de gouden schuihuisjes waarschijnlijk net buiten beeld.
Bedankt Hix.

Heb na lang zoeken dit gevonden van de Bond van Trein, Tram en Busgebruikers:

BOCKSTAEL is het station dat in 2005 het onderwerp van gesprek was met een van de beste scores van de NMBS-groep. Het spreekt vanzelf dat het Raadgevend Comité dit ter plaatse is gaan nakijken.
Het resultaat valt ronduit tegen.
Dit vrij recent station bevindt zich op een strategische plaats in het NW van Brussel. Men zou zich dus mogen
verwachten aan een goed uitgerust en klantvriendelijk knooppunt van openbaar vervoer (metro, trein, bus) en dat zal in het begin wel zo geweest zijn. In de loop der jaren lieten de besnoeiingen op het stuk van personeel en onderhoud zich echter voelen, met een lege, slecht onderhouden en smerige stationsruimte als eindresultaat.
Binnen verkeren de perrons, de trappen en de gangen in erbarmelijke staat. Dit stoot de potentiële klant af en is beslist rampzalig voor het imago van de NMBS (die er zich wel voor hoedt haar logo aan de ingangen te plaatsen).
Met de geleidelijke indienststelling van het GEN zal dit station nog aan belang winnen. Er moet hier dus geïnvesteerd worden, niet alleen om de onthaalruimte en de perrons op te frissen en een eigentijdse look te geven, maar nog meer om deze infrastructuur te hernieuwen en aantrekkelijker maar vooral veiliger te maken voor de huidige en toekomstige reizigers.
Hier komt nog maar eens de kwestie van veiligheid en vandalisme aan bod, maatschappelijke problemen waarvan niet alleen de NMBS last heeft. Het Comité heeft geen wonderremedie, maar het is niet door alle personeel uit een station te verwijderen dat de NMBS deze veiliger of gezelliger zal maken.
De eindbalans is dus overduidelijk negatief, niettegenstaande een paar zeldzame sterke punten zoals borden met de rijrichting van de treinen en volledig betegelde perrons (maar wel zonder veiligheidsstreep).
Van het Comité krijgt de stopplaats Bockstael dus geen plaats aan de kop maar eerder aan de staart van het hele stationspeloton.

Deze commentaar dateert van twee jaar geleden en ondertussen is er nog niets veranderd. Het cynisme van Infrabel is onwaarschijnlijk.

Chimaera
May 4th, 2007, 12:00 PM
Hey, die achtervleugel moet mee de hoogte in!Dat was te moeilijk, vanwege die kromming.

ketje
May 4th, 2007, 05:21 PM
Haja met photoshop dus niet he :)

Benonie
May 4th, 2007, 06:22 PM
:crazy2: Benonie ook al een avator van de Martini toren!! Het is een revolutie hier op het forum! De Martini mode!

Welnu, die jongeren houden zo van hypes. Welnu ze kunnen er een krijgen.
Dat zal die pubers leren te spuwen op ons dierbaar, verdwenen erfgoed!:lol:

Chimaera
May 4th, 2007, 06:37 PM
Haja met photoshop dus niet he :)Bwa... misschien dat het zelfs met Paint ook wel lukt, bij nader inzien. Ik was mis wat betreft het perspectief.

En nu nog even verder werken ;)

Potie
May 4th, 2007, 08:02 PM
Prachtig gephotoshopt, kon 'k dat maar :s!

En euhh, de Martini-toren wordt straks nog een hype, wow, iedereen spreekt er weer over :^)?!

Chimaera
May 4th, 2007, 09:27 PM
Prachtig gephotoshopt, kon 'k dat maar :s!

En euhh, de Martini-toren wordt straks nog een hype, wow, iedereen spreekt er weer over :^)?!'t is simpeler dan het lijkt, en nogmaals, niet met Photoshop maar met Paint. Ik heb een stuk van de toren gekopieerd, vertikaal gespiegeld en overlapt met het origineel. Dan het witte uitsteeksel een beetje aangepast aan het perspectief en erbovenop geplaatst.

knolleke
May 4th, 2007, 11:05 PM
Ik kan mezelf ook vinden in die laatste stelling !!!

aah voila de jeugd is het eens.
De martini-toren was lelijk voor de ouwe generatie had de toren mss nog emotionele waarden en stond die nog symbool voor hun tijdperk en nostalgie. Heimwee naar de goeien ouwe tijd. enz..
omdat wij deze band niet hebben kunnen wij objectief nadenken en eerlijk toegeven dat die toren echt wel lelijk is.

Dat de smaken van de jongere generatie verschillen van die van de hedendaagse is al langer gebleken.

Wij zijn de toekomst en jullie het verleden net zoals die martinitoren het verleden is en dexia de toekomst. Net zoals die toren zullen jullie plaats moeten ruimen voor ons en ook dat gade me hartpijn beetje bij beetje moeten toelaten.

c'est la vie

Benonie
May 4th, 2007, 11:48 PM
^^ Tjonge, tjonge.
De tieners gaan eens uitmaken wat lelijk en mooi is zie.
Wat architectuur is en wat niet.
Een gebouw dat schittert als hun mooiste blauwe knikker en ze zijn al verblind.

Ik maakte tijdens mijn regentaatsstudie geschiedenis-Aardrijkskunde een eindwerk over Brussel, de architectuur en stedenbouwkunde. Dat was in 1985. Toen waren jullie nog niet eens geboren, jongens.

Ik heb de laatste 25 jaar de halve wereld gezien, tientallen boeiende steden gezien, dode en levende. Van de tempels in Tikal tot de verborgen stad Petra, van de Torre Latinoamericana tot de souks van Marrakech en Tunis
Van Madrid tot Malmö, van Praag tot Ephese, van het eiland Athos tot Jersey, van Cagliari tot Galway... Jawel, ik heb Architectuur gezien, gevoeld, beleefd.
Eén van de voordelen van een jaartje ouder te zijn: levenservaring. Zelfs in dit digitale tijdperk.

Den Antwerpenaar: Tja, er zijn precies toch nog (weliswaar weinig) mensen die kennis hebben van ECHTE architectuur !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En alleen wie jullie totaal ongefundeerde stelling dat de Martinitoren steengruis is volgt, kent iets van architectuur...

Architectuur is tijdloos, kindertjes, en heeft niks met nostalgie of smaak te maken!

Het feit dat jullie dat niet eens weten, zegt veel over jullie zelf.

N.V.
May 5th, 2007, 12:00 AM
De martini-toren was lelijk voor de ouwe generatie had de toren mss nog emotionele waarden en stond die nog symbool voor hun tijdperk en nostalgie. Heimwee naar de goeien ouwe tijd. enz..
omdat wij deze band niet hebben kunnen wij objectief nadenken en eerlijk toegeven dat die toren echt wel lelijk is.

Dat de smaken van de jongere generatie verschillen van die van de hedendaagse is al langer gebleken.

Wij zijn de toekomst en jullie het verleden net zoals die martinitoren het verleden is en dexia de toekomst. Net zoals die toren zullen jullie plaats moeten ruimen voor ons en ook dat gade me hartpijn beetje bij beetje moeten toelaten.

c'est la vie

Ik ben nog maar 17 jaar en toch vind ik de martinitoren een groot verlies. Hoe valt dit te verklaren? Ben ik nu ongezond?

De martinitoren was gewoon een uitzonderlijk staaltje architectuur. En zeggen dat we volgend jaar een jubileum hadden kunnen vieren.

xelos
May 5th, 2007, 12:00 AM
^^ Tjonge, tjonge.

Ik maakte tijdens mijn regentaatsstudie geschiedenis-Aardrijkskunde een eindwerk over Brussel, de architectuur en stedenbouwkunde. Dat was in 1985. Toen waren jullie nog niet eens geboren, jongens.

Ik heb de laatste 25 jaar de halve wereld gezien, tientallen boeiende steden gezien, dode en levende. Van de tempels in Tikal tot de verborgen stad Petra, van de Torre Latinoamericana tot de souks van Marrakech en Tunis
Van Madrid tot Malmö, van Praag tot Ephese, van het eiland Athos tot Jersey, van Cagliari tot Galway... Jawel, ik heb Architectuur gezien, gevoeld, beleefd.
Eén van de voordelen van een jaartje ouder te zijn: levenservaring. Zelfs in dit digitale tijdperk.

En alleen wie jullie totaal ongefundeerde stelling dat de Martinitoren steengruis is volgt, kent iets van architectuur...

Architectuur is tijdloos, kindertjes, en heeft niks met nostalgie of smaak te maken!

:applause: Bravo Benonie, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden!!

greetzzz XeloS

knolleke
May 5th, 2007, 12:09 AM
^^ Tjonge, tjonge.

ja mijn beste vriend gij weet iets van architectuur af.

ja mijn beste vriend gij kent mss iets van architectuur en gij hebt de hele wereld als afgereisd.
wel ik samen met mijn andere 100 000den broeders en zusters hebben dat nog niet gedaan en kennen niets van architectuur.
ik ga puur op het oppervlakkige af en deze mensen zijn nu eenmaal in de meerderheid.
een toren moet mooi zijn op de eerse plaats een verademing om naar te kijken.
wa zijde nu me architectuur als het lelijk is.
het is de oppervlakkige schoonheid dat de eerste indruk maakt en dat is het gene wat bij mensen blijft steken.
denkte nu echt dat de mensen op de straat geven om architectuur.

en deze zijn nu eenmaal in dees land in de meerderheid en zo zal het blijven.

trouwens de waarheid komt uit een kindermond.

nog is extra want het lijkt niet door te dringen

architectuur waardevol is NIET gelijk aan mooi.

hix
May 5th, 2007, 12:22 AM
Ja, ik ga toch ook even mijn duit(euro) in het zakje doen. Het moge duidelijk zijn dat de ouwe rakkers op dit forum van moderne architectuur houden. Calatrava, mister Foster... we lusten er wel pap van. Van Jaspers en Eyers lusten we de pap veel minder! Niet omdat we ouderwets zijn en we hun 'adembenemende moderne torens' te futuristisch vinden maar omdat het 'middle of the road' architectuur is. En dat is juist wat de Martinitoren niet was. Als ze de martinitoren door een gelijkwaardig gebouw hadden vervangen, met mooie (of zelfs mooiere) architectuur en met behoud van het gemengde karakter dan had je mij niet zo erg horen klagen. Geef mij maar hypermoderne gebouwen in Brussel en in de wereld, maar alsjeblief, breek niet altijd alles af in naam van de vooruitgang! Er is nog plaats genoeg in Brussel. En mijn laatste smeekbede: stop met het B***** Sp*****glas! en bouw iets origineels!
PS: knolleke, de mensen in de straat houden wel van architectuur. Als er één kunstvorm is waar iedereen een mening over heeft dan is het deze wel. Hoe kan het ook anders, het is overal rondom ons. Oké, de meeste mensen wonen graag in een fermeteke op den buiten, maar ze komen toch allemaal kijken naar onze grote markt, het atomium. En waarvoor is Bilbao bekend? en Barcelona? Wie houdt niet van kathedralen, art nouveau of de Eifeltoren?

knolleke
May 5th, 2007, 12:34 AM
PS: knolleke, de mensen in de straat houden wel van architectuur. Als er één kunstvorm is waar iedereen een mening over heeft dan is het deze wel. Hoe kan het ook anders, het is overal rondom ons. Oké, de meeste mensen wonen graag in een fermeteke op den buiten, maar ze komen toch allemaal kijken naar onze grote markt, het atomium. En waarvoor is Bilbao bekend? en Barcelona? Wie houdt niet van kathedralen, art nouveau of de Eifeltoren?

omdat deze gebouwen nu eenmaal direct in het oog schieten en over een verblindende schoonheid beschikken.
Al deze gebouwen zijn één voor één mooi om te bekijken.

terwijl als zeg ik het zelf de oude martini toren niet echt over schoonheid beschikte.

hix
May 5th, 2007, 12:45 AM
.
terwijl als zeg ik het zelf de oude martini toren niet echt over schoonheid beschikte.
Jawel, je moet je de martinitoren voorstellen vóór het verval, in al zijn pracht en glorie. Als jij aan de martinitoren denkt dan zie je een vervallen ruine aan een lelijk plein, in een hoerenbuurt. Dat is niet wat die toren is, en daar moet je over kunnen kijken, beeld je de toren in, prachtig gerenoveerd aan een nieuw rogierplein in een mooie noordwijk, naast een hypermodern noord station. En dan zie je iets moois, echt waar!:)

Puinkabouter
May 5th, 2007, 02:13 AM

c'est la vie

Ik ben ook maar 19, en spreek niet uit nostalgie. "Schoonheid" is geen objectief vast te leggen begrip. Wat jij mooi vindt, daar loopt een ander misschien schreiend van weg. Wel kan je de waarde en uniciteit van een gebouw nuchter afwegen, en dan haalt de martini het wel degelijk van de Dexia.

Als je kijkt naar een paar andere topics in het Brusselforum, dan merk je wel rap genoeg dat zowel jonge als minder jonge forummers hier wel degelijk blij zijn met die Dexiatoren, met de gerenoveerde Madou, etc. en absoluut niet gruwen bij architectuur van de voorbije 10 jaar. Dus wat jij daar allemaal schrijft is niet alleen onsubtiel... het is vrij arrogant.

Benonie
May 5th, 2007, 11:11 AM
ik ga puur op het oppervlakkige af en deze mensen zijn nu eenmaal in de meerderheid.
een toren moet mooi zijn op de eerse plaats een verademing om naar te kijken.
wa zijde nu me architectuur als het lelijk is.
het is de oppervlakkige schoonheid dat de eerste indruk maakt en dat is het gene wat bij mensen blijft steken.
denkte nu echt dat de mensen op de straat geven om architectuur.

en deze zijn nu eenmaal in dees land in de meerderheid en zo zal het blijven.

Dus alles wat jij en nog enkele honderdduizenden niet op het eerste gezicht mooi vinden mag onder de sloophamer?
En op welke objectieve criteria is die schoonheid dan wel gebaseerd?
Op die van een tiener die ergens een beeld heeft van een gebouw dat al jarenlang stond te verkommeren!
Er is de laatste decennia in Brussel en de rest van het land heel wat moois en waardevols afgebroken, en we vloeken hier al eens op de vorige generaties die dat toelieten.
Maar gelukkig zijn jij en Den Antwerpenaar niet representatief voor de rest van de jeugd, anders bleef er binnen vijftig jaar helemaal niks meer recht van ons historisch erfgoed.

Fluimkabouter: Dus wat jij daar allemaal schrijft is niet alleen onsubtiel... het is vrij arrogant.

Niet alleen arrogant (wat op zich al erg genoeg is) maar ook nog eens gewoon dom.
Er wordt de laatste jaren nogal wat gediscusieerd op dit forum, daarvoor dient dit ook. Maar dat gebeurde steeds met respect voor elkaars mening en met argumenten.
Maar nu heb ik echt de indruk dat we hier onze tijd zitten te verdoen met het reageren op het infantiele geleuter.
Ik ben het zat en reageer er niet meer op.
Tegen pure domheid bestaat geen verweer...

Trouwens, leer eerst Nederlands schrijven. Dat debiele chat-taaltje is misschien geschikt voor verliefde pubers, hier proberen volwassenen van gedachten te wisselen. Bij jullie moet ik eerst 37 taalfouten ontcijferen vooraleer ik weet wat jullie bedoelen.

ketje
May 5th, 2007, 12:19 PM

c'est la vie

Oke oke eventjes dit, ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben zeker niet van die generatie die er een "emotionele" band mee heeft.

Integendeel als ik me niet vergis ben ik ongeveer van jou generatie, en ik vind die toren zeer waardevol, alleen al omdat het een icoon was voor zijn tijd, omdat hij gebouwd is met een bepaald doel en een bepaalde visie, namelijk die van vooruitgang en positivisme ( vergeet niet dat de toren amper 10 jaar na het einde van de 2de wereldoorlog is gebouwd!!!) Dit was een enorme vooruitgang die we ons nu de dag van vandaag niet meer kunnen voorstellen.
En ja ik kon zijn schoonheid apprecieren, zeker met het spel van licht en schaduw. Het was een icoon die veel waarde had, en ik vind het ontzettend jammer dat (jonge)mensen dat niet echt meer beseffen!

Potie
May 5th, 2007, 02:14 PM
De Martini- Toren WAS een icoon, dat kunnen we niet ontkennen, maar blijkbaar is het grootste deel hier op het forum - diegene die zich de 'oude wijzen' noemen - gekant tegen vooruitgang en de tijd. De tijd tikt verder ook wanneer ik dit typ.
De Martini-Toren heeft terecht veel roem ontvangen, maar deze moest nu eenmaal met de tijd plaatsmaken voor de Dexia-Toren die ongetwijfeld - ookal vinden de 'oude wijzen', dat de Dexia-Toren laaggeplaatste architectuur is - ook veel roem ontvangen. Vermits velen van de 'nieuwere generatie' nu al veel respect hebben voor de Dexia-Toren, zal dat respect alleen maar groeien doorheen/met de jaren.

Wanneer de Dexia-Toren binnen dertig jaar zal moeten plaatsmaken voor een nieuw stukje Brussel, een nieuwe toren, of wat dan ook. Zullen velen van de nu nog 'nieuwere generatie' - die dan weer wat ouder zal zijn - dat betreuren.
Er zal worden gediscussieerd op Fora zoals Skyscrapercity.com, e.d. of misschien, wie weet, via een veel nieuwer nog ondenkbaar (voor ons) platform. De tijd zal alles bepalen.

Via deze post wil ik geen van beide generaties aanvallen, het gebruik van: 'de oude wijzen' is enkel illustratief. Zo ook het gebruik van 'de nieuwere generatie'.

Ik vind dat we open moeten staan voor de toekomst, open moeten staan voor het verleden, maar het verleden moeten laten rusten. Waarmee ik niet wil zeggen dat hier niet over mag gediscussieerd worden. Maar mensen, dit is maar een forum, hou het dus een beetje rustig en behandel iedereen met respect. Zoals ook ik dat probeer en relativeer deze post maar...

B!
May 5th, 2007, 03:24 PM
Maar de multifunctionaliteit van een toren zoals de Martinitoren; die vinden we niet terug in de hedendaagse torens... Dat is wel jammer!

Brussel moet eindelijk eens een mixed used building gaan neerpoten. Een zoals je wilt, hedendaagse versie van de Martini.

Mm Martini, vanavond, 20.00 uur, Transit East Hsslt, dan drinken wel allen eentje! SCHOL!

knolleke
May 5th, 2007, 07:12 PM
Niet alleen arrogant (wat op zich al erg genoeg is) maar ook nog eens gewoon dom.
Er wordt de laatste jaren nogal wat gediscusieerd op dit forum, daarvoor dient dit ook. Maar dat gebeurde steeds met respect voor elkaars mening en met argumenten.
Maar nu heb ik echt de indruk dat we hier onze tijd zitten te verdoen met het reageren op het infantiele geleuter.

Trouwens, leer eerst Nederlands schrijven. Dat debiele chat-taaltje is misschien geschikt voor verliefde pubers, hier proberen volwassenen van gedachten te wisselen. Bij jullie moet ik eerst 37 taalfouten ontcijferen vooraleer ik weet wat jullie bedoelen.

:lol: arrogantie aub nie overdrijven he.
Niemand vraagt je om er op in te gaan he.
trouwes dat debiele chattaaltje is eigen aan de jeugd en dat heeft trouwes niets met verliefde pubers te maken.
Dat taaltje is pure hedendaagse cultuur en een eigenschap aan de hedendaagse multimediageneratie.
ik ga mijn antwerpse culturele achtergrond niet verloochenen.

groentje
May 6th, 2007, 12:03 AM
Ach, ik erger me niet aan taalfouten, maar interpunctie is wel belangrijk als je een tekst wil plaatsen die langer is dan de doorsnee-sms. En dat mis ik bij nogal wat posts van jonge (?) forumleden.

Den Antwerpenaar
May 6th, 2007, 10:50 AM
^^ Tjonge, tjonge.

Dus volgens u moet iedereen eerst de helft van de wereld gezien hebben vooraleer je je mening over de Martinitoren/Dexiatoren kan/mag geven !?
PS: en dat van die kenners van architectuur was maar een grapje, hahaha.

Den Antwerpenaar
May 6th, 2007, 10:58 AM
Dus alles wat jij en nog enkele honderdduizenden niet op het eerste gezicht mooi vinden mag onder de sloophamer?
En op welke objectieve criteria is die schoonheid dan wel gebaseerd?
Op die van een tiener die ergens een beeld heeft van een gebouw dat al jarenlang stond te verkommeren!
Er is de laatste decennia in Brussel en de rest van het land heel wat moois en waardevols afgebroken, en we vloeken hier al eens op de vorige generaties die dat toelieten.
Maar gelukkig zijn jij en Den Antwerpenaar niet representatief voor de rest van de jeugd, anders bleef er binnen vijftig jaar helemaal niks meer recht van ons historisch erfgoed.

Ten eerste, de Martinitoren was GEEN historisch erfgoed !!!!
En ten tweede, ik interesseer mij al van kindsaf in historische gebouwen en geschiedenis, ... .
Eigenlijk zeg jij het volgende: "Aangezien Den Antwerpenaar het een goede zaak vindt dat de Martinitoren is afgebroken, vindt hij dat alle historische gebouwen in België mogen worden afgebroken!"
Dikke, dikke zever !

Zeg dan gewoon dat mensen onder 18 jaar niet toegelaten zijn, he!
Dan moet je geen taalfouten niet meer verbeteren ! En nog iets, ik heb hier al veel volwassenen -dt -fouten zien maken !!!

Chimaera
May 6th, 2007, 12:26 PM
Gisteren had ik nog een minuutje over voor mijn trein vertrok en heb ik even door de nieuwe winkelgalerij gewandeld (was een verrassing, ik wist niet - of was vergeten - dat ie al open was). Nog teveel werk om al een goed oordeel te vormen. Momenteel, en met dit zonnig weer, is er een enorm contrast tussen de donkere gangen en het overvloedige licht onder die koepel...

xelos
May 6th, 2007, 02:19 PM

Ik vind juist dat het wel erfgoed is, al dan niet historisch maar het heeft toch een hele hoge architecturale waarde, net zoals dat geldt voor de Antwerpse Boerentoren.
Het wilt niet zeggen dat een gebouw dat niet uit de 19-de eeuw komt geen "historisch" erfgoed kan zijn!

Greetzzzz XeloS

Fly the Tripple Seven of Jetairways to Mumbai (Bombay) en to Newark (New Jersey) from Brussels starting the 23th of july.
http://meine.flugstatistik.de/banner/xelos.gif (http://meine.flugstatistik.de/xelos)

De Snor
May 6th, 2007, 03:21 PM

Juist maar had men het gebouw beter onderhouden en er een Dexia naast gebouwd zaten we mooi met 2 torens opgescheept die het hoogbouwbeleid in Brussel mooi hadden weergegeven.Had men nu de Dexiatoren eens gebouwd waar nu die laagbouw staat van de Hilton & Crowne Plaza op hetzelfde plein...
In het verleden werden onvoorstelbare blunders geschoten qua stedebouwplanning maar de oude Martini toren was een sierlijk gebouw uit zijn tijd , iets die een beetje ontbreekt in de nieuwe architectuur en dat is jammer.
Toch ben ik optimist met het bouwen van Ellipse en Covent Garden , dit zijn sierlijke gebouwen waar ik echt van hou , d'er mogen er nog meer van deze soort komen.

xelos
May 6th, 2007, 03:33 PM
Juist maar had men het gebouw beter onderhouden en er een Dexia naast gebouwd zaten we mooi met 2 torens opgescheept die het hoogbouwbeleid in Brussel mooi hadden weergegeven.Had men nu de Dexiatoren eens gebouwd waar nu die laagbouw staat van de Hilton & Crowne Plaza op hetzelfde plein...
In het verleden werden onvoorstelbare blunders geschoten qua stedebouwplanning maar de oude Martini toren was een sierlijk gebouw uit zijn tijd , iets die een beetje ontbreekt in de nieuwe architectuur en dat is jammer.
Toch ben ik optimist met het bouwen van Ellipse en Covent Garden , dit zijn sierlijke gebouwen waar ik echt van hou , d'er mogen er nog meer van deze soort komen.

Juist, de Ellipse building en Covent Garden geven de Noordwijk toch een mooie meerwaarde!

Greetzzzz XeloS

B!
May 6th, 2007, 04:04 PM
^^

Dexia ook, een van de betere Brusselse torens. Alléén jammer dat daarvoor MT is moeten sneuvelen.

Wat mij echt tevreden zou stellen is, wanneer ze de multifunctionaliteit van de MT eens toepassen op een hedendaagse manier! Gewoon een nieuwe MARTINI!

Wonen, werken, winkelen, entertainment, café's, restaurants, fitness, aula's, congressen, WEET IK VEEL! Maar the point; een toren is meer dan werken alleen? En dat mis ik in de torens van tegenwoordig.

snot
May 6th, 2007, 04:37 PM
Het terrein waar nu North galaxy dinges komt was daar ideaal voor! Daar het men een multifuntioneel centrum kunnen bouwen met residentiele functie, kantoren, winkels en hotels, en waarom geen congresruimte, zou goe zijn voor Brussel. Het terrein is erg groot en men zou een hoofdtoren boven de 100m kunnen hebben laten uit toren, dat zou het saai perspectief van de Noordwijk eindelijk hebben kunnen breken. Allemaal met een gewaagde architectuur dat wereldfaam maakt. Maar ja, dat is wishfull thinking, in Brussel houden ze het liever saaaaaaaaaaaai en ambitie is hier gevaarlijk!
Wat het ellipse en convent garden betreft, ze zijn niet mis en geven de Noordwijk zeker een meerwaarde, maar het toont hoe rap we tevreden zijn in Brussel!!!!

hix
May 6th, 2007, 04:43 PM
Men heeft schrik om gewaagde gebouwen zetten om de towerfobe Brusselaar niet te shockeren! Dit geeft als perfers effect dat men in een vizieuse cirkel terecht komt: Brusselaars haten die saaie moderne architectuur en men bouwt saaie torens om de Brusselaar niet voor het hooft te stoten! :bash:

knolleke
May 6th, 2007, 07:24 PM

ja, en dat hebben ze nu nie niet gedaan.
hadden ze dit, hadden ze dat. blablabla
ze hebben hem laten verloederen dus dan kan het niet anders dan dat de afbraak volgt.
de lotto-toren was ook een sierlijk gebouw uit zijn tijd en die hebben ze ook laten rotten daar heeft de hamer dan ook gelukkig een tik op gegeven.
Die martinitoren was voor veel brusselaars een doorn in het oog.
Die toren heeft meer dan een mens antihoogbouw gemaakt dus wees blij dat die weg is.

Puinkabouter
May 7th, 2007, 12:32 AM
"Ze hebben hem laten verloederen"

Opzettelijk ja. Typische projectontwikkelaarstactiek.

De Snor
July 30th, 2008, 10:47 PM
Heeft er iemand foto's van de bouw van de Martinitoren ?

X38
July 31st, 2008, 07:00 PM
Deze thread lag al stil voordat ik hier actief werd én bovendien lees ik niet alles van het Brusselse forum.
Ik heb het doorgaans niet voor dat soort betonbakken, maar die Martini-toren vond ik prachtig, zonde dat het weg is. Ongelofelijk.
En ik ben 15 jaar oud... Ik heb mij al vaker druk gemaakt om al dat gesloopte erfgoed, leeggelopen steden en het volgebouwde platteland.

hix
July 31st, 2008, 07:45 PM
He X38 15 jaar oud! fantastisch! Ik wou dat ik nog zo jong was. En je vind mijn martinitoren mooi! Bedankt! Jij bent een toffe peer!:drunk:

X38
July 31st, 2008, 07:57 PM
joehoe!
X38->:cheers1:<-hix

Benonie
July 31st, 2008, 08:25 PM
Wat een verschil met het jonge Knolleke, die ik hier absoluut niet mis.
Die heeft hier op dit forum menig keer ongenuanceerd in een afschuwelijk sms-Nederlands zijn gal gespuwd, niet alleen op de Martinitoren, maar op alles wat niet met blauw spiegelglas bekleed was.
Gelukkig is die kleuter sinds een jaar of zo verdwenen.

Inderdaad, de jonge X-38 is een fijne knul met prima ideeën! :okay:

X38
July 31st, 2008, 08:34 PM
Dat wordt dan: hix->:cheers1:<-X38->:cheers1:<-Benonie
:lol:
En nu terug ontopic:) Stef vroeg achter foto's van de bouw van de Martinitoren...

Mayor Tom
August 1st, 2008, 07:59 PM
Leuk dat deze topic terug naar boven komt.

Ik had nog nooit nagedacht over de Martini-toren.

Mijn eerste reactie bij het zien van die toren was vergelijkbaar de eerste keer melk dat ik melk dronk :gaah:

De toren kon daar naar mijn mening in zijn huidige staat niet blijven staan. Maar men kon hem toch renoveren?

In de jaren voor 2001 hebben er daar volgens mij mensen de publieke opinie misbruikt om een nieuw project neer te zetten dat opbracht.

En zoals dikwijls aangehaald is: die multifunctionaliteit was een sterk pluspunt. Wat houdt projectontwikkelaars trouwens tegen om iets dergelijks te bouwen?Multifunctionele hoogbouw zou een antwoord bieden tegen veel argumenten van anti-hoogbouwers.

En ja, die jonge forummers... Hoe jonger hoe radicaler. Nuance komt met de jaren. Enkele jaren geleden was ik ook nog zo en ik ben er nu 21.

Superlux
August 14th, 2008, 03:16 PM
Multifunctioneel

In de jaren 1980 had de PRL (Franstalige liberale partij) haar hoofdkwartier op de 26ste verdieping van dit complex. Een verdieping hoger zat Radio JMB (Jean-Michel Bruxelles), de vrije radio van Michel Nihoul.

JayBeeke
August 14th, 2008, 05:01 PM
En de geweldige neonster op het dak vergeet ik ook nooit. ;)

mvg
JJN

Le Penseur
August 14th, 2008, 05:28 PM
En de geweldige neonster op het dak vergeet ik ook nooit. ;)

mvg
JJN

Het Mercedesteken!

hix
August 14th, 2008, 05:39 PM
Oorspronkelijk stond er een geweldige Martini reclame op het dak.:cheers2:

Superlux
August 14th, 2008, 06:34 PM
Oorspronkelijk stond er een geweldige Martini reclame op het dak.:cheers2:

Om in meer duistere Brusselse kringen te blijven, de dubieuze zakenman Aldo Vastapane was exclusieve importeur van Martini én Mercedes in België en overzeese gebieden. Vandaar beide reclames.

Was er ook geen exclusieve Martini-bar in de top? Beetje vergelijkbaar met het huidige Cointreaupolitan (http://www.thecointreaupolitan.com/) naast ING.

hix
August 14th, 2008, 09:53 PM
Was er ook geen exclusieve Martini-bar in de top? Beetje vergelijkbaar met het huidige Cointreaupolitan (http://www.thecointreaupolitan.com/) naast ING.

Ja! en ondanks dat ik vaak in de martini building was voor de vrije radio waar ik aan meewerkte (radio Capitale) ben ik helaas nooit in die bar geweest. Moet prachtig zijn geweest!

Le Penseur
August 14th, 2008, 10:53 PM
Momenteel is er ook een Martini-bar aan Cityscape, maar zoals we allemaal weten, is dat tijdelijk, inclusief de bar.

ketje
August 15th, 2008, 03:25 PM
De martine toren was in zijn toren een van de Modernste en hoogste gebouwen in Brussel! (can you imaging?)

En de martini club op de bovenste verdipeping was enorm in trek bij de Beau monde van brussel en de wereld, verschillende internationale sterren zijn er langs geweest

Hier een heel interessante url http://www.imal.org/martini/

De Snor
August 15th, 2008, 09:22 PM
7 jaar geleden:

http://www.imal.org/martini/doc/benoit-platteus.jpg

ketje
August 16th, 2008, 02:00 PM
http://www.imal.org/martini/

Op de bovenstaande link kun je fragmenten bekijken van het tv programma Rendez-vous met de wereld. De fragmenten vertellen de geschiedenis van het centre international rogier ofte Martinitoren.
Het is een interessante kennismaking ook met de hoogdagen van het gebouw.

Nog een ander zeer interessant filmpje is een laatste blik op (in 1989) op "club martini" De bekende club op de bovenste verdieping. Je krijgt een goed beeld van hoe chique het er vorger was. Je ziet een leegstaande club met sporen van een roemrijk verleden
Echt een aanrader!

kweenie
August 17th, 2008, 12:47 PM
haha
op deze treath komt de generatiekloof wel goed naar boven
ikzelf ben 16 jaar, maar in tegenstelling tot sommigen vind ik de martinitoren wel een waardevol gebouw.
Het is gewoon jammer dat er in Brussel veel hoogbouw wordt gesloopt voor nieuwe hoogbouw terwijl er nog veel locaties zijn waar men nieuwe torens kan bouwen.
Had het niet mooier geweest om de martinitoren te renoveren en de dexia ergens anders te plaatsen?
Brussel heeft nauwelijks hoogbouw (in vergelijking met steden in het buitenland), maar slaagt er toch nog in om de paar opmerkelijke torens te slopen of te bekleden met blauw spiegelglas..
De dexiatoren is een mooi gebouw, maar verliest heel wat van z'n charme omdat hij tussen allemaal andere blauwe dozen staat.
Liever oude, speciale gebouwen dan nieuwe, saaie kantoorblokken!

hix
August 17th, 2008, 06:57 PM
haha
op deze treath komt de generatiekloof wel goed naar boven
ikzelf ben 16 jaar, maar in tegenstelling tot sommigen vind ik de martinitoren wel een waardevol gebouw.
Had het niet mooier geweest om de martinitoren te renoveren en de dexia ergens anders te plaatsen?

Niks generatie kloof! De oude zakken op dit forum (Waarom mezelf en nog twee welgekende oudjes) zijn het zeker eens met jou!

Fijn om te lezen dat ook 16 jarigen een goede smaak en een flinke dosis inteligentie hebben. Er is nog hoop voor de toekomst! :banana:

De Snor
August 17th, 2008, 08:02 PM
Niks generatie kloof! De oude zakken op dit forum (Waarom mezelf en nog twee welgekende oudjes) zijn het zeker eens met jou!

Juist én Benonie zal dit ook beamen (de 3de oude knar)

giergel
August 19th, 2008, 05:07 PM
Het was toch helemaal niet nodig geweest dat gebouw af te breken.
Men kon gerust die Dexia toren op een andere plaats ook gebouwd hebben...

wolbol
August 21st, 2008, 08:32 PM
sorry,
maar de Dexia toren is nu toch ook geen lelijk ding? Ik begrijp dat niet. ik ben blij dat Bxl eindelijk wat moderniseert. En de Martini, ok mooie toren, maar was hij nu ZO speciaal?

Meurisse
August 21st, 2008, 08:39 PM
Wat was dat een prachtige toren O_O

De glorie van de jaren '50, nu staat er een banaal glazen geval met irritante verlichting...

Stee
August 22nd, 2008, 10:39 AM
Wat betreft de verkommerde Martini toren met grote architecturele waarde, denk ik dat alles al gezegd geweest is.
Nu die bladzijde is omgedraaid, hebben we een Dexia toren, die in vergelijking met andere Brusselse torens er wel mag wezen.
En die verlichting is helemaal niet irritant! Het fleurt de Brusselse nacht best mooi op. Ik zie de skyline vanop mijn appartement (op een drietal kilometer van de noordwijk) en het doet de stad opleven! Net zoals het grote rad dat momenteel nog op Brussel Kermis staat of het rad op de kerstmarkt. :okay:

wolbol
August 22nd, 2008, 12:29 PM
klopt volledig...

retro7559
September 2nd, 2008, 06:50 AM
http://i35.tinypic.com/202owl.jpg

De Snor
September 2nd, 2008, 10:34 AM
^^ een prachtige foto :eek:

Den Antwerpenaar
September 2nd, 2008, 06:27 PM
Waar is de koepel van de Basiliek van Koekelberg naartoe ?

Le Penseur
September 2nd, 2008, 06:57 PM
Waauw, fascinerende foto. Heb je er zo nog?

hix
September 2nd, 2008, 07:29 PM
Waar is de koepel van de Basiliek van Koekelberg naartoe ?

Wikipedia:

De Nationale Basiliek van het Heilig Hart in Koekelberg, ook bekend als de Basiliek van Koekelberg, werd gebouwd tussen 1905 en 1970.

Den Antwerpenaar
September 2nd, 2008, 07:46 PM
Amai, zo lang ! Dank u voor de info, hix.

retro7559
September 2nd, 2008, 08:51 PM
ben van plan om een hele boel photo's te plaatsen (als ik niet te veel knoei)van oude beelden van brussel

Puinkabouter
September 2nd, 2008, 09:04 PM
Ik kijk er naar uit. Als je zo ver bent, doe het dan wel graag in deze thread: Terug in de tijd / Retour dans le passé (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=476114), kwestie van geen wildgroei aan threads te krijgen. Much appreciated.

Le Penseur
September 2nd, 2008, 09:59 PM
Je ziet op de foto trouwens ook nog goed dat er toen een viaduct was naar Koekelberg. Ze hebben veel mooie dingen afgebroken in Brussel, maar dit was wel nodig.

Het verwondert mij ook dat de bouw van de Basiliek zo lang geduurd heeft.

hix
September 2nd, 2008, 10:19 PM
Ik heb de viaduct van Koekelberg heel mijn jonge leven en daarna gekend. Het werd in de jaren 80 afgebroken. Daarmee verdween één van de grote schandes van Brussel. De viaduct was verantwoordelijk voor de vernietiging van één van de mooiste lanen van Brussel en daarna ook van de wijken errond. Spijtig genoeg is de Leopold II-laan nog altijd onaantrekkelijk. De heraanleg is echt wel een zeer grote mislukking.(naar mijn mening).

Le Penseur
September 2nd, 2008, 10:25 PM
Het is nochtans een grootse laan met veel mooie huizen. Veel gaan ze daar niet meer aan veranderen.

hix
September 2nd, 2008, 10:53 PM
Het is nochtans een grootse laan met veel mooie huizen. Veel gaan ze daar niet meer aan veranderen.

Er is natuurlijk een heel stuk afgebroken vooral tussen het kanaal en het rogierplein. Maar het is vooral de laan zelf die op niks trekt: veel te veel plaats voor auto's (geparkeerde en rijdende), zielige platanen in plantenbakken, te veel in en uitritten voor de tunnels.

De laan moet volgens mij over de hele lengte heraangelegd worden met brede voetpaden, fietspaden en maar één rij parkeerplaatsen aan elke kant in plaats van twee. Aan sainctelette kan er nog een grote fontein komen op de middenberm.

Le Penseur
September 2nd, 2008, 10:59 PM
Ah, is dat stuk tussen Rogier en Ijzer ook nog de Leopold II-laan? Daar hebben ze inderdaad veel afgebroken. En zijn ze momenteel veel aan het bebouwen. Met opnieuw architectuur van een zeer flauwe kwaliteit.

hix
September 3rd, 2008, 12:11 AM
Ah, is dat stuk tussen Rogier en Ijzer ook nog de Leopold II-laan?

Euh, nee, eigenlijk niet. Maar gevoelsmatig voor mij wel.

X38
September 3rd, 2008, 04:09 PM
Ik heb de viaduct van Koekelberg heel mijn jonge leven en daarna gekend. Het werd in de jaren 80 afgebroken. Daarmee verdween één van de grote schandes van Brussel. De viaduct was verantwoordelijk voor de vernietiging van één van de mooiste lanen van Brussel en daarna ook van de wijken errond. Spijtig genoeg is de Leopold II-laan nog altijd onaantrekkelijk. De heraanleg is echt wel een zeer grote mislukking.(naar mijn mening).
Dat bewuste viaduct is grotendeels naar Ban(g)kok verhuisd. Heeft de staat zeer veel geld gekost.

Benonie
September 3rd, 2008, 04:56 PM
http://i35.tinypic.com/202owl.jpg
Terug naar de Martinitoren, het is de eerste keer dat ik een foto van de opbouw zien. Mooi, héél mooi. Bedankt voor de moeite Retro! We kijken al uit naar de rest.

En smaken kunnen verschillen, maar wat de Martini dan wel voor had op de Dexia? Het was een multi-functioneel gebouw met woningen, kantoren, winkels, concertzaal, resto's en bar.
De Dexia is het zoveelste glazen monofunctionele blok dat na 17 uur net als het grootste deel van de Noordwijk doodbloedt.

En de Martini was tevens een icoon van de modernistische fifties en het geloof in een betere toekomst na de tweede wereldoorlog, net zoals het Atomium.

Aan de zijde van het Roegierplein waren de kantoren strak, slank en zakelijk. Naar het Noordstation toe was er de speelse curve van de apartementen.

Maar genoeg geleuterd, de Premium komt eraan om de oudjes onder ons de Martini te doen vergeten. :okay:

hix
September 3rd, 2008, 06:06 PM
Dat bewuste viaduct is grotendeels naar Ban(g)kok verhuisd. Heeft de staat zeer veel geld gekost.

Klopt niet. Het (betonnen)viadukt is tijdens de aanleg van de Leopold II tunnel afgebroken en vervangen door een tijdelijk stalen viaduct. Het is dat tijdelijke viaduct die daarna naar Bangkok is verhuisd.

X38
September 3rd, 2008, 09:45 PM
Klopt niet. Het (betonnen)viadukt is tijdens de aanleg van de Leopold II tunnel afgebroken en vervangen door een tijdelijk stalen viaduct. Het is dat tijdelijke viaduct die daarna naar Bangkok is verhuisd.
Hm, sorry. Ik had het uit het boekje "Blijvende Blunders", maar van dat betonnen exemplaar had ik nog niet gehoord, sorry! ;)

hix
September 3rd, 2008, 10:07 PM
Hm, sorry. Ik had het uit het boekje "Blijvende Blunders", maar van dat betonnen exemplaar had ik nog niet gehoord, sorry! ;)

Ik heb een mooie foto gevonden van het viaduct van koekelberg.

http://img92.imageshack.us/img92/5300/viaductvankoekelbergql6.jpg