View Full Version : Arnhem: Musiskwartier

Vloepkleedje
October 29th, 2003, 07:18 PM
En hopla, weer een Arnhem update topic! Eindelijk wordt er weer wat gebouwd hier en daar, en daar ben ik lekker enthousiast over. Het Musiskwartier nu, een project zonder hoogbouw, maar met bouwactiviteit op korte termijn. Er zijn zelfs al een aantal winkelpanden opgeleverd, maar het centrale deel, het winkelcentrum, komt er ook snel aan nu. Laat je mening horen over dit project!

Musiskwartier

http://www.kraaijvanger.urbis.nl/215011.jpg

Musiskwartier bevat:
Circa 32.000 m² retail, circa 65 luxe koopappartementen en circa 750 parkeerplaatsen.
Concept T+T Design, Gouda
Architecten: T+T Design, Gouda (masterplan) / Robert A.M. Stern Architects, USA / Kraaijvanger Urbis, Rotterdam / Kuijper Oosterheert Wubben, Den Haag
Belegger: Relan Pensioen B.V. (Interpolis Vastgoed)/ Vendex KBB NV - V&D (winkels)

http://www.kraaijvanger.urbis.nl/215010.jpg

http://www.kraaijvanger.urbis.nl/215012.jpg

Arnhem is momenteel een van de betere winkelsteden van Nederland. Om deze positie voor de toekomst te waarborgen en te versterken ontwikkelt Multi Vastgoed, onderdeel van Amstelland MDC NV, in nauwe samenwerking met de Gemeente Arnhem en Vendex KBB NV een nieuw winkelgebied in het centrum van Arnhem.

Dit vernieuwende plan grenst direct aan de huidige hoofd-winkelas van de binnenstad van Arnhem en wordt omsloten door de Roggestraat, het Land van de Markt, de Beekstraat, de Velperbinnensingel, Nieuwstad en Johnny van Doornplein. De oostelijke entree van de stad is hard aan vernieuwing toe. De binnenstedelijk herontwikkeling verweeft bestaande pleinen en straten van de stad met een vernieuwd winkelgebied met daarboven een nieuwe woonwereld.

Het project omvat zowel nieuwbouw als de herontwikkeling van bestaande panden en het V&D warenhuis. Een drietal architecten, waaronder de bekende architect Robert Stern uit Amerika, hebben een architectonische stijl ontwikkeld die goed aansluit bij de bestaande gebouwen in het centrum. Hierbij wordt nadrukkelijk rekening gehouden met het historische karakter van de stad. Centraal in het project wordt een nieuw plein gecreëerd waarop onder andere een overdekte winkelpassage vanaf het Land van de Markt aan zal sluiten.

Het totale winkelgebied omvat circa 32.000 m² verdeeld over drie verdiepingen: kelder, begane grond en eerste verdieping. Het bestaande V&D warenhuis zal worden herontwikkeld en beslaat circa 12.000 m². De overige circa 20.000 m² zal worden ingevuld door een verfijnde mix van grotere en kleinere winkels die van dit gebied een nieuwe A1 winkellocatie zullen maken. De bestaande Musisgarage wordt uitgebreid tot circa 750 parkeerplaatsen en wordt ondergronds ontsloten. Verder voorziet het plan in een ondergrondse fietsenstalling van circa 1.000 m². Daarnaast worden er circa 65 luxe koopappartementen gerealiseerd. Deze nieuwe woonwereld zal gesitueerd worden boven het winkelniveau en biedt door stadstuinen en pleinen de privacy en rust die uniek zal zijn voor wonen in het centrum van Arnhem.

http://www.firevastgoed.nl/Musiskwartier/foto1.jpg

Het ontwerp omvat een warenhuis, horeca, woningen, winkels en een parkeervoorziening op het dak van het gebouw. Het gebouw is gelegen aan de Velperbinnensingel, op de grens van de historische binnenstad. Het ontwerp is een schakel tussen de grote schaal van de singel en het schaalniveau van de binnenstad. Samen met de tegenoverliggende woontoren vormt de landmark op de hoek van het gebouw een stadspoort, welke toegang geeft tot de binnenstad.

http://www.firevastgoed.nl/Musiskwartier/foto2.jpg

De sloopwerkzaamheden zijn uitgevoerd, de archeologen zijn nog lekker aan het schrapen en bevoelen van stenen, maar... 13 November begint de bouw van het nieuwe winkelcentrum.

link:
AM Vastgoed, project Musiskwartier (http://www.amvastgoed.nl/projdet.asp?lang=NL&project=P0029&cntry=NL&boticon=10&topicon=14&pageid=H), enkele aardige plaatjes
De Gelderlander, Dossier Musiskwartier (http://www.gelderlander.nl/pagina?PaginaID=10031)

Uiteraard zal er voor updates gezorgd worden!

Q.
October 29th, 2003, 07:27 PM
Heb je een kaartje? Ik ken Arnhem een beetje maar niet zo goed, weet niet zo goed waar ik moet denken...

Vloepkleedje
October 29th, 2003, 07:32 PM
-edit-

Voor foto's van de huidige situatie verwijs ik je naar:
http://www.arnhemonline.net

Deventer Up
October 29th, 2003, 07:37 PM
Ziet er goed uit !! Echte verbetering afgaande op de foto's van hoe het er nu is. Ziet er wel gezellig uit. En de bouw begint al lekker snel.

Bambix
October 29th, 2003, 07:42 PM
Leuk project waarin de opknapbeurt van het oerlelijke V&D gebouw een centrale plaats inneemt. Maar er is meer zo blijkt een mooie nieuwe winkel-passage! Ik ben anthosiast nu maar hopen dat er op korte termijn resultaat te zien is!

Trouwens mooie foto's en plaatjes vooral die derde van de nieuwe V&D die had ik nog niet eerder gezien (waar heb je die vandaan?) iig mijn complimenten!

Het wordt nog wel wat met Arnhem!!! :pepper:

supercees
October 29th, 2003, 07:46 PM
Zeker mooi nieuw project. Als ik het op de plaatjes goed zie sluit de architectuur inderdaad mooi aan!

INVISIBLE
October 29th, 2003, 08:30 PM
Haha Arnhem ziet de Concurrentie van Enschede al over zich heenkomen ;)

Maar even serieus het valt me op dat dit laatste project wel behoorlijk veel op ons muziekkwartier lijkt en dat is wel grappig !!!
Verder zijn Arnhem en Enschede op dit moment vind ik zelf ook 1 van de betere winkelsteden van het land .

O ja en mijn mening een zeer mooi project net zoals alle andere projecten die ik de laatste dagen van Arnhem heb gezien !!

Stratosphere 2020
October 29th, 2003, 08:57 PM
Mooie plan. Die V&D in Arnhem is erg prehistorisch en zeker een opknapbeurt waard. Ik vind Nijmegen wel meer een winkelstad dan Arnhem. Anyways wat wordt er naast de Rembrandt theater gebouwd want ze hebben daar ook een hoop gesloopt?

Bambix
October 29th, 2003, 09:35 PM
Nijmegen meer een winkelstad dan Arnhem?????????
mmm.....

Maargoed, ik weet niet of het al bekend was maar ik vond iets over stadsblokken Arnhem (alleen een paar plaatjes) met vermoedelijke hoogbouw!

http://www.ags.nl/dotcontrol/filemanagement/files/projects/A1%209101/images/arnh_stagsbl02.jpg
http://www.ags.nl/dotcontrol/filemanagement/files/projects/A1%209101/images/arnh_stagsbl01.jpg

Mark
October 30th, 2003, 01:12 PM
Dit zijn plannen geweest voor de bebouwing van een voormalige scheepswerf. Zodoende wilde men Arnhem-Noord en Zuid dichter bij elkaar brengen.(terrein ligt aan de Rijn, en behelst nu bebossing/beplanting en een aantal woonboten)

Helaas door de hoogwaterperikelen, ik geloof in 1993, werd het verboden om in de uiterwaarden te bouwen.
Daarop is dit plan naar de prullenbak verwezen. De gemeente was wel heel serieus bezig om het project te realiseren maar werd door Rijkswaterstaat gedwarsboomd.

Errik
October 30th, 2003, 01:56 PM
Ik kende dit project helemaal niet! Ziet er alleraardigst uit. Die V&D van Arnhem was echt een van de lelijkste van het land. Wat gaat er eigenlijk aan de andere kant van het Velperplein gebouwd worden?

Waarschuwing voor Arnhem: Realiseer niet te veel winkelruimte in de binnenstad. Er is nu al een overschot in het centrum. Dit gaat ten koste van de Rijnstraat en de omgeving van de Eusebius!

Vloepkleedje
October 30th, 2003, 02:20 PM
Aan de andere kant van het Velperplein, naast de Rembrandt bioscoop, komt een klein winkelcentrum en 55 appartementen. Vooral grote elektronica zaken in de klasse 'mediamarkt'. Daarvan heb ik nog geen ontwerp van gezien, dit moet van de hand komen van het duitse architektenbureau Bolles+Wilson. Ontwikkelaar is Rejoko. Bouwstart: 2006 (!)

Errik
October 30th, 2003, 02:33 PM
AI! Bolles en Wilson? Die hebben Hengelo opgescheept met dat verschrikkelijke Marktplein. Hebben ze daar nou die aardige panden voor gesloopt? Eeuwig zonde. Het zal wel weer goed zijn voor het plein. Ik vind het Velperplein nog alltijd een van de mooiste stedelijke plekken van Nederland. Vooral de gevelwand richting Zijpsepoort is echt groots.

Stratosphere 2020
October 30th, 2003, 11:59 PM
Originally posted by Bambix

Nijmegen meer een winkelstad dan Arnhem?????????
mmm.....

Maargoed, ik weet niet of het al bekend was maar ik vond iets over stadsblokken Arnhem (alleen een paar plaatjes) met vermoedelijke hoogbouw!

Ik woonde in 1998 tot 2000 in Arnhem en ik herinnerde dat de winkelstraten van Arnhem toen drukker waren dan nu het geval is. In Nijmegen is ondertussen veel in winkelaanbod gekomen. Zo zijn er grote winkelcentrums gebouwd in het centrum en zelfs een winkelgebied gebouw ala koopgoot concept van Rotterdam. Voor mij gevoel heeft Nijmegen een grotere winkel gebied die vooral op kwaliteit en beleving goed scoort. Snap ook niet waarom die stad geen Bijenkorf heeft. Ik heb ook al veel winkels dicht zien gaan in de Rijnstraat onder andere de C&A. Maar er kwamen ook wat bij met een vernieuwende uiterlijk.

Dat terzijde vind ik het heel goed dat Arnhem veel gaat doen om het winkel beleving in de stad te bevorderen. Valt op dat de bouw proces in Arnhem erg traag loopt ze hebben ook 2 jaar over gedaan om die mini willems tunnel te bouwen, die anders in de randstad binnen 2 maanden aangelegd zou kunnen worden. Ook de nieuwbouw wijk Schuytgraaf had al 3 jaar geleden moeten beginnen en men is nu al bezig hetzij heel langzaam met de aanlag van de infrastructuur.

Die terrein die nu al gesloopt is naast de Rembrandt Theater blijft zoals ik het begrijp tenminste 2 jaren leeg tot de bouw in 2006. En maar hopen dat er geen obstakels zijn in de plannen van de architecten, ondere andere goedkeuring van de gemeente. Ben het eens dat de V&D in Arnhem niet al te mooi is van binnen maar de ergste die ik heb gezien was de V&D winkeltje in de Kalvestraat te Amsterdam. Lijkt dat Arnhem zeker vooruit wilt maar op een heel langzame tempo.

Bambix
October 31st, 2003, 03:37 AM
Originally posted by Stratosphere 2020

Ik woonde in 1998 tot 2000 in Arnhem en ik herinnerde dat de winkelstraten van Arnhem etc. etc....

Ik had een heel mooi verhaal getypt, maar het was ineens weg dus dat heb je nog te goed ik ga nu pitten want in kom net uit de kroeg :cheers: !!!

pazman_nl
October 31st, 2003, 08:59 AM
De rede van Willems-tunnel dat zo lang moest duren is het feit dat het (bus) verkeer nog steeds richtig Velperplein(en terug) moest rijden. Ze hebben daarom door (volgens mij) een rotterdams bedrijf de tunnel in 'stukjes' gemaakt.

En laten we het maar niet over die nieuwbouw wijk hebben :
Redenen voor vertraging:
-vertraging onderhandelingen met ontwikkelaars .
-actiegroep Geen S101 voor een goede verkeersoplossing(lange procedures tegen gemeente)
-Voor de beschermde kamsalamander, de rugstreeppad en de poelkikker moest een goede oplossing komen(lange procedures tegen gemeente)
-Veel oorlogspuin dat nog voor problemen zorgden
-En natuurlijk " De ambtenaren" .

Maar in het voorjaar van volgend jaar worden de eerste huizen bewoond!!!!!!

pazman_nl
October 31st, 2003, 09:01 AM
en nog een updateje uit de Gelderlander:

Sloop

Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Dat geldt ook voor het Musiskwartier in hartje stad. De plannen voor de nieuwe overdekte winkelpassage zijn indrukwekkend, maar vooralsnog overheersen de puinhopen. Momenteel wordt, door slechts twee slopers, het voormalige Rabobank-gebouw aan de Velperbinnensingel met de grond gelijk gemaakt. Een grote kraan vreet zich letterlijk een weg door het beton. Het grootste gedeelte van het gebouwd is reeds verdwenen.
http://www.gelderlander.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/GLD/artikelvisuals/1848779-193379.jpg

Foto: Hans Broekhuizen

Over een paar weken zijn alleen de herinneringen nog over. Op 1 december moet de klus zijn geklaard en kan er worden begonnen met de bouw.

EFKA
October 31st, 2003, 09:59 PM
Fiks project zeg! Ziet er aardig uit.

Bambix
November 3rd, 2003, 01:41 AM
Hier ook een foto update-tje

Hier moet binnenkort gebouwd gaan worden!

http://www.student.kun.nl/m.schrijner/images/musiskwartier1jpg.jpg
http://www.student.kun.nl/m.schrijner/images/musiskwartier2.jpg

pazman_nl
November 3rd, 2003, 06:58 PM
mooie update:cheers:

Dit plan gaat trouwens ongeveer 120 Miljoen Euro kosten!

pazman_nl
November 3rd, 2003, 06:59 PM
oke.................het project gaat 120miljoen kosten.............:cool:

Vloepkleedje
November 4th, 2003, 03:41 PM
120 miljoen! Dat zou ook een mooie toren kunnen zijn:)

pazman_nl
November 4th, 2003, 07:42 PM
maar dat 'winkelt' niet zo gezellig....

Vloepkleedje
November 4th, 2003, 09:11 PM
dat is waar. en zelfs al zouden ze op die lokatie iets hoogs neer willen zetten, dan had ik 40 meter hoog genoeg gevonden. niet héél arnhem moet de lucht in natuurlijk:cool:

Winus
November 17th, 2003, 02:10 PM
van de plaatjes aan het begin getoond zijn hier nog 2 hoge resolutieplaatjes te vinden:
http://www.mdc.nl/downloads/Arnhem%2002%20-%20The%20Netherlands%20[HiRes].zip
http://www.mdc.nl/downloads/Arnhem%2002%20-%20The%20Netherlands%20[HiRes].zip

Errik
November 17th, 2003, 02:36 PM
Die site, Arnhemonline, doet me trouwens sterk denken aan die van Winus en mij. Ze hebben, moet ik bekennen, nog meer info dan wij. We zijn geen koningen meer....

Winus
November 17th, 2003, 03:56 PM
Wij hebben meer info hoor. (projecten, gebouwen, reportages) En met de nieuwe versie wordt dat alleen nog maar meer :happy:
We hebben wel minder foto's, maar dat is een bewuste keuze.

Errik
November 17th, 2003, 05:44 PM
Zij hebben bij de foto's ook veel nuttig commentaar. Over gebouwen etc.

Bambix
November 17th, 2003, 05:51 PM
@winus & errik

Jullie wegen echt alles af, is het niet?!

Winus
November 17th, 2003, 09:55 PM
Oja dat had ik nog niet gezien. Ik zou zeggen: "Ga je gang Errik" :D

@Bambix, je moet de concurrentie altijd scherp in de gaten houden. ;)

Bambix
November 17th, 2003, 10:03 PM
Originally posted by Winus
@Bambix, je moet de concurrentie altijd scherp in de gaten houden. ;)

Maar jullie zijn toch geen concurrentie voor ons! ;) :bleh:

pazman_nl
November 17th, 2003, 10:13 PM
en weer een beetje ontopic:

De eerste paal is geslagen!!!!!!

pazman_nl
November 17th, 2003, 10:18 PM
13-11-2003:
Voor zeven ton een eigen penthouse.

ARNHEM - Burgemeester P. Krikke van Arnhem slaat vandaag de eerste paal van het Musiskwartier. De binnenstad heeft er in 2006 een nieuw V&D - warenhuis, veertig tot zestig nieuwe winkels en 67 appartementen bij.

De eerste acht appartementen in het Musiskwartier worden eind dit jaar te koop aangeboden. Alles bij elkaar worden er tot het jaar 2006 67 woningen boven de winkels in het project Musiskwartier gebouwd. De appartementen variëren in grootte van 65 vierkante meter tot bijna 200 vierkante meter. In die laatste categorie vallen de twee duurste penthouses, die pakweg 7 ton moeten opbrengen. De prijs van de appartementen begint bij 125.000 euro.

Alles bij elkaar telt het Musiskwartier bij de oplevering halverwege 2006 32.000 vierkante meter winkelruimte, een plein met horecazaken, een gedeeltelijk overdekte winkelpassage, een uitgebreide parkeergarage, een ondergrondse fietsenstalling van 1000 vierkante meter en 67 appartementen.

Nieuwe winkels die projectontwikkelaar AM Vastgoed naar Arnhem wil halen zijn onder meer de Amerikaanse kleding en lifestyle- keten Urban Outfitters, die in Arnhem het eerste Nederlandse filiaal opent. Ook volgt een nieuwe onderneming met afzonderlijke winkels met elk een merk kleding, schoenen, tassen, horloges en accessoires.

Burgemeester P. Krikke van Arnhem geeft vandaag het officiële startsein voor de bouw van het project, waar ontwikkelaar AM Vastgoed (voorheen Multivastgoed) in opdracht van twee beleggers ruim 100 miljoen euro in steekt. De ontwikkelaar heeft alles bij elkaar elf jaar besteed aan de plannenmakerij en verwerving van panden in het gebied. Het nieuwe Musiskwartier moet Arnhem ter hoogte van Musis Sacrum een compleet vernieuwde, voor consumenten aantrekkelijke stadsentree opleveren. Het 'kwartier' wordt ruwweg begrensd door de Roggestraat, Beekstraat, Nieuwstad en Velperbinnensingel. Midden in dit gebied komt een plein waarop vanaf de omliggende winkelroutes straatjes en een overdekte winkelpassage (vanaf Het Land van de Markt) uitkomen. De bedoeling is dat het publiek hier niet alleen een looproute aantreft langs een gevarieerd winkelaanbod, maar ook een rustpunt vindt waar gegeten en gedronken kan worden.

In eerste instantie waren Multivastgoed, C&A (nu Redevco) en Ahold de initiatiefnemers. Al gauw haakte Ahold af (dat koos voor een supermarkt in het voormalige PBNA-pand aan de Velperbuitensingel) en schoven Vendex KBB (V&D) en de gemeente Arnhem aan. De gemeente stak onder meer een stokje voor de al te voortvarende hoogbouw die de projectontwikkelaar in gedachten had. Met als resultaat dat er nu meer, inspringende appartementen worden gebouwd.

Drie verschillende architectenbureaus zijn bij het ontwerp betrokken. "In zo'n groot stuk binnenstad moet niet alleen samenhang, maar ook een zekere spanning zitten", verklaart directeur F. van Kessel van AM Vastgoed.

Vloepkleedje
January 12th, 2004, 12:18 AM
Tweetal lieftallige nieuwe impressies
http://www.inbo.com/images/paragraph/arn-PLAZA05A.jpg

http://www.inbo.com/images/paragraph/arn-geveltekening1.jpg

Volgens mij wordt het Musiskwartier ónt-zet-tend schattig.

Errik
January 12th, 2004, 11:51 AM
En het mag wat kosten zo te zien. Traditioneel, maar het past wel goed bij de allure van Arnhem.

eusebius
January 13th, 2004, 05:42 AM
De huurprijzen worden schreeuwend hoog. Boekhandel Dekker & Van De Vegt is al afgetaaid. De naam Musiskwartier is absurd. Het is een middeleeuws gedeelte - binnen de vroegere stadsmuur - en om Musis (van 1847!) als naam te geven is gewoon geschiedsvervalsing.

Voor de parkeerplaats naast de schouwburg even verderop heeft ene F Donders een plan ingediend maar daar is verder nog weinig over bekend gemaakt. Dit zou een prima lokatie voor een woontoren zijn, ahum, de 'Spijkertoren' o.i.d.
@Vloepkleedje :D Die loempiakraam zal wel niet terug mogen komen voor V&D ;)

Vloepkleedje
January 13th, 2004, 05:16 PM
nee, helaas. dat worden zodirekt dan maar die dure driehoekvormige broodjes van de vroom en dreesmann.. interessante opmerking daar over geschiedsvervalsing!
en een plan voor naast de schouwburg... donders, ben benieuwd!:)

pazman_nl
January 13th, 2004, 06:05 PM
en toch, geloof het of niet....

De loepia kraam komt weer terug op het pleintje voor de V@D. (volgens de planning op dit moment)

eusebius
January 13th, 2004, 11:04 PM
Die Donders (geen resultaat in Yahoo, Google of Ilse) heeft plan ingeleverd bij Portaal. Zo'n 120 woningen is het idee. Is hard nodig want voorbij de schouwburg is de singel aan die kant verder oerlelijk, de Walburgiskerk onwaardig. De welstandscommissie wil ook van dat gat naast de schouwburg af.
Loempi JAA.

eusebius
February 13th, 2004, 11:55 AM
Het is nu een gezellige puinzooi bij V&D en vandaag meldt De Gelderlander dat er eigenlijk teveel infrastructuur gepland is om van de entree van het Musiskwartier een rustig/rustiek plein te maken. De diagonale straat annex steeg gaat de Dwingel heten. Een dwingel was een pad naar de stadspoort. En het gebied wordt nu het Miskwartier? Het zal waarschijnlijk wel snel worden opgeleverd want omzet! omzet! omzet! De loempia kraamhouder zal gemasseerd worden ... en men denkt aan een tunnel richting Steenstraat. Tunnel, de favoriete openbare ruimte ...

Vloepkleedje
February 13th, 2004, 05:20 PM
Ongebruikelijk geschreven artikel, veel kritiek! Het is niet zo netjes dat er tijdens de bouw blijkt dat de infrastructuur nog niet optimaal geregeld zal zijn dra. Dat het Musiskwartier een project van 'opschieten, opschieten, haast' is, is geen nieuws. Een rustig plein was in alle varianten overigens ondenkbaar.

eusebius
February 13th, 2004, 10:39 PM
Dit project is het visite-kaartje, en wat het probleem is, zal voor mij onduidelijk blijven. Het was toch al niks. Kan alleen maar beter worden. Geen hoogbouw is toch het grootste euvel.

Vloepkleedje
February 18th, 2004, 08:15 AM
nou ja, rijkssubsidie is er in ieder geval.

eusebius
February 18th, 2004, 02:44 PM
Hihi, het aantal projecten begint zelfs in Arnhem te verwarren. Rijnboog krijgt Dekker-miljoenen. Musiskwartier is de samenzwering olv V&D.

Vloepkleedje
February 28th, 2004, 06:14 PM
hah ja, inderdaad zeg! schrikbarend vind ik dat. ander onderwerp dan maar; de sloop van de gevel van de V&D en de daarbijbehorende nieuwbouw!

(28/02/04)
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/516/142img_0216.jpg

PLB
March 1st, 2004, 02:23 PM
Een jaar geleden uit Breda vertrokken, een halfjaar in Nijmegen gewoond en nu een paar maanden hier in Arnhem. Wat naar mijn idee een betere winkelstad is: ARNHEM. Nijmegen is en mooie oude stad, maar het heeft naar mijn idee geen sfeer..., niet zoals Breda dat heeft, en naar mijn idee zit Arnhem daar heel dicht tegenaan. Nijmegen vind ik eerlijk gezegd niks, je moet me wel heel veel geven wil ik daar weer naar toe gaan :D

On topic.
Musiskwartier is top, wordt echt heel mooi ik zie het bijna elke dag in de weekeinden.

eusebius
March 12th, 2004, 09:38 PM
Huurders pesten? Bij het zogenaamde Musiskwartier (historisch gezien is de naam een leugen) worden huurders en winkeliers bepaald niet ontzien.
Uit De Gelderlander (http://www.gelderlander.nl) Sloop drijft huurders
het huis uit
Door onze verslaggever

ARNHEM - Bewoners van een huis aan de Walstraat in Arnhem hebben hun woning gistermiddag in allerijl moeten verlaten. Het huis dreigde in te storten door sloopwerk.

De straat ligt al geruime tijd overhoop om ruim baan te maken voor het nieuwe winkelcentrum Musiskwartier in het verlengde van Vroom en Dreesmann. Gisteren ging het mis. "Een bouwinspecteur heeft vastgesteld dat er instortingsgevaar voor de woning bestond", zegt Judith Deighton, die met haar zus Myrton een ruimte huurt boven naaiatelier De Zilveren Naald, dat pal aan de bouwput grenst. "Daarop moesten we gelijk het huis. We mochten een paar spulletjes meenemen." Ze hebben de nacht doorgebracht bij hun moeder in Oosterbeek. Of ze nog terug kunnen keren is twijfelachtig. Moeder en dochters hebben gehoord dat het huis vandaag gestut wordt. Onduidelijk is of dat afdoende is tegen instortingsgevaar. "Tot nu toe hebben we heel veel last gehad van vrachtwagens maar straks beginnen ze met het drillen van damwanden."

Judith (22) en Myrton (20) zijn januari in de woning getrokken omdat het erg moeilijk was om elders woonruimte te vinden. De afgelopen maanden constateerden ze dat al dat het sloopgeweld naast de deur het huis geen goed deed. Er kwamen scheuren in de muur en de deur kwam klem te zitten. Die deur moest zo nu en dan worden opengetrapt om weer binnen te komen. Hij kon soms ook niet meer dicht.

Een waslijst van klachten hadden ze inmiddels overhandigd aan de verhuurder. "Die is met die klachten naar de gemeente gestapt." De inspecteur van Bouw en Woningtoezicht constateerde gistermiddag dat de woning er dusdanig bijstaat dat bewoning niet langer verantwoord is.

"Het was hier wel even paniek", zeggen de overburen Hennie en Elke Vredeveldt in hun platenzaak Dance Drugstore. Pal voor hun deur is de straat in allerijl afgezet met hekken bespannen met blauw plastic. "Ze willen natuurlijk zien te voorkomen dat een voorbijganger wat op zijn hoofd krijgt." Zij hebben zelf veel te stellen met de uitbreiding van de parkeergarage pal achter hun zaak. "Op een dag kwam er een of andere driepoot dwars door de wand heen. Er zitten ook scheuren in de muur." Er is een schaderegeling van de gemeente, maar Vredeveldt vindt dat winkeliers en bewoners teveel aan hun lot worden overgelaten. "Je ziet hier niemand van de gemeente die na een werkdag de dikke laag stof opruimt of de bezem pakt."

-

De achterliggende gedachte is dat als het lukt om de winkels hier weg te krijgen, er dan weer een forse verhoging doorgevoerd kan worden. De winkels (sexshop, tattooshop e.d.) passen niet bij de "stijl" van het "Musiskwartier".

eusebius
April 21st, 2004, 11:45 AM
Heien bij Musiskwartier stilgelegd
Door ALBERT OOST

ARNHEM - Het heien van palen bij het Musiskwartier in het centrum van Arnhem is stilgelegd. Bestaande gebouwen rond het terrein zijn niet bestand tegen de trillingen vanwege heiwerkzaamheden.

Afgelopen maandag werd met het heien van palen op het bouwterrein in hartje Arnhem begonnen. Bij het aangenzende café Meijers in de Beekstraat staat de toegangsdeur tot de bovenverdieping inmiddels uit het lood. Ook zijn scheuren in muren breder geworden. Verder werd in het café, evenals in andere panden langs het terrein, maandag 'onaanvaardbare geluidsoverlast' ervaren.

Volgens een woordvoerster van de gemeente Arnhem zijn tijdens het heien van de eerste palen trillingen gemeten die boven de maximaal toegestane waarde uitkwamen.

"Het heien is voorlopig stopgezet. De partijen zoeken nu naar een andere oplossing om de palen voor de funderingen de grond in te krijgen. Omwonenden en bedrijven die nu al schade hebben, kunnen een claim indienen bij projectontwikkelaar AM Vastgoed. Dat is de vergunninghouder van het bouwproject."

Woordvoerder Jan Lukken van AM Vastgoed reageert gebeten op de vraag of er misschien een inschattingsfout is gemaakt door voor een goedkope hei-methode in een oude binnenstad te kiezen. "Wij maken uit hoe geheid wordt. Dat het hele project voorlopig is stopgezet zoals sommige omwonenden beweren, is volkomen onzin. We zijn daar gecontroleerd bezig en hebben het helemaal in de hand."

Volgens Lukken was uit grondberekeningen gebleken dat op deze manier, trillingsarm in buizen, op deze plek geheid kon worden. "De praktijk heeft ons maandag echter anders geleerd. Daarom zijn we nu gestopt en hopen begin volgende week op een andere manier verder te kunnen."

Lukken wil niet ingaan op de vraag of AM Vastgoed in eerste instantie voor de goedkoopste heimethode heeft gekozen. Wel beaamt hij dat een andere hei-methode 'duurder' is. Volgens Lukken kan het project een week vertraging wel opvangen. "We halen de geplande opening van het Musiskwartier voor de Pasen van 2006."

In het nieuwe winkelgebied Musiskwartier, het gebied dat omsloten wordt door de Beekstraat, de Nieuwstad, de Walstraat, de Roggestraat en de Velperbinnensingel, komt 32.000 vierkante meter winkelruimte. Een deel daarvan komt in een overdekte winkelpassage. Een parkeergarage, 67 appartementen en een ondergrondse fietsenstalling maken ook deel uit van het nieuwe winkelcentrum.

Het totale project gaat 120 miljoen euro kosten. Vendex KBB investeert 25 miljoen, de gemeente Arnhem en Interpolis zijn de andere geldschieters. Interpolis Vastgoed heeft het Musiskwartier aangekocht ten behoeve van twee bedrijfspensioenfondsen.

Bibelo
April 23rd, 2004, 12:36 AM
en het begon zo mooi...ik ben erg benieuwd naar het eindreultaat, maar dat laat dus nog ffkes op zich wachten.

dennol
April 23rd, 2004, 01:00 AM
Misschien moeten ze het heien op de traditionele manier maar verbieden. Vorig jaar hadden we hier in Eindhoven vergelijkbare problemen door heiwerkzaamheden bij de Vestdijktoren:

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 26-09-2003

Eetcafé en muziekcentrum gaan schade door werkzaamheden niet verhalen, Dorint wel

Vrijdag 26 september, EINDHOVEN - Het Dorint Hotel Cocagne heeft niet als enige schade geleden door de heiwerkzaamheden op de Smalle Haven. Ook het Vlaamsch eetcafé Het Groote Genoegen in villa Ravensdonck en het Muziekcentrum Frits Philips zijn inkomsten misgelopen en hebben kosten moeten maken als gevolg van het heien van palen voor de bouw van een nabije woontoren. Zij gaan hun schade echter niet verhalen en dienen ook geen officiële klacht in.

Het Dorint Hotel Cocagne liet eerder al weten de gemeente voor de rechter te willen slepen. Het verwijt de gemeente nalatigheid. Volgens directeur P. Schuur heeft de gemeente verzuimd om aannemer Van Straten een milieuvergunning te vragen. Door de heiwerkzaamheden zijn er in het hotel scheuren in een muur ontstaan, is er porseleinen serviesgoed kapot gevallen en konden een aantal kamers en vergaderruimten niet worden gebruikt. De gemeente heeft in een brief inmiddels laten weten dat ze elke verantwoordelijkheid afwijst.

Het Muziekcentrum Frits Philips had in de weken van de heiwerkzaamheden diverse cd-opnames. 'Die moesten op het allerlaatste moment worden uitgesteld tot een ander, rustig moment', aldus directeur W. Vringer van het muziekcentrum. Daardoor is de zaal veel langer in gebruik geweest. 'Het heeft ons ettelijke duizenden euro's gekost.' Vringer gaat deze schade niet verhalen. 'We hebben het kunnen oplossen. Maar ik vind wel dat ze dit ons veel eerder hadden moeten laten weten. Ik hoop dat de verantwoordelijke hier een les uit trekt voor de toekomst.'

Ook P. Burlet van eetcafé Het Groot Genoegen neemt niet de moeite zijn schade te verhalen. 'Op de kapot gevallen wijnglazen na kan ik de schade toch niet aantonen. Omdat ik hier nog maar kort zit, kan ik de verloren omzet van deze zomer niet afzetten tegen de omzet in andere zomerperiodes', aldus Burlet. Hij leed verlies doordat hij overdag geen vergaderingen kon boeken, en ook trok het terras 's middags nauwelijks publiek. 'Je kon hier door het lawaai geen fatsoenlijk gesprek voeren.'
...

Ik kon het heien ook vanaf mijn balkon bijna 2km verderop horen. Terwijl ik bij de Admirant (die notabene dichterbij ligt) niks gemerkt heb, omdat daar geboord werd i.p.v. geheid.

eusebius
April 23rd, 2004, 04:14 AM
Ik kon het heien ook vanaf mijn balkon bijna 2km verderop horen. Terwijl ik bij de Admirant (die notabene dichterbij ligt) niks gemerkt heb, omdat daar geboord werd i.p.v. geheid.

Dat is de trend! Eerst kijken wat overlast oplevert. Indien er overlast is, op de andere methode overgaan. Van projecten als het Musiskwartier word ik erg cynisch. De naam alleen al, Musiskwartier: Musis werd pas als eerste muziekzaal van Nederland (eat your heart out, rest of The Netherlands...) gebouwd enkele eeuwen na de binnenstad van Arnhem. V&D en dergelijke projectpooiers verkrachten de geschiedenis. De lokatie van het Musiskwartier is eeuwen ouder dan 'Musis' zelf!!!!

pazman_nl
May 9th, 2004, 05:49 PM
Het zal mij allemaal een worst wezen hoe ze het genoemd hebben.

Hier nog een mini updatetje.:
http://www.pazman.nl/arnhem/090504/P5090014.JPG

Bambix
May 9th, 2004, 10:46 PM
ja wat wordt die schacht aan de linker kant achter dat exorbitant hoge bord??

eusebius
May 10th, 2004, 01:36 AM
Denk voor de (auto?)lift; dak wordt parkeerplaats.

pazman_nl
May 10th, 2004, 06:31 PM
zie LINK (http://www.amvastgoed.nl/projdet.asp?lang=NL&project=P0029&cntry=NL&boticon=10&topicon=14&pageid=H)

middelste plaatje onderaan aanraken.
Volgens mij is het gewoon ' kunst'

eusebius
May 11th, 2004, 07:23 PM
Terwijl ik op de trolley stond te wachten, eens goed gekeken. Vreemd gezicht, zo'n ingebouwde kraan. Het lijkt dat op de 'hei' lokaties helemaal geen kloot uitgevoerd wordt. Krijg toch sterk het gevoel dat prutsen nog steeds populair is in Arnhem.

eusebius
May 14th, 2004, 04:04 PM
Verdriet en wanhoop
bij de bouwput
Door HARRY VAN DER PLOEG

ARNHEM - Tranen van woede en verdriet sprongen gistermiddag in het gelaat van de kleermakers Kenan en Yeter Sevil bij de bouwput in het Musiskwartier. "We moeten weg, alles staat op instorten."

Bouwbaas Jan Luken van AM Vastgoed smeekt kleermaker Kenan Sevil om het werk stil te leggen en het pand aan de Walstraat te verlaten. http://www.gelderlander.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/GLD/artikelvisuals/2154910-237923.jpg - Foto: Hans Broekhuizen/De Gelderlander

Verhitte gezichten in de bouwput van het toekomstige Musiskwartier in Arnhem. Het is donderdagmiddag, rond 13.00 uur. Ambtenaren van Bouw- en Woningtoezicht bekijken de bouwplaats voor funderingspalen van AM Vastgoed bij de gestutte muur van Walstraat 61, het huis dat op 11 maart van dit jaar dreigde in te storten door het gebeuk van zware bouwmachines.

Op 13 mei is het opnieuw raak, maar deze middag komt er een einde aan het engelengeduld van de kleermakers Kenan en Yeter Sevil op de begane grond. Ze wijzen op een brief van AM Vastgoed, waarin wordt meegedeeld dat de bouwer hard aan de slag gaat met funderingen en damwanden voor het toekomstige winkelcentrum. Dat gebeurt op 13 en 17 mei en in de week van 24 tot 28 mei tussen 7.00 uur en 16.15 uur, aldus het schrijven. "Derhalve willen we u vriendelijk verzoeken op de aangegeven data niet inpandig te vertoeven."

Even hebben de kleermakers nog gedacht dat ze hun klanten nog wel zouden kunnen bedienen na vier uur. Een telefoontje van een vrouw van de gemeente haalt een streep door die rekening. "Het huis is onveilig, u moet echt weg", luidt de boodschap. Kenan en Yeter voelen hoe de grond onder hun voeten wegzakt. "Acht jaar hebben we hier gewerkt, nu moeten we dicht. Het is ons brood, waar moeten we heen?"

Woedend stappen ze hun zaak aan de Walstraat binnen waar ze nu eigenlijk niet meer mogen komen. Kenan gaat verwoed aan de slag achter zijn naaimachine terwijl de Tubexpalen een paar meter verderop de grond in worden geslagen. "Dit kunnen ze gewoon niet maken, dit is onrecht. Als alles dicht moet, moeten we een andere plek krijgen. Eerder gaan we niet meer weg."

Een inspecteur van Bouw- en Woningtoezicht stapt naar binnen, probeert hen alsnog te bewegen het pand te verlaten. Hij krijgt de volle laag aan woede en verdriet van Kenan en Yeter over zich heen. Waarom wisten ze van niets? Waarom komt de gemeente nu pas met het verhaal dat ze weg moeten? Waarom schrijft AM Vastgoed dat het pand thans veilig is maar lijkt het nu alsof alles straks tegen de grond moet? De ambtenaar krijgt een rood hoofd. "Mevrouw, wij hebben net ruzie gehad met AM Vastgoed. Wij weten ook pas sinds gisteren dat ze weer gingen beginnen."

Projectmanager Jan Luken van AM Vastgoed is inmiddels 'De Zilveren Naald' binnengestapt en smeekt de kleermakers om hun zaak te verlaten. "Alsjeblieft." Hij belooft plechtig dat er naar een oplossing wordt gezocht, maar Kenan heeft het even helemaal gehad. De bouwinspecteur van de gemeente biedt een mobiele telefoon aan. "Hier is een mevrouw die een voorstel kan doen", probeert hij. Yeter wordt duizelig en moet even gaan zitten.

Even lijkt het echt afgelopen te zijn met het pand. Henk van Amerongen rijdt de straat binnen met een wagentje vol afzettingen. Nog voordat hij uitgestapt is, krijgt een van zijn collega's van een agent van Milieuhandhaving te horen dat het niet meer nodig is. Het sein staat weer eventjes op veilig in chaosstraat Walstraat.

pazman_nl
May 14th, 2004, 06:43 PM
zie je vorige melding:

"Krijg toch sterk het gevoel dat prutsen nog steeds populair is in Arnhem"

Toch slecht van bedrijven zoals AM-Wonen/BAM

eusebius
May 18th, 2004, 03:03 AM
Er is een bouwkraam bijgekomen, op de plek waar het Rabo kantoor stond. Blijkbaar mogen archeologen daar niet speuren. 't Is wel een plek die al zo'n 1300 jaar bewoond is, of nog langer. Je begrijpt die ontwikkelaars niet. Arnhem is extreem uitgestrekt aangelegd en ineens willen zij allemaal op die ene km² bouwen. 60 meter verder is een enorm braakliggend terrein maar daar gebeurt de komende jaren helemaal niets.

Bambix
May 18th, 2004, 03:44 AM
jawel daar komt de Mediamarkt, maar er was iets met de kabels van KPN ofzo!

eusebius
May 18th, 2004, 04:22 AM
jawel daar komt de Mediamarkt, maar er was iets met de kabels van KPN ofzo!
KPN=gebeurt dus niets. Huidige Mediamarktplannen zijn toch al van laag gehalte. Liever een Rembrandttoren daaro!

pazman_nl
May 19th, 2004, 08:12 PM
Update!

Bouwplaats:
http://www.pazman.nl/arnhem/180504/PHTO0001.JPG
http://www.pazman.nl/arnhem/180504/PHTO0002.JPG
http://www.pazman.nl/arnhem/180504/PHTO0005.JPG
http://www.pazman.nl/arnhem/180504/PHTO0008.JPG

Omgeving rond de V&D:
http://www.pazman.nl/arnhem/180504/PHTO0003.JPG
http://www.pazman.nl/arnhem/180504/PHTO0006.JPG

en als extra:
http://www.pazman.nl/arnhem/180504/PHTO0007.JPG
Een beetje typerend voor het bouwproces.

:angel:

eusebius
May 28th, 2004, 03:44 AM
Ondertussen is dit in de ontwerpfase: Hotel Musis Sacrum dat om de spuuglelijke jaren '70 uitbreiding van Musis gebouwd moet worden.

Plattegrond:
http://www.k3architectuur.nl/images/352p--01.JPG
Aanbouw hotelkamers:
http://www.k3architectuur.nl/images/352p--hotelkamers.jpg
Dure hap:
http://www.k3architectuur.nl/images/352p--restaurants.jpg
Entree Hotel:
http://www.k3architectuur.nl/images/352p--hotel_algemeen.jpg
Vides:
http://www.k3architectuur.nl/images/352p--vides.jpg
Hmm, 2 torentjes zou ook wel mogen. Zouden 2 heel gewilde woontorentjes kunnen worden met uitzicht op park.

pazman_nl
June 7th, 2004, 06:45 PM
http://www.pazman.nl/arnhem/PHTO0010.JPG

(torenbouw) ;)
http://www.pazman.nl/arnhem/PHTO0013.JPG

Zijn hier al schetsen van wat er met dit stukje arnhem gaat gebeuren(Naast de rembrandt)????
http://www.pazman.nl/arnhem/PHTO0011.JPG

eusebius
June 7th, 2004, 07:00 PM
Nee, dat ligt helemaal stil. Mediamarkt had/heeft optie tot bouw. Wat mij helemaal teleurstelt is dat er ook niet 1 archeologisch onderzoek is gestart want hier kwamen friezen, romeinen, franken, kozakken en ga zo maar door.
De 'Spoorbuurt' is een jaar of 8 geleden in opstand gekomen tegen de plannen voor een toren van 26 verdiepingen. De sufferds, nu krijgen ze waarschijnlijk continue verkeersoverlast van een megawinkel.

Bambix
June 7th, 2004, 10:06 PM
nee hoor ze zijn bezig

eusebius
June 7th, 2004, 10:10 PM
Gelukkig dan maar, OK, dan schaften zij steeds als ik in de buurt ben!

pazman_nl
June 7th, 2004, 10:25 PM
dit wordt toch niet zo'n gebouw ala de (het oude)Megapool/toy 's' raus/
Ik hoopte/verwachte eigelijk een winkel/wooncomplex van 4 tot 6 hoog.
of iets onder de grond zodat de kerken zichtbaar blijven.......

we wachten maar af....

eusebius
June 7th, 2004, 10:49 PM
Dàt zou wel eens de reden voor de vertraging kunnen zijn! Velen met mij ergeren zich al jaren aan de gebouwen van een geflipte kunstacademiestudent voor de 2 kerken die zo typisch met het 'achterwerk' naast elkaar staan. Die jaren 60 etalages mogen van mij zo afgebroken worden en op de hoeken van de blokken vervangen worden door torens met verder open ruimte om de torens heen.

pazman_nl
June 10th, 2004, 11:11 PM
Hier nog een kleine impressie van de tunnel die gebouwd gaat worden om zo makkelijk bij de P-garage(word vergroot van 430 naar 700 plekken) te komen.
Bouwwerkzaamheden beginnen in augustus
http://www.arnhem.nl/sites/userfiles/stills/impressie_tunnelingang.jpg

pazman_nl
June 10th, 2004, 11:14 PM
@eusebius
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die walgt van die glazen troep voor zo'n mooie kerk.

Laat de kerken zichtbaar !!!!!!!!!!!!!!!!

eusebius
June 11th, 2004, 01:32 PM
O, wat zijn die tekeningetjes altijd leuk! Er is al een plaatje waar Café Meijers een winkel is geworden - de vooruiziende blik van de projectontwikkelaar en nu deze - dank! - met de Porsche. Lullig, hè? Heb je een Porsche maar ziet niemand die omdat het een tunnel wordt!! Fijne bushaltes!

pazman_nl
July 1st, 2004, 06:24 PM
http://www.pazman.nl/arnhem/PHTO0011.JPG

Hier staat dus al de eerste Hei-Machine!!!
Ze gaan dus wel op korte termijn ' iets' bouwen....

Ik hou me'n hart vast en hopen dat het iets wordt wat Velperplein waardig is....

pazman_nl
July 1st, 2004, 09:17 PM
nieuws van Arnhem.nl:

Velperplein-Noord
Aan de noordzijde van het Velperplein start ontwikkelaar Rejoco binnenkort met de realisatie van een complex voor winkelketen Mediamarkt, dat naast de winkel zelf bestaat uit appartementen (boven de winkel) en een ondergrondse parkeergarage. Nadat de winkel gereed is (verwacht voor ongeveer medio 2005) zal een tijdelijke bestrating aangelegd worden om de winkel toegankelijk te maken. Nadat ook de appartementen gereed zijn wordt de gehele, directe omgeving opnieuw ‘ingericht’: zo wordt op de Velperbuitensingel een aparte afslag aangelegd voor de parkeergarage en voor de bevoorrading van de winkel en krijgt het gedeelte dat grenst aan het Velperplein een inrichting die past bij de inrichting van de singels. Het achter het Mediamarkt-complex liggende gebied, dat grenst aan de Spoorwijk, krijgt een inrichting die tot stand zal komen na overleg met de wijk en die dient aan te sluiten bij het overige openbare gebied in de Spoorwijk.

pazman_nl
July 26th, 2004, 07:28 PM
http://www.pazman.nl/arnhem/250704/26-07-04%20030.jpg

Hier dus ook de eerste heiskraan...... en nog steeds geen idee hoe gaat worden.

eusebius
July 27th, 2004, 06:30 PM
Sakkerloot! Wat hier komt, wordt maar niet getoond. Ik vermoed doorsnee klomp van zo'n 20meter laag. De sukkels. Dat 1996 ontwerp was een mooie woontoren van 80m (in mijn gekleurde herinnering). Ik hoop dat de welstandscommissie flink aan de bel gaat hangen want naast Rembrandt en tegenover Musis hoort toparchitectuur. Het moet niet het Vlopperplein worden.

pazman_nl
July 27th, 2004, 06:49 PM
het was ook een tijdje de bedoeling geweest om het rembrandt theater uit te breiden.
Het oude en het nieuwe gebouw zou met overdekte loopbruggen aan elkaar verbonden worden.
Waarom dat niet doorgegaan is weet ik niet.

En Eusebius....het zal wel zo'n 'modern' gebouw worden, zoiets als ze met de de oude C&A geflikt hebben .
Bah!
Een mooie slanke(glazen) toren had wonderen gedaan, de kerk(die op dit moment gerenoveerd word) blijft dan mooi zichtbaar

Laat die Mediamarkt lekker gezellig gebouwd worden in het nieuwe stadhart in A'Zuid.

eusebius
July 27th, 2004, 07:21 PM
Precies! Mediamarkt wil op deze plek Computerland en die andere (naam ff kwijt) wegpesten.

Maar lang pesten werkt. Kijk maar naar die bomen die op de plek van de RK Eusebiuskerk zijn gegroeid sinds dat terrein braak ligt. Ik zie nog liever een parkje dan zo'n winkel met een paar lullige woningen die overlast zullen hebben van het verkeer.

Rembrandt is prima zo. Ik zie liever dat Bubbles weer een bios wordt. Of een bios in het Spijkerkwartier.

Nu Tilburg, Eindhoven e.d. heuse hoogbouw hebben, wordt Arnhem ook wakker. Zo gaat dat nu eenmaal. "Oh, hebben 'ze' in Tilb.. .. dan moet Arnhem ook .." Zulke opmerkingen heb ik letterlijk gehoord in raadsvergaderingen e.d. en dat terwijl Arnhem de Academie voor Bouwkunst heeft.

pazman_nl
August 3rd, 2004, 07:38 PM
De gevreesde mediamarkt bouwplaats:
http://www.pazman.nl/arnhem/020804/020804%20005.jpg
http://www.pazman.nl/arnhem/020804/020804%20004.jpg

En de V&D:

http://www.pazman.nl/arnhem/020804/020804%20006.jpg

pazman_nl
August 10th, 2004, 06:40 PM
Na een mailtje naar gemeente Arnhem kreeg ik drie (werk)dagen later een mail terug, inclusief maquette!

http://www.pazman.nl/arnhem/toekomst/1063%20maquette%20juni%202004%20009a_1.JPG

Beetje teleurstellend maar gelukkig ook niet het meest rampzalige gebouw wat ik mijn gedachte had.

eusebius
August 10th, 2004, 08:45 PM
Mwa, 't is geen hoogbouw maar zo blijven de kerken nog enigzins zichtbaar. Kon lelijker! Voor Arnhemse begrippen is het zelfs mooi ;)

ericnijmegen
August 10th, 2004, 09:24 PM
Op het plaatje ziet het sneeuwwit er stralend uit. Maar in het echt ken ik weinig mooi wit gebleven gebouwen. Begrijp me goed: ik houd ervan wanneer een gebouw de tand des tijds toont. Maar ik ken helaas meer 'goedbedoelde' dan 'goede' voorbeelden van gevelbekleding.

Waardoor ontstaan toch steeds weer die vieze kalkvlekken. (door kalk waarschijnlijk :) ) Je ziet het op talloze nieuwbouwbouwsels. Het meest stoor ik me nog aan die witte vlekken op het Rabobank gebouw in Nijmegen, dat geheel is opgetrokken uit zwarte baksteen, maar zo mooi als op het bijgaand fotootje heb ik het nog nooit gezien.
http://www.schekman.nl/images/rabobank.jpg

Sorry dat ik de arnhemse thread heb verlaten...

Terug naar Arnhem: Ik had liever een transparante slanke dame (zonder sp...vlekken) op deze plek gezien.

eusebius
August 11th, 2004, 06:43 PM
En terug naar het werkelijke onderwerp: na de hoosbuien is de bouwput van het Musiskwartier nu een vijver!

eusebius
August 27th, 2004, 06:59 PM
Leve de komkommertijd! Een grote impressie van een tunnel. Smullen :)

http://www.gelderlander.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/GLD/artikelvisuals/2309397-260414-groot.jpg

http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,1478,1456-Arnhem-Regionieuws!!__2309397_,00.html

De tunnel naar de Musisgarage in de Arnhemse binnenstad wordt ruim en licht. De wanden lopen naar boven wijd uit en er wordt extra verlichting aangebracht in de wanden. Allemaal om de automobilist een gevoel van ruimte te geven.

De tunnel - met de bouw wordt zondag begonnen - moet een aanwinst voor de stad worden. Niet alleen vanwege een betere bereikbaarheid van de Musisgarage en een snellere doorstroming van het verkeer in de binnenstad, maar ook omdat de 285 meter lange tunnel er goed uit gaat zien. "Het moet zowel van buiten als van binnen mooi worden", zegt Bas ten Heeg van de gemeente Arnhem. "We willen voorkomen dat mensen de parkeergarage mijden, omdat de tunnel hen afschrikt. Maar hoe breed je een tunnel ook maakt, hij oogt altijd smal."

Er is een vergelijking te maken met de Willemstunnel en de nieuwe parkeergarage in Arnhem Centraal. Ook daar is gezorgd voor licht en ruimte. Net als bij de Willemstunnel komt er een 'zachte' overgang van buiten naar binnen. Ofwel, er komt een half doorzichtig scherm boven de laatste meters van de ingang van de tunnel, als overgang van het felle daglicht naar het deel met kunstlicht. Ook het eerste deel van de uitgang wordt met horizontale lamellen overkapt.

In het eerste deel van de tunnel is er één rijbaan. Halverwege worden dat er twee, om zo snel mogelijk de auto's door de twee slagbomen van de parkeergarage te laten rijden. Daarmee worden lange wachtrijen voorkomen. In de tunnel komen vluchtwegen ter hoogte van de V&D-lifttoren en naar de garage.

De gedachte van een uitnodigende tunnel heeft de ingenieurs van de gemeente Arnhem gedreven bij hun ontwerp. En dat voor de somma van vijf miljoen euro. Ter vergelijking met andere bouwwerken: de stadhuisrenovatie kostte bijna twintig miljoen euro, de Willemstunnel ruim zes miljoen en de Zijpse Poort bijna elf miljoen.

De tunnel is onderdeel van de grootste naoorlogse verkeersoperatie in de Arnhemse binnenstad: Omsingeling Doorbroken. Daarmee moet het verkeer in de binnenstad beter doorstromen. In plaats van dat automobilisten vanuit alle toegangswegen naar de binnenstad zowel links- als rechtsaf kunnen slaan, mogen ze tegenwoordig alleen nog maar naar rechts. Via de Centrumring moet het verkeer snel kunnen doorrijden.

Afgelopen week is begonnen met het omleggen van de riolering. Die lag op de plek waar uiteindelijk de tunnel komt te liggen. Nu wordt een bypass gemaakt, dwars door het groene parkje op het Velperplein. Zondag wordt begonnen met het slaan van damwanden.

De bouwperiode bestaat uit drie delen. De delen vanaf de ingang tot de kruising Looierstraat en Velperbinnensingel en vanaf de kruising tot het eind worden in een open bak gebouwd. Er wordt echter begonnen met de tunnel onder de kruising. Omdat daar veel verkeer, inclusief bussen, rijdt, kan die niet maandenlang worden afgesloten. Daarom wordt in dat gedeelte gewerkt met prefab bouwmaterialen. Aan weerszijden van de kruising verzinken deze prefabelementen in de grond en worden vervolgens naar elkaar toegetrokken. "Dat gaat met vier meter per dag. Dit tunneldeel is veertig meter lang, dus we zijn een week of twee bezig. We willen dat werk voor kerst klaar hebben, want daarna begint het grondwater te stijgen en moeten we extra veel water wegpompen. Bovendien kan het nieuwe bussenplein bij de Kijkshop dan zo snel mogelijk worden aangelegd."

Tijdens de hele bouwoperatie is de verkeerssituatie op het Velperplein en de Velperbinnensingel gewijzigd. Ten Heeg: "Zoals de situatie nu is ingericht, blijft die voor 99 procent van de hele periode. Incidenteel wordt er wat omgezet. We proberen dat te beperken. Verkeersdeelnemers vinden een nieuwe verkeerssituatie niet onoverkomelijk, tenzij die steeds wijzigt. Zelfs als een nieuwe tijdelijke situatie beter is, ervaren ze dat als vervelend. We hebben geprobeerd een tijdelijke situatie te maken die overzichtelijk en veilig is. Dat is gelukt. Bovendien is de hele bouwperiode de parkeergarage bereikbaar, behalve het moment dat we damwanden moeten slaan ter hoogte van de ingang. Dat moment is nog onbekend."

Als alles volgens plan verloopt, is de tunnel september volgend jaar klaar. "De bouw zou eerst twee jaar gaan duren. Dat vonden we te lang. We hopen nu binnen een jaar klaar te zijn. En: binnen het budget van vijf miljoen euro."

eusebius
September 6th, 2004, 04:11 PM
Verzetsmonument
komt bij Musis
Door onze verslaggever

ARNHEM - Arnhem krijgt een verzetsmonument bij Musis Sacrum. Met overmacht van stemmen is het ontwerp van Jouke Hoogland en Jos Pauw als winnaar uit de bus gekomen.

In totaal 2450 mensen hebben de afgelopen weken hun stem uitgebracht op één van de drie genomineerde inzendingen voor een verzetsmonument in de stad. Ruim achthonderd van hen deden dat via De Gelderlander (met de bon in de krant of via de internetsite), zo'n zestienhonderd Arnhemmers deponeerden hun stembriefjes in een van de zes stembussen die in de stad stonden opgesteld, onder meer in café Dudok en Ziekenhuis Rijnstate.

Van de 2450 stemmen gingen er 1329 naar het ontwerp van Hoogland en Pauw (keuzemogelijkheid B), dat voorziet in een soort foto op de gehele achterkant van Musis Sacrum, met daarop de veelzeggende tekst 'de meeste mensen zwijgen, een enkeling stelt een daad'. De inzending van Ton Mulder (keuze A, een transparante kubus aan de Rijnkade met de woorden 'onderdrukking', 'verzet' en 'vrijheid') kreeg 714 stemmen, het idee van Patty Meij-Dupker voor banieren langs de Jansbinnensingel en het Velperplein (keuze C) viel bij 407 mensen het beste in de smaak.

"Wij zijn bijzonder tevreden met het hoge aantal reacties en met de keuze die gemaakt is", zegt Theo Theijse namens de Stichting Geen brug te ver, initiatiefnemer voor het Arnhemse verzetsmonument. "Het lééft in Arnhem, dat is wel duidelijk."

Ook de uiteindelijke keuze van de Arnhemmers stemt de stichting tot tevredenheid. "Wijzelf wilden graag een herinnering aan het verzet, maar wel met een betekenis naar de toekomst toe. Dat zit erg in keuze B. Het is tijdloos."

Gerda Kalsbeek, ook van de stichting: "De tekst die achterop Musis komt te staan, nodigt erg uit tot nadenken. Wat is er gebeurd in de wereld, maar ook: wat gebeurt er op dit moment? En wat doe ik daar zelf aan? Moet ik lid van Amnesty International worden? Het is een heel confronterende, prikkelende tekst."

Het winnende ontwerp zal op 17 september, als de herdenkingen van de Slag om Arnhem in volle gang zijn, worden aangeboden aan burgemeester Krikke. Het is vervolgens de bedoeling dat het verzetsmonument volgend jaar in augustus of september kan worden onthuld.

Theijse: "We denken dat we daar ongeveer 120.000 euro voor nodig hebben. Op dit moment zijn er al enkele grote sponsors die tienduizenden euro's hebben toegezegd. De gemeente Arnhem draagt hopelijk 40.000 euro bij. Lezers van De Gelderlander hebben ook geld gestuurd, enkele duizenden euro's."

Jouke Hoogland, de winnende ontwerper, kon gisteren zijn geluk niet op toen hij van de uitslag op de hoogte werd gebracht. "Ik heb jaren met dit idee rondgelopen, nu kan ik er eindelijk mee aan de slag." Eén van de uitdagingen waar Hoogland voor staat, is het 'hufterproof' maken van zijn verzetsmonument. Vandalismebestendig, dus. Hij heeft daar ideeën voor. Verder wil hij de letters van de tekstregel in roestvrij staal gaan uitvoeren en moet het woord 'enkeling' er uit springen. "Het zou mooi zijn als dat woordje straks knippert: aan, uit."

http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,1478,1448-Archief-Zoeken!!__2320385_,00.html

Hotel Musis Sacrum zal nu dus wel helemaal afgeblazen zijn. In het Walstraatkwartier wordt nu wel serieus gewerkt. Het lijkt dat die heipalen niet terugkomen. Het wordt ook wijselijk uit de publiciteit gehouden.
Maar daar werken wij niet aan mee m))

mexico
September 22nd, 2004, 02:17 PM
Op deze site vind je vorderingen van o.a. het Musiskwartier. Probeer hem zoveel mogelijk up-to-date te houden.
Tevens vind je foto's van het Project Arnhem Centraal met o.a. de Parktoren en Rijntoren.
Frank Welling Arnhem (http://www.welling-arnhem.nl)

Bambix
September 22nd, 2004, 09:23 PM
leuke foto's, welkom trouwens

mexico
September 23rd, 2004, 09:35 AM
Thanx,
Ben ook bezig met foto's van Arnhem Centraal. Maar dat zijn er wel heel erg veel dus laat nog ff op zicht wachten.

eusebius
October 11th, 2004, 07:46 PM
Nog een kraan erbij aan het Velperplein; zag vandaag oranje ijzer dat lager is dan de kerk aan de Spoorwegstraat. Ik zag er meer bedrijvigheid dan in het Walstraatkwartier. De Walstraat is zelfs afgesloten!! Op de hoek van de Eusebiusbinnensingel en Nieuwstad staat al een begane grond. Heeft nu al de schijn van retro. :cry: Het nieuwe V&D gebouw belooft wel wat te worden.
Hè, wat ben ik enthousiast. Zal de lente wel zijn.

pazman_nl
October 11th, 2004, 11:06 PM
:) Eusibius is positief.. !!!!!!!
jammer dat het werk aan de tunnel tijdelijk stop is gezet door te heftige trillingen :)

CborG
October 13th, 2004, 11:21 PM
is dit ook het musiskwartier?? (het stond wel op het hek, dacht ik)

http://img76.exs.cx/img76/516/PA130016.jpg

mexico
October 14th, 2004, 10:38 AM
@CborG
Yep, plangebied Musis ligt van Oost naar West tussen de Velperbinnensingel en de Beekstraat. Van Noord naar Zuid ligt het tussen de Roggestraat en Nieuwstad.

Ongeveer op de plaats van die foto komt de Brouwerstraat en het Brouwersplein. De Brouwerstraat was er vroeger al, hier zat o.a. een autogarage en een café (De Dop). Het Brouwersplein zal grenzen aan de Walstraat en hierop komt ook de nieuw aan te leggen straat vanaf het Johnny van Doornplein en de passage vanaf Land vd Markt uit.

Mijn site is weer een beetje up-to-date (tot 8 oktober) met foto's van het Musiskwartier en Media Markt. Hierop staat ook een kaartje met het exacte plangebied.

toptop
October 24th, 2004, 04:48 PM
beelden van musiskwartier (http://www.acmedigital.com/stern/arnhem.html)

toptop
October 24th, 2004, 04:53 PM
Even doorklikken voor Arnhem
schetsen Musiskwartier (http://www.ramsa.com/urban.htm#)

toptop
October 24th, 2004, 04:55 PM
architect Goverdeschetsen (http://www.kraaijvangerurbis.nl/nl/main_arch_hg.html?sec=arch_hg)

pazman_nl
October 24th, 2004, 08:40 PM
nice!
niet alle platen waren bij mij bekend
http://www.ramsa.com/images/zooms/IMG0058.jpg
http://www.ramsa.com/images/zooms/IMG0060.jpg
http://www.ramsa.com/images/zooms/IMG0061.jpg
Vooral deze drie doen mij deugd.

Bibelo
October 24th, 2004, 10:40 PM
nie slecht! Rijke kooplustigen zullen hiermee eerder in Arnhem blijven shoppen, al dan niet met SUV.

is dit een bestaand hoekpand of wordt het ook nieuw gebouwd?
http://www.ramsa.com/images/zooms/IMG0059.jpg

pazman_nl
October 24th, 2004, 11:02 PM
Het gebouw is bestaand, gebouw krijgt alleen andere functie.

Foto:
http://www.pazman.nl/arnhem/monumenten/Image-03.JPG
gebouw links(wat je voor helft ziet) is het 'passage' gebouw

toptop
October 25th, 2004, 07:47 PM
Als je de schetsen van Stern bekijkt, zie je dat hij ook lekker en mooi hoog kan bouwen, maar ja, provinciestadje Arnhem pffft.. daaar klagen ze al als je je hoofd boven een schutting kunt uitsteken..

De hoogte van de bebouwing en de parkeergarage boven V&D was al een rel.

Zijn er nog tekeningen/beelden van de nooit gebouwde toren in het plan Velperplein Noord? Waar nu architect van Ede samen met Bolles en Wilson een snufjeswinkel voor o.a. batterijen gaat bouwen?:badnews:

pazman_nl
November 18th, 2004, 07:30 PM
nieuws van het front: Arnhem.nl is dit keer de ' bron'

Aanleg trektunnel begonnen

Sinds augustus dit jaar werkt de gemeente aan de bouw van de Musistunnel. Deze tunnel wordt de toegang tot de Musisgarage. Afgelopen donderdag is men begonnen met trekken van tunnelelementen onder de kruising Looierstraat-Velperbinnensingel. Er komt een zogeheten trektunnel om het verkeer op het kruispunt Looierstraat-Velperbinnensingel ongehinderd te laten doorstromen. Deze tunnel heeft een totale lengte van veertig meter en wordt met een snelheid van vier meter per dag door de grond onder het kruispunt getrokken. De werkzaamheden duren twee weken.

In de bouwkuip voor de Musisgarage zijn de afgelopen maand drieëndertig prefab tunnelelementen achter elkaar opgesteld en met elkaar verbonden zodat ze samen een geheel vormen. De trektunnel wordt in noordelijke richting onder de kruising doorgetrokken.

Snijkop
Om de tunnel onder het kruispunt door te kunnen trekken zijn de afgelopen maand trekstangen onder het kruispunt geboord. Deze trekstangen zijn aan de ene kant vastgemaakt aan de trektunnel en aan de andere kant van de kruising ingevoerd in vijzels die de tunnel door de grond trekken. Om de weerstand tussen de tunnel en de grond te verkleinen is op de kop van de trektunnel een stalen snijkop aangebracht. De snijkop heeft dezelfde vorm als de tunnelelementen, maar is iets groter. De kop is verdeeld in vakken, ongeveer zoals een patatsnijder. De snijkop met daarachter de tunnelelementen wordt onder het kruispunt doorgetrokken. De grond valt door de snijkop in de trektunnel en wordt door een kleine graafmachine de trektunnel uitgereden en afgevoerd. Daarnaast wordt betoniet (een soort vloeibare klei) als glijmiddel gebruikt.

Geen onderscheid
Als de trektunnel op zijn plaats ligt wordt de aansluiting met de al gestorte noordelijke inrit gemaakt. Daarna wordt aan de zuidzijde het tunneldeel gebouwd dat op de trektunnel aansluit. Als de tunnel klaar is, zal de trektunnel niet meer te onderscheiden zijn van de rest van de tunnel.

Arnhem, 17 november 2004

EuroMaster
November 18th, 2004, 07:46 PM
mooi hoor. mooi die oude stijl. het bevalt me wel. lekker knusse stadssfeer!

CborG
December 13th, 2004, 10:23 PM
13-12:

http://img16.exs.cx/img16/1889/pc1300217bq.jpg

http://img16.exs.cx/img16/2843/pc1300226fi.jpg

http://img16.exs.cx/img16/7941/pc1300240vr.jpg

http://img16.exs.cx/img16/6531/pc1300256xv.jpg

http://img63.exs.cx/img63/6788/pc1300230sn.jpg

http://img63.exs.cx/img63/4766/pc1300276sl.jpg

Bibelo
December 14th, 2004, 12:24 AM
Onze Cborg blijft stad en land afreizen voor verse update pics. Goed man! :okay: (ik hoop dat je OVJK hebt?)

Vloepkleedje
January 3rd, 2005, 04:15 PM
Mooie update Cborg

kleine update 03/01/05

Gevel V&D Singelzijde
http://img121.exs.cx/img121/7100/dscn22363vr.jpg

Nieuw ingang van de V&D en sloop van de oude V&D entree
http://img121.exs.cx/img121/2175/dscn22395xp.jpg

Het nieuwe pand
http://img121.exs.cx/img121/9682/dscn22405tm.jpg

Bibelo
January 3rd, 2005, 05:55 PM
worden de matglas raamoverkappingen s'avonds verlicht?

pazman_nl
January 3rd, 2005, 07:34 PM
Moeie update!, die is een project dat echt snel gaat, en het begint er zelfs al aardig uit te zien.

mexico
January 9th, 2005, 12:43 PM
1) Vanaf Beekstraat zicht op Walstraat met de sloop van oude personeelsingang en expeditie van V&D.
1) http://www.welling-arnhem.nl/meuk/musiskwartier_090105-1.jpg

2) Vanaf Beekstraat, helemaal links is de nieuwe ingang van V&D zichtbaar.
2) http://www.welling-arnhem.nl/meuk/musiskwartier_090105-2.jpg

3) Hier was de oude ingang van V&D gevestigd. Hier komt de toekomstige Dwingelstraat richting de Walstraat/Brouwersplein.
3) http://www.welling-arnhem.nl/meuk/musiskwartier_090105-3.jpg

eusebius
January 9th, 2005, 06:15 PM
De AH even verderop doet mee met afbreken :D

Leuk om de foto's te zien. Brouwersplein :cheers1:

mexico
January 10th, 2005, 11:06 AM
De AH even verderop doet mee met afbreken :D

Leuk om de foto's te zien. Brouwersplein :cheers1:
Brouwersplein... vroeger was in Arnhem Brouwerij de Kroon gevestigd. Maar dat was iets verder weg. De brouwerij was gevestigd op het terrein van de Praxis aan de Amsterdamseweg, de ingang was aan (hoe kan het ook anders) de Brouwerijweg.
Een gedeelte van de brouwerij is nog te zien in het pand van Amelink Tapijten.
De brouwerij is overgenomen door Heineken en later opgedoekt.

Vloepkleedje
January 14th, 2005, 01:26 PM
Geen Musiskwartier, maar wel daar om de hoek: bouw van de Mediamarkt.
http://www.spijkerkwartier.net/wetenswaard/images/Mmarkt_plattegrond-450.jpg

http://www.spijkerkwartier.net/wetenswaard/images/Mmarkt_spoorzijde-450.jpg
aanzicht van de gevel aan de zijde Spoorwegstraat

http://www.spijkerkwartier.net/wetenswaard/images/Mmarkt_vpleinzijde-450.jpg
vooraanzicht van de Mediamarkt aan de zijde van het Velperplein

http://www.spijkerkwartier.net/wetenswaard/images/Mmarkt_muijlwzijde-450.jpg
aanzicht van de kant van de van Muijlwijkstraat

eusebius
January 14th, 2005, 07:36 PM
@Webexplorer Vloep
Goed gevonden - zouden er veel zoekresultaten zijn op: vloep goed gevonden ? Dunkt mij van wel ;)

@Mexico
De Brouwersteeg is/was in het Walstraatkwartier, tussen Walstraat en Beekstraat.

Ik hoop dat ooit nog de beek vanaf Sonsbeek, langs NMB-kantoor aan de singel, via Gele Rijdersplein door de Beekstraat boven de grond komt. Die dan ipv een Rijnbooghaven uitmondt in een gracht door de Weerdjes die uitkomt bij het Roermondsplein/Oude Kraan (Haven) waar een haven, niet haaks op maar parallel aan de Rijn zou komen. www.rijnboog.com en www.stevengerritsen.123.nl/index3.html hebben alternatieven voor Rijnboog waarbij de beek de ader wordt. Veel spannender en logischer dan zo'n havenbak.

Er is een forse vloer nu zowat klaar. Het Walstraatkwartier krijgt eindelijk vorm. De woningen aan de Nieuwstad schieten ook flink op.

toptop
January 15th, 2005, 01:56 PM
http://img146.exs.cx/img146/426/dcp024296ic.jpg

beetje tegenlicht, maar wel verdiepend

Vloepkleedje
January 15th, 2005, 06:46 PM
eusebius: Thanks :)

Mooie foto (van een handige locatie!) toptop, tikje verkleinen zou het wel goed doen.

Vloepkleedje
February 28th, 2005, 12:01 PM
http://www.ramsa.com/images/zooms/IMG0058.jpg
:poke:

pazman_nl
February 28th, 2005, 06:33 PM
http://skyscrapercity.com/images/smilies/poke.gif

?

Errik
February 28th, 2005, 11:44 PM
ARG!

Stratosphere 2020
March 2nd, 2005, 12:06 AM
Damn die V&D in de binnenstad is echt mooi geworden, waarschijnlijk een van de mooiere in NL. De mediamarkt komt naar Arnhem ook zo te zien, wordt dat gebouwd op de open staande terrein naast de kerk vlakbij Rembrandt bioschoop?

Stratosphere 2020
March 2nd, 2005, 12:18 AM
het was ook een tijdje de bedoeling geweest om het rembrandt theater uit te breiden.
Het oude en het nieuwe gebouw zou met overdekte loopbruggen aan elkaar verbonden worden.
Waarom dat niet doorgegaan is weet ik niet.

En Eusebius....het zal wel zo'n 'modern' gebouw worden, zoiets als ze met de de oude C&A geflikt hebben .
Bah!
Een mooie slanke(glazen) toren had wonderen gedaan, de kerk(die op dit moment gerenoveerd word) blijft dan mooi zichtbaar

Laat die Mediamarkt lekker gezellig gebouwd worden in het nieuwe stadhart in A'Zuid.

Een media markt hoort in het centrum, brengt lekker meer levendigheid in Arnhem. Vooral omdat mediamarkt ook laat open blijft terwijl andere winkels al zijn gesloten.

eusebius
March 2nd, 2005, 12:18 AM
Yep, schiet al aardig op. Fundamenten en garage vorderen al. In 2007 moet de hele omgeving van V&D/Musis/Rembrandt (Velperplein) klaar zijn. Dan zijn er overal redelijk wat verdiepingen bij gekomen maar die Cityflat blijft de hoogste in de buurt. Bij Rembrant sla je dan linksaf voor de tunnel naar de garage naast V&D. Bij de V&D en Kijkshop wordt binnenkort het busstation met een 3e perron uitgebreid. Alle bussen gaan dan over de binnensingels in beide richtingen.

eusebius
March 2nd, 2005, 12:25 AM
Die buurt is al heel erg levendig: AH tot 22u, Steenstraat, coffeeshops, toko's die eigen tijden hebben. Bollywood CD winkel die pas om 15.30 opengaat. Cool dat de burgemeester in zo'n buurt woont. Café Mokum is afgebroken. Nu moet echt een uur reizen voor Mokum ;(

Bambix
March 2nd, 2005, 01:11 AM
Ja dat kun je wel zeggen eusebeusius, ik heb het nostalgische Velp ingeruild voor een woonruimte in het levendige spijkerkwartier. De turkse kitch winkels en Chinese toko's schieten als paddo's uit de grond. (deze bevolkingsgroepen lijken te profiteren van de economische recessie) Hoe dan ook het is een leuke buurt om in te wonen.

eusebius
March 2nd, 2005, 01:40 AM
Gefeliciteerd! Arnhem zit hooguit in een stagnatie, niet in een recessie. En de recessie is altijd relatief. Gelderland is als een tierelier gegroeid in 50 jaar. Na lange, bestendige, soms exceptionele groei is elke kink in de kabel al snel recessie. Het FD had het overzicht van de winstkampioenen. Arnhem en Velp hadden evenveel, eigenlijk meer stippen dan A'dam. De Coop/Codis heeft al 3 jaar een hogere winst dan een IT bedrijf in A'dam. Een opleving in het vroegere West-Duitsland merk je ook meteen in Arnhem.

Vloepkleedje
March 7th, 2005, 12:11 PM
Wow, kijk eens aan! De definitieve visualisaties van het winkelgebied van het musiskwartier. Wat je ook van de algehele stijl van de nieuw(oud)-bouw vind, deze visuals zijn best heel prettig.
Met dank aan INBO Architecten, Stern Architects en een zeker iemand wie mij wees op het bestaan van onderstaande platen:)

http://www.inbo.nl/NR/rdonlyres/05AB19BE-0790-4BCB-A580-CE2401B1BB00/0/4Musis3.jpg

http://www.inbo.nl/NR/rdonlyres/45C5157D-4F29-4187-AAE8-9519D3DCE441/0/5Musis1.jpg

http://www.inbo.nl/NR/rdonlyres/8B37AE0E-D58E-45C2-AF7B-670B46C94AB2/0/11Musis9.jpg

http://www.inbo.nl/NR/rdonlyres/BA84609B-3A1C-4B15-A667-9C9B3EA0F9AD/0/1Musis6.jpg

http://www.inbo.nl/NR/rdonlyres/50A71633-367E-4384-80D8-9F15F8698DBD/0/10Musis8.jpg

http://www.inbo.nl/NR/rdonlyres/D1405C9C-0484-4535-9F8E-C0B39C6A054E/0/7Musis4.jpg

Voor meer (ja dat wil je) ga naar de homepage van INBO Architecten of volg gewoondeze link (http://www.inbo.nl/Inbo/ProjectenDiensten/AdviseursBouw1/Musiskwartier/projectthumbnails.htm)

Bibelo
March 7th, 2005, 12:32 PM
hier valt niet veel over te zeiken idd, past gewoon goed in de bestaande omgeving.

CborG
March 7th, 2005, 12:53 PM
Ziet er erg goed uit!

vinman
March 7th, 2005, 04:07 PM
Prima, het is geen kitsch. Maar het is zeker goede klassieke stedelijke bebouwing dat inderdaad in zijn omgeving past. De al bestaande oude panden sluiten goed aan op de nieuwbouw.

eusebius
March 7th, 2005, 04:26 PM
O, nee? Valt weinig over te ... Ik kan altijd zeiken!

Leuk maar waarom is Café Meijers steeds weggelaten?? Een beetje erg dubieus is het hele project wel.
Maar de Walstraat wordt een stuk mooier! Dat belooft veel voor de sexshop, tattooshop en indie en dance muziekwinkels :D

Waar komt die plataan vandaan??
En wie gaat die vrouw op de onderste plaat bedienen? Voor een kroeg is dit gebied veel te duur.

eusebius
March 7th, 2005, 04:42 PM
(..)welke alleen met goede communicatie en een flexibele planaanpak zijn te realiseren(..) http://www.inbo.nl/Inbo/ProjectenDiensten/AdviseursBouw1/Musiskwartier/projectuitgebreid.htm
(..) ARNHEM - Bewoners van een huis aan de Walstraat in Arnhem hebben hun woning gistermiddag in allerijl moeten verlaten. Het huis dreigde in te storten door sloopwerk.
(..)
Nou, wees maar trots op de communicatie. Bweh.

Bambix
March 7th, 2005, 06:50 PM
Altijd wat te zeiken die eusebeusius :ohno:

eusebius
March 7th, 2005, 06:57 PM
Weet je wat voor complete zooi de Walstraat al ruim een jaar is? Ondernemers daar hebben voortdurende een modderstroom! Bovendien vind ik het jammer dat met dit project het niet meer mogelijk wordt om de beek weer door de Beekstraat te laten stromen.

Bambix
March 7th, 2005, 08:26 PM
Een beek door een winkelstraat? Laat maar lekker ondergronds die beek!

eusebius
March 7th, 2005, 08:40 PM
Marikenstraat? Slecht voorbeeld?

pazman_nl
March 7th, 2005, 09:13 PM
zelfs de oude bebouwing ziet er nieuw uit!., mooie platen

en ach, bij elk project heb je verbeteringen die voor een paar mensen geen verbetering is. Over een paar jaar zijn ze helemaal blij met hun nieuwe buurtje en dan zijn de gigantische modderstromen ook weer snel vergeten.

Go Arnhem!!

eusebius
March 7th, 2005, 09:38 PM
Dan gaan die mensen zeiken als er een toren naast de schouwburg kan komen, let maar op! Retronimbies worden het, ik zeg het je!

Bibelo
March 8th, 2005, 12:05 AM
Marikenstraat? Slecht voorbeeld?

yep, slecht voorbeeld, 'tis nl. in de Stikke Hezelstraat:

http://www.neerslag-magazine.nl/news_pictures/65_5_2003_1.jpg

eusebius
March 8th, 2005, 12:18 AM
Ik haal die Hezelstraten steeds doorelkaar. Lange Hezel, Stikke Hezel dacht dat die pal naast elkaar liepen, of elkaar kruisten. Grrr.

Bambix
March 8th, 2005, 12:24 AM
ja aan dat beekje in de stikke hezelstraat heb je werkelijk niets, je gaat alleen op je bek als je met je bezopen kop ertegenop probeert te fietsen....geld over de balk dus!

eusebius
March 8th, 2005, 02:14 AM
Nee, hoor. Eerst heb je de kas van de Nijmeegse horeca gespekt en daarna die van het ziekenfonds RZR en toen die van de fietsenmaker. Kassa! De moraal: een winkelstraat is er niet voor zatladders.

Bambix
March 8th, 2005, 08:11 AM
zucht

Bibelo
March 9th, 2005, 01:38 AM
lol, ik heb vaker bewust geprobeerd op m'n smoel te gaan door deze beek fietsend te 'wagen', is me nooit gelukt...

eusebius
March 9th, 2005, 03:34 AM
Daarom is Bambix ook verhuisd!

CborG
March 9th, 2005, 10:04 AM
Een beek door de straat:hahaha: Hoe willen ze dat water schoonhouden?

eusebius
March 9th, 2005, 03:00 PM
Daar heb je waterbouwkundigen en waterbiologen voor!

Eh, ga eens naar de La Reystraat ... daar wordt al gewerkt aan de beek ... alsof ik stoms getypt heb .. wie het laatst lacht ..

Bibelo
March 9th, 2005, 04:43 PM
Een beek door de straat. Hoe willen ze dat water schoonhouden?

water dat gebruikt wordt is hemels schoon hoor! Ofwel, het is regenwater.
Het loopt via een geultje in de straat - met een hellingshoek van 9° - naar een benedengelegen waterkunstwerk. Het is eigenlijk een smal watervalletje :)

ontopic: waarom is het niet mogelijk een beekje in die Beekstraat van jullie aan te leggen?

pazman_nl
March 29th, 2005, 06:28 PM
De bouwput, er lijkt hier weinig vaart in te zitten.
http://www.pazman.nl/arnhem/050327/050327%20arnhem%20singels%20127.jpg

Stuks musistunnel
http://www.pazman.nl/arnhem/050327singels/050327%20arnhem%20singels%20128.jpg

eusebius
March 29th, 2005, 07:11 PM
op die oude V&D lokatie (foto1) was de dwingel. In de Middeleeuwen liep je via een dwingel (een open wandelpad) naar een stadspoort en de stadswachten konden zo goed zien wie er aan kwam.
Het wordt natuurlijk niet bewaard en mag even gedocumenteerd worden voor het Walstraatkwartier verder gebouwd gaat worden. Aan de Nieuwstad schiet het wel behoorlijk op.
Verder is er zoveel gevochten dat er ook opgepast moet worden ivm oude minutie, dat is in Arnhem-Zuid vaak ook nog een oponthoud.

pazman_nl
March 29th, 2005, 07:34 PM
oei, eus, jij bent echt oud ;)

eusebius
March 29th, 2005, 07:36 PM
512!

eusebius
March 29th, 2005, 07:42 PM
http://img175.exs.cx/img175/3630/0503278tu.jpg (http://img175.exs.cx/my.php?loc=img175&image=0503278tu.jpg)

zoiets over 2-3 jaar.

arnhem zuid
April 1st, 2005, 03:22 PM
Eej Eusebius waar heb je dat plaatje vandaan? Is dit het nieuwe stadskantoor aan de Eusebiusbuitensingel? En heb je misschien al meer schetsen van dat gebouw? Hoe hoog word dat gebouw dan?? Want hier ziet het er als 100+ mtr. uit?? De bedoeling was toch 70-80 mtr.??
Maarja als het dat gebouw word zal het een enorme aanwinst voor Arnhem zijn :>:>:>

Bibelo
April 1st, 2005, 03:26 PM
waarschijnlijk copyright Eusebius, made by Eusebius in windows Paint :)

pazman_nl
April 1st, 2005, 11:44 PM
Zie orineel boven :) :)

pazman_nl
April 13th, 2005, 08:17 PM
Nieuws van de Site van Arnhem.nl

Bouw Musiskwartier vordert
Een dik jaar na het slaan van de eerste paal voor het Musiskwartier is de bouw goed op dreef. Het nieuwe deel van de Arnhemse binnenstad krijgt steeds duidelijker contouren. Het pand van V&D heeft al deels een nieuwe gevel waarachter de verkoop doorgaat. Verder de Velperbinnensingel op, is de uitbreiding van de Musisgarage in volle gang. Vanaf V&D de Roggestraat in naar het Land van de Markt en in de Beekstraat zijn schuttingen geplaatst. Maar nieuwsgierige passanten kunnen natuurlijk altijd even door een kijkgat een blik op de werkzaamheden werpen. In maart gebruikte Foster Parents Plan de schuttingen in de Beekstraat voor een tentoonstelling.

Binnenkort krijgen de schuttingen weer een nieuw aanzien. Vanaf V&D de Roggestraat in en dan de hoek om de Beekstraat in verschijnen beelden van de toekomstige appartementen die in het Musiskwartier gebouwd gaan worden. Zo hopen ontwikkelaar en gemeente dit deel van het centrum ook tijdens de bouw aantrekkelijk te houden voor ondernemers én bezoekers. Iets dergelijks is vorig jaar ook gebeurd in de Nieuwstad; daar is in overleg met de ondernemers van de Walstraat en de Nieuwstad een schutting als kijkobject geplaatst. Ondernemers hopen daarmee dat bezoekers van de binnenstad de weg naar hun zaak ook tijdens de bouw blijven vinden en hebben dit ondersteund met verwijsborden.

Presentatie nieuwbouw
Op 27 april wordt in Musis Sacrum een manifestatie georganiseerd rond de nieuwbouw en verkoop van de appartementen. Genodigden en belangstellenden zijn vanaf 18.00 uur welkom in de Van Wijnenzaal om zich uitgebreid te laten informeren. Er is een fraaie 3D-film te zien die de kijker door het plan leidt. Ook een uitgebreide panelenpresentatie en brochures geven belangstellenden een beeld van het nieuwe Musiskwartier. Een speciaal optreden staat in het teken van de vier muzen Erato, Thalia, Kalliope en Euterpe. Dit zijn tevens de namen van de verschillende bouwdelen van het Musiskwartier.

Arnhem, 13 april 2005

eusebius
April 14th, 2005, 11:08 AM
O, wat irritant.

De Nieuwstad en Walstraat zijn nog steeds modderbaden maar dat lees je nooit, terwijl iedereen het zelf aanschouwt.

Vervelende positivo lulkoek!

Ik moet met de scootmobiel eerst helemaal tot aan de schouwburg om dan terug te rijden naar Christine le Duc en de tattooshop. Bij de Dance Drugstore kan ik niet eens komen!!!

pazman_nl
April 14th, 2005, 06:42 PM
bah, die vervelende negatieve .......

eusebius
April 14th, 2005, 07:57 PM
? het is nu eenmaal een uitermate stom aangepakt project en dat mag gerust bekend worden en benadrukt worden.

pazman_nl
April 14th, 2005, 08:32 PM
Er zullen heus dingen zijn die niet ideaal zijn, maar zo'n groot project in zo'n druk stuk in de stad dan vraag je om problemen. Achteraf hadden ze het misschien wat anders gedaan maar ik ga er vanuit dat elke andere mogelijkheid weer andere negatieve kanten heeft.
Aangezien de problemen tijdelijk zijn moeten we maar niet gaan zeuren over 5 min omscooteren.

Vloepkleedje
April 14th, 2005, 09:02 PM
Ik zie overal in de stad nu mooie posters hangen van het musiskwartier. Waarschijnlijk om de aandacht te vestigen op de residentiele functie. Tijd om de homepage (http://www.musiskwartiernu.nl/) in de gaten te houden dus. Op funda kan je bekijken welk van de bouwblokken zodadelijk Erato, Thalia, Kalliope en Euterpe gaan heten. link (http://www.funda.nl/nieuwbouw/project.asp?1=1&sid=6&pgnr=2&rangschikking=DESC&prid=1586&prv=GL&action=getfotos&osid=6&mid=2076&show=12658)

eusebius
April 15th, 2005, 07:35 PM
:ohno: alweer verdwijnt Café Meijers op die plaatjes

de problemen treffen alleen de bedrijven die geen belang hebben bij dit project en die na oplevering eerst kunnen bijkomen van derving om dan door dit project een enorme huurstijging te kunnen verwachten. Zoiets vind ik onfatsoenlijk.

Ga na: Café Meijers, dat Turkse atelier, Dance Drugstore hebben overduidelijk enorm nadeel. Alle 3 zaken die de projectontwikkelaars liever zien verdwijnen. Ik zie een rechter nog wel een forse claim toekennen binnenkort. Werkzaamheden op de kruising Nieuwstad / Walstraat vinden bij voorkeur op zaterdag plaats. Je ziet mensen dit punt mijden. Nu al zo'n 2 jaar ... en het duurt nog wel even. Veel te lang om 'tijdelijk' te noemen. Het is calculatiegedrag: kleine ondernemers zullen wel vertrekken als er maar zo'n 4-5 jaar lang puinzooi en zelfs regelrecht gevaar is.

Ik vind het enthousiasme nogal naïef.

pazman_nl
April 24th, 2005, 12:15 PM
Nog een plaat die ik nog niet kende:
http://www.meeus.com/part/wonmak/wonnieuw/ShowImage1.asp?x=1811412141
LINK als het plaatje niet werkt: (http://www.meeus.com/part/wonmak/wonnieuw/detail.asp?regio=4&pagina=&objectId=1073)
und:
Een paar kleinere plaatjes
http://www.nieuwbouw-woningen.nl/userimg/770_Erato.JPG%20klein.jpg
http://www.musiskwartier.nl/userimg/770_Euterpe%20Witte%20Toren.JPG%20klein.jpg
http://www.musiskwartier.nl/userimg/770_Brouwersplein.JPG%20klein.jpg
http://www.musiskwartier.nl/userimg/770_Thalia%20klein.JPG

eusebius
April 26th, 2005, 01:35 AM
Bedankt voor de moeite! Zulke bouwsels staan al 30 jaar in Velp!

CborG
June 16th, 2005, 07:02 PM
16-06:

http://img185.echo.cx/img185/5076/p6160006a3dj.jpg

http://img185.echo.cx/img185/2350/p6160007a0sr.jpg

http://img185.echo.cx/img185/4802/p61600086gl.jpg

http://img185.echo.cx/img185/8484/p6160009a8co.jpg

http://img185.echo.cx/img185/6532/p6160012a5jz.jpg

http://img8.echo.cx/img8/6981/p6160013a5ti.jpg

En ze zagen dat het goed was..

http://img185.echo.cx/img185/6606/p6160011a8zb.jpg

Bonus:

http://img8.echo.cx/img8/2156/p6160014ab6ui.jpg

Bikkel
June 17th, 2005, 02:27 AM
en toen ging CBorg naar het Proeflokaal ;)
Leuke update.
De weg hierboven wordt na 2006 2-richtingsverkeer. Bij de weg op foto 6 op trolleys, bussen en scootmobiels letten dan. En verder waarschijnlijk uitloop vanuit het centrum over de Lauwersgracht en de parken van de singles :banana:

Vloepkleedje
June 17th, 2005, 11:07 AM
Mooi, die dikke bouwput daar. Over een paar jaar is het onvoorstelbaar dat dit zo'n slagveld was. Bedankt voor de update, mooie foto's ook weer.

Vloepkleedje
June 29th, 2005, 10:06 PM
http://207.44.228.232/photopost/data//500/6ed_072combi_907x650.jpg

Bikkel
June 29th, 2005, 10:40 PM
wat is dit voor een velperplein cocktail?
toch niet jouw eigen graP?

Vloepkleedje
June 29th, 2005, 10:52 PM
ik ben bang van niet.
http://www.holland-re.com/system/main.php?articleid=4374&pageid=1199

ldd
June 30th, 2005, 10:04 AM
Zie ik Eusebius op foto 3?

Bikkel
June 30th, 2005, 01:41 PM
Nee, gekkie die is veel groter en dikker en heeft een veel grotere scootmobiel (met minibar o.a.)

Bedankt voor de link, Vloep!

V&D krijgt een ingang aan het Nieuweplein ....

Wordt V&D Arnhem het grootste warenhuis TER WERELD??? Onder het hele centrum van Arnhem?

Marin
July 2nd, 2005, 12:13 AM
Arnhem bouwt op de millimeter

Het gebied achter V&D en de hoofdwinkelstraat in Arnhem was voor de voorbereiders van BAM Utiliteitsbouw Grote Projecten uit Bunnik als een legpuzzel, of eigenlijk twee legpuzzels. Het gebied bestaat uit twee delen, die worden gescheiden door een zijstraat van de hoofdwinkelstraat.

In het ene deel bevinden zich V&D en een parkeergarage die beide worden uitgebreid. In het andere deel winkelpanden die blijven bestaan en ruimte die na sloop van enkele panden is vrijgekomen voor nieuwbouw. Een zijde van dit bouwdeel is praktisch onbereikbaar omdat de gemeente direct langs die kant een ondergrondse toegang maakt voor de parkeergarage. Bouwplaatsmanager O. de Langen: “Voor de aanvoer van alle materialen hebben we momenteel vier kranen in het gebied staan. De bouwmaterialen worden elke twee dagen aangevoerd.”
In het andere deel wordt een grote 6 meter diepe bouwput met een grillige omtrek bebouwd. Hier hebben de bouwers op vier hoeken te maken met belending die gehandhaafd blijft in het nieuwe binnenstadsdeel.

Damwanden
Vooral bij het maken van de bouwput was bijzondere voorzichtigheid geboden. “Om daar de damwanden in de grond te krijgen zonder schade aan belendingen, hebben we een monitoringsplan gemaakt. Nadat zettingen van de omringende bebouwing en trillingen bij het proefslaan in kaart waren gebracht, besloten we eerst tot hoogfrequent trillen. Toen toch verzakkingen dreigden en later de bouw zelfs even was stilgelegd, moesten we overstappen op het halt-verdringingssysteem en uiteindelijk op de ‘silent piler’-methode. De damwanden zijn vervolgens verankerd onder de straat en onder de belendingen.”
Nadat bronbemaling en twee diepwellen op 14 meter onder de grond waren aangebracht, kon worden gebouwd op het zandpakket dat drukvast genoeg was om niet te heien. De bouw is uitgevoerd in nat beton, hoewel prefab een stuk sneller zou zijn. “Omdat bij de bouw nog niet zeker is welke winkelinrichting er moet komen, wil opdrachtgever AM Vastgoed graag natte bouw. Zo kunnen altijd stukken van precies de juiste afmeting later worden uitgezaagd voor bijvoorbeeld de plaatsing van roltrappen.”
Op dit hele stuk komen winkels met bovenop twee verdiepingen woningen. De Amerikaanse architect Robert Stern ontwierp voor de vier zijden van het bouwblok een serie Hollandse gevels volgens de Amsterdamse School, die verder zijn uitgewerkt door Inbo. “Alle gevels verschillen, hebben verschillende baksteensoorten, metselwerk, soms betonnen gevelpanelen met sierranden en steeds andere kozijnen. Na de zomer begint het metselwerk, wat voor onze werkvoorbereiders veel extra puzzelwerk met zich meebrengt”, vertelt De Langen.
Een andere puzzel bleek het monumentale hoekpand dat in dit deel moest worden beschermd. De Langen: “Het pand zou worden gestript en hersteld, maar bleek tijdens het strippen zo vaak verbouwd dat de constructie werd aangetast. Nu maken we profielen om de beschermde gevel, die we later verbinden aan een geheel nieuwe achterbouw.” Onder het hoekpand door, op de begane grond, loopt straks schuin door de nieuwbouw een passage naar een pleintje in het midden van de straat tussen de twee bouwdelen. Vanaf V&D leidt dan een schuine straat naar datzelfde binnenpleintje.

Uitbreiding
De uibreiding van V&D en de garage, alsmede het ontwerp van de omringende nieuwbouw komen van de tekentafels van Kraaijvanger Urbis uit Rotterdam en Kuijper Oosterheert Wubben uit Den Haag.
In dit deel begon de herinrichting met het slopen rond V&D en de bestaande garage en de bouw van de nieuwe inpandige expeditiestraat voor V&D. Het warenhuis kreeg aan de voorkant een uitbouw in traditionele bouw. Op sommige plaatsen aan de zijkant komt een uitbreiding met staalconstructie met com-floor, omdat daar anders een woud van kolommen dreigde. De verschillende bouwmethoden zijn onderling verbonden met opleggingen en chemische lijmankers. Over de bestaande warenhuis wordt een extra parkeerdek gemaakt van stalen kolommen en liggers met kanaalplaatvloeren met een gewapende druklaag.
Inmiddels is de uitbreiding aan de voorzijde van V&D gereed, de rest van de bebouwing zal voltooid zijn in het voorjaar van 2006. Dan is 25.000 vierkante meter bestaand winkeloppervlak verbouwd en uitgebreid tot 32.000 vierkante meter. Daarvan zijn 20.000 een mix van grotere en kleinere winkels en 12.000 vierkante meter V&D. Er zijn dan 76 nieuwe woningen gebouwd, 250 nieuwe parkeerplaatsen en een fietsenkelder voor achthonderd fietsen.

Cobouw (www.cobouw.nl), 02-07-2005

Bambix
July 2nd, 2005, 10:24 AM
pfff wel een technisch verhaal zeg.....mooi hoor!

Bikkel
July 13th, 2005, 06:17 PM
http://img263.imageshack.us/img263/58/walstraatkwartier013sw.jpg (http://img263.imageshack.us/my.php?image=walstraatkwartier013sw.jpg)

http://img263.imageshack.us/img263/738/walstraatkwartier027ig.jpg (http://img263.imageshack.us/my.php?image=walstraatkwartier027ig.jpg)

http://img263.imageshack.us/img263/1051/walstraatkwartier037ga.jpg (http://img263.imageshack.us/my.php?image=walstraatkwartier037ga.jpg)

http://img263.imageshack.us/img263/5632/walstraatkwartier044ye.jpg (http://img263.imageshack.us/my.php?image=walstraatkwartier044ye.jpg)

http://img263.imageshack.us/img263/4987/walstraatkwartier059dj.jpg (http://img263.imageshack.us/my.php?image=walstraatkwartier059dj.jpg)

Bikkel
July 13th, 2005, 06:24 PM
Je ziet hoe ontzettend veelzijdig Arnhem is. Op het parkeerdak is een heel andere schaduwrichting dan beneden in de straat :D

Noorderzonschaduw ;)

toptop
July 24th, 2005, 10:49 AM
Pand van Gruijter
http://img345.imageshack.us/img345/6431/pict04565og.jpg (http://imageshack.us)
Foto vanaf Nieuwstad (achterzijde parkeergarage)
http://img345.imageshack.us/img345/4884/pict04598mb.jpg (http://imageshack.us)
Ingang tot de Musis parkeergarage
http://img345.imageshack.us/img345/8977/pict04377vp.jpg (http://imageshack.us)

toptop
August 2nd, 2005, 08:14 PM
Ondanks bouwvakantie wordt er stevig doorgewerkt aan dit project met dank denk ik aan de vele ?Duitse? werklieden.

Brouwersplein(tje)
http://img43.imageshack.us/img43/7420/pict04664pd.jpg (http://imageshack.us)

Walstraat
http://img43.imageshack.us/img43/1497/pict04653yc.jpg (http://imageshack.us)

Nieuwe Dwingelstraat
http://img43.imageshack.us/img43/6510/pict04670fn.jpg (http://imageshack.us)

Nieuwe Brouwersplein
http://img43.imageshack.us/img43/8196/pict04685fa.jpg (http://imageshack.us)

Stratosphere 2020
August 3rd, 2005, 04:50 AM
Ziet er stoer uit die ontwikkelingen.

supercees
August 3rd, 2005, 11:15 AM
Gaat voorspoedig daar!

Roache
August 4th, 2005, 12:12 AM
Gave foto's Toptop!
Vooral dat je de vloer van de aankomende Gruyterpassage ziet lopen, zo mooi diagonaal door de bouwput heen.

Ik kom maar meteen even patsen want ik heb een van de twee appartementen in het Gruytergebouw gekocht. Jammergenoeg niet die met het torentje... die is echt te duur, maar die schuin boven café Meyers. Leuk hoor, om hier de foto's van de aanleg van m'n achtertuintje te zien!!!

In September is er een kijkdag (weet nog niet precies wanneer) maar dan maak ik uiteraard een hoop foto's "achter de schermen". Die post ik dan graag hier.

(P.S, iemand appartement kopen met de Rijntoren in de achtertuin????)

toptop
August 4th, 2005, 09:29 AM
thanx Roache! en gefeliciteerd met je aankoop. Zelf heb ik de brochures bij de makelaar opgehaald en deze megagrote glossy's geven een mooi beeld weer. Ik zou er best willen wonen. Op de foto zie je niet de Gruyterpassage maar de nieuwe Dwingelstraat van V&D richting het Brouwersplein.

Bibelo
October 8th, 2005, 11:27 PM
In September is er een kijkdag (weet nog niet precies wanneer) maar dan maak ik uiteraard een hoop foto's "achter de schermen". Die post ik dan graag hier.

laat maar komen! Tijd voor een verse update (na 2 maanden) :)

toptop
October 11th, 2005, 07:30 PM
1. Zicht op nieuwe Dwingelstraat vanaf Jhonnie van Doornplein
http://img68.imageshack.us/img68/6386/hpim0146medium5ch.jpg (http://imageshack.us)
2. vanaf dak Musis parkeergarage (met beetje tegenlicht)
http://img413.imageshack.us/img413/4296/hpim0150medium4tx.jpg (http://imageshack.us)
3. zicht op roggestraat
http://img413.imageshack.us/img413/663/hpim0158medium7am.jpg (http://imageshack.us)
4. Brouwersplein
http://img413.imageshack.us/img413/8541/hpim0156medium5yx.jpg (http://imageshack.us)
5. Bouwvakkers
http://img365.imageshack.us/img365/1812/hpim0160medium9nd.jpg (http://imageshack.us)
6. Is deze meneer ziek?
http://img413.imageshack.us/img413/3504/hpim0159medium9uy.jpg (http://imageshack.us)
7.Dak V&D parkeergarage Musis vol met bouwmaterialen
http://img365.imageshack.us/img365/3599/hpim0162medium4cs.jpg (http://imageshack.us)
8.zicht op Walstraat
http://img365.imageshack.us/img365/65/hpim0168medium8of.jpg (http://imageshack.us)
9. Brouwersplein
http://img365.imageshack.us/img365/7807/hpim0170medium1mn.jpg (http://imageshack.us)
10.Dwingelstraat kijkrichting V&D
http://img365.imageshack.us/img365/126/hpim0171medium1bh.jpg (http://imageshack.us)
11.Brouwersplein winkels en woningen
http://img365.imageshack.us/img365/1957/hpim0173medium2iz.jpg (http://imageshack.us)
12. Gruijterpassage
http://img302.imageshack.us/img302/7230/hpim0174medium9ms.jpg (http://imageshack.us)
13. Beekstraat
http://img302.imageshack.us/img302/6370/hpim0178medium0ka.jpg (http://imageshack.us)
14. Cafe tussen de bouwzeilen
http://img302.imageshack.us/img302/1006/hpim0179medium7pj.jpg (http://imageshack.us)
15. Toegift
http://img302.imageshack.us/img302/4919/hpim0180medium4ot.jpg (http://imageshack.us)
Zo dat was hem wel even voor vandaag.

kuikentje
October 11th, 2005, 10:32 PM
Die gast ziet er inderdaad ziek uit, hoogtevrees misschien, of bang voor die meneer met de helm? :weirdo:

Camouflage
October 12th, 2005, 10:08 AM
Hij is vast naar de coffeeshop geweest in de Beekstraat, avondje Nederlands elftal gekeken en diep in het glaasje.
Mooie foto's, de Dwingelstraat lijkt me wel fraai.

pazman_nl
October 13th, 2005, 10:28 PM
Prachtige UpdatE!

en zo te zien is er nog veel werk te verrichten :)

Vloepkleedje
October 14th, 2005, 10:13 AM
Muchas gracias voor de update! Het project krijgt steeds meer vorm, en het gaat best snel ook! Als er haast bij geboden is, kan een groot project als deze toch kennelijk best snel vorderen.

Doorwerth
November 4th, 2005, 09:35 AM
het is nu een leuke fase om erlangs te lopen: het project vordert visueel zeer snel.

Ik vind het aanzicht vanaf de Ketelstraat trouwens net niet dat stukje "gezellige uitstraling" hebben dat ik had verwacht. Het is iets te kil. Ik hoop dat dit verandert als het plein definitief wordt ingericht.

Bikkel
November 5th, 2005, 12:39 AM
't Is net zo'n dump als Eindkut of Tilgat. Getver.

Bambix
November 5th, 2005, 10:53 AM
kuthond

Bambix
November 5th, 2005, 11:00 AM
Opening Musiskwartier later

Door FRANCIEN VAN ZETTEN

ARNHEM - De officiële opening van winkel - en wooncomplex het Musiskwartier in de binnenstad van Arnhem is verschoven naar juni of augustus 2006.

Onvoorziene vertragingen bij de bouw van het complex, bestaande uit circa 32.000 vierkante meter winkelruimte en 76 appartementen, zijn er de oorzaak van dat het oorspronkelijke tijdstip, begin april, niet wordt gehaald.

Projectontwikkelaar AM Vastgoed overlegt de komende weken met de toekomstige huurders van de winkels, kopers van de appartementen en de gemeente Arnhem over de ingebruikname van het complex. Waarschijnlijk gebeurt dat in fasen en niet, zoals aanvankelijk de bedoeling was, allemaal tegelijk. Of dat per straat of per blok gebeurt, is nog onderwerp van gesprek.

De keuze voor een stapsgewijze ingebruikname heeft alles te maken met de belangen van de detailhandel. Het vroege voorjaar (voor Pasen) en het najaar (voor het winterseizoen) zijn de beste momenten om winkels te openen voor de modebranche met het oog op kledinginkopen. De modebranche is sterk vertegenwoordigd in het nieuwe complex met onder andere C&A, H&M, The Sting, New Yorker en Tommy Hilfiger.

De vondst van delen van de oude Velperpoort bij de uitbreiding van het warenhuis van V&D aan het Johnny van Doornplein en stukken stadsmuur uit de dertiende eeuw zorgden voor vertraging, omdat er eerst archeologisch onderzoek nodig was. De sloop van de voormalige Rabobank op de hoek van de Velperbinnensingel en de Nieuwstad kostte ook meer tijd dan verwacht vanwege een aantal ondergrondse kluizen.

En zo waren er meer onvoorziene hobbels die tijdens de bouwperiode opdoemden. De aankoop van het pand Walstraat 61, waarin naaiatelier De Zilveren Draad van Yeter Kenan was gevestigd, hoort daar ook bij. Het pand dreigde in te storten als gevolg van heiwerkzaamheden voor het Musiskwartier.

Projectleider Willems beaamt dat de bouw van het Musiskwartier 'meer impact' heeft gehad dan vantevoren was ingeschat. "Je kunt nu eenmaal niet in de grond kijken. Als er archeologisch onderzoek gedaan moet worden, gaan er andere ritmes spelen. En je wilt niet weten hoeveel beton er bij de Rabobank in de grond zat. Het leek wel Fort Knox."

Gezien de voorgeschiedenis is Willems niet ontevreden. De plannenmakerij voor nieuwbouw rond V&D ging twaalf jaar geleden van start. De sloop gevolgd door nieuwbouw begon ruim vier jaar geleden. "Dan is een maand vertraging niet slecht."

Bron: Gelderlander

Bikkel
November 10th, 2005, 03:17 AM
nounounou
In een periode zonder vorstverlet zoveel later de boel opleveren en doen alsof dat goed is :D :D
Crimineel, wat een prutsers bij die projectontwikkelaars. Zeiken over archeologen alsof zij de bouw vertraagd zouden hebben. Tijd om een galg te plaatsen aan het begin van de 'Dwingelstraat' :D :rofl:

Camouflage
May 4th, 2006, 05:56 PM
Oude stadswapens in volle glorie terug
Door WILMA REINDERS

ARNHEM - Arnhem, Amsterdam, Den Bosch, Groningen, Utrecht en Nijmegen. Zes stadswapens sieren het torentje van het pand op de hoek van de Beekstraat en de Roggestraat. De honderd jaar oude schilden zijn in oude luister hersteld.

Schilder Johan Poelarends legt de laatste hand aan de stadswapens. Het wapen van Arnhem is al klaar. Foto: Hans Broekhuizen/De Gelderlander
Piet de Gruyter & Zn, het overbekende kruideniersimperium uit Den Bosch, heeft het karakteristieke pand aan het Land van de Markt in 1906 laten bouwen. Architect Welsing heeft het gebouw ontworpen, zoals hij alle winkels van De Gruyter vorm gaf in de stijlen zakelijkheid en art nouveau. De zes wapens op het torentje zijn de steden waar De Gruyter destijds filialen had.

Van de afbeeldingen was niet veel meer te zien op het Arnhemse pand. Weersinvloeden hadden de wapens de afgelopen honderd jaar flink aangetast. Na bestudering van archiefstukken werd duidelijk wat de schilden voorstelden en hoe die er van origine uitzagen.

Alle oude lijnolie en verflagen werden afgekrabd. Dankzij de groeven op de schilden én de oude afbeeldingen konden de wapens in oude luister worden hersteld. Met de moderne verf van tegenwoordig, maar wel in de oude, ‘heraldieke’ kleuren keel (rood), azuur (blauw), or (geel/goud), argent (wit/zilver) en sabel (zwart).

„De schilden zijn nu nog niet goed te zien vanaf de straat, omdat de steigers ervoor staan. Maar die worden begin volgende week afgebroken en ook al hangen ze achttien meter hoog, de wapens zullen goed zichtbaar zijn“, zegt Laurens Bouwmeester, uitvoerder bij Hegeman Bouwpartners. „Vooral ook omdat de randen van de toren opnieuw goud zijn geverfd.“

Bouwmeester zit al 33 jaar in de bouw en geniet van dergelijke projecten. „Renovatie is veel leuker dan nieuwbouw“, vindt hij. Enthousiast vertelt hij over Roggestraat 42, ook in het Musiskwartier. „Alleen de voorgevel stond op een gegeven moment nog overeind. De rest van het pand is gesloopt. Maar we bouwen het weer helemaal in oude stijl op. De achtergevel bestond uit kloostermoppen, die hebben we uit Tsjechië gehaald. Er zaten nog antieke schoorsteenmantels in van honderd jaar oud, die hebben we er heel voorzichtig uitgehaald en teruggeplaatst op een verdieping hoger. Er komen houten vloeren en balken en een ouderwetse kapconstructie. Zoiets maken is veel leuker dan betonvloeren storten in nieuwbouw.“

bron: De Gelderlander

Q.
May 4th, 2006, 06:19 PM
Waar blijven die updates?

Bikkel
May 4th, 2006, 08:04 PM
't Is er nogal stoffig.

Bikkel
May 7th, 2006, 03:13 AM
Beter goed gejat dan slecht geschoten! Foto's van anderen en Opa leert weer veel! Leve de trolleyfanaten. Veel trolleyfoto's gevonden :happy: Rechts de nieuwe parkeergarage en stukje V&D. Dit deel van de Musiskwartiermartereling is bijna klaar, lijkt het, zou kunnen zijn, waarschijnlijk.

http://img52.imageshack.us/img52/3194/vdmusis0sx.jpg (http://img52.imageshack.us/my.php?image=vdmusis0sx.jpg)

" 16 Bierbrouwerijen Arnhem opgegraven
Startdatum: 15-11-2005
15 november 2005
In het Arnhemse Musiskwartier zijn de afgelopen jaren zestien brouwovens opgegraven van vier- tot zeshonderd jaar oud. In geen enkele Nederlandse stad zijn ooit zoveel bierbrouwerijen gevonden.

Was Arnhem aan het einde van de Middeleeuwen een vrolijke feeststad waar het gerstenat rijkelijk vloeide? Dat laatste in elk geval wel, zegt stadsarcheoloog Mieke Smit. Water was te gevaarlijk om te drinken, koffie en thee waren er nog niet, bier was de enige veilige drank. "Maar daarmee was Arnhem niet uitzonderlijk."

http://www.monumenten.nl/Site/nl-NL/Actueel/Nieuws/Bierbrouwerijen%2BArnhem%2Bopgegraven.htm :
"Archeologen gaan doorgaans alleen graven als bouwwerkzaamheden op het punt staan de bodem te verstoren. Mieke Smit en haar collega's werkten de afgelopen jaren hard voor de bouwers van het nieuwe Musiskwartier uit. Wat zij vonden, bleef net lang genoeg intact om gedocumenteerd en gefotografeerd te worden. Behoud van resten in het nieuwbouwplan was niet mogelijk, ook door de broze staat van de vondsten. De opgravingen hebben voor het eerst sporen van het Arnhem uit de negende en de tiende eeuw boven de grond gehaald. Het zijn resten van boerderijen die aan de Jansbeek hebben gestaan. Uit de dertiende eeuw dateren sporen van een opslagplaats. "Daarna is het anderhalve eeuw stil", zegt Smit. "De sporen die je vervolgens aantreft, zijn uit het einde van de veertiende eeuw. De beek wordt dan gekanaliseerd, het terrein opgehoogd en bebouwd. Sinds die tijd kunnen we de bouwgeschiedenis aardig volgen."

Sinds herfst 2003 afgesloten (schiet nu toch eens op!)

http://arnhem.nederlandonline.net/images/arnhem/photo/ahm061075.jpg

Nu nog éénrichtingsverkeer maar dat is per 200? anders. De situatie is nu al gewijzigd - fietspad rechts erbij.

http://img52.imageshack.us/img52/5959/musis6bk.jpg (http://img52.imageshack.us/my.php?image=musis6bk.jpg)

Musis is al wel klaar, sinds 1847 en tig verbouwingen. Zal wel niet lang duren voor er weer eens verbouwd gaat worden.

http://img278.imageshack.us/img278/7788/musissacrum800x6002st.jpg (http://img278.imageshack.us/my.php?image=musissacrum800x6002st.jpg)

toptop
May 9th, 2006, 08:41 PM
1. Het nieuwe penthouse van 500.000 euro
http://img426.imageshack.us/img426/851/pict1148medium3xr.jpg (http://imageshack.us)
2. Dit gedeelte van het musiskwartier is ontwerp van Hans Goverde
http://img426.imageshack.us/img426/3301/pict1152medium7li.jpg (http://imageshack.us)
3. Dak parkeergarage/V&D
http://img426.imageshack.us/img426/814/pict1147medium2pz.jpg (http://imageshack.us)
4. idem 3
http://img255.imageshack.us/img255/9638/pict1150medium7gw.jpg (http://imageshack.us)
5. idem 4
http://img255.imageshack.us/img255/3204/pict1149medium6zo.jpg (http://imageshack.us)
6. een ander penthouse
http://img369.imageshack.us/img369/4710/pict1153medium5bz.jpg (http://imageshack.us)
7. appartementen in aanbouw
http://img290.imageshack.us/img290/3048/pict1154medium0ou.jpg (http://imageshack.us)
8. Brouwersplein in de steigers architect Robert AM Stern
http://img410.imageshack.us/img410/7576/pict1156medium8gh.jpg (http://imageshack.us)
9. Appartementen Walstraat
http://img290.imageshack.us/img290/2379/pict1159medium7um.jpg (http://imageshack.us)
10.Nieuwe V&D (Goverde)
http://img290.imageshack.us/img290/7859/pict1171medium0gu.jpg (http://imageshack.us)
11. Pand van de Gruyter (renovatie en ingang Gruyterpassage)
http://img167.imageshack.us/img167/1908/pict1137medium2ko.jpg (http://imageshack.us)
12. Passage( foto gelderlander)
http://img380.imageshack.us/img380/8412/pasage1ge.jpg (http://imageshack.us)
13. Panden Beekstraat
http://img167.imageshack.us/img167/2637/pict1138medium5li.jpg (http://imageshack.us)
14. Details
http://img167.imageshack.us/img167/7181/pict1140medium6mj.jpg (http://imageshack.us)
15. Nieuwstad
http://img167.imageshack.us/img167/7896/pict1143medium8zf.jpg (http://imageshack.us)
16. Nieuwstad
http://img290.imageshack.us/img290/2166/pict1144medium5cn.jpg (http://imageshack.us)
17 Mooie Arnhemse singels
http://img167.imageshack.us/img167/685/pict1134medium3jo.jpg (http://imageshack.us)
18. Idem
http://img380.imageshack.us/img380/4346/pict1132medium0vn.jpg (http://imageshack.us)

toptop
May 9th, 2006, 08:48 PM
effe kijken of ze dit halen

Zzyzx
May 9th, 2006, 09:48 PM
Ik ben er vandaag nog langsgelopen en het ziet er toch heel aardig uit naar mijn mening. Ik ben een beetje bang dat het middenpleintje nogal weinig zon krijgt en daarom geen gezellige locatie wordt. De architectuur vind ik daarentegen wel weer geweldig voor de gezelligheid (alhoewel velen hier ervan moeten kotsen).

Bikkel
May 9th, 2006, 10:37 PM
Echt retro is niet. Het is een mengsel van o.a. De Stijl en Neo-Classicisme. Het valt mij ook niet tegen. Arnhem gaat iets meer op Bologna lijken zo. Gezellig bij de overburen naar binnen kijken :D

pazman_nl
May 10th, 2006, 08:35 PM
mooie update, blijft toch een 'appart' project en zal pas interresant worden wanneer het af is.

Bikkel
May 10th, 2006, 11:27 PM
De gang van zaken vind ik dus prut maar het is een behoorlijk volume, hoge winkels, hoge panden, niet veel verdiepingen maar het sluit aan bij de opzet van de Ketelstraat e.d. De blokken die nu grenzen aan dit kwartier doen nu dorps aan. De Velperpoortslangstraat kan zo'n opwaardering ook wel gebruiken. Routenet.nl heeft het kwartier al in de database gezet. Beetje voorbarig want misschien is het wel nooit af. Voor panden verderop richting schouwburg zijn ook sloopvergunningen aangevraagd. Maar van het plan voor een toren met 250 woningen naast de schouwburg hoor je niets meer. Zou samenwerking van Portaal en ene Donders zijn.

Marin
June 15th, 2006, 08:04 AM
Bron: PropertyNL, 14 juni 2006 (www.propertynl.com)

Multi ontvangt Amerikaanse onderscheiding voor Musiskwartier

ARNHEM - De binnenstedelijke herontwikkeling Musiskwartier in het Arnhemse centrum (37.000 m2) is tijdens het Amerikaanse Congres voor Nieuw Urbanisme onderscheiden met de prestigieuze ‘Award of Excellence’ in het kader van de CNU ‘Charter Awards’ 2006. Het Musiskwartier is een ontwikkeling van Multi Vastgoed. Het was het enige ingediende project dat de unanieme steun van alle tien de juryleden kreeg. De award werd uitgereikt tijdens het jaarlijkse CNU Congres in Providence, Rhode Island.

Het juryrapport spreekt van “een fantastisch project - simpel qua concept maar tegelijk complex als oplossing. Dit intense samenspel van verschillende gebruiksdoeleinden is een cruciaal element in deze uiterst rijke stedelijke ontwikkeling die straks als een ontbrekend puzzelstuk in het hart van de historische stad zal passen.” De jury stelt verder dat het herontwerp van de bestaande straten- en blokkenstructuur, de wijze waarop historische gebouwen en grootwinkelbedrijf uitstekend samengaan, het aanbrengen van een laag woningen boven de winkels en het integreren van een galerij en nieuwe pleinen duidelijk maken waar de term “ontwerp” in het woord “stedenbouwkundig ontwerp” voor staat.
Marcel Kokkeel, directeur Multi Vastgoed zei: “Het gaat hier om een grote, binnenstedelijke ontwikkeling, die impact heeft op de hele stad en zelfs op de regio. We zijn zeer trots op deze vroegtijdige erkenning die natuurlijk ook de gemeente Arnhem toekomt, de architecten en de overige betrokken partijen. We zien er naar uit om het project verder af te ronden. Het Musiskwartier is bijna voltooid en zal op 24 augustus a.s. officieel worden geopend.”
Het Musiskwartier omvat 32.000 m2 winkels, inclusief een vernieuwde V&D, uitbreiding van de parkeergarage, een ondergrondse fietsenstalling en 76 luxe koopappartementen boven de winkels. Het project ligt in het centrum van Arnhem en wordt omsloten door de Roggestraat, het Land van de Markt, de Beekstraat, de Velperbinnensingel, Nieuwstad en Johnny van Doorneplein. Ontwikkelaar is Multi Vastgoed uit Gouda. Het Masterplan is van T+T Design. Architecten zijn Robert A.M. Stern Architects (U.S.A.), Kraaijvanger Urbis, Rotterdam, Kuijper Oosterheert Wubben, Den Haag en Rappange en Partners uit Amsterdam. Het project is eigendom van Interpolis Pensioenen Vastgoed ten behoeve van Bedrijfspensioenfonds voor de Landbouw en Stichting Samenwerking voor het Slagersbedrijf. Vendex KBB is eigenaar van warenhuis V&D.

Bikkel
June 16th, 2006, 04:27 PM
:laugh:

Musiskwakje is een lachwekkend slecht uitgevoerd project waarbij diverse ondernemers door deze crypto-mafiosi zijn weggepest.

De nieuwe V&D is maar matig en de overige architectuur heeft waarschijnlijk ook niets speciaals.

En dat gezwam over de historische stad; noem het dan het Brouwerskwartier of Walstraatkwartier. Musis is van 1847, na de afbraak van de stadswal en stadspoorten. Je noemt een deel van de 'historische' stad niet naar een gebouw dat 600 jaar later is gebouwd.

Ongeletterde makelaars en aanverwanten zouden eigenlijk een spreekverbod moeten krijgen.

toptop
July 19th, 2006, 06:05 PM
oplevering project staat gepland voor 24-8
1.
http://img101.imageshack.us/img101/805/pict1258ab9.jpg (http://imageshack.us)
2.
http://img149.imageshack.us/img149/5672/pict1260fs2.jpg (http://imageshack.us)
3.
http://img149.imageshack.us/img149/6074/pict1261fl4.jpg (http://imageshack.us)
4.
http://img149.imageshack.us/img149/6148/pict1262km5.jpg (http://imageshack.us)
5.
http://img149.imageshack.us/img149/9679/pict1263dc0.jpg (http://imageshack.us)
6.
http://img127.imageshack.us/img127/4645/pict1264ag9.jpg (http://imageshack.us)
7.
http://img149.imageshack.us/img149/5521/pict1265dz0.jpg (http://imageshack.us)
8.
http://img149.imageshack.us/img149/953/pict1267gd8.jpg (http://imageshack.us)
9.
http://img68.imageshack.us/img68/4897/pict1268lv7.jpg (http://imageshack.us)
10.
http://img68.imageshack.us/img68/8189/pict1269cs7.jpg (http://imageshack.us)
11.
http://img297.imageshack.us/img297/5900/pict1270tq1.jpg (http://imageshack.us)
12.
http://img149.imageshack.us/img149/6766/pict1272pf0.jpg (http://imageshack.us)
13.
http://img297.imageshack.us/img297/8782/pict1274aa4.jpg (http://imageshack.us)
14.
http://img68.imageshack.us/img68/7092/pict1273hp3.jpg (http://imageshack.us)
15.
http://img149.imageshack.us/img149/5470/pict1275uh1.jpg (http://imageshack.us)
16.
http://img297.imageshack.us/img297/585/pict1278tl8.jpg (http://imageshack.us)
17.
http://img149.imageshack.us/img149/1828/pict1279pt5.jpg (http://imageshack.us)
18.
http://img149.imageshack.us/img149/5035/pict1280my3.jpg (http://imageshack.us)
19.
http://img68.imageshack.us/img68/692/pict1281tc3.jpg (http://imageshack.us)
20.
http://img79.imageshack.us/img79/1056/pict1282zl8.jpg (http://imageshack.us)
21.
http://img149.imageshack.us/img149/6775/pict1284rj6.jpg (http://imageshack.us)
22.
http://img68.imageshack.us/img68/7640/pict1285ih8.jpg (http://imageshack.us)
23.
http://img77.imageshack.us/img77/781/pict1286dt4.jpg (http://imageshack.us)
24.
http://img68.imageshack.us/img68/2319/pict1287wa9.jpg (http://imageshack.us)
25.
http://img149.imageshack.us/img149/1487/pict1288lr0.jpg (http://imageshack.us)
26.
http://img192.imageshack.us/img192/2070/pict1290ji1.jpg (http://imageshack.us)
27.
http://img192.imageshack.us/img192/3829/pict1291ol1.jpg (http://imageshack.us)
28.
http://img110.imageshack.us/img110/4808/pict1293id2.jpg (http://imageshack.us)
29.
http://img79.imageshack.us/img79/6208/pict1294so0.jpg (http://imageshack.us)
30.
http://img296.imageshack.us/img296/5032/pict1297na0.jpg (http://imageshack.us)

Apostle
July 19th, 2006, 06:23 PM
Leuk geworden! :)

Zzyzx
July 19th, 2006, 11:57 PM
Ik loop er regelmatig langs en het ziet er echt geweldig uit. De afwerking is om van te smullen en het maakt door de woningen het centrum levendiger. Het centrum van Arnhem wordt door de komst van dit Musiskwartier ook uitgerekt. Waar eerst een onaantrekkelijk stuk was dat de belangrijkste winkelstraat scheidde van de alternatievere zaakjes langs de Nieuwstad tussen de Singel en het Eiland is dit nu een doorlopend stuk geworden waardoor deze winkels ook bij de binnenstad betrokken worden. Ik hoorde overigens ook dat het college van B&W geld uit gaat trekken om te komen tot een visie voor een aantal probleemgebieden zoals het Gele Rijdersplein en de Steenstraat.

Kritiek dat het allemaal kitscherig is vind ik eerlijk gezegd nogal ondoordacht en komt op me over als klagen om het klagen. Het mixen van oud en nieuw creeert een nieuwe stijl en al is het waar dat we dit eerder gezien hebben, de uitvoering zoals in het Musiskwartier wordt over het algemeen als erg mooi gezien en betere alternatieven kan ik niet zomaar bedenken en ik zie ze ook niet op andere plaatsen.

Bibelo
July 21st, 2006, 03:24 AM
mooie verdichting, niet overdreven retro, goed ingepast in het centrum. Echt een positieve ontwikkeling in Arnhem. Ik mis wel een speciale touch, verwondering en verbazing doet het niet opwekken (zoals de Marikenstraat in Nmgn bij mij wel doet ;)), maar het is een superdegelijke chique verdichting!
Tien jaar mos kweken op dat nepnatuursteen (of is dat geen beton?) en 'prothese Musiskwartier' zal helemaal zijn geaccepteerd in lichaam Arnhem.

Bikkel
July 21st, 2006, 07:29 PM
:D
Het is inderdaad truttige architectuur en dat maakt het contrast (Christine Le Duc, tattoo shop, heavy metal zaak, techno zaak, indie zaak, coffeeshops, antiquariaat etc) wel spannend. Voor panden verderop zijn al sloop- en bouwvergunningen afgegeven. Steenstraat wordt volgend jaar anders ingericht - het belangrijkste is dat die jaren 70 plantenbakken in grijs beton verdwijnen :happy:
En in dit Walstraatkwartier ontbreekt toch een toren. Nu is die saaie kijkshopflat de hoogste in dat gebied.
Doe mij de Marikenstraat en het Luxplein maar! Veel mooier!

SF
July 22nd, 2006, 11:13 AM
Ik vind het Musis kwartier een aanwinst voor Arnhem. Hopelijk wordt er rond het Centrum meer in deze stijl gebouwd de komende jaren.

Eric Offereins
July 22nd, 2006, 12:51 PM
Mooi project. Ik neem aan dat de straten min of meer autovrij blijven (parkeren onder de grond)?

pazman_nl
July 23rd, 2006, 10:14 PM
prachtige update, mijn complimenten.
Begint er nu er nu echt goed uit te zien.

Bikkel
July 24th, 2006, 09:35 PM
Inwoners en ondernemers van de binnenstad hebben een transponder voor hun autos waarmee de paaltjes midden in de straat, als die benaderd worden, in de grond zakken. Politie e.a hebben die ook. Leuk speeltje voor kinderen als de auto of bestelwagen voorbij is en dat paaltje weer omhoog komt.

Het zullen straten worden die uitermate geschikt zijn voor de rollatoren!! Die galerij lijkt weinig speciaal te worden en bij de uitgang (foto 25) verwacht je een symmetrie en niet zo'n toevallige gevel aan de overkant.

Overigens, Bibelo, het is natuursteen uit de Alpen geloof ik. Hoe duur het wordt? Dit begrijp jij als Nijmegenaar: Dekker & vd Vegt wilde er een zaak openen. Tien keer zo duur als Plein 44. Toen zei D&vdV 'laat maar'.

Als je naar Christine Le Duc en de tattoo shop wil dan ga je dus helemaal langs die V&D en dan links :D Let maar niet op het overige winkelpubliek ;) Waarschijnlijk hoor je boenkboenkboenk van die platenwinkels ook al meteen.

Over het nieuwe Velperplein ben ik wel tevreden. Het is weer een heus plein met ruimte voor de wandelaars en fietsers. Er rijden nu enkel nog bussen in een flinke slinger tussen die grote beuken en de poffertjestent. Steden in Nederland doen het op dit gebied toch erg goed.

Tineke Netelenbos, op wie zo is afgegeven, heeft al vroeg geld beschikbaar gesteld voor het rigoreus herinrichten van straten en pleinen. Ik ben nog nooit zo snel de stad ingegaan met de trolley als nu. Je stapt op 20 passen van de V&D uit. Veel verkeersdeskundigen in onze steden verdienen een fikse pluim.

Bibelo
July 25th, 2006, 12:59 PM
@Bikkel
bedoel je dat ze een winkel wilde openen in de Marikenstraat en dat ze overwogen dat niet te doen omdat het zo duur was, maar uiteindelijk toch deden? Of willen ze terug naar het straks vernieuwde plein '44? Weet overigens geen huurprijzen van die ruimtes.

Het kopblok op de eerste en laatste foto vind ik trouwens het meest interessant. Ook leuk voor de toekomstige bewoners met die grote ramen.
Jammer dat bij de rest van de bebouwing alle verdiepingen op elkaar aansluiten qua hoogte (waar het maaiveld gelijk blijft). Hoewel er wel gesuggereerd wordt dat het gebied uit verschillende gebouwen bestaat, lijkt dit geforceerd door dezelfde hoogtes.

VerlorenZoon
July 26th, 2006, 10:39 PM
Leuk stukkie, wel erg Disneykitch, but nice. MAAR, ben bang dat de Rijnstraat, dat stuk tussen de blikken bioscoop en McDo, er aan onder door zal gaan als H&M en nog wat zaken richting Musiskwartier verhuizen. Met leegstand en troosteloosheid tot gevolg. Maar hopen dat er aardige dingen voor in de plaats komen.

Bikkel
July 27th, 2006, 04:41 AM
Nee, de beoogde lokatie in Arnhem was 10x x zo duur als Plein 44.

Roache
August 1st, 2006, 02:24 PM
Die galerij lijkt weinig speciaal te worden en bij de uitgang (foto 25) verwacht je een symmetrie en niet zo'n toevallige gevel aan de overkant.

Hè Bikkel, wat ben je toch een zeur! :) Hoe kun je nou symmetrie verwachten in een project dat zich vormt naar de beschikbare ruimte in een stad? In Arnhem is zowieso weinig symmetrie te vinden (maar iets zegt me dat jij dat ook best weet ;) )

PS vandaag, 1 aug 2006 is er weer een kijkdag voor kopers. Nou weet ik dat men niet vraagt naar een koopovereenkomst, en dat iedereen dus gewoon kan komen kijken en snuffelen in de huizen. Is heel leuk kan ik vertellen, zal vanavond wat foto's posten van mijn appartementje en andere leuke dingen die ik tegenkom.

INVISIBLE
August 1st, 2006, 03:48 PM
Dit ziet er toch zeer aardig uit moet ik zeggen :) .
Ik ben hier behoorlijk vaak langsgekomen tijdens de bouw .
Maar zoals het er nu uitziet, zo had ik het nog niet gezien .
Vind het eigenlijk perfect, aan de kant van de V&D is het redelijk modern opgetrokken en de andere delen zijn mooi in een oude stijl opgebouwd, iets waar ik zelf van van houdt !!

Roache
August 2nd, 2006, 06:06 PM
Hmmm, weining foto's gemaakt wegens het feit dat ik m'n huis niet in kon. Waren ze even vergeten te melden..... Dat is het nadeel van zo'n groot project; dat er zoveel partijen bij betrokken zijn. De een zegt dit, de ander dat, en zodoende heb ik (en m'n toekomstige buren) nog 1 kans om te kijken (en meten en dat soort ongein) vóór de oplevering. Balen! :bash:

Nemo
August 6th, 2006, 01:26 AM
Dit noem ik nu geslaagde retro. Niet zozeer nep, omdat de uitvoering zo duurzaam is dat de knipoog naar het verleden prima mixt met modern.

Bikkel
August 7th, 2006, 03:42 AM
Larie, het Spijkerkwartier en veel andere wijken uit de 19e eeuw bieden perfecte symmetrie. De zijde van deze nieuwbouw aan de Nieuwstad is een gemiste kans. Daar past eigentijdse architectuur want wat er nu staat vind je zelfs in Tilburg. Er is geen enkele reden om die retro te bouwen. Arnhem ontbeert de herinnering aan de Middeleeuwen maar neo-klassieke architectuur vind je Arnhem in grandioze overvloed. Nu staan de mooiste Arnhemse voorbeelden van eigentijdse architectuur verstopt in parken; volledig onttrokken aan het oog, zoals op het KEMA-terrein.

Zzyzx
August 12th, 2006, 02:13 PM
Larie, het Spijkerkwartier en veel andere wijken uit de 19e eeuw bieden perfecte symmetrie. De zijde van deze nieuwbouw aan de Nieuwstad is een gemiste kans. Daar past eigentijdse architectuur want wat er nu staat vind je zelfs in Tilburg. Er is geen enkele reden om die retro te bouwen. Arnhem ontbeert de herinnering aan de Middeleeuwen maar neo-klassieke architectuur vind je Arnhem in grandioze overvloed. Nu staan de mooiste Arnhemse voorbeelden van eigentijdse architectuur verstopt in parken; volledig onttrokken aan het oog, zoals op het KEMA-terrein.

Arnhem identificeert zich juist met neo-klassiek, dan is het toch juist mooi als daar naar verwezen wordt? Mensen vinden dat nu net mooi aan Arnhem en een goed geslaagde retro is dan des te beter. Moderne gebouwen passen juist niet in Arnhem, dat zou de hele sfeer vergallen. Dit is modern en oud samen in een gezellig jasje, perfect voor een leuk winkelgebied.

Bikkel
August 14th, 2006, 08:27 AM
Hmm, ik vind de Mariekenstraat in Nijmegen nu eenmaal véél mooier! Dit 'kwartier' haalt het niet bij Bronbeek, Witte Villa etc, etc ... Op een paar meter afstand - Land van de Markt o.a. - staan veel mooiere panden en waarom zou men zich dan druk gaan maken over zogenaamd geslaagde retro? Het ABN/AMRO pand even verderop vind ik ook al veel mooier (ook duur natuursteen en marmer).

Maar goed; mensen gaan winkelen waar interessante winkels zijn en dankzij de musispoeha is het daar voor veel winkels te duur geworden. De appartementen naast V&D zien er trouwens in het echt wel behoorlijk uit. Dit kan ook komen door die spuuglelijke Cityflat met de Kijkshop er tegenover.

Hier uitzicht op Rembrandt theater, Mediamarktappartementen en Jansbinnensingel:

http://static.flickr.com/64/213078948_18bcffaed1_o.jpg

... om aan te geven dat dit Musiskwartier niets bijzonders is!

Roelez
August 18th, 2006, 02:20 PM
Ik ben nieuw hier.

Hier wat nieuws van de Gelderlander over het musiskwartier:

Vrijdag, 18 augustus 2006 - ARNHEM - Arnhem verloor veel historie aan Slag en slopershamer. Volgende week wordt in het hart van de stad woonwinkelcomplex Musiskwartier geopend. De verf is nog nat, maar Arnhem heeft er een stuk geschiedenis bij.

Met man en macht wordt door bouwvakkers gewerkt in het Musiskwartier in Arnhem, om alles op tijd klaar te krijgen voor de officiële opening. Foto: Hans Broekhuizen/De Gelderlander

Er is iets geks aan de hand in Arnhem. Is de mening van de Arnhemmer over zijn eigen stad normaal gesproken nogal zuur, over het nieuwe Musiskwartier is iedereen enthousiast. Slechts een enkeling plaatst een kanttekening.

Op 24 augustus wordt officieel een heel nieuw stuk Arnhemse binnenstad geopend. De impuls die de ‘koopgoot’ van de Marikenstraat voor Nijmegen is, moet het Musiskwartier voor Arnhem worden. En als het even kan, moet het effect nog een beetje groter zijn.

Er komen 76 luxe appartementen en 32.000 vierkante meter winkels in het hart van de stad.

Het winkelaanbod in dat gebied, waar tophuren gerekend worden, is niet verrassend. Vooral ketens zijn neergestreken in het Musiskwartier. Een kleine greep: V&D, C&A, H&M, New Yorker, Rituals, Blokker en Geox. Slechts een aantal daarvan is nieuw voor de stad.

De verwachtingen zijn desondanks hoog gespannen, niet in het minst door de prestigieuze Amerikaanse prijs voor het project. Het kost wat (120 miljoen euro) en het heeft even geduurd (zo’n dertien jaar), maar dan heb je ook wat.

Een nieuw stuk geschiedenis bijvoorbeeld voor een stad die daarvan in en na de Tweede Wereldoorlog zoveel verloor. Als straks de bouwvakkers weg zijn, ziet het kwartier eruit alsof het er altijd al geweest is.

Een groter compliment kun je de architecten niet maken. Want dat is precies wat hen voor ogen stond, zegt Robert A.M. Stern, Amerikaans architect en medeverantwoordelijk voor de klassiek ogende gevels. „We hebben gekeken naar wat de stad nodig heeft. We wilden geen monument voor onszelf neerzetten.“

De New Yorker roemt het vooruitstrevende ruimtegebruik: niet alleen op de begane grond winkels, maar ook in de kelder. En op de eerste verdieping. Dat je daar straks coffeeshop Upstairs vindt (zonder het inwilligen van die voorwaarde wilde de uitbater zijn oude pand niet verlaten) zal in de VS op minder enthousiasme kunnen rekenen.

Vrijdag, 18 augustus 2006 - ARNHEM - Nagenoeg alle winkeliers gaan volgende week donderdag in het Musiskwartier open. Alleen supermarkt Plus Markt gaat de race tegen de klok niet winnen.
Dat zegt projectleider Harald Telkamp van ontwikkelaar Multi Vastgoed.

„Als je nu door het Musiskwartier loopt, vraag je je misschien af of het allemaal op tijd afkomt. Maar door onze ervaring ben ik ervan overtuigd dat alle winkels bij de opening klaar zijn om klanten te ontvangen. Ze hebben ook geen keus: willen ze direct profiteren van het succes, dan moeten ze wel.“

Om de deadline te halen, wordt letterlijk van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat gewerkt. Overdag krioelt het van de vaklui en rijden vrachtauto’s af en aan. Dit leidt hier en daar tot opstoppingen en boze gezichten.

Ook in de kelder van het Musiskwartier wordt met man en macht gewerkt. Daar moet de supermarkt komen van Plus Markt.

Maar 24 augustus gaat de winkel nog niet open; de opening is twee weken uitgesteld. Volgens Telkamp zijn de bouwtechnische aanpassingen, de bouwvak en de onervarenheid van Plus Markt met een filiaal van deze omgang in een kelder de redenen van de vertraging. „Ze willen niet open als de winkel maar half klaar is.“

De uitgestelde opening van de supermarkt is een tegenvaller. Twee kledingwinkels, Bandolera en Ben Barton, halen de deadline ook niet, maar dat is geen verrassing. Zij hebben pas ruim een maand geleden hun handtekening onder het huurcontract gezet. Bandolera is gespecialiseerd in damesmode. Ben Barton is een exclusieve herenmodezaak. De winkel in het Musiskwartier is, na Alkmaar, Haarlem en Den Haag, het vierde filiaal in Nederland van het Amerikaanse concern.

Het Musiskwartier is voor ruim 90 procent verhuurd. De meeste ruimtes die nog leeg staan, zijn gevestigd aan de Nieuwstad. Multi Vastgoed hoopt voor die panden Arnhemse middenstanders te strikken. De gesprekken met kandidaten zijn gaande, maar Telkamp verwacht dat er pas contracten worden getekend als het Musiskwartier is geopend.

„Voor de kleinere ondernemers is een nieuw pand toch een hele investering.“

bron: de Gelderlander

Roelez
August 18th, 2006, 02:26 PM
Ik vind het Musiskwartier mooi worden, niet minder mooi als Mariekenstraat in Nijmegen. Het ziet er erg geslaagd uit, en vind het een goede keus.

eusebius
November 30th, 2006, 10:49 AM
Gezellig Musiskwartier! Het is nu bijna klaar (en Sinterklaas bestaat)!

http://static.flickr.com/106/306496385_43b086e67f_o.jpg

http://static.flickr.com/100/306830436_78c163d21f_o.jpg

http://static.flickr.com/89/232636888_91843ea862.jpg?v=0

Bibelo
November 30th, 2006, 01:11 PM
mooi, we zijn nu 3 maanden verder. De passage ziet er niet slecht uit. Beetje standaard zoals je die ook in Amersfoort tegenkomt, maar vooruit.
Wat zijn de sterke en zwakke punten van dit gebied? Trekt het veel mensen (vast wel, of teveel :)), trekt het divers publiek, is er genoeg groen, blijf je er ook hangen voor en praatje of is het een totale 'consumer-spot'?

Gebruikers uit Ernem, de echte vraag luidt; overtreft dit gebied, vanuit beleving en passie, de Mari?nburg in Nijmegen?? :D

eusebius
November 30th, 2006, 09:27 PM
Tja, uhm, ach. 't Is nog niet klaar hoor!

Het zijn mooie vuilnisbakken in die nieuwe buurt! Een supermarkt onder de grond is ook wel handig, en vooruit; een paar woonpanden stralen grandeur uit. De passage valt tegen: is erg smal en het aanbod van winkels knoeper saai/truttig.

Maar hoezo vergelijken met de Marikenstraat? Niet zo raar doen ;) Het is wel hoog en lekker dicht op elkaar.

Stratosphere 2020
December 2nd, 2006, 03:46 AM
Zeer geslaagd kwalitatief goed urban fabric, Arnhem mag best trots zijn.

pazman_nl
December 3rd, 2006, 11:32 AM
Een echt vergelijk met de Marikenstraat kan ik niet maken.
Het mooie van dit project is eigelijk dat het niet opvalt als zijnde nieuwbouw. Past perfect in het oude centrum en heeft een erg gezellig pleintje in het midden.
Van de Passage ben ik niet zo'n fan, lelijke kleuren(smaak) en naar mijn inziens weinig bijzonder.

VerlorenZoon
December 3rd, 2006, 12:00 PM
Prima project. Maar als je dan toch gaat vergelijken: Arnhem mist in het centrum betekenisvolle openbare ruimte. Dan is Nijmegen met bijvoorbeeld het Mariënburgplein, de Grote Markt en haar stadsparken a whole different league.

pazman_nl
December 3rd, 2006, 09:26 PM
^
Niet mee eens. Sonsbeekpark, korenmarkt en de singels.
Deze twee steden hebben beide hun mooie en lelijke kanten, maar nijmegen heeft te veel lelijke kanten om in andere 'league' te zitten.

eusebius
December 4th, 2006, 01:12 AM
De Schaek Mathon is bijvoorbeeld een stuk saaier dan de Janssingel. Bovenlangs en Onderlangs bij de Hogeschool voor de Kunsten en het museum is ook een mooie plek maar het Kerkplein is wel erg lelijk, ondanks die fontein. Idem het Gele Rijdersplein.

VerlorenZoon
December 5th, 2006, 11:06 PM
Zo'n Mariënburgplein, daar kunnen Arnhemmers of zij die Arnhem een warm hart toedragen toch alleen maar van watertanden?!

eusebius
December 6th, 2006, 09:13 AM
Zeker! Van de Lux ook!

Uit de Gelderlander van gisteren:

De bestgesitueerde coffeeshop van het land
Door PIET VENHUIZEN

Dinsdag, 5 december 2006 - ARNHEM - In de omgeving van andere respectabele zaken als C&A, New Yorker en Blokker zit in het Arnhemse Musiskwartier de misschien wel bestgesitueerde coffeeshop van Nederland: Upstairs, van Tony Oude Groote Beverborg.

http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00369/ar1_0512coffee_369681a.jpg

Tony Oude Groote Beverborg met zijn personeelslid Michael Winters bij zijn nieuwe Upstairs. Foto: Jan Wamelink

„Een tevreden roker is geen onruststoker.“ Tony Oude Groote Beverborg, eigenaar van coffeeshop Upstairs aan de Arnhemse Beekstraat, neigt zijn hoofd naar het publiek in zijn zaak. Dat zit te lezen, te schaken, televisie te kijken, koffie te leuten. En te blowen, natuurlijk. „Het is hier altijd rustig“, zegt Beverborg. „Ik heb in al die vijftien jaar nooit voor overlast gezorgd.“

Het misschien wel meest prestigieuze nieuwe winkelcentrum van het jaar in Nederland. Historisch aandoende geveltjes, blinkende zaken, soms zeer groot. En dan, in exact dat complex, achter precies zo’n imposante voorgevel: een coffeeshop. „En waarom zou ik niet in het Musiskwartier zitten?“, vraagt Tony Beverborg, enigszins uitdagend. „Heb ik ooit overlast veroorzaakt? Houd ik mij niet aan strenge regels? Betaal ik geen belasting?“

Allemaal waar. Beverborg is een respectabele ondernemer in de Arnhemse binnenstad sinds 1991. Hij betaalt mee aan de intocht van sinterklaas, aan de feestverlichting en met zijn camera’s draagt hij bij aan de veiligheid in de straat. „Ik ben hier begonnen boven café Hof van Gelre“, vertelt hij. „Toen kwamen de plannen voor het Musiskwartier en heb ik een paar jaar aan de overkant van de straat gezeten. Maar nu de nieuwbouw klaar is, ben ik terug. Tot tevredenheid. Al moet ik nóg zo veel huur betalen.“

Zijn komst naar het chique Musiskwartier heeft in het geheel geen stof doen opwaaien, constateert Beverborg tevreden. Zo ingeburgerd is het fenomeen coffeeshop, zo’n goede buurman is hij kennelijk altijd geweest. En waarom zouden klanten van de andere zaken ook niet af en toe een grammetje wiet of hasj halen?

Upstairs is een van de vijf coffeeshops in het stadscentrum. Die mogen daar allemaal blijven. Buiten het centrum moet het aantal terug naar drie. „Ach, iemand anders drinkt een glaasje wijn“, verdedigt Beverborg zijn stiel. „Agressie ontstaat in cafés, nooit in coffeeshops“, zegt hij. „Gebruik van cocaïne of speed vind je altijd in combinatie met drank, nooit met softdrugs. Dit is zo onschuldig.“

im_from_zw038
December 6th, 2006, 06:58 PM
offtopic

WOW wat een foto :drool:

http://static.flickr.com/100/306830436_78c163d21f_o.jpg

Doorwerth3
March 4th, 2012, 03:42 PM
Het is een oude thread van een bouwproject dat alweer enkele jaren geleden is afgerond. Maar voor de liefhebbers nog een tip: Het is enorm gaaf om hier nu door heen te lopen en te zien wat een fantastisch effect de verwering van een paar jaar op die wijk heeft gehad. Toen het net gebouwd was had het iets "Disney-achtigs" (zie diverse foto's in bovenstaande thread). Veel te clean, veel te netjes. Die nieuwheid pastte niet helemaal goed bij de klassieke stijl.

Ik liep hier gisteren doorheen en het is alsof deze wijk er altijd gestaan heeft. Het hoefde kennelijk maar een heel klein beetje doorleefd te zijn om dat effect te bereiken.

Enfin, dat de jaren deze wijk goed staan, is wel het bewijs dat hier iets tijdloos is gebouwd :)