View Full Version : Wijnhavenkwartier: Toekomst/Jouw eigen ideeën etc.
Muyangguniang August 11th, 2008, 12:11 AM Omdat we hier geen eigen Haagsche Lounge (zoals Rotterdam het Hoogbouwcafe Rotterdam heeft) dan maar hier.
http://img139.imageshack.us/img139/6077/whrh8.jpg (http://imageshack.us)
Ik heb al tijden zitten denken wat Den Haag nou precies wilt in de 2e fase, wat gaat er nou komen, hoe gaat het spuiplein er nou uit zien in de toekomst, allemaal dingen waarbij men vast wel een eigen idee heeft.
Ik zou het bijvoorbeeld heel erg tof vinden als er een hardrock cafe op het spuiplein zou komen, we zijn immers de beatstad, en het plein zou levendiger worden, ook zou ik die grijze shit tegels van nu vervangen etc.
Proberen om de looproute van CS t/m Spuimarkt een erg levendige route te maken door een grote variatie aan winkels en ABSOLUUT geen hypothekers en dergelijken.
en zo heb ik en vast ook anderen allemaal ideeen over de toekomst van dit belangrijke stukje stad.
Dus kom maar met ideeen etc. zodat we er over kunnen discussieren, dan leeft het hier ook wat op in het haagse stukje van SSC omdat we dan meer te doen hebben dan alleen met feiten en foto's te komen:cheers:
Xoem August 11th, 2008, 10:58 AM Het plan om het conservatorium en andere instellingen te clusteren op de plek van het danstheater vond ik een mooi plan, als je het combineert met terassen en andere horeca op het Spuiplein wordt het eindelijk een lekker levendig plein. Turfmarkt heeft ook potentie als er inderdaad een gevarieerd winkelaanbod komt, maar ik vraag me af of dat niet ten koste gaat van winkels elders in het centrum. Ook hier moet dan absoluut de nodige horeca komen om te voorkomen dat het na 18:00 weer een dood gebied wordt. Heb sowieso al nooit gesnapt wat er mis is met de route Herengracht / Poten als entree naar het centrum en men met alle geweld de Turfmarkt als entree wil maken.
Ik zou ook een betere doorsteek maken van de Fluwelen Burgwal naar de Nieuwe Haven. Het huidige Wijnhavenkwartier ligt wel erg als een muur tussen Rivierenbuurt en Centrum.
Om de levendigheid nog verder te vergroten zou ik er een aantal grote studentenflats neerzetten, het Wijnhavenkwartier zou zo echt het cultuurcluster van de stad worden.
Slagathor August 11th, 2008, 12:55 PM Horeca is inderdaad een must, dat ben ik met jullie eens. Studentenflats ja; maar niet teveel. Dan wordt het zo'n jolig gebied waar verder niemand wat mee heeft.
Ook MOET er iets aan het ontzettend saaie en dooie Muzenplein gedaan worden. WAT een sof is dat!
ikops August 11th, 2008, 01:07 PM Als we dan toch bezig zijn, de hele Markthof tegen de vlakte en er zo'n gigamall neerzetten. Zoiets als een VIVO-city in Singapore of een Westend City Center in Budapest. Die mis ik nog in Nederland. Maar ja, dat zal hier toch nooit gebeuren.
Timme August 11th, 2008, 01:57 PM Vind inderdaad het conservatorium een goed idee, of in ieder geval een onderwijsinstelling wat voor een beetje levendigheid zorgt.
Als je het aan mij vraagt moeten ze iets anders bedenken dan de hele boel vol te bouwen, oftewel een park/plein/water dat soort dingen.
Als het goed is wordt al en belgische hardsteen eruit gesloopt (goddank) en ... mja... leg er wat voor terug dat aansluit bij wat ze bij centraal gaan gebruiken dat het ook echt een route wordt.
Oh een goede dosis gezelligheid mogen ze van mij ook aangleggen. :lol:
Xoem August 11th, 2008, 04:21 PM Ook MOET er iets aan het ontzettend saaie en dooie Muzenplein gedaan worden. WAT een sof is dat!
Ja, maar wat? Volgens mij is het makkelijker om te accepteren dat het gewoon een 'oase van rust in de drukke stad' is..
Slagathor August 11th, 2008, 06:00 PM Ja, maar wat?
Ja goede vraag, dat is gevorderde sociale geografie.
Volgens mij is het makkelijker om te accepteren dat het gewoon een 'oase van rust in de drukke stad' is..
Dat lijkt me een optimistische omschrijving maar misschien heb je (helaas) gelijk.
Viren August 11th, 2008, 06:19 PM Er moeten wat discotheken komen in het Wijnhavenkwartier op de looproute CS-Centrum. Verder zou ik wat meer horeca willen zien op de looproute en aan het Spuiplein.
Dat belgische hardsteen moet vervangen worden door dat roze/zalmkleurige natuursteen wat er in het Beatrixkwartier ligt. Dat natuursteen komt ook in en rond Den Haag Centraal. Zou mooi zijn als dat een soort herkenbaarheid van de stad zal worden.
Appartementen zijn ook hard nodig in dat deel. Dan komt er automatisch wat meer levendigheid en sociale controle.
Bijzondere verlichting met aparte verlichtingsarmaturen. Die palen die er nu staan vind ik maar niks.
stevendh August 11th, 2008, 08:58 PM Dit is een leuk onderwerp!
Ik ben enige tijd geleden ook creatief bezig geweest, en heb mijn mening in een PDF gestopt, hier (http://www.cs.kuleuven.be/~snijssen/hbforum/wijnhaven2.pdf).
Zelfgemaakte illustraties hieruit:
http://www.cs.kuleuven.be/~snijssen/hbforum/wijnhaven1.jpg
http://www.cs.kuleuven.be/~snijssen/hbforum/wijnhaven2.jpg.
Meningen zijn welkom :)
Koen Acacia August 11th, 2008, 10:22 PM Ja, maar wat? Volgens mij is het makkelijker om te accepteren dat het gewoon een 'oase van rust in de drukke stad' is..
Kijk naar de foto. De schaduw die je daar ziet, merk je daar de hele dag. Het is daar gewoon stikdonker.
Stel dat je daar vanaf de Wijnhaven-kant een doorgang forceert naar het Muzenplein, dan heb je:
1. Een extra doorgang vanaf CS naar het Plein (en vice versa).
2. Een Muzenplein waar plotseling een goede shot licht in valt zodat die terrasjes daar WEL lekker worden.
Op die manier krijg je loop in het gebied (momenteel loop je daar alleen door als je daar moet zijn), en een reden om er ook te blijven hangen, dat "oase van rust gevoel" zou blijven, maar het zou wel een *leuke* oase, met niet te veel rust worden.
Moet je natuurlijk een stel tien jaar oude appartementen voor slopen, dus dat gaat nooit gebeuren, maar volgens mij zou dat de manier zijn om wat leven in de brouwerij te brengen daar.
Koen Acacia August 11th, 2008, 10:33 PM Dus kom maar met ideeen etc. zodat we er over kunnen discussieren, dan leeft het hier ook wat op in het haagse stukje van SSC omdat we dan meer te doen hebben dan alleen met feiten en foto's te komen:cheers:
1. In Godsmaan geen hardrock cafe, of Planet Hollywood, of Starbucks. Mochten ze zich willen vestigen, nou vooruit dan maar, maar zeker niet omdat we die generieke shit daar zo graag willen hebben (sorry).
2. Auto- en tramverkeer over het Spui in een tunnel gooien, zodat je vanaf de Wijnhaven echt relaxed de binnenstad in kunt lopen.
3. Passage doortrekken naar de Marktstraat, zodat je niet aleen het Spui makkelijk over kunt steken, maar ook meteen door kunt lopen naar Noordeinde en omgeving zonder dat je die krappe Spuistaart door moet.
4. Zowiezo: meer dwarsverbindingen. We zijn nou bezig om dat Wijnhavenkwartier als HET alternatief voor de Spuistraat op te zetten, maar die twee mogen geen concurrenten van elkaar worden, die moeten elkaar aanvullen. Door doorgangen te maken waardoor je makkelijk van de ene toegangsweg naar de andere kunt lopen maak je die stad alleen maar *leuker* toegankelijk.
Beholder August 11th, 2008, 11:11 PM Ja, maar wat? Volgens mij is het makkelijker om te accepteren dat het gewoon een 'oase van rust in de drukke stad' is..
^^ Bij een oase denk ik ook aan groen, dus 'hoogwaardig' groen erbij en dan accepteren. Het is nu toch een beetje een stenen vlakte met wat twijgen.
Maar on-topic: de voorlopige plannen zien er al goed uit. Er zou een hotel bij komen en horeca en wat sport en sinds kort ook het conservatorium. Een studententoren op die plek is een goed idee, maar misschien is ook een pop-museum (het idee staat elke 5 jaar weer in de krant) een aanvulling.
http://farm1.static.flickr.com/228/456596045_a2901a97a4_o_d.jpg
by Reidl Romeo (http://www.flickr.com/photos/reidlromeo/456596045/in/set-72157600051164926/).
Persoonlijk vind ik het Sony-Center nogal geweldig dus misschien dat er een kleine (groen-gele:lol:) versie van kan komen in FaseII. We dromen nog even verder-> op het grootste tebouwen platte dak aldaar zou een stadsparkje kunnen komen met terras met uitzicht op de Nieuwe Kerk.
Momo1435 August 12th, 2008, 12:05 AM Van mij mag er wel een extreem hoge dichtheid komen, met meerdere functies op verschillende lagen. Een verticale stad zonder nu echt serieus de hoogte in te gaan. De Turfmarkt mag best een smal pad blijven tussen de hoge gebouwen.
Een cultuur cluster met een concertzaal, danstheater en het conservatorium komen dan boven winkels en horeca. Een pop podium met een capaciteit van 2000 tot 2500 zou er ook mooi zijn voor Den Haag, daar past natuurlijk ook een pop-museum bij. Vanaf het Spuiplein moet dan dwars door het complex een oplopend centrale as komen waardoor de belangrijkste functies naar achteren steeds op een hogere verdieping komen te liggen. Op het dak langs het Spuiplein komt een stadsbalkon met horeca.
Het complex moet 1 geheel vormen maar toch uit verschillende onderdelen bestaan die door verschillende architecten worden ontworpen. Waardoor wel duidelijk de verschillende functies te onderscheiden zijn.
Bart Zmeer August 12th, 2008, 04:03 PM http://www.cs.kuleuven.be/~snijssen/hbforum/wijnhaven1.jpg
http://www.cs.kuleuven.be/~snijssen/hbforum/wijnhaven2.jpg.
Meningen zijn welkom :)
Geinig idee, die vrouwe Justitia boven op het dak! Ik ben alleen bang dat dat er vreselijk kitcherig uit gaan zien. Zoiets is mooi op een eeuwenoud pand, ik denk dat dit de spreekwoordelijke tang op een varken zou worden. Aan de andere kant moet je dit soort dingen ook gewoon durven. De Eiffeltoren werd in het begin ook verafschuwd door de Parijzenaars...
Die gracht vind ik wel een prima idee! Naar mijn mening maken die grijze tegels in combinatie met het witte ijspaleis het gebied erg kil. Zo'n gracht geeft zo'n gebied wat meer levendigheid.
Mij lijkt het gaaf als het Spui ook een voetgangersgebied zou worden, zodat er midden op het kruispunt Spui/Grote Markt een grote fontein of zoiets kan komen...
Ook ben ik niet tegen een toeristische trekker (want dat is het) als het Hardrock Cafe o.i.d.
JWvW August 12th, 2008, 05:03 PM @ beholder: zoiets komt al in rotterdam te staan. moet je maar af en toe daarheen gaan als het af is ;)
Muyangguniang August 12th, 2008, 11:27 PM mooie foto BEholder. Op de begane grond ziet het er leuk uit, zo moet het ook in DH worden,
wat ook goed zou zijn is dat Joop van den Ende hier een musical zaal laat aanleggen ofzo, elke dag veel mensen, de horeca er omheen zou goede zaken doen, de hotels vol etc, dit is echt een plek waar de toeristen graag heen willen komen, alles is in de buurt:
Groen: malieveld en bossen
knus:oude stad/plein,hofvijver
winkelen:Passage,Spuimarkt.Spuistraat,Grote Marktsstraat
eten:overal:D
alleen het stuk zelf is (nog) pauper....
maar om het stuk vanaf CS gedeeltelijk te overdekken lijkt me geen verkeerd plan:)
Quintana August 13th, 2008, 06:53 PM Die musical zooi zit al in Scheveningen, plaats voor meer dan 1 zit er echt niet in.
Muyangguniang August 13th, 2008, 07:34 PM in iedergeval iets wat er op lijkt wat veel mensen aantrekt:D
Timme August 13th, 2008, 09:38 PM Euh mensen, aub wel het danstheater laten staan.
Bij voorbaat dank,
De directie...
Oxyon84 August 14th, 2008, 11:12 AM Mecurius hotel hoeft ook niet weg, en het spuiplein hoeft ook niet weg. Waar moeten dan alle skaters heen.
Timme August 14th, 2008, 08:18 PM Nou, Mercurius hotel mag van mij wel weg, vind er bijzonder weinig aan. Trap mag wel blijven...moeten ze ff wat voor verzinnen om dat netjes op te lossen. :nuts:
Plein moet zeker blijven, wel nieuwe tegeltjes erin gooien. :)
|
|