Leuven : Nieuw voetbalstadion [Archive] - SkyscraperCity

PDA

View Full Version : Leuven : Nieuw voetbalstadion

Kristof VG
August 12th, 2008, 02:31 PM
Het 'nieuw-stadion-geweld' slaat over naar Leuven. Er is sprake van 2 locaties, waarvan KPMG de site Leuven-Noord, boven Haasrode aanbeveeld bij de Vlaamse Overheid.

Ik laat nederig het woord aan alle voetbalfanaten.

Studiebureau verkiest stadion aan Vaart
Voetbaldebat spitst zich toe op keuze tussen E40 en E314

LEUVEN - De kanaalzone Leuven-Noord is de meest geschikte locatie voor het nieuwe stadion van Oud-Heverlee Leuven (OHL). Dat blijkt uit een rapport van het adviesbureau KPMG, in opdracht van de Vlaamse overheid.

Sinds minister Bert Anciaux van Sport (Spirit) liet weten dat ook Leuven staat op een lijst van steden die in aanmerking komen voor subsidies is de discussie rond het nieuwe voetbalstadion voor OHL helemaal open. Burgemeester Louis Tobback (SP.A) liet deze week nog doorschijnen dat zijn voorkeur uitgaat naar de omgeving van de Brabanthal in Haasrode. Want, zegt Tobback, daar bestaat de mogelijkheid om een nieuw treinstation te bouwen. Bovendien ligt de E40 vlakbij. Ook schepen van Sport Carl Devlies (CD&V) liet zich al uit in die zin.

Patricia Ceysens, minister en Leuvens gemeenteraadslid (Open VLD), gaf eerder al aan meer heil te zien in de kanaalzone Leuven-Noord. Ceysens krijgt voor dat voorstel de steun van het gerenommeerde adviesbureau KPMG. Dat deed in opdracht van de Vlaamse overheid onderzoek naar het potentieel van nieuwe voetbalstadions in Vlaanderen en hun mogelijke vestigingsplaats. Het rapport zou al een tijdje in regeringskringen circuleren en is nu ook te bekijken op het internet.

Volgens de onderzoekers van KPMG heeft Leuven een potentieel voor een stadion voor ongeveer 10.000 tot 15.000 toeschouwers. De Leuvense kanaalzone biedt de voorkeur omdat een stadion naast de E314 meer zijn rol als herkenningspunt kan opnemen en bovendien dichter ligt bij de regio met de meeste marktpotentie. Dat is de 'voetballege' regio Aarschot-Diest. Een stadion in Haasrode zou volgens het rapport 'een defensieve locatie zijn ten opzichte van het te veroveren geografische bedieningsgebied'.

Het voordeel van Leuven-Noord is dat de site vlot bereikbaar is via de E314, maar ook via de N19. In Haasrode daarentegen zou de N25 voor verkeersproblemen kunnen zorgen. Bovendien is in Leuven-Noord, net zoals in Haasrode, de mogelijkheid om een nieuw station te bouwen omdat er een spoor loopt. Over de mogelijkheid om aan het nieuwe stadion een shoppingcentrum te koppelen rept het rapport met geen woord.

Burgemeester Tobback liet al doorschijnen absoluut tegen een combinatie van sport en shopping te zijn. In Haasrode zouden wel kantoren geïntegreerd kunnen worden in het project. Theo Francken, voorzitter van de supportersvereniging van OHL en provinciaal voorzitter van N-VA, wil voorlopig alle opties open laten. 'Als je ziet wat er in Loppem met het nieuwe stadion van Club Brugge is gebeurd, denk ik dat we best in alle rust alle mogelijkheden bekijken. De politieke druk op het dossier is immers nu al aan het stijgen. Maar het lijkt me logisch dat Leuven, als het eenmaal een eersteklasseticket op zak heeft, nood heeft aan en recht heeft op een modern voetbalstadion die naam waardig.'

Zeno2
August 13th, 2008, 08:33 PM
eerste indruk : alweer een nieuwe voetbalsoap, veel en jarenlang blabla en weinig boemboem.

tweede indruk : Leuven is geeen voetbalstad maar een studentenstad. Leuvenaars die voetbal willen zien trekken naar anderlecht.

hix
August 13th, 2008, 09:46 PM
Zo'n stadion zou wel fijn zijn voor Leuven. Maar we horen ondertussen spreken over nieuwe stadions hier en overal, ik zou nu toch graag iets zien verrijzen...:cheers:

CuoreGR
August 13th, 2008, 11:38 PM
tweede indruk : Leuven is geeen voetbalstad maar een studentenstad. Leuvenaars die voetbal willen zien trekken naar anderlecht.
uh... naar KV, uiteraard! Enfin, zo zijn er toch behoorlijk wat.
Als OHL zo blijft spelen als vanavond, gaan ze dat nieuwe stadion trouwens niet echt kunnen gebruiken...

L-er
August 13th, 2008, 11:57 PM
eerste indruk : alweer een nieuwe voetbalsoap, veel en jarenlang blabla en weinig boemboem.

En naar Club!

Kristof VG
August 14th, 2008, 04:50 PM
Ik begin te hopen op Leuven Noord: dicht bij de stad en gelegen langs de E314, een landmark waardig!

Daarnaast hoop ik dat men ook voor de logica kiest. Als je weet dat men 300 meter verder een pendelparking voor 2500 auto's gaat bouwen, is de optel som snel gemaakt. Vol zal die parking niet zijn op zondag en als er maar 10-15.000 toeschouwers in moeten moet dit normaal volstaan!

Tel daarbij de andere plannen op: een rollende band van het stadion naar diezelfde pendelparking en je hebt een ideale ontsluiting!

Langs een ander kant sluit de spoorweg het gebied wel af van de Vaartkom en het centrum. Ik weet niet of dit gezellig is voor voetbalfans en/of dit net veiliger is.

In het voetbalstadion zou men het liefst kantoren in onder brengen. Als je kijkt naar het structuurplan Leuven Noord, zou men er liever KMO ontwikkelen. De enigste plaats voor het voetbalstadion in op nummer (7) op post 5 van http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=659544 .

Enig probleem bij deze locatie: ik vrees dat er bij plaatstekort een hartig woordje gesproken moet worden bij Infrabel en de stad Leuven zelf.. Alles is mogelijk op Leuven Noord, maar de wil moet er zijn!

Nog even dit: Tobback beweerd dat er bij een nieuw voetbalstadion en Leuven Noord een nieuwe afslag van E314 gebouwd moet worden. Dit snap ik niet, er wordt reeds een nieuwe afslag gebouwd (namelijk het Vuntcomplex). Tenzij men het station aan de Vaart en Kolonel Begaultlaan wilt bouwen??

Kristof VG
September 6th, 2008, 06:14 PM
Ik vraag mij af of de site aan de Brabanthal te Haasrode niet beter geschikt is.

Daar heb ik geen idee van, ik woon niet in Leuven. Maar men gaat zowieso parkingen bouwen op Leuven Noord. Het station van Leuven is ook een vaste overstap, dus vlotter bereikbaar. Voorts denk ik dat het het toffer is om je stadion relatief dicht (het is nog steeds afgelegen door spoorlijnen en industrie) bij het stadcentrum zelf. En hopelijk maakt men er een landmark waardig van! Langs de andere kant weet ik niet of er genoeg plaats zal zijn voor het stadion in L-N..

Toch ga ik geen standpunt innemen over de plaats van het nieuwe stadion. Dit mag evengoed in Haasrode komen van mij..

Heeft er iemand een ruwe schatting of timing wanneer dit er zou komen? 5 à 10 jaar met plannen, goedkeuring en bouw?

Hier een kaartje waar het stadion ongeveer zou kunnen liggen in Leuven-Noord:

http://img54.imageshack.us/img54/3773/98981320nd8.jpg (http://imageshack.us)
(Deze zone was normaal voorzien voor KMO)

Als iemand een ligging voor het stadion in Haasrode wilt schetsen?

Kristof VG
September 25th, 2008, 06:14 PM
Het onderzoek van KPMG: http://www.cjsm.vlaanderen.be/sport/tekstbestanden/finaal_eindrapport_voetbalstadions.pdf

Vanaf bladzijde 211 begint het over het stadion in Leuven. KPMG verkiest de Vaartkom boven Haasrode. Dezelfde studie gelooft ook dat indien men een Landmark waardig plaats, dit een goede impuls zou zijn voor de streek!

Daarnaast adviseerde KPMG om busdiensten in te leggen van het station en/of het stadcentrum. Daarnaast is er "een mogelijkheid om een treinstop in de site te planten". Ik veronderstel een treinhalte aan het stadion zelf??

Naar een nieuwe Leuvense voetbaltempel?

Ik blijf dromen van en keihard gaan voor een nieuw voetbalstadion te Leuven. Met de beslissing van de KBVB om, eindelijk, een Vlaamse Voetballiga op te richten, komt dit dossier in een stroomversnelling terecht. Het ogenblik is aangebroken om ons huiswerk te maken. Mits de indiening van een goed dossier maken we volgens mij een grote kans om geselecteerd te worden. Als tweedeklasseclub is OHL uiteraard het 'kleine broertje', maar het formeel regeringsengagement om rekening te houden met de geografische spreiding ('per Vlaamse provincie minstens één multifunctioneel stadion inclusief één voor het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad') speelt dan weer sterk in ons voordeel.
Verschillende kabinetscontacten maakten me alvast duidelijk dat er goodwill bestaat om ook Leuven op te nemen in de lijst. (Trouwens, Minister Ceyssens zou zich maar wat graag profileren op dit dossier.)
Kortom, het moment is aangebroken om de forcing te voeren. Er resten nog enkele maanden de tijd om een goed dossier uit te werken en in te dienen. Dit betekent echter ook dat we op korte termijn een knoop zullen moeten doorhakken m.b.t. de geschikte locatie. Persoonlijk blijf ik voorstander voor Leuven-Noord, zeker nu we weten dat deze optie (nieuw sportstadion) al ingeschreven staat in de GRUP Leuven-Noord en dat dit de realisatietermijn danig inkort (aanmaak nieuw GRUP duurt toch gemakkelijk 1 jaar).

Tot slot nog een laatste bedenking, aangezien de opening van de eerste voetbalstadions via deze formule pas voorzien is tegen 2013-2014, moet dit de Leuvense 'decision makers' nog meer motiveren om hiervan nu werk te maken. De kans is immers groot dat OHL dan wél in eerste klasse speelt.

22-7-2008 in Het Nieuwsblad. Auteur: Stef Telen

Klok tikt voor nieuw stadion OHL.
Leuven/Oud-Heverlee Dossier voor gesubsidieerde voetbaltempel moet in november klaar zijn.

Als voetbalclub Oud-Heverlee Leuven en het stadsbestuur aanspraak willen maken op Vlaamse subsidies voor de bouw van een nieuw stadion voor de neo tweedeklasser, dan moet op korte termijn een stevig dossier rond zijn.
'Er moet nog veel worden onderzocht. Maar ik denk dat we de trein niet mogen missen' Els Van Hoof (CD&V) schepen van Sport Leuven
Stef Telen De Vlaamse overheid verwacht de ingediende projecten voor nieuwe Vlaamse multifunctionele voetbaltempels al deze herfst. OHL speelt vanaf volgend najaar sowieso in een vernieuwde thuisbasis. In de oprichting van de interlokale vereniging Leuven Oud-Heverlee slaan de ambitieuze tweedeklasser, het stadsbestuur van Leuven en het gemeentebestuur van Oud-Heverlee de handen in elkaar. Dat moet - tegen de herfst - leiden tot de bouw van twee nieuwe tribunes met in totaal meer dan drieduizend zitplaatsen. Eén van de andere kerntaken van de interlokale vereniging is de oprichting van een werkgroep. Die moet de locatie onderzoeken voor een nieuw voetbalstadion. Den Dreef, het stadion waar de club nu zijn thuiswedstrijden speelt, is op lange termijn geen definitieve oplossing voor de ambitieuze club. Het wordt wel steeds duidelijker waar het stadion moet komen. Het stadsbestuur heeft nog geen definitief standpunt ingenomen. Toch lijkt de voorkeur te gaan naar Haasrode, in de buurt van de Brabanthal, eerder dan Leuven-Noord in Kessel-Lo. Volgens Theo Francken, provinciaal voorzitter van N-VA, is het hoog tijd dat het stadsbestuur - en andere betrokken partijen - knopen doorhakken. 'De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet om de voetbalclubs toe te laten dossiers in te dienen voor nieuwe stadions. De oproep wordt wellicht in augustus al gelanceerd en de indieners krijgen daarna tot begin november om een dossier in te dienen. Het staat al zo goed als vast dat Brugge, Gent, Mechelen en Antwerpen concrete dossiers indienen. Als Leuven aanspraak wil maken op Vlaams geld, komt het erop aan alle hoofden bij mekaar te steken en snel werk te maken van een degelijk dossier.' Via de Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert het Vlaamse Gewest tot een derde van de kosten in de stadions. 'Maar ook voor de omgevingsinfrastructuur en de ontsluiting van het stadion is er Vlaams geld. Voorwaarde is wel dat er een goed ruimtelijk plan is. In het geval van Leuven betekent dat concreet dat er dringend een locatie moet vastgelegd worden. Er moet ook een financieel plan zijn', weet Francken. Els Van Hoof (CD&V), de Leuvense schepen van Sport , vraagt zich af waarom de dossiers van de voetbalstadions plots in een stroomversnelling (moeten) komen. 'Verschillende diensten zijn bezig met een nieuw stadion voor OHL. Tegen het einde van de zomer wilden we met het schepencollege nog eens samenzitten om een locatie voor het stadion aan te duiden. Er moet nog veel onderzocht worden en deze subsidiemogelijkheid is een nieuw element in het dossier waarvan we nog niet eens precies weten wat ze inhoudt. Maar ik denk dat we de trein niet mogen missen.'
(Bron: http://www.bloggen.be/theotuurt/archief.php?ID=340)

De Snor
September 26th, 2008, 06:57 AM
Dit lijkt me toch niet de ideale plaats om een voetbalstadion te gaan bouwen.
De toegankelijkheid is eerder beperkt op het vlak van verkeersinfrastructuur of er moeten nog ingrijpende zaken gebeuren die nog niet gepland zijn.

Kristof VG
September 26th, 2008, 04:44 PM
Dit lijkt me toch niet de ideale plaats om een voetbalstadion te gaan bouwen.
De toegankelijkheid is eerder beperkt op het vlak van verkeersinfrastructuur of er moeten nog ingrijpende zaken gebeuren die nog niet gepland zijn.

Ik ben niet echt goed op de hoogte wat een voetbalstadion allemaal nodig heeft qua infrastructuur. Toch zijn er enkele ingrepen rond het gebied op tilt: het Vunt-complex (afslag van de E314), die uitkomt op de NMBS pendelparking (tot 2500 parkeerplaatsen). Als men nog opteerd voor een treinhalte aan de site zelf en een verbinding van de NMBS parking met een rollend tapijt zoals in luchthavens..?

Ik weet het dus niet, het lijkt mij ook allemaal heel krap te worden met al deze ingrepen! Daarnaast was men van plan om ook nog enkele woningen in op 50 meter van de locatie te realiseren. Kunnen deze overlast veroorzaken tijdens de training of de match zelf?
Nogmaals, ik ga niet naar voetbalmatchen dus heb geen idee wat er zeker moet zijn qua infrastructuur en welke afmetingen een voetbalsite (stadion voor 10.000 man+ omliggende ruimte om te verzamelen) ongeveer moet zijn..

Als iemand dit uit de doeken kan komen doen..

Puinkabouter
October 22nd, 2008, 12:36 AM
Ik begin nu burgemeester Tobback te begrijpen wanneer die zegt dat Vlaams-Brabant zo vaak de dupe is van het ontbreken van een echte grootstad in Vlaams-Brabant.

Leuven is nochtans groter dan Hasselt of Genk, en niet véél kleiner dan Brugge dus het gaat niet helemaal op.

Edit: Vlaams-Brabant is er eerder de dupe van dat het geen voetbalclub in eerste klasse heeft. Maar dat kan misschien een des te grotere motivatie betekenen voor OHL om extra gas te geven richting eerste, he!

hix
October 22nd, 2008, 11:45 AM
Tobback zit altijd de Calimero uit te hangen. Me dunkt dat Leuven voor zo'n kleine stad altijd op de eerste plaatst komt als het om investeringen aankomt. Maar voor die zonnekoning is het nooit genoeg. :ohno:

Kristof VG
October 22nd, 2008, 04:35 PM
Dit vind ik niet. Ik denk dat het goed is dat de vlaamse overheid wat meer in Vlaams-Brabant investeerd. Met leuven als bruisend hart! Dat Anciaux dit niet doet valt mij dik tegen. Ik hoop dat Tobback druk zet op zijn kartelparter / sportminister.

Dat nieuwe voetbalstadion moet er komen, anders blijft leuven een tweede rangs keuze ten nadele van Anderlecht..

hix
October 22nd, 2008, 06:43 PM
Dat nieuwe voetbalstadion moet er komen, anders blijft leuven een tweede rangs keuze ten nadele van Anderlecht..

Ik ben ook voor een nieuw stadion in Leuven. OH Leuven zou in de toekomst zeker een vaste waarde in eerste klasse kunnen zijn. Toch zeker meer dan Tubize bijvoorbeeld.
Maar als ze in Leuven een subtopper in eerste klasse kunnen uitbouwen mogen ze al dik tevreden zijn. Anderlecht van de troon stoten zal een fantasie blijven, vrees ik.

CuoreGR
October 23rd, 2008, 01:18 AM
Tobback zit altijd de Calimero uit te hangen.
Zou dat dan de "leuvense volksaard" zijn? Of was het gewoon Tobback zelf die hier vertegenwoordigd was op het forum?

Overigens kreeg ik van Antwerpsupporters te horen dat die nieuwe tribunes echt heel fijn waren. De enige vraag die ik me dan stel is... waarom toch weer palen in het gezichtsveld willen zetten?

Kristof VG
November 1st, 2008, 02:35 PM
De piste Leuven-Noord is definitief afgeschoten. In de plaats komt een wetenschapspark, waarschijnlijk met onderdelen van de KULeuven. Een spijtige zaak dat men het studie-bureau niet volgt. Soit, ik vrees dat men al blij mag zijn als Anciaux nog met subsidies over de brug gaat komen. Integenstelling tot wat eerst belooft was (iedere provincie 1 top voetbalstadion) lijkt OH Leuven uit de boot te vallen aangezien het niet in 1ste klas zit.

Als men nog beslist om een nieuw stadion te bouwen, zal het in Haasrode zijn. Deze locatie had de voorkeur van het stadsbestuur. De stad Leuven ging onderzoeken of men daar een stuk spoorweg kon doortrekken, dat aansloot op het GEN.

weblogUpdates.ping SkyscraperCity - Powered by vBulletin http://www.skyscrapercity.com/