View Full Version : LEUVEN : Nieuw voetbalstadion

Kristof VG
August 12th, 2008, 02:31 PM
Het 'nieuw-stadion-geweld' slaat over naar Leuven. Er is sprake van 2 locaties, waarvan KPMG de site Leuven-Noord, boven Haasrode aanbeveeld bij de Vlaamse Overheid.

Ik laat nederig het woord aan alle voetbalfanaten.

Studiebureau verkiest stadion aan Vaart
Voetbaldebat spitst zich toe op keuze tussen E40 en E314

LEUVEN - De kanaalzone Leuven-Noord is de meest geschikte locatie voor het nieuwe stadion van Oud-Heverlee Leuven (OHL). Dat blijkt uit een rapport van het adviesbureau KPMG, in opdracht van de Vlaamse overheid.

Sinds minister Bert Anciaux van Sport (Spirit) liet weten dat ook Leuven staat op een lijst van steden die in aanmerking komen voor subsidies is de discussie rond het nieuwe voetbalstadion voor OHL helemaal open. Burgemeester Louis Tobback (SP.A) liet deze week nog doorschijnen dat zijn voorkeur uitgaat naar de omgeving van de Brabanthal in Haasrode. Want, zegt Tobback, daar bestaat de mogelijkheid om een nieuw treinstation te bouwen. Bovendien ligt de E40 vlakbij. Ook schepen van Sport Carl Devlies (CD&V) liet zich al uit in die zin.

Patricia Ceysens, minister en Leuvens gemeenteraadslid (Open VLD), gaf eerder al aan meer heil te zien in de kanaalzone Leuven-Noord. Ceysens krijgt voor dat voorstel de steun van het gerenommeerde adviesbureau KPMG. Dat deed in opdracht van de Vlaamse overheid onderzoek naar het potentieel van nieuwe voetbalstadions in Vlaanderen en hun mogelijke vestigingsplaats. Het rapport zou al een tijdje in regeringskringen circuleren en is nu ook te bekijken op het internet.

Volgens de onderzoekers van KPMG heeft Leuven een potentieel voor een stadion voor ongeveer 10.000 tot 15.000 toeschouwers. De Leuvense kanaalzone biedt de voorkeur omdat een stadion naast de E314 meer zijn rol als herkenningspunt kan opnemen en bovendien dichter ligt bij de regio met de meeste marktpotentie. Dat is de 'voetballege' regio Aarschot-Diest. Een stadion in Haasrode zou volgens het rapport 'een defensieve locatie zijn ten opzichte van het te veroveren geografische bedieningsgebied'.

Het voordeel van Leuven-Noord is dat de site vlot bereikbaar is via de E314, maar ook via de N19. In Haasrode daarentegen zou de N25 voor verkeersproblemen kunnen zorgen. Bovendien is in Leuven-Noord, net zoals in Haasrode, de mogelijkheid om een nieuw station te bouwen omdat er een spoor loopt. Over de mogelijkheid om aan het nieuwe stadion een shoppingcentrum te koppelen rept het rapport met geen woord.

Burgemeester Tobback liet al doorschijnen absoluut tegen een combinatie van sport en shopping te zijn. In Haasrode zouden wel kantoren geïntegreerd kunnen worden in het project. Theo Francken, voorzitter van de supportersvereniging van OHL en provinciaal voorzitter van N-VA, wil voorlopig alle opties open laten. 'Als je ziet wat er in Loppem met het nieuwe stadion van Club Brugge is gebeurd, denk ik dat we best in alle rust alle mogelijkheden bekijken. De politieke druk op het dossier is immers nu al aan het stijgen. Maar het lijkt me logisch dat Leuven, als het eenmaal een eersteklasseticket op zak heeft, nood heeft aan en recht heeft op een modern voetbalstadion die naam waardig.'

Zeno2
August 13th, 2008, 08:33 PM
eerste indruk : alweer een nieuwe voetbalsoap, veel en jarenlang blabla en weinig boemboem.

tweede indruk : Leuven is geeen voetbalstad maar een studentenstad. Leuvenaars die voetbal willen zien trekken naar anderlecht.

hix
August 13th, 2008, 09:46 PM
Zo'n stadion zou wel fijn zijn voor Leuven. Maar we horen ondertussen spreken over nieuwe stadions hier en overal, ik zou nu toch graag iets zien verrijzen...:cheers:

CuoreGR
August 13th, 2008, 11:38 PM
tweede indruk : Leuven is geeen voetbalstad maar een studentenstad. Leuvenaars die voetbal willen zien trekken naar anderlecht.
uh... naar KV, uiteraard! Enfin, zo zijn er toch behoorlijk wat.
Als OHL zo blijft spelen als vanavond, gaan ze dat nieuwe stadion trouwens niet echt kunnen gebruiken...

L-er
August 13th, 2008, 11:57 PM
eerste indruk : alweer een nieuwe voetbalsoap, veel en jarenlang blabla en weinig boemboem.

En naar Club!

Kristof VG
August 14th, 2008, 04:50 PM
Ik begin te hopen op Leuven Noord: dicht bij de stad en gelegen langs de E314, een landmark waardig!

Daarnaast hoop ik dat men ook voor de logica kiest. Als je weet dat men 300 meter verder een pendelparking voor 2500 auto's gaat bouwen, is de optel som snel gemaakt. Vol zal die parking niet zijn op zondag en als er maar 10-15.000 toeschouwers in moeten moet dit normaal volstaan!

Tel daarbij de andere plannen op: een rollende band van het stadion naar diezelfde pendelparking en je hebt een ideale ontsluiting!

Langs een ander kant sluit de spoorweg het gebied wel af van de Vaartkom en het centrum. Ik weet niet of dit gezellig is voor voetbalfans en/of dit net veiliger is.

In het voetbalstadion zou men het liefst kantoren in onder brengen. Als je kijkt naar het structuurplan Leuven Noord, zou men er liever KMO ontwikkelen. De enigste plaats voor het voetbalstadion in op nummer (7) op post 5 van http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=659544 .

Enig probleem bij deze locatie: ik vrees dat er bij plaatstekort een hartig woordje gesproken moet worden bij Infrabel en de stad Leuven zelf.. Alles is mogelijk op Leuven Noord, maar de wil moet er zijn!

Nog even dit: Tobback beweerd dat er bij een nieuw voetbalstadion en Leuven Noord een nieuwe afslag van E314 gebouwd moet worden. Dit snap ik niet, er wordt reeds een nieuwe afslag gebouwd (namelijk het Vuntcomplex). Tenzij men het station aan de Vaart en Kolonel Begaultlaan wilt bouwen??

Kristof VG
September 6th, 2008, 06:14 PM
Ik vraag mij af of de site aan de Brabanthal te Haasrode niet beter geschikt is.

Daar heb ik geen idee van, ik woon niet in Leuven. Maar men gaat zowieso parkingen bouwen op Leuven Noord. Het station van Leuven is ook een vaste overstap, dus vlotter bereikbaar. Voorts denk ik dat het het toffer is om je stadion relatief dicht (het is nog steeds afgelegen door spoorlijnen en industrie) bij het stadcentrum zelf. En hopelijk maakt men er een landmark waardig van! Langs de andere kant weet ik niet of er genoeg plaats zal zijn voor het stadion in L-N..

Toch ga ik geen standpunt innemen over de plaats van het nieuwe stadion. Dit mag evengoed in Haasrode komen van mij..

Heeft er iemand een ruwe schatting of timing wanneer dit er zou komen? 5 à 10 jaar met plannen, goedkeuring en bouw?

Hier een kaartje waar het stadion ongeveer zou kunnen liggen in Leuven-Noord:

http://img54.imageshack.us/img54/3773/98981320nd8.jpg (http://imageshack.us)
(Deze zone was normaal voorzien voor KMO)

Als iemand een ligging voor het stadion in Haasrode wilt schetsen?

Kristof VG
September 25th, 2008, 06:14 PM
Het onderzoek van KPMG: http://www.cjsm.vlaanderen.be/sport/tekstbestanden/finaal_eindrapport_voetbalstadions.pdf

Vanaf bladzijde 211 begint het over het stadion in Leuven. KPMG verkiest de Vaartkom boven Haasrode. Dezelfde studie gelooft ook dat indien men een Landmark waardig plaats, dit een goede impuls zou zijn voor de streek!

Daarnaast adviseerde KPMG om busdiensten in te leggen van het station en/of het stadcentrum. Daarnaast is er "een mogelijkheid om een treinstop in de site te planten". Ik veronderstel een treinhalte aan het stadion zelf??

Naar een nieuwe Leuvense voetbaltempel?

Ik blijf dromen van en keihard gaan voor een nieuw voetbalstadion te Leuven. Met de beslissing van de KBVB om, eindelijk, een Vlaamse Voetballiga op te richten, komt dit dossier in een stroomversnelling terecht. Het ogenblik is aangebroken om ons huiswerk te maken. Mits de indiening van een goed dossier maken we volgens mij een grote kans om geselecteerd te worden. Als tweedeklasseclub is OHL uiteraard het 'kleine broertje', maar het formeel regeringsengagement om rekening te houden met de geografische spreiding ('per Vlaamse provincie minstens één multifunctioneel stadion inclusief één voor het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad') speelt dan weer sterk in ons voordeel.
Verschillende kabinetscontacten maakten me alvast duidelijk dat er goodwill bestaat om ook Leuven op te nemen in de lijst. (Trouwens, Minister Ceyssens zou zich maar wat graag profileren op dit dossier.)
Kortom, het moment is aangebroken om de forcing te voeren. Er resten nog enkele maanden de tijd om een goed dossier uit te werken en in te dienen. Dit betekent echter ook dat we op korte termijn een knoop zullen moeten doorhakken m.b.t. de geschikte locatie. Persoonlijk blijf ik voorstander voor Leuven-Noord, zeker nu we weten dat deze optie (nieuw sportstadion) al ingeschreven staat in de GRUP Leuven-Noord en dat dit de realisatietermijn danig inkort (aanmaak nieuw GRUP duurt toch gemakkelijk 1 jaar).

Tot slot nog een laatste bedenking, aangezien de opening van de eerste voetbalstadions via deze formule pas voorzien is tegen 2013-2014, moet dit de Leuvense 'decision makers' nog meer motiveren om hiervan nu werk te maken. De kans is immers groot dat OHL dan wél in eerste klasse speelt.

22-7-2008 in Het Nieuwsblad. Auteur: Stef Telen

Klok tikt voor nieuw stadion OHL.
Leuven/Oud-Heverlee Dossier voor gesubsidieerde voetbaltempel moet in november klaar zijn.

Als voetbalclub Oud-Heverlee Leuven en het stadsbestuur aanspraak willen maken op Vlaamse subsidies voor de bouw van een nieuw stadion voor de neo tweedeklasser, dan moet op korte termijn een stevig dossier rond zijn.
'Er moet nog veel worden onderzocht. Maar ik denk dat we de trein niet mogen missen' Els Van Hoof (CD&V) schepen van Sport Leuven
Stef Telen De Vlaamse overheid verwacht de ingediende projecten voor nieuwe Vlaamse multifunctionele voetbaltempels al deze herfst. OHL speelt vanaf volgend najaar sowieso in een vernieuwde thuisbasis. In de oprichting van de interlokale vereniging Leuven Oud-Heverlee slaan de ambitieuze tweedeklasser, het stadsbestuur van Leuven en het gemeentebestuur van Oud-Heverlee de handen in elkaar. Dat moet - tegen de herfst - leiden tot de bouw van twee nieuwe tribunes met in totaal meer dan drieduizend zitplaatsen. Eén van de andere kerntaken van de interlokale vereniging is de oprichting van een werkgroep. Die moet de locatie onderzoeken voor een nieuw voetbalstadion. Den Dreef, het stadion waar de club nu zijn thuiswedstrijden speelt, is op lange termijn geen definitieve oplossing voor de ambitieuze club. Het wordt wel steeds duidelijker waar het stadion moet komen. Het stadsbestuur heeft nog geen definitief standpunt ingenomen. Toch lijkt de voorkeur te gaan naar Haasrode, in de buurt van de Brabanthal, eerder dan Leuven-Noord in Kessel-Lo. Volgens Theo Francken, provinciaal voorzitter van N-VA, is het hoog tijd dat het stadsbestuur - en andere betrokken partijen - knopen doorhakken. 'De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet om de voetbalclubs toe te laten dossiers in te dienen voor nieuwe stadions. De oproep wordt wellicht in augustus al gelanceerd en de indieners krijgen daarna tot begin november om een dossier in te dienen. Het staat al zo goed als vast dat Brugge, Gent, Mechelen en Antwerpen concrete dossiers indienen. Als Leuven aanspraak wil maken op Vlaams geld, komt het erop aan alle hoofden bij mekaar te steken en snel werk te maken van een degelijk dossier.' Via de Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert het Vlaamse Gewest tot een derde van de kosten in de stadions. 'Maar ook voor de omgevingsinfrastructuur en de ontsluiting van het stadion is er Vlaams geld. Voorwaarde is wel dat er een goed ruimtelijk plan is. In het geval van Leuven betekent dat concreet dat er dringend een locatie moet vastgelegd worden. Er moet ook een financieel plan zijn', weet Francken. Els Van Hoof (CD&V), de Leuvense schepen van Sport , vraagt zich af waarom de dossiers van de voetbalstadions plots in een stroomversnelling (moeten) komen. 'Verschillende diensten zijn bezig met een nieuw stadion voor OHL. Tegen het einde van de zomer wilden we met het schepencollege nog eens samenzitten om een locatie voor het stadion aan te duiden. Er moet nog veel onderzocht worden en deze subsidiemogelijkheid is een nieuw element in het dossier waarvan we nog niet eens precies weten wat ze inhoudt. Maar ik denk dat we de trein niet mogen missen.'
(Bron: http://www.bloggen.be/theotuurt/archief.php?ID=340)

De Snor
September 26th, 2008, 06:57 AM
Dit lijkt me toch niet de ideale plaats om een voetbalstadion te gaan bouwen.
De toegankelijkheid is eerder beperkt op het vlak van verkeersinfrastructuur of er moeten nog ingrijpende zaken gebeuren die nog niet gepland zijn.

Kristof VG
September 26th, 2008, 04:44 PM
Dit lijkt me toch niet de ideale plaats om een voetbalstadion te gaan bouwen.
De toegankelijkheid is eerder beperkt op het vlak van verkeersinfrastructuur of er moeten nog ingrijpende zaken gebeuren die nog niet gepland zijn.

Ik ben niet echt goed op de hoogte wat een voetbalstadion allemaal nodig heeft qua infrastructuur. Toch zijn er enkele ingrepen rond het gebied op tilt: het Vunt-complex (afslag van de E314), die uitkomt op de NMBS pendelparking (tot 2500 parkeerplaatsen). Als men nog opteerd voor een treinhalte aan de site zelf en een verbinding van de NMBS parking met een rollend tapijt zoals in luchthavens..?

Ik weet het dus niet, het lijkt mij ook allemaal heel krap te worden met al deze ingrepen! Daarnaast was men van plan om ook nog enkele woningen in op 50 meter van de locatie te realiseren. Kunnen deze overlast veroorzaken tijdens de training of de match zelf?
Nogmaals, ik ga niet naar voetbalmatchen dus heb geen idee wat er zeker moet zijn qua infrastructuur en welke afmetingen een voetbalsite (stadion voor 10.000 man+ omliggende ruimte om te verzamelen) ongeveer moet zijn..

Als iemand dit uit de doeken kan komen doen..

Puinkabouter
October 22nd, 2008, 12:36 AM
Ik begin nu burgemeester Tobback te begrijpen wanneer die zegt dat Vlaams-Brabant zo vaak de dupe is van het ontbreken van een echte grootstad in Vlaams-Brabant.

Leuven is nochtans groter dan Hasselt of Genk, en niet véél kleiner dan Brugge dus het gaat niet helemaal op.

Edit: Vlaams-Brabant is er eerder de dupe van dat het geen voetbalclub in eerste klasse heeft. Maar dat kan misschien een des te grotere motivatie betekenen voor OHL om extra gas te geven richting eerste, he!

hix
October 22nd, 2008, 11:45 AM
Tobback zit altijd de Calimero uit te hangen. Me dunkt dat Leuven voor zo'n kleine stad altijd op de eerste plaatst komt als het om investeringen aankomt. Maar voor die zonnekoning is het nooit genoeg. :ohno:

Kristof VG
October 22nd, 2008, 04:35 PM
Dit vind ik niet. Ik denk dat het goed is dat de vlaamse overheid wat meer in Vlaams-Brabant investeerd. Met leuven als bruisend hart! Dat Anciaux dit niet doet valt mij dik tegen. Ik hoop dat Tobback druk zet op zijn kartelparter / sportminister.

Dat nieuwe voetbalstadion moet er komen, anders blijft leuven een tweede rangs keuze ten nadele van Anderlecht..

hix
October 22nd, 2008, 06:43 PM
Dat nieuwe voetbalstadion moet er komen, anders blijft leuven een tweede rangs keuze ten nadele van Anderlecht..

Ik ben ook voor een nieuw stadion in Leuven. OH Leuven zou in de toekomst zeker een vaste waarde in eerste klasse kunnen zijn. Toch zeker meer dan Tubize bijvoorbeeld.
Maar als ze in Leuven een subtopper in eerste klasse kunnen uitbouwen mogen ze al dik tevreden zijn. Anderlecht van de troon stoten zal een fantasie blijven, vrees ik.

CuoreGR
October 23rd, 2008, 01:18 AM
Tobback zit altijd de Calimero uit te hangen.
Zou dat dan de "leuvense volksaard" zijn? Of was het gewoon Tobback zelf die hier vertegenwoordigd was op het forum?

Overigens kreeg ik van Antwerpsupporters te horen dat die nieuwe tribunes echt heel fijn waren. De enige vraag die ik me dan stel is... waarom toch weer palen in het gezichtsveld willen zetten?

Kristof VG
November 1st, 2008, 02:35 PM
De piste Leuven-Noord is definitief afgeschoten. In de plaats komt een wetenschapspark, waarschijnlijk met onderdelen van de KULeuven. Een spijtige zaak dat men het studie-bureau niet volgt. Soit, ik vrees dat men al blij mag zijn als Anciaux nog met subsidies over de brug gaat komen. Integenstelling tot wat eerst belooft was (iedere provincie 1 top voetbalstadion) lijkt OH Leuven uit de boot te vallen aangezien het niet in 1ste klas zit.

Als men nog beslist om een nieuw stadion te bouwen, zal het in Haasrode zijn. Deze locatie had de voorkeur van het stadsbestuur. De stad Leuven ging onderzoeken of men daar een stuk spoorweg kon doortrekken, dat aansloot op het GEN.

Kristof VG
April 28th, 2009, 10:18 PM
van het stadsbestuur leuven (http://www.leuven.be/showpage.asp?iPageID=7325&sType=PERS&ID=925).

Eigenlijk zou ik graag hebben dat AB Inbev mee investeert in dit voetbal verhaal. Zou zo je een soort van AB Inbev-stadion kunnen krijgen :D. Ach, met de x-aantal miljarden schuld door de overname van Anheuser Busch (Budweiser) is dit een vrij utopisch project. Maar toch, het zou de biergigant nog wat meer in de stad verankeren!

STAD LEUVEN : PERSMEDEDELING

Multifunctioneel voetbalstadion in Leuven

Vlaanderen investeert € 50 miljoen in voetbalstadions via de ParticipatieMaatschappij Vlaanderen. Het gaat niet om een subsidie, maar wel om een vorm van hefboomfinanciering via een kapitaalsparticipatie. Hiervoor werden de voetbalclubs en de bijhorende lokale gemeenten en steden aangeschreven. Zij moesten voor 27 april 2009 een dossier indienen bij de Overlegcommissie Voetbalinfrastructuur Vlaanderen van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media.

Voetbalclub OHL, nv Brabanthal en de stad Leuven dienden een dossier in waarin de researchparksite in Haasrode naar voren wordt geschoven voor een multifunctioneel voetbalstadion.

Vlaanderen voorziet per project een maximale participatie van € 10 miljoen.

Meer info
*Els Van Hoof, schepen van communicatie, sport, handel en landbouw, tel. 016 27 22 12, els.vanhoof@leuven.be
*Diederik Van Briel, directeur sport, tel. 016 27 24 60, diederik.vanbriel@leuven.be

Le Penseur
April 28th, 2009, 10:23 PM
Enig idee hoeveel plaatsen?

Zeno2
April 28th, 2009, 10:34 PM
multifunctioneel stadion ... het modewoord bij uitstek. Dan moeten ze ook consequent zijn en een atletiekpiste voorzien. :lol:

hix
April 29th, 2009, 02:00 PM
Eigenlijk zou ik graag hebben dat AB Inbev mee investeert in dit voetbal verhaal. Zou zo je een soort van AB Inbev-stadion kunnen krijgen :D. Ach, met de x-aantal miljarden schuld door de overname van Anheuser Busch (Budweiser) is dit een vrij utopisch project. Maar toch, het zou de biergigant nog wat meer in de stad verankeren!
Is AB Inbev nog wel een Belgisch bedrijf eigenlijk, laat staan een Leuvens? Ik denk het niet eigenlijk. Over 10 jaar wordt Stella waarschijnlijk in het buitenland gebrouwen. :ohno:

Bruggenbouwer
April 29th, 2009, 03:41 PM
Enig idee hoeveel plaatsen?

Ik heb ergens gelezen dat ze denken aan een stadion met een 20.000-tal plaatsen.

Kristof VG
April 29th, 2009, 09:01 PM
Is AB Inbev nog wel een Belgisch bedrijf eigenlijk, laat staan een Leuvens? Ik denk het niet eigenlijk. Over 10 jaar wordt Stella waarschijnlijk in het buitenland gebrouwen.

Het volledige topmanagement team bestaat enkel en alleen uit Brazilianen na de fusie van Interbrew met Ambev. Tis te zeggen; er schiet nog 1 landgenoot over voor marketing of zoiets. België heeft het hoofdkantoor in Leuven gekregen, dat een 5 tal jaar geleden gebouwd is geweest aan de Vaartkom.

Anyway, in januari is beslist om het strategische beleid / topmanagement uit Leuven te lichten en naar Amerika te verkassen.

En zo creëer je een economisch leeg land; voor top bedrijven of hoofdkantoren gaan jonge mensen naar het buitenland moeten gaan. De verkoop van Fortis en een rits andere kroonjuwelen zijn daar het mooie voorbeeld van. Op lange termijn wordt België een logistiek doorweg en KMO-land. Mede door de jarenlange 'verkoop'-sturing van de federale regering.

Terug naar het stadion: geen 20.000. Dit is veel te veel. In de KPMG was er sprake van een stadion voor 10.000 man. (Zie link op post nr 8 in deze draad)

Kristof VG
May 1st, 2009, 04:32 PM
Van het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=UF29LCIH&PostCode=3000). Met een realistische planning, en toch twintigduizend plaatsen :)

Aanvraag voor stadion met 20.000 plaatsen in Haasrode

LEUVEN 29/04/09 - Het Leuvense stadsbestuur heeft een dossier ingediend voor de Vlaamse regering voor een stadion met twintigduizend plaatsen aan de Brabanthal in Haasrode. Schepen Els Van Hoof (CD&V) hoopt dat het er tegen 2017 staat.

Het stadsbestuur had nog tot 27 april de tijd om een dossier in te dienen bij de Vlaamse regering voor een voetbalstation. Vlaamse minister van Sport Bert Anciaux (SP.A) had immers aangekondigd daarvoor vijftig miljoen euro opzij te leggen via een hefboomfinanciering. Per dossier is er maximaal tien miljoen euro beschikbaar. Op de deadline diende het stadsbestuur haar dossier in. 'De tijd die we daarvoor kregen was bijzonder beperkt en ik stel me de vraag of de huidige Vlaamse regering nog een beslissing gaat nemen. Wellicht zullen we met de volgende regering aan tafel moeten zitten. Maar het is een belangrijk signaal dat Leuven, voetbalclub Oud-Heverlee Leuven en de nv Brabanthal nu een dossier hebben ingediend', meent sportschepen Van Hoof (CD&V).

Het was al langer een publiek geheim dat het stadsbestuur de voorkeur gaf aan Haasrode als vestigingsplaats voor de nieuwe thuisbasis van OHL. 'We hebben twee scenario's', zegt Van Hoof. 'Achter of links van de Brabanthal. Het voordeel van het stadion naast de hal te plaatsen is dat we kantoren kunnen bouwen op de huidige parking van de evenementenhal. Er komt zeker geen commercieel centrum aan het stadion. Dat zou de doodsteek zijn voor de handelaars in de stad. Voor een nieuwe parking zoeken we een samenwerking met een privéfirma. Die is immers erg duur. Die parking willen we wel plaatsen in de buurt van de nieuwe NMBS-halte van Arenberg. Zo kan ze eventueel ook als carpoolparking dienen.'

Het stadsbestuur en haar partners dienden een dossier in voor twintigduizend toeschouwers. 'We wilden meer dan zomaar een paar extra plaaten ten opzichte van de huidige capaciteit in Den Dreef. Bovendien komen we nu eventueel in aanmerking als oefenveld voor het WK 2018 als dat in België en Nederland plaatsvindt', zegt de schepen.

hix
May 1st, 2009, 07:12 PM
Bovendien komen we nu eventueel in aanmerking als oefenveld voor het WK 2018

Wauw, ze hebben nogal wat ambitie daar! :lol:

thijs84
May 1st, 2009, 07:34 PM
Het volledige topmanagement team bestaat enkel en alleen uit Brazilianen na de fusie van Interbrew met Ambev. Tis te zeggen; er schiet nog 1 landgenoot over voor marketing of zoiets. België heeft het hoofdkantoor in Leuven gekregen, dat een 5 tal jaar geleden gebouwd is geweest aan de Vaartkom.

Anyway, in januari is beslist om het strategische beleid / topmanagement uit Leuven te lichten en naar Amerika te verkassen.

Het is enkel de Amerikaanse operationele leiding die verhuist, wat eigenlijk wel logisch is dat die in New York zitten. De rest blijft in Leuven, Leuven blijft de enige echte hoofdzetel van de groep. New York is enkel een regionale zetel

Kristof VG
June 10th, 2009, 02:45 PM
Van het Nieuwsblad.be (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=TS2B6BE5&PostCode=3000)

Wachten op stadion

LEUVEN - De Vlaamse regering heeft zich tijdens de laatste ministerraad van de legislatuur niet uitgesproken over welke ingediende dossiers voor voetbalstadions op een subsidie kunnen rekenen. OHL en het stadsbestuur van Leuven moeten dus wachten op de volgende regering. Twee weken geleden klonk het nog dat minister Bert Anciaux (SP.A) zijn huiswerk over de voetbalstadions zeker voor het einde van de legislatuur zou afhebben. Maar dat is niet gelukt. Er werden acht dossiers voor nieuwe voetbaltempels ingediend. OHL is er daar een van. De club en het stadsbestuur vragen een stadion met 20.000 plaatsen aan de Brabanthal in Haasrode. De subsidie kan tien miljoen bedragen.

Kristof VG
November 14th, 2009, 01:11 PM
Leuven scoort met stadion

STAD EN OHL DIENEN NIEUW DOSSIER IN VOOR WK 2018

LEUVEN - Het Leuvense stadsbestuur en voetbalclub Oud-Heverlee Leuven (OHL) zijn nog steeds kandidaat om een oefenstadion te bouwen voor het WK voetbal in 2018.

De partners hebben nog tot 27 november om een dossier in te dienen. En afgaande op het vorige dossier dat Leuven, OHL en de Brabanthal indienden, maakt de stad ook een goede kans. Uit de scores van de deelnemers aan de vorige oproepronde - nog gelanceerd door de vorige minister van Sport Bert Anciaux (SP.A), die donderdag in Het Nieuwsblad prijkten, blijkt dat Leuven medio 2009 een erg stevig dossier indiende. Zo laat de stad als het aankomt op maatschappelijk en sportief draagvlak heel wat toppers uit de eerste voetbalklasse, zoals Mechelen, Sint-Truiden en Zulte-Waregem achter zich.

Ook voldeed het ingediende dossier ruimschoots aan de normen van een modern stadion en voor ruimtelijke inplanting. Alleen stelde de jurycommissie zich nog vragen bij de financiële haalbaarheid. OHL, de stad en de nv Brabanthal dienden een dossier in voor een stadion met 20.000 zitplaatsen aan de Brabanthal in Haasrode.

‘Uiteraard zijn we erg tevreden met de beoordeling van het dossier dat we maanden geleden snel moesten indienen', zegt de Leuvense sportschepen Els Van Hoof (CD&V). ‘Aangezien de regering aangaf dat ze rekening zou houden met de regionale spreiding van de stadions en Leuven het enige Vlaams-Brabantse dossier was zouden we wellicht uitgekozen zijn in de vorige ronde. Maar anderzijds is het wel bijzonder spijtig dat we nu opnieuw zo weinig tijd krijgen om een dossier in te dienen. Op 30 oktober kregen we de voorwaarden waaraan de dossiers moeten voldoen opgestuurd en minder dan een maand later moet alweer een nieuw dossier ingediend zijn. Maar de overheid krijgt wel tijd tot februari volgend jaar om haar oordeel te vellen. Alleszins moeten we aan ons vorige dossier niet meer veel veranderen, al willen we wel werken aan de financiële haalbaarheid.'

Leuven maakt, als gaststad voor een oefenstadion, in het beste geval aanspraak op vijf miljoen euro. ‘Dat is niet genoeg, maar kan wel als een hefboom werken voor privé-investeerders', meent Van Hoof. Maar zelfs als het WK niet naar de Lage Landen komt wil het stadsbestuur doorgaan met het dossier van een nieuw stadion, zegt de schepen. ‘We moeten gewoon op lange termijn denken. Op termijn is hoe dan ook een groter stadion in Leuven nodig en daarop zijn we verplicht ons voor te bereiden.'

Nieuwsblad 14 november 2009.

Kristof VG
December 3rd, 2009, 12:08 AM
OHL-stadion kost 32 miljoen

ENIGE VLAAMS-BRABANTSE KANDIDAAT REKENT OP VLAAMSE LENING

LEUVEN - Het stadion dat het stadsbestuur, de nv Brabanthal en voetbalclub Oud-Heverlee Leuven, willen bouwen in Haasrode, zal 32 miljoen euro kosten. Het zal ook dienen voor de organisatie van evenementen. Stef Telen

Leuven is, met vijf andere steden, in de running om als stad met een oefenstadion voor het WK 2018, als dat naar België en Nederland zou komen, een achtergestelde lening van vijf miljoen euro te krijgen van de Vlaamse regering. Maar met dat geld kom je er natuurlijk niet als je een stadion met 20.000 zitplaatsen, een moderne infrastructuur en een parking moet aanleggen. Volgens het dossier dat het stadsbestuur, voetbalclub Oud-Heverlee Leuven (OHL) en de nv Brabanthal indienden, blijkt dat een stadion aan de Brabanthal in Haasrode ongeveer 32 miljoen euro zal kosten. Het Vlaamse geld moet als hefboom fungeren om privé-investeerder over de brug te halen.

‘Bovendien kunnen we geld puren uit de verkoop van de kantoren die we in en aan het stadion bouwen', zegt de Leuvense sportschepen Els Van Hoof (CD&V). ‘Daarbij komt dat een stadion meer te bieden heeft dan enkel voetbalwedstrijden. Zo kan het ook dienen om grote evenementen, die nu te groot zijn voor de Brabanthal, te lokken. Aan een initiatief terzake is er sowieso nood en bovendien maakt het de exploitatie van het stadion rendabeler.'

Het vorige dossier dat de partners voor het stadion in Haasrode indienden, nog onder de vorige Vlaamse regering, werd alleen voor het financiële luik te licht bevonden. Volgens Van Hoof zijn in het nieuwe plan de kosten voor onder meer de omgevingsaanleg, zoals wegen van en naar het stadion en de verbinding met het toekomstige NMBS-station in Haasrode, weggelaten omdat die niet door ‘Leuven' gedragen moeten worden. Ook wordt de inrichting van het stadion iets minder duur begroot.

Op 7 februari velt de Vlaamse regering het verdict, dan weet Leuven of er een nieuwe voetbaltempel komt. ‘Ik veronderstel dat het stadion er ook komt als het WK voetbal niet naar ons land zou komen. Een inhaaloperatie voor voetbalinfrastructuur is hoe dan ook nodig', meent Van Hoof.

‘De kans dat Leuven effectief een van de laureaten is, is redelijk groot. Tenminste, als het Vlaamse regeerakkoord wordt gerespecteerd', zeggen provinciaal N-VA-voorzitter Theo Francken en Vlaams parlementslid Tine Eerlingen (N-VA). ‘Daarin staat dat er bij de inhaalbeweging voor de voetbalstadions een correcte regionale spreiding moet gehanteerd worden. OHL mag dan in tweede klasse spelen, het is de enige topploeg in Vlaams-Brabant. Bovendien telt het arrondissement Leuven niet één Bloso-centrum of topsportcomplex. Een inhaalbeweging is daarom zeker aan de orde, zeker omdat er zoveel topsporters zijn in de regio, zoals Sven Nijs, Kim Gevaert en Yanina Wickmayer.'

Van Hoof is het daarmee eens. ‘Maar het regeerakkoord betekent niet dat we een cheque voor het stadion al op zak hebben. Maar het schept wel iets meer duidelijkheid. Het kan toch niet zijn dat er twee stadions naast elkaar komen, in Antwerpen en in Mechelen, en geen enkel in Vlaams-Brabant.'

Bron: Nieuwsblad 1/12

groentje
December 3rd, 2009, 08:15 AM
Enig idee wat er in de plaats zou komen van het huidige stadion aan de Naamsepoort?

Kristof VG
December 3rd, 2009, 11:33 AM
'Hoogbouw'?:angel:

Ik schat de kans wel hoog in: Leuven kampt men een structureel tekort aan bouwgronden en men zal het maximum uit deze locatie willen halen. Zeker àls men ooit een tram zou leggen op de vesten (Vaartkom-nieuwbouw op oud stadion-nmbs station leuven), maar dan moet men er wel rekening mee houden als men de parkpoort zou ondertunnelen... :ohno:

Ik hoop het echt dat dat die tram er van komt, want Leuven komt anders echt voor een gigantisch verkeersinfarct te staan.. Tenzij je de plaats van het oude station verkavelt als bungalow-wijk natuurlijk.

groentje
December 3rd, 2009, 12:10 PM
De Naamsepoort is nu al een verkeersinfarct, Kristof. En eerlijk gezegd zie ik niet goed in hoe je hier vlot het verkeer kan rechttrekken. De hele Naamsesteenweg staat op de piekmomenten vol tot voorbij het station van Heverlee. En dat heeft niets te maken met de massa's supporters die OHL aantrekt ;)
Oplossingen die al zijn geopperd gaan van een ondertunneling (niet vanzelfsprekend, zowel vanuit de Naamsestraat als vanop de Vesten van de richting station gaat het al behoorlijk naar beneden, een tunnel is niet vanzelfsprekend), een viaduct (niet meteen een schoonheidswinnende oplossing, aan de Kapucijnenvoer wil men er vanaf), en gezien de grote aantrekkingspolen langs het traject zijn alternatieve wegen niet echt aantrekkelijk voor veel automobilisten, ondanks de files. Een tram komt dan weer niet ver genoeg om veel van die chauffeurs zover te krijgen om over te stappen, vrees ik.

eurocities
December 3rd, 2009, 12:39 PM
Een tramlijn over de vesten zou idealiter de eerste kilometers van de Tiense steenweg (tot Korbeek-lo), Diestse (de grens met Linden) en Naamse steenweg (tot het Heilig-hart instituut) moeten dekken, zodat er een aanzienlijk deel van het verkeer van die wegen kan worden gehaald. Of ben ik aan het dromen?

De Naamsepoort is nu al een verkeersinfarct, Kristof. En eerlijk gezegd zie ik niet goed in hoe je hier vlot het verkeer kan rechttrekken. De hele Naamsesteenweg staat op de piekmomenten vol tot voorbij het station van Heverlee. En dat heeft niets te maken met de massa's supporters die OHL aantrekt ;)
Oplossingen die al zijn geopperd gaan van een ondertunneling (niet vanzelfsprekend, zowel vanuit de Naamsestraat als vanop de Vesten van de richting station gaat het al behoorlijk naar beneden, een tunnel is niet vanzelfsprekend), een viaduct (niet meteen een schoonheidswinnende oplossing, aan de Kapucijnenvoer wil men er vanaf), en gezien de grote aantrekkingspolen langs het traject zijn alternatieve wegen niet echt aantrekkelijk voor veel automobilisten, ondanks de files. Een tram komt dan weer niet ver genoeg om veel van die chauffeurs zover te krijgen om over te stappen, vrees ik.

YesWeCan
December 3rd, 2009, 03:11 PM
Een tram/lightrail zou een eigen bedding moeten hebben, anders zit ie gegarandeerd vast in het verkeer. Op vele plaatsen lijkt dit alles behalve eenvoudig, tenzij er rijstroken opgeofferd worden. Op de Tiensesteenweg heb je echter de 3 rijstroken die er nu liggen echt wel nodig...

Er is wel vrij veel plaats op de vesten, dus daar zou het moeten gebeuren. Vanaf het station kan men vrij gemakkelijk langs de Stella naar de Vaartkom en verder naar Gasthuisberg. Misschien kan de lijn dan wel nog ergens door Terbank van Gasthuisberg naar de Campus lopen, dat zou wellicht ook de druk op het centrum gevoelig kunnen verminderen. Dan kan je verder naar Tervuren.

Verder de ring rond wordt moeilijker aangezien de Tervuusevest langs weerszijden bebouwd is tot aan de Naamsepoort. Eventueel kan je van de Campus via de Kardinaal Mercierlaan terug naar de Naamsepoort?

Vanaf de Naamsepoort is er dan een brede (maar hoge) middenberm tot aan de Tiensepoort, en daarna is er een brede parkstrook langs de ring tot bijna aan het station.

De Tiensesteenweg is vrees ik een structureel probleem omwille van alle detailhandels en supermarkten die moeilijk anders te bereiken zijn, en de mensen die in Haasrode werken. De eerste oplossing is daar een 'shuttle'-trein in te leggen tussen het station en de reeds geplande (dacht ik?) nieuwe halte in Haasrode (waar ook het stadion gepland is). Ik weet echter niet of dit het verkeer op de Tiense gevoelig zou verminderen.

Een andere oplossing is extra ontsluiting, maar dat is zeker niet eenvoudig. Een (heel?) wild idee is misschien een nieuwe weg te leggen in de bedding van de spoorlijn die langs de abdij van Park loopt, tussen het kruispunt Tiensestraat-Martelarenlaan tot aan de Meerdalboslaan. Dan ontlast je ineens ook de Geldenaaksebaan. Die zou in het 'verlengde' van de nieuwe Martelarenlaan kunnen lopen, al vrees ik dat er in de oostelijke bedding niet veel plaats is. In de westelijke spoorwegbedding is er wel nog veel plaats, maar de aansluiting op de Tiensesteenweg is denk ik technisch moeilijk.

Alternatief is de Meerdalboslaan door de velden door te trekken tot aan de Diestesteenweg, dat was oorspronkelijk het plan dacht ik, maar eenvoudig is dat ook niet, en het is daar net zo mooi :)

Soit, genoeg gedroomd :). Fingers crossed dat er ooit een tram over de vesten komt :).

groentje
December 3rd, 2009, 07:56 PM
Tja, de Vesten hebben ook nog hun historische belang, ik heb geen zin om zoals Antwerpen de Vesten te begraven onder een verkeersring, zelfs als dat een spoorlijn is ipv een ringweg.
Met een autovrije binnenstad lijkt me een tram door het centrum toch meer aangewezen, tenslotte zijn de meeste aantrekkingspolen toch daar te vinden. Toegegeven, het plaatje is ook niet makkelijk te maken, maar ik blijf het spijtig vinden dat er met de ontwikkeling van Hertogendal niet meer aandacht is gegaan naar een mogelijke trambedding, zoals indertijd in de wilde plannen van Agalev-Leuven stond.

Kessel-Lo
December 7th, 2009, 11:11 PM
Ik vind een tram iets heel goed, maar in godnaam niet voor in Leuven! het is nu al een ramp om in Leuven te rijden. Ne "metro" zou ik een perfecte oplossing vinden, maar da is ook ni echt haalbaar (€) denk ik.

groentje
December 10th, 2009, 11:25 PM
Waarom zou een tram het autoverkeer zoveel erger maken? Integendeel, vermoed ik zelfs, omdat je een deel van de autobestuurders zou kunnen verleiden, en anderzijds het aantal bussen naar bijvoorbeeld GHB een pak zou kunnen verminderen.
Bon, dit los van de vraag wat auto's nog per se in het stadscentrum moeten komen doen, natuurlijk.

Kessel-Lo
December 16th, 2009, 12:15 PM
Waarom zou een tram het autoverkeer zoveel erger maken? Integendeel, vermoed ik zelfs, omdat je een deel van de autobestuurders zou kunnen verleiden, en anderzijds het aantal bussen naar bijvoorbeeld GHB een pak zou kunnen verminderen.
Bon, dit los van de vraag wat auto's nog per se in het stadscentrum moeten komen doen, natuurlijk.

Er zijn nog steeds mensen die daar wonen of hun peuters niet door de gietende regen naar de onthaalmoeder willen doen bv. Veel leveringen die een ramp (of nog grotere) worden dat voorspel ik dan nu al. Je zult het dagelijkse ritueel waarschijnlijk wel kennen op de "Bond". Ik vind het zelf gewoon niet zo super intressant maar das mijn mening.

groentje
December 18th, 2009, 01:51 PM
Tja, een parkeerplaats vlak voor de deur is echter ook een utopie, zowel voor het eigen huis als voor de crèche. De afstand die je dan moet afleggen te voet is vaak langer dan 2x naar de bushalte, ofwel is de fiets vaak sneller. Bovendien, dat het in België elke dag zou gieten is een vooroordeel, hoor.

JayBeeke
December 18th, 2009, 08:17 PM
De meeste mensen willen wel eens met zware boodschappen tot voor hun deur kunnen rijden, maar zelfs daarmee kunnen ze vaak niet enig op begrip rekenen... Maar nu terug on topic :)

mvg
JJN

groentje
December 18th, 2009, 09:00 PM
Hmm, ja, als je nog eens goed naar de titel kijkt, zijn we precies een beetje afgedwaald.

Kristof VG
March 16th, 2010, 10:30 PM
Brabanthal rekent op voetbal

AL IN HAASRODE IS AAN DUIZENDSTE EVENEMENT TOE

HEVERLEE - De Brabanthal in Haasrode viert dit weekeinde haar 999ste en 1.000ste evenement. Voor de verdere groei rekent men op de komst van een voetbalstadion.

Met een bezetting van 220 dagen per jaar is er nog ruimte voor groei. Maar maart is in de Brabanthal alleszins al een drukke maand. 'De bezettingsgraad is soms 32 dagen op 31', zegt voorzitter Erik Jacquemyn. 'Je moet je voorstellen dat de organisatie van het ene evenement aan een zijde van de grote hal haar installaties afbreekt, dat daartussen een buffer wordt gelaten voor onze poetsploeg en dat op hetzelfde moment een andere organisatie haar standen opbouwt.'

Dit jaar viert het congres- en evenementencomplex haar vijftiende verjaardag en het verwelkomt dit weekend het 999ste en het 1.000ste evenement. 'Zaterdag vindt de Motoretrobeurs plaats en 's avonds staat de 30+ Party op het programma', zegt coördinator Annick Billen. 'Voor de Motoretrobeurs is het de zesde keer dat ze haar tenten opslaat bij ons, voor de 30+ Party zelfs al de twaalfde keer.'

De organisaties zijn typerend voor het trouwe klantenbestand dat maakt dat het complex momenteel een bezettingsgraad van zestig procent heeft. 'Voor evenementenhallen zoals de onze is het maximaal haalbare 66 procent. Momenteel zitten we aan een gemiddelde dagbezetting van ongeveer 220 dagen op een jaar. Maar voor ons mag het iedere maand maart zijn', meent Jacquemyn.

Jammer van Provinciehuis

Maar volgens hem is er aan de groei van bepaalde segmenten grenzen. 'Ons vergadercentrum doet het prima. Een sociaal secretariaat organiseert zoveel opleidingen dat de coördinator ervan zelfs een tijdelijk kantoor heeft in ons gebouw. Dat er concurrentie is in Leuven is normaal, al is het jammer dat een instelling zoals het provinciebestuur ook meent zich te moeten profileren als aanbieder van vergaderzalen. Met het belastinggeld dat wij als vergaderlocatie betalen gaan zij ze inrichten', vindt Jacquemyn.

Voor Billen ligt van de Brabanthal de grootste groeimarkt bij de vakevenementen en -beurzen. 'De oppervlakte van het complex leent zich perfect voor een bedrijf dat wil uitpakken voor klanten of personeelsleden. Met enkele ingrepen kunnen we van de Brabanthal probleemloos Citroën- of Ceraland maken.'

Mogelijk ziet de toekomst van de Brabanthal er over drie weken anders uit. Dan beslist de Vlaamse regering over de bouw van een oefenstadion voor het WK 2018. 'Als je vandaag een stadion bouwt moet je daar meer mee doen dan twintig keer per jaar een voetbalwedstrijd aanbieden. Een winkelcentrum is, gezien het sterke Leuvense handelscentrum, geen optie. Daarom wordt gekeken hoe het stadion bij de activiteiten van de Brabanthal kunnen aansluiten', zegt Jacquemyn.

De voorlopige onzekerheid rond het stadion maakt ook dat andere uitbreidingen van de Brabanthal voorlopig niet aan de orde zijn. 'Een concertzaal voor 2.500 tot 3.000 bezoekers is zeker interessant, maar we moeten realistisch zijn. Het heeft weinig zin om je keuken te vernieuwen als je nadien je hele benedenverdieping onder handen neemt.'

Bron; Nieuwsblad

Kristof VG
April 25th, 2010, 09:29 PM
Eerste geld voor stadion is binnen

LAAMS GELD VOOR 'BRABANT ARENA' MOET ANDERE INVESTEERDERS LOKKEN

LEUVEN - Ten laatste over acht jaar werkt voetbalclub Oud-Heverlee Leuven (OHL) zijn thuiswedstrijden af in een gloednieuwe voetbaltempel met twintigduizend zitplaatsen. De Vlaamse regering gaf groen licht voor de ‘Brabant Arena'.
Leuven is een van de zes steden die een lening van maximaal vijf miljoen euro krijgen om een stadion te bouwen of te verbouwen en zo deelnemers aan het WK voetbal in 2018 te ontvangen. En ook als het WK niet naar België en Nederland komt blijft het Vlaamse geld beschikbaar, belooft de regering. Dat het Leuvense dossier het zou halen stond eigenlijk in de sterren geschreven. In het Vlaamse regeerakkoord staat dat bij een inhaalbeweging voor de voetbalinfrastructuur rekening zou gehouden worden met een regionale spreiding. Leuven is de enige stad in Vlaams-Brabant die een dossier indiende. Maar het is ook de enige stad die geen voetbalclub in de hoogste afdeling van het nationaal voetbal heeft.

Feesten en concerten

‘Op sportief vlak staat Leuven op dit moment minder ver dan de andere steden, maar we hebben bij de toekenning van de lening sterk de nadruk gelegd op de multifunctionaliteit van de dossiers', zegt Piet De Bruyn, de woordvoerder van minister Philippe Muyters (N-VA). ‘Natuurlijk moet er gevoetbald worden, maar voor de rendabiliteit wordt ook gekeken naar concerten en evenementen. Daarvoor is in een stad met bijna honderdduizend inwoners zeker plaats.'

Naast Brabanthal

Volgens Els Van Hoof, de CD&V-sportschepen, gingen OHL en het stadsbestuur daarom scheep met de nv Brabanthal, die het gelijknamige evenementencomplex uitbaat. ‘Waar precies is nog niet beslist, maar het stadion komt aan de Brabanthal te liggen. Naast de evenementen moet ook de bouw van kantoorruimtes het stadioncomplex rendabel maken. Met welke partners we in zee gaan moet de tijd uitwijzen, maar de toekenning van de Vlaamse lening is een eerste stap om investeerders over de streep te halen. Want met vijf miljoen euro bouw je natuurlijk geen stadion met twintigduizend zitplaatsen. Het voetbalgerelateerde luik alleen kost dertig miljoen, maar in totaal loopt de investering op tot 70 of 80 miljoen euro.'

Promoveren

Wanneer de nieuwe Leuvense voetbaltempel er staat is onduidelijk. Maar het staat vast dat dat voor 2018 is. Het maakt dat OHL nog acht jaar heeft om te promoveren. ‘Misschien een extra stimulans om het beter te doen dan dit jaar', zegt Van Hoof lachend.

‘Voor ons is de toekenning van de lening op dit moment vooral een aangenaam extraatje', zegt Chris Vandenbroeck van OHL. ‘Ons huidige stadion, Den Dreef, is aangepast aan de eisen van de eerste klasse. Maar voor ons is de beslissing van de Vlaamse regering en de vastberadenheid van het stadsbestuur vooral het bewijs er in Vlaams-Brabant ruimte is voor een ambitieuze voetbalclub.'

Dat vindt ook provinciaal N-VA-voorzitter Theo Francken, die al enkele jaren bij verschillende overheden aandringt op een nieuwe Leuvense voetbalinfrastructuur: ‘Het stadion staat er symbool voor dat Leuven krijgt wat de stad toekomt en heeft een uitstraling voor de hele provincie.' Daarom ook is de voorlopige naam - Brabant Arena - verre van kwaad gekozen.

En voor als je twee, nietszeggende, schetsen wilt zien : schets (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=2M2PCO02&postcode=3000)

Kristof VG
November 16th, 2010, 05:04 PM
Ook zonder WK nieuw stadion

STADSBESTUUR LAAT BOUW NIET AFHANGEN VAN KOMST VOETBALCIRCUS

LEUVEN - Het Leuvense stadsbestuur bouwt ook zonder een WK in ons land in 2018 of 2022 een nieuw voetbalstadion voor voetbalclub Oud-Heverlee Leuven (OHL). Nochtans legde een rapport op het kabinet-Muyters een verband met dat voetbalcircus. Klopt niet, zegt de stad, alleen de startdatum van de bouw wordt beïnvloed door het WK.
Goed een half jaar geleden besliste de Vlaamse regering om het samenwerkingsverband van het Leuvense stadsbestuur, voetbalclub OHL en de nvBrabanthal een lening van vijf miljoen euro toe te staan voor de bouw van een nieuw voetbalstadion. Dat gebeurde met het oog op het WK 2018 of 2022, waarvoor België en Nederland kandidaat-organisator zijn. Leuven is een van de zes steden die een lening krijgen, maar is ook de enige stad in Vlaams-Brabant en de enige die geen voetbalclub in de hoogste afdeling van het voetbal heeft, die voor het Vlaamse geld in aanmerking komt.

De Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV), die het geld voorschiet voor de stadions, maakte in opdracht van het kabinet van minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) een stand van zaken op. Daaruit blijkt dat het Leuvense stadsbestuur de bouw van het stadion koppelt aan de organisatie van het WK. Met andere woorden: een nieuw stadion met goed 15.000 zitplaatsen aan de Brabanthal in Haasrode, komt er enkel als oefenstadion in het kader van het WK in 2018 of 2022. De knoop over de toewijzing van het WK wordt op 2december doorgehakt. Volgens de Leuvense sportschepen Els Van Hoof (CD&V) klopt de informatie van PMV echter niet.

Meteen of later?

‘De beslissing of het WK naar ons land komt, heeft geen invloed op het al dan niet bouwen van een nieuw stadion in Leuven', zegt ze. ‘Wel wachten we de datum van de bekendmaking van de organiserende landen af om te bekijken hoe snel het dossier kan gaan. Als het WK in 2018 naar ons land komt, moet het stadion er in principe staan tegen 2017. Zonder een WK is het minder hoogdringend.'

Theo Francken, N-VA-kamerlid en voorzitter van OHL-supportersclub Leuven-Centraal/Den Bakkaree, vindt het verkeerd dat het stadsbestuur niet meteen werk maakt van het nieuwe voetbalstadion. ‘OHL is een ambitieuze club. Ze staat er, voor het eerst sinds jaren, ook sportief erg goed voor. Uit alle studies blijkt dat ook dat er de Leuvense regio nog perfect ruimte is voor een leefbare eersteklasseclub', meent hij.

‘Het huidige stadion zou wel voldoen voor wedstrijden in de eerste klasse, maar je mag niet vergeten dat het wel verschillende seizoenen duurt vooraleer het definitief stadion er goed en wel staat. Bovendien blijft het Vlaamse geld beschikbaar, ook zonder WK in ons land. Het stadsbestuur zou die kans met beide handen moeten grijpen en nu al in actie moeten schieten.'

Volgens Van Hoof wordt het stadiondossier wel degelijk voorbereid. ‘Concrete financiers zijn er nog niet, maar we zitten wel aan tafel, met onder meer Interleuven, voor de aankoop van de nodige gronden. Ook met de collega's van KV Mechelen zitten we binnenkort samen.'

Kristof VG
December 4th, 2010, 12:13 PM
Zeer jammere zaak voor het voetbal in Vlaams Brabant en een beetje in tegenstelling tot vorig artikel.

Stadion geen prioriteit meer

OHL zal het nog jaren met stadion Den Dreef moeten doen

LEUVEN - Nu België naast het WK voetbal heeft gegrepen, wordt de bouw van het nieuwe stadion voor Oud-Heverlee Leuven (OHL) op de lange baan geschoven.
Het stadsbestuur koppelde de bouw van een nieuw stadion aan het binnenhalen van het WK in 2018. Over minder dan acht jaar kon OHL dan beschikken over een nieuw complex. Maar nu de WK-eer is weggelegd voor Rusland, vallen die plannen in het water. Wanneer het nieuwe stadion er nu komt, hangt helemaal af van de prestaties van OHL.

'Zoals we op voorhand hadden gezegd, is dat stadion nu geen prioriteit meer. Maar uitstel is geen afstel. Met het WK zou alles alleen versnellen. We stemmen de bouw nu af op het ritme van de club. Kunnen ze bewijzen dat ze een stabiele eersteklasser zijn, beginnen we eraan', zegt Els Van Hoof (CD&V), Leuvens schepen van Sport. 'Alles hangt dus af van wanneer ze promoveren en hoe ze zich daar handhaven.'

Theo Francken, N-VA-kamerlid en voorzitter van OHL-supportersclub Leuven-Centraal/Den Bakkaree, is ongerust. 'Vanaf wanneer ben je een stabiele eersteklasser? Moeten we dan nog vier jaar extra wachten? Om dan nog zo'n acht jaar te bouwen aan het stadion?'

Ook vraagt Francken zich af of de lening van vijf miljoen euro voor het stadion, waar de stad recht op had, in het oneindige kan worden gerokken. 'Van zo'n lening moeten we zeker gebruik maken. Maar ik weet niet of ze over acht jaar nog beschikbaar is. Daarom willen we de stad oproepen toch verder te werken aan het dossier. Het stadion moet er zo snel mogelijk komen.'

Volgens Van Hoof blijft de lening, ook zonder het WK, gelden. 'Ik merk dat andere clubs, die ook recht hadden op die lening, ook hun plannen terugschroeven. Alles moet opnieuw bekeken worden. We kunnen pas na een promotie van de club zien wat die impact ervan is en hoe groot het nieuwe stadion moet zijn. De twintigduizend plaatsen die nodig waren voor het WK, zullen we niet meer moeten halen. Wellicht is vijftienduizend ruim voldoende.'

Bij OHL zelf begrijpen ze de reactie van de stad wel. 'Als het WK hier had plaatsgevonden, waren we er zeker van dat we over acht jaar een nieuw stadion hadden. Maar dat de plannen niet meer hoogdringend zijn zonder het WK, was de beginafspraak. Het is geen drama voor ons, we hielden het in ons achterhoofd', zegt Chris Vandebroeck van OHL. 'Een nieuw stadion is uiteraard altijd welkom. Maar ons huidige stadion Den Dreef is klaar om een eersteklasser te huisvesten, mits een paar kleine aanpassingen, zoals een nieuwe grasmat. Als we promoveren, kunnen we dus voorlopig verder. We hoeven dan niet te veel te investeren in de infrastructuur, maar kunnen ons volledig op de ploeg concentreren.'

AXIMAS
March 3rd, 2011, 08:25 PM
Brabanthal is zo gek nog niet qua toegankelijkheid aangezien er mogelijk langs het industriepark een treinstation komt (wordt echter een RAMP voor de bedrijven - combinatie hoogtechnologische bedrijven en nachtelijk rond-dwalende hooligans wordt vermoedelijk een catastroof)

groentje
March 5th, 2011, 01:59 AM
Als die hooligans willen, kunnen ze ook zonder trein ter plaatse komen, hoor.

Kristof VG
May 13th, 2011, 12:05 AM
Station Haasrode arriveert met een vermoedelijke vertraging van jaren

LEUVEN/HAASRODE - Een treinstation aan het industrieterrein in Haasrode zullen we de eerste vijf jaar nog niet zien. Aanvankelijk werd gezegd dat 2012 een haalbare datum was. Nu blijkt dat de NMBS pas in 2013 over voldoende middelen zal beschikken.
Het was in 2008 dat gedeputeerde Julien Dekeyser (Open VLD) het nieuws aankondigde dat er tegen 2012 in het industriepark in Haasrode een nieuw treinstation zou komen. Er was toen ook sprake van de heropening van het treinstation van Lovenjoel. Maar dat plan werd wegens te weinig interesse van tafel geveegd.

Uit een parlementaire vraag van Theo Francken (N-VA) en het antwoord van minister Inge Vervotte (CD&V), blijkt nu dat het project op de lange baan is geschoven.

'Volgens minister Vervotte geeft de NMBS nu de prioriteit aan de verbetering van de kwaliteit van het huidige treinaanbod. Hierdoor is op het vlak van infrastructuur als op het vlak van personeel een tekort', zegt Francken. 'Hierdoor beschikt de NMBS tot ten vroegste 2013 niet over voldoende middelen om nieuwe stations in te richten.'

Het plan om in Haasrode een nieuw treinstation te installeren, moest de bereikbaarheid van het industriepark verbeteren. Tegelijk zou de verkeersdruk op de expresweg en de Tiensesteenweg afnemen. Volksvertegenwoordiger Francken legt als OHL-supporter daarnaast de link met de mogelijke plannen voor een nieuw voetbalstadion in dezelfde omgeving.

Ook Leuvens burgemeester Louis Tobback (SP.A) legt de link met het voetbal: 'Nadat duidelijk werd dat het wereldkampioenschap voetbal niet in de Lage Landen zou georganiseerd worden en aangezien een nieuw OHL-stadion afhangt van het zich al dan niet handhaven in eerste klasse, is een nieuw treinstation geen acuut probleem. Maar het station zal er hoe dan ook komen.'

'De NMBS voert nu samen met de provincie Vlaams-Brabant, de stad Leuven en De Lijn haalbaarheidsstudies uit', zegt NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck. Er zouden op vlak van ligging en bereikbaarheid een aantal pijnpunten zijn die nog verder onderzocht moeten worden. Eens dit achter de rug is, komt het dossier bij Infrabel terecht. De infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen zal de bouw van het station en de aansluiting op het spoorwegennet verder onder de loep nemen.