View Full Version : Hasselt : Runksterpoort
superGB
June 22nd, 2007, 09:45 AM
heel erg veelbelovend ontwerp van A2O-architecten, dit !
zou geweldig zijn als dit er zou komen
topnivo
oordeel zelf
http://www.cia-sa.be/PagesUt/A2o1.jpg
http://www.cia-sa.be/PagesUt/A2o3.jpg
tinque
June 22nd, 2007, 12:00 PM
Dit komt er dus nooit.
Dit is gewoon een éénzijdige oefening van A2O waarmee ze de mensen achter de Donum hebben kunnen overtuigen, maar niet het stadsbestuur.
De stad heeft hier vroeger al eens een ontwerp voor laten uitwerken.
Zij willen de trein hier ondergronds laten rijden en één groot plein laten aanleggen (zonder parkings bovengronds) zodat Runkst niet langer door de spoorweg afgesloten wordt van Hasselt centrum.
niels52
June 22nd, 2007, 12:53 PM
Dit komt er dus nooit.
Dit is gewoon een éénzijdige oefening van A2O waarmee ze de mensen achter de Donum hebben kunnen overtuigen, maar niet het stadsbestuur.
De stad heeft hier vroeger al eens een ontwerp voor laten uitwerken.
Zij willen de trein hier ondergronds laten rijden en één groot plein laten aanleggen (zonder parkings bovengronds) zodat Runkst niet langer door de spoorweg afgesloten wordt van Hasselt centrum.
een trein ondergronds is een mooi idee maar kost veel geld, en ik denk niet dat de NMBS dit zal betalen...
Er is ook voorgesteld om deze invalsweg rechtstreeks uit te laten lopen in een ondergrondse parking en geen toegang meer te geven tot de Groene Boulevard
superGB
June 22nd, 2007, 02:02 PM
@tinque: de treinsporen lopen in dit voorstel toch helemaal niet onder de grond.
waar de sporen onderdoor gaan is de brug van runkst, sint truider steenweg
ik ken dat waanzinnige voorstel van het ondergrondse station ook
dat zal er wel nooit komen: te kostelijk en het is gewoon waanzin om zoiets als brussel centraal in hasselt te gaan doen...
dit is gewoon een ontwerp voor een gebouw dat er absoluut hél erg mag zijn
hoog nivo
maar of het er ook komt...
lets all hope
tinque
June 22nd, 2007, 02:13 PM
@tinque: de treinsporen lopen in dit voorstel toch helemaal niet onder de grond.
waar de sporen onderdoor gaan is de brug van runkst, sint truider steenweg
ik ken dat waanzinnige voorstel van het ondergrondse station ook
dat zal er wel nooit komen: te kostelijk en het is gewoon waanzin om zoiets als brussel centraal in hasselt te gaan doen...
dit is gewoon een ontwerp voor een gebouw dat er absoluut hél erg mag zijn
hoog nivo
maar of het er ook komt...
lets all hope
ik snap niet goed wat je bedoelt....
het enige dat ik weet is het volgende
1)de stad wilde de trein ondergronds laten gaan op deze plaats (met een plein er bovenop), van een ondergronds station weet ik niets en hoe zo'n tunnel moet aansluiten op dat viaduct over de Luikersteenweg zie ik al helemaal niet.
2)Jo Berben (A2O) heeft mij ooit de eerste plannen van hun eerste ontwerp laten zien, en die hadden ze gewoon gemaakt omdat zij telkens op die plaats doorkwamen, wanneer zij van hun bureau naar de stad gingen, en heel die parking met die brug maar lelijk vonden.
Meest logische gevolg lijkt mij te worden;
nu volgt gewoon wat pure speculatie van mij;
"De stad gaat een wedstrijd uitschrijven omtrent hun idee, A2O zal die winnen met een ontwerp wat zowel hun visie als die van de stad verenigd."
Afspraak binnen 5 jaar of zo .....wanneer ik gelijk krijg:banana: :cheers:
B!
June 22nd, 2007, 02:15 PM
Ik hoop met je mee!
Zit het zo in Hasselt? Jeetje, maar ik moet toegeven, een erg mooi ontwerp! En ik zie het absoluut kunnen op die plek! Op de eerste foto zie je de sporen toch nog gewoon bovengronds lopen?
superGB
June 22nd, 2007, 02:29 PM
ik hoop dat je gelijk krijgt tinque !
daar kan het stadsuitzicht alleen maar wel bij varen
er waren wel degelijk plannen om het hele station en een stuk van de sporen tot aan deze plaats te ondertunnelen
crazy
maar je kent jo berben dus
vraag hem persoonlijk ns hoe het zit
Zeno2
June 23rd, 2007, 08:38 AM
Vreemd dat niemand zich afvraagt welke functies deze volumes huisvesten : kantoren, appartementen, parkeertoren, winkels...? Toch niet onbelangrijk.
Ben ik de enige die zich vragen stelt bij dit ontwerp?
Moet elke open ruimte dan per sé dichtgebouwd worden? Is dat stedenbouw anno 2007? Gaan we de volgende generaties opzadelen met een compleet dichtgebouwde stad(srand)?
Runkst is zowat de meest dichtgebouwde woonbuurt van Hasselt. De zone rond de St-Hubertuskerk is gewoon verstikkend.
Als je Runkst uitrijdt richting stad voelt de huidige open ruimte (parking) rond de brug aan als een verademing. Laat ons dit gegeven behouden en staar je niet blind op mooie plaatjes aub.
Ik zie ook niet meteen in hoe dit ontwerp een bijdrage levert tot een betere verbinding tussen Runkst en het centrum, toch wel hèt grote pijnpunt. De optie van ondergrondse spoorlijn lijkt idd financieel onhaalhaar, dus andere oplossingen zijn aangewezen. En simpelweg een building neerplanten is geen oplossing voor het probleem dat zich nu stelt.
Ik wil ook benadrukken dat stedenbouwkundige oplossingen niet steeds moeten gezocht worden in termen van aan- en/of bijbouwen zoals met dit ontwerp. Stel dat dit gebouw er zou komen dan wordt de scheiding tussen Runkst en het stadscentrum in mijn ogen nog groter, want dit gebouw belemmert gewoon het zicht op het stadscentrum vanuit Runkst/Sint-Truidersteenweg. Het interessante vergezicht -de visuele link- zou verdwijnen en dat moet toch net vermeden worden?!? Runkst gaat zich nog meer geisoleerd voelen.
Ik vrees dat men tegenwoordig te veel stedenbouwkunge initiatieven en oplossingen wil aanbieden in termen van bouwprojecten. Het economisch gegeven en winstbejag bepalen in mijn ogen op dit moment een beetje te veel de stedenbouwkundige ontwikkelingen.
De toenemende macht van de projectontwikkelaars zorgt voor een alsmaar grotere druk op onze leefomgeving. We moeten ervoor waken dat het niet uit de hand dreigt te lopen. Dit even ter zijde.
B!
June 23rd, 2007, 11:02 AM
^^ Maar 't is en blijft een mooi plaatje..
Inderdaad, als je er wat bewuster naar kijkt, moeten er ongetwijfeld betere oplossingen bestaan voor deze plek, que stedenbouw, zodat je die noodzakelijk link Hasselt-Runkst verbetert! MAAR: dat neemt niet weg dat dit heel erg leuke architectuur is, kleurrijk vooral! Hopelijk vinden ze een 'goede' middenweg..
superGB
June 25th, 2007, 09:47 AM
het is net een erg uitdagende plek
extra verbinding met runkst komt er bijvoorbeeld door een brede voetgangersbrug vanaf het stationsplein
B!
June 25th, 2007, 10:24 AM
Ola? Ik dacht net dat er een nieuwe voetgangersbrug kwam, dat Runkst ging verbinden met het nieuwe stationsplein..
Wel nog niks concreet van gezien?!
In de Stationsstraat 'sju ben niet zeker of die straat zo noemt?' in ieder geval, daar zijn ze de voetgangerstunnel momenteel aan't verbeteren, breder én recht, zonder bochten, zodat je dadelijk het eindpunt ziet.. Geeft 's avonds een veiliger gevoel waarschijnlijk?
tinque
June 25th, 2007, 01:23 PM
Dat is ook wat ik er van weet
verfraaing van de huidige tunnels en een nieuwe voetgangersbrug over de sporen
superGB
August 23rd, 2007, 01:43 PM
http://www.de-silo.be/images/a2o_03.jpg
superGB
August 23rd, 2007, 02:15 PM
knap project! en mét visie...
niels52
April 6th, 2008, 06:01 PM
Het hoort hier misschien niet echt thuis, maar toch. De voetgangerstunnel aan het station in Runkst is af; met tv-scherm aan de ingang die een real-time beeld geeft van in de tunnel.
http://img227.imageshack.us/img227/1052/hpim2651dj8.jpg
weblogUpdates.ping
SkyscraperCity - Powered by vBulletin
http://www.skyscrapercity.com/
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.