View Full Version : ANTWERPEN | Oude tram- en spoorlijnen

Pages : 1 [2]

KolonelSilvertop
August 6th, 2011, 11:29 PM
^^Die bloementram heb ik zelf nog gezien, dus die moet ook in de jaren 90 nog hebben rondgereden. Prachtig vond (en vind) ik die.

focus1965
August 6th, 2011, 11:54 PM
"Je wordt ouder papa" :lol: (© Peter Koelewijn)

In alle ernst: er waren er 3 (2064 - 2067 - 2085) en die trams werden in 1978 "ingehuldigd", maar geen enkele heeft de jaren 90 gehaald: de laatste werd met zekerheid in 1984 herschilderd; de anderen eerder. Maar ik zal dit ook vrij eenvoudig ontkrachten: die 3 bloementrams hadden crème fronten en die kleurstelling verdween definitief in 1988 (uitgezonderd 2150 - was toen thematram en is nooit rood herschilderd geweest, al was er weliswaar uiterlijk geen spatje crème meer te zien).

Om het verhaal van de kleuren rond te maken: in 1988 waren alle trams rood, in 1990 was men begonnen met een nieuwe kleurenstelling (wit / rood) en in 1990 kon men van meet af aan herbeginnen met de kleuren van De Lijn...

focus1965

@ Q3671: ik heb vrij lang moeten denken en zoeken waar die foto mogelijk genomen zou kunnen zijn en nog steeds ben ik niet zeker: 05/1997 Guldenvliesstraat / Stanleystraat? Ik denk dat iedereen het leuk zou vinden mocht je ook vertellen waar en wanneer die opname gemaakt werd.

Q3671
August 7th, 2011, 01:15 PM
My bad Homies

neem me niet kwalijk, ja dat was niet slim plaats en datum vergeten te melden.
Schijnpoortweg ,april 1988
Twee verschillende aannemers om sporen te leggen en natuurlijk onder brug een fout van 0,5 meter en niemand om toe te geven.
Veel kon er aan de kant van de Halenstraat/Pothoekstraat niet veranderen want daar lagen al kruisingen en wissels opgesteld, toen voor lijn 3 en lijn 12.
Ik ga proberen een google map te tonen http://maps.google.be/maps?q=halenstraat+antwerpen&hl=nl&ll=51.227081,4.438157&spn=0.00102,0.002411&t=h&z=19
Ik was aan de andere kant van de brug bezig met mijn werkmakkers.
copyright WPG uitgevers en zo zijn we in een strip terecht gekomen.
http://i1239.photobucket.com/albums/ff514/Q3671/onder%20de%20scanner/BILD1952.jpg
Dit is NIET mijn foto - Dit is NIET mijn tekening - Dit is NIET mijn muur, alle eer aan de de eigenaars.
Dit is geen grap maar familie van ... trekt direct alle registers open.
Ik ken de tekening al van 1995 maar ik heb er nooit een kopie of afdruk van willen maken , maar nu ben ik blij dat de tekening tegen de brug hangt.

KolonelSilvertop
August 7th, 2011, 11:22 PM
@focus1965: dat moet indruk gemaakt hebben, want ik wqs toen 6.

Flower power! :cheers:

didi71
August 8th, 2011, 12:31 AM
@focus1965: dat moet indruk gemaakt hebben, want ik wqs toen 6.

Flower power! :cheers:

^^ same for me! ik was 7 in '78, maar ik herinner mij nog levendig hoe ik met de bomma op zoek ging naar de nieuwe bloementrams, in die tijd was dat echt iets spectaculairs!

Die 'muziektrams' met een solsleutel erop lieten trouwens ook plots een belletje rinkelen... weet iemand in welke periode die juist reden en wat het verhaal erachter was?

focus1965
August 8th, 2011, 08:30 PM
Uit de Antwerpse tram-r-evolutie:

1974: de eerste muziektrams komen in dienst, nadat de bedrading hiervoor reeds in 1969 was aangebracht. Middels een cassetterecorder, kregen de reizigers muziek, reclameboodschappen en eventuele dienstmededelingen (bv. omleggingen) te horen. Slechts 63 trams kregen die aanpassing en waren uiterlijk herkenbaar aan een sticker met een grote solsleutel, die rechts vooraan was aangebracht. Zowel bij de reizigers als bij de chauffeurs werd dit initiatief maar matig geapprecieerd, waardoor het gebruik van de de installatie langzaam maar zeker doodbloedde. De laatste bandopnemers werden in 1981 buiten gebruik gesteld.

focus1965

manizales
August 9th, 2011, 11:22 PM
Dat was nog altijd beter dan die computer-schermen met reclame die ze in de trams hadden gehangen in de jaren 90 (er zijn nog een paar PCC's die zo'n scherm hebben hangen). Die dingen hebben nooit goed gewerkt, ofwel was het veel te luid en storend, ofwel had je het Windows 95 boot-screen als ik me goed herinner.

X38
August 10th, 2011, 12:06 AM
En wat voor muziek weerklonk er in die trams?
Ik veronderstel nagespeelde radiominervamuziek?

teaser
August 10th, 2011, 12:29 PM
Die dingen hebben nooit goed gewerkt, ofwel was het veel te luid en storend, ofwel had je het Windows 95 boot-screen als ik me goed herinner.
Net zoals de infoschermen aan de tramhaltes tegenwoordig meer errormeldingen tonen dan wanneer de bussen of trams arriveren.

highlandcattle
August 10th, 2011, 08:58 PM
Dat was nog altijd beter dan die computer-schermen met reclame die ze in de trams hadden gehangen in de jaren 90 (er zijn nog een paar PCC's die zo'n scherm hebben hangen). Die dingen hebben nooit goed gewerkt, ofwel was het veel te luid en storend, ofwel had je het Windows 95 boot-screen als ik me goed herinner.

Tot mijn ergernis werkte die dingen toch vrij goed. Als ik mij niet vergis was het een onderdeel van de mediagroep van die mafiabaas van de Zillion (Frank Verstraeten). Er kwamen vooral korte cartoontjes op (figuurtjes in plasticine) en reklame voor 4FM (nu Joe FM). Veel muziek was het niet echt eerder het geluid van die cartoontjes. Later toen ze al lang niet meer aanstonden. Heb ik eens gedacht er eentje van het plafond te vijzen en de technologie te bekijken. (In een gekoppelde tram 12 zat er in deurne zelden volk op de tweede tram)
Maar ja luidheid is troef en toen hebben ze bewakings cameras geïnstalleerd.

Het blijft me toch verbazen dat ze in Belgïe steeds op windows en intel rekenen voor hun automaten of infoborden. Dit zijn beide zeer slechte keuzes voor zulke toepassingen. Men kan better een ARM processor met een UNIX variant erin smijten. Deze draaien veel stabieler en zullen zelden crashen. Het engelse RISC OS kan bijvoorbeeld volledig in een ROM geheugen worden geprogrammmeerd waardoor het systeem nooit kan uitvallen (hooguit eens herstarten). Probleem met deze windows toepassingen is dat ze groot zijn en toch een of andere vorm van een harde schijf nodig hebben. En deze falen altijd na langdurig gebruik. Zeker als ze te warm worden. Zie verkoopsautomaten de Lijn ,NMBS,...

teaser
August 11th, 2011, 04:02 PM
Windows is tegenwoordig even stabiel als andere operating systems, alleen de licentieprijs is een nadeel. Daarom kan je idd beter een of andere unix variant op zo'n systeem smijten. Probleem is dan dat je échte programmeurs moet zoeken ipv een of ander consultancybedrijf dat wat mensen verhuurt die tegen veel te veel geld wat in Visual Studio knoeien.

Als de software in een ROM draait kun je het niet updaten, ik veronderstel dat je een herschrijfbaar flashgeheugen bedoelt maar dat is dan weer moeilijk om vanop afstand up te daten. Alternatief is SSD schijven, maar die zijn nog redelijk duur.

Glodenox
August 12th, 2011, 01:23 PM
De prijs van SSD's is de voorbije maanden al enorm gezakt. Voor 100 euro kan je er al een van 60GB kopen, wat meer dan voldoende schijfruimte zou moeten zijn. En eigenlijk moet je zover zelfs niet gaan, want je kan even goed het hele operating systeem met verkoopsprogramma erbij op een USB stick zetten en van de USB stick laten starten. Een stick van 16GB kost de laatste tijd zo'n 25 euro, dus duur is het zeker niet.

Over de keuze tussen Windows en Unix: mja, op zich is het makkelijker om Unix kleiner te maken door onnodige delen niet op te nemen in het systeem. Daardoor neemt het minder schijfruimte in en zou het mogelijk sneller kunnen werken. De opstarttijd zou niet relevant mogen zijn aangezien een stabiel systeem gewoonweg niet moet heropstarten. In Windows is iets dergelijks ook mogelijk, maar slechts in beperkte mate.

Maar ik denk dat we hier nu wat off-topic aan het gaan zijn :)

Groeten,
Glodenox

Q3671
September 25th, 2011, 03:09 PM
Een Foto uit de oude doos

Betreft: een Tractie Station.
Plaats: Antwerpen, 2100, Hooftvunderlei.
Tijd: 1980
TS Hooftvunderlei (recht tegen over de ingang districthuis 2100)
Alle eer aan de eigenaar, de foto is op mijn harde schijf beland zonder echt te weten wie de eigenaar is.

Mensen van de Vaste Installaties zijn de DC kabels aan het aansluiten.
Onder keurend oog van de meestergast.
http://i1239.photobucket.com/albums/ff514/Q3671/Allerlei2008004.jpg

focus1965
November 18th, 2011, 10:32 PM
http://www.davidsfonds.be/edition/photos/big/CentraalStationSporwegkathedraal-recto.jpg

Het is zeker niet mijn bedoeling om hier met boekbesprekingen te beginnen, maar toch voor eenmaal maak ik er een uitzondering van.

Over Antwerpen Centraal & de geschiedenis van de spoorwegen rond de metropool, zijn er in het verleden al een aantal (foto)boeken verschenen.
Toch had ik 1 goede reden om die 2 boeken in voorverkoop (m.a.w. zonder dat ik ze zelf had gelezen) te bestellen: er is ondertussen heel veel veranderd in het centraal station: de restauratie en de tunnel om maar de belangrijkste te noemen.

Ik heb geen miskoop gedaan: de auteur Stan Wagemans was niet alleen zijn ganse carrière bij de N.M.B.S. werkzaam in Antwerpen, maar was ook werfleider bij de grootste werken van 10 jaar geleden: hij is dus niet de eerste de beste en weet dus exact weer hij over schrijft.

Het eerste deel (afbeelding hierboven) beschrijft de spoorwegen in en rond Antwerpen: op zich zou men kunnen denken dat dit herkauwde materie is, maar dit klopt maar ten dele. Uiteraard kan hij ook niet veel meer schrijven dan hetgeen geweten is over het eerste station - hebben we het hier ook ooit uitgebreid over gehad, nl. dat nabij de Breydelstraat: daar is weinig tot niets over geweten en helemaal geen fotografische documenten over te vinden. Hetgeen de auteur wel siert, is dat hij op een perfecte de wijze de omgeving omschrijft en ook enkele oude postkaarten hierover publiceert, al wordt er dikwijls nogal uitgebreid afgeweken van het onderwerp.

Anderzijds: het is niet in zo'n boek dat ik een foto van Congolezen zou verwachten met afgehakte handen: toch vindt men die foto, met heel de geschiedenis van Leopold II, want zijn geschiedenis staat ook keurig beschreven... en daarmee heb ik ook weer geleerd dat zijn beeltenis er nooit gekomen is: de voorziene nissen (voor hem en zijn vrouw, maar dewelke werd nooit beslist) zijn tot op de dag van vandaag leeg.

Soms wijkt hij wel erg af: dat er een verband is tussen het station en de zoo, wil ik aannemen - ze zijn buren... - maar een heel verhaal (met schilderij!) van een ontsnapte tijger gaat me in de geschiedenis van het centraal station toch net te ver.

Maar dit zijn misschien net de anekdotes die droge geschiedenis zo boeiend maakt, want: die boeken zijn echt op een leesbare manier geschreven.

Hetzelfde geldt voor de verplaatsing van Antwerpen Dam: daar is al alles over geschreven, maar de kunst bestaat er in het leesbaar te maken voor het grote publiek. In het verleden werd dit technisch beschreven, nu met veel foto's en enkel korte, maar eenvoudige teksten die nochtans alle werkzaamheden beschrijven, m.a.w., zoals het moet zijn.

Maar ik had het boek gekocht voor hetgeen nog niet in andere boeken beschreven stond en daar ben ik dus ook niet in teleurgesteld. De voorgeschiedenis wordt keurig beschreven en ook de werken, zonder dat men voor Burgerlijk Ingenieur moet gestudeerd hebben. Uiteraard heeft de auteur ook foto's ter beschikking die de teksten illustreren: ook hier is het geheel leesbaar, maar: niet bestemd voor wie achter technische gegevens zoekt.

Er zijn nog tal van - soms verrassende - hoofdstukken, zoals "vergeten beroepen bij de spoorwegen": ik zou nooit een boek kopen met die titel, maar dat hoofdstuk is, tesamen met de passende foto's, best luchtig en past in het geheel.

Maar er is nog een tweede werk:

http://www.boek.be/sites/default/files/imagecache/boek_detail/sites/all/data/9789063066291.jpg

Ik heb dit - in volle euforie - tesamen met het eerste besteld: maakt dit dubbel gebruik uit of niet? Wel: ja en neen. In het eerste boek wordt verwezen naar de gelijkenissen met het voormalig station van Luzern en het Pantheon in Rome en in dit boek wordt dit echt gedetailleerder beschreven, met uiteraard passende foto's. Verder wordt de betekenis van tal van symbolen, waar we allemaal al langs gelopen zijn, maar nooit gezien hebben, haarfijn uit de doeken gedaan. In dit boek komen aspecten aan bod die ik nog nooit elders gelezen had, althans niet in gekende werken. Sommige van die zaken komen ook aan bod in het voorgaand werk, maar lang niet allemaal.

De bouw van de tunnel komt in dit boek maar rakelings aan bod, maar daarentegen wordt weer meer aandacht besteed aan "de missie". Ook hier is de auteur er perfect in geslaagd om de PR peptalk om te zetten in aangename lectuur, met beelden van het hetgeen bedoeld wordt en vooral gerealiseerd werd: ook dit hoofdstuk is extreem boeiend geschreven en vooral gedocumenteerd.

Dit boek gaat dus duidelijk enkel over Antwerpen Centraal en de vlag dekt de lading: men moet niet verlegen zijn om met dit boek een paar uur rond te lopen: men zal versteld staan van de ontdekkingen die men kan doen en de geschiedenis achter elk beeld, want niets staat er toevallig. De sterke kant van dit boek is wel dat men het gevoel heeft dat men het station volledig kan bezichtigen vanuit de luie zetel en men tegelijkertijd uitleg krijgt van een professionele gids: dit is Stan Wagemans ook duidelijk (ook geweest trouwens). Ik denk dat we allen wel eens een museum hebben rondgelopen zonder gids: dan zie je een schilderij, je kijkt en vindt het al dan niet leuk en loopt verder. Een gids kan er een heel verhaal rond breien waar je achteraf "ah en oh" zal zeggen: met dit boek is dit hetzelfde. Het verhaal van vele details was me compleet onbekend, maar wordt zodanig uit de doeken gedaan dat je je waant dat je daar rondloopt en dat die gids je alle geheimen opbiecht.

Zijn er minpunten over deze boeken te vermelden? Zoals ik eerder schreef: er wordt af en toe van het onderwerp afgeweken, maar dit moet dus bij de anekdotes horen. Verder niets dan lof en wie nog geen enkel boek heeft over de geschiedenis van de spoorwegen rond Antwerpen: koop zeker het eerste boek en wie echt geïnteresseerd is in Antwerpen Centraal: koop zeker het tweede. Ik zal wel duidelijk zijn: het is een "groot publiek"boek en vermeldt weinig droge cijfers, onoverzichtelijke plannen en namen van allerlei grondlagen: daar moet men elders voor zijn.

Ik kan deze boeken enkel van harte aanbevelen en voor de duidelijkheid: ik ben Stan Wagemans niet en heb geen enkel binding met deze boeken of de uitgeverij.

focus1965

lcrucius
November 20th, 2011, 10:18 PM
Hallo iedereen.
Ik ben nieuw in dit forum en heb de voorbije dagen (als gast) wat rondgekeken. Ik heb me net lid gemaakt en stel meteen een vraag.
Vanuit het station van Lier vertrok vroeger een tramlijn richting Emblem (oosten). Toen ik vroeger - in de jaren '70 - over de Antwerpse Steenweg fietste, stak ik die sporen trouwens over, tussen het station en de ring. Ik heb in 80 of 81 de sporen ooit eens een stuk te voet gevolgd, tussen de fruitboomgaarden in Emblem, en ben daar zelfs op een splitsing gestoten (zie verder). Als ik me niet vergis, liep het tramspoor over het grondgebied van Emblem naar Broechem en zo verder naar Zandhoven en Westmalle. In Broechem was er dan verbinding met Antwerpen (over Ranst en Wommelgem).
Mijn leraar geschiedenis vertelde dat die tram onder meer de inhoud van de beerputten van de Lierenaars vervoerde naar de boeren, die er hun velden mee bemesten.
Ik meen me vaag te herinneren dat het spoor in de jaren '70 nog gebruikt werd voor occasioneel goederenvervoer tussen een fabriek dat aan de Antwerpse Steenweg lag en Lier station. Ander verkeer heb ik er nooit op weten rijden. Momenteel zijn de sporen verwijderd. Als ik me niet vergis, is dat al minstens tien jaar geleden gebeurd.
Op Google Earth kan ik het oude tracé goed volgen tot in Broechem. Ter hoogte van Emblem begint er een zijtak, die volgens mij doodloopt bij het fort van Broechem (militair doel van de spoorlijn?).
Het verloop voorbij Broechem is moeilijker te volgen. Aan de A13/E34 raak ik het 'spoor' bijster. Ik stel me trouwens de vraag of de aanleg van het Albertkanaal en de snelweg de werking van het tramspoor niet geschaad heeft.
Kan iemand mij wat meer informatie bezorgen over deze tramlijn? Wanneer is ze aangelegd / buiten dienst gesteld / opgebroken enz... Heeft iemand foto's?
Ook de zijtak naar het fort van Broechem interesseert mij.
Dank bij voorbaat.

Snelly1968
November 20th, 2011, 11:26 PM
Ik kan deze boeken enkel van harte aanbevelen en voor de duidelijkheid: ik ben Stan Wagemans niet en heb geen enkel binding met deze boeken of de uitgeverij.

focus1965

Goed, mijn lijstje voor de Sint heeft er een item bij.

:cheers:, Snelly

Meurisse
November 21st, 2011, 12:00 AM
@ lcrucius: op pagina 12 van deze thread vind je al een aantal antwoorden op je vragen denk ik

the_mirage
November 21st, 2011, 12:59 PM
Hallo iedereen.
Ik ben nieuw in dit forum en heb de voorbije dagen (als gast) wat rondgekeken. Ik heb me net lid gemaakt en stel meteen een vraag.
Vanuit het station van Lier vertrok vroeger een tramlijn richting Emblem (oosten). Toen ik vroeger - in de jaren '70 - over de Antwerpse Steenweg fietste, stak ik die sporen trouwens over, tussen het station en de ring. Ik heb in 80 of 81 de sporen ooit eens een stuk te voet gevolgd, tussen de fruitboomgaarden in Emblem, en ben daar zelfs op een splitsing gestoten (zie verder). Als ik me niet vergis, liep het tramspoor over het grondgebied van Emblem naar Broechem en zo verder naar Zandhoven en Westmalle. In Broechem was er dan verbinding met Antwerpen (over Ranst en Wommelgem).
Mijn leraar geschiedenis vertelde dat die tram onder meer de inhoud van de beerputten van de Lierenaars vervoerde naar de boeren, die er hun velden mee bemesten.
Ik meen me vaag te herinneren dat het spoor in de jaren '70 nog gebruikt werd voor occasioneel goederenvervoer tussen een fabriek dat aan de Antwerpse Steenweg lag en Lier station. Ander verkeer heb ik er nooit op weten rijden. Momenteel zijn de sporen verwijderd. Als ik me niet vergis, is dat al minstens tien jaar geleden gebeurd.
Op Google Earth kan ik het oude tracé goed volgen tot in Broechem. Ter hoogte van Emblem begint er een zijtak, die volgens mij doodloopt bij het fort van Broechem (militair doel van de spoorlijn?).
Het verloop voorbij Broechem is moeilijker te volgen. Aan de A13/E34 raak ik het 'spoor' bijster. Ik stel me trouwens de vraag of de aanleg van het Albertkanaal en de snelweg de werking van het tramspoor niet geschaad heeft.
Kan iemand mij wat meer informatie bezorgen over deze tramlijn? Wanneer is ze aangelegd / buiten dienst gesteld / opgebroken enz... Heeft iemand foto's?
Ook de zijtak naar het fort van Broechem interesseert mij.
Dank bij voorbaat.

Bedoel je spoorlijn 205?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_205

Veel valt er voor de rest niet over te vinden...

focus1965
November 21st, 2011, 06:55 PM
@ lcrius.

Je (of je leraar) gooit 2 zaken door mekaar.

De NMBS spoorlijn (militaire lijn in de ruimste zin van het woord, eerst als verdedigingslijn en dan als raccordement voor de Britse Basis in Emblem) heb ik al met een zeer zeldzame foto belicht (zie ook antwoord Meurisse) en bestaat grotendeels nog als fietspad.

Dan had je de NMVB tramlijn (op meterspoor) tussen Lier en Broechem: die lijn lag op de Lispersteenweg kant Nete (m.a.w. rechts als je van Lier komt). Dit is nog 10-tallen jaren goed zichtbaar gebleven tot de heraanleg van deze straat. Er is nog een café dat tramstatie noemt.

Richting Broechem ging het gewoon via de Rantsesteenweg en kruiste die lijn ook de bovenvermelde spoorlijn en kwam dus aan het (ook recent gesaneerd) station van Broechem aan. Ik denk dat de bus nu hetzelfde doet, met als meerwaarde de bediening van Emblem centrum.

Foto's van tramlijn 42 heb ik wel en misschien ik die ooit wel eens. Het beerputten verhaal klopt... net als de rest van je uitleg half en half: het was het afval van de Antwerpenaren dat daar gedumpt werd!

Van de hele lijn is er heel lang geleden een (qua lay-out) verschrikkelijk rommelig boek verschenen "Buurtspoorwegen Antwerpen - Broechem - Oostmalle - Lier" door Jos Block (+). Dat boek (in stencil vorm overigens) is al lang niet meer verkrijgbaar maar wellicht ligt het nog wel in de lokale bibliotheken. Daar kan je (zelfs als je niet lid bent) gewoon inkijken.

De foto's zijn barslecht, maar je hebt er wel alle plannen, inclusief van die aansluiting naar die "opslagruimten voor Beir". Volledigheidshalve: het waren er 3: in Ranst (waar nu supermarkt Vrancken (?) is), in Emblem naast de herberg "In Berchem (?)" en in Borechem naast de Nierlenderstraat.

Verder liep de lijn ook oorspronkelijk door richting Zoersel en Oostmalle.

Op 1/7/1950 zou al dat fraais opgeheven zijn (ik heb het over de tram); de lijn Antwerpen-Broechem heeft nog respijt gehad tot 27/9/1958.

focus1965

pdmv
March 25th, 2012, 05:24 PM
Heb met veel verbazing dit forum doorgenomen, de kennis wat betreft sporen, trams enz. in de regio Antwerpen lijkt immens onder de deelnemers… Vandaar dat ik denk dat ik misschien op de juiste plaats aanbeland ben in mijn/onze zoektocht. Het zit namelijk zo dat we (enkele voormalige medeleerlingen van het koninklijk atheneum Merksem) in de jaren zestig nog les gekregen hebben in afgedankte tramstelletjes die als klaslokaal opgesteld stonden in het atheneum maar we hebben daar jammer genoeg geen bewijzen meer van. Vandaar mijn vraag op dit forum, is er iemand van jullie op de hoogte van dit feit en nog beter is er iemand die hier bv. beeldmateriaal (foto’s) van in zijn bezit heeft? Moest dit het geval zijn en iemand deze kan posten of ons op weg helpen hoe we er aan geraken zouden we jullie ongelooflijk dankbaar zijn…

Peter74
July 10th, 2012, 04:37 PM
Ten einde raad heb ik besloten hier een vraagje te posten.
Ben op zoek naar foto's van het lokomotieven depot van Antwerpen-Dam in de tijd van de stoomloks. De bedoeling is van dit depot na te bouwen op schaal.
Bedankt alvast voor jullie hulp.