View Full Version : Metropoolregio Amsterdam, 2 miljoen inwoners
Squilion September 28th, 2008, 03:34 PM http://erikpentenga.web-log.nl/photos/uncategorized/noordvleugel_2030_geplande_ontwikkelinge.jpg
Metropoolregio Amsterdam is de naam waaronder de regionale en lokale overheden in het noordelijke deel van de Randstad samenwerken (voorheen Noordvleugel). Regionale partners maken afspraken over woningbouw, werkgelegenheid, infrastructuur en landschap. Door op deze terreinen afspraken te maken, bundelen de partijen hun krachten om van de Metropoolregio Amsterdam een internationaal concurrerende regio te maken.
De bestuurlijke aansturing van de Metropoolregio Amsterdam berust bij de Coördinatiecommissie, kortweg CoCo. De Bestuurlijke Kerngroep Metropoolregio Amsterdam (BKG) is verantwoordelijk voor de voorbereiding van de Metropoolconferenties en bewaakt de uitvoering van de gemaakte afspraken. Verder is er een bestuurlijk platform op het gebied van mobiliteit, het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel (PBN), en op het gebied van economie: het Platform Regionale Economische Stimulering (PRES).
De grote, of middelgrote, gemeenten en de provincies Noord-Holland en Flevoland zijn vertegenwoordigd in deze drie overlegorganen.
Gemeenten:
- Aalsmeer
- Almere
- Amstelveen
- Amsterdam
- Beemster
- Bennebroek
- Beverwijk
- Blaricum
- Bloemendaal
- Bussum
- Diemen
- Edam-Volendam
- Haarlem
- Haarlemmerliede-Spaarnwoude
- Haarlemmermeer
- Heemskerk
- Heemstede
- Hilversum
- Huizen
- Landsmeer
- Laren
- Muiden
- Naarden
- Oostzaan
- Ouder-Amstel
- Purmerend
- Uitgeest
- Uithoorn
- Velsen
- Waterland
- Weesp
- Wijdemeren
- Wormerland
- Zaanstad
- Zandvoort
- Zeevang
(bron: http://www.metropoolregioamsterdam.nl/)
Aantal inwoners:
- 2007: 2.155.665
- 2015: 2.231.927
- 2025: 2.332.629
(bron: http://www.os.amsterdam.nl/tabel/10236/)
Geef dit samenwerkingsverband een verplicht karakter met een eigen bestuur. Dan kent Nederland een miljoenenstad!
Niyyu September 28th, 2008, 04:47 PM Dus alleen om die laatste zin wil je dat ze samenwerken. Beetje vreemd..
Heel veel gemeenten willen niet bij Amsterdam horen, neem bijvoorbeeld heel het Gooi.
Wuppeltje September 28th, 2008, 05:50 PM Er zijn inderdaad genoeg gemeenten die niet onder Amsterdam willen vallen. Voorzichtigheid is daar zeker mee geboden.
Timon91 September 28th, 2008, 06:54 PM Gemeente Abcoude staat niet in de lijst, gezien de ligging zou dat wel moeten. Aan de andere kant ben ik wel blij dat Abcoude in een andere provincie ligt dan Amsterdam, dat zorgt er iig voor dat Abcoude niet zo snel wordt opgeslokt door Amsterdam.
Squilion September 28th, 2008, 08:02 PM Gemeente Abcoude staat niet in de lijst, gezien de ligging zou dat wel moeten. Aan de andere kant ben ik wel blij dat Abcoude in een andere provincie ligt dan Amsterdam, dat zorgt er iig voor dat Abcoude niet zo snel wordt opgeslokt door Amsterdam.
Ik denk dat dat idee bij veel inwoners uit omliggende gemeentes heerst. Het opgeslokt worden door Amsterdam met alle grootstedelijke problemen die daar bij horen. Dat wil natuurlijk niemand binnen zijn gemeente. Maar dat idee is naar mijn idee erg kort door de bocht.
Amsterdam inclusief Schiphol heeft een dominante positie in de Nederlandse economie. Maar liefst 12% van het BNP wordt in de regio verdient. Dit komt met name door de zakelijke dienstverlening. De werkgelegenheid in Amsterdam heeft dan ook een enorme aantrekkingskracht vanuit de regio. Veel mensen uit bijvoorbeeld Haarlemmermeer en Almere verdienen hier hun brood.
Om de economische groei het hoofd te kunnen bieden is een stijging van de totale woningvoorraad nodig. Een toename van woningen in Amsterdam alleen is niet voldoende. Immers, de WOZ-waarde in Amsterdam ligt al boven het landelijk gemiddelde. En toch wil iedereen een betaalbare woning. Om betaalbare woningen te realiseren is de regio essentieel. Bovendien wil niet iedereen in een appartement wonen, maar ook nog eens in een eensgezinswoning met tuin, liefst vrijstaand. Dit vraagt om behoorlijk wat ruimte en besluitvorming.
Door meer woningen in de regio te bouwen ontstaan er meer vervoersstromen met Amsterdam. Drukte op het spoor en dagelijkse files. Er moeten meer wegen komen en meer rails. Uitbreiding van infrastructuur vraagt om besluitvorming.
Economische groei is nodig. Niet alleen binnen Nederland maar ook internationaal. Nederland wil immers niet ingehaald worden door opkomende economieën als China en Rusland. Economische groei vraagt om besluitvorming. Besluiten tussen provincies, gemeentes, stadsdelen en door de regering. Dit kost veel tijd en vooral veel geld, belastinggeld om precies te zijn. Het is mogelijk om besluitvorming efficiënter en slagvaardiger te maken door verregaande samenwerking. Bijkomend voordeel is dat er minder politici nodig zijn als er minder gemeentes en stadsdelen zouden zijn. Ik denk dat weinig mensen dit realiseren. Metropoolregio Amsterdam heeft wel degelijk voordelen.
railway stick September 28th, 2008, 08:33 PM Het begrip `Metropoolregio` staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Ik woon tussen twee metropoolregio`s in, te weten het hier genoemde Amsterdam en Bremen-Oldenburg. Ik kan je wel vertellen, dat men in Duitsland al veel verder is op het gebied van regionale samenwerking. Het begrip `Metropolregion` leeft daar behoorlijk.
In Duitsland zijn tien Metropolregionen, en één van de kleinsten is Bremen-Bremerhaven-Wilhelmshaven-Oldenburg. Zo`n 2,3 miljoen inwoners. Men gaat de samenwerking aan op basis van gelijkwaardigheid en het elkaar aanvullen van unieke kansen op het gebied van logistiek, universitair onderzoek, produktiekansen e.d. Wat je ziet na jaren van samenwerking, is dat er grote projecten worden aangepakt, zoals de Ems-Jade containerterminal en de Ring zuidwest bij Bremen. Men kan als gelijkwaardige Landkreise elkaar ervan overtuigen dat er bij grensoverschrijdende megaprojecten samengewerkt MOET worden om er ook uiteindelijk samen beter van te worden.
Zo`n gelijkwaardigheid is voorlopig in de regio Amsterdam nog ver te zoeken. De hoofdstad met Abcoude, Laren of Monnickendam vergelijken, da`s het verhaal van de appels en de peren. Je zou eigenlijk veel grotere gemeenten om je heen moeten hebben liggen, dan kun je beter samenwerken, zoals in Duitsland met Landkreise, waarvan de kleinsten toch altijd nog zo`n 75000 inwoners hebben. Amsterdam zou dus eerst met grote gemeenten om zich heen een vaste Metropoolregio moeten vormen (Zaanstad, Almere en Haarlemmermeer) en dan verder kijken, naar het model van succesvolle regio`s uit het buitenland.
EPA001 September 28th, 2008, 08:46 PM Economische groei is nodig. Niet alleen binnen Nederland maar ook internationaal. Nederland wil immers niet ingehaald worden door opkomende economieën als China en Rusland. Economische groei vraagt om besluitvorming. Besluiten tussen provincies, gemeentes, stadsdelen en door de regering. Dit kost veel tijd en vooral veel geld, belastinggeld om precies te zijn. Het is mogelijk om besluitvorming efficiënter en slagvaardiger te maken door verregaande samenwerking. Bijkomend voordeel is dat er minder politici nodig zijn als er minder gemeentes en stadsdelen zouden zijn. Ik denk dat weinig mensen dit realiseren. Metropoolregio Amsterdam heeft wel degelijk voordelen.
Ik ben het op zich inhoudelijk op meerdere punten met je eens, maar een aantal punten die je nu aanhaalt zijn al tientallen jaren die punten waarop vele projecten in Nederland op vastlopen of tenminste ernstig vertraagd worden. Denk bijvorbeeld aan de moeizame besluitvorming omtrent de projecten betreffende de infrastructuur.
Er zal echt heel wat moeten gebeuren om datgene wat je stelt mogelijk te maken. Een integrale metropoolregio vraagt nogal wat inspanning. Dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, hooguit wat meer samenwerking hier en daar, maar daar blijft het dan ook bij. De huidige kredietcrisis zal e.e.a. in eerste instantie ook niet verbeteren omdat iedereen eerst afwacht wat er gaat gebeuren voordat er maatregelen getroffen kunnen gaan worden.
Misschien komt uit die crisis wel de vorming van dergelijke metropoolregio's rond in eerste instantie Amsterdam en Rotterdam (beide 2 miljoen inwoners), misschien ook Eindhoven (kleine 1 miljoen inwoners). Maar ik heb daar ernstige twijfels over.
De Snor September 29th, 2008, 02:48 PM Ik denk dat dat idee bij veel inwoners uit omliggende gemeentes heerst. Het opgeslokt worden door Amsterdam met alle grootstedelijke problemen die daar bij horen. Dat wil natuurlijk niemand binnen zijn gemeente. Maar dat idee is naar mijn idee erg kort door de bocht.
Het gaat over een interstedelijk samenwerkingsverband waar totaal geen sprake is van en-nu-wordt-alles-Amsterdam.
Het is een overkoepelend orgaan in de regio die zorgt voor een betere samenwerking om zo competitief mogelijk ingesteld te zijn tegenover andere metropoolgebieden.
Dit betekent dat buiten Amsterdam ook een Haarlem , Almere en 't Gooi hierbij enkel voordelen kunnen uitgehaald worden zonder een gevaar te betekenen voor hun eigen identiteit daar deze gemeenten als zelfstandige blijven.
Op grotere schaal samenwerken is dus een bundeling van plaatselijke ideeën om als regio sterk te staan tegenover een ander.
Op het vlak van OV, landschapsinrichting, uitbreiding Schiphol, etc kan men hieruit enkel voordelen halen.
Eerder werd de regio Bremen als voorbeeld aangehaald doch voor Amsterdam mag je de regio Frankfurt (http://www.planungsverband.de/) als evenknie gaan beschouwen.
Metropoolregio Amsterdam heeft wel degelijk voordelen.
Dat denk ik ook maar dan moet je aan velen vragen om hun oogkleppen weg te gooien vooral dan op bestuurlijk vlak.
railway stick September 29th, 2008, 09:00 PM ^^Waarom de regio Frankfurt/M dan als evenknie beschouwen van die van Amsterdam? Toevallig neem ik de regio`s die aan weerszijden van mijn woonplaats liggen, ik denk toch dat een haven/kustregio als Bremen/Bremerhaven/Oldenburg/Wilhelmshaven prima te vergelijken is met Amsterdam/Almere/Zaandam/Haarlem. Puur geografisch en topografisch gezien. Trouwens, de werkgelegenheidsstruktuur in beide gebieden lijkt ook op elkaar. Maar goed, dat is mijn wetenschap en belevingswereld, je kunt ook rustig voor Frankfurt am Main/Wiesbaden/Mainz/Darmstadt kiezen.
De Snor September 29th, 2008, 09:29 PM Ik denk dat er bepaalde gelijkenissen zitten tussen Amsterdam en Frankfurt:
Binnenhavens , groot vliegveld , verkeersknooppunt , landelijk financieel centrum.
Is de werkgelegenheidsstruktuur van de regio Bremen niet meer havengerichter dan de Amsterdamse?
bthj September 29th, 2008, 10:56 PM Misschien komt uit die crisis wel de vorming van dergelijke metropoolregio's rond in eerste instantie Amsterdam en Rotterdam (beide 2 miljoen inwoners), misschien ook Eindhoven (kleine 1 miljoen inwoners). Maar ik heb daar ernstige twijfels over.
waarom begrijp ik dit niet?
JWvW September 29th, 2008, 11:45 PM Moet toch een verschilletje melden tussen F'furt A/M en Amsterdam; metropoolregio van F'furt heeft ruim 5,5 miljoen inwoners!! Toch wel hele andere koek.
Oh en nog klein detail BNP p/h is in A'dam rond de 39,000 en in F'furt ruim 79,000......heeft dat er direct iets mee te maken? Nee, maar zal daardoor wellicht nog veel meer aantrekkingskracht op de regio hebben dan A'dam.
Cymen September 30th, 2008, 12:49 AM Moet toch een verschilletje melden tussen F'furt A/M en Amsterdam; metropoolregio van F'furt heeft ruim 5,5 miljoen inwoners!! Toch wel hele andere koek.
Oh en nog klein detail BNP p/h is in A'dam rond de 39,000 en in F'furt ruim 79,000......heeft dat er direct iets mee te maken? Nee, maar zal daardoor wellicht nog veel meer aantrekkingskracht op de regio hebben dan A'dam.
Ik neem aan dat die GNP enkel voor Frankfurt am Main geld, zo'n 10-15% van metropool regio?
Vergelijkende schaal is de grachtengordel met de rest van de AMA.
Wuppeltje September 30th, 2008, 10:30 AM Metropoolregio Frankfurt am Main is wel een beetje raar. Metropoolregio Amsterdam is bijna 3,5x zo dichtbevolkt als Metropoolregio Frankfurt.
Stel je neemt Noord-Holland, provincie Utrecht en Almere als Metropoolregio Amsterdam. Dan heb je pas 1/3 van de oppervlakte van Metropoolregio Frankfurt en 4 miljoen inwoners.
carfentanyl September 30th, 2008, 10:33 AM Nou is dat heel leuk, die vergelijking tussen metropoolregio Amsterdam en Frankfurt, maar die metropoolregio van Frankfurt beslaat 14.800 km2, dus meer dan Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant bij elkaar.
M.a.w., in een oppervlakte die groter is dan N-H, Z-H en N-B bij elkaar heeft die metropoolregio Frankfurt dik 3 miljoen inwoners minder dan onze 3 provincies die nooit als een metropole regio zullen worden neergezet. Geeft meteen aan dat die hele metropoolregio's erg vaag zijn en bovendien bijzonder moeilijk met elkaar te vergelijken zijn.
@JWvW
Zoals Cymen al zei geldt de hoogste BNP per capita puur en alleen voor Frankfurt zelf en natuurlijk niet voor de gehele regio. Overigens is de BNP per capita van Frankfurt wel de hoogste van alle steden van Europa.
carfentanyl September 30th, 2008, 10:34 AM @ Wuppeltje
WTF, ben je me net voor! :)
JWvW September 30th, 2008, 02:24 PM @ carfentanyl: het bnp ligt zelfs ver buiten ffurt veel hoger dan welke grotere gemeente dan ook in nederland. Ffurt is een ontzettend rijke regio.
Squilion September 30th, 2008, 05:44 PM Op deze site vind je alle Duitse metropoolregio's.
http://www.deutsche-metropolregionen.org/mitglieder.html
Zoals je ziet bestaan er maar liefst 11 regio's. Tja, Duitsland is dan ook een stukkie groter dan Nederland he :)
Cymen September 30th, 2008, 05:52 PM ^^
GDP Frankfurt is dus 33.500€ en de werkloosheid is 10%. JWvW heeft in Singapore blijkbaar weinig feiten voor handen. Amsterdam lijkt het dus beter te doen.
kna September 30th, 2008, 07:12 PM Alles wat JWvW tot nu toe beweerd heeft is dus onzin. Handig te weten. Ga ik 'm op mijn ignore-lijst zetten.
SkyBridge September 30th, 2008, 08:13 PM ^ Wat ben je vervelend/bijdehand vandaag ;)
JWvW October 1st, 2008, 12:09 AM @ cymen: haha wat is dit nou weer. "JWvW heeft in Singapore blijkbaar weinig feiten voor handen" doe niet zo kleinerend. kinderachtig zeg.
Ik heb mijn gegevens uit Thomson Banker een groot database. Ga het nu niet weer voor je opzoeken. Maar daar stonden de gegevens die ik heb genoemd. Alsof ik die zomaar uit mn duim zou zuigen. Rare.
Het hangt er ook van af wat je telt voor GDP wellicht verschilt de lijst daarin en is bij die van mij puur naar gemeente F'furt en gemeente A'dam gekeken. En waar haal jij 33.500 vandaan? In de lijst van Squillon staat 60.500 bij F'furt regio... De regio die ook in deze lijst staat aangegeven zou je eerder met de Randstad kunnen vergelijken.
Wat kan jij giftig worden als er objectief naar Amsterdam wordt gekeken zeg. Jezus... Ik wilde alleen aangeven dat de vergelijking niet opgaat in deze vorm.
JWvW October 1st, 2008, 12:20 AM Sorry ik kon het niet laten om dit nog even toe te voegen:
"According to a ranking list produced by the University of Liverpool, Frankfurt is the richest city in Europe by GDP per capita."
"The Mercer Human Resource Consulting Worldwide Quality of Living Survey 2007 ranked Frankfurt at the seventh position of the cities with the highest quality of life worldwide."
"According to an annual study (2007) by Cushman & Wakefield it is one of the top three cities for international companies in Europe, along with London and Paris."
http://en.wikipedia.org/wiki/Frankfurt (komt dan wel van wiki maar de resultaten zijn wel degelijk uit betrouwbare onderzoeken)
En trouwens, Cymen, de werkloosheid die jij noemt is voor de Rhein Main Regio, als je al wil vergelijken kijk dan naar Frankfurt am Main Regio. En is dan nog een van de rijkste regios ter wereld. Niets in Nederland komt daar bij in de buurt.
Cymen October 1st, 2008, 12:47 AM Sorry ik kon het niet laten om dit nog even toe te voegen:
"According to a ranking list produced by the University of Liverpool, Frankfurt is the richest city in Europe by GDP per capita."
"The Mercer Human Resource Consulting Worldwide Quality of Living Survey 2007 ranked Frankfurt at the seventh position of the cities with the highest quality of life worldwide."
"According to an annual study (2007) by Cushman & Wakefield it is one of the top three cities for international companies in Europe, along with London and Paris."
http://en.wikipedia.org/wiki/Frankfurt (komt dan wel van wiki maar de resultaten zijn wel degelijk uit betrouwbare onderzoeken)
En trouwens, Cymen, de werkloosheid die jij noemt is voor de Rhein Main Regio, als je al wil vergelijken kijk dan naar Frankfurt am Main Regio. En is dan nog een van de rijkste regios ter wereld. Niets in Nederland komt daar bij in de buurt.
Hebben we hier nu over metropoolregio's of grenzen die Frankfurt minder inwoners geeft dan Amsterdam? Precies, je kunt jezelf er wel uit lullen maar en een mooie bron voor cijfers hebben maar als je niet weet waar je over praat kun je maar beter je mond houden. Het was mij namelijk ook al opgevallen dat je een hoop onzin post.
Er staat ook geen GDP van 60.500 in die lijst, weer een cijfer dat jij niet kunt plaatsen. Erwerbstätigem moet je misschien eens door de vertaalmachine gooien. Dat getal slaat dus enkel op werkenden. Deel die 168 miljard maar een door 5,5 miljoen en je komt op mijn uitkomst.
JWvW October 1st, 2008, 01:19 AM @ Cymen: "kun je beter je mond houden"???? "het was mij namelijk ook al opgevallen dat je een hoop onzin post"????
doe eens normaal man!
ik heb andere cijfers dan jij. daar haal ik een conclusie uit. jij haalt jouw conclusie uit andere cijfers. ander perspectief dus.
maar ok je hebt gelijk de metropoolregio amsterdam is alleenheersend, mijn excuses dat ik dat in twijfel durfde te nemen...
SkyBridge October 1st, 2008, 02:10 AM Gut gut Cymen, kan dat wat aardiger? Eerst kna en nu jij weer.
Wat mij betreft treden moderators de komende tijd weer wat harder op want het op de man spelen loopt weer de spuigaten uit de laatste tijd in verschillende threads.
Ramses October 1st, 2008, 09:47 AM Typisch. Om de paar maanden komt er weer eens zo'n topic voorbij over de metropoolregio Amsterdam oftewel AMA. Vrijwel altijd mondt dit uit in een scheldpartij tussen Amsterdammers en de rest, waarbij vooral een aantal Amsterdammers de neiging hebben zich te gedragen als katten in het nauw.
Ik ben benieuwd hoelang het topic dit keer open blijft :horse:
carfentanyl October 1st, 2008, 10:22 AM ^^ Nou kan ik me de reactie van Cymen wel een beetje voorstellen. Deze post getuigt toch van een post zonder vooraf e.e.a. even nagekeken te hebben:
Moet toch een verschilletje melden tussen F'furt A/M en Amsterdam; metropoolregio van F'furt heeft ruim 5,5 miljoen inwoners!! Toch wel hele andere koek.
Zoals Wuppeltje en ik al hadden aangegeven stelt 'die andere koek' geen reet voor. Die hele metropole regio Frankfurt is minder dichtbevolkt dan metropoolregio Amsterdam en telt in een straal van 50 kilometer veel minder inwoners, terwijl de post in een toon is dat Amsterdam maar een dorpje is vergeleken met Frankfurt. Terwijl wanneer men beide steden heeft bezocht men alleen kan concluderen dat Amsterdam qua stedelijkheid en levendigheid Frankfurt vrij ver achter zich laat...
Cymen October 1st, 2008, 11:13 AM Als sommige mensen onzin lopen te verkondigen en vervolgens dat niet willen toegeven en verdedigen met nog meer overduidelijke fouten..... Tja, dan vraag je je erom denk!
Wuppeltje October 1st, 2008, 11:22 AM ^^
Je kan het ook op een nettere wijze doen, dat werkt in het algemeen een stuk beter. Cijfers kan je op allerlei verschillende wijzen interpreteren. Daar is een groot grijs gebied. Wij vinden die vergelijking nogal scheef, maar dan hoef je de boel niet te laten escaleren. Dat werkt hier duidelijk contraproductief.
Cymen October 1st, 2008, 11:53 AM ^^^
Was dit een productief draadje dan? ;)
Gut gut Cymen, kan dat wat aardiger? Eerst kna en nu jij weer.
Wat mij betreft treden moderators de komende tijd weer wat harder op want het op de man spelen loopt weer de spuigaten uit de laatste tijd in verschillende threads.
De beste man (of vrouw) heeft mij meerdere keren bij naam genoemd als zijnde iets. De reactie was dus een reactie op.
SkyBridge October 1st, 2008, 01:19 PM ^^
Je kan het ook op een nettere wijze doen, dat werkt in het algemeen een stuk beter. Cijfers kan je op allerlei verschillende wijzen interpreteren. Daar is een groot grijs gebied. Wij vinden die vergelijking nogal scheef, maar dan hoef je de boel niet te laten escaleren. Dat werkt hier duidelijk contraproductief.
:cheers:
JWvW October 1st, 2008, 01:22 PM toon ajb een beetje respect man. je hoeft niet constant vingers te wijzen. ik heb alleen gezegd een keer in een andere thread gezegd dat het vervelend is hoe jij geregeld op de man speelt. geloof me dit is niet zomaar een reactie van jou op iets. ik heb al van meerdere andere forum gebruikers te horen gekregen dat ze jouw 'stijl' langzamerhand erg vervelend beginnen te vinden. dit is geen aanval ofzo, het lijkt me voor jou gewoon handig om even in het achterhoofd te houden. ik zeg dit niet zozeer voor mezelf maar zeker ook voor die andere forumleden die jij eerder hebt aangevallen.
in dit voorbeeld had je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je het niet eens bent met mijn vergelijkingen omdat ik andere cijfers hanteerde en ze anders interpreteerde dan jij. ik hoef dan niet mijn mond te houden en weet ik wat nog allemaal.
het is jammer dat je je zo in de hoek laat drijven zonder dat dat ueberhaupt iemands bedoeling is in de eerste plaats...
dank.
Cymen October 1st, 2008, 01:33 PM ^^
Gut oh gut, jij vraagt om respect maar stelt vervolgens dat ik de hoek gedreven ben.... Volgens mij neem jij dit forum iets te serieus. Begin eens bij jezelf, want nogmaals heb je het over anders interpreteren van cijfers terwijl je het met je gemiddelde inkomen gewoon - niet uit te lullen - fout had. Je niveau is bedroevend en dat werkt niet productief :lol:
bthj October 1st, 2008, 01:46 PM Typisch. Om de paar maanden komt er weer eens zo'n topic voorbij over de metropoolregio Amsterdam oftewel AMA. Vrijwel altijd mondt dit uit in een scheldpartij tussen Amsterdammers en de rest, waarbij vooral een aantal Amsterdammers de neiging hebben zich te gedragen als katten in het nauw.
Ik ben benieuwd hoelang het topic dit keer open blijft :horse:
ik geloof dat het toch juist de amsterdammers zijn die zich het minst op laten naaien.
SkyBridge October 1st, 2008, 01:48 PM Je vergist je lelijk; Rotterdammers kunnen er wat van, maar het AMS-gedeelte doet er niet voor onder :D
wolkenbestormer October 1st, 2008, 02:09 PM ^^
Kijk wie het zegt :lol:
maarre als ik naar die ovaal kijk en ik zou die over de zuidvleugel plaatsen met Rotterdam in het centrum dan kom ik ook wel aan 2 miljoen mensen (R'dam, Den Haag, Dordrecht en alles wat er tussen zit). Enige verschil is dat A'dam overduidelijk de andere omliggende gemeentes domineert in vergelijking met Rotterdam.
Maar gun Amsterdam zijn metropool gevoel en naam wel hoor. :cheers:
SkyBridge October 1st, 2008, 03:01 PM Haha nou, nou, onder de gordel. Maar inderdaad, it takes one to know one :)
Er staan inderdaad wat vreemde plaatsen op het kaartje, die ik er zelf niet bij zou betrekken. Ik zie ook niet in wat 2 miljoen bij elkaar verzonnen als voordeel heeft t.o.v. 1 miljoen die gewoon echt de metropoolregio IS. Vandaag in The New York Times nog een uitgebreid verslag over Amsterdam als 'coolest city on earth', blijkbaar heb je daar ook geen 2 miljoen inwoners voor nodig en kan de stad het prima zonder plaatsen als Haarlem en Purmerend.
Sognare October 1st, 2008, 07:02 PM @SkyBridge: Heb je misschien een linkje naar het stukje?
SkyBridge October 1st, 2008, 07:34 PM Helaas niet, ik had al gezocht maar het is blijkbaar alleen de papieren versie. Je kunt het nieuwsbericht wel lezen op telegraaf.nl/binnenland of www.at5.nl
dennol October 1st, 2008, 08:27 PM Nou is dat heel leuk, die vergelijking tussen metropoolregio Amsterdam en Frankfurt, maar die metropoolregio van Frankfurt beslaat 14.800 km2, dus meer dan Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant bij elkaar.
M.a.w., in een oppervlakte die groter is dan N-H, Z-H en N-B bij elkaar heeft die metropoolregio Frankfurt dik 3 miljoen inwoners minder dan onze 3 provincies die nooit als een metropole regio zullen worden neergezet.
Een metropolitan area is dan ook geen ruimtelijke maar een functionele benadering van een verstedelijkte regio. Bevolkingsdichtheid is in die zin niet relevant.
In Frankfurt werken ruim 600.000 mensen (niet veel minder dan er wonen) en dat is vrij uitzonderlijk voor een stad van die omvang. Ik denk dat je weinig 500.000+ steden zult vinden met zoveel banen in verhouding tot de (beroeps)bevolking. Dit alles wijst op een omvangrijke inkomende pendel en laten deze gegevens nu juist gebruikt worden voor het bepalen van een metro area.
Neemt niet weg dat je hiermee wel erg de nadruk legt op de werkgelegenheidsfunctie van een stad. Amsterdam is ook een werkstad, maar vervult daarnaast nog vele andere functies als stedelijk centrum en heeft wat dat betreft waarschijnlijk meer te bieden dan Frankfurt. Alleen worden die andere stedelijke functies in 'de lijstjes' niet of minder zwaar meegewogen...
kna October 2nd, 2008, 11:33 AM Gut gut Cymen, kan dat wat aardiger? Eerst kna en nu jij weer.
Ach, wat is er mis met een beetje Ad Hominem? Dat vind ik juist zo aardig aan HHF: het heeft kleur, het is een gemeenschap, want mensen leggen echt hun emotie erin. En daarin is de ene wat directer dan de ander. Karakters verschillen nu eenmaal. Neem JWvW, die kapittel je niet, maar zijn opmerking Amsterdam niets voorstelt tov Frankfurt was natuurlijk niet een nuttige, waardevrije opmerking en kan alleen maar geïnterpreteerd worden als uitdagend. Mind you, let op de bewoording die hij kiest. Hij had het ook neutraler, wetenschappelijker kunnen verwoorden en dan was Cymen waarschijnlijk niet op de kast geklommen. Maar ik vind dat niet erg, want anders is het allemaal zo saai. Nu zie ik tenminste veel meer kanten van Cymen en JWvW. De mooie, geemotioneerde kanten van Cymen, de geniepige van JWvW.
carfentanyl October 3rd, 2008, 02:23 PM Een metropolitan area is dan ook geen ruimtelijke maar een functionele benadering van een verstedelijkte regio. Bevolkingsdichtheid is in die zin niet relevant.
Dat geef ik ook al aan wanneer ik zag dat al die steden nooit als een metropolitan area gezien gaan worden. De bevolkingsdichtheid wilde ik juist aanhalen om aan te geven dat een metropolitan area van miljoenen inwoners niet per se duidt op een bijzonder verstedelijkt gebied, wat doorgaans wel gedacht wordt. :)
Squilion October 3rd, 2008, 07:28 PM In Nederland werken een aantal gemeenten vrijwillig samenwerken. Maar voor sommige regio's is samenwerking te vrijblijvend. Daarom heeft het parlement sinds 1 januari 2006 een aantal regio's een status gegeven door middel van een wijziging in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR). Door deze aanvulling zijn zogeheten WGR-plusregio's onderscheiden die op basis van verschillende wetten taken en bevoegdheden hebben gekregen. Daarmee is voor een belangrijk deel de niet vrijblijvende samenwerking omgezet in een verplichte samenwerking en een verplichte uitvoering van bij wet toegekende taken. Voorheen was het tijdelijk, nu structureel.
De taken zijn:
Ruimtelijke ordening
Opstellen van een regionaal structuurplan. Dit plan is het kader voor gemeentelijke bestemmingsplannen.
Wonen
Verdelen van woonruimte en programmering van woningbouw om inkomensgroepen in de regio te spreiden.
Verkeer en vervoer
1. Opdrachtgever voor het openbaar vervoer.
2. Subsdiëren van maatregelen voor infrastructuur (max. 225 miljoen euro).
3. Opstellen van een regionaal verkeers- en vervoerplan.
Werken
1. Opstellen van een periodiek regionaal economische ontwikkelingsstrategie (REOS).
2. Aangeven welk beleid er wordt ontwikkeld voor bedrijventerreinen, kantoorlocatie en detailhandelvoorzieningen meteen regionale functie.
3 Vaststellen van regionale promotie- en acquisitiebeleid gefocust op bedrijfsvestiging en toerisme.
Jeugdzorg
(alleen A'dam, R'dam en Haaglanden)
Milieu
(niet alle regio's)
Opstellen van een milieuprogramma.
De regio's kennen een algemeen bestuur of regioraad van raadsleden, wethouders en burgemeesters. De leden worden benoemd door de verschillende gemeenteraden. Iedere regio kent ook een dagelijks bestuur, waarbij de leden eigen portefeuilles hebben.
Wellicht kunnen deze regio's in de toekomst uitgroeien tot een echte metropoolregio met eigen bestuur.
(bron: http://www.stadsregios.nl)
Hieronder vind je een aantal regio's (al dan niet WGR-plus) in Nederland.
Stadsregio Amsterdam
Status: WGR-plusregio
Inwoners: 1.364.422 (2007)
Oppervlakte: 1.025 km2
Gemeenten: Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland, Zaanstad en Zeevang.
(bron: http://www.stadsregioamsterdam.nl)
Stadsregio Rotterdam
Inwoners: 1.182.427 (2007)
Oppervlakte: 807 km2
Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Bernisse, Brielle, Capelle aan den IJssel, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ridderkerk, Rotterdam, Rozenburg, Schiedam, Spijkenisse, Vlaardingen, Westvoorne.
(bron: http://www.stadsregio.info/Content/www.stadsregio.info/Documenten/ALG%202008-01-28%20Kerngegevens%202008.pdf)
Stadsgewest Haaglanden
Inwoners: 991.991 (2007)
Oppervlakte: 402 km2
Gemeenten: Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
(bron: http://www.haaglanden.nl)
Samenwerkingsverband Regio Eindhoven
Inwoners: 724.971
Oppervlakte: 1.457 km2
Gemeenten: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven Geldrop, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
(bron: http://www.sre.nl)
Stadsregio Arnhem-Nijmegen
Inwoners: ca. 720.000
Oppervlakte: 1.050 km2
Gemeenten: Arnhem, Beuningen, Duiven, Doesburg, Groesbeek, Heumen, Millingen aan de Rijn, Montferland, Mook en Middelaar, Lingewaard, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Ubbergen, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
(bron: http://www.destadsregio.nl)
Regio Twente
Inwoners: 618.284 (2007)
Oppervlakte: 1.503 km2
Gemeenten: Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Hof van Twente, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden
(bron: http://www.regiotwente.nl)
Bestuur Regio Utrecht
Inwoners: 605.000
Oppervlakte: 430 km2
Gemeenten: Bunnik, De Bilt, Houten, Maarssen, Nieuwegein, Utrecht, Vianen, IJsselstein en Zeist
(bron: http://www.regioutrecht.nl)
Regio Groningen-Assen
Inwoners: ca. 450.000
Oppervlakte: 1.110 km2
Gemeenten: Assen, Bedum, Groningen, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Noordenveld, Slochteren, Ten Boer, Tynaarlo, Winsum en Zuidhorn.
(bron: http://www.regiogroningenassen.nl)
Regio Stedendriehoek
Inwoners: 409.295 (2007)
Oppervlakte: 1.103 km2
Gemeenten: Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen
(bron: http://www.regiostedendriehoek.nl)
Holland-Rijnland
Inwoners: 389.600 (2008)
Oppervlakte: 276 km2
Gemeenten: Alkemade, Hillegom, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Zoeterwoude
(bron: http://www.hollandrijnland.net)
Drechtsteden
Inwoners: 281.000
Oppervlakte: ?
Gemeenten: Alblasserdam, Binnenmaas, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
(bron: http://drechtsteden.waxtrapp.com/dre...dGsHuOnMocBfmB)
Parkstad Limburg
Inwoners: ca. 240.000
Oppervlakte: 300 km2 (volgens Wikipedia)
Gemeenten: Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Onderbanken, Simpelveld en Voerendaal.
(bron: http://www.parkstad-limburg.nl)
Zwolle Kampen Netwerkstad
Inwoners: 169.000
Oppervlakte:
Gemeenten: Zwolle en Kampen
(bron: http://www.zwollekampennetwerkstad.nl)
EPA001 October 3rd, 2008, 10:00 PM ^^ Dat is een mooi overzicht Squilion. Dank voor het plaatsen. Ik denk dat je er nog ééntje vergeten bent, de regio Drechtsteden. Alhoewel die op meerdere manieren heel nauw samenwerkt met de stadsregio Rotterdam, wat ook logisch is gezien het feit dat de Drechtsteden de oostelijke tak van de Groot-Rotterdamse agglomeratie vormen, opereren ze toch ook veel in een eigen samenwerkingsverband. Vaak worden ze, de Rotterdamse en Dordtse regio, zelfs als één regio gezien, maar dat is toch niet helemaal terecht denk ik.
De Drechtsteden
Inwoners: 281.000.
Gemeenten: Alblasserdam, Binnenmaas, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Bron: http://drechtsteden.waxtrapp.com/drechtsteden?waxtrapp=yhfydGsHuOnMocBfmB
Als de Drechtsteden bij de Rotterdamse regio gerekend worden, en de banden tussen die twee regio's worden steeds sterker, zeker nu ze aan elkaar vast zijn gebouwd, heeft die agglomeratie 1,46 miljoen inwoners. Nog steeds niet indrukwekkend vergeleken met grote buitenlandse regio's, maar het is toch een respectabel aantal.
Aan de ander kant "hoort" Almere min of meer bij Amsterdam. Dat maakt die regio dan weer groter. Maar dit gaat niet om een wedstrijd wie de grootste is, de hoogste.....etc, etc.
De Snor October 3rd, 2008, 10:28 PM @ Squilion : heb je ook de oppervlakte van die regio's voor me?
Cpt.Iglo October 3rd, 2008, 10:50 PM @Squilion: en wat dacht je van Groningen - Assen? Ook een samenwerkingsverband met bijna een half miljoen inwoners. ;)
http://www.regiogroningenassen.nl/
dennol October 3rd, 2008, 11:35 PM De regio Utrecht was oorspronkelijk groter, maar is door ruzies uiteengevallen en heeft een doorstart gemaakt als een kleiner samenwerkingsverband met meer samenhang.
Daarnaast was een groter samenwerkingsverband ook een beetje onzinnig, omdat het bijna de gehele provincie Utrecht omvatte, terwijl de regio's zich tussen provincie en gemeenten in (zouden moeten) bevinden. In het geval van Utrecht was het dus een beetje dubbelop.
Vandaar dat de samenwerkingsverbanden van Eindhoven, Arnhem/Nijmegen en Twente vandaag de dag groter zijn. Zegt nog niets over de grote van de functionele stedelijke gebieden...
Squilion October 4th, 2008, 01:15 AM @Squilion: en wat dacht je van Groningen - Assen? Ook een samenwerkingsverband met bijna een half miljoen inwoners. ;)
http://www.regiogroningenassen.nl/
Groningen-Assen is meegenomen ;)
Squilion October 4th, 2008, 01:59 AM @ Squilion : heb je ook de oppervlakte van die regio's voor me?
Is toegevoegd aan het overzicht!
EPA001 October 4th, 2008, 01:04 PM @ Squilion: mooi dat je je overzicht hebt aangepast.
Ik zie dat de Drechtsteden er nog niet bij zijn gevoegd. Is dat misschien omdat die regio geen WGR regio is? Ik weet zelf de exacte status van die regio niet, dus dat zou kunnen. Dan zou het ook terecht zijn als ze er niet bij staan. Zo niet, dan denk ik dat de regio Drechtsteden, hoewel niet echt groot, er toch bij hoort :).
railway stick October 4th, 2008, 01:18 PM Zolang we Nederlanders zijn, is iedere regionale samenwerking in praktijk gewoon uitgesloten. Dat zit in het karakter en de hoofden van de meeste mensen. Historisch gegroeid, want steden hebben elkaar hier altijd beconcurreerd in de groei. Het regionale samenwerken zit alleen in de hoofden van de bestuurders en hoog opgeleiden, die willen wel. Moet je eens zien hoeveel mensen in een bepaalde stad tegen de buur-steden aantrappen, ze gunnen mekaar het licht niet in de ogen. Er zijn onoverbrugbare tegenstellingen in dit bekrompen flutland.
Zo hadden we hier een thread over Heerenveen, zegt verdomme een Leeuwarder forumlid `slotje erop!`, kijk, dat is nu typisch Nederlandse bekrompenheid. Zo krijg je nooit enige samenwerking tussen plaatsen, die elkaar goed aanvullen. Er hoeft geen thread over Amsterdam te verschijnen, of de rest van dit land valt erover. Ga zo maar door. Er zal toch echt iets moeten veranderen in het denken van de gemiddelde Nederlander, wil men regionale samenwerking succesvol in praktijk brengen :pet: .
Squilion October 4th, 2008, 03:59 PM @ Squilion: mooi dat je je overzicht hebt aangepast.
Ik zie dat de Drechtsteden er nog niet bij zijn gevoegd. Is dat misschien omdat die regio geen WGR regio is? Ik weet zelf de exacte status van die regio niet, dus dat zou kunnen. Dan zou het ook terecht zijn als ze er niet bij staan. Zo niet, dan denk ik dat de regio Drechtsteden, hoewel niet echt groot, er toch bij hoort :).
Drechtsteden is toegevoegd :)
Squilion October 4th, 2008, 04:13 PM Zolang we Nederlanders zijn, is iedere regionale samenwerking in praktijk gewoon uitgesloten. Dat zit in het karakter en de hoofden van de meeste mensen. Historisch gegroeid, want steden hebben elkaar hier altijd beconcurreerd in de groei. Het regionale samenwerken zit alleen in de hoofden van de bestuurders en hoog opgeleiden, die willen wel. Moet je eens zien hoeveel mensen in een bepaalde stad tegen de buur-steden aantrappen, ze gunnen mekaar het licht niet in de ogen. Er zijn onoverbrugbare tegenstellingen in dit bekrompen flutland.
Zo hadden we hier een thread over Heerenveen, zegt verdomme een Leeuwarder forumlid `slotje erop!`, kijk, dat is nu typisch Nederlandse bekrompenheid. Zo krijg je nooit enige samenwerking tussen plaatsen, die elkaar goed aanvullen. Er hoeft geen thread over Amsterdam te verschijnen, of de rest van dit land valt erover. Ga zo maar door. Er zal toch echt iets moeten veranderen in het denken van de gemiddelde Nederlander, wil men regionale samenwerking succesvol in praktijk brengen :pet: .
Dat is precies wat ik ook eerder heb gepost. De meeste mensen (en dan vooral de lager opgeleiden) vinden hun stad of dorp beter dan de andere. Nederland is al klein in de wereld, laten we het nog niet kleiner maken dan het is. Met metropoolregio's kan je veel beter concurreren met andere grote Europese regio's die wel samenwerken.
Bovendien kan je het aantal bestuurslagen verminderen. In Amsterdam en Rotterdam heb je stadsdelen/deelgemeenten, daarboven de gemeente, gevolgd door stadsregio, daarboven de provincie en uiteindelijk gevolgd door de Staat. Maar liefst 5 bestuurslagen voor één regio om nog maar te zwijgen over samenwerkingsverbanden als Metropoolregio Amsterdam, Zuidvleugel en Randstad. Zijn zoveel schakels nodig om een regio te besturen?
Daarom ben ik voorstander van een Metropoolregio Amsterdam en Rotterdam-Haaglanden met eigen bestuur. Eventueel een onderverdeling in een beperkt aantal subregio's die de huidige gemeenten en stadsdelen vervangt. Wellicht kan de provincielaag voor deze twee metropoolregio's er dan tussen uit. Dat lijkt mij een stuk efficiënter.
kna October 5th, 2008, 08:00 AM ^^ Jij schetst wat ze noemen "bestuurlijke drukte".
15 jaar geleden waren we dicht bij 3 Metropoolregio's: de Stadsprovincies. We zouden dan hebben: gemeente-stadsprovincie-rijk. De stadsdelen van de drie grote steden zouden in dit plan worden geupgrade tot gemeentes.
Maar wat gebeurde er GVD: er moest zo nodig eens geexperimenteerd worden met referenda dus dit plan werd aan de inwoners van de gemeente Amsterdam in een referendum voorgelegd. En die stemden massaal tegen, basically omdat ze het plan niet snapten. Ze dachten dat Amsterdam zou worden opgeheven. Een gouwe uitspraak uit die tijd was: "Amsterdam mot Amsterdam blijve..". Jezus, wat heb ik gejankt die nacht.
Maar goed, daar zag je de kern van het probleem, iets wat met referenda keer op keer wordt aangetoond en waarom referenda dus ook zo slecht zijn: mensen zijn
1) conservatief
2) slecht geinformeerd
Een dodelijke combinatie.
Squilion October 5th, 2008, 10:23 AM Open brief: Metropool Amsterdam, 22 mei 2008
Elke samenleving heeft zijn zwarte schaap: de zondebok waar je alle ellende op af kunt schuiven. Dat ruimt lekker op, geeft een goed gevoel en het lijkt net of je iets belangrijks hebt gedaan. In Amsterdam hebben we daar de stadsdelen voor.
Het lijkt er steeds meer op dat de stadsdelen de schuld zijn van alles wat er fout gaat in Amsterdam. Is het dan echt zo, zo vragen wij ons in gemoede af, dat alles beter was voordat de stadsdelen werden ingesteld? De tijd dat het college van B&W nog twee dagen per week vergaderde, zich door meters papier heen ploegde en besluiten over mega-projecten afwisselde met discussie over de inpassing van een fietspad in Noord? De tijd dat er maar weinig aandacht was voor hoe bijvoorbeeld Plein 40 – 45 er bij lag, omdat dit plein in de belevenis van de centraal stedelijke wethouders ‘achter gods rug’ lag? Wij denken dat veel zaken zonder stadsdelen nu minder goed geregeld zouden zijn. De openbare ruimte ziet er mooier uit en is schoner geworden, burgerzaken in de buurt is op orde. Uit onderzoeken van O&S en de Federatie van Woningbouwcorporaties blijkt steeds weer dat de burger dit in toenemende mate weet te waarderen. Dit gezegd hebbende, zijn er voldoende redenen om bijna 20 jaar na invoering van het stadsdeelstelsel opnieuw kritisch naar het stelsel te kijken.
De stad Amsterdam is inmiddels groter dan de gemeente Amsterdam. Het gebied waar mensen ‘dagelijks zijn’ voor werk, wonen, winkelen, vrije tijd, bezoeken van vrienden – ook wel het ‘Daily Urban System’ genoemd - beslaat een veel groter gebied dan de gemeente Amsterdam. Amsterdam en de buurgemeenten zijn sterk van elkaar afhankelijk geworden. Om dat tot uitdrukking te brengen heeft de regio een half jaar geleden besloten voortaan te spreken van de Metropoolregio Amsterdam. Nu lukt het nog om binnen die Metropoolregio op basis van ad hoc afspraken te komen tot goede samenwerking. Echter, willen we de internationale concurrentie met andere Metropolen goed aan kunnen, willen we een sterk en efficient regionaal stelsel van snel openbaar vervoer ontwikkelen, willen we doorgaan met het concentreren van de juiste functie op de juiste plek (en dus bijvoorbeeld niet iedereen een eigen bedrijventerreintje), dan is een eigen bestuur voor de Metropool op termijn onvermijdelijk (inclusief een rechtstreeks gekozen Metropool-parlement). Kortom, omdat de stad inmiddels groter is dan de gemeente, is voor de Centrale Stad en de buurgemeente een schaalsprong aan de orde.
Ditzelfde geldt voor stadsdelen. Een rechtstreeks gekozen metropoolbestuur dat gaat over een groter gebied dan de gemeente Amsterdam, heeft decentraal krachtige deelgemeenten nodig en moet oppassen voor een bestuurlijke versnippering over bijvoorbeeld 25 verschillende deelgemeenten. Bij het vormgeven van een krachtige Metropool gaat het daarom om een ‘dubbele’ schaalsprong, waarbij Amsterdam het goede voorbeeld kan geven. Een beweging naar minder stadsdelen sorteert op een assertieve wijze voor op een toekomst die ons inziens onvermijdelijk is.
Gekoppeld aan deze ‘dubbele’ schaalsprong is wat ons betreft ook een scherpere en meer heldere verdeling van taken en bevoegdheden nodig. Nu lopen deze zaken te veel door elkaar. Deze onduidelijkheid, gekoppeld aan een cultuur van polderen, leidt tot veel bestuurlijke drukte en onduidelijke democratische vertegenwoordiging vanuit de gemeenteraad en de Stadsdeelraden. Dat betekent dat een aantal zaken uitdrukkelijk niet op het Metropoolniveau geregeld zal worden. Hier moeten we dan ook geen bestuurders meer voor verantwoordelijk maken. Leg die verantwoordelijk op stadsdeelniveau en zorg voor heldere, democratische, bestuurlijke bevoegdheden op centraal en decentraal niveau die eenheid van beleid op hoofdlijnen in de stad borgen. Deze verandering is niet alleen een verandering van structuur, maar meer nog van cultuur. Iedereen, zo lijkt het, is er op afgericht dat elke politicus op welk niveau hij of zij ook acteert, altijd verantwoordelijk is voor alles.
Ook op een tweede punt is een cultuurverandering nodig. Het stadsdeelstelsel is uitstekend in staat geweest tot het herverdelen van geld en andere middelen. Het stelsel is echter minder toegerust op het alloceren van geld en middelen op die plekken waar ze het meeste effect hebben voor de Metropool. Men kan het stadsdelen moeilijk kwalijk nemen soms vooral ‘voor het eigen stadsdeel’ te gaan. Aan dat enthousiasme en engagement heeft de stad ook goede dingen te danken. Zie bijvoorbeeld de enorme kwaliteitsverbetering van woningen in de stad of de komst het nieuwe Westerpark Deze ontwikkelkracht van stadsdelen moeten we zeker koesteren, echter centraal moet er wel eerder en duidelijker gekozen worden. Niet iedereen kan die ene hoofdvestiging van een belangrijk bedrijf krijgen, een mooi park dat voor de hele stad van belang is, of een prachtig nieuw Filmmuseum.
Wanneer de door ons bepleitte ‘dubbele’ schaalsprong door gaat, zullen er verschillen tussen stadsdelen/deelgemeenten zijn. Dat hoeft niet erg te zijn, maar de verschillen moeten wel begrijpbaar voor mensen zijn. Het zou toch gek zijn wanneer steunkousen in het ene deel van de Metropool duurder zijn dan in het andere deel. En verder doen de Metropool en de toekomstige deelgemeenten er verstandig aan veel zaken samen te organiseren. Niet iedereen afzonderlijk hoeft dure investeringen te doen voor het ontwikkelen van nieuwe ICT.
Wij denken dat het stadsdeelstelsel in de kern deugt, maar na 20 jaar aan een grondige revisie toe is. Op naar een krachtig decentraal stelsel in de centraal gestuurde Metropool Amsterdam.
(bron: http://www.groenlinks.nl/lokaal/amsterdam/nieuws/08-05-openbrief)
Groen Links Amsterdam is dus voorstander van de Metropoolregio met gekozen bestuur. PvdA Amsterdam en VVD Amsterdam houden het alleen op het verminderen van ht aantal stadsdelen.
(bron PvdA: http://www.amsterdam.pvda.nl/nieuwsbericht/5450)
(bron VVD: http://www.vvdamsterdam.nl/artikel/4789.htm)
Vooral cultuurverandering speelt een grote rol in deze ontwikkeling. Van een referendum ben ik dan ook geen voorstander. Dat is bij de euro ook niet gedaan (anders was de euro er nooit geweest). Belangrijk is dat politieke partijen het aan hun stemmers kunnen uitleggen. Bovendien hoor ik van mensen om me heen dat ook zij voorstander zijn van het aantal stadsdelen (De zin "Ze smijten met het geld om weer een luxe stadsdeelkantoor te bouwen" heb ik vaak genoeg gehoord).
Ik denk dat dit het begin is naar één Metropoolregio met centraal bestuur. Het heeft tijd nodig, maar de eerste stap is gezet.
EPA001 October 5th, 2008, 11:17 AM Dit stuk van Groen Links is zeker interessant. Jammer dat ze het qua infrastructuur alleen over het OV hebben, maar dat terzijde.
Maar het idee om het bestuur in de metropoolregio's op een andere manier vorm te geven spreekt mij wel aan. Hier gaat het specifiek over Amsterdam, maar zoals de lijst van Squilion al aangeeft, zijn er vele gebieden waar de bestuurslagen veel effectiever georganiseerd zouden kunnen worden. Het hoeft niet exact conform het voorstel van GL te zijn, maar de aanzetten die zij geven in dit artikel zijn absoluut een goed uitgangspunt om in een discussie met andere partijen en organisaties/bestuurlijke lagen tot aanpassingen in huidige bestuursvormen te komen.
Ik ben het met jouw conclusie Squilion ("Ik denk dat dit het begin is naar één Metropoolregio met centraal bestuur. Het heeft tijd nodig, maar de eerste stap is gezet") dan ook helemaal eens. Maar het zal dus niet bij 1 metropoolregio blijven. Er zullen er dan meerdere komen, alhoewel misschien niet zoveel als nu op jouw lijstje staan. Dat aantal metropoolregio's zal ongetwijfeld een onderdeel van de discussie zijn om tot deze hervormingen te komen.
Squilion October 10th, 2008, 11:15 AM Raad van State staat bouwen in IJmeer toe
Bouwen in het IJmeer bij Almere mag van de Raad van State. Die heeft woensdag de beslissing bekrachtigd van de provincie Flevoland om het bestemmingsplan Almere Poort grotendeels goed te keuren.
De stichting Verantwoord Beheer IJsselmeer had beroep aangeteken tegen de goedkeuring van het bestemmingsplan. Een deel van dat plan ligt in het IJmeer, dat is aangemerkt als speciale beschermingszone. De stichting vreest dat het plan gevolgen heeft voor de natuur in het IJmeer. Ook zou niet voldoende onderzoek zijn gedaan naar de natuureffecten.
Voldoende
De Raad van State oordeelde dat het provinciebestuur voldoende op de hoogte was om de beslissing te kunnen nemen. Alleen de Natuurbeschermingswet zou de uitvoering van het plan nog in de weg kunnen staan.
Almere Poort
In het plan Almere Poort moeten 11.000 tot 12.000 woningen komen, waarvan een deel in het IJmeer, en een bedrijventerrein van ruim 100 hectare. Ook is een jachthaven met ongeveer duizend ligplaatsen voorzien, een kantooroppervlakte van ongeveer 693.000 vierkante meter en de ontwikkeling van een multfunctioneel sport- en vrijetijdscentum met een capaciteit van meer dan 500.000 bezoekers per jaar.
(bron: http://www.vromtotaal.nl/bouwrecht/nieuws/raad-van-state-staat-bouwen-in-ijmeer-toe)
Haagse Dave February 16th, 2009, 08:50 PM In Nederland werken een aantal gemeenten vrijwillig samenwerken. Maar voor sommige regio's is samenwerking te vrijblijvend. Daarom heeft het parlement sinds 1 januari 2006 een aantal regio's een status gegeven door middel van een wijziging in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR). Door deze aanvulling zijn zogeheten WGR-plusregio's onderscheiden die op basis van verschillende wetten taken en bevoegdheden hebben gekregen. Daarmee is voor een belangrijk deel de niet vrijblijvende samenwerking omgezet in een verplichte samenwerking en een verplichte uitvoering van bij wet toegekende taken. Voorheen was het tijdelijk, nu structureel.
De taken zijn:
Ruimtelijke ordening
Opstellen van een regionaal structuurplan. Dit plan is het kader voor gemeentelijke bestemmingsplannen.
Wonen
Verdelen van woonruimte en programmering van woningbouw om inkomensgroepen in de regio te spreiden.
Verkeer en vervoer
1. Opdrachtgever voor het openbaar vervoer.
2. Subsdiëren van maatregelen voor infrastructuur (max. 225 miljoen euro).
3. Opstellen van een regionaal verkeers- en vervoerplan.
Werken
1. Opstellen van een periodiek regionaal economische ontwikkelingsstrategie (REOS).
2. Aangeven welk beleid er wordt ontwikkeld voor bedrijventerreinen, kantoorlocatie en detailhandelvoorzieningen meteen regionale functie.
3 Vaststellen van regionale promotie- en acquisitiebeleid gefocust op bedrijfsvestiging en toerisme.
Jeugdzorg
(alleen A'dam, R'dam en Haaglanden)
Milieu
(niet alle regio's)
Opstellen van een milieuprogramma.
De regio's kennen een algemeen bestuur of regioraad van raadsleden, wethouders en burgemeesters. De leden worden benoemd door de verschillende gemeenteraden. Iedere regio kent ook een dagelijks bestuur, waarbij de leden eigen portefeuilles hebben.
Wellicht kunnen deze regio's in de toekomst uitgroeien tot een echte metropoolregio met eigen bestuur.
(bron: http://www.stadsregios.nl)
Hieronder vind je een aantal regio's (al dan niet WGR-plus) in Nederland.
Stadsregio Amsterdam
Inwoners: 1.364.422 (2007)
Oppervlakte: 1.025 km2
Gemeenten: Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland, Zaanstad en Zeevang.
(bron: http://www.stadsregioamsterdam.nl)
Stadsregio Rotterdam
Inwoners: 1.182.427 (2007)
Oppervlakte: 807 km2
Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Bernisse, Brielle, Capelle aan den IJssel, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ridderkerk, Rotterdam, Rozenburg, Schiedam, Spijkenisse, Vlaardingen, Westvoorne.
(bron: http://www.stadsregio.info/Content/www.stadsregio.info/Documenten/ALG%202008-01-28%20Kerngegevens%202008.pdf)
Stadsgewest Haaglanden
Inwoners: 991.991 (2007)
Oppervlakte: 402 km2
Gemeenten: Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
(bron: http://www.haaglanden.nl)
Samenwerkingsverband Regio Eindhoven
Inwoners: 724.971
Oppervlakte: 1.457 km2
Gemeenten: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven Geldrop, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
(bron: http://www.sre.nl)
Stadsregio Arnhem-Nijmegen
Inwoners: ca. 720.000
Oppervlakte: 1.050 km2
Gemeenten: Arnhem, Beuningen, Duiven, Doesburg, Groesbeek, Heumen, Millingen aan de Rijn, Montferland, Mook en Middelaar, Lingewaard, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Ubbergen, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
(bron: http://www.destadsregio.nl)
Regio Twente
Inwoners: 618.284 (2007)
Oppervlakte: 1.503 km2
Gemeenten: Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Hof van Twente, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden
(bron: http://www.regiotwente.nl)
Bestuur Regio Utrecht
Inwoners: 605.000
Oppervlakte: 430 km2
Gemeenten: Bunnik, De Bilt, Houten, Maarssen, Nieuwegein, Utrecht, Vianen, IJsselstein en Zeist
(bron: http://www.regioutrecht.nl)
Regio Groningen-Assen
Inwoners: ca. 450.000
Oppervlakte: 1.110 km2
Gemeenten: Assen, Bedum, Groningen, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Noordenveld, Slochteren, Ten Boer, Tynaarlo, Winsum en Zuidhorn.
(bron: http://www.regiogroningenassen.nl)
Regio Stedendriehoek
Inwoners: 409.295 (2007)
Oppervlakte: 1.103 km2
Gemeenten: Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen
(bron: http://www.regiostedendriehoek.nl)
Holland-Rijnland
Inwoners: 389.600 (2008)
Oppervlakte: 276 km2
Gemeenten: Alkemade, Hillegom, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Zoeterwoude
(bron: http://www.hollandrijnland.net)
Drechtsteden
Inwoners: 281.000
Oppervlakte: ?
(bron: http://drechtsteden.waxtrapp.com/dre...dGsHuOnMocBfmB)
Parkstad Limburg
Inwoners: ca. 240.000
Oppervlakte: 300 km2 (volgens Wikipedia)
Gemeenten: Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Onderbanken, Simpelveld en Voerendaal.
(bron: http://www.parkstad-limburg.nl)
Zwolle Kampen Netwerkstad
Inwoners: 169.000
Oppervlakte:
Gemeenten: Zwolle en Kampen
(bron: http://www.zwollekampennetwerkstad.nl)
Stadsgewest Haaglanden
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Het Stadsgewest Haaglanden, kortweg Haaglanden, is een stadsregio (wettelijke term: plusregio) in Zuid-Holland. Haaglanden omvat 9 gemeenten.
Delft (95.795 inw.)
Den Haag (482.212 inw.)
Leidschendam-Voorburg (72.659 inw.)
Midden-Delfland (17.407 inw.)
Pijnacker-Nootdorp (44.555 inw.)
Rijswijk (46.699 inw.)
Wassenaar (25.811 inw.)
Westland (99.374 inw.)
Zoetermeer (120.257 inw.)
Totaal aantal inwoners van het Stadsgewest Haaglanden: 1.004.769 inw.
bthj February 16th, 2009, 09:34 PM Regio IJmond ontbreekt??
xlchris February 17th, 2009, 11:10 AM De 10.000 geplande woningen voor Haarlemmermeer in de Westflank;
-Westflank Haarlemmermeer
In het gebied ten westen van Hoofddorp en Nieuw-Vennep liggen kansen om op een vernieuwende manier wonen, water, groen en recreatie met elkaar te verbinden. Voor dit gebied wordt in 2009 een plan gemaakt.
Het zuidwestelijk deel van Haarlemmermeer - de 'Westflank' - is een uniek gebied. Waar vind je nog weidse vergezichten, midden in de Randstad?
Bijzondere plekken zijn ook de Olmenhorst, de Ringvaart, de Geniedijk en natuurlijk het gemaal van Cruquius. De opdracht is om hier 10.000 woningen te bouwen, 900 hectare groen aan te leggen en een systeem voor innovatief waterbeheer te creëren met twee miljoen m3 seizoensberging en een miljoen m3 piekberging. Op een duurzame manier, die aansluit bij het polderlandschap en de bijzondere plekken.
De Westflank is het gebied ten westen van Hoofddorp en Nieuw-Vennep, van de Geniedijk onder Vijfhuizen langs de Ringvaart via Cruquius, Zwaanshoek, Beinsdorp, Lisserbroek tot aan Buitenkaag bij de Hoofdvaart. Ook Abbenes valt binnen de Westflank. Het Park van de 21ste eeuw grenst aan de Westflank.
Aanleiding
Er zijn twee belangrijke aanleidingen om nu met de gebiedsontwikkeling van de Westflank aan het werk te gaan. Een verantwoord en duurzaam waterbeheer vraagt erom op korte termijn omvangrijke volumes piekberging en waterberging aan te leggen. Daarnaast is er voor de Westflank een woningbouwopgave afgesproken. Die woningbouwopgave komt deels voort uit de nationale woningbouwprogrammering. De Westflank van Haarlemmermeer biedt een uitgelezen mogelijkheid voor het realiseren van een hoogwaardige woonomgeving. Het is ook een belangrijke aanvulling op de woningmarkt in de metropoolregio Amsterdam en een versterking van het internationale vestigingsklimaat rond de luchthaven Schiphol. In de Westflank kan een gebied ontstaan waar groen, recreatie, wonen en water verweven zijn.
Vier partijen
Westflank Haarlemmermeer is een initiatief van provincie Noord-Holland, rijk, gemeente Haarlemmermeer en Hoogheemraadschap van Rijnland. De vier partijen hebben een bestuursovereenkomst gesloten waarin de hoofdlijnen van de samenwerking zijn vastgelegd. Er is een gezamenlijke projectorganisatie die als eerste opdracht heeft een programma van eisen te ontwikkelen voor de toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Dat moet op 1 mei 2009 gereed zijn. Aan het eind van het jaar is volgens de planning het masterplan voor het gebied afgerond.
Doelen
In de bestuursovereenkomst van de vier partijen zijn de volgende doelen genoemd:
- Bereiken van duurzaam waterbeheer voor waterkwaliteit en -kwantiteit waarbij huidige en te verwachten knelpunten door klimaatverandering worden opgelost;
- Versterken van het internationaal vestigingsklimaat rond Schiphol door realisatie van een aantrekkelijk woonmilieu door het combineren van water en groen/recreatie;
- Een evenwichtige samenleving creëren waar inwoners zich op hun plek voelen en gezond kunnen leven in een veilige omgeving;
- Een aantrekkelijk woonmilieu creëren door een kwalitatief hoogwaardige groen/blauwe structuur;
- Aansluiten bij het infrastructurele netwerk van het zuidwestelijk deel van de Amsterdam Metropoolregio en de Greenposrt Bollenstreek: we doen het met wat we hebben plus een aantal concrete benoemde projecten.
Meer informatie;
Gebiedsuitwerking (http://www.gebiedsuitwerking.nl/)
Westflank_Haarlemmermeer (http://www.westflankhaarlemmermeer.nl/)
Plaatjes en informatie
De volgende informatie is van bovenstaande site van Gebiedsuitwerking.
Programma
Groen
900 ha groen, waarvan 500 voor extensieve recreatie en 400 ha als parkbos in het woongebied; ecologische verbinding Spaarnwoude - Groene Hart
Waterbeheer
Innovatief en duurzaam waterbeheer, fluctuerend peil; 2.000.000 m3 seizoensberging en 1.000.000 m3 piekberging
Woningbouw
10.000 woningen, oplevering in 2010-2020; diverse woonmilieus, verschillende prijsklassen; 1.000 woningen in het topsegment
Bereikbaarheid
Toereikende infrastructuur (fiets, bus, auto)
Realisatie
Periode 2010 - 2020
Stappenplan
Masterplan Westflank
2008 Verkenning van de Westflank
2009 Programma van Eisen
2009 Masterplan Westflank
Uitwerking in deelgebieden
2009 Overeenkomst Publiek-Privaat
2010 Deelplannen
2011 Bestemmingsplan
Realisatie
2012 Start woningbouw
2020 Realisatie gereed
http://i43.tinypic.com/16hpaad.jpg
http://i42.tinypic.com/2enuxxx.jpg
Ramses February 17th, 2009, 12:52 PM Wow, wat een ongezond groot oppervlak nieuwbouw bij Hoofddorp. Nou zullen er vast genoeg mensen zijn die er willen wonen, maar zo'n ondefinieerbare stadsbrij is aan mij niet besteed. Het heeft even geduurd, maar langzamerhand gaan we hier toch Los Angeleriaanse toestanden krijgen.
In het gebied ten westen van Hoofddorp en Nieuw-Vennep liggen kansen om op een vernieuwende manier wonen, water, groen en recreatie met elkaar te verbinden. Voor dit gebied wordt in 2009 een plan gemaakt.
Het zuidwestelijk deel van Haarlemmermeer - de 'Westflank' - is een uniek gebied. Waar vind je nog weidse vergezichten, midden in de Randstad?Toch bijzonder dat men het wonen in deze omgeving probeert te promoten met de kreet 'weidse vergezichten', want na de nieuwbouw zal daar immers vrij weinig van over zijn. :nuts:
xlchris February 17th, 2009, 01:58 PM ^Zoals Daniel541 al zei, het centrum van Hoofddorp wat nu helemaal in het oosten ligt, zal nog verder weg komen te liggen straks.
Er moet echt een heel goed plan komen om deze plek aantrekkelijk te maken met zoveel nieuwbouw.
Oh?! February 17th, 2009, 02:12 PM ^^ het lijkt me dat de nieuwbouw in plukjes wordt verdeeld over het gebied en dat toekomstige bewoners afhankelijk zullen zijn van de verscheidende centra in de omgeving en niet alleen van dat in Hoofddorp?
xlchris February 17th, 2009, 02:25 PM ^Ik neem aan van wel. In Hoofddorp heeft iig elk stadsdeel zijn eigen winkelcentra. Ik neem aan dat ook deze verschillende delen dat krijgen.
Ook moet er veel groen in voor komen, dus ik neem aan dat grote delen vinexx wijk worden afgewisseld met groen.
Ramses February 17th, 2009, 02:33 PM Misschien is het ook wel verstandig om eerst de N205 up te graden naar een snelweg en om deze aan te sluiten aan de A44 bij Abbenes. Dan hebben de toekomstige bewoners van het gebied straks ook nog een mogelijkheid om gemakkelijk weg te komen. Anders slibt straks alles dicht in die hoek.
Oh?! February 17th, 2009, 02:34 PM @xlchris: ik bedoelde meer dat de nieuwbouwwijken op de bestaande plaatsen aansluiten. Bijvoorbeeld: een wijk voor Lisse, een wijk voor Nieuw-Vennep, een wijk voor Hillegom, een wijk voor Hoofddorp en een wijk voor Heemstede. De nieuwe bewoners zouden dan, afhankelijk van de grootte van de wijk, gebruik kunnen maken van de bestaande voorzieningen.
xlchris February 17th, 2009, 03:49 PM ^Ok. Maar ik denk niet dat er een deel voor Lisse en Hillegom komt. Deze liggen immers buiten de gemeente. Maar het zou kunnen.
Ook zouden de nieuwe wijken hun eigen voorzieningen moeten krijgen. En voor de 'grote boodschappen' of bekende winkels kan je dan naar het centrum van Hoofddorp.
Hieronder een mapje uit het Haarlemmermeer Projectenoverzicht.
Zo zou ik het dus willen zien;
http://i295.photobucket.com/albums/mm151/24-7pics/haarlemmermeerr.png
Rood - Bestaande steden met uitbreiding
Groen - Parken (ook met vrijstaande verspreide woningen)
Paars - Spoorlijn (bestaand en toekomst)
Lichtblauw - Bestaande en nieuwe treinstations
Oranje - Bestaande snelweg en upgrading van N205
bthj February 17th, 2009, 05:04 PM Misschien is het ook wel verstandig om eerst de N205 up te graden naar een snelweg en om deze aan te sluiten aan de A44 bij Abbenes. Dan hebben de toekomstige bewoners van het gebied straks ook nog een mogelijkheid om gemakkelijk weg te komen. Anders slibt straks alles dicht in die hoek.
of juist niet, anders slibt de A44 nog meer dicht..
Sittard February 17th, 2009, 05:13 PM 'Geef dit samenwerkingsverband een verplicht karakter met een eigen bestuur. Dan kent Nederland een miljoenenstad!'
nou dan kun je net zo goed ook Den Haag en Rotterdam samenvoegen.
dan hebben we een tweede grote miljoenen stad!
SkyBridge February 17th, 2009, 09:54 PM @ Ramses
De vergelijking met LA snap ik wel, maar gaat helaas niet op. De nieuwbouw wordt 'opgehangen' aan een aantal zeer authentieke dorpjes met elk hun eigen karakter en kleinschaligheid. Er is hier nog ontzettend veel landbouw, open landschap (ook na nieuwbouw), natuur, recreatie, etc. en elke kern heeft z'n eigen voorzieningen.
EPA001 February 17th, 2009, 10:49 PM Misschien is het ook wel verstandig om eerst de N205 up te graden naar een snelweg en om deze aan te sluiten aan de A44 bij Abbenes. Dan hebben de toekomstige bewoners van het gebied straks ook nog een mogelijkheid om gemakkelijk weg te komen. Anders slibt straks alles dicht in die hoek.
De N207 zou ook 2 x 2 rijstroken mogen hebben. Dat ontsluit beter richting de A4! Met zoveel nieuwe woningen erbij moeten misschien wel beide wegen worden verbreed. Anders is het daar in de spits echt een ramp. :ohno:
Haagse Dave February 17th, 2009, 10:59 PM 'Geef dit samenwerkingsverband een verplicht karakter met een eigen bestuur. Dan kent Nederland een miljoenenstad!'
nou dan kun je net zo goed ook Den Haag en Rotterdam samenvoegen.
dan hebben we een tweede grote miljoenen stad!
En hoe wil je deze stad dan gaan noemen.
EPA001 February 17th, 2009, 11:02 PM ^^ Rotterdam natuurlijk! :lol: :lol: :lol:
Haagse Dave February 18th, 2009, 12:58 AM ^^ Rotterdam natuurlijk! :lol: :lol: :lol:
Heel grappig
marcobruls February 18th, 2009, 06:37 AM En hoe wil je deze stad dan gaan noemen.
San Lady en de vagebond.
Slagathor February 18th, 2009, 09:42 AM En hoe wil je deze stad dan gaan noemen.
's-Gravendam.
Rietendak February 18th, 2009, 05:00 PM En hoe wil je deze stad dan gaan noemen.Amsterdam Jr.!
la-haye February 18th, 2009, 09:48 PM gewoon den haag en dan verdeeld in den haag noord en den haag zuid
wie wil er nou vandaag de dag nog in rotterdam wonen:nuts::nuts:
ikops February 18th, 2009, 09:57 PM En hoe wil je deze stad dan gaan noemen.
Ik had inmiddels wel een Amsterdamse reactie verwacht, iets in de trand van: Amsterdam-Zuid?
la-haye February 18th, 2009, 10:00 PM zo iets als deze ikops
Amsterdam Jr.!
ikops February 18th, 2009, 10:20 PM Ah, ja, overheen gelezen. Jr., mmm, ik vond mijn Zuid toch sterker.
xlchris February 18th, 2009, 11:00 PM Vind 's-Gravendam wel een goeie. Maar het gaat hier nu niet om namen voor de zuidelijke metropool toch ;)
Plaas February 18th, 2009, 11:11 PM Die tweemiljoen man kun je anders ook best kwijt binnen de ring van Amsterdam. De A10 is immers evenlang als de Péripherique, en binnen die rondweg wonen zelfs meer dan tweemiljoen mensen. Verdichten is de oplossing. Anders krijg je toch alleen maar files en offer je mooie landschappen op.
(Au serieux: verdichten is wel een oplossing, maar het hoeft natuurlijk niet in dezelfde mate als in Parijs. Toch, het dubbele van de huidige 400 000 kan er zeker binnen de ring van Amsterdam wonen.)
Dezz February 19th, 2009, 08:56 AM 2 miljoen mensen binnen de ring, dat zou écht te gek zijn :cheers:
Rotterdam A February 19th, 2009, 12:17 PM gewoon den haag en dan verdeeld in den haag noord en den haag zuid
wie wil er nou vandaag de dag nog in rotterdam wonen:nuts::nuts:
Ondernemende mensen. ;)
Rotterdam-The Hague. Die Engelse naam waar een aantal Haagjes zo blij van worden. ;)
carfentanyl February 19th, 2009, 01:01 PM ^^ Net als Dallas-Fort Worth, Seattle-Tacoma en Minneapolis-Saint Paul. Hele gangbare namen voor deze twin-city gebieden, redelijk goed te vergelijken met Rotterdam-Den Haag.
Gebieden die qua oppervlakte groter zijn dan Zuid-Holland, maar wel een lagere dichtheid hebben. Z-H is bijvoorbeeld meer dan 4x zo dicht bevolkt als de Dallas-Fort Worth metropool, die de op 3 na grootste van de V.S. is!
Minneapolis-Saint Paul heeft evenveel inwoners als Z-H, maar de Amerikaanse metropool is 4 keer zo groot qua oppervlakte.
M.a.w., wanneer we gaan tellen zoals de Amerikanen, is de hele Randstad één enkele metropool. Het grote verschil zijn natuurlijk de eindeloze uniforme suburbs, die wij in Nederland (gelukkig) in zijn geheel niet kennen.
bthj February 19th, 2009, 02:14 PM mm, hoofdorp is een tamelijk eindeloos unforme suburb.
xlchris February 19th, 2009, 04:41 PM ^Ging niet over Hoofddorp toch? ;) Suburb mn ass.
Je kan beter zeggen dat Hoofddorp een goeie nette voorstad van Amsterdam is :)
carfentanyl February 19th, 2009, 04:56 PM @bthj
Ik neem aan dat je een geintje maakt. De vele kilometers aan doodsaaie buurten met en cul-de-sacs en vrijstaande huizen in de Phoenix suburbs zijn allesbehalve te vergelijken met Hoofddorp.
Moby92 February 19th, 2009, 05:24 PM ^Ging niet over Hoofddorp toch? ;) Suburb mn ass.
Je kan beter zeggen dat Hoofddorp een goeie nette voorstad van Amsterdam is :)
Hoofddorp is een stadstaat vlak voor Amsterdam, met een eigen parlement.
bthj February 22nd, 2009, 02:16 PM @bthj
Ik neem aan dat je een geintje maakt. De vele kilometers aan doodsaaie buurten met en cul-de-sacs en vrijstaande huizen in de Phoenix suburbs zijn allesbehalve te vergelijken met Hoofddorp.
hoofdorp is niets anders dan vele kilometers aan doodsaaie buurten en straten. het model is dan ook door de planners volledig op zijn amerikaans opgezet. tot aan de huisnummers aan toe. je kan in hooddorop zo maar op nummer 12315 wonen.
en nee chris, het is geen aangeharkte voorstad van amsterdam. het heeft niet voor niets het netnummer gebied van Haarlem.
kna February 22nd, 2009, 02:22 PM en nee chris, het is geen aangeharkte voorstad van amsterdam. het heeft niet voor niets het netnummer gebied van Haarlem.
Netnummer zegt niet zoveel. De vraag is: waar komen de inwoners van Hoofddorp vandaan?
bthj February 22nd, 2009, 02:31 PM en de vraag is, waar gaan hun kinderen naar school, waar winkelen ze, waar voetballen ze, waar gaan ze naar de bioscoop.
xlchris February 22nd, 2009, 10:34 PM Naar school - In Hoofddorp als ze jong zijn. In Hoofddorp of Amsterdam en SOMS Haarlem als ze ouder zijn.
Winkelen - In Hoofddorp zelf, we hebben net zoveel winkels en soms nog wel grotere versies ervan dan in Haarlem zelf.
Voetballen - Dat doen ze ook in Hoofddorp zelf. We hebben hier genoeg voetbalclubjes, ik ken niemand die in Haarlem voetbalt.
Bioscoop - Dat is dan het enige waar we meestal voor naar Haarlem gaan, maar binnenkort ook niet zovaak meer.
Hoevaak ben jij eigenlijk in Hoofddorp geweest? En waar woon je nu?
Het is totaal niet een en al straten en al helemaal niet doodsaai. Hoe kan je dat in godsnaam zeggen. Het is niet altijd best, maar het ziet er helemaal niet slecht uit.
Almere dat is een geplande stad, Hoofddorp heeft zich langzaam ontwikkeld met een behoorlijke groei de afgelopen jaren. Wel een beetje uit zijn voegen gegroeid.
Hoofddorp is dé kern voor de Haarlemmermeer, en niet Haarlem. Mensen in Hoofddorp en de Haarlemmermeer komen vooral naar Hoofddorp om te winkelen en dergelijke.
Jij doet gewoon net alsof Hoofddorp een doodsaaie lelijke buurt is van Haarlem, nou dan moet je maar even wat beter nadenken voordat je wat zegt.
En als je wat zegt doe het dan even met hoofdletters en wat duidelijker, dat leest even wat makkelijker en staat nog wat slimmer ook.
bthj February 22nd, 2009, 10:59 PM Ja hehe, ze spelen bij een club in hoofddorp, maar ze moeten wel een tegenstander hebben, en die komt uit haarlem. waar jij werkt en waar jij wel de weg weet.
Ik woon in Amsterdam, geboren ook. Opgegroeid in Heemstede, schoolgegaan in Haarlem. had nogal wat jongens en meisjes uit Hoofdorp bij mij op school. Veel meer kinderen uit Hoofddorp gaan in Haarlem naar school, dan Amsterdam. Dat is ook logisch want Haarlem is veel dichter bij en met het OV beter verbinden dan Amsterdam. Station Hoofdorp ligt tenslotte ver van de woonwijken vandaan.
Kom nog regelmatig door Hoofddorp zowel per auto als per fiets, en mag het ook regelmatig vanuit de lucht bezien. heb het in de jarren 80 zien groeien als ik de op fiets naar mijn bootje op de Westeinder ging. het is gewoon klein LA. Straat na straat is hetzelfde. Wonen in Hoofddorp is geen wenskeuze, maar wordt meer door laat ik zeggen rationele argumenten ingegeven. Daar is natuurlijk opzichzelf niets mis mee, maar daarmee is het nog geen stad, het een product van hetzelfde soort planning als Almere. En daar gaan ze nog steeds mee door. Hoofddorp is niet uit zijn voegen gegroeid, het heeft helemaal geen voegen. Het is treurigstemmende polderbrij.
Wuppeltje February 22nd, 2009, 11:09 PM Hoewel niet specifiek voor Metropoolregio Amsterdam gemaakt, het is wel een promotiefilmpje van Amsterdam en de regio.
IbEv5Aob3wQ
xlchris February 22nd, 2009, 11:13 PM Jij zegt waar voetballen ze. Ze voetballen in Hoofddorp, wat heeft een tegenstander daar dan mee te maken?
Dat is alleen met een wedstrijd, alsof Haarlem dan meteen harstikke belangrijk is :nuts:
Ik ken echt heel weinig mensen die in Heemstede op school zitten en in Hoofddorp wonen, gekkenwerk.
Vele kiezen wel voor Haarlem, maar Haarlem heeft ook maar heel weinig hoge scholen zoals Hoofddorp zelf.
Wonen in Hoofddorp is niet vaak een wens, en soms ook wel. Je kan hier voor een goeie prijs een goeie woning krijgen.
Deze woning is dan dichtbij Amsterdam (want daar komen de mensen vaak vandaan) en ook nog eens met tuin.
Hoofddorp is wel degelijk uit zijn voegen gegroeid. En straks zit het vast. Het mag niet naar het noorden (Schiphol).
Het mag ook niet naar het zuiden, op Zuidrand na, uitgroeien (Park 21ste Eeuw) en ook niet naar het oosten (Schiphol).
En als het westelijke deel straks dicht is gebouwd zit Hoofddorp gewoon aan alle kanten dicht.
Het centrum ligt steeds verder weg van de woonwijken. Vandaar overal winkelcentra. Hier wonen is totaal niet erg.
Het wordt wel steeds drukker, maar je kan hier nog steeds je rust vinden, en je kan ook de drukte opzoeken.
bthj February 23rd, 2009, 02:14 PM Haarlem heeft met de In Holland een behoorlijk grote hoge school met een varieteit aan hbo-opleidingen, dat heeft Hooffdorp niet. Of bedoel je middelbare scholen??
xlchris February 23rd, 2009, 03:36 PM ^Nee. Hoofddorp heeft ook een INHolland maar inderdaad maar weinig mogelijkheden.
Cpt.Iglo February 23rd, 2009, 07:31 PM Het is totaal niet een en al straten en al helemaal niet doodsaai. Hoe kan je dat in godsnaam zeggen. Het is niet altijd best, maar het ziet er helemaal niet slecht uit.
Almere dat is een geplande stad, Hoofddorp heeft zich langzaam ontwikkeld met een behoorlijke groei de afgelopen jaren. Grappig dat iemand uit Almere bovenstaande weer net andersom zou zeggen. :)
bthj February 23rd, 2009, 09:00 PM het is dan ook tamelijk onzin.
Moby92 February 23rd, 2009, 09:11 PM Oke ik ben redelijk vaak in Hoofddorp geweest, en ik kwam tot de conclusie dat ik daar nog niet dood gevonden wil worden.
Het is overduidelijk gewoon één grote woonwijk met een winkelcentrum in het midden. Totaal geen sfeer en alleen maar VINEX. Totaal géén historie of gezelligheid.
cees February 23rd, 2009, 09:40 PM Voordeel van hoofddorp is dat het wat dichter bij de grote stad is. (amsterdam natuurlijkj heh)
bthj February 23rd, 2009, 10:39 PM zelfs haarlem ligt dichter bij amsterdam dan hoofddorp.
Momo1435 February 23rd, 2009, 10:55 PM Dat zijn dus twee grote en oude steden om de hoek.
Het is gewoon verder een onzin discussie of Hoofddorp meer gericht is op Amsterdam of Haarlem aangezien er toch geen eenduidig antwoord op te geven is. Misschien gaan de scholieren eerder in Haarlem op School, hun ouders zullen daar tegenover eerder een baan hebben in Amsterdam.
Uiteindelijk maakt het ook niet zoveel uit of je op een Vinex locatie in Hoofddorp woont of in Nieuw Sloten, De Aker of Gaasperdam in Amsterdam of in Diemen Zuid om maar iets te noemen. Het is allemaal suburbaan, het heeft dus geen sfeer, geen historie en iedereen werkt er ergens in de regio Amsterdam of ergens anders in de Randstad (er staan niets voor niets zoveel files tussen de grote steden). Maar het is allemaal wel lekker dicht bij de gezellige centra.
xlchris February 24th, 2009, 08:18 PM Hier kan ik niet tegen. Al dat negatieve gedoe over Hoofddorp, kom op zeg.
Hoofddorp een en al vinex? - Uhm nee niet echt. Ik zou maar om je heen kijken, vooral lelijk jaren ?? bouw.
Eén grote wijk met winkelcentrum in het midden? - Nee, het CENTRUM ligt aan de rand (lekker dom) en elke woonwijk heeft zijn eigen winkelcentrum.
Jij doet net alsof het een stadsdeel is van bijvoorbeeld Amsterdam.
Geen historie/gezelligheid? - Hmm, kan het voor een deel met je mening eens ziijn.
Maar ga eens naar de woonwijken rondom het centrum. Mooie oude wijken met soms een leuk café.
Ook heb je wat oude gebouwen in het centrum staan die goed worden onderhouden en gebruikt.
Er zijn wel degelijk een aantal kleine gebouwtjes en in sommige delen van het centrum is wel wat gezelligheid.
Haarlem dichterbij Amsterdam? - Nou, ze liggen ongeveer even ver van Amsterdam vandaan.
En wat maakt het dan nog uit? Je neemt echt een Haarlem vs. Hoofddorp gedrag aan.
Bevalt me niet, en is ook niet echt slim. Want je kunt de steden totaal niet vergelijken met elkaar.
Alle werkende in andere steden - Er werken behoorlijk veel mensen in Hoofddorp zelf.
Beukenhorst is een harstikke belangrijk stadsdeel met (enorm) veel kantoren voor iedereen (ook uit de omgeving).
Nou ik denk dat ik wel weer op alles antwoord heb gegeven......
Is het nu een keer klaar? Altijd maar negatief over Hoofddorp.
En Hoofddorp vergelijken met Haarlem! Hoe kom je drbij. We weten
allemaal dat Haarlem veel mooier is dan Hoofddorp.
Maar Hoofddorp is nou helemaal niet slecht zoals jullie het allemaal in jullie ogen zien.
Er is wel degelijk historie en sfeer. Vooral in de wat oudere wijken. Maar ook
de wat nieuwere wijken zijn goed opgezet en zien er beter uit dan eerst.
En ja ik weet heus wel dat Hoofddorp iets mist. Maar er zijn zoveel slechtere steden dan Hoofddorp.
Hoofddorp werkt aan zijn imago en aan zijn uiterlijk. Alles moet wat beter worden, maar niet alles kan goed zijn.
bthj February 24th, 2009, 08:34 PM Haarlem dichterbij Amsterdam? - Nou, ze liggen ongeveer even ver van Amsterdam vandaan.
En wat maakt het dan nog uit? Je neemt echt een Haarlem vs. Hoofddorp gedrag aan.
Bevalt me niet, en is ook niet echt slim. Want je kunt de steden totaal niet vergelijken met elkaar.
ik neem aan dat deze voor mij is, maar je begrijpt mijn punt niet helemaal. deze is niet het entameren van een haarlem vs hoofddorp. ik wil alleen maar aangeven dat ik het niet eens ben met jouw stelling dat hoofdorp een soort buitenwijk van amsterdam zou zijn.
overigens is hoofdorp voor een groot deel wel degelijk Vinex, dat is namelijk een nationaal plan en geen scheldwoord.
xlchris February 24th, 2009, 08:43 PM Oh ok. Maar heb ik die stelling eens gezegd? :S Kan het me niet herinneren. Vind namelijk helemaal niet dat het een buitenwijk van A'dam is.
Vindt eerder dat het gewoon een stad opzichzelf is. Maar dat is dus even een misverstand geweest tussen beide.
Cymen February 24th, 2009, 08:47 PM Laat Chris toch lekker trots zijn op zijn groot uitgevallen woonwijk....
xlchris February 24th, 2009, 08:51 PM Heel leuk.
bthj February 24th, 2009, 09:03 PM Oh ok. Maar heb ik die stelling eens gezegd? :S Kan het me niet herinneren. Vind namelijk helemaal niet dat het een buitenwijk van A'dam is.
Vindt eerder dat het gewoon een stad opzichzelf is. Maar dat is dus even een misverstand geweest tussen beide.
nou ja, dat vind ik dus ook niet. terecht of niet, ik vind hoofddorp dus eigenlijk een buitenwijk van haarlem.
hoe dan ook, je local pride is hartverwarmend.
xlchris February 24th, 2009, 09:05 PM ^Ben ik dan weer niet met je eens maar bedankt :P
Momo1435 February 24th, 2009, 09:32 PM Het zou wel heel erg zijn als een suburbane voorstad van de grote Hoofddorp zich niet zou willen profileren als meer dan alleen een slaapstad. Dat is alleen maar goed voor de inwoners en ook om nieuwe mensen naar Hoofddorp te lokken. Maar het blijft natuurlijk suburbaan en dat iets anders dan stedelijk of dorps. Als mensen van buiten de stad bezoeken komen ze toch echt wel voor iets suburbaans, het winkelen in een groot winkelcentrum.
Ik zou trouwens niet verbaasd op kijken als blijkt dat er in de kantoren in Beukenhorst meer mensen van buiten Hoofddorp en de directe omgeving werken dan lokale mensen.
bthj February 24th, 2009, 09:54 PM daar durf ik mijn geld wel op in te zetten. de Hoofddorpers werken waarschijnlijk in Zuidoost.
kna February 25th, 2009, 01:42 AM Ik ken mensen die in Hoofddorp wonen: niemand van hen werkt in Hoofddorp.
Ik kom zelf wel eens bij een kantoor in Beukenhorst. Niemand die ik daar spreek woont in Hoofddorp. Zelfs de schoonmakers niet! (Ja, ik spreek wel eens met een schoonmaker..)
Maw: Beukenhorst ligt toevallig tegen Hoofddorp aan, maar is gewoon onderdeel van het bedrijventerreinareaal van Amsterdam/Schiphol.
kna February 25th, 2009, 01:45 AM BTW: nog een reden waarom Hoofddorp met recht een voorstad van Amsterdam (of Haarlem) mag heten: het is niet eens een gemeente! Het is een woonwijk ergens in de Haarlemmermeer.
xlchris February 25th, 2009, 10:27 AM Hoofddorp is de hoofdstad in de gemeente Haarlemmermeer.
En het is geen woonwijk! Het is een stad/dorp. Een mengsel van de twee.
Trouwens. Hoofddorp was nooit zoiets geweest als het niet bij Schiphol had gelegen.
Het vaart mee op het succes van Schiphol, wat weer van Amsterdam is ;)
Ik had toch liever dat het ergens anders lag, wat een gezeik zeg......
Quintana February 25th, 2009, 10:54 AM Ik heb er familie wonen en die wonen er al zeker 30 jaar. Ze zullen het er dus wel naar hun zin hebben en hebben gevonden wat ze zochten: een leuk huis met een ruime tuin (inmiddels ingeruild voor een penthouse geloof ik) in een rustige omgeving met in ieder geval de meest basic voorzieningen in de buurt.
bthj February 25th, 2009, 11:03 AM Chris, loop toch niet elke keer in het mes...
Hoofddorp is de hoofdstad ......
prachtige kop, maar ik zou het toch liever "hoofdplaats" willen noemen of "bestuurlijk kern".
Cpt.Iglo February 25th, 2009, 11:12 AM ^^ Ik snap zijn reactie wel, als je trots bent op je woonplaats en iedereen noemt het een saaie, lelijke plaats die alleen maar dienst doet als buitenwijk van Amsterdam dan begrijp ik wel dat je daar wat geïrriteerd van raakt. ;)
Ik ben zelf één keer in Hoofddorp geweest en het trekt mij ook totaal niet, maar ach, Amsterdam en Haarlem liggen om de hoek dus een interessante locatie om te wonen is het wel.
Rinius March 10th, 2009, 04:09 PM Zo erg kan Hoofddorp toch niet zijn? Als het echt zo erg zou zijn zouden er niet zoveel mensen wonen :) Ze hebben alleen pech dat het grootste deel van Hoofddorp in de jaren 70 is gebouwd...
bthj March 10th, 2009, 04:34 PM dit is nou een Munchenshausen-redenering. Het grootste deel is volgens mij pas van de paatste 15 jaar.
Rinius March 10th, 2009, 05:29 PM ^^Een watte? Ik geloof dat je gelijk hebt wat bevolkingsgroei betreft, in de jaren 70 begon de groei...:wallbash:
bthj March 10th, 2009, 05:48 PM de redenering trekt zich als het ware aan zijn eigen haren omhoog, zoals de beroemde avonturier, verhalenverteller en baron.
xlchris March 10th, 2009, 08:54 PM Hoofddorp is helemaal niet erg. Het wordt alleen door mensen in een hoekje geschoven.
Iedereen heeft een vooroordeel, zelfs mensen die er nog nooit zijn geweest.
Ik zeg altijd maar zo, hou het bij je eigen mening en ga niet af op alleen foto's zien.
bthj March 10th, 2009, 10:57 PM nou klink je een beetje als een oude man, maar ik niet wat je bedoelt.
xlchris March 11th, 2009, 11:30 AM ^Heb je gedronken ofzo toen je dit poste ;)
Snap niet wat er moeilijk aan is? :lol:
Op dit forum (en ook van mensen uit de stad zelf) hoor je altijd dat Hoofddorp zo saai is (met ironische ondertoon).
Iedereen denkt dat, het is ook een beetje zo, maar het is helemaal niet zo erg als het lijkt.
Iedereen praat elkaar gewoon na, maarja. Daar komen we niet zo snel vanaf.
Rinius March 11th, 2009, 01:06 PM Als de Hoofddorpers zich er maar thuis voelen :) Ik heb al wel gemerkt dat op dit forum nogal neerbuigend wordt gedaan over steden zonder historische binnenstad of skyline...
bthj March 11th, 2009, 01:37 PM ^Heb je gedronken ofzo toen je dit poste ;)
Snap niet wat er moeilijk aan is? :lol:
Op dit forum (en ook van mensen uit de stad zelf) hoor je altijd dat Hoofddorp zo saai is (met ironische ondertoon).
Iedereen denkt dat, het is ook een beetje zo, maar het is helemaal niet zo erg als het lijkt.
mijn syntax was niet helemaal correct, maar wat bedoel je in goedsnaam met "hou het bij je eigen mening en ga niet af op alleen foto's zien"?
Moby92 March 11th, 2009, 04:01 PM Ik ben zelf een keertje bijna naar Hoofddorp toe verhuisd omdat mijn pa er een goeie baan kon krijgen en Breda -> Hoofddorp een iets te lange afstand is voor woonwerkverkeer. Uiteindelijk niet gedaan omdat we niks met de regio hebben. Ik kom desondanks toch regelmatig in Hoofddorp omdat m'n Opa en Oma een appartementje in Zandvoort hebben. Ik vind dat Hoofddorp gewoon het verlengde is van Schiphol en indirect Amsterdam.
Nout March 11th, 2009, 07:17 PM Op dit forum (en ook van mensen uit de stad zelf) hoor je altijd dat Hoofddorp zo saai is (met ironische ondertoon).
Trek het je niet aan xlchris. Ieder zn ding, zo ook zn woonplaats. Over het algemeen wordt ook zo over Nieuwegein gedacht (maar dan nog erger), maar als ik er een betaalbare woning vind, ga ik er gewoon wonen en geloof mij dat ik dat met veel plezier zal doen, ongeacht wat anderen er van denken en hoe anderen erover oordelen. Geluk zit in de mens zelf, niet in de plaats waar ze wonen.
Wuppeltje April 9th, 2009, 09:11 PM Lelystad komt metropoolregio versterken
8-4-2009
Op haar beurt dragen de sterke punten van Lelystad bij aan de versterking van de concurrentiepositie van de Metropoolregio Amsterdam. Horselenberg. Het nieuwe knooppunt Lelystad zorgt met name voor verbetering van de bereikbaarheid en bevoorrading van de metropoolregio. "Zo is de uitbreiding van Lelystad Airport van belang voor de mainportontwikkeling van Schiphol. Onze winst is onder meer dat deze samenwerking per miljoen passagiers 800 banen voor Flevoland oplevert." Ook kan Lelystad door haar strategische ligging functioneren als regionaal vervoersknooppunt voor de ontsluiting van de metropoolregio, zeker als in 2012 de Hanzelijn gereed komt. "Belangrijk is verder dat Lelystad volop ruimte biedt voor ontspanning en recreatie", aldus Horselenberg. "Men kan bij ons terecht voor funshoppen en watersport, maar ook genieten van de rust en ruimte van onze natuurgebieden." Het feit dat de 1e conferentie van de metropoolregio in onze gemeente wordt gehouden is volgens de burgemeester een erkenning van de positie van de stad als toegangspoort naar de Randstad.
Wethouder stadsontwikkeling Jop Fackeldey van de gemeente is eveneens zeer tevreden over deze stap: "Door samen te werken in de Metropoolregio Amsterdam ontstaan allerlei win-win situaties. "Voor Lelystad zijn dat bijvoorbeeld een derde afslag op de A6, aanleg van station Lelystad Zuid, deelname van Havenbedrijf Amsterdam in de ontwikkeling van Flevokust, de recreatieve invulling van het Oostvaardersplassengebied en de aanleg van de N23 als cruciale schakel in de verbinding tussen Alkmaar en Zwolle." Maar belangrijkste winstpunt van het pas verworven lidmaatschap is het feit dat zijn gemeente nu directe aansluiting heeft op de ontwikkelingen die elders in het belangrijke metropoolgebied plaatsvinden. "We zitten voortaan met alle belangrijke spelers direct aan tafel", aldus een optimistisch gestemde Lelystadse wethouder.
Bron: Metropoolregio Amsterdam (http://www.metropoolregioamsterdam.nl/index.html)
Lijkt mij een goede ontwikkeling voor Amsterdam. Vooral op de lange termijn zie ik nog de nodige wisselwerking tussen Schiphol en Lelystad Airport. Daarnaast valt de SAAL verbinding nu ook onder 1 regio. Nu heeft Metropoolregio Amsterdam ruim 2,2 miljoen inwoners.
Hoogloper April 9th, 2009, 10:54 PM "Door samen te werken in de Metropoolregio Amsterdam ontstaan allerlei win-win situaties."
Ik zie vervolgens alleen maar win-win voor Lelystad, Amsterdam heeft hier niets aan.
Wuppeltje April 9th, 2009, 11:01 PM ^^
Ik denk dat Lelystad Airport op de lange termijn erg interessant kan zijn. Amsterdam kan zich verder weer als ietsjes groter verkopen. Voor de ruimtelijk ordening is het een interessant gebied. Bij een mogelijke OS kan dit nog van pas komen.
xlchris April 10th, 2009, 09:56 AM Straks gaan we Zwolle ook nog bij de metropoolregio betrekken. Nederland is al klein, waarom gaan deze regio's dan zo ver?
Dezz April 10th, 2009, 10:02 AM ^^Kijk naar de metropoolregio Atlanta, die is een whopping 21,694km2 dus dan kan Amsterdam nog flink uitbreiden ;)
SkyBridge April 10th, 2009, 10:07 AM Hulde voor de manier waarop wordt samengewerkt in deze vorm. Niks van boven opgelegd, maar samen de schouders eronder en alle voordelen plukken. Zouden meer regio's in Nederland op deze intensieve manier mogen doen.
EPA001 April 10th, 2009, 12:14 PM ^^ Helemaal mee eens.
Overigens denk ik dat men er niet omheen kan om in de Zuidvleugel ook een dergelijke regio te vormen en verder samen te werken. De regio Rotterdam-Den Haag (want via de Randstadrail, en via de ontwikkelingen in de Zuidplaspolder en in Lansingerland worden die stedelijke regio's nog meer met elkaar verbonden dan een aantal steden in de Metropoolregio Amsterdam nu of straks met elkaar verbonden zullen zijn) groeit dan automatisch uit tot een gebied met ruim 2,5 miljoen inwoners. Het grote verschil met de metropoolregio Amsterdam is dat daar maar 1 stad de kern vormt, en in de Zuidvleugel 2 steden die regio twee kernen zal geven. Dat is zowel een voordeel als ook een nadeel. Dat is maar net hoe je het bekijkt. ;)
Wuppeltje April 10th, 2009, 03:07 PM In de Noordvleugel speelt natuurlijk wel de bestuurlijke lappendeken een grote rol. Het gaat immers om 3 verschillende provincies. Op gebied van ruimtelijke ordening is samenwerking erg gewenst, vooral tussen Almere en Amsterdam. De stadsregio Amsterdam schiet erg te kort qua omvang. Veel belangrijke problemen en oplossingen in de regio Amsterdam zitten onder 1 noemer. Alleen Utrecht zit er niet bij, maar die regio speelt beperktere een rol in de ruimtelijke ordening.
Om zich te verkopen in het buitenland is het komt het merknaam Amsterdam natuurlijk erg van pas. Regelmatig hoor ik over handelsdelegaties met wisselende samenstelling, afhankelijk van de krachten van de regio. Een handelsdelegatie naar bijvoorbeeld Japan zijn Amsterdam en Amstelveen de belangrijkste spelers. Vooral op dit gebied zouden Amsterdam en Utrecht nog kunnen winnen. Utrecht heeft immers veel te bieden, alleen geen sterk merknaam.
Den Haag en Rotterdam zouden samen een veel grotere wereldstad zijn (in de lijstjes dan he), dan ze nu in hun eentje zijn. De Zuidvleugel heeft 2 sterke merknamen, en 2 duidelijke kernen. Dit levert natuurlijk de nodige spanning op. Op het gebied van ruimtelijke ordening zitten alle ontwikkelingen in 1 provincie. Ook dat scheelt natuurlijk. De behoefte en noodzaak is daardoor minder groot voor een nieuwe regio.
HiDensity April 12th, 2009, 06:50 PM De gemeente is goed bezig met samenwerken. Enerzijds via Metropoolregio om de samenwerking in de regio te bevorderen. Anderzijds om binnen de gemeente Amsterdam de stadsdelen te herzien. Uitgangspunt is 7 stadsdelen (max. 10) met minimaal 80.000 inwoners, die meer bevoegdheden krijgen.
Op lange termijn krijg je dan misschien wel één groot Amsterdam, onderverdeeld in deelgemeentes (net zoals Greater London?). Om bestuurlijke vernieuwing overal toe te passen zou het logisch zijn om ook de huidige provincie-indelingen met bijbehorende taken te herzien.
Wuppeltje April 13th, 2009, 01:26 AM De samenwerking lijkt het goed te gaan. Ook leuk om de expertise van de ambtenaren van Amsterdam op allerlei plekken actief te zien buiten de gemeentegrenzen.
Qua bestuurlijk vernieuwing eerst even kijken hoe het gaat met de nieuwe stadsdelen. Op lange termijn zou ik liever een aparte AMA regio zien ipv de provincie met meer bevoegdheden dan de huidige provincies.
EPA001 April 13th, 2009, 01:40 AM ^^ Zou naar jouw mening Utrecht (uiteindelijk) ook in die AMA moeten gaan vallen?
Wuppeltje April 13th, 2009, 03:15 AM Op het eerste gezicht zie ik minder voordelen op het gebied van Ruimtelijke Ordening omdat de verstedelijking van Utrecht redelijk gescheiden is met die van de AMA. Voor de RO zou ik wel gemeente Abcoude toevoegen aan de AMA en het liefst nu al aan de provincie Noord-Holland. Dit omdat Abcoude als het ware een onderdeel van een van de lobben van Amsterdam.
Op het gebied van cijfers en promotie van Amsterdam in de wereld zie ik Utrecht maar al te graag erbij. Utrecht staat qua naam mijlenver achter bij de andere Nederlandse grote steden in de wereld, maar heeft wel vrij veel te bieden. Voor Amsterdam kunnen ze in de lijstjes de cijfers van Utrecht toevoegen, en Utrecht kan gebruikmaken van het merknaam Amsterdam. Creative Cities Amsterdam Area (http://www.ccaa.nl) is overigens een initiatief waarbij daar al gebruik van wordt gemaakt.
xlchris April 13th, 2009, 11:46 AM ^^Kijk naar de metropoolregio Atlanta, die is een whopping 21,694km2 dus dan kan Amsterdam nog flink uitbreiden ;)
In Amerika is alles groter ;)
daneo April 13th, 2009, 08:52 PM als wij zo gaan meten wonen in de metropool west nederland ook 10 miljoen mensen.
bumeye April 14th, 2009, 02:19 AM ^^ Hah! Dat is wel even een stuk meer dan Atlanta met maar 5,376,285 inwoners in net zo'n groot gebied.
ill-b April 14th, 2009, 09:12 AM ^^ Zou naar jouw mening Utrecht (uiteindelijk) ook in die AMA moeten gaan vallen?
Daar ben ik dus duidelijk op tegen. Utrecht kan met wat meer promotie op internationaal niveau ook zeker meekomen,. en hoeft niet mee te liften op de naam van Amsterdam. De Universiteit Utrecht is sowieso al één van de beste van het land. Voeg er wat onderzoek en bekendheid van de historische binnenstad aan toe, en je kan als stad zonder Amsterdam prima naamsbekendheid creëren.
HiDensity April 14th, 2009, 08:11 PM Provincies afschaffen lijkt me een optie en dan vervangen door regio's. De regio's krijgen dan meer bevoegdheden. Dat is ook in Portugal en Denemarken gebeurd (Distrito de Lisboa in Portugal en Hovedstaden in Denemarken).
Zo kun je bijvoorbeeld de Zuidvleugel als één regio opnemen als Den Haag-Rotterdam en Utrecht apart in de regio Utrecht(-Amersfoort).
Rabotnik April 14th, 2009, 10:28 PM Op lange termijn krijg je dan misschien wel één groot Amsterdam, onderverdeeld in deelgemeentes (net zoals Greater London?). Om bestuurlijke vernieuwing overal toe te passen zou het logisch zijn om ook de huidige provincie-indelingen met bijbehorende taken te herzien.
Als dat eenmaal gebeurt komen er weer de discussies welke deelgemeente moet samengaan met de andere.
Welke deelgemeente meer inwoners heeft dan de ander etc.:nuts:
HiDensity April 15th, 2009, 10:24 PM Het College B&W heeft gekozen voor de nieuwe herindeling van stadsdelen in Amsterdam.
De stadsdelen met eigen bestuur en met meer bevoegdheden volgen de natuurlijke grenzen. Met name de A10 vormt een belangrijke scheiding.
Er komen 7 stadsdelen:
- Nieuw West, 135.284 inwoners, bestaande uit Geuzenveld-Slotermeer, Osdorp, Slotervaart (buiten A10), Bos en Lommer (buiten A10)
- Zuid, 131.838 inwoners, bestaande uit Oud-Zuid, Zuideramstel, Slotervaart (binnen A10)
- West, 124.926 inwoners, bestaande uit Westerpark, Oud-West, De Baarsjes, Bos en Lommer (binnen A10) en Slotervaart (binnen A10).
- Oost, 107.717 inwoners
- Noord, 86.930 inwoners
- Centrum, 81.318 inwoners
- Zuidoost, 78.922 inwoners
Daarnaast blijft het stadsdeel Westpoort (zonder eigen bestuur) ongewijzigd. Hieronder valt het westelijk havengebied en het gebied rondom station Amsterdam Sloterdijk.
http://www.amsterdam.nl/gemeente/college/burgemeester_cohen/persberichten/een_amsterdam
Martuh April 16th, 2009, 10:57 AM Het College B&W heeft gekozen voor de nieuwe herindeling van stadsdelen in Amsterdam.
De stadsdelen met eigen bestuur en met meer bevoegdheden volgen de natuurlijke grenzen. Met name de A10 vormt een belangrijke scheiding.
Er komen 7 stadsdelen:
- Nieuw West, 135.284 inwoners, bestaande uit Geuzenveld-Slotermeer, Osdorp, Slotervaart (buiten A10), Bos en Lommer (buiten A10)
- Zuid, 131.838 inwoners, bestaande uit Oud-Zuid, Zuideramstel, Slotervaart (binnen A10)
- West, 124.926 inwoners, bestaande uit Westerpark, Oud-West, De Baarsjes, Bos en Lommer (binnen A10) en Slotervaart (binnen A10).
- Oost, 107.717 inwoners
- Noord, 86.930 inwoners
- Centrum, 81.318 inwoners
- Zuidoost, 78.922 inwoners
Daarnaast blijft het stadsdeel Westpoort (zonder eigen bestuur) ongewijzigd. Hieronder valt het westelijk havengebied en het gebied rondom station Amsterdam Sloterdijk.
http://www.amsterdam.nl/gemeente/college/burgemeester_cohen/persberichten/een_amsterdam
En Oost bestaat dan uit Oost en Zeeburg?
nielsb April 16th, 2009, 12:58 PM En Oost bestaat dan uit Oost en Zeeburg?
Klopt:
http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00218/stadsdelen_218115e.jpg
Rietendak April 16th, 2009, 01:41 PM Ik ben op zich wel benieuwd naar die 355 mensen die in Westpoort wonen. Is dat een straatje stad dat net in het havengebied valt, een groep hippies die niet weg te branden zijn uit een container of een groepje opzichters die tussen de uitlaatgassen moeten leven?
nielsb April 16th, 2009, 01:51 PM Ik denk ondermeer de mensen in dit restant van een schattig dorp, vlakbij Sloterdijk: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.387813,4.847631&spn=0.003176,0.006866&t=h&z=17
Al weet ik niet helemaal zeker of het niet toch onder Westerpark valt.
Edit: het valt onder Bos & Lommer
bumeye April 16th, 2009, 10:39 PM Ruigoord! (http://maps.google.nl/?ie=UTF8&t=h&ll=52.409462,4.749742&spn=0.007382,0.024998&z=16)
Ze hebben zelfs nog wat weilandjes voor ze overgelaten daar middenin de haven.
Cymen April 16th, 2009, 11:10 PM Ruigoord! (http://maps.google.nl/?ie=UTF8&t=h&ll=52.409462,4.749742&spn=0.007382,0.024998&z=16)
Ze hebben zelfs nog wat weilandjes voor ze overgelaten daar middenin de haven.
Wonen daar officieel mensen dan? Ik dacht dat er alleen krakers zaten :cheers:
Anyway, volgens mij wonen bij Heining een stel kampers:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&t=h&ll=52.395441,4.769955&spn=0.004858,0.013947&z=17
En bij de Houthavens kunnen deze woonbootbewoners ook weleens bij stadsdeel Westpoort behoren:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&t=h&ll=52.397359,4.88103&spn=0.004858,0.013947&z=17
En wtf is dit voor trailerpark??:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&t=h&ll=52.418551,4.798204&spn=0.004855,0.013947&z=17
Westpoort April 17th, 2009, 09:45 PM van website binnenlandsbestuur.nl ( 17/4/2009)
Franssen: Amsterdam wordt voorgetrokken
Amsterdam wordt door het Rijk stelselmatig voorgetrokken. En door solistisch optreden van de hoofdstad ontwikkelt de Randstad zich niet tot een topregio.
Dat zegt Jan Franssen, commissaris van de koningin in Zuid-Holland en voorzitter van het Inter Provinciaal Overleg, tegen Binnenlands Bestuur. Franssen haalt ook uit naar het kabinet, dat hij 'gebrek aan *handelend bestuurlijk optreden' verwijt. Hij meent dat een fundamentele bestuurlijke *reorganisatie onontkoombaar is om van de Randstad echt wat te maken. ‘Maar dan over de *volle breedte. Minder gemeenten, minder provincies en minder departementen.’
Stekker eruit
Over de rol van Amsterdam zegt Franssen: ‘Er zijn altijd en overal krachten bij het Rijk die alles op Amsterdam willen richten’. En: ‘Amsterdam heeft de stekker uit de samenwerking van de Regio Randstad getrokken. Anderen zijn daarin meegesleurd.’
Ik denk zelf, i.t.t. Franssen, dat de splitsing tussen de Noord en Zuidvleugel
die Amsterdam heeft bewerkstelligd juist goed is, aangezien in een grote Randstadprovincie, zoals Franssen wil, teveel tegenstrijdige belangen zouden spelen en daarom slecht bestuurbaar zou zijn. Wat betreft voortrekken van Amsterdam is mij nooit iets gebleken, met uitzondering op het gebied van kunst en cultuur, waar Amsterdam inderdaad onevenredig veel Rijksgeld krijgt
Wuppeltje April 18th, 2009, 01:38 AM Iemand uit pakweg Noord-Brabant had in het verleden ook kunnen zeggen: ‘Er zijn altijd en overal krachten bij het Rijk die alles op Randstad willen richten’. En: ‘De Randstad heeft de stekker uit de eendrachtige samenwerking van Nederland getrokken. Anderen zijn daarin meegesleurd.’
Prima als er bestuurlijke vernieuwing plaats zou vinden, maar het moet wel gebeuren. Dit jarenlange tekort heeft ervoor gezorgd dat de regio's zelf maar zijn begonnen. Op het gebied van Ruimtelijke Ordening is de samenwerking op zijn minst bijzonder te noemen. Iets waar men in de Randstad nooit ver mee was gekomen.
Er is jarenlang erg lang gewerkt aan de Randstad, met in mijn ogen een erg mager resultaat tot nu toe. De Randstad verkoopt voor geen meter, het bedrijf is internationeel een stuk bekender dan de regio. Qua ruimtelijke ordening vond ik het erg zwak. Het 'groene hart' daar wordt continu aan geknibbeld, omdat het gebied niet is ingevuld, maar kost ons wel veel geld. Er wordt veel gereist binnen de Zuidvleugel en binnen de Noordvleugel, maar de verbindingen zijn onvoldoende in die regio's zelf. Voor de Randstad wordt vooral Brabant en het oosten van het land ook steeds belangrijker.
Metropoolregio Amsterdam heeft in mijn ogen al opvallend veel opgeleverd in een korte tijd. Men geeft duidelijk aan in de regio wat men wil. Men pakt problemen samen veel meer aan dan in het verleden. Men werkt op basis van gelijkwaardigheid samen onder 1 naam.
kna April 18th, 2009, 02:12 PM -oops-
HiDensity April 18th, 2009, 10:27 PM Men pakt problemen samen veel meer aan dan in het verleden.
Het is ook goed dat dit gebeurd, vooral nu met de financiële crisis. Om de Europese concurrentie aan te gaan moeten de knelpunten van de metropoolregio worden benoemd en kijken naar oplossingen. Er is dan ook een investeringsprogramma samengesteld door de bestuurders van de Metropoolregio. Het document vind je op
http://www.metropoolregioamsterdam.nl/20090410Metropoolconferentie.html
Daarnaast heb ik ook m'n vraagtekens over het behoud van de Randstad. De Randstad was al verdeeld in een Noord- en Zuidvleugel en vormde geen één stad. Tussen de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht was er geen sprake van gelijkwaardigheid van steden. Utrecht focust zich hoofdzakelijk op de nationale dienstverlening, Rotterdam de (haven)industrie, Den Haag is het bestuurlijk centrum met het internationaal gerechtshof en Amsterdam de (inter)nationale dienstverlening, Schiphol en is het internationale handelsmerk. Nu de Metropoolregio Amsterdam uit de Noordvleugel is ontstaan en zich daarmee verder van de Randstad losmaakt, vraag ik me af in hoeverre je nog over een eenheid kan spreken binnen de Randstad. Ik denk dat het beter is om de Randstad op te heffen en meer te investeren in de regio's, dan om een geheel te creëren. In Frankrijk is de economische motor Parijs, in de VS New York en Engeland heeft London. Daar zijn het ook geen aaneengesloten gebieden die uit meerdere steden bestaan. Het is slechts één stad die een centrale rol speelt. In Nederland zal ik dit niet snel, misschien wel nooit zien gebeuren. Dan zou een Hagenees of Rotterdammer bij Metropoolregio van Amsterdam gaan horen.
empersouf April 18th, 2009, 11:53 PM ^^
Maar dat is het mooie van NL, NL zelf is eigenlijk een grote stad...
Alleen omdat wij erin wonen zien wij dat niet echt zo.
Het functioneert nu juist goed, landen als Frankrijk hebben weer verschrikkelijke achterliggende regio's en in NL valt dit juist mee. Overal wordt er geinvesteerd(kijk Groningen etc) en ik vind dat een goede manier van besturen.
Wuppeltje May 2nd, 2009, 10:54 AM Prijs voor alle metropoolpartners
29-4-2009
De 2008 ISOCARP Award for Excellence is een door vakgenoten wereldwijd erkende prijs en betekent internationale waardering voor de Metropoolregio Amsterdam. De prijs wordt toegekend door deskundigen van de EU. "Eén keer per jaar beoordelen zij ruimtelijke ordeningsprojecten", legt Hooijmaijers uit. "Van overal ter wereld waren er projecten genomineerd. Eén categorie stelde het proces centraal. In die categorie wonnen wij, voor Antwerpen en China."
Maarten van Poelgeest toonde zich zeer verheugd over de internationale erkenning. Deze prijs is een enorme opsteker en is helemaal terecht aan ons toegekend. Met de vorming van Metropoolregio Amsterdam staat de bestuurlijke samenwerking immers als een huis." Ton Hooijmaijers is het roerend met hem eens: "De prijs is een eerbetoon vanuit de EU. Men heeft de totstandkoming van ons ruimtelijk concept, de Metropoolregio Amsterdam, in overleg met burgers en alle politici als dusdanig uniek beoordeeld dat wij deze speciale award hebben gekregen. Dit is daadwerkelijk internationale erkenning. Deskundigen zeggen niet alleen: ze werken daar samen, maar men heeft het met deze prijs ook écht vastgesteld. Dat maakt het extra leuk."
Tijdens de conferentie ontvingen bestuurders van alle metropoolpartners uit handen van Hooijmaijers en Van Poelgeest een oorkonde. Dit ging telkens vergezeld van een warm applaus.
Bron: Metropoolregio Amsterdam (http://metropoolregioamsterdam.nl/20090429ISOCARP.html)
Mooi om de goede samenwerking buiten Nederland bevestigd te zien, volgens mij alweer de 2x dat de regio een internationale prijs wint.
EPA001 May 2nd, 2009, 12:49 PM Ik moet zeggen dat de metropoolregio Amsterdam op dit gebied heel goed bezig is. Goed dat daar dan ook een erkenning tegenover staat. :)
HiDensity May 26th, 2009, 10:15 PM Even een deels off-topic bericht:
Ik ben uitgenodigd om op 8 juni mijn visie te geven over de toekomst van Amsterdam.
Het gesprek vindt plaats met nog 3 andere personen die samen met de wethouder van Ruimtelijke Ordening, Maarten van Poelgeest, input voor de structuurvisie willen geven.
Zoals jullie weten ben ik voorstander voor één groot metropoolregio dat vergelijkbaar met New York, Parijs of Berlijn.
Dus mocht je nog tip of ideëen hebben, hoor ik het graag :)
Cymen May 26th, 2009, 11:53 PM Even een deels off-topic bericht:
Ik ben uitgenodigd om op 8 juni mijn visie te geven over de toekomst van Amsterdam.
Het gesprek vindt plaats met nog 3 andere personen die samen met de wethouder van Ruimtelijke Ordening, Maarten van Poelgeest, input voor de structuurvisie willen geven.
Zoals jullie weten ben ik voorstander voor één groot metropoolregio dat vergelijkbaar met New York, Parijs of Berlijn.
Dus mocht je nog tip of ideëen hebben, hoor ik het graag :)
In Berlijn gaat 's nachts ook de metro. Het zit daar dan dus ook gewoon stamp vol! Dit is een goede peiler voor een metropool.
Helaas is extra metro niet echt denkbaar in Amsterdam. Laat Amsterdam middels spoorverdubbelingen een regio-treinen-netwerk aanleggen!
Ik heb van Poelgeest een paar keer ontmoet, zelfs wel eens bij hem thuis geweest maar ik mis bij hem beetje de ballen, om die visie Amsterdam metropool echt uit te spreken. Zijn visie (dat boekje) is niks anders dan een samenvatting van wat er al is + de dubbelstad Amsterdam Almere. Amsterdam moet rondom een metropool worden.
Bouw het vol tussen Amstelveen en Uithoorn en verleng de metro
Bouw het vol tussen Gein en Weesp en verleng de metro
Fuck dat stukje lelijke weiland in Waterland en bouw het vol tot aan het schouw en verleng de metro
Tyf al die bedrijven vandaag nog weg bij de IJ-oevers en bouw het vol met vette clubs en woningen.
Gewoon doen, vandaag nog beginnen :lol:
Plaas May 27th, 2009, 09:45 AM In Berlijn gaat 's nachts ook de metro. Het zit daar dan dus ook gewoon stamp vol! Dit is een goede peiler voor een metropool.
Helaas is extra metro niet echt denkbaar in Amsterdam. Laat Amsterdam middels spoorverdubbelingen een regio-treinen-netwerk aanleggen!
In Kopenhagen rijdt de metro ook 's nachts door (op donderdag, vrijdag en zaterdag), terwijl dat een kleinere stad is dan Amsterdam. Nu hebben ze daar het voordeel dat de metro automatisch is en dus geen bestuurder nodig heeft. Ik meen dat men in Amsterdam uiteindelijk ook naar dat model toewil, als het zover is moet 't zeker doenlijk zijn een nachtmetro te gaan gebruiken. Voor het uitgaanspubliek zou dat een groot voordeel zijn.
Bouw het vol tussen Amstelveen en Uithoorn en verleng de metro
Bouw het vol tussen Gein en Weesp en verleng de metro
Fuck dat stukje lelijke weiland in Waterland en bouw het vol tot aan het schouw en verleng de metro
Tyf al die bedrijven vandaag nog weg bij de IJ-oevers en bouw het vol met vette clubs en woningen.
Op dit moment wonen er binnen de ring van Amsterdam zo'n 500.000 mensen. Binnen de Peripherique om Parijs, die even lang is als de A10, wonen 2,2 miljoen mensen. Er kan dus nog wel wat verdicht worden in Amsterdam.
Waarom dan het groen aan de stadsrand opofferen? Het is juist een pluspunt dat Amsterdam nog zo verbonden is met het groen, dat was ook de bedoeling van de stadsplanning zoals we die nu kennen: groen tot diep in de stedelijke omgeving, bv. Sloterplas, Amsterdamse Bos, Amstel, Landelijk Noord... ik zou dat toch proberen te behouden.
Wel ben ik er voor dat de metro - met nachtdienst - op termijn wordt doorgetrokken naar de Zaan en Almere, of dat men de stoptrein naar deZaan 's nachts laat doorrijden (en als we dan toch bezig zijn, graag tot Alkmaar Noord :D).
daneo May 27th, 2009, 06:34 PM Cymen, zoals jij het ziet klinkt het goed!
+ het stuk tussen ouderkerk aan de amstel en amsterdam, datis toch alleen maar weiland zonder iets speicaals.
ten zuiden van ouderkerk is het wel mooi dus dat laten we maar ff zo!:D
daneo May 27th, 2009, 06:43 PM http://i116.photobucket.com/albums/o28/dablo93/adam2.gif
dit is gewoon HOE amsterdam metropool regio moet worden.
weg woningnood!
de plekken hebben niet echt veel waarde qua natuur ofzo, vooral rond uithoorn is het gewoon lelijk.
ik ben ook vooral bekend met het stuk tussen uithooorn/amstelveen en uithoorn-kwakel en ouderkerk aan de amstel-amsterdam. dat bij weesp ken ik niet echt maar het ziet er mooi uit als uitbreidingsplek.
:D
edit:dat kleine stuk bij diemen is een meertje langs de snelweg, daar kan niet veel komen.
dat stuk tussen ouderkerk en amsterdam lijkt mij nog het mooist,
je kan daar met de amstel mooie dingen doen! gewoon een levendige kade maken, met veel winkels en bruggen naar de andere kant zodat het een beetje een winkegedeelte wordt met veel restaurantjes, bioscopen etc etc!
Wuppeltje May 27th, 2009, 06:54 PM ^^
Misschien leuk om het volgende te lezen: Stadsvorm Amsterdam (http://www.dro.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?nocache=true&file=/contents/pages/97553/stadsvorm_a-dam.pdf). Amsterdam wordt vaak naar voren gehaald als voorbeeld van een lobbenstad. Bijvoorbeeld bij onze zuiderburen (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=873244).
Ouderkerk aan de Amstel stuk zou ik niet bebouwen. Hier wordt vrij veel gerecreëerd door Amsterdammers. De verdere inrichting kan beter. Amsterdam West kan zowel qua bebouwing als qua parkidee veel beter worden ingericht, maar juist qua groen zitten hier veel kansen.
Naar Weesp en bij Amstelveen/Uithoorn kan goed worden doorgebouwd met de metro/sneltram om voor een goede bereikbaarheid te zorgen.
daneo May 27th, 2009, 06:56 PM Ouderkerk aan de Amstel stuk zou ik niet bebouwen. Hier wordt vrij veel gerecreëerd door Amsterdammers.
als ze 10 km naar het zuiden gaan zitten ze in een nog mooier gebied!
Wuppeltje May 27th, 2009, 07:00 PM ^^
Dat is ook mooier. Maar als ik daar naar toe wil, dan ga ik graag door de Amstelscheg. Ben ik voor mij gevoel al binnen een aantal kilometers de stad uit. Dit geldt niet alleen voor mij, maar ook voor veel anderen.
daneo May 27th, 2009, 07:03 PM stel dat er nou een goede verbinding is, een brede weg of een tram/treintje
dan maakt dat extra kwartiertje reizen toch ook niet veel meer uit?
Wuppeltje May 27th, 2009, 07:18 PM Het mooie aan Amsterdam vind ik dat Amsterdam een lobbenstad is met aardige scheggen. Amsterdam wordt qua stadsvorm vaak als voorbeeld naar voren gehaald. Bij versterking hiervan kan Amsterdam veel meer verdienen dan met afbraak daarvan.
Lees het volgende nog eens door: Stadsvorm Amsterdam (http://www.dro.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?nocache=true&file=/contents/pages/97553/stadsvorm_a-dam.pdf).
daneo May 27th, 2009, 08:06 PM nog niet van gehoord maar nu duidelijk, en klinkt oook goed!
ik lees alleen niks over het gebied tussen amstelveen en uithoorn, daar gaat voorlopig niks gebeuren?
Plaas May 28th, 2009, 10:18 AM Dat was ooit wel de bedoeling, en zou op zich ook kunnen.
Probleem is dat de bevolking niet bijzonder meer gaat groeien en dat er niet zozeer vraag is naar woningen tussen Amstelveen en Uithoorn, maar wel naar woningen in het centrum. Dus laten we nu gewoon eerst verdichten, dat is ook een stuk rendabeler, en het komt de stedelijkheid van Amsterdam ten goede.
Verviervoudiging van de bevolking in het centrum zal er niet in zitten, maar een verdubbeling is zeker denkbaar, zeker ook als de verbindingen met Noord beter worden (metro, fietstunnel, evt. brug) en men daar eindelijk eens wat moois gaat neerzetten.
Cymen May 29th, 2009, 12:12 AM dit is gewoon HOE amsterdam metropool regio moet worden.
weg woningnood!
Zo bedoelde ik het dus eigenlijk niet. Amsterdam bestaat uit "rode" lobben en "groene" scheggen. Dit moet vooral behouden blijven! Ook simpelweg omdat het stedenbouwkundig praktischer is, een metrolijn levert kralen op die in de uitloop uit elkaar lopen = groen tussen te uitbreidingen.
Maar verdichten binnen de ring van Amsterdam moet ook zeker gebeuren, naast uitbreiden. Het moet een "en en" zijn. Verdichten binnen de ring moet ook veel radicaler, in het volgende structuurplan moet elk bedrijventerrein gewoon aangewezen worden tot hoog stedelijke transformatie gebied. Nu is het allemaal zo zachtzinnig en politiek correct.
Het gemeentelijk bedrijf is goed bezig met het gebruik van termen als FSI, maar de HSI (Human Space Index) ontbreekt nog een beetje. Een "bedrijfshal" met stellingen waar een kavel FSI de 3 haalt lijkt indrukwekkend, maar als vervolgens 3 mensen in het magazijn werken is het gewoon ruimteverspilling.
mojoland December 27th, 2009, 08:10 PM Beetje laat maar nog nog niet te oud om het te posten :tongue3:
Donderdag 17 december 2009
Oproep voor de laatste ronde
Nieuwsbrief binnen30minuten - No. 7
Meer dan 300 mensen hebben op de website www.binnen30minuten.nl gereageerd op 10 concrete voorstellen uit de Structuurvisie. Dat mogen er nog meer worden. Juist nu het gaat om concrete voorstellen, zijn we benieuwd naar de reacties. Bijvoorbeeld over de haven als mogelijke locatie voor de Olympische Spelen, of de aanleg van een nieuwe metro van oost naar west, windturbines langs de NoorderIJplas of de voorzieningen in de Molukkenstraat.
Heb je in de eerste of tweede ronde je wensen al kenbaar gemaakt of op de stellingen gereageerd? Kijk dan ook naar de voorstellen in de derde ronde en laat weten wat je ervan vindt. Dit kan nog tot half januari. Nog een paar weken te gaan dus.
Uitnodiging voor gesprek met wethouder Van Poelgeest
Wethouder Van Poelgeest , wethouder Ruimtelijke Ordening van Amsterdam, nodigt opnieuw inzenders van ‘binnen30minuten.nl’ uit voor een persoonlijk gesprek over de toekomst van Amsterdam. Het gesprek vindt plaats op zijn kamer in het stadhuis. Twee eerdere gesprekken waren volgens de wethouder erg inspirerend. Het gesprek is op donderdag 14 januari van 9 tot 10 uur. Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar structuurvisie@dro.amsterdam.nl, bij voorkeur nog voor de kerstdagen. Geef daarbij kort aan wat je met de wethouder zou willen bespreken.
Structuurvisie
De Structuurvisie Amsterdam 2040 is nu bijna klaar om ter visie te leggen. In deze visie staat beschreven hoe Amsterdam er rond 2040 uit zou moeten zien. Wat moeten we doen om er voor te zorgen dat we ook over 30 jaar voldoende ruimte hebben om te kunnen wonen, werken, uitgaan en bewegen in onze stad? Eind januari staat de volledige Structuurvisie (in drie delen: Visie, Uitvoeringsstrategie en Instrumentarium) op de agenda van het college van B&W. In februari wordt de Structuurvisie formeel ter visie gelegd. Daarna is er gedurende twaalf weken de formele mogelijkheid om inspraakreacties in te dienen. Om alle geïnteresseerden zo goed mogelijk te informeren komt er – naast de informatie op de website – een informatiebijeenkomst in de Zuiderkerk. De exacte datum, medio februari, staat nog niet vast.
http://www.dro.amsterdam.nl/contents/pages/189991/rietveld-300-generator-verb.jpg
http://www.dro.amsterdam.nl/contents/pages/189991/uud-panorama-norderveld-zoo.jpg
http://www.dro.amsterdam.nl/contents/pages/189991/s133_collage-birds-eye_04_2.jpg
Rietendak December 27th, 2009, 09:10 PM ^^
Best tof, en nog net binnen de deadline. Zeg dat ik zo'n mailtje zou gaan schrijven, welke punten willen we dan aanstippen? Beginnetje:
- Fietsbrug over het IJ (Java-eiland? of toch bij de Houthavens?).
- Bij het creëren van nieuwe hoogwaardige gebieden buiten het centrum/de ring (ZuidAs, Andreas Ensemble) niet vergeten dat er ook binnen de ring ook nog veel de verdichten valt. Delen langs de oude stadsmuur, grote stukken oost.
- Bij de NDSM: kies er óf voor om het kunstzinnige te behouden en maak er een wijk van met een enorme (3000+) hoeveelheid startersappartementen, waar een ongelofelijk gebrek aan is in Amsterdam. Of kies er gewoon voor een nieuwe luxe wijk te maken en begin alvast met plannen de Ringlijn door te trekken via de Houthavens voor een goede ontsluiting die daarmee kan worden gefinancierd.
bthj December 27th, 2009, 09:40 PM wel grappig om te zien dat alle deelnemers voor de aanleg van de oost-westlijn zijn.
Haagse Dave December 28th, 2009, 02:43 PM of de aanleg van een nieuwe metro van oost naar west,
:lol:
mojoland December 30th, 2009, 01:46 PM ^^
Jaah dat vindt ik een vreemde voorstel vooral na de mislukte poging om de N/Z lijn goed te financieren.
bthj December 30th, 2009, 02:15 PM binnen 20 jaar ligt ie er.
Rietendak December 30th, 2009, 02:20 PM ^^
De NZ-lijn bedoel je? ;).
bthj December 30th, 2009, 02:51 PM Nope, de Oost-Westlijn. Na de Nieuwmarkt-rellen riep ook iedereen dat er geen meter metro meer zou worden aangelegd.
Niels December 30th, 2009, 02:58 PM Volgens mij kan de Oost-Westlijn ook vele malen goedkoper en makkelijker worden aangelegd. Zou deze niet onder de grachten komen te liggen dat alleen de tunneldelen naar beneden moeten worden gezonken?
bthj December 30th, 2009, 03:02 PM grotendeels idd. al hadden ze dat voor de NZ-lijn ook kunnen doen hoor. ruimte zat, zeker als ze het oospronkelijke trace via de boerenwetering hadden gevolgd.
mojoland January 5th, 2010, 05:24 PM Hoe ze het ook willen aanleggen als ze dit keer gewoon goed van te voren de juiste maatregelen gaan nemen om te voorkomen dat ze weer een financiële en communicatieve blunder gaan maken dan voorkomen ze de N/Z ramp.
Misschien moeten ze ook even kijken hoe het in andere landen is gedaan. Of de juiste prioriteiten stellen i.v.m. samenwerking. Iedereen moet dit keer erbij betrokken zijn. En niet weer zo'n afstandelijke manier van communiceren. Want volgens mij had Cohen er ook niet veel in ingestoken om de plannen van de N/Z lijn goed te bestuderen. En ook waren veel mensen het oneens met elkaar en sommige mensen hadden geen flauw benul van waar ze in waren belandt.
Ik hoop in ieder geval dat ze eerst goed gaan nadenken of met een andere wat goedkopere alternatief komen voor de O/W verbinding.
Plaas January 7th, 2010, 02:28 PM grotendeels idd. al hadden ze dat voor de NZ-lijn ook kunnen doen hoor. ruimte zat, zeker als ze het oospronkelijke trace via de boerenwetering hadden gevolgd.
Waarom is daar eigenlijk van afgezien? Lijkt me een prima route, eigenlijk.
Wuppeltje January 7th, 2010, 02:41 PM Dacht om vooral de Rivierenbuurt een betere ontsluiting te geven. De RAI aan de voorkant en de Scheldestraat. Verder kom je volgens mij noodgedwongen onder een hele boel huizen terecht om de Noord/Zuidlijn in het centrum te krijgen.
kna January 10th, 2010, 09:58 AM De Vrinden van het Beatrixpark (aka de bewoners van de Goudkust in Zuid, dus de rijken onder de rijken) waren tegen de route via de Boerenwetering, omdat die route uitkomt op hun geliefde Beatrixpark. Er zou een metrostation komen achter de RAI, ter plekke van de kruidentuinen. Doodzonde natuurlijk. Die vrinden hebben friends in high places en kregen opvallend makkelijk hun zin.
De winkeliers en marktlui van de Ferdinand Bol en de Appie Kuijp waren minstens zo fel tegen het alternatief: route door de FeBO waardoor ze jaren in de rommel zouden zitten (en inderdaad zitten) en de klandizie zou verdwijnen. Die middenstand was duidelijk minder effectief in het lobbywerk.
Mojito January 10th, 2010, 04:31 PM Klopt, een van die villabewoners aan de Boerenwetering is Frank de Grave. Ten tijde van de besluitvorming over het tracé toevallig ook wethouder van financiën en loco-burgemeester van Amsterdam... Het een zal vast met het ander te maken hebben gehad, al kun je dat nooit bewijzen.
insulting-dutchman January 18th, 2010, 10:41 PM om deze maar weer een klein schopje te geven...
cymen de metro (iig hangt af hoe je die defineert) gaat niet de hele nacht in berlijn, alleen vrijdag en zaterdag, normale dagen houdt de U en S er rond een uur of half 1 mee op. tram en metrobus gaan wel de hele nacht door.
verder een systeem waar elke stad jaloers op mag zijn
en de andere vraag, hoort haarlem nou wel of niet bij metropool regio amsterdam. de site zegt van niet, het plaatje zegt van wel...
ze zouden zelf met hun bescheiden 600.000 (zuid kennemerland) een regio kunnen zijn, maarja met de 140.000 inwoners van het haarlemmermeer in stadsregio amsterdam schiet dat ook niet op.
een kleinere versie van het rotterdam/den haag idee denk ik
Plaas January 18th, 2010, 10:47 PM Als Rotterdam en Den Haag samen één metropool vormen (met Delft daar nog tussen), waarom zouden Amsterdam en Utrecht dat dan niet ook kunnen? Met die lintvorming langs de A2 zijn de steden toch al praktisch aaneengegroeid. Kwestie van de provinciegrenzen verleggen en we hebben één metropool, in één stadsprovincie :)
(Gooi Haarlem er ook maar mooi bij, dan, dan kan Noord-Holland boven het Noordzeekanaal mooi verder onder de naam West-Friesland :D)
bthj January 18th, 2010, 10:49 PM Zuid-Kennemerland, hoe omvangrijk ook, zal niet opzichzelf een regio kunnen zijn. Afgezien van Corus zijn de economische activiteiten die hun basis hebben in deze regio, daarvoor te beperkt. Het is toch vooral een slaapstad met een hoog niveau aan voorzieningen (behalve in Hoofddorp dan natuurlijk).
Wuppeltje January 18th, 2010, 10:55 PM Haarlem en de regio hebben zich aangesloten onder de noemer Metropoolregio Amsterdam. Hoewel veel te bieden zijn ze behoorlijk op Amsterdam en Schiphol gericht.
Metropoolregio Amsterdam
De kaart geeft een overzicht van de verstedelijkingsafspraken per gemeenste/subregio. Ingetekend zijn de elf gebiedsontwikkelingsprojecten, met per gebied de totale woningbouwopgave (2010 - 2020).
http://www.metropoolregioamsterdam.nl/files/maps/kaart-verstedelijking.jpg
insulting-dutchman January 18th, 2010, 11:15 PM Zuid-Kennemerland, hoe omvangrijk ook, zal niet opzichzelf een regio kunnen zijn. Afgezien van Corus zijn de economische activiteiten die hun basis hebben in deze regio, daarvoor te beperkt. Het is toch vooral een slaapstad met een hoog niveau aan voorzieningen (behalve in Hoofddorp dan natuurlijk).
dat lijkt mij ook. toch is de regio zelf niet opgenomen op de website www.stadsregioamsterdam.nl
maar een kleine google speurtocht naar stadsregio haarlem op google levert erg weinig op
wuppeltje, waar had je dat kaartje vandaan getoverd?
Wuppeltje January 18th, 2010, 11:22 PM ^^ Stadsregio is weer een ander type regio die weer bepaalde wettelijke bevoegdheden krijgt. Metropoolregio Amsterdam is vrijblijvender waarin afspraken tussen en met gemeenten worden gemaakt onder de naam Metropoolregio Amsterdam / Amsterdam Metropolitan Area.
www.metropoolregioamsterdam.nl
miquelle January 18th, 2010, 11:22 PM kaartje komt van de volgende site:
http://www.metropoolregioamsterdam.nl/
insulting-dutchman January 18th, 2010, 11:26 PM dankje wel
wat heerlijk nederlands om zoveel projecten langs elkaar heen te laten lopen :ohno:
Wuppeltje January 19th, 2010, 01:21 AM ^^
Ja, helaas. Vooral in de Noordvleugel is de bestuurlijke drukte hoog te noemen vooral op regionaal niveau en sluit het boven gemeentelijk niveau slecht aan op de werkelijkheid. Ik denk dat de roep tot verandering vanzelf overigens groter wordt afhankelijk van het succes van Metropoolregio Amsterdam.
insulting-dutchman January 19th, 2010, 01:27 AM en dan heb je nog hoofdstedelijk haarlem en hoofdstedelijk amsterdam...
ik weet niet of ik wel zo blij ben met nog een extra bestuurslaag.
Wuppeltje January 19th, 2010, 01:38 AM ^^
Er zijn best dingen te bedenken. Je kan van Metropoolregio Amsterdam ook een provincie maken. Dan kan de stadsregio weg en 1 provincies ipv 2. Je kan ook Flevoland opdelen over verschillende provincies en van stadsregio Amsterdam --> Metropoolregio Amsterdam maken. Je kan nog verder stoeien met de stadsdelen, of afschaffen of zouden eventueel ook bij vergaande regionale samenwerking ook gemeenten kunnen worden.
Plaas January 19th, 2010, 10:17 AM Dit kaartje is ook wel interessant:
http://www.metropoolregioamsterdam.nl/files/maps/acties-landschap.jpg
Een hoop "gedoe", vind ik, ze zouden dat best eens duidelijker kunnen regelen. Al die sferen zijn niet nodig, maak gewoon een onderverdeling in:
- het stadsgebied/de lobben (met donkerder gekleurd de centrumgebieden)
- het platteland/de scheggen (met donkerder gekleurd de recreatiegebieden)
- nog te bebouwen gebieden (idee van lobbenstad verderzetten, bv. door uitbreiding van Zuidwestlob en de vorming van een "Haarlemmermeerlob")
- water
Ook op bovenstaande kaart is te zien dat de Haarlemmermeer een nieuwe lob gaat worden, een soort tuinstad (al noemen ze dat nu weer anders). Dat moet dan wel verder worden uitgewerkt: er moet een metroverbinding bijkomen, en de scheggen moeten beter worden vormgegeven.
Ah, en op termijn voegen we die lob dan natuurlijk gewoon toe aan de gemeente Amsterdam, opdat bthj eens een beetje trots leert worden op "zijn" Hoofddorp :D
Ook de Zaanstad is een lob, natuurlijk. Met de scheg wordt wel wat vreemd omgegaan, de nieuwe uitbreidingen van Krommenie-Assendelft blijven me een doorn in het oog. Hoewel ik voor verlenging van de A8 ben, vrees ik wel dat die verlenging het open landschap nog verder zal verrommelen.
mojoland February 5th, 2010, 12:04 AM 4 Februari 2010
College stelt Ontwerp Structuurvisie vast
In 2040 moet Amsterdam ‘economisch sterker en duurzaam’ zijn, dat is de kern van de Ontwerp Structuurvisie die het college van B&W heeft vastgesteld en vrijgegeven. Het havengebied binnen de ring A10, ook wel bekend als Havenstad, en de Zuidas zijn aangewezen als geschikte locaties voor de Olympische Spelen. Nieuwe ontwikkelingen in het visiedeel betreffen verbetering van de verbinding tussen Amsterdam en Schiphol door middel van een regioverbinding en een ruimtelijke verkenning naar de toekomst van Gaasperdam.
Naast het visiedeel bestaat de Ontwerp Structuurvisie ook uit een uitvoeringsagenda en een instrumentarium. Je kunt de volledige Ontwerp Structuurvisie en het bijbehorende milieueffectrapport (PlanMER) vinden op www.dro.amsterdam.nl/structuurvisie. Lees hier het persbericht.
Nieuwsbrief in nieuw jasje
De 30minutencampagne is afgesloten en er kunnen geen reacties meer worden achtegelaten op www.binnen30minuten.nl. Het afsluiten van de campagne en de site betekent voor ons dat we geen nieuwsbrieven kunnen versturen zoals we dat tot nu toe hebben gedaan. Vandaar dat deze nieuwsbrief er vanaf nu anders uit ziet.
Wethouder Van Poelgeest bedankt inzenders
De wethouder is verheugd dat zoveel Amsterdammers hun betrokkenheid hebben getoond. Klik hier om zijn brief te lezen aan alle inzenders. <--- PDF is op e-mail verstuurd ik weet niet hoe ik het kan uploaden.
Ter inzage
Vanaf 25 februari 2010 ligt de Ontwerp Structuurvisie ter inzage en kunnen gedurende twaalf weken zienswijzen worden ingediend. De officiële kennisgeving wordt op 24 februari gepubliceerd en is vanaf die datum ook te vinden op de website. In deze officiële kennisgeving is ook aangegeven hoe en waar zienswijzen kunnen worden ingediend. Na de ter inzage legging wordt een nota van beantwoording gemaakt. Het definitieve voorstel inclusief de reacties op de zienswijzen wordt in het najaar aan de gemeenteraad aangeboden.
Informatiebijeenkomst 25 februari 2010
Op 25 februari organiseren we van 20.00 tot 22.00 uur in de Zuiderkerk een informatiebijeenkomst over de Ontwerp Structuurvisie.
Programma:
19.30 uur Inloop
20.00 – 20.30 uur Welkom & toelichting door Maarten van
Poelgeest (wethouder Ruimtelijke Ordening)
20.30 – 21.00 uur Gelegenheid tot het stellen van vragen
ter toelichting
21.00 – 22.00 uur Na een korte pauze gelegenheid tot het stellen
van vragen aan vakinhoudelijke specialisten
Indien je bij deze bijeenkomst aanwezig wilt zijn, verzoeken wij je om je komst aan te melden via structuurvisie@dro.amsterdam.nl.
Colofon
Deze nieuwsbrief is een uitgave van de Dienst Ruimtelijke Ordening, gemeente Amsterdam.
Redactie: kernteam Structuurvisie: Ton Bossink, Karen Buschman, Karin Borst.
Beeldmateriaal: DRO
Eindredactie: Karen Buschman, afd communicatie DRO
Vragen over de nieuwsbrief? Stuur een mail naar: Structuurvisie@dro.amsterdam.nl
Ook tips en kopij zijn welkom.
Yv February 23rd, 2010, 03:58 PM Parool, 23 februari '10:
18 Europese hoofdkantoren naar Amsterdam
Apple is een van de bedrijven die naar Amsterdam komt. Op de foto het hoofdkantoor in Cupertino, Californië. Foto EPA
AMSTERDAM - Vorig jaar hebben zich 105 nieuwe buitenlandse bedrijven in Amsterdam en omgeving gevestigd. Daarvan richtten achttien bedrijven hun Europese hoofdkantoor in de regio in. Dat maakte de gemeente Amsterdam dinsdag bekend.
Uit jaarcijfers van de Amsterdamse regio blijkt dat de 105 internationale bedrijven 1255 nieuwe arbeidsplaatsen met zich meebrachten. In 2008 kwam eenzelfde aantal buitenlandse ondernemingen naar de hoofdstad en omliggende gebieden. Toen leverde dat 750 nieuwe werkplekken op.
Volgens de gemeente zijn in de Amsterdamse regio op dit moment 1900 internationale bedrijven gevestigd, goed voor ruim 17 procent van de werkgelegenheid.
Net als in 2008 komen de meeste nieuwe bedrijven uit de ICT-hoek. Andere goed vertegenwoordigde sectoren zijn de financiële en zakelijke dienstverlening en de creatieve industrie. Het aantal Aziatische ondernemingen dat zich vorig jaar in de hoofdstad vestigde, was volgens de gemeente opvallend hoger dan een jaar eerder: 37 tegen 31 in 2008. Er kwamen ook 33 bedrijven uit Noord-Amerika en 35 uit Europa naar Amsterdam. (ANP)
Mokum February 23rd, 2010, 06:09 PM ^^ Is dat veel of weinig in vergelijking met afgelopen jaren?
Rietendak February 23rd, 2010, 07:38 PM ^^
Zelfde aantal bedrijven, meer banen.
poller1 February 24th, 2010, 02:27 PM ^^ Is dat veel of weinig in vergelijking met afgelopen jaren?
en in vergelijking met andere regio's/steden in Nederland + omliggende landen?
Hoogloper February 24th, 2010, 04:51 PM Voor Nederland is dit veruit het meeste. Hoe dit precies in verhouding staat met buitenlandse steden zou ik niet weten maar Amsterdam draait nog steeds mee in de top. Europees gezien heb je eerst Londen en daarna een groepje van een stuk of 5/10 steden waarmee het stuivertje wisselen is.
Wuppeltje February 25th, 2010, 02:21 AM Ook bij AT5 is het niet onopgevallen met op Amsterdam Inc. met de verantwoordelijk wethouder Lodewijk Asscher:
http://www.amsterdaminc.tv/2010/02/24/meer-buitenlandse-bedrijven/
Skyscrapercitizen March 8th, 2010, 01:15 PM Heej, ik ben een vergelijking aan het maken van Parijs binnen de ring, Rdam binnen de ring, Manhattan en Amsterdam binnen de ring. Ik heb alle gegevens die ik moet hebben, alleen niet de oppervlakte van Adam binnen de ring. Heeft iemand hier google earth pro en zou diegene de oppervlakte kunnen uitmeten? Dan post ik later vandaag de vergelijking. :)
Plaas March 10th, 2010, 10:22 PM Heej, ik ben een vergelijking aan het maken van Parijs binnen de ring, Rdam binnen de ring, Manhattan en Amsterdam binnen de ring. Ik heb alle gegevens die ik moet hebben, alleen niet de oppervlakte van Adam binnen de ring. Heeft iemand hier google earth pro en zou diegene de oppervlakte kunnen uitmeten? Dan post ik later vandaag de vergelijking. :)
Kun je die niet aan de hand van de lengte van de ringweg berekenen? Dan neem je de lengte als ware het de omtrek van een cirkel en berekent op basis daarvan de oppervlakte.
Ik weet wel dat de ringwegen van Parijs en Amsterdam even lang zijn, en dat het oppervlakte van Amsterdam binnen de ring ongeveer gelijk is aan de oppervlakte van Parijs (maar binnen de Périphérique wonen veel meer mensen). Dat is een feitje dat ik hier al vaak in discussies heb bovengehaald, ik moet uitkijken dat het geen stokpaardje wordt ;)
Wuppeltje March 10th, 2010, 11:40 PM Heej, ik ben een vergelijking aan het maken van Parijs binnen de ring, Rdam binnen de ring, Manhattan en Amsterdam binnen de ring. Ik heb alle gegevens die ik moet hebben, alleen niet de oppervlakte van Adam binnen de ring. Heeft iemand hier google earth pro en zou diegene de oppervlakte kunnen uitmeten? Dan post ik later vandaag de vergelijking. :)
Wil het best doen en heb google earth 4.2 pro. Maar ik weet niet hoe je oppervlaktes ermee uitrekent.
Wuppeltje March 11th, 2010, 02:14 AM Ben er inmiddels achter hoe het werkt.
Oppervlakte Amsterdam binnen de ring: (71,73 km2 middenberm, 70,90 km2 tot het met snelwegasfalt)
Oppervlakte binnenwater Amsterdam binnen de ring: 12,87 km2 op basis van vooral buurtcijfers O + S en voor een klein gedeelte een schatting (Westelijk havengebied + Zeeburgereiland).
Landoppervlakte Amsterdam binnen de ring is dus 58,86 km2 (middenberm) // 58,03 km2 (tot en met snelweg zelf).
Skyscrapercitizen March 11th, 2010, 04:06 PM ^^
Ha, bedankt! Ik had een inschatting van 70km2 gemaakt zelf, ik zat er dus niet ver naast. Bij de andere steden laat ik water ook even buiten beschouwing (tel ik dus mee in de oppervlakte). Behalve bij Manhattan. Geeft misschien iets een vertekend beeld maar aan de andere kant kun je water ook bewonen, bebouwen of dempen.
Ik zal zometeen de kaartjes even posten.
Skyscrapercitizen March 11th, 2010, 04:12 PM Bij deze. Zoals te zien is Parijs binnen de ring net wat groter dan Amsterdam:
http://i40.tinypic.com/ayarfr.jpg
http://i44.tinypic.com/2466udc.jpg
http://i39.tinypic.com/eje7no.jpg
http://i39.tinypic.com/e6ub2h.jpg
Wuppeltje March 11th, 2010, 05:37 PM Leuk dat je de kaartjes hier ook even post. :)
Ik snap je standpunt qua water. Je zou er deels op kunnen bouwen en het versterkt ook de stedelijke kwaliteiten. Tegelijkertijd gebeurt dit in de praktijk weinig, en zal dit ook zo blijven. Door het trekken van deze logische grenzen wordt een van de belangrijkste stedelijke kwaliteiten van Manhattan niet meegerekend en in Amsterdam en Rotterdam binnen de ring wel.
Rotterdam A March 11th, 2010, 07:07 PM Parijs is wel zwaar overbevolkt binnen de ring. Niet normaal meer zeg.
De Amsterdamse dichtheid, is wel een goede.
dennol March 11th, 2010, 07:09 PM @Wuppeltje
Op Manhattan ligt dan weer een behoorlijk groot park. ;)
Leuke kaartjes overigens! :)
Skyscrapercitizen March 11th, 2010, 08:23 PM Behalve veel mensen op manhattan zijn er natuurlijk vooral ook veel kantoren, en ook hotels. De inwonersdichtheid van midtown manhattan is helemaal niet zo hoog, maar de bebouwingsdichtheid is daar enorm. De hoogste inwonersdichtheid zit in upper east side.
@ Rotterdam A
Nooit in Parijs geweest zeker? Ik zou niet weten wat er overbevolkt aan is.
Rietendak March 11th, 2010, 09:00 PM Wat is het dichtstbevolkte stadsdeel van Rotterdam?
Amsterdamse oude stadsdelen van dunbevolkt naar dichtbevolkt (uit het hoofd nav cijfers op wiki):
Noord (incl landelijk Noord) heeft 1400 inwoners/km2
Zeeburg ongeveer 2.500 inwoners/km2
Westerpark ruim 3.000 inwoners/km2
Zuideramstel 4.500 inwoners/km2
Oost-Watergraafsmeer 5.500 inwoners/km2
Amsterdam Centrum zit zo op de 10.000/km2
Oud-Zuid 12.000/km2
Oud-West haast 19.000/km2
De Baarsjes ruim 20.000/km2
De lage cijfers van Westerpark vallen denk ik vooral te wijten aan het park en de volkstuinen. Omgekeerd scoren De Baarsjes en Oud-West heel hoog omdat die geen groot groen kennen.
Anderson Geimz March 11th, 2010, 09:26 PM Klasse Skyscrapercitizen! :okay:
bthj March 11th, 2010, 09:42 PM het oppervlak van zeeburg beslaat veel water. watergraafsmeer bestaat voor de helft uit park, voetbalvelden en een begraafplaats.
Rotterdam A March 11th, 2010, 10:55 PM @Rietendak. Ik gok op deelgemeente Delfshaven. Daarna Noord, dan Kralingen-Crooswijk en Feijenoord.
Skyscrapercitizen March 11th, 2010, 11:22 PM Op de website van CBS kun je een google earth bestand donwloaden met gegevens per buurt. Indische Buurt west zit in de Amsterdamse top met ruim 25.000. Jordaan zit op ongeveer 22.000. Opvallend is dat het gebied rond de dam veel lager zit op nog geen 10.000.
In Rotterdam komt het oude noorden op ongeveer 16.000, dichter hebben we hier niet.
Wuppeltje March 12th, 2010, 03:25 AM ^^ Rondom de Dam zit je met heel veel voorzieningen, nog wat kantoren en weinig woningen. De woonfunctie in de buurten rondom de Dam halen niet eens de 20% van het vloeroppervlak in dit gebied. Dat de cijfers qua bevolkingsdichtheid daar een stuk lager zijn dan in andere hoogstedelijke delen verbaast mij dus niet.
Kijken we naar buurtniveau naar functies:
Nieuwendijk (nieuwezijds voorburgwal, damrak, prins hendrikkade en dam)
Wonen % 19
Voorzieningen % 60
Werken % 21
Kalverstraat (nieuwezijds voorburgwal, dam, rokin, en spui)
Wonen % 11
Voorzieningen % 54
Werken % 35
Warmoesstraat (damrak, prins hendrikkade, oudezijds voorburgwal en damstraat)
Wonen % 19
Voorzieningen % 67
Werken % 14
Zuidelijk deel oudezijds voorburgwal (rokin, damstraat / oude hoogstraat, kloveniersburgwal, amstel)
Wonen % 16
Voorzieningen % 60
Werken % 24
Bron: DRO (http://www.gisdro.nl/FUNCTIEMIX/)
Wuppeltje November 26th, 2010, 11:30 AM Convenant voor start Economic Development Board Metropoolregio Amsterdam
24-11-2010
De Economic Development Board voor de Metropoolregio Amsterdam wordt het belangrijkste regionale adviesorgaan op economisch gebied. De EDBA bestaat uit vooraanstaande CEO's, wetenschappers en bestuurders uit de metropoolregio. Burgemeester Van der Laan van Amsterdam wordt voorzitter.
Burgemeester Van der Laan: “Met de oprichting van de EDBA wordt de kritische massa en de samenwerking georganiseerd die de Amsterdamse regio nodig heeft om strijdvaardig de wereldwijde concurrentie tussen steden aan te gaan en groei en banen in deze regio te realiseren.” Uit het bedrijfsleven stappen onder meer Jos Nijhuis (Schiphol), Bas Verhart (Media Republic) en Harry van Dorenmalen (IBM) in de Board. Van de universiteiten nemen naast de collegevoorzitters René Smit en Karel van der Toorn onder meer de hoogleraren Louise Fresco en Henriette Maassen van den Brink deel.
De voorzitters van VNO-NCW Regio Amsterdam en de Kamer van Koophandel, de bestuursvoorzitters van de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam, de wethouders Economische Zaken van Amsterdam en Haarlemmermeer, de gedeputeerde Economische Zaken van de provincie Noord Holland en de burgemeesters van Amsterdam en Almere ondertekenden dinsdag 23 november een convenant waarin zij afspreken voortaan gezamenlijk te gaan investeren in de economie van de Amsterdamse regio om ondernemerschap, innovatie en werkgelegenheid te bevorderen. Met deze aanpak wil de metropoolregio Amsterdam ook snel tot zaken met het nieuwe kabinet komen om samen stevige investeringen in economische vernieuwing te doen.
De ondernemers, onderzoekers en politici en gaan de komende maanden aan de slag om een kennis en innovatie agenda op te stellen waarin komt te staan welke maatregelen genomen moeten worden om de internationale concurrentiepositie van de metropoolregio Amsterdam in te versterken. Zeven economische clusters zijn daarbij belangrijk en kansrijk voor de Amsterdamse regio: ICT, Creatieve Industrie, Rode Life Sciences, Zakelijke/Financiële Dienstverlening, Logistiek & Handel, Flowers & Food en Toerisme & Congressen. Voor elk van de clusters wordt een eigen strategie opgesteld.
Bij het opstellen van de gezamenlijke Kennis- en Innovatieagenda wordt nadrukkelijk contact gezocht met ondernemers en onderzoekers in de Amsterdamse regio, vanuit de gedachte dat alleen door een open benadering de in de regio aanwezige kennis en creativiteit optimaal benut kan worden. De Kennis en Innovatie Agenda zal in het komend voorjaar worden gepresenteerd en later worden uitgebreid naar een bredere economische agenda. Vervolgens zullen de ondertekenaars van het convenant gezamenlijk gaan investeren in de uitvoering van deze agenda.
Met ingang van 2012 zal ook een International Advisory Board worden ingesteld waarin buitenlandse toppers uit bedrijfsleven en kenniswereld wordt gevraagd om vanuit een internationaal perspectief de Board te adviseren over beleid en strategie.
Persbericht Metropoolregio Amsterdam (http://www.metropoolregioamsterdam.nl/20101124.html), 24-11-2010
EPA001 November 27th, 2010, 02:57 PM ^^ Interessant en een goede stap, want verdere versterking van de Metropoolregio Amsterdam.
JC_Zwolle November 27th, 2010, 06:28 PM In Rotterdam komt het oude noorden op ongeveer 16.000, dichter hebben we hier niet.
Heb dat CBS bestandje ook even gedownload, best leuk om te zien. Maar wat ik toevallig heb gevonden is dat de Afrikaanderwijk een dichtheid van 19.117 personen per vierkante kilometer heeft. Ook de buurt Tussendijken heeft een dichtheid van 18.082. Ben ook benieuwd wat de Kop van Zuid voor dichtheid heeft als alles over een x-aantal jaren daar af is, momenteel is de dichtheid daar slechts/al 4.345.
Dichtste buurt van Den Haag de Schilderswijk West met 23.265 inwoners per vierkante kilometer en de dichtste van A'dam is kennelijk de Van Lennepbuurt, met 26.894!
marcobruls November 28th, 2010, 12:12 PM In DH is het Noord Transvaal met 24588.
Wuppeltje November 29th, 2010, 07:04 PM Analyse economische kracht van de Noordvleugel
28-11-2010
De Noordvleugel van de Randstad onderscheidt zich in economisch opzicht van de rest van Nederland door een hogere productiviteit. Dit blijkt uit een analyse van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Het rapport, gemaakt in opdracht van het Rijk, analyseert de invloed van urbanisatie, specialisatie en diversiteit op productiviteit en werkgelegenheid.
Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) werkt aan een ruimtelijk-economische visie op de toekomstige ontwikkeling van de Noordvleugel van de Randstad, de zogenaamde Amsterdambrief. Eén van de centrale vragen daarbij is: wat is de verklaring voor de economische kracht van de Noordvleugel? Is het de mate van urbanisatie? De specialisatie in bepaalde sectoren? Of is het juist de diverse economische structuur die ten grondslag ligt aan de hogere economische prestaties in deze regio?
Uit de analyse van het PBL blijkt dat het effect van de drie genoemde agglomeratiefactoren - urbanisatie, specialisatie en diversiteit - in de Noordvleugel niet anders is dan de rest van Nederland. Alleen voor de genoemde luchthavenactiviteiten en de Life Sciences - de farmaceutische industrie, industrie voor medische systemen en apparaten en de daaraan gerelateerde gezondheidszorg - ligt dat anders. Schiphol zorgt bovendien voor een hogere groei van de werkgelegenheid in deze regio.
Meer in algemene termen blijkt op nationaal niveau dat urbanisatie – gemeten als het aantal banen per vierkante kilometer - positief samenhangt met productiviteit, productiviteitsgroei en werkgelegenheidsgroei. Een meer diverse regionaal-economische structuur, en dan met name van sectoren die aan elkaar zijn gerelateerd, is gunstig voor werkgelegenheidsgroei, maar niet voor productiviteit of productiviteitsgroei. Specialisatie in specifieke sectoren is daarentegen juist minder van invloed op werkgelegenheidsgroei.
De aanwezigheid van een specifieke sector (cluster) was in het recente verleden niet altijd een garantie voor economisch succes. Het succes van clusters is in grote mate afhankelijk van specifieke kenmerken van bedrijven en (kennis)instellingen, regio’s en de interactie tussen deze factoren. Dit maakt de beleidsmatige stuurbaarheid complex. Een goede economische prestatie is eerder te verwachten van meer algemene agglomeratie-effecten, zoals economische dichtheid, of van meer algemene voorwaarden voor economische ontwikkeling, zoals kennis en innovatie: voorwaarden die niet per se aan één type cluster zijn verbonden maar wel sterk aan agglomeraties.
(Persbericht Planbureau voor de Leefomgeving, 25-11-2010)
Bron: Metropoolregio Amsterdam (http://www.metropoolregioamsterdam.nl/20101128EconomischeKrachtNoordvleugel.html)
Het rapport zelf. Een aardig rapport wat meer inzicht geeft van de Noordvleugel in de Nederland.
http://www.planbureauvoordeleefomgeving.nl/images/Noordvleugel_WEB_tcm60-49391.pdf
EPA001 November 29th, 2010, 07:09 PM ^^ Interessant. Dank voor de link. :)
GoesZLD November 30th, 2010, 08:20 PM Het begrip `Metropoolregio` staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Ik woon tussen twee metropoolregio`s in, te weten het hier genoemde Amsterdam en Bremen-Oldenburg. Ik kan je wel vertellen, dat men in Duitsland al veel verder is op het gebied van regionale samenwerking. Het begrip `Metropolregion` leeft daar behoorlijk.
In Duitsland zijn tien Metropolregionen, en één van de kleinsten is Bremen-Bremerhaven-Wilhelmshaven-Oldenburg. Zo`n 2,3 miljoen inwoners. Men gaat de samenwerking aan op basis van gelijkwaardigheid en het elkaar aanvullen van unieke kansen op het gebied van logistiek, universitair onderzoek, produktiekansen e.d. Wat je ziet na jaren van samenwerking, is dat er grote projecten worden aangepakt, zoals de Ems-Jade containerterminal en de Ring zuidwest bij Bremen. Men kan als gelijkwaardige Landkreise elkaar ervan overtuigen dat er bij grensoverschrijdende megaprojecten samengewerkt MOET worden om er ook uiteindelijk samen beter van te worden.
Zo`n gelijkwaardigheid is voorlopig in de regio Amsterdam nog ver te zoeken. De hoofdstad met Abcoude, Laren of Monnickendam vergelijken, da`s het verhaal van de appels en de peren. Je zou eigenlijk veel grotere gemeenten om je heen moeten hebben liggen, dan kun je beter samenwerken, zoals in Duitsland met Landkreise, waarvan de kleinsten toch altijd nog zo`n 75000 inwoners hebben. Amsterdam zou dus eerst met grote gemeenten om zich heen een vaste Metropoolregio moeten vormen (Zaanstad, Almere en Haarlemmermeer) en dan verder kijken, naar het model van succesvolle regio`s uit het buitenland.
Ik kan de metropool Bremen-Oldenburg niet echt een metropool noemen.... Zelfs de bevolkingsdichtheid in Zeeland is nog hoger...:lol:
Kerndaten
Bevölkerung 2008
2,37 Millionen
Bevölkerungsdichte 2008
209 EW/qkm
Fläche
11.627 qkm
BWS 2006
57,8 Milliarden €
Güterumschlag seeseitig 2008
125 Mio. Tonnen
Übernachtungen 2008
8,5 Millionen
Hochschulen
12
Studierende WS 2008/2009
52.700
Fluggäste am intern. Flughafen Bremen
2,5 Millionen
Westpoort February 4th, 2011, 09:23 PM Even een iets groter gebied dan Metropoolregio Amsterdam Van telegraaf.nl 4 februari 2011):
Noordelijke Randstadprovincies bekijken fusie
HAARLEM - De provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht onderzoeken een fusie. De komende zes maanden verkennen zij gezamenlijk „welke voordelen er zijn in geval van een bestuurlijke samenvoeging”, staat in een brief die de provincies donderdag aan minister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken hebben gestuurd. Een woordvoerder van de provincie Noord-Holland bevestigde vrijdag een bericht van RTL Nieuws hierover. De aanleiding voor het versturen van de brief is de wens van het kabinet tot 'bestuurlijke opschaling' in de Randstad, aldus de zegsman. Vooruitlopend op het verkennende onderzoek gaan de drie provincies al intensiever samenwerken op terreinen als het openbaar vervoer, het onderhoud en beheer van provinciale wegen, de vergunningverlening en het verstrekken van subsidies. „Wij verwachten dat intensivering van onze samenwerking op de hierboven genoemde terreinen een belangrijke bijdrage zal leveren aan een beter en efficiënter bestuur”, schrijven de drie commissarissen van de Koningin Leen Verbeek (Flevoland), Roel Robbertsen (Utrecht) en Johan Remkes (Noord-Holland). Bij het fusieonderzoek worden ook de grote steden in de provincies, Amsterdam, Utrecht en Almere, betrokken. De provincies hopen komende zomer samen met de steden een concreet voorstel aan het kabinet te kunnen presenteren.
Ik ben benieuwd wat de naam zal worden van deze superprovincie als dit door gaat
julesstoop February 4th, 2011, 09:36 PM Randstad-Noord, Amsterdam, Groot Noord-Holland, Holland Noord of Amsterdam-Utrecht. Iets anders zou onzinnig zijn. Persoonlijk geniet het mijn voorkeur om het gewoon 'Amsterdam' te noemen. Interessant plan.
Wuppeltje February 4th, 2011, 09:41 PM ^^
Qua inwoneraantal (4,3 miljoen) vergelijkbaar met Metropolregion Hamburg, alleen 2,5x zo klein qua oppervlakte (inclusief wateroppervlaktes).
dommeltje February 5th, 2011, 12:20 PM Randstad-Noord, Amsterdam, Groot Noord-Holland, Holland Noord of Amsterdam-Utrecht. Iets anders zou onzinnig zijn. Persoonlijk geniet het mijn voorkeur om het gewoon 'Amsterdam' te noemen. Interessant plan.
AL zal dat pijn doen hier in de provincie Utrecht, maar 'Groot Amsterdam' zou mijn voorkeur hebben. Met Amsterdam als sterkste Nederlandse marketingnaam in de wereld, en de op papiere samenvoeging / bundeling van de financiële, dienstverlening, ICT instellingen en universiteiten van Utrecht en Amsterdam heb je gelijk een ijzersterke regio.
Groot Amsterdam zou een ongelooflijke sterke economische dynamo in Europa worden. Ik denk wel dat deze eventuele bundeling van Amsterdam en Utrecht zelfs veel te overheersend zou zijn binnen Nederland.
AmstelBright February 7th, 2011, 10:54 PM dubbel
AmstelBright February 7th, 2011, 10:54 PM Als "Groot Amsterdam" tot ruzie leidt stel ik "Groot Austerlitz" voor. Amsterdam, Austerlitz: de twee mooiste dorpen van Nederland. ;)
ill-b February 8th, 2011, 11:08 AM AL zal dat pijn doen hier in de provincie Utrecht, maar 'Groot Amsterdam' zou mijn voorkeur hebben. Met Amsterdam als sterkste Nederlandse marketingnaam in de wereld, en de op papiere samenvoeging / bundeling van de financiële, dienstverlening, ICT instellingen en universiteiten van Utrecht en Amsterdam heb je gelijk een ijzersterke regio.
Groot Amsterdam zou een ongelooflijke sterke economische dynamo in Europa worden. Ik denk wel dat deze eventuele bundeling van Amsterdam en Utrecht zelfs veel te overheersend zou zijn binnen Nederland.
Heeft niet mijn voorkeur, er mag creatiever met de namen worden omgesprongen. Ruhrgebied kent b.v. ook geen stedelijke namen. Dus zeker GEEN Groot Amsterdam.
Mojito February 10th, 2011, 09:04 AM Voor de liefhebbers van cijfers en statistieken:
Metropoolregio Amsterdam in cijfers (http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2010_metropoolregio_in_cijfers)
het statistisch jaarboek, uitgegeven door de Dienst Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam.
Plaas February 10th, 2011, 09:44 AM "Naar verwachting neemt het aantal inwoners
van de Metropoolregio tussen 2010 en 2030 met 206.000 toe, een groei van 9%
in 20 jaar (Nederland 5%). De meeste nieuwe inwoners worden in Amsterdam
(+76.000) en Almere (+65.000) verwacht."
Zou dat niet eigenlijk veel meer moeten zijn? Ik vermoed dat het aantal potentiële Amsterdammers nog altijd veel hoger is dan het aantal al dan niet geplande woningen in de metropoolregio. Waarom durft men nog altijd niet écht iets te doen aan de woningnood?
Hoogloper February 10th, 2011, 11:19 AM Ik vind dat er redelijk bewust word gebouwd in Amsterdam en dat is wel juist denk ik. Liever een aantal goed doordachte woonwijken dan een zee van woningen puur en alleen om het inwonersaantal op te krikken.
Plaas February 10th, 2011, 12:02 PM Niet om het inwonersaantal "op te krikken", maar gewoon om aan de vraag te voldoen - marktwerking, verstedelijking, zegt 't je iets?
Hoogloper February 10th, 2011, 01:32 PM Je doelt op marktevenwicht waarbij vraag en aanbod in evenwicht zijn. Dat is aan de vraag voldoen. Een goede methode om dat te doen is door: 'een zee van woningen puur en alleen om het inwonersaantal op te krikken.' te gaan bouwen. Het is geen enkel probleem om hier bijvoorbeeld ook Almere voor te gebruiken.
Er is in Amsterdam trouwens op korte termijn al ruimte om ruim 15.000 woningen te bouwen, moeten die wel eerst verkocht worden.
Rietendak February 10th, 2011, 02:41 PM Hoeveel van die 'potentiele Amsterdammers' willen buiten de Ring of in Noord zitten? Hoeveel van degenen die dat niet willen zouden genoegen nemen met 50m2 voor 1000e/maand?
Nieuwe goedkope woningen binnen de ring doen alleen maar af aan de prijzen van de woningen eromheen, dus die komen er niet meer. Misschien nog een jaartje of twintig in Oost. Ook dat is marktwerking.
Wuppeltje February 16th, 2011, 01:42 PM Sterk economisch herstel Amsterdam
De metropoolregio Amsterdam heeft de kredietcrisis erg goed doorstaan. De krimp van de regionale economie was kleiner dan in de rest van Nederland en het herstel was sneller en forser. Voor 2011 wordt zelfs een groei van 3,4 procent verwacht voor groot-Amsterdam.
Groei
Het bruto regionaal product (brp) van de hoofdstad en de omliggende regio's kromp in 2009 met 3,4 procent, in vergelijking met een krimp van 4 procent voor heel Nederland. In 2010 groeide de regio met 2,9 procent, ten opzichte van een groei van 1,7 procent voor de totale economie. Voor 2011 wordt een groei van 3,4 procent verwacht voor groot-Amsterdam. Dat staat in het rapport 'Economische verkenningen metropoolregio Amsterdam 2011', dat woensdag werd gepresenteerd.
IJmond
In de regio's IJmond (-7.3 procent) en Haarlemmermeer (-5,9 procent) werd de economie in het crisisjaar het hardst getroffen. De regio Haarlemmermeer had vooral last van de klappen in de luchtvaart, maar is inmiddels met 9,4 procent de sterkste groeier door het herstel in die sector. Ook Almere en Lelystad realiseren dit jaar een forse groei, van 6,8 procent.
Financien
De financiële en zakelijke dienstverlening vormen de grootste sector in de metropoolregio. Ruwweg een derde van het brp wordt daar verdiend. Na een krimp in 2009 met 1,4 procent groeide deze sector in 2010 met 4,2 procent. In 2011 is de groei naar verwachting 4,5 procent.
Regio
Het rapport van economische zaken van de gemeente Amsterdam en de Kamer van Koophandel werd woensdag overhandigd aan wethouder Carolien Gehrels van Amsterdam, tevens voorzitter van het Platform voor Regionale Economische Stimulering.
laatst gewijzigd: 16-02-2011 12:56
Bron: RTLZ.nl
Haagse Dave March 24th, 2011, 10:12 AM Belachelijk dat juist bij Den Haag en A'dam het meest wordt bezuinigd van de grote steden. De regeringsstad en residentie met veel internationale instellingen en demonstraties en de Hoofdstad. En heel toevalligerwijs hoor ik niks over R'dam, hè meneer Opstelten.
ANP donderdag 24 mrt 2011, 07:18
Politiekorpsen in de Randstad moeten honderden agenten inleveren. Het geld dat daardoor vrijkomt, gaat naar de politie buiten de grote steden zodat daar meer agenten kunnen worden ingezet.
Dat blijkt uit een besluit van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie).
De korpsen Amsterdam-Amstelland, Haaglanden, Kennemerland en Gooi en Vechtstreek krijgen de komende jaren minder geld. De begroting van de 21 andere korpsen gaat omhoog.
Niet tevreden
Opstelten vindt dat veel korpsen in steden nu te ruim in hun jasje zitten, ten koste van het platteland.
Het korps Haaglanden denkt dat het plan tot 200 politiemensen minder leidt. Amsterdam verwacht 110 arbeidsplaatsen te moeten inleveren.
De korpsen die er geld bijkrijgen, zijn niet allemaal tevreden. Een aantal had op meer gehoopt.
kna March 24th, 2011, 10:28 AM Tja, dat krijg je met een plattelandskabinet. Lekker scoren bij de VVD-, CDA- en PVV-kiezers.
|
|