View Full Version : BARCELONA. Fem ciutat... Fem Barri... Què fem?

LinkelRing
October 20th, 2008, 06:33 PM
Aquest fil està fet per possar les nostres idees i propostes que pensem, ja que no siga necessari per a Barcelona, si no que veiem lògiques i a la mateixa vegada, veiem que ara per ara, no s'estàn fent a Barcelona o inclós s'estan aturant i impedint.

Per exemple, avui en dia, no son poques les ciutats que estàn dur a terme nous tipus d'infraestructures de primera qualitat i esforços colosals per possar, per una banda, la seva ciutat al primer post de les ciutats globals i, per altra, dotar-la de la qualitat necesària per poder viure en un referent, tant per al ciutadà, com per al visitant.

No fa un any, es deia de Barcelona que era la "capital mundial del disseny", però la realitat, segóns molts, es que des de ja fa temps (pot ser les olimpiades) no s'està fent pràcticament gaire per possar la nostra ciutat al nivell que venem a totes parts. Es Barcelona la capital del disseny?

Per lo menys sabem que ho ha sigut. La nostra arquitectura modernista rep visites de tot el mon; el planejament urbà (el Plà Cerdà) es referència obligada a tots els estudiants d'urbanisme (el primer plà estratègic d'Europa), inclós el nostre peculiar "trencadís" està fent furor a ciutats veines com València... Però nosaltres, ara qué fem?
Podem continuar vivint de la Sagrada Familia o les Rambles? Es just que no dotem a la nostra ciutat que tradicionalment ha funcionat d'avantguardia, cap infraestructura que estiga a l'altura que un dia van somniar persones com Gaudí, Puig i Cadafalch, Rius i Taulet i que va atraure a artistes i personatges importants arreu del mon de la mateixa vegada o inclós mès que veins com Paris?

Avui en dia s'estàn fent moltes coses a Barcelona d'importància òbvia, i àmpliament demanades, com l'ampliació de l'aeroport, del port, noves línies i ampliació del metro o jardins dins dels edificis de l'Eixample. Eren coses necesàries i a las que ja no li podiem dir no desprès de tant de temps sense fer rés, però, a banda de ser projectes de necesitat, és una aposta clara per que la nostra ciutat siga un referent mundial?

Sense voler crear conflicte amb ciutats veines, mès bé crear una competició positiva, estem veient com Madrid, per exemple, aposta firmement per construir en altura. El mateix fa València; nosaltres, pot ser, de les tres ciutats mès grans d'Espanya, som de les que menys terren i zona verda tenim, no obstant, l'única que no vol apostar de veritat per la altura, ja siga al costat d'edificis emblemàtics (que a bon segur no voldriem ningú que es faci), ni lluny, com pot ser a Sarrià, Poble Nou, les Tres Torres de Sant Adrià o darrere de Montjuic. No fem el que es necesari per tenir mès parc, mès zona verda, mès qualitat de vida, però, sobretot, cridar mès l'atenció al mon com una ciutat que continua creixent i vibrant, que continua abanderant l'avantguàrdia a Europa. Es així? De vegades, sembla que els nostres veins ens tomen la delantera. Nosaltres som la ciutat del disseny en arquitectura o ho es València, per exemple, amb la C.A.C., el nou port, el Palau de Congrès, la zona de les Corts Valencianes, la zona del Port, la nova escola de Música...
Recentment, nosaltres hem perdut l'ocasió d'albergar unes competicións atlètiques, que s'ho va portar Moscú (que no es que siga el paradigma de l'esport o la ciutat mès demanada globalment), i València ha guanyat dues America's Cup (una ja celebrada), la F1 (si no la tinguessim nosaltres, ara mateix, la tornariem a aconseguir? Qué dirien d'aixó les AA.VV.?), la primera sede que l'escola nordamericana de música ha fet fora dels USA, l'edifici de la Música de Berklee (amb un disseny novedós i futurista). La seva C.A.C. atrau mès gent que qualsevol edifici que siga d'aquest segle de Barcelona, i la pròpia ciutat es la tercera mès demanda pels erasmus de tota Europa.

Ho estem fent prou bé? Fan bé les AA.VV quan veten totes les propostes que fa el Govern o l'Ajuntament? Està l'Ajuntament a l'altura del que necesitem a Barcelona? Es Barcelona la Barcelona que era el segle passat?

Aquest espai ho posso amb la sana intenció de crear debat en aquest sentit, parlant de les necessitats i carències de la ciutat, els aspectes que caldria millorar i, pot ser, la necesitat de crear una veu que defensi la modernització de la ciutat, que no pensi que edificis per damunt dels PB+6 o 7 o 8... sigan dolents (ben planificats i situats) per necesitat al nostre entorn i per donar altra veu a les veus habitualment negatives de les AA.VV.

El que no vol es crear confrontació negativa, injúries cap als nostres veins que pot ser ho estigan fent millor que nosaltres o crítiques polítiques de qualsevol tipus. Espero veure un interesant debat sobre el que proposso i que em consta que molts usuaris tenen molt a dir, instructiu i interesant, però sobretot, positiu. Per a divergències polítiques ja existeixen altres fils.

Salutacions a tothom i espero vostres respostes ;)

Izo
October 20th, 2008, 07:06 PM
Linkel, nano, descansa una mica! Al final et donarem un vàlium. :rofl:

Berris
October 20th, 2008, 07:10 PM
fem metròpoli!

Confide
October 20th, 2008, 07:10 PM
Què va amb accent obert... :D ;)

LinkelRing
October 20th, 2008, 07:19 PM
Linkel, nano, descansa una mica! Al final et donarem un vàlium. :rofl:

Es que ara tinc molt de temps. Estic aqui a València fent un petit negoci i ara son altres el que estàn negociant propostes meves i he d'esperar respostes ;)
Ara m'en vaig a donar una volteta... encara que plou una mica... Però els deures son els deures...

Què va amb accent obert... :D ;)

Es que jo no parlo català de normal, ni la meva famlia. En realitat utilitzo aquest fòrum com "escola" per pràcticar :P

Gràcies per aixó!

Niat
October 20th, 2008, 07:28 PM
Jo crec que no es cert que no s'ha fet bona arquitectura desde els jocs olímpicis, ha hagut molt bona.

El mes significatiu algunes obres de Miralles, llàstima que ja no hi sigui perque era un arquitecte que m'entusiasmava, per sort a la ciutat ha deixat emprenta en la torre Marenostrum, en el parc de Diagonal Mar, en la reforma del mercat de Santa Catarina, etc.

Després arquitectes com Dominique Perault o Jean Nouvel tambén han deixat la seva emprenta, i espero que aviat Gehry y Zaha.

El que em fa llàstima es que alguns d'aquests projectes arquitectonics que tant ens agraden a molts no han sigut mes espectaculars per retallades d'alçada per part de l'ajuntament. I com a punt negre de la nova arquitectura per mi no hi ha dubte: el calaix de Sants :(

Respecte a les poques zones verdes de la ciutat sens dubte crec que es el gran problema de Barcelona. A la zona baixa de la Diagonal ara si que n'hi ha parcs, grans i bonics com el de Diagonal Mar o el Central del Poblenou. I dintre d'uns anys el parc de la plaça de les Glòries que esperem que sigui el nou pulmó de Barcelona. Però el que mes em preocupa es la falta de zones verdes a molts barris. L'eixample es un clar exemple, una llàstima que el pla Cerdà no es va arribar a fer com calia, perque crec que seria molt necesari mes cuadricules completament de parcs. I be, després a d'altres barris aprofitar l'espai d'aparcaments per fer parcs.

I sobre el transport públic es MOLT necessari potenciarlo. Peró MOLT. Que tot l'area metropolitana tingui una xarxa de metro, Tram, FGC i Rodalíes. S'està treballant sobretot en el metro, bona notícia. Però crec que hem d'exigir molt més perquè el que s'està construint ara es el mínim que s'ha d'exigir a una zona metropolitana tant poblada. Anem millorant, però portem anys de d'endarreriment.

PD: Perdó per les faltes que pugui tenir peró es que el català l'utilitzo només aquí i em costa no cometre faltes.

LinkelRing
October 20th, 2008, 11:07 PM
Jo crec que no es cert que no s'ha fet bona arquitectura desde els jocs olímpicis, ha hagut molt bona.

El mes significatiu algunes obres de Miralles, llàstima que ja no hi sigui perque era un arquitecte que m'entusiasmava, per sort a la ciutat ha deixat emprenta en la torre Marenostrum, en el parc de Diagonal Mar, en la reforma del mercat de Santa Catarina, etc.

Després arquitectes com Dominique Perault o Jeaun Nouvel tambén han deixat la seva emprenta, i espero que aviat Gehry y Zaha.

El que em fa llàstima es que alguns d'aquests projectes arquitectonics que tant ens agraden a molts no han sigut mes espectaculars per retallades d'alçada per part de l'ajuntament. I com a punt negre de la nova arquitectura per mi no hi ha dubte: el calaix de Sants :(

Respecte a les poques zones verdes de la ciutat sens dubte crec que es el gran problema de Barcelona. A la zona baiza de la Diagonal ara si que n'hi ha parcs, grans i bonics com el de Diagonal Mar o el Central del Poblenou. I dintre d'uns anys el parc de la plaça de les Glòries que esperem que sigui el nou pulmó de Barcelona.

Però el que mes em preocupa es la falta de zones verdes a molts barris. L'eixample es un clar exemple, una llàstima que el pla Cerdà no es va arribar a fer com calia, perque crec que seria molt necesari mes cuadricules completament de parcs. I be, després a d'altres barris aprofitar l'espai d'aparcaments per fer parcs.

I sobre el transport públic es MOLT necessari potenciarlo. Peró MOLT. Que tot l'area metropolitana tingui una xarxa de metro, Tram, FGC i Rodalíes. S'està treballant sobretot en el metro, bona notícia. Però crec que hem d'exigir molt més perquè el que s'està construint ara es el mínim que s'ha d'exigir a una zona metropolitana tant poblada. Anem millorant, però portem anys de d'endarreriment.

PD: Perdó per les faltes que pugui tenir peró es que el català l'utilitzo només aquí i em costa no cometre faltes.

Sobre les faltes cap problema, ja som dos, i a mès, agraisc poder fer-ho per a practicar ara que visc a València i no es parla gaire ;)

I després, gràcies per donar el teu punt de vista.

Estic d'acord amb tu en tot. Puntualitzaria que, en efecte, s'han fet coses, però el que jo exactament pregunto: es suficient?

Per exemple, s'han fet moltes coses per a la població, cosa que està molt molt bé (de fet, moltes ciutats pequen de no fer les obres per a la població, sino per als turistes), ara bé, dins de tot aixó que espero que s'accentui, pregunto: seria necessari fer alguna gran obra d'avantguàrdia arquitectònica tipus la C.A.C. de València per atraure mès turisme o un nou tipus de turisme?

Les obres que fem ara mateix a Barcelona estàn centrades en la població i la seva movilitat (metro, tren, aeroport, etc.) i per a l'economia, que està molt bé, perque porta riqueça i treball de qualitat (no es cuestió de tenir una ciutat per a cambrers i botones d'hotels de luxe), però estaria bé gastar-se els diners en algo tipus la C.A.C.? Al passat vam fer la Sagrada Familia i molts construccions mès i ens ha anat perfecte.

Desprès el tema que has esmentat: l'alçada dels edificis. Per qué no podem fer gratacels de veritat, encara que siga lluny dels punts patrimonials de la ciutat? Sobretot quan necessitem mès espai que altres ciutats que si que fan gratacels. Per qué es limita aixó? Té a veure amb les AA.VV.? És bó per a la ciutat?

Gràcies per la teva resposta, Niat ;)

aml1006
October 20th, 2008, 11:32 PM
Jo no considero que Barcelona estigui en crisi. Si es veritat que patim un retard en totes les obres que s'impulsen que si han de durar "x" acaben durant "y". Aquest es el problema fonamental que veig, que falta impuls per treure les coses endavant amb un compromís de calendari.

Projectes avantguardistes no només son gratacels, per plantar 4 gratacels no ens posicionarem com a ciutat de referència mundial en disseny i si no mireu el cas de Dubai, plena de gratacels però cada un mes ortera que l'anterior; això si l'skyline es espectacular però si agafes cada edifici en individual la pompositat que desprenen es gairebé de mal gust però bé això es una opinió personal.

També he llegit que d'ençà els Jocs olímpics no hi ha projectes de magnitud.
Viure del passat no es bo. Recordem que Barcelona abans dels Jocs olímpics tenia molta feina a fer i amb l'impuls de dels J.J.O.O. ens vam posar el dia construint un barri, recuperar un litoral, rondes, aeroport i dotant a la ciutat de moltes instal·lacions punteres. Hi això es lo millor i lo pitjor que ens podia haver passat, ja que encara està instal·lat en la memòria de tots que la ciutat encara viu d'un efecte residual de l'impuls dels jocs.

D'aquí ve la meva reflexió sobre que es tendeix a comparar tota la obra olímpica amb tot el que es fa ara... Jo no hi trobo símils. Es una etapa tancada i això d'escudar-se amb la Barcelona olímpica ho trobo passat de moda ja. Es hora d'evolucionar i encetar una nova etapa.

Pel que fa a l'enorme impuls de les ciutats esmentades jo penso que una mica ens deixem emmirallar massa. València en concret està lluitant per desmarcar-se com a ciutat de referència a Espanya desmarcant-se amb nous projectes i amb la celebració de nous esdeveniments i es notori el seu canvi que ha fet en els últims anys amb la CAC com a punt d'inflexió.

Madrid es una altre ciutat que vibra i que està guanyant molta repercussió internacionals i està fent un esforç titànic en posicionar-se com una ciutat moderna i puntera amb l'objectiu d'aconseguir uns J.J.O.O.

Si el noms d'aquestes dos ciutats està prenen cada cop mes cos, no crec pas que sigui en detriment de Barcelona sinó que ara estan fent una feina que tenien pendent que Barcelona ja va aconseguir abans que ambdues ciutats.

Ara bé, el que es important es que Barcelona no decreixi, continuï avançant conjuntament amb la resta de les altres ciutats espanyoles construint un model de ciutat sostenible i acord amb les possibilitats, oportunitats que te Barcelona.

Per això jo crec que ara Barcelona necessita un incentiu, un repte. Em dóna la sensació que Barcelona ara no té cap rumb fixat i que per això les coses es dilaten tant. Necessita un estímul per al que poder treballar cada dia i superar-se.

I això no crec que ho arregli només l'arquitectura. Convertir la ciutat en un parc temàtic arquitectònic no solucionarà el problema. El que necessita Barcelona es un projecte de futur que inclogui més paràmetres que l'estrictament "aparador bonic d'una ciutat". Falta iniciativa empresarial pública, privada, falta crear un reclam perquè la ciutat albergui òrgans de la UE i seus de multinacionals, en definitiva, fer una ciutat atractiva en l'aspecte financer i econòmic que aquest es l'autèntic motor que sembla perdre revolucions d'aquesta ciutat.

Bé aquesta es la meva opinió, ho sento per aquest rotllo que he deixat anar. :lol:

Salutacions!

LinkelRing
October 20th, 2008, 11:53 PM
No, aml, rotllo rés, m'ha agradat molt!

Crec que posses un punt molt important de vista amb aixó. A mès que s'han de tenir en comte totes les opinions (sobre Dubai penso com tú, però el que tampoc hauries de veure es aquesta iniciativa que alguns volem com dir "hala, a fer gratacels sense mès", no, el que passa es que em sembla que no es vol fer cap i no sé perqué. Per exemple, a mi no m'agraden els quatre gratacels nous de Madrid, em passa com a Dubai, però al revés. Son macus per sí mateixos (menys ú que sembla tenir un asa per que la agafi un gegant), però quatre únics gratacels no conformen un bon skyline conjunt).

Fíxat, has parlat d'atrauer riqueá financera i económica; estic d'acord amb tú, precissament, a València es fa el contrari. Pràcticament no es fan edificis corporatius, districtes financers, etc., ni a Madrid (quatre edificis no son un districte financer), en canvi, a Barcelona dos, Europa i 22@, i aixó està molt bé. Ara, el que dic es "caldria fer algo mès pompós, a part de continuar amb aixó, per tal d'atraure la mirada global?" Pot ser aixó ens porti el que dius, seus europees, etc. Per exemple, ara el que mès demanu es que ens fiquin la capital del Mediterrani i no se la portin a altre lloc!

Sí, amb tot el que dius tens raó, peró, s'ha de fer solament una cosa? O solament l'estil barceloní(tot per l'economia) o solament l'estil valencià (tot pels turisme).

En tot cas, crec que has encertat amb aixó, que no ho havia pensat, de tenir un projecte comú, que ens estimuli i que ens faci fer millor i amb mès ambició i velocitat les obres que es fan. Quin podria ser aquest projecte? Per exemple, a València tenen la imatge mundial que està quedant de la ciutat. Si nosaltres diguem "es que ja ho vam fer abans", justifica no tenir cap? No, jo crec que, precisament pel que dius, tenim que continuar pujant.
Sí que es podria tenir algún projecte, però quin? Van dir un altra exposició universal... mmmm... no se m'ocurreix... Fer altra vegada un circuit urbà com el que té València (es veritat que ja tenim el de Matarò, però València te també el de Xeste i han fet un altre)... No sé, quines idees se vos ocorreixen?

Gràcies per les teves paraules, aml ;)

aml1006
October 21st, 2008, 02:40 AM
offtopic:

Qui diu que Barcelona no te projecció internacional? Avui en un càpitol de la serie Alias han anomenat moltes vegades Barcelona. :D

Niat
October 21st, 2008, 05:33 AM
I el Tour 2009 tindrà dos etapes a Barcelona :banana:

Respecte a l'alçada i els gratacels no es únicament perque ens agradi, es que en una ciutat tant densament poblada y amb poques zones verdes cal creixer cap amunt.

FRASPY
October 21st, 2008, 10:51 AM
Hola a tots

Ho sento però comparteixo molt poc del què dieu. Només coincideixo que Barcelona ja està feta com a ciutat. Pensar que el futur és Barcelona és seguir tenint un pensament urbà del segle passat, per no dir del XIX. Ara hem de pensar en claus metropolitanes, en el suburbi entès com a lloc amb unes qualitats d'accessibilitat, centralitat i recursos de sòl que no té el centre de Barcelona. Un exemple positiu en aquest sentit és el concurs que s'ha entregat fa poc de El Prat Nord per fer un centre direccional amb oficines, logística i habitatge ben comunicat per carretera, tren, TGV, metro, Aeroport i a prop del Port. Això generarà llocs de treball, aprofitarà les sinergies creades per les grans infraestructures que té al voltant i potenciarà un nou centre metropolità. Perquè desenganyem-nos per una empresa amb vocació internacional s'instal·larà abans a un lloc on un directiu de Nova York, un de Londres, un de Ginebra i un de València puguin estar a la sala de reunions mitja hora després d'haver arribat que una hora i mitja.

També estic d'acord que hi ha d'haver un projecte comú. Ja que una ciutat és un objecte d'objectes molt complex tan en la seva estructura global com en les seves parts. Però el que mai es pot fer és pensar que uns petits objectes (gratacels) resoldran per si sols un problema d'escala metropolitana. El projecte ha de ser la Metropoli.

L'ajuntament de Barcelona ni ho fa bé ni ho fa malament. Simplement ha quedat desfasat. No hauria d'existir. Hi hauria d'haver un òrgan metropolità que aglutinés els ajuntament de la primera, segona, tercera,... corona de Barcelona. Des de Castelldefels fins a Mataró. Des de Barcelona fins a Manresa. Pensar-ho com a ciutat discontínua, on els parcs no són placetes que ningú utilitza i no serveixen per res, sinó són autèntics parcs on es poden fer múltiples activitats i proporcionar una sèrie d'ofertes d'oci, culturals, ... que per la seva naturalesa la ciutat i una merdeta a parc com és el nou parc central del poblenou pot oferir.

De València no en parlaré perquè no en se gaire i el que se no m'interessa. Només faré una reflexió. Basar-se només amb la part estrictament estètica d'un objecte per crear ciutat, llegeixi's també torre agbar, és molt perillós ja que quan l'objecte passa de moda ja no aporta cap valor a la ciutat.

Izo
October 21st, 2008, 11:57 AM
Respecte a l'alçada i els gratacels no es únicament perque ens agradi, es que en una ciutat tant densament poblada y amb poques zones verdes cal creixer cap amunt.
És el que dic jo!!! I el que més em fot és que la ciutadania, en general, i les AA.VV., en particular, no acaben d'entendre (o no volen). En una situació com la que tenim a Barcelona hem d'assolir verticalitat per recuperar horitzontalitat. Si es volen més equipaments i zones verdes s'ha de fer més residencial i sobretot terciari en vertical.

Per cert, no hi cap decàleg de l'urbanisme del segle XXI o quelcom per l'estil? Un resum de lleis o normes sobre com hauria de ser l'urbanisme actual a les grans ciutats. A veure si se'l llegeixen les AA.VV. i aprenen.

LinkelRing
October 21st, 2008, 01:05 PM
offtopic:

Qui diu que Barcelona no te projecció internacional? Avui en un càpitol de la serie Alias han anomenat moltes vegades Barcelona. :D

I el Tour 2009 tindrà dos etapes a Barcelona :banana:

Si, és veritat, a mès surt al darrer film del Woody Allen, la ha fet internacional Ruiz Zafón amb "La sombra del Viento" i recentment l'he vista a la peli "La vida de David Gale". A mès que pasarà el proper París-Dakar, tinc entés...

Hola a tots

Ho sento però comparteixo molt poc del què dieu. Només coincideixo que Barcelona ja està feta com a ciutat. Pensar que el futur és Barcelona és seguir tenint un pensament urbà del segle passat, per no dir del XIX. Ara hem de pensar en claus metropolitanes, en el suburbi entès com a lloc amb unes qualitats d'accessibilitat, centralitat i recursos de sòl que no té el centre de Barcelona. Un exemple positiu en aquest sentit és el concurs que s'ha entregat fa poc de El Prat Nord per fer un centre direccional amb oficines, logística i habitatge ben comunicat per carretera, tren, TGV, metro, Aeroport i a prop del Port. Això generarà llocs de treball, aprofitarà les sinergies creades per les grans infraestructures que té al voltant i potenciarà un nou centre metropolità. Perquè desenganyem-nos per una empresa amb vocació internacional s'instal·larà abans a un lloc on un directiu de Nova York, un de Londres, un de Ginebra i un de València puguin estar a la sala de reunions mitja hora després d'haver arribat que una hora i mitja.

També estic d'acord que hi ha d'haver un projecte comú. Ja que una ciutat és un objecte d'objectes molt complex tan en la seva estructura global com en les seves parts. Però el que mai es pot fer és pensar que uns petits objectes (gratacels) resoldran per si sols un problema d'escala metropolitana. El projecte ha de ser la Metropoli.

L'ajuntament de Barcelona ni ho fa bé ni ho fa malament. Simplement ha quedat desfasat. No hauria d'existir. Hi hauria d'haver un òrgan metropolità que aglutinés els ajuntament de la primera, segona, tercera,... corona de Barcelona. Des de Castelldefels fins a Mataró. Des de Barcelona fins a Manresa. Pensar-ho com a ciutat discontínua, on els parcs no són placetes que ningú utilitza i no serveixen per res, sinó són autèntics parcs on es poden fer múltiples activitats i proporcionar una sèrie d'ofertes d'oci, culturals, ... que per la seva naturalesa la ciutat i una merdeta a parc com és el nou parc central del poblenou pot oferir.

De València no en parlaré perquè no en se gaire i el que se no m'interessa. Només faré una reflexió. Basar-se només amb la part estrictament estètica d'un objecte per crear ciutat, llegeixi's també torre agbar, és molt perillós ja que quan l'objecte passa de moda ja no aporta cap valor a la ciutat.

Estic molt d'acord amb tú. De fet, jo no plantejo una mirada tancada del que dic, sino analitzar què mès es pot fer. Tampoc dic, si et fixes, en tenir un model com el de València, que no solament asenta la seva imatge a un sol edifici, sino que a mès tot ho fa pel turisme y gaire pel ciutadá, al menys, directament.

A un altre fil, no recordo quin, havia plantejat algo com el que dius, una espècie d'Autorita Metropolitana per al Plantejament Urbà i arquitectònic (com una mena d'ATM, però per a aixó de que parlem). Es paregut al que dius, encara que no suprimeix els ajuntaments existents. Seria una cosa així com una autoritat metropolitana per fer coses com les que parles (que em pareixen genials) i l'ajuntament per dedicar-si en exclusiva als problemes locals i propers.

Cohesió a gran escala i solucions a propera escala.
M'agrada, en tot cas, el teu punt de vista.

Sobre el que diu Izo, si algú té informació d'aixó, es veritat que estaria molt bé possar-la.

Salutacions!

Niat
October 21st, 2008, 03:29 PM
Hola a tots

Estic molt d'acord en el projecte comú que comentes, jo també el veig necessari ja que al cap i a la fi tots els municipis del Barcelonés estàn pegats i formen un nucli urbà molt important.

Sobre la part estètica de la ciutat crec que també es primordial. I es que una ciutat amb una bona arauitectura (como va dir Zaha Haddid) es un dels plaers mes satisfactoris. I en això conten els edificis i els gratacels siguin macos i encaixin amb l'entorn, un bon arbrat, una bona calçada, uns semàfors i senyals moderns i en bon estat, etc.

LinkelRing
October 21st, 2008, 03:54 PM
^^
Exactament, és una questió de no deixar rés a banda. Ni fer tan sols gratacels o edificis per atraure turisme massivament, ni tancar-nos solament en tenir una ciutat amb un correcte urbanisme... Jo crec que Barcelona ja està, precissament, en posició de estudiar fer mès d'un tipus d'actuació, i aixó es el que crec que molts volem...

Salutacions!

FRASPY
October 22nd, 2008, 10:15 AM
Quin és el gratacels (si es poden considerar així) que us agrada més de Barcelona. Tots coincidim que la torre AGBAR és avui el més espectacular, sobretot per la nit. Però quin és el millor gratacels? Per mi n'hi ha tres que són, per ordre d'importància, la Torre Colon dels anys 70 de Josep Anglada, Daniel Gelabert i Josep Ribas, la torre de la plaça Urquinaona de Bonet Castellana i el Banco Atlántico de Mitjans. Són edificis molt bons i fets, pensats i projectats per Barcelona. Però la gran majoria de gent no els hi ve la cap perquè ja han passat de moda. Ara el què està de moda són les grans firmes internacionals d'arquitectura que van deixant les seves cagadetes per totes les ciutats del món. Això se'n diu globalització.

I com una ciutat com Barcelona pot diferenciar-se d'altres ciutats com, per exemple, València, per dir alguna cosa. Col·leccionant els mateixos arquitectes que faran variacions del mateix edifici descontextualitzat del lloc on l'han de posar, on l'única manera de què resalti és inflant el pressupost perquè com a mínim sigui més alt, més brillant o més car que el de la ciutat veïna? I així pretenem fer una ciutat atractiva, dinàmica, innovadora, diferent, fent exactament el què fa tothom? Això se'n diu innovar?

Jo em crec més el que diu Florian Beigel del que diu Zaha Hadid (no se si vau llegir l'entrevista que li van fer al dominical del País ara fa un temps, jo la vaig trobar com a mínim una dèspota), em crec molt més el que diuen Manuel de Solà-Morales i Bohigas que el que diu Calatrava i m'interessa molt més Rem Koolhaas que no pas Jean Nouvel (per mi un arquitecte que fa coses molt boniques, que és una de les pitjors coses que se li poden dir a un arquitecte).

La història jutjarà quins edificis estan bé i quins no. Al penúltim dominical entrevistaven al Manuel de Solà-Morales i deia que cada any s'hauria de tirar a terra el pitjor edifici de cada ciutat. A mi em sembla una bona mesura per acabar amb moltes barbaritats que s'han fet.

LinkelRing
October 24th, 2008, 05:10 PM
A vere, n'estic d'acord amb el que dius.

El que jo crec és que s'ha de fer un debat sobre com volem el crèiximent de la nostra ciutat.
És veritat que, per exemple, Barcelona es una ciutat "gran" perqué s'ha diferenciat tradicionalment de fer gratacels com dius i ha fet mès un crèiximent ordenat, estudiat, estratégic.

Però també es veritat que els temps canvien, que estem dins dún món mès global i que aixó requireix nous impolsos i noves contemplacions de com s'ha de fer.
Sense voler donar-li mès importància que la que té, l'aspecte del que parlem de la globalització és dels menys perjudicials que en te (com la pobressa o la distribució de l'economia). Ara, és veritat que d'aqui uns anys, quan mirem cap enrere i només contemplem clons d'edificis, de gratacels i de ciutats, sortirà la que hagi possat mès empeny en tenir una ciutat coherent.

Tambè soc un enamorat de les arquitectures que esmentes, o coses de Der Rohen, Le Corbusiere o altros.
Pot ser també seria interessant un debat sobre el creiximent de la ciutat per donar impols a nous arquitectes que no vullgan necessàriament fer clons del que fan els arquitectes de renom d'avui en dia; tenir mès un estil propi i ben pensat (pensant, per exemple, per qué en volen construir i què s'aconsegueix construint edificis, quina es la seva funcionalitat i finalitat... des de luego, qui villga fer arquitectura emblemàtica, que es faci esculptor i no arquitecte).

Aixó que dius podria tenir el seu propi fil, però m'agrada, introdueix un punt de vista que s'està perdent i que es primordial per parlar d'aixó.

Gràcies per la teva aportació. A vere si penso una mica el que has dit i te'n faig la meva visió d'alló.

Niat
October 24th, 2008, 06:41 PM
Quin és el gratacels (si es poden considerar així) que us agrada més de Barcelona. Tots coincidim que la torre AGBAR és avui el més espectacular, sobretot per la nit. Però quin és el millor gratacels? Per mi n'hi ha tres que són, per ordre d'importància, la Torre Colon dels anys 70 de Josep Anglada, Daniel Gelabert i Josep Ribas, la torre daniel Gelabert i Josep Ribas, la torre la plaça Urquinaona de Bonet Castellana i el Banco Atlántico de Mitjans. Són edificis molt bons i fets, pensats i projectats per Barcelona. Però la gran majoria de gent no els hi ve la cap perquè ja han passat de moda. Ara el què està de moda són les grans firmes internacionals d'arquitectura que van deixant les seves cagadetes per totes les ciutats del món. Això se'n diu globalització.

http://desertorurbano.com/wp-content/uploads/2008/06/torreagbar2.jpg

http://s2.subirimagenes.com/fotos/982648imagen-1104.jpg

http://i161.photobucket.com/albums/t226/urbanity_es/d31db134.jpg

Doncs jo vull més "cagadetes" d'aquestes a Barcelona.

Que consti que els edificis que has mencionat m'agraden (a la majoria no els agrada la torre d'Urquinaona) però sincerament m'agraden bastan mes els nous, i no per la moda, sino perque em semblen mes bonics i també tenen el seu propi segell.

I no se, sembla que no puguin conviure en la mateixa ciutat "gratacels" de fa unes décades i "gratacels" moderns. I em dona la sensación que amb el que has escrti tot lo d'abans era lo millor i el d'ara es 'caca' només per ser de les grans firmes internacionals d'arquitectura, quan si son grans firmes es per alguna cosa. Però també s'aposta en alguns casos per arquitectes de la casa o de menys renom.

Per cert, no crec que a València hi hagi edificis així, solen ser blancs del estil Calatrava...

LinkelRing
October 25th, 2008, 03:18 AM
^^
He de dir-te una cosa. Encara que m'agrada que es facin aquestos edificis, m'agraden mès els d'abans (ja havia dit a un altre fil que feia en falta que es fessin estils arquitectònics, com abans), especialment el de Urquinaona, que moltes vegades passava per allí i em quedaba assegut mirant-lo... No sé que tenen, però els trobo fascinants... O l'edifici del Banc Atlàntic, ara de Sabadell... o el que fa esquena amb Francesc Macià, Diagonal i Josep Tarradelles... o inclós la Torre Catalunya (pot ser millor sense l'antena que porta gegant de Sony, però així encara)... Son brutals per a mi.

Ara, no em tanco, sé com es fan els gratacels actuals i a mès m'agrada la construcció en altura, i molts edificis d'ara m'agraden (com el de Gas Natural que has possat).

Ara, el meu cor amb aquestos d'una època daurada en que es feien obres... meravelloses.

aml1006
October 25th, 2008, 03:39 AM
^^
He de dir-te una cosa. Encara que m'agrada que es facin aquestos edificis, m'agraden mès els d'abans (ja havia dit a un altre fil que feia en falta que es fessin estils arquitectònics, com abans), especialment el de Urquinaona, que moltes vegades passava per allí i em quedaba assegut mirant-lo... No sé que tenen, però els trobo fascinants... O l'edifici del Banc Atlàntic, ara de Sabadell... o el que fa esquena amb Francesc Macià, Diagonal i Josep Tarradelles... o inclós la Torre Catalunya (pot ser millor sense l'antena que porta gegant de Sony, però així encara)... Son brutals per a mi.

Ara, no em tanco, sé com es fan els gratacels actuals i a mès m'agrada la construcció en altura, i molts edificis d'ara m'agraden (com el de Gas Natural que has possat).

Ara, el meu cor amb aquestos d'una època daurada en que es feien obres... meravelloses.

Es que aquest tipus d'edificis en particular son bastant inaudits i excepcionals, no abunden edificis d'aquesta qualitat "escultòrica".

Són edificis concebuts com a edificis excepcionals per dinamitzar una zona en particular, recurs que utilitza molt Barcelona per crear nous centres i dinamitzar-los, reviure zones de la ciutat, la torre Arts i Mapfre van ser concebudes amb aquest objectiu i l'edifici de Ghery per la Sagrera es el que preten.

D'altre banda... tot i que em sembla molt bé aquest recurs, agraeixo que no n'hi hagi més d'aquest estil ja que convertiriem la ciutat en un parc temàtic recarregat, farregós o inclus ortera.

Niat
October 25th, 2008, 05:45 AM
^^

Si a mi també m'agraden els edificis que has mencionat. Precisament el daurat que està en Francesc Macià amb Josep Tarradellles es un dels meus preferits de la ciutat.

El que volia dir es que sembla que tot el que sigui nou i d'arquitectes de renom sigui tot igual i unes merdes, quan no es així. Es que si ens posem així ni Agbar, ni torre Marenostrum, ni complex Pere IV, ni l'hotel Vela, ni el Diagonal ZeroZero, ni l'edfici de Zaha Hadid, ni el nou Camp Nou de Foster, ni la Núvia de Gehry...

I tots aquests que he mencionat crec que son (o seràn) fascinants.

Però es clar, com que són d'arquitectes de renom no valen un duro...

LinkelRing
October 25th, 2008, 12:45 PM
^^
Jejeje, et comprenc i tens raó.
El que vull dir es que ú no s'ha de tancar al que hi havia (i em posso com exemple perque soc un enamorat dels gratacels dels setanta i vuitanta).
Tens tota la raó.