View Full Version : Fusies van Nederlandse gemeenten ?
railway stick September 30th, 2011, 08:15 PM Ik heb geen andere bron gevonden voor de opmerking, dat Meppel wel eens bij Overijssel zou willen. Maar heel eerlijk gezegd, Meppel is een typische Drentse stad en eigenlijk is Steenwijkerland een rare vrijgevochten enclave binnen Overijssel. Ik vraag mij al jaren af hoe Steenwijk en Vollenhove zomaar bij Overijssel zijn gekomen.
Coevorden is ook zo`n grensgevalletje. Naar mijn weten staat één ding vast: De stad heeft nooit aan Duitsland toebehoord, ook al stond de Bisschop van Münster daar aan de stadspoorten te kloppen. De oudste stad van Drenthe hoort net als Emmen echt wel tot de kern-inhoud van de provincie waartoe het nu behoort. Mooi zo laten, dus, er is niks mis met Drenthe.
Plaas October 1st, 2011, 08:45 AM Een typische Drentse stad, volgens mij is dat een contradictio in terminis.
Oh?! October 1st, 2011, 01:01 PM Drenthe heeft geen bestaansrecht. Het trekt enkel bejaarden en koopjesjagers op de huizenmarkt aan. Splitst de boel maar mooi op en verdeel het tussen Groningen en Overijssel. Misschien wordt het dan nog eens wat met dat stelletje amateurs ten noorden van ons.
:D
Chasin' Dreams October 12th, 2011, 11:42 PM 'Noord-Nederland terugbrengen naar 13 gemeenten'
12-10-2011
ASSEN - 'Het aantal gemeenten in Noord-Nederland moet worden teruggebracht naar dertien.' Dat stelt werkgeversorganisatie VNO-NCW naar aanleiding van een onderzoek van de Rijksuniversiteit in Groningen.
Medewerkers van de RUG onderzochten hoe Noord-Nederland het best zou functioneren."Minder- en grotere gemeenten zorgen voor een betere economische groei en kostenbesparingen," aldus Jouke van Dijk, hoogleraar bij de RUG.
De dertien nieuwe gemeenten zouden per stuk 50.000 tot 250.000 inwoners tellen. Iedere kern heeft belangrijke voorzieningen zoals een ziekenhuis, scholen en winkelcentra binnen de gemeente. In Drenthe zouden nog vier gemeenten overblijven, namelijk Emmen, Hoogeveen, Meppel en Assen.
Volgens de onderzoekers is het grootste voordeel van minder gemeenten, dat de bestuurskracht toeneemt doordat knopen sneller worden doorgehakt. Volgens de onderzoekers komt dit het ondernemersklimaat ten goede. Bovendien is de zorgt de schaalvergroting voor een daling van de gemeentelijke lasten.
Vier gemeenten is wel heel erg weinig. En de afstanden worden dan (letterlijk en figuurlijk) wel erg groot.
julesstoop October 13th, 2011, 12:55 AM Er is niets dat ze verbiedt om in meerdere bebouwde kommen balie te houden, toch?
ErwinFCG October 13th, 2011, 04:41 PM Vanwege de heilige provinciegrenzen zal dat wel weer problemen geven, zeker in Noord-Drenthe. Dan zou het hele gebied vanaf Roden tot Nieuw-Buinen ofzo binnen één gemeente (Assen) vallen. Laat je de provinciegrenzen wegvallen wordt het al wat haalbaarder, maar nog steeds lastig lijkt mij. Bij het opdelen in grote gemeenten kom ik tot 17 gemeenten. Om nog verder terug te gaan moet je bijvoorbeeld plaatsen als Leek, Roden en Hoogezand bij Groningen voegen, of Oosterwolde bij Drachten of Assen, of de Waddeneilanden bij Leeuwarden. Of misschien een hele grote gemeente Oost-Groningen ofzo. Ik ben benieuwd of ze het zich inderdaad zo voorstellen of een ander innovatief idee hebben...
Meppel
Hoogeveen
Emmen
Assen
Veendam/Stadskanaal
Winschoten
Hoogezand
Delfzijl
Groningen
Roden/Leek
Drachten
Leeuwarden
Heerenveen
Sneek
Oosterwolde
Dokkum
Waddeneilanden
Plaas October 13th, 2011, 05:15 PM Laat die Waddeneilanden toch gewoon de Waddeneilanden. Ieder eiland is uniek. En lekker op zichzelf. Met natuurlijke grenzen en zo. Niks meer aan doen.
Godius October 13th, 2011, 07:58 PM Een burgemeester van een kleinere gemeente in Friesland zegt het volgende.
Littenseradiel: dan maar één Friese gemeente
(http://www.lc.nl/friesland/regio/article14252853.ece/Littenseradiel%3A-dan-maar-één-Friese-gemeente)
Gepubliceerd op 12 oktober 2011, 09:03
Laatst bijgewerkt op 12 oktober 2011, 09:37
WOMMELS - Maak van heel Fryslân één gemeente. Daarmee zijn de inwoners beter af dan met de grote fusiegemeenten (Zuidwest-Friesland) die nu ontstaan, vindt burgemeester Johanneke Liemburg van Littenseradiel.
Met één gemeente Fryslân ,,soe yn ien klap in ein makke wurde oan de enerzjy en jildfrettende kompetysje binnen de provinsjegrinzen en tagelyk in bydrage levere wurde oan it behâld fan in Fryske identiteit'', schrijven burgemeester en wethouders in een verklaring over herindeling.
railway stick October 13th, 2011, 09:57 PM Daar ben ik eigenlijk ook wel voor, van Friesland één grote gemeente te maken. Waarom moeilijk doen? Met 640.000 inwoners gelijk de tweede gemeente van Nederland. Die Hanneke Liemburg komt soms wel eens met goede ideëen na inname van een paar Beerenburgjes in het café tegenover het raadhuis van Wommels :lol: Geweldig!
Chasin' Dreams November 23rd, 2011, 11:30 AM 'Friese ondernemer succesvoller door zich als Drent te profileren'
23-11-2011
MAKKINGA - Recreatieondernemers in de Friese Stellingwerven trekken meer klanten als ze zeggen dat ze in Drenthe zitten. Dat zegt vakantiehuisjesverhuurder Alexander Langhout uit Makkinga. ''Als ik een advertentie op Marktplaats plaats scoort die veel beter als die onder het kopje Drenthe staat. Ik smokkel een beetje met de provinciegrenzen.''
Toeristen die op vakantie willen in de bossen zoeken niet onder het kopje Friesland, zegt Langhout. ''Men associeert Friesland met plat, water en wijdse uitzichten. Drenthe juist met bos en vrije tijd, dat wordt er al vanaf de basisschool in gestampt.''
Dat terwijl de Friese Stellingwerven toch zeker wat te bieden hebben voor bostoeristen. ''Dit gebied is heel erg afwijkend van het andere Friesland. Het Drents Friese Wold is een groot en gevarieerd bosgebied. Gebruik dat als kapstok en positioneer je iets meer richting Drenthe'', is het signaal dat Langhout af wil geven aan collega's.
Langzaam maar zeker kruipen de Stellingwerven terug naar Drenthe...:lol:
Erik November 23rd, 2011, 04:44 PM ^ De gemeente Ooststellingwerf adverteert zichzelf als het mooiste stukje Drenthe van Friesland. Die annexatie komt wel...;)
railway stick November 23rd, 2011, 10:27 PM De meeste toeristen in Makkinga, Appelscha en Ravenswoud komen uit Friesland zelf, dus zoveel valt er niet te adverteren. Verder zou ik niet weten wat je in Noordwolde, Wolvega of Oosterwolde als toerist zou moeten doen. Oost-en Weststellingwerf zijn toeristisch niet zo interessant, er is relatief veel industrie en dat is misschien op zich wel onbekend. Voor `wereldbedrijven` als Fano, Motip, Frico Cheese of Plukon maakt het niet uit waar ze gevestigd zijn, als ze maar goed personeel hebben en een prima infrastructuur.
Jeemig, waar praten we over ..... 140 toeristen per jaar per dorp of zo? :lol:
Chasin' Dreams November 23rd, 2011, 10:53 PM Haha, 'Friesland' gaat gelijk in de verdedigende stellingen. Voorspelbaar...
railway stick November 23rd, 2011, 11:11 PM Daar heb je een forum voor. Waarom zouden de grenzen van Drenthe überhaupt worden gewijzigd? Of zullen we toch ....? :) In het noorden zit Groningen er aan te vreten, in het zuidwesten is wat rumoer om Steenwijk, Meppel en Havelte en in het zuid-oosten kan Coevorden nog wel eens richting Bentheim schuiven, wie weet. En dan heb ik het ook nog niet over Nieuw Buinen gehad, waar men zich meer Gronings dan Drents voelt vanwege de nabije ligging van Stadskanaal. En was er onlangs niet een plan om Emmer-Compascuüm aan de Duitsers weg te geven voor het symbolische bedrag van 1 Euro? Of te ruilen met Rhodos, zodat de Grieken een enclave in Drenthe krijgen?
O ja, en als we het over Schoonebeek hebben, dat kan ook beter richting Duitsland, dan hebben zij de oliewinning in één land, veel gemakkelijker, nietwaar? Schil d`r maar af die paar kilometer. Ruilen tegen Elten.
Erik November 23rd, 2011, 11:33 PM ^ Wie maakt er nu eigenlijk een probleem van?
Het is me eerlijk gezegd om het even of ik nu in Drenthe, Groningen, Overijssel of Friesland woon, al zie ik een Friesland omwille van de taalgrens wel blijven als aparte regio. Ik woon hier omdat ik het hier mooi vind.
Ik maak me dan ook meer zorgen om de plannetjes van ene Henk Bleker, dan om een mogelijke naamswijziging/fusie. Vroeger woonde ik in de gemeente Roden, nu in Noordenveld, daar voel je verder niks van.
railway stick November 24th, 2011, 12:07 AM Inderdaad, overal wordt bruin brood gebakken, ik maak mij ook meer zorgen om het natuurbeheer dan om steden, gemeenten en hun inwoneraantallen of grenzen. We moeten ons land in een goede staat doorgeven aan de volgende generaties, maar juist daarom maak ik mij enige zorgen. Grenzen zijn kunstmatig, de natuur niet.
Rambo L November 24th, 2011, 08:45 PM Tegenwoordig moeten de gemeenten groter. Ik woon sinds begin dit jaar ook in een zo'n fusiegemeente. Blijf het nog steeds bizar vinden dat we hier vanuit IJlst bestuurd worden terwijl Sneek gewoon de hoofdplaats is.
Bouw dan gewoon een fatsoenlijk gemeentehuis.
Oh?! November 28th, 2011, 10:46 AM Af en toe steekt onderstaande discussie over de vorming van Twentestad weer de kop op, zoals afgelopen weekend in de lokale media:
Den Oudsten ziet op termijn kans voor fusie
vrijdag 25 november 2011 | 21:39 | Laatst bijgewerkt op: zondag 27 november 2011 | 13:53
http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/02209/twentestad_2209064a.jpg
ENSCHEDE - Twente is op de lange termijn gebaat bij één bestuurlijke eenheid. „Dat is het beste voor deze regio.” Dat antwoordt de Enschedese burgemeester Peter den Oudsten op de vraag of diverse ontwikkelingen waar Twente mee wordt geconfronteerd niet nopen tot een fusie van de Netwerkstad- gemeenten.
Zie ook:
•'Krachtige benadering op niveau Twentestad' (http://www.tctubantia.nl/regio/7927659/Krachtige-benadering-op-niveau-Twentestad.ece)
•Eindelijk kan Twente samenwerkingsparadox doorbreken (http://www.tctubantia.nl/incoming/9948145/Eindelijk-kan-Twente-samenwerkingsparadox-doorbreken.ece)
•Drie voor drie tegen Twentestad (http://www.tctubantia.nl/incoming/9948161/Drie-voor-drie-tegen-Twentestad.ece)
•Dubbelstad blijft gemoederen bezighouden (http://www.tctubantia.nl/incoming/9948188/Dubbelstad-blijft-gemoederen-bezighouden.ece)
•Bestuursvoordeel van regionale opschaling zal de burger een zorg zijn (http://www.tctubantia.nl/incoming/9948248/Bestuursvoordeel-van-regionale-opschaling-zal-de-burger-een-zorg-zijn.ece)
•Brochure Same (http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/02207/Brochure_Samen_Soc_2207822a.pdf)n
Door een samensmelting van Enschede, Hengelo, Almelo, Oldenzaal en Borne zou een gemeente met 364.000 inwoners ontstaan. Die zou in staat moeten zijn het verlies aan banen, diensten, inkomsten en bestuurlijke invloed waarmee Twente dreigt te worden geconfronteerd af te wenden. „Twentestad zou als een soort metropole regio samen moeten optrekken met omliggende gemeenten, zoals ook steden als Den Haag en Rotterdam dat al doen”, zegt Den Oudsten. „Zo’n krachtig stedelijk geluid heeft Twente ook nodig. Als we daar nu niet mee komen, dan wordt het oosten in de toekomst geheel weggespeeld.” „We moeten hard vechten om de posities te behouden.” „Dat vraagt om een sterke eenheid van handelen.” Toch wil hij niet pleiten voor de vorming van Twentestad. „Ik koester de huidige samenwerking, die wil ik niet verstoren door een discussie over de structuur.” De Netwerkstad-gemeenten werken al intensief samen. Zo wordt één economische visie opgesteld. Gemeentegrenzen spelen straks geen rol meer.
bron (http://www.tctubantia.nl/regio/9947170/Den-Oudsten-ziet-op-termijn-kans-voor-fusie.ece)
Wisselende reacties op ‘Twentstad’
dinsdag 08 november 2011 | 06:28 | Laatst bijgewerkt op: maandag 28 november 2011 | 09:14
HENGELO/ BORNE - De een is mordicus tegen, de ander onderschrijft de noodzaak tot vergaande bestuurlijke samenwerking in Twente. De discussie over Twentestad levert uiteenlopende reacties op. De Hengelose wethouder Wieger Mulder (Burgerbelangen) moet niets hebben van een eventuele fusie. „De schaal van Hengelo is prima.”
Burgemeester Rob Welten van Borne zit daar ook niet meteen op te wachten, maar vindt wel dat Twente snelheid moet maken met een krachtige vorm van samenwerking.
De wethouder van Oldenzaal begrijpt het pleidooi van Peter den Oudsten wel. „Je krijgt wel slagkracht met zo’n grote gemeente en telt dan wel echt mee”, zegt Frits Rorink in een reactie op de uitlatingen van Peter den Oudssten.
De Enschedese burgemeester gaf zaterdag in deze krant aan op termijn kansen te zien voor een fusie. De Netwerkstad-gemeenten Enschede, Hengelo, Almelo, Oldenzaal en Borne zouden op de lange duur kunnen samensmelten tot Twentestad, die met veel meer massa (356.000 inwoners) in staat moet zijn diensten, banen en inkomsten voor de regio te behouden.
In Almelo toont Jon Hermans zich opgetogen over de samenwerking. „Ik krijg er energie van. Het is een club die bestaat uit mensen die elkaar onderling goed verstaan en zich van het gezamenlijk belang bewust zijn”, zo zei de burgemeester een paar weken geleden tegen deze krant.
bron (http://www.tctubantia.nl/regio/twente/9959838/Wisselende-reacties-op-Twentstad.ece)
De Klauw November 28th, 2011, 10:52 AM Wat blijft het onzinnig. Net alsof fuseren de enige oplossing is. In Nederland wordt dat voor alles gebruikt.
Uiteindelijk leidt schaalvergroting tot niet anders dan méér schaalvergroting. Zeker als argumenten gebruikt worden in de trant 'als grotere gemeente krijgen we meer te zeggen'. Prima, zolang de andere gemeenten niet hetzelfde argument gebruiken om nóg groter te worden. Dan begint het spelletje opnieuw.
Neen, met beter bestuur heeft dit al lang niets meer te maken. Alleen het kinderlijke 'ik wil de grootste zijn'.
Oh?! November 28th, 2011, 11:15 AM Voor wat betreft Twente is de aanleiding niet zozeer het "ik wil de grootste zijn". In Twente wordt al sinds de jaren '60 gesproken over een fusie van gemeenten c.q. regiovorming, omdat de onderlinge samenwerking nog steeds niet goed van de grond is gekomen. De steden blijven elkaar beconcureren waardoor in de drie afzonderlijke steden alle voorzieningen zijn te vinden (poppodia, theaters, etc.). Door een fusie kan men (gedwongen) efficienter omgaan met middelen en de concurentie loslaten. Verder zal er de hoop zijn dat de Twentse stem eindelijk krachtiger wordt in Den Haag, zodat de steden meer gedaan krijgen. Kijk bijvoorbeeld naar de plannen voor concentratie van overheidskantoren. Twente wordt niet genoemd (overigens gek genoeg ook niet om kantoren aldaar te sluiten, maar da's een ander verhaal), terwijl het stedelijk gebied behoorlijk wat potentiele werknemers telt.
Overigens voor jullie beeldvorming een kaartje om aan te geven hoe de verschillende steden/plaatsen ten opzichte van elkaar gestitueerd zijn (Wierden wordt weliswaar (nog) niet genoemd, maar ik verwacht dat die ook (verplicht) meegaan als de plannen doorgaan aangezien het 'vastgeplakt' ligt aan Almelo):
http://oi39.tinypic.com/1zl3drt.jpg
Arrrgh November 28th, 2011, 11:27 AM Verder zal er de hoop zijn dat de Twentse stem eindelijk krachtiger wordt in Den Haag, zodat de steden meer gedaan krijgen. Kijk bijvoorbeeld naar de plannen voor concentratie van overheidskantoren.
Vervolgens gaan Rotterdam, Delft en Den Haag samen, slokt Utrecht Nieuwegein, Maarssen en Houten op en fuseert de Metropoolregio Amsterdam tot één gemeente. Dan is de stem van Twente relatief weer gelijk.
Oh?! November 28th, 2011, 11:28 AM ^^ nee, want men blijft als fusiegemeente in Twente met één mond praten in tegenstelling tot wat nu de realiteit is.
ZwolschKwartier November 28th, 2011, 12:11 PM Als die gemeenten afzonderlijk nu niet in staat zijn banen te behouden, dan zal dat in de toekomst als één fusiegemeente ook niet lukken. Je hebt dan weliswaar meer massa (inwoners, financiële middelen, expertise etc.), maar als je strategie is om de krimp tegen te houden door zoveel mogelijk je hakken in het zand te zetten dan zal dat echt niks opleveren.
De nadruk in de strategie voor Twente zou moeten liggen op de onderscheidende kwaliteiten van de regio en niet op het inhalen van de stedelijke achterstand op de randstad. Dat men in Twente met één mond praat is niet verkeerd, maar dat neemt de tegenstrijdige belangen die al die gemeenten (steden en dorpen) hebben niet weg. Die belangen worden nu veel beter vertegenwoordigd in het publieke en politiek debat, omdat ze vaak specifiek voor één gemeente zijn. Hier moet eerst een duidelijk verhaal over worden vastgesteld, wanneer je als gemeenten op één lijn zit dan volgt zo'n fusie vanzelf. Als je op dit moment alles op één hoop zou gooien dan zullen de steden toch dominant zijn en komt het zwaartepunt weer bij de verstedelijking te liggen. Al die "kleine" kwesties verdwijnen dan naar de achtergrond, terwijl daar misschien wel de kracht van de regio ligt.
De Klauw November 28th, 2011, 01:06 PM Op het kaartje van 'Oh?!' zie een paar steden die dichter bij mekaar liggen dan gemiddeld. Maar ik zie geen 'stad'. Anders zou je heel de Randstad tot 1 gemeente kunnen laten fuseren.
Concurrentie hoeft ook niet per se negatief te zijn. Het kan ook een trigger zijn voor innovatie. Europa bv heeft China destijds ingehaald net dankzij de politieke versnippering en de daarbij horende onderlinge concurrentie.
Weer die drogreden om 'in Den Haag meer klaar te krijgen'. Is dat ook zo? Hebben grote gemeenten daadwerkelijk meer te zeggen dan kleintjes? En waar eindigt dat want gemeenten worden steeds groter. Dit is gewoon een sneeuwbaleffect.
Neen, ik zou gewoon de samenwerking tussen de bestaande gemeenten bevorderen zonder aan hun onafhankelijkheid te tornen. De beoogde doelstellingen worden op die manier ook behaald.
Oh?! November 28th, 2011, 03:25 PM Weer die drogreden om 'in Den Haag meer klaar te krijgen'. Is dat ook zo? Hebben grote gemeenten daadwerkelijk meer te zeggen dan kleintjes? En waar eindigt dat want gemeenten worden steeds groter. Dit is gewoon een sneeuwbaleffect.
Neen, ik zou gewoon de samenwerking tussen de bestaande gemeenten bevorderen zonder aan hun onafhankelijkheid te tornen. De beoogde doelstellingen worden op die manier ook behaald.
Het gaat er om dat er door één gemeentebestuur met één mond wordt gepraat. Dat gebeurt al wel meer dan in het verleden (zie samenwerkingsverbadn Netwerkstad Twente), maar nog onvoldoende. Daardoor blijven kansen liggen. Je stelling dat de doelstellingen door samenwerken worden behaald is voor wat betreft Twente dan ook niet juist.
Meer onderscheiden -zoals ZK zegt- gebeurt de laatste tijd steeds beter. Hetgeen waarop de regio zich zou moeten onderscheiden is lange tijd onduidelijk geweest. De traditionele maakindustrie verdween en verdwijnt nog steeds. Vervolgens bleef de regio in onzekerheid achter. De laatste jaren zie je echter dat in mechatronica, nanotechnologie, ict en andere takken van sport waarin innovatie belangrijk is steeds meer banen ontstaan. Demcon en Odin Groep zijn voorbeelden van snel groeiende bedrijven in de regio. Maar ook Thales dat op eigen grondgebied een op de kenniseconomie gericht bedrijventerrein opricht.
Rambo L December 14th, 2011, 05:29 PM Leeuwarderadeel naar Leeuwarden, drie grote gemeenten in Noordfriesland
LEEUWARDEN, 14 december 2011 – In Noord-Fryslân komen drie sterke gemeenten. Dat is de visie van het college van Gedeputeerde Staten. Leeuwarderadeel wordt daarin samengevoegd met Leeuwarden. Die samenvoeging zou al op 1 januari 2014 moeten ingaan.
Dan wordt namelijk ook een deel van Boarnsterhim samengevoegd met Leeuwarden. De nieuwe gemeente Leeuwarden zal dan ongeveer 115.000 inwoners tellen.
Noordwest
Ten noordwesten van Leeuwarden komt één gemeente van ongeveer 70.000 inwoners bestaande uit Harlingen, Franekeradeel, Littenseradiel, Menameradiel, Het Bildt en het noordelijke deel (langs de lijn Zurich, Pingjum, Lollum) van Súdwest Fryslân.
Noordoost
In het noordoosten komt een nieuwe gemeente van zo'n 65.000 inwoners die bestaat uit Ferwerderadiel, Dongeradeel, Dantumadiel en Kollumerland c.a.
Oost
Ten oosten van Leeuwarden gaan Achtkarspelen en Tystjerksteradiel (circa 60.000 inwoners) samen. Zij hebben op ambtelijk niveau al diverse samenwerkingsverbanden met elkaar
Plaas December 14th, 2011, 05:44 PM Wat 'n krankzinnige ontwikkelingen toch. En ze leveren niks op.
Hoe gaat het met de herindelingen in de Randstad?
railway stick December 14th, 2011, 06:19 PM Jawel. Leeuwarden komt eindelijk boven het magische getal 100.000, en dat levert weer grote voordelen op met betrekking tot het grote steden beleid van de overheid. Daar waar andere gemeenten in Nederland al veel eerder brutaal de buren hadden overgenomen (remember Rosmalen!) om veel groter in inwoneraantal te worden, heeft Leeuwarden juist bescheiden gewacht tot dat de gelegenheid zich voordoet. En dat is de komende jaren. We krijgen helaas niet de twee rijkste buurgemeenten toegeschoven, zo ontspringt Tytjerksteradiel mooi de hele dans!
Plaas December 14th, 2011, 08:53 PM Gelukkig zijn er nog Friezen die zich roeren (http://deibloch.wordpress.com/2011/12/14/unnoazel-weryndielingsplan/)!
railway stick December 14th, 2011, 09:22 PM André Looijenga woont in Groningen, dus hij heeft wel een mening over de herindeling, maar wil deze niet verder onderbouwen. Eigenlijk hadden de Duitsers in 1942 tegelijk het noordelijk stukje grond van Leeuwarderadeel aan Leeuwarden moeten schenken. Hadden we nu niet zoveel ophef gehad.
Plaas December 14th, 2011, 10:53 PM Als je z'n blog verder leest zou je toch wel kunnen vaststellen dat hij 'n Fries is. Dat zou je misschien ook al aan z'n taal kunnen afleiden. 'n Lastige taal voor je, kennelijk, de onderbouwing is jou gewoon ontgaan.
railway stick December 14th, 2011, 11:00 PM Ik heb zo`n beetje het hele blog gelezen. Hij is een rand-Fries, van de klei. Maar dat doet er niet toe, er stonden ook wel meer stukken van een soort angst voor de toekomst en wat vreemde zaken in. Zo is meneer blijkbaar van mening dat Friezen zich in Leeuwarden niet uiten op straat, net yn it Frysk. Maar in een grote stad worden nu eenmaal meer talen gesproken dan in Ternaard of Kollum. Dat is hij niet gewend. Stond trouwens nog wel een leuk gedicht tussen, dat weer wel, maar het overgrote deel van zijn blog is een zuurpruimerij en negativisme waar de meest honden geen brood van lusten :)
Friesland gaat komende jaren flink op de schop. Laten wij dan maar de eerste provincie zijn met vijf-zes gemeenten, dan zijn wij tenminste klaar voor de toekomst. Hoe langer indelingen duren, hoe meer geld het kost. En eerlijk gezegd, het gemeentehuis is toch ook in 90% van alle gevallen digitaal bereikbaar?
Plaas December 15th, 2011, 08:48 AM Ik denk echt dat je z'n Fries niet goed begrepen hebt. Ik herinner mij inderdaad 'n blogje waarin hij de taalverscheidenheid in Leeuwarden bezingt - en nadrukkelijk niet afkraakt.
Als je geen Fries kunt lezen, doe dan niet alsof.
Loainga December 15th, 2011, 10:56 AM Beste Railway Stick,
mooi dat je mijn blog leest, jammer dat je het vervolgens niet begrepen hebt.
Ja, ik woon in Groningen. Ik had ook wel in Leeuwarden willen wonen, maar daar was geen universiteit. Dan moet je wel naar elders als Fries.
Je beweringen over Klei- en Woud-Friezen kan ik niet volgen. Misschien veronderstel je dat 'echte Friezen' enkel in Twijzelerheide wonen...
Wat mij het meest verwonderde, was beticht worden van "zuurpruimerij en negativisme"!
Ik ben actief betrokken bij de plannen rond Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. Ik wil júíst meehelpen om het heersende negativisme en minderwaardigheidsdenken in Friesland tegen te gaan. Dat ik mij daarbij uitspreek voor een serieuzere rol van bijvoorbeeld de Friese taal, betekent niet dat ik een enghartige nationalist ben die denkt vanuit angst voor de toekomst.
Er zijn alleen meerdere varianten van de toekomst mogelijk. Leeuwarden heeft geen 20.000 extra mensen nodig om een stad te zijn die de moeite waard is. Gemeentelijke herindelingen zijn in veel gevallen geen échte kostenbesparing. Lokale democratie is óók een groot goed.
railway stick December 15th, 2011, 12:58 PM Ik heb jouw blog wel begrepen hoor, ik snap niet waar jij de moed vandaan haalt om mij zomaar van iets te beschuldigen.
Het hele blog kwam op mij wat somber over, dat is wat ik er over kwijt wil. Zelfs de foto` s vond ik mistroostig. Friezen en Groningers zijn van nature al een beetje kritisch ingesteld, eigenwijs en typische kat-uit-de-boom kijkers. Daar is niks mis mee, maar op sommige buitenstaanders komt dat als negatieve zuurpruimerij over, terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is. Vandaar dat ik mij ook bediend heb van zo` n uitdrukking in mijn commentaar.
Gelukkig woon en werk ik in een omgeving waar geen minderwaardigheidsdenken of negativisme overheerst, we leven hier van dag tot dag. Tot slot hoeft de Friese taal niet een serieuzere rol te spelen in de samenleving, met een optreden bij de patatkraam van New Kids Turbo hebben de Friezen weer een aardige onuitwisbare :ohno: indruk achter gelaten. Dan kun je toch niet serieus genomen worden?
Plaas December 15th, 2011, 01:28 PM De echte zuurpruim is bij dezen ontmaskerd.
Godius December 15th, 2011, 02:58 PM In 2014 komen Grouw/Irnsum en omstreken toch al bij de gemeente Leeuwarden? Dan zitten ze waarschijnlijk al boven de 100,000 inwoners.
De Klauw December 15th, 2011, 05:55 PM Jawel. Leeuwarden komt eindelijk boven het magische getal 100.000, en dat levert weer grote voordelen op met betrekking tot het grote steden beleid van de overheid. Daar waar andere gemeenten in Nederland al veel eerder brutaal de buren hadden overgenomen (remember Rosmalen!) om veel groter in inwoneraantal te worden, heeft Leeuwarden juist bescheiden gewacht tot dat de gelegenheid zich voordoet. En dat is de komende jaren. We krijgen helaas niet de twee rijkste buurgemeenten toegeschoven, zo ontspringt Tytjerksteradiel mooi de hele dans!
Maar om nu een fusie met cijferfetsjisme te onderbouwen ... . Grouw en omgeving bij Leeuwarden is op zijn zachts gezegd discutabel.
Als je z'n blog verder leest zou je toch wel kunnen vaststellen dat hij 'n Fries is. Dat zou je misschien ook al aan z'n taal kunnen afleiden. 'n Lastige taal voor je, kennelijk, de onderbouwing is jou gewoon ontgaan.
Ik, als Vlaming, kan nochtans bijna het hele artikel lezen. Ik denk dat West-Vlaams even moeilijk te lezen is. Maar dat is uiteraard het punt niet.
De voorgestelde indeling doet op mij mosterachtig over. Zulke grote gemeenten gaan volledig aan de plaatselijke realiteit voorbij en zorgen wel voor een enorm grote kloof tussen burger en politiek.
En opnieuw stel ik mij vragen hoe men het gaan aanpakken qua taalbeleid. De gemeente Harlingen is pro-Nederlands (in 2007 hebben zij bv als enige gemeente de Nederlandse waternamen officieel gemaakt). Als dat samen komt met een andere gemeente zoals Menaldumadeel en Littenseradeel (die alle plaatsnamen verfriest hebben) levert dat problemen op.
railway stick December 15th, 2011, 07:07 PM De echte zuurpruim is bij dezen ontmaskerd.
En hij woont in Groningen? ;)
Overigens: Tussen Grou en Leeuwarden zijn maar 25 weilanden gelegen. En als de stad het dorp én Jirnsum niet had overgenomen, zou het drie jaar langer duren voordat Leeuwarden de magische grens van 100.000 inwoners haalt. Andere plaatsen, zoals Deventer, Zwolle, `s Hertogenbosch, Breda, Ede en Emmen hebben ergens in een grijs verleden hun buurgemeente(n) overgenomen om zo ook snel door te groeien naar de 100.000 inwoners. Dus fusies werden wel vaker onderbouwd met cijferfetishisme.
Chasin' Dreams December 15th, 2011, 08:32 PM Het heeft niets te maken met cijferfetisjisme. Gemeenten met meer dan 100.000 inwoners krijgen een substantieel hogere rijksbijdrage. Het is dus gewoon een in economisch opzicht erg aantrekkelijke optie.
railway stick December 15th, 2011, 08:39 PM Dat is voor Leeuwarden dus ook de hoofdreden van overname van een deel van Boarnsterhim. Beide partijen zouden door de hogere bijdrage er beter van worden. Een andere reden was, het werd Leeuwarden in de schoot geworpen door opheffing.
De Klauw December 15th, 2011, 09:46 PM Het heeft niets te maken met cijferfetisjisme. Gemeenten met meer dan 100.000 inwoners krijgen een substantieel hogere rijksbijdrage. Het is dus gewoon een in economisch opzicht erg aantrekkelijke optie.
Dan schort er iets aan het subsidiesysteem. Laat ons dat dan aanpakken ipv artificiële gemeenten te creëren.
Chasin' Dreams December 15th, 2011, 11:18 PM Tja, dat is een iets ander discussie, maar je hebt wel een punt ja.
railway stick February 3rd, 2012, 10:27 PM Leeuwarden dreigt binnenkort te worden opgezadeld met een dubbel `probleem`. Aan de zuidkant krijgt men een stuk bijna failliet zijnde Boarnsterhim (Grou) toegedeeld, nu heeft Leeuwarderadeel in het noorden (Stiens) te kennen gegeven wel bij Leeuwarden gevoegd te willen worden. Op zich geen echt arme gemeente, maar wel raar, dat iedereen er een jaar geleden heel anders over dacht. Nu een zware donkere financiele wolk over Stiens dreigt te worden losgelaten, willen ze dus opeens aansluiting bij de grote rijke broer in het zuiden. Ik hoop, dat het goed gefaseerd gaat, want een sprong van 95.000 naar 115.000 inwoners binnen pakweg 2 jaar is wel erg heftig.
DocSoul February 3rd, 2012, 10:32 PM Ten eerste: alvast gefeliciteerd met het passeren van de 100.000-grens (hoe die tot stand is gekomen doet er even niet toe ;) )
Ten tweede: ik neem aan dat een fusie in dit geval wel op enige (financiële) steun vanuit de provincie en/of het rijk kan rekenen? Dat er in ieder geval een bedrag beschikbaar zal zijn om te stabiliseren in de interim-periode tot de positieve effecten van een fusie vat kunnen krijgen?
railway stick February 3rd, 2012, 10:40 PM De Provincie steunt de herindeling van Friese gemeenten. Ik denk, dat er zo`n 6 gemeenten over zullen blijven in deze provincie. En na de bouw van het protserige Provinsjehûs blijft er nog wel wat geld over om fusies te financieren in hun overgangstijd. Alhoewel Boarnsterhim de laatste tijd financiële vooruitgang boekt, dat moet ik ook zeggen. Verder is Leeuwarderadeel niet een arme gemeente, Stiens wordt voornamelijk bevolkt door mensen die in Leeuwarden werken en de rest zit gewoon in de aardappels, wortelen en uien.
Dat Leeuwarden de 100.000 grens doorbreekt, is allemaal wel leuk en aardig, maar we moeten gelijke tred houden met de groei van Groningen, ha ha. Leeuwarden is altijd de helft van Groningen geweest qua omvang en zal dat ook altijd blijven. De band tussen beide steden en provincies is erg goed, lijkt me. Ook al zitten we soms binnen dit forum te katten, over en weer gaan we graag even bij elkaar op bezoek. Ik ben in Grunn maar wat blij met het UMCG, de Oosterpoort, Hornbach en Ikea! Dat wilde ik nog even kwijt.
DocSoul February 3rd, 2012, 11:03 PM :cheers: Op goed nabuurschap dan maar!
Godius February 3rd, 2012, 11:50 PM Dat gedeelte van Boornsterhem wat bij Leeuwarden wordt gevoegd heeft ook echt een verwantschapsband met Leeuwarden zelf, integratie zal zonder veel problemen verlopen naar mijn mening.
Maar Leeuwarders moeten echt niets hebben van de gemeente Leeuwarderdeel, ze zien hen als stelletje diknekken die alleen maar willen profiteren van Leeuwarden. Alleen de lusten en niet de lasten. Ik denk dat zo'n fusie op veel weerstand zal stuiten.
Wagaman February 5th, 2012, 09:24 PM Als Wageningen(37044) en Ede(108255) samen gaan krijg je een gemeente van 145299 inwoners.
Als Veenendaal(62376) en Rhenen(18993) er ook nog bij komen praat je over een gemeente van 226668 inwoners.
..... February 6th, 2012, 08:22 PM ^^ Je punt is?
Ik denk bovendien dat ze in het liberale Wageningen niet zitten te wachten op zondagsluitingen en andere gristelijke bemoeienis.
Wagaman February 6th, 2012, 08:33 PM Helemaal met jou eens ....., het zou ook niet kunnen denk ik want het ligt in twee provincies.
maar ach laat mij ook even met wat getallen spelen
Oh?! February 6th, 2012, 08:51 PM Als je Amsterdam en Rotterdam samenvoegt krijg je een gemeente met plusminus 1,4 miljoen inwoners. Prop daar Wageningen bij en je hebt er plots 1,437 miljoen...
Wagaman February 6th, 2012, 09:05 PM Ligt Rotterdam tegen Amsterdam aan dan?, jou topografische kennis is net zo goed als mijn Nederlands.
Godius February 6th, 2012, 09:06 PM Als je Amsterdam en Rotterdam samenvoegt krijg je een gemeente met plusminus 1,4 miljoen inwoners. Prop daar Wageningen bij en je hebt er plots 1,437 miljoen...
Cool story, bro!
De Klauw April 4th, 2012, 04:54 PM Het nieuws was al een tijdje bekend maar ik zie het nu pas. Blijkbaar heeft de gemeente Graft-De Rijp gekozen om met Alkmaar te fusioneren.
Graft-De Rijp kiest voor Alkmaar
GRAFT-DE RIJP Graft-De Rijp heeft Alkmaar gekozen als fusiepartner. De gemeenteraad gaf de kaasstad donderdagavond unaniem de voorkeur boven Zaanstad.
Alkmaar en Zaanstad scoorden afwisselend het beste op uiteenlopende criteria zoals dienstverlening aan burgers en bereikbaarheid van de dorpskernen. Alkmaar riep een beter gevoel op bij de raadsleden en dat gaf de doorslag. De keuze is opmerkelijk omdat Alkmaar niet aan Graft-De Rijp grenst.
Jarenlange zoektocht
De gemeente met 6.500 inwoners keek al jaren naar fusiemogelijkheden, omdat de dienstverlening door taakverzwaring steeds meer onder druk kwam te staan. De voorkeur ging in eerste instantie uit naar de vorming van een grote plattelandsgemeente met Beemster, Schermer en Zeevang. Dit bleek niet haalbaar, waarna Graft-De Rijp zich breder oriënteerde. Sinds november waren Alkmaar en Zaanstad de enige overgebleven gegadigden.
Mogelijk volgt de gemeente Schermer op korte termijn het voorbeeld van buurman Graft-De Rijp. Deze gemeente redt het ook niet meer op eigen kracht en besluit waarschijnlijk in mei of het samengaat met Alkmaar, Heerhugowaard of Koggenland.
Reactie Zaanstad
Burgemeester Geke Faber van Zaanstad laat weten: "Op verzoek van Graft-De Rijp heeft Zaanstad intensief meegewerkt aan het fusietraject. Uit een vijftal kandidaten blijft nu Alkmaar over om de gesprekken over de fusie voort te zetten. Vanuit het belang voor haar inwoners en ondernemers kiest de gemeenteraad bewust voor een fusie met een grote gemeente. Een lastige en emotioneel beladen keuze, waarmee ik Graft-De Rijp feliciteer. Uit eigen ervaring weet ik dat de vele gesprekken en presentaties hebben bijgedragen aan een beter beeld over elkaar. Dat is winst voor iedereen."
De gemeenteraad van Alkmaar neemt 12 april nog een officieel besluit over de fusie met Graft-De Rijp. Waarschijnlijk voegt de gemeente zich vervolgens op 1 januari 2015 bij Alkmaar.
Nu zou dat niet zo bijzonder geweest zijn ware het niet dat de twee niet eens aan elkaar grenzen!
http://www.medemblikaanzee.nl/wp-content/uploads/2011/10/nhn.jpg
Ontzettend bizarre beslissing dus. Of het moet zijn dat ze hopen dat Schermer ook nog aansluit. Maar eigenlijk is het ook onlogisch. Een fusie tussen Alkmaar, Langedijk, Heerhugowaard en Heilo zou op het eerste zicht logischer zijn.
Daarom is het misschien beter het fuseren te laten voor wat het is (als het in onlogische gemeente resulteert en en alleen om de doelstelling aangaande inwonersaantallen te halen is het een ongewenste ontwikkeling) ofwel in één keer te bewerkstelligen en van bovenaf op te leggen zodat de logica bewaard blijft.
Plaas April 4th, 2012, 10:11 PM Dat kaartje is niet meer actueel, er zijn al weer de nodige fusies doorgedrukt. Onvoorstelbaar. Maar daar heb ik me al over opgewonden. (http://plaatsman.wordpress.com/2012/03/22/overrijp/)
Slagathor April 5th, 2012, 10:27 AM Nu zou dat niet zo bijzonder geweest zijn ware het niet dat de twee niet eens aan elkaar grenzen!
Google Ypenburg en verbaascht u.
Of klik hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Leidschenveen-Ypenburg).
Plaas April 5th, 2012, 10:41 AM Tja, of Amsterdam met Amsterdam-Zuidoost. Maar dat zijn tenminste nog stedelijke gebieden. De Rijp, dat is heel landelijk, leuk voor fietstochtjes in de lente. Alkmaar is gewoon een middelgrote stad - met voorsteden erbij zelfs 'n best grote stad. Herindelingen kúnnen nuttig zijn, maar in de huidige vorm zijn ze dat zelden. Ze moeten gewoon ongedaan worden gemaakt, dit is volslagen waanzin.
De Klauw April 5th, 2012, 11:34 AM Google Ypenburg en verbaascht u.
Of klik hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Leidschenveen-Ypenburg).
Ik kende die twee voorbeelden (hoewel Ypenburg via een smalle strook wel met de rest van Den Haag verbonden is en dus geen enclave is) maar in het geval Graft-De Rijp is de afstand met Alkmaar veel groter dan in het geval Amsterdam-Zuid-Oost - Amsterdam. Bovendien betreft het in het Amsterdamse geval, zoals Plaas zei, stedelijk gebied en omspant de enclave dus dezelfde plaats als de moedergemeente. De gemeente Alkmaar wordt dus uniek in de zin dat het een enclave zal hebben op 3 km afstand met daarin 7 op zichzelf staande plaatsen.
Tenzij Schermer zich alsnog aansluit.
EPA001 April 5th, 2012, 01:13 PM ^^ Zo uniek is dat toch niet? Kijk eens naar de positie van (het meest extreme voorbeeld) Hoek van Holland, wat toch echt een onderdeel van de Gemeente Rotterdam is. Over de weg vanaf het strand naar de Coolsingel is die afstand 35 km. Ook Hoogvliet (tegenover Spijkenisse) is "gewoon" Gemeente Rotterdam. Vanaf het begin van Groene Kruisweg is dat ook 15 km van de Coolsingel verwijderd.
Wel is het bijzonder dat het in het geval van de situatie in Noord-Holland dit uit een zelfgekozen gemeentelijke herindeling betreft.
De Klauw April 5th, 2012, 01:14 PM ^^ Zo uniek is dat toch niet? Kijk eens naar de positie van (het meest extreme voorbeeld) Hoek van Holland, wat toch echt een onderdeel van de Gemeente Rotterdam is. Ook Hoogvliet (tegenover Spijkenisse) is "gewoon" Gemeente Rotterdam.
Daar betreft het geen enclave.
EPA001 April 5th, 2012, 01:16 PM ^^ Wat is het verschil tussen die situaties? :dunno:
De Klauw April 5th, 2012, 01:18 PM ^^Dat de gemeente in het ene geval uit twee delen bestaat en in het andere geval niet. ;) Niet dat dat zoveel uitmaakt maar het maakt wel duidelijk hoe stupide en onlogisch die herindelingen soms zijn.
Slagathor April 5th, 2012, 01:51 PM Elk dorp een gemeenteraad, zo hoort het toch? :D
Harold643 April 5th, 2012, 01:56 PM Ik zou graag Emmen zien fuseren met Meppen voor een sterkere regio.
Helaas zal het waarschijnlijk niet gebeuren omdat Meppen niet in Nederland ligt.
Coevorden toevoegen bij de gemeente Emmen? :D
Chasin' Dreams April 5th, 2012, 02:07 PM ^^ Compleet onzinnig.
Oh?! April 5th, 2012, 02:11 PM Als het criterium is dat 2 gebieden aan elkaar vast moeten liggen om ze centraal te kunnen besturen, dan moeten we ook maar snel af van die eilanden voor de kust van Zuid-Amerika. Sterker, dan wil ik ook niets meer horen vanuit Den Haag of Zwolle. In dat geval accepteer ik alleen nog de autoriteit vanuit het gemeentehuis.
EPA001 April 5th, 2012, 02:18 PM Van www.rijnmond.nl van 05.04.2012:
Mogelijke fusie Spijkenisse en Bernisse
05-04-2012 | 13:54
De gemeenten Spijkenisse en Bernisse gaan mogelijk fuseren. De gemeenten zijn een onderzoek gestart.
Beide gemeenten werken al samen op een paar gebieden zoals de sociale dienst. Spijkenisse en Bernisse willen die samenwerking uitbreiden. Een onderzoek daar naar liep al, maar nu is de mogelijkheid voor een complete fusie aan dat onderzoek toegevoegd.
Oh?! April 5th, 2012, 02:25 PM ^^ Niet verwonderlijk, vooral de eerste is natuurlijk als de dood om op den duur opgeslokt te worden door grote buur Rotjeknor.
De Klauw April 5th, 2012, 02:27 PM ^^De ene stompzinnige fusie is nog niet gepasseerd en daar is de volgende al. Het zijn niet Spijkenisse en Bernisse die moeten fuseren maar Spijkenisse en Rotterdam.
Elk dorp een gemeenteraad, zo hoort het toch? :D
Dat nu ook weer niet. Maar de gemeenten moeten wel logisch ingedeeld zijn. Wat nu gebeurt is zomaar willekeurig wat plaatsen bij elkaar voegen. Men zou plattelandsgemeenten en stedelijke gemeenten moeten scheiden van elkaar. In Polen gebeurt dat ook zo.
EPA001 April 5th, 2012, 02:30 PM ^^ Dat zou ook volgens mij de beste optie zijn om bestuurlijk echt slagvaardiger in die regio op te kunnen treden. ;)
De Klauw April 5th, 2012, 02:31 PM Als het criterium is dat 2 gebieden aan elkaar vast moeten liggen om ze centraal te kunnen besturen, dan moeten we ook maar snel af van die eilanden voor de kust van Zuid-Amerika. Sterker, dan wil ik ook niets meer horen vanuit Den Haag of Zwolle. In dat geval accepteer ik alleen nog de autoriteit vanuit het gemeentehuis.
Is jouw gemeente dan een enclave in Nederland?
Waar het om gaat is dat je niet zomaar twee willekeurige gebieden bij elkaar moet voegen. Als de twee nog niet eens aan elkaar grenzen wordt het al helemaal potsierlijk. Dat zou net hetzelfde zijn als Vlissingen en de gemeente Hulst bij elkaar voegen.
Harold643 April 5th, 2012, 02:38 PM ^^ Compleet onzinnig.
In Meppen is de werkloosheid niet zo groot. Misschien kunnen ze dan samen een plan bedenken om de werkloosheid aan te pakken en mensen uit Emmen in Meppen te laten werken. Daar zoeken ze juist geschikte mensen.
De Klauw April 5th, 2012, 02:46 PM ^^Daar heb je echt geen fusie voor nodig. Laat staan met een gemeente in een ander land. Dat feit alleen al maakt het om 1001 redenen praktisch onmogelijk.
Ook voor een fusie met Coevorden zijn weinig redenen te bedenken. De gemeente Emmen is al groot genoeg.
insulting-dutchman April 5th, 2012, 02:55 PM ik begin steeds meer te voelen voor een heropening van de opvoedingskampen in het oosten.
Oh?! April 5th, 2012, 02:57 PM Is jouw gemeente dan een enclave in Nederland?
Waar het om gaat is dat je niet zomaar twee willekeurige gebieden bij elkaar moet voegen. Als de twee nog niet eens aan elkaar grenzen wordt het al helemaal potsierlijk. Dat zou net hetzelfde zijn als Vlissingen en de gemeente Hulst bij elkaar voegen.
Het gaat mij er om aan te tonen dat afstand niet (per sé) eee belemmering voor een fusie hoeft te vormen. Als de inwoners / bestuurders overeenkomsten zien op basis waarvan een fusie is gerechtvaardigd, waarom dan niet?
Chasin' Dreams April 5th, 2012, 02:58 PM In Meppen is de werkloosheid niet zo groot. Misschien kunnen ze dan samen een plan bedenken om de werkloosheid aan te pakken en mensen uit Emmen in Meppen te laten werken. Daar zoeken ze juist geschikte mensen.
Zoals De Klauw al terecht opmerkte: daar heb je echt geen fusie voor nodig, laat staan met een gemeente in een ander land. Daar komt nog bij dat Emmen al één van de grootste gemeenten van Nederland is (qua oppervlakte en in mindere mate qua inwonersaantal). Een fusie lijkt me voor Emmen dan ook absoluut niet zinvol.
Slagathor April 5th, 2012, 03:44 PM Dat nu ook weer niet. Maar de gemeenten moeten wel logisch ingedeeld zijn. Wat nu gebeurt is zomaar willekeurig wat plaatsen bij elkaar voegen. Men zou plattelandsgemeenten en stedelijke gemeenten moeten scheiden van elkaar. In Polen gebeurt dat ook zo.
Je ziet in Europa op dat vlak een tweedeling van landen die stedelijke en landelijke gemeenten apart houden, en landen die juist gemengde gemeenten hanteren van één stad + omliggend platteland. Welke van de 2 de juiste mix is, hangt vooral af van het takenpakket van de regionale overheden (centralisatie versus decentralisatie) en is verder als ideologisch standpunt weinig interessant. Een landelijke gemeente landelijk houden is niet bijster relevant als ze niks over ruimtelijke ordening te zeggen heeft. Moest de regionale overheid veel taken hebben m.b.t. onderwijs en de gezondheidszorg (ziekenhuizen), dan blijkt het vaak juist weer zinvol omliggend platteland bij een stedelijke kern te voegen.
De Klauw April 5th, 2012, 04:04 PM ^^Toch is het een feit dat een plattelandsgemeente een ander bestuur vergt dan een stadsgemeente. Door het ongecontroleerd mengen van de twee riskeer je dat al de aandacht naar de stad gaat en de plattelandsdorpen in de kou blijven staan.
Slagathor April 5th, 2012, 04:14 PM ^^Toch is het een feit dat een plattelandsgemeente een ander bestuur vergt dan een stadsgemeente.
Dat ligt er maar aan wat dat bestuur moet doen.
Door het ongecontroleerd mengen van de twee riskeer je dat al de aandacht naar de stad gaat en de plattelandsdorpen in de kou blijven staan.
Niemand heeft het toch over 'ongecontroleerd mengen'. Er zijn tal van voorbeelden van gemengde gemeenten waar het bestuur goed functioneert. Frappant is vooral dat de angst tegen zulke overheersing vooral bestaat in stedelijke gemeenten in agglomeraties. Hoewel je daar, middels fusie, in feite één homogene stadsgemeente creëert, is de weerstand er vaak groot in de kleinere gemeenten.
Spijkenisse is doodsbang van Rotterdam (ondanks de metroaansluiting!) en ondertussen is de gemeente Schouwen-Duiveland een mix van de kern Zierikzee en platteland en functioneert het bestuur daar uitstekend.
Ik word dan ook altijd achterdochtig van emotionele argumenten als het over bestuurlijke herindelingen gaat.
De Klauw April 5th, 2012, 04:34 PM Dat ligt er maar aan wat dat bestuur moet doen.
Nou, voor vrijwel alle lokale zaken zijn de verschillen toch substantieel.
Niemand heeft het toch over 'ongecontroleerd mengen'.
Toch is dat wat gebeurt. Willekeurige gebieden worden aan mekaar vastgeklikt. De hedendaagse fusies worden niet meer op basis van argumenten gedaan maar wel op basis van 'ik wil de grootste zijn' gerelateerd aan de angst anders uit de boot te vallen. Dat sneeuwbaleffect naar steeds grotere gemeenten is toch wel een belangrijk nadeel aan de Nederlandse aanpak om fusies niet in 1 keer aan te maken maar geleidelijk. In Denemarken kennen ze sinds de fusie van 2007 ook supergrote gemeenten maar daar weet je tenminste dat het stopt. In Nederland is het einde allesbehalve in zicht.
Daarbij wordt ook steeds weer het fabeltje verspreid dat grote gemeenten vanzelfsprekend meer invloed hebben. Dat hangt er ten eerste vanaf hoe groot de andere gemeenten zijn (en gemeente als Terneuzen had honderd jaar geleden supergroot geheten maar behoort nu zelfs tot de kleintjes). Het hangt ook af in hoeverre je grote gemeenten bevoordeeld ten opzichte van kleintjes.
Frappant is vooral dat de angst tegen zulke overheersing vooral bestaat in stedelijke gemeenten in agglomeraties. Hoewel je daar, middels fusie, in feite één homogene stadsgemeente creëert, is de weerstand er vaak groot in de kleinere gemeenten.
Ik word dan ook altijd achterdochtig van emotionele argumenten als het over bestuurlijke herindelingen gaat.
Ik kan dat ergens wel begrijpen. In plattelandsgebieden is de afbakening tussen dorpen zeer duidelijk. Niemand zal Eede met Aardenburg verwarren noch verdwijnt het dorp als de administratieve entiteit verdwijnt. In stedelijke gebieden is dat anders. Een plaats als Diemen dankt tegenwoordig haar bestaan vooral aan de administratieve entiteit. Als de gemeente Diemen ophoudt te bestaan zal niemand dat nog als afzonderlijke plaats erkennen en het gewoon Amsterdam noemen. Voor de inwoners in die plaats voelt het dus aan alsof ze hun woonplaats kwijtzijn. Een soort degradatie van plaats naar wijk. Uiteraard zijn er soms nog andere minder fraaie argumenten zoals niets te maken willen hebben met de stedelijke problemen en de vrees dat gemeentebelastingen omhoog gaan.
Maar ook ik vind geen van die argumenten legitiem. Stedelijke gebieden moeten gewoon 1 bestuur hebben. Desnoods via de Franse weg door de bevoegdheden van gemeentes in stedelijke gebieden te devalueren en alles in handen van een overkoepelend bestuur te geven.
Plaas April 5th, 2012, 04:39 PM Als de herindelingen in Noord-Holland nu van bovenaf waren opgelegd, met wat logische argumenten en niet dat gedraai en getrek van nu, hoe had 't er dan uitgezien? Ik heb een plattegrondje gemaakt:
http://oi39.tinypic.com/281adlv.jpg
Donkerrood zijn stedelijke gemeenten, met hoge dichtheden en veel centrumfuncties, oranje zijn semi-stedelijke gemeenten met lagere dichtheden en regionale functies, groen zijn plattelandsgemeenten. Er zijn dan 22 gemeenten:
1. Texel
2. Den Helder + Anna Paulowna (zonder Wieringerwaard), Callantsoog
3. "Wieringerland": Wieringen, Wieringermeer, Wieringerwaard
4. Schagen, Niedorp, Harenkarspel, Zijpe (zonder Callantsoog)
5. Medemblik - grofweg de huidige fusiegemeente zonder Wognum, met Wervershoof
6. Bergen (zonder Egmond)
7. Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Heiloo (zonder enkele landelijke gebieden)
8. Koggenland + landelijk deel H'waard
9. Hoorn en Wognum
10. Drechterland
11. Enkhuizen, Stedebroec, Andijk
12. Castricum + Egmond
13. De Rijp, Schermer, Beemster, Wormerland en Zeevang
14. Purmerend (evt. bij Amsterdam)
15. IJmond (Velsen, Heemskerk, Uitgeest, Beverwijk)
16. Zaanstad + Oostzaan
17. Waterland, Landsmeer, Landelijk Noord
18. Haarlem (Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede, Bloemendaal, Zandvoort)
19. Haarlemmermeer, Aalsmeer, Uithoorn
20. Amsterdam, Diemen, Amstelveen, Duivendrecht (rest van Ouder-Amstel naar Utrecht)
21. Weesp, Muiden, Naarden
22. Gooi (Hilversum, Wijdemeren, Blaricum, Bussum, Huizen, Laren)
insulting-dutchman April 5th, 2012, 04:47 PM haarlemmerliede-spaarnwoude passen beter bij de haarlemmermeer dan bij haarlem. landelijk polder gebied en worden beide onderdruk gezet door gemeente amsterdam en een 'handels hub' respectievelijk de haven van amsterdam en schiphol.
De Klauw April 5th, 2012, 04:51 PM http://oi39.tinypic.com/281adlv.jpg
Kijk dat vind ik nu wel een zinnige herindeling. Behalve misschien in het Gooi waar ik meer gemeentes zou behouden.
Plaas April 5th, 2012, 08:23 PM Nu ja, ik zou 't Gooi net zo makkelijk afstaan aan Utrecht. Dan valt het Nederlands in onze provincie gemiddeld weer mooier uit.
Erik April 5th, 2012, 08:50 PM :D
Chasin' Dreams April 5th, 2012, 08:54 PM Nu ja, ik zou 't Gooi net zo makkelijk afstaan aan Utrecht. Dan valt het Nederlands in onze provincie gemiddeld weer mooier uit.
Moeten jullie Amsterdam ook maar afstaan.
Plaas April 6th, 2012, 09:09 AM Amsterdam en Haarlem mogen van mij best 'n stadsprovincie vormen. Dan komt het gebied boven het IJ eindelijk los van die Gooise r. Noemen we 't gewoon weer "Noorderkwartier" of "Staten van West-Friesland". Noh joh, best gaan!
Per April 7th, 2012, 08:49 AM Niemand heeft het toch over 'ongecontroleerd mengen'. Er zijn tal van voorbeelden van gemengde gemeenten waar het bestuur goed functioneert. Frappant is vooral dat de angst tegen zulke overheersing vooral bestaat in stedelijke gemeenten in agglomeraties. Hoewel je daar, middels fusie, in feite één homogene stadsgemeente creëert, is de weerstand er vaak groot in de kleinere gemeenten.
Spijkenisse is doodsbang van Rotterdam (ondanks de metroaansluiting!) en ondertussen is de gemeente Schouwen-Duiveland een mix van de kern Zierikzee en platteland en functioneert het bestuur daar uitstekend.
Een gemeentelijk herindeling zou gebaseerd moeten zijn op de wijze waarop je het bestuur het beste zou kunnen uitvoeren. Een gezamenlijk belang, economische overeenkomsten en een geografische eenheid zijn de meest voordehandliggende redenen. Andere redenen kunnen culturele zijn zoals een gedeelde geschiedenis, bevolkingssamenstelling en taal / dialect.
Dat Schouwen-Duiveland met Zierikzee als hoofdkern goed functioneert lijkt me evident. Er is geen overheersende partij, het is een geografische eenheid en de economische belangen (toerisme, landbouw) bijten elkaar niet en is het hele gebied erg gemengd.
De discussie over het vormen van 1 gemeente op de Walcheren is weer een heel andere. Daar is wel een scheiding stad/platteland, landbouw/industrie en dienstverlening, dorpsmentaliteit/stedelijke. Vlissingen en Middelburg vormen de stedelijke kern en zouden elkaar goed aanvullen. De rest van Walcheren is overheersend op landbouw en toerisme gericht en kan beter met Noord-Beveland fuseren.
Uiteindelijk zou niet het aantal inwoners van de nieuw te vormen gemeente leidend moeten zijn (meestal wordt gestreefd naar zo groot mogelijk) maar hoe je een bepaald gebied het beste kan besturen.
Slagathor April 7th, 2012, 11:03 AM Dat lijkt mij ook. In die zin ben ik het met De Klauw eens in dat er in Nederland altijd maar gerommeld wordt aan de gemeentegrenzen. Misschien wordt het tijd voor een hervorming à la Denemarken waarbij je in één keer nieuwe grenzen voor een so effectief en efficiënt mogelijk bestuur vastlegt, en er dan gewoon vanaf blijft.
De Klauw April 7th, 2012, 10:15 PM Zeeland, Drenthe en Flevoland zijn provincies waar de laatste tiennegen jaar geen fusies meer gebeurd zijn. Denken jullie dat het eindpunt hier bereikt is?
Chasin' Dreams April 7th, 2012, 10:18 PM Over Zeeland en Flevoland kan ik niet oordelen, maar het lijkt me verstandig om in Drenthe niet nog verder te fuseren. In dat geval wordt de afstand naar de burger letterlijk en figuurlijk te groot. Wat mijns inziens wel een optie kan zijn is dat kleinere gemeenten bepaalde taken concentreren bij één van de grotere gemeenten. Bijvoorbeeld dat de gemeenten Borger-Odoorn en Coevorden bepaalde taken laten uitvoeren door de gemeente Emmen.
Slagathor April 7th, 2012, 11:14 PM Zeeland, Drenthe en Flevoland zijn provincies waar de laatste tiennegen jaar geen fusies meer gebeurd zijn. Denken jullie dat het eindpunt hier bereikt is?
In Zeeland niet, daar wordt nog altijd gediscussieerd. De ervaring is dat dat vroeger of later leidt tot hervormingen. Walcheren is het belangrijkste twistpunt maar ook de Bevelanden blijven een vraagtekentje.
Rambo L April 8th, 2012, 10:49 AM Voor Drenthe zou dit misschien nog een optie zijn
Noordenveld + Tynaarlo
Aa Hunze + Borger-Odoorn
Midden-Drenthe + Westerveld exclusief Havelte en Uffelte
Meppel + Havelte, Uffelte, Ruinen, Ruinerwold en De Wijk
Hoogeveen + Zuidwolde
De Klauw April 8th, 2012, 12:35 PM ^^In Drenthe telt geen enkele gemeente minder dan 20.000 inwoners. Dat zou voldoende moeten zijn.
In Zeeland niet, daar wordt nog altijd gediscussieerd. De ervaring is dat dat vroeger of later leidt tot hervormingen. Walcheren is het belangrijkste twistpunt maar ook de Bevelanden blijven een vraagtekentje.
Noord-Beveland is allesinds een erg kleine gemeente met amper 7.000 inwoners (zelfs naar Belgische normen zou dat een kleine gemeente zijn). Misschien zal dat nog eens met Goes samengaan (of met Veere). Ook Kapelle is een erg kleine gemeente en zal misschien nog verdwijnen. Maar Middelburg en Vlissingen zie ik toch echt niet fuseren. Ik denk dat het water tussen de twee daarvoor te diep is. Beiden hebben ook ruim voldoende inwoners om zelfstandig te blijven.
Weet jij trouwens of er ook geruchten zijn van een grote Zeeuws-Vlaamse gemeente?
Rambo L April 8th, 2012, 12:52 PM ^^
Als ik de plannen van Friesland zie dan is daar straks geen gemeente meer over beneden de 50.000. Hoogstens nog de waddeneilanden.
Zal mij niet verbazen dat in de toekomst in Drenthe nog een grote herindeling komt.
Hed Kandi April 8th, 2012, 12:53 PM 21. Weesp, Muiden, Naarden
22. Gooi (Hilversum, Wijdemeren, Blaricum, Bussum, Huizen, Laren)
Naarden van bussum scheiden? :lol:
dat is net zoiets als alkmaar noord bij heerhugowaard voegen.:lol:
Plaas April 8th, 2012, 01:18 PM Dank voor je inhoudelijke argumenten.
Slagathor April 8th, 2012, 01:41 PM Weet jij trouwens of er ook geruchten zijn van een grote Zeeuws-Vlaamse gemeente?
Die optie komt met enige regelmaat bovendrijven, maar vooral uit frustratie. Als men in Zeeuws-Vlaanderen het gevoel heeft door Den Haag en Middelburg te worden genegeerd, wil men nog weleens dagdromen over één Zeeuws-Vlaamse gemeente om zo een sterk front naar de rest van het land te kunnen vormen en ook sterker te staan m.b.t. lobbykracht in Den Haag en Middelburg.
De huidige ontwikkelingen hebben de wens weer (even) de kop in gedrukt. De Westerscheldetunnel is in het bezit van Middelburg gekomen, dat de wens heeft uitgesproken om de tol op te heffen zodra de Sluiskiltunnel in Zeeuws-Vlaanderen (waar vooral Terneuzen al decennia om roept) functioneert. De tolopbrengsten van de Westerscheldetunnel worden namelijk deels gebruikt om die tweede tunnel te graven, al zijn ze bij de Zeeuws-Vlaamse bevolking een doorn in het oog. Ze vinden daar niet dat ze extra zouden moeten betalen om de rest van het land te kunnen betreden, waar ik ze wel gelijk in geef.
M.b.t. het dossier rond de nieuwe zeesluis in Terneuzen en de kwestie rond de Hertogin Hedwigepolder, heeft Middelburg steevast haar oor in Zeeuws-Vlaanderen ten luister gelegd. Daarmee voelt Zeeuws-Vlaanderen zich gehoord en begrepen en zijn de frustraties en de daarbij horende wens voor één gemeente voorlopig weer weggeëbt.
Er staan ook geen nieuwe grote dossiers op het programma dus ik verwacht niet dat de wens voor één gemeente binnenkort weer terugkeert. Ook deels omdat de gemeenten tot grote tevredenheid samenwerken, maar daarbij nooit écht ver gaan. Zeeuws-Vlaanderen neemt bijvoorbeeld deel aan de emigratiebeurs in Utrecht onder de noemer "een landje apart" en die samenwerking verloopt goed, maar leidt nooit tot de suggestie om nog verder te gaan. Sterker nog, de emigratiebeurs wordt gezien als bewijsstuk dat een fusie helemaal niet nodig is.
Plaas April 17th, 2012, 12:55 PM Graft-De Rijp ’annexeert’ Alkmaar
ALKMAAR - Het dringt in Alkmaar langzaam door, maar het is een feit. De gemeenteborden bij de invalswegen naar Alkmaar zijn aangepast. ’Welkom in Alkmaar, gemeente Graft-De Rijp’. We zijn subtiel ingelijfd.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/incoming/article15158383.ece/ALTERNATES/w470/Graftderijpcollageklein.jpg
En formeel is er weinig tegenin te brengen. Want waar staat geschreven welke gemeente zijn naam aan de nieuwe samenwerking gaat geven? Het mag allemaal gezien worden als een ludieke actie, zegt woordvoerster Sandra Notten van Graft-De Rijp. Zij fungeert als contact tussen de pers en de 'opstandelingen'. De stickers zijn donderdagavond op dertig plaatsen opgeplakt.
Het partizanenlegertje uit de polder heeft netjes gewacht totdat de gemeenteraad -bijna- (op Leefbaar Alkmaar na) unaniem ’Ja’ tegen Graft de Rijp zei. ,,Zo rond half tien kregen ze groen licht en zijn ze op pad gegaan om op dertig borden de Graft-De Rijp sticker te plakken. Rond half twee waren ze klaar.’’ (VANDAAG.nl (http://www.vandaag.nl/alkmaar/nieuws/article15158453.ece/Graft---de-Rijp-%E2%80%99annexeert%E2%80%99-Alkmaar))
EPA001 April 17th, 2012, 01:18 PM Van www.rijnmond.nl van 16.04.2012:
Kamer steunt herindeling op Goeree
16-04-2012 | 18:49
De gemeentelijke herindeling op Goeree-Overflakkee gaat door. Het voorstel om vier gemeenten samen te voegen tot 1 grote gemeente kan rekenen op steun van een ruime Kamermeerderheid.
Dat bleek maandag tijdens een commissievergadering in de Kamer. VVD, CDA, D66 en PvdA vinden dat de burgers op het eiland het beste af zijn met één sterke gemeente die voor hun belangen opkomt.
Minister Spies houdt vast aan de herindeling op Goeree-Overflakkee vanaf 1 januari 2013. Er is haast bij, omdat het eiland veel kansen mist zolang er vier afzonderlijke gemeenten blijven bestaan. Volgens de minister praten de lokale politici nu te veel met elkaar zonder besluiten te nemen over belangrijke onderwerpen. Zij noemde als voorbeelden het toerisme, behoud van de visserij, plaatsen voor windmolens, waterkwaliteit en de bevolkingskrimp.
De PVV, SP, Christenunie en SGP wilden in elk geval Goedereede zelfstandig laten voortbestaan. Inwoners van die plaats verzetten zich fel tegen de fusie. De VVD riep alle bewoners op om het conflict te laten rusten en verder te bouwen aan de toekomst van het eiland.
Slagathor April 17th, 2012, 01:30 PM Dat hebben ze afgekeken van Schouwen-Duiveland. Goede ontwikkeling..!
Godius April 18th, 2012, 12:17 AM Boarnsterhim is geschiedenis
(http://www.lc.nl/friesland/regio/article14809553.ece/Boarnsterhim-is-geschiedenis)
Gepubliceerd op 17 april 2012, 23:17
GROU - De gemeente Boarnsterhim is op 1 januari 2014 geschiedenis. Alle vijf betrokken gemeenteraden hebben dinsdagavond ingestemd met het herindelingsadvies.
Nu Boarnsterhim, Leeuwarden, Heerenveen, Súdwest-Fryslân en Skarsterlân akkoord zijn gegaan met de opdeling van het stuk midden Friesland, moet de gemeenteraad van Boarnsterhim de regie uit handen geven. Alleen de provincie en Den Haag mogen nog hun zegje doen.
De Klauw April 18th, 2012, 02:59 AM Dat was sowieso een artificiële gemeente die volgens ik gelezen heb totaal niet werd gedragen door de bevolking. Ik denk niet dat iemand het zal missen.
Plaas April 18th, 2012, 08:13 AM Natuurlijk wel. Van een echte Friestalige plattelandsgemeente zijn ze nu ineens stedelijk buitengebied geworden.
railway stick April 18th, 2012, 11:56 PM Reken er maar op dat Leeuwarden gaat ver-Friesen. We krijgen er 10.000 overwegend Friestaligen bij, dus dat betekent dat er meer Fries gesproken gaat worden binnen de gemeente Leeuwarden. De ver-Friesing is nu al jaren gaande, want iedere nieuwbouwstraat buiten de Ring krijgt een Friestalige naam. Ik krijg ook het idee, dat er meer door de `boeren uit de omliggende grietenijen` wordt gewinkeld in Leeuwarden, vooral in de binnenstad en op de Centrale, waar je steeds meer Fries hoort. En het Cambuurplein blijft fier overeind als het enige Bastion waar`st nog het ouderwetse Liwwadders hoorst.
Het schijnt van de Provinciale overheden nu allemaal in een stroomversnelling te komen, die gemeentelijke herindeling. Gedreven door financiële noodzaak en steeds zwaarder wordende taakopvang van de gemeenten kun je maar beter snel fuseren. Leeuwarden staat zelf niet te springen om omliggende gemeenten te annexeren, maar enkele gemeenten zitten voorlopig wel te knipogen naar het financieel aantrekkelijke Leeuwarden. Vanaf 2014 dus boven de 105.000 inwoners en daarmee behorend tot het selecte groepje van honderdduizendplussers in Nederland. Als Leeuwarderadeel er nog bij komt een jaar later, heeft Gemeente Leeuwarden 115.000 inwoners. En kunnen wij het wel aan, als Littenseradiel of Menameradiel aan de deur staan te rammelen? :ohno:
Harold, lees je even mee? :lol:
De Klauw April 19th, 2012, 05:42 PM ^^Zog zie ik bv de gemeentenaam niet zo snel verfriest worden naar Ljouwert. Iets wat de laatste jaren wel gebeurde bij diverse plattelandsgemeenten en eigenlijk haaks staat op het principe van tweetaligheid. Als je jezelf tweetalig noemt maak je zowel de Nederlandse naam als de Friese naam officieel. Niet de Friese óf de Nederlandse.
Godius April 19th, 2012, 05:48 PM Ik denk dat het enige dat zal gaan veranderen is dat de informatieverstrekking van de Gemeente Leeuwarden vanaf 2014 in tweevoud zal plaatsvinden (Nederlands en Fries) in plaats van alleen in het Nederlands zoals het nu is. Al merk ik de laatste jaren wel op dat er steeds meer stukken ook in het Fries meegeleverd worden.
De Klauw April 19th, 2012, 06:13 PM ^^Zijn er eigenlijk taalwetten in Friesland? Want ik heb de indruk dat het niet verder gaat dan een verklaring dat Fries co-officieel is in Friesland en mag gebruikt worden door de overheid.
In België gaan de taalwetten meer van 'moeten' uit en zijn ze afdwingbaar.
Godius April 19th, 2012, 06:27 PM ^^Zijn er eigenlijk taalwetten in Friesland? Want ik heb de indruk dat het niet verder gaat dan een verklaring dat Fries co-officieel is in Friesland en mag gebruikt worden door de overheid.
In België gaan de taalwetten meer van 'moeten' uit en zijn ze afdwingbaar.
Voor zover ik weet, zijn gemeenten vrij in het voeren van talen, er zijn geen wetten of dergelijk zoals in België met een verplicht karakter. Of bedoel je het meer in een algemene zin?
Steden in de randstad verstrekken informatie ook soms in het Engels en zelfs Arabisch. Het is daar nooit een probleem geweest, afgezien van wat commentaar van PVV-onbenullen.
X38 April 19th, 2012, 09:25 PM Gemeenten die vrijwillig fusioneren... voor een Belg als ik is het wel héél absurd om zoiets te lezen, ook al kan ik er met mijn verstand zeker wel bij. :nuts:
Oh?! April 19th, 2012, 09:53 PM ^^ verklaar je nader, het klinkt mij nl. tegenstrijdig in de oren: absurd en verstandig gelijkertijd.
IPMB April 19th, 2012, 10:20 PM ^^Zog zie ik bv de gemeentenaam niet zo snel verfriest worden naar Ljouwert. Iets wat de laatste jaren wel gebeurde bij diverse plattelandsgemeenten en eigenlijk haaks staat op het principe van tweetaligheid. Als je jezelf tweetalig noemt maak je zowel de Nederlandse naam als de Friese naam officieel. Niet de Friese óf de Nederlandse.
Nederland heeft de vreemde regel dat slechts een naam de officiële kan zijn, de gemeente moet dus kiezen, of de Nederlandse of de Friese naam. Voor de provincienaam geldt hetzelfde, ook in het Nederlands is de officiële naam Fryslân.
X38 April 19th, 2012, 11:11 PM verklaar je nader, het klinkt mij nl. tegenstrijdig in de oren: absurd en verstandig gelijkertijd.
Zoals je wil.
België is veel gepolitiseerder dan Nederland. De politiek is in België een kolossaal machtsapparaat dat vooral dient om politici en functionarissen in de verzuilde administraties te financieren.
Gemeentepolitiek is hier in België het zieligste van het zieligste der politiek.
De meeste burgemeesters zitten in plattelandsgemeenten 30 jaar of nog langer op hun 'troon'. Oppositie is een schertsvertoning. In de grote(re) steden is de situatie gelukkig iets anders.
Ik wil dus zeggen dat grote fusies in België heel moeilijk bespreekbaar zijn omdat het een lelijke streep door de rekening zou betekenen voor mandatarissen van alle (maar vooral de groten) partijen zou beteken, maar ook voor de partijkassen (zeg maar Heilige Gralen).
Maar qua efficiëntie kan er veel gewonnen worden, zo kan er bvb. veel bespaard worden omdat er minder (overhead)personeel nodig is, en gemeentelijke diensten zouden veelzijdige kunnen worden.
Maar ook in de hearts and minds van de meeste Belgen zal een fusieronde zwaar op de maag liggen. De fusies van de 2e halft der 20e eeuw zijn hier nog steeds niet goed verteerd, al sterft dat fenomeen evenredig met de échte overlijdens, uit.
Zelf ben ik trouwens ook geen voorstander van 'totaal fuseren'. De huidige gemeentes zouden hun eigen gemeentehuis (de loketten) en politiekantoor moeten kunnen behouden, en een financieel afgeslankte versie van de gemeenteraad.
Momo1435 April 19th, 2012, 11:51 PM Op dit moment is de verkiezing bezig voor de nieuwe naam voor de fusie van Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude die op 1 januari 2014 zal plaatsvinden.
https://www.gemeente-abr.nl/
En de kandidaat namen zijn:
Gemeente Alphen aan den Rijn
Gemeente Groenerijn
Gemeente Gouwerijn
Gemeente Rijn en Gouweland
Alle inwoners mogen stemmen tot het eind van de maand. De stemming is gewogen zodat elke gemeente een evengrote inbreng heeft in de uitslag. Met andere woorden, de buurgemeenten willen niet dat Alphen aan den Rijn als winnaar uit de bus komt.
Alphen aan den Rijn is trouwens de naam die de gemeente heeft gekregen tijdens een fusie van 3 dorpen waaronder Alphen in 1918. Het had gekund dat de plaats nu weer Alphen zou gaan heten als de gemeentenaam veranderd. Maar dat gebeurt niet, de plaats Alphen aan den Rijn zal gewoon hetzelfde blijven heten.
railway stick April 19th, 2012, 11:57 PM Beetje husselen met ABR en je hebt Gemeente Bar. Maar dat bekt niet lekker. Eigenlijk is voor buitenstaanders Alphen a/d Rijn wel het meest bekend, dus ik zou zeggen houd deze naam maar mooi. Het is ook verreweg de grootste plaats in de nieuw te vormen gemeente. Trouwens, de website getuigt wel van een behoorlijke professionaliteit om deze fusie in goede lijnen samen met de bevolking uit te werken. Waarvoor complimenten!
De Klauw April 20th, 2012, 12:11 AM Op dit moment is de verkiezing bezig voor de nieuwe naam voor de fusie van Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude die op 1 januari 2014 zal plaatsvinden.
https://www.gemeente-abr.nl/
En de kandidaat namen zijn:
Gemeente Alphen aan den Rijn
Gemeente Groenerijn
Gemeente Gouwerijn
Gemeente Rijn en Gouweland
Alle inwoners mogen stemmen tot het eind van de maand. De stemming is gewogen zodat elke gemeente een evengrote inbreng heeft in de uitslag. Met andere woorden, de buurgemeenten willen niet dat Alphen aan den Rijn als winnaar uit de bus komt.
Alphen aan den Rijn is trouwens de naam die de gemeente heeft gekregen tijdens een fusie van 3 dorpen waaronder Alphen in 1918. Het had gekund dat de plaats nu weer Alphen zou gaan heten als de gemeentenaam veranderd. Maar dat gebeurt niet, de plaats Alphen aan den Rijn zal gewoon hetzelfde blijven heten.
Dat wordt bij zekerheid gewoon Alphen aan den Rijn. Wat een zinloze stembusgang.
Godius April 20th, 2012, 12:16 AM Gemeente Rijn en Gouweland is neutraler en heeft qua merk toch een betere positie dan als ze Gemeente Alphen aan den Rijn aanhouden, denk ik.
Momo1435 April 20th, 2012, 09:13 AM Ik heb zelf Alphen aan den Rijn, vooral omdat ik denk dat de opkomst in de twee andere gemeenten veel hoger zal zijn en die zeker geen Alphen gaan kiezen. Verder vind ik het eigenlijk gewoon beter als gemeentes een duidelijke naam hebben. Ik wordt een beetje moe als er een nieuwsbericht uit de gemeente huppelepup waarvan je toevallig maar moet weten over welke echte plaats het gaat.
Arrrgh April 20th, 2012, 09:56 AM Ik hoop dat het Alphen aan den Rijn blijft want die andere zijn ronduit belachelijk.
Plaas April 20th, 2012, 10:08 AM Zoals je wil.
België is veel gepolitiseerder dan Nederland. De politiek is in België een kolossaal machtsapparaat dat vooral dient om politici en functionarissen in de verzuilde administraties te financieren.
(...)
Zelf ben ik trouwens ook geen voorstander van 'totaal fuseren'. De huidige gemeentes zouden hun eigen gemeentehuis (de loketten) en politiekantoor moeten kunnen behouden, en een financieel afgeslankte versie van de gemeenteraad.
Goede analyse. Een nieuwe fusieronde zie ik in België ook niet zo snel gebeuren. Daar is in het algemeen ook helemaal geen nood aan. Alleen in Brussel zou het misschien nuttig zijn, vooral ook omdat je daar de kans hebt een dure bestuurslaag af te schaffen (alle gemeenten vervangen door het gewestsbestuur). Maar ja, ze willen er niet aan. En met het argument "die politieke laag is te duur en te weinig nuttig" ondermijn je het hele Belgische politieke systeem, wie zou dat aandurven?
Wat die loketten betreft: bij de Nederlandse fusies worden meestal wel meerdere loketten gehandhaafd, dus dat is voorlopig het probleem niet. Ook in grotere steden, die nu al een gemeente zijn, zijn er vaak meerdere loketten. Maar ja, die zouden nog best eens kunnen worden wegbezuinigd. En wat te denken van bibliotheken? Die fusies gaan de burgers op het platteland nog zwaar opbreken. Niet dat de bevolking daar nog iets aan kan doen. De lokale democratie is effectief monddood gemaakt door de fusies.
Eric Offereins April 20th, 2012, 12:41 PM Ik hoop dat het Alphen aan den Rijn blijft want die andere zijn ronduit belachelijk.
Eens. Gewoon de naam van de grootste en/of bekendste stad aanhouden.
Slagathor April 20th, 2012, 01:53 PM ^^ Tenzij het om een bekende landstreek gaat. Dat je door fusies een gemeente Achterhoek realiseert, bijvoorbeeld. Die zou ik dan eerder "Achterhoek" noemen i.pv. "Doetinchem".
De Klauw April 20th, 2012, 02:20 PM Gemeente Rijn en Gouweland is neutraler en heeft qua merk toch een betere positie dan als ze Gemeente Alphen aan den Rijn aanhouden, denk ik.
Maar waarom neutraliteit als 1 kern dubbel zoveel inwoners heeft als de andere kernen gecombineerd? Bovendien is Alphen aan den Rijn gewoon een sterker merk net omdat iedereen het kent. Rijn en Gouweland is iets nietszeggend.
Maar ik ben er zeker van dat het Alphen aan den Rijn zal worden. Gewoon omdat ze met een democratisch systeem werken en de inwoners van Alphen uit chauvinisme voor Alphen aan den Rijn zullen gaan en inwoners uit Alphen veruit in de meerderheid zijn.
De Klauw April 20th, 2012, 02:27 PM Goede analyse. Een nieuwe fusieronde zie ik in België ook niet zo snel gebeuren. Daar is in het algemeen ook helemaal geen nood aan.
Minister Bourgeois is er nochtans felle voorstander van. In 2010 heeft hij ook subsidies uitgereikt aan alle gemeenten die vrijwillig willen fusioneren. Al is daar niemand op ingegaan.
Niettemin denk hij dat voor 2020 tot gedwongen fusionering zal overgegaan worden. Sowieso denk ik dat een eenmalige grote fusieronde (hier) beter werkt dat een geleidelijke zoals in Nederland.
Of er noodzaak is aan fusioneringen in België: dat hangt ervanaf hoeveel bevoegdheden je de gemeenten heeft. In Vlaanderen is dat momenteel vrij beperkt. Maar de Vlaamse overheid heeft wel de intentie de gemeenten meer bevoegdheden te geven. Dat moet onvermijdelijk samengaan met fusies omdat de huidige gemeenten daar simpelweg te klein voor zijn. Ook op het gebied van ruimtelijke ordening zijn de huidige lilliputters van gemeentes een nadeel omdat iedere gemeente uiteraard wil groeien en zijn eigen bedrijventerrein wil. Dat leidt tot versnippering.
Uplander April 20th, 2012, 03:39 PM In Nederland is een tegenreactie op gang gekomen gisteren.
Rode Lijst
Rode Lijst van Bedreigde Plaatsen in Nederland®
‘Bent u ook een Rode Lijster?’
De redactie van Plaatsengids.nl constateert tijdens haar research naar wetenswaardigheden over de steden, dorpen en buurtschappen in ons land, dat nogal wat plaatsen in bepaalde opzichten worden ´bedreigd´. Het betreft vooral de kleinere dorpen en buurtschappen. De bedreigingen kunnen fysiek van aard zijn (de plaats komt bijvoorbeeld in de knel door verstedelijking of dreigt - deels - te worden afgebroken voor allerlei infrastructuur), maar óók qua identiteit worden veel kleine kernen niet accuraat behandeld. En dat is voor die plaatsen en hun inwoners net zozeer een bedreiging.
http://www.plaatsengids.nl/pagina/rode-lijst
Met name Kruisweg bij Zoetermeer wordt er uitgelicht. Dat ken ik van fietstochtjes. Op Michelinkaarten was de Kruisweg van een groene lijn voorzien, omdat het daar schilderachtig is. http://www.plaatsengids.nl/kruisweg-zh
X38 April 20th, 2012, 08:32 PM In zuid-West-Vlaanderen hebben we ook een gemeente 'Heuvelland'. Dat is volgens mij de enige 'geneutraliseerde' gemeentenaam in Vlaanderen/België.
De gemeente Voeren wordt dan weer vaak 'de Voerstreek' genoemd.
De Klauw April 20th, 2012, 08:56 PM ^^Er zijn er veel meer: in dezelfde categorie 'neutrale' gemeentenamen is er ook nog Kluisbergen, Maarkedal, Zwalm, Affligem, ... Verder zijn er ook gemeenten die bestaan uit deelgemeentes met gelijkaardige namen zoals Vleteren (Oostvleteren en Westvleteren), of Lennik (Sint-Kwintens-Lennik en Sint-Martens-Lennik) waarvan men besliste het gemeenschappelijke deel van de naam deel als gemeentenaam te hanteren : naast het eerder genoemde Lennik en Vleteren ook onder meer Malle, Horebeke, ... . Tot slot zijn er ook veel gemeenten met dubbele namen zoals Heusden-Zolder, Meeuwen-Gruitrode, ... wat natuurlijk ook neutrale namen zijn.
Maar inderdaad, gemeentenamen die geen plaatsnaam zijn komen in België veel minder voor dan in Nederland.
Plaas April 20th, 2012, 08:58 PM Borsele / Borssele is wel één van de raarste wat dat betreft. De gemeente heeft een s minder dan het dorp. Zoiets kan alleen in autistenreservaat Zeeland zijn bedacht.
De Klauw April 20th, 2012, 09:27 PM ^^Vooral het kombord is leuk:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/EenOfTweeSen.jpg/800px-EenOfTweeSen.jpg
Teylingen is ook een leuke: het dorp in die gemeente heet Teijlingen maar de gemeente is blijkbaar vernoemd naar kasteel Teylingen (dat zich dus in het dorp Teijlingen bevindt).
Plaas April 20th, 2012, 09:36 PM Teylingen is vast ooit 'n Zeeuwse stichting geweest.
railway stick April 20th, 2012, 09:44 PM Bijna niemand weet wat de hoofdplaats is van de gemeente Tytjerksteradiel. Krijg deze naam maar eens in één keer foutloos vanaf het toetsenbord in de `kompjùter`. In Friesland is het heel normaal dat de naam van de gemeente niet overeen komt met die van de hoofdplaats. Daar is een historische verklaring voor. Heeft te maken met aloude grietenijen.
Dokkum ligt in Dongeradiel.
Wommels is de hoofdplaats van Littenseradiel.
Drachten van .... Smallingerland.
Beetsterzwaag is de hoofdplaats van Opsterlân.
Oosterwolde van Ooststellingwerf, Wolvega van Weststellingwerf.
O ja, schiet me net te binnen: Achtkarspelen, met het wereldberoemde Buitenpost als hoofdplaats. Wow!
Gemeentenamen zijn gewoon leuk en geven de diversiteit en bekrompenheid van dit kleine land weer. De bewoners staan hierin voorop, zij bepalen immers hoe hun gemeente heet. Dat is ook onderdeel van democratie. Ergens wel mooi hoor dat zoiets nog kan. Wees er zuinig op.
Rambo L April 21st, 2012, 10:47 AM ^^
De 11 steden waren vroeger zelfstandige gemeenten.
Daarbuiten waren ook een aantal grietenijen die hun naam te danken hebben aan een dorp. Vooral in Westergo en Oostergo.
Door wat herindelingen zijn veel van deze namen verloren gegaan.
Plaas April 21st, 2012, 11:11 AM Vanouds zijn er in Nederland veel gemeenten die de naam van een polder, een droogmakerij, een eiland of een waterschap dragen. Hier in Noord-Holland heb je zo de Schermer, de Beemster en de Zijpe, en ook Anna Paulowna, waarbinnen de twee voornaamste kernen, Spoorbuurt en Kleine Sluis, aan elkaar zijn vastgegroeid en nu het dorp Anna Paulowna vormen (oorspronkelijk dus de naam van de polder). Maar ja, dit zijn wel namen met een zekere historie. "Hollands Kroon", waar Anna Paulowna nu de hoofdplaats van is, heeft die historie niet. 't Is sowieso nogal 'n belachelijke naam voor 'n gebied dat zich niet eens erg Hollands voelt (Holland, dat is bezuiden 't IJ).
De Klauw April 21st, 2012, 12:19 PM ^^Er schijnt wel een waterschap geweest te zijn dat ook Hollands Kroon heette en ongeveer hetzelfde gebied besloeg. De naam heeft dus toch een beetje geschiedenis. Al heeft dat waterschap maar van 1994 tot 2003 bestaan.
Per April 22nd, 2012, 08:17 AM Borsele / Borssele is wel één van de raarste wat dat betreft. De gemeente heeft een s minder dan het dorp. Zoiets kan alleen in autistenreservaat Zeeland zijn bedacht.
lol, typisch voorbeeld van zelfontkenning.
Dat jij juist hier een opmerking over maakt bewijst maar weer dat jij nogal wat autistische trekjes vertoont, maar dat wisten we natuurlijk al vanwege je andere posts :nuts:
Plaas April 22nd, 2012, 08:47 AM lol, typisch voorbeeld van zelfontkenning.
Dat jij juist hier een opmerking over maakt bewijst maar weer dat jij nogal wat autistische trekjes vertoont, maar dat wisten we natuurlijk al vanwege je andere posts :nuts:
Humorloosheid, dat zie je ook veel bij autisten.
Slagathor April 22nd, 2012, 06:25 PM Borsele / Borssele is wel één van de raarste wat dat betreft. De gemeente heeft een s minder dan het dorp. Zoiets kan alleen in autistenreservaat Zeeland zijn bedacht.
De geschiedenis van de naam Bors(s)ele is wel vreemd te noemen:
In de 19e eeuw waren de namen Borsele (1883) en Borselen (1889) in gebruik voor het dorp. Begin 20e eeuw gebruikten de posterijen en de officiële instanties van Zeeland echter de naam Borsselen. In 1936 werd door het KNAG een 'lijst der aardrijkskundige namen van Nederland' gepubliceerd, waarin de naam Borsele werd opgenomen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken gebruikte in brieven aan de gemeente daarop deze naam. Het gemeentebestuur van de plaats kreeg zodoende deze naam onder ogen en stuurde daarop op 24 september 1937 een brief aan de Minister van Binnenlandse Zaken, waarin werd verzocht om niet Borsele maar de naam Borssele voortaan als officiële schrijfwijze voor plaats en gemeente te gebruiken. Op 14 oktober 1937 werd dit besluit gepubliceerd en sindsdien werd de naam Borssele de officiële naam voor het dorp en gemeente.
Op 1 januari 1970 fuseerde de gemeente met een groot aantal andere gemeenten, waarbij de naam Borssele weer ter sprake kwam. Om het onderscheid tussen dorp en gemeente te verduidelijken werd de naam van de nieuwe gemeente vastgesteld op Borsele, waarbij werd vermeld dat de keuze was bepaald door het feit dat dit "één van de oudst voorkomende namen is in het gebied".[1]
De betekenis van het voorvoegsel 'Bor'- is onbekend en verschillende schrijvers kwamen dan ook tot verschillende betekenissen. Zo zou het verwijzen naar het 'land van Bor', 'het brommen van de zee' (Brumisela), 'brem' of 'braam'. Tegenwoordig wordt aangenomen dat het meer waarschijnlijker is dat het verwijst naar een stroom of kreek.
Het achtervoegsel 'sale' of 'sele' stond in het Frankisch voor een 'zaal', 'groot huis' of 'woning' of een open vlakte in het bos, waarbij de betekenis verwijst naar een 'afgebakende (open) ruimte'. In het geval van Borssele een 'afgebakend' eiland.
Franktopo April 22nd, 2012, 09:51 PM Bijna niemand weet wat de hoofdplaats is van de gemeente Tytjerksteradiel. Krijg deze naam maar eens in één keer foutloos vanaf het toetsenbord in de `kompjùter`.
Inderdaad. Jou lukt het ook niet :banana: Het is namelijk Tytsjerksteradiel (t/m 1988 Tietjerksteradeel).
railway stick April 22nd, 2012, 10:03 PM Hé leuk zeg, je hebt gelijk! Ik heb wel een vermoeden waar het foutje vandaan komt: Vermoeidheid. Tja, een gemeente (naam) fout vermelden welke grens zegge en spreke nog geen kilometer van mijn huis verwijderd is, tja, dan heb ik wel een enorme steek laten vallen. Ik heb ook anderhalf jaar in Burgum gewerkt, bij de Gemeente nog wel, ha ha.
Beste Franktopo, welkom op het forum. Ben je net zo`n topografiel als ik? :)
De Klauw April 22nd, 2012, 10:30 PM De echte schuldige is uiteraard de gemeente. Als je een onuitspreekbare naam hanteert moet je niet boos zijn dat het af en toe verkeerd gespeld wordt.
Nu we toch over die gemeente bezig zijn: is die ook opgenomen in een of ander fusieplan?
Per April 24th, 2012, 09:11 AM Humorloosheid, dat zie je ook veel bij autisten.
Dat je autistisch bent wist ik maar dat je zelf beaamt geen humor te hebben verklaart des te meer. :lol:
Plaas April 24th, 2012, 09:48 AM Je bent een tragisch geval, Per. Hopelijk is hulp onderweg.
Franktopo April 24th, 2012, 02:12 PM Beste Franktopo, welkom op het forum. Ben je net zo`n topografiel als ik? :)
Dank RS! Ik denk dat ik je vraag wel bevestigend kan beantwoorden. Tegen burgers in het algemeen die de term topografie doorgaans niet kennen, zeg ik altijd dat ik een 'plaatsentik' heb. Tegen mensen die topografisch geïnteresseerd zijn vanuit hobby of beroep, zeg ik dat ik een 'topotik' heb omdat ik die benaming nog passender vind en die snappen dan tenminste gelijk wat je bedoelt.
Als klein jongetje had ik die 'tik' al (ben nu 50). We fietsten dan bijv. op zondag van Amersfoort waar we woonden, met het gezin naar Bunschoten, ijsje eten in de haven met de mooie botters en dan weer terug. Onderweg kwamen we door ca. 10 buurtschapjes van de toen nog gemeente Hoogland. Die hadden allemaal officiële blauwe plaatsnaamborden (komborden) met namen als De Bik, De Brand, Nieuwland, 't Haartje e.d. 1 straat met een handvol huizen maar toch kennelijk een plaats(je). Nu allemaal opgeslokt door de nieuwbouw van grote buur Amersfoort en op de kaart tegenwoordig deel van ahum 'Amersfoort-Noord'. Alleen Coelhorst is nog over als buurtschapje van H., en ook die wordt al bedreigd door woningbouw (wat geloof ik na het nodige actievoeren wel is afgeblazen hoewel het bij groeisteden altijd op de loer blijft liggen), er wordt momenteel een golfbaan aangelegd in de weilanden, en ze krijgen ook nog eens het nieuwe ziekenhuis van Amersfoort in de achtertuin. Allemaal bedreigingen/aantastingen van het oude open cultuurlandschap aldaar en daarom staat C. ook op de Rode Lijst van Bedreigde Plaatsen.
Franktopo April 24th, 2012, 02:23 PM In Nederland is een tegenreactie op gang gekomen gisteren.
http://www.plaatsengids.nl/pagina/rode-lijst
Met name Kruisweg bij Zoetermeer wordt er uitgelicht. Dat ken ik van fietstochtjes. Op Michelinkaarten was de Kruisweg van een groene lijn voorzien, omdat het daar schilderachtig is. http://www.plaatsengids.nl/kruisweg-zh
Ik ben een van de aanstichters van die lijst ;-)
Er worden een paar honderd plaatsen uitgelicht waar op een of andere manier 'iets' mee is. Dat kan een fysieke bedreiging zijn, zoals Kruisweg die wordt ingesloten door liefst 13 infrastructurele ontwikkelingen, wat wel heel extreem is en die we daarom hebben benoemd tot Meest Bedreigde Plaats van Nederland. En waar de pers nu massaal opduikt. Het plaatsje wordt sinds een week onder de voet gelopen door pers van kranten, radio en tv. Maar ach onder de voet gelopen werden ze toch al door die 13 projecten ;-)
Maar het kunnen ook bedreigingen van de identiteit zijn. Vaak subtieler maar net zo goed met impact voor de plaats en haar inwoners. Sommige plaatsen staan bijv. niet in de atlassen, hebben niet eens plaatsnaambordjes of komen niet als plaatsnaam voor in het postcodeboek of de gemeentelijke basisadimistratie. Die (bewuste of onbewuste) 'verwaarlozing' noemen wij een 'bedreiging van de identiteit'. Je bestaan als (inwoner van de) plaats wordt er impliciet mee ontkend. En daar vragen wij aandacht voor. En dat lukt aardig met de mediastorm die nog steeds loopt.
Die groene lijn bij Kruisweg kan wel weg... Hoewel het plaatsje op zich nog steeds charmant is, hebben ze nu een blokkendoosbedrijventerrein in de 'achtertuin', en een Vinexwijk met 8.000 huizen, en de HSL, en hoogspanningsleidingen, en een afslag van de A12, en een geupgrade provincialeweg etc. etc. Echt niet te geloven dat je landschappelijk gezien zoveel kunt ver...pesten op die paar vierkante meter. Een inwoner heeft er n.a.v. alle recente commotie een prachtige tekening van gemaakt die dat allemaal in 1 plaatje visualiseert (te zien op onze homepage van K.)
Franktopo April 24th, 2012, 02:44 PM De echte schuldige is uiteraard de gemeente. Als je een onuitspreekbare naam hanteert moet je niet boos zijn dat het af en toe verkeerd gespeld wordt.
Nu we toch over die gemeente bezig zijn: is die ook opgenomen in een of ander fusieplan?
Mee eens. Zoals ik me er ook altijd over verbaas hoe de (sinds 2007 voormalige) gemeente Heythuysen erin geslaagd is een spelling te bedenken die niemand in één keer goed zal schrijven. Hoe verzinnen ze het. Terwijl het begin 20e eeuw toch ook gewoon een tijdje Heithuizen heeft geheten. Zoals Acquoy ook even Akkooi heeft geheten en zo nog veel meer soorgelijke situaties. Kennelijk waren de plaatsen toch gehecht aan hun oude spellingen en zijn de spellingshervormingen later weer teruggedraaid. Nodeloze gewichtigdoenerij en leidend tot verkeerde uitspraak (hoe lang ik niet Akwoi heb gezegd, tot ik naar deze streek 'emigreerde' en de mensen 'Akkooi' hoorde zeggen) en schrijfwijzen. En Bergeyk heeft zich enkele jaren geleden hernoemd in Bergeijk maar waarom dan niet gelijk gewoon Bergeik, zoals het begin 20e eeuw ook gespeld is geweest... Helaas ligt het wetenschappelijk onderbouwde spellingsherzieningsrapport, verschenen in 1973, waar decennia aan is gewerkt, sinds die tijd al 'onderin de la' van het Rijk. Enigszins begrijpelijk maar wel irri, wil men kennelijk de vingers er niet aan branden.
Tytsjerksteradiel is inderdaad deel van de fusiebewegingen die in Fryslân gaande zijn. Een commissie die studie heeft gemaakt van een wenselijke gemeentelijke indeling van die provincie met het oog op de langere termijn toekomstbestendigheid, komt tot de conclusie dat T. het beste zou kunnen samengaan met de gemeente Achtkarspelen. Bedoeld rapport vind je hier http://www.plaatsengids.nl/frysl%C3%A2n in de eerste alinea.
De Klauw April 24th, 2012, 05:50 PM Helaas ligt het wetenschappelijk onderbouwde spellingsherzieningsrapport, verschenen in 1973, waar decennia aan is gewerkt, sinds die tijd al 'onderin de la' van het Rijk. Enigszins begrijpelijk maar wel irri, wil men kennelijk de vingers er niet aan branden.
Kan je dat ergens online vinden? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Maar sowieso denk ik niet dat het in de huidige tijd realistisch is dat een spellingshervorming van plaatsnamen van bovenaf opgelegd wordt.
In België is het in 1949 overigens wel gebeurd. Waar ik overigens blij om ben. Gewoon Deinze, Aalter, Merelbeke ipv Deynse, Aeltre en Meirelbeke.
Uplander April 24th, 2012, 08:50 PM Ik ben een van de aanstichters van die lijst ;-)
Er worden een paar honderd plaatsen uitgelicht waar op een of andere manier 'iets' mee is. Dat kan een fysieke bedreiging zijn, zoals Kruisweg die wordt ingesloten door liefst 13 infrastructurele ontwikkelingen, wat wel heel extreem is en die we daarom hebben benoemd tot Meest Bedreigde Plaats van Nederland. En waar de pers nu massaal opduikt. Het plaatsje wordt sinds een week onder de voet gelopen door pers van kranten, radio en tv. Maar ach onder de voet gelopen werden ze toch al door die 13 projecten ;-)
Maar het kunnen ook bedreigingen van de identiteit zijn. Vaak subtieler maar net zo goed met impact voor de plaats en haar inwoners. Sommige plaatsen staan bijv. niet in de atlassen, hebben niet eens plaatsnaambordjes of komen niet als plaatsnaam voor in het postcodeboek of de gemeentelijke basisadimistratie. Die (bewuste of onbewuste) 'verwaarlozing' noemen wij een 'bedreiging van de identiteit'. Je bestaan als (inwoner van de) plaats wordt er impliciet mee ontkend. En daar vragen wij aandacht voor. En dat lukt aardig met de mediastorm die nog steeds loopt.
Die groene lijn bij Kruisweg kan wel weg... Hoewel het plaatsje op zich nog steeds charmant is, hebben ze nu een blokkendoosbedrijventerrein in de 'achtertuin', en een Vinexwijk met 8.000 huizen, en de HSL, en hoogspanningsleidingen, en een afslag van de A12, en een geupgrade provincialeweg etc. etc. Echt niet te geloven dat je landschappelijk gezien zoveel kunt ver...pesten op die paar vierkante meter. Een inwoner heeft er n.a.v. alle recente commotie een prachtige tekening van gemaakt die dat allemaal in 1 plaatje visualiseert (te zien op onze homepage van K.)
Leuk dat je reageert hier.
Dat rapport waar De Klauw om vraagt zal wel diep weggestopt blijven in de la van de minister.
In dit artikel van het Meertensinstituut wordt het genoemd.
VERZAMELING EN VASTSTELLING VAN DE SPELLING VAN
AARDRIJKSKUNDIGE NAMEN IN NEDERLAND
Ferjan Ormeling
Inleiding:
De standaardisering van aardrijkskundige namen door de overheid is pas betrekkelijk laat op gang gekomen in Nederland. Pas na WOII wordt hiernaar in de Spellingswet van Marchant (1947) verwezen. In 1962 wordt er een commissie voor ingesteld die in 1973 rapporteert; de minister van Binnenlandse zaken houdt dit rapport sedertdien in zijn la.
. . .
Nu (april 2003) is er een wet op het kernbestand 1:10 000 in de maak, die vastlegt welke
informatie daarvoor moet worden verzameld, en daar staan ook de aardrijkskundige
namen bij vermeld. Wanneer die wet wordt aangenomen, zal waarschijnlijk ook worden
vastgelegd wie de verantwoordelijkheid krijgt voor het vaststellen van de schrijfwijze van
de namen en mogelijk ook welke uitgangspunten daarbij moeten worden gebruikt. Het
lijkt een goed aanknopingspunt om nog eens te overwegen de uitgangspunten van de
Commissie Damsteegt gerealiseerd te krijgen – indien niet voor alle namen dan toch in
elk geval voor alle andere categorieën dan de plaatsnamen.
. . . http://www.meertens.knaw.nl/books/veldnamen/ormeling.pdf
Die wet is voor zover mij bekend er ook niet gekomen.
Wikipedia is er ook niet uit. Ze behandelen ook de schrijfwijze van buitenlandse namen in Nederland en Vlaanderen.
De spelling van aardrijkskundige namen in het Nederlands is niet altijd eenvoudig. Er bestaat namelijk geen regel omtrent het gebruik van Nederlandse namen (exoniemen) en de plaatselijke benamingen (endoniemen). De Nederlandse Taalunie adviseert om het exoniem te gebruiken, tenzij er al een endoniem bestaat (bijvoorbeeld Parijs of Berlijn).
. . .
Ook in Nederland zijn veel voorbeelden hiervan te vinden. Men zegt "Dort", "Gorkum", "Woerkom", "Noten" en "Menheerse", maar men schrijft Dordrecht, Gorinchem, Woudrichem, Othene en Middelharnis. Opmerkelijk is dat voor deze plaatsen vooral de jeugd (veelal sprekers van Standaardnederlands) en soms ook de plaatselijke politici, vaak teruggrijpen op de geschreven vorm. Vaak doet men dat uit huiver om dialect te spreken, soms ook omdat men niet anders weet. Soms wint echter de streektaal.
. . . http://nl.wikipedia.org/wiki/Spelling_van_aardrijkskundige_namen_in_het_Nederlands
En een Overleg Wikipedia:Spelling van plaatsnamen/Advies Taalunie http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_Wikipedia:Spelling_van_plaatsnamen/Advies_Taalunie
Ik heb de tweede druk van van Goor's Alphabetische Plaatsnamenlijst van Nederland, samengesteld door G.A. Larsen v. Neerland. 1952
En die houdt het op 'De plaatsnamen zijn vermeld overeenkomstig de officiële schrijfwijze'.
NB.
Kruisweg wordt niet genoemd in het boekje als plaats bij Bleiswijk. Wel Kruisweg bij Kloosterburen, Gr.
Plaas April 25th, 2012, 02:09 PM Gorinchem wordt ook bij de filemeldingen altijd Gorkum genoemd. Die spelling is inderdaad erg ondoorzichtig.
Wagaman April 27th, 2012, 12:09 PM Bij Nijmegen heb je Wijchen, maar we noemen het Wiegen.
ZwolschKwartier April 27th, 2012, 12:29 PM Dat lijkt me meer hetzelfde als Wijthmen, dat spreek je ook uit (lees: zo noemt iedereen het) als wietum.
Plaas April 27th, 2012, 01:01 PM De vraag is natuurlijk in hoeverre je lokale uitspraken nu als dialect of toch als standaard moet beschouwen. Bij Gorinchem/Gorkum lijkt me dat nog wel helder (Gorkum wordt algemeen gebruikt), maar bij Doetinchem/Deutekom is dat alweer moeilijker.
In mijn eigen streek zijn er ook de nodige dialectnamen of variaties:
Barsingerhorn: Barghorre
Camperduin: Camp
Den Helder: Nieuwediep
Hippolytushoef: Hiepo
Noord-Scharwoude: Noord-Skarwou
Niedorp: Nierop
Schagen: Skagen
Sint-Maartensbrug: Sint-Brug
Tuitjenhorn: Tuutjetuut
Waarland: 't Waarland
Warmenhuizen: Warmetuut
Zuid-Scharwoude: Zuid-Skarwou
Veel van deze uitspraken horen gewoon bij het West-Friese dialect en wie dat niet spreekt zal de Nederlandse namen gebruiken. De belangrijkste uitzondering is Hippolytushoef, dat wordt eigenlijk altijd en door iedereen tot Hiepo afgekort. De naam Nieuwediep wordt ook veel gebruikt, maar altijd naast Den Helder, "Nieuwediep" heeft blijkbaar net een andere gevoelswaarde. Het extra lidwoord bij 't Waarland zou wat mij betreft ook best op de bordjes mogen, ze zijn er ter plaatse zo trots op.
Wat spelling betreft zouden Eenigenburg, Camperduin, Callantsoog en Groote Keeten wel gemoderniseerd mogen worden.
..... April 28th, 2012, 11:52 AM Bij Nijmegen heb je Wijchen, maar we noemen het Wiegen.
En Huissen wordt standaard uitgesproken als Huusse(n).
railway stick April 28th, 2012, 03:57 PM Grîns, Útert, Hurderwyk, Swolle, Stienwyk, De Haach, die plaatsen liggen allemaal bùten Fryslân.
Plaas April 28th, 2012, 04:22 PM Vandaag was ik nog even in de gemeente Hollands Kroon. Er waren nieuwe plaatsnaambordjes met de gemeentenaam erop, maar de meeste waren alweer onleesbaar gemaakt. De lokale bevolking moet echt niks van deze fusie hebben. Wieringers zijn geen Hollands Krooners, kom nou.
Kiboko April 28th, 2012, 04:23 PM Wieringers zijn geen Hollands Krooners, kom nou.Kom kom, het beestje moet toch een naam hebben? Wat verandert er nou eigenlijk in de dagelijkse praktijk voor deze mensen? Moeten ze meer belasting betalen nu?
Plaas April 28th, 2012, 04:29 PM Dat weet ik niet, maar in ieder geval gaat de bibliotheek nu weg. Er komt een boekenautomaat. Voor de rest moeten de bewoners maar naar Anna Paulowna toe. Het gemeentehuis is ook al opgedoekt, er is één keer in de week spreekuur in de Rabobank. Ze zijn er daar echt niet op vooruitgegaan hoor. Ooit was Wieringen een onafhankelijk eiland, nu is het een uithoek die bestuurd wordt vanuit Anna Paulowna, wat zelf al een uithoek is.
De Klauw April 28th, 2012, 04:42 PM Kom kom, het beestje moet toch een naam hebben? Wat verandert er nou eigenlijk in de dagelijkse praktijk voor deze mensen? Moeten ze meer belasting betalen nu?
Een gemeente moet gedragen worden door de bevolking. Als het dat niet doet is lokaal bestuur eigenlijk nutteloos. Dan kan je net zo goed alles door Den Haag laten dicteren.
Inwoners van gemeenten als Hollands Kroon of Súdwest-Fryslân zullen zich nooit even betrokken voelen met hun bestuur als inwoners van pakweg gemeente Dongen.
Dit is overigens een gegeven dat nog steeds over het hoofd gezien wordt bij de gemeentefusies. Het gaat altijd om efficiëntie en minder ambtenaren (wat beiden trouwens onjuist is gebleken). Wat voor grond bestaat er dan eigenlijk nog voor de fusies?
Kiboko April 28th, 2012, 04:53 PM Dat weet ik niet, maar in ieder geval gaat de bibliotheek nu weg. Er komt een boekenautomaat. Voor de rest moeten de bewoners maar naar Anna Paulowna toe. Het gemeentehuis is ook al opgedoekt, er is één keer in de week spreekuur in de Rabobank. Ze zijn er daar echt niet op vooruitgegaan hoor. Ooit was Wieringen een onafhankelijk eiland, nu is het een uithoek die bestuurd wordt vanuit Anna Paulowna, wat zelf al een uithoek is.Inderdaad niet leuk voor de bewoners. Dat het gemeentehuis met zijn functies vervalt is een logisch gevolg van deze fusie, maar is de fusie ook de oorzaak van het vervallen van de bibliotheek en de rabobank? Waren er überhaupt nog voldoende klanten om deze voorzieningen is stand te houden?
Inwoners van gemeenten als Hollands Kroon of Súdwest-Fryslân zullen zich nooit even betrokken voelen met hun bestuur als inwoners van pakweg gemeente Dongen.Leuke stelling, maar kun je dit ook onderbouwen? Is daar ooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?
Uplander April 28th, 2012, 07:22 PM ^^
Ik denk dat het bestuur altijd een probleem heeft met acceptatie door de bevolking. Maar de eigenaardigheid van de bestuurders in Nederlands is het opdringen van nietszeggende namen aan de bevolking na een fusie.
Ik heb dat niet begrepen.
De naam Súdwest-Fryslân kan ik nog begrijpen als geografische aanduiding voor een gebied in Friesland en dat daar een bestuurlijke entiteit naar genoemd wordt na een bestuurlijke fusie kan ik me ook nog voorstellen, daar had het bij kunnen blijven.
Om dat in openbare ruimten nadrukkelijk met bordjes aan te geven komt bij mij over als territoriumdrift. En logisch dat bewoners van een gebied dat voorheen een duidelijke naam had daar niet van gediend zijn. Dat is altijd een tegenreactie op territoriumdrift.
N.m.m zou op de grenzen van het bestuurlijk gebied een bordje met gemeente Súdwest-Fryslân volstaan. Daarnaast zou per woongebied een naambord geplaatst kunnen worden met de naam die d meerderheid prefereert.
Juridisch is meestal alleen van belang hoe het in de documenten van het kadaster wordt verwerkt. Verdere eenheid is nergens voor nodig, ondanks dat er altijd verwarring blijft over uitspraak, schrijfwijze en bekendheid met de naam.
Maar in het geval van Súdwest-Fryslân kan ik me niet voorstellen dat iemand in de praktijk en zijn geheugen iets met die naam kan behalve als geografische aanduiding. Workum ligt in Súdwest-Fryslân, leuk daar ga ik kitesurfen bij het strand. In deze zin is Workum de belangrijkste aanduiding.
De Klauw April 28th, 2012, 07:48 PM ^^Anekdote: in Vlaanderen is het net omgekeerd. Hier gaat de gemeentenaam vaak voor de plaatsnaam. Zo zijn namen als 'Roosdaal', 'Affligem' of 'Kluisbergen' bekender dan dan de plaatsnamen in die gemeenten. Ook bij fusiegemeenten met een samengestelde naam wordt die samengestelde naam vaker gebruikt dan de enkelvoudige. Men zegt vaker 'ik ga naar Houthalen-Helchteren dan 'ik ga naar Houthalen'.
Al komt dat natuurlijk omdat de gemeenten hier ten eerste véél kleiner zijn, maar ook omdat gemeentenamen meestal ook plaatsnamen zijn. De kans is groot dat bij een extra fusie het onderscheid plaatsnaam gemeentenaam groter wordt.
Maar waar het vooral om gaat is dat gemeenten alsmaar kunstmatigere entiteiten worden. Vroeger was het logisch: je had een dorp en je had een gemeente. Nu is het allemaal zo arbitrair. Als je er dan nog nietszeggende namen aan geeft is het helemaal potsierlijk.
Gemeenten krijgen ook alsmaar meer bevoegdheden. Ik vraag me af hoeveel Nederlanders die evolutie (decentralisatie) eigenlijk steunen.
Uplander April 28th, 2012, 07:51 PM Die groene lijn bij Kruisweg kan wel weg... Hoewel het plaatsje op zich nog steeds charmant is, hebben ze nu een blokkendoosbedrijventerrein in de 'achtertuin', en een Vinexwijk met 8.000 huizen, en de HSL, en hoogspanningsleidingen, en een afslag van de A12, en een geupgrade provincialeweg etc. etc. Echt niet te geloven dat je landschappelijk gezien zoveel kunt ver...pesten op die paar vierkante meter. Een inwoner heeft er n.a.v. alle recente commotie een prachtige tekening van gemaakt die dat allemaal in 1 plaatje visualiseert (te zien op onze homepage van K.)
Ik heb er toch maar voor de geschiedenis een schermprint van gemaakt.
De groene lijn is getrokken langs de Nieuwe Hoefweg en aan de verkeerde kant. Dat schilderachtige idee van dat punt is van voor de vinextijd.
De naam Kruisweg ontbreekt op de kaart. Michelin kent alleen Kruisweg in Groningen.
http://img191.imageshack.us/img191/7859/kruisweg.jpg
Als je een slag dieper aanklikt dan zie je dat er nog veel bijgewerkt moet worden op de Michelinkaart wat Zoetermeer en omgeving betrft: http://www.viamichelin.co.uk/web/Maps
Wel genoemd zijn Zuidbuurt, Weipoort, Gelderswoude, Westeinde, Stompwijk en achter Reeuwijk-dorp de plaats Tempel.
Plaas April 28th, 2012, 10:01 PM Inderdaad niet leuk voor de bewoners. Dat het gemeentehuis met zijn functies vervalt is een logisch gevolg van deze fusie, maar is de fusie ook de oorzaak van het vervallen van de bibliotheek en de rabobank? Waren er überhaupt nog voldoende klanten om deze voorzieningen is stand te houden?
De Rabobank draait wel (plattelandsgebieden zijn traditioneel erg Rabobank), die is dus niet weg: de gemeente houdt eens per week kantoor in het Rabobankgebouwtje. Dat de bibliotheek verdwijnt heeft wel direct met de herindeling te maken. In principe is er per gemeente één bibliotheek - Hollands Kroon is niet stedelijk genoeg om zich wijkvestigingen te kunnen permitteren.
De Klauw April 28th, 2012, 11:25 PM ^^Zelfs mijn kleine gemeente van amper 6000 inwoners verspreid over 2 deelgemeenten heeft in elk van deze deelgemeenten een bibliotheek. Dus zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Plaas April 29th, 2012, 09:39 AM Maar wij willen die AAA behouden.
De Klauw April 29th, 2012, 02:12 PM ^^Wees dan maar blij met je Hollands Kroon. Misschien kunnen ze alle gemeenten in het Noorderkwartier tot 1 gemeente fusioneren met 1 bestuur en 1 bibliotheek?
(Alsof het aan dat soort dingen ligt. België had vorig jaar trouwens een kleiner begrotingstekort dan Nederland. :nuts: )
Kiboko April 29th, 2012, 02:15 PM ^^Zelfs mijn kleine gemeente van amper 6000 inwoners verspreid over 2 deelgemeenten heeft in elk van deze deelgemeenten een bibliotheek. Dus zo moeilijk kan dat toch niet zijn?Werken daar dan vrijwilligers? Anders kan het nooit rendabel zijn.
De Klauw April 29th, 2012, 02:27 PM ^^Ja. 1 betaalde kracht en een paar vrijwilligers. Het zijn trouwens geen grote bibliotheken. Maar beter dan niets.
Hier een typisch voorbeeld van zo'n gemeentelijke bibliotheek:
http://www.zelzate.be/images/Indeling/VrijeTijd/bibliotheek/bibliotheek_leeszaal.jpg
Ik denk dat de mensen meer tevreden zijn met 1 relatief grote bibliotheek en een paar kleintjes dan 1 megagrote bibliotheek en verder niets.
Kiboko April 29th, 2012, 02:32 PM ^^Als er bewoners zijn in Wieringen die dit vrijwillig willen oppakken dan neem ik aan dat er wel wat mogelijkheden zijn om een soort van bibliotheek (of boekenbus) te behouden. Maar dan zal het initiatief wel van vrijwilligers uit de dorpen zelf moeten komen.
Capzilla April 29th, 2012, 02:51 PM Interessant, zo'n bibliotheek. Wat doen ze daar precies? Internet uitprinten?
De Klauw April 29th, 2012, 02:54 PM ^^Denk je echt dat het internet de boekenwereld compleet kan vervangen?
Godius April 29th, 2012, 04:44 PM Naar nieuwe fusies steden en gemeenten? (http://www.deredactie.be/permalink/1.1286840)
Vlaamse overheid stimuleert nu ook fusies.
De Klauw April 29th, 2012, 05:12 PM De Vlaamse overheid is al jaren bezig om de fusies te stimuleren. Alleen lijken de gemeentebesturen en de burgers er maar weinig zin in te hebben. Een de stap naar gedwongen fusies zoals in de jaren '70 durft men (nog?) niet te zetten.
Franktopo May 1st, 2012, 02:15 AM Leuk dat je reageert hier.
Dat rapport waar De Klauw om vraagt zal wel diep weggestopt blijven in de la van de minister. In dit artikel van het Meertensinstituut wordt het genoemd. http://www.meertens.knaw.nl/books/veldnamen/ormeling.pdf
Die wet is voor zover mij bekend er ook niet gekomen.
Ik heb de tweede druk van van Goor's Alphabetische Plaatsnamenlijst van Nederland, samengesteld door G.A. Larsen v. Neerland. 1952
En die houdt het op 'De plaatsnamen zijn vermeld overeenkomstig de officiële schrijfwijze'.
Eén exemplaar van het rapport ligt ´in de la´ van enig ministerie, een ander exemplaar ligt op het genoemde Meertensinstituut. Het omvat ca. 7.000 plaatsnamen en tienduizenden andere geografische namen zoals polders, waterlopen etc. Ik heb nog steeds op mijn to-do lijstje staan om er een keer een dag te gaan kopiëren. Het is namelijk een pak van vele honderden pagina´s, maar heb het wel nodig als bronnenmateriaal om te weten hoe men destijds dacht over allerlei spellingsperikelen, t.b.v. mijn eigen naamkundige onderzoekingen.
Lekker makkelijk van Van Goor: 'De plaatsnamen zijn vermeld overeenkomstig de officiële schrijfwijze'. Zo lust ik er nog wel een. Van veel plaatsnamen is de schrijfwijze namelijk nooit officieel middels een raadsbesluit vastgesteld. T.b.v. het postcodeboek (van 1978 dus) zijn woonplaatsen en hun spelling vastgesteld, maar daar is de helft ´vergeten´. Dan val je dus terug op plaatsnaamborden, straatnaamborden, atlassen e.d. die elkaar en soms zichzelf nogal eens tegenspreken. Ga bijv. ter plekke maar eens kijken op hoeveel manieren de plaatsnaam Nummer Eén wordt gespeld... (als ik goed geteld heb: 4...)
Plaas May 1st, 2012, 08:38 AM ^^Wees dan maar blij met je Hollands Kroon. Misschien kunnen ze alle gemeenten in het Noorderkwartier tot 1 gemeente fusioneren met 1 bestuur en 1 bibliotheek?
(Alsof het aan dat soort dingen ligt. België had vorig jaar trouwens een kleiner begrotingstekort dan Nederland. :nuts: )
Ja, en een staatsschuld aan 94% van het BBP.
Steek je tenen eens wat minder ver uit, De Klauw.
Arrrgh May 1st, 2012, 11:09 AM ^^Denk je echt dat het internet de boekenwereld compleet kan vervangen?
Wat Capzilla denkt weet ik niet, maar ik denk van wel. In ieder geval de bibliotheken.
Plaas May 1st, 2012, 11:16 AM Vooral informatieve boeken zullen inderdaad door het internet worden ingehaald. Dat is gewoon actueler en meestal ook accurater (met name de Engelse en de Duitse Wikipedia zijn heel betrouwbaar). Voor literatuur zal denk ik nog wel 'n markt blijven bestaan, dat soort teksten lees je toch graag met 'n boek op schoot in je luie stoel en niet van een of ander beeldscherm.
Ondertussen ben ook ik wel benieuwd naar de schat aan plaatsnaamvoorstellen die in de bibliotheek van het Meertens Instituut ligt te verstoffen. Was die maar online beschikbaar!
petjuh May 1st, 2012, 04:45 PM Eén exemplaar van het rapport ligt ´in de la´ van enig ministerie, een ander exemplaar ligt op het genoemde Meertensinstituut. Het omvat ca. 7.000 plaatsnamen en tienduizenden andere geografische namen zoals polders, waterlopen etc. Ik heb nog steeds op mijn to-do lijstje staan om er een keer een dag te gaan kopiëren. Het is namelijk een pak van vele honderden pagina´s, maar heb het wel nodig als bronnenmateriaal om te weten hoe men destijds dacht over allerlei spellingsperikelen, t.b.v. mijn eigen naamkundige onderzoekingen.
Lekker makkelijk van Van Goor: 'De plaatsnamen zijn vermeld overeenkomstig de officiële schrijfwijze'. Zo lust ik er nog wel een. Van veel plaatsnamen is de schrijfwijze namelijk nooit officieel middels een raadsbesluit vastgesteld. T.b.v. het postcodeboek (van 1978 dus) zijn woonplaatsen en hun spelling vastgesteld, maar daar is de helft ´vergeten´. Dan val je dus terug op plaatsnaamborden, straatnaamborden, atlassen e.d. die elkaar en soms zichzelf nogal eens tegenspreken. Ga bijv. ter plekke maar eens kijken op hoeveel manieren de plaatsnaam Nummer Eén wordt gespeld... (als ik goed geteld heb: 4...)
Door de wet BAG hebben alle gemeenten de plaatsnamen + gebied per plaatsnaam (opnieuw) officieel vast moeten stellen. Dit speelde dacht ik rond 2010. Dit geldt overigens niet voor de namen van buurtschappen.
De Klauw May 1st, 2012, 05:16 PM Nederland heeft dus duidelijk een traditie van gewoonte'recht' qua spelling van de plaatsnamen.
Plaas May 1st, 2012, 06:00 PM Laat ik eens een eigen voorstel doen voor Noord-Holland. Ik ben uitgegaan van deze lijst (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_steden_en_dorpen_in_Noord-Holland). Ik heb de namen aan de spelling van het groene boekje aangepast, en ben verder principieel geweest op een aantal punten:
- "moeilijke" letters c, x en y zijn vermeden, tenzij onderdeel van een persoonsnaam (De Cocksdorp, Hippolytushoef)
- Bijvoeglijke naamwoorden staan los
- De buigings-n is in principe behouden
- Het onzijdig lidwoord is altijd 't
De tussen-n heb ik alleen ingevoegd als de stam nog altijd gebruikt wordt, dus Abbestede zonder, maar Pannenkeet met.
Aerdenhout - Aardenhout
Axwijk - Akswijk
Blaricum - Blarikum
Boesingheliede - Boezingeliede
Bovenkarspel - Boven-Karspel
Bregtdorp - Brechtdorp
Callantsoog - Kallandsoog
Calslagen - Kalslagen
Camperduin - Kamperduin
Castricum - Kastrikum
Castricum aan Zee - Kastrikum aan Zee
Catrijp - Katrijp
Crailo - Krailo
Busch en Dam - Bus en Dam
De Kooy - De Kooi
De Weere - De Were
Duin en Bosch - Duin en Bos
Duyncroft - Duinkroft
Eenigenburg - Enigenburg
Grootebroek - Grote Broek
Groote Keeten - Grote Keten
Grootschermer - Groot Schermer
Grotewerf - Grote Werf
Heiloo - Heilo
Holysloot - Holiesloot
Hoogkarspel - Hoog Karspel
Kortenhoef - Korten Hoef
Markenbinnen - Marken-Binnen
Middenbeemster - Midden-Beemster
Monnickendam - Monnikendam
Muyeveld - Muienveld
Nibbixwoud - Nibbikswoud
Nieuw-Loosdrecht - Nieuw Loosdrecht
Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep
Nieuwebrug - Nieuwe Brug
Nieuweschild - Nieuwe Schild
Nieuwesluis - Nieuwe Sluis
Noordbeemster - Noord-Beemster
Obdam - Opdam
Oud-Diemen - Oud Diemen
Oud-Loosdrecht - Oud Loosdrecht
Oudeschild - Oude Schild
Oudesluis - Oude Sluis
Oudendijk - Ouden Dijk
Oudkarspel - Oud Karspel
Pannekeet - Pannenkeet
Rozewerf - Rozenwerf
Schouw, Het - 't Schouw
Sint Maarten - Sint-Maarten
Sint Maartensbrug - Sint-Maartensbrug
Sint Maartensvlotbrug - Sint-Maartensvlotbrug
Sint Maartenszee - Sint-Maartenszee
Sint Pancras - Sint-Pankras
Texel - Tessel
Tuitjenhorn - Tuitjehorn
Valkeveen - Valkenveen
Wadway - Wadwei
De Weijdt - De Weid
Westbeemster - West-Beemster
Zuidoostbeemster - Zuidoost-Beemster
Nu de andere provincies nog :cheers:
De Klauw May 1st, 2012, 06:33 PM ^^Ik vermoed dat het officiële voorstel niet veel zal afwijken van jouw lijstje (behalve misschien de tussen-n, het is immers een nog recentere uitvinding om die overal te schrijven). Het zijn ook gewoon de meest logische spellingen. Maar helaas blijken veel gemeenten en plaatsen gehecht te zijn aan hun oude spelling. Zoiets kan je alleen op grote schaal doorvoeren door het van bovenaf te verplichten en daar is er het klimaat niet voor. Het had in de jaren '40, '50 of '60 moeten gebeurd zijn.
--------------------
Ik heb net even de fusieplannen van de provincie Zuid-Holland bekeken en ik zei dat Krimpenerwaard ook Krimpen aan den IJssel zal omvatten. Wéér een erg onlogische fusie temeer Krimpen gewoon bij Rotterdam hoort.
De andere twee (Goeree-Overflakkee en Molenwaard) zijn dan weer logischer. Zeker in Goeree-Overflakkee zal, denk ik, zich wel een zeer sterke gemeentelijke identiteit ontwikkelen omdat het gewoon een logische fusie is.
Ik las trouwens ook dat dat Molenwaard niet van plan was een gemeentehuis te bouwen omdat ze niet eens konden worden over de vestingsplaats ervan. In de plaats komt een 'virtueel gemeentehuis'. Je ziet nu al dat dit een project is dat geen lang leven beschoren is.
Slagathor May 1st, 2012, 07:52 PM Nou vooruit. Ik doe m'n thuisprovincie. Volgens jouw regels waarbij ik wel moet vermelden dat ik het concept tussen-n niet goed begrijp. Dus met enige terughoudendheid:
- "moeilijke" letters c, x en y zijn vermeden, tenzij onderdeel van een persoonsnaam (De Cocksdorp, Hippolytushoef)
- Bijvoeglijke naamwoorden staan los
- De buigings-n is in principe behouden
- Het onzijdig lidwoord is altijd 't
De tussen-n heb ik alleen ingevoegd als de stam nog altijd gebruikt wordt, dus Abbestede zonder, maar Pannenkeet met.
In Zeeland (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_steden_en_dorpen_in_Zeeland) zijn vrijwel alle namen al zo simpel dat ze geen aanpassingen nodig hebben. De uitzonderingen zijn:
Axel - Aksel
Bath - Bat
Borssele - Borsele (durven we dat aan?)
Boschdorp - Bosdorp
Boschkapelle - Boskapelle
Burgh - Burg
Eede - Ede (wel verwarrend)
Eendragt - Eendracht
's-Heer Abtskerke - 's-Heer-Abtskerke
's-Heer Arendskerke - 's-Heer-Arendskerke
's-Heer Hendrikskinderen - 's-Heer-Hendrikskinderen
Maagd van Gent - Maagd-van-Gent
Magrette - Magret
Nieuw- en Sint Joosland - Nieuw- en Sint-Joosland
Oostburgsche Brug - Oostburgse Brug
Othene - Otene
Philippine - Filippine
Retranchement - Schans
Ritthem - Rittem
Sas van Gent - Sas-van-Gent
Sint Anna ter Muiden - Sint-Anna-ter-Muiden
Sint Jansteen - Sint-Jansteen
Sint Kruis - Sint-Kruis
Sint Laurens - Sint-Laurens
Tholen - Tolen
Turkeye - Turkije
Veere - Vere
Wolphaartsdijk - Wolfaartsdijk
Yerseke - Ierseke
De Klauw May 1st, 2012, 07:58 PM Retranchement - Schans
:lol:
Namen als Aksel en Filippine doen vreemd aan. Anderzijds is het natuurlijk gewoon gewenning. Eksaarde doet bv niet vreemd aan terwijl dat vroeger ook gewoon Exaerde was.
Er zijn er trouwens nog:
Bouchauterhaven - Boekhouterhaven
Cadzand - Kadzand (of Katzand ??)
Clinge - Klinge
Colijnsplaat - Kolijnsplaat
Graauw - Graaw
Groot-Abeele - Groot Abele
Heille - Heile
Roodesluis - Rodesluis
Stroodorpe - Strodorpe
Slagathor May 1st, 2012, 08:17 PM :lol:
Fonetisch leek me wat ver gaan. :D
Namen als Aksel en Filippine doen vreemd aan. Anderzijds is het natuurlijk gewoon gewenning. Eksaarde doet bv niet vreemd aan terwijl dat vroeger ook gewoon Exaerde was.
Er zijn er trouwens nog:
Bouchauterhaven - Boekhouterhaven
Cadzand - Kadzand (of Katzand ??)
Clinge - Klinge
Colijnsplaat - Kolijnsplaat
Graauw - Graaw
Groot-Abeele - Groot Abele
Heille - Heile
Roodesluis - Rodesluis
Stroodorpe - Strodorpe
Verrek, daar heb ik er toch heel wat over het hoofd gezien. Gewenning, zeker..?
Bouchauterhaven - die plaats ken ik niet en ik had geen idee hoe het uitgesproken wordt.
Over Cadzand - ik weet niet wat een Cad is dus of een d beter is dan een t (of andersom)... Ik zou het niet weten!
Plaas May 1st, 2012, 08:21 PM Ik vind vooral Vere wel even wennen.
Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom je voor Sas-van-Gent kiest. Dat komt weliswaar overeen met de Belgische neiging overal streepjes te schrijven (Heist-op-den-Berg), zelf zou ik de voorkeur aan spaties geven. Bij heiligen horen die streepjes er natuurlijk wel gewoon, zo is de spelling: Sint-Nicolaas en Sint-Maarten, dus ook Sint-Laurens.
Slagathor May 1st, 2012, 08:23 PM Ik vind vooral Vere wel even wennen.
Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom je voor Sas-van-Gent kiest. Dat komt weliswaar overeen met de Belgische neiging overal streepjes te schrijven (Heist-op-den-Berg), zelf zou ik de voorkeur aan spaties geven. Bij heiligen horen die streepjes er natuurlijk wel gewoon, zo is de spelling: Sint-Nicolaas en Sint-Maarten, dus ook Sint-Laurens.
Ook goed. Ik begreep niet precies waar je die streepjes vandaan haalde maar ik probeerde het zo goed mogelijk te imiteren :D
Wordt het dan Sint-Anna ter Muiden of Sint-Anna-ter-Muiden?
Plaas May 1st, 2012, 08:25 PM Ik bedenk me trouwens net dat mijn voorstel "Sint-Pankras" met -k- tegen mijn eigen regels indruist: persoonsnamen worden in beginsel niet aangepast. De heilige heet Sint-Pancratius of Sint-Pancras, het dorp dus ook.
Erik May 1st, 2012, 09:19 PM Zonder er al teveel over nagedacht te hebben hierbij het lijstje (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_steden_en_dorpen_in_Drenthe#B) van Drenthe. Eh, Drente.
Amsterdamscheveld - Amsterdamseveld
Anloo - Anlo
Annerveenschekanaal - Annerveensekanaal
Balloo - Ballo
Barger-Compascuum - Barger Kompaskuum (?)
Barger-Erfscheidenveen - Barger Erfscheidenveen
Barger-Oosterveen - Barger Oosterveen
Barger-Oosterveld - Barger Oosterveld
Bovensmilde - Boven Smilde
Coevorden - Koevorden
Een-West - Een West
Eerste Exloërmond - Eerste Eksloërmond
Eesergroen - Esergroen (alleen heb je dan wel weer het dorp Ees)
Eeserveen - Eserveen
Eext - Eekst
Eexterveen - Eeksterveen
Eexterveensekanaal (ja ja) - Eeksterveensekanaal
Eexterzandvoort - Eeksterzandvoort
Emmer-Compascuum - Emmer Kompaskuum
Emmer-Erfscheidenveen - Emmer Erfscheidenveen
Erica - Erika
Exloërkijl - Eksloërkijl
Exloërveen - Eksloërveen
Exloo - Eksloo
Foxwolde - Fokswolde
Gasselterboerveenschemond - Gasselterboerveensemond
Gijsselte - Gijselte
Grolloo - Grollo
Hollandscheveld - Hollandse Veld
Holthe - Holte
Hoogersmilde - Hoger Smilde
Hoogeveen - Hogeveen
Klazienaveen-Noord - Klazienaveen Noord
Kraloo - Kralo (probleem: er is al een dorp Kralo in dezelfde gemeente)
Leggeloo - Leggelo
Lhee - Lee
Lheebroek - Leebroek
Munsterscheveld - Munsterseveld
Nieuw-Amsterdam - Nieuw Amsterdam
Nieuw-Annerveen - Nieuw Annerveen
Nieuw-Balinge - Nieuw Balinge
Nieuw-Buinen - Nieuw Buinen
Nieuw-Dordrecht - Nieuw Dordrecht
Nieuw-Roden - Nieuw Roden
Nieuw-Schoonebeek - Nieuw Schonebeek
Nieuw-Weerdinge - Nieuw Weerdinge
Noordscheschut - Noordseschut
Oudemolen - Oude Molen (?)
Oud Veeningen - Oud Veningen
Paardelanden - Paardenlanden
Rhee - Ree
Rheebruggen - Reebruggen
Rheeveld - Reeveld
Roderesch - Roderes
Schoonebeek - Schonebeek (van de oolie - van de olie)
Schoonloo - Schoonlo
Terheijl - Terheil (komt van Ter Helle weet ik toevallig, dus Naar de hel zou ook kunnen :D)
't Haantje - Het Haantje
't Noorden - Het Noorden
Tweede Exloërmond - Tweede Eksloërmond
TWeede Valthermond - Tweede Valtermond
Tynaarlo - Tienaarlo
Valthe - Valte
Valtherblokken - Valterblokken
Valthermond - Valtermond
Valthermussel - Valtermussel
Veeningen - Veningen
Vossebelt - Vossenbelt
Westenesch - Westenes
Yde - Ide of Iede
Zeyen - Zeien
Zeyerveen - Zeierveen
Zeyerveld - Zeierveld
Zorgvlied - Zorgvliet
Zweeloo - Zwelo
Plaas May 1st, 2012, 09:32 PM Bij windrichtingen zou ik de regels van het groene boekje wel gewoon volgen, dus West-Europa, Noord-Sleen, Zuidoost-Beemster. Ik zie ook dat je 't vervangt door het, waar ik juist voor het tegenovergestelde heb gekozen. Er zit dus nog wel een discussie in.
Erik May 1st, 2012, 09:36 PM In dat eerste ga ik je volgen en dus het lijstje aanpassen. Wat is jouw argumentatie om 't te gebruiken in plaats van het?
Plaas May 1st, 2012, 09:41 PM In Noord-Holland gewoon frequentie: 't komt hier veel vaker voor dan het, dus ik heb voor de weg van de minste weerstand gekozen. Hoe de verhouding landelijk is weet ik niet.
De Klauw May 1st, 2012, 09:55 PM "'t" in plaats van "Het" komt op mij over als afkorting/dialect.
Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom je voor Sas-van-Gent kiest. Dat komt weliswaar overeen met de Belgische neiging overal streepjes te schrijven (Heist-op-den-Berg) ...
Ik denk dat die streepjes een erfenis zijn van het Frans. Daar is het ook gebruikelijk overal streepjes te gebruiken.
Bouchauterhaven - die plaats ken ik niet en ik had geen idee hoe het uitgesproken wordt.
Het is dan ook meer en gehucht dan een dorp. Het vormt de vroegere haven van het inmiddels Belgisch geworden Boekhoute (dat vroeger dus als Bouchaute gespeld werd). Vandaar.
Plaas May 2nd, 2012, 08:17 AM 't is gewoon standaardtaal hoor. Zelfs in Vlaanderen.
De Vlaamse spelwijze verdient niet op alle vlakken navolging. Die streepjes zijn best raar. Verder is het opmerkelijk dat men zich niets van etymologie heeft aangetrokken, zelfs als die voor de hand ligt. Zo krijg je Haacht (van "haag") in plaats van Haagt, terwijl de combinatie -aach- in het Nederlands verder niet voorkomt. Ook Ganshoren heb ik altijd wat onbeholpen gevonden, waarom niet Ganshoorn? 't Is wel jammer dat dat destijds niet beter gedaan is, dan hadden we de aanbevelingen van de Belgische commissie gewoon zo kunnen overnemen.
Josh May 2nd, 2012, 09:19 AM De naam Ganshoren zou afgeleid zijn van "gans" en "hore", wat Middelnederlands is voor moeras --> "Ganzenmoeras" dus. Ik denk dat "hoorn", zoals in de stad Hoorn of het dorp Oudshoorn een andere betekenis heeft, niet?
Arrrgh May 2nd, 2012, 09:19 AM Ik heb net even de fusieplannen van de provincie Zuid-Holland bekeken en ik zei dat Krimpenerwaard ook Krimpen aan den IJssel zal omvatten. Wéér een erg onlogische fusie temeer Krimpen gewoon bij Rotterdam hoort.
Je bent weer lekker aan het kaart-fetisjeren. Krimpen aan den IJssel is zó anders dan Rotterdam, dat slaat nergens op om het erbij te voegen. Als het al ergens bij moet is het de Krimpenerwaard enerzijds of een soort Drechtsteden XXL, maar zeker niet bij Rotterdam.
De fusie van de Krimpenerwaardgemeenten is overigens van de baan. Vlist moet samen met Gouda, Waddinxveen en Bodegraven-Reeuwijk gaan kijken naar de toekomst, Krimpen flirt met Capelle (ambtenarenapparaat gaat samenwerking aan, sommige afdelingen fuseren zelfs al)
Plaas May 2nd, 2012, 09:36 AM De naam Ganshoren zou afgeleid zijn van "gans" en "hore", wat Middelnederlands is voor moeras --> "Ganzenmoeras" dus. Ik denk dat "hoorn", zoals in de stad Hoorn of het dorp Oudshoorn een andere betekenis heeft, niet?
Hoorn/Horn betekent hier in het noorden meestal "hoek", bijvoorbeeld een hoek in de dijk, of in de zin "uithoek" (zoals het dorp Kolhorn, de colde horn, "de koude uithoek" - je zou er maar wonen). Het toponiem hore kende ik nog niet. Het zou interessant zijn als aan te tonen viel dat die betekenis ook zo ver noordelijk voorkwam, dat zou voor een aantal Hoornen die niet bij 'n hoek liggen een welkome verklaring leveren - over de etymologie van de naam van de stad Hoorn zijn de meningen bijvoorbeeld erg verdeeld, de hoek die de dijk hier maakt blijkt namelijk nieuwer dan de plaatsnaam zelf.
De Klauw May 2nd, 2012, 12:16 PM Krimpen aan den IJssel is zó anders dan Rotterdam, dat slaat nergens op om het erbij te voegen.
Het is er nochtans geheel vergroeit met Rotterdam. Ja, dan is een fusie m.i. logisch. Net zoals ik een fusie tussen Rijswijk en Den Haag of tussen Nieuwegein en Utrecht ook zou steunen.
De fusie van de Krimpenerwaardgemeenten is overigens van de baan. Vlist moet samen met Gouda, Waddinxveen en Bodegraven-Reeuwijk gaan kijken naar de toekomst, Krimpen flirt met Capelle (ambtenarenapparaat gaat samenwerking aan, sommige afdelingen fuseren zelfs al)
Goed dat het van de baan is. Een randstedelijke gemeente als Krimpen moet echt niet samen met de oostelijke plattelandsgemeentes. Dat is even belachelijk als het voornemen om Spijkenisse met Bernisse te laten fusioneren. Ik vind dat getuigen van een identiteitscrisis. Nog steeds in de waan zijn een plattelandsgemeente te zijn terwijl ze dat aantoonbaar al lange niet meer zijn.
Arrrgh May 2nd, 2012, 04:53 PM Krimpen is niet vergroeid met Rotterdam, Rotterdam is juist richting Krimpen gegroeid. Daarnaast is het een vrij kerkelijk dorp zoals je kunt verwachten in de Krimpenerwaard, en zou een fusie met de landelijke gemeenten ten oosten ervan juist heel logisch zijn geweest.
Plaas May 2nd, 2012, 04:58 PM Een klasgenoot van mij kwam oorspronkelijk uit Krimpen. Ze associeerde dat zelf altijd met Rotterdam (zow klonk ze owk, zeker in 't begin), maar ze vertelde ook wel over de oude garde in het dorp, die SGP stemde en van de grote stad niet veel moest hebben. Het zullen die conservatievelingen wel zijn die Krimpen buiten Rotterdam willen houden. Dat doen ze wel vaker bij klein-christelijk, de werkelijkheid ontkennen. Toch maakt Krimpen gewoon deel uit van de stadsregio en ligt de toekomst in Rotterdam, niet op het platteland.
E: Ik zat ondertussen aan zoiets te denken:
http://oi47.tinypic.com/2w72wlu.jpg
Uplander May 2nd, 2012, 07:20 PM Het is er nochtans geheel vergroeit met Rotterdam. Ja, dan is een fusie m.i. logisch. Net zoals ik een fusie tussen Rijswijk en Den Haag.
Die fusie schijnt op onoverkomelijke bezwaren te berusten. Net zoals dat met Voorburg ook onmogelijk was. Die laatste is van armoe maar samengegaan met Leidschendam. Den haag heeft een stukje meegepikt en grenst nu aan Zoetermeer. En door over Rijswijk heen te springen is de wijk Ypenburg ontstaan.
De Klauw May 2nd, 2012, 08:04 PM Het bewijs dat fusies van onderen uit ook hun nadelen hebben. Het is duidelijk dat de coördinatie van bovenaf noodzakelijk is en wat mij betreft ook wat strenger mag zijn dan nu het geval. Nu luistert men nog teveel naar de onderbuikgevoelens op gemeentelijk vlak.
Uplander May 2nd, 2012, 11:40 PM Of het onderbuikgevoelens zijn betwijfel ik.
Men probeert uit alle macht de burgers er bij te betrekken om draagkracht te verkrijgen en gemor achteraf te voorkomen. In dit geval bij de naamgeving:
De stemmen worden geteld
Alpheb, Boskoop, Rijnwoude, 2 mei 2012
Naar schatting 30.000 inwoners van Alphen, Boskoop en Rijnwoude hebben gestemd voor de naam van de nieuwe fusiegemeenten. De stemmen op de verschillende namen worden nu geteld.
Via de website van de gemeente ABR hebben bijna 20.000 inwoners hun stem uitgebracht voor de nieuwe gemeentenaam. Er kon ook schriftelijk worden gestemd. De schriftelijke stemmen worden nog definitief geteld en verwerkt, maar een eerste schatting is dat er bijna 10.000 schriftelijke stemmen zijn. Aangezien er ruim 80.000 stemgerechtigde inwoners zijn in de drie gemeenten, betekent dit een opkomst van ongeveer 36 procent.
Na de verwerking van de schriftelijke formulieren, de ontdubbeling met de digitaal uitgebrachte stemmen en de vermenigvuldiging met de wegingsfactor voor de stemmen van de inwoners van Rijnwoude en Boskoop wordt op 15 mei 2012 de uitslag bekend gemaakt.
Inwoners van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude konden van 16 april tot en met 30 april op een van de vier namen stemmen. De stemmen van Boskoop en Rijnwoude wegen zwaarder dan die van Alphen aan den Rijn, hiervoor is een wegingsfactor afgesproken. De stemmen in Rijnwoude krijgen een gewicht van 3,9 (afgerond) en de stemmen van Boskoop krijgen een gewicht van 4,8 (afgerond).
De uitkomst van de stemming wordt als zwaarwegend advies voorgelegd aan de drie afzonderlijke gemeenteraden. De Raad van Rijnwoude neemt in een extra raadsvergadering op 27 juni een besluit over de naamgeving.
http://omroeprijnwoude.nl/nieuws/2012/05/de-stemmen-worden-geteld/
Uplander May 2nd, 2012, 11:53 PM Wie hier nog wil meedoen met
Hoe moet de nieuwe gemeente gaan heten?
- Rijn- en Gouweland
- Gouwerijn
- Groenerijn
- Alphen a/d Rijn
kan in deze draad nog zijn gang gaan.
Rijnwoude ontstond in 1991 als Rijneveld uit een fusie van de toen opgeheven gemeenten Benthuizen, Hazerswoude en Koudekerk aan den Rijn. In 1993 werd de gemeente omgedoopt tot haar huidige naam. De naam werd bedacht door de Hazerswoudse historicus C. Kroon. Halverwege januari 2008 is uit vergaderingen voortgekomen dat Boskoop zich bij Rijnwoude zou gaan voegen. Vanaf 2011 zou deze nieuwe gemeente ontstaan op vrijwillige basis. Aanvankelijk wilde de gemeente Boskoop dat Waddinxveen ook bij de fusie betrokken zou worden maar de Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland wezen dit echter in november 2007 af. Met name vanuit Waddinxveen was veel weerstand tegen de voorgenomen fusie. De provincie bestudeert nu verdere samenwerking of een fusie tussen Waddinxveen en Gouda. Op 10 januari 2008 gaf Boskoop aan de nieuwe fusiegemeente ook te willen uitbreiden met Zoeterwoude. Deze laatste heeft bij monde van burgemeester Liesbeth Bloemen laten weten hier geen interesse in te hebben. Omdat er o.a. te weinig draagvlak bestond onder de lokale bevolking in de gemeente Rijnwoude is de fusie afgeblazen[1], tot ongenoegen van de gemeente Boskoop[2].
Gedeputeerde staten hebben onvoldoende vertrouwen in een bestuurlijke regionale consistente oplossing en nemen anno 2010 de regie zelf ter hand. Zoetermeer wordt geclausuleerd betrokken in de procedure, omdat de provincie wil nagaan of een wijziging van de indeling van de kern Benthuizen (gemeente Rijnwoude) gewenst is.[3]
Wikipedia
De Klauw May 3rd, 2012, 12:09 AM Met die wegingsfactor (1 stem uit Boskoop telt voor 5) zal het misschien toch niet Alphen aan den Rijn worden. Hoewel dat natuurlijk, met zo'n overheersende kern, de meest logische naam blijft. De andere suggesties zijn te kunstmatig. Ik heb het niet voor gemeenten met kunstmatige namen.
Godius May 10th, 2012, 04:03 PM Inwoners kiezen voor Rijn en Gouweland (http://omroeprijnwoude.nl/nieuws/2012/05/inwoners-kiezen-voor-rijn-en-gouweland/)
Alphen, Boskoop, Rijnwoude, 10 mei 2012
De uitslag van de verkiezing voor de naam van de nieuwe gemeente is bekend. ‘Rijn en Gouweland’ kreeg na weging de meeste stemmen. Op de tweede plaats eindigde ‘Alphen a/d Rijn’.
In Alphen a/d Rijn brachten bijna 20.000 inwoners hun stem uit. Daarvan koos 82 procent de naam Alphen a/d Rijn. In Rijnwoude werden ruim 4.800 stemmen uitgebracht. Daar won Rijn en Gouweland met 54 procent van de stemmen. Ook in Boskoop won Rijn en Gouweland. Daar kreeg deze naam 50 procent van de stemmen.
Na toekenning van gewichten (1 voor Alphen, 4 voor Rijnwoude en 5 voor Boskoop) kreeg Rijn en Gouweland 23.687 stemmen en Alphen a/d Rijn kreeg 20.067 stemmen. De naam Gouwerijn kreeg 11.678 stemmen en de naam Groenerijn 5.634 stemmen.
In totaal brachten bijna 30.000 mensen hun stem uit. Dat was een opkomst van 35 procent.
De uitkomst van deze stemming wordt nu als zwaarwegend advies voorgelegd aan de drie afzonderlijke gemeenteraden. De raden vergaderen eind juni of begin juli hierover. Dan wordt naar alle waarschijnlijkheid de naam van de nieuwe gemeente formeel vastgesteld.
Bron: ABR-gemeente
Arrrgh May 10th, 2012, 04:34 PM HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Dezz May 10th, 2012, 05:33 PM Belachelijke gang van zaken om een stem uit de omliggende dorpen zwaarder te laten wegen dan die van de kernstad.
Batavier May 10th, 2012, 05:35 PM Zo'n grootstedelijke naam roept om een tramlijn..
Momo1435 May 10th, 2012, 06:43 PM Het is inderdaad wel raar, maar het was van tevoren bekend dat er weging van de stemming zou plaatsvinden dus op zich is er wel open kaart gespeeld.
Wat betreft de gemeenteraden die nog toe moeten stemmen....
"De naam Alphen aan den Rijn komt drieduizend stemmen te kort op Rijn en Gouweland. Het is aan de drie gemeenteraden om op 27 en 28 juni een unaniem besluit te nemen over de naam. Komen de politici er niet uit, dan wordt Alphen aan den Rijn de gemeentenaam."
http://www.alphenstadfm.nl/nieuws-1/50897-rijn-en-gouweland-wint-verkiezingsstrijd
De gemeenteraad van Alphen kan nog dwars gaan liggen, maar of ze dat aandurven..
De Klauw May 10th, 2012, 07:51 PM ^^Waarom ze dat niet aandurven? We moeten eens stoppen met de quasi communistische aanpak door dingen gelijk te behandelen die niet gelijk zijn. Alphen is de dominante kern en de dominante gemeente. Een andere naam is gewoon niet logisch.
Mochten ze toch voor dat nietszeggend gedrocht Rijn en Gouweland kiezen veracht ik dat de gemeenteraad binnen de tien jaar (eventueel bij de fusie van een andere gemeente) terug voor Alphen aan den Rijn zal kiezen.
Trouwens:
Alphense raadsleden niet blij met Rijn en Gouweland
Alphen, Boskoop, Rijnwoude, 10 mei 2012
De uitslag van de stemming over de naam van de fusiegemeente heeft tot teleurgestelde reacties van een aantal Alphense politici geleid. Ze hadden liever ‘Alphen a/d Rijn’ als nieuwe naam gehad. De inwoners hebben echter gekozen voor ‘Rijn en Gouweland’.
De klankbordgroep van raadsleden uit de drie gemeenten had al geruime tijd geleden afgesproken dat de stemmen uit de drie gemeenten zouden worden gewogen. Dit om te voorkomen dat de stemmen uit het grote Alphen zouden gaan overheersen.
Als de stemmen niet waren gewogen, dan zou de naam ‘Alphen a/d Rijn’ hebben gewonnen (57 procent) en ‘Rijn en Gouweland’ zou tweede zijn geworden (24 procent). In de gewogen uitslag wint ‘Rijn en Gouweland’ (39 procent) gevolgd door ‘Alphen a/d Rijn’ (33 procent).
Deze uitslag gaf aanleiding tot een hoop discussie op twitter. Sommige Alphense politici willen nu de stemprocedure heroverwegen.
Wim Roest, fractievoorzitter van de PvdA, weet niet wat hij aan moet met de uitslag. Als de stemmen worden gewogen, dan wint ‘Alphen a/d Rijn’. Maar ongewogen heeft ‘Alphen a/d Rijn’ de meeste stemmen gekregen. Afgesproken is om de uitslag als een zwaarwegend advies te behandelen. Roest vraagt zich af hoe zwaar hij dat zwaarwegende advies moet wegen.
Ruud Gebel, fractievoorzitter van de VVD, vindt dat de uitslag aanleiding geeft tot overweging. Je kunt in zijn ogen met evenveel recht zeggen dat Alphen gewonnen heeft. En misschien moet je de uitslag wel heroverwegen.
René Driesen (GroenLinks) vindt ook dat de gewogen procedure moeten worden heroverwogen. Hij vraagt zich af of hij een nieuwe paspoort moet aanvragen als hij komt te wonen in Rijn en GouweLAND.
Richard Middelraad (D66) schrijft dat hij er nog eens een nachtje over wilt slapen. Maar hij houdt er ook niet van tijdens het spel de regels te veranderen.
De drie gemeenteraden moeten nog een definitieve keuze maken. Als de gemeenteraden er niet uitkomen, dan kiest de minister een naam voor de nieuwe gemeente, en dat is meestal de naam van de grootste gemeente. Dat is Alphen a/d Rijn. In een latere fase kan dan de raad van de nieuwe gemeente eventueel dan alsnog besluiten tot een andere naam.
Bron: Omroep Rijnwoude
Kortom: hier is het laatste woord nog niet over gezegd ...
Plaas May 10th, 2012, 09:34 PM Rijn- en Gouweland ging nog, maar Rijn en Gouweland slaat nergens op.
Momo1435 May 10th, 2012, 09:35 PM Ik heb ook Alphen aan den Rijn gestemd, juist omdat het geen kans maakte vanwege de gewogen stemming. Maar dat sommige politici dat nu pas inzien en achteraf de stemprocedure willen heroverwegen is gewoon zielig. Iedereen wist van te voren dat de stemming zou worden gewogen en ze hebben er allemaal mee ingestemd dat het zo moest gaan. En laten we eerlijk zijn, als ik kan voorspellen dat Alphen het niet wordt dan had iedereen dat ook kunnen of zelfs moeten doen. Dan hadden ze maar van te voren moeten protesteren tegen de hele verkiezing.
Ik mag hopen dat ze de professionaliteit hebben om dit ook in te zien, anders weet je al wat voor puinhoop het wordt als al die raadsleden uit de andere kernen met voorkeursstemmen in de raad komen. De gemeente moet natuurlijk wel bestuurbaar blijven. Op een nieuwe bestuurscrisis zit niemand meer te wachten na de puinhoop die het de afgelopen paar jaar is geweest.
ps.
Ze moeten nu maar uitkomen op "Rijn en Gouwe", dus zonder land.
De Klauw May 10th, 2012, 09:44 PM ^^Het is blijkbaar een klankbordgroep die de huidige stemverdeling voorstelde. Maar hoe dan ook is het allesbehalve democratisch een stem vijf keer meer waard te laten zijn dan een andere. Zelfs met die idiote stemverdeling was het nog bijna Alphen aan den Rijn geweest.
Laat ons ook niet vergeten dat hier voor een advies gestemd is. Als het toch een andere naam wordt én daar goede argumenten voor gegeven worden (en die zijn er duidelijk wel) hoeft niemand te klagen.
railway stick May 10th, 2012, 11:00 PM Jammer als het geheel Rijn en Gouweland gaat heten. Alphen a/d Rijn is vanouds de meest bekende plaats in die omgeving en waarom zo`n enorme geldverspilling om het anders te noemen. Je moet allerlei dingen `overschilderen en herbeplakken` en dat allemaal over de ruggen van onwetende belasting betalende burgers, waarvan velen er niet eens om gevraagd hebben. Maar goed, geld verkwanselen doen gemeenten nog steeds, maakt niet uit waar je woont.
Ik hoop dat het Alphense voorbeeld niet wordt overgenomen in mijn gemeente als er zoveel andere gemeenten aan de Leeuwarder deur staan te kloppen. Gelukkig liggen hier de verhoudingen anders, maar je weet nooit als die geiten in Menaldumadeel of in Leeuwarderadeel gaan mekkeren dat hun gemeentenaam verweven moet worden met die van Leeuwarden. Boeren en buitenlui moeten hun smoel dicht houden, de stad verdeelt, heerst, regeert en dikteert :).
Erik May 11th, 2012, 10:20 AM Waar je je al niet druk om kunt maken in het leven... :shifty:
Izumo May 11th, 2012, 12:05 PM Ubbergen zet eerste stap naar fusie
Auteur: door Geert Geenen | donderdag 10 mei 2012 | 22:15 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 11 mei 2012 | 10:12
BEEK - De Ubbergse gemeenteraad heeft donderdagavond de eerste stap gezet naar een fusie met Groesbeek en Millingen.
De drie gemeenten zouden 1 januari 2015 samengevoegd moeten worden. Er komt nu eerst een onderzoek naar de (onder meer financiële) gevolgen van zo'n fusie voor de Ubbergenaren. Dat gebeurt onder regie van de provincie. In Groesbeek en Millingen is dat onderzoek al bezig. Uiterlijk in augustus zijn die onderzoeken klaar. Volgens burgemeester Paul Wilbers is zo'n onderzoek vooral nodig om te kijken of er nog 'beren op de weg' zijn.
Rond 1 september geeft de Ubbergse gemeenteraad een zogenaamd herindelingsadvies. Daarna zijn er inspraakrondes in de verschillende dorpen. In december volgt dan een definitief raadsbesluit over een samengaan van Ubbergen met Groesbeek en Millingen.
Overigens zeiden alle fracties dat ze eigenlijk ook Heumen en Mook bij de fusiegemeente willen hebben. Maar omdat het niet waarschijnlijk is dat dat snel gebeurt, gaan ze akkoord met een tussenstap: een fusie van de drie MUG- gemeenten. De twee andere buren kunnen zich later nog aansluiten.
Alleen D66 nam een afwijkend standpunt in. "We willen een groter verband", zei Evert Ruiter van de eenmansfractie. "Het MUG is te klein. Binnen zo'n verband zal de druk op het ambtelijk apparaat alleen maar groter worden."
Ruiter vond het daarom beter 'deze stoptrein nu voorbij te laten gaan en straks op de intercity te stappen'. "We kunnen het ons niet permitteren om nu níet met Groesbeek en Millingen mee te doen", reageerde Paul Ekelschot (CDA). "Zó blauw is onze hemel ook weer niet."
Een samengaan met (ook) Nijmegen, geopperd door Ruiter, zag niemand zitten. "Nijmegen past niet bij een landelijke gemeente als de onze", zei Robert Houkes (C90). "Daar is absluuut geen draagvlak voor onder de bevolking", aldus Thieu Hoeken (PvdA/GL).
Bron:Gelderlander
Rambo L May 11th, 2012, 06:24 PM Jammer als het geheel Rijn en Gouweland gaat heten. Alphen a/d Rijn is vanouds de meest bekende plaats in die omgeving en waarom zo`n enorme geldverspilling om het anders te noemen. Je moet allerlei dingen `overschilderen en herbeplakken` en dat allemaal over de ruggen van onwetende belasting betalende burgers, waarvan velen er niet eens om gevraagd hebben. Maar goed, geld verkwanselen doen gemeenten nog steeds, maakt niet uit waar je woont.
Ik hoop dat het Alphense voorbeeld niet wordt overgenomen in mijn gemeente als er zoveel andere gemeenten aan de Leeuwarder deur staan te kloppen. Gelukkig liggen hier de verhoudingen anders, maar je weet nooit als die geiten in Menaldumadeel of in Leeuwarderadeel gaan mekkeren dat hun gemeentenaam verweven moet worden met die van Leeuwarden. Boeren en buitenlui moeten hun smoel dicht houden, de stad verdeelt, heerst, regeert en dikteert :).
Kan wel eens zijn dat het een Friese naam moet worden.
Zit nog een stukje Boarnsterhim bij.
railway stick May 11th, 2012, 06:30 PM ^^ Ik dacht van niet, hè? :lol: De 95.000 Leeuwarders krijgen er 10.000 Boarnsterhimmers bij. Ze blijven in hun overgebleven territorium maar mooi Frysktalig, we zullen hun cultuur beschermen en eerbiedigen, maar ze moeten niet denken dat Leeuwarden zomaar Ljouwert wordt. Bovendien, de Boarnsterhimmers mogen al blij zijn dat ze tot Leeuwarden worden toegelaten, anders zijn ze in de toekomst veroordeeld tot de bedelstaf. Die moeten voorlopig even hun mond op slot houden. Inclusief de Fryske Nasjionale Party.
Godius May 11th, 2012, 06:32 PM Nieuwe vlag voor 'groot Leeuwarden'
(http://www.degrouster.nl/nieuws/nieuwe-vlag-voor-groot-leeuwarden)DONDERDAG, 10 MEI 2012 16:47
GROU - De samenvoeging per 2014 van Leeuwarden en het noordelijk deel van Boarnsterhim inspireerde oud-makelaar Folkert Popma, oud-wethouder van Leeuwarden Marco Florijn en oud-rechter en kamerheer Rienk Wegener Sleeswijk tot het ontwerpen van een nieuwe en historisch correcte gemeentevlag. Komende zaterdag wordt de nieuwe vlag van de gemeente Leeuwarden gepresenteerd op het stadhuis in Leeuwarden. De initiatiefnemers dragen deze dan over aan de Burgemeesters Crone en Baas als symbolen van de nieuwe gemeente. Per 1 januari 2014 kan de vlag officieel gehesen worden in de nieuw gevormde gemeente.
Wat is er mis met de huidige vlag? :nuts::nuts:
http://i1068.photobucket.com/albums/u455/Godius/P1000602-2012-04-25at10-13-48.jpg
railway stick May 11th, 2012, 06:36 PM EDIT: Dit wordt dus de nieuwe Leeuwarder vlag, als het aan de plannenmakers ligt. Zojuist gepubliceerd in de Leeuwarder Courant online. Ik kan mij er wel in vinden, lekker stoere uitstraling en een tintje Fries:
http://i1048.photobucket.com/albums/s371/railwaystick/B82501583Z_1_20120511222052_000GMV9B7DN_1.jpg
Bron: Leeuwarder Courant, 11-05-2012.
Uplander May 12th, 2012, 01:50 PM Ik heb ook Alphen aan den Rijn gestemd, juist omdat het geen kans maakte vanwege de gewogen stemming. Maar dat sommige politici dat nu pas inzien en achteraf de stemprocedure willen heroverwegen is gewoon zielig. Iedereen wist van te voren dat de stemming zou worden gewogen en ze hebben er allemaal mee ingestemd dat het zo moest gaan. En laten we eerlijk zijn, als ik kan voorspellen dat Alphen het niet wordt dan had iedereen dat ook kunnen of zelfs moeten doen. Dan hadden ze maar van te voren moeten protesteren tegen de hele verkiezing.
Ik mag hopen dat ze de professionaliteit hebben om dit ook in te zien, anders weet je al wat voor puinhoop het wordt als al die raadsleden uit de andere kernen met voorkeursstemmen in de raad komen. De gemeente moet natuurlijk wel bestuurbaar blijven. Op een nieuwe bestuurscrisis zit niemand meer te wachten na de puinhoop die het de afgelopen paar jaar is geweest.
ps.
Ze moeten nu maar uitkomen op "Rijn en Gouwe", dus zonder land.
Zo envoudig ligt het niet. De gemeenteraden hebben zich niet gecommiteerd aan de uitkomst van de stemming. De afspraak is namelijk ook dat als de drie gemeentenraden niet akkoord gaan met dezelfde naam de fusiegemeente Alphen aan den Rijn gaat heten. En daar is dan weer wel een meerderheid voor binnen de Alphense gemeenteraad.
Slagathor May 16th, 2012, 12:45 PM Beweging in Zeeland. De Walcherse gemeenten Vlissingen, Middelburg en Veere gaan nauwer samenwerken. In Februari (http://www.pzc.nl/regio/walcheren/10418041/Samenwerking-Walcherse-gemeenten-kent-nog-geen-grenzen.ece) werd besloten tot die hechtere samenwerking, inmiddels wordt die ook steeds concreter. Lokale organisaties zoals woningbouwcorporaties (http://www.pzc.nl/regio/walcheren/10413683/Woningcorporaties-blij-met-samenwerking-tussen-gemeenten-op-Walcheren.ece) zijn al aan het fuseren geslagen en gisteren voerden de gemeenten een gezamenlijk overleg (http://www.pzc.nl/regio/walcheren/11051958/Raadsleden-coalitie-Vlissingen-en-Middelburg-praten-over-ADRZ.ece) over de nieuwbouw van het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis.
Een meerderheid van de lezers is het eens met de stelling (http://www.pzc.nl/regio/walcheren/) van de Provinciale Zeeuwse Courant dat "fusie van de Walcherse gemeenten beter is dan samenwerking." Rond het middaguur op 16 mei was het aantal stemmers 2905 waarvan 54% fusie prefereerde.
Overigens is het water tussen Veere enerzijds en Vlissingen-Middelburg anderzijds nog altijd dieper dan tussen de twee steden die al vloeiender samenwerken.
De Klauw May 16th, 2012, 12:54 PM Wat een waanzin. Laat ze zich eerst maar concentreren op écht kleine gemeenten zoals Noord-Beveland. Gemeenten met meer dan 40.000 inwoners zijn gewoon leefbaar. Een gemeente als Walcheren is per definitie een fusiegedrocht. Het doet mij een beetje denken aan het Twentestad-idee van enkele jaren geleden. En dat Veere geen lid wil worden van een stadsgemeente is natuurlijk ook begrijpelijk.
Slagathor May 16th, 2012, 01:43 PM Wat een waanzin. Laat ze zich eerst maar concentreren op écht kleine gemeenten zoals Noord-Beveland. Gemeenten met meer dan 40.000 inwoners zijn gewoon leefbaar. Een gemeente als Walcheren is per definitie een fusiegedrocht. Het doet mij een beetje denken aan het Twentestad-idee van enkele jaren geleden. En dat Veere geen lid wil worden van een stadsgemeente is natuurlijk ook begrijpelijk.
Dat is geen waanzin want gemeenten van 40.000 inwoners zien in Zeeland industrie en rijksoverheid vertrekken. De rechtbank ging van Middelburg naar Breda. Kon Middelburg niks tegen uitrichten. Enige opschaling is bittere noodzaak.
De Klauw May 16th, 2012, 02:49 PM ^^Nu zitten we natuurlijk weer in het sneeuwbaleffect. Dan fusioneren er in Zuid-Holland weer wat gemeenten 'om sterker te staan' waarop Middelburg-Vlissingen weer achterblijft. Op den duur moet je van heel Zeeland dan een gemeente maken.
Dit soort dingen kunnen ook verhelpen worden door een soort intercommunale die met 1 stem spreekt naar Den Haag toe. Of een sterkere rol voor Zeeland op het gebied van lobbying. Dat de aantrek van industrie iets te maken heeft met het inwonersaantal van de gemeente lijkt me sterk.
En dat de rechtbank van Middelburg naar Breda trok zal maar weinig met de 'lage' inwonersaantallen van de gemeente Middelburg te maken gehad hebben. Overal in Nederland werden rechtbanken gesloten en zelfs al had Middelburg-Vlissingen 90.000 inwoners, dat is nog steeds de helft minder dan andere steden zoals Breda. De perifere locatie van Middelburg zal wel harder meegespeeld hebben dan de inwonersaantallen of lobykracht. Breda was gewoon een logischere plaats voor de nieuwe rechtbank voor het gebied Zeeland-Brabant dan Middelburg. Je kan je de vraag stellen waarom die eliminering van rechtbanken nodig was. Maar dat heeft weinig met de fusies van de gemeenten te maken.
Slagathor May 16th, 2012, 03:00 PM ^^Nu zitten we natuurlijk weer in het sneeuwbaleffect. Dat soort dingen kunnen ook verhelpen worden door een soort intercommunale die met 1 stem spreekt naar Den Haag toe.
Je predikt een beetje een (in mijn ogen) vreemd soort conservatisme. De huidige gemeenten Middelburg, Vlissingen en Veere zijn kunstmatig. Ze zijn door fusies ontstaan en hebben weinig of niks te maken met streek- en cultuurgrenzen. Dan kun je net zo goed de laatste stap zetten en het eiland verenigen zoals men heeft gedaan op Schouwen-Duiveland of, meer recentelijk, Goeree-Overflakkee (een fusie die jij steunde, als ik het me goed herinner).
Waarom zou je in hemelsnaam een hele vreemde constructie gaan bouwen met extra postjes om een drietal kunstmatige en onvoldoende functionerende gemeenten te laten bestaan?
Dat de aantrek van industrie iets te maken heeft met het inwonersaantal van de gemeente lijkt me sterk.
Dat heeft te maken met het uitdragen van een regio als zijnde een aantrekkelijk oord om zaken te doen (en alles wat daarbij hoort zoals gunstige fiscale omstandigheden creëren). Inwoneraantal is geen doel, wel een factor die een rol speelt bij belastingen, subsidies en meer van dat soort toestanden. Verder is geografie belangrijk. Vlissingen kan wel bedrijven willen aantrekken voor haar haventerrein, maar de belangrijke toegangswegen liggen in andere gemeenten. Je zou een slecht bestuurder zijn als je dan de samenwerkingsmogelijkheden niet verkent.
De Klauw May 16th, 2012, 03:11 PM Je predikt een beetje een (in mijn ogen) vreemd soort conservatisme. De huidige gemeenten Middelburg, Vlissingen en Veere zijn kunstmatig. Ze zijn door fusies ontstaan en hebben weinig of niks te maken met streek- en cultuurgrenzen. Dan kun je net zo goed de laatste stap zetten en het eiland verenigen zoals men heeft gedaan op Schouwen-Duiveland of, meer recentelijk, Goeree-Overflakkee (een fusie die jij steunde, als ik het me goed herinner).aarom zou je in hemelsnaam een hele vreemde constructie gaan bouwen met extra postjes om een drietal kunstmatige en onvoldoende functionerende gemeenten te laten bestaan?
Voor Veere geldt dat misschien. Maar niet van Vlissingen en Middelburg. Dat zijn wél logische entiteiten en eeuwenoude structuren.
Zeker als een fusie er voor zal zorgen dat de laatste opening tussen de twee volgebouwen wordt en de nieuwe gemeente het als 1 kern bestuurt. Dan schaadt het het verschillend karakter van de twee steden.
Dat heeft te maken met het uitdragen van een regio als zijnde een aantrekkelijk oord om zaken te doen (en alles wat daarbij hoort zoals gunstige fiscale omstandigheden creëren). Inwoneraantal is geen doel, wel een factor die een rol speelt bij belastingen, subsidies en meer van dat soort toestanden. Verder is geografie belangrijk. Vlissingen kan wel bedrijven willen aantrekken voor haar haventerrein, maar de belangrijke toegangswegen liggen in andere gemeenten. Je zou een slecht bestuurder zijn als je dan de samenwerkingsmogelijkheden niet verkent.
De belangrijkste toegangswegen zijn in het beheer van het Rijk of de provincie. Daar kan de gemeente dus weinig aan doen.
Wat me vooral tegensteekt aan die supergemeenten is dat ze centrale planning kapotmaken door hun constante drang naar meer bevoegdheden. Tegelijkertijd maken ze ook het locale bestuur kapot door hun te grote schaal. Supergemeenten zijn dus vis noch vlees.
Slagathor May 16th, 2012, 03:27 PM ^^ Één en ander wordt ook ingegeven door het constant rondzoemende gerucht dat de provincies afgeschaft zullen gaan worden. In rurale gebieden is men daar (met kleine gemeenten qua inwoneraantal, maar niet qua oppervlakte) doodsbenauwd voor. Die catastrofe is men liever voor middels fusie.
Over de laatste opening tussen Middelburg en Vlissingen kan men kort zijn: die is vastgelegd als groene buffer die ten alle tijde gehandhaafd moet worden. Met brede bevolkingssteun. Die verdwijnt niet zomaar.
Maar het idee "zoals het nu is, is het goed" onderschrijf ik niet.
The City is Ours May 17th, 2012, 12:35 AM Geen verschillende gemeentes maar meer twéé plaatsen die ik graag als één zie. Goes (26.920 inwoners volgens Wikipedia) en Kloetinge (3.148 inwoners volgens Wikipedia). Kloetinge ligt eigenlijk als het ware letterlijk tegen Goes aan en ken dus makkelijk mee als wijk/buurt van Goes. Tevens zijn de wijken Riethoek en Oostmolenpark bijv. ook officieel Kloetinge, deze zijn ook goed voor zo'n 300 woningen denk ik. Deze wijken liggen tegen Goes-Zuid en Overzuid (Goes) aan. Pas na het spoor zijn ze verbonden aan Kloetinge...
Naast dat zouden er bijv. ook meer functies in de stad kunnen gebeuren, bijv. las ik dat de supermarkten op Zondag open gelimiteerd zijn tot het aantal inwoners. Met zo'n 3100 inwoners d'r bij en de inwoners van de nieuwe wijken Mannee en Goese Schans heb je dus eerder zo'n aantal en ken je dus meer omdat je als stad groter ben volgens de cijfers. Aangezien het Zuiden van Goes ook steeds meer bebouwing krijg is zelfs een tweede station wat mij betreft een optie, Goes Kloetinge als naam and so on. Op termijn kunnen zels andere kleinere plaatsen toegevoegd worden aan de stad als wijken. Op deze manier en met bijv. Middelburg en Vlissingen samen één heb je dan twéé steden die meer functies hebben dan in de huidige staat.
Hart van Zeeland May 18th, 2012, 12:02 PM Geen verschillende gemeentes maar meer twéé plaatsen die ik graag als één zie. Goes (26.920 inwoners volgens Wikipedia) en Kloetinge (3.148 inwoners volgens Wikipedia). Kloetinge ligt eigenlijk als het ware letterlijk tegen Goes aan en ken dus makkelijk mee als wijk/buurt van Goes. Tevens zijn de wijken Riethoek en Oostmolenpark bijv. ook officieel Kloetinge, deze zijn ook goed voor zo'n 300 woningen denk ik. Deze wijken liggen tegen Goes-Zuid en Overzuid (Goes) aan. Pas na het spoor zijn ze verbonden aan Kloetinge...
Naast dat zouden er bijv. ook meer functies in de stad kunnen gebeuren, bijv. las ik dat de supermarkten op Zondag open gelimiteerd zijn tot het aantal inwoners. Met zo'n 3100 inwoners d'r bij en de inwoners van de nieuwe wijken Mannee en Goese Schans heb je dus eerder zo'n aantal en ken je dus meer omdat je als stad groter ben volgens de cijfers. Aangezien het Zuiden van Goes ook steeds meer bebouwing krijg is zelfs een tweede station wat mij betreft een optie, Goes Kloetinge als naam and so on. Op termijn kunnen zels andere kleinere plaatsen toegevoegd worden aan de stad als wijken. Op deze manier en met bijv. Middelburg en Vlissingen samen één heb je dan twéé steden die meer functies hebben dan in de huidige staat.
^^ Er wordt toch gewoon gekeken naar de grootte van een gemeente als het gaat om bijvoorbeeld het verkrijgen van (rijks)subsidies en de zondagopstelling van supermarkten? In dat geval maakt het niet uit of Kloetinge als wijk wordt gezien of niet.
Een station ter hoogte van Kloetinge is wat mij betreft ondenkbaar. Je fietst in 5 minuten naar het station van Goes en in een kwartier naar die van Kapelle. Ik zie persoonlijk liever die kleine Zeeuwse stationnetjes verdwijnen.
Slagathor May 18th, 2012, 12:12 PM Station Kloetinge zit er echt niet in. Zeeland mag al blij zijn dat er überhaupt nog een trein rijdt. Eigenlijk kunnen de stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge, Kruiningen-Yerseke, Krabbendijke en Rilland-Bath wel dicht. Waarom K-Y nog een intercitystation is, is mij ook een raadsel. De veerpont is al geruime tijd weg.
Kiboko May 18th, 2012, 01:24 PM Niks mis met de gemeente Walcheren. Men is niet aan het kunstelen met nieuwe namen, maar men neemt gewoon de streeknaam. De inwoners zullen zich dan echt niet minder verbonden voelen met hun dorp/stad/gebied als deze worden samengevoegd in een nieuwe gemeente. Wat mij betreft wordt Zuid-Beveland vervolgens ook een nieuwe gemeente met de hoofdplaats Goes.
The City is Ours May 18th, 2012, 08:55 PM ^^ Er wordt toch gewoon gekeken naar de grootte van een gemeente als het gaat om bijvoorbeeld het verkrijgen van (rijks)subsidies en de zondagopstelling van supermarkten? In dat geval maakt het niet uit of Kloetinge als wijk wordt gezien of niet.
Ah, ik dacht dat het om de grootte ging van de plaats zelf.
Hart van Zeeland May 20th, 2012, 09:29 PM Niks mis met de gemeente Walcheren. Men is niet aan het kunstelen met nieuwe namen, maar men neemt gewoon de streeknaam. De inwoners zullen zich dan echt niet minder verbonden voelen met hun dorp/stad/gebied als deze worden samengevoegd in een nieuwe gemeente. Wat mij betreft wordt Zuid-Beveland vervolgens ook een nieuwe gemeente met de hoofdplaats Goes.
De gemeenten op de Bevelanden werken op meerdere vlakken al intensief samen. Een fusie is voor de beteffende gemeenten (Borsele, Goes, Kapelle, Reimerswaal, maar ook Noord-Beveland) echter nog een brug te ver.
Hed Kandi May 27th, 2012, 07:19 PM De fusie tussen Naarden, Bussum, Muiden en Weesp is volledig van de baan. Stemming was 69 voor en 79 tegen.
Zal nu voorlopig wel niks meer gebeuren. Weesp en Muiden bij Amsterdam zou nog een optie zijn. En dan Naarden en Bussum samen, en als je het mij vraagt voegen we hier Blaricum, Laren en Huizen bij.
Ricardo P June 24th, 2012, 09:41 AM Van de website van gemeente Spijkenisse.nl:
Colleges Bernisse en Spijkenisse positief over uitkomst onderzoek naar herindeling
Voorstel vervolgstap in herindelingsproces naar gemeenteraden
De stuurgroep Samenwerking Bernisse en Spijkenisse is positief over de gevolgen van een mogelijke gemeentelijke herindeling tussen de beide gemeentes. Dat is de conclusie in het eindverslag van de stuurgroep, die een fusie tussen Bernisse en Spijkenisse heeft onderzocht.
De colleges van burgemeester en wethouders van beide gemeentes stemmen in met een voorstel om de volgende stap te zetten op weg naar herindeling en sturen dit naar hun gemeenteraden.
De stuurgroep heeft in opdracht van de gemeenteraden van beide gemeenten de gevolgen van een bestuurlijke fusie voor burgers, bedrijven en samenleving onderzocht en daarbij ook gekeken naar de bestuurskracht van een nieuwe gemeente. De colleges van burgemeester en wethouders van Bernisse en Spijkenisse hebben het rapport onlangs besproken en zijn akkoord gegaan met de conclusies die uit het onderzoek naar voren komen:
De lange termijn gevolgen van een gemeentelijke herindeling voor burgers en bedrijven zijn positief en kansrijk.
De bestuurlijke gevolgen zijn positief. De bestuurlijke aansturing op maatschappelijke ontwikkelingen wordt voor een raadslid uit Bernisse groter, omdat een raadslid in de nieuw te vormen gemeente meer direct sturing kan uitoefenen op de beleidsontwikkeling en – uitvoering. Dit vergroot de zogenaamde democratische legitimiteit van de besluitvorming van een gemeente.
Het karakter van de nieuw te vormen gemeente kenmerkt zich door zowel zeven kernen en een stad. Daarmee kan een nieuwe gemeente zich een sterke positie in de regio verwerven en profiteren van beide sterke kanten, mits hiervoor een duidelijke samenhangende visie wordt opgesteld, die uitgedragen wordt door een zichtbaar en daadkrachtig bestuur.
Raadsvoorstel
De colleges gaan hun gemeenteraden voorstellen om in het kader van de uitvoering van beleid, nader onderzoek te doen naar een evenwichtige inzet van voorzieningen in de kernen en de stad. Daarnaast moet gekeken worden naar adequate oplossingen voor de dienstverlening, moet de afstand tussen burger en overheid klein blijven en moet er inzicht komen in de financiën door de grondexploitaties, beheerplannen en uitvoering van belastingen te onderzoeken. De gemeenteraad van Bernisse spreekt 26 juni over het voorstel, in Spijkenisse gebeurt dat op 04 juli.
Vervolgstap
De colleges stellen nu hun raden voor om een herindelingsontwerp en een plan van aanpak voor te bereiden, waarin een aantal randvoorwaarden verder moet worden uitgewerkt.
Daarnaast zullen de burgers worden geïnformeerd over de plannen en de gevolgen daarvan.
etierik June 25th, 2012, 12:21 AM Ze zijn een beetje aan het overdrijven met die herindelingen. Na iedere herindeling moet de gemeente die dan weer het kleinste is ook fuseren, en zo blijven we bezig.
Nu had je vroeger overal gemeenten met maar 1000 inwoners. Dat die moeten fuseren, is zeer begrijpelijk. Ook een fusie van Naarden en Bussum is zeer begrijpelijk. gMaar waarom meteen Weesp (een heel stuk verderop, buiten het Gooi, meer op Amsterdam gericht) er ook bij halen?
Achteraf gezien hadden ze natuurlijk in 1970 in één klap voor heel Nederland nieuwe grenzen moeten trekken en in een jaar tijd de herindeling afronden, in plaats van gemeenten er zelf over laten overleggen. Had een hoop geëmmer gescheeld en had niet tot zulke ongelukkige uitkomsten geleid als we nu vaak zien, waar voorsteden uit alle macht niet bij de stad willen horen waar ze op gericht zijn en dan maar met een dorp 20 km. verderop gaan fuseren.
etierik June 25th, 2012, 01:00 AM (sorry, dubbel. is er geen deleteknop?)
Godius October 17th, 2012, 02:12 PM Fusie op handen in Noordwest Friesland (http://www.lc.nl/friesland/regio/article15325863.ece/Fusie-op-handen-in-Noordwest-Friesland-)
Laatst bijgewerkt op 17 oktober 2012, 13:28
HARLINGEN - Leeuwarderadeel, Menaldumadeel, het Bildt, Franekeradeel en Harlingen gaan fuseren, als het aan de burgemeesters en wethouders van deze gemeenten ligt.
Behalve Harlingen willen de gemeenten per 2015 samengaan.
Harlingen denkt dat het pas vanaf 2016 kan, onder meer vanwege een referendum dat vermoedelijk wordt gehouden.
Ik dacht dat het plan van Leeuwarderadeel was om na 2015 aansluiting te zoeken bij de gemeente Leeuwarden. Treurig kan ik er niet over zijn, Leeuwarderadeel is een zeer vreemde gemeente, inwoners zijn daar ook fan van H**renveen (voetbalclub).
railway stick October 17th, 2012, 09:16 PM ^^ Ik heb onlangs gehoord dat het geval Leeuwarderadeel (Stiens) al beklonken is. Aansluiting bij Leeuwarden is onontkoombaar, want dit is de aangrenzende gemeente met het meeste geld. En Leeuwarden zorgt wel goed voor haar dorpen, vooral wat voorzieningen betreft. Dus krijgt de stad/gemeente Leeuwarden er in tien jaar tijd ruim 20.000 nieuwkomers bij, en dat is wel iets waarover je zorgen kunt maken.
Eric Offereins October 18th, 2012, 09:26 PM [INDENT]Fusie op handen in Noordwest Friesland (http://www.lc.nl/friesland/regio/article15325863.ece/Fusie-op-handen-in-Noordwest-Friesland-)
Laatst bijgewerkt op 17 oktober 2012, 13:28
HARLINGEN - Leeuwarderadeel, Menaldumadeel, het Bildt, Franekeradeel en Harlingen gaan fuseren, als het aan de burgemeesters en wethouders van deze gemeenten ligt.
..
Dat klinkt alsof heel Friesland 1 gemeente wordt. ;)
railway stick October 18th, 2012, 09:39 PM Zou mooi zijn, maar daar komt de eigenzinnigheid van de Friezen weer om de hoek kijken. Liever dood dan slaaf. Een Heerenveenster, Drachtster of Sneker zal zich nooit onderwerpen aan gezag uit Leeuwarden, en al helemaal niet uit Den Haag. Ik denk dat het straks uitdraait op ongeveer 7 grote gemeenten, die allemaal een sluitende begroting hebben, want om de financiën, daar is het hier waarschijnlijk om te doen.
Leeuwarden - Súdwesthoek (Sneek) - Heerenveen - Drachten - Harlingen/Franeker - Dokkum - Tytsjerksteradiel.
insulting-dutchman October 29th, 2012, 09:46 AM dit topic zal het wel druk gaan krijgen de komende paar dagen
AMSTERDAM - Nederland moet over een paar jaar alleen nog maar gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners tellen.
Gemeenten met minder inwoners moeten fuseren. Dat staat in het conceptregeerakkoord van VVD en PvdA, schrijft De Telegraaf maandag.
Als dit plan doorgaat, heeft dat gevolgen voor bijna alle gemeenten. Nu tellen maar 25 van de 415 gemeenten meer dan honderdduizend inwoners.
http://www.nu.nl/algemeen/2944818/vrijwel-alle-gemeenten-moeten-mee-in-fusiegolf.html
Godius October 29th, 2012, 09:49 AM 'Noord-Holland, Utrecht en Flevoland worden samengevoegd' (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Kabinetsformatie/article/detail/3338899/2012/10/29/Noord-Holland-Utrecht-en-Flevoland-worden-samengevoegd.dhtml)
Nederland staat aan de vooravond van een enorme fusieoperatie van gemeenten. VVD en PvdA willen dat er over een paar jaar alleen nog maar gemeenten over zijn met 100.000 inwoners of meer. Dat meldt De Telegraaf op basis van bronnen.
Ook provincies zouden worden samengevoegd. De partijen willen Noord-Holland, Utrecht en Flevoland samenvoegen. Mogelijk wordt de Noordoostpolder daarvan losgekoppeld. VVD en PvdA willen verder gaan bekijken of het aantal provincies kan worden teruggebracht tot vijf 'landsdelen'.
De maatregelen hebben grote gevolgen voor het openbaar bestuur. Op dit moment tellen niet meer dan 25 van de 415 gemeenten meer dan 100.000 inwoners.
Interessante ontwikkeling, ik denk dat zulke grote gemeenten en landsdelen niet overal zullen werken maar enige schaalvergroting kan geen kwaad.
insulting-dutchman October 29th, 2012, 09:51 AM spuit elf
Godius October 29th, 2012, 09:57 AM Dat klinkt alsof heel Friesland 1 gemeente wordt. ;)
Als we niet oppassen verdwijnt de provincie Friesland nu ik de plannen van Rutte 2 zie :lol:. Om de provincie te behouden door 1 grote gemeente van meer dan 600.000 inwoners te introduceren gaat mij net wat te ver. In Friesland zijn we al een tijdje bezig om gemeentes te creëren van om en bij de 75.000.
Advancer October 29th, 2012, 11:25 AM Dat wordt interessant want in bijvoorbeeld brabant is dit maar op 2 manieren te bereiken. Gigantische gemeentes kwa gebied maken of je aansluiten bij een van de steden.
Maar dat willen ze allemaal niet natuurlijk ik kijk naar de samenwerkingsplannen van gemeente aan de zuidkant van Breda en Tilburg. Daar heb je Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Gilze-Rijen en Goirle die in ieder geval op enig manier wilde gaan samenwerken. Samengevoegd heb je dan iets van 55000 inwoners , qua gebied heb je ongeveer het hele gebied ten onder Breda en Tilburg en het gebied er tussen in.
kan je Hilvarenbeek nog er bij voegen kom je op 70000.
Dus kan je nog Oisterwijk er aan toevoegen heb je nog 5000 te weinig inwoners.
maral October 29th, 2012, 11:48 AM In Groningen zijn we er al uit ;)
https://maps.google.com/maps/ms?msid=204097148465457496853.0004cd2d71b5220a2f7d4&msa=0&ll=53.196984,6.635742&spn=0.682837,2.113495
013 October 29th, 2012, 11:56 AM Dat wordt interessant want in bijvoorbeeld brabant is dit maar op 2 manieren te bereiken. Gigantische gemeentes kwa gebied maken of je aansluiten bij een van de steden.
Maar dat willen ze allemaal niet natuurlijk ik kijk naar de samenwerkingsplannen van gemeente aan de zuidkant van Breda en Tilburg. Daar heb je Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Gilze-Rijen en Goirle die in ieder geval op enig manier wilde gaan samenwerken. Samengevoegd heb je dan iets van 55000 inwoners , qua gebied heb je ongeveer het hele gebied ten onder Breda en Tilburg en het gebied er tussen in.
kan je Hilvarenbeek nog er bij voegen kom je op 70000.
Dus kan je nog Oisterwijk er aan toevoegen heb je nog 5000 te weinig inwoners.
wonen er in die gemeentes bij elkaar maar 70.000 mensen? Dat vind ik wel weinig eigenlijk. Het lijkt me ook niet wenselijk om een dergelijke samenwerking te stimuleren. Het gaat volgens mij vooral werken als een wig tussen de samenwerking van Tilburg en Breda. Die twee hebben er baat bij als het tussen gebied zich ontwikkelt als groen buiten gebied en niet langzaam verstedelijkt omdat de verschillende kernen hun eigen bouwprogramma hebben (zie bijvoorbeeld de uitbreiding van Rijen). Uiteindelijk is de hele Provincie gebaat bij een goed beleid op de open gebieden tussen de stedelijke kernen (toch de schoonheid van Brabant). Dus wat mij betreft maak je een overweging welke kernen bij welke steden gevoegd worden zodat daar krachtige netwerken ontstaan en er overkoepelend beleid op de buiten gebieden gevoerd kan worden. (denk ook eens aan het gemak om daar betere OV-systemen te ontwikkelen)
Slagathor October 29th, 2012, 12:09 PM 100.000 is een Randstadgetal. Daar moet je in de buitengebieden wel heel hard je best voor gaan doen. Gevolg: kunstmatige gemeenten. Lijkt me geen goed plan.
|
|