View Full Version : Den Haag: Rivierenbuurt
Gambini November 29th, 2003, 07:01 PM Van historie.denhaag.org
"Den Haag heeft nog veel gezellige wijken en de Rivierenbuurt is er één van.
Heel bijzonder is de Voormalige Ambachtsschool. Achter de prachtige gevel (Neo-Renaissance) zijn sinds het begin van 2002 appartementen te vinden.
Ook heel mooi is het plan van Rob Krier, dat op 3 september 2002 door de Gemeenteraad is goedgekeurd : Trapgevels, waterpartijen, veel groen en een paar bijzondere poorten.
De Oostenrijkse Architect Rob Krier heeft al eerder duidelijk laten zien dat hij verstand heeft van warme architectuur (Resident) en zijn plannen voor de Rivierenbuurt zijn (wederom) van een verbluffende schoonheid. Rob Krier heeft goed gekeken naar de oude architectuur van Den Haag.
De ontwikkeling van de "nieuwe Rivierenbuurt" neemt ongeveer vijf jaar in beslag. De verwachting is dat eind 2003 gestart wordt met het eerste nieuwbouwproject op de locatie van de Haagse Drukkerij. In de globale planning wordt uitgegaan van oplevering van het laatste nieuwbouwproject aan het Spui/Lamgroen eind 2007. Het stedenbouwkundig plan van Rob Krier gaat uit van de bouw van bijna 300 woningen in de huur- en koopsector. Groen en water krijgen een prominente plaats in de wijk.
Zijn ideeën zijn zeer zeker een aanwinst voor de gehele stad.
De Zuid Oost kant van Den Haag wordt steeds interessanter."
Plaatjes
http://www.krierkohl.de/images/projekte/page_rivierenbuurt/rivieren_1.jpg
http://www.krierkohl.de/images/projekte/page_rivierenbuurt/rivieren_2.jpg
http://www.krierkohl.de/images/projekte/page_rivierenbuurt/rivieren_3.jpg
http://www.krierkohl.de/images/projekte/page_rivierenbuurt/rivieren_4.jpg
http://www.krierkohl.de/images/projekte/page_rivierenbuurt/rivieren_5.jpg
http://homepage.residentie.net/~schram-12/rv002.jpg
http://homepage.residentie.net/~schram-12/rv003.jpg
http://homepage.residentie.net/~schram-12/rv004.jpg
http://homepage.residentie.net/~schram-12/rv001.jpg
Ziet er zeer goed interessant en nou niet bepaald goedkoop uit (;)), weet iemand hier meer van? Het hoogste gebouw wordt 50 meter hoog btw!
Berrtus November 29th, 2003, 07:33 PM Is dit het gebied tussen Den Haag HollandsSpoor en Mariahoeve?
sunny boy November 29th, 2003, 07:37 PM Ha grote vriend van me , ik word haast gek van opwinding door dit soort plannen , werkelijkwaar schitterend mooi en supergoed in te passen tussen de bestaande wijk , dat kathedraalachtige gebouw daar ga ik helemaal van kwijlen wat een uniek project zeg echt een meerwaarde voor de wonderschone stad DEN HAAG !!!! ik ga dit op de voet volgen. Aan dit soort architectuur denken ze alleen maar in den haag . Ja jongens dit hoort er nu eenmaal ook bij , zo wordt de stad lekker compleet
dennol November 29th, 2003, 07:57 PM Alleen in Den Haag? Wel eens in Helmond geweest? Daar wordt een hele nieuwbouwwijk in dezelfde stijl en van de van dezelfde architect als bovenstaand plan gebouwd. Breda en Den Bosch kunnen er trouwens ook wat van. Den Haag is echt niet uniek met zijn retro-architectuur en klassieke gebouwen, hoor.
sunny boy November 29th, 2003, 08:02 PM rustig maar dennol ik ben het met je eens er zijn indd meer steden met goeie smaak,maar ik zat met de grote drie of vier in mijn hoofd sorry!!!!
dennol November 29th, 2003, 08:04 PM Ik ben rustig hoor. ;)
Maar ik kreeg een beetje de indruk dat jullie denken dat Den Haag de enige Nederlandse stad is met dit soort architectuur en projecten.
Zelfs voor Rotterdam had Krier vergelijkbare plannen, alhoewel veel Rotterdammers hier niet echt blij mee waren. :D
sunny boy November 29th, 2003, 08:09 PM nee dan zat je fout het is de enige stad van de grote drie met dit soort mooie projecten!!!! en dat is opzich ook wel uniek toch!
Deventer Up November 29th, 2003, 08:14 PM Hm, hier in Deventer hebben we ook een Rivierenwijk, maar dat is nou niet bepaald een gezellige buurt...... Wordt wel grondig vernieuwd trouwens.
sunny boy November 29th, 2003, 08:16 PM ik zou zeggen dan moet je contact met rob krier opnemen dit is een fantastische vent met goeie ideen.
Wisma November 29th, 2003, 08:19 PM Dit vind ik nou echt helemaal niets.... Wat een gedrocht zeg die toren. leuk voor in Lord of the Ring maar niet in Den Haag.
sunny boy November 29th, 2003, 08:21 PM en als je nou van lord off the rings houdt ? en niet van den haag ga je dan vanzelf van den haag houden?
Gambini November 29th, 2003, 10:07 PM Ik vind het echt een geweldig plan enehhh...
http://homepage.residentie.net/~schram-12/rv003.jpg
Herenhuizen (of niet?) hadden we hiervoor nog niet met 5 verdiepingen, uniek :)
julesstoop November 29th, 2003, 10:59 PM walgwekkend...
Per November 29th, 2003, 11:12 PM Het is Efteling of Las Vegas architectuur en het tegenovergestelde van Koolhaas zijn kille futurisme. Ik denk dat een stad beide nodig heeft, pluriformiteit is heel belangrijk voor een stad.
Michiel November 30th, 2003, 12:28 AM Dit plan moet komen op de plaats van de SDU drukkerij (de voormalige Staatsdrukkerij). Inmiddels is de SDU verhuisd, het kantoorgedeelte naar CentreCourt en de drukkerij naar de Binckhorst.
De plaatjes zijn nog van de eerste versie van dit plan. De ronde toren op de hoek komt er niet, hiervoor had de flat met de Azivo reclame afgebroken moeten worden. De hoge toren op de laatste twee plaatjes komt op de plek van de KwikFit.
Centauri November 30th, 2003, 02:01 AM :puke: Om te kotsen dit!
Maar goed dat ze deze pleuriszooi in Den Haag neerknallen.
Krijgt Den Haag eindelijk wat ze verdient!:rofl: :clown:
Deventer Up November 30th, 2003, 11:14 AM Originally posted by Delta
:stupid:
Jan November 30th, 2003, 11:33 AM Mooi voorbeeld van ontkennende schijnarchitectuur, ook wel 'Connie-van-Breukhovenarchitectuur' genoemd. Hoewel dit eigenlijk geen architectuur is maar gewoon decorbouw ontworpen door een echte facadist. Best wel lachwekkend, dit.
Berrtus November 30th, 2003, 11:50 AM Originally posted by Delta
:puke: Om te kotsen dit!
Maar goed dat ze deze pleuriszooi in Den Haag neerknallen.
Ach over 100 jaar is dit gewoon onderdeer van het stadsbeeld en geaccepteerd (collectief geheugen). Niemand zal zich afvragen waneer dit gebouwd is.
Laat Den Haag maar, ze doen het op hun eigen manier. Maar goed ook, zo is Den Haag anders dan Rotterdam en Amsterdam. Je moet er toch niet aan denken dat al die steden hetzelfde uiterlijk hebben...... het is al zoveel eenheidsworst. Onderscheid is gewenst.
Niet dat ik het mooi vind hoor! Maar ik begrijp het wel.....
Andy November 30th, 2003, 01:33 PM Pardon!? Dit is dus GEEN grap geweest en wordt echt gebouwd??????
:llama:
sunny boy November 30th, 2003, 01:35 PM Jan werkelijk schandalig dat jij als administrateur zijnde dit soort reacties geeft , en dit geeft ook weer aan dat jij alleen maar naar rotterdam kijkt en niet verder dan jaren 50/60 architectuur en die van tot op heden want verder hebben ze niets moois daar in dat walgelijke kille koude en grauwe rotterdam!!!!! dat je het effe weet ja toch.
sunny boy November 30th, 2003, 01:36 PM jullie zijn gewoon jaloers dasar dat jullie niet compleet zijn en geen historisch gedeelte van belang hebben en dan gaan jullie maar onzin uitkramen ! dit is gewoon mooie architectuur !!!! en staat gelukkig niet overal in nl.
sunny boy November 30th, 2003, 01:38 PM zeg jan waarom mag delta wel dit soort taal gebruiken ???? ik zie nergens een waarschuwing, krijg je die alleen als je de waarheid zegt soms????!!!!????
sunny boy November 30th, 2003, 01:39 PM en jullie in rotterdam hebben alleen maar la paay architectuur .ook zo nietszeggend!!!!
caspervc November 30th, 2003, 01:53 PM @sunny boy.. is wel goed voor je gemiddelde he? zo posten. Wat betreft jou mening over jan, jan heeft als admin toch ook het recht mee te doen in discussies, en zijn mening over het besprokene te posten?
Wat het ontwerp voor DH betreft. Zó'n wijk vind ik bij DH wel passen. Tussen de oude herenhuizen de nieuwe stijl herenhuizen. Er zijn steden met geen historie, waar dit soort wijkjes absoluut zouden misstaan, maar voor DH. Tja, het kan wel.
Casper
Deventer Up November 30th, 2003, 02:31 PM Ik moet zeggen dat ik het soms eens ben met sunny boy. Alleen probeer wel idd wat meer in een bericht te typen.
Gambini November 30th, 2003, 02:46 PM Tja, wat verwacht je voor reacties op een hoogbouwforum op een plan als deze... Zonde... Maar goed, ieder z'n smaak
@ Deventer Up, uiteraard heeft Sunny soms (vaak) gelijk, nu nog een beetje aan de formulering werken en 't proberen bij 1 post te houden ;)
On-topic: ik vind dit nog steeds een geweldig plan en 't mooie ervan is dat dit soort bouw mooier wordt naarmate het ouder wordt, iets wat ik (val me niet meteen aan oke?) in Rotterdam niet vaak zie... Ciao!
Patrick Highrise November 30th, 2003, 05:07 PM Ik zou hierbij een voorstel willen doen dat de regering een wet maakt dat alleen deze architectuur voortaan in Den Haag wordt gerealiseerd. Dit past gewoon zoooo goed bij DH!!
Dat ikzelf niet al te veel van deze architectuurstroming hou is niet van landsbelang dus niet belangrijk! :D
FF alle gekheid op een stokje DH is wel een van de steden waar deze type bebouwing past. Zelfs in Amsterdam zou dit weerzinwekkend zijn! Of Tilburg, of Arnhem, of Zwolle of Groningen of Leeuwarden en ja ook weerzinwekkend in Rotterdam.
Prima dit soort bouwsels voor de stad Den Haag maar of alleen maar projecten met dit soort uitstraling de stad als geheel compleet maakt? :)
Gambini November 30th, 2003, 05:15 PM @ Pat
Natuurlijk maakt het de stad als geheel niet compleet maar dit project is gewoon goed en al helemaal in die buurt!!! Verder zie ik 2 herenhuizen met 5 verdiepingen, ongekend in Nederland, en, ik zie ook nog een reusachtig herenhuis met zo'n 8 verdiepingen, ik zou graag nieuwe plaatjes willen zien van dit project, iemand?
Patrick Highrise November 30th, 2003, 06:05 PM Originally posted by Gambini
@ Pat
Natuurlijk maakt het de stad als geheel niet compleet maar dit project is gewoon goed en al helemaal in die buurt!!! Verder zie ik 2 herenhuizen met 5 verdiepingen, ongekend in Nederland, en, ik zie ook nog een reusachtig herenhuis met zo'n 8 verdiepingen, ik zou graag nieuwe plaatjes willen zien van dit project, iemand?
Tja een herenhuis van buiten zegt niet gelijk dat het dus maar 1 huis is (hoeveel zou dat wel niet kosten €€€€€€€€..) HEt kunnen ook een hoop appartementen zijn. Al helemaal in dat pand van 8 verdiepingen! :)
Vertigo November 30th, 2003, 06:10 PM Wat een retrokitch! :puke:
En let op Sunny Boy: da's geen mening, da's een FEIT!
;)
sunny boy November 30th, 2003, 06:41 PM raar zeg ik heb jan sinds mijn commentaar helemaal niet meer gezien! had ik soms gelijk ???? en voor de rest ben ik het voor 100% met per eens een stad moet beide hebben futuristisch en historisch !!!!! dus niet alleen maar futuristisch want dit zou een stad kapot maken !!!! Amsterdam , den haag en een beetje utrecht zijn prima voorbeeld steden voor nl wat combinatie betreft !!!!!
sunny boy November 30th, 2003, 06:43 PM en ik denk dat vertigo zeer zeker van zijn mening terugkomt als ons project eenmaat gerealiseerd is !!! sterker nog ik weet het zeker !
Elmo November 30th, 2003, 06:46 PM @sunny:
Dat iemand niet direct binnen een uur op een post van jouw reageert, wil natuurlijk niet zeggen dat je gelijk hebt... :|
Hoe oud ben je eigenlijk? En wat is je achtergrond? (Serieuze vragen)
sunny boy November 30th, 2003, 06:49 PM dat er achter een vraag van meneer elmo tussen haakjes serieus staat , wil nog niet zeggen dat het een serieuze vraag is !!!!
Winus November 30th, 2003, 06:56 PM Ik vraag me telkens weer af wat de term "completer" inhoudt en of een stad wel "compleet" moet zijn.
de flatneuroot November 30th, 2003, 06:58 PM Ik vind dit echt weerzinwekkend deze kitschtroep. Wat een lelijkheid. Die plaatjes doen gewoon zeer aan mijn ogen en dan is het nog niet eens gebouwd.
Bibelo November 30th, 2003, 07:00 PM wóóów, Den Haag wordt nog sjieker dan het al was. Dit wordt in het begin misschien even wennen (deze specifieke stijl staat nog niet in DH toch?) maar hier gaat iedereen respect voor krijgen. Kom er telkens weer achter dat ik te weinig in het Westen komt. Moet snel ook naar Den Haag, nadat ik in Rotterdam ben geweest...:D
Elmo November 30th, 2003, 07:14 PM Originally posted by sunny boy
dat er achter een vraag van meneer elmo tussen haakjes serieus staat , wil nog niet zeggen dat het een serieuze vraag is !!!!
Het is wel een serieusze vraag, want er stond tussen die haakjes "Serieuze vragen". Beetje beter lezen Sunny.
Toch vraag ik me af hoe serieus ik jouw antwoorden moet nemen... 44 jaar en afgestudeerd in geschiedenis en bouwkunde. Als dat zo zou zijn zouden je reacties wel wat meer onderbouwd, doordacht en nuttiger zijn. Je komt nu over als een gefrustreerd pubertje van 14 dat niet genoeg aandacht krijgt en totaal geen verstand van zaken heeft...
Vertigo November 30th, 2003, 07:55 PM Originally posted by sunny boy
en ik denk dat vertigo zeer zeker van zijn mening terugkomt als ons project eenmaat gerealiseerd is !!! sterker nog ik weet het zeker !
Wedden om een kratje bier? :D
sunny boy November 30th, 2003, 08:14 PM nee kom nu maar gewoon kijken als het klaar is dan zul je het vanzelf zien , drink dat kratje zelf maar op . dit wordt werkelijk schitterend !!!!! jammer overigens dat dit soort mooie bouwwerken niet in rotterdam passen zeg ! maar ja hun hebben nu eenmaal een grote voorkeur voor goedkoop ogend futurisme , en zijn ook architectonisch niet zo verwend als wij ook al zeggen ze van wel , want met alleen bouwwerken van na 1945 tel je op dit gebied gewoon minder mee dan steden die wel veel oude gebouwen binnen hun gelederen hebben !!!! maar dit kun je wel 100 keer zeggen begrijpen doen ze het toch nooit.
julesstoop November 30th, 2003, 08:34 PM Originally posted by Elmo
Het is wel een serieusze vraag, want er stond tussen die haakjes "Serieuze vragen". Beetje beter lezen Sunny.
Toch vraag ik me af hoe serieus ik jouw antwoorden moet nemen... 44 jaar en afgestudeerd in geschiedenis en bouwkunde. Als dat zo zou zijn zouden je reacties wel wat meer onderbouwd, doordacht en nuttiger zijn. Je komt nu over als een gefrustreerd pubertje van 14 dat niet genoeg aandacht krijgt en totaal geen verstand van zaken heeft...
Mid-life crises :D
HGK December 1st, 2003, 06:38 PM Originally posted by sunny boy
Ha grote vriend van me , ik word haast gek van opwinding door dit soort plannen , werkelijkwaar schitterend mooi en supergoed in te passen tussen de bestaande wijk , dat kathedraalachtige gebouw daar ga ik helemaal van kwijlen wat een uniek project zeg echt een meerwaarde voor de wonderschone stad DEN HAAG !!!! ik ga dit op de voet volgen. Aan dit soort architectuur denken ze alleen maar in den haag . Ja jongens dit hoort er nu eenmaal ook bij , zo wordt de stad lekker compleet
Hé vrind ff tussen jou en mij maar spreek jij je eigen niet een beetje vaak tegen.Ik dacht na ongeveer 300 honderd van die niets zeggende posts van jou dat den haag (oh wacht ff DEN HAAG) volgens jou al een complete stad was (is)vertel jij mij dan maar eens waarom een stad als den haag deze retro franse rommel nodig heeft want meer is het niet. :weirdo: :bleh:
HGK December 1st, 2003, 06:43 PM Originally posted by sunny boy
dat er achter een vraag van meneer elmo tussen haakjes serieus staat , wil nog niet zeggen dat het een serieuze vraag is !!!!
En dan verkoper binnendienst dan heb je veel met je studie gedaan niet???:D :colgate: :D
flap December 1st, 2003, 07:53 PM waarom wordt er nu nog steeds zo over den haag versus rottterdam gestreden ?
Centauri December 2nd, 2003, 02:05 AM Originally posted by flap
waarom wordt er nu nog steeds zo over den haag versus rottterdam gestreden ?
Tja, wie was er ook weer begonnen?:D
flap December 2nd, 2003, 09:21 PM On topic dit wordt echt een verfrissend stukje stedelijke vernieuwing , erg apart met die traditionele bouw ,dit zouden ze op meer plaatsen in de stad moeten toe passen . :dance: :righton: :tiasd: Thank you! its gonna be a wonderful future i think.
Jan December 2nd, 2003, 09:28 PM @ Flap: dat is juist een bezwaar wat je tegen dit soort projecten kunt hebben. Het suggereert de schijn van echte oud Hollandse bouw in zich te hebben, maar elke architectuurhistoricus kan je vertellen dat wat mannen als Krier doen niks met de plaatselijke architectuurgeschiedenis van doen heeft, maar veel meer met de romantische instelling van de ontwerper. Wanneer je dit ziet...
http://www.limen.org/BBCC/progettazione/natalini%20c.bisenzio.jpg
...weet je meteen dat het Aldofo Natalini is. Zie je zo'n zinken halfronde dak zoals hier...
http://www.dakweb.nl/rh/97-8/8-22a.jpg
...dan kun je gerust wedden dat er Charles Vandehove achter zit. De lol van de discussie hier is juist dat het niet zo zeer gaat over wat iemand mooi of lelijk vind (moet iedereen voor zichzelf uitmaken, maar dat interesseert me weinig), maar te discussieren over de argumenten waarom iemand iets mooi of lelijk vindt. Mijn kritiek is juist dat dit geen Haagse gebouwen zijn, maar Krierse gebouwen. Als die iets had ontworpen dat echt in de Haagse stijl was gebouwd had ik het nog kunnen waarderen. Dit dus niet. Bij deze... :)
Skyscrapercitizen December 2nd, 2003, 09:40 PM Oh nee he, deze plannen weer. Net zo erg als die plannen voor Lelystad, ook van Krier of gevolg.
Die Krier is werkelijk nog erger dan Kollhoff, we moeten die man ver van Rotterdam vandaan houden!
flap December 2nd, 2003, 09:51 PM Beste Jan ik ben het in grote lijnen wel met je eens maar toch : Het zijn ook geen haagse gebouwen maar gebouwen die [ik] goed vind passen in Den Haag! En dat komt denk ik omdat de plaats waar dit gepland staat zich volgens mij niet goed leent voor futuristische bouwwerken waar opzich helemaal niets mis mee is! Want rond het CS [dat is echt vlak daarbij ] zou futurisme beter tot zijn recht komen! Maar je hebt wel gelijk over smaak valt nu eenmaal niet te twisten! Maar goed ook anders zou heel nederland er eender uitzien , en dan hadden wij hier op dit forum weinig meer te doen dan op het hoogbouw cafe rond te hangen!:D
Jan December 2nd, 2003, 09:52 PM Oh maar dat kan ook heel gezellig wezen hoor! :cheers:
flap December 2nd, 2003, 10:02 PM Dat is zeker gezellig Jan,alleen er wordt zo gestreden over bepaalde onzinnige dingen , maarja daar is het eigenlijk okk een cafe voor. Dus waar heb ik het eigenlijk over. Ik moet denk ik gewoon nog een paar:cheers: :cheers: nemen dan ga ik misschien ook zo raar lullen.
6fran February 17th, 2004, 05:21 PM Er is vandaag een begin gemaakt aan de sloop van het SDU gebouw...
(er wordt vgs mij meer gesloopt als gebouwd op het moment in DH :P )
bobdebouwer May 2nd, 2004, 03:39 PM Even een interessante neutrale vraag: als dit ontwerp van Krier niet op deze plek past, wat zou je hier wel willen hebben dan?
Gambini July 14th, 2004, 03:18 PM Is hier eigenlijk al mee begonnen met de bouw? Heb er niks meer van vernomen!
CborG October 8th, 2004, 11:12 AM ik wil hier weleens wat van zien, vooral naar dit ding,
http://homepage.residentie.net/~schram-12/rv001.jpg
ben ik benieuwd, het lijkt wel een gotische kathedraal!!
Michiel October 8th, 2004, 07:20 PM @CborG
Ik weet niet of die er ook komt, hij maakt niet echt deel uit van het rivierenbuurtplan (staat er los van). Het hoofdplan komt op de plaats van de inmiddels gesloopte SDU drukkerij.
chris-12 February 17th, 2005, 09:43 AM De SDU is inderdaad verdwenen.
De bouwer is ondertussen gevonden :
http://www.eurowoning.nl/flash_content/home_Frameset.html
Ga naar woningen (uiterst links)
en toekomstige projecten.
Bij gerealiseerde projecten staat onder andere het project op het
vml Alexanderveld (Burg. de Monchyplein)
Hele statige nieuw / hoogbouw.
Er blijft op alle plannen een hardnekkig torentje staan op de hoek van de gracht. Daar staat het Azivo gebouw en dat is en wordt voorlopig nog niet gesloopt.
spartannl February 17th, 2005, 10:24 PM Goed gevonden! Het torentje is nu rond, en heeft niet meer die spitse, op een kathedraal lijkende uitstraling. Vzv het is in te schatten lijkt me dit een beter alternatief...
CborG February 18th, 2005, 01:10 AM Die plaatjes zijn al oud hoor:)
kijk maar eens op de eerste pagina en de ronde toren ís de kathedraal.
CborG February 18th, 2005, 03:41 PM 18-02:
Kijkend richting Rijswijkseplein, Station HS.
http://img110.exs.cx/img110/1135/p21800188hn.jpg
http://img110.exs.cx/img110/5835/p21800273lc.jpg
Het slaan van damwanden is al begonnen:
http://img110.exs.cx/img110/897/p21800212qt.jpg
http://img236.exs.cx/img236/381/p21800239lk.jpg
kijkend richting CS e.o.:
http://img236.exs.cx/img236/7740/p21800268bi.jpg
chris-12 February 21st, 2005, 01:54 AM De ronde toren op de tekening is niet hetzelfde als "de kathedraal"
De Kathedraal was bedoeld op de hoek Verversstraat, Spui, Pletterijkade.
Daar staat nu nog vroeg 20e eeuwse hoogbouw (dus niet eens zo hoog :)
Een gedeelte van het gebouw is leeg, maar veel nog niet.
Kwikfit zit daar oa, volgens mij..
Over die hoek is al heeeeel lang niets meer vernomen.
PEZA March 17th, 2005, 12:23 PM Uit de HC van 16/3/2005:
Nieuwbouw in Rivierenbuurt kan beginnen
DEN HAAG | De bouw van 161 woningen op het voormalige terrein van de Staatsdrukkerij (SDU) in de Rivierenbuurt kan beginnen. De welstandscommissie keurde het ontwerp van de in Berlijn gevestigde architect Rob Krier goed. Het plan voorziet in de bouw van grote stadswoningen en appartementen. De woningen komen rond afgesloten binnenterreinen te staan die niet zomaar toegankelijk zijn. De architect vertelde de commissie gisteren dat deze autovrije binnenterreinen veilige speelplaatsen voor kinderen worden.
spartannl March 17th, 2005, 11:26 PM Volgens mij zijn afgesloten binnenruimtes geen garantie voor het vergroten van de veiligheid, niet van kinderen noch van volwassenen. Ze kunnen net zo goed het gevoel van onveiligheid versterken en dus uiteindelijk het tegengestelde effect krijgen. Ik hoop dat wordt voorkomen dat op deze lokatie iets van 'een dorp in de stad' zal ontstaan, dat zich van de stad afsluit.
Verder ben ik benieuwd naar actuele impressies. De site van EuroWoning biedt wat dat betreft nog geen soelaas. Ik heb net wel info aangevraagd bij EuroWoning. Hopelijk ontvang ik binnenkort wat interessant beeldmateriaal.
chris-12 March 30th, 2005, 09:03 PM Het project heeft nu ook een naam. Typisch Haags : 't Heagsch Hof
chris-12 March 30th, 2005, 09:05 PM eh.. dat moet natuurijk zijn : 't Haegsch Hof.. :) (maar zonder 'e' achter Haegsch)
spartannl March 31st, 2005, 09:51 PM Waarom toch niet gewoon "'t Haagse Hof"? Want even los van de naam zelf, wat is er toch mis met de normale, moderne spelling? Is dat soms niet sjiek/chique genoeg? Of heeft dat met de beoogde toekomstige bewoners te maken, 'expats' uit Wassenaer en/of Veurburgh? ;)
Ik heb overigens nog niets aan info van EuroWoning ontvangen. 2 weken nu voorbij. Ik ga er maar niet van uit dat ik nog wat ontvang. Sof.
chris-12 April 22nd, 2005, 04:02 PM ALLEMACHTIG .. het wordt PRACHTIG
http://www.haegschhof.nl/
CborG April 22nd, 2005, 09:39 PM http://www.haegschhof.nl/images/Afbeelding_home.jpg
Ja...retro hé..
http://www.haegschhof.nl/Woningen/Overzicht/images/Afbeelding_overzicht.jpg
Rob Krier is zelf ook wel een beetje retro:)
http://www.haegschhof.nl/Haegsch%20Hof/Planconcept/Architect/images/Afbeelding_architect.jpg
supercees April 23rd, 2005, 09:47 AM Toch vind ik dit wel passen voor Den Haag
spartannl April 23rd, 2005, 01:59 PM Ik vind het mooi gevarieerd, kleurrijk en jawel, veel retro (elementen uit gouden eeuw, barok, jugendstil/art nouveau). Retro lijkt niet storend maar waar het echt om zal gaan -denk ik- zijn de te gebruiken materialen. Als al die panden 'individueel' zouden worden gebouwd, en dus qua materiaalgebruik 'op zichzelf' zouden staan, zou je mogelijk niet kunnen zien dat het daadwerkelijk nieuwbouw betreft (zoals bij de Haagsche Bluf is gedaan). Ik vermoed echter dat het met aardig wat prefab gepaard zal gaan en hierdoor de unieke eigenschappen per pand zullen vervagen...
de flatneuroot April 23rd, 2005, 02:08 PM Vreselijk. Dit vind ik dus absoluut niet mooi maar ja ik hou dan ook absoluut niet van kitsch. En het wordt gewoon prefab net zoals die lelijke zooi in Brandenvoort.
Hed Kandi April 23rd, 2005, 03:58 PM Waarom zou prefab in oude stijl lelijk zijn en nieuwe torens met prefab wel mooi?
Vind het een geslaagd project. :cheers:
de flatneuroot April 23rd, 2005, 04:38 PM Waarom zou prefab in oude stijl lelijk zijn en nieuwe torens met prefab wel mooi?
Vind het een geslaagd project. :cheers:
Dat slaat naar mij mening als een Koets ipv door paarden wordt voortgetrokken een super zuinige motor onder de bok zorgt voor de aandrijving.
Ik blijf het Conny Breukhoven architectuur vinden. Het blijft neppe zooi.
Dat het prefab wordt is wel duidelijk te zien aan die impressies. Alle ramen zitten op dezelfde hoogte terwijl bij echte oude gebouwen dit nooit het geval is.
Jan April 23rd, 2005, 04:44 PM Prima als mensen dit mooi vinden maar dit is net zoiets als siliconentieten. Het heeft niks met architectuur te maken, het is gewoon enscenering en decorbouw.
flap April 24th, 2005, 12:08 PM Ja ome jan dat kan jij nou wel vinden jongen , maar over 100 jaar is het opeens een mooi stuk historische stad , en de appartementen zullen er van binnen echt wel kikkuh uit gaan zien , en dat is wat oa de juppen wel mooi vinden , met op een steenworp afstand de nu al historische haagsche plekjes !!!!
D-Rise April 24th, 2005, 06:23 PM Net terug van het WoningWeekend in het congrescentrum,
en heb een folder meegenomen over de rivierenbuurt oftewel " 't Haegsch Hof" en moet zeggen dat het er allemaal heel mooi uitziet...
In 't Haegsch Hof worden rond een sfeervol binnenplein ruim 160 woningen gerealiseerd in de typerende grachtenpanden stijl in diverse woningtypen, zoals appartementen, woon/werk units, stadswoningen en een penthouse.... :runaway:
Matthijs April 24th, 2005, 07:06 PM Prima als mensen dit mooi vinden maar dit is net zoiets als siliconentieten. Het heeft niks met architectuur te maken, het is gewoon enscenering en decorbouw.
Deze discussie is al 100x geweest, maar...
de vergelijking met siliconen slaat natuurlijk nergens op.
Siliconenborsten betekent 'ingrijpen in de natuur'. Bij wel of niet retro gaat het daar totaal niet om. Ingrijpen die je namelijk door te bouwen sowieso. Elk gebouw heeft een bepaalde stijl, gebouwen met een retro-stijl evengoed als gebouwen met een andere stijl.
chris-12 April 25th, 2005, 11:04 PM Smaken verschillen en er is niet over te twisten
De een gaat voor spruiten, de ander gaat er voor op de loop.
ik vind dit SCHITTEREND ! Van mij mag het ook zo bij Hollands Spoor !
Den Haag heeft andere hoogbouw dan andere steden en dat maakt de stad uniek.
chris-12 April 25th, 2005, 11:06 PM Even mezelf verbeteren vwb "uniek" : Hoogbouw met Trapgevel heeft Krier ook in het centrum van Bergen op Zoom laten neerzetten (heel fraai !), maar dat is soberder, minder versierd dan op deze plaatjes. Het geeft echter wel een goed beeld van hoe het aan de Haagse Zuid Oost Singelgracht kan gaan worden !
Corretje April 26th, 2005, 09:08 AM Lekker vooruitstrevend zeg!
Ik dacht dat Anton Pieck dood was.
De kathedraal (uiteindelijk is dit toch een hoogbouwforum) heeft inmiddels de omvang van een provinciaal-kerkje gekregen, jammer.
chris-12 April 26th, 2005, 06:27 PM De Katherdraal komt niet op dat punt te staan, maar bij de Ververstraat
Met Anton Pieck heeft dit niets te maken.
Wat hij schilderde heeft nooit bestaan. Dat was fantasie. Dit is werkelijkheid en let maar op het is zo verkocht en mensen zullen er met veel plezier gaan wonen.
Wat mensen mooi vinden moet je bouwen.
Nieuwbouw die ooit vooruitstrevend werd gevonden heeft dode pleinen en lege straten opgeleverd.
Corretje April 26th, 2005, 07:11 PM @chris-12
Gelukkig dat dit de kathedraal niet is.
Als je alleen zou bouwen wat de mensen willen zou het zomaar kunnen zijn dat er een stagnatie plaatsvindt in de ontwikkeling van de architectuur (lijkt mij geen goed plan) Ik ben het best met je "winderige pleinen" theorie eens maar dit is wel achterhaald. De architectuur van dit moment (vooral ook de landschapsarchitectuur) houdt wel degelijk rekening met de kwaliteit van de leefomgeving. Volgens mij is daar geen theater decor voor nodig die in de meeste gevallen nogal goedkoop en daardoor nogal zielig aandoet.
Maartinho April 27th, 2005, 09:06 PM Pakweg honderd jaar geleden imiteerde de architectuur ook voortdurend de stijlen van vroeger. (neo-gothiek, neo-renaissance, eclectisme, etc.). Dat gebeurde ook op industriele schaal; ornamenten e.d. werden gewoon in serie vervaardigd.
Destijds vond iedereen dat normaal, 50 jaar later vond iedereen het vreselijk en nep, honderd jaar later kan de gemiddelde Nederlander het verschil niet meer zien tussen een neo-renaissance en een echt renaissancepand. Bebouwing in de 19e-eeuwse imitatiestijlen wordt nu over het algemeen mooi gevonden en doorgaans beschermd tegen sloop.
Wat zegt dit over huidige historiserende stijlen? Wellicht valt het over een enige tientallen jaren niet meer op. Er zijn in Den Haag op kleine lokaties al historiserende pandjes gebouwd, bv Herengracht (vm. disco Bollywood) of Groenmarkt (vm. Radio Modern). Die vallen nauwelijks op, en binnenkort weet niemand beter of ze zijn oud.
Die historiserende panden op grote schaal vind ik doorgaans minder mooi.Je ziet aan het metselwerk, aan de dubbelisolerende kozijnen, aan de slordige afwerking van de in beton gegoten ornamentjes dat het fake is. De 19e eeuwse nepbouw was toch altijd veel verfijnder dan wat er nu wordt neergezet.
De belangrijkste les uit het verleden is misschien dat de vernieuwing toch de ECHT interessante panden heeft opgeleverd. Zeg nou zelf, de jugendstil en de art nouveau, zijn dat niet de allermooiste gebouwen uit de 19e eeuw?
chris-12 April 28th, 2005, 01:16 PM "Maartinho":
Een Jugendstil wolkenkrabber ! Nou DAT is een goed idee !! :)
"Corretje"
Voor de Baljurk, de Haagse Bluf (incl torentje!) geldt zeker niet dat het goedkoop is gehouden... en natuurlijk zal men toch wel zo moeten zijn dat je rekening houdt met wensen van mensen, anders is het niet alleen de 'tocht' die mensen weghoudt.
Stagnatie is inderdaad niet goed, stilstand is achteruitgang, maar terugkijken is dat niet. Anders zouden de zenders met Gouwe Ouwe (hoewel niet mijn smaak) en klassiek (ook niet mijn smaak) wel in kunnen pakken.
Michiel April 28th, 2005, 11:58 PM Ik heb het idee dat die kathedraal niet meer doorgaat, anders kan ik dit berichtje van de site van Zeinstra van der Pol (http://www.zeinstravanderpol.nl) niet plaatsen:
25.05.2004 Architectenselectie gewonnen, Den Haag
Architectenselectie gewonnen: Spui-Lamgroen, Den Haag.
We hebben de architectenselectie voor het ontwerpen van een woontoren in Spui-Lamgroen, Den Haag gewonnen. De opdracht is afkomstig van Strabag - development, Dordrecht.
bobdebouwer May 6th, 2005, 02:17 PM Hoebedoelu? Was er een soort van wedstrijd, en heeft het architectenbureau met de kathedraal in het ontwerp niet gewonnen?
CborG May 8th, 2005, 04:14 PM Nou ja, liever een 'gewone' toren dan een kathedraal
spartannl July 25th, 2005, 12:02 AM Ik heb documentatie gekregen van het Haagsch Hof. Ziet er op zich prima uit en: geeneen pand is hetzelfde. Ben ook nog even op de bouwplaats gaan kijken, maar dat ligt nog helemaal braak; een grote kale vlakte, waar men zelfs gras heeft ingezaaid... Zeker nog wachten op kooplustigen... Zie ook de site van Eurowoning: Eurowoning: 't Haagsch Hof (http://www.eurowoning.nl/flash_content/home_Frameset.html)
chris-12 October 19th, 2005, 06:37 PM Het wachten op kooplustigen was niet nodig, die lopen de deur bijna plat.
Bijna alle panden van het eerste gedeelte zijn eigenlijk al verkocht, incl het duurste app. complex.
Ondertussen is ook bekend dat bewoners van het verzorgingshuis 'over' gaan naar de nieuwbouw van Krier en dat het verzorgingstehuis zelf (lelijk ding) plat kan in 2008
6fran January 19th, 2006, 03:12 PM Het plan heet nu dus het 't Haesch hof.... :eek:
Paulie Walnuts January 19th, 2006, 03:25 PM Prachtig dit. Den Haag is echt een statige stad die allure uitstraalt.
Jantje January 19th, 2006, 04:50 PM Ja lach er maar om, maar wij zittern er mooi mee op gescheept :puke:
Stedebouwkundig is het best goed, maar moet dat nou als een neo opnlucht museum?
de flatneuroot January 19th, 2006, 07:47 PM Het plan heet nu dus het 't Haesch hof.... :eek:
De naam maakt niets uit, het blijft even lelijk.
marcobruls January 19th, 2006, 07:53 PM Ik vind het erg mooi, mooier dan er ooit in Vlaardingen is gebouwd en mooier dan er in Vlaardingen ooit gebouwd zal worden.
Maar goed smaken verschillen,de kopers zullen het iniedergeval wel mooi vinden en daar zijn er meer dan genoeg van.
de flatneuroot January 19th, 2006, 08:06 PM Ik vind het erg mooi, mooier dan er ooit in Vlaardingen is gebouwd en mooier dan er in Vlaardingen ooit gebouwd zal worden.
Maar goed smaken verschillen,de kopers zullen het iniedergeval wel mooi vinden en daar zijn er meer dan genoeg van.
Ik ben erg blij dat dit soort "architectuur" Vlaardingen tot nu toe bespaard is gebleven. Laat Krier en consorten maar lekker ver weg blijven van mijn woonplaatsje vandaan. In Vlaardingen staat tenminste een gebouw van OMA (Koolhaas etc). Die mag vanmij wel vaker komen :) hier.
supercees January 20th, 2006, 12:23 PM Ik vind dit ook niet onaardig... als het niet heel erg venieuwend kan dan maar liever van deze retro... is beter dan saaie 5 hoog architectuur...
Per January 20th, 2006, 01:20 PM Goede architectuur, het past in de omgeving, het is stedelijk, niet elitair maar vriendelijk en het past in de behoefte die er is. Niet alles in NL hoeft ontworpen te worden door architecten die het wiel steeds uit willen vinden of die mensen beschouwen als robots door massale woonkazernes te bouwen in een abstracte stijl.
6fran January 22nd, 2006, 01:32 PM Ik vind het eigenlijk nu wel een hele verbetering dat er niet is gekozen voor de cathedraal en de middeleeuwse architectuu, maar nu dus meer voor jugendstil achtige huizen en vooral de plint op de voorkant van het plaatje ziet er wat mij betreft goed en "haags" uit. Bovendien staat het in een weinig inspirerend stuk van het centrum wat dus nu wel een ontzettende boost vooruit heeft gekregen (veel liever dit als vieze vinex zoals die in de schilderswijk en transvaal is geplaatst). Daar nog weer bovenop zullen er aan de uiteinden van dit project vrij veel torens verschijnen. Wat mij betreft toch achteraf een goede invulling van dit plan!
Patrick Highrise January 23rd, 2006, 09:39 PM Dit plan vind ik er inderdaad veel beter uitzien dan het eerdere plan! Ik vind dit zo wel wat hebben. :)
Jelluh February 1st, 2006, 12:53 PM Supermooi!!!!!!!! Dit moeten ze veel meer bouwen, de mooie architectuur!!! Hoge herenhuizen zoals in alle grote steden, kijk maar naar Parijs, Londen, Madrid, Rome allemaal met grote oude herenhuizen Prachtig!
Elmo February 3rd, 2006, 08:13 PM Het plan heet nu dus het 't Haesch hof.... :eek:
Dat plaatje is al 3-kwart jaar geleden geplaatst door Cborg ;)
marcobruls February 4th, 2006, 01:42 AM Dat plaatje is al 3-kwart jaar geleden geplaatst door Cborg ;)
De man meldt dat het plan nu haagse hof heet en haalt het plaatje weer terug van een pagina eerder....wat is daar mis mee?
6fran February 4th, 2006, 03:46 PM Correctie Marco: het "Haegsche Hof"
marcobruls February 4th, 2006, 06:49 PM Correctie Marco: het "Haegsche Hof"
jajajaja i know lol had geen zin in die rare letter combos.
In je eigen post noem je het zelf Haesch hof .!! lol
Beholder March 30th, 2006, 11:35 AM Een snel geklikte foto van de actuele situatie:
http://img89.imageshack.us/img89/3595/pict00067av.jpg (http://imageshack.us)
Er ligt nog veel puin, er reed een shovel rond en er staat een machine die veel weg heeft van een hei-installatie. Klopt dit met de planning?
jcspakman March 31st, 2006, 02:51 PM nyx
spartannl April 1st, 2006, 03:48 PM ^^ OK J! Welkom overigens. Blijkbaar ben je zelf aardig geïnteresseerd in de bouw van deze nieuwe wijk (zo mag je het wel noemen denk ik).
Je rept over brieven van de gemeente. Zijn/worden de omwonenden door de gemeente behoorlijk op de hoogte gehouden over (eerst) de plannen en (nu) de bouw van het project? Ben ik wel benieuwd naar, want elders in de stad heeft de gemeente bij meerdere projecten nogal wat steekjes laten vallen (en dan druk ik me nog voorzichtig uit)
Gambini May 19th, 2006, 07:56 PM Ik hoop dat dit mooi gaat worden... Hopelijk gebruikt hij de juiste kleuren en materiaal in tegenstelling tot die andere troep die hij in het centrum neer heeft gesmeten... Afijn, het is iig een verbetering van wat er eerst stond, dat sowieso. Hier nog wat plaatjes:
http://www.haegschhof.nl/Haegsch%20Hof/Planconcept/Het%20plan/images/Afbeelding_het_plan.jpg
http://www.haegschhof.nl/Haegsch%20Hof/Planconcept/Binnenplein/images/Afbeelding_binnenplein.jpg
http://www.haegschhof.nl/Woningen/Appartementen/images/Appartementen-AI.jpg
http://www.haegschhof.nl/Woningen/Torenappartementen/images/Torenappartementen-AI.jpg.jpg
http://www.haegschhof.nl/Haegsch%20Hof/Planconcept/Het%20plan/images/Foto%27s-maquette_03.jpg
http://www.haegschhof.nl/Haegsch%20Hof/Planconcept/Het%20plan/images/Foto%27s-maquette_03-Foto%27s-m.jpg
http://www.haegschhof.nl/Haegsch%20Hof/Planconcept/Het%20plan/images/Foto%27s-maquette_03-Foto%27-08.jpg
Website: http://www.haegschhof.nl
vinman May 20th, 2006, 03:35 PM Ziet er leuk uit. Voor retro vind ik dit nog acceptabel. Alhoewel het niet mijn stijl is. Ik zie het hoop ik maar als een stroming die over 10 jaar weer weg is ofzo:D
jcspakman May 28th, 2006, 06:34 PM ^^ OK J! Welkom overigens. Blijkbaar ben je zelf aardig geïnteresseerd in de bouw van deze nieuwe wijk (zo mag je het wel noemen denk ik).
Je rept over brieven van de gemeente. Zijn/worden de omwonenden door de gemeente behoorlijk op de hoogte gehouden over (eerst) de plannen en (nu) de bouw van het project? Ben ik wel benieuwd naar, want elders in de stad heeft de gemeente bij meerdere projecten nogal wat steekjes laten vallen (en dan druk ik me nog voorzichtig uit)
Wat mij betreft wel!
Michiel July 15th, 2006, 05:07 PM Vandaag:
http://img93.imageshack.us/img93/9728/haegschhof20060715cp4.jpg
spartannl July 15th, 2006, 05:30 PM Nice one!
Momo1435 August 19th, 2006, 01:48 PM Ben er vandaag even langs gelopen om eens te zien hoe het er nu uit ziet.
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH19_8_01.jpg
Het is er nog wel een rotzooi in de buurt.
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH19_8_02.jpg
Er mag zeker nog wel iets verbeteren.
marcobruls August 19th, 2006, 03:12 PM Cool die update hier!.............ja hey ze zijn ook nog lang niet klaar dus het komt heus wel goed :)
luchtkasteel August 19th, 2006, 04:13 PM heb opzich niet zo'n moeite met retro, maar ik vind het wel vreemd dat ze er hier voor kiezen om bij sommige huizen de nok evenwijdig aan de straat te laten lopen. dat is alles behalve typisch hollands, meer belgisch/frans
Amo urbem August 23rd, 2006, 04:52 PM Kijk, een nieuwbouwproject dat mij echt aanspreekt! Mijn complimenten aan Den Haag!
Lijkt mij idd wel prijzig, maar wat je ervoor terugkrijgt... Prachtig!
Want wat je hier in het dorp voor vreselijke jaren 80 rijtjeshuizen 'nieuw'bouwwijken kan aantreffen... :no:
Viren September 2nd, 2006, 07:06 PM Als het allemaal klaar is, zal die rommel er niet meer zijn. Dan zal er nieuwe bestrating met mooie bebouwing in het oog springen. Ik maak me daar niet druk om, het komt allemaal wel goed. Ben benieuwd hoe het staat met die andere deelprojecten. Zoals ik het kan zien, begint niet alles tegelijk en wordt het gefaseerd uitgevoerd.
Skyscrapercitizen October 23rd, 2006, 03:16 PM Pfff, ik zie dit nu pas... Wat een plan, ik ben benieuwd naar de gebruikte materialen, die kunnen het maken tot een heel erg triest project (efteling) tot een wel aardig project. Stedenbouwkundig vind ik het wel interessant, ik kan alleen op de plaatjes hier niet zien hoe het in de omgeving zit. Resident vind ik bijvoorbeeld heel slecht in de omgeving liggen.
Verder raar dat niet gewoon echte haagse herenhuizen worden gebouwd, dit is toch meer duits...
Erik October 23rd, 2006, 03:32 PM ^ Ik ben van mening dat het wel in de omgeving past, al vind ik het allemaal toch een beetje té. Rivierenbuurt bestaat uit laagbouw, grachten/kanalen. De laagbouw stamt veelal uit de jaren '80 (beetje de stijl van woonerven uit die tijd, maar dan appartementen); erg fantasieloos. Het is er erg rustig, terwijl het tegen het centrum aanligt.
Iets meer in de stijl van Den Haag was inderdaad op z'n plaats geweest denk ik; een moderne interpretatie van de Jugendstil ofzo?
Skyscrapercitizen October 23rd, 2006, 05:01 PM Ik zat net even op Google earth te kijken, en als ik het goed zie komt die toren aan het water te staan. En dus lopen de 2 lijnen die langs de toren lopen dood op dat water. Dat bedoel ik met een slechte inpassing. Bij de resident komt die straat langs die zurichtoren ook uit op het water, wat de route erg onligisch maakt. Hier veronderstel je ook een route in te zetten en die loopt dan vervolgens dood op het water. En een brug zie ik niet op de plaatjes.
Erik October 23rd, 2006, 06:14 PM Er zijn wel kleine loopbruggetjes over het water, maar inderdaad niet op de route zeg maar... Al geloof ik niet dat het de bedoeling is geweest om er een logische route doorheen te ontwerpen, ik denk ook dat het gebied daarvoor te rustig is en te afgelegen ligt ten opzichte van bijv. CS en centrum.
Ik heb het ook even op Google Earth bekeken en je hebt wel gelijk. Het is niet echt ingepast in de rest van de omgeving; zowel qua bebouwing (impressies) als infrastructuur. Maar ja, het is stukken beter dan wat er stond (een groot bedrijfsgebouw, was het nu een drukkerij? Ik weet het niet meer). Trouwens, ernaast staat nog een lelijk gedrocht, waarin een grote Azivo apotheek gevestigd is. Vanuit de Struyck zag ik een aantal jaren geleden een grote brand in dat gebouw. Helaas was de schade niet groot genoeg om hem af te breken... ;)
Ik fiets er regelmatig langs; als ik tijd heb zal ik een kleine impressie maken van de directe omgeving.
Skyscrapercitizen October 23rd, 2006, 09:32 PM De diversiteit aan gevels is in ieder geval een hele verbetering op het gross van de projecten tegenwoordig.
Beholder October 23rd, 2006, 10:43 PM Zo is het een heeel gewoon bouwproject:
http://img110.imageshack.us/img110/9526/pict0071up3.jpg (http://imageshack.us)
Het is te hopen dat de diversiteit gaat werken. In Brandenvoort vind ik het resultaat 'net aan', maar daar heb ik niet de hele wijk gezien. Heel jammer blijft het dat de stijl zelf weinig met Den haag van doen heeft.
Skyscrapercitizen October 24th, 2006, 07:31 AM Brandevoort vind ik echt verschrikkelijk, daar ga ik niet eens voor de lol kijken, een foto er van zien vind ik al een beproeving...
Bovenstaande foto laat zien dat dit project niet meer is dan Vinex met een sausje erover, wat het ook zo nep maakt. Bouw het traditioneel en je hoort mij minder klagen.
Erik October 24th, 2006, 08:37 AM Wat bedoel je precies met traditioneel bouwen? Geen prefab elementen enzo? Hout?
Skyscrapercitizen October 24th, 2006, 09:17 AM Ja bouwen zoals ze dat 150 jaar geleden ook deden, of in ieder geval gedeeltelijk. :) Nu is het echt goedkope standaardbouw met een eftelingsausje eroverheen, maar dat is mijn mening.
marcobruls October 24th, 2006, 09:26 AM ^^Turf slaven uit Kanaan en een grote binnenplaats.
Bedankt voor alle updates BEholder :)
Erik October 24th, 2006, 09:51 AM Je kunt je afvragen of er nog bouwers rondlopen die dat handwerk nog kunnen maken van 150 jaar geleden... Maar je hebt wel gelijk.
Maartinho October 24th, 2006, 03:18 PM Ja bouwen zoals ze dat 150 jaar geleden ook deden, of in ieder geval gedeeltelijk. :) Nu is het echt goedkope standaardbouw met een eftelingsausje eroverheen, maar dat is mijn mening.
Ach ja de meeste gebouwen van einde 19e eeuw hadden ook al een betonskelet en alleen metselwerk voor de sier.
Nout October 24th, 2006, 09:55 PM Mmmmh. Ik krijg hier een 'een-beetje-vreemd-maar-wel-lekker' gevoel bij. Ben benieuwd of het mogelijk is om een nieuw oud stadsgedeelte te bouwen. Maar goed... op de plaatjes ziet het er allemaal erg mooi uit. Nu nog even afwachten hoe het in het echt is, als het klaar is. Ik ga er in ieder geval wel een kijkje nemen. Teleurgesteld zal ik niet zijn als ik weer terug ga naar Utrecht, want eenmaal in DH is een confrontatie met het strijkijzer onmogelijk en alleen dat al is meer dan de moeite waard lijkt mij.
Skyscrapercitizen October 25th, 2006, 11:20 AM @ Maartinho
Daar heb je gelijk in, Alle pracht en praal van Wenen is ook gewoon beton met make up. Ik heb ook niks tegen beton, het is alleen wel opvallend dat het alleen om de verpakking gaat, en dat daaronder alles hetzelfde is van ultramodern tot super retro.
Of ik dit nog een beetje leuk ga vinden zal dus vooral afhangen van hoe ze het velletje eroverheen leggen, misschien komen er wel prefab gevels op. :)
Paulie Walnuts October 25th, 2006, 02:04 PM ^ Opvallend dat het om de verpakking gaat? Dat is toch architectuur...
Best een grappig plan dit trouwens. Mooie renders in ieder geval.
Skyscrapercitizen October 25th, 2006, 02:09 PM ^^
:(
Gelukkig zijn er nog architecten waarvoor architectuur wél meer is dan het ontwerpen van een velletje rond standaardhokken...
ro2 October 26th, 2006, 10:03 AM [QUOTE]http://www.haegschhof.nl/Haegsch%20Hof/Planconcept/Binnenplein/images/Afbeelding_QUOTE]
Doet me toch erg denken aan een leuk Nederlands hotel in Turkije. Ik heb nog mijn twijfels of het past bij de omgeving. Dit wordt straks KLEIN WENEN !!
marcobruls October 26th, 2006, 12:42 PM ^^Past Wenen ook niet in haar omgeving?
the runner October 27th, 2006, 03:43 PM http://img144.imageshack.us/img144/2364/hpim1583mediumcp7.jpg (http://imageshack.us)
Erik October 30th, 2006, 08:11 PM Mooie foto Runner, met zo'n dreigende lucht! Jij reist heel wat af om ons van updates te voorzien, respect!
Wegcent November 1st, 2006, 04:58 PM Nou kan best goed uitpakken in een historische omgeving...
Amo urbem November 5th, 2006, 08:55 AM Prachtig, die witte 'ouderwetse' dakkapel! Niet zo'n lelijke jaren 70 uitbouw, maar weer de echte klassieke dakkapel!
(tja het zijn de kleine dingen die het doen)
spartannl November 26th, 2006, 01:58 PM 1 plaatje...voor de dakkapelliefhebbers onder ons ;)
http://img142.imageshack.us/img142/4494/l1010477bg6.jpg
Momo1435 December 9th, 2006, 05:13 PM Ik heb hier ook een paar foto's genomen, ze zijn al aardig onderweg met de rest van de woningen.
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_1531.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_1532.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_1533.jpg
Het kleine torentje is ook al in aanbouw en heeft al twee complete lagen.
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_1534.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_1537.jpg
Bonus:
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_1538.jpg
marcobruls December 10th, 2006, 12:33 AM ^^Thanks,mooi weer voor foto's ook!
spartannl December 10th, 2006, 05:28 PM @ Momochan: Laatste foto, fraai hoor! (En Momoko overigens ook :))
Amo urbem December 11th, 2006, 11:10 AM Mooie locatie voor deze wijk, alle projecten zijn goed zichtbaar!
the runner January 2nd, 2007, 03:44 PM http://img329.imageshack.us/img329/3361/hpim1945mediumyo7.jpg (http://imageshack.us)
http://img329.imageshack.us/img329/4350/hpim1947mediumnk3.jpg (http://imageshack.us)
marcobruls January 2nd, 2007, 05:27 PM Dat torengeval word wel mooi denk ik.
Nawi January 26th, 2007, 01:35 PM Gisteren.
http://img208.imageshack.us/img208/8473/dsc1494us9.jpg
marcobruls January 26th, 2007, 02:35 PM Proberen ze het WR traagheid te verbreken?
peterdrijver January 26th, 2007, 05:48 PM het strijkijzer staat voor objectenstedenbouw, zeg maar de rotterdamse methode. de rivierenbuurt is stedenbouw van ruimtes. het is heel gek dat bij het Rijswijkseplein dat zo dicht naast elkaar staat en niets met elkaar doet. Kennen jullie het torenplan van Claus en Kaan op de hoek van de Rivierenbuurt? Alsof de muizen eraan gegeten hebben. Alle investeringen in het plan van Krier worden daar weer onderuitgehaald.:bash:
marcobruls January 26th, 2007, 06:18 PM ^^Te veel koffie?
kuikentje January 27th, 2007, 06:15 PM :banana:
Quintana February 17th, 2007, 01:51 PM Kwam toevallig wat foto's tegen (zijn dus niet van mij):
http://www.bewonershaegschhof.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2654&g2_serialNumber=2
http://www.bewonershaegschhof.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2356&g2_serialNumber=2
http://www.bewonershaegschhof.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2668&g2_serialNumber=2
http://www.bewonershaegschhof.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2666&g2_serialNumber=2
http://www.bewonershaegschhof.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2670&g2_serialNumber=2
http://www.bewonershaegschhof.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2674&g2_serialNumber=2
Meer: http://www.bewonershaegschhof.nl/component/option,com_gallery2/Itemid,34/
JWvW February 17th, 2007, 05:18 PM retro of niet... t zijn mooie, degelijke huizen waar veel mensen in zouden willen wonen. denk dat veel mensen dat op dit forum toch maar liever ontkennen. maar in nl zijn dit soort huizen nou eenmaal populair. ik vind t prima als je maar wat verderop in t centrum mooie strakke nieuwe gebouwen bouwt, dan hou je t wel in balans.
Beholder February 22nd, 2007, 02:58 PM ^^ Idd, balans is het toverwoord. Het lijkt me best goed uitgevooerd: de lichte bakstenen komen zelfs iets uit de gevel zetten:
http://img262.imageshack.us/img262/8134/pict00281yq6.jpg (http://imageshack.us)
Het torentje telt nu 7 bouwlagen:
http://img262.imageshack.us/img262/3790/pict00291gh1.jpg (http://imageshack.us)
Paulie Walnuts February 22nd, 2007, 04:22 PM Mooie dakkapellen
marcobruls February 22nd, 2007, 05:01 PM Die combo op Beholders eerste foto is wel mooi.
Skyscrapercitizen February 22nd, 2007, 07:45 PM Het lijkt met de afwerking redelijk goed te komen. In dat geval wordt het wel een geslaagd project, ik wacht nog even af. :)
Quintana February 22nd, 2007, 08:41 PM Het viel mij vandaag voor het eerst op dat het torentje vanaf het busplatform bij CS inmiddels goed te zien is.
Apostle February 24th, 2007, 11:32 AM Ik vind het een leuk en geslaagd project.:)
Michiel March 3rd, 2007, 08:48 PM Vandaag
http://img249.imageshack.us/img249/9628/haegschhof20070303eh8.jpg
Erik March 5th, 2007, 03:16 PM Oei, die gevel van het theater...
Quintana March 5th, 2007, 03:38 PM Oei, die gevel van het theater...
Toevallig vandaag in het AD:
Muziekzaal kleurt van roze naar rood
Door HERMAN ROSENBERG
DEN HAAG - Na jaren van uitstel en vertraging begint in april de renovatie van de Dr. Anton Philipszaal en het Lucent Danstheater aan het Haagse Spuiplein. De opvallendste ingreep is dat de ‘doos’ van de muziekzaal een rode kleur krijgt.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00106/Philipsz_106618h.jpg
Bewerkte foto met de nieuwe kleur van de Dr. Anton Philipszaal. FOTO VAN MOURIK VERMEULEN ARCHITEKTEN
„Rood is de kleur van het theater, dus dat leek ons wel mooi,’’ zegt Saskia Kriekhaus, directeur van de zalen. Niels Veenhuijzen, directeur van het Residentie Orkest, is blij met de aangekondigde werkzaamheden. „Het is echt nodig, zowel voor ons publiek als voor onszelf, de gebruikers.’’ De wijziging van de kleur - ooit was de doos roze - heeft de instemming van de ontwerper van de zaal, Van Mourik Vermeulen Architecten.
Tussen april en oktober wordt het achterstallig onderhoud van jaren weggewerkt. Daken en gevels worden gedeeltelijk vernieuwd. De onderste rand van de glazen pui van de Philipszaal krijgt onbreekbaar glas. Tevens wordt de glazen wand voorzien van vitrines en een lichtkrant.
In de zomer gaan de aannemers binnen aan het werk, wat betekent dat de zalen van 21 juni tot begin september gesloten zijn. De klimaatinstallaties, die nog maar voor de helft werken, worden vervangen. Verder zijn aanpassingen nodig rond de podia en in de toneeltoren van de danszaal, in verband met de Arbo-eisen. Ook de houten dansvloer wordt opgeknapt.
De gemeente steekt 5,5 miljoen euro in de zalen. Met het oog hierop heeft Den Haag vorig jaar de gebouwen overgenomen van de oorspronkelijke eigenaren, het Residentie Orkest en het Nederlands Dans Theater. Al in 2001 was duidelijk wat er allemaal diende te gebeuren, maar de juridische uitwerking heeft jarenlang geduurd. Dat kwam mede door meningsverschillen tussen de directie van de zalen en de beide gezelschappen, die hun belangen veilig wilden stellen.
Beholder March 5th, 2007, 09:46 PM Met die gebouwen als een soort lijst is het weer een fascinerende foto geworden!
^^ Das goed nieuws: het weer en graffiti kregen steeds meer vat op die 'doos'...
Amo urbem April 9th, 2007, 05:36 PM Ik vraag me af of dit uiteindelijk wel zo mooi wordt...
Momo1435 April 9th, 2007, 07:32 PM Ik had Zaterdag ook nog een paar foto's hier gemaakt maar ik was vergeten ze te posten.
het torentje
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2021.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2023.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2033.jpg
van de rest zijn de eerste stijgers weggehaald en het is leuk geprobeerd maar ik vind het resultaat inderdaad wel teleurstellend. Los van de uitslag op de bakstenen (dat is nooit mooi), is het toch net niet gelukt om ondanks het spelen met de bakstenen het er echt goed uit te laten zien.
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2026.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2027.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2028.jpg
marcobruls April 9th, 2007, 07:40 PM Mmmmmm nee inderdaad,beetje saaie gevels.maar deze woningen zullen niet lang leeg staan.
Dank voor het alsnog plaatsen van de foto's :)
Quintana April 9th, 2007, 09:08 PM Sterker nog, ze zijn volgens mij allemaal al lang en breed verkocht. Ik vind de afwerking van bijvoorbeeld die trapgevel nogal plastic. Een echt oordeel geef ik pas als alles is opgeleverd en ingericht.
Michiel April 9th, 2007, 09:13 PM De gevels ogen nogal saai, vooral die rode op de 4e foto. Dit soort architectuur kom je tegenwoordig overal tegen, dit weekend zag ik nog iets dergelijks in Beverwijk/Heemskerk.
merijn April 10th, 2007, 03:16 PM Ik vind dit niet lelijker dan een standaard rijtjeshuis. Goed, er is weinig detailering in de gevel en de afwerking is op sommige punten matig. Ik weet dat het nep is, maar desondanks vind ik het een leuker straatbeeld geven dan één en hetzelfde ontwerp een hele straat lang stempelen.
Amo urbem April 10th, 2007, 04:40 PM Ik vond de eerste tekeningen er wel erg spectaculair uitzien, maar ik ben teleurgesteld... Een paar oude bomen en vijftig jaartjes zouden deze wijk zeker goed doen. Klassieke woningen kun je niet nieuw bouwen, die ontstaan... (naar mijn mening...)
Quintana April 10th, 2007, 04:46 PM Klassieke woningen waren ooit ook nieuw. In zo'n wijk moet eerst geleefd voordat je echt een mening kan geven imho. Door de boot genomen vind ik het er toch vrij aardig uitzien, ik ben alleen over de afwerking van de bovenkant van de gevels niet zo te spreken.
Elmo April 10th, 2007, 09:42 PM Ik mis idd mooie dakoverstekken. Dat zou de huizen al een compleet ander aanzien geven. Verder ziet het er best ok uit.
Momo1435 April 10th, 2007, 11:25 PM Ik vind de daken ook wel het meest telleurstellend, verder is het nog een beetje te nieuw en te strak. Het was misschien leuk als ze meer met verschillende plafond hoogtes hadden gespeeld, dan zou het er wat echter uitgezien.
Amo urbem April 12th, 2007, 05:01 PM Ze hadden de huizen schots en scheef moeten bouwen, alg op aanbrengen en per vijf huizen ééntje laten kraken ;)
nlx8895 April 18th, 2007, 05:32 PM Rivierenbuurt blijft rustige woonoase in het stadscentrum
bron http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=56183
De door het college goedgekeurde Ontwikkelingsvisie Rivierenbuurt gaat uit van het behoud van het rustige, kleinschalige karakter van de wijk.
Tegelijkertijd maakt de visie de weg vrij voor het toevoegen van meer woningen. Die moeten vooral in Rivierenbuurt-Zuid komen, het gebied tussen het treinspoor en het Schenkviaduct.
“Deze visie haalt de Rivierenbuurt uit zijn isolement. De buurt sluit in de toekomst beter aan op de omgeving, terwijl het voor oorspronkelijke bewoners op zijn minst net zo aangenaam blijft in de wijk”, aldus wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen).
De Ontwikkelingsvisie Rivierenbuurt beschrijft de uitgangspunten voor het beleid per thema, zoals stedenbouw, verkeer, wonen en economie en leefbaarheid en openbare ruimte. De visie mondt uit in twintig concrete, gewenste projecten. De herontwikkeling van de Maasstraat e.o., is er een van.
Een aantal andere projecten zijn: herinrichten van de openbare ruimte op vijftien verschillende locaties, de renovatie en vernieuwing van bierbrouwerij De Drie Hoefijzers, de sloop en nieuwbouw van verzorgingstehuis Meavita en van de seniorenflat Berg en Dal en het opnieuw ontwikkelen van het gebied in de buurt van de Lekstraat en het Schenkviaduct. De benoemde projecten zullen stapsgewijs over een periode van circa 15 jaar worden uitgewerkt en gerealiseerd.
Extra woningen
De Ontwikkelingsvisie Rivierenbuurt borduurt voort op de uitgangspunten van het Toetsingskader Rivierenbuurt uit 2003, maar houdt ook rekening met de ambities uit de Structuurvisie Den Haag 2020. Den Haag wil meer inwoners en heeft daarvoor 30.000 extra woningen nodig. Een deel daarvan moet in het centrum - en dus in de Rivierenbuurt - worden gebouwd.
Hogere bebouwing
De behoefte aan extra woningen leidt op een aantal plekken tot hogere bebouwing. De maximale hoogte voor enkele locaties in de wijk is vastgesteld op 35 meter, langs de randen van de wijk geldt een limiet van 50 meter, terwijl 70 meter het maximum is in de omgeving van de Lekstraat in Rivierenbuurt-Zuid.
Samen met de buurt
Deze visie is tot stand gekomen met directe inbreng vanuit de wijk. Alle bewoners zijn per brief uitgenodigd mee te werken en te denken over de toekomst. Zo is een groep actieve bewoners ontstaan, verenigd in de Kadergroep Rivierenbuurt, die volop heeft meegewerkt aan het tot stand komen van deze visie. Dat betekent overigens niet automatisch dat op alle punten overeenstemming is bereikt. Zo is er nog discussie over de voorgenomen hoogbouw.
“Toch is dat geen belemmering om met elkaar in gesprek te blijven over de toekomst van de Rivierenbuurt”, aldus wethouder Marnix Norder.
Onzeker
De visie bevat nog een paar onzekerheden, die vooral belangrijk zijn voor de ontwikkelingen in Rivierenbuurt-Zuid. Een eventuele sloop van het Schenkviaduct en het mogelijke rechttrekken van de Lekstraat zijn hierbij van cruciaal belang. Deze maatregelen zijn afhankelijk van de uitkomsten van nog lopende verkeersonderzoeken. Eind 2007 is hierover meer duidelijkheid. Tegen die tijd zal ook het Masterplan Binckhorst gereed zijn.
Het stedenbouwkundig plan voor de Rivierenbuurt-Zuid zal hierop worden afgestemd.
Momo1435 April 18th, 2007, 05:59 PM 70 meter langs het spoor zal zeker niet misstaan.
Quintana April 18th, 2007, 09:02 PM Het torentje is inmiddels op de bovenste verdieping aangekomen als ik het goed gezien heb.
Marin April 26th, 2007, 05:39 AM Bron: Cobouw, 26 april 2007 (www.cobouw.nl)
Haegsch Hof in hartje binnenstad
http://www.cobouw.nl/cobouw/images/Haegsch_Hof_tcm444-321806.jpg
Foto: Peter van Mulken
Aan de voet van de Haagse skyline bouwt Van Wijnen Dordrecht in opdracht van ontwikkelaar Blauwhoed Eurowoningen appartementencomplex ‘t Haegsch Hof. De 160 appartementen en stadswoningen staan op de voormalige locatie van de Sdu, op de hoek van de Boomsluiterskade en de Christoffel Plantijnstraat. De woningen worden verdeeld over vier gebouwen, bestaande uit vier woonlagen en een elflaagse appartemententoren. De torentjes in de hoeken aan de Boomsluiterskade bevatten zeven woonlagen. Rob Krier ontwierp ‘t Haegsch Hof, dat eind dit jaar wordt opgeleverd.
Momo1435 May 1st, 2007, 07:25 PM vandaag:
het torentje
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2200.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2202.jpg
Hoekapartementen
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2204.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2207.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2210.jpg
De rest begint nu ook op te schieten
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2211.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2213.jpg
Nogmaals het torentje
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2215.jpg
Quintana May 1st, 2007, 09:43 PM Ik kan dit toch niet lelijk vinden. Sterker nog, die hoekappartementen op de 3e foto zien er best mooi uit.
de flatneuroot May 1st, 2007, 09:44 PM Ik kan de schoonheid van dit soort architectuur nog steeds niet ontdekken:lol:
Hoogfriesland May 2nd, 2007, 11:19 AM Je kan dit mooi vinden of niet. Dit soort complexen valt over het algemeen bij het brede publiek in de smaak. Ik vind persoonlijk retro ook best oke, als het maar niet te kitsch wordt, het orgineel blijft en in de omgeving past.
supercees May 2nd, 2007, 11:27 AM Het is allemaal een beetje kitsch... er hadden meer verspringen in de dakranden mogen zitten... maar toch 20 keer liever dit dan een jaren 80 blok.
Beholder May 10th, 2007, 08:08 PM Veel retro op deze foto:
http://img256.imageshack.us/img256/8089/pict0001cng0.jpg (http://imageshack.us)
Amo urbem May 13th, 2007, 07:47 PM ze hadden misschien, net zoals bij 'echt' oude gebouwen, aan de bovenkant van de ramen een (al dan niet versierde) rand moeten maken, als je begrijpt wat ik bedoel... dat maakt het plaatje wat mij betreft compleet (of juist nog kitcheriger???)
Paulie Walnuts May 16th, 2007, 02:22 PM Die hoekappartementen zien er zeer mooi uit vind ik.
Beholder May 21st, 2007, 11:04 PM http://img62.imageshack.us/img62/7024/pict0070xi3.jpg (http://imageshack.us)
IS er ondertussen al een ontwerp bekend gemaakt wat hier ^^ in de plaats zou kunnen komen?
Of heb ik ergens een draad of post gemist?
Er was -ooit- een plan van retrokoning Krier gedacht, maar of die kathedraal doorgaat?
Michiel May 21st, 2007, 11:21 PM Als ik op de site van de gemeente (http://www.denhaag.nl/smartsite.html?balie=5654-8552-7463-9515-2864&id=56748) kijk dan duurt het nog wel even:
Op deze locatie mag tot 50 meter hoog worden gebouwd. De uitgangspunten van de hoogbouwvisie, de markante locatie met de verspringingen in de rooilijn(richtingen) en zichtlijnen rechtvaardigen deze bouwhoogte. Het voorstel is om hier een gebouw neer te zetten waar wonen en werken samenkomen.
Voorlopig kan met deze ontwikkeling nog niet worden begonnen, omdat de gemeente het gebouw nog moet aankopen via een onteigeningsprocedure. Die procedure loopt momenteel en duurt uiterlijk tot in 2009.
* Ontwikkelaar: via tenderprocedure in 2007
* Afronding onteigeningsprocedure: 2009 (gemeentelijk eigendom)
* Programma: winkels, kantoren, appartementen en parkeergarage
* Start bouw: 2009
* Oplevering: eind 2010
marcobruls May 22nd, 2007, 12:38 AM ^^Altijd leuk om 2 jaar tegen dit soort panden aan te staren.
Beholder May 22nd, 2007, 12:45 PM ^^ ^^ OK, bedankt voor de info: zover was ik nog niet!
^^ Het wordt inderdaad 2 jaar die panden of 1,5 jaar een lege vlakte: maar leuk is anders! Hopelijk komt hier iets moois voor in de plaats en toch geen 2e Mercure-hotel; daarvan is eentje wel genoeg.
marcobruls May 22nd, 2007, 03:06 PM ^^Ik begrijp niet waarom ze dat pand dan niet wat later leeg willen hebben,geen gezicht zo midden in de stad.
Momo1435 May 26th, 2007, 04:15 PM vandaag:
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2255.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2256.jpg
Michiel June 10th, 2007, 07:33 PM Is er ondertussen al een ontwerp bekend gemaakt wat hier ^^ in de plaats zou kunnen komen?
Of heb ik ergens een draad of post gemist?
Er was -ooit- een plan van retrokoning Krier gedacht, maar of die kathedraal doorgaat?
Het grappige is dat er op de deur van een van de winkels een aantal ontwerpen hangt. Ze hangen er ook al op de foto van Beholder, zie de blauwe deur.
1. het bekende plan van Krier/Kohl
http://img115.imageshack.us/img115/7844/lamgroen1tw8.jpg
2. onbekende studie
http://img255.imageshack.us/img255/1708/lamgroen2uh1.jpg
3. nog een onbekende studie, hier stond januari 2006 bij
http://img528.imageshack.us/img528/7405/lamgroen3mk4.jpg
flap June 10th, 2007, 09:25 PM het maakt mij niet uit wat er komt als het maar mooi wordt en een goede aanvulling op het toch al niet misselijke haagse mooie gebouwen arsenaal wordt !!!!!!
JWvW June 10th, 2007, 09:30 PM mmm ja
Koen Acacia June 10th, 2007, 10:34 PM mmm ja
Lol!
merijn June 11th, 2007, 12:41 PM Ik ben voor dat kitscherige, retro-ontwerp van Krier en Kohl. Niet alleen vind ik het het meest interresante van die drie ontwerpen, maar Den Haag zou zich echt kunnen onderscheiden van andere hoogbouw-steden met retro-hoogbouw.
Bart Zmeer June 11th, 2007, 10:16 PM serieus, wat een cool ontwerp :D waar wordt er nou nog zo een kathedraal gebouwd? heerlijk! laat maar komen...
past i.m.o. ook beter in de toekomstige rivierenbuurt dan het tweede ontwerp...
Muyangguniang June 12th, 2007, 01:44 PM Het plan heet nu dus het 't Haesch hof.... :eek:
prachtig!:cheers:
Pindakaas June 12th, 2007, 02:52 PM Het ziet er allemaal nog wat nieuw uit, maar als het allemaal een beetje versleten is en er grote eiken voor staan dan ziet het er allemaal prachtig uit denk ik. Over 20 jaar kun je dus pas echt het eindresultaat zien :(.
Ze hadden trouwens wel wat meer verschillende tinten baksteen mogen gebruiken.
Momo1435 June 12th, 2007, 02:53 PM serieus, wat een cool ontwerp :D waar wordt er nou nog zo een kathedraal gebouwd? heerlijk! laat maar komen...
Er waren ooit plannen voor een 150 meter hoge Cathedral Tower in Shanghai, maar ik weet niet of die nog gebouwd wordt.
plaatje:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=5169357&postcount=57
1+2=3 June 14th, 2007, 10:11 PM http://homepage.residentie.net/~schram-12/rv001.jpg
Whahahaaaa whahaha! :rofl: :rofl: Dit lijkt wel een van de afbeeldingen die je vindt op de voorkant van de 'bouwdozen' van mijn grootvader. Dit waren van hout vervaardigde kistjes met daarin bouwsteentjes van steen, waarmee jeugdigen vroeger zelf middeleeuwse bouwwerken konden maken. Heb er zo'n jaar of 8 geleden nog een kapelletje mee gebouwd. :tongue3:
Bart Zmeer June 15th, 2007, 01:29 AM wat is het eigenlijk? kan je er in wonen? of wordt het een kerk?
Amo urbem June 16th, 2007, 09:00 PM Onderkomen voor monniken misschien? die kleine 'torentjes' lijken mij redelijk zinloos, wat zou je met zulke ruimten kunnen doen, behalve er een bank en een TV neerzetten... Desalniettemin bevalt de stijl mij, hoe kitcherig het ook is.
marcobruls June 16th, 2007, 09:09 PM Zijn toch nog iets van 8m breed?^^
Quintana June 16th, 2007, 09:41 PM Een meter of zes schat ik op basis van de schaal aan de rechterkant.
Beholder July 5th, 2007, 11:38 PM Ondertussen is HaagWonen alvast verder gaan puzzelen aan een ander deel van de Rivierenbuurt.
http://img164.imageshack.us/img164/4412/deltahofrv6.jpg (http://imageshack.us)
De bron (http://www.haagwonen.nl/Download/Rivierenbuurt-visiedocument.pdf) is alweer een jaar oud, dus de status is onbekend.
Verderop moet ook nog een deel van Maasstraat en omgeving (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=14115125) gaan verdwijnen. Meestal heb ik niet zo'n probleem met stads-sanering, maar in deze buurt hangt wel een heel eigen sfeer. Ze hebben er in ieder geval een eigen cafeetje en als de zon even schijnt is iedereen buiten te vinden.
Momo1435 July 7th, 2007, 02:05 PM ^^
Dat is een goede verbinding naar het parkje, mooi!
vandaag:
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2399.jpg
Ze moeten voortaan het hek dichtdoen, in iedere geval een paar foto's van de binnenplaats. Ik hoorde wel mensen werken, maar ik zag niemand.
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2403.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2404.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2406.jpg
straatje
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2407.jpg
marcobruls July 7th, 2007, 04:17 PM Beetje saaie gevels,bedankt voor de updates Momo!
julesstoop July 8th, 2007, 01:41 AM Ik vind de vlakverdeling van de gevels niet echt fraai.
Bij de architectuur van rond 1900, waaraan dit project refereert, is de begane grond vaak hoger dan de overige etages. Hier niet. Verder vind ik de vensteropeningen wat klein en oninteressant.
Michiel July 11th, 2007, 09:35 PM Nog een (prijsvraag)ontwerp voor de hoek van het Spui en Lamgroen, de opdrachtgever is Vesteda:
http://i8.tinypic.com/6arycex.jpg
http://i12.tinypic.com/5xqmsk6.jpg
http://i10.tinypic.com/4oq4m83.jpg
bron: IvovI Media (http://www.ivovi.nl/nl/index.html)
marcobruls July 11th, 2007, 09:52 PM Niet op zijn plaats dit^^
Quintana July 12th, 2007, 01:17 PM Op zich niet lelijk maar ik vind het er ook niet passen.
Bart Zmeer July 12th, 2007, 01:59 PM voor de breedte van de skyline zou hier best een leuke hoge toren kunnen
Quintana July 12th, 2007, 02:08 PM Den Haag zou zich mijn inziens juist moeten concentreren op een compacte en dicht bebouwde skyline, niet op een brede en langgerekte zoals bijvoorbeeld Rotterdam. Hoe mooi Het Strijkijzer ook is, eigenlijk is het jammer dat hij zo ver van de rest afstaat. Als we straks hoogbouw langs het verversingskanaal en rond het Noordelijk Havenhoofd krijgen wordt dat alleen maar erger (hoewel zich hier echt een nieuwe cluster kan ontstaan wat bij Het Strijkijzer niet mogelijk is).
nlx8895 July 13th, 2007, 10:40 AM Voor wat het strijkijzer betreft vind ik het wel passen in de (toekomstige) lijn van hoogbouw in het nieuw laakhavengebied. Kijk naar de hoogbouw aan de fijnjekade en bijvoorbeeld Deltalloyd gebouw.
de flatneuroot July 13th, 2007, 11:03 AM Ik vind de vlakverdeling van de gevels niet echt fraai.
Bij de architectuur van rond 1900, waaraan dit project refereert, is de begane grond vaak hoger dan de overige etages. Hier niet. Verder vind ik de vensteropeningen wat klein en oninteressant.
Het is gewoon opgeleukte systeembouw.
supercees July 13th, 2007, 11:09 AM Ik had hogere verwachtingen van dit project maar het is slecht kopieerwerk...
6fran July 13th, 2007, 04:47 PM Dat vesteda idee ziet er niet slecht uit...
Arrrgh July 30th, 2007, 03:36 PM Het is gewoon opgeleukte systeembouw.
Beter opgeleukte systeembouw dan 'gewone' systeembouw toch :)
Ik denk dat ik bij de groep behoor die dit eigenlijk toch wel mooi vindt. Dit soort wijken moeten veel vaker gebouwd worden. Niet op de VINEX-locaties want daar misstaan ze wel (daar zouden jaren '30 rijtjeshuizen meer passen ;) ), maar in de binnensteden staat dit zo veel beter dan 'normale' huizen.
En ik hoop dat ze die kitsch-kathedraal zo snel mogelijk bouwen, dat ding is bruut :)
de flatneuroot July 31st, 2007, 05:06 PM Beter opgeleukte systeembouw dan 'gewone' systeembouw toch :)
Geef mij maar "gewone" systeembouw. Dat vind ik "mooier".
Momo1435 August 4th, 2007, 07:08 PM Ik verbaas me dat ik dit plaatje van de deur nog niet hier heb gezien.
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_2737.jpg
Zo lijkt het toch meer op een burcht dan op een kathedraal.
marcobruls August 4th, 2007, 07:10 PM ^^Dat lijkt me een andere plek,tegenover de croisant. zelfde plek als post 212.
Momo1435 August 4th, 2007, 07:22 PM ^^
Dat klopt, dit plan van Krier/Kohl ("de kathedraal") was toch altijd al voor deze locatie.
marcobruls August 4th, 2007, 08:58 PM Oh mmmmm zou kunnen hoor,niet echt duidelijk op pagina 1.
Momo1435 September 25th, 2007, 04:35 PM http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH_3481.jpg
AMS guy October 4th, 2007, 05:31 PM ^^ Mooie pipkleine huisjes. Het wordt een leuk wijkje voor dwergjes. :D
Beholder October 6th, 2007, 05:02 PM ^^ Wat er zo piep aan is, zie ik dan weer niet...
De opgeleukte systeembouw had nog leuker geweest als de ramen iets groter waren:
http://img410.imageshack.us/img410/7498/20071005004bl2.jpg (http://imageshack.us)
Het ene torentje is al af...
http://img410.imageshack.us/img410/8375/20071005005fi0.jpg (http://imageshack.us)
het andere moet nog gemetseld worden.
http://img410.imageshack.us/img410/3568/20071005009kx8.jpg (http://imageshack.us)
Michiel October 11th, 2007, 07:36 AM Op de site van Soeters Van Eldonk architecten (http://www.soetersvaneldonk.nl/) staat een plaatje van de kathedraal (winnende ontwerp):
http://i20.tinypic.com/219875d.jpg
Bij de ontwikkelaar Strabag (http://www.strabag.nl) staan nog twee andere plaatjes:
http://i24.tinypic.com/14uz51w.jpg
http://i21.tinypic.com/2cdtt0n.jpg
070 October 11th, 2007, 08:57 AM ^^ Mooi gevonden op de vroege ochtend.
Lijkt wel of de torentjes los van elkaar staan en d.m.v. balkons met elkaar verbonden worden. Ziet er goed uit. Bouwen maar.
Quintana October 11th, 2007, 09:40 AM Hmmm, apart. Ik geloof niet dat ik het mooi kan vinden. Goed gevonden.
Slagathor October 11th, 2007, 10:54 AM Leuk gebouw, origineel ontwerp
spartannl October 11th, 2007, 04:15 PM hoe langer ik er naar kijk hoe leuker ik het vind worden. maar op dit moment is dat nog een onvoldoende, vooral de plint (prefab meuk zo te zien... beetje Stopera achtig :sleepy:)
Momo1435 October 13th, 2007, 02:46 PM Het is toch een leuke variant op de standaard blokkendoos.
Verder nog wat foto's van de andere werkzaamheden in deze buurt.
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/IMG_3655.jpg
De eerste huizen worden al bewoond:
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/IMG_3674.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/IMG_3659.jpg
binnenplaatsen:
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/IMG_3661.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/IMG_3671.jpg
Nieuw straatje:
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/IMG_3667.jpg
met een mooi doorkijkje:
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/IMG_3665.jpg
Arrrgh October 13th, 2007, 03:47 PM Als er mooie bomen in komen kan het best een leuk straatje worden. Dit soort projecten valt of staat bij de aanwezigheid van goed groen.
De binnenplaats daarentegen is net een bunker.
Slagathor October 13th, 2007, 05:29 PM Als er mooie bomen in komen kan het best een leuk straatje worden. Dit soort projecten valt of staat bij de aanwezigheid van goed groen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Wat betreft de huizen zelf: het blijft natuurlijk altijd een beetje nep maar ik vind ze wel mooi.
De binnenplaats daarentegen is net een bunker.
Dat is waar, maar de binnenplaatsen achter veel historische panden zijn over het algemeen niet beter. Kijk bijvoorbeeld naar mijn uitzicht aan de achterzijde van het pand toen ik nog in Laak woonde (de voorzijde was prachtig):
http://i194.photobucket.com/albums/z156/sandrofantora/Viewfromapartment.png
Michiel November 13th, 2007, 08:40 AM Het torentje is bijna af:
http://i16.tinypic.com/7x2hwgn.jpg
julesstoop November 13th, 2007, 10:00 PM Ik blijf het getsie vinden. De verhoudingen kloppen niet en de detaillering is matig. Maar goed, dat heb ik vast al eens eerder gezegd.
Skyscrapercitizen November 18th, 2007, 01:10 PM Detaillering is inderdaad matig. Als je met dit thema aan de slag gaat (wat je eigenlijk al niet zou moeten doen maar dat is mijn mening), dan moet je het ook goed doen. De gevels maken een erg platte indruk, zowel qua kleuren als letterlijk. Zelfs de trapgevels zijn helemaal uitgekleed... Wat mij betreft een mislukte poging om historie in een nieuw jasje te stoppen.
Arrrgh November 18th, 2007, 01:25 PM En waar zijn de bomen? Bomen! Het is een "historische" wijk potverdriedubbeltjes! Bomen! Nu! Jetzt! Tout de suite!
Momo1435 November 18th, 2007, 01:50 PM ^^
Er komen gewoon bomen, in de bestrating zie nu al waar ze komen.
Arrrgh November 18th, 2007, 01:52 PM Gelukkig, want als er een boom voor staat kan je niet zien slecht deze huizen afgewerkt zijn... :ohno:
Bart Zmeer November 18th, 2007, 03:19 PM edit.. (niet goed gelezen...)
EuroMaster November 18th, 2007, 07:59 PM Detaillering is inderdaad matig. Als je met dit thema aan de slag gaat (wat je eigenlijk al niet zou moeten doen maar dat is mijn mening), dan moet je het ook goed doen. De gevels maken een erg platte indruk, zowel qua kleuren als letterlijk. Zelfs de trapgevels zijn helemaal uitgekleed... Wat mij betreft een mislukte poging om historie in een nieuw jasje te stoppen.
Daar ben ik het mee eens, hoewel de bedoelingen goed zijn. Een rij statige platanen zou trouwens ook niet misstaan inderdaad. Groen is een vereiste, maar dat geldt net zo goed voor de blokkendooskitsch op IJburg.
Muyangguniang November 20th, 2007, 12:09 AM Op de site van Soeters Van Eldonk architecten (http://www.soetersvaneldonk.nl/) staat een plaatje van de kathedraal (winnende ontwerp):
http://i20.tinypic.com/219875d.jpg
Bij de ontwikkelaar Strabag (http://www.strabag.nl) staan nog twee andere plaatjes:
http://i24.tinypic.com/14uz51w.jpg
http://i21.tinypic.com/2cdtt0n.jpg
gatver wat lelijk, het had in een veel oudere stijl gemoeten, dit kan ik niet mooi vinden
Maartinho November 20th, 2007, 12:16 AM Spuuglelijk dit ontwerp.
Waar is de welstandscommissie als je hem nodig hebt.
Bij de Rivierenbuurt hebben ze ook al zitten slapen...
Dat het historisend bouwen werd op die plek okee, prima, maar de welstandscommissie had die architect moeten zeggen dat hij het dan ook GOED moet doen. Deze betonnen trapgeveltjes slaan echt helemaal nergens op.
Zelfs bij Turkse all-inclusive resorts (Orange Country in Kemer (http://www.orangecounty.com.tr/main.php?dil=nl)) bouwen ze mooiere huisjes in oude retrostijl.
Michiel November 23rd, 2007, 06:32 PM Fase 3 van de SDU locatie wordt ontworpen door MADE Architecten (http://www.madearchitecten.nl/). Ik wist trouwens niet dat het huidige bouwplan uit twee fases bestond.
http://i18.tinypic.com/6ypmr1d.jpg
Quintana December 3rd, 2007, 11:54 AM Ik dacht vanochtend te zien dat ze klaar zijn met de bakstenen van woontorentje. Midden op het torentje stond een afzichtelijke soort kerkspits...
Edit: zie foto van Michiel op de vorige pagina.
Michiel December 30th, 2007, 10:41 PM Tegen deze achtergrond past het torentje niet zo:
http://i6.tinypic.com/7wjfnsg.jpg
|
|