View Full Version : Hoofdkantoren Metropoolregio Amsterdam
Wuppeltje January 8th, 2009, 10:25 PM Mij lijkt het wel leuk om een lijst te maken van hoofdkantoren in Metropoolregio Amsterdam. Hier een beginnetje. Ik heb Amsterdam Centrum als kantorenlocatie (stadsdeel centrum + noordelijk deel Amsterdam Zuid en westelijke punt Zeeburg) genomen en niet stadsdeel centrum. Er zijn nog heel wat belangrijke hoofdkantoren op te noemen, dus wie helpt?
Hoofdkantoren
-ING Groep, Amsterdam Zuidas
-Philips, Amsterdam Omval
-Akzo Nobel, Amsterdam Zuidas
-Ahold, Amsterdam Centrum
-Heineken, Centrum Amsterdam
-TNT, Hoofddorp
-Reed Elsevier, Amsterdam Sloterdijk
-Wolters Kluwer, Amsterdam Centrum
-Randstad, Diemen
-TomTom, Amsterdam Centrum
-USG People, Almere
-BinckBank, Amsterdam Centrum
-Logica, Amstelveen
-Van der Moolen, Amsterdam Centrum
-EADS, Schiphol
-ABN-Amro, Amsterdam Zuidas
-Hema, Amsterdam Zuidoost --> Amsterdam Noord
-Maxeda (Bijenkorf, V&D, Praxis, Hunkemöller, etc), Amsterdam Riekerpolder
-Delta Lloyd Groep, Amsterdam Omval
-VNU, Haarlem --> Amsterdam Noord
-Tommy Hilfiger, Amsterdam Centrum
-Draka, Amsterdam Zuidas
-CSM, Diemen
-ING Bank, Zuidoost
-UPC, Schiphol Rijk
-Philips Domestic Appliances, Schiphol Rijk
-Nuon, Amsterdam
-Kroymans, Hilversum
-Blokker, Laren
-KPMG, Amstelveen
-G-star, Amsterdam Zuidoost
-De Brauw Blackstone Westbroek, Zuidas
-BCC, Schiphol Rijk
-PCM Uitgevers (oa Trouw, Volkskrant), Amsterdam Centrum
-Parool, Amsterdam Centrum
-Telegraaf Media Groep, Amsterdam Sloterdijk
-Ajax, Zuidoost
-De Nederlandse Bank, Amsterdam Centrum
-Greenpeace, Amsterdam Centrum
-War Child, Amsterdam Centrum
-Zwitserleven, Amstelveen
-KLM, Schiphol
EU HQ
-Nissui Europe, Amstelveen
-Tata Consultancy Services, Amsterdam Zuidas
-Starbucks, Amsterdam Westpoint
-State Street Bank, Amsterdam Riekerpolder
-ACN Europe, Amsterdam Riekerpolder
-DPA Financial People, Amsterdam Riekerpolder
-IBM Europe, Amsterdam Riekerpolder
-Cisco Europe, Amsterdam Zuidoost
-Mitsubishi Electric Europe, Schiphol Rijk
-Hitachi Construction Machinery Europe, Amsterdam Haven
-DoCoMo i-mode Europe, Zuidas
-Nike Europe, Hilversum
-Denso International Europe, Weesp
-Yamaha Motor Europe, Schiphol Rijk
Benelux HQ
-MTV Networks Benelux, Amsterdam Noord
-Björn Borg, Amsterdam Centrum
NL HQ
-Hewlett-Packard, Amstelveen
-Microsoft, Schiphol
-Cargill, Amsterdam Haven
-Lebara-Mobile, Duivendrecht
-Tele2 / Versatel Nederland, Amsterdam Zuidoost
-PricewaterhouseCoopers, Riekerpolder
-Accenture, Zuidas
-Boston Consulting Group, Zuidas
-McKinsey & Company, Amsterdam Centrum
-Baker & McKenzie, Zuidas
-Coffee Company, Amsterdam Centrum
Winbuks January 8th, 2009, 10:44 PM Dit komt voor mij nogal opschepperig over om zo'n topic te openen. Wat is je doel met het topic? Als er nieuws is, plaatsen we het wel in het desbetreffende topic, zoals de Zuidas, ArenA-boulevard, Teleport, Oostelijke Handelskade, projectenoverzicht, etc. En anders kan je het topic verhuizen naar het Urbanistic forum en dan direct de confrentatie aangaan met de andere Randstad steden.
bthj January 8th, 2009, 10:47 PM Goed lijstje en vast niet volledig, maar ook incorrect. Mexx HQ zit in Voorburg. Riekerpolder is het design centrum. Cisco is wel een formeel HQ voor Europa, maar de DM-unit zit toch echt (liever) in Londen, de DM-unit van Logica zit ook in de Uk en de directie van Vodafone zit nog steeds in maastricht voor zover ik heb begrepen.
Toegevoegd kan iig worden:
Lebara-Mobile in Duivendrecht
BT Benelux in Amsterdam
Tele-2/Versatel in Z-o
UPC op Schiphol-Rijk
Priority-Telecom ook op Schiphol-Rijk
Philips Domestic Appliances (daar werken meer mensen dan op HQ.
ING Retail (het nederlandse en internationael bank bedrijf van ING) in Z-o.
Verder zitten zo'n beetje alle grote ondernemingen wereldwijd met een papieren hoofdkantoor voor non-domestic activeiten in Amsterdam omder het in Nederland zo lekker fiscaal consolideert. Maar op dat soort kantoren is de direct werkgelegenheid maar beperkt.
Hoogloper January 8th, 2009, 11:00 PM 'Verder zitten zo'n beetje alle grote ondernemingen wereldwijd met een papieren hoofdkantoor voor non-domestic activeiten in Amsterdam omder het in Nederland zo lekker fiscaal consolideert.'
Dat heb ik ook gehoord maar vraag me wel af hoe waarom dat legaal mogelijk is. De belastingdienst zou ook niet zo blij zijn als ik 'op papier' opeens in Monaco woon. Verder heeft Amsterdam een erg indrukwekkende lijst van (internationale) hoofdkantoren, zeker voor zo'n internationaal gezien klein stadje. Het zijn er nog wel een stuk meer dan ik hier zie.
bthj January 8th, 2009, 11:09 PM Nederland heeft een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor dat soort activiteiten gedekt door de omstandigheid dat Nederland het land is met de meeste bilaterale belastingverdragen.
Wuppeltje January 8th, 2009, 11:31 PM Dit komt voor mij nogal opschepperig over om zo'n topic te openen. Wat is je doel met het topic? Als er nieuws is, plaatsen we het wel in het desbetreffende topic, zoals de Zuidas, ArenA-boulevard, Teleport, Oostelijke Handelskade, projectenoverzicht, etc. En anders kan je het topic verhuizen naar het Urbanistic forum en dan direct de confrentatie aangaan met de andere Randstad steden.
Ik wou het liever geconcentreerd houden en zodoende een kwalitatief goede lijst maken. Opschepperig is dit thread niet bedoeld, de uiteindelijke lijst zelf is leuker om te vergelijken nationaal en vooral internationaal.
Cymen January 8th, 2009, 11:39 PM Vergeet Cargill niet. Heeft het Nederlands hoofdkantoor bij Coenhaven en het bedrijf zelf heeft (wereldwijd) volgens mij iets van 400.000 werknemers.
Rietendak January 8th, 2009, 11:49 PM -Tommy Hilfiger, Amsterdam (welke locatie?)
Nassaukade tegenover leidsebosje/leidseplein (naast dat gebouw waar de gele UFO uitsteekt).
Sol January 8th, 2009, 11:51 PM Dat heb ik ook gehoord maar vraag me wel af hoe waarom dat legaal mogelijk is. De belastingdienst zou ook niet zo blij zijn als ik 'op papier' opeens in Monaco woon. Verder heeft Amsterdam een erg indrukwekkende lijst van (internationale) hoofdkantoren, zeker voor zo'n internationaal gezien klein stadje. Het zijn er nog wel een stuk meer dan ik hier zie.
De bedrijven zitten hier dan ook niet louter 'op papier'. Er moet sprake zijn van, zo zeggen fiscalisten, voldoende 'substance'. Zo moet bijvoorbeeld de helft van de bestuurders van de vennootschap in Nederland wonen.
In het Nederlandse rulingbeleid (= het beleid over de afspraken die de Nederlandse belastingdienst maakt met ondernemingen) staat waaraan je moet voldoen.
kna January 9th, 2009, 12:42 AM Mij bekende voorbeelden van buitenlandse bedrijven met hun hoofdkantoor in NL zijn:
IKEA
Rolling Stones
Anyone else?
Westpoort January 9th, 2009, 12:43 AM Vergeet hoofdkantoor van Draka kabel niet (zit in Officia gebouw te Buitenveldert, 2,8 miljard omzet wereldwijd).
Daarnaast mis ik hoofdkantoor van CSM te Diemen ( grootste toeleverancier van "bakery products" ter wereld, heeft in 23 landen totaal 8700 werknemers)
Chainsaw January 10th, 2009, 07:12 PM Vergeet niet één van de belangrijkste voor de Nederlandse economie...het hoofdkantoor van KLM.
Chainsaw January 10th, 2009, 07:50 PM Nu ik toch bezig ben...
- KPMG (Amstelveen)
- UWV (Teleport)
- Vodafone (Teleport)
- Coffee Company (Centrum, Singel)
- Royal Cosun (Diemen)
- Bluewater (Hoofddorp)
- PricewaterhouseCoopers (Riekerpolder)
- Accenture (Zuidas)
- Boston Consulting Group, BCG (Zuidas)
- McKinsey (aan de Amstel)
- Baker & McKenzie (Zuidas)
- De Brauw (Zuidas, 'the Rock')
- Ajax (al lang geen club meer, maar een bedrijf :lol:)
- Trouw, Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf etc.
- Delta Lloyd Groep (Mondriaantoren)
- De Nederlandse Bank (Fred.plein)
That should do for now.
Killswitch January 10th, 2009, 08:02 PM BCC BV zit op Schiphol-rijk. :)
Chainsaw January 10th, 2009, 08:14 PM Oh ja en natuurlijk...
- Greenpeace
- Cisco (Europees hoofdkantoor)
- G-star
- CWI
- Worldcom
- War Child
- Björn Borg (voor de Benelux)
Wuppeltje January 10th, 2009, 08:48 PM -KPMG, Amstelveen
-G-star, Amsterdam Zuidoost
-De Brauw Blackstone Westbroek, Zuidas
-BCC Rijk, Schiphol
-PCM Uitgevers (oa Trouw, Volkskrant), Amsterdam Centrum
-Parool, Amsterdam Centrum
-Telegraaf Media Groep, Amsterdam Sloterdijk
-Ajax, Zuidoost
-De Nederlandse Bank, Amsterdam Centrum
-Greenpeace, Amsterdam Centrum
-War Child, Amsterdam Centrum
-Björn Borg, Amsterdam Centrum
-PricewaterhouseCoopers, Riekerpolder
-Accenture, Zuidas
-Boston Consulting Group, Zuidas
-McKinsey & Company, Amsterdam Centrum
-Baker & McKenzie, Zuidas
-Coffee Company, Amsterdam Centrum
Niet toegevoegd:
UWV, CWI --> Overheid
Royal Cosun heeft zijn hoofdkantoor in Breda
Vodafone NL heeft het hoofdkantoor in Maastricht
Worldcom is failliet gegaan. Weet niet wat de status is van het Nederlandse kantoor.
Wat betreft de bedrijven mss handig om een verdere indeling te maken, maar weet nog niet precies welke.
Killswitch January 10th, 2009, 09:44 PM Er staat nu BCC Rijk, Schiphol ;) Rijk achter schiphol dus :P
En NL HQ van Hewlett-Packard staat in Amstelveen en het hoofdkantoor van Zwitserleven.
bthj January 10th, 2009, 10:37 PM Worldcom bestaat nog steeds, maar het thans Verizon Business en zit op Amstel III. Verder zit daar ook nog Colt-Telecom.
Chainsaw January 11th, 2009, 11:30 AM http://www.telecomwereld.nl/n0002741.htm
Chainsaw January 11th, 2009, 11:34 AM Wat betreft Royal Cosun is het laboratorium gevestigd in Breda, maar het hoofdkantoor in Diemen..
bthj January 11th, 2009, 11:35 AM de directie en staff blijft grotendeels in Maastricht en alle operationele activitieitein ook, In Amsterdam zit vooral sales en marketing.
Wuppeltje February 5th, 2009, 11:50 PM Hoofdkantoor reclamebureau Taxi naar Amsterdam
05-02-09 10:03
AMSTERDAM - Het Canadese reclamebureau Taxi opent een Europees hoofdkantoor in Amsterdam. Topman Paul Lavoie verwacht in april al te beginnen, door zelf een kantoor te openen of via een overname van een Amsterdams reclamebureau.
Taxi is een internationaal gerenommeerd reclamebureau, met kantoren in Toronto, Montreal en New York. Bij Taxi werken vijfhonderd mensen.
Het bedrijf heeft lang getwijfeld tussen Amsterdam en Londen. Uiteindelijk was de directie unaniem: Amsterdam. ''Voor ons waren er twee redenen om voor Amsterdam te kiezen,'' zegt Lavoie in de bar van het Amstel Hotel. ''Amsterdam heeft interessante belastingvoordelen. Daarnaast zijn er irrationele beweegredenen. Iedereen houdt van Londen, maar Amsterdam heeft aantrekkingskracht. Het is een mooie, overzichtelijke stad, met een interessante creatieve gemeenschap.'' En, voegt hij toe, Amsterdam is een mooie stad om in te wonen. Ook voor hem.
Amsterdam heeft veel werk gemaakt om Taxi naar de stad te krijgen. In augustus leidde de gemeente Lavoie rond in de stad en organiseerde een feest met Amsterdamse creatievelingen en burgemeester Job Cohen. ''Die ontvangst heeft zeker geholpen.''
Lavoie verwacht snel te kunnen beginnen met het Europees hoofdkantoor in Amsterdam, waarschijnlijk in april. Hij weet nog niet of Taxi hier zelf een kantoor gaat openen of zal toeslaan via een overname.
''Wij voeren overnamegesprekken met drie reclamebureaus in de stad. Een overname kan ons een vliegende start geven, met een klantenbestand. Maar het kan ook tot cultuurverschillen leiden tussen beide bedrijven. Daarom voer ik deze week ook gesprekken met kandidaten die ons eigen Amsterdamse kantoor zouden kunnen leiden.'' Eén ding is wel zeker: Taxi zal zich vestigen in hartje Amsterdam.
De economische crisis heeft tot twijfels geleid, erkent Lavoie. Is het nog wel verstandig om uit te breiden? ''We zetten toch door. We vertellen onze klanten dat ze juist nu moeten investeren, dan moeten we dat zelf ook doen.''
De reclameman weet waarover hij praat. Hij richtte Taxi op in 1992, midden in een economische crisis ''Toen is het mij ook gelukt, dus waarom zou het niet nog een keer goed gaan?''
''Ik wil niet naïef klinken. De huidige economische crisis is veel ingrijpender dan die in 1992,'' aldus Lavoie. ''Maar ik denk dat het goede tijden kunnen zijn voor creatieve bedrijven. Slimme bedrijven snijden niet in marketingbudget. Juist nu kunnen ze aandacht trekken. Bovendien: niet alle sectoren draaien slecht. Entertainment, musea, die gaan nog altijd goed.''
Bron: Het Parool
|
|