View Full Version : Rotterdam: Coolsingeltoren (Luxortoren) (2)

Pages : [1] 2 3

Skyscrapercitizen
December 19th, 2003, 04:47 PM
De andere versie was dik over de 500 posts heen dus ik dacht laat ik eens een nieuwe maken.

functional height 186.50 meter
architectural height 215.00 meter
storeys 47
expected start 2004
expected completion 2007
gross floor area 62000 m²

Architect: PPKS

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/658.jpg

http://www.skyscrapercity.info/images/buildings/486.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/18.jpg

---ooo0ooo---

Aan mooie impressies geen gebrek. Aan bouwactiviteiten des te meer.

15 December is voorbij, maar we hebben nog niets gehoord...

Dennis
December 19th, 2003, 04:49 PM
:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

Jan
December 19th, 2003, 04:51 PM
Het schijnt dat de go/no go beslissing niet is genomen en dat er gewoon doorgewerkt wordt aan de ontwikkeling van de toren. De partijen gaan er vanuit dat de toren er uiteindelijk gewoon gaat komen. Prima nieuws dus.

:)

Wisma
December 19th, 2003, 07:14 PM
Geweldig, ik zou zwaar teleurgesteld zijn als deze er niet gaat komen.

Gambini
December 19th, 2003, 08:40 PM
Idd, deze moet er komen en ik verwacht dan ook niet anders, dit wordt een belangrijk gebouw voor verdere hoogtes in Rotterdam! Ik vind het trouwens ook een mooi gebouw, een beetje grauw misschien maar alles behalve armoedig :)

Willem80
December 19th, 2003, 09:08 PM
Vraagje aan Jan (of iemand anders die hier verstand van heeft uiteraard)

Je spreekt over werkzaamheden betreffende verdere ontwikkelingen van de toren. Wat voor werkzaamheden moet ik hieronder verstaan?

Willem

Skyscrapercitizen
December 19th, 2003, 10:25 PM
@ Willem80

Van alles. Berekeningen voor de bouw/ constructie. Voorbereiding van de finaciele en administratieve rompslomp die bij de bouw van zo'n project komt kijken enz.

Ace
December 19th, 2003, 10:54 PM
Stel dat ze besluiten om 15m d'rbovenop te gooien, waardoor het nog een jaartje kan duren, maggen ze van moi gerust nog een jaartje wachten met bouwen :)

The Messiah
December 19th, 2003, 10:57 PM
Dit zou zo'n goede impuls geven aan Rotterdam,deze moet er gewoon komen,en gelukkig ziet het ernaar uit dat het ook gaat lukken.Laten we bidden :angel1: lol

Willem80
December 20th, 2003, 04:19 PM
Van alles. Berekeningen voor de bouw/ constructie...

Je zou toch verwachten dat deze zo geleidelijk aan wel af zijn? Ik bedoel, hoelang is deze toren nu al wel niet in ontwikkeling?

Nou ja, we wachten af..

zokki
December 20th, 2003, 04:36 PM
"verder werken aan de ontwikkeling van de toren" jaja....

dat zeggen ze om de spirit er bij de betrokken partijen in te houden. Niets mis mee, maar niet letterlijk nemen dus.

Ontwikkeling en Financien zijn btw wel twee structureel verschillende Processen.

Jan
December 20th, 2003, 04:47 PM
Originally posted by zokki

Ontwikkeling en Financien zijn btw wel twee structureel verschillende Processen.

Als ik jou was zou ik later geen projectontwikkelaar worden...

rotterdammer
December 20th, 2003, 06:43 PM
Originally posted by Willem80

Je zou toch verwachten dat deze zo geleidelijk aan wel af zijn? Ik bedoel, hoelang is deze toren nu al wel niet in ontwikkeling?

Nou ja, we wachten af..

Zoals vaker vermeld komen er ook appartementen in deze toren.
Dit omdat de kantorenmarkt zeer onzeker is en omdat een gemengde toren meer aansluit bij de doelstellingen van de gemeente Rotterdam (meer woningen binnenstad). Men probeert dus een optimale verdeling tussen kantoor/woningen te maken waar in eertste instantie uit is gegaan van een kantoortoren. Logisch dat men wacht met investeringen totdat duidelijk is dat de toren straks makkelijk gevuld zal worden. Ik zie dit niet als bevriezing maar gewoon verstandig afwachten en in deze slechte economische periode nog beter nadenken over investeringen.
Maar volgens mij komt hij er gewoon.

zokki
December 20th, 2003, 09:40 PM
Originally posted by Jan

Als ik jou was zou ik later geen projectontwikkelaar worden...

ik zeg niet dat dat ze los staan van elkaar. Ik denk alleen dat er in dit verband met onwikkeling niet bedoeld wordt: "het voorbereiden van financiele rompslomp". Daar begin je mee.

HGK
December 21st, 2003, 01:28 AM
Deze moet er echt komen is niet alleen goed voor rotterdam maar ook voor de rest van nederland mischien dat ze dan in andere steden ook is hoger gaan bouwen.Die 150 moet gewoon een keer doorbroken worden. :D Al moet ik het zelf doen :bleep: :bleep: :bleep: :bleep:

Kruikenparadijs
December 21st, 2003, 03:41 AM
Eindelijk weer een mooie toren voor Rotterdam.

Elmo
December 21st, 2003, 06:40 PM
Ongelooflijk wat een theekransjes zeg! Het enige wat ik iedere keer lees is: "Deze toren moet er echt komen", "Die 150 meter barriere moet doorbroken worden", "Wat een mooie toren", etc... en dat al 648 posts lang!!! Eigenlijk nog erger dan het vreselijke Van Heekplein topic, want daar gebeurde af en toe tenminste nog iets!! :tongue3:

Bass
December 22nd, 2003, 02:06 AM
Laten we hopen dat deze toren niet een net zo stille dood sterft als het Parkhaven project; dat was echt pesterij: "We bouwen een toren van 392 meter!" - "Uuuh, nee hoor, het gaat niet door".

Rotterdam A
December 22nd, 2003, 12:02 PM
Originally posted by Bass

Laten we hopen dat deze toren niet een net zo stille dood sterft als het Parkhaven project; dat was echt pesterij: "We bouwen een toren van 392 meter!" - "Uuuh, nee hoor, het gaat niet door".

Ben er nog steeds boos over. Typisch dat Nederlandse kleindenken.

Dennis
December 22nd, 2003, 12:51 PM
luxortheater.nl meldt dat ze mischien nog wel heel 2004 open blijven

laatste geplande vorstelling:

Bert Visscher - Nee, dan Lourdes
dinsdag 15 t/m zaterdag 19 juni 2004

De Snor
December 22nd, 2003, 12:52 PM
het wordt stilletjes aan een tweede Millenium geschiedenis , daar duurde het een eeuwigheid maar uiteindelijk is ie er toch gekomen .

Niet wanhopen dus ;)

1+2=3
December 22nd, 2003, 04:01 PM
Tim, je snapt natuurlijk wel dat eht nu oorlog is he, het was mijn tread. ;)

HGK
December 22nd, 2003, 04:23 PM
Originally posted by Butler Herman

Tim, je snapt natuurlijk wel dat eht nu oorlog is he, het was mijn tread. ;)

Dan moeten we nu maar een thread tim v.s butler openen denk ik:colgate: :D :colgate:

egramsbergen
December 22nd, 2003, 05:29 PM
Ik dacht dat een thread #2 werd geopend als er een groot nieuw feit was, bijvoorbeeld een officiele mededeling over het doorgaan van het project. Nu werd ik een beetje blij gemaakt met een dode mus.

Elmo
December 22nd, 2003, 09:00 PM
Originally posted by egramsbergen

Ik dacht dat een thread #2 werd geopend als er een groot nieuw feit was, bijvoorbeeld een officiele mededeling over het doorgaan van het project. Nu werd ik een beetje blij gemaakt met een dode mus.

Nee, er wordt doorgaans een nieuwe thread aangemaakt als de oude op 500 posts zit, omdat de serverbelasting anders te groot wordt...

Denoordrotterdammer
December 30th, 2003, 09:37 AM
Jongens hij komt er wel ze gaan hem echt niet afblazan. Dit wordt de toren van Rotterdam. In 2004 beginnen ze gewoon met slopen en bouwen.;)

FRAGILE
December 30th, 2003, 04:51 PM
I think that they will never bulid this fucking buliding , never , pitty such a pitty because Rotterdam needs this fucking Luxortoren to look absolutley cool, Rotterdam is cool in present , but could have been much cooler with Luxfuckingtoren.:bleep:

Gambini
December 30th, 2003, 04:53 PM
Tom tototo tom tom tom tototo tom tom... *trommelgeroffel*

He's back... :D

Denoordrotterdammer
January 3rd, 2004, 12:16 AM
Rustig maar het komt er wel cker wenten wat d8ten julie dan;)

Kees
January 6th, 2004, 02:39 PM
voor wat het waard is, op de site van de architect (http://www.ppks.com/Project_1040335243781_1048879332312.html) staat zeer stellig:

bouw 2004

en ook: niet 186.50 (aedificium's 1e post in deze thread) maar 175 m

Maar ik ben absoluut niet op de hoogte van het actualiteitsgehalte bij PPKS, dus wellicht een korel zout erbij.

Rotterdam

Located in the heart of Rotterdam, this Office/ Theater Complex includes a 50,000 m2, 45 story Office Building, Performing Arts Theater, Plaza / Atrium and the facade renovation of two Historical Landmark buildings. The Office Building, at 175 m is currently the tallest building in the Netherlands.

Construction - 2004

Dennis
January 6th, 2004, 03:17 PM
Originally posted by Kees

voor wat het waard is, op de site van de architect (http://www.ppks.com/Project_1040335243781_1048879332312.html) staat zeer stellig:

bouw 2004

en ook: niet 186.50 (aedificium's 1e post in deze thread) maar 175 m

Maar ik ben absoluut niet op de hoogte van het actualiteitsgehalte bij PPKS, dus wellicht een korel zout erbij.

Rotterdam

Located in the heart of Rotterdam, this Office/ Theater Complex includes a 50,000 m2, 45 story Office Building, Performing Arts Theater, Plaza / Atrium and the facade renovation of two Historical Landmark buildings. The Office Building, at 175 m is currently the tallest building in the Netherlands.

Construction - 2004

:fiddle: :fiddle: :fiddle: erg oud dit :) wat PPKS zegt klopt niet als het goed is

Marin
January 6th, 2004, 04:47 PM
Bij Corsotoren (in de Rotterdam Info Portal) staat deze reuze interessante plaat (http://www.skyscrapercity.info/400.php?id=1&iid=1285). Had 'm nog niet eerder gezien...

Willem80
January 6th, 2004, 04:56 PM
Hey deze is ook nieuw voor mij. Bedankt Marin! Kan best nog wel een leuke combi worden als ik dit zo zie.

Dennis
January 6th, 2004, 06:14 PM
hey lol! ik kende m ook nog niet! :colgate:

Fir
January 6th, 2004, 09:45 PM
In zwart-wit ziet het er best leuk uit, in het echt ben ik bang een stuk minder.

Skyscrapercitizen
January 6th, 2004, 10:05 PM
Jan, waarom post je zo'n nieuwe plaat niet ff!:bash: :bleep: Zo lijkt die corsotoren inderdaad helemaal niet zo erg, volgens mij is dit ontwerp ook net even anders dan de eerdere impressie, iets strakken ofzo.

Ace
January 6th, 2004, 10:44 PM
Ik denk dat dat komt omdat ze 'm niet hebben ingekleurd.
Tja, dan lijkt alles te passen in de Rotterdamse skyline. Vooralsnog hebbik nog steeds een vette antipathie voor deze toren. Ik ben trouwens benieuwd of ze met deze Artist Impression dichter in de buurt komen bij de realisatie van deze toren, want daar ben ik altijd bang voor, naarmate er meer AI's van komen. 't Is niet te hopen in dit geval en ik vind toch echt dat het tijd word dat men weer de deur op een kier gaat zetten voor 't ontwerp van Wim de Bruijn.

Dennis
January 6th, 2004, 11:16 PM
die plaat is wel ingekleurd, mischien wordt de toren nu donkerbuin/grijs in plaats van rood. wat vele malen beter zou zijn

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1285.jpg

Bibelo
January 7th, 2004, 01:23 AM
hey Rotterdammers, komt de Luxor naast de Corso te staan? Als dit zo is lijkt me dat de rode kleur van de Corso iets moet worden genuanceerd, richting bruin idd.
En wat is het ontwerp van Wim de Bruijn? En is hij familie van de welbekende naamgenoot op dit forum? :D

Ziet r verder erg vet uit! :cheers:

Kees
January 7th, 2004, 08:17 AM
Originally posted by Bibelo

hey Rotterdammers, komt de Luxor naast de Corso te staan?

Als . . . . ja dan! Maar Hotel Central blijft er tussenin gehandhaafd, dacht ik ja toch niet dan?

Denoordrotterdammer
January 7th, 2004, 09:08 AM
Het ziet er zo wel leuk uit. Maar volgends mij konden ze toch beter een glazan gebouw bouwen. Want past veel beter in de omgeving.

Marin
January 7th, 2004, 11:42 AM
Als . . . . ja dan! Maar Hotel Central blijft er tussenin gehandhaafd, dacht ik ja toch niet dan?
Alleen de voorgevel van Hotel Central blijft overeind staan. De rest wordt volgens mij nieuw opgebouwd.

Skyscrapercitizen
January 7th, 2004, 12:11 PM
Originally posted by Bibelo

hey Rotterdammers, komt de Luxor naast de Corso te staan? Als dit zo is lijkt me dat de rode kleur van de Corso iets moet worden genuanceerd, richting bruin idd.
En wat is het ontwerp van Wim de Bruijn? En is hij familie van de welbekende naamgenoot op dit forum? :D

Ziet r verder erg vet uit! :cheers:

Nee, is geen familie. Maar misschien mag ik er volgend jaar toch gaan stagelopen, ga ik denk ik wel even proberen. Heb hem eens ontmoet op een WFD, is een aardige vent.

Voor zijn 185 meter hoge Corso ontwerp check www.wimdebruijn.nl

Rotterdam Highrise
January 7th, 2004, 03:05 PM
Om ff offtopic te blijven(waar is de corso update topic gebleven :?):
Kwam er net achter dat er op de website van Kollhoff nu echt iets staat http://www.kollhoff.de/

Onder andere deze impressie van de Corsotoren:
http://www.kollhoff.de/images/pro/corso_2.jpg
iig ziet dit er minder rood uit. Blijft een misbaksel natuurlijk.

Ook leuk:
http://www.kollhoff.de/images/pro/zoe_2.jpg
Dit is dus niet op de Kop van Zuid maar in Zoetermeer. :bash:

Dennis
January 7th, 2004, 03:18 PM
wordt steeds mooier!

super :cheers:

Sander Lugtenburg
January 7th, 2004, 04:02 PM
@Rotterdam highrise

Ik vind de corsotoren op dit laatste plaatje alleen maar mooier geworden. De onderbouw is meer uitgwerkt, en ik moet zeggen dat ik wel slechtere plinten ken bij nieuwbouwtorens.
Bovendien issie gewoon lekker hoog en massaal en daar gaat het toch om!:)

Marin
January 7th, 2004, 04:37 PM
Op de zwart/wit-prent ziet de lagere toren er inderdaad al wat beter uit (laat 'm nog maar een poosje verder rijpen op de tekentafel) :)
De onderbouw van de Corsotoren kan/mag nog een stuk transparanter (zie buurman) als je het mij vraagt. De grote gesloten gevelvlakken doen me denken aan het pand van C&A/Coolsingel. Niet bepaald fraai dus...

Vertigo
January 7th, 2004, 05:09 PM
LOL, van die Kollhof in Zoetermeer. Echte Ctrl-C Ctrl-V architectuur!

Marin
January 7th, 2004, 05:21 PM
Dubbel post.

Denoordrotterdammer
January 7th, 2004, 07:18 PM
De corso zal veel beter naast het nieuwe luxor passen op de kop van zuid.

Rotterdam
January 7th, 2004, 07:28 PM
Mooi, mooi, mooi !

Stratosphere 2020
January 8th, 2004, 04:08 AM
Corso toren is inderdaad mooier geworden verdient wel een aparte topic.

Dennis
January 8th, 2004, 02:14 PM
http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/coolsingel_1024.jpg

http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/luxorH.jpg

dutchmetal
January 8th, 2004, 03:17 PM
@rotterdam highrise

waar in Zoetermeer komt dat? Is dat het nieuwe "dorp"?

Kees
January 9th, 2004, 11:26 AM
Weet iemand wat er eigenlijk allemaal verdwijnt om plaats te maken voor de coolsingeltoren? Ik dacht alles tussen Coolsingel en Ammanstraat en het Luxortheater, maar klopt dat?

Overigens heeft de lederwaren winkel van Os (Al ruim 70 jaar is Van Os in Rotterdam een begrip vanwege zijn klassieke lederwarenwinkels. Aan de Coolsingel, tegenover het Hilton Hotel, bevindt zich Van Os Travel - Business - Service, de grootste speciaalzaak in Nederland op het gebied van reisbagage, tassen en koffers voor vrijetijd en zakelijk gebruik) al heel lang uitverkoop en nu staat erbij vanwege verhuizing/opheffing. Wellicht is dat een nieuw voorteken van activiteiten in de nabije toekomst. . .

Denoordrotterdammer
January 9th, 2004, 03:33 PM
Hallo

Ik heb contact met het cic-rotterdam genomen, En heb ze gevraagt hoe het met de ontwikkeling van de Coolsingeltoren en de Jungerhands gaat. En daarop antwoorden ze:

De laaste berichten over de vooruitgang van de Coolsingeltoren zijn dat de bouwcommissie van de gemeente aan het ontwerp toestemming hebben gegeven en dat ze verder gaan om de bouwplannen te ontwikkelen.Maar het is niet zeker dat de bouw in 2004 gaat beginnen.

De jungerhandstoren: Dit project zal op kantoorlocatie worden ontwikkeld maar het is onzeker dat het in deze vorm zal gebeuren. Er zal vermoedelijk een woontoren gerealiseerd worden.
aldus het cic

Dennis
January 9th, 2004, 05:05 PM
Originally posted by Denoordrotterdammer

De laaste berichten over de vooruitgang van de Coolsingeltoren zijn dat de bouwcommissie van de gemeente aan het ontwerp toestemming hebben gegeven en dat ze verder gaan om de bouwplannen te ontwikkelen.Maar het is niet zeker dat de bouw in 2005 gaat beginnen.

Geweldig, gemeente Rotterdam! ga vooral zo door! :okay:

over 10 jaar woont er geen hoogbouwfan meer in Rotterdam, hier heb ik echt geen woorden voor :devil: :devil:

Sky-Unlimited
January 9th, 2004, 05:22 PM

....Maar het is niet zeker dat de bouw in 2005 gaat beginnen....

a) volgens mij bedoelt Denoordrotterdammer 2004
b) staar je niet volledig blind op het CiC, de behandeling in de bebouwingscommissie is al zeker een jaar geleden, in de tussentijd is er echt al wel het nodige gebeurd

en voor Dennis:
c) als het aan de gemeente had gelegen had die toren er allang gestaan, dus waarom zo geprikkeld? Het is inmiddels toch duidelijk dat het puur ligt aan de economische omstandigheden. Wees blij dat de gemeente Rotterdam het als enige gemeente in Nederland weet te presteren om tegen de markt in een enorme toename in de bouwproductie te realiseren (vwb 2003 in ieder geval). De gemeente heeft het afgelopen jaar aan veel (hoogbouw)projecten een zeer positieve bijdrage geleverd, in veel andere gemeenten waren de meeste ontwikkelaars misschien allang vertrokken.

Gambini
January 9th, 2004, 06:25 PM
Originally posted by Rotterdam Highrise

Om ff offtopic te blijven(waar is de corso update topic gebleven :?):
Kwam er net achter dat er op de website van Kollhoff nu echt iets staat http://www.kollhoff.de/

Onder andere deze impressie van de Corsotoren:
http://www.kollhoff.de/images/pro/corso_2.jpg
iig ziet dit er minder rood uit. Blijft een misbaksel natuurlijk.

Ook leuk:
http://www.kollhoff.de/images/pro/zoe_2.jpg
Dit is dus niet op de Kop van Zuid maar in Zoetermeer. :bash:

Hoe kun je die Corsotoren toch een misbaksel noemen? :ohno:
't Is juist een heel stijlvol en mooi gebouw! Soms snap ik jullie echt niet :)

Fir
January 9th, 2004, 07:02 PM
De locatie voor deze toren bevalt mij niet, hou van klassiek hoor, kijk maar naar de nieuwe schetsen van de toren aan de blaakhaven, daar kan het een toevoegingn zijn. Op de geplande locatie staan daar de moderne jungerhans en Coolsingeltoren. Geen gezicht.

Dennis
January 9th, 2004, 07:07 PM
@Sky:
waarom zou het dan weer uitgesteld kunnen ziijn?

ik denk dat ze nog geen huurder hebben gevonden :(

Jan
January 9th, 2004, 07:23 PM
Het zijn vooral de onzekere economische omstandigheden, want als het aan de gemeente had gelegen had deze toren er al lang gestaan. Als je leest dat er vandaag de dag een record aan kantoren leeg staat bedenk je je echt wel een paar keer voordat je tienduizenden vierkante meters kantoor op de markt gaat zetten. Ik kan me voorstellen dat ze eerst een grote huurder willen hebben voordat er geïnvesteerd wordt. Vergeet ook niet dat het onmogelijk is om een kantoortoren in delen op te leveren is, zodat het hele risico in één keer genomen moet worden. Ik vind het al bijzonder dat de betrokken partijen dit project nog steeds in leven weten te houden. Juist vanwege die onzekerheid is het erg moeilijk om nu aan geven wat wanneer gaat gebeuren.

Wisma
January 9th, 2004, 07:37 PM
Ik wacht al jaren op dit ding!. :bleep:

Dit is HET project waar ik naar uitkijk. De Montevideo was toch ook heel lang onzeker....maar is er ook gekomen.
Oke dat is een woontoren en dit niet maar ik denk toch wel dat ie er komt.

Skyscrapercitizen
January 9th, 2004, 11:31 PM
Montevideo heeft ook een aantal keren (achter de schermen) aan een zijden draadje gehangen, we mogen van geluk spreken dat hij er komt.

Als deze niet doorgaat zou dat een enorme aderlating voor Rotterdam zijn.:(

PsykOi
January 10th, 2004, 12:33 PM
Met de aanleg van de tweede maasvlakte komen grote delegaties van investeerders van aziatische rederijen en logistieke bedrijven. Al biedt de gemeente aan hen wat kantoorruimte in de coolsingeltoren... Ze zijn gewendt om op grote hoogte te werken in bijv. Hong Kong, of Sjanghai

Fir
January 10th, 2004, 12:42 PM
Precies, net zoals tijden het EK2000, toen Rotterdam een gedeelte beschikbaar had gesteld van de wilhelminatoren voor de uefa/knvb. Dat was daardoor ook een van de redenen dat de finale in Rotterdam werd gespeeld in plaats van Amsterdam. Hopelijk ziet men in dat die aziatische investeerders minimaal net zo van belang zijn, zoniet belangrijker!

rotterdammer
January 10th, 2004, 05:33 PM
De huurprijzen (kantoorruimte) in het centrum van Rotterdam zijn in 2003 licht gedaald. Volgens DTZ Zadelhoff komt dat door een gebrek aan kwalitatief goede/luxe kantoorruimte in het centrum van Rotterdam. Er is voorlopig (ondanks recessie) een gebrek aan hoogwaardige kantoorruimte in het centrum van Rotterdam.
Waarschijnlijk is een, reeds gebouwde, Luxortoren best wel te vullen met voldoende huurders. Alleen zullen bedrijven nu nog niks toezeggen omdat dat te veel risico's met zich meebrengt.
Als je dit positief bekijkt kun je concluderen dat er nog voldoende hoop is voor projecten als de Jungerhans- en de Luxor-toren.
In de toekomst zullen verouderde kantoorpanden, mits de economie aantrekt, sneller worden vervangen voor nieuwbouw.
Er hoeft dus in het centrum van Rdam, de komende jaren, niet veel kantoorruimte bij te komen maar er moet een grote vernieuwing/verjonging plaatsvinden. Overigens is er natuurlijk wel groei te verwachten in het aantal woningen, vooral in het centrum.
:angel1:

Denoordrotterdammer
January 10th, 2004, 07:22 PM
Denk dat er snel betere tijden zullen aanbreken voor Rotterdam.

Kees
January 20th, 2004, 08:40 AM
*** header start ***

List of newly registered domain names. 11 januari 2004

The name of this file is in the "YYMMDD" format (i.e. 021030.txt) and is a report as of that date and that date only.

All of the domain names are for the .com extension. Just add ".com" to the end of the text strings.

coolboot
coolbouncers
cooldogsandiz
cooleboys
coolegirls
coolemobiel
coolergifts
coolingconcepts
coolonmusic
coolprotools
coolsingeltoren
copiadorascsc
copperfieldchristians
copperkiss
copperpromotions
copreneuring

aldus
deze site (http://www.namestead.com/new-domains-lists/new_com_040111_domain-name-new-list.txt)

vooralsnog is www.coolsingeltoren.com inhoudsloos, je komt meteen op www.coolsingeltoren.nl
meer info alhier (http://www.register-domainnames.com/whois.html)

't is vast iemand die er mee speculeren gaat, maar toch. . .

Jan
January 20th, 2004, 10:10 AM
Volgens sidn.nl behoort coolsingeltoren.nl tot de volgende persoon:

Resultaat voor coolsingeltoren.nl

Domeinnaam coolsingeltoren.nl (eerste domein)
Status actief

Cymen
January 20th, 2004, 11:48 AM
Tja domein registreren kost ook geen drol, helemaal niet vergeleken met de kosten van zon project.
(als de mensen opeens hoop kregen dat ie daardoor wel een go was....)

Denoordrotterdammer
January 20th, 2004, 12:42 PM
Volgends mij kan je beter even dat adres weghalen want die man heeft wel recht op privacy. Ga jouw telefoonnummer toch ook niet op een site plaatsen(ook al heb ik die niet)

Winus
January 20th, 2004, 01:14 PM

Volgends mij kan je beter even dat adres weghalen want die man heeft wel recht op privacy. Ga jouw telefoonnummer toch ook niet op een site plaatsen(ook al heb ik die niet) Zeker nog nooit in het telefoonboek gekeken? ;)

Ace
January 20th, 2004, 01:34 PM
Ook stomtoevallig dat dat vlakbij Jan om de hoek is. Ik vraag me af wat voor firma dat is en wat ze in hemelsnaam met die naam motten. Coolsingeltoren is van ONS!!!

Denoordrotterdammer
January 20th, 2004, 03:15 PM
Originally posted by Winus

Zeker nog nooit in het telefoonboek gekeken? ;)

Nou zat jij dan je e-mail ,adres en telefoonnummer hier op deze site

Basshead
January 20th, 2004, 05:06 PM

Nou zat jij dan je e-mail ,adres en telefoonnummer hier op deze site

Hou 'ns op met dat zielige gezeik, die gegevens zijn openbaar.

Terug naar t onderwerp; ik heb t vermoeden dat de enige manier om die toren te redden is dat de gemeente als huurder gaat fungeren.
Ik ben bang dat Rotterdam op de korte termijn geen voldoende grote huurder(s) kan trekken en is t niet zo dat de gemeente in het stadhuis ook een beetje krap in 'n jasje zit?
Ik heb namelijk ooit gehoord van (gemeentelijke) bouwplannen achter het stadhuis, wellicht kunnen ze nu doorschuiven naar de Coolsingeltoren!

Eric Offereins
January 22nd, 2004, 09:23 PM
Lijkt me een goed idee. Een jaar of 2 geleden was er al een ontwerpwedstrijd voor het stadskantoor, maar daar hoor je niets meer van. Misschien zit de gemeente toch niet zo krap:cheers:

Ace
January 22nd, 2004, 10:02 PM
En het zou een aardig opstapje zijn voor de eerste Chinese multinationals :)
Wellicht kunnen zij ook de 'Baltimore-locatie' een leuke invulling geven.

Kees
January 26th, 2004, 08:53 AM
B&W-berichten op www.rotterdam.nl

(13-01) De gemeente Rotterdam treedt uit de N.V. Stedelijk Wonen. Dat heeft het College besloten. Stedelijk Wonen herontwikkelt (leegstaande) kantoor- of bedrijfspanden in de binnenstad tot woningen, waardoor de woonfunctie in de binnenstad wordt versterkt. De acquisitie van geschikte panden bleek de laatste jaren steeds moeilijker. De markt voor zowel woningen als kantoren in binnenstedelijk gebied was dermate goed dat het meeste (leegstaande) vastgoed door reguliere marktpartijen ter hand werd genomen. Hoewel de marktomstandigheden vanaf half 2001 aanzienlijk zijn verslechterd, staat er maar weinig leeg. Er is geen reden om aan te nemen dat er binnen een afzienbare termijn en tegen aanvaardbare financiële condities een voldoende werkvoorraad kan worden opgebouwd. Hieruit concludeert het College dat het bestaansrecht van de N.V. Stedelijk Wonen is komen te vervallen.

oftewel: bouwen die toren!

rotterdammer
January 27th, 2004, 10:28 AM
is het niet eens tijd om een naam te bedenken voor deze toren?
Net als toen voor het helaas afgelaste Parkhavenproject, met de 392 meter hoge toren.

Luxortoren
Coolsingeltoren
NieuwerLuxer!
Reus van Rotterdam
.......

eusebius
January 27th, 2004, 12:57 PM
Laat die toren nu maar snel komen anders blijven we bezig. De hoge wolkenkrabber is een pleonasme! En wat Winus doet is impliciet gelijkgeven. Ga je nu opzoeken wat ... ;)

Skyscrapercitizen
January 27th, 2004, 10:22 PM
Ik was zondag nog in de Zaal van het oude luxortheater om een film te kijken (Filmfestival). Ik was er nog nooit geweest en het is best een mooi zaaltje, wel een beetje vervallen maar das logisch als het toch gesloopt gaat worden. Zit leuke verlichting in, ik hoop dat ze dat in het nieuwe theater laten terugkomen.

Leuk zaaltje dus, maar ben blij als hij platgaat. Programma loopt nog tot in juni dus voorlopig kunnen we vooral veel lullen.

Ace
January 27th, 2004, 11:16 PM
Als kleine jongen ging ik aan de hand van mijn vader ooit een keertje naar een voorstelling van André van Duin daaro.
Natuurlijk komt zo'n zaal, als je klein bent, veel groter over.
Ik zal d'r evenmin om rouwen als ie eenmaal tegen de vlakte gaat. Maar uit cultuurhistorish oogpunt ben ik toch blij dat ik 'm tenminste één keer in m'n leven heb bezocht.

Jan
January 28th, 2004, 02:35 PM
De discussie over pleonasmen is verhuisd naar deze thread (http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=85599).

Ace
January 28th, 2004, 05:43 PM
Dat lijkt me heel verstandig :)
Stelletje onwelvoeglijke voornaamzetsels!!! :D

Kruikenparadijs
January 28th, 2004, 05:46 PM
gheghe Hans Teeuwen :)

Denoordrotterdammer
January 28th, 2004, 07:28 PM
Ben vandaag naar het filmfestival geggaan.
Heb een hele mooie film gezien "How to Rotterdam" een echte aanrader

Denoordrotterdammer
January 28th, 2004, 07:29 PM

Ben vandaag naar het filmfestival geggaan.
Heb een hele mooie film gezien "How to Rotterdam" een echte aanrader
KOmt ook veel hoogbouw in voor en alle nieuwe projecten en over projecten die ik helemaal niet ken

er is wat fout gegaan sorry

Jan
January 31st, 2004, 04:16 PM
@ De Noord Rotterdammer: dat is de promo 'How do you Rotterdam'. Die is voor ik geloof €10 te koop bij ondermeer het CIC.

Overigens hoorde ik gisteren voor de pannebierenborrel van de Waterstadtoren al ware het dat er onlangs huurders zouden zijn gevonden voor de kantoren van de Coolsingeltoren. Welke dat zijn en hoe ver ze er mee zijn weet ik niet, maar dat geeft de burger toch weer moed!

Wisma
January 31st, 2004, 04:49 PM
Laten we het hopen Jan het geeft mij wel in idergeval weer moed.

Het is toch prachtig om je bedrijf te mogen en kunnen te vestigen in de hoogste van Nederland.

Kees
February 2nd, 2004, 10:14 AM
www.bds.rotterdam.nl

Overlegdocument t.b.v. Raad & Commissie: Replijst commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 3 februari 2004

De commissie krijgt nog nadere informatie over de volgende projecten: (1e kwartaal 2004)

Nieuwe bestemming IMAX-gebouw;
Bouwplan Ter Meulen;
Bouwplan “Calypso”;
Project Coolsingeltoren. Pf.houder Pastors

Oftewel: er zit ook bestuurlijk nog leven in die toren ! Vrij vertaald betekend het dat de raadscommissie door de wethouder in feb/mrt geinformeerd wil worden over bovengenoemde projecten.

Kees
February 3rd, 2004, 05:20 PM
nieuw plaatje?

bron: www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl
http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/Luxortoren_2_groot.jpg

CityLife
February 3rd, 2004, 05:27 PM

nieuw plaatje?

bron: www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl
http://www.bouwfondsvastgoedontwikkeling.nl/images/thumbs/groot/Luxortoren_2_groot.jpg

Oud plaatje!

Kees
February 3rd, 2004, 05:54 PM
:mad:

Skyscrapercitizen
February 3rd, 2004, 10:47 PM
Ik kende het plaatje anders nog niet.

Check www.coolsingeltoren.nl , dit staat er nu:

'Deze pagina is in aanbouw.'

Lijkt me erg goed nieuws!

Wisma
February 3rd, 2004, 10:54 PM
Het slopen van dat hele gebied zal helaas ook nog de nodige tijd in beslag nemen.

@Tim , was www.coolsingeltoren.nl onlangs nog beschikbaar?.

Michiel
February 3rd, 2004, 10:59 PM
Ik weet niet of dit wat wordt, het lijkt meer op een particulier die zo handig is geweest om het adres te claimen.

adresgegevens verwijderd, zie de link

Zie hier (http://www.sidn.nl/sidn/flat/Domeinnamen/Is_de_naam_nog_vrij_/index.shtml?uitgebreid=CHECKED&domein=coolsingeltoren.nl&zoek.x=10&zoek.y=4)

Skyscrapercitizen
February 9th, 2004, 01:25 AM
Deze heb ik nog nooit eerder gezien:

http://www.ppks.com/images/CL-3.jpg

bron:
http://www.ppks.com/Project_1040335243781_1048879332312.html

http://www.ppks.com

Dennis
February 9th, 2004, 01:51 AM
erg oud tim :)

Kees
February 9th, 2004, 10:18 PM
Bij de rijksbouwmeester (http://www.rijksbouwmeester.nl) (onderwerp: Rotterdam Centraal) kwam ik dit plaatje van Corso-, Coolsingel- en ???-toren tegen.

http://www.rijksbouwmeester.nl/upload/172146_Arch-Jubi-render-300-300.jpg

lijkt me wel aardig om in 2009 zo uit het station te stappen.

Skyscrapercitizen
February 9th, 2004, 10:24 PM
Dit plaatje is van het Wijnhavenkwartier in Den Haag Kees. In zijn plan heeft Kollhof voor eens en altijd bewezen de Ctrl-C Ctrl-V truc te beheersen.

Danny
February 9th, 2004, 10:27 PM
Dit is toch een ontwerp voor Den Haag???

Kees
February 9th, 2004, 10:31 PM
Echt waar?
Ik heb wel even getwijfeld, de corso is te laag, en de vraagtekens dat was misschien een stadskantoortoren in 2009.

Dan neemt die dus de rijksbouwmeester in de maling.

kijk nog even hier:rijksbouwmeesterlink (http://www.rijksbouwmeester.nl/script/index_newsarticle.jsp?pge_long_title=Nieuwsarchief&pge_id=842&ctt_id=340027)
dat gaat echt over rdam cs!
sorry voor de onrust, ik neem een deel van de schuld, de rest dan toch maar bij Kollhof

Denoordrotterdammer
February 11th, 2004, 10:38 PM
Die toren lijkt wel verdacht veel op de corso toren???? Of krijgt de moeder van de corso weer een mogooltje

Wisma
February 11th, 2004, 10:56 PM
Dat is de corso toren in 125 meter variant. Die kotshoff kon vast geen originele toren verzinnen om de impressie op te vullen. Gelukkig voor Den Haag mag iemand anders die woontoren ontwerpen.

Het ontwerp van de corso vindt ik ook niets maar het zou toch wel weer een leuke opvulling van de skyline zijn.

Glas van de Coolsingeltoren en bakstenen van de Corsotoren....
In Berlijn staat het ook niet slecht.....dus misschien is het zo erg nog niet.

Kees
February 14th, 2004, 01:19 PM
inhoud www.coolsingeltoren.nl zojuist:
"Hier volgt binnenkort informatie over de Coolsingeltoren te Rotterdam." klinkt beter dan: 'Deze pagina is in aanbouw.'

Kees
February 14th, 2004, 07:26 PM
.

Skyscrapercitizen
February 15th, 2004, 11:02 AM

inhoud www.coolsingeltoren.nl zojuist:
"Hier volgt binnenkort informatie over de Coolsingeltoren te Rotterdam." klinkt beter dan: 'Deze pagina is in aanbouw.'

Het zou ook kunnen zijn dat bobbelingman deze pagina maakt, ik hoorde hem zoiets zeggen. In dat geval weinig nieuws.

Kees
February 16th, 2004, 12:25 AM
beetje verveeld zitten surfen: bij Hotel Central (http://www.grandhotelcentral.nl/) kun je online boeken tot 21 september 2004.
en deze artiest (http://www.freddybirset.com/concerts.htm) gaat een concert geven in het oude luxor op 29 oktober 2004.

Skyscrapercitizen
February 16th, 2004, 01:11 AM
:bash:

Hij had er al moeten staan!:bleep:

Die kunnen we dus schrappen voor 2004. Misschien 2006?

Rotterdam A
February 16th, 2004, 12:18 PM
Ik ben zwaar teleurgesteld. Coolsingeltoren, Corso, Jungerhans, Parkhaventoren. Deze torens horen gewoon alle 4 op dit moment in aanbouw te zijn.

Andy
February 16th, 2004, 03:18 PM
Zucht....

Deze toren is DE reden waarvoor ik in 2001 lid ben geworden van deze forum. Elk jaar lijkt het bijna zover maar wordt het steeds uitgesteld. Hoe lang nog??? :mad:

DatabaseMarketeer
February 16th, 2004, 04:41 PM
Op het geduld van medeforummers wordt ook in dit topic veel te veel beroep gedaan.:bash: :baaa:

STARTEN MET DIE TOREN JAAAA!!:evil: :moods: >( :evil: :evil:

Dennis
February 16th, 2004, 07:44 PM
:dizzy: :dizzy: :dizzy: :dizzy: :dizzy: :dizzy: :dizzy: :dizzy: :dizzy:

geen comentaar :bleep:

PsykOi
February 16th, 2004, 11:36 PM
Misschien hebben ze nog steeds niet genoeg huurders. Als ze dan even luisteren naar de KvK Rotterdam, want die heeft uit onderzoek opgemaakt dat Rotterdamse bedrijven wel degelijk opzoek zijn naar uitbreidingsmogelijkheden die er nu niet zijn!

Lees hier:

artikel KvK Rotterdam 16 feb. 2004 (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=42777)

Dus begin maar met bouwen in juni:bash:

Jan
February 17th, 2004, 10:48 AM
Een nieuw probleem kan worden dat de staalprijzen de laatste tijd sterk zijn gestegen door een sterke vraag uit China en er geen zich op is hoe lang dat nog gaat duren. In de Cobouw staat vandaag een artikel dat de bouw grote moeite heeft om offertes gestand te doen en men houdt rekening met faillisementen als gevolg hiervan.

Cymen
February 17th, 2004, 01:13 PM
Nog meer tegenslag, jammer. Het zou echt zonde zijn als deze toren nooit word gebouwd. Word iig veruit de mooiste dan wel indrukwekkenste.

Ik heb ze iets van, men wil het tegenwoordig eerst zien voordat men iets koopt/huurt. Dus bouwen die hap dan komen de huurders vanzelf wel.

Helaas heb ik er toch steeds minder vertrouwen in.

SC81
February 17th, 2004, 04:03 PM
die staalprijs is natuurlijk wel heavy shit.....kijk een huurder kan je nog een tijdje op gaan zitten wachten.

Kees
February 18th, 2004, 08:32 AM
nieuw (?) voor mij wel !

bron: BNN Adviseurs (http://www.bbn.nl)
tekst:
Coolsingeltoren, Rotterdam

Opdrachtgever:
SFB Vastgoed/Bouwfonds

Architect:
PPKS

http://www.bbn.nl/projecten/dbimg/CS1.jpg

Op de oude Luxorlocatie wordt de hoogste kantoortoren van Rotterdam ontwikkeld. Het complex van 185 meter hoog bestaat uit een kantoortoren van 48 bouwlagen (52.500 m² bvo) met in het plintgebouw een theater, winkels en plaza.
Het complex wordt gebouwd op een vijflaagse ondergrondse parkeergarage. Het betreft in totaal circa 70.000 m² bvo.
De toren is flexibel van opzet, waardoor verschillende functies binnen het lift-, constructie- en gevelconcept gerealiseerd kunnen worden zoals kantoor, hotel of woningen.

bbn begeleidt en stuurt het ontwerpproces aan op basis van de bouwkosten door middel van diverse ramingen en kosten-studies. Daarnaast wordt door bbn de bouwlogistiek en werk-methodiek in het ontwerp geïntegreerd. Hierdoor is de oor-spronkelijke bouwtijd van 4 jaar teruggebracht naar 3 jaar.

Jan
February 18th, 2004, 09:35 AM
Ik begrijp nooit waarom iemand die een website ontwerpt er voor kiest om plaatjes in te gaan zitten dikken om zo aan zijn vaste pixelmaat te komen.

remco126
February 18th, 2004, 07:24 PM
Nee jo de GVR is langs geweest en die is erop gaan zitten :D

Als je als opdrachtgever zo'n site bekijkt neem je zo'n bedrijf toch gelijk niet meer serieus :bash:

en leuk dat ze de bouwtijd van 4 jaar naar 3 jaar terug hebben gebracht. Ze hadden ook gewoon 2 jaar geleden gewoon met de bouw kunnen beginnen dan was ie nog veel sneller klaar geweest.

Niettemin, thanks voor de info Kees

KPN tower
February 23rd, 2004, 06:30 PM
:? Komt de Luxortower nu, of nooit?

Komt die?, Zo ja welneer

Komt die niet,? Dan is het jammer

Of komt die nog steeds misschien?

Ik wil het nu weten :colgate: :cool:

KPN tower
February 23rd, 2004, 06:34 PM
en komt de hollandse meester nu echt, misschien of niet?

Dennis
February 23rd, 2004, 06:42 PM
Welkom KPN tower

De kans dat de coolsingeltoren wordt gebouwd is denk ik wel 99,9%, we gaan er vanuit dat ie binnen een jaar in aanbouw is.

probleem is wel dat het project steeds uitgesteld wordt, geduld dus.

Over de hollandse meester ben ik bang dat we daar niet veel van weten... ik denk niet dat deze er komt, mischien dat ze er over 4 jaar weer er zin in hebben en dat ie er nog komt.

check deze sites eens voor meer info:

www.ppks.com
www.bouwfonds.nl (ga naar vastgoed)

KPN tower
February 23rd, 2004, 06:46 PM
:D:D

Bijzonderheden / omschrijving
Het gebouw kan ruwweg in 3 delen worden verdeeld waarvan de bovenste en onderste delen worden gebruikt voor kantoren en het middelste gedeelte wordt gebruikt voor woningen.

Per verdieping komen er 6 woningen en in totaal worden er 106 woningen gerealiseerd.

De entree voor de woningen wordt deels gescheiden van de entree van het kantoor ruimtes.

Deze zal aan de Kruiskade zijde zijn, terwijl de entree van de kantoren hoofdzakelijk aan de Stadhuisplein zijde zal zijn (atrium).

De liften worden in vier groepen verdeeld;

- Eén groep is alleen voor de woningen, deze liften stoppen dus alleen in twee parkeerlagen die bestemd voor de woningen, de entree op de begane grond en de woonlagen.

- Een midrise groep, deze liften stoppen alleen op de onderste lagen van het gebouw (de laagste kantoor groep).

- Een groep die alleen op de bovenste kantoor groep komt.

- Een groep die in de hele toren te bereiken is.

In het atrium komen liften die lopen in de parkeerlagen, begane grond en de eerste verdieping.

Deze is speciaal bedoeld voor de kantoorlagen, want alle liften in de toren (met uitzondering van de woningenlift) beginnen pas op de eerste verdieping, deze lopen dus niet door naar de begane grond en de parkeerlagen.

Omdat dus niet alle liftgroepen helemaal naar boven doorlopen, krijgen de kantoren boven in de toren meer ruimte.

Hierdoor zijn op deze lagen grote zalen en dergelijke realiseerbaar.

Met de bouw werkt men in twee richtingen, als de parkeerlagen worden gebouwd, wordt er ook al meteen aan de toren gewerkt.

Dit houdt in dat als men vijf parkeerlagen hebben bebouwd, de toren al vijftien lagen hoog is.

Dit is mogelijk dankzij een unieke bouwmethode.

DIt is wat in gevonden heb, daar moet ik maar van uit gaan :D

Jan
February 24th, 2004, 11:39 AM
Ik hoorde overigens dat de torens in het project Hofplein Zuidzijde (zuidoosthoek, op de plek van de krul van Weeber) afgelopen maand intern zijn gepresenteerd, waar Mecanoo Architecten bezig is in opdracht van De Sterner Groep uit Rotterdam. Ik ben benieuwd wat hier uitkomt en ben al blij te horen dat dit project nog steeds leeft. Op de impressies van Hofplein Zuidzijde waren dit een paar flinke jongens! :)

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/106.jpg

Rotterdam A
February 24th, 2004, 11:44 AM
Originally posted by Jan

Ik hoorde overigens dat de torens in het project Hofplein Zuidzijde (zuidoosthoek, op de plek van de krul van Weeber) afgelopen maand zijn gepresenteerd, waar Mecanoo Architecten bezig is in opdracht van De Sterner Groep uit Rotterdam. Ik ben benieuwd wat hier uitkomt en ben al blij te horen dat dit project nog steeds leeft. Op de impressies van Hofplein Zuidzijde waren dit een paar flinke jongens! :)

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/106.jpg

Interessant, dat waren toch de Pompenburg en PWS?

Ace
February 24th, 2004, 01:42 PM
Zeer blij om te horen dat dit een serieus project is :)
Misschien nog wel hoger dan de Coolsingeltoren. Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Hope dat Mecannoo d'r iets speciaals van maakt. Specialer dan Montevideo i.i.g..

Skyscrapercitizen
February 24th, 2004, 05:57 PM
Cool, ik hoop daar in 2010 toch iets van dik 200 meter UC te zien! (250 zou niet verkeerd zijn...):cheers:

Ace
February 24th, 2004, 06:59 PM
Weet iemand hoeveel tijd een gemiddeld architectenbureau, zo ongeveer, bezig is met de ontwikkeling van zo'n groot project als Hofplein Zuidzijde? Het lijkt me geweldig om binnen een jaar al een eerste 'artist impression' te mogen aanschouwen.

Denoordrotterdammer
February 25th, 2004, 12:33 AM
Spannend. Laat het s.v.p wat moois zijn

Berrtus
February 25th, 2004, 11:21 AM
Als Rotterdam echt een keer hoog wil, dan moet het nu en daar gebeuren. Zelf had ik eigenlijk gehoopt dat een Erik van Egeraat (ex-mecanoo) een ontwerp zou maken. Die was ambitieuser dan een Francine Houben. We hebben op die plek natuurlijk wel een eye-catcher van formaat nodig.

@Ace

een schetsontwerp is binnen een aantal maanden wel te maken. Voor een voorlopig ontwerp moet je bij een project als dit toch wel denken aan een tijd van een jaar.

Sander Lugtenburg
February 25th, 2004, 01:14 PM
@Berrtus

Zelf had ik eigenlijk gehoopt dat een Erik van Egeraat (ex-mecanoo) een ontwerp zou maken. Die was ambitieuser dan een Francine Houben. We hebben op die plek natuurlijk wel een eye-catcher van formaat nodig.

JUIST!

Francine Houben komt op mij nogal over als een arrogante bitch met mooie verhalen en theorietjes, maar van haar ontwerpen wordt je nu niet echt opgewonden. Op haar manier lult ze alles wat krom is recht en andersom. Bij Montevideo is het dan vooral de hoogte die prima is, maar ik ben bang dat dat baksteen en die kitcherige New Yorkse nep-watertanks op het dak een beetje lullig gaat afsteken tegen het hypermoderne WPC en New Orleans. Houben is niet vernieuwend, Egeraat wel..........holy shit......heb je de ING-bank in Budapest wel eens gezien???:)

Scarlet Bee
February 25th, 2004, 02:47 PM
Francine Houben komt op mij nogal over als een arrogante bitch met mooie verhalen en theorietjes, maar van haar ontwerpen wordt je nu niet echt opgewonden.
Dat moet je echt terugnemen. Je kunt haar niet 'een arrogante bitch' noemen terwijl je haar misschien alleen maar van wat filmpjes van de mecanoo-site en een toespraakje op de Architectuur Bienale kent.
Francine Houben is voor de buitenwacht wat afstandelijk, maar als je haar beter kent is ze heel spontaan en alledaags. Ze is buurvrouw van mijn opa en oma, dus die kennen haar misschien wel wat beter :) . Hopelijk krijg ik binnenkort bij hen een kamer. Dat worden nog eens spionagefoto's :angel: .

En over van Egeraat: hij is inderdaad super. Houben is praktisch en zakelijk (woningbouw), van Egeraat gooit er af en toe de swing in met die kromlopende aluminium-achtige delen (kantoren).

SC81
February 25th, 2004, 04:07 PM
Originally posted by Scarlet Bee

En over van Egeraat: hij is inderdaad super. Houben is praktisch en zakelijk (woningbouw), van Egeraat gooit er af en toe de swing in met die kromlopende aluminium-achtige delen (kantoren).

Pikant aan deze Houben vs Van Egeraat is dat het verhaal de ronde doet, dat Van Egeraat ook met andere zaken de swing d'r in wist te gooien. Iets waar (ex)vrouw Houben nou niet bepaald van gecharmeerd was :D.....gevolg: Van Egeraat werd uit Mecanoo geschopt en het bureau was ook ineens een secretaresse armer ;)

rotterdammer
February 25th, 2004, 07:54 PM
Ik heb haar een dag meegemaakt en ze was hartstikke aardig, totaal niet arrogant. Overigens denk ik dat het voor een toparchitekt geen slechte eigenschap is om een beetje arrogant te zijn.

Marin
February 26th, 2004, 08:00 AM
Berichtje in de Cobouw (www.cobouw.nl):

25.02.2004 ROTTERDAM (ZH) Aanneemstadium
------------------------------------------------------------------------------------
Omschrijving: Nieuwbouw kantoren en winkels aan de Coolsingel

Soort bouw: Nieuwbouw

Startdatum: 01-2005

Ramingsgroep: meer dan 12.5 miljoen euro

Opdrachtgever: Bouwfonds Commercieel Vastgoed, Westerdorpsstraat 66, 3871 AZ HOEVELAKEN, (033) 2539715

Opdrachtgever: Bouwfonds Ontwikkeling BV, Westerdorpsstraat 66, 3871 AZ HOEVELAKEN, (033) 2539111

Opdrachtgever: BPF Bouwinvest BV, La Guardiaweg 4, 1043 DG AMSTERDAM, (020) 5839118

Opdrachtgever: SFB Vastgoed, La Guardiaweg 4, 1043 DG AMSTERDAM, (020) 5839118

Ontwerper: Perkins, Pryde, Kennedy & Steevensz (PPKS), North Main Street 444 60137 NEW YORK, (1708) 4690999

Uitvoerder: BAM Utiliteitsbouw BV regio West, Riviumpromenade 150 2909 MM CAPELLE AAN DEN, (010) 4479600

Uitvoerder: Dura Bouw Leidschendam BV, Overgoo 6, 2266 JZ LEIDSCHENDAM, (070) 3013700

Uitvoerder: HBG Utiliteitsbouw bv regio West, Rivium 1e Straat 81, 2909 LE CAPELLE AAN DEN IJSSEL, (010) 4479600

Kees
February 26th, 2004, 08:10 AM
Kijk eens aan Marin! Dat is pas nieuws!
(en we zijn meteen weer ON topic)

ik vind alleen die 12½ miljoen zo weinig. Wat betekent "ramingsgroep"?

rotterdammer
February 26th, 2004, 09:23 AM
Als dit doorgaat op deze datum wordt het het beste nieuwjaar ooit! Slopen die Luxor!!!!!!!!!!:bash:

Marin
February 26th, 2004, 09:38 AM
....ik vind alleen die 12½ miljoen zo weinig. Wat betekent "ramingsgroep"?
Het is niets om je zorgen over te maken. Dit project valt in de categorie 'bouwsommen > 12,5 miljoen euro'. De werkelijke (totale) bouwkosten zullen veel hoger liggen.

Raddie
February 26th, 2004, 11:03 AM
En de Corsotoren dan? Die zou toch tegelijkertijd met de Coolsingeltoren gebouwd worden?

Cymen
February 26th, 2004, 02:14 PM
Maar de luxor is dus een go Marin?

Marin
February 26th, 2004, 04:23 PM
@Sijmen: Realisatie lijkt wat dichterbij gekomen. :) Vrijwel alle partijen - opdrachtgever(s), ontwerper en uitvoerder(s) - zijn nu bekend. Het streven om in januari te beginnen krijgt in ieder geval mijn dikke steun. 10 maanden zijn nog wel te overzien. Maar goed, ook hier geldt: eerst zien dan geloven...

Wisma
February 26th, 2004, 07:44 PM
Geweldig nieuws dit.
De hoop is weer terug.

Southerner
February 26th, 2004, 09:56 PM
Ik begon de hoop eigelijk een beetje op te geven...
Maar nu ziet het er ineens toch weer goed uit!!

angeladevi
February 26th, 2004, 10:34 PM
Eerst zien en dan geloven......dus ik wil eerst bouwhekken en machines op de bouwplaats zien.

Wisma
February 26th, 2004, 11:02 PM
Eerst de sloopkogel door het oude Luxortheater rammen!.

Ik ben al blij als dat weg is.

Dennis
February 27th, 2004, 05:23 AM
zo, het werd tijd

Denoordrotterdammer
February 27th, 2004, 11:01 AM
We kunnen met ons alle toch het oude luxor bestormen.

Maar waarom kan de gemeente niet eens wat duidelijkheid geven. projecten gaan nooit als gepland. Het is zo Rotterdams. WEES EENS DUIDELIJK:bleep:

Wisma
February 27th, 2004, 06:17 PM
Volgens mij heeft er in deze thread al gestaan dat het niet aan de gemeete ligt omdat die de toren het liefst al hadden zien staan.

Deventer Up
February 27th, 2004, 07:18 PM
Het is zo Rotterdams.

Het gebeurt niet alleen in Rotterdam hoor.

Marin
February 28th, 2004, 12:47 AM
Originally posted by Wisma

Volgens mij heeft er in deze thread al gestaan dat het niet aan de gemeete ligt omdat die de toren het liefst al hadden zien staan.
Ook mijn woorden!

Voor Denoordrotterdammer: blader even terug en lees het stukje van Sky-Unlimited nog maar eens goed: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=78564&perpage=20&pagenumber=3

Winus
February 28th, 2004, 01:39 AM
Originally posted by Wisma

Eerst de sloopkogel door het oude Luxortheater rammen!.

Ik ben al blij als dat weg is. Dat zeg ik al jaren, slopen dat kut-ding! :guns1:

Kees
March 9th, 2004, 10:57 AM
www.coolsingeltoren.nl heeft nu inhoud :?

Dennis
March 9th, 2004, 11:23 AM
ziet er niet echt profesioneel uit :?

Ace
March 9th, 2004, 11:28 AM
En dan te bedenken dat Coolsingeltoren, naar alle waarschijnlijkheid, nog geeneens de 'definitieve naam' is.
Pfffff :bash: :bash: :bash: 'Coolsingeltoren', dat klinkt toch voor geen meter?!?

Jan
March 9th, 2004, 11:38 AM
Vaag dit.

Ace
March 9th, 2004, 11:41 AM
Hier zal toch geen forummer achterzitten?!?

Deventer Up
March 9th, 2004, 04:11 PM
Originally posted by Dennis

ziet er niet echt profesioneel uit :?

Ziet er idd onproffesioneel uit. Kijk maar naar dat lettertype....

bubbah
March 9th, 2004, 05:56 PM
Er staan geen spelfouten in......dus is het waarschijnlijk geen forummer:D

bubbah
March 9th, 2004, 05:58 PM
Ho, ik kijk verkeerd! Nederlands is zonder komma! 't is een forummer!

Dennis
March 9th, 2004, 06:03 PM
http://www.coolsingeltoren.nl/images

Geen Open Directory, dus de site wordt redelijk goed beveiligd.

denk (hoop) dat ie nog in aanbouw is

Skyscrapercitizen
March 9th, 2004, 06:06 PM
Ik denk nog steeds dat het bobbelingman is, die hoorde ik ooit eens een keer iets in deze richting zeggen, en hij woont ook ergens bij Zuidplein in de buurt (toch?).

Deventer Up
March 9th, 2004, 07:21 PM
Originally posted by bubbah

Volgens mij is dat gewoon goed, hoor.

Winus
March 9th, 2004, 08:47 PM
Originally posted by aedificium erectum
Ik denk nog steeds dat het bobbelingman is, die hoorde ik ooit eens een keer iets in deze richting zeggen, en hij woont ook ergens bij Zuidplein in de buurt (toch?). Nee Bob woont ergens anders. --> http://www.domainbank.net/whois_gen.cfm

Nexxd
March 9th, 2004, 10:10 PM
Originally posted by bubbah

Klopt, Nederlands is zelfs zonder apostrof ;) :D
Alleen na een klinker krijg je een apostrof, uitzonderingen daargelaten (het blijft Nederlands natuurlijk).

Skyscrapercitizen
March 11th, 2004, 08:58 PM
Ik zat zo te denken, en eigenlijk vind ik Rotterdam World Finacial Center wel een leuke naam voor deze toren.

Kees
March 12th, 2004, 09:12 AM
bron: Kappers Maquette Ateliers (http://www.kappers-archpres.nl/nieuws.htm)

er is een maquette gemaakt van de Coolsingeltoren:

Op woensdag 7 januari 2004 werd het symposium PropertyNL forum 2004 gehouden. Kappers Maquette Ateliers presenteerde zich met het tonen van twee nieuwe projecten: een maquette van het project Luxor Toren Rotterdam in opdracht van het Bouwfonds en een maquette van het project kantoorgebouw Hamburg in opdracht van het archtektenburo Benthem Crouwel.

Wij zijn druk bezig onze website geheel te vernieuwen, de bovenstaande maquetes kunt u op de nieuwe site zien per 1 maart 2004.

====
de maquette staat er (nog) niet.

Crownsteler
March 12th, 2004, 10:07 AM
Tsss, de toren wordt uitgesteld, en nu stellen ze ook nog die mauette uit, tsss, gaat lekker daaro ;)

Rotterdam A
March 12th, 2004, 12:11 PM
Jezus zeg. 2 jaar geleden maakte niemand zich echt druk om die Coolsingeltoren door de veel hogere gebouwplannen die er waren, nu wordt dit ons niet eens gegund. 2004 zag er veel belovend uit, maar wordt nu gewoon een kutjaar voor de hoogbouw hier.

Jan
March 12th, 2004, 01:14 PM
Originally posted by Rotterdam A
2004 zag er veel belovend uit, maar wordt nu gewoon een kutjaar voor de hoogbouw hier.

Valt allemaal best mee, als je maar een beetje reëel wil wezen. Er zijn hier een paar verzadigde figuren bij die tot het ondankbare af denken dat we in dromenland zitten.

Dennis
March 12th, 2004, 01:35 PM
2004 een kutjaar?

scuse moi? met Montevideo als hoogste, Scheepmakers, Coopvaert en wie weet eind dit jaar de Punttoren vind ik dit geen verkeerd jaar!

en we hebben nog een hoop 70m in aanbouw he!

We mogen al blij zijn dat er zoveel in aanbouw is in deze tijden :bleep:

Elmo
March 12th, 2004, 05:27 PM
Idd... ik word soms een beetje moe en simpel van het eeuwige geklaag en onrealistische denken hier!!! De mensen die zich het ergst afzetten tegen het "eeuwige geklaag van de Nederlanders" klagen zelf nog het meest! :bash:

Wisma
March 12th, 2004, 06:36 PM
Originally posted by Rotterdam A

2004 zag er veel belovend uit, maar wordt nu gewoon een kutjaar voor de hoogbouw hier.

Dan kom je toch weer eens in 2005 hier kijken!.
:wave:

Rotterdam is meer dan alleen dit project.

:cheers:

Rotterdam A
March 12th, 2004, 07:22 PM
Kijk vooral naar de ruimte. Ruimte die gevuld kan worden door schitterende torens als de Coolsingeltoren en zijn broertje de Corsotoren.

http://picserver.org/view_image.php/88CVYXW3LPI3

http://picserver.org/view_image.php/0U1H2EK5O982

http://picserver.org/view_image.php/DC7KFG1O64GW

http://picserver.org/view_image.php/I7OYL7JG2HO0

Crownsteler
March 12th, 2004, 07:45 PM
whoo, Mies Pierson en de Splinter :D :D (die vindk altijd leuk om te zien ;))

Maar hey, tis tog cooler om de corse en de coolsingel tegelijkertijd gebouwt te zien worden? Ik bedoel, dan heb je 2 kranen lekker digt op elkaar in ut centrum :)

Deventer Up
March 12th, 2004, 08:56 PM
Originally posted by Crownsteler
Maar hey, tis tog cooler om de corse en de coolsingel tegelijkertijd gebouwt te zien worden? Ik bedoel, dan heb je 2 kranen lekker digt op elkaar in ut centrum :)

Daar heb je gelijk in ! Maar hoe eerder hoe beter, toch !?

Crownsteler
March 12th, 2004, 09:29 PM
Jah, cker. Ik zou zet het liefst vanavond al zien beginnen (ik vind die ze egt cool), maar met een beetje peg (of misschien geluk) wordt tergelijkertijd ook nog die hofplein toren gebouwt, dan zouden er cker veel kranen in ut centrum staan :D

hoogbouw010
March 13th, 2004, 12:00 AM
Rotterdams Dagblad. Vrijdag 12 Maart 2004.

Respijt voor ontwikkelaars hoogste toren Nederland

Rotterdam - Het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders geeft de ontwikkelaars van de Coolsingeltoren respijt. Per 15 december had er al een huurder moeten zijn, maar het stadsbestuur wil Willemsen Minderman Vastgoed Ontwikkeling nog wat langer de tijd te geven. Enerzijds omdat het college graag ziet dat de prestigieuze toren - die de hoogste van Nederland moet worden - er ook echt gaat komen. Aan de andere kant voelen b en w zich verplicht de projectontwikkelaar uitstel te geven omdat die al vele miljoenen in het project heeft gestoken.

De Coolsingeltoren staat gepland op de plek van het Oude Luxor Theater aan de Kruiskade. De toren moet 187 meter hoog worden, al brengt de mast die daar nog bovenop komt het gebouw op een hoogte van in totaal 215 meter. Daarmee wordt de Coolsingeltoren twee meter hoger dan het hoogste bouwwerk van Rotterdam: de schoorsteen van Shell Pernis. De hoogste toren van Nederland is op dit moment nog het hoofdkantoor van Nationale Nederlanden aan het Weena, dat 150 meter meet.

In eerste instantie werd ervan uitgegaan dat de Coolsingeltoren volledig uit kantoorruimte en een parkeergarage zou gaan bestaan, maar inmiddels wordt ook onderzocht of het mogelijk is om er meerdere functies onder te brengen, zoals woningen en een hotel. ,,Er ligt een aantal concepten klaar,'' zegt L. van Dop van Willemsen Minderman Vastgoed Ontwikkeling. ,,Het ligt aan de grootte van de huurder welke variant het gaat worden.''

De projectontwikkelaar uit Capelle aan den IJssel zegt op dit moment in onderhandeling te zijn met een potentiële huurder, waar Van Dop verder niets over wil zeggen. ,,Het project ligt dus alles behalve stil. Wij zijn er nog heel hard mee bezig. Vandaar dat de gemeente het jammer vindt om er nu de stekker uit te trekken.'' Willemsen Minderman hoopt voor de zomervakantie een huurder te kunnen presenteren.

In het pan voor de Coolsingeltoren is ook een nieuwe theaterzaal met 650 stoelen opgenomen. Zolang over de komst van de toren nog geen zekerheid bestaat, wordt het Oude Luxor Theater nog niet gesloopt. Indien het Oude Luxor nog een seizoen kan doordraaien, moet er wel het een en ander aan het verouderde, vooroorlogse theater worden vertimmerd. Dat houdt in dat er een extra investering zal moeten worden gedaan.

Crownsteler
March 13th, 2004, 12:08 AM
Naja, er wordt iig gepraat met een huurder, das beter (maarja, daarna moeten cker ook nog de appartementen eerst verkocht worden :S)

Skyscrapercitizen
March 13th, 2004, 02:36 AM
Pfff, nu maar hopen dat die huurder wil, want straks gaat de stekker er nog echt uit!

Capzilla
March 13th, 2004, 03:36 AM
In ieder geval een goed teken ook dat de gemeente dus absoluut voor is, anders lag de stekker er al lang uit.. valt me weer mee. En die huurder.. zou dat nu ABN Amro moeten worden of gaan die toch de Jungerhans in (mits die ooit nog komt).

Ace
March 13th, 2004, 02:09 PM
Ik ben bang dat, als de Nederlandse bedrijven toch te schijterig zijn om zich te huisvesten in een 150+'er, de Gemeente Rotterdam dan maar op zoek moet gaan naar een buitenlandse huurder, welke wèl groot genoeg is en denkt om in een toren van het kaliber 'Coolsingeltoren' te zitten.
Het gezegde; 'What You deserve is What You get' gaat IMO hiero prima op :bash:

Jan
March 13th, 2004, 02:19 PM
Beetje rare stelling Ace. Het heeft niet zo zeer met schijterigheid te maken, maar er moet toevallig wel een groot bedrijf op zoek zijn naar veel en representatieve kantoorruimte. Komt nog bij dat de banken en verzekeraars, toch vaak de hoogbouwbewoners van kantorenland, in Rotterdam (zowieso al geen financieel centrum) inmiddels als voorzien zijn, op de ABN Amro na dan. Zou mooi zijn als ze eens werk maken van die -ro- in 'ABN Amro'. :)

Ace
March 13th, 2004, 06:52 PM
Die stelling bedoelde ik eigenlijk met terugwerkende kracht.
Wat ik dus bedoel te zeggen is dat de 'Grote bedrijven' zich allang hadden kunnen vestigen in markante torens. In elke stad hebben ze immers wel een hoofdkantoor. ABN-AMRO heeft d'r volgens mij wel 80 verspreid over de Randstad. Nationale Nederlanden i.i.g. 2, en ga zo maar door.

rotterdammer
March 15th, 2004, 10:59 AM
.

remco126
March 15th, 2004, 11:15 AM
@Rotterdammer

Als een RD artikel langer dan een uur op het net staat kan je er wel vanuit gaan dat het al hier staat. Jouw artikel staat een aantal posts terug al ;)

rotterdammer
March 15th, 2004, 11:25 AM
foutje

rijk rietveld
March 15th, 2004, 03:10 PM
--

Jan
March 15th, 2004, 03:15 PM
Welkom Rijk. Van Rietveld Architects (http://www.rietveldarchitects.com) I presume? :)

http://www.rietveldarchitects.com/images/koz/kozvw3.jpg

CborG
April 3rd, 2004, 11:05 PM
ik vond in een rotterdamse nieuwsgroep op google een discussie over de '150 meter grens' in rotterdam
er word gesteld dat bouwwerken nauwelijks hoger dan 150 meter kunnen worden gebouwd ivm de fundering; de bodem is te slap!!!

Een van de grootste problemen in Rotterdam om te overwinnen met de bouw van
een gebouw of kunstwerk is de slappe gesteldheid van de bodem. Hoe
hoger/groter het gebouw hoe meer druk op die grond. Dit kan men oplossen
door heien. Wil men echter een betonkolos van 150 m goed laten steunen heeft
men al palen van een meter of 30 nodig om voldoende draagkracht te
verkrijgen. Deze palen worden dan weer zo dik dat vervoer en verwerking
moeilijker wordt. Wil men hoger dan zal men dus sterkere palen nodig hebben
die waarschijnlijk dieper geheid moeten worden. De kosten hiervan zijn zo
enorm dat het vaak een financieel verhaaltje wordt.

Het verhaal onder de Euromast te blijven waait inderdaad ook rond in
Rotterdam, niemand weet hier echter over te melden of dit een fabeltje is of
dat men dit daadwerkelijk ooit afgesproken heeft. Ook het feit dat NN
rechten op het hoogste gebouw heeft gekocht zijn erg onwaarschijnlijk,
aangezien je in Rotterdam niet eens je eigen grond kan kopen laat staan het
recht om de hoogste te blijven tot 2005. Ook het feit dat we in de
aanvliegroute van Zestienhoven zitten is onzin, aangezien de vliegtuigen
aanvliegen of over Berkel of over Schiedam en de Spaanse Polder.

De enige logische verklaring is het technische probleem van de slappe bodem
waar wij op leven.

RotterdamStudents

zou dit kunnen kloppen??

Crownsteler
April 4th, 2004, 12:04 AM
mwah, is de staalconstructie van de coolsingeltoren niet ligter dan van een betonkolos zoals daar gezegt wordt?

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 12:18 AM
Dat stukje is pure onzin. Technisch maakt het helemaal niet uit, en wat betreft de kosten is het maar net hoe je bouwt, wie er bouwt en wanneer je bouwt. Beetje nonsens stukje dus.

1+2=3
April 4th, 2004, 10:24 AM
@ Tim

'Pure' onzin? :? Dat wat hij zegt gaat inderdaad lang niet op voor alle gevallen maar om het nou weer volkomen onzin te noemen...

Zo heeft de hoogte heus wel invloed op het gewicht en dus de kosten. Dat de hoogte in deze niet de enige factor van belang is merk je goed op.

remco126
April 4th, 2004, 10:40 AM
ik vond in een rotterdamse nieuwsgroep op google een discussie over de '150 meter grens' in rotterdam
er word gesteld dat bouwwerken nauwelijks hoger dan 150 meter kunnen worden gebouwd ivm de fundering; de bodem is te slap!!!

zou dit kunnen kloppen??

Volgens mij gold dit wel ten tijde van de bouw van NN, maar met hedendaagse technieken is er volgens mij veel meer mogelijk. Probleem blijft dan natuurlijk wel altijd de kosten. Bouwen op een keiharde rotsbodem is nou eenmaal makkelijker en goedkoper dan op dat drijfzand wat we hier hebben.

Maar ik ben geen bouwkundige dus experts onder ons: Spreek!

angeladevi
April 4th, 2004, 11:03 AM

zou dit kunnen kloppen??

Wat is dit toch een crap!!! Ik wordt hier echt verdrietig van, vooral als dit als argument in een discussie wordt gebruikt. Het is volkomen onzin om te veronderstellen dat de bodem hier een beperkende voorwaarde is voor de bouwhoogte van een gebouw. De schoorstenen van Shell in de Botlek zijn toch ook 200 meter??? Het enige facet wat belangrijk is voor met name de omgeving zijn de optredende vervormingen waardoor het nodig kan zijn op de tweede zandlaag te funderen. Hierdoor stijgen natuurlijk de kosten. Overigens, iemand had het erover dat in het buitenland op rots gefundeerd wordt hetgeen makkelijker is. bedenk wel dat veel grote steden in delta's en op landfill en dergelijke gesitueerd zijn en dat de omstandigheden voor wat betreft de fundering net zo slecht zijn als hier.

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 01:28 PM
Inderdaad, 2IFC in HK staat op aangewonnen land, toch een aardige 420 meter hoog...

dennol
April 4th, 2004, 02:16 PM
@Angela Devi

Hoe zo is het onzin dan? In het stukje van CBorg staat nergens dat het niet mogelijk is om hoger dan 200m bouwen op een slappe grond. Er staat alleen dat dit dan wel een kostbare zaak wordt. Dit is iets wat je zelf ook toegeeft in je post.

Oftewel je kan best hoog bouwen in Rotterdam, maar vanwege de slappe grond wordt dit erg kostbaar, waardoor het bijna niet meer financieel haalbaar is. Indirect is de bodem dus wel de oorzaak (of in ieder geval een beperkende factor) van het niet superhoog bouwen in Rotterdam.

En je kunt een schoorsteen natuurlijk niet vergelijken met een wolkenkrabber.

Eric Offereins
April 4th, 2004, 02:32 PM
Precies, en dat betekent dat je een goede prijs per vierkante meter moet hebben, wat blijkbaar erg moeilijk wordt boven die 150 meter

Anders op deze manier

:tiasd:

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 03:02 PM
Dus niet de slappe grond, maar de lage grondprijzen als gevolg van dat Rotterdam niet zo'n grote stad is zijn het probleem. Als je een internationaal centrum had gehad ala Frankfurt Londen of Hong Kong, dan is het allemaal geen probleem omdat het geld er dan wel is. Want hoog bouwen is ook daar gewoon duur. Wat denk je waarom er in NYC geen nieuwe hoogste torens meer gebouwd zijn sinds WTC? Puur een kostenplaatje.

angeladevi
April 4th, 2004, 06:35 PM
@Angela Devi

Hoe zo is het onzin dan? In het stukje van CBorg staat nergens dat het niet mogelijk is om hoger dan 200m bouwen op een slappe grond. Er staat alleen dat dit dan wel een kostbare zaak wordt. Dit is iets wat je zelf ook toegeeft in je post.

Oftewel je kan best hoog bouwen in Rotterdam, maar vanwege de slappe grond wordt dit erg kostbaar, waardoor het bijna niet meer financieel haalbaar is. Indirect is de bodem dus wel de oorzaak (of in ieder geval een beperkende factor) van het niet superhoog bouwen in Rotterdam.

En je kunt een schoorsteen natuurlijk niet vergelijken met een wolkenkrabber.

Ik doelde ook op de technische uitvoerbaarheid en niet op andere factoren die een rol spelen. Hoge gebouwen zijn nou eenmaal per m2 duurder hetgeen beperkend werkt. Daarbij denk ik niet dat er erg veel verschil zit tussen 150, 180 of 200 meter. misschien dat iemand daar iets over kan zeggen. En verder hebben we hier nou eenmaal niet zo'n 'landmark' mentaliteit om iets dergelijks neer te zetten. Vergeleken met wat er in het buitenland wordt uitgegeven aan architectuur is het hier allemaal saai en 'ons bint zunig'. :cheers:

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 06:40 PM
Inderdaad. Vergeet niet dat de Parkhaventoren nu gewoon in aanbouw had kunnen zijn, door een marktpartij. Financieel is het dus zeker haalbaar, er moet echter wel een wil zijn. Uit de markt was de wil er, alleen de gemeente wilde niet. Er was nog meer maar ok.

400 meter kan dus gewoon, als je maar wilt.

[Kees]
April 4th, 2004, 06:49 PM
Slappe grond!? Dat mag toch geen probleem zijn? In New York zijn veel gebouwen op aanwonnen grond gebouwd en volgens mij stond het WTC ook op natte grond. Ik weet niet zeker maar er is een bak gemaakt om het water tegen te houden. Dus technisch gezien moet het kunnen

Jan
April 4th, 2004, 07:13 PM
Op dit moment als vuistregel 140 meter redelijk haalbaar in Nederland. Als je hoger wilt moet je of gewichtsbesparende technieken gebruiken, zoals de Coolsingeltoren, of je moet meteen door naar de 200 en hoger om de relatieve kosten per meter er economisch uit te halen, wat je dan wel moet zien te vullen.

remco126
April 4th, 2004, 07:54 PM
Overigens, iemand had het erover dat in het buitenland op rots gefundeerd wordt hetgeen makkelijker is. bedenk wel dat veel grote steden in delta's en op landfill en dergelijke gesitueerd zijn en dat de omstandigheden voor wat betreft de fundering net zo slecht zijn als hier.

Daarom zei ik ook dat ik geen bouwkundige ben was boerenlogica :nocrook:

ayelt
April 4th, 2004, 09:13 PM
...... of je moet meteen door naar de 200 en hoger om de relatieve kosten per meter er economisch uit te halen, wat je dan wel moet zien te vullen.

Dat vullen komt wel goed onder het motto eerst zien dan geloven. als de ruimte er eenmaal is loopt het wel vol. Gewoon bouwen, die huurders komen wel. :)

bobdebouwer
April 5th, 2004, 01:27 PM
Nederland durft te weinig, we zijn bang voor vliegtuigen, zachte grond, de impact op het stadsbeeld, en weet ik al wat niet! Gewoon bouwen die hap!

Ace
April 5th, 2004, 05:09 PM
Tja, dat roep ik hier al jaren :wallbash: :bash: :nuts: :crazy2: :drool: :crazy: >(

Basshead
April 5th, 2004, 06:10 PM
Ik word zo langzamerhand een beetje tam van al die loze opmerkingen zoals hierboven worden geroepen.
Als je kijkt naar de relatieve schaal van Rotterdam als stad en alle lopende projecten en plannen , moet je je als hoogbouwliefhebber als een kind in de snoepwinkel wanen.
Maar nee hoor; we vullen het forum met compleet nutteloze en irrelevante reacties!

Skyscrapercitizen
April 5th, 2004, 06:14 PM
Ben ik het helemaal mee eens Basshead. Ik wordt ook eenbeetje moe op het gezeur op torens van 'maar 70 meter', of een De Rotterdam die te breed zou zijn, een andere toren duurt weer te lang enz.

Rotterdam doet het goed, zelfs veel beter dan velen doorhebben...

Jan
April 5th, 2004, 06:15 PM
Ik ben het met Bas eens. Het zal allemaal best uit een goed hart komen, maar ik heb geen idee waar sommigen hun verwachtingspatroon vandaan halen. Probeer het anders zelf eens zou ik zeggen...

CborG
April 5th, 2004, 06:57 PM
laten we maar hopen dat die slappe grond ervoor zorgt dat er alleen zeer bouwkundige en architectureel hoogwaardige projecten getolereerd worden

Het is trouwens maar goed dat nederlanders van nature kritisch zijn, anders was ons landje nog steeds een moerassige delta geweest:)

Ace
April 5th, 2004, 07:59 PM
Het verwachtingspatroon haal ik uit het feit dat we Wereldhaven nr. 1 hebben met tal van industriële multinationals. Enkele multinationals in de financiële dienstverlening ala ABN-Amro & Fortis, waarvan de laatste al 3 kantoren in downtown Rotterdam heeft, i.p.v. 1 ècht groot hoofdkantoor. ABN-AMRO & Nationale Nederlanden, idem dito.
Weliswaar een verwachtingspatroon met terugwerkende kracht, want de 200+'ers hadden met een beetje lef allang gerealiseerd kunnen zijn. Tuurlijk verwacht ik ze nog wel in de toekomst. De potentie en ambitie is er c'ker voor, maar in het verleden was die er ook al.

[Kees]
April 5th, 2004, 11:51 PM
Tjah al wil Nederland meedoen met die rijke landen dan moeten ze hoog bouwen. Anders raakt Nederland op de achtergrond. Ze moeten maar eens de 150 meter grens verbreken. Misschien een reden dat allerlei projecten worden afgeblazen: De slechte economie. Het wordt allemaal op de lange baan geschoven. Als de economie weer aantrekt, (wat volgens mij nu ook gebeurd) zullen er hopelijk mooie projecten doorgaan en gebouwd worden.

Denoordrotterdammer
April 6th, 2004, 07:39 AM
Dat komt vast en zeker nog wel eens in Rotterdam. Het gaat zo slecht met Rotterdam erger kan het niet worden ;) (Als) de Coolsingel gebouwd gaat worden is dat een grote stap vooruit. Kijk maar naar de Nationale Nederlanden. Daar heeft het een tijdje geduurd voordat er iets in die richting gebouwd werd. Maar ik hoop dat het dit keer niet zo lang op zich laat wachten

Rotterdam A
April 6th, 2004, 10:46 AM
Ik ben het met Bas eens. Het zal allemaal best uit een goed hart komen, maar ik heb geen idee waar sommigen hun verwachtingspatroon vandaan halen. Probeer het anders zelf eens zou ik zeggen...

Jan, je kan gelijk hebben. Maar ik ben gewoon zwaar teleurgesteld dat elk plan boven de 150m uitgesteld wordt of volledig afblazen wordt en dat terwijl ze wel eerst helemaal warm maken en blij doen hoeveel superhoogbouw in aanbouw zal gaan. Dat het moeilijk is ok. Maar kunnen nou eens tenminste niet één 200+ gebouw hebben voor status. Als alleen de Parhaventoren al gebouwd zou hoorde je me niet meer klagen over uitstel van de Coolsingeltoren, Corsotoren, PWS-torens, Jungerhanstoren. Rond 2000 deden we niet eens bijzonder over de Coolsingeltoren, nu wordt dat ons niet eens gegund. In 2002 zou het af zijn. Nu wordt het 2006. Ik mis tenminste 1 hele hoge toren, dat is alles.
Voor de rest ben ik tevreden met de toch wel hele snelle bouw van vele mooie torens tussen de 70m en 150m.

Kees
April 6th, 2004, 03:05 PM
Projecten in de bestuursperiode 2002-2006 (Kaart 1, pag. 21)
Bijgaande lijst en kaart geven een overzicht van de projecten die in de bestuursperiode 2002-2006 uitgevoerd worden. De projecten die naar verwachting geheel afgerond kunnen worden in de bestuursperiode 2002-2006 zijn in de lijst voorzien van een sterretje (*).

Hofplein ZZ (Luxor*) Theater, kantoren, wonen, vte

en dat sterretje is niet van mij! :)

(bron: www.rotterdam.nl)
V O O R T G A N G S R A P P O R T A G E 2 0 0 4 U I T V O E R I N G S P L A N S T E D E L I J K P R O J E C T E N R O T T E R D A M

Dennis
April 6th, 2004, 03:13 PM
zo te zien gaat het allemaal gewoon door :)

Stratosphere 2020
April 6th, 2004, 06:26 PM
Nederland durft te weinig, we zijn bang voor vliegtuigen, zachte grond, de impact op het stadsbeeld, en weet ik al wat niet! Gewoon bouwen die hap!

Maar hij heeft wel gelijk.

[Kees]
April 6th, 2004, 07:32 PM
Nederland heeft de beste plek van Europa. Een belangrijke doorvoerhaven voor het achterland. Het gaat om puur geld verdienen. Je verdient geen geld als er weinig mag in Nederland. Zo word door de regelgeving de strot letterlijk in Rotterdam afgeknepen. Bedrijven willen zich zo goed mogelijk vestigen. Rotterdam is daarvoor een geschikte plek, alleen mag er weinig. De nadelen worden op een gegeven moment groter dan de voordelen als men zo doorgaat in Nederland.

Skyscrapercitizen
April 7th, 2004, 12:43 AM
Zal allemaal wel meevallen. China gaat het maken de komende jaren, en Nederland, en veruit in het bijzonder Rotterdam, zijn de poort tussen China en Europa! Die kans moet Rotterdam ten volle zien te benutten en ik heb het idee dat dat achter de schermen heel goed gaat!

Ace
April 7th, 2004, 01:05 AM
Idd. Balkie is vandaag niet voor nix in China geweest, deels om het wapenembargo op te heffen, deels om de handelsbetrekkingen te verstevigen. Mocht dit in de nabije toekomst de poort openzetten naar de eerste 200+'ers in Rotjeknor, dan ben ik bereid om m'n principiële mening m.b.t. China omtrent de mensenrechten, maar ff opzij te zetten. (Al kan ik me wel betere volksvertegenwoordigers voorstellen dan Harry Potter).

Stien
April 7th, 2004, 12:05 PM
Mocht dit in de nabije toekomst de poort openzetten naar de eerste 200+'ers in Rotjeknor, dan ben ik bereid om m'n principiële mening m.b.t. China omtrent de mensenrechten, maar ff opzij te zetten

Dit kan echt niet hoor. Alleen maar voor een hoog gebouw het niet erg vinden dat er jaar in jaar uit vele mensen zonder vorm van proces vastgezet worden en/of geexecuteerd en noem het maar op... Natuurlijk zie ik ook graag mooie torens verschijnen in Rotterdam, maar niet ten koste van alles...

Basshead
April 7th, 2004, 02:11 PM
En Stien, wat nu als China erop staat de executies uit te voeren op een 200plusser in Rotterdam ,dat verandert de zaak weer!

Ik heb ook nog een idee, waarschijnlijk gaan de Chinezen Hong Kong hier in Rotterdam nabouwen als we meer naar de afhaalchinees gaan, nou... ik ga vanavond maar een dubbele portie nasi halen!! Misschien gaan ze dan morgen al beginnen!

Crownsteler
April 7th, 2004, 02:17 PM
hmhm, dan heeft het afhaal chinees imperium zoveel meer kantoor ruimte nodig he :P al die bestelling die ze moeten bijhouden en alle gaarkeukens moeten ook nog ergens naar toe. jaha

[Kees]
April 9th, 2004, 10:18 PM
Die kans moet Rotterdam ten volle zien te benutten en ik heb het idee dat dat achter de schermen heel goed gaat!

Het gaat misschien wel goed maar het kan echt veel beter. Al de nieuwe ontwerpen zijn in de ogen van de gemeente niet goed. de Maastoren moest worden ingekort en nu komt er een nieuw ontwerp voor de Havana en de New Orleans. Als een bedrijf een mooi kantoorpand wil neerzetten waarom zou dat niet mogen? De gemeente verdient er alleen dan meer geld meer en de economie word daar ook beter van. Niet te scherp op hoogbouwlimieten letten maar bouwen!

Ace
April 9th, 2004, 10:50 PM
Dit kan echt niet hoor. Alleen maar voor een hoog gebouw het niet erg vinden dat er jaar in jaar uit vele mensen zonder vorm van proces vastgezet worden en/of geexecuteerd en noem het maar op... Natuurlijk zie ik ook graag mooie torens verschijnen in Rotterdam, maar niet ten koste van alles...

Dat was cynisc bedoeld beste jongen :bash: :drunk:

Elmo
April 10th, 2004, 09:50 AM
Het gaat misschien wel goed maar het kan echt veel beter. Al de nieuwe ontwerpen zijn in de ogen van de gemeente niet goed. de Maastoren moest worden ingekort en nu komt er een nieuw ontwerp voor de Havana en de New Orleans. Als een bedrijf een mooi kantoorpand wil neerzetten waarom zou dat niet mogen? De gemeente verdient er alleen dan meer geld meer en de economie word daar ook beter van. Niet te scherp op hoogbouwlimieten letten maar bouwen!

Alsof de gemeente Rotterdam een nieuw ontwerp voor Havana en New Orleans wilt. Dit komt puur door de (slechte) marktomstandigheden waardoor ontwikkelaars hun plannen aanpassen.

[Kees]
April 10th, 2004, 11:37 AM
Als ze nu bouwen is (als de gebouwen klaar zijn) de economie aangetrokken. Dus dan zou er veel vraag zijn naar ruimte. Nu een paar 150 meters neerzetten en al zit de economie weer mee dan zitten ze vol!

Southerner
April 10th, 2004, 12:03 PM
Als ze nu bouwen is (als de gebouwen klaar zijn) de economie aangetrokken. Dus dan zou er veel vraag zijn naar ruimte. Nu een paar 150 meters neerzetten en al zit de economie weer mee dan zitten ze vol!

Als dat zo zou zijn dan zullen investeerders echt niet twijfelen en hun centen in deze gebouwen stoppen. De werkelijkheid zal misschien toch net iets anders liggen.

[Kees]
April 10th, 2004, 12:33 PM
Van de gemeente moest de maastoren worden ingekort?? of heb ik dat verkeerd?

Denoordrotterdammer
April 10th, 2004, 02:15 PM
Ik heb ook nog een idee, waarschijnlijk gaan de Chinezen Hong Kong hier in Rotterdam nabouwen als we meer naar de afhaalchinees gaan, nou... ik ga vanavond maar een dubbele portie nasi halen!! Misschien gaan ze dan morgen al beginnen![/QUOTE]

uhmm nasi is niet chinees het is surinaams ;)

Skyscrapercitizen
April 10th, 2004, 04:09 PM
volgens mij is het niet alleen voor de stad hard nodig dat deze toren er komt, maar ook voor dit topic. :ohno:

Denoordrotterdammer
April 11th, 2004, 08:50 AM
ja want de kwaliteit van deze topic gaat er hard op achteruit ;)

nivame
April 11th, 2004, 01:33 PM
yep!.......maar ut zou toch een primeurtje zijn....... :runaway:

ayelt
April 11th, 2004, 04:46 PM
Kijk naar de laatste 4 berichten (inc. deze) en huiver.... deze topic gaat er idd kei hard op achteruit...

Jan
April 12th, 2004, 11:21 PM
Ik lees steeds ongezelligere berichten over de staalprijs op de wereldmarkt, die vooral door toedoen van de vraag van de Chinezen scherp gestegen is de laatste tijd. Hier weer een:

---oooOooo---

Steel prices climb 200%
By Erin Johansen
The Business Journals

Updated: 7:00 p.m. ET March 14, 2004

Steep hikes in steel prices nationwide -- on some products as much as 200 percent -- are threatening to put some contractors out of business and could drastically push up the cost of construction projects -- including steel-dependent road and bridge building.

One Denver-area contractor said the price of steel is so volatile, he's begun to guarantee some bids for only one day, because that's how long his steel supplier can guarantee prices to him. Public projects often require price guarantees of 60 days.

Members of Associated General Contractors of America (AGC), a construction trade organization, report steel price increases ranging from 20 percent to 196 percent, depending on the product, in the past two months. AGC also reports delays in securing certain steel products, regardless of price.

"The steel industry is truly spinning on top of its head right now," said Mike Benge, president of Denver-based ABC Coating, a large national producer of reinforcing steel.

The rapid rise in prices has contractors scrambling to submit accurate bids.

"A lot of our stuff we'll bid out today and we won't know for two to three weeks if we have the job, then it will be 45 days before we start the job," said Brent Saylor, an estimator with Pascal Construction in Golden. "If we have a 45 percent price increase, it makes a lot of people mad."

Pascal Construction installs steel casings that house utility lines, generally under roads, railroad tracks and runways.

Saylor said competition in his and other trades means contractors often bid jobs with narrow profit margins. The rapidly rising price of steel could turn these narrow margins into losses for contractors who end up covering the difference because they've guaranteed a price to their customers. "It could be devastating on a large job," he said.

"If there was a lot of work out there, it'd be one thing," Saylor said. "But with the tight bidding, this could be a failure for a lot of companies. They could really eat their lunch."

"The biggest effect is on our members," said Jay Lower, executive director of the Colorado Contractors Association, which represents mostly heavy constructors who build highways. "We have firm price contracts. Then to have this kind of price increase. Then these delays. It certainly will have an effect on their viability. It's nothing anyone had programmed into their quotes six months ago."

Lower said he's heard guardrail for roads cannot be delivered for at least six months after an order is placed.

Many factors have led to the steel industry crisis. One is China's growing appetite for steel. According to several sources, China is now consuming more than 30 percent of the world's steel. Generally, it's buying the scrap metal that gets turned into other steel products.

In addition, many countries are buying scrap and steel products from the United States now because the weak U.S. dollar makes it attractive to buy American products. Conversely, it's more expensive for the United States to buy foreign steel to make up the difference.

Other factors include a shortage in the materials needed to produce steel. For example, one of the nation's largest coke mines, located in West Virginia, has been shut down due to a catastrophic fire.

And overall, the U.S. steel industry has been weakening for several years.

"More than 19 mills have gone into bankruptcy over the past two or three years," Benge said.

According to Benge, three mills produce 75 percent of the U.S.'s steel.

Benge said the amount he's paying for steel to make rebar has doubled recently, while the amount that he's being paid for the scrap he sells to scrap yards has risen 375 percent in 13 months.

Many steel suppliers have started assessing surcharges on orders. They also are allocating steel for their customers based on past use, Benge said.

He said a major concern is that even if the amount of scrap goes up, the demand will remain high, meaning the industry will not have any relief.

The nation's largest steel supplier, Nucor Steel, is assessing its customers a surcharge of $93 per ton of steel, said Scott Melnick, a spokesman for the American Institute of Steel Construction Inc. (AISC). The company reprices the surcharge monthly based on the consumer cost of bundled auto scrap steel, which is indexed by the American Metal Market, Melnick said.

"Our membership is primarily structural steel fabricators," Melnick said. "On jobs they already have contracts on, all of a sudden the contracts could have a $900,000 surcharge for a 10,000-ton job. Even the big guys can't absorb that easily."

AISC has endorsed the use of price-escalation clauses in new and existing contracts.

Nationally, the price spike has caused concern about the cost of large transportation projects. Ken Simonson, chief economist for the AGC, reported the cost of steel for one bridge project had increased $15 million since the contract was signed.

The National Steel Bridge Alliance, a subsidiary of AISC, last week asked the Federal Highway Administration to issue a technical bulletin that supports price adjustments to existing contracts, said Conn Abnee, the group's executive director.

"When the contractor assigns the project to a fabricator, the steel may not be purchased until two or three years later and the price is then very much escalated," Abnee said. "This is why we've asked the Federal Highway Administration for this price-adjustment clause. We just submitted our request on Friday of last week. They've been congenial to this point. They used them during the oil embargo, but the magnitude of this would be precedent-setting."

Large transportation jobs use steel in several capacities, including structural steel for bridges and steel rebar to reinforce the concrete.

Simonson said he would not be surprised if the T-REX project is affected by the steel crisis.

"I know recently they tried to order as much [steel] as they could to try to respond to it," said Pauletta Puncerelli, a spokeswoman for T-REX.

She also said increases in material price should not affect the T-REX budget because they're built into the bid at the beginning. She did not know, however, how much of a margin for price increases was built into the bid.

© 2004 The Business Journals

Skyscrapercitizen
April 19th, 2004, 11:07 AM
Mja, ik hoop niet dat de chinese bouwwoede ons alsnog deze toren gaat afnemen. De vraag daar is echt bizar aan het toenemen...

Ik raak langzaam wat uitgekeken op onze glimmende torens, ik ben toe aan een nieuwe hoge diamant. Al dat baksteen en beton is leuk, maar ik ben nu echt toe deze heerlijke glanzende hoge jongen:

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/658.jpg

Bouwen die hap!

Deventer Up
April 19th, 2004, 01:32 PM
Inderdaad; bouwen !!

Q.
April 19th, 2004, 01:50 PM
Damn, deze toren MOET er gewoon komen.

Pacboyslim
April 19th, 2004, 02:10 PM
Zekers dat deze er moet komen, maar dan wel in exact die vorm!

Nexxd
April 19th, 2004, 02:12 PM
Gaat die toren eigenlijk niet het Stadhuisplein in de schaduw zetten? 'k Weet ff niet aan welke kant de zon daar schijnt.

Maar die toren moet er wel komen! Samen met de Corsotoren, daar al wat over bekend?

vinman
April 19th, 2004, 03:45 PM
Als deze mooie coolsingeltoren wordt gebouwd dan vind ik het sowieso de mooiste van Rotterdam en Nederland, en een van de mooiste van Europa.
Ik snap echt niet waarom ze die toren niet bouwen en waarom alles in Rotterdam zo traag gaat. Ik ben echt heeel bang, en dat is een nachtmerrie voor mij, dat die toren niet gebouwd wordt. :wallbash: :wallbash:

ro2
April 19th, 2004, 04:07 PM
Gaat die toren eigenlijk niet het Stadhuisplein in de schaduw zetten?

De schaduw zal vnl over het Weena vallen (ca. NN tot de Shell).

Skyscrapercitizen
April 19th, 2004, 07:07 PM
Gaat die toren eigenlijk niet het Stadhuisplein in de schaduw zetten? 'k Weet ff niet aan welke kant de zon daar schijnt.

Dat het ruimtelijk inzicht van sommige forumers zo slecht is. :ohno: Niet persoonlijk bedoeld hoor.;)

Ace
April 19th, 2004, 07:39 PM
Achja,
Ik zou ook bij God niet weten hoe de schaduwval van de Eindhovense Regent loopt. Maar voor zoiets relevants als de Rotterdamse skyline, lijkt een beetje knowhow wel op z'n plaats ;)

Elmo
April 19th, 2004, 10:54 PM
Dat het ruimtelijk inzicht van sommige forumers zo slecht is. :ohno: Niet persoonlijk bedoeld hoor.;)

Ik snap deze opmerking niet helemaal. Als je niet precies weet waar dat ding komt te staan, was het toch een behoorlijk legitieme vraag van Nexxd? Ik zou het ook echt niet weten waar de slagschaduw zich overal overheen zal bewegen...

Ace
April 19th, 2004, 11:20 PM
Nahja,

Na 30 Artist Impressions van de toren en z'n omgeving, dan mag dat toch wel duidelijk zijn. Ik kan me Timsons reactie wel enigzins voorstellen.

Basshead
April 19th, 2004, 11:22 PM
Het positieve is dat we deze thread voorlopig kunnen gaan vullen met een discussie over de schaduw van het gebouw, ik schat een post of 20 en later komt Apo Japo/butler Herman/123 er nog 1 keer op terug; zijn we toch weer een pagina verder!

Nexxd
April 19th, 2004, 11:25 PM
Ik snap deze opmerking niet helemaal. Als je niet precies weet waar dat ding komt te staan, was het toch een behoorlijk legitieme vraag van Nexxd? Ik zou het ook echt niet weten waar de slagschaduw zich overal overheen zal bewegen...

't Gaat over een post van mij uit een andere thread (http://skyscrapercity.com/showthread.php?p=1521690#post1521690).