View Full Version : Rotterdam-The Hague Airport

Pages : [1] 2

PingPongBalDH
January 14th, 2009, 10:27 PM
woensdag 14 januari 2009

Rotterdam Airport krijgt mogelijk 'Den Haag' in naam

ROTTERDAM - Het vliegveld bij Rotterdam heet in de loop van dit jaar mogelijk 'Rotterdam-The Hague Airport'. De Haagse wethouder Frits Huffnagel (VVD, Citymarketing) is hierover in gesprek met zijn Rotterdamse collega Mark Harbers (VVD, Economie en Haven). Woensdag bevestigde Huffnagel een artikel hierover in De Telegraaf.

Rotterdam Airport, het vroegere Zestienhoven, ligt precies tussen Den Haag en Rotterdam in. ,,Veertig procent van de mensen die op Rotterdam Airport landen, heeft als eindbestemming Den Haag'', zegt Huffnagel.
Den Haag profileert zich als internationale stad, en bij een internationale stad hoort toch echt een luchthaven, vindt Huffnagel. Bovendien ziet de Haagse wethouder de naamsverandering als een goede promotie voor zijn stad om zo grotere bekendheid in het buitenland te krijgen.

(ANP)

ikops
January 14th, 2009, 11:04 PM
Ik sluit mij aan bij post #148 van Beholder in het Stadscafé.

SilentStrike
January 15th, 2009, 10:13 PM
klinkt eerst lomp, maar wel goed idee hoor. Den haag heeft zoiets nodig.

Rahmani
January 15th, 2009, 10:42 PM
Rotterdam of Rotterdam-The Hague Airport, het maakt mij niet uit! Als je werkelijk wilt dat je international meer bekendheid krijgt, zorg dat de capaciteit met 200% toeneemt en zorg dat er meer bestemingen en meer vluchten zijn!

Met ruim 3.2 miljoen inwoners is er meer dan voldoende vraag, maar het aanbod wordt kunstmatig tegengehouden!

Joz
January 16th, 2009, 02:21 AM
Regeltjes enzo he... niet teveel vluchten vanwege de omwonenden en vervuiling... Niet dit en dat...

Toch ben ik blij dat er weer gesprekken over zijn:) DH kan zich zo idd meer profileren, en DH hoort idd een vliegveld te hebben... R'dam Airport dient zich aan. Strax met het Trekvliettracé nog wat beter bereikbaar; heel mooi allemaal:)

ikops
June 9th, 2009, 06:33 PM
Ik zat wat te browsen door mijn vakantiefoto's van het afgelopen jaar en het leek mij wel wat om de volgende twee foto's met jullie te delen. Ik wist alleen even niet waar ik deze foto's nou eens neer zou zetten. Maar vooruit, bij deze:

Deze brede straat moest ik oversteken op de grens van Spanje met Gibraltar en wat doe je in zo'n geval? Nou, je kijkt dus eerst naar links...

http://i42.tinypic.com/2j3pjwm.jpg

en vervolgens naar rechts....

http://i41.tinypic.com/rkxzyc.jpg

:weird:

Tweety
June 9th, 2009, 07:56 PM
Grappig, twee weken geleden zo'n beetje precies dezelfde foto's gemaakt :)

Haagse Dave
June 9th, 2009, 08:05 PM
Het is trouwens wel weer erg stil geworden rond dit onderwerp. Zijn ze nog wel serieus in gesprek.

Slagathor
June 9th, 2009, 08:26 PM
lol ikops :D

la-haye
June 9th, 2009, 10:24 PM
dave het lijkt wel een grap van flap zo stil is het ineens

Koen Acacia
June 10th, 2009, 11:45 AM
Het zal de poen zijn. Wordt vast geruzied over het geld.

EPA001
June 10th, 2009, 10:46 PM
^^ Volgens mij wordt er niet geruzied. Maar met een high-profile dit thema aanpakken is er nu ook weer niet bij. :( Misschien is dit vanwege de crisis (ongelukkige timing?) en de overdreven en nodeloos gevoeligheden rondom de perikelen rond Rotterdam-Airport? De luchthaven wordt er zeker niet slechter van, die wil hieraan echt wel meewerken. Misschien is Schiphol (belangrijkste eigenaar en exploitant van Rotterdam-Airport) wel de grote boosdoener? :D ;)

la-haye
June 10th, 2009, 11:03 PM
of is schiphol jaloers en wild het schiphol-the hague airport heten
kan het best begrijpen wie wil er nou niet den haag in zijn naam hebben
laten we dan kiesen voor het makelijke
rotterdam-the haggue airport en schiphol-la haye airport en dan eindhoven airport
houde we gewoon nederlands en noemen we eindhoven-den haag airport
is wat makkelijker uit spreken voor de boeren

EPA001
June 10th, 2009, 11:18 PM
^^ :D

Slagathor
June 11th, 2009, 09:40 AM
eindhoven airport

:lol:

Skyscrapercitizen
June 11th, 2009, 02:11 PM
Harbers zit er niet meer die is weg misschien speelt dat mee.

Gijs
June 11th, 2009, 02:48 PM
of is schiphol jaloers en wild het schiphol-the hague airport heten
kan het best begrijpen wie wil er nou niet den haag in zijn naam hebben
laten we dan kiesen voor het makelijke
rotterdam-the haggue airport en schiphol-la haye airport en dan eindhoven airport
En het gemakkelijkst te schrijven voor Hagenezen zo te zien. ;)

la-haye
June 11th, 2009, 05:48 PM
ja zelfs ik kan het

070
November 5th, 2009, 04:18 PM
De naamswijziging is binnenkort, eindelijk, een feit. Een pdf over het plan tot het vormen van metropoolregio Den Haag-Rotterdam.

Voorts komt de hierboven aangekondigde naamswijziging van Rotterdam Airport nader. Naar verwachting neemt de Stadsregio Rotterdam binnenkort het besluit om een busverbinding tussen Randstadrail en het vliegveld aan te laten leggen. Dan kan eind 2009, begin 2010 in een te ondertekenen convenant de naamswijziging Rotterdam Airport in Rotterdam-The Hague Airport worden geformaliseerd.

Zoals eerder aangegeven past deze naamswijziging, naast het feit dat circa 40% van de reizigers uit de Haagse regio komen, in het streven naar een volwaardige Metropoolregio.
De busverbinding is uiteraard een goede ontwikkeling voor zowel de inwoners van Rotterdam als van Den Haag die daarmee een directe OV verbinding met de Airport krijgen.

http://www.denhaag.nl/home/bewoners/actueel/to/Brief-college-over-Metropoolregio-Den-Haag-Rotterdam.htm

ikops
November 5th, 2009, 04:20 PM
We moeten Iffis even vragen de draad om te titelen in The Hague-Rotterdam Airport.

Slagathor
November 5th, 2009, 04:27 PM
Metropool <> bus.

Haagse Dave
November 5th, 2009, 04:53 PM
edit.

Haagse Dave
November 5th, 2009, 05:03 PM
^^Ja, een bus is dan idd een beetje armoedig. Misschien als tussen oplossing. maar verder goed bericht dat dit eindelijk echt gestalte krijgt. Misschien heeft dit ook een positief effect op de Zuid-vleugel als geheel.

Vliegtuigbouwert
November 5th, 2009, 05:03 PM
Waarom hebben jullie Ypenburg eigenlijk niet open gelaten? Als Den Haag deze vliegbasis nou had omgetoverd tot internationaal vliegveld en allebei de vliegvelden van Rotterdam en Den Haag maar hard genoeg naar elkaar toe groeiden had je uiteindelijk een megagroot Rotterdam-The Hague Airport. :D

Haagse Dave
November 5th, 2009, 05:06 PM
^^Tja, we moeten toch ergens huizen bouwen. En we hebben al lekker veel uitbreidings mogelijkheden. We zitten aan alle kanten ingeklemd.

Beholder
November 5th, 2009, 05:09 PM
^^ ^^ Wij hebben niks, de rijksoverheid heeft!

En toen hebben wij er inderdaad huizen gebouwd...

Koen Acacia
November 6th, 2009, 01:15 PM
Hmm, uit dat pdf:
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/actueel/to/Brief-college-over-Metropoolregio-Den-Haag-Rotterdam.htm
Als je kijkt naar het lijstje concrete maatregelen:
Om een en ander te concretiseren zijn voor een elftal thema’s projecten ambtelijk in uitvoering genomen voor de periode 2009-2010. Het betreft activiteiten op het terrein van:
1. Internationale presentatie en acquisitie (gezamenlijke promotie)
2. Airport Rotterdam-Den Haag (in relatie tot ontsluiting Airport-Randstadrail middels shuttle)
3. Uitwerking Randstad 2040 (op weg naar nieuwe sleutelprojecten)
4. Verkeer en vervoer (onderlinge bereikbaarheid, weg en OV)
5. Cultuur (o.a. afstemmen Uitagenda’s)
6. Sport (gezamenlijk sportevenement, RDH als Gateway to the Games, Olympische Spelen in Londen 2012)
7. Sociaal (onderzoek arbeidsmarkt, meer attracties in Rotterdampas-Ooievaarspas)
8. Metropolitaan landschap Midden-Delfland (o.a. betere toegang door fietsroute)
9. Kustontwikkeling (samenwerking op provinciale dossiers)
10. Greenport Westland en Oostland (belangrijk economisch cluster in tussengebied)
11. Communicatie en participatie (onder andere introduceren Metropoolregio bij regio, provincie en Rijk).

Dan blijft het een wat los lijstje. Geeft het idee dat ze vooral samen op willen trekken om sterker bij provincie en rijk te kunnen lobbyen, want meer dan een wat intensieve brainstormsessie lijkt dit me niet. Zowiezo was het stuk in die brief over het "The Hague Institute for Global Justice" langer dan dat over de schaalvoordelen van samenwerking.

En zo'n "shuttle" tussen randstadrail en dat vliegveld blijft natuurlijk een zwaktebod, doe het dan meteen goed en trek die tramlijn even door.

EPA001
November 6th, 2009, 01:24 PM
^^ Er wordt onderzocht om meer trampluslijnen van de straks vernieuwde en vergrote achterzijde van het nieuwe Rotterdam-CS te laten vertrekken. In dat onderzoek wordt een trampluslijn van Rotterdam-CS naar (straks) Rotterdam-Den Haag Airport meegenomen. :) Maar een buslijntje is uiteraard niets. Er is nu al een zwakke buslijn (33) naar de luchthaven, maar dat stelt uiteraard nauwelijks iets voor. :(

De naamswijziging is binnenkort, eindelijk, een feit. Een pdf over het plan tot het vormen van metropoolregio Den Haag-Rotterdam.

Die Metropoolregio Rotterdam-Den Haag is ook hard nodig om meer tegengas tegenover de Metropoolregio Amsterdam te geven. Ik ben het Koen eens dat dit nog maar een eerste aanzet is die nog niet zoveel om het lijf heeft, maar het begin is er. Want er kan nog zoveel meer moois in deze regio gerealiseerd worden.

We moeten Iffis even vragen de draad om te titelen in The Hague-Rotterdam Airport.

Ho, ho, Ikops, de grootste blijft uiteraard wel vooraan staan. ;) Bovendien ligt de luchthaven op Rotterdams grondgebied. Dus wordt de internationale naam Rotterdam-The Hague Airport. ;)

Koen Acacia
November 6th, 2009, 01:44 PM
^^ Er wordt onderzocht om meer trampluslijnen van de straks vernieuwde en vergrote achterzijde van het nieuwe Rotterdam-CS te laten vertrekken. In dat onderzoek wordt een trampluslijn van Rotterdam-CS naar (straks) Rotterdam-Den Haag Airport meegenomen. :) Maar een buslijntje is uiteraard niets. Er is nu al een zwakke buslijn (33) naar de luchthaven, maar dat stelt uiteraard nauwelijks iets voor. :(

Juist voor zo'n bestemming moet je het aantal overstappen gewoon tot een absoluut minimum beperken, dat gesleep met bagage is toch al geen pretje.
Of wees voor de grap eens een keertje creatief en laat mensen hun bagage al op Rotterdam CS inchecken of zo, en zet ze van daar af op een directe bus naar dat vliegveld. Dit is een beetje pappen en nathouden allemaal.

Die Metropoolregio Rotterdam-Den Haag is ook hard nodig om meer tegengas tegenover de Metropoolregio Amsterdam te geven. Ik ben het Koen eens dat dit nog maar een eerste aanzet is die nog niet zoveel om het lijf heeft, maar het begin is er. Want er kan nog zoveel meer moois in deze regio gerealiseerd worden.

In de Haagse brief wordt het de Den Haag - Rotterdam metropool genoemd, gebruikt het Rotterdams college een andere term? :)
Ik zat nog eens naar dat lijstje te kijken, maar waar deze regio echt onder te lijden heeft is trouwens niet zozeer Amsterdam of een gebrek aan synergie of wat dan ook, maar die pest-gemeentebesturen van gaten als Westland, Midden-Delfland en zo. Die lui zijn echt op afstand de meest schadelijke NIMBY's in Zuid-Holland, en tussen de regels door lijkt dat in dat lijstje wel te worden gezien. Als deze deal de bedoeling heeft om samen bij provincie en Rijk harder met de vuist op tafel te kunnen slaan dat het nou maar eens uit moet zijn met die boeren dan zou dat eigenlijk niet eens zo'n slecht idee zijn.

EPA001
November 6th, 2009, 01:56 PM
Ik zat nog eens naar dat lijstje te kijken, maar waar deze regio echt onder te lijden heeft is trouwens niet zozeer Amsterdam of een gebrek aan synergie of wat dan ook, maar die pest-gemeentebesturen van gaten als Westland, Midden-Delfland en zo. Die lui zijn echt op afstand de meest schadelijke NIMBY's in Zuid-Holland, en tussen de regels door lijkt dat in dat lijstje wel te worden gezien. Als deze deal de bedoeling heeft om samen bij provincie en Rijk harder met de vuist op tafel te kunnen slaan dat het nou maar eens uit moet zijn met die boeren dan zou dat eigenlijk niet eens zo'n slecht idee zijn.

Helemaal mee eens. :cheers:

In de Haagse brief wordt het de Den Haag - Rotterdam metropool genoemd, gebruikt het Rotterdams college een andere term? :)

Scherper lezen Koen. In de brief wordt vrijwel uitsluitend (op de laatste regel na) de term "Metropoolregio RDH" of de volledige term "Metropoolregio Rotterdam-Den Haag" gebruikt. ;)

marcobruls
November 6th, 2009, 10:20 PM
Mijn mening over The Hague -Rotterdam kennen jullie inmiddels wel.......:) doe maar niet.

xlchris
November 6th, 2009, 10:26 PM
edit

jb_nl
November 7th, 2009, 12:03 PM
pff, ik snap de naamvoering ook niet, alleen omdat den haag erbij wil horen en het zo lijkt alsof ze een vliegveld hebben? Wat een gedoe, Rotterdam airport bekt veel korter en lekkerder. We gaan toch ook neit eindhoven airport den bosch-tilburg-eindhoven airport noemen :s

Tweety
November 7th, 2009, 12:11 PM
Wat een jeukterm, dat 'metropoolregio'.

Rotterdam A
November 7th, 2009, 04:10 PM
pff, ik snap de naamvoering ook niet, alleen omdat den haag erbij wil horen en het zo lijkt alsof ze een vliegveld hebben? Wat een gedoe, Rotterdam airport bekt veel korter en lekkerder. We gaan toch ook neit eindhoven airport den bosch-tilburg-eindhoven airport noemen :s

Rotterdam Airport, Rotterdam HSL-station, Rotterdam cruisehaven, Rotterdam Port of Europe.
Dat bekt zeker heerlijk. Ik snap best dat men in Den Haag er graag -The Hague achter wil plaatsen. Gezien Den Haag geen luchthaven, cruisehaven en HSL-station zal gaan bouwen.

Koen Acacia
November 7th, 2009, 04:20 PM
Tsja, eigenlijk zit ik op die naam niet zo te wachten hoor. Ook in het dagelijks verkeer hoor ik weinig mensen zeggen dat ze zo opgelucht zijn dat Rotterdam Airport nou eindelijk Rotterdam - The Hague airport is gaan heten.
Met alle respect, het komt op mij vooral over als een wat verwaarloosd vliegveldje, slecht aangesloten, weinig naamsbekendheid, door de jaren heen nou niet gek veel in geïnvesteerd.
Als het in de toekomst wel wat wordt - prima, maar als ik deze berichten zo lees zal dat wel ergens na Sint-Juttemis worden.

cjav
November 7th, 2009, 04:45 PM
naam zuigt. T mot gewoon zestienhoven heten, en dat hele den haag is wel belachelijk om eerlijk te zijn. Dan mag schiphol geen amsterdam airport meer heten. maar randstad airport :nuts:

Muyangguniang
November 7th, 2009, 05:50 PM
Als ze nou bij dat ene stuk A4(wat er nog niet ligt) tussen regio Den Haag en regio Rotterdam het vliegveld aanleggen, dan is de naam veel gepaster.
Dan kan het vlieveld aan de rand van Rotterdam ook verdwijnen, omdat er toch amper groeimogelijkheden voor zijn.
Tuurlijk het is leuk voor ons om ''onze stadsnaam'' ook op een vliegveld te zien, maar verder slaat het eigenlijk nergens op.
Dit zie ik liever:D
http://i37.tinypic.com/2jg5qw0.jpg

Bart Zmeer
November 7th, 2009, 06:41 PM
Ik denk dat na het 50-jarig gesteggel over de A4 door Midden-Delfland, jouw plan op nogal wat verzet zal stuiten ;)

Muyangguniang
November 7th, 2009, 07:11 PM
Ik denk dat na het 50-jarig gesteggel over de A4 door Midden-Delfland, jouw plan op nogal wat verzet zal stuiten ;)

Ja helaas wel.
Maar zo interessant is dat gebied daar toch niet qua natuur?(of er moeten een paar zeldzame mossen en bloemen groeien:lol:en dat daarom iedereen het wilt behouden)
Hoe dan ook in de toekomst gaat dit toch allemaal bebouwd worden, al is het pas over 100 jaar.
Daarom nu daar een luchthaven:cheers:

Slagathor
November 7th, 2009, 07:41 PM
Jongens, als de start-/landingsbaan uit asfalt of beton bestaat is het een luchthaven. Dit is een vliegveld:

http://www.goestv.nl/videos/236/vliegtuig.jpg

Ja helaas wel.
Maar zo interessant is dat gebied daar toch niet qua natuur?(of er moeten een paar zeldzame mossen en bloemen groeien:lol:en dat daarom iedereen het wilt behouden)
Hoe dan ook in de toekomst gaat dit toch allemaal bebouwd worden, al is het pas over 100 jaar.
Daarum nu daar een vliegveld:cheers:

Die Midden-Delfland terminal van jou gaat er knap lullig uitzien als de reiziger na het inchecken en de tax-free z'n koffer door de poldermodder naar een propellorkist mag slepen :D

Wuppeltje
November 9th, 2009, 02:26 AM
Ik zat nog eens naar dat lijstje te kijken, maar waar deze regio echt onder te lijden heeft is trouwens niet zozeer Amsterdam of een gebrek aan synergie of wat dan ook, maar die pest-gemeentebesturen van gaten als Westland, Midden-Delfland en zo. Die lui zijn echt op afstand de meest schadelijke NIMBY's in Zuid-Holland, en tussen de regels door lijkt dat in dat lijstje wel te worden gezien.

Samenwerking binnen de regio is belangrijk. Daar begin je om meer te bereiken. En dan hebben we het niet alleen over de NIMBY-gemeenten, maar ook over slechte samenwerking op belangrijke terreinen tussen gemeenten. Bij goede samenwerking in de regio, werkt dit ook in positieve zin door tot Amsterdam. Dan is er voor Amsterdam een serieuze gesprekspartner.

Dit prille Metropoolregio RDH is de eerste aanzet op een eigen visie als reactie op Metropoolregio Amsterdam. Iets waar Zef Hemel al jaren op heeft gehoopt ipv Metropoolregio Amsterdam tegen te werken.

EPA001
November 9th, 2009, 11:02 AM
Samenwerking binnen de regio is belangrijk. Daar begin je om meer te bereiken.

Dit prille Metropoolregio RDH is de eerste aanzet op een eigen visie als reactie op Metropoolregio Amsterdam. Iets waar Zef Hemel al jaren op heeft gehoopt ipv Metropoolregio Amsterdam tegen te werken.

Zo zie ik deze eerste aanzet ook. Het zal uiteraard nog jaren duren voordat dit begrip echt ingeburgerd raakt en voordat deze metropoolregio bestuurlijk dan ook werkelijk als metropoolregio iets voor gaat stellen (i.p.v. de twee metropolen Rotterdam en Den Haag afzonderlijk), maar het begin is (eindelijk) gemaakt. :) En Metropoolregio Amsterdam laat zien wat men in relatief weinig tijd al heeft bereikt, dit i.t.t. het algemene Randstad-beleid dat de versnippering van gemeenten en belangen in het economisch sterkste deel van Nederland niet heeft kunnen oplossen. Sterker nog, zoals Koen Acacia ook al aangeeft, is die versnippering en NIMBY houding vaak alleen maar daardoor versterkt. Uiteraard is het geheel hier iets moeilijker omdat er twee grote agglomeraties in deze regio liggen (Rijnmond, 1,5 miljoen inwoners en Haaglanden, 1,1 miljoen inwoners) t.o.v. de dominante positie die Amsterdam in haar regio heeft, maar uiteindelijk moet juist dat idee overwonnen worden wil de samenwerking tussen de beide regio's echt van de grond komen. ;)

marcobruls
November 9th, 2009, 08:55 PM
Whats in it for my city man?!!

Darch
December 6th, 2009, 09:28 PM
Jongens, als de start-/landingsbaan uit asfalt of beton bestaat is het een luchthaven. Dit is een vliegveld:

http://www.goestv.nl/videos/236/vliegtuig.jpg

Die Midden-Delfland terminal van jou gaat er knap lullig uitzien als de reiziger na het inchecken en de tax-free z'n koffer door de poldermodder naar een propellorkist mag slepen :D

Beholder
February 1st, 2010, 02:37 PM
Op 10 februari om 18.25 uur zal de ondertekening plaatsvinden op Rotterdam Airport in aanwezigheid van de burgemeesters van Den Haag en Rotterdam, de verantwoordelijk wethouders van beide steden en de directeuren van Schiphol en Rotterdam Airport.

Rotterdam The Hague Airport wordt een feit!
Bron: Rotterdam Airport Info Page (http://forum.rtm-info.nl/viewtopic.php?p=5588&sid=84be92bc2a5e858c61deb9fe90bc24ba).

Deze maand is het zover, de letters zouden er al op moeten zitten! Wie vliegt er binnenkort eens uit? :)

Deze site (http://www.wfia.nl/content.php?c=59) loopt alvast op de feiten voorruit:

Rotterdam - the Hague Airport

Rotterdam - The Hague Airport is The Netherlands’ third largest airport measured in passengers. Located only 20 mintes travelling from the Hague center, it provides excellent daily services to London, Hamburg and other European destinations. The airport has signaficantly increased over the past years and handled over 1,150,400 passengers in 2007.

Tweety
February 1st, 2010, 04:29 PM
Betekent dit ook dat die bouwkeet (echt waar!) die momenteel door moet gaan voor aankomsthal binnenkort wordt vervangen door een normaal gebouw?

Haagse Dave
February 1st, 2010, 04:36 PM
Ik zag ook de foto. Ben er zelf nooit geweest, maar zie er wel armoedig uit. Mag wel een reno/facelift krijgen.

Quintana
February 1st, 2010, 07:26 PM
Mwa, zo slecht is het allemaal niet. Het enige dit ik opvallend vond was dat de hal nogal smal is. Zodra er een beetje volk staat om in te checken begint de rij al gelijk bij of zelfs voor de ingang.

Michiel
February 1st, 2010, 08:52 PM
Betekent dit ook dat die bouwkeet (echt waar!) die momenteel door moet gaan voor aankomsthal binnenkort wordt vervangen door een normaal gebouw?

Het is inderdaad een wat knullig vliegveld, en de tweede bagageband in die bouwkeet is wel het toppunt.

Ik was vorig jaar in Bremen, en dat ziet er toch heel anders uit. Vanuit de terminal stap je direct op de tram en in 10 minuten sta je naast het stadhuis.

http://i45.tinypic.com/120pjbc.jpg

Haagse Dave
February 5th, 2010, 01:06 PM
http://img341.imageshack.us/img341/4746/10501.gif (http://img341.imageshack.us/i/10501.gif/)

Wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Misschien volgende week.
Dat RandstadRail station is trouwens nieuw voor mij.

Slagathor
February 5th, 2010, 02:06 PM
^^ Dat Randstadrailstation is "Meijersplein" en komt gewoon aan de huidige lijn te liggen. Vandaar rijdt er dan een pendelbus naar de luchthaven. Het is een hele verbetering t.o.v. die stadsbus vanaf Rotterdam Centraal, maar perfect is het zeker niet. Eigenlijk is het een beetje knullig. Zo van: "Shit, we zijn de luchthaven vergeten."

Als de nieuwe letters op de terminal staan ga ik even langs om een foto te nemen!

Haagse Dave
February 5th, 2010, 03:02 PM
^^ Ik ben benieuwd.

Haagse Dave
February 5th, 2010, 03:10 PM
Rotterdam Airport wordt ook Haags

vandaag 12:35

DEN HAAG - Rotterdam Airport heet vanaf komende woensdag Rotterdam The Hague Airport. Volgens de gemeente Den Haag draagt de naamswijziging bij om Den Haag als internationale stad te profileren.

De officiële handeling voor de naamswijziging wordt woensdag verricht door de Haagse burgemeester van Aartsen en burgemeester Aboutaleb van Rotterdam.

Ruim een jaar geleden maakte Wethouder Huffnagel bekend in gesprek te zijn over de naamswijziging. Den Haag profileert zich als internationale stad en bij een internationale stad hoort toch echt een luchthaven, zei de Haagse wethouder. Woensdag onthullen de burgemeesters niet alleen de nieuwe naam van het vliegveld, maar wordt er ook een vliegtuig omgedoopt tot Rotterdam The Hague Airport.

Geen nieuw idee

Het idee is niet nieuw. Al in 1996 was er overleg over. Rotterdam Airport heette aanvankelijk Zestienhoven en werd in 1956 geopend. Het verving het in de oorlog verwoestte vliegveld Waalhaven. Rotterdam Airport is eigendom van de Schiphol Group.

RTV West.

Koen Acacia
February 5th, 2010, 03:10 PM
Foto's uit Rotterdam op het Haagse forum? Als Marco dat ziet hebben we een probleem!

la-haye
February 5th, 2010, 04:33 PM
Rotterdam Airport wordt ook Haags

vandaag 12:35

DEN HAAG - Rotterdam Airport heet vanaf komende woensdag Rotterdam The Hague Airport. Volgens de gemeente Den Haag draagt de naamswijziging bij om Den Haag als internationale stad te profileren.

De officiële handeling voor de naamswijziging wordt woensdag verricht door de Haagse burgemeester van Aartsen en burgemeester Aboutaleb van Rotterdam.

Ruim een jaar geleden maakte Wethouder Huffnagel bekend in gesprek te zijn over de naamswijziging. Den Haag profileert zich als internationale stad en bij een internationale stad hoort toch echt een luchthaven, zei de Haagse wethouder. Woensdag onthullen de burgemeesters niet alleen de nieuwe naam van het vliegveld, maar wordt er ook een vliegtuig omgedoopt tot Rotterdam The Hague Airport.

Geen nieuw idee

Het idee is niet nieuw. Al in 1996 was er overleg over. Rotterdam Airport heette aanvankelijk Zestienhoven en werd in 1956 geopend. Het verving het in de oorlog verwoestte vliegveld Waalhaven. Rotterdam Airport is eigendom van de Schiphol Group.

RTV West.zo heeft den haag ook stukke van rijswijk en voorburg gestolen laat er een tram naar toe gaan of bouw er een stadion wacht een paar jaar en neem de grond over
zo zou het met een naam ook wel kunne gaan toch

475bzs
February 5th, 2010, 06:00 PM
Nou, ik ben tegen die naam. Het had moeten heten: 'Rotterdam Den Haag ..'
Stel iemand wil met z'n huurauto naar 'The Hague' rijden. Dat vindt ie nooit!
The Hague is slechts in Engelstalige landen bekend. De stad heet echt overal anders. Daarom zou ik 'Den Haag' handhaven en doorduwen. Eerstdaags is men ook nog genoodzaakt alle verkeersborden aan te passen. Nou moe!:bash:

Го́голь
February 5th, 2010, 06:32 PM

marcobruls
February 5th, 2010, 06:34 PM
Foto's uit Rotterdam op het Haagse forum? Als Marco dat ziet hebben we een probleem!

..............ik zeg niks........:shifty:

Koen Acacia
February 5th, 2010, 07:50 PM
We moeten iets gaan doen aan die naam van dat station daar.
"Rotterdam Centraal", dat trekt gewoon geen mensen, dat begrijpt een kind. Stel dat we het nou omdopen tot "Station Den Haag - Rotterdam", dan komt er misschien nog eens iemand.

kna
February 5th, 2010, 07:54 PM
zo heeft den haag ook stukke van rijswijk en voorburg gestolen laat er een tram naar toe gaan of bouw er een stadion wacht een paar jaar en neem de grond over
zo zou het met een naam ook wel kunne gaan toch

Zit jij nog op de kleuterschool?

Koen Acacia
February 5th, 2010, 08:42 PM

La haye is dyslectisch. We hebben wel meer mensen gehad die daarom dachten dat hij een beetje simpel was, maar dat is bepaald niet het geval.

marcobruls
February 5th, 2010, 09:43 PM
Wel grappig om te zien dat mensen buiten DH nauwelijks posten over de hoogbouw hier, maar tijd voor een goedkoop intikkertje hebben ze weer wel...blah.

kna
February 5th, 2010, 09:52 PM
La haye is dyslectisch. We hebben wel meer mensen gehad die daarom dachten dat hij een beetje simpel was, maar dat is bepaald niet het geval.
Er is niets dyslectisch aan het weglaten van hoofdletters en interpunctie.

On topic: inderdaad jammer dat ze het niet gewoon Rotterdam-Den Haag noemen.

Koen Acacia
February 5th, 2010, 10:08 PM
Er is niets dyslectisch aan het weglaten van hoofdletters en interpunctie.

Vraag het aan zijn dokter (doctor?) zou ik zeggen.
Nog steeds heeft la haye behoorlijk wat in te brengen, en is een van de weinige mensen die mij van tijd tot tijd nog op het verkeerde been zet, ik mag hem graag.
Mocht jij problemen hebben met zijn hoofdletters dan wel interpunctie dan raad ik je aan om hem gewoon op ignore te zetten, maar ik weet wel dat dat meer jouw loss zou zijn dan het zijne.

Slagathor
February 5th, 2010, 11:04 PM
Don't fuck with la haye. Die droge opmerkingen kunnen dodelijk zijn :D

Quintana
February 6th, 2010, 11:05 AM
We moeten iets gaan doen aan die naam van dat station daar.
"Rotterdam Centraal", dat trekt gewoon geen mensen, dat begrijpt een kind. Stel dat we het nou omdopen tot "Station Den Haag - Rotterdam", dan komt er misschien nog eens iemand.

Ik zat tevens te denken aan Rotterdam - The Hague Harbour. Als tegenprestatie kunnen we het voortaan hebben over een Haags/Rotterdams Bakkie.

070
February 6th, 2010, 12:26 PM
http://img197.imageshack.us/img197/8396/rtha.jpg

Slagathor
February 6th, 2010, 01:47 PM
Die foto's hoef ik dus niet meer te nemen. :D

Quintana
February 6th, 2010, 05:56 PM
Ziet er een beetje uit als een TV-beeld uit de jaren 70.

Slagathor
February 6th, 2010, 06:58 PM
Ja die gele letters zijn behoorlijk achterhaald

Topaas
February 6th, 2010, 07:58 PM
http://img197.imageshack.us/img197/8396/rtha.jpg

^^Ja lekker, is dat. Ben ik helemaal naar Rotterdam Airport gefietst om daar direct in m'n nekvel te worden gegrepen door de Airport Security omdat het verboden is de nieuwe naam voor de onthulling te fotograferen, kom je thuis, heeft iemand onderstussen even doodleuk een screenshot van TV West op het forum gezet ;)

Nou goed, hier de andere zijde van de terminal (helaas mocht ik dus niet het panorama terras op om de naam op de foto te zetten :()

06-02:

1. De verboden foto
http://farm3.static.flickr.com/2707/4334728073_62e4ccd805_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4334728073/)

2. Want wat hier onder staat is nog diep geheim
http://farm3.static.flickr.com/2790/4334728217_8994f9f46e_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4334728217/)

Eric Offereins
February 6th, 2010, 10:14 PM
lol, nou je moet ook wat over hebben voor een scoop! ;)

Trademarc
February 7th, 2010, 02:10 PM

Is dat niet en beetje 'de pot verwijt de ketel'? Met je K3 avatar!!!

Koen Acacia
February 7th, 2010, 02:30 PM
Ik had die "The Hague" letters groter verwacht trouwens.

Slagathor
February 7th, 2010, 03:04 PM
Zoals in de thread titel? :D

ikops
February 7th, 2010, 03:13 PM
Deze zouden zo bij de ´Foto´s in de oude doos´ passen en niemand die er wat van zou zeggen.

Quintana
February 7th, 2010, 04:29 PM
Ik krijg bij de beelden echt zo'n Bassie & Adriaan gevoel. Alsof ze zo ergens in de jaren '80 op het vliegtuig stappen naar Zuid-Europa om een schat te zoeken.

la-haye
February 7th, 2010, 05:30 PM
de rest heeft het al uitgelecht dus hoef ik er zelf niks aan toe te voegen
mijn dank er voor(moed zeggen dat er op dit forum niet echt zo vaak geklaagt woord als op andere forums)
Is dat niet en beetje 'de pot verwijt de ketel'? Met je K3 avatar!!!:lol::lol:die was scherp

Ik krijg bij de beelden echt zo'n Bassie & Adriaan gevoel. Alsof ze zo ergens in de jaren '80 op het vliegtuig stappen naar Zuid-Europa om een schat te zoeken.
wat een mooie tijde waren dat lekker naar bassie & adriaan en naar telekids kijken
het beeld kwalitijd lijkt er inderdaad wel op

Drekeltje
February 7th, 2010, 06:45 PM
Is dat niet en beetje 'de pot verwijt de ketel'? Met je K3 avatar!!!
Jij zegt het, ik dacht het ook de hele tijd. :lol:

hoogbouwe
February 10th, 2010, 02:03 PM
Rotterdam Airport nu officieel Rotterdam The Hague Airport
10 februari 2010

Het vliegveld van Rotterdam heet vanaf woensdag officieel Rotterdam-The Hague Airport. Al vijftien jaar zijn er gesprekken gaande over de toevoeging van The Hague achter Rotterdam-Airport.

De nieuwe naam is eraan vastgeplakt omdat Rotterdam en Den Haag de laatste jaren steeds nauwer samenwerken.

Sinds de sluiting van vliegbasis Ypenburg bij Den Haag landen tegenwoordig veel meer staatsvliegtuigen op Rotterdam.

Bij veel Rotterdammers is het vliegveld nog steeds bekend onder de naam Zestienhoven. De luchthaven opende in 1956 onder die naam als gemeentelijk vliegveld.

Www.Rijnmond.nl

ikops
February 10th, 2010, 02:47 PM
Dat zegt wél iets over de goede samenwerking. Binnen 15 jaar tijd zijn Rotterdam en Den Haag het dus eens over een naamswijziging.

Xoem
February 10th, 2010, 02:50 PM
Dan moet tegen het jaar 2083 toch wel de metropoolregio Rotterdam-Den Haag rond kunnen zijn.

Koen Acacia
February 10th, 2010, 03:45 PM
Nou, ho ho ho ho! Eerst maar eens over de nieuwe naam van die haven daar gaan praten, en dat zal toch al gauw zo'n jaartje of vijftig gaan duren hoor!

Trademarc
February 10th, 2010, 07:02 PM
Dat is misschien wel erg optimistisch Koen!

Kaasbroodje
February 10th, 2010, 08:35 PM
En dan zetelt de regering niet meer in Den Haag, maar in Rotterdam-The Hague Metropolis!

Koen Acacia
February 11th, 2010, 08:48 AM
We dachten er meer aan om daarna maar eens over het Rotterdam - The Hague Hopje te gaan praten..

Quintana
February 11th, 2010, 07:20 PM
We hebben ook gedacht aan de Rotterdams/Haagse chique maar hebben moeten concluderen dat dit in de eerste in zijn geheel ontbreekt.

Fabian2412
February 11th, 2010, 08:25 PM
We moeten niet te ver gaan,anders moeten we scheveningen ook gaan delen.
'Rotterdam/scheveningen strand'

la-haye
February 11th, 2010, 09:35 PM
^^daar heb je de scheveningers voor die zorge wel dat dat niet gebeurt

Rahmani
February 21st, 2010, 08:59 PM
Nu nog zorgen dat het vliegveld 2x zo groot gaat worden zodat er meer reisbestemmingen komen.

Tweety
February 21st, 2010, 10:08 PM
... en dat je er vanuit Den Haag (en vanuit het centrum van Rotterdam) op een fatsoenlijke manier met het openbaar vervoer kunt komen. Wat dat betreft is Schiphol altijd nog een stuk dichter bij Den Haag.

railway stick
February 21st, 2010, 10:23 PM
Zouden ze ook een bewaakte overdekte fietsenstalling hebben op Rotterdam/The Hague Airport? Daar kun je met je bagage toch ook wel op de fiets heen, als het weer een beetje fatsoenlijk is? Met zo`n aanhangwagentje? Idee? :)

Gnarp
February 21st, 2010, 11:27 PM
... en dat je er vanuit Den Haag (en vanuit het centrum van Rotterdam) op een fatsoenlijke manier met het openbaar vervoer kunt komen. Wat dat betreft is Schiphol altijd nog een stuk dichter bij Den Haag.
Inderdaad :)
Volgens 9292ov.nl:

met intercity naar Schiphol:
Den Haag HS - Schiphol , 25 minuten
Amsterdam Centraal - Schiphol, 16 minuten (Fyra: 13 minuten)
Rotterdam Centraal - Schiphol, 47 minuten (Fyra: 26 minuten)

met bus 33 naar Rotterdam-The Hague Airport:

Den Haag HS - Rotterdam-The Hague Airport, 51 minuten
Rotterdam Centraal - Rotterdam-The Hague Airport, 26 minuten
Amsterdam heeft zelfs geen directe verbinding met het vliegveld(?).

Tweety
February 21st, 2010, 11:39 PM
^^ Met het openbaar vervoer vanuit Den Haag dus meer dan 2 x zo snel op Schiphol dan op Rotterdam-The Hague Airport.

Laten we dan nog maar een vliegveld omdopen: Amsterdam-The Hague Airport Schiphol!

Rahmani
February 24th, 2010, 10:03 AM

De Schiphol Group wil niet dat er OV naar Rotterdam Airport komt. Ze verdienen geld aan parkeren en het hou particuliere reizigers uit Rotterdam Airport.

Koen Acacia
February 24th, 2010, 10:08 AM
De Schiphol Group wil niet dat er OV naar Rotterdam Airport komt. Ze verdienen geld aan parkeren en het hou particuliere reizigers uit Rotterdam Airport.

Zoiets leips moet er bijna wel achter zitten. Het is gewoon alsof ze hun best doen om dat vliegveld te killen.

blauw
February 24th, 2010, 10:57 AM
Ik vind het ook een crime om er te komen, maar dat geldt trouwens ook voor Eindhoven, daar moet je ook nog een heel stuk met de bus voordat je er bent vanaf het station. Schiphol is gewoon uitzonderlijk goed bereikbaar met OV. Dat heb je niet in veel landen hoor.

Koen Acacia
February 24th, 2010, 11:01 AM
Ik vind het ook een crime om er te komen, maar dat geldt trouwens ook voor Eindhoven, daar moet je ook nog een heel stuk met de bus voordat je er bent vanaf het station. Schiphol is gewoon uitzonderlijk goed bereikbaar met OV. Dat heb je niet in veel landen hoor.

Geldt ook voor dat vliegveld bij Maastricht trouwens, dat is zo. Maar die vliegvelden liggen ook een stuk meer afgelegen dan dat van Rotterdam. Maastricht en Eindhoven hébben niet eens een tram (laat staan metro), en in Rotterdam zou je met een paar honderd meter tramrail al een eind komen.

Slagathor
February 24th, 2010, 11:01 AM

Ik noem JFK. Die airport train is echt belachelijk, trek dan gewoon de metrolijn door...

EPA001
February 24th, 2010, 01:55 PM

Parijs CdG, Frankfurt en München zijn ook heel goed bereikbaar per trein en bus. Straks Brussel ook en bijvoorbeeld Changi in Singapore en KLIA in Maleisie zijn uitstekend bereikbaar met het OV, en er zijn nog wel meer voorbeelden. Bij London Heathrow hangt het er weer vanaf welke terminal je moet hebben. Maar je hebt gelijk dat er ook veel grote luchthavens in meerdere landen slecht of nauwelijks bereikbaar zijn met het OV.

blauw
February 24th, 2010, 03:05 PM
Natuurlijk zijn er wel andere grote luchthavens die een goede OV verbinding hebben, maar daarmee kun je Rotterdam The Hague airport niet vergelijken, want Rotterdam The Hague airport blijft een kleine luchthaven.

JFK vond ik zo stom qua OV dat ik maar gewoon een taxi heb genomen. Madrid vond ik altijd wel relaxed met de metro. De kleinere luchthavens in Ierland, da's pas een ramp, dan was ik meestal nog uren onderweg met de bus voordat ik op mijn bestemming aankwam. Dublin is ook niet ideaal, maar nog redelijk te doen met de bus.

Rahmani
February 24th, 2010, 03:06 PM
Barcelona is ook goed bereikbaar met OV. Trein/Metro zit op het vliegveld. De meeste West-Europese grotere luchthavens zijn goed met OV bereikbaar.

Rotterdam Airport is internationaal gezien een erg kleine vliegveld. Maar er zijn voldoende trein en metro routes in de buurt, dus geen gigantische investering om het bereikbaar te maken. De stedengebied Den Haag-Zoetermeer-Rotterdam telt ruim 2 miljoen inwoners en Zuid-Holland telt 3.5 miljoen inwoners.

Rotterdam Airport heeft de potentie om 3 miljoen en zelfs 5 miljoen passagiers te vervoeren, echter de Schiphol Groep wil dat niet omdat het een concurrent is voor Schiphol en ze verdienen per passagier meer op Schiphol dan op Rotterdam, plus een krimp voor Schiphol heeft international gevolgen voor de positie van Schiphol. Maar Rotterdam Airport met 5 miljoen passagiers zou nog steeds internationaal niet meetellen.

Allemaal erg jammer. Er is namelijk voldoende vraag, maar kunstmatig beperkt aanbod!

ikops
February 24th, 2010, 03:26 PM
Ik noem JFK. Die airport train is echt belachelijk, trek dan gewoon de metrolijn door...

Nee joh, JFK moeten ze niks aan doen. Vraag bij de info-balie naar Brenda, die brengt je in no-time naar het dichtstbijzijnde metro-station.

Wuppeltje
February 24th, 2010, 03:36 PM
Van Barcelona Airport werd in nou niet echt enthousiast. Er is een boemeltreintje dat elke 30 minuten gaat. Wij hadden toen ook nog eens de pech dat die toen niet verder ging dan El Prat de Llobregat in een buitenwijk van Barcelona zonder metroverbinding is. Dat dit anders was dan normaal werd ook niet naar ons gecommuniceerd door een van de 2 aanwezige kaartjesverkopers die ter plekke op het perron stonden. Na een half uur konden wij overstappen op de volgende boemel zodat we eindelijk op een metrostation eindigde. Uiteindelijk was de reis langer en oncomfortabeler dan een reis van Schiphol naar Eindhoven.

Achteraf gezien hadden wij de bus (Aerobus) moeten nemen die frequenter (groot deel van de dag elke 6 minuten) en betrouwbaarder is.

Xoem
February 24th, 2010, 04:37 PM
Ik was twee jaar geleden nog op Barcelona Airport, toen kon ik gewoon de metro nemen naar een groot station (waarvan de naam me even ontschoten is), vandaar gingen treinen naar alle delen van Spanje. Die metro ging ook veel vaker dan om de 30 minuten..

Edit: was dus de trein van vliegveld naar Barcelona Sants. Vandaar kun je overstappen over diverse metro- en treintrajecten.

Wuppeltje
February 24th, 2010, 05:35 PM
^^

Dat is inderdaad normaal gesproken de bedoeling met de R2 (http://es.wikipedia.org/wiki/L%C3%ADnea_2_(Cercan%C3%ADas_Barcelona)). De frequentie volgens de website van de luchthaven noemt overigens elke 30 minuten (http://www.barcelona-airport.com/eng/transport_eng.htm). In Barcelona wordt de Aerobus genoemd als het OV middel naar de luchthaven. Ik voelde voor gek verklaard toen ik vertelde dat ik niet met Aerobus naar de stad was gekomen.

dennol
February 24th, 2010, 08:03 PM
Ongeveer 20 minuten met de bus vanaf station Eindhoven. Vind ik niet echt lang, er zijn echt niet veel steden waar het vliegveld dichter bij het stadscentrum ligt.

Het grote voordeel van Schiphol is dat je er vanuit grote delen van Nederland (rechtstreeks) met het OV kunt zonder dat je via het centrum van Amsterdam moet. Dat is inderdaad prima geregeld. :)

De beste oplossing voor een betere bereikbaarheid van Eindhoven Airport is overigens geen tram i.p.v. een bus, maar een extra station bij Acht of een aftakking van de spoorlijn Eindhoven-Boxtel. De afstand tussen terminal en bestaand spoor is ter hoogte van Acht nog geen 2km.

Haagse Dave
February 24th, 2010, 09:31 PM
Barcelona is ook goed bereikbaar met OV. Trein/Metro zit op het vliegveld. De meeste West-Europese grotere luchthavens zijn goed met OV bereikbaar.

Rotterdam Airport is internationaal gezien een erg kleine vliegveld. Maar er zijn voldoende trein en metro routes in de buurt, dus geen gigantische investering om het bereikbaar te maken. De stedengebied Den Haag-Zoetermeer-Rotterdam telt ruim 2 miljoen inwoners en Zuid-Holland telt 3.5 miljoen inwoners.

Rotterdam Airport heeft de potentie om 3 miljoen en zelfs 5 miljoen passagiers te vervoeren, echter de Schiphol Groep wil dat niet omdat het een concurrent is voor Schiphol en ze verdienen per passagier meer op Schiphol dan op Rotterdam, plus een krimp voor Schiphol heeft international gevolgen voor de positie van Schiphol. Maar Rotterdam Airport met 5 miljoen passagiers zou nog steeds internationaal niet meetellen.

Allemaal erg jammer. Er is namelijk voldoende vraag, maar kunstmatig beperkt aanbod!

Het is dus nu Rotterdam The Hague Airport :nono: ;)

Kan het vliegveld niet in handen van R'dam en Den Haag komen.

@ Blauw. Leuke avatar. ;)

Rahmani
February 28th, 2010, 01:11 PM
Voor mij blijkt het Rotterdam Airport.

The Hague spreekt niet lekker uit en Rotterdam The Hague Airport al helemaal niet. :)

Fabian2412
February 28th, 2010, 01:20 PM
Kwestie van wennen;)

rotterdam sky-high
February 28th, 2010, 01:32 PM
^^
Het zal nooit wennen bij mij, in ieder geval. :|
Volgens mij hadden jullie gewoon geen geld om een eigen vliegveld te bouwen... ;)

EPA001
February 28th, 2010, 02:46 PM
^^ Alles kan wennen, maar je moet het ook willen. En met geld heeft dit besluit uiteraard niets te maken. Waar zou je nu nog in de Randstad überhaupt een vliegveld kunnen bouwen. En Rotterdam en Den Haag liggen zo dicht bij elkaar dat het delen van het vliegveld niet meer dan logisch is want dit gebeurt in de praktijk toch al.

kna
February 28th, 2010, 03:08 PM
Den Haag had zelfs twee eigen luchthavens: Ypenburg en Valkenburg. Ik weet alleen niet of daar ooit civiele vliegtuigjes van vertrokken, laat staan civiele lijndiensten.

Fabian2412
February 28th, 2010, 03:39 PM
Wat ik me van ypenburg vaag kan herinneren is dat ik vaak sport en zweefvliegtuigen zag landen en opstijgen en vervolgens heeft het een tijdje als militair vliegveld gediend maar dat weet ik niet zeker.
Dat valkenburg van den haag was wist ik niet.Ik dacht altijd dat dat bij leiden ofzo hoorde.

Quintana
February 28th, 2010, 04:49 PM
Vliegkamp Valkenburg lag voor het grootste deel op het grondgebied van de voormalige gemeente Valkenburg, de ingang lag in de gemeente Katwijk en volgens mij hoorde een klein stukje groen nog tot de gemeente Wassenaar. Je zou het een luchthaven van Den Haag kunnen noemen, Schiphol ligt immers ook niet op het grondgebied van Amsterdam (Vliegveld Ypenburg lag in de gemeente Rijswijk).

Het was een vliegveld van de Marine, voor lijnvluchten is het nooit gebruikt. Wel werd het gebruikt voor gasten van de Koningin (zo zette op de dag van het huwelijk van Willem Alexander de ene na de andere Royal hier voet op Nederlandse bodem) en ook gasten voor het Joegoslavië tribunaal kwamen hier weleens aan (onder andere Slobodan Milosevic als ik het me goed herinner). Het staat me bij dat een enkeling nog heeft voorgesteld om het - nadat de Marine had aangegeven het te gaan sluiten - dan maar om te dopen in Den Haag Airport en er een kleine civiele luchthaven van te maken. De mensen in Valkenburg waren trots op hun vliegkamp en wilden het helemaal niet kwijt (en zeker niet voor de nieuwbouwwijk die er straks gebouwd gaat worden en groter wordt dan hun hele dorp).

070
February 28th, 2010, 06:11 PM
^^
Het zal nooit wennen bij mij, in ieder geval. :|

Heb jij ff een probleem dan :|

Vliegveld Ypenburg

Met de opening van het vliegveld Ypenburg kreeg Den Haag in 1937 voor het eerst een burgervliegveld. De gemeentelijke belangstelling voor de luchtvaart werd in 1919 al aangezwengeld door wethouder van openbare werken Jurriaan Kok. Tijdens de Eerste Wereldoorlog had de luchtvaart een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt en na de oorlog was er een overvloed aan piloten. Er waren ook vliegtuigen die min of meer geschikt waren voor het vervoer van passagiers. De eerste luchtvaartmaatschappijtjes werden opgericht en de eerste lijndiensten ontstonden.

Ypenburg was tevens een luchtmachtbasis, De Nationale Luchtvaartschool was er gevestigd, opleidingen voor sport/zweefvliegers, Internationale Luchtvaart Shows Ypenburg en Vipvluchten.

In de loop der jaren hebben leden van koninklijke huizen, ministers, presidenten, vice-presidenten, premiers, ministers en andere hoogwaardige personen vliegveld Ypenburg aangedaan.

Tot 1955 was Ypenburg een civiel vliegveld. In die tijd vestigde AVIO Fokker zich er. Daarna werd het een vliegbasis die tot 1968 actief werd gebruikt. Een bekend en drukbezocht fenomeen in die jaren was de periodiek terugkerende ILSY (Internationale LuchtvaartShow Ypenburg).

Na 1968 kreeg Ypenburg de indicatie 'slapende basis' die slechts werd gebruikt voor wat ceremonieel en door de Koninklijke familie

http://home.********/~vliegveldypenburg/index.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegveld_Ypenburg

Wat ik niet wist dat bij Houtrust een tijdelijk vliegveld was, wel wist ik van vliegveld Ockenburg.

In 1920 kreeg Den Haag vlak bij deze locatie een tijdelijk vliegveld. In 1919 had Hagenaar Albert Plesman de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën opgericht en in december van dat jaar mocht hij een tijdelijk vliegveld aanleggen achter sportterrein Houtrust. Het terrein van 500 x 370 meter was hard en egaal genoeg om meteen te worden gebruikt. Het vliegveld was in de zomermaanden van 1920 in gebruik voor demonstratievluchten en korte passagiersvluchten, maar na dit tijdelijk gebruik werd de grond gebruikt voor aanleg van de Vogelwijk.

http://www.historischdenhaag.nl/pagina/46/geschiedenis_vliegbasis

PingPongBalDH
February 28th, 2010, 07:51 PM

Vliegveld Ypenburg

Met de opening van het vliegveld Ypenburg kreeg Den Haag in 1937 voor het eerst een burgervliegveld. De gemeentelijke belangstelling voor de luchtvaart werd in 1919 al aangezwengeld door wethouder van openbare werken Jurriaan Kok. Tijdens de Eerste Wereldoorlog had de luchtvaart een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt en na de oorlog was er een overvloed aan piloten. Er waren ook vliegtuigen die min of meer geschikt waren voor het vervoer van passagiers. De eerste luchtvaartmaatschappijtjes werden opgericht en de eerste lijndiensten ontstonden.

Ypenburg was tevens een luchtmachtbasis, De Nationale Luchtvaartschool was er gevestigd, opleidingen voor sport/zweefvliegers, Internationale Luchtvaart Shows Ypenburg en Vipvluchten.

In de loop der jaren hebben leden van koninklijke huizen, ministers, presidenten, vice-presidenten, premiers, ministers en andere hoogwaardige personen vliegveld Ypenburg aangedaan.

Tot 1955 was Ypenburg een civiel vliegveld. In die tijd vestigde AVIO Fokker zich er. Daarna werd het een vliegbasis die tot 1968 actief werd gebruikt. Een bekend en drukbezocht fenomeen in die jaren was de periodiek terugkerende ILSY (Internationale LuchtvaartShow Ypenburg).

Na 1968 kreeg Ypenburg de indicatie 'slapende basis' die slechts werd gebruikt voor wat ceremonieel en door de Koninklijke familie

http://home.********/~vliegveldypenburg/index.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegveld_Ypenburg

Wat ik niet wist dat bij Houtrust een tijdelijk vliegveld was, wel wist ik van vliegveld Ockenburg.

In 1920 kreeg Den Haag vlak bij deze locatie een tijdelijk vliegveld. In 1919 had Hagenaar Albert Plesman de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën opgericht en in december van dat jaar mocht hij een tijdelijk vliegveld aanleggen achter sportterrein Houtrust. Het terrein van 500 x 370 meter was hard en egaal genoeg om meteen te worden gebruikt. Het vliegveld was in de zomermaanden van 1920 in gebruik voor demonstratievluchten en korte passagiersvluchten, maar na dit tijdelijk gebruik werd de grond gebruikt voor aanleg van de Vogelwijk.

http://www.historischdenhaag.nl/pagina/46/geschiedenis_vliegbasis

Zullen ze blij mee zijn in Rotterdam. We hadden zelf 4 luchthavens en uiteindelijk pikken we die van hun in... :lol:

EPA001
February 28th, 2010, 08:02 PM
^^ Ik zie het meer als "delen" wat voor beide steden gunstig is. ;)

rotterdam sky-high
February 28th, 2010, 08:21 PM

Nee, ik hou gewoon niet van Hagenaren... ;)

24-Seven
February 28th, 2010, 08:31 PM
jezus... en de meeste van jullie houden ook al niet van Amsterdammers... Dan is het niet Manhattan aan de Maas maar Lutjebroek aan de Maas voor sommigen.

Hagenaars, Amsterdammers, Moslims,... mensen uberhaupt??? (ik maak een geintje SkyHigh)

070
February 28th, 2010, 08:42 PM

Wat een problemen heb je toch. Kom je hier doen dan.

skyhighNL
February 28th, 2010, 09:18 PM
Den Haag had zelfs twee eigen luchthavens: Ypenburg en Valkenburg. Ik weet alleen niet of daar ooit civiele vliegtuigjes van vertrokken, laat staan civiele lijndiensten.

zover ik weet was voormalig vliegveld Valkenburg niet van Den Haag(alleen Wassenaar en gemeente Katwijk).In 2006 vlogen de laatste(militaire) vliegtuigen en sinds toen zijn er er geen vliegactiviteiten meer.

Het gebied is herontwikkeld en er is besloten dat er op dit gebied voornamelijk woningen komen. Er zullen ongeveer er 5.000 komen, bedrijven en andere voorzieningen. Voorwaarde is ook een goede ontsluiting van de locatie, d.m.v rijngouwelijn(bouw is gestart). Ze denken dat de eerste palen rond 2012 de grond in (wat iets te optimistisch is denk ik )

Sommige dingen zijn niet on topic, maar vond het wel even leuk om dit er bij te vermelden..:lol:

sqm
March 1st, 2010, 08:59 PM

Dat doen Hagenezen ook niet.. ;)

PingPongBalDH
March 1st, 2010, 11:13 PM
Dat doen Hagenezen ook niet.. ;)

Zit wat in...
;)

24-Seven
March 1st, 2010, 11:33 PM
ik denk niet dat hij (Rotterdam Sky-high) 'm begrijpt...;) (het wemelt hier plots van de knipogen...)

stratofreighter
March 5th, 2010, 08:15 PM
Voor de geinteresseerden: op zaterdag 20 maart 2010 (over minder dan twee weken dus!) is er weer een "Dutch Spotters Convention" op Rotterdam-The Hague Airport.

Zoals te lezen is op http://www.scramble.nl/dsc.htm (geupdated!) zullen er ook tijdens deze editie weer busritten zijn over het platform en de startbaan!

stratofreighter
March 5th, 2010, 11:15 PM
En voor de geinteresseerden: normaal zijn deze busritten over het platform en de startbaan tussen de vliegtuigen door niet bepaald gratis!

Deze zaterdag 20 maart 2010 dus wel, net als parkeren op bepaalde terreinen.

Link naar de luchtvaartbeurs: http://www.scramble.nl/dsc.htm

Haagse Dave
March 6th, 2010, 02:39 PM
En voor de geinteresseerden: normaal zijn deze busritten over het platform en de startbaan tussen de vliegtuigen door niet bepaald gratis!

Deze zaterdag 20 maart 2010 dus wel, net als parkeren op bepaalde terreinen.

Link naar de luchtvaartbeurs: http://www.scramble.nl/dsc.htm

Ze moeten alleen de naam nog ff aanpassen. ;)

ikops
April 18th, 2010, 10:09 PM
Kleine toestellen vliegen vanaf Rotterdam The Hague Airport

Vanaf Rotterdam The Hague Airport vertrekken sinds vanmiddag weer kleine vliegtuigen. Ook zijn er vanaf Keulen drie toestellen van Transavia vertrokken naar Rotterdam en Schiphol. Het gaat om testvluchten. Drie vrachttoestellen van de KLM vertrekken vanavond naar Azië. Het andere luchtverkeer ligt zeker nog tot acht uur vanavond stil. Oorzaak is de aswolk van de IJslandse vulkaan die nog altijd boven Europa hangt.

De KLM wil weer gaan vliegen omdat grote delen van het Europese luchtruim inmiddels veilig zouden zijn.

Bron: http://denhaagfm.com/index.php?id=41&tx_ttnews%5Btt_news%5D=106034&cHash=33bc2274de

Slagathor
April 19th, 2010, 10:15 AM
Kunnen propellervliegtuigen eigenlijk de lucht in?

bthj
April 19th, 2010, 10:52 AM
jouw auto reed toch ook gewoon nog?

xlchris
April 19th, 2010, 10:58 AM
Kunnen propellervliegtuigen eigenlijk de lucht in?

Jep, net zoals helikopters weer.

Slagathor
April 19th, 2010, 11:14 AM
jouw auto reed toch ook gewoon nog?

niet op 20.000 voet hoogte en ik heb ook geen straalmotor.

ikops
April 19th, 2010, 11:31 AM
Ik geloof dat Harry Potter zoiets wel had.

bthj
April 19th, 2010, 12:26 PM
niet op 20.000 voet hoogte en ik heb ook geen straalmotor.

een traditionele propellormotor is een zuigermotor, net als jouw auto.

Slagathor
April 19th, 2010, 12:57 PM
Echt? Dat wist ik dus niet. Jammer. Zou wel leuk zijn geweest als al die moderne toestellen moesten blijven staan en een paar WOII museumkisten zo de lucht in konden :D

EPA001
April 19th, 2010, 01:10 PM
een traditionele propellormotor is een zuigermotor, net als jouw auto.

In kleinere toestellen is dit vaak zo. Maar als het toestel ietsje groter wordt krijg je al gauw een turboprop. Dat is een propellor op een turbinemotor gemonteerd, en staat heel dicht bij de straalmotor. En heeft dan niets meer met een zuigermotor te maken behalve dat er regelmatig een "gearbox" tussen de aandrijfas en de propellor te vinden is. De Pratt & Whitney PT6 is één van de meest voorkomende turboprop motoren. ;)

EPA001
April 19th, 2010, 01:12 PM
Echt? Dat wist ik dus niet. Jammer. Zou wel leuk zijn geweest als al die moderne toestellen moesten blijven staan en een paar WOII museumkisten zo de lucht in konden :D

Als ze niet al te hoog vliegen zou dit nu al kunnen voor alle zuiger- en turbinemotoren. Het probleem van de vulkaanstof doet zich voor op grotere hoogten waarop normaal gesproken gevlogen wordt.

Koen Acacia
April 19th, 2010, 02:48 PM
Kennen jullie de site flightradar24.com al? Daar kun je nu live alle vliegbewegingen boven Europa volgen, en je kunt er ook op een individueel vliegtuigje klikken voor info als hoogte, maatschappij enzovoort.
Er vliegt momenteel maar een vliegtuigje boven Nederland, het heeft als "airline:" "commandant der luchtstrijdkrachten".

bthj
April 19th, 2010, 04:29 PM
In kleinere toestellen is dit vaak zo. Maar als het toestel ietsje groter wordt krijg je al gauw een turboprop. Dat is een propellor op een turbinemotor gemonteerd, en staat heel dicht bij de straalmotor. En heeft dan niets meer met een zuigermotor te maken behalve dat er regelmatig een "gearbox" tussen de aandrijfas en de propellor te vinden is. De Pratt & Whitney PT6 is één van de meest voorkomende turboprop motoren. ;)

waar, maar de DC2 en DC3 hebben wel degelijk zuigermotoren in plaats van turbinemotoren. het vliegverbod geldt zelfs zweefvliegtuigen. dit totale verbod is toch wel een beetje typisch, maar het al wel met de verkoopbaarheid van de maatregel te maken hebben.

Xoem
April 19th, 2010, 05:54 PM
Ik zag net anders nog wel twee reclamevliegtuigjes in de omgeving van Rotterdam-The Hague Airport vliegen. Kon niet helemaal lezen wat er op de sleep stond, stond voor mij in spiegelschrift en ik moest natuurlijk op de weg letten..

Fabian2412
April 19th, 2010, 07:20 PM
Half uurtje geleden vloog hier ook een propeller over.

EPA001
April 19th, 2010, 08:49 PM
Kennen jullie de site flightradar24.com al? Daar kun je nu live alle vliegbewegingen boven Europa volgen, en je kunt er ook op een individueel vliegtuigje klikken voor info als hoogte, maatschappij enzovoort.

Dat is een bij mij bekende website. :) Heel mooi, informatief en nuttig wat mij betreft.

waar, maar de DC2 en DC3 hebben wel degelijk zuigermotoren in plaats van turbinemotoren.

Klopt, en die staan zelfs in die prachtige ster-configuratie. :) Die worden echter al lang niet meer geproduceerd, maar doen het hart altijd sneller slaan. ;)

het vliegverbod geldt zelfs zweefvliegtuigen. dit totale verbod is toch wel een beetje typisch, maar het al wel met de verkoopbaarheid van de maatregel te maken hebben.

Dat zal er zeker mee te maken hebben.

Haagse Dave
May 11th, 2010, 09:26 PM
Het is mij sinds de as wolk opgevallen dat de rotterdamse media het vertikt om de toevoeging The Hague te vermelden.

ikops
May 12th, 2010, 09:28 AM
Mooi. Ik wil niks met dat Rotterdamse vliegveld te maken hebben.

Topaas
May 12th, 2010, 09:34 AM
Het is mij sinds de as wolk opgevallen dat de rotterdamse media het vertikt om de toevoeging The Hague te vermelden.

:nono:
RTV Rijnmond vermeldde op zijn site "voor alle informatie over geannuleerde vluchten vanaf The Hague Airport raadpleegt u www.rotterdamairport.nl

:nuts:

Haagse Dave
May 12th, 2010, 02:22 PM
:nono:
RTV Rijnmond vermeldde op zijn site "voor alle informatie over geannuleerde vluchten vanaf The Hague Airport raadpleegt u www.rotterdamairport.nl

Oh. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik het alleen over teletekst had. :hammer:

Slagathor
May 12th, 2010, 03:09 PM

Nou en, die internationale zakenlui die van de luchthaven gebruik maken kijken echt niet naar RTV Rijnmond hoor. Kan ons 't schelen :D

Haagse Dave
May 12th, 2010, 04:23 PM
Nou en, die internationale zakenlui die van de luchthaven gebruik maken kijken echt niet naar RTV Rijnmond hoor. Kan ons 't schelen :D

Het was een constatering. ;) Maar het is een wederzijds huwelijk, dan moet je ook gewoon de officiële benaming vermelden.

ikops
May 12th, 2010, 05:02 PM
Ik stel een echtscheiding voor (met koude uitsluiting).

la-haye
May 12th, 2010, 05:11 PM
ja en het is goedkoper om de voorste letters weg te hallen dan de middelste

Haagse Dave
May 12th, 2010, 05:50 PM
:D

Haagse Dave
August 3rd, 2010, 12:19 PM
Gewapende overval op vliegveldhotel
vandaag 08:49

DEN HAAG - Twee onbekenden hebben maandagnacht een hotel bij Rotterdam/The Hague Airport overvallen. Eén van de daders dreigde daarbij met een vuurwapen.

De overval vond rond 00.15 plaats. De daders wisten te ontkomen. De politie is direct gestart met een klopjacht op het duo.

Het personeel van het hotel bleef ongedeerd.

la-haye
August 3rd, 2010, 03:43 PM
dat krijg je er van als je een haags vliegveld vlak bij rotterdam bouwt :lol:

Haagse Dave
August 3rd, 2010, 06:45 PM
:D

EPA001
August 24th, 2010, 04:24 PM
Van www.luchtvaartnieuws.nl een interview met Roland Wondolleck, directeur van Rotterdam-The Hague Airport. Met hetgeen hij stelt kan ik het alleen maar eens zijn. ;)

Tijd voor grote emmer voor Rotterdam-The Hague Airport
23-08-2010

ROTTERDAM - In de kluis van Roland Wondolleck liggen briefjes waarop medewerkers van de luchthaven in konden vullen hoeveel passagiers dit jaar via Rotterdam The Hague Airport zullen reizen. Niet dat de aantallen zaligmakend zijn. “Toen ik hier meer dan 25 jaar geleden begon, zei ik gelukkig al dat ik niet de grootste wilde worden, maar wel de beste.”

Tot nu toe zien de aantallen er goed uit. Vorig jaar reisden 991.390 mensen via de Rotterdamse luchthaven, tot en met juli staat de teller op 581.334. “Natuurlijk streven we naar een uitbreiding van het aanbod van lijndiensten. Binnenkort komen er ook concrete uitbreidingen”, belooft Wondolleck.

Zonder maatschappijen met name te noemen somt hij wel een hele lijst bestemmingen op die prima zouden aansluiten op de functie van de regionale luchthaven; een zakenluchthaven met “voor het maatschappelijk draagvlak wat zon en sneeuw erbij”.

Zo heeft de directeur zijn oog laten vallen op Scandinavië, Polen, een aantal Duitse steden, Bilbao en Aberdeen. “Die laatste staat nu heel hoog op het lijstje.” Daarbij kijkt Wondolleck naar wat Rotterdam aan bedrijven in huis heeft en of er aansluiting op die activiteiten is aan de 'andere kant'. “In Aberdeen zitten veel energiebedrijven.”

Wondolleck kan wel willen groeien, maar daar moet natuurlijk ook ruimte voor zijn. “Dat is een ontzettend abstract verhaal.” Hij ziet zich daarbij gebonden aan de geluidsregels, die Wondolleck steevast uitdrukt in emmertjes. “Als wij de functie willen hebben die de regio in het belang van de werkgelegenheid graag wil, wordt het tijd om het emmertje om te ruilen voor een emmer.”

Een nieuwe woonwijk die zowat langs de start- en landingsbaan verrijst ziet hij niet als een probleem. “We verwelkomen iedere nieuwe bewoner persoonlijk. Daarbij is de overlast vlakbij juist altijd lager en biedt het de bewoners ook voordelen.” Waarmee hij bijvoorbeeld doelt op de “zon en sneeuw om de hoek”.

Ongeveer twee jaar geleden borrelde het idee op dat de gemeente Rotterdam aandelen in de luchthaven zou moeten overnemen van Schiphol Group, die nu nog volledig eigenaar en exploitant is van de luchthaven. Door wisselingen van de wacht in de Rotterdamse politiek belandde dat plan in de spreekwoordelijke la. “Het zal zeker weer op de agenda komen”, voorspelt Wondolleck. “Maar het staat nu niet bovenaan het lijstje.”

Volgens de luchthavendirecteur is het hoe dan ook van belang dat de luchthaven zich blijft ontwikkelen. “Ongeacht wie de eindverantwoordelijke is.” Wondolleck zelf voelt zich thuis bij Schiphol. Hij heeft er alle vertrouwen in dat “we er op een verstandige manier aan uit komen.”

Sinds begin dit jaar gaat Rotterdam Airport, eerder Zestienhoven, door het leven als Rotterdam The Hague Airport. “Wij zijn erg blij met de nieuwe naam. We zien effectief dat Hagenaars het ook beter weten te vinden, zowel vakantiepassagiers als zakenreizigers.”
Dat Rotterdammers de nieuwe naam niet omarmen, begrijpt hij. “Den Haag kan op allerlei manieren genoemd worden; The Hague, La Haye, 's Gravenhage. Rotterdam is in alle talen gewoon Rotterdam.”

BigCrunch
August 24th, 2010, 05:19 PM
Wat gezellig, zo samen op de voorpagina van SSC/HHF :lol:

http://a.imagehost.org/0537/RTH.jpg

Rian
August 24th, 2010, 09:44 PM
Leuk hoor zo'n thread in beide subfora, er wordt alleen zo goed als hetzelfde gepost.. :lol:

The Hague Rules
August 24th, 2010, 10:22 PM
Leuk hoor zo'n thread in beide subfora, er wordt alleen zo goed als hetzelfde gepost.. :lol:

Dat zou impliceren dat de informatie hier wel eens waar zou kunnen zijn!

Bart Zmeer
August 25th, 2010, 09:18 AM
In Rotterdam moeten ze alleen nog de naam van de thread aanpassen zie ik ;)

Haagse Dave
August 25th, 2010, 10:10 AM

Dan kan je lang wachten, denk ik. Op EPA001 na vertikken de R'dammers de nieuwe naam te gebruiken. The bastards. ;)

Brian84
August 25th, 2010, 11:44 AM
ik zie het idd niet gebeuren dat ze die naam snel aanpassen. deze thread dan ook gewoon maar aan passen naar The Hague airport. klinkt ook gelijk veel beter eigenlijk The Hague airport :lol:

Koen Acacia
August 25th, 2010, 11:58 AM
Zo heeft de directeur zijn oog laten vallen op Scandinavië, Polen, een aantal Duitse steden, Bilbao en Aberdeen. “Die laatste staat nu heel hoog op het lijstje.” Daarbij kijkt Wondolleck naar wat Rotterdam aan bedrijven in huis heeft en of er aansluiting op die activiteiten is aan de 'andere kant'. “In Aberdeen zitten veel energiebedrijven.”

Met alle respect een beetje wonderlijk om te gaan kijken welke energiebedrijven in Rotterdam zitten, maar goed.
Aberdeen heeft inderdaad een vrij forse Shell-vestiging, en waar zit het hoofdkantoor van Shell ook al weer?

EPA001
August 25th, 2010, 11:27 PM
^^ Misschien moet ook Roland Wondolleck nog wennen aan de nieuwe naamgeving en het "vergrote marktgebied" van de luchthaven? :) Maar het staat wel een beetje slordig dat hij Den Haag niet noemt (tenzij dat hij onvolledig geciteerd is, maar dat is niet erg waarschijnlijk).

Dat is inmiddels uitgevoerd. ;) (met dank aan Iffis :okay:).

Op EPA001 na vertikken de R'dammers de nieuwe naam te gebruiken. The bastards. ;)

Ik zal "ze" ertoe dwingen! :D

Koen Acacia
August 26th, 2010, 08:54 AM
^^ Misschien moet ook Roland Wondolleck nog wennen aan de nieuwe naamgeving en het "vergrote marktgebied" van de luchthaven? :) Maar het staat wel een beetje slordig dat hij Den Haag niet noemt (tenzij dat hij onvolledig geciteerd is, maar dat is niet erg waarschijnlijk).

Het maakt op mij een beetje de indruk dat hij zich vooral richt op een Rotterdams publiek/achterban/NIMBY's/hoe je het ook maar wilt noemen. Dat dit vooral een Rotterdams issue is, en in Den Haag toch een beetje een ver-van-mijn-bed show. Tot op zekere hoogte geldt dat natuurlijk voor beide steden, een directe vlucht naar Aberdeen zal in Den Haag én in Rotterdam niet direct aanleiding zijn voor gefeest in de straten, maar toch..

Wat dat vergrote marktgebied betreft, feitelijk is dat natuurlijk onzin. Ook toen het nog gewoon Zestienhoven heette was er niemand die die Wondolleck tegenhield om eens lekker de boer op te gaan in Den Haag/Delft/wherever: klein vliegveld dus lekker snel bij je vliegtuig, niet de gigantische rijen van Schiphol, noem het maar op. Qua reistijd is Den Haag - Zestienhoven zo'n beetje vergelijkbaar met de tijd die je in Schiphol bezig bent om van de ingang bij je check-in balie te komen, die afstand hoort dus echt niet het issue te zijn.

Zolang die focus er niet is, het besef dat er al gauw zo'n 1 à anderhalf miljoen mensen óók potentiële klanten van je bedrijf zijn, dan kun je wel het naampje gaan veranderen, maar ja...

Bart Zmeer
August 26th, 2010, 09:51 AM
Dat is inmiddels uitgevoerd. ;) (met dank aan Iffis :okay:).

:banana:

ikops
August 26th, 2010, 09:54 AM
EPA, je hebt een speciaal plaatsje in de Haagse harten.

EPA001
August 26th, 2010, 11:11 AM
^^ Dank, dank. Dat is (bijna?) te veel eer? ;)

BigCrunch
August 26th, 2010, 12:14 PM
+1 :)

BigCrunch
August 26th, 2010, 12:17 PM
-- Edit --

marcobruls
August 26th, 2010, 05:13 PM
^^ Dank, dank. Dat is (bijna?) te veel eer? ;)

Is dit een strikvraag? deze Rotterdamse paard van troje vertrouw ik niet!!!:banana::ohno::lol: ik zeg...bannen die EPA gozah...

EPA001
August 26th, 2010, 07:04 PM
^^ :lol:

Dat zal ik uiteraard niet laten gebeuren. :nono: ;)

EPA001
January 17th, 2011, 03:50 PM
Van www.luchtvaartnieuws.nl van 17.01.2011:

Rotterdam The Hague Airport weer boven miljoen passagiers

17-01-2011

ROTTERDAM - Na een dip in het crisisjaar 2009 is het aantal passagiers dat reisde via de Rotterdamse luchthaven Rotterdam The Hague Airport, het afgelopen jaar weer nipt boven een miljoen uitgekomen. Om precies te zijn kozen 1.000.858 passagiers voor Rotterdam, zo blijkt uit maandag (17 januari) gepubliceerde cijfers.

Zonder aswolk en sneeuw was het aantal waarschijnlijk flink hoger uitgekomen. In alle maanden van het jaar lag het aantal passagiers dat reisde via Rotterdam behoorlijk hoger dan in 2009, met uitzondering van de drie maanden die bepaald werden door weers- en natuurverschijnselen. Zo vlogen in april bijna 56.000 mensen via Rotterdam, tegen bijna 73.000 in dezelfde maand een jaar eerder. De IJslandse aswolk legde die maand dagenlang het Europese luchtverkeer lam.

In november, toen sneeuw voor overlast zorgde, vlogen iets meer dan 50.000 mensen via Rotterdam. Dat waren er een jaar eerder bijna 52.000. En in december toen Europese luchthavens ook last hadden van winterse neerslag, kwam het aantal uit op 48.000 het afgelopen jaar tegen ruim 56.000 een jaar eerder. “We hebben veel zakelijk verkeer op Engeland; daar waren veel luchthavens dicht”, aldus een woordvoerster van de luchthaven.

In 2004 reisden voor het eerst meer dan een miljoen passagiers via Rotterdam The Hague Airport; toen kwam het aantal meteen uit op bijna 1,2 miljoen passagiers. In de jaren daarna schommelde het aantal rond de miljoen, maar dook daar in 2009 voor het eerst weer onder.

(c) ANP

ikops
January 17th, 2011, 04:30 PM
ROTTERDAM - Na een dip in het crisisjaar 2009 is het aantal passagiers dat reisde via de Rotterdamse luchthaven Rotterdam The Hague Airport, het afgelopen jaar weer nipt boven een miljoen uitgekomen. Om precies te zijn kozen 1.000.858 passagiers voor Rotterdam, zo blijkt uit maandag (17 januari) gepubliceerde cijfers.

Zonder aswolk en sneeuw was het aantal waarschijnlijk flink hoger uitgekomen. In alle maanden van het jaar lag het aantal passagiers dat reisde via Rotterdam behoorlijk hoger dan in 2009, met uitzondering van de drie maanden die bepaald werden door weers- en natuurverschijnselen. Zo vlogen in april bijna 56.000 mensen via Rotterdam, tegen bijna 73.000 in dezelfde maand een jaar eerder. De IJslandse aswolk legde die maand dagenlang het Europese luchtverkeer lam.

In november, toen sneeuw voor overlast zorgde, vlogen iets meer dan 50.000 mensen via Rotterdam. Dat waren er een jaar eerder bijna 52.000. En in december toen Europese luchthavens ook last hadden van winterse neerslag, kwam het aantal uit op 48.000 het afgelopen jaar tegen ruim 56.000 een jaar eerder. “We hebben veel zakelijk verkeer op Engeland; daar waren veel luchthavens dicht”, aldus een woordvoerster van de luchthaven.

In 2004 reisden voor het eerst meer dan een miljoen passagiers via Rotterdam The Hague Airport; toen kwam het aantal meteen uit op bijna 1,2 miljoen passagiers. In de jaren daarna schommelde het aantal rond de miljoen, maar dook daar in 2009 voor het eerst weer onder.

(c) ANP

:bash:

Koen Acacia
January 17th, 2011, 04:42 PM
Hier, ik heb hem maar even aangepast:

Rotterdam The Hague Airport weer boven miljoen passagiers

17-01-2011

ROTTERDAM - Na een dip in het crisisjaar 2009 is het aantal passagiers dat reisde via de Haagse luchthaven Rotterdam The Hague Airport, het afgelopen jaar weer nipt boven een miljoen uitgekomen. Om precies te zijn kozen 1.000.858 passagiers voor Den Haag, zo blijkt uit maandag (17 januari) gepubliceerde cijfers.

Zonder aswolk en sneeuw was het aantal waarschijnlijk flink hoger uitgekomen. In alle maanden van het jaar lag het aantal passagiers dat reisde via Den Haag behoorlijk hoger dan in 2009, met uitzondering van de drie maanden die bepaald werden door weers- en natuurverschijnselen. Zo vlogen in april bijna 56.000 mensen via Den Haag, tegen bijna 73.000 in dezelfde maand een jaar eerder. De IJslandse aswolk legde die maand dagenlang het Europese luchtverkeer lam.

In november, toen sneeuw voor overlast zorgde, vlogen iets meer dan 50.000 mensen via Den Haag. Dat waren er een jaar eerder bijna 52.000. En in december toen Europese luchthavens ook last hadden van winterse neerslag, kwam het aantal uit op 48.000 het afgelopen jaar tegen ruim 56.000 een jaar eerder. “We moeten wel zeggen dat na de naamsverandering het type reiziger aanzienlijk verbeterd is", aldus een woordvoerster van de luchthaven.

(c) ANP

ikops
January 17th, 2011, 05:32 PM
That's better! :)

EPA001
January 17th, 2011, 06:43 PM

:lol: :lol: :lol:

Tja, als het ANP niet consistent is moet je toch wat? ;)

The Hague Rules
January 17th, 2011, 07:28 PM

Prachtig zo!

Misschien kunnen we in de toekomst dergelijke persberichtjes uitgeven naar de (lokale) media. :lol:

Quintana
January 17th, 2011, 07:41 PM
Als ze verder willen groeien moeten ze misschien Ryanair zien te paaien. In lijn met het vliegveld in Charleroi dat is omgedoopt in Brussel Zuid kunnen we dit dan Den Haag Zuid gaan noemen.

EPA001
January 17th, 2011, 11:50 PM
Als ze verder willen groeien moeten ze misschien Ryanair zien te paaien.

Ze willen op Rotterdam-The Hague Airport al heel lang heel graag verder groeien. Alleen mogen ze niet! :bash: Hoogste tijd dat de betrokken partijen de overdreven strenge afspraken (blijkbaar maken vliegtuigen op deze luchthaven veel meer herrie dan op Schiphol, Eindhoven, Eelde, etc, etc. :() eens realistische (dus ruimere contouren) opstellen zodat deze luchthaven (net als Eindhoven) ook naar ruim 4 miljoen passagiers kan gaan groeien.

De hele Metropoolregio Rotterdam-Den Haag zou daardoor qua economische potentie en uitstraling weer een stap(je) op vooruit gaan, iets wat nog steeds heel hard nodig is.

Haagse Dave
January 17th, 2011, 11:55 PM
Ze willen op Rotterdam-The Hague Airport al heel lang heel graag verder groeien. Alleen mogen ze niet! :bash: Hoogste tijd dat de betrokken partijen de overdreven strenge afspraken (blijkbaar maken vliegtuigen op deze luchthaven veel meer herrie dan op Schiphol, Eindhoven, Eelde, etc, etc. :() eens realistische (dus ruimere contouren) opstellen zodat deze luchthaven (net als Eindhoven) ook naar ruim 4 miljoen passagiers kan gaan groeien.

De hele Metropoolregio Rotterdam-Den Haag zou daardoor qua economische potentie en uitstraling weer een stap(je) op vooruit gaan, iets wat nog steeds heel hard nodig is.

Wat maakt het verschil met de andere luchthavens en RTD-THC Airport dan, dat hier de regels strenger zijn?

EPA001
January 18th, 2011, 12:05 AM
^^ Een relatief heel klein groepje vasthoudende en procedures-manipulerende beroepsprotestanten, gesteund door de (vooral) linkse partijen in de regio, destijds ook in de Gemeenteraad van Rotterdam en met name in het Provinciehuis. De provincie Zuid-Holland heeft heel lang geprobeerd het vliegveld zelfs gedwongen te sluiten. Mede daardoor, en het gebrek aan steun vanuit Rotterdam omdat daar ook de linkse partijen vliegen destijds iets voor de rijke lui vonden wat de gewone burger niet hoort te doen en daardoor er geen behoefte aan heeft, is er ook heel lang niets geïnvesteerd in die luchthaven.

Het is ook van de gekke dat mede door die intenties de randstadrail en de HSL beide het vliegveld mijden als de pest. Terwijl het uiteraard veel logischer zou zijn geweest als tenminste één van die spoorlijnen een halte op Rotterdam-The Hague Airport zou hebben gekregen. Maar dat gaat uiteraard niet gebeuren als één van de sturende partijen (de Provincie Zuid-Holland) de hele luchthaven (gedwongen) wil(de) sluiten. :bash:

Toch is ze (gelukkig) niet weg te krijgen en wordt er nu wel weer geïnvesteerd in de luchthaven (na het afsluiten van het huidige convenant waarin staat dat sluiting niet meer wordt nagestreefd). En "plotseling" komen de investeringen weer op gang, er wordt best wat gebouwd momenteel op het luchthaventerrein. De laatste 2 jaar is er meer gebeurd dan in de 30 jaar ervoor toen alleen een enkele reisorganisatie een nieuw kantoor op het toenmalige Rotterdam Airport heeft neer laten zetten. In dat convenant, waar ook Schiphol een belangrijke rol in speelt, zitten echter nu ook de zeer strenge regels en zelfs de gebruiksdoeleinden van het vliegveld "gevangen".

De laatste jaren is de acceptatie voor vliegen in Nederland enorm verbeterd, en wordt de overlast (behalve door de notoire zeikers) relatief veel minder erg gevonden en vaak zelfs in het geheel niet opgemerkt.

Beste voorbeeld: Toen 2 jaar geleden de start- en landingsbaan 4 dagen dicht was voor een flinke renovatie hebben zowel het AD als RTV Rijnmond reportages in het "notoire klagersgebied" gemaakt. ;) Ondanks uitgebreide communicatie en voorlichting in de locale media (schrift, beeld en geluid) was het niemand die ondervraagd werd opgevallen dat er al drie dagen geen vliegtuig meer was geland of was opgestegen van Rotterdam-The Hague Airport.

Dus de ruimte om de zeer strenge (niet realistisch strenge) normen te verleggen is er zeker. Want de meeste mensen in de regio klagen nu over de FYRA en de HSL. ;) Het is dus ook nooit goed. :(.

Haagse Dave
January 18th, 2011, 12:36 AM
^^ Je wordt er idd heel moe van dit soort lieden. Hopelijk krijgen we een wat ambitieuzere provinciebestuur.

the Ludovico center
January 18th, 2011, 03:07 AM
Wat mij en velen betreft is het nog altijd Vliegveld Zestienhoven

AEvolution
January 18th, 2011, 03:48 AM
^^ sinds eind december rijdt er een pendelbus tussen randtadrail/metro halte Meijersplein. Deze brengt je in 5 minuten naar de vetrekhal.

ikops
January 18th, 2011, 07:26 AM

Ik betrap mezelf er op dat ik eigenlijk ook alleen Zestienhoven zeg. Geen Rotterdam, geen The Hague. Hebben die geluidseisen niet gewoon te maken met het feit dat dit luchtvaartterrein tegen de stad aan is gebouwd?

Quintana
January 18th, 2011, 07:36 AM
^^ sinds eind december rijdt er een pendelbus tussen randtadrail/metro halte Meijersplein. Deze brengt je in 5 minuten naar de vetrekhal.

De website van de luchthaven meldt zelf dat het gaat om 8 minuten. Ze lijken er nog niet uit of hij om de 15 of om de 30 minuten rijdt maar claimen wel dat het aansluit op de tijden van de RR. Het lijkt me op het eerste gezicht een betere verbinding dan de bus vanaf Rotterdam CS (die over weggetjes rijdt die nooit bedoeld zijn voor een bus) maar het blijft natuurlijk behelpen.

Slagathor
January 18th, 2011, 10:41 AM

Een vliegveld is het allang niet meer sinds ze gebruik maken van een verharde start- en landingsbaan.

Koen Acacia
January 18th, 2011, 12:20 PM
Ik betrap mezelf er op dat ik eigenlijk ook alleen Zestienhoven zeg. Geen Rotterdam, geen The Hague. Hebben die geluidseisen niet gewoon te maken met het feit dat dit luchtvaartterrein tegen de stad aan is gebouwd?

Heetzelfde hier, "vliegveld Zestienhoven" (en ja, ik weet dat het feitelijk geen vliegveld meer is).
Momenteel heeft het qua locatie eigenlijk het slechtste van twee werelden: het ligt: én pal tegen de stad aan, én het is praktisch onbereikbaar met het OV.

Sterke analyse EPA, is er eigenlijk nooit over nagedacht om het, zeg, naar een of andere Maasvlakte te verplaatsen of zo? Of paste dat ook niet in de "Kill Kill Kill!!" strategie die hier werd gevolgd?

Quintana
January 18th, 2011, 09:46 PM
Zoetermeer afbreken en daar een nieuwe luchthaven bouwen. Win-win situatie: mooi tussen Den Haag en Rotterdam in en goed bereikbaar met OV.

bthj
January 18th, 2011, 10:03 PM
Heetzelfde hier, "vliegveld Zestienhoven" (en ja, ik weet dat het feitelijk geen vliegveld meer is).
Momenteel heeft het qua locatie eigenlijk het slechtste van twee werelden: het ligt: én pal tegen de stad aan, én het is praktisch onbereikbaar met het OV.

Sterke analyse EPA, is er eigenlijk nooit over nagedacht om het, zeg, naar een of andere Maasvlakte te verplaatsen of zo? Of paste dat ook niet in de "Kill Kill Kill!!" strategie die hier werd gevolgd?

er waren wel plannen voor een luchthaven op het eiland tiengemeten.

railway stick
January 18th, 2011, 10:39 PM
Er zijn inderdaad plannen geweest `Zestienhoven` te verplaatsen. Iets opschuiven richting Delft, verplaatsen naar Maasvlakte of Tiengemeten. Maar ik heb ook nog een mogelijkheid gevonden, uitgaande dat je redelijk ongestoord de vliegbewegingen kunt uitvoeren en dat je een stuk land bezet van 3 km lengte en 2 km breedte.

Gevonden: Het gebied ten noorden van Lekkerkerk. Je zult wel zo`n 30 boeren moeten uitkopen of verplaatsen naar andere landsdelen, maar daar langs de N210 liggen ongekende mogelijkheden voor een ARU, een Airport Rotterdam-Utrecht. Idee? Kom d'r maar in met de reacties :)
O ja, de infrastructuur richting Rotterdam moet wel verbeterd worden en inwoners van Bergambacht zullen dit plan wel niet zo leuk vinden.

Haagse Dave
January 18th, 2011, 10:44 PM
Er zijn inderdaad plannen geweest `Zestienhoven` te verplaatsen. Iets opschuiven richting Delft, verplaatsen naar Maasvlakte of Tiengemeten. Maar ik heb ook nog een mogelijkheid gevonden, uitgaande dat je redelijk ongestoord de vliegbewegingen kunt uitvoeren en dat je een stuk land bezet van 3 km lengte en 2 km breedte.

Gevonden: Het gebied ten noorden van Lekkerkerk. Je zult wel zo`n 30 boeren moeten uitkopen of verplaatsen naar andere landsdelen, maar daar langs de N210 liggen ongekende mogelijkheden voor een ARU, een Airport Rotterdam-Utrecht. Idee? Kom d'r maar in met de reacties :)
O ja, de infrastructuur richting Rotterdam moet wel verbeterd worden en inwoners van Bergambacht zullen dit plan wel niet zo leuk vinden.

Jaaah daaag!! :lol:

EPA001
January 18th, 2011, 10:55 PM
Sterke analyse EPA, is er eigenlijk nooit over nagedacht om het, zeg, naar een of andere Maasvlakte te verplaatsen of zo?

De Maasvlakte werd en wordt vaak door tegenstanders als een mogelijke locatie genoemd, maar ligt uiteraard veel te ver van zowel Rotterdam als Den Haag verwijderd om een reëel alternatief te zijn. Deze luchthaven is echt heel sterk en heel kansrijk (veel kansrijker dan enige andere regionale luchthaven in Nederland) omdat er in een krappe straal van 25 km meerdere miljoenen inwoners als potentiële markt (klanten) te vinden zijn (met de qua bebouwing en inwoners groeiende 2e en 3e stad van Nederland in deze markt :))

Het enige plan met een realistische verplaatsing waar ik ooit van gehoord heb was het plan Olympische Spelen 1992 in Rotterdam. "Uiteraard" verloor Rotterdam die kandidatuur van Amsterdam, maar het totale OS plan bevatte wel een deelplan waarin een kleine verplaatsing van de luchthaven naar het noorden toe opgenomen was. De verplaatsing zou zijn naar de polder Schieveen (ietsje dichter bij Den Haag ;)).

In dit plan zou ook de start/landingsbaan iets gedraaid worden waardoor Schiedam en Vlaardingen volledig uit de vliegzone zouden komen te liggen. Dat plan uitvoeren zou ideaal zijn geweest, maar die uitvoering is uiteraard op het gebrek aan bestuurlijk draagvlak gesneuveld. :(

skytrax
January 18th, 2011, 11:07 PM
Eindhoven heeft behandeld al meer dan 2 miljoenen...

ikops
January 18th, 2011, 11:19 PM
Hey Skytrax. Leuk je hier eens te zien. Ja, Eindhoven handelt inderdaad veel meer af en heeft ook de nodige voorzieningen.

EPA001
January 18th, 2011, 11:50 PM
^^ En kent vooral veel minder belemmeringen.

ikops
January 19th, 2011, 09:00 AM

Het is inderdaad beter indien dit luchtvaartterrein meer ontkapseld zou worden. Zelfs Schiphol loopt tegen haar limieten aan vanwege haar ligging in de Randstad. Tiengemeten zou een mooie oplossing kunnen zijn, maar dat vergt veel te veel investeringen in de infrastructuur. Ik zou het wel en mooi idee vinden indien al die tuinteelt in het Westland zou verdwijnen (zijn we ook eens van die oranje soep daar af) en daar een nieuw luchtvaartterrein zou worden aangelegd.

bthj
January 19th, 2011, 09:32 AM
ja jammer alleen dat er in het Westland echt geld wordt verdiend.

ikops
January 19th, 2011, 09:44 AM
In dat geval moeten al die subsidies aan de tuinbouw ook maar eens worden stopgezet.

bthj
January 19th, 2011, 10:02 AM
de tuinbouw is volgens mij geen subsidievreter. in nederland is dat vooral de melkveehouderij. soswiso komt het bulk van de euopese landbouwubsidies bij de grote voedings- en zuivelbedrijven terecht als unilever en danone.

ikops
January 19th, 2011, 10:23 AM
Geen vreter misschien, maar ook weer niet verwaarloosbaar. Heb nog enige tijd subsidies gedaan en dat ging toch om redelijk stevige bedragen.

Koen Acacia
January 19th, 2011, 10:35 AM
De Maasvlakte werd en wordt vaak door tegenstanders als een mogelijke locatie genoemd, maar ligt uiteraard veel te ver van zowel Rotterdam als Den Haag verwijderd om een reëel alternatief te zijn. Deze luchthaven is echt heel sterk en heel kansrijk (veel kansrijker dan enige andere regionale luchthaven in Nederland) omdat er in een krappe straal van 25 km meerdere miljoenen inwoners als potentiële markt (klanten) te vinden zijn (met de qua bebouwing en inwoners groeiende 2e en 3e stad van Nederland in deze markt :))

Het enige plan met een realistische verplaatsing waar ik ooit van gehoord heb was het plan Olympische Spelen 1992 in Rotterdam. "Uiteraard" verloor Rotterdam die kandidatuur van Amsterdam, maar het totale OS plan bevatte wel een deelplan waarin een kleine verplaatsing van de luchthaven naar het noorden toe opgenomen was. De verplaatsing zou zijn naar de polder Schieveen (ietsje dichter bij Den Haag ;)).

In dit plan zou ook de start/landingsbaan iets gedraaid worden waardoor Schiedam en Vlaardingen volledig uit de vliegzone zouden komen te liggen. Dat plan uitvoeren zou ideaal zijn geweest, maar die uitvoering is uiteraard op het gebrek aan bestuurlijk draagvlak gesneuveld. :(

Als je hem écht centraal wilt leggen gooi je hem natuurlijk naar Midden-Delfland. :D Centraler kan niet, en wanneer die A4 eindelijk af is zit het met de bereikbaarheid per auto al goed.
Tsja, ik weet niet of die straal van 25 kilometer zo kritisch is voor succes. Voor Schiphol waren er ook plannen om die maar eens in de Noordzee te leggen, en de afstand was het probleem daar niet, het liep alleen stuk op financiële haalbaarheid. Bij de Maasvlakte zou dat een stuk betaalbaarder zijn, en als je dit zou gaan behandelen als een "Schiphol 2" met de potentie om door te groeien naar een 25 miljoen reizigers zou het denk ik toch een ander verhaal worden dan als een "Zestienhoven"/"Rotterdam - The Hague - North Paris"/whatever airport met een lullige 1 miljoen,

....

Ja, ik weet het. In my dreams.

Fabian2412
January 19th, 2011, 10:53 AM
^^Ja dag,dan krijg ik de hele dag vliegtuigen over me heen aangezien ik niet zo gek ver van het westland vandaan woon.

Maar in het belang van Den Haag mag het wel van mij:D

BosniaHerzegovina
January 19th, 2011, 03:35 PM
Van www.luchtvaartnieuws.nl van 17.01.2011:

Great news:cheers:

Ik verwacht dat ze dit jaar zeker zullen groeien!

EPA001
September 8th, 2011, 02:43 PM
Van www.luchtvaartnieuws.nl van vandaag:

Rotterdam The Hague Airport introduceert gratis App

ROTTERDAM - Rotterdam The Hague Airport biedt als eerste regionale luchthaven in Nederland reizigers en bezoekers een gratis App aan. Praktische informatie, zoals de actuele vertrek- en aankomsttijden, bereikbaarheid en een overzicht van alle bestemmingen, is terug te vinden via de applicatie. De applicatie is beschikbaar voor IPhone, IPod Touch en IPad gebruikers.

De vluchtinformatie die door de app wordt getoond is direct afkomstig uit het door Rotterdam The Hague Airport zelf ontwikkelde luchthaven informatiesysteem. Op basis van dit systeem wordt bijvoorbeeld ook de vluchtafhandeling georganiseerd.

Naast de actuele vluchten bevat de App ook algemene informatie, zoals een overzicht van de ruim 30 bestemmingen vanaf ‘Rotterdam The Hague’ en hun boekingsmogelijkheden, een overzicht van de parkeertarieven en bereikbaarheid per openbaar vervoer. De app is ook in het Engels beschikbaar.

De Rotterdam The Hague Airport App kan worden gedownload via de Apple App Store en is geschikt voor iOS 4.1 of hoger.

Van onze redactie
[/QUOTE]

Uiteraard moet er ook nog een app komen voor de Android gebruikers lijkt mij zo. ;)

RTM84
November 11th, 2011, 11:05 AM
Ook voor het Haagse gedeelte van het forum.

Waarschijnlijk vanaf het voorjaar 2012 Lufthansa als nieuwkomer op het Rotterdams-Haagse beton.
Ze hebben slots aangevraagd (en toegwezen gekregen) voor ca 2 vluchten per dag.
Bestemming, nog onbekend.
wordt vervolgd

Stratosphere 2020
November 11th, 2011, 11:57 AM
Als je hem écht centraal wilt leggen gooi je hem natuurlijk naar Midden-Delfland. :D Centraler kan niet, en wanneer die A4 eindelijk af is zit het met de bereikbaarheid per auto al goed.
Tsja, ik weet niet of die straal van 25 kilometer zo kritisch is voor succes. Voor Schiphol waren er ook plannen om die maar eens in de Noordzee te leggen, en de afstand was het probleem daar niet, het liep alleen stuk op financiële haalbaarheid. Bij de Maasvlakte zou dat een stuk betaalbaarder zijn, en als je dit zou gaan behandelen als een "Schiphol 2" met de potentie om door te groeien naar een 25 miljoen reizigers zou het denk ik toch een ander verhaal worden dan als een "Zestienhoven"/"Rotterdam - The Hague - North Paris"/whatever airport met een lullige 1 miljoen,

....

Ja, ik weet het. In my dreams.

In New York hebben ze drie grote internationale luchthavens die niet zo ver van elkaar liggen (Newark Liberty, New York La Guardia en New York JFK).Parijs heeft er zelfs 2 grote internationale luchthavens. De afstand voor succes bezwaar is zwak.

Nederland kan een tweede grote internationale luchthaven hebben, in de Zuidelijk Randstad vleugel. De wil moet er zijn.

Bart Zmeer
November 11th, 2011, 01:49 PM
Ook voor het Haagse gedeelte van het forum.

Waarschijnlijk vanaf het voorjaar 2012 Lufthansa als nieuwkomer op het Rotterdams-Haagse beton.
Ze hebben slots aangevraagd (en toegwezen gekregen) voor ca 2 vluchten per dag.
Bestemming, nog onbekend.
wordt vervolgd

Gaaf, ben benieuwd waar ze heen vliegen. Nu Ryanair nog!

RTM84
November 11th, 2011, 02:06 PM
^^
Naar verluid zal het Munchen worden.
Maar de slotaanvraag voor de lijndienst zit daar nog in de spreekwoordelijke wachtkamer.

bthj
November 11th, 2011, 02:08 PM
In New York hebben ze drie grote internationale luchthavens die niet zo ver van elkaar liggen (Newark Liberty, New York La Guardia en New York JFK).Parijs heeft er zelfs 2 grote internationale luchthavens. De afstand voor succes bezwaar is zwak.

Nederland kan een tweede grote internationale luchthaven hebben, in de Zuidelijk Randstad vleugel. De wil moet er zijn.

Groot verschi is dat er in jouw voorbeeld jk ook veel mensen zijn die daadwerkelijk New York of Parijs als bestemming hebben terwijl Amsterdam met Schiphol feitelijk boven haar stand leeft. Schiphol leeft op transit-reizigers. Voor nog een hub is simpelweg geen plaats, Schiphol zal nog moeite genoeg moeten doen om haar posititie te behouden. Fragmenteren is dan neit verstandig.

RTM84
November 11th, 2011, 10:02 PM
^^
Er hoeft geen sprake te zijn van fragmentatie.
Rotterdam kan prima wat bestemmingsverkeer voor Nederland zelf opvangen. Denk dan aan populaire bestemmingen waar Nederlands graag naartoe vliegen of naartoe op vakantie gaan. Zelfs een enkele bestemming buiten europa moet prima te doen zijn.
Zo lang Schiphol iedere keer wil uitbreiden terwijl rotterdam-Den Haag Airport er praktisch voor 70% onbenut is klopt er gewoon iets niet. en hetgene wat niet koopt heet Schophol group en KLM die normaal gesproken alles op Rotterdam tegen werken.
Ik hou ook mijn hart vast qua lufthansa. Het is natuurlijk toch een grote concurrent van de KLM die in de achtertuin van Schiphol de wereld aan de voeten legt van Rotterdam en Dan Haag.

Quintana
November 12th, 2011, 09:05 AM
Zo lang Zestienhoven slecht bereikbaar is met OV voel ik er niets voor om die luchthaven uit te breiden. Doe mij maar lekker Schiphol!

jelger
November 13th, 2011, 12:46 PM
Is er al een airport bus beschikbaar vanaf Den Haag Centraal?
Dat is toch het minste wat de stad en luchthaven zouden moeten verzorgen gezien de naam. De eerste en laatste keer dat ik vanaf Rotterdam ben gevlogen deed ik er net zo lang (of net iets langer ) over als naar Schiphol. Ik bedoel, met de luchthaven is verder niets verkeerd, maar wel met de bereikbaarhaad afgezet tegen de mogelijkheden die Schiphol mij biedt. Tuurlijk, zo slecht is Rotterdam airport nou ook niet bereikbaar. Trein naar Rotterdam Centraal en dan een bus. Dat heb je in verreweg de meeste kleinere luchthavens. Maar ik ben gewoon beter en makkelijker op Schiphol vanaf DH, en heb meer keuze.

da_scotty
November 13th, 2011, 04:47 PM
Metrolijn E + Meijersplein Shuttle?

jelger
November 13th, 2011, 07:05 PM
ja dat zag ik ook nadat ik de post plaatste, maar volgens mij is dat net zo (in)effcient als vanaf DH Centraal naar R'Dam centraal reizen en dan de bus pakken : er is dus niets veranderd.

Ik heb het even nagekeken, maar de rit DH Centraal = Meijersplein duurt op de kop af net zo lang als de trein naar Schiphol vanaf DH Centrraal of HS. Maar dan ben ik er nog niet... dan moet ik nog wachten op een shuttlebus die eens in het half uur gaat. Daar zit je vervolgens ook nog 10 minuten in. Nee, het is het net niet. Prima als er toevallig een vakantievlucht is met een beter tarief, maar anders zoek ik mijn vluchten wel via Schiphol uit.

Het gebrek aan een directe airport shuttle vanaf DH Centraal is een gemiste kans

RTM84
November 13th, 2011, 10:50 PM
Ik denk dat er pas meer vraag zal zijn naar een directe busverbinding als er er meer vluchten vanaf Rotterdam gaan vertrekken.
Daarbij worden de meeste mensen uit de regio wel gebracht of gehaald met de auto. zelf heb ik nog nooit eens hoeven overwegen om met OV naar een vliegveld te reizen. Ik ga met de auto of ik wordt weggebracht of opgehaald.
en voor halers en brengers is rotterdam airport vaak toch wel korter qua reistijd dan schiphol.

Quintana
November 14th, 2011, 08:18 AM
Ik ga eigenlijk altijd met OV naar een vliegveld en dan is voor mij de reistijd naar Schiphol (snelste optie 34 min., bron 9292ov) een stuk beter als naar Rotterdam The Hague Airport (snelste optie 53 min., bron 9292ov).

Overigens is Rotterdam The Hague Airport op zich best een goede luchthaven. Ik heb bijv. na de landing nog nooit ergens zo snel met mijn bagage buiten gestaan als daar waardoor de langere reistijd t.o.v. Schiphol grotendeels zal worden goedgemaakt. Maar de relatief slechte bereikbaarheid met OV gekoppeld aan het gebrekkige aanbod zullen mij desondanks niet snel weer voor deze luchthaven laten kiezen. De enige keer dat ik hem gebruikt heb was omdat ik naar Gerona moest en daar vloog men vanaf Schiphol niet op.

RTM84
November 14th, 2011, 12:21 PM
9292ov is heeeeeeeeeeeeeel erg onbetrouwbaar.
als ik wel eens wat op zoek dan stuurt die site mij altijd via de minder snelle of efficiente route.

Slagathor
November 14th, 2011, 12:25 PM
Ook zonder 9292ov blijft RTM-THA vanuit Den Haag nauwelijks bereikbaar. Schiphol all the way, ook voor mij.

Joz
November 15th, 2011, 02:45 PM
Ik vlieg regelmatig vanuit Den Haag heen en weer naar Londen City voor 1 of 2 dagen. Perfecte aansluiting wanneer je met eigen vervoer komt. De aankomst op parkeerplaats tot het moment dat je in je vliegtuigstoel plaatsneemt kan bij elkaar binnen 15-20 min. zijn :)

ikops
November 15th, 2011, 05:48 PM
Of je pakt de taxi. Alhoewel de rit naar Schiphol wél goedkoper is. Ik geloof niet dat er al speciale Zestienhoven-tarieven zijn.

jelger
November 15th, 2011, 07:57 PM
Overigens is Rotterdam The Hague Airport op zich best een goede luchthaven. Ik heb bijv. na de landing nog nooit ergens zo snel met mijn bagage buiten gestaan als daar waardoor de langere reistijd t.o.v. Schiphol grotendeels zal worden goedgemaakt. Maar de relatief slechte bereikbaarheid met OV gekoppeld aan het gebrekkige aanbod zullen mij desondanks niet snel weer voor deze luchthaven laten kiezen. De enige keer dat ik hem gebruikt heb was omdat ik naar Gerona moest en daar vloog men vanaf Schiphol niet op.

Oh met de luchthaven is niets mis.
Wat de snelheid betreft vliegtuig - uitgang. In de gevallen dat Rtm een optie zou kunnen zijn gaat het meestal om reizen waarvoor ik slechts handbagage bij me heb. Dan sta je op Schiphol ook zo buiten. Afgezien van een potentieel lange wandeling. Daarentegen is er wel elk kwartier IC vervoer naar DH.

Ik reis altijd met OV naar vliegveld wanneer ik alleen op stap ben. Ik ga daar anderen niet mee lastig vallen, vooral omdat het geen drol kost en het snel en efficient gaat.

RTM84
April 25th, 2012, 03:48 PM
Lufthansa start met een 2 daagse directe lijnvlucht naar Muchen op 1 oktober 2012.
Da's een impuls voor de bereikbaarheid van de regio wat mij betreft :)

MR. Bacon
April 25th, 2012, 03:54 PM
een mooie reden om eens naar Munchen te gaan!

EPA001
April 25th, 2012, 05:01 PM
^^ En je hoeft niet de drukte van Schiphol in om er snel te kunnen komen. ;)

Deze nieuwe verbinding "hing al een tijdje in de lucht" ;). Mooi dat de bevestiging nu ook officieel is.

MR. Bacon
April 25th, 2012, 05:09 PM
Juist! Heb er onlangs eer rondleiding gehad. Prima vliegveld met interessante bestemmingen en veeeeeel korter wachten vergeleken met Schiphol.

DHFC070
April 25th, 2012, 09:32 PM
Eindelijk eens goed nieuws dat is alweer een tijdje geleden in vergelijking met andere regionale luchthavens.
Afgelopen Februari voor het eerst vanaf RTM gevlogen waarbij de korte wachttijden het grote pluspunt is. De vertrek en aankomsthal stelt werkelijk niets voor maar dat is ook niet nodig. Met name als je terugkomt sta je letterlijk binnen 10 minuten buiten.
Voor 99eu wil ik ook wel eens een retourtje maken naar Munchen en een wedstrijd meepakken.

Slagathor
April 25th, 2012, 10:04 PM
Ik heb geen auto, dus ik kom er gewoon niet.

MR. Bacon
April 26th, 2012, 08:07 AM
en heb je ook geen vrienden? met auto ;)

Slagathor
April 26th, 2012, 09:59 AM
Nauwelijks. Waarom zou je een auto kopen als je in de Randstad woont?

ikops
April 26th, 2012, 10:13 AM
En als je al een auto hebt, blaas je meteen door naar Munchen.

EPA001
April 26th, 2012, 10:22 AM
^^ Dat is eenmalig leuk, maar als je dat wekelijks moet doen ga je toch echt vliegen. Zeker als je dat wekelijks zakelijk moet doen. ;)

ikops
April 26th, 2012, 10:24 AM
Wekelijks naar Zestienhoven word ik ook niet blij van. Dan toch maar naar Schiphol.

EPA001
April 26th, 2012, 10:27 AM
^^ Voor mij zou het echt een uitkomst zijn om van RTM-THA Airport te kunnen vliegen. Dat spaart mij kosten, reistijd en veel drukte.

ikops
April 26th, 2012, 10:27 AM
Zestienhoven is trouwens eigendom van de Schipholgroep en de gemeente Amsterdam groot aandeelhouder. Interessant.

Slagathor
April 26th, 2012, 10:32 AM
^^ Ik geloof dat Schiphol er ook een rol in heeft gespeeld dat de metrolijn E niet via de luchthaven loopt, maar ik kan me vergissen. Schiphol houdt Zestienhoven graag wat aan de kleine kant ten behoeve van het Heiligdom Hoofddorp.

EPA001
April 26th, 2012, 10:41 AM
^^ Dat was volgens mij alleen, of i.i.g. vooral de Provincie. Maar Rotterdam en Den Haag hebben ook geen moeite gedaan om die metrolijn wel langs de terminal van de luchthaven te laten lopen. :( Allen (de politiek wat roder gekleurde vertegenwoordigers) hadden last van het ontbreken aan een visie met realiteitszin en werden helaas vele jaren lang ideologisch als anti-luchtvaart organisaties/bestuurslagen geleid. :bash:

bthj
April 26th, 2012, 10:57 AM
gaaaaaap

Slagathor
April 26th, 2012, 11:03 AM
^^ Dat was volgens mij alleen, of i.i.g. vooral de Provincie. Maar Rotterdam en Den Haag hebben ook geen moeite gedaan om die metrolijn wel langs de terminal van de luchthaven te laten lopen. :( Allen (de politiek wat roder gekleurde vertegenwoordigers) hadden last van het ontbreken aan een visie met realiteitszin en werden helaas vele jaren lang ideologisch als anti-luchtvaart organisaties/bestuurslagen geleid. :bash:

Het is nu eigenlijk alleen op te lossen door de terminal te verplaatsen. Als je hier (http://maps.google.com/?ll=51.955903,4.459934&spn=0.024728,0.028796&hnear=The+Hague,+South+Holland,+The+Netherlands&t=m&z=15) kijkt, dan bestaat er in theorie de mogelijkheid om de N471 ondergronds te leggen en het terminalgebouw vlakbij de halte Meijersplein te plaatsen. Toch blijft de wandelafstand (met koffers) dan zo'n 200 meter dus ideaal is het zeker niet.

Als station Meijersplein nou ondergronds zou liggen, zou je het probleem van die 200 meter op kunnen lossen met een wandeltunnel van het station naar de terminal met inbegrip van loopbanden.

Echt een gemiste kans.

ikops
April 26th, 2012, 11:41 AM
Waar hebben we het eigenlijk in hemelsnaam over? Het gaat om een luchthaven die internationaal wil zijn en we hebben het nu over wandelen met je koffers door het weiland, over wandeltunnels, over het ontbreken van een metrolijn.

Slagathor
April 26th, 2012, 11:56 AM
Zo ver kan het komen onder een GroenLinks bewind :D

MR. Bacon
April 26th, 2012, 01:23 PM
of we verplaatsen de scheveningse pier en zetten deze tussen de halte en het vliegveld. Daarna hoef je alleen nog een loopband aan te leggen en je bent klaar..

Mind your step

Dam
April 26th, 2012, 09:23 PM
Gewoon Zestienhoven verbouwen en een nieuwe terminal ten oosten bij station Meijersplein‎ aanleggen, klaar, opgelost.

Wuppeltje
April 26th, 2012, 11:24 PM
^^ Ik geloof dat Schiphol er ook een rol in heeft gespeeld dat de metrolijn E niet via de luchthaven loopt, maar ik kan me vergissen. Schiphol houdt Zestienhoven graag wat aan de kleine kant ten behoeve van het Heiligdom Hoofddorp.

Dat zou uitermate vreemd zijn als dat zo zou zijn. Even redeneren buiten het reizigerscomfort. De Schiphol Groep is immers in bezit van deze luchthaven, een metro zou zorgen voor een niet onaardige waardevermeerdering van de grond in de omgeving.

Ik geloof dus niet dat ze dit zouden doen.

Koen Acacia
April 27th, 2012, 08:13 AM
Het is nu eigenlijk alleen op te lossen door de terminal te verplaatsen. Als je hier (http://maps.google.com/?ll=51.955903,4.459934&spn=0.024728,0.028796&hnear=The+Hague,+South+Holland,+The+Netherlands&t=m&z=15) kijkt, dan bestaat er in theorie de mogelijkheid om de N471 ondergronds te leggen en het terminalgebouw vlakbij de halte Meijersplein te plaatsen. Toch blijft de wandelafstand (met koffers) dan zo'n 200 meter dus ideaal is het zeker niet.

Als station Meijersplein nou ondergronds zou liggen, zou je het probleem van die 200 meter op kunnen lossen met een wandeltunnel van het station naar de terminal met inbegrip van loopbanden.

Echt een gemiste kans.

Laat gewoon à la Den Haag CS die metro op niveau + 1 over de N471 heen lopen.
Bereikbaarheidsprobleem opgelost en vanuit die metro heb je een prachtig uitzicht op Zestienhoven.

Xoem
April 27th, 2012, 01:10 PM
Nauwelijks. Waarom zou je een auto kopen als je in de Randstad woont?

Om naar Zestienhoven te kunnen komen :lol:

EPA001
April 27th, 2012, 01:12 PM
^^ Dat is een bijzonder goed argument. ;)

hemarookworst
April 28th, 2012, 11:35 PM
Snel hersenspinseltje van mij

http://i46.tinypic.com/15x3kmb.png

Terminal verplaatsen bij Meijersplein, rode lijn is luchtbrug/viaduct over de N471.