View Full Version : 300.000e inwoner geboren, en voorspellingen van andere steden
Yetzirah231 January 21st, 2009, 11:53 PM Al 9 dagen oud nieuws, maar ik zag het net, en hier nog niet...
In Utrecht is op 12 Januari de 300.000e inwoner geboren :banana:
Op onderstaande pdf staan gewoon ''gezellige'' verhalen eromheen en wat grafiekjes en prognoses van de stedebouwkundige profeten...
http://www.utrecht.nl/images/Secretarie/Bestuursinformatie/Publicaties2008/pdf/factsheet_bevolking_Utrecht_2009.pdf
Waarschijnlijk blijft Utrecht de 4e stad qua inwonertal en agglomeratie, zo lijkt het hier op de prognoses tot het jaar 2025. Utrecht zou als stad dan al bijna tegen de 400.000 zitten lijkt het.
Almere komt rond 2025 op ong. 260.000 inwoners.
Klinkt mooi, maar Almere is nogal uitgestrekt. De agglomeraties van Eindhoven, Haarlem, Breda, Enschede en Tilburg zouden rond die tijd toch wel flink boven de 260.000 inwoners uitkomen denk ik. En wat stedelijker ogen dan Almere.
lffıs January 21st, 2009, 11:56 PM Joh.
Afoort January 22nd, 2009, 12:00 AM Almere groeit nu mischien wel hard , maar op een gegeven moment stop het daar ook. ;)
wolkenbestormer January 22nd, 2009, 12:15 AM nou maar hopen dat er niemand overlijdt in Utrecht... anders zit je weer met zo'n onaantrekkelijk getal....
Moby92 January 22nd, 2009, 12:29 AM Ach ik hoop dat Almere tegen 2020 geannexeerd is door Amsterdam. Dan hebben we een miljoenenstad eindelijk :D.
empersouf January 22nd, 2009, 12:46 AM ^^
Jaa echt he..moeten ze snel doen voordat Ally een eigen identiteit begint te krijgen!
Yetzirah231 January 22nd, 2009, 01:24 AM Als Utrecht de laatste 9 dagen groeide zoals het gemiddelde van de afgelopen jaren... dan zitten ze nu op 300.123...
Dat zijn in 9 dagen al weer aardig wat babykamers en studentenhokken en immigrantenverblijfplaatsen erbij. Een klein flatje van 8 verdiepingen zou ik maar zeggen. Dus genoeg bij te bouwen
..... January 22nd, 2009, 02:02 AM Arnhem timmert ook aardig aan de weg en groeide in 2008 met bijna 2000 mensen. Gezien de vele projecten die nog op stapel liggen zal deze ontwikkeling (hopelijk) nog wel even aanhouden. Feit is dat Arnhem jaren voorligt op de CBS prognose.
Oh?! January 22nd, 2009, 09:53 PM Almere komt rond 2025 op ong. 260.000 inwoners.
Klinkt mooi, maar Almere is nogal uitgestrekt. De agglomeraties van Eindhoven, Haarlem, Breda, Enschede en Tilburg zouden rond die tijd toch wel flink boven de 260.000 inwoners uitkomen denk ik. En wat stedelijker ogen dan Almere.
De agglomeraties E'hoven, Haarlem en Breda zitten nu al (ruim) boven de 260.000 inwoners. Enschede/Hengelo bijna met ruim 257.000 inwoners. Alleen Tilburg moet met 225.000 inwoners nog even doorgroeien.
www.Rotterdam.nl January 22nd, 2009, 11:03 PM Haarlem? Hoort dat niet gewoon bij het AMA? De agglomeratie/regio rond Amsterdam met iets van 2 miljoen inwoners?
SkyBox036 January 22nd, 2009, 11:06 PM Hoe komen ze bij 260.000 in 2025? Gemeente Almere, de overheid en vele anderen rekenen op 350.000 in 2030 (tot dan worden vanaf nu 72.000 huizen gebouwd). Lijkt me erg sterk dat er vanaf 2025 binnen 5 jaar 90.000 nieuwe inwoners bijkomen.
Ach, uiteindelijk blijven het slechts prognoses, we zien wel. Belangrijk: niet alles draait om cijfertjes. Ik ben er zelf soms ook te gevoelig voor ;).
xlchris January 22nd, 2009, 11:09 PM Haarlem hoort gewoon bij Amsterdam, en anders heeft het geen 260.000 inwoners.
Hoofddorp heeft er in tegendeel wel 141.000 ;), alleen dat hoort dan weer bij Groot-Amsterdam.
Afoort January 23rd, 2009, 01:55 AM Als Amersfoort en Utrecht in de toekomst naar elkaar toegroeien dan kan het ook 1 stad worden met ong. 1.205.896 inwoners wikipedia.
mischien dan een nieuwe stadsnaam Amerstrecht 2050 ? xD
http://img240.imageshack.us/img240/4241/amerstrechter9.jpg
Го́голь January 23rd, 2009, 03:22 AM Ach ik hoop dat Almere tegen 2020 geannexeerd is door Amsterdam. Dan hebben we een miljoenenstad eindelijk :D.
Of Zaanstad en Amstelveen, dan ben je er ook al (bijna, vast wel in 2020) ;)
Nout January 23rd, 2009, 02:40 PM Als Amersfoort en Utrecht in de toekomst naar elkaar toegroeien dan kan het ook 1 stad worden met ong. 1.205.896 inwoners wikipedia.
Die miljoenenstad gaat dan natuurlijk gewoon Utrecht heten, Amersfoort is dan niet meer dan het oostelijk stadsdeel ;).
Rambo L January 23rd, 2009, 07:01 PM Als Amersfoort en Utrecht in de toekomst naar elkaar toegroeien dan kan het ook 1 stad worden met ong. 1.205.896 inwoners wikipedia.
Het lijkt mij stug dat ze op de Utrechtse heuvelrug gaan bouwen.
Lijkt mij ook niet nodig omdat Utrecht en Amersfoort genoeg andere uitbreidingsmogelijkheden hebben.
TC03 January 23rd, 2009, 07:13 PM Als Amersfoort en Utrecht in de toekomst naar elkaar toegroeien dan kan het ook 1 stad worden met ong. 1.205.896 inwoners wikipedia.
http://img240.imageshack.us/img240/4241/amerstrechter9.jpgJa en als Utrecht dan meer richting Amsterdam groeit wordt het weer gewoon groot-Amsterdam. :nuts:
Liberty City January 23rd, 2009, 07:32 PM Weert had een inwonersgroei van maar liefst 22 inwoners afgelopen jaar (netto).
Dr. Dubai January 23rd, 2009, 07:59 PM De Utrechtse heuvelrug zal nooit zo volgebouwd worden, tenminste niet de eerstkomende 50 jaar.
Voorlopig zullen de uitbreidingen plaats vinden binnen de stadsgrenzen en bij Rijnenburg. Verder zullen er de komende jaren wat annexaties plaats vinden, welke het inwonersaantal weer verder zal opstuwen. En misschien over 20 jaar het gebied tussen Leidsche Rijn en Woerden.
railway stick January 23rd, 2009, 08:15 PM Waarom willen wij altijd zo veel mogelijk inwoners hebben in onze eigen woonplaats? Ja, een essentiële vraag, maar moeilijk te beantwoorden. Als je flitsende inwoneraantallen wilt hebben, ga dan gelijk door naar Guangzhou. Of ga wonen in New York City, een stad die alle andere steden overtreft. Be a part of it! :lol:
ChrisZwolle January 23rd, 2009, 08:32 PM Ik denk dat het helemaal niet wenselijk is dat Nederland er nog miljoenen inwoners bij krijgt... Onze infrastructuur is daar helemaal niet op berekend bijvoorbeeld. Denk aan eindeloze files, treinen waar je als vee wordt vervoerd en uitpuilende scholierenlijnen.
bthj January 23rd, 2009, 08:47 PM Haarlem hoort gewoon bij Amsterdam, en anders heeft het geen 260.000 inwoners.
Hoofddorp heeft er in tegendeel wel 141.000 ;), alleen dat hoort dan weer bij Groot-Amsterdam.
en daarom heet het de haarlemmermeerpolder, het plaatselijke ziekenhuis naar het spaarne, speelt hoofdorp in de haarlemse bond, heb jij een baantje in haarlem, waar jij ook naar school gaat...
groot haarlem (plus heemstede, bloemendaal, overveen, zandvoort, spaarndam, santpoort) komt zelfs zonder hooddorp al een heel eind.
tel daar velsen, beverwijk, ijmond bij op en je zit al op bijna een half miljoen.
de hoofdorpse mediamarkt ligt trouwens al bijna in heemstede.
Daniel541 January 23rd, 2009, 09:11 PM en daarom heet het de haarlemmermeerpolder, het plaatselijke ziekenhuis naar het spaarne, speelt hoofdorp in de haarlemse bond, heb jij een baantje in haarlem, waar jij ook naar school gaat...
groot haarlem (plus heemstede, bloemendaal, overveen, zandvoort, spaarndam, santpoort) komt zelfs zonder hooddorp al een heel eind.
tel daar velsen, beverwijk, ijmond bij op en je zit al op bijna een half miljoen.
de hoofdorpse mediamarkt ligt trouwens al bijna in heemstede.
Een half miljoen is misschien wat overdreven, denk je niet? Haarlem zelf is ongeveer 150.000, maar heeft er idd nogal veel plaatsen er omheen liggen. Haarlem + de direct aanvast gelegen dorpen (Heemstede, Aerdenhout,Bloemdaal, Velserbroek, Santpoort etc.) hebben samen +/- 250.000 inwoners. Als je echter het gehele invloedgebied rond Haarlem bekijkt, (dus met IJmuiden, Velsen, Zandvoort etc), ook dan kom je nog niet aan de half miljoen. Zelfs niet met Hoofddorp erbij (vind ook niet dat je die erbij mag rekenen)
bthj January 23rd, 2009, 09:27 PM Het zal al met al niet veel schelen. En natuurlijk moet je Hoofdorp er bij rekenen. de burgemeester van Haarlem is de baas over de politie aldaar. alle voorzieningen in Hoofddorp zijn afgestemd vanuit haarlem, en zo'n beetje allen in het middelbaar onderwijs volgen dat in Haarlem of Heemstede. De Hoofddorper is totaal georionteerd op Haarlem. De Post wordt er bezorgd door oud Haarlemspelers.
egramsbergen January 24th, 2009, 01:47 AM ja op die manier is ook Hong Kong - Shenzhen - Shekou - Zhuhai - Macau - Zhongshan - Huizhou - Dongguan - Jiangmen - Guangzhou - Foshan - Huizhou een agglomeratie. Hoeveel inwoners? Geen idee, ergens tussen 50 en 80 miljoen.
daneo January 24th, 2009, 11:31 AM daar wonen is een ramp lijkt mij, iedereen is in lelijke kutflatjes gepropt en het stinkt.
RR1991 January 24th, 2009, 12:13 PM Al 9 dagen oud nieuws, maar ik zag het net, en hier nog niet...
In Utrecht is op 12 Januari de 300.000e inwoner geboren :banana:
Op onderstaande pdf staan gewoon ''gezellige'' verhalen eromheen en wat grafiekjes en prognoses van de stedebouwkundige profeten...
http://www.utrecht.nl/images/Secretarie/Bestuursinformatie/Publicaties2008/pdf/factsheet_bevolking_Utrecht_2009.pdf
Waarschijnlijk blijft Utrecht de 4e stad qua inwonertal en agglomeratie, zo lijkt het hier op de prognoses tot het jaar 2025. Utrecht zou als stad dan al bijna tegen de 400.000 zitten lijkt het.
Almere komt rond 2025 op ong. 260.000 inwoners.
Wikipedia: Enschede vormt ruimtelijk gezien met Hengelo, Borne en het Duitse Gronau (Westfalen) een agglomeratie met bijna 400.000 inwoners.
Maar ja, wat moet je nou precies als agglomeratie zien? Enschede is in die agglomeratie wel de grootste stad, maar niet het grote centrale punt waar iedereen komt om te shoppen of uit te gaan:dunno:
Gefeliciteerd met je 300.000e inwoner:cheers:
Ramses January 24th, 2009, 12:57 PM Als Amersfoort en Utrecht in de toekomst naar elkaar toegroeien dan kan het ook 1 stad worden met ong. 1.205.896 inwoners wikipedia.
http://img240.imageshack.us/img240/4241/amerstrechter9.jpgYuck! Het is maar net waar je van houdt. Zijn er serieus nog mensen die zulke ontwikkelingen als positief beschouwen?
Als dit de toekomst is van de Randstad, dan blijf ik toch liever in de rustige periferie.
Hoogloper January 24th, 2009, 02:31 PM Yuck! Het is maar net waar je van houdt. Zijn er serieus nog mensen die zulke ontwikkelingen als positief beschouwen?
Als dit de toekomst is van de Randstad, dan blijf ik toch liever in de rustige periferie.
Je bent dus een dorpeling die niet van een stedelijke omgeving houdt? Ik zie trouwens geen 'randstad' op bovenstaand plaatje.
Quintana January 24th, 2009, 02:40 PM En toch ben ik het eens met Ramses, je gaat toch niet de Utrechtse heuvelrug vol dumpen met Vinex?
Carlo[NL] January 24th, 2009, 02:50 PM ^^ Inderdaad een verschrikkelijk idee.
Stamp dan Utrecht en Amersfoort wel eerst vol met hoogbouw.:lol:
ChrisZwolle January 24th, 2009, 03:12 PM Wikipedia: Enschede vormt ruimtelijk gezien met Hengelo, Borne en het Duitse Gronau (Westfalen) een agglomeratie met bijna 400.000 inwoners.
Maar ja, wat moet je nou precies als agglomeratie zien? Enschede is in die agglomeratie wel de grootste stad, maar niet het grote centrale punt waar iedereen komt om te shoppen of uit te gaan:dunno:
Tja, definiëer een "agglomeratie". Ik zou het eerder een stedenrij noemen. Je noemt Bergen op Zoom - Helmond toch ook geen agglomeratie?
Ramses January 24th, 2009, 03:18 PM Je bent dus een dorpeling die niet van een stedelijke omgeving houdt?Inderdaad, ik prefereer weilanden en bossen boven vinexwijken en industrieterreinen. Een stadspannenkoek waarin je eerst tientallen kilometers moet rijden om in het buitengebied te komen beschouw ik toch wel wat als schrikbeeld. Zoiets lijkt me leuk om een keer te bezoeken en er rond te kijken, maar absoluut niet om er te wonen. Laat dat gedoe maar ver buiten mijn leefwereld. Die 'stedelijkheid' is toch wat te veel voor me, daarvoor ben ik waarschijnlijk te dorps ingesteld ;).
Trouwens: Sinds wanneer behoren Utrecht en Amersfoort niet meer tot de Randstad?
railway stick January 24th, 2009, 03:41 PM ^^ Er komt nog eens een tijd, waarin open ruimte en rust, zoals we dat hier in Friesland gewend zijn, gewaardeerd worden. Ik vind het ook heerlijk om binnen vijf minuten helemaal weg te zijn uit de gebouwde omgeving, ik vind het echter ook wel gemakkelijk van de stedelijke vorzieningen gebruik te kunnen maken. Gelukkig woon ik tussen stad en platteland, verder sluit ik mij bij de mening van Ramses aan.
Laat de Randstad, Noord-Brabant, het Ruhrgebiet en delen van Vlaanderen maar lekker dichtgroeien, zolang ik hier woon en werk, geniet ik van de rust om mij heen. Het valt mij telkens toch wel op, dat in eerste instantie veel mensen uit de Randstad wat te mekkeren hebben over het buitengebied, moeten zij er eenmaal wonen, keren ze nooit meer terug naar diezelfde Randstad. That`s a fact! :)
Alargule January 24th, 2009, 03:49 PM Als Amersfoort en Utrecht in de toekomst naar elkaar toegroeien dan kan het ook 1 stad worden met ong. 1.205.896 inwoners wikipedia.
Ben blij dat je het bij een ruwe schatting houdt...:D
Weert had een inwonersgroei van maar liefst 22 inwoners afgelopen jaar (netto).
Tjeezus! Da's meer dan 300%! Of wat? :cheers:
Errik January 24th, 2009, 04:42 PM Tja, definiëer een "agglomeratie". Ik zou het eerder een stedenrij noemen. Je noemt Bergen op Zoom - Helmond toch ook geen agglomeratie?
... al zijn H'lo. E'de en Gronau natuurlijk wel nagenoeg aaneen gegroeid.
http://farm4.static.flickr.com/3299/3221922179_c43a6a9f18_o.jpg
En wat duidelijker:
http://farm4.static.flickr.com/3530/3221962163_92e721560c_o.jpg
daneo January 24th, 2009, 07:37 PM mwahh...ik vind een agglomeratie pas een agglomeratie als ze écht met elkaar zijn verbonden en dat is nog net niet zo.. het is best wel een stedelijk gebied.
ik denk dat het voor nederland beter is om te zorgen dat steden steden blijven en weilanden weilanden, dus niet dat er overal kleine dorpjes komen maar een paar grote groeikernen, en eentje daarvan vind ik dan wel hengelo-enschede, van mij mogen ze hier wel een flinke stad van maken, zodat er met de natuur eromheen met rust gelaten wordt.
railway stick January 24th, 2009, 08:58 PM Goh, wat moeten wij dan een minderwaardigheidsgevoel hebben, zeg. Leeuwarden is op geen enkele wijze verbonden aan een andere agglomeratie. Misschien wel behorend tot één van de weinige steden, die geheel op zichzelf staan. Trouwens, het Hengelo-Enschede-Gronau agglo-model gaat niet op, omdat er tussen de drie plaatsen nog significante open ruimtes zijn, maar het is eigenlijk ook wel zo, dat de drie steden goed op elkaar inspelen met aanvullende voorzieningen.
Liberty City January 24th, 2009, 09:33 PM Om dan maar even mee te doen in de discussie van agglomeraties, de agglomeratie rondom Weert bestaat uit:
Budel (inclusief Schoot en Dorpplein, exclusief Maarheeze 5260 inw.): 12680
Weert 48000
Nederweert 16700
Totaal: 77.380 (82.640 incl. Maarheeze)
Dat is toch niet heel slecht :) Maar goed, met Eindhoven direct in de buurt...
Nu weer ff lekker on topic gaan LC :P
Koen Acacia January 24th, 2009, 09:42 PM Laat de Randstad, Noord-Brabant, het Ruhrgebiet en delen van Vlaanderen maar lekker dichtgroeien, zolang ik hier woon en werk, geniet ik van de rust om mij heen. Het valt mij telkens toch wel op, dat in eerste instantie veel mensen uit de Randstad wat te mekkeren hebben over het buitengebied, moeten zij er eenmaal wonen, keren ze nooit meer terug naar diezelfde Randstad. That`s a fact! :)
Ik ben vanuit dat buitengebied naar de Randstad gegaan. Ik wil nooit, maar dan ook nooit nooit nooit meer terug. En als ik zo eens naar de migratiecijfers kijk ben ik niet de enige. ;)
railway stick January 24th, 2009, 09:49 PM Wacht maar tot dat je wat ouder wordt. Relativeren is dan een kunst. En Drenthenieren ook :)
Alargule January 24th, 2009, 10:05 PM Ik ben vanuit dat buitengebied naar de Randstad gegaan. Ik wil nooit, maar dan ook nooit nooit nooit meer terug. En als ik zo eens naar de migratiecijfers kijk ben ik niet de enige. ;)
^^ Idem dito hier; al zou ik never nooit niet in de Zuidvleugel gaan wonen.
Geef mij maar Amsterdam...:D
egramsbergen January 24th, 2009, 10:29 PM Deze hier is van Friesland naar die vreselijke Zuidvleugel geëmigreerd. Ik kom nog af en toe in Friesland en met plezier, maar ik zou er niet meer willen wonen. Ook hier hoef ik maar een paar honderd meter te lopen en dan zit ik in de natuur. Riet, water, boompjes en zompige graslanden. En ja, Rotterdam aan de horizon.
railway stick January 24th, 2009, 10:36 PM Niets is veranderlijker dan een mens. Die gaat meestal wonen daar waar (goed betaald) werk is. Dus krijg jij morgen een vetbetaalde baan in Delfzijl aangeboden met verhuispremie vanuit Den Haag of Duivendrecht, dan ga je ervoor. Dan gooi je alle principes en vooroordelen snel overboord en als je daar dan een decennium woont in een prachtige villa, ga je ook niet zo snel meer terug.
Ik weet het zelf van die principes: Ik zou nooit en te nimmer voor een Frans of Amerikaans bedrijf willen werken. Dat was mijn principe. Nu werk ik sinds twee maanden voor een Amerikaans bedrijf (met plezier) en de principes, ach daar heb ik het niet meer over. Nogmaals: Niets is veranderlijker dan een mens :lol:
daneo January 24th, 2009, 11:39 PM hoe erg is die migratie naar randstad?
ik denk dat het positief is, zo heb je in het oosten meer ruimite over voor natuur.
Го́голь January 24th, 2009, 11:57 PM Niets is veranderlijker dan een mens. Die gaat meestal wonen daar waar (goed betaald) werk is. Dus krijg jij morgen een vetbetaalde baan in Delfzijl aangeboden met verhuispremie vanuit Den Haag of Duivendrecht, dan ga je ervoor. Dan gooi je alle principes en vooroordelen snel overboord en als je daar dan een decennium woont in een prachtige villa, ga je ook niet zo snel meer terug.
Spreek liever voor jezelf. Ik kom ook uit Friesland, maar ik zou niet snel uit Amsterdam/de Randstad vertrekken, omdat ik dan het stedelijke leven teveel zou missen. Dus je zult mij niet naar Delfzijl zien verhuizen, daar geloof ik echt helemaal niets van.
Ik weet het zelf van die principes: Ik zou nooit en te nimmer voor een Frans of Amerikaans bedrijf willen werken. Dat was mijn principe. Nu werk ik sinds twee maanden voor een Amerikaans bedrijf (met plezier) en de principes, ach daar heb ik het niet meer over. Nogmaals: Niets is veranderlijker dan een mens :lol:
Wat is dat voor een raar principe?
railway stick January 25th, 2009, 12:50 AM ^^ Dat is een principe en principes maken deel uit van je eigen persoonlijkheid. Zijn vaak gebaseerd op levenservaring en deze heb ik over het algemeen meer dan anderen hier op dit forum. De persoonlijkheid is bij mij wel heel sterk ontwikkeld. Verder wil ik er op wijzen, dat als de geldkraan eenmaal open staat, je bereid bent overal in Nederland te gaan werken, dat weet ik van mensen om mij heen. Als ik een zeer goed betaalde baan zou krijgen in Zoetermeer bijvoorbeeld, dan ga ik daar maar wonen.
Mag ik een paar principes hebben?
kna January 25th, 2009, 11:30 AM Wat is dat voor een raar principe?
Wat is daar nou raar aan?
Wel eens voor Amerikanen of Fransen moeten werken?
Oh?! January 25th, 2009, 12:08 PM Wacht maar tot dat je wat ouder wordt. Relativeren is dan een kunst. En Drenthenieren ook :)
Geef mij maar Twentenieren. Heb het na ruim 12 jaar wel gehad met de Randstad.
Ramses January 25th, 2009, 12:59 PM Dat is een principe en principes maken deel uit van je eigen persoonlijkheid. Zijn vaak gebaseerd op levenservaring en deze heb ik over het algemeen meer dan anderen hier op dit forum. De persoonlijkheid is bij mij wel heel sterk ontwikkeld.Mooi voorbeeld van een ad verecundiam (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=763926) met een vleugje ad hominem (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=763926) :lol:
bthj January 25th, 2009, 03:18 PM De grootste uitdaging zal zijn om een prachtige villa te vinden in Delfszijl. Verbetaalde banen ligger er ook ninet voor het oprapen. Zou daar een verband tussen kunnen bestaan?
Dezz January 25th, 2009, 04:34 PM Om dan maar even mee te doen in de discussie van agglomeraties, de agglomeratie rondom Weert bestaat uit:
Budel (inclusief Schoot en Dorpplein, exclusief Maarheeze 5260 inw.): 12680
Weert 48000
Nederweert 16700
Totaal: 77.380 (82.640 incl. Maarheeze)
Dat is toch niet heel slecht :) Maar goed, met Eindhoven direct in de buurt...
Nu weer ff lekker on topic gaan LC :P
Zeg, je weet toch wel dat het Budel-Dorplein is, vernoemd naar de Waalse gebroeders Dor die de zinkfabriek hebben gesticht in de jaren '90 van de 19e eeuw ;)
Trouwens, je kunt Hamont er ook nog wel bijtellen. Dat ligt helemaal vastgebouwd aan Budel. Al met al een gigantische agglomeratie.
Het blijft natuurlijk een twistpunt of Budel bij agglomeratie van Weert hoort of bij Eindhoven. Ze hoort namelijk wel bij de SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven).
Maar goed ik dwaal af, excuses. Back on topic :)
railway stick January 25th, 2009, 04:45 PM ^^ De chemische sector is in Delfzijl goed voor 13% van het totaal in Nederland. Er worden forse salarissen betaald aan allen die daar werkzaam zijn. Maar de meesten wonen niet in Delfzijl, maar in chique dorpen daar omheen, waar ik vorig jaar bij enkele rondgangen zelf kasten van huizen heb mogen aantreffen (Slochteren of Wagenborgen wel eens bezocht?). Dus ik denk dat veel forumers vooroordelen hebben en totaal geen kennis hebben van deze hoek van Groningen. Laat staan dat sommigen de naam `Delfzijl` goed kunnen intikken.....:lol:
Lees het onderstaande aandachtig door: :lol:
Tweety January 25th, 2009, 05:04 PM Zijn vaak gebaseerd op levenservaring en deze heb ik over het algemeen meer dan anderen hier op dit forum.Mag ik een teiltje?
Dus ik denk dat veel forumers vooroordelen hebben en totaal geen kennis hebben van deze hoek van Groningen. Laat staan dat sommigen de naam `Delfzijl` goed kunnen intikken.....:lol:
Tsja, er zijn op dit forum ook mensen die het woord architectuur nog steeds structureel verkeerd schrijven...
Quintana January 25th, 2009, 05:26 PM :rofl:
railway stick January 25th, 2009, 06:03 PM Zucht, Tweety weer. Die man valt mij altijd aan. Hij heeft niks anders te doen. `Get a life`, zou ik zeggen tegen deze Scheveninger. Ik zal er verder ook maar niet teveel op ingaan.
Tweety, zoek professionele hulp! :)
Over levenservaring: Zijn hier dan bij SSC zoveel mensen nog ouder dan ik? Ik dacht van niet, Tweety.
En waar heb ik het over het woord architectuur gehad? Toon dat eens aan, Tweety!
Tweety January 25th, 2009, 06:19 PM Zucht, Tweety weer. Die man valt mij altijd aan. Hij heeft niks anders te doen. `Get a life`, zou ik zeggen tegen deze Scheveninger. Ik zal er verder ook maar niet teveel op ingaan.
Tweety, zoek professionele hulp! :)
Ik geef toe, mijn idee dat je een plaat voor je kop had, was fout. Het moet minstens een betonblok zijn.
Maar wil je toch nog even uitleggen waarom jij elke discussie wilt winnen door anderen een gebrek aan levenservaring, taalkundig inzicht, principes, etcetera te verwijten, maar je zodra iemand jou met eenzelfde soort argument tegenspreekt, verandert in een jammerende Calimero met principes van het kaliber 'ik ben vegetariër maar niet tijdens het eten'?
Nog een extragratis tip: er is een functie op SSC waarmee je al mijn posts kunt negeren. Elmo kan je wel vertellen hoe die werkt.
railway stick January 25th, 2009, 06:30 PM Ach Tweety, ik beloof mij wat te matigen, is het zo goed? Je kunt misschien gewoon niet tegen sommige typen op, geef het nu maar toe. En ik heb niemand van dit vermakelijke gezelschap in een ignore list staan hoor, dat vind ik zo kinderachtig. Het forum is voor mij ook iets om kolen op het vuur te gooien, anderen ermee uit de tent te lokken. Goede raad neem ik altijd aan, en als je dan ook kunt vertellen hoe mijn handelen volgens jouw wensen moet verlopen, kun je dit aangeven in de p.m. Nou, ik verwacht nu een volgende zet.
Uhh, betonblok? Bunker bedoel je zeker! (Vrij naar J.A. Deelder, `Amsterdam`....)
Architectuur mag ook met een `k` geschreven worden, hoor. Kijk maar eens op www.architektuur.nl , als je dat bedoelt.
Tweety January 25th, 2009, 07:11 PM I rest my case (tenminste, in deze topic dan). Zolang je de boodschap niet snapt en lastige vragen negeert valt er weinig te bediscussiëren.
Leewarden schrijf je trouwens zonder u. Dat staat hier (http://partyflock.nl/flock/11348:leewarden_de_gekstuh_dat_merkuh_we_zu_meteen.html) namelijk ook.
railway stick January 25th, 2009, 08:22 PM Laten we de strijdbijl maar begraven, Tweety. We zullen elkaar nooit begrijpen en op persoonlijk vlak is er niets tussen ons. Ik beloof beterschap en onthouding, mocht een discussie tussen ons weer ontsporen, bel me dan maar gerust even op. We komen er wel uit. Er zijn belangrijkere zaken dan elkaar te betwisten op dit mooie forum.
Zo back on topic. Even terzijde: Er zijn in de wereld maar relatief weinig steden met precies 300.000 inwoners, dat is mij opgevallen. Jullie ook?
bthj January 25th, 2009, 09:30 PM nee, eigenlijk niet. relatief ten opzichte van wat?
railway stick January 25th, 2009, 09:38 PM Ten opzichte van de classificering van allerlei West-Europese steden. Je hebt bijvoorbeeld veel steden rond de 500.000 inwoners, ook toch wel veel steden met 100.000-180.000 inwoners en ga zo maar door. Een stad met 300.000 inwoners in West Europa kan eigenlijk niet bij de kleintjes van rond de 100.000 ingedeeld worden, maar is evenmin weer te klein voor de categorie van rond de 500.000 inwoners. Alsof zulke steden geen `doorgroeiers` zijn geweest in het verleden.
Steden van rond de 300.000 inwoners zijn er maar weinig in West-Europa. Er zijn dus veel meer steden die tot 250.000 of vanaf 500.000 inwoners groot zijn, zo is mijn indruk. Dus eigenlijk moet Utrecht nog eventjes lekker doorgroeien naar het half miljoen, ik gun het ze van harte want het is een leuke stad.
Го́голь January 26th, 2009, 03:02 AM Wat te denken van Bonn, Mannheim, Coventry, Timisoara, Katowice, etc.? Allemaal tussen de 300.000 en 315.000 inwoners.
Nout January 26th, 2009, 10:30 AM En zo zijn er nog wel meer te bedenken:
-Valladolid Spanje: 321.000
-Cordoba Spanje: 323.000
-Cardiff: 317.000
en dat na 5 minuutjes zoeken, zo zullen er nog best veel meer plusminus 300k steden zijn in Europa.
dennol January 26th, 2009, 10:35 AM Er zijn in Europa ongeveer 35 steden met meer dan 1.000.000 inwoners, zo'n 60 steden met tussen de 500.000 en 1 miljoen inwoners en ruim 160 steden met 250.000 tot 500.000 inwoners. Dan heb je de groep kleiner dan 250.000 die afhankelijk van waar je de ondergrens legt vele duizenden plaatsen telt. Kortom hoe kleiner, hoe meer je er van hebt en hoe groter hoe schaarser. Dat er meer 500.000+ steden zijn is i.i.g. niet waar.
Het zit denk ik tussen de oren. Steden met meer dan een half miljoen inwoners zijn vaak de plaatsen die iedereen kent en van steden met minder dan 250.000 inwoners zijn er nu eenmaal heel veel van. Als je je uit je hoofd 50 Europese steden moet opnoemen zullen dat dus waarschijnlijk steden zijn uit de categorie 'groter dan 500.000' (want bekend) of 'kleiner dan 250.000' (want veruit de grootste groep). De groep tussen 250 en 500.000 valt wat dat betreft inderdaad een beetje tussen wal en schip...
Quintana January 26th, 2009, 01:20 PM Een wat oud lijstje (aantallen zullen niet altijd meer kloppen) dat een indicatie geeft (alleen Europa):
Wigan UK 310,000
Chita Russia 309,000
Vladikavkaz Russia 309,000
Cherkassy Ukraine 308,000
Mannheim Germany 307,000
Córdoba Spain 307,000
Chernigov Ukraine 307,000
Coventry UK 306,000
Gorlovka Ukraine 303,000
Palma de Mallorca Spain 301,000
Grodno Belarus 301,000
Bonn Germany 301,000
Vologda Russia 300,000
Varna Bulgaria 299,000
Venezia Italy 297,000
Zhitomir Ukraine 297,000
Belfast UK 297,000
Sumy Ukraine 296,000
Leicester UK 294,000
Komsomolsk-na-Amure Russia 294,000
Sunderland UK 294,000
Bron: http://www.citymayors.com/features/euro_cities1.html
Ik heb bewust wat Britse Metropolitan Boroughs weggelaten.
Saentown January 26th, 2009, 01:45 PM Een wat oud lijstje (aantallen zullen niet altijd meer kloppen) dat een indicatie geeft (alleen Europa):
Wigan UK 310,000
Chita Russia 309,000
Vladikavkaz Russia 309,000
Cherkassy Ukraine 308,000
Mannheim Germany 307,000
Córdoba Spain 307,000
Chernigov Ukraine 307,000
Coventry UK 306,000
Gorlovka Ukraine 303,000
Palma de Mallorca Spain 301,000
Grodno Belarus 301,000
Bonn Germany 301,000
Vologda Russia 300,000
Varna Bulgaria 299,000
Venezia Italy 297,000
Zhitomir Ukraine 297,000
Belfast UK 297,000
Sumy Ukraine 296,000
Leicester UK 294,000
Komsomolsk-na-Amure Russia 294,000
Sunderland UK 294,000
Bron: http://www.citymayors.com/features/euro_cities1.html
Ik heb bewust wat Britse Metropolitan Boroughs weggelaten.
Hehe Sunderland.. dat lijkt echt op een dorp.
Quintana January 26th, 2009, 02:04 PM Daar hebben wel meer Britse steden last van. Toen ik ooit in Cambridge was had ik het idee in een stadje van zo'n 50.000 mensen rond te lopen terwijl het werkelijke aantal meer dan het dubbele is.
Liberty City January 26th, 2009, 03:32 PM @ Saentown
No offence, maar misschien de volgende keer ff ^^ gebruiken i.p.v. een hele lange bovenstaande post te quoten :okay:
@Dezz
Volgens wiki:
Een agglomeratie (ook wel stedelijk gebied genoemd, maar die term kan ook naar een algemener begrip verwijzen) is een aaneenschakeling van nederzettingen, verspreid over verschillende steden en dorpen, waarvan de inwoners zich gedragen alsof zij in één stad wonen. Dat wil zeggen dat de bewoners wonen, werken, winkelen en recreëren in verschillende delen van de agglomeratie en zich in hun dagelijks leefpatroon veelvuldig binnen de agglomeratie verplaatsen.
Voor Weert en Nederweert geldt dit wel, maar Budel e.o. in veel mindere mate :okay:
ChrisZwolle January 26th, 2009, 05:43 PM Chita en Komsomolsk-na-Amure liggen niet in Europa.
Oh?! January 26th, 2009, 09:06 PM Wigan UK 310,000
van wiki:
The town of Wigan had a total population of 81,203 in 2001,[2] whilst the wider borough has a population of 305,600.
Niet zo gek dus dat het een dorp lijkt.
INVISIBLE January 26th, 2009, 09:13 PM Utrecht moet overigens ook oppassen dat ze niet die kant opgaat (als stad met een te uitgestrekte agglomeratie), alhoewel de 300.000 inwonersgrens een mooie grens is.
Ik zou zelf ook het internet besmeuren met info ;) .....
Maar wat ik er mee wil zeggen is dat de stedelijkheid van Utrecht in die laatste tien jaar nu niet ontzettend hard gegroeid is, dit mede door de oude historische binnenstad (waar weinig veranderd), en de ontzettend grote, maar over het algemeen lage nieuwbouwwijken (Vinex) rond de stad.
Waarvan de meeste bezoekers geen glimp op zouden vangen.
Dus kwa inwonersaantal hebben ze een forse stap voorwaarts gemaakt, maar voor een buitenstaander zoals mij, is de stad niet ontzettend in stedelijkheid toegenomen.
Cpt.Iglo January 26th, 2009, 09:28 PM ^^ Ben ik niet met je eens. Als ik met de trein Utrecht in rijd zie ik overal om me heen stedelijkheid. En júist oude dichtbebouwde centra zoals Utrecht, Amsterdam en Maastricht geven mij een gevoel van stedelijkheid. In bijvoorbeeld Eindhoven heb ik een veel minder 'stadsgevoel'.
Rotterdam is hierin wel een uitzondering overigens.
Eric Offereins January 26th, 2009, 09:35 PM ^^ Die stedelijheid komt vanzelf als de plannen rond het station en de Belle klaar zijn.
De oudere delen van de stad en het centrum zijn IMO prima en moet je niet ingrijpend veranderen
Liberty City January 26th, 2009, 09:40 PM Eindhoven is wat dat aangaat ook sterk in opkomst. Met een nieuwe wijk tussen Eindhoven en Geldrop, mogelijke nieuwe NS station Eindhoven Acht, de nieuwe Randweg etc. maakt het m.i. tot een agglomeratie van flinke omvang.
Met de ontwikkelingen rondom het stationsgebied zal het wat stedelijkheid betreft alleen maar beter worden.
..... January 26th, 2009, 09:56 PM Groeicijfers van een aantal grote Nederlandse gemeenten in 2008 (t/m november):
Amsterdam: +9831
Den Haag +6531
Utrecht +4480
Almere +2279
Groningen +2270
Amersfoort: +2024
Eindhoven +1808
Arnhem +1693
Tilburg +1225
Enschede +1221
Den Bosch +1195
Zwolle +1133
Breda +866
Leeuwarden +840
Zaanstad +787
Rotterdam +559
Haarlem +452
Nijmegen +419
Maastricht +317
Apeldoorn: +97
Leiden +89
Dordrecht +66
Sittard-Geleen -180
Heerlen -445
Dezz January 26th, 2009, 10:08 PM @Dezz
Volgens wiki:
Een agglomeratie (ook wel stedelijk gebied genoemd, maar die term kan ook naar een algemener begrip verwijzen) is een aaneenschakeling van nederzettingen, verspreid over verschillende steden en dorpen, waarvan de inwoners zich gedragen alsof zij in één stad wonen. Dat wil zeggen dat de bewoners wonen, werken, winkelen en recreëren in verschillende delen van de agglomeratie en zich in hun dagelijks leefpatroon veelvuldig binnen de agglomeratie verplaatsen.
Voor Weert en Nederweert geldt dit wel, maar Budel e.o. in veel mindere mate :okay:
Mensen uit Budel wonen in Hamont en gaan naar school in Hamont en omgekeerd winkelen mensen uit Hamont in Budel, recreëren in Budel en werken ze in Budel.
Maar goed, dit gaat wel om een mini-agglomeratie natuurlijk :lol:
Cpt.Iglo January 26th, 2009, 10:08 PM Almere maar 9 personen meer gegroeid dan Groningen? Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht! Interessant lijstje overigens. :)
Afoort January 26th, 2009, 11:05 PM Wauw Amersfoort staat ook nogal hoog op het lijst :o
daneo January 26th, 2009, 11:06 PM van almere en groningen had ik ook niet verwacht, net zoals dat den haag zo hoog op de lijst staat, nog hoger dan utrecht. groningen groeit idd. ook erg snel.
ik dacht dat er leegloop was daar in die uithoeken, zoals bij limburg.
Gijs January 26th, 2009, 11:49 PM In bijvoorbeeld Eindhoven heb ik een veel minder 'stadsgevoel'.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je Utrecht vanaf de zuidkant binnenrijdt met de trein komt het minstens zo stedelijk over als wanneer je Eindhoven vanuit het noorden nadert, zeker als er een vliegtuig aan het landen danwel opstijgen is.
lffıs January 27th, 2009, 12:35 AM Even terzijde: Er zijn in de wereld maar relatief weinig steden met precies 300.000 inwoners, dat is mij opgevallen. Jullie ook?Er zijn ook weinig steden met precies 111.111 inwoners.
Gijs January 27th, 2009, 12:41 AM :D
dennol January 27th, 2009, 01:28 AM Chita en Komsomolsk-na-Amure liggen niet in Europa.
Inderdaad, niet eens in de buurt. In dat lijstje staan trouwens een heleboel grote(re) Russische en Oost-Europese steden waarvan de namen me weinig zeggen. :D
Ik betwijfel wel of veel van die onbekende steden echt 'groter' zijn dan de steden in het westen. Als je namelijk naast inwonertal ook naar het oppervlakte van de gemeenten kijkt dan zie je daar ook grote verschillen tussen oost en west. Zelfs in Duitsland zie je dat al (vergelijk Keulen met 405 km2 met Parijs van 105 km2 of Hamburg met 795 km2 met een Barcelona van 100 km2).
Ook statistisch valt het niet te verklaren dat het dunner bevolkte en minder verstedelijkte Oost-Europa meer grote steden heeft dan het dichtbevolkte, sterk verstedelijkte West-Europa. Behalve dan als die steden gewoon een groter jasje aan hebben, als je gemeentegrenzen wat ruimer zijn dan kun je er nu eenmaal wat meer mensen in kwijt...
Cpt.Iglo January 27th, 2009, 08:28 AM van almere en groningen had ik ook niet verwacht, net zoals dat den haag zo hoog op de lijst staat, nog hoger dan utrecht. groningen groeit idd. ook erg snel.
ik dacht dat er leegloop was daar in die uithoeken, zoals bij limburg.De stad Groningen en de randgemeenten kennen juist een behoorlijke groei, (Zuidhorn, Haren, Hoogezand, Winsum, Bedum etc.) Noord -en met name Oost-Groningen krimpen inderdaad qua inwoneraantal.
daneo January 27th, 2009, 09:29 AM dordrecht en leiden staan ook laag, die had ik ook hoger verwacht.
en haarlemmermeer is toch ook een grote gemeente? jammr dat die er niet bij staat.
Afoort January 27th, 2009, 10:41 AM Groeicijfers van een aantal grote Nederlandse gemeenten in 2008 (t/m november):
Den Haag +6531
Utrecht +4480
Almere +2279
Groningen +2270
Eindhoven +1808
Arnhem +1693
Tilburg +1225
Enschede +1221
Den Bosch +1195
Zwolle +1133
Breda +866
Leeuwarden +840
Zaanstad +787
Rotterdam +559
Haarlem +452
Nijmegen +419
Maastricht +317
Leiden +89
Dordrecht +66
Sittard-Geleen -180
Heerlen -445
Jammer dat Rotterdam zo laag staat
Skyscrapercitizen January 27th, 2009, 03:51 PM ^^
bron?
Edit:
volgens COS Rotterdam (http://www.cos.rotterdam.nl/Rotterdam/Openbaar/Diensten/COS/Publicaties/PDF/08-2785%20Bevolkingsmonitor%204e%20kwartaal%202008.pdf) is het aantal inwoners in Rotterdam met 4236 toegenomen, tot en met december.
Dezz January 27th, 2009, 04:03 PM ^^Die bron zal wel het CBS zijn. Zoals al vaker vermeld verschillen de cijfers van de gemeente Rotterdam en het CBS substantieel. Ik zou echt niet weten hoe dit kan, want volgens mij levert de gemeente de cijfers aan het CBS.
Misschien houden ze bij het CBS niet zo van Rotterdam ;)
..... January 27th, 2009, 04:20 PM dordrecht en leiden staan ook laag, die had ik ook hoger verwacht.
en haarlemmermeer is toch ook een grote gemeente? jammr dat die er niet bij staat.
Haarlemmermeer +1315
Astu
railway stick January 27th, 2009, 04:48 PM @ Effes en Gijs: Sorry, ik had het over `precies`, had dus `min of meer 300.000 inwoners` moeten zijn. Foutje. Wat stom van mij. (Ben ook beetje grieperig :nuts:, ga zo maar eens lekker naar bed.)
Zouden er ook wel steden zijn op deze aardkloot met een gelijk aantal inwoners? Ik ben benieuwd of daar iemand toevallig achter kan komen.
Cpt.Iglo January 27th, 2009, 04:54 PM ^^ Vast wel, maar binnen een dag zal dat al wel weer anders zijn. ;)
xlchris January 27th, 2009, 07:17 PM Haarlemmermeer +1315
Astu
Bedankt :) Ik wou het net gaan vragen, snapte al niet waarom die er niet bij zat.
INVISIBLE January 27th, 2009, 08:01 PM @Afoort
En kun je nagaan dat Enschede geen groeistad is, deze cijfers overtreffen iedere verwachtingen, en niemand was van deze groei uitgegaan.
SimsPlanet2 January 27th, 2009, 08:15 PM Leeuwarden meer dan Rotterdam, best wel een rare vergelijking.
Cpt.Iglo January 27th, 2009, 08:44 PM @Afoort
En kun je nagaan dat Enschede geen groeistad is, deze cijfers overtreffen iedere verwachtingen, en niemand was van deze groei uitgegaan.Enschede mag dan geen groeistad zijn, het is afgelopen jaar wel flink gegroeid. Volgens mij is Enschede zelfs Apeldoorn voorbij gestreefd wat betreft inwoneraantal als ik me niet vergis. Zal Enschede dit jaar ook weer zo groeien?
bthj January 27th, 2009, 09:34 PM ^^ Vast wel, maar binnen een dag zal dat al wel weer anders zijn. ;)
het vaticaan scijnt erg stabiel te zijn.
hans055 January 27th, 2009, 09:41 PM Enschede mag dan geen groeistad zijn, het is afgelopen jaar wel flink gegroeid. Volgens mij is Enschede zelfs Apeldoorn voorbij gestreefd wat betreft inwoneraantal als ik me niet vergis. Zal Enschede dit jaar ook weer zo groeien?
Als Apeldoorn komende jaar niet harder groeit dan zal Enschede inderdaad Apeldoorn kunnen inhalen. Apeldoorn heeft nu nog slechts 400 inwoners meer dan Enschede. Maar Apeldoorn zal de komende jaren ook doorgroeien tot 180.000 inwoners. De afgelopen jaren is er door weinig nieuwbouw weinig groei geweest maar met de bouw van nieuwe stadswijken én 2000 nieuwe apartementen in de binnenstad zal Apeldoorn flink groeien.
Maar misschien groeit Enschede harder dan Apeldoorn.... Het is die plaats ook gegund :-)
Oh?! January 28th, 2009, 06:48 PM eind november 2008 (gemeentebevolking)
Enschede: 155974
Apeldoorn: 155205
bron:CBS, statline
..... January 28th, 2009, 08:57 PM Als Apeldoorn komende jaar niet harder groeit dan zal Enschede inderdaad Apeldoorn kunnen inhalen. Apeldoorn heeft nu nog slechts 400 inwoners meer dan Enschede. Maar Apeldoorn zal de komende jaren ook doorgroeien tot 180.000 inwoners. De afgelopen jaren is er door weinig nieuwbouw weinig groei geweest maar met de bouw van nieuwe stadswijken én 2000 nieuwe apartementen in de binnenstad zal Apeldoorn flink groeien.
Maar misschien groeit Enschede harder dan Apeldoorn.... Het is die plaats ook gegund :-)
Bron??
Volgens de bevolkingsprognose van het CBS gaat de bevolking van Apeldoorn juist dalen, de komende 15 jaar. Nou loopt het CBS doorgaans hopeloos achter de feiten aan, als het op bevolkingsprognoses aankomt, maar 180.000 lijkt me wel erg uit de lucht gegrepen.
croszie January 28th, 2009, 09:23 PM Er gaat inderdaad heel veel nieuwbouw komen in apeldoorn de komende jaren. Een groei lijkt me dan ook zeer waarschijnlijk.
Afoort January 28th, 2009, 09:30 PM Maar Apeldoorn zal de komende jaren ook doorgroeien tot 180.000 inwoners.
180.000 ????? komt er een 3 keer zo grote Leidsche rijn of Vathorst in Apeldoorn ofzo ?
..... January 29th, 2009, 12:45 AM Er gaat inderdaad heel veel nieuwbouw komen in apeldoorn de komende jaren. Een groei lijkt me dan ook zeer waarschijnlijk.
Ik verwacht persoonlijk inderdaad een (kleine) stijging van de Apeldoornse bevolking, de komende jaren. Apeldoorn heeft wel een aantal nadelen ten opzichte van veel andere steden. De omvang van het gemiddelde huishouden in Apeldoorn is vrij groot voor een dergelijke stad en is Apeldoorn dus extra kwetsbaar voor de verdere afname van de gemiddelde huishoudengrootte. Ook heeft de stad, in tegenstelling tot veel andere steden geen echte Vinex-locaties van belang, voor zover mij bekend is.
DutchSL January 29th, 2009, 12:48 AM Je moet ook niet vergeten dat de gemeente Apeldoorn een van de grootsten van het hele land is met meer dan 300 vierkante kilometer en kernen als Hoenderloe en Loenen. De stad Apeldoorn heeft al snel een inwoner of 20.000 minder.
Zover ik weet gaat Apeldoorn overigens minder hard groeien dan Arnhem en Nijmegen de komende jaren, zowel in relatieve als absolute zin. En als Arnhem eindelijk Velp gaat annexeren is Apeldoorn ook gewoon, zoals het hoort, de derde gemeente van Gelderland.
..... January 29th, 2009, 04:03 PM Je moet ook niet vergeten dat de gemeente Apeldoorn een van de grootsten van het hele land is met meer dan 300 vierkante kilometer en kernen als Hoenderloe en Loenen. De stad Apeldoorn heeft al snel een inwoner of 20.000 minder.
Zover ik weet gaat Apeldoorn overigens minder hard groeien dan Arnhem en Nijmegen de komende jaren, zowel in relatieve als absolute zin. En als Arnhem eindelijk Velp gaat annexeren is Apeldoorn ook gewoon, zoals het hoort, de derde gemeente van Gelderland.
Dat zie ik eerlijk gezegd niet snel gebeuren, een annexatie van Velp. De gemeente Rheden is groot zat en bovendien erg welvarend, een reden om deze op te splitsen of te verkleinen ontbreekt dus. Hetzelfde kan worden gezegd over Oosterbeek en Huissen in relatie tot hun respectievelijke gemeenten. Westervoort en Roxzendaal zie ik op termijn wel verdwijnen, maar eerder door een annexatie/fusie door respectievelijk Duiven en Rheden.
Persoonlijk maakt me dat ook niet zoveel uit, op straat merk je er namelijk toch niks van. Het is een feit dat Arnhem letterlijk is vastgegroeid aan Rozendaal, Velp, Oosterbeek, Huissen, Westervoort en Duiven, waarmee ik dus bedoel dat er sprake is van een onafgebroken lint van bebouwing. Qua stedelijkheid profiteer je dus toch al van die plaatsen, ten opzichte van steden die meer op zichzelf staan ondanks dat het inwonertal van die gemeenten (bijv. Amersfoort en Apeldoorn) allicht suggereert dat het om vergelijkbare steden gaat.
xlchris January 29th, 2009, 10:45 PM Hoofddorp en Haarlemmermeer zijn dit jaar ook weer wat gegroeid. Cijfers zijn van 1 januari (2009/2008/2005) neem ik aan.
De gemeente meldt dat Hoofddorp en de Haarlemmermeer weer een beetje zijn gegroeid :D
Hoofddorp: 73.045 (65.284 in 2005 & 72.038 in 2008)
Haarlemmermeer: 142.028 (131.834 in 2005 & 141.963 in 2008)
De gemeente schat het inwoneraantal van Hoofddorp in 2010 op zo'n 72.700 inwoners en in 2025 op zo'n 90.200 inwoners.
Omdat Hoofddorp de schatting van 2010 nu al voorbij is, is het hoogst waarschijnlijk dat Hoofddorp nog veel meer inwoners kan hebben in 2025.
Er moeten 1.200 woningen in de Zuidrand komen, 1.500 in Toolenburg Zuid en er staan 13.000 woningen gepland ten westen van Hoofddorp en Badhoevedorp.
Het inwoneraantal van de Haarlemmermeer in 2010 wordt op zo'n 142.900 geschat en in 2025 op zo'n 174.600 inwoners.
Ook hier is te zien dat het nog om een oude studie ging, waaruit dus blijkt dat de Haarlemmermeer nog meer inwoners heeft in die jaren.
Hierbij komen in de toekomst dus 2.700 woningen vanuit Hoofddorp en 13.000 andere woningen bij. Ook andere dorpen groeien nog in de toekomst.
DutchSL January 30th, 2009, 12:02 AM @.....
Velp past imo helemaal niet thuis in de gemeente Rheden. Het is gewoon een sterk verstedelijkte wijk van Arnhem dat perfect aansluit op het stuk Arnhem waar het aan grenst. Zowel geografisch als sociaal-economisch. Rheden en Dieren (en dat gat ertussen waar het gemeentehuis is) zijn echt op zichzelf staande dorpen die imo ook beter af zonder het stadse Velp. De gemeente heeft dan nog altijd meer dan 25.000 inwoners dus te klein wordt het ook niet. Desnoods fuseert het met Doesburg, want dat is eigenlijk weer wel te klein maar kan geen andere kant op omdat Zevenaar al het landelijke gebied er omheen heeft opgeslokt.
Huissen heeft een geheel eigen karakter, Oosterbeek kom ik nooit. Voor beide plaasen geldt wel dat ze grenzen aan een niet erg stedelijke buitenwijk van Arnhem en dat hun eigen dorpskern ook vrij ver van de grens af ligt. Het sluit niet zo goed op elkaar aan als Velp.
Westervoort ligt psychologisch verder weg door de rivier en een flink stuk groen aan beide oevers.
Tarzan January 31st, 2009, 05:15 AM Drunen +169 = totaal 17.952, ach ja doet het aardig voor een dorp.
dommeltje January 31st, 2009, 10:35 AM 'Utrecht moet groeien'
Door BART LAURET
UTRECHT - Utrecht moet voortmaken met bouwen. ,,Stilstand betekent achteruitkachelen,’’ aldus Utrechts burgemeester Wolfsen.
Hij zegt dat in een interview met deze krant naar aanleiding van het afsluitende debat in de serie De Ambitie van Utrecht dat maandag in de Stadsschouwburg wordt gehouden.
Volgens Wolfsen is het besturen van de vierde stad van het land een voortdurende afweging tussen ‘behoud van het goede en ontwikkeling van het nieuwe’, maar moet Utrecht groeien om een economische factor van betekenis te blijven.
Het is volgens hem de kunst om daarbij de Utrechters niet uit het oog te verliezen. Want zij máken de stad.
Wolfsen: ,,Zonder al die Utrechters hebben we hier geen stad, geen activiteiten, geen mooie initiatieven, geen zorg voor elkaar. Het bestuur van de stad is er ‘slechts’ om als gekozen vertegenwoordigers namens al die mensen te zorgen dat Utrecht zich ontwikkelt en toch Utrecht blijft. Via de gemeenteraadsverkiezingen is het bestuur van de bewoners.’’
Wolfsen gaat maandag samen met de wethouders Spit, Janssen en Van Eijk in debat met onder meer voorzitter Van Rooy van het college van bestuur van de Universiteit Utrecht en Frans van Seumeren, grootaandeelhouder van FC Utrecht.
http://www.ad.nl/utrecht/2961491/lsquon_Beetje_mopperen_hoort_erbijrsquo.html
030utrecht January 31st, 2009, 11:14 AM ze moeten een beetje haast zetten achter verschillende dingen, alles duurt daar altijd zo lang.
laat utrecht groeien naar 400.000 en dan is het wel genoeg.
voor annexatie zou ik nieuwegein op de eerste plaats zetten, ik woon der zelf en heb het niet het idee dat ik in een aparte stad of zo zit zoals vele anderen ook wel hebben volgens mij
ChrisZwolle January 31st, 2009, 11:40 AM ^^ Totdat je belastingen moet gaan betalen waarschijnlijk ;)
Gissmo January 31st, 2009, 12:43 PM 180.000 ????? komt er een 3 keer zo grote Leidsche rijn of Vathorst in Apeldoorn ofzo ?
Beter lezen... er staat groeien tot 180.000. Dus een groei van 25.000 inwoners.
Ik heb op inmiddels www.apeldoorn.nl kunnen vinden dat de gemeente de verwachting inmiddels heeft bij gesteld tot 170.000 inwoners in het jaar 2020.
Dat is gemiddeld zo'n groei van 1300 inwoners per jaar.
Dat lijkt me toch best een reëel aantal?
Waarom zijn er zoveel mensen anti-Apeldoorn eigenlijk. Ik werk er maar vind het best een mooie plaats.
Eric Offereins January 31st, 2009, 05:35 PM ze moeten een beetje haast zetten achter verschillende dingen, alles duurt daar altijd zo lang.
laat utrecht groeien naar 400.000 en dan is het wel genoeg.
voor annexatie zou ik nieuwegein op de eerste plaats zetten, ik woon der zelf en heb het niet het idee dat ik in een aparte stad of zo zit zoals vele anderen ook wel hebben volgens mij
Met annexatie van Nieuwegein is 400.000 bijna gerealiseerd, maar ik vraag me af wat de voordelen ervan zijn.
Als ze Houten en IJsselstein annexeren krijgen ze juist weer veel meer bouwgrond er bij.
..... January 31st, 2009, 09:52 PM Beter lezen... er staat groeien tot 180.000. Dus een groei van 25.000 inwoners.
Ik heb op inmiddels www.apeldoorn.nl kunnen vinden dat de gemeente de verwachting inmiddels heeft bij gesteld tot 170.000 inwoners in het jaar 2020.
Dat is gemiddeld zo'n groei van 1300 inwoners per jaar.
Dat lijkt me toch best een reëel aantal?
Kijk even naar mijn lijstje, hoeveel gemeenten halen een groei van 1300 inwoners in de eerste 11 maanden van vorig jaar? De gemeenten die dat wel halen zijn allemaal in absolute zin veel groter dan Apeldoorn, of hebben grote Vinex-locaties. Daarbij was 2008 een goed jaar wat de algehele bevolkingsgroei aangaat. Apeldoorn gaat, naar mijn verwachting juist veel last krijgen van een verdunning van de woningbezetting.
Waarom zijn er zoveel mensen anti-Apeldoorn eigenlijk. Ik werk er maar vind het best een mooie plaats.
Ik hoor hier weinig mensen echt 'anti-Apeldoorn', maar vergeleken met menig Nederlandse stad is Apeldoorn echt afschuwelijk. Eentonig, weinig stedelijk en de weinige stedelijkheid die er wel is, is nogal versnipperd. Apeldoorn is in feite een uit de kluiten gewassen woonwijk, zelfs in het centrum kan je je nog in een buitenwijk wanen. Apeldoorn is natuurlijk ook voor een groot deel gebouwd in een periode waarin de architectuur niet echt voor de hoofdprijs esthetica in aanmerking kwam.
DutchSL January 31st, 2009, 11:44 PM Deze (http://www.gelderland.nl/Documenten/Themas/Bouwen_en_Wonen/Woonprogramma/bevolkingsprognose_2007-web.pdf) bevolkingsprognose voor Gelderland laat hele andere cijfers zijn.
2020
Apeldoorn: 159637 (ongeveer 5.000 erbij)
Arnhem: 151948 (ongeveer 10.000 erbij)
Nijmegen: 167267 (ongeveer 9.000 erbij)
Ok, prognose is van 2007, maar toch wijst niets erop dat Apeldoorn harder gaat groeien dan Arnhem/Nijmegen (plusregio & Vinexwijken) en die komen maar tot de helft van die 20.000. Al geloof ik dat Nijmegen wel iets meer gaat groeien dan hier staat, de Waalsprong alleen moet al voor zo'n groei kunnen zorgen.
Roelez February 1st, 2009, 07:21 PM Ik denk dat de bevolkingsprognose van de provincie Gelderland voor de 3 grootste steden van de provincie te is laag, zeker voor de gemeente Arnhem. Nu zijn de bevolkingsprognose's van de gemeentes vaak te hoog, maar die van de gemeente Arnhem klopt wel iets beter. Anders zou er tot 2020 nog maar ongeveer 6000 inwoners bijkomen in Arnhem, aangezien het aantal nieuwbouwwijken en buurten die nog in Arnhem bijkomen. Schuytgraaf moet ongeveer nog de helf gebouwd worden (nog ongeveer 3000 woningen te gaan, ruim 6000 woningen in totaal), Malburgen 2700 woningen (maar is al voor de helft klaar), Nieuwbouw Presikaaf moet nog grotendeels nog begonnen worden (1200 woningen), in Malburgen en Presikaaf word ook wel wat gesloopt, Rijnboog 1200 woningen, oostelijk centrumgebied 1500 woningen, groene treden 450 woningen, Stadsblokken-Meinerswijk (onbekend hoeveel) en dan nog wat kleinere projecten (van 100de woningen). Het lijk me dan wel dat er in arnhem tot 2020 nog zeker wel 10.000 woningen gebouwd worden. Volgens de laatste bevolkingsprognose (2008) van de gemeente groeit Arnhem tot 163.000 in 2015, maar word de laatste paar jaren wel ietsjes naar beneden bijgesteld. Zoals in 2005 toen het aantal nog geschat werd op 167.000.
Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/03/30/R166.htmNieuwsbank.nl
railway stick February 2nd, 2009, 06:39 PM Houd er rekening mee, dat de Nederlandse bevolking per jaar met zo`n 60.000 personen toeneemt, en dat de tendens door de vergrijzing en door verminderde immigratie dalend zal zijn. Waar komen die 60.000 extra mensen dan eigenlijk, doorgerekend terecht? Ik weet het niet, maar ik denk dat veel gemeenten hun groeiprognoses mogen bijstellen.
Arrrgh February 2nd, 2009, 07:47 PM Recentelijk is het geboortecijfer iets gestegen (!), en we moeten de immigratie (zowel binnenlands als buitenlands) niet verwaarlozen. Er komen grote groepen Oost-Europeanen naar Nederland en mensen (vooral jongeren) migreren van het platteland naar de stad.
Ik heb een tijdje terug een klein onderzoekje gedaan naar woonwensen van jongeren en het imago dat zij hebben van het platteland en de stad. Jongeren zagen de stad als dynamisch, gezellig, enzovoorts terwijl het platteland beschouwd werd als achtergebleven, onbereikbaar, bekrompen en dergelijke. Daaruit bleek dus dat zij het liefst in steden wilden wonen. Bij vrouwen was die tendens overigens iets kleiner. Die kozen iets vaker voor buitenwijken -maar duidelijk niet voor het platteland-, waarschijnlijk omdat zij al vooruit dachten aan eventuele kinderen. Kortom: steden en het gebied daaromheen kunnen rekenen op een grote toevloed van jongeren en jonge stelletjes.
60.000 mensen is nog altijd een Zeist of een Capelle aan den IJssel per jaar extra, en als je de ontvolking en ontgroening van de buitengebieden daarbij optelt weet je waar de steden hun groei vandaan halen.
railway stick February 2nd, 2009, 09:40 PM ^^ Maar jongeren, die trekken altijd graag naar de stad. Ik heb veel oudere collega`s, die juist de rust van dorpjes op het platteland waarderen, en zulke ouderen zullen in de toekomst een steeds groter deel uitmaken van de samenleving. En ouderen zorgen niet meer voor groei en aanwas van de bevolking. Die zal moeten komen uit de jongeren en de import, zogezegd. En juist deze groep wordt RELATIEF gezien kleiner. Dus hoe dan ook, je houdt een positief cijfer over van 60.000 inwoners per jaar, en dat verdeeld over zoveel steden....
Moby92 February 3rd, 2009, 12:08 AM ^^
Ja erg leuk die beweringen maar ik zie er geen concrete cijfers over, en ik denk persoonlijk dat de groep ouderen die naar het platteland trekken kleiner is dan de jongeren die naar de stad trekken. Ten tweede, ouderen hebben vaak op latere leeftijd verzorging nodig, en laten die verzorgingsinstellingen nou nét in de stad zitten.
Arrrgh February 3rd, 2009, 02:26 PM ^^ Maar jongeren, die trekken altijd graag naar de stad. Ik heb veel oudere collega`s, die juist de rust van dorpjes op het platteland waarderen, en zulke ouderen zullen in de toekomst een steeds groter deel uitmaken van de samenleving. En ouderen zorgen niet meer voor groei en aanwas van de bevolking. Die zal moeten komen uit de jongeren en de import, zogezegd. En juist deze groep wordt RELATIEF gezien kleiner. Dus hoe dan ook, je houdt een positief cijfer over van 60.000 inwoners per jaar, en dat verdeeld over zoveel steden....
Wat jij bedoelt is het concept van escalator region ('roltrapregio'). Deze gaat er van uit dat jongeren naar de stad trekken, daar opklimmen op de roltrap (carrière maken) en dat ze dan de roltrap terugnemen naar het platteland. Ik vind het een beetje een vreemde metafoor, ik zou zelf een draaideur gebruiken, maar dat terzijde.
Uit recent onderzoek is echter gebleken dat dit vooral een Angelsaksisch verschijnsel is, en het in Nederland wel voorkomt, maar niet op grote schaal. Ouderen blijven steeds vaker ook in de stad wonen. In de Geografie van januari stond een interessant artikel waarin de conclusie werd getrokken dat er geen massale uittocht van pensioenmigranten naar de 'mooie streken' van Nederland plaatsvindt.
De groep jongeren die naar de stad komen is groter dan de groep ouderen die de stad verlaat. Dit heeft er overigens ook mee te maken dat de migratie met jongeren vaak te maken heeft met opleiding of carrière en dat dat in brede lagen van de bevolking plaatsvindt. Pensioenmigratie is toch meer een "elite"-verschijnsel.
Dat getal van 60.000 kan dus makkelijk opgetrokken worden naar 80.000 (of misschien zelfs 100.000, maar laten we het rustig aan doen). Daarnaast is 60.000 best wel veel hoor. De vier grote steden zijn in 2008 met ongeveer 22.000 gegroeid, dan blijven er nog 38.000 plus het saldo van vestigende jongeren-vertrekkende ouderen over voor de overige steden.
SilentStrike February 3rd, 2009, 10:16 PM wow, wat een wereldnieuws. Wel cool hoor, maar zoiets in na 30 seconded weer voorbij.
Yetzirah231 February 4th, 2009, 10:18 PM Ja maar Apeldoorn en Ede ligt net als bij veel andere Angelsaxische landen rond een biblebelt...
volgense pagina 17 van de Gelderse statistieken, zijn de Gezinnen in en rond Apeldoorn groter (dus meer jongeren of het betekend meer mensen die samenwonen...)
kunnen we hier ook uit opmaken dat de Christelijke gezinnen voor een redelijke bevolkings aanwas doen. Maar zelfs de seculieren in steden als Arnhem en Nijmegen de bevolkings-aanwas van Christenen en Moslims zo naar beneden drukken?
Maar de vraag blijft natuurlijk, waar gaan de jongeren die nu 8 jaar zijn, als ze later groot zijn naar toe? :cheers: om hun studiemaatje en flatje en papegaai groot te brengen. Trekken Gelderlingen rond die tijd dan naar Apeldoorn? of gaan alle biblebelt studenten naar Ede en Kampen...
En krijgen we inderdaad Bejaardendorpen. Waar moet de economie van Nederland nog op draaien volgens pag.35??? Of moeten we dan inderdaad nieuwe jongeren importeren om ons werk te doen. Dan zouden de steden weer groeien...
..... February 5th, 2009, 01:14 PM Ja maar Apeldoorn en Ede ligt net als bij veel andere Angelsaxische landen rond een biblebelt...
volgense pagina 17 van de Gelderse statistieken, zijn de Gezinnen in en rond Apeldoorn groter (dus meer jongeren of het betekend meer mensen die samenwonen...)
kunnen we hier ook uit opmaken dat de Christelijke gezinnen voor een redelijke bevolkings aanwas doen. Maar zelfs de seculieren in steden als Arnhem en Nijmegen de bevolkings-aanwas van Christenen en Moslims zo naar beneden drukken?
Denk niet dat Ede en Apeldoorn nog veel gaan groeien en al helemaal niet vanwege de vele gelovigen. Beide steden zullen eerder 'verseculariseren' waardoor de gemiddelde woningbezetting, die nu behoorlijk hoog is, flink zal afnemen. In Arnhem en Nijmegen is deze bezetting al zo laag (zoals in de meeste grote steden) dat er niet zoveel ruimte meer is voor een verdere daling. Arnhem en Nijmegen groeien vooral door een positief binnenlands migratiesaldo en dat komt tot stand door de centrale ligging en de gunstige economische omstandigheden.
ericnijmegen February 9th, 2009, 01:02 AM Grappig, de 300.000ste inwoner is de dochter van een vriendin van mij. Ik kreeg vandaag het geboortekaartje:
Liefde
vermenigvuldigt
zich als je
het deelt
Sandra & Gert
Utrecht
Onze prachtige dochter is geboren
10 januari 2009 om 10.53 uur
Helena
Margrietha
Dijkhuizen
Dezz February 9th, 2009, 01:09 AM ^^Misschien fijn voor deze mensen om hun adres hier niet te vermelden...
Sittard May 12th, 2009, 05:35 PM Groeicijfers van een aantal grote Nederlandse gemeenten in 2008 (t/m november):
Den Haag +6531
Utrecht +4480
Almere +2279
Groningen +2270
Eindhoven +1808
Arnhem +1693
Tilburg +1225
Enschede +1221
Den Bosch +1195
Zwolle +1133
Breda +866
Leeuwarden +840
Zaanstad +787
Rotterdam +559
Haarlem +452
Nijmegen +419
Maastricht +317
Leiden +89
Dordrecht +66
Sittard-Geleen -180--------> !!!
Heerlen -445
Jammer dat Rotterdam zo laag staat
mijn gemeente staat erbij!!! wel met een bevolkingsverlies:(
Arrrgh May 12th, 2009, 06:01 PM Gouda heeft er in 2008 44 hele inwoners bij gekregen. Dat is echt belachelijk weinig. Sinds 1 januari dit jaar is de bevolking echter al met 121 mensen toegenomen (cijfers 31 maart) dus er lijkt sprake van een trendbreuk.
xlchris May 12th, 2009, 06:14 PM Inwoneraantal van Hoofddorp was op;
- 1 januari 2007 70.030
- 1 januari 2008 72.083 / Toename 2007 = 2008
- 1 januari 2009 73.045 / Toename 2008 = 962
Bron: Gemeente Haarlemmermeer/Wikipedia
Cpt.Iglo May 12th, 2009, 06:24 PM Grappig dat Groningen bij de 5 snelst groeiende steden van Nederland hoort en dat grotere steden als Tilburg en Eindhoven aanzienlijk minder groeien. :)
Tilburg, pas maar op. ;)
xlchris May 12th, 2009, 06:31 PM Raar dat Haarlemmermeer trouwens niet in dat lijstje staat, als Hoofddorp alleen al met bijna 1000 inwoners is toegenomen.
MakaWella May 12th, 2009, 07:18 PM Bevolkingprognoses Roermond
http://www.roermond.nl/index51399.htm
Deventer Up May 12th, 2009, 08:15 PM Deventer
1 jan 2006 96.540
1 jan 2007 96.617 +77 (t.o.v. vorig jaar)
1 jan 2008 97.342 +725
1 jan 2009 97.698 +356
(bron: CBS Statline)
Dus waarschijnlijk 1 januari 2010 de 100.000 inwoners gepasseerd? :)
SimsPlanet2 May 12th, 2009, 08:20 PM Grappig dat Groningen bij de 5 snelst groeiende steden van Nederland hoort en dat grotere steden als Tilburg en Eindhoven aanzienlijk minder groeien. :)
Tilburg, pas maar op. ;)
Groningen heeft grote aantrekkingskracht voor heel Noord-Nederland, zowel voor studenten als werknemers. Het is een grote stad, en het is er leuk wonen, lijkt me. Maar ik kan totaal mis zijn met mijn redenen :lol:
dennol May 12th, 2009, 10:02 PM Het is natuurlijk een momentopname. Een jaar of acht geleden was Tilburg één van de snelstgroeiende gemeenten van het land en over 8 jaar zal het weer anders zijn.
Eindhoven groeit al 30 jaar nauwelijks meer. Rond 1980 woonden er al bijna 200.000 mensen en nu niet veel meer. Het beetje groei de afgelopen jaren is met name te danken aan Meerhoven op voormalig grondgebied van Veldhoven.
Groot verschil tussen Eindhoven en veel andere steden buiten de randstad is dat het rondom de stad al behoorlijk volgebouwd is, alleen heet het daar Veldhoven, Geldrop, Best etc. ;)
Arrrgh May 12th, 2009, 10:32 PM Deventer
1 jan 2006 96.540
1 jan 2007 96.617 +77 (t.o.v. vorig jaar)
1 jan 2008 97.342 +725
1 jan 2009 97.698 +356
(bron: CBS Statline)
Dus waarschijnlijk 1 januari 2010 de 100.000 inwoners gepasseerd? :)
98.000 bedoel je?
2500 inwoners in een jaar tijd er bij? ;)
Stratosphere 2020 May 12th, 2009, 10:48 PM Als Rotterdam dadelijk gemeente Rozenburg annexeert komt het inwonertal van Rotterdam weer iets boven de 600,000 inwoners.
Rozenburg heeft bijna 12,500 inwoners en wordt binnenkort een deelgemeente van Rotterdam. Daarnaast denk ik dat Rotterdam meer dan 650,000 inwoners heeft op dit moment. Veel mensen staan niet ingeschreven bij de gemeente juist door die absurde Leefbaar Rotterdam regels van een maximaal aantal ingeschreven mensen in een woning. Ik ken al een aantal mensen die niet ingeschreven staan bij de gemeente, maar dat willen doen, maar niet kunnen.
Bron AD
Het aantal Rotterdammers groeit op dit moment. Op 1 april telde Rotterdam 588.398 inwoners, 1237 méér dan tijdens de jaarwisseling. In 2008 nam het aantal Rotterdammers met 4236 toe.
Dezz May 13th, 2009, 09:36 AM ^^Ik ken inderdaad ook een aantal mensen die niet ingeschreven staan, maar ik denk toch echt niet dat dat 60.000 mensen betreft.
Deventer Up May 13th, 2009, 10:36 AM 98.000 bedoel je?
2500 inwoners in een jaar tijd er bij? ;)
Je hebt gelijk, ik bedoelde 2015 voor de 100.000. Gezien de cijfers denk je misschien dat we dat niet halen, maar tegen die tijd is de nieuwe uitbreidingswijk al een heel eind gevorderd, mogelijk al klaar.
|
|