View Full Version : Hypermodern ziekenhuis van de toekomst geopend
refluS January 31st, 2009, 07:02 PM Sittard-Geleen
http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-472604/
die robotkarretjes zijn echt te gek!!!!!
ZeTaCy February 1st, 2009, 02:49 PM ^^
Dit soort dingen gaan in de toekomst veel banen en kosten schelen! Gelukkig maar, dit verdient zich helemaal terug! Geen (nacht)dienst kosten en geen slaap nodig, geen atv dagen, geen ziektes die verspreid worden indien het goed schoon gehouden wordt natuurlijk :D
refluS February 1st, 2009, 02:58 PM wel super dat je lekr n eigen kamer hebt en badkamer
en er kan iemand blijven pitten!
en die karretjes echt Star Wars hehe
SilentStrike February 1st, 2009, 04:23 PM chill!
Sol February 1st, 2009, 04:25 PM Dit ziekenhuis staat nu dus financieel op omvallen.....
Dat een ziekenhuis luxe is, is niet nieuw. Dat er 1-persoonskamers zijn, is ook niet nieuw. Sterker nog, in vrijwel alle nieuwbouwplannen is dat opgenomen. Ook bij het Dijkzigt in Rotterdam. Een goede ontwikkeling wat mij betreft.
Computergestuurde karretjes zijn leuk, maar zorg er liever voor dat de artsen wat meer apparatuur hebben. Dat verdient zich namelijk ook terug.
Waarom er dure bouwmaterialen gebruikt worden, is mij een raadsel. Ik dacht namelijk dat de zorgkosten de pan uit rezen.
Ramses February 1st, 2009, 04:47 PM "Het kabinet heeft onlangs als beloofd dat ziekenhuizen die door de crisis problemen krijgen op steun mogen rekenen."
Tja, die broodnodige marmeren platen moeten toch ergens van betaald worden.
refluS February 1st, 2009, 05:13 PM toen het ziekenhuis werd gebouwd was er ook nog geen crisis in aantocht..
INVISIBLE February 1st, 2009, 08:01 PM ^^
Dit soort dingen gaan in de toekomst veel banen en kosten schelen!
Alles is eigenlijk fraai aan dit ziekenhuis als je het zo bekijkt, maar deze opmerking (dikgedrukt) en het uiteindelijke voordeel ervan kan me niet altijd inspireren.
Aangezien natuurlijk niemand blij is met het verminderen van de banen, wat op zijn duur weer als een domino-effect gaat uitwerken.
Apostle February 1st, 2009, 08:44 PM toen het ziekenhuis werd gebouwd was er ook nog geen crisis in aantocht..
Die crisis is al tientallen jaren in aantocht.
SilentStrike February 3rd, 2009, 09:17 PM ^^ je snapt best wat ie bedoelt.
sqm February 4th, 2009, 06:40 AM Die volautomatische soepkar lijkt me vreselijk. Als ik helemaal naar de klote in het ziekenhuis lig, dan heb ik met zekerheid geen zin om te moeten communiceren met een apparaat om mijn eten te krijgen. Ik krijg al jeuk als ik mijn internetprovider probeer op te bellen, en daar eerst een computer moet uitleggen dat mijn DSL niet functioneert. Binnen een week ben ik uitgehongerd.
Wat is er toch mis met een paar blonde zusters uit de Oekraine ? Ik kan me niet voorstellen dat die meer kosten dan zo´n robotwagen.
Liberty City February 4th, 2009, 08:11 AM Over dit ziekenhuis heeft onze krant in Limboland al boordevol gestaan. Het gezeik is ontstaan nadat Fortis op omkiepen stond en Fortis moeilijk begon te doen. Uiteindelijk is ook ABN moeilijk gaan doen. Men had destijds toen er nog geen fusie was zowel bij ABN als bij Fortis bankgaranties. Een aannemer heeft zelfs korte tijd beslag gelegd op het ziekenhuis.
refluS February 4th, 2009, 07:15 PM nou het grappige is dat er een zeer groot tekort is aan mensen die in de zorg werken, dus zo'n robotkar is een welkome aanvulling en kunnen de zorgwerkers zich op de echt belangrijke dingen richten
railway stick February 6th, 2009, 08:53 PM Vandaag gelezen dat de operatie-robot ook zo`n succes aan het worden is, dankzij de nauwkeurigheid. Vraag is verder of de gasten zich in zo`n modern ziekenhuis wel op hun plaats voelen. Want eigenlijk staat het sociale gebeuren toch wel centraal in elk ziekenhuis.
sky-eye February 6th, 2009, 10:34 PM Als inwoner van de stad heb ik de bouw vanaf dag 1 meegekregen en ik heb er gemengde gevoelens over. Het ziekenhuis had volgens de oorspronkelijk plannen al jaren (zeker 5 jaar) eerder voltooid moeten zijn en ook de begroting is gigantisch uit de pan gerezen. Van buitenaf is het een heel aardig gebouw, binnen ben ik nog niet geweest, maar volgens mn collega die er wel was is het allemaal erg mooi. Toch heb ik het idee dat er wanbeleid is gevoerd. Een tijdje terug kampte men met een begrotingstekort van ruim 100! miljoen euro, waarvan Orbis vdacht dat ze dit konden lenen, terwijl volgens de banken dit niet mogelijk was. Uiteindelijk heeft Orbis zich teruggetrokken en is het geld er wel uiteindleijk gekomen, maar Orbis zat fout en niet de banken. Een ongeloofelijke blunder dus.
Jammer is dat dit dure ziekenhuis honderden banen gaat kosten en dat in een gebied dat na Heerlen en misschien NO Groningen de meeste werkeloosheid van NL heeft. Dit ziekenhuis hoort meer thuis in Dubai, waar geld in overvloed is.Marmer en graniet hoort niet thuis in een ziekenhuis en is puur prestige, daar worden mensen niet beter van.
Van de andere kant is het wel zo dat nieuwbouw of renovatie van het huidige ziekenhuis waarschijnlijk wel noodzakelijk was, alleen vind ik het wat te. Wat wel leuk is, is dat de stad er een mooi gebouw bij heeft dat de nodige decenia weer mee kan en ligt het gebouw precies tussen Sittard en geleen in. de beide steden zijn nu echt tegen elkaar aangegroeit, waardoor het beeld van 1 stad steeds concreter wordt. Hier nog een paar foto's die ik deze zomer gemaakt heb:
http://i39.tinypic.com/1zqg4mb.jpg
http://i39.tinypic.com/2rrl5op.jpg
http://i41.tinypic.com/2emhlqv.jpg
En ter vergelijking, het oude ziekenhuis van Sittard, een complex van 6 hectare met gebouwen uit de periode tussen pakweg 1900 tot 1975. Op een paar oude monumenten na wordt hier alles gesloopt met moeten hier enekel honderden woningen verrijzen. Het oude ziekenhuis van Geleen is een paar jaar terug al gesloopt.
refluS February 7th, 2009, 01:34 AM ik zal sneller opknappen in een luxe ziekenhuis met veel privacy en die een uitstraling heeft als een hotel dan zo'n klnische ziekenhuis waar je op 1 zaal achter een gordijn zit te schijten en waar je de hele dag wordt bekeken door de visite van de andere patienten en al het lawaai.
maral February 7th, 2009, 09:57 AM Kredietcrisis of niet, kan me niet aan de de indruk onttrekken dat dit ziekenhuis is gewoon beginnen te bouwen en heeft gegokt op het feit dat het kapitaalvernietiging is als het omvalt dus dat de steun er wel zou komen...Ik werk zelf in het Martiniziekenhuis in Groningen, onze nieuwbouw met 715 bedden was 153 miljoen en wij hebben af en toe aardig moeten strepen om binnen budget te blijven Dit gebouw kost 330 miljoen voor 500 bedden en ze komen 180 miljoen tekort.
Tuurlijk is er een kredietcrisis, maar weet uit ervaring dat nieuwbouw van een nieuw ziekenhuis alles bij elkaar jaren en jaren in beslag neemt, bij ons van de eerste plannen tot nu een jaar of 12 en tuurlijk zijn er wetten en regelgeving verandert die betrekking hebben op de financiering van nieuwbouw van ziekenhuizen, daarom liggen veel nieuwbouwplannen nu ook tijdelijk stil of zijn stopgezet of worden sterk versoberd, maar heb toch het idee dat ze hier de boel gewoon voor een voldongen feit willen stellen. Met het idee dat 'het land' wel te hulp schiet als het er eenmaal staat.
railway stick February 7th, 2009, 06:49 PM `Marmer en graniet horen niet thuis in een ziekenhuis`, nou, als je het uit oogpunt van hygiëne bekijkt, is er haast niks beter dan natuursteen, dat weert namelijk flink wat virussen en bacteriëen. Kijk maar eens bij de snijblokken van de echte slagers, er gaat niks boven een blok natuursteen. En zóveel duurder is het nu ook weer niet, als je een hele container uit bijvoorbeeld Roemenië of China laat aanrukken.
egramsbergen February 9th, 2009, 10:44 PM Sorry, maar ik krijg altijd zo'n beetje misselijk, weeig Chriet Titulaer gevoel van het woord hypermodern, en al helemaal in combinatie met "van de toekomst".
Gijs February 10th, 2009, 09:58 AM Verschrikkelijk die robotkarretjes...
Sjoemaflop February 10th, 2009, 10:14 AM Tja, in België wordt het geld gestoken in het opleiden en uitbetalen van personeel, in Nederland leg je marmer in de hal. (trust me, I'm a doctor :) )
Rahmani February 10th, 2009, 10:50 AM Tja, in België wordt het geld gestoken in het opleiden en uitbetalen van personeel, in Nederland leg je marmer in de hal. (trust me, I'm a doctor :) )
Dat is ook te merken aan de kwaliteit van Belgische artsen. Die hebben vaak veel meer kennis dan de Nederlandse artsen. Het verbaasde me altijd, je gaat 100 km verderop en je merkt echt een verschil in medische kennis.
Holtenbroekie February 12th, 2009, 12:40 PM Die karretjes zijn verkapte elektrische skateboards
Sol March 16th, 2009, 11:12 PM Ik vraag me af of de patient en werknemer nou echt zo blij moeten zijn met dit ziekenhuis: 550 man staan nu op straat (http://www.telegraaf.nl/binnenland/3491811/__Honderden_ontslagen_bij_Orbis__.html?p=3,1). Moraal van het verhaal: als je iets niet kan betalen, moet je het ook niet kopen.
sky-eye March 21st, 2009, 11:52 PM @Sol
Kon het zelf niet beter zeggen, je hebt helemaal gelijk. Ik kan er maar 1 ding van zeggen, het is een groot wanbeleid geweest. Een ziekenhuis bouwen van bijna 400 miljoen euro, het ziekenhuis is nog geen 2 maanden open en dan aankondigen dat 700 mensen hun baan verliezen. 75% van het administratieve personeel wordt ontslagen en in dit ziekenhuis dat geheel draait op de nieuwste digitale ontwikkelingen worden ook veel ict'ers ontslagen. ik denk dat de zorg een grote ramp gaat worden.
Daarnaast een massa ontslag in een gebied waar al veel (bovengemiddeld) veel werkeloosheid is en waar de afgelopen maanden al flink wat onslagen zijn/ gaan vallen bij Nedcar en tal van andere bedrijven. En dan degene die Orbis uit de rode cijfers moet halen verdient E 600.000 ! per jaar....
|
|