View Full Version : Rotterdam: Jungerhanstoren (Eurobuilding)
Vertigo October 25th, 2002, 08:16 PM Ik zat thuis wat foldertjes door te bladeren die ik een tijd terug bij het city informatiecentrum in Rotterdam heb gehaald. Daar kwam ik ook een foldertje tegen van het EuroBuilding op de "Jungerhans" locatie. Volgens het foldertje zou start bou 2002 zijn. Ik lees of zie echter weinig meer van het project. Wat is de status? is er vertraging opgetreden of gaat het hele project niet door...?
Vond het wel een mooi ontwerp...
Machtig Mokum October 25th, 2002, 08:31 PM Worden nog steeds studies naar gedaan, vertraging heeft vooral te maken met moeilijkheden om het gebouw in de omgeving in te passen en de aansluiting op andere projecten op die locatie.
Zijn dus geen data bekend verder. Wordt zeker half 2003/2004.
6fran October 25th, 2002, 09:02 PM Op de site van CIC (http://www.cic.rotterdam.nl/) kun je zien dat voor EUrobuilding en Jurgenhans precies dezelfde toren staat.. het is ook gewoon precies hetzelfde... heb me ook altijd afgevraagd... waarom die twee namen???
Bobbelingman_old October 25th, 2002, 09:07 PM Ik heb via via gehoord dat iemand van die Jungerhans winkel had gezegd, dat de bouw met 5 jaar is uitgesteld, in verband met de slechte kantorenmarkt, dus het zal (als het waar is) 2007 worden.
[off topic]
de De Compagnie zou ook uitgesteld zijn omdat pas 20% is verkocht terwijl 70% het minimum is [off topic]
6fran October 25th, 2002, 09:17 PM ik zou ook niet zoveel geld betalen om in zo'n gedrocht te wonen...
Vertigo October 25th, 2002, 10:12 PM Originally posted by Bobbelingman
[off topic]
de De Compagnie zou ook uitgesteld zijn omdat pas 20% is verkocht terwijl 70% het minimum is [off topic]
Wat is de Compagnie?
Skyscrapercitizen October 25th, 2002, 11:49 PM Het is zo goed als zeker dat de Jungerhanstoren er komt (is een tijdje Eurobuilding geweest maar onder de huidige ontwikkelaar is het weer gewoon Jungerhanstoren). Men is nu bezig met het zoeken naar oplossingen voor parkeren bij de toren, dat is erg lastig. Wellicht dat er een gezamelijke P-garage komt met een aantal andere torenprojecten rond het Binnenwegplein (rond de 70 meter hoog, oa. Zeemanlokatie).
Verder zal de aanvoer van goederen een probleem worden, omdat je nu slecht bij de plaats van de toren kunt komen: vanaf de Aert van Nesstraat (splinter) achter de Lijnbaan langs rijden, langs de Chill Out (Bijenkorf), voor de koopgoot langs, onder een gebouw door en dan nog een stukje achter de lijnbaan langs. Nier erg Handig. Met dat soort problemen zijn ze nu bezig. Als het meezit beginnen ze volgend jaar met de bouw, zal dus wel eind 2004 worden, want het lijkt niet erg mee te zitten.
Skyscrapercitizen October 25th, 2002, 11:52 PM Ohw, de Compagnie is een roodbakstenen dinges met groene koperen puntdaken aan de Laan op Zuid op de Kop van Zuid. Metertje of 60, woningen.
Volgens sommigen een verademing op de KvZ tussen al dat glas, maar dat gaat niet op naast de Wilhelminahof als je het mij vraagt.
Baksteengehalte op de KvZ is trouwens erg hoog, zelfs in de Toren op Zuid zitten ze! En straks Montevideo.
Patrick Highrise October 26th, 2002, 09:54 AM Tja Nederland Baksteenland :)
Ik vind het wel jammer dat de Compagnie is uitgesteld. Ook al had een een neo-retro look was het weer wel eens iets anders daar in dat gebied van de KvZ die donkere bakstenen en tien keer het zelfde gebouw daar hadden we al genoeg gehad.
Jungerhans is idd erg lastig, ik ben het met Tim eens dat de 2 hekele punten toch het parkeren en de aanvoer van bouwmaterialen zijn, helemaal nu met die stomme paviljoens op de coolsingel, wie heeft dat ooit goedgekeurd!!!! :( :rant: >(
Ace October 26th, 2002, 05:33 PM Ach joh, daar moet je je eigen niet druk om maken. Ze hebben d'r nl. een handje van om die dingen net zo snel weer af te breken, als op te bouwen. Volgens mij worden die dingen gewoon op 'bestelling' geplaatst en als de huur wordt opgezegd dan slopen ze de boel weer en slaan ze het ergens op totdat er een nieuwe huurder zich aanmeldt. Dan zijn portocabines toch echt een beter alternatief, maar goed. Niettemin blijf ik van mening dat men gewoon de 'Coolse Poort' (Dat lelijke gedrocht op de hoek v.d. kruising Churchillplein-Westblaak) af moet breken en daar een parkeergarage moet bouwen. Deze mag niet hoger worden dan 35m, opdat op die manier strakkies het Eurobuilding beter tot z'n recht komt in de skyline.
rik2 October 26th, 2002, 11:24 PM Helaas, het lijkt erop dat het wel die kant op gaat. Het ziet er voorlopig nog niet uit alsof er snel gebouwd gaat worden. Luxor staat er dus eerder straks. Toch goed dat het project in ieder geval nog springlevend is, want als het zo'n lange tijd stil blijft begin je wel bang te worden.
rik2 October 26th, 2002, 11:39 PM Ik denk dat we blij moeten zijn dat ze er allebij uiteindelijk komen, met al dat negatieve nieuws de laatste tijd. Dat de hoogste het eerst komt is wel mooi eigenlijk. Dat zal Hoogstad helpen om nog wat verdiepinkjes erbij op te tellen op het laatste moment. Jungerhans mocht persee niet de hoogste worden en als de Luxor er is kannie dus hoger dan 150 m.
Capzilla October 27th, 2002, 07:31 AM Tja, maar het ontwerp is er al en een paar verdiepingen erbij kan in dit soort ontwerpen niet altijd even zo makkelijk.
Maar ik zou niet klagen als ze er iets leuk van 170m van zouden maken ipv 150m.
Machtig Mokum October 27th, 2002, 01:10 PM Ik vind 5 jaar vertraging (als dat waar is) wel in en intriest hoor!
En het is voor mij in dat geval ook nog helemaal niet zeker dat ie er (in de huidige hoogte) komt.
1+2=3 October 28th, 2002, 01:20 PM Jullie weten allen hoe ik over het ontwerp voor de Jungerhans-lokatie denk, ik maak me er dan ook niet echt druk over dat ie met 5 jaar wordt uitgesteld, die mij maar 10 jaar. ;)
Patrick Highrise October 28th, 2002, 01:46 PM @ Apo,
wat vond je de allemaal mis met het ontwerp. Ik vind hem tenminste eens anders dan de blokkendozen die Rdam nu kent. :)
Skyscrapercitizen October 28th, 2002, 04:12 PM Apo vond de ramen te klein ofzo... Maar corso vond hij weer prachtig.
Kom op Apo, kom eens met een sluitende ondebouwing voor je mening!:cheers:
Patrick Highrise October 28th, 2002, 04:30 PM Ramen te klein, met uiticht op het atrium heb je in de "dichte" gevel niet zoveel ramen nodig plus het feit dat de gevel construictief werkt zorgt ervoor dat in die dichte gedeeltes niet teveel opneningen mogen zitten.
sky unlimited October 28th, 2002, 09:02 PM Van vijf jaar uitstel weet ik niets. Het verhaal van Tim over het parkeren klopt als een bus. Ik verwacht overigens nog steeds dat het een woontoren gaat worden, hoewel ik de laatste tijd niet goed op de ontwikkelingen heb gelet. Ik zal mijn oren en ogen weer eens te kijk/luister zetten.
off topic:
Oosterbaken in Hoogvliet is weer terug op het oude niveau. Het had er alle schijn van dat het gebouw in een vier verdiepingen lagere variant gebouwd zou worden. Dat gaat niet door. De extra bouwkosten worden nu gedekt door vier woningen per verdieping te bouwen (IPV drie zoals oorspronkelijk). Helaas gaat dit wel ten koste van de kwaliteit. Start bouw nu zeer dichtbij, er wordt flink gepusht door de deelgemeente om eindelijk te beginnen met paradepaardje van de vernieuwingsslag in Hoogvliet (toren wordt overigens 28 verdiepingen).
Dennis January 6th, 2003, 11:46 PM mja ik was op zoek naar info en vond dit:
Projectomschrijving
Nieuwbouw van een toren met een hoogte van 153 m1 bestaande uit kantoren en appartementen (42.000 m²), winkels (9.500 m²) en ondergrondse parkeergarage (14.500 m²) in het centrum van Rotterdam. Totale oppervlakte 66.000 m².
het is dus nu 100% zeker dat er woningen in komen
bron: http://www.vgg.nl/referentie/woningbouw/jungerhanstoren.html
http://www.hoogstad.com/files/Jungerhanstoren%20maquette.jpg
Projectnaam: herontwikkeling Jungerhanslocatie
Adres: Binnenwegplein
Plaats: Rotterdam
Werknr.: 1267
Datum opdracht: 1998
Datum ingebruikname: n.t.b.
Bruto vloeroppervlak: kantoren: 45.000 m2; winkels: 9.100 m2;
garage: 10.600 m2.
Bouwkosten incl. installaties: € 77.596.429,-
Bouwkosten excl. BTW excl. installaties: € 56.722.527,-
http://www.hoogstad.com/files/Jungerhanstoren%20interieursperspectief.jpg
http://www.hybrid-highrise.com/hoogstad_makkette_med.jpg
en de bouw zal starten als het goed gaat in 2004 (!!!!!!!) :(
Bibelo January 7th, 2003, 03:49 AM www.youdontknowwhoiam.org
>##kut site##<
zet er ff iets zinnigs neer ofzo, niet die onzin...
bubbah January 7th, 2003, 09:05 AM Het was toch vanaf het begin een optie dat de kantoren van de Jungerhanstoren zouden (kunnen) worden omgebouwd tot woningen? Ik hoop ik elk geval op niet teveel vertraging. Die leipe paviljons staan daar inderdaad aardig in de weg. Wat moet daar eigenlijk in gevestigd worden? Weer witte boekhandeltjes of posterwinkeltjes? Wat heeft dat nou voor toegevoegde waarde, vraag ik me af. En als ze straks ook nog deels leegstaan geeft dat een nog armoediger effect.
Maar om op de topic terug te komen: Jungerhanstoren is m.i. een eyecatcher met echte allure en internationale uitstraling. De NL hoogbouw mag natuurlijk niet met baksteentjes geassocieerd worden!
supercees January 7th, 2003, 09:35 AM De "youdontknowwhoiam" is inderdaad kut! Opende hem gisteren op mijn werk en normaal als er iemand binnekomt kan ik zo overswitchen naar excel, nu dus niet. Nou goed, ik denk dat dat ook de bedoeling is van die site!
Over de Jungerhanstoren. Zelf vind ik hem heel mooi, een aanwinst voor de stad, mede door dat Atrium, waar ik zelf wel van hou! En positief nieuws dat er schot in komt...
1+2=3 January 7th, 2003, 10:22 AM Offtopic: Lig nu nog in een deuk na het bericht van Cees. Ik had mijn geluid vrij hard staan, werd er helemaal door overdonderd. Toen ik 'm sloot d.m.v. de taakbalk werden het er inneens 6. Damn! Met contr. alt. del. kwam er een berichtje: 'you are an idiot!', waar je alleen op 'OK' kon drukken. En bij jou kwam er iemand binnen? Hahaha!
@ Tim
Vind niet zozeer de raampjes van Jungerhans te klein, vind het geheel gewoon lomp, nep, misstaan in de strakke skyline, uiteraard heeft het geheel van kleine raampjes en grote 'gaten' daar ook een bijdrage aan.
Het ding lijkt op speelgoed voor kleinere kinderen, wat ook altijd rond en groot moet zijn zodat ze zich er niet aan kunnen bezeren en het gemakkelijk kunnen vastpakken.
supercees January 7th, 2003, 10:28 AM Ja ik heb ook wat afgelachen Japo, alleen niet op dat moment, want ik krijg al vaak op mijn flikker dat ik zit te internetten op werk... Maar goed, toen die persoon (in de vorm van de directeur) weg was kon ik er ook wel om lachen... Want ja, ik wilde hem dus wegdrukken en toen werd het helemaal feest...
1+2=3 January 7th, 2003, 10:39 AM Wat een timing, hoe krijg je dat nou voor elkaar? :lol:
supercees January 7th, 2003, 10:50 AM Heel de dag op dit forum surfen, en dan op een gegeven moment toch maar eens kijken wat er achter die link zit... ;)
Misschien moet je zeggen: Hoe kreeg zij het voor elkaar ;)
Ach ja, ze weet nu wel gelijk wat ik ben.... hahaha
remco126 January 7th, 2003, 10:52 AM @ Bubbah
Die Paviljoens zijn ter vervanging van die ouwe puinhopen van de groentekiosk en de falafeltent. Dus de toegevoegde waarde is dat de stad weer bevrijd is van een aantal ouwe kiosken. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik ze mooi vind dat is wat anders. Het is in ieder geval een verbetering. Overigens vind ik die vier nieuwe paviljoens op de Coolsingel een stuk beter geslaagd.
Sol January 7th, 2003, 11:00 AM En daarnaast: die paviljoens kun je in 1 keer optillen en verplaatsen als je wilt. Dus wat is nu in hemelsnaam het probleem?
supercees January 7th, 2003, 11:05 AM Wat ik wel niet snap is wat die MC Donalds daar doet (ben even vergeten of het voor het stadhuis of het postkantoor is). Dat dat ooit heeft gemogen....
1+2=3 January 7th, 2003, 11:11 AM Offtopic: CHECK NU MIJN ONDERTITEL.
En supercees, ben je een vrouw dan? :?
bubbah January 7th, 2003, 11:43 AM Ja, da's allemaal waar.
@ Supercees
Je moet die directeur je indrukwekkende output onder werktijd eens laten zien....straks zit-ie zelf ook op het forum als hij zich verveelt....
supercees January 7th, 2003, 12:42 PM @ Apo
Nee ik ben nog steeds 100% man. Maar de directeur is een vrouw... snappie... Bea uit Duitsland...
@ Bubbah
Het is zelfs zo dat ik elk uur 5 minuten iets anders moet doen op mijn werk. Ben bezig met iets heel saais en ingewikkelds namelijk... en anders kan ik daar mijn concentratie niet bijhouden. Nu is het forum een hele mooie afleiding, alleen wordt die 5 minuten weleens 5 uur hahaha ;) ....
En ja ik denk dat de directeur onder de indruk is van alle crap die ik hier wegplant... ;) ... Ze zal zeggen: Zie je wel, je kan het wel...
1+2=3 January 7th, 2003, 12:46 PM Ach zo...
bubbah January 7th, 2003, 01:23 PM 't is wel een goed idee om je eigenlijke werk (waar ze je formeel voor betalen dus) lekker lang te rekken.....dan lijkt het heel ingewikkeld, complex, multi-interpretabel etc. etc. Dat weerhoudt ook iedereen om zich ermee te bemoeien!
supercees January 7th, 2003, 01:29 PM Bubbah heeft het door... En omdat het toch al ambtenaren zijn, zijn ze al zeer onder de indruk van mijn werkprestaties... ;)
bubbah January 7th, 2003, 02:17 PM En vooral lange zinnen gebruiken met een hoop moeilijke woorden hé. Grafieken enzo helpt ook. Dan haakt iedereen af. Kortom: je komt met de grootste popcock weg....
supercees January 7th, 2003, 02:51 PM Ben op dit moment vooral met hele grote spreadsheets bezig enzo, en veel getallen, werkt ook heel goed.... ;)
bubbah January 7th, 2003, 03:08 PM That's the spirit. En mocht tegen elke verwachting in iemand zich van de inhoud van de output op de hoogte willen komen stellen: met een verbaasd/minachtende, quasi gegeneerde blik gaan kijken en een pijnlijke stilte laten vallen. Vervolgens uitleg als aan een kleuter. Je kan je verbijstering over zoveel onbenul niet maskeren, hoewel je het probeert! Dan is de bemoeizucht ook gauw afgelopen.
Brik January 7th, 2003, 07:40 PM Allemaal leuk en aardig jullie, maar wie zegt dat de Compagnie is uitgesteld? Er is toch laatst een eerste paal geslagen??
supercees January 7th, 2003, 07:50 PM @Brik
Lees bovenstaande teksten goed en je vindt vanzelf het antwoord, het is enkel een beetje gecodeerd... ;)
Brik January 7th, 2003, 08:12 PM Cees, het spijt me, het lukt me niet.
Rotterdam Highrise January 7th, 2003, 08:14 PM @Brik
Dat is een post van oktober. Oud nieuws dus, wat inmiddels achterhaald is.
Jurgen
supercees January 7th, 2003, 08:40 PM @Brik
Het was ook maar een geintje, juist omdat er nu zulke nutteloze info in dit topic vermeld werd, vandaar....
Bobbelingman_old January 7th, 2003, 09:02 PM Wat een gezeik hier.....
Ow ik had gezegd dat de Compagnie was uitgesteld en ik heb gelijk gekregen. :tongue:
De bouw zou al een paar weken geleden beginnen, maar er is nog niets gebeurt....
Niks oud nieuws, niks achterhaald en geen eerste paal :(
Rotterdam Highrise January 7th, 2003, 09:17 PM In zo verre achterhaald dat het project is inmiddels verkocht is aan PWS. Zie de thread (http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=13447) van de compagnie.
Jurgen
1+2=3 January 7th, 2003, 09:28 PM HAHA!! :lol: Wat weet bob toch weer leuk binnen te vallen.
Volgens mij is die gozer zowel de 'youdontknowwhoiam' EN die site aangegeven op mijn signature langs gegaan. Die zit nu goed te balen. :D
supercees January 7th, 2003, 09:41 PM Ja die van jou Apo, heeft mij ook van mijn stoel doen vallen van het lachen....
1+2=3 January 7th, 2003, 09:48 PM :)
Winus January 7th, 2003, 09:50 PM Haha Apo, zelf gemaakt? Dan heb je nu ook wel een muisarm. Gelukkig heb ik hiervoor een knopje op mijn toetsenbord zitten.
Bobbelingman_old January 7th, 2003, 09:59 PM Ik zit idd te balen dat ik op die “sites” ging, toen ik op mijn werk zat…..
ECHT MENSEN DIE DAT SOORT SHIT GAAN POSTEN MOETEN VERBANNEN WORDEN!!!!!! ( das geen geintje, ik baal hier echt van…. ) :bleep: :rant: :mad:
Winus January 7th, 2003, 10:06 PM Er staat toch dat je NIET moet klikken
1+2=3 January 7th, 2003, 10:06 PM Je bent dus naar beide gegaan? Na de overdonderende 'Youdontknowwhoiam' ook nog eens heel eigenwijs op de link van mijn signature geklikt? Wat dacht je, laat ik er nog maar een doen? Vind je het dan toch wel leuk?
Bobbelingman_old January 7th, 2003, 10:30 PM ik heb alleen op 'Youdontknowwhoiam' gedrukt.......
1+2=3 January 7th, 2003, 10:36 PM Dat lul je.
Dennis January 7th, 2003, 10:41 PM dit gaat over de jungerhanstoren.........toch?
Winus January 7th, 2003, 10:47 PM welke toren?
1+2=3 January 7th, 2003, 10:51 PM Hahaha! Tja, dit topic is nu wel goed verstiert...
Dennis January 7th, 2003, 11:02 PM http://users.pandora.be/bauknecht/Forumshit/thisthreadrocks.jpg
1+2=3 January 7th, 2003, 11:12 PM Nu is er helemaal geen redden meer aan...
supercees January 7th, 2003, 11:22 PM Ik vind het hier steeds leuker worden.....
1+2=3 January 7th, 2003, 11:36 PM Past ook eigenlijk wel bij Jungerhans. Bij zo'n verrachte toren hoort ook zo'n verrachte thread.
Rotterdam Highrise January 7th, 2003, 11:51 PM De Jungerhanstoren is een van de mooiste projecten en dan wordt die hele trhead zo verziekt! :rant:
Schande! :D
Jurgen
1+2=3 January 7th, 2003, 11:53 PM Ik vind het geweldig.
supercees January 8th, 2003, 09:07 AM Ik vind jungerhans mooi, maar deze topic nog mooier....
supercees January 8th, 2003, 09:09 AM Ik ben trouwens voor de verandering maar weer eens gaar... 4 uur is een mooie tijd om te gaan slapen als je om 8 uur een vergadering hebt... en dat alleen maar omdat ik bezig was met iets zodat ik bij de poll: heb je een vriendin? ja zou kunnen gaan invullen....
The Messiah January 8th, 2003, 02:27 PM Beetje off Topic hier :baaa: :moods:
Ik denk dat ze niet zo snel beginnen met de Jugerhanstoren.Natuurlijk door dat parkeer probleem en dat er nog niks gemerkt is dat het project is begonnen behalve de impressies enzo.Ik hoop dat ze deze volgende maanden toch een oplossing vinden voor het parkeerprobleem en dat de bouw snel kan beginnen. :guns1: Mischien in Herfst 2003,of heb ik nu waanideeen?
bubbah January 8th, 2003, 02:32 PM Een aantal maanden geleden hing er op het huidige Jungerhanspand nog een bord met de aankondiging van de bouw....
Marin January 8th, 2003, 02:41 PM Waarschijnlijk door een stel hoogbouwmalloten als collectors item meegenomen...:D
supercees January 8th, 2003, 02:48 PM Ben jij toevallig die fanaat Marin??? ;)
Jan January 8th, 2003, 06:38 PM Voor de liefhebber kwam ik nog een stuk over de toren en Jan Hoogstad tegen in het AD van 22/02/2002. Bij deze.
---oooOooo---
Hoogbouw zonder claustrofobie
Henny de Lange
Architectuur
Architect Jan Hoogstad zegde na de aanslagen van 11 september 2001 een reis af naar Hongkong. Daar zou hij lezingen geven over de toekomst van de hoogbouw met dia's van de Twin Towers als voorbeeld van 'afschrikwekkende hoogbouw'. Hoogstad heeft een nieuw type hoogbouw ontwikkeld. Met grote serres in gestapelde vorm wil hij de claustrofobische geslotenheid van de huidige hoogbouw doorbreken. Rotterdam krijgt de primeur met de Jungerhanstoren.
Volgende maand vertrekt Jan Hoogstad alsnog naar het Verre Oosten om daar zijn visie op de toekomst van de hoogbouw te ontvouwen. De dia's van de Twin Towers zal hij niet laten zien. ,,Dat vind ik niet gepast. Maar er zijn andere voorbeelden, zoals de Petronas-torens in Kuala Lumpur. Ze zien er wat ranker uit, maar zijn net zo afschrikwekkend in hun eindeloze stapeling van uniforme plattegronden.''
De traditionele hoogbouw heeft volgens Jan Hoogstad (1930) zijn langste tijd gehad. Het zijn claustrofobische gebouwen, zegt de architect, die zelf een aantal indrukwekkende hoge gebouwen op zijn naam heeft staan, waaronder het Vrom-gebouw in Den Haag en de uitbreiding van De Doelen en een woontoren in Rotterdam. ,,Het functionalisme heeft door zijn rationaliteit architectuur opgeleverd die als een maliënkolder de mensen omknelt. Er is geen ruimte voor het toeval of bewegingsvrijheid, terwijl dat toch een essentiële behoefte van mensen is.'' Hoogstad heeft dat zelf ondervonden in de zeven jaar dat hij in de Weenatoren in het centrum van Rotterdam woonde. Die slanke woontoren (106 meter hoog) heeft hij zelf ontworpen volgens de traditionele principes van de hoogbouw. ,,Het is op zich geen slecht gebouw, maar ik heb daar in grote anonimiteit gewoond en dat heb ik als niet prettig ervaren. Maar we gaan daar wat aan doen. De centrale hal wordt verbouwd tot een ruimte waar je kunt vertoeven. Er komen banken en een koffiecorner. Als je 's morgens de krant uit de bus haalt op weg naar je werk, kun je daar even gaan zitten en medebewoners ontmoeten. Het is misschien niet veel, maar wel een begin.''
Hoogstad woont sinds een paar jaar elders op de vijfde verdieping. Op het dak van zijn kantoor aan de Westerkade in Rotterdam heeft hij een appartement laten bouwen, dat een vorstelijk uitzicht biedt op de Nieuwe Maas. Vijf hoog is een mooie hoogte om te wonen, vindt hij. Je voelt en hoort het leven op straat nog, wat ook zijn keerzijdes heeft, maar het uitzicht compenseert die negatieve aspecten ruimschoots. In de Weenatoren woonde hij zo hoog, dat hij elk contact met de straat kwijt was. De grens waarbij je niet meer meedoet met het leven in de stad, ligt zijns inziens rond de 25 meter. ,,Als je hoger komt, wordt het contact met het stadsleven minder, met als gevolg dat de betrokkenheid tussen de bewoners van zo'n huis groter wordt. Dat kan bijdragen aan het gevoel van geborgenheid. Maar omdat je minder betrokken bent bij de buitenwereld, kan dat ook leiden tot gevoelens van leegheid en eenzaamheid.''
Hoogstad haalt een citaat aan uit een lezing van Henk Oosterling getiteld 'Over architectuur': De indeling van ruimte situeert personen niet alleen ten opzichte van een buitenwereld, maar ook ten opzichte van elkaar en van hun innerlijk. ,,Til je mensen of een woning hoog boven die buitenwereld uit, dan heeft dat zijn repercussies op de binnenwereld van het wonen en het contact van die woning met de straat. Het uitzicht kan compenserend werken, mits het wat te zeggen heeft. Het uitzicht op een rivier met voor het oog langzaam voorbijtrekkende schepen is vanuit een hoog gebouw een genot om te zien. Oeverloos uitzicht over daken kan daarentegen leiden tot gevoelens van leegheid, saaiheid en eenzaamheid.''
De architect die hoogbouw ontwerpt, moet rekening houden met die stemmingen en daarop inspelen, zegt Hoogstad. Om het gevoel van geborgenheid en veiligheid te versterken, moet hij de woningen een grotere diepte geven, zodat je ver van het raam kunt vertoeven. Maar je moet ook bij het raam kunnen zitten om van het uitzicht te genieten. ,,Vanuit die geborgenheid ga je dan de verte beleven.''
Al lang voor de aanslag op de Twin Towers was Hoogstad tot de conclusie gekomen dat een nieuwe visie nodig is op hoogbouw. Een centrale definitie van hoogbouw valt niet te geven. Rotterdam bouwt hoog ten opzichte van de rest van Nederland. Maar de Rotterdamse hoogbouw valt in het niet bij de torens in New York en het Verre Oosten. Alles wat hoger is dan zeventig meter, valt in Rotterdam onder de noemer hoogbouw. ,,In New York begin je bij tweehonderd meter. Maar hoe hoog je ook bouwt, het uitgangspunt moet zijn dat mensen zich er prettig voelen en er de ruimte vinden voor het toeval, het avontuur. Daar schort het aan in de huidige hoogbouw. De moderne architectuur is jarenlang gedomineerd door het functionalisme, dat een grote mate van collectiviteit nastreefde en in een gebouw geen enkele ruimte liet voor het toeval. Niet de mens stond centraal bij het ontwerpen, maar het ontwerp zelf. Ik ga altijd uit van de mensen, ik wil graag hun individualiteit benadrukken.''
Er zijn architecten die beweren dat je met architectuur mensen kunt opvoeden of betere mensen kunt kweken. Dat idealisme leefde sterk in de jaren twintig. Hoogstad gelooft daar 'maar een beetje' in. ,,Architectuur heeft wel invloed, in die zin dat het een ruimtelijk gevoel van verheffing of geborgenheid kan geven. Als je in een plezierige omgeving verkeert, kan dat ook bijdragen aan je stemming.''
Bij het ontwerpen van het ministerie van Vrom in Den Haag kreeg Hoogstad, die zelf enigszins lijdt aan claustrofobie, het Spaans benauwd toen hij zich realiseerde dat qua aantal 'de hele bevolking van Ameland' in dit gebouw zou komen werken. ,,Ik zag het als mijn belangrijkste opdracht om die drieduizend ambtenaren toch een ruimtelijk gevoel te geven. Volgens de traditionele opvattingen had ik een lange middengang moeten ontwerpen met aan weerszijden allemaal kamertjes. Daar kreeg ik het zelf al zo vreselijk benauwd van. Daar is het idee van die serres uit ontstaan. Maar wat héb ik moeten knokken voor die loze ruimtes zonder functie! Dat was als vloeken in de kerk.''
Datzelfde principe van serres en vides met het karakter van pleinen, paste zijn jongere collega Joost Ector van bureau Hoogstad toe in het ontwerp voor het gebouw van de HES in Amsterdam, waar de vijfduizend studenten straks binnen het gebouw het gevoel krijgen dat ze buiten lopen. De meest extreme uitwerking van Hoogstads ideeën over ruimte is te zien in de Jungerhanstoren, waarvan de bouw begin volgend jaar begint. Naast boekhandel Donner in het centrum van Rotterdam zal een kantoorgebouw van 150 meter hoogte verrijzen, bijna even hoog als het gebouw van Nationale Nederlanden (151 meter) bij Rotterdam CS, dat nu het hoogste kantoorgebouw van Nederland is. De Jungerhanstoren krijgt grote serres van acht lagen hoog (dertig meter) en kleine serres die vier lagen beslaan. Snelliften doen alle zes serres aan, waarna je met een 'boemelliftje' verder kunt naar je eigen etage. Elk kantoorsegment krijgt zijn eigen serre en het personeel daarvan kan die naar behoefte inrichten. Hoogstad: ,,Je moet denken aan pleintjes met veel groen. Als bedrijf kun je je daarmee onderscheiden.''
Hetzelfde principe kan het wonen in hoogbouw ook een stuk aantrekkelijker maken. Kinderen kunnen veilig op de inpandige pleinen spelen. ,,In zo'n gebouw met serres krijg je verschillende graden van openbaarheid. De portier houdt wel een oogje in het zeil, maar daarnaast krijgt elk woonsegment zijn eigen plein. Dat zal bijdragen aan de sociale controle. De serres krijgen het karakter van een dorpsplein, met bankjes, een zandbak, misschien een halfpipe voor skaters of een cafeetje. Daarmee haal je het straatleven terug, waarmee je in de traditionele hoogbouw geen contact meer hebt. Dat kan het gevoel van geborgenheid en veiligheid versterken. Ook zal de anonimiteit en eenzaamheid er veel geringer zijn.''
Hoogstad hoopt dat de ramp met de Twin Towers een stimulans is voor architecten om vanuit een andere invalshoek naar hoogbouw te kijken, maar vooralsnog heeft hij het gevoel een roepende in de woestijn te zijn. ,,De meeste architecten kiezen de makkelijkste weg.'' Beleggers zitten niet te wachten op grote loze ruimtes zonder duidelijke functie in dure hoogbouw. Dat het fenomeen hoogbouw op zich ter discussie zou komen te staan na de terroristische aanslagen, is geen moment bij Hoogstad opgekomen. ,,Het is een oerinstinct om hoge gebouwen te maken, daar verandert een ramp niets aan. Elias Canetti heeft eens gezegd: Zodra massa of dichtheid ontstaat, wil ze uit meer bestaan. De drang tot groeien is de eerste en voornaamste eigenschap van de massa. Als verdichting een kritische grens bereikt, wil men een nog grotere dichtheid. Dat kan verstikkend werken, maar mensen willen kennelijk dicht op elkaar wonen. Een stad kan niet gemêleerd en divers genoeg zijn. Dat zijn oerinstincten, waardoor verdichting ontstaat en de neiging om nog hogere gebouwen te maken. Daarnaast speelt natuurlijk ook een rol dat de mens altijd de zwaartekracht wil tarten.''
Voor steden met een waterfront ziet Hoogstad op langere termijn ook mogelijkheden voor hoogbouw in het water. De techniek ontbreekt nog, maar dat heeft volgens de architect voor een belangrijk deel te maken met het conservatisme van de bouwnijverheid. ,,In de offshore hebben ze een heel andere mentaliteit. Daar bouwen ze complete hotels voor booreilanden op de werf en die worden dan met de wc-rollen in de houders en de lakens op de bedden naar de plaats van bestemming gesleept. Dan praat je over gevaartes als de Eiffeltoren.'' Tijdens zijn bezoek aan het Verre Oosten, waar hij in Hongkong lezingen zal houden, zal Hoofstad ook dit onderwerp aansnijden.
Hoogbouw in het water past ook naadloos in Hoogstads visie dat er meer lucht en ruimte moet komen in de hoogbouw, zodat mensen minder het gevoel hebben opgesloten te zijn. ,,Gebouwen op het water ontberen een straat en zullen daardoor veel meer functies in zichzelf moeten hebben, zoals een supermarkt en postkantoor. Dat zal veel levendiger en spectaculairder gebouwen opleveren.'' Hoogstad weet niet of hij dat nog zal meemaken. ,,Zoals ik het zeg lijkt het allemaal wel erg simpel. Maar ik schat dat we er nog tien jaar mee bezig zijn voordat de plannen concreter worden.'' En dan is hij al over de tachtig. Maar vooralsnog lijkt de ouderdom geen vat op hem te hebben. Muziek is zijn tovermiddel tegen kwalen. Elke dag speelt hij piano. In het kantoor staat er een, en thuis heeft hij een vleugel. ,,Als mijn vrouw gek wordt van mijn oefeningen, ga ik een verdieping lager in het kantoor spelen. Ik heb al zestig jaar pianoles. Ze zeggen dat het kan helpen om ziektes als Parkinson te voorkomen, omdat je de coördinatie tussen de linker- en rechterhelft van de hersenen stimuleert. Ik hou van muziek maar het musiceren houdt me ook scherp. Als ik even vastzit bij het ontwerpen, ga ik achter de piano zitten. Dat kan je gedachten soms net even op een ander spoor zetten.''
Dennis January 8th, 2003, 06:47 PM hoho das een groot stukkie!
ff lezen! :cheers:
:edit:
De meest extreme uitwerking van Hoogstads ideeën over ruimte is te zien in de Jungerhanstoren, waarvan de bouw begin volgend jaar begint.
hmm over een jaartje dus :(
supercees January 8th, 2003, 09:27 PM Mooi stukje Jan. Misschien wel het meest interessante van gebouwen vind ik de visie van de architecten erachter. Daardoor kunnen zelfs lelijke gebouwen een bepaalde schoonheid krijgen!
Capzilla January 18th, 2003, 02:59 AM Rotterdam krijgt de primeur... nou, ff doorbouwen dan! Of eerst maar eens beginnen. ;)
Wisma January 18th, 2003, 10:54 AM Eerst maar even een bouwput slaan daar. Hij komt naast donner, is dat op de plaats naast die ABN pin automaten?.
remco126 January 18th, 2003, 11:18 AM @Wisma:
Hij komt in plaats van de Jungerhans winkel. Dat is dat zwarte gebouw tussen Donner en de ABN AMRO
Skyscrapercitizen January 19th, 2003, 12:39 PM stukje is een jaar oud, en dan zouden ze dus nu moeten beginnen. Dat kunnen we helaas wel vergeten, ben blij als ze over een jaar beginnen.
Ace January 19th, 2003, 01:41 PM Dan mogen ze van mij gelijk de hoogbouw van ABN-AMRO gaan slopen. Dat ding is echt foeilelijk zeg. Coolse Poort ook plat en de Jungerhanstoren komt nog beter tot z'n recht in de skyline.
wc eend January 19th, 2003, 01:49 PM tuurlijk is coolse poort lelijk, maar heeft wel een bepaalde functie mbt stedelijkheid. als je m weghaald, mis je m wel
Skyscrapercitizen January 19th, 2003, 04:18 PM Ik vind de Coolse poort wel mooi. Ook ABN hoeven ze niet te slopen, een nieuwe gevel zou wel aardig zijn.
Je kunt beter verdichten ipv hoogbouw vervangen door nieuwe hoogbouw! Zou een zooi worden, afbreken en nieuw bouwen gedurende 5-6 jaar middenin downtown Rotterdam, daar zit ik niet echt op te wachten op die plek!
supercees January 19th, 2003, 04:31 PM eerst maar eens die nieuwe projecten afmaken, en dan kijken wat er te verbeteren valt aan de oude. Ben ik meer een voorstander van. Staat die ABN-Amro trouwens niet op de monumentenlijst? Volgens mij wel namelijk dus dan kan die sowieso niet worden afgebroken....
Skyscrapercitizen January 19th, 2003, 04:36 PM @ supercees
Je vergist je denk ik in het gebouw. Ace bedoelde niet de laagbouw uit de wederopbouw (waar een warenhuis ofzo in zou moeten komen vind ik) maar het gebouw ernaast langs de lijnbaan met digitale klok erop. Dat is niet bepaald een monument!
supercees January 19th, 2003, 04:40 PM @ Tim
Ja ik denk dat ik me vergist heb ja.... Die ene is wel lelijk ja!
Southerner January 29th, 2003, 03:21 PM Montevideo, Scheepsmaker, Luxor en zelfs de Rotterdam gaan gebouwd worden of zijn in een vergevorderde fase. Maar van deze dildo hoor ik niks meer...
1+2=3 January 29th, 2003, 05:00 PM Bedoel je met 'dildo' Jungerhans? Vind je 'm ook al zo lelijk?
Marin January 29th, 2003, 05:02 PM Vermoedelijk zijn de batterijtjes op....(sorry, inkoppertje :))
1+2=3 January 30th, 2003, 08:33 AM Wat bedoel je daar nu mee? :?
Jan January 30th, 2003, 09:11 AM Jungerhans is een project van Bouwfonds die ook de ontwikkelaar van de Coolsingeltoren is en dus geen grote haast zal hebben met de Jungerhanstoren. Ook is de projectopgave wat lastiger met betrekking tot bereikbaarheid en parkeren. Op zich blijf ik er bij dat gezien ABN Amro en Bouwfonds aan elkaar gelieerd zijn het erg zinvol zou zijn om de kantoren van die bruine toren aan de Van Oldenbarneveltplaats zitten hier naartoe te verhuizen en dat gebouw te moderniseren of woningen van te maken. Ook zou ik de kantoorruimte die nu op de begane grond zit van het oude gebouw van de Rotterdamse bank overhevelen naar de Jungerhanstoren en ombouwen tot commerciële ruimte, wat beter aansluit bij de omgeving dan al die bureau's. Hierma pak je dus meteen het hele bouwblok aan plus je voegt nog wat toe aan de omgeving.
Brik January 30th, 2003, 12:18 PM Goed idee Jan, bel Bouwfonds: 033 2539111!!!
Ace January 30th, 2003, 12:50 PM Voor mijn part krijgt Holland Casino een 2e dependance in het oude ABN-AMRO gebouw. Zou d'r heel mooi inpassen.
Kennen ze de paviljoens van het CIC & van die kopiëerwinkel ook gelijk tegen de vlakte gooien. Niet omdat ik ze lelijk vind, maar ze belemmeren v.a. de Coolsingel wel een vrij zicht op het Binnenwegplein & de Oude Binnenweg. Een leek die nu over de Coolsingel rijdt, zal denken; 'Oh, we kunnen niet zien wat daar te beleven valt, dus we nemen de moeite ook niet om te gaan kijken.' Wellicht herken je dit ook als je in een vreemde stad bent. Het is gewoon iets menselijks. Nu heeft het Binnenwegplein niet de grootstedelijke allure als Trafalgar Square/Piccadilly Circus, maar dankzij de winkels is het toch een publiekstrekker. De mensen blijven d'r wel hangen om d'r patatje van Bram Ladage of hun NY-Pizza te verorberen. En om hun nieuwste aankopen te bewonderen. Er mag best wat meer gedaan worden om het Binnenwegplein beter in de schijnwerpers te krijgen.
Pleefiguur January 30th, 2003, 02:36 PM Op de plaats van het CIC stonden al twee - uit de jaren '70 daterende paviljoens? - die inmiddels begin/halverwege jaren '90 tegen de vlakte zijn gegaan, waarna er nieuwe zijn gebouwd. Het voorstel om deze ook weer tegen de vlakte gooien zal het zelfs in Rotterdam niet halen. Zie het eens zo: nu is er sprake van een beschutte ruimte, vanaf waar niet direct zicht is op het tochtgat/fileplein Churchillplein. Je hoeft dus niet met je patatje of falafel naar rijen auto's te staren.
Ace January 30th, 2003, 04:48 PM Ach, op al die auto's hebbik op zich nix tegen. Dat geeft toch weer een extra stedelijke dimensie. En strakkies met Eurobuilding & Luxortower is er ruimte zat om het CIC, de Opticiën & de kopiëerwinkel op te vangen.
Danny January 30th, 2003, 04:56 PM CIC gaat al weg!
Skyscrapercitizen January 30th, 2003, 05:15 PM slecht plan hoor Ace! Dat soor paviljoend maken juist dat er iets te doen is. En dat je het binnenwegplein niet ziet vanaf de Coolsingel, so what! Een stad moet iets te ontdekken hebben, anders is er geen flikker aan.:cheers:
SC81 January 30th, 2003, 11:28 PM goed idee Jan, iets voor de ideeënkrant misschien :D
Basshead January 31st, 2003, 04:05 AM @Ace, het lijkt mij sterk dat er iemand over de Coolsingel rijdt en dan eens om zich heen kijkt wat ie dan gaat doen!
Die paviljoens zijn niet de belemmering om Rotterdam in te gaan.
:)
Sol January 31st, 2003, 08:56 PM Die paviljoens zijn prachtig! Niet weghalen dus. Bovendien is het Binnenwegplein al behoorlijk druk. Gebrek aan bezoekers heeft het plein in ieder geval niet.
Stratosphere 2020 January 31st, 2003, 10:14 PM Nee, maar de Binnenwegplein en de omliggende gebouwen hebben echt een forse opknap beurt nodig. Die plein ziet er echt niet uit voor een stad als Rotterdam.
wc eend February 2nd, 2003, 01:51 PM begrijp er ook nog steeds nix van hoe ze dat gruwelgebouw van de mediamarkt daar neer hebben kunnen zetten
Jan February 2nd, 2003, 02:50 PM Het pand van de Mediamarkt zat vroeger een meubelzaak Van Reeuwijk in. Evenals de meubelhandel De Klerk (nu Donner) gingen deze zaken na verloop van tijd ergens buiten het centrum zitten omdat niemand in de binnenstad met een bankstel gaat lopen sjouwen. Het pand is eind jaren 90 opgeknapt waarbij het (volgens de glossy folder) dat er een heus uitgaanspaleis van gemaakt zou worden met vide's, luxe restaurants en chique winkels. Zoals wel vaker met zulke goedbedoelde plannen (zie ook de tropische tuin die op de eerste verdieping van de Passage in het Beursplein zou komen), sneuvelen deze intenties vrij rap wanneer er een grote huurder langskomt die alles in ene keer wil huren tegen prima meterprijzen.
Hier zie je Van Reeuwijk helemaal links in aanbouw:
http://www.rotterdammers.nl/kleingrut/afbeeldingen/Centrumk.jpg
1+2=3 February 2nd, 2003, 06:55 PM Waar? Bedoel je dat geval wat er uit ziet als een houtzagerij?
Basshead February 2nd, 2003, 07:48 PM Volgens mij wordt links op de foto gebouwd aan het pand waar nu de Bristol, de Zeeman en de Free outlet store zitten. (Trouwens bedrijven die niet echt een hoogwaardige indruk maken voor zo'n locatie).
De Mediamarkt zit nog meer naar links, wat overigens niet zichtbaar is op de foto.
Naar mijn mening vind ik de Mediamarkt wel een vooruitgang, vergeleken met die ouwe bende die het was voordat deze keten zich er vestigde.
Danny February 2nd, 2003, 09:26 PM De media markt heeft zeker wel een positieve impuls gegeven aan dat gebied, met het oog op volgende renovaties en sloop werkzaamheden.
Shockwave February 2nd, 2003, 09:51 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Danny </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>De media markt heeft zeker wel een positieve impuls gegeven aan dat gebied, met het oog op volgende renovaties en sloop werkzaamheden.</td></tr>
</table>
Media Markt geeft imo aan bijna ELK gebied een positieve impuls :)
Pleefiguur February 3rd, 2003, 10:11 PM Vergeet ook de uitbreiding van Donner in de voormalige AH niet. Die hebben gewoon de hele oppervlakte van wat toch een behoorlijke supermarkt was erbij genomen. Een pittoresk boekwinkeltje.
Jan April 4th, 2003, 10:45 AM Aangezien dit project helemaal onderaan stond in dit forum ben ik een gaan bellen hoe het hiermee staat. Het project loop nog steeds en wordt parallel met de Coolsingeltoren ontwikkeld (dus niet in elkaars verlengde, zoals werd gedacht). De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de haalbaarheid en men verwacht tussen nu en twee maanden weer het een en ander op te kunnen gaan starten. Wordt nog vervolgd dus!
Wisma April 4th, 2003, 11:03 AM Positief nieuws dus....
' ze starten het een en ander op' . Ben benieuwd wat dat is.:?
supercees April 4th, 2003, 11:15 AM Windows XP?
Skyscrapercitizen April 4th, 2003, 02:19 PM Dat zou kunnen betekenen dat ze begin volgend jaar ook met deze toren zouden beginnen. Zou wel een dramatische verandering van de skyline in 2 jaar zijn als dat zou gebeuren!
Hij leeft iig nog, dat is mooi!
Dennis April 4th, 2003, 04:26 PM mooi zo, nog ff en dan staat ie er al! ;)
Rotterdam Highrise April 4th, 2003, 05:29 PM mmm iedereen vat dit positief op maar mischien is de luxor wel parrellel aan de jungerhans gaan lopen ipv andersom :D
Doemdenken :bash:
julesstoop April 4th, 2003, 05:38 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by supercees </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Windows XP?</td></tr>
</table>
XP is de afkorting van de ziekte van mensen die niet tegen daglcht kunnen. Luna: de naam van de interface van XP (waarom alles er ander uitziet dan in bv 2000), betekent maan.
Ace April 4th, 2003, 08:42 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Rotterdam Highrise </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>mmm iedereen vat dit positief op maar mischien is de luxor wel parrellel aan de jungerhans gaan lopen ipv andersom :D
Doemdenken :bash:</td></tr>
</table>
Natuurlijk! Bij jou is het glas ook zeker altijd halfleeg?!? :D ;)
Nee, ff serieus. Als dit geen verlate 1-Aprilgrap is, dan is dit natuurlijk gewaldig nieuws. D'r zou bijna op gedronken moeten worden :cheers:
bubbah April 5th, 2003, 07:43 PM Jan, bedankt voor de info!
't is zoals Tim zegt, tegen de tijd dat Jungerhans hopelijk is gebouwd, is de skyline van R'dam enorm veranderd: Montevideo en Waterstadtoren staan er, Witte Keizer (al is die misschien niet zo zichtbaar) en Scheepmakertoren als het goed is. Dan krijgt de stad echt contouren: Jungerhans en Corso (en Luxor) erbij in het centrum, het clustertje rond Robeco met een extra dimensie, het Wijnhavenkwartier ontwikkelt zich en de KvZ idem dito. Wie weet staat ook dat Head Office er dan. Op de Boompjes komt Ernst & Young erbij. Zo groeit alles naar elkaar toe en krijgen we een heel andere aanblik. En wat in mijn ogen het belangrijkste is, met kwalitatief goede torens. Zo krijgt Rotterdam een prachtige skyline en met Jungerhans & Scheepmakerstoren krijgt ook de bouwKUNST z'n plaats!
1+2=3 April 5th, 2003, 08:52 PM Het is om te huilen zo mooi.
Skyscrapercitizen April 6th, 2003, 04:05 PM mooie opsomming Bubbah:).
Wisma April 7th, 2003, 12:14 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Butler Herman </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Het is om te huilen zo mooi.</td></tr>
</table>
Ik hoop voor je dat het tranen van geluk blijven........Ik hoop ook dat alles wat genoemd wordt ook daadwerkelijk gebouwd wordt. Anders worden het tranen van verdriet.:) :cheers:
dutchmetal April 7th, 2003, 02:09 PM Zou mooi zijn om die torens idd vanaf volgend jaar allemaal te gaan verwelkomen in R'dam. Mijns inziens heeft Rotterdam dat wel nodig! Tis al te lang geleden dat R'dam iets spectaculairs neer heeft gezet.
supercees April 7th, 2003, 03:42 PM Checks...
Ik had een mailtje gestuurd naar de projectontwikkelaar met de intentie dat ik geïnteresseerd was in een appartement.
Hij zij dat het project doorgaat. Het is alleen nog wachten tot men op de procentueel benodigde verkoop/verhuur van kantoor en woonruimte aan het wachten is.....
Elmo April 7th, 2003, 03:54 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by supercees </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>
Hij zij dat het project doorgaat. Het is alleen nog wachten tot men op de procentueel benodigde verkoop/verhuur van kantoor en woonruimte aan het wachten is.....</td></tr>
</table>
Hum... wachten tot men gaat wachten op het benodigde percentage verkoop/verhuur van kantoor en woonruimte. Dat kan dat nog een tijdje duren... ;)
Skyscrapercitizen April 7th, 2003, 03:55 PM uh, die laatste zin klopt niet, ik kom er niet uit wat je nou precies bedoeld...
Waar wachten ze nou op? De verhuur/verkoop is nog niet begonnen, dus daar kunnen ze niet op wachten.
supercees April 7th, 2003, 03:58 PM Ja ik heb met mijn stomme kop het mailtje verwijderd, maar ik weet het weer. Ze beginnen over 2 maanden met de verhuur/verkoop, en zodra dan de kritische grens bereikt is gaan ze beginnen....
Skyscrapercitizen April 7th, 2003, 04:08 PM Ik geloof er niets van!
supercees April 7th, 2003, 04:12 PM Maakt mij niet uit of je het gelooft of niet.... :) ... ik geloof het namelijk wel!
dutchmetal April 7th, 2003, 04:27 PM Hmmm zou wel leuk zijn als er voor het einde van dit jaar dan nog die grens was bereikt.
Hoe lang heeft dat eigenlijk geduurd bij de Monte Video voordat die grens bereikt was?
Skyscrapercitizen April 7th, 2003, 05:34 PM bij Montevideo duurde dat een half jaar. Verkoop begon in juli, maar pas toen een verhuurder de helft opkocht was de grens bereikt. De verkoop verliep niet echt soepel.....
Elmo April 7th, 2003, 05:43 PM Maar voor zulke grote projecten blijft het toch altijd lastig... ik bedoel je moet dan toch aan minimaal 150 a 200 mensen zo'n huis slijten wil je op je 50% zitten... En veel mensen zullen ook best geinteresseerd zijn, maar zien er van af om het te kopen of er een optie op te nemen omdat het allemaal te onzeker is en te lang gaat duren allemaal... Als het ding er eenmaal staat en mensen fysiek een appartement kunnen bezichtigen en er direct in kunnen trekken dat het allemaal veel sneller gaat...
Wisma April 7th, 2003, 10:13 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>Ja ik heb met mijn stomme kop het mailtje verwijderd, maar ik weet het weer. Ze beginnen over 2 maanden met de verhuur/verkoop, en zodra dan de kritische grens bereikt is gaan ze beginnen....</td></tr>
</table>
Die start van de verkoop/verhuur is dat alleen voor de Jungerhanstoren, of ook voor de Luxor toren?. Ik vraag dit omdat de ontwikkeling parallel met de Luxor schijnt te lopen....
Ace April 8th, 2003, 02:14 AM We kennen d'r natuurlijk ook allemaal zelf een optie op nemen en het weer cancellen als dat ding d'r eenmaal staat :D :cool: :guns1:
supercees April 8th, 2003, 09:31 AM @ Wisma...l het was een zeer kort summier mailtje dus dat stond er niet in.
Wisma April 8th, 2003, 10:06 AM Jammer :)
Dit duurt nou al zo lang........:rant: Begonnen ze maar eens aan een van de torens.....
Richard April 8th, 2003, 11:05 AM Kom op mensen, schud even je laatste geld uit de zakken en wij hebben er weer een mooie toren bij. Ik heb hier nu 17E 38 bij me. Als het hele forum meedoet komen we er misschine wel.
supercees April 8th, 2003, 11:40 AM 4 euro 50 wordt hier geboden!
Wisma April 8th, 2003, 12:35 PM Ik heb hier nog een gejatte creditcard.:D
Dennis April 8th, 2003, 01:21 PM ik ga niet verder dan 7,50-
dutchmetal April 8th, 2003, 02:06 PM Gewoon de hele toren kopen en daarna weer doorverkoop. Gaan we een beetje in de vastgoed.
Zou wel leuk zijn trouwens. "En op welk appartement zou u dan een optie willen meneer?"...."nou uhh gewoon de hele toren!"
bubbah July 25th, 2003, 07:29 PM Ik was vandaag bij Ooms makelaars, waar een maquette van de Jungerhanstoren staat. Daar kwam het gesprek dus op, en er werd mij verteld dat het project zeker doorgaat, maar wel op lange termijn, "een jaar of 10 voor het er staat". Voor het parkeerprobleem is een oplossing gevonden, onder de Coolse Poort door. Het project met de torentjes op de Bristol/Zeemanlocatie zou zijn gecanceld.
Skyscrapercitizen July 25th, 2003, 07:53 PM 10?:bash:
Marin July 25th, 2003, 07:57 PM Dat laatste zou wel eens kunnen kloppen omdat het foeilelijke pand momenteel flink opgeknapt wordt. Onbegrijpelijk dat daar nog geld in wordt gestopt...
Wisma July 25th, 2003, 10:22 PM Ach 10 jaar wat is dat nou nog.:D
Ik zou er niet eens om rouwen als deze wordt gecanceld, hoe meer ik naar de impressies kijk hoe lelijker hij wordt.
bubbah July 25th, 2003, 11:10 PM Originally posted by Tim de Bruijn
10?:bash:
Op zich kwam 't over als een opmerking uit de losse pols, maar het signaal was heel duidelijk: die staat er voorlopig nog niet. Men is er echter al lang mee bezig, dus ik heb het idee dat er wel een prestige-element bijzit inmiddels ( de maquette staat pontificaal in het kantoor opgesteld). In elk geval was de woordvoerder heel stellig dat het project wél doorgaat.
1+2=3 August 5th, 2003, 08:34 PM @ Wisma
Idd!! Weg met dat lelijke ding! :D
Stratosphere 2020 August 5th, 2003, 08:52 PM Originally posted by Wisma
Ach 10 jaar wat is dat nou nog.:D
Ik zou er niet eens om rouwen als deze wordt gecanceld, hoe meer ik naar de impressies kijk hoe lelijker hij wordt.
Ik vind de vorm wel mooi, maar de top is afschuwelijk gewoon een plat dak, bah. Ik zou ook niet rouwen als het niet doorging integendeel.
Dennis October 23rd, 2003, 12:52 PM komt er nog wat :bash: :?
remco126 October 23rd, 2003, 01:53 PM was iets met pinksteren en pasen op een dag geloof ik........
Kees November 4th, 2003, 03:39 PM voor wat het waard is (zal wel niet veel zijn):
Rotterdam, Jungerhans
150 meter hoge woon- en kantoortoren
Ontwikkeld in opdracht van Bouwfonds Vastgoedontwikkeling B.V.
--------------------------------------------------------------------------------
Architect: Hoogstad architecten, Rotterdam
Constructeur: D3BN, Rotterdam
Installatie adviseur: Techniplan adviseurs bv, Rotterdam
Start bouw: 4e kwartaal 2003
Bouwtijd: 38 maanden
dit staat hier: Willemsen Minderman (http://www.wilmin.nl/pages/utiliteitsbouw/jungerhans1.html)
en daarbij dit plaatjehttp://www.wilmin.nl/images/woningbouw/jungerhans-gr1.jpg
Michiel November 4th, 2003, 08:12 PM Opvallend dat deze nu ook op de site van Willemsen Minderman tevoorschijn komt. Ze hebben blijkbaar een goede relatie met Bouwfonds.
ro2 November 5th, 2003, 12:16 PM Zou toch een mooie datum zijn. Dan wordt het druk in het centrum met de coolsingeltoren erbij. Ik verheug me al op de kranen.:tongue2:
Rotterdam A November 5th, 2003, 01:45 PM Originally posted by Kees
voor wat het waard is (zal wel niet veel zijn):
Rotterdam, Jungerhans
150 meter hoge woon- en kantoortoren
Ontwikkeld in opdracht van Bouwfonds Vastgoedontwikkeling B.V.
--------------------------------------------------------------------------------
Architect: Hoogstad architecten, Rotterdam
Constructeur: D3BN, Rotterdam
Installatie adviseur: Techniplan adviseurs bv, Rotterdam
Start bouw: 4e kwartaal 2003
Bouwtijd: 38 maanden
dit staat hier: Willemsen Minderman (http://www.wilmin.nl/pages/utiliteitsbouw/jungerhans1.html)
en daarbij dit plaatjehttp://www.wilmin.nl/images/woningbouw/jungerhans-gr1.jpg
Als dat waar is dan maak ik een dubbele salto van blijdschap. Het is niet alleen zijn hoogte, maar ook de plaats waar het gebouwd wordt, die uniek is. Wat een apart gevoel heb je dan op het binnenwegplein bij het CIC. Je bent dan echt totaal omringd door hoogbouw. De toren zelf is natuurlijk ook schitterend. Hij heeft een hele slanke kant die je vanaf de Erasmusbrug ziet en een brede kant als je er via de Coolsingel langsloopt. En in combinatie met de Coolsingeltoren. Wouw, gewoon super.
Dennis November 5th, 2003, 02:25 PM dit klopt naturlijk niet, ze zouden er toch pas na 2007 ermee doorgaan? als de coolsingeltoren af is?
Kees November 6th, 2003, 08:22 AM 't lijkt er toch op dat het nog actueel is:
Kleissen & Partners Bouw Management Groep (http://www.kleissen.nl/pages/orderpor.html)
Orderportefeuille (juli 2003)
Commercieel
Jungerhanstoren Rotterdam
bubbah November 6th, 2003, 08:54 AM Het signaal van Ooms Makelaars (zie eerdere posts): hij komt er zeker, maar voorlopig nog niet.
Dennis November 20th, 2003, 09:57 AM http://www.hybrid-highrise.com/hoogstad_makkette.jpg
http://home.zonnet.nl/r.e.janssen/pic/rotterdam/jungerhanstoren.jpg
(oud artikel)
rojectomschrijving
Nieuwbouw van een toren met een hoogte van 153 m1 bestaande uit kantoren en appartementen (42.000 m²), winkels (9.500 m²) en ondergrondse parkeergarage (14.500 m²) in het centrum van Rotterdam. Totale oppervlakte 66.000 m².
Gister nog de oue brochure doorgekeke:
start bouw 2002 :rant: :bash: :devil: :dizzy:
Kees November 20th, 2003, 11:09 AM kijk hier eens: site (http://www.architectenweb.nl/asp/project.asp?iListType=2&go=1&PID=461&frmSortOn=&frmName=&frmDiscs=&frmProjSrt=&frmProv=&frmPlace=&frmBouwJr=&iMID=985)
daar staat dus "vernieuwd concept" en een jaartal dat niet ver weg van nu is!
zoeken met Google leverde ook nog deze tekst (d3bn):
Innovatie in Hoogbouw
Rotterdam krijgt weer een bijzonder hoogbouwproject: het ruim 150 meter hoge Eurobuilding. De locatie is de huidige Jungerhans, vlakbij de Coolsingel. Het project wordt gebouwd volgens een nieuw hoogbouwconcept de Hybride® (Hoogstad Architecten).
De constructie van de hoogbouw zal bestaan uit een dragende gevelbuis.
De stijfheid van de buis zorgt voor de stabiliteit van het gebouw. Doordat de constructieve functie geheel door de gevel wordt vezorgd, zijn de verdiepingsvloeren vrij indeelbaar.
Op dit moment worden nog twee varianten onderzocht: een betonnen gevelbuis met grote openingen en een stalen gevelbuis met veel kleine openingen.
bubbah November 20th, 2003, 12:49 PM Cool Kees!:)
ro2 November 20th, 2003, 01:14 PM ik vind hem nog steeds geweldig..
Capzilla November 20th, 2003, 11:00 PM @ro2: hij is ook geweldig. Iedereen wil altijd maar van de Scheepmakerstoren sprietjes die je van een afstandje niet eens gaat zien in de skyline. Dit is tenminste een fatsoenlijk gebouw en nog stijlvol ook.
Eindhovenaartje November 22nd, 2003, 12:18 PM Ik snap nie wat jullie rotterdammers klagen man. Hier in Eindhoven zijn we op zo'n toren jaloers
Deventer Up November 22nd, 2003, 03:23 PM Originally posted by Eindhovenaartje
Ik snap nie wat jullie rotterdammers klagen man. Hier in Eindhoven zijn we op zo'n toren jaloers
Niet alleen in Eindhoven ;) ....
Kees December 8th, 2003, 07:42 AM een nog niet eerder genoemde site (http://www.hiensch.com/index.php?PageID=49) gevonden met gedateerde (2002 start) informatie. Wel een volgens mij nog niet eerder vertoond plaatje:
http://www.hiensch.com/images/private/W_eurobuilding1.jpg
Waar wachten we nog op? Bouwen dit ding!
Patrick Highrise December 8th, 2003, 08:20 AM plaatje kennen we al wel, maar desondanks :okay: :)
Dennis December 8th, 2003, 09:40 AM hey lol!
die plaatje had ik al een lange tijd niet meer gezien
Stien December 8th, 2003, 11:54 PM Deze toren is echt errug mooi hoor, zeker op die plek. Mooie opvulling en het Binnenwegplein wordt daarmee een van de meest stedelijke plekken van NL, gewoon bouwen!
Skyscrapercitizen December 9th, 2003, 12:41 AM Deze gaat pas UC als pasen en pinksteren op 1 dag vallen geloof ik. In de meeste plannen heb ik wel vertrouwen in Rotterdam, maar deze zie ik er niet meer zo snel komen. Ik hoop dat ik ongelijk heb!
Fir December 9th, 2003, 05:47 AM Wow dat laatste plaatje had ik nog niet gezien, de locatie bevalt me echt, zou toch een bepaald gevoel opwekken als je daar zo de metro uitloopt en deze schitterende toren ziet.
Kees December 9th, 2003, 12:22 PM Deze tekst (verslag Cie Welstand en Monumenten 26 november 2003 in de agenda van 3 december 2003) komt hier vandaan (http://www.bds.rotterdam.nl/frameset.asp?objectid=7&sessionid=1XGAuyBPegM35UuYCWRV1zySvofxauyo3l50uVxDYXp5K38HdWziQW2wD1FEo9vh&objecttype=FOLDER) en gaat over Termeulen-locatie, maar er waren enkele aardige toespelingen op Torens in de nabijheid.
Qua vormgeving van de nieuwbouw wordt volgens de architect feitelijk vooruit gekeken naar een mogelijk toekomstige situatie waarbij er torens op of in plaats van het pand van Zeeman en Jungerhans worden gerealiseerd. Er is dan ook met opzet afgestapt van de referentie met de Lijnbaanflats van architect Maaskant.
In het plan dat eerder aan het High-rise Team werd getoond waren de gevels geheel van glas. Er was er sprake van een abstract beeld, een sculptuur op een bestaand gebouw, conform de plannen voor de Jungerhanstoren en Zeemantoren.
Nu zijn er dermate grote gaten in de glazen gevel opgenomen dat er geen sprake meer is van een glazen sculptuur, maar een meer gewoon appartementengebouw met galerijen en balkons. Hierdoor dringt zich toch weer een ongewenste referentie op met de Lijnbaanflats. De commissie suggereert de hoeveelheid glas te verhogen zonder afbreuk te doen aan de bruikbaarheid.
=============
Iemand een idee wat er op de Zeemanlocatie mogelijk gaat gebeuren?
zokki December 9th, 2003, 12:27 PM Het huidige Jungerhansgebouw is best mooi. Hoop niet dat ze die gaan slopen. Zeemangebouw mag meteen plat.
Ace December 9th, 2003, 09:35 PM Helemaal mee eens! Zeeman/Bristol is zo lelijk als de nacht. Daar moet echt iets voor in de plaats komen. Het zou zonde zijn als je daarbovenop een torentje neer zou zetten zonder iets a/d plint te veranderen. Dan blijft het lelijk. Zeker de huidige combinatie met de moderne bebouwing van Mediamarkt d'rnaast is geen gezicht.
remco126 December 11th, 2003, 12:21 PM Overigens heeft het Zeemanpand pas een kleine opknapbeurt gehad, de pui is geschilderd, de entree is vernieuwd en er is een of ander (sier)blok boven de entree gehangen. Ook is er een winkel bijgekomen. Denk dus dat het nog wel een tijdje gaat duren voordat dit pand weggaat.
Kees February 18th, 2004, 10:56 AM Orderportefeuille (januari 2004)
Commercieel
Kantoorgebouw Jungerhanstoren Rotterdam
aldus: Kleissen (http://www.kleissen.nl/pages/orderpor.html)
===
"detail": 't heet ineens kantoorgebouw.
Opbeurend is dat 't dus geactualiseerd is bij Kleissen.
Jan February 18th, 2004, 11:40 AM Originally posted by Ace
Zeeman/Bristol is zo lelijk als de nacht.
Voor de verbouwing wel. Nu het verbouwd is vind ik het er eigenlijk best prima uit zien. De verbouwing was trouwens ook het gevolg van hetbesluit om voorlopig even niet aan nieuwbouwplannen te denken.
Ace February 18th, 2004, 12:33 PM Achja, ik zat eerlijk gezegd niet te wachten op weer zo'n 70'er, waar we d'r al zoveel van hebben. Ondanks het gevolg van overschaduwing van het Binnenwegplein zie ik d'r veel liever een 120+'er. Maar ja, Who am I?!?
bubbah February 18th, 2004, 12:35 PM Originally posted by Jan
Voor de verbouwing wel. Nu het verbouwd is vind ik het er eigenlijk best prima uit zien. De verbouwing was trouwens ook het gevolg van hetbesluit om voorlopig even niet aan nieuwbouwplannen te denken.
Blijft Jungerhans eigenlijk als ontwerp intact, nu het lijkt dat het (gedeeltelijk?) een woonfunctie krijgt? Is er over de bouw al iets nader bekend?
Rotterdam A February 18th, 2004, 08:18 PM Jungerhans is schitterend mooi, hoog en uniek. Ik hoop zo graag dat deze snel gebouwd wordt. Het frustreert me allemaal zo erg. Gelukkig kunnen we dit jaar ook op wat enkele mooie torens rekenen.
Sint Clara February 18th, 2004, 09:15 PM Rotterdam is echt de grootste juweel in de kroon dat Nederland heet en binnenkort de grootste uit de kroon van Europa!Rotterdam leeft eindelijk weer eens na jaren dood te zijn! Lang leve de Koning!
Groetjes,
St. Clara
Eric Offereins February 20th, 2004, 07:37 PM Wat is Kleissen voor bedrijf?
Ik geloof pas dat Jungerhans er komt als de bouwcontracten er zijn.:cheers:
Dit is 1 van mijn favoriete projecten:)
Marin March 2nd, 2004, 06:21 AM 01.03.2004 - ROTTERDAM (ZH) - Voorlopig ontwerp
------------------------------------------------------------------------------------
Omschrijving: Nieuwbouw kantoortoren, winkels en parkeergarage aan het Binnenwegplein.
Soort bouw: Nieuwbouw
Startdatum: 03-2005
Ramingsgroep: meer dan 12.5 miljoen euro
Opdrachtgever: Bouwfonds Ontwikkeling BV, Westerdorpsstraat 66, 3871 AZ HOEVELAKEN, (033) 2539215
Opdrachtgever: Bouwfonds Ontwikkeling BV, Commercieel Vastgoed, Westerdorpsstraat 66, 3871 AZ HOEVELAKEN, (033) 2539215
Opdrachtgever: Willemsen Minderman Vastgoedontwikkeling bv, Rietbaan 12, 2908 LP CAPELLE AAN DEN IJSSEL, (010) 4423949
Ontwerper: Hoogstad Architecten, Westerkade 31, 3016 CM ROTTERDAM, (010) 4402121
Ontwerper: Hoogstad Architecten BNA Stedebouwkundigen BNS 0, (010) 4402121
ro2 March 2nd, 2004, 08:05 AM Dus over een jaar zijn we begonnen met de coolsingeltoren, jungerhans, de coopvaert en de Rotterdam !!!!!!!!!!!!!!!
185
135
150
100 +
570
Kees March 2nd, 2004, 08:20 AM fijn nieuws weer Marin, ro2: vergeet New Orleans en Havanna niet! Daarvan is de start van de eerste ook in 2005.
Ace March 2nd, 2004, 08:56 AM We blijven bezig :) :guns1:
Dit bericht is eigenlijk te mooi om waar te zijn. Niet dat ik Marin niet vertrouw, maar hoe groot schat jij de waarde van dit bericht zelf in? Ik kan het gewoon bijna niet geloven. In eerste instantie was het toch de bedoeling dat Jungerhanstower pas van start ging als Coolsingeltoren opgeleverd zou zijn?
Kees March 2nd, 2004, 09:55 AM @Ace: berichtje van Jan (april vorig jaar):
Originally posted by Jan
Aangezien dit project helemaal onderaan stond in dit forum ben ik een gaan bellen hoe het hiermee staat. Het project loop nog steeds en wordt parallel met de Coolsingeltoren ontwikkeld (dus niet in elkaars verlengde, zoals werd gedacht). De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de haalbaarheid en men verwacht tussen nu en twee maanden weer het een en ander op te kunnen gaan starten. Wordt nog vervolgd dus!
en wordt parallel met de Coolsingeltoren ontwikkeld (dus niet in elkaars verlengde, zoals werd gedacht)
hupsekee: en nu echt de lucht in Rotterdam!
Raddie March 2nd, 2004, 03:56 PM En de Corsotoren? Die zou toch ook tegelijkertijd gebouwd worden met de Coolsingeltoren?
Elmo March 2nd, 2004, 04:06 PM Woow... Waren er vorig jaar iets van 14 gebouwen van +/- 70 meter U/C, nu lijkt het dat 2005 het jaar wordt van de 100 - 150 plussers! :okay:
bubbah March 2nd, 2004, 04:20 PM Originally posted by Kees
@Ace: berichtje van Jan (april vorig jaar):
en wordt parallel met de Coolsingeltoren ontwikkeld (dus niet in elkaars verlengde, zoals werd gedacht)
hupsekee: en nu echt de lucht in Rotterdam!
april vorig jaar.......is dit nog actueel?
Winus March 2nd, 2004, 04:39 PM Die startdatum is me veel te ver weg om betrouwbaar te kunnen zijn. :moods:
Southerner March 2nd, 2004, 06:38 PM De coolsingeltoren, de rotterdam, de havanna, de new orleans, de jugherhans en pink panter!!!
Naast de in aanbouw zijnde coopveart, scheepmaker en montevideo.
Dan staat Rotterdam meteen op de kaart!!
Maar.......lijkt me eigelijk net wat te mooi om waar te zijn....
Q. March 2nd, 2004, 07:00 PM Hopen dat het doorgaat... het Binnenwegplein kan deze toren erg goed gebruiken.
@Winus: bij de Coolsingeltoren duurt ook nog zolang voor ze gaan beginnen. I'm keeping my fingers crossed. Lijkt me erg gaaf, al die torens tegelijk in aanbouw.
Elmo March 2nd, 2004, 07:23 PM Originally posted by harie
De coolsingeltoren, de rotterdam, de havanna, de new orleans, de jugherhans en pink panter!!!
Naast de in aanbouw zijnde coopveart, scheepmaker en montevideo.
Moet je je eens voorstellen hoe de skyline er uit ziet met al die kranen die bij deze 9 projecten horen.. Zeker 10 tot 15 stuks van 100 - 200 meter hoog! :D
Tel daarbij de kleinere projecten op en je zou echt een woud krijgen. Inderdaad... te mooi om waar te zijn. :(
Denoordrotterdammer March 2nd, 2004, 08:55 PM Ja omin lauw. en dat allemaal in mijn achtertuin. Het is bijna een echte transformatie
angeladevi March 2nd, 2004, 08:57 PM Originally posted by Elmo
Inderdaad... te mooi om waar te zijn. :(
Inderdaad, eerst zien en dan geloven. En dat doe ik pas als ik hekken en bouwmachines zie.
Wisma March 2nd, 2004, 09:12 PM Als de Coolsingeltoren als enige gebouwd wordt sta ik al te juichen.
Rotterdam A March 3rd, 2004, 09:53 AM Torens als de Coolsingeltoren en Jungerhans moeten gewoon snel gebouwd worden. Ze vullen precies de lege tussenliggende gaten op, zijn heel hoog, zijn indrukwekkend en mooi. Vanuit de bibliotheek heb je ook een mooi uit gestrekt uitzicht.
Skyscrapercitizen March 3rd, 2004, 03:40 PM Coolsingeltoren, Jungerhanstoren en De Rotterdam zijn DE projecten die Rotterdam komende jaren een boost moeten geven om aan te haken in de vaart der volkeren. Wil Rotterdam boeiend zijn dan moet het werken aan een veel hogere dichtheid. Dit zijn daarvoor de aangewezen projecten!
Als dit allemaal volgend jaar UC gaat dan is Rotterdam over 5 jaar een totaal andere stad! Dan begint het een echte hoogbouwstad te worden (centrum dan).
Kees March 10th, 2004, 05:09 PM slecht? nieuws?
op architectenweb (http://www.architectenweb.nl/asp/project.asp?iListType=2&go=11&PID=461&frmSortOn=&frmName=&frmDiscs=&frmProjSrt=&frmProv=&frmPlace=&frmBouwJr=&iMID=985) stond tot voor kort:
Hoogstad Architecten | Jungerhanstoren
plaats: Rotterdam
provincie: ZH
jaar van realisatie: 2004 :)
projectsoort : kantoren, hoogbouw
Nu is dat gewijzigd:
Hoogstad Architecten | Jungerhanstoren
plaats: Rotterdam
provincie: ZH
jaar van realisatie: niet uitgevoerd :mad:
projectsoort : kantoren, hoogbouw, studie
Skyscrapercitizen March 10th, 2004, 05:29 PM Een stille dood gestorven, zoals het zich al jaren liet aanzien.
Helaas, ik hoop dat het niet waar is...
Jan March 10th, 2004, 05:52 PM Dit plan staat inderdaad niet op de nominatie om binnenkort gebouwd te gaan worden, al was het maar omdat Bouwfonds ook de Coolsingeltoren in portefuille heeft. Maar dat was geen nieuws. Als morgen iemand zich aandient om specifiek die toren te willen huren gaan ze overmorgen beginnen met bouwen. Wat dat aangaat kan dat plan natuurlijk gewoon in de kast blijven liggen zolang er geen andere initiatieven voor die plek of die omgeving zijn. Anders is het weggegooid geld. Nog veel te vroeg dus om dat plan nu al af te schrijven als 'nooit gebouwd'.
Per March 10th, 2004, 06:02 PM Zou zonde zijn als ie niet gebouwd zou worden, deze toren had de hoekige eenvormigheid in Rotterdam kunnen doorbreken.
Trouwens hoe zit dat toch met al die ontwerpen van torens die nooit gebouwd zijn, als ik het goed begrijp kunnen die allemaal uit de kast worden gehaald, als er maar interesse voor bestaat?
Dennis March 10th, 2004, 09:00 PM ja jongens, geloof me in 2015 staat ie der echt! :D
:bleep: :mad:
Kees March 17th, 2004, 08:14 AM bron: Postma & Partner - maquettebouw (http://www.postma-partner.com/)
http://www.postma-partner.com/gerealiseerd-frame/jungerhans/jungerhans2.jpg
Cymen March 17th, 2004, 05:01 PM Ik moest effe wat kwijt:
Allejezus wat een kut website!!
Ace March 17th, 2004, 05:33 PM Kan wel zijn, maar ze verkopen wel maquette onderdelen. Zelfs die van 'De Kuip'!!
Ik zal vandaag of morgen 'ns mailen of ze geen 'kant- & klare' Jungerhans toren hebben. Mocht ie nooit gebouwd worden, dan hebben we d'r i.i.g. een mooie herinnering aan. En mocht ie wel gebouwd worden, dan is dat een mooie aanvulling op de collectie :)
Ace March 17th, 2004, 08:43 PM Beste meneer Hoogvliet,
Leuk dat u reageert op een paar van onze "topstukken" in de maquettebouw. Ik
moet u helaas teleurstellen betreffende de vraag of wij deze maquettes"op de
plank" hebben om te verkopen. De maquette van De Kuip is in 1994/5 gemaakt
en heeft een grondplaatmaat van 1,50 x 1,50 mtr. Hij staat op een onderstel
van ca 90 cm hoog en heeft ook nog eens een stofkap van ca 60 cm hoog.
Destijds hebben wij in ons bureau hieraan ca 650 uur gewerkt. Hij staat
momenteel (waarschijnlijk) in het Maasgebouw achter de lift. U zult
begrijpen dat we daar maar één exemlpaar van op bestelling van de
hoofdaannemer, hebben gemaakt.
De Jungerhanstoren is ook een dergelijk geval; Een perfect staaltje
maquettebouw, maar ook éénmalig uitgevoerd. Ook hebben wij hiervan geen
onderdelen of iets dergelijks te koop.
De onderdelen die wij wel te koop hebben betreft hoofdzakelijk onderdelen
voor de petrochemische industrie. Piping onderdelen.
Ik hoop u hiermee enigszins tevreden te hebben gesteld.
------------------------------------------------------------------------------------
Da's dus duidelijk. Op zich wel jammer.
Maar toch lauw dat ze ruim 2 uur na kantoortijd nog de moeite nemen om hierop te reageren. Dat kommie niet vaak tegen.
Jan March 17th, 2004, 08:49 PM Niet getreurd Ace. Er is er op dit moment eentje bezig om alle hoogbouw van Rotterdam om te zetten naar bouwplaten, schaal 1:1250. Dat lijkt erg klein (is het ook, nog een kwart kleiner dan de maquette van het CIC), maar omdat de gevels erg secuur zijn afgewerkt ziet het er allemaal erg lollig uit, vooral wanneer je een paar van die dingen bij elkaar ziet staan.
Dennis March 17th, 2004, 08:52 PM ja idd, ik heb die kleine maquettes gezien en ze zien er idd behoorlijk stoer uit!
als het goed is zijn ze eind mei te koop
Ace March 17th, 2004, 09:19 PM Mooi! Dat word dus gewoon de hele collectie in één keer aanschaffen, mits ze niet al te duur zijn. Zal leuk staan op m'n plank :cheers:
Tussen de 3x grotere Fortis Blaak en het 6x grotere WPC :mad:
Skyscrapercitizen April 19th, 2004, 10:50 AM Jammer dat we hierop nog zolang moeten wachten. :wallbash:
Na de lezing van Hoogstad afgelopen zaterdag doet het weer pijn te denken dat deze er misschien helemaal niet komt. Het is echt een world class ontwerp! Bovendien heeft de skyline een 150 meter op deze plek hard nodig, die massa moet daar gewoon komen.
bubbah April 20th, 2004, 04:48 PM Jammer dat we hierop nog zolang moeten wachten. :wallbash:
Na de lezing van Hoogstad afgelopen zaterdag doet het weer pijn te denken dat deze er misschien helemaal niet komt. Het is echt een world class ontwerp! Bovendien heeft de skyline een 150 meter op deze plek hard nodig, die massa moet daar gewoon komen.
Hoogstad heeft er niets over gezegd?
Ace April 20th, 2004, 05:06 PM Hoogstad is dan ook niet degene die bepaalt offie er al dan niet komt. Al zou hij heus wel nauw betrokken zijn bij de ontwikkelingen.
Dennis April 26th, 2004, 01:50 AM oud plaatje, maar ik wed dat een hoop forumers deze nooit hebben gezien
Q. April 26th, 2004, 09:52 AM Okee. Die lijnbaanflats MOETEN echt weg. Geen gezicht.
Capzilla April 26th, 2004, 04:08 PM Wat blijft deze toch mooi.. totaal nog niet verjaard en we kennen hem toch al een tijdje nu!
vinman April 26th, 2004, 05:02 PM Okee. Die lijnbaanflats MOETEN echt weg. Geen gezicht.
Je hebt wel iets tegen die lijnbaanflatgebouwen he, maar dat is wel heeel begrijpelijk. Maar reken maar dat ze deze flatgebouwen heel mooi hebben gevonden in de jaren 60.
Q. April 26th, 2004, 05:20 PM Die lijnbaanflats zijn vast heel mooi, maar niet op deze plek. Sentimenteel gelul dat ze er moeten blijven staan. Ze verpesten de hele binnenstad. Alhoewel, zoals elders gezegd, de omgeving van de Laurenskerk pas helemaal een ramp is.
Deventer Up April 26th, 2004, 09:05 PM oud plaatje, maar ik wed dat een hoop forumers deze nooit hebben gezien
:omg: Die is goed !! Lijkt net echt.
Crownsteler April 26th, 2004, 09:31 PM Hhmmm, ik zou deze eigenlijk liever zien dan de Coolsingeltoren.....
l'etranger April 26th, 2004, 09:44 PM Het heeft wel wat weg van een staafmixert.. :D
Crownsteler April 26th, 2004, 10:08 PM Jij kookt cker ook nooit he???
l'etranger April 26th, 2004, 10:12 PM In dat plaatje is ie de aubergine aan het mixen! (Flauw.) :D
Ace April 26th, 2004, 10:37 PM En toch zal ie veel beter tot zijn recht komen, zonder die K*TAubergine!!!
[Kees] April 26th, 2004, 11:00 PM gossie! :runaway: hebbe we het over een staafmixers!? Ik vind het wel een cool gebouw. Hopelijk wordt ie gebouwd!
Kees April 27th, 2004, 07:09 AM Bouwfonds heeft drie stukjes grond in het centrum met de volgende prioriteiten:
1: Ter Meulen (Grote Lijn)
2: Coolsingeltoren
3: Jungerhanstoren
CborG April 27th, 2004, 01:29 PM ik vind hem wel wat weghebben van een champagneglas :cheers1:
bobdebouwer May 3rd, 2004, 06:43 PM Het doet me in vlagen denken aan de Commerzbank in Frankfurt, maar ik denk dat met een paar kleine aanpassingen een geheel eigen uitstraling kan krijgen. Als ik zou moeten kiezen tussen de Delftse Poort en de Jungerhans, koos ik voor de laatste!
Kees June 16th, 2004, 09:30 AM bron: Centrumraad (http://www.mediaport.nl/adviesraad/agendastukken/pdf/09juni2004/Verslag%20dd.%2026.04.2004.pdf)
De Jungerhanstoren: Deze is eigendom van het Bouwfonds. Vooralsnog wordt hier nog niet mee gestart, omdat een en ander door de eigenaar is getemporiseerd.
uitstel dus, géén afstel :)
Skyscrapercitizen June 16th, 2004, 01:40 PM Maar dat afstel kan nog wel komen. Laten we hopen dat deze er ook nog voor 2010 komt.
JB-mobile September 24th, 2004, 10:01 PM Ik heb geen idee wat voor waarde we hier aan moeten hechten, maar toen ik vanavond langs Jungerhans liep, hingen er briefjes in de etalage met daarop de tekst: hoera, Jungerhans mag definitief blijven!
Betekent dit dat de toren er op deze locatie nu niet komt ?
(het is niet te hopen)
Elmo September 25th, 2004, 10:24 AM Dat is (helaas) al enige tijd bekend dat de toren er voorlopig niet zal komen en al helemaal niet op die plek. :(
Skyscrapercitizen September 25th, 2004, 11:46 AM Jammer ja. Jungerhans is trouwens echt erg van binnen, best een mooi pand met statige trappen, maar bijzonder slecht ingericht en onderhouden die winkel, wat een teringzooi is het daar zeg!
Rotterdam A September 25th, 2004, 12:22 PM Dit is een hele mooie hoge toren. Samen met het ter Meulen gebouw zal het voor super dichtheid zorgen. Het vult meer dan alleen gaten op. Dat kan gewoon een super cluster worden met Robeco, Schielandtoren, Beurs WTC, Witte Keizer, Coopvaert, Coolse Poort. Het sluit gewoon lekker allemaal aan dan.
Dr. Dubai September 25th, 2004, 10:10 PM @ Rotterdam A
uhm, ik weet niet of je up to date bent, maar goed ik zal je het slechte nieuws wel bekend maken:
de toren komt er niet, de komende jaren, en zal zeker niet op die locatie verrijzen.
Dennis September 29th, 2004, 12:11 AM in kleissen zijn orderportefeuille (van juli 2004) kan je zien dat de jungerhanstoren erbij staat, deze staat dus zeker niet stil
http://www.kleissen.nl/pages/orderpor.html
Cymen September 29th, 2004, 12:20 PM in kleissen zijn orderportefeuille (van juli 2004) kan je zien dat de jungerhanstoren erbij staat, deze staat dus zeker niet stil
http://www.kleissen.nl/pages/orderpor.html
Bouw management, klinkt als leven inderdaad.
Wie gaat een mailtje plegen?
dirkholtkamp September 29th, 2004, 02:50 PM Persoonlijk heb ik me er al bij neergelegd dat deze toren er in deze vorm niet gaat komen op deze locatie. Komende 6 jaar zie ik op deze locatie geen heipaal de grond in gaan. Ergans na 2010 zal de tijd wel rijp zijn en kan de ontwikkeling van deze locatie niet langer tegen gehouden worden. Jammer maar helaas.
Van de Coolsingeltoren ben ik overigens wel overtuigd dat ie er gaat komen. Ook de Rotterdam heb ik nog wel vertrouwen in.
Stien February 2nd, 2005, 02:44 PM Vandaag een stuk op rd.nl:
http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modules/w3s-merge.phtml?w3s_dbms=mysql&w3s_host=w3s.rotterdamsdagblad.nl&w3s_database=rdagblad&w3s_table=artikel&w3s_id=16559&w3s_template=Artikel
Door de economische stagnatie zijn spectaculaire nieuwe hoogbouwprojecten in de Rotterdamse binnenstad voorlopig niet te verwachten. Die vrees uit Leefbaar-wethouder Marco Pastors (bouwen en wonen) naar aanleiding van het schrappen van de Jungerhanstoren op het Binnenwegplein. Vorige week werd al duidelijk dat de superhoge Coolsingeltoren er niet komt. De PvdA maakt zich zorgen om de hoogbouw in het centrum.
CborG February 2nd, 2005, 03:09 PM De PvdA maakt zich zorgen om de hoogbouw in het centrum.
:)
Amo urbem February 3rd, 2005, 08:49 PM Het gaat weer goed in Rotterdam Centraal... Niet dus...
Marin February 4th, 2005, 12:25 AM Nog meer naar nieuws..
Ook Jungerhanstoren sneuvelt in Rotterdam, Corsotoren afgetopt
ROTTERDAM - De Jungerhanstoren komt er niet. Na het afblazen van de Coolsingeltoren is dit het tweede grote project in Rotterdam dat niet voorbij de planfase komt. Op de plek van Jungerhans aan het Binnenwegplein was tussen de 45.000 m2 en 50.000 m2 kantoor- en winkelruimte in gepland. De ambities voor een derde hoge toren op de plek van het Corsotheater zijn teruggeschroefd. De toren zal niet 150 meter hoog worden maar hoogstens 80 en zal geen grootschalige bioscoop herbergen.
Het besluit om af te zien van de bouw van de Jungerhanstoren is een gezamenlijk besluit van de gemeente en de ontwikkelaar, Bouwfonds Vastgoedontwikkeling. De toren die op het Binnenwegplein gebouwd zou worden zou 154 meter hoog worden. Het plan voor de Jungerhanstoren werd eind 2000 gelanceerd door de Merwede Groep. Begin 2002 nam Bouwfonds de ontwikkeling van de toren over van de Merwede Groep. Bouwfonds was ook betrokken als ontwikkelaar bij de Coolsingeltoren.
Ook de plannen voor de toren op de plek van Corsocomplex zijn teruggeschroefd. Fortis en Pathé onderzoeken momenteel de haalbaarheid van een minder ambitieus plan waarbij de toren 80 meter in plaats van 150 meter zal worden. De oorspronkelijk geplande bioscoop van 12 zalen zal in elk geval geen doorgang vinden. Het programma voor de toren zou moeten bestaan uit voorzieningen, woningen en kantoorruimte.
Bron: PropertyNL (www.propertynl.com)
Datum: 4-2-2005
Jan February 4th, 2005, 08:29 AM Nu dus maar iets bouwen met stukken minder ambitie is vele malen erger dan dat een toren voorlopig niet doorgaat. Laat die locatie maar lekker rijpen, komt vanzelf wel goed. Hopelijk is de gemeente zo wijs om een minimumhoogte in te stellen voor die Kruiskadeplek.
Rotterdam A February 4th, 2005, 10:07 AM Nu dus maar iets bouwen met stukken minder ambitie is vele malen erger dan dat een toren voorlopig niet doorgaat. Laat die locatie maar lekker rijpen, komt vanzelf wel goed. Hopelijk is de gemeente zo wijs om een minimumhoogte in te stellen voor die Kruiskadeplek.
Mee eens. Ze wachten maar tot het wel kan. Opzouten met minder ambitieuze plannen en een domme 80m hoge toren op die plek. Iemand moet ze echt waarschuwen, dat die plek alleen maar is gereserveerd voor de 154m Jungerhanstoren of beter. Al duurt het nog 8 extra jaren.
Skyscrapercitizen February 4th, 2005, 10:14 AM :cry:
Het gaat niet goed...
Ace February 4th, 2005, 08:58 PM Nee, ondanks andere projecten kan ik ook weinig anders concluderen. Ik kan moeilijk alleen maar tevreden zijn met Montevideo, New Orleans, Coopvaert en Punttoren. CST & Jungerhanstoren had Rotterdam echt nodig. Eerder genoemde niet persé.
EuroMaster February 4th, 2005, 09:58 PM godver: 80m voor de corsotoren. bouw dan maar niks.......
rotterdammer February 5th, 2005, 12:52 PM Laat ze dan aub snel beginnen aan De Grote Lijn. Dan is er daar in ieder geval enige verbetering waar te nemen. het centrum heeft nog een lange weg te gaan maar als er helemaal niet wordt geinvesteerd duurt het alleen nog maar langer. Dan hopen dat aan de westkant de Calypso ook snel van start gaat.
:bash:
bobdebouwer February 6th, 2005, 09:37 PM Allemachtig 80 meter wat een lachertje! Rotterdam durft!
Dr. Dubai April 16th, 2005, 06:56 PM niet echt nieuws, ik hoop niet dat ik jullie valse hoop heb gegeven toen jullie zagen dat er een reactie was op deze thread.
ik hoop dat we dit plaatje ooit nog eens een keer kunnen bezichtigen in het echt:
http://img9.echo.cx/img9/9674/jungerhanstoren1vi.jpg (http://www.imageshack.us)
het is wel erg impressive!:eek:
ik ben al blij als die ergens binnen nu en 10 jaar in aanbouw gaat.
Hoogholland April 16th, 2005, 07:08 PM Zou een lekker vuller zijn in de skyline, ziet er zo echt zeer groots uit.
EuroMaster April 16th, 2005, 09:08 PM wat heeft eigenlijk precies bepaald dat ie niet gebouwd is...?
Patrick Highrise April 16th, 2005, 10:51 PM na binnenkort staat er natuurlijk wel de Coopvaert voor! :D
Hoe dan ook blijft het een prachtontwerp voor een toren die wat mij betreft overal (in de hoogbouwzone) in Rotterdam mag worden neergezet..
1+2=3 April 16th, 2005, 11:06 PM Tjezus wat een oude thread, moet je de eerste berichten eens lezen.
Rik April 18th, 2005, 05:45 PM vind het trouwens wel een prachtige foto
|
|