View Full Version : Nieuw binnenstadsplan Den Haag 2010 - 2020
refluS March 1st, 2009, 06:33 PM Een Blokker moet er natuurlijk zijn maar laten we een Blokker bouwen die past in Den Haag die zich onderscheidt...
Naar een nieuw binnenstadsplan Den Haag 2010 - 2020
(filmpje en projecten)
http://www.binnenstad-denhaag.nl/naar_een_nieuw_binnenstadsplan.html
Koen Acacia March 2nd, 2009, 08:30 PM Tot nu toe nog wat vrijblijvend vind ik, veel procedure-timetable gedoe.
Hopeljk wordt het wat interessanter wanneer er wat concreters op tafel ligt.
Quintana March 2nd, 2009, 09:19 PM Hmm, Peter Drijver is voor de camera een stuk beter te volgen dan op het forum :D
refluS March 2nd, 2009, 11:15 PM Heb er wel veel vertrouwen in!
Qua architectuur en sfeer gaat de stad er echt op vooruit!
Alleen vraag me nog steeds af, wanneer komen de Chinese poorten er...
Cymen March 3rd, 2009, 12:32 AM Hmm, Peter Drijver is voor de camera een stuk beter te volgen dan op het forum :D
Die naam koppel ik onbewust aan het gebrek aan interpunctie, kan dat kloppen? Is hij een gekke Haghanees? Soort Flap die ergens het woord serieus aanraakt?
edit: Ik ga nu pas het filmpje kijken ;)
edit 2: Een architect, niet helemaal de persoon die ik bij de naam visualiseerde. Toch geen anti-intellect als Flap.
Maar grappig dat Jup Hoffmans(sp?) met zijn vrachtram naar Den Haag verhuist is. Hoop onzin geblaat in dat filmpje...
Tweety March 3rd, 2009, 02:01 AM Een hoop poeha en intrappen van open deuren, maar niets concreets. Het is goed om te zien dat het goed gaat met de binnenstad, maar ik betwijfel of dat te danken is aan dit soort duurbetaalde gebakken lucht.
Koen Acacia March 3rd, 2009, 03:57 PM Ha, dat filmpje had ik nog helemaal niet gezien.
Hoop onzin over "de technologie", maar er zat ook wel wat zinnigs tussen. Die winkelier aan het Noordeinde had wel een punt, dat mensen specifiek naar een bepaalde straat toe gaan, net zoals je "naar de Bijenkorf" gaat.
Daar zou je veel beter mee moeten kunnen inzoomen, niet kijken hoe het gaat met "het Centrum", maar veel meer uitsplitsen om te kijken hoe het met Noordeinde e.o. gaat, met de Spuistraat, enzovoorts.
Slagathor March 3rd, 2009, 05:02 PM Tegenover het succes van Noordeinde staat het falen van de Grote Marktstraat. Nieuwbouw ten spijt blijft het een straat waar de meeste mensen zich doorheen haasten op weg naar ergens anders.
Koen Acacia March 4th, 2009, 01:34 PM Gevoelsmatig zou ik zeggen dat, als je wat verder terug kijkt dan een paar jaar maar echt een decennium of meer terug, dat de echte winnaars de pleinen zijn.
Het Plein, de Grote Markt, Plaats, Buitenhof, daar is echt een enorme shot leven in geblazen.
We zouden eigenlijk de Witte en de Tweede Kamer moeten onteigenen zodat aan die kanten van het Plein ook terrasjes kunnen komen.
Slagathor March 4th, 2009, 02:55 PM ^^ Ik ben allang blij dat Lange Voorhout opgeknapt wordt met het oog op de vertrekkende Amerikanen. Dat wordt dadelijk weer een prachtige laan+plein combinatie.
Muyangguniang March 4th, 2009, 02:55 PM Tegenover het succes van Noordeinde staat het falen van de Grote Marktstraat. Nieuwbouw ten spijt blijft het een straat waar de meeste mensen zich doorheen haasten op weg naar ergens anders.
Klopt, behalve bij Spuimarkt, maar voor de rest is het een saaie kale laan.
Ik begrijp trouwens niet waarom we 2 jaar of meer moeten wachten tot er nieuwe bestrating is enzovoorts.
gewoon met ontwerpen komen voor de straat.
de mooiste selecteren, de stad laten stemmen.
dus gewoon op het stadhuis een mega poster ophangen van kom hier stemmen, wat vind jij het mooist?
dat 2 maanden zo laten.
en daarna meteen aan de bak! dan heb je dat zo gepiept.
wat hebben we nu?
een krantenbericht in 2007 ''nieuwe inrichting Grote Marktstraat'' nu is het 2009 en er is nog niks veranderd.
Alle lelijke panden moeten weg of gewoon een nieuwe gevel krijgen(oke dat is wat moeilijker)
maar het duurt allemaal zo lang.........................................
En dan Rabbijnplein had mooier gekund, heeft nu toch te veel een Ypenburg Centrum gehalte.
Wel ben ik benieuwd naar de Grote Marktstraat,want er komen grote namen in de laan heb ik gelezen, krijgen we toch een Boulevard waar je U tegen zegt.
Wat mooi zou zijn:
Passage - Luxe winkeltjes, maar niet van grote ketens
Passage doortrekken naar Grote Marktstraat, waren ze al van plan
Grote Marktstraat - grote winkelketens en warenhuizen(beter en meer dan nu)
kruispunt spui - een groot hotel(op de plek waar nu nog defensie gedeeltelijk zit).
ik vraag me echt af hoe Den Haag er in 2018 uitziet, zijn deze plannen nou allemaal uitvoerbaar(niet mijn eigen ideeen) of is het allemaal echt gewoon gebakken lucht en vermakerij.
Koen Acacia March 4th, 2009, 03:20 PM Grote Marktstraat - Spui zou helemaal geen slechte locatie voor een hotel zijn.
Behalve naar de plaatsen zou je trouwens ook naar de tijden kunnen kijken. Uit de cijfers op die site blijkt vrij duidelijk wat iedereen eigenlijk toch al weet: Den Haag is eerst en vooral een winkelstad, en is daarnaast in opkomst als horeca/uitgaansstad. De meeste bezoeken zijn voor winkelen, maar de grootste groei zit in horecabezoeken, dus zou je daarop moeten aanhaken.
Probleem dat je nu hebt is dat het meeste winkelen er zo tegen een uurtje of vijf wel weer op zit en er daarna nog steeds een dip is voor je ergens een hapje kunt gaan eten. Op een terrasje gaan zitten dat kan even, maar een paar uur lang gaan hijsen voor je aan tafel kunt gaat ook wat ver, en verder is er dan vrij weinig te doen.
Stel dat je bijvoorbeeld je musea tot acht uur 's avonds openhoudt dan wordt het een stuk makkelijker om mensen van de middag de avond in te trekken. Je verleidt dan je grootste, al bestaande, doelgroep om bij te gaan dragen aan dat volgende, nog opkomende segment.
ikops March 4th, 2009, 03:44 PM De winkelopeningstijden zouden ook wel eens wat ruimer kunnen. De overbruggingstijd tussen zes uur 's avonds en de tijd waarop je met enig fatsoen uit kunt gaan is nu wel erg ruim.
Koen Acacia March 4th, 2009, 04:00 PM De winkelopeningstijden zouden ook wel eens wat ruimer kunnen. De overbruggingstijd tussen zes uur 's avonds en de tijd waarop je met enig fatsoen uit kunt gaan is nu wel erg ruim.
Daar mag al flink wat in Den Haag, Paagman is bijvoorbeeld door de week al tot 9 uur open. Probleem nu is eigenlijk een beetje een kip-ei situatie, waarin veel winkels toch vroeg sluiten omdat er na een bepaalde tijd te weinig publiek is, en het publiek na een bepaalde tijd weg is omdat al die winkels dan gaan sluiten.
Met zaken als musea heb je die sluitingstijden als gemeente veel meer in eigen hand. Doe er wat marketing omheen, na vijven gratis toegang in het Mauritshuis bij aankoop van een trui bij de Bonneterie of zo, dan zou het toch moeten lukken om die vicieuze cyclus te doorbreken.
ikops March 4th, 2009, 06:14 PM Ja zeg, ik ga toch zeker niet eerst winkelen, dan naar het museum en dan naar de kroeg? Ook vanuit mijn werk zal ik niet zo snel - om de tijd even te doden - 'een rondje Mauritshuis' doen. Is er werkelijk minder publiek na zessen op straat? Ik zou zeggen dat het juist meer zou moeten zijn. Al die mensen die dan uit het werk komen, die zullen toch niet eerder dan een uur of vijf klaar zijn? Dan heb ik het wel over full-timers natuurlijk. Ik was afgelopen zondag bij Paagman en daar was het inderdaad behoorlijk druk. Er bestaat toch wel behoefte aan ruimere openingstijden, denk ik dan.
Koen Acacia March 4th, 2009, 06:44 PM Ja zeg, ik ga toch zeker niet eerst winkelen, dan naar het museum en dan naar de kroeg? Ook vanuit mijn werk zal ik niet zo snel - om de tijd even te doden - 'een rondje Mauritshuis' doen.
Ja hoor eens - ik roep ook maar wat!
Is er werkelijk minder publiek na zessen op straat? Ik zou zeggen dat het juist meer zou moeten zijn. Al die mensen die dan uit het werk komen, die zullen toch niet eerder dan een uur of vijf klaar zijn? Dan heb ik het wel over full-timers natuurlijk. Ik was afgelopen zondag bij Paagman en daar was het inderdaad behoorlijk druk. Er bestaat toch wel behoefte aan ruimere openingstijden, denk ik dan.
Dat is het hele punt: die openingstijden zijn dus al verruimd, en niet zonder reden. Dat "de avond intrekken" verhaal heb ik niet zelf verzonnen, dit is gewoon de richting die gemeente en KvK en zo op willen gaan. Het probleem is dat winkeliers blijven het op dit moment niet rendabel vinden om langer open te zijn, en zo lang veel winkeliers dat vinden zal dat ook het rendement aan blijven tasten. Het is een typische tragedy of the commons situatie, en de vraag is echt hoe je daar doorheen breekt.
ikops March 4th, 2009, 06:47 PM Ja hoor eens - ik roep ook maar wat!
:lol: dat weet ik ook wel, ik vind alleen de redenering van de winkeliers en van de gemeente kennelijk een rare. Niks ten nadele van jou.
Koen Acacia March 4th, 2009, 07:02 PM :lol: dat weet ik ook wel, ik vind alleen de redenering van de winkeliers en van de gemeente kennelijk een rare. Niks ten nadele van jou.
Zo vatte ik het ook niet op hoor.
Wat ik probeer is wat trucjes te verzinnen om mensen zo rond vijven nog een of twee uurtjes in dat centrum vast te houden. Met dertig miljoen man per jaar hoef je maar een paar procent over te halen om nog even in Den Haag rond te hangen in plaats van in de file te staan, en dan heb je het al over echte bedragen.
Musea: zou voor sommige kunnen werken, het is geen idee waar ik zelf wild enthousiast over ben, maar het is echt zo'n probleem waar je maar een paar schapen over de dam hoeft te trekken. Dan gaan er wel een paar winkels mee, wordt 's avonds iets kopen wat normaler, en dan volgen de andere schapen ook wel weer.
ikops March 4th, 2009, 07:11 PM Den Haag moet een stad zijn waar je na zessen nog lekker kunt flaneren zonder dat alles donker, stil en verlaten is, en dan heb ik het niet over de gebruikelijke uitzonderingen van de 'petjes' en de scooters die zich opeens beginnen te vertonen. Als ik klaar ben met werk en ik wil een filmpje pakken om 20.30 uur, tsja, wat doe je dan in de Haagse binnenstad? Het leeft gewoon niet.
Koen Acacia March 4th, 2009, 10:53 PM Den Haag moet een stad zijn waar je na zessen nog lekker kunt flaneren zonder dat alles donker, stil en verlaten is, en dan heb ik het niet over de gebruikelijke uitzonderingen van de 'petjes' en de scooters die zich opeens beginnen te vertonen. Als ik klaar ben met werk en ik wil een filmpje pakken om 20.30 uur, tsja, wat doe je dan in de Haagse binnenstad? Het leeft gewoon niet.
En dat is nou net het punt. Hoe krijg je het levender? (levendiger? Nou ja, anyway) Vergeleken met een jaartje of tien-vijftien geleden is het echt al een wereld van verschil, dus het kán wel, en het ís echt een stuk beter dan het was.
En om nou rustig achterover te gaan leunen hopend dat "de vrije markt" wel het verschil zal maken.. sorry, dat is gewoon niet mijn stijl.
Er moet ergens het een of andere punt zijn waar je kunt inhaken en die vrije markt, en die zelfstandige ondernemer, net even dat extra opkontje kunt geven waardoor het echt gaat bruisen, maar wat dat punt is: ik heb geen idee.
refluS March 10th, 2009, 12:03 AM toch heeft Den Haag een sfeer wat andere steden weer niet hebben...
het heeft iets stijlvols, klassiek, politieks, bekakt, en misschien horen daar dan wel rustige saaie avonden bij in de binnenstad? :)
ikops March 10th, 2009, 12:19 AM Liever niet, het is nu zo'n typische werkstad, overdag gaat het nog wel, maar als al die ministeries zo rond een uur of vijf leegstromen dan is er daarna niets meer in de stad te beleven.
Haagse Dave March 10th, 2009, 02:49 PM Liever niet, het is nu zo'n typische werkstad, overdag gaat het nog wel, maar als al die ministeries zo rond een uur of vijf leegstromen dan is er daarna niets meer in de stad te beleven.
Wordt de hoogste tijd dat daar echt een keer verandering in komt. Het is Den Haag en derde stad onwaardig.
Koen Acacia March 10th, 2009, 03:01 PM toch heeft Den Haag een sfeer wat andere steden weer niet hebben...
het heeft iets stijlvols, klassiek, politieks, bekakt, en misschien horen daar dan wel rustige saaie avonden bij in de binnenstad? :)
Als je leest over het Den Haag van rond de vorige eeuwwisselling dan hadden we rond die tijd vooral een naam op te houden als een wat luie flaneer-en-terrasjes-stad. Een soort ambtenaren-versie van Maastricht zeg maar. Er hoefde maar een beetje zon te schijnen en de kantoren liepen leeg en de terrassen vol.
"Saai" hoeft niet "doodstil" te betekenen. :)
Quintana March 11th, 2009, 07:59 PM Volgens mij komt dat weer terug. Bij de eerste zonnestralen zit het Plein altijd meteen vol (of in ieder geval nadat alle ambtenaren stipt om 17:00 het kantoor hebben verlaten).
Koen Acacia March 11th, 2009, 09:50 PM Dan zou je dus kunnen stellen dat er eigenlijk grote behoefte is aan meer plekken voor leuke terrasjes.
Natuurlijk is het een groot offer dat we hier als stad voor moeten brengen, maar ja: we hebben het nou eenmaal over voor het Landsbelang..
petjuh March 14th, 2009, 01:19 AM Op zondagavond kun je een kanon afschieten zo stil is het.
ikops March 14th, 2009, 07:08 PM Volgens mij komt dat weer terug. Bij de eerste zonnestralen zit het Plein altijd meteen vol (of in ieder geval nadat alle ambtenaren stipt om 17:00 het kantoor hebben verlaten).
Ja, en twee uur later is alles weer stil en verlaten.
Koen Acacia March 14th, 2009, 07:45 PM Ja, en twee uur later is alles weer stil en verlaten.
Is ook relatief natuurlijk: nog niet zo lang geleden was het om zes uur al stil en verlaten.
Zal morgen of zo eens kijken of ik het precieze onderzoek er weer bij kan vissen, maar er zijn wel cijfers die dat onderbouwen: momenteel is Den Haag een winkelstad, maar waar qua bezoekersaantallen de échte groei in zit, dan is momenteel bij "winkelen" gewoon aardige groei (iets van 20 procent over de laatste paar jaar of zo), maar "uitgaan, horeca" dat was in die periode verdrievoudigd.
Daar is echt winst te behalen op het moment.
ikops March 16th, 2009, 10:07 AM Dat ben ik wel met je eens, ja.
Xoem March 17th, 2009, 04:46 PM Terrasjes zijn leuk, maar alleen op een beperkt aantal dagen (met mooi weer) nuttig. Voor wat betreft terrasjes en horeca heeft de binnenstad natuurlijk ook nog eens stevige concurrentie van Scheveningen.
Koen Acacia March 17th, 2009, 06:00 PM Die concurrentie met Scheveningen is dan ook maar een beperkt aantal dagen. :P
hagenees March 18th, 2009, 01:00 PM T/M de jaren 80 was Den Haag samen met schevenigen een van De uitgaanssteden in nederland,burgemeester Havermans en consorten hebben veel kapot gemaakt.
Haagse Dave March 19th, 2009, 09:38 PM Liever niet, het is nu zo'n typische werkstad, overdag gaat het nog wel, maar als al die ministeries zo rond een uur of vijf leegstromen dan is er daarna niets meer in de stad te beleven.
Kwam net weer ff van de koopavond. Was echt druk en gezellig. Zo moet het eigenlijk meer avonden door de weeks zijn.
Haagse Dave March 19th, 2009, 10:05 PM Liever niet, het is nu zo'n typische werkstad, overdag gaat het nog wel, maar als al die ministeries zo rond een uur of vijf leegstromen dan is er daarna niets meer in de stad te beleven.
Kwam net weer ff van de koopavond. Was echt druk en gezellig. Zo moet het eigenlijk meer avonden door de weeks zijn.
ikops March 19th, 2009, 11:26 PM Precies mijn punt. Elke avond tot een uur of tien.
Haagse Dave April 7th, 2009, 02:02 PM dinsdag 07 april 2009
Permanent poppodium bovenop tramtunnel
Door JOEP VAN ZIJL
DEN HAAG - De Haagse horeca-ondernemer Maarten Hinloopen wil dat de popbands die de Grote Markt bezoeken, straks op een permanent podium boven de tramtunnel kunnen spelen.
De Grote Markt, bezien vanaf de weg boven de tramtunnel waar in de toekomst wellicht bands optreden.
„De weg boven tramhalte Grote Markt ligt iets hoger dan het plein zelf. Bezoekers hebben dus goed zicht op de zangers, zangeressen en muzikanten die hier regelmatig optreden. Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt, is een goede overkapping. Als het verkeerscirculatieplan eenmaal is ingevoerd en dit een autoluw gebied is geworden, kan die prima worden aangelegd,’’ zegt Hinloopen.
De cafébaas, die alle kroegen en restaurants op de Grote Markt bezit, hoopt daarom dat de gemeente de herinrichting van de aangrenzende Grote Marktstraat gebruikt om een permanent poppodium boven de tramtunnnel te realiseren.
„Onder de naam PopHotSpot proberen popcentrum het Paard en ik de Grote Markt tot een plein voor popmuziek te ontwikkelen. We doen dat onder meer door beroemde maar ook minder bekende bands en muzikanten naar Den Haag te halen. Als die hier optreden moeten we nu steeds een tijdelijk podium opbouwen en afbreken,’’ zegt Hinloopen.
Optredens die een vast podium rechtvaardigen, zijn er volgens de horeca-ondernemer meer dan genoeg. „We hebben hier straks weer de KoninginneNach, de warming up voor The Hague Jazz, de aanloop naar Parkpop, The Hague Festivals en de Beatstad preview. Alle andere losse optredens van diverse grote én kleine bands komen daar dan nog bij.’’
Wethouder Frits Huffnagel (VVD, citymarketing en binnenstad) laat via zijn woordvoerder weten dat hij zeker openstaat voor ideeën die goed zijn voor de binnenstad. Pop past volgens de wethouder bovendien uitstekend bij Den Haag, een stad die onder andere de Golden Earring, Anouk en Kane voortbracht.
Haagse Dave August 30th, 2009, 07:22 PM Filmpie over geschiedenis van de Grote Marktstraat.
http://televisie.westonline.nl/mms_v...markstraat.wmv
Haagse Dave September 24th, 2009, 10:17 PM The Hague Festivals is in verschillende categorieën genomineerd voor de prestigieuze Amerikaanse IFEA/Haas&Wilkerson Pinnacle Awards. Vandaag(Woensdag23 September) worden de awards uitgereikt tijdens de het 54ste congres van de IFEA (International Festivals & Events Association) in Indianapolis Indiana.
Bron; De Posthoorn.
Later vandaag hoorde ik op Den Haag FM dat THF 8 maal goud en een maal zilver heeft gewonnen, waaronder voor beste tv uitzending (Classique Festival). Zet Den Haag toch weer extra op de kaart. Wethouder Huffnagel steeg bijna op.
Haagse Dave September 24th, 2009, 10:32 PM Prijzenregen voor The Hague Festivals in Amerika
DEN HAAG - Het Festivaljournaal van TV West is donderdagnacht in de Verenigde Staten bekroond met een prijs. De prijs was onderdeel van een ware prijzenregen die The Hague Festivals ten deel viel.
Het festival was een van de grote winnaars van de prestigieuze Pinnacle Awards en ging ervandoor met de zilveren Grand Pinnacle. The Hague Festivals won naast de zilveren Grand Pinnacle onder andere goud voor haar Festivalkrant, de mobiele festivalgids, het Festivaljournaal op TV West en het The Hague Festivals fietszadelhoesje.
De jaarlijkse uitreiking van de Pinnacle Awards zijn gericht op de marketing en promotie van festivals over de hele wereld.
Overigens viel het festival vorig jaar ook al ruim in de prijzen.
Bron; RTV West.
Haagse Dave September 24th, 2009, 10:38 PM Zou trouwens leuk zijn als het in Nederland ook wat aandacht zou krijgen.
|
|