View Full Version : Den Haag Culturele Hoofdstad 2018
Muyangguniang March 2nd, 2009, 12:07 AM Ik ben nieuw hier op dit onvolprezen forum, maar dat kan ook niet anders, want het Atelier Den Haag Culturele Hoofdstad 2018 (atelier DHCH2018) is ook nog maar net van start gegaan. Zie www.dhch2018.nl voor meer info.
Het atelier DHCH2018 heeft van de gemeente Den Haag de opdracht gekregen om een plan te maken voor Den Haag Culturele Hoofdstad 2018 en suggesties te doen voor de jaren die hieraan vooraf gaan. Nog meer dan nu moet Den Haag in de toekomst een cultuurstad worden, waar iedereen van cultuur in de meest brede zin kan genieten. Ook willen we graag dat mensen van buiten Den Haag, meer dan nu, weten wat Den Haag allemaal te bieden heeft.
Hoe gaan we dat doen?
Het atelier DHCH2018 loopt over van de ideeën, maar staat nadrukkelijk open voor ideeën van anderen. De komende maanden verzamelen we ideeën door te praten met zoveeel mogelijk mensen en natuurlijk door alle Hagenaars op te roepen om een bijdrage te leveren. Daarna voegen we alle plannen samen tot een inspirerend geheel. Dit wordt vastgelegd in een 'bidbook' dat wordt aangeboden aan het gemeentebestuur van Den Haag.
Misschien lijkt dit niet zoveel met hoogbouw te maken te hebben, maar weet dat we ons ook willen bezig houden met de ruimtelijke ontwikkeling van Den Haag. Denk maar aan de transformatie van de Binckhorst en Scheveningen Haven, maar ook aan de discussie over de toekomst van de Amerikaanse ambassade (of is dit laatste iets voor een aparte thread?).
Stuur je ideeën op!
Heb je ideeën voor DHCH2018, stuur ze aan ons op via info@dhch2018.nl of laat hier of op www.dhch2018.nl een reactie achter.
er was behoefte aan een thread..........:D
070 March 2nd, 2009, 12:11 AM ^^ Dat had je ook aan hem kunnen over laten. :ohno:
Muyangguniang March 2nd, 2009, 12:14 AM uiteindelijk gaat het om de discussie die hier komt en de ideeen, sorry maar doe ik dit nou ook alweer verkeerd?:bash:
070 March 2nd, 2009, 12:26 AM ^^ http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=689356&page=22
Muyangguniang March 2nd, 2009, 12:29 AM oh dat had ik niet eens gelezen, had mn pagina er al wat langer opstaan en nog niet gerefreshed.
070 March 2nd, 2009, 12:45 AM Maakt niet meer uit, maar hij had er misschien nog wel het 1 en ander bij kunnen schrijven / plaatsen, en bepalen waar hij de thread had willen beginnen. Vindt het wel goed onderwerp trouwens.
Laten we beginnen met de Haagse cultuur te behouden, want Den Haag is door de jaren zooo veranderd, voor mijn part veel te vlug joh ...
Muyangguniang March 2nd, 2009, 02:01 AM Ik kan niet wachten om het spuiplein in 2018 te zien, want dat wordt dan toch wel het centrale punt van dat Culturele hoofdstad gebeuren.
wat zal er komen(ook denkend aan wijnhavenkwartier fase 2)
Maargoed eerst moet Den Haag maar gekozen worden, want er zijn tal van andere steden die CH willen worden:D
Wuppeltje March 2nd, 2009, 05:20 AM Gezonde en sterke competitie in Nederland voor culturele hoofdstad 2018:
-Den Haag
-Utrecht
-Almere
-Maastricht
-Brabantstad (kan mij niet voorstellen dat een regio kans maakt)
Den Haag lijkt mij de topfavoriet, daarna Utrecht, en 2 gevaarlijke outsiders Almere & Maastricht.
dhch2018 March 2nd, 2009, 06:20 AM @ Muyangguniang: Dank voor het starten van de nieuwe thread!
@ 070: Dank voor het wegwijs maken :)
Het aantal steden dat overweegt culturele hoofdstad te willen worden is overigens nog groter:
- Enschede
- Friesland
- Arnhem/Nijmegen
Wat andere steden doen, vind ik overigens niet zo interessant. Den Haag moet uitgaan van zijn eigen kracht.
Koen Acacia March 2nd, 2009, 01:24 PM Met uitgaan van eigen kracht ben ik het helemaal eens, nog steeds lijkt het mij een goed idee om aan te haken bij het "merk" Nederland, en te kijken wat Den Haag daar in te bieden heeft. Creatief en tolerant, water en grachten, handel (die Culturele Hoofdstad moet natuurlijk wel geld in het laatje brengen :D), als je op dat soort thema's aansluit zul je bij de doorsnee buitenlands journalist waarschijnlijk wel een lampje laten branden.
Gooi er een grachtenconcert tegenaan misschien, of een gratis optreden van het Danstheater op de Hofvijver bijvoorbeeld.
Wat Scheveningen Haven of de Amerikaanse ambassade betreft, daar ben ik zelf wat ambivalent in: dat soort projecten zouden moeten gebeuren omdat ze goed zijn, niet omdat we in een of ander jaar "hoofdstad" zijn. Natuurlijk kan het handig zijn om hier en daar bij de regering als drukmiddel te gebruiken voor infrastructuur of zo, maar ook daar stel ik me niet gek veel bij voor.
hagenees March 3rd, 2009, 12:29 AM Onze kracht is Frits Huffnagel,en een kruiwagen met geld.
dennol March 3rd, 2009, 01:10 AM -Brabantstad (kan mij niet voorstellen dat een regio kans maakt)
Het Ruhrgebied is volgend jaar culturele hoofdstad van Europa. Weliswaar 'officieel' op naam van Essen, maar er is sprake van een gezamenlijke organisatie:
http://www.ruhr2010.de/typo3temp/pics/7a16bda42b.jpg
http://www2.kulturhauptstadt-europa.de/en/home.html
Xoem March 3rd, 2009, 09:23 AM De kracht van Den Haag zit 'm denk ik in de stad zelf, z'n geschiedenis, z'n architectuur, en de klassieke cultuur, de vele musea en theaters. Den Haag schiet denk ik nog tekort als het gaat om moderne en/of populaire cultuur. Zo mist Den Haag een poptempel a la de Heineken Music Hall, of een groot theater als Luxor in Rotterdam. Al hebben we natuurlijk wel het Circustheater, maar dat is bijna alleen maar in gebruik voor de musicals van Joop van den Ende.
Koen Acacia March 3rd, 2009, 11:34 AM Toch hebben we met indorock, Golden Earring, Anouk wel degelijk een naam op te houden als het gaat om pop/rock. Ook Parkpop is niet bepaald klein. We missen alleen een paar zalen..
dhch2018 March 3rd, 2009, 12:00 PM Natuurlijk de klassieke cultuur is Den Haag duidelijk aanwezig, maar als het gaat om moderne cultuur is het heus niet alleen pop! Wat moderne dans betreft heeft Den Haag met het Nederlands Danstheater (http://www.ndt.nl), Holland Dance Festival (http://www.hollanddancefestival.com/), Korzo (http://www.korzo.nl) en Cadance (http://www.cadance.nl/) een reputatie hoog te houden. Op het gebied van de beeldende kunst doet Den Haag het ook niet slecht. Denk maar aan het Gemeentemuseum, GEM, Stroom, de DCR et cetera. Interessant zijn ook de vele broedplaatsen en plekken als de Caballero Fabriek (http://www.cabfab.nl/) en Bink36 (http://www.bink36.nl) (oude KPN-gebouwen in de Binckhorst). Moet het imago van Den Haag soms wat opgepept worden?
Koen Acacia March 3rd, 2009, 12:18 PM DCR.. is dat niet die tent die ze net hebben wegbezuinigd? :p
Wat dans betreft heb je gelijk natuurlijk, daar heeft Den Haag gewoon wereldklasse in huis. Ook van Loos had ik het idee dat het in ieder geval veelbelovend was, en het zou heel goed kunnen dat als die subsidie gehandhaafd bleef, dat je daar in 2018 met goed fatsoen mee aan kunt komen. Maar ja...
Maar dingen als de Canallerofabriek, of "Bink36, hier komt binnenkort onze website".. ga je daar echt de oorlog mee winnen? Dat vind ik echt meer van die projecten die er nou eenmaal bij horen, daar aan het Spui heeft ook iemand dat boek over "de creatieve klasse" gelezen dus ze weten dat ze íets moeten, maar echt van ganser harte gaat het niet.
Er worden leuke dingen gedaan, daar niet van, maar als je gaat kijken waar in de culturele line-up van Den Haag nou echt de speerpunten liggen, dan durf ik rustig te stellen dat Anouk in haar eentje tweehonderd keer zo belangrijk is als al die Caballeroprojectjes bij elkaar.
EDIT: Wat is er trouwens mis met pop?
Haagse Dave March 3rd, 2009, 12:29 PM De kracht van Den Haag zit 'm denk ik in de stad zelf, z'n geschiedenis, z'n architectuur, en de klassieke cultuur, de vele musea en theaters. Den Haag schiet denk ik nog tekort als het gaat om moderne en/of populaire cultuur. Zo mist Den Haag een poptempel a la de Heineken Music Hall, of een groot theater als Luxor in Rotterdam. Al hebben we natuurlijk wel het Circustheater, maar dat is bijna alleen maar in gebruik voor de musicals van Joop van den Ende.
Het Paard, World Forum theater.
Koen Acacia March 3rd, 2009, 12:50 PM Het Paard is een poptempel, maar wel voor maximaal duizend man tegelijk, dat is behoorlijk kleinschalig. Om het World Forum theater nou als poptempel te zien vind ik wat ver gaan..
dhch2018 March 3rd, 2009, 12:59 PM @ Koen Acacia
Met pop is natuurlijk niets mis! Sterker nog, het is een van de sterke punten van Den Haag.
Over broedplaatsen: daar komen buitenlandse toeristen inderdaad niet op af. En natuurlijk heb je gelijk dat het idee van de creatieve klasse wel erg modieus is, onderhand wil elke stad in Nederland creatief zijn. Toch zijn plekken/gebouwen als Bink36 en de CabFab belangrijk, omdat deze er voor kunnen zorgen dat het voor jonge kunstenaars/artiesten/musici aantrekkelijker wordt om hier niet alleen aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten of het conservatorium te studeren, maar ook in de stad te blijven werken. Een levendig informeel circuit is ook hard nodig om te zorgen voor een minder klassiek imago van Den Haag. De DCR is overigens niet wegbezuinigd.
Koen Acacia March 3rd, 2009, 01:41 PM dhch: DCR zelf niet (dat zou ook helemaal te gek zijn, het ding is pas een paar maanden open) maar voor Loos en Zeebelt ziet het er toch niet best uit.
Dat is denk ik mijn belangrijkste issue met die broedplaatsen: het gaat er niet alleen om of die broedplaats aanwezig is, het gaat er ook om of de gebruikers ervan in leven kunnen blijven.
De functie zoals jij die beschrijft daar ben ik het honderd procent mee eens, maar daarmee zijn ze dus een middel voor een bepaald doel, en niet het doel op zich. Pas als er daadwerkelijk iets is uitgebroed in dat nest heb je iets waarmee je aan kunt komen, en of die plekken echt al internationaal toonaangevende namen hebben voortgebracht, dat weet ik zo net nog niet.
Als je kijkt waar we echt cultureel uitzonderlijk zijn, dan hebben we een vrij respectabele geschiedenis, architectonisch hebben we flink wat te bieden, we hebben een paar musea met schilderijen die echt wereldwijd bekend zijn, op pop/rock gebied hoeven we ons echt niet te schamen (alhoewel een grotere zaal bepaald geen kwaad zou kunnen - Hint!), en toevallig hebben we ook nog eens in die ballet/dans-niche flink wat in huis.
Als je het mij vraagt geen lijst om je voor te schamen. Of je er echt wat mee opschiet door daar ook nog die incubators bij te halen.. ik vraag het me af.
Xoem March 3rd, 2009, 01:44 PM Ik noemde het een poptempel, maar daarmee bedoelde ik uiteraard meer dan alleen pop. De Heineken Music Hall doet ook veel meer dan alleen pop, het ging me er alleen om dat wij in Den Haag een zaal van dergelijke omvang missen. Ik denk dat bij een culturele hoofdstad ook grootschalerige evenementen passen. Natuurlijk hebben we dingen als Beatstad en Parkpop, maar dat zijn buiten-evenementen.
Bink36 en CabFab zijn goede initatieven, maar het is juist die creatieve cultuur waar ik Den Haag niet direct mee associeer en waarvoor ik veel eerder naar steden als Rotterdam of Amsterdam zou trekken. Misschien is het inderdaad een imago-probleem, want volgens mij gebeurt er genoeg in het ondergrondse Den Haag en hebben we bijvoorbeeld ook het Todays Art festival.
Koen Acacia March 3rd, 2009, 02:36 PM "Creatieve cultuur" zou ik het niet willen noemen, eerder de beeldende kunst hoek. En misschien is het wel geen imago-probleem, maar ís het misschien gewoon zo: met een stad van een half miljoen kun je toch niet overal in uitblinken?
Koen Acacia March 6th, 2009, 09:29 PM Heb ik deze thread nou echt gekilld? :(
la-haye March 6th, 2009, 10:26 PM Heb ik deze thread nou echt gekilld? (
koen:gunz:vs thread:goodnight
jij thread killer
Muyangguniang March 6th, 2009, 10:40 PM Toch hebben we met indorock, Golden Earring, Anouk wel degelijk een naam op te houden als het gaat om pop/rock. Ook Parkpop is niet bepaald klein. We missen alleen een paar zalen..
Ik vind dat we van het spuiplein echt het centrum van muziek en theater etc. moeten maken.
inclusief een (ja het is commercieel) een hard rock café:D
Er valt zoooooveel uit dat hele spui gebied te halen, die kans moet Den Haag niet laten schieten.
ikops March 6th, 2009, 10:50 PM Het Hard Rock Café, ja dat is misschien wel commercieel, maar ik bezoek het in elke stad als ik in het buitenland ben. Altijd gezellig en muziek die ik begrijp. En als Amsterdam er één kan hebben, waarom Den Haag dan niet?
Muyangguniang March 6th, 2009, 11:53 PM Het Hard Rock Café, ja dat is misschien wel commercieel, maar ik bezoek het in elke stad als ik in het buitenland ben. Altijd gezellig en muziek die ik begrijp. En als Amsterdam er één kan hebben, waarom Den Haag dan niet?
Daarom, en Den Haag is de Beatstad he, het verbaast me eigenlijk waarom het er nog niet is.
Als het er komt hoop ik wel dat het op een goede plek komt, en niet zoals in Amsterdam op een klein pleintje wat verre van mooi is.
Koen Acacia March 7th, 2009, 03:15 PM Misschien Henk Westbroek eens vragen of er geen Stairway to Heaven in Den Haag kan komen..
Quintana March 7th, 2009, 03:20 PM Leuke tent dat Stairway to Heaven :yes:
ikops March 7th, 2009, 04:10 PM Maar ja, Henk Westbroek is natuurlijk wel typisch Utrecht.
Misschien Utrecht stiekem annexeren?
Quintana March 7th, 2009, 05:52 PM Als we die kreunende frontman van Kane maar niet op het idee brengen om iets vergelijkbaars in Den Haag te beginnen... :runaway:
ikops March 8th, 2009, 12:36 PM Nee zeg, dan kunnen we nog beter met een HHF-huisband beginnen in één of ander café. Eens kijken, Quintana op de drums?
Beholder March 10th, 2009, 01:01 AM Naast een Simonis in de stad dan ook maar een Crazy Pianos in the city?
Koen Acacia March 10th, 2009, 06:45 PM Eigenlijk benaderen we dit van de verkeerde kant. Misschien moesten we eens ophouden met dat importeren van buitenlandse formules en wat meer onze eigen producten gaan exporteren.
Niet ophouden bij één Simonis in de stad, nee: een Simonis in iedere stad, van New York tot Vladiwostok!
Gewoon wegconcurreren die Starbuck's en Hardrockcafe's. Met Simonis, de Wiener en café Momfer vegen we dat zootje zo van de kaart!
la-haye March 10th, 2009, 08:36 PM maar dan moete ze wel allemaal hetzelde product hebben als die simonis in de haven dat is nu nog niet echt het geval:(
Beholder March 10th, 2009, 11:17 PM Eigenlijk benaderen we dit van de verkeerde kant. Misschien moesten we eens ophouden met dat importeren van buitenlandse formules en wat meer onze eigen producten gaan exporteren.
U vraagt, zij (http://miami.crazypianos.com/) draaien! :happy:
la-haye March 10th, 2009, 11:24 PM U vraagt, zij (http://miami.crazypianos.com/) draaien! :happy:tijdens live music 0.25 cent extra per drankie of is dat big bel
ikops March 10th, 2009, 11:26 PM Eigenlijk benaderen we dit van de verkeerde kant. Misschien moesten we eens ophouden met dat importeren van buitenlandse formules en wat meer onze eigen producten gaan exporteren.
Niet ophouden bij één Simonis in de stad, nee: een Simonis in iedere stad, van New York tot Vladiwostok!
Gewoon wegconcurreren die Starbuck's en Hardrockcafe's. Met Simonis, de Wiener en café Momfer vegen we dat zootje zo van de kaart!
Ik vraag me alleen af wat die exporteerbare produkten zijn.
dhch2018 March 12th, 2009, 03:57 PM Ik geloof dat we een beetje off topic geraken...
Even terug naar Den Haag Culturele Hoofdstad 2018 en dit forum.
Op het Atelier DHCH2018 (www.dhch2018.nl) zijn we druk bezig ideeën te ontwikkelen voor 2018 en de jaren daarvoor. Onze plannen kunnen gebruikt worden om bepaalde ruimtelijke projecten vlot te trekken, denk maar aan de bouw van het nieuwe dans- en muziekcentrum aan het Spuiplein dat door de Haagse ambitie voor 2018 extra urgentie krijgt. Omgekeerd komt het ook voor dat vanuit onze visie op de stad, het nuttig lijkt bepaalde ruimtelijke ontwikkelingen in gang te zetten of juist anders in te vullen. Voor de Binckhorst bijvoorbeeld lijkt ons een grootschalige herontwikkeling waarbij alles plat wordt gegooid en daarna opgebouwd minder wenselijk dan een organische en informele ontwikkeling, met bouwprojecten op kleinere schaal en meer ruimte voor creatieve en informele elementen in deze stad. Graag jullie mening!
Koen Acacia March 12th, 2009, 04:24 PM Ik geloof dat we een beetje off topic geraken...
Hoi, welkom terug. Ik geef toe: die off-topics zijn hier niet echt ongebruikelijk, meestal duren ze niet lang trouwens en raakt het vanzelf wel weer on topic.
Misschien dat het probleem hier een beetje is:
Voor de Binckhorst bijvoorbeeld lijkt ons een grootschalige herontwikkeling waarbij alles plat wordt gegooid en daarna opgebouwd minder wenselijk dan een organische en informele ontwikkeling, met bouwprojecten op kleinere schaal en meer ruimte voor creatieve en informele elementen in deze stad. Graag jullie mening!
Binckhorst is een goed voorbeeld: we hebben daar al redelijk wat discussie over (zie de Binckhorst-thread zelf, en ook in de verdichtingsnota-thread), daar worden m.i. wel degelijk opmerkingen gemaakt die ergens op slaan, bijvoorbeeld het idee dat het een wat generieke wijk dreigt te worden waar weinig echt "Haags" aan zit en eigenlijk overal in Europa zou kunnen staan.
En het zou best nog eens kunnen dat sommige van die ideeën relevant voor jullie zouden kunnen zijn, maar ja, dan zijn meningen/ideeën over het ICC, over Scheveningen en noem het maar op dat ook allemaal. Om dat allemaal steeds naar deze thread toe te kopiëren is een beetje onbegonnen werk.
In potentie vind ik dit een hele leuke en interessante thread, maar omdat een hoop van die discussies in de praktijk al op andere plekken gevoerd worden blijft hier zo weinig concreets over. Snap je wat ik bedoel?
ikops March 13th, 2009, 06:00 PM Plan voor nationaal popmuseum
13-03-2009 00:00
De gemeente Den Haag onderzoekt de mogelijkheid om een Nationaal Popmuseum te bouwen in Scheveningen. Het gaat om een idee van caberetier Sjaak Bral en diskjockey Erik de Zwart, die samen met architectenbureau Queeste Architecten en Volker Wessels Vastgoed een ontwerp uitdachten en indienden bij de gemeente. In tegenstelling tot wat Volkers Wessels en Bral beweren is het nog allerminst zeker dat het museum er ook daadwerkelijk komt. Het Haagse College van B en W liet deze week weten dat "het idee om een 'Popexperience' te vestigen in de Scheveningse haven op levensvatbaarheid onderzocht wordt" Met de 'Popexperience' komen een popmuseum, een poppodium en horeca onder één dak. De visie van initiatiefnemer Stichting Nationaal Popmuseum kreeg de voorkeur boven andere voorstellen vanwege het aansprekende karakter. "Maar hoe aansprekend ook, er zijn nog wel cruciale vragen te beantwoorden wat betreft de financiële onderbouwing, de bereikbaarheid en de commerciële levensvatbaarheid van het beoogde complex", aldus wethouder Marnix Norder.
Bron: http://www.cobouw.nl/nieuws/2009/03/13/Plan-voor-nationaal-popmuseum.html
ikops March 13th, 2009, 06:16 PM Picnic in the Park. Kun je nagaan, die kende ik niet eens.
DEN HAAG - Joe Jackson zal tijdens Picnic in the Park optreden. Het Haagse festival is op 21 juni in het Zuiderpark.
Ook staan er op 21 juni optredens gepland van Gabriella Cilmi, Ilse DeLange, Room Eleven en Lucky Fonz de derde.
ikops March 13th, 2009, 06:18 PM En deze kende ik natuurlijk al wel. Goed om te vernemen dat het hiermee goed gaat.
Legende en experiment
Door NICO HEEMELAAR
DEN HAAG - Hoe snel kan het gaan met een jazzfestival? Werd The Hague Jazz in 2006 in twee maanden tijd uit de grond gestampt door een groep muziekminnende ondernemers, inmiddels durft organisator Ruud Wijkniet het evenement al te scharen onder een van de internationaal toonaangevende jazzfestivals. "Van het woord crisis ben ik inmiddels allergisch geworden,'' zegt hij bij de presentatie van de vierde editie van het festival. "Ondanks alles zetten we met The Hague Jazz ook dit jaar weer een stap voorwaarts.
Er komen twee podia bij, maar de warmte, de bereikbaarheid en de betaalbaarheid van het festival blijven gegarandeerd.''
Wijkniet zegt blij te zijn met de subsidie die de gemeente Den Haag heeft toegezegd voor een periode van drie jaar. Nu de bezoekerscapaciteit met de extra podia wordt uitgebreid van 12.500 naar 15.000 per avond, verwacht hij dit jaar quitte te draaien. Het experiment met een extra festivalavond op Hemelvaartsdag is in elk geval geslaagd. Het concert van Supertramp-zanger Roger Hodgson en het Metropole Orkest op 21 mei in het World Forum Theater is namelijk al uitverkocht.
De vierde editie van The Hague Jazz (22 en 23 mei) besteedt veel aandacht aan Haagse muzikanten. Vooral het Koninklijk Conservatorium en het Koorenhuis zijn nadrukkelijk vertegenwoordigd op de Haagse podia. Bijzonder is de reünie van Moeras, die van 1971 tot 1975 met hippieachtige experimentele jazz een van de huisbands was van poptempel Paard van Troje.
George Duke, Yellowjackets, Rod McKuen, Dizzy Gillespie All Stars, sambalegende Ivan Lins, Trijntje Oosterhuis, Brand New Heavies, De Dijk, oud-Genesis gitarist Steve Hackett en het Kyteman's Hiphop Orkest vormen slechts een greep uit het omvangrijke programma.
Nieuw is de deelname van het Gemeentemuseum waar tijdens de festivaldagen gratis masterclasses worden gehouden. Hugh Masekela is een van de artiesten die optreden tijdens de warming up met gratis concerten in de Haagse binnenstad en op het Hobbemaplein op 20 mei.
Bron: http://www.ad.nl/denhaag/cultuur/3068176/Legende_en_experiment.html
Koen Acacia March 15th, 2009, 01:34 PM Typisch aan Den Haag is ook dat het een vrij forse onzichtbare, of bijna onzichtbare, geschiedenis heeft. Types als Mata Hari hebben hier gewoond, met de vredesconferentie van 1900 heeft hier een behoorlijke shot hotemetoten rondgehangen, met de eerste Communistische Internationale móeten mensen als Marx en Bakunin wel in Den Haag gelogeerd hebben, zo moet er door de eeuwen heen flink wat gebeurd zijn dat het vertellen waard is, zolang je het maar weet.
In Berlijn zetten ze nu GPS-technologie in om het verhaal van de Muur te vertellen. (http://www.spiegel.de/international/germany/0,1518,551559,00.html)
In the early 1990s, the Wall was hacked away by souvenir hunters and parts of it were sold or donated to raise money for charity. Most of it was ground down into 310,000 tons of gravel for building roads to reunite the eastern and western halves of the city. Millions of people have a piece -- real or fake -- of the Berlin Wall gathering dust in their homes. The United Nations, the CIA and the Vatican all own a piece of Wall.
The rush to tear down the hated landmark in the 1990s was understandable, but Berlin's government has realized that the city may have been overzealous in ridding itself of what remains its biggest tourist attraction. It has launched an information drive to help keep memories of the Wall alive among Germans and to raise awareness of Cold War division among younger generations who have only known a united Germany.
As part of that campaign, Berlin introduced an interactive multimedia guide on May 1 in the form of a hand-sized computer which traces the path of the Wall and provides GPS navigation to help pedestrians and cyclists find the few intact stretches of the Wall that remain.
The device, similar to those handed out in museums, uses audio and video footage to tell the story of the Wall from when it was hastily erected in August 1961 to stop an exodus of people from Soviet-held communist East Berlin. The Wall turned West Berlin, controlled by the United States, Britain and France, into an isolated enclave inside East Germany.
Een soortgelijk trucje zou je voor 2018 natuurlijk ook kunnen gebruiken om een touristische wandeling door Den Haag een stuk interessanter te maken.
Haagse Dave April 3rd, 2009, 10:51 AM donderdag 02 april 2009
Veiligheid bij evenement in handen organisatie
Door BERT HESSELINK
DEN HAAG - Organisatoren van evenementen in Den Haag moeten meer investeren in de veiligheid. Burgemeester Van Aartsen zei tijdens een commissievergadering dat hij de politie-inzet bij evenementen gaat terugbrengen.
„Organisatoren moeten zelf meer investeren in veiligheid,’’ zo hield hij de raadsleden voor.
De burgemeester is van plan anders om te gaan met evenementen in de stad. Zo wil hij het papierwerk rondom kleine evenementen drastisch verminderen. Voor dergelijke evenementen wil Van Aartsen een meldplicht invoeren. Dit levert de gemeente en de organisatoren een forse tijdwinst op. Bovendien worden er voor meldplichtige evenementen geen leges geheven.
Voor grotere evenementen is nog wel een vergunning noodzakelijk, maar Van Aartsen wil de procedures daarvoor vereenvoudigen. Zo kan er bijvoorbeeld voor de verschillende muziekevenementen op de Grote Markt een vergunning worden aangevraagd in plaats van voor elk evenement een aparte vergunning. op deze manier kunnen aanvragen voor vergunningen beter en sneller worden verwerkt, zo maakte Van Aartsen duidelijk.
Organisatoren van evenementen krijgen van de gemeente te horen dat ze meer geld moeten uittrekken voor de beveiliging. Volgens Van Aartsen moeten organisatoren die extra kosten voor de veiligheid ook gewoon doorberekenen aan de bezoekers. Ook de tijdens het evenement aangerichte schade zal door de organisatie moeten worden vergoed. Bovendien krijgen zij van de gemeente een rekening gepresenteerd voor de schoonmaakkosten na afloop.
Tijdens de evaluatie van de evenementen in 2008 kwam tot ergernis van de raadsleden opnieuw naar voren dat de organisatoren van het interculturele Milan Festival in het Zuiderpark zich niet aan de afspraken hebben gehouden. Diverse partijen pleitten gisteren voor het weigeren van de vergunning voor dit jaar, maar zo ver wilde Van Aartsen niet gaan. Wel krijgt de organisatie een brief waarin duidelijk wordt gesteld dat het festival dit jaar een laatste kans krijgt.
Haagse Dave May 19th, 2009, 11:11 PM Haagse Tong Tong Fair opgebouwd
19-05-09 22:02
DEN HAAG - De Tong Tong Fair - voorheen Pasar Malam Besar geheten - gaat donderdag van start. De tenten voor de grootste Indische markt van Europa zijn al opgebouwd, op het Malieveld in Den Haag.
Het culturele evenement duurt twaalf dagen. De Pasar Malam Besar werd vijftig keer eerder georganiseerd, en trok vorig jaar een recordaantal van 133.000 bezoekers.
marcobruls May 20th, 2009, 01:42 AM Tong tong? LOL wie heeft dat verzonnen?!!
Muyangguniang May 20th, 2009, 07:54 AM Tsja , het slaat nergens op , elke indo waaronder ik ook vind de oude naam'' Pasar Malam Besar'' vrij vertaald Grote Avondmarkt veel beter.
Maar de organisatie vond ''Tong Tong Fair'' veel flitsender (volgens mij is het een indisch instrument).
de naam pasar malam heeft dat tempo dulu en de nieuwe naam niet.
Verder zal ik de aankomende week vrijwel niet op ssc komen , want ik ga er fulltime werken(en gratis eten:D:D)
ikops May 20th, 2009, 09:55 AM Tong Tong klinkt flitsend?
Koen Acacia May 20th, 2009, 09:55 AM Hebben ze van Pasar Malam een absoluut begrip gemaakt, gaan ze die naam dumpen voor zoiets vaags als Tong Tong.
marcobruls May 20th, 2009, 03:49 PM ^^Ja echt heh....
Fabian2412 May 20th, 2009, 04:38 PM de naam pasar malam was idd veel beter.Wie gaat er op dit forum naartoe?
la-haye May 20th, 2009, 04:40 PM Verder zal ik de aankomende week vrijwel niet op ssc komen , want ik ga er fulltime werken(en gratis eten:D:D)
muyanggungaing denk ik als ik ze post goed begrijp
ikops May 20th, 2009, 05:17 PM Trijntje gaat over dik een half uur op het Frederik Hendrikplein zingen.
http://www.welkomindenhaag.nl/tag/trijntje-oosterhuis/
Koen Acacia May 20th, 2009, 05:58 PM Dank voor de waarschuwing. Ik hoop dat ook de omwonenden op de hoogte zijn gesteld?
ikops May 20th, 2009, 09:42 PM http://i39.tinypic.com/rk0aph.jpg
http://i41.tinypic.com/2093ar4.jpg
http://i42.tinypic.com/i4pveb.jpg
http://i39.tinypic.com/j08nwg.jpg
:shifty:
marcobruls May 21st, 2009, 12:47 AM Dank voor de waarschuwing. Ik hoop dat ook de omwonenden op de hoogte zijn gesteld?
Rofl lmfao
dommeltje May 21st, 2009, 08:03 AM Even een thread oppepper;)
Utrecht moet het schoppen tot Culturele Hoofdstad
Utrecht is een van de kandidaten om Culturele Hoofdstad in 2018 te worden. De stad heeft ambities en bereidt zich voor.
Utrecht is er nu al van overtuigd de nominatie binnen te slepen. Want waar concurrenten als Den Haag, Almere, Maastricht en de Brabantse steden in 2013 ‘slechts' een papieren programma aanbieden aan de Europese cultuurcommissie, maakt Utrecht van dat jaar een groots evenement.
Miljoenen
Utrecht viert namelijk in 2013 provinciebreed 300 jaar Vrede van Utrecht; met onder meer tentoonstellingen, een groot theaterstuk in de regio over 1713, een stadsfeest en een internationaal community arts-festival. Stad en provincie investeren miljoenen in ‘2013' en ‘2018'.
Cees van Eijk, wethouder Cultuur: ‘De viering van de Vrede van Utrecht is de opmaat naar de Culturele Hoofdstad. We laten in 2013 concreet zien wat we van plan zijn in 2018.'
Maatschappelijke betekenis
De organisatie Vrede van Utrecht is al sinds 2005 bezig met plannen maken. Directeur Peter de Haan: ‘Centraal staat de maatschappelijke betekenis van kunst en cultuur.'
Na een lange periode van oorlogen in Europa kwam in 1713 in Utrecht de vrede tot stand door diplomatie. De Haan: ‘Als je dat doortrekt naar het huidige Utrecht met zijn gemengde bevolkingssamenstelling, gaat het om ontmoeten in plaats van elkaar bestrijden. Oftewel: de positieve rol die cultuur kan spelen bij maatschappelijke spanningen.'
Vogelaarwijken
De Vrede van Utrecht zet sterk in op de zogeheten community arts. Bij het project ‘Kunst in mijn buurt' worden onder meer bewoners van Vogelaarwijken betrokken bij kunstuitingen.
Maar met dergelijke kleinschaligheid en een nadruk op low culture word je geen Culturele Hoofdstad, zeggen critici, die roepen om prestigieuze evenementen met internationale uitstraling en nieuwe cultuurgebouwen als landmarks. Zo heeft Den Haag aangekondigd een groots dans- en muziekcentrum te gaan bouwen.
Historische binnenstad
Maar Utrecht heeft met zijn historische binnenstad al veel in huis, benadrukt Van Eijk. Hij noemt ook het veel geprezen ‘Utrechtse model' (de samenwerking tussen diverse kleine toneelgezelschappen), ‘het samenspel tussen universiteit en kunsten', het Rietveldhuis en het Festival Oude Muziek.
Van Eijk: ‘Je moet niet alleen investeren in stenen, maar ook in een culturele infrastructuur; in de makers kortom, die die podia vullen.'
Bron | Volkskrant
Koen Acacia May 21st, 2009, 09:18 AM Dus in 2018 wil Utrecht een soort herhaling gaan houden van wat ze in 2013 toch al hebben gedaan, en dan met veel vertoon uit Vogelaarwijken en zo?
Klinkt als een winner.
Quintana May 21st, 2009, 09:37 AM Utrecht dacht toch ook de start van de Tour al binnen te hebben?
dommeltje May 21st, 2009, 09:56 AM Dus in 2018 wil Utrecht een soort herhaling gaan houden van wat ze in 2013 toch al hebben gedaan, en dan met veel vertoon uit Vogelaarwijken en zo?
Klinkt als een winner.
Met alleen de beattijd en de bouw van een poptempel zijn de troefkaarten natuurlijk ook niet heel sterk. Cultureel gaat Utrecht echt een heel stuk verder de geschiedenis in dan Den Haag.
Verder is het nog lang geen 2018, beide steden zien er tegen die tijd in alle opzichten heel anders uit.
Ik zou me als Den Haag maar niet rijk rekenenen dat deze stad hoog favo is. Zie tour debakel van Utrecht nog niet zo lang geleden:).
Koen Acacia May 21st, 2009, 11:55 AM Met alleen de beattijd en de bouw van een poptempel zijn de troefkaarten natuurlijk ook niet heel sterk. Cultureel gaat Utrecht echt een heel stuk verder de geschiedenis in dan Den Haag.
Op dat gebied zijn de Haagse plannen nog niet eens af (het duurt ten slotte nog negen jaar) dus om nou te zeggen dat je programmatisch beter bent dan Den Haag lijkt me een wat vreemde redenering. Als ouderdom van de stad een troefkaart gaat worden (lijkt me wat vreemd, maar goed..)zou ik me juist als Utrecht eens goed achter de oren gaan krabben: daar heeft Maastricht juist weer de beste kaarten.
Ik zou me als Den Haag maar niet rijk rekenenen dat deze stad hoog favo is. Zie tour debakel van Utrecht nog niet zo lang geleden:).
Dat denk ik ook niet, dit kabinet heeft wel eerder uitgesproken vreemde beslissingen genomen. In jouw plaats had ik trouwens gekozen voor het NHM als voorbeeld, is wat handiger dan een voorbeeld waarbij je eigen stad nat is gegaan.
Op het moment vind ik het verhaal van Utrecht gewoon vrij zwak, maar goed.
Antony1998 May 21st, 2009, 01:53 PM Ben het eens met Koen Acacia: sinds wanneer staat historische waarde gelijk aan cultuur? Denk dat Utrecht inderdaad een troef in handen heeft wanneer je kijkt naar de historische binnenstad, maar gelukkig wordt niet alleen daar naar gekeken wanneer een stad wordt genomineerd voor Culturele Hoofdstad.
En die koppeling van het 300-jarig jubileum van de Vrede van Utrecht in 2013 met 2018 Culturele hoofdstad begrijp ik niet geheel. In 2018 bijna hetzelfde trucje uithalen als vijf jaar ervoor of zo?
EPA001 May 22nd, 2009, 04:34 PM ^^ Ach, Rotterdam is in 2001 ook culturele hoofdstad van Europa geweest. Dat deed met het uiteraard met een ander programma dan Den Haag en Utrecht en zonder historische binenstad. Dus dat is zeker geen criterium om wel of niet culturele hoofdstad te worden. Overigens heb ik heel weinig (tot bijna niets) van dat culturele hoofdstad gemerkt. Ik kan geen enkel evenement uit het (doorgaans erg goede) geheugen halen dat daarmee een raakvlak had.
Ik vrees dat dit voor Den Haag of Utrecht ook zal gelden als we het in 2027 er nog eens over hebben. ;)
la-haye May 22nd, 2009, 06:36 PM epa jij kijk helemaal ver vooruit 2027 we mogen blij zijn als we dat hallen
Haagse Dave May 26th, 2009, 05:26 PM Net op TV West plan voor Spuiplein. Kosten 250 miljoen. Ik kon aan de hand van de beelden echter geen goede indruk krijgen. Ook de Nieuwe Kerk en Rabbijn Maarsen Plein worden bij de plannen betrokken.
Koen Acacia May 26th, 2009, 05:34 PM Op die locatie lag er toch een plan om het autoverkeer daar ondergronds te doen? Als ze dat echt gaan doen lijkt me dat zo'n prijskaartje wel ongeveer klopt.
Haagse Dave May 26th, 2009, 05:56 PM Op die locatie lag er toch een plan om het autoverkeer daar ondergronds te doen? Als ze dat echt gaan doen lijkt me dat zo'n prijskaartje wel ongeveer klopt.
Dat was mij nog niet bekend. Maar idd gezien het bedrag niet onlogisch.
Koen Acacia May 26th, 2009, 06:05 PM Dat was mij nog niet bekend. Maar idd gezien het bedrag niet onlogisch.
Schmitt had het er ooit over toen hij nog stadsbouwmeester was. Het idee was om in ieder geval daar bij het Spuiplein en bij de Vijverberg de doorgaande weg die daar ligt ondergronds te laten gaan.
Op mijn "diepste verlangens voor Den Haag" lijstje zou dat worden gecombineerd met het weer doortrekken van de Hofvijver tot aan de Gevangenpoort, zodat die weer aan het water komt te staan zoals ooit het geval was, maar goed.
Zou natuurlijk wel weer een tijd een bouwput door de stad heen leggen, maar daarna zou dat stuk van het centrum wel flink wat meer de ruimte krijgen.
stevendh May 26th, 2009, 08:04 PM Een plan voor een autotunnel daar komt merkwaardig op mij over...
Het plan is wel om het Spui autovrij te maken, maar er lijkt mij niet voldoende verkeer om een tunnel te rechtvaardigen. Tot nu toe wordt ervan gesproken het autoverkeer simpelweg te weren.
Een tramtunnel zou veel meer op z'n plaats zijn. Deze zou wel diep moeten liggen om de bestaande tramtunnel te kruizen, en geen rare knikken bij de Vijverberg te hoeven maken. Het zou een interessant boorproject zijn.
Overigens heeft de Gevangenpoort nooit aan de vijver gegrensd.
http://www.gemeentearchief.denhaag.nl/hga/imfhrdir/51554/74800/74895a01.jpg
Er stond een huis tegen de poort aangebouwd. Ik twijfel of het wenselijk is deze gebouwen terug te plaatsen - maar de plaats verkeersvrij maken, met bijv. een soort van Vijverberg inrichting, zou aantrekkelijk kunnen zijn.
Koen Acacia May 26th, 2009, 09:05 PM Een plan voor een autotunnel daar komt merkwaardig op mij over...
Het plan is wel om het Spui autovrij te maken, maar er lijkt mij niet voldoende verkeer om een tunnel te rechtvaardigen. Tot nu toe wordt ervan gesproken het autoverkeer simpelweg te weren.
Een tramtunnel zou veel meer op z'n plaats zijn. Deze zou wel diep moeten liggen om de bestaande tramtunnel te kruizen, en geen rare knikken bij de Vijverberg te hoeven maken. Het zou een interessant boorproject zijn.
Tenzij ik me ernstig vergis was er wel degelijk sprake van een autotunnel, maar goed. En als je toch al begint met een tramtunnel, inderdaad onder de bestaande tunnel door, lijkt het mij vreemd om niet meteen de auto's mee te nemen. Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen hoe je anders aan een kostenplaatje van 250 miljoen komt voor de inrichting van één plein.
Overigens heeft de Gevangenpoort nooit aan de vijver gegrensd.
http://www.gemeentearchief.denhaag.nl/hga/imfhrdir/51554/74800/74895a01.jpg
Er stond een huis tegen de poort aangebouwd. Ik twijfel of het wenselijk is deze gebouwen terug te plaatsen - maar de plaats verkeersvrij maken, met bijv. een soort van Vijverberg inrichting, zou aantrekkelijk kunnen zijn.
Dat is waar, I stand corrected. Nog steeds zou ik een uitbreiding van de Hofvijver naar de oude omvang een fantastisch plan vinden.
Haagse Dave May 26th, 2009, 10:36 PM Cultureel kloppend hart Den Haag rond Spuiplein
26-05-09 19:59
DEN HAAG - Het Spuiplein, de Nieuwe Kerk en het Rabbijn Maarsenplein moeten het cultureel kloppend hart van Den Haag gaan vormen met een internationale uitstraling.
Op de huidige plek van het Lucent Danstheater en de Dr. Anton Phillipszaal komt een nieuw te bouwen dans- en muziekcentrum. Dit wordt het onderkomen van onder andere het Nederlands Danstheater, het Residentie Orkest en het Koninklijk Conservatorium. Verder moeten in het gebied verschillende ateliers en andere culturele instellingen een plaats krijgen.
Het plan helpt volgens het Haagse college van b en w bij de kandidatuur van Den Haag voor Europese culturele hoofdstad in 2018. De kosten zijn 240 miljoen euro en moeten betaald worden door de gemeente, het Rijk en sponsors. De gemeenteraad moet nog instemmen.
We mogen hier dan wel heel wat van verwachten, voor zo'n bedrag, want er wordt nergens gerept over een tunnel. Of wordt hier wijnhaven 2 mee gecombineerd.
blauw May 26th, 2009, 10:38 PM Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen hoe je anders aan een kostenplaatje van 250 miljoen komt voor de inrichting van één plein.
Door de oude zooi te slopen en een prachtige toren van 100 meter met vier zalen erin neer te zetten!! :banana:
blauw May 26th, 2009, 10:42 PM Gekopieerd uit Wijnhaven fase II en III
Uit het AD:
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00212/danscentre_212793a.jpg
Theatertoren van 100 meter hoog
Door HERMAN ROSENBERG
DEN HAAG - Den Haag krijgt een nieuw cultureel hart. De Spuizalen worden vervangen door een honderd meter hoge theatertoren, waarin behalve vier zalen ook het Koninklijk Conservatorium wordt ondergebracht.
Dat plan heeft het college van b en w gistermiddag voorgelegd aan de gemeenteraad. Voorlopig ligt er alleen nog maar een stedenbouwkundige schets. Maar de wethouders Bolle (cultuur) en Norder (bouwen) zijn vastbesloten het 240 miljoen euro kostende project uit te voeren.
„Dit wordt het zinderende, kloppende, culturele hart van onze wereldstad aan zee,’’ verklaarde Bolle gisteren enthousiast. Den Haag hoopt mede door deze grote investering in de kunsten in 2018 culturele hoofdstad van Europa te worden. Dat Nederland één van de twee hoofdsteden levert staat al vast. Maar welke stad het wordt is nog niet bekend. Het kabinet neemt daarover in 2013 een besluit. Ook als de felbegeerde titel aan de neus van Den Haag voorbijgaat, wordt het ‘Internationaal Cultuurforum Spui’ toch gebouwd. Want de bestaande gebouwen zijn versleten. Zowel de Dr. Anton Philipszaal als het Lucent Danstheater worden afgebroken.
Het nieuwe complex komt te staan op een geheel opnieuw in te richten Spuiplein, dat wordt verbonden met de tuin van de Nieuwe Kerk en het achter de kerk gelegen Rabbijn Maarsenplein. Volgens Norder moet er één grote culturele zone ontstaan tussen de nieuwbouw van het Wijnhavenkwartier (de ministerietorens) en Chinatown. Het Spui wordt in de toekomst autoluw, zodat oversteken makkelijker wordt.
OMA, het bureau van architect Rem Koolhaas, maakte het ontwerp. Er is ook nog een variant. Daarin is het gebouw breder en minder hoog. Maar het college van b en w geeft de voorkeur aan de hoge versie, omdat die meer ‘attentiewaarde’ heeft. Bovendien biedt dit smallere gebouw meer mogelijkheden om het gebied opnieuw in te richten.
Theaters gaan de lucht in
Den Haag hoopt in één klap een reeks stedenbouwkundige en culturele problemen op te lossen met de bouw van een groot nieuw cultuurcentrum op het Spuiplein. Het is de grootste en duurste ingreep in de stad sinds de bouw van het nieuwe stadhuis.
Dat blijkt uit de voorstellen die gisteren naar de gemeenteraad zijn gestuurd. De eind jaren tachtig goedkoop gebouwde Philipszaal en Danstheater voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Het Spuiplein is nooit het bruisende cultuurplein geworden, dat men ooit voor ogen had. De tuin van de Nieuwe Kerk maakt te weinig deel uit van de stad. En het Koninklijk Conservatorium staat op de verkeerde plek (Juliana van Stolberglaan).
Al deze knelpunten denkt het college van b en w te kunnen oplossen met de bouw van het Internationaal Cultuurforum Spui. In de schetsen van Rem Koolhaas’ Office for Metropolitan Architecture (OMA) is een groot gebouw getekend. Dat kan ook niet anders, want dat bevat vier zalen: twee grote, voor het Residentie Orkest en voor het NDT, en twee kleinere zalen. Daarnaast wordt het complete Koninklijk Conservatorium in het complex ondergebracht.
OMA heeft twee varianten uitgewerkt. Het ene plan gaat uit van een breed gebouw dat de complete oppervlakte van de huidige Spuizalen beslaat. Het andere plan is smaller maar hoger; het betreft een honderd meter hoge toren die op de plek van het huidige Lucent Danstheater komt te staan.
In deze variant, die de voorkeur geniet van b en w, blijft de plek van de Philipszaal onbebouwd, zodat het plein groter wordt. Wethouder Marnix Norder (PvdA, bouwen en wonen) legde gistermiddag uit dat hij kiest voor het hoge gebouw omdat dat meer mogelijkheden biedt om het gebied eromheen te verbeteren. „En het gebouw heeft een grotere uitstraling,’’ aldus Norder, die zich zei te realiseren dat een hoogte van honderd meter voor dit deel van de stad eigenlijk te ver gaat, gezien eerdere besluiten.
In het nieuwe complex gaan vier partners intensief samenwerken: het Residentie Orkest, het Nederlands Dans Theater, de directie die de gastprogrammering verzorgt en het Koninklijk Conservatorium. Deze partijen hebben al aangegeven dat zij hun krachten willen gaan bundelen. Gezamenlijk hopen zij vanaf 2017, wanneer de nieuwbouw klaar moet zijn, 300.000 bezoekers van dans, klassieke muziek, jazz en opera te trekken. Nu komen er jaarlijks 180.000 mensen naar het Spuiplein.
De visie van OMA reikt verder dan alleen het Spuiplein. Het bureau nam het hele gebied tussen het Oude Centrum en het Centraal Station onder de loep. Het advies luidt één grote culturele zone te maken van het Spuiplein, de Nieuwe Kerk plus tuin en het Rabbijn Maarsenplein. Norder ziet daar veel in. „Het hele gebied zal sprankelen van de creativiteit.’’ Daartoe worden ook andere gebouwen aangepakt, zoals de achterkant van de garage aan de Amsterdamse Veerkade. De tuin van de Nieuwe Kerk wordt ‘opengegooid’ door van de historische muur deels een historisch hek te maken.
De totale kosten van het plan bedragen 240 miljoen euro. Daarvan is nu slechts 32 miljoen beschikbaar. B en w rekenen op de steun van het rijk en van sponsors. „Als de raad akkoord gaat, gaan we er met z’n allen tegenaan, maar er zal een flink deel voor rekening van de gemeente komen,’’ zei wethouder Marieke Bolle (PvdA, cultuur en financiën) gisteren.
EPA001 May 27th, 2009, 12:07 AM ^^ Die visie van OMA is prachtig. Dit lijkt er erg goed uit te gaan zien, een hele mooie stimulans voor het centrum van Den Haag! :)
Beholder June 8th, 2009, 03:36 PM Den Haag leert van Marseille
Door ELLEN VAN GAALEN
MARSEILLE - In de race om de titel Culturele Hoofdstad van Europa 2018 moet Den Haag zijn zwakheden tonen. Wat de stad vooral niet moet doen, is een intensieve lobby voeren in politieke kringen van de Europese Unie. Die tips kreeg een delegatie van de gemeente onlangs in Marseille.
In 2013 besluit een jury welke Nederlandse gemeente Culturele Hoofdstad van Europa 2018 wordt. Den Haag moet het opnemen tegen Maastricht, Utrecht, Almere, de Brabantsteden en de Hanzesteden. "De concurrentie is groot. Het is zeker geen gelopen race,'' beseft wethouder Marieke Bolle (PvdA, cultuur).
Om de kans op een overwinning te vergroten, bracht een delegatie vorige week een werkbezoek aan Marseille, de culturele hoofdstad van 2013. Den Haag hoopte op gouden tips over hoe de stad dat voor elkaar heeft gekregen. Wat blijkt? Marseille heeft de jury weten te overtuigen door te benadrukken dat zij de kandidatuur harder nodig heeft dan haar concurrenten.
Marseille kampte met een grote leegloop en veiligheidsproblemen. Den Haag wil met het oog op 2018 op het Spuiplein een nieuw Cultuurforum bouwen voor het Residentie Orkest, NDT en Koninklijk Conservatorium. "Het Spuiplein moet het culturele hart worden,'' verklaart Bolle.
Bron: het AD (http://www.ad.nl/denhaag/3273158/Den_Haag_leert_van_Marseille.html).
Is dat een goed idee? Laten zien hoe cultureel arm we zijn? En is dat wel zo?
Haagse Dave June 8th, 2009, 03:48 PM 2 x nee.
ikops June 8th, 2009, 03:48 PM Ik heb altijd geleerd dat je je sterke punten juist moet benadrukken en je zwakke punten moet relativeren.
Haagse Dave June 8th, 2009, 03:58 PM ^^ Lijkt mij ook. Ik vind het een vreemde tactiek.
Koen Acacia June 8th, 2009, 04:45 PM Vreemd, maar wel creatief.
Denk dat het een tactiek is die bij Marseille meer kans van slagen heeft: Den Haag loopt niet meer leeg.
Edit: ik moet zeggen, het idee om eens bij steden in het buitenland om tips te gaan zeuren vind ik op zich wél een goede. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch?
070 June 8th, 2009, 06:02 PM Je niet wil weten hoe Den Haag 2018 er uit ziet, kan mijn invulling wel geven maar die laat ik (tot zover) maar achterwege. Mobiele eenheid word al achter de hand gehouden in Scheveningen (boulevard) om excessen te voorkomen en de bezoekers een rustige ervaring te geven!!! :bash:
ikops June 8th, 2009, 09:18 PM Een aantal veilige corridors naar Scheveningen met tanks in de zijstraten? :D
070 June 8th, 2009, 09:20 PM Zal een bittere noodzaak zijn tegen die tijd ;)
Fabian2412 June 8th, 2009, 10:41 PM en enkele scherpschutters op de pier die de boulevard in de gaten kunnen houden:)
Joz June 11th, 2009, 05:06 PM Er is al een ander artikel geweest (kan 'm zo gauw ff niet vinden) waarin onze eigen wethouders kritisch waren t.o.v. de tip van Marseille. Werken aan ons imago is een goed zeer goed idee, aldus 't artikel, maar om echt nadruk te leggen op de mindere kant is én niet van toepassing, én niet wat de wethouders willen.
Gelukkig maar:)
Koen Acacia June 11th, 2009, 05:09 PM Waarom konden die lui in Marseille ook niet gewoon de tip geven dat er vooral veel restaurantjes met leuke terrasjes en vissoep moeten komen. Die Fransen begrijpen ook niets. :(
Haagse Dave June 24th, 2009, 11:41 PM Den Haag moet culturele leven stimuleren
24-06-09 21:01
DEN HAAG - Om Culturele Hoofdstad van Europa te worden moet Den Haag ervoor zorgen dat meer mensen aan het Haagse culturele leven deel gaan nemen.
Dat staat in het rapport van een commissie die onder voorzitterschap van Wim van Krimpen heeft bekeken hoe Den Haag in aanmerking kan komen voor de titel Culturele Hoofdstad in 2018.
De commissie stelt onder andere voor om cultuurvouchers te geven aan nieuwkomers, een Huis van Wereldculturelen op te richten en cultuurankers in wijken te plaatsen. In 2018 zelf zouden er drie grote openbare podia moeten verschijnen op het Malieveld, de Hofvijver en in de Scheveningse Haven.
Andere steden die zich kandidaat willen stellen zijn Utrecht, Breda, Almere en Maastricht.
Beluister het audioverslag
Rapport Den Haag Culturele Hoofdstad 2018
RTV West.
Koen Acacia June 25th, 2009, 09:28 AM Een "Huis van Wereldculturen"??? Zijn we net aan die ramp van een NHM ontsnapt, komt deze gek langsfietsen.
Xoem June 25th, 2009, 10:55 AM Iets uitgebreider artikel uit het AD:
DEN HAAG - Een groot tijdelijk theater op het Malieveld moet publiekstrekker en blikvanger worden in 2018, het jaar waarin Den Haag culturele hoofdstad van Europa hoopt te zijn.
In dit ‘Haags Colosseum’ kunnen popconcerten en andere voorstellingen worden gegeven. Op de Dag van de Vrede zou zanger Bono (U2) op het podium moeten staan.
Het theater is een van de meest opmerkelijke voorstellen die het Atelier DHCH2018 (Den Haag Culturele Hoofdstad 2018) heeft neergelegd in zijn gisteren verschenen rapport Recht op Cultuur! Het plan is gemaakt door het Delftse bureau Cepezed, dat eerder onder meer het nieuwe stadhuis ontwierp voor de gemeente Westland. Het tijdelijke amphitheater biedt plaats aan zo’n vijfduizend toeschouwers. Ook aan de buitenkant oogt het bijzonder, want het is bespannen met een reusachtige reproductie van een vissenhoutsnede van M.C. Escher.
Het Haags Colosseum is maar één van de vier nieuwe podia die worden genoemd in het rapport, dat tot doel heeft de titel Culturele Hoofdstad van Europa binnen te halen en het ‘culturele imago blijvend te verbeteren’. Op de Hofvijver wordt een reconstructie gebouwd van het barokke vuurwerktheater dat architect Pieter de Swart hier construeerde in 1749. Hier vinden optredens plaats in het kader van een culturele manifestatie over hofcultuur. Ook de haven krijgt een speciaal ontworpen podium voor popconcerten, ‘SCH2018’, en het Zuiderpark fungeert met zijn Openluchtheater en speelweides als vierde evenementenlocatie. Er zit in de plannen ook nog een ‘reizend podium’ dat van park naar park en van plein naar plein trekt.
Een van de uitgangspunten van het rapport is dat alle Hagenaars meedoen aan het culturele jaar. Daartoe stelt het Atelier de gemeente voor om in meer wijken ‘cultuurankers’ te stichten, zoals die nu al zijn in Laak en Escamp. Onder de titel 144 x 2 komt er een programma waarin alle 144 nationaliteiten in de stad samen met professionele artiesten en kunstenaars uit de landen van herkomst een activiteit organiseren.
Het jaar 2018 wordt ook als ’hefboom’ gebruikt om een aantal Haagse culturele knelpunten definitief op te lossen.
EERDER WAS AL HET het Cultuurforum Spui gelanceerd, een kostbaar plan voor een nieuw complex voor het Residentie Orkest, het Nederlands Dans Theater en het Koninklijk Conservatorium. Hiervoor zou op de plek van de huidige Spuizalen een honderd meter hoge theatertoren moeten verrijzen.
DE PALEISTUIN MOET aantrekkelijker worden als stadspark, bijvoorbeeld door de komst van een theeschenkerij.
DE AMERIKAANSE AMBASSADE krijgt een tweede leven als Marcel Breuer Museum, waar tentoonstellingen over design en toegepaste kunst (meubels, keramiek) gehouden kunnen worden.
HET ANNA VAN BUERENPLEIN naast het Centraal Station wordt een cultuurplein waaraan de Koninklijke Bibliotheek, het Nationaal Archief en eventueel de Haagse musea zich presenteren.
Het eigenlijke programma van activiteiten moet nog worden opgesteld, maar een paar ‘trekkers’ zijn al bekend.
HET MAURITSHUIS KOMT in 2018 met een nieuwe Rembrandt-tentoonstelling waarin al de eigen Rembrandts worden getoond samen met bezit van andere musea.
HET GEMEENTEMUSEUM Den Haag doet twee keer Mondriaan, één keer als inspirator van de Europese en één keer als inspirator van de Amerikaanse moderne kunst. HET HOLLAND DANCE Festival verschuift van november 2017 naar het voorjaar van 2018 en in dat jaar wordt ook CaDance gehouden.
VERDER STELT HET ATELIER DHCH2018 voor om Winternachten, Crossing Border en Den Haag Sculptuur een Europees accent te geven. De nieuwe muziekzaal aan het Spui zou moeten worden ingewijd met optredens van toporksten als de Berliner Philharmoniker, de Wiener Philharmoniker en het London Symphony Orchestra.
Per June 25th, 2009, 02:23 PM ^^
Het tijdelijke Haagse "Colosseum" ... lijkt mij wel een geslaagde permanente invulling van het Malieveld.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00216/stadion_216454b.jpg
Koen Acacia June 25th, 2009, 02:26 PM Is natuurlijk maar een kwestie van tijd voor het publiek daar bij een slechte uitvoering massaal "KILL! KILL! KILL! KILL!" gaat scanderen.
marcobruls June 25th, 2009, 06:36 PM Begrijp het niet,zet zo'n ding dan in de Binckhorst neer zodat je em kan laten staan....men onderschat echt de potentie van een gebied waar je alles kan doen zonder nimby's of andere mensen die ergens last van kunnen hebben,internationale zone,nieuwe statenhal dat colloseum etc die kan je allemaal makkelijk kwijt op de Binckhorst,wat torens erbij casino paar clubs pokerhal; kom op man beetje meer ambitie daar in dat stadhuis bitte!!!!
Koen Acacia June 25th, 2009, 08:27 PM Je vindt het echt méér ambitie hebben om dat ding maar in de Binckhorst te plempen?
marcobruls June 25th, 2009, 08:34 PM Je vindt het echt méér ambitie hebben om dat ding maar in de Binckhorst te plempen?
Een tijdelijk iets>>>>iets voor altijd?....tuurlijk....precies het probleem "maar in de binckhorst..." kom op maak van de binckhorst een wijk die DH nooit zou kunnen krijgen omdat alles al volgebouwd is.....je krijgt maar 1 kans daar.
En wel een beetje eerlijk blijven huh,ik zeg toch een baal torens mooie laan casino of dat soort shit er omheen...dan hoeft het niet tijdelijk te zijn.
Koen Acacia June 25th, 2009, 08:55 PM Een tijdelijk iets>>>>iets voor altijd?....tuurlijk....precies het probleem "maar in de binckhorst..." kom op maak van de binckhorst een wijk die DH nooit zou kunnen krijgen omdat alles al volgebouwd is.....je krijgt maar 1 kans daar.
En wel een beetje eerlijk blijven huh,ik zeg toch een baal torens mooie laan casino of dat soort shit er omheen...dan hoeft het niet tijdelijk te zijn.
Gaat echt nooit werken daar, en zéker niet voor 2018. Ga nou eens tegen de doorsnee Britse/Duitse/Franse tourist zeggen dat ze even lekker van het Centrum naar de Binckhorst moeten wandelen voor een leuke show: dat gaat ze gewoon niet eenslukken. De doorsnee Hagenaar weet al niet hoe je dat doet.
En echt, ik geef je op een boterbriefje: ook dat hele Binckhorstplan (wat trouwens pas af zou zijn in 2020/2025 of zo dus nog steeds te laat), zal daar geen verandering in brengen, puur omdat in dat plan geen rekening wordt gehouden met de spoor- en snelwegbarrieres die dat gebied afsluiten van de rest van de stad.
Dit is vast heel onvriendelijk en negatief van me, maar: hoe komt het dat het nu een stuk bagger is? Simpel: omdat er niemand komt die er niet moet zijn. Hoe komt het dan dat niemand daar ooit komt? Dat zou kunnen zijn omdat het gewoon absoluut onbereikbaar is. De stukken die wel bereikbaar zijn, worden over het algemeen wel bereikt.
Verbeteren we die bereikbaarheid dan door toe te staan dat daar een stel wolkenkrabbers en casino's gebouwd worden? Sorry, maar wat denk je zelf?
Haagse Dave June 25th, 2009, 08:57 PM Een tijdelijk iets>>>>iets voor altijd?....tuurlijk....precies het probleem "maar in de binckhorst..." kom op maak van de binckhorst een wijk die DH nooit zou kunnen krijgen omdat alles al volgebouwd is.....je krijgt maar 1 kans daar.
Zou niet verkeerd zijn. Zet zoiets idd gewoon permanent neer. Zoveel hebben we niet meer. Statenhal weg, houtrusthallen weg.
Koen Acacia June 25th, 2009, 09:00 PM Zet het dan alsjeblieft wel ergens neer waar er wel mensen op af komen, anders is deze ook zo weer weg. Dat je het permanent noemt wil nog niet zeggen dat het permanent is.
Fabian2412 June 25th, 2009, 09:09 PM zou een permanente reuzenrad net als in londen als atractie een goed idee zijn?of is dat weer wat overdreven.
Haagse Dave June 25th, 2009, 09:24 PM Waarom niet gewoon op het malieveld. Genoeg ruimte en bij het Centraal Station en het Centrum. En weer een mooie eyecatcher erbij. Zo wordt Den Haag steeds completer.
Koen Acacia June 25th, 2009, 09:26 PM Maakt het zo gek veel uit of iets permanent is of niet? Er staat me nog iets van bij dat dat reuzenrad in Londen ook niet permanent bedoeld was, het is het nu wel. De Houtrusthallen waren op een bepaald moment wél permanent bedoeld, die zijn er nu ook niet meer.
Ik ben echt niet laaiend enthousiast over alle plannen voor die culturele hoofdstad (een Breuer-museum? :nuts:) maar er zitten wel leuke plannen tussen vind ik. Het leuke van dit plan vind ik wel dat het een bepaalde focus geeft aan het geheel, die wel nodig zal zijn om dat Culturele Hoofdstad ding ook echt binnen te halen. Of dit ook echt gewicht in de schaal zal leggen als we besluiten om die focus op de Binckhorst te gaan richten... stja.
FolX June 25th, 2009, 09:50 PM Lijkt me duidelijk dat zoiets niet tijdelijk maar permanent moet zijn en is het malieveld ook niet echt geschikt. Vind het wel een goed idee soort van stadion erbij want dat mist de stad wel echt.
marcobruls June 25th, 2009, 09:50 PM Gaat echt nooit werken daar, en zéker niet voor 2018. Ga nou eens tegen de doorsnee Britse/Duitse/Franse tourist zeggen dat ze even lekker van het Centrum naar de Binckhorst moeten wandelen voor een leuke show: dat gaat ze gewoon niet eenslukken. De doorsnee Hagenaar weet al niet hoe je dat doet.
En echt, ik geef je op een boterbriefje: ook dat hele Binckhorstplan (wat trouwens pas af zou zijn in 2020/2025 of zo dus nog steeds te laat), zal daar geen verandering in brengen, puur omdat in dat plan geen rekening wordt gehouden met de spoor- en snelwegbarrieres die dat gebied afsluiten van de rest van de stad.
Dit is vast heel onvriendelijk en negatief van me, maar: hoe komt het dat het nu een stuk bagger is? Simpel: omdat er niemand komt die er niet moet zijn. Hoe komt het dan dat niemand daar ooit komt? Dat zou kunnen zijn omdat het gewoon absoluut onbereikbaar is. De stukken die wel bereikbaar zijn, worden over het algemeen wel bereikt.
Verbeteren we die bereikbaarheid dan door toe te staan dat daar een stel wolkenkrabbers en casino's gebouwd worden? Sorry, maar wat denk je zelf?
Je bent wel erg selectief met quoteren hoor,maar goed ik houd er over op ik had een heel verhaal van zeker 50 zinnen lol die heb ik maar weggegooid;aan deze triestigheid en ambitieloos gekwebbel doe ik niet mee,zeker niet als je niet door hebt dat er al plannen zijn voor bereikbaarheid van de Binckhorst.
Dit land heeft totaal geen lef meer, geen ambitie; decadentie zo ook conservatisme floreert in dit land.
Btw no hard feelings Koen,ben iemand die met emotie praat en mijn mening verkondigen en bekrachtigen via een toetsenbord is iets wat ik niet kan...vandaar dat ik me ook vrijwel nooit meng in discussies online hier.
Koen Acacia June 25th, 2009, 09:54 PM Je bent wel erg selectief met quoteren hoor,maar goed ik houd er over op ik had een heel verhaal van zeker 50 zinnen lol die heb ik maar weggegooid;aan deze triestigheid en ambitieloos gekwebbel doe ik niet mee,zeker niet als je niet door hebt dat er al plannen zijn voor bereikbaarheid van de Binckhorst.
Dit land heeft totaal geen lef meer, geen ambitie; decadentie zo ook conservatisme floreert in dit land.
Huh? Wat bedoel je? Als je vindt dat "dit land totaal geen lef of ambitie of whatever" meer heeft, dan draag je daar volgens mij aan bij door een verhaal van vijftig zinnen te bedenken om ze daarna niet eens meer op een forum te posten.
Haagse Dave June 25th, 2009, 10:02 PM Lijkt me duidelijk dat zoiets niet tijdelijk maar permanent moet zijn en is het malieveld ook niet echt geschikt. Vind het wel een goed idee soort van stadion erbij want dat mist de stad wel echt.
Waarom zou het Malieveld niet geschikt zijn?
Waarom niet gewoon op het malieveld. Genoeg ruimte en bij het Centraal Station en het Centrum. En weer een mooie eyecatcher erbij. Zo wordt Den Haag steeds completer.
marcobruls June 25th, 2009, 10:04 PM Huh? Wat bedoel je? Als je vindt dat "dit land totaal geen lef of ambitie of whatever" meer heeft, dan draag je daar volgens mij aan bij door een verhaal van vijftig zinnen te bedenken om ze daarna niet eens meer op een forum te posten.
Mischien wel,er zijn al plannen voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Binckhorst,dus wat is exact het probleem?
Van mijn part gaan ze tijdelijk met gratis pendeldienstjes rijden vanaf CS of waar dan ook tijdens de zomermaanden.
Ik begrijp je tegenstand niet echt,met een beetje geld werklust trots en ambitie kan je echt wel in 9!!!jaar tijd een kut tramlijn een tunnel en een xtra NS stationnetje aanleggen; als dat allemaal niet haalbaar is in NL is het toch behoorlijk triest hier.
marcobruls June 25th, 2009, 10:05 PM Waarom zou het Malieveld niet geschikt zijn?
Volgens mij is het malieveld eigendom van staatsbosbeheer....?
The Hague Rules June 25th, 2009, 10:43 PM Mischien wel,er zijn al plannen voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Binckhorst,dus wat is exact het probleem?
Van mijn part gaan ze tijdelijk met gratis pendeldienstjes rijden vanaf CS of waar dan ook tijdens de zomermaanden.
Ik begrijp je tegenstand niet echt,met een beetje geld werklust trots en ambitie kan je echt wel in 9!!!jaar tijd een kut tramlijn een tunnel en een xtra NS stationnetje aanleggen; als dat allemaal niet haalbaar is in NL is het toch behoorlijk triest hier.
Ik deel je mening en je toffe ideeën dragen bij aan een trotse sfeer binnen dit forum en ver daarbuiten! Het is echt tijd voor Den Haag dat er iets gaat gebeuren in de uitvoering van ambities en initiatieven voor de stad. Met alleen mopperen over -toch niet te realiseren plannen- kom je er niet. Sterker nog... mensen zullen de stad uitgaan om toevlucht te zoeken in een stad zoals Den Haag misschien had kunnen zijn.
Xoem June 26th, 2009, 10:06 AM Binckhorst slecht bereikbaar? Centraal Station is niet ver weg, Station Voorburg ligt er om de hoek, er loopt een snelweg langs en de centrumring loopt er doorheen.. Ik ken heel wat plekken in Den Haag die minder goed bereikbaar zijn hoor. Het enige waar het aan ontbreekt is overig openbaar vervoer, maar met een simpele buslijn door de Binckhorst heen is dat al op te lossen. Vergelijk dat eens met Scheveningen om maar eens wat te noemen..
Bart Zmeer June 26th, 2009, 12:32 PM Verbeteren we die bereikbaarheid dan door toe te staan dat daar een stel wolkenkrabbers en casino's gebouwd worden? Sorry, maar wat denk je zelf?
Gelukkig wordt het plan voor de Nieuwe Binckhorst dan ook samen met de aansluiting op het Trekvliettracé (en daarom de snelweg) en met het opwaarderen naar een randstadraillijn gepresenteerd.
marcobruls June 26th, 2009, 02:11 PM ^^Uhuh.
Beholder July 14th, 2009, 06:40 PM Waarom zou het Malieveld niet geschikt zijn?
Volgens mij is het malieveld eigendom van staatsbosbeheer....?
Inderdaad en vanwege de Acte van Redemptie uit 1576 (http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/30094569/). > [Achtergrondinfo (http://www.xs4all.nl/~anemaa/ges/onderwerpen/akte_van_redemptie.htm)]
En wat Koen ook zegt over de Binckhorst -sorry Koen- Atelier DHCH2018 is het wel met marcobruls eens:
‘Republiek’ in de Binckhorst
Al vanaf volgend jaar zal Den Haag Culturele Hoofdstad 2018 tastbaar worden, als het aan Atelier DHCH2018 ligt.
Dan moet namelijk al de ‘Republiek Binck’ worden uitgeroepen. Met deze enclave voor jonge Haagse en Europese
kunstenaars wil de adviesgroep alvast alle ogen van cultureel Europa op Den Haag richten.
http://img12.imageshack.us/img12/650/republicbinck.jpg (http://img12.imageshack.us/i/republicbinck.jpg/)
Het voormalige industriegebied Binckhorst is de laatste jaren steeds meer het toneel geworden van jonge kunstenaars
en creatieve ondernemers. Wat Atelier DHCH2018 betreft, wordt dit profiel in de toekomst alleen maar versterkt.
Want de Binckhorst moet uitgroeien tot ‘een magneet binnen de Europese informele cultuur’. Omdat het gebied grotendeels
nog niet ontwikkeld is, zijn er volgens het rapport ‘Recht op Cultuur’ voldoende mogelijkheden om nieuwe
cultuur de vrijheid te geven te experimenteren en zich te ontwikkelen. Daaraan zullen culturele activiteiten in Bink36,
de Caballero Fabriek en de Anthony Fokkerterminal ook kunnen bijdragen.
Binnen het Republiek-plan speelt de komst van ‘Hotel Binck’ een cruciale rol. Dit ‘hotel’ moet elke zomer (vooralsnog
van 2010 t/m 2013) de thuishaven worden voor creatief en cultureel Europa. Gedurende acht weken in de zomer
kunnen kunstenaars vanuit heel Europa in tentenkampen, woonboten en caravans samen leven en werken in de Republiek.
Zo zal de Fokker-terminal een podium worden voor muziek en dance en wordt Bink36 een plek voor dans en theater.
De Caballlerofabriek fungeert als platform voor design en creativiteit.
Bron: Den Haag Centraal (http://www.denhaagcentraal.net/550/images/archief/DHC-0111.pdf).
^^ Daar is nu ook een grotere afbeelding te vinden van het Escher-Colosseum:
http://img190.imageshack.us/img190/7220/collh.jpg (http://img190.imageshack.us/i/collh.jpg/)
Koen Acacia July 14th, 2009, 09:07 PM Mischien wel,er zijn al plannen voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Binckhorst,dus wat is exact het probleem?
De reden dat ik denk dat dat niet werkt, is dat ik denk dat een of andere tramlijn, of metro, of wat dan ook, gewoon niet genoeg is vandaag de dag.
Natuurlijk is dat gewoon mijn mening, en zou ik hier heel graag zien dat ik ongelijk heb, maar de hele Randstad, en zeker heel Haaglanden, is tegenwoordig met het OV prima bereikbaar. Toch zou ik zo mijn tijfels hebben bij plannen van Leidschendam of Zoetermeer om een toonaangevend uitgaanscentrum in de regio te worden. Waarom? Omdat zaken daar niet te voet of per fiets bereikbaar zijn vanuit het al bestaande centrum in Den Haag, dus blijf je afhankelijk van mensen die vooraf al hebben besloten om eens een avondje uit te gaan in Zoetermeer.
Nadat je een kroeg in bent gegaan, ga je niet meer de trein of metro nemen voor die volgende kroeg, zeker niet zolang er nog tweehonderd andere binnen loopafstand zijn.
Naar (nogmaals) mijn idee, zou iets leuks in de Binckhorst absoluut haalbaar zijn, maar wat je daarvoor nodig hebt is óf: een kritische massa aan uitgaansleven, fun en noem het maar op, waarmee downtown Binckhorst gewoon het Haagse centrum makkelijk achter zich laat (lijkt mij geen haalbare kaart), óf een situatie waarin die spoorlijnen die nu in het relatief korte stukje tussen Centrum en Binckhorst liggen, vrijwel geen barriere meer zijn, en mensen begrijpen dat je met de fiets ook in vijf minuten bij die nieuwe kroeg/disco/whatever bent.
Zolang er een trein, metro, randstadrail of wat dan ook nodig is, kun je dat uitgaanscentrum net zo goed in Leidscheveen plannen, en zal het ongeveer even succesvol uitpakken.
Beholder July 14th, 2009, 10:27 PM ^^ Je denkt dat dat niet werkt, en dat zou kunnen kloppen maarrr...
Er zit al wel cultuur in de Binckhorst, een theater (http://www.korzo.nl/do.php?a=show_visitor_korzo_page&p=3&m=85) zelfs! Voor theaterbezoekers lijkt het te werken, zo had ik vorig jaar in Binck36 een presentatie en na afloop stond er blijkbaar een voorstelling in de startblokken. TukTuk's reden af en aan met mensen 'dressed for the occasion', die vrolijk uitstapten. Het kan: maar misschien is dat slechts leuk voor een enkele keer... Zie hier nog een mooie foto vanaf het theaterbalkon (http://www.flickr.com/photos/haagsuitburo/2499036396/sizes/l/)!
De bereikbaarheid per fiets is misschien niet optimaal (je moet een vrij breed en wat onguur viaduct onder door), maar qua afstand is het zeker niet onoverkomelijk. Te voet is het nog wel een ander verhaal.
ikops July 14th, 2009, 10:57 PM Perceptie.
Haagse Dave July 14th, 2009, 11:14 PM ^^ Je denkt dat dat niet werkt, en dat zou kunnen kloppen maarrr...
Er zit al wel cultuur in de Binckhorst, een theater (http://www.korzo.nl/do.php?a=show_visitor_korzo_page&p=3&m=85) zelfs! Voor theaterbezoekers lijkt het te werken, zo had ik vorig jaar in Binck36 een presentatie en na afloop stond er blijkbaar een voorstelling in de startblokken. TukTuk's reden af en aan met mensen 'dressed for the occasion', die vrolijk uitstapten. Het kan: maar misschien is dat slechts leuk voor een enkele keer... Zie hier nog een mooie foto vanaf het theaterbalkon (http://www.flickr.com/photos/haagsuitburo/2499036396/sizes/l/)!
De bereikbaarheid per fiets is misschien niet optimaal (je moet een vrij breed en wat onguur viaduct onder door), maar qua afstand is het zeker niet onoverkomelijk. Te voet is het nog wel een ander verhaal.
Mooie foto vanaf dat balkon, zeker over een paar jaar.
070 July 14th, 2009, 11:29 PM ^Korzo 5hoog laat nog meer mooie platen/filmpjes zien.
De Binckhorst heeft zeker potentie, hoewel Binck 36 een tijdelijke lokatie is voor het Korzo theater. Ik was trouwens al eerder van plan een voorstelling te bezoeken, maar dan alleen voor het uitzicht :D Den Haag heeft de luxe? dat het meerdere gebieden heeft om lekker uit je dakpan te gaan, gehele binnenstad, Scheveningen en Kijkduin/Ockenburg, die laatste vooral in de voorzomer, zomer en een beetje nazomer, deze gebieden liggen ook niet echt binnen handbereik zonder een taxi, Tuk Tuk, een BOB achter het stuur of een BBB (Beetje Beschonken Bestuurder ;) ) Met name het nachtnet van O.V. zal dan ruimer en breder opgezet moeten gaan worden om de gebieden meer met elkaar te verbinden. Ik zie dat wel goed komen daar. Alleen Republiek klinkt weer zo anti.
Haagse Dave July 15th, 2009, 12:13 AM ^Korzo 5hoog laat nog meer mooie platen/filmpjes zien.
Waar precies?
070 July 15th, 2009, 08:29 AM ^ http://www.flickr.com/photos/haagsuitburo/2475150147/
Haagse Dave July 15th, 2009, 12:28 PM ^^Thnx, ziet er goed uit.
Beholder July 15th, 2009, 12:48 PM Perceptie.
Maar natuurlijk. Toch zie ik me nog niet heen en weer lopen, zo met de fiets is het dan weer geen probleem. Of dat tunnel/viaduct-ding? Sja, het is voor mij niet het gezelligste deel van de stad, maar ik mijd het niet! Of is er een optie 3 > een iets langere reactie kan toch geen kwaad? :nuts:
Ik zie dat wel goed komen daar. Alleen Republiek klinkt weer zo anti.
Kunst/cultuur is heel regelmatig min of meer anti. In die zin vind ik de naam nog niet eens zo slecht gekozen. :lol:
Xoem July 15th, 2009, 02:17 PM Naar (nogmaals) mijn idee, zou iets leuks in de Binckhorst absoluut haalbaar zijn, maar wat je daarvoor nodig hebt is óf: een kritische massa aan uitgaansleven, fun en noem het maar op, waarmee downtown Binckhorst gewoon het Haagse centrum makkelijk achter zich laat (lijkt mij geen haalbare kaart), óf een situatie waarin die spoorlijnen die nu in het relatief korte stukje tussen Centrum en Binckhorst liggen, vrijwel geen barriere meer zijn, en mensen begrijpen dat je met de fiets ook in vijf minuten bij die nieuwe kroeg/disco/whatever bent.
Bovenstaande gaat minder op voor evenementen waar mensen vantevoren al doelbewust kaartjes kopen. Neem bijvoorbeeld de Maassilo of de van Nelle-fabriek in Rotterdam, waar regelmatig goedlopende evenementen gehouden worden.
Koen Acacia July 15th, 2009, 02:29 PM Bovenstaande gaat minder op voor evenementen waar mensen vantevoren al doelbewust kaartjes kopen. Neem bijvoorbeeld de Maassilo of de van Nelle-fabriek in Rotterdam, waar regelmatig goedlopende evenementen gehouden worden.
Ja, mee eens! Tot op zekere hoogte is dat ook in de Binckhorst al het geval trouwens: zie het theater waar Beholder het al over had. Ik heb trouwens wel het idee dat daar meer uit te halen is: je kunt daar niet dagelijks evenementen gaan organiseren.
daan-070 July 15th, 2009, 05:16 PM Ergens leuk en geweldig die plannen, maar ik denk toch dat zon kunstcentrum/tentenkamp veel beter in de stad zal functioneren (tentenkamp op Malieveld), alle activiteiten in de omgeving hiervan. Het grappige van dit plan vind ik dat het op dit moment heel erg hip en trendy is om bepaalde woorden in je marketingplan mee te nemen. Kunst en creatieve industrie scoren op dit moment natuurlijk door de modehype die ontstaat. Het probleem is alleen dat Den Haag in deze disciplines veel concurrentie heeft in Nederland, en buiten dat zoeken deze disciplines vaak een omgeving die authenticiteit uitstraalt, oftewel iets historisch/ of iets met een bv industrieel verleden. De enige locatie in dat gebied is naar mijn mening de Caballerofabriek (succes!). Dus ik vind het veel blabla zonder goed na te denken over welke functie dat gebied nou moet gaan dragen in de toekomst...
daan-070 July 15th, 2009, 05:20 PM Oh ja....2018 is Binckhorst nog lang niet klaar. Den Haag kan zich beter richten op het historische centrum mét de moderne bouw rond het spuikwartier. Ik vind nl dat deze mix in de binnenstad van de stad Den Haag zo uniek maakt in vergelijking van andere steden in Nederland
ikops August 28th, 2009, 04:25 PM Morgenavond is het weer tijd voor het Beatstad-festival.
http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=70436
Fabian2412 August 28th, 2009, 04:37 PM En nu maar hopen dat er geen nare dingen gebeuren zoals in HvH,al staat de ME wel paraat wat daar niet het geval was.
btw wie gaat er morgenavond?(ik niet)
Haagse Dave August 28th, 2009, 07:12 PM Nieuw filmfestival Den Haag
28-08-09 15:05
DEN HAAG - Den Haag krijgt komend najaar een nieuw filmfestival. Bij het zogenoemde PopDox-filmfestival staan documentaires en andere producties over de Haagse popscene centraal.
Het festival valt in het eerste weekend van de Haagse Popweek en wordt gehouden op 17 en 18 oktober.
Haagse Dave September 24th, 2009, 10:03 PM The Hague Festivals is in verschillende categorieën genomineerd voor de prestigieuze Amerikaanse IFEA/Haas&Wilkerson Pinnacle Awards. Vandaag(Woensdag23 September) worden de awards uitgereikt tijdens de het 54ste congres van de IFEA (International Festivals & Events Association) in Indianapolis Indiana.
Bron; De Posthoorn.
Later vandaag hoorde ik op Den Haag FM dat THF 8 maal goud en een maal zilver heeft gewonnen, waaronder voor beste tv uitzending (Classique Festival). Zet Den Haag toch weer extra op de kaart. Wethouder Huffnagel steeg bijna op. ;)
Haagse Dave September 24th, 2009, 10:32 PM Prijzenregen voor The Hague Festivals in Amerika
DEN HAAG - Het Festivaljournaal van TV West is donderdagnacht in de Verenigde Staten bekroond met een prijs. De prijs was onderdeel van een ware prijzenregen die The Hague Festivals ten deel viel.
Het festival was een van de grote winnaars van de prestigieuze Pinnacle Awards en ging ervandoor met de zilveren Grand Pinnacle. The Hague Festivals won naast de zilveren Grand Pinnacle onder andere goud voor haar Festivalkrant, de mobiele festivalgids, het Festivaljournaal op TV West en het The Hague Festivals fietszadelhoesje.
De jaarlijkse uitreiking van de Pinnacle Awards zijn gericht op de marketing en promotie van festivals over de hele wereld.
Overigens viel het festival vorig jaar ook al ruim in de prijzen.
Bron; RTV West.
Haagse Dave September 24th, 2009, 10:38 PM Zou trouwens leuk zijn als het in Nederland ook wat aandacht zou krijgen.
070 September 24th, 2009, 10:55 PM Netjes hoor!! Tja, kwaliteit hè ;)
EPA001 September 25th, 2009, 11:56 AM Zou trouwens leuk zijn als het in Nederland ook wat aandacht zou krijgen.
Als "het" niet Amsterdams is, moet je er echt moeite voor doen om landelijke bekendheid te krijgen. :( Dat is nu eenmaal zo. ;) Maar het is zeker lovenswaardig dat deze prijzen door Den Haag zijn gewonnen.
Muyangguniang September 25th, 2009, 08:56 PM las net in het AD dat de cultuurcluster misschien niet meer komt, de twijfel erover wordt in iedergeval groter........:(
Fabian2412 September 25th, 2009, 09:19 PM Heb je een link?ik kan verder niks vinden
Momo1435 September 25th, 2009, 10:09 PM Het zal wel te maken hebben met de laatste politieke ontwikkelingen hierover:
http://politiek.residentie.net/index.php?s=2&c=2017&l=00
Het gaat dan niet of er een cultuurcluster komt, maar vooral hoe die er komt, in eerste instantie de manier waarop de architect gekozen zal worden en welke invloed de inwoners van Den Haag daar invloed op kunnen uitoefenen. Het is zelfs nog mogelijk dat de burgers het ontwerp mogen kiezen.
Het is dus niet zeker dat OMA hier 1 van hun 2 ontwerpen gaan neerzetten.
EPA001 September 26th, 2009, 02:53 PM ^^ Het zou jammer zijn als één van de beide ontwerpen zou sneuvelen. De plannen zien er erg mooi uit. :)
peterdrijver October 2nd, 2009, 09:25 AM Het zal wel te maken hebben met de laatste politieke ontwikkelingen hierover:
http://politiek.residentie.net/index.php?s=2&c=2017&l=00
Het gaat dan niet of er een cultuurcluster komt, maar vooral hoe die er komt, in eerste instantie de manier waarop de architect gekozen zal worden en welke invloed de inwoners van Den Haag daar invloed op kunnen uitoefenen. Het is zelfs nog mogelijk dat de burgers het ontwerp mogen kiezen.
Het is dus niet zeker dat OMA hier 1 van hun 2 ontwerpen gaan neerzetten.
Het suffe is dat er een architect gekozen moet worden terwijl de opdracht niet helderder is geworden door het tussenspel van OMA. Als we vinden dat er een toren moet komen kies je wellicht een andere architect dan wanneer je vindt dat er een stuk stad met een ntiemer Spuiplein moet komen. Nu heeft de politiek niet gekozen en de keuze verschoven naar de architect. Straks komt er een moeizaam plan en dan wordt de architect gedumpt voor een ander. We kiezen mensen om beslissingen te nemen over de stad waarin we allemaal samen willen wonen. We kiezen hen niet om zo lang mogelijk op het pluche te blijven zitten.
Wat je OMA en Schmitt moet aanrekenen is dat ze een onaanvaardbaar log programma van eisen hebben laten groeien en daar een mastodont uit hebben laten voorkomen die in welke vorm dan ook gekneed geen positieve bijdrage aan dit deel van de binnenstad kan leveren.
In AWM van deze maand een stuk over het Cultuurcluster: 'het Spuiplein is doods' staat er. Dat blijft het ook na de bouw van dit wezensvreemde gebouw dat functies van de stad opzuigt als een mall.
Bedenk dit bij de komende gemeenteraadsverkiezingen zou ik zeggen.
PingPongBalDH October 17th, 2009, 10:41 AM Internationaal Cultuurforum Spuiplein Start aanbesteding architectenselectie dans- en muziekcentrumGepubliceerd:
16 oktober 2009 In de ontwikkeling van het dans- en muziekcentrum aan het Spui wordt een belangrijke volgende stap gezet: de aanbestedingsprocedure om een architect te kiezen. Architecten uit binnen- en buitenland, zowel gevestigde namen als aanstormend talent, kunnen vanaf 16 oktober tot en met 23 november 2009 hun interesse kenbaar maken.
Een onafhankelijke selectiecommissie kiest vervolgens 20 architectenbureaus die hun ontwerpvisie gaan geven op het toekomstige dans- en muziekcentrum aan het Spuiplein. Deze visies zullen naar verwachting in februari 2010 gepresenteerd worden in het Atrium van het stadhuis.
Uit de 20 architectenbureaus worden mogelijk 3 bureaus gekozen die de opdracht krijgen hun visie verder uit te werken in een structuurontwerp. Is dat het geval dan wordt uit de 3 bureaus uiteindelijk halverwege 2010 één bureau gekozen aan wie de ontwerpopdracht kan worden gegund. Over hoe deze laatste stap in de procedure er precies uit gaat zien moeten nog besluiten worden genomen.
Internationaal Cultuurforum Spui
Het dans- en muziekcentrum zal vanaf 2017 dé trekpleister zijn van het Internationaal Cultuurforum Spui, het nieuwe culturele hart van Den Haag in de omgeving van het Spuiplein, de Nieuwe Kerk en het Rabbijn Maarsenplein. Zo ontstaat - als de Haagse gemeenteraad volgend jaar ‘ja’ zegt tegen de plannen - een gebied waar voor iedereen altijd wat te doen is. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, binnen en buiten. Van kleine openluchtoptredens tot grote evenementen en festivals. Van multicultureel tot Nederpop en klassiek.
Benieuwd hoe het centrum eruit komt te zien? Volg de architectenselectie en al het andere nieuws over het cultuurforum en het dans- en muziekcentrum op www.denhaag.nl/cultuur.
Bron: www.denhaag.nl
marcobruls October 17th, 2009, 11:03 AM OMA WINT!
Fabian2412 October 17th, 2009, 11:19 AM Ik zoek maar kan geen ontwerpen vinden
peterdrijver October 17th, 2009, 11:39 AM OMA WINT!
OMA wint niets. Er is geen ontwerpopgave, geen budget, geen programma. OMA wint luchtballon. Wanneer ze 2 ton sketchup verder zijn zal blijken dat de gemeente het ruimtelijk en financieel kader heeft vastgesteld dat afwijkt van de powerpoint presentatie en dat half den Haag de insteek van OMA heeft uitgekotst.
OMA heeft meegespeeld in een spel met incapabel bestuur en moet op de blaren zitten.
la-haye October 17th, 2009, 12:37 PM OMA wint niets. Er is geen ontwerpopgave, geen budget, geen programma. OMA wint luchtballon. Wanneer ze 2 ton sketchup verder zijn zal blijken dat de gemeente het ruimtelijk en financieel kader heeft vastgesteld dat afwijkt van de powerpoint presentatie en dat half den Haag de insteek van OMA heeft uitgekotst.
OMA heeft meegespeeld in een spel met incapabel bestuur en moet op de blaren zitten.
wat voor bingo spelde die oma dan
peterdrijver October 17th, 2009, 10:58 PM wat voor bingo spelde die oma dan
Ik weet niet of je die presentatie van het cultuurforum hebt gezien. En nieuwe muziekzaal voor den Hag zou fantastisch zijn, en het liefst een die iets met een plein doet. Dat hebben we in den Haag te weinig –de Schouwburg kan in zijn of haar uppie moeilijk het hele Voorhout tot leven brengen savonds. Zoals de Witte soieteit aan het Plein saat is fantastisch, maar dat is een heeeeeeel exclusief Grand Cafe. En dan heb je Pathe Buitenhof, erg sterk.
Danstheater vind ik van binnen een goede zaal, van buiten armetierig, maar een belangrijk gebouw voor Koolhaas. Dus wellicht bewaren.
OMA had dit allemaal genuanceerder kunnen bezien, duidelijker op de kwaliteit van den Haag met zijn pleinen en routes kunnen inbedden. Maar dat hebben ze niet gedaan. Een vergadering heeft een gedrocht van een groot programma van eisen opgeleverd en OMA heeft voorgesteld dat in een gebouw te proppen 'met spectaculaire vides en atriums' enzo. Leuk voor Ohio, Denver, Dubai, Zoetermeer, maar niets voor deze stad.
Het best is dat te zien aan de malle inpassing van de Nieuwe Kerk en de merkwaardige bemoeizucht met het Rabbijn Maarssenplein. Gewoon een besloten vriendelijk stadsplein erbij –niets meer aan doen. OK de bebouwing langs de hele St Jacobsstraat moet beter: trek daar 15 jaar voor uit. Maar OMA had zich de opgave moeten stellen: Plein, Plaats, Buitenhof, rabbijn Maarssenplein en nu nog het Spuiplein van net zo sterke wanden en bestemmingen voorzien!
Koen Acacia October 21st, 2009, 05:32 PM Trouwens wel grappig dat we nu dat hele zaalcomplex in de Culturele Hoofdstad-thread zijn gaan bespreken, want wat dat betreft zit ik toch met één vraagje.
Blijkbaar is dit project onder andere belangrijk om die Culturele Hoofdstad nominatie binnen te slepen, maar als dat zo is: wat is er eigenlijk zo cultureel aan om een belangrijk gebouw uit het werk van een van de beroemdste architecten ter wereld tegen de vlakte te gooien?
PingPongBalDH November 17th, 2009, 06:00 PM Nieuw cultuurpaleis aan het Haagse Spuivandaag 16:50
DEN HAAG - Er komt een nieuw dans- en muziekcentrum in Den Haag. Dit hebben burgemeester en wethouders van de stad dinsdag besloten.
Het centrum komt aan het Spui, aan de kant van de Schedeldoekshaven. Het gebouw wordt vrij breed en krijgt een hoogte van circa vijftig meter. Het Haagse dans- en muziekcentrum moet het nieuwe onderkomen worden van onder meer het Nederlands Dans Theater (NDT), het Residentie Orkest, het Koninklijk Conservatorium en de Gastprogrammering.
Volgens wethouder Bolle wordt het nieuwe gebouw een verrijking voor de Haagse skyline. De bouw kan waarschijnlijk pas beginnen in 2013. Het gebouw zal er dan op zijn vroegst in 2018 staan.
marcobruls November 17th, 2009, 06:14 PM 50meter...een verrijking.....breed....oh dear....
aan het Spui, aan de kant van de Schedeldoekshaven
Huh?
Haagse Dave November 17th, 2009, 06:36 PM Zat er natuurlijk ruim in, die lage variant. Lijkt wel of ze met alles aan het inbinden zijn met de verkiezingen op komst. Bah. Maarja, gelukkig komt er wel iets, voor het zelfde geld hadden ze het helemaal afgeschoten.
Fabian2412 November 17th, 2009, 06:50 PM Dus die 100m is van de baan?:bash: ach..mischien was die 100m variant iet te!!
Maar een verrijking voor de skyline zoals ze het zeggen vind ik iets te ver gaan.
Haagse Dave November 17th, 2009, 06:57 PM Wordt trouwens wel krap dan, die oplevering.
The Hague Rules November 17th, 2009, 08:37 PM Economische crisis, maar per sé iets "cultureels" willen neerzetten...
Check de Opening in 1987 door Beatrix (http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-365195/)
Den Haag was in die tijd een gemeente met artikel 12 status. Toch werd in 1987 met minimale middelen een eenvoudidig complex neergezet. Nu dus blijkbaar weer afgeschreven.
http://www.spuiplein2020.nl/geschiedenis/index.html
Ok, nu zijn de tijden anders. Den Haag heeft haar financiën nu redelijk op orde, maar het gemeentelijke bestuur en de landelijke politiek kan en wil nu simpelweg geen honderden miljoenen extra investeren in een opnieuw te bouwen complex. Wat voor kwaliteit kunnen we nu verwachten? Niet dat het ontwerp van Koolhaas zo zaligmakend was trouwens! Ironisch genoeg zal Beatrix de opening van het nieuw te bouwen complex wellicht nog gaan mee maken. Misschien dat Alex het lintje dan mag doorknippen, zodat Bea ditmaal mag toekijken!
Ben heel erg benieuwd naar de nieuw te ontwerpen kijkdoos! Of zal Koolhaas de zijne gewoon op z'n kant gooien! "Koolhaas' Kijkdoos II".
Wil iemand dat misschien photoshoppen?
ikops November 19th, 2009, 11:16 AM 'Correct gehandeld bij arrestatie directeur Todays Art'
DEN HAAG - Burgemeester Van Aartsen van Den Haag blijft erbij dat alert en correct is gehandeld bij de arrestatie van de directeur van het Todays Art-festival.
Van Aartsen stoorde zich aan de suggestie dat hij de vrijheid van meningsuiting van het culturele festival wilde beknotten. Dit zei hij woensdagmiddag in de commissie-veiligheid van de Haagse gemeenteraad.
Een meerderheid van de raad was kritisch over de arrestatie van de Todays Art-directeur. Die werd half september enkele uren verhoord nadat filmpjes van hem op internet waren ontdekt. Op de filmjes was te zien hoe een man een explosie veroorzaakte bij het stadhuis van Den Haag.
Filmpjes
De promotie van het festival werd door politie en justitie gezien als dreigend en opruiend. Volgens Van Aartsen was het optreden van de politie legitiem omdat lange tijd onduidelijkheid bestond over de herkomst van de filmpjes.
http://www.westonline.nl/nieuwsitem//36920
Vreemd nieuws
peterdrijver November 19th, 2009, 12:41 PM Economische crisis, maar per sé iets "cultureels" willen neerzetten...
Check de Opening in 1987 door Beatrix (http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-365195/)
Den Haag was in die tijd een gemeente met artikel 12 status. Toch werd in 1987 met minimale middelen een eenvoudidig complex neergezet. Nu dus blijkbaar weer afgeschreven.
Je kan het je niet voorstellen, maar in die tijd –vijf jaar voor de Resident en het Stadhuis– was de binnenstad economisch 'verloren. De stedenbouwkundige prijsvraag Forumkwartier werd gewonnen door Weeber –die met zijn maatje Hoogstad de meeste gebouwen ging doen. Op de plaats van de Resident stond toen nog gewoon het Transitiorium met een laagbouw voor Landbouw en Visserij gepland (arch Ruijssenaars en Venhoeven) met daanaast een meubelboulevard! (arch Klunder). De stad om de Philipszaal/NDT is compleet veranderd. De wet van de remmende voorsprong heeft deze gebouwen (door Weeber) vrijgespeeld in de openbare ruimte –een pretentie die die gebouwen niet waar kunnen maken met hun hermetische gevels op maaiveld. Omdat de stedenbouw is zoals deze is, moeten de gebouwen nu 'weg'. Dat vind ik het NDT tekort doen en heb een alternatief dat ik deze week zal posten ter overdenking van iedereen.
ikops November 19th, 2009, 03:34 PM Ik ben in elk geval erg benieuwd.
Koen Acacia November 22nd, 2009, 02:12 PM Ja, ik ben ook wel benieuwd eigenlijk. Deze plek blijft een van de leukere puzzeltjes van het moment.
peterdrijver November 23rd, 2009, 10:24 AM Ik ben in elk geval erg benieuwd.
http://images3.hiboox.com/images/4809/6f859a75a115678c87ec815552d43f88.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/-spuiplein,6f859a75a115678c87ec815552d43f88.jpg.html)
De plannen om op het Spuiplein tot een cultuur-cluster te komen hebben bewondering en weerzin opgeroepen: bewondering om Residentie-Orkest en NDT beter in te passen aan dat verschrikkelijke ‘Spuiplein’, weerzin omdat de door OMA opgestelde plannen geen van alle ook maar in de gewenste richting gaan. Maar wat dan wel?
http://images3.hiboox.com/images/4809/450d7fe59313a1a8300280c9558264e0.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/grote-markt,450d7fe59313a1a8300280c9558264e0.jpg.html)
http://images3.hiboox.com/images/4809/277427ea44d9311a3decf487ff88dd26.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/plaats,277427ea44d9311a3decf487ff88dd26.jpg.html)
http://images3.hiboox.com/images/4809/b06f4e56a3b4a02268a8a5054c03597a.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/plein,b06f4e56a3b4a02268a8a5054c03597a.jpg.html)
http://images3.hiboox.com/images/4809/30bd83cbb7512ae1f6836858b35a99e2.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/rabbijn-maarssenplein,30bd83cbb7512ae1f6836858b35a99e2.jpg.html)
http://images3.hiboox.com/images/4809/143c3c8cea2dc071e02f13ed79f1f9f7.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/buitenhof,143c3c8cea2dc071e02f13ed79f1f9f7.jpg.html)
http://images3.hiboox.com/images/4809/ec94de269fbc145555ec431cb93eade7.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/binnenhof,ec94de269fbc145555ec431cb93eade7.jpg.html)
De Vereniging Vrienden van Den Haag hebben een tiental vuistregels en aandachtspunten benoemd om Den Haag fraai te houden. Zouden die 10 punten ook kunnen werken om een tot een aanzienlijk beter inpassingsvoorstel te komen bij het ‘Spuiplein’?
Die tien punten lopen we hier af en we geven puntsgewijs daarbij aan wat de nieuwe uitgangspunten zouden kunnen zijn voor de herontwikkeling van het ‘Spuiplein’.
1. Koester de eigen identiteit
De Haagse binnenstad bestaat uit een unieke reeks intieme, werkende pleinen en een aantal goede en minder goede verbindingen tussen die pleinen. Maak het ‘Spuiplein’ onderdeel van die pleinen, zorg voor werkende verbindingen en bijgevolg voor economische bestaansvoorwaarden langs die verbindingsstraten.
2. Zorg voor veelzijdigheid in harmonie
De Nieuwe Kerk met de opgehoogde voormalige begraafplaats eromheen is een barok meesterwerk uit de 17e eeuw. Pas dat respectvol in en nuanceer contrasten in maat, materiaal, architectonische taal. Een omsloten, openbaar toegankelijke kerktuin is een waardevolle nuance en rustpunt tussen het Rabbijn Maarssenplein en het Spui. Zoek naar rijkdom en verscheidenheid, zie bijvoorbeeld de nieuwbouw aan het nieuwe Paternoster Square in London.
3. De stad heeft een menselijke maat
Pleinen werken alleen wanneer de ruimte ‘als een kamer’ voelbaar is: er is een relatie tussen de wanden en de vloer ervan. Plaats, Plein, Buitenhof, Grote Markt maar ook het Muzenplein zijn daar voorbeelden van. Bij straten, lanen, pleinen en boulevards is dat niet anders. Verklein doorgangen zodat de wandeling boeiende zichten biedt.
4. Er is harmonie tussen stedenbouw en architectuur
Elke Nederlander weet eigenlijk dat de vorm van de stad gevolgen heeft voor de vorm van de gebouwen en de verfijning van de gevels. De binnenstad verdraagt nauwelijks vrijstaande objecten omdat het de openbare ruimte eromheen zo verloren maakt. Zoek dat probleem juist op en geef het treffend vorm in stadsplan en gevels.
5. Het nieuwe sluit aan op het bestaande
Herstel van de Spuiwand tussen Hulshof en Ammunitiehaven herstelt de betekenis van het Spui en maakt de Nieuwe Kerk weer tot barokke ingreep. Die Spuiwand kan van een kleinschalige argeloosheid zijn temidden van deze grote, aandachtvragende bebouwing. Een Spuiplein op de schaal van de voetganger en met een maat van pakweg de Grote Markt kan het bestaande gebouw van het NDT –een vroeg ‘meesterwerk’ van Rem Koolhaas– betekenisvol inpassen: zoals het Binnenhof de Ridderzaal inpast.
6. De ideale stad kent een levendig openbaar leven
Zorg voor openbare ruimtes zonder dode hoeken en ongebruikte begane grond: Daarom zijn veel Haagse pleinen driehoekig. Het huidige Muziektheater heeft aan drie kanten een doofstomme gevel –en het is nauwelijks te verbouwen tot iets beters. Speel Muziekzaal en Danstheater uit elkaar: de ruimte ertussen is een goede voedingsbodem voor horeca, winkels en dienstverleners. Bovendien kan het ResidentieOrkest dan rustig verhuizen naar de nieuwbouw voordat je het bestaande gebouw sloopt. En bedenk dat terrassen natuurlijk goed bezond zijn en uit de wind liggen, dat wat ambulante handel op een plein geen kwaad kan en dat een beetje verkeer levendigheid biedt.
7. Bij de publieke zaak geldt: de burger voorop
Bij het Cultuur Cluster gaat het om openbare functies en openbaar geld –van ons allemaal. Niet alleen willen we een doelmatige besteding, ook willen we het onderste uit de kan en een transparant proces. Geld uit de exploitatie halen om bouwprojecten te verwezenlijken heeft landelijk al aan veel popcentra de kop gekost: een theater of muziekzaal moet immers met zijn rijke programmering volle zalen trekken dus daar kan je het geld juist niet weghalen.
8. Burgers en bestuur gedragen zich als goede rentmeesters
Het gemak waarmee de hardstenen bestrating om het ‘Spuiplein’ ooit is neergelegd en nu weer wordt weggehaald is een wijze les: veel stedenbouwkundige blunders vragen domweg meer voorbereidingstijd en minder testosteron.
9. Verkeer is een middel, geen doel
De stad is in eerste instantie voor de wandelaar, de fietser en het openbaar vervoer. Nu de binnenstad geen doorgaand autoverkeer meer kent kan er een nieuwe bloei in de openbare ruimte ontstaan. Versmalling tot het oorspronkelijke profiel van het Spui is daar een voorbeeld van. Deze ‘krimp’ van de openbare ruimte intensiveert de reuring, de loop, maakt bebouwing mogelijk op plekken die nu nog voor verkeer zijn gereserveerd en maken de noodzaak tot hoog bouwen dus kleiner.
10. Aandacht voor stadsverfraaiing
Een stedenbouwkundigplan voor het ‘Spuiplein’ en het Wijnhavenkwartier moet voorzien in bomen en stadsgroen dat de wandelaar aan de natuur met haar seizoenen, de wind en de vogels herinnert. Het doortrekken van de bomen van de Nieuwe Haven tot aan de Turfmarkt ligt voor de hand.
Stop de architectenselectieprocedure, maak op basis van bovenstaand een stedenbouwkundig plan dat ruimtelijk en financiëel een aantrekkelijk vergezicht biedt en zoek daar dan pas een handvol architecten bij.
http://images3.hiboox.com/images/4809/7dcc33c444d83cc9b6b8e76f00bf148c.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/schetsplan-spuiplein,7dcc33c444d83cc9b6b8e76f00bf148c.jpg.html)
Koen Acacia November 23rd, 2009, 11:36 AM Dus je verplaatst het muziektheater naar de plek waar nu Wijnhaven fase 2 gepland staat, bouwt dan een soort Binnenhof om het NDT heen, en maakt van het Spui zelf weer een gracht. Komt het daar op neer? Helemaal geen slecht plan eigenlijk.
Ik vraag me wel twee dingen af over je bierviltje:
1. Gek veel voorgevel heeft het NDT niet, maar aan de voorgevel die het heeft staat nu bebouwing gepland, terwijl de zij-en achtergevel vrij blijven, daar ontstaat een soort loze ruimte zo te zien. Zit daar een reden achter, of heeft dat meer met de losse pols te maken?
2. Onderdeel van het plan waarin je hier werkt, is om van de Turfmarkt een nieuwe straat van station naar centrum te maken. Je zet dat nieuwe muziektheater wat van die straat af, terwijl ik intuitief zou zeggen dat die gevelrij juist gesloten zou moeten zijn.
Als je op die manier het Spuiplein zou gaan bebouwen is het eigenlijk jammer dat dat meest zuidwestelijke blok van het stadhuis er staat. Zou dat er niet staan, dan zou je daar zo'n wat driehoekig Groenmarkt-Halstraat achtig pleintje kunnen maken dat de aansluiting tunnen Turfmarkt en Gedempte Gracht/Marktstraat een stuk logischer zou maken.
peterdrijver November 23rd, 2009, 11:49 AM 1. Gek veel voorgevel heeft het NDT niet, maar aan de voorgevel die het heeft staat nu bebouwing gepland, terwijl de zij-en achtergevel vrij blijven, daar ontstaat een soort loze ruimte zo te zien. Zit daar een reden achter, of heeft dat meer met de losse pols te maken?
Bedoeling is dat het cafe Piccolo Mondo nog net aan het plein staat en dat het gebouw een traditioneler en feestelijker 'voor'kant met entree en horeca aan de pleinwand krijgt. daarmee krijgt het gebouw een duidelijker gezicht: de huidige gevel naast het hotel is duidelijk een 'zijgevel' en geen entree gevel.
2. Onderdeel van het plan waarin je hier werkt, is om van de Turfmarkt een nieuwe straat van station naar centrum te maken. Je zet dat nieuwe muziektheater wat van die straat af, terwijl ik intuitief zou zeggen dat die gevelrij juist gesloten zou moeten zijn.
Klopt, maar een openbaar gebouw als een muziektheater kan een pleintje voor de deur krijgen. Je zou moeten kijken of je de bomenrijen van de Nieuwe haven niet hier kan laten doorlopen tot op de Turfmakrt en voor het Muziektheater kan omzetten tot een groen pleintje: het is allemaal zo akelig stenig daar. Het is nu nog te groot geschetst denk ik ook. Aan de andere kant, richting Prins Bernard Viaduct, zou je de Schedeldoekshaven tot boulevardje moeten kunnen maken (middenweg plus ventwegen en bomen) en daar zou het muziektheater een formele vorokant en voordeur moeten krijgen: ook een kleine rooilijnsprong?
Als je op die manier het Spuiplein zou gaan bebouwen is het eigenlijk jammer dat dat meest zuidwestelijke blok van het stadhuis er staat. Zou dat er niet staan, dan zou je daar zo'n wat driehoekig Groenmarkt-Halstraat achtig pleintje kunnen maken dat de aansluiting tunnen Turfmarkt en Gedempte Gracht/Marktstraat een stuk logischer zou maken.
probleem is dat er eigenlijk door Meier heel veel non-ruimtes zijn geïntroduceerd: dat pleintje tegenover de Fluwelen Burgwal is ook al zo'n overbodige niksruimte...
ikops November 23rd, 2009, 11:49 AM Onder 1, ik zit even te zoeken naar die reeks. Welke worden met name bedoeld? Leuk dat bierviltje trouwens. Ik ben wel voor grachten, maar is dat nou wel een handige plek?
peterdrijver November 23rd, 2009, 11:56 AM Onder 1, ik zit even te zoeken naar die reeks. Welke worden met name bedoeld? Leuk dat bierviltje trouwens. Ik ben wel voor grachten, maar is dat nou wel een handige plek?
Nee, helemaal niet handig. Maar een mooi beeld is de spoorverbinding met Sylt bij vloed: dan zie je de Hindenburgdamm niet meer!
http://images3.hiboox.com/images/4809/9f601ceda555b244a01b18243866e42e.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/53665,9f601ceda555b244a01b18243866e42e.jpg.html)
Belangrijke referentie:
http://images3.hiboox.com/images/4809/97ddc57d08ced660a10571a18c871ddb.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/bartholomeus-van-bassen-de-nieuwe-kerk-aan-het-spui-gezien-vanuit-het-oosten-1650,97ddc57d08ced660a10571a18c871ddb.jpg.html)
Het lijkt me belangrijk dat de Kerk weer de uitzondering is en er dus rechte straatwanden –niet te hoog– tegenover komen.
ikops November 23rd, 2009, 11:58 AM Ja, dat ligt er mooi bij, maar met de huidige verkeersdruk lijkt me dat helaas niet langer mogelijk.
Koen Acacia November 23rd, 2009, 12:04 PM Ja, dat ligt er mooi bij, maar met de huidige verkeersdruk lijkt me dat helaas niet langer mogelijk.
Verkeerscirculatieplan: het is juist de bedoeling dat de verkeersdrukte daar flink omlaag gaat. Als je dat doet dan blijf je daar een flinke lap weg overhouden wat daar maar een beetje tochtgat ligt te spelen, zou dus goed voor iets anders te gebruiken zijn.
peterdrijver November 23rd, 2009, 12:07 PM Ja, dat ligt er mooi bij, maar met de huidige verkeersdruk lijkt me dat helaas niet langer mogelijk.
Dit deel van het Spui heeft nauwelijks autoverkeer, je formeert duidelijke oversteekplekken (stepping stones) en trams zijn waterdicht...
Een boeggolf zou het mooist zijn!:lol:
ikops November 23rd, 2009, 12:07 PM Laten we dan eerst maar eens zien wat voor effect het VCP gaat hebben op dit gedeelte van de stad. Ik ben best benieuwd.
Edit: overigens ben ik een voorstander van grachten. Hoe meer hoe beter, van mijn part plempen ze de hele stad vol (indien mogelijk, inpasbaar en betaalbaar natuurlijk).
Slagathor November 23rd, 2009, 12:13 PM Ik ben niet zo'n fan van grachten. Ik ben zo iemand die wandelingen niet goed plant, dan moet ik weer in een winkel aan de overkant zijn en kan ik weer op zoek naar een brug die altijd minstens 75 meter verderop ligt.
Daarom woon ik niet in Amsterdam. De hofvijver is mooi en daarmee basta.
Koen Acacia November 23rd, 2009, 12:13 PM Klopt, maar een openbaar gebouw als een muziektheater kan een pleintje voor de deur krijgen. Je zou moeten kijken of je de bomenrijen van de Nieuwe haven niet hier kan laten doorlopen tot op de Turfmakrt en voor het Muziektheater kan omzetten tot een groen pleintje: het is allemaal zo akelig stenig daar.
Kan ik me wat bij voorstellen ja. Trouwens:
probleem is dat er eigenlijk door Meier heel veel non-ruimtes zijn geïntroduceerd: dat pleintje tegenover de Fluwelen Burgwal is ook al zo'n overbodige niksruimte...
Als je naar dat viltje kijkt ligt die ruimte pal tegenover je nieuwe pleintje. Daar zou dan toch misschien wel iets van te maken moeten zijn.
ikops November 23rd, 2009, 12:24 PM Ik ben niet zo'n fan van grachten. Ik ben zo iemand die wandelingen niet goed plant, dan moet ik weer in een winkel aan de overkant zijn en kan ik weer op zoek naar een brug die altijd minstens 75 meter verderop ligt.
Daarom woon ik niet in Amsterdam. De hofvijver is mooi en daarmee basta.
Oplossing: meer bruggen bouwen. :banana:
peterdrijver November 23rd, 2009, 12:43 PM Kan ik me wat bij voorstellen ja. Trouwens:
Als je naar dat viltje kijkt ligt die ruimte pal tegenover je nieuwe pleintje. Daar zou dan toch misschien wel iets van te maken moeten zijn.
Wellicht krijgt het dan betekenis omdat je het als voorportaal aan de Kalvermarkt gebruikt voor het muziektheater. Een doorzicht vanaf de Herengracht op iets.
peterdrijver November 23rd, 2009, 02:26 PM Uit de geschiedenisboekjes.
http://images3.hiboox.com/images/4809/cb681572ccd3f1fdd8e8ac505f5ab68e.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/tm005n,cb681572ccd3f1fdd8e8ac505f5ab68e.jpg.html)
Het onvergetelijke beeld van de stedelijke havenarm met kades haaks op het Spui (dus onder een hoek tov de as van de kerk! foto van http://historie.residentie.net/midgracht.htm).
Dudok plande plein 1940-1945 op de plek waar nu de torens van JuBi staan. Tegenover de Nieuwe kerk een beetje malle strokenbouw.
http://images3.hiboox.com/images/4809/f949636d5bcf3b6a7ae475aa8921d4a7.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/dudok-centrum,f949636d5bcf3b6a7ae475aa8921d4a7.jpg.html)
Lucas en Niemeijer verzonnen de hoge blokken die vanaf de Theresiastraat naar de Amsterdamse Veerkade aan komen stormen. Met Nervi werd een toren van 140 meter hoog ontworpen aan het Spui. Na breed verzet werd deze geknipt in twee blokken van 70 meter. Dat werd goedgekeurd en doro een nog niet nader geidentificeerde operatie op onverklaarbare gronden een stuk naar achter geschoven: voila Ju en Bi. Het gebied rond de Schedeldoekshaven inclusief Bakemaas Lummus gebouwen naast Krophollers Hulshoff lag er lang troosteloos bij: parkeren, kroegen, een sexwinkeltje, dichtgetimmerde huizen, het HOT.
Tot de komst van muziekzaal NDT en stadhuis gebeurde er weinig.
http://images3.hiboox.com/images/4809/39bd3ad8d070595dbdd9a29211f9b5f5.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/werken-wonen-spelen-zitten,39bd3ad8d070595dbdd9a29211f9b5f5.jpg.html)
Referentiebeeld nieuwe Spuiplein (London in dit geval)
http://images3.hiboox.com/images/4809/50bd343de601a798e8d283fc1dbdf6ae.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/img-3472,50bd343de601a798e8d283fc1dbdf6ae.jpg.html)
Koen Acacia November 23rd, 2009, 04:40 PM Toch nog even doorzeuren:
http://images3.hiboox.com/images/4809/7dcc33c444d83cc9b6b8e76f00bf148c.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/schetsplan-spuiplein,7dcc33c444d83cc9b6b8e76f00bf148c.jpg.html)
- Wat je hier doet, een "Binnenhof" om het NDT heen bouwen, loopt mank op een punt: het binnenhof heeft duidelijk meer dan een echte gevel, terwijl de hier open "Oostkant"van het NDT echt niet meer dan een zwarte muur is en de noordkant die hier open wordt gelaten nu nog aan het Muziektheater vast zit.
Als je kijkt naar de manier waarop de meest typische theaters in elkaar zitten, dan is het meest traditionele model (de Koninklijke bijvoorbeeld) zo opgezet dat ingang, foyer en zaal in een rechte lijn achter elkaar liggen. Bij het NDT zit daar nu een knik: die bezoekersstroom komt binnen, en mag dan meteen 90 graden draaien om bij foyer of zaal te komen. Je zou dus ook kunnen overwegen op de huidige voorgevel te laten voor wat hij is, en aan de noordkant de nieuwe ingang te realiseren. Op die manier wordt het NDT al wat meer een gebouw waar je omheen kunt lopen, zoals de Ridderzaal dat ook is.
- In jouw schets staat het Muziektheater nog steeds vrij, en ik begreep dat dat nou juist niet de bedoeling was. Dat je hiermee een aansluiting maakt richting Schedeldoekshaven snap ik, maar je offert wel behoorlijk wat op om maar in vredesnaam twee (!) verbindingen aan te kunnen leggen naar een niet echt florissante verbindingsweg.
Schuif je dat muziektheater nou op naar rechts, dan heeft dat voorpleintje meteen een net wat scherpere aansluiting met die loze ruimte achter het stadhuis van Meier.
Ook creëer je dan links ervan ruimte voor een extra voorplein en, wat tot nu toe nog niet ingepast is, kun je pal naast de nieuwe ingang van het NDT nu het Conservatorium kwijt. Daarmee is het hele probleem van die oostgevel van het NDT ook opgelost, en heb je de voorgevels van die drie instellingen redelijk op een lijn staan. Het effect in jouw schets, waarin je drie pleinen bouwt met oplopende dichtheid/aflopende grootte blijft ook gewoon gehandhaafd, alleen heb je bij het meest oostelijke plein niet meer die rare loze ruimte over. Dat plein wordt dan wel met twee voorgevels het meest centrale.
- Alle bestaande pleinen die je in je post quote hebben feeders: ze hebben allemaal straten die recht naar die pleinen toelopen, terwijl jouw Spuipleinen naast een straat liggen. Ze komen achter de gevelrij van de Turfmarktstraat te liggen.
Hoeft op zich nog niet zo'n ramp te zijn trouwens, dat soort wat verborgen liggende plekken is voor Den Haag niet raar. De tuin achter Schlemmer, Pulchri, de Kunstkring vroeger, met een beetje goede wil de tuin achter het Gemeentemuseum, hel komt wel meer voor. Je zou kunnen besluiten om een of misschien twee van die pleinen meer als een binnentuin dan als een plein in te richten. Maar voor een echt Plein plein denk ik dat er hier en daar toch een stuk gevelrij tegen de vlakte zal moeten.
peterdrijver November 23rd, 2009, 05:05 PM - Wat je hier doet, een "Binnenhof" om het NDT heen bouwen, loopt mank op een punt: het binnenhof heeft duidelijk meer dan een echte gevel, terwijl de hier open "Oostkant"van het NDT echt niet meer dan een zwarte muur is en de noordkant die hier open wordt gelaten nu nog aan het Muziektheater vast zit.
Daar is een wand omheengevouwen: de golfplatenkant kom aan een binnenterrein te liggen (klimop!). Dat binnenterrein vormt de achterkant van een rij tegenover de lange zijde van de nieuwe muziekzaal.
Als je kijkt naar de manier waarop de meest typische theaters in elkaar zitten, dan is het meest traditionele model (de Koninklijke bijvoorbeeld) zo opgezet dat ingang, foyer en zaal in een rechte lijn achter elkaar liggen. Bij het NDT zit daar nu een knik: die bezoekersstroom komt binnen, en mag dan meteen 90 graden draaien om bij foyer of zaal te komen. Je zou dus ook kunnen overwegen op de huidige voorgevel te laten voor wat hij is, en aan de noordkant de nieuwe ingang te realiseren. Op die manier wordt het NDT al wat meer een gebouw waar je omheen kunt lopen, zoals de Ridderzaal dat ook is.
Het leek me moeilijk daar een voorgevel van en voor te maken. Wat nu leuk is aan de foyer is de ontwikkeling in de diepte. Als morgen de Philipszaal een foyer/restaurant/brasserie/boekwinkel werd met een vestiaire zou het een heel goed voorgebied voor de huidige NDT vormen.
- In jouw schets staat het Muziektheater nog steeds vrij, en ik begreep dat dat nou juist niet de bedoeling was. Dat je hiermee een aansluiting maakt richting Schedeldoekshaven snap ik, maar je offert wel behoorlijk wat op om maar in vredesnaam twee (!) verbindingen aan te kunnen leggen naar een niet echt florissante verbindingsweg.
Een vrijstaand muziekgebouw is een 'uitdaging' en het is heel ingewikkeld om dat een overtuigende plint te geven. Bestaat wel en ik vind het bij de Koninklijke, de Opera en het Odeon in Parijs of de Schouwburg in Amsterdam een beeld dat goed bij Den Haag past: niet 'cheapo'. Grootste uitdaging is om de bedrijfskant, overdagkant en de feestelijke foyer/entreekant goed in te passen. In Stockholm zit er in de achterkant een 4 sterrenrestaurant in een de Witte-achtige setting...
Wat er van de verbinding met de Rivierenbuurt terechtkomt is de vraag: hier is nog een lange weg te gaan, vooral wanneer Bernardviadukt is ingekort en er meer een normale stadssituatie ontstaat. Kleine dienstverleners zouden hier in principe ook goed kunnen zitten op de begane grond.
Schuif je dat muziektheater nou op naar rechts, dan heeft dat voorpleintje meteen een net wat scherpere aansluiting met die loze ruimte achter het stadhuis van Meier.
Mee eens.
Ook creëer je dan links ervan ruimte voor een extra voorplein en, wat tot nu toe nog niet ingepast is, kun je pal naast de nieuwe ingang van het NDT nu het Conservatorium kwijt. Daarmee is het hele probleem van die oostgevel van het NDT ook opgelost, en heb je de voorgevels van die drie instellingen redelijk op een lijn staan. Het effect in jouw schets, waarin je drie pleinen bouwt met oplopende dichtheid/aflopende grootte blijft ook gewoon gehandhaafd, alleen heb je bij het meest oostelijke plein niet meer die rare loze ruimte over. Dat plein wordt dan wel met twee voorgevels het meest centrale.
Tekenen op een bierviltje!
- Alle bestaande pleinen die je in je post quote hebben feeders: ze hebben allemaal straten die recht naar die pleinen toelopen, terwijl jouw Spuipleinen naast een straat liggen. Ze komen achter de gevelrij van de Turfmarktstraat te liggen.
Vandaar de vergelijking met het Binnenhof.
Hoeft op zich nog niet zo'n ramp te zijn trouwens, dat soort wat verborgen liggende plekken is voor Den Haag niet raar. De tuin achter Schlemmer, Pulchri, de Kunstkring vroeger, met een beetje goede wil de tuin achter het Gemeentemuseum, hel komt wel meer voor. Je zou kunnen besluiten om een of misschien twee van die pleinen meer als een binnentuin dan als een plein in te richten. Maar voor een echt Plein plein denk ik dat er hier en daar toch een stuk gevelrij tegen de vlakte zal moeten.
Tekenen op nog een bierviltje!
Koen Acacia November 23rd, 2009, 05:09 PM Tekenen op een bierviltje!
[..]
Tekenen op nog een bierviltje!
Hoe/waar doe ik dat?
peterdrijver November 23rd, 2009, 05:29 PM Hoe/waar doe ik dat?
Workshop bij Momfer? :cheers:
stevendh November 23rd, 2009, 08:56 PM Als we dan toch aan het dromen zijn, is dit mijn droom:
http://img101.yfrog.com/img101/1098/wijnhavenkaart2.jpg
Ik ben het niet met Peter eens dat de wand tegenover de Nieuwe Kerk dichtgebouwd moet worden. Juist dat is niet historisch verantwoord. De Nieuwe Kerk is in het verlengde van de Turfmarkt/Houtmarkt gebouwd als onderdeel van het eerste stadsvernieuwingsproject van Den Haag. Die positionering zou niet kapot gemaakt moeten worden, maar juist in oude waarde hersteld moeten worden. Aan de andere kant van de gracht kan een ander voornaam gebouwd worden, zoals in de volgende illustratie misschien wat overdreven weergegeven:
http://img410.imageshack.us/img410/6232/wijnhavenconstructie.jpg
Eventueel kan het Danstheater langs de gracht blijven staan.
Muyangguniang November 23rd, 2009, 09:12 PM ben jij toevallig de beheerder van residentie.net??
Die zit ook namelijk altijd te zeuren over die grachten bij het spuiplein....(niet dat ik het erg vind)
stevendh November 23rd, 2009, 10:05 PM ben jij toevallig de beheerder van residentie.net??
Die zit ook namelijk altijd te zeuren over die grachten bij het spuiplein....(niet dat ik het erg vind)
Nee, dat ben ik niet, maar ik ben blij dat meer mensen er zo over denken :)
marcobruls November 24th, 2009, 01:28 AM Allemaal leuk en aardig,persoonlijk vind ik die grachten 'comeback' en vooral de Schedeldoekshaven als boulevard lachwekkend.
peterdrijver November 24th, 2009, 08:23 AM Allemaal leuk en aardig,persoonlijk vind ik die grachten 'comeback' en vooral de Schedeldoekshaven als boulevard lachwekkend.
De gracht als water is niet essentieel: wat vind je van behoud en betere inpassing van Koolhaas NDT? hoe zie je over pakweg 10 jaar de situatie en verkeersafwikkeling rond Prins Bernard-viaduct? Hoe zie je het Spuikwartier als onderdeel van de stad/routes en gebruik van de stad? Hoe stel je je de omgeving van een theater-avondje uit voor?
ikops November 24th, 2009, 09:50 AM ^^
Voor wat betreft dat laatste: een plek met veel cafeetjes en weinig gemotoriseerd verkeer.
Toch nog even doorzeuren:
- Alle bestaande pleinen die je in je post quote hebben feeders.
Feeders? :sly:
Koen Acacia November 24th, 2009, 11:22 AM Feeders? :sly:
Ik wist even geen betere term. Op het Plein komt Korte Poten uit, als je de Grote Marktstraat afloopt loop je vanzelf langs (tada!) de Grote Markt net zoals je door het Noordeinde al langs de Plaats loopt en vanaf de Vijverberg ook vanzelf bij de Plaats uitkomt. Het Muzenplein bijvoorbeeld heeft dat momenteel niet, en daar zit dus ook veel minder reuring in.
Als je kijkt naar pleinen die het een beetje goed doen en niet direct op zo'n route liggen dan zijn die er wel, maar je moet toch al wat verder weg gaan kijken. In Barcelona heb je het Placa Reial wat via een breuk in de gevelwand van de Ramblas van daaraf te bereiken is. Heeft door die ligging ook een veel intiemere uitstraling dan het Placa Catalunya, maar die doorgang vanaf de Ramblas is nog steeds wel nodig. In Wenen heb je met de Neuer Markt vanaf de Kaerntnerstrasse ook zo'n effect. Geen Times Square-achtige verkeersdruktes maar eerder wat intieme binnenpleinen, maar je kunt ze niet helemaal afsnijden. Zonder een goede link naar zo'n hoofdroute wordt het er gewoon doodstil.
ikops November 24th, 2009, 11:27 AM Oké ja, dat is inderdaad wel zo. Je hebt óf stille pleinen óf drukke pleinen, maar intieme pleinen schieten me even niet zo snel te binnen. Tenzij we het over woonhofjes hebben natuurlijk. Die stille pleinen zullen inderdaad wel aanvoer missen. Op de een of andere manier zal het wel met looproutes te maken hebben, de feeders waar je het al over had. Maar ik vraag me wel af hoe je die looproutes kunt verleggen zonder ál te grote ingrepen.
070 November 24th, 2009, 05:36 PM Dat bierviltje :ohno: Een lintbebouwing rondom het Spuiplein, met daarin drie vrijwel afgesloten pleinen, gracht terug op het Spui, zicht op De Nieuwe Kerk is zo goed als verdwenen, een smalle turfmarkt. M.a.w, had wel gedacht dat je met wat beters aan zou komen, maar dit gaat zo goed als nergens over.
Er word 'moord en brand' geschreewt dat er totaal niet wordt gekeken naar de invulling van het Spuiplein e.o. Zou dit document eens doornemen.
Afweging ruimtelijke modellen dans- en muziekcentrum
De uitgangspunten voor de bouwenveloppe van het dans- en muziekcentrum bieden veel mogelijkheden voor de geselecteerde architecten om tot vernieuwende visies en een markant ontwerp van het nieuwe dans- en muziekcentrum te komen. Een uniek gebouw, dat aansluit bij de historische
stad en dat maximaal aansluiting geeft op de openbare ruimte.
De pleinen reeks - Spuiplein, Kerktuin, Rabbijn Maarsenplein - zal in samenhang met de ontwikkeling van de omliggende bebouwing worden heringericht tot een aantrekkelijk en levendig gebied.
De bouwenveloppe met de onderzoeksresultaten worden onderdeel van de aanbestedingsstukken voor het dans- en muziekcentrum, die op 4 januari 2010 naar geselecteerde architecten zullen worden opgestuurd.
http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2009/RIS168340.PDF
peterdrijver November 24th, 2009, 06:27 PM Dat bierviltje :ohno: Een lintbebouwing rondom het Spuiplein, met daarin drie vrijwel afgesloten pleinen, gracht terug op het Spui, zicht op De Nieuwe Kerk is zo goed als verdwenen, een smalle turfmarkt. M.a.w, had wel gedacht dat je met wat beters aan zou komen, maar dit gaat zo goed als nergens over.
http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2009/RIS168340.PDF
Voor de volledighied een deel van de tekst uit je link:
"Uitgangspunten voor de bouwenveloppe
• Grondvlak
Het grondvlak is een kavel van ca. 57 x 103 meter op de locatie van de huidige Dr. A. Philipszaal en
het Lucent Danstheater.
• Positie centrale entree en publieke uitstraling gebouw
De collectieve ruimte uit het programma van eisen van het dans- en muziekcentrum is dé entree tot het
dans- en muziekcentrum en vormt een natuurlijke overgang tussen het publieke plein en het gebouw.
Deze semi-publieke ruimte wordt gesitueerd op een belangrijke plek in het stedelijk weefsel:
tegenover de Nieuwe Kerk en grenzend aan het stadhuis en de Turfmarkt. De semi-publieke
collectieve ruimte heeft
een robuuste maat en biedt zichtlijnen naar foyers, inkijkjes in studio’s en studieruimten.
Naast het front aan het plein en Turfmarkt zijn de gevels aan de steeg en aan de Schedeldoekshaven
aantrekkelijk om langs te lopen, hier bevinden zich bijvoorbeeld de artiesten entree’ s en kan de
voorbijganger beleven wat er in het gebouw zich afspeelt.
• Hoogteopbouw/ bouwmassa
De bouwhoogte is ca. 50 meter met vanuit de Turfmarkt een, door de architecten vrij te interpreteren,
marge voor de hoogte, deze marge is oplopend van de Turfmarkt naar het eventuele hoogte accent aan
de Schedeldoekshaven. Het eventuele hoogte accent moet aansluiten bij de omgeving, bij de schaal
van de Nieuwe kerk en bij de hoogte accenten in het Wijnhavenkwartier en voegt zich binnen de
oplopende hoogtelijn van de Nieuwe Kerk naar het Centraal Station.
DSO/2009.3374 5
Binnen de aangegeven enveloppe bevindt zich het hoofdvolume van de bebouwing met een hoogte
van 40 meter. Aandacht is noodzakelijk voor de schaal van het gebouw en de bezonning- en
windhinder- effecten op de omgeving. De bebouwing dient de aangegeven rooilijnen te volgen. Aan
de Turfmarkt moet rekening gehouden worden met de zichtlijn vanuit de Turfmarkt op de Nieuwe
Kerk door de rooilijn als set-back terug te leggen. Aan de zijde van het plein is het eveneens mogelijk
om de rooilijn als set-back terug te leggen.
• Aandachtspunten voor aansluiting/ afstemming op omliggende bebouwing
Gevraagd wordt om aandacht te besteden aan de aansluiting op de omgeving, in het bijzonder op de
tweede fase Wijnhavenkwartier en het hotel. De collectieve centrale ruimte van het dans- en
muziekcentrum biedt kansen om een koppeling te maken met het retail/horeca programma in de
tweede fase Wijnhavenkwartier. Dit is zowel op de begane grond als op de hoger gelegen
verdiepingen mogelijk. De bebouwing van de tweede fase Wijnhavenkwartier mag aansluiten op het
dans- en muziekcentrum.
• Parkeren en expeditie
De parkeerentree en expeditie moet zo compact en centraal mogelijk binnen de kavel van het dans- en
muziekcentrum en tweede fase Wijnhavenkwartier worden gesitueerd. Dit maakt een goede
aansluiting met de omgeving mogelijk. Tevens wordt hierdoor voorkomen dat er aan de
Schedeldoekshaven een achterkant ontstaat.
Het parkeren wordt gesitueerd in een ondergrondse tweelaagse parkeergarage. Het maximale
oppervlak omvat de kavel inclusief het huidige Spuiplein. De voorlopige voorkeur gaat uit naar een
garage binnen het grondvlak van de bebouwingsenveloppe. De garage moet zodanig ontworpen
worden dat de oriëntatie en loopstromen helder zijn vormgegeven.
Voorlopig uitgangspunt is het handhaven van de huidige parkeerontsluiting. In de komende periode
bestudeert de gemeente Den Haag een variant waarbij de huidige entree wordt vervangen.
De uitgangspunten voor de bouwenveloppe van het dans- en muziekcentrum bieden veel
mogelijkheden voor de geselecteerde architecten om tot vernieuwende visies en een markant ontwerp
van het nieuwe dans- en muziekcentrum te komen. Een uniek gebouw, dat aansluit bij de historische
stad en dat maximaal aansluiting geeft op de openbare ruimte.
De pleinen reeks - Spuiplein, Kerktuin, Rabbijn Maarsenplein - zal in samenhang met de ontwikkeling
van de omliggende bebouwing worden heringericht tot een aantrekkelijk en levendig gebied.
De bouwenveloppe met de onderzoeksresultaten worden onderdeel van de aanbestedingsstukken voor
het dans- en muziekcentrum, die op 4 januari 2010 naar geselecteerde architecten zullen worden
opgestuurd."http://www.skyscrapercity.com/images/smilies/shake.gif
Dit gaat pas nergens over: er is geen waarborg op een grotere schaal dan Het project voor inpassing, levendigheid enzovoorts. Zoals ik eerder al schreef: aan de hand hiervan kan een architect het alleen maar fout doen. Selectie stoppen, zelf een stedenbouwkundig plan maken en de genoemde waarborgen benoemen.
Koen Acacia November 25th, 2009, 04:01 PM Nou, een echte Drijver is het niet geworden, maar goed. Met wat copy-pasten werd dit mijn variant op Peter's plan:
http://i849.photobucket.com/albums/ab51/Koen_Eykhout/Cultuurclusterplan.jpg
De ingang van het Danstheater is een kwartslag gedraaid, en het Muziektheater is er naast gezet. Hierdoor ontstaat daarboven een plein, dat door de vorm en de zuidwest - noordoost orientatie zo'n beetje het stedenbouwkundige equivalent is van "diepe, beschutte tuin op het zuidwesten". Kortom: als die terrasjes op dat plein niet gaan floreren dan doen ze het daar nergens. Dat plein heeft dan wel aan de (donkere) zuidkant twee gevels die eigenlijk alleen 's avonds in gebruik zijn maar zo'n probleem hoeft dat niet te zijn: het Plein heeft ook twee kanten die gewoon niet publiek toegankelijk zijn maar als plein werkt het wel prima. Zolang die gevels er maar echt vet uit gaan zien heb je tenminste vanaf je terrasje een mooi uitzicht, en dat is toch ook wat waard. Misschien in het midden ook nog een standbeeld van Mata Hari o.i.d. Niet te kunstzinnig willen doen, maar wél gewoon lekker aankleden.
Met dat conservatorium weet ik het even niet. Dat zou je in de gebouwen rond het pleintje linksboven op het viltje kunnen zetten, waardoor die drie instellingen wat meer een cluster vormen. In dat geval zou je daar wat gazonnetjes kunnen doen, wat klimop tegen de gevels, beetje een oase creëren. Dat gebouw met dat vraagteken is op die manier over voor een hotel o.i.d..
Of je zou het conservatorium in het vraagteken kunnen zetten, dan zou het pleintje in aanmerking kunnen komen voor winkels, en misschien een beetje horeca. Voor die functie heeft dat oase-idee wat minder zin (welke winkel wil nou lekker rustig zitten?), en dan zou het doorbreken van die gevelrij daar (vooral bedoeld om de Nieuwe Kerk nét wat meer bij de Turfmarkt te betrekken) voor dat pleintje zelf ook wat logischer zijn.
Pleintje drie, linksonder op het viltje, blijft het verst uit de loop en de meest beschutte van de drie, dus dat zou je ook moeten uitbuiten. Die gevel van het Mercure eens goed onder handen nemen en misschien een groene gevel er tegenaan gooien of zo, op die trappen wat potplanten neer zetten of zoiets, daar echt je best doen om het het hele jaar door zo groen mogelijk te houden.
Xoem November 25th, 2009, 04:27 PM Leuke plannen dit allemaal, alleen lijkt het me redelijk optimistisch om de bestaande ruimte van het Spuiplein te willen gebruiken om er 2 nieuwe pleinen te maken, zeker als je ook nog de trappen voor het Mercure hotel wil behouden.. Stadhuis en trappen lopen in werkelijkheid net wat verder door dan op de bierviltjes.
Koen Acacia November 25th, 2009, 04:31 PM Tsja, misschien moeten die trappen dan weg. Het zijn niet voor niks bierviltjes toch?
ikops November 25th, 2009, 04:35 PM Misschien zijn ondergrondse trappen in dit geval de oplossing. Bovengrondse trappen nemen toch alleen maar ruimte in.
peterdrijver November 25th, 2009, 09:06 PM Misschien zijn ondergrondse trappen in dit geval de oplossing. Bovengrondse trappen nemen toch alleen maar ruimte in.
De trap is het dak van het fitnesscentrum van het hotel. dat kan ook onder een groen begroeid dakterras op een binnenterrein...
Fabian2412 November 27th, 2009, 04:31 PM Nieuw Haags plan voor binnenstad
vandaag 14:33
DEN HAAG - De gemeente Den Haag heeft vrijdag een nieuw Binnenstadsplan voor 2010 tot 2020 vastgesteld.
Met dit plan streeft de gemeente ernaar dat in 2020 aanzienlijk meer mensen wonen, werken en winkelen in de Haagse binnenstad.
De woonfunctie wordt versterkt, er komt nog meer nadruk op cultuur te liggen en de gemeente gaat samenwerken met bedrijven die zich willen vestigen in de binnenstad.
Het Binnenstadsplan bouwt voort op het beleid van de afgelopen tien jaar.
Haagse Dave June 17th, 2010, 09:52 AM 17 juni 2010, 08:59
Behre wil dat Den Haag voor culturele hoofdstad gaat
Het Haagse stadsbestuur moet echt gaan voor het doel om van Den Haag in 2018 de culturele hoofdstad van Europa te maken. Dat zegt Louis Behre, de man die door de gemeente is aangesteld om dit streven voor elkaar te krijgen. Hij sprak daar woensdag over met de nieuwe wethouder Marjolein de Jong.
Zij heeft hem nog niet geheel kunnen overtuigen dat Den Haag alles op alles wil zetten. Behre zegt in het AD dat hij binnen twee weken antwoord wil op een aantal vragen. Als b en w alleen maar willen bezuinigen op de cultuur, stapt hij op.
Haagse Dave September 16th, 2010, 12:35 AM Startsein campagne Den Haag culturele hoofdstad 2018
gisteren 17:51
DEN HAAG - In Den Haag wordt donderdag het officiële startsein gegeven van de campagne voor Culturele Hoofdstad 2018.
In de Grote Kerk is een optreden van Goran Bregovic, een van Europa's bekendste componisten, samen met zijn Wedding and Funeral Orchestra. De gemeente Den Haag denkt een goede kans te maken om Culturele hoofdstad te worden. Dit vanwege het groot aantal culturele instellingen en organisaties in de stad.
De campagne van Den Haag loopt tot eind 2012. Pas begin 2013 wordt duidelijk welke stad zich Culturele Hoofdstad 2018 mag noemen.
ikops September 16th, 2010, 09:07 AM Wie zijn eigenlijk de tegenkandidaten?
The Hague Rules September 16th, 2010, 12:14 PM Wie zijn eigenlijk de tegenkandidaten?
Meppel :nuts:
Koen Acacia September 16th, 2010, 12:25 PM Wie zijn eigenlijk de tegenkandidaten?
Utrecht en Maastricht voeren campagne, en er is de een of andere "Brabant stad" actie gaande.
ikops September 16th, 2010, 12:40 PM Zijn er geen andere Europese gegadigden?
Wuppeltje September 16th, 2010, 12:41 PM Brabantstad is Den Bosch geworden, omdat er geen regio (meer) mag meedoen Culturele Hoofdstad.
Een Nederlandse stad wordt geselecteerd voor Culturele Hoofdstad samen met een stad op Malta voor Culturele Hoofdstad. Je krijgt dus bijvoorbeeld Den Haag en Valetta als culturele hoofdsteden van Europa 2018.
ikops September 16th, 2010, 12:56 PM Nederland was dus al op voorhand uitverkoren?
Koen Acacia September 16th, 2010, 03:35 PM Nederland was aan de beurt, ze gebruiken het een of andere rouleersysteem.
Koen Acacia September 16th, 2010, 03:38 PM Brabantstad is Den Bosch geworden, omdat er geen regio (meer) mag meedoen Culturele Hoofdstad.
Ahh, vandaar dat ik bij Maastricht geen info over Aken en Luik meer tegenkwam. Wat ik me herinnerde wilden ze dat Europees Regioverhaal met half miljoen inwoners juist als troefkaart in gaan zetten.
ikops September 16th, 2010, 05:15 PM Nederland was aan de beurt, ze gebruiken het een of andere rouleersysteem.
Maar dan is er helemaal niets bijzonders aan. :(
Koen Acacia September 16th, 2010, 07:07 PM Maar dan is er helemaal niets bijzonders aan. :(
Tsja.. sinds deze bump heb ik me zelf een paar keer afgevraagd welke plaats NU de culturele hoofdstad is, in 2010. Ik heb het bewust niet opgezocht, dat zou kinderachtig zijn, maar ik kan er echt niet opkomen. Toch heb ik het idee dat ik niet slecht geinformeerd ben over wat er zo links en rechts gaande is.
Weet jij het zonder te kijken?
Slagathor September 16th, 2010, 07:08 PM Dat was het toch al niet, vind ik. Wat is hier nou concreet het voordeel van?
Koen Acacia September 16th, 2010, 07:17 PM Het concrete voordeel is dat je even wat extra journalisten langskrijgt, maar vooral dat het een leuke manier is om wat extra centen los te kloppen om aardige culturele gebouwen mee neer te zetten.
Die Haagse vredesconferentie in 1910 zelf heeft Den Haag echt niet permanent op de internationale kaart gezet, maar indirect heeft het er wél voor gezorgd dat Carnegie hier voor het Vredespaleis heeft betaald, vind ik toch een leuke aanwinst voor de stad.
Dat event zelf... *shrug*
ikops September 16th, 2010, 10:02 PM Tsja.. sinds deze bump heb ik me zelf een paar keer afgevraagd welke plaats NU de culturele hoofdstad is, in 2010. Ik heb het bewust niet opgezocht, dat zou kinderachtig zijn, maar ik kan er echt niet opkomen. Toch heb ik het idee dat ik niet slecht geinformeerd ben over wat er zo links en rechts gaande is.
Weet jij het zonder te kijken?
Ik heb echt geen flauw idee.
Slagathor September 16th, 2010, 10:36 PM Het concrete voordeel is dat je even wat extra journalisten langskrijgt, maar vooral dat het een leuke manier is om wat extra centen los te kloppen om aardige culturele gebouwen mee neer te zetten.
Die Haagse vredesconferentie in 1910 zelf heeft Den Haag echt niet permanent op de internationale kaart gezet, maar indirect heeft het er wél voor gezorgd dat Carnegie hier voor het Vredespaleis heeft betaald, vind ik toch een leuke aanwinst voor de stad.
Dat event zelf... *shrug*
Hm nou vooruit dan maar.
Koen Acacia September 17th, 2010, 09:09 AM Ik heb echt geen flauw idee.
Ik heb het eens opgezocht, momenteel zijn het Istanbul en, namens het Ruhrgebiet, Essen. Van het Ruhrgebiet kan ik me inderdaad herinneren dat iets als een ontbijt op een autosnelweg of zo het nieuws haalde, maar goed, dat nieuws daar gaat het mij dus niet om.
Wat ik nu aan het doen ben is kijken welke goodies die twee steden hieraan over hebben gehouden, maar dat is toch nog lastiger dan ik dacht: van Essen kwam ik een bericht tegen over een concertgebouw dat in 2003/2004 gerenoveerd was, maar of dat hiermee te maken had? :dunno: Mocht iemand zich voldoende vervelen dan is wat hulp bij het googelen meer dan welkom.
ikops September 17th, 2010, 09:13 AM Maar dat geeft me eigenlijk alleen maar meer scepsis ten aanzien van dat hele culturele hoofdstad-gedoe. Je krijgt het als land sowieso al bij tourbeurt toegewezen, dus waarom zou het dan nog bijzonder zijn? En niemand buiten de eigen stad weet toch dat we nota bene de culturele hoofdstad van Europa zijn. Alsof we opeens de meeste cultuur van dit hele werelddeel zouden hebben. Het klinkt eigenlijk een beetje als de vondst van een Europese ambtenaar.
Het enige voordeel dat ik in dit alles zie is wat jij zelf ook al in jouw post 202 hebt aangegeven.
Koen Acacia September 17th, 2010, 09:24 AM Maar dat geeft me eigenlijk alleen maar meer scepsis ten aanzien van dat hele culturele hoofdstad-gedoe. Je krijgt het als land sowieso al bij tourbeurt toegewezen, dus waarom zou het dan nog bijzonder zijn? En niemand buiten de eigen stad weet toch dat we nota bene de culturele hoofdstad van Europa zijn. Alsof we opeens de meeste cultuur van dit hele werelddeel zouden hebben.
Het enige voordeel dat ik in dit alles zie is wat jij zelf ook al in jouw post 202 hebt aangegeven.
Noem me cynisch, maar meer zie ik er niet in, en meer hoeft van mij eerlijk gezegd ook niet. De vraag is dan natuurlijk wel wat een stad er zo gemiddeld aan overhoudt. Van Lissabon kan ik me nog herinneren dat er een of ander paviljoen gebouwd is dat pas een paar jaar na het culturele hoofdstad-verhaal werd opgeleverd (maar ach, dat is dat mediterraanse tempo, en bovendien: wat maakt het uit?), en in Den Haag helpt het natuurlijk om wat harder bij de overheid om geld voor dat cultuurcluster te schreeuwen, maar hoeveel poen levert dat culturele-hoofdstad-zijn een stad nou gemiddeld op?
The Hague Rules September 17th, 2010, 11:23 AM Laten we het effect van `culturele hoofdstad van Europa´ ook niet verwarren met Wereldtentoonstelling (Expo) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldtentoonstelling).
De tijdelijke stempel `culturele hoofdstad´ is naar mijn mening overigens wel een aardigheidje voor een stad, waar doorgaans best wat publiek op afkomt.
Ik bedenk me ineens dat twee collega´s van mij ook naar Essen zijn geweest vanwege deze toegekende culturele status. Er schijnt daar behoorlijk wat interessants te zien te zijn en nu ik dit schrijf bedenk ik me ineens dat ik een aantal weken geleden een hele interessante aflevering van Avro Kunstuur heb gezien... over Essen en het Ruhrgebied.
Hier de aflevering voor de geïnteresseerden: (http://cultuurgids.avro.nl/front/detailkunstuur.html?item=57f4167136306e6a5ac13d3be4e0eab6)
Hier een fragment over `Zentrum für Internationale Lichtkunst´: (http://cultuurgids.avro.nl/front/detailkunstuur.html?item=a09e3431d9fa97a4c396a487a40f9385)
Koen Acacia September 18th, 2010, 08:41 AM Ik bedenk me ineens dat twee collega´s van mij ook naar Essen zijn geweest vanwege deze toegekende culturele status. Er schijnt daar behoorlijk wat interessants te zien te zijn en nu ik dit schrijf bedenk ik me ineens dat ik een aantal weken geleden een hele interessante aflevering van Avro Kunstuur heb gezien... over Essen en het Ruhrgebied.
Het zal inderdaad een hoop aandacht trekken waarvan je niet direct doorhebt dat het met dat hoofdstadverhaal te maken heeft, daar heb je eigenlijk wel gelijk in.
The Hague Rules February 25th, 2011, 11:48 AM Op het Koningin Julianaplein bij het Haagse Centraal Station komt geen Escher Arena voor culturele voorstellingen. De PvdA in Den Haag had zo’n arena voorgesteld als tijdelijke invulling van het plein omdat de bouw van het M-gebouw op die plek werd afgeblazen.
Het moest een trekker zijn voor Den Haag die in 2018 Culturele Hoofdstad wil worden. Maar volgens wethouder Norder is een Escher Arena te groot en te duur. Ook heeft zich geen partij aangediend die de plannen wil uitwerken.
Begin dit jaar is op het Koningin Julianaplein begonnen met de aanpassing van het plein. Voor een periode van ongeveer vier jaar komen op die locatie fietsenstallingen, bankjes en informatieborden. Daarna zou opnieuw gekeken worden naar mogelijkheden voor nieuwbouw.
Bron: RTVWest
Wat nou "Op het KJ-plein"? Dit idee had toch te maken met een locatie op het Malieveld? Voor de volledigheid plak ik hieronder de afbeeldingen van dát idee. Naar mijn mening een erg gaaf plan dat zeer welkom is. Mooi ontwerp en reden om meer (pop)concerten naar de stad te halen.
http://www.bright.nl/files/090629-col-gr.jpg http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRYijkUslvC1EW6cESKtp_KEFk28oWsjpv2jDUt-MiYxiNRZqdyjg&t=1 http://www.technischweekblad.nl/Uploads/Images/10-modern-colloseum-open.jpg
Hieronder een knipsel uit 2009 van Technischweekblad.nl
Het Delftse ontwerpbureau Cepezed heeft een plan gepresenteerd om een modern Colosseum te bouwen op het Haagse Malieveld. Gedurende heel 2018, het jaar waarin Den Haag hoopt om de Culturele Hoofdstad van Europa te worden, moet het amfitheater het centrum van culturele activiteiten worden en tegelijkertijd een grote eyecatcher vormen op het plein.
Cepezeds moderne interpretatie van het Colosseum moet plaats bieden aan vijfduizend toeschouwers. Het theater is opgebouwd uit stalen steigerwerk, en aan de buitenzijde bespannen met doeken met daarop een levensgrote reproductie van M.C. Eschers beroemde werk ‘Metamorfose’.
Koen Acacia February 25th, 2011, 12:29 PM Zouden we in deze stad eindelijk een mooie plek krijgen voor de gladiatorengevechten, wordt ook dat weer wegbezuinigd. :rant:
ikops February 25th, 2011, 01:49 PM Maak van die tijdelijke invulling dan een definitieve (et voila).
Koen Acacia February 25th, 2011, 01:55 PM Tijdelijk vind ik het een prachtidee, zeker voor 2018, maar om het Malieveld nou permanent te gaan volbouwen...
Je wilt neem ik aan toch ook dat daar plek blijft voor een Pasar, een langskomend circus en al dat soort dingen?
ikops February 25th, 2011, 02:12 PM Deze was toch niet voor het Malieveld, maar voor het KJ-Plein?
Koen Acacia February 25th, 2011, 02:27 PM Foutje van RTV West, deze was gepland voor het Malieveld.
ikops February 25th, 2011, 02:30 PM Ja, dan wordt het wel lastiger. Het KJ-Plein zou geschikter zijn geweest.
Wuppeltje February 25th, 2011, 02:33 PM Zouden we in deze stad eindelijk een mooie plek krijgen voor de gladiatorengevechten, wordt ook dat weer wegbezuinigd. :rant:
Leek mij wel wat voor een centrale plek te hebben waar de knokkersbazen van de verschillende voetbalploegen met elkaar in gevecht kunnen.
The Hague Rules February 25th, 2011, 02:34 PM Tijdelijk vind ik het een prachtidee, zeker voor 2018, maar om het Malieveld nou permanent te gaan volbouwen...
Je wilt neem ik aan toch ook dat daar plek blijft voor een Pasar, een langskomend circus en al dat soort dingen?
Zéker, maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten. En bovendien, het Malieveld is wel héél erg groot hoor...
Het gemiddelde circus wat ik er zag staan, besloeg misschien 40% van het terrein. De Tong Tong Fair (Pasar) past er mooi omheen en kunnen het nieuwe Haagse Colosseum mooi gebruiken voor allerlei evenementen. Ik zie het probleem niet. Ik zie zelfs een mooie slagingskans: Staatsbosbeheer verkoopt een x-percentage van het Malieveld (met bemiddeling van de gemeente) aan een betrouwbare investeerder die dit project mag realiseren en exploiteren. De rest van het terrein blijft gewoon in handen van Staatsbosbeheer.
Koen Acacia February 25th, 2011, 02:48 PM Mnjah, sorry. Ik word er niet vrolijk van.
Nu heb je daar een stuk groen liggen, dat voor bepaalde gelegenheden in niet-groen kan worden veranderd. En zien dat ze daar bezig zijn iets op te bouwen is voor mij ook deel van de voorpret, je ziet dat er iets is om naar uit te kijken.
En tuurlijk, op zich zou ik de bouw van zo'n zaal ergens anders prachtig vinden, maar zeg je dat dat colosseum daar permanent gebouwd mag worden dan wordt het plotseling wel heel lastig om aan de Pasar uit te leggen dat zij daar niet met een betrouwbare investeerder hun eigen zalencomplex naast mogen zetten om lekker permanent uit te gaan baten.
Voor je tien jaar verder bent heb je je groene strook pal naast het centrum ingeruild voor een partycentrum. En draai dat dan nog maar eens terug.
ikops February 25th, 2011, 03:26 PM Ik was overigens degeen die het permanente in plaats van het tijdelijke voorstelde. Dat had eigenlijk vooral te maken met het bekostigingsplaatje. Ik kan mij zo voorstellen dat je niet heel veel geld in iets wil steken dat je niet veel later weer af zou breken.
Koen Acacia February 25th, 2011, 03:38 PM Een Colosseum vind ik ook gewoon een geinig idee eigenlijk.
Wat de kosten betreft heb ik geen i-dee: tijdelijk lijkt mij een kwestie van wat buizen in en uit elkaar schroeven, permanent zal wat prijziger zijn, hoe zich dat vertaalt in - zeg: totale kosten per gebruikte dag.... :dunno:
Maar hij blijft leuk, je zou dan in Den Haag ook een podium hebben voor publiek dat te groot is voor het Paard maar te klein voor het ADO-stadion. Alleen die locatie...
The Hague Rules March 7th, 2011, 11:13 PM Ik zeg: schrappen van de agenda. De (lokale) economie is er niet klaar voor, evenals de ontwikkeling van de Haagse culturele instellingen. Om maar te zwijgen over de achtergestelde infrastructuur (zelfs de trein van en naar Belgie rijdt al voorbij DH) en uitgestelde/ geannuleerde bouwprojecten en masterplannen. En nu dit besef begint te dagen, gooien we het in Den Haag weer over de multi-culti-boeg. Om misselijk van te worden.
Van RTVWest:
Ambitieuze visie op Den Haag als culturele hoofdstad
Den Haag moet de komende tien jaar alles op alles zetten om kunst en cultuur onder de aandacht van meer mensen te brengen. Alleen op die manier kan Den Haag de culturele hoofdstad van Europa worden in 2018.
Dat is althans de visie van artistiek directeur Aus Greinadus die hij maandag gaf tijdens een presentatie. Daarbij is niet alleen een belangrijke rol weggelegd voor de Haagse culturele instellingen en de gemeente, maar ook voor inwoners en het bedrijfsleven.
Andere Nederlandse steden die zich kandidaat hebben gesteld zijn Utrecht, Maastricht, Leeuwarden, Almere en BrabantStad. In 2013 bepaalt een jury welke stad zich een jaar lang de culturele hoofdstad van 2018 mag noemen.
Somber vooruitzicht
Opvallend genoeg ziet de initiatiefnemer voor deze nominatie, voormalig directeur van het Gemeentemuseum Wim van Krimpen, het somber in. Hij denkt dat de gemeente er te weinig aan doet en dat er onvoldoende geld beschikbaar is.
v/B-3pjEuHOuo?fs=1&hl=nl_NL
Haagse Dave March 8th, 2011, 12:04 AM Hoe staan de andere steden er tov Den Haag voor?
Xoem March 9th, 2011, 10:26 AM Ik zeg: schrappen van de agenda. De (lokale) economie is er niet klaar voor, evenals de ontwikkeling van de Haagse culturele instellingen. Om maar te zwijgen over de achtergestelde infrastructuur (zelfs de trein van en naar Belgie rijdt al voorbij DH) en uitgestelde/ geannuleerde bouwprojecten en masterplannen. En nu dit besef begint te dagen, gooien we het in Den Haag weer over de multi-culti-boeg. Om misselijk van te worden.
Er is nog genoeg tijd tot 2018 om daar verbetering in te kunnen brengen. Maar inzetten op culturele hoofdstad worden lijkt me nogal haaks te staan op de wil om enorm te bezuinigen op cultuur. Denk dat het best goed voor Den Haag kan uitpakken om culturele hoofdstad te worden, maar dan moeten we er wel vol op inzetten en in willen investeren, niet op bezuinigen.
ikops March 9th, 2011, 10:39 AM CDA wil referendum over Cultuurforum
Het CDA in Den Haag wil een referendum over de bouw van het Cultuurforum op het Spuiplein. Volgens de partij is het goed om de burgers hun mening te vragen vanwege de impact van het project en de 100 miljoen euro die het de gemeente kost. Bovendien moeten er scherpe keuzes worden gemaakt in een tijd dat er weinig geld beschikbaar is.
Raadslid Gert-Jan Bakker denkt dat het stadsbestuur met een referendum laat zien inspraak van burgers belangrijk te vinden.
Bron: http://denhaagfm.com/index.php?id=41&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=121176&tx_ttnews[backPid]=17
The Hague Rules March 24th, 2011, 02:49 PM http://www.dhch2018.nl/
1.
v/ZEu_JRE7xLs?fs=1&hl=nl_NL
2.
v/Y6E3QGRkwiI?fs=1&hl=nl_NL
3.
v/uhp1PHsowrQ?fs=1&hl=nl_NL
4.
v/XHqYFHa9-6Q?fs=1&hl=nl_NL
The Hague Rules July 13th, 2011, 01:54 PM Schrijver Ruud Hisgen gaat Den Haag op papier proberen te verkopen als Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. De Hagenaar is in de arm genomen om de ideeën van artistiek directeur Aus Greidanus in een bidbook te verwoorden.
Daarmee moet een internationale jury overtuigd worden dat Den Haag de meest geschikte kandidaat is. In het najaar van 2012 wordt de uitslag bekend.
In totaal zijn zes Nederlandse steden in de race om Culturele Hoofdstad van Europa in 2018 te worden. Naast Den Haag zijn dat Utrecht, Maastricht, een cominatie van Brabantse Steden, een combinatie van Friese steden en Almere.
Bron: westonline.nl
Tja... die hardnekkige race om de culturele hoofdstad 2018 zo nodig binnen te moeten slepen. En dat terwijl de komende jaren flinke lagen Tipp-Ex over "cultuur" komt te liggen. Hopelijk klaart ook het financiële weer wat op de komende tijd.
Quintana July 13th, 2011, 08:12 PM Als iemand als Ruud Hisgen zijn naam er aan verbind kan het niet fout gaan!
Who the fuck is Ruud Hisgen?
Muyangguniang October 3rd, 2012, 02:09 AM Sorry dat ik een oude thread weer "heropen" maar hebben jullie ook nog wat ideen geplaatst op de den haag2018 site? Ik heb oa "groots standbeeld van vrouwe justitia, fast ferry dh-londen ,nieuwe invulling kj plein en bustour dh geplaatst. Ik ben benieuwd wat jullie hebben geplaatst of wat dus nog geplaatst kan worden:)
ikops October 3rd, 2012, 07:17 AM Een Big Bus kom je eigenlijk in elke stad tegen. Den Haag zal misschien gewoon niet toeristisch genoeg zijn.
Muyangguniang October 3rd, 2012, 01:04 PM En toch gaat er vanaf volgend jaar een toeristenbus rijden in Den Haag, stond 2 weken geleden in het Ad en op de website www.capitaltoursandevents.nl :)
Momo1435 October 4th, 2012, 09:46 PM Deze video van de website die hier nog niet is gepost wordt nu ook op TV West uitgezonden.
XWcBxZ68zg4
http://www.denhaag-2018.nl/
Altijd leuk om dit soort reclamefilmpjes voor een stad te zien.
Quintana October 5th, 2012, 07:09 PM Zo waar een promofilmpje dat ik kan waarderen.
Haagse Dave October 7th, 2012, 09:59 PM Een Big Bus kom je eigenlijk in elke stad tegen. Den Haag zal misschien gewoon niet toeristisch genoeg zijn.
Wat zeg je nu Ikops? Den Haag niet toeristisch Genoeg. We zijn toch echt tweede toeristenstad van NL.
ikops October 7th, 2012, 10:36 PM Ik zeg wel vaker rare dingen! :D
nlx8895 November 1st, 2012, 01:20 PM di 30 okt 2012, 18:41
Den Haag wil in 2018 stad zonder muren zijn
DEN HAAG - Den Haag wil in 2018 „een stad zonder muren en een vrijplaats voor grenzeloos denken” zijn. Met dit uitgangspunt stelt de hofstad zich kandidaat als Culturele Hoofdstad van Europa 2018. De gemeente presenteerde dinsdag haar bidbook voor dit evenement.
Een stad zonder muren legt verbindingen tussen burgers, scholen, culturele instellingen, bedrijven en de overheid, is de gedachte. „Cultuur en kunst zijn hiervoor essentiële instrumenten. Dankzij culturele vorming kunnen we ons verplaatsen in anderen.”
Zo wil Den Haag in 2018 een groot park realiseren dat het Vredespaleis verbindt met de Scheveningse gevangenis en het nieuwe Internationale Strafhof: het Vredespark. In dit park worden het hele jaar door culturele festiviteiten georganiseerd.
In het culturele jaar zou Den Haag de Hindoestaanse hoofdstad van het Europese vasteland moeten zijn (in de stad wonen 40.000 Hindoestaanse Surinamers) en een prominente internationale literaire stad. Den Haag spant zich in om van Unesco de titel 'City of Literature' toegewezen te krijgen.
Het culturele jaar gaat Den Haag zo'n 50 miljoen euro kosten. Een deel van het bedrag moet bij private fondsen en het bedrijfsleven worden opgehaald. De gemeente zal de begroting volgend jaar nader invullen. Het idee om Den Haag te kandideren voor de titel Culturele Hoofdstad, was een spontaan initiatief van Hagenaars zelf.
Behalve Den Haag willen ook Utrecht, Leeuwarden, Eindhoven en Maastricht culturele hoofdstad 2018 worden. De gemeenten moeten vrijdag alle bidbooks hebben ingeleverd bij het ministerie van Cultuur. Eind november blijkt wie naar de tweede ronde mag. In augustus 2013 stuurt het ministerie zijn advies voor een kandidaat naar Brussel.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/13134232/__Stad_zonder_muren__.html
Slagathor November 1st, 2012, 07:22 PM Dat Vredespark, dat zijn dus gewoon de Scheveningse bosjes en een stukkie duin waar het Strafhof komt (aan de Van Alkemadelaan)?
En die hindoes: van mij mag er best een soort Chinatown achtig districtje komen met een leuke poort of straatverlichting maar waar zou dat dan moeten plaatshebben? Transvaal krijg je mij echt niet in.
Herculaas November 2nd, 2012, 06:23 AM Dat Vredespark, dat zijn dus gewoon de Scheveningse bosjes en een stukkie duin waar het Strafhof komt (aan de Van Alkemadelaan)?
En die hindoes: van mij mag er best een soort Chinatown achtig districtje komen met een leuke poort of straatverlichting maar waar zou dat dan moeten plaatshebben? Transvaal krijg je mij echt niet in.
Ik meen me te herinneren dat ze van de Paul Krugerlaan een hindoestaanse winkelstraat willen maken, dus helaas voor jou wel Transvaal ;)
We krijgen natuurlijk ook nog die grote hindoetempel aan het spoor. Toch...? Daar heb ik eigenlijk al een tijd niks meer van vernomen.
|
|