View Full Version : BRUGGE | Mobiliteit

ZoT
April 8th, 2009, 11:29 AM
Omdat ik al vaak berichtgeving elders en discussies hier ben tegengekomen die wel in een thread als deze zouden passen, dacht ik deze thread ook maar eens aan te maken. Als aanzet al dit berichtje:

Camera's voor vlotter verkeer op ring R30

BRUGGE - De Vlaamse overheid investeert een half miljoen euro om het verkeer op de Brugse ring R30 vlotter te laten verlopen. Onder andere openstaande bruggen zorgen er regelmatig voor files. Camera's moeten een snellere en veilige bediening ervan in de hand werken en er komt eveneens een nieuwe Scheepsdalebrug. Daarvoor voorziet de Vlaamse overheid 2,65 miljoen euro. Een zevental led-borden zullen continue informatie geven over de toestand van de bruggen.

bron: HNB

De Snor
April 15th, 2009, 11:49 AM
Ik zou graag eens getallen zien over de R30 en N31 althans over het aantal voertuigen die er dagelijks gebruik van maakt

ZoT
April 15th, 2009, 12:16 PM
N31: +-45.000 voertuigen per dag; drukste niet-autosnelweg in België.
Over de R30 vind ik niet direct iets terug.

De Klauw
April 15th, 2009, 01:30 PM
^^ Op de R30 zijn recent geen tellussen aangebracht. Van de R30 bestaan dus geen actuele tellingen. Voor wie het mocht interesseren de meetwaarden per telpost (2007) (http://www.wegen.vlaanderen.be/documenten/tellingen/2007/waarden-telposten2007.xls).

De Snor
April 21st, 2009, 08:58 AM
Bereikbaarheid Brugge voor toeristen kan beter

Uit een studie blijkt dat de toeristische bereikbaarheid van Brugge beter kan. Dat zegt schepen voor Toerisme Jean-Marie Bogaert. Brugge krijgt goede punten voor het onthaal van toeristen die per auto of per bus naar Brugge komen, maar het spoor kan veel beter. Ook het luik bereikbaarheid op de website van Brugge moet beter.

Autocars
Brugge blijkt met zijn betalende parkings aan de rand van de stad vlot bereikbaar voor toeristen die per wagen komen. De stad is daarenboven de uitzondering van de vijf kunststeden wat betreft onthaal voor autocartoeristen. "Dit is een belangrijke markt voor ons. Tussen 20 en 25 procent van alle toeristen in Brugge komt per bus. De jongste jaren hebben we daarom sterk voor hen geïnvesteerd. Er is een grote busparking en de toeristenbussen mogen hun passagiers voor hun hotel afzetten en ophalen", aldus Bogaert.

Luchthavens en spoor

De bereikbaarheid van de luchthavens kan beter. Er zijn geen directe verbindingen met het openbaar vervoer. Telkens moet minstens één keer worden overgestapt. Die opmerking geldt in het algemeen voor wie Brugge wil bereiken via het spoor. Er is ook geen directe verbinding met Rijsel (TGV-net).

Citycard
"We waren ons al bewust van de meeste zwaktes uit de analyse. Daardoor zijn we al aan oplossingen aan het denken. Zo komt er vanaf 15 juni een Citycard waarbij parking, attracties en openbaar vervoer voor de toerist aan elkaar worden gekoppeld. Op de perrons in Brussel staat intussen Brugge aangeduid bij de treinen die onze stad aandoen", aldus nog Bogaert. (belga/bdr)

ZoT
March 13th, 2010, 01:23 AM
Kwestie van hier de discussie van hier (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=585427&page=11) even voort te zetten...

^^:doh::weird::cripes:
'k zal de volgende keer wat minder aan de lijm snuiven voor ik een antwoord post... Uiteraard Oost <> West, dit is wel een heel pijnlijke lapsus voor mij...
Stap om af te bouwen al eens over op prit ;)

Maar de R30 is inderdaad volledig verzadigd. Vooral rond het station en op het oostelijke ringgedeelte is het ellende alom. Op het westelijk gedeelte heerst tijdens de spits natuurlijk ook veel drukte met de nodige files, maar een deel daarvan ontstaat gewoon al door de opstoppingen aan de Unescorotonde en het station.

Het lijkt me schier onmogelijk ooit nog iets als een oostelijke grote ring te realiseren. Dat krijgt men volgens mij nooit meer verkocht, tenzij men bijna alles zou ondertunnelen. Eigenlijk had men van de voormalige spoorlijn 58 een weg moeten maken, liefst 2x2. Al zou dat zelfs in die tijd al een moeilijk verhaal zijn geweest, o.a. door het toen pasgebouwde AZ Sint-Lucas.

Om de R30 wat meer ademruimte te bieden zouden enkele serieuze ingrepen nodig zijn. Een tunnel voor doorgaand verkeer van vóór de Unescorotonde tot voorbij de Ketsbruggestraat in zuidelijke richting (rood), en een tunnel voor doorgaand verkeer in de andere richting die loopt vanaf de Ketsbruggestraat en die onder de Unescorotonde met een brede bocht naar links draait en net voorbij de rotonde weer boven komt om aan te sluiten op de Albertlaan (paars).

Even rap in paint getekend (niet-overdekte tunnelhellingen meegerekend):

http://i43.tinypic.com/349b70p.jpg

De huidige Unescorotonde blijft dus bestaan, uitgezonderd de verbinding van de Albertlaan van St-Michiels richting station en de verbinding van de Unescorotonde richting St-Michiels, die vervangen worden door een (vrij steile) tunnelin- en uitgang.
Voor de rest blijft bovengronds ook al het huidige bestaan, maar dan met iets minder rijstroken en asfalt.

Daarnaast zou men voor het zuidelijke en oostelijke gedeelte van de R30 fiets- en parkeerruimte moeten opofferen (er zijn alternatieven genoeg voor dat eerste) voor een derde rijstrook in elke richting.
Dit zou natuurlijk enkel wat meer ruimte geven op de R30 zelf, maar het sluipverkeer door Assebroek en St-Kruis zal wel blijven bestaan wellicht.

Voor de doorstroming van het verkeer van de Albertlaan door de Boeverietunnel zouden de fietspaden daar plaats moeten maken voor een tweede rijstrook centrum-inwaarts. Voor fietsers en voetgangers komt er een apart tunneltje onder de sporen. Daarover stond gisteren ook iets in het BH; ga ik morgen eens posten. Er zou een fietstunnel onder de sporen komen thv de Stationslaan/Boeveriepoort, eentje thv de Barrièrestraat en eentje thv de Canadastraat...

Ik moet de laatste tijd trouwens erg vaak langs en over de Ringvaart, en het is werkelijk ongelofelijk hoeveel keer de bruggen niet open staan. En op wat voor tijdstippen soms...
Tijdens de zomer wordt het dan nog eens zoveel erger met die onnozele plezierbootjes erbij.
Zo'n ringvaart die de binnenvaartontsluiting van de haven moet opvangen is écht niet wat je wil naast zo'n verzadigde R30.

vank
March 14th, 2010, 12:17 PM
Kwestie van hier de discussie van hier (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=585427&page=11) even voort te zetten...

Stap om af te bouwen al eens over op prit ;)

Maar de R30 is inderdaad volledig verzadigd. Vooral rond het station en op het oostelijke ringgedeelte is het ellende alom. Op het westelijk gedeelte heerst tijdens de spits natuurlijk ook veel drukte met de nodige files, maar een deel daarvan ontstaat gewoon al door de opstoppingen aan de Unescorotonde en het station.

Het lijkt me schier onmogelijk ooit nog iets als een oostelijke grote ring te realiseren. Dat krijgt men volgens mij nooit meer verkocht, tenzij men bijna alles zou ondertunnelen. Eigenlijk had men van de voormalige spoorlijn 58 een weg moeten maken, liefst 2x2. Al zou dat zelfs in die tijd al een moeilijk verhaal zijn geweest, o.a. door het toen pasgebouwde AZ Sint-Lucas.

Om de R30 wat meer ademruimte te bieden zouden enkele serieuze ingrepen nodig zijn. Een tunnel voor doorgaand verkeer van vóór de Unescorotonde tot voorbij de Ketsbruggestraat in zuidelijke richting (rood), en een tunnel voor doorgaand verkeer in de andere richting die loopt vanaf de Ketsbruggestraat en die onder de Unescorotonde met een brede bocht naar links draait en net voorbij de rotonde weer boven komt om aan te sluiten op de Albertlaan (paars).

Even rap in paint getekend (niet-overdekte tunnelhellingen meegerekend):

http://i43.tinypic.com/349b70p.jpg

De huidige Unescorotonde blijft dus bestaan, uitgezonderd de verbinding van de Albertlaan van St-Michiels richting station en de verbinding van de Unescorotonde richting St-Michiels, die vervangen worden door een (vrij steile) tunnelin- en uitgang.
Voor de rest blijft bovengronds ook al het huidige bestaan, maar dan met iets minder rijstroken en asfalt.

Daarnaast zou men voor het zuidelijke en oostelijke gedeelte van de R30 fiets- en parkeerruimte moeten opofferen (er zijn alternatieven genoeg voor dat eerste) voor een derde rijstrook in elke richting.
Dit zou natuurlijk enkel wat meer ruimte geven op de R30 zelf, maar het sluipverkeer door Assebroek en St-Kruis zal wel blijven bestaan wellicht.

Voor de doorstroming van het verkeer van de Albertlaan door de Boeverietunnel zouden de fietspaden daar plaats moeten maken voor een tweede rijstrook centrum-inwaarts. Voor fietsers en voetgangers komt er een apart tunneltje onder de sporen. Daarover stond gisteren ook iets in het BH; ga ik morgen eens posten. Er zou een fietstunnel onder de sporen komen thv de Stationslaan/Boeveriepoort, eentje thv de Barrièrestraat en eentje thv de Canadastraat...

Ik moet de laatste tijd trouwens erg vaak langs en over de Ringvaart, en het is werkelijk ongelofelijk hoeveel keer de bruggen niet open staan. En op wat voor tijdstippen soms...
Tijdens de zomer wordt het dan nog eens zoveel erger met die onnozele plezierbootjes erbij.
Zo'n ringvaart die de binnenvaartontsluiting van de haven moet opvangen is écht niet wat je wil naast zo'n verzadigde R30.

Ok, heel kort (of uitgebreid)
De steile hellingen in jou tracé vind ik negatief, bovendien moet je daar even verderop terug naar beneden om onder het Zand door te rijden. (Levert ongetwijfeld gevaarlijke situaties op in mijn ogen, maar wie ben ik?).
Ik zou het dan liever allemaal doorgetrokken zien worden.

Ik denk dat het een leefbaar alternatief is (helaas naar de dure kant) als we het volgende zouden doen.

VOORSTELLING
Ik bevind me nu in mijn wagen op de Buiten Gentpoortvest en ik ben op weg naar het Zand.
Ik kom op een rotonde dat het kruispunt R30 met de Baron Ruzettelaan en Katelijnestraat vervangt. Nadat ik de rotonde genomen heb rij ik een prachtige brug op die iets breder (en indien mogelijk een meter hoger) dan de huidige brug is, deze brug straalt het West-Vlaamse woord Brugge uit aan de skyline door zijn architecturale waarde (referentie: Jerusalem bridge) en verbindt heden met verleden doormiddel van deze brug.
Eénmaal het kanaal overgestoken werd begint de afdaling geleidelijk aan (dit iets vroeger dan de huidige brug).
Hier kun je ofwel een afrit nemen wat verloopt op de huidige parkeerplaatsen langs de Ketsbruggestraat, het merendeel van de gratis parkeerplaatsen sneuvelt hiervoor en maakt plaats voor een rustige afritstrook en groenvoorzieningen (enkele parkeerplaatsen blijven behouden).
De parkeerdruk in deze straat neemt dus aanzienlijk af waardoor de bewoners terug veel meer ademruimte krijgen. (Ook de R30 pal achter hun huis wordt dus onzichtbaar gemaakt en in zekere zin vervangen door een kleine afrit (zoals we die hebben aan KHBO).
De Ketsbruggestraat, Koning Albert I Laan en Vaartdijkstraat sluiten aan op een rotonde, ook hier weer zal dit een serieuze stap vooruit zijn voor Ketsbruggestraat bewoners aangezien zij nu geen omleidingen meer moeten nemen. Iets verderop aan het kruispunt met de Oostmeers wordt het kruispunt weggehaald en geldt voorrang van rechts!

Zijn er dan geen nadelen aan dit tracé voor de bewoners? Ja, als ze uit hun raam kijken, zien ze op tegen een pyloon die achter de bomen op slechts 150m. de hemel raakt (ong. 60m. hoog).
+ ze verliezen de parkeerplaatsen in hun straat!

Vanaf hier wordt de bovengrondse R30 nog slechts een 1x1 rijstrook waar een snelheid van 30km/u geldt (terug om bestuurders het iets lastiger te maken en de veiligheid optimaal te houden).
Op deze manier ontstaat er bovengronds voor het station een enorm rustige omgeving waar slechts alleen nog mensen naar toe geleid worden die hun bestemming in het centrum hebben en bussen van De Lijn die via de rotonde de Koning Albert I Laan opgestuurd worden.
De ruimte die vrijkomt wordt verder aangelegd als park zodat West-Brugge en de Stationsomgeving helemaal opgaan in het centrum.
(De weg wordt geïntegreerd in het park).
Tussen de Unescorotonde en het Zand komen langs weerszijden terug een bescheiden op- en afrit zodat verkeer niet de hele ring opgestuurd wordt maar zoals vandaag de dag aan de Unescorotonde kunnen afslaan richting Sint-Michiels/Sint-Andries.

Ondergronds bevindt zich het doorgaande verkeer en duikt 2 kokers onder de rotonde in wat aan een snelheid van 70km/u op een 2x2 rijstrook zijn rit kan verder zetten en bovengronds komt op de Hoefijzerlaan waar verkeer zoveel mogelijk geweerd worden.

Ook zijn er aanpassingen nodig in het tracé dat ik voor ogen heb, onder het Zand bestaat de rijweg uit 1 rijstrook +inrit voor de parking.
Ik zou de parking daarvoor willen laten inleveren om er een 2x2 van te kunnen maken zodat we geen obstakels krijgen in de tunnel (ritsen zou hier gevaarlijk kunnen worden) bovendien bevindt deze parking zich in het centrum en is het ook alweer positief om iets minder wagens naar hier te lokken.

Gaan we nog een stapje verder in het inkrimpen van de parking dan zou ik ook langs andere zijde een 5-tal meter willen inboeten om daar de rei terug zichtbaar te maken wat een extra dimensie zal geven aan het Zand, het architecturale concertgebouw en de horeca langs de rei.
Mits wat aanpassingen in vaarroutes kun je ook deze rei toeristisch gaan benutten. (Nadeel is hier dat de bomen moeten sneuvelen!)

In een volgende fase kan de ring vanaf Fort Lapin tot aan de rotonde Baron Ruzettelaan worden her aangelegd.
De weg bestaat ook hier uit een 2x2 rijweg maar zal gescheiden worden doormiddel van een brede berm waar in de toekomst de mogelijkheid bestaat er een trambedding te voorzien (in tussentijd blijft ze gewoon een berm met wat bomen/struiken).

SAMENGEVAT
Eénmaal dit hele masterplan is uitgevoerd beschik je over een brede ring waarbij in principe een tram het volledige tracé kan rondrijden.
Op het punt waar de R30 het centrum doorsnijdt komt ze ondergronds waardoor 2 stadsdelen met het centrum verbonden worden en bovengronds een uitbreiding van het Albert I Park mogelijk wordt en er een rustige ramblas tussen Station en Concertgebouw ontstaat.
De werken maken van de Ketsbruggestraat een leefbare rustige wijk te midden een nieuwe aantrekkelijke pool.
De kruispunten verdwijnen en er komen rotondes, de Oostmeers geniet in de toekomst van de voorrang van rechts regel.

En die bruggenmiserie kunnen we al grotendeels oplossen door een kanaal richting Gent te hebben.
En in de toekomst een treinverbinding Zeebrugge-Antwerpen langs de E34.

ZoT
March 17th, 2010, 01:20 PM
http://i40.tinypic.com/211pwn.jpg

vank
March 17th, 2010, 10:59 PM
Hoe wordt de situatie aan de Leikendreef - Koning Albert I Laan? Bij mijn weten staan er geen werken gepland daar.
Zou het kunnen dat de journalist N31 - Chartreuseweg wil zeggen?

ZoT
March 18th, 2010, 01:08 AM
Zou het kunnen dat de journalist N31 - Chartreuseweg wil zeggen?
Dat denk ik niet, gezien de werken aan de Chartreuseweg wel langer dan een kleine maand zullen duren en niet meer voor dit jaar zullen zijn...

ZoT
March 29th, 2010, 08:15 PM
Unizo vraagt maatregelen om Brugge bereikbaar te houden

Brugge, maandag , 29/3/2010. Unizo Noord West-Vlaanderen staar achter de oproep van Vlaams Parlementslid Mercedes Van Volcem (Open VLD) om een Masterplan mobiliteit op te maken voor de regio Noord-West – Vlaanderen. "Vooral Zeebrugge en het centrum van Brugge moeten beter ontsloten worden om de economische leefbaarheid in de regio en van de vele tientallen kmo’s in de binnenstad te vrijwaren. Zoniet dreigen vele ondernemingen op termijn de Brugse regio te verlaten," zegt UNIZO-regiodirecteur Frederik Serruys.

"Minister Crevits is al geruime tijd bezig met het laten aanbesteden van belangrijke infrastructuurwerken in de regio Brugge en ook de AX kreeg recent zijn definitief traject toegewezen, wat positief is voor de haven, maar toch blijft er het onopgelost probleem van de ontsluiting via het water, met zijn effecten op de ringvaart in Brugge," vervolgt Serruys. Volgens de ondernemersorganisatie is de bereikbaarheid van Brugge de voorbije 5 jaar enkel slechter geworden. "Nochtans heeft Brugge veel méér dan enkel toeristische troeven. Heel wat KMO’s dreigen de stad te verlaten of zijn reeds verhuisd. Als Brugge ook economisch wil blijven meetellen moet de bereikbaarheid van de stad op korte termijn én met een lange termijn visie eraan gekoppeld drastisch verbeteren," zegt Frederik Serruys. "En wij zijn steeds bereid om mee te denken over concrete oplossingen voor de verkeersstroom van en naar Brugge".

bron: Stadsomroep

ZoT
March 30th, 2010, 12:01 AM
Van Volcem wil Masterplan voor Brugse mobiliteit van Crevits

Brugge, maandag , 29/3/2010. Vlaams Parlementslid en Brugs schepen Mercedes Van Volcem (Open VLD) vraagt aan minister Hilde Crevits (CD&V) een duidelijk en gefaseerd plan om de mobiliteit in Brugge en Zeebrugge te verbeteren. “Brugge is de derde stad van Vlaanderen en Zeebrugge legt in tegenstelling tot andere havens in dit land goede cijfers voor. Ik kaartte dit reeds twee maand geleden reeds aan in de commissie van Openbare Werken en Mobiliteit, naar aanleiding van het dossier van het Schipdonkkanaal, dat in onderzoeksfase is, maar zelfs de AX is nog niet aanbesteed en is op veel kortere termijn al levensnoodzakelijk voor de haven. Zonder ontsluiting geen nieuwe bedrijven”.

Van Volcem drong ook vroeger reeds aan bij de havenvoorzitter om samen met het stadsbestuur en het Vlaams Gewest een globaal plan op te maken ter ontsluiting van de haven, via het water, het spoor en de weg. Op de expresweg zijn twee ondertunnelingen met positief advies door het stadsbestuur naar de Vlaamse overheid verwezen, maar alle werken moeten ook goed gefaseerd worden, want de files worden steeds langer. Ook de werken aan de stationsomgeving alsook de werken aan de Scheepsdalebrug zorgen vaak voor lange stilstand van het verkeer op de spitsuren.

Globaal plan

Van Volcem vraagt een globaal plan waarin ze ondermeer pleit voor een grote randparking ter hoogte van het Cinemacomplex Kinepolis, zodat het verkeer naar het station ontlast wordt, en is voorstander van een tramverbinding van de zee naar Brugge, om alle grootschalige functies langs de N 31 te kunnen verbinden. Dit project zit in onderzoeksfase bij de Lijn. Van Volcem denkt eveneens aan de fasering van het derde en vierde spoor alsook aan de brug van Steenbrugge die Brugge met Oostkamp verbindt: “er moet een totaalvisie komen. Thans wordt teveel in vakjes vergund. Een goede ruimtelijke ordening vereist een vlotte mobiliteit en deze mobiliteit moet gegarandeerd worden door heel wat partners : De Vlaamse Overheid, de stad, de MBZ, de Lijn, de NMBS, omliggende gemeenten, water en zeekanaal en wegen en verkeer moeten samen de vele vragen over bijvoorbeeld de zuidelijke ontsluiting van de stad en de haven van Zeebrugge beantwoord en, want met ad hoc oplossingen zullen we er niet komen,” stelt Van Volcem kritisch.

ZoT
March 30th, 2010, 10:14 AM
Treinstopplaats in Dudzele kan files helpen oplossen

BRUGGE - De CD&V van Dudzele heeft een open brief geschreven aan de NMBS, Infrabel en minister Inge Vervotte. Ze pleiten voor een eigen treinstopplaats.

Door de aanhoudende verkeersproblemen aan de achterkant van het station overwegen heel wat Bruggelingen om over te stappen op andere vervoersmiddelen. Daarom heeft de CD&V van Dudzele een open brief geschreven aan het Brugse schepencollege, de NMBS, Infrabel en minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V).

‘Elke morgen moeten er te veel mensen naar het station in Brugge trekken. Die files kunnen opgelost worden met een extra opstapplaats in Dudzele voor de treinreizigers uit het noorden van de regio. Daarbij denk ik aan de gemeenten Dudzele, Oostkerke, Damme en Sijsele. We vragen geen station, maar simpelweg een op- en afstapplaats waarbij er enkel wat verharde grond nodig is. Een ideale plaats daarvoor zou de Zwaanhofstraat zijn, met een ondergrondse doorgang onder de Havenrandwegzuid. De treinen die richting Knokke rijden of omgekeerd richting Hasselt en Genk, kunnen daar elk uur stoppen. Er moet dus geen extra trein ingelegd worden. Ter hoogte van het oude slachthuis van Dudzele kan er dan een parking voorzien worden waar de treinreizigers hun wagen kunnen achterlaten. Ons voorstel is te zorgen voor een blijvende op- en afstapplaats in Dudzele, omdat we weten dat er in de toekomst nog extra verkeer bij het Brugse station zal passeren, zeker als er daar nog eens de nieuwe Beurshalle bij komt', zegt Tim Vandersteen, voorzitter van de CD&V-afdeling Dudzele.

‘Niet op korte termijn'

Volgens de spoorwegen is de realisatie van een op- of afstapplaats in Dudzele niet mogelijk op korte termijn. Er moet eerst een buurtonderzoek uitgevoerd worden om na te gaan of er wel voldoende gebruikers zullen zijn. Verder moet de dienstregeling aangepast worden en dat gebeurt slechts éénmaal per jaar, namelijk in de maand december. Ten slotte wil de NMBS ook bestuderen of het wel technisch mogelijk is om een op- en afstapplaats te realiseren in Dudzele.

---------

‘Brugs verkeer draait in de soep'

BRUGGE - Wie tegenwoordig van, naar of door Brugge moet rijden, komt op verschillende plaatsen in files, verkeersopstoppingen of omleidingen terecht. Daar hebben de talloze werkzaamheden veel mee te maken, maar het is duidelijk dat er ook iets fundamenteels schort aan de mobiliteit in de Brugse regio.

‘Elke dag zijn er mobiliteitsproblemen. Dat komt de leefbaarheid van de stad niet ten goede', zegt de Brugse schepen van Ruimtelijke Ordening Mercedes Van Volcem (Open VLD). ‘Ik pleit er al jaar en en dag voor om een masterplan op te stellen rond de mobiliteit in Brugge, maar het begint nu toch heel erg te dringen. Hoe pakken we bijvoorbeeld de zuidelijke ontsluiting van Brugge aan, hoe maken we de haven van Zeebrugge beter bereikbaar, hoe doen we iets aan de files op de Ring? Al die vragen blijven onbeantwoord.'

Zelfstandigenorganisatie Unizo sluit zich bij die klachten aan.

‘De bereikbaarheid van Brugge is de voorbije vijf jaar enkel slechter geworden. Heel wat kmo's dreigen door die slechte bereikbaarheid de stad te verlaten of zijn al verhuisd. Als Brugge ook economisch wil blijven meetellen, moet de bereikbaarheid van de stad op korte termijn - én met een langetermijnvisie eraan gekoppeld - drastisch verbeteren', zegt directeur Frederik Serruys.

bobke90
March 30th, 2010, 03:11 PM
Treinstopplaats in Dudzele kan files helpen oplossen

BRUGGE - De CD&V van Dudzele heeft een open brief geschreven aan de NMBS, Infrabel en minister Inge Vervotte. Ze pleiten voor een eigen treinstopplaats.

Door de aanhoudende verkeersproblemen aan de achterkant van het station overwegen heel wat Bruggelingen om over te stappen op andere vervoersmiddelen. Daarom heeft de CD&V van Dudzele een open brief geschreven aan het Brugse schepencollege, de NMBS, Infrabel en minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V).

‘Elke morgen moeten er te veel mensen naar het station in Brugge trekken. Die files kunnen opgelost worden met een extra opstapplaats in Dudzele voor de treinreizigers uit het noorden van de regio. Daarbij denk ik aan de gemeenten Dudzele, Oostkerke, Damme en Sijsele. We vragen geen station, maar simpelweg een op- en afstapplaats waarbij er enkel wat verharde grond nodig is. Een ideale plaats daarvoor zou de Zwaanhofstraat zijn, met een ondergrondse doorgang onder de Havenrandwegzuid. De treinen die richting Knokke rijden of omgekeerd richting Hasselt en Genk, kunnen daar elk uur stoppen. Er moet dus geen extra trein ingelegd worden. Ter hoogte van het oude slachthuis van Dudzele kan er dan een parking voorzien worden waar de treinreizigers hun wagen kunnen achterlaten. Ons voorstel is te zorgen voor een blijvende op- en afstapplaats in Dudzele, omdat we weten dat er in de toekomst nog extra verkeer bij het Brugse station zal passeren, zeker als er daar nog eens de nieuwe Beurshalle bij komt', zegt Tim Vandersteen, voorzitter van de CD&V-afdeling Dudzele.

‘Niet op korte termijn'

Volgens de spoorwegen is de realisatie van een op- of afstapplaats in Dudzele niet mogelijk op korte termijn. Er moet eerst een buurtonderzoek uitgevoerd worden om na te gaan of er wel voldoende gebruikers zullen zijn. Verder moet de dienstregeling aangepast worden en dat gebeurt slechts éénmaal per jaar, namelijk in de maand december. Ten slotte wil de NMBS ook bestuderen of het wel technisch mogelijk is om een op- en afstapplaats te realiseren in Dudzele.

Vind ik wel een goed idee. Als er daar een station komt, zal ik er zeker van gebruik maken, wanneer ik de zondagavond naar gent pendel en de vrijdag naar Dudzele pendel.

Deze stopplaats ligt zeker goed gelegen. De Zwaanhofstraat is gewoon een zijstraatje valk naast het centrum van Dudzele. En er is volgens mij ook nog voldoende tijd om de trein daar te stoppen. Nu staat de trein in knokke iets van 10 minuten stil. 2 minuutje daarvan kunnen gebruikt worden voor te stoppen in Dudzele. Is haalbaar volgens mij.

Daarnaast pleit ik eigenlijk voor een halfuursverbinding tussen knokke en brugge. Dat zou het nog veel aantrekkelijker maken om met de trein ipv de auto te gaan. Want nu al zitten sommige treinen, vooral tijdens de spits goed vol (zelfs de dubbeldekkers). In de loop van de dag rijden er ook een paar Deense neusen op het traject.
http://www.ovhalle.be/treinen/irj/am96.jpgDeze zijn maar 3 wagons lang waarvan één volledig eerste klas. Die treinen zit gewoon altijd vol van Knokke naar Brugge en omgekeerd. Niet echt aantrekkelijk dus om met de trein te gaan.

wbrm
March 30th, 2010, 05:21 PM
Die Deense neuzen zijn veel vlotter bij het (ont)koppelen in Brugge in vergelijking met de M6 dubbeldekkers. Dat zal de rede zijn dat ze die liever inzetten:)

bobke90
March 30th, 2010, 06:57 PM
Van Volcem wil Masterplan voor Brugse mobiliteit van Crevits

Brugge, maandag , 29/3/2010. Vlaams Parlementslid en Brugs schepen Mercedes Van Volcem (Open VLD) vraagt aan minister Hilde Crevits (CD&V) een duidelijk en gefaseerd plan om de mobiliteit in Brugge en Zeebrugge te verbeteren. “Brugge is de derde stad van Vlaanderen en Zeebrugge legt in tegenstelling tot andere havens in dit land goede cijfers voor. Ik kaartte dit reeds twee maand geleden reeds aan in de commissie van Openbare Werken en Mobiliteit, naar aanleiding van het dossier van het Schipdonkkanaal, dat in onderzoeksfase is, maar zelfs de AX is nog niet aanbesteed en is op veel kortere termijn al levensnoodzakelijk voor de haven. Zonder ontsluiting geen nieuwe bedrijven”.

Van Volcem drong ook vroeger reeds aan bij de havenvoorzitter om samen met het stadsbestuur en het Vlaams Gewest een globaal plan op te maken ter ontsluiting van de haven, via het water, het spoor en de weg. Op de expresweg zijn twee ondertunnelingen met positief advies door het stadsbestuur naar de Vlaamse overheid verwezen, maar alle werken moeten ook goed gefaseerd worden, want de files worden steeds langer. Ook de werken aan de stationsomgeving alsook de werken aan de Scheepsdalebrug zorgen vaak voor lange stilstand van het verkeer op de spitsuren.

Globaal plan

Van Volcem vraagt een globaal plan waarin ze ondermeer pleit voor een grote randparking ter hoogte van het Cinemacomplex Kinepolis, zodat het verkeer naar het station ontlast wordt, en is voorstander van een tramverbinding van de zee naar Brugge, om alle grootschalige functies langs de N 31 te kunnen verbinden. Dit project zit in onderzoeksfase bij de Lijn. Van Volcem denkt eveneens aan de fasering van het derde en vierde spoor alsook aan de brug van Steenbrugge die Brugge met Oostkamp verbindt: “er moet een totaalvisie komen. Thans wordt teveel in vakjes vergund. Een goede ruimtelijke ordening vereist een vlotte mobiliteit en deze mobiliteit moet gegarandeerd worden door heel wat partners : De Vlaamse Overheid, de stad, de MBZ, de Lijn, de NMBS, omliggende gemeenten, water en zeekanaal en wegen en verkeer moeten samen de vele vragen over bijvoorbeeld de zuidelijke ontsluiting van de stad en de haven van Zeebrugge beantwoord en, want met ad hoc oplossingen zullen we er niet komen,” stelt Van Volcem kritisch.

Ik begrijp niet, waarom men nog altijd aan een tramverbinding denkt tussen Zeebrugge en Brugge. Dat is toch totaal onmogelijk. Er zijn er al studies over geweest. Zij als politicus zou toch beter moeten weten. Een tramspoor naast een bestaand treinspoor leggen is pure waanzin. Het enige wat men moet doen is de frequentie opdrijven zoals ik hier eerder melde, minstens een half uur dienst. Zowel van Blankenberge, Zeebrugge en Knokke naar Brugge. En dat is gemakkelijk haalbaar.

ZoT
March 30th, 2010, 07:59 PM
^^ Wellicht noemt ze een lightrail/-train gemakshalve tram...

CityVibes
March 30th, 2010, 11:54 PM
En zo zie je maar dat onze burgemeester waardeloos is ... Hij heeft het Concertgebouw er gezet, en als die van Unesco hier zijn gaat hij mee bootje varen ... that's about it.
Hoe is het mogelijk dat er voor Brugge geen masterplan bestaat? Er wordt hier en daar wat gebouwd, en dan zien we maar ...
Het huidige verkeersinfarct aan het station mogen we niet dramatiseren (wie slim is vindt er wel weg tussen of rond!) want het is maar tijdelijk. Maar ik denk wel dat Van Volcem gelijk heeft als ze zegt dat we een plan nodig hebben voor de toekomst.
Een plan met véél openbaar vervoer, zodat men de auto makkelijker thuis laat staan.

vank
March 31st, 2010, 12:15 AM
En zo zie je maar dat onze burgemeester waardeloos is ... Hij heeft het Concertgebouw er gezet, en als die van Unesco hier zijn gaat hij mee bootje varen ... that's about it.
Hoe is het mogelijk dat er voor Brugge geen masterplan bestaat? Er wordt hier en daar wat gebouwd, en dan zien we maar ...
Het huidige verkeersinfarct aan het station mogen we niet dramatiseren (wie slim is vindt er wel weg tussen of rond!) want het is maar tijdelijk. Maar ik denk wel dat Van Volcem gelijk heeft als ze zegt dat we een plan nodig hebben voor de toekomst.
Een plan met véél openbaar vervoer, zodat men de auto makkelijker thuis laat staan.

Op dit moment is die crisis zo groot nog niet, het komt nu éénmaal ter sprake omdat men een simpel fietspad aanlegt achter het station en er een gigantische file ontstaat.
Eénmaal die werken afgelopen zijn zal alles terug zijn gewone gangetje gaan.

Maar het is wel eens goed dat het in de media komt! Want jaar na jaar zal het verkeer toenemen, en als we niets doen dan loopt het daar binnen nu en 10 jaar vast zoals we het nu -tijdens de werken- kennen.
Als men dan pas zal beginnen werken is het te laat want het verkeersinfarct wordt er dan alleen maar erger op.

En de ideaalste oplossing van de Zuidelijke R30 vind ik ondertunnelen, hierbij krijg je dat het verkeer vlotter verloopt + dat het bovengronds aangenamer en veiliger wordt.

Maar die R30 wat opkalfateren is ZEKER NIET de oplossing, iemand die aan de andere kant van de stad moet zijn moet die R30 op. Terwijl een grote ring rond de stad dit verkeer perfect zou kunnen opvangen met als gevolg dat de R30 aanzienlijk leefbaarder wordt.
Iemand die van Assebroek naar Sint-Andries wil, moet die R30 op! (Er is gewoon geen andere keus)
(Maar hoe krijg je in godsnaam zo'n plan verkocht aan de bevolking? Het is broodnodig maar geen enkele politicus zal zich dit dossier op z'n nek halen).

Upgraden van bepaalde wegen is al één ding! En dan denk ik eerst en vooral al aan de Kolvestraat (doortrekken naar N31) als noordelijk gedeelte van de grote ring met de Pathoekeweg (naar het voorbeeld van de Bevrijdingslaan).
(Dit zijn vooral bedrijven, ik zie hier geen problemen. Ik zie zelfs voordelen voor die bedrijven maar het is dat oostelijke en zuidelijke deel hé).

En meer openbaar vervoer? Ja? Vooral streeklijnen dan...
Als die lightrail dan weer ter sprake komt, allemaal wel leuk maar ik stel mij echt vragen bij de haalbaarheid?!? Investeer dan in een echte tram die drukkere gebieden ontsluit (maar die discussie werd al gevoerd).

Arise2
April 3rd, 2010, 04:13 PM
Zo moeilijk lijkt het me toch niet om al veel verbetering te krijgen

-N31 mag nu toch echt wel eens afgewerkt worden
-Nieuwe vlotte 2x2 weg van chartreuse - vaartdijkstraat - ring
-Bevrijdingslaan upgraden : kruispunt buffelbrug weg en kruispunt kleine ring weg
-Unesco rotonde en stationsomgeving ondertunnelen
-Betere afstemming lichten, "groene golf" op de ring.
-Een of andere oplossing voor de openstaande bruggen -> zou niet direct weten wat, behalve upgrade schipdonkkanaal

Dit is ook zowat het enige die haalbaar is, zaken zoals een grote ring, ik zou niet weten waar je dat zou leggen.

vank
April 3rd, 2010, 06:03 PM
Ik heb even een plannetje gemaakt over die tweede ring in het noorden. (A11 staat er intussen ook op).
Maar zoals ik al zei liggen de oostelijke en zuidelijke kant van de stad moeilijk.

http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/ToekomstBrugge.jpg

Zoals je ziet heb ik ook langs de Blankenbergse Steenweg industrie ingetekend.

Het Klein Handelsdok zou ik graag opgenomen zien in het stedelijk weefsel, daar komt o.a. al de politietoren maar ik zou op de dokken ook hoogbouw realiseren.

Kant van de L. Coisseaukaai wordt laag gehouden en zou er bv. zou kunnen gaan uitzien in de toekomst.

http://www.canadawater.org/graphics/watersideview1.jpg

Waardoor Sint-Jozef in de toekomst een jachthaven krijgt en een bruisend stadscentrum met shopping langs het water.

ZoT
April 3rd, 2010, 11:56 PM
Het Klein Handelsdok zou ik graag opgenomen zien in het stedelijk weefsel, daar komt o.a. al de politietoren maar ik zou op de dokken ook hoogbouw realiseren.

Kant van de L. Coisseaukaai wordt laag gehouden en zou er bv. zou kunnen gaan uitzien in de toekomst.

Waardoor Sint-Jozef in de toekomst een jachthaven krijgt en een bruisend stadscentrum met shopping langs het water.
Da's dan toch voor de héle verre toekomst, want de de activiteiten in de binnenhaven zijn de laatste tijd serieus aan het heropleven. De binnenhaven heeft echt nog wel zijn functie in het havengebied, dus tussen nu en die appartementjes langs de dokken zit nog een héél lange tijd wellicht.

ZoT
May 19th, 2010, 10:23 AM
'1,5 miljard voor verkeer rond Brugge'
Minister Hilde Crevits vindt dat Brugge niet hoeft te klagen

BRUGGE - Hoe moet het verder met het verkeer in en rond Brugge, nu de wegen steeds meer dichtslibben en het verkeer steeds vaker stilstaat? 'De komende tien jaar staan 1,5 miljard investeringen gepland voor vlotter verkeer in en rond de stad', zegt minister Hilde Crevits (CD&V).

Geen grotere bekommernis voor de Bruggeling dan het verkeer in zijn stad. Uit het onderzoek van Het Nieuwsblad bij 900 inwoners naar aanleiding van onze reeks Wie krijgt de Brugse sjerp? blijkt dat het verkeer en de mobiliteit rond Brugge hét belangrijkste thema zijn voor de komende jaren in de stad, nog vóór betaalbaar wonen en werkgelegenheid in de streek.

'Brugge is een stad die altijd vooruitstrevend heeft gedacht op het vlak van mobiliteit', zegt minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). 'Er zijn moedige beslissingen genomen in het verleden, en die moeten we nu uitvoeren: de verkeersknoop rond de haven moet worden opgelost, op de Expresweg N31 en de N49 is nog veel werk, en ook de A11 (de nieuwe verbindingsweg tussen de N31 aan de Blauwe Toren in Brugge en de N49 in Westkapelle, red.) moet nog worden aangelegd. Maar er zijn ook grote uitdagingen op het vlak van water en openbaar vervoer.'

In Antwerpen is een plan opgesteld voor een vlotter verkeer rond de stad. Kostprijs: 5 miljard euro. Hoe zit het met Brugge?

Crevits: 'Je moet die 5 miljard voor Antwerpen niet zo zwart-wit zien. In dat bedrag zit bijvoorbeeld zelfs geld voor de ombouw van de ring rond Gent, het gaat dus om een veel ruimer gebied.'

'In Brugge staat ook heel wat op stapel. In de N31 investeren we op vier jaar tijd 50 miljoen euro en dan houden we nog geen rekening met het veilig maken van de doortocht door Lissewege. De nieuwe stelplaats van De Lijn aan het station kost 21 miljoen euro. Het plein aan de voorkant van het station wordt herbekeken, dat kost 4,5 miljoen. Er komen twintig gewone en vier extra hybride bussen bij voor Brugge, ook dat kost een paar miljoen. Het station van Brugge zelf is samen voor 120 miljoen heraangelegd, al is daar natuurlijk ook een flink stuk privégeld bij. Het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge kosten 385 miljoen euro. En dan heb je nog de A11, de nieuwe sluis voor de haven van Zeebrugge die 500 miljoen zal kosten, de vervanging van de Scheepsdalebrug en ga zo maar door. Als je echt alle projecten samentelt, kom ik aan 1,5 miljard euro.'

'Dat zijn enorme bedragen, die de stad Brugge niet zelf moet betalen. Soms denk ik dat we daar hier in de regio niet trots genoeg op zijn. Het is gigantisch wat we doen in Brugge. Dat zorgt inderdaad voor hinder, maar het resultaat zal er mogen zijn.'

Werk van lange adem

Gaan de werken wel snel genoeg?

'Aan de Expresweg N31 is de laatste vier jaar constant gewerkt. Ik denk niet dat we nóg sneller kunnen. In het najaar beginnen de werkzaamheden om de kruispunten van de Expresweg met de Legeweg en de Koning Albert I-laan heraan te leggen. Dat kost meer dan 30 miljoen euro. Voor het kruispunt met de Chartreuseweg wachten we op hoe het loopt met de bouw van het nieuwe stadion voor Club en Cercle. We laten het verkeerscentrum in kaart brengen hoe we dat op een ideale manier ontsluiten. Dan pas kunnen we beslissen. Die hele Expresweg is een werk van lange adem, maar je kunt de N31 niet twee jaar dichtgooien en alle kruispunten tegelijk aanpakken. Dus doen we voort, kruispunt per kruispunt.'

Hoe zit het met de A11, die het verkeer van en naar de haven al veel vlotter zou doen verlopen?

'Het milieurapport over die weg is af. Het traject ligt ook definitef vast. Nu wordt er een referentie-ontwerp gemaakt. Dat moet klaar zijn tegen halverwege juni. We laten een privéconsortium de A11 bouwen, Vlaanderen zal dertig jaar lang een vergoeding betalen om de weg te mogen gebruiken. In 2012 moet die bouw kunnen beginnen. De kostprijs wordt geraamd op 344 miljoen euro. Er zal tussen de twee en drie jaar aan worden gebouwd.'

Openbaar vervoer

Over de grote bussen van De Lijn in Brugge is ook veel te doen, want ze rijden de kasseiwegen kapot in de binnenstad.

'De Lijn werkt aan een groen vervoersplan en brengt de ideale mobiliteit en openbaar vervoer in kaart. Met zo'n stadsmodel kun je dan zien hoe het openbaar vervoer het best op de maat van een stad wordt gesneden. Ik wil de ambitie ondersteunen om van Brugge een fijnstofvrije stad te maken. Kleine en hybride bussen kunnen daarin een flinke bijdrage leveren.'

Voor de langere termijn maakten enkele baggerbedrijven het plan 'Vlaamse Baaien' op, daarin zagen we onder meer kunstmatige eilanden verrijzen voor onze kust. Is zo'n plan realistisch?

'Het is alleszins een schitterend dossier. Het is iets ambitieus, van Vlaamse bedrijven die wereldtop zijn in wat ze doen. We zitten daar al geregeld over samen, onder meer over het idee om groene energie te halen uit de golfslag in de Noordzee. Er staan tal van interessante dingen in dat plan, van zeewering tot natuurbehoud tot recreatie. Ik wil dat niet laten rusten. Het biedt ons de kans om van de Vlaamse kust de meest innoverende kustlijn van de hele wereld te maken.'

Chimaera
July 1st, 2010, 10:04 AM
Onderzoek naar nieuwe parking

donderdag 01 juli 2010

BRUGGE - De Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) wil laten onderzoeken of er geen nieuwe ondergrondse parking kan komen onder de Bevrijdingslaan. Die weg wordt in de toekomst meer en meer de nieuwe hoofdtoegangsweg naar Brugge.

Dit antwoordde hij dinsdagavond op vraag van gemeenteraadslid Alain Quataert (Vlaams Belang) die meer wou weten over het parkeerbeleid.

Voorts wees de burgemeester op de twee parkings in de Langestraat en op de gronden van het Oud Sint-Jan om de tekorten op bepaalde drukke dagen op te vangen. De burgemeester wijst er ook op dat de parking aan het Entrepot nog te weinig wordt gebruikt omdat de bestuurders parkeerplaatsen zoeken in het Stubbekwartier of aan de Komvest. Als de parkeerdruk te zwaar wordt in die wijken, moeten er volgens Moenaert maatregelen genomen worden.

Bron: HNB

CityVibes
October 5th, 2010, 12:44 PM
Deze soap is nog lang niet ten einde... Ok, aan de Blankenbergse Steenweg is er meer ruimte, maar toch ben ik geen voorstander want AL dat verkeer moet dan over die Expressweg. Niet enkel de mensen die uit andere gemeentes en provincies komen, maar ook alle Bruggelingen die in het zuiden wonen (en dat zijn er meer dan dat er in het noorden wonen).
Misschien moet het dan maar zo, ik hoop alleen maar dat ze eindelijk eens tot een besluit zullen komen.

vank
October 5th, 2010, 06:46 PM
Blankenbergse Steenweg is ook altijd de locatie geweest waar ik een stadion zag komen, gewoon omdat je er de meeste mogelijkheden mee hebt.
De stad zal uitbreiden naar het noorden.

Maar daar moeten voorwaarden aan verbonden worden! En dat zie ik dan weer mislukken.
Er moet een 2de ring rond de stad gebouwd worden, die ring is er sowieso nodig want over 20 jaar zit het potdicht en zal er leegstand komen, gewoon omdat de stad niet meer bereikbaar is.

Kijk zelf maar eens, Brugge zit daar nog met een ringetje zoals in de Middeleeuwen terwijl je door de 'voorstad' moet om die ring op te kunnen. En je moet die ring op want een alternatief is er niet!
Een tweede ring zorgt er voor dat het verkeer niet door de stad moet maar rond de stad, in de stad krijg je dan enkel nog lokaal verkeer en een veel leefbaardere R30.

De bedrijventerreinen zouden er ook hun voordeel uithalen want via die ring ben je zó weg richting kust of binnenland.

ZoT
October 5th, 2010, 08:23 PM
Deze soap is nog lang niet ten einde... Ok, aan de Blankenbergse Steenweg is er meer ruimte, maar toch ben ik geen voorstander want AL dat verkeer moet dan over die Expressweg. Niet enkel de mensen die uit andere gemeentes en provincies komen, maar ook alle Bruggelingen die in het zuiden wonen (en dat zijn er meer dan dat er in het noorden wonen).
Misschien moet het dan maar zo, ik hoop alleen maar dat ze eindelijk eens tot een besluit zullen komen.
Bwof, enkel Bruggelingen uit het zuiden en zuidwesten. Andere zullen wel via Blankenbergse Steenweg en wie weet ook wel de Pathoekeweg...

Blankenbergse Steenweg is ook altijd de locatie geweest waar ik een stadion zag komen, gewoon omdat je er de meeste mogelijkheden mee hebt.
De stad zal uitbreiden naar het noorden.

Maar daar moeten voorwaarden aan verbonden worden! En dat zie ik dan weer mislukken.
Er moet een 2de ring rond de stad gebouwd worden, die ring is er sowieso nodig want over 20 jaar zit het potdicht en zal er leegstand komen, gewoon omdat de stad niet meer bereikbaar is.

Kijk zelf maar eens, Brugge zit daar nog met een ringetje zoals in de Middeleeuwen terwijl je door de 'voorstad' moet om die ring op te kunnen. En je moet die ring op want een alternatief is er niet!
Een tweede ring zorgt er voor dat het verkeer niet door de stad moet maar rond de stad, in de stad krijg je dan enkel nog lokaal verkeer en een veel leefbaardere R30.

De bedrijventerreinen zouden er ook hun voordeel uithalen want via die ring ben je zó weg richting kust of binnenland.
Vooral in het oosten lijkt een grote ring zeer nodig. Het zal geen 20 jaar meer duren eer het potdicht zit. Zit het nu eigenlijk al niet potdicht? Op quasi gelijk welk moment van de dag sta je op de oostelijke R30 in de file. En net dat deel ligt dan nog eens parallel met de Ringvaart. Hoezee.

In het westen vervult de N31/E403 eigenlijk wel vrij mooi de rol van grote ring. De westelijke R30 is dan ook een veel 'aangenamere' stadsboulevard.

Het is best geschift dat er geen (oostelijke) grote ring rond Brugge is. En ik zie niet hoe men dat in de toekomst zal oplossen. In Vlaanderen kweken de nimby's sneller dan spruiten.
En dan te bedenken dat zoveel steden die vaak een stuk kleiner zijn dan Brugge allemaal een ringweg hebben die mooi rond de hele (of bijna hele) stad loopt (Kortrijk, Roeselare, Hasselt, Mechelen, ...).

vank
October 5th, 2010, 10:31 PM
Bwof, enkel Bruggelingen uit het zuiden en zuidwesten. Andere zullen wel via Blankenbergse Steenweg en wie weet ook wel de Pathoekeweg...

Vooral in het oosten lijkt een grote ring zeer nodig. Het zal geen 20 jaar meer duren eer het potdicht zit. Zit het nu eigenlijk al niet potdicht? Op quasi gelijk welk moment van de dag sta je op de oostelijke R30 in de file. En net dat deel ligt dan nog eens parallel met de Ringvaart. Hoezee.

In het westen vervult de N31/E403 eigenlijk wel vrij mooi de rol van grote ring. De westelijke R30 is dan ook een veel 'aangenamere' stadsboulevard.

Het is best geschift dat er geen (oostelijke) grote ring rond Brugge is. En ik zie niet hoe men dat in de toekomst zal oplossen. In Vlaanderen kweken de nimby's sneller dan spruiten.
En dan te bedenken dat zoveel steden die vaak een stuk kleiner zijn dan Brugge allemaal een ringweg hebben die mooi rond de hele (of bijna hele) stad loopt (Kortrijk, Roeselare, Hasselt, Mechelen, ...).

De R30 staat inderdaad constant onder druk van verkeer.
Brugge heeft daar ooit in het verleden eens die ring gerealiseerd, maar de stad blijft maar uitbreiden over 30 jaar zitten we al te verkavelen tot aan Loppem, Oostkamp of Blauwe toren maar hoe gaat men in godsnaam in de toekomst dat verkeer regelen?

Die ring hoeft daarom geen autosnelweg te zijn.
Je kan daar netjes een 2x2 parkway aanleggen, komt dus neer op een groenogende boulevard.
Afgesloten fietspad, 1 rijstrook voor bussen en hulpdiensten en een rijstrook voor het gewone verkeer in elke richting, verder nog een kleine middenberm. (Een beetje de situatie dat je aan 't Stil ende hebt).

Wat je dan hebt is dat iemand die bv. van Sint-Andries naar Sint-Kruis moet gewoon die buitenring neemt omdat deze nu éénmaal veel sneller de bestemming bereikt.

Ik zal een gok doen maar laat ons zeggen dat we daarmee al zeker 1 op 5 auto's van de ring R30 zullen kunnen halen!
Afname van 20%.
Dit wordt ongetwijfeld meer want zoals ik zei wordt ALLE verkeer nu naar die ring getrokken, als er een alternatief is gaan mensen echt geen omwegen gaan rijden om ergens te geraken!
Ik zou zelfs al zeggen dat een afname van 40% mogelijk is.

Omgevingen die dichter bevolkt zijn kun je nog oplossen met cut-and-cover tunneloplossingen en dan denk ik hieraan bij Sint-Kruis om de bossen te passeren. Ook in de perimeter van de tunnel kunnen ter compensatie bomen worden aangeplant.

Dit is gewoon een project waar Brugge om smeekt, het mobiliteitsplan zal er toch eens rekening moeten mee beginnen houden.
Of gaan ze serieus nog kilometers 'voorstad' bouwen om dan uiteindelijk te beseffen dat de huidige ring en de invalswegen van 's morgens tot 's avonds één lange file vormen en bedrijven wegtrekken omdat ze niet bereikbaar zijn?

Het wordt geen expressweg!

CityVibes
October 6th, 2010, 11:07 PM
Als men iets aan de verkeerssituatie doet zie ik dat stadion aan de Blankenbergse Steenweg ook zitten, maar niemand spreekt daar over heb ik de indruk. (behalve wij hier op het forum) Ook op vlak van Openbaar Vervoer zal men flink moeten investeren.
Als Brugge blijft uitbreiden in de toekomst moeten ze de verkeerssituatie grondig herbekijken zoals jullie zeggen, maar zijn ze daar wel mee bezig? Weet iemand of de stad een globale toekomstvisie heeft?

Wat ik trouwens nooit gesnapt heb is waarom het stadion aan Chartreuse op zo'n klein stukje grond moet gebouwd worden? Als je van de snelweg komt en richting Expressweg rijdt (het stuk dat naar beneden loopt tot aan de lichten) is er links en rechts van die baan een zee van ruimte. Waarom daar niet bouwen? Of is dit stuk voorbehouden voor de Headquarterszone? Of is het beschermd gebied?

vank
October 7th, 2010, 12:16 AM
Als men iets aan de verkeerssituatie doet zie ik dat stadion aan de Blankenbergse Steenweg ook zitten, maar niemand spreekt daar over heb ik de indruk. (behalve wij hier op het forum) Ook op vlak van Openbaar Vervoer zal men flink moeten investeren.
Als Brugge blijft uitbreiden in de toekomst moeten ze de verkeerssituatie grondig herbekijken zoals jullie zeggen, maar zijn ze daar wel mee bezig? Weet iemand of de stad een globale toekomstvisie heeft?

Wat ik trouwens nooit gesnapt heb is waarom het stadion aan Chartreuse op zo'n klein stukje grond moet gebouwd worden? Als je van de snelweg komt en richting Expressweg rijdt (het stuk dat naar beneden loopt tot aan de lichten) is er links en rechts van die baan een zee van ruimte. Waarom daar niet bouwen? Of is dit stuk voorbehouden voor de Headquarterszone? Of is het beschermd gebied?

Er is bij mijn weten geen masterplan op vlak van mobiliteit!
De achterkant van het station zal aangepakt worden, de werken aan de N31 en de spoorlijnen die breder worden.

Ik vraag me trouwens af:
Stel dat de Kolvestraat de eerste fase wordt in de aanleg van een nieuwe ring, kun je langs deze weg al een randparking voorzien (parkeergebouw).
In Sint-Pieters nabij de Blauwe Toren heb je een kleine werfzone.

Zou het niet interessant zijn om hier een perron te bouwen met halte Brugge Sint-Pieters?
In een nog latere fase kun je er dan een station op neerbouwen, maar je kunt er ook een weg aanleggen naar de Blankenbergse Steenweg waar het stadion komt, dit zal iets dichterbij liggen dan het huidige perron Sint-Pieters.

Het huidige perron ligt daar goed wat betreft het AZ Sint-Jan, maar ik vraag me af hoeveel mensen per trein naar het ziekenhuis gaan.
Ik denk dat het er een pak minder zijn dan we wel denken, want het is en blijft een serieus eind wandelen, de bus zet je af voor de deur en de meesten komen nog altijd met de wagen.

Het was maar een ideetje.

Maar het plan van de buitenring rond Brugge neem ik wel serieus, maar welke politicus durft dit plan voorstellen?
Als je dit ooit laat vallen raak je gewoon nooit meer verkozen, en als mensen eens nuchter nadenken dan zullen ze beseffen dat het wel een noodzaak wordt!
De eerste die dit over zijn lippen laat vallen is een HELD!

BVS
October 13th, 2010, 05:55 PM
^^ een held??

Absoluut niet, Vank. Die buitenring rond Brugge is absoluut onnodig. Waarom zou het ook? Tussen Sint-Kruis, Damme en Dudzele is er voornamelijk open ruimte, dus zou een hypothetische ring daar nogal eenzaam en nutteloos liggen te wezen en bovendien een prachtig stuk polders doorsnijden.

Langs de westkant van Brugge heb je de N31 die als halve grote ring kan dienen. Als de bestaande wegen van Brugge wat geoptimaliseerd worden, kunnen ze zeker het bestaande verkeer vlot verwerken. Want uiteindelijk vallen de files in Brugge best nog mee... Behalve tijdens de spits misschien, maar daar zal een grote ring niks aan verhelpen.
Integendeel, het zet autogebruikers enkel aan tot meer autogebruik! Die redenering is een typisch Vlaamse ziekte: verzadiging bereikt? Leg een nieuwe of bredere weg! Komaan zeg, het zou al lang moeten duidelijk zijn dat dit een jaren '70 concept is. Grotere randparkings langs de N31, dààr heeft Brugge nood aan! In combinatie met plooifietsen in de koffer van de wagens en vlotte fietsverbindingen. Uiteindelijk is alles in Brugge maar een steenworp ver.

vank
October 13th, 2010, 06:18 PM
Kleinere steden zoals Kortrijk of Roeselare hebben zelfs een ring rond hun stad.
Zoals ik zei wordt die voorstad alleen maar groter en groter, maar dat verkeer moet WEL eerst naar de R30 (huidige ring) om een keuze te maken om bv. naar Sint-Kruis, Sint-Pieters e.a. te rijden.

Die ring rond de stad is de hele dag door druk gebruikt.

Als je nu eens verbindingen gaat maken tussen invalswegen, dan ga je het verkeer al buiten die voorstad verspreiden en dan hoeft dat verkeer al niet meer die R30 op, en ook de invalswegen nabij het centrum worden er rustiger op.
Niet iedereen heeft het centrum als eindbestemming, als je een alternatieve weg hebt om aan de andere kant te geraken dan haal je daar heel wat auto's weg.
Het mag dan wel een concept van de jaren 70 zijn, ik ben er van overtuigd dat het werkt!

Wat je zegt over wegen trekken verkeer aan, daar ga ik mee akkoord. Maar niet investeren trekt ook verkeer aan want het wordt alleen maar drukker in de toekomst en die voorstad zal ook blijven uitbreiden.
Het enige verschil is dat bedrijven zullen wegtrekken omdat hun klanten niet meer tot bij de winkel geraken of omdat leveringen niet tijdig plaatsvinden!

Ik heb ook nooit beweerd dat het een autosnelweg of een expresweg zou worden.
Je kan het mooi oplossen door een groen geheel van te maken.
Fietspad in elke richting afgescheiden door een haag, 1 busstrook en autostrook per richting met in het midden een middenberm met bomen.

Ter compensatie kunnen er bossen gerealiseerd worden in de omgeving.
In Sint-Kruis zal er gekapt moeten worden dat besef ik ook, maar daar stel ik een cut and cover tunnel voor een reeks tunnels (in combinatie met open sleuven) waardoor omwonenden geen last hebben en dat polderlandschap toch grotendeels kan blijven liggen.
Van veraf zul je het zelfs niet zien dat daar een weg loopt, omdat hij in een verdiepte ligging ligt.

Waarom zeg ik een held?
Omdat ik weet dat geen enkele politicus ooit dit plan op tafel zal leggen, diegene die het wel doet zal veel kritiek over zich krijgen maar over 20 jaar zal het wel DIE persoon zijn die de mobiliteit van Brugge opgekrikt zal hebben!

ZoT
October 13th, 2010, 08:33 PM
^^ een held??

Absoluut niet, Vank. Die buitenring rond Brugge is absoluut onnodig. Waarom zou het ook? Tussen Sint-Kruis, Damme en Dudzele is er voornamelijk open ruimte, dus zou een hypothetische ring daar nogal eenzaam en nutteloos liggen te wezen en bovendien een prachtig stuk polders doorsnijden.

Langs de westkant van Brugge heb je de N31 die als halve grote ring kan dienen. Als de bestaande wegen van Brugge wat geoptimaliseerd worden, kunnen ze zeker het bestaande verkeer vlot verwerken. Want uiteindelijk vallen de files in Brugge best nog mee... Behalve tijdens de spits misschien, maar daar zal een grote ring niks aan verhelpen.
Integendeel, het zet autogebruikers enkel aan tot meer autogebruik! Die redenering is een typisch Vlaamse ziekte: verzadiging bereikt? Leg een nieuwe of bredere weg! Komaan zeg, het zou al lang moeten duidelijk zijn dat dit een jaren '70 concept is. Grotere randparkings langs de N31, dààr heeft Brugge nood aan! In combinatie met plooifietsen in de koffer van de wagens en vlotte fietsverbindingen. Uiteindelijk is alles in Brugge maar een steenworp ver.

Hallow zeg, "vallen de files in Brugge nog best mee"...
De oostelijke R30 is zo verzadigd als ik weet niet wat, en als er dan nog eens een brug openstaat, is het helemaal een circus (spits of niet, open gaan ze), de invalswegen in oost-Brugge kreunen onder de druk van verkeer dat telkens van en naar de R30 getrokken wordt, het is om te schreeuwen van het sluipverkeer in veel (woon)wijken in Assebroek en Sint-Kruis, en veel (nieuwe) wijken in het oosten van de stad krijgen het moeilijk met en kritiek omwille van de bereikbaarheid. En jij vindt een (oostelijke) grote ring absoluut onnodig? Een beetje voeling met de realiteit aub...

Een goeie zuidelijke ontsluiting en een ontsluiting vanuit het zuiden tot aan de Maalse Steenweg een eind van de binnenstad verwijderd zijn hóógnodig. Het is de laatste jaren allemaal alleen maar erger geworden en het zal er niet op beteren. Waarom zou het?

En neen, niet alles in Brugge is maar een steenworp ver. Binnen de vesten misschien, als je goed kunt smijten, maar ik zou niet graag elke dag een steen smijten naar mijn werk of naar de Blauwe Toren (voor mij nog aan de juiste kant van Brugge) of zo.

vank
October 13th, 2010, 10:02 PM
Het gaat niet meer echt om het voetbalstadion, maar misschien toch even verduidelijken want ik kan heel goed begrijpen dat zo'n idee sommigen tegen de borst stoot, ik zou misschien zelf ook eens vreemd opkijken als iemand dergelijke plannen gaat verkondigen?

(Bericht aan moderator: Verplaats gerust de laatste posts naar het topic mobiliteit)

http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/R30NU.jpg

In de huidige situatie wordt ALLE verkeer naar de R30 (dat is de ring rond de stad) toegetrokken, of je er nu moet zijn of niet dat doet er eigenlijk niet toe.
Op zich is hier niets verkeerd (ahum) mee maar die ring is eigenlijk verouderd om nog zo'n capaciteit aan wagens te verwerken, het is zelfs idioot om ook wagens aan te trekken die helemaal daar niet moeten zijn!
(Dan kun je evengoed zeggen ik ga naar Frankrijk rijden via Duitsland)

Op dit moment zit het nog niet op z'n hoogtepunt en we zullen zeker nog 5 jaar zonder problemen op dat zelfde ritme kunnen voortboeren.
Maar net als kinderen groeit een stad!

Die groei zal op langetermijn worden belemmerd omdat de stad 'onbereikbaar' is geworden want welke bedrijven zullen nog willen investeren in een locatie waar je een uur rijdt om 10km. verderop te geraken?
Gent daarentegen zou een veel logischere keuze zijn, maar nu begin ik dus zelf al mogelijke alternatieven te geven om mijn bedrijf te vestigen (en nee ik ben geen zelfstandige, maar zo redeneren bedrijfsleiders wel).

En nu loopt Brugge al een tiental werknemers mis, als anderen hier ook zo overdenken dan kan dit oplopen naar een honderdtal jobs die Brugge zomaar aan zijn neus ziet passeren.

Een andere reden is de gezondheid voor de mensen die langs de invalswegen naar de stad wonen.

En een laatste reden is jouw portefeuille, waarom klagen jullie niet dat jullie zover moeten omrijden voor iets dat veel beter georganiseerd kan worden?
Waarom verspillen jullie benzine? En hebben jullie echt zoveel tijd teveel?

Het antwoord is NEE, want er is gewoon geen alternatief!

Ik geef toe dat het concept nog niet helemaal op punt staat, dus heb ik snel enkele lijnen getekend van hoe ik de toekomst zie.

http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/R30NA.jpg

Ik zal links beginnen op de afbeelding.

Je ziet tegenover de Bevrijdingslaan een nieuwe weg, dit wordt een autosnelweg die in verbinding staat met de E40.
Daarnaast kan een spoorlijn worden afgetakt en aangelegd richting Nieuwpoort tot Duinkerke (FR). Ook openbaar vervoer moet een punt worden in een groter mobiliteitskader!

Afritten van de E40 zijn er in die buurt niet en dus moet je doorrijden tot het knooppunt in Loppem, verkeer dat nadien gemakkelijk de Koning Albert I Laan gaat oprijden of via sluipwegen richting centrum gaat.

Ten noorden heb ik wel een concreet idee, de Kolvestraat krijgt aansluiting op de N31. Voor de lokale economie zal het een enorme boost geven!

Dit kun je doortrekken tot Koolkerke, ik zou er in een verdiepte sleuf werken zodoende je geen visuele hinder hebt van het verkeer en met de laatste technieken het geluid van de weg kunt reduceren naar een minimum.
Het beschermde uitzicht van Damme wordt niet aangetast.

En vanaf daar moet er goed bekeken worden hoe het tracé verder verloopt, ik heb het nu even ingetekend door net na Sint-Kruis te werken en via Assebroek weer contact te zoeken om snel de E40 of N31 op te kunnen rijden.
Het is hier dat ik zou kiezen om via een reeks korte tunnels te werken dichtbij bewoning en bossen (om geen gaten te slaan in de omgeving).

Wat je nu krijgt is dat mensen die enkel de stad moet passeren (bv. verlaten) die buitenring gaan nemen.
Die personen schuiven al niet meer aan in overvolle invalswegen maar komen ook de R30 niet op. Het zou hen alleen maar tijd en geld kosten, en wie zal daar voor kiezen?

De binnenring wordt dus enorm ontlast (en ik durf wel zeggen dat het verkeer met 20% tot 40% zal afnemen), ik ben geen studiebureau maar zij zouden er wel een waarde aan moeten kunnen geven.

Achteraf kan die huidge ring omgevormd worden tot een groene boulevard, dat wil zeggen veilige fiets- en voetpaden en bomen langs de weg.

Ook die buitenring moet zo 'groen' mogelijk aangelegd worden, met ecoducten, bomen, afzonderlijke fietspaden, ...

Maar dit is een mobiliteitskwestie dat in een groter geheel kadert, ik zou ook ingrijpende veranderingen in het centrum uitvoeren zoals parkeerplaatsen wegnemen op Triple-A locaties (de meest bezochte straten in Brugge).
Als bezoekers al weten dat er geen parkeerplaats is, gaan ze ook niet meer zoeken en het hele lussensysteem in Brugge gaan ontdekken!

Als alternatief en invulling van de parkeerplaatsen zou ik een fietssysteem voorzien waarbij je voor 30min. een fiets GRATIS kunt huren (er moet wel registratie zijn van de identiteit van de gebruiker om vandalisme tegen te gaan) na een half uur kun je hem elders in de stad terug achterlaten bij een verzamelpunt op straat.
Wil je de fiets langer gebruiken dan zal je een paar euro's moeten neertellen.

Nu denk je, na 30min. stal ik die fiets ergens en neem ik een andere voor 30min. en zo doe ik dat de hele dag lang.
Dat is je volste recht en ergens moet dat achterpoortje er in zitten, want ondertussen zit jij op jou fiets en staat je wagen in je garage ;)
Besef ook wel dat een half uur snel gepasseerd is!

Enz. kan ik nog even doorgaan.

Wat betreft dat stadion, ik weet niet meer wat ik er van moet denken!

Bruggenbouwer
October 14th, 2010, 09:51 AM
Brugge heeft echt geen ganse ring nodig om hun mobiliteitsprobleem op te lossen. Het beschikt al over een halve ring (de Expresweg). Wanneer je deze nog verder kunt optimaliseren en ook de rechterkant van de R30 kunt uitbreiden zullen de grootste problemen al verholpen zijn, denk ik.

Ik vind het een beetje stom dat je reeds een trace hebt bedacht. Je zou eerst moeten kijken naar waar het grote verkeer werkelijk vandaan komt en naartoe moet. Daarna moet je de best mogelijke oplossing (voor iedereen!) zoeken tegen de laagste prijs. Waar ligt trouwens die fameuze AX in uw voorstel?

ZoT
October 14th, 2010, 10:24 AM
Brugge heeft echt geen ganse ring nodig om hun mobiliteitsprobleem op te lossen. Het beschikt al over een halve ring (de Expresweg). Wanneer je deze nog verder kunt optimaliseren en ook de rechterkant van de R30 kunt uitbreiden zullen de grootste problemen al verholpen zijn, denk ik.

Ik vind het een beetje stom dat je reeds een trace hebt bedacht. Je zou eerst moeten kijken naar waar het grote verkeer werkelijk vandaan komt en naartoe moet. Daarna moet je de best mogelijke oplossing (voor iedereen!) zoeken tegen de laagste prijs. Waar ligt trouwens die fameuze AX in uw voorstel?
Of er zo'n volledige lus rond de volledige stad in het oosten nodig is, zoals Vank tekende, weet ik niet, maar zoals ik reeds voorheen heb beschreven: een beetje de oostelijke R30 'optimaliseren' (wat dat ook moge betekenen) zal niets verhelpen aan de versmachting van de invalswegen in het oosten door verkeer dat van en naar de R30 gezogen wordt, het vele sluipverkeer op veel plaatsen in Assebroek en Sint-Kruis, en de steeds moeilijkere bereikbaarheid van (nieuwe) wijken in het oosten, waarmee de ontwikkeling van oost-Brugge eigenlijk wat in het gedrang komt.

Er moét op termijn iets gedaan worden aan een ontsluiting vanuit het zuiden verder van het stadscentrum weg naar het oosten toe.

De AX ligt noordelijker. Zegt ook al veel over hoe je de situatie kent... Wat heeft die trouwens met een ring te maken?

Bruggenbouwer
October 14th, 2010, 10:36 AM
Oké ik geef het toe, ik ken de situatie niet echt goed. Maar ik denk wel dat het de bedoeling is van de AX om het vrachtverkeer af te leiden via deze route en verder de E34 enz. Hierdoor zou er toch al wat capaciteit vrijkomen op de R30 of ben ik zo verkeerd? Waarom zouden ze anders in Godsnaam nog maar eens een dergelijke weg aanleggen??

ZoT
October 14th, 2010, 10:56 AM
^^
De R30 heeft niet zoveel last van vrachtverkeer voor de haven. Amper eigenlijk.

De N49/E34 wordt omgebouwd tot snelweg, de N31/E403 eveneens, en de AX zal dan de snelwegverbinding tussen de N31 thv de Blauwe Toren (noord-Brugge) en de N49 thv Westkapelle worden, langsheen de achterhaven.

Maar dat heeft allemaal niet veel met het mobiliteitsprobleem in Brugge zelf te maken.

Bruggenbouwer
October 14th, 2010, 11:45 AM
Bedankt voor de uitleg. Helaas weet ik te weinig over de verkeersstromen in Brugge en kan ik hier dus niet verder meedenken over een oplossing. Maar ik kan wel zeggen dat je best eerst naar het Openbaar Vervoer kijkt en hier oplossingen probeert te zoeken voor je een ring aanlegt. Denk gewoon niet dat een extra ring alle mobiliteitsproblemen automatisch zullen oplossen. Een betere verbinding vanaf de R30 naar de E40 kan ook een oplossing bieden.

BVS
October 14th, 2010, 04:44 PM
@ ZoT: Wat ik bedoel met de ring optimaliseren is hem efficiënter maken voor de verkeersstromen.

Je mag niet vergeten dat een 2X2 profiel een hóóp auto's kan slikken, veel meer dan er nu passeren. Zo zie je bijvoorbeeld dat de ring van Gent een wisselend profiel heeft: van 2X2 plotseling naar 2X1. Ooit al eens tijdens de spits op de R40 gestaan? Daar staan pas files, waarbij die van Brugge (op de ring zelf weliswaar) echt goed meevallen. Op de R30 zijn zijn het voornamelijk de kruispunten met verkeerslichten die de boel doen opstroppen, want ze zijn absoluut niet op elkaar afgestemd en kruispunten zoals die bij de Kruispoort zijn moeilijk leesbaar voor iemand die er nog nooit passeerde... En die bruggen over de ringvaart, dat is inderdaad ook zo'n bron van miserie. Het is net dat wat ik bedoel: pak die pijnpunten aan (bv ook de Unescorotonde), en de R30 zal er stukken op vooruit gaan. Indien een dergelijke vlottere doorstroming (tunnels bv.) zou gerealiseerd worden, zal die 2X2 capaciteit ruimschoots volstaan! Dat is efficiënt gebruik maken van beschikbare infrastructuur, zonder meteen de toevlucht te nemen tot nieuwe infrastructuur.

Wat de zuidelijke ontsluiting van Brugge betreft geef ik je gelijk: dat is rampzalig, want een echte invalsweg bestaat tot op heden niet - hoe hard het stadsbestuur de Bevrijdingslaan ook tracht te promoten. Wij nemen om Sint-Kruis te bereiken bv. steeds de afrit van Beernem, om dan via de Astridlaan en Engelendalelaan te rijden. Een verkeerslichtenvrije N31 en de opwaardering van de Vaartdijkstraat tot aan de R30 (als ontlasting van die vermaledijde AlbertI-laan) kunnen hier zeker soelaas brengen.

Wat ik voornamelijk wil zeggen, is dat er niet meteen aan nieuwe infrastructuur moet worden gedacht. Mits betere inrichting vallen er heel wat problemen aan te pakken. Een mentaliteitswijziging is echter zeker nodig: mensen moeten beseffen dat de tijd van met de auto tot aan de voordeur van de bestemming te rijden VOORGOED voorbij is! Mijn vader heeft zijn volledige carrière vanuit Male naar het provinciehuis Boeverbos aan de andere kant van het centrum gefietst (9km), zelfs bij regen, storm en sneeuw, en dat ging véél vlotter dan met de wagen.

En qua realiteitszin: ik woon ook in Brugge , dus ik ben bekend met de files...

vank
October 14th, 2010, 08:14 PM
De AX kon ik niet tekenen omdat hij niet op het kaartje staat, bovendien zal de AX geen invloed hebben op de invalswegen of R30.
Hooguit zullen er per uur een paar vrachtwagens minder op de N31 zijn.

Die verkeersstromen ken ik inderdaad ook niet in detail, ik heb ook niet bestudeerd wat het ideale tracé zou zijn. (Sowieso zal je nooit voor iedereen goed doen, want overal woont wel iemand).
Maar ik zou de optie ook niet verwerpen, want op dit moment kan het misschien niet nodig zijn maar over 20 jaar een groot probleem vormen. Als er een optie open ligt kan er wel effectief met de werken begonnen worden zonder onteigeneningen of zonder veel hinder te veroorzaken.

Ik ga akkoord met BVS wat betreft die rotondes op de R30!
Kruispunten laten verkeer sowieso al minder doorstromen en als de lichten niet op elkaar zijn afgestemd wordt dat probleem nog iets groter.

- Bevrijdingslaan - Gulden Vlieslaan - Hoefijzerlaan - Guido Gezellelaan is al 1 locatie waar je een rotonde kunt realiseren. (Op die rotonde kun je zelfs kunst plaatsen).

- Buiten Begijnevest (R30) - Interparking

- Buiten Katelijnevest - Baron Ruzettelaan - Katelijnestraat

Dit zijn toch punten die op een termijn van 15 jaar aangepast kunnen worden, ga je naar een periode van 20 jaar zul je toch voor alternatieven moeten kijken hoor! En dan ben ik liever te vroeg dan later te moeten vaststellen dat je al enorm veel kansen hebt mislopen!

Houd dat stadion misschien ook in het achterhoofd.
Stel dat het langs de Blankenbergse Steenweg komt. Veel supporters uit Assebroek, Sint-Kruis, Sijsele enz. zouden via de oostelijke kant van de buitenring richting het stadion kunnen rijden ze zullen er sowieso sneller zijn dan de expresweg of R30.

Sowieso zijn bepaalde delen wel uitvoerbaar!

ZoT
October 14th, 2010, 08:50 PM
@ ZoT: Wat ik bedoel met de ring optimaliseren is hem efficiënter maken voor de verkeersstromen.

Je mag niet vergeten dat een 2X2 profiel een hóóp auto's kan slikken, veel meer dan er nu passeren. Zo zie je bijvoorbeeld dat de ring van Gent een wisselend profiel heeft: van 2X2 plotseling naar 2X1. Ooit al eens tijdens de spits op de R40 gestaan? Daar staan pas files, waarbij die van Brugge (op de ring zelf weliswaar) echt goed meevallen. Op de R30 zijn zijn het voornamelijk de kruispunten met verkeerslichten die de boel doen opstroppen, want ze zijn absoluut niet op elkaar afgestemd en kruispunten zoals die bij de Kruispoort zijn moeilijk leesbaar voor iemand die er nog nooit passeerde... En die bruggen over de ringvaart, dat is inderdaad ook zo'n bron van miserie. Het is net dat wat ik bedoel: pak die pijnpunten aan (bv ook de Unescorotonde), en de R30 zal er stukken op vooruit gaan. Indien een dergelijke vlottere doorstroming (tunnels bv.) zou gerealiseerd worden, zal die 2X2 capaciteit ruimschoots volstaan! Dat is efficiënt gebruik maken van beschikbare infrastructuur, zonder meteen de toevlucht te nemen tot nieuwe infrastructuur.

Ik weet niet echt hoe het zit met de files op de R40 in Gent, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze erger zijn dan die in Brugge. Ik heb al véél te vaak mijn kas staan opvreten op of ergens nabij o.a. de R30. Om als file nog erger te zijn moeten de auto's dan al zowat op het voetpad gaan rijden...
En dan heb ik het natuurlijk vooral over het oostelijke en noordelijke gedeelte en het westelijke gedeelte tussen de Bloedput en het Kanaaleiland.
Als je in de spits een kwartier doet tussen de Kruispoort en de Gentpoort, dan is er iets meer mis dan een kruispunt dat verkeerd zou zijn ingericht. Áls het al veel beter zou kunnen worden ingericht (tenzij met een een tunnel voor doorgaand verkeer, al was het maar al met een 1x1-profiel).

De eerste vraag is hoe je concreet de R30 zou optimaliseren? Je kunt toch moeilijk alle kruispunten gaan ondertunnelen? Enfin, misschien kan dat theoretisch wel, maar het zal belachelijk veel geld kosten en lang niet altijd evident zijn. Kijk bv. maar eens naar de situatie aan de voorkant van het station en de Unescorotonde (en houd rekening met het water eronder e.d.).

Stel dat men toch op een of andere manier de doorstroming op de R30 gevoelig kan verbeteren, dan zal dat enkel de files erop (tijdelijk?) wegnemen, maar het verkeer dat vanuit de oostelijke rand telkens van en naar de R30 wordt getrokken, zal blijven, alsook het sluipverkeer doorheen de woonwijken. Het valt me echt op hoeveel straten in Assebroek of St-Kruis veel meer verkeer moeten slikken dan ze eigenlijk horen te slikken vergeleken met vergelijkbare straten in St-Andries of St-Michiels.

Wat de zuidelijke ontsluiting van Brugge betreft geef ik je gelijk: dat is rampzalig, want een echte invalsweg bestaat tot op heden niet - hoe hard het stadsbestuur de Bevrijdingslaan ook tracht te promoten. Wij nemen om Sint-Kruis te bereiken bv. steeds de afrit van Beernem, om dan via de Astridlaan en Engelendalelaan te rijden. Een verkeerslichtenvrije N31 en de opwaardering van de Vaartdijkstraat tot aan de R30 (als ontlasting van die vermaledijde AlbertI-laan) kunnen hier zeker soelaas brengen.

Goh ja, de Bevrijdingslaan is een te promoten weg voor mensen die in het centrum moeten zijn, maar voor iemand die naar oost-Brugge moet, moet het toch via de Albertlaan en de R30-station gebeuren óf via Oostkamp en de Baron Ruzettelaan. Beernem lijkt me wel een héle vroege afrit als je in Brugge moet zijn, maar misschien nog niet zó onbegrijpelijk met de Steenbruggebrug-toestanden en een Ruzettelaan die vaak ook gewoon 1 lange file is. Of je moet je ook al gaan bezondigen aan sluipvekeer..
Enfin, het bevestigt toch wel een beetje dat er wat mis is als je om op een iet of wat normale manier op die plaats in Brugge te geraken de afrit Beernem al moet nemen.

De opwaardering van de Vaartdijkstraat tot aan de R30 en een hoge Steenbruggebrug zouden idd wel al heel wat verhelpen.

Wat ik voornamelijk wil zeggen, is dat er niet meteen aan nieuwe infrastructuur moet worden gedacht. Mits betere inrichting vallen er heel wat problemen aan te pakken. Een mentaliteitswijziging is echter zeker nodig: mensen moeten beseffen dat de tijd van met de auto tot aan de voordeur van de bestemming te rijden VOORGOED voorbij is! Mijn vader heeft zijn volledige carrière vanuit Male naar het provinciehuis Boeverbos aan de andere kant van het centrum gefietst (9km), zelfs bij regen, storm en sneeuw, en dat ging véél vlotter dan met de wagen.

Ik begrijp volledig wat je wil zeggen, maar mijn punt was dat de huidige infrastructuur (van de oostelijke R30) gewoon ontoereikend is, hoe groot de capaciteit en hoe goed de doorstroming ervan ook zijn. Bepaalde problemen zullen blijven, omdat er werkelijk missing links zijn.

Chimaera
October 18th, 2010, 09:31 AM
Stad koopt grond voor extra randparking in Sint-Pieters

Brugge, vrijdag , 15/10/2010. Het College van Burgemeester en Schepenen besliste vandaag gronden aan te kopen voor een bijkomende rand-/pendelparking in Sint-Pieters. Het gaat concreet om de gronden gelegen tussen de spoorweg en de Waggelwaterstraat, aan de overkant van de uitrit van Ruddershove. De Stad wil daar op termijn een nieuwe parking realiseren die aansluiting vindt bij het station van Sint-Pieters.

Zoals voorzien in diverse beleidsplannen is het de doelstelling van het stadsbestuur om het station van Sint-Pieters op te waarderen en de nieuwe parking kadert dus hierbinnen. Ze zal echter ook als "overloopparking" dienen voor het AZ Sint-Jan en het OCMW en vormt een bijkomende randparking voor wie richting centrum moet. Zo kan deze parking als een echt 'transferium' worden ingericht, waar men voor het voor- of natransport naar of van het werk of voor een winkelbezoek aan de stad vrij vlot en snel kan overstappen van de wagen op het openbaar vervoer of de fiets.

De aankoop kadert binnen de uitvoering van het Brugse mobiliteitsplan. De aanleg van een randparking past binnen het BPA 123 Ruddershove. De Stad trekt voor deze aankoop 1.851.612 euro uit.

(FN-Meegedeeld-Brugge)

bron: stadsomroep.com

Chimaera
November 18th, 2010, 03:06 PM
Creon wil Unesco-rotonde uitbreken

donderdag 18 november 2010

BRUGGE - Creon Brugge, de CD&V-vleugel die de belangen van ondernemers wil behartigen, wil dat er een 'groene corridor' aangelegd wordt tussen het stationsplein van Brugge en 't Zand. Al het verkeer zou ondergronds in tunnels moeten verlopen.
'We willen een aantal creatieve oplossingen voor op lange termijn formuleren voor het verkeersprobleem in de stationsomgeving', zegt Paul Jonckheere van de Brugse CD&V.

'De voorkant van het station moet een soort Nieuw Brugge worden. Als de tunnel onder 't Zand wordt doorgetrokken tot voor het station, krijg je een groene, verkeersvrije esplanade die een schitterende toegang tot Brugge zou vormen. De drukke Unesco-rotonde en de bovengrondse Koning Albert I-laan zouden dan verdwijnen. In de plaats kan er een lightrail rijden tussen het station en 't Zand. We willen een voorzet geven aan de creatieve geesten om iets uit te werken waar men wereldwijd van spreekt.'

Om de parkeerdruk in de stadsrand aan te pakken, wil Creon dat er extra ondergrondse parkeerruimtes worden aangelegd. 'Aan het Gaston Roelandtsplein op de vroegere site van De Lijn en ook in Kristus Koning, langs de Gistelse Steenweg, en ga zo maar door', zegt Jonckheere.

vank
November 18th, 2010, 10:27 PM
Leuk dat ook Creon het idee even onder de aandacht haalt!
Op termijn zal er sowieso iets moeten gebeuren op vlak van mobiliteit aan het station. Maar een volledig verkeersvrije 'groene corridor' of 'ramblas' hoe je het wil noemen is volgens mij niet haalbaar.

Maar het idee is zeker niet slecht (en niet omdat het ook één van mijn ideeën is).
Sowieso is de ring t.h.v. het station verzadigd, en daar zal op lange termijn iets mee moeten gebeuren.
Een tunnel kan een oplossing zijn.

In een tunnel heb je geen kruispunten;
In een tunnel heb je geen hindernissen (fietsers, voetgangers) die het verkeer hinderen.

Als je via de Hoefijzerlaan binnen rijdt (ik heb al gezocht hoe ik die weg groener kan maken, maar ik ben er nog niet aan uit) dan kom je terug boven ter hoogte van de Katelijnebrug waar de helling lichtjes doorloopt.
Die brug zou het sluitstuk van het masterplan zijn en een icoon voor de stad kunnen worden.

http://www.guyshachar.com/blog/jerusalem_bridge1.jpg
Jerusalem Bridge

http://tcproject30januari.wikispaces.com/file/view/Erasmusbrug.jpg/61177738/Erasmusbrug.jpg
Erasmusbrug

De kokers waar het verkeer uitkomt zou ik met 2 ecoducten doen die als het ware uit een rotonde bovenkomen.

http://www.eurotravelling.net/belgium/liege/images/pay_of_liege_bridge.jpg
Luik: Hou even de kokers in gedachten en denk er een rotonde een tiental meter verder bovenop.

Die rotonde is perfect mogelijk op het kruispunt (R30, Ketsbruggestraat en Stationswijk).
Daar zou ik dus een rotonde realiseren, het verkeer dat je hier zal hebben is lokaal verkeer en verkeer die de ring op- en af rijdt, het wordt ZEKER rustiger dan de huidige situatie.

Er zal een tijdelijke weg aangelegd moeten worden op de parkeerplaatsen in de Ketsbruggestraat, na de werken zou ik hier maximaal willen inzetten op een groene wijk met een buurtspeeltuintje!
(Geen parkeerdruk meer voor de bewoners!)
+ De bewoners moeten ook meteen de kans krijgen om alle richtingen uit te rijden en hebben recht op een leefbare straat!

De andere zijde van de rotonde sluit aan op de Stationswijk, ook hiervoor had ik een serieus plan.
- Brede boulevard met veel groen en in de toekomst kans op een tram in eigen bedding die meteen in verbinding staat met de binnenstad.

Nu het doorgaand verkeer ondergronds verloopt zal er bovengronds weinig verkeer zijn, ik ben geen studiebureau dus ik weet niet hoeveel % van de wagens je weg kunt krijgen. Maar ik neem toch aan dat 6/10 wagens NIET het centrum als eindbestemming hebben?
Dat wil dus zeggen dat je zeker 50% minder verkeer zal krijgen bovengronds.
Bovengronds wil ik enkel lokaal verkeer en de zwakke weggebruikers.

Doordat er minder verkeer is wil ik het hele Koning Albert I Park inrichten tot het centrale park van Brugge (de zogenoemde groene corridor).

Wat betreft parkeerplaatsen, zou ik zoals ik ook al veel aangehaald heb die Interparking aan het station ondergronds bouwen! (Min. 1500 parkeerplaatsen + mogelijkheid tot parkeren van bussen).
Die wagens/bussen kunnen meteen de parking inrijden zonder dat iemand bovengronds er last van heeft!

Met die troef van de busparking komt het Kanaaleiland vrij waarbij je ook hier kunt kiezen voor een enorm sterk gebouw!

Stadsbibliotheek;
Kennis- en technologiecentrum (educatief, onderzoek, ...) (met een voetgangers- en fietsersbrug tot aan de technologiecampus van KHBO (onder de spoorwegberm);
Administratief Centrum (stadsdiensten, al opteer ik eerder Oesterparking)
Museum
...

Op die oevers kun je ook alweer heel wat ontwikkelingen toelaten op vlak van groen!
+ een parkverbinding naar het Minnewaterpark.

http://www.west8.nl/images/dbase/125.jpg

En dat stadspark op die parking ben ik tegenstander van!

Op die parking kun je nooit iets echt laten groeien!
Je snijdt in op parkeerplaatsen waar ze wel degelijk nodig zijn! (Mobiliteitsknooppunt).
Kosten wegen totaal niet op tegen de baten!

Ik heb er zo mijn visie op. En als ik het allemaal overloop in mijn hoofd zie ik het alleen maar VEEL groener en VEEL veiliger, ik zie ook geen problemen met aansluitingen. Maar een volledig verkeersvrij Koning Albert I Park is niet mogelijk, maar het kan serieus veel stiller en veiliger.
De wijk West-Brugge wordt eindelijk terug verbonden met het centrum!
Kostenplaatje zal wel oplopen maar dat komt grotendeels door die tunnel, en die tunnel zal sowieso nodig zijn op langere termijn!

CityVibes
November 19th, 2010, 12:53 PM
Wat Creon voorstelt is heel mooi, ik heb er ook al dikwijls aan gedacht. Het stadsbestuur waarschijnlijk ook, maar ik vrees dat zo'n project gewoon teveel geld kost.
En ik ga akkoord met wat vank zegt over dat park op het dak van de parking, ze zouden die parking beter afbreken en er een waardevol gebouw in de plaats zetten, met een grote ondergrondse parking.
De huidige parking is een beetje een 'kanker' naast het station ... Het geheel (met de nieuwe gebouwen die er nu staan) vind ik niet zo geslaagd. Had men bovenop de parking gebouwd, zoals men oorspronkelijk van plan was, was men tot een mooier geheel gekomen denk ik.

Is het jullie ook al opgevallen dat de helft van de winkelruimtes aan de voorkant van het station nog te huur staan? Blijkbaar is er weinig interesse ...

vank
December 15th, 2010, 12:35 AM
Het komt voor velen waarschijnlijk over als 'en-daar-is-Vank-weer-met-zijn-tunnelidee'! Maar ik wil die vanaf nu ook geleidelijk aan wat beginnen uittekenen zodat dat idee onder enkele Bruggelingen kan beginnen leven en er misschien een mogelijke stap kan zijn in die richting?

De Stad Brugge wil de Bevrijdingslaan meer uitspelen als invalsweg tot de stad, een mooi idee. (De Bevrijdingslaan kan zelfs perfect omgetoverd worden tot parkway).
Vanaf de Bevrijdingslaan wil ik dan ook starten met mijn plannen.

FASE 1
In een eerste fase zou ik starten met de heraanleg van het kruispunt Bevrijdingslaan - Gulden Vlieslaan - Hoefijzerlaan - Guido Gezellelaan.
In mijn visie passen verkeerslichten niet in het centrum van een stad en oogt dit kruispunt gevaarlijk.

Kruispunt (Bing Maps) (http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=sj1dq7h811kq&lvl=19.344644862943667&dir=2.910518784831715&sty=u)

Kruispunt (Google Maps) (http://maps.google.be/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=51.209438,3.214257&spn=0.00167,0.004823&t=k&z=18)

Deze verkeerssituatie wil ik niet alleen veiliger maken, ik wil ze ook groener en aantrekkelijker maken voor wie Brugge binnenkomt.
Het eerste en laatste beeld van de stad zijn van doorslaggevend belang.

Het voordeel is dat de oppervlakte vrij groot is waardoor er toch iets mogelijk is.

http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/Bevrijdingslaan-R30.jpg

Ik wil eerst en vooral een gigantische megarotonde bouwen die net niet aan de gevels van de woningen komt.
De buitenring van die rotonde wordt ingericht als een soort van parkrotonde, waarbij bomen, gras, petanquevelden, bankjes, speeltuigen een plek hebben (ook de fietsers zullen in een groene omgeving veilig de overkant kunnen bereiken).

De overgang tussen park en geasfalteerde rijweg kan uitgevoerd worden in klinkers, die refereren naar de binnenstad.

De eigenlijke rotonde voor het autoverkeer zal bestaan uit 2 rijstroken, de Guido Gezellelaan kan zoals in de huidige situatie niet ingereden worden. De Pater Damiaanstraat zal onaantrekkelijk gemaakt worden door de aanleg van vluchtheuvels/wegversmallingen, waardoor sluipverkeer vermeden wordt.

Het middenplein wordt een blikvanger en zal plaats bieden aan een kunstwerk (liefst van een Brugs kunstenaar).

Voor de aanleg van dit hele project moet niets gesloopt worden, maar toch heb ik zwarte vlakken op het plan VOORZIEN.
Deze panden zijn historisch niet waardevol.
Niet dat ze daarom afgebroken moeten worden! Maar die optie laat ik toch ingebouwd.

De heraanleg gaat nog een deeltje door in de Hoefijzerlaan, tot aan de tunnelingang. T.h.v. Korte Lane
Er komt een nieuw voetpad (iets smaller dan vandaag de dag) met bomen. Afzonderlijk een fietspad afgescheiden met een haag van de rijweg.

Chimaera
May 14th, 2011, 12:36 PM
UNIZO vraagt resem aanpassingen inzake mobiliteit

Brugge, donderdag 12/5/2011. Een delegatie van UNIZO Brugge heeft een uitgebreide prioriteitenbundel mobiliteit aan Burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) bezorgd. Christian Vanbesien, De Brugse UNIZO voorzitter, gaf er een omstandige uitleg bij de opgelijst knelpunten in en rond de stad inzake mobiliteit en parkeerbeleid, die ondernemers in het bijzonder treffen. Knelpunten die het volgens UNIZO momenteel voor ondernemers weinig interessant maken om in Brugge te investeren of een onderneming op te starten.

Gevolg?

UNIZO hoopt nu dat er ook effectief werk wordt gemaakt van een betere bewegwijzering bij het binnenkomen van de stad via de snelwegen, dat er extra ondergrondse parkeerruimte bijkomt en dat knelpunten aan Station, Brugge Noord, en Steenbrugge op korte termijn worden aangepakt.

Werkgroep

De burgemeester nodigde UNIZO ondertussen uit om deel uit te maken van een werkgroep ter bespreking van de huidige knelpunten, met oog op een betere bereikbaarheid van en voor ondernemers in de Brugse Stadsregio.

(FN-Meegedeeld-UNIZO)Bron: stadsomroep.com

Doortrekken Ten Briele tot aan Ring verstandiger dan verbreden Vaartdijkstraat?

http://www.stadsomroep.com/images/TenBrieleAansluiting.jpg

Brugge, vrijdag 13/5/2011. Terwijl vanuit verschillende richtingen wordt aangedrongen op het verbreden van de Vaartdijkstraat om een deel van het verkeer van de overdrukke Baron Ruzettelaan en de tot op de draad versleten brug van Steenbrugge af te leiden, komt Groen! vandaag met een opmerkelijk alternatief: Sammy Roelant, de Brugse voorzitter van de partij, vindt dat het huidige stukje straat Ten Briele langs de spoorweg, dat daar nu doodloopt, kan dienen voor de verdere ontsluiting van het gebied: “er kan een tunnel die Ten Briele onder de spoorweg doortrekt naar de Spoorwegstraat vlak bij het station komen door de straat door te trekken tot aan de Buiten Katelijnevest sla je eigenlijk twee, zelfs drie of vier vliegen in één slag. Het gebied zelf wordt beter ontsloten wordt, de Stationsparking wordt beter bereikbaar, het industrieterrein sluit beter aan sluiten op het openbaar vervoer, en een deel van het verkeer uit Oostkamp kan via de Spoorwegstraat naar de ring...

Nood

Rond Ten Briele zal in de nabije toekomst veel meer trafiek komen naast het nieuwe containerpark en de evenementenhal Brugeoise komen nieuwe gebouwen voor het VTI en misschien komen er ook echt bedrijven op kaalgekapte deel van het Lappersfortbos. Gezien minister Hilde Crevits reeds duidelijk stelde dat voor 2019 zeker geen nieuwe brug aan Steenbrugge komt, zal de stad wel met een oplossing moeten komen. De roep naar een verbreding van de Vaartdijkstraat is één van de mogelijke oplossingen. Het stadsbestuur heeft nu voor het eerst een op het eerste zicht werkbaar alternatief om te bestuderen...

(FN-Meegedeeld-Groen! Brugge/Foto: Google Maps)Bron: stadsomroep.com

vank
May 17th, 2011, 10:45 PM
Als je 5 - 10 minuutjes tijd hebt, op onderstaande website vind je een enquete (eigenlijk polls) waar je zonder registratie op kunt stemmen.

www.brugge-mobiel.be

Chimaera
May 26th, 2011, 05:16 PM
‘Onmisbaar op middellange termijn'
Randparkings nog altijd geen succes

donderdag 26 mei 2011
Auteur: (tlb)

BRUGGE - Zes gratis parkings heeft Brugge rond de binnenstad: drie parkeerzones die op wandelafstand van de binnenstad liggen, en dan nog eens drie ‘park & ride'-terreinen die iets verder liggen, en van waar je dus nog met de fiets of met de bus verder moet richting Brugge Centrum.

Sommige van die parkings zijn een echt succes. Wie in Brugge wil komen shoppen, kan bijvoorbeeld makkelijk zijn auto kwijt langs de Bevrijdingslaan, tussen de Peter Benoitlaan en de Jan Breydellaan. ‘Die parking heeft een goede bezetting', staat te lezen in de evaluatie van het Brugse Mobiliteitsplan.

Andere randparkings worden echter bijna nooit gebruikt. ‘De parking voor 150 wagens langs de Lodewijk Coiseaukaai heeft een gemiddelde bezetting van 16auto's en wordt dus maar zeer middelmatig gebruikt', staat in het mobiliteitsrapport. ‘Dat kan deels verklaard worden door het feit dat je op vandaag gratis kunt parkeren in de buurt, dichter bij de binnenstad', luidt het.

Ook de randparking aan de Steenbruggebrug ligt er zeer vaak verlaten bij met een gemiddelde bezetting van 17auto's, terwijl er plaats is voor 185. ‘Het gebruik ervan is nog gedaald tegenover de vorige evaluatie', staat in het rapport.

Toch pleit de Brugse mobiliteitsdienst om alle randparkings te behouden. ‘Ze zijn een wissel op de toekomst, wanneer in de binnenstad de parkeerbeperkingen zullen worden uitgebreid de komende jaren', zegt de Brugse mobiliteitscel. ‘Op dit moment zijn er nog vierduizend parkeerplaatsen in de binnenstad waar je vieruur gratis kan parkeren in de blauwe zone. Die worden nu dus eerst opgezocht, omdat ze dichterbij liggen dan de randparkings. Maar eenmaal dat niet meer zo zal zijn, zullen de randparkings veel intensiever gebruikt worden. Ze zijn dus onmisbaar op middellange termijn.'

Chimaera
July 5th, 2011, 04:00 PM
In de juli-editie van Bruggespraak (vandaag in de bus) 6 volle pagina's over het mobiliteitsplan (evaluatie), met onder meer een simulatie van de A11-brug over het Boudewijnkanaal. Normaliter is Bruggespraak online te lezen op de website van de stad (brugge.be) maar om de een of andere reden lukte mij dat niet met de twee vorige edities. Ik kan de pagina's eventueel eens inscannen/fotograferen. Je kan ook hier redelijk wat documentatie vinden:
http://www.brugge.be/internet/nl/content/nieuws/evaluatiemobiliteitsplan.htm

gebô
July 6th, 2011, 01:35 PM
Diezelfde foto vind je hier (http://www.zeebruggeopen.be/upload/pdf/1277115110_676.pdf)

Meer visuals en alle plannen op www.zeebruggeopen.be (http://www.zeebruggeopen.be/project/53/ax-wordt-a11/) (onderaan de pagina)

Daviedoff
August 8th, 2011, 10:45 AM
De video die ik gisteren gemaakt heb van de ring R30 en de invalsweg N351 Bevrijdingslaan past hier ook wel denk ik:
VrZOOehSYiU

vank
August 8th, 2011, 11:24 AM
^^

Die filmpjes zijn altijd leuk om te zien.
Zo weten we ondertussen ook weer hoe ver ze staan met Mouterie (1:05 - 1:10)
En zien we ook hoever de dwarsbalk gevorderd is bij Katarinapoort (2:17)

Die politiewagen doet daar op het einde trouwens een zware overtreding!

gebô
August 8th, 2011, 11:34 AM
^^

Drie bedenkingen:

Moet je niet wat opletten wanneer je zomaar nummerplaten in beeld brengt?
Die Audi A3 die gans de weg voor je reed (vanaf de Scheepsdalebrug tot aan de Bloedput). Was die gewoon een toertje van de stad aan het maken of hoorde die bij jou? Mocht dit gewoon een toertje zijn, zouden veel mensen dat doen?
Die politiewagen op het eind reed: één te hard en twéé gevaarlijk bij het op het nippertje nog een auto voorbijsteken op de invoegstrook.

vank
August 8th, 2011, 11:48 AM
Bij mijn weten doet Daviedoff niets strafbaars wat betreft die nummerplaat, want een wagen die in het openbaar rijdt heeft ook een zichtbare nummerplaat.

Wat betreft die Audi, ik maakte mij ook die bedenking.
Hij kon toch gewoon de Gulden Vlieslaan nemen naar de Bevrijdingslaan? (Dat was één van de mogelijkheden en bovendien een stuk korter.)

Ik denk dat veel verkeer op de R30 (Ring van Brugge) niet eens in Brugge moet zijn, maar een alternatief om andere wegen te gebruiken is er niet.
Maar hij maakt idd wel een grote ommeweg.

Ik weet niet wat de snelheid van Daviedoff is, maar de politiewagen rijdt volgens mij niet te snel. Hij begaat wel een overtreding door rechts in te halen en bovendien brengt hij die andere bestuurder daar heel kort even in gevaar!

Daviedoff
August 8th, 2011, 05:52 PM
Wat die politiewagen betreft, die reed inderdaad nogal agressief zonder op het eerste zicht een reden (geen sirene en/of zwaailicht). Ik reed zelf ook een tikje te hard (80-82 op de teller, 70 toegestaan), dus die politiewagen moet wel tegen de 100 gezeten hebben denk ik, en dan inderdaad dat afsnijdmaneuvre op de invoegstrook naar de N31.

Die Audi is toeval, maar de reden dat hij die omweg maakt kan ik nog begrijpen, omwille van de werkzaamheden op de R30 tussen Warande en de Bloedput.

gebô
August 9th, 2011, 08:42 AM
Die Audi is toeval, maar de reden dat hij die omweg maakt kan ik nog begrijpen, omwille van de werkzaamheden op de R30 tussen Warande en de Bloedput.

Ik versta het niet... als hij op Kristus-Koning moest zijn dan kon hij toch gewoon over de Scheepsdalebrug rijden zonder daarvoor heel de toer van de stad te moeten doen (ongeacht de werken). Dat is toch 6 kilometer om.
Ik vraag mij nu echt af welk percentage van wagens op de baan gewoon aan sightseeing doen, of een gewoon een 'ritje' maken.

Mezelf
August 9th, 2011, 07:55 PM
Hallo mensen, ik volg deze thread (en andere threads over brugge) al maanden en omdat ik zelf ook vaak zin heb om reacties te geven maar dat dus tot nog toe niet kon heb ik me geregistreerd :)

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik het idee van vank om een grote ring rond brugge te bouwen niet zo geslaagd vind... Op je plannetje ga je veel door puur polderlandschap (de omgeving rond koolkerke en damme, tussen steenbrugge en de astridlaan,...) wat echt enorm lelijk zou zijn voor de groene omgeving rond brugge en totaal overbodig, akkoord de r30 is verzadigd maar zo'n weg in the middle of nowhere plaatsen is volgens mij niet de oplossing...

De verbinding tussen het knooppunt jabbeke en het begin van de bevrijdingslaan vind ik dan weer wel goed, ik weet ook wel dat je daar weer door de velden loopt wat ik net niet goed vond maar dat zou enorm veel verkeer wegnemen van de expresweg tussen knooppunt brugge en de bevrijdingslaan (denk maar aan vrachtwagens die naar de haven rijden, mensen die van de E40 komen vanuit frankrijk enzo kunnen dan bijna direct doorrijden naar brugge).
Zeker wanneer de AX-autosnelweg zal gebouwd worden zal er meer verkeer op de expresweg komen...

Wat wel een grote domper is in de mobiliteit van brugge is dat bijna heel het centrum omgeven is door het kanaal oostende-brugge-gent wat de goede doorstroom van verkeer enorm vermoeilijkt, daarom ben ik een stille voorstander van de verbreding van het schipdonkkannaal, de haven van zeebrugge heeft dan een alternatieve verbinding met het achterliggende land waardoor het aantal boten enorm zal gereduceerd worden, behalve dan de pleziervaartbootjes van gepensioneerden die je gewoon uitlachen als je voor de brug staat omdat zij door moeten...

Wat wel jammer is is dat de ring rond het centrum gewoon 1 lange secundaire weg is, er zijn steden die dromen van een boulevard rond hun centrum en dan nog één die langs water ligt! En wij die het hebben doen er niets mee, we kunnen er een echte stadsboulevard van maken (wat ook oorspronkelijk bedoeld was) met bomen, brede voetpaden... en daar is echt wel plaats voor!

Op deze link vind je voor de geinterreseerden een foto van het stuk tussen de dampoort en de kruispoort van voor de aanleg van de ring
http://www.beeldbankbrugge.be/components/com_memorix/popup.php?mrx_mod=topview&mrx_photo_id=12705

Heeft er trouwens iemand iets over 'de brugse wapper'? Heb dat éénmaal gelezen in de krant en sindsdien nooit meer iets van gehoord...

vank
August 9th, 2011, 10:03 PM
Hallo mensen, ik volg deze thread (en andere threads over brugge) al maanden en omdat ik zelf ook vaak zin heb om reacties te geven maar dat dus tot nog toe niet kon heb ik me geregistreerd :)

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik het idee van vank om een grote ring rond brugge te bouwen niet zo geslaagd vind... Op je plannetje ga je veel door puur polderlandschap (de omgeving rond koolkerke en damme, tussen steenbrugge en de astridlaan,...) wat echt enorm lelijk zou zijn voor de groene omgeving rond brugge en totaal overbodig, akkoord de r30 is verzadigd maar zo'n weg in the middle of nowhere plaatsen is volgens mij niet de oplossing...

De verbinding tussen het knooppunt jabbeke en het begin van de bevrijdingslaan vind ik dan weer wel goed, ik weet ook wel dat je daar weer door de velden loopt wat ik net niet goed vond maar dat zou enorm veel verkeer wegnemen van de expresweg tussen knooppunt brugge en de bevrijdingslaan (denk maar aan vrachtwagens die naar de haven rijden, mensen die van de E40 komen vanuit frankrijk enzo kunnen dan bijna direct doorrijden naar brugge).
Zeker wanneer de AX-autosnelweg zal gebouwd worden zal er meer verkeer op de expresweg komen...

Wat wel een grote domper is in de mobiliteit van brugge is dat bijna heel het centrum omgeven is door het kanaal oostende-brugge-gent wat de goede doorstroom van verkeer enorm vermoeilijkt, daarom ben ik een stille voorstander van de verbreding van het schipdonkkannaal, de haven van zeebrugge heeft dan een alternatieve verbinding met het achterliggende land waardoor het aantal boten enorm zal gereduceerd worden, behalve dan de pleziervaartbootjes van gepensioneerden die je gewoon uitlachen als je voor de brug staat omdat zij door moeten...

Wat wel jammer is is dat de ring rond het centrum gewoon 1 lange secundaire weg is, er zijn steden die dromen van een boulevard rond hun centrum en dan nog één die langs water ligt! En wij die het hebben doen er niets mee, we kunnen er een echte stadsboulevard van maken (wat ook oorspronkelijk bedoeld was) met bomen, brede voetpaden... en daar is echt wel plaats voor!

Op deze link vind je voor de geinterreseerden een foto van het stuk tussen de dampoort en de kruispoort van voor de aanleg van de ring
http://www.beeldbankbrugge.be/components/com_memorix/popup.php?mrx_mod=topview&mrx_photo_id=12705

Heeft er trouwens iemand iets over 'de brugse wapper'? Heb dat éénmaal gelezen in de krant en sindsdien nooit meer iets van gehoord...

Welkom op het forum, Mezelf.

Ik ben enorm overtuigd over de meerwaarde van een expresweg tussen het knooppunt Jabbeke en de Bevrijdingslaan.
En van daaruit wou ik het mobiliteitsaspect ruimer aanpakken. Heel stevig om meteen ook de toekomstige problemen onder handen te nemen.

Vandaar dus die buitenring, ik weet dat ik door polderlandschap ga. In het noorden is het zelfs perfect mogelijk om naar een buitenring toe te werken.
De Kolvestraat zou de eerste fase worden, daarmee dring ik het aantal wagens op de Oostendsesteenweg ook terug (ook houd ik in het achterhoofd dat de Sint-Pietersmolenwijk daar enorm veel verkeer zal krijgen).
De Kolvestraat met aansluiting op de expresweg zou dus zeer welkom zijn, en zeker al vanuit economisch oogpunt. (Directe aansluiting met de bedrijvenzone).
Vanaf dat punt kun je netjes verder gaan. Helaas ligt Kruisabeele ruimtelijk niet perfect!

In het oosten en zuiden wou ik met een reeks open sleuven (tunnels) werken.
Maar het is inderdaad een problematisch punt, mogelijke alternatieven of goeie oplossingen zijn altijd welkom. We kunnen misschien samen tot een goed idee komen?

In ieder geval wou ik er GEEN snelweg of expresweg van maken, maar eerder een groene parkway. Bv. het stuk ring zoals we die kennen aan de Gulden Vlieslaan/Koning Albert I Park. En het zou gefaseerd uitgevoerd worden, evt. zelfs met het verbinden van invalswegen.
(En ik ga misschien nu door natuur, maar over 40 jaar staat in diezelfde natuur een nieuwe wijk en is het verkeersprobleem NOG ERGER! Ik durf zelfs stellen dat onze economie zal afnemen als we niet ingrijpen!)

Ook wat betreft je idee rond de huidige ring (R30)
Wanneer die buitenring een feit is, is het mogelijk om er een stedelijke boulevard van te maken!
En dan kan er vooral van de zijde Sint-Kruis/Assebroek iets moois gemaakt worden. Wonen aan het water in een oase van groen!

Terwijl de andere zijde (Kristus-Koning) meer historische gevoel (herenhuizen) naar boven zal roepen.

Informatie over de Brugse Wapper heb ik niet.
Ik geloof dat deze van de Steenkaai naar de Bevrijdingslaan zal lopen?
(Is dat dan boven de bedrijven van het Waggelwater?)

Mezelf
August 10th, 2011, 02:14 PM
Die Brugse Wapper zou inderdaad van de steenkaai naar de bevrijdinglaan lopen en zou volgens het artikel dat ik gelezen had de brugse ring 'ontsluiten'.

Hij zou dus vertrekken aan de scheepsdaelebrug, over het water gaan, over de bedrijven en aansluiten op de bevrijdingslaan tussen de waggelwaterstraat en de aansluiting met de expresweg.

Ik vind het nog steeds een slecht idee om die buitenring te realiseren, het is volgens mij niet de intentie van 't stad om langzaam meer en meer woonwijken te realiseren in die velden, zo kun je ook zeggen dat over dit en 200 jaar damme in de agglomeratie van brugge zal liggen wat ik zeer onwaarschijnlijk vind...

Brugge zal nog groeien en nieuwe woonwijken zullen er uiteraard bijkomen maar hoe je het ook draait of keert die buitenring zal blijven door polderlandschap lopen, en zal volgens mij maar een klein deel van het verkeer van de R30 houden...

vank
August 10th, 2011, 03:06 PM
Die Brugse Wapper zou inderdaad van de steenkaai naar de bevrijdinglaan lopen en zou volgens het artikel dat ik gelezen had de brugse ring 'ontsluiten'.

Hij zou dus vertrekken aan de scheepsdaelebrug, over het water gaan, over de bedrijven en aansluiten op de bevrijdingslaan tussen de waggelwaterstraat en de aansluiting met de expresweg.

Ik vind het nog steeds een slecht idee om die buitenring te realiseren, het is volgens mij niet de intentie van 't stad om langzaam meer en meer woonwijken te realiseren in die velden, zo kun je ook zeggen dat over dit en 200 jaar damme in de agglomeratie van brugge zal liggen wat ik zeer onwaarschijnlijk vind...

Brugge zal nog groeien en nieuwe woonwijken zullen er uiteraard bijkomen maar hoe je het ook draait of keert die buitenring zal blijven door polderlandschap lopen, en zal volgens mij maar een klein deel van het verkeer van de R30 houden...

Ik ben wel eens benieuwd naar die Brugse Wapper, ergens denk ik wel dat je er de Gulden Vlieslaan, Komvest en Oostendsesteenweg mee kunt ontlasten.
Onderzoeken waard zou ik zo zeggen!

Maar ongetwijfeld zul je ook veel protest krijgen als dit plan eens echt in de media zal komen.

Het is zeker niet de intentie van de stad om een extra ring te realiseren, vandaar dat ik het idee even onder de aandacht breng.
Kijk, in 1900 was er bijna geen bebouwing rond Brugge, in 1950 was dat al een duidelijk verschil.
We zijn nu 2011 en de stedelijke rand is nog groter geworden.
Ik zag ooit een berekening van Brugge in 2100 en daar kwam de bebouwing nog verder. Bv. Male zat al goed ingeburgerd in dat stedelijk weefsel.

Langs de andere kant moeten we gewoon eerlijk zijn. Die R30 is totaal niet meer van deze tijd!
We zijn een (internationale) stad! Maar hebben eigenlijk gewoon 1 klein -verzadigd- ringetje.
Een ring die bovendien zoals je zelf aangaf een mooie stedelijke boulevard kan worden langs het water.

Wat betreft het verkeer op die ring.
Ik zou graag eens willen dat een studiebureau onderzoekt hoeveel % van de trafiek ook daadwerkelijk de stad als eindbestemming heeft?
Ik durf stellen dat zeker 5à6 wagens op de 10 dit niet als eindbestemming heeft.

Ik zal het anders formuleren.
Stel dat de expresweg er niet lag en ik wou van Sint-Michiels (omgeving Boudewijnpark) naar Sint-Andries (laat ons het Waggelwater nemen).
Ik zou ongetwijfeld de ring op rijden.
Gelukkig ligt die expresweg er, en verloopt dit verkeer via de expresweg!

Stel nu dat ik van Sint-Michiels naar Sint-Kruis moet.
Ik heb gewoon geen andere keuze dan de R30.
Het probleem is dus dat er gewoon GEEN alternatieve wegen zijn! (Sluipverkeer is uitgesloten!)

Als ik dat nu vertaal op vlak van economie. Dan zie ik de toekomst over 25 jaar niet zo goed in.
Brugge is totaal niet aantrekkelijk om te investeren. Het is gewoon niet bereikbaar. En wat niet bereikbaar is trekt geen volk!
Geen volk = geen werk -> geen werk = criminaliteit en imagoschade!

(Ok, ik denk nu in een periode van 25-50 jaar. Maar ik moet het zelfs zover nog niet gaan zoeken).

Over 200 jaar zal Damme zeker niet 'in' Brugge liggen, daarvoor is het te veraf gelegen. Maar wat betreft het zicht op Damme zou je het verkeer in een sleuf kunnen laten rijden waardoor je wel een heel open landschap krijgt. (En daar ben ik wel voorstander van).

En sowieso zou ik, mocht het van mij afhangen, de Kolvestraat doortrekken tot aan de expresweg.
Alleen al voor de ontlasting van de Oostendsesteenweg.
Trek ik die ontlasting door, dan wil ik het station van Sint-Pieters herwaarderen en er een randparking voorzien. Dan krijg je vandaar de mogelijkheid om binnen zone Brugge de trein te nemen tot het centrum.

Ik wil een ruimer plan uitstippelen voor de mobiliteit.
Die buitenring is het meest ambitieuze, en volgens mij niet het meest overdreven plan!
Ieder stad heeft een ring rond haar stad (kijk naar Roeselare, Kortrijk), behalve Brugge!

smok
August 10th, 2011, 11:14 PM
Over die wapper.

Het lijkt me niet zozeer de bedoeling om de ring rond te maken, wel om Sint-Kruis, Koolkerke, Sint-Jozef, de bovenkant van het ei, en de omgeving van de Sint-Pieterskaai een vlotte verbinding met de Expresweg (N31) te geven (sint-pieters heeft sowieso al een goeie aansluiting).
Daarnaast was er in één van de artikelen over de heraanleg van de aansluiting N31/bevrijdingslaan ook sprake van een directe aansluiting op de parking van het AZ Sint-Jan.

Met die punten in gedachten heb ik een 'best guess' getekend.

Hier te vinden (http://i164.photobucket.com/albums/u38/bruggelink/Brugge/Bevrijdingslaan_N31_steenkaai.jpg)

Geen echte wapper dus. Dit leek mij praktischer (en het is waarschijnlijk ook goedkoper)

Stofvdw
August 11th, 2011, 11:07 AM
Vraag is als je daarmee het probleem oplost op de kleine ring van Brugge. Daar is de bottle neck vooral op het traject UnescoRotonde-Station-Katelijnepoort-Kruispoort, terwijl je in dit plan net het "rustiger" stuk versterkt. Al trek je mss een stuk verkeer van de Kruispoort naar boven.

Al is het zeer logisch want nu loopt de bovenste ring aan de steenkaai echt "dood".

vank
August 11th, 2011, 12:26 PM
Dit is wat ze noemen het oplossen van een missing link. Smok, jouw idee moet onderzocht.

En het is inderdaad zo dat er een oplossing moet komen voor Assebroek en Sint-Kruis, de verkeersproblematiek bevindt zich daar al op de invalswegen.

Daviedoff
August 11th, 2011, 12:53 PM
^^ Het verschilt inderdaad nogal van plek tot plek, wie bijvoorbeeld vanaf de N374 en de N376 naar de ring rijdt heeft eigenlijk geen of maar beperkte (als er een brug openstaat) verkeersproblemen om de ring te bereiken. De meest verstopte invalswegen zijn denk ik de Maalsesteenweg (N9), de Baron Ruzettelaan (N50) en de Koning-Albert-I-Laan (N397).

vank
August 11th, 2011, 03:29 PM
De N374 (Noorweegse Kaai/Jules van Praetstraat) en N376 (Dudzeelsesteenweg) zijn inderdaad niet problematisch en daar zie ik ook niet meteen problemen ontstaan. De bouwprojecten Mouterie en Hanzepark zijn van zo'n kleine omvang dat het geen problemen zou mogen geven.

Dan komen we op die as R30 (Sint-Pieterskaai) daar zijn het vooral de baanwinkels die veel verkeer aantrekken. Ik zou daar liever werken aan een uitdoofscenario, bestaande winkels kunnen blijven, nieuwe vergunningen worden niet meer afgeleverd. Winkels mogen wel nog doorverkocht worden aan andere handelaars, ... (Kleine- en middelgrote handelszaken zijn wel toegelaten!)
In die zin is V-Market dan WEL weer de goeie keuze! (Omdat we dan spreken over een concentratie van baanwinkels in een soort winkelpark).

Wat betreft de N9 (Oostendsesteenweg) daar verwacht ik een toename van verkeer. Door de grote verkaveling van de Sint-Pietersmolenwijk. De Sint-Pietersmolenstraat moet verbreed worden.
Maar gelukkig zitten we daar met een station (Brugge Sint-Pieters) een opwaardering van het station en randparking is daar dus welkom.

Het idee van Smok is hoe meer ik er over denk, hoe meer overtuigd ik ben van een goeie keuze qua ontsluiting. (Zelfs je aansluitingscomplex is best haalbaar en overzichtelijk!)
Het gaat hier om het oplossen van pijnpunten en het voorkomen van problemen in de toekomst.

Hoe die problematiek tussen de Maalsesteenweg en Baron Ruzettelaan opgelost kan worden, is mij ook een raadsel.
Ik zou zeggen door die wegen met elkaar te verbinding, dus een kruising van een nieuwe weg.

Het zwaartepunt en het meest verzadigde stuk bevindt zich aan het station. En wat daar voor files zorgt zijn de vele kruispunten die op elkaar volgen.

Grote lijnen stationsomgeving (http://img35.imageshack.us/img35/8011/stationsomgevingii.jpg)

Het doorgaand verkeer zou dus onder die rotonde verdwijnen, wat er voor zorgt dat ze in één beweging kunnen doorrijden.
Lokaal verkeer (mensen die het centrum nodig hebben, openbaar vervoer, taxi's, hulpdiensten) zet zijn route bovengronds verder op een smalle aangepaste weg met zone 30 (werkt vertragend en ontmoedigend) bovengronds is ruimte voor een park).

Het kruispunt Hoefijzerlaan, Gulden Vlieslaan, Bevrijdingslaan wordt ook weer een rotonde. (Zie eerder in deze thread)

Quimb
August 11th, 2011, 10:25 PM
En het is inderdaad zo dat er een oplossing moet komen voor Assebroek en Sint-Kruis, de verkeersproblematiek bevindt zich daar al op de invalswegen.
Amai dat valt zeer goed mee. Enkel in de spits is het er wat drukker maar voor de rest... Nee het zwaartepunt ligt hem vooral in het Westen van Brugge denk ik...

smok
August 11th, 2011, 10:57 PM
Amai dat valt zeer goed mee. Enkel in de spits is het er wat drukker maar voor de rest... Nee het zwaartepunt ligt hem vooral in het Westen van Brugge denk ik...

En met het westen bedoel je de Koning Albert I-laan?

Misschien moet er ook eens nagedacht worden om die Koning Albert I-laan te ontlasten via de Heidelberglaan/Steenbrugge en de situatie rond de brug van Steenbrugge compleet te herzien (het lijkt me geen slecht idee om de Sint-Michielsestraat daarbij te vermijden).

ZoT
September 9th, 2011, 11:03 AM
Brugs mobiliteitsplan wordt verfijnd

Brugge - Op dinsdag 13 september buigt de Brugse gemeenteraad zich over het mobiliteitsplan. Burgemeester Patrick Moenaert stelt voor ons in primeur de wijzigingen voor.

Slimme verkeerslichten voor een vlottere doorstroming van het verkeer. De ondergrondse parkings blijven 24 uren op 24 open. In de hoofdwinkelstraten komen er betonnen fietscomfortstroken.

Vanaf 2012 wordt de blauwe zone ingevoerd in een aantal wijken in de rand, met vrijstelling voor de bewoners. Op die manier vermindert de parkeerdruk in wijken als het Sanderskwartier, Kristus-koning en Lange Vesting.

bron: KW

---------

Permanente opening van alle ondergrondse parkings en betonnen fietscomfortstroken, dat leken me direct twee belangrijke pijnpuntjes!

Chimaera
September 14th, 2011, 09:48 AM
Er staan wijzigingen in het mobiliteitsplan op til, zo zag ik gisteren in het Focus-nieuws: http://www.focus-wtv.tv/programma/focus/mobiliteit-brugge

Chimaera
September 14th, 2011, 10:42 AM
Tenslotte, ik had het er eerder al over, de special over het mobiliteitsplan in Bruggespraak van juli, maar toen was die nog niet online te raadplegen (link werkte niet), nu echter wel: http://www.brugge.be/internet/nl/content/files/Bruggespraak/BRUGGESPRAAK-11_04_voor_web.pdf

vank
September 14th, 2011, 12:01 PM
Privéfirma controleert elke Brugse parkeerplaats elke dag

BRUGGE - Brugge schakelt in de loop van volgend jaar een privéfirma in om controles op foutparkeren uit te voeren. En de geplande parking onder Oud-Sint-Jan wordt teruggeschroefd van 500 naar 300 plaatsen.

Brugge gaat op zoek naar een privéfirma die vanaf volgend jaar de controles kan uitvoeren in de stad op foutparkeren. Het stadsbestuur gaat een bestek uitschrijven om zo'n firma te vinden, nadat gisteravond in de gemeenteraad de evaluatie van het mobiliteitsplan werd goedgekeurd.

'De bedoeling is om de binnenstad leefbaarder te maken voor de bewoners', zegt de Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V). 'Controles op foutparkeren zijn essentieel voor de mobiliteit in de stad. En de cijfers logen er niet om: de laatste jaren waren de controles niet goed.'

'Terwijl de politie in 2005 nog 50.000 vaststellingen deed van foutparkeren, was dat aantal de laatste twee jaar teruggevallen tot ongeveer 18.000', zegt Moenaert. 'Er zijn veel klachten over parkeerregels die niet worden nageleefd. Vooral parkeerders die hun parkeerschijf verdraaien om zo langer te kunnen blijven staan, vormen een probleem.'

Grondige controles

Een privéfirma moet dat vanaf volgend jaar grondiger controleren. 'De stad blijft wel regisseur. Ook de afhandeling zal gebeuren via de financiële diensten van de stad', zegt Moenaert. 'De bedoeling is dat elke plaats elke dag wordt gecontroleerd.'

De burgemeester kondigde ook aan dat de stad inbindt in haar plannen voor een grote parking onder de site Oud Sint-Jan. Daar zou een parkeergarage voor 500 auto's worden gebouwd. 'De capaciteit wordt verminderd: van 500 naar 300. Er zullen 250 plaatsen zijn voor kort- en middellang parkeren en 50 plaatsen voor de buurtbewoners', zegt Moenaert. 'Dat betekent wel dat in de parking aan het Zilverpand, waar het de bedoeling was om die alleen nog voor buurtbewoners voor te behouden, toch nog honderd plaatsen zullen overblijven als rotatieparking.'

Met die beslissing komt de stad tegemoet aan de eisen van de actiegroep Moh Neen!, die al jaren strijd voert tegen de plannen voor een grote parking onder Oud Sint-Jan. De actiegroep vreest dat de grote parking extra verkeer zou aanzuigen naar de straten rondom Oud Sint-Jan.

Dit is een goeie zaak, ik merkte het de laatste jaren ook steeds vaker op dat toeristen op een laad- en loszone konden staan voor een uur en waarbij er geen boete achter de ruitenwisser zat.

Dat de politie geen tijd heeft om dit elke dag te controleren kon ik wel verstaan. Maar de Bruggeling/bezoeker zal nu wel moeten beseffen dat er enorm veel geschreven gaat worden!
Er zullen dus nog klachten komen als 'ik was maar 10 min. te laat', 'ik was gewoon even naar de bakker', ...

Het is een goeie zaak.
Maar ik had het beter gevonden mochten de winkelstraten meteen parkeervrij gemaakt zijn. Dat had nog extra autoverkeer uit het centrum weggehaald. Toch zeker uit de gouden driehoek, waar vooral veel toeristen in rijden op zoek naar een parkeerplaats.
Dat is een mentaliteit dat zal moeten wijzigen bij de mensen om voor de deur van hun favoriete winkel te parkeren.

Vanaf 1 februari 2012 zul je ook moeten betalen op de Oesterparking. Dat zal daar een goudmijn zijn voor die privéfirma.

Ook het afbouwen van 500 wagens naar 300 onder de site Oud Sint-Jan is een goeie zaak.

De Klauw
September 15th, 2011, 12:41 AM
Slechte zaak dat meer en meer politietaken geprivatiseerd worden. "Geen tijd" is maar een zwak argument om het te rechtvaardigen. Ik kan er bovendien niet bij dat men deze bedrijven zomaar de mogelijkheid geeft om de eigenaren van foutparkeerders op te sporen via de nummerplaat.

pietje01
September 15th, 2011, 01:44 PM
Slechte zaak dat meer en meer politietaken geprivatiseerd worden. "Geen tijd" is maar een zwak argument om het te rechtvaardigen. Ik kan er bovendien niet bij dat men deze bedrijven zomaar de mogelijkheid geeft om de eigenaren van foutparkeerders op te sporen via de nummerplaat.

Een Euro belastinggeld kan je maar 1 keer uitgeven en daarom vind ik het beter dat er door iemand gecontroleerd wordt dan door niemand.
En laat parkeerbeheer nu iets zijn wat nog door iemand anders dan een politieman gedaan kan worden.

Het is dus in princiepe een goede zaak, maar de overheid moet natuurlijk toezicht houden op haar "aannemers" dat spreekt voor zich.

vank
October 15th, 2011, 01:31 PM
‘Brugge heeft zelf schuld aan verkeersknoop'

BRUGGE - Dat de verkeersknoop in en rond Brugge steeds knellender wordt, heeft de stad ook aan zichzelf te danken. ‘Door overal in de rand winkels toe te laten, stimuleer je mensen om met de auto rond te rijden', meent Frederik Serruys van Unizo.

Mobiliteit: het wordt hét thema van de komende gemeenteraadsverkiezingen in Brugge. Dat blijkt uit het onderzoek van onze krant bij 1.800 Bruggelingen. ‘De verkeersproblematiek op de invalswegen aanpakken' prijkt bovenaan de lijst met prioriteiten met 47,3 procent van de stemmen.

‘Het is inderdaad een probleem waar iedereen in Brugge mee bezig is', zeggen Frederik Serruys, regiodirecteur van Unizo Noord-West Vlaanderen en Christian Vanbesien, de voorzitter van Unizo Brugge. ‘Wie om halfvier ‘snamiddags van Sint-Kruis naar Sint-Michiels moet, heeft een enorm moeizame tocht voor de boeg.'

Brugge heeft dat verkeersprobleem voor een deel aan zichzelf te wijten, zegt Serruys. ‘Je kunt niet zomaar overal in de rand nieuwe grote winkelprojecten toelaten, zoals het B-Park, het nieuwe project aan de oude Veemarkt in Sint-Pieters, aan het station, en ga zo maar door: dan moedig je mensen aan om met de auto naar al die verspreide winkels te rijden. De stad zou veel meer het winkelbeleid in de binnenstad moeten stimuleren: waarom kunnen er geen winkels komen in al die overheidsgebouwen die de volgende jaren vrijkomen?'

‘De werking van de gedraaide bruggen' is het tweede hete hangijzer dat de Bruggeling ziet. ‘Dat is ook een probleem: er is de afgelopen jaren weinig of geen evolutie geweest in dat dossier', zegt Serruys. ‘In die zin klopt misschien wel de suggestie die uit de enquête blijkt, dat Brugge soms niet zwaar genoeg weegt in Brussel om die dossiers vooruit te helpen.'

Dat Patrick Moenaert met 65,4 procent behoorlijk scoort in de populariteitsenquête, vindt Serruys niet verrassend. ‘Brugge is goed geëvolueerd onder zijn leiding, de stad is nog altijd erg leefbaar. Maar het is goed dat er na volgend jaar een nieuwe burgemeester komt: in het algemeen is het altijd goed als je na twee legislaturen, twaalf jaar dus, een nieuwe man of vrouw aan het roer krijgt.'

Het Nieuwsblad - 15 oktober
---

1.
Ik weet niet hoe jullie er over denken.
Maar de Veemarkt in Sint-Pieters vind ik nu bv. wel een goed voorbeeld van hoe het kan, ik zal zeggen waarom.

Nu liggen er veel baanwinkels langs de Sint-Pieterskaai, en het grootste percentage van de files daar zijn afkomstig van die baanwinkels.
Op dit forum heb ik al enkele keren gezegd dat het eigenlijk beter zou zijn om deze winkels naar 'achteren' te verhuizen en meer geconcentreerd.
Via een uitdoofscenario werken langs de Sint-Pieterskaai! Geen nieuwe vergunningen meer langs de Sint-Pieterskaai, en een geleidelijke transformatie tot appartementen en kleinere handelszaken (meer als een bakker, slager, kleine zelfstandigen).
(Deze invullingen zorgen voor minder trafiek).
Op lange termijn zal de uitstraling van de kaaien enorm verhogen, wat ook de stad ten goede komt.

Om nu zo'n voorbeeld te geven van 'het-naar-achteren-verplaatsen' dan kom je uit bij de Veemarkt.
Dat is een zone waar een aantal winkels gecentraliseerd zitten en waarbij een parkeerterrein voorzien is aan de winkel. Er zijn ook meer toegangswegen waardoor je dus iets meer het verkeer spreidt i.p.v. over één verzadigde weg te laten rijden (Sint-Pieterskaai).
In het noorden van Brugge zijn trouwens nog veel wegen die opgewaardeerd kunnen worden, waardoor je ergens een zekerheid kan bieden aan de ondernemers maar ook de trafiek vlotter kan laten verlopen.

En ok, UNIZO heeft zeker gelijk dat dergelijke infrastructuur autoverkeer aantrekt, maar zo'n baanwinkels zijn ook nodig. Alleen moet je er creatief mee omspringen. En ik denk dat zoiets als de Veemarkt een mogelijk goed voorbeeld is.

2.
Wat betreft de bruggenmiserie.
Als je op termijn de baanwinkels kunt laten verdwijnen rond de Krakelebrug komt daar een gigantische oppervlakte vrij.

Het idee mag ambitieus klinken, maar dan denk ik aan een tunnel.
Enerzijds kun je in het Baron Ruzettepark afdalen en aan de overkant terug boven 'water' komen.
Dat zou 1 brug minder zijn op het tracé.

Het Baron Ruzettepark zou vervolgens ook helemaal heraangelegd kunnen worden.

+ bijkomende mogelijkheid is het doortrekken van de Steenkaai tot aan de Expresweg en daar een op- en afrit te realiseren.
Dat zou de ontlasting kunnen betekenen van de Scheepsdalelaan en Gulden Vlieslaan.
En een nog betere bereikbaarheid van AZ Sint-Jan.

In het noorden zie ik enorm veel mogelijkheden. De kant Sint-Kruis en Assebroek blijft een raadsel. En buiten een cut-and-cover systeem kan ik geen oplossing bedenken.
Aan het station is die zuidelijke ontsluiting ZEKER nodig! En als men daar nu prioriteit van maakt is dat iets dat nog binnen de 10 jaar gerealiseerd zou kunnen zijn zonder veel buurtprotest!
Meteen maak je dan ook komaf met de verbreding van de Vaartdijkstraat (stuk R30-Ten Briele) maar ook de Baron Ruzettelaan zal een graantje meepikken.

vank
October 16th, 2011, 10:01 PM
Ik zie dat het project voor de fiets- en voetgangersverbindingen rond de Boeveriepoort vergund gaat worden.

Voor wie niet weet waarover het gaat.
Volgens mij is dat de tunnel onder de Koning Albert I Laan wat vervolgens een stukje doorloopt langs de Stationslaan en vervolgens via een tweede tunnel uitkomt op de Buiten Boeverievest.

Ik vind dat eigenlijk wel vroeg, wetende dat de werken aan de achterkant van het station maar zullen starten over een goeie 2 jaar.
Maar zoveel te beter, hopelijk is de hele heraanleg een opsteker. Al heb ik er toch wat mijn twijfels bij.

DriesO
October 18th, 2011, 05:04 AM
Ik zie dat het project voor de fiets- en voetgangersverbindingen rond de Boeveriepoort vergund gaat worden.
Voor wie niet weet waarover het gaat.
Volgens mij is dat de tunnel onder de Koning Albert I Laan wat vervolgens een stukje doorloopt langs de Stationslaan en vervolgens via een tweede tunnel uitkomt op de Buiten Boeverievest.
Ik vind dat eigenlijk wel vroeg, wetende dat de werken aan de achterkant van het station maar zullen starten over een goeie 2 jaar.

Integendeel, het is dringend, want het alternatief voor fietsers en voetgangers moet toch afgewerkt zijn voordat het bestaande fietspad wordt afgeschaft?

vank
October 18th, 2011, 10:53 AM
Integendeel, het is dringend, want het alternatief voor fietsers en voetgangers moet toch afgewerkt zijn voordat het bestaande fietspad wordt afgeschaft?

Ik dacht dat die heraanleg maar voor over 2 jaar was, vandaar dat ik dacht van die vergunning is toch te vroeg.

Maar inderdaad waarschijnlijk gaat men dan eerst die tunnel onder de Koning Albert I laan doen en eens dat af is beginnen met de verbreding van die weg (voor 2x2 rijstroken) en de balkonrotonde.

vank
October 22nd, 2011, 03:08 PM
Brugge onderzoekt ‘Brugse Wapper'

BRUGGE - Het Brugse stadsbestuur laat onderzoeken of de Ring rond Brugge ter hoogte van Sint-Pieters niet kan worden doorgetrokken tot aan de Bevrijdingslaan.

‘De vraag is opgenomen in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan dat we laten opmaken voor de zone Rustenburg, dat is het gebied in Brugge dat begrensd wordt door het kanaal Brugge-Oostende, de spoorweg, sportcomplex Tempelhof en de Blankenbergse Steenweg', zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Mercedes Van Volcem (Open VLD).

Het was de Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) die een aantal maanden geleden het idee lanceerde voor een Brugse ‘Lange Wapper': een verbinding die de Ring zou ‘vervolledigen': ze zou vertrekken aan de Sint-Pieterskaai, ter hoogte van de Scheepsdalebrug, en zo in zuidwestelijke richting lopen via de Waggelwaterstraat en de Bevrijdingslaan. Die nieuwe weg zou de drukte op de Brugse Ring moeten verlichten. ‘Of de verbinding een brug moet worden of niet, is geen uitgemaakte zaak', zegt Van Volcem. ‘Het studiebureau moet nagaan of zo'n verbinding haalbaar is.'

Verder wordt in het plan ook onderzocht hoe de Steenkaai kan worden herbestemd tot een zone met meergezinswoningen. ‘Het voorontwerp van het plan dat zal worden opgesteld, zal zeker ook nog aan de bevolking worden voorgelegd op een infovergadering', zegt Van Volcem.

Het Nieuwsblad - 22 oktober

CityVibes
January 24th, 2012, 12:16 PM
Brugge krijgt twee extra blauwe zones

Het Nieuwsblad, dinsdag 24 januari 2012

Stadsbestuur stelt vernieuwd mobiliteitsplan voor.

BRUGGE - Binnen enkele weken wordt in de stad het vernieuwde mobiliteitsplan van kracht. Er komen onder meer twee nieuwe blauwe zones bij, en betalend parkeren doe je in de binnenstad een uur langer.

Het vernieuwde mobiliteitsplan is opgemaakt op basis van een grondige evaluatie die onder meer tijdens bewonersvergaderingen werd gemaakt. Met de wijzigingen van het plan, die gelden vanaf 15februari, moet onder meer de parkeerdruk in en rond de stad opgelost worden.

'Er wordt een nieuwe blauwe zone ingevoerd in het westen van de rand, met name in het Stubbekwartier, Christus-Koning, Lange Vesting, en het Sanderskwartier. Daar zal je van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 18uur je parkeerschijf moeten leggen, maximaal vier uur aan een stuk. Bewoners kunnen vanaf dinsdag (vandaag, red.) een groene bewonerskaart krijgen. Er komt ook een blauwe zone in de omgeving van de Oesterparkings aan de achterkant van het station, met name in delen van de Barrierestraat, in de Stationslaan, de Spoorwegstraat en de Rijselstraat. Daar leg je je schijf van 6 tot 12uur, maximaal twee uur', aldus Moenaert.

De binnenstad blijft verdeeld in drie zones, al verandert daar ook een aantal zaken. 'Zowel de eindduur van de blauwe zone als het betalend parkeren wordt verlengd van 19 tot 20uur. In West-Brugge blijft dit 22uur. De maximale parkeertijd blijft twee uur om de rotatie zo groot mogelijk te houden. Nieuw is dat bewoners in West-Brugge parkeercodes kunnen kopen, waarmee bezoekers van 18 tot 22uur kunnen parkeren voor 1euro. We starten in het centrum ook een proefproject met tien automaten die uitgerust zijn met kaartlezers voor betaalautomaten.'

Vanaf 15februari gelden ook de eerder aangekondigde tariefwijzigingen in de publieke parkings. Zo stijgt het tarief in de parking centrum-station van 0,5 naar 0,7euro per uur, en stijgt het dagtarief van 2,5 naar 3,5euro. Op de Oesterparkings A en B (de vroegere Belgacomparking) betaal je 2euro per dag of 20euro per maand.

De stad brengt de inwoners deze week op de hoogte via een uitgebreide communicatiecampagne. Zo krijgen alle inwoners van de binnenstad en de westelijke rand een folder met informatie, en zullen er grote borden opduiken in het straatbeeld.

vank
January 28th, 2012, 03:18 AM
Naar aanleiding van wat Chimaera zei in het projectenoverzicht 2012, zie hier (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=87963497&postcount=46)
Wil ik toch even hier reageren, dit topic is er beter voor bestemd.

Ik had eerder al eens dit (http://img35.imageshack.us/img35/8011/stationsomgevingii.jpg) ambitieuze plannetje getekend.

Op zich is mijn idee niet zoveel gewijzigd hoor.
Ik heb snel wat ineengeflanst, dit is het (http://img215.imageshack.us/img215/7865/stationsomgevingvoorbee.jpg)

Je vroeg je af hoe ik mijn tracé zou laten verlopen?
Vanop de ring zou ik werken met een rotonde, misschien zelfs een kluifrotonde waarin de 2 rotondes vervat zitten en het middenplein zorgt voor een verbinding tussen station en stad. Extra voordeel is dat autoverkeer hier voor een flink stuk wordt afgeremd, auto's durven nogal eens flink gas geven voor het station.

De contouren van een nieuwe invalsweg weg liggen er in principe, ik zou die gewoon uitwerken en direct voldoende plaats voorzien.

Je botst iets verderop inderdaad op dat hele terrein van Bombardier.
Daar zou ik aftakken, de hoofdweg zou richting de sporen aftakken. Een alternatieve weg is de huidige Vaartdijkstraat.

Tweede mogelijkheid
Als alternatief denk ik ook al een tijdje aan een 2x2 weg onder de sporenbundel. De invalsweg ligt dan ingetunneld en heeft maar één bestemming en dat is een grote parkeergarage aan het station.
Kostprijs zal hier uiteraard wel hoog uitvallen.

In ieder geval ben ik wel overtuigd van een invalsweg in die omgeving omdat het station nu éénmaal bereikbaar moet zijn!
Met mijn laatste idee (tunnel onder de sporen) trek je ook alleen maar mensen aan die naar het station moeten, want ze hebben geen andere mogelijkheid. Tenzij ze de parkeergarage inrijden (betalend) en ergens anders bv. aan de Oesterparking de uitrit nemen, maar dit zou dom zijn voor de chauffeur, goed voor de uitbater!
Als dit realiseerbaar is druk je mensen regelrecht met hun neus op het openbaar vervoer, als De Lijn hier aan mee zou werken dan zou je zelfs kunnen zorgen dat mensen vanuit hun wagen meteen op een bus kunnen stappen ofwel vanuit de parkeergarage een roltrap of lift nemen naar het treinperron.

Moeilijkste project in de omgeving
Die ontsluitingsweg zal het moeilijkste zijn. Je moet een goed tracé hebben, ééntje die ook daadwerkelijk werkt!
Een verbreding van de Vaartdijkstraat zie ik niet als oplossing, integendeel zelfs. Je creëert één grote chaos!
Een kruispunt is een knelpunt, een knelpunt op een brug is een probleem!

Vlotte doorstroming Baron Ruzettelaan
Bovendien spreekt men altijd over de verzadigde Baron Ruzettelaan, maar het probleem is eigenlijk vrij eenvoudig!
Je hebt 2 files die aan de R30, ik heb 3 zinnen geleden over knelpunten gesproken ;)
En aan de andere zijde zit je met een totaal achterhaalde brug.
Je zou moeten onderzoeken of het verkeer vlotter doorstroomt met een rotonde aan de R30?
Voor de brug van Steenbrugge moet je een nieuwe brug bouwen, daar zie ik geen andere mogelijkheid.

En verder stedenbouwkundig, tal van mogelijkheden uiteraard.
Vooral die waterfrontontwikkelingen moeten een troef zijn!

Chimaera
January 28th, 2012, 01:15 PM
Ik denk dat die van Groen bij je is komen spieken Vank ;) De voorstanders zien de complicaties van de aansluiting van de Vaartdijkstraat op de ring niet - of hebben het er bewust niet over, Groen zegt wel vaag dat de ontsluitingsproblemen niet opgelost zullen zijn, maar gaat niet in detail (wat even goed kan betekenen dat ze het zelf niet goed weten) en heeft het vervolgens weer over de fietsers.

Onenigheid over verbreding Vaartdijk

zaterdag 28 januari 2012

BRUGGE - Nu de Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) de plannen om de Vaartdijkstraat in Brugge te verbreden weer op tafel heeft gegooid, barsten in Brugge de reacties los. De meningen zijn verdeeld.

Ondernemersorganisatie Unizo juicht Moenaerts voornemen toe om voor de zomer een beslissing te nemen. ‘Wij pleiten er al lang voor om van de Vaartdijkstraat een extra ontsluitingsweg van en naar de Brugse Ring te maken', zegt regiodirecteur Frederik Serruys. ‘Sint-Michiels én Assebroek zullen op die manier sneller en vlotter bereikbaar zijn, met minder files op de Baron Ruzettelaan tot gevolg.'

Dirk De fauw, lijsttrekker voor CD&V bij de komende gemeenteraadsverkiezingen, sluit zich daarbij aan. ‘Ik heb er begrip voor dat de Fietsersbond dit idee afkeurt, maar we kunnen het dubbelrichtingsfietspad dat nu al tussen de brug van Steenbrugge en Ten Briele ligt doortrekken.'

De partij Groen vindt dat het stadsbestuur de Bruggelingen een rad voor de ogen draait. ‘Het is onzin om te denken dat de verkeersproblemen naar Brugge vanuit Oostkamp worden opgelost met die verbreding', zegt Bruno Mostrey. ‘Een nieuwe brug aan Steenbrugge zou al veel oplossen, en het doodlopende stukje van Ten Briele, aan het containerpark, kan worden doorgetrokken tot aan de Buiten Begijnenvest. Dan kan de Vaartdijkstraat vrijblijven voor fietsers.'Bron: Het Nieuwsblad

vank
January 28th, 2012, 03:26 PM
Eigenlijk is het vrij eenvoudig. Opstoppingen/files gebeuren altijd door knelpunten (en nu laat ik ongevallen achterwege).
Je moet dus op zoek gaan naar knelpunten.

1. De ring (R30) is eigenlijk totaal niet meer van deze tijd. Iedereen wil dat de ring alles opvangt. Maar ze beantwoord al lang niet meer aan de noden van vandaag.
(Ook de visie achter de ring zit momenteel verkeerd, alle invalswegen leiden naar de R30 en moeten daardoor door stedelijk gebied. Verkeer moet je afwikkelen buiten de stad, in Brugge gebeurd dat IN de stad).

2. 'Knelpunten' zijn ook vaak kruispunten omdat het verkeer er plots stopt als het rood is. (Logisch)

3. Je zit met een verouderde brug van Steenbrugge die op dit moment overbelast wordt. Om goed te zijn zou je hier ook een Scheepsdalebrug moeten bouwen.

Ik hoor ook soms mensen praten over het afschaffen van de busbedding in de Baron Ruzettelaan.
Bij dat idee ga ik eigenlijk wat op mijn achterste poten staan.
Extra rijstroken lossen het probleem OOK niet op, het zorgt alleen maar voor een verschuiving van de problemen.
De Baron Ruzettelaan zou nog 3x3 rijstroken mogen tellen, op het einde moet het toch allemaal door één gat.

Bovendien vind ik het niet meer dan logisch dat een bus voorrang heeft op het autoverkeer, openbaar vervoer moet in een stad een voordeel bieden. Als een bus straks ook moet aanschuiven in een file, wat is dan nog het voordeel?
Als mensen zien dat bussen veel sneller en veiliger de eindbestemming bereiken dan zullen ze wel eens het openbaar vervoer in overweging nemen met als gevolg dat dat één wagen minder is op de weg en ook zorgt voor meer ademruimte voor de bewoners langs die weg.

Het is vrij logisch
http://www.dailycognition.com/content/image/20/space-needed-to-transport-60-people.jpg

Om nu terug te komen op de Vaartdijkstraat.
Technisch en financieel is zo'n plan zeker haalbaar, er is niemand die daar aan twijfelt. Maar het zijn de gevolgen die over het hoofd gezien worden!

De omgeving van de brug van Steenbrugge (http://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51.179235,3.233746&spn=0.00378,0.010568&t=h&z=17&layer=c&cbll=51.179145,3.233746&panoid=mw_iz-agKbhDNppJ2AhzDA&cbp=12,14.18,,0,0.64) zal extra belast worden. Je zit er met mensen die naar Brugge willen rijden, dus de één rijdt via de Vaartdijkstraat de ander zal die brug oprijden... 10min. later staat die brug open er onstaat een file en ook de Vaartdijkstraat is niet toegankelijk op dat moment.

Langs de kant van de ring, wat dus al een flessenhals is aan het station, zul je datzelfde effect bekomen.
Er zijn nu 3 kruispunten op een steenworp van elkaar, die situatie is niet optimaal omdat er geen constante doorstroming is.
Wanneer ook de Vaartdijkstraat daar nog eens op aansluit zul je nog extra verkeersbewegingen zien maar zal er ook afgeremd moeten worden op dat 'knelpunt' wat er ook voor zorgt dat dit toch een beetje een lastige situatie zal worden.

Ik vind het positief dat de stad denkt aan een oplossing, maar dit is geen oplossing!

Hierboven vermelde ik het al even, je zou moeten onderzoeken of een soort van stadssnelweg mogelijk is onder de spoorwegberm.
Die zal ingetunneld zijn waardoor je hem niet ziet, er komen dan wel luchtkokers tussen de sporen, maar op zich is dat ook geen probleem.
Wie dan echt richting stad moet kan ook aangewezen worden op die weg, éénmaal je de tunnel inrijdt kom je uit in een parkeergarage.
Je parkeert er je wagen en je zit in het hart van de stad. Als je weer weggaat rijdt je de stad uit, sluipwegen zijn niet mogelijk omdat het niet voorzien zal worden.

FInancieel zal dat zeker een dure ingreep zijn.
Maar mocht deze in verbinding staan met de Expresweg dan heb je volgens mij wel een mooi project! (In- en uitrijden kan wel nog in Sint-Michiels)
- Ontlasting van Baron Ruzettelaan
- Ontlasting van Koning Albert I-Laan
- Ontlasting Spoorwegstraat
- Ontlasting van Expresweg
- En in beperkte mate ook een ontlasting van de Bevrijdingslaan

- Sluipverkeer niet mogelijk
- Directe aansluiting met openbaar vervoer

Chimaera
February 2nd, 2012, 01:14 PM
Burgemeester ‘verrast' door terrein langs Nieuwe Gentweg
Al jaren illegale parking in centrum van Brugge

donderdag 02 februari 2012

BRUGGE - Het Brugse stadsbestuur heeft een proces-verbaal laten opmaken omdat in de Nieuwe Gentweg een parking ligt voor 60 tot 80auto's waar nooit een vergunning voor verleend is. ‘Ongelofelijk dat niemand van onze controleurs dat ooit heeft opgemerkt', zegt burgemeester Moenaert.

Wie in Brugge plastic in plaats van hout gebruikt voor het raamwerk van zijn huis of een schotelantenne op zijn dak plaatst die zichtbaar is van op de openbare weg, krijgt meestal snel een proces-verbaal in de bus en de dwingende mededeling om zo snel mogelijk de stedenbouwkundige regels te volgen. Maar een illegale parking voor liefst 60 tot 80auto's in de Nieuwe Gentweg, achter het hotel Montanus, is de afgelopen jaren blijkbaar volledig aan het oog van de stad ontsnapt. Onafhankelijk raadslid Rita Brauwers deed er haar beklag over bij het Brugse stadsbestuur.

‘Het is hallucinant dat daar iemand een rotatieparking heeft kunnen aanleggen, met slagboom en betaalautomaat, zonder dat hij daar een vergunning voor heeft gekregen', zegt Brauwers. ‘En nog erger is dat de stad hier al lang weet van heeft, maar er niets aan heeft gedaan.' De Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) reageert dat hij niet wist dat er langs de Nieuwe Gentweg een rotatieparking was. ‘In 2004 heeft de stad een bouwvergunning afgeleverd voor 16parkeerplaatsen voor de gasten van hotel Montanus', zegt Moenaert. ‘In 2006 is dan nog een princiepaanvraag gekomen om een ondergrondse parkeergarage te bouwen, maar dat is nooit concreet geworden. We hebben toen wel vastgesteld dat het aantal plaatsen al vermeerderd was zonder dat daar een vergunning voor was. Dat kon wel vergund worden als buurtparking, dus daar is toen geen stedenbouwkundige overtreding gemaakt.'

De parking bleef dus ongemoeid, maar groeide nog verder uit tot een echte rotatieparking waar je voor 1,4euro per uur of 15euro per dag een plaatsje vindt.‘Een rotatieparking daar kàn niet', zegt Moenaert. ‘Dus hebben we onze diensten de bouwovertreding laten vaststellen, en er is nu een pv opgemaakt.'

‘Ik betwijfel of wij een vergunning nodig hebben', zegt Fracis Hoste, regioverantwoordelijke West van Vinci Park, dat de parking sinds oktober vorig jaar uitbaat. ‘We hebben niets gebouwd op dat stuk grond. We wachten nu het proces-verbaal af. Maar het stadsbestuur overdrijft als ze zegt dat ze absoluut niets afwist van onze parking. We hebben een gesprek gehad met de stad. Omdat het om een privé-initiatief ging, besloot Brugge echter om ons niet op te nemen in haar officiële communicatie over de parkings.'

‘Ik vind het ongelooflijk dat niemand van onze controleurs deze onvergunde parking ooit heeft opgemerkt', zegt Moenaert. ‘Nu is een proces-verbaal opgemaakt, dus we hebben wel opgetreden.'

Maar dat pv vindt Brauwers niet genoeg. ‘De stad had voor de kortgedingrechter onmiddellijk einde moeten laten maken aan deze flagrante bouwovertreding in het hart van de stad, ze kiest nu voor de gewone juridische weg.'Bron: Het Nieuwsblad

vank
February 3rd, 2012, 11:57 AM
Parkeerschijf verdraaien? De gps ziet u

BRUGGE - Binnenkort is de klassieke truc om even snel je parkeerschijf te verdraaien om zo langer dan toegelaten in een blauwe zone te parkeren verleden tijd in Brugge. Parkeerbedrijf OPC schakelt een gps in om te zien hoe lang uw auto er al staat.

Het systeempje is even verleidelijk als eenvoudig: wanneer je auto geparkeerd staat in een blauwe zone - waar je bijvoorbeeld maximaal vier uur mag parkeren zonder te betalen - loop je even voor je tijd verstrijkt snel naar je wagen om het uur op je parkeerschijf te verdraaien, zonder dat je je auto moet verzetten. Niemand die het ziet, en zo kun je straffeloos acht uur parkeren. Maar niet meer in Brugge.

'We willen dat misbruik tegengaan', zegt Peter Lamens van parkeerbedrijf Optimal Parking Control (OPC), dat vanaf 15 februari gaat controleren op foutparkeren in Brugge. 'Onze controleurs krijgen een handterminal mee met een gps-systeem. Wanneer ze de nummerplaat van een auto intikken, krijgen ze de exacte locatie van die wagen te zien. Als ze na vier uur terugkeren, kunnen ze die gegevens opnieuw invoeren. Zo kunnen we zien of iemand gewoon zijn parkeerschijf heeft verdraaid.'

OPC zegt dat het 'geen heksenjacht' wil ontketenen op misbruikers van de blauwe zone. 'Maar die blauwe zones liggen vaak in woonwijken. Wanneer er massaal misbruik is van die plaatsen, kunnen de buurtbewoners zelf nergens meer parkeren', zegt Lamens.

Brugge is de eerste grote stad waar het gps-systeem wordt toegepast, al wordt er ook in Zaventem, rond de luchthaven, al gecontroleerd met gps. OPC schat dat vijf tot tien procent van de parkeerders langer in een blauwe zone staat dan mag. 'Als het systeem zijn nut bewijst, bieden we het ook aan in de andere steden.'

Het Nieuwsblad - 3 februari

Alex_Lexi
February 9th, 2012, 02:50 PM
Besten,
Boeiende discussies! Ik volg dit al een tijdje, maar misschien wordt het ook tijd om eens actief te worden op het forum.
Op 20 maart komt de kwestie 'Vaartdijkstraat' en 'beurshalle' op de agenda van zowel SAK binnenstad Brugge als SAK Sint-Michiels. Ik ben voorlopig blijkbaar de enige tegenstander van een verbreding Vaartdijkstraat. En de argumentatie die hier staat bevestigt alleen maar mijn standpunt. Mocht je van Brugge zijn, ik zou zelfs vragen of je niet je eigen visie wil komen toelichten.
Knap werk.

vank
February 21st, 2012, 10:19 AM
Rechtstreeks sporen van Brugge naar Zaventem

BRUGGE - Volgens minister voor Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) is de kans groot dat Brugge vanaf december 2013 een rechtstreekse treinverbinding krijgt met de luchthaven van Zaventem. Dit kan pas nadat het Diaboloproject afgewerkt is.

De Brugse schepen van Toerisme, Jean-Marie Bogaert(N-VA), voert al meer dan drie jaar onderhandelingen met de Spoorwegen om een rechtstreekse treinverbinding te krijgen met de luchthaven van Zaventem.

'Zesmaandelijks zijn bijeenkomsten gepland met de Spoorwegen. Telkens informeerde ik naar de stand van zaken. Het was al langer duidelijk dat Brugge een grote kans maakte, maar we moeten eerst nog alles op papier zien', aldus de schepen.

'Vooral de technische haalbaarheid wordt onderzocht. Het zou natuurlijk een meerwaarde zijn voor het congrestoerisme. De nieuwe manager voor Meeting in Brugge had nog maar pas de slechte bereikbaarheid aangekaart als een minpunt voor Brugge. Ook voor de Brugse hotelsector zou de rechtstreekse verbinding een meerwaarde zijn. Nu moeten mensen in Brussel of Gent overstappen. Uiteraard zullen ook Bruggelingen die met vakantie vertrekken de luchthaven vlotter kunnen bereiken.'

De NMBS voert in december 2013 een nieuwe dienstregeling in. 'Ik durf er zelfs op aan te dringen om de verbinding vroeger te realiseren. Uiteindelijk hangt alles af van de werken voor het Diaboloproject (noordelijke ontsluiting van de luchthaven van Zaventem).

Bogaert gaat verder: 'We pleiten ook voor een betere zichtbaarheid van Brugge in de luchthaven, zowel op de treinborden als op de stand van Toerisme Vlaanderen in de hal van luchthaven.'

Op Facebook reageert gedeputeerde Dirk Defauw (CD&V) opgetogen: 'Eindelijk een positief antwoord op de vraag van CD&V Brugge.'

Het Nieuwsblad - 21 februari

Ik heb al opgevangen dat de trein in Gent zou gesplitst worden, de eerste rijtuigen zouden verder rijden naar Brugge de laatste zouden richting De Panne sporen.
Ik weet niet welke lijn de trein zal aandoen, ergens hoop ik misschien nog dat hij gebruik maakt van lijn 53 met een tussenstop in Dendermonde en Mechelen.

Quimb
February 21st, 2012, 11:38 AM
Die kans acht ik klein Vank ^^ NMBS wil trouwens af van al te veel gekoppel en geontkoppel. De lijn naar Brugge is trouwens verzadigd zolang die extra sporen er nog niet liggen. Men zet daar liever de huidige grote IC verbindingen in met voldoende capaciteit, en terecht.

Dit jaar ga je kunnen sporen van Mechelen naar de luchthaven. Een van de eerste verbindingen hierlangs wordt vermoedelijk een Antwerpen-Luchthaven-Leuven. In de loop van 2013 zou Diabolo volledig afgewerkt moeten zijn, dan zal het mogelijk zijn van Brussel naar Leuven te sporen en omgekeerd via de luchthaven zonder kop te moeten maken. Het zal waarschijnlijk een al bestaande treindienst zijn die tussen Leuven en Brussel rijdt. Bijvoorbeeld IC A Oostende-Eupen, zo krijgt ook Luik zijn rechtstreekse verbinding. Of misschien wel IC E naar Tongeren, Limburg heeft er evenveel recht op uiteindelijk.

De reistijd zal hierdoor wel langer worden natuurlijk, 't is kwestie van dat slim in te vullen en voldoende compensatie. Bv. als je van Brussel naar Limburg reist maar reistijd wordt 10 minuten langer door in Bru Airport te stoppen, kan men dat compenseren door niet in Leuven te stoppen en te keren maar door langs die boog rechtstreeks naar Aarschot te rijden, dat willen ze al zolang in Limburg.)

Anderzijds gaat de treindienst toch grondig aangepast worden in 2013, dus 't zal misschien gedaan zijn met de klassieke verbindingen die we nu kennen.

vank
July 3rd, 2012, 11:24 AM
Ik ben momenteel het netplan van De Lijn aan het hertekenen. Ik ga me nu enkel concentreren op de stadslijnen. In een latere fase komen daar mogelijk ook de streeklijnen bij.

Ik heb de lijnen geanalyseerd en wil nu overgaan tot hertekenen.
Bedoeling is om 40% van het aantal bussen dat nu via het Zand het centrum inrijden om te leiden via de ring, de ring (R30) wil ik ombouwen tot een centrale laan met mogelijk een extra hub.
Ook het feit dat heel veel reizigers niet het centrum als eindbestemming hebben speelt daar een grote rol in, ik wil vlotter openbaar vervoer en een betere spreiding.

Huidige buslijn 12 wordt hervormd naar de lijn 1, in het begin wordt deze met bussen gereden. In een latere toekomst (+15 jaar) wil ik daar een tram inzetten.
Ik denk hierbij aan een 10 minuten frequentie (één tram aan Bombardier, tram 2 staat dan aan de Markt).
Voor chauffeurs wil ik er een 7-tal laten overkomen uit Oostende die dan afwisselend een tramdienst als een busdienst zullen krijgen.

2 mogelijke tracés

1.
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/Buslijn12a.jpg
Buiten een lijnwijziging houdt de verandering niet veel in.
De bus/tram rijdt voortaan door tot Bombardier, dit met het oog op de mogelijke ontwikkelingen in de stationswijk.
Ik verwacht hier op termijn een 600-tal woningen, een OV-ontsluiting is dus wenselijk.

De Katelijneparking wordt hier niet meer ontsloten omdat ik daar een uitbreiding van het Minnewaterpark wil in de toekomst.

2.
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/buslijn12b.jpg
Dit tracé vertrekt aan Bombardier waar de nieuwe stationswijk goed ontsloten wordt, de tram draait vervolgens af naar het Kanaaleiland waar mogelijk een state of the art bibliotheek, museum, ... kan komen.
Via de Bargeweg rijdt de bus/tram de Katelijnestraat in, dit om de handel te stimuleren in deze straat.
Vervolgens rijdt de tram via de Mariastraat richting Simon Stevinplein. (Voorwaarde is dat de parkeerplaatsen in de Mariastraat verdwijnen)
Vervolgens volgt de bus/tram het huidige traject.

Een tram is zeker haalbaar, mits de parkeerplaatsen in de Zuidzandstraat, Steenstraat, Geldmuntstraat en Noordzandstraat verdwijnen.
De straten zijn breder dan in Gent.
De voetpaden worden breder en worden gelijkgetrokken met het wegdek, een zachte greppel zal nog aangeven waar het verkeer kan rijden. Een tram wordt van stroom voorzien door middel van ondergrondse leidingen.

Zijn er mogelijke problemen met dergelijke tracés?

Smeeby
July 3rd, 2012, 04:23 PM
Los van concrete praktische problemen (ik ken Brugge daar niet goed genoeg voor), toch twee bedenkingen:

- Is dat geen erg kort traject voor een tramlijn? Haal je dan wel genoeg voordeel uit de bijkomende kosten?
- In het tweede scenario, is dat een enkelrichtingslus door het centrum? In dat geval denk ik dat de beide 'kanten' van de lus wat ver uit elkaar liggen. Je gaat dan bvb wel makkelijk van het Kanaaleiland naar het centrum geraken, maar moet een hele toer maken om van het centrum naar het Kanaaleiland te gaan...

Wel zeker applaus voor het denkwerk!

vank
July 3rd, 2012, 04:55 PM
Los van concrete praktische problemen (ik ken Brugge daar niet goed genoeg voor), toch twee bedenkingen:

- Is dat geen erg kort traject voor een tramlijn? Haal je dan wel genoeg voordeel uit de bijkomende kosten?
- In het tweede scenario, is dat een enkelrichtingslus door het centrum? In dat geval denk ik dat de beide 'kanten' van de lus wat ver uit elkaar liggen. Je gaat dan bvb wel makkelijk van het Kanaaleiland naar het centrum geraken, maar moet een hele toer maken om van het centrum naar het Kanaaleiland te gaan...

Wel zeker applaus voor het denkwerk!

Dat waren ook mijn bedenkingen

1. Is de lijn lang genoeg in afstand om te renderen?
Maar dan moeten we ook in het achterhoofd houden dat zo goed als geen enkele bus of tram in ons land rendabel is.
Een tram is op dit moment zeker niet haalbaar, maar als de stad de kaap van 200.000 inwoners (exclusief toerisme) kan overschrijden over een 15-tal jaar en er strenge mobiliteitsregels opgesteld worden waarbij zoveel mogelijk autoverkeer uit het centrum geweerd wordt, denk ik dat een tram wel terug haalbaar is zoals vroeger.

2. Eenrichtingsverkeer
Het is inderdaad zo dat vanaf het Kanaaleiland het centrum binnen handbereik is. Wie vanaf het centrum naar Kanaaleiland moet of van Kanaaleiland naar het station moet zal te voet naar de ring moeten en daar een bus nemen, ik weet dat dit een hiaat is, maar ik vind er geen oplossing voor.

Puinkabouter
July 3rd, 2012, 04:59 PM
^^ Ik denk niet dat Brugge binnen 15 jaar de kaap van 200.000 inwoners haalt. Het bevolkingscijfer blijft er toch vrij stabiel rond 120.000 hangen.

Nu, een superkorte tramlijn is niet per sé onrendabel: een shuttledienst die zich concentreert op het allerdrukste traject in de stad... Als het busnet daar op een strategische manier rond wordt opgebouwd valt daar wel wat van te maken, nee?

Smeeby
July 4th, 2012, 11:23 AM
^^ Daar zit inderdaad nog wel een logica in, nu je't zegt.
Op voorwaarde dat je er grote, aangename rijtuigen en een erg hoge frequentie voor voorziet.
Dan kom je al snel uit op een soort APM (Automated People Mover), die volledig over vrije baan beschikt en NOOIT stopt behalve voor zijn eigen haltes. Net omdat het zo'n kort trajectje is, lijkt het misschien nog wel geschikt als proefproject voor zo'n ding. Maar daar is het centrum van Brugge dan weer te druk (voetgangers en fietsers) voor wellicht?

vank
July 4th, 2012, 10:18 PM
Ik zou in het beste geval voor de tweede keuze gaan omdat je in dat traject ook de Katelijnestraat meeneemt, en de handel kan dat daar wel gebruiken.
Bijkomend voordeel is dat een ruimer gebied van het centrum bereikbaar wordt terwijl dat met de huidige lijn (of zoals de eerste) niet zo is.

Maar het nadeel is dat dit eenrichtingsverkeer is, en die bus/tram dus met die stroom mee moet, iemand dat op het Kanaaleiland opstapt voor het station moet dus die hele rit mee rijden.
Dat zit me aan dit traject wat dwars.

Wat jullie zeggen om het hele net rond die tram op te bouwen, daar ga ik mee akkoord.
Het had dan ook mooi geweest dat er aan de ring een soort hub gebouwd kon worden waarbij zo goed als alle verkeer passeert maar wie het centrum als bestemming heeft kan overstappen op een centrumbus of afhankelijk van de locatie deze tram.

Zoiets ziet De Lijn niet zitten omdat dat het aantal overstappen zou verhogen + het feit dat er geen ruimte is langs de ring om dergelijke infrastructuur te voorzien.

Daarom zou ik mijn andere lijnen meer inzetten als een ringdienst, het wordt dan een lichtere vorm maar wel nog altijd aantrekkelijker dan het huidige net.

mato
July 5th, 2012, 12:26 AM
^^ Je kan de twee tracés ook combineren waarbij tram A het eerste tracé volgt en tram B het tweede. :cheers:

vank
July 5th, 2012, 10:13 PM
^^ Je kan de twee tracés ook combineren waarbij tram A het eerste tracé volgt en tram B het tweede. :cheers:

Op zich speelt dat dan ook weer geen zo'n grote rol. Het probleem blijft bestaan.
Nu goed, ik kijk ff verder voor de overige lijnen.

Ik zat net te denken om aan de kruising Gulden Vlieslaan/Koningin Elisabethlaan/Ezelstraat een hub te voorzien, maar er is niet echt plaats :(
Daar zou je de overstap kunnen maken en kiezen tussen ringverbinding of centrumverbinding.
Voor wie richting station moet zal gewoon kunnen blijven zitten en is er over een goeie 4 min. volgens mijn berekening.
Ook toeristen kunnen daar afgezet worden waardoor je hen via de Ezelstraat laat binnenkomen en er dus wel MOET geinvesteerd worden in de straat om enigzins een goeie indruk na te laten ;)

Maar dat is wat ik eerder zei, het hele net afstemmen op die bus/tramlijn lijkt bijna niet mogelijk. Maar die zogenaamde hubs zal ik dus moeten weglaten en gaan voor een lightversie.

vank
September 20th, 2012, 06:26 PM
N-VA Brugge pleit voor lightrail tussen randparkings en centrum

Brugge - De N-VA in Brugge heeft de vakbonden en directie van trein- en trambouwer Bombardier een open brief gestuurd met de vraag na te denken over het voorstel om in Brugge een lightrail aan te leggen.

Bedoeling zou zijn om de randparkings van Brugge te verbinden met de binnenstad. “Wij weten dat u over de know how beschikt en mogelijk al plannen hebt om een dergelijke tram - zonder bovenleidingen - door Brugge te laten rijden. Wilt u ons op de hoogte houden van deze ontwikkelingen”, schrijft lijsttrekker Ann Minne-Soete in haar open brief. Indien de partij de kans krijgt om deel uit te maken van de bestuursmeerderheid wil ze het voorstel in elk geval voorleggen aan de andere partijen.

Krant van West-Vlaanderen - 20 september

vank
February 4th, 2013, 06:14 PM
Ontsluiting van Brugge via Vaartdijkstraat ligt weer op tafel

Brugge - Mobiliteit in en rond Brugge wordt het onderwerp van veel studies en discussies, ook nog de komende maanden. Ook de zuidelijke ontsluiting van Brugge, via de Vaartdijkstraat, aan het Lappersfortbos, ligt opnieuw ter tafel.

Vorig jaar maakte oud-burgemeester Patrick Moenaert bekend dat een studie aantoonde dat de opening van de Vaartdijkstraat technisch haalbaar is. SP.a was het voorstel nooit echt genegen, maar wil de bestaande studie niet in de vuilnisbak gooien.

“Er zijn nog geen opties genomen, omdat we het met verstand van zaken willen aanpakken,” zegt burgemeester Renaat Landuyt. “En dat betekent dat we goed moeten kijken wat er mogelijk is aan werken, wetende van die ondergrond, wetende dat daar veel water is, en wetende dat die hoofdbrug zo is gemaakt. De vraag daar moet echt zijn: hoe kan je op een levensvriendelijke, en natuurvriendelijke wijze een ingreep doen, die voor iedereen een verbetering is?”

Krant van West-Vlaanderen - 4 februari

---

Eindelijk nog eens nieuws hierover.
Ik ben totaal geen voorstander voor een aansluiting van de Vaartdijkstraat op de R30 (brug).
Ten eerste ligt die brug al op een helling en ten tweede zou een kruispunt daar nog eens voor een obstakel zorgen, ik vraag me af wat je daar mee verbeterd?

Dat die zuidelijke ontsluiting er moet komen, daar ben ik dan wel weer voor.

Maar ik zou eerder een (kluif)rotonde voorzien aan de Buiten Begijnenvest, Buiten Katelijnevest, Ketsbruggestraat en Chantrellstraat.
Vanaf daar de Chantrellstraat verbreden en opwaarderen tot invalsweg.
En het is het tracé dat onderzocht moet worden... Er zijn diverse mogelijkheden.

1. Door Ten Briele
2. Vaartdijkstraat tussen Ten Briele en Steenbrugge gaan opwaarderen
3. Onder de spoorwegbedding met de mogelijkheid uit te monden in een nieuwe stationsparking.

Maar ook, waar ga je aansluiten? Met de Vaartdijkstraat krijg je sowieso al het verkeer op Steenbrugge waar het nu al één en al chaos is.
Willen ze aansluiten op de Heidelbergstraat? Ring van Oostkamp? Komt er een nieuwe weg richting E403?