View Full Version : Welke festivals ga je dit jaar bezoeken / heb je bezocht?
Mojito May 20th, 2009, 10:15 AM Welke festivals/evenementen ga je dit jaar bezoeken of heb je bezocht? Waarom? En wat waren je ervaringen?
Ik weet dat het lijstje een beetje arbitrair is, maar het zijn stuk voor stuk wel grote trekkers en ik heb het geprobeerd breed te houden.
Wuppeltje May 20th, 2009, 10:20 AM Ik denk dat ik in ieder geval het volgende ga bezoeken:
-Museumn8
-Uitmarkt
-Witte Nacht Festival
Maar goed, ik beslis vaak pas op het allerlaatste moment.
Mojito May 20th, 2009, 10:30 AM Zelf heb ik Over het IJ, 5 days Off, Vondelpark, Uitmarkt en ADE aangevinkt.
Over het IJ vind ik geweldig, vanwege het soms experimentele theater, de ongedwongen en nog relaxte sfeer en natuurlijk bovenal de geweldige locatie. Het Vondelpark Openluchttheater (gered tot en met 2012, gelukkig) is een heerlijk bezigheid voor de brakke zondagmiddagen. De Uitmarkt kom ik altijd wel en ik neem aan dat in de programmering van 5 days Off en het ADE iets zal zitten wat ik graag wil zien.
De Parade heeft in zijn Amsterdamse gedaante een beetje afgedaan voor mij. Te druk, te vol, te veel dronken mensen. Dit festival bezoek ik liever in Utrecht of Rotterdam.
Het Kwakoe festival staat al heel lang op mijn lijst. Surinaamse vrienden van me roepen al jaren dat ik een keer mee moet. En ja, ik hou ook erg van hun keuken. Dat moest er maar eens van komen. Maar of het dit jaar wordt...
De Museumn8 heb ik wel eens bezocht, maar dat is voor mij geen jaarlijkse must. Imagine en IDFA staan ook op mijn lijst, van de IDFA heb ik een paar jaar geleden eens wat voorstellingen bezocht.
Cymen May 21st, 2009, 12:32 PM Ik heb het niet zo op de Parade. Ging wel vaak naar Oerol, dus heb dat wel beetje gehad. Gewoon slechte gesubsidieerde troep. Ik ga dan liever naar Vondelpark openlucht theater.
5 days off schijn ik ook weleens te zijn ;)
Museumnacht is gewoon gezellig!
Grumpey May 22nd, 2009, 09:20 AM is over het IJ festival hetzelfde als IJazz? Volgens mij niet namelijk, en ik ga wel naar het tweede festival maar niet het 1e :)
Martuh May 24th, 2009, 02:14 PM IJazz is volgende week, 5-6-7 juni:
http://www.ijazz.nl
Bekendste namen: Kyteman, Sabrina Starke, Zuco 103.
Mojito May 25th, 2009, 05:30 PM Hee, bedankt voor de tip! IJazz, dat was vorig jaar tijdens het EK. En nog gratis. Vond het toen ook al interessant maar gaf toen de voorkeur aan Nederland-Rusland in de kroeg (achteraf beetje jammer...) Misschien dat ik er nu wel ga kijken.
Го́голь May 25th, 2009, 09:34 PM Naar Festivals ga ik in Amsterdam veel te weinig, wel sta ik dit jaar met Wuppeltje op het Witte Nacht Festival, en stond ik vorig jaar in het Westerpark toen er de concerten van Radiohead, R.E.M., Leonard Cohen en Massive Attack waren. Wel op het gratis gedeelte uiteraard :D.
Mojito May 26th, 2009, 09:43 AM Ik ben alleen naar Radiohead geweest... Binnen de hekken. Kostte me 60 euro, maar ook als het 100 was geweest had ik het met plezier neergeteld. Wat was dát een briljant concert. Alles klopte aan die avond. Het enige minpuntje: de zon was nog niet genoeg onder voor hun geweldige lasershow.
Wat is het Witte Nachtfestival eigenlijk? (kan het natuurlijk ook zelf googlen, maar ben benieuwd)
Го́голь May 26th, 2009, 02:12 PM Het Witte Nacht Festival is naar aanleiding van de opening van de Hermitage. Het museum is dan 31 uur achter elkaar open. Genoemd naar het festival met dezelfde naam (http://en.wikipedia.org/wiki/White_Nights_Festival) dat ieder jaar in Sint Petersburg wordt gehouden in de tijd dat de zon daar amper onder gaat. I hoeverre het een echt festival wordt valt uiteraard te bezien, maar de Russische president en Beatrix zijn er in ieder geval bij. En e.e.a. wordt live op tv uitgezonden heb ik gehoord...
Rietendak May 28th, 2009, 12:57 PM 25% korting voor IJazz via de site van Overhoeks:
http://www.overhoeks.nl/template1.php
Mojito June 8th, 2009, 02:06 PM van www.parool.nl:
IJazz trekt 15.000 bezoekers
AMSTERDAM - De tweede editie van IJazz trok dit weekeinde 15.000 bezoekers. Dat is de helft van vorig jaar, maar de organisatie van het jazz-festival op de voormalige NDSM-werf is tevreden.
Wat maakt een optreden van Kyteman's Hiphop Orchestra zo overrompelend? Het zit hem niet alleen in de grootte van de groep, het heeft ook te maken met de diverse samenstelling ervan. Twintig mensen stonden zaterdagavond op het hoofdpodium van IJazz: keurige conservatoriummeisjes met violen naast stoere rappers met het kruis van hun broek op de knieën.
Dirigent Colin Benders alias Kyteman leidde zijn orkest van Balkanhoempa naar dubreggae en van fanfaremuziek naar funk. Alles kon en mocht, maar jazz was in die bonte mix een ondergeschoven kindje.
Raar op een jazzfestival? Allang niet meer. Een jazzfestival waar alleen maar jazz te horen zou zijn, zou het nooit redden. IJazz bracht dit weekend een evenwichtig aanbod van echte jazz en muziek die daar min of meer tegenaan hangt.
Verrassend was het aanbod van in totaal zeventig acts niet. Alle succesnummers van de Nederlandse jazz kwamen voorbij: Benjamin Herman, Eric Vloeimans en Wouter Hamel voorop.
Verder klonk er de nodige soul en wereldmuziek. En als publiekstrekkers waren er artiesten zoals de Portugese Christina Branco en de Amerikaanse Oleta Adams.
Programmeur Martijn Barkhuis, beter bekend als DJ Maestro, leek vooral op zeker te hebben gespeeld. En daar was ook alle reden toe: na de eerste gratis editie van vorig jaar moest de bezoeker dit jaar betalen. Pikte het publiek die verandering? Er kwamen vijftig procent minder mensen dan vorig jaar naar de voormalige NDSM-werf, maar de organisatie zegt tevreden te zijn met de 15.000 bezoekers.
De faciliteiten op het terrein waren op heel wat grotere toeloop berekend. Best lekker om als festivalbezoeker eens niet uitgebreid in de rij te hoeven staan voor pils, patat en plee, maar vooral op de vrijdag en de zondag (die werd geplaagd door regen) maakte het festivalterrein soms een een lege indruk.
Dat kwam vooral bij de Helling, het grootste van de zes podia, hard aan. Zelfs bij echt grote namen was de voormalige scheepshelling voor hooguit een derde gevuld met toehoorders.
Wel een prachtige locatie voor een concert trouwens, dat schuin aflopende betonnen terrein waar ooit reusachtige schepen werden gebouwd en te water gelaten. Vanaf halverwege de helling had je zich op zowel het podium als op de skyline aan de overzijde van het IJ.
Niet alleen op die helling was het goed toeven, de hele NDSM-werf is een fantastische plek voor een festival. Niet te groot, dus goed te belopen. En op een aangename manier rommelig. Jazz, toch nog altijd behept met een licht kakkineus imago, bleek goed te gedijen in die rafelrandsfeer.
De organisatie is content over Jazz 2009. Volgend jaar weer dus? Mogen wij voor dan een programmaboekje suggereren met korte informatie over alle optredende artiesten? Het nu uitgedeelde krantje was wel heel summier. (PETER VAN BRUMMELEN)
Helaas gemist...(net zoals de Dag van de Bouw). Zijn er nog forummers die hier heen geweest zijn?
|
|