View Full Version : Welk stukje Amsterdam zou jij graag herbouwd zien?

Го́голь
May 20th, 2009, 02:55 PM
Naar beproefd recept nu ook een topic hierover in ons eigen café :)

In het Stadscafé heb ik al een beetje een aftrap gegeven; de Weesperstraat mag wat mijn betreft wel weer een beetje de allure krijgen van vroeger. Uiteraard is de smalle straat die het vroeger was niet wenselijk en haalbaar, maar een beetje versmallen van snelwegbreedte naar Vijzelstraatbreedte lijkt me niet teveel gevraagd. Dan komt het Weesperplein, dat nog steeds zijn oorspronkelijke breedte heeft maar nu slechts een klein beetje breder is dan de straat, ook veel meer tot zijn recht.

Het meest desastreuze effect heeft de verbrede Weesperstraat op de Nieuwe Achter- Prinsen-, Keizer- en Herengracht naar mijn mening. Die beginnen leuk op de Amstel, maar zodra de Weesperstraat moet worden overgestoken wordt het een raar achterafgebiedje. Zonder zo'n barrière komt die buurt vee beter tot zijn recht.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Weesperstraat.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Weesperstraat_hoek_keizersgracht.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Weesperstraat_hoek_prinsengracht.jpg

In ieder geval gaan ze deze zomer bezig met het Mr. Visserplein, en afgaand op de renders lijkt dat een hele verbetering te zijn. Daarna wordt dan het Weesperplein aangepakt en hopelijk snel daarna ook de Weesperstraat. Al zal het, Amsterdam kennende, waarschijnlijk bestaan uit allerhande halve maatregelen. Maargoed, iets is beter dan niets zullen we maar zeggen.

bthj
May 20th, 2009, 03:29 PM
Jaren geleden heb ik eens een avondje mogen bedienen op een feestje bij een meneer die in zijn landhuis een "Willink-kamer" had, met daarin 8 of 9 heuse weken van de magsich-realist Karel Willink. Maar tot mijn verbazing had hij in die kamer ook 1 replica Willink hangen. Een portret van Julinana nota bene. Dat haalde naar mijn smaak de hele sensatie onderuit..
Ik zie de grachtengordel als die Willink-kamer. Dat moet je niet verpesten met namaak. Het verlies van de Weesperstraat is zonde, maar moet niet worden hersteld.

Om in de analogie te blijven, retoucheren mag wat mij betreft wel. Ik zou wel een voorstander zijn van de herbouw van het Paleis van Volksvlijt een ook de Amstelstraat zou ik graag hersteld zien.

Го́голь
May 20th, 2009, 03:52 PM
Ik bedoel ook niet zozeer herbouw met gebouwen die er ooit gestaan hebben, maar een herbouw met smallere en meer toegankelijke gebouwen. Zodat het meer een Vijzelstraat kan worden, die de laatste tijd erg aan het vooruitgaan is, in plaats van de kille Weesperstraat die het nu is. Niemand zal er toch om rouwen als het gebouw Metropool (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Nieuwe+Kerkstraat+159,+amsterdam&sll=52.364647,4.910653&sspn=0.003839,0.011373&ie=UTF8&ll=52.364778,4.907842&spn=0.007678,0.022745&z=16&iwloc=A&layer=c&cbll=52.363758,4.906385&panoid=xtQXVDYusEItCvt79wxc9A&cbp=12,21.82,,0,-13.59), met die overkapping van de Nieuwe Kerkstraat, tegen de vlakte gaat?

Ik weet niet of ik zo'n voorstander ben van een 1 op 1 herbouw van het Paleis voor Volksvlijt eerlijk gezegd. Van veraf is dat paleis natuurlijk een prachtig en kolossaal gebouw, maar van dichtbij was het een stuk minder mooi. Een hedendaags gebouw op de as van de Sarphatistraat, waar het paleis ook stond, met enkele referenties naar het oude paleis dat er ooit gestaan heeft lijkt me beter passen.

Wat mij betreft bouwen ze dan ook meteen alvast een metrostation voor de Oost/Westlijn onder dat gebouw, maar dat zal wel bij dromen blijven :)...

Wuppeltje
May 20th, 2009, 04:40 PM
Paleis voor Volksvlijt mag wat mij betreft maar al te graag herbouwt worden. Wel mag er het nodige worden veranderd qua ontwerp, zeker van binnen om goed aan te sluiten met een nog te bedenken functie.

Wat betreft de Weesperstraat is het jammer dat het oude weg is, maar herbouw vind ik hier maar niets. Het voegt weinig extra toe aan Amsterdam, alleen een beetje meer. Daarnaast is in deze straat nog de nodige ruimte om te experimenteren en iets eigentijds leuks van te maken.

Го́голь
May 20th, 2009, 06:32 PM
^^ Ik heb het natuurlijk zelf uitgelokt met deze titel, maar ik ben dus ook geen voorstander van het exact nabouwen van de vroegere Weesperstraat. Zoals ik al zei heb ik het liefste dat ze de straat versmallen naar Vijzelstraatbreedte en er vervolgens minder grote gebouwen dan nu het geval is langszetten, zodat de Weesperstraat weer een echte stadsstraat wordt en niet een semi-snelweg (en barrière in de grachtengordel) zoals nu het geval is blijft.

E.e.a. is ook wel gepland in het kader van de Wibautas. Het blijft te bezien wat er van de plannen werkelijk terecht komt...

exprovinciaal
May 21st, 2009, 02:43 PM
In iedergeval niet het paleis van volksvlijt. Dit omdat het toch niet het zelfde zal zijn als vroeger en laat het maar een mythe blijven.

Го́голь
May 22nd, 2009, 12:20 AM
Het volgende stuk gaat weer niet over herbouw, maar ik vraag me af hoe men ooit op het idee is gekomen om hier deze lelijke nieuwbouw neer te zetten (en ik zou er ook niet rouwig om zijn als het wordt afgebroken uiteraard).

Rokin eind 19de eeuw:

http://i42.tinypic.com/1zgf5p3.png

In 1913 verrees hier een kantoor van de Rotterdamsche Bank, van de hand van Adolf Daniël Nicolaas van Gendt (de zoon van inderdaad). Merk ook de Sint Pieterspoort recht van het gebouw op. Al met al een gebouw dat goed in het straatbeeld van het Rokin past:

http://i39.tinypic.com/2e4enbk.png

Overzicht:

http://i43.tinypic.com/20uwyus.png

In de jaren tachtig werd dit kantoor en de bebouwing totaan de Wijde Lombartsteeg afgebroken en werd er de Optiebeurs van Cees Dam neergezet, die enkele jaren later alweer zijn functie verloor omdat de Optiebeurs digitaal ging:

http://i42.tinypic.com/1zyatu0.png

Lelijk toch?

bthj
May 22nd, 2009, 01:39 PM
de optiebeurs staat rechts op deze foto. ook niet fraai, maar dat roze ding is gebouwd door MeesPierson. Een gruwel inderdaad.

Го́голь
May 22nd, 2009, 02:48 PM
^^ Je hebt gelijk! Ik heb altijd gedacht dat roze... "ding" inderdaad... van Cees Dam was. Dan valt me dat weer mee :)

bthj
May 22nd, 2009, 03:09 PM
heeft die cees dam overigens wel eens iets gebouwd dat niet getekend wordt door absolute talentloosheid?
het is toch een wonder dat deze man zoveel werk heeft weten te realiseren telkens weer met die lullige cirkel-in-cirkel-handtekening (zijn initialen cd) van hem er in verwerkt. ik geloof zelfs dat de gevel van de optiebeurs er helemaal uit bestaat. de man is nota bene geridderd.

Cymen
May 22nd, 2009, 03:22 PM
heeft die cees dam overigens wel eens iets gebouwd dat niet getekend wordt door absolute talentloosheid?
het is toch een wonder dat deze man zoveel werk heeft weten te realiseren telkens weer met die lullige cirkel-in-cirkel-handtekening (zijn initialen cd) van hem er in verwerkt. ik geloof zelfs dat de gevel van de optiebeurs er helemaal uit bestaat. de man is nota bene geridderd.

Als je een parkeergarage van -10 etages boven de grond- naast een woonwijk weet door te drukken heb je wel degelijk talent. Die man moet wel ambtenaren omkopen....

bthj
May 22nd, 2009, 03:36 PM
het moet gezegd dat hij talent voor succes heeft.

zou de typo in de titel van dit draadje gecorrigeerd kunnen worden? het staat zo slordig.

Го́голь
May 22nd, 2009, 04:18 PM
Hahaha, dat is ook precies wat ik me altijd afvraag! :) Ik heb die opmerking maar achterwege gelaten vanwege mijn beperkte kennis op dat gebied (ik studeer tenslotte geen bouwkunde), maar Cees Dam heb ik ook nog nooit kunnen waarderen.

zou de typo in de titel van dit draadje gecorrigeerd kunnen worden? het staat zo slordig.

Inderdaad, ik stoor me er zelf ook aan.

Го́голь
May 22nd, 2009, 04:59 PM
Het roze ding blijkt trouwens van Paul Dirks...

bthj
May 24th, 2009, 09:33 PM
thanks!

Го́голь
June 1st, 2009, 03:34 AM
Ook toevallig: het "roze ding" wordt door de VVAB voorgedragen als mogelijk alternatief voor nieuwbouw op het Binnengasthuisterrein door de UvA, waarvoor Rijksmonumenten gesloopt moeten worden:

Fortis op het Rokin alternatief voor BG-terrein

Het stadsdeel had het negatieve advies van de Minister kunnen aangrijpen om de eigen koers te verleggen en alsnog te zoeken naar alternatieven. Inmiddels is er opnieuw een groot gebouw in nabijheid van het BG-terrein beschikbaar gekomen, namelijk het voormalige Fortis-bankgebouw op het Rokin, met een vloeroppervlakte van ca. 20.000 m2. De gemeente zoekt naar een nieuwe functie voor dit gebouw. Op dit terrein stond het Sint Pietersgasthuis, één van de voorlopers van het latere Binnengasthuis. Deze locatie bevindt zich op korte afstand van het Binnengasthuisterrein, centraal in de binnenstad en zal door de aanleg van de Noord/Zuidlijn straks zeer goed bereikbaar zijn. De universiteitsbibliotheek zou in dit enorme gebouwencomplex gemakkelijk passen. Bovendien zou vervanging van dit slecht in de binnenstad passend gebouw door representatieve nieuwbouw de kwaliteit van de historische binnenstad vergroten zonder dat daarvoor Rijksmonumenten moeten worden gesloopt.

Fragment uit: http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/actueel/bgterrein15.html

Meer daarover: http://www.volbg.nl/fortisgebouw.html

Plaas
June 1st, 2009, 11:44 AM
Die malligheid daar kan dus wel plat, zet de Beurs van De Keyser maar weer terug :) Het gebouw moet schitterend zijn geweest, mét een toren, en een grote binnenplaats. Eventueel kan de herbouw in iets modernere vorm gebeuren, zodat er ruimte is voor winkels, horeca, en dure appartementen in hartje stad.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Emanuel_de_Witte_-_De_binnenplaats_van_de_beurs_te_Amsterdam.jpg/250px-Emanuel_de_Witte_-_De_binnenplaats_van_de_beurs_te_Amsterdam.jpg

fgulicher
June 8th, 2009, 02:59 PM
al die gebouwen van fortis zijn hetzelfde en inderdaad echt gruwelijk lelijk. super saai.

bthj
June 8th, 2009, 03:19 PM
Ik zou wel sommige plannen alsnog uitgevoerd wensen te zien, op nu nog lege plekken. Het Plan Niftrik bijvoorbeeld. Zou alleen zou gauw geen geschikte locatie weten.

MVA
August 13th, 2009, 11:13 AM
Paleis voor de Volksvlijt herbouwen.
Dat lelijke ding aan het Rokin mag ook weer weg!

Elio di Angelis
August 14th, 2009, 10:17 PM
Helemaal mee eens. Er is een stichting voor de herbouw van het paleis van de volksvlijt maar die zijn achter de schermen en weet eigenlijk niet meer of ze bestaan.

Hoorde ergens een gerucht dat de herbouw van het paleis een miljard zou gaan kosten. Misschien is dat wel zwaar overdreven.

bthj
August 15th, 2009, 10:16 AM
vergeet het maar. DNB is momenteel bezig met een flinke uitbreiding op het Frederiksplein.

Elio di Angelis
August 15th, 2009, 11:11 AM
^^
Ow echt? Ik lees nooit het forum dus dat wist ik nog niet. ;)

Elmo
August 15th, 2009, 06:09 PM
Ze kunnen de ruwbouw van dat gebouw aan het Rokin wel laten staan. De gevel vervangen voor iets beters zou al ontzettend schelen.

Grumpey
August 17th, 2009, 10:05 AM
Helemaal mee eens. Er is een stichting voor de herbouw van het paleis van de volksvlijt maar die zijn achter de schermen en weet eigenlijk niet meer of ze bestaan.

Hoorde ergens een gerucht dat de herbouw van het paleis een miljard zou gaan kosten. Misschien is dat wel zwaar overdreven.

De kosten voor herbouw zijn enkele jaren geleden geschat op 180 miljoen euro. In Nederland betekend dat dus dat het voor 300 miljoen wel te bouwen moet zijn.

Ik zou voor zijn, indien het pand dan wel een duidelijk doel gaan dienen zoals stadsdeelkantoor van centrum of nationaal historisch museum etc.

Dat DNB gebouw is erg storend, daarnaast heeft DNB aangegeven best weg te willen uit de stad als het een mooi pand op Zuidas zou kunnen krijgen, dus ik zie een mooie potentiele dubbelslag in de toekomst (dromen mag) :).

Elio di Angelis
August 17th, 2009, 02:40 PM
^^

Ik droom met je mee. Een museum lijkt me leuker. Of iets anders cultureels waar een Amsterdammer of een toerist graag komt.

MVA
August 18th, 2009, 11:32 PM
Als ze nu inderdaad bezig zijn met een flinke uitbreiding, kunnen we dat voorlopig wel vergeten.

Elio di Angelis
August 19th, 2009, 10:10 AM
Nou flink valt wel mee vind ik. Er komen geloof ik 2 verdiepingen op de laagbouw.

MVA
August 19th, 2009, 03:00 PM
Nou flink valt wel mee vind ik. Er komen geloof ik 2 verdiepingen op de laagbouw.

Al was het maar 1 verdieping...het is in elk geval geen teken dat ze binnen afzienbare tijd van plan zijn om te verhuizen.
Helaas.

zaanii
December 15th, 2009, 11:27 AM
Wat dacht je van het mooie spoor viaduct van CS naar Haarlem dat het ooit was voor de verbredingen van het spoor, en de Haarlemmerhouttuinen. Dat is het enigste plekje waar je dwars tussen de grachtenpanden doorreed met de trein. De Eilandskerk, de grote pakhuizen van de VOC bij Oostenburg en nog zoveel meer!

Rietendak
December 15th, 2009, 12:05 PM
Pure herbouw bij het PvdVV ben ik sowieso tegen, het was gewoon een redelijke imitatie van het Crystal Palace, en eigenlijk weinig bijzonder. Ik zou wel graag zien dat de NB daar oprot (naar de Zuidas met goede investering in het Dok) en dat er bijvoorbeeld een uniek 60 meter hoog wooncomplex wordt gerealiseerd, met een goede plint als verlenging vn de Utrechtsestraat en misschien een museumpje in het binnenhof.

Verder mag de hele Antoniebreestraat ook gesloopt en heropgbouwd (evt. met een verdiepinkje of twee/vier erbovenop) worden.

Wuppeltje
December 15th, 2009, 02:04 PM
Het Paleis voor Volksvlijt is in die zin niet bijzonder, maar wel bijzonder voor Amsterdam en Nederland. En als het er nu was geweest, was het een van de weinige gebouwen in Nederland die grootstedelijke grandeur zouden uitstralen.

Го́голь
December 15th, 2009, 02:18 PM
Ik ben voor een nieuw excentriek gebouw op exact dezelfde plek als het voormalige paleis, dat symbool moet staan voor het Amsterdam van de 21ste eeuw, net zoals het voormalige paleis symbool stond voor het Amsterdam van de 19de eeuw. E.e.a. moet gecombineerd worden met het herinrichten van het Frederiksplein als een groot verblijfsplein. De Achtergracht moet daarbij ook worden hersteld. Onder het nieuwe paleis kan gelijk het metrostation Frederiksplein voor de Oost-Westlijn gebouwd worden.

Ik denk dat Rem Koolhaas wel met een mooi ontwerp kan komen.

Is er een filantroop in de zaal met enkele miljarden? ;)

Ribarca
December 15th, 2009, 02:24 PM
^^

Rem Koolhaas liever niet. Een gedrocht in de stad is al voldoende.

De vijzelstraat is ontzettend lelijk. Die zou ik graag hebrouwd zien. Verder alles wat ze hebben gesloopt rond de Nieuwmarkt voor de aanleg van de metro en het gebied rond het stadhuis/de stopera wat ze danig verpest hebben.

Го́голь
December 15th, 2009, 02:39 PM
Ik word altijd een beetje droevig inderdaad als ik door de Sint Antoniebreestraat fiets. Wat ze daar neergezet hebben ziet er goedkoop en oerlelijk uit. Terwijl ze wel hebben laten zien dat ze iets kunnen herbouwen; de Waterleidingpanden op de Nieuwe Herengracht moesten herbouwd worden omdat het rijksmonumenten waren. Tegenwoordig ziet niemand meer dat het herbouw is.

bthj
December 15th, 2009, 10:35 PM
dat heeft anders nog lang genoeg geduurd, pas ond 1990 meen ik. ik woonde er toen zo'n beetje naast.
begrijp wel dat de metro-afbraak en de verkeersdoorbraak in de weesper, die beide overigens in heel slechte staat ware, niet alleen voor ontsluiting hebben gezorgd maar ook de ogen van velen hebben geopend, waardoor er daarna juist meer is bewaard gebleven.

insulting-dutchman
December 15th, 2009, 11:30 PM
http://maps.google.nl/maps?q=Amsterdam&oe=utf-8&client=firefox-a&ie=UTF8&hq=&hnear=Amsterdam,+Noord-Holland&gl=nl&ei=Zw0oS9r9CI7H-QaVqLSbDQ&ved=0CDAQ8gEwBQ&ll=52.381153,4.901061&spn=0.018966,0.038581&z=15&layer=c&cbll=52.382786,4.89422&panoid=k9u90i23fff7cfj2TzX9Zw&cbp=12,348.8,,1,-4.01

ik kon de naam even niet meer vinden, maar wat zonde dat het weg is

Ribarca
December 16th, 2009, 11:18 AM
http://maps.google.nl/maps?q=Amsterdam&oe=utf-8&client=firefox-a&ie=UTF8&hq=&hnear=Amsterdam,+Noord-Holland&gl=nl&ei=Zw0oS9r9CI7H-QaVqLSbDQ&ved=0CDAQ8gEwBQ&ll=52.381153,4.901061&spn=0.018966,0.038581&z=15&layer=c&cbll=52.382786,4.89422&panoid=k9u90i23fff7cfj2TzX9Zw&cbp=12,348.8,,1,-4.01

ik kon de naam even niet meer vinden, maar wat zonde dat het weg is

Zeker, als ik het goed heb was het gebouw alleen niet meer te redden.

bthj
December 16th, 2009, 12:39 PM
Het Koloniaal Establissement. De stenen worden hergebruikt voor de Chocoladefabriek.

Го́голь
June 24th, 2010, 05:02 PM
Vraagje: welke architect heeft bij de ombouw van het expeditiecentrum Flesseman tot bejaardentehuis (Nieuwmarkt) het onzalige idee gehad om de gevel "een fris kleurtje" te geven. Werkelijk niet om aan te zien.

Vroeger:
http://i45.tinypic.com/b50dw7.jpg

Nu:
http://www.nieuwmarktbuurt.nl/opnieuw/media/0b3c74be863ab7f5e1ba80da1d6feda2DickKuiper2.jpg

Wuppeltje
June 25th, 2010, 08:12 AM
^^

Zo, hoe verkracht ik een gebouw zo makkelijk mogelijk.

Elio di Angelis
June 25th, 2010, 08:59 AM
Al maken ze alleen dat geel al gewoon hetzelfde wit. Dat zou al een enorme verbetering zijn.

Го́голь
June 25th, 2010, 06:56 PM
^^

Zo, hoe verkracht ik een gebouw zo makkelijk mogelijk.

Echt he! Ze hebben een pleisterlaag aangebracht op de oorspronkelijke bakstenen muur. Waarschijnlijk om het bij het wit-gele thema (wie bedenkt er überhaupt zo'n spiegeleimotief?) van de aanbouw in de Dijkstraat te laten aansluiten. Ik heb dus altijd gedacht dat dit gebouw er in de jaren '80 pas was neergezet bij de heropbouw van de Nieuwmarktbuurt na de komst van de metro, maar dit gebouw had die metrobouw dus overleefd en is al veel ouder. Oorspronkelijk was het best een mooi gebouw.

http://i48.tinypic.com/jkb0ra.jpg

Wuppeltje
June 25th, 2010, 07:08 PM
^^

Dat dacht ik dus ook. Het is ook een erg vreemde eend in de bijt op de Nieuwmarkt. Volgens mij zijn we niet de enige Amsterdammers die dachten dat het een van de littekens van de Oostlijn was.

Weliswaar een stuk nieuwer dan veel bebouwing op het plein, maar sluit een stuk beter aan dan datgene wat er nu staat.

Plaas
June 25th, 2010, 10:48 PM
Ik vernam laatst ook dat het ouder was, maar dan zonder het verhaal over de pleistering. Dus dacht ik: "hm, oud, maar lelijk." Nu blijkt dat de lelijkheid wel degelijk van later datum is. Weg met die pleister, dat doet niet alleen dat gebouw maar het hele plein goed.

bthj
June 25th, 2010, 11:35 PM
die PPT-cel mag van mij ook wel herplaatst worden.

Го́голь
June 26th, 2010, 01:14 AM
^^ Haha, inderdaad!

Zoals je in deze foto kunt zien bleef het gebouw Flesseman net bewaard met de afbraakwoede voor de metro:
http://i49.tinypic.com/6pz1u0.jpg

Leuk detail:
http://i45.tinypic.com/1zouhjb.jpg

Zo zag het er trouwens uit voor Flesseman arriveerde (merk trouwens de aanwezigheid van de naam Flesseman op boven de gevels)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/Nieuwmarkt-olie.png/1100px-Nieuwmarkt-olie.png

Vergelijk:
Vroeger:

Wuppeltje
June 26th, 2010, 01:23 AM
De plint waar nu Oriental Co. zit ziet er ook een stuk beter uit op de oude plaatjes.

Ribarca
June 26th, 2010, 08:54 AM
Mooie foto's! Ondanks dat het gebouw qua omvang absoluut niet past in de binnenstad was het nog best een aardig gebouw in zijn originele vorm. Dat stoort me het meest aan de nieuwere bouw in Amsterdam. Men hield geen rekening meer met de verhoudingen (hoogte, ramen etc.). Tegenwoordig zie je dat gelukkig steeds minder. Er is nu wel oog voor de context.

Als er ooit een tijdmachine wordt uitgevonden transporteer ik mezelf onmiddellijk terug naar het eerste half van de 20e eeuw.

Yv
June 26th, 2010, 02:10 PM
Nooit geweten dat het er zo uitgezien heeft! Ik dacht eigenlijk altijd dat het één van de nieuwe toevoegingen was in de tijd van de aanleg van de metro. Het ziet er veel beter uit in zijn oorspronkelijke kleuren. Kan Walther Schoonenberg zich niet hard maken voor restauratie?

Grumpey
June 27th, 2010, 12:24 AM
Ik zou heel graag (naast het paleis) het Rembrandttheater wel teruggebouwd willen zien.

http://www.patrickbosman.nl/patrick/afbeeldingen/rembrandt/1905_rep25_01.jpg

http://www.andreas-praefcke.de/carthalia/europe/images/nl_amsterdam_rembrandt_old.jpg

Helaas in de oorlog afgebrandt (1943), en na de oorlog vervangen door dit:

http://booking-nl.orangesmile.com/images/hotel/org/153/153684.jpg

(en op deze foto is het nog zonnig en schoon)

zaanii
June 27th, 2010, 12:55 PM
Ik zou heel graag (naast het paleis) het Rembrandttheater wel teruggebouwd willen zien.

http://www.patrickbosman.nl/patrick/afbeeldingen/rembrandt/1905_rep25_01.jpg

http://www.andreas-praefcke.de/carthalia/europe/images/nl_amsterdam_rembrandt_old.jpg

Helaas in de oorlog afgebrandt (1943), en na de oorlog vervangen door dit:

http://booking-nl.orangesmile.com/images/hotel/org/153/153684.jpg

(en op deze foto is het nog zonnig en schoon)

Waarom is dat theater afgebroken? Was het zo'n grote puinhoop? Of gewoon afbraak woede? Dit zo het perfecte 50-jarige geschenk van stadsherstel kunnen zijn, nu de toren niet gebouwt word!

Rietendak
June 27th, 2010, 01:05 PM
^^
Afgebrand in de oorlog. Staat in de post. Ik ben nooit zo voor herbouw, maar wel voor herinterpretatie. Schrijf een wedstrijd uit waarin architecten op basis van het oude gebouw met iets nieuws komen bijvoorbeeld. Wat er nu staat is weliswaar redelijk geslaagde wederopbouwarchitectuur (waar we niet zoveel van hebben in Amsterdam), maar mooi kan ik het niet noemen. Desondanks staat het niet erg hoog op m'n prioriteitenlijstje.

Bij dat gebouw op de Nieuwmarkt is het een stuk makkelijker: gewoon die pleisterlaag erafbeitelen. Hup!!

Rietendak
June 27th, 2010, 01:10 PM
Wat stond er vroeger op de plek van Koolhaas' Byzantium eigenlijk?

zaanii
June 27th, 2010, 02:22 PM
Zijn er in Amsterdam in de oorlog meer panden verloren gegaan? Zoals het Rembrandttheater.

Wuppeltje
June 27th, 2010, 02:32 PM
^^
In Amsterdam Noord is er nog een behoorlijk geallieerd bombardement (1943) (http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/42242698/) geweest die was bedoeld voor de Fokkerfabriek, maar bommen zijn veelal op woonwijken terecht gekomen in de buurt. Hierbij zijn meer dan 200 mensen doodgegaan. Volgens mij is daar nog een kerk en klooster flink geraakt.

Yv
June 27th, 2010, 04:32 PM
Het is ook interessant om in het licht van deze geschiedenis te bekijken wat we in deze periode slopen om er iets nieuws voor in de plaats te zetten. Waar zou men over 50 jaar of later om herbouw vragen?

Het Marine etablissement in het IJ bijvoorbeeld, misschien wat industriële gebouwen in het Overamstel gebied, wat laboratoria op Overhoeks, het Post CS gebouw, het CREA gebouw op het BGT, etc.

Hoop dat de Gemeente zich dat ook blijft realiseren.

Rabotnik
June 28th, 2010, 11:38 PM
edit

MVA
June 30th, 2010, 07:26 PM

Dat pleidooi ondersteun ik ook van harte!
Nooit geweten dat er zo'n mooi gebouw heeft gestaan.
Desnoods komt er iets anders op die plek, maar het lelijks dat er nu staat mag wat mij betreft zo snel mogelijk worden gesloopt.

zaanii
July 3rd, 2010, 03:54 PM
Ik zou de oude boterwaag wel weer willen zien op het rembrandtplein, dan krijg je een beetje hetzelfde idee als de Waag op de Nieuwmarkt. En het voordeel is dat de boterwaag niet midden op het plein stond dus er blijft genoeg ruimte voor Rembrandt!

South Axis
July 14th, 2010, 04:33 AM
Wat stond er vroeger op de plek van Koolhaas' Byzantium eigenlijk?

Haha dat heb ik me ook altijd afgevraagd! Hier stond vroeger het voormalige hoofdkantoor van de GEB. Dáárvoor was het gebouw in dienst als weeshuis voor kleine meisjes.

Daarnaast stond de infameuze koepelkerk, die ook is gesloopt. Hieronder wat oude foto's uit de beeldbank:

http://a.imageshack.us/img806/9061/geb1.jpg

http://a.imageshack.us/img821/5075/geb2.jpg

http://a.imageshack.us/img202/8505/geb3.jpg

http://a.imageshack.us/img96/4790/geb4.jpg

De Koepelkerk:
http://a.imageshack.us/img695/8915/geb6t.jpg

De spectaculaire sloop van de kerk:
http://a.imageshack.us/img12/977/geb5.jpg

En uiteraard het gebouw zoals we het nu kennen:
http://a.imageshack.us/img195/3416/amsterdambyzantiumoma.jpg

Leuk feitje: Hier heeft Tiesto nog een tijdje het penthouse met de gouden ufo bewoont.

South Axis
July 14th, 2010, 05:25 AM
Overigens zou ik zelf graag deze 2 gebouwen willen zien. Niet helemaal volgens de regels; want nooit gebouwd. Maar ik vind ze echt ongelovelijk mooi ;)

1. Het oude Beurs van Berlage-ontwerp. Ik zou alleen niet weten waar je zo'n immens gebouw kwijt kunt. Zou wel mooi als museum kunnen fungeren.
http://a.imageshack.us/img51/5443/berlageandsandersdesign.jpg

2. Ook nooit gebouwd: Het Grote Volkstheater. Dit is nooit gebouwd vanwege de locatie: Het Vondelpark. Die zouden we in 1 klap kwijt zijn. Maar op een andere locatie zou ik dit theater wel willen terugzien.
http://a.imageshack.us/img36/8778/theaterm.jpg

Er was op internet geen plaatje van te vinden, dus deze komt uit een Parool-bijlage. Geen idee waar het gebouwd zou moeten worden, en wat de functie zou moeten zijn, al maken ze er een 2e Bijenkorf van, ik ben echt verliefd op dit gebouw ;)

Rietendak
July 14th, 2010, 07:32 AM
Dank voor je info! :).

1. Het oude Beurs van Berlage-ontwerp. Ik zou alleen niet weten waar je zo'n immens gebouw kwijt kunt. Zou wel mooi als museum kunnen fungeren.
http://a.imageshack.us/img51/5443/berlageandsandersdesign.jpg
Was dit het ontwerp dat werd afgekeurd omdat het vrijwel een één-op-éénkopie was van een gebouw in Frankrijk ergens? Wel mooi, maar je zou er tegenwoordig moeilijk mee wegkomen.
Die tweede zeker wel, volgens mij zou hij erg mooi staan in Beethoven op de Zuidas met veel groen eromheen. Zoekt het modemuseum dat daar moet komen niet nog een ontwerp?

South Axis
July 14th, 2010, 08:24 AM
Nee dit ontwerp van Berlage had in de eerste instantie niet eens de ontwerpcompetitie gewonnen. Al lijkt het inderdaad best veel op elkaar ;)

Een franse architect won met dit ontwerp:
http://a.imageshack.us/img444/7167/800pxlmcordonnierdesign.jpg

Tot een oplettende lezer van een tijdschrift inderdaad, zoals je zei, ontdekte dat het een exacte kopie was van het stadhuis in het Franse LaRochelle.

Het stadhuis:
http://a.imageshack.us/img14/9899/800pxlarochellecourhote.jpg

Om twijfelaars ervan te overtuigen dat het een kopie was, werd in een etalage in de Kalverstraat, zijn ontwerp naast afbeeldingen van het stadhuis van La Rochelle opgehangen.

Vreemder kan bijna niet ;)

bthj
July 14th, 2010, 11:19 AM
Ook nooit gebouwd: Het Grote Volkstheater. Dit is nooit gebouwd vanwege de locatie: Het Vondelpark. Die zouden we in 1 klap kwijt zijn. Maar op een andere locatie zou ik dit theater wel willen terugzien.
http://a.imageshack.us/img36/8778/theaterm.jpg

Was de locatie niet juist het Museumplein? De bouw ging niet door vanwege opgedroogde geldstromen vanuit mecenaat. Als ik mij niet vergis was de architect van dit ontwerp de schoonvader van de architect van het theater wat er wel is gekomen, te weten Cees Dam.

Mojito
July 14th, 2010, 11:26 AM
^^Die impressie van het Grote Volkstheater kende ik nog niet. Ik ken alleen onderstaande impressie uit 1918 van het ontwerp van Hendrik Th. Wijdeveld, bekend om de entree die sterk 'ergens' aan doet denken ;):

http://www.kunstinzicht.nl/beelden/foto9216.jpg

En die was inderdaad bedoeld voor het Vondelpark.

South Axis
July 14th, 2010, 11:33 AM
@bthj

Ik denk dat je Gerard Holt bedoelt? Dat is inderdaad de schoonvader van Cees Dam. Maar dit is niet het Museumplein-plan, maar echt voor het Vondelpark.

De architect was Hendrik Wijdeveld, die overigens ook grafisch ontwerper was. Hij heeft het plan in 1918 bedacht, omdat hij vond "omdat parken als longen van de stad achterhaald waren".

Dus tekende hij een lange boulevard in het midden van het Vondelpark, die uitkwam op bovenstaand theater (in de vorm van een vulva), zoals Mojito al subtiel naar verwijst ;) Dit was het oorspronkelijk ontwerp, 3 jaar later tekende hij een wat deugdelijker ontwerp, geinspireerd op Frank Lloyd Wright.

Maar aangezien het Vondelpark toen al een succes was, en een verdere trek van de Amsterdamse elite naar het gooi tegenhield, is het er niet van gekomen.

Maar ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar het ontwerp van dat andere theater ;)

zaanii
September 19th, 2010, 09:52 AM
Ik vind het echt zo jammer dat (bijna) alle 19e eeuwse kerken zijn gesloopt! Deze zouden gewoon allemaal herbouwt moeten worden, Sint-Willibrorduskerk buiten de Veste en Sint-Bonifatiuskerk met hun indrukwekkende torens, na het uitvoeren van het oorspronkelijke plan. De Maria Magdalenakerk natuurlijk, de koepelkerk, en de Muiderkerk. Ook ben ik voor het Marinepaleis, Paleis van de Volksvlijt en het Rembrandttheater. De Boterwaag, Waag op de Dam en De Westerhal!

refluS
September 19th, 2010, 01:08 PM
^^Die impressie van het Grote Volkstheater kende ik nog niet. Ik ken alleen onderstaande impressie uit 1918 van het ontwerp van Hendrik Th. Wijdeveld, bekend om de entree die sterk 'ergens' aan doet denken ;):

http://www.kunstinzicht.nl/beelden/foto9216.jpg

En die was inderdaad bedoeld voor het Vondelpark.

Het doet me denken aan een vagina..

Го́голь
September 19th, 2010, 01:17 PM
Als zelfs refluS het ziet is de architect inderdaad niet erg subtiel geweest.

Des
March 16th, 2011, 01:08 AM
Al eerder gepost zie ik en normaal ben ik niet zo'n fan van kerken maar ik vind de oude koepel kerk toch wel wat hebben. Zeker in de zichtlijn vanaf de Leidsestraat / Leidseplein.

http://img715.imageshack.us/img715/7578/010122029395.th.jpg (http://img715.imageshack.us/i/010122029395.jpg/)

http://img690.imageshack.us/img690/884/b00000000410.th.jpg (http://img690.imageshack.us/i/b00000000410.jpg/)

Го́голь
May 25th, 2011, 06:05 PM
Vraagje: welke architect heeft bij de ombouw van het expeditiecentrum Flesseman tot bejaardentehuis (Nieuwmarkt) het onzalige idee gehad om de gevel "een fris kleurtje" te geven. Werkelijk niet om aan te zien.

Vroeger:

Nu:
http://www.nieuwmarktbuurt.nl/opnieuw/media/0b3c74be863ab7f5e1ba80da1d6feda2DickKuiper2.jpg

Naar ik hier (http://www.gvoa.nl/index.php?function=projects&projid=a03) verneem is de bakstenen gevel van niemand minder dan Hendrik Wijdeveld (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrik_Wijdeveld)!

Guido van Overbeek verzorgde de ombouw tot bejaardenflat (en dus ook voor het huidige kleurenmotief):

Gebouw 'Flesseman' was een betonnen textielmagazijn, vervangende nieuwbouw uit ca 1930, van architect Roodenburg met bakstenen gevels van architect Wijdeveld. De buitengevels zijn vanwege bewoonbaar maken ingepakt in thermische gevelisolatie. De raamopeningen zijn gebleven, de vloeren verhoogd, in de bovenste laag en in de bijna blinde achtergevels zijn ramen en deuren toegevoegd. In het hart zijn 'n nieuw centraal trappenhuis en 3 liften ingebouwd voor ontsluiting. De kelder is volledig benut voor bergingen van de huurwoningen. Begane grond en 1e verdieping: buurt restaurant en voorzieningen voor senioren; erboven 3 lagen verzorgingshuis-woningen, daarboven sociale huurwoningen.

Volgende keer de isolatie liever aan de binnenkant, Guido!

insulting-dutchman
May 26th, 2011, 01:19 AM
ik durf te wedden dat in de hele stad de hoge drukspuiten uitverhuurd zouden zijn mocht de bevolking de gevel schoonspuiten.

Го́голь
May 26th, 2011, 02:45 AM
haha, dat denk ik ook ja :D

Го́голь
June 9th, 2011, 07:27 PM
Naar aanleiding van de discussie in het topic "Ga ik dit ooit mooi vinden?" wil ik in dit topic een pleidooi houden voor de afbraak van een gebouw in de Sint Antoniesbreestraat, waarvoor in de plek dan twee huizen die er eerder stonden herbouwd moeten worden, met de rest opgevuld met hedendaagse nieuwbouw-architectuur van hoge kwaliteit, en zoveel mogelijk volgens de oude verkaveling.

Want in tegenstelling tot het Pentagon en het "witte gebouw" in de Sint Antoniesbree weet ik nu al zeker dat ik dit gebouw nooit mooi zal vinden (andere forumleden blijken hier overigens anders over te denken):

http://i52.tinypic.com/23wqpw6.jpg

http://i55.tinypic.com/fcpn5z.jpg

Het Siebbeleshof

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp helemaal niks van het gebouw: bovenin modernistisch strak, en dan onderop van die lullige Romaanse boogjes. Ik heb geen idee wat de architect hiermee nou eigenlijk probeerde over te brengen. Om van de vreemde kleurstelling nog maar niet te spreken.

Voor de oorlog stonden op de hoek met de Snoekjessteeg een fraai gebouw met een klokgevel en eentje met een halsgevel:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Snoekjessteeg-sintantoniesbreestraat-1918.png/600px-Snoekjessteeg-sintantoniesbreestraat-1918.png
De hoek in 1918

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Snoekjessteeg-sintantoniesbreestraat-1937-crop.png/600px-Snoekjessteeg-sintantoniesbreestraat-1937-crop.png
Op deze foto uit 1937 blijkt het linkerpand gerestaureerd

http://i53.tinypic.com/znsk85.jpg
Het hoekpand heeft helaas de oorlog niet overleefd. Het linkerpand wel.

http://i52.tinypic.com/2nc1nae.jpg
Toen...

http://i51.tinypic.com/2zognqw.jpg
En nu... (merk op dat het huis op het einde van de Snoekjessteeg er nog steeds staat)

Mijn plan is dus om het Siebbeleshof te slopen (of in ieder geval het deel aan de Sint Antoniesbree) en daarvoor in de plaats de beide hoekpanden te reconstrueren. Dat laatste moet niet al te moeilijk zijn, en heeft in Amsterdam alleen al op zijn minst twee (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=58299951&postcount=11) precedenten (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=59217357&postcount=54). Net als bij dat tweede precedent lijkt me Rappange uitermate geschikt om de herbouwklus te klaren. Wellicht liggen de oorspronkelijke geveltoppen nog op de werf van Bureau Monumentenzorg?

Aangezien de rest van de bebouwing nou niet heel denderend was mogen ze daar van mij wel hedendaagse nieuwbouw neerzetten, zolang het maar kwaliteit heeft en de verkaveling weer teruggaat naar de situatie van voor de metrobouw.

Го́голь
June 9th, 2011, 11:54 PM
Wellicht liggen de oorspronkelijke geveltoppen nog op de werf van Bureau Monumentenzorg?

Niet dus. De klokgevel is intussen hergebruikt op de Zeedijk (http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/188/zeedijk108.html).

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/188/zeedijk100.jpg

In ieder geval valt er dus een 1-op-1 replica te maken!

Rietendak
June 17th, 2011, 08:56 AM
Liedje over het oude Waterlooplein, toen er plannen waren een snelweg aan te leggen van Weesperstraat richting Noord. Die kwam er (Godzijdank) niet, maar uit de plaatjes bij de youtube kun je wel zien dat er veel veranderd is:
YJwT7L9hgdo
Herbouw is hier natuurlijk geen serieuze optie, maar het valt me wel op hoeveel beter de Mozes & Aaronkerk er uitziet als hij meer is ingekapseld tussen andere huizen. Hij staat nu zo naakt naar het Mr. Visserplein.

Vossie
June 26th, 2011, 04:34 PM
Het is echt doodzonde dat er binnen de ring zoveel is gesloopt om plaats te maken voor misplaatste moderne kantoorgebouwen.
Byzantium is daar een voorbeeld van, maar ook de kantoren aan de Sarphatistraat...
Wanneer er gesloopt wordt vanwege onherstelbare schade ok, maar bouw dan om z'n minst iets terug dat aansluit bij de omgeving.
Byzantium, NLse Bank etc. het slaat helemaal nergens op.
Het filmpje van het Waterlooplein idem, dat was een plein met uitstraling en om te verblijven, nu wil je er alleen nog maar langs.

z0nnebril
July 13th, 2011, 11:01 AM
De bibliotheek aan de Keizersgracht, die afgelopen nacht is afgebrand :ohno:

http://static2.trouw.nl/static/photo/2011/3/9/13/20110713025030/media_xl_890248.jpg

http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/82000/82153/w620_cropped_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Elio di Angelis
July 13th, 2011, 01:32 PM
^^

:cry:

Elio di Angelis
July 13th, 2011, 01:36 PM
Haha dat heb ik me ook altijd afgevraagd! Hier stond vroeger het voormalige hoofdkantoor van de GEB. Dáárvoor was het gebouw in dienst als weeshuis voor kleine meisjes.

Daarnaast stond de infameuze koepelkerk, die ook is gesloopt. Hieronder wat oude foto's uit de beeldbank:

http://a.imageshack.us/img806/9061/geb1.jpg

http://a.imageshack.us/img821/5075/geb2.jpg

http://a.imageshack.us/img202/8505/geb3.jpg

http://a.imageshack.us/img96/4790/geb4.jpg

De Koepelkerk:
http://a.imageshack.us/img695/8915/geb6t.jpg

De spectaculaire sloop van de kerk:
http://a.imageshack.us/img12/977/geb5.jpg

En uiteraard het gebouw zoals we het nu kennen:
http://a.imageshack.us/img195/3416/amsterdambyzantiumoma.jpg

Leuk feitje: Hier heeft Tiesto nog een tijdje het penthouse met de gouden ufo bewoont.

Weet iemand waarom ze gesloopt zijn?

zaanii
July 13th, 2011, 04:36 PM
De kerk omdat er te weinig bezoekers waren, en het was 19e eeuwse architectuur, tot de jaren 90 hadden mensen niks met de 19e eeuwse architectuur.

MattCurlew
July 13th, 2011, 06:33 PM
Oei wat zonde zeg!

Го́голь
May 14th, 2012, 05:00 PM

Vroeger:

Nu:

Naar ik hier (http://www.gvoa.nl/index.php?function=projects&projid=a03) verneem is de bakstenen gevel van niemand minder dan Hendrik Wijdeveld (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrik_Wijdeveld)!

Guido van Overbeek verzorgde de ombouw tot bejaardenflat (en dus ook voor het huidige kleurenmotief):

Gebouw 'Flesseman' was een betonnen textielmagazijn, vervangende nieuwbouw uit ca 1930, van architect Roodenburg met bakstenen gevels van architect Wijdeveld. De buitengevels zijn vanwege bewoonbaar maken ingepakt in thermische gevelisolatie. De raamopeningen zijn gebleven, de vloeren verhoogd, in de bovenste laag en in de bijna blinde achtergevels zijn ramen en deuren toegevoegd. In het hart zijn 'n nieuw centraal trappenhuis en 3 liften ingebouwd voor ontsluiting. De kelder is volledig benut voor bergingen van de huurwoningen. Begane grond en 1e verdieping: buurt restaurant en voorzieningen voor senioren; erboven 3 lagen verzorgingshuis-woningen, daarboven sociale huurwoningen.

Volgende keer de isolatie liever aan de binnenkant, Guido!

Het wordt allemaal nog mooier: op het weblog spqa-am werd onlangs een interview geplaatst met Hendrik Wijdeveld. Het interview opent, jawel, met een shot van gebouw Flesseman.

Wijken van Neerlands hoofdstad in de stijl van de Amsterdamse School

http://1.bp.blogspot.com/-rg_Vb4PNW0E/T0zRM3sfziI/AAAAAAAABaU/F8t6oolVMdg/s320/Gebouw%2BFlesseman%2BWijdeveld.JPG

Een interessant stukje uit het Polygoon nieuws uit 1976 over de Amsterdamse School met de toen nog levende virtuose architect Hendrik Wijdeveld. Fragmenten uit de tekst zijn afkomstig uit de documentaire over Wijdeveld: Plan the Impossible die in 1975 uitkwam. In de stem van de voice-over klinkt een zweem van afkeer tegen de verspilzucht die de Amsterdamse School met zich mee bracht vanwege het ten alle kosten willen realiseren van het utopische stadsideaal. Een fenomeern dat de tijdsgeest uit de rationele jaren ‘70 en ’80 weergeeft toen de nadruk alweer was verschoven naar ruimtelijkheid, efficiëntie en wederopbouw.

Bekijk het filmpje (http://www.beeldengeluid.nl/media/1633/wijken-van-neerlands-hoofdstad-de-stijl-van-de-amsterdamse-school) door op lees meer te klikken.

De beelden zijn oorspronkelijk uitgezonden tijdens het Polygoon journaal, het nieuws dat in bioscopen vóór het begin van de hoofdfilm werd uitgezonden. Dit systeem is tot 1984(!) in stand gehouden. Later is het volledige archief in handen gekomen van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.

Bron (http://spqa-am.blogspot.com/2012/01/wijken-van-neerlands-hoofdstad-in-de.html)

Het wordt hoe langer hoe stuitender dat er op zo'n manier met een bepaald niet onaardig stukje Amsterdamse Schoolarchitectuur is omgesprongen. Waar is Walther Schoonenberg als je hem nodig hebt?

Го́голь
December 30th, 2012, 01:16 PM
Naar aanleiding van de discussie in het topic "Ga ik dit ooit mooi vinden?" wil ik in dit topic een pleidooi houden voor de afbraak van een gebouw in de Sint Antoniesbreestraat, waarvoor in de plek dan twee huizen die er eerder stonden herbouwd moeten worden, met de rest opgevuld met hedendaagse nieuwbouw-architectuur van hoge kwaliteit, en zoveel mogelijk volgens de oude verkaveling.

Want in tegenstelling tot het Pentagon en het "witte gebouw" in de Sint Antoniesbree weet ik nu al zeker dat ik dit gebouw nooit mooi zal vinden (andere forumleden blijken hier overigens anders over te denken):

http://i52.tinypic.com/23wqpw6.jpg

http://i55.tinypic.com/fcpn5z.jpg

Het Siebbeleshof

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp helemaal niks van het gebouw: bovenin modernistisch strak, en dan onderop van die lullige Romaanse boogjes. Ik heb geen idee wat de architect hiermee nou eigenlijk probeerde over te brengen. Om van de vreemde kleurstelling nog maar niet te spreken.

Voor de oorlog stonden op de hoek met de Snoekjessteeg een fraai gebouw met een klokgevel en eentje met een halsgevel:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Snoekjessteeg-sintantoniesbreestraat-1918.png/600px-Snoekjessteeg-sintantoniesbreestraat-1918.png
De hoek in 1918

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Snoekjessteeg-sintantoniesbreestraat-1937-crop.png/600px-Snoekjessteeg-sintantoniesbreestraat-1937-crop.png
Op deze foto uit 1937 blijkt het linkerpand gerestaureerd

http://i53.tinypic.com/znsk85.jpg
Het hoekpand heeft helaas de oorlog niet overleefd. Het linkerpand wel.

http://i52.tinypic.com/2nc1nae.jpg
Toen...

http://i51.tinypic.com/2zognqw.jpg
En nu... (merk op dat het huis op het einde van de Snoekjessteeg er nog steeds staat)

Mijn plan is dus om het Siebbeleshof te slopen (of in ieder geval het deel aan de Sint Antoniesbree) en daarvoor in de plaats de beide hoekpanden te reconstrueren. Dat laatste moet niet al te moeilijk zijn, en heeft in Amsterdam alleen al op zijn minst twee (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=58299951&postcount=11) precedenten (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=59217357&postcount=54). Net als bij dat tweede precedent lijkt me Rappange uitermate geschikt om de herbouwklus te klaren. Wellicht liggen de oorspronkelijke geveltoppen nog op de werf van Bureau Monumentenzorg?

Aangezien de rest van de bebouwing nou niet heel denderend was mogen ze daar van mij wel hedendaagse nieuwbouw neerzetten, zolang het maar kwaliteit heeft en de verkaveling weer teruggaat naar de situatie van voor de metrobouw.

Ook in de vitrine-expositie in de Sint Antoniesbreestraat (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1364955&page=58#1146) wordt er aandacht besteed aan dit hoekpand:

https://lh4.googleusercontent.com/-TQcrrSFfCls/ULPldzyt7aI/AAAAAAAALt8/rqzSO55OH5c/s766/27%2C1937Snoekjessteeg.jpg

Yv
December 31st, 2012, 10:36 AM
Al kan ik het niet echt met je oneens zijn bij het vergelijken van oud en nieuw, het is wat mij betreft toch niet het meest storende gebouw in de straat. Wel heel erg mooi om te zien wat er stond.

Ribarca
January 3rd, 2013, 10:14 AM
Oei wat zonde zeg!

Absoluut. Het had vanaf het Leidseplein veel meer allure gegeven dan dat gedrocht van Koolhaas. Eigenlijk zou Koolhaas de stad iets moois terug moeten geven nu.

Hoogloper
January 3rd, 2013, 09:29 PM
Ik ben niet onder de indruk van de bijdrages die OMA aan de stad heeft geleverd. Na de constructie van het hoofdkantoor G-Star hoeft daar wat mij betreft niets meer bij.

Го́голь
January 23rd, 2013, 02:24 AM
Opnieuw niet echt een voorstel tot herbouw, maar ik zou niet weten in welk ander thread ik dit moet plaatsen. En al met al is de nieuwe bebouwing niet erg geslaagd te noemen, dus het bespreken hier wel waard.

Nadat het stadhuis in 1665 gereed was bleef de Dam voor lange tijd hetzelfde aangezicht houden. Een mooie prent uit deze periode is een gezicht richting de Beurssteeg door H.P. Schouten uit 1779. Lodewijk Napoleon is nog niet langsgeweest, dus de Waag (rechts) is nog niet gesloopt omdat die het uitzicht vanuit zijn paleis verpestte. Het Huis onder 't Zeil (links) onderging juist daarvoor een minder geslaagde metamorfose en heeft hier een neoclassicistische gevel.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/H.P._Schouten_-_De_Dam_richting_Beurssteeg_%281779%29.jpg/800px-H.P._Schouten_-_De_Dam_richting_Beurssteeg_%281779%29.jpg (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/H.P._Schouten_-_De_Dam_richting_Beurssteeg_%281779%29.jpg)

Rond 1860 is er, afgezien van de sloop van de Waag, tamelijk weinig veranderd. Meest opvallend is de sloop van de drie panden die op de prent van Schouten half verscholen achter de Waag liggen. Hier is in 1838 door de Engelse architect J.P. Hitchcock sociëteit De Vriendschap gebouwd, hier Zeemanshoop geheten. Wat verder opvalt is dat veel gevels volledig verpauperd en vereenvoudigd zijn.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Dam_Amsterdam_006.jpg/800px-Dam_Amsterdam_006.jpg (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Dam_Amsterdam_006.jpg)

Tien jaar later is op de hoek met de Beurssteeg een nieuw gebouw verrezen: De Rijnstroom van Herman Jan van den Brink. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een eerdere vestiging van Hajenius.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Southside_Damsquare_Amsterdam_c_1860.jpg/800px-Southside_Damsquare_Amsterdam_c_1860.jpg (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Southside_Damsquare_Amsterdam_c_1860.jpg)

Tussen 1914 en 1917 werd het hele blok tussen de Beurssteeg en de Kalverstraat, dus van Hajenius totaan sociëteit Zeemanshoop, gesloopt en vervangen door een vestiging van Peek & Cloppenburg, onder toeristen nu beter bekend als Madame Tussauds. Op zich niet een lelijk gebouw, maar de verhoudingen van de oude Dam (of eigenlijk: Plaetse, de Dam is eigenlijk waar nu het monument staat) zijn nu helemaal weg. Met de bouw van De Groote Club in 1912 was de Beurssteeg ook een stuk breder geworden. De reacties op het gebouw van Peek & Cloppenburg waren niet mild. De Bouwwereld oordeelde dat de Dam nu "reddeloos verloren, voorgoed bedorven" was, hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit commentaar ook op de andere nieuwbouw op de Dam (Bijenkorf, De Groote Club) sloeg. En ik kan niet anders concluderen dat men gelijk had; afzonderlijk zijn de Bijenkorf, P&C en IGC best mooie gebouwen, maar als geheel is de Dam nu een samengeraapt zooitje geworden. De Amsterdamse binnenstad ontbeert nu een stadsplein in de orde van die van Brussel, Antwerpen, Gouda etc. Maar dat plein was er dus ooit wel.

http://i47.tinypic.com/5mbgvo.jpg

Ribarca
January 23rd, 2013, 05:12 AM
In dat schilderij heeft de Dam inderdaad echt de allure van een Belgisch stadsplein!

Weet jij misschien of er een goed boek is met zulke schilderijen en foto's van oud Amsterdam?

zaanii
January 23rd, 2013, 10:28 AM
Ja de Dam echt een gemis, ze zouden er eigenlijk wat meer aandacht aan moeten geven, met plaquette in de straat.

DocSoul
January 23rd, 2013, 10:54 AM
Fantastische bijdrage weer, Gogol! Ik lees jouw posts altijd met veel interesse. Het is inderdaad eeuwig zonde wat er allemaal voor moois verdwenen is aan de Dam, al moet ik zeggen dat de gebouwen die er nu staan een ander soort aantrekkingskracht op de hebben. De oude Dam was er één van 17e eeuwse koopmans-welvaart, de nieuwe Dam is er één van 20e eeuwse moderne stedelijkheid.

Wees in ieder geval blij dat er op de Dam nog wat vooroorlogs overeind staat, en dat het niet zoals de Grote Markt in Groningen is verpest door wederopbouw meuk.

Го́голь
January 24th, 2013, 06:18 PM
^^ Ik moest inderdaad ook even aan de Grote Markt in Groningen denken toen ik hier over schreef. Gelukkig zijn de meeste panden op de Dam niet te beschrijven als meuk, maar een sfeervol stadshart is het ook niet echt.

In dat schilderij heeft de Dam inderdaad echt de allure van een Belgisch stadsplein!

Weet jij misschien of er een goed boek is met zulke schilderijen en foto's van oud Amsterdam?

Recentelijk is 1000 jaar Amsterdam van Fred Feddes dat ik, na overal lovende recensies te hebben gelezen, ook maar heb gekocht. Onweerstaanbaar lekker geschreven, met veel anekdotes die het grote en nogal droge verhaal van de ontwikkeling van Amsterdam veel toegankelijker maakt dan de opsomming van jaartallen en feitjes.

Er is bijvoorbeeld een heel leuk verhaal verbonden aan het pand met halsgevel links naast de Zeemanshoop. Eeuwenlang ging het verhaal in Amsterdam dat onder dit pand een schat verborgen moest liggen. Toen Peek & Cloppenburg deze panden opkocht en voor de nieuwbouw de rooilijn naar achteren verschoof, hebben ze tot twee maanden voor de opening dit pand laten staan, om alsnog de schat te kunnen opeisen indien die gevonden mocht worden. Na de sloop zou de grond totaan de rooilijn namelijk vervallen aan de gemeente. Dat heeft deze tamelijk bizarre foto (http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010118000011) opgeleverd.

Ribarca
January 25th, 2013, 08:00 AM
Dankjewel, ik weet nu wat te vragen als verjaardagscadeau!

Bizarre foto inderdaad!

bthj
January 25th, 2013, 09:39 AM
^^ Ik moest inderdaad ook even aan de Grote Markt in Groningen denken toen ik hier over schreef. Gelukkig zijn de meeste panden op de Dam niet te beschrijven als meuk, maar een sfeervol stadshart is het ook niet echt.

Recentelijk is 1000 jaar Amsterdam van Fred Feddes dat ik, na overal lovende recensies te hebben gelezen, ook maar heb gekocht. Onweerstaanbaar lekker geschreven, met veel anekdotes die het grote en nogal droge verhaal van de ontwikkeling van Amsterdam veel toegankelijker maakt dan de opsomming van jaartallen en feitjes.

Er is bijvoorbeeld een heel leuk verhaal verbonden aan het pand met halsgevel links naast de Zeemanshoop. Eeuwenlang ging het verhaal in Amsterdam dat onder dit pand een schat verborgen moest liggen. Toen Peek & Cloppenburg deze panden opkocht en voor de nieuwbouw de rooilijn naar achteren verschoof, hebben ze tot twee maanden voor de opening dit pand laten staan, om alsnog de schat te kunnen opeisen indien die gevonden mocht worden. Na de sloop zou de grond totaan de rooilijn namelijk vervallen aan de gemeente. Dat heeft deze tamelijk bizarre foto (http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010118000011) opgeleverd.

wat zie ik daar aan het einde van de paleisstraat. dat is er ook niet meer.

Vincen1
February 19th, 2013, 06:05 PM
Leuk om dat van de Dam te zien. Ik had nooit echt stilgestaan bij de bebouwing van de Dam. Maar na wat leeswerk ooit begreep ik dat alle grote gebouwen op de Dam helemaal niet zo oud zijn. Behalve dan het Paleis en de kerk. Die andere gebouwen reflecteren eigenlijk vooral vooroorlogse metropolitane ideeën die met pijn en moeite in de Amsterdamse binnenstad geperst zijn en een eigenlijk vreemdvormig plein opgeleverd hebben. Bovendien beconcurreren ze het paleis qua schaal zodat het Paleis niet meer in zijn oude context staat, wat eigenlijk best jammer is.

Nog wat. Ik heb vroegah eens een leuk kritiekstuk van Jaap Huisman op het Royal Dam Center van Cees Dam gelezen. Toen pas besefte ik me dat me nooit opgevallen was dat daar zo'n groot nieuw gebouw staat. De kritiek was ongeveer dat het een zouteloos gebouw is. Hij gaf het een 6- :D

Hier staan foto's van de voorloper van het Royal Dam Center.
http://www.amsterdamdam.nl/object/520/
Om echt ontopic te zijn. Zou ik het Royal Dam Center graag gesloopt zien worden? Ach hoeft niet, maar ga je gang maar. Zou ik het voorgaande herbouwd willen zien? Mwa, zo bijzonder was dat ook weer niet.

P17
February 23rd, 2013, 05:35 PM
http://1.bp.blogspot.com/-bvjpwqvgybY/TsE5G1GIbvI/AAAAAAAACRY/pWVxvcSk3sQ/s1600/1948+St.Willibrordus+buiten+de+Veste.jpg

Een link passend op deze plek, het Nederlands Dagblad organiseert de verkiezing 'De Mooiste Gesloopte Kerk (http://www.mooistegeslooptekerk.nl)', met uiteraard enkele Amsterdamse mededingers. Onder andere De Sint Willibrordus Buiten de Veste (http://www.mooistegeslooptekerk.nl/kerken/sint-willibrordus-buiten-de-veste/) (zie foto) en De Maria Magdalenakerk (http://www.mooistegeslooptekerk.nl/kerken/maria-magdalenakerk/)van Cuypers zijn kandidaat.

AMS guy
February 23rd, 2013, 08:03 PM
Hier een grotere foto van de Maria Magdalenakerk in de Spaarndammerbuurt.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Exterieur_-_Amsterdam_-_20013841_-_RCE.jpg

Art Deco Style
February 23rd, 2013, 08:23 PM
De bibliotheek aan de Keizersgracht, die afgelopen nacht is afgebrand :ohno:

http://static2.trouw.nl/static/photo/2011/3/9/13/20110713025030/media_xl_890248.jpg

http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/82000/82153/w620_cropped_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Ze zouden sprinklerinstallaties moeten verplichten bij dit soort (monumentale)panden, eeuwig zonde!

zaanii
February 24th, 2013, 10:40 PM
Zijn er wel is plannen geweest om bruggen te herbouwen? De bruggen over de amstel, zoals de Doelenbrug en de Nieuwebrug zijn gebouwd in de 17e eeuw, en vervangen in de 19e eeuw. De bruggen zien er nu niet uit(Hogesluis en brug bij de stopera zijn mooie vervangers) zijn er verenigingen die hier iets aan willen doen? Of misschien de gemeente zelf?
De oude Nieuwebrug kon mooi herbouwd worden nu het verkeer straks veel minder word in dat deel van de binnenstad. Dus welk stukje mag van mij herbouwd worden, een stukje stad wat misschien iets te weinig gewaardeerd word.

Utopian
February 27th, 2013, 04:23 PM
Wederom geen herbouw-wens, want nooit gebouwd.

Toren van de Nieuwe Kerk

In 1565 werd de toren van de Oude Kerk te Amsterdam gebouwd, en de parochianen van de Nieuwe Kerk aan de overzijde van de Amstel wilden niet achterblijven. Gekozen werd voor een deels gotisch, en deels classicistisch ontwerp.

Door geldgebrek en onwil van het stadsbestuur (die hun gloednieuwe stadspaleis overschaduwd zagen worden door de toren) is het er nooit van gekomen. De stomp is nog wel zichtbaar. (Op wikipedia lees ik dat het niet de stomp, maar de westgevel van de kerk is. Wat natuurlijk onzin is, als de toren er was gekomen, wás die de westgevel van de kerk geworden.)

De hoogte van de toren zou 365 voet zijn geworden, dat is ongeveer 111 meter (in moderne voeten dan, ik weet niet of de voet destijds even lang was.)

http://img838.imageshack.us/img838/4/47997998.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Afbeelding_van_toren%2C_naar_Wagenaar_-_Amsterdam_-_20012280_-_RCE.jpg?uselang=nl
De voet van de toren in de 18e eeuw, getekend door Jan Wagenaar

http://img560.imageshack.us/img560/6629/52914607.jpg

http://imageshack.us/a/img834/7978/25566100.jpg

Bass
March 23rd, 2013, 03:14 PM
^^^ laten we daar voor gaan. Als de Westermoskee gebouwd kan worden, dan moet er ook wel ergens een corrupt zooitje Christenen te vinden zijn die de Nieuwekerkstoren willen financieren.

insulting-dutchman
March 24th, 2013, 07:32 AM
ongetwijfeld, die wonen waarschijnlijk eerder in amstelveen.

Leovardia
April 30th, 2013, 10:21 PM
Wederom geen herbouw-wens, want nooit gebouwd.

Toren van de Nieuwe Kerk

In 1565 werd de toren van de Oude Kerk te Amsterdam gebouwd, en de parochianen van de Nieuwe Kerk aan de overzijde van de Amstel wilden niet achterblijven. Gekozen werd voor een deels gotisch, en deels classicistisch ontwerp.

Door geldgebrek en onwil van het stadsbestuur (die hun gloednieuwe stadspaleis overschaduwd zagen worden door de toren) is het er nooit van gekomen. De stomp is nog wel zichtbaar. (Op wikipedia lees ik dat het niet de stomp, maar de westgevel van de kerk is. Wat natuurlijk onzin is, als de toren er was gekomen, wás die de westgevel van de kerk geworden.)

De hoogte van de toren zou 365 voet zijn geworden, dat is ongeveer 111 meter (in moderne voeten dan, ik weet niet of de voet destijds even lang was.)

De voet van de toren in de 18e eeuw, getekend door Jan Wagenaar

Prachtig om dit topic te lezen. Zelf woon ik in Leeuwarden. Ook een mooie oude stad met grachten. Ik heb me daar veelal verdiept in Hoe het er vooroorlogs uit zag. Je vreet je soms op hoe achterlijk de sloop woede in de jaren 60 70 80 in Nederland geweest is.

zo'n 10 jaar geleden heb ik me ook een tijd verdiept in de oude Amsterdamse binnenstad. Nu is volgens velen veel gespaard gebleven, maar als je je goed verdiept zijn er veel parels verdwenen. Vooral de 19e eeuwse kerken die jullie noemen en gesloopt zijn vind ik een gemis.

Toevallig heb ik destijds ook een stuk over deze toren gelezen die nooit gebouwd is. Vandaar dat ik nu reageer. Altijd al bizar gevonden dat er bij deze kerk nooit een mooie toen is gebouwd. Nu de koning vandaag gehuldigd is valt dit weet des te meer op.

Waar ik nog niemand over heb gehoord, zijn de oude stadspoorten en wacht en of water torens die verdwenen zijn. Ik meende dat er jaren geleden een toren zou worden herbouwd. Ik weet dat er wegens geldgebrek en aantal gesloopt zijn maar wel vele materialen zijn bewaard en opgeslagen. Mocht er ooit geld zijn zouden deze weer kunnen worden opgebouwd...

The Blond Guy
May 3rd, 2013, 10:50 PM
Ik verbaas me toch altijd weer hoeveel kerken er in Nederland zijn gesloopt.

Er is toch niets mooier dan een stad met ontzettend veel mooie (kerk)torens. En dan bedoel ik torens van vroeger en geen flatgebouwen.

Die kerk of de vorige pagina met de foto van de sloop is werkelijk prachtig!