View Full Version : Rotterdam: Parkeergarage Terwenakker

Kees
February 11th, 2004, 08:23 AM
ter hoogte van Ernst & Young en Hoog aan de Maas

't is wel géén hoogbouw, maar het maakt de hoogbouw mogelijk, moet je maar denken :)

bron: Ballast Nedam (http://www.bnft.nl/outsite/projects.nsf/0/CDDAAD87EC335511C1256DAB002F345D?OpenDocument)

Parkeergarage Terwenakker

In het centrum van Rotterdam, de Terwenakker in de Leuvehaven, wordt een parkeergarage gebouwd. Ballast Nedam Funderingstechnieken B.V. verzorgt de fundatie hiervan.

Op dit moment is Ballast Nedam Funderingstechnieken bezig met het aanbrengen van een combiwand en MV-palen. Middels een heiponton wordt de benodigde combiwand geslagen. Voor deze combiwand zullen ongeveer 244 combiwandpalen worden gebruikt, welke 26 tot 35 meter lang zijn en een diameter hebben van 914mm. Tevens bevat deze combiwand 244 tussenplanken van het type L607 welke per stuk 18,5 meter lang zijn.

De 50 MV-palen die zullen worden ingebracht zijn van het type HZ 775 C en hebben een lengte van bijna 30 meter. Het heiwerk zal worden uitgevoerd met een 1:1 GLS stelling voorzien van een afzakbare makelaar en een hulpgiekkraan. Deze kraan is er voor het lossen en aangeven van de palen. De palen worden geheid door middel van een S70 hydraulisch heiblok.
Zoals u kunt zien op de tekening worden de MV-palen door de combiwandpalen geheid. In de combiwandpalen zitten zogenaamde brievenbussen (te zien op de tweede rij met foto's) waardoor de MV-palen geheid worden. Een moeilijkheidsgraad bij het uitvoeren van dit werk is dat de brievenbussen zich net onder de waterspiegel bevinden. Een kleine impressie van het uitvoeren van dit werk is te zien op de video.

Activiteit: Funderingstechnieken
Opdrachtgever: Ballast Nedam Infra Zuid West
Lokatie: Nederland, Rotterdam
Status: Lopend project

plaatjes: aldaar

Skyscrapercitizen
February 13th, 2004, 04:24 PM
De grote vraag is hoe de buitenruimte er straks uit komt te zien hier.

Kees
September 3rd, 2004, 03:49 PM
bron: www.nebest.nl

geeft aardig weer hoe complex dit project is. volgens mij zijn ze momenteel bezig de grond (65.000 m3) uit te graven en met boten af te voeren.
=========

Eind 2005 is Rotterdam een van de diepst gelegen parkeergarages van Nederland rijk: parkeergarage “De Boompjes” aan de Maasboulevard. Nebest neemt deel aan het bouwteam “VOF De Boomjes” als toezichthoudende partij bij de bouw van de ondergrondse parkeergarage. Een complex project, waarmee met de grootste zorg te werk moet worden gegaan.
De vierlaagse parkeergarage, die zich over een lengte van bijna 300 meter uitstrekt langs de haven, wordt een van de diepste van Nederland. De onderste laag komt te liggen op ongeveer14 meter onder de waterspiegel. Totaal zullen er 650 voertuigen in deze garage kunnen plaatsnemen. Voor de aanleg van de garage was de sloop noodzakelijk van de complete, 275 meter lange kademuur en de onderliggende betonnen funderingsconstructie van de Scheepmakerhaven. Gedurende de heiwerkzaamheden werden er ondergronds al vele obstakels overwonnen. Puinresten, oude fundaties en palen van vroeger maakten de heiwerkzaamheden niet makkelijk. Overigens gaan heipalen hier niet alleen recht de grond in maar ook in een hoek, dwars door eerder geslagen damwanden heen. Het bijzondere is niet zozeer dat de wand op deze manier wordt afgeschoord met palen, maar vooral dat dit gebeurt door middel van een drukverbinding.

METEN EN PLANNEN
Tot op heden vinden er dagelijks metingen plaats op 50 locaties die de stand van zaken voor de omliggende gebouwen weergeven. Nebest beheert deze gegevens en signaleert waar nodig. De aanvoer van materialen wordt voornamelijk ’s nachts over het water uitgevoerd. Hiervoor is een strakke planning nodig. Aan Nebest de taak om deze planning te controleren en eventueel in overleg bij te stellen. Na het slopen van de oude kadeconstructie en het heien is een volgende stap het plaatsen van stempels, waarna de grond uit de enorme bak tot op 15 meter diepte kan worden gegraven. Om efficiënt te kunnen werken is de bouwkuip in vijf compartimenten opgedeeld. De totaal 65.000 m3 grond wordt per boot afgevoerd. Vanaf een traverse boven de kuip worden vibro-combinatiepalen geslagen die zorgen voor de verankering van de betonvloer. Zonder deze verankering zou de parkeergarage door de gigantische opwaartse druk ter plaatse, als boot kunnen opdrijven. Door een laag onderwaterbeton van 1 m 20 (totaal 5500 m3) te storten wordt de kuip waterdicht gemaakt.

AFBOUW
In vergelijking met dit ingewikkelde werk, lijkt de afbouw van de parkeergarage bijna routinewerk. Op het onderwaterbeton komt een gewapende betonvloer van 50 centimeter. Voor de garageverdiepingen worden kanaalplaatvloeren gebruikt, die in een keer de hele breedte van 15 meter overspannen. Het dak van de garage wordt zwaarder uitgevoerd omdat hier een leeflaag bovenop komt waarin bomen worden geplant. Daarom wordt hier gebruik gemaakt van 75 centimeter hoge liggers die normaliter worden gebruikt in de bruggenbouw. De liggers zorgen ook voor de definitieve stempeling tussen de damwanden. Om het scheepvaartverkeer veilig te laten passeren en aanvaring met de drukschoorpalen te voorkomen, wordt er over de volle lengte ook een stalen remmingwerk geplaatst. Het aanzien van de havenkade blijft echter als voorheen: voor de combiwand wordt een gemetselde voorzetwand gehangen.

COMPLEXITEIT
Het project is complex. In deze hectische omgeving moeten alle aannemende partijen met de grootste zorg te werk gaan. Met zichtbare gevaren bovengronds en vaak onzichtbare gevaren ondergronds dient continu rekening te worden gehouden. De toleranties zijn dan ook scherp gesteld maar tot op heden hebben de bouwers samen met Nebest als toezichthouder alles probleemloos kunnen realiseren

Skyscrapercitizen
September 3rd, 2004, 05:19 PM
Geen letter over de buitenruimte weer, helaas.

Elmo
September 3rd, 2004, 09:09 PM
Een vierlaagse parkeergarage van 300 meter lang waar maar 650 auto's kunnen parkeren. Niet bepaald veel ofzo...

Elmo
September 3rd, 2004, 09:10 PM
@Tim:

Het dak van de garage wordt zwaarder uitgevoerd omdat hier een leeflaag bovenop komt waarin bomen worden geplant. Daarom wordt hier gebruik gemaakt van 75 centimeter hoge liggers die normaliter worden gebruikt in de bruggenbouw. De liggers zorgen ook voor de definitieve stempeling tussen de damwanden. Om het scheepvaartverkeer veilig te laten passeren en aanvaring met de drukschoorpalen te voorkomen, wordt er over de volle lengte ook een stalen remmingwerk geplaatst. Het aanzien van de havenkade blijft echter als voorheen: voor de combiwand wordt een gemetselde voorzetwand gehangen.

Skyscrapercitizen
September 3rd, 2004, 09:33 PM
@ Elmo

Havenkade en een paar bomen zeggen mij niets over de manier waarop de buitenruimte wordt ingericht. Ik neem aan dat ze een plan daarvoor hebben...

En 650 auto's vind ik wel veel, de parkeergarage is dan wel diep en lang, maar ook maar heel smal, er kan telkens maar 1 auto in dacht ik.

Kees
September 4th, 2004, 02:03 PM
@aedificium erectum
in het pdf document bij nebest zit een plaatje.
Echt warm wordt je er niet van, denk ik, maar als je je herinnert hoe het was, wees dan gerust, het kan er ook alleen maar beter van worden.

Skyscrapercitizen
September 4th, 2004, 02:37 PM
Ik kan die pdf niet vinden hoor op die site... Zal wel aan mij liggen. :cheers:

flex
September 4th, 2004, 04:08 PM
Hier zijn ze achter wespoint een garage aan het bouwen van 16 lagen :eek2: er is al een flinke put en een grote hijskraan.

Scarlet Bee
September 5th, 2004, 01:02 AM
@aedificium erectum,
Kees bedoelt dit (http://www.nebest.nl/Informatie%20&%20nieuws/in_concreto/in%20concr.%20nr%201_2004_72dpi.pdf) document

Awais
September 5th, 2004, 11:05 AM
@ Flex, ondergronds??

Elmo
September 5th, 2004, 11:20 AM
Hier zijn ze achter wespoint een garage aan het bouwen van 16 lagen :eek2: er is al een flinke put en een grote hijskraan.

Yeah... sure...

flex
September 5th, 2004, 02:25 PM
@elmo

ik kan wel een foto maken van de diepe put als je het niet gelooft, ik kon het zelf ook niet geloven tot iemand het op http://www.tilburgnet.com/forum/viewtopic.php?t=3&postdays=0&postorder=asc&start=585 zei maar er is verwaring over hoeveel lagen die precies zou worden maar ik heb van verschillende mensen gehoord dat de garage 16 lagen zou tellen en dat zeggen ze ook op tilburgnet maar we zullen wel zien hoever ze nog door bouwen want er is nu echt al een diepe bouwput met een echte hoge grote kraan erbij dus het zal wel een flinke worden. En er is daar ook behoefte aan een parkeer garage omdat daar het hoofdkantoor van cz staat westpoint en hoofdkantoor van politie middenbrabant.

@awais

als ik het goed heb begrepen 3 of 4 lagen ondergronds.

flex
September 5th, 2004, 03:29 PM
ik heb het nog even na gevraagd, het is zo dat het plan nu is aangepast omdat er veel protest uit de buurt was omdat de garage dan namelijk recht tegen tuinen van nieubouw huizen aan zou komen en hebben ze het ontwerp etc aan moeten passen nu gaan ze dieper ondergronds maar dus wel minder hoog. De garage mag nu 15 meter boven de grond uit komen.(als ik het allemaal goed begrepen heb)

Skyscrapercitizen
September 5th, 2004, 05:23 PM
@ Awais

Bedankt, maar meer dan een doorsnede met wat boompjes is er helaas niet te zien.

First city syndrome
September 26th, 2004, 10:25 PM
Waar ik de bewoners van het Wijnhaveneiland in het geval van klachten over bezonning door bouw Ernst & Young en Hoog aan de Maas altijd enigszins hoogmoedige zeikerds vond, las ik in het RD dat de bouw van die parkeergarage wel voor niet te tolereren overlast gaat zorgen. En dat terwijl de Klundertorens aan de Boompjes al veel vroeger gingen verzakken dan gepland was. De constructie van de garage is wellicht dermate complex dat de bouwers eigenlijk onverantwoorde grenzen moeten overschrijden. Langdurige geluidsoverlast van 700 heipalen die met 100 decibel de bodem ingaan, vind ik persoonlijk te veel van het goede. Bovendien resoneert dat geluid ook nog eens tussen twee wanden bebouwing.

Watsjer
October 14th, 2004, 04:39 PM
Net na de middag werd per 'uitzonderlijk transport' een reusachtige stalen buis(hei)paal van ik denk wel 30 mtr.+ aangevoerd en aangezien de heistelling al op de verrijdbare brug staat zal het geweld zeer binnenkort wel losbarsten :bash: (áls het al niet begonnen is maar ik heb nog géén reacties uit gebouw De Maas gehoord... :) )

CborG
October 15th, 2004, 08:42 PM
15-10, ze zijn begonnen met heien:

http://img38.exs.cx/img38/9663/PA150025.jpg

heipaal met ribbelkop -is dat voor de grip ofzo?-

http://img38.exs.cx/img38/7742/PA150020.jpg

http://img38.exs.cx/img38/2715/PA150022.jpg

Watsjer
October 15th, 2004, 10:44 PM
@CborG
Deze palen worden op 'trek' belast; omdat deze betonnen parkeerdoos door de opwaartse druk van het water wil gaan opdrijven krijgen ze inderdaad door deze ribbels meer grip in de bodem

Marin
October 18th, 2004, 08:20 PM
18 oktober 2004

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Parkeergarage_Terwenakker_18102004.jpg

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Parkeergarage_Terwenakker_1810200402.jpg

Skyscrapercitizen
October 18th, 2004, 11:10 PM
Wow, ziet er spectaculair uit! Je zal btw maar daar wonen, dan kun je beter ff een half jaar op wereldreis gaan denk ik. :)

Watsjer
October 19th, 2004, 12:22 AM
Ballast Nedam rulezz hiero :righton:

Kees
October 19th, 2004, 07:25 AM
@ Marin / hoffotograaf: prachtige plaatjes weer.
weet iemand of er nu ook al wordt gewerkt aan het fundament van Hoog aan de Maas? Voor de parkeergarage zijn ze met heien begonnen op de locatie van HadM. Of komt het fundament van die toren echt op de oorspronkelijke kade, dus tussen de garage en het bankgebouw?

antwoord gevonden bij OC Graphics (http://www.ocgraphics.nl/index2.htm)

@ aedificium erectum
geeft mooi beeld van inrichting buitenruimte

http://www.ocgraphics.nl/sub02/architecture/pr02/images/im04-groot.jpg

http://www.ocgraphics.nl/sub02/architecture/pr02/images/im05-groot.jpg

op de site van OC ook een wonderschone video-animatie, echt het bekijken waard :) kies video productions

Skyscrapercitizen
October 19th, 2004, 10:18 AM
Mooi, thanks Kees!

De woontoren komt overigens naast de P-garage, precies ten oosten ervan dus. De fundering zit onder de poten die middenonder de toren zit tegen de nederlandsche bank aan, en dus niet onder de grote kern met liften en dergelijken! De fundering onder de pijlers wordt dan ook erg fors, met oa. 60 meter lange palen.

Het blijft afwachten of de toren er ook echt komt...

Marin
October 19th, 2004, 10:37 AM
@Kees: Bedankt, het filmpje is puur visueel genot (heb de DVD al een tijdje in mijn bezit).

De volgende foto, geschoten tijdens het bouwputtenfestival, laat redelijk goed zien waar de parkeergarage eindigt en waar Hoog aan de Maas (de kern) straks zal verrijzen. Afgaande op de impressies, zal dit ergens op de plek van het rijtje containers zijn..

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Ernst_Young_0810200407.jpg

harriel
October 19th, 2004, 05:11 PM
Heb vandaag een tijdje staan kijken naar de indrukwekkende wijze waarop de heipalen de grond ingaan. Eerst gaat een ijzeren pijp in de grond. Daarna wordt er een lange heipaal in de pijp gelaten en de ruimte tussen vierkante paal en ronde pijp wordt opgevuld met een dunne slurrie. Daarna wordt de buis er weer uitgetrokken.
Wat ik niet begrijp is waarom de bovenkant van de heipalen geribbeld zijn (zie de foto's). Als de paal op een normale wijze de grond ingaat kan ik me voorstellen dat de ribbels in de paal een grotere kleefkracht in de grond hebben. Nu worden de ribbels opgevuld met de slurrie en is het effect weg. Of zie ik het verkeerd?

Watsjer
October 19th, 2004, 06:06 PM
Heb vandaag een tijdje staan kijken naar de indrukwekkende wijze waarop de heipalen de grond ingaan. Eerst gaat een ijzeren pijp in de grond. Daarna wordt er een lange heipaal in de pijp gelaten en de ruimte tussen vierkante paal en ronde pijp wordt opgevuld met een dunne slurrie. Daarna wordt de buis er weer uitgetrokken.
Wat ik niet begrijp is waarom de bovenkant van de heipalen geribbeld zijn (zie de foto's). Als de paal op een normale wijze de grond ingaat kan ik me voorstellen dat de ribbels in de paal een grotere kleefkracht in de grond hebben. Nu worden de ribbels opgevuld met de slurrie en is het effect weg. Of zie ik het verkeerd?

Hmmmm... inderdaad. Tja, het is een normale manier van werken bij heiwerk in de natte, maar hoe het ook alweer precies ging :? :? Dát zoeken we op !! :)

Skyscrapercitizen
October 19th, 2004, 10:47 PM
Die ribbels zitten erop omdat de garage niet alleen kan zakken, maar ook stijgen. Als het ware wordt er een grote bak in dik water gebouwd, die de neiging heeft om te gaan drijven. De palen moeten dus naast verzakking voorkomen ook zorgen dat de bak/garage niet omhoog komt. Daar zijn oa. die ribbels voor geloof ik.

Watsjer
October 19th, 2004, 11:49 PM
@Harriel & A.E.

Onderstaand verhaal vond ik bij een funderingstechniek-bedrijf op de site:

Vibro - combinatiepalen:
Dit systeem combineert de voordelen van de prefab paal en de vibropaal. De grote trekkracht die een voorgespannen prefab paal op kan nemen in de schacht wordt gecombineerd met een ruwere wand en een grotere doorsnede van de vibropaal, zodat grondmechanisch meer trekkracht kan worden ontleend.

Werking
De stalen buis wordt in de grond gedreven tot in de vaste grondslag. De buis is voorzien van een losse, stalen voetplaat, zodat de onderkant waterdicht afgesloten is. Vervolgens wordt de wapeningskorf in de buis gebracht. In plaats van het storten van beton, wordt er nu een voorgespannen prefab paal in de buis ingebracht. De ruimte rondom de paal wordt opgevuld met betonmortel of betonspecie.

Toepassing
Het systeem wordt toegepast bij tunnels en kelders, vaak in combinatie met een onderwater beton vloer. In het laatste geval wordt de betonpaal in plaats van de onderwater beton voorzien van ribbels of een opgeruwd oppervlak.

Als die stalen buis weer getrokken wordt loopt de betonmortel ook een beetje uit dus krijg je vanzelf ook een ruwer oppervlak denk ik.
Dus dit lijkt op wat hier op de Terwenakker toegepast wordt.... al hebben ze het ook over een wapeningskorf die er nog ingaat.... heb je dat ook gezien Harriel?

harriel
October 20th, 2004, 12:25 AM
@ Watsjer: Nee er is GEEN wapeningskorf ingegaan. In je stukje (waarvoor overigens dank) wordt gesproken over betonmortel of betonspecie. Ik weet niet wat het verschil is.
Ik heb het in mijn stukje slurrie genoemd. Ik zal uitleggen waarom ik die term gebruikte. De slurrie wordt bewaard in een grote betonmolen (zoals betonauto's, maar dan zonder wielen). Na de stort van de slurrie werd de molen leeggemaakt en het overschot werd in een container gestort. Ik heb in die container (staat op de brug) gekeken en daarin lag een soort grijze pap zonder klontjes (grint). In totaal zijn er twee kubels van die slurrie in de pijp gestort.

Ik denk nu (op basis van je stukje) dat de hoeveelheid slurrie die in de pijp gestort wordt niet voldoende is om de totale pijp helemaal te vullen. Bij het omhoog halen van de stalen pijp laat men het heiblok regelmatig slaan. Hierdoor neemt de slurrie de vrijgekomen ruimte (dikte van de pijp) in, waardoor het niveau in de pijp daalt. Hierdoor blijven de ribbels vrij van de slurrie en kunnen ze (na zetting van de opzijgeduwde grond) hun werk gaan doen: heel veel tegendruk gaan geven als de garage omhoog wil komen.
De werking wordt dan nog versterkt omdat het onderste gedeelte van de paal opgedikt is door de dan hard geworden slurrie.
Ik denk dat het zo in elkaar moet steken. Maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk.

Watsjer
October 20th, 2004, 01:12 AM
@Harriel
Het is eigenlijk raar he... men brengt een betonnen heipaal op diepte in zonder dat er op die paal geslagen werd :|
Het gat is nl. al gemaakt door die lange stalen buispaal (met een verloren 'deksel' aan de onderkant van die buis). Waarom dan gewoon niet alles vullen met beton en wel een wapeningskorf toepassen???? Nou ja het zal zijn redenen wel hebben en we komen er nog wel verder achter... maar wat die slurrie dan precies is? Toch een soort van betonmortel denk ik dan. I.i.g. geen bentoniet o.i.d. (tegen instorting van het gat) want dan zou alles er weer uit hebben moeten komen en jij had gezien dat er 'definitief' 2 kubels in gestort werden...

crane freak
October 20th, 2004, 01:21 AM
Hier (http://www.ijbgroep.nl/default.asp?main=-1&page=167&shownews=1) staat ook nog een duidelijke uitleg over dit soort palen.

Watsjer
October 20th, 2004, 10:20 AM
Bedankt Crane Freak, dit verhaal is nóg duidelijker... die ribbels op de palen dienen dus als verankering in de onderwaterbetonvloer en níet in de bodem en de ruwe schacht die ontstaat door het storten van betonmortelspecie in de buis zorgt na het trekken van diezelfde stalen buispaal voor het opvangen van de (opwaartse) trekkrachten :cheers:

harriel
October 20th, 2004, 11:32 AM
@Watsjer en crane freak:

Mijn vraag is beantwoord op een zeer duidelijke manier. Zo leren we nog eens wat!
Bedankt!

Marin
October 22nd, 2004, 09:28 PM
22 oktober 2004

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Parkeergarage_Terwenakker_22102004.jpg

CborG
October 26th, 2004, 07:44 PM
26-10.. heie.. heie.. en nog eens heie..

http://img18.exs.cx/img18/8375/PA260030.jpg

Vash
October 30th, 2004, 07:31 PM
Maar waarom word de paal dan met de ribbels naar boven erin gestampt???

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Parkeergarage_Terwenakker_1810200402.jpg

Ik denk eerder dat de ribbels zorgen voor wat houvast voor de hei-machine.
Want ze gaanniet op het beton stampen,toch? Ze slaan toch op een behuizing dat geklemt zit om de paal?

crane freak
October 30th, 2004, 08:16 PM
Een lege buis gaat steeds de grond in. Als die op diepte is, plaatst men pas de prefab betonnen paal erin. Daarna stort men er nog grout (hecht zich aan de paal, vult ruimte tussen paal en grond op) bij, en trekt men weer de buis uit de grond. De geribbelde paalkop steekt dan nog uit in de met water gevulde put. Om een werkvloer te creëren, stort men onderwaterbeton in de put. Het onderwaterbeton hecht zich aan de ribbels. Als het beton uitgehard is, kan de put leeggepompt worden, zonder dat de vloer omhoog komt.

Watsjer
November 10th, 2004, 02:18 AM
Heeft iemand toevallig afgelopen vrijdag (5 nov) nog gezien wat er ter hoogte van 'de brug' aan de achterkant van restaurant Brutus Beer gebeurd is??
Ik zag daar tussen de middag wel een 8-assige mobiele kraan van Peinemann een plekje zoeken maar helaas heb ik later die dag niet meer terug kunnen komen. Ik vermoed echter dat er een graafmachine van zo'n blauwe traverse is afgehesen maar ik weet het niet zeker :?

Kees
November 10th, 2004, 07:59 AM
@Watsjer, je vermoeden klopt: ze hebben in ieder geval één van die twee graafmachines afgevoerd.

angeladevi
November 10th, 2004, 01:56 PM
@CborG
Deze palen worden op 'trek' belast; omdat deze betonnen parkeerdoos door de opwaartse druk van het water wil gaan opdrijven krijgen ze inderdaad door deze ribbels meer grip in de bodem

'grip in de bodem'??? die ribbels dienen voor grip ja, maar dan de koppeling met de onderwaterbetonvloer. Dit is gewoon het vibro-combisysteem wat in de waterbouw veelvuldig wordt toegepast: stalen buis met gesloten punt erin jassen. dan betonpaal er inzetten en de stalen paal trekken terwijl je de overgebleven ruimte volblubbert met beton. Is ideaal trekelement

CborG
January 13th, 2005, 06:49 PM
13-01:

http://img111.exs.cx/img111/5868/p11300565co.jpg

[Kees]
January 13th, 2005, 08:00 PM
Ow ik heb ook nog foto's :) 4-1-2005
http://img41.exs.cx/img41/4430/imag01350yd.jpg
http://img41.exs.cx/img41/9517/imag01375kh.jpg

Marin
January 13th, 2005, 08:26 PM
Dank voor het uitzicht Keezy! Dat ziet er erg imposant uit! Weet iemand hoe diep de bouwput is?

Watsjer
January 13th, 2005, 08:41 PM
Zzzzoow dat is een aardig diepe put geworden zeg :eek2: Da's al gauw 15 a 20 meter of niet?
Maar dat moest ook wel met zo'n lange stalen mantelbuis..

vinman
January 13th, 2005, 08:52 PM
Oei, das wel een paar metertjes ja

harriel
January 14th, 2005, 12:17 AM
Niet precies maar er moeten 4 parkeerlagen komen. Dus zeg 4 x 2,50 = 10 meter. Daarbovenop komt een afwerkniveau waarop bomen komen te staan dus zeg ook maar 2 meter. Je vergist je vaak in diepte net als bij het schatten van hoe breed een rivier is.

[Kees]
January 14th, 2005, 12:25 AM
Jah het is een aardig gaatje. Die damwanden hebben een druk te voorduren! :runaway: Maar er zitten niet voor niks van die enorme kokers vol met beton gestort in de grond geslagen.

harriel
January 14th, 2005, 12:42 AM
Ho, ho, Keezy!

De kokers in de damwand zijn NIET gevuld met beton. Ronde vormen kunnen een enorme druk opvangen. Vergelijk simpel een ei!! Neem er maar eens een in je hand en probeer dan maar eens het ei te breken: het lukt je niet!

[Kees]
January 14th, 2005, 12:50 AM
Ow dan hem ik dat verkeerd vernomen :(

harriel
January 14th, 2005, 02:48 AM
Ik heb nog eens naar de foto's van Keezy gekeken. En heb de volgende opmerkingen/vragen.

1. het valt me op dat de heipalen niet in een regelmatige vorm staan. Kennelijk is dat bij deze bouwwijze niet echt nodig.

2. de parkeergarage is opgedeeld in segmenten. Hoe verbinden ze de segmenten tot een geheel?

3. de vloer die te zien is, is onderwaterbeton. Dat heb ik elders gelezen (zie eerder in deze thread). Deze vloer heeft een dikte van ca 1,5 á 2 meter = de lengte van de ribbels in de heipaal.
Boven op deze vloer komt de echte vloer: wapening + beton. Hoe dik dat wordt weet ik niet. Zoals het er nu uitziet is (volgens mij) dit stadium van de bouw het meest kritische punt in het gehele proces. Immers de opwaartse druk is nu het grootst. De heipalen leveren nu de grootste trekkracht = voorkomen dat de hele zaak gaat drijven.
Hoe kan een paal eerst trekkracht leveren en later dienst doen als draagpaal? Of is het gewicht van het reeds gestorte beton zo groot dat dit geen rol meer speelt?

Wie kan wat info geven?

Marin
February 9th, 2005, 10:18 PM
9 februari 2005

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Parkeergarage_Terwenakker_0902200504.jpg

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Parkeergarage_Terwenakker_0902200503.jpg

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Parkeergarage_Terwenakker_09022005.jpg

Kees
March 22nd, 2005, 09:31 AM
De heimachine is gisteren afgevoerd, 't wordt tijd voor "Hoog aan de Maas" nu.

Nieuwe Waas
March 22nd, 2005, 01:21 PM
Zou die ronde bekisting niet een begin van de 'poot' van HadM kunnen zijn? Ik kijk er vanuit m'n kantoor bovenop en als ik naar de impressies kijk, zit 'ie wel op de juiste plaats.

Jan
March 22nd, 2005, 01:31 PM
Nee

Skyscrapercitizen
March 22nd, 2005, 11:15 PM
Vandaag 22 maart 2005:

http://home.hetnet.nl/~tdb150881/Mdag/terwenakker.jpg

http://home.hetnet.nl/~tdb150881/Mdag/terwenakker2.jpg

Hebben ze al een oplossing voor E&Y voor de tijd dat ze wel een toren maar geen P hebben?

CborG
March 22nd, 2005, 11:18 PM
Fietsen!:)

1+2=3
March 23rd, 2005, 01:22 AM
Wat ziet die Waterstadtoren (op de foto op pagina 1 geloof ik) er afgetakeld uit. Lijkt wel of ie aan het ontbinden is. Missen daar niet een paar gevelplaten? Of was is nog niet helemaal afgerond toen die foto werd genomen?

[Kees]
March 26th, 2005, 01:20 AM
Nee

Inderdaad. Dit is de vorm van de autocarroucel :cheers: Tevens hebben ze 1 zo'n kraan helemaal compleet eraf gehaald met een 500 tonner! :eek2:

Marin
April 15th, 2005, 09:36 PM
15 april 2005

http://home.planet.nl/~lesch003/Parkeergarage Terwenakker_15042005.jpg

CborG
May 18th, 2005, 05:32 PM
18-05:

http://img271.echo.cx/img271/7369/p5180024a1cj.jpg

http://img271.echo.cx/img271/7973/p5180025a6xi.jpg

http://img271.echo.cx/img271/8942/p5180026a1uy.jpg

http://img271.echo.cx/img271/6066/p5180027a1id.jpg

Watsjer
May 19th, 2005, 01:51 AM
Hier gaat het ook z'n gangetje, je ziet alleen nog niet veel wanden staan. Ze lijken nu vooral nog bezig te zijn met andere constructies zoals van trappenhuizen oid en de 'autocarroussel'

Kees
June 6th, 2005, 01:33 PM
Site met inside actuele plaatjes: Parkeergarage Terwenakker op fotorondleiding.nl (http://www.fotorondleiding.nl/terwenakker.htm)

ook een paar Jan-achtige plaatjes van Montevideo aldaar

Awais
June 6th, 2005, 03:39 PM
Dat is een stoere site. Wat je duidelijk ziet op de fotos is waar precies die ingang komt van Hoog ad Maas vanuit de parkeergarage.

Kees
June 17th, 2005, 10:05 AM
de schuinliggende stalen buizen (3e pic van CborG) zijn verwijderd.

CborG
June 24th, 2005, 12:13 AM
^Nee hoor, ze liggen er nog steeds:dunno:

http://img69.echo.cx/img69/336/p6230069a0se.jpg

Kees
June 24th, 2005, 07:02 AM
^ echt?
dan heb ik dus helemaal niet goed gekeken.
bedankt weer voor je fotorondje !

Nieuwe Waas
August 16th, 2005, 01:06 PM
16-08-05 vanuit gebouw 'De Maas', de ondersteunende buizen worden verwijderd:
http://home.tiscali.nl/stijnen/terwen%20001a.jpg

Binnenkort ga ik me toch eens verdiepen in verwerken van foto's. Het wil nog steeds niet helemaal lukken.

Kees
September 13th, 2005, 08:39 PM
leuke site: Wim-Karels Terwenakker (http://www.wim-karel.speedlinq.nl)

met goeie foto's o.a. deze:

Ongeval met Atlas kraan machinist is ligt gewond

http://www.wim-karel.speedlinq.nl/foto's%20groot/grootL1060755.JPG

INVISIBLE
September 13th, 2005, 08:56 PM
Dit doet me weer denken aan de geweldige bouwput die we hier midden in de stad gekent hebben .
En nu nog steeds de grootste ondergrondse P van NL is .
Met 1700 parkeerplaatsen en zo ruim van opzet dat er waty minder ruim zat 2500 + aan auto's hadden kunne staan .
Maar dit wilde de gemeente extra nie .
Er word nu amper 300 meter van deze P wel een nieuwe bovengrondse P weer aangelegd ten behoeve van het Ziekenhuis .
Ook deze gaat bijna 1000 plaatsen herbergen .

Maar ook deze in Rotterdam is geweldig om te zien :) .

Marin
September 14th, 2005, 10:19 AM
Serie interessante foto's!

Off topic: volgens mij heb ik dit ontwerp voor Hoog aan de Maas nog niet eerder gezien. Heb ook eerlijk gezegd geen idee of dit oud of nieuw materiaal is.

http://www.wim-karel.speedlinq.nl/foto's%20groot/wkterwenakkem2zink.jpg

supercees
September 14th, 2005, 11:04 AM
Dat is een zeer mooi ontwerp!... maar de kans dat dit gebouw (of in deze of in andere vorm) doorgaat is volgens mij niet zo groot op dit moment...
Maar wie weet als de markt aantrekt!

Gerard
September 14th, 2005, 11:59 AM
^^ Dat is onderdaad een iets ander ontwerp omdat er palen tot aan de grond op staan met balken naar de gevel. Dat zag er iets anders uit.

http://207.44.228.232/images/B00/318.jpg

Skyscrapercitizen
September 14th, 2005, 02:00 PM
misschien wel een nieuwe goedkopere versie om het geheel haalbaar te maken. Ik zit er niet mee als deze er in iets afgeslankte vorm komt, het blijft fascinerend.

Kees
September 15th, 2005, 10:12 AM
aardig achtergrondartikel, met fotootjes: Dycore -systeemvloeren-, 12 september 2005, Een knap kunstje (http://www.dycore.nl/actueel_nieuws/knapkunstje.htm)

paar citaatjes:

". . . Van deze bebouwing is het nieuwe hoofdkantoor van Ernst en Young bijna klaar en wordt de bouw van de woontoren Hoog aan de Maas binnenkort opgestart. . . . "

Afwerking.
Op de bovenste vloer komt t.z.t. een grondpakket van ruim 1 meter waarin later beplanting kan worden aangebracht. Ook is voorzien in een wandelpad. De buitenwand wordt afgewerkt met een sierbeton-bekleding. De gehele 4-laagse parkeergarage is dan onzichtbaar geworden en een intrigerend, constructief - en uitvoeringstechnisch hoogstandje is dan volledig aan het oog onttrokken.

De werkzaamheden op de bouwplaats zijn gestart in mei 2003 en onvoorziene omstandigheden voorbehouden wordt eind 2005 opgeleverd.

Marin
September 15th, 2005, 11:29 AM
Wordt nog flink aanpoten om het project op tijd af te krijgen. Goed om te horen dat Hoog aan de Maas nog altijd loopt..

Capzilla
September 15th, 2005, 11:54 AM
Hoog aan de Maas loopt nog wel, maar niet zo hard. Woningverkoop in dit segment van de markt loopt zo slecht dat het doorgaan erg onzeker is. Zal mijn stiefbroer er vanmiddag wat nader over peilen als hij klaar is bij EY.

Elvis
September 15th, 2005, 12:38 PM
^^Maar op die laatse foto van Nieuwe Waas is zo'n rond, betonnen geval te zien in die bouwput. Is dit dan niet het fundament van Hoog aan de Maas? Zal c'ker zonde zijn als dit project niet door gaat.

Marin
September 15th, 2005, 12:55 PM
^ Nee, is onderdeel van de pakeergarage.

mjb-solutions
September 15th, 2005, 02:19 PM
Hoog aan de Maas loopt nog wel, maar niet zo hard. Woningverkoop in dit segment van de markt loopt zo slecht dat het doorgaan erg onzeker is. Zal mijn stiefbroer er vanmiddag wat nader over peilen als hij klaar is bij EY.

Als woongebouw zal Hoog aan de Maas er niet komen; da's inmiddels zeker. Er wordt nu onderzocht of het een hoteltoren kan worden. Zou ook een ander ontwerp kunnen verklaren...

Marin
November 1st, 2005, 08:21 PM
Serie van vandaag..

http://207.44.228.231/marin/Parkeergarage Terwenakker_01112005.jpg

http://207.44.228.231/marin/Parkeergarage Terwenakker_0111200502.jpg

http://207.44.228.231/marin/Parkeergarage Terwenakker_0111200503.jpg

Skyscrapercitizen
November 2nd, 2005, 12:10 AM
wow die eerste foto is fantastich met die wolk!

Kees
November 7th, 2005, 08:30 AM
bron: BoompjesRotterdam (http://www.wim-karel.speedlinq.nl/)

http://www.wim-karel.speedlinq.nl/foto's%20groot/parkeergarage%20afwerking01IMG_1778.JPG

Elvis
November 7th, 2005, 01:59 PM
So he. Ziet er strak uit.

Marin
November 7th, 2005, 03:10 PM
Nieuw voor mij is dat de stalen damwanden een blijvend en zichtbaar onderdeel zijn van de parkeergarage. Ging er vanuit dat ze later weer verwijderd zouden worden. Neem aan dat ze wel een levensduurverhogende behandeling hebben ondergaan..

Elmo
November 7th, 2005, 06:17 PM
Bizar... zit er tussen het water en de parkeergarage maar een cm of 2 aan staal.

rotterdammer
November 7th, 2005, 06:28 PM
Kwestie van een paar kogels en je hebt een zwembad..... is gelijk Tropicana overbodig :)

Dr. Dubai
November 7th, 2005, 06:41 PM
Ik denk dat ze wel dubbele damwanden geslagen hebben en het deel ertussen vol gegooid hebben met beton. Een enkele damwand van staal van maar 2 cm dik lijkt me veel te risicovol.

Nexxd
November 7th, 2005, 07:23 PM
^^dat denk ik ook ja.

Overigens strakke vormgeving in die parkeergarage!

Skyscrapercitizen
November 7th, 2005, 08:47 PM
Ja ziet er goed uit, nu maar hopen dat ze het snel afmaken, vooral voor E&Y.

CborG
November 8th, 2005, 01:23 AM
Lekker vloertje om ff op te gummen;) Die is zo zwart.

Bigben838
November 8th, 2005, 02:05 PM
je zou ook niet zeggen dat dat een parkeergarage is maar een woonkamer ofzo (niet dat ik mijn woonkamer zo zou verven maar toch) opzich wel mooi natuurlijk alleen die witte vloer die is denk zo zwart.

Mr Sky
November 8th, 2005, 02:06 PM
^lekker ff een donut doen op die vloer ja :D

Kees
December 12th, 2005, 08:36 AM
zaterdag is één van de twee kranen afgevoerd.

bron: BoompjesRotterdam (http://www.wim-karel.speedlinq.nl/)

De nieuwe kademuur verschijnt weer na 3 jaar hard werken

http://www.wim-karel.speedlinq.nl/foto's%20groot/de%20nieuwe%20kade%20elementenPICT2772.JPG

Skyscrapercitizen
December 12th, 2005, 09:59 AM
Grappig die prefab kademuur...

Zo te zien duurt het nog wel even voor de medewerkers van (saai) E&Y hun koekblik ondergronds kwijtkunnen.

Marin
December 12th, 2005, 01:07 PM
Dat ziet er gelijk een stuk netter en solider uit. Vreemd dat de elementen 'nat' geplaatst worden..

Marin
January 2nd, 2006, 03:28 PM
02.01.2006

http://207.44.228.231/marin/Terwenakker_02012006.jpg

http://207.44.228.231/marin/Terwenakker_0201200602.jpg

http://207.44.228.231/marin/Terwenakker_0201200603.jpg

http://207.44.228.231/marin/Terwenakker_0201200606.jpg

http://207.44.228.231/marin/Terwenakker_0201200607.jpg

Jan
January 2nd, 2006, 03:55 PM
Mooie reeks. Het ziet er naar uit dat deze nog een keer gaat lukken ook. ;)

vinman
January 2nd, 2006, 06:23 PM
Mooie update inderdaad. Toch jammer dat je tussen elk prefabelement een streep ziet. Maar het ziet er niet onaardig uit.

Marin
January 2nd, 2006, 07:45 PM
^ Helaas, de naden (dilataties) zijn er om het krimpen en uitzetten mogelijk te maken. Zonder zal een muurconstructie zoals hierboven sneller kapot gaan. Je kunt je dus afvragen wat 'lelijker' is..

angeladevi
January 2nd, 2006, 10:35 PM
Dat ziet er gelijk een stuk netter en solider uit. Vreemd dat de elementen 'nat' geplaatst worden..

'solider'??? Nee hoor, die elementjes zijn puur cosmetisch. De stalen combiwand is de hoofddraagconstructie en uiteindelijk komt voor het geheel een stalen remmingwerk te staan om te voorkomen dat er een boot in vliegt. Al het staal van de combiwand moet dichtgelast worden om lekkage op de sloten te voorkomen. In het verleden leverde dat nog wel eens problemen op zoals bij de Malieveldgarage. Als laatste wordt er een kathodisch beschermingsysteem met aluminium opofferingsanoden toegepast om corrosie tegen te gaan.

Marin
February 7th, 2006, 09:33 PM
07.02.2006

http://207.44.228.231/marin/Terwenakker_0702200603.jpg

http://207.44.228.231/marin/Terwenakker_07022006.jpg

http://207.44.228.231/marin/Terwenakker_0702200602.jpg

Scarlet Bee
February 7th, 2006, 10:33 PM
Is die betonnen put uit post 82, foto 2, voor een boom? Ik hoop het wel, anders blijft dit voor altijd een kale, koude achterkant.

Bigben838
February 8th, 2006, 02:14 PM
heey marin, je ben weer heel rotterdam aan het rijden geweest eejz;)

Watsjer
February 8th, 2006, 03:28 PM
Die rupshijskraan op verrijdbare Ballast-Nedam brug is inmiddels dus ook afgevoerd... :runaway:

ayelt
February 8th, 2006, 07:10 PM
heey marin, je ben weer heel rotterdam aan het rijden geweest eejz;)

:weirdo:

W@iYowW seriEu'sz Gek haha Volg.ensz my istie g4st eChT h3eL r0Terd4mM a@n 'h3.T RyD3n g.EweEst..

EcHt Z0 .ChiLl Jewe3t ToCh WuHahha

[Kees]
February 8th, 2006, 08:19 PM
Ik ben benieuwd hoe ze de top van de parkeergarage gaan inrichten. Ik heb terug gelezen over dat men bomen wou plaatsen. Deze plek lijkt mij wel geschikt om een mooie groenstrook van te maken.

Dr. Dubai
February 8th, 2006, 08:25 PM
Ja zeker weten. Een leuke binnenhaven kan dit genoemd worden. Hier zou je wat hoogwaardige stoeptegels moeten neerleggen, met wat boompjes en bankjes met uitzicht over het water. Dan krijg je een leuke kade:)

Nexxd
February 8th, 2006, 10:06 PM
http://www.ocgraphics.nl/sub02/architecture/pr02/images/im04-groot.jpg

http://www.ocgraphics.nl/sub02/architecture/pr02/images/im05-groot.jpg
Zo zien de impressies er uit, dus dat belooft ons nog wat :)

Marin
February 23rd, 2006, 11:16 AM
22.02.2006

http://207.44.228.231/marin/Terwenakker_22022006.jpg

Skyscrapercitizen
February 23rd, 2006, 11:30 AM
Ha daar komt de buitenruimte. Zal voor het toeristenseizoen wel af zijn denk ik.

HighinParis
February 23rd, 2006, 04:01 PM
Komt er ook nog groen, of blijft het geheel een Bijlmerbajes-uitstraling houden?

Skyscrapercitizen
February 23rd, 2006, 04:33 PM
^^

Ik zie iig bomen op de impressies, met mooie bestrating. Gras moet je daar niet maken, dat gaat dood in de schaduw, krijg je een modderzooi.

Eric Offereins
February 23rd, 2006, 04:54 PM
Ik zie alleen maar X-jes, geen impressies. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen
hoe je flinke bomen op een dak kan zetten. De wortels moeten toch een flink eind de
grond in kunnen. Grote plantenbakken zouden ook wel staan. :)

Erik
February 24th, 2006, 12:20 PM
Ik vind dat hoekstuk aan die kademuur, met die witte 'stenen' wel erg lelijk... Lijkt zo nep

Kees
March 9th, 2006, 09:58 AM
Komt er ook nog groen, of blijft het geheel een Bijlmerbajes-uitstraling houden?

bron: Gemeentewerken - R'dam (http://www.gw.rotterdam.nl/smartsite229.dws?Menu=100496&MainMenu=2050458&goto=2096183&style=1509) (Werk in uitvoering > Bij u in de buurt > Terwenakker)

Project omschrijving:

Gemeentewerken Rotterdam start met de definitieve bovengrondse inrichting van de buitenruimte aan de Terwenakker.
Het betreft het aanbrengen van rustieke bestratingsmaterialen aan de havenzijde, divers wegmeubilair (banken, prullenbakken, et cetera) en persoonlijke parkeervakken met afsluitbare antiparkeerbeugels.
Langs de kade zullen circa 50 bomen worden geplant. De bestaande kademuur zal worden opgehoogd naar nieuw peil. Tevens zal er verlichting geplaatst worden langs de kade.

Het werk zal worden uitgevoerd in diverse faseringen, dit in verband met de toegang tot de parkeergarages aan de Terwenakker. Tijdens de werkzaamheden kan de verplichte rijrichting wijzigen en zal uw garage vanaf een andere rijrichting bereikbaar zijn. De voortgang van de bestratingswerkzaamheden is afhankelijk van de voortgang van de realisatie van de parkeergarage. Het is echter onvermijdelijk dat het aanbrengen van de bestrating ter plaatse van één van de garage-ingangen ervoor zal zorgen dat de in-/uitgang voor een korte tijd niet gebruikt kan worden.

De werkrichting waarin de werkzaamheden uitgevoerd zullen worden is vanaf de Rederijstraat richting de Nieuwe Leuvebrug. Ten behoeve van de aansluiting van de Terwenakker op de Boompjes worden tevens werkzaamheden uitgevoerd aan het straatwerk en de aanwezige asfaltconstructie. Het werk wordt binnen de normale werktijden uitgevoerd, maar er kunnen zich (weers)omstandigheden voordoen waardoor wij genoodzaakt zijn uit te wijken naar eventuele weekeinden of avonden/nachten.

Wanneer
De werkzaamheden duren naar verwachting van 13 maart tot en met eind juli 2006.

Verkeer
Gedurende de faseringen zal door middel van tijdelijke bebording aangegeven worden via welke route de parkeergarages en het Rotterdams Jongenskoor op de Terwenakker bereikbaar zijn. Indien de verharding aan de Terwenakker ontbreekt, zullen de parkeergarages via rijplaten bereikbaar zijn.

Marin
March 14th, 2006, 06:06 PM
Vrij gedateerde luchtfoto van het project:

http://www.europe-re.com/files/other/RREloc114_1_952x650.jpg

Bron: www.europe-re.com

Nexxd
March 14th, 2006, 09:14 PM
^wat een hoop groen op die foto, dat valt extra op omdat nu alle bomen nog kaal zijn.

Prologic
March 26th, 2006, 04:02 PM
26-3

Bijna klaar.
http://home.kabelfoon.nl/~gkoning/rdam/26-3/4.JPG

vinman
March 26th, 2006, 04:22 PM
Mooie update! Ziet er netjes uit zo. Wat groen en een mooie bestrating, en het gebied krijgt toch weer een opwaardering.

Kees
May 10th, 2006, 08:19 AM
bron: Boompjes Rotterdam (http://www.wim-karel.speedlinq.nl/)

http://www.wim-karel.speedlinq.nl/Pgarage%20gereed/DSC01450P%20garage%20gereed.JPG

http://www.wim-karel.speedlinq.nl/Pgarage%20gereed/DSC01456P%20garage%20gereed.JPG

http://www.wim-karel.speedlinq.nl/DSC01449P%20garage%20gereed.JPG

Rooftop
June 13th, 2006, 02:56 PM
13 juni 2006

http://img117.imageshack.us/img117/8061/parkeergarageterwenakker130620.jpg

Skyscrapercitizen
June 13th, 2006, 10:25 PM
Ik liep er vandaag voor het eerst overheen, wordt leuk stukje stad hoor!

En : Deep Respect voor die stratenmakers, vandaag 32C in de city en die gasten zijn kinderkoppen aan het leggen!

harriel
August 10th, 2006, 03:05 PM
http://img148.imageshack.us/img148/9171/terwenakker01ky7.jpg (http://imageshack.us)
http://img148.imageshack.us/img148/7943/terwenakker02ik3.jpg (http://imageshack.us)

SkyBridge
August 10th, 2006, 03:17 PM
Ziet er prima uit!

Martijn t
August 11th, 2006, 03:52 AM
Ziet er inderdaad er netjes uit.
Alleen raar dat die bomen niet vast staan met houten pallen (foto 2 ).
1 storm erlangs en ze liggen omver .

:)dorp
August 11th, 2006, 09:43 AM
Dat ziet er goed uit zeg... wist ook niet dat het voetgangersgebied zou worden. Het wordt tijd dat men de hele binnenstad gaat aanpakken, waarbij terwenakker wat mij betreft als voorbeeld kan dienen voor genoeg andere plekken in het centrum.

Gyz
August 11th, 2006, 03:10 PM
't is een verbetering maar het blijft een kil en desolaat gebied daar achter de Boompjeshoogbouw. Zelfde uitgestorven sfeertje als achter de Lijnbaan.

Er moet met de aanwezigheid van kades en water toch heel wat meer van te maken zijn ...

Roel
August 11th, 2006, 04:49 PM
^ Als het was geasfalteerd met hier en daar een roestige afvalcontainer en geen groen, dan had ik jou gelijk gegeven. Hoe had je het dan gewild? Wat verwacht je dat mensen daar komen doen? :bash:

SkyBridge
August 11th, 2006, 05:10 PM
^ Mee eens, niet elke plek hoeft een trekpleister te zijn zolang het er maar netjes uitziet. Een gebouw mag best een 'achterkant' hebben zolang alle gebouwen hun dode 'achterkant' maar niet op elkaar richten. Neemt niet weg dat het Wijnhaveneiland en omgeving qua buitenruimte een trieste omgeving is. Vervallen panden, winkels op één hand te tellen, uitgeleefde kades en onkruid tot op de stoep van de glimmend nieuwe torens. Dat kan beter!

heipaaltje
August 11th, 2006, 05:12 PM
^ Als het was geasfalteerd met hier en daar een roestige afvalcontainer en geen groen, dan had ik jou gelijk gegeven. Hoe had je het dan gewild? Wat verwacht je dat mensen daar komen doen? :bash:
Het is inderdaad prachtig ingericht. Hulde! Maar helaas blijft het ook een desolaat gebied. Leuk om er een keer overheen te wandelen maar dan houdt het ook wel op.

Gyz
August 11th, 2006, 05:24 PM
^ Wat verwacht je dat mensen daar komen doen?

Dat is het nu juist! De gebieden die ik aangaf zijn hartje centrum en toch net zo verlaten als Oost-Groningen. Het gebied achter de Willemswerf, Erasmus en Rijkswaterstaat zijn zelfs nog desolater dan deze. Dan kan je wel mooie torens neerzetten maar het achter- en omliggende gebied wordt amper in ontwikkeling gebracht. Als er al aan een plintfuctie is gedacht dan geldt dat enkel voor de Boompjeszijde. Toch is het wel het gebied waar men straks vanuit peperdure appartementtorens recht op uitkijkt. Niet echt aanlokkelijk lijkt me...

Misschien dat deze garage, de ontwikkelingen rondom de Red Apple en een eventele herontwikkeling van DNB een wat positievere draai aan dit gehele gebied kunnen geven.

Roel
August 11th, 2006, 10:05 PM
Beste Gyz,

Ik zal het alleen even over mezelf hebben. Ik vind het heerlijk om in de pauze even de Wijnhaven op te lopen en rustig te zitten. Er zijn vrijwel geen terrassen, er is nauwelijks verkeer. Alleen maar het haventje. Heerlijk. Laat dat fijn zo.

Paulie Walnuts
August 11th, 2006, 10:29 PM
Mooie bestrating.

Pruim
August 12th, 2006, 11:01 AM
Wat past de E&Y toren toch mooi in z'n context!

Eric Offereins
August 12th, 2006, 12:20 PM
Beste Gyz,

Ik zal het alleen even over mezelf hebben. Ik vind het heerlijk om in de pauze even de Wijnhaven op te lopen en rustig te zitten. Er zijn vrijwel geen terrassen, er is nauwelijks verkeer. Alleen maar het haventje. Heerlijk. Laat dat fijn zo.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als ik er zou wonen wil ik ook rust en dat
het er netjes uitziet, zoals dit. Stappen doe ik wel ergens anders. :cheers:

Skyscrapercitizen
August 14th, 2006, 10:00 AM
Ziet er goed uit. Nu het wijnhaveneiland zelf nog. En dan veel voetgangersbruggetjes aanleggen tussen de vingers van het eiland en naar deze kade, zodat mensen makkelijker rond kunnen lopen. Haven buitenmuseum uitbreiden naar wijhaveneiland kades en enkele jachthaven maken en de mensen komen vanzelf!

angeladevi
August 14th, 2006, 03:30 PM
Het gebied moet wat toegankelijker worden gemaakt. Dat geldt zowel voor het gebied als geheel als het gebied op zich. Idd voetgangerbruggetjes om de pieren met elkaar te verbinden en zo.

SkyBridge
August 14th, 2006, 04:56 PM
^ Dat, en zoals ik al eerder zei ziet dit hele gebied er afgeleefd uit. De kades zijn smerig, de gevels van de laagbouw geven een Oostblok-gevoel, de schepen en woonboten die er liggen zien eruit alsof ze van de zeebodem zijn getakeld en de bestrating is deprimerend slecht. Even 'opzoomeren' dus!

Jan
August 19th, 2006, 12:29 PM
Liep er gisteren overheen, het is een erg mooie ruimte geworden, die met de bouw van de torens op het Wijnhaveneiland alleen maar stedelijker wordt. Als je dan terugdenkt aan al dat gezever van de bewoners die bezwaar maakten omdat ze vonden dat de Scheepmakershaven tot een sloot zou worden gedegradeerd dan moeten ze die zeikers alsnog het Rotterdamschap afpakken.

Marin
August 30th, 2006, 06:22 PM
Bron: AD/RD, 30 augustus 2006 (www.ad.nl)

Honderden auto’s de diepte in

Door Marcel Potters

ROTTERDAM - Dat de nieuwe keitjesvlakte op de Terwenakker al in gebruik is genomen, bewijst de troep die rond een vers aangeplant, iel boompje ligt. Zonde, want het leidt de aandacht af van het prachtige werk dat de stratenmakers achter de witte torens aan de Boompjes in Rotterdam hebben verricht.

En waarmee ze, getuige de bergjes bruinige en grijze keitjes, nog niet klaar zijn. Vooraan, in de buurt van het onderkomen van het Rotterdams Jongenskoor aan de Leuvehaven, puzzelen ze nog met het plaveisel, dat bovenop de Boompjesgarage ligt.

Het is de finishing touch, stellen directievoerder Wim Karel en hoofdopzichter Rick de Bruijn, die het werk aan dit ondergrondse bouwsel in goede banen hebben geleid. „Deze kade is het visitekaartje van het gebied,’’ vertelt eerstgenoemde, „en wordt onderdeel van een wandelroute door het centrum van Rotterdam.’’'

Gereedschap tikt op het natuursteen. Dat is andere koek dan het zware gebeuk van de heistellingen die hier jarenlang palen in de grond beukten.

Welgeteld 241 buispalen gingen de bodem in, waartussen stevige damwanden werden gezet. Bovendien moesten 750 heipalen de vloer van de vier verdiepingen diepe garage ondersteunen. Tel daarbij op 50 schoorpalen – exemplaren die schuin de grond in gingen om de buitenkant van het bouwwerk te stutten – en je kunt wel zeggen dat de omgeving zijn portie herrie heeft gehad. „Zonder die palen,’’ benadrukt Karel, ,,zou de constructie echter langzaam omvallen.’’

Zoals bij elk megaproject, kwamen de bouwers van de garage ook hier voor verrassingen te staan. De Bruijn: „Ten tijde van de VOC lagen hier scheepshellingen. Daarvan zijn we nogal wat stukken tegen gekomen. Palen, houten delen van drie bij twee meter, scheepskielen. Archeologen hebben met ons meegekeken, maar er zat voor hen niets bijzonders bij.’’

Nóg een complicerende factor was het langzaam ’overhellen’ van de omliggende bebouwing, zoals de witte woontorens aan de Boompjes. Door al het gebeuk en gedreun, zakten die gebouwen 17 millimeter scheef, ongeveer de helft van de toegestane afwijking. Als de maximale grens was bereikt, zou het werk zijn stilgelegd.

„Een noodplan lag al klaar. In dat geval hadden we andere technieken moeten toepassen,’’ zegt Karel. Uiteindelijk viel de schade mee. In één woning liet wat tegelwerk los, elders barstte een ruitje, een spiegel ging kapot, maar dat was het wel zo’n beetje. „Die zaken hebben we keurig netjes vergoed.’’

Trots wordt het resultaat getoond. De garage – totale kosten 30 miljoen euro – is een massieve constructie, overzichtelijk en schoon, met witte muren en plafonds. De 'huiskleur' als een parkeervoorziening meer dan drie verdiepingen telt. 640 voertuigen kunnen er een plekje vinden. Wie het allerlaatste parkeerplekje heeft, moet dan zo’n twee kilometer rijden om de uitgang te bereiken.

De Bruijn: „De laagste vloer ligt 14 meter onder de keitjes. Daarmee is dit een van de de diepste garages in Nederland.

Dr. Dubai
August 30th, 2006, 10:19 PM
Vet!:) Deze garage wil ik wel eens van binnen zien!

Nexxd
August 31st, 2006, 05:49 PM
^Ik ben er een tijdje geleden doorheen gelopen. Hij ziet er heel licht, ruim en netjes uit. Verder blijft het een parkeergarage, dus veel meer dan auto's en parkeervakken zie je niet.

Nieuwe Waas
September 1st, 2006, 12:38 PM
Nogal een arbeidsintensief karweitje die keitjes leggen. Daar zijn ze inmiddels ook al meerdere maanden mee bezig.

Eric Offereins
September 1st, 2006, 02:37 PM
ROTTERDAM - Dat de nieuwe keitjesvlakte op de Terwenakker al in gebruik is genomen, bewijst de troep die rond een vers aangeplant, iel boompje ligt.

Jammer, aso's die hun afval zomaar op straat gooien. :bash:

September 4th, 2006, 08:07 AM
^^ wat meer afvalbakken in de R'damse straten zou wel eens wonderen kunnen doen. Ik zoek me soms de T** om een bakkie te vinden.

Nexxd
September 4th, 2006, 09:48 AM
^Klopt, in de winkelstraten zijn ze genoeg te vinden, maar daarbuiten worden ze schaars.

SkyBridge
September 4th, 2006, 01:30 PM
Wat dacht je van brievenbussen in het centrum? Heb wel eens een half uur moeten zoeken tot ik er één vond :O

Marin
September 4th, 2006, 01:38 PM
^ Zoek brievenbus (https://secure.postplaza.nl/TPGApps/locatiewijzer/public_control/locatiewijzerIndex?lw_index_servlet_index_type=LocatieWijzerIndexServlet_IndexType_MAILBOX_SEARCH&lw_tpg_type=tpg_home).

Nexxd
September 4th, 2006, 01:45 PM
@SkyBridge: Brievenbussen vallen toch wel mee? Uit m'n hoofd weet ik ze te vinden bij het postkantoor, Centraal Station, Westblaak, Station Blaak en ook vlakbij SMT.

Er is er altijd eentje binnen een straal van 500m, want daar moet TPG Post voor zorgen.

SkyBridge
September 4th, 2006, 01:56 PM
Dan ben ik zeker net een verkeerde route gelopen! Waar bij station Blaak staat 'ie dan? Want daar ben ik wel geweest (misschien verkeerde ingang)

Dat binnen een straal van 500m geldt zeker alleen voor het centrum?

SkyBridge
September 4th, 2006, 02:00 PM
^ Grappig trouwens dat 'ie een brievenbus aangeeft op de hoek van mijn straat, die er al zeker twee jaar NIET staat!

September 4th, 2006, 02:10 PM
Is er eigenlijk bekend wanneer de onderzoeksresultaten omtrent de buitenruimte van Rdam bekend worden? Er was toch een hotemetoot ingehuurd door de gemeente t.b.v. verbeteringen?

mjb-solutions
September 4th, 2006, 02:37 PM
Eind september presenteert (het bureau van) Jan Gehl (http://www.gehlarchitects.dk/) de resultaten aan de gemeente. Geen idee wat de planning daarna is.

Het gaat trouwens niet om alle buitenruimte in Rotterdam, maar alleen om die van de binnenstad. En daar valt al heeeeeeeeel veel aan te verbeteren...

September 4th, 2006, 03:17 PM
Behoorlijk, neem nou alleen al de (ontbrekende) afvalbakken ;)

Nexxd
September 4th, 2006, 05:29 PM
@SkyBridge: De 500m-straal geldt voor heel Nederland, iig binnen de bebouwde kom. En ja, er bestaan mensen die klagen als zo'n ding ineens net niet binnen de 500m staat, omdat de wijk waar ze wonen nog in aanbouw is.

Bij Blaak staat ie tussen kubuswoningen en het station, hier (http://www.pininthemap.com/pp5dbdae8a8245481e0) ongeveer.

SkyBridge
September 5th, 2006, 01:43 AM
Ik lees net op de TPG-site dat het voor kan komen dat enkele brievenbussen tijdelijk weg zijn om ze te vervangen door oranje. Zal ik zeker net in die periode op zoek zijn geweest!

Welke parkeergarages staan eigenlijk nog meer gepland? Behalve onze favoriet: die in de Maastoren weet ik de volgende:

-3 in stadsdeel Noord (waarvan 2 onder vuur liggen)
-Kruisplein
-Rijnhaven

Nexxd
September 5th, 2006, 10:44 AM
^uhm nee, want de Rotterdamse brievenbussen worden over een paar jaar pas oranje. Eerst worden de oude modellen vervangen en daarna pas de nieuwe modellen, die er in Rotterdam al waren. Maar goed, genoeg off topic weer :)

Rijnhavengarage is toch ook nog niet helemaal zeker? Hij komt er iig niet voor 2008, want dat vrolijk gekleurde gebouw van Inholland staat daar nog.

Nexxd
September 6th, 2006, 06:08 PM
@SkyBridge: ik blijf off topic, maar ik lees nu net hoe het zit met de brievenbussen. De wet bepaalt dat in een plaats met >5.000 inwoners een brievenbus binnen 500m moet staan en met <5.000 inwoners binnen 2.500m. Nu genoeg geluld over brievenbussen :tongue3:

Nexxd
September 7th, 2006, 06:17 PM
Update vanuit de lucht (6 september 2006):

http://www.nexxd.com/ssc/terwenakker060906.jpg

Beetje slechte kwaliteit door digitale zoom in Photoshop.

railway stick
September 7th, 2006, 09:14 PM
Dat hebben ze wel heel mooi afgewerkt, deze parkeergarage. Ze mogen van mij in meer steden de grachten iets versmallen ten behoeve van het ondergronds parkeren. Het is ook een mooie verblijfsruimte in de schaduw voor in de middagpauzes tijdens hele warme dagen. Het valt mij verder nog op, dat het remmingswerk voor de kade nogal fors is uitgevallen. Vooral opvallend, daar er amper doorgaande scheepvaart is op dat traject.