Jan
February 18th, 2004, 09:39 PM
Vervolg van deze thread (http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=25162)
|
View Full Version : Rotterdam: Rotterdam Centraal (2) Jan February 18th, 2004, 09:39 PM Vervolg van deze thread (http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=25162) Ace February 18th, 2004, 10:06 PM Om dan maar meteen ff met de deur in huis te vallen: http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=1076 Nogmaals mijn argumenten: Het ontwerp van 'De Rotterdam' komt hier veel beter tot zijn recht omdat het, ten eerste al nauw aansluit met de bestaande blokkerige architectuur van de Delftse Poort en de Millennium Tower. Tevens garandeert het plaatsen van 'De Rotterdam' naar deze locatie een gigantische internationale exposure voor R'dam-CS an sich al. Ga maar na, welk ander station ter wereld heeft een geintegreerde kantoortoren van 138m, laat staan 3?!? Ten derde zal 'De Rotterdam' op deze locatie niet het zicht belemmer op andere architectonische hoogstandjes die de Maasstad rijk is. De strakke lijnen van een gebouw als de 'Toren op Zuid' zullen niet door deze muur gedwarfd worden. Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben overtuigd. Rotterdam A February 18th, 2004, 10:47 PM Originally posted by Ace Om dan maar meteen ff met de deur in huis te vallen: http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=1076 Nogmaals mijn argumenten: Het ontwerp van 'De Rotterdam' komt hier veel beter tot zijn recht omdat het, ten eerste al nauw aansluit met de bestaande blokkerige architectuur van de Delftse Poort en de Millennium Tower. Tevens garandeert het plaatsen van 'De Rotterdam' naar deze locatie een gigantische internationale exposure voor R'dam-CS an sich al. Ga maar na, welk ander station ter wereld heeft een geintegreerde kantoortoren van 138m, laat staan 3?!? Ten derde zal 'De Rotterdam' op deze locatie niet het zicht belemmer op andere architectonische hoogstandjes die de Maasstad rijk is. De strakke lijnen van een gebouw als de 'Toren op Zuid' zullen niet door deze muur gedwarfd worden. Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben overtuigd. Ik ben overtuigd. Skyscrapercitizen February 18th, 2004, 11:21 PM Ik niet. Ik wil De Rotterdam aan het grote open water zien staan, daar komt hij het beste tot zijn recht. De enige andere optie zou voor mij zijn noord en zuidkant omdraaien, De Rotterdam en Baltimore op de zuidkant, en NO HV op de noordkant. Maar eigenlijk vind ik het goed zoals het nu is. En hij zag dat het goed was... cloudy March 6th, 2004, 09:26 AM Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er in sneltreinvaart wordt gewerkt aan het nieuwe CS. De eerste werkzaamheden gaan al over twee maanden van start. In Mei worden de eerste damwanden geslagen en zal het tramverkeer worden omgeleid. Ik ben benieuwd..... Wisma March 6th, 2004, 09:47 AM Waar gaan de damwanden de grond in en voor wat?. Wanneer gaat er gesloopt worden?. Skyscrapercitizen March 6th, 2004, 12:55 PM Ik kan niet wachten tot dat smerige stationsgebouw tegen de valkte gaat! weg met de nostalgie, voort met de vooruitgang! Ik hoop dat er een paar torens OP het station komen. cloudy March 7th, 2004, 08:51 PM De damwanden komen voor het Centraal station. Waarschijnlijk wordt over een jaar al met de sloop begonnen. Het tramverkeer moet gedurende de werkzaamheden worden omgeleid en dat zal via de Poortstraat gaan. Hier moet men dus binnenkort beginnen met de aanleg van rails. Nexxd March 7th, 2004, 11:06 PM Zijn ze niet al met voorbereidende werkzaamheden bezig? Vorige week zag ik iets van MOS Rhoon staan, een grondmechanicabedrijf wat onderzoek doet naar de grond zodat ze er daarna kunnen gaan bouwen. Capzilla March 8th, 2004, 12:17 AM Misschien dat ze bezig zijn ergens, who knows. Maar met HSL + Randstadrail + CS in aanbouw zou je toch wel iets meer activiteit verwachten.. Randstadrail houdt gelukkig nog een site bij met leuke schetjes van de haltes en dergelijke. Rotterdamcentraal.nl heeft nog steeds dezelfde schets die er al eeuwen lijkt te staan.. :( Rotterdam A March 8th, 2004, 09:52 AM Originally posted by Capzilla Misschien dat ze bezig zijn ergens, who knows. Maar met HSL + Randstadrail + CS in aanbouw zou je toch wel iets meer activiteit verwachten.. Randstadrail houdt gelukkig nog een site bij met leuke schetjes van de haltes en dergelijke. Rotterdamcentraal.nl heeft nog steeds dezelfde schets die er al eeuwen lijkt te staan.. :( Mee eens, Capzilla. Zo'n groot project en dan zo'n lelijke site, die ook bijna nooit eens wordt bijgehouden. Gewoon triest. Capzilla March 18th, 2004, 08:49 PM Kleine update: Het laatste (maar niet verse!) nieuws op Rotterdamcentraal.nl is dat het station al in 2009 klaar kan zijn, omdat er tegelijkertijd met de metroverbouwing van Randstadrail kan worden gebouwd. Addertje onder het gras: dit kan omdat de projecten onafhankelijk van elkaar ontwikkeld worden... denk dus vooral niet dat er een nette integratie komt. West 8 weet als laatste nieuws nog steeds te vermelden dat Team CS verkozen is. Benthem Crouwel pronkt met impressies voor Utrecht CS (bouwperiode: 2006-2010) maar Rotterdam CS? Tja, kennelijk is Team CS verkozen. Meyer en Van Schooten hebben geloof ik in 2002 besloten dat het updaten van een website wel heel veel tijd kost en dus niet de moeite waard is. In andere woorden: het maakt geen drol uit waar je kijkt, er valt gewoon geen informatie te scoren over het grootste project van Rotterdam voor de komende vijf jaar. Maar ik blijft optimistisch! Optie 1: "Stiekem" Stiekem wordt er toch het Alsop MasterPlan (http://www.rotterdamsdagblad.nl/rotterdamcs/rotterdamcs2.htm) gebouwd. De geheimzinnigheid is er om te voorkomen dat er weer iemand "megalomaan" roept voor het echt te laat is. http://www.classic.archined.nl/news/0112/rotterdam_cs.jpg Optie 2: "Megalomaan" Okee, geen Alsop, maar wel lekker megalomaan en dus, zie boven, geheimzinnigheid. De projecten van de gekozen architecten elders in het land beloven nog steeds veel goeds. (einde optimisme) Optie 3: "Amsterdam" Optie drie is wat er waarschijnlijk gebeurd: we horen niets, in mei staat er een Melkertbaan de tramrails op te meten, in 2008 komt er een houten bord met de tekst "HSL" op perron 1 bij, en ik verhuis naar een echte stad. Echt waar, ik ben dit drama zo zat. Gazo lekker door Rotterdam en ik spring straks wel voor de Randstadrail of HSL. Ruimte zat lijkt, er zal in ieder geval zeker geen mooi station in de weg staan. Sorry, maar dat moest er even uit. Bart March 18th, 2004, 09:04 PM Rotterdam CS wordt definitief ontworpen door Team CS, een combinatie van de volgende architecten bureaus: - Meyer en van Schooten - Benthem Crouwel - West 8 Meyer en van Schooten zijn bekend van o.a. het ING House Benthen Crouwel hebben bv de stations van de noordzuid metro in msterdam ontworpen. West8 heeft o.a. Borneo en Spoorenburg in Amsterdam gedaan, maar ook de nieuwe binnenstad van Lelystad. Er is inmiddels een mogelijke grote huurder voor kantoorruimte op de lokatie Rotterdam CS. Ik moet zeggen: met de architectenbureaus is niets mis. Dit zijn allen hoog aangeslagen architecten bureaus. Cymen March 19th, 2004, 12:53 AM Originally posted by Bart Rotterdam CS wordt definitief ontworpen door Team CS, een combinatie van de volgende architecten bureaus: - Meyer en van Schooten - Benthem Crouwel - West 8 Meyer en van Schooten zijn bekend van o.a. het ING House Benthen Crouwel hebben bv de stations van de noordzuid metro in msterdam ontworpen. West8 heeft o.a. Borneo en Spoorenburg in Amsterdam gedaan, maar ook de nieuwe binnenstad van Lelystad. Er is inmiddels een mogelijke grote huurder voor kantoorruimte op de lokatie Rotterdam CS. Ik moet zeggen: met de architectenbureaus is niets mis. Dit zijn allen hoog aangeslagen architecten bureaus. Ik moet zeggen, "dat klinkt wel laag".:baaa: ro2 March 19th, 2004, 08:38 AM Benthemen Crouwel zijn van de Malietoren en van Hoog ad Maas. Dus blijf optimistisch :moods: De Snor March 19th, 2004, 08:48 AM Originally posted by aedificium erectum weg met de nostalgie, voort met de vooruitgang! Heb je dat alleen maar over het bestaand CS hoop ik ? Sky-Unlimited March 19th, 2004, 08:57 AM Jongens, ik weet dat het moeilijk is als je zoveel van bouwen houdt, maar heb nog heel even geduld. Het zal en kan echt niet zo lang meer duren... ;) Sky-Unlimited March 19th, 2004, 10:08 AM Originally posted by aedificium erectum Ik kan niet wachten tot dat smerige stationsgebouw tegen de valkte gaat! weg met de nostalgie, voort met de vooruitgang! Ik hoop dat er een paar torens OP het station komen. In de huidige plannen zal het stationsgebouw inderdaad in z'n geheel verdwijnen, het is alleen nog even afwachten hoeveel weerstand dit zal oproepen (er zijn mensen die dit gebouw wel van hoogstaande architectonische kwaliteit vinden). Wat betreft de torens op het station wordt uitgegaan van het Programma van Eisen dat voor het station is opgesteld. Dit gaat uit van de onderstaande ontwikkeling: http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/pve%20centraal.jpg Hoogbouw op de stationshal (huidige stationsplein) kun je vergeten! Dit is om 'diverse' redenen onmogelijk en ongewenst. In de eerste fase wordt alleen uitgegaan van hoogbouw achter NN (wonen en kantoren). Overige hoogbouwprojecten (waaronder de locatie bouwcentrum, links naast het kruisplein) worden gezien als spin-off en zullen pas na 2007 worden ontwikkeld. Ace March 19th, 2004, 10:21 AM 2007 is nog aan te zien. Zeker als Montevideo dan al schittert, de Coolsingeltoren en New Orleans op het punt staan om te worden opgeleverd, Havana volop in aanbouw is, etc., etc.,....................... De 'Box of Chocolates' hoeft in in één keer te worden verorberd :eat: Capzilla March 19th, 2004, 10:56 AM Aan die impressie te zien wordt de Schiekade straks een grote chaos. Ik snap trouwens niet wat het nut is om de tram nog richting het oude Hofplein station te laten lopen.. zou de Hofpleinlijn straks tram worden? ro2 March 19th, 2004, 11:51 AM Ik mis vooral de grote plannen rond het hofplein of is dit niet in het geheel opgenomen? Mojito March 19th, 2004, 12:21 PM Originally posted by Capzilla Optie 3: "Amsterdam" Optie drie is wat er waarschijnlijk gebeurd: we horen niets, in mei staat er een Melkertbaan de tramrails op te meten, in 2008 komt er een houten bord met de tekst "HSL" op perron 1 bij, en ik verhuis naar een echte stad. Grappig dat je die optie 'Amsterdam' noemt...In tegenstelling tot in Rotterdam is in Amsterdam namelijk allang bekend hoe het Centraal Station er in 2010 uit moet zien, zowel boven- als onder de grond... Dat niet alleen, er wordt zelfs al een paar jaar hard aan gewerkt, getuige de vele bouwputten, omleidingen, tijdelijke maatregelen, schuttingen en hekken die er overal te zien zijn daar...:D Dat dit vooralsnog een van de weinige projecten is, die niet voldoet aan de zeer treffende beschrijving van een verder veel in Amsterdam voorkomende gang van zaken, is een heel ander verhaal ;) Maar ook ik wacht zeer nieuwsgierig de eerste artist impressions van het nieuwe Rotterdam Centraal af! Capzilla March 23rd, 2004, 08:40 PM @Mojito: lees mijn laatste zin van die optie nog eens.. :) Anyway, 19 mei de eerste impressies, als ik de site van RandstadRail (http://www.randstadrail.nl/) mag geloven. Wel triest dat ik dit soort dingen dáár moet lezen: Lezingen AIR ACTUEEL RandstadRail, Hofpleinlijn en Rotterdam Centraal Naast de ArchitectuurCases die in Zaal de Unie plaatsvinden, organiseert AIR incidenteel lezingen, discussies en debatten over actuele stedelijke kwesties. AIR Actueel is bedoeld voor zowel geïnteresseerde burgers als het vakpubliek. In de komende maanden organiseert AIR ACTUEEL lezingen rond het thema: "ROTTERDAM OP HET GOEDE SPOOR!, over plannen maken, ontwerpen en bouwen aan spoorlijnen en stations". Locatie voor alle lezingen: Cannons Health Club, Benthemstraat 10, Rotterdam (voormalig Akragon aan de Schiekade). Toegang gratis, reserveren aanbevolen: 010-2809700 of op info@airfoundation.nl Deel 1 RANDSTADRAIL Woensdag 18 februari 2004, 20.00 uur Maarten Struijs, Gemeentewerken Rotterdam "Ontwerpen aan de ondergrondse stations Rotterdam Centraal en Statenweg" De bouw van de RandstadRail en de komst van de HSL naar Rotterdam zorgen de komende jaren voor grote bouwputten in de stad. RandstadRail vormt een nieuwe verbinding tussen Rotterdam en Den Haag. Vanaf het centraal station wordt een tunnel geboord naar het noorden van de stad om vervolgens bij de Kleiweg aan te sluiten op de bestaande Hofpleinlijn. De ontwerper van de ondergrondse stations Rotterdam Centraal en Statenweg is Maarten Struijs, architect bij Gemeentewerken. Hij opent op woensdag 18 februari een reeks lezingen over oude en nieuwe infrastructuur in Rotterdam en geeft een toelichting op zijn ontwerpen voor deze stations. Deel 2 - HOFPLEINLIJN Woensdag 7 april 2004, 20.00 uur Ad Hereijgers, NADC (New York) "Het Hofpleinviaduct als aanjager voor toekomstige ontwikkelingen" Als de tunnel naar Rotterdam Centraal in 2008 in gebruik wordt genomen, komt het twee kilometer lange Hofpleinviaduct beschikbaar. CityCorp, een samenwerking van zes Rotterdamse corporaties, ziet het hergebruik van het viaduct als aanjager voor de ontwikkeling van de omliggende buurten en de verbetering van het leefklimaat. Ad Hereijgers van NADC uit New York heeft de mogelijkheden van het Hofpleinviaduct onderzocht en komt op woensdag 7 april een lezing geven over deze studie. Deel 3 ROTTERDAM CENTRAAL Woensdag 19 mei 2004, 20.00 uur Adriaan Geuze, Jan Benthem en Jeroen van Schooten, TEAM CS "Een eerste impressie van het nieuwe station van Rotterdam" De laatste avond in de reeks gaat over de plannen voor Rotterdam Centraal dat met de komst van de HSL aan de vooravond staat van een grondige metamorfose. Het ontwerp hiervoor is nog niet klaar, maar de drie ontwerpers van Team CS, Jan Benthem, Adriaan Geuze en Jeroen van Schooten, geven op woensdag 19 mei een eerste impressie van het toekomstige station en de directe omgeving. Na de lezingen gaan de ontwerpers en plannenmakers in gesprek met het publiek. Ik heb dit nieuws hier nog niet eerder gezien, kan aan mij liggen, zal morgen iig even bellen voor deel II en III want daar wil ik wel bij zijn eigenlijk. Nexxd March 23rd, 2004, 09:35 PM Originally posted by Capzilla Ik heb dit nieuws hier nog niet eerder gezien, kan aan mij liggen, zal morgen iig even bellen voor deel II en III want daar wil ik wel bij zijn eigenlijk. Ik had dit bericht gepost in de vorige CS-thread (http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=25162&perpage=20&pagenumber=26) Capzilla March 23rd, 2004, 11:20 PM Oeps. Nou ja, nu staat ie tenminste in een thread die nog wel eens gelezen wordt. ;) Stom dat ik dat gemist heb. Denoordrotterdammer March 24th, 2004, 01:08 PM Ben benieuwd:) Ace March 24th, 2004, 03:42 PM Me2 In dit geval hoop ik op het gezegde 'Geen nieuws is goed nieuws'. En als ze ons zo lang in spanning houden, dan denk ik dat het wel snor zit. Toch wel jammer dat er geen hoogbouw komt op het CS Itself. Dat zou de toko wel helemaal completeren. cloudy April 3rd, 2004, 02:57 PM Ik zie in de impressie van sky-unlimited dat er op de plek van het huidige Weena Point een ander gebouw staat ingepland. Gaat dit lelijke betonnen jaren 70 gebouw tegen de vlakte? Ik kende deze plannen nog niet. Weet iemand wat hier gebouwd gaat worden? Ook de toren achter DP tegen het station is nieuw. Hoe hoog wordt deze? Sky-Unlimited April 4th, 2004, 04:21 PM Ik zie in de impressie van sky-unlimited dat er op de plek van het huidige Weena Point een ander gebouw staat ingepland. Gaat dit lelijke betonnen jaren 70 gebouw tegen de vlakte? Ik kende deze plannen nog niet. Weet iemand wat hier gebouwd gaat worden? Ook de toren achter DP tegen het station is nieuw. Hoe hoog wordt deze? Voor de toren op de plek van het huidige Weena Point wordt gesproken over 150 meter. Dit lijkt me gezien de impressies die ik heb gezien echter wat overdreven. Dat het een stuk hoger wordt dan wat er nu staat is in ieder geval zeker (het ontwerp lijkt overigens veel op dat van Pschorr). Laten we het voorlopig maar houden op 100-125m. Reken echter niet op een al te snelle realisatie, zoals ik al schreef in een eerdere posting maakt deze toren onderdeel uit van de spin-off van het CS-project (>2007). Misschien dat dat uiteindelijk alleen maar zal betekenen dat de toren nog hoger kan worden... De toren achter NN maakt wél deel uit van het CS-project en zal dus min of meer integraal met de bouw van het nieuwe station worden opgetrokken. In principe is hier tot 150 meter (en zelfs hoger) mogelijk. De huidige plannen gaan echter niet veel hoger dan zo'n 120 meter. Bovendien zal hier nog een klein voorbehoud gemaakt moeten t.a.v. de realisatie. De toren is bestemd voor woningen, maar staat precies in een zone waar de geluidbelasting door de treinen eigenlijk te hoog is. Milieuregels zullen dus nog roet in het eten kunnen gooien, hoewel ik ervan overtuigd ben dat we hier wel een mouw aan weten te passen. Vast staat in ieder geval dat het hele stationskwartier een enorme verdichting tegemoet gaat. Streven is om het volwaardig onderdeel te laten uitmaken van het huidige stadscentrum, met een flinke dosis woningen en voorzieningen. Ik denk dat velen onder ons nu nog nauwelijks beseffen dat we voor dit gehele gebied (zie ook Coolsingeltoren, Pschorr en Calypso) aan de vooravond staan van een SUPERdecennium voor alles en iedereen die het bouwen een warm hart toedraagt! Ik zou bijna zeggen; maak van alle hoeken en gaten nog snel wat foto's, want over tien jaar herken je er niets meer van terug. Skyscrapercitizen April 4th, 2004, 05:02 PM Klinkt positief Sky, alleen zal de ontwikkeling wel een jaar of 5 langer duren dan nu wordt voorzien, dat is namelijk bij alle plannen zo.:cheers: Ik ben benieuwd wat er voor hoogs rond het station komt, want ik heb daar nog maar heel weinig zicht op. Zou wel vet zijn als er flink wat komt, want tegelijkertijd gebeurd er rond de rivier ook een heleboel... Gaat lekker dus. Sky-Unlimited April 4th, 2004, 05:19 PM Over een jaar of vijf is het station al klaar, daar kun je bijna wel met een gerust hart vanuit gaan! De bouw zal sneller van start gaan dan je nu durft te bedenken... (Jan weet misschien nog wel waarom, ik heb het ooit 'heel even' gepost ;) ). Wat betreft torens in de omgeving: de toren achter NN is de enige die in de ontwikkeling van het CS wordt meegenomen. Andere spin-off locaties zijn het weena-point (zie mijn vorige bericht), het Schiekadeblok (waar o.a. disco Hollywood in zit) en de locatie achter het Hofplein (overzijde Pschorr). De laatstgenoemde locatie zal een integrale ontwikkeling tegemoet kunnen zien, mogelijk in combinatie met het Schiekadeblok. Deze omgeving biedt een uitstekende kans om een betere koppeling met Noord tot stand te brengen. Skyscrapercitizen April 4th, 2004, 06:37 PM Gaaf man. Dat het sneller van start gaat is dat niet gewoon door die betonplaat die erop komt? Afgelopen week had ik de nieuwsflits op de mat liggen, en die meldde dat de eerste werkzaamheden komende zomer al beginnen. Maar de tijdsplanning geeft aan dat het definitief ontwerp er pas in september 2005 ligt. En dat is alweer later dan in de voorgaande nieuwsflits stond. Eerder dan 2006 zal de echte bouw van het station dus niet beginnen neem ik aan. De vorbereidingen, en randstadrail, gaan nog dit jaar van start. Dat is wat ik weet.:) remco126 April 4th, 2004, 08:01 PM Van de week liep ik door het gebied wat begrensd wordt door de Noordsingel, de Hofpleinlijn, de Teilingerstraat en gebouw Katshoek. Dit is een gebied wat nu voornamelijk kleine bedrijfjes herbergt(de een wat obscurer dan de ander). Dit gebied lijkt mij ook geweldig om een betere aansluiting te realiseren tussen het centrum en noord. Zeker als op de plek van het huidige station Hofplein torens komen. Beetje offtopic maar weet iemand of er wel eens over dit gebiedje is nagedacht? Skyscrapercitizen April 4th, 2004, 08:08 PM Geen idee, maar een stedelijke en levendige verbinding die de Zwart Jan straat aan het centrum rijgt lijkt me ook niet verkeerd... Sky-Unlimited April 4th, 2004, 08:34 PM Van de week liep ik door het gebied wat begrensd wordt door de Noordsingel, de Hofpleinlijn, de Teilingerstraat en gebouw Katshoek. Dit is een gebied wat nu voornamelijk kleine bedrijfjes herbergt(de een wat obscurer dan de ander). Dit gebied lijkt mij ook geweldig om een betere aansluiting te realiseren tussen het centrum en noord. Zeker als op de plek van het huidige station Hofplein torens komen. Beetje offtopic maar weet iemand of er wel eens over dit gebiedje is nagedacht? Yepp :cheers: remco126 April 4th, 2004, 10:19 PM Yepp :cheers: Dat is wel jouw ding he, mensen nieuwsgierig maken :wallbash: Is daar ook wat over te vertellen dan?? Ace April 4th, 2004, 11:47 PM Alleen al het feit dat het Weenapoint word vervangen door iets hogers, hetgeen die locatie ook verdient, stemt mij zeer vrolijk. Nou nog het oude postkantoor en dat aanhangsel aan de Hofpleintoren. Sky-Unlimited April 5th, 2004, 04:16 PM @remco126 nee, sorry dat gaat niet en heeft ook nog niet zoveel zin (we zijn nog niet zo ver, de locatie is in principe ook bedoeld voor realisatie na 2007). Je vraag was alleen of erover nagedacht wordt. Daarop is het antwoord 'ja'. Het hele gebied waar jij op doelt zal worden meegenomen in het totaalplan voor de Hofpleinomgeving. @Ace dat oude postkantoor is een monument en zal dus nooit worden gesloopt. Er kunnen wel leuke andere functies voor worden bedacht. Brand maar los... wie weet kunnen we er iets mee (het is overigens géén gemeentelijk eigendom). l'etranger April 5th, 2004, 04:22 PM Het postkantoor mag wel een grondige gevelreinigingsbeurt krijgen in mijn opinie, dan is het een stuk leuker om naar te kijken. Het Stadhuis is nu ook wat charmanter. Skyscrapercitizen April 5th, 2004, 04:27 PM Dat oude postkantoor lijkt me we wat voor een universiteit vestiging, of anders studentenhuisvesting? Zou een hoop leven naar dit buitengewoon dode gebied brengen! Denoordrotterdammer April 5th, 2004, 05:01 PM @ aedificium Ja daar heb je gelijk in. Gelijk goed voor de horecea. remco126 April 5th, 2004, 05:49 PM @remco126 nee, sorry dat gaat niet en heeft ook nog niet zoveel zin (we zijn nog niet zo ver, de locatie is in principe ook bedoeld voor realisatie na 2007). Je vraag was alleen of erover nagedacht wordt. Daarop is het antwoord 'ja'. Het hele gebied waar jij op doelt zal worden meegenomen in het totaalplan voor de Hofpleinomgeving. Hmmmmmm daar doen we het dan maar even mee :) toch bedankt voor de info :cheers: Skyscrapercitizen April 19th, 2004, 11:02 AM Ik heb inmiddels gereserveerd voor de lezing waar de plaatjes voor het eerst getoond worden. Wie gaan er nog meer heen? Alleen de lokatie van de lezing is al de moeite waard. (Bovenin Akragon) Kees April 20th, 2004, 07:20 AM collegebesluit (www.rotterdam.nl) 13 april 2004: 25. (13-04) Het College heeft besloten tot het ontwerpen van een bestemmingsplan voor de ontwikkeling van het gebied van het Centraal Station. Het college heeft de startnotitie ten behoeve van het opstellen van het bestemmingsplan vastgesteld. Provenier April 20th, 2004, 08:20 AM Ik heb inmiddels gereserveerd voor de lezing waar de plaatjes voor het eerst getoond worden. Wie gaan er nog meer heen? Alleen de lokatie van de lezing is al de moeite waard. (Bovenin Akragon) Ik ga ook. Verder heb ik begrepen dat er vorige week al een presentatie (met plaatjes) was op de TU Delft, met Martin Wiebenga van West 8 en Jeroen Schooten van Meyer en van Schooten architecten. Iemand daarbij geweest? Ronald Jan April 20th, 2004, 09:18 AM Ik ben er bij de 19e mei :) Dennis April 20th, 2004, 09:21 AM heren, waar kan je je inschrijven? Ace April 20th, 2004, 10:55 AM Nou, dan kommik ook. 20 mei ben ik jarig. Als de plannen een beetje spectaculair zijn, dan kan ik mij geen mooier verjaardagscadeau voorstellen :drunk: Jan May 4th, 2004, 11:23 AM bron: Rotterdams Dagblad (http://www.rd.nl) 4 mei 2004 De stad wacht 'open hart-operatie' Door Gert Onnink Rotterdam - Rotterdam staat aan de vooravond van een serie grote bouwwerken die allemaal samenhangen met het Centraal Station. Niet alleen het station zelf gaat op de schop, ook de aanleg van de Hogesnelheidslijn (HSL) en RandstadRail zal gevolgen hebben voor het verkeersknooppunt in het centrum van de stad. Begin volgende maand wordt begonnen met de aanpassing van het Kruisplein voor bussen. Een maand later zullen daar de eerste touringcars stoppen, vanaf 28 augustus ook de 'gewone' bussen. Voor 1 september staat de sloop van de luifel van Rem Koolhaas op het Stationsplein op de rol. En begin oktober moet de westvleugel van het Centraal Station er zelf aan geloven. Behalve de bussen en trams gaan ook de taxi's (tijdelijk) anders rijden. ,,We noemen het ook wel de open hart-operatie van de stad,'' sprak 'omgevingsmanager' D. Folkerts gisteravond tijdens een informatiebijeenkomst over RandstadRail en het Centraal Station in Rotterdam. Vanaf juni zal de omgeving van het station veranderen in een grote bouwput, al wordt er volgens Folkerts van alles aan gedaan de overlast zo veel mogelijk te beperken. Aan de Conradstraat, ten westen van het station, zijn de eerste voorbereidingen voor RandstadRail al getroffen. De nog te boren tunnel zal medio 2006 bij het CS aankomen. Een jaar eerder is de boormachine aan de kant van het Sint Franciscus Gasthuis in Schiebroek aan een ondergrondse trip van 2,4 kilometer lengte begonnen. Voor de bouw van een zogeheten ontvangstschacht worden bij de Conradstraat in de buurt van het Albeda College damwanden aangebracht. Om te voorkomen dat daar 's avonds een 'enge plek' ontstaat, zorgen de aannemers onder meer voor extra verlichting. Metrostation Onder het Stationsplein wordt deze zomer ook begonnen met de uitbreiding van het bestaande metrostation. Hier moeten straks ook de RandstadRail-voertuigen van en naar Den Haag stoppen. Daarvoor groeit het aantal sporen van twee naar drie. ,,Omdat het Centraal Station dagelijks tweehonderdduizend reizigers verwerkt, leggen we op het Stationsplein een betonnen plaat neer. Daardoor kan het werk aan beide kanten verder,'' sprak Folkerts. De RET-manager onderstreepte dat de communicatie met omwonenden, bedrijven en andere betrokkenen van groot belang is. Op 17 en 18 mei zijn er informatiebijeenkomsten in het Groothandelsgebouw voor de circa elfhonderd ondernemers in de omgeving van CS. RandstadRail, dat Rotterdam per lightrail gaat verbinden met Den Haag en Zoetermeer, zal volgens de huidige planning in september 2008 helemaal klaar zijn. De HSL-treinen moeten al een jaar eerder rijden tussen Amsterdam, Rotterdam, Brussel en Parijs. De verbouwing van het Centraal Station is naar verwachting in 2009 gereed. De bouwers van de RandstadRail-boortunnel, Dura Vermeer en de Duitse aannemers Ed. Züblin en Walter Bau, hebben de komende jaren genoeg te doen. Zij boren immers ook de tunnel van de Noord Zuid-metrolijn in Amsterdam. ,,Maar,'' zei RandstadRail-manager Folkerts gisteravond trots, ,,wij zijn de eerste.'' Het boorwerk in Rotterdam begint in 2005, de hoofdstad volgt een jaar later. vinman May 4th, 2004, 03:32 PM He, jongens, bij deze werzaamheden worden er dan ook in de hoogte gebouwd? Jan May 4th, 2004, 04:47 PM Op maquettes zie ik al een tijdje een misterieuze bebouwing op het Weenapoint terrein, wat eruit ziet als een verbouwing van het bestaande pand met toevoeging van wat bouwmassa. Dit plaatje staat dan ineens weer op de voorkant van de nieuwsbrief van de winkeliersvereniging in het centrum. Geen idee waar ze die plaatjes vandaan halen of hoe het met deze studie staat. http://www.hoogbouw.nl/pix/weenapoint.jpg Skyscrapercitizen May 4th, 2004, 06:53 PM Beste nieuws in tijden: "En begin oktober moet de westvleugel van het Centraal Station er zelf aan geloven." :banana: Daar gaan we een biertje op drinken! Mooi dat ze beginnen, als er een bouwput is dan zien mensen/toeristen tenminste dat Rotterdam het CS gaat veranderen. Beter een bouwput dan het CS zoals dat nu is! Nexxd May 4th, 2004, 07:47 PM Op maquettes zie ik al een tijdje een misterieuze bebouwing op het Weenapoint terrein, wat eruit ziet als een verbouwing van het bestaande pand met toevoeging van wat bouwmassa. Dit plaatje staat dan ineens weer op de voorkant van de nieuwsbrief van de winkeliersvereniging in het centrum. Geen idee waar ze die plaatjes vandaan halen of hoe het met deze studie staat. http://www.hoogbouw.nl/pix/weenapoint.jpg Waar is de Delftse Poort gebleven? Volgens mij zou je die nog moeten zien op deze foto (of staat ie toch verder naar rechts dan ik denk?). Kan haast niet wachten tot het zover is... :horse: :tongue4: :cheers1: rotterdamART4U May 4th, 2004, 08:32 PM DP zou je inderdaad moeten kunnen zien, mischien gaan ze hem/haar verplaatsen ;) Nexxd May 4th, 2004, 08:45 PM Hier zie ik de DP nog wel staan: http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1083653194_12010.jpg Ik wil meer en grotere Artist Impressions zien! Sky-Unlimited May 4th, 2004, 09:43 PM @ Nexxt die wil ik best posten, maar ga er dan aub wel vanuit dat het hier gaat om impressies uit het Programma van Eisen. Het betreffen nog geen uitwerkingen van architect! (die plaatjes zullen overigens ook niet meer al te lang op zich laten wachten). Bovendien kan het uploaden lang duren. Ik zal proberen om de plaatjes zo klein mogelijk te maken. Dennis May 4th, 2004, 09:44 PM ik hoop echt niet dat de station zo een donkerroze gevel krijgt :puke: Sky-Unlimited May 4th, 2004, 09:50 PM Hier zijn ze dan. Ik heb er nog veel meer op mijn computer staan, maar deze zijn niet allemaal even interessant. Zoals gezegd heb ik de plaatjes flink verkleind. Eventueel kan ik voor de liefhebber één van de plaatjes ook in origineel formaat uploaden. Ik lees het wel als daar behoefte aan is. http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/station/appendix%2024.jpg http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/station/appendix%2025.jpg http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/station/appendix%2026.jpg http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/station/new%20impression%201.jpg http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/station/new%20impression%202.jpg http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/station/new%20impression%203.jpg http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/station/new%20impression%204.jpg http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/station/new%20impression%205.jpg Ace May 4th, 2004, 10:16 PM Veel ruimte voor 'groen' dus, zotezien. Echt spectaculaire onthullingen jammergenoeg niet te zien. Ik hoop wel dat we op de 19e wat leukers voorgeschoteld krijgen. Sky-Unlimited May 4th, 2004, 10:22 PM Deze had ik al eens eerder gepost. Hij hoort bij de serie van hierboven: http://members.lycos.nl/skyunlimited/beursplein/pve%20centraal.jpg Het laatste ontwerp voor de nieuwe stationhal gaat overigens uit van een gebouw waarbij het oude stationsplein diagonaal wordt doorsneden. De kleur zal uiteraard anders zijn dan hier aangegeven. Bovenstaande plaatjes zijn gewoon typische plaatjes voor een PVE: veel groen en zoveel mogelijk vrolijke kleuren. Ricochet May 4th, 2004, 10:28 PM Nu lees ik al een tijdje mee op dit forum, maar wellicht heb ik het gemist... Ik had namelijk begrepen dat er torens op het station zouden komen? :uh: Skyscrapercitizen May 4th, 2004, 10:58 PM Ja, zo te zien komen er nieuwe bomen.;) Wat ik zelf wel jammer vind is dat er een brede tunnel komt. Zelf hou ik meer van een verbinding naar de sporen toe bovelangs (met daglicht), en dan een winkelcentrum onder de sporen. Maar ja, we zullen het ontwerp afwachten. Ricochet May 4th, 2004, 11:01 PM Ik had trouwens ook ooit eens gelezen dat de diverse treinen in verdiepingen binnen zouden komen. Ik vraag me af in hoeverre dat klopt... Skyscrapercitizen May 4th, 2004, 11:16 PM van die verdiepingen heb ik nooit gehoord, die komen er iig niet. Van bouwen boven de sporen is in het begin sprake geweest, maar vanwege transport van gevaarlijke stoffen mag dit niet. :bash: Dezelfde treinen rijden nu al op veel plaatsen rakelings langs huizen, en nu mag het ineens niet meer. MAar misschien dat er in de verre toekomst toch ooit boven de sporen gebouwd gaat worden, het is tenslotte een dure binnenstedelijke lokatie. In Parijs en Londen en Hong Kong gebeurd het wel, maar daar komen alleen passagierstreinen op die stations. Ricochet May 4th, 2004, 11:20 PM Dat met die gevaarlijke stoffen speelt ook in de binnenstad van Roosendaal. Die treinen gaan dwars door woonwijken. En omdat de gemeente geen andere locatie had, mocht RBC haar stadion naast het station bouwen, nu willen ze het stadion uitbreiden naar 15.000 plaatsen en nu mag het ineens niet meer. En dat terwijl de huidige capaciteit ook al verboden is... Maargoed, ik kan niet wachten op het uiteindelijke ontwerp van Rotterdam CS!!! :D Jan May 5th, 2004, 08:16 AM Vanochtend de herhaling gezien van de bouw van het nieuwe Hongkong International Airport met bijbehorende infrastructuur van snelweg, bruggen en metro. En dat allemaal in zeven jaar tijd. Ik herinner me nog een studie voor een nieuw Centraal Station hier in Rotterdam uit 1996. Acht jaar geleden dus... :ohno: Marin May 5th, 2004, 10:39 AM Maak er maar een dikke 15 van Jan! Dit stukje stond eind jaren 80 in de krant(en). http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3005/70cs.jpg Capzilla May 5th, 2004, 11:08 AM Tja de NS zal wel graag willen, die wonen er immers. Die hadden vast ook meegedaan met Alsop. Leuke vergelijking met DP in het artikel: "het huidige station heeft daarbij vergeleken het niveau van een friettent". De bouw begint in 1989! :) Nexxd May 5th, 2004, 11:27 AM @Sky-Unlimited: Thnx voor de impressions! Het geeft volgens mij wel een beeld hoe de ruimte ingedeeld gaat worden, dus hoe de wegen gaan lopen, de tram en waar gebouwd gaat worden. Ik zie idd heel veel groen en zijn de gebouwen allemaal transparante blokken. De Delftsestraat is hier een stuk levendiger worden. Op de Conradstraat zie ik weinig verschil, er komt een gebouw op de achtergrond en verder zijn er op deze impression meer (en groenere) bomen te zien en is de straat netjes bestraat, that's all. De toegang tot het CS zal wel beter worden, nu moet je nog allerlei wegen, busbanen en trambanen onoverzichtelijk oversteken, dat zal in de nieuwe situatie wel duidelijker worden. Afwachten dus op de uitwerkingen van de architect! harriel May 9th, 2004, 01:48 PM Volgens het PVE moet het station en de buitenruimte de entree vormen voor de stad. Met de hier gepresenteerde impressies heb ik het gevoel dat men binnenkomt in een provinciaal stadje: alleen de koeien ontbreken nog. Ik hoop dat de uiteindelijke plannen een betere, meer stedelijker karakter gaat krijgen! Ben benieuwd naar de ontwerpen. Denoordrotterdammer May 10th, 2004, 08:24 AM ...Ziet er leuk uit ....Ben blij met het groen enzo....kan niet wachten..:D Puur May 14th, 2004, 12:33 AM Ik had me maanden geleden direct opgegeven en dus lang op deze dag moeten wachten. Gisteren ontving ik echter telefonisch bericht dat de eerste presentatie op 19 mei van de ontwerpen van Team CS voor het vernieuwde Masterplan Centraal Station Rotterdam zijn afgelast. Reden zou zijn dat de gemeente zelf nog niet op de hoogte is van de ontwerpen.... een communicatieprobleem werd het genoemd...... niet de eerste keer dat men elkaar niet begrijpt. Ach, gewoon eerst slopen en dan pas ontwerpen en uitvoeren.... een goed voorbereide "open hart operatie"..... Publiek Private Samenwerking op z'n best!! dirkholtkamp May 15th, 2004, 12:13 AM Persoonlijk interesseert het me niet bijzonder veel of het nieuwe station er nu over 5 of over 10 jaar komt. Wel hoop ik dat ze beseffen dat we het hier over een belangrijke publieke ruimte hebben en dat de krenten uit de pap niet wegbezuinigd moeten worden. Een goed ontwerp staat voor eeuwig, een uitgekleed ontwerp kan over 50 jaar weer tegen de grond. Goedkoop = duurkoop. Ofwel; Heren Beleidsmakers, laat u bij het nemen van beslissingen niet leiden door een haperende conjuntuur, het station moet langer mee! Dr. Dubai May 20th, 2004, 08:59 PM Ik begin Rotterdam als Utrechter toch steeds meer te waarderen. wanneer beseffen ze in Utrecht nou eens dat de Domtoren hoe mooi die ook is, niet eeuwig het hoogste punt in de omgeving kan blijven. gelukkig komt er waarschijnlijk in het centrum van Leidse Rijn hoogbouw tot 140 meter en ook bij het centraal station in Utrecht en het jaarbeursgebied is er eindelijk ruimte voor hoogbouw tot 140 meter. Skyscrapercitizen May 28th, 2004, 06:42 PM Ik heb net de fasering voor de komende 1,5 jaar bekeken voor het station, die ligt ter inzage bij het infocentrum in het GHG. Er gaat het komende jaar erg veel gebeuren rond het station. De tram komen geloof ik wel op 4 verschillende manieren te rijden, om de paar maanden wordt het anders! En inderdaad in oktober gaat een stukje van het station plat. De rest blijft helaas nog wel een tijdje staan, nog wel een jaar of 2. De trams komen straks in een lus te rijden, vanaf het hofplein gezien gaan ze bij de Weenatoren rechtsaf en dan achter unilever en DP langs naar het stationsplein. Ze gaan dan weer terug via het Weena en/of kruisplein. Nja, wordt erg spectaculair allemaal denk ik komend jaar al! Q. May 28th, 2004, 07:00 PM Maar de grote vraag.... hoe wordt het? Patrick Highrise May 28th, 2004, 09:44 PM ja wat ze nu aan klein gedoe doen interesseert me eigen geen ene **** wij willen zien wat men nou bedacht heeft voor het station en hoe het er dan uit gaat zien...maar als we het zien wensen we misschien dat we het nooit hebben gezien of juist nog eerder :D ;) :) Skyscrapercitizen May 28th, 2004, 10:28 PM nou, klein gedoe... Er gaat heel wat gebeuren al hoor, zijn geen kleine ingrepen komend jaar! OK, ik wil oko de ontwerpen zien, maar om warm te draaien gaat er dus al heel wat gebeuren. Randstadrail is al in aanbouw! wc eend May 29th, 2004, 12:05 PM misschien off-topic, maar toch daarover even een vraagje: Waarom gaat de randstadrail geen gebruik maken van het oude Hofpleinlijnviaduct maar wordt er gekozen voor een dure ondergrondse tunnel door minder bevolkt gebied dan het Oude Noorden, en loopt men intussen zijn hoofd te breken wat men kan doen met het oude spoorviaduct? Vertigo May 29th, 2004, 12:08 PM @wc eend: op die manier kan Randstadrail doorgekoppeld worden met de Rotterdamse metro, waardoor meer directe verbindingen ontstaan. Een ander voordeel is dat reizigers die op andere treinen overstappen niet meer helemaal van Hofplein naar Centraal hoeven te lopen. Tenslotte kon Hofplein gewoon niet meer, het zag er niet uit en was sociaal onveilig, dus ook al was het open gehouden dan zou er heel veel aan moeten gebeuren. wc eend May 29th, 2004, 12:18 PM ja, maar is er geen mogelijkheid om centraal en hofplein te koppelen? blijkbaar niet... Skyscrapercitizen May 29th, 2004, 12:40 PM De hofpleinlijn is onrendabel, ik denk dat de nieuwe route rendabeler wordt. wc eend May 30th, 2004, 03:46 PM Ik bedoel dus: een lijn trekken van centraal naar hofplein. Vanaf daar zou de randstadrail van het oude viaduct gebruik kunnen maken ipv een nieuwe dure tunnel. Uiteraard moet wel de rails e.d. vervangen worden voor het nieuwe type transport. De onrendabelheid lijkt mij te wijten aan het feit dat men eerst naar Hofplein moet om daar de trein te pakken; totaal geen aansluiting op de rest van het OV in r'dam. Stel je voor, het zou toch prachtig zijn als de Erasmuslijn gewoon door zou lopen richting noord-schiebroek en verder? Skyscrapercitizen May 30th, 2004, 04:39 PM Hij loopt straks door naar noord, alleen pas ten noorden van de A20. De erasmuslijn loopt bij CS naar het westen, terwijl hofplein naar het oosten ligt dat gaat dus niet, want dan heb je een nog veel duurdere tunnel nodig. Er is ook niks mis met de huidige plannen toch? Capzilla May 31st, 2004, 02:44 PM Ik bedoel dus: een lijn trekken van centraal naar hofplein. Vanaf daar zou de randstadrail van het oude viaduct gebruik kunnen maken ipv een nieuwe dure tunnel. Uiteraard moet wel de rails e.d. vervangen worden voor het nieuwe type transport. 's Avonds laat rijdt de lijn al tot CS, de koppeling is er maar overdag zijn er nu eenmaal geen sporen vrij. Een aansluiting op de huidige metrolijn is via het Hofplein niet mogelijk. En vergeet niet dat je van de Bergweg met tram 5 nog steeds supersnel op Randstadrail bent, en dat trams 3, 4 en 8 ook nog rondrijden in deze buurt. Viaduct kan wel weg dus.. echt mooi is het toch niet. remco126 June 1st, 2004, 10:49 AM 's Avonds laat rijdt de lijn al tot CS, de koppeling is er maar overdag zijn er nu eenmaal geen sporen vrij. Een aansluiting op de huidige metrolijn is via het Hofplein niet mogelijk. En vergeet niet dat je van de Bergweg met tram 5 nog steeds supersnel op Randstadrail bent, en dat trams 3, 4 en 8 ook nog rondrijden in deze buurt. Viaduct kan wel weg dus.. echt mooi is het toch niet. De trein op de Hofpleinlijn rijdt gewoon tot 0.30 uur door tot Hofplein en niet naar CS. Alles is mogelijk dus ook een aansluiting van de Hofpleinlijn op het metronet. Vraag is of je het moet willen. Ik als omwonende van de hofpleinlijn zit daar niet echt op te wachten omdat de frequentie van randstadrail veel groter is dan die van de huidige treinen. Denk ook dat het viaduct als openbaar vervoersvoorziening zijn beste tijd wel gehad heeft maar het helemaal slopen zou wel eeuwig zonde zijn. Zo'n viaduct bied legio mogelijkheden en hoort bij de omgeving. En tram 3 rijdt sinds 24 mei niet meer in de buurt van de Bergweg en vanaf 24 augustus verdwijnt ie helemaal. Hugo June 1st, 2004, 04:54 PM heey misschien een beetje domme vraag:P maar wat houdt de randstadrail precies in? Danny June 1st, 2004, 07:12 PM "RandstadRail is een lightrailverbinding tussen de steden Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer. RandstadRail biedt snel, comfortabel en frequent openbaar vervoer." Aldus de site Zie voor meer info www.randstadrail.nl sdamma June 9th, 2004, 01:28 PM Heibel over keuze architect CS Vernieuwing station loopt mogelijk ernstige vertraging op Bij de voorbereidingen van de verbouwing van het Rotterdamse Centraal Station zijn grote problemen ontstaan, omdat er onmin is over de keuze van architecten. De vernieuwing van het station loopt zo een zeer riskante vertraging op, waarschuwt oud-wethouder Hans Kombrink. Rotterdam - Kombrink zei dat gisteravond op een PvdA-bijeenkomst in Kriterion. De avond was geheel gewijd aan de toekomst van het CS. Over de keuze van de architecten(combinatie) zei Kombrink: ,,De NS- onderneming ProRail doet hier kennelijk moeilijk over.'' Het is volgens de oud-PvdA-wethouder ,,een kwestie van jewelste''. De gevolgen zijn ingrijpend. ,,Als het zo doorgaat, lukt het niet op tijd. En er kan geen vertraging worden geaccepteerd, want RandstadRail moet in 2008 rijden. Dat werk moet hoognodig beginnen.'' Een architect had al vijf maanden aan de slag kunnen zijn, zei Kombrink. Hij gaat er vanuit dat er nog steeds geen contract met ProRail is afgesloten. ,,Daarom is er ook nog geen presentatie van de ontwerpen geweest. Ook niet een paar weken geleden voor de architectenclub AIR. Die is afgelast op last van het gemeentebestuur. Er mag blijkbaar nog niks worden verteld.'' Een woordvoerster van ProRail beaamde vanochtend dat er ,,veel discussie over en weer'' is. Met een architect worden momenteel de mogelijkheden verkend. ,,Contract, financiën, dat soort punten moeten we afvinken. Ik verwacht dat op korte termijn de keuze bekend kan worden gemaakt.'' Nooduitgangen Kombrink vindt het ,,opvallend dat het zo stil blijft.'' De oud-wethouder: ,,Gemeentewerken heeft al laten weten dat bij de bouw van de halte voor RandstadRail desnoods met nooduitgangen zal worden gewerkt, als er nog geen aansluiting met de nieuwe stationshal kan worden gemaakt.'' I. de Jong van NS Vastgoed uitte gisteren tijdens de PvdA-bijeenkomst ook al twijfels over de realisering van de stopplaats voor de Hogesnelheidslijn op het nieuwe CS. Die bouwwerken zijn straks mogelijk niet op tijd klaar ,,en daar hebben we grote zorgen over.'' Bouwwethouder Pastors laat grote kansen liggen om Rotterdam bij het nieuwe Centraal Station een echt hart te geven. De kansen daar worden volstrekt onvoldoende benut, vindt Erasmus-onderzoeker P. Pol. ,,Het is bovendien akelig stil rond de planvorming.'' Pol vindt ook dat Rotterdam veel meer moet doen om profijt te trekken van de komst van de Hogesnelheidslijn. ,,Die positieve effecten komen niet zomaar.'' Pol maakte zijn punt gisteren tijdens een PvdA-bijeenkomst in Kriterion. Hij kreeg in Kriterion bijval van een aantal forumleden. Bijvoorbeeld van Rodamco-directeur M. van Rooijen. ,,Het nieuwe CS moet een goede, stedelijke aansluiting krijgen met het centrum. Daar draait het om.'' Van Rooijen denkt dan onder meer aan culturele voorzieningen, winkels, kantoren en woningen. Hij toonde zich teleurgesteld dat het nieuwe college eerdere planvorming terugdraaide. Dat kostte Rodamco flink wat geld. Van Rooijen noemde geen bedragen. De Rodamco-man: ,,Je zult grootscheeps moeten denken wil je kunnen ontwikkelen. Je moet ook durven slopen. En dan moet je een lang tijdpad ingaan om daar een verbinding met de stad te realiseren. Dat vereist durf van stadsbestuurders, van ondernemers en investeerders.'' ING-onderhandelaar J. van der Ven zou ook graag meer ontwikkelingen zien rond CS. Hij betoogde: ,,Er is weinig reden om geen compleet stedenbouwkundig plan te maken voor dat gebied. Het is ook nodig. Wij hebben indertijd het vertrouwen in de kwaliteit van het gebied uitgesproken en wij vinden dat het nog steeds potenties heeft. Er is een flexibel plan nodig, waarbij wordt ingespeeld op de ontwikkelingen van de markt. Dat moet daar mogelijk zijn.'' bron: RD (http://www.rd.nl) Jan June 9th, 2004, 01:48 PM Wat een genante soap begint dat te worden daar. Ook zo'n fijne bijkomstigheid van privatisering van de NS: vroeger zat je met één partij om de tafel, tegenwoordig met vier en die weten van elkaar zo te lezen ook niet wat ze aan het doen zijn. Patrick Highrise June 9th, 2004, 01:52 PM gewoonweg belachelijk dit! Rijksoverheid moet dan maar in gaan grijpen of zo. Maak er maar een zaak van nationaal belang van! :rant: Opsplitsen :D van de NS is een van de grootste blunders ooit geweest! rotterdammer June 9th, 2004, 02:08 PM gewoonweg belachelijk dit! Rijksoverheid moet dan maar in gaan grijpen of zo. Maak er maar een zaak van nationaal belang van! :rant: Privatisering van de NS is een van de grootste blunders ooit geweest! De NS is niet geprivatiseerd (=eigendom in handen van de markt). Het eigendom ligt nog steeds in handen van de staat. De NS is daarentegen wel opgesplitst en gedereguleerd. Maar het blijft een feit dat van begin af aan dit project slecht loopt: slechte communicatie (budget<--> Alsop), geen lange termijn visie, geen sterk leider (wie is de projectleider?). Ik heb zelf liever dat het project vertraging oploopt en dat er dan wel wat goeds wordt neer gezet ipv dat ze iets met het huidige 'kleingeld' neerzetten. Laat ze alsjeblieft het hele gebied t/m Hofplein aanpakken ipv alleen maar een stationnetje neerpleuren. :wallbash: Q. June 9th, 2004, 02:08 PM Mijn god, wat een gepruts weer. Van ALLE partijen. Dit gaat nog jaaaren duren ben ik bang... Nexxd June 9th, 2004, 03:23 PM :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: rotterdammer June 9th, 2004, 04:07 PM Ja, alles wat Hulman aanraakt veranderd in goud!!!!!!!!!!!! :soapbox: Skyscrapercitizen June 9th, 2004, 04:50 PM Dat die Hulman er nog niet is uitgegooid snap ik niet... Belachelijk dit, en goeie actie dat Kombrink dit nu aan de kaak stelt, zat hij nog maar op DS+V, dan was het allemaal goedgekomen. Die oude plannen waren zogenaamd te duur, maar blijkbaar hadden verschillende grote private partijen er wel alle vertouwen in. Het huidige plan is totaal ambitieloos qua inhoud, echt, de ambitie van de spoorzone van Breda is nog groter en beter integraal aagepakt! Moeten we straks weer opnieuw beginnen... remco126 June 9th, 2004, 06:20 PM In de gemeenteberichten van het lokale sufferdje staat een aanvraag voor een sloopvergunning voor de westvleugel van het station met als adres stationssingel 10. Dat is aan de achterkant van het station. Skyscrapercitizen June 12th, 2004, 12:20 PM van www.rotterdam.nl Voorlopig ontwerp Rotterdam CS eind dit jaar gereed De architectencombinatie Team CS heeft vrijdag 11 juni de opdracht gekregen het voorlopig ontwerp te maken voor het nieuwe Centraal Station van Rotterdam en de directe omgeving. Team CS, een combinatie van de architectenbureaus Benthem Crouwel, Meyer en Van Schooten en West 8, zal eind dit jaar een voorlopig ontwerp klaar hebben. Over drie maanden zijn de eerste schetsontwerpen gereed. Zorgvuldige afstemming tussen de ontwerpstrategie van Team CS en de visie van de opdrachtgevers heeft meer tijd in beslag genomen dan aanvankelijk was gedacht. De inschatting was dat de gunning aan de architect in de loop van januari dit jaar rond zou komen. Ook precieze afspraken over de door de architect te verrichten werkzaamheden, het honorarium en juridische aspecten waren de afgelopen maanden onderwerp van overleg. De verschuiving van de start van het voorlopig ontwerp leidt niet automatisch tot verdere vertraging in het gehele project. Een aantal maanden geleden was al bekend dat de projecten RandstadRail en Rotterdam Centraal een nieuwe oplossing hebben gevonden (de zogenaamde wanden-dakmethode) waardoor RandstadRail nagenoeg onafhankelijk kan doorwerken. Wel is het zaak nu snel het tempo in het project op te pakken. Selectieproces Aan de gunning van de opdracht aan Team CS is een uitgebreid selectieproces voorafgegaan. In juni 2003 is de architectenselectie begonnen. Achtenveertig kandidaten, waaronder zeer bekende en internationaal befaamde bureaus, hebben zich aangemeld. Onder voorzitterschap van Rijksbouwmeester prof. ir. J.M.J. Coenen, heeft een selectiecommissie uit deze kandidaten zes architectenbureaus geselecteerd. Zij kregen de opdracht om de ontwerpstrategie te ontwikkelen. Die moest bestaan uit een visie op het nieuwe stationsgebouw als vervoersknooppunt en economische toplocatie, architectonisch ingepast in de omgeving. De selectiecommissie heeft de ontwerpstrategie van de zes bureaus beoordeeld op kwalitatieve, procesmatige en organisatorische aspecten en de visie op het nieuwe stationsgebouw meegewogen. Het honorarium speelde eveneens een rol. Eind 2003 heeft de selectiecommissie Team CS voorgedragen om het voorlopig ontwerp te maken. ”Het onderzoek naar het zorgvuldig inbedden van het station en het stationsgebied in het weefsel van de stad is lovenswaardig”, aldus het juryrapport. De inzending van Team CS draagt volgens de selectiecommissie de juiste internationale sfeer uit die hoort bij een Centraal Station van Rotterdam, het eerste HSL station in Nederland vanuit het zuiden. In de ontwerpstrategie van Team CS wordt het beeld van het station en het Stationsplein bepaald door een transparante hal. In het interieur domineren zacht glanzende materialen. Schetsontwerp Team CS werkt in overleg met de opdrachtgevers de komende drie maanden een schetsontwerp uit. Eind dit jaar moet het voorlopig ontwerp klaar zijn. Nadat dit is goedgekeurd, gaat de fase van het definitieve ontwerp in. Naar verwachting kan eind 2005/begin 2006 daadwerkelijk met de bouw van het nieuwe Rotterdam Centraal worden begonnen. In 2009/2010 moet het nieuwe stationsgebouw er staan, ingebed in een vernieuwde omgeving. Voor het nieuwe Rotterdam Centraal is een budget beschikbaar van ruim 400 miljoen euro. Opdrachtgevers zijn de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat, de NS, de Stadsregio en de gemeente Rotterdam. Zij hebben ProRail en de gemeentelijke diensten OBR/GW gedelegeerd om het project te leiden. Op basis van het gezamenlijk Programma van Eisen gaan OBR/GW en ProRail het integraal ontwerp van het station en zijn omgeving verder vormgeven. Ace June 12th, 2004, 02:25 PM Dus 100 miljoen erbovenop en we hadden Alsop gehad. Jezus Christus zeg, wat een droeftoeters. Wedden dat ze die 100 miljoen door al dat uitstel & afstel allang verspild hebben?!? Sander Lugtenburg June 12th, 2004, 04:18 PM http://www.*****************/archives/images/dossiers.jpg Denoordrotterdammer June 12th, 2004, 09:02 PM Waarom moet dat allemaal zo lang duren.....jemig ben het echt helemaal eens met Ace...Tijd is Geld. Het is toch schandalig dit SC...HEt moet het entree kaartje van R dam zijn. Maar het lijkt meer op een station van een oostblok land Kees June 14th, 2004, 07:16 AM 't duurt maar en het duurt maar. ondertussen wel dit (betreft de noordzijde van het stationscomplex, bron: www.rotterdam.nl) BEKENDMAKING AANVRAAG SLOOPVERGUNNINGEN Burgemeester en wethouders van Rotterdam maken in het kader van de Sloopwet bekend dat de volgende aanvragen voor een sloopvergunning zijn ingediend: - Het slopen van de west-vleugel van het stationsgebouw aan de Stationssingel 10. De bovengenoemde plannen moeten nog volledig worden beoordeeld. Rotterdam, 9 juni 2004 namens burgemeester en wethouders van Rotterdam Jan June 15th, 2004, 02:41 PM In het RD staat een grote impressie van een wat hoekige glazen stationshal. Helaas staat die niet op de site van het RD of van Rotterdam Centraal zelf. Aan het einde van het jaar moet een voorlopig ontwerp gereed zijn. Archipro June 15th, 2004, 02:45 PM Aan het einde van het jaar moet een voorlopig ontwerp gereed zijn. Wow, dan hebben we geloof ik voorlopig de tijd om te discuseren over hoe hij er uit zal komen te zien. Ace June 15th, 2004, 04:37 PM Als mijn bezorger 'n keertje op tijd is, zal'k kijkuh offie valt te scannen. Maar ik heb er geen moeite mee, als iemand mij voor is. Hoe eerder ik 'm ken zien, des te beter. Skyscrapercitizen June 15th, 2004, 04:59 PM Ik ben ook wel benieuwd nu... Nexxd June 15th, 2004, 05:16 PM Hier is ie! http://www.nexxd.com/skyscrapercity/Resize%20of%20cs%20rotterdam.jpg Ik vind dat ik er nog niet echt veel over kan zeggen na het zien van deze impressie. Lelijk is het in ieder geval niet. Maar met het CS neem ik geen genoegen met een mooi gebouw, dit moet een juweeltje worden! Dus afwachten maar op meer impressies. Denoordrotterdammer June 15th, 2004, 07:08 PM Wow ziet er echt heel tof uit!!!1 Ace June 15th, 2004, 11:37 PM Stoere AI. Dat dan weer wel. Die uit mijn RD is geeneens in kleur. Dus maar goed dattik 'm uiteindelijk niet gescand heb. 'k Vond 'm eerlijk gezegd geeneens de moeite waard. Dennis June 16th, 2004, 09:44 AM wow, dat ziet er echt geweldig uit :eek: Archipro June 16th, 2004, 11:14 AM Ziet er goed uit :) wc eend June 16th, 2004, 11:19 AM lekker glazig Skyscrapercitizen June 16th, 2004, 02:00 PM Ik kan er weinig over zeggen, te onduidelijk. Ik ben vooral ook benieuwd naar de structuur van het gebouw, de indeling enzo. Verder krijg ik een beetje een Utrecht CS gevoel bij dat plaatje... dirkholtkamp June 16th, 2004, 03:23 PM Eigenlijk wil ik gewoon die Champagneglazen uit het eerste ontwerp...ze moeten wel met een bizar mooi ontwerp komen als ze de pijn willen verzachten. Ace June 16th, 2004, 11:17 PM Eigenlijk wilt ik gewoon 'De Rotterdam' op het huidige stationsgebouw. Da's pas 'n solution!!! BTW, Men is reeds begonnen met de aanleg van extra sporen op het Kruisplein, opdat daar strakkies de tijdelijke tramhaltes komen. Echt erruhg lang kan het dus nooit meer duren. dirkholtkamp June 17th, 2004, 11:13 AM Eigenlijk wilt ik gewoon 'De Rotterdam' op het huidige stationsgebouw. Da's pas 'n solution!!! Hier kan ik ook wel mee leven :D EuroMaster June 17th, 2004, 04:27 PM mooi ontwerp ja. maar wat gebeurt er met die perronnen, blijven die van die middeleeuwse kwaliteit, of wordt ook dat gedeelte (lijkt mij wel belangrijk voor een station, een perron) niet megenomen in de verbouwing. ik hoor alleen maar dingen over stationshal en het plein ervoor. ik hoop dat heel dat gebied er spectaculair uit komt te zien. wat torentjes van mij mogen er ook bij tot 180 meter bij het station tot 260 m bij hofplein, tenzij ze het daar ook volstouwen met 150ertjes (pschorrr). ook wat tunnels mogen er komen, wordt je tenminste niet door allerlei verkeer aangereden als je een voet uit het station steekt>trams/taxi's Ace June 17th, 2004, 05:24 PM 'Voor Team CS is daglicht een belangrijk gegeven: Door gebruik te maken van transparante peronnen krijgt de voetgangerstunnel ook daglicht' Dat word dus onder de rokjes kijkuh jongens :tongue: :cheers: :okay: Skyscrapercitizen June 17th, 2004, 05:34 PM Ik had vandaag post hiervan. Bij het infocentrum CS zouden folders liggen met impressies, ook van de andere ontwerpen die meededen in de eindstrijd. Skyscrapercitizen June 17th, 2004, 05:37 PM www.rotterdamcentraal.nl : juni 2004 In de stationsomgeving staan de komende maanden de volgende werkzaamheden op stapel: · juni 2004: start aanleg bushaltes op het Kruisplein · juli 2004: haltering touringcarbedrijven op het Kruisplein · augustus 2004: busbuffer op het Kruisplein, halteren bussen aan het Weena · september 2004: start sloopwerkzaamheden op het Stationsplein · oktober 2004: bouwrijp maken Conradstraat · november 2004: start uitvoering werkzaamheden aan de bouwput · januari 2005: start uitvoering diepwanden op het Stationsplein · maart 2005: tramhaltering op het Kruisplein Nexxd June 19th, 2004, 05:10 PM Impressie uit het Algemeen Dagblad: http://www.nexxd.com/skyscrapercity/Resize%20of%20Rdam%20CS%202.jpg Nexxd June 19th, 2004, 05:11 PM En voor de volledigheid deze ook nog een keer: http://www.nexxd.com/skyscrapercity/Resize%20of%20cs%20rotterdam.jpg Skyscrapercitizen June 19th, 2004, 05:44 PM hmmm... Dennis June 19th, 2004, 10:29 PM ziet er geweldig uit, wow :eek: Vertigo June 20th, 2004, 04:15 PM 't Overtreft m'n verwachtingen! :okay: Ik zou alleen nog wel een rendering willen zien met het hele stationsgebouw erop. Southerner June 20th, 2004, 05:16 PM Het ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit!! Sterker nog, het ziet er best indrukwekkend uit zo. Toch maar even afwachten op duidelijkere impressies! Jan June 20th, 2004, 05:25 PM Er is inmiddels een brochure uitgekomen over de architectenselectie van het CS met daarin de volgende ontwerpen Team CS (Bethem Crouwel, Meyer en van Schooten, West 8) http://www.hoogbouw.nl/pix/cs07.jpg http://www.hoogbouw.nl/pix/cs00.jpg http://www.hoogbouw.nl/pix/cs01.jpg Samyn and Partners http://www.hoogbouw.nl/pix/cs02.jpg GMP & Kraaijvanger Urbis http://www.hoogbouw.nl/pix/cs03.jpg Ingenhoven Overdiek Architekten http://www.hoogbouw.nl/pix/cs04.jpg OMA & ABT http://www.hoogbouw.nl/pix/cs05.jpg Rafael Viñoly Architects pc http://www.hoogbouw.nl/pix/cs06.jpg Cymen June 20th, 2004, 05:32 PM Gaaf! Ik zie dat alle teams toch veel bebouwing laten zien op hun impressies. Dat lijkt mij iig een goede zaak. Ik kan nog niet echt een oordeel vellen al ziet team "GMP & Kraaijvanger Urbis" het er op het eerste gezicht het beste uit. Elmo June 20th, 2004, 05:43 PM Nou nou... ziet eruit alsof het misschien toch nog iets gaat worden daar in Rotjeknor! Bibelo June 20th, 2004, 05:46 PM OMA & ABT! Dat lijkt me superindrukwekkend, alsof je in een enorme grot rondloopt. Q. June 20th, 2004, 05:48 PM Zolang er ook maar iets op perronniveau wordt gedaan vind ik het goed. Dat _kan_ je gewoon niet zo laten. Het is geen Alsop, maar het is ook niet slecht. :) l'etranger June 20th, 2004, 05:51 PM Ik wil Alsop.. :( Mojito June 20th, 2004, 05:59 PM Team CS is het dus geworden... Zeker indrukwekkend, (was dat nou echt nodig, al die geheimzinnigheid?) maar afgaand op de impressies lijkt het allemaal wel een beetje aan de donkere kant te worden. Een eerste impressie is natuurlijk altijd anders dan de werkelijkheid, maar het doet me een beetje denken aan Schiphol Plaza, wat in vergelijking tot de witte en transparante Terminals van Schiphol ook behoorlijk donker is. Wachten op de definitieve ontwerpen dus... Berrtus June 20th, 2004, 06:13 PM Jammer dat er geen plaatjes van Team CS zijn waarbij je het gebouw in de context ziet... Maar ik heb even de websites van de betreffende bureaus bezocht en dit is wat ik vond ______________________________________________________________ ingenhoven-overdiek http://www.ingenhoven-overdiek.de/ helaas een flash-site, dus de verschillende plaatjes zijn niet te linken. http://www.hoogbouw.nl/pix/cs04.jpg website-tekst The construction of a high-speed railway between the Dutch cities of Den Haag and Rotterdam is based on an anticipated increase in the number of passengers from 40 million to approx. 75 million by the year 2025. The exist- ing Rotterdam Central Station would not be able to manage such a passenger volumes. As part of the international competition procedure, it was necessary to develop both the infrastructure installations for the new train station and proposals regarding urban development in the inner-city catchment area of the central station. The design for Rotterdam Centraal arranges and supple- ments all infrastructure and service installations of the train station. A transparent, modular and wave-shaped roof construction unites all areas and connects the train station to the city centre of Rotterdam. The rolling roof construction is developed from a singular platform roof system into elements covering several railway lines and the train station buildings and leads into a free roof con- struction over the City Plaza at Kruisplein. The buildings parallel to the railway line system consoli- date the inner-city location with attractive office and service installations. The buildings are arranged in V-shape under a glass roof and are facing green atriums and a conservatory. Buildings and glass screen reduce the noise emissions from Kruisplein to the offices. _______________________________________________________________________ Samyn and Partners www.samynandpartners.be http://www.samynandpartners.be/03_projects/fiche_projects/01_451/www_451_p01.jpg http://www.samynandpartners.be/03_projects/fiche_projects/01_451/www_451_p02.jpg http://www.samynandpartners.be/03_projects/fiche_projects/01_451/www_451_p03.jpg http://www.samynandpartners.be/03_projects/fiche_projects/01_451/www_451_p04.jpg website-tekst: STATION ROTTERDAM CENTRAAL Rotterdam (Nederland) 50.000 sqm (awning) ; 17.500 sqm (station) ; 210.000 sqm (masterplan) : 2003 ; (01/451). Invited competition entry. Preliminary design. Services Performed: - Masterplanning - Architecture - Structural Engineering 1. INTEGRATING THE URBAN FABRIC The project reaches out symbolically towards the town, both north and south. The characteristic of wide, tree-lined boulevards with their high social importance must therefore be prolonged on reaching the station, located on one of the most important green arteries of the town. The dynamic verticality of Rotterdam makes a helpful contribution here because it provides cohesion of the urban fibre by means of an elevated park that acts not only as social link between north and south, but as a cultural objective in itself. The cultural park, the green key to the town (symbol of access via public transport) forms the fifth façade of the large lobby at the station, and covers the train platforms in continuation of Proveniersplein, and the new, elegant, cultural roofed promenade on the Kruisplein. Housing, offices and social-cultural areas stand in a series of small slim towers along a fluid curve at the southern limit of the tracks. Their fine silhouette marks the passage of the tracks through the town. Their relatively small size allows for gentle cohabitation with surrounding monuments and skyscrapers. This lay-out not only allows a view through the development, it is also permeable to the wind to provide a pleasant climate for both the inhabitants of the building and passers-by. An acoustic screen, also serving as a dust screen, protects them from the tracks. 2. STATION 2.1 The entrance of the station is located south of the Kruisplein, in the heart of the city A lively cultural and commercial mall with tram stops stands at the entrance. Natural light penetrates the mall through domes in the roof and the walls on the sides that are made from glass-strips as from a height of 4 m. Like a pier in a port, the ground level is covered with a wooden floor that continues on the terraces west of the Kruisplein. Five large closed volumes are planned for services and commercial functions. Easy passage is provided to the two commercial and cultural facades bordering the Kruisplein. The mall on the Kruisplein, with its vertical circulation to the park also provides socially pleasant access to the future public parking lot due to the intensive use of the stairs and lifts. 2.2 The park as a junction - missing link in the green structure - a theme park and/or a culture park The roof park also starts south of the Kruisplein. A traffic study shows that the park is accessible in less than 25 seconds by 3 lifts each with a capacity of 25 people, so more than 3000 pedestrians can reach the park per hour. As an added advantage, no special facilities are needed for access for the disabled. In addition to the 3 lifts planned at the South-Kruisplein, 2 groups of 2 lifts where the promenade crosses the Weena and a third group of 3 lifts with stairs at the Proveniersplein, in the axis of the composition are planned. Comfortable spiral staircases are interspersed at regular intervals on the western façade. Footbridges allow access at higher levels. This would contribute a major new cultural asset to Rotterdam. The sculpture park espouses the shape of the commercial mall, the station hall and the platform roof successively. It contributes to the view from the mythical window of the neighbouring "Groot-Handelsgebouw" movie theatre. The park is planted with marsh oaks, in a regular layout corresponding to the columns of the concrete vaults, on a rectangular grid of 20 m x 30 m. The roots of the trees grow into stainless steel arched ladders to protect them from uprooting in bad storms. The flower beds trace a pattern in the park that serves as a backdrop for the sculptures. Apertures for light and ventilation give light at the main station entrances. These apertures of 10 m diameter are embedded in the middle of each rectangle between 4 columns. Glass cylinders 1.80 meters high provide a physical separation from the railway infrastructure. The east and west sides of the park are also protected. 2.3 The Station Hall The large station hall, with its structure of concrete vaults, covers the entire allotted surface, giving it a monumental appearance. The facades consist of two parts - the lower part is erected in windows that can be opened in summer, the upper part, ten metres high, is made of strips of single glazing. Quartz-IR pipe heating system at 4 m high, provide comfort in winter. The wooden floor descends in gentle 3 % decline to the passage under the tracks. Thanks to this decline, the ceiling height of the mall can be increased considerably and the mezzanine of the metro station can be reached by a gentle slope in the opposite direction. The large glass dome that gives light to the metro mezzanine stands in the prolongation of this access slope. Surfaces outside the fluid access zones in the hall and the waiting and meeting zones form the closed areas for shops and services. The shop and services area extends further along the south side of the track base, west to the bus station and east to the taxi and kiss-and-ride zones. Additional shopping and services areas are found on the first floor of the lobby. An overhang almost 1 km long and 30 m wide stretches from east to west, perpendicular to the main axis, along the track base and under the proposed tower buildings. It is located next to the station and its main function is to provide a naturally accompaniment and protective continuation of the station hall for the travellers transferring to the busses in the west and access to trams and taxis in the east and the kiss-and-ride areas at both ends. The overhang also covers the two unguarded bicycle parking lots. These consist of a continually sloping structure with an open width of 12 metres that can shelter 3100 bicycles. The guarded bicycle parking lot for 3500 bicycles is underground. The north façade of the hall opens fully to the gallery under the tracks at the base. This access is closed off at the top by the arrival and departure board standing 2 to 3 metres high over the full width of the lobby (66 m). Finally, the façade is closed with a large glass panel giving a view of the train traffic and the continuation of the roof. 2.4 Travellers' gallery The wide gallery extending under the tracks and giving access to the platforms is equipped with large strips of translucent glass tilling in the ceiling over the entire width, at the stairs and escalators towards the tracks. This design, synchronized with the apertures in the overhang over the tracks, provides maximum natural lighting to the gallery. As the ceiling is higher at these areas, the visual volume is enlarged. At the west side of the underground passage to the trains, eight shopping and service volumes stand between the accesses to the platforms. The shop windows are laid out in vertical half-cylinders to improve the visual quality. This also provides a continuous, accessible, animated display for the pedestrian and cyclist subway. The east side of the gallery can serve as cultural and advertising surfaces or provide commercial spaces. Eight kiosks embellish the central zone between the fast hallways for travellers. 2.5 The tracks The tracks are covered with a structure of thin shells of reinforced concrete with 10 m diameter openings for ventilation and natural lighting. This canopy of 210 m by 240 m extends beyond the track base by 20 m to the north to give generous access on the Proveniersplein side. It provides a beautiful visual, social and cultural opening to the north of the town, in the immediate vicinity of the two parks ending at the Proveniersplein. 2.6 Proveniersplein The large overhang over the platforms enhances the station façade on the Proveniersplein. It covers the sloped gallery providing access to the tracks at both ends, the guarded bicycle parking lot for 1100 bicycles to the west and the unguarded lot for 2400 bicycles to the east. The 5000 m˛ administrative building for Nederlandse Spoorwegen (NS), Nedtrain and Maintenance Trains companies, is located in the west of the avenue running north of the tracks. This area also frees reserve real estate capacity 12 m wide at 5 levels. The building has a north façade facing the street and a south façade facing the gardens that separates it from the support wall of the tracks. This area alongside the tracks can also be outfitted for a socially pleasant walk towards the zoo. 3. THE OFFICE AND HOUSING UNITS AREA 3.1 General The project is based on a series of small towers. Their number and height, as well as the area on each level, are somewhat adaptable. The choice of a series of small towers stems not only from the urban planning policy as outlined above, but also from the fact that this solution has substantial advantages from the technical, real estate and functional standpoints. Technically speaking, because of the narrow width there is no need for an internal column in the plateaus. (A width of 15 m is suggested, but this can be reduced if desired). The columns in the façade stand on a frame of structured beams at the second floor. Each tower rests on four main columns at ground level. Horizontal rigidity is given by a reinforced concrete core that contains the main stairways and lifts. Consequently, the four columns and the core can be laid out so that they rest on the ground without disturbing the metro tunnel line. As a result, both the ground level and the first level under the towers can be opened to house the social-cultural and commercial activities corresponding to life in the city. This solution also provides for an extra underground parking level under the housing units at the south side Statenweg and under the offices at the Delftse Plein. The north side of the buildings is seven meters from the axis of the first track, so a platform, or a simple structure, can be planned along the full length of the southernmost track. Only the screens and passages protrude on a free height of 8 m above the tracks. Functionally, the small size of the levels will allow for flats enjoying a maximum of facades and views. Intermediary volumes at the first eight levels can link the office towers when desired, to make large landscape offices. Footbridges can also link higher levels. A noise and dust screen is needed alongside the tracks. The suggestion given here is supported by a preliminary acoustic study. The space between the towers is essential to create adequate microclimates all around. Special attention has thus been given to wind behaviour and draughts, it has led to an extended screen over the whole width of the Statenweg. The glass overhang 1 km long is designed for the same reason. It covers a two-level base under the towers. It can be used for social-cultural, commercial or traveller service functions. Horizontal wind reflectors are also added at 18 m above the ground floor on the south facades of the towers. _________________________________________________________________- op de sites http://www.west8.nl http://www.benthemcrouwel.nl http://www.meyer-vanschooten.nl/ www.kraaijvanger.urbis.nl www.rvapc.com (Rafael Viñoly Architects) www.oma.nl is helaas nog niets te vinden Skyscrapercitizen June 20th, 2004, 07:02 PM Ik weet ook nog niet wat ik ervan moet vinden. Het ziet er inderdaad een beetje donker uit, en buiten de hal om is er nog niets te zien. Dat van Vinoly ziet er ook cool uit, met volgens mij naast een tunnel ook een brug over de sporen heen voor reizigers! OMA en Kraaijvanger Urbis zien er ook wel ok uit, de anderen zijn bagger. Sander Lugtenburg June 20th, 2004, 08:31 PM Ik zou wat meer van Gerkan Marg & Partners/Kraaivanger urbis willen zien. Die spreekt me op het eerste gezicht het meeste aan. Benthem Crouwel vind ik aardig, alleen de hal lijkt me suf. OMA, ziet er cool uit, maar dit plaatje zegt me eigenlijk nog maar heel weinig. Samyn&Partners vind ik echt waanzinnig a-creatief. Wat een nepperd zeg. Sla een willekeurig architectuur-historisch-boek open en je ziet dat dit soort architectuur al lang beproefd is. Volgens mij de Glaxo Wellcome factory van architect??...weet ik niet meer. Vandaag stond in de krant dat retro doorschiet en dat de 70's terugkomen, maar dan toch hopelijk echt niet wat betreft het RD CS, want rieten tegels en kurkbehang staat toch echt niet bij het Nationale Nederlanden gebouw. Wat een rampontwerp.....de artists impressions spreken boekdelen...bos op het dak van een badkamerachtige kolommenconstructie boven de sporen. Dan nog eens een lekker laagplafond reizigerstunneltje eronder met geen geur of smaak. Vraag me dan toch af wat die mensen bezielt. Mag je je best uitleven op zo'n fantastische opdracht als deze en dan kom je met zo'n ontwerp voor de dag!! Niet alleen suf, maar ook nog eens gejat van architectonische hoogstandjes van 60 jaar terug! :) Vertigo June 20th, 2004, 08:44 PM http://www.hoogbouw.nl/pix/cs04.jpg Waarom geilen makers van renderings zo op terassen? Bij vrijwel ieder project lijkt het op de renderings wel of het stikt van de terrasjes, bankjes, drukte en levendigheid. Daar komt natuurlijk niets van terecht in werkelijkheid... Denoordrotterdammer June 20th, 2004, 09:41 PM Team centraal en GMP & Kraaijvanger Urbis vind ik echt super die andere echt dikke bagger. En zo te zien wordt er bij GMP & Kraaijvanger Urbis rekening gehouden met hoogbouw. Dennis June 20th, 2004, 10:04 PM en toch vind ik het ontwerp van Team CS de mooiste, heel groot en ruim :cheers: nu alleen de buitenkant nog EuroMaster June 20th, 2004, 10:18 PM die impressie van smyn en partners ziet er qua hoogbouw erg gaaf uit. alleen vind ik die grote rij even grote en hoge torentjes wel wat van dit weghebben, , de windschermen bij de calandhaven. http://www.minvenw.nl/rws/mdi/home/calandtunnel/galerie_30_06/images/P6230630.jpg http://www.samynandpartners.be/03_projects/fiche_projects/01_451/www_451_p03.jpg en dit lijkt me overigens meer iets voor bij breda> die stadparken over de verkeersbundel http://www.hoogbouw.nl/pix/cs02.jpg deze impressie staat me wel aan: http://www.hoogbouw.nl/pix/cs03.jpg Bass June 21st, 2004, 12:41 AM Ja! Wat is die schimmige toren die boven de NN uit toornt? Is dat die 225 m toren die nu nog proposed is? Rotterdam A June 21st, 2004, 10:21 AM GMP en Kraaijvanger Urbis bevalt me het meest en dat komt eigenlijk meer door die hoge toren. Heb een hekel aan die ontwerpen met die lage lelijke torens. Tenminste één hogere toren dan de Delfse Poort is toch niet te veel gevraagd. Wel vaag nog. Echt duidelijk weergeven zijn die ontwerpen niet. Scarlet Bee June 21st, 2004, 12:44 PM Kraaijvanger Urbis is de site aant bijwerken, binnenkort een verslag van R'dam Centraal. Binnenkort zullen ook de juryrapporten naar de verschillende bureaus gestuurd worden. Kan iemand die te pakken krijgen? Gambini June 21st, 2004, 01:43 PM Van wat ik gezien heb ga ik helemaal voor ingenhoven-overdiek, echt geweldig! Op #2 staat Team CS, #3 OMA en #4 Samyn! Nexxd June 21st, 2004, 02:08 PM Ik ga voor Team CS, GMP en OMA (mits het veel lichter wordt). De andere ontwerpen vind ik niks Berrtus June 21st, 2004, 02:12 PM Ingenhof en Kraaijvanger hebben mijn voorkeur. OMA is te vaag, Sammyn staat me helmaal niet aan. Team CS heeft wel mijn vertrouwen maar de plaatjes zeggen nog weinig. Het is niet duidelijk hoe het gebouw er van de buitenkant uitziet en hoe het in zijn context staat. Te vaag om er nu al een oordeel over te geven. Stratosphere 2020 June 21st, 2004, 02:33 PM GMP & Kraaijvanger Urbis http://www.hoogbouw.nl/pix/cs03.jpg Mooiste vind ik deze. Tweede plaats ingenhoven. Oma heeft wel iets maar moet er meer impressies zijn voor een beter beoordeling. Raddie June 21st, 2004, 04:32 PM Ik had die ook het liefst gehad maar dan niet voor de hal maar meer voor de 2 (derde links misschien?) torens... Team CS vind ik er qua binnenkant het beste uitzien maar jammer dat daar nog niks van de omgeving van te zien is. Tijdje geleden was er nog sneaky een foto gemaakt met een geheime maquette met wat torens erop toch? Scarlet Bee June 21st, 2004, 05:16 PM I'm proud to introduce to you all, met grote dank aan GMP: GMP & Kraaijvanger Urbis http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/1.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/2.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/3.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/4.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/5.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/6.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/7.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/8.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/9.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/10.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/11.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/13.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/14.jpg De site van hun Nederlandse partner Kraaijvanger Urbis is ook net ge-updated http://www.kraaijvangerurbis.nl/index4.htm http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/15.jpg g fonk~ June 21st, 2004, 05:20 PM ik vind die laatste impressie nog best okee. volgens mij word er toch wel redelijk grootstedelijk gedacht door alle ontwerpers. Die hoge gebouwen daarachter maken het trouwens wel vet, maar volgens mij is dat onzin dat die er ooit komen. Immers, de een lijkt me te staan op de plek van het ptt gebouw en ik dacht dat die draak niet gesloopt mocht worden wegens monumentale waarde? Hugo June 21st, 2004, 05:21 PM wordt dit em? Skyscrapercitizen June 21st, 2004, 05:22 PM Ik heb net de folder met de impressies gehaald bij het infocentrum CS. Enkele stukjes uit het plan van Team CS: 'Aan weerszijden van het gebouw zijn torens geprojecteerd. Deze torens maken deel uit van een uitgebalanseerde compositie van in totaal vier torens rond het station en het Groothandelsgebouw.' :eek: Kruisplein wordt versmalt van 78 naar 52 meter breed, met nieuwe stedelijke bebouwing langs de randen. :cheers: Ook naast de stationshal, aan de kant van het Groothandelsgebouw staat nog een toren geplaned als onderdeel van het ontwerp. Verder hebben ze het over een extra route die het station en het oude westen gaan verbinden met CS. De selectie is over de ingrepen bij kruisplein en dergelijken minder te spreken (dat is van latere zorg). Verder wijst de punt van het dak van de stationshal richting het centrum. Oh, en de perronsoverkapping is dus geheel van glas. Klinkt allemaal erg goed. KPN tower June 21st, 2004, 05:38 PM dus als het goed is komen hier een paar 130/160 meter gebouwen bij het toekomstige Centraal station die ooit nog moet komen? Skyscrapercitizen June 21st, 2004, 05:40 PM Het blijkt weer eens dat er veel mensen zijn die niet lezen (of alleen de laatste 3 posts) en alleen plaatjes kijken. :cheers: CborG June 21st, 2004, 05:42 PM wat een mooie impressies!! ik kan me goed indenken dat het gemeentbestuur moeite heeft om een keuze te maken Skyscrapercitizen June 21st, 2004, 06:57 PM Maar goed dat het gemeentebestuur geen keuze hoeft te maken dan. EuroMaster June 21st, 2004, 07:10 PM ik vind het stationsontwerp van kraijvanger-urbis het allermooist. die van team cs is ook mooi en spectaculair, maar voor mij te donker. ik kies voor de van kraijvanger, omdat het van glas is en waardoor het een heel transparant ontwerp wordt waardoor je vanaf de perrons ook prima de hoogbouw kan zien. ook de golvende entree is erg mooi! http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/1.jpg op een van die plaatjes is te zien dat er twee fases zijn, zo worden de perrons later onder handen genomen. wanneer vindt die 2e fase plaats? bij welke keus is hoogbouw het meest aan de orde, zo hier wel eentje met een toren boven DP uitstekent. ik hoop dat een dergelijke combinatie toch mogelijk is, afgezien van die rij even hoge torens. http://www.samynandpartners.be/03_projects/fiche_projects/01_451/www_451_p03.jpg is het plan voor de hofplein nu zo goed als ten einde. ik hoor zo weinig meer van eventuele torens van 260m+ EuroMaster June 21st, 2004, 07:14 PM je ziet wel dat die impressies maar flut zijn. zo lijkt op deze impressie de hoogbouw nog dik boven DP uit te torenen: http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/11.jpg en hier blijt er niets meer van deze statige torens over: http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/13.jpg http://home.filternet.nl/~fn009072/gmp/14.jpg CborG June 21st, 2004, 07:30 PM Maar goed dat het gemeentebestuur geen keuze hoeft te maken dan. wie maakt de keuze dan?? Sky-Unlimited June 21st, 2004, 07:55 PM Het spijt me, maar ik moet hier toch een heel klein beetje de ál te hoge verwachtingen temperen. Wat betreft hoogbouw zal het zich vooralsnog beperken tot een gebouw ter hoogte van het Delftseplein (vanuit het centrum gezien achter de DP). In het bestemmingsplan, dat momenteel in voorbereiding is, wordt alleen hier een bouwhoogte tot 150 meter mogelijk gemaakt. Het is echter nog uiterst onzeker of deze toren er ook daadwerkelijk komt, daar hij eigenlijk vooral interessant is als woontoren. De geluidsbelasting door het treinverkeer is hier echter veel te hoog om wonen toe te staan. De enige manier om dit wel mogelijk te maken is door over alle perrons één integrale overkapping te bouwen......maar helaas, helaas, het ziet er voorlopig naar uit dat daar geen geld voor is! Bovendien zijn de 'flanken' van het station (= Delftseplein en Conradstraat) niet meegenomen in dezelfde projectbegroting als de stationshal/overkapping zelf. Dit betekent dat de extra kosten die gemaakt moeten worden door een integrale kap te bouwen, niet kunnen worden weggestreept tegen de extra opbrengsten die je kunt generen uit de bouw van de (extra) woningen die deze overkapping mogelijk maakt. Ieder normaal mens zou zeggen dat hier sprake kan zijn van een enorme win-win situatie (én een kap én meer woningen én ook nog eens meer hoogbouw), maar de politiek ziet dit uiteraard anders. Het is het huidige college er alles aan gelegen om nog voor het einde van hun periode (na de verkiezingen van volgend jaar moeten ze geheid het veld ruimen) een eerste paal te slaan. Dat we hier te maken hebben met een visite-kaartje dat minstens 50-100 jaar mee zou moeten gaan, lijkt ze weinig te kunnen schelen. Gekozen wordt voor de weg van de minste weerstand, m.a.w.:een goedkoop station zonder al teveel poespas (geen wonder dat de architecten..... :runaway: (bijna)). De gehele ontwikkeling van het stationskwartier (=statentunnel tot Hofplein) is losgekoppeld van de ontwikkeling van het station zelf. Dat is het enige waar het college zich momenteel op richt. Om jullie toch niet geheel met een koude douche achter te laten, blijf ik echter wel bij mijn oorspronkelijke stelling (van een maand of twee geleden) dat we ons nu nog nauwelijks kunnen voorstellen wat ons het komende decennium voor dit gebied te wachten staat. De metamorfose en de daaraan gekoppelde bouwproductie zal gigantisch zijn (houd vooral het blok langs de Schiekade en de Delftsestraat in de gaten, het zal nog even duren, maar de kans is groot dat dát ooit de locatie wordt voor onze eerste 200+). Desondanks zal het velen van ons pijn doen dat het college het niet aan zal durven ons wederom een Erasmusbrug-effect te gunnen. EuroMaster June 21st, 2004, 08:03 PM hier een zelfbrouwsel van het station. combinatie tussen samyn en partners en kraijvanger: http://pic14.picturetrail.com/VOL546/2312485/4537609/57431625.jpg EuroMaster June 21st, 2004, 08:08 PM ah, ik zie dat dit wel erg optimistisch is, dat hoort wel een beetje bij mij. maar misschien iets voor op de lange termijn! Q. June 21st, 2004, 08:32 PM Tja, het college zit vol met mongolen. Ik was al bang dat het nog iets zou worden. Maar uiteraard wordt het weer zo'n oernederlands waarloos polder-compromis. Bah. Scarlet Bee June 21st, 2004, 09:08 PM @Eurim: ik heb als hoogbouwfan natuurlijk meteen gevraagd hoe hoog die hoogste was. De impressie met de skyline (hoogste 140/150 m.) is betrouwbaar, de maquettefoto is idd wat bedrieglijk. Verder heeft sky-unlimited gelijk dat je niet meteen wat 100-plussers moet verwachten, omdat dat op deze plek gewoon erg complex is. Het kiezen voor Benthem Crouwel is een duidelijk signaal; zakelijke architectuur tegen een redelijke prijs. Het heeft geen zin om daar uren op te schelden, je kunt het namelijk bijna als een gegeven bij architectuur in Nederland zien. We moeten ons daarom vooral richten op het station zelf, daar moet het maximale uitkomen. Ik wacht nog steeds met smart op de eerste foto's van de buitenkant, en van de inpassing in het gebied. Sander Lugtenburg June 22nd, 2004, 03:12 PM Ehhh deze post ff bijgewerkt.. Vraag; is de keuze voor het CS nu echt definitief op team CS gevallen?? :) Sky-Unlimited June 22nd, 2004, 04:52 PM dan pas ik de mijne ook maar aan.... Ja, de keuze is definitief gevallen op Team CS, zie verder mijn bijdrage op de vorige pagina (ik zal het in het vervolg wat korter houden, want ik geloof dat niet iedereen altijd zoveel zin heeft om langere teksten te lezen). HighinParis June 24th, 2004, 02:10 PM pfff benthem crouwel zou echt verboden moeten worden... zo booooring! En waarom OMA niet een kans geven om een prachtige stempel te drukken in hun geboorteplaats? Jan June 24th, 2004, 02:51 PM Op de impressie lijkt de kap van Team CS enorm, maar op een maquette beslaat die ongeveer een kwart van het hele plein. Ook begrijp ik de NW-ZO diagonaal aan de voorkant van die in de overkapping zit niet zo. Is wellicht gedaan om het Groothandelsgebouw in het zicht te houden, maar als je een uitgang naar de stad wilt richten moet die juist andersom zijn. Een dicht dak (met zo te zien een paar glazen panelen erin) lijkt lijkt me ook niet bevordelijk voor het zicht op de stad, dat op die plek vooral interessant is in de hoogte. Ook hoop ik dat er ambties zijn voor de overkapping van de perrons. Beoordeeld op wat men er nu van laat zien vind ik die kap op het Stationsplein eigenlijk maar een mager startpunt voor de ontwikkeling van het hele gebied. Ook zie ik nog steeds het nut niet van een concurrent van het Weena aan de noordzijde ervan. Die straat gaat echt naar nergens. Skyscrapercitizen June 24th, 2004, 04:55 PM Het spijt me, maar ik moet hier toch een heel klein beetje de ál te hoge verwachtingen temperen. Wat betreft hoogbouw zal het zich vooralsnog beperken tot een gebouw ter hoogte van het Delftseplein (vanuit het centrum gezien achter de DP). In het bestemmingsplan, dat momenteel in voorbereiding is, wordt alleen hier een bouwhoogte tot 150 meter mogelijk gemaakt. Het is echter nog uiterst onzeker of deze toren er ook daadwerkelijk komt, daar hij eigenlijk vooral interessant is als woontoren. De geluidsbelasting door het treinverkeer is hier echter veel te hoog om wonen toe te staan. De enige manier om dit wel mogelijk te maken is door over alle perrons één integrale overkapping te bouwen......maar helaas, helaas, het ziet er voorlopig naar uit dat daar geen geld voor is! Bovendien zijn de 'flanken' van het station (= Delftseplein en Conradstraat) niet meegenomen in dezelfde projectbegroting als de stationshal/overkapping zelf. Dit betekent dat de extra kosten die gemaakt moeten worden door een integrale kap te bouwen, niet kunnen worden weggestreept tegen de extra opbrengsten die je kunt generen uit de bouw van de (extra) woningen die deze overkapping mogelijk maakt. Ieder normaal mens zou zeggen dat hier sprake kan zijn van een enorme win-win situatie (én een kap én meer woningen én ook nog eens meer hoogbouw), maar de politiek ziet dit uiteraard anders. Het is het huidige college er alles aan gelegen om nog voor het einde van hun periode (na de verkiezingen van volgend jaar moeten ze geheid het veld ruimen) een eerste paal te slaan. Dat we hier te maken hebben met een visite-kaartje dat minstens 50-100 jaar mee zou moeten gaan, lijkt ze weinig te kunnen schelen. Gekozen wordt voor de weg van de minste weerstand, m.a.w.:een goedkoop station zonder al teveel poespas (geen wonder dat de architecten..... :runaway: (bijna)). De gehele ontwikkeling van het stationskwartier (=statentunnel tot Hofplein) is losgekoppeld van de ontwikkeling van het station zelf. Dat is het enige waar het college zich momenteel op richt. Om jullie toch niet geheel met een koude douche achter te laten, blijf ik echter wel bij mijn oorspronkelijke stelling (van een maand of twee geleden) dat we ons nu nog nauwelijks kunnen voorstellen wat ons het komende decennium voor dit gebied te wachten staat. De metamorfose en de daaraan gekoppelde bouwproductie zal gigantisch zijn (houd vooral het blok langs de Schiekade en de Delftsestraat in de gaten, het zal nog even duren, maar de kans is groot dat dát ooit de locatie wordt voor onze eerste 200+). Desondanks zal het velen van ons pijn doen dat het college het niet aan zal durven ons wederom een Erasmusbrug-effect te gunnen. Misschien maar goed dat het huidige B&W zich nog niet druk maakt om het gebied om het station heen, dat kan dan misschien over 2 jaar aan mensen worden overgelaten met visie. Wat het station betreft is het dan te hopen dat het allemaal meevalt. Voorlopig vind ik de keuze voor Team CS niet slecht, al heb ik nog te weinig gezien en gelezen om echt te kunnen ordelen. Vooral van OMA heb ik totaal geen beeld. Ricochet June 25th, 2004, 07:41 AM Ik vind het echt helemaal niks. In het verleden zijn we lekker gemaakt met hoogbouw, en nu krijg je dit. Ik vind het ook niet echt staan tussen de hoogbouw. De overgang is te groot. Verder ben ik geen fan van zoveel glas. Warm, snel vies. Onderhoud is enorm volgens mij. Q. June 25th, 2004, 10:56 AM Ik ken anders geen enkel hoog stationsgebouw hoor. Gambini June 25th, 2004, 05:53 PM Sterker nog, het hoogste stationsgebouw dat ik ken staat in Den Haag :) 60m Ricochet June 28th, 2004, 07:43 AM Ik ken anders geen enkel hoog stationsgebouw hoor. Er is ooit sprake geweest van kantoortorens op het station. Berrtus June 29th, 2004, 06:20 PM www.archined.nl Planvorming Rotterdam CS - Eerst de broek en dan de schoenen 29 juni 2004 Afgaande op de met mondjesmaat verstrekte informatie komt de vraag op in hoeverre Rotterdam de uitdaging van een nieuwe masterplan aandurft. Na een Europese aanbestedingsprocedure werd in december 2003 bekend dat Team CS - bestaand uit Benthem & Crouwel Architekten, Meyer & Van Schooten Architecten en West 8 - gekozen was om het nieuwe Rotterdamse Centraal Station en omgeving te ontwerpen. Onlangs, op 11 juni, kreeg de architectencombinatie eindelijk opdracht voor het voorlopig ontwerp. De opdrachtgevers van het € 409 miljoen kostende project zijn de ministeries van VROM en van Verkeer en Waterstaat, de NS, de Stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam, waarbij ProRail (verantwoordelijk voor het NS deel van de plannen) en de gemeentelijke diensten OBR en Gemeentewerken (het stedelijke deel) gedelegeerd zijn om het project te leiden. Marktpartijen die in eerdere fases betrokken waren, zoals ING-Vastgoed en Rodamco zijn inmiddels opgestapt. Dat contractvorming veel meer tijd in beslag heeft genomen dan vooraf gepland was, kwam volgens oud-wethouder Kombrink in BN/De Stem, omdat ProRail 'moeilijk doet' over de keuze van de architecten. Ondanks dit alles vond een eerste - niet geautoriseerde? - planpresentatie plaats tijdens de 'Rotterdam Central Station Conference' medio april op de TU Delft. Een door AIR (Architectuur Instituut Rotterdam) georganiseerde openbare presentatie één maand later werd echter op het laatste moment door de opdrachtgevers afgeblazen juist vanwege de nog niet afgeronde contractvorming. Plan Team CS Wat is er nu al bekend van de schetsvoorstellen van Team CS? Het stationsgebouw, bedoeld als wijzer naar de stad, is gepresenteerd als transparante hal met een wigvormig overstekend puntvormig dak aan de stadszijde. De hal verloopt van 45 meter breedte aan de centrumzijde naar 30 meter breedte onder de sporen. In de vernieuwde reizigerstunnel onder de glazen (!) perronvloeren komen diensten en commerciële ruimtes. Aan de stadskant wil men de stedelijkheid vergroten met een paar forse bouwvolumes. Een geprojecteerde toren op het resterende driehoekige stationsplein en de versmalling van het profiel van het Kruisplein van 78 naar 52 meter zouden voor deze stedelijkheid moeten zorgen. Het is de vraag of dit gerealiseerd zal worden. Vast staat wel dat het groene en 'provinciale' karakter van de Provenierswijk grotendeels bewaard blijft. Opmerkelijk is de meer dan twijfelachtige verkeerskundige opzet. Deze werd ooit door de dienst Stedenbouw + Volkshuisvesting geschetst en bijna letterlijk vertaald in een ontwerp door Atelier Quadrat. Dit ontwerp lijkt nu nagenoeg ongewijzigd te zijn overgenomen. Gezien het feit dat bureaus als Benthem en Crouwel bewezen hebben hoe soeverein zij ingewikkelde infrastructurele ingrepen tot stand kunnen brengen, roept dit de vraag op hoeveel ontwerpvrijheid de opdrachtgevers toestonden en toestaan. Los zand De tot nu toe vrijgegeven plannen lijken meer op een gefragmenteerde verzameling van verschillende onderdelen dan op een volwaardig masterplan. Hierin verschilt het ontwerp van Team CS dan ook van het plan van Will Alsop, dat een integraal ontwikkelingsperspectief bood voor het hele gebied tussen Hofplein en CS. Alsop zette een visie neer die niet alleen gericht was op technische oplossingen voor verkeer- en reizigersstromen. Zijn ambitie was om met behulp van een transparant planvormingsproces een visie te ontwikkelen die als symbool een impact zou hebben op de hele stad. Het is algemeen bekend dat het plan ver boven budget was en om die reden is stopgezet, maar er is geen enkele poging ondernomen om door de champagneglazen heen te kijken en de realistische kerngedachten in het nieuwe masterplan over te nemen. Volgens Gerard Peet, ex-gemeenteraadslid PvdA Rotterdam, is onvoldoende medewerking van de ministeries en vooral van het nieuwe Rotterdamse college hier debet aan. Het lijkt erop, aldus Peet in het Rotterdams Dagblad, dat het "feit dat plannen van het vorige college afkomstig zijn, al voldoende is, ze over de muur te gooien". Eerst de broek en dan de schoenen Voor het maken van een ambitieus plan zijn naast goede architecten en stedenbouwkundigen ook (vooral) ambitieuze opdrachtgevers nodig die in langere tijdspaden durven te denken en niet slechts in zittingsperiodes. Ook een duidelijk sturing à la Riek Bakker zou niet bepaald hinderlijk zijn. Maar als je niet weet waar je heen wilt, zijn alle richtingen goed en wordt de kans op onvoorspelbare ad hoc oplossingen ter plaatse van de overgangen tussen de planonderdelen steeds groter. Dit is een reëel gevaar, de werkzaamheden voor Randstadrail zijn immers al begonnen. De planvorming voor het station en omgeving is nu in de schetsontwerpfase. Als het zou lukken door de ogenschijnlijke radiostilte heen een open discussie te starten, is er nog kans op een integraal masterplan, misschien zelfs met onderdelen zoals verblijfskwaliteit, opwaardering van de plinten, een culturele as en functiemenging. http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/CS-bouwstenen.jpg http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/cs-Voorkant.jpg http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/cs-tunnel_ondersporen.jpg http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/cs-zicht-naar-stad.jpg http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/CShal3.jpg aad June 29th, 2004, 06:44 PM Ik heb ook het gevoel dat sinds Leefbaar Rottedam er is, er niets meer uitgevoerd wordt wat er voor hun tijd besloten is. Alles moet opnieuw, overal is er uitstel. Het wordt tijd dat er nieuwe gemeenteraadsverkiezingen komen, zodat LR weggestemd wordt, dan komt er tenminste weer ruimte voor echt ambitieuze plannen. Ace June 29th, 2004, 06:52 PM Mwah, ik weet dus gewoon nu al dat die tramhalte op dat kleine kutstukkie tussen het CS en de Delftse Poort geen succes gaat worden. C'ker niet als je bedenkt dat je grofweg gezien in totaal daar 4 trams per keer kwijt kunt. En aangezien er per minuut toch echtwel het dubbele aantal af en aan rijden, weet je al hoe laat 't is. De hal an sich vind ik wel stoer. Alleen de bushaltes vind ik wat geïsoleerd staan daar achter het GHB. Die haddik via opritten aan beide zijden van de Stationshal 1 etage hoger laten uitkomen. Zeg maar dat grijze blokkie tussen de peronnen en de Stationshal. Archipro June 29th, 2004, 06:52 PM Ziet er mooi uit!! Ace June 29th, 2004, 06:59 PM Ik krijg een beetje het idee dat iedereen het ontwerp van Alsop zo denderend vond, enkel en alleen vanwege die Champagneglazen en de superhoogbouw rond het Hofplein. Nah, die superhoogbouw was er alleen maar voor de sier ingetekend en had uiteindelijk toch aan de marktpartijen worden overgelaten, dus heel veel hadden we daar ook weer niet van hoeven te verwachten. En die Champagneglazen vond ik leuk gedaan, megalomaan, vernieuwend, gedurfd, spectaculair, maar verre van dynamisch. Dan vind ik het huidige ontwerp toch meer passen bij het zakelijke karakter van het CS-gebied. Skyscrapercitizen June 29th, 2004, 07:35 PM Het goede van het plan van Alsop was juist de integrale aanpak. Zoals het stuk van Archined al aangeeft lijkt die in de huidige plannen grotendeels te ontbreken. Die champagneglazen waren maar opsmuk, daaronder zat een beregoed plan! Die tramhalte lijkt me ook erg klein, ik weet niet hoeveel sporen dat moeten worden. Maar als je er vanuit gaat dat het aantal trams in de toekomst ook nog wel weer eens kan gaan toenemen... l'etranger June 29th, 2004, 08:25 PM De Bijenkorf is sponsor ofzo? De punt en de manier waarop ie schuin beneden naar achteren loopt bevalt me wel, het is net geen blok. Hopen dat materiaalkeus en de afwerking fatsoenlijk gaat worden. Hugo June 29th, 2004, 08:33 PM het ziet er best goed uit op die impressies!! Denoordrotterdammer June 29th, 2004, 09:17 PM Natuurlijk is hij niet zo denderend als die van Alsop. Maar het ziet er verder wel heel net uit. En ik hoop dat na ongveer 2006 waneer de economie weer wat beter gaat, er grote nieuwe projecten komen. Met gebouwen van 200>. En als nu het gebied lekker wordt vol gegooit met 150'ers, vind ik dat wel o.k Ace June 29th, 2004, 10:07 PM Och, ook die 'Visie' van Alsop had gedragen moeten worden door de private investeerders. Evenals de grijze blokken op de plattegrond. Als je bedenkt dat de economische situatie tegen de tijd dat dit station gereed is, gelijk is aan die als men Alsop's plan had gerealiseerd, denk dat het eindresultaat er al met al zeker mag wezen. Kees June 30th, 2004, 07:34 AM www.archined.nl Plan Team CS Opmerkelijk is de meer dan twijfelachtige verkeerskundige opzet. Deze werd ooit door de dienst Stedenbouw + Volkshuisvesting geschetst en bijna letterlijk vertaald in een ontwerp door Atelier Quadrat. Dit ontwerp lijkt nu nagenoeg ongewijzigd te zijn overgenomen. Gezien het feit dat bureaus als Benthem en Crouwel bewezen hebben hoe soeverein zij ingewikkelde infrastructurele ingrepen tot stand kunnen brengen, roept dit de vraag op hoeveel ontwerpvrijheid de opdrachtgevers toestonden en toestaan. 't ziet er zeker niet onaardig uit, als het waar is dat de verkeerskundige opzet twijfelachtig is, dan is dat zorgwekkend. Juist bij dit megaknooppunt zou dat goed geregeld moeten zijn. 't is niet de bedoeling dat er over 5 a 10 jaar weer allerlei ingrepen nodig zijn. Jan June 30th, 2004, 11:30 AM Bron: Rotterdams Dagblad (http://www.rd.nl) Nieuw station wordt 'een van de grote plekken in Europa' Rotterdam - Als het aan de architectencombinatie Team CS ligt, dan worden ook de Conradstraat en de Delftsestraat opgenomen in de planvorming rondom een nieuw Centraal Station. In een eerste visie van Team CS zijn de twee straten voorzien van enorme nieuwe bouwmassa's pal naast het spoor, waardoor de doodlopende achterafstraten meer cachet krijgen. Rijksbouwmeester Jo Coenen, voorzitter van de selectiecommissie, legde gisteren in de raadscommissie voor verkeer en vervoer uit waarom uit zes kandidaten gekozen is voor Team CS, dat bestaat uit de bureaus West 8, Benthem Crouwel en Meyer en van Schroten. ,,Een gouden combinatie,'' oordeelde Coenen. Vooral als het gaat om denkkracht en flexibiliteit. Want de architecten hebben pas een eerste visie ingediend, die niet alleen verder moet worden uitgewerkt, maar ook aangepast aan wensen van verschillende partijen. Coenen onderstreepte dat architecten bestand moeten zijn tegen amendementen op hun plannen en werken onder grote tijdsdruk. ,,Voor projecten als deze moet je als ontwerper hufterproof zijn. Dat zijn deze mensen,'' is de overtuiging van de Rijksbouwmeester. De gemeentelijke projectleider Frenk Meijer liet gisteren in dat kader weten dat de eerste aanpassingen aan de eerste visie al hebben plaatsgevonden. Zo vond de opdrachtgever het geen goed idee als op het Stationsplein, pal voor het Groothandelsgebouw, een nieuwe hoge toren verrijst. ,,Daar is geen sprake meer van. Het Groothandelsgebouw moet in zijn volle glorie te zien blijven,'' aldus Meijer. Ook hadden de ontwerpers een versmalling van het Kruisplein in gedachten om zo de entree naar de stad een stuk intiemer te maken. Op de lange termijn is dat volgens Meijer wellicht een mogelijkheid, maar op de korte termijn niet. Alle aandacht gaat in eerste instantie uit naar een knooppunt van verschillende vervoersstromen. Pas daarna wordt naar de rest gekeken. Het nieuwe stationsgebouw kan het beste omschreven worden als een omvangrijk glazen dak, dat bij de entree aan het Stationsplein in een punt uitloopt die de stad in wijst. De bedoeling is dat in de hal details van het oude station van Sybolt van Ravesteijn worden opgenomen, al moet nog blijken of dat er uiteindelijk veel zullen zijn. ,,Het oude station is een prachtig gebouw. Je moet goed kijken naar wat je kunt behouden. Maar als het verbetering voor de toekomst in de weg staat, dan moet je het niet doen,'' vindt Coenen. ,,Het nieuwe CS is geen halte-stationnetje meer, maar een van de grote plekken in Europa.'' De commissie toonde zich raadsbreed content met de keuze voor Team CS. Al liet de PvdA wel weten het te betreuren dat de nieuwe stationshal niet helemaal zal doorlopen tot aan het Weena. ,,Door het daar geen adres te geven, krijg je dat het er, net als het huidige station, verscholen bij ligt en dus onzichtbaar vanaf het Weena,'' aldus raadslid Richard Moti. Volgens zowel projectleider Meijer als wethouder Hulman staan de contouren van de stationshal evenwel nog niet vast. ,,Dit is nog maar een visie, de plaatjes die er nu liggen moet je niet te letterlijk nemen. Het is nog geen echt plan,'' onderstreepte Hulman. Skyscrapercitizen June 30th, 2004, 01:27 PM De goede dingen van het plan, de toren en de versmalling van kruisplein, zijn er dus alweer uit. :bash: Het blijft onvoorstelbaar, wat een zooitje ongeregeld zeg. 1 Van de grote plekken in Europa ja, zou mooi zijn als daar ook grote namen aan zouden werken en niet een voormalig busshauffeur zoals Hulman. Nexxd June 30th, 2004, 02:24 PM Is Hulman buschauffeur geweest?! Erg veel verstand van OV heeft ie in ieder geval niet! Brik June 30th, 2004, 03:01 PM Ik heb wel de indruk dat het zeer kundig en zorgvuldig wordt opgepakt. Wordt de komende jaren vervolgd. Ace June 30th, 2004, 06:14 PM Versmalling van het Kruisplein hoeft van mij ook niet. Precies zoals men het al omschreef: Smal plein=intieme, kleinstedelijke indruk. Grootplein=metropolitane indruk. Als ze het Kruisplein willen versmallen, gooien ze dus hun eigen glazen in. EuroMaster July 1st, 2004, 04:37 PM hoe worden die keuzes gemaakt over ontwerp van het station en wanneer? zijn er ook geen combinaties mogelijk? Kees July 1st, 2004, 04:56 PM @eurim@stokvic om aedificum even voor te zijn: lezen, lezen, lezen, 't staat hierboven allemaal, echt waar...... Q. July 1st, 2004, 05:00 PM De keuze voor Team CS is toch al gemaakt? Skyscrapercitizen July 1st, 2004, 05:23 PM @eurim@stokvic om aedificum even voor te zijn: lezen, lezen, lezen, 't staat hierboven allemaal, echt waar...... :cheers: Provenier August 13th, 2004, 02:57 PM Van RTV Rijnmond: HSL-stations niet op tijd klaar Vijf van de zes HSL-stations zijn niet op tijd klaar. Dat schrijft het Algemeen Dagblad vrijdag. Breda en Amsterdam zijn klaar in 2007, Den Haag in 2008 en Rotterdam pas in 2010. Reizigers moeten drie jaar rekening houden met tijdelijke oplossingen en in- en uitstappen in bouwputten. De vertraging ontstaat vooral omdat de besluitvorming zo complex is. Zo begon in Rotterdam de discussie over de HSL terminal al in 1997, maar er is nog steeds geen besluit gevallen. Het Amsterdamse station Zuid/WTC spant de kroon. Dat station is op zijn vroegst klaar in 2022. Elmo August 13th, 2004, 04:42 PM Ooooooo... WTC is al over 18 jaar klaar. Dat schiet al op. PIE August 13th, 2004, 04:42 PM Het Amsterdamse station Zuid/WTC spant de kroon. Dat station is op zijn vroegst klaar in 2022. Ik weet niet of ik hier om moet lachen of huilen. Tjonge jonge wat een stelletje door besluitvrees getroffen abmtenaren zeg. FF serieus, zo'n beslissing hoeft toch geen 8 jaar te duren? PIE Awais August 13th, 2004, 04:45 PM K*t Leefbaar Rotterdam, we zouden anders gewoon in 2008 al een subliem station hebben. rotterdammer August 13th, 2004, 05:33 PM K*t Leefbaar Rotterdam, we zouden anders gewoon in 2008 al een subliem station hebben. Ja als je je alleen op Korte termijn (Leefbaar Rdam)resultaten richt dan worden de lange termijn projectjes op de lange baan geschoven. Men wil natuurlijk met de centjes die in de eigen collegeperiode worden uitgegeven meteen resultaat zien. Uiteindelijk telt natuurlijk alleen de lange termijn. Als dit de 'Nieuwe politiek' is dan maar liever weer de oude! Misschien saai, maar wel degelijk en constructief. :bash: birg August 13th, 2004, 07:25 PM Zucht Riek Bakker, V.d. Laan, Linthorst en Kombrink waar zijn jullie gebleven? We hebben weer mensen met daadkracht nodig.....en snel! Jan August 13th, 2004, 07:39 PM Iemand krijgt doorgaans wat hem toekomt, maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat Rotterdam een wethouder als Hulman verdient. Sky-Unlimited August 13th, 2004, 09:07 PM Zucht Riek Bakker, V.d. Laan, Linthorst en Kombrink waar zijn jullie gebleven? We hebben weer mensen met daadkracht nodig.....en snel! Niet dat ik Leefbaar Rotterdam wil verdedigen, maar als er één wethouder met daadkracht is, dan is het naar mijn mening toch wel Marco Pastors. Het is mede aan hem te danken dat Rotterdam - geheel tegen de landelijke trend in - dit jaar wederom de 3000 nieuwe woningen gaat halen. Helaas hebben we bij het CS echter met name te maken met Hulman (VVD)....het lijkt me beter als ik daar verder maar niets over zeg. En dan nog even dit: het is uiteraard waar dat als het 'nieuwe' college de plannen van Alsop niet overboord had gegooid we qua planning verder waren geweest dan nu. We moeten echter niet vergeten dat de oorspronkelijke plannen óók onherroepelijk hadden geleid tot de problemen waar ook nú mee wordt geworsteld. Ondanks dat alle besluiten inmiddels zijn genomen en de architect(en) al hun energie steken in het definitieve ontwerp, moet er achter de schermen nog heel wat werk worden verzet. Dit heeft niets tot weinig te maken met de besluiteloosheid van de (gemeente)politiek, maar alles met de soms absurde (milieu)regeltjes die keer op keer het proces vertragen. Een stationsomgeving lijkt een ideale locatie om woningen, kantoren en voorzieningen in grote dichtheden te realiseren, maar ga dat in praktijk maar eens proberen! VROM heeft mooie praatjes met haar knooppuntenbeleid, de praktische uitvoerbaarheid laat echter - notabene veelal door haar eigen regels - ver te wensen over. Het ontwikkelen van een stationslocatie is enorm complex. Als je ziet wat voor procedures gevolgd moeten worden om zaken mogelijk te maken, durf ik te wedden dat jullie allemaal steil achterover zullen vallen. Het is juist de koppeling van deze procedures (het één kan vaak pas starten als het ander eenmaal is afgerond) waardoor het proces regelmatig wordt gefrustreerd. De veelheid aan beperkende maatregelen, dikwijls met financiële consequenties tot gevolg, kunnen vervolgens leiden tot onvermijdelijke nieuwe inzichten en dus wéér nieuwe procedures. Ik ben er van overtuigd dat hier dan ook de voornaamste reden ligt voor de vertraging waar het krantenbericht melding van maakt. Vergeet niet dat we nog altijd leven in een "overgereguleerde poldermaatschappij" en dat projecten als deze daar zwaar onder te lijden hebben. Dat wordt nu maar weer eens overduidelijk bewezen! Elmo August 13th, 2004, 11:02 PM Merci pour le explenation Sky! :okay: HGK August 14th, 2004, 05:06 PM Dank u Sky :) Hoorde vandaag dat ze china maar op de vingers hadden getikt omdat ze daar te snel bouwden.Het onderhoud van de olympische stadions leek ze toch wat teveel te gaan kosten als deze al in 2006 af zouden zijn :eek2: Kunnen wij als nederlanders nog eens een voorbeeld aan nemen. :bash: Dr. Dubai August 14th, 2004, 05:25 PM @ HGK dit hoorde ik dus ook, gisteren bij de opening van de Olympische spelen, en ik dacht precies hetzelfde! waarom duurt alles in Nederland toch altijd zo verschrikkelijk lang, voordat er eens actie komt!:bash: Vertigo August 14th, 2004, 06:03 PM Breda en Amsterdam zijn klaar in 2007, Den Haag in 2008 en Rotterdam pas in 2010. Reizigers moeten drie jaar rekening houden met tijdelijke oplossingen en in- en uitstappen in bouwputten. Beetje een vreemd bericht. De stations zijn er nu ook al, HSL of geen HSL. Dus al waren ze wel op tijd klaar, dan nog moesten reizigers tijdens de verbouwing rekening houden met "bouwputten". Of telt tellen "gewone" reizigers niet en gaat het alleen om HSL-reizigers? ;) Eric Offereins August 15th, 2004, 02:31 PM HSL gaat over aparte lijnen en zal ook bij stations zoveel mogelijk apart van de gewone lijnen gehouden worden om maar zo snel mogelijk te reizen. HSL stations hebben de potentie om belangrijke knooppunten te worden, zoals bijvoorbeeld Lille, (zie Tim's tread met foto's), het is dus belangrijk om met zo'n station goed voor de dag te komen. De opbrengst van kantoren en appartementen kunnen een deel van de kosten dekken en geven het station ook meer status. Genoeg reden dus om het stationsgebied in 1 keer aan te pakken. Soms zou je inderdaad meer daadkracht willen :sleepy: Sol August 15th, 2004, 03:08 PM Aan daadkracht ontbreekt het in elk geval niet in Rotterdam: plannen en ideeen genoeg. Alleen: al die regeltjes........... Daarnaast zijn er veel te veel bestuurslagen in het geding: het rijk met vele ministeries die elk eigen belangen hebben, provincie, stadsregio, gemeente rotterdam, deelgemeentes en centrumraad. Zo schiet het natuurlijk niet snel op. Frappant om te zien is dat veel Nederlanders ook vinden dat er veel te veel regels zijn. Het kabinet erkent dit en is nu bezig flink in de regelgeving te schrappen. Gevolg? Mensen gaan klagen dat er regels worden afgeschaft! :bash: Awais August 15th, 2004, 06:08 PM Mensen die klagen dat er regels worden afgeschaft ben ik nog niet tegen gekomen. Alleen de tempo waarin het gebeurd mag best worden opgekrikt. Puur August 16th, 2004, 12:13 AM Melbourne, Australia investeert wel goed in de stad! Naast de hoogste woontoren ter wereld ook een prima herontwikkeling van het stationsgebied. Kunnen ´wij´ nog een voorbeeld aan nemen! http://img7.exs.cx/img7/138/StationMelbourne1.jpg http://img69.exs.cx/img69/5367/mypic166.jpg Kan niet wachten op details van het voorlopig ontwerp van Rotterdam CS.... en dan nog het definitief ontwerp....en..... Denoordrotterdammer August 16th, 2004, 12:17 AM nou ik vind dit een beetje armoedig en rommelig!! Gerard August 16th, 2004, 12:20 AM Ik hoop ook dat het nog niet af is want anders kan ik hier ook niet wild van worden. Dan maar even de tijd nemen en op een beter resultaat hopen. Denoordrotterdammer August 16th, 2004, 12:22 AM ja het zijn gewoon een paar om gebogen houtenplanken!!!op om gebogen stijgers birg August 16th, 2004, 12:44 AM Niet dat ik Leefbaar Rotterdam wil verdedigen, maar als er één wethouder met daadkracht is, dan is het naar mijn mening toch wel Marco Pastors. Het is mede aan hem te danken dat Rotterdam - geheel tegen de landelijke trend in - dit jaar wederom de 3000 nieuwe woningen gaat halen. Helaas hebben we bij het CS echter met name te maken met Hulman (VVD)....het lijkt me beter als ik daar verder maar niets over zeg. Je hoort mij dan ook niet over Marco Pastors want die verdiend idd een dik :applause: voor al zijn prestaties, maar je zegt het zelf al die heeft helaas weinig te maken met de ontwikkelingen betreffende CS dus helaas. Puur August 16th, 2004, 10:03 PM Uiteraard is dit van een update thread. Nog niet af dus, maar wel flink bezig in tegenstelling tot het Rdam CS gebied. Ontwikkeling is nu wel erg lang aan de gang... Vertigo August 16th, 2004, 11:38 PM HSL gaat over aparte lijnen en zal ook bij stations zoveel mogelijk apart van de gewone lijnen gehouden worden om maar zo snel mogelijk te reizen. HSL stations hebben de potentie om belangrijke knooppunten te worden, zoals bijvoorbeeld Lille, (zie Tim's tread met foto's), het is dus belangrijk om met zo'n station goed voor de dag te komen. De opbrengst van kantoren en appartementen kunnen een deel van de kosten dekken en geven het station ook meer status. Toch zijn de HSL-reizigers maar een klein deel van alle reizigers die Rotterdam Centraal passeren. Begrijp me niet verkeerd: Rotterdam Centraal moet dringen opgeknapt worden. Alleen waarom moet het opeens nu de HSL gebouwd wordt, was het voor de andere reizigers dan niet belangrijk? Sterker nog: de HST (Thalys) stopt nu ook al in Rotterdam. Daarom vind ik het een beetje vreemd om te zeggen dat het station "te laat" klaar is. Was 2006 dan wel op tijd? De reizigers zijn er nu, in 2004, voor 99 % toch al, zelfs de HST-reizigers. Puur August 16th, 2004, 11:56 PM 'Te laat' wil zeggen dat er een bepaald niveau moet worden gehaald voor internationale reizigers. De HSL is toch aangelegd om de concurrentie aan te gaan met vliegen op relatief korte afstanden. Om deze groep reizigers over te halen op de trein te stappen, moet je wel iets aan comfort en uitstraling doen. Daarnaast zijn de toenemende aantallen trein/tram/bus en metroreizigers en de herontwikkeling van het gehele CS gebied gebaat bij snelle en kwalitatieve planvorming en uitvoering! Vertigo August 17th, 2004, 12:22 AM Daarnaast zijn de toenemende aantallen trein/tram/bus en metroreizigers en de herontwikkeling van het gehele CS gebied gebaat bij snelle en kwalitatieve planvorming en uitvoering! Da's nu precies mijn punt: je doet het niet alleen voor de HSL-reizigers, maar voor alle reizigers op het station. En dus had het eigenlijk al jaren geleden moeten gebeuren... Gerard August 17th, 2004, 09:48 AM Sterker nog: de HST (Thalys) stopt nu ook al in Rotterdam. Daarom vind ik het een beetje vreemd om te zeggen dat het station "te laat" klaar is. Was 2006 dan wel op tijd? De reizigers zijn er nu, in 2004, voor 99 % toch al, zelfs de HST-reizigers. Ik heb ook moeite met de uitspraak dat het te laat is. Je zou te laat zijn als er helemaal geen station zou zijn. Rotterdam CS moet vernieuwd worden maar het is ook weer niet zo erg dat je jezelf rot moet schamen als daar iemand binnenkomt. En om nu te zeggen dat een HSL reiziger een hoger service niveau gewend is lijkt me ook wat voorbarig. Iedere reiziger een hoog service niveau. HSL reiziger of niet. Je stapt uiteindelijk in die snelle trein niet omdat het toeven is op het station maar omdat je snel ergens anders naar toe wil. ergo : neem alsjeblieft de tijd om de plannen goed uit te werken tot een hoog kwaliteitsniveau zodat we een lange tijd mee kunnen doen. g fonk~ August 20th, 2004, 12:59 AM Op de vraag waarom het eigenlijk al maanden stil is op de site rotterdamcentraal.nl luidt het antwoord: "Dank voor uw bericht waarin u uw op- en aanmerkingen geeft over hoe de projectorganisatie Rotterdam Centraal de omgeving informeert over het project. Met behulp van o.a. informatieavonden voor bedrijven en bewoners, brochures, nieuwsbrieven en het Infracentrum brengen we de voortgang en de ontwikkelingen rondom het nieuwe Rotterdam Centraal onder de aandacht. Internet biedt hier een aanvulling op met de informatie over de plannen en voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van een nieuw Rotterdam Centraal. Op dit moment zijn er nog geen concrete voorbeelden en impressies over hoe het station er uitkomt te zien. Dit komt omdat het project nog in de planfase verkeert. We betreuren het dat dit het idee geeft dat er informatie zou ontbreken. De impressies over de visie van de gekozen architectencombinatie Team CS op het stations(gebied) zijn via de media, een uitgebrachte brochure bekend gemaakt. Zodra de eerste schetsen voor het voorontwerp bekend en gereed zijn, zal hier ook meer over te vinden zijn op internet. Op dit moment werken we aan een nieuw “gezicht” – een nieuwe stijl in de vormgeving- die past bij de grootte en de ambities van het project en de stad. Hier zal de website, inclusief de structuur en opbouw, ook op aangepast worden. Wellicht dat dit meer past bij uw wensen en verwachtingen. Met vriendelijke groeten, Namens het Projectteam Rotterdam Centraal Femke van Dalen" --- Hm nou ja in ieder geval komt er dus een niewe website. Alles beter dan dit. Danny August 21st, 2004, 12:10 AM Wat in Rotterdam niet lukte lukt in Middlesbrough wel!! Alsop krijgt zo te zien wel zijn metershoge glas en ook nog eens een fles erbij!!!! http://www.bbc.co.uk/tees/weareteesside/2004/07/middlehaven/hotelcollege_350.jpg Zie deze (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=119677) thread voor de rest van de plannen van Alsop in Middlesbrough http://www.bbc.co.uk/tees/weareteesside/2004/07/middlehaven/hotelapartments_350.jpg http://www.bbc.co.uk/tees/weareteesside/2004/07/middlehaven/casinoprada_skirts_350.jpg Puur August 21st, 2004, 12:47 AM Ben eigenlijk best blij dat Alsop z'n plan is afgeblazen. Zijn architectuur vind ik voor een station een beetje 'tijdelijk' trendgevoelig. Ik bedoel hiermee dat stationsarchitectuur in mijn beleving een soort tijdloos moderne statigheid zou moeten uitstralen. Het modernisme biedt vele mogelijkheden voor het ontwerpen van een eigentijds monument. Ook ergonomische en organische ontwerpen vind ik wel mooi als het materiaal- en kleurgebruik maar rustig blijft. Calatrava blijft goed werk leveren: Calatrava - Sondica Airport Bilbao http://img24.exs.cx/img24/5893/sondica_airport_07.jpg Stratosphere 2020 August 21st, 2004, 02:45 AM Wat in Rotterdam niet lukte lukt in Middlesbrough wel!! Alsop krijgt zo te zien wel zijn metershoge glas en ook nog eens een fles erbij!!!! http://www.bbc.co.uk/tees/weareteesside/2004/07/middlehaven/hotelcollege_350.jpg Zie deze (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=119677) thread voor de rest van de plannen van Alsop in Middlesbrough http://www.bbc.co.uk/tees/weareteesside/2004/07/middlehaven/hotelapartments_350.jpg http://www.bbc.co.uk/tees/weareteesside/2004/07/middlehaven/casinoprada_skirts_350.jpg Ja, blijft jammer. de flatneuroot August 30th, 2004, 08:55 PM De eerste tekenen zijn zichtbaar. bushokjes zijn weg en het RET gebouwtje is dichtgespijkerd. http://img8.exs.cx/img8/2605/cs27.jpg Skyscrapercitizen August 30th, 2004, 09:13 PM :banana: Jaja, er gaat veel gebeuren. Awais August 30th, 2004, 09:15 PM Op deze laatste foto ziet het er helemaal als een spookstad uit. Oh mijn God, wat gaat die before-&-after-foto voor veel mensen zo schokerend zijn. Wisma August 30th, 2004, 09:19 PM Ik ben pas blij als ik daar MEGA sloophamers opmerk en bijna niet meer kan zien door de stofwolken van het brekende oude beton van het oude station. Ooh ja de vrachtwagens met puin niet te vergeten...die moeten af en aan rijden. Dan gaat het vast goed..... :cheers: Ace August 30th, 2004, 09:57 PM Dan wel ja! Vooralsnog lijkt het eerder op 'Polen in de Polder' :runaway: :eek2: Skyscrapercitizen August 31st, 2004, 01:35 AM Nog dit jaar gaat er al een deel van het stationsgebouw af, ik kan niet wachten... carfentanyl August 31st, 2004, 12:27 PM @ HGK Waarom duurt alles in Nederland toch altijd zo verschrikkelijk lang, voordat er eens actie komt!:bash: Dat is heel eenvoudig. De woorden 'inspraak' en 'recht' zijn niet echt woorden die deel uitmaken van de Chinese samenleving. In Nederland moet voor elke brievenbus en plantenbak die geplaatst wordt een inspraakperiode worden ingelast. In zo'n inspraakperiode kunnen mensen zeiken dat ze het niet willen. En als Nederlanders ergens goed in zijn is het zeiken en zeuren. In China daarentegen gaat het ietsjes anders: Regering: - "Wij willen een wolkenkrabber hier van 400 m." Halve oude woonwijk: - "Ja, maar wij wonen hier goed." Regering: - "Horen jullie ook iets piepen? Platgooien en heijen maar!" Cultuurbewaarders: - "Hee, daar staat een 1500 jaar oude tempel!" Regering: - "Horen jullie ook weer iets piepen? Platgooien en heijen maar!" De Nederlandse methode is een tikkie socialer... Skyscrapercitizen August 31st, 2004, 01:19 PM Nu moet je niet gaan overdrijven. Zowel het NL-beeld als het China-beeld trek je in het onware. Gambini August 31st, 2004, 02:50 PM Wat afgrijselijk is dat station van Rotterdam toch (niet dat ie van Den Haag veel mooier is) en wat kleinstedelijk. Het is dat als je eruit komt meteen de DP en millenniumtower ziet want zo (die foto bovenaan) ziet het eruit als een dorp :) En idd, niet overdrijven Carfentanyl Skyscrapercitizen August 31st, 2004, 03:20 PM Vanmorgen stond zelf in BN de Stem een bericht dat het stationsplein vanaf aanstaande vrijdag overhoop gaat. Er komen bouwhekken en de eerste bouwputten gaan komen! Belangrijk moment dus nu, de komende 6 jaar is het 1 grote bouwput bij CS, en het grote voordeel daarvan is dat bezoekers vanaf nu gaan zien dat het wel erg is, maar dat het niet zo blijft. :) EuroMaster August 31st, 2004, 07:05 PM Wat afgrijselijk is dat station van Rotterdam toch (niet dat ie van Den Haag veel mooier is) en wat kleinstedelijk. Het is dat als je eruit komt meteen de DP en millenniumtower ziet want zo (die foto bovenaan) ziet het eruit als een dorp :) ik vond de omschrijving 'waaierig spookdorp' een betere Jan August 31st, 2004, 07:11 PM http://www.hoogbouw.nl/pix/centraal01.jpg http://www.hoogbouw.nl/pix/centraal02.jpg Alfonso August 31st, 2004, 07:16 PM Ik haat dat stuk onderaan foto 2, ik ben daar een keer bijna omver gereden door een of andere koekenbakker in een bus. Het is daar onoverzichtelijk en druk, ik ben blij dat het weg is. Q. August 31st, 2004, 07:25 PM Oeh, mooie update-locatie. Ik heb trouwens ook een hekel aan de tram/bus-situatie daar, levensgevaarlijk. Skyscrapercitizen August 31st, 2004, 07:43 PM Inderdaad mooie updateplek voor de komende 6-8 jaar. :banana: Overigens eeuwig sonde dat dat terras daar nu weg moet... ;) Berrtus August 31st, 2004, 07:44 PM http://www.hoogbouw.nl/pix/centraal02.jpg Daar gaat een van de eerste gebouwen van Rem Koolhaas Nexxd August 31st, 2004, 07:46 PM Een beetje Rotterdammer weet het onoverzichtelijke Stationsplein toch wel te overleven? ;) Wat me verbaast is dat ze de plekken waar de bushaltes stonden weer bestraten. Er komt toch een hek en dan gaan ze toch alles openbreken? http://www.nexxd.com/skyscrapercity/centraal02%5b1%5d.jpg carfentanyl September 2nd, 2004, 09:30 AM Nu moet je niet gaan overdrijven. Zowel het NL-beeld als het China-beeld trek je in het onware. Ooit wel eens van hyperbolen gehoord? Juist... Het Chinese deel is overigens niet eens echt overdreven. Je moet eens weten hoeveel Chinezen dakloos zijn geworden, omdat de regering zonodig nog een paar torenflats uit de grond moet stampen. Lees anders maar ff deze artikelen: http://www.asianews.it/dos.php?l=en&dos=&art=442 http://www.hrw.org/english/docs/2004/03/22/china8159.htm http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/3229583.stm En dat zijn er maar een paar. Dus zeg nou niet dat ik overdrijf, omdat jullie zo graag naar het 'geweldige' China kijken. Een mensenleven telt echt niet zo zwaar in China. Capzilla September 2nd, 2004, 11:36 AM Even een herhaling van de impressies, die enorm mee bleken te vallen. http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/CS-bouwstenen.jpg http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/cs-Voorkant.jpg http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/cs-tunnel_ondersporen.jpg http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/cs-zicht-naar-stad.jpg http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/CShal3.jpg Iedere keer als ik activiteit zie op CS en dan deze impressies herinner, gaat het lekker kriebelen. Hoogbouwforum of niet, het nieuwe CS is voor Rotterdam vele malen belangrijker dan het doorbreken van de 150m grens, dus de goede tekenen aan de wand hier maken het uitstel van de Coolsingeltoren e.d. ruimschoots goed. Ali September 2nd, 2004, 04:29 PM Is misschien al 10 keer gevraagd, maar komt de uitgang van het nieuwe C.S. nu direct aan het Weena, of niet? M.a.w. verdwijnt het 'suicide-square' en krijgen we een echte stationshal? Sky-Unlimited September 2nd, 2004, 04:46 PM @Ali Het huidige Stationsplein (jouw 'suicide-square' ) komt vrijwel geheel te vervallen. Hier komt de nieuwe stationshal, waar bovenstaand een eerste concept van is te zien. Het huidige kruisplein wordt als het ware het nieuwe Stationsplein en zal vanuit de stationshal veilig te bereiken zijn. Het Weena wordt namelijk ter hoogte van het Kruisplein in z'n geheel ondergronds gebracht (nu is dat een tunnel voor één richting), waardoor al het doorgaande verkeer onzichtbaar wordt. Onder het Kruisplein is nog altijd een parkeergarage gepland, welke bereikbaar is via de tunnel van het Weena (ook van dat verkeer heb je dus geen last). De trams zullen stoppen aan de zijde van de Delftsepoort (zowel tussen de Stationshal en de Delftsepoort, als aan de achterzijde op het Delftseplein). De meeste trams zullen vanaf daar direct weer het Weena opdraaien, een aantal zal ook aan de oostzijde van het Kruisplein hun route vervolgen richting de Westersingel en de West-Kruiskade. Van een 'suicide-square' zal echter geen sprake meer zijn. Wisma September 2nd, 2004, 07:17 PM Ooit wel eens van hyperbolen gehoord? Juist... Het Chinese deel is overigens niet eens echt overdreven. Je moet eens weten hoeveel Chinezen dakloos zijn geworden, omdat de regering zonodig nog een paar torenflats uit de grond moet stampen. Lees anders maar ff deze artikelen: http://www.asianews.it/dos.php?l=en&dos=&art=442 http://www.hrw.org/english/docs/2004/03/22/china8159.htm http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/3229583.stm En dat zijn er maar een paar. Dus zeg nou niet dat ik overdrijf, omdat jullie zo graag naar het 'geweldige' China kijken. Een mensenleven telt echt niet zo zwaar in China. Dit zelfde geld ook voor Indonesie. Daar worden kampongs zomaar platgebrand of verpletterd om er een mooie weg, toren of iets anders neer te zetten als het niet anders kan. Er zit cencuur op die info maar ik heb naasten daar (Jakarta) wonen die dergelijke verhalen als "de normaalste zaak van de wereld" vertellen. Ali September 2nd, 2004, 08:09 PM @Ali Het huidige Stationsplein (jouw 'suicide-square' ) komt vrijwel geheel te vervallen. Hier komt de nieuwe stationshal, waar bovenstaand een eerste concept van is te zien. Het huidige kruisplein wordt als het ware het nieuwe Stationsplein en zal vanuit de stationshal veilig te bereiken zijn. Het Weena wordt namelijk ter hoogte van het Kruisplein in z'n geheel ondergronds gebracht (nu is dat een tunnel voor één richting), waardoor al het doorgaande verkeer onzichtbaar wordt. Onder het Kruisplein is nog altijd een parkeergarage gepland, welke bereikbaar is via de tunnel van het Weena (ook van dat verkeer heb je dus geen last). De trams zullen stoppen aan de zijde van de Delftsepoort (zowel tussen de Stationshal en de Delftsepoort, als aan de achterzijde op het Delftseplein). De meeste trams zullen vanaf daar direct weer het Weena opdraaien, een aantal zal ook aan de oostzijde van het Kruisplein hun route vervolgen richting de Westersingel en de West-Kruiskade. Van een 'suicide-square' zal echter geen sprake meer zijn. Een hele opluchting, Sky-Unlimited! No more suicide-attempts while running for a bus! En ongetwijfeld stukken mooier ook! Ali September 2nd, 2004, 08:11 PM @Ali Het huidige Stationsplein (jouw 'suicide-square' ) komt vrijwel geheel te vervallen. Hier komt de nieuwe stationshal, waar bovenstaand een eerste concept van is te zien. Het huidige kruisplein wordt als het ware het nieuwe Stationsplein en zal vanuit de stationshal veilig te bereiken zijn. Het Weena wordt namelijk ter hoogte van het Kruisplein in z'n geheel ondergronds gebracht (nu is dat een tunnel voor één richting), waardoor al het doorgaande verkeer onzichtbaar wordt. Onder het Kruisplein is nog altijd een parkeergarage gepland, welke bereikbaar is via de tunnel van het Weena (ook van dat verkeer heb je dus geen last). De trams zullen stoppen aan de zijde van de Delftsepoort (zowel tussen de Stationshal en de Delftsepoort, als aan de achterzijde op het Delftseplein). De meeste trams zullen vanaf daar direct weer het Weena opdraaien, een aantal zal ook aan de oostzijde van het Kruisplein hun route vervolgen richting de Westersingel en de West-Kruiskade. Van een 'suicide-square' zal echter geen sprake meer zijn. Trouwens, de benaming 'suicide-square' heb ik niet zelf verzonnen, maar komt uit de mond van een medewerker van William Alssop, die op studiereis in Rotterdam z'n ogen niet geloofde met al die trams en bussen om zich heen. Q. September 2nd, 2004, 08:36 PM Het IS ook een suicide-square. flex September 2nd, 2004, 09:48 PM Dit ziet er erg vet uit het word tijd dat ze tilburg centraal is onderhanden gaan nemen. Jan September 2nd, 2004, 09:58 PM @ Ali: in plaats van het quoten van hele berichten verdient het de voorkeur om aan iemand te refereren met een @ symbool, dus zoals ik hier heb gedaan. Alvast bedankt. Skyscrapercitizen September 2nd, 2004, 10:32 PM Het stationsplein valt nog mee, ik heb in Budapest een tramhalte/plein gezien die echt 10 keer erger was... @ Sky Ik wist niet dat de trams ook achter de Delftse Poort gingen stoppen? Op het kaartje staat alleen naast DP (westkant) een tramhalte aangegeven. Overigens wel een vooruitgang voor het delftseplein dat er straks trams rijden, zal een stuk stedelijker worden daar meteen. |