Sander Lugtenburg
February 22nd, 2004, 02:37 AM
edit
|
View Full Version : Er komt een nieuwe KUIP !! Sander Lugtenburg February 22nd, 2004, 02:37 AM edit CborG February 22nd, 2004, 04:18 AM Als dit waar is is dat een goeie zaak (voor WK's moet het finale- stadion minimaal 70000 toeschouwers kunnen bergen) Vol zal hij wel komen... Alleen, wat gaan ze dan met de oude kuip doen??? het zal moeilijk worden om de kuip vaarwel te zeggen.... is ombouwen tot soort van mega-thialf niet mogelijk??:D Ik dacht dat ahoy op de zelfde plek werd uitgebreid http://www.zwarts.jansma.nl/image/1004.797/420/770/1 zie: http://www.zwarts.jansma.nl/popup.php?id=1004.795&label=FIG4 Skyscrapercitizen February 22nd, 2004, 01:50 PM Tsja, het moet toch wel iets heel bijzonders worden wil het De Kuip kunnen vervangen... Maar als ze er een toren van 450 meter naastzetten hoor je mij niet klagen!:D Waalhavengebied vind ik niet zo'n goede optie, het stadion ligt al ver genoeg uit de stad. Het is nu nog mooi te lopen na een kampioenschap! Bouw er maar naast, desnoods over het spoor heen. En dan mag Excelsior in De Kuip gaan spelen. Mojito February 22nd, 2004, 01:57 PM 75.000 plaatsen...klinkt erg ambitieus...past ook wel in de geschiedenis van de Kuip, die als luchtkasteel werd afgeschilderd maar toch kwam. Vraag me alleen af of het haalbaar is. Zeker voor een club die langzaam uit de top drie lijkt te vallen. Bij de Klassieker zal het wel vol zitten, bij Europacupwedstrijden en belangrijke kwalificatiewedstrijden van Oranje ook wel, maar tegen bijvoorbeeld PSV al niet eens meer. Dat is immers ook jaren in de Kuip het geval geweest. Laat staan tegen clubs als RBC, Zwolle of NEC. Okee, de laatste jaren zit de Kuip regelmatig goed vol, maar successupporters heb je ook in Rotterdam. Een stadion van 75.000 dat maar half gevuld is lijkt me een enorm schrikbeeld. Ik las op de site van BN/De Stem een bedrag van 200 miljoen euro. Ik vraag me af wie dat willen investeren. Want het geld zal van buiten moeten komen. Net als bij de Arena, veertien jaar geleden. Als je bedenkt hoeveel moeite dat toen kostte (terwijl Ajax er destijds relatief beter voorstond dan Feyenoord nu, de sportieve bloei van begin jaren '90 gaf uiteindelijk het laatste zetje) betwijfel ik of er in de huidige economische situatie investeerders zijn te vinden die hier in willen stappen. Een cabrio-dak is wel interessant. Dat krijgt het nieuwe Wembley ook. Daar is het voornamelijk bedoeld om de voor tv-registraties (die een veelvoud van het geld in het laatje brengen) vervelende schaduwen die overdag optreden, weg te nemen. Of en hoe het precies werkt weet ik niet, maar het is de bedoeling dat het veld altijd in de zon moet baden, zonder enige hinderlijke schaduw. Verder vraag ik me af wat er met de huidige Kuip gaat gebeuren. Het is een monument, waarvan ook ik hoop dat het blijft staan, maar het stadion in stand te houden als er niet meer gevoetbald wordt lijkt me toch lastig... Ace February 22nd, 2004, 02:05 PM Gewaldig natuurlijk. Ik las ook net het artikel en het verbaast mij dat de plannen niet in één adem genoemd worden met de evt. Olympische Spelen. Het lijkt me sterk dat Van Merwijk daar nog niets van afweet. Ik betwijfel alleen of de 'karikatuur Feyenoord-supporter', ook wel zo enthousiast tegenover deze plannen zal staan. Gezien zijn toch al, van nature, sceptische aard. Rotterdam A February 22nd, 2004, 02:13 PM Originally posted by aedificium erectum Tsja, het moet toch wel iets heel bijzonders worden wil het De Kuip kunnen vervangen... Maar als ze er een toren van 450 meter naastzetten hoor je mij niet klagen!:D Waalhavengebied vind ik niet zo'n goede optie, het stadion ligt al ver genoeg uit de stad. Het is nu nog mooi te lopen na een kampioenschap! Bouw er maar naast, desnoods over het spoor heen. En dan mag Excelsior in De Kuip gaan spelen. Ik zie hem ook liever op de oude locatie of in de buurt. Ik hoop echt dat het vorm van de Kuip heeft en het een stalen constructie ala Luxortoren wordt. Dit moet een echte superKuip worden. Empire Stephano February 22nd, 2004, 03:43 PM Als Feyenoord een stadion voor 75.000 toeschouwers krijgt, wat tegenwoordig wel nodig is, delen ze meteen een flinke klap uit richting de Amsterdam Arena met zijn 52.000 toeschouwers en Ajax. Denk niet dat Ajax de Arena kan uitbreiden met 25.000 toeschouwers. Er zit een stalen dak op en die kan niet eenvoudig verwijderd worden. Ace February 22nd, 2004, 04:19 PM @Mojito, Het is al eens eerder geopperd om de minder aantrekkelijke competitiewedstrijden gewoon in de oude Kuip af te werken. En een club als Feyenoord zal, ondanks de tegenvallende resultaten de afgelopen periode, altijd blijven groeien. Dus dat stadion krijgen we echwel vol. We houden welbewust een paarduizend plaatsen gereserveerd voor supporters die zo nu en dan een wedstrijd willen bezoeken. Anders verkochten we heus wel 50.000 seizoenkaarten. En misschien nog wel meer zelfs ook. En vergeet niet dat we altijd rond het uitvak een veiligheidsbuffer houden van 1 vak links en 1 vak rechts. Da's wel lomp a/d éne kant, want in Eindhoven en Amsterdam worden de supporters ook naast elkaar gezet en dat gaat, dankzij een paar architectonische ingrepen ook prima. Wellicht dat dat in het nieuwe Stadion ook valt toe te passen, zodat d'r gewoon 75.000 netto inkunnen. CityLife February 23rd, 2004, 11:08 AM Originally posted by Empire Stephano Als Feyenoord een stadion voor 75.000 toeschouwers krijgt, wat tegenwoordig wel nodig is, delen ze meteen een flinke klap uit richting de Amsterdam Arena met zijn 52.000 toeschouwers en Ajax. Denk niet dat Ajax de Arena kan uitbreiden met 25.000 toeschouwers. Er zit een stalen dak op en die kan niet eenvoudig verwijderd worden. Ik zie niet in waarom dit een klap voor de Arena zou zijn....de Arena ontleent haar bestaansrecht niet aan de Kuip, maar aan Ajax. Voor Ajax is 52.000 in principe genoeg, uitzonderingen daargelaten. Dat geldt natuurlijk ook voor Feyenoord, die hebben aan 52.000 ook meer dan genoeg in principe. Maar van mij mogen ze een nieuwe bouwen als daar behoefte aan is...ik zal er niet wakker van liggen. Die financiering zal ook wel rondkomen...Rotterdam is meestal zo ambitieus dat de gemeente vast mee zal betalen. Alleen 1 ding snap ik niet...ze gaan de Kuip deze zomer weer verbouwen, toch? Lijkt me een vorm van kapitaalvernietiging als ze daadwerkelijk van plan zijn de nieuwe Kuip over 15 jaar al neer te zetten. Nexxd February 23rd, 2004, 12:14 PM Originally posted by CityLife Alleen 1 ding snap ik niet...ze gaan de Kuip deze zomer weer verbouwen, toch? Lijkt me een vorm van kapitaalvernietiging als ze daadwerkelijk van plan zijn de nieuwe Kuip over 15 jaar al neer te zetten. Bij de verbouwing een jaar of 10 geleden was er niet genoeg geld om ook de Olympiazijde te verbouwen. Dat wordt nu alsnog gedaan. Lijkt me dus absoluut geen kapitaalvernietiging. En de nieuwe Kuip komt er op z'n vroegst over 15 jaar, tegen die tijd heb je een kleine verbouwing er al lang weer uit. CityLife February 23rd, 2004, 12:30 PM Originally posted by Nexxd Bij de verbouwing een jaar of 10 geleden was er niet genoeg geld om ook de Olympiazijde te verbouwen. Dat wordt nu alsnog gedaan. Lijkt me dus absoluut geen kapitaalvernietiging. En de nieuwe Kuip komt er op z'n vroegst over 15 jaar, tegen die tijd heb je een kleine verbouwing er al lang weer uit. Nou ja, Feyenoord moet het zelf weten. Maar weet ik veel hoeveel miljoen voor een bijgebouw waarmee Feyenoord al die tijd zonder heeft gekund...? Volgens mij is er in R'dam zuid een grote behoefte aan goede voetballers, want daar ontbreekt het ze nu aan. Kunnen jullie je gelds beter daar aan uitgeven tenzij jullie definitief kiezen voor de subtop en de top al uit jullie hoofd hebben gezet. :D Maar goed, het 1 sluit het ander natuurlijk niet uit...maar toch wordt er een hoop kapitaal vernietigd als dit gebouw nog geen 15 jaar staat, een gebouw dat de Kuip niet echt nodig heeft, lijkt me. Ace February 23rd, 2004, 01:54 PM Originally posted by CityLife Nou ja, Feyenoord moet het zelf weten. Maar weet ik veel hoeveel miljoen voor een bijgebouw waarmee Feyenoord al die tijd zonder heeft gekund...? Volgens mij is er in R'dam zuid een grote behoefte aan goede voetballers, want daar ontbreekt het ze nu aan. Kunnen jullie je gelds beter daar aan uitgeven tenzij jullie definitief kiezen voor de subtop en de top al uit jullie hoofd hebben gezet. :D Maar goed, het 1 sluit het ander natuurlijk niet uit...maar toch wordt er een hoop kapitaal vernietigd als dit gebouw nog geen 15 jaar staat, een gebouw dat de Kuip niet echt nodig heeft, lijkt me. Dan zie je ff over het hoofd dat de Stichting Betaald Voetbal Feyenoord, de Sportclub Feyenoord en de NV Stadion Feyenoord 3 onafhankelijke organisaties zijn, waarvan de laatste de exploitatie van 'De Kuip' voor zijn rekening neemt en verder niks van doen heeft met de eerste, welke het profvoetbal onder zijn hoede heeft. Die laatste zorgt dan ook voor de financiëring van de op handen zijnde verbouwing en zal nimmer van plan zijn om 'ns geld uit het laatje te trekken voor een fatsoenlijke voetballer. rotterdammer February 23rd, 2004, 03:40 PM Dit plan zal pas over 15 a 20 jaar eventueel worden uitgevoerd. Het lijkt me dan heel normaal om over een capaciteit van 75000 toeschouwers te beschikken, zeker als je internationale (interlands, champions league etc.) wedstrijden wil binnenhalen. De kuip kan trouwens ook bouwtechnisch niet meer verantwoord worden uitgebreid (dus los van de monumentenstatus). Ahoy en de kuip hebben er beide baat bij als ze naast elkaar zitten. Denk bijvoorbeeld ff aan Borsato die van de zomer vijf keer achter elkaar de kuip vult. Een nieuwe kuip zal om rendabel te kunnen zijn wel multifunctioneel moeten zijn. Laten we in ieder geval hopen dat men heeft geleerd van de fouten met de Arena en het eromheen gelegen gebied. ;) Empire Stephano February 23rd, 2004, 08:32 PM Originally posted by rotterdammer Laten we in ieder geval hopen dat men heeft geleerd van de fouten met de Arena en het eromheen gelegen gebied. ;) Waarom heeft iedereen altijd kritiek op het Arena gebied. Ik vind het juist een van de mooiste plekken in Nederland. Kom er heel vaak en ik kan me prima vermaken daar. Vind het prachtige architectuur en ze mogen het van mij nog verder volbouwen. De Arena is een ander verhaal, maar daar draait het de laatste tijd ook prima, sinds een boer over het gras gaat. Elk stadion heeft zijn voor en nadelen! CityLife February 24th, 2004, 11:16 AM Met de Arena is behalve het gras en de sfeer niet zoveel mis. Ik vind in ieder geval dat het zwaar overdreven wordt. Oke, de toeschouwers zitten een beetje ver van het veld, maar dat is geen onoverkomelijk probleem. Het gras is sinds Bobby Haarms zich ermee ging bemoeien al een stuk beter, dus dat is ook geen issue meer. Dat de sfeer daar wat minder is (maar tegenwoordig al een stuk beter is) komt door Ajax zelf. Met het spreidingsbeleid van de begintijd hebben ze een grote fout gemaakt, door alle fanatieke supporters her en der door het stadion te plaatsen en de lange zijden op te vullen met zakenpubliek. Beter zou het geweest zijn dat zakenpubliek 1 grote zijde te geven, alle oude supporters die vroeger al naar De Meer gingen en die mee gaan naar de uitwedstrijden op de korte zijden te zetten. Maar ook Ajax heeft geleerd van de fouten en langzaam aan merk je dat ze die fouten proberen te herstellen. Maar dat is een proces van jaren. Overigens denk ik dat ook een eventuele nieuwe Kuip mede gefinancieerd moet worden door extern geld van aandeelhouders. En daarmee haalt F'nooit ook een zakelijker publiek binnen, denk ik. Het is alleen aan Feyenoord om daar verstandig mee om te gaan en een duidelijk beleid moet voeren t.a.v. de plaatsen van de toeschouwers... Jan February 24th, 2004, 03:15 PM Artikel uit BN/DeStem (http://www.krantenonline.nl/regioportal/WEM/1,3112,2637__2023018_,00.html) (!) van 21-02-2004 Stadion met 75.000 plaatsen Nieuwe Kuip in Rotterdam Door Marcel van der Kraan Zaterdag 21 februari 2004 - ROTTERDAM – De Kuip behoort tot de grootste monumenten van Rotterdam, maar loopt op zijn laatste benen. De verbouwingen die nu plaats hebben vormen de wandelstok voor een oude man. De kogel moet nog door de kerk, maar dat Rotterdam een nieuwe Kuip krijgt, staat vast zegt Jan van Merwijk, directeur van het stadion. De Waalhaven wordt genoemd als mogelijke plaats van een nieuwe Kuip. Het haalbaarheidsonderzoek is nog niet afgerond, maar alles wijst er voorlopig op dat daar een megacomplex - een nieuw voetbalstadion voor 75.000 man en een totaal nieuw Ahoy’ - zal verrijzen. Alleen als er echt grote bezwaren opduiken, zal er gekeken worden naar een alternatief in de buurt van het huidige stadion. De Kuip zelf, zo blijkt uit het verhaal van Van Merwijk, is op sterven na dood. Van Merwijk: „Je kunt niks meer aan De Kuip doen. De constructie is van 1936. We kunnen er niks opzetten, want het is een monument. We kunnen er niks omheen zetten, want daarvoor ontbreekt de ruimte. Dan blijft er één oplossing over: ergens anders een nieuw stadion bouwen.“ Initiatief Dit is heel serieus. Eigenlijk hadden we er nog even mee willen wachten. Maar het initiatief komt van de gemeente Rotterdam. Wij participeren daarin, net als Feyenoord en Ahoy'. In 2005 moeten we uitsluitsel geven en definitief zeggen: is het haalbaar, kan het stadion daar met Ahoy' worden neergezet? Kan het qua ruimte, qua mogelijkheden, qua infrastructuur en qua financiën? Dat zijn een heleboel vragen. Al die zaken worden tussen nu en 2005 uitgezocht.“ Het stadion zal geen tweede Arena worden bezweert van Merwijk. „Absoluut niet. We hebben gezegd dat het weer een top-voetbalstadion moet worden. We willen geen concessies doen aan de kwaliteit die het moet hebben voor het voetbal. Als we andere dingen willen doen, moeten we de multifunctionaliteit zoeken in de dingen die we eromheen en ernaast creëren. Daarom ligt de samenwerking met Ahoy' voor de hand. Ahoy' is soms te klein. Maar het aspect voetbal blijft bovenaan staan. We willen geen tweede Arena. We willen wel een dak, maar dan een cabriodak. Of je zit met zijn allen droog als het buiten stormt, of je zit met zijn allen in het zonnetje. Geen dak dus met een postzegel boven de middenstip, waardoor een beetje licht naar binnen schijnt. We beseffen dat het karakter van De Kuip niet makkelijk te evenaren zal zijn. „De Kuip is werkelijk uniek. Iedereen vindt het een echte voetbaltempel. Op het moment dat je een tweede Arena neerzet, ben je dat kwijt. De allergrootste uitdaging voor de architect is de sfeer en de emotie die er in het stadion zitten, het echte voetbalkarakter, in het nieuwe gebouw terug te laten komen. De specifieke kenmerken van De Kuip moeten er gewoon in terugkomen. De warmte, het dicht op het veld zitten. Als je op het veld loopt, moet je het idee hebben dat er een overweldigende hoeveelheid mensen boven op je lip zit te kijken naar het voetbal. En ik wil mensen zien, geen beton aan de binnenkant van het stadion.“ Van Merwijk begrijpt dat de nieuwbouw op emotionale bezwaren zal stuiten. „Toch moet er over vijftien jaar een nieuw stadion staan. Het stadion heeft geen eeuwigheidswaarde. Ja, je kunt het eeuwig als monument in stand houden. Maar als je ziet hoe de eisen toenemen. Elk jaar brengt de UEFA een boekje uit met eisen waaraan stadions moeten voldoen. Elk jaar is het meer, meer, meer. Meer ontvangstruimte, meer mediafaciliteiten, meer douchekoppen in de kleedkamer van de spelers. Wil je dat bijhouden, dan moet je elk jaar verbouwen. Dat is onmogelijk. Dus moet je een keer een grote klapper maken. Er zijn twaalf stadions in Europa die vijf sterren van de UEFA hebben. Daar hoort De Kuip bij. Wij willen wel top blijven. Op het moment dat wij constateren dat we wel erg hard achteruit lopen in de concurrentiestrijd met andere stadions in Europa, wordt het tijd om er wat aan te doen. Dan moeten we nadenken hoe groot het stadion moet worden. 200 miljoen euro is niets meer voor een beetje stadion. Dus willen we dat financieren én terugverdienen, moeten we er een heleboel business uithalen.“ experience February 24th, 2004, 05:51 PM Wat een slecht idee! Feyenoord heeft ech niet een groter stadion nodig, misschien 5.000 stoeltjes meer, maar dan zal de rek er ook wel uit zijn. Dan zit je daar met een half leeg stadion, wat de sfeer absoluut niet ten goede komt. Ik vind de huidige Kuip ook niet geweldig mooi, maar het is idd een voetaltempel in grote tegenstelling tot een Arena of Gelredome. En de Kuip kan nog makkelijk op tegen de Arena, niet voor niets is de finale van euro2000 in Rotterdam gespeelt!! Laten we in ieder geval hopen dat men heeft geleerd van de fouten met de Arena en het eromheen gelegen gebied Helemaal mee eens! Op het moment dat je een tweede Arena neerzet, ben je dat kwijt. De allergrootste uitdaging voor de architect is de sfeer en de emotie die er in het stadion zitten, het echte voetbalkarakter, in het nieuwe gebouw terug te laten komen. De specifieke kenmerken van De Kuip moeten er gewoon in terugkomen. De warmte, het dicht op het veld zitten........ En ik wil mensen zien, geen beton aan de binnenkant van het stadion Dit stelt me een beetje gerust:) Neotrezz March 1st, 2004, 05:19 AM Ik wilde even reageren op een berichtje dat ik ergens op deze pagina zag.. "dat de arena niet kon uitbreiden ofzo''. Ik kan je vertellen dat er wel degelijk rekening is gehouden met uitbreiding voor een extra ring.. Het stalen dak is ook niet zo moeilijk om eraf te halen het zijn maar stalen balken die met grote schroefen vast zitten in de grond. het dak is niet afhankelijk van de 2e ring. Een nieuwe kuip... ik gun het jullie van harte, en natuurlijk krijg je WEL een stadion vol... ook al is het 75.000, dat zag je ook met ajax ... die naar 52.000 ging. Maar zoals ik ook al vaker lees hier, je haalt dan alleen maar meer bobo's op je hals.. en krijg je straks net als wij dus nu hebben... eerst 10 sfeerloze jaren. wc eend March 1st, 2004, 05:37 PM 1. ik vind dat dat klap-uitdeel gedoe richting amsterdam afgelopen moet zijn. er moet gekeken worden of er behoefte is aan de ruimte, ipv koste wat kost groter te willen zijn. 2. persoonlijk vind ik de huidige kuip een prachtig stadion, mét sfeer. zonde om te veranderen. 3. gekeken naar enkele voorbeelden (vitesse, utrecht, nac), moet feyenoord eerst zéér zeker zijn van zijn financiëele situatie, alvorens al te ambitieus te worden erka March 1st, 2004, 11:30 PM Ik ben hier helemaal voor! In Nederland ontbreekt een stadion met een dergelijke capaciteit die nodig is voor grote evenementen zoals WK/EK voetbal en Europacupfinales, en voor grote wedstrijden van Oranje. En als er één plaats is in Nederland waar het kan, dan is het Rotterdam wel. Goede ambitie! En die nieuwe Kuip loopt ook met Feyenoord best wel vol. Feyenoord haalt nu ook 42.000 gemiddeld, en bij de meeste clubs in Nederland heeft een nieuw stadion geleid tot veel hogere toeschouwersaantallen, dus waarom Feyenoord niet. En wat je ook niet moet vergeten is dat De Kuip in de jaren 60 ook 65.000 plaatsen had, en toen kwam ie ook regelmatig vol. Ace March 2nd, 2004, 10:13 AM Inderdaad! Feyenoord richt zich momenteel enorm op de jeugd en op de buitenlandse markt. Die willen ook allemaal het stadion in. Vroeg of laat krijgen we zo'n ding echt wel vol. We hebben nu 10 Europese eindstrijden op onze naam staan, excl. de finale van Euro2000. Willen we dat Europese record behouden, c.q. uitbreiden, dan ontkom je niet aan een nieuwe acommodatie. Dat zei Van Merwijk in het interview ook al. De eisen van de UEFA worden steeds strenger. Dan geldt het aloude gezegde weer van 'Stilstand is achteruitgang'. ljl March 2nd, 2004, 10:14 PM Ik heb hier gemengde gevoelens bij, tuurlijk wil ik dat Feyenoord een groter, mooier en beter stadion krijgt, maar mn hart ligt bij de kuip, zo'n beetje elke huidige Feyenoord supporter geeft daar jarenlang lief en leed gedeeld! Ik kan het moeilijk verkroppen om de kuip te moeten verlaten, ook al klinken de plannen prachtig! empersouf May 7th, 2004, 09:45 PM Dat zou mooi zijn voor de Rotterdamse Skyline. Want da A'damse ArenA zie je ook al van ver. Capzilla May 7th, 2004, 10:10 PM Vraag me alleen af of het haalbaar is. Zeker voor een club die langzaam uit de top drie lijkt te vallen. Is het je ook opgevallen? Als dit seizoen is afgelopen: in de laatste tien jaar: Feyenoord 1x kampioen (1999). In de laatste twintig, twee keer (1993 erbij). In de laatste dertig jaar drie keer, want dan moeten wel alweer naar 1984 (telt mee) en 1974 (31 jaar geleden, vervalt) terug. PSV en Ajax zijn de laatste dertig jaar ieder dertien keer kampioen geworden met dit seizoen erbij. Slechts eenmaal in de tien jaar kampioen klinkt niet echt meer als een top drie inderdaad. Skyscrapercitizen May 7th, 2004, 10:50 PM 3e van de top 3 mag je wel stellen, maar als je zegt buiten de top 3 vallen, wie wil je dan de #3 noemen? AZ zeker :lol: Mojito May 7th, 2004, 11:00 PM (...) klinkt niet echt meer als een top drie inderdaad. [OFFTOPIC] Je zult het moeilijk kunnen geloven uit de mond van een Ajacied en een geboren en getogen Amsterdammer, maar ik vind dat oprecht erg jammer! Feyenoord is dan wel DE rivaal, vertegenwoordigt "die andere stad" en is qua cultuur een club die in veel opzichten alles vertegenwoordigt en uitstraalt wat wij bij ons aller Ajax, verwend als de Amsterdamse burger sinds halverwege de jaren '60 (gemiddeld) is geweest, verafschuwen en niet willen zien, (behalve die prachtige Kuip dan)... ...het is wel een traditierijke club waar ik respect voor heb! In tegenstelling tot dat pathetische, imago-arme en traditieloze provincieclubje uit Eindhoven, waartegen ik een veel grotere antipathie koester. Zal inderdaad wel met de statistieken te maken hebben. Zij waren immers, zo lang als ik me kan heugen, (meestal) de grootste concurrent van Ajax. (...) 1984 (telt mee) (...) Ja? 1984 telt mee? Mooi! Ik kén een paar verstokte Rotterdammers die nog nét toegeven dat Feyenoord in dat jaar kampioen werd, maar liever niet herinnerd worden aan de persoonlijke wraakactie en strafexpeditie in Feyenoordshirt van ene Johan C. tegen het toenmalige Ajax-bestuur, die toch een belangrijk fundament voor die titel is geweest...;) Skyscrapercitizen May 7th, 2004, 11:05 PM ach, het komt wel weer goed met Feyenoord hoor.:) Hoop doet leven. DIMMER May 7th, 2004, 11:31 PM Ik heb hier gemengde gevoelens bij, tuurlijk wil ik dat Feyenoord een groter, mooier en beter stadion krijgt, maar mn hart ligt bij de kuip, zo'n beetje elke huidige Feyenoord supporter geeft daar jarenlang lief en leed gedeeld! Ik kan het moeilijk verkroppen om de kuip te moeten verlaten, ook al klinken de plannen prachtig! Daar hadden wij ook last van bij Nac Maar n paar jaar later zijn we toch weer de beste sfeervolste (zonder trommel en namaaksfeer) supporters met met n toch wel beter stadion dan dat op de beatrixstraat stond. Maarja zelfs ik zou t zonde vinden als de kuip weg zou gaan, ook al zeik je je eige kwijt aan da "bier" wat ze daar schenken :cheers: Skyscrapercitizen May 7th, 2004, 11:42 PM De Kuip is ook wel wat anders dan het oude stadion van Nac. Emotionele waarde heeft een oud stadion altijd, maar De Kuip is meer dan dat denk ik. (maar misschien ben ik niet helemaal objectief). Southerner May 8th, 2004, 12:49 AM Een nieuwe Kuip??? Ik weet het niet........ Rotterdam..zint voor ge begint!!! De sfeer in de amsterdam Arena is niet zo best zoals al een paar keer genoemd. Voordat er sfeer komt in een nieuwe bouwsel wat sprotieve emoties te maken heeft moet mininaam 10 jaar over heen gaan of 10 overwinningen in belangrijke finales. De kuip is de kuip want de kuip ademt de kuip (en feyenoord!). De "nieuwe" kuip is............beton.................. Carter May 8th, 2004, 01:07 AM Hoe groter het stadion, hoe moeilijker het wordt om sfeer te brengen. Kijk maar naar Italie dat toch een schrikbeeld is met zijn halfvolle stadions. Nederland doet het kwa stadions wel heel goed voor zo'n klein landje. De Arena, Gelredome, de Kuip, Parkstad Limburg, Galgenwaard en het Philips stadion zijn allen prachtige grote tot middelgrote stadions. In Italie spelen ze onder de top en subtop al gauw in bouwvallen van stadions. Onder die grotere stadions zijn ook een aantal prachtige kleinere stadions te vinden. Bijvoorbeeld het Abe Lenstra stadion, de Goffert, Willem II stadion, Fuji film stadion, etc. Ik weet niet of Feyenoord wel zo'n groot stadion nodig heeft. Wel heeft Nederland een Wembley nodig. Cart, Skyscrapercitizen May 8th, 2004, 02:28 PM Nederland doet het zeker goed, alleen is het in Arnhem, Utrecht en Breda jammer van die hoeken... Verder zijn de kleinere stadions erg sfeervol, en ze worden ook groter, Heerenveen is nu aan het uitbreiden en het zal ook daarna weer altijd vol zitten. Maar vergeleken met Engeland stelt het nog niks voor. Carter May 9th, 2004, 02:43 AM Inderdaad, maar van de andere kant kunnen we ons wel meten met voetbalnatie Italie, Engeland is de absolute top wat accomodaties betreft. Spanje en Duitsland horen daar ook bij. Op een een vierde plek komt Nederland dat vooral in de breedte prachtige stadions heeft. In de V.S. heb je natuurlijk veel grotere stadions, maar over het algemeen lijken alle amerikaanse stadions op elkaar. De meeste zijn gemodeleerd naar de Rose Bowl. Ook denk ik dat er in Aziatische landen als Japan, Korea en China prachtige complexen staan. Maar op Europees niveau (wat toch de wereldtop is voor voetbal) doet Nederland het echt heel goed. Verbazingwekkend goed eigenlijk als je de feiten op een rij zet. Cart, DIMMER May 9th, 2004, 05:41 AM Nederland doet het zeker goed, alleen is het in Arnhem, Utrecht en Breda jammer van die hoeken... Verder zijn de kleinere stadions erg sfeervol, en ze worden ook groter, Heerenveen is nu aan het uitbreiden en het zal ook daarna weer altijd vol zitten. Maar vergeleken met Engeland stelt het nog niks voor. De kuip mag dan mooi rond zijn enz. Maar als we t over sfeer gaan hebben is NAC toch echt de enige club die zich Engels waardig mag noemen. En als je me niet geloof dan vraag t eens aan de Magpies. Wij houden van spontane dingen die gebeuren onder n wedstrijd. Dus geen naaperij en geen comercieshit... Naapen doen ze ons al die jaren toch al... Skyscrapercitizen May 9th, 2004, 11:23 AM Ehm.... De kuip heeft toch wel de beste sfeer. OK, het is ook in de Kuip wel eens stil, maar dat komt vooral omdat er ook geen trommels zijn en na-aperij. En ook bij NAC is het wel eens stil, ik ben 4 keer naar een wedstrijd van NAC geweest, waarvan er 3 erg slecht waren. Het was bijna de hele wedstrijd muisstil in het stadion. Joris Goedhart May 9th, 2004, 11:45 AM Dit dan samen de opkomst van de "kleine" Clubs met grote stadions (zoals Utrecht en Vitese. En Misschien Willem 2 en Herenveen later nog) En PSV later nog zou Nederland voortaan in staat zijn zelf een EK of WK te organiseren... scar May 9th, 2004, 01:39 PM De kuip mag dan mooi rond zijn enz. Maar als we t over sfeer gaan hebben is NAC toch echt de enige club die zich Engels waardig mag noemen. En als je me niet geloof dan vraag t eens aan de Magpies. Wij houden van spontane dingen die gebeuren onder n wedstrijd. Dus geen naaperij en geen comercieshit... Naapen doen ze ons al die jaren toch al... uhm.. zeker nooit in het zuiderpark geweest? ik was nog in dat tweede sampdoria stadion dat jullie hebben een paar weken terug, en er was totaal geen sfeer. Ohja de magpies worden nou niet echt gewaardeerd in england. De Barcodes zijn allemaal sheepshaggers.. dus als je met hun vergeleken wil worden..ok. Skyscrapercitizen May 9th, 2004, 02:01 PM @ Scar Het zuiderpark is volgens mij het gehele seizoen nog niet vol geweest. En terecht, want wat heeft Ado slecht voetbal laten zien zeg... DIMMER May 9th, 2004, 02:24 PM @Scar Wij zijn met meer mensen naar Engeland gegaan (3700) dan er bij jullie in t stadion zitten dus ga t ff niet over sfeer in t zuiderpark hebben aub.... Tja en de kuip, er hangt zeker ook wel n goede sfeer.. Maar je hoort bijna altijd t zelfde gezang... Maar nu eerst ff Ajax van dr kampioenschap af gaan houden hehehe Skyscrapercitizen May 9th, 2004, 02:31 PM Die liedjes bij nac zijn niet origineler dan bij Feyenoord, geloof me. Beide clubs hebben veel leuke dingen als het daarover gaat. Hoewel de sfeer de laatste 2-3 jaar in de kuip wel wat minder begint te worden moet ik zeggen... Tobi May 9th, 2004, 03:05 PM 75.000 is wel errug veel ja... tis mooi om te hebben, maar elke wedstrijd een halfvol stadion is ook niet echt wenselijk lijkt me... En wat is er eigenlijk mis met de oude Kuip; misschien wel het vetste stadion van NL??? Kruikenparadijs May 9th, 2004, 03:22 PM @tim sorry hoor, maar bij feyenoord zingen ze maar 2 dingen en in Breda echt wel een hoop meer hoor. Skyscrapercitizen May 9th, 2004, 04:08 PM oor kapot? Ace May 9th, 2004, 11:26 PM Allemaal hele leuke verhalen over 'moderne accomodatie' van onze subtoppers, als Fuji-film, Abe Lenstra, Nieuw Galgewaard, Goffert, etc.. Maar volgens mij geldt qua internationaal aanzien nog altijd dat 'Size does matter'. Bouwvallen als het Stadio Olympico (Torino), Olympiastadium (Munich), Nou Camp (Barcelona), etc. met capaciteit boven de 75.000 spreken nog altijd meer tot de verbeelding dan een multifunctioneel, ultramodern stadion, met een geringe capaciteit. Wat dat betreft gaat kwantiteit nog altijd boven kwaliteit en dan laat ik het 'sfeergehalte' nog ff buiten beschouwing. eusebius May 9th, 2004, 11:57 PM Nederland is top! Welk land heeft een gelredome als eerste divisie stadion? scar May 10th, 2004, 03:31 AM @ Scar want wat heeft Ado slecht voetbal laten zien zeg... Oh hebben we het nu opeens over voetbal? Je heb gelijk we hebben klote gespeeld, maar met ons budget hebben we het goed gedaan (onze veiligheidsmaatregelen/boetes namen meer dan 60% van ons budget in beslag). Er staat gemiddeld 3 a 4 keer zoveel blauw bij ons dan bij elke andere club in nederland.. en dat geld komt toch op een gegeven moment bij ons vandaan. We gingen voor de 15de plek en die hebben we.. alles behalve dat telt niet dit seizoen. We hebben ons "redelijk" gedragen, er is niet echt iets spraakmakends geweest (m.a.w in de media), in iedergeval niet zoveel als er van ons werd verwacht aan het begin van het seizoen. Maar het ging over de engelse sfeer.. en gezien dat bijna niemand hier ooit echt in engeland is geweest, de echte engelse sfeer is het intimideren van de tegenpartij.. en daar blijven we meester in. @dimmer; ik heb liever een half stadion vol met echte supporters dan een stadion vol met dagjesmensen. En wat ik bij jullie heb gezien (de avond ervoor in de binnestad) schiet het echt niet op. (ps wie noemt er trouwens een tribune de Ei-tribune of de Beatrix-tribune?!) @ Scar Het zuiderpark is volgens mij het gehele seizoen nog niet vol geweest. En terecht,... Ja denk jij nou echt dat mensen naar het voetbal komen als je door de politie word gescreend voordat je een clubcard mag kopen of een ticket? Geloof me, jullie weten echt niet waar je over praat, We zijn dit seizoen maar 3 of vier keer uitverkocht geweest (en dan heb ik het alleen over midden-noord, de rest is meestal wel vol). Er zijn zoveel extreme dingen gedaan dit seizoen om maar te zorgen dat het allemaal niet uit de hand liep dat het bestuur er rekening mee hield dat ze liever geen uitverkocht huis hadden dan een bak vol gekken. (800+ man politie bij ajax thuis om maar wat te noemen, zou jij je kleine meenemen dan naar een daggie voetbal?) Volgend jaar word het wel weer anders.. En ohja vergeet niet 12 jaar terug zaten er gemiddeld meer uitsupporters in de kuip dan thuispubliek. CborG May 10th, 2004, 03:58 AM Nederland is top! Welk land heeft een gelredome als eerste divisie stadion? Faro in Portugal heeft een voetbalstadion á la gelredome zonder een profclub:lol: carfentanyl May 10th, 2004, 10:56 AM En ohja vergeet niet 12 jaar terug zaten er gemiddeld meer uitsupporters in de kuip dan thuispubliek. Je bedoelt het seizoen met Bengtson en Verbeek als trainers, in de beruchte HCS periode. Dat is 15 jaar geleden, en toen zaten er tijdens de minst bezochte wedstrijden een kleine 10.000 supporters. Zeer weinig voor een club als Feyenoord, maar meer uitsupporters dan thuispubliek? Ik heb bij een competitiewedstrijd toch nog nooit meer dan 1600 man uitsupporters gezien. Laten we het maar op een hyperbool houden. Verder moet ik wel zeggen, ik ben blij dat Den Haag weer eredivisie is. Mooie club met echte supporters. Met als ultieme ultra mijn avatar. :D De kuip mag dan mooi rond zijn enz. Maar als we t over sfeer gaan hebben is NAC toch echt de enige club die zich Engels waardig mag noemen. En als je me niet geloof dan vraag t eens aan de Magpies. Wij houden van spontane dingen die gebeuren onder n wedstrijd. Dus geen naaperij en geen comercieshit... Naapen doen ze ons al die jaren toch al... Dat 'Engels aandoen' gelul word ik ook moe van. Ik weet dat de media continu maar roept hoe sfeervol de stadions in Engeland zijn, en dat daar 90 minuten lang gezongen wordt, maar dat valt in de praktijk ook wel tegen. NAC is een leuk cluppie, zeker voor een provinciestad als Breda. Maar ik ben bang dat er toch echt meer sfeer is in de Galgenwaard of in het Diekman. In de Kuip is de sfeer sinds de UEFA cup wel erg afgenomen. Daarnaast moet je je ook realiseren, dat voor NACcers een wedstrijd tegen Feyenoord je van het is, en voor Feyenoorders is dat gewoon een leuke pot en niet echt bijzonder. De sfeer wordt dan meer bewaard voor Europees of ajakkes. ajakkes thuis was dit jaar trouwens weer redelijk oldskool. Hulde aan de geluidsman die voor de wedstrijd de aloude Parkzicht klassiekers "Rotterdam, ech wel!" en "amsterdam, waar legt dat dan?" door het stadion liet schallen... Berrtus May 10th, 2004, 12:25 PM Nederland is top! Welk land heeft een gelredome als eerste divisie stadion? Lol, het lijkt steeds meer waarheid te worden. Bij de gemeente Arnhem zullen ze de komende weken lekkere kleffe zweetbillen hebben. Hadden ze dat stadion maar nooit gekocht en de club maar niet zo rijkelijk gesteund. Ricochet May 10th, 2004, 01:14 PM @tim sorry hoor, maar bij feyenoord zingen ze maar 2 dingen en in Breda echt wel een hoop meer hoor. Wat een onzin. Als jij bij Feyenoord maar twee dingen hoort is er iets goed mis... Rotterdam May 10th, 2004, 04:54 PM ik heb liever een half stadion vol met echte supporters dan een stadion vol met dagjesmensen. Dat is niet commercieel gedacht :tongue3: Skyscrapercitizen May 10th, 2004, 07:27 PM Wat is dat toch met die gefrustreerde hageneze op dit forum... eusebius May 10th, 2004, 09:12 PM Faro in Portugal heeft een voetbalstadion á la gelredome zonder een profclub:lol: Zeker met EU-gelden gebouwd! Tja, als je nagaat hoeveel hoogbouw er in Den Haag is gekomen tijdens het verblijf in de Gouden Gids Divisie, dan worden het supertijden voor Arnhem. DIMMER May 11th, 2004, 12:23 AM @ Scar De EI-tribune lag naast zwembad 't EI, en de Beatrix-tribune lag aan de beatrixstraat dus da's logisch zou cruiff zeggen. Maar dat was in t oude stadion, nu is 't vakkie-G en B-side. @carfentanyl Nou pleur je je eigen ruiten in want bij ons is t altijd feest. En dat wij zo gebrand zijn op jullie is omdat 90% van de naccers 'n bloedhekel aan jullie hebben, en dat komt weer door n heel lang geleden actie van de supp. van feyenoord toen. Ik denk dat dat met Twente tegen jullie t zelfde is. Ik persoonlijk niet want toen Nac nog 1ste div. speelde was ik in de ere div. voor Feyenoord... Rotterdam A May 11th, 2004, 12:30 AM 75.000 is gewoon top. Het moet gewoon een mooie stalen/glas contructie worden die kwa vorm precies op de huidige Kuip lijkt, van buiten met dat schitterende glas en staal zodat de Kuip ook van buiten supermooi is. Minder dan 70.000 is een teleurstelling. Ik wil een stadion zien die alle andere stadions vernederd. Zoals de oude Kuip vroeger deed. Ik ben er gewoon bij, al moet ik €1.000 voor een seizoenskaart neerleggen. Kruikenparadijs May 11th, 2004, 04:01 AM Wat een onzin. Als jij bij Feyenoord maar twee dingen hoort is er iets goed mis... Ik hoor alleen het lied van feyenoord en wie tralalalalaala?, feeeeeyeeeenoooord fey-fey-e-noord. Ik ben twee keer in de kuip geweest (misschien wel vaker dan Tim) en ze komen ieder jaar deze kant op. Ik heb nog nooit iets anders gehoord. Het is natuurlijk wel indrukwekkend als dat gezongen wordt. Kruikenparadijs May 11th, 2004, 04:03 AM Feyenoord krijgt pas sinds vorig jaar het stadion vol (daarvoor zaten er gemiddeld 25-30 duizend per wedstrijd), dus om nu in een keer naar 75.000 te gaan snap ik niet en wat is er mis met de huidige kuip. Het is gewoon een van de mooiste stadions van europa. Ricochet May 11th, 2004, 09:06 AM Als ik naar Feyenoord ga hoor ik veel meer dan wat jij nu zegt. Al moet ik wel toegeven dat de Kuip soms ook 1 grote depressie tank kan zijn. Verder zit de Kuip niet sinds vorig jaar vol. Dat is al een paar jaar het geval. Zo uit mijn hoofd begon dat een jaar voor de Eufa cup. Daarvoor zaten er inderdaad gemiddeld 30.000. En toen was het al lastig een seizoenskaart te krijgen voor een vak in de buurt van de maaskant. Je kunt er ook niet vanuit gaan dat zo een stadion iedere wedstrijd vol zit. Het probleem is echter, dat er wedstrijden zijn geweest, Feyenoord - Juve, Feyenoord - Ajaks, Feyenoord - Inter, waarbij ze de Kuip 2 keer hadden kunnen uitverkopen. Dan is 54.000 gewoon te weinig. Zeker als je kijkt dat er i.v.m. veiligheid soms maar 48.000 inmogen. Soms zelfs minder. Begin jaren tachtig is ooit overwogen om er een ring op te gooien en zo de capaciteit naar 80.000 te tillen. Juist voor grote wedstrijden en evenementen. Echter ging het toen niet zo heel erg met Feyenoord en dan zouden ze inderdaad in een echo put spelen... Verder moet de Kuip vervangen worden omdat de huidige struktuur niet meer voldoet. Bij de verbouwing in '94 is het stadion al tot op de metaal constructie gestript. Veel verder dan dat kun je niet gaan. scar May 12th, 2004, 03:27 AM Wat is dat toch met die gefrustreerde hageneze op dit forum... kijk dat is nou weer jammer, nou dacht ik dat ik iemand te pakken had die een beetje mee kon lullen, maar je ben dus ook weer zo'n dagjesmannetje. Nix persoonlijks hoor je ken ook niet alles weten. Er zijn genoeg glory-hunters hier dus ik neem je niks kwalijk. DIMMER May 12th, 2004, 04:18 AM kijk dat is nou weer jammer, nou dacht ik dat ik iemand te pakken had die een beetje mee kon lullen, maar je ben dus ook weer zo'n dagjesmannetje. Nix persoonlijks hoor je ken ook niet alles weten. Er zijn genoeg glory-hunters hier dus ik neem je niks kwalijk. Scar, aan jou praten te horen ben jij al heel lang 'n Ado supporter. Ik ben ook al mmmmmm ff tellen, 30 jaar NAC supporter. Ik ging met Nac overal mee naartoe, uit en thuis (toen t nog combiloos was) Heb de gekste dingen meegemaakt van goed tot slecht. En in Den-haag was t altijd Opletten, en andersom ook. Ik heb ook altijd veel respect voor Ado gehad maar ik kon niet begrijpen dat Ado al die tijd in de 1ste div. speelde (voor n stad als Den-haag) 3e stad van Nederland en niet 1 voetbalclub in de ere-div. Ik weet zeker als Ado al die tijd net als Feyenoord en Ajax op t hoogste niveau mee gedaan had, jullie stadion zeker bomvol zat nu of mischien wel groter was als nu. Ik denk dat je in mijn stad maar weinig kan spreken over dagjesmensen want toen wij n paar jaar terug 1ste div. speelde zaten er nog meer dan 10.000 mensen bij iedere wedstrijd. Dat zie ik bij Vitesse niet gebeuren volgend seizoen. Maar zie jij Ado ook als n club waar heel de stad achter staat (dr moeten minimaal 15.000 mensen zitten bij Ado vind ik)? D'r zijn zat die-hard bij Ado, maar geef toe dat 'r dat veeel meer moeten zijn. Zo, dit is eruit. En nou is kijken of Den-haag netzo achter Ado staat als achter Barney! Saentown October 1st, 2004, 11:20 AM Je bedoelt het seizoen met Bengtson en Verbeek als trainers, in de beruchte HCS periode. Dat is 15 jaar geleden, en toen zaten er tijdens de minst bezochte wedstrijden een kleine 10.000 supporters. Zeer weinig voor een club als Feyenoord, maar meer uitsupporters dan thuispubliek? Ik heb bij een competitiewedstrijd toch nog nooit meer dan 1600 man uitsupporters gezien. Laten we het maar op een hyperbool houden. Verder moet ik wel zeggen, ik ben blij dat Den Haag weer eredivisie is. Mooie club met echte supporters. Met als ultieme ultra mijn avatar. :D Wat een teletekst supportertje ben jij. Beruchte wedstrijd tegen fortuna Sittard, waren er maar 800 man. En dat vergeten de rotterdammers al te vak. Dat 'Engels aandoen' gelul word ik ook moe van. Ik weet dat de media continu maar roept hoe sfeervol de stadions in Engeland zijn, en dat daar 90 minuten lang gezongen wordt, maar dat valt in de praktijk ook wel tegen. Bij Feyenoord ook. Legioen is al jaren met pensioen. NAC is een leuk cluppie, zeker voor een provinciestad als Breda. Maar ik ben bang dat er toch echt meer sfeer is in de Galgenwaard of in het Diekman. In de Kuip is de sfeer sinds de UEFA cup wel erg afgenomen. Diekman en galgenwaard, maken ze alleen maar sfeer met trommels. Valt zeer tegen, en ze maken in utrecht vaak gebruik van spreekkoren. Daarnaast moet je je ook realiseren, dat voor NACcers een wedstrijd tegen Feyenoord je van het is, en voor Feyenoorders is dat gewoon een leuke pot en niet echt bijzonder. De sfeer wordt dan meer bewaard voor Europees of ajakkes. ajakkes thuis was dit jaar trouwens weer redelijk oldskool. Hulde aan de geluidsman die voor de wedstrijd de aloude Parkzicht klassiekers "Rotterdam, ech wel!" en "amsterdam, waar legt dat dan?" door het stadion liet schallen... Feyenoord standaard 3 punten. Berrtus October 1st, 2004, 01:43 PM O das mooi nieuws. Dan kan Heracles daar in de toekomst op een waardige manier ontvangen worden....dus. Nee, geweldig nieuws dit. Laat het een van de mooiere voetbaltempels van Europa worden! Saentown October 1st, 2004, 02:15 PM O das mooi nieuws. Dan kan Heracles daar in de toekomst op een waardige manier ontvangen worden....dus. Nee, geweldig nieuws dit. Laat het een van de mooiere voetbaltempels van Europa worden! Wel goed voor het nederlands voetbal. PIE October 1st, 2004, 02:26 PM Ik hoor alleen het lied van feyenoord en wie tralalalalaala?, feeeeeyeeeenoooord fey-fey-e-noord. pffff.... waar gaat dit over?! Ga anders ff ruzie maken over wie de meeste voetbal lieden zingt. ;-) Rabotnik October 1st, 2004, 02:58 PM Feyenoord is zoals Mojito al aangaf een mooie club eerlijk is eerlijk en feitten zijn feitten. Feyenoord is Rotterdam en andersom. Ben wel Rasmokummer en zie ze wel altijd graag verliezen in de competitie dan niet Europees. P.S.V goede club maar ja gerelateerd aan een lelijke stad. 85cootje85 October 1st, 2004, 06:03 PM P.S.V goede club maar ja gerelateerd aan een lelijke stad. Net of amsterdam zijn schoonheid mee heeft, maar goed. Er is maar een kuip en die kuip moet gewoon blijven zoals ie is. EuroMaster October 2nd, 2004, 12:08 AM ja, ik zie een hoop gezwets de laatste paar pagina's , maar zijn er ook wat concrete zaken en impressies? ik zag eerder al een flauw schetsje voorbijkomen van een student die stadioneilanden in de waalhaven projecteerde voor de olympische spelen van 2016, waaronder natuurlijk een voetbalstadion. dirkholtkamp October 2nd, 2004, 01:27 AM Wanneer men een "Nieuwe Kuip" bouwt (De Kuip is eigenlijk onvervangbaar dus weiilicht kunnen we beter van een nieuwe stadion spreken) en dit combineert met de Olympische spelen vrees ik het ergste. Tribunes die vanwege de atlethieknummers veel te ver van het veld af staan en voor wat betreft voetbaluitstraling volledig de plank mis slaan. Ace October 2nd, 2004, 07:34 PM Maar dat valt ook wel weer te omzeilen. Je bouwt gewoon 1e & 2e ring een stukkie hoger dan de atletiekbaan. Als de OS eenmaal voorbij zijn, dan bouw je de ruimtes tussen de atletiekbaan en het veld vol met 'Par Terre'-vakken, zoals in de huidige Kuip. En als je het goed doet, ken je d'r ook nog wel een wielrenbaan tussen proppen. Skyscrapercitizen October 2nd, 2004, 07:58 PM Dat ben ik met Ace eens, er is best een manier te verzinnen om het gat tussen voetbalveld en tribune na de spelen te dichten. Misschien kan dit zelf wel op zo een ingenieuze manier (uitschuifbare parterre ofzo), dat je ook zo nu en dan nog eens grote atletiekwedstrijden kunt organiseren naderhand. Hier overigens een schetsmatig Olympisch Stadion van mijn hand, ben er zelf niet helemaal tevreden over maar vooruit: http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/ontwerp/olympisch-stadionview.jpg http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/ontwerp/olympisch-stadionview3.jpg http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/ontwerp/olympisch-stadioninside2.jpg Mojito October 2nd, 2004, 08:30 PM Verschuifbare tribunes worden al toegepast in het Stade de France in Saint Denis. Het verschuiven van de tribunedelen gebeurt er door enkele tientallen mensen met de hand. http://www.footballgroundsofengland.co.uk/images/Stade_de_France.jpg http://www.iaaf.org/MultimediaFiles/Photo/Competitions/WorldChampionships/23106_W600XH400.jpg http://www.esj-lille.fr/atelier/magan2/foot/terrain/images/tribunesdf.jpg Ace October 3rd, 2004, 10:40 PM Nice, Al denk ik dat scheiding van de tribunes in dit geval afbreuk zal doen aan de sfeer in het stadion. Tevens vraag ik me af of de mensen, welken nu onderaan in de eerste ring zitten, kunnen zien wat er aan de rand van het veld gebeurt. Skyscrapercitizen October 3rd, 2004, 11:09 PM Toch zit er nog veel te veel ruimte tussen veld en tribune bij het stade de france, dat moet beter kunnen. Ace October 3rd, 2004, 11:15 PM Idd. Dat groene gedeelte lijkt mij volstrekt overbodig. Die paar trainers, camera's, officials e.a. bobo's, welken tijdens een atletiekwedstrijd langs de lijn zitten, kunnen wel elders worden ondergebracht. EuroMaster October 3rd, 2004, 11:48 PM @AE wow, vet idee, globaal ziet het er toch wel aardig uit denk ik zo. ik hou wel weer meer van arena-achtige stadions, niet omdat ik het gras er beter vind of in amsterdam woon of voor ajax ben, maar val wel voor het ontwerp. alleen het daglichtprobleem is wel jammer. een verschuifbaar dak daarentegen is in het regenachtige nederland geen overbodige luxe Rotterdam A October 3rd, 2004, 11:55 PM Moet gewoon een puur voetbalstadion zijn dat kwa vorm hetzelfde is als de huidige Kuip. Blauwe stoelen, dicht op op het veld, 75.000 zitplaatsen. De huidige Kuip is niet mooi van buiten en daarin ligt de kans voor de nieuwe Kuip. Een lekkeren staal en glas constructie ala Coolsingeltoren en weinig beton en je hebt iets schitterends. carfentanyl October 4th, 2004, 05:33 PM Wat een teletekst supportertje ben jij. Beruchte wedstrijd tegen fortuna Sittard, waren er maar 800 man. En dat vergeten de rotterdammers al te vak. Haha, grappig. Omdat ik niet wist dat er 15 jaar geleden op een verloren woensdagavond een keer 800 man zat ben ik gelijk een teletekstsupporter? Je weet niet eens hoe oud ik ben, dus waar baseer je die wijsheid op? Trouwens, het gemiddelde van seizoen 1988-1989 was 13.892. Bij Feyenoord ook. Legioen is al jaren met pensioen. Heb ik hier ergens iets anders gezegd dan? Nee, dacht het ook niet. Ik zei alleen dat het in Engeland ook niet altijd zo geweldig is als sommige figuren beweren. Ik weet ook wel dat de sfeer bij Feyenoord lang niet meer zo goed is als toen ik voor 't eerst kwam in seizoen '91-'92. (Sorry dat ik er niet eerder bij kon zijn, Saentown, mijn oprechte excuses hiervoor.) Diekman en galgenwaard, maken ze alleen maar sfeer met trommels. Valt zeer tegen, en ze maken in utrecht vaak gebruik van spreekkoren. Ehhh, is dat niet supporteren? Misschien dat ze bij ajakkes het niet meer zo goed weten, maar het is over het algemeen de bedoeling dat er massaal gezongen wordt. Als jullie met z'n allen 'Joden, Joden' roepen is dat ook een spreekkoor. Gewenst of ongewenst is dan weer een ander verhaal. Wat maakt het allemaal ook uit. Ik vind De Kuip HET stadion van Nederland, en zie haar niet graag verdwijnen. Sommige dingen zijn natuurlijk onvermijdelijk en snap dat ook een keer De Kuip eraan moet geloven. Ik hoop alleen dat wat er terug voor in de plaats komt een echt stadion is, zonder compleet dak of wat dan ook voor onzin. Ik vind de ArenA zeker een mooi bouwwerk, maar als voetbalstadion 3 keer niks. Daarentegen is het stadion wel uitermate geschikt voor uitvaarten van papperige volkszangers zag ik onlangs... http://www.lunaticnews.net/files/news/200492316325hazes1.jpg (prachtig shirt overigens van onze echte 'Amsterdamse' volksjongen uit de Pijp) Capzilla October 6th, 2004, 08:59 PM Tja, als je nagaat hoeveel hoogbouw er in Den Haag is gekomen tijdens het verblijf in de Gouden Gids Divisie, dan worden het supertijden voor Arnhem. Daarom heeft Rotterdam naast Feyenoord ook nog Sparta en Excelsior, en heeft Eindhoven naast PSV nog Eindhoven. ;) dirkholtkamp October 6th, 2004, 11:12 PM Ondanks de vele mogelijkheden die verschuifbare tribunes en dergelijke bieden blijf ik tegen een stadion met een (flexibele) atlethiekbaan. De charme van de Kuip is dat de tribunes lekker dicht op het veld staan en met een atlethiekbaan wordt die afstand erg groot. Als je bekend bent met de situatie in de Kuip en je vergelijkt dit met het 'Stade de France' dan kan begrijp je wat ik bedoel. In de Kuip kan je het gras ruiken en in het geval van een gemene tackle de botten horen kraken, dat is voetbal en dat wil ik graag zo houden. Ook zijn 75.000 plaatsen te veel voor een Feyenoord-stadion, je krijgt dan het San-Siro effect. 40.000 toeschouwers en het stadion is half leeg. Dat komt de sfeer niet ten goede. Kees October 27th, 2004, 08:03 AM bron: www.rotterdam.nl (B & W berichten) 2. (19-10) Het College heeft op basis van een Verkenning vastgesteld dat een gecombineerd sport- en tentoonstellingscomplex vooralsnog een potentieel kansrijk concept is. Binnen Stadshavens Rotterdam zijn vooralsnog geen kansrijke locaties beschikbaar. Om te komen tot een ruimtelijke uitwerking van het concept, wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar een sport- en tentoonstellingscomplex op de huidige locaties van Ahoy' en de Kuip. Bovendien wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar het concept van een gecombineerd sport- en tentoonstellingscomplex, voorzien van een business case. In mei 2005 zal het College op basis van deze haalbaarheidsstudies besluiten over de toekomst van Ahoy' en De Kuip en over de eventueel vrijkomende locaties. carfentanyl October 27th, 2004, 10:32 AM @AE wow, vet idee, globaal ziet het er toch wel aardig uit denk ik zo. ik hou wel weer meer van arena-achtige stadions, niet omdat ik het gras er beter vind of in amsterdam woon of voor ajax ben, maar val wel voor het ontwerp. alleen het daglichtprobleem is wel jammer. een verschuifbaar dak daarentegen is in het regenachtige nederland geen overbodige luxe Jij gaat waarschijnlijk niet vaak naar 't voetbal. Ik geef toe, de arena is een mooie constructie, maar als voetbalstadion vind ik het 3x niks. Het ergste zijn nog wel die achterlijke arena's waar je mee moet betalen. Pure geldklopperij. En een dak is altijd overbodige luxe. We gaan gvd. naar 't voetbal, een zgn. buitensport! Dat (een deel van) de tribunes overdekt zijn, OK, maar dat de heren voetballers lekker droog moeten blijven is stomzinnig. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat Ahoy en Stadion Feyenoord niet gaan samenwerken. Dan weet ik vrij zeker dat er een nieuwe multifunctionele miskleum gaat komen, waarbij het uitgangspunt geen voetbalstadion meer is maar een opgeklopte 'multi-purpose entertainment temple'. Zucht.... rotterdammer October 27th, 2004, 07:06 PM Ik ben benieuwd of het nieuwe wembley stadion een succes gaat worden. Dat wordt ook een multifunctionele ruimte. Elk groot stadion dat nu en in de toekomst gebouwd gaat worden is in principe multifunctioneel. Dat moet wel want met alleen voetbal zijn de inkomsten te laag. Er is niks mis met een goed uitgevoerd multifunctioneel stadion. :) CityLife October 27th, 2004, 07:37 PM Jij gaat waarschijnlijk niet vaak naar 't voetbal. Ik geef toe, de arena is een mooie constructie, maar als voetbalstadion vind ik het 3x niks. Het ergste zijn nog wel die achterlijke arena's waar je mee moet betalen. Pure geldklopperij. Jij komt waarschijnlijk niet vaak in de ArenA. Arena's zijn namelijk al jaren geleden afgeschaft. Ace October 27th, 2004, 08:13 PM Nee, tegenwoordig moet je zo'n stomme Arena-Card kopen v.a. 10 Eury, waar na 3 consumpties nog maar 9 Euro opzit. Die éne Euro krijg je dus nooit en te nimmer op, dus mot je weer een nieuwe kopen voor de volgende keer. Alleen als je alleen maar voor een concert daarheen gaat en van plan bent om daar voorlopig niet meer te komen, dan steekt de Arena dus jouw Euro in haar zak. Niet dat ik kapot zal gaan van de honger van het gemis van één Euro, maar als dit X-duizend keer per jaar gebeurt, dan is dat wèl X-duizend Eury voor de Arena. Dat is geen geldklopperij wou je zeggen?!? Wat multifunctionaliteit betreft heeft Rotterdammer gelijk. Ik juich dan ook de plannen voor uitbreiding van het sportcentrum bij de Kuip. Beter dan die stomme Leen Bakker en die paar lelijke kantoorgebouwen, wat rest in de Stadiondriehoek. Pathé De Kuip is al in de buurt. Als daar nog een paar leuke 'andere' faciliteiten bijkomen, zal dat de stedelijkheid op 'Zuid' alleen maar positief beïnvloeden. Ik denk niet dat het qua drukte het Arena-gebied zal evenaren. Maar wat ik wel weet is dat het ook dankzij de IJsselmondelijn, met respectieflijk KvZ op 4 en Downtown Rotterdam op 8 min. afstand, infrastructureel gezien veel beter aansluit op de verticale Stadsas, waartoe de Schiekade, Coolsingel, Schiedamsedijk, Erasmusbrug, Laan op Zuid, Varkenoordse viaduct en strakkies dus ook Stadionweg behoren. Mits Baankwartier & Laan op Zuid goed worden uitgevoerd en een beetje gaan leven, dan komen we dus, grofweg berekend, uit op een centrumas van 6km lengte!!! Doe dat maar 'ns na Amsterdam! ;) Skyscrapercitizen October 27th, 2004, 08:23 PM Goed plan Captain! Op de plek van die Leen Bakker enzo kunnen ze mooi een 400-meter kunstijsbaan en een moderne wielerbaan bouwen. Ook een zwemstadion is op zijn plaats. de Kuip moeten ze dan gewoon opknappen. En dan onder het gebied een enorme parkeergarage aanleggen, en bijna op z'n Chinees grootse wegen om dit alles bereikbaar te houden. Station Stadion wordt dan een permanent stadion en tram 23 gaat om de 5 minuten rijden. :) Verder is er bij dit alles natuurlijk ruimte voor woon- en kantoortorens. Nexxd October 27th, 2004, 09:09 PM Volgens mij is het dan handiger om dan toch maar eens de metro door te trekken vanaf Wilhelminaplein richting de Kuip (en Ridderkerk), daar zijn al eens haalbaarheidsstudies naar gedaan. Sint Clara October 27th, 2004, 09:42 PM Laat de Kuip maar afgebroken en weer opgebouwd worden op haar huidige locatie en laat Feyenoord maar gewoon in de speeltuin spelen totdat het nieuwe stadion klaar is. :) carfentanyl October 28th, 2004, 12:18 PM Jij komt waarschijnlijk niet vaak in de ArenA. Arena's zijn namelijk al jaren geleden afgeschaft. Die arena card en arena's zijn toch één pot nat! Alleen zijn de arena's nu in vorm van credits op een of andere kutcard. En nee, dit is niet tegen ajax of amsterdam gericht, maar tegen een achterlijk systeem, dat jammergenoeg maar al te vaak gebruikt wordt. Ik koop in de Kuip ook zelden iets. OK, de nieuwe broodjes Unox zijn goed te doen, maar om nou € 2,50 te betalen voor een beker met de verkeerde cola (pepsi), waarvan op onverklaarbare wijze altijd de prik af is, vind ik veel te gortig. Ik betaalde voor 2001 echt geen 5,50 gulden voor een zielig bekertje. Dan ga ik liever voor de wedstrijd op Varkenoord voor een prikkie whisky-cola's naar binnen werken, die nog goedkoper zijn dan de cola's in het stadion!!! Ace October 28th, 2004, 07:19 PM Die Cola kost €2,- carfentanyl. Weliswaar nog 1 Eury te duur, maar we moeten wel reëel blijven natuurlijk. Het is natuurlijk niet meer dan vanzelfsprekend dat de metro dan v.a. Wilhelminaplein wordt doorgetrokken richting Ridderkerk. Ondanks dat dat plan laatst nog is afgeketst, zie ik daar toch zeker toekomstperspectief in. Wellicht zal een metro v.a. Zuidplein richting de Stadiondriehoek dan ook wel tot de mogelijkheden gaan behoren. Skyscrapercitizen October 28th, 2004, 10:17 PM Ligt er ook aan wat er allemaal komt. Sommige voorzieningen trekken vooral veel auto's aan, zoals sportvoorzieningen. Mensen die gaan sporten komen niet zo snel met het OV, de supporters doen dat eerder. Duidelijk is iig dat er met grootschalige plannen een aanpassing van de infra nodig is. Er moeten grotere wegen komen, een enorme parkeergarage eronder. Misschien is het voldoende om de tramlijn 23 verder op te waarderen, je kan hem desnoods in een tunnel leggen vanaf de Laan op Zuid tot voorbij de stadionweg. carfentanyl October 29th, 2004, 12:14 AM Die Cola kost €2,- carfentanyl. Weliswaar nog 1 Eury te duur, maar we moeten wel reëel blijven natuurlijk. Het is natuurlijk niet meer dan vanzelfsprekend dat de metro dan v.a. Wilhelminaplein wordt doorgetrokken richting Ridderkerk. Ondanks dat dat plan laatst nog is afgeketst, zie ik daar toch zeker toekomstperspectief in. Wellicht zal een metro v.a. Zuidplein richting de Stadiondriehoek dan ook wel tot de mogelijkheden gaan behoren. De laatste keer dat ik het haalde, heb ik echt 2,50 betaald. Ik heb 't sindsdien ook niet meer gehaald. Misschien hebben ze teveel klachten gehad en de prijs verlaagd. Of één van de ultra-enthousiaste werknemers van Ron Koebrugge heb me gewoon genaaid! :) Ace October 29th, 2004, 12:30 AM Ga uit van dat laatste :withstupid: ;) Kees November 5th, 2004, 12:46 PM @ Ace: bijna jouw locatie: bron: www.rd.nl Vrijdag 5 November 2004 'Bouw nieuwe Kuip bij Varkenoord' Door Jan Booister Rotterdam - Een nieuw Feyenoord-stadion kan het beste worden gebouwd achter sportcomplex Varkenoord, nabij de oude Kuip. Sportwethouder Nico Janssens heeft de betrokkenen gesuggereerd eens naar die plek te kijken. Hij heeft dat initiatief genomen omdat het project Stadshavens, een ontwikkelingsgebied bij Waalhaven-Zuid, is afgevallen als locatie. Daar is onderzocht of, samen met Ahoy', een nieuw sportcomplex kan worden neergezet. De nadelen zijn te groot, zo blijkt. Janssens vindt zijn keuze logisch omdat er nabij Varkenoord al goed openbaar vervoer is en de rijksweg er dicht bij ligt. Er rijden al trams en treinen en de A 15 is niet ver weg, constateert de wethouder. Die voorzieningen waren er niet nabij de Waalhaven. De Kuip kan over vijftien jaar geen dienst meer doen als voetbalstadion omdat het te oud is geworden. Bovendien voldoet het steeds minder aan allerlei eisen die internationale voetbalbonden stellen. Het Feyenoord-stadion wordt daarom steeds minder gebruikt voor bijvoorbeeld wedstrijden in de Champions League. Het stadion is een gemeentelijk monument. Dat betekent in de ogen van Janssens niet dat er niet aan mag worden gezeten. Hij oppert eens te kijken naar het stadion Highbury van de Engelse voetbalclub Arsenal. Die club verhuist naar een nieuw complex en voor het oude onderkomen zijn woningbouwplannen waarin Highbury is opgenomen. Janssens is enthousiast over die aanpak. Nabij Varkenoord is er ruimte, leerden eerdere studies al. Maar een combinatie met een sportpaleis annex tentoonstellingruimte á la Ahoy' is er niet mogelijk. Janssens: ,,Ik heb gezegd: leg je stadionplan op de plattegrond van dat gebied en kijk hoe je uitkomt. Dan zal Ahoy' er niet bij kunnen, want je mag niet in groen bouwen.'' Janssens stelt dat het niet meer mogelijk is het Feyenoord-stadion nog eens grondig te renoveren, zoals een aantal jaren geleden is gebeurd. De wethouder: ,,Er wordt steeds meer naar de kwaliteit van het stadion gekeken. Niet naar die van het gras maar van de vip-ruimten, en dergelijke. Op dat vlak is de Kuip in rangorde gedaald.'' Janssens meent dat alle benodigde besluiten eind 2010 moeten zijn genomen. Hij legt ook een link naar het eventueel opnieuw organiseren van een eindtoernooi voor het Europees Kampioenschap voetbal in Nederland. ,,Als het kan, dan kunnen we een extra impuls krijgen met een EK in 2018. Dat heb je elders gezien. Dat traject moeten we dan wel uitzetten. Dat zou de maatschappelijke aanvaardbaarheid vergroten.'' Hij stelt verder dat het goed is als er dan synergie is met de Topsporthal. ,,Daar doet Ahoy' het beheer en de Kuip de exploitatie. En het NK Judo is straks in de topsporthal en het EK Judo volgend jaar in Ahoy'. Zo werkt dat goed,'' zegt Janssens. Berrtus November 5th, 2004, 01:08 PM Highbury Arsenal http://www.arsenal.com/images/theclub/stad08.jpg http://www.arsenal.com/images/theclub/stad07.jpg wc eend November 5th, 2004, 01:49 PM Tja, ergens is het natuurlijk wel geinig om in je eigen skybox te wonen... Ace November 5th, 2004, 07:20 PM Bijna goed, maar zowel infrastructureel, als stedebouwkundig 'minder' dan in de Stadiondriehoek zelf. Ten eerste zal men de toegangswegen richting de huidige tramhalte achter de Mc'Donalds moeten uitbreiden. Tevens zal men op een hoop protest van de bewoners van Tuindorp stuiten, welken er niet gediend van zullen zijn dat het in hun rustieke wijkje op Zondag nóg drukker wordt. Station Stadion ligt gevoelsmatig gezien 'te ver' van Varkenoord. Op z'n minst moet dat stadionviaduct worden verbreed, om de aan-/afvoer van mensen goed te laten verlopen. Het plaatje van de 'Centrumas' van 6km word, ookal komt het a/d Zuidzijde van de huidige Kuip, nu eerder tenietgedaan dan verlengd. Tenzij ze Leenbakker en die K*Tkantoren in de huidige stadiondriehoek platgooien en er iets leuks voor neerzetten. Skyscrapercitizen November 5th, 2004, 08:41 PM Dus dan komt er een nieuw stadion maar de kuip blijft wel staan... Beetje vaag. Ik zie dan liever dat ze op de huidige plek een nieuw stadion bouwen, desnoods om de oude heen. Dan maar 2 seizoenen voetballen in een stadion in de verbouw. Kruikenparadijs November 5th, 2004, 08:43 PM ja, jij gaat toch nooit naar wedstrijden dus wat kan jou het schelen. Skyscrapercitizen November 5th, 2004, 08:47 PM Tegen wie heb je het kruikenzeiker? Kruikenparadijs November 5th, 2004, 08:47 PM tegen jou aedificium stijve Skyscrapercitizen November 5th, 2004, 09:07 PM Oh dan zit je ernaast want ik ga wel eens naar wedstrijden. LALA. Kruikenparadijs November 5th, 2004, 09:16 PM wel eens. Ja ik ga ook weleens naar wedstrijden in de kuip. Maar ik kan me voorstellen dat ECHTE supporters niet 2 jaar in een bouwval willen zitten. Skyscrapercitizen November 5th, 2004, 09:27 PM LOL, wie bepaald wat een echte supporter is? :lol: Beetje trieste kinderachtige discussie dit dus ik hou er maar over op. Laten we het weer over het stadion hebben. Kruikenparadijs November 6th, 2004, 02:38 AM ieder z'n eigen definitie van een echte supporter, maar ik vind een teletekstsupporter bijvoorbeeld geen echte supporter. experience November 6th, 2004, 03:08 AM Bovendien voldoet het steeds minder aan allerlei eisen die internationale voetbalbonden stellen. Het Feyenoord-stadion wordt daarom steeds minder gebruikt voor bijvoorbeeld wedstrijden in de Champions League. Aha....dus daarom speelt Feyenoord geen Champions League... :| Skyscrapercitizen November 6th, 2004, 12:49 PM ieder z'n eigen definitie van een echte supporter, maar ik vind een teletekstsupporter bijvoorbeeld geen echte supporter. LALA Ga lekker op een voetbalforum zitten kruikenzeiken we hebben het hier over een nieuw stadion in een wereldstad voor een wereldclub. :banana: Kees May 20th, 2005, 02:09 PM bron: RD - Oog op het nieuws (http://www.rd.nl) Feyenoord mag het legioen afgelopen seizoen dan hebben teleurgesteld, het stadion van de club van Rotterdam-Zuid blijft een markant bouwwerk. Sinds er begin jaren negentig een nieuwe overkapping op werd gezet, fonkelt het stadion in IJsselmonde bij ieder straaltje zon. Hoe lang de bijna zeventig jaar oude creatie van Brinkman & Van der Vlugt nog mee kan, is de vraag. Nagedacht wordt in ieder geval over een plek waar een nieuw stadion kan worden gebouwd. Werd in eerste instantie nog aan de Waalhaven gedacht, de laatste ideeën daarover wijzen naar sportpark Varkenoord, vlakbij de Kuip. Wat er dan met het oude stadion gaat gebeuren, is niet bekend. De vraag is of het mag worden afgebroken aangezien het een monument betreft. Brik May 20th, 2005, 03:32 PM De Kuip wordt nooit afgebroken. Het staal kan toch gewoon vervangen worden? Het beton toch ook? Is toch simpel. Het hoogtepunt van Rotterdam, mooier dan de hele grachtengordel, is een Unesco monument en moet nog eeuwen mee. Skyscrapercitizen May 20th, 2005, 04:38 PM Inderdaad als hij op instorten staat gewoon stukje voor stukje afbreken en vervangen. De Kuip moet gewoon blijven zoals hij is en ik denk niet dat er ooit een groter stadion nodig is. Ace May 20th, 2005, 05:05 PM Frappant. Ik droomde vannacht dat de stoeltjes van de Kuip zouden worden vervangen. Zwart i.p.v. blauw. Staat ook veel mooier. Veel beter bij het agressieve karakter van Feyenoord. 'k Hoop dat het daadwerkelijk gaat gebeuren. Skyscrapercitizen May 20th, 2005, 05:10 PM Het agressieve karakter van de club of van de supporters? Ik hoop niet dat je het laatste bedoeld want dat is de reden, na afgelopen seizoen, dat ik voorlopig ff geen zin meer heb om naar de kuip te gaan en geloof me, ik ben niet de enige die de rascistische spreekkoren en ander gezeur met hooligans spuugzat is. Ace May 20th, 2005, 05:25 PM Tja, van allebei denkt ik zo'n beetje. En ja, er wordt wel 'ns wat geroepen en gegooid. Maar ik denk dat een beetje relativering wel op z'n plaats is. Niet iedere Feyenoorder is Hooligan en niet ieder spreekkoor is rascistisch bedoeld. Skyscrapercitizen May 20th, 2005, 05:40 PM Nee dat weet ik maar ik heb er toch geen behoefte meer aan om tussen de 'hamas joden aan het gas' brullende, blowende en brallende kansloze figuren te zitten, sorry. En je kan wel blijven relativeren maar wat er tegen sporting gebeurde is gewoon dat een paar klootzakken de club met een hele hoop problemen opzadelde, leuk hoor zulke 'fans'. Frico May 21st, 2005, 10:18 AM Ze kunnen in Rotterdam beter wat investeerders zoeken voor de club i.p.v. het stadion.De kuip is het enige wat nog doet denken aan het "grote feyenoord".Een ander stadion word der untergang voor onze stakkers uit R'dam. :dance2: 3x KAMPIOEN IN 30 JAAR :rofl: Bibelo May 21st, 2005, 11:11 AM Tja, van allebei denkt ik zo'n beetje. En ja, er wordt wel 'ns wat geroepen en gegooid. Maar ik denk dat een beetje relativering wel op z'n plaats is. Niet iedere Feyenoorder is Hooligan en niet ieder spreekkoor is rascistisch bedoeld. Feyenoordhooligan (quoting Theo Maassen): 'het waren misschien wel kankerjoden, maar het was dan wel goedaardig' :) Rotterdam A May 21st, 2005, 12:46 PM Ze kunnen in Rotterdam beter wat investeerders zoeken voor de club i.p.v. het stadion.De kuip is het enige wat nog doet denken aan het "grote feyenoord".Een ander stadion word der untergang voor onze stakkers uit R'dam. :dance2: 3x KAMPIOEN IN 30 JAAR :rofl: En jij kan je beter niet met Rotterdamse aangelegenheden bemoeien dom boertje. ;) @Ace, ik snap wat je bedoelt met agressief. En dat is positief. Rotterdam is inderdaad agressief als het gaat om het binnenhalen van grote evenementen en agressief in de ambitie om de beste te zijn van Nederland. Tim de Bruin heeft gelijk. In mijn ogen is een Feyenoorder iemand die binding heeft met Rotterdam. Op het Feyenoordnetwerk zie ik teveel nep-supporters die de geschiedenis van onze club totaal niet kennen en onzin feiten gaan roepen en er nog trots op zijn ook. Dit soort mensen moeten voor eeuwig de toegang ontzegt worden in de Kuip. Feyenoord moet weer Rotterdams worden. Ze halen het Rotterdam-logo van het shirt volgend seizoen, dat maakt me kwaad. Maar on-topic weer. Wanneer horen we het nieuws van de Nieuwe Kuip. Persoonlijk hoop ik op minimaal 80.000 zitplaatsen. Net als in 1937 moet er groots gedacht worden. Wist je dat die mensen toen voor gek veklaard werden om het een capaciteit van 65.000 plaatsen te geven. 30.000 leek voldoende in de ogen van heel Nederland. Gelukkig luisteren Rotterdammers niet naar anderen met hun ambitieloze geleuter. Dus laten we nu ook groots denken en een hele mooie super grote Kuip bouwen op Zuid. Een stadion, dat alle andere stadions in Nederland degradeert tot mini-dingen. Tim B May 21st, 2005, 01:26 PM En jij kan je beter niet met Rotterdamse aangelegenheden bemoeien dom boertje. ;) @Ace, ik snap wat je bedoelt met agressief. En dat is positief. Rotterdam is inderdaad agressief als het gaat om het binnenhalen van grote evenementen en agressief in de ambitie om de beste te zijn van Nederland. Tim de Bruin heeft gelijk. In mijn ogen is een Feyenoorder iemand die binding heeft met Rotterdam. Op het Feyenoordnetwerk zie ik teveel nep-supporters die de geschiedenis van onze club totaal niet kennen en onzin feiten gaan roepen en er nog trots op zijn ook. Dit soort mensen moeten voor eeuwig de toegang ontzegt worden in de Kuip. Feyenoord moet weer Rotterdams worden. Ze halen het Rotterdam-logo van het shirt volgend seizoen, dat maakt me kwaad. Maar on-topic weer. Wanneer horen we het nieuws van de Nieuwe Kuip. Persoonlijk hoop ik op minimaal 80.000 zitplaatsen. Net als in 1937 moet er groots gedacht worden. Wist je dat die mensen toen voor gek veklaard werden om het een capaciteit van 65.000 plaatsen te geven. 30.000 leek voldoende in de ogen van heel Nederland. Gelukkig luisteren Rotterdammers niet naar anderen met hun ambitieloze geleuter. Dus laten we nu ook groots denken en een hele mooie super grote Kuip bouwen op Zuid. Een stadion, dat alle andere stadions in Nederland degradeert tot mini-dingen. typisch iets voor ambitieus gereutel. het vrijwel enige monumentale stadion van Nederland verruilen voor eenveel groter dat men nimmer vol krijgt. Dat boertje had gelijk lucky May 24th, 2005, 07:32 PM En jij kan je beter niet met Rotterdamse aangelegenheden bemoeien dom boertje. ;) @Ace, ik snap wat je bedoelt met agressief. En dat is positief. Rotterdam is inderdaad agressief als het gaat om het binnenhalen van grote evenementen en agressief in de ambitie om de beste te zijn van Nederland. Tim de Bruin heeft gelijk. In mijn ogen is een Feyenoorder iemand die binding heeft met Rotterdam. Op het Feyenoordnetwerk zie ik teveel nep-supporters die de geschiedenis van onze club totaal niet kennen en onzin feiten gaan roepen en er nog trots op zijn ook. Dit soort mensen moeten voor eeuwig de toegang ontzegt worden in de Kuip. Feyenoord moet weer Rotterdams worden. Ze halen het Rotterdam-logo van het shirt volgend seizoen, dat maakt me kwaad. Maar on-topic weer. Wanneer horen we het nieuws van de Nieuwe Kuip. Persoonlijk hoop ik op minimaal 80.000 zitplaatsen. Net als in 1937 moet er groots gedacht worden. Wist je dat die mensen toen voor gek veklaard werden om het een capaciteit van 65.000 plaatsen te geven. 30.000 leek voldoende in de ogen van heel Nederland. Gelukkig luisteren Rotterdammers niet naar anderen met hun ambitieloze geleuter. Dus laten we nu ook groots denken en een hele mooie super grote Kuip bouwen op Zuid. Een stadion, dat alle andere stadions in Nederland degradeert tot mini-dingen. :weirdo: :blahblah: een stadion voor 80.000 man das een lachertje kom nog in geen 80.000 jaar vol een klub op het randje van de afgrond moet niet eens denken aan een nieuw stadion :hahaha: :laugh: :bleh: INVISIBLE May 24th, 2005, 08:25 PM Hoe wil Feyenoord en een stadion van 75.000 supporters eigenlijk het stadion volkrijgen waarvan zelf nu met een capp. van 51.000 dat nogniet eens gehaald word .....met alle thuiswedstrijden die ze hebben ????? En dan zijn ze dit jaar nog maar 4 dus geworden laat staan dat ze een nog slechter seizoen zouden hebben . Dan zouden er maar 40.000 man gemiddeld zitten das wel jammer als je weet dat het stadion dan halfvol zou zitten . Neej de 2 topsteden in NL hebben een meelopersaanhang ( vaste aanhang niet meegeteld dus voel je niet aangesproken ) ......maar kortom er komen teveel aanhangers van deze clubs van ver buiten de regio ( zelfs vanuit Overijssel .....Gelderland ........Brabant enz enz dat als ze het minder doen het stadion gewoon niet bezocht zou worden ) . Dit in tegenstelling tot vele regionale subtoppers zoals Breda ......Utrecht .......Heerenveen ........Twente ( al moeten wij ook het aantal van 28.000 maar eerst waar kunne maken ) . Maar 75.000 klinkt hardstikke mooi maar tegroot is ook zo saai .....kijk naar de Arena . Ik zou trots op de Kuip Zijn als Rotterdammer maar goed wie ben ik . Skyscrapercitizen May 24th, 2005, 08:40 PM @ inv Arena is ook 50.000 en zit vaak niet vol. En de Kuip is bijna de hele competitie uitverkocht. de netto capaciteit is namelijk iets van 46.000 geloof ik, meer gaan er nooit in. Sol May 24th, 2005, 08:50 PM ^^ De Kuip is inderdaad geregeld uitverkocht. De grootte van de kuip zal ongetwijfeld een economische afweging worden. De afweging tussen de meerkosten van meer zitplaatsen en een meeropbrengst in verkochte kaartjes. Het zal me niet verbazen als de uitkomst ergens rond de 65.000 komt te liggen. Sky-Unlimited May 24th, 2005, 09:55 PM Even een opmerking in het kader van de "weetjes" (hoewel het best kan zijn dat het al eens is genoemd): de werknaam voor het stadion is World Port Plaza (WPP). De locaties waarnaar nu studie wordt verricht zijn inderdaad Zuidplein/Ahoy en Varkenoord. Persoonlijk schat ik in dat Varkenoord de beste papieren heeft, maar de hele operatie zal nog lang op zich laten wachten... Marin May 25th, 2005, 05:23 AM Rotterdamse Kuip in Nieuwe Maas “Tot dusverre ontvangen we overal positieve reacties”, aldus directeur Joop Mommers van Bouwhaven over zijn plan voor een nieuwe Kuip in de Maas. “Feyenoord is alvast enthousiast. We werken samen met constructiebureau Bartels, Haitsma Beton (voor de tribune-elementen) en Rexroth Hydraudyne (hijsconstructie). Volgende halte is donderdag ons overleg met bouwbedrijf BAM. Ook Ballast Nedam, Besix en Volker Wessels zijn in beeld. De gemeente is schriftelijk op de hoogte gebracht van onze ideeën”. Bouwhaven is gek op bijzondere projecten. Het Utrechtse bureau kiest steeds vaker zelf het initiatief om vervolgens opdrachtgevers te interesseren. Op die wijze wordt vaart gemaakt in de plan- en ontwerpfase. “Heerlijk, een visie vertalen in een concreet product”, zegt Mommers. Projecten die het bureau begeleidde zijn onder andere de kantoren van TNO Delft en het kantoor De Bolder van Mammoet te Schiedam. Ook leverde Bouwhaven een bijdrage aan het Luxor-theater in Rotterdam en het hoofdkantoor van Unilever. De locatie is vlak bij NS-station Zuid – ter hoogte de havens 100-1095 – en harmonieert met de geplande derde stadsbrug over de Maas. “We slaan 40 meter diepe damwanden, halen het water uit de put en bouwen in Zuid een stadion louter voor de sport”, aldus Mommers. Het gedeelte van de nieuwe Kuip dat onder het waterniveau ligt, omvat een parkeerkelder voor 9000 voertuigen. De buitenste wanden van dit gedeelte worden uitgevoerd in cement-bentonietwanden. Deze worden diep doorgezet in de bodem van de rivier, zodat deze laag (laag van Kedichem) een afsluitende bodemlaag van de kelder kan vormen. Op deze manier is het mogelijk de Kuip te funderen op staal. Boven op de parkeerkelder komt de grasmat omringd door tribunes voor 72.000 bezoekers. Automobilisten parkeren vlak onder hun tribuneplaats, hetgeen de wandeling aanzienlijk verkort. Realisatie van het project zou voor 2018 kunnen plaatsvinden. Totale kosten: een slordige 100 miljoen euro. Rotterdam heeft immers altijd de ambitie gehad het mooiste stadion ter wereld te hebben. Straatniveau “De doorlooptijd van de bezoekers is veel geringer dan bij een traditioneel stadion. Vanwege de verdiepte ligging worden de verkeersstromen binnen het stadion aanzienlijk gereduceerd. De mensen komen halverwege de ringen op straatniveau binnen en moeten dan omhoog of naar beneden.” Met hijsspecialist Rexroth Hydraudyne is Bouwhaven in overleg om het stadion een mobiele grasmat te geven. Er zijn mogelijkheden om het veld indien gewenst op te tillen tot aan de dakrand, zodat de mat kan dienen als dak. Hierdoor wordt het stadion multifunctioneel. In Arnhem wordt het veld bij evenementen steeds naar buiten gerold, in de Amsterdam Arena wordt een extra vloer over het veld geschoven. Het idee is om de nieuwe Kuip niet te omgeven met winkels en uitgaansgelegenheden. Wel is plaats ingeruimd voor kantoren, gekoppeld aan skyboxen en andere sportvoorzieningen. Als de wedstrijden zijn afgelopen of niet bevallen, kunnen de vips in Rotterdam altijd nog genieten van het prachtige uitzicht over de Maas. Cobouw (www.cobouw.nl), 25-05-2005 Rotterdam A May 25th, 2005, 08:58 AM 72.000 is teleurstellend. 80.000 maken tenminste, dan hebben we het tweede grootste stadion van Europa op dat van Nou Camp na. Rotterdam moet als Sportstad zijn grootsheid tonen aan Europa. Hoop dat Nederland en België het WK in 2018 kunnen binnenhalen zodat voltooiing nog eerder kan plaatsvinden en dat de Kuip wat groter wordt. Mojito May 25th, 2005, 10:33 AM Interessante plannen...maar 'World Port Plaza'? Van zo'n naam krijg ik net zulke jeuk in mijn nek als tien jaar geleden van 'Amsterdam Arena'... Maar het idee van halverwege de ringen binnenkomen en dan ongeveer even hoog omhoog of omlaag kan heel mooi uitgewerkt worden. Het stadion van Renzo Piano in Bari en Delle Alpi in Turijn (nog even, want die zal grondig verbouwd worden) kennen dat principe ook. Fascinerend. Als je Delle Alpi van buiten ziet denk je: 'mwoah, valt wel mee', maar sta je eenmaal binnen dan is het wel erg indrukwekkend. Als puur voetbalstadion zijn beide Italiaanse voorbeelden die ik hier aanhaal minder geschikt, trouwens. 100 miljoen euro valt mee vind ik. Dat is 220 miljoen gulden. Slechts 20 miljoen meer dan de Arena gekost heeft. Daarbij tel ik de 50 miljoen voor de parkeergarage/transferium niet mee. Iets (naast al die andere zaken) moet er dan zijn misgegaan destijds, als je kijkt wat ze in bijvoorbeeld Porto en Lissabon voor mooie stadions (met name Dragao!) voor ongeveer dezelfde bedragen hebben neergezet... Kruikenparadijs May 25th, 2005, 04:09 PM 80.000 krijgen ze nooit vol denk ik. Liever een stadion met 65.000 capaciteit dat goed gevuld is dan eentje van 80.000 dat iets meer dan halfvol zit. Saentown May 25th, 2005, 04:13 PM @ inv Arena is ook 50.000 en zit vaak niet vol. Arena zit elke week vol... Hou je bezig met je eigen club! FCG May 25th, 2005, 04:50 PM Dit gaat niet echt inhoudelijk meer over de nieuwe kuip volgens mij :? Alleen maar over welke club beter is of een mooier stadion heeft. Ga dit soort dingen even bespreken op een voetbalforum oid New York Yankee May 25th, 2005, 05:24 PM het zou leklijk zijn als ze maar aan 2 kanten zitplaatsen maken. als je begrijpt wat ik bedoel. het is ook lelijk dat ze aan de ene kant 3 en aan de andere 2 ringen hebben. maar wat ben ik nou als ajacied om te zeggen dat dit stadion lelijk is. overigens moeten de supporters van feyenoord erin zitten. maarja, dat dak ziet er trouwens wel gelikt uit! EuroMaster May 25th, 2005, 05:37 PM staan die stadions dan niet dicht bij elkaar. of ik snap er helemaal niets meer van. hij zou moeten komen bij de mogelijke derde stadsbrug toch? jammer dat het met feyenoord erg slecht staat nu. het zal in aantal toeschouwers er niet beter op worden. als iemand die toch naar PSV neigt is het ook weer eens leuk als ook andere clubs op beter niveau zouden spelen. maar ik heb begrepen dat er met een nieuwe trainer wordt gekeken naar de aankoop van goede spelers. misschien dat het dan toch goedkomt. van mij mogen ze een groot stadion bouwen. 65000 stoelen is voldoende, maar wel ruimte overhouden om er 80000-85000 van te maken ofzo. het zou jammer zijn als het wel mogelijk was, maar dat het anders te krap wordt. ik hoop op een superdome, lijkt me echt stoer! ik ben benieuwd naar de schetsen. ik hoop wel dat de omgeving mooier wordt dan bij de kuip. het stadion is mooi, maar het gebied eromheen is zo kaal grijs, grauw en winderig. het zou mooi zijn als ze er een levendige stadswijk omheen bouwen, vlakbij de derde stadsbrug. Rotterdam A May 25th, 2005, 07:52 PM Arena zit elke week vol... Hou je bezig met je eigen club! Saentown, kijk op de Amsterdam-Arena site waar de echte cijfers worden bijgehouden. Daar zie je dat jullie stadionspeaker vaak liegt. Soms met wel 15.000 toeschouwers extra. Dat viel me ook al vaak op, als ik soms echt een lege plaatsen zag en de speaker toch 49.000 meldden. Hier de link voor alle correcte cijfers http://www.amsterdamarena.nl/index.php?pointer=1-2-383-388-4469 PS. In de eerste 2 seizoenen zat het wel zo goed als vol. Dit is geen uithaal naar je club, maar een correctie op wat Ajax meldt. Skyscrapercitizen May 25th, 2005, 08:27 PM @ ST Zoals Rdam A al meldt kloppen die cijfers simpelweg niet. Als het halve stadion leeg is dan durven ze nog om te roepen dat er 49.000 man zit, maar als jij dat graag wilt geloven. :lol: INVISIBLE May 25th, 2005, 08:36 PM Ajax meld wel vaker foute berichten ....dat is bekend . Net zoals dat het geluid van het uitvak gewoon niet te horen is, terwijl er in het hele stadion niet gezongen word en je veel geluid hoord tijdens de samenvatting . Maar daar ben ik al aan gewend . Maar goed even over het aantal van 65.000 dat lijkt me een mooie optie !! Nexxd May 25th, 2005, 09:28 PM http://www.cobouw.nl/Foto/F24908.jpg Het plaatje wat op de site van de Cobouw staat EuroMaster May 25th, 2005, 10:09 PM huh, komt het veld in een letterlijke kuip te liggen. als ik het plaatje goed begrijp wordt het stadion ingegraven. wel jammer, want het bouwwerk zal daarmee in hoogte minder opvallend in de stad staan. ik neem aan dat het een idee is en dat er nog veel ontworpen gaat worden. hopelijk kunnen we kiezen uit een aantal varianten. ik zou het plan pas geslaagd vinden als ook het omliggende terrein wordt omgetoverd tot mooi stedelijk gebied. Ace May 25th, 2005, 10:21 PM Och, daar ga ik ongetwijfeld vanuit. 3e Stadsbrug erbij en een paar mooie kantoortorens en alles komt goed. Absoluut een geweldig initiatief. Hopelijk zijn er voldoende financiële middelen om dit verder uit te werken en wordt dit niet zo'n sof alá Parkhaven, anders vraag ik me af of 't nog wel zin heeft om in Rotjeknor te wonen. carfentanyl May 26th, 2005, 01:04 AM Feyenoordhooligan (quoting Theo Maassen): 'het waren misschien wel kankerjoden, maar het was dan wel goedaardig' :) Kom op zeg, ken je klassiekers. Het ging over PSV-Ajax en dat verhaal was dus over een PSV-supporter. Azzie quote, doe 't dan ook goed! :) carfentanyl May 26th, 2005, 01:24 AM 72.000 is teleurstellend. 80.000 maken tenminste, dan hebben we het tweede grootste stadion van Europa op dat van Nou Camp na. Rotterdam moet als Sportstad zijn grootsheid tonen aan Europa. Hoop dat Nederland en België het WK in 2018 kunnen binnenhalen zodat voltooiing nog eerder kan plaatsvinden en dat de Kuip wat groter wordt. Bernabeu, San Siro, Westfalen, Stade de France, het nieuwe Wembley, Stadio Olimpico, Croke Park, Ataturk stadion, Dynamo Kiev stadion en Luzhniki stadion hebben ook allemaal 80000 of meer. 72000 vind ik niet teleurstellend, helemaal niet. Ik zat zelf meer te denken aan 60-65000. Lijkt me iets realistischer, anders ben ik bang dat 't alleen maar uitverkocht is tijdens een Klassieker en een eventuele Europese topwedstrijd. Als die er ooit nog van komen! :D Wat essentieel is, is of de verkeersafvoer goed en snel kan verlopen. Dat bepaalt voor een groot deel hoeveel mensen er zullen komen, aangezien veel mensen een hekel hebben aan het lange wachten en daardoor eerder weggaan of helemaal niet komen... Orangedevil May 26th, 2005, 02:20 AM Eigenlijk liegt ajax niet.Zij roepen het aantal verkochte kaarten om.Als ik 49.000 kaarten verkoop en 10.000 daarvan komen niet opdagen wat dan? Ik weet niet hoe er geregistreerd word bij binnenkomst maar eigenlijk is het heel normaal dat je het aantal verkochte kaarten ook omroept als toeschouwersaantal.Bij elke club klopt het meestal behalve bij 1 club............. Rotterdam May 26th, 2005, 06:19 AM Ik zou wel graag willen dat de vorm hetzelfde wordt als de huidige kuip, en dan gewoon gelijk een superstadium voor 100.000 mensen. :) Multifunctioneel zodat je de grote artiesten ook een leuk onderkomen aan kan bieden. Een grotere broer van de Kuip dus. lffıs May 26th, 2005, 10:59 AM ^ 100.000 maar? Maak er dan meteen maar 750.000 van! :D Zo'n supermegastadion met 20 ringen, waar je op de bovenste ringen een verrekijker krijgt omdat je anders niks kan zien, en 3 uur moet trappen lopen! Heerlijk! carfentanyl May 26th, 2005, 11:14 AM @ orangedevil In principe liegen ze wel, want ze roepen het aantal bezette plaatsen als toeschouwersaantal om. Lijkt me niet zo moeilijk om het daadwerkelijke aantal om te roepen, want er moet toch gewoon gescand worden. Da's hetzelfde als zeggen dat ik 200 rijd op de snelweg, terwijl ik er eigenlijk maar 120 rijd. Ik bedoel, hij kan immers 200! :) carfentanyl May 26th, 2005, 11:15 AM @ Lichtstad Dat supermega stadion van 750.000 is al in aanbouw. In Dubai, voor het internationaal befaamde FC Kamelenpoep. Frico May 26th, 2005, 06:27 PM Arena zit elke week vol... Hou je bezig met je eigen club! Of jij bent nog nooit naar een wedstrijd van @j@x geweest, of jij bent het grootste liegenbeest allertijden.......en als het dan al een keer vol zit loopt het na 60 minuten weer half leeg. :runaway: INVISIBLE May 26th, 2005, 07:06 PM Jammer jammer ??......alles grote stadions zijn ingegraven ......:) . Maar ok ik begrijp je standpunt .....hoogte .....jah de hoogte ;) . Maar die van Dortmund ........Berlijn ...........Arena auf Schalke zijn ook ingegraven . INVISIBLE May 26th, 2005, 07:09 PM Misschien iets voor de Kuip en het futuristische Rotterdam :) . 66.000 http://www.fascination-stadium.com/images/wm2006/allianz5.jpg Ik zou zelf ongetwijfeld iets aan het ontwerp in de scheepvaart er in voor laten komen . Die van Twente moet als het eenmaal zo ver is en hij word uitgebreid op een Vikingschipp gaan lijken . stadiumfuture May 27th, 2005, 01:06 AM Aangezien ik een Ajax-fan en Benfica-lid ben, moet ik toch mijn zegje doen. Een nieuw stadion voor Rotterdam lijkt mij wel een goed plan. In Lissabon ligt namelijk het voorbeeld. Ik ben er namelijk al binnen geweest tijdens aanbouw (Estadio da Luz), wat toen alleen toegangelijk werd gehouden voor louter leden. Daarna natuurlijk ook voor de competitie wedstrijden bijgewoond. Wat een prachtig stadion zou dat zijn voor een stad als Rotterdam. Het stadion omvat 3 ringen, skyboxen volledig in het rond en vele commerciele ruimte's, waaronder een clubshop van 1.700 vierkantemeter en een heus winkelcentrum. Ook zit er in het complex 2 sporthallen en zwembaden. Geloof mij maar neem maar HOK-sve (www.hoksve.com) als architect dan komt alles op zijn pootjes terecht. Het laatste wat ik hier over wil zeggen is dat het stadion niet hoger moet zijn dan 65.000 plaatsen, of toch wel met het WK 2018 in aantocht, waarbij het stadion minimaal 70.000 plaatsen moet bergen of liever 80.000 inzittende. Winus May 27th, 2005, 09:41 AM Zullen we het weer gewoon gezellig over het nieuwe Feyenoord stadion hebben. Voor degenen die graag anderen hier willen bedreigen, zijn er genoeg andere forums waar je je gang kan gaan. :cheers: carfentanyl May 27th, 2005, 10:26 AM @ Stadiumfuture HOK is wel een beetje de autoriteit op het gebied van stadionbouw als je 't mij vraagt. Ze maken geweldige stadia, maar ben ook in HOK stadia geweest waar ik echt mijn bedenkingen bij had, zoals Comerica Park in Detroit. Op zich wel een aardig stadion maar ook wel weer erg kitsch... Ik hoop gewoon echt dat 't geen multifunctioneel gedrocht wordt, maar ben er toch wel erg bang voor! carfentanyl May 27th, 2005, 10:35 AM Misschien iets voor de Kuip en het futuristische Rotterdam :) . 66.000 http://www.fascination-stadium.com/images/wm2006/allianz5.jpg Ik zou zelf ongetwijfeld iets aan het ontwerp in de scheepvaart er in voor laten komen . Die van Twente moet als het eenmaal zo ver is en hij word uitgebreid op een Vikingschipp gaan lijken . Ik vind die Allianz helemal niks. Van binnen eentonig, grijs en saai en van buiten een grote aambeienkussen. Als de lampies aan staan ziet het er wel leuk uit, maar ja, dat is toch maar zelden. Maar ehhh... Wist niet dat Tukkers afstamden van de Vikingen? CborG May 27th, 2005, 12:22 PM Die Allianz Arena is van binnen wel ok. Goed, het heeft wat kleur nodig maar de mensen zitten dicht op het veld. http://www.allianz-arena.de/imperia/md/images/allianzarena2003/bildergalerien/bildschirmbilder/1024x768/testlauf_190505/12.jpg En de buitenkant.. Tsja, je vind 'm mooi of niet> Ik vind 'm een organische uitstraling hebben. http://www.allianz-arena.de/imperia/md/images/allianzarena2003/bildergalerien/bildschirmbilder/1024x768/testlauf_190505/5.jpg http://www.tsv1860.de/1860_slideshow/data/1860_wallpaper/arena_2005_blau_800.jpg http://www.allianz-arena.de/imperia/md/images/allianzarena2003/bildergalerien/bildschirmbilder/1024x768/lichttest_220405/2.jpg New York Yankee May 27th, 2005, 06:34 PM zow, dat stadion is echt mooi!!! lffıs May 27th, 2005, 06:53 PM Van buiten vind ik die Arena echt wel mooi hoor. Niet zo'n standaard betonnen geval als bij onze Arena. Erg mooi gedaan, vooral die verlichting. Ook verdere afwerking buiten het stadion is aan gedacht, die "borden" van Parkeerplaats 1 en Tickets zijn echt gaaf bedacht! Maar toen was het geld voor de architect ongeveer al op, want van binnen ziet het er nou niet bepaald vernieuwend of bijzonder futuristisch uit (iets wat de buitenkant dus absoluut wel heeft!). Bij zo'n buitenkant verwacht je als je naar binnen gaat iets groots, open, veel staal en glas. Beetje als het Dragao stadion in Porto. Terwijl dit er erg goedkoop uitziet (vooral dat dak). Jammer, het had zo mooi kunnen zijn. Enig pluspunt is dat het publiek dicht bij het veld zit, dat is bij de meeste nieuwbouw stadions niet het geval. Skyscrapercitizen May 27th, 2005, 07:31 PM Prachtig stadion die allianz Arena. Op het German forum zag ik een paar prachtplaten ervan in de sneeuw. :eek: Van buiten het mooiste stadion van Europa IMO. Ace May 27th, 2005, 07:46 PM Ik hoop gewoon echt dat 't geen multifunctioneel gedrocht wordt, maar ben er toch wel erg bang voor! Ik denk dat als we een beetje internationaal mee willen draaien (en dan praat ik niet alleen over voetbal) in de evenementenscène, we daar niet onderuit kunnen. De grote artiesten prefereren dat nu eenmaal boven 'sfeervol'. Ik kèn er ook nog steeds niet over uit, maar het zij zo. Skyscrapercitizen May 27th, 2005, 07:51 PM Als het inderdaad zoiets als de Allianz Arena wordt hoor je mij niet klagen... http://www.allianz-arena.de/imperia/md/images/allianzarena2003/bildergalerien/bildschirmbilder/1024x768/schnee_281204/8.jpg http://www.allianz-arena.de/imperia/md/images/allianzarena2003/bildergalerien/bildschirmbilder/1024x768/schnee_281204/3.jpg http://www.allianz-arena.de/imperia/md/images/allianzarena2003/bildergalerien/bildschirmbilder/1024x768/lichttest_200105/14.jpg http://www.allianz-arena.de/imperia/md/images/allianzarena2003/bildergalerien/bildschirmbilder/1024x768/lichttest_200105/15.jpg Prachtding! INVISIBLE May 27th, 2005, 08:12 PM Ja ik zei ook niet voor niks dit stadion . Ik had ook bij mijn tekst bijgezet ...........voor het futuristische Rotterdam ( moderne stad ) is dit wel een zeer mooie optie en zou het wel tot verbeelding spreken . Maar ehhh... Wist niet dat Tukkers afstamden van de Vikingen? Ik ook niet hahaha...... Nexxd May 27th, 2005, 08:40 PM Met die verlichting ziet het stadion er idd gaaf uit, maar zonder verlichting is het maar een superlelijk gedrocht! Lijkt wel een reusachtige witte autoband INVISIBLE May 27th, 2005, 10:19 PM Jah zonder .........zonder was zoveel niet lekker en mooi . Een patatje is met vaak ook lekkerder ..........en zonder niet . Een Vrouw met Borsten is vaak ook aantrekkelijker en zonder niet .......maar alleen als ze dikke tieten heeft kijkt iedereen . Nou dit stadion heeft een prachtverlichting en heeft dat dus "met" verlichting dus niet zeggen van als het geen verlichting had dan ......jah dan was patat ook minder lekker :) . hoogbouw010 May 27th, 2005, 10:51 PM Heeft Calatrava al eens een stadion ontworpen? stadiumfuture May 28th, 2005, 12:05 AM hoogbouw010 Hij heeft namelijk een stadion voor Bilbao en Marseille ontworpen, maar nooit gerealiseerd. Wel heeft hij het dak van het Olympisch stadion in Athene ontworpen. carfentanyl May 28th, 2005, 01:54 AM Ik zou me kapot schamen als 't nieuwe Feyenoord stadion er uit zag als dat Allianz geval. Totdat ik binnen ben zal ik me afvragen, is 't een aambeienkussen, een autoband, of een getransformeerde Bibendum? 't Laatste waar ik aan denk is een stadion. Sinds1980 May 28th, 2005, 02:25 AM Ik vind die Allianz-Arena ook niet mooi, van buiten dan. Een volledig gesloten bouwwerk, wat in niets nog doet denken aan die goede oude stadions. Wel een prachtige naam trouwens, de Allianz-Arena :) Gelukkig dat de Kuip trouwens een monument is, want voetbalstadions worden vaak te snel afgebroken. Als ik Feyenoord was, zou ik een stadion van zeker 80.000 toeschouwers bouwen, om zo weer een machtige uitstraling te krijgen. Ook al zit het dan niet helemaal vol. dirkholtkamp May 28th, 2005, 03:05 AM Die Allianz-Arena schopt echt konten; prachtig ding. Zou ook perfect in Rotterdam passen. Ik vind alleen dat we hem dan wel in een futuristische/ruimtelijke omgeving moeten plaatsen en niet op een kale vlakte zoals die Pruisen gedaan hebben. vinman May 28th, 2005, 06:42 PM De Allianz is prachtig!! Zo'n soort design mag er van mij wel komen, alleen dan nog een tikkeltje groter :D stadiumfuture May 29th, 2005, 01:06 AM Carfentany: Vriend luister eens. HOK heeft namelijk een visie omtrent het bouwen van stadions. De honkbalstadions (Comerca Park) moeten een nostalgische uitstralling hebben, een beejte oud dus. Het kan mij dus wel voorstellen dat het kitscherig overkomt. De voetbalstadions moeten juist een futurische uitstraling hebben, zoals New Wembley, Emirates stadium en Estadio da Luz. Deze zijn totaal niet kitsch. carfentanyl May 29th, 2005, 03:16 AM Carfentany: Vriend luister eens. HOK heeft namelijk een visie omtrent het bouwen van stadions. De honkbalstadions (Comerca Park) moeten een nostalgische uitstralling hebben, een beejte oud dus. Het kan mij dus wel voorstellen dat het kitscherig overkomt. De voetbalstadions moeten juist een futurische uitstraling hebben, zoals New Wembley, Emirates stadium en Estadio da Luz. Deze zijn totaal niet kitsch. Vriend luister eens. Weet ik, zoals ik al zei HOK is een beetje een autoriteit, maar hebben ook minder mooie dingen gedaan, zoals Comerica. En ja, er moest nostalgie van af stralen en dat is ze ook gelukt, feit blijft dat ik 't een minder mooi ding vind... Daarentegen hebben ze natuurlijk ook prachtstadions afgeleverd. stadiumfuture May 30th, 2005, 12:46 AM carfentanyl: Wat is eigenlijk you absolute top van de stadions in Europa cq de wereld. Mojito May 30th, 2005, 01:10 AM De Allianz Arena, ja dat vind ik zelf ook een van de mooiste stadions die er onlangs is opgeleverd. De omgang met de gevel is typerend voor het werk van de Zwitserse architecten Herzog & De Meuron. Het St. Jakob Park stadion in Basel was hun eerste stadion waar een translucente gevel met een bijzondere verlichting een grote rol speelde. Het idee van rode verlichting bij thuisduels van Bayern en blauwe verlichting bij thuisduels van 1860 is even simpel als geniaal en doeltreffend. Dat men het interieur en de stoelen op de tribunes daarbij sober en relatief kleurloos heeft gehouden vind ik juist prachtig. Kleur moet van de fans komen. Het kleurenfestival in de Amsterdamse Arena, of bijvoorbeeld San Siro, waar men ook rode, blauwe, oranje en groene tribunes heeft toegepast om de harde kernen van Milan en Inter niet voor het hoofd te stoten of het idee te geven dat een bepaalde kleur overheersend is, vind ik zelf juist vreselijk. Kijk ook naar de Kuip. Blauw heeft weliswaar niets met Feyenoord te maken, maar des te meer met de haven, en alle stoelen in die chique kleur (samen met de rode voetpaden/trappen) vormen een heel sterk beeld. Maar deze futuristische donut heeft een minpunt, dat je bij bijvoorbeeld de Amsterdam Arena en Arena Auf Schalke ook terugvindt: het gesloten karakter (mede dankzij dak en gevel) en de hinderlijke schaduwen en bezonning die hierdoor optreden, deels over het veld en deels over de tribunes. Behalve irritant bij live registraties van wedstrijden overdag is het ook van grote invloed op de kwaliteit van de grasmat. http://www.stadion-muenchen.de/Stadionbilder/050520/HPIM5853.JPG Ik ben dan ook zeer benieuwd of hier niet dezelfde grasproblematiek zal ontstaan. Voor zover ik weet heeft de Allianz Arena geen verrijdbaar of optilbaar veld. De afstand van veld naar gat in het dak is behoorlijk hoog, en het gesloten karakter zal ook niet bijdragen. Een goed veld heeft immers ook wind nodig. Hoe mooi ik het concept ook vind, zie ik liever traditionelere, 'open' stadions. Neem bijvoorbeeld Dragao in Porto. Kijkend naar het open karakter van de Kuip moet men daar in mijn ogen op voortborduren. Maar ik vrees dat dat niet zal gebeuren. Voor concerten en multifunctioneel gebruik lenen 'gesloten' stadions zich nu eenmaal meer... stadiumfuture May 30th, 2005, 09:14 PM Mojito: Je doet alsof het Estadio do Dragao van Porto al zo lang bestaat. Dat is natuurlijk een groot misverstand. Deze voetbaltempel is geopend op 16 november 2003. Trouwens al die Portugese EK stadions zijn open van structuur, neem het Estadio da Luz, het kroonjuweel van het land. Is van boven helemaal open. Dit inverband voor extra lucht circulatie, en zon/regen val. Allianz-Arena vind ik wel een heel apart concept, typisch Duits. Daar in tegen vind ik "ons" ArenA ook een mooi stadion, wat als goed concept werd beschouwd. San Siro heeft nog geen eens fatsoenlijke kuipstoeltjes. Plastic dekjes zijn het. Wat natuurlijke ook een mooi stadion wordt is New Wembley, wat is dat toch kolosaal. Misschien iets voor Rotterdam !!!! Groetjes ??? Mojito May 30th, 2005, 09:32 PM Alsof ik dat niet wist :) ik haal het Dragao alleen aan om te tonen dat er ook nu nog open stadions gebouwd worden, naast de vele gesloten stadions. Onze Arena is inderdaad een goed concept, maar er is te weinig rekening gehouden met ons, de supporters. En voetbal, de eerste en enige bestaansreden van dat stadion kwam niet op de eerste plaats. Ace May 30th, 2005, 10:28 PM Ja, maar daarom gaan jullie nu wèl met U2, Phil Collins, etc. aan de haal, terwijl zulke artiesten toch echt veel beter tot hun recht komen in De Kuip. Ik hoop dat we de sfeer van De Kuip kunnen behouden, met daarbij voldoende commerciële mogelijkheden om zulk soort artiesten terug te halen naar Rotjeknor. Hoewel, tegen de tijd dat dat ding er staat, zijn artiesten van dat kaliber al lang en breed met pensioen (Collins nu al trouwens) en ik denk dat het nog wel ff kan duren alvorens de muziekwereld, artiesten als hun weer voort zal brengen. Skyscrapercitizen May 31st, 2005, 02:41 AM @ Ace Die artiesten zijn er nog wel hoor, genoeg. Alleen krijgen ze niet de aandacht die ze verdienen omdat de platenindustrie meer geld kan verdienen met zelf gemaakte sterretjes. En omdat iedereen dat voer gewoon eet zonder er bij na te denken is het voor goede artiesten veel moeilijker om groot te worden. Tijd dat dat weer veranderd, in amerika is het trouwens nog erger. ill-b May 31st, 2005, 09:37 PM Nu op ZDF de officiële opening van de Allianz Arena. Ziet er toch erg mooi uit! stadiumfuture June 1st, 2005, 10:22 AM Kunnen we deze theard niet beter noemen buitenlandse voetbaltempels, inplaats de nieuwe Kuip Jan June 4th, 2005, 04:49 PM Wijkkrant 'Groot Charlois' meldt een studie van Bouwhaven Consultants (bekend van De Bolder in Schiedam) dat de mogelijkheid onderzoekt van een drijvend stadion in de bocht in de Maas bij station Zuid. Omdat de bodem van de Maas op die plek geschikt is voor een stalen fundering hoeft er niet geheid te worden. Men gaat uit van een capaciteit van 72,000 zitplaatsen verdeeld over twee ringen, plus een stukje derde ring aan de waterkant. spartannl June 4th, 2005, 04:58 PM Drijvend & een capaciteit van 72 K toeschouwers. Stel je 'ns voor... :uh: Nexxd June 4th, 2005, 05:06 PM Als ie dan maar niet zinkt ;) Ace June 4th, 2005, 06:12 PM Eigenlijk zouden er gewoon 2 bruggen daar moeten komen; Eéntje v.a. de Olympiaweg doorgetrokken naar De Esch, aansluitende op de Nesserdijk. Hoe toepasselijk ook, noemen we deze de 'Olympiabrug' (hebben we die fase i.i.g. al achter de rug). En ééntje van de Beijerlandselaan/Colosseumweg, doorgetrokken over de huidige RET-remise, de Laan op Zuid, het treinspoor en de Nieuwe Maas, eveneens aansluitende op de Nesserdijk. En, hoe kan het ook anders, deze noemen we de Colosseumbrug ;) Tussen die bruggen komt dan het nieuwe stadion. Bedrijventerrein Maaszicht gaat tegen de grond en zal dan het voorplein, c.q. parkeerterrein worden. In het driekhoekje tussen de aanlanding van beide bruggen op de rechtermaasoever bouwen we dan de Parkhaventoren :cheers: Ace June 4th, 2005, 06:16 PM Wat die Allianz Arena betreft, Het is geweldig hoe snel dat ding tot stand is gekomen. Toen ik er met Feyenoord was in 2001, hingen er nog overal affiches in de stad m.b.t. een volksreferendum of het stadion er al dan niet moest komen. Blijkbaar zien ze daar in Munich het nut van vooruitstrevend denken in. 't Is te hopen, dat als het ooit zover komt, we het hier in Rotjeknor ook inzien en dat het dan net zo snel van de grond komt, als daar. Mojito June 4th, 2005, 06:32 PM Die snelheid is inderdaad verbazingwekkend. Ik volgde het nieuws destijds op www.stadionwelt.de. Was ook erg leuk om de verschillende invalshoeken van de architecten, resulterend in uiteenlopende ontwerpen te zien, die toen gemaakt werden. Dat zou men bij de nieuwe Kuip sowieso ook moeten doen: een (al dan niet besloten) prijsvraag uitschrijven. Maar vergeet niet de grote invloed van de (succesvolle) Duitse kandidatuur voor het organiseren van het WK van 2006, waardoor haast geboden was, plus het feit dat een zeer machtig en invloedrijk voetbal-icoon als Franz Beckenbauer zich persoonlijk hard maakte voor het nieuwe stadion. Ace June 4th, 2005, 07:26 PM Ja, dat wou ik er ook nog bij vermelden. Wellicht zou een kandidatuur voor de Olympische Spelen ook bijdragen aan de totstandkoming van de nieuwe Kuip. stadiumfuture June 5th, 2005, 09:57 AM Ace: Je vond de ontwikkeling van het Allianz Arena heel snel. Maar die stadions in Portugal zijn veel sneller de grond uitgestampt, met name Estadio da Luz. Minder dan 2 jaar inclusief ontwerpen. stadiumfuture June 8th, 2005, 11:34 AM Het probleem dat nu New York heeft met bouw van het nieuwe Olympisch stadion, zal Nederland ook treffen als 'wij' dit evenement gaan organiseren. Nederland met al die procedures en regeltjes zal dit feestje nooit brengen. Je ziet het al met een bouw van het ADO stadion (kleiner qua omvang kan). Daar zijn ze al 8 jaar mee bezig, om maar al die regeltjes na te leven. Is dit nou het toppunt van organiseren in Nederland. Rotterdam June 8th, 2005, 02:46 PM Dat met die twee ringen klinkt wel goed. Met een stukje derde ring erbij zal het een beetje dat Nou Camp efect geven. Die heeft namelijk ook een kant dat iets hoger is. Als je ervan uitgaat dat de twee ringen die De Kuip nu heeft een capaciteit heeft van 40.000, stel je dan eens voor als je twee ringen met een capaciteit van 70.000 hebt. Skyscrapercitizen August 29th, 2005, 07:28 PM Ik zie nu pas dat plan voor dat ding in de maas. Lijkt me niks, krijgt sowieso een dode achterkant aan de rivier. En als je het doet, laat dan AUB wel een van de grote architecten op aarde ontwerpen want ik wil niet zo'n ingenieurs-ontwerp, het ding moet wereldklasse krijgen! Skyscrapercitizen August 29th, 2005, 07:32 PM trouwens slecht om een rendering van De Veranda te jatten: http://www.bouwhaven.nl/projecten/afbeeldingen/De%20Nieuwe%20Kuip%20Luchtfoto.JPG Lijkt wel gemaakt in Paint dit... pazman_nl August 29th, 2005, 07:46 PM ^ lijkt me logistiek gezien niet echt een handige plek voor zo'n groot stadion.... Ace August 29th, 2005, 08:14 PM ^Dat is het huidige stadion, ondanks dat het vlak langs de A16 ligt, ook niet. Voor deze hoeven ze maar 800m verder te rijden en 1 stoplicht meer te nemen. Daarvoor hoef je 't dus niet te laten. Vergeet niet dat die 3e Stadsbrug ook nog steeds in de planning ligt hè. pazman_nl September 3rd, 2005, 03:42 PM ^ik had het niet over de locatie van het stadion in de stad, ik bedoelde eigelijk de plek van het stadion, driekwart van het stadion ligt aan het water.Alle 70 duizend mensen komen dus van een bepaalde richtig(uit en thuis supps :) ) Uiteraard zal er nog wel over nagedacht worden maar ik vraag me toch af hoe dit opgelost gaat worden. Rotterdam A September 3rd, 2005, 03:46 PM Er was al een topic over. Ik heb het hele verhaal. Maar in het nieuwste, "Hand in Hand blad" staat er echt een uitgebreid stuk over. Maar te veel om te typen en die rotscanner doet het niet goed. ----------------------- http://img206.imageshack.us/img206/7959/de20nieuwe20kuip20luchtfoto6rm1.jpg http://img206.imageshack.us/img206/5839/de20nieuwe20kuip20plattegrond7.jpg http://img206.imageshack.us/img206/7733/de20nieuwe20kuip20doorsnede0lb.jpg ------------------------------------- Aanleiding Stadion Feyenoord N.V. heeft in het verleden geparticipeerd in een haalbaarheidsonderzoek om een geïntegreerd voetbal- en indoorcomplex (Kuip en Ahoy Rotterdam samen) te realiseren in de Waalhaven. Inmiddels is gebleken dat dit geen goede locatie is en wordt onderzoek verricht naar mogelijkheden in de directe omgeving van het huidige stadion van Feyenoord (bron: Jaarverslag Stadion Feyenoord N.V. 2003/2004). Bouwhaven gelooft dat de beste locatie voor de nieuwe Kuip in de wijk Feyenoord zelf is. Voor veel Rotterdammers is Feyenoord een essentieel onderdeel van de identiteit van Rotterdam. Verplaatsing van de Kuip naar de rand van de stad of zelfs daarbuiten zou daarom moeilijk te verantwoorden zijn. Denk maar aan de verplaatsing van het Ajax-stadion en de gevolgen. Droom Het idee om de Kuip in de Nieuwe Maas te plaatsen komt voort uit de droom om de ‘tempel’ van Rotterdam zodanig in de stad te positioneren dat het net als de Euromast en de Erasmusbrug een icoon van de stad is. Door het contrast van de vlakheid van het water en opvallende vorm van het stadion kan het stadion zich op die plek ook als zodanig manifesteren. Belangrijke zichtlijnen vanaf de Maasboulevard en de Van Brienenoordbrug laat het stadion zich op die plek spreken. Waarom een Nieuwe Kuip? • De bestaande Kuip is verouderd en binnen 10-15 jaar aan vervanging toe Wat zijn de ambities? • De Nieuwe Kuip als eyecatcher van Rotterdam • Een multifunctionele sporttempel • Uitbreiding naar 72.000(of groter) zitplaatsen • Klaar voor het WK in 2018 Waar komt de Nieuwe Kuip? • In de Nieuwe Maas Waarom in de Nieuwe Maas? • De Kuip nog steeds op Zuid en 800 meter van de oude Kuip • De nieuwe Kuip als onderdeel van de skyline van Rotterdam • Goede ontsluiting door de ligging aan het spoor • De perfecte combinatie met de geplande 3de stadsbrug • De Nieuwe Maas als ontwikkelingselement voor de stad • Mogelijkheid om te ontsluiten via het water De Kuip en Rotterdam • Onderdeel van de skyline van Rotterdam. • De Kuip vervult voor het totale imago van de stad en voor de sportbeleving van veel Rotterdammers een essentiële functie. • Multifunctionaliteit van de Kuip is een belangrijk element voor de exploitatie en inpassing in de omgeving van het stadion, de volgende uitgangspunten zijn gehanteerd: 1. De Kuip is een voetbalstadion. 2. De Kuip als onderdeel van de maatschappelijke infrastructuur van de stad. 3. De Kuip als commercieel te exploiteren bouwwerk, naast de voetbalgebonden exploitatie. • De aanwezige parkeervoorziening van de Nieuwe Kuip kan dienen als transferium voor Rotterdam. • Schakel in de economische ontwikkeling van Zuid (Parkstad), met name in combinatie met de 3de stadsbrug. De Kuip en sport en ontspanning De huidige Kuip heeft voor een grote groep mensen (voornamelijk Feyenoordfans en Rotterdammers) een grote emotionele waarde. Hier zal met respect mee omgegaan moeten worden bij het realiseren van een nieuwe Kuip. Daarnaast staat de Kuip op de monumentenlijst. • Hergebruik van de meest essentiële onderdelen van het bestaande stadion in het nieuwe; o.a. betonnen tribune elementen, lichtmasten en de grasmat. • De Kuip als multifunctioneel sportcentrum, met voetbal als hoofdfunctie. • De Kuip geeft niet alleen uitdrukking aan voetbal maar aan sport in het algemeen. • Een dagje uit voor het hele gezin. Voetbal, zwemmen, evenementen enz. in de directe omgeving. • De Parkboulevard als bindend element tussen de diverse functies, maar ook als aanbieder van laagdrempelige sportmogelijkheden. Zo kan men in het park wandelen, skaten, joggen, basketballen, tennissen enz. DE KUIP – HET ONTWERP De Nieuwe Kuip dient een sporttempel te worden, welke een trekkersfunctie krijgt op landelijk niveau en zelfs op Europees niveau. De kernactiviteit is voetbal. Het overige programma bestaat uit de ontbrekende spel en vermaak elementen welke op dit moment nog niet in de stad geborgen zijn. • Sport & Health • Spel en Vermaak • Evenementen en cultuur • Horeca • Zakelijk • Attractie • Leisure Als de haalbaarheidsstudie van de gemeente Rotterdam eind dit jaar aantoont dat er in Rotterdam een nieuw voetbalstadion kan komen, wordt er over enkele jaren begonnen met de bouw. Bron: Bouwhaven Consultants -------------------------------------------------- Die hele grap zal iets meer dan €140 miljoen gaan kosten, maar zal waarschijnlijk duurder uitvallen zoals alle projecten in Nederland. Het plan kan ook weer gewijzigd worden. Eind 2005 weten we meer. Jan September 3rd, 2005, 04:02 PM Het zou mooi wezen als een nieuwe Kuip pal langs de Maas komt te staan (mooie dingen moeten gezien worden, en niet zoals nu gebeurd van die nieuwbouwflatjes ervoor), en liefst geïntegreerd in een grote stedelijke ontwikkeling waarvan de Kuip onderdeel is. Wat dat aangaat is het idee van de CN Tower naast de skydome een mooie twee-eenheid. Ace September 3rd, 2005, 11:19 PM Met andere woorden; Bouw de Parkhaventoren naast de Nieuwe Kuip! Mystro_Goblin March 5th, 2007, 01:51 PM Dit is echt een schitterend ontwerp voor de nieuwe kuip. Maar nu we toch bezig zijn met de kop van zuid zou het dan ook niet een mooie locatie zijn om de dit nieuwe stadion half te bouwen in de Rijnhaven. Dat lijkt mij ook een goede optie vooral omdat ik al lang niets meer heb gehoord voor een 3e stadsbrug. JWvW March 5th, 2007, 05:33 PM in de rijnhaven?? die open ruimte daar is juist zo aantrekkelijk daar ga je niet zo'n groot lomp ding in gooien. EuroMaster March 5th, 2007, 09:15 PM Als ik die foto mag geloven, wordt hij volgens de montage kleiner dan de huidige Kuip. ;) Parkstad integreren met een 3e stadsbrug en het stadion lijkt me erg mooi. Aan de andere kant wel jammer dat ze hem willen ingraven, want zo lijkt hij van maaiveld niet zo indrukwekkend. Ik weet niet in hoeverre er al een ontwerp is, want deze is al vrij oud. DannyH March 5th, 2007, 09:31 PM Het plaatje klopt idd niks van. Er is trouwens besloten om de nieuwe Kuip op Varkenoord te bouwen. Het plan voor de Kuip in de Maas te bouwen gaat niet door, want dat was veel te duur. Er stond niet al te lang geleden nog een artikel in het AD, die hangt nu volgens mij nog in het CIC op het 'messageboard'. |