View Full Version : Rotterdam: Vectorgebouw, St Jacobsplaats
Marin February 24th, 2004, 04:28 PM Tijd geleden al eens gepost, maar zag tot mijn verbazing dat de thread/het project bij de nieuws-items was verdwenen. Daarom bij deze op herhaling...
Berichtje in de Cobouw (www.cobouw.nl) van 23 februari 2004.
Fase:
Aanneemstadium
Lokatie:
Laurenskwartier
Omschrijving:
Nieuwbouw 140 appartementen, winkels en parkeergarage aan de Sint- Jacobstraat
Soort bouw:
Nieuwbouw
Ramingsgroep:
meer dan 12.5 miljoen euro
Ontwerper:
Bolles-Wilson Freie Architecten BDA
Opdrachtgever:
BAM NBM Vastgoed
Era Bouw bv
Heymans IBC Vastgoedontwikkeling bv regio Zuidwest
Woningstichting PWS Rotterdam
Uitvoerder:
BAM Nelissen Van Egteren
BAM Utiliteitsbouw BV
Era Bouw bv
Heijmans IBC Bouw Rotterdam bv
IBC Woningbouw Rotterdam BV
Startdatum: 3-2005
De lokatie:
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3005/70st_jacobstraat.jpg
Het volgende plaatje plus tekst zijn van het CIC (www.cic.rotterdam.nl)
http://www.cic.rotterdam.nl/0105301.jpg
De noordzijde van de Binnenrotte grenst aan het hellende terrein van de Sint Jacobsplaats, waaronder zich de spoortunnel bevindt. Architect Peter Wilson verrichtte een studie naar de mogelijkheden voor woningbouw aan de westkant van de tunneltraverse en kwam met een plan voor een langgerekt gebouw, aan weerszijden uitlopend in torens van circa zestig meter (wellicht zo'n 70m, zie hier (http://www.skyscrapercity.info/100.php?id=1&bid=174)) In de onderste laag van het gebouw is ruimte voor 3.000 m² winkels en horeca. Ondergronds komt er een ruimte voor 339 parkeerplaatsen.
Op deze maquette is het langgerekte gebouw met de 2 torentjes goed te zien.
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3059/70vectorgebouw.jpg
bubbah February 24th, 2004, 05:56 PM Alles wat aan deze stedebouwkundige miskleun wordt vertimmerd is een verbetering.
de flatneuroot February 24th, 2004, 06:16 PM Leuk plan en een verbetering van het desolate gebied wat het nu is.
Per February 24th, 2004, 07:48 PM Ik neem aan dat er niet gebouwd kan worden i.v.m. de treintunnel. Het beste zou men hier een langgerekt park van kunnen maken, Rotterdam kan daar zeker wel wat groen gebruiken. En dan de panden die eraan grenzen een mooier front geven dan wat er nu staat.
Skyscrapercitizen April 19th, 2004, 10:40 AM @ Per
Hoe bedoel je er kan niet gebouwd worden? Dit project komt er gewoon hoor...:?
Dit gaat een hele verbetering worden met nu, dit gebied is erger dan een gemiddelde vinexwijk...
vinman April 19th, 2004, 03:30 PM Torens zijn misschien niet zo heel hoog, maar ten eerste maakt het de skyline weer iets beter, en de leefbaarheid wordt beter.
Andy April 23rd, 2004, 10:21 AM @Tim
Nou..... als je ziet hoe snel het gaat met Blaakhaventorens, dan belooft het niet veel goeds voor de Vectorgebouw.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat zo'n bescheiden project dit gebied kan redden of zelfs verbeteren. Je ziet het al op de maquette: de samenhang is daar ver te zoeken. Het gebied lijkt van bovenaf wel een vuilnisbelt maar dat is aan de andere kant ook goed omdat het beeld dan ook overeenkomt met hoe het op grondniveau is.....!
CborG January 13th, 2005, 06:57 PM Wordt dit nog wat of is het dood?
Marin January 13th, 2005, 07:24 PM @CborG: http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=146072
Nieuwe Waas May 11th, 2005, 03:12 PM Citaten uit dit stuk: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=82555
"..Eind 2006 wordt gestart met de bouw van het Vectorgebouw. De scholen kunnen dan direct verhuizen naar het nieuwe gebouw. Provast rondt medio juni de haalbaarheidsstudie rond de markthal af. Duidelijk wordt dan de invulling, de grootte van de parkeergarage, de aanpak van Van Herk, de uitbreiding al of niet van de waterpartij."
"Vectorgebouw
Bewoners maken zich zorgen over de kwaliteit van het groen bij het Vectorgebouw. Er is duidelijk geen groen budget. Door het verminderen van de sterlocaties bespaart de gemeente wel 4,5 miljoen, maar dat wordt weer gebruikt ter dekking van het tekort op het Westenwagen-project. Bewoners maken zich zorgen over de ontsluiting voor het verkeer. Er komen nog twee scholen bij met ouders die met hun auto hun kinderen brengen.
We hebben al de grote parkeergarage met 900 wagens. Er verdwijnen 120 parkeerplaatsen en 50 bomen. Besloten wordt een gesprek aan te gaan met de wethouders Pastors, Bolsius en Hulman. De verkeersontsluiting en de kwaliteit van het park zijn de centrale items.
Versnelling Vectorgebouw
Dat eind 2006 wordt begonnen met het Vectorgebouw heeft te maken met de afronding van het veiligheidsrapport waarover binnenkort een kabinetsbesluit valt. Tegen het Vectorplan kan op onderdelen nog bezwaar worden aangetekend."
Pier11 May 19th, 2005, 08:20 PM Ik ben een bewoner van het gebouw dat tussen de Goudsesingel en het toekomstige Vectorgebouw staat. Mijn achtertuin ligt aan de St. Jacobsplaats. Begrijpelijk sta ik huiverig t.o.v. het bouwen van wat dan ook op 30 meter van mijn achtertuintje, waar ik nu nog van alle rust en stilte kan genieten.
De woonlocatie St. Jacobsplaats is momenteel uniek in R'dam. Midden in het centrum, tuin of balkon op het zuiden en rust en stilte in overvloed. Voor alle bewoners is de huidige inrichting zeker geen stedebouwkundige miskleun! Verder is het grasveld bovenop de tunnel één van de weinige stukjes groen in het centrum. Momenteel nogal suf ingericht als hondenuitlaatplek. Met wat creativiteit zou er een mooi parkje van te maken zijn, iets dat we harder nodig hebben in het centrum dan weer een gebouw.
Compromis tussen groen en bebouwing zou kunnen zijn het wel bouwen van de 2 hoektorens, maar daartussen een mooie groenstrook.
Puur May 20th, 2005, 06:14 PM @ Pier11: Welkom op het forum. Ik woon zelf ook al 5 jaar in het Pompenburcht gebouw aan de Goudsesingel kant. De plannen bestaan al erg lang en wat mij betreft is juist bebouwing aan te moedigen om de kale plekken (zoals parkeerplaatsen en enorme hondenuitlaatplaatsen) op te vullen. Bovendien blijft in de plannen het groene gebied bovenop de tunnelbak en rondom de St. Jacobsplaats bestaan. Steker nog, zelfs uitgebreid! Wat mij betreft vervangen ze de muren met tegels door een glooiende heuvel (vgl. Museumplein in Amsterdam) met waterpartijen. De tegelmuren en trappen geven mij namelijk een unheimisch gevoel, zeker 's avonds als er groepen jongeren om een hoekje hangen.
Verder inderdaad een uniek en rustig stuk binnenstad op een steenworp afstand van de drukte. Moet zorgvuldig mee worden omgegaan!
O, bovenop de tunnelbak, moet in ieder geval de oranje Delftse Poort komen! Dat zou een soort Barcelona gevoel kunnen geven met een uitzicht van statio Blaak: SUPER!
harriel May 20th, 2005, 09:28 PM @Puur,
Prcies! Ik heb ook nooit begrepen waar om men de huidge plaats heeft gekozen. Zeker in combinatie met een waterpartij (watervallen) geeft dat een enorme dimensie.
Bovenaan (Pompenburg?) heb je overigens ook een heel mooi uitzicht op het Weena: een heel mooi stedelijk plaatje.
Ik denk overigens dat het gebied rond de St Jacobsplaats altijd een heel rustig gebied zal blijven. Je hebt dat vaak in grote steden: even van een drukke weg afslaan en je zit in een oase van rust.
Kees July 19th, 2005, 09:43 AM in Nieuwbouwrapportage 2005 - bijlagen rapport (http://www.dsv.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Diensten/dsv/bestanden/pdf%20bestanden/Nieuwbouwrapportage%202005%20-%20bijlagen%20rapport.pdf) staan:
Laurenskwartier Jacobsplaats tunnellocatie: 266 woningen
Laurenskwartier Pompenburgtoren tunnellocatie: 200 woningen
allebei start in 2006, oplevering 2008/9
ik vroeg me af of dit (rechtsboven) die toren is:
http://www.citybuilding.nl/hofdame/hofdame1.jpg
bron: www.citybuilding.nl
Nieuwe Waas July 19th, 2005, 04:17 PM Zou goed kunnen dat de locatie is. Ik kan me namelijk niet goed voorstellen dat ze een toren bouwen op die 'terrassen' van de tunnel, die daarachter liggen.
Maar volgens mij is er nog niets bekend over de vorm die de toren gaat krijgen.
Kees September 15th, 2005, 07:44 AM bron: BDS - R'dam (http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=140204) (Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Fysieke Infrastructuur en Verkeer, 2005, Kwartaal 3, Agenda openbare procedurevergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 20 september 2005, Replijst/Themaplanning, Replijst commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 20 september 2005 2005)
11 oktober 2005
De commissie krijgt een presentatie van het bouwplan Vectorgebouw, waarbij wordt ingegaan op de aspecten luchtkwaliteit, openbaar groen en sociale en fysieke veiligheid en de opstelling van het rijk ten aanzien van het bouwvoornemen.
Kees April 20th, 2007, 01:25 PM bron: De Stadsruit (http://www.stadsruit.nl/edities.html) (april 2007)
De SOR toren (ouderenhuisvesting) komt definitief op de Jacobsplaats en wordt gebouwd door Bam-Dura. Ook aan de andere kant komt een toren. Beide torens zijn een makkelijker opgave dan het voorheen geplande Vectorgebouw.
SkyBridge April 20th, 2007, 01:31 PM Die torens stonden al op de maquette bij de presentatie plannen 2006-2010, zag er veelbelovend uit! Eentje zag er net zo uit als het Scheepvaart- en Transportcollege met uitkraging. Beide 70m dacht ik.
Nathanaelll April 23rd, 2007, 01:04 AM deze bedoel je?
http://www.foto010.nl/pix/511.jpg
SkyBridge April 23rd, 2007, 10:47 AM Helemaal correct, ik nam aan dat dit de genoemde toren is. Er werd bij die vergadering al aangegeven dat van alle plannen die nog niet in aanbouw zijn dit de meest concrete was. Toch vreemd dat we nog geen ontwerp hebben gezien!
Mystro_Goblin April 23rd, 2007, 04:03 PM Ik heb het nu denk ik al 20 keer gezegd op dit forum en ik weet dat er ook heel veel medestanders ervoor zijn, maar als ze die grijze 30-30 tegels nou eens zouden vervangen door een ander kleurtje. In combinatie met groen kan dit een hele andere sfeer geven aan een gebied. De bouwplannen verder vind ik er wel goed uit zien. Een parkje kan ook geen kwaad.
wc eend April 23rd, 2007, 05:50 PM Ziet er aardig uit. Toch mag hier best iets ambitievollers worden neergezet omdat het van cruciaal belang gaat zijn voor het karakter van de Binnenrotte. Met een mooi, beeldbepalend gebouw aan het einde van deze zichtas kan de Binnenrotte in een mooier/gezelliger plein worden omgetoverd, lijkt mij.
viktor77 April 23rd, 2007, 07:26 PM Ik heb het nu denk ik al 20 keer gezegd op dit forum
Inderdaad, en niet alleen door jou. Misschien tijd voor een nieuw verhaal.
SkyBridge April 24th, 2007, 01:35 AM @ Glorix
Sinds wanneer heeft ambitie met hoogte te maken? Ik neem aan dat je daarop doelt aangezien nog geen ontwerp bekend is.
Liberty City April 24th, 2007, 10:01 AM Ik denk dat je ambitie op twee manieren kan invullen:
- bijzondere architectuur (niet per sé hoog)
- of een hoog statig gebouw die als soort landmark voor dit gebied staat
SkyBridge April 24th, 2007, 12:58 PM Laurenskwartier moet een leefbare wijk worden van het type Centrumstedelijk/Rustig stedelijk. Daar zet de gemeente op in door 70m als bouwhoogte aan te halen en voor de "plinten" circa 25m. Zo krijg je een beschut gevoel. Dit is tenslotte een woonwijk (en eentje die snel populair wordt) dus ik vraag me af hoe een landmark daar in past - je hebt nog geen 500m verder landmarks in de binnenstad om uit je raam naar te kijken. Belangrijker vind ik dat hier veel verschillende architectuur komt met betaalbare woningen voor de middenklasse en leuke voorzieningen in de plint.
Mystro_Goblin April 24th, 2007, 02:55 PM Als ze het plan een btje goed uitvoeren en de woningen worden betaalbaar, dan ga ik er wel eens kijken voor een apartementje.
SkyBridge April 24th, 2007, 03:02 PM Lezen jullie mee, ontwikkelaars? Weer eentje ;)
wc eend April 26th, 2007, 07:34 PM @ Glorix
Sinds wanneer heeft ambitie met hoogte te maken? Ik neem aan dat je daarop doelt aangezien nog geen ontwerp bekend is.
Daar doel ik niet zozeer op. Meer een beeldbepalend gebouw, wat de aandacht trekt. Vergelijk het maar met een oud gemeentehuis aan een oud stadsplein (bijv. Delft)
SkyBridge April 26th, 2007, 08:45 PM ^ Precies, maar dan blijft m'n vraag onbeantwoord. Hoe weet je dat dat niet zo is? Hoe kun je aan een blok piepschuim zien dat het niet beeldbepalend is?
Erik April 27th, 2007, 09:14 AM ^ Nou ja, duidelijk toch? Piepschuim straalt nou niet echt ambitie uit... ;)
SkyBridge April 27th, 2007, 11:23 AM Ik ken anders nog geen piepschuimtoren - bouwen!!
ariedisk April 27th, 2007, 11:33 AM Het is 'het meest concrete project'... In vergelijking met welke plannen? Vallen Kantoor Blaak, de Markthal en Rotta Nova daar ook onder? Daar hebben we immers al tekeningen van gezien, maar van dit project nog niet...
Ach, en het is de 100ste post! Felicitaties kunnen via de mail verzonden worden;)
SkyBridge April 27th, 2007, 11:39 AM Nee, want die zijn al in ontwikkeling en starten eind dit jaar (Kantoor Blaak/Markthal) / begin volgend jaar (Rotta Nova). Maar het zou me niks verbazen als deze eerder van de grond komt dan bijvoorbeeld de Blaaktoren.
ariedisk April 29th, 2007, 12:25 AM Heerlijk, helder, Skybridge...:)
SkyBridge April 29th, 2007, 01:18 AM Hmm een vergelijking met het Gouden Genot gaat me iets te ver :D
Mystro_Goblin May 1st, 2007, 08:57 AM Ik ken anders nog geen piepschuimtoren - bouwen!!
Er worden al huizen van piepschuim gebouwd, waarom dan geen toren he ;)
ratava September 15th, 2009, 02:09 PM Ik heb geen nieuws over dit project, maar ik vroeg me af of er iemand is die dat wel heeft? Deze is ook van SOR, net als de Walenburghof. Ik begreep in een andere thread dat die laatste diepgevroren is. Is deze dat ook?
Oh?! September 15th, 2009, 02:43 PM Ik denk dat deze ook in de vrieskist staat, misschien zelfs helemaal dood is, aangezien er geen info op de site van SOR over te vinden is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Walenburgerhof. Overigens lijkt het me dat als er nieuws dat gedeeld mag worden bekend is bij een forummer, dit ook wel gemeld wordt.
hoogbouwe September 15th, 2009, 03:40 PM Wat waren/zijn de impressies?
SkyBridge September 15th, 2009, 08:28 PM Impressies zijn volgens mij nooit naar buiten gebracht, wel enkele 3d's.
Dit plan is heel erg dood, er worden op dit moment nieuwe massastudies verricht - ook omdat het gebied sinds het oude plan wel eventjes in dynamiek is veranderd.
|
|