View Full Version : "De intense stad" plannenoverzicht! [gro]

Pages : 1 [2]

Shockwave
July 22nd, 2005, 05:30 PM
Jeauhannes@hotmail.com ^

FCG
November 10th, 2005, 02:13 PM
Dit complex gaat dus door!! Weer project van de intense stad die doorgang vindt

http://www.europaconcorsi.com/db/pub/images/1579/481199193.jpg

na wat aanpassingen ziet het er zo uit (over het kleurgebruik is nog niks bekend)

http://img397.imageshack.us/img397/6476/nieuwontwerp5wl.jpg

Nieuw ontwerp voor complex Van Ketwich Verschuurlaan

Als het aan het college van burgemeester en wethouders van Groningen ligt, komt op de locatie van de Hotelschool aan de Van Ketwich Verschuurlaan een appartementen- en kantorencomplex. Dit complex, dat de naam “De Meester” krijgt, is ontworpen door het Spaanse bureau Nieto Sobejano Arquitectos. Het is een van de projecten uit de Intense Stad en een van de weinige Intense Stad-projecten dat in eerste instantie op grote bezwaren stuitte van de omwonenden. Het ontwerp is forst aangepast en wordt nu vrijgegeven voor inspraak.

De Intense Stad heeft als doel om ruimte in de bestaande stad intensiever te gebruiken. Ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp zijn een sporthal en woningen uit het ontwerp voor het complex aan de Van Ketwich Verschuurlaan verdwenen.

vinman
November 10th, 2005, 02:17 PM
:cheers: ga ik even op drinken, en kan bijna elke dag de bouw volgen.

FCG
November 10th, 2005, 02:30 PM
^^ dan hebben we dus iemand om het andere thread te updaten met foto's. Overspoel ons met beeldmateriaal als de bouw begint

hooghoudt
November 10th, 2005, 02:31 PM
Als die gevel zo wordt als op de eerste impressie, verhuis ik weer naar Groningen ;)

vinman
November 10th, 2005, 02:41 PM
^^ dan hebben we dus iemand om het andere thread te updaten met foto's. Overspoel ons met beeldmateriaal als de bouw begint
Dat dacht ik ook:)

FCG
November 10th, 2005, 02:43 PM
Dat ziet er idd strak uit. Volgens mij zou dat het 2e project in groningen worden met een kameleonachtig effect aan de buitengevel na het in aanbouw zijnde Un Studio van het laboratorium bij het UMCG.
http://www.arkitera.com/v1/haberler/2005/04/14/UNStudio1.jpg

hooghoudt
November 10th, 2005, 03:09 PM
^ Ja, en dan heb je ook nog de Faculteit Economie (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=239183&page=3) met een vergelijkbare gevel.

bobdebouwer
November 11th, 2005, 05:06 PM
Ik stel voor om geld in te zamelen om daarmee architectuur boeken te kopen en die uit te delen in de buurt waar De Meester gebouwd wordt, zodat de bewoners weten wat voor bijzonders ze in de achtertuin krijgen, en dus niet meer gaan klagen. Wie doet mee?

hooghoudt
November 11th, 2005, 05:44 PM
^ je kunt ze ook vragen wat ze van het groninger museum en de gasunie vinden. 9 op de 10 groningers is daar echt supertrots op. en dan vragen of ze voordat die twee gebouwd waren ook er van overtuigd waren dat het fantastische gebouwen zouden worden. en dan zeggen dat zijn het op 2 na mooiste gebouw van groningen in hun achtertuin krijgen, ookal hebben ze dat nu nog niet door ;)

bobdebouwer
November 11th, 2005, 07:15 PM
Dat kost ook geen geld :) ^^^zuunige grunninger ;)

EuroMaster
November 11th, 2005, 08:00 PM
Ik ga Planologie en Stedenbouw doen aan de NHTV in Breda, en in het 2e jaar wil ik me gaan richten op de stroming Stedenbouw en Design. Klinkt me allemaal best leuk!

Ik ga morgen de 12e eens een kijkje nemen daar. Eens kijken of het wat is, mij sprak het ook wel aan. :)

bobdebouwer
November 11th, 2005, 08:10 PM
Jammer, dan ben ik niet in Breda. Had je graag persoonlijk willen rondleiden, al had ik je maar weinig kunnen vertellen. Zit er nog maar 2 maand, vandaar...

Hoogholtje
February 2nd, 2007, 05:07 PM
Even een oude thread naar boven gehaald ;-)

Uit de Gezinsbode:

Tjerk Ruimschotel, supervisor stedenbouw bij de dienst Ro/Ez houdt woensdag een lezing over de Intense Stad in het Heerenhuis aan de Spilsluiozen 9. Hoewel niet de eerstverantwoordelijke, is Ruimschotel wel rechtstreeks bij het beleid van De Intense Stad betrokken. Hij kan daarom precies vertellen waarom het gemeentebestuur hiervoor heeft gekozen. Ook zal hij ingaan op plannen voor een mogelijk minder hoge, maar wel dichte bebouwing van de stad Groningen. De lezing begint om acht uur.

'....plannen voor een mogelijk minder hoge...' ???? zijn ze bij de gemeente nu al gezwicht voor het gezeur en gejank van Zonlicht en Ruimte ???

Helaas kan ik woensdag niet...wie gaat heen en doet verslag ????

darulez
February 2nd, 2007, 07:46 PM
"minder hoge, maar wel dichte bebouwing"

Aaaaaaarghhh...ik heb nu al een hekel aan die man.

bobdebouwer
February 4th, 2007, 10:52 AM
Ik kan me wel vinden in dat soort verhalen, als ik tenminsten hetzelfde voor ogen heb als onze Tjerk. Meer stedelijke bebouwing, en minder hoogbouw. Als die hoogbouw komt, is dat dan van grotere kwaliteit, zie Waterknoop, Kop van Oost en de Brugwachter.

Eisso
February 4th, 2007, 02:27 PM
Ja, ik ben ook vóór dichtere bebouwing. Weg met de ruime kavels en 2 hoog huisjes met lappen grond er tussen. Gewon bouwen tot aan de straat en zo'n 5 verdiepingen hoog. Beetje het idee van Amsterdam zuid.

Qua échte hoogbouw: die blijft zekerweten komen.Het is niet dat je kiest voor óf het een, óf het ander. Het lijkt me duidelijk dat je woningtekort én ruimtegebrek niet alleen maar met torens kunt oplossen. Ook de opzet van een hele wijk als Meerstad is van belang.

darulez
February 4th, 2007, 04:36 PM
Ik heb natuurlijk niet echt een hekel aan die man. Ik was gewoon een beetje geschrokken ;). Ik ben ook voor een dichte bebouwing in de stad en idd, de opmars van "kwalitatieve" hoogbouw gaat vanzelf door.

bobdebouwer
February 5th, 2007, 03:26 PM
^^ Als je't maar door hebt ;)

Hoogholtje
February 8th, 2007, 09:53 AM

Uit de Gezinsbode:

Quote:
Tjerk Ruimschotel, supervisor stedenbouw bij de dienst Ro/Ez houdt woensdag een lezing over de Intense Stad in het Heerenhuis aan de Spilsluiozen 9. Hoewel niet de eerstverantwoordelijke, is Ruimschotel wel rechtstreeks bij het beleid van De Intense Stad betrokken. Hij kan daarom precies vertellen waarom het gemeentebestuur hiervoor heeft gekozen. Ook zal hij ingaan op plannen voor een mogelijk minder hoge, maar wel dichte bebouwing van de stad Groningen. De lezing begint om acht uur.

'....plannen voor een mogelijk minder hoge...' ???? zijn ze bij de gemeente nu al gezwicht voor het gezeur en gejank van Zonlicht en Ruimte ???

Iemand hier nog geweest die verslag kan doen ????

FCG
February 8th, 2007, 07:31 PM
Nope, toen hing/zat/lag ik achter mijn pc om de laatste hand aan mijn eindpresentatie te leggen.

bobdebouwer
February 9th, 2007, 09:30 AM
Ik ben nog steeds wonende te Breda...

FCG
February 9th, 2007, 12:54 PM
Een bericht in de Gezinsbode van afgelopen week.

INTENSIVERING van de bestaande bebouwing bestuurders!! Bespaar de groene omgeving!! Wanneer krijgen ze het nou een keer door? :bash:

http://img149.imageshack.us/img149/8450/ditwistenweallangeraq7.jpg (http://imageshack.us)

Hup, allemaal naar www.zuinigopruimte.nl, die oplossing kennen wij al veel langer

SGG
February 9th, 2007, 03:16 PM
Waar is Kees V. als je em nodig hebt?:tongue2:

Hoogholtje
February 9th, 2007, 03:55 PM
Waar is Kees V. als je em nodig hebt?:tongue2:

Kees V. ??? Ik ken wel een Kees H......maar die neem ik volstrekt niet serieus.:banana: :banana: :banana:

Overigens toch erg jammer dat niemand ons kan vertellen wat meneer Ruimschotel voor nieuws had te vertellen......

bobdebouwer
February 10th, 2007, 01:01 PM
Gelukkig, wij zijn niet de enigen die zich druk maken om dit fenomeen.

merijn
February 10th, 2007, 02:23 PM
Die foto is overigens niet op Zernike genomen, wat niet weg neemt dat daar nog zee-en aan onontwikkeld bedrijfterrein liggen.

-Koen-
February 10th, 2007, 02:42 PM
Eergisteren was er nog een item bij EénVandaag over het volbouwen van Nederland met kantorenparken langs de snelwegen waardoor het landschap 'verneukt' wordt, met name het uitzicht.

Grotendeels ben ik het met dit commentaar eens, zonde van het uitzicht en laat de kantorenparken maar wat compacter wezen en meer de hoogte in gaan.

Aan de andere kant; je gaat niet de snelweg op met de auto voor het uitzicht, maar om ergens anders te komen, wil je persé van het landschap genieten, ga dan maar door het landschap touren d.m.v. provinciewegen, niet via de snelweg. Bovendien, liever de kantoren langs de snelweg dan overal en nergens door het landschap.

Hoe dan ook blijft mijn commentaar staan dat het compacter moet en meer de hoogte in.

vinman
February 10th, 2007, 03:04 PM
Aan de andere kant; je gaat niet de snelweg op met de auto voor het uitzicht, maar om ergens anders te komen, wil je persé van het landschap genieten, ga dan maar door het landschap touren d.m.v. provinciewegen, niet via de snelweg. Bovendien, liever de kantoren langs de snelweg dan overal en nergens door het landschap.

Hoe dan ook blijft mijn commentaar staan dat het compacter moet en meer de hoogte in.
Tuurlijk moet je niet vanaf de snelweg van het landschap genieten. Maar dat neemt niet weg dat het langs de snelweg er niet aantrekkelijker uit mag zien. En een medereizer mag toch wel genieten van de omgeving waarin hij reist. Een groot nadeel van onze planning is ook dat we alles langs de snelwegen plannen, maar daarbij vergeten dat zonder snelweg dat landschap erg interessant is. De snelweg maakt de omgeving vaak lelijker, met daarbij alle gevolgen die een snelweg veroorzaakt. Tenslotte, wanneer er verstedelijking langs de snelweg optreedt, zie je vaak dat vanuit deze 'snelweg' verstedelijking ook weer nieuwe verstedelijking ontstaat in het 'rustige landelijke achterland'.

qzzq
February 10th, 2007, 03:34 PM

Uit de Gezinsbode:

Ik ben er geweest. Het verhaal van Tjerk Ruimschotel was zeker de moeite waard. Eerst kort de historie (met mooie dia's van de oude stad en de oude plannen) en daarna het huidige stedebouwkundige project. Na zijn lezing van ongeveer een uur mocht de zaal vragen stellen, en ja hoor, daar zat de groep Zonlicht & Ruimte die vervolgens tot bijna elf uur volledig de avond domineerden met geneuzel over hoogbouw en inspraakprocedures. Ze hadden waarschijnlijk niet door dat Ruimschotel beroepsmatig helemaal niets te maken heeft met inspraakprocedures en dergelijke, dat is tenslotte een kwestie voor de politiek, waardoor het allemaal wat overbodig en irritant was.

bobdebouwer
February 10th, 2007, 05:22 PM
...en ja hoor, daar zat de groep Zonlicht & Ruimte... Waren ze er? Waren het er meerdere? Toch een grote verrassing :)

Hoogholtje
February 10th, 2007, 06:49 PM
Ik ben er geweest. Het verhaal van Tjerk Ruimschotel was zeker de moeite waard. Eerst kort de historie (met mooie dia's van de oude stad en de oude plannen) en daarna het huidige stedebouwkundige project. Na zijn lezing van ongeveer een uur mocht de zaal vragen stellen, en ja hoor, daar zat de groep Zonlicht & Ruimte die vervolgens tot bijna elf uur volledig de avond domineerden met geneuzel over hoogbouw en inspraakprocedures. Ze hadden waarschijnlijk niet door dat Ruimschotel beroepsmatig helemaal niets te maken heeft met inspraakprocedures en dergelijke, dat is tenslotte een kwestie voor de politiek, waardoor het allemaal wat overbodig en irritant was.

Aha Thnx !!Had de heer Ruimschotel nog iets nieuws te vertellen ten opzichte van de bij ons bekende plannen ?
Verbaast me niks dat die types daar ook waren, maar ben wel erg nieuwsgierig of er iemand was die zich voorstelde als vertegenwoordiger van Zonlicht en Ruimte of was het soms de man aan het einde van dit filmpje (mms://wm1.gemgron.jet-stream.nl/oogtv/Nws_Chris_31_01_07_628k.wmv)(niet schrikken ;-)
mms://wm1.gemgron.jet-stream.nl/oogtv/Nws_Chris_31_01_07_628k.wmv

FCG
February 10th, 2007, 07:24 PM
KEES!!

Ontmaskerd ;)

qzzq
February 10th, 2007, 07:55 PM
@Hoogholtje,

Dat is 'm inderdaad; de heer Huizenga, maar hij was niet alleen, er was ook nog een mevrouw van Z&R plus wat bezorgde burgers die over de Brugwachter liepen te klagen. Sjappoo voor Ruimschotel, je zag dat hij onder dit nimby-geweld leed, maar hij bleef vriendelijk.

Verder geen nieuwtjes.