View Full Version : "De intense stad" plannenoverzicht! [gro]
Shockwave February 27th, 2004, 02:30 PM Artikel uit 'De gezinsbode' :
Door 35 plekken in de stad opnieuw te ontwikkelen, wil het College van B&W de komende jaren 3800 extra woningen realiseren en bovendien het voorzieningenniveau verbeteren. Dat laatste is mogelijk door beter grondgebruik, hetgeen geld oplevert voor vernieuwing van voorzieningen.
(geen zin om verder over te typen)
De plannen: :happy:
http://members.lycos.nl/johanwaterbolk/images/plannen/plan1.JPG
http://members.lycos.nl/johanwaterbolk/images/plannen/plan2.JPG
http://members.lycos.nl/johanwaterbolk/images/plannen/plan3.JPG
Shockwave February 27th, 2004, 02:35 PM masterplan ACM (bron: Kappler Architekten)
http://www.baunetz.de/upload/siloneu700.jpg
Errik February 27th, 2004, 02:50 PM Plan voor ACM ziet er goed uit! Leuk al die torens aan het water, en echt top dat ze die silo's laten staan. Komt er ook nog een nieuw station in de buurt?
PLB February 27th, 2004, 02:51 PM Waar is deze locatie de ACM, kan dit even niet plaatsen.
Detail: die spoorbrug is echt heel erg top. draaien horizontaal om een as i.p.v. verticaal
Shockwave February 27th, 2004, 04:08 PM Originally posted by PLB
Waar is deze locatie de ACM, kan dit even niet plaatsen.
Detail: die spoorbrug is echt heel erg top. draaien horizontaal om een as i.p.v. verticaal
"Nabij het knooppunt van de Friesestraatweg, het spoor en het Reitdiep ligt een inspirerend industrieel complex bestaande uit een aantal robuuste voor- en naoorlogse gebouwen. Een daarvan, de bestaande betonnen Silo, komt in aanmerking voor een verbouw tot ateliers voor kunstenaars. Door middel van een herprogrammering tot publiek gebouw en met een rijkheid aan creatieve, culturele en collectieve functies kan het een bijzondere uitstraling krijgen. In de top van de Silo, met uitzicht over de gehele stad, kan een publieke functie een welkome aanvulling zijn op de reeds aanwezige uitgaansgelegenheden in de stad. Rond de Silo kunnen woon- en werkvolumes een plek krijgen, in dezelfde dichtheid als de bestaande industri‘le bebouwing. Het geheel kan zo uitgroeien tot een stad in de stad. Tenslotte is ook hier een fietsroute en een fietsbrug over het Reitdiep gepland die Vinkhuizen (nog) dichter bij de binnenstad brengt. "
foto:
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/406d.jpg
Hier woon ik dus vlakbij! (voor de spoorwegovergang aan de linkerkant op de fotomontage)
@ Errik: Het noorderstation ligt er vrij dicht in de buurt, maar het is wel de bedoeling dat er nog een nieuw station komt, in welke vorm is nog niet bekend.
Shockwave February 27th, 2004, 04:16 PM http://members.lycos.nl/johanwaterbolk/images/plannen/plaats.JPG
ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
darulez February 27th, 2004, 07:07 PM Originally posted by Errik
Plan voor ACM ziet er goed uit! Leuk al die torens aan het water, en echt top dat ze die silo's laten staan. Komt er ook nog een nieuw station in de buurt?
Ik heb altijd begrepen dat er op termijn een lightrail station komt op die locatie.
@PLB: De autoweg die je ziet is de westelijke ring. De sportvelden liggen ten zuiden van Vinkhuizen. Links van ACM komt de Friesestraatweg op de westelijke ring uit.
darulez February 27th, 2004, 07:55 PM Wat dacht je trouwens van deze toren......30 verdiepingen tel ik!!! Ook in het kader van de intense stad.
Foto uit het DVHN (donderdag).
http://members.lycos.nl/darulez/grotoren5.JPG
Ik heb geen idee waar dat ding moet komen te staan...staat niet in het artikel.
Ik ben blij dat wethouder Smink nu al enthousiast meebouwt. :D
eusebius February 27th, 2004, 08:09 PM :cheers:
Alles best, als er maar niet boven Vera gebouwd gaat worden.
Eisso February 28th, 2004, 12:42 PM :banana: :banana2: :master: :laugh:
Wat een PRACHTIGE plannen :) !!!!!!!!!!!!!!!
En dan te bedenken dat een aantal ook nog eens goede kans tot ontwikkeling hebben!!!! DvhN vandaag:
Intense Stad verrast
Cees Vellekoop
In de hal van de dienst ro/ez staan maquettes uitgestald. Daar is te zien hoe de gemeente Groningen de lege plekken in de stad wil invullen. (c) Foto: DvhN/Corné Sparidaens
groningen - Veel bouwplaatsen waren al bekend, maar er zijn toch nog verrassingen te zien op de expositie De Intense Stad. In de hal van de gemeentelijke Dienst Ruimtelijk Ordening/Economische zijn sinds vrijdag de maquettes te zien van 35 bouwplannen die zijn gemaakt voor lege of 'versleten' plekken in de bestaande stad.
Bij elkaar gaat het om zo'n 3.500 woningen, op veel plekken gecombineerd met bedrijfsruimten, een sporthal, buurtcentra en dergelijke. Veel plekken waren al langer bekend, zoals de bedrijfsterreinen langs het Oosterhamriktracé en de Laan Corpus den Hoorn. Toch worden ook voor die bekende plekken soms verrassende nieuwe ontwerpen getoond. Met name langs de Laan Corpus den Hoorn willen de projectontwikkelaars en architecten flink de lucht in.
Daarnaast zijn er plannen gemaakt voor locaties die niet eerder in beeld waren gekomen. Op de oever waar het Eemskanaal en het Van Starkenborghkanaal bij elkaar komen bij voorbeeld, tekende bureau Scheffer & Van der Wal een spectaculaire poort met een 'parkeermachine' en bedrijfsruimtes op de onderste verdiepingen. Met uitzicht over het water en op de bouwmarkt aan de overkant.
Weinig plannen zijn al klaar voor uitvoering. "Het gaat om nieuwe invullingen in bestaande wijken, dus we moeten bijna overal een planprocedure voor opzetten", vertelt stadsbouwmeester Niek Verdonk. Toch hebben de ambtenaren er alle vertrouwen in dat de meeste plannen werkelijk tot uitvoering komen. "Het zijn niet onze plannen, maar plannen van projectontwikkelaars. Wij hebben de plekken aangedragen, maar verder nauwelijks gestuurd", zegt stedenbouwkundige Tjerk Ruimschotel.
http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,1860205,00.jpg
Verder zouden er voor het plan in de Weijert tijdens de opening van de tentoonstelling al belangstellenden zijn!
Wat mij betreft: ALLEMAAL UITVOEREN!
Dartel February 28th, 2004, 02:39 PM Het is echt een geweldige tentoonstelling.
Als je tijd hebt.........zeker kijken.
Erg veel hoogbouw!!! Echt super!!
Er zijn aardig wat gebouwen van 60 meter en een aantal van 60+
Die van 30 staat tegenover het nieuwe Maartenshof (zie andere tread). Ook de Eemskanaalzone wordt aardig hoog
Dartel February 28th, 2004, 02:47 PM zie ook deze site met daarop alle locaties etc.
www.intensestadgroningen.nl
Eisso February 28th, 2004, 06:03 PM @ Dartel: ben er vanmiddag even binnen gelopen (zelfs op zaterdag open). Echt geweldig! Ik wist niet wat ik zag! En dan te bedenken dat een aantal projecten grote kans van slagen hebben!
Het stukje Maartenshof word echt super, met aan de overkant een toren van om en nabij de 70 meter.
De toren in de vorm van een poort, bij t van starkenborch/eemskanaal vond ik ook erg geslaagd.
Ben weer helemaal blij! In 1 keer zoveel nieuwe "plannen" voor de stad! Yeeehaaa!
Een must voor de hoogbouwliefhebber! KOMT DAT ZIEN!!!!!!
darulez February 28th, 2004, 08:10 PM Ben d'r vanmiddag ook ff geweest. Wat een prachtig vooruitzicht voor Grunn. Het torentje boven de camerabioscoop ziet er erg leuk uit. En die 5 woontorens van ieder 20 verdiepingen aan het Reitdiep mogen ze meteen bouwen. Eigenlijk mogen ze ALLES meteen bouwen van mij. :cheers:
darulez February 28th, 2004, 08:43 PM Een duidelijker plaatje van de 2 torentjes die op de plek van de sporthal Wijert moeten komen. Bij de hoogste tel ik 20 verdiepingen.
http://members.lycos.nl/darulez/wijerthoog2.JPG
bobdebouwer February 28th, 2004, 11:02 PM Schitterend! Heerlijk! Groningen wordt echt groot! Ik ben zeer enthousiast over de meeste plannen! Ik ben alleen een beetje tegen de plannen boven de Camerabioscoop. Er staat al een 10 verdiepingen tellende kollos naast, wat ik eigenlijk al niet zo'n aanwinst vond voor het Hereplein, waar de architectuur vooral bestaat uit 19e eeuwse vrijstaande luxe kantoren. Ik denk niet dat nog een woontoren daar wat moois aan kan toevoegen. Liever iets verder uit het centrum!
Eisso February 29th, 2004, 09:54 PM Het mooie van het alles is vooral dat de Gemeente het zo stimuleert! Behalve dan de stadspartij...:bleep: Ik word zo moet van dat stelletje zeikerds! Er stond al weer een enorm zeikstuk over hoogbouw en deze plannen op het internet. Heb direct een mailtje gestuurd met de vraag of ze dan liever die vinex-reitdiep baggerwijken zien die alle cultuurgrond en natuur rondom de stad opslokken!
Groningen is een compacte stad, en moet dat blijven. Dit soort projecten helpen daar enorm bij! Applausje voor de gemeente, en voor Smink!!!!
Dartel March 1st, 2004, 04:08 PM @Eisso
Die toren tegenover Maartenshof wordt 96 meter. Bijna net zo hoog al sde Martinitoren. Das die toren van 30 verdiepingen
Eisso March 1st, 2004, 11:51 PM @ Dartel,
Ben zel door de tentoonstelling heen gerend omdat ik daarna t Groninger museum ging bezoeken (ook zeer de moeite waard). Maar wat ik me achteraf afvroeg: stonden er bij alle gebouwen exacte hoogtes aangegeven?
Op de site van de gemeente staat trouwens dat de raad een aantal plannen uitzoekt die worden uitgevoerd (althands, dat begrijp ik er uit) terwijl ik juist de indruk had dat de gemeente de lokaties bood, en dat het nu aan de projectontwikkelaars en investeerders is om de plannen te laten slagen?
Bij een aantal plannen staat in ieder geval al aangegeven wie de ontwikkelaars zijn, en soms zelfs welke woningmaatschappijen er aan meewerken. Teken dat ze (soms) al in een behoorlijk ver stadium zijn vermoed ik.
Vloepkleedje March 2nd, 2004, 09:06 AM Zo zo zo zo zo!! Te gek! Kan er iemand een lijstje formuleren van alle gepresenteerde plannen op lokatie en een inducatie qua hoogte of aantal verdiepingen?:D
Breda2008 March 2nd, 2004, 10:25 AM Kijk ! Hier kan je mee voor de dag komen. Ziet er allemaal veelbelovend uit, zeker het blok rond de silo.
Erg leuk dat het in NL steeds meer geaccepteerd wordt om grootstedelijk te bouwen ! Hier een mooi voorbeeld.
Eisso March 2nd, 2004, 10:45 PM @ Vloepkleedje: Ik zou wel willen, alleen gaat t me allemaal veel te snel:
HET REGENT PLANNEN IN GRONINGEN
Eecht, ik leef al 3 dagen in shock! T ene mooie plan na t andere, 80, 90 meter, alles komt voorbij. ALSOF HET NIETS IS!!!!
Zo gebeurt er 5 jaar niets, zo regent het plannen!
Niet alle plannen zijn duidelijk uitgewerkt heb ik het idee, althands, er is niet altijd even veel info te krijgen.
Vandaag trof ik deze nieuwe:
http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,1864928,00.jpg (nu maar hopen dat ze nog een beter ontwerp maken)
Op de hoek van de Van Ketwich Verschuurlaan en de Hora Sicce_masingel staat het bestuurskantoor van het Alfa College, een regionaal opleidingscentrum van christelijke signatuur.
De gemeente acht deze locatie geschikt voor woningbouw waar torens met vijftien en zes etages naast elkaar kunnen staan. De bebouwing telt 80 (zorg)appartementen, 70 ondergrondse par_keerplaatsen en een lage verbinding waarin een buurtvoorzie_ning kan worden gevestigd. Nijestee is de beoogd projectontwik_kelaar, De Nijl Architecten tekenden het plan.
Deze bebouwing die doorloopt tot aan de Moddermanlaan en aan de zijkant het Helper Zwembad nadert, sluit aan bij de plan_nen om na de sloop van het aan de overzijde van de Van Ketwich Verschuurlaan gelegen Martini Ziekenhuis hoogbouw te reali_seren. Deze flats moeten de entree naar de achterliggende nog te realiseren nieuwe woonwijk Helpermaar markeren.
Chaos! Hopelijk binnenkort een goed overzichtje van alle plannen!
Eisso March 2nd, 2004, 10:53 PM Droom ik??????
Hora Siccamasingel
Groningen, 2003 - heden
Bebouwingsstudie voor 80 woningen, 1000 - 1200m2 voorzieningen en een parkeergarage
Opdrachtgever: Nijestee
Het ontwerp bestaat uit een complex van drie gebouwen op een ondergrondse parkeergarage: twee gebouwen met (zorg)appartementen en een voorzieningengebouw. Het complex markeert de overgang van de gesloten bebouwingswijze naar de open bebouwingswijze van de naoorlogse wijken. Het voorzieningengebouw en het lage appartementengebouw nemen de rooilijnen en bouwhoogten van de omgeving over en zorgen zo voor inpassing in de buurt. Het hoge appartementengebouw heeft een werking op de grotere schaal. De drie gebouwen vormen tesamen verschillende buitenruimten, onderling verbonden en met betekenis voor de buurt. Het openbare karakter van deze buitenruimten wordt ondersteund door de situering van (zorg/buurt)voorzieningen op de begane grond. De sfeer van het complex wordt bepaald door het samenspel van gebouwen en buitenruimten. De architectuur is genuanceerd, de uitstraling open. Daarbij wordt aangesloten bij de 'rustige sjiek' van de bebouwing in de directe omgeving: roodbruine steen, niet massief maar in banden, gepatineerd koper,
http://www.denijl.nl/w_112_hor/112_hor1.gif
http://www.denijl.nl/w_112_hor/112_hor4.jpg
http://www.denijl.nl/w_112_hor/112_hor2.gif
Dartel March 3rd, 2004, 09:46 AM Elke dag staat er in het DVHN een project uit de intense stad vermeld.
Eisso heeft de eerste gepost. We zullen jullie op de hoogte houden!
Errik March 3rd, 2004, 11:29 AM Go Groningen! Ziet er leuk uit hoor. :)
EFKA March 3rd, 2004, 12:12 PM Tjonge, wat een overrompeling! Dit belooft wat.
Dartel March 3rd, 2004, 01:22 PM Project 2:
http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,1866382,00.jpg
Op de kop van het Oosterhamrikkanaal bevindt zich het voormalige kantoorpand van het Groninger Waterbedrijf. Het pand grenst aan de Korrewegwijk die grotendeels in de eerste helft van de vorige eeuw is gebouwd. Het naastgelegen karakteristieke elektriciteitshoofdverdeelstation blijft staan.
Het architectenbureau Marlies Rohmer kiest voor een bebouwing dat zich richt op jongeren en flexibiliteit. Naast woningen is er plaats voor een gymnastieklokaal. De bebouwing moet aansluiten bij de plannen voor het CiBoGa gebied. In het ontwerp is plaats voor een open ruimte binnen het bouwblok. Via een trap is een basketveldje op het dak van het trafostation te bereiken.
De woningen moeten vooral compact zijn en geschikt voor expats, jonge mensen die tijdelijk goede woonruimte zoeken. Op de twee onderste lagen van het ontwerp is ruimte voor bijvoorbeeld een school. Daarnaast is er ruimte voor de stichting Holodeck, een organisatie die in het voormalige waterkantoor is gevestigd.
Dartel March 4th, 2004, 11:32 AM Deel 3
http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,1868115,00.jpg
De Camera bioscoop van Nic. de Jong (1958) is de enige echte binnenstadslocatie in het project De Intense Stad. De glazen uitbouw stamt uit de jaren '90 van de vorige eeuw. Het is een goed voorbeeld van vroeg naoorlogse ontspanningsruimte.
Het mogelijke vertrek van de bioscoop naar de Euroborg vraagt om een herbezinning. Toevoeging van een woonfunctie naar een ontwerp van Kappler Architecten zou de toekomst van het gebouw veilig kunnen stellen. Voor de zalen in het bestaande gebouw moeten nieuwe vormen van amusement voor de komende generaties mogelijk worden gemaakt.
De bioscoop is een erkend monument en straalt het naoorlogse optimisme van de jaren zestig uit toen ontspanning, sport en cultuur hun intrede in het dagelijkse leven deden.
bobdebouwer March 4th, 2004, 11:58 AM Ai ai ai dat wordt zeker een mooi gebouw! Ik durf er haast niet tegen in te gaan... Toch blijf ik bij mijn standpunt dat hoogbouw wat verder uit het centrum moet blijven, waarbij ik het station zie als ultieme scheidingslijn. Als men dan toch voor hoogbouw op deze plek gaat, breng ons dan iets wat niet te veel opvalt in die omgeving. Er staan aan het Hereplein zoveel mooie gebouwen waar de aandacht op moet blijven, laten we dat zo houden!
Eisso March 4th, 2004, 05:42 PM Daar zit zeker wat in Bobdebouwer. Van mij hoeft t ook niet zo nodig midden in het centrum. Bouw dan liever wat moois op de glaude-lokatie, of achter het station.
Vind het ontwerp aan t hereplein sowizo niet echt denderend.
Het wachten is op het uitgelichte plan bij de sluizen, een soort van enorme poort aan het water, rond de 100 meter ofzo? Echt super ontwerp!
Eisso March 5th, 2004, 04:15 PM Volgens mij pfotoschoppen ze deze plaatjes bij het dagblad van t noorden in elkaar ofzo, de verhoudingen zijn compleet zoek... In ieder geval een mooi ontwerp!
http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,1871385,00.jpg
De ontwerpers van Nioeto Sobejano Arquitectos tekenden voor de hoek Van Ketwich Verschuurlaan/Vestdijklaan (hotelschool en gymnastieklokaal) een nieuwe invulling met verschillende functies. Een kantoorgebouw aan de voorzijde, een woongebouw van vijf etages en een rij eengezinswoningen parallel aan de achtergelegen Hélène Swartslaan. Midden op de locatie denken de architecten aan een woontoren van achttien verdiepingen.
Op de plaats van het gymnastieklokaal aan de Vestdijklaan (zie foto) moet een nieuwe sportzaal voor de buurt komen. Om deze ruimte maximaal te benutten plaatsen de ontwerpers een woontoren van veertien etages op de sportzaal. Dit gebouw hangt deels boven het kantoorgebouw op de hoek. Het ontwerp sluit in de ogen van de architecten aan bij de specifieke jaren zestig bouw in de omgeving en is tevens markering van de zuidelijke entree van de stad Groningen.
18 verdiepingen, en ook nog eens vlakbij de Maartenshof! Klein Manhattan aan de zuidzijde van de stad:)
Denk trouwens niet dat een woontoren met dure woningen op zo'n lokatie aanslaat. Goedkope wijk, ver van het centrum, dichtbij een snelweg. T moeten al huurwoningen worden in de laagste klasse willen ze t vol krijgen!
Eisso March 6th, 2004, 12:22 PM Wat weer verschrikkelijk gephotoshoped door t dagblad van t noorden...maar ok, t is een indruk. En wederom 15 verdiepingen!!!!!!
http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,1872215,00.jpg
Langs het Noord Willemskanaal wordt de wijk Corpus den Hoorn begrensd door een typerende naoorlogse groenzone. De zone kent een lichte bebouwing: enkele scholen en een sporthal. In de wijk is behoefte aan een kwalitatieve impuls. De locatie biedt hiertoe ruime mogelijkheden. Allereerst gaat het daarbij om de noordelijke punt van de zone waar zich het onderkomen van roeivereniging Gyas bevindt. Hoewel de plek grenst aan het drukste kruispunt van Noord Nederland (het Julianaplein) betreft het een aantrekkelijke locatie met uitzicht over het kanaal.
Aangevuld met een specifiek woonprogramma zou de roeivereniging opgenomen kunnen worden in een nieuw bijzonder wooncomplex. Een combinatie van de verschillende scholen die nu verspreid in de zone staan is mogelijk. In het plan is volgens de architecten Van Herek & De Klein plaats voor 131 woningen in vier verschillende types. Beoogd projectontwikkelaar is Ballast Nedam.
En om t topik compleet te houden dan ook direct maar deze :
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/516/142waterknoop.jpg
Vloepkleedje March 6th, 2004, 12:51 PM Even ademen, onderstaande projecten zijn min of meer bekend op het moment? Hoogtes zijn mijn schattingen, of bij precieze vermelding overgenomen van anderen.
Hora Siccamasingel, 40-45 meter
Wooncomplex Noord Willemskanaal, 40-45 meter
Uitbreiding Camera Bioscoop, 45-50 meter
Van Ketwich Verschuurlaan/Vestdijklaan, 50-55 meter
Torens Sporthal Wijert, 50-55 meter
Bruggebouw, 75 meter
Toren tegenover Maartenshof, 96 meter
klopt?
en er komt nog meer!
Eisso March 6th, 2004, 06:47 PM En dan nog 25 andere plannen :)!!!!!
Ja, goed uitgeplozen Vloep! Ik wrijf nog es een ker mijn ogen uit!:dizzy:
Ik ben echt enorm benieuwd hoeveel er uitgevoerd gaat worden, of dat het allemaal luchtkastelen zijn (kan ik me bijna niet voorstellen). Er is inmiddels zoveel tijd, energie en geld ingestoken dat ze er wel een aantal door MOETEN laten gaan! Ik vind het al een hele prestatie als er 5 van de 35 worden gerealiseerd!
Een aantal plannen kunnen nu al de prullebak in. Dure woontorens aan de rand van de stad, een wolkenkrabber op de Camera bioscoop, woningen op industrieterreinen..... allemaal niet te doen (lijkt me) Maar er zitten een aantal top lokaties bij. Vraag me af waar t nu uiteindelijk vanaf gaat hangen. Aan de gemeente zal t niet liggen. Waarschijnlijk hangt t af van de ontwikkelaars en de investeerders!
We moeten over een jaar nog maar es gaan evalueren wat er uiteindelijk van lijkt te gaan komen. Tot die tijd genieten van de mooie luchtkastelen en projecten!
(als ze allemaal worden uitgevoerd, is groningen waarsch. dé nieuwe hoogbouwstad van het land!!!)
bobdebouwer March 6th, 2004, 07:38 PM (als ze allemaal worden uitgevoerd, is groningen waarsch. dé nieuwe hoogbouwstad van het land!!!)
Zie je dat al voor je? ik nog niet! Maar het is leuk dat er zoveel plannen zijn, er moeten gewoon een aantal doorgaan!
Berrtus March 6th, 2004, 08:52 PM Zo! Heftig daar in Groningen....
DatabaseMarketeer March 6th, 2004, 09:26 PM Die poort is bijzonder fraai. Nou ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen in Groningen. Als ik dit zo zie, dan gaat Groningen behoorlijk bouwen.:cheers:
bobdebouwer March 7th, 2004, 05:16 PM Tsja wat wil je, er komen gigantisch veel kantoren bij met de komst van het Europapark, er liggen binnenkort banen voor het oprapen in Groningen! Meteen een mooie gelegenheid om in de hoogte te gaan bouwen!
Eisso March 7th, 2004, 06:08 PM @ Bob: Euhhh.... ze bouwen veel kantoren, dus hebben we binnenkort veel banen? Was het maar zo makkelijk:D Dan hadden we in Nederland geen werkloosheid meer!
Het is nog maar de vraag of die kantoren vol gaan komen...sterker nog: als er geen vraag naar is, zullen ze eerst nieteens gebouwd worden.
Bij de bouw van woningen ligt het allemaal wat anders trouwens.
Dartel March 8th, 2004, 12:16 PM http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,1875023,00.jpg
De gemeente Groningen wenst een compacte ontwikkeling aan het Reitdiep. Het langgerekte gebied langs de Friesestraatweg is in vier parten verdeeld die wel samenhang met elkaar en de omgeving moeten hebben. Aan het einde van de beoogde locatie staan nu de bedrijfspanden van Citroën-dealer Veldma, Alfa Romeo dealer, de A-Garage van de broers Mulder en het voormalige pand van Oving Projectinrichting.
Het ontwerp is een woongebouw met gevarieerde indelingen en verschillende in- en uitgangen. Extra aandacht krijgen de bezonning, geluidbelasting, uitzicht en privacy voor de toekomstige bewoners. Door de open hoek in de acht-laagse toren hebben de woningen tot in de scherpe hoek van het bouwblok aan de kant van de Plataanlaan een wijd uitzicht over het Reitdiep. De omgeving wordt, dankzij het ondergronds parkeren, niet bepaald door "blik". Het plein met monumentale bomen enerzijds en het groengebied anderzijds maken het woongenot in de ogen van de ontwerpers compleet.
Eisso March 8th, 2004, 12:18 PM Gut o Gut o gut.......de plannen zijn nog amper klaar, of buurtverenegingen en stadspartijen beginnen alweer te steigeren...:bash:
Dit stukje stond in het dagblad van het Noorden...je kunt er op reageren: DOE DIT ALSTJEBLIEFT en steek Smink een hart onder de riem! dit mag niet door de conservatieve medemens omzeep worden geholpen!
Swartlaan is woedend over 'Intense Stad'
Menno Hoexum
groningen - De eerste woedende reacties op de plannen van de gemeente om op tientallen plaatsen in de stad gebouwen met spraakmakende architectuur neer te zetten komen los. Een groep bewoners van de Hélène Swartlaan kondigt aan zich met hand en tand tegen de bouw van hoge flats in 'hun achtertuin' te gaan verzetten.
Om goed beslagen en krachtig tegen de gemeente te kunnen ageren is inmiddels een Vereniging Bewonersbelangen Hélène Swartlaan en Omgeving opgericht. De toon van de brief waarin de bezwaren zijn samengevat verraadt veel strijdlust.
De betrokken bewoners hebben onthutst en met stijgende verbazing de maquette en de bijbehorende beschrijving van de plannen gelezen. Gerard Rooda verwoordt de kritiek en de woede. "Slapeloze nachten hebben we er inmiddels van. Niemand houdt rekening met ons woongenot."
Zelf woont Roorda op de hoek van de Hélène Swartlaan met de Vestdijklaan. Hij geniet het twijfelachtige genoegen 'dubbel' te worden gepakt. "Ze zetten een flat van veertien etages pal achter mijn tuin. Daar krijg ik dan ook nog de inrit naar de geplande parkeergarage bij. Een tweede flat van achttien etages ontneemt mijn uitzicht in westelijke richting."
De woordvoerder van de inderhaast opgerichte vereniging begrijpt niet dat de gemeente op zo'n kwetsbaar gebied hoge woontorens, kantoren en een parkeergarage denkt te kunnen bouwen.
"Die architecten redeneren leuk over de samenhang die zij hebben gevonden met het kantoor van de Gasunie op de hoek. Die samenhang met de bestaande woningen vinden zij blijkbaar niet interessant", stelt de onthutste buurtbewoner.
De bewoners voelen zich overvallen door de plannen van de gemeente. "Vluchten kan niet meer nu de plannen in de openbaarheid zijn gekomen. Onze huizen zijn onverkoopbaar geworden, want niemand wil in zijn woning en tuin door zoveel flatbewoners begluurd worden."
Los van de aantasting van de privacy en het woongenot in de tuin zal de nieuwbouw ook leiden tot een enorme parkeeroverlast in de directe omgeving. "Zo'n parkeergarage is leuk maar elke bewoner krijgt maximaal een plaats. Auto's van bezoekers staan in de directe omgeving. Deze overval op de buurt zullen wij tot de laatste snik bestrijden", klinkt het strijdlustig uit de mond van Gerard Roorda.
bobdebouwer March 8th, 2004, 04:25 PM @ Eisso 1: ALs er (te) veel kantoren komen, zal de huurprijs voor kantoren naar verwachting flink dalen ten opzichte van de rest van Nederland, en zal het voor bedrijven gunstig zijn zich hier in Groningen vestigen... denk ik...
@ Eisso 2: Het is jammer dat deze mensen de vooruitgang willen stoppen maar ik zou ook niet donders blij zijn met een gebouw van 18 verdiepingen in mn achtertuin, aangezien ik nu nog een heerlijk uitzicht heb op een groot weiland... Ik vind het niet erg als die architect nu gaat proberen de overlast voor de omwonenden te verkleinen. Ik wacht nog even met het schrijven naar het DvhN.
Eisso March 8th, 2004, 07:42 PM @ bobdebouwer: Ik hoop dat t zo is zoals jij beweert met de kantorenmarkt. Toch vrees ik dat de banen straks niet voor het oprapen liggen. ....zeker niet in Groningen. Een overvloed aan kantoren zorgt nu eenmaal niet voor meer bedrijvighjeid, en de huur ligt sowizo al lager in Groningen dan in de Randstad.
Wat dat tweede betrefd kan ik het me voorstellen,( zoals ik ook al in het stukje aan t dagblad schrijf) dat mensen niet zitten te wachten op een torenflat in de achtertuin. Desalniettemin woon je wel in een stedelijke omgeving. Als je weilanden wilt zien, dan moet je in een dorp gaan wonen.
Bovendien stellen de mensen dat hun huizen in waarde zullen dalen, dat hun privaci zal verdwijnen, dat ze in de schaduw zullen zitten, dat ze geen uitzicht meer hebben....allemaal archumenten die maar deels waar zijn en vaak zwaar overdreven.
Winus March 9th, 2004, 12:08 AM Originally posted by Eisso
Bovendien stellen de mensen dat hun huizen in waarde zullen dalen, Onverkoopbaar zelfs :eek: ;)
dennol March 9th, 2004, 01:49 AM Net alsof flatbewoners niets beters te doen hebben dan mensen in hun tuin te begluren. :ohno:
Bovendien valt het in de praktijk vaak reuze mee. Ik woon zelf in een flat (op de 9e verdieping slechts) en de rest van de wijk is laagbouw, maar alleen bij de woningen die pal tegen de flat aan staan kan ik in de tuin kijken. Van de rest zie ik niks.
bobdebouwer March 9th, 2004, 01:51 PM Net alsof flatbewoners niets beters te doen hebben dan mensen in hun tuin te begluren.
Er zijn tegenwoordig veel mensen werkloos...
Dartel March 9th, 2004, 04:12 PM http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,1877295,00.jpg
De locatie ligt aan de Hereweg, tegenover het Sterrenbos. De huidige kantoorgebouwen uit de jaren tachtig nemen een duidelijke positie in. Wat nu de pizzeria Pino is was vroeger café Dixie, een populair horecabedrijf bij handelsreizigers en vertegenwoordigers. Het nieuwe gebouw moet de locatie verder versterken. Door het bestaande restaurant 'op te vijzelen' en te plaatsen op een sokkel van 27 verschillende woningen op een aantal etages krijgt het ontwerp een monumentale uitstraling. De sokkel bestaat in feite uit een Chinese puzzel van 27 verschillende woningen en hebben zo elk een eigen vorm uitgevoerd in beton. De woningen zijn noord-zuid georiënteerd en hebben bijna allemaal een uitzicht over de stad.
Voor de eigenaar van het Italiaanse restaurant Pino zijn de plannen een herhaling van de geschiedenis. Begin jaren tachtig probeerde een projectontwikkelaar het restaurant aan te kopen om een derde witte kantoortoren naast de twee op de plaats van het voormalige en gerenommeerde restaurant Het Boschhuis te kunnen bouwen.
darulez March 9th, 2004, 09:20 PM Ik vind de fotobewerkingen van het DVHN langzamerhand wel erg bagger. D'r klopt geen zak meer van. Je moet de tentoonstelling bezocht hebben wil je weten hoe het er ongeveer écht uitgaatzien. Heel jammer. :rant:
Helaas is er geen tentoonstellingsboekje samengesteld, anders zou ik alle 35 plannen kunnen scannen.
darulez March 11th, 2004, 11:35 AM Eindelijk meer plaatjes van de website van de intense stad zelf.
De camerabioscoop nog een keer:
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/n102.jpg
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/n102-2.jpg
En het oude waterbedrijf:
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/n301.jpg
Eisso March 13th, 2004, 01:29 AM Vind dit toch ook echt een topper hoor.......
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/n303c.jpg
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/303c.jpg
Oosterhamrikkanaal....Een perfecte lokatie in de stad om wat moois te ontwikkelen....
(wat een verschrikkelijk slechte pano-tjes hebben ze inelkaar geprutst op die site zeg!!:bleep: )
darulez March 15th, 2004, 08:27 PM http://aas.asweb.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_546.jpg
http://aas.asweb.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_547.jpg
Eisso March 16th, 2004, 09:09 PM Weet t niet zo met t reitdiepsplein. Met dit soort impressies kun je natuurlijk t lelijkste gebouw nog heel hip en cool laten lijken. Alstie dr eenmaal in steen en glas staat vind je dr niets van terug.
6fran March 17th, 2004, 03:54 PM Originally posted by Shockwave
http://members.lycos.nl/johanwaterbolk/images/plannen/plaats.JPG
ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
de wilhelmina pier van het noorden :)
Eisso March 18th, 2004, 01:36 AM Hey, heeft AAS architecten 2 inzendingen? Kwam deze ook tegen, in het kader van de INTENSE stad...?
In ieder geval met een enorme woontoren. Op het braakliggende stuk grond, naast t Oosterhamrikkanaal...
http://aas.asweb.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_552.jpg
bobdebouwer March 21st, 2004, 01:45 PM Ik zal er op letten als ik dinsdag foto's ga maken van de maquettes. Ze zijn alleen deze week nog te zien dus dat wordt opschieten!
Eisso March 21st, 2004, 03:39 PM @ Bob: Bij voorbaat dank :)
Misschien zijn er mensen in de buurt die al iets weten over de haalbaarheid van bepaalde projecten? Sucses met de foto's
bobdebouwer March 21st, 2004, 07:17 PM Ik zou het na kunnen vragen aan de balie van de Ruimtelijke Ordening maar ik denk niet dat de bevallige dames aldaar weten hoe het precies zit.... Zal het toch proberen!
darulez March 21st, 2004, 07:48 PM Over haalbaarheid gesproken; Tot nu toe zijn er minder protesten geweest dan ik had verwacht. Eigenlijk hoor je alleen maar enkele bewonersgroepen uit de Wijert klagen. Over de projecten buiten deze wijk heb ik nog geen klaagzangen gehoord.
bobdebouwer March 21st, 2004, 07:55 PM Stilte voor de storm misschien?
bobdebouwer March 23rd, 2004, 03:54 PM @ Eisso: Claus en Kaan ontwerpt 1 project in het kader van de Intense Stad, namelijk Hoornse Heem 2, de toren die naast Hoornse Heem 1 komt te staan, welke ook is ontworpen door Claus en Kaan. Dit gebouw is begin jaren 90 neergezet. Als nummer 2 doorgaat, staan er straks 2 toren van C&K naast elkaar aan de Laan Corpus den Hoorn, tegenover het Maartenshof.
bobdebouwer March 23rd, 2004, 05:00 PM @ Diehard: Ik heb 6 Mb aan foto's voor je, waar zal ik ze naar toe sturen?
Diehard March 24th, 2004, 02:02 AM Originally posted by bobdebouwer
@ Diehard: Ik heb 6 Mb aan foto's voor je, waar zal ik ze naar toe sturen?
Stuur maar naar h.praamstra@student.rug.nl. Volgens mij maximaal 3 mb per mail. Dan zet ik de foto's morgen wel op de site.
Eisso March 24th, 2004, 02:23 PM @ Bob de Bouwer: Das bizar, kreeg een antoord op een vraag aan de ontwikkelaars van t europapark dat de woontorens naast de Euroborg ook door C&K worden ontworpen. Het lastige is alleen dat ik de website van die lui nergens kan vinden. Heb jij enig idee? Wie weet is daar meer info over de 4 torens (!!!) die de stad van deze architecten zal krijgen !
Eisso March 24th, 2004, 02:37 PM Correctie....Heb de site gevonden, ik schreef Kahn i.p.v. Kaan :D
Kan helaas niets vinden over een euroborg-woontoren ontwerp. Wel over de eerste Heem:
http://www.clausenkaan.nl/cell_pages/40/images/40_18.jpg
bobdebouwer March 25th, 2004, 01:50 PM Wat ik weet is dat C&K nu ook de 2e Hoornse Heem aan de Laan Corpus den Hoorn heeft ontworpen, ik heb geen idee wie de Euroborg torens heeft of gaat ontwerpen.... Misschien kan iemand hier opheldering over geven?
@ Diehard: Het is nog niet gelukt de foto's te versturen, nog even geduld aub...
Dartel March 25th, 2004, 04:11 PM Claus en Kaan ontwerpt inderdaad een woontoren bij de Euroborg. Of dat ze alle vier zijn weet ik niet. Lijkt me wel.
De eerste toren wordt tegelijk met het stadion opgeleverd. De andere vier worden gefaseerd uitgevoerd.
Eisso March 25th, 2004, 04:50 PM @ Bobdebouwer/Dartel: De werken die ik van C&K heb gezien zijn over het algemeen zeer aantrekkelijk en bijzonder. Hopelijk halen ze voor het Euroborgontwerp alles uit de kast. Wat ik alleen niet begrijp, is waarom de woningen in de woontoren bij de Euroborg nog niet in de verkoop zijn. Rond volgend jaar zal de toren er toch goed en wel staan? Bovendien kun je, als je ze nu in de verkoop gooit, aardig zien hoeveel animo er voor de bouwwerken is.
Ik zie trouwens nergens op de maquettes en afbeeldingen dat er een toren aan het stadion vast kom te staan, maar misschien heb ik me vergist. Heb de vraag een tijdje terug gestuurd naar iemand van de Euroborg NV, en die bevestigde het...zal wel klopen dus.
Blijft nog even een verassing hoe hoog, en hoe mooi de torens bij het stadion worden!
bobdebouwer March 25th, 2004, 06:32 PM De tijd zal het ons leren...
Diehard March 26th, 2004, 02:06 AM Hier een aantal foto's van de expostie in de hal van RO/EZ. Ik kwam daar toevallig een fotograferende forummer tegen. Dat moest Bobdebouwer wel zijn. Gelijk maar even wat serverruimte ter beschikking gesteld ;).
Torens Laan Corpus den Hoorn
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/1.jpg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/7.jpg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/9.jpg
Koeriersterweg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/8.jpg
Sportvelden Vinkhuizen
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/10.jpg
Waterknoop
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/13.jpg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/6.jpg
Vondellaan
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/5.jpg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/12.jpg
Van Ketwich Verschuurlaan
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/3.jpg
Reitdiep, tuincentrum
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/4.jpg
Van Iddekingeweg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/11.jpg
Toegift: Groningen CS
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/2.jpg
bobdebouwer March 26th, 2004, 10:07 AM Moet er wel even bij worden gezegd dat er copyright berust op deze foto's en dat ze dus niet zonder toestemming van mij mogen worden gebruikt op een andere site als www.skyscrapercity.com. Ik zal vanavond kijken of ik nog aanvullende informatie heb op de bovenstaande gebouwen.
Dartel March 26th, 2004, 11:15 AM Goeie fotoos Bob.
Geeft zo een mooi overzicht van een aantal (hoogste) plannen.
Vooral de waterknoop en de Ketwich verschuurlaan vind ik bijzonder. Pino locatie is trouwens ook een leuke.
Die staat op de achtergrond van de foto Van Iddenkingeweg.
Daar wordt de bestaande Pizzeria opgetild en op het dak gezet van het nieuw te bouwen complex met allemaal doorzonwoningen,.
Drie maal raden welke architect dit heeft bedacht?
Diehard March 26th, 2004, 01:38 PM @ Bobdebouwer
Heb je nog meer foto's? Ik heb iets van 3 mb ontvangen. Daarna zat mijn mailbox vol...
bobdebouwer April 3rd, 2004, 10:18 AM Ja, ik heb enkele dagen later nog een derde attachment toegestuurd, heb je die ontvangen?
Diehard April 4th, 2004, 10:03 PM Ik heb ze ontvangen. Het forum is gelukkig weer online, dus ik zal ze asap online zetten.
bobdebouwer April 5th, 2004, 12:11 PM Vergeet ik je daar toch bijna te bedanken voor het ter beschikking stellen van je serverruimte! Bij deze! :cheers:
Diehard April 6th, 2004, 12:12 AM Vergeet ik je daar toch bijna te bedanken voor het ter beschikking stellen van je serverruimte! Bij deze! :cheers:
Graag gedaan ;)
Hier komen de laatste foto's
Gyas
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/19.jpg
Camerabioscoop
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/17.jpg
Alfacollege
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/15.jpg
Shot vanaf stationsplein
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/14.jpg
Bobdebouwer
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/16.jpg
Diehard
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense Stad/18.jpg
Eisso April 16th, 2004, 12:32 PM Niet alleen negatieve reacties zijn er te horen rondom de Intense stad plannen:
'Woningen Intense Stad zijn simpelweg hard nodig'
Cees Vellekoop
Zo veel mogelijk plannen van de campagne de Intense Stad moeten zo snel mogelijk worden uitgevoerd. De stad heeft de nieuwe huizen hard nodig. Dat is de dringende boodschap van Pieter Bregman, directeur van Nijestee, de grootste woningcorporatie van Groningen. Nijestee heeft aan de Intense Stad negen plannen bijgedragen, samen goed voor zo'n 1200 woningen.
Bregman maakt zich zorgen over de manier waarop er gepraat wordt over de Intense Stad-campagne. Aan de ene kant zijn er de bestuurders, stedebouwers en architecten, die het stadsbestuur prijzen om zijn visie. De architectuurprijzen liggen bij wijze van spreken klaar om te worden uitgereikt.
Terecht
En aan de andere kant staan de critici, die het voorstellen als een speeltje van de hoge heren, met monsterlijke ontwerpen die overal schaduw werpen en de open ruimte in de stad opslokken. Op sommige plekken is die kritiek ook wel terecht, erkent Bregman. Niet alle plannen zijn even goed doordacht in hun effecten op de omgeving.
''Maar ik vind het ook wel een beetje de consequentie van het wonen in de stad, dat je uitzicht wel eens kan veranderen. Je moet goed overleggen met omwonenden, dat staat buiten kijf. Maar we gaan ook wel eens te ver met het toekennen van rechten aan burgers die bezwaar maken. Groningen is een echte stad. Dat karakter moeten we met elkaar versterken.''
Werkloosheid
Beide benaderingen gaan voorbij aan het belangrijkste argument, vindt de corporatie-directeur: ''Er zijn te weinig woningen en we kampen met een gigantische werkloosheid.
De woningbouw in deze stad dreigt bijna stil te vallen. Om aan de vraag tegemoet te komen, zouden er ruim 1.300 nieuwe huizen per jaar moeten bijkomen. Vorig jaar waren het er 700 en dit jaar blijven we onder de 600 steken. Inmiddels is de gemiddelde wachttijd voor een huurwoning opgelopen tot boven de drie jaar.''
In de nieuwbouwwijken is niet zo veel ruimte meer en de nieuwe wijk Meerstad laat nog een paar jaar op zich wachten.
darulez April 16th, 2004, 07:15 PM ''Maar ik vind het ook wel een beetje de consequentie van het wonen in de stad, dat je uitzicht wel eens kan veranderen. Je moet goed overleggen met omwonenden, dat staat buiten kijf. Maar we gaan ook wel eens te ver met het toekennen van rechten aan burgers die bezwaar maken. Groningen is een echte stad. Dat karakter moeten we met elkaar versterken.''
Dit zijn van die uitspraken waar ik voor 300% achter sta. Ik kan er echt nog dagen over doorzwijmelen ;).
bobdebouwer April 17th, 2004, 05:19 PM Ja Groningen moet nou eenmaal groeien. Stilstand is achteruitgang zeg ik altijd, en dit is precies wat er gaat gebeuren als men niet doorbouwt...
Diehard August 12th, 2004, 12:11 AM Citaat uit de Cobouw over Intense Stad (http://www.cobouw.nl/paginas/rubrieknews.asp?RID=2&ID=22570):
Alle plannen zijn inmiddels door de gemeente getoetst en bevinden zich in verschillende fases. Vijf zijn al zo ver dat het voorlopig ontwerp na de zomer gereed komt en kunnen snel worden uitgevoerd.
Het buurthuis in de vernieuwingswijk Vinkhuizen is een van de eerste die een metamorfose zal ondergaan. Het kleine complex zal plaatsmaken voor een rank, 8,30 meter diep appartementencomplex van ruim tien verdiepingen met openbare voorzieningen in de plint en een ondergrondse parkeergarage. De stadsbouwmeester spreekt van “bungalows op de verdieping”.
De gemeente neemt zelf de herontwikkeling van de Camera-bioscoop op het Hereplein ter hand. Zij is eigenaar van het complex dat een nieuwe functie moet krijgen. “We zijn nog op zoek naar een projectontwikkelaar.”
Ter herinnering de Camera-bioscoop:
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense%20Stad/17.jpg
Diehard August 12th, 2004, 12:12 AM Citaat uit de Cobouw over Intense Stad (http://www.cobouw.nl/paginas/rubrieknews.asp?RID=2&ID=22570):
Alle plannen zijn inmiddels door de gemeente getoetst en bevinden zich in verschillende fases. Vijf zijn al zo ver dat het voorlopig ontwerp na de zomer gereed komt en kunnen snel worden uitgevoerd.
Het buurthuis in de vernieuwingswijk Vinkhuizen is een van de eerste die een metamorfose zal ondergaan. Het kleine complex zal plaatsmaken voor een rank, 8,30 meter diep appartementencomplex van ruim tien verdiepingen met openbare voorzieningen in de plint en een ondergrondse parkeergarage. De stadsbouwmeester spreekt van “bungalows op de verdieping”.
De gemeente neemt zelf de herontwikkeling van de Camera-bioscoop op het Hereplein ter hand. Zij is eigenaar van het complex dat een nieuwe functie moet krijgen. “We zijn nog op zoek naar een projectontwikkelaar.”
Diehard August 12th, 2004, 12:13 AM Citaat uit de Cobouw over Intense Stad (http://www.cobouw.nl/paginas/rubrieknews.asp?RID=2&ID=22570):
Eisso August 12th, 2004, 06:38 PM Wow! Goed nieuws zeg! 5 plannen maarliefst! En eindelijk weer eens nieuws van het Vinkhuizen front.
T zal mij verbazen als ze de toren op de Camera er door krijgen. Om te beginnen is het bouw-technisch zeer lastig uit te voeren. Bovendien zullen alle nieuwbouwplannen op de lokatie op veel verzet stuiten. Persoonlijk zie ik ook liever hoogbouwontwikkelingen buiten het centrum. Binnen de diepenring moet de Olle Grieze gewoon de hoogste blijven!
darulez August 13th, 2004, 02:45 PM Het buurthuis in de vernieuwingswijk Vinkhuizen is een van de eerste die een metamorfose zal ondergaan. Het kleine complex zal plaatsmaken voor een rank, 8,30 meter diep appartementencomplex van ruim tien verdiepingen met openbare voorzieningen in de plint en een ondergrondse parkeergarage.Kan ik hier dan uit opmaken dat er geen woontoren van 50 tot 60 meter in Vinkhuizen komt? Daar was ooit sprake van dacht ik. Of gaat dat om verschillende plannen.
EuroMaster August 15th, 2004, 10:11 PM http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense%20Stad/13.jpg
dit wordt echt een onwijs gave toren! ik hoop dat er ergens zo'n arche wordt gebouwd!
deze doet me een beetje denken aan die toren aan de maas bij luik/liege qua slankheid en verhoudingen, maar dan wel duizend keer mooier.
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense%20Stad/7.jpg
lelijke maquette. maar dit wordt een vet slanke toren als hij gebouwd wordt, super. lijkt wel 140m hoog ofzo.
hoe staat het eigenlijk met de emmatoren?
Shockwave August 15th, 2004, 10:19 PM Van die laatste is het op dit moment vrij zeker dat 'ie gebouwd wordt!! (Inside info van wethouder RO/EZ Smink himself ;))
:eek:
EuroMaster August 15th, 2004, 10:36 PM welke laatste! die lelijke maquette toren, die hoge?! wow, dat zou gaaf zijn voor groningen!
Shockwave August 15th, 2004, 10:45 PM die ja.
darulez August 16th, 2004, 03:46 PM Van die laatste is het op dit moment vrij zeker dat 'ie gebouwd wordt!! (Inside info van wethouder RO/EZ Smink himself ;))
:eek:
Dat zou heel erg mooi zijn. Samen met de Maartenshoftoren van 60 meter die zeker ertegenover gebouwd gaat worden (60 meter). en het Heymansheem wordt het een mooi mini cluster aan de Laan Corpus den Hoorn. :)
Heymansheem (met zo'n 40 meter goed zichtbaar vanaf de A28)
http://members.lycos.nl/darulez/heymansboerhave%20004.jpg
hoe staat het eigenlijk met de emmatoren?
Het Emmatoren-project staat in de ijskast en wordt pas na 2010 eruit gehaald. Rond die tijd wordt begonnen met de ontwikkeling van het stationsgebied-zuid. Maar de architect verzekerde me bijna een jaar geleden dat het project gewoon levend is, ook bij de gemeente Groningen. Afwachten dus.
bobdebouwer August 17th, 2004, 07:10 PM Gaat die slanke ECHT ECHT door?? Daar ga ik op drinken!
Shockwave August 17th, 2004, 07:19 PM Zoals het er nu voor staat wel. omdat er geen bewoners zijn die bezwaren kunnen maken, hebben we daar iniedergeval geen last van
Diehard September 20th, 2004, 02:06 PM Bron: DvhN
Terra College duldt geen Intense Stad
Menno Hoexum
groningen - Het Agrarisch Opleidingscentrum Terra aan de Hereweg duldt geen appartementen naast zich. De directie van de school heeft dit onomwonden aan wethouder Willem Smink laten weten. De appartementen maken deel uit van het project De Intense Stad dat voorziet in woningbouw op tal van locaties binnen de bestaande bebouwing. Verdichting van bouw moet de aanslag op de vrije ruimte door woningbouw rondom de stad reduceren.
Voor de appartementen zou het Italiaanse restaurant Pino moeten wijken. Daarna zou er ruimte zijn voor 27 gestapelde woningen in verschillende vormen met als afsluiting op het dak een bouwwerk in de vorm van het huidige restaurant.
De vorm wekt niet de toorn van het Terra College. ''Wij vrezen vooral klachten van de kopers en toekomstige bewoners, omdat wij als school dagelijks zo'n 1250 personen in onze vestiging aan de Hereweg ontvangen. Duizend leerlingen, 150 leerkrachten en nog eens honderd man ondersteunend personeel'', legt stafmedewerker huisvesting Ernst Niezink uit.
Parkeerplaatsen
De projectontwikkelaar die zich buigt over de nieuwbouwplannen loopt ook tegen het probleem aan dat in de directe omgeving geen parkeerplaatsen voor de bewoners te vinden zijn. Zijn gedachte om een stuk grond van de school daarvoor aan te kopen is hem ook meteen uit het hoofd gepraat.
''Wij hebben'', zo legt Niezink uit, ''nauwelijks ruimte genoeg om onze eigen ß mensen een parkeerplaats aan te bieden. We hebben onze argumenten ook in een gesprek met wethouder Willem Smink kenbaar gemaakt. Hij blijkt niet onder de indruk.''
Niezink voorspelt dat, mocht de gemeente Groningen de plannen doorzetten, de gang naar de rechter voor de hand ligt. In de beleving van de school zijn dure appartementen vlak naast een drukke onderwijsinstelling niet logisch.
Om de huidige eigenaar van het restaurant tegemoet te komen, heeft Niezink aangeboden het pand te kopen. Daarop heeft hij nog geen reactie gekregen. Op de vraag of de school dan zelf plannen voor deze plek heeft, heeft Niezink een duidelijk antwoord. ''Onze school ligt nu wat achteraf en zou na sloop van het restaurant wat meer in het zicht komen te liggen.''
Zelden iemand zo slecht horen argumenteren :bash:
Errik September 20th, 2004, 02:08 PM Wat een bullshit!
vinman September 20th, 2004, 02:35 PM Ach ja, er lopen rare types rond op deze aardbol!
WOOOOW!!! Als dat allemaal gebouwd wordt ( een toren is al amazing!!!). :cheers: :cheers: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2:
darulez September 20th, 2004, 05:42 PM Ach gut...
Het Terracollege in de persoon van de heer Niezink heeft ook wat te vertellen. De bewoners zouden het Terracollege storend kunnen gaan vinden. Wat een nepargument. Er staan tientallen college's en scholen overal verspreid door de stad, midden in de bebouwing, maar daar heeft het Terracollege nog nooit van gehoord blijkbaar. Ik vermoed dat hier meer een kwestie van geld meespeeld. Het Terracollege wil een afkoopsom van de gemeente zien los te peuteren. Ik denk en verwacht niet dat ze dat gaat lukken :D.
Ik vind pizzeria Pino overigens een prachtig plekje tussen al die nieuwbouw. Van mij hoeft het niet te wijken. Zeker niet omdat het appartementen complex dat ze er willen bouwen niet hoger dan 12 verdiepingen wordt. Liever een apart/speciaal stukje stad, dan een halve toren...
bobdebouwer September 20th, 2004, 06:25 PM Zit een goed punt in... volgens mij kan die directeur zich bezighouden met het besturen van een school in plaats van zich druk maken om de planologische waarde van een woontoren! Heeft iemand een realistisch beeld over de vorderingen van alle projecten?
Eisso September 21st, 2004, 04:19 PM Van mij hoeft dat flatje op die lokatie ook niet zo... Maar de archumenten van die Terra-gast zijn echt onzin....Maar wat ik misschien wel storender vind:
Dat klote DAGBLAD VAN HET NOORDEN duikt er bovenop alsof het wereldnieuws is. Ze lijken alles in het werk te stellen om de Intense Stad plannen af te kraken. Ik vermoed dat er een hoogbouw-hater actief is op de nieuwbouw-redactie van de krant.
Vandaar deze oproep aan iedereen:
Als er weer een bericht in het dagblad van het Noorden staat dat hoogbouw of de intense stad in het bijzoinder, loopt af te kraken: reageer daar dan op!!!! (kan onderaan het artikel op de website) en wijs vooral de krant op haar eenzijdige manier van verslaggeving! Ze lopen te heulen met de zeikerds in de stad, en gaan voorbij aan de voordelen, de architectuur, etc.
Bij voorbaat dank!
vinman September 21st, 2004, 05:31 PM Ja, ik vind bijna alles slecht aan dat klote blad!
Winus September 21st, 2004, 08:58 PM Ach, de Bans (http://www.tctubantia.nl) bij ons is al net zo. Als ze de kans krijgen om te zeiken doen ze het. En de ingezonden reacties worden door de redactie gefilterd. Dus hun in lichte mate afkraken kan ook al niet meer. Censuur! :mad:
bobdebouwer September 21st, 2004, 09:28 PM Ik ga ze meteen eens opzoeken voor een pittig commentaar ;)
Skyscrapercitizen September 21st, 2004, 09:55 PM Wat een gezeur zeg, voor die P-plaatsen is altijd een oplossing te vinden, en die overlast is onzin want mensen die dat niet willen kopen daar geen appartement.
Dat laatste stukje is nog erger, hij ziet liever verdunning van de bebouwing dan verdichting!
Eisso September 23rd, 2004, 11:59 AM Ff een stukje uit t Dagblad met betrekking op een Intense stad lokatie:
Groningen pakt verslonsde sporthallen aan
Dick Heuvelman
groningen - De gemeente gaat de verwaarloosde sportaccommodaties in de stad aanpakken. In de binnenkort te verschijnen sportnota van wethouder René Paas is flinke financiële ruimte gecreëerd voor enerzijds stevig pleisterwerk van bestaande sporthallen en -velden en anderzijds zelfs nieuwbouw.
Paas heeft, mede dank zij een uitgebreide hoorzitting in het voorjaar, ingezien dat veel sportaccommodaties in Groningen dringend om verbeteringen schreeuwen. Want als er nu niets aan wordt gedaan, is zijn redenering, wordt dat in de toekomst nagenoeg onbetaalbaar.
De gemeente erkent in de sportnota dat ze de afgelopen jaren steken heeft laten vallen. Geldgebrek geldt daarbij met afstand als de belangrijkste oorzaak. Woordvoerder Niko Beets van wethouder Paas zegt: "Met de sport op zich gaat het eigenlijk best wel goed in Groningen, ook wat evenementen betreft. Die zijn er best veel. Alleen qua voorzieningen blijven we daarbij achter."
Sinds Paas in het Groningse college van B en W de portefeuille sport heeft overgenomen van Henk Pijlman (en kortstondig Robbert Jan Bron) wordt de stedelijke sportwereld bijkans per dag bozer. Het gemopper is niet van de lucht als de naam Paas valt. De CDA'er wordt verweten dat hij niet is te porren voor nieuwe initiatieven en alles afkapt. Maar wellicht volgende week al zal Paas dus terugslaan. Hij zal criticasters verbazen met een ambitieuze sportnota. Een opzienbarend stuk, zo weten bronnen op het stadhuis nu al te vertellen.
De zwaarte van de nota ligt in de accommodatiesfeer, licht Paas' woordvoerder Beets toe. Het worden dus spannende dagen voor de Groninger sportclubs. Wie krijgt er wat en wie niet?
Sloop De Wijert
Het ligt het voor de hand dat de oudste sporthal van de stad, die in De Wijert, zal worden gesloopt. De thuisbasis van de korfballers van hoofdklasser Nic., een zogenaamde Pellikaan-hal (vernoemd naar de oud-voetbalinternational die hiervoor in de jaren zestig een goedkoop ontwerp heeft gemaakt), is zo aftands geworden dat de tegenstanders van Nic. er schande van spreken. Er gaan in korfbalkringen zelfs stemmen op om Nic. te verbieden topkorfbal in De Wijert te spelen. Het grootstedelijke 'bouwplan' Intense Stad ging ook al uit van sloop van De Wijerthal.
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/621.jpg
De sporthal met links de Volndelflat
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/n621.jpg
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/n621-2.jpg
Ontwikkelaar: Nijestee, Bam Woningbouw b.v
Architect: Hosoya Schaefer Architects
+/- 19 verdiepingen
In een PDF bestandje van PvdA en VVD over de vandaag gepresenteerde plannen omtrend de sporthallen, stond beschreven dat het upgraden van de WIjert-sporthal geen zin had omdat de lokatie in verband staat met de intense stad. "dat proces duurt vijf jaar"... Kunnen we daaruit opmaken dat de toren er over 5 jaar staat? Of dat met over 5 jaar zeker weet of er uberhoupt een toren komt?
Hopelijk snel meer nieuws!
Diehard October 7th, 2004, 08:50 PM Quotes uit de Gezinsbode van vandaag over Intense Stad. Het goede nieuws:
"De plannen voor de locatie Siersteenlaand zijn het verst gevorderd: er wordt al aan een beste gewerkt. Ook de Maartenshof in Corpus den Hoorn is dicht bij de uitvoeringsfase."
:cheers: :cheers:
Het slechte nieuws:
"Het plan van Nijestee voor Oosterhamrikkade nz 76-88 en 102-118 gaat voorlopig de ijskast in."
"Aan de Canadalaan worden twee van de drie schoolocaties vooralsnog niet ontwikkeld. Dat is pas aan de orde als de Van Lieflandschool definitief besluit te vertrekken. Ook op de Vrije-Schoollocatie aan het Hoornsediep oz gebeurt voorlopig niks. Het eerste plan was te intensief; de gemeente wacht nieuwe voorstellen af."
"Ten aanzien van de locatie Hotelschool aan de Van Ketwich Verschuurlaan vervallen twe van de vier onderdelen, mede door bewonersprotesten. Om dezelfde reden is een voorstel van een ontwikkelaar voor de locatie gymzaal Vestdijklaan, die onderdeel is van het project aan de Van Ketwich Verschuurlaan, van tafel."
"Door onenigheid over de grondprijs is ook invulling van de locatie Alfa College aan de Van Ketwich Verschuurlaan verschoven naar de toekomst."
:( :(
bobdebouwer October 7th, 2004, 09:10 PM dus we mogen er, als we kijken naar deze berichten, vanuit gaan dat 1 op de 3 plannen doorgaan...
darulez October 7th, 2004, 10:10 PM Met zo'n wethouder zonder ruggengraat wel ja.
bobdebouwer October 8th, 2004, 09:42 AM Smink? die zet zich toch in voor dit soort plannen? De plannen die zijn gepresenteerd zien er behoorlijk ambitieus uit, ik ben blij dat er een redelijk aantal (waarschijnlijk) doorgaan. Groningen is geen Rotterdam!
Eisso October 11th, 2004, 08:03 PM Nieuwe plaatjes project Gyas lokatie! Best een mooi gebouw eigenlijk!
http://www.aaltaminimoa.nl/foto's%20presmaq/zuidgevel2.jpg
http://www.aaltaminimoa.nl/foto's%20presmaq/zijgevelgron.jpg
http://www.aaltaminimoa.nl/foto's%20presmaq/Noordgev.jpg
darulez October 11th, 2004, 09:53 PM Betekenen die plaatjes ook dat de kans groot is dat dat project doorgaat? Ik hoop het zo...!!!
@bobdebouwer: Ach ik druk me misschien iets te sterk uit over Smink, maar hij maakt de laatste tijd een beetje een uitgebluste indruk op mij. Ik kan me vergissen natuurlijk, maar de geruchten, dat Smink liever de wethouderspost van onderwijs wilde hebben toen die vacature vorige maand openstond, zijn er niet voor niets.
Eisso October 12th, 2004, 04:04 PM Was het maar zo Darulez :)
Heb geen idee eigenlijk, de plaatjes zijn van een bureau dat maquettes maakt. Weet niet of de plaatjes al bestonden tijdens opening van Intense stad plannen. Als ze lange tijd daarna zij gemaakt is het wellicht positiever!
De bewoners in de buurt waren in ieder geval tegenstander. Bovendien wordt het Julianaplein aangepast over een paar jaar, daar zullen ze dus ook rekening mee moeten houden. Al met al vrees ik dat er weinig vraag is naar wonen aan de snelweg. Maar wie weet, wie weet....
Al met al vrees ik
darulez October 12th, 2004, 05:38 PM De bewoners in de buurt waren in ieder geval tegenstander.
What else is new? ;)
bobdebouwer October 13th, 2004, 05:07 PM Volgens mij maak je ons blij met een dooie mus... De plannen voor de Gyas locatie zijn volgens mij al geschrapt...
vinman October 13th, 2004, 09:51 PM Das pech hebben!
Eisso October 14th, 2004, 11:13 PM Laatste nieuws....
Berlagebrug komt er over drie jaar
De Berlagebrug wordt binnen drie jaar aangelegd en kost 24 miljoen euro. Dat maakte de Gemeente woensdag bekend.
De brug verbindt de Sontweg met het Damsterdiep. De nieuwe oeververbinding ontlast de kruisingen van de Europaweg met het Damsterdiep en met de Griffeweg.
Ook de nieuwe Sontbrug staat op het programma; die verbindt de Sontweg met het industrieterrein Driebond.
darulez October 15th, 2004, 05:53 PM Ik ben opzich voorstander van die Berlagebrug. Hoe meer bruggen hoe leuker. Maar of dat de kruisingen aan de Europaweg ontlast durf ik heel zwaar te betwijfelen. Ten eerste neemt het autoverkeer van en naar de stad nog zo snel toe dat het een druppel op een gloeiende plaat zal zijn. En ten tweede zal het al helemaal niet opschieten als de nieuwe Sontbrug eenmaal gebouwd is. Dan neemt het verkeer nog meer toe richting Europaweg. De enige echte oplossing is volgens mij om van de kruising Griffeweg/Sontweg-Europaweg een ongelijkvloerse kruising te maken.
FCG October 15th, 2004, 07:37 PM Bezoek deze site nu al 2 dagen.. wat een VETTE dingen staan hierop. Ik had geen flauw benul dat Groningen zo druk bezig was met hoogbouw. Het werd ook een keer tijd, maar nu lijken ze het echt met reuzensprongen in te halen. Lijkt me alleen maar een goed plan!
bobdebouwer October 16th, 2004, 01:31 PM Welkom FCG! Ik ben blij om te zien dat je het hier naar je zin hebt! Groningen heeft inderdaad veel plannen, maar dat kunnen we zeggen van de meeste steden in Nederland. In de 'normale' media lees je er niet zoveel over, maar hier komen projecten bovendrijven die amper de wandelgangen van de architecten en ontwikkelaars zijn ontsnapt. Je weet inmiddels dat het nog wel een paar jaar gaat duren tot de Emmatoren hier komt?
FCG October 16th, 2004, 03:58 PM Ik heb er een paar jaar (zo lang alweer) geleden wat over gelezen. Maar ik had het idee dat dit hele project was afgeblazen.. Totdat ik hier op dit forum aan het rondsnuffelen was.. Komt die toren er echt?
Ik had begrepen dat dit een soort van proefproject was om het (belachelijke) beleid van 'Niet hoger bouwen dan de Martinitoren' onderuit te halen. Dien een zo hoog mogelijk project in, dat keurt de gemeente raad (waarschijnlijk) af en dan een lager project (dat wel hoger is dan de Martinitoren) indienen wat wel door de gemeenteraad komt.
Wat mij betreft DIRECT bouwen :)
bobdebouwer October 16th, 2004, 04:04 PM De gemeente is nu nog bezig met het Europapark (Euroborg, De Linie, Geove gebouw) en zodra dat af is, wil men het stationsgebied aanpakken (na 2008). Daar komt de Emmatoren ook in voor die, volgens de architect, nog steeds in de plannen voorkomt. Of het allemaal echt doorgaat straks moet ik nog zien, maar een gebouw hoger dan de Martinitoren zou ik erg waarderen!
FCG October 23rd, 2004, 08:47 PM Een tip voor iedereen die geinteresseerd is in de ontwikkelingen rondom het project 'de intense stad'
ga naar www.dvhn.nl en zoek dan op 'de intense stad' Je vind dan een ongelofelijke hoeveelheid aan informatie over dit project om de stad Groningen te verdichten.
Oh ja, nog een nieuwtje (is nog lang niet zeker). Het gebied achter de Ikea, zal worden ontdaan van de meeste bedrijven. De 'eilanden' die dan overblijven zijn goud geld waard voor projectontwikkelaars. Wat ik heb gehoord van iemand die zich bezig houdt met de weg en waterbouw in Groningen, is dat er plannen zijn om op deze 'eilanden' echte hoogbouw te plegen (hoger dan 70 meter).
vinman October 23rd, 2004, 09:18 PM Dat zal lekker zijn als er achter ikea wat moois komt. Met de ''lage torens'' die er nu staan heeft groningen wel een skyline, maar met echte 70 plussers krijgt groningen zeker daar een beter zicht.
darulez October 23rd, 2004, 10:15 PM Lijkt me een goed plan, om het hele gebied tussen Eemskanaal en zuidelijke ringweg te ontdoen van industrie en vervolgens vol te bouwen met hoogbouw. Het gebied ligt vlakbij de binnenstad en last van zeikende omwonenden heb je daar niet, want er woont (nog) bijna niemand :).
bobdebouwer October 24th, 2004, 03:52 PM Klinkt als een prima kans voor wat hoge ontwikkelingen!
FCG October 24th, 2004, 08:36 PM Lijkt me een goed plan, om het hele gebied tussen Eemskanaal en zuidelijke ringweg te ontdoen van industrie en vervolgens vol te bouwen met hoogbouw. Het gebied ligt vlakbij de binnenstad en last van zeikende omwonenden heb je daar niet, want er woont (nog) bijna niemand :).
Idd, want wat een geouwehoer constant met die mensen in Groningen! :bash: Als je hoger gaat bouwen dan 2 meter gaan ze al protesteren omdat hun uitzicht (uitzicht in een stad???) er aan gaat. Ga lekker op het platteland wonen zou ik zeggen. (doe ik ook :runaway: )
darulez November 4th, 2004, 04:05 PM Ik was gisteren (3 november 2004) op de ondernemersbeurs voor Noord-Nederland in Martiniplaza. Daar trof ik een stand van de projectontwikkelaar van de 70 meter hoge Waterknoop aan het Eemskanaal. De aanwezige pr-man kon mij vertellen dat ze begin 2007 met de bouw van de Waterknoop willen beginnen. Het overleg met de gemeente was al in een afrondend stadium. Ze zijn dus bloedje serieus :).
Het ontwerp nog maar eens:
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/516/142waterknoop.jpg
bobdebouwer November 4th, 2004, 04:52 PM Volgens mij droom ik.... Eerst het gebouw aan de Hoendiepkade die groen licht krijgt, en nu de WATERKNOOP?? Geweldig!!
Skyscrapercitizen November 4th, 2004, 05:50 PM Zou zeker mooi zijn! Lijkt op deze foto wel middenin de polder te staan, ik neem aan dat dat niet zo is?
FCG November 5th, 2004, 12:49 AM Zou zeker mooi zijn! Lijkt op deze foto wel middenin de polder te staan, ik neem aan dat dat niet zo is?
Groningen is toch een-en-al polder :cheers:
Nee.. het nu nog op een beetje 'vergeten' stuk in Groningen. Dit soort plekken willen ze met de intense stad opdichten.
Eisso November 5th, 2004, 05:55 PM GEWELDIG NIEUWS!!!!!!! Dat zou echt gaaf zijn zeg! Het is verreweg het meest spectaculaire plan! Misschien dat ze er4 nog aan gaan schaven, dingetjes weglaten enzo, maargoed, dat er een toren van 70 meter komt is al geweldig!
@ aedificium erectum: Het is inderdaad een polder als je het zo bekijkt! Maar daar gaat verandering in komen. Aan de overkant moet ook een hoge woontoren komen, en een hele boulevart langs het verbindingskanaal met een hoge dichtheid. Over een jaar of 15 is het een super stedelijk gebied verwacht ik! Er rijd dan bovendien een tram, er zijn 3 nieuwe bruggen, en men zal begonnen zijn aan de nieuwe woonwijk Meerstad!
Eisso November 5th, 2004, 06:03 PM http://www.scheffervanderwalarchitecten.nl/archive/03-414/knoop7.jpg
zoals je ziet: niet volledig in de polder :)
hooghoudt November 5th, 2004, 06:34 PM Deze wordt echt super!! :master:
Tof zo aan het water en afgezien van het industrieterein er achter een top locatie.
Ik denk dat het er alleen al mooi uit komt uit te zien als je vanuit de stad naar Lewenborg fietst. Dan rij je over het damsterdiep en kijk je als het ware 2 kilometer lang door de poort van dit gebouw heen. Of ligt het gebouw daar net te zuidelijk voor?
Wat ik me verder af vraag: die coole blauwe kleur, zou dat er in het echt ook zo uit komen te zien?
In ieder geval: als dit door gaat, dan ga ik over een paar jaar in lewenborg wonen :|
darulez November 5th, 2004, 07:00 PM Een prachtig plan niet? Het enige bezwaar dat ik heb is die villa's die ze direct aan het Damsterdiep willen bouwen (Zie laatste plaatje). Daar is sinds een paar jaar namelijk een uniek en ultiem plekje gecreëerd. Een terras aan het water waar je iets kunt drinken en een tuin vol boeddhabeelden e.d. Het lijkt net of je op een caribisch eiland bent daar (Is dan ook aangelegd/gebouwd door een Antilliaanse man :)). Dus wel de Waterknoop, niet die dorpse villa's langs het Damsterdiep.
Eisso November 5th, 2004, 07:03 PM Inderdaad....snap ook niet waarom ze dat hebben verzonnen. Maak daar dan mooie pakhuizen zoals op IJburg ofzo, dit gaat helemaal nergens over.
hooghoudt November 5th, 2004, 07:28 PM Inderdaad....snap ook niet waarom ze dat hebben verzonnen. Maak daar dan mooie pakhuizen zoals op IJburg ofzo, dit gaat helemaal nergens over.
die staan in het bestemmingsplan dat darulez in deze topic (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=148796) noemde aan het eemskanaal zuidzijde
maar de waterknoop wordt een echte blikvanger!
(btw, heb een plattegrond van de waterknooplocatie, hoe kan ik zo iets op ineternet zetten?)
Diehard November 5th, 2004, 07:47 PM Stuur maar naar h.praamstra@student.rug.nl. Dan zet ik ze wel online :)
Diehard November 5th, 2004, 07:58 PM Plaatje van Hooghoudt:
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/lokatiewaterknoop.jpg
darulez November 5th, 2004, 08:58 PM Leuk plattegrond :). De Ikea wordt hier wel erg groot afgebeeld.
Maar voor de Ikea liefhebbers onder ons; Het wordt +- net zo'n grote Ikea als in Amsterdam. Dus mensen uit zwolle: Kom naar Groningen i.p.v. Ikea Hengelo ;).
vinman November 5th, 2004, 10:27 PM Weet iemand wat er dan met de oude IKEA gaat gebeuren? Komen daar woningbouw en kantoren? Of wordt het een heeeeeeele grote parkeerplek voor de mensen uit Zwolle?
hooghoudt November 5th, 2004, 11:04 PM @vinman:
die wordt verkocht en er komt een andere grote winkel in :) zie http://www.groningen.nl/assets/pdf/visie_ekz_deel_b.pdf
@darulez:
ik meende gehoord te hebben dat het de grootste van nederland gaat worden.. maar zeker weten doe ik het niet. heel noordnederland komt er natuurlijk, en noordwestduitsland tot aan bremen zo ongeveer
EuroMaster November 5th, 2004, 11:55 PM ja, leuk allemaal die plannen daar. mooi gebouw aan dat kanaal als dat doorgaat! jammer dat de emmatoren in de ijskast staat...
op die kaart zie je ook de vernieuwde infrastructuur van de ring. bij http://home.no.net/lotsberg/data/nederland/list.html staat de 1000m lange 'corpus den hoorn-tunnel' gepland. waar moet die komen? is dat een onderdeel van de ring/a7, kaartje??? ofwel, wie weet hier meer van?
owja, deze is vet!!! hoe hoog wortie?;
ze hebben dan wel de emmatoren in de koelkast gezet, maar dit wordt toch ook wel een joekel!! wie weet hoe hoog deze tampeloeris wordt. lijkt wel 130m!!! en wanneer ie gebouwd wordt.........
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Intense%20Stad/7.jpg
hooghoudt November 6th, 2004, 12:07 AM @eurim@stovic:
emmatoren: volgens mij in ieder geval niet voor 2008...ijskastwerk dus
en die tunnel, dat wordt um ook niet meer volgens mij, als ik het goed heb was dat onderdeel van 'de zuid-tangent' en dat project (soort van tweede ringweg in het zuiden van groningen) gaat niet meer door. daarvoor in de plaats komt nu waarschijnlijk een nieuw julianaplein (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=138270), ziet er wat geiniger uit dan een tunnel , check vooral post #12 :D
EuroMaster November 6th, 2004, 12:11 AM ok, weten we dat ook weer. jammer dat het weer niet alletwee kan, een tunnel is ook wel vet en zo lekker stedelijk! dat nieuwe knooppunt mag er inderdaad ook wezen!
waar moest die tunnel komen eigenlijk. onder die harense plassen ofzo, of hoe het er ook heet. nooit in grun geweest helaas... :)
hooghoudt November 6th, 2004, 12:18 AM beetje offtopic, maargoed
hoornse meer heet dat:D
check op locatienet.nl , corpus den hoorn 1, uitzoomen naar wijkniveau, het gedeelte van de A7 naar de A28, dat had het moeten worden
Shockwave November 6th, 2004, 12:25 AM @ Eurim:
Je eerste plaatje is een (hele) slanke toren bovenop de camera-bioscoop (die gaat sluiten), maar ik denk niet dat die door gaat, want deze staat vlak tegen het centrum aan. Je tweede plaatje is een toren die op zuid komt, vlakbij het zorgcentrum waar ook al een ander torentje van 60 meter in aanbouw is. Dit gebouw is 96 meter hoog, en is dus een meter lager dan de martinitoren.
EuroMaster November 6th, 2004, 12:35 AM haha, ook daar een pijnlijk onderwerp, net als in utrecht. daar hoeven we in eindhoven en in rotterdam geen zorgen over te maken :)
Eisso November 6th, 2004, 05:09 PM @ Eurim@stovic: Opzich hoeven wij ons ook geen zorgen te maken over gebouwen hoger dan de Martinitoren. In de hoogbouwnota staat dat we op een aantal plekken tot de 150 meter mogen bouwen. De architect van het 2e plaatje (de 96 meter) heeft die hoogte bewust gekozen geloof ik. Ik hoop van harte dat ie doorgaat! Dan hebben we er 3 mooie torens vlak bij elkaar staan! Mooie entree als je vanaf assen de stad in rijd, met op de achtergrond de gasunie!
darulez November 6th, 2004, 06:06 PM Het zou heel goed kunnen dat de Laan Corpus den Hoorn nog ondertunnelt wordt. Geen idee eigenlijk, wat de nieuwste plannen zijn, voor dat gebied.
De Laan Corpus den Hoorn wordt natuurlijk de belangrijkste verbinding tussen de A28 en de A7 richting westen. De op-/afritten worden op dit moment aangelegd.
Eisso November 6th, 2004, 06:11 PM Vermoed dat het niet meer doorgaat. Zal es vragen aan mn buurvrouw van vroeger. Ze heeft een bureau dat vaak voor de gemeente de infrastructuele plannen moet maken, uitzoeken wat de beste/goedkoopste plannen zijn etc. Ze zit er bovenop! Vermoed echter dat ondertunneling veel en veel te duur is. Zie het rijk nog niet snel met geld over de brug komt. Ze willen zich alleen maar richten op de randstad :(
darulez November 6th, 2004, 06:20 PM Best jammer dat de bestuurders in de randstad gaan voor het graaien. En dat ze helaas niet solidair zijn met de regio's buiten de randstad. Vroeger of later zal dat financieel ingehaald worden denk ik.
bobdebouwer November 7th, 2004, 06:51 PM We kunnen ons ook wel ontwikkelen zonder de randstad, een beetje meer zelfvertrouwen jongens! Als iedereen afhankelijk was van de randstad als het gaat om ontwikkelen dan kwamen we denk ik nergens! Ik ben dus ook blij dat mensen hier in Groningen willen investeren in mooie projecten.
FCG November 9th, 2004, 03:47 PM kan verwijderd worden mijn post, verkeerde plek :bash:
darulez November 9th, 2004, 10:01 PM Zeker is in ieder geval dat de stad Groningen nog steeds groeit! Voor het eerst in haar bestaan heeft de stad meer dan 180.000 inwoners :).
Bron: CBS (http://www.cbs.nl)
Tussen januari 2002 en september 2004 is de bevolking gestegen van 175.431 naar 180.507 inwoners.
© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen 2004-11-09
Van de directe concurrenten zal Almere (nu 173.786 inwoners) Groningen in 2 á 3 jaar inhalen. Opvallend is dat de bevolking van Tilburg tussen januari 2002 en september 2004 nauwelijks gestegen is. (Van 197.392 naar 198.648)
In dezelfde tijd dat Tilburg met ongeveer 1000 inwoners is gegroeit, is Groningen met 5000 inwoners toegenomen.
(Ik dacht, ik gooi het maar hier erin, want om er nu een aparte topic van te maken.....Krijg je die Tilburgers weer over je heen, die nog altijd ontkennen dat Tilburg zo groot is geworden dankzij de annexaties van buurgemeenten in de jaren '90 :D)
FCG November 10th, 2004, 01:26 PM Goed nieuws! Maar het had nog veeeel meer kunnen zijn. Had Groningen een paar jaar niet afgesproken dat er jaarlijks (gokje, weet het niet meer precies) 2500 woningen per jaar gebouwd moesten worden. Die aantallen worden elk jaar bij lange na niet gehaadl!
bobdebouwer November 11th, 2004, 12:12 PM volgens mij moet er tot 2010 zo'n 10.000 woningen worden bijgebouwd, waarvan een groot deel in de Meerstad moet komen. Maar aangezien ze daar pas na 2010 echt kunnen beginnen met de woningen (een kunstmatig meer graaf je niet in een paar jaar) mogen ze wat mij betreft best even doorbouwen om stagnatie of zelfs daling te voorkomen!
FCG November 11th, 2004, 12:47 PM Volgens mij ging het niet alleen om woningen in Meerstad. Ook in Groningen zelf zou enorm gebouwd worden. Er zijn alleen nog maar een paar kleine wijken bijgekomen(Reitdiepgebied, Gravenburg en de Pikkerthof)
Volgens mij waren daar ook wat klachten vanuit de gemeenteraad over geweest. Maar zeker weten doe ik het niet.
Iemand anders die mijn verhaal kan bevestigen/ontkennen?
Eisso November 11th, 2004, 01:41 PM Klopt helemaal FCG! De doelstelling was niet gehaald, en zal ook voor het volgende jaar niet gehaald worden. Ergens lijkt het me ook een kwestie van vraag en aanbod. Projectontwikkelaars wachten misschien liever ff als er weinig vraag is naar koopwoningen? Waarop de gemeente de groei baseerd is me niet helemaal duidelijk.
Opzich hoeven meer woningen niet in een klap tot veel meer inwoners te leiden. Als de gezinnen gemiddeld kleiner worden, betekend het een stagnatie.
Ik hoop in ieder geval dat een van de woontorens weer een groot sucses qua verkoop blijkt te worden (evenals de Regentes, was in een paar maanden uitverkocht) en dat dat een belletje doet rinkelen bij projectontwikkelaars!
FCG November 11th, 2004, 04:49 PM Volgens mij is er wel degelijk vraag. Nieuwe koop- en volgens mij vooral huurwoningen zijn erg in trek. Veel gezinnen blijven in hun oude huurwoning zitten terwijl ze eigenlijk graag willen verhuizen, doorstroom is er dus niet in de huursector. Als er meer huur/koopwonngen komen zal de doorstroom dus toenemen en het aantal inwoners zal dan vanzelf toenemen. Of is dat weer te simpel gedacht?
Het lijkt mij trouwens geweldig om ergens bovenin de Regentes te gaan wonen. Geweldig centraal gelegen met alle voorzieningen om de hoek en natuurlijk 'a view to die for'! Misschien dat ze door jou opmerking wakker worden :speech:
hooghoudt November 11th, 2004, 06:06 PM Maar aangezien ze daar pas na 2010 echt kunnen beginnen met de woningen (een kunstmatig meer graaf je niet in een paar jaar) mogen ze wat mij betreft best even doorbouwen om stagnatie of zelfs daling te voorkomen!
ik heb nooit begrepen waarom ze niet voor 2010 al beginnen met de bouw van woningen daar. volgens mij heeft dat eerder te maken met het masterplan dat nog niet af is dan dat ze eerst het meer af willen hebben voordat ze met woningbouw beginnen. Wat mij betreft begin ze morgen met woningbouw, op de plek waar iedereen wel over eens dat daar woningen mogen komen (direct ten zuiden van lewenborg).
de meeste nieuwe woningen in de komende 2 jaar zijn te verwachten in groningen west. binnenkort (binnen een jar) wordt begonnen met de held 3, tussen de held en gravenburg. Daarnaast zijn bij reitdiep nog fase 2 en 3 heel snel aan de beurt. Dat wordt alles bij elkaar toch nog aardig veel.
Daarnaast hebben we natuurlijk nog CIBOGA waar ook behoolijk wat nieuwe woningen zouden moeten komen, maar niemand weet daar wat van, al meer dan 2 jaar ligt dat terrein braak :bash: onbegrijpelijk.
hoogbouw in de eemskanaalzone zou ook behoorlijk wat nieuwe woningen op moeten kunnen leveren. Ik hoop dat de gemeente behoorlijk achter de broek zl worden gezeten om inderdaad die 1500-2500 nieuwe woningen per jaar te realiseren, en dat dit de ontwikkelingen in de eemskanaalzone zal bespoedigen. En verHOOGen :D
Voor de rest zou ik niet echt locaties weten waar 1000+ woningen uit de grond kunnen worden gestamd, binnen de gemeentegrenzen. Misschien frieschestraatwegzone..vinkhuizensportvelden... en alle andere intensestadlocaties
darulez November 11th, 2004, 07:14 PM Vergeet ook niet dat ze in het voorjaar willen beginnen met Ter Borgh. Dat is nog eens 1200 woningen. Alleen komt deze wijk wel in Drenthe te liggen.
De gemeente zei voor de zomer dat ze in september met een nieuw plan voor CiBoGa zou komen. Inmiddels is het november. :(
FCG November 11th, 2004, 09:13 PM Ze kunnen nog genoeg uitbreiden tussen Reitdiep en Gravenburg (zoals Hooghoudt al aan gaf) Dit lijkt mij een mooie plek om verder uit te breiden. Maar laten ze a.u.b. ook even ergens een stukje echte hoogbouw plannen. Woontorens zijn over 'in' dus waarom worden ze in Groningen zo weinig gebouwd?! Er zijn al wel plannen, maar ik zie zo weinig kranen boven de stad uitsteken.
Ik durf te wedden dat de woningen bij het FC Groningen stadion binnen no-time verkocht zijn. En dat is niet eens op de mooiste plek in de stad. De Eemskanaal zone is een stuk centraler en mooier gelegen. Dat kan echt een mooi stukje Groningen worden!
darulez November 13th, 2004, 01:31 AM Ik had trouwens ergens gehoord dat ze al in 2006 met Meerstad wilden beginnen. Pin me er niet op vast, maar zo raar lijkt me dat niet. Die nieuwe vijver (meer) hoeft er nog niet te liggen. De nieuwe verbindingen hoeven er ook nog niet te liggen. En het is de bedoeling dat de eerste bewoners hun boodschappen doen in Lewenborg geloof ik.
p.s. Van mij hoeft dat hele meer er niet te komen. Maar dat is weer een nieuwe discussie :).
hooghoudt November 13th, 2004, 01:47 AM [QUOTE=darulez]Ik had trouwens ergens gehoord dat ze al in 2006 met Meerstad wilden beginnen. [QUOTE]
wow, waar heb je dat gehoord?
dat meer lijkt mij ook een beetje onzin, in ieder geval alsie zo groot wordt, meer helft kleiner = 2x zoveel woningen. recreatiemogelijkheden hou je dan, en een water overloopgebied ofzo zoeken ze maar ergens anders :)
vandaag stond er in de gezinsbode ook iets over ter borch, ze verwezen ook naar www.terborch.info (http://www.terborch.info), maar daar staat echt bitter weinig op
behoorlijk offtopic, maar ze zijn ook bezig met tussen de held en vinkhuizen een terrein bouwrijp te maken. tussen het heereviaduct (of hoe dat ook heet) en het station, ten zuiden van het spoor, zijn ze ook aan het slopen. weet iemand wat daar voor in de plaats gaat komen?
bobdebouwer November 13th, 2004, 09:31 PM Ten zuiden van het station, boven de Rivierenbuurt?? Zijn ze al begonnen met de Emmatoren zonder ons ervan te vertellen?? :) :) :) :) :)
FCG November 16th, 2004, 03:31 PM Wie weet mij meer te vertellen wat er gebouwd wordt tussen de Friesestraatweg en het Noorderstation. (achter de Grote beerstraat) Een paar jaar terug zijn daar flats en een school platgegooid. Sinds een paar maanden waren daar allemaal grondwerkzaamheden aan de gang. En vandaag viel me op dat er ook gebouwd gaat worden. Komt hier hoogbouw?
Het zou mij niet verbazen als hier ook hoogbouw gepland staat, omdat aan de andere kant van het water (bij de ouwe ACM fabriek, waar nu een klimhal zit gevestigd) plannen zijn voor hoogbouw (intense stad plannen)
hooghoudt November 16th, 2004, 05:36 PM Wie weet mij meer te vertellen wat er gebouwd wordt tussen de Friesestraatweg en het Noorderstation. (achter de Grote beerstraat) Een paar jaar terug zijn daar flats en een school platgegooid. Sinds een paar maanden waren daar allemaal grondwerkzaamheden aan de gang. En vandaag viel me op dat er ook gebouwd gaat worden. Komt hier hoogbouw?
Het zou mij niet verbazen als hier ook hoogbouw gepland staat, omdat aan de andere kant van het water (bij de ouwe ACM fabriek, waar nu een klimhal zit gevestigd) plannen zijn voor hoogbouw (intense stad plannen)
op die locatie komen alleen maar lage flatjes (vier/vijf hoog KOTS) en iets duurdere rijtjeshuizen en kadewoningen ofzo. zie hiervoor www.paddepoel-zuid.nl (http://www.paddepoel-zuid.nl/)
daar vlak bij,aan het water, staat trouwens een superkek nieuw groenig gebouwtje dat als kinderdagverblijf wordt gebruikt, ik ga die proberen een keer te fotograferen.
Eisso November 16th, 2004, 05:56 PM Ze hebben t er wel over dat er 2 hoge woontorens moeten komen op t meest zuidelijke puntje van paddepoel. De laatste maquette die ik daarvan zag wees echter uit dat het eerder gaat om 7 of 8 hoog. T zelfde als de Noorder Kroon. Toen men dat plan van ongeveer 7 verdiepingen presenteerde had men het er ook over dat de skyline van paddepoel nooit mewer het zelfde zou zijn.....zucht....
darulez November 16th, 2004, 06:04 PM Het is de bedoeling dat tegen de spoorlijn hoogbouw komt. Jaren geleden hadden ze het over 2 woontorens. Maar dat plan bestaat niet meer als zodanig volgens mij. Wat er voor in de plaats komt weet ik niet. Aangezien de zuidpunt van Paddepoel-zuidwest als laatste ontwikkeld wordt in het kader van de wijkvernieuwing, kan het nog wel even duren voor er nieuwe plannen worden gepresenteerd.
FCG November 16th, 2004, 08:51 PM Wie kan voor mij een 'paar' foto's uit de oude doos op deze site zetten? Het leek mij leuk om in het kader van stadvernieuwing in deze topic een paar foto's op de site te zetten van hoe Groninger er in tussen +/- 1977 en 1980 uitzag vanuit de lucht. Ik heb nl. een oud luchtfoto album gevonden in de kast en even een paar foto's ingescand.
Het gaat om ongeveer 20 redelijk grote foto's. Op de foto's zijn ongeveer alle delen van de (toemalige) stad Groningen vastgelegd. Geweldig om te zien hoe Groningen zich ontzettend heeft ontwikkeld. Van klein durpke naar dé stad van het Noorden!
bobdebouwer November 17th, 2004, 11:11 AM www.photobucket.com of www.imageshack.us.Vooral die laatste ben ik erg te spreken over! Laat komen die foto's!
FCG November 17th, 2004, 12:52 PM http://img88.exs.cx/img88/2945/GroningenBedumerwegomgeving.jpg
http://img88.exs.cx/img88/2893/GroningenCoendersborg.jpg
http://img88.exs.cx/img88/8430/GroningenCorpusdenHoorn.jpg
http://img97.exs.cx/img97/3541/Groningendebinnenstad1.jpg
http://img88.exs.cx/img88/5651/Groningendebinnenstad2.jpg
http://img97.exs.cx/img97/3862/Groningendebinnenstad-Oost.jpg
http://img88.exs.cx/img88/1057/GroningendeOosterpoort.jpg
http://img97.exs.cx/img97/8865/GroningendeWijert.jpg
http://img88.exs.cx/img88/8034/GroningenGrunobuurt.jpg
http://img97.exs.cx/img97/4893/GroningenHelpman.jpg
http://img88.exs.cx/img88/7889/GroningenHortusbuurt.jpg
http://img97.exs.cx/img97/841/GroningenIndustrieterreinHoendiep-Vinkhuizen.jpg
http://img88.exs.cx/img88/5815/GroningenKorrewegbuurt.jpg
http://img97.exs.cx/img97/5073/GroningenLangshetVanStarkenborghkanaal.jpg
http://img88.exs.cx/img88/5073/GroningenLangshetVanStarkenborghkanaal.jpg
http://img97.exs.cx/img97/4740/GroningenNoorderplantsoen.jpg
http://img88.exs.cx/img88/307/GroningenSchildersbuurt.jpg
http://img97.exs.cx/img97/9920/GroningenSelwerd.jpg
http://img88.exs.cx/img88/4084/GroningenVillaparkHelpman.jpg
http://img97.exs.cx/img97/7061/GroningenVinkhuizen.jpg
http://img88.exs.cx/img88/4724/GroningenWegnaarzee1.jpg
http://img97.exs.cx/img97/9938/GroningenWegnaarzee2.jpg
http://img88.exs.cx/img88/198/GroningenZeeheldenbuurt.jpg
http://img97.exs.cx/img97/6056/GroningenOranjebuurtPaddepoel.jpg
FCG November 17th, 2004, 01:10 PM Zo.. dat hakt er wel even in qua binnenhalen van deze pagina sorry :(
Dartel November 17th, 2004, 01:43 PM mooie fotoos hoor!!! Wel ff bezig geweest met scannen zeker?
Eisso November 17th, 2004, 04:05 PM Leuke platen hoor! Erg mooi! Misschien beter om een nieuw topic aan te maken in Architectuur en Stedenbouw, en hier alleen een linkje te plaatsen? Dan zijn er ook meer mensen die het zien vermoed iik
darulez November 17th, 2004, 04:34 PM Wow! :eek2:
FCG November 17th, 2004, 05:09 PM @ Dartel
mmm.. daar gaan we het maar niet over hebben :( Een mens verveeld zich wel eens.. laten we het daar op houden ;)
@ Eisso
Topic aangemaakt in de door jou genoemde subpagina
bobdebouwer November 17th, 2004, 10:36 PM Vet!
Eisso November 19th, 2004, 09:24 PM test....
Eisso November 19th, 2004, 09:34 PM (vrees dat t ff duurt voordat de plaatjes zijn geladen....)
Twister Vinkhuizen (60m)(19 verdiepingen)
Kwam dit project uit de intense stad tegen op de site van Timmer Bouwgroep. Had de plaatjes zelf nog niet gezien. Het pdf bestandje dat er bij zit laat zien dat ze er behoorlijk serieus mee bezig zijn. De locatie had beter kunnen zijn (groningen zuid ofzo), maar desalniettemin een leuk en behoorlijk hoog ontwerp!
Timmer (http://www.timmer.nl/) (hier vind je ook de pdf-link)
http://www.timmer.nl/timmer.nsf/(Images)/395D3EFDA08DA4C4C1256E5500324D2A/$FILE/wolkenkrabbers.JPG
Helaas is het nieuwsbericht al wel een tijdje oud. Hopelijk nog niet naar de diepvries of prullebak verwezen!
Dr. Dubai November 19th, 2004, 09:36 PM ziet er goed uit, hoewel een beetje meer kleur misschien wel op zijn plaats was geweest.
EuroMaster November 19th, 2004, 09:42 PM wat is die witte grote bol op die foto van de binnestad?
darulez November 19th, 2004, 09:53 PM @eurim@stovic:
Echt geen flauw idee. Lijkt op een luchtballon, maar dan zou ie veel te laag hangen. Of de ballon staat op het CiBoGa terrein. Maar waarom? AAArrgghhh.. hoofdbrekens.....iemand anders misschien?
Eisso November 19th, 2004, 10:58 PM wat is die witte grote bol op die foto van de binnestad?
Het is op het CiBoGa terrein. De GA van ciboga staat voor Gasfabriek. Ik heb geen bewijzen, maar vermoed dat het een gastank is of iets van die orde.
vinman November 20th, 2004, 12:16 AM Volgens mij ben ik er wel eens langs gereden.......allang vergeten.
bobdebouwer November 20th, 2004, 01:32 PM De vorm ziet er goed uit, nu nog wat ramen erin en ik geef groen licht :D
FCG November 20th, 2004, 04:24 PM Ik denk dat EISSO gelijk heeft met die Gastanks.. Het ziet er idd vreemd uit.
hooghoudt November 21st, 2004, 05:23 PM Even over De Twister in Vinkhuizen. In het pfdje van de site die eisso noemde staat een plattegrondje. Ik kan deze echter onmogelijk plaatsen. Volgens mij klopt het plaatje simpelweg niet.
Ik denk dat de locatie waar het hier om gaat ten zuiden van vinkhuizen is. Als je vanuit de stad over de frieschestraatweg richting vinkhuizen fietst, als je dan net over het spoor bent, ga door het tunneltje onder de ringweg door en kom je bij sportvelden die ten zuiden van vinkhuizen liggen uit. Als ik me niet vergis willen ze op DIE sportvelden gaan bouwen.
MAAR
Als ik van locatienet.nl een kaartje haal van deze locatie, dan loopt de ring op dit punt noord-zuid, en voor mijn gevoel klopt dat ook. Op het kaartje van Timmer lijkt het echter net alsof de ring west-oost loopt. Voor de rest lijkt het hele plaatje perfect te kloppen, let vooral op de knik in de sloten ten zuiden van vinkhuizen en het reitdiep.
Oftewel, hier klopt iets heel erg *niet* .
Wie weet raad?
PS. De locatie, vlak bij de CSM fabrieken lijkt me een mooi plek voor hoogbouw. Als die hoogbouw bij CSM ook doorgaat krijg je een supermooi clustertje.
Voor de duidelijkheid even de kaartjes waar ik net over zat te lullen:
http://img82.exs.cx/img82/9039/volgenslocatienet.gif
http://img82.exs.cx/img82/9091/volgenstimmer.gif
bobdebouwer November 22nd, 2004, 11:07 AM Één van de kaartjes is verouderd, en ik denk dat het de bovenste is... Wie weet meer?
hooghoudt November 22nd, 2004, 01:07 PM Die bovenste is de huidige situatie. Die gele is ringweg-west, die van noord naar zuid ligt. Deze kaart komt van locatienet, en het klopt ook precies met hoe ik het daar ken.
De tweede kaart komt dus van de timmer. Even voor de duidelijkheid: Die oranje weg heb ik er zelf ingetekend! en het lijkt dus alsof er een 4-baansweg van west naar oost ligt.
Volgens mij zijn er twee opties:
1) Die kaart van timmer klopt to-taal niet
of 2) De bouwlocatie is niet waar ik denk datie is
:weird: :? :|
Dartel November 22nd, 2004, 01:29 PM Het is een nieuwe ontsluitingsweg die aansluit op de ringweg en friesestraatweg
Eisso November 22nd, 2004, 04:52 PM helemaal gelijk. Het is een nieuwe ontsluiting. Deze zou worden aangelegd na de nieuwe kruising bij het hoendiep en de suikerunie. Hopelijk wederom met fly-overs. En hopelijk met de nieuwbouw van de twister, en woningen op het CSM terein (aan het reitdiep) geloof alleen niet dat de omgeving echt prioriteit heeft bij de gemeente. het zou wel een enorme boost zijn voor het gebied, de ontsluiting me vinkhuizen, en de skyline in de omgeving. Als de torens aan de overkant van het reitdiep (paddepoel zuid) dan ook nog es hoog worden word t helemaal mooi!
hooghoudt November 22nd, 2004, 05:03 PM Het is een nieuwe ontsluitingsweg die aansluit op de ringweg en friesestraatweg
Dan vraag ik me alsnog af waarom de ringweg zoals die er nu ligt niet op die kaart van timmer staat. Zie voor een kaart zonder die oranje streep erop die site die Eisso eerder al noemde.
Zijn deze plannen voor een nieuwe ontsluitingsweg al ergens anders in stukken van de gemeente naar voren gekomen? En hoe concreet is het en op welke termijn zouden we het kunnen verwachten?
Mocht het zo zijn dat de plannen voor deze weg realistisch zijn dan zou dat kunnen betekenen dat ze inderdaad echt van plan zijn meerdere dingen te gaan doen op de intensestadlocaties op de sportvelden bij vinkhuizen en bij CSM. Verder sluit dit natuurlijk goed aan op het eventuele nieuwe station wat op de kruising van de frieschestraatweg met het bestaande spoor.
Verder denk ik dat als de nieuwe weg er komt deze aansluiting zal hebben op de belangrijkste noordzuidweg door vinkhuizen heen, de Diamantlaan. Dit zou het realistischer maken dat de aansluiting van vinkhuizen op de ringweg ter hoogte van de edelsteenlaan op termijn gaat verdwijnen. Ik meen me te herinneren dat ik dat ergens anders ook gelezen/gehoord heb. In dat geval zou vinkhuizen dan vanaf de ringweg ontsloten worden door de bestaande aansluiting ter hoogte van de siersteenlaan en deze uitbreiding van de aansluiting bij de frieschestraatweg. Deze nieuwe weg zou bovendien het veel te drukke hoendiep wat ontlasten.
FCG November 23rd, 2004, 03:02 PM Net gelezen op rtvnoord (http://www.rtvnoord.nl/asp-rtvn/indexn.asp?pag_id=43750)
Groningen verliest weer deel skyline
http://img28.exs.cx/img28/944/ibg265x1982.jpg
Een van de gebouwen die tegen de vlakte gaat
GRONINGEN - De stad Groningen verliest opnieuw een deel van de karakteristieke skyline. Een paar jaar geleden gingen de vijf pijpen van de energiecentrale tegen de vlakte en straks is het de beurt aan de twee hoge torens van de Informatie Beheer Groep in de wijk Helpman.
De torens met een geel en blauwe logo maken plaats voor een nieuw gebouw, dat vrijwel op dezelfde plek komt te staan. De nieuwbouw kost ongeveer 70 miljoen euro en moet in 2009 gereed zijn. Het is nog niet bekend wat er gebeurt met twee andere torens, die met het groene en rode logo. Alle gebouwen zij eigendom van de Rijksgebouwendienst.
Iemand bekent met het nieuwe ontwerp??
Eisso November 23rd, 2004, 07:50 PM Nee....Dat ontwerp is dan ook nog niet getekend. Of men moet er op dit moment mee bezig zijn, maar dat verwacht ik niet. Het is inmiddels de derde keer dat men met het plan komt om de torens te slopen.
Als het wel doorgaat zullen ze eerst een prijsvraag moeten uitschrijven vermoed ik. Of de rijks bouwmeester aan het werk zetten. Ik hoop dat Koolhaas nog een keer zin heeft om t een en ander te ontwerpen! Een hoog markant gebouw op de locatie zie ik wel zitten.
Eisso November 23rd, 2004, 08:05 PM hmmm...misschien is het deze keer toch serieuzer? Bij OOG hebben ze t er ook al over....
Twee torens IB-Groep slooprijp
De twee torens van de Informatie Beheer Groep aan de Kemkensberg gaan na 30 jaar tegen de vlakte, want ze zijn verouderd. Renovatie zou duurder zijn dan de nieuwbouw die er nu voor in de plaats komt.
De bouw kost 70 miljoen en moet over enkele jaren beginnen. Het gebouw moet er in 2009 staan. Twee opties voor een locatie zijn: vlak langs de ringweg of aan de Helperzoom.
Bij de IB-Groep in de stad werken 1650 mensen. De overige twee torens, de rode en de groene, blijven staan.
In 2002 hadden ze het ook al over de sloop van de panden. Een zeer interessant syukje hierover (van het oude hoogbouwforum)
Voor IBG is geen ruimte op Europapark
Groningen - De Informatie Beheer Groep gaat waarschijnlijk een nieuw kantoor bouwen aan de Kempkensberg. Een verhuizing naar de nieuwe wijk Europapark zit er niet in. In dat gemengde kantoor- en woongebied rond het nieuwe stadion komen de eerstvolgende jaren geen bouwkavels beschikbaar waarop de IBG uit de voeten kan.
Sinds de plannen voor het Europapark duidelijker vorm kregen, is steeds gesproken over de IBG als een toekomstige gebruiker. Maar nu blijkt dat gebied voorlopig geen ruimte te bieden voor de ruwweg 40.000 vierkante meter kantoor die de IBG nodig zou hebben. Dat soort grote kantoren kunnen een plekje krijgen in het zuiden van het Europapark, maar dat deel is nog niet eens in ontwikkeling.
"Als wij nu ruimte willen maken voor de IBG, moeten we het plan ingrijpend veranderen", zegt de Groninger wethouder Willem Smink van Ruimtelijke Ordening. Het gebied tussen de vroegere elektriciteitscentrale en het nieuwe stadion biedt in de huidige opzet juist ruimte aan kleinere kantoren. "Wij hopen daarmee nieuwe vestigingen te trekken", zegt Smink nu.
De IBG en de Rijksgebouwendienst hebben volgens de wethouder drie serieuze mogelijkheden in studie. Het minst is hij te spreken over een plan om de huidige vier kantoorflats grondig op te knappen.
De beide andere plannen maken Smink enthousiaster. Het ene ziet er uit als een enorme schijf langs de zuidelijke ringweg. Een andere optie is extra hoogbouw op die plek. Beide plannen maken het mogelijk om het Sterrebos uit te breiden in de richting van de Helperzoom. Bovendien blijft er na sloop van de oude kantoren ruimte over voor woningbouw op een plek waarvoor veel belangstelling is, denkt Smink.
Het enige grote kantoor dat de eerste jaren gebouwd wordt in Europapark is van RZG/Geové. De verzekeraar heeft de enige grote kavel. Een andere 'trekker' voor Europapark kan de Belastingdienst worden. Die rijksdienst praat nog over vestiging in de kantoren van stadion Euroborg.
12 juli 2002, 10:11 uur Dagblad v/h Noorden
bobdebouwer November 24th, 2004, 02:50 PM 40.000 vierkante meter, dat moet wel de hoogte in lijkt mij! het grootste kantoorgebouw in Groningen is dat lomp lange ding aan het station, en die telt nog geen 20.000 m2!
darulez November 24th, 2004, 03:08 PM De plek is nogal groen. Veel bomen enzo. Als ze die zoveel mogelijk willen ontzien moeten ze de hoogte in.
Eisso November 24th, 2004, 05:03 PM Smink kennende gaat het wel de hoogte in :) Het is inderdaad een goed excuus om het park uit te kunnen breiden. Bovendien is de Kempkensberg ook aangewezen als hoogbouwzone tot 150 meter. Toen ze hebben besloten om dat daar toe te staan, wisten ze waarschijnlijk al van de eventuele nieuwbouwplannen van de IBG.Hopelijk hebben ze snel een schets klaar van het nieuwe kantoorgebouw. Ik ben zeer benieuwd. Omdat we in Groningen nauwlijks grote bedrijven hebben ( op gasunie en geove na misschien), zullen we het wat dat aangaat grote kantoorgebouwen hier van moeten hebben! Als het meezit hebben we een prachtig hoogbouw gebied in en rond t Europapark, over een jaar of 10!
FCG November 24th, 2004, 05:16 PM Het zou idd eens tijd worden Eisso :(
Maar wie weet.. in een paar jaar kan er veel gebeuren in booming Groningen
bobdebouwer November 25th, 2004, 12:51 PM Ik heb het nog eens nagekeken, 40.000 m2 is meer als ik had gedacht. Zoveel ruimte zit er straks ook in 'De Rotterdam' als die doorgaat. De Milleniumtoren komt er net niet bij met 38.000 m2. Kunnen ze de maximumhoogte op die plek niet opschroeven naar 200 meter, want zo komt er nog een behoorlijk kolossaal gebouw te staan!
hooghoudt November 25th, 2004, 01:19 PM ik had ergens gelezen dat de IBG niet meer in hoogbouw wilde... dus 50- ofzo. opzich heb je niet veel vierkante meters grond oppervlak nodig om 40000m2 te realiseren: 13verdiepingenx3000m=niet hoog
dat ze echt naar de 150 meter willen betwijfel ik. Ik kan met trouwens herinneren dat Smink het een keer had over 4 'pareltjes' rond het europapark: de euroborg, het geovegebouw, het station en ' een verrassing'. Misschien dat hij hier het nieuwe IBG gebouw mee?
IBG is inderdaad zo ongeveer het enige gebouw dat in principe genoeg m2s heeft om echt de hoogte in te gaan in groningen, afgezien van woontoren natuurlijk.
EuroMaster November 25th, 2004, 03:23 PM huh: millenium 38000m2 en de rotterdam 40000? de rotterdam is dikker, hoger en breder. hoe kan dat in godsnaam maar 2000m2 verschillen?????
Skyscrapercitizen November 25th, 2004, 03:35 PM De Rotterdam is dan wel 40.000 m2 kantoor maar dat is maar een beperkt deel van het gebouw. Hele gebouw is geloof ik meer dan 100.000 m2. Er komen ook woningen in, en hotel, een bios en tal van commerciele voorzieningen zoals winkels en horeca.
bobdebouwer November 25th, 2004, 05:48 PM Het klonk eigenlijk al te mooi om waar te zijn: De Rotterdam in Groningen :D In ieder geval nog kansen genoeg voor hoogbouw, als ze 40.000 m2 in laagbouw willen stoppen, krijg je een wel errg groot en massief blok. Ik dacht trouwens dat IBG niet zozeer tegen hoogbouw was, maar tegen de inefficiënte spreiding (4 torentjes) van kantoorruimte.
FCG January 9th, 2005, 09:51 PM ... Nog iemand nieuwtjes rondom de intense stad?
FCG January 14th, 2005, 06:11 PM en ja hoor.. de bewoners staan al weer actie te voeren.
http://www.webset.nl/helene/doel.asp
Wij willen de fracties in de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Wethouders ertoe bewegen ons te steunen in onze strijd om:
Het bouwplan op de locatie Vestdijklaan geen doorgang te laten vinden
Het bouwplan op de locatie Van Ketwich Verschuurlaan zo aan te passen, dat dit geheel in overeenstemming is met de bestaande bouw. Hooguit 4 verdiepingen.
We zullen met alle democratische middelen een felle campagne voeren. We denken daarbij aan de pers, aan bezoeken aan de raadsleden, aan brieven en petities, aan spandoeken en nog veel meer... Maar sommige plannen moeten een verrassing blijven.
Momenteel heeft de vereniging een ledenbestand van meer dan 250 leden. Iedere dag komen er nieuwe leden bij. Niet alleen uit de Hélène Swarthlaan, maar ook uit de omringende straten. Want honderden gezinnen zullen licht, lucht, privacy en parkeerruimte kwijtraken.
We voelen ons erg gesteund door iedereen in de omgeving. Gelukkig staat de buurtvereniging "Weijert Welzijn" achter ons.
bobdebouwer January 14th, 2005, 06:43 PM Goh, leuk dat zo'n burger meedenkt... Alleen zijn dit wel erg vage argumenten.
Dat je licht kwijtraakt doordat een paar huizen op een bepaald tijdstip van de dag in de schaduw van een flat staan, dat kan. Hoe erg dat is, laat ik in het midden.
Dat je lucht kwijtraakt omdat er een flat bij komt, lijkt me erg sterk. Gunt u de andere bewoners soms geen zuurstof? Ik zie graag wat daarmee bedoelt wordt.
Raakt men privacy kwijt als er een flat naast je huis komt te staan? Ooit gehoord van gordijnen?
Parkeerruimte. Je mag toch verwachten van een 18 verdiepingen tellend woongebouw dat er aan een (ondergrondse) parkeergarage wordt gedacht? Het plan kan worden aangepast, maar hoeft hiervoor niet worden geschrapt.
Conclusie: Je leeft in een stad, leer er maar mee te leven.
Diehard January 14th, 2005, 11:00 PM Ideetje om eens en masse de makers van die site met tegenargumenten te bestoken?
bobdebouwer January 15th, 2005, 12:32 PM Daar heb ik ook al over zitten denken, gewoon op een nette manier in discussie gaan met ze. Maar waarschijnlijk zullen ze toch niet van gedachten veranderen, en wat moeten wij precies met die tegenargumenten? Inderdaad, daar kan de gemeente veel beter op inspringen. Daarom lijkt het me ook beter een aantal politieke fracties aan te schrijven om ons enthousiasme over deze projecten kenbaar te maken. Krijgen ze misschien het idee dat niet de héle bevolking tegen deze ideeën is.
FCG January 15th, 2005, 07:02 PM Ik denk mee!
Laat maar horen wat jullie van plan zijn!
darulez January 16th, 2005, 04:15 AM De plannenmakers van de gemeente mogen idd wat meer positieve geluiden horen. Over het algemeen laten de klagers zich meer horen dan de positivos. Klote is, dat de media dol zijn op klagers om hun pagina's en zendtijd mee te vullen.
bobdebouwer January 16th, 2005, 11:34 AM Een brief schrijven naar DvhN en GIC en de politieke partijen om te laten horen dat het (Groningse deel van het) forum deze plannen van harte steunt?
FCG January 16th, 2005, 02:47 PM De plannenmakers van de gemeente mogen idd wat meer positieve geluiden horen. Over het algemeen laten de klagers zich meer horen dan de positivos. Klote is, dat de media dol zijn op klagers om hun pagina's en zendtijd mee te vullen.
DvhN is altijd geinteresseerd in klagers. (zou dat aan de Groningse mentaliteit liggen, of werken bij DvhN gewoon alleen zwaar gefrustreerde journalisten)
Hoe dan ook het is :bash:
FCG January 17th, 2005, 11:24 PM Lees dit net op gic.nl
Comité opgericht vóór ontwikkeling Grote Markt; voorstanders roeren zich nu ook
Voorstanders van het opknappen van de Grote Markt in Groningen beginnen zich steeds meer te roeren. Maandagmiddag werd bekend dat er nu ook een Comité vóór de ontwikkeling van Grote Markt is opgericht. Deze organiseert binnenkort een oprichtingsvergadering. Daarnaast hebben ondernemers in de binnenstad in een verklaring gewezen op de in hun ogen acute noodzaak van een opknapbeurt. Tenslotte kwam de Kamer van Koophandel Groningen uit met een verklaring waarin werd gesteld dat een investering in de oostwand ‘absolute prioriteit’ moet krijgen.
Maandag 17 januari 2005 overhandigden de tegenstanders van de ontwikkelingen aan de Oostzijde Grote Markt de eerste handtekeningen voor het aanvragen van een referendum. Dit was voor een aantal Stadjers aanleiding om het initiatief te nemen tot de oprichting van een comité vóór deze ontwikkelingen. Onder het motto: Een referendum is prima, maar laten we dan wel vóór stemmen!
De initiatiefnemers van dit comité zijn van mening dat de ontwikkelingen aan de oostzijde van de Grote Markt van cruciaal belang zijn voor de ontwikkelingen van de (binnen)stad van Groningen. De initiatiefnemers zijn van mening dat het plan voor de oostzijde niet alleen een stimulerende werking zal hebben op die saaie marktwand en het doodse gebied erachter maar uiteindelijk op de groei en bloei van de hele Groninger binnenstad. Alle voorstanders die aanwezig willen zijn bij de oprichtingsvergadering van het comité kunnen zich aanmelden via het emailadres: ikbenvoor@home.nl Binnenkort zal ook een website in de lucht gaan. Initiatiefnemers zijn Bert Jan Bodewes, Sherlock Telgt, Roel Groenhof en Heinrich Winter.
Ondernemend Groningen
Ondernemend Groningen vindt het dringend noodzakelijk dat de oostzijde van de Grote Markt en het aangrenzende gebied een impuls krijgt. Het plan dat nu voorligt zal vele positieve impulsen opleveren voor de economie in Groningen. Dat schrijven zes Gromningse ondernemers in een verklaring. Hieronder de verklaring integraal: ‘De regioverzorgende functie is de kurk waar de stad-Groninger economie op drijft. Meer dan honderdduizend mensen verdienen er het brood voor een veelvoud van inwoners van deze stad en de omgeving. Door te investeren in de oostwand van de Grote Markt kan de stad die rol behouden en uitbouwen’
De ondertekenende ondernemers zijn:
Erik van ’t Hoff, Wm Veenstra Repro Hans Klaassen, Mr. J.H. Klaassen Assurantiën Jan Marc van ’t Lindenhout, Café De Opera Berjo Wortmann, V&D Groningen
Kamer van Koophandel
In het rijtje voorstanders van de ontwikkelingen aan de Grote markt ostzijde, voegde zich maandag ook de Kamer van Koophandel Groningen. Deze gaf een verklaring uit volgens welke investeren in de oostwand 'absolute prioriteit’ behoeft.
‘’De positie van Groningen als winkelhart van Noord-Nederland is geen vanzelfsprekende zaak. Andere steden investeren in hun stadscentrum en worden geduchte concurrenten. Vaak ook, omdat ze op het gebied van de bereikbaarheid met minder grote problemen worstelen. Het bezoek aan de Groninger binnenstad daalde vorig jaar met ruim tien procent. De bestedingen liepen nog sterker terug. Groningen mag daarom niet stil blijven zitten. Delen van de binnenstad die matig functioneren moeten aantrekkelijker worden gemaakt voor de bezoekers. Voor de Kamer van Koophandel heeft het absolute prioriteit dat de geplande investering aan de oostzijde van de Grote Markt doorgaat. Dat staat boven de discussie die je kunt voeren over de ruimte die er moet komen voor commerciële activiteiten. ‘’
Uit de plannen die zijn gelanceerd voor een Centrum voor Informatie en Geschiedenis, spreekt volgens KvK-voorzitter Dolf Vogd ambitie. “De bedenkers hebben hun blik op de toekomst gericht. Groningen zet zich met wat nieuws op de kaart. Dat past wel bij deze stad. Het zou ondernemers moeten prikkelen om erbij aan te haken. Dat is goed om meer mensen naar deze kant van de binnenstad te trekken. Het is er nu te stil.” ''Als de investering nu niet doorgaat, gaan er kostbare jaren verloren.Voor een stad die een leidende rol wil spelen, is het zaak steeds nieuwe klanten te werven De Kamer van Koophandel hoopt dat de investering aan de oostwand ook weer beweging brengt in de planvorming voor de noordwand. Het is belangrijk, dat de ontwikkelingen aan de oostzijde worden ingepast in een totaalvisie voor de Grote Markt, dus inclusief de noordwand. De Grote Markt is het meest centrale punt in de stad en daarmee het visitekaartje van Groningen.’’
Gelukkig laten voorstanders van nieuwbouw zich ook een x gelden! Altijd kregen de tegenstemmers aandacht, altijd werden plannen aangepast, of werden zelfs gecancelled. Kijken in hoeverre deze posiviete aandacht voor dit project gevolg krijgt in de verdere media.
Sterke in geval met deze actie.
bobdebouwer January 18th, 2005, 12:09 AM Ook namens mij!
bobdebouwer July 9th, 2005, 02:02 PM Van www.groningen.nl:
Inspraak stedenbouwkundig plan Wielewaalplein
Burgemeester en wethouders van Groningen maken bekend dat er een stedenbouwkundig plan voor de locatie Wielewaalplein is opgesteld. Het plangebied bestaat uit het Wielewaalplein met de aangrenzende gronden aan de noord- en zuidzijde.
Met name de noordzijde van het winkelcentrum zal een wijziging ondergaan. De bestaande supermarkt aan de zuidzijde zal worden verplaatst naar de noordzijde, de winkeltjes aan de noordzijde zullen aan de zuidzijde van het plein een plek vinden in het te verbouwen casco van de bestaande supermarkt en er zal aan de noordzijde onder meer een nieuwe woonflat worden gerealiseerd. Dit kan tevens leiden tot een herinrichting van de openbare ruimte.
In het kader van de Algemene Inspraakverordening kunt u uw mening over dit beleidsvoornemen en over de daarmee samenhangende aanpassing van de Welstandsnota, kenbaar maken. De hierop betrekking hebbende stukken liggen ter inzage met ingang van donderdag 7 juli t/m woensdag 14 september 2005 bij :
* het Loket Bouwen en Wonen van de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken, Oosterstraat 56A te Groningen, op werkdagen geopend van 9.00 tot 17.00 uur
* het Gemeentelijk Informatie Centrum GIC, Kreupelstraat 1 (Prefectenhof), op werkdagen geopend van 9.00 tot 16.00 uur
* het Treslinghuis, Klaprooslaan 120
Tot en met 3 augustus 2005 kunt u uw schriftelijke reactie sturen aan Burgemeester en wethouders, p/a dienst RO/EZ, postbus 7081, 9701 JB Groningen.
Uw mening kunt u ook mondeling kenbaar maken tijdens een inspraakbijeenkomst op 14 juli 2005, aanvang 19.30 uur in het Noorderbad (theaterzaal) aan de Oosterhamrikkade NZ 66. Tijdens deze bijeenkomst wordt het stedenbouwkundig plan toegelicht en worden vragen beantwoord. In het inspraakverslag worden de ingekomen reacties weergegeven en wordt de gemeentelijke reactie gegeven. Het inspraakverslag wordt binnen 3 maanden na afloop van de inspraakperiode ter vaststelling aangeboden aan Burgemeester en Wethouders.
Groningen, 6 juli 2005
Even voor de duidelijkheid: het gaat om dit plan van de Intense Stad:
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/303b.jpg
http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/n303b.jpg
Van www.intensestadgroningen.nl
Uitgebreide informatie:
Ook de flat van architect F. Klein aan het Wielewaalplein staat op de monumentenlijst. Het is een typerend element aan het Oosterhamriktracé en blijft als zodanig behouden. De voorgelegen winkelunits verrommelen de straatwand en zijn aan een herziening toe. Dit biedt in de oksel van de flat ruimte voor verdichting.
Ontwikkelaar: Ceylonstaete, Geveke
Architect: Bureau Noordeloos
Dit is in het noordelijke gedeelte van het Oosterpark, aan het Oosterhamrikkanaal dus. De bestaande flat is 10 of 11 lagen hoog, en op de maquette is een pakweg 2 keer zo hoge toren te zien, rond de 20 verdiepingen dus.
hooghoudt July 9th, 2005, 02:06 PM goed nieuws!!
weeeer een leuke 50, 60 , 65 meter toren erbij!
het blijft nog wel lekker spannend met de allervaagste maquette ooit :)
bobdebouwer July 9th, 2005, 02:09 PM Deze maquette is dan ook al dik 1,5 jaar oud, en dat terwijl de inspraakprocedure nog moet beginnen. Het is natuurlijk wel mooi dat deze toren in het stedenbouwkundig ontwerp is meegenomen.
hooghoudt July 9th, 2005, 02:13 PM het beginnen van een inspraakprocedure betekent dat het project behoorlijk concreet is! van de meeste andere intensestad-plannen kun je helaas nog niet zeggen dat er een inspraakprocedure is begonnen :(
maar niet getreurd, we zitten nu al op 20 % ofzo :)
bobdebouwer July 9th, 2005, 02:22 PM Dit is de inspraakprocedure voor het stedenbouwkundig plan, niet voor de woontoren. Als de woontoren de inspraakprocedure voor het SKP overleeft, is het nog altijd de vraag of het de inspraakprocedure voor de toren zelf overleeft.
Edit: Op de site van Bureau Noordeloos (http://www.bureaunoordeloos.nl/), de architect van de woontoren volgens de Intense stad site, staan overigens (nog) geen impressies of maquettes van het nieuwe Wielewaalplein. Dat is best raar, want later gepresenteerde plannen zoals Woontoren de Diamant in Vinkhuizen staan er al wel, met toelichting en al.
FCG July 9th, 2005, 03:55 PM http://www.intensestadgroningen.nl/img/locaties/303b.jpg
Mijn opa had vroegûh een groentewinkel in het meest linkse pandje. Ik zal die beste man maar niet vertellen dat zijn oude winkeltje tegen de vlakte gaat omdat daar een toren van 60meter (of meer) komt te staan.. ben bang dat hij dat niet leuk gaat vinden ;)
Eisso July 9th, 2005, 08:26 PM Goh, maf dat ze daar nu gaan bouwen? Ik hoorde vanmiddag dat de Oosterhamrik plannen alweer zijn uitgesteld, en dat hij nog weer 2 jaar langer in zijn antie kraak pnad aan het kanaal mag wonen. Maargoed, dit is ook een plan opzich natuurlijk! Denk dat t niet te hoog word. Op de maquette is het gebouw links het huidige flatje, de nieuwe toren word niet eens 2 keer zo hoog. Met 60 meter houd t wel op dus. Mjah, das ook leuk!
bobdebouwer July 9th, 2005, 09:01 PM Volgens mij is dit inderdaad een appart project op zich, waarvan het dus inderdaad dichtbij het Oosterhamrik ligt. Dan nog kan het wel 2 jaar duren voordat er word gesloopt...
darulez July 10th, 2005, 06:21 AM DvhN is altijd geinteresseerd in klagers. (zou dat aan de Groningse mentaliteit liggen, of werken bij DvhN gewoon alleen zwaar gefrustreerde journalisten)
Hoe dan ook het is :bash:
Bijn het DvhN werken in meerderheid een stel azijn-pissers! Jonge frisse journalisten die zin hebben in hun werk worden binnen een half jaar depressief in die omgeving.
marruc July 19th, 2005, 03:53 PM die bol was vroeger een gasbol, volgens mij was ie van butaangas..... heeft jarenlang op het cibogaterrein gestaan..... ik kan wel eens kijken of mijn moeder die foto nog heeft, de avondvierdaagse begon daar vroeger
Groningen Pride July 19th, 2005, 06:52 PM VAndaag even rond gereden en natuurlijk wat foto's gemaakt her en der.
Valt me op dat ze In vinkhuizen, Siersteenlaan, flink bezig zijn met het 1 en ander aan grond voorbereidingen.
De Falladium
http://img341.imageshack.us/img341/3478/dcp00737fc.jpg
http://img341.imageshack.us/img341/9593/dcp00717lo.jpg
http://img341.imageshack.us/img341/9910/dcp00741zo.jpg
http://img341.imageshack.us/img341/5859/dcp00769zr.jpg
Richting De held ook bezig met voor bereidingen, maar van wat?
http://img341.imageshack.us/img341/3281/dcp00687wt.jpg
De plek waar de Fortuna wordt gebouwd?
http://img341.imageshack.us/img341/1507/dcp00692tv.jpg
Zo en nu naar de Euroborg voor FOto's!!Tot later.
peterdn July 19th, 2005, 09:09 PM Mooi dat ze bezig zijn met de grondwerkzaamheden voor de Palladiumflat.
Het is wel niet erg hoog maar beter dan niks.
En ik vind het ontwerp niet eens heel erg slecht, hoewel ik wel benieuwd ben hoe ie er in het echt komt uit te zien.
Nu hopen dat ze ook snel met de rest van de woontorens in vinkhuizen gaan beginnen.
FCG July 20th, 2005, 09:33 AM Het is idd altijd afwachten hoe een ontwerp tot leven komt vanaf het papier. Het ziet er niet heel verkeerd uit, maar echt hoogstaand is het ook niet.
Eisso July 20th, 2005, 09:54 AM Woontoren van zestig meter hoog komt er
Cees Vellekoop
groningen - Niets staat de bouw in de weg van de woontoren De Rokade, op de hoek van de Laan Corpus den Hoorn en de Sportlaan. In oktober start de bouw van het 20 verdiepingen (ruim 60 meter) hoge complex naast het verpleeg- en verzorgingstehuis Maartenshof.
Meer dan de helft van de 72 appartementen is inmiddels verkocht, zodat woningcorporatie De Huismeesters het aandurft om Schutte Bouw BV de opdracht te geven. De Rokade is een van de projecten van de Intense Stad, het programma dat de gemeente Groningen vorig jaar lanceerde voor nieuwbouw op lege en 'versleten' plekken in de bestaande stad.
De Huismeesters mikt met dit complex voor een belangrijk deel op ouderen. Door de nabijheid van Maartenshof, dat wordt vernieuwd en uitgebreid, kunnen bewoners een zorgcontract afsluiten als dat nodig wordt. De oplevering wordt verwacht in het najaar van 2007. Bijzonder aan het ontwerp van architectenbureau Arons en Gelauff is de kruisvormige plattegrond van de verdiepingen. Daardoor passen er op elke laag wel vier flinke appartementen, maar maakt het geheel toch een slanke indruk.
Het meeste glas zit in de binnenhoeken van het kruis. De kopse kanten zijn veel dichter, en voorzien van karakteristieke, ronde ramen. Op de begane grond krijgt het complex ongeveer duizend vierkante meter bedrijfsruimte. Daarboven komt het parkeerdek, uitgerust met een parkeerlift. De bovenste verdieping bestaat uit twee royale penthouses, waarvan de koopprijs boven het half miljoen ligt. Ze zijn allebei nog te koop. De overige appartementen liggen in prijs tussen bijna 200.000 en 250.000 euro, afhankelijk van de vloeroppervlakte en de hoogte.
Schaaksport
De naam De Rokade komt uit de schaaksport. Het is een zet waarbij de toren en de koning van plaats wisselen. De naam sluit aan bij de straatnamen (Schaaksport en Damsport) in dit deel van de Hoornse Meer en verwijst naar de hoogte van het gebouw, de toren. De twee verschillende type woningen hebben in de verkoopbrochure de namen Toren en Koning meegekregen.
Al 2 plannen die sowizo doorgaan!
Diehard July 20th, 2005, 11:26 AM En bijna weer eentje in aanbouw :cheers:
Groningen Pride July 20th, 2005, 12:16 PM mm de naam Schaaksport viel mij gisteren ook al op.
Mijn overgrootje(93)vertelde dat het gebouw(onderdeel maarstenshof) aan de schaaksport, wordt afgebroken en daar komt ook een heel hoog gebouw met een zweefbrug over de Schaaksport naar het oudbouw verzorgings tehuis.
Nou het zal mij benieuwen.
Ze hebben al wel overal van die barakken neergezet en je raad nooit wat er nu allemaal al instaat.
Fitnis apparatuur voor de oudjes :D GOED bezig daar!
http://img11.imageshack.us/img11/6868/dcp00563kr.jpg
http://img11.imageshack.us/img11/518/dcp005520ad.jpg
http://img11.imageshack.us/img11/3605/dcp005420wd.jpg
bobdebouwer July 20th, 2005, 01:09 PM Mooi. Net als ik weg ga uit het noorden beginnen de bouwkranen te komen.... :)
Groningen Pride July 20th, 2005, 01:33 PM HUH Bob? ga je weg uit het Noorden??
Of bedoel je ik ga op vakantie en dus ''even weg''?
FCG July 20th, 2005, 03:15 PM Heeft het een met het andere te maken?
Als dat zo is zou ik zeggen, het ga je goed Bob ;)
bobdebouwer July 20th, 2005, 08:21 PM Nou ik ga studeren in Breda... Is ook geen lelijke stad... Ook een leuke voetbalclub... tis dan wel geen FC, en ze hebben niet zo'n retegaaf stadion, maar misschien kan ik me er wel aanpassen. Maar zoveel bouwkranen als er straks komen in Groningen, die zie ik waarschijnlijk niet in Breda... Ik ga Groningen behoorlijk missen ben ik bang, dus er zit voor jullie maar één ding op straks. Heel veel updaten!
FCG July 20th, 2005, 08:26 PM dus er zit voor jullie maar één ding op straks. Heel veel updaten!
ja papa :)
bobdebouwer July 20th, 2005, 08:34 PM Goed zo, zeun :D
Groningen Pride July 20th, 2005, 10:24 PM HEy Bobo, welke opleiding ga je daar dan volgen?
Dat updaten komt wel goud, zorg er dan wel voor dat je internet hebt, anders hest er nait veul on. ;)
bobdebouwer July 20th, 2005, 11:05 PM Planologie en stedenbouwkunde, ik wil graag doorstromen naar design, dus geen management of zo. Ik wil overigens na mijn studie wel terug naar Groningen, maar dat zien we dan wel weer.
Internet hebben ze op de meeste scholen wel, dus ook op NHTV :)
lffıs July 21st, 2005, 12:09 AM ik wil graag doorstromen naar design
Cool! :cool: Ik doe op dit moment ook zoiets, nu nog MBO (Communicatie en Vormgeving, SintLucas (http://www.sintlucas.nl/index.asp?m_id=429) in Boxtel) maar kan ook daarna naar bijvoorbeeld Design Academy in Eindhoven! :cheers:
Eisso July 21st, 2005, 11:07 AM @ Bob: aan welke school is dat precies? Wat houd t in? Lijkt wel een beetje op mijn studie. Alleen is dat aan een kunstacademie, dus zal ik nooit een échte stedenbouwkundige worden.
darulez July 21st, 2005, 11:44 AM Ik las ergens dat bewoners van de huidige flat aan het kanaal tegen de nieuwe woontoren zijn. Naar mijn mening mogen ze al blij zijn dat hun flat blijft staan omdat het als monument is benoemd. Ik vind het iig een lelijk ding!
bobdebouwer July 21st, 2005, 11:47 AM Ik ga Planologie en Stedenbouw doen aan de NHTV in Breda, en in het 2e jaar wil ik me gaan richten op de stroming Stedenbouw en Design. Klinkt me allemaal best leuk!
Ik vind het ook niet bijzonder mooi, maar dat komt waarschijnlijk omdat het uit de mode is. De martinitoren is ook uit de mode geweest, en heeft men ook eens willen slopen...
Groningen Pride July 21st, 2005, 01:11 PM @ Bob, ik wens je alvast veel succes daar in Breda, wanneer ga je er heen verkassen dan?
@darulez, Ja dat klopt de mensen aan het Wielewaalplein zijn er fel op tegen, maarja is ook logisch, die flat wordt pal voor hun flat gezet,, weg uitzicht naar Euroborg :D
Maarja ik zou ook graag willen dat die flat er komt, alleen tja er moet ergens rekening mee gehouden worden dat zul je net zien helaas.
Ben blij dat de opleiding die ik volg, hier in de stad is. en ook nog eens om de hoek :D
Shockwave July 21st, 2005, 02:08 PM Jij doet iets aan het alfa-college leeuwenborg-locatie? :D horeca miss. ? :)
bobdebouwer July 21st, 2005, 06:00 PM September moet ik in Breda zitten, nog hard op zoek naar een goede kamer! Wat voor opleiding doe jij dan?
Groningen Pride July 21st, 2005, 07:45 PM Nou Bob dan mag je nu alvast wel beginnen met een kamer zoeken..Mischien dat je via iemand van het HHF een kamer kan fixen?
Ik ben met het 3e leerjaar bezig van ICT beheer (systeem beheerder)
Ben vorig jaar geslaagd voor mijn opleiding ICT medewerker en heb daar als trotse jongen mijn eerste diploma gehaald :)
ben nu voor mijn 4e jaar bezig op het Noorderpoort College in Ulgermaborg(Mellisseweg)
@Shockwave: Leeuwenborg schijf je zo: Lewenborg ;)
Shockwave July 21st, 2005, 07:54 PM Bijna goed ;)
Ik schrijf vaak hoe ik spreek, alleen op het forum en op school moet ik dat afleren. Psycho wordt Syko, enzo :D
Groningen Pride July 21st, 2005, 08:00 PM nou ja ik d8 die jongen weet niet beter, maarja dat valt dus nog mee ;) grapje hoor !!:D
Shockwave July 21st, 2005, 08:59 PM Wahaha naja kom ook niet vaak in Lewenborg, daar zal 't wel aan liggen ;)
FCG July 21st, 2005, 09:21 PM jongens, voeg elkaar even toe op MSN oid, dat scheelt mij weer wat scrollen ;)
bobdebouwer July 22nd, 2005, 05:22 PM Goed, agentofthekgb@hotmail.com voor de liefhebber :)
|
|