View Full Version : Ruimtelijke Ordening / Planification

Benvir
August 7th, 2009, 10:06 PM
SkyscraperCity is de plek bij uitstek om het eens over ruimtelijke ordening te hebben, daarom dat ik er een thread over maak.

Vinden jullie de RO goed geregeld in België ? Kunnen andere landen een voorbeeld zijn voor ons ? Wat moet er veranderen ? Heb je nieuws over RO ?

Shoot!

Bazar
August 10th, 2009, 11:00 AM
Vinden jullie de RO goed geregeld in België ?

Ik denk dat we het hier bijna allemaal eens gaan zijn dat RO hier niet echt voorbeeldig is (om het zacht uit te drukken). Al zijn er wel hier en daar een paar kernversterkende regels uitgebracht de laatste jaren.
In Wallonië mag een gemeente bijvoorbeeld pas nieuwe bouwgronden buiten de kern van een dorp toekennen wanneer alle bouwgronden binnen de dorps'kern' opgebruikt werden.
Maar ja, we hebben zoveel mispeuterd in het (soms zeer recente) verleden dat het zeer veel tijd nodig zal zijn om dat recht te trekken...

Slagathor
August 10th, 2009, 01:44 PM
In Wallonië mag een gemeente bijvoorbeeld pas nieuwe bouwgronden buiten de kern van een dorp toekennen wanneer alle bouwgronden binnen de dorps'kern' opgebruikt werden.

Wat zijn daarvoor de Waalse motieven? Wil men daarmee de dorpskernen levendiger houden of het groen buiten de bebouwde kom behouden, of..?

Bazar
August 10th, 2009, 01:47 PM
Men wil hiermee waarschijnlijk voornamelijk de groene ruimte/natuur beschermen en versnippering tegengaan. Ik denk niet dat het levendig houden van de dorpen er echt iets mee te maken heeft. Al is dat wellicht een mooi meegenomen, doch beperkt neveneffect ;)

Slagathor
August 10th, 2009, 02:45 PM
Dat leek me ook niet het meest realistische leitmotiv, maar Wallonië is tamelijk groen en meestal vind je zulke argumentering vooral terug in volgebouwde regio's als Vlaanderen en de Randstad.

Men maakt zich meestal pas druk over het behouden van groen als het bijna volledig weg is.

EvanG
August 10th, 2009, 02:52 PM
Mja, ecolo haalde in Wallonië recent wel een kleine 20% bij de laatste verkiezingen, wat hun toch met voorsprong de grootste groene partij van Europa moet maken. De invloed van een sterke ecologische reflex zou ik dus toch ook niet minimaliseren.

vank
August 10th, 2009, 03:29 PM
Ruimtelijke ordening is een catastrofe in Vlaanderen, geleidelijk aan is het de laatste jaren iets verbeterd en laat ons hopen dat dat in de toekomst in stijgende lijn mag gaan.

Iedereen kon zomaar overal bouwen wat hij wilde, daarom hebben we nu lintbebouwing van kilometers lang van het ene dorp naar het andere dorp, iets wat je in Nederland niet gauw zal vinden.

Ik verwijs naar Nederland, omdat de ruimtelijke ordening daar stukken beter georganiseerd is, maar zij hebben dan weer steken inzake architectuur. Ook houdt men in Nederland een bepaald stuk voor bebouwing als er in de kern geen mogelijkheid meer is. Jarenlang bouwden ze dan van die vinexwijken, allemaal hetzelfde en netjes geordend (nu beginnen veel van die wijken te verpauperen, laat ons het even stellen zoals het is 'in de marginaliteit te vervallen').

Door de houding in het verleden is de spreuk 'de Vlaming is geboren met een baksteen in de maag' gevormd. En hij zou het liefst van al zoals alle andere Belgen gewoon een huis met tuin hebben.
Maar als het nog 20 jaar zo door gaat dan is er geen groen meer. Vlaanderen is een verstedelijkte regio, en we zullen echt wel dringend werk moeten maken van een groener uitzicht!!!

Ruimtelijke ordening moet in deze regering nog veel strenger optreden, er moeten strikte gebieden opgetekend worden waar zoveel mogelijk kantoren, woningen en winkels op moeten verschijnen.

Gebieden buiten dorpen moeten economische gebieden worden, of behouden blijven voor bos- en landbouwgebied.

Als de minister de ernst van deze zaak inziet, dan zal dit scenario geleidelijk aan verbeteren. Maar zullen de leden van SSC hier ook in hun handen wrijven want hoogbouw is de meest ideale oplossing inzake ruimtelijke ordening. Gezien er meer gerealiseerd wordt op een beperkte oppervlakte.

Dus Groen! en Ecolo zouden in feite die hards moeten zijn inzake kwalitatieve hoogbouw (uitzicht+milieuvriendelijkheid), maar of dat in werkelijkheid zo is is een ander paar mouwen.

De Klauw
August 10th, 2009, 05:17 PM
Gebieden buiten dorpen moeten economische gebieden worden, of behouden blijven voor bos- en landbouwgebied.

Dat vind ik niet. Ook economische functies zoals winkels en recreatie kunnen gerust in de centra ondergebracht worden. Steden en dorpen worden doodgemaakt door alles naar 'den buiten' te verplaatsen. Wel zullen we dan afmoeten van die 'alles in één' winkels.

Industrie moet uiteraard wel zoveel mogelijk buiten de stadscentra's en bewoningsgebieden blijven.

vank
August 10th, 2009, 05:56 PM
^^

Ik had me inderdaad verkeerd uitgedrukt, met economische gebieden had ik het meer over havenuitbreidingen.

Industrieterreinen zijn daar ook een onderdeel van, maar niet zoals ik waarschijnlijk heb laten blijken het voorbeeld van shopping, want het is ook een grove fout om shoppingcentra tussen de koeien in te planten.

Bazar
September 21st, 2010, 03:39 PM
De Morgen:
Aantal baanwinkels boomt
De voorbije vijf jaar is dubbel zoveel vierkante meter voor grootwinkels vergund, waarvan een groot deel voor baanwinkels. Dat blijkt uit onderzoek van Unizo. De nieuwe Ikea-wet, aldus de ondernemersorganisatie, is verantwoordelijk voor deze "stadsvlucht".
Unizo onderzocht het aantal vergunningen voor grootwinkels de voorbije vijf jaar, sinds de Ikea-wet werd ingevoerd. Die wet laat elke gemeente zelfstandig beslissen over aanvragen voor winkels, ook als de impact van die winkels de gemeentegrenzen overschrijdt.

2.403
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal aanvragen sinds de Ikea-wet met 30 pct is gestegen tegenover de vijf jaar daarvoor, van 1.848 tot 2.403. Dat komt neer op 3.000.000 m2, dubbel zoveel als de voorgaande periode. Daarvan staat 1.455.455 m2 in Vlaanderen, met Oost-Vlaanderen dat de kroon spant (407.330 m2).

Verlinting
Voor 2009 bekeek Unizo waar die nieuwe grootwinkels kwamen: in de kern, in een woonbuurt of langs invalswegen (de zogenaamde baanwinkels). Blijkt dat 43 pct van de nieuwe winkels baanwinkels zijn. De ondernemersorganisatie wijst de Ikea-wet met de vinger voor deze "verlinting", waarbij kunstmatige mobiliteitsstromen worden veroorzaakt en winkels uit de centra worden weggezogen. Unizo is voorstander van het nieuwe Vlaams distributiebeleid, zoals beschreven in de Vlaamse startnota "Winkelen in Vlaanderen", met maatregelen om meer winkels naar de steden en gemeenten te halen. (belga/kh)
:ohno:

Snelly1968
November 25th, 2010, 05:25 PM
Vinden jullie de RO goed geregeld in België ?
Shoot!

Renaat Braem schreef meer dan 40 jaar geleden het pamflet Het lelijkste land ter wereld.
Hierin gaf hij zijn visie over de R.O. - of het gebrek daaraan.

Dat pamflet is nu heruitgegeven en is nog altijd de moeite van het lezen waard.

:cheers:Snelly

Dequal
November 25th, 2010, 10:31 PM
Renaat Braem schreef meer dan 40 jaar geleden het pamflet Het lelijkste land ter wereld.
Hierin gaf hij zijn visie over de R.O. - of het gebrek daaraan.

Dat pamflet is nu heruitgegeven en is nog altijd de moeite van het lezen waard.

:cheers:Snelly

Inderdaad. Boeiende lectuur. Er zijn genoeg mensen die de voorbije 50 jaar boeken hebben geschreven hoe we ons Belgisch landje letterlijk vern*kt hebben.