View Full Version : Waar in A'dam heb je gewoond/wil je (niet) wonen?
Rietendak August 9th, 2009, 07:13 PM Oftewel, buurtenstrijd!
Ik ben opgegroeid op de Oudezijds, in een (afgesloten) zijstraatje/hofje tussen de hoeren. Ik herinner me er niet veel van, maar wat ik nog weet was prima. Lekker druk altijd, en het afgesloten hofje was groot genoeg om een beetje achter een bal aan te hobbelen. Toen ik twee jaar terug op huizenjacht was heb ik er ook weer rondgekeken, en heb ook nog even getwijfeld, maar nee. Teveel toeristen, geen 'buurtwinkels' en natuurlijk toch hoge prijzen.
Toen ik een jaar of zeven was naar de Noorderstraat, zijstraat van de Vijzelstraat. Vrij kak, maar echt een perfecte plek om een kind op te voeden. Amstelveld om de hoek (waterballonnengevecht met die pompen!), veilig, weinig auto's en goede basisscholen om de hoek. Voor mij nu ook te duur, maar ik zou hier later ook best mijn kinderen willen onderbrengen.
Op m'n achttiende het huis uit naar de Maasstraat (Rivierenbuurt). Echt een buurt-buurtje, met kassameisjes die je bij naam kennen enzo. Prima, maar ik had wel af en toe het idee dat ik in een dorp woonde, hoewel de Ferdinand Bol om de hoek was en je in vijf minuten de stad in fietst. Als de eerste fase van (Kop) Zuidas over een jaar of tien af is (en werkt) woon je hier denk ik wel lekker in de luwte van een nieuw druk stuk stad. Momenteel is het er me wat te rustig.
Na twee jaar een half jaartje diep in Noord, aan de Banne Buikslootlaan. Misschien wordt het wat als de stadsvernieuwing hier doorzet en de N-Z lijn er is. Daar hou ik het bij.
Nu woon ik alweer twee jaar heel gelukkig in de Derde Helmersstraat te Oud-West. Superrustig, maar met het Leidseplein op vijf minuten lopen en het Vondelpark op ongeveer dezelfde afstand. Hoewel het flink veryupt zijn er nog genoeg 'echte' Amsterdamse cafetjes om de hoek (ik noem Oranje aan de Bilderdijk). Voor mij nu echt de perfecte locatie, ik blijf hier zeker nog wel een paar jaar zitten.
Als ik over een jaar of tien aan kinderen begin zou ik denk ik het liefst in West binnen de ring blijven; ik vind de Baarsjes echt een ondergewaardeerd stadsdeel, met veel mooi groen en rust en toch dichtbij het centrum. Terug naar Noord hoef ik niet, in ieder geval zolang de N-Z lijn er nog niet is. Dan zit ik liever is Osdorp, waar wat vrienden van me vrij ruim en mooi zitten, en je bent ook in een minuut of vijftien in de stad. Oost is voor mij vrij onbekend.
Waar hebben jullie zoal gewoond, waar wil je wonen, of zou je juist voor geen geld willen zitten? Ben je West of Oost? Een Zuidkakker of juist Noord-gestoord?
bthj August 9th, 2009, 07:31 PM Leidsekade, Comeniusstraat, Zeedijk, Europaplein, Nwe Herengracht, Oudezijds Voorburgwal, Marnixstraat, Marnixkade, De Wet-buurt.
Elio di Angelis August 10th, 2009, 08:32 AM Ik zet geen stap in West (buiten de ring) en Zuid-oost ook niet.
Woon nu in de Pijp.
Alargule August 10th, 2009, 09:16 AM Nooit in Amsterdam gewoond, maar de laatste tijd zijn er wel plannen om bijv. eens in Nieuw Sloten of Buitenveldert te gaan kijken.
Een woning binnen de A10 is voor mij eigenlijk al uitgesloten (of het moest zo'n peperdure villa in Oud-Zuid zijn...) - veel te veel op elkaar gepropt met veel te weinig ruimte voor veel te veel geld. Osdorp (te ver), Zuidoost (idem) en Noord (vind het wel een mooie wijk, maar ik zie er niks van mijn gading) zijn ook geen opties.
Le Curé August 10th, 2009, 09:30 AM Plantage-buurt en de Kadijken; de Lastage buurt; Dappermarkt; Kattenburg; Utrechtse(dwars)straat en omgeving - Allemaal geweldig. Heb niets met West en nooit gehad ook -laat staan Noord. Maar goed, ik ben nu enigszins weggedwarreld de andere kant op...
Plaas August 10th, 2009, 09:35 AM Tja, ik woon in Alkmaar, en ik zie niet veel reden dat te veranderen. Ik woon hier dichtbij het station, de trein brengt me in iets meer dan een half uur in hartje Amsterdam, en zolang in Amsterdam de meeste kroegen toch al om één uur sluiten heb ik altijd nog m'n laatste trein naar huis.
Daarenboven: als ik het saaie Alkmaar voor een échte stad zou willen verruilen, dan zou ik niet meteen aan Amsterdam denken. 't Is me er te duur en te eenzijdig. En vooral te kleingeestig, met die bizarre sluitingstijden en regeltjes.
Hed Kandi August 10th, 2009, 10:00 AM transvaalstraat gewoond, nu in bussum, als ik weer naar amsterdam zou gaan dan zou het lastig zijn om te kiezen waar. er zit zoveel moois tussen alleen komen ze altijd net 1 ding te kort voor de 1 of voor de ander. bussum is wat dat aangaat de ideale buitenwijk:cheers:
Joshapd August 10th, 2009, 01:23 PM Gerard Doustraat in de Pijp, Dijkmanshuizenstraat in Noord en nu in Betondorp in Watergraafsmeer
AMS guy August 10th, 2009, 06:27 PM Leerdamhof (Gaasperplas), mooie rustige wijk, maar te ver van de stad als je veel uitgaat en al je vrienden wonen binnen de Ring. Insulindeweg (Oost), Van Ostadestraat (De Pijp), Haarlemmerweg (Westerpark), Bloemstraat, Looiersgracht (De Jordaan), Oostzaanstraat (Spaarndammerbuurt), op een paar minuten lopen van de Pontsteiger ;) Ik wil graag in deze buurt blijven, maar naar een grotere woning verhuizen. Nu woon ik op 45 m2.
CityLife August 11th, 2009, 04:10 PM Amsterdam Nieuw-west (geboren), vervolgens in Amstelveen, Amsterdam (korte) Nieuwendijk/martelaarsgracht, Buitenveldert, van Woustraat (de Pijp), Govert Flickstraat (de Pijp) en de Baarsjes.
SkyBridge August 11th, 2009, 05:22 PM van Woustraat (de Pijp),
:cheers: Lijkt me ook wel wat. Lekker chaotisch en stedelijk.
Grumpey August 11th, 2009, 06:30 PM Gewoond op uilenstede, nu woon ik op het amstelveld, aan prinsengracht. Ideale plek: centraal maar toch enorm rustig buurtje, utrechtsestraat om de hoek, hardlopen langs de amstel en vondelpark, en alle trams rijden over de vijzelstraat of rembrandtplein (Zelfs de metro is nog op loop afstand :) )
Als ik het zou kunnen betalen zou ik hier zeker ook later een huis kopen. En anders zou ik denken aan Prinseneiland, Plantage (indien ik rijk word) of oud-west (realistischer).
Errik August 12th, 2009, 05:00 PM Waterkeringweg (Westerpark a/d Haarlemmerweg)
Hoofdweg bij Mercatorplein
Minahassastraat in de Indische Buurt.
Nu weer in De Baarsjes, maar deze keer de zuidelijke helft.
Eigenlijk vond ik de Hoofdweg wel het gezelligst. We hadden leuke buren en omdat we op de begane grond woonden, was er altijd wel iets te zien. Waterkeringweg was niet veel aan, maar tegenover het Westerpark, al was dat destijds (2000) nog niet zo leuk als nu.
Indische buurt vond ik echt minder. Lelijk stadsvernieuwingsbouw en een sacherijnige sfeer op straat. Noordelijk deel van die buurt is nu snel aan het opkrabbelen. Nabijgelegen Dapperbuurt was al leuk natuurlijk.
Ik zou niet graag buiten de ring willen wonen of in Noord (de oude dijken uitgezonderd). Mijn droomlocatie is de Bellamystraat. Eén van die oude pandjes met een voortuintje. Lijkt me heerlijk. Eigen pandje om de hoek van de markt en de Kinkerstraat.
MVA August 13th, 2009, 10:58 AM Geboren in het VU Ziekenhuis, toen direct verhuisd naar Alkmaar, daar en in de omgeving opgegroeid, zodra het kon (op m'n 19de) weer naar Amsterdam gegaan:
Stadionbuurt
Uilenstede (is officieel Amstelveen)
Overtoom
Kijkduinstraat (Bos & Lommer)
Insulindeweg (Indische Buurt)
en nu bij het Sumatraplantsoen (ook Indische Buurt)
Waar ik niet wil wonen: Noord, ten westen van Oud-West/Westerpark, Buitenveldert, IJburg.
Zuidoost is een twijfelgeval.
Als ik volgende maand de staatsloterij win, ga ik een mooi appartementje aan het water zoeken.
CityLife August 22nd, 2009, 03:25 PM :cheers: Lijkt me ook wel wat. Lekker chaotisch en stedelijk.
Yep... en de rinkelende tram die altijd voorbij lijkt te komen.
Toch was de Govert Flinckstraat (zijstraat van de van Wou, vlak tegen het centrum aan) leuker. Niet omdat dat zo'n leuke straat is, maar omdat ik op de hoek van het v.d. Helstplein woonde, met o.a. de Chocolate Bar, de Albert Cuyp markt, Heinekenplein en Gerard Douplein etc. Uiteindelijk is die buurt het meest chaotisch van de Pijp, vooral door de vele bars, restaurants, coffeeshops en natuurlijk de markt.
SkyBridge August 22nd, 2009, 07:52 PM Je kan sowieso bijna niet fout gaan in die omgeving :)
Elio di Angelis August 22nd, 2009, 11:35 PM ^^
Ik woon aan het park in die omgeving. Maar zou ergens anders in de Pijp ook zo willen wonen. Al hoewel iets aan de grachten me ook wel wat lijkt. *droommodus* Of in een woontoren bij Overhoeks uitkijken op de binnenstad met de gordels.
Grumpey August 23rd, 2009, 01:39 PM ^^
Ik woon aan het park in die omgeving. Maar zou ergens anders in de Pijp ook zo willen wonen. Al hoewel iets aan de grachten me ook wel wat lijkt. *droommodus* Of in een woontoren bij Overhoeks uitkijken op de binnenstad met de gordels.
het sarphatipark ^^, mijn droomhuis is nog altijd een bovenwoning aan de noordzijde van het sarphatistraat, met een frans balkon aan voorkant met uitzicht over park en een zonnig dakterras met wat uitzicht. zucht.... :)
Elio di Angelis August 23rd, 2009, 03:24 PM Het sarphatipark idd. Een van de mooiste parken in amsterdam. Met het beeld en fontijn van Sarphati hem zelf.
bulgerhoog September 15th, 2009, 09:27 PM Begonnen in Uilenstede (het niemandsgebied tussen A'dam en A'veen). Daarna in de Rivierenbuurt, vervolgens via Leidschendam in Rotterdam centrum aangekomen (eindelijk in een echte stad met 's avonds een zee van lichtjes, als ik over de stad kijk :lol: ). Dus eigenlijk ben ik een echte Randstedeling :banana: geworden.
Erik
MVA September 17th, 2009, 01:25 PM Begonnen in Uilenstede (het niemandsgebied tussen A'dam en A'veen). Daarna in de Rivierenbuurt, vervolgens via Leidschendam in Rotterdam centrum aangekomen (eindelijk in een echte stad met 's avonds een zee van lichtjes, als ik over de stad kijk :lol: ). Dus eigenlijk ben ik een echte Randstedeling :banana: geworden.
Erik
In Amsterdam zie je 's avonds geen lichtjes, pikdonker is het.
Elio di Angelis September 17th, 2009, 06:30 PM ^^
De grachten snachts zijn prachtig.
Cymen September 18th, 2009, 01:34 PM Het mode district in Amsterdam kent inderdaad geen verschil tussen dag en nacht:
http://www.modeblog.nl/wp-content/uploads/2008/01/wallen.jpg
Atmosphere September 18th, 2009, 02:51 PM Eerst op de Alexanderkade gewoond vlakbij de molen ( met brouwerij 't ij). Prachtige plek met alleen een fietspad voor de deur, een groene strook gras en water. En dat midden in Amsterdam. Helaas wegens omstandigheden moeten verhuizen (had niks met de buurt te maken verder) en ben ik in de Indische buurt gaan wonen. Een paar jaar geleden zou ik hier voor nog geen goud willen wonen maar vrijwel elk blok is gerenoveerd en veel arme mensen zijn vertrokken waardoor het nu een prachtige buurt is geworden met goede uitgaansgelegenheden. (studio K, badhuis, en er wordt gebouwd aan nog meer voorzieningen)
Rietendak September 18th, 2009, 10:30 PM Ik ben dol op mijn stad, en er is niets mooier dan een avond zwalken langs de grachten na tot laat zuipen in het Vondelpark, maar mijn sterkste herinnering aan Rotterdam is de eerste keer dat ik daar overnachte, in een hotel met m'n ouders toen ik een jaar of acht was. We zaten op de tiende verdieping ofzo, en het uitzicht maakte enorm veel indruk op me. Haast een stad van de televisie! Dat heeft Amsterdam nou eenmaal niet, en dat zal ook nog wel even zo blijven. :).
Wuppeltje September 18th, 2009, 10:45 PM Ik denk dat ik als kind teveel over New York fantaseerde (met behulp van foto's en zelfgemaakte tekeningen) om überhaupt onder de indruk te zijn geweest als kind van hoogbouw in Rotterdam. Vond het allemaal maar ver uit elkaar staan. Wel was ik enthousiast over de bruggen in Rotterdam.
Plaas September 20th, 2009, 12:41 PM Haast een stad van de televisie! Dat heeft Amsterdam nou eenmaal niet, en dat zal ook nog wel even zo blijven. :).
In Rotterdam heb ik altijd het gevoel dat ik een stad ben. In Amsterdam heb ik het gevoel dat ik in Amsterdam ben. Klinkt flauw, maar ik bedoel ermee dat Amsterdam volkomen uniek is. Niet per se kosmopolitisch, niet overdonderend, maar wel heel erg mooi. Ik hoop dat dat zo blijft.
Waterlander September 20th, 2009, 12:55 PM Tot mijn 27-ste in Noord gewoond.
Mandarijnenstraat (Terrasdorp / Tutti Fruttidorp)
Nigellestraat (tussen de Kamperfoelieweg en het Florapark)
Vlaggemast (Banne 2)
Tegenwoordig woon ik in Monnickendam (Waterland)
ldd November 11th, 2009, 11:12 AM Ik ben geen Amsterdammer, maar woon toch al 15 jaar in Amstelveen, eerst 8 jaar op Uilenstede en nu in de Lindenlaan. Bevalt prima, hoewel ik wel een keer een huis wil kopen en dat is best moeilijk in Amstelveen / Amsterdam.
Hoogloper November 12th, 2009, 10:50 PM @ IDD
jemig, 8 jaar op Uilenstede.. heb het daar toch wel een jaar uitgehouden maar dat was ook wel de max.
insulting-dutchman November 13th, 2009, 02:38 AM ja, dat is wel erg lang, uilenstede komt toch echt wel in het lijstje waar ik niet wil wonen
Grumpey November 13th, 2009, 09:52 AM Eerlijk gezegd woon ik 10x liever in uilenstede dan in bijvoorbeeld Noord, IJburg, Geuzenveld of ZuidOost.
insulting-dutchman November 16th, 2009, 11:28 PM liever mijn eigen apartementje in geuzenveld, dan een studentenkamer van 12 vierkante meter, met een gedeelde keuken
cjav November 17th, 2009, 12:46 AM ja, dat is wel erg lang, uilenstede komt toch echt wel in het lijstje waar ik niet wil wonen
Ken aardig wat studenten die daar wonen, zijn er toch best tevreden over. Ach ja een aantal buitenlandse studenten kwamen eerst in de Bijlmer terecht. Lekkere kennismaking, naast een junkenopvang.
insulting-dutchman November 17th, 2009, 05:25 PM er zitten via de hogeschool inholland nog steeds een boel studenten in zuid oost/diemen zuid. eerst hadden ze een eigen flat, nu een container dorp
en ze betalen er grof geld voor. er is gewoon een ernstig tekort aan jongeren woningen in amsterdam/nederland dat er ook nederlandse studenten maar in een container in diemen-zuid gaan wonen omdat ze niks beters kunnen krijgen is natuurlijk erg treurig
flex December 9th, 2009, 04:27 PM Woon op het moment op het zeeburgereiland (Zeeburg) net binnen de ring. Opzich prima, tram stopt voor de deur en veel uitvalswegen. Alleen wil toch meer echt in een levendige buurt gaan wonen.
Voorkeur:
Plantage buurt, sarphatipark, jordaan, de pijp en natuurlijk sommige andere delen van oud-zuid.
Maar eerst even wat meer geld zien te verdienen ;)
Grumpey December 9th, 2009, 04:41 PM Woon op het moment op het zeeburgereiland (Zeeburg) net binnen de ring. Opzich prima, tram stopt voor de deur en veel uitvalswegen. Alleen wil toch meer echt in een levendige buurt gaan wonen.
Voorkeur:
Plantage buurt, sarphatipark, jordaan, de pijp en natuurlijk sommige andere delen van oud-zuid.
Maar eerst even wat meer geld zien te verdienen ;)
Precies de wish-list van woonplekken die ik ook heb ^^
mojoland December 9th, 2009, 04:43 PM Ach jonge jij woont tenminste niet bij je ouders in tegenstelling tot ik. :(
Bovendien heb ik niet eens een eigen kamer maar deel ik het met me broer we zijn allebei al 20ers. Dat is triest. Me zus gaat binnenkort verhuizen naar Den Haag met haar man. Maar ik ben niet toe aan een eigen kamer maar een eigen woning maar daar ben ik nog te jong voor. Eerst mijn studie afronden en dan zoeken.
Ik woon in Slotervaart tegenover het Rembrandtpark. Ik woon in een buurt vol met Marokkanen, turken, surinamers. En het stikt van de hangjongeren en rellen schoppers.
Ben opgegroeid met ze maar later toch uit het hele hangjongeren leven uitgestapt.
Bovendien zijn zelfs de kleinste kleuters heel brutaal en als je ze aankijkt dan vraag je om uitgescholden te worden. :D Maar ik hou van me buurtje :P Ik zal binnenkort misschien wel een paar foto's plaatsen van bekende hoogbouw dat zichtbaar is vanuit de keuken in ons huis.
Го́голь December 10th, 2009, 02:40 PM Uilenstede, Wenckebachweg, Eerste van Swindenstraat voor mij.
Rabotnik December 11th, 2009, 09:31 PM Hmm ff denken
Geboren Zocherstraat zijstraat van de Overtoom)
Dan daarna nog op diverse adressen gewoond (geen weet meer van)
4 jaar Sint Anna Paviljoen (Halfweg)
2e Oosterparkstraat
Admiraal de Ruyterweg
Jan Evertsenstraat
Als ik weer terugkeer naar A-Dam wil ik alleen in het Centrum of evt.Oud Zuid wonen. De rest is geen optie, dan maar niet.
Ribarca December 12th, 2009, 04:36 AM Ik heb in oud-west gewoond toen ik studeerde. Nabij de Overtoom. Daarna ben heb ik jaren in Westerpark gewoond net buiten de Jordaan. Ik vond Westerpark veel prettiger wonen. Aangezien ik letterlijk in het centrum werkte was het qua afstand een verbetering.
Maar Amsterdam is zo klein dat je alles heerlijk op de fiets (of met je bootje) kunt doen. Als ik iets mis aan Amsterdam dan is het wel op een zomerse dag te stad te verkennen met de boot. Elke keer vonden we wel weer een nieuwe route.
Martuh December 12th, 2009, 01:02 PM Geboren in Slotervaart (vlakbij Lelylaan), vrij rap verhuisd naar Osdorp (Langswater), dat was kut dus praktisch direct door naar Amstelveen (centrum), daar opgegroeid, vervolgens in Zuidoost (Bullewijk), Dapperbuurt (Commelin) en Noord (Tuindorp Oostzaan) gewoond en nu in de Baarsjes (vlakbij Mercatorplein).
Bartje83 March 2nd, 2010, 03:50 PM Begonnen vlakbij Amstel (Casa 400!), daarna een tijd Buitenveldert (1 van mijn favoriete buurten, ondanks dat het behoorlijk uit het centrum ligt); daarna een tijdje Amstelveen (Uilenstede) en nu alweer een tijdje op het Science Park in Oost.
Het liefst zou ik bij de Oostelijke eilanden & Kadijken wonen, fantastische buurt met zeer fraaie huizen :D
Glacius May 12th, 2010, 02:17 PM Eerst aan het Javaplein gewoond, daarna Oostelijke Eilanden (Kattenburg), en anderhalf jaar geleden verhuisd naar een appartementje aan een fantastische tuin op steenworp afstand van het Scheepvaartmuseum. Veel groen om me heen en toch midden in de stad.
Mojito May 12th, 2010, 02:45 PM Ik ben geboren in het gesloopte Andreas Ziekenhuis en heb tot mijn 20e bij mijn ouders in Slotervaart gewoond, een portiekflatje op drie hoog in het hard afgegleden buurtje achter de Robert Fruinlaan.
Na tien jaar Delft ben ik in 2006 naar Amsterdam teruggekeerd. Ik heb twee jaar met mijn ex in de Molenwijk in Noord (Oostzanerwerf) gewoond. Toen dat stuk liep vond ik met wat geluk een woning in... Slotervaart, in het monumentale Sloterhofcomplex van architect J.F. Berghoef.
Maar daar ben ik tegenwoordig niet zo vaak meer, ik zit bijna dagelijks bij mijn vriendin in Slotermeer (in een van de drie grote galerijflats aan de Noordzijde van de Sloterplas) en daar trek ik over een tijdje ook in.
Mojito May 12th, 2010, 03:03 PM Waar ik zou wíllen wonen... ik moet zeggen dat ik me overduidelijk een 'westerling' voel. Hoewel ik, toen ik weer vrijgezel was, een tijdje in Oost en op de Oostelijke Eilanden heb rondgekeken omdat ik dat deel van de stad graag wilde ervaren (toch een hele andere sfeer) speelt mijn leven zich wederom in (Nieuw-)West af. Ik kwam er zelf terecht, mijn ouders die ook een dagje ouder worden wonen er nog steeds en mijn vriendin woont er ook.
Westerpark en Oud-West vind ik prachtige buurten met hartstikke leuke café's en restaurantjes maar de prijs-kwaliteitsverhouding is vaak helaas scheef en dat hebben mijn vriendin en ik er (nog) niet voor over. Ook omdat het qua werk toch een onzekere tijd is. De Baarsjes en Bos en Lommer zijn bezig met een stevige opmars en die zou ik zeker meenemen in mijn toekomstige overwegingen. Voor Bos en Lommer bedoel ik vooral het vooroorlogse deel binnen de A10. Die woningen hebben ontegenzeggelijk veel meer (jaren '30-) sfeer dan die in het naoorlogse deel, waar overigens ook een hoop gesloopt wordt. Al worden er op bijvoorbeeld de Laan van Spartaan prachtige woningen gebouwd.
Maar voorlopig blijf ik nog wel even in Nieuw-West... Straks 85m2 met zijn tweetjes, alles vlakbij, goed bereikbaar per auto en OV en op de fiets ben je zo in de stad, voorlopig ook niet verkeerd!
bobdebouwer May 27th, 2010, 11:24 AM Vorig jaar heb ik 4 maanden aan de Borneostraat gewoond in de Indische buurt, wat op zich al heerlijk was. Toen mijn stage was afgelopen ben ik weer terug gegaan naar Breda, maar nu opnieuw een stage gevonden in Amsterdam, en nu woon ik op de hoek Ceintuurbaan - van Woustraat in de Pijp. Als ik straks afgestudeerd ben blijf ik hier nog wel even denk ik.
Grumpey May 27th, 2010, 03:16 PM Binnenkort verhuizing van Prinsengracht (aan het amstelveld) naar 2-kamer huurwoning van 45m2 aan de oudezijds voorburgwal. Grote voordeel: ik kan er onbeperkt blijven wonen, betaalbaar. Nadeel: utrechtsestraat is vele maler fijner dan de warmoesstraat voor je boodschappen.
Rietendak May 27th, 2010, 05:12 PM Binnenkort verhuizing van Prinsengracht (aan het amstelveld) naar 2-kamer huurwoning van 45m2 aan de oudezijds voorburgwal. Grote voordeel: ik kan er onbeperkt blijven wonen, betaalbaar. Nadeel: utrechtsestraat is vele maler fijner dan de warmoesstraat voor je boodschappen.Appie op de Nieuwmarkt? Verder zit er in de Warmoes wel een aardig koffie/gebakjestentje waar je vast ook wel 's ochtends croissantjes enzo kan halen. Maar ja, de lat ligt met de Utrechtsestraat ook wel hoog natuurlijk. :).
bthj May 27th, 2010, 05:17 PM En niet te vergeten het NIA en Hotel Winston.
bobdebouwer May 28th, 2010, 03:36 PM De Albert Heijn op de Nieuwmarkt heeft niet zo heel veel, het is een erg minimale AH. Voor specialere dingen moet je maar eens goed rondkijken in één van de vele aziatische toko's, ze verkopen daar verbazingwekkend veel.
bthj May 28th, 2010, 03:56 PM het is van oudsher de enige AH die geen flesjes citroenssap verkocht. verder is het ook een van de oudste vestigingen in het centrum.
Grumpey May 30th, 2010, 02:49 PM Waarschijnlijk kan ik ook beter naar de nieuwe appie aan de prins hendrikkade bij het victoriahotel...
Dr. van Bieren May 30th, 2010, 03:22 PM Waarschijnlijk kan ik ook beter naar de nieuwe appie aan de prins hendrikkade bij het victoriahotel...
Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar je op de Oudezijds Voorburgwal komt te wonen, maar Appie in de Jodenbreestraat en achter het paleis hebben een goed assortiment. In die nieuwe @ PH Kade ben ik nog steeds niet geweest.
bobdebouwer May 30th, 2010, 10:19 PM Ben er laatst puur uit nieuwsgierigheid naar binnen gelopen. Breed aanbod en een mooi interieur, zag er wel goed uit.
xlchris June 23rd, 2010, 10:03 PM Het is nog ver van zeker, maar misschien verhuis ik volgend jaar naar Amsterdam :D Een vriend uit Brazilië (Sao Paulo) wil in Nederland gaan wonen en werken. Nu leek het ons wel wat om samen een appartement te gaan zoeken. Zoals ik al zei ver van zeker maar toch wel gaaf als het zo zou kunnen zijn!!! Ergens in Amsterdam Zuid of in ieder geval in de buurt van een treinstation. Suggesties voor een goeie en goedkope wijk met simpele en nette appartementen?
bthj June 24th, 2010, 12:03 AM mijn zusje woont in Sao Paulo en heeft een huis op de Banstraat in de verhuur. Wel Zuid, niet goedkoop.
Grumpey June 24th, 2010, 09:55 AM Het is nog ver van zeker, maar misschien verhuis ik volgend jaar naar Amsterdam :D Een vriend uit Brazilië (Sao Paulo) wil in Nederland gaan wonen en werken. Nu leek het ons wel wat om samen een appartement te gaan zoeken. Zoals ik al zei ver van zeker maar toch wel gaaf als het zo zou kunnen zijn!!! Ergens in Amsterdam Zuid of in ieder geval in de buurt van een treinstation. Suggesties voor een goeie en goedkope wijk met simpele en nette appartementen?
Wat is goedkoop? Als je een appartement van 225k niet duur vindt, kan je zo in de rivierenbuurt of hoofddorppleinbuurt terecht.
Wil je het iets goedkoper (of kleiner dan 70m2), dan moet je meer denken aan de Baarsjes of zuideramstel.
xlchris June 24th, 2010, 11:37 AM Sowieso huren.
Rietendak June 24th, 2010, 10:41 PM De locatie is wat matig, maar als je je NU inschrijft heb je misschien nog kans op dit: http://www.at5.nl/artikelen/43466/luxehotel-voor-studenten. Eigen badkamer en keuken voor ongeveer 400 e/maand, vlakbij de metro.
xlchris March 24th, 2011, 11:54 AM Heb het een tijdje laten liggen, maar ben nu toch wel weer op zoek. Voor mezelf. Een klein appartement, mag zelfs een soort loft zijn. Voor een redelijke prijs per maand ergens rondom het centrum van Amsterdam.
Buurten die me aantrekken zijn rondom Rai, tussen Zuidas en centrum en oost/zuid tegen ArenA aan.
Iemand enig idee? Heb al flink lopen zoeken, is niet goedkoop.
SkyBridge March 24th, 2011, 12:40 PM Stukje zuidelijker zoeken, ten oosten van de Schelde ;)
xlchris March 24th, 2011, 12:58 PM Stukje zuidelijker zoeken, ten oosten van de Schelde ;)
K wou altijd in Rotterdam gaan wonen toen ik jong was, maar ik heb eigenlijk niks met die stad. Amsterdam voelt echt als thuis :;)
bthj March 24th, 2011, 01:11 PM wat is je budget?
oost/zuid tegem de arena aan?? de woonmall, of bedoel je de kleine arena?
als je iets zoekt binnen de ring wat nog een betje te betalen is dan zou ik zeggen Zeeburg/Indische buurt.
SkyBridge March 24th, 2011, 01:53 PM K wou altijd in Rotterdam gaan wonen toen ik jong was, maar ik heb eigenlijk niks met die stad. Amsterdam voelt echt als thuis :;)
De Schelde is niet bij Rotterdam hè... haha.
insulting-dutchman March 24th, 2011, 02:17 PM of de baarses/bos en lommer. is al gelijk een stukje goedkoper. ik zou ook eens gaan kijken of anti-kraak misschien een oplossing voor je is, maakt het helemaal goedkoop
Rietendak March 24th, 2011, 02:19 PM Omgeving Hoofddorpplein zou ik aanraden als je een leuke buurt zoekt die nog net betaalbaar is en goed bereikbaar.
xlchris March 24th, 2011, 03:19 PM Thanks voor de tips! Heb geen mega budget, ben beetje aan het rondkijken. Kan altijd wat leuks tussen zitten :) Wil niet te ver van de ring vandaan.
oostkust April 7th, 2011, 11:23 AM De geheimtip in Amsterdam is momenteel de Transvaalbuurt.
Binnen de ring.
Westelijke deel is op loopafstand van metrostations Amstel en Wibaut.
Yuppen zoals Femke Halsema vestigen zich hier snel en profiteren van de (nog) relatief lage prijzen.
Het al bijna totaal gegentrificeerde Oosterpark is om de hoek.
Het oerconservatieve en traditioneel Hollandse Watergraafsmeer ligt aan de oostkant.
woningvoorraad is van 1890 tot 1910 en nog wat dertiger jaren, prachtig dus (na renovatie).
Autoluw en veel pleintjes.
Rietendak April 7th, 2011, 11:48 AM Femke woont daar al bijna tien jaar hoor.
Hoogloper April 7th, 2011, 10:47 PM Ik woon in de Oosterparkbuurt. Totaal gegentrificeerd is niet correct maar ik woon er prima :)
bobdebouwer April 15th, 2011, 11:17 PM Ik woon nu nog lekker op een zoldertje aan de Ceintuurbaan, maar deze zomer vertrek ik hoogstwaarschijnlijk naar een tuinhuis aan de Wagenaarstraat, vlakbij het Tropenmuseum en de Dappermarkt. Het was al niet slecht, maar het wordt nog net wat mooier!
xlchris April 16th, 2011, 09:34 AM De geheimtip in Amsterdam is momenteel de Transvaalbuurt.
Binnen de ring.
Yuppen zoals Femke Halsema vestigen zich hier snel en profiteren van de (nog) relatief lage prijzen.
Het oerconservatieve en traditioneel Hollandse Watergraafsmeer ligt aan de oostkant.
woningvoorraad is van 1890 tot 1910 en nog wat dertiger jaren, prachtig dus (na renovatie).
Dat is dan weer jammer ;)
Го́голь April 17th, 2011, 02:35 PM Ik woon nu nog lekker op een zoldertje aan de Ceintuurbaan, maar deze zomer vertrek ik hoogstwaarschijnlijk naar een tuinhuis aan de Wagenaarstraat, vlakbij het Tropenmuseum en de Dappermarkt. Het was al niet slecht, maar het wordt nog net wat mooier!
Buurman! Ik woon op de Eerste van Swindenstraat. Echt een geweldig buurtje moet ik zeggen. De voorzieningendichtheid is absurd hoog hierzo. En het mooie is dat de buurt nog aan het opkomen is, terwijl in grote delen van West er niet zoveel meer kan gebeuren.
Grumpey April 19th, 2011, 02:53 PM Woonde aan de Prinsengracht en ik woon nu op de Oudezijds Voorburgwal voor een tussenjaartje.
Midden komende zomer ga ik, voor zoals het er nu uitziet de komende jaren, verhuizen naar het Hoofddorpplein.
oostkust April 24th, 2011, 06:18 PM Ik woon op de Eerste van Swindenstraat. Echt een geweldig buurtje moet ik zeggen. De voorzieningendichtheid is absurd hoog hierzo. En het mooie is dat de buurt nog aan het opkomen is, ...
Dapperbuurt kun je met je ogen dicht kopen inderdaad. Wordt alleen maar duurder.
Enige nadeel is wel dat er geen metrostation in de buurt is. (Oosterpark en Transvaal wel)
..., terwijl in grote delen van West er niet zoveel meer kan gebeuren.
De grootste delen van West zijn dan weer een Arabisch kwartier (buiten de Ring). Benieuwd wat daar nog kan gaan gebeuren.
bthj April 24th, 2011, 09:32 PM een metrostation in de buurt is dan ook een tamelijke zeldzaamheid in amsterdam, al ligt de dapperbuurt aan het door jou genoemde oosterpark.
Го́голь April 24th, 2011, 10:08 PM Geen metro is inderdaad een behoorlijk nadeel. Het Muiderpoortstation zou kunnen helpen als in plaats van de huidige halfuursdienstregeling wordt gereden met een kwartiersdienst.
Haagse Dave April 24th, 2011, 10:49 PM Ik wil nergens in A'dam wonen. :)
K wou altijd in Rotterdam gaan wonen toen ik jong was, maar ik heb eigenlijk niks met die stad. Amsterdam voelt echt als thuis :;)
Den Haag geen optie?
oostkust May 3rd, 2011, 01:44 PM een metrostation in de buurt is dan ook een tamelijke zeldzaamheid in amsterdam, al ligt de dapperbuurt aan het door jou genoemde oosterpark.
Het metrostation straks van De Pijp van de NZ lijn zal de Pijp nog eens een enorme boost geven. Het is nu al een yuppenkwartier.
Hed Kandi May 3rd, 2011, 03:23 PM De geheimtip in Amsterdam is momenteel de Transvaalbuurt.
Binnen de ring.
mee eens heb 2 jaar in de transvaalstraat gewoond en alle panden worden er herontwikkeld en verkocht. met het nieuwe centrum achter de Hema in aanbouw zie ik dit ook als een top buurt in wording.
bthj May 3rd, 2011, 03:50 PM Jammer van die schietpartij op het Krugerplein. Was de Transvaal niet Vogelaarwijk no. 2?
Hoogloper May 3rd, 2011, 07:04 PM Het slechte imago van de Transvaalbuurt gaat ook voornamelijk om het type bewoners dat je daar vind, zoals Femke Halsema gheh. De woningen zijn over het algemeen best goed en doen zeker niet onder voor wat je bijvoorbeeld in Oud-west vind. Echter, de laatste cijfers die ik ken laten daar nog geen forse daling van de criminaliteit zien. Daarnaast is het best jammer dat de buurt wordt afgeschermd door die spoorlijn.
xlchris May 3rd, 2011, 09:47 PM Ik wil nergens in A'dam wonen. :)
Den Haag geen optie?
Den Haag is zeker een optie. Maar toch voelt Amsterdam beter.
oostkust May 4th, 2011, 01:42 AM Het slechte imago van de Transvaalbuurt gaat ook voornamelijk om het type bewoners dat je daar vind, zoals Femke Halsema gheh. De woningen zijn over het algemeen best goed en doen zeker niet onder voor wat je bijvoorbeeld in Oud-west vind. Echter, de laatste cijfers die ik ken laten daar nog geen forse daling van de criminaliteit zien. Daarnaast is het best jammer dat de buurt wordt afgeschermd door die spoorlijn.
Dat de Transvaalbuurt nu nog regelmatig "onrustig" is, zorgt er juist voor dat de pandjes en appartementen nog voor een voor Amsterdamse begrippen, redelijke prijs worden opgesnoept. Denk aan tussen de 2 tot 3,5 duizend per m2. Met gemiddeld 2700 euro/m2.
Als de markt weer even aantrekt zit je zo op de 5 a 6.000 per m2. En dan zijn de meeste straatmannen die een buurt zo spannend kunnen maken wel weg ja...
insulting-dutchman May 4th, 2011, 02:09 AM Jammer van die schietpartij op het Krugerplein. Was de Transvaal niet Vogelaarwijk no. 2?
helaas niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_40_wijken_van_Vogelaar
de kolenkit, met een metrostation, en ondertussen aardig wat ontwikkelingen had een gedeelde eerste plek, samen met het overtoomse veld. transvaal buurt kom je pas tegen op plek 59.
de new kit, verkoopt nog steeds niet zo goed, en naar wat ik savonds/snachts kan zien is er nog maar 1 appartement verkocht.
ik was met koninginnedag voor het eerst overdag uit in oost, indische buurt, en dat beviel me aardig. zou het niet erg vinden om daar te wonen, maarja, geen tuin op het zuiden daar.
MattCurlew June 28th, 2011, 11:13 AM 1. Rustenburgerstraat (De Pijp)
Mooie straat, niet ver van centrum. Alleen er galmt alles te veel; te hoge gebouwen die te dicht tegen over elkaar staan. Achter (slaapkamer) bijna elke nacht een kat die naar binnen wilde en maar zat te jammeren en voor een irritante papagaai op een balkon die zeer irritant floot. Maar goed, ik heb er maar paar maanden gezeten
2. Eerste Helmersstraat (Oud-West)
Ook mooie straat en niet ver van centrum. Tijdelijk een kamertje gehuurd bij iemand in. Vlakbij de J.P Heijestraat dus ook niet echt rustig
3. Derkinderenstraat (Slotervaart)
Gelukkig net achter de A10 dus niet zo vreselijk ver weg. Maar gewoon geen gezellige buurt zoals men kan begrijpen. Wordt wel veel nieuw gebouwd (waar ik destijds woonde is inmiddels ook gesloopt). Ik geloof dat ik er 2/2,5 jaar heb gewoond
4. Boterdiepstraat (Rivierenbuurt)
Mooie straat. Vooral ouderen, gezinnetjes en studenten. Ik woonde zelf ontzettend klein en crap maar de buurt is gewoon goed. Heerlijk rustig waar ik van hou. En je bent in no time buiten A'dam (richting Oudekerk a/d Amstel). 1,5 jaar gewoond
5. Feike de Boerlaan (Borneo, Zeeburg)
Eindelijk mijn eigen plek. Geen rotkamertjes meer van anderen. Maar een 2 verdiepingenhuis met grote ramen en vrij nieuw en ruim. Beneden woont een goeie vriend van me en hierboven deel ik vooralsnog met een andere goede vriend maar dat laatste is niet voor eeuwig bedoeld. Zodra ik nieuwe baan heb wil ik hierboven alleen wonen. Heerlijk
Ik hou van water, ik hou van burgerlijkheid (ben zelf 27 maar goed..) en kneuterigheid wat dichtbij te vinden is (Nieuwedammerdijk, Landelijk Noord e.d). Buurt is ook goed al is het minder geworden toen aan de overkant de Sociale Huurwoningen kwamen, aldus de buurvrouw. Voorheen yuppenbuurt, nu vooral gezinnen (en aan de overkant toch een andere slag mensen)
:cheers:
Centrum lijkt me ook fijn maar je hoort vaak toch wel erg veel. Huizen zijn oud (= vaak wel mooi) met alle nadelen van dien. Zogenaamd goed opgevoede kakkers in boten met harde muziek is ook niet zo mijn ding. Ik hou erg van de stad, de mensen en de drukte maar niet als ik thuis ben. Ik ben opgegroeid in (grote) dorpen dus ben toch wel wat rust gewend
flex June 29th, 2011, 12:41 AM Update:
1 jaar zuiderzeeweg(Zeeburg): Goedkoop maar dood eiland waar alleen wat verdwaalde studenten zijn weggestopt. Het ov is wel erg fijn met een snelle verbinding richting CS.
6 maanden Eerste jan van der Heijdenstraat (De pijp / oud-zuid): Fijne plek dichtbij het Sarphatipark. Veel voorzieningen maar wel erg veel 'kutjes' die van papa een appartementje hebben gekregen met vriendinnen..
en tot slot nu ruim 1 jaar aan de Kloveniersburgwal (Centrum): Erg fijn om nu samen met mijn vriendin een eigen appartement te hebben in een oud pand uit 1622. Lokatie natuurlijk perfect alleen het lawaai van taxi's en dronken engelsen is soms erg vervelend. En natuurlijk recht langs de oudemanhuispoort waar ik studeer.
oostkust August 6th, 2011, 03:45 PM Het viel mij op dat de laatste 12 maanden de Beethovenbuurt sterk is geupgrade. Meer goed verzorgde blonde dames, meer dassen, meer SUV's, schonere trottoirs, mooier vitrines, en val wat levendiger.
Overal die meisjes met die Gooise accenten om je heen en het buzzt zelfs dat er een Starbucks in de straat komt.
Го́голь August 6th, 2011, 05:10 PM Eh... de Beethovenstraat is toch altijd al een soort P.C. Hoofststraat light geweest?
Rietendak August 6th, 2011, 08:14 PM Eh... de Beethovenstraat is toch altijd al een soort P.C. Hoofststraat light geweest?Eerder een Utrechtsestraat voor de 50+crowd, maar ongeveer ja. Het is de afgelopen paar jaar ietsjes hipper geworden door een influx van Zuidaspakken, maar bruisend ofzo zou ik het niet noemen.
Го́голь August 8th, 2011, 12:09 AM Nee, die influx van SUV's en blondines met een Goois accent die graag naar de Starbucks willen zou ik nou niet bepaald een vooruitgang noemen.
bthj August 8th, 2011, 10:03 AM wat is er in hemelsnaam mis met een blond pretpark?
Alargule August 8th, 2011, 10:52 AM Alles.
insulting-dutchman August 9th, 2011, 02:27 AM ach man geef die vrouwtjes toch wat aandacht
oostkust August 11th, 2011, 01:49 AM Nee, die influx van SUV's en blondines met een Goois accent die graag naar de Starbucks willen zou ik nou niet bepaald een vooruitgang noemen.
Aan de vierkante meter prijzen te zien zijn velen het niet met je eens.
Voor een beetje lekkere woning kijk je toch al snel naar de 6000 euro per m2.
Dat Gooise accent is sowieso onvermijdelijk geworden in Amsterdam.
Voor een Amsterdams accent maak je het meeste kans in Purmerend, maar zeker niet meer in amsterdam.
Lana August 26th, 2011, 08:36 PM mee eens heb 2 jaar in de transvaalstraat gewoond en alle panden worden er herontwikkeld en verkocht. met het nieuwe centrum achter de Hema in aanbouw zie ik dit ook als een top buurt in wording.http://i4.photobucket.com/albums/y117/acre/002-1.jpg
In die straat heb ik eind jaren 80 ook een jaar gewoond,was blij dat ik weer weg kon.
Ik snap niet dat er zoveel buitenlanders het daar uithouden al hebben de expats het er blijkbaar ook moeilijk mee
http://www.intermediairpw.nl/artikel/vakinformatie/177990/amsterdam-niet-erg-geliefd-onder-expats.html
Parijzenaars hebben een slechte naam maar de autochtone bevolking van Amsterdam zijn nog veel erger,misplaatst arrogant,dom brallerig, moraalridderend,egoistisch,gierig,boerig poldervolk,nooit meer boven de rivieren,nooit meer onder zeeniveau,nooit meer waar ze de G niet kunnen uitspreken.
the runner August 27th, 2011, 09:16 PM ^^
Gaat alles wel goed met je?
Martuh August 28th, 2011, 06:03 PM http://i4.photobucket.com/albums/y117/acre/002-1.jpg
In die straat heb ik eind jaren 80 ook een jaar gewoond,was blij dat ik weer weg kon.
Ik snap niet dat er zoveel buitenlanders het daar uithouden al hebben de expats het er blijkbaar ook moeilijk mee
http://www.intermediairpw.nl/artikel/vakinformatie/177990/amsterdam-niet-erg-geliefd-onder-expats.html
Parijzenaars hebben een slechte naam maar de autochtone bevolking van Amsterdam zijn nog veel erger,misplaatst arrogant,dom brallerig, moraalridderend,egoistisch,gierig,boerig poldervolk,nooit meer boven de rivieren,nooit meer onder zeeniveau,nooit meer waar ze de G niet kunnen uitspreken.
Your loss.
nathaniel_1982 August 30th, 2011, 03:26 PM K-buurt (Zuidoost(Kempering en Klieverink))
Hier heb ik mijn 1e jaar in Amsterdam gewoond. Toen waren het bouwvallen, die Bijlmer-flats, dus thuisvoelen, deed ik niet.
Uilenstede (Amstelveen)
Hier heb ik het grootste gedeelte van mijn studententijd gewoond. Op zich prima gewoond daar. OV-mogelijkheden waren prima (behalve als er weer een storing was op de A'veenlijn) en woonde best rustig.
Strandvliet (Zuidoost)
Nu woon ik weer in Zuidoost, maar in een veel betere buurt dan de K-buurt. Het duurde heel lang voor ik de beslissing genomen heb, maar nu ik er woon, wil ik niet weg.
Waar ik niet zou willen wonen:
Noord (te dorps)
West (niet mijn volk)
Waar ik nog wel zou kunnen wonen is in Amsterdam Oost of Zuid. (liever Oost).
|
|