View Full Version : Rotterdam: Pschorr

Jan
March 10th, 2004, 05:49 PM
De toren die in studie is op het 'Blok van Weeber' (aan de zuidoost hoek van het Hofplein) begint inmiddels vorm te krijgen. Francine Houben is in opdracht van De Sterner bezig geweest voor een ontwerp van een ongeveer 150 meter hoge woontoren en heeft dat recent gepresenteerd. Binnenkort waarschijnlijk meer!

:)

Cymen
March 10th, 2004, 06:08 PM
Is dit niet die toren waarin sommige Rotterdammers de goede hoop hadden dat ie weleens 250 meter hoog kon worden!?:rant:

Skyscrapercitizen
March 10th, 2004, 06:27 PM
Ontwerp gepresenteerd aan wie? Wij hebben nog geen plaatjes...

150 meter, pffff, bouw dan niks en wacht tot er wel iets van 200 meter of meer mogelijk is! Op die plek kan het!

Jan
March 10th, 2004, 06:39 PM
Kom kom mannen, niet zo verwend! Als Francine Houben een toren van 150 meter gaat ontwerpen, dan is dat per definitie feest. Die van 250 (de op acht na hoogste woontoren ter wereld, tuurlijk, doen we even...) bouwen we wel ergens anders.

Q.
March 10th, 2004, 06:41 PM
Weer die 150 grens hè? Op zich wel leuk, maar niet op die locatie. Daar moet echt iets hogers komen...

Kruikenparadijs
March 10th, 2004, 06:56 PM
straks krijg je zo'n dooie skyline met alleen 150 meter. Wanneer komt er een uitschieter :bash: Liever 1 van 200 dan 2 van 150.

Wisma
March 10th, 2004, 07:04 PM
Wat een gezeur over die 150 meters. Coolsingeltoren wordt bijna 190 meter. Er staat pas één 150 meter toren. 150 meter gaat daar echt wel opvallen.
Daar staat helemaal niets boven de 100. Deze zal daar dus echt niet misstaan.

Rotterdam is nog lang niet volgebouwd er is nog plek zat voor meer hogere torens neer te zetten.

Skyscrapercitizen
March 10th, 2004, 07:13 PM
Dat is waar, maar na die eerste plannen hoop je toch op iets van zeker 180 meter.

Maar ja, misschien later, er is inderdaad nog plek genoeg, Rotterdam is nog leeg!

Centauri
March 11th, 2004, 01:33 AM
Originally posted by Wisma

Wat een gezeur over die 150 meters. Coolsingeltoren wordt bijna 190 meter. Er staat pas één 150 meter toren. 150 meter gaat daar echt wel opvallen.
Daar staat helemaal niets boven de 100. Deze zal daar dus echt niet misstaan.

Rotterdam is nog lang niet volgebouwd er is nog plek zat voor meer hogere torens neer te zetten.

Jaja, maar de Coolsingel toren moet nog wél even in aanbouw gaan.
Ongeveer 150m. kan dus hoger maar ook lager uitvallen!
En op die locatie is iedereen er toch vanuit gegaan dat we naar de 200m. zouden gaan!

Ben dus eigenlijk wel teleurgesteld. hopen dat het ontwerp me opvrolijkt.:cheers:

Capzilla
March 11th, 2004, 07:11 AM
We zijn inderdaad best verwend zeg.. hele volksstammen lopen te juichen als hun stad een 140er krijgt en dan zeggen wij "150? das best jammer".. zo veel van dat formaat staat er echt nog niet hoor.. gaat helemaal goed komen!

Breda2008
March 11th, 2004, 07:51 AM
Originally posted by Capzilla

.. zo veel van dat formaat staat er echt nog niet hoor..

Euh... 1 stuks !
In heel NL.

We worden echt verwend inderdaad. :D
ben benieuwd naar het ontwerp.

Skyscrapercitizen
March 11th, 2004, 09:04 AM
Na een weekje HK piep je wel anders, daar is een toren van 150 meter een nietszeggend gebouw! Zelfs de Coolsingeltoren wordt klein in vergelijking met wat er in echt skyscrapersteden staat.

Natuurlijk is 150m altijd leuk, maar de verwachtingen voor deze plek waren hoger.

Jan
March 11th, 2004, 09:19 AM
Niet zo zeiken Tim! :tongue: :baaa: :)

Dennis
March 11th, 2004, 09:37 AM
we zien hem wel verschijnen, mischien wordt t toch wel hoger wie weet

afwachten dus :D

ldd
March 11th, 2004, 09:50 AM
Dit gaat toch om de woontoren? Volgens mij was er in eerdere plannen ook sprake van een hoteltoren en nog een derde toren. Misschien dat die richting of over de 200m gaan. Die 200m wil ik toch ooit een keer in Nederland zien!

Dennis
March 11th, 2004, 09:56 AM
Originally posted by ldd

Dit gaat toch om de woontoren? Volgens mij was er in eerdere plannen ook sprake van een hoteltoren en nog een derde toren. Misschien dat die richting of over de 200m gaan. Die 200m wil ik toch ooit een keer in Nederland zien!

je bedoelt de hiltontoren he?

die zien we voorlopig niet verschijnen

SC81
March 11th, 2004, 11:08 AM
Ik ben ook hartstikke blij met 150. Eerst maar eens een paar torens van dit formaat erbij voordat we naar die 200m gaan. Die 200m op deze locatie die we 'verwachtten' was ook alleen maar gebaseerd op een nooit eerder bevestigde uitspraak in het verleden. Die 200-250m voor deze locatie is volgens mij alleen concreet genoemd als RANDVOORWAARDE in het masterplan hofplein zuidzijde en de hoogbouwnota. En aangezien Mecanoo tekent heb ik er alle vertrouwen in :)

Denoordrotterdammer
March 11th, 2004, 06:09 PM
Ik wil eerst picas zien

Jan
March 11th, 2004, 06:53 PM
Originally posted by QyRoZ
Op zich wel leuk, maar niet op die locatie. Daar moet echt iets hogers komen...

Het Hofplein is een redelijk scherpe grens tussen was grootstedelijk is en wat niet. Wat dat aangaat vind ik de plek waar de Lijnbaan en bijbehorende flats staan weel meer stedelijke potentie hebben dan die hoek van het Hofplein en dus ook de meest geschikte plek voor echte torens. Jammer alleen dat de zogenaamd 'monumentale waarde' van die flats onterecht hoger wordt ingeschat dan de stedelijke potentie ervan. Het wordt tijd dat Rotterdam de hechtingen van de wond van het bombardement er eens uit haalt omdat dat stuk stad al lang genezen is.

Capzilla
March 11th, 2004, 07:13 PM
Mee eens dat deze locatie absoluut maar dan ook absoluut geen kernlocatie is. Hofplein is zo spannend nog niet, om over grootstedelijk Pompenburg nog maar te zwijgen.. 150m is daar enorm, die 200m kan ik me inderdaad op andere plekken beter voorstellen.

Zet wat leuke megatorens neer waar de Lijnbaanflats staan en je hebt torens midden tussen de musea, singel, shops, schouwburg en CS/Weena. Laten "ze" eerst maar met een plan komen waar het doortrekken van de plint vanaf de Goudsesingel naar Hofplein centraal staat, dan zien we dan wel of daar torens inpassen.

Ace
March 11th, 2004, 07:18 PM
Ik schaar mijzelf toch echt achter de 'disappointed' omtrent de hoogte van deze toren.
Wil niet zeggen dattie helemaal niet welkom is. Daarvoor hebben we nog te weinig 150-ers. Maar als 200-250 in't vooruizicht is gesteld (al was dat nooit ergens op gebaseerd), dan verwacht ik ook 200-250 op die plek.

Jan
March 11th, 2004, 11:17 PM
Volgens deze massa- en vormenstudie zou die 158 meter hoog worden.

http://www.skyscrapercity.info/pix/hofpleintoren.jpg

En nu maar kaarsjes opsteken dat ze dat rare Aegongebouwtje er nog bij kunnen betrekken, dat ziet er natuurlijk niet meer uit.

Capzilla
March 12th, 2004, 06:04 AM
Originally posted by Jan
En nu maar kaarsjes opsteken dat ze dat rare Aegongebouwtje er nog bij kunnen betrekken, dat ziet er natuurlijk niet meer uit.

Nu nog wel dan?!

Ach, 158m.. ik ken maar 1 plan wat hoger is in Rotterdam, dus dat is prima.. Staat er straks toch 5x 140-150 op KvZ en 151 (DP), 158 (deze), 150 (Corso), 154 (Jungerhans maybe) en 187 (Coolsingeltoren) in het centrum.. :)

Jan
March 12th, 2004, 07:29 AM
Als de discussie na meer dan vier jaar forum nog steeds alleen gaat over of we blij moeten zijn met 158 meter dan denk ik dat ik er maar mee kap hier. Kunnen we met betrekking tot dit plan echt geen betere discussie bedenken jongens... :ohno:

Crownsteler
March 12th, 2004, 09:05 AM
Oke...
Das een vormenstudie??? Betekend dat dat we een Rotterdam Arch krijgen? ;)

ro2
March 12th, 2004, 09:45 AM
Het gebouw van de gemeentebelastingen wordt dus nog niet in de plannen opgenomen. Terwijl er toch een (vaag) plan ligt om te verhuizen naar Rodezand (prijsvraaggebouw).

Mariusz
March 12th, 2004, 10:02 AM
Ik ben het met beide 'kampen' een beetje eens. Toen ik het zag dacht ik eerst shit, dat werden toch een van 250 en een van 200 meter?!!! Natuurlijk is 158 meter geweldig voor Rotterdam alleen was ons iets meer meters voorgehouden, dus ik begrijp de teleurstelling van het eerste moment wel. Ga je verder nadenken dan betekent dit natuurlijk weer een stapje omhoog en een stapje dichter bij echt hoge torens! En Rotterdam heeft, zoals eerder gezegd nog ruimte zat voor het echte werk (250+)!

Dennis
March 12th, 2004, 10:33 AM
wow ziet er geweldig uit! idd en beetje Arch achtig, gaaf!

The Messiah
March 12th, 2004, 10:47 AM
De studie ziet er wel aardig uit,de hoogte ben ik ook wel blij mee,158m!.Hoe kan je daar nou niet blij mee zijn als dat in Nederland word gebouwd?Ik ben benieuwd hoe dit project zich verder gaat ontwikkelen :)

Rotterdam A
March 12th, 2004, 11:07 AM
Originally posted by Jan

Als de discussie na meer dan vier jaar forum nog steeds alleen gaat over of we blij moeten zijn met 158 meter dan denk ik dat ik er maar mee kap hier. Kunnen we met betrekking tot dit plan echt geen betere discussie bedenken jongens... :ohno:

Kan jij niet met je connecties de belangrijke mensen overtuigen dat hoogbouw en vooral superhoogbouw zeer belangrijk is voor de Rotterdammer. Ik denk dat er te weinig Rotterdammers en vooral de Rotterdamse politicie weten hoe mooi superhoogbouw kan zijn, als de al die plannen en mooie ontwerpen zien, dan willen ze gewoon dat ze nu allemaal direkt gebouwd worden.
Die 158m zelf zou ik geen probleem vinden als ie nu direkt in aanbouw zou gaan, maar omdat je daar toch jaren op moet wachten, kan het inderdaad beter minimaal 250m zijn.

Ace
March 12th, 2004, 12:03 PM
Frankfurt heeft ook uit de grond gestampte 200+'ers, zonder dat daar eerst een degelijke basis van 150+ heeft gestaan. Het kan dus wèl!

Crownsteler
March 12th, 2004, 12:17 PM
Ja, en wij doen dat dus niet, klaar.

Tis cker nog niet bekent wat er allemaal in komt?

[edit]
Hey, ik heb ut forum gesloopt, cool!!!!

SC81
March 12th, 2004, 02:15 PM
de vorm doet me een beetje denken aan Koolhaas' ontwerp in Beijing. En met de detailleringscapaciteiten van Mecanoo in het achterhoofd houdend, verwacht ik dan ook zeer veel van dit project. Misschien maken ze nog 'iets' van deze 'rare' hoek. Ik heb eigenlijk nooit echt begrepen waarom daar een diagonale straat tussen het politiebureau en de krul van weeber loopt. Misschien uit een historisch oogpunt dat zou ik dan even op moeten zoeken.
Het politiebureau staat naar mijn mening meer in de weg dan dat het iets toevoegt. Ik zou graag zien dat het Rodezand doorgetrokken wordt naar het Pompenburg. En dan tussen het verlengde Rodezand en de Coolsingel een nieuw blok. (dus ook Aegon en gemeentelijke belastingen weg). Als hier het nieuwe politiekantoor in kan komen heeft het ineens ook een veel prominentere plaats in de stad. Naast i.p.v achter het stadhuis! Middenin het blok zou(den) dan die toren(s) kunnen komen. Maar ja dat blijft waarschijnlijk bij een droom :cheers:

Scarlet Bee
March 12th, 2004, 03:22 PM
Ik vind het ook veelbelovend. De vormstudie geeft ook duidelijk aan dat Houben niet van plan is om in één keer 200 meter beton neer te zetten. Subtiele klim met hogere en lagere delen.
Doe mij maar een goed doordacht en mooi ontwerp van 150 meter. Een Amerikaans aandoende reus van 250 meter zegt mij niets.

Elmo
March 12th, 2004, 04:18 PM
Zow dat ziet er veelbelovend uit! Proficiat als hij er in deze vorm daadwerkelijk gaat komen! :okay:

Skyscrapercitizen
March 13th, 2004, 01:17 AM
@ Jan, dat de discussie over de hoogte ging was logisch, die hoogte was het enige nieuws wat we hadden totaan het plaatje van die massastudie.

Over het ontwerp:
http://www.skyscrapercity.info/pix/hofpleintoren.jpg

Ik ben er niet zo heel erg enthousiast over. Op zich ziet de onderkant er ok uit, een forse plint waar ze maar veel openbare dingen in moeten proberen te krijgen.

Maar over de vorm van de toren ben ik niet zo te spreken. Ik vind het wel een heel dik ding. Echter, vanaf de andere kant dan het plaatje (vanaf de Delftsche Poort zeg maar), wordt het in deze vorm wel indrukwekkend, volgens mij heb je daar een fors overhangend deel wat op 80 meter boven de stad hangt. Vanaf die kant zal hij ook vrij slank ogen.

Vanuit het westen is het echter maar een breed molog, wat ik op deze plek zeker niet gepast vind (itt bijvoorbeeld De Rotterdam op de KvZ).

Hmmm, nee, ik had liever 2 slanke torentjes gezien met dezelfde massa en zelfde hoogte dan deze sculptuur, maar wie weet als er meer van het ontwerp duidelijk wordt.

Wat ik wel positief vind is dat de plannen nu al vorm krijgen, als het een beetje meezit kunnen ze in 2007 meteen beginnen met de bouw!

Capzilla
March 13th, 2004, 02:18 AM
Tja, mijn opmerking blijft eigenlijk staan: hopelijk het begin van een fatsoenlijke plint aan het Pompenburg. Maar ben ook benieuwd welke plannen er zijn voor de steeg er achter, tussen de Delftsche Poort en het stadhuis.

Dat torentje van Aegon ziet er op de impressie inderdaad wel erg zielig uit, maar gooi dan ook meteen die andere twee blokken weg en:

- bouw hier een goede, grote parkeergarage, zullen we straks nodig hebben en onder Coolsingeltoren komt ie niet.
- zorg voor integratie met metrostation Stadhuis.. ik vind al die Allees bij de Duitse U/S-bahn stations echt super grootstedelijk. De metro zit bij Stadhuis toch al twee lagen diep en de doorloop is er al.. nu nog ff inhaken op de torens met ruimte voor horeca en winkels! Alleen dan wel beter dan de zuidzijde van station Beurs. En dan kunnen ze die krotten tegenover het postkantoor ook netjes in de allee stoppen.. vind die nieuwe gebouwtjes voor de ABN wel ok hoor, maar het kan beter..

SC81
March 13th, 2004, 02:45 AM
Originally posted by Capzilla
En dan kunnen ze die krotten tegenover het postkantoor ook netjes in de allee stoppen.. vind die nieuwe gebouwtjes voor de ABN wel ok hoor, maar het kan beter..

Persoonlijk zie ik al die paviljoentjes op de Coolsingel ook liever verdwijnen. Een breed overzichtelijk trottoir dat met allure ingericht is past in mijn ogen beter bij wat de belangrijkste straat van Rotterdam moet zijn. Die nieuwe voor het ABN Amro zien er idd niet verkeerd uit maar ze ontnemen wel een behoorlijk zicht op dit monumentale pand....en diegene die een paviljoen (met nota bene een Mac erin !!) voor het postkantoor heeft goedgekeurd mogen ze van mij helemaal voor het leven schorsen !! :bash:

Skyscrapercitizen
March 13th, 2004, 10:35 AM
Mja, die mac voor het postkantoor is echt het ergste gebouw van het centrum zo ongeveer. Hoe kan je op zo'n plaats nou zo iets neer laten zetten.

Het gebied erachter, naast het postkantoor in de Meent, is trouwens ook een ramp. Het stadhuis en het postkantoor zijn sowieso doodse elementen in de stad, er lijkt een hele buffer omheen te zitten waar niets gebeurd en waar ook niet te gebeuren kan zijn lijkt! (ik bedoel dan met name de zij en achterkanten).

Jan
March 13th, 2004, 10:42 AM
Gebouwde verschijningsvormen zijn nooit per definitie fout, alleen de manier waarop ze worden uitgevoerd kan fout wezen. Met die gedachte is de Stichting Hoogbouw opgericht, en die gedachte geldt ook voor de paviljoens. Die dingen voor de ABN Amro zien er prima uit en voegen ook iets toe aan de stad, al was het maar dat je bij La Borsa erg lekker kunt zitten en eten. Wat John beschrijft als 'een breed overzichtelijk trottoir' kan net zo makkelijk worden uitgelegd als nutteloze ruimte. Dat 'zicht op dit monumentale pand' is voor mij een gebouw dat uitermate zijn best doet om vooral niet bij het straatleven betrokken te willen worden. Uiteindelijk komt het allemaal neer op de centen en de bereidheid er iets moois van te maken. Idd zat voorbeelden van verkeerde zuinigheid wat dat betreft.

Wat de ABN Amro aan de Coolsingel betreft, hier maar weer eens het oude :horse:

Begane grond ABN Amro verbouwen tot winkelplaza. Kantoren verhuizen naar de Coolsingeltoren (= Bouwfonds > ABN Amro), bruine toren op de Lijnbaan slopen en hoge woontoren neerzetten. Iedereen blij :)

Ace
March 13th, 2004, 01:03 PM
Over de vorm van de Hofpleintoren deel ik idd. de mening van Timson.
Als we, met div. kunstmatige ingrepen de Coolsingel ook nog 'ns voor het autoverkeer kunnen verbreden, dan zal dat niet alleen goed zijn voor de doorstroming van het autoverkeer, ook de trottoirs, welken nu vrij leeg zijn op een doordeweekse dag, zullen veel beter worden benut, waardoor het weer drukker lijkt op straat :D
Wat ABN-AMRO betreft, ben ik het helemaal met Jan eens, maar zie dat maar 'ns aan die gasten van ABN-AMRO uit te leggen :cheers:

remco126
March 13th, 2004, 01:42 PM
Originally posted by Ace

Over de vorm van de Hofpleintoren deel ik idd. de mening van Timson.
Als we, met div. kunstmatige ingrepen de Coolsingel ook nog 'ns voor het autoverkeer kunnen verbreden, dan zal dat niet alleen goed zijn voor de doorstroming van het autoverkeer, ook de trottoirs, welken nu vrij leeg zijn op een doordeweekse dag, zullen veel beter worden benut, waardoor het weer drukker lijkt op straat :D
Wat ABN-AMRO betreft, ben ik het helemaal met Jan eens, maar zie dat maar 'ns aan die gasten van ABN-AMRO uit te leggen :cheers:

Goed idee :bash: Dan weet je zeker dat je de Coolsingel niet meer over kan steken zonder dood gereden te worden. Wat dacht je van twee keer een baan voor het autoverkeer, diverse oversteekplaatsen met forse drempels en terrasjes op de nog bredere stoepen, zodat je een mooie flaneer boulevard krijgt. Het doorgaande verkeer hoeft helemaal niet over de Coolsingel te gaan er zijn meerdere goeie doorgaande routes langs het centrum. Het mooist zou natuurlijk een tunnel voor het doorgaande verkeer zijn maar dat is wel erg utopisch vrees ik.

Jan
March 13th, 2004, 02:07 PM
Met verbreden bereik je vaak geen betere doorstroming, hooguit worden de files dan breder in plaats van langer. Het beter op elkaar afstemmen van de verkeerslichten zou al aardig helpen denk ik. Ik zou het overigens geen ramp vinden als auto en tram van de Coolsingel zouden verdwijnen, alleen lijkt me dat niet zo handig voor de zijstraten als de Meent, Kruiskade en de Aert van Nesstraat. Dat winkeliers altijd furieus tegen een autovrije Coolsingel zijn snap ik niet, want parkeren voor de deur is er toch niet bij. Maar middenstanders begrijp ik zowieso zelden. Ik weet nog dat in de perdioe van voor de koopzondag speciaal voor de klagende winkeliers de Marathon verplaatst werd van de zaterdag naar de zondag wegens neringderving, en er een jaar later een verzoek werd ingediend voor het mogen openstellen va de winkels op zondag om zo extra omzet te maken...

Denoordrotterdammer
March 13th, 2004, 03:35 PM
Ja ik weet het niet. Hij is niet echt hoog, en het zal leuk zijn als er een van 200 of 250m zou staan. Maar ok als hij dan maar mooi is.:)

Capzilla
March 13th, 2004, 06:37 PM
Originally posted by Jan

Gebouwde verschijningsvormen zijn nooit per definitie fout, alleen de manier waarop ze worden uitgevoerd kan fout wezen. Met die gedachte is de Stichting Hoogbouw opgericht, en die gedachte geldt ook voor de paviljoens. Die dingen voor de ABN Amro zien er prima uit en voegen ook iets toe aan de stad, al was het maar dat je bij La Borsa erg lekker kunt zitten en eten.

Daarom kan ik ook wel leven met die nieuw paviljoens, maar kom op: die krotten tegenover De Slegte zijn toch echt niet om aan te zien. Tja, en toch haal ik daar vaak mijn ontbijt.. panini brie of bol kip pikant.. dus klopt het wel weer wat je zegt.. :D

SC81
March 14th, 2004, 10:03 PM
Originally posted by Jan
Die dingen voor de ABN Amro zien er prima uit en voegen ook iets toe aan de stad, al was het maar dat je bij La Borsa erg lekker kunt zitten en eten. Wat John beschrijft als 'een breed overzichtelijk trottoir' kan net zo makkelijk worden uitgelegd als nutteloze ruimte.

Lege ruimte hoeft niet per definitie nutteloos te zijn. De Westerkade vind ik daar een mooi voorbeeld van. Nu is de Coolsingel wel een heel anders soort plek maar toch zou daar zo'n mooie buitenruimte niet misstaan. Een net ingerichte openbare ruimte draagt bij aan de leefbaarheid van de straat (stad). Veelal in combinatie met de plint van de bebouwing. Ik zie liever dat die functies in de bebouwing zelf komt in plaats van in die paviljoens. Ik denk dat als de plint van de bebouwing eenmaal bezet is met functies, de paviljoens hun betekenis een beetje zullen gaan verliezen. Het worden dan eerder obstakels, niet alleen om vanaf de weg dat ene gebouw te kunnen zien, maar ook om vanuit het gebouw contact te houden met de gehele straat. De bebouwing aan de overzijde kunnen zien draagt bij aan de beleving van de straat.
En Jan, voor jou wil ik best een mini-parkeergarage onder het trottoir erbij verzinnen hoor zodat ie ook een functie krijgt, of een terras ;)

En lekker eten kun je overal :baaa:

Nexxd
March 14th, 2004, 10:24 PM
Originally posted by SC81

En lekker eten kun je overal :baaa:

Niet bij de McDonald's voor het postkantoor! :puke: Het smaakt daar echt ranzig. Nog ranziger dan andere McDonald's. Het gebouwtje zelf is ook niet om aan te zien, zeker niet op die plek, evenals de hele Coolsingel. Maak er een luxe avenue van met gouden stoeptegels en lichtgevende tramrails, maar niet dit.

Elmo
March 15th, 2004, 08:09 PM
Originally posted by Nexxd

Niet bij de McDonald's voor het postkantoor! :puke: Het smaakt daar echt ranzig. Nog ranziger dan andere McDonald's. Het gebouwtje zelf is ook niet om aan te zien, zeker niet op die plek, evenals de hele Coolsingel. Maak er een luxe avenue van met gouden stoeptegels en lichtgevende tramrails, maar niet dit.

Op die manier weet je zeker dat je binnen 5 minuten weer opnieuw kan beginnen! :tongue3:

Wisma
March 15th, 2004, 08:31 PM
Ik mis een brug over de coolsingel. Zou een mooi gezicht zijn om daar onderdoor te rijden en aan het einde de Hofpleintorens te zien staan. Links de Coolsingeltoren......

:eat:

Ace
March 15th, 2004, 09:23 PM
Op bepaalde punten loopbruggen aanleggen over de Coolsingel zou c'ker geen verkeerd idee zijn. Stel dat 't alsmaar drukker word met 't autoverkeer, dan ontkom je daar op een gegeven moment niet meer aan. Had je in HK & Shenzhen ook. In Hong Kong waren sommige torencomplexen zelfs aan elkaar verbonden via loopbruggen. Echt het idee krijggie dan dat je in een 3-dimensionale stad rondwandelt. Als Rotjeknor ooit 'ns het gewenste aantal inwoners, werknemers & toeristen bereikt, dan zie ik zulke dingen wel zitten.

Jan
April 3rd, 2004, 08:00 PM
De projectnaam van deze is 'Pschorr', vernoemd naar de wereldberoemde danstent die voor de oorlog in de buurt van die plek heeft gestaan.

http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/pschorrvlakvoorstadhuisbocht.jpg

Skyscrapercitizen
April 3rd, 2004, 08:19 PM
LOL, dat was die disco met de eerste glazen dansvloer van Europa. In die tijd was Rotterdam veruit de beste uitgaansstad van het land, gelukkig begint dat nu ook weer steeds meer te komen.

Jan
April 3rd, 2004, 08:22 PM
Bijna Tim, die met die glazen vloer was de Bristol (van na de oorlog), waar nu dat Aegon ding staat. Laatst was er een reunion party van de Bristol in Prachtig. Te wouw man.

Ace
April 3rd, 2004, 09:21 PM
Ongetwijfeld zal ik hierbij tegen 'Heilige Huisjes' aanschoppen, maar ik doe het lekker toch! Sorry hoor, maar Pschorr is natuurlijk geen naam voor een project, laat staan voor een toren :bash:
'Waar wonen jullie?'; 'Wij wonen in Pschorr' :wallbash:
Nee, daar ken je niet mee thuiskomen vind ik. Laat ze het dan verbasteren en Porsche noemen, dat klinkt nog een beetje stoer.
BTW, hoe kwamen ze voor de oorlog trouwens aan de naam Pschorr?!?

Dennis
April 3rd, 2004, 09:23 PM
idd een beetje een vreemd naam, maar ok, we zullen zien hoe t afloopt.

ben benieuwd naar de eerste echte impressies, wordt echt weer een supertoren voor rdam :P

Jan
April 3rd, 2004, 09:30 PM
Eerst is 70 meter weer niet hoog genoeg als bekend wordt dat Soho opnieuw leven wordt ingeblazen, vervolgens zijn er klachten dat er ouwe posts opgeruimd zijn en nu is zelfs de historisch zeer verantwoorde werktitel voor dit project weer niet goed. Vannacht zeker verrot bier gedonken Ace...? :cheers:

Ace
April 3rd, 2004, 11:17 PM
Eerst is 70 meter weer niet hoog genoeg als bekend wordt dat Soho opnieuw leven wordt ingeblazen, vervolgens zijn er klachten dat er ouwe posts opgeruimd zijn en nu is zelfs de historisch zeer verantwoorde werktitel voor dit project weer niet goed. Vannacht zeker verrot bier gedonken Ace...? :cheers:

Echte Rotterdammer hè?! Overal op kankeren :) :drunk:
Van dat bier was trouwens niet waar :cheers:
Al weet ik nog steeds niet waar de naam Pschorr vandaan komt.

1+2=3
April 4th, 2004, 10:26 AM
Ik vind het wel degelijk een goede naam, lekker origineel.

Ace
April 4th, 2004, 01:10 PM
En trouwens, mooi is nog altijd wat anders dan 'historisch zeer verantwoord'.

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 01:35 PM
Dat is waar Ace, maar bij dat pand aan het oostplein ging dat voor jou weer niet op...

mahavira
April 4th, 2004, 01:59 PM
ik vind het ook een leuke orginele naam,tis een keer wat anders

Jan
April 4th, 2004, 02:21 PM
De onderstaande afbeeldingen komen uit de haalbaarheidsstudie 'Pschorr'. Geen conclusies uit trekken dus nog voorlopig, maar het begint wel concreet te worden.

Studiemaquette februari 2001
http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1789.jpg

Studie december 2003. In deze variant heeft de toren 44 verdiepingen, met commerciele verdiepen en parkeren (270 plaatsen) tot en met laag 5, van 6 tot en met 44 woningen, totaal van 407 woningen. Totaal opp. bedraagt 81.500 m2.

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1790.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1791.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1792.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1793.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1794.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1795.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1796.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1797.jpg

Capzilla
April 4th, 2004, 02:51 PM
Leuke impressies.. alleen jammer dat er in 2001 nog wel gedacht werd aan een grote gevelvernieuwing terwijl in de nieuwe studie het er op lijkt dat Aegon en dat blok blijven staan. Al moet ik zeggen dat de trapvorm in de toren hier wel goed op inspeelt.

Vind het gezicht uit het oosten wat matig, maar aan de andere zijden ziet het er prima uit.

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 03:08 PM
Ach ja, op zich niet onaardig natuurlijk, maar ik vind hem aan de Hofpleinkant toch wel erg afstands. Ik vind dat een nieuwe toren juist moet bijdragen aan het plein zijn van een plein. Een plein met allemaal losse op zichzelf staande gebouwen erlangs is geen mooi plein maar een zooitje, ook al zijn de torens nog zo mooi.

Tip voor de architect dus, doe iig met de vorm van de plint iets voor het plein!

Dat eerste plaatje ziet er het vetste uit maar dat zal een oude studie zijn aangezien de torens er 200 meter hoog zijn. In die studie spreekt vooral de plint me veel meer aan!

Rotterdam
April 4th, 2004, 03:30 PM
Ik vind hem wel origineel. Het glas en de vorm spreken me aan.
En dat het geen superhoge toren is..... Ach, laat Rotterdam eerst maar even doorgaan met een mooi maaiveld te ontwikkelen. Dan komt later die toeter van 500 meter wel. :D

Scarlet Bee
April 4th, 2004, 04:48 PM
Schitterend; meer plaatjes!
Die trapvorm zit idd heel duidelijk in het ontwerp. kBen benieuwd hoe die gevel eruit gaat zien. Is dat glas vergelijkbaar met DP? Of mag ik niet zo concreet denken?
Over het algemeen een leuk doordacht ontwerp. Duidelijk niet alleen op die ene toren gericht, maar op het hele blok. Daardoor krijg je mooie en goed verdeelde massa in dat blok.

Cymen
April 4th, 2004, 04:54 PM
Dit zou een hele mooie aanwinst zijn!!

Vloepkleedje
April 4th, 2004, 04:55 PM
Hoe spreek je Pschorr uit?

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 04:56 PM
Het is nog maar een massastudie heren, dus over de gevel gaan speculeren heeft nog weinig zijn.

Ik vind de massa zoals op deze plaatjes ook erg goed! Ik ben nu zelf wat schetsen aan het maken van hoe ik de plint zou vormgeven, die post ik later nog wel.

flex
April 4th, 2004, 05:04 PM
ziet er wel erg goed en strak uit, ik hoop dat deze er echt zal komen.

Jan
April 4th, 2004, 05:11 PM
@ Vloepkleedje: Puhschor, alhoewel de oudjes het altijd hebben over Puhsjor

Berrtus
April 4th, 2004, 05:24 PM
sjeeses! das echt een ding zeg! Hoger moet ie echt niet worden hoor. Ik vind hem bijna te masaal voor zijn omgeving. Had toch liever een tweegeleding gezien waarbij het geheel wat slanker zou overkomen.

rik2
April 4th, 2004, 05:44 PM
Hij komt vanaf bepaalde kanten idd te massief over. De studie van feb. 2001 heeft een slankere vorm.

Deventer Up
April 4th, 2004, 06:18 PM
Lol, al 72 posts en ik zie dit ding voor 't eerst.... :S Zou daar niet verkeerd staan (ook met die hoogte).

[Kees]
April 4th, 2004, 06:22 PM
http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1790.jpg

Gedurft projekt hoor. met dat gat onderin. Het zou mooi zijn al komt ie er!

Dennis
April 4th, 2004, 06:25 PM
ziet er echt GEWELDIG uit, massief gebouw en lekker hoog, beetje blokkerig maar ok, zal erg mooi staan met coolsingeltoren! super!

dit is nog steeds een massastudie he? of is het al 100% zeker dat het een glazen gevel krijgt?

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 06:27 PM
Hier een schets van mij met een meer aan het plein aangepaste plint. Ik zie alleen dat ik de linker doorgang vergeten ben maar ok, dat maakt niet zoveel uit.:)

Wel een overdekte glazen doorgang tussen Pschorr en Aegon torentje. De toren loopt rond met de bocht om het plein mee. De tekst erop brengt hem op 170 meter.;) :cheers:

http://home.hetnet.nl/~tdb150881/tijdelijk/Pschorr.jpg

OK, geen echte prof schets maar het is duidelijk wat ik wil.

vergelijk vooral ook met deze massastudie-impressie:
http://skyscrapercity.com/database/buildings.01/1792.jpg

Onderin de plint moeten natuurlijk tal van voorzieningen komen maar dat spreekt voorzich.:)

l'etranger
April 4th, 2004, 08:37 PM
Wel een overdekte glazen doorgang tussen Pschorr en Aegon torentje. De toren loopt rond met de bocht om het plein mee.

Dan kan je net zo goed dat Aegon torentje wegdenken als je het gehele blok in een keer zou willen aanpakken, maar ik snap wat je bedoelt. Het oogt zeker beter met een aangepaste vorm die meeloopt met het geheel, maar dit zou alsnog aan de orde kunnen komen in een tweede aanpak van het blok? Je vergeet trouwens dat de contouren van het loop- en fietspad niet geheel rond zijn maar eerder achthoekig.

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 08:53 PM
Welkom L'etranger.

Toch niet toevallig van Mecanoo Architects?

De fietspaden lopen inderdaad niet helemaal rond maar ik vind dat als er ergens iets nieuws gebouwd wordt, en zeker op zo'n plek als dit en op dit formaat, er ook moet worden nagedacht over de buitenruimte eromheen. Dat zou integraal aangepakt moeten worden!

Het Hofplein kan sowieso een herinrichting goed gebruiken. Het verkeer kan helaas niet onderlangs, maar misschien is het wel mogelijk om de voetgangers omhoog te brengen! Een verhoogd voetgangersniveau rond het hele plein welke op verschillende punten ook naar het midden gaat, zodat mensen ook bij de fontijn kunnen komen. Met het verbeterde leefklimaat is het dan ook mogelijk dat er terassen op het plein komen.

Ik zal het eens proberen te schetsen.:)

Jan
April 4th, 2004, 08:58 PM
Ik vind het ontwerp ook mooi passen in de stelling van Rem Koolhaas (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=97723) in die zin dat dit ontwerp meer een hoge vorm is dan een tower. Het zou me niet verbazen als de Aegon tijdens de ontwikkeling besluit om alsnog mee te doen.

Berrtus
April 4th, 2004, 08:59 PM
Alles moet lekker op maiveld blijven, dat is pas stedelijk. Lekker chaos en drukte, voorbijscherende auto's. en trams. Een terras nabij zo'n plek is geweldig, net als terassen rondom de Arc de Triomph in Parij (zouden) zijn. Zou er graag een biertje willen drinken terwijl je mensen, auto's en trams kunt bekijken.

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 09:04 PM
Inderdaad een ontwerp wat goed bij Koolhaas zou passen. Ik denk dat hij Mecanoo complimenten zou geven voor dit ding.

l'etranger
April 4th, 2004, 09:42 PM
Welkom L'etranger.

Toch niet toevallig van Mecanoo Architects?

Dank je aedificium erectum. Helaas, ik ben aankomend eerstejaars beeldend kunstenaar. Ik woon wel vlak achter een aantal projecten van Mecanoo in de Afrikaanderwijk.

De fietspaden lopen inderdaad niet helemaal rond maar ik vind dat als er ergens iets nieuws gebouwd wordt, en zeker op zo'n plek als dit en op dit formaat, er ook moet worden nagedacht over de buitenruimte eromheen. Dat zou integraal aangepakt moeten worden!

In die oudere studie zie je ook dat ze een overlopende ronde gevel hebben gebruikt, deze lijkt een klein stukje over loop- en fietspad te hangen, dus je idee is nog niet eens zo ver af.

Met het verbeterde leefklimaat is het dan ook mogelijk dat er terassen op het plein komen.

En minder stoplichten! :okay:

Skyscrapercitizen
April 4th, 2004, 10:07 PM
inderdaad ook minder verkeerslichten dan, het verkeer is nu echt een ramp op het Hofplein, mede ook door trams. Als de voetgangers eraf zijn en de fietsers scheelt dat al weer wat.

Kben druk aan het schetsen geweest maar ik heb geen zin meer om nu een nettere versie te maken, moet nog ff leren. Misschien morgen.

Crownsteler
April 4th, 2004, 10:08 PM
Hey cool, als je die hoftoren (ofzo) zou verplaatsen naar de locatie van Pschorr, zou je Pschorr er volgens mij precies overheen kunnen zetten! (dat moest ik ff kwijt)

Ace
April 4th, 2004, 11:05 PM
Dat is waar Ace, maar bij dat pand aan het oostplein ging dat voor jou weer niet op...

Je gaat het uiterlijk van een pand toch niet verglijken met de naam van een project?!?

ro2
April 5th, 2004, 08:26 AM
Ik heb net uit zitten rekenen dat de Pschorr (in Rotjeknor) op 400m van DDP en op minder dan 200m van de Coolsingeltoren zou komen. Van mij mag tie nog iets hoger (165m - zonder tekst) maar ben niet ontevreden over het ontwerp. De van 250m kan van mij altijd nog schuintegenover worden gebouwd.

Southerner
April 5th, 2004, 12:23 PM
Lijkt me wel wat dit gebouw. Heel apart en uniek.
Alleen die trapvorm wijst volgens mij de verkeerde kant uit. Deze zou juist vanuit de coolsingel en het hofplijn duidelijk zichtbaar moeten zijn.

bobdebouwer
April 5th, 2004, 01:16 PM
De naam Pschorr komt volgens mij van de eigenaar van de eerdergenoemde uitgaanszaak, hij was volgens mij Oost Europees.
Ik vind de toren op zich wel een aanwinst voor Rotterdam, het is weer eens wat anders als al die iets te strakke ontwerpen. Voor de plint zou ik suggereren om het oude Pschorr gebouw opnieuw te bouwen (in ieder geval de gevel) en daarboven op dus dit voorgestelde gebouw. Zo zou je in één oogopslag kunnen zien hoe sterk Rotterdam is veranderd in bijna 60 jaar! En zeg nou zelf, een terrasje bij een oud gebouw heeft toch veel meer als bij een glazen gevel?

Denoordrotterdammer
April 5th, 2004, 05:06 PM
Ja het is een ramp bij het hofplein. Maar je moet dus ook niet met de auto naar de stad gaan.

l'etranger
April 5th, 2004, 05:26 PM
Lijkt me wel wat dit gebouw. Heel apart en uniek.
Alleen die trapvorm wijst volgens mij de verkeerde kant uit. Deze zou juist vanuit de coolsingel en het hofplijn duidelijk zichtbaar moeten zijn.

Naast het viaduct op het Sint Jacobsplaats staat ook hoogbouw gepland van rond de 70 meter, dit is een gebied die hard een impuls nodig heeft. Dus ik vind de positie van de hoogste top niet eens zo slecht geplaatst.

Skyscrapercitizen
April 5th, 2004, 05:42 PM
Inderdaad en anders nog, hoogbouw grenzend aan laagbouw of leegte vind ik juist mooi. Ik heb liever het contrast dan de geleidelijke overgang.

CborG
April 5th, 2004, 08:02 PM
:applause: grappig gedaan A.E!, ik heb in paint ook m'n eigen impressie gemaakt, lijkt verdacht veel op de jouwe, vooral dat 'voetje' linksonder in de eerste pic is precies hetzelfde als in mijn impressie.
ik zou m graag posten maar ik heb een één of ander virus opgelopen wat mij verhindert in m'n mailbox te komen
:bash:

Denoordrotterdammer
April 6th, 2004, 07:47 AM
Kan men niet eems wat doen aan die gevel van het shell-gebouw

ldd
April 6th, 2004, 09:41 AM
Ik vind dit ontwerp te log voor deze plek. Liever slank. Ben het met Tim eens dat de plint integraal moet worden aangepakt. Jammer dat een hoger gebouw uit beeld is, maar 170 meter is ook niet verkeerd.

RH Arne
April 6th, 2004, 08:38 PM
Zo heeft een tijdje geen forum lezen effect. Ineens zit je weer allemaal nieuwe dingen te lezen en blijken er allemaal bere-interessante ontwikkelingen aan de gang te zijn. Pschorr, gave naam, ik denk dat mijn oma helemaal uit haar dak gaat als die tent weer terugkomt! :drunk:
Ziet er supergoed uit!!!!!!!!

Centauri
April 7th, 2004, 01:42 AM
Ik vind dit ontwerp te log voor deze plek. Liever slank. Ben het met Tim eens dat de plint integraal moet worden aangepakt. Jammer dat een hoger gebouw uit beeld is, maar 170 meter is ook niet verkeerd.

Hoe kom jij nou weer aan 170m.?

ldd
April 7th, 2004, 10:11 AM
@ Delta Hoogte van Tim's schets :) Hoe hoog deze wordt is gewoon nog niet duidelijk, kan ook 150 meter zijn. Waar het mij om ging in mijn vorige post is dat de massastudie erg volumineus over komt en dat de hoogte nu eenmaal niet 200-250 meter is.

Als hier niet een hoge toren komt, hoe zit het dan met het Hilton er tegenover? Heb ik geloof ik al eerder gevraagd, maar een onbevredigend antwoord op gekregen. Ik had ooit begrepen dat die ook een aardige toren wilde neerzetten aan het Hofplein. Zou ik een goed idee vinden. Overigens, de Shelltoren moet behouden blijven in z'n huidige vorm vind ik, dat is nou een monument voor mij. Misschien kan klein-Volendam gesloopt worden om plaats te maken voor hoogbouw, maar dan komen we in de thread over het CS en omgeving, zoals station Hofplein. Het kan bij Hofplein gewoon hartstikke mooi worden! :cheers:

Southerner
April 7th, 2004, 12:29 PM
**edit**

CborG
May 14th, 2004, 12:53 PM
:applause: grappig gedaan A.E!, ik heb in paint ook m'n eigen impressie gemaakt, lijkt verdacht veel op de jouwe, vooral dat 'voetje' linksonder in de eerste pic is precies hetzelfde als in mijn impressie.
ik zou m graag posten maar ik heb een één of ander virus opgelopen wat mij verhindert in m'n mailbox te komen
:bash:

ik kan nu wel mijn eigen plaatjes posten.. :drunk: :cheers::pepper:

hier is hij dan...
http://members.lycos.nl/jonesyupload/files/822.jpg

vinman
May 14th, 2004, 01:21 PM
Zit er goed Cborg. Als de Pschorr wordt gebouwd ( en dat denk ik wel op ten duur ) wordt dit een mooi stukje Rotjeknor. :drunk:

Ik vind de skyline van Rotterdam nu nog wel wat te open, maar met veel plannen hoog of laag wordt dat wel weer mooi.

EuroMaster
June 6th, 2004, 01:49 AM
wel jammer dat op de plek waar dan wel superhoogbouw mogelijk was, weer zoon kreng van 150 meter komt, leuke hoogte, maar wacht dan aub tot de economie weer aantrekt en plan zoiets dan in mariaheide ofzo...... dit is echt jammer zo, al zal het een spectaculair gebouw worden! er moet wel een mogelijkheid blijven bestaan torens te bouwen van 250+m bij die locatie of elders in het centrum van de stad. zo stelde ik ook al voor de euromast met rust te laten en een scheve kegel in de stad (downtown)te bouwen van 400 m.... (lijkt veel op 2e ontwerp voor nieuwe eurim@st. :cheers:

dirkholtkamp
June 28th, 2004, 01:50 PM
De naam Pschorr komt volgens mij van de eigenaar van de eerdergenoemde uitgaanszaak, hij was volgens mij Oost Europees.
Ik vind de toren op zich wel een aanwinst voor Rotterdam, het is weer eens wat anders als al die iets te strakke ontwerpen. Voor de plint zou ik suggereren om het oude Pschorr gebouw opnieuw te bouwen (in ieder geval de gevel) en daarboven op dus dit voorgestelde gebouw. Zo zou je in één oogopslag kunnen zien hoe sterk Rotterdam is veranderd in bijna 60 jaar! En zeg nou zelf, een terrasje bij een oud gebouw heeft toch veel meer als bij een glazen gevel?

Hierbij een aantal foto's van het oude Pschorr gebouw;

Pschorr met op de achtergrond het stadhuis;
http://img38.imageshack.us/img38/7905/pschorrvlakvoorstadhuisbocht1.jpg

http://img38.imageshack.us/img38/7267/pschorrdancingzaal.jpg

PIE
June 28th, 2004, 03:33 PM
VET! bouwen met die handel... Pschorr!

Skyscrapercitizen
June 28th, 2004, 09:58 PM
Coole pics, let bij de 2e vooral ook op de glazen dansvloer, de eerste in Europa! Rotterdam was toen trendsettend op uitgaansgebied, en lijkt dat ook nu steeds weer meer te worden.

Archipro
June 28th, 2004, 10:38 PM
Zo'n glazen vloer is idd best heavy

l'etranger
August 12th, 2004, 04:17 PM
-edit-

vinman
August 12th, 2004, 07:43 PM
I hope so! Als dat een inspiratiebron is dan komt het wel goed. Heb liever dat dan een landelijk landschap. Als een architect dat als inspiratiebron gebruikt, heb ik ook niet veel vetrouwen in zijn gebouw.

Dr. Dubai
August 14th, 2004, 02:56 PM
het is dan wel geen superhoogbouw, maar ik denk dat dit wel een verschrikkelijk mooie toren wordt. de vorm is erg appart, dat zie je niet veel. hopelijk worden de officiele impressies ook erg mooi.

nu is het alleen nog maar wachten tot er de eerste officiele plannen voor een 200+er verschijnen. hopen dan maar dat de economie flink aantrekt en dat ze in Rotterdam eens een keer beseffen dat die 'superhoogbouw' noodzakelijk is.

ik vrees alleen dat het nog vrij lang wachten is.

remco126
November 4th, 2004, 11:22 AM
Blijkbaar geen nieuws :gunz:

rotterdammer
November 4th, 2004, 11:39 AM
Volgens een bouwbord(zeil) op de gevel gaat PWS bij het gebouw wat hier nu staat groot onderhoud uitvoeren en de plint renoveren. Zal dus nog wel een jaartje of 10 duren voor er hier echt wat gaat gebeuren.

Groot Onderhoud is net als in de autobranche een vage term waar je niet te veel aan moet hechten. Maar het pand zal dan naar alle waarschijnlijkheid nog wel een aantal jaar verhuurd worden. Ik hoop dat dat dan niet langer is dan 5 jaar! Dit gebied (rondom CS) zal een bouwexplosie ondergaan, dat is zeker, maar pas als de voltooiing van het CS in zicht is. Alle grote project ontwikkelaars zien de potentie van dit gebied in maar gaan pas investeren als de CS-upgrade en een betere economie in zicht zijn. Kees heeft in het CS topic weer 2 nwe studies (400 en 500 dure huur en koopwoningen) gepost.
Plannen genoeg maar we moeten nog ffe geduld hebben. Laten we iig hopen dat de bouw v/d Coolsingeltoren snel zal beginnen. :)

Skyscrapercitizen
November 4th, 2004, 01:05 PM
Dit pand blijft iig tot 2007 staan, dat was al bekend.

Splinter
February 9th, 2005, 11:42 AM
is er al wat meer bekend over pschorr? is er al een plan voor na 2007 of is dit ook op de lange baan geschoven?

Dr. Dubai
February 9th, 2005, 12:13 PM
blijkbaar niet he. de tijd zal het uitwijzen.

Vloepkleedje
May 16th, 2005, 11:50 AM
Zoethoudertje: ik zag deze nog niet in de thread staan.
http://img162.echo.cx/img162/4360/naamloos7wv.jpg

Eric E
May 16th, 2005, 01:01 PM
Als ik zo dit plaatje zie ben ik nog steeds niet overtuigd dat 't hofplein nou de (ideale super)hoogbouwlocatie van Rotterdam is.

persoonlijk zou ik zeggen, ontwikkel eerst de w-pier en 't wijnhaveneiland (incl. posthoornlocatie) verder en ga dan door naar 't baankwartier voordat je begint te praten over locatie hofplein.

Nexxd
May 16th, 2005, 01:07 PM
Gezien de skyline-opbouw vanaf dit punt gezien, moet je superhoogbouw neerzetten op Lijnbaanflats-locatie, maar Hofplein wordt wel super als daar omheen superhoogbouw zou zijn!

Skyscrapercitizen
May 16th, 2005, 03:29 PM
@Eric E

Als er ontwikkelaars zijn die willen bouwen bij hofplein dan moet je ze dat natuurlijk laten doen. Je kan dan niet zeggen dat ze eerst maar op de kop van zuid of baankwartier moeten bouwen, zo werkt dat natuurlijk niet.

Zoals jij nu zegt is het net of de gemeente alle grond bezit en alle torens zelf neerzet.

Eric E
May 16th, 2005, 09:23 PM
@ ae;

natuurlijk heb je daarin gelijk en ik zal mezelf ook niet aan lantarenpalen barricarden of in bomen klimmen om ontwikkelingen tegen te gaan bij het hofplein. Iedere mooie toren is welkom in de stad.

Skyscrapercitizen
May 16th, 2005, 09:29 PM
OK. een discussie over betere en mindere plekken is altijd leuk maar ideale ontwikkelingen zijn in de dagelijkse realiteit volgens mij nooit mogelijk. :) Het gebied rond de rivier is mooier en aantrekkelijker maar toch zullen ook elders torens komen, maar goed ook eigenlijk.

mikki de poes
January 14th, 2006, 05:49 PM
Dit is echt een ontwerp wat past in één of ander kantorenpark langs de snelweg (langs de zuidas bijv.) Bij het Hofplein heb je een sierlijke/deftige toren nodig zoals bijv. de koninginnetoren (r'dam) of de zurichtoren (den haag). Op die manier zorg je echt voor een upgrading van het centrum. Zo'n zurich-ontwerp zou bij de oude haven ook niet misstaan (maar dan minder hoog). Op straatniveau mag er ook wel het één en ander gebeuren in r'dam want echt gezellig is het nog niet op de coolsingel (standaard trottoir, weinig groen en armoedige kiosken). De laatste tijd worden er nogal veel blokkendozen ontworpen (bijv. de rotterdam) die over 10 jaar volledig achterhaald zijn. De rotterdam wordt een muur van 100 meter hoog waardoor nabij gelegen torens niet echt meer hoog zullen ogen (een doodsteek voor je skyline) maar dat is mijn bescheiden mening. Beter ff wachten tot je een mooi en tijdloos ontwerp hebt zoals bijv. de sears-tower. Na de oorlog is al genoeg rommel in r'dam neergezet en we gingen net de goeie kant op.

Dr. Dubai
January 14th, 2006, 06:28 PM
IK zou Pschorr liever aan de ander kant van het Hofplein zien tegenover de toekomstige hiltontoren. Dan zou op de pschorrloactie zoiets kunnen komen, met onderin een Rotterdam Trocadero:
http://img348.imageshack.us/img348/8232/hofplein20150tz.jpg (http://imageshack.us)

Eric Offereins
January 14th, 2006, 11:35 PM
Tja, daar heb je dat helaas volkomen ter ziele gegane plan Hofplein zuid weer. :deadthrea

Kees
November 3rd, 2006, 11:00 AM
bron: Sgetz Creative Associates (http://www.sgetz.nl)

Hofplein Towers, Rotterdam

http://www.sgetz.nl/Content/Images/galeries/architecture/Sgetz_Hfpl2.jpg

http://www.sgetz.nl/Content/Images/galeries/architecture/Sgetz_Hfpl3f.jpg

zie ook bijbehorende pdf (http://www.sgetz.nl/Content/Media/SgetzArch2-1.pdf)

Dattoman
November 3rd, 2006, 11:18 AM
Wat een onzinnig ding. Weg dr mee!

Capzilla
November 3rd, 2006, 11:21 AM
^^ Inderdaad, weg met die impressies en gewoon bouwen. ;)

Hoogloper
November 3rd, 2006, 11:24 AM
Ziet eruit als een ontwerp waarmee een of andere beginnende architect 'naam' wilt maken. Ziet er niet realistisch uit.

Dezz
November 3rd, 2006, 12:47 PM
Ik vind het wel iets unieks hebben, maar ook iets heel bizars....

Dr. Dubai
November 3rd, 2006, 12:52 PM
Grappig, maar waarom zo'n idiote niet functionele vorm?

Lieven
November 3rd, 2006, 01:06 PM
Ik vraag me af wat kollhoff hier van zou vinden.

supercees
November 3rd, 2006, 01:22 PM
Functioneel zal het niet zijn, maar wel apart en dit mag van mij zo gebouwd worden...

Skyscrapercitizen
November 3rd, 2006, 01:32 PM
Dit werkt op mijn lachspieren. Ik hou van futurische en opvallende ontwerpen, maar dit gaat wel erg ver, dit lijkt mij meer aandachttrekkerij, of aanstellerij...

mokummer
November 3rd, 2006, 01:56 PM
precies, net als die maffe champagne glazen van alsop - dit is disneyland architectuur

Nexxd
November 3rd, 2006, 01:59 PM
Gedurfd... bouwen maar :)

Per
November 3rd, 2006, 03:03 PM
Totaal onpraktisch gebouw lijkt me, komt er dus niet.
Ik zou zeggen, steek die tijd en energie in nuttigere zaken.

Paulie Walnuts
November 3rd, 2006, 03:15 PM
Iets in die geest zou best mooi kunnen zijn, maar die vormen zijn erg vreemd.

KK
November 3rd, 2006, 03:32 PM
Iets (veel) te veel pilletjes op + Photoshop = :ohno:

pimvdh
November 3rd, 2006, 05:45 PM
met low-budget programma's maak je nog mooiere dingen!

Wegcent
November 3rd, 2006, 06:18 PM
Japperjozia, bij mij doen de inks het niet.
Zo kan ik niet zien wat er zo gaaf gedurft of juist volledig krankjorrem aan is.
jammer!
wie weet waar ik kijken moet?

dirkholtkamp
November 3rd, 2006, 06:50 PM
@ Wegcent
Bij mij doen de plaatjes het gewoon. Heb je de bijgevoegde PDF-link al geprobeerd? Daar staan de plaatjes ook op. Als je het mij vraagt mis je overigens niks wanneer ook de pdf-link niet werkt.

RTM84
November 3rd, 2006, 07:19 PM
De linker lijkt nog realistisch en uitvoerbaar, de rechter lijkt me iets te overdreven.

Ik stel dan voor om er dan een soort gespiegelde twin ervan te maken, ddus twee torens zoals de linker, maar dan de rechter gespiegeld.

Gyz
November 4th, 2006, 01:12 AM
zit hier nog enige conceptuele gedachte achter of is het slechts een stupide vormenbrei...

Marin
November 4th, 2006, 08:42 AM
Japperjozia, bij mij doen de inks het niet...
Idem, ik krijg ze ook niet aan de praat..

Eric E
November 4th, 2006, 10:54 AM
De Jetsons zijn weer terug begrijp ik?

EuroMaster
November 4th, 2006, 02:40 PM
De ideeen voor de locatie worden steeds misselijkmakender voor me. :puke:

TC03
November 4th, 2006, 10:05 PM
Ik zie geen plaatjes!

SkyBridge
November 5th, 2006, 12:22 AM
Alien invasion :ohno: :ohno:

Sandaman
November 5th, 2006, 06:09 AM
Leuk die rode kruisjes.. Zie geen r**t.

Amo urbem
November 5th, 2006, 08:31 AM
Ik stel voor een gigantische d*ldo neer te zetten, van 200 meter, met bovenin een gigantische fontein die om de 30 minuten melk spuit, en hem 'the third ugly d*ldo of Europe' te noemen. Klinkt al wat beter dan Pschorr, niet?

Nee, deze ontwerpen vind ik niet doordacht. Het is meer 'krampachtig zoeken naar een ontwerp'. Als ik hier mensen mee beledig, alvast mijn excuses, maar dit vind ik gewoon lelijk.

Dennis
November 5th, 2006, 02:21 PM
lol, wat een idioot plan :)

TC03
November 5th, 2006, 03:33 PM
lol, wat een idioot plan :)Zie jij de plaatjes wel dan?

Nexxd
November 5th, 2006, 04:04 PM
^ik wel iig

Erasmus
November 5th, 2006, 04:39 PM
Volkomen onrealistische torens, lijkt me. Daarnaast denk ik niet dat het een verfraaiing van de skyline zou betekenen, niet eens aan denken om deze te bouwen dus. De rendering zou dan weer wel gebruikt kunnen worden als cd-hoes voor een experimenteel muziekgezelschap, een vroege Pink Floyd zeg maar, maar realistische torens? Nee, dagget nie

TC03
November 5th, 2006, 05:08 PM
Oh, ze doen het wel in Internet Explorer. Ziet er belachelijk uit verder, maar ik zou er eerlijk gezegd geen problemen mee hebben als dit gebouwd werd.

Wegcent
November 6th, 2006, 11:49 PM
Maar hoe kan ik die zogenoemde belachelijkheden zien? wie o wie weet hoe?

CborG
November 7th, 2006, 12:31 AM
Ik kan ze ook niet zien, en bij IE zie ik rode kruisjes. Die 2 links van Kees doen het ook niet trouwens.

Bigben838
November 7th, 2006, 10:26 AM
Ik kan ze ook niet zien en de link doet het ook niet, en als ik de url opzoek bij eigenschappen doen ze het ook niet.:bash:

Skyscrapercitizen
November 7th, 2006, 10:57 AM
http://www.sgetz.nl/

Wegcent
November 7th, 2006, 03:22 PM
ook deze link kom ik niet binnen.

Tim B
November 7th, 2006, 05:55 PM
lijkt wel een vormenstudie.... meer iets voor midden in de polder ipv midden in de stad

Bigben838
November 7th, 2006, 06:08 PM
En ook bij mij doet deze het niet...

Nexxd
November 7th, 2006, 09:23 PM
http://www.nexxd.com/ssc/Sgetz_Hfpl3f.jpg

[Kees]
November 7th, 2006, 09:31 PM
Wat een idioot plan :ohno:

Wegcent
November 8th, 2006, 12:53 AM
IEEEK! AILIENS!

JWvW
November 8th, 2006, 01:02 AM
het is iig wel duidelijk dat dat pompenburg complex wat er nu staat ECHT te lelijk voor woorden is. dat is naar mijn mening op dit moment een van de grootste doornen in t oog van t centrum. maar goed dit hoeft er ook niet voor terug. maar dat ding wat er nu staat moet iig echt weg.

Elvis
November 8th, 2006, 08:56 AM
Nee joh. Niet dit hoor... :down:

mokummer
November 8th, 2006, 09:10 AM
het is iig wel duidelijk dat dat pompenburg complex wat er nu staat ECHT te lelijk voor woorden is. dat is naar mijn mening op dit moment een van de grootste doornen in t oog van t centrum. maar goed dit hoeft er ook niet voor terug. maar dat ding wat er nu staat moet iig echt weg.

dat huidige complex is qua vorm nog best wel stedelijk, maar de detaillering en materialen (grove plastic kozijnen) is zo enorm jaren-80-pvda-rotterdam-op-z'n-billigst...

Skyscrapercitizen
November 8th, 2006, 10:01 AM
Ik heb niet zoveel problemen met dat pand. Volgens mij zitten er goede appartementen in, en er zitten voorzieningen in de plint. Bovendien is het een fors stedelijk gebouw.

Ik zou het niet erg vinden als die plat ging voor nog meer woningen, maar dat zulen dan wel duurdere woningen zijn, en deze prijsklasse moet je toch ook in je centrum willen houden vind ik. Aan de goedkope materialisering valt nog wel wat te doen.

Capzilla
November 8th, 2006, 10:36 AM
Ik snap de reacties van sommige mensen niet helemaal. Stel je even voor dat dit er daadwerkelijk zou staan. Geniaal toch, en absoluut een landmark. Wat moet er dan komen? Nog een Kolhoff erbij? Een "muur" zoals De Rotterdam? Kan er dan nooit eens iemand tevreden zijn? :)

bubbah
November 8th, 2006, 10:46 AM
Ik heb niet zoveel problemen met dat pand. Volgens mij zitten er goede appartementen in, en er zitten voorzieningen in de plint. Bovendien is het een fors stedelijk gebouw.

Ik zou het niet erg vinden als die plat ging voor nog meer woningen, maar dat zulen dan wel duurdere woningen zijn, en deze prijsklasse moet je toch ook in je centrum willen houden vind ik. Aan de goedkope materialisering valt nog wel wat te doen.

Is het niet een Carel Weebertje?

Nexxd
November 8th, 2006, 11:31 AM
Ik snap de reacties van sommige mensen niet helemaal. Stel je even voor dat dit er daadwerkelijk zou staan. Geniaal toch, en absoluut een landmark. Wat moet er dan komen? Nog een Kolhoff erbij? Een "muur" zoals De Rotterdam? Kan er dan nooit eens iemand tevreden zijn? :)Ik zie deze studie ook wel zitten, lekker gedurfd!

Bigben838
November 8th, 2006, 12:20 PM
Ik vind het wel wat hebben, lekker futuristisch.

Nieuwe Waas
November 8th, 2006, 12:34 PM
Spielerei. Ik vraag me af of het überhaubt wel realiseerbaar is. Hoe worden die dingen in balans gehouden? Komt er een kromme liftschacht in?

Skyscrapercitizen
November 8th, 2006, 01:00 PM
Er zijn computergames waar dan nog mooiere gebouwen inzitten. Ik neem dit gewoon niet serieus, en ik vind het er niet uit zien. Als dit er ooit komt lopen er iig veel mensen met een glimlach door Rotterdam...

luchtkasteel
November 8th, 2006, 02:07 PM
^^ haha tzou eens tijd worden!!

dit ontwerp zou een leuke avatar zijn, matched mijn naam :)

Erasmus
November 8th, 2006, 06:04 PM
dat huidige complex is qua vorm nog best wel stedelijk, maar de detaillering en materialen (grove plastic kozijnen) is zo enorm jaren-80-pvda-rotterdam-op-z'n-billigst...

Dit vind ik dus een pijnlijke misvatting: jaren-80-pvda-rotterdam... zonder de PVDA-burgemeester Peper waren héél veel projecten ongetwijfeld niet doorgegaan in die periode, verder zijn veel projecten uit de jaren '90 (Delftse Poort, Robeco o.a.) torens die in dit "duistere tijdperk" geboren zijn, dus op z'n billigst is nogal een boude uitspraak. Overigens, het wtc is als jaren tachtig-toren zeker ook het aanzien niet waard? Nogal een weinig flatteuze uitspraak dus, mijn partij is het niet maar geef ze op zijn minst de credits voor de projecten die in die periode tot stand gekomen zijn

Wegcent
November 8th, 2006, 08:54 PM
Van mij mogen ze het bouwen, het zou grappig anders zijn, maar ik geloof niet dat ze het finacieel en technisch makkelijk rond zouden krijgen. Waarom hangt hij eigenlijk naar achteren en niet juist over het Hofplein, dan zou hij veel meer imponeren.

Capzilla
November 8th, 2006, 09:16 PM
^^ Misschien, alleen zou dat funest kunnen zijn voor het pleingevoel van het Hofplein. In deze opstelling blijft het plein open en liggen de verdichtende elementen langs de stadsassen. Gevoelsmatig is dat voor mij wel een logische keuze.

Amo urbem
November 8th, 2006, 09:17 PM
Dan projecteren we er films op zodat 's avonds iedereen een stijve nek krijgt net zoals bij dat Rem Koolhaas gebouw in Hongkong

Skyscrapercitizen
November 9th, 2006, 12:03 AM
^^

je bedoeld denk ik Beijing, ik ken geen projecten van Koolhaas in Hong Kong iig.

Roland
November 9th, 2006, 01:40 AM
Redelijk absurd ontwerp maar wel origineel. Die linker 'punt' zou hoger moeten zijn en verder door moeten krommen zodat het over het rechter gebouw hangt.

Dat lichtblauw kan echt niet. Doe maar donkerblauw.

Ace
November 9th, 2006, 02:17 PM
Ben benieuwd hoe hoog het uiteindelijk gaat worden. Daar hebben we nu totaal geen idee van. Ik ben eerlijk gezegd meer onder de indruk van de linker, dan van de rechter. Ben ook wel benieuwd hoe dat in evenwicht blijft.
Het is weer een wat anders. Ik ben er niet kapot van. Maar vooralsnog krijgt ie het voordeel van de twijfel.

Sandaman
November 9th, 2006, 04:10 PM
Een toren gemaakt van Barbapapa.

Wat dit gebouw betreft ben ik vooralsnog een NIMHo (Not In My Hofplein).

luchtkasteel
November 9th, 2006, 05:28 PM
ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat hier mensen zijn, die serieus denken dat dit proefballonnetje daadwerkelijk een kans maakt gebouwd te worden..

SkyBridge
November 9th, 2006, 11:57 PM
NIMho... klinkt meer als Not In My Whore :D

openhaard
December 24th, 2006, 10:30 PM
<het ziet er allemaal spectaculair en onrealistisch uit :nuts:
dan vraag je je af hoe het met de voortgang van het project staat :ohno:

Eric Offereins
December 24th, 2006, 10:35 PM
^^ Ik ben bang zoals het met de meeste studies van 5 jaar oud zonder progressie gaat. :deadthrea

Dr. Dubai
December 24th, 2006, 10:49 PM
Laat deze plek nog maar even rijpen. Het gebouw mag van mij wel in deze vorm verschijnen, maar maak hem dan gelijk ook 208 meter, i.p.v. 158 meter.

Deze hoogte is inmiddels al weer een beetje achterhaald. 5 jaar geleden was dat nog dikke shit, maar de komende jaren krijgen we genoeg rond die hoogte:D

Skyscrapercitizen
December 24th, 2006, 11:06 PM
^^

Rijpen inderdaad. Alles kan hier nu alleen maar tegenvallen. De ontwikkelingen moeten eerst plaatsvinden in het gebied noord van Weena. Daar is het ook meer nodig. En rond de uitgang treintunnel ligt nog heeeel veel ruimte open. Dat moeten ze ook eerst eens ontwikkelen. Tot die tijd staan hier honderden woningen die niemand in de weg staan. Het gebouw heeft wel iets Hong Kong achtigs, massaal, leuke afrondingen, simpel en dense.

Ace
December 25th, 2006, 12:26 PM
^^Ik vind 'm eerder iets 'Dubai-achtigs' hebben. Daar hebben ze per slot van rekening meer rondingen, ter verwijzing naar de Arabische cultuur.

Dr. Dubai
December 25th, 2006, 01:01 PM
^^Ik vind 'm eerder iets 'Dubai-achtigs' hebben. Daar hebben ze per slot van rekening meer rondingen, ter verwijzing naar de Arabische cultuur.

Waar jij die rondingen ziet is mij een raadsel?:tongue3:

Amo urbem
December 26th, 2006, 10:55 AM
^^

je bedoeld denk ik Beijing, ik ken geen projecten van Koolhaas in Hong Kong iig.

Oja, sorry, ik bedoelde idd Beijing!!! :)

Ace
December 26th, 2006, 02:01 PM
Waar jij die rondingen ziet is mij een raadsel?:tongue3:

Jij hebt al teveel :cheers: op man. Ik zie er anders genoeg :bash:

openhaard
December 31st, 2006, 02:36 PM
Ik zie ook graag meer rondingen, ook in gebouwen.
Zeker Rotterdam kan wat meer ronde, zeg maar vrouwelijke architectuur gebruiken! :)

SebasvandenBrink
December 31st, 2006, 08:34 PM
Bouwen die hap. Over 10 jaar kun je 'm niet meer wegdenken.

FlyingDutchman
January 1st, 2007, 09:11 PM
ziet er vreet uit, zou echt een herkennigspunt kunne worden

cjav
January 1st, 2007, 09:13 PM
Wil eerst een betere impressie zien, tis nu zo uhm paint achtig.. Kan alle kanten op maar in principe heb ik geen bezwaar tegen een bizarre vorm, als het maar mooi afgewerkt wordt en er goed uitziet.

Amo urbem
January 2nd, 2007, 11:55 AM
Dat 'geknikte' ding moet gewoon de lucht in. Da's veel beter, lijkt het misschien indrukwekkender door...

EuroMaster
January 2nd, 2007, 05:48 PM
Wat mij betreft; weg met die troep, ophouden met die geintjes!

Je kunt wel alle aandacht naar je toe schreeuwen met zo'n ding, maar ik heb zo'n 'licht voorgevoel' dat het de hele skyline vernietigt. Het ontwerp past niet bij de stad, of de stad past niet bij deze mokkel. 'Doe eens gek' is niet verkeerd, maar voor mij niet Hochbau 'u'ber alles.

Voor mij goed nieuws dat het waarschijnlijk wel weer zo'n resultaat van een studentenwedstrijd zchijnt te zijn.

Dat glazen groene blok wat eerder was gepland heeft denk ik meer kans. Hopelijk komt hier toch wel iets richting of over de 200 meter (wat wel bij mij in de smaak valt uiteraard).

RMR®
May 22nd, 2007, 03:52 PM
Het begrip integratie is bij dit ontwerp heel ruim genomen. Stel dat binnenkort aliens op aarde landen, dan zullen zij zich hier in Rotterdam als eerst willen vestigen!

JWvW
May 23rd, 2007, 01:46 PM
ooohhh...dacht dat er nieuws was over deze locatie...

SkyBridge
May 23rd, 2007, 02:04 PM
Daarom had ik dus het topic 'Visies en koelkastprojecten' geopend, om dit soort ongein te voorkomen ;)

Capzilla
September 1st, 2007, 05:25 PM
Sorry, geen spannend nieuws. Vroeg of alleen opeens af of dit project nog een beetje ontdooit. Voor zover ik weet is de bewoners namelijk wel een soort van ultimatum opgelegd om te verkassen, dus Weeber's krul zal toch een keer moeten verdwijnen?

Capzilla
April 2nd, 2009, 04:06 PM
Sorry, ook nu geen spannend nieuws. Behalve dan twee foto's van de renovatie van Coolsingel 6.

http://photos-b.ak.fbcdn.net/photos-ak-sf2p/v649/121/117/540522965/n540522965_1702801_6065956.jpg

http://photos-a.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v2722/121/117/540522965/n540522965_1702800_6986490.jpg

Art Deco Style
April 2nd, 2009, 07:25 PM
^^Hmm.. jammer, nou ja toch leuke foto`s bedankt!