View Full Version : Rotterdam: Inntel Mainport (Imax)
Kees March 18th, 2004, 06:58 AM Originally posted by Marin
De vernieuwde site van SOL (http://www.sol-nl.com/) is nu (eindelijk) online.
Bij 'studies' staan wel een paar interessante hoogbouw-ontwerpen.
http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/M7XG53F2L6WQ/picserver.jpeg
Onder de projecten zit ook winkelen: daar zit materiaal over I City (revitalisering Schiedamsedijk), waarin SOL een woontoren boven het voormalige IMAX gebouw bedenkt, op de impressie is de woontoren schat ik zo'n 100 meter hoog. De invulling van het geheel:
CIC
:D Skyscrapermuseum
Grand Café
Bibliotheek
Vrije Universiteit
daarbovenop die wontoren
==================
Dat skyscrapermuseum is positief,
Ik heb altijd wat tegen Inntel en Imax gehad, het blokkeert het uitzicht op Kop van Zuid vanuit de stad. Slopen is al géén optie meer. Toren zou wellicht toch iets toe kunnen voegen. Ben benieuwd wanneer hierover meer bekend wordt
Dennis March 18th, 2004, 09:31 AM platje doet het niet, maar de planen klinken veelbelovend, ik ga snel bij de site van sol kijke :eek:
het is idd bekend dat het CIC naar het IMAX gebouw zou verhuizen, maar waneer? :bash:
Jan March 18th, 2004, 03:06 PM Zowel dat CIC plan als die studie van SOL krijgen vooralsnog geen vervolg. Het lijkt me het beste om dat Imaxpand maar gewoon plat te gooien want ik geloof niet dat op die plek ooit iets succesvols heeft gezeten. Massa moet je daar maken, in grote (lees: hoge) hoeveelheden.
bubbah March 18th, 2004, 03:52 PM Misschien een onnozele opmerking, maar zou met de ontwikkeling van het Wijnhavengebied Pathé daar niet een tweede poging kunnen wagen, misschien met het ontwikkelen van meerdere zalen? Op een afgelegen lokatie als de Veranda lukt het ook om een bioscoop te exploiteren.....Of is IMAX als gebouw niet "mega"genoeg?
Ace March 18th, 2004, 04:35 PM Tja, wel een stoer plan. Jammer dat d'r geen doekoe's voor zijn. Een toren op die locatie is c'ker een strak plan. Maar dan wel hoger dan 100m. Het huidige IMAX-Theater vind ik maar een lelijk pand. Zelfs de verbouwing van het Intell-Hotel doet daar niets aan af.
Jan March 18th, 2004, 04:44 PM Imax maakt onderdeel uit van een gebied dat pas sinds de wederopbouw 'stad' is. Voorheen was het altijd havengebied, waardoor deze plek van oudsher geen stedelijke grond heeft. Nu wordt dat als tegenvallend ervaren omdat we vandaag de dag de kwaliteiten herkennen van een plek die tussen centrum en water ligt. In de jaren tachtig is een eerste poging gewaagd om onder de noemer 'Waterstad' wat levendiggheid te brengen. Idee was dat op de punten attracties moesten worden gebouw, en dat de rest daarna vanzelf wel zou komen. Hieruit vloeiden ondermeer Tropicana en het Imax en plannen voor een zogenaamd Econocentre. Omdat er geen natuurlijk loop in het gebied zit is blijft het tobben met de plek en doen de pogingen om het wat beter te maken kunstmatig aan. Als grote boosdoener wordt de Boompjes aangewezen die door haar snelweguiterlijk een te grote barière zou zijn, maar aan de andere kant herken ik de kwaliteit van het lekker in de stad kunnen jakkeren met de auto, zeker 's nachts! (Vrij naar Wilfried de Jong). Als opvolger van 'Waterstad' is Rotterdam Waterfront bedacht, waar de kwaliteiten nogmaals worden onderkent, maar er feitelijk geen concrete projecten worden genoemd. Eigenlijk is het meer een marketingcampagne dan een stedenbouwkundig plan want het gaat vooral over projecten van marktpartijen en het uitspreken van wensbeelden. Met de ontwikkeling van het Wijnhaveneiland en succesjes zoals het zomerstrand begint het langzaamaan steeds beter te worden daar, alleen zou je willen dat er van hogerhand eens echt werk van dit gebied wordt gemaakt. Maar visie en geld blijken vaak schaarse goederen...
Jan March 18th, 2004, 04:46 PM Originally posted by Ace
Jammer dat d'r geen doekoe's voor zijn.
Wat is een doekoe... :?
Nexxd March 18th, 2004, 05:11 PM Originally posted by Jan
Wat is een doekoe... :?
Surinaams (?) voor centen, geld, money, poen, etc.
Sander Lugtenburg March 19th, 2004, 11:31 AM edit
Ace March 19th, 2004, 06:14 PM Nou, dat kleine strookie tussen de Schiedamsedijk en de haven is ook te klein om een park tussen te proppen, IMO.
Kun je wel zeggen van: 'Ja, maar het loopt van het Maritiem Museum tot aan de Leuvehaven', maar in een park van hooguit 20m breed en 300m lang zie ik ook geen heil. 't Zijn per slot van rekening geen Central Park-afmetingen waar we het hier over hebben. Hoogbouw hoeft hier ook niet persé te komen van mij, maar op de locatie van het IMAX valt dan nog altijd een uitzondering te maken.
Denoordrotterdammer March 19th, 2004, 09:41 PM Dat gaat zo'nj pull-factor voor rotterdam worden. Die kade gaat gewoon veel goeds voor Rotterdam doen. ROTTERDAM HEEFT POTENTIE
bubbah March 21st, 2004, 12:51 AM De Schiedamsedijk als kwalitatief hoogwaardige wandelboulevard vind ik zo'n gek idee nog niet. Met in de tweede lijn midrises van het niveau Scheepmakerstoren geeft dat denk ik een mooi gezicht.
Met Sander ben ik het eens dat de mogelijkheden het waterfront onvoldoende benut worden, zacht gezegd. Juist daar ligt de anzichtkaart van de stad, het is beeldbepalend voor Rotterdam in elk opzicht. De rivier in combinatie met de skyline staat op ieders netvlies en de visuele indruk en de recreatiemogelijkheden van het waterfront zijn voor een groot deel bepalend voor het oordeel over de stad. Zie idd Vancouver en Sydney. Elke hardcore forummer kent het 'plaatje' van het waterfront in die steden. Investeren in dat gebied, inclusief Boompjes uiteraard, betaalt zich daarom dubbel en dwars terug, denk ik.
Ace March 21st, 2004, 11:00 AM De vraag is, 'Waar laat je het Havenmuseum, als je de Oostkant van de Schiedamse dijk aan wilt pakken?!'. Ze zijn nu al aan't uitbreiden richting het Wijnhaveneiland en zullen dus de ruimte hard nodig hebben. Die zullen, denkt ik, niet zo blij zijn met een eventuele (gedwongen) verhuizing omwille van de Gemeente Rotterdam. Tenzij ze natuurlijk een betere locatie krijgen voorgeschoteld, maar waar ze nu zitten is natuurlijk al een toplocatie 'an sich'. Ze motten alleen wel wat aan die lelijke paviljoens doen, waar ze momenteel in zitten.
Capzilla March 21st, 2004, 11:18 AM Ze moeten die Star Boulevard eens renoveren.. pleur daar wat voetjes neer van Pink, Britney Spears, Avril Lavigne en de Olsen twins en je hebt weer een toeristische attractie die een tijdje mee kan.
Sander Lugtenburg March 21st, 2004, 02:16 PM edit
Ace March 21st, 2004, 04:39 PM Als je 't in dat opzicht bekijkt, is't idd. de moeite waard om op voort te borduren. Maar dan blijft natuurlijk nog steeds de vraag, waar het Havenmuseum te laten.
Aan de éne kant gaan de plannen, die jij nu voorschotelt het gebied misschien wel meer toegegevoegde waarde geven dan dat het Havenmuseum het nu doet, maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer zielig om, na zoveel jaren te gaan zeggen van: 'Sorry jongens, zoeken jullie maar een ander plekkie'. Gelukkig is dat niet aan mij besteed :)
Capzilla March 21st, 2004, 06:04 PM Dan verhuist het havenmuseum toch naar de overkant? Dat gebied moet ook op de schop want momenteel heeft het de stedelijkheid van Capelle aan den Ijssel en als je de gehele ruimte bekijkt is er makkelijk plaats voor beiden.
bubbah March 21st, 2004, 10:27 PM Het Maritiem Museum kan best blijven staan op zo'n boulevard, lijkt mij. IMAX moet vanwege de ruimte dan wel tegen de vlakte. Ik kan me best vinden in de ideeen van Sander. De Boompjes moet natuurlijk ook aangepakt worden. Dat is natuurlijk een hele zware opdracht. Nu is het vooral een vrij drukke verkeerstraat, die het centrum met de snelweg verbindt. Wijziging van het karakter in een "recreatieboulevard" zou denk ik betekenen dat de verkeersstromen ook via een andere route moeten lopen.
Ik vraag me in dat verband af wat er gebeurd is met de plannen die door een aantal steden (p.a. Barcelona) zijn aangedragen voor de revitalisering van de Boompjes?
Sander Lugtenburg March 22nd, 2004, 11:48 AM **
Ace March 22nd, 2004, 02:20 PM Ja, ik heb het stukkie ook gelezen. En ik moet dus concluderen dat als het Havenmuseum nu al naar de overkant uit wil breiden, dat er dan weinig ruimte meer overblijft voor andere activiteiten. Maar goed, het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Jan March 22nd, 2004, 02:36 PM Waterfront leeft in die zin dat in een nieuw rapport de kansen van het gebied worden onderkent, maar dat het niet veel ferder gaat dan het uitspreken van wensbeelden en toekomstperspectieven waarvan niet bij wordt vermeld hoe die bereikt moeten worden. Van het beschikbare budget wordt wel een campagne opgestart om gebied an sich op de 'mental map' te krijgen. Concrete plannen voor herinrichting zijn er op dit moment niet.
Kees March 24th, 2004, 02:22 PM enkele citaatjes uit: Openbare overlegvergadering op woensdag 4 februari 2004 van de raadscommissie Economie, Haven en Milieu (zie: www.bds.rotterdam.nl)
6. Thema havens en rivier
De heer Van Dijk
...
Is verder van mening dat het Imax gebouw een project voor de gemeente is om op te pakken.
...
De heer Van Sluis (antwoordende verantwoordelijke wethouder)
...
Over het Imax-gebouw kan hij nog geen positieve melding geven. Het is een ingewikkelde juridische kwestie geworden.
....
Kees May 13th, 2004, 07:49 AM bron: www.bds.rotterdam.nl
Commissie voor Fysieke Infrastructuur en Verkeer (cie. FIV)
KORT VERSLAG van de OPENBARE overleg vergadering op dinsdag 9 maart 2004
8. Actualiteiten Volkshuisvesting
De heer Kneepkens vraagt tevens, wat er gaat gebeuren met het IMAX-theater.
Wethouder Pastors antwoordt, dat nu wordt nagegaan hoe het financiële gat kan worden dicht gelegd. De commissie zal over de uitkomsten hiervan worden geïnformeerd.
Jan May 13th, 2004, 09:05 AM Volgens mij moeten we dat Imax pand maar gewoon slopen voor zover dat kan want op de een of andere manier wil het daar niet, ondanks de mooie plek met zicht en de metro eronder (maar ook uit de loop en geen parkeergarage). Ik geloof niet dat er ooit iets succesvols in gezeten heeft. Zet er maar een stuk of twee mooie woontorens voor in de plaats zou ik zeggen.
Berrtus May 13th, 2004, 09:15 AM Niet meer in investeren. laten ze dat maar doen met een geweldig Operagebouw op het Leuvehoofd aan de Maas!
Skyscrapercitizen May 13th, 2004, 11:30 AM Slopen kan. Gebouw is verder gewoon lelijk.
Maar ik denk ook dat het gebouw de komende 5 tot 10 jaar toch meer echt in de stad komt te liggen, met verdere ontwikkeling boompjes, baankwartier en scheepvaartkwartier. Misschien kan er tegen die tijd wel iets mee...
Overigens vind ik de huidige plek van het CIC 10 keer beter.
Kees May 26th, 2004, 12:33 PM bron: www.rd.nl
Woensdag 26 Mei 2004
Woningen in Imax-theater
Kosten van groot stedelijk informatiecentrum te hoog
Door Jan Booister
In het Imax-theater komen waarschijnlijk woningen en kantoren. Wethouder M. G. T. Pastors laat die mogelijkheid onderzoeken door het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR). Hij ziet reële kansen voor een dergelijke bestemming. OBR-directeur H. Stam heeft beloofd 'haast te maken' met het uitwerken van het idee.
Rotterdam - In ieder geval komt er geen groot stedelijk informatiecentrum. Dat gaat de gemeente Rotterdam te veel kosten. Er lag een voorstel om er allerlei voorlichtingsactiviteiten in te bundelen, maar dat is vanwege de hoge kosten door het college van b en w van tafel geveegd. Die kosten betroffen niet alleen een onrendabele top van 5,5 miljoen euro, maar ook 'kwetsbare' exploitatielasten.
Pastors verwacht een aanmerkelijk gunstiger financiële uitkomst als er kantoren en woningen in komen. Hij sluit niet uit dat de investeringskosten dan worden terugverdiend. De gemeente kocht het pand enkele jaren geleden voor ongeveer vijf miljoen euro van Sijthoff Multimedia. Er waren plannen om er een medisch themapark, Asklepion, in onder te brengen. Daar werden in de voorbereiding ook nog eens miljoenen in geïnvesteerd, maar uiteindelijk bleken die plannen niet levensvatbaar.
De toenmalige wethouder P. J. H. M. van Dijk (economische zaken) verdedigde de aankoop met het argument dat het een 'strategisch verantwoorde aankoop' was, gezien de A-locatie aan de Leuvehaven. ,,Er genoeg mogelijkheden met het pand zijn als Asklepion niet doorgaat,'' liet hij indertijd weten.
Pastors heeft enkele exploitatiemogelijkheden bekeken. De wethouder beoordeelt die van woningbouw en kantoren als de best haalbare, onder meer vanwege het aantal vierkante meters die het pand biedt. ,,En er is wat chics van te maken. Het is een simpel gebouw, een blok, en ziet er strak uit. Met wat uitbreidingen en openingen, is er iets aantrekkelijks te creëren. Bijvoorbeeld met serres.''
Politici zijn boos dat het pand indertijd voor veel geld (,,Met stoom en kokend water,'' zegt VVD'er M. G. J. Harbers) is aangekocht en dat er nu naar een bestemming moet worden gezocht. B. Madlener (Leefbaar Rotterdam) wil weten welke overige panden als een miskoop kunnen worden aangemerkt. Hij noemt zelf al het KPN- gebouw aan de Botersloot.
Jan May 26th, 2004, 02:29 PM Belangrijk probleem is dat het pand bijna niet beschikt over parkeerplaatsen, of men moet het hebben over een aantal plekken in de garage onder de Erasmusbrug. De kantoren in het pand hebben dan ook nooit echt gelopen. Op papier lijkt het pand geschikt voor publieke doeleinden, maar ook die hebben daar nooit gelopen, inclusief het informatiecentrum Het Nieuwe Rotterdam begin jaren 90 en de openbaar toegankelijke TV studio's van Stads TV. Ik blijf erbij dat je dit pand het beste kunt ctrl+alt+deleten en er een mooie hoge woonkrabber neer zou moeten zetten . Als woonlokatie lijkt die me namelijk uitmate geschikt.
Skyscrapercitizen May 26th, 2004, 05:57 PM De plek is goed voor kantoren en woningen, maar, wie wil er in dat gebouw wonen...
Ace May 26th, 2004, 08:16 PM Als 't niet al teveel mag kosten en een parkeerplekkie gegarandeerd is, zou'k geen nee zeggen.
Dan interesseert de buitenkant mij, in dit geval, geen f*ck. Echt een wereldlocatie met OV op een steenworp afstand. Uitzicht op WHE en strakkies ook nog 'ns het Baankwartier.
Kees June 14th, 2004, 07:29 AM bron: www.bds.rotterdam.nl
(Besluitenlijst van de OPENBARE overleg vergadering op dinsdag 25 mei 2004)
Nr. 0227 (Nadere informatie over de projecten IMAX-gebouw, bouwplan Ter Meulen en bouwplan Calypso)
Wethouder Pastors merkt op, dat het college met betrekking tot het IMAX-gebouw heeft besloten de onrendabele top niet te financieren. Het OBR heeft opdracht gekregen voor dit gebouw nieuwe plannen te ontwikkelen. Bij de bespreking van de voorjaarsnota en de voortgangsrapportages binnenstad zal hierop worden teruggekomen.
Kees August 26th, 2004, 02:12 PM bron: www.rd.nl
Donderdag 26 Augustus 2004
Imax wordt woon/werkgebouw
Nieuw plan voor al drie jaar leegstaande megabioscoop
Het voormalige Imax-theater in Rotterdam wordt waarschijnlijk herontwikkeld als woon/werkgebouw voor jongeren. Op de begane grond moet, als het aan burgemeester en wethouders ligt, een horeca-voorziening komen en de oude zaal van de voormalige bioscoopzaal zal mogelijk commercieel worden geëxploiteerd.
Het Imax in Rotterdam wordt woon- en kantoorgebouw. De filmzaal blijft waarschijnlijk. (Archieffoto)
Rotterdam - Eerder dit jaar maakte wethouder Pastors al bekend dat het Imax- gebouw aan de Leuvehaven, dat sinds het vertrek van de bioscoop- met-megagroot-scherm in maart 2001 leeg staat, geschikt wordt gemaakt voor woningen. Toen was het nog de bedoeling dat er chique appartementen en kantoorruimten in zouden komen.
Die ideeën zijn inmiddels aangepast: ,,Gezien de bouwkundige beperkingen, de uitstraling en de ligging van het gebouw lijkt het vooral geschikt voor de doelgroep young potentials,'' schrijft wethouder Van Sluis (economische zaken) in een brief aan de raadscommissie voor economie, haven en milieu. Er is de gemeente veel aan gelegen om deze groep aan de stad te binden.
Het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) onderzoekt nu of Imax kan worden omgebouwd ten behoeve van woonwerkeenheden met een oppervlakte tussen de tachtig en honderd vierkante meter. Bekeken wordt ook of er parkeergelegenheid kan worden gecreëerd. Vast staat al dat een parkeergarage onder het Imaxgebouw niet tot de mogelijkheden behoort.
Jongeren
Volgens Van Sluis past de doelgroep jongeren goed in het streven om meer levendigheid te brengen op de kade van de Leuvehaven. In dat kader kreeg Hotel Inntel, pal naast het Imax-gebouw, eerder al toestemming om naast het bestaande hotel een nieuwe toren neer te zetten. De werkzaamheden voor die uitbreiding zijn in volle gang.
Het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam is eigenaar van het Imax-gebouw, maar de gemeente Rotterdam wil het pand verkopen.
Het werd voor 13,5 miljoen gulden gekocht toen bleek dat het medisch attractiepark Asklepion definitief niet aan de Leuvehaven zou komen. Sinds die tijd, 3,5 jaar geleden, wordt gezocht naar een nieuwe bestemming.
botje August 26th, 2004, 02:32 PM He kees dit is geen nieuws meer, kijk eerst maar eens naar een andere thread. Maar goed toch nog bedankt
EuroMaster August 26th, 2004, 10:13 PM hmmm, leuk plan. ik hoop dat dit en dat baankwartier samen met boulevard een mooi gebied zullen vormen in de toekomst. mooi als ze nog wat hoger en dichter bouwen daar zodat een waterfront als bij sydney (in het klein) kan ontstaan die de stad vanaf de rivier/haven een spectaculair aanzien kunnen geven. de wilhelminapier geeft al een goede aanzet aan de andere kant.
:)
Kees June 6th, 2005, 10:23 AM bron: Rotterdam bericht - week 22 (dSV) (http://www.rotterdam.nl/smartsite1144.dws?Menu=2044365&MainMenu=267127&goto=2067429&channel=182&substyle=251100)
BEKENDMAKING VERZOEK OM EXPLOITATIEVERGUNNING
De burgemeester van Rotterdam maakt bekend dat Stichting Kleurrijk Centrum Rotterdam een verzoek om exploitatievergunning heeft ingediend voor vestigen van een zalen- en partycentrum aan de Leuvehaven 75.
Het is de bedoeling in het pand waar voorheen het IMAX-theater was gevestigd, een zalen- en partycentrum te vestigen. Het betreft zaal 1 op de begane grond en zaal 2 op de 1e verdieping met een totale oppervlakte van 1290m2.
Het plan is gelegen in het bestemmingsplan "Waterstad" en heeft hierin de bestemming stadscentrum zone I en II. Het plan is met deze bestemming in strijd. Vrijstelling is niet mogelijk.
Burgemeester en wethouders overwegen medewerking aan het plan te verlenen door toepassing te geven aan artikel 17, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Het verzoek om exploitatievergunning ligt in verband hiermee ter inzage van vrijdag 3 juni 2005 tot en met donderdag 16 juni 2005 bij:
Het City Informatie Centrum, Bureau tervisielegging, Coolsingel 197, Rotterdam. Bureau tervisielegging is geopend op werkdagen van 9.00 uur tot 16.00 uur, op maandag van 13.00 uur tot 16.00 uur.
Jan June 6th, 2005, 11:24 AM Ik ben benieuwd of de buurman bezwaar gaat maken tegen een partycentrum naast de deur... Ook apart dat zoiets geëxploiteerd wordt door een 'Stichting Kleurrijk Centrum Rotterdam' trouwens.
Kees August 18th, 2005, 11:04 AM Als onderstaande betekent dat dit ook weer niks gaat worden: Wat dan daar?
bron: www.bds.rotterdam.nl (Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Cultuur en Sport, 2005, kwartaal 3, Agenda openbare overlegvergadering 25 augustus 2005, Stopzetten subsidie Stichting Kleurrijk Centrum )
Onlangs is het structureel subsidie aan de Stichting Kleurrijk Centrum in het kader van het Cultuurplan 2005-2008 en het investeringssubsidie voor het IMAX pand ingetrokken. De commissie wil ondermeer de gevolgen hiervan aan de orde stellen
Scarlet Bee August 19th, 2005, 05:31 PM wachten en integraal met ontwikkeling Baankwartier aanpakken...?
Gyz August 25th, 2005, 12:19 AM Er was een tijdje geleden toch sprake van de oprichting van een bombardements/verzetsmuseum ... het Imax pand zou daar een mooie plek voor zijn. Maritiem aan de ene kant, Havenmuseum ertussen en Bombardementsmuseum aan de kop van de Leuvehaven. En ligt ook op de culturele as leuvehaven-Witte de With-museumpark
Centauri August 25th, 2005, 12:54 AM Ik weet niet, maar als ze van plan zijn om dit pand nog lang leeg te laten staan word het volgens mij tijd voor een spontaan brandje!
Skyscrapercitizen August 25th, 2005, 01:11 AM Een verzameling kleine musea (incl skyscrapermuseum) zou leuk zijn maar zie dat maar eens te organiseren. :)
Kees January 11th, 2006, 09:11 AM gedateerd (januari 2005) maar interessant.
bron: Kleissen & Partners (http://www.kleissen.nl/projecten.asp?ProjectID=111)
IMAX herontwikkeling
Status Lopend
http://www.kleissen.nl/images1/Image/projecten/imax.jpg
Opdrachtgever Breukeloever BV (Projectontwikkelaar)
Markt Wonen
Locatie Rotterdam
Datum opdracht 10/1/2005
Omvang 45.000 m²
Stichtingskosten ca. € 0,00
Diensten Plan-/gebiedsontwikkeling
Gebouwfunctie Wonen, werken, recreeren
Betrokken architect UN Studio
Beschrijving Gezamenlijk met Breukeloever BV meegedaan aan een selectie voor verwerving van het Imax gebouw en locatie ten behoeve van herontwikkeling.
Berrtus January 11th, 2006, 11:33 AM Zozo! UN Studio, die van de Erasmusbrug. Ben benieuwd
Jan January 11th, 2006, 11:55 AM Zo bekeken is dit gezien vanaf de zijde van de Schiedamsedijk, en betreft dit een plan met nieuwbouw in het verlengde van het bestaande Imaxgebouw. Ik weet niet of dit heel gelukkig is, omdat je daarmee de Leuvehaven afsluit van de Schiedamsedijk, en dat kadedeel erg lollig is om te lopen en de relatie tussen stad en haven te ervaren. Wat dat aangaat is het beter om een hoge toren aan de noordzijde van het Imaxgebouw te plakken, wat me ook een prachtige plek lijkt qua uitzicht want je zit daar aan elke kant goed. Ook parkeren zal daar een probleem worden. omdat je in die dijk niet zomaar een ondergrondse garage kunt bouwen. Overigens zullen er nog meer studies zijn geweest voor die plek. Of dit het winnende concept is weet ik niet. De naam van Breukeloever als ontwikkelaar zegt me niks.
Kees January 11th, 2006, 04:13 PM Inderdaad Jan, géén blok langs de Leuvehaven a.u.b.
iets slank en hoogs zou perfect kunnen daar.
met google kwam ik deze advertentie van het OBR nog tegen, let op: die is gedateerd, vermoedelijk van april/mei 2005:
bron: Advertentie IMAX (OBR - R'dam) (http://80.95.161.43/OBR/Bestanden/advertentieimax.pdf)
GEZOCHT: ONTWIKKELAARS DIE EEN HOOFDROL IN DIT THEATER DURVEN SPELEN. Eens in de zoveel jaar komen er projecten beschikbaar die een geweldige uitdaging vormen. Het voormalige IMAX-theater in het hart van Rotterdam – dat een kosmopoliete woon-werkplek moet worden voor jonge, ambitieuze Rotterdammers - is zo’n project. Het OntwikkelingsBedrijfRotterdam (OBR) zoekt hiervoor ontwikkelaars met een transparante werkwijze en voldoende geld ‘op zak’. Ontwikkelaars die door hun visie, creativiteit en daadkracht ‘IMAX’ tot één van de meest aansprekende woon-werkplekken van Rotterdam kunnen transformeren. DE BREDE VISIE VAN ROTTERDAM OP DE TOEKOMST. Rotterdam is in beweging en voert een beleid om de magneet-werking van de stad nationaal en internationaal te vergroten. Daarbij is van groot belang dat het gros van de 50.000 studenten nahun studie in Rotterdam blijven wonen. Want ‘young potentials’ maken een stadrijker, sterker, interessanter, competitiever. Daarom worden interessante pandenals het IMAX-theater herontwikkeld tot woon-werkappartementen. NA APOLLO 13 EN THE GODFATHER NU RUIMTE VOOR DE YOUNG ONES.Rotterdam heeft jarenlang genoten van spectaculaire IMAX-beelden. Straks zalde nieuwe generatie genieten van een unieke plek met een spectaculair uitzicht.En natuurlijk alle voorzieningen onder handbereik. ZORG DAT U VOORAAN ZIT. Rotterdam durft en zoekt ontwikkelaars die durven. Het OBR wil zoveel mogelijk partijen de kans te geven een plan te maken en een bod op het pand te doen. Hiervoor is een tenderdocument samengesteld met alle ins and outs waaraan u en uw plan moeten voldoen om in aanmerking te komen. De in het tenderdocument omschreven voorwaarden zijn bindend. U kunt het informatiepakket opvragen bij Gemeente-werken, Aanmelden kan tot uiterlijk zondag 22 mei 2005, 24.00 uur. Hierna sluit de inschrijving.NIET VOOR ONTWIKKELAARS MET BIOSCOOPZAKKEN.
Skyscrapercitizen January 11th, 2006, 05:10 PM Nu is de vraag natuurlijk of er aanmeldingen geweest zijn... Ik vind het wel een cool idee, ik zou er best een woonwerkplek willen hebben. :) Het pand is ook niet heel lelijk, zeker niet als je het mooi opknapt. Een slimme ontwikkelaar kan er zelfs geld verdienen door er meteen een toren naast te zetten zoals Jan aangeeft.
Verder kan ik dit stukje mooi gebruiken voor een essay wat ik aan het schrijven ben. Bedankt Kees!
bubbah January 22nd, 2006, 09:47 PM Interessant. Ik hoop dat er iets concreets uitkomt. Slopen zou mi kapitaalvernietiging zijn geweest. Op zo'n mooie plek, pal bij het centrum, moet zo'n gebouw toch een nieuwe bestemming moeten kunnen krijgen?
Kees March 10th, 2006, 07:32 AM bron: Metro - R'dam (http://www.metropoint.com)
De nieuwe Hyper Hyper komt in het Imax-theater aan de Leuvehaven.
Dat de Hyper Hyper aan de Mauritsweg moest verkassen, is oud nieuws. Na maandenlang uitstel zijn de deuren daar nu echt gesloten. Maar voor partybureau Verse Geesten, de eigenaar van de club, is dit niet het einde van het verhaal. Want de nieuwe Hyper Hyper komt binnenkort, onder de naam Imax, terug in het Imaxtheater aan de Leuvehaven.
“De Hyper Hyper. Daar waren we helemaal klaar mee”, zegt dj Ronald Molendijk van Verse Geesten. “Laatst kregen we weer te horen dat we nog tot juli door zouden mogen, maar daar hadden we geen zin in. Op een gegeven moment moet je gewoon de knoop doorhakken.”
Leeg
En toen kreeg de dj een telefoontje van de eigenaar van het IMAXtheater. Molendijk: “Het gebouw stond al vijf jaar leeg. Dus hij wilde wel even met ons praten. In januari 2007 gaan ze beginnen met de sloop van het gebouw. Maar tot die tijd kunnen wij er feesten organiseren.” En dus start Verse Geesten weer een nieuwe club met een tijdelijk onderkomen. En dat vindt Molendijk positief. “Dat maakt het overzichtelijk. Daar hou ik van. Met de Hyper was dat precies zo. Je weet dat je in korte tijd moet knallen. En dan stop je op je hoogtepunt.”
Verbouwing
Ondertussen is Molendijk ook nog bezig met een nieuwe uitgaansgelegenheid in het oude TPG Post-pand naast het Centraal Station. “Daar moet nog veel aan verbouwd worden, dus waarschijnlijk openen we daar de deuren pas over twee jaar.” Maar tussen de verbouwing door wil Verse Geesten er al het één en ander organiseren. “Eén keer per maand iets grappigs. Wat het precies gaat worden weet ik nog niet, maar in ieder geval niéts met dansen.”
Afscheid
Op zaterdag 25 februari werd met een groot feest officieel afscheid genomen van de Hyper Hyper aan de Mauritsweg. De nieuwe club opent waarschijnlijk in april.
:)dorp March 10th, 2006, 07:52 AM Zo zo, Rotterdam profileert zich beter en beter op de clubmarkt. Ben benieuwd wat er na de sloop van het Imax pand terugkomt op deze plek.
Skyscrapercitizen March 10th, 2006, 11:22 PM sloop? Nooit van gehoord...
Maartinho March 11th, 2006, 07:13 PM Er was een tijdje geleden toch sprake van de oprichting van een bombardements/verzetsmuseum ... het Imax pand zou daar een mooie plek voor zijn. Maritiem aan de ene kant, Havenmuseum ertussen en Bombardementsmuseum aan de kop van de Leuvehaven. En ligt ook op de culturele as leuvehaven-Witte de With-museumpark
Ja, het zou briljant zijn als er in dat museum ook een reconstructie kwam van het Rotterdam van VOOR het bombardement! Bijvoorbeeld met veel foto's die nu en vroeger vergelijken, met een grote maquette of misschien kan er iets komen met Virtual-Reality wandeling door het Rotterdam van begin 1940.
Er was een hoop te zien daar... de Bijenkorf van Dudok, de Coolsingelpassage, het oude Hofplein met de Delftsepoort, het oude stadhuis op de Kaasmarkt, Plan C.... Het gros van de Rotterdammers heeft dat allemaal niet gezien (incl. ikzelf), maar volgens mij zijn heel veel die er belangstelling voor hebben!
Ace March 15th, 2006, 12:05 PM Ja, het zou briljant zijn als er in dat museum ook een reconstructie kwam van het Rotterdam van VOOR het bombardement! Bijvoorbeeld met veel foto's die nu en vroeger vergelijken, met een grote maquette of misschien kan er iets komen met Virtual-Reality wandeling door het Rotterdam van begin 1940.
Er was een hoop te zien daar... de Bijenkorf van Dudok, de Coolsingelpassage, het oude Hofplein met de Delftsepoort, het oude stadhuis op de Kaasmarkt, Plan C.... Het gros van de Rotterdammers heeft dat allemaal niet gezien (incl. ikzelf), maar volgens mij zijn heel veel die er belangstelling voor hebben!
Leuk idee idd. Al wandel ik persoonlijk liever in een Virtual Reality-stad van de toekomst, al was het alleen maar omdat ik liever vooruit kijk, dan terug.
Maar wellicht vallen die 2 ook te combineren.
I.i.g. kunnen we tot 2007 lekker knallen in het oude IMAX.
Kees March 22nd, 2006, 09:46 AM wolkenkrabbers moeten staan, niet liggen !
bron: DOLS Project Ontwikkeling | Imax - Rotterdam (http://www.dolsprojectontwikkeling.nl/rotterdam.htm)
IMAX Rotterdam
Voor deze bijzondere plek middenin Rotterdam ontwikkelde DPO samen met UN Studio, Dura Vermeer, Kondor Wessels een groundscraper. In deze liggende wolkenkrabber is plaats voor winkels, kantoren voor young potentials, praktijkruimtes, een zorghotel, een sportschool en appartementen.
Teamplayers: Dura Vermeer, Kleissen en partners, Kondor Wessels Projecten, UN Studio
Grootte: Ca. 45.000m2
Status: Prijsvraag in competitie
Ace March 22nd, 2006, 10:13 AM Toch best wel jammer dat dat hele 3d-filmconcept, wat begin jaren '90 zo 'hot' was, helemaal in de vergetelheid is geraakt. Ik ben d'r ook nog een paar keer geweest en vond het echt retecool. D'r vallen volgens mij nog voldoende mooie films volgens dit concept te maken.
Ik ben benieuwd in hoeverre de ontwikkeling van internet en de 'home cinema' hierin een rol hebben gespeeld.
:)dorp March 22nd, 2006, 10:14 AM Zoals al eerder gezegd ontneemt dit plan het zicht op de Leuvehaven, wat imo niet wenselijk is. En idd Kees, omdat wolkenrabbers nu eenmaal moeten staan, omdat ze anders geen wolken kunnen krabben, zeg ik absoluut NEE tegen dit plan.
Skyscrapercitizen March 22nd, 2006, 11:17 AM Helemaal met kees eens. Pak maar eens een rechthoekig blokje. Leg hem eerst neer, ze hem dan op zijn kant, en leg hem weer neer. Op zijn kant ziet hij er gewoon het leukste uit.
Wim March 22nd, 2006, 11:29 AM Dat doet me denken aan die professor Worthington die tegenstander was van hoogbouw langs de Maas en met het idee van 'groundscrapers' kwam. Er is destijds serieus geluisterd naar die man. Hopelijk zit hij tegenwoordig in een dwangbuis ergens in een kliniek op het Engelse platteland.
Gerard March 22nd, 2006, 11:44 AM Er zijn al genoeg groundscrapers in Rotterdam. \
De brug en dadelijk de schiecentrale 4b. Dus daar niet nog één. van mij mogen ze ook gewoon weer exploitant zoeken voor het Imax. Ik ga er wel naar toe.
Maar een torentjes aan die kant kan ook geen kwaad.
Wat scraped een groudscaper eigenlijk. (elke gebouw scraped toch de grond?) = gewoon een fancy begrip voor een lomp gebouw.
Marin March 27th, 2006, 06:47 AM In de maag met IMAX-gebouw
ROTTERDAM - Slopen is zelfs een serieuze optie geweest. Nu is er alsnog een koper geïnteresseerd in het voormalige IMAX-gebouw aan de Schiedamsedijk.
Al geruime tijd staat het pand te koop. Iedereen die een leuke functie voor het grote bouwsel aan de Schiedamsedijk weet te verzinnen, is welkom.
Van verschillende gegadigden praat de gemeente nog met één projectontwikkelaar over mogelijke verkoop, zegt Bram Ladage van de dienst dS+V. De naam van de potentiële geldschieter wil hij niet prijsgeven.
,,De begane grond moet de relatie tussen de Leuvehaven en de Schiedamsedijk verstevigen. Denk aan iets in de toeristisch-recreatieve sector. Of horeca. We willen in ieder geval dat er een aantrekkelijke publieksruimte komt.’’
De stedenbouwkundigen van de gemeente zitten al lang in hun maag met het oude IMAX-theater, naast het Golden Tulip-hotel. Na het vertrek van de bioscoop-met-megascherm in 2001 is veel geprobeerd, maar niets gelukt. Lang is getracht om het pand om te toveren in een spectaculair medisch attractiepark, Asklepion genaamd. Maar het werd een enorme flop en de gemeente kocht het pand voor 13,5 miljoen gulden.
Recentelijk waren er plannen voor een woon/werkgebouw voor jongeren of de nieuwe vestiging van RTV Rijnmond.
Hoewel vanaf de zomer dj Ronald Molendijk in het complex zo nu en dan een feest gaat geven, is nog altijd geen structurele bestemming gevonden voor het plompe gebouw, dat bovendien het zicht op de Erasmusbrug en de Leuvehaven voor een groot deel ontneemt.
Ladage: ,,We hebben er zelfs over nagedacht om het te slopen, maar dat verdien je nooit meer terug.’’ Hij noemt het gebouw ’een probleem dat opgelost moet worden’. ,,Hopelijk kan de gemeente samen met de markt tot een oplossing komen. Nu denken we wel eens: waarom hebben we dat daar in de jaren tachtig in hemelsnaam neergezet.’’
Bron: AD/RD, 26 maart 2006 (www.ad.nl)
Jan March 27th, 2006, 08:11 AM Nu denken we wel eens: waarom hebben we dat daar in de jaren tachtig in hemelsnaam neergezet.’’Dat vraag ik me wel eens bij meer vrijwel alle gebouwen af die in die tijd zijn neergezet wat gottegot wat zijn de meeste daarvan lelijk in hun ambitieloosheid. Dat hij het gebouw verwijt het zicht op de brug te ontnemen is raar want het gebouw stond er eerder dan de brug, plus doet eigenlijk vooral het hoteldeel dat. Maar goed, toch is het vreemd dat er gezien de mooie ligging en de plek bovenop een metrostation bijna niks mee kan. De optie 'hoge woontoren tegen de noordgevel ervan' lijkt me nog steeds een prima optie. De kantoren kunnen aanvullend zijn in een woon/werkconcept, dus dat je toren op de markt zet voor zelfstandig werkenden die het prettig vinden om op een mooie plek van gedeelde kantoorvoorzieningen gebruik te kunnen maken.
Skyscrapercitizen March 27th, 2006, 08:30 AM ^^
Rotterdamse Schouwburg is ook zo'n mooi voorbeeld uit die tijd...
:)dorp March 27th, 2006, 11:30 AM de kist van quist... wat een gedrocht is dat!
remcove2000 May 1st, 2006, 03:11 PM Waarom maken ze geen klimhal van het oude Imax Theater? Prima afmeting daarvoor.
Gemeente Delft was van plan de oude watertoren om te bouwen tot klimhal, maar daar was op het laatste moment geen geld meer voor.
Amsterdam heeft vlak bij hun CS ook een klimhal. Tijd dat Rotterdam er ook een in het centrum krijgt!
Groetjes, R
locker14 May 1st, 2006, 03:25 PM Het gebouw heeft dan wel een grondige renovatie nodig want het ziet er niet uit. En zelfs dan nog staat het op een vreemde plek in de stad die het zicht op zowel de leuvehaven als de erasmusbrug ontneemt.... leuk idee maar beter slopen die handel :)
heipaaltje May 1st, 2006, 03:28 PM Welkom, R! :cheers:
Goed plan. Deze hoge, smalle, gesloten 'doos' leent zich er prima voor.
Andere bestemmingen vragen toch om veel daglichttoetreding. De vraag is of je het gebouw daarvoor niet teveel moet 'uitkleden'. Woon/werk concepten zijn helemaal van deze tijd, maar daarvoor is maar een heel beperkte markt.
Ace May 1st, 2006, 06:31 PM Och, als echt niemand 't wil, ken je 'm altijd nog ombouwen tot hoerenkast :runaway:
Q. May 1st, 2006, 06:43 PM Ik vind sloop ook wel een mooie optie.
Pruim May 1st, 2006, 07:12 PM Ik zou zeggen, baankwartier volbouwen en dan als sluitstuk dit herontwikkelen - maar ik ben ik maar ;)
luchtkasteel May 2nd, 2006, 02:00 AM ok, dan zal ik mijn fantavisie maar eens van de schiedamse dijk etaleren:
de schiedamse dijk lijkt me een leuk begin om het uitgaansleven van rotterdam te gaan concentreren. De locatie leent zich prima hiervoor, op het feit na dat cs hier redelijk ver vandaan ligt. Een nachttram- of metro doet echter wonderen, zeker als deze doorrijdt tot aan Wilhelminaplein, waar de allereerste poging van rotterdams 'uitgaansconcentratie' ligt. Behalve het voordeel dat de schiedamse dijk vlakbij de kop van zuid ligt, ligt het ook aan de witte de with en redelijk dichtbij oude haven, dus het uitgaanspubliek trekt al regelmatig die kanten op. Daarnaast is de route weena-coolsingel helemaal zo erg nog niet.
Als nou eens die oude flatjes aan de dijk worden vervangen door serieuze clubs, concertzalen en anderssoorts, waarbij je kunt denken aan het verplaatsten van een aantal verspreidliggende gelegenheden als de nighttown en off corso, die sowieso moet wijken. Je zou de plintgevel kunnen bedekken met Times Square-achtige lichtkranten, heeft Nederland eindelijk ook eens zoiets en het staat natuurliijk leuk als je 's avonds over boompjes rotterdam inrijdt, zo bij de erasmusbrug. Op de plint zouden appartementen kunnen worden gebouwd voor de mensen die er reeds wonen en vooral jongeren, die veel van hun dijkje gebruik zullen maken.
Het imax theater dat er nu staat zou dan eenvoudig kunnen worden omgebouwd tot een concertzaal en een nieuwe gevel (met bijvoorbeeld grote schermen) maakt al een groot verschil voor zijn uiterlijke verschijning.
In de verdere toekomst zou het gebied rond de witte de with-schiedamse dijk verder kunnen ontwikkelen tot een wat hippere uitgaans-/winkelwijk van rotterdam, de basis ligt er immers al. Als kloppend centrum het pleintje dat aan de schiedamse vest ligt, dat wanneer het oogziekenhuis verplaatst zou worden en het een beetje gepimpt wordt een gezellig plein kan worden.
Waterstad zou ook eventueel op de schiedamse dijk kunnen worden aangesloten met een mooie ophaalbrug, of zo, zodat ook aan die zijde serieuze ontwikkeling kan ontstaan dat verband houdt met de schiedamse dijk en diens bestemming van uitgaansgebied.
Het uiteindelijke doel is het ontstaan van een mooi en groot uitgaansgebied dat (internationaal) kan concurreren en veel meer publiek zal trekken dan wat rotterdam nu doet.
Het grote mankement van Rotterdam is dat het niet beschikt over een serieuze uitgaansconcentratie, zoals die in veel grote steden wel is en waaraan deze vaak deels hun kracht vandaan ontlenen een echte metropool te zijn. Rotterdam zou er echt goed aan doen een echt uitgaansgebied te creeeren, misschien niet dat `geweldige` droomplannetje van mij, maar wel iets met dezelfde uitstraling en aantrekkingskracht. Ik hoor vaak mensen klagen over het feit dat het rotterdam hieraan ontbreekt. Een groot en geconcentreerd uitgaansgebied zorgt ervoor dat rotterdam een echte 24-uursstad kan worden, iets dat het altijd al had willen zijn...
luchtkasteel May 2nd, 2006, 02:10 AM Ik wil hier eigenlijk nog aan toevoegen dat een 24-uursstad niet alleen 's nachts leeft. Ook de overige dagdelen dienen de rotterdammers en diens bezoekers onderhouden te worden. Het Lijnbaan-gebied en de stadsdriehoek moeten ook serieus op de schop. Het zijn stadsdelen met grote potentie en een hoog revisie-gehalte. Wanneer zij met een goede totaalvisie worden herontwikkeld tot een serieus en aantrekkelijk gebied met veel winkels, eetgelegenheden en cultuur zou het nog wel eens goed kunnen komen met mijn stadje.
ps bij al mijn illusies moet je natuurlijk wel veel supermooie en superhoogbouw denken, maar dat lijkt me vanzelfsprekend op dit forum...
Skyscrapercitizen May 2nd, 2006, 01:37 PM ^^
Dit lijkt me niet de plek voor zo'n uitgaansgebied, dat gaat nooit werken. De enige plek waar je nu al een redelijke uitgaansmassa hebt is Kruikade/stadhuisplein/schouwburgplein. Volgens mij is dat de enige plek in rdam die echt een uitgaansgebied kan worden, de andere plekken zijn nu al te kleinschalig en specifiek.
Brik May 2nd, 2006, 01:49 PM Geld en visie, waar haal je de mensen vandaan die dat hebben??
Skyscrapercitizen May 2nd, 2006, 01:54 PM ^^
Uit Dubai.
railway stick May 2nd, 2006, 07:03 PM Of uit Friesland. Rederij Spido is reeds in Friese handen, nu de rest nog... :hahaha:
Kees May 10th, 2006, 09:52 AM tijdelijk café, dan kunnen ze rustig de tijd nemen dat groundscraperconcept te vervangen door een skyscraperbouwplan, rank en slank, >= 120 m.
bron: Rotterdam Bericht week 19 2006, dS+V (http://www.rotterdam.nl/smartsite1144.dws?Menu=2044365&MainMenu=267127&goto=2102903&channel=182&substyle=251100)
BEKENDMAKING VERZOEK OM EXPLOITATIEVERGUNNING
De burgemeester van Rotterdam maakt bekend dat C.F.C. Vlasman een verzoek om exploitatievergunning heeft ingediend voor het pand aan de Leuvehaven 75-77/Schiedamsedijk 128-130.
Het is de bedoeling om een deel van de begane grond tijdelijk als horeca (in casu café/bar) te gaan gebruiken.
bron: hyper hyper rotterdam (http://www.hyper-hyper.nl/home.php)
Hyper dicht?
De Hyper Hyper is inmiddels gesloten, maar er wordt hard gewerkt aan een nieuwe locatie.
We gaan binnenkort open in het IMAX theater. Helaas hebben we te horen gekregen dat de vergunning nog langer op zich laat wachten dus zullen we pas in juli onze deuren kunnen gaan openen daar. Gelukkig hebben we een terras dus als de zomer in volle gang is kan je lekker komen borrelen in de zon.
Nexxd July 21st, 2006, 09:28 AM Imax-bioscoop wordt dansclub
De voormalige IMAX-bioscoop wordt een discotheek. De danceclub opent op 3 augustus. Wereldberoemd deejay Ronald Molendijk is de eigenaar.
Club Imax moet 'een andere club' worden. Molendijk wil vooral dat zijn discotheek toegankelijk is voor iedereen. Er staan bijvoorbeeld geen 'doorbitches' bij de ingang die bezoekers wegsturen die in hun ogen foute kleding dragen.
De opening van Club Imax komt op het moment dat de clubscène in Rotterdam in zwaar weer verkeert. Eerder deze week moest Nigttown de deuren sluiten en de populariteit van Now en Wow is teruggelopen.
Bron: RTV Rijnmond (http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=38025)
SkyBridge July 21st, 2006, 12:31 PM Precies op het juiste moment inderdaad!
JWvW July 21st, 2006, 01:18 PM nou zwaar weer... nighttown moet gewoon een nieuwe programmering krijgen die zijn echt al jaaaren met t zelfde bezig en now&wow is te arrogant geworden door hun populariteit. in 2002 werden elke zaterdag rond de 1000(!!!) mensen geweigerd bij de now&wow. op een capaciteit van ong 4000 ofzo. er kwamen toen mensen uit duitsland en belgie o.a. now&wow moest het echt hebben van een hype. niet zoals off corso bijv wat echt elk weekend vol staat zo ongeveer. da's gewoon lekker relaxed laid-back en een goeie programmering waar ze wel enige tijd mee door hebben kunnen gaan. thalia is ook zoiets. clubs komen en gaan. dat is het 'organische' deel ervan. is alleen maar goed beetje frisse wind door de scene heen. je ziet ook steeds meer hippe cocktail bars uit de grond gestampt worden in rdam da's ook een goeie ontwikkeling. zo wordt het aanbod veelzijdiger. maar dit is idd een goeie ontwikkeling. al helemaal van ronald molendijk met verse geesten die ook hyper hyper runden.
Skyscrapercitizen July 21st, 2006, 04:43 PM Goed nieuws, een club waar ook ik binnen kan komen. ;)
Now & Wow is gewoon te duur. 15 euro, nu geloof ik 17,50, dat is veel te veel voor een gemiddelde jongere.
Nighttown is een triest verhaal, maar goed, als je ziet dat het al meer dan een maand mooi weer is, maar ze nooit overdag het cafe met terras in het parkje open hebben, dan snap ik wel waarom het financieel niet loopt. Zie rotown, daar zit terras altijd vol met een beetje zon al. Kan bij nighttown precies zo zijn.
mokummer July 24th, 2006, 08:21 AM ^^
Dit lijkt me niet de plek voor zo'n uitgaansgebied, dat gaat nooit werken. De enige plek waar je nu al een redelijke uitgaansmassa hebt is Kruikade/stadhuisplein/schouwburgplein. Volgens mij is dat de enige plek in rdam die echt een uitgaansgebied kan worden, de andere plekken zijn nu al te kleinschalig en specifiek.
Voor de oorlog was dit anders hét (rosse) uitgaansgebied van Rotterdam met veel zeelui en de Alk, de Roode Moolen en legendarische kroegen als North American en Wilson Bar
Skyscrapercitizen July 24th, 2006, 09:29 AM ^^
Voor de oorlog was dan ook alles anders, daar heb je in Rotterdam weinig meer aan, je moet kijken naar de huidige realiteit.
Gyz July 24th, 2006, 11:19 PM Nighttown gewoon sluiten. Op die lokatie is het over en uit, het gebouw is te klein en ook nog eens volledig uitgeleeft, het loopt al er jaren niet meer... Vervolgens opnieuw beginnen onderin 'De Rotterdam' op de KvZ :cheers:
JWvW July 25th, 2006, 01:38 AM dat is helemaal niet zo'n gek idee aangezien je dan de nieuwe luxor, lantaren/venster, club rotterdam en later ook chicago er omheen hebt. dan past een poppodium daar ook wel goed bij. en die laat je ook door koolhaas ontwerpen aangezien het ten eerste in zijn gebouw is en ten tweede heeft hij ook het paard in den haag ontworpen wat ook precies zo'n poppodium is en zeer succesvol ook! t mooie is dan dat hij ook dezelfde structuuroplossing kan gebruiken als in het paard. de zalen 'zweven' namelijk op hydraulische 'kussens' op palen waardoor het oude pand er omheen geen trillingen ondervindt en de buren dus ook niet zeuren want de trillingen zijn het storendst.
Golda July 25th, 2006, 09:05 AM vind het toch nog steeds erg jammer dat het Maastheater "bezet" is. dat is toch de ultieme plek voor een podium!!!
artiesten spelen graag in een bijzondere ruimte zoals Paradiso.
Maastheater is een typische Rotterdamse plek die een betere bestemming dan de huidige verdient.
supercees July 28th, 2006, 04:54 PM Ronald Molendijk blaast nieuw uitgaansleven in Rotterdam
De vroegere 'net of je het zelf meemaakt'-bioscoop IMAX aan de Schiedamsedijk te Rotterdam wordt de nieuwe soulclub van Nederland. Ronald Molendijk zet de deuren 29 juli op een kier voor een try-out optreden van Kane. Donderdag 3 augustus opent Club Imax de deuren officieel.
Naast live muziek en dj-sets meemaken, kan je er ook eten in het inhuizige restaurant met ruime openingstijden. 't Deurbeleid zal vriendelijk zijn, je wordt er begroet i.p.v. op kleding en uiterlijk gekeurd. Houdt Ronald's website in de gaten, want de stad vervuilen met posters doen ze bij Club Imax liever niet. Omdat er een bestemmingplan is voor appartementen op de plaats waar nu het IMAX staat, zal de club een tijdelijk karakter hebben (een jaartje of twee). Maar er wordt al gezocht naar een opvolger.
http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=61901&magazines=61902&news=372177
Kees July 31st, 2006, 03:33 PM Omdat er een bestemmingplan is voor appartementen
Misschien dit dan wel, niet onaardig, verse maquette:
bron: Maquettes & Artist Impressions van AnneSing® (http://www.annesing.com.sg/projects/dutch/projects_imax.asp)
http://www.annesing.com.sg/projects/imax1.gif
http://www.annesing.com.sg/projects/imax2.gif
Splinter July 31st, 2006, 04:47 PM laat het dan maar zoals het nu is.....
Puur July 31st, 2006, 04:50 PM Wie zijn eigenlijk de architect en opdrachtgever? Zou het geen mooie 2e uitbreiding zijn voor het Golden Tullip Hotel?
supercees July 31st, 2006, 10:20 PM Mooie vondst Kees, vind het niet onaardig...
SkyBridge August 1st, 2006, 01:49 AM Vind het wel mooi, alleen dan liever aan de overkant! Dat is zo'n troosteloos woonblok...
Ace August 1st, 2006, 06:38 AM Niet lelijk, maar c'ker ook je van het. Het lijkt wel een hoerenkast, zoveel rood zit erin verwerkt.
bubbah August 1st, 2006, 08:31 AM Niet lelijk, maar c'ker ook je van het. Het lijkt wel een hoerenkast, zoveel rood zit erin verwerkt.
Dan gaan we toch nog terug in de tijd, want zoals je hierboven kan lezen zaten die vóór de oorlog ook op deze plek. Ik vind het ook niet bijzonder, op deze lokatie zou je wat meer effort verwachten hoopte ik.
Kees January 23rd, 2007, 08:57 PM bron: Telegraaf - R'dam (http://rotterdam.telegraaf.nl/daily/2007/1/23/TE-ER/TE-ER_2S_20070123_1/articles/artikel_TE-ER_2S_20070123_1_1.php)
Appartementen afgestudeerden in Imaxtheater
Van onze Rotterdamse redactie
ROTTERDAM, dinsdag
Het voormalige Imaxtheater aan de Leuvehaven in Rotterdam verandert in een appartementencomplex voor jonge, afgestudeerde Rotterdammers.
De woontoren gaat circa 100 appartementen tellen en krijgt een bovengrondse parkeergelegenheid.
Om het woongebouw te realiseren, zal een deel van het Imax tegen de vlakte moeten. De bioscoop-met-megascherm, die eind jaren tachtig het licht zag, zal hiermee definitief verloren gaan.
Projectontwikkelaar Giesbers Rotterdam (http://www.giesbersrotterdam.nl) is nog in gesprek met de gemeente over het definitieve ontwerp. „We willen woningen van rond de 70 tot 75 vierkante meter die tussen de 170.000 en 200.000 euro gaan kosten. Maar de exacte invulling is nog niet rond”, aldus directeur Willem van Zanten die hoopt midden volgend jaar te starten met de bouw.
Wedstrijd
Na sluiting van het Imaxtheater in 2001 zijn veel initiatieven geweest om het nieuw leven in te blazen, maar tevergeefs.
Het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam (OBR) schreef in april 2005 een wedstrijd uit om zo veel mogelijk projectontwikkelaars een kans te bieden.
23 januari 2007
JB-mobile January 23rd, 2007, 09:56 PM 100 appartementen met een maximale vloeroppervlak van 75 vierkante meter; dat moet toch een leuke hoogte worden! Als deze 100 appartementen allemaal in de woontoren komen, zit je dan toch snel aan 20 verdiepingen of meer.
bubbah January 24th, 2007, 08:26 AM Dat wordt geen kwaliteitsbouw gezien prijzen en doelgroep.
mokummer January 24th, 2007, 08:39 AM Dat wordt geen kwaliteitsbouw gezien prijzen en doelgroep.
en dat zou op het criminele af zijn op zo'n toplocatie...:bash:
Gerard January 24th, 2007, 08:52 AM Als je je best doet kan dat misschien wel volgens de maquette van dat oude gebouw. Ze noemen het wel een toren maar voor sommige is het oude gebouw al een toren.
Het gaat om 7500 meter bewoond dus dan iets van 9000 onbewoond en zo groot zou het oude pand best wel eens kunnen zijn.
TC03 January 24th, 2007, 01:38 PM Het voormalige Imaxtheater aan de Leuvehaven in Rotterdam verandert in een appartementencomplex voor jonge, afgestudeerde Rotterdammers.
We willen woningen van rond de 70 tot 75 vierkante meter die tussen de 170.000 en 200.000 euro gaan kostenIets klopt er niet...
mosm January 24th, 2007, 01:49 PM @Bubbah: de vierkante meterprijs is behoorlijk hoog, dus ik zou niet weten waarom dit een slechter gebouw zou moeten worden dan hetgeen elders in het centrum wordt gebouwd.
De prijzen lijken wel weer wat hoog voor de startersmarkt. Ben benieuwd wat voor soort mensen hier uiteindelijk op af komt.
SkyBridge January 24th, 2007, 02:09 PM @ TC03
Dat zijn helaas geen héél bijzondere prijzen voor pas afgestudeerden die op zoek zijn naar nieuwbouw.
TC03 January 24th, 2007, 04:04 PM @ TC03
Dat zijn helaas geen héél bijzondere prijzen voor pas afgestudeerden die op zoek zijn naar nieuwbouw.Hoe kan een pas afgestudeerde ooit een hypotheek van die prijzen krijgen? Zoveel verdien je niet als je net afgestudeerd bent... :ohno:
SkyBridge January 24th, 2007, 04:10 PM Zal eerder uitzondering dan regel zijn inderdaad. Was vorige week een repo over op TV waarin enkele pas afgestudeerden werden gevolgd die in Amsterdam flatjes gingen uitzoeken, lag ook steeds rond de 200.000.
Overigens is het volgens mij wel te doen als je óf zo'n 1800-2300 euro verdient (bepaalde hypotheken) of met z'n tweetjes bent (hoeft de één niet eens zo'n bijzondere baan te hebben).
Wegcent January 24th, 2007, 04:59 PM Helaas heb je niet in de hand of je met zijn tweeen bent, je moet er maar net tegen aan lopen :-)
Skyscrapercitizen January 24th, 2007, 06:07 PM Ik ben wel met 2, maar beiden tijdelijke contracten zoals bijna alle net afgestudeerden. Dan zit een hypotheek van 2 ton er ook nog ff niet in.
Kees May 14th, 2007, 03:09 PM bron: Adcom 2000 Architecten & Ingenieurs BV (http://www.adcom2000.nl)
Aansprekende creativiteit in het hart van Rotterdam
http://www.interconsultmg.nl/nieuws_old7/imax.jpg
In het hart van Rotterdam ligt aan de Leuvehaven het oude IMAX-filmtheater, dat al geruime tijd niet meer als zodanig functioneert. De gemeente Rotterdam wil op deze prestigieuze plek, met gebruikmaking van het bestaande gebouw, de meest aansprekende “kosmopoliete woon-werkplek voor jonge en ambitieuze Rotterdammers” laten ontstaan. Daartoe had Ontwikkelings Bedrijf Rotterdam (OBR) “ontwikkelaars met visie, creativiteit en daadkracht” uitgedaagd. Ontwikkelaar Giesbers-Rotterdam. in de persoon van de heer A.S.C. Westerhuis, ging de uitdaging aan en nam daartoe Adcom 2000 in de arm. Het resultaat is een inspirerend ontwerp. Betrokken partijen wachten met vertrouwen de selectie van de gemeente af.
In gezamenlijk overleg bedachten Adcom 2000 en Giesbers Rotterdam een buitengewoon verrassend en creatief ontwerp, dat het hele gebouw kan transformeren tot het beoogde doel. Dat was geen sinecure, zo vertellen ir. G.P. Overvliet van Adcom 2000 en drs.ing. A.S.C. Westerhuis van Giesbers-Rotterdam.
“Uitgangspunt in onze gezamenlijke redenering was: hoe zouden de toekomstige bewoners het hier willen hebben. Daarom hebben we de woonfuncties aan de kant van de Leuvehaven gelegd. Uitzicht op het water. De ontsluiting van de woningen en de werkunits liggen aan de straatkant van het gebouw”, aldus de heer Westerhuis.
Er was nog een ander probleem: het Imax-theater had enorme gesloten gevels van geprefabriceerde beton-elementen, die ook nog eens de dragende constructie van het gebouw vormden. Dat probleem is uiterst creatief opgelost. Gerard Overvliet:”We hebben gekeken of we prefab elementen uit de gevel konden halen en vervangen door uit de gevel stekende stalen kooiconstructies. Dat bleek in overleg met constructeur Bartels mogelijk. Indien we dat wisselend deden, zou het krachtenspel in de bestaande
gevel intact blijven. Het idee heeft drie voordelen. We krijgen een compleet andere, zeer aansprekende en gevarieerde gevel. We winnen ruimte, want er komt vloeroppervlak bij. Maar bovenal: we brengen licht en lucht in het gebouw voor zo wel de werkunits als voor de woon- en slaapvertrekken.”
In het gebouw komen 44 woon-werkunits inclusief vier penthouses in een op het dak gecreëerde extra verdieping. De woon-werkunits zijn vrij in te delen. Alleen het sanitaire gedeelte is een vast gegeven. Giesbers-Rotterdam en Adcom 2000 zorgen met dit ontwerp voor een unieke plaats voor “young potentials” die de stad rijker, sterker, interessanter en competitiever kunnen maken.
Kortom, een uitstekend plan op een mooie plek met veel plus-punten voor de stad.
AJB May 14th, 2007, 03:19 PM bron: Adcom 2000 Architecten & Ingenieurs BV (http://www.adcom2000.nl)
http://www.interconsultmg.nl/nieuws_old7/imax.jpg
In het hart van Rotterdam ligt aan de Leuvehaven het oude IMAX-filmtheater, dat al geruime tijd niet meer als zodanig functioneert. De gemeente Rotterdam wil op deze prestigieuze plek, met gebruikmaking van het bestaande gebouw, de meest aansprekende “kosmopoliete woon-werkplek voor jonge en ambitieuze Rotterdammers” laten ontstaan. Daartoe had Ontwikkelings Bedrijf Rotterdam (OBR) “ontwikkelaars met visie, creativiteit en daadkracht” uitgedaagd. Ontwikkelaar Giesbers-Rotterdam. in de persoon van de heer A.S.C. Westerhuis, ging de uitdaging aan en nam daartoe Adcom 2000 in de arm. Het resultaat is een inspirerend ontwerp. Betrokken partijen wachten met vertrouwen de selectie van de gemeente af.
In gezamenlijk overleg bedachten Adcom 2000 en Giesbers Rotterdam een buitengewoon verrassend en creatief ontwerp, dat het hele gebouw kan transformeren tot het beoogde doel. Dat was geen sinecure, zo vertellen ir. G.P. Overvliet van Adcom 2000 en drs.ing. A.S.C. Westerhuis van Giesbers-Rotterdam.
“Uitgangspunt in onze gezamenlijke redenering was: hoe zouden de toekomstige bewoners het hier willen hebben. Daarom hebben we de woonfuncties aan de kant van de Leuvehaven gelegd. Uitzicht op het water. De ontsluiting van de woningen en de werkunits liggen aan de straatkant van het gebouw”, aldus de heer Westerhuis.
Er was nog een ander probleem: het Imax-theater had enorme gesloten gevels van geprefabriceerde beton-elementen, die ook nog eens de dragende constructie van het gebouw vormden. Dat probleem is uiterst creatief opgelost. Gerard Overvliet:”We hebben gekeken of we prefab elementen uit de gevel konden halen en vervangen door uit de gevel stekende stalen kooiconstructies. Dat bleek in overleg met constructeur Bartels mogelijk. Indien we dat wisselend deden, zou het krachtenspel in de bestaande
gevel intact blijven. Het idee heeft drie voordelen. We krijgen een compleet andere, zeer aansprekende en gevarieerde gevel. We winnen ruimte, want er komt vloeroppervlak bij. Maar bovenal: we brengen licht en lucht in het gebouw voor zo wel de werkunits als voor de woon- en slaapvertrekken.”
In het gebouw komen 44 woon-werkunits inclusief vier penthouses in een op het dak gecreëerde extra verdieping. De woon-werkunits zijn vrij in te delen. Alleen het sanitaire gedeelte is een vast gegeven. Giesbers-Rotterdam en Adcom 2000 zorgen met dit ontwerp voor een unieke plaats voor “young potentials” die de stad rijker, sterker, interessanter en competitiever kunnen maken.
Kortom, een uitstekend plan op een mooie plek met veel plus-punten voor de stad.
Zo te zien komt het dus nooit meer goed met het Imax-theater. Dan maar een bom erop zou ik zeggen en van nul weer beginnen. Dit is toch echt te suf voor woorden. Niet wat je noemt hoogstedelijke kwaliteit.
SkyBridge May 14th, 2007, 04:08 PM Ik vind het anders een prima plan :)
Illegal_Alien May 14th, 2007, 04:38 PM Gewoon lekker appart ding, doen dus :) Hoeft niet allemaal 150m + te worden ;)
Golda May 14th, 2007, 05:24 PM klinkt op zich goed. er vanuit gaande dat er wel wat met de kleurstelling wordt gedaan. en ik ben niet zo enthousiast over de zin: '"De ontsluiting van de woningen en de werkunits liggen aan de straatkant van het gebouw”.
dat moet dan wel verdomd fraai worden opgelost...
:)dorp May 14th, 2007, 08:12 PM Bah, rommelig geheel... niet mijn ding. Kennelijk kunnen ze er niets beters dan dit van maken door de constructie van het gebouw. Dan liever slopen en nieuwbouw zoals AJB voorstelt. Hoef je je tenminste ook niet te laten leiden door de beperkingen van het pand.
Illegal_Alien May 14th, 2007, 08:31 PM Bah, rommelig geheel... niet mijn ding. Kennelijk kunnen ze er niets beters dan dit van maken door de constructie van het gebouw. Dan liever slopen en nieuwbouw zoals AJB voorstelt. Hoef je je tenminste ook niet te laten leiden door de beperkingen van het pand.
Met sloop zit je met het hotel die net een nieuwe toren heeft :P
rotterdammer May 14th, 2007, 10:27 PM Ik ben benieuwd hoe ze het parkeren op gaan lossen. Zonder parkeerplaats worden die appartementen nooit verkocht.
mosm May 14th, 2007, 11:52 PM Betrokken partijen wachten met vertrouwen de selectie van de gemeente af.
Als ik het goed begrijp is dat dus een van de inzendingen waaruit de gemeente gaat kiezen. Zeggen dat het hier nooit meer goed komt is dus een tikkie voorbarig...
TC03 May 15th, 2007, 12:46 AM Wat een stom Lego-gebouw zeg. Thanks, but no thanks. Soms word ik een beetje moe van de 'gek, gekker, gekst'-trend. Kunnen er geen bijzondere gebouwen ontworpen worden zonder rare uitsteeksels en rare vormpjes?
mjb-solutions May 15th, 2007, 07:53 AM Dit soort overmatig ontworpen transformaties is naar mijn bescheiden mening complete waanzin. Zeker op deze plek. Wat mij betreft moet je het IMAX-gebouw en naastgelegen (nooit voor meer dan 20% gebruikte) kantoorpand tegen de vlakte gooien en er niks nieuws voor in de plaats zetten. Het hotel kan prima in z'n eentje staan daar op de kop, vooral nu het met de nieuwe aanbouw meer op de rivier dan de haven is georiënteerd. Laat de vrijkomende ruimte maar een toeristische/recreatieve bestemming krijgen met lage of geen bebouwing. Hou je (of beter: krijg je) tenminste zicht op de Leuvehaven het spectaculaire Wijnhaveneiland.
Ace May 15th, 2007, 08:02 AM Vind ik ook. Al bennik geen voorstander van sloop. Maar zoals het er nu naar uitziet, lijkt het wel alsof ze d'r een gevangenis van willen maken.
Mystro_Goblin May 15th, 2007, 08:13 AM Dit is niet echt een verbetering van wat er nu staat! vind het maar een lelijk ding. Ik ben ook voor sloop en er niks voor terug plaatsen, misschien een klein stadsparkje.
boer May 15th, 2007, 08:20 AM als aan de overkant in de toekomst daadwerkelijk
hoogbouw komt is het beter om er helemaal
niets meer te bouwen. slopen dus.
AJB May 15th, 2007, 12:39 PM Met sloop zit je met het hotel die net een nieuwe toren heeft :P
Slopen we die toren toch ook :)
Danny May 15th, 2007, 04:33 PM ^^
14 mei heeft je wel op ideeën gebracht, is het niet ;)
Gyz May 15th, 2007, 11:09 PM [I][SIZE="1"]
...op deze prestigieuze plek ... de meest aansprekende “kosmopoliete woon-werkplek ... “ontwikkelaars met visie, creativiteit en daadkracht” ... een inspirerend ontwerp ... een buitengewoon verrassend en creatief ontwerp ... uiterst creatief opgelost ... zeer aansprekende en gevarieerde gevel ...“young potentials” ... de stad rijker, sterker, interessanter en competitiever maken ...
Godsamme wat een baggertekst, zelden zo'n voorbeeld van superlatievenmisbruik en zelfpijperij bij elkaar gezien... Meneer de copywritert vindt dit bureautje heel wat, maar ja, van wie zijn bureau 'Adcom2000' ( :nuts: ) noemt moet je verder misschien niet al te veel creatiefs verwachten, zowel wat architectuur als persberichten betreft :ohno:
en dan die website... dat logo ... :cry: :cry:
TC03 May 16th, 2007, 12:43 AM ^^ Mee eens, hehe.
Slopen en een klein stadsparkje/promenade van maken, ben ik het mee eens. Lijkt me perfect hier. Zicht op de hoogbouw, aan het water, wel 'het Rotterdamse' gevoel. Beetje jammer alleen dat het niet gunstig ligt qua zon.
AJB May 16th, 2007, 01:30 PM ^^
14 mei heeft je wel op ideeën gebracht, is het niet ;)
Nou daar had ik in dit geval geen 14 mei voor nodig :)
Skyscrapercitizen May 16th, 2007, 08:17 PM 44 woningen erbij op die plek is nooit weg!
Jan May 17th, 2007, 09:13 AM Inderdaad nogal wat stropdassenblabla in die tekst. Daarnaast neem ik elke bedrijfnaam met het getal 2000 erin bij voorbaat met een korrel zout. De beste optie is platgooien en opnieuw beginnen, het zou een fan-tas-ti-sche plek zijn voor een toren. Die plek kan wel wat meer hebben dat iets in de categorie 'is nooit weg'.
Mystro_Goblin May 18th, 2007, 02:24 PM Dat zou idd een mooie verbinding brengen tussen het Wijnheaveeiland en de locatie van de gedempte Zalmhaven. Een hoogte van rond de 120 meter zou hier niet misstaan.
TC03 May 18th, 2007, 02:31 PM stropdassenblabla:lol: Mooie term.
Dezz May 18th, 2007, 03:06 PM Wat een spuuglelijk ontwerp!
Gerard May 18th, 2007, 04:03 PM Het is inderdaad te gek voor woorden dit verhaal en ontwerp.
Wat er moet gebeuren weet ik niet maar 1 ding weet ik wel. Niet dit plan ten uitvoer brengen. Ze moeten gewoon het Imax therater herstellen en heropenen. Er wonen dadelkijk genoeg mensen in de buurt die een toevalsbezoekje eraan kunnen wagen. Misschien dat ze dan genoeg bezoekers hebben.
Kees November 30th, 2007, 02:36 PM nog steeds heeft men niet begrepen dat hier een mooie slanke hoge vrouwelijke vorm het stadsbeeld moet gaan verrijken.
http://www.rutgerreindersma.nl/images/imax/imax3.jpg
bron: Rutger Reindersma (http://www.rutgerreindersma.nl/imax.html)
Opdrachtgever: Sol/Blijvend Goed
--------------------------
Project: Ontwerp en opmaak tender herontwikkeling IMAX theater
--------------------------
De herontwikkeling van het voormalige IMAX theater is een belangrijke stap in de ontwikkeling van Rotterdam. De stad verandert zichtbaar van havenstad naar een kosmopolitische woon/werk stad. Het streven van de gemeente om wonen in de binnenstad te stimuleren, begint aardig vorm te krijgen. Met name de ontwikkelingen aan het waterfront zijn een belangrijke bijdrage aan deze ontwikkeling. Spannende architectuur, hoge gebouwen, imposante bruggen en kades en (binnen)havens vormen een indrukwekkend geheel. Nadenken over een nieuwe invulling van deze locatie vraagt dan ook om een gedegen visie. Via dit document geven wij u inzicht in de strategie die volgens ons moet worden ingezet om van deze locatie weer een locatie van betekenis te maken. De centrale visie die wij hierbij hanteren, is dat wonen in Rotterdam vooral kiezen is voor een levenstijl waar wonen, leren, werken en ontspannen in elkaar overvloeien.
Niyyu November 30th, 2007, 02:57 PM Het plaatje ziet er iets minder rommelig uit als de impressie als ik het goed zie. Ziet er best stedelijk uit met goeie plint..
Jan November 30th, 2007, 03:01 PM Ik ben al die stukken met hippe taal zoals 'lifestyle', 'young potentials', 'creative class', 'city lounge', 'glocal district' en andere :blahblah: eigenlijk wel een beetje beu onderhand.
SkyBridge November 30th, 2007, 03:10 PM Inderdaad, kom eens met een tot de verbeelding sprekend ontwerp, dan heb je geeneens begeleidende tekst nodig.
Niyyu November 30th, 2007, 05:17 PM Inderdaad, kom eens met een tot de verbeelding sprekend ontwerp, dan heb je geeneens begeleidende tekst nodig.
zo dacht mijn leraar ook en daarom hoefden we niet te presenteren op school en moest het plan van zelf spreken :P
Wegcent December 2nd, 2007, 02:45 PM Voor mij als leek zijn die kleine tekeningen moeilijk te interpreteren. Gaan ze nu een glazen-doorzichtige gevel plaatsen meters achter/voor het gebouw? of wordt de oude gevel vervangen op dezelfde plek? Vooral aan de havenzijde zou ik zelf woonunits aan het gebouw ophangen. Maar goed, ik ben dus geen prof.
Press Start January 25th, 2008, 03:20 PM Ik zit dit zo eens allemaal te lezen en het gekke is dat ondanks de bouwplannen voor appartementen die hier als vastgesteld feit naar voren worden gebracht, de gemeente min-of-meer ons de lokatie heeft aangeboden voor een museum.
Het lijkt erop dat er nog helemaal niets vaststaat. Overigens verwacht ik dat het gebouw dan meer van binnen dan van buiten zal veranderen als onze plannen doorgezet worden.
Sorry, voor al die mensen die het een lelijk gebouw vinden en het liever gesloopt zien. En sorry voor al die Young Professionals die er graag een appartement zouden willen bewonen. Ik dacht laat ik ook maar eens een duit in het zakje doen ;-)
Het wordt trouwens geen oorlogs of verzetsmuseum. Ik mag nog niet uitwijden over de aard ervan.
LochNESS January 26th, 2008, 08:36 AM Oh, spannende plannen :) Inderdaad jammer dat in dat geval de gevels etc niet aangepakt zullen worden maar een nieuw museum is altijd leuk en goed voor de stad :)
Pruim January 26th, 2008, 04:46 PM Tja, ik stel dit (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=547362) voor.
Ace January 26th, 2008, 05:48 PM Geen stom idee. Al moet je dan wel heel errugh diep gaan heien, zo pal aan het water. Maar goed, dat moesten ze bij de Maastoren ook. Maar doe in dat geval meteen maar de Parkhaventoren op die locatie. Mits er genoeg ruimte is tussen de Leuvehaven en de Schiedamsedijk om die footprint daar neer te zetten. Zoniet dan valt er altijd nog een stukkie Leuvehaven te dempen.
@Press Start,
Dat museum heeft toevallig niets met wolkenkrabbers te maken?!?
@Jan,
Had jij in een ver en grijs verleden niet gezegd dat er een wolkenkrabbermuseum hier in Rotterdam zou komen?!?
Jan March 29th, 2008, 10:05 AM In de papieren versie van het Rotterdamse Dagblad van toch al weer een dag of twee terug (die dus blijkbaar door niemand hier wordt gelezen) het bericht dat Club IMAX eruit moet omdat het Golden Tulip hotel de boel wil gaan verbouwen tot congrescentrum. Daartoe moet dit deel van het gebouw ook met twee lagen worden verhoogd.
Lijkt me een geen verkeerd plan trouwens. Club Imax spartelt tegen door de gemeente in een nogal lullige hoek te zetten. Ik wist überhaupt niet dat die club nog bestond. Ik had althans niet het idee dat het nou de place to be was hier.
Pruim March 29th, 2008, 11:07 AM Golden Tulip ziet gouden bergen.
Awais March 29th, 2008, 01:46 PM Het artikel staat trouwens ook hier online:
http://www.pvdarotterdam.nl/nieuwsbericht/4202
SkyBridge March 29th, 2008, 03:27 PM @ Jan
Club IMAX is redelijk populair, maar geen verlies voor het nachtleven inderdaad. Dit lijkt me, ook gezien de locatie, een betere invulling.
EPA001 March 29th, 2008, 03:42 PM Inderdaad, dit zou een goede ontwikkeling zijn. Dan kan de rest van het complex gerenoveerd en uitgebreid worden in de stijl van de uitbreiding die het hotel al heeft ondergaan. En persoonlijk ben ik over die uitbreiding en renovatie heel positief. Ik hoop wel dat ze met deze nieuwste ontwikkelingen iets moois met de blinde muur aan de kant van de Schiedamsedijk kunnen doen. Iets meer openheid, zou het gehele complex heel veel goed. Bovendien komt het hele pand dan in handen van 1 partij. Dat maakt de exploitatie ervan een stuk gemakkelijker.
Gyz March 29th, 2008, 03:46 PM Er was toch sprake van dat Molendijk met z'n club HyperHyper/Imax naar Central Post of daar in de buurt zou verhuizen?
Lijkt me nu gewoon een kwestie van geld aangezien ze er eerder dan gepland uitmoeten. Ik weet er niet het fijne van maar het 'schijnt' financieel ook niet meer zo goed te lopen met die tent, plus dat akkefietje met die schietpartij en de daaropvolgende ruzie met de politie over verantwoordelijkheden. Dat zal deze club verder ook geen goed gedaan hebben...
Jan March 29th, 2008, 03:49 PM Club IMAX is redelijk populair.Volgens de eigen site (http://www.clubimax.nl/) organiseren ze zelf geen clubavonden meer maar verhuren de tent nog wel aan derden voor bijvoorbeeld borrels, presentaties of bedrijfsevenement.
SkyBridge March 29th, 2008, 03:50 PM Ah, dat wist ik niet! Ben er al zeker een paar maanden niet geweest ook.
Zegt genoeg dat het zo'n stille dood is gestorven - geen gemis. Wel jammer dat het weer op een rechtzaak moet uitdraaien.
Michiel March 29th, 2008, 09:02 PM Het wordt tijd dat daar wat gebeurt, het pand ziet er nogal bescheten uit:
http://i26.tinypic.com/317cvwx.jpg
AJB April 1st, 2008, 02:49 PM ik blijf voorstander van emoferen. Dit gebouw is zo 1989!
bubbah April 1st, 2008, 04:13 PM In de papieren versie van het Rotterdamse Dagblad van toch al weer een dag of twee terug (die dus blijkbaar door niemand hier wordt gelezen) het bericht dat Club IMAX eruit moet omdat het Golden Tulip hotel de boel wil gaan verbouwen tot congrescentrum. Daartoe moet dit deel van het gebouw ook met twee lagen worden verhoogd.
Lijkt me een geen verkeerd plan trouwens. Club Imax spartelt tegen door de gemeente in een nogal lullige hoek te zetten. Ik wist überhaupt niet dat die club nog bestond. Ik had althans niet het idee dat het nou de place to be was hier.
Mooi zo. Complete sloop is toch ook kapitaalsvernietiging. Nu gebeurt er toch iets zinnigs op die plek. Als de verbouwing aansluit bij Golden Tulip lijkt dat mij zonder meer positief. Ik vind het sowieso onbestaanbaar dat er op zo'n lokatie een totaal niet onderhouden gebouw staat, zoals de foto's van Michiel ook aantonen. Er zijn jaren geleden letterlijk stukken van de gevelbeplating afgebroken die nooit zijn hersteld.
Kees April 18th, 2008, 10:12 AM bron: MEGASTAD FM (http://www.megastadfm.nl/fulln.php?subaction=showfull&id=1208420513&archive=&start_from=&ucat=2&)
Club Imax vóór 1 mei a.s. leeg
geplaatst op 17-04 10:21
DJ Ronald Molendijk moet Club Imax voor 1 mei aanstaande ontruimen.
Dat is het oordeel van de bestuursrechter, die met zijn uitspraak het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam in het gelijk stelt.
Het OBR wil het Imax-pand leeg hebben om het te kunnen verkopen. DJ Ronald Molendijk en zijn feestorganisatie 'Frisse Geesten' protesteerden tegen die eis en noemden het OBR het Ontmoedigingsbedrijf Rotterdam.
Het OBR wilde . . . . (lees verder) (http://www.megastadfm.nl/fulln.php?subaction=showfull&id=1208420513&archive=&start_from=&ucat=2&)
Kees July 6th, 2008, 10:51 PM bron: BDS - R'dam (http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=185190) (Raadsinformatie, Ter besluitvorming aangeboden, Brieven van portefeuillehouders, 2008)
08gr2165 Van wethouder Karakus een brief over de verkoop van het Imax-gebouw aan de Leuvehaven 77
Ook is getracht om het gebouw geschikt te maken voor de nieuwe huisvesting van architectenbureau O.M.A. van Rem Koolhaas. Beide opties bleken niet haalbaar. Mede in verband met de oplopende exploitatie- en plankosten, is in 2007 besloten om de verkoop opnieuw op te starten.
In dat kader zijn met de directie van het naastgelegen Golden Tulip de mogelijkheden onderzocht voor uitbreiding van het hotel. Golden Tulip heeft de wens om naast extra kamers ook congresfaciliteiten aan de locatie toe te voegen. Het hotel kan nergens anders uitbreiden dan op deze locatie. Uitbreiding van dit hotel is belangrijk om grotere congressen in Rotterdam te kunnen faciliteren.
Kees September 12th, 2008, 06:25 AM bron: de Telegraaf (http://www.telegraaf.nl)
http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2008/9/12/TE/TE-ER_2S_20080912_1/TE-ER_2S_20080912_1.jpg
Golda September 12th, 2008, 10:16 AM iemand toevallig een abonnement voor de inhoud van het artikel?
ben wel benieuwd, een tweetal hogere varianten van de nieuwbouw, eentje met uitkraging boven het water, de andere boven de Schiedamsedijk?
kan wel wat worden.
Kees September 12th, 2008, 07:39 PM ^ kon Boschdijk dat niet?
bron: RTV Rijnmond (http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2008%2Fseptember%2FOude+Imax+theater+wordt+gesloopt)
Oude Imax theater wordt gesloopt
12 september 2008
Het voormalige Imaxtheater aan de Leuvehaven in Rotterdam gaat verdwijnen. Het gebouw wordt door de nieuwe eigenaar gesloopt waarna er nieuwbouw voor in de plaats komt.
Jarenlang was in het gebouw een grootbeeld-bioscoop gevestigd maar die ging in 2001 failliet. De gemeente heeft lang met de gedachte gespeeld om in of naast het gebouw een attractie rond het menselijk lichaam te bouwen, Asklepion maar ook die plannen sneuvelden.
Daarna heeft het Imaxgebouw steeds tijdelijke functies gehad zoals danceclub en tentoonstellingsruimte.
De nieuwe eigenaar het Golden Tulip Rotterdam dat er naast zit wil het gebouw nu platgooien en er iets nieuws bouwen. De gemeente gaat daarmee akkoord mits er ook 'iets publieks' in komt.
Kees September 12th, 2008, 07:44 PM Hier nog uit de oude doos van SOL design & development een idee voor deze locatie
http://img49.imageshack.us/img49/449/icityog4.jpg
RMR® September 12th, 2008, 07:47 PM heel goed nieuws, hopelijk bouwen ze hier een vervolg op de rest van het hotel. Dat oude plan met die boulevard is zo gek nog niet....!
Kruimel September 12th, 2008, 09:28 PM Had dit plan nog niet gezien, dat ziet er leuk uit! Jammer dat het niet zo gaat worden neem ik aan..
railway stick September 12th, 2008, 11:00 PM Misschien kunnen ze er een soort aanleun-zorghotel van maken voor gepensioneerde schippers en andere ex-varensgasten, die een binding hebben met dit Leuvehaven-gebied en die eigenlijk niet meer op een schip willen of kunnen wonen. En in de plint natuurlijk een paar gezellige bruine café`s uit tijden van weleer. Ik denk dat dit een hele geschikte plek is. En dan tussen dit zorghotel en het Inntel enige ruimte overlaten voor een eventuele nieuwe toren voor laatstgenoemde partij.
Kees November 11th, 2008, 06:13 PM ooit al ergens gepost, weet niet meer door wie en waar:
bron: congreswereld (http://www.congreswereld.nl/nieuws/1/969-nieuws_van_accommodaties__17) 9 oktober 2008
Golden Tulip Rotterdam-Centre breidt uit met congreslocatie
“In de top 10 grootste hotels van Nederland, een design hotel op een A locatie”. Begin september 2008 heeft Golden Tulip Rotterdam-Centre de sleutel tot het voormalige IMAX theater ontvangen. Het hotel wordt uitgebreid van 263 kamers naar 465 kamers en krijgt 1500 m2 aan nieuwe zalen voor congressen en evenementen. Hiermee komt het in de top 10 van grootste hotels in Nederland te staan. Het IMAX theater krijgt hiermee, na zijn deuren te hebben gesloten in 2001, eindelijk een nieuwe bestemming.
9-sterren onder één dak
Met het voornemen tot een 5-sterren hotel is dit het eerste “9-sterren” onder één dak concept van Nederland. General manager Hans van Schaick kijkt, na het succesvolle resultaat van de Panorama Toren, uit naar deze uitbreiding die rond 2012 geopend moet worden. Mogelijk wordt de uitbreiding een 5-sterren product, zodat alles onder één dak aangeboden kan worden. Congresfaciliteiten, restaurant voorzieningen en luxe 4- en 5-sterren designkamers. Voor de stad Rotterdam betekent dit weer meer beschikbaarheid voor de nationale en internationale congresmarkt en een antwoord op de groeiende vraag naar kamers op de zakelijke markt.
regilio November 11th, 2008, 06:18 PM Hier nog uit de oude doos van SOL design & development een idee voor deze locatie
Een vrije universiteit??? :)
Een Open Univeristeit of een Volksuniversiteit denk ik.
Art Deco Style November 11th, 2008, 06:32 PM Iemand enig idee hoe hoog de toren wordt?
Sonam Plomp November 12th, 2008, 12:26 PM Dit plan is niet actueel meer, Art Deco Style. Maar de impressie toont een toren (opgemaakt uit de verhouding tot de boompjestorens) van zo'n 90-100 meter
Art Deco Style November 12th, 2008, 02:36 PM ^^Aha, bedankt voor de info! Is in ditgeval alleen deze impressie afgeblazen of is het gehele project afgeschreven?
SkyBridge November 12th, 2008, 03:17 PM De impressie was slechts een ideetje zonder échte opdrachtgever...
Sonam Plomp November 12th, 2008, 03:38 PM Exact.
Koning January 31st, 2010, 10:14 AM Gisteren in het AD Rotterdam editie gelezen: Binnenkort wordt het Golden Tulip aan de Leuvehaven uitgebreid met een 5-sterren hotel op de plek van het voormalige IMAX. Bouwaanvraag zou deze maand worden ingediend. Hiermee wordt het voormalige IMAX ook verleden tijd: sloop. Golden Tulip wordt Inntel. Ben nog aan het zoeken naar een digitale bron....
rotterdam sky-high January 31st, 2010, 11:05 AM Ik ben benieuwd! :)
jb_nl January 31st, 2010, 11:45 AM Hier nog uit de oude doos van SOL design & development een idee voor deze locatie
Dat zou mooi zijn, als dit stuk, wat naar mijn mening nog vrij kil aanvoelt. Ooit zo'n mooi wandelgebied zou worden met zoveel terrasjes en groen en torens aan de rechterkant.
Eric Offereins January 31st, 2010, 12:01 PM Bij deze dat AD-artikel.
http://i48.tinypic.com/25s7i36.jpg
Koning January 31st, 2010, 12:03 PM Dank je Eric voor je moeite! Ik kon op de AD-site niets terugvinden...
Pacboyslim January 31st, 2010, 07:21 PM Ben benieuwd, klinkt goed allemaal.
HighinParis February 1st, 2010, 05:07 PM Toch jammer dat het IMAX theater geen nieuw leven wordt ingeblazen, als je ziet dat die theaters over de hele wereld nu avond aan avond stampvol zitten.
Nexxd February 1st, 2010, 06:31 PM ^Pathe Schouwburgplein blijkt tegenwoordig een IMAX-zaal (http://www.pathe.nl/schouwburgplein/specials.asp?cat=IMAX) te hebben.
Pruim February 1st, 2010, 07:05 PM Zolang het maar niet architectenbureau Molenaar en van der Winden van Inntel Zaandam wordt...
http://henk50.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/12/05/hotel_zaandam_02.jpg
bron (http://henk50.web-log.nl/onderweg/2009/12/zaanse-huisjes.html)
rotterdam sky-high February 1st, 2010, 07:06 PM ^^
Verschrikkelijk! :ohno:
[Kees] February 1st, 2010, 07:20 PM Volendam gaat voor verticaal?
Nexxd February 1st, 2010, 07:27 PM Zolang het maar niet architectenbureau Molenaar en van der Winden van Inntel Zaandam wordt...Waarom niet? Je ziet duidelijk dat ze hier de lokale architectuur op elkaar gestapeld hebben. In Rotterdam zodat toch een mooie stapeling van torens opleveren :)
Marin February 1st, 2010, 07:31 PM ^ Of kubussen..
Sonam Plomp February 1st, 2010, 08:05 PM Schitterend ding werkelijk, daar in Zaandam. Het is de ergste kitsch aller tijden, maar ik kan het hier op de een of andere manier zeer waarderen. Ben er een aantal keer met de trein langs gereden en ik keek mn ogen uit.
Arrrgh February 1st, 2010, 08:30 PM Ik vind het ook van lef getuigen.
Dat zo'n bureau met verschillende schetsen van een saai hotel komt aanzetten, en dat een medewerker daar dan stiekem dit ontwerp tussen verstopt. En dat ze dan bij Golden Tulip dat zien en eerst heel hard gaan lachen: "Dat kan niet!" - "Waarom ook niet?"
bubbah February 1st, 2010, 10:49 PM Zolang het maar niet architectenbureau Molenaar en van der Winden van Inntel Zaandam wordt...
Een nieuw verschenen boek over de retro-opleving (auteurs Hans Ibelings en Vincent van Rossem), De Nieuwe Traditie, bevat heel veel Sjoerd Soeters (en gek genoeg geen Prof. Hans). Het wanstaltige gedrocht op deze foto is wat mij betreft een ijzersterk pleidooi voor de herinvoering van de doodstraf :bash:
highclass February 2nd, 2010, 11:07 AM AHHHHH MIJN OGEN!!
LochNESS February 2nd, 2010, 11:12 AM Ik moet zeggen dat ik het ook wel wat vind hebben. In Zaandam waar toch de meeste toeristen heen gaan voor de Zaanse Schans is zo'n project opzich niet gek. Ik kan niet zeggen dat ik het geweldig mooi vind maar karakter heeft het zeker, deze kriskras door elkaar gestapelde 'Volendam' woningen.
Edit: terug on-topic. Ben wel benieuwd wat er zal verschijnen in plaats van de IMAX. Het is een prominente plek en een 5-sterren hotel vraagt ook wel om een zekere allure. Ook de plek zelf langs het water, naast de Erasmusbrug (geen uitzicht op, dan dan weer wel) met uitzicht op het Wijnhaveneiland biedt toch interessante kansen.
Kruimel February 2nd, 2010, 11:25 AM Voor de IMAX locatie staat mij een ontwerp als hieronder bij..
http://www.europeanchinacentre.nl/images/gevel_aanzicht-resized.jpg
tenminste, toen het langs welstand kwam lang geleden. Dus pin me er niet op vast.
Nexxd February 2nd, 2010, 11:37 AM ^dat is het ECC en komt niet aan de Leuvehaven maar aan de Rijnhaven.
Kruimel February 2nd, 2010, 11:39 AM En dat weet ik niet omdat?
Ik zeg dat het er uit ziet ALS zie boven. En ook niet precies, maar dat is wat me bijstaat.
Laurens s February 2nd, 2010, 12:30 PM Briljant is dat ding in Zaandam. Die architect mag van mij zo in Rotterdam aan de slag, maar dan wel met gewoon baksteen ipv dat groen.
Eric Offereins February 2nd, 2010, 12:40 PM ^^ Ik vind dat zo ongeveer het meest foute ding dat ik ooit gezien heb.
Als we dan toch gaan stapelen, dan graag 3 DP's op elkaar. ;)
Nexxd February 2nd, 2010, 12:41 PM @Kruimel: je post suggereerde dat de door jouw geplaatste impressie het ontwerp voor het IMAX was wat je voorbij had zien komen in de Welstand, vandaar mijn reactie.
jb_nl February 2nd, 2010, 07:15 PM Zolang het maar niet architectenbureau Molenaar en van der Winden van Inntel Zaandam wordt...
@bubbah: neejoh, dit is toch geniaal?! :D die Rem Koolhaas en consorten worden hier gewoon compleet afgepoeierd door deze architect. Deze architect weet pas echt wat een verticale stad is :lol: :D
btw, vind het er helemaal niet NLs uitzien, dat hout enzo doet me meer amerikaans aan. Leuk voor amerikanen die van kitch houden.
souris February 2nd, 2010, 07:20 PM Molenaar en Van Winden: de dromerige bouwmeesters van onder meer prachtconstructie Essalam Moskee...
egramsb February 2nd, 2010, 08:36 PM ^^ Zaandam durft!
Winbuks February 2nd, 2010, 10:28 PM Precies, Zaandam Durft!
Wijkt het een keer af van de standaard architectuur (of toch niet ;)) in Nederland, wordt het afgekraakt... Stel je voor dat elk moderncentrum op elkaar lijkt.
Gambini February 2nd, 2010, 11:29 PM Zolang het maar niet architectenbureau Molenaar en van der Winden van Inntel Zaandam wordt...
Wat een wansmaak... :ohno:
Reactie op Bubbah zijn opmerking:
Om dit nou met Kollhoff te vergelijken gaat me wel ver, dit is toch heel anders.
Michiel February 3rd, 2010, 07:41 AM Een paar maanden terug was er een tentoonstelling van Molenaar & Van Winden in de Delftse bibliotheek. Als inspiratie voor het Zaanse Inntel werd de Silodam (http://nl.wikipedia.org/wiki/Silodam) van MVRDV genoemd. :D
MickeyD February 3rd, 2010, 12:49 PM Schitterende combinatie van de oude stijl met een modern karakter. Dit is zeker een landmark en wellicht komt dit gebouw net zo vaak op een ansichtkaart als de euromast. :)
Zo'n type gebouw hoop ik dat we binnenkort nog eens in Rotterdam zien. Een gebouw waar iedereen wel een mening over heeft zoals de kubuswoningen toendertijd.
Edit: terug on-topic. Ben wel benieuwd wat er zal verschijnen in plaats van de IMAX. Het is een prominente plek en een 5-sterren hotel vraagt ook wel om een zekere allure. Ook de plek zelf langs het water, naast de Erasmusbrug (geen uitzicht op, dan dan weer wel) met uitzicht op het Wijnhaveneiland biedt toch interessante kansen.
Een hotel haalt zijn uitstraling uit zijn gevel. Nu maar hopen op iets moois!
Het is inderdaad maar 8 bouwlagen dus geen uitzicht... wachten op de renders dan maar.
Spunkybastard February 3rd, 2010, 12:56 PM Een nieuw verschenen boek over de retro-opleving (auteurs Hans Ibelings en Vincent van Rossem), De Nieuwe Traditie, bevat heel veel Sjoerd Soeters (en gek genoeg geen Prof. Hans). Het wanstaltige gedrocht op deze foto is wat mij betreft een ijzersterk pleidooi voor de herinvoering van de doodstraf :bash:
Oh, wat is dit monsterlijk!
mokummer February 3rd, 2010, 06:03 PM volgens mij is het het mooiste als dat hele inntel wordt gesloopt en de verbinding met de haven wordt hersteld....
mokummer February 3rd, 2010, 06:06 PM En als het dan toch moet, laat dan Mulleners het maar bouwen (zie openingsfoto op homepage op http://www.mulleners.nl/projecten.html )
Arrrgh February 5th, 2010, 03:19 PM ^^ Inderdaad, dat bureau heeft in een aantal projecten hele mooi Amsterdamse school-invloeden verwerkt :), en ook een aantal andere mooie retro-projecten gerealiseerd.
hoogbouwe February 7th, 2010, 08:43 PM 7 Februari 2010
1.
http://i48.tinypic.com/24myhs3.jpg
2.
http://i48.tinypic.com/2n21dmg.jpg
Oh?! February 8th, 2010, 10:28 AM Een hotel haalt zijn uitstraling uit zijn gevel
Dat is zo ongeveer wel het laatste waar ik op selecteer als ik een stadshotel boek. Ligging, faciliteiten en interieur vind ik vele malen belangrijker dan een kek geveltje.
Eric Offereins February 8th, 2010, 12:30 PM ^^ Een 1e indruk (gevel) kan bij mij ook geen kwaad hoor! :)
rotterdam sky-high February 8th, 2010, 08:49 PM Het is nu een van de saaiste gebouwen op de straat. :sleepy:
Rotter Dame February 9th, 2010, 09:43 PM Nog even over dat Zaandam hotel: echt een geval van you hate it or you love it. Ik ben echt geen fan van retro-architectuur maar omdat dit zo ongelooflijk over de top is vind ik het wel weer heel erg cool. Geef toe, retro-architectuur wordt gemaakt om de gemiddelde vinex-hollander te pleasen. Maar dit hotel is zo kitsch dat het die functie iig niet meer heeft. Het is bijna een kritiek op retro-architectuur door de gigantische overdrijving. En dat vind ik wel humor hebben. (natuurlijk zitten we in Rotterdam hier niet op te wachten... in de context jongens, in de context)
Junkiexp March 13th, 2010, 03:48 PM Ik ben ook benieuwd, ik jullie iig op de hoogte houden.
Dit is het uitzicht vanaf mijn maisonnette :
http://94.100.122.155/302400001-302450000/302404801-302404900/302404822_5_HzYD.jpeg
Jan March 24th, 2010, 03:58 AM Met het oprukken van 3D films en met name sinds Avatar zit de plaatselijke Imax hier elke avond helemaal vol. Je zou bijna weer gaan denken dat er kansen zijn... :)
Nexxd March 24th, 2010, 09:42 AM ^daarvoor schijn je tegenwoordig bij Pathé Schouwburgplein (http://www.pathe.nl/specials.asp?cat=IMAX) terecht te kunnen.
Topaas August 15th, 2010, 10:37 AM Het AD schreef deze week dat de sloop van het enigzins verloederde IMAX theater medio november zal beginnen. Er komt een superdeluxe hotel voor terug van maximaal tien bouwlagen.
14-08:
http://farm5.static.flickr.com/4116/4892748097_d1580d52b5_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4892748097/)
Liberty City August 15th, 2010, 11:16 AM Wordt dat dan een uitbreiding van Inntel?
Art Deco Style August 15th, 2010, 11:16 AM Hele mooie ontwikkeling dit! Ben heel erg benieuwd naar het ontwerp.
Hopelijk gaan ze nog wat met de plint doen.
EPA001 August 15th, 2010, 11:27 AM Wordt dat dan een uitbreiding van Inntel?
Ja en Nee. ;) Op 31.01.2010 heeft Eric Offereins dit artikel gepost:
Bij deze dat AD-artikel.
http://i48.tinypic.com/25s7i36.jpg
Liberty City August 15th, 2010, 12:14 PM Ja en Nee. ;) Op 31.01.2010 heeft Eric Offereins dit artikel gepost:
Aha... dat was al even geleden :) Dank voor je waakzaamheid :)
elkravo August 15th, 2010, 03:42 PM Wanneer was dit Imax theater gebouwd... 't is toch max 20 jaar oud?
Michiel August 16th, 2010, 10:14 PM ^Volgens de architect (http://www.masarchitectuur.nl/index.php?item=49) is het gebouw uit 1989. Het Imax is nu al bijna net zo lang dicht als dat het geopend is geweest.
Eric Offereins August 16th, 2010, 10:26 PM Ik zal er om juichen als hij plat gaat. Een gebouw dat zich zo van de straat afkeert (het lijkt op de foto van Topaas eerder
op de achterkant van een gebouw) is ook totaal niet uitnodigend. Nu is er de kans om er iets leuks van te maken.
Patrick Highrise August 16th, 2010, 11:31 PM ook dit hotel zou van mij verplicht moeten worden voor een publieke bar met dakterras!! ;) :cheers:
bubbah August 17th, 2010, 12:04 AM Met het oprukken van 3D films en met name sinds Avatar zit de plaatselijke Imax hier elke avond helemaal vol. Je zou bijna weer gaan denken dat er kansen zijn... :)
Dat lijkt mij ook. Ik zie trouwens niet in waarom een op select publiek gericht Lantaren/Venster in New Orleans een succes zou kunnen worden, als een toch commercieler IMAX op de Schiedamsedijk niet rendabel was....
EPA001 August 17th, 2010, 12:06 AM ^^ De locatie Schiedamsedijk werkte natuurlijk niet echt mee voor een filmtheater, in dit geval IMAX. In New Orleans zit LV toch heel wat netter, en in een aangenamere buurt met veel voorzieningen qua eten en uitzicht. :)
bubbah August 17th, 2010, 12:25 AM Volgens mij zit de doelgroep van L/V in de Gouvernestraat, niet op de KvZ. Daar woont denk ik niet het type filmliefhebber dat geinteresseerd is in arthouse-films. En de liefhebbers van dat soort films willen van hun kant helemaal niet in een gestylde designbioscoop zitten en gepeperde entreeprijzen betalen. Ik zou nu meer toekomst zien in een 3-D bioscoop in het oude IMAX dan in het nieuwe L/V, maar kennelijk heb ik geen verstand van dat soort marketingconcepten.
Art Deco Style August 17th, 2010, 12:41 AM ^^Nee, net zo min als dat je verstand hebt van het concept ''De Rotterdam'':D
bubbah August 17th, 2010, 01:09 AM ^^off-topic: De "verticale stad" is geen concept, maar een PR-kreet. Als dat ding een "stad" zou zijn, zou het totaal multi-functioneel zijn en hoefden de bewoners de deur niet meer uit. Het bejaardentehuisidee dus. Dit geval wordt bevolkt door ambtenaren die om 5 uur naar huis gaan, zoals bij elk ander kantoor. Als De Rotterdam over een heuse kantine beschikt, of de pizzakoerier komt op bestelling langs, is dat natuurlijk hardstikke vernieuwend, maar niet écht exclusief qua functionaliteit, is mijn indruk. Leg mij maar uit wat het unieke concept van dit bouwsel is, in de betreffende topic.
Gerard August 17th, 2010, 09:15 AM Wat off topic hier, maar ik geloof ook niet in een succesvol leven LV op de Kop van Zuid. Dat gaat een drama worden met subsidiegelden.
Maar een hotel is hier wel een betere vulling dan een bioscoop.
jan 1968 August 17th, 2010, 11:21 AM btw, vind het er helemaal niet NLs uitzien, dat hout enzo doet me meer amerikaans aan. Leuk voor amerikanen die van kitch houden.
Zeker nog nooit ten noorden van Amsterdam geweest...... Is hardstikke Noord-Hollands, al dat hout!!
http://farm4.static.flickr.com/3508/3796462398_7a45e3fc97.jpg
Bapak E. August 17th, 2010, 01:43 PM Ik denk dat het niet veel uitmaakt waar LV venster zit. Als het op de voormalige locatie goed liep zal het op de pier ook goed lopen. Het is niet zo dat mensen uit een andere buurt dan de KvZ nu niet meer naar LV komen. En daarnaast is voor iedereen LV op de pier beter te bereiken dan voorheen op de oude locatie.
bubbah August 17th, 2010, 01:56 PM ^^Het liep ook op de oude locatie vrij matig, het soort films dat getoond wordt maakt dat het zonder subsidie een wankel bestaansrecht heeft, lijkt mij. Ik vraag me daarom af of het "concept" van de arthouse-bioscoop hier uiteindelijk gehandhaafd blijft, of dat men gewoon op de commerciele toer gaat met blockbusters die wel publiek trekken. Dat zou betekenen dat voor een selecte doelgroep hún filmaanbod verdwenen is, op het jaarlijkse Filmfestival na. In mijn optiek zou dat jammer zijn en een gemis voor een stad als Rotterdam.
Desi E. August 17th, 2010, 06:36 PM Ik hoop dat ze hun licht opgestoken hebben bij Lux, in Nijmegen. Daar laten ze zien dat arthouse, theater, debat, horeca en veel publiek wél samen kunnen gaan in een nieuw modern gebouw.
Lux Nijmegen (http://www.lux-nijmegen.nl/over-lux)
Lux Rotterdam is overigens een bovenste beste Italiaan waar ik twee weekenden terug heerlijk gegeten heb, maar dat is hier off topic ;)
Eric Offereins August 18th, 2010, 12:54 PM ^^ Maar dat is ook een veel gevarieerder aanbod dan alleen een bios. Zouden ze natuurlijk best kunnen doen hier. :)
Topaas August 18th, 2010, 11:49 PM ^^hier gaan ze een nieuw 5 sterren hotel bouwen;)
Maar daar gaan ze wel een gevarieerder aanbod aanbieden dan alleen een bios:
Uiteraard komt het publiek naar LantarenVenster vanwege de kwaliteit van de programmering. Maar na de zomer is een bezoek aan LantarenVenster meer dan uitsluitend een bezoek aan een goede film of concert. De locatie met het café-restaurant, de ambiance, de mensen: dit alles bij elkaar maakt een bezoek aan LantarenVenster een bijzondere culturele ervaring.
Op de nieuwe locatie zijn de disciplines film en muziek gehuisvest. Het nieuwe gebouw telt vijf filmzalen van verschillende grootte met in totaal ruim 600 zitplaatsen. Daarnaast is er één multifuntionele zaal. Deze heeft een grote speelvloer, circa 300 zitplaatsen of 400 staanplaatsen en diverse mogelijkheden voor gebruik: concerten, filmvoorstellingen, congressen en radio- en televisieprogramma's.
Eric Offereins August 19th, 2010, 01:07 PM ^^ dat weet ik, met hier bedoelde ik het off topic Lantaren/venster. :)
Topaas September 5th, 2010, 05:43 PM 03-09:
1.
http://farm5.static.flickr.com/4136/4960592784_c147742d92_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4960592784/)
2.
http://farm5.static.flickr.com/4124/4959998185_f933cbde88_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4959998185/)
Art Deco Style September 5th, 2010, 08:36 PM ^^haha nou wat een feest daar zeg!
Rian September 5th, 2010, 09:02 PM ^^ :lol:
Ik ben blij als hier wat nieuws staat
RMR® September 6th, 2010, 02:32 PM Ik ben blij als ze het havenmuseum in een deel van de plint vestigen. Het is natuurlijk waardevol voor de stad maar ik vind die wand van goedkope kiosk architectuur elke keer weer een doorn in het oog. Bovendien blokkeert het het uitzicht naar het Wijnhaveneiland, dat inmiddels een stuk stad is waar je graag naar kijken wilt.
hoogbouwe September 6th, 2010, 06:13 PM Mooi dat hier een nieuw gebouw komt :), Het gebouw wat er nu staat ziet er niet uit.. :(
Nieuwe Waas September 13th, 2010, 04:42 PM Het AD schreef deze week dat de sloop van het enigzins verloederde IMAX theater medio november zal beginnen.
Vaak moet je maar afwachten met harde data, maar de sloopvergunning (http://www.rotterdam.nl/smartsite.dws?id=1181394) is inmiddels verleend.
Gogme September 13th, 2010, 04:53 PM Indd het beste dat dit gebouw nu het veld ruimt, maar het blijft jammer dat (potentiele) publiekstrekkers als het Imax-theater en Tropicana definitief ter ziele zijn...
Martijn1 September 13th, 2010, 05:01 PM Publiekstrekkers met een beperkte levensduur. Tropicana was al ten dode opgeschreven toen Centerparcs ervan wilde en het bepaalde publiek ging trekken. IMAX heeft naar mijn idee ook nooit kunnen voldoen aan de verwachtingen. Hoeveel bestemming dat pand al heeft gehad en zou krijgen in deze huidige vorm en nooit iets heeft kunnen bereiken, is triest. Op naar een echte goede bestemming en een mooi plan!
rotterdamART4U October 6th, 2010, 11:00 PM Op 21 oktober start men met de sloop van het voormalige IMAX theater. Om 18.00 uur start er een lasershow en om 18.30 uur wordt het startschot gegeven!
Eric Offereins October 6th, 2010, 11:15 PM Mooi. :)
bubbah October 7th, 2010, 09:23 PM Ik denk dat dit bouwwerk een zelfs nog korter bestaan heeft gehad dan Carel Weebers Zwarte Madonna......ik heb ergens toch het idee van een gemiste kans dat deze bioscoop het loodje heeft gelegd.
Ace October 7th, 2010, 10:04 PM ^^Da's waar. Ondanks dat 3d TV weer op z'n retour is, en je dus ook wel zou verwachten dat er weer een markt zou komen voor een 3D-bioscoop is IMAX dat eigenlijk nooit ècht geweest. Wat dat aangaat was het Haagse Omniversum met z'n overkoepelende scherm veel interessanter om 3d-projecties op te vertonen. Al weet ik niet hoe het ze daar nu vergaat.
Dezz October 7th, 2010, 10:23 PM 3d-TV op z'n retour? Volgens mij ontgaat mij even iets?
Art Deco Style October 8th, 2010, 07:51 AM Imax was en is anders in andere steden zoals Berlijn en Londen nog steeds springlevend en polair hoor.
Liberty City October 8th, 2010, 08:21 AM ^^Da's waar. Ondanks dat 3d TV weer op z'n retour is, en je dus ook wel zou verwachten dat er weer een markt zou komen voor een 3D-bioscoop is IMAX dat eigenlijk nooit ècht geweest. Wat dat aangaat was het Haagse Omniversum met z'n overkoepelende scherm veel interessanter om 3d-projecties op te vertonen. Al weet ik niet hoe het ze daar nu vergaat.
Verre van dat. Ik werk in de branche en kan absoluut niet zeggen dat dit op z'n retour is. Sterker nog, er wordt nog volop op los ontwikkeld. Zo brengt Toshiba volgend jaar het eerste 3D scherm uit waarbij geen bril nodig is.
Eric Offereins October 8th, 2010, 12:43 PM ^^ Ik heb al zulke schermen gezien. Wel een aparte ervaring. :)
Liberty City October 8th, 2010, 03:39 PM Ik doel op dit bericht op Tweakers.net
Toshiba brengt in december 3d-schermen zonder bril uit
Door Pieter Molenaar, maandag 4 oktober 2010 14:18, views: 25.363
Toshiba brengt in december autostereoscopische Regza 3d-tv's in Japan uit. Het gaat om twee modellen met beelddiagonalen van 20" en 12", waarvoor geen brilletje nodig is om het 3d-effect te ervaren, zei Toshiba op de Ceatec-beurs in Japan.
Lees verder (http://tweakers.net/nieuws/70022/toshiba-brengt-in-december-3d-schermen-zonder-bril-uit.html)
Winbuks October 9th, 2010, 01:20 PM Grappig, Heddes Bouw de bouwer van het nieuwe Inntel Hotel Zaandam, gaat ook de de uitbreiding bouwen in Rotterdam:
Heddes Bouw verbouwt Imax Theater Rotterdam tot 5* hotel
Op donderdag 21 oktober zal op feestelijke wijze worden gestart met de sloop van het bekende Imax Theater. Het theater zal plaats maken voor een 213 kamers groot hotel dat wordt gebouwd door Heddes Bouw BV en is ontwikkeld door Inntel Hotels.
De sloop zal worden gestart met een feestelijke happening onder aanwezigheid van zowel de ontwikkelaar als de bouwer. Het Imax Theater is in het centrum van Rotterdam voor velen een markant beeld. Het nieuwe hotel zal dat zeker weer zijn. Het hotel bestaat uit 213 kamers, congresfaciliteiten, wellness- en fitnessruimte en restaurant.
Het hotel is een ontwikkeling van Inntel Hotels. De hotelketen heeft eerder spraakmakende hotels gerealiseerd in Zaandam, Zutphen en Amsterdam. Het gebouw in Rotterdam is een uitbreiding van het bestaande Inntel Hotel in Rotterdam. Net als voor het hotel in Zaandam is Heddes Bouw in bouwteam verantwoordelijk voor de realisatie. Het gebouw zal medio 2012 worden opgeleverd.
Bron: Heddes.nl, 8 oktober 2010 (http://www.heddes.nl)
kingdingeling October 9th, 2010, 02:24 PM ^^
Wel gek dat er nog totaal geen impressies zijn van dit hotel, of heb ik iets gemist? Ik neem aan, als ze 21 okt gaan slopen, dat die plannen al af zijn...
|
|