View Full Version : Vancouver verkozen tot mooiste stad ter wereld

refluS
September 29th, 2009, 01:32 PM
De mooiste steden ter wereld

AMSTERDAM - Studenten van de masteropleiding geo-communicatie onderzochten wat een stad mooi maakt. Vancouver, aan de Canadese westkust, is verkozen tot nummer één ter wereld.

Onbetwiste nummer 1…

De mooiste stad ter wereld, Vancouver, scoort het hoogst op alle afzonderlijke criteria. De prachtige ligging, het immens grote Stanley Park, de ecologische doelen en de hoge score op quality of life dragen daar aan mee.

Daarnaast scoren Zwitserse en Scandinavische steden bijzonder hoog. Verassingen staan ook zeker op de lijst! Niet iedereen verwacht een plaats als Dusseldorf, of exotische steden als Bahia de Caraquez en Curitiba. Een van de veiligste steden ter wereld is zelfs te vinden in Brazilië!

Zwitserse steden scoren hoog!

Zwitserland staat bekend als het schoonste land ter wereld. Dit kenmerk vind je ook terug in de steden. Zurich, Geneve en Bern staan respectievelijk op plaats twee, vier en vijf in de top 25 mooiste steden ter wereld. Deze steden scoren hoog op alle afzonderlijke criteria, maar extra goed op ‘schoon’ en ‘quality of life’. Zwitserse steden laten steden als San Francisco, Londen, Auckland en Wenen ver achter zich!

Verschillende gerenommeerde onderzoeksbureaus zoals Grist en Mercer hebben zich eerder bezig gehouden met het vraagstuk wat de mooiste stad ter wereld is.

De conclusies van deze onderzoeken wijken echter van elkaar af omdat allen verschillende criteria hanteren. Door alle criteria te combineren en een weging te geven aan de verschillende uitkomsten is deze nieuwe top 25 ontstaan met wereldsteden.

www.telegraaf.nl

De top-25:
No 1 Vancouver
No 2 Zurich
No 3 Kopenhagen
No 4 Geneve
No 5 Bern
No 6 Ottawa
No 7 Sydney
No 8 Munchen
No 9 Reykjavik
No 10 Calgary
No 11 Portland
No 12 Honolulu
No 13 Wenen
No 14 Curitiba
No 15 Helsinki
No 16 Auckland
No 17 Malmo
No 18 Singapore
No 19 Minneapolis
No 20 Stockholm
No 21 Oslo
No 22 Londen
No 23 Dusseldorf
No 24 San Francisco
No 25 Bahia de Caraquez

tijsvdplas
September 29th, 2009, 02:40 PM
leuk om het te weten
staat ergens nog een nederlandse stad bij??

Remski
September 29th, 2009, 02:55 PM
Hmm, ik vond Vancouver eerlijk gezegd wat tegenvallen.
Heel veel zwervers en bedelaars op straat, overal wegwerkzaamheden en lange files (terwijl ik in de VS nog nergens in de file heb gestaan, zelfs niet in LA). De natuur rondom de stad is wel mooi, maar de stad zelf vind ik niet echt bijzonder.

Capzilla
September 29th, 2009, 05:21 PM
Heerlijk zinloos die onderzoeken, mooiste stad voor wie precies? Als redneck gristen zal je die west coast paradijsjes echt niet zo mooi vinden, om maar een extreem voorbeeld te noemen.

refluS
September 29th, 2009, 05:51 PM
edit

refluS
September 29th, 2009, 06:13 PM
Steden zijn een trekpleister voor toerisme en de meeste toeristen verkiezen een mooie, schone stad boven een vieze, vervuilde stad. Steeds meer steden doen hun best om schoon en groen te zijn. Uit onderzoeken van diverse bureaus is een lijst samengesteld met de 25 mooiste en groenste steden ter wereld. Vancouver is de winnaar.

"De mooiste steden ter wereld zijn steden waar je geen genoeg van kunt krijgen. Gezelligheid, bezienswaardigheden en veel te doen. Maar steeds belangrijker is het “groen”!"

Wat maakt een stad green, clean & serene? Verschillende onderzoeksbureaus zijn bezig geweest om lijsten samen te stellen met groene steden. Elke lijst bevat andere uitkomsten, omdat voor elke lijst verschillende criteria zijn gebruikt. Aan al deze lijsten heeft surprisetickets.nl een weging gegeven, waardoor er een top 25 uit kwam rollen. Belangrijke punten voor steden om op te scoren zijn onder andere: quality of life, veiligheid, infrastructuur, groen, schoonheid en duurzaamheid. Vooral vernieuwende plannen voor een groener leven scoren hoog voor de top 25.
De mooiste steden om te bezoeken zijn niet alleen gezellig en bezienswaardig, maar die zijn ook “groen”. Deze steden hebben parken, natuur, fietspaden, oplossingen voor vervuiling en uitstekend openbaar vervoer en zetten zich in voor een groenere en betere toekomst.
Vancouver in Canada is de groenste stad ter wereld volgens het onderzoek. De ligging tussen de oceaan en de Rocky Mountains en de ruim 200 parken, waaronder het 400 hectare grote Stanley Park, maken de stad een groene trekpleister. Daarnaast haalt de stad 90 procent van alle energie uit duurzame bronnen.
Ook heeft de stad een vooruitstrevend plan ontwikkeld dat Vancouver binnen 100 jaar volledig duurzaam moet maken en het gebruik van fossiele brandstoffen moet terugdringen. Vancouver is inmiddels al een leider op het gebied van hydro-power. Ze richten zich op zonne-, wind-, water- en getijdenenergie. Naast dit vernieuwende plan heeft de stad een goed openbaar vervoer systeem. Tot slot scoort Vancouver hoog op de lijst van quality of living.

De top-25:
No 1 Vancouver
No 2 Zurich
No 3 Kopenhagen
No 4 Geneve
No 5 Bern
No 6 Ottawa
No 7 Sydney
No 8 Munchen
No 9 Reykjavik
No 10 Calgary
No 11 Portland
No 12 Honolulu
No 13 Wenen
No 14 Curitiba
No 15 Helsinki
No 16 Auckland
No 17 Malmo
No 18 Singapore
No 19 Minneapolis
No 20 Stockholm
No 21 Oslo
No 22 Londen
No 23 Dusseldorf
No 24 San Francisco
No 25 Bahia de Caraquez

SimsPlanet2
September 29th, 2009, 07:07 PM
Ho even, Malmö boven Stockholm? Dat is onbegrijpelijk. Malmö is absoluut niet mooier dan Stockholm (en al helemaal niet als centrum). Je vindt in Malmö veel lelijke wijken met armmoedige flats en de stad ziet er niet verzorgd uit. Ik ben er geweest en ben niet onder de indruk, ik en mijn ouders vonden het zelfs een vieze stad.

Afoort
September 29th, 2009, 08:45 PM
^^ dat valt reuze mee Malmö heeft vooral mooie havens in het centrum, maar waar staat Göteborg ? :(

railway stick
September 29th, 2009, 09:03 PM
Het zal wel weer een erg gekleurd lijstje zijn. Alhoewel ik in acht van de top-tien steden ben geweest, vond ik Nederlandse steden ook wel concurrerend, maar die staan gewoon niet in de lijst. Maak het de kat maar wijs dat Calgary of München meer leefbaar zouden zijn dan Nederlandse beauties zoals Groningen, Maastricht of Leiden.

Dat Vancouver, BC, bovenaan staat verheugt mij wel, ik vond het ook een prachtige stad. Heb daar echter wel de oostzijde van de stad meegemaakt, en dat was bepaald niet om over naar huis te schrijven. Dat gebied, daar hoor je niemand over. De onderzoeken/enquètes gaan meestal uit van ervaringen in de binnenstad, in de mooiste buitenwijk en van enkele gemeentelijke cijfertjes.

ChrisZwolle
September 29th, 2009, 10:03 PM
Je moet niet teveel waarde hechten aan dit soort lijstjes. Elk jaar is het weer een andere stad, en "mooiste stad" is erg subjectief. Ik denk dat er geen mooiste stad ter wereld aan te wijzen is.

DarkLoki
September 29th, 2009, 11:03 PM
Of het de mooiste stad ter wereld is is inderdaad te betwisten maar een mooie stad is het zeker. Mooie parken (stanly park verwacht je echt niet naast het centrum van zo'n grote stad.) Overal zicht op bergen en water, en waar kan je nou midden in een stad door de ramen van een zwembad uitkijken op besneeuwde bergtoppen. Je hebt er nog oude straten en je hebt er zeeën van torens. Maar verder is het ook een typische noord-amerikaanse stad met verouderde infrastructuur (midden in het centrum is er nog een wirwar van bovengrondse stroomleidingen) en verwaarloosde wijken.

Per
September 30th, 2009, 10:37 AM
Weer zo'n onzinnige lijst, zijn alle juryleden in al deze steden geweest of hebben ze soms ge-googled?

Koen Acacia
September 30th, 2009, 12:47 PM
Steden zijn een trekpleister voor toerisme en de meeste toeristen verkiezen een mooie, schone stad boven een vieze, vervuilde stad. Steeds meer steden doen hun best om schoon en groen te zijn. Uit onderzoeken van diverse bureaus is een lijst samengesteld met de 25 mooiste en groenste steden ter wereld. Vancouver is de winnaar.

Dat is wat je zou verwachten ja. Maar als je die lijst zo ziet dan gaat de meerderheid van de toeristen blijkbaar toch naar lelijke, vervuilde steden.

Hoogfriesland
September 30th, 2009, 01:33 PM
Opmerkelijk lijstje inderdaad. Dat Vancouver een fijne stad is verbaasd mij niets, het lijkt me ook een heerlijke plek om te wonen. Dat steden als Calgary er in staan snap ik niet helemaal, dat lijkt me een statige zakenstad waar in de stad zelf (behalve een mooie skyline en een aantal mooie gebouwen) weinig voor de toerist te doen is. Daarnaast lijkt me het klimaat in Calgary ook niet altijd even fijn met 's winters temperaturen die kunnen dalen naar -30 (voor de weerliefhebbers wel leuk natuurlijk).

refluS
October 1st, 2009, 08:18 PM
Scandinavie scoort wel erg hoog he...

marcobruls
October 1st, 2009, 11:09 PM
lol Vancouver,get the fuck outta here........die hele lijst is 1 grote grap.

Trashpa
October 2nd, 2009, 12:20 AM
Hemel, wat een waardeloos kul-onderzoek! Hiermee maakt geo-communicatie zich niet bepaald populair..

En waar is Amsterdam potverdjandriedubbeltjes!! Zo zijn we de lijstjes toch niet gewend??

DutchSL
October 2nd, 2009, 08:34 PM
Dit is eerder een "meest leefbare stad" dan een "mooiste" stad lijstje, want dan moeten er toch echt wat meer historische Italiaanse en Spaanse steden bij staan.

taboe
October 2nd, 2009, 09:32 PM
Reyckjavik op 9 is ook een lachertje, zonder uitzondering een van de lelijkste steden van Europa!

Nemo
October 4th, 2009, 12:51 AM
Is 'mooiste' al een misleidende titel, daarnaast zijn sommige steden op de lijst meteen ook de sufste ter wereld.

Kan me voorstellen dat een stedelijke jungle als die van NewYork, HongKong, maar ook Parijs en ook het chaotische Amsterdam er niet bij staan. Toch verkiest de gemiddelde ziel die steden boven Bern (!!), het rukkend suffe Minneapolis, het aangeharkte Wenen of Portland (??).

Voor een stad als Vancouver geldt vooral de ligging en naar mijn mening niet de stad. Toen mijn vader meer dan 30 jaar geleden op Vancouver voer, vond ie het al een prachtige stad, maar niet om de cultuur of de gebouwen die er stonden, maar de magnifieke omgeving. En Reykjavik, ja, als je de achtergond van de stad wegneemt is het een trieste bedoening.

Deze test gaat dus helemaal niet om de stad, maar om de ligging, de luchtkwaliteit en de parken. Als dat een stad dan ook gelijk 'mooi' maakt, dan ben ik een fietsbel. :ohno:

Zal wel niet aan de studenten liggen, maar aan de Telegrof, die de lezer weer eens op het verkeerde been wilde zetten.

909
October 4th, 2009, 01:03 AM
Juist...
Studenten van de masteropleiding geo-communicatie onderzochten wat een stad mooi maakt.
Vancouver is de mooiste stad van de wereld. Zo blijkt althans uit een onderzoek van Esmeralda van Dasselaar, student Geo-communicatie, uitgevoerd voor Surprise Tickets.

http://www.tourpress.nl/nieuws.php?id=15584
Het doet me goed om te zien hoe wetenschappelijk dit onderzoek is! Het zijn trouwens vaak dezelfde steden die hoog scoren bij dit soort 'onderzoekjes'. Om eens een voorbeeld te noemen, een stad als Berlijn komt nooit in dit soort lijstjes voor, maar Duitse steden als Düsseldorf en München altijd wel. Steden die veel saaier zijn dan Berlijn. Dat roept de vraag op wat onder 'mooi' of 'leefbaar' wordt verstaan en voor wie dit soort onderzoekjes wel van belang zijn.

Ramses
October 4th, 2009, 01:10 AM
Ze leert in elk geval al goed hoe ze haar opdrachtgever naar de mond kan praten. Als het bedrijf dit 'wetenschappelijke' onderzoek onder de aandacht brengt bij de bevolking, dan kan men misschien wat meer surprise tickets naar Vancouver verkopen.

Ni3lS
October 4th, 2009, 01:45 AM
JOKE