View Full Version : Rotterdam: SOHO locatie

Jan
April 3rd, 2004, 08:20 AM
Voor de plek aan de westzijde van de Verlengde Willemsbrug, waar voorheen de SOHO toren getekend stond, heeft architect Rob Ligtvoet van Kraaijvanger Urbis een spetterend ontwerp gemaakt voor woningbouw. Ook dit gebouw is zeventig meter hoog en oogt qua massa niet eens zo heel verschillend van het voorgaande ontwerp, wat natuurlijk komt omdat het op die plek bijna onmogelijk is om wat anders te doen. In het project staan grote woningen gepland.

Marin
April 3rd, 2004, 08:26 AM
Jouw verhaal maakt me wel nieuwsgierig. Er zijn dus al plaatjes bekend? :)

Skyscrapercitizen
April 3rd, 2004, 10:02 AM
Ja Jan, waar zijn de plaatjes nou?:)

Zou mooi zijn als er op deze plek wat komt, net als de plek ertegenover, de blaaklokatie. Het is nu een beetje een triest stukje stad wat al jaren braak ligt, al 10 jaar ofzo? En dat middenin een wereldstad...

Ace
April 3rd, 2004, 12:17 PM
Pfff... Ik kan niet echt tevreden zijn met 'maar' 70m op zo'n mooie locatie. Het gaatje in de skyline tussen Willemsbrug & Willemswerf, kun je op een betere manier dichten.

Crownsteler
April 3rd, 2004, 04:19 PM
ik vond ut oude ontwerk in iig super, dus hopelijk wordt dit ook zo.

Dennis
April 3rd, 2004, 10:03 PM
goed nieuws dit! SOHO was een geweldig ontwerp, ben benieuwd hoe t nieuwe ontwerp eruit gaat zien, hopelijk komt er een zwembad in het gebouw net zoals bij het oude ontwerp

Crownsteler
April 3rd, 2004, 11:01 PM
oh hehehe, dat ding was cool jah, hoe die daar zat. als je daar in lag kon je zo naar de mensjes onder je kijken :)

Scarlet Bee
April 5th, 2004, 03:25 PM
Is dit de nieuwe?!

Domuslokatie Rotterdam
Na een competitie met bureau Aucket heeft de opdrachtgever (Amplan) ons
ontwerp <domuslokatie.jpg> (zie bijlage) uitverkoren. Het betreft een woontoren
van 70m, waarbij de ferrari voor de deur geparkeerd kan worden. De Domuslokatie
ligt tussen de oprit naar de Willemsbrug/maasboulevard en het Hogeschoolgebouw
van KCAP(+KAU)

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1800.jpg

Jan
April 5th, 2004, 03:27 PM
Yep, dat is 'm. Parkeren voor de deur (let op de Porsches er Ferrari's, lol), ook in hoogbouw. Mooi werk! :)

l'etranger
April 5th, 2004, 03:50 PM
Komt er dan een autolift in ofzo? Wat nou als iemand zijn of haar handrem vergeet? :D

Skyscrapercitizen
April 5th, 2004, 04:30 PM
SOwHOw!Geweldig, laat maar komen! Echt leuk ontwerp, alleen die auto's...

The Messiah
April 5th, 2004, 04:40 PM
Hehe leuk dat je je auto voor de deur kan parkeren,wordt ie ook minder gemakkelijk gestolen;) Jammer dat dat zwembad er hier in dit ontwerp niet bijzit,maar ach ja.Je kan niet alles hebben,dit ontwerp is al leuk genoeg!

Denoordrotterdammer
April 5th, 2004, 04:55 PM
Ziet er wel lauw uit. Hoop dat het het gebied er allemaal leuker uit gaan zien als het Laurenskwartier opgekanpt wordt en ik hoop dat het er allemaal leuk uit gaat zien.

Sky-Unlimited
April 5th, 2004, 05:16 PM
Op zich een erg leuk idee, als het er van afstand maar niet gaat uitzien als één grote parkeergarage. Als ik het goed zie wordt de gehele plint (+eerste verdieping) ook gebruikt voor parkeren. Dit gebouw vormt echter net als de inmiddels in aanbouw zijnde Coopvaert een belangrijke toegang tot het achterliggende Wijnhavenkwartier. Juist deze gebouwen zullen er dan ook voor moeten zorgen dat het gebied uitnodigt tot een bezoek. Parkeren tot op maaiveldniveau lijkt mij in dat geval zeker niet wenselijk, zoniet uitgesloten.

Skyscrapercitizen
April 5th, 2004, 05:47 PM
Tsja, dat parkeren daar onderop lijkt me ook niets, maar volgens mij zitten er nog een paar lagen onder. Goeie plek voor een broodjeszaak naast die school.

Scarlet Bee
April 5th, 2004, 06:57 PM
Komt er dan een autolift in ofzo? Wat nou als iemand zijn of haar handrem vergeet? :D
Zie jij die bewoners al in hun auto's 70m. rondjes naar beneden ríjden?!

De foto komt overigens direct van Kraaijvanger Urbis. 'k Moet eens kijken of ik viavia ook plaatjes van de achterkant kan ritselen...

CborG
April 5th, 2004, 07:10 PM
is dit toevallig dezelfde???
http://www.zwarts.jansma.nl/image/1004.784/525/770/1
van www.zwarts.jansma.nl

Crownsteler
April 5th, 2004, 07:17 PM
Neej, das ut oude ontwerp, die vind ik trouwens wel beter, dit ontwerp ziet er wel grappig uit, maar ziet er erg goedkoop uit (maar dat kan natuurlijk aan het plaatje liggen)

Vertigo
April 5th, 2004, 07:42 PM
Wel een geinig idee, auto voor de deur bij hoogbouw. Ik zie alleen wel wat praktische problemen; hoe snel is die autolift? Het schiet niet echt op als je eerst een kwartier met je auto in de lift moet...

CborG
April 5th, 2004, 07:52 PM
wat te denken als de mannen des huizes allemaal om 17:30 thuiskomen en hun auto willen parkeren??
zo.n lift kan toch nooit werken??
en waarom zowiezo je auto op je eigen verdieping??
dat heeft toch totaal geen nut of zie ik dat verkeerd??
het lijkt nu net een verticale Vinexwijk

dan liever het oude ontwerp, dat oogt veel stijlvoller

Capzilla
April 5th, 2004, 08:17 PM
Bizar! Erg benieuwd wat dit in de praktijk kan worden..

Scarlet Bee
April 5th, 2004, 11:53 PM
@ Cborg:
'dat heeft toch totaal geen nut of zie ik dat verkeerd??'
Het voorkomt op z'n minst een verkeerprobleem op straatniveau, en kosten parkeerplaatsen worden doorberekend aan bewoners. Maar wat het verschil is met een ondergrondse parkeergarage weet ik niet precies. Dit lijkt me goedkoper, ik weet niet of ze daar de grond in kunnen, en het is een ludieke oplossing.

dennol
April 6th, 2004, 12:30 AM
SOwHOw!Geweldig, laat maar komen! Echt leuk ontwerp, alleen die auto's...
Die auto's maken het ontwerp juist gaaf!

Ze roepen alleen een paar vragen bij mij op: Krijgt iedere bewoner een rode, blauwe grijze of zwarte auto cadeau bij aankoop van een cadeau? Of moet je bij aankoop van een woning aangeven wat voor kleur auto je hebt en kom je met een gele of groene wagen niet in aanmerking? En wat dan als je helemaal geen auto hebt?

Maar goed, wat mij betreft mogen ze hem bouwen. :okay:

CborG
April 6th, 2004, 01:23 AM
@ Cborg:
'dat heeft toch totaal geen nut of zie ik dat verkeerd??'
Het voorkomt op z'n minst een verkeerprobleem op straatniveau, en kosten parkeerplaatsen worden doorberekend aan bewoners. Maar wat het verschil is met een ondergrondse parkeergarage weet ik niet precies. Dit lijkt me goedkoper, ik weet niet of ze daar de grond in kunnen, en het is een ludieke oplossing.

wat voor verschil maakt dit systeem dan boven een normale parkeergarage als het om verkeersproblemen gaat??
Als Dhr. Mol op de 20ste verd. moet zijn met zijn auto, en jij komt net aangereden, dan kan je lachen.
vooral als het `7:30 en je andere 50+ flatgenoten ook thuiskomen en ook allemaal omhoog willen.
Waar moet je dan wachten??

wil dit een beetje werken dan heb je wel 20 liften nodig en dat maakt die toren er niet rendabeler, en zeker niet mooier op

het woont ook zo lekker rustig op de 10de verdieping met al die heen en weer schuivende liften
Praktisch is het zeker niet, omslachtig wel

Het zal wel aan mij liggen, ik kan echt op geen enkel vlak een voordeel of reden verzinnen om zoiets daadwerkelijk toe te passen.

maar ach we moeten niet klagen; zonder lelijkheid bestaat er geen schoonheid :) :cheers: :cheers: :drunk:

ldd
April 6th, 2004, 09:38 AM
Dit lijkt me kansloos. Wel een apart ontwerp, maar ik geloof nooit dat dit gebouwd gaat worden.

Vloepkleedje
April 6th, 2004, 05:58 PM
Erg mooi!

thisius
April 6th, 2004, 06:04 PM
Mooi, maar volgens mij door de drang tot originaliteit gedoemd om niet uitgevoerd te worden. De grondvorm vind ik in ieder geval erg mooi maar dat autosysteem zal het wel niet haalbaar maken. Wat me wel aardig lijkt is als het gebouw wat zou oplopen naar de punt toe. Edoch ik zou erg blij zijn als deze er toch komt.

thisius
April 6th, 2004, 06:05 PM
p.s. oudere slanke ontwerp zonder pilaren in de punt vind ik veel beter geslaagd. Ook zonder zwembad.

Stratosphere 2020
April 6th, 2004, 06:24 PM
Mooi ontwerp, maar ben niet zo warm van die auto's voor de deur. Die vorige ontwerp met die zwembed is gaaf.

RH Arne
April 6th, 2004, 08:51 PM
Zelfs hier zit weer leven in. Mijn dag kan niet meer stuk! :drunk:
Dit ontwerp is nog gaver dan het eerste, alleen mogen ze natuurlijk wel dat zwembad meenemen uit het eerste ontwerp.
Denk dat ik mijn Porshe ook maar eens daar ga zetten ;)

Marin
April 7th, 2004, 09:08 AM
Markant en bijzonder smaakvol nieuw ontwerp. Inderdaad een tikkie gaver dan de punt van Zwarts & Jansma. Gaat dus (hopelijk) helemaal goed komen met dat plekkie...

Nieuwe Waas
April 7th, 2004, 10:28 AM
Het lijkt wel een nieuw Smart Center, maar dan anders :colgate:

Scarlet Bee
April 11th, 2004, 06:04 PM
Deze uitwerking is de winnaar van een ontwerpwedstrijd. Weet iemand waar en wanneer de prijsuitrijking/eindpresentatie is gehouden? Want daarbij zullen vast veel plaatjes getoond zijn. Ik heb viavia begrepen dat er al veel meer renderings beschikbaar zijn, maar het is voor mij onduidelijk of die al naar buiten gebracht mogen worden.

im_from_zw038
April 11th, 2004, 06:11 PM
errug geil ontwerp
ik zou er graag wonen !

Capzilla
April 11th, 2004, 10:57 PM
Ik tel trouwens 25 verdiepingen.. dan denk ik al eerder aan 80m dan 70m. Die garage zal in latere plannen echt nog wel boven de plint komen trouwens. Leuk bedacht maar nauwelijks van toegevoegde functionele waarde, dus dat zal bij de eerste financiele analyse als eerste bij de items exit staan.

vinman
April 11th, 2004, 11:18 PM
Vind het een mooi ontwerp, maar zoals al eerder gezegt, niet echt haalbaar. Misschien komt het in een aangepaste vorm terug, maar denk het nie. Ik hou wel van mooie gebouwen die rond de 60 a 70 meter hangen. Zulke projecten zullen er wel meer in Rotterdam mogen komen. Brengt wat afwisseling in het straatbeeld. Alleen maar hoogbouw is wat saai.

Andy
April 12th, 2004, 11:26 AM
Wohohoho...

Wat een meesterlijk ontwerp! Iets minder statisch dan de voormalige SoHo en lijkt op de impressie veel lichter en transparanter.

Kees
May 17th, 2004, 10:07 AM
http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/JW0Y7C2W027U/picserver.jpeg

bron: EGM Architecten (http://www.egm.nl/version_smallscreen.htm)

begeleidende tekst:wonen en werken in een toren met de auto naast je voordeur in een geluidsgevoelige omgeving in hartje rotterdam.
opdrachtgever: Amplan, Amsterdam

CborG
May 17th, 2004, 11:53 AM
rood kruisje:ohno:

Kees
May 17th, 2004, 03:09 PM
@CborG: ik gebruik de picserver.... dat verklaard wellicht het kruisje..
www.egm.nl
kies: menu, daarna Projecten, dan ontwerpwerk
en dan zie je 'm bovenaan staan.
er staat géén locatie bij, maar vermoedelijk is het een alternatief op deze locatie.

vinman
May 17th, 2004, 04:48 PM
Jammer dat er geen info is over de plek van deze toren.
Maar zie hem natuurlijk graag in de skyline verrijzen, zoals bijna iedereen.
Maar is dit een study?

Skyscrapercitizen
May 17th, 2004, 09:03 PM
De plek is gewoon de SOHO plek bij de blaak.

vinman
May 17th, 2004, 09:46 PM
Oh, net zoals al eerder gezegt. Ach, mooi plekje.

Archipro
May 17th, 2004, 11:19 PM
Zo op de impressie is het een uitdagend en appart ontwerp wat ik zeer waardeer. :pepper:
Alleen denk ik dat het ontwerp niet praktisch is om woningen in te realiseren omdat de gevel voornamenlijk van glas is voorzien.
Ook zal het gebouw in werkelijkheid totaal anders tonen, omdat het glas een hele andere kleur zal krijgen dan op de tekening is aangegeven en hierdoor een grote verandering (estetisch) in het gevelbeeld zal geven.

Ik zou het wel leuk vinden als dit plan gerealiseerd zal worden, maar verwacht er helaas niet te veel van.

Scarlet Bee
May 18th, 2004, 11:21 AM
Eerder postte ik: "Na een competitie met bureau Aucket heeft de opdrachtgever (Amplan) ons ontwerp uitverkoren."
Ik zie dus niet in waarom het ontwerp niet reëel zou zijn.
De toren van EGM heeft idd als overeenkomst met het ontwerp van Kraaijvanger Urbis 'parkeren voor de deur', maar om er dan vanuit te gaan dat het een alternatief is vind ik te ver gezocht, de toren kan overal in R'dam staan, en de vorm van het gebouw lijkt me niet specifiek gericht op de taartpunt van de SOHO-locatie.

Dr. Dubai
May 21st, 2004, 09:57 AM
mooi ontwerp, ik denk alleen niet dat die auto's er echt in komen. dat zou erg duur zijn en veel tijd kosten om even je auto naar beneden te halen.

Kees
June 23rd, 2004, 12:32 PM
bron: www.rd.nl

Woensdag 23 Juni 2004

Porsche voor de deur, zelfs op grote hoogte

Of ie er ook echt komt moet een haalbaarheidsonderzoek uitwijzen, maar architect Rob Ligtvoet acht de kans groot. Zeker nu vastgoedontwikkelaar Amplan opdracht heeft gegeven het ontwerp nader uit te werken. Voor het al jaren braakliggende terrein tussen de Verlengde Willemsbrug en de Willem de Kooning Academie in Rotterdam heeft de mededirecteur van het Rotterdamse bureau Kraaijvanger Urbis een spectaculair ontwerp gemaakt.

Dat er nog een gebouw paste tussen de oprit naar de Willemsbrug en het monumentale schoolgebouw verbaasde Ligtvoet zelf ook. Toch slaagde hij erin een 70 meter hoge toren te ontwerpen die aan de zijde van de Blaak uitloopt in een punt. Speciale aandacht heeft autoliefhebber Ligtvoet weggelegd voor de heilige koe. De bedoeling is dat de toekomstige bewoners van deze pakweg zeventig grote, dure woningen mét Porsche en al in een lift omhoog zoeven om hun kostbare bezit vervolgens pal voor de deur te stallen.

Illustratie Kraaijvanger Urbis Architecten (staat niet op www.rd.nl)

l'etranger
June 23rd, 2004, 03:53 PM
Dat gaat toch nooit lukken! Zie je alvoor je op de radio: 3 kilometer file op de A13 tussen knooppunt Kleinpolderplein en Delft-Zuid, langzaam rijdend en stilstaand verkeer. A16 Rotterdam Breda 5 kilometer, door een ongeluk. Oh en net binnen; Rotterdam Blaak tussen de Verlengde Willemsbrug en de Willem de Kooning Academie een file van 1 kilometer, omdat ze zo nodig ene autolift moesten maken!!

Skyscrapercitizen
June 23rd, 2004, 04:57 PM
Misschien lukt het. Ik zou die ruimte overigens liever ingericht zien groene ruimte tussen de woningen, zou wel vet zijn IMO.:)

Stratosphere 2020
June 23rd, 2004, 05:00 PM
Misschien lukt het. Ik zou die ruimte overigens liever ingericht zien groene ruimte tussen de woningen, zou wel vet zijn IMO.:)

Lijkt me ook een beter idee dan onnodig je auto parkeren voor de deur in de hoogte. Eigenlijk zie ik de nut er niet in.

Jan
June 23rd, 2004, 05:06 PM
Vooral door onbekendheid is er veel scepsis tegen automatische parkeergarages, maar de praktijk leert dat het een prima manier kan zijn om parkeren in de kleine ruimte vorm te geven en hierdoor binnenstedelijke projecten mogelijk te maken. De tijd die het kost om je auto uit de garage te liften ben je ook kwijt als je door de garage naar de auto moet lopen en weg moet rijden. Als je je auto parkeert zet je je auto in de lift en je kunt zelf meteen omhoog. Dat er niemand kan komen is ook voor de veiligheid van belang: opgestapeld is je bak immers niet te jatten. Plus je bespaart op verlichting van de garage, want robots werken prima in het donker. Dat het storingsgevoelig zou zijn is geen argument als je bedenkt dat we voor het vervoer van personen wel allemaal in een lift stappen, waarom voor auto's dan niet.

Zie ook hier (http://www.transportmiddelen.nl/materiaal/index_parkeerbeleid.html) en hier (http://www.cvss.nl/NL/Parkeren.htm) voor meer informatie.

wc eend
June 23rd, 2004, 05:31 PM
tja, met de benenwagen heb je altijd nog een trap als de lift het niet doet

ldd
June 24th, 2004, 10:39 AM
Ik was afgelopen zomer in Padova, Italië, waar ik mijn auto in een parkeergarage wilde parkeren. Een liftboy nam mijn auto over (zoals in de film) en parkeerde deze op een soort lift, waarna mijn auto omhooggehesen werd (een soort garagebrug). Onder mijn auto kwam vervolgens een andere auto te staan. Dit zal wel niet precies zo bij Soho gebeuren, maar het geeft aan dat auto's liften niet helemaal nieuw is. Ik hoop dat ze het logistiek wel goed uitwerken, zodat er niet een lange wachttijd ontstaat tijdens spitsuur.

Skyscrapercitizen
June 24th, 2004, 01:27 PM
Zoals Jan zegt zijn de auroliften een uitkomst, zeker voor binnenstedelijke lokaties. Het vergt een extra investering in de installatie, maar vaak komt je toch nog goedkoper uit omdat je parkeergarage minder groot hoeft te zijn! Het systeem wordt al een jaar of 30 toegepast en er is dus al veel ervaring. Witte Keizer krijgt ook automatisch parkeersysteem.

Archipro
June 24th, 2004, 01:32 PM
In scheveningen heb je ook zo'n systeem bij een nieuwbouwproject, dan wel in kleinere mate, maar het blijkt tot nu toe wel goed te werken, zonder files, vertragingen en overige problemen en zo!

Erik
June 24th, 2004, 03:21 PM
Zit er onder de Mondriaantoren in Amsterdam ook niet een automatisch systeem om auto's te parkeren? Ik heb daar ooit als maatvoerder de kern nog uitgezet, maar die parkeer installatie heb ik helaas nog nooit gezien.

Skyscrapercitizen
June 24th, 2004, 04:57 PM
Nee, er is alleen een kelder waar we de vorige fandag nog zijn ingeweest. Mooie ruimte om een vette underground party te houden, enkel betonnen muren en palen daar. Maar misschien gaan ze het ooit nog gebruiken?

Erik
June 25th, 2004, 10:32 AM
Ten tijde van de bouw was er sprake van dat er een ingenieus parkeersysteem in zou komen, maar het geld zal wel op geweest zijn. Wel vreemd, want het toegangs gebouw staat er wel met liften en al. Maar goed, het verklaart waarom ik het nog nooit heb gezien. Dan maar voor feestjes gebruiken... :cheers:

Erik
June 25th, 2004, 10:33 AM
Oh, en om even on topic te blijven. Ik ben wel voor zo'n systeem als in dit project. Het lost een hoop ruimteproblemen op denk ik en er blijft bijvoorbeeld meer ruimte open voor andere zaken zoals openbaar groen.

Ricochet
June 28th, 2004, 07:50 AM
Bij de ANWB hebben ze ook een garage nu met robots. Je parkeert je auto op de brug. Stapt uit, deur gaat dicht en klaar. 's Middags haal je je pasje door de lezer, je wacht even en je auto komt te voorschijn.

Praktijk... Enorme wachtrij op het ANWB terrein zelf, wat uitloopt tot 2 kruispunten buiten het ANWB terrein. Het grootste probleem is dat meer dan de helft van de mensen die daar mogen parkeren tussen 8:30 en 9:00 aankomen. Deze garage heeft twee robots en deze zijn gewoon niet snel genoeg om dit te verwerken. Om de geiten die de bordjes, die uitleggen hoe men moet parkeren, niet lezen nog maar niet mee te rekenen.

Wellicht dat de toestroom in een woontoren beter is verdeeld, in plaats van allemaal binnen 30 minuten.

Skyscrapercitizen
June 28th, 2004, 09:54 PM
Hmmm, ja, ik hoop dat ze daar bij de Witte Keizer beter over hebben nagedacht...

Overigens zou je van een organisatie als de ANWB mogen verwachten dat juist zei flexibele werktijden zouden invoeren... En maar zeuren op die files...

Ricochet
July 4th, 2004, 09:16 PM
Toen ik bij de ANWB zat begon ik om 6:30. En zo zijn er meer mensen die vanaf dan beginnen binnen te stromen. Maar in een pand met 2500+ medewerkers gaat het eigenlijk de hele dag door. Maar inderdaad, de grootste drukte is toch om de ouderwetse tijden...

Gambini
July 5th, 2004, 07:43 PM
Vond het vorige ontwerp velen malen beter en ook origineler, dat zwembad MOET terug! Dat was geniaal! Ben een beetje teleurgesteld...

Kees
July 20th, 2004, 08:14 AM
toch nog even het "oude ontwerp" van Zwarts & Jansma Architecten (http://www.zwarts.jansma.nl/artefact/1004.780.html) lijkt mij zeker zo realistisch.
http://www.zwarts.jansma.nl/image/1004.781
http://www.zwarts.jansma.nl/image/1004.782
http://www.zwarts.jansma.nl/image/1004.783
http://www.zwarts.jansma.nl/image/1004.784
http://www.zwarts.jansma.nl/image/1004.785
http://www.zwarts.jansma.nl/image/1004.786

tekst: Woonwerktoren Domus, Rotterdam
Woonwerktoren van 25 verdiepingen in Rotterdam

ontwerp: 2001 | 2001

De gemeente Rotterdam nodigde een aantal partijen uit om een voorstel te doen voor een woon-werkgebouw naast de zogenaamde aanbrug van de Willemsbrug in de binnenstad van Rotterdam.

De locatie heeft een driehoekige vorm en ligt pal naast de aanlanding van de brug. Om de beschikbare grond optimaal te benutten is het maximale bouwvolume gerealiseerd door de rooilijn van het beschikbare terrein als het ware op te tillen tot zeventig meter hoogte. Om vrij zicht op het gebouw van de Hogeschool voor de Kunsten te houden is over de onderste acht lagen een hap uit het volume gehaald. Daardoor ontstaat er vanaf de negende verdieping een indrukwekkende overstek van 25 meter.

De toren van 25 verdiepingen is ontworpen voor een mix van wonen en werken. Het gebouw biedt een hoog serviceniveau, niet alleen voor bewoners en gebruikers van de kantoren, maar ook voor de buurt. Op de onderste verdiepingen van de toren is ruimte voor gezamenlijke kantoorvoorzieningen zoals vergaderruimten, een reprodienst en een gemeenschappelijke receptie met portier.

Het parkeren is gedeeltelijk opgenomen in een ondergrondse parkeergarage, gedeeltelijk op de onderste verdiepingen direct boven het wegdek van de brugaanlanding, die in verband met geluidsbelasting niet voor wonen of werken te gebruiken zijn. De parkeerplaatsen op de verdiepingen zijn met een autolift bereikbaar. Boven de parkeergarage zijn enkele lagen alleen voor kantoorfuncties bestemd, omdat de geluidsbelasting van het verkeerslawaai nog te hoog is voor wonen. Vanaf de zevende verdieping worden wonen en werken gecombineerd.

De indeling van de verdiepingen is gericht op flexibele gebruiksmogelijkheden, wat leidt tot bijzondere woonvormen. Ruimten zijn eenvoudig voor zowel wonen als werken in te richten. De installaties van het gebouw zijn afgestemd op deze flexibiliteit.

De draagconstructie van het gebouw bestaat, als een brug, uit een dragende betonnen pyloon in het midden met tuien aan weerszijden, die de vloeren dragen. In de betonnen kern bevinden zich ook de liftschachten. De fitnessclub bevindt zich in de eerste laag van het overstekende deel. Op deze verdieping, die als een driehoekig punt uit de toren steekt, ligt een zwembad met een glazen bodem. Vanaf de straat is de schittering van het zwemwater te zien met daarin de zwemmers in het bad.

Het gebouw ligt in een levendig gebied aan de oever van de Maas in de oude havens van de stad, waar van oudsher wonen en werken al werden gecombineerd. Het gebouw voegt zich nauwgezet in de stedelijke structuur. Aan de waterkant, aan de voet van het gebouw, zijn horecafaciliteiten voorgesteld. De passage onder de aanlanding van de Willemsbrug wordt getransformeerd tot galerie voor tentoonstellingen.

Skyscrapercitizen
July 20th, 2004, 09:38 AM
Tsja, als ik moet kiezen tussen deze en die met die auto's, dan is het 100% zeker deze!

Gerard
July 20th, 2004, 11:32 AM
Als ze nu eens gewoon de auto's combineren met het zwembad. Dan heb je in 1 gebouw gelijk twee leuke features.

Maar als er gekozen moet worden dan maar de eerste met het zwembad. Kunnen ze de keuze daarvoor niet hier laten maken ? Dat zou nog eens leuk zijn.

Dennis
July 20th, 2004, 11:40 AM
tja als ik moet kiezen, dan ga ik ook voor het zwembad, waar heb je zoiets? nergens!

EuroMaster
July 22nd, 2004, 12:43 AM
ik denk ook het zwembad. echt een plek in de skyline zal hij niet krijgen met zijn geringe hoogte, een leuke opvulling van de stad is het zekersteweten wel!!!

l'etranger
July 22nd, 2004, 01:13 AM
Als ze echt te verlegen zitten om ruimte, ontwerp dan het zwevende deel over de Verlengde Willemsbrug.

Kees
September 26th, 2004, 08:52 AM
bron: Kraaijvanger | Urbis (http://www.kraaijvangerurbis.nl)

http://www.kraaijvangerurbis.nl/media/DSC00208kopie.jpg

http://www.kraaijvangerurbis.nl/media/pg-woon.jpg

http://www.kraaijvangerurbis.nl/media/schets440664661841517a0845e2c.gif

Marin
September 26th, 2004, 10:12 AM
Impressies zien er veelbelovend uit. Nu maar hopen dat deze het groene licht krijgt.

Dr. Dubai
September 26th, 2004, 10:41 AM
wanneer wordt er over vergaderd? ik vind deze toren een ware opvulling van de skyline!

Skyscrapercitizen
September 26th, 2004, 11:27 AM
Deze is duidelijk te laag! Dit noem ik pas een muureffect! Deze is breder dan hij hoog is volgens mij, terwijl De Rotterdam, die vaak een massieve muur wordt genoemd 2 keer zo hoog is als breed.

Zou leuk zijn als ze het achterste deel konden/mochten uitbouwen tot 100 meter, dat maakt de vorm van de massa een stuk interessanter! En zou visueel beter aansluiten bij de slanke torentjes op het Wijnhaveneiland. Sterker, zou ideaal zijn.:)

[Kees]
September 26th, 2004, 11:32 AM
ik vrees ook dat dit een muureffect. Een stuk wat hoger is lijkt mij ook beter. (zoals A.E. aangeeft)

vinman
September 26th, 2004, 03:44 PM
Met de hoogte van de waterstadtoren zal die zelfs nog als een muur werken.

Awais
September 26th, 2004, 05:09 PM
Ten eerste zo'n muur op zo'n korte afstand van de Willemswerf af. Dat kan niet.
Zeker niet omdat deze er lood op staat. Je krijgt een soort van een hoek effect. Een afbakening van de wijnhavenpunt. Dat moet niet. Slechts een slanke toren à la scheepmakers is perfect. Alles buiten die proportie is niet gewenst (op z'n zachtst gezegd)

Ace
September 26th, 2004, 06:13 PM
Dat vind ik nou ook. Zelfs met het eerste ontwerp van Soho hebbie dat al nmm..
Bouw dan niets. Een gat tussen Willemswerf en Willemsbrug vind ik dan beter op z'n plaats ten behoeve v/h skylineeffect.

First city syndrome
September 26th, 2004, 09:51 PM
Mij lijkt het volume juist wel aardig op de overige bebouwing aansluiten. Breedte refereert aan volume van Willemswerf en laat - gezien de impressie - ook voldoende zichtlijn richting punt Wijnhaveneiland open. Op dat eiland staan de slanke, en straks met Punttoren ook echt hoge torens (ja, het kan altijd hoger). Een stad vol met alleen maar fallussymbolen hoeft voor mij niet direct. Hier en daar een brede kneiter ertussen zie ik vanwege de afwisseling graag. (Maar goed; ik ben dan ook warm voorstander van het behoud van de Lijnbaanflats.)

Marin
September 28th, 2004, 10:38 PM
De plek waar SOHO moet verrijzen (28.09.2004)

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506SOHO_Lokatie_28092004.jpg

Nexxd
September 28th, 2004, 10:51 PM
Dat oude pand is toch de Willem de Kooning (kunstacademie)? Mag hopen dat dat blijft staan!

Skyscrapercitizen
September 28th, 2004, 11:01 PM
Dat blijft zeker staan!

Marin
September 28th, 2004, 11:19 PM
De plek waar SOHO moet verrijzen (28.09.2004)

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506SOHO_Lokatie_28092004.jpg

Dat oude pand is toch de Willem de Kooning (kunstacademie)? Mag hopen dat dat blijft staan!

Momenteel ondergaat het pand een (ingrijpende) verbouwing..

Gyz
September 29th, 2004, 08:02 PM

klopt, heb ik nog aan gestudeerd ... Blijft ook zeker staan want het is van binnen helemaal gerenoveerd, de kern is nu een glazen toren (vroeger leeg binnenplaatsje). Ziet er van binnen erg mooi uit, oude statige bankzalen, kleine nisjes en die strakke glazen kern die met loopbruggen is verbonden met het oude gebouw.

CborG
September 30th, 2004, 11:00 AM
wat een lelijke galerijflat!!:puke: als ze er in het midden nou eens 5 meter tussenuit zagen dan ziet het er gelijk beter uit!

het wordt daar trouwens wel dense met deze en die projecten aan de andere kant, een mooie toegangscanyon naar blaak toe

Kees
February 9th, 2005, 07:44 AM
ergens heb ik 'm al eens voorbij zien komen, maar toch:

bron: Group for Architecture (http://www.groupa.nl) (project list 2004 - Wijnhaven)

http://img54.exs.cx/img54/8189/sohogroupa0bu.jpg

Marin
February 9th, 2005, 08:06 AM
Ik geloof dat bovenstaande plaat weinig serieus is. Kraaijvanger Urbis (www.kraaijvangerurbis.nl) werkt toch aan het voorlopig ontwerp?

Kees
February 9th, 2005, 08:14 AM
@ Marin
Dat hoop ik ook, zie ik liever dan deze verschijnen

dirkholtkamp
April 13th, 2005, 12:20 AM
Vandaag een mooi stuk in "trouw" (koop hem normaal nooit maar hij lag in de trein...) over deze toren;

"Komt die toren er? Welzeker, zegt projectontwikkelaar Amplan Vastgoed. Er zijn nog wat formaliteiten af te handelen - zo sputtert welstand nog wat tegen omdat het gebouw te hoog zou zijn. Maar dat loopt wel goed af, want de maten staan gewoon in het bestemmingsplan. Ligvoet (architect) is nog druk bezig met de technische details. Zoals: mogen de bewoners straks op zo'n grote hoogte in hun auto blijven zitten, of moeten ze in een apparte lift omhoog? Een kwestie van uitwerking, meer niet. Technisch kan het allemaal."

Dit citaat betreft slechts een deel van het artikel, wat mij betreft echter het belangrijkste deel; dit geeft hoop!

Marin
April 13th, 2005, 09:24 AM
Eentje waar ik echt naar uitkijk. Klinkt goed allemaal..

Dukebas
April 13th, 2005, 09:54 AM
zo sputtert welstand nog wat tegen omdat het gebouw te hoog zou zijn

Te hoog? Wat nou te hoog? Uit wat voor soort mensen bestaat deze welstand eigenlijk? Kan het niet afgeschaft worden?

Jan
April 13th, 2005, 09:58 AM
'te hoog' gaat waarschijnlijk over een miereneukoverschrijding van een paar meter. Welstand moeten ze niet afschaffen, maar moet zijn prioriteiten en werkwijze anders bepalen.

Brik
April 13th, 2005, 03:16 PM
Welstand moet niet zeuren over hoogtes, maar wel over gevels en materialen. In de zeer directe omgeving staan voorbeelden van hoe het niet moet (achterkant Willemswerf, Waterstadtoren) en van hoe het wel moet (Red Apple).

Laten we oppassen dat dit geen Bijlmerflat wordt met hier en daar de uitstraling van een parkeergarage omdat de architect zo nodig stoer moet zijn en snele halen snel thuis een paar autootjes op de twintigste verdieping wil tekenen.

Kees
April 13th, 2005, 04:04 PM
geen idee van wanneer dit is, maar het bevestigt zo'n beetje dirkholtkamp's post

bron: Cobouw (http://www.cobouw.nl/paginas/cobouwspecials/cobouwspecialsleesmeer.asp?nieuwsID=24534)

Cobouwspecials
Parkeren: In hoogbouw voor de deur parkeren
VMX-architects is het verst bij het parekeren voor de deur in hoogbouw met een appartementengebouw op IJburg, dat eind dit jaar wordt opgeleverd. Nooit meer met de boodschappen zeulen naar de lift.

Hotel Elzenhof op Schiphol zou de primeur krijgen: parkeren naast de deur, al bevindt die zich op de vierde of vijfde verdieping. Dankzij een langgerekte hellingbaan die door het hotelgebouw spiraalt, zouden hotelgasten daar bijna naast hun auto kunnen slapen.
Het plan van architect Kees Christiaanse kwam echter nooit verder dan de tekentafel. Het sneuvelde toen er een stop werd afgeroepen voor bouwplannen rond de nationale luchthaven.
Een stap verder is Kraaijvanger Urbis. Voor een locatie pal naast de Willemsbrug in Rotterdam ontwierp het bureau een woontoren, die wordt opgetrokken rondom een soort grote Smart-toren. Daarin worden de bekende stadsautootjes hoog boven het maaiveld geparkeerd.
Het bureau kwam volgens projectarchitect Dick Baggerman tot die keuze doordat de krappe kavel geen ruimte overlaat voor hellingbanen naar een parkeerverdieping. Tegelijkertijd biedt de ondergrond geen ruimte voor een garage, aangezien daar de schoorpalen van de Willemsbrug schuin doorheen steken. “Dus hebben we maar van de nood een deugd gemaakt en nemen we de auto’s mee naar boven. En net als bij de Smarttorens zijn ze prominent zichtbaar vanaf de straat.”

Liftproblematiek
De stedenbouwkundigen van Rotterdam worstelen momenteel met de inpassing van het plan, maar dat mag niet beletten dat een delegatie van Kraaijvanger Urbis zich vorige week door de Duitse fabrikant van mechanische parkeersystemen Wöhr liet rondleiden langs interessante projecten in Hamburg. Volgens Baggerman heeft dat een goed beeld gegeven van de technische mogelijkheden. Zeker als er twee liften worden toegepast voor het verticaal transport, maakt hij zich geen zorgen over de betrouwbaarheid en acht hij het plan haalbaar. De autolift echter tegelijkertijd gebruiken voor personentransport, zoals projectontwikkelaar Amplan graag wil, lukt waarschijnlijk niet. Het beoogde palletsysteem is namelijk niet gemakkelijk aan te passen aan de strenge veiligheidseisen die gelden voor verticaal transport van personen.

Bobbelingman
April 13th, 2005, 04:18 PM
Het bovenstaande bericht is van 1 april 2005

Kees
April 13th, 2005, 04:19 PM
^stukje in cobouw is van 1-4-2005

Scarlet Bee
April 13th, 2005, 04:44 PM
Ik heb volgens mij al eerder ergens gepost dat, naar ik uit betrouwbare bron binnen Kraaijvanger Urbis vernomen heb, het project in principe gewoon doorgaat. Wat dan precies de reden is dat ze er nu nog niet aan het bouwen zijn weet ik niet.

Splinter
April 14th, 2005, 11:50 AM
ze houden het spannend in elk geval, maar in ieder geval wel lekker dat ze er nog druk mee zijn.

harriel
April 14th, 2005, 11:45 PM
Lelijk ontwerp en haalt de Big Apple helemaal naar beneden. Blik hoort op de weg en niet in de lucht. De impressie, zoals bij nr 8 in deze thread, klopt van geen meter. Het gebouw komt strak tegen de hogeschool aan te staan. Kijk maar eens naar de foto die Marin heeft geplaatst.
De mooie gevel van, het oude deel van de school, wordt voor een deel aan het zicht onttrokken. Nee, ik ben niet gelukkig met deze ontwikkeling.

Brik
April 15th, 2005, 10:42 AM
Eens Harriel, het is een gebouw wat op Schiphol of de Maasvlakte past, maar niet in het kloppend hart van ons Rotterdam.

Afwijzen die handel.

Splinter
April 15th, 2005, 11:32 AM
verwacht niet dat het in deze vorm neergezet gaat worden, wordt vast nog aan gesleuteld, of zit ik er nu grandioos naast?

Marin
April 15th, 2005, 11:47 AM
^ Te hopen is dat je er grandioos naast zit..

Scarlet Bee
April 15th, 2005, 06:28 PM
@Harriel, jij geeft aan dat:
1. SOHO de Red Apple naar beneden haalt.
2. auto's op de weg horen
3. de impressie niet klopt
4. de oude gevel aan het zicht onttrokken wordt

Je kunt om met punt 1 te beginnen niet verwachten dat architect A een ontwerp gaat verzinnen ten favoure van architect B, om te beginnen al niet omdat de plannen tegelijkertijd ontwikkeld zijn. Dat auto's op de weg horen vind ik wat kort door de bocht. De architect wil nl. een bepaald effect bereiken (parkeren voor de deur + parkeerprobleem begane grond oplossen) en doet dit op een innovatieve manier. Vervolgens geef je aan dat de impressie niet klopt. Ik denk dat je 'm wat beter moet bekijken, want tussen SOHO en de school loopt gewoon een straat. Je laatste argument, dat de oudbouw aan het oog onttrokken wordt, vind ik onzin. De architect laat door de hap onder uit SOHO zien dat hij hier goed over nagedacht heeft.

Ik zie SOHO als een structurele verbetering in het aanpakken van het kale/doodse/grauwe/braakliggende gebied rond Blaak, en steun daarom bebouwing op deze locatie (de zgn Domuslocatie). Wél vind ik het jammer dat de Red Apple, SOHO en Wijnhaeve niet integraal zijn aangepakt. Dat had die hele zone tussen Waterstadtorens en Blaak een impuls gegeven.

harriel
April 17th, 2005, 01:07 AM
@Scarlet Bee:

De ene architect hoeft niets te ontwikkelen ter ophemeling van een andere architect. Maar hij heeft wel rekening te houden met de omgeving: zijn plan moet passen in die omgeving! Het plan is al ouder dan de plannen die er nu zijn ontwikkeld voor dat gebied. Ik heb gewoon mijn mening gegeven over dat plan en wat nu bekend is (Red Apple). Het gebied moet een eenheid worden en dat vind ik nu niet het geval. Maar dat geef je zelf ook al toe.

Ik heb een redelijk goed voorstellingsvermogen om impressies in een bepaalde ruimte te plaatsen. De getoonde impressie staat ruimtelijk geheel verkeerd op die lokatie, de verhoudingen ten opzichte van het bestaande klopt niet! Ik heb de impressie gezien en ben ter plekke gaan kijken of dat ook zou kunnen. Mijn conclusie is dat er te veel ruimte zit tussen de bestaande bebouwing en het ontwerp. Ook al zit er een straatje tussen.

Daarnaast vindt ik gebouwen met veel glas niet mooi. Ze zijn mij te open. Ik zie liever een mooi aangeklede dame dan een schaars geklede dame. Je ziet te veel: de een vindt dat mooi de ander niet.

Raffinement bij een ontwerp is belangrijk voor mij. Vergelijk de Big Apple met dit ontwerp. Beiden hebben veel glas. De een heeft veel uitstraling de ander niet.

Dan de auto's. Mijn mening is dat auto's zoveel mogelijk weggestopt moeten worden: dus onder gebouwen en niet in de lucht. Blik is niet mooi maar soms wel erg handig.

Zoals gezegd ik heb alleen maar mijn mening gegeven. Er moet daar wel iets gebouwd worden maar niet deze naakte dame die meteen alles laat zien.

Jan
April 17th, 2005, 10:50 AM
Het gebied moet een eenheid worden en dat vind ik nu niet het geval.Dat hangt er vanaf hoe je eenheid definieert en waardeert. Als ik Red Apple, Coopvaert en Soho naast elkaar bekijk, dan vind ik de onderlinge verschillen in de verschijning en aanpak juist heel aardig. Juist in verscheidenheid kan de eenheid zitten. (vrij naar de sig van Shiro) :) Nu nog duimen dat ze een beetje tegelijk worden gebouwd.

Dr. Dubai
April 17th, 2005, 10:54 AM
dat zou leuk zijn, deze gebouwen in 1 lijn, met waarschijnlijk ook nog wijhaeve in aanbouw, dat wordt leuk.

Brik
April 17th, 2005, 10:54 AM
Probleem is bovenal dat de heren architecten meer met hun ego bezig zijn dan met de stad. Orgineel okee, maar hoe ziet het er uit als de rekeningen zijn betaald?

harriel
April 17th, 2005, 11:57 PM
@Jan:
Gelukkig is er een grote verscheidenheid aan kleding te koop! Er is echter een groot verschil: een vrouw kan gemakkelijk van kleding verwisselen, een gebouw niet. Dus de keuze moet in één keer goed zijn.
Dat bedoel ik met raffinement.

Kees
April 21st, 2005, 03:57 PM
jipie!

bron: Amplan Vastgoed (http://www.amplan.nl)

Amplan Vastgoed is ook actief in Rotterdam waar langs de oprit van de Willemsbrug (tussen de Blaak en de Wijnhaven) in overleg met de dienst stedenbouw van de gemeente Rotterdam een opmerkelijk woongebouw gerealiseerd gaat worden.

Woongebouw Urbis

Woongebouw Urbis in Rotterdam bevat circa 72 ruime woningen en conform de eisen van het bestemmingsplan 105 parkeerplaatsen. Het architectenbureau Kraaijvanger Urbis heeft een parkeeroplossing ontworpen bestaande uit een transparante autolift die de auto op hoogte voor de voordeur zet. Op de Zuidkop liggen per laag 2 woningen met uitzicht over de Maas. En op de Noordkop hebben de woningen uitzicht naar het centrum van Rotterdam.

http://www.amplan.nl/content/images/urbis_staand1.jpg

Dr. Dubai
April 21st, 2005, 04:08 PM
zeker een mooie impressie dit, wordt toch een heel mooi gebouw:)

harriel
April 21st, 2005, 04:18 PM
Smaken verschillen nu eenmaal: uitgesproken lelijk! Ben benieuwd wat er werkelijk gerealiseerd gaat worden. Vaak zijn er grote verschillen tussen het eerste idee en de werkelijke uitwerking. Kijk maar eens naar de Big Apple!

Jan
April 21st, 2005, 04:25 PM
Fantastisch project, vooral door z'n stedelijke en transparante uitstraling. Hiervoor kom je naar Rotterdam. Moge het snel gerealiseerd worden. :)

Nieuwe Waas
April 21st, 2005, 05:42 PM
Schitterend, het heeft tenminste ook een beetje massa.

Dennis
April 21st, 2005, 05:51 PM
supervet ontwerp, en leuk voor de dichtheid daaro

Ace
April 21st, 2005, 06:03 PM
Ik ben tegen. Ik vind 'm van de zijkant veel te lomp ogen. Alssie nou 2x zo hoog had geweest, oké. Maar nu ff niet!

dirkholtkamp
April 21st, 2005, 06:32 PM
Deze impressie stond ook in het artikel in Trouw van een week geleden. Ik vind 'm mooi.

Scarlet Bee
April 21st, 2005, 07:02 PM
Ik ben benieuwd in hoeverre je achter het gebouw langs kunt kijken als je van de verlengde Willemsbrug afrijdt. De naam vind ik trouwens wel een beetje truttig - of anders gezegd; het feit dat een gebouw de naam van een architectenbureau krijgt.

Skyscrapercitizen
April 21st, 2005, 07:08 PM
Prachtig project, ik ben benieuwd hoe het uitgewerkte ontwerp eruit gaat zien...

CborG
April 21st, 2005, 07:48 PM
Ik vind het een lelijk ontwerp, veels te breed en auto's moeten onder de grond ipv in de toren

Kees
April 21st, 2005, 09:08 PM
Die naam moet een vergissing zijn, dat is het enige lelijke, ze zullen wel iets met "ae" bedenken.
Dit moet zo spoedig mogelijk langs welstand en de palen moeten gelijk met Markthal, Red Apple, Wijnhaeve en KPN de grond in. Ik wil een bouwkranenfestival.
zijn er trouwens elders voorbeelden van parkeren voor je voordeur in een toren?

Skyscrapercitizen
April 21st, 2005, 10:00 PM
@ Cborg

Waarom moeten auto's onder de grond? Is het niet juist uniek om op 65 meter hoog de auto naast de deur te hebben, wat veel mensen toch graag willen? Je Porch of Lotus naast de deur op 70 meter hoogte is toch mooier dan je Porch of Lotus in een betonnen kelder...

En over die breedte: noord-zuid is hij juist heel slank. Zelfde idee als bij Vestdijktoren in Eindhoven, IMO 1 van de mooiste projecten UC.

Wacht maar tot je goede impressies van deze jongen ziet, met een mooie transparante gevel. :P

CborG
April 22nd, 2005, 10:48 AM
^^ff een quote van een tijdje terug..

wat voor verschil maakt dit systeem dan boven een normale parkeergarage als het om verkeersproblemen gaat??
Als Dhr. Mol op de 20ste verd. moet zijn met zijn auto, en jij komt net aangereden, dan kan je lachen.
vooral als het `7:30 en je andere 50+ flatgenoten ook thuiskomen en ook allemaal omhoog willen.

wil dit een beetje werken dan heb je wel 20 liften nodig en dat maakt die toren er niet rendabeler, en zeker niet mooier op

het woont ook zo lekker rustig op de 10de verdieping met al die heen en weer schuivende liften

Het zal wel aan mij liggen, ik kan echt op geen enkel vlak een voordeel of reden verzinnen om zoiets daadwerkelijk toe te passen.

maar ach we moeten niet klagen; zonder lelijkheid bestaat er geen schoonheid :) :cheers: :cheers: :drunk:

Skyscrapercitizen
April 22nd, 2005, 03:57 PM
@ Cborg

Jij denkt dat ze niet onderzocht hebben hoeveel liften er nodig zijn? die mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn hoor, en die hebben al lang berekend of het haalbaar is...

Wat voor verschil het maakt? Dat je de auto naast de deur hebt, dat je een bijzonder ontwerp hebt wat de aandacht trekt, dat je vernieuwend bezig bent.

Maar het zal inderdaad wel aan jou liggen. ;) :cheers:

Capzilla
April 22nd, 2005, 03:59 PM
Vernieuwend om het vernieuwend is ook maar niks anders. Die SMART zuiltjes zijn wel top, maar dit vind ik eerlijk gezegd eerder over de top. Had toch echt liever het zwembad gehad.

Amo urbem
April 22nd, 2005, 06:31 PM
Het spijt me, ik ben te lang weg geweest. (m'n site is verouderd, m'n baard is gegroeid en ik heb wallen) Maar ik vind dit wel een, nou ja, moderne toren. toch kunnen ze beter een magnetrail aanleggen, da's beter voor het milieu. Ik denk niet dat die ferrari's erg zuinig zijn...

rotterdammer
April 22nd, 2005, 07:26 PM
@skyscr. favos Ik ben ook bang dat ferrari's te breed zijn voor de lift :)

Ik ben erg enthousiast over het ontwerp. Hoog, transparant, slank van de zijkant (a la WTC). Dit is totaal anders dan wat er in de buurt staat. Die auto's vind ik eerlijk gezegd bijzaak, overigens leuk dat Rdam daarmee een primeur zou hebben. Zowel het materiaal (glas) als de vorm (rond) vormen een contrast met de rest van de omgeving. Als ze dan ook nog een hoogwaardige top maken (lees: geen zichtbare lifthuis etc.) wordt dit een van mijn favorieten. :cheers:

Scarlet Bee
April 22nd, 2005, 07:43 PM
Ik denk dat het de slankheid wordt die de toren uiteindelijk mooi gaat maken. Bij die wisselende overstek a/d achterkant heb ik nog wel mijn twijfels (chaotiseert de boel wat mij betreft).
Uit inside-info heb ik vernomen dat er nog geen nieuwe impressies zijn, en dat er sinds begin 2004 eigenlijk vooral gepraat is. De plotselinge opleving in dit topic is voornamelijk door stukjes uit indirecte bronnen (zoals Cobouw), daarom wacht ik nog wel met juichen tot het eerste persbericht of de eerste post van Kees (hulde voor al je speurwerk!).

Kees
July 1st, 2005, 11:37 AM
gaat over Wijnhaeve, Noordzijde Wijnhaven en SOHO.

bron: Welstand - R'dam (http://www.wonen.rotterdam.nl/smartsite2071177.dws?Menu=2036514&MainMenu=200037) (Agenda 6 juli )

Deelverslag van 27 april 2005
Oude Haven
Presentatie: John Westrik
Aanwezig bij dit punt: Peter van der Helm (stedenbouwkundige dS+V)
Agnes Wittink (projectleider OBR)

Westrik presenteert de resultaten van de - op aandringen van de commissie - op
20 april jongstleden georganiseerde workshop t.b.v. alle betrokkenen, onder voorzitterschap van Maarten Schmitt.
Op een maquette is de situatie aangegeven die door de dS+V als uitgangspunt werd genomen. Dit model werd door Schmitt geaccepteerd als een goede stedenbouwkundige basis. Een tweede maquette toont het resulterende model.
Overige deelnemers aan de workshop waren Roeland Dreissen (Groupa Auckett), Hans Kuiper en Rob Vreeswijk (KOW), Rob Ligtvoet en Dick Baggerman (Kraaijvanger Urbis), Martin Knuijtt (Okra), Dirk van Peijpe (stedenbouwkundige dS+V), Peter van der Helm (stedenbouwkundige dS+V) en Agnes Wittink (projectleider OBR). Nadat dS+V en de architecten tot overeenstemming waren gekomen voegden vertegenwoordigers van de opdrachtgevers zich bij het gezelschap, t.w. Lineke Taatgen en Kees van der Kleij (NS Vastgoed), Gijs van Leeuwen (Amplan), Klein Haneveld (Hillen en Roossen) en Gait Heutink (OBR). Blauwhoed was niet vertegenwoordigd.
Van de workshop is een verslag gemaakt dat na vaststelling zal dienen als onderlegger voor de planvorming.

Uitgegaan werd van drie schaalniveaus, t.w. binnenstad, schakel tussen rivier en binnenstad en afbouw Oude Haven. Tevens werd de continuïteit van het weefsel als uitgangspunt genomen, met continue dichte hoeken. Alle rooilijnen zijn aanvaard, ondanks te verwachten dilemma's op gebouwniveau. Door alle aanwezigen werd het plan van Okra voor de openbare ruimte omarmd.
Voor alle gebouwen is een maximale hoogte van 70 m. overeengekomen, conform het bestemmingsplan.
Het plan van Kraaijvanger Urbis voor woningen met een horecafunctie in de plint is momenteel nog in een prematuur stadium. Tijdens de workshop deelde de architect van Auckett mee dat 3000 m² extra programma moet worden geaccommodeerd.
Aangegeven is dat er geen sprake kan zijn van een simpele verdere ophoging van het volume.
Een voorstel van de architect om het gebouw te laten indalen in de plint is verworpen, aangezien de plint niet mag worden aangetast.
Door KOW is geaccepteerd dat de plint van hun toren een aparte architectonische vormgeving krijgt. De tuin krijgt een privé-karakter, met mooi ontworpen hekken, die echter wel twintig meter hoog worden.

Getracht is om met het programma in gedachten de volumes binnen de ensembles op elkaar af te stemmen. Alle aanwezigen konden zich uiteindelijk vinden in het resulterende model, zoals gepresenteerd op de maquette.
Westrik is ervan overtuigd dat het maximaal haalbare is bereikt in de workshop.

De commissie kan zich in grote lijnen vinden in het voorgestelde model en stelt het op prijs dat de stedenbouwkundige uitgangspunten hiermee duidelijk zijn vastgelegd.
De leden van de commissie concluderen aan de hand van de maquette die het workshopresultaat weergeeft dat de KOW-toren en het Witte Huis met de tussenliggende bebouwing een cluster vormen. Bij de beoordeling van het ontwerp van de toren moet eerder naar het Witte Huis als referentiekader worden gekeken dan naar de grote andere gebouwen in de buurt.
Doordat de bebouwing tussen de gebouwen van Auckett en KOW gedeeltelijk terugligt, ontstaat daar aan de Verlengde Willemsbrug een tuin of plein. Voorgesteld wordt om het programma zo te organiseren, dat deze 'nis' in de wand drie gevelwanden krijgt. Dan kan een hek achterwege blijven. De 'nis' krijgt bijval, omdat daarmee wordt voorkomen dat de Verlengde Willemsbrug het karakter van een "ravijn" krijgt.
De mogelijkheid om het gebouw naar ontwerp van Kraaijvanger Urbis aan de overzijde te realiseren als twee volumes met een glazen tussenstuk wordt nog bestudeerd. Indien de vorm van dat gebouw enigszins wordt aangepast, dan kan vanuit de Wijnstraat een betere zichtlijn (richting 'nis') ontstaan. Al eerder is erop aangedrongen om de Wijnstraat niet langer als een achteraf gribus te behandelen, maar juist op te waarderen.
De commissie heeft tot dusverre geen informatie gekregen over het plan van Okra voor de buitenruimte. De leden zijn vooral nieuwsgierig naar het plein aan de Geldersekade. Westrik zal voor materiaal zorgen.
De commissie wacht met spanning de ontwerpen af.

rotterdammer
July 1st, 2005, 01:32 PM
Origineel zo een workshop. Scheelt een hoop vergaderingen en tijd!
Klinkt allemaal wel aardig maar ik vind dat men niet zo star moet vasthouden aan een bovengrens van 70 meter. Zeker niet als aangegeven wordt dat men nog 3000m2 extra wil toevoegen. Gewoon 10 meter erbij en snel bouwen die hap! :cheers:

Brik
July 1st, 2005, 01:45 PM
Ik vind dat de welstandscommissie dit sterk aanpakt. Mij komt het over dat het een mooie plek wordt, een knooppunt van zichtlijnen en kades. De oude toneelschool, De Red Apple, het Witte Huis en straks het Wijnhave geven het gebied klasse. Het Soho gebouw is een zeer lelijk eendje in de klas, een project wat zelfs op een industrie terrein zal misstaaan. Bovendien is verpest het allerleid zichtlijnen. Ik moet er niet aan denken dat ik op een foto van het Witte Huis naar die debiele parkeergarage op 70 m hoog moet kijken. Nee, dan liever de Red Apple met een orginele en zorgvuldige gevel.

Soho = Zeer lelijk

Skyscrapercitizen
July 1st, 2005, 03:59 PM
Brik haat glas?

Ik vind SOHO de mooiste denk ik. :) Dus beetje voorbarig om te zeggen dat hij zeer lelijk IS... :)

empersouf
July 1st, 2005, 05:53 PM
Ik vind dit een schitterende toren, hoger kon natuurlijk altijd. Zou goed een Landmark kunnen worden denk ik, observatie dekje erboven misschien.

Scarlet Bee
July 2nd, 2005, 03:24 PM
'De tuin krijgt een privé-karakter, met mooi ontworpen hekken, die echter wel twintig meter hoog worden.'
Cool, klimmen die R'damse dieven zó hoog?! Dan houden ze ongetwijfeld ook allemaal van hoogbouw.

Kees
July 11th, 2005, 04:36 AM
^
Dan kan een hek achterwege blijven

bron(nen): Woonkrant.nl (http://www.telegraaf.nl/woonkrant/reportages/22234091/Parkeren_op_niveau.html) en Hoogbouw Forum (http://www.skylinecity.info/forum/viewtopic.php?t=449&start=25)

Reportages

wo 29 jun 2005

Je auto op tien hoog voor de deur

Parkeren op niveau
door Petra Slaats

AMSTERDAM - Waren er in 2000 nog 6,3 miljoen personenauto's in Nederland, in 2020 zullen dat er naar verwachting 8,8 miljoen zijn. En nu hebben we al moeite onze heilige koe te stallen, vooral in stedelijke gebieden. Daar kan men de auto amper kwijt, laat staan voor de deur. En daar moeten we nog dik voor betalen ook. Tijd dus voor ruimtebesparend parkeren dicht bij huis. De volautomatische autolift, zowel boven- als ondergronds, lijkt een goed alternatief.

In het buitenland worden ze al naar volle tevredenheid in de woonomgeving geïntegreerd. In Nederland krijgt Rotterdam de 'primeur'; Je auto op tien hoog voor de deur. Bureau Kraaijvanger Urbis ontwierp een woontoren, die moet komen te staan langs de oprit naar de Willemsbrug. Projectarchitect Dick Baggerman: "Een ondergrondse parkeergarage is daar niet mogelijk omdat de schoorpalen van de Willemsburg schuin de grond insteken en de geringe ruimte op de grond biedt geen plaats voor hellingbanen naar een parkeeretage. Daarom is er voor parkeren in de lucht gekozen." Car Parkers Nederland zal de volautomatisch autolift van de Duitse fabrikant Wöhr in de woontoren installeren. Directeur John Krijnen: "De auto's worden volautomatisch getransporteerd. Ze worden als het ware ingeslikt en door een liftrobot naar de verdieping gebracht waar het appartement van de eigenaar zich bevindt. De bedoeling is dat de auto's in boxen worden gestald waar de eigenaar bij kan. Hoe die boxen eruit gaan zien en hoeveel er precies komen moet nog nader worden bekeken." De woontoren wordt 70 meter hoog en elke laag bestaat uit vier woningen. Leuk is dat je de auto's in dit project van buitenaf op en neer kunt zien gaan.

Skyscrapercitizen
July 12th, 2005, 09:17 PM
hmmmm, ik zou het toch wel erg stoer vinden als dit er komt. Maar het lijkt niet echt volop in ontwikkeling te zijn, als ze al niet weten hoeveel er in komen...

En ik zou wel eens willen weten hoe snel het gebouw de auto's kan afhandelen met het beoogde parkeersysteem.

Duidelijk is iig dat er op deze lege plek zo snel mogelijk iets moet komen, en dit zou zeker een goede vulling zijn!

Kees
July 18th, 2005, 10:49 AM
Kraaijvanger . Urbis heeft de teksten op haar site aangepast.
hoopgevend :)

bron: Kraaijvanger Urbis (http://www.kraaijvangerurbis.nl)

Woongebouw Domuslokatie te Rotterdam
opdrachtgever: Amplan Vastgoed BV
ontwerp: Rob Ligtvoet
projectteam: Dick Baggerman en Laurens Meulman
soort opdracht: ontwerp, calculatie, bestek, bouwvoorbereiding en uitvoering

Voor een smalle locatie in Rotterdam tussen de oprit naar de Willemsbrug en de Willem de Koning academie is in opdracht van Amplan Holding een bijzonder woongebouw ontworpen.

Het plan bevat circa 72 appartementen en voorziet in circa 92 parkeerplaatsen.
De begane grond bevat naast de entreehal van de woningen, de entree van de parkeerlift alsmede een ruime horecavoorziening.

Om parkeren op de moeilijke locatie mogelijk te maken, is een uniek concept ontwikkeld; parkeren op grote hoogte voor de deur; d.w.z. rondom een centrale autolift worden de auto’s op hoogte, naast de appartementen, geparkeerd.

Het parkeerdeel wordt geheel van glas gemaakt zodat er vanaf de oprit van de brug een doorzicht blijft behouden naar de achtergelegen Waalhaven.
Om zicht op de waardevolle zijgevels van de kunstacademie te behouden zijn de eerste 4 bouwlagen aan de noordzijde onbebouwd voorgesteld.
Op de bovenste verdieping is een groot glazen restaurant opgenomen.

Nieuwe Waas
July 18th, 2005, 11:45 AM
:bow: Please let it come

Skyscrapercitizen
July 18th, 2005, 11:55 AM
"zodat er vanaf de oprit van de brug een doorzicht blijft behouden naar de achtergelegen Waalhaven."

:? Gaan ze de waalhaven verplaatsen? ;)

Splinter
July 18th, 2005, 10:52 PM
hahahah...ze zullen de wijnhaven wel bedoelen

Stratosphere 2020
July 20th, 2005, 03:11 AM

Goede observatie zo dacht ik ook. Eigenlijk niet haalbaar en ik zou er niet willen wonen met wachttijden.

Gerard
July 20th, 2005, 09:02 AM
Het is toch leuk als het geprobeerd gaat worden. (een mooi expiriment) Ze zullen er vast goed over nadenken hoe ze daar mee om kunnen gaan. Het lijkt me ook dat er bij piekmomenten een probleem kan ontstaan maar so what.

Het ziet er geinig uit en niet nog meer standaardwerk in ieder geval. Ik geef dat ding meer dan het voordeel van de twijfel. En of het lelijk wordt moeten we maar afwachten.

Als het niet werkt hebben de Rotterdammers weer iets om over te kankeren want daar zijn we goed in en als het wel werkt dan kan iedereen er trots op zijn dat het er staat.
Het lijken wel gewoon Nederlanders die Rotterdammers.

supercees
July 20th, 2005, 10:38 AM
Volgens mij is dit zeer zeker haalbaar... Niet iedereen gaat op hetzelfde tijdstip naar het werk net zo min als dat iedereen op hetzelfde tijdstip thuiskomt...

In Nairobi heb je een parkeergarage van 16 hoog met 4 liften en iets van 750 plaatsen... ik heb van die garage redelijk vaak gebruik gemaakt... en nog nooit langer dan 3 minuten hoeven te wachten... dus waarom zou het in Rotterdam niet kunnen?

Ik vind het een perfect idee en zoals Gerard zegt... als het goed werkt is het veel vaker toepasbaar...

Skyscrapercitizen
July 20th, 2005, 11:59 AM
LOL komt statosfeer weer ff kankeren en lekker negatief doen over iets waar hij helemaal geen verstand van heeft. ;)

MAar ja als leek weet je het natuurlijk beter dan het bedrijf dat met het plan bezig is. Die hebben vast nog niet over wachttijden en haalbaarheid nagedacht... :bash:

:sleepy:

Sommige mensen moeten eens leren dat ze soms ook vertrouwen moeten hebben in het werk van een ander...

Golda
July 20th, 2005, 12:35 PM
....en iets nieuws en innovatiefs toejuichen en in de armen sluiten.
deze toren is gewaagd, mooi en voegt een nieuw architectonisch en stedebouwkundig hoofdstuk aan de carriere van Rotterdam toe.

Bouwen dat ding!

supercees
July 20th, 2005, 12:40 PM
En sommige mensen moeten misschien ook eens leren niet altijd een anders post af te zeiken.... :drool:

Want het zou dus betekenen dat als je ergens geen verstand van hebt je er je mening niet over mag uiten... beetje onzin zou dat zijn..., daarvoor is het ook een forum...

maar goed...

Nieuwe Waas
July 20th, 2005, 01:03 PM
Zat in de thread een beetje te zoeken waar SOHO vandaan komt. Er heeft kennelijk een zgn. SOHO-toren gestaan. Heeft iemand daar nog foto's van en wat betekent SOHO?

Per
July 20th, 2005, 01:33 PM
^
SOHO is een wijk in Londen en New York. Het is een soort van afkorting, in New York noemt het deel van Manhattan "SOuth of HOustonstreet" zo.

Skyscrapercitizen
July 20th, 2005, 01:36 PM
@ Supercees

Het is niet mijn doel om andermans posts af te zeiken, ik kan er alleen niet tegen als mensen gaan zitten oordelen met onderbuikgevoelens over dingen waar ze geen verstand van hebben, en een project daarom maar afschrijven. Als ik hetzelfde zou doen over een antillen onderwerp dan zou stratos mij daar ook op aanvallen hoor!

:cheers:

En een forum is er ook voor om andermans mening aan te vallen of niet dan?

supercees
July 20th, 2005, 03:10 PM
@ AE... Vooruit dan maar :)

Awais
July 20th, 2005, 03:15 PM
Stavoorse Ongeëvenaarde Huizen Opeenstapeling (=SOHO)

Golda
July 20th, 2005, 03:17 PM
Sodemieters Ongelooflijk Hoogstaand Ontwerp

Skyscrapercitizen
July 20th, 2005, 04:44 PM
Of:

SOHO

SUV Of Hummer Omhoog.

:)

Marin
July 20th, 2005, 05:18 PM
SOHO (http://nl.wikipedia.org/wiki/SOHO_(kantoor))

Awais
July 20th, 2005, 06:22 PM
Maar vertel eens Marin wat denk jij, de enige echte Marin van het HHF, nou zelf van de afkorting SOHO?

rotterdammer
July 20th, 2005, 06:41 PM
SO die's HOog !!!! :cheers:

Nieuwe Waas
July 20th, 2005, 08:26 PM
:laugh: ..en zo Stapelen Originele Hoogbouw Opmerkingen zich op...

Zo heb ik ook nog wel wat:

SOHO is een Soort Ongeïdentificeerd Hoog Object en Soms Ontgaat Het Ons dat Slimme Ontikkelingen Hier Ontstaan. Soortgelijke Objecten Hadden Ontstaansrecht doordat Sommige Oudheidkundigen Het Ontdekten. Sindsdien Ondersteunen Huidige Ontwikkelaars dit Statuut der Onbegrensde Hoogbouw Orakels.

Stelletje Orthodoxe Hoogbouw Onzinnigen! :rant:

dirkholtkamp
July 21st, 2005, 12:28 AM
Schud je die allemaal zo uit je mouw?

Skyscrapercitizen
July 21st, 2005, 01:07 AM
lol, good job! :lol:

Per
July 21st, 2005, 09:23 AM
SO die's HOog !!!! :cheers:
:okay: imo de beste, laat het ze inspireren!!

Nieuwe Waas
July 21st, 2005, 09:31 AM
@dirk, alleen de eerste is moeilijk, daarna zit je in het ritme ;)

Capzilla
July 21st, 2005, 10:44 AM
Voor zover ik weet staat SOHO voor "small offices and home offices", een ander straatbeeld dan de grote businessparken, downtown areas, suburbs.

Awais
July 21st, 2005, 11:26 AM
Hahah, nieuwe waas zingen wij toe!

Gerard
July 21st, 2005, 12:46 PM
^
SOHO is een wijk in Londen en New York. Het is een soort van afkorting, in New York noemt het deel van Manhattan "SOuth of HOustonstreet" zo.

Voor zover ik weet is dit de juiste verklaring voor het geheel. In NY in ieder geval wel. De vraag is welke wijk de orginele is. Die in NY of in Londen.

Capzilla
July 21st, 2005, 01:59 PM
^ Volgens Word Origins (http://www.wordorigins.org/wordors.htm) (en een beetje common sense aangezien Londonium net ietsje ouder is), Londen:

Soho

This is one word whose supposed origin seemed so fanciful that I at first dismissed it as uninformed folklore when it appeared in an Internet discussion group. But, upon looking it up, I found that the London district of Soho does have an odd and true origin.

Soho was first used as a cry in rabbit hunting. It dates to around 1307 and was yelled when the hunters had sighted the rabbit, equivalent to Tally Ho in fox hunting. The areas where Soho now occupies was once pastureland where hunting took place. The place name, which dates to 1632, derives from this hunter's cry.

The origin of New York City's Soho district is another story. Most New Yorkers claim that it is an acronym for "SOuth of HOuston Street," but would seem more likely that it is taken from the London place name. In fact, both explanations seem to be correct. It is indeed an acronym, but that acronym would never have been chosen if not inspired by the London neighborhood.

Nieuwe Waas
July 21st, 2005, 02:27 PM
...maar nu de link nog met de SOHO-locatie waar deze thread over gaat... Zal wel net als de namen op de Wilhelminapier iets met het havenverleden te maken te hebben.

Kees
July 21st, 2005, 02:29 PM
Konijnenplaag op deze locatie tijdens Hoeksche en Kabeljauwse twisten

Gerard
July 21st, 2005, 02:43 PM
Volgens mij alleen maar omdat het lekker modern lijkt te klinken en het erg ingewikkeld is voor een ontwikkelaar om een goede orginele naam te verzinnen.
Het is in ieder geval beter dan die retro achtige namen als de coopvaert e.d.

Awais
July 21st, 2005, 07:11 PM
NY eerder dan LDN?

I mean wat was er eerder: het skatepark Rotterdam in NY of de plaats Rotterdam in Europa?

Nutteloos. Natuurlijk was LDN eerder.

Kees
September 1st, 2006, 05:58 PM
Al meer dan een jaar geen post, maar in 2007 gaan ze beginnen, voor wat het waard zal blijken te zijn, volgens de bron van dit bericht: Nieuwbouwrapportage 2006 (7,3 mB) (http://www.dsv.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Diensten/dsv/bestanden/pdf%20bestanden/Nieuwbouwrapportage2006.pdf).

Check pagina 42 & 43

[Kees]
September 1st, 2006, 06:12 PM
Dat is wel een intressant document, Er staat ook nog iets vermeld over de Posthoornlokatie, volgend jaar willen ze daar ook aan beginnen!

SkyBridge
September 1st, 2006, 07:08 PM
Niet alleen dat, maar ook de Pompenburgtoren, Bijkorama, Baltimore (nu opeens woningen!) en andere interessante projecten willen ze volgend jaar beginnen. Erg goed!

Valt me ook op hoe belangrijk de Calypsolocatie is voor de binnenstad en voor het college (mbt de woningbouw): 430 woningen!

Pruim
September 1st, 2006, 07:24 PM
^^ en de baltimore lokatie, terwijl De Rotterdam weer ontbreekt... Zou er niet al te vast aan houden

SkyBridge
September 1st, 2006, 07:41 PM
Wellicht heeft dat ermee te maken dat pas met De Rotterdam gestart wordt, wanneer de invulling compleet is. Dit kan 2007 zijn, maar ook 2009. In dit document, wat volgens mij een betrouwbaar STREVEN is omdat het college kan worden afgerekend op achterlopende bouwproductie, staan dus alleen woningen waarvan de startdatum enigszins te voorspellen is. Het opvallende vind ik vooral dat Baltimore opeens ruimte gaat bieden aan woningen!

Skyscrapercitizen
September 1st, 2006, 08:27 PM
Maak je geen zorgen over De Rotterdam, daar beginnen ze 2e helft van 2007 met bouwen of uiterlijk begin 2008 als het tegen zit.

Het zou mooi zijn als deze plek zijn 70m toren krijgt met veel glas, dan zou dit gebied echt een totale metamorfose ondergaan tussen 2005 en 2010. Straks een geheel ander stuk stad met veel torentjes en grote afwisseling. Wordt echt leuk.

SkyBridge
September 2nd, 2006, 01:38 AM
Ik denk dat ik maar even m'n oren laat dichtnaaien want zelfs als meer dan de helft van deze projecten de komende twee jaar van start gaat is het haast overweldigend:

Salmpoort 172m
Maastoren 165m
New Orleans 159m
Havana 150m
Baltimore 150m
Juffertoren 145m
De Rotterdam 139m
The Red Apple 128m
Knick Van Zuid 120m
Erasmus MC 120m
Maastoren II 108m
Oosterbaken 99m
Bijkorama 96m
Lloydpier I 90m
Posthoornstraat 90m
Scheepmakerstoren 88m
Cité I 85m
Kromme Hagentoren 80m
Lloydpier II 80m
Hoog Aan De Maas 78m
UWV 77m
Parktoren Prinsenland 76m
Statendam 73m
Wijnhaeve 72m
Cité II 72m
Vopak 70m
Pompenburgtoren 70m
Linea Nova 70m
Willem Ruys 70m
Soho 70m
Calypso I 70m
Calypso II 70m
Lloydpier III 70m
Woontoren Zuidplein 70m
Petratoren 60m?
Van Herkblok-toren 60m
Markthal 50m

:runaway:

Hoogloper
September 2nd, 2006, 02:22 AM
Ja mooie lijst :cheers: Hoe staat het met dat Salmpoort project eigenlijk?

Pruim
September 2nd, 2006, 01:32 PM
Hoe staat het met dat Salmpoort project eigenlijk?

Offtopic? :poke:

Dr. Dubai
September 2nd, 2006, 02:59 PM
De lijst van Skybridge zou een alleen al een geweldige skyline opzich vormen. Met de Gedempte Zalmhaven zijn ze nog druk bezig denk ik, maar dat komt allemaal vanzelf wel:)

SkyBridge
September 3rd, 2006, 01:31 AM
Volgens dat bestandje wordt de Gedempte Zalmhaven gefaseerd gestart. Eerst wordt volgend jaar begonnen met de laagbouw aan de kant van de Veerhaven. Ik heb vernomen dat ze hier al zijn begonnen met voorbereidingen voor de sloop! Begin 2008 wordt dan begonnen met de 172m-hoge toren. Dit kan aardig kloppen - een vriend van me woont nu op die locatie antikraak en heeft te horen gekregen dat 'ie er nog een jaar kan blijven wonen. Als laatste worden in 2008/2009 die prachtige kantoortorens (70m?) aan de kant van de Erasmusbrug gestart.

Volgens mij waren ze al aardig ver met het ontwerp van de Salmpoort-toren. Ik hoop dat we snel impressies te zien krijgen, want ik hou m'n hart vast met baksteen - met zo'n hoogte kan dat mooi uitpakken, maar ik ben bang voor een Montevideo-kloon.

openhaard
September 3rd, 2006, 11:14 AM
hÉ Skybridge, maar als het dan een slanke icoon wordt van glas en staal met een S erop, kun je er dan wel mee leven? ;)

SkyBridge
September 3rd, 2006, 12:20 PM
Bij 'glas en staal' was je me al kwijt. Als dat me niet overtuigt, doet niks het! Mag het dan wel een $ zijn in plaats van een S? :D

daneshm
October 14th, 2006, 02:48 PM
hi guys ,can anyone of you please tell me abt this project ,briefly ......and can u tell me if this is for REAL,or is it just a virtual project !waiting for the reply!(though i live in blaak)

Skyscrapercitizen
October 14th, 2006, 08:42 PM
It's a serious project, but it is getting old and there has been no news about it for a longer time. The location is free for devellopment, but nobody can tell you if this project is the one to get built.

Wegcent
October 17th, 2006, 02:06 AM
Heren (dames) ik heb met plezier dit forum gelezen, maar ik kan nergens de oude render vinden (met zwembad). Omdat de meningen verdeeld waren wou ik zelf beide varianten zien, dus autolift versus zwembad. waar o waar kan ik dat zien?

Marin
October 17th, 2006, 06:43 AM
^ Hier (http://www.zwarts.jansma.nl/artefact-744-nl.html) klikken.

Wegcent
October 18th, 2006, 01:26 AM
Bedankt voor de link. Ik vind dat zwembad wel heel gaaf! Maar ik heb medelijden met mensen met hoogtevrees, zwemvrees en pleinvrees, die kunnen hier niet van genieten waarschijnlijk. Maar is zo'n bad economisch haalbaar? Het is -ben ik bang- niet voor niets uit de laatste plannen verdwenen.

Eric Offereins
October 20th, 2006, 07:53 PM
Het lijkt me wel bizar om bij het zwemmen mensen onder je door te zien lopen, maar het is wel een leuk idee.

Capzilla
October 20th, 2006, 08:03 PM
Maar ik heb medelijden met mensen met hoogtevrees, zwemvrees en pleinvrees, die kunnen hier niet van genieten waarschijnlijk.

Die zullen waarschijnlijk ook geen appartement kopen in een woontoren met zwembad naast het grootste plein van de binnenstad. ;)

Wegcent
October 23rd, 2006, 02:59 AM
Ha ha!:lol: :lol: :lol:

Kees
September 12th, 2008, 07:30 PM
nieuwe website van de ontwikkelaar:

bron: Amplan (http://www.amplan.nl/static/project/6/domus.html)

Woongebouw Domus op de hoek van de Wijnhaven en de Verlengde Willemsbrug in het centrum van Rotterdam bevat circa 72 ruime woningen en, conform de eisen van het bestemmingsplan, 105 parkeerplaatsen. Er is gekozen voor een parkeeroplossing bestaande uit een transparante autolift die de auto op hoogte voor de voordeur van de appartementen zet. Het is de eerste keer dat dit systeem in hoogbouw in Nederland wordt toegepast. Het zuidelijke gedeelte van de smalle driehoekige bouwterrein omvat per laag twee woningen met uitzicht over de Maas. In de noordelijke punt hebben de twee woningen uitzicht op het centrum van Rotterdam. De topverdieping huisvest een restaurant.

Opdrachtgever: Amplan Holding bv en Hillen en Roosen
Architect: Kraaijvanger Urbis, Rotterdam en Hillen en Roosen PO, Amsterdam
Realisatie: voorzien voor 2011
Totaal Oppervlak: 19.200 m2
Aantal Verdiepingen: 22 met 4 woningen per laag en een restaurant op de dakverdieping
Parkeerfaciliteiten: autolift systeem voor 105 plaatsen
Ligging: Hoek Wijnhaven en Verlengde Willemsbrug naast het academiegebouw aan de Blaak
Bereikbaarheid: Voor de auto vanaf de Blaak en via de Verlengde Willemsbrug vanaf de Boompjes. Openbaarvervoer: Trein en metrostation Blaak ligt tegenover het gebouw en overig tram en busverkeer halteert in de nabijheid.

RMR®
September 12th, 2008, 07:33 PM
nog het zelfde plan dus.... lang niks gehoord over deze locatie. Op zich wel vet plan vind ik het, in hoeverre is hier iets concreet?

Marin
September 12th, 2008, 08:13 PM
Samen met Hoog aan de Maas een van mijn favoriete projecten. Nogal verwarrend de plaatjes op bovenstaande site. Het gros van de beelden is het oude ontwerp (http://www.zwarts.jansma.nl/artefact-744-en.html) van Zwarts & Jansma Architects.

RMR®
September 12th, 2008, 08:55 PM
^^jah elk aanzicht is van een ander ontwerp lijkt het

Uplander
September 12th, 2008, 09:00 PM
Jammer dat het zwembad vervallen is. Die autolift vind ik wel een apart idee.
Kan je je moter in de lift alvast warm laten draaien in de winter.
Voor sommige bewoners van Wijnhaeve en The Red Aplle zal het wel ten koste gaan van hun uitzicht, maar dat wisten ze natuurlijk al. :)

Kruimel
September 12th, 2008, 09:23 PM
Wat zou het mooi zijn als deze er komt, dan heb je samen met Kantoor de Blaak een mooie binnenkomst op de Verlengde Willemsbrug!

EuroMaster
September 13th, 2008, 12:00 AM
Hopelijk komt dit ontwerp er na jaren toch nog. Het zou erg mooi zijn op die locatie. Dat vele glas aan de andere kant, het Flat-iron effect en de overkraging zijn spectaculair!

Sonam Plomp
September 13th, 2008, 11:03 AM
Je krijgt op deze manier echt een zwaar stedelijk kruip-door-sluip-door gevoel als je over de Verlengde Willemsbrug binnen komt rijden. Zou dus een zeer waardevolle toevoeging zijn.

Eric Offereins
September 13th, 2008, 03:15 PM
^^ Idd, dat wordt een mooie entree.

Een meevaller dat dit project nog leeft. :)

Liberty City
September 15th, 2008, 09:02 AM
Heel apart gebouw. Wat mij betreft van hetzelfde bescheiden kaliber als Golden Tulip Leuvehaven.

Kees
January 20th, 2009, 07:52 PM
bron: Kraaijvanger - Urbis - architectuur (http://www.kraaijvanger.urbis.nl/nl/projects/architectuur/projects/domus_woongebouw)

http://www.kraaijvanger.urbis.nl/media/projects/domus/KRA_RL_domus_model0209_m.jpg

aldaar meer plaatjes...

wolkenbestormer
January 20th, 2009, 08:08 PM
Kees het is bijna eng hoeveel info jij weet te vinden. Dacht dat dit plan al lang en breed in de vriezer lag.

EPA001
January 20th, 2009, 08:51 PM
Het zou heel mooi zijn als deze smalle maar opvallende toren toch nog gerealiseerd zou worden :). Helaas wordt er niet over een planning gesproken.

xlchris
January 21st, 2009, 10:13 AM
Heb deze toren een hele lange tijd geleden gezien. Nooit geweten dat hij bij The Red Apple en tegenover de Wijnhaeve zou komen.
Zal een erg markant gebouw worden, ben benieuwd of deze doorgaat.

Capzilla
January 21st, 2009, 10:55 AM
Hoop van niet, dat hele "auto parkeren bij de voordeur op 23 hoog" idee vind ik nog steeds niets. Als ze dat er uit laten mag hij van mij morgen al komen, maar anders..

ayelt
January 21st, 2009, 11:16 AM
Op deze plek is momenteel een moestuin in een afgetrapte berm.

Dit soort concepten verdichten de stad waar het echt nodig is.

Niyyu
January 21st, 2009, 11:22 AM
Ik snap de aangevulde waarde niet van een auto voor de deur. Je moet sowiezo een lift in, waarom zou je dat dan met de auto willen. In een flat is het logisch dat je met lift naar garage gaat en dan in auto stapt en wegrijdt. Nu moet je heel lastig met de auto in de lift gaan. En als de lift kapot is kan je niet met de auto naar beneden.

Maar mss is het een oplossing voor een moeilijke ruimtelijke kwestie van parkeren door het vorm van het gebouw, dus ik heb er enigsins vrede mee.

JC_Zwolle
January 21st, 2009, 02:45 PM
^^Dan kan je je auto in de gaten houden zodat je er zeker van bent dat niemand er krasjes op maakt in de parkeergarage. Speciaal voor de achterdochtige Nederlander.:shifty:

Art Deco Style
January 21st, 2009, 03:22 PM
haha met een lamborghini.

wolkenbestormer
January 21st, 2009, 03:42 PM
Ik vraag me af hoe praktisch zo'n systeem is. kan me indenken dat mensen s'ochtends vaak rond dezelfde tijd vertrekken. Als je bovenbuurman dan net met zijn auto in de lift bezig is mag je dan ik weet niet hoe lang wachten tot dat je zelf aan de beurt bent?

Ik kan me gezien de kleine oppervlakte waarop gebouwd wordt wel indenken dat een parkeergarage onder de grond voor alle auto's ondoenlijk is.

daneo
January 21st, 2009, 04:06 PM
beetje gezeur.
jehoort juist deze dingen aan te moedigen, ik vind het origneel en hoop dat het gebouwd word.

Art Deco Style
January 21st, 2009, 04:08 PM
^^Dat is wel een puntje ja. Maar de doelgroep is dan ook voor mensen met een hele grote (lees dure) auto, veel geld en veel tijd;)

daneo
January 21st, 2009, 04:16 PM
dus de wat rijkere oudere mensen.

HGK
January 21st, 2009, 06:06 PM
Ik vraag me af hoe praktisch zo'n systeem is. kan me indenken dat mensen s'ochtends vaak rond dezelfde tijd vertrekken. Als je bovenbuurman dan net met zijn auto in de lift bezig is mag je dan ik weet niet hoe lang wachten tot dat je zelf aan de beurt bent?.

Dat gebeurt 1, 2of 3 keer en dan ga je vanzelf wat vroeger of later naar de lift om je auto op te halen. Denk ook niet dat het anders zal zijn dan bij de Scheepmakers toren lijkt mij in ieder geval het zelfde principe.

Medaart
January 22nd, 2009, 04:09 PM
Flatiron-types worden populair de laatste tijd. Naast Eindhoven en Den Haag staat er inmiddels zelfs eentje in Krimpen aan de IJssel. Om dat in Rotterdam nou nog een keer te herhalen vind ik een beetje beneden de stand van de architectuurstad van nederland

maar . . . beter dan niets

ayelt
January 22nd, 2009, 04:19 PM
Flatiron-types worden populair de laatste tijd. Naast Eindhoven en Den Haag staat er inmiddels zelfs eentje in Krimpen aan de IJssel. Om dat in Rotterdam nou nog een keer te herhalen vind ik een beetje beneden de stand van de architectuurstad van nederland

maar . . . beter dan niets

Deze locatie leent zich nu eenmaal niet voor een andere footprint heh..

Capzilla
January 22nd, 2009, 04:22 PM
Dit plan is in oorspronkelijke vorm (met zwembad, wie herrinert zich dat nog?) ouder dan het Strijkijzer en de Vestdijktoren. Dat het allemaal zo lang duurt is vervelend, maar van herhaling is geen sprake, eerder dat de klonen eerder volwassen zijn geworden.

ayelt
January 22nd, 2009, 04:23 PM
Voor de plek aan de westzijde van de Verlengde Willemsbrug, waar voorheen de SOHO toren getekend stond, heeft architect Rob Ligtvoet van Kraaijvanger Urbis een spetterend ontwerp gemaakt voor woningbouw. Ook dit gebouw is zeventig meter hoog en oogt qua massa niet eens zo heel verschillend van het voorgaande ontwerp, wat natuurlijk komt omdat het op die plek bijna onmogelijk is om wat anders te doen. In het project staan grote woningen gepland.
^^

Ja ze zijn al een eeuwigheid bezig met deze locatie.

Ik neem in ieder geval aan dat we het erover eens zijn dat dit verdomhoekje in de stad gewoon niet kan.

Het zal me benieuwen of hier ooit een serieuze toren van de grond komt..

merijn
January 22nd, 2009, 04:47 PM
Een erg mooie locatie en kavel. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van het ontwerp. Ik houd nooit zo van gebouwen op poten, het gebouw lijkt zich dan terug te trekken en geen relatie aan te gaan met de straat. Ook jammer dat hier juist in de punt het gebouw ''omhoog'' gaat, juist aan de plein-kant van het kavel. Ook komt hierdoor de driehoek vorm van het gebouw en de kavel minder duidelijk naar voren, en dit is juist een van de interresantste aspecten aan het gebouw/de kavel.

Of is het gebouw misschien opgeheven zodat het uitzicht van de buren niet verpest wordt?

Medaart
January 22nd, 2009, 05:06 PM
..

Capzilla
January 22nd, 2009, 05:09 PM
Heb ik nu last van deja vu of jij van het 'wel schrijven niet lezen' syndroom? Ga ergens anders de flap uithalen..

Medaart
January 22nd, 2009, 05:14 PM
Heb ik nu last van deja vu of jij van het 'wel schrijven niet lezen' syndroom? Ga ergens anders de flap uithalen..

de site of waarchijnlijk mijn PC deugt niet

merijn
January 22nd, 2009, 05:15 PM

?

Gaat dit over mijn post, of de hierboven (ge-editte?) post?

Capzilla
January 22nd, 2009, 05:19 PM
^^ Ging over die dubbelpost, die kwam een beetje vreemd over na alle snelle reacties.

Kees
April 2nd, 2009, 07:11 PM
vermoedelijk niet al te serieus, maar toch:

in het Portfolio (http://www.arem.nl/images/Portfolio.pdf) van MvA Stedelijke architectuur (http://www.arem.nl/) staat:

DE POORTWACHTER 2007

De nieuwe woontoren vormt met de Wijnhaeve-toren een poort tot de stad, vandaar de naam De Poortwachter.

meer in dat portfolio.

xlchris
April 2nd, 2009, 07:28 PM
En zoals gewoonlijk, voor de luie mensen onder ons :)

http://i41.tinypic.com/iwjebo.jpg

EPA001
April 3rd, 2009, 02:36 PM
^^ Bij dit plaatje lijken de verhoudingen niet te kloppen. De benedenetages en de mensfiguren zijn veel te groot als ook dit gebouw ongeveer 70 meter hoog zou moeten gaan worden.

Het zou wel leuk zijn als deze 'poort' gerealiseerd zou gaan worden. Maar vooralsnog voel ik meer voor het strijkijzergebouw wat we al zo lang kennen dan dat ik voor deze toren zou gaan. Maar ja, wie ben ik? :nuts:

Pruim
April 3rd, 2009, 11:11 PM
Volgens mij zijn ze 1 gevel vergeten te ontwerpen, hoop ik :lol: Overigens lijkt me een rvs gevel wel kick :)

Kees
December 2nd, 2009, 01:40 PM
bron: Centrumraad (http://www.centrumraad.rotterdam.nl/smartsite2255424.dws) (Agendapunt 4 bijlage (pdf))

BEWONERSAVOND ONTWIKKELINGSVISIE WATERSTADHAVENS
7 OKTOBER 2009

Vraag bewoner Waterstadtoren: Er ligt een stuk grasveld naast de Willem de Kooning Academie (zgn Domuslocatie). Zijn er bouw plannen voor dit stuk en zo ja, waarvoor?
Antwoord dS+V: Er zijn nog geen concrete plannen, maar er wordt wel gestudeerd op ontwerpen die binnen het bestemmingsplan vallen. Naar verwachting is eind 2009 een eerste schetsplan gereed.

Sonam Plomp
December 2nd, 2009, 03:20 PM
Interessant. Betekent dit dat er definitief een nieuw ontwerp/nieuw project wordt ontwikkeld, in plaats van het oude concept met de Flatiron-look en de parkeerlift?

mokummer
December 4th, 2009, 07:52 AM
Interessant. Betekent dit dat er definitief een nieuw ontwerp/nieuw project wordt ontwikkeld, in plaats van het oude concept met de Flatiron-look en de parkeerlift?

mag toch hopen van niet zeg....:bash:

wolkenbestormer
December 4th, 2009, 11:17 AM
Wellicht iets moois van Weeber of KOW? ;)

VictorJ
December 4th, 2009, 12:51 PM
In Berlijn is er na lang gesteggel dit omstreden gebouw neergezet:

http://www.carloft.de/v0/htdocs/index.php

De zogenaamde ´carloft´ is dus niet nieuw. Bovendien heeft de ontwikkelaar het concept laten patenteren!

Een parkeergarage onder de grond lijkt me een goedkopere en veel mooiere oplossing.
Op deze locatie is volgens mij wat beters mogelijk dan het huidige ontwerp. Ik hoop dus op nieuwe ideeen.

SkyBridge
December 4th, 2009, 12:54 PM
^ Parkeergarage onder de grond is vrijwel onmogelijk op deze locatie heb ik begrepen.

VictorJ
December 4th, 2009, 01:14 PM
Tja, de locatie is heel erg moeilijk. Een smal driehoekje. Maar wel op een prominente locatie.

Weet je toevallig waarom een parkeergarage vrijwel onmogelijk is Skybridge? Is het omdat er vanwege de vorm te weinig parkeerplaatsen in passen, omdat in de smalle hoek niet geparkeerd kan worden en er te veel plek verloren gaat aan hellingbanen? Of zijn er ook nog problemen met het water, de infrastructuur of andere gebouwen?

Misschien was het mogelijk geweest om op de wijnhave-locatie parkeerplaatsen te reserveren voor deze locatie. Daar was het makkelijker geweest een garage te bouwen. Toegang via een tunneltje ofzo.

Een andere (heel gewaagde) oplossing zou kunnen zijn om de garage deels onder de verlengde Willemsbrug te leggen. Moeten alleen even de kabels en leidingen verlegd worden, snel de straat een paar jaar afgesloten worden, de gemeente instemmen, enz, achja...

Misschien een locatie juist voor auto-vrij wonen? De groene toren? Het "naast station blaak heb je geen auto nodig" verhaal? Of studentenhuisvesting, ook zonder parkeerplaats?

Het zal nog wel even duren voordat deze locatie bebouwd wordt. Ten tijde van het ´echte´ flatiron building waren parkeerplaatsen nog niet zo belangrijk...

wolkenbestormer
December 4th, 2009, 01:42 PM
^^

Verlengde Willemsbrug? Vergeet je de spoortunnel niet? :)

SkyBridge
December 4th, 2009, 01:45 PM
@ VictorJ
Een combinatie van allen meen ik. De ruimte is écht écht heel krap voor een garage met bijbehorende in- en uitritten. Maar de risico's nabij water en tunnels liggen ook hoog. En erger: je verdient een dure gegraven parkeeroplossing niet snel terug met zo weinig appartementen.

VictorJ
December 4th, 2009, 02:36 PM
@ Wolkenbestormer: Volgens mij ligt de tunnel nog iets verderop. Maar de tunnel zal inderdaad voor problemen zorgen ja.
@ Skybridge: Dank voor de info!

Misschien is de beste oplossing wel om de locatie samen met de twee gebouwen tussen de Wijnstraat en de Wijnhaven te ontwikkelen. Nieuwbouw op de hele locatie met een toren op de SOHO locatie en misschien nog een klein torentje op de hoek van de Zwartehondstraat. Onder de hele locatie is dan waarschijnlijk wel een parkeergarage mogelijk.

SkyBridge
December 4th, 2009, 02:52 PM
Of we maken er voorlopig gewoon een mooie openbare ruimte van...

Die locaties die jij noemt zie ik het liefste in economisch hoogtij ontwikkeld worden. Echt de toplocaties wmb om FLINK de hoogte in te schieten!

VictorJ
December 4th, 2009, 04:50 PM
Voorlopig zal er waarschijnlijk niets gebeuren, ook omdat er nog een boel locaties in het centrum van Rotterdam bestaan die makkelijker te ontwikkelen zijn.
In Rotterdam liggen nog heel wat openbare ruimtes er niet echt mooi bij. Om dan geld uit te geven voor de inrichting van de openbare ruimte voor een locatie die:
- maar tijdelijk is, want daarna bebouwd wordt,
- geen levendige plinten heeft die het gebruik van de ruimte aan zouden moedigen,
- pal naast een weg met maarliefst 7(!) rijstroken ligt,
- uit de loop ligt,
- en te klein is om er een markt o.i.d. op te organiseren,
lijkt mij geen goed idee.
Gewoon laten liggen, dat grasveldje.

hoogbouwe
December 4th, 2009, 04:55 PM
2 á 3 bomen planten zou ook goed doen :)

SkyBridge
December 4th, 2009, 05:19 PM
@ Victor J

Je vergeet dat er twee scholen naast zitten en dat het onderdeel is van de looproute Oude Haven-Witte de With. Biedt toch (tijdelijke) kansen zou je zeggen.

VictorJ
December 4th, 2009, 05:20 PM
Er naast zit de Hogeschool voor de beeldende kunsten en de bouwkunst. Misschien kunnen die het veldje in bruikleen krijgen. De faculteit bouwkunde van de TU-Delft heeft elke 5 jaar een ander door studenten gebouwd tijdelijk paviljoentje. Misschien is dat ook wel wat voor de hogeschool daar. Studenten beeldende kunsten weten misschien ook wel raad met een openbare tentoonstellingsruimte of iets dergelijks net naast de deur...
Bomen zijn natuurlijk altijd mooi. Maarja, als die over 15 jaar weer gekapt moeten worden voor een bouwproject... Misschien wilgen, die groeien lekker snel :-)

In Berlijn stikt het van de braak liggende terreinen. Onder stedenbouwkundigen en planologen is daarvoor de zogenaamde ´Zwischennutzung´ in zwang gekomen. Een ´tussenfunctie´ dus. Tijdelijke huurcontracten voor kleine ondernemers en andere creatievelingen die wel raad weten met een leeg terein midden in de stad. Strandbarretje?

Wie is eigenlijk de eigenaar van de locatie? De stad of een ontwikkelaar?

VictorJ
December 4th, 2009, 05:24 PM
Ah, Skybridge, tegelijk gepost, daar dachten we toch net even aan hetzelfde :-)

Eric Offereins
December 4th, 2009, 05:26 PM
^^ Ook een leuk idee.

Of we maken er voorlopig gewoon een mooie openbare ruimte van...

Mee eens, ik denk niet dat er snel iets anders in zit. De Hogeschool zie ik niet snel vertrekken,
dus een garage onder een groter gebied zie ik niet gebeuren.

SkyBridge
December 4th, 2009, 05:32 PM
Huh? Ik heb het over de driehoek he...

VictorJ
December 4th, 2009, 05:35 PM
De hogeschool hoeft niet te vertrekken, die huren/kopen de benedenverdiepingen, daarbovenop twee woontorens.

Eric Offereins
December 4th, 2009, 09:54 PM
Huh? Ik heb het over de driehoek he...

Tja, ik probeerde 2 antwoorden tegelijk te geven, een beetje verwarrend idd.

Die driehoek kun je wel wat leuks mee doen zoals jij voorstelde.

De opmerking over de garage was meer aan Viktorj gericht omdat die voorstelde het hele blok ernaast ook maar te ontwikkelen.