View Full Version : twee torens in Almelo

Berrtus
April 3rd, 2004, 09:50 AM
Vorig jaar kocht de gemeente de Praxislokatie in de binnenstad terug van een projectontwikkelaar die daar een bijna uitvoeringsklaar plan had voor het project Forumkwadrant met een woontoren van 18 verdiepingen. Almelo vond dat de lokatie te belangrijk was voor de nieuwe route station-centrum (volgend uit het Masterplan).

Nu is het nieuwe stedenbouwkundige plan klaar. Het goede nieuws is nu dat er niet 1 maar twee zeer slanke torens komen. Een van 16 verdiepingen en een van 20. Dus hoger dan het voorgaande plan. Het nieuwe stedenbouwkundige plan behelst 190 appartementen met een gemiddelde prijs van 260.000 euro, 5500 vierkante meter bedrijfsruimte en 508 parkeerplaatsen. Van der Looy Project-management (van het project Forumkwadrant) is in de markt voor de ontwikkeling, maar er zijn ook andere kandidaten. Wat de architectuur betreft is er nog weinig te melden. De projectontwikkelaar wordt nu gekozen en deze nemen meestal een architect in de arm. Wel moeten deze gebouwen de entree van Almelose centrum gaan vormen. Daar hoort ook goede architectuur bij lijkt me (en de gemeente is ambitieus (Ben van Berkel (Erasmusbrug) ontwerp nieuwe poppodium bijvoorbeeld) dus dat zit denk ik wel goed. Ze hebben zeggenschap omdat ze de lokatie zelf in bezit hebben.

nou hier komen de plaatjes, die nog enigzins vaag kunnen overkomen

http://www.geleraaf.nl/kaft-rapport400.jpg
http://www.geleraaf.nl/praxistorens.jpg
http://www.geleraaf.nl/waterpunten.jpg

Skyscrapercitizen
April 3rd, 2004, 09:56 AM
Zeer slank wil ik ze niet noemen, maar leuk is het wel. 20 lagen is niet onaardig!

EFKA
April 3rd, 2004, 01:07 PM
Zeg tegen het eerste plan 'nee' en je krijgt er twee!

Dit ziet er heel goed uit, al hoopte ik toch op hoger. Maarja, met een beetje dakopbouw en mast zal de hoogste toren vast boven de 60 meter uitkomen.

De invulling rondom het complex (plattegrond) vind ik ook aardig. Het Twenthecentrum (grote rechthoek, toekomstig cultuurcentrum) komt fraai aan een nieuw plein te liggen en krijgt een directe link met de bibliotheek aan de overzijde van het (nog door te trekken) kanaal. De Haven Noordzijde, de straat aan de noordkant van dat kanaal, wordt zo te zien autovrij gemaakt.

http://www.masterplan-almelo.nl/endeavour/loader.php/masterplan/images/praxislokatieweb.jpg/view.html

Situatie, gezien vanuit het westen. Linksachter de bieb, rechts het Twenthecentrum.

Met de toekomstige Java-toren van 54 meter en het nieuwe poppodium (beide linksboven op de kaart aan weerszijden van het kanaal) wordt dit een hip stukje stad.

Winus
April 3rd, 2004, 01:59 PM
Echt leuk, 2 van zulke torens

Errik
April 5th, 2004, 10:19 AM
Top voor Almeloeloe!
We zijn jaloers!

Q.
April 5th, 2004, 11:00 AM
@Errik:
niet overdrijven hè? ;)

DatabaseMarketeer
April 5th, 2004, 11:03 AM
Dat wordt een mooi stedelijk stukje vanaf het station tot aan het winkelgebied.
Ga zo door!!!

bobdebouwer
April 5th, 2004, 11:48 AM
Dat gaat een heel mooi stukje stad worden! Bravo voor Almelo!

thisius
April 5th, 2004, 11:51 AM
Almeloooo! Heb ik vorig jaar nog eens 2,5 maanden gewoond i.v.m. een stage. Mooi dat ze aan de slag gaan daar. Ziet er aardig uit! Gefeliciteerd.

Thuner
April 5th, 2004, 02:06 PM
Super concept; nu alleen nog hopen op een mooi ontwerp!

rikarchitecten
April 6th, 2004, 09:43 PM
ik moet eerlijk zijn, ben jaloers, zoiets wenst zelfs Rotterdam nog.

EFKA
August 7th, 2004, 04:58 PM
Volgens wethouder Sjoers wordt de hoogste toren op de 'Praxislocatie' 21 verdiepingen hoog. Eerder sprak men van 20 lagen. Ook wordt de toren het hoogste bouwwerk van de stad genoemd, wat betekent dat het de toren van de Georgiuskerk (74m) zal overtreffen.
Mooi, maar misschien vergissen de journalisten van de TC Tubantia zich weer eens...

Aantal interessante punten uit het artikel:

Oordeel wethouder Sjoers
‘Over zes jaar is stad ingrijpend veranderd’

De stad is over zes jaar onherkenbaar veranderd. Dat stelt wethouder A. Sjoers. Nieuwe bouwwerken hebben Almelo dan een ander aanzien gegeven. Opmerkelijk is de rol die hoogbouw daarbij speelt, met een 21 verdiepingen hoog bouwwerk op het voormalige Praxis-terrein in Almelo als toppunt.

De binnenstad zal hoge bouwwerken krijgen, stelt Sjoers. ‘Zij zullen Almelo van gezicht doen veranderen’. Die metamorfose valt vooral op, komende vanaf de rijksweg A35.

Vanaf de zuidelijke binnenkomst zal de bezoeker richting het centrum meer hoge bouwwerken tegenkomen.

De hoogbouw eindigt in het centrum waar op het voormalige Praxisterrein het hoogste bouwwerk van de stad zal komen te staan. Die toren krijgt 21 etages. Achter het belastingkantoor komt ook nog een toren (Java-toren) maar daarna zakt de stad richting het noorden verder weer in. ‘Het gaat niet om historisch bouwen’, stelt Sjoers. ‘Jong en dynamisch’, omschrijft hij de stijl. ‘Het gezicht van de stad zal omstreeks het jaar 2006 al echt veranderd zijn.’

Errik
August 7th, 2004, 05:35 PM
Ben benieuwd!

Q.
August 8th, 2004, 01:39 PM
21, niet slecht voor een boerendorpje als Almelo! ;)

Winus
August 9th, 2004, 01:09 AM
Almelo: Hoogbouwstad in opmars! :)

darulez
August 9th, 2004, 05:15 PM
De plaatjes doen het niet bij mij...:(

Q.
August 9th, 2004, 05:32 PM
Hier ook niet.

Boomtown
August 9th, 2004, 05:42 PM
En nu Hengelo nog !

EFKA
August 9th, 2004, 10:51 PM
Hier de plaatjes die het in de 1e post laten afweten.

http://www.masterplan-almelo.nl/endeavour/loader.php/masterplan/images/kaftpraxisweb.jpg/view.html

http://www.masterplan-almelo.nl/endeavour/loader.php/masterplan/images/nieuwbouwpraxis1web.jpg/view.html

http://www.masterplan-almelo.nl/endeavour/loader.php/masterplan/images/nieuwbouwpraxis2web.jpg/view.html

Henk
August 9th, 2004, 11:32 PM
Ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe deze er in het echt uit gaan zien.

vinman
August 10th, 2004, 05:22 PM
Word zeker iets leuks. Het lijkt wel of elke middelmatige plaats in Nederland een skyline wil hebben. Almere bouwt hoog, Leeuwarden heeft een mooie skyline, Assen krijgt een toren. En zo zullen er wel meer middelgrote plaatsen zijn.

EuroMaster
August 15th, 2004, 09:59 PM
leuke aanvulling. denk zo'n 65m hoog :cheers:

darulez
August 16th, 2004, 03:49 PM
Goeie invulling van dat gebied!

PIE
August 16th, 2004, 04:07 PM
Word zeker iets leuks. Het lijkt wel of elke middelmatige plaats in Nederland een skyline wil hebben. Almere bouwt hoog, Leeuwarden heeft een mooie skyline, Assen krijgt een toren. En zo zullen er wel meer middelgrote plaatsen zijn.

Lijkt me een zeer goed teken voor de nederlandse hoogbouw!

PIE

Winus
August 16th, 2004, 04:20 PM
Nu de dorpen nog :D

RobertK
August 30th, 2004, 11:22 AM
Nu de dorpen nog :D

Bij ons in 't dorp zijn we al 'n tijdje bezig met het Dorpsplan 2010.... :)

EFKA
December 11th, 2004, 03:06 PM
Residentie Fortezza

De naam Praxis is uit de Almelose binnenstad verdwenen. Residentie Fortezza is de nieuwe naam voor de plek bij het station.

De ooit ‘voormalige Praxislocatie’ genoemde plek is in 2003 door de gemeente aangekocht. Deze week heeft Van der Looy een contract getekend, waarin overeen is gekomen dat er door de projectontwikkelaar een appartementencomplex gebouwd gaat worden. In totaal zijn dat 190 woonappartementen en ook is er ruimte voor zogeheten overige functies. Daarvoor is een ruimte van 5500 vierkante meter beschikbaar. Ook komen er 500 parkeerplaatsen waarvan een gedeelte openbaar zal zijn. Die vervangen dan de huidige parkeervoorziening die geheel zal verdwijnen.

Toch zal het grootste gedeelte van de nieuwe parkeervooziening er zijn voor de nieuwe bewoners. Met de nieuwe residentie wil de gemeente de looproutes in de binnenstad veranderen. Een duidelijker verbinding tussen het station en het Centrumplein is onderdeel van het plan.

http://picserver.mirror.twistspace.com/img.php?/1GN6209UWGPY/IW0878IZ3DZ5/JPEG/1102773118//7xs1

Deze schets geeft een behoorlijk hoge toren weer. Echt precies kan de tekenaar niet zijn geweest, gezien de te kleine weergave van de gebouwen linksonder. Nu maar hopen dat er een toparchitect voor wordt aangetrokken, die de verschrikkelijke naam kan doen vergeten...

parallax
December 11th, 2004, 07:34 PM
Lijkt me ook niet dat de verhoudingen conform de werkelijkheid zijn, aangezien die twee bestaande complexen 7 verdiepingen telt. Als ik een paar lijnen trek, kom ik op ruim 4 x de hoogte van de bestaande gebouwen. Dat zijn dus minstens 28 verdiepingen.
Dikke 90 plusser in Almelo out of the blue? Lijkt me erg sterk.

Berrtus
December 11th, 2004, 07:34 PM
Ben erg benieuwd naar de architectuur van deze twee torens. Almelo heeft telkens aangegeven dat dit een hot-spot moet zijn in de stad. Een complex dat het station 'verbindt' met het centrum. Samen met het Twente Centrum zou dit een vistiekaartje moeten zijn. Ik ben een beetje bang dat Van der Looy weer in zee gaat met het architectenbureau dat de apartementencomplexen ontwierp in de jachthaven en ook tekende voor de eerder hoogbouw op de Praxislokatie. Ik vind dat hier iets bijzonders moet komen. Iets unieks. Hoever zal het ambitieniveau van de stad reiken? De naam Residentie Fortezza doet weinig goeds vermoeden.

Winus
December 12th, 2004, 02:38 PM
Zo met dat water ziet het er allemaal erg schoon uit.

vinman
December 12th, 2004, 05:35 PM
De naam Residentie Fortezza doet weinig goeds vermoeden.
Ben ik met je eens. Klinkt een beetje kischerig.

EFKA
December 22nd, 2004, 10:36 PM
http://www.masterplan-almelo.nl/endeavour/loader.php/masterplan/images/fortessa.jpg/view.html

Een wat fijnere plaat! Binnenkort wordt een keuze gemaakt uit geselecteerde architecten. 16 en 20 verdiepingen zijn nog steeds de genoemde getallen.

Berrtus
December 23rd, 2004, 01:03 AM
....geselecteerde architecten.... Das interessant. Benieuwd wie de bureaus zijn dan.

Mooi duidelijk plaatje dit, al is het een schets en kloppende verhoudingen niet. De brug moet ook breder, want dit moet een hoofdroute worden. De brug ligt ook erg stijf tegen het complex aan. Maar dat zal allemaal wel veranderen. De Connexionbussen zijn in ieder geval al verplaatst. Daar was de tekenaar niet van op de hoogte blijkbaar. Plaatje was helemal mooi geweest als de Java-toten er ook ingetekend stond...

Afwachten maar, ik kijk uit naar het uiteindelijke ontwerp

Kaosh
December 23rd, 2004, 05:53 PM
De bestaande appartementen zijn denk ik exta laag getekend om 'het groen', wat belangrijk is in dit plan, goed uit te laten komen... Gaat mooi worden dit!

EFKA
December 23rd, 2004, 07:17 PM
Daar zeg je wat, Kaosh.
Ik tel bij de hoge toren 17 lagen vanaf het glazen deel. Het lage langgerekte deel is minimaal 5 lagen. Kom je toch uit op 22, zo'n 70 meter lijkt me. Ach, het blijft nog speculeren.

Thuner
December 23rd, 2004, 09:22 PM
Dit zal Almelo een aardige smoel geven!

Winus
December 23rd, 2004, 10:01 PM
Ik vind het ook 2 leuke torens.

parallax
December 24th, 2004, 11:36 PM
Zou dit het begin zijn van een Twentse hoogbouw-ralley?

Winus
December 25th, 2004, 11:54 AM
Dat zou mooi zijn.

INVISIBLE
December 25th, 2004, 06:08 PM
Almelo is ook al in het bezit van nederlands grootste cafe .........gaat goed daar ....nieuwe impulsen .
En overal waar ik rondrijdt door de stad ......die voor mij doen nog steeds een prachtig ringnetwerk heeft ( weezebeeksingel ) wat zeer grootsteeds aandoet .
Is nu ook begonnen met de Nijreessingel ( Almeloers zullen er vast meer van weten ) .
Wat allemaal er zeer goed uit komt te zien .

En buiten dat zie ik overal in de stad de borden MAsterplan Almelo, waar ik menig mooie project op voorbij zien komen ....zoals ik dacht Korenveld !!

parallax
December 26th, 2004, 06:57 PM
Nou, als Almeloer (nog wel) moet ik toch stellen dat dit waarschijnlijk van zeer korte duur zal zijn. Die nieuwe toko is slechts een kortedurende impuls, de demografie is er gewoonweg niet naar. Na een week was er al geen hond in dat nieuwe cafe, het is puur de noviteitsfactor die het de komende 2/3 maanden draaiend gaat houden, en als ze geluk hebben komt er een lichte impuls in de zomer. Maar goed, wat wil. Entree op Zaterdag, betaalde garderobe, en dure drankjes. Niet echt aan de gemiddelde Almeloer besteed.

Dat er daadwerkelijk 'gebouwd' gaat worden vind ik al heel wat, en biedt opzich nog wel perspectieven. Almelo is namelijk een infrastructurele ramp. Het stationsgebied zou er binnen 5 jaar best indrukwekkend uit kunnen zien.

EFKA
December 26th, 2004, 08:31 PM
Ai, weer de typische Almelose mentaliteit die ik lees, parallax. En je bent wel erg zeker van je zaak. Het zou inderdaad zo kunnen gaan, zoals je stelt. Maar ik was er een week na de opening en er was wel degelijk een hond, heel veel zelfs. Er waren in de eerste week zelfs duizend bezoekers meer dan verwacht.
Dat entree en dure drankjes niet aan de Almeloër is besteed vind ik klinklare onzin. Is de Almeloër zo arm dat hij niet bereid is 3 euro entree te betalen? Je kunt overdrijven. Dat de demografie er niet naar is, vind ik ook raar redeneren. Er is een hele grote groep te lokken naar de binnenstad, die door de ingedutte horeca Almelo de rug toe gekeerd hebben. En als je wekelijks met taxi's vanuit Enschede en Hengelo weer naar Almelo moet, ben je heus wel bereid om voor wat knaken binnen te komen en je jas op te laten hangen.
Ik heb er vertrouwen in. Maar we zullen zien. Verdere discussies misschien verder in het algemene Almelo-topic? Deze gaat over torens. :)

INVISIBLE
December 26th, 2004, 09:59 PM
Oh een kleine discussie hier is ook nie erg .
Ik hoorde dat die kerel nog meer gekocht had in die buurt en dat die ook een terras of zo wil beginnen ??

Berrtus
December 26th, 2004, 10:35 PM
De vismarkt tegenover het cafe zal in zijn geheel bestemt zijn als terras, samen met het nog te openen ski-hut-achtige cafe ertegenover in het voormalige pand van de V&D.