CborG
April 5th, 2004, 02:05 AM
vervolg van deel 1
ff voor de duidelijkheid:
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/811.jpg
ff voor de duidelijkheid:
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/811.jpg
|
View Full Version : Rotterdam: New Orleans Pages :
[1]
2
CborG April 5th, 2004, 02:05 AM vervolg van deel 1 ff voor de duidelijkheid: http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/811.jpg Dennis April 5th, 2004, 08:48 AM waarom een vervolg? :P :D remco126 April 5th, 2004, 09:25 AM Volgens mij hoort dit plaatje erbij: http://www.photoways.com/partenaires/photoways/affiche_vignette.php?a=L2J3YWNnYCg5Jj8kPTg4NyMoPX52d2w4KigrLiolLSYOVkFX 1+2=3 April 5th, 2004, 10:59 AM Waarom dat nou? Jan April 5th, 2004, 11:05 AM @ Dennis: threads met meer dan 500 replies vertragen de database, vandaar dat er op zo'n moment een nieuwe wordt gemaakt @ 1+2=3: project wordt herontwikkeld. CityLife April 5th, 2004, 11:15 AM Wordt dat project herontwikkeld? Hoezo is dat? En is er iets bekend over de nieuwe invulling en eventuele bouwhoogtes? thisius April 5th, 2004, 11:32 AM @citylife, zie discussie New Orleans&Havanna deel 1. CityLife April 5th, 2004, 11:39 AM Ja sorry....is toch een soort luiheid van mij. Als er 26 updatepagina's over 1 project zijn dan heb ik het na verloop van tijd wel gezien met zo'n topic. Dan wordt het zo'n worsteling om de nieuwsfeiten uit het dagelijkse gebrabbel te filteren. Niettenmin heb ik de moeite toch maar genomen en ik ben weer helemaal op de hoogte over deze projecten. CborG April 5th, 2004, 07:44 PM moet ik onder 'herontwikkeld' verstaan dat het bestaande ontwerp word aangepast of worden er compleet nieuwe ontwerpen gemaakt? 1+2=3 April 5th, 2004, 10:14 PM @ Jan ....... Stom van me, ik had die thread namelijk wel gevolgd. Denoordrotterdammer April 6th, 2004, 07:42 AM Het is jammer maar anders zal het toch heel saai worden 5 bijna even grote torens. Maar ik hoop dat er 2 dus 170m worden en die andere 135. Dennis April 6th, 2004, 09:19 AM Het is jammer maar anders zal het toch heel saai worden 5 bijna even grote torens. Maar ik hoop dat er 2 dus 170m worden en die andere 135. dat zal niet gebeuren, als t goed is komen er 2 van 140 en 3 van rond de 100 1+2=3 April 6th, 2004, 09:33 AM AAARggh!! En dan met de ROtterdam ervoor. Dan is er nog minder verscheidenheid in hoogte!! Het is toch te stom lijkt me als vanaf de rivier straks de Rotterdam het zicht op de lange slanke torens ontneemt? Ik vind dat de slanke torens zoieso hoger moeten zijn dan het brede muur ontwerp voor De Rotterdam. :wallbash: Kees April 6th, 2004, 10:12 AM inderdaad 1+2=3 dan liever 2 maal 160-170 en 3 maal 80-90. er moet iets boven de rotterdam uitsteken dat vanaf de noordoever zichtbaar is. Rotterdam A April 6th, 2004, 10:52 AM inderdaad 1+2=3 dan liever 2 maal 160-170 en 3 maal 80-90. er moet iets boven de rotterdam uitsteken dat vanaf de noordoever zichtbaar is. Mee eens, al is het maar 160m. Dan kan je tenminste zeggen dat we de 150m grens hebben gebroken. Voor die 10 meter, moeten ze echt niet moeilijk gaan doen. Jan April 6th, 2004, 10:58 AM Die tien meter kan net een gewicht zijn waardoor een een bepaalde grenswaarde overschreidt. Gegeven de bodemgesteldheid, vorm, slankheid, constructie en functie kom je op een bepaald moment op een hoogte uit waarbij je proportioneel extra moet betalen om nog hoger te gaan omdat je langere heipalen moet hebben, je de structuur extra moet verstevingen of er een extra lift bij moet. Dat zal op deze plek zo rond de 140 meter liggen. 1+2=3 April 6th, 2004, 01:00 PM Oke, maar dan moet De Rotterdam maar wat lager, 110 meter ofzo. Veel beter in zo'n geval lijkt me. Of De Rotterdam meot naar een andere lokatie... CborG April 6th, 2004, 03:59 PM of draai de projecten om, dan zie je de rotterdam achter havana & new orleans staan. lijkt me ook beter voor de erasmusbrug 1+2=3 April 6th, 2004, 05:09 PM Precies, aan dat idee dacht ik ook al aan. ayelt April 6th, 2004, 05:26 PM Lijkt me juist mooi aan het water zo'n massief blok. helemaal 's nachts als die gaaf verlicht is. (Denk ook aan de weerspiegeling in het water) thisius April 6th, 2004, 05:58 PM Ik ben eigenlijk ook niet zo blij met de ontwerpen van New Orleans en Havanna. Ze zijn wel lekker hoog maar zo conservatief vormgegeven. Beetje truttig. Ik zie liever iets met wat meer lef zoals de rotterdam (zeker gedurfd gezien de diverse reacties). Ik voorzie een soort lelijke hoogbouwflats als er niet heel veel aandacht wordt besteed aan de uitvoering en het materiaal. Toch hoop ik wel dat ze er komen. Het blijft spectaculair natuurlijk, zulke hoogte aan het water. Ach we zien het wel al duurt het nog zo lang. Marin April 7th, 2004, 10:57 AM Ik ben het wel met thisius eens! Ik zie toch liever gebouwen van hoge kwaliteit. Geef mij maar een spetterend/spraakmakend ontwerp van 110m dan een 'uitgekleed' ontwerp van bijv. 160m met een kwalitatief minder of sober uiterlijk. Maar goed, laten we maar eerst even de plannen afwachten... Denoordrotterdammer April 7th, 2004, 02:26 PM De Rotterdam verziekt het voor de torens daar achter. Lijkt me meer iets voor de Laan van Zuid tussen wat andere blokken Skyscrapercitizen April 7th, 2004, 04:04 PM Ik vind de torens ook niet buitengewoon mooi, maar 4 keer 150 meter was ik wel blij mee geweest. Als dat nu 5 keer 110 meter wordt, met deze ontwerpen, dan vind ik dat toch wel een heel stuk minder! Dan is zowel de hoogte als het ontwerp niet meer bijzonder, en zijn ze ook nog eens minder slank, en voegen ze minder dichtheid toe. Nee, dan zou ik liever nog een De Rotterdam neerzetten, of een Pschorr. Rotterdam April 7th, 2004, 06:40 PM Alles onder de 150 meter is voor mij een domper. Ik had gehoopt op die rits van 150'ers ala de Delfse poort... Dit moet doorgaan! :bleep: :tiasd: Patrick Highrise April 7th, 2004, 08:45 PM dat de 'oude' ontwerpen al weer zo worden/werden afgekraakt...hoe typisch! en dat obv van eigenlijk 1 impressie waarin ze allemaal erg wit uitzagen...hoe vak zit er geen groot verschil tussen impressie en werkelijkheid. We moeten bv ook nog maar eerst eens zien hoe Montevideo er ECHT uit zal zien met dat baksteengedoe...toch? Zelf mag ik hopen dat deze jongens toch voldoende hoog blijven! laat dan maar die 5e toren zitten. Ik zie ECHT veeeel liever 4x 150(+) als 5x iets van tussen bv 100 en 130m...we zullen zien! :) [Kees] April 9th, 2004, 10:10 PM Ik hoop niet dat heel het project word afgeblazen. De willeminakade is een mooie plek voor hoogbouw! :drunk: Bass April 13th, 2004, 08:03 PM Criminelen zijn het! Allemaal! Rotterdam verdient deze torens! Rotterdam is een wereldstad, in ieder geval met die enorrrrrme haven. Als we de Chinese investeerders naar Holland willen halen moeten ze NU alvast een aantrekkelijke stad neerzetten! klaas April 13th, 2004, 09:49 PM Ik vind het ook jammer dat hier alweer de eerste meters van afzijn..4x 150+ is naar mijn idee idd veel beter dan meerdere lagere gebouwen.Rotterdam heeft gewoon ff 150+ers nodig. Jan April 26th, 2004, 08:55 PM Het laatste nieuws schijnt te zijn dat New Orleans en Havana ieder als één-toren project worden uitgevoerd van ongeveer 150 meter, en dat daartussen, ter hoogte van De Rotterdam drie woontorens van ongeveer 70 meter zouden komen met namen als San Fransisco, Boston, en Philadelphia. Deventer Up April 26th, 2004, 09:08 PM Oh jammer.... Wel goed dat er wat tussen in komt. Nu is het echt zo leeg ertussenin en da's lelijk, vind ik. l'etranger April 26th, 2004, 09:39 PM Het laatste nieuws schijnt te zijn dat New Orleans en Havana ieder als één-toren project worden uitgevoerd van ongeveer 150 meter, en dat daartussen, ter hoogte van De Rotterdam drie woontorens van ongeveer 70 meter zouden komen met namen als San Fransisco, Boston, en Philadelphia. Ik vind het best, zolang ze maar interessante architectuur neer gaan zetten. Van mij mag er ook een revolutionair baanbrekend architectonisch hoogstandje komen van 15 meter bij wijze van spreken. Dennis April 26th, 2004, 09:53 PM drie torens van 70 meter, nu gaan ze goed de fout in :rant: rotterdammer April 26th, 2004, 10:30 PM Laat ze dan in ieder geval eerst met de 150-metermannen beginnen. Ik neem aan dat toren voor toren wordt gebouwd. Na een paar jaar en hopelijk een betere economie kunnen die 70 meter plannen natuurlijk makkelijk veranderen. Ik kan me voorstellen dat men het project door wil laten gaan en daarom nu die 70 meter torentjes noemt (die praktisch risicoloos zijn) om het hoger management van de investeerders niet al te zenuwachtig te maken. Ik zie het als een goede tactiek, zolang er eerst met de grote jongens wordt begonnen. Nexxd April 26th, 2004, 11:01 PM waarom weer 150m??? Durven ze niet hoger te gaan in Rdam? De Delftse Poort staat echt al veel te lang op de nr. 1-positie :-( MiCH April 27th, 2004, 10:39 AM 70 meter..? :ohno: Anders halveren we even de fucking hoogte! ... :bleep: remco126 April 27th, 2004, 11:35 AM Het laatste nieuws schijnt te zijn dat New Orleans en Havana ieder als één-toren project worden uitgevoerd van ongeveer 150 meter, en dat daartussen, ter hoogte van De Rotterdam drie woontorens van ongeveer 70 meter zouden komen met namen als San Fransisco, Boston, en Philadelphia. Kan de gemeente zeggen tegen een ontwikkelaar: Nee dit willen we hier niet als u 70 meter torentjes wil bouwen gaat u dat maar ergens anders doen. Of geldt hier gewoon als het binnen het bestemmingsplan past mag het? Vind het overigens wel een waanzinnig zwaktebod van de ontwikkelaars dit. Zet dan die twee van 150 meter er neer en maak op het terrein er tussen een mooi grasveldje in afwachting van beter tijden. The Messiah April 27th, 2004, 11:58 AM Dit is nogal jammer ja! Maar 2 x 150 is tenminste wat, en ze zeggen dat het ongeveer 150m is.Dus ik hoop nog wel dat deze nog ietsjes hoger worden dan 150m:) Ik ben benieuwd naar de impressies. Southerner April 27th, 2004, 12:27 PM Er is momenteel 1 wolkenkrabber in Rotterdam die 150 meter telt. Twee stuks van diezelfde hoogte erbij is dus heel wat!! Frustratie afschuiven op stadsbestuur of projectontwikkelaars lijkt me niet op de plaats. Het zijn juist deze twee die maar al te graag hoog willen bouwen. Het zijn uiteindelijk toch de klanten (particulieren en bedrijven) die er hun appartementje of kantoor moeten kopen of huren. Welke forummer heeft er nog geen optie genomen op momenteel ontwikkelde projecten?? empersouf April 27th, 2004, 12:36 PM Maar wanneer worden deze torens gebouwd, zijn ze al begonnen? Ace April 27th, 2004, 02:32 PM @Harie Ik denk dat toekomstige huurders of kopers momenteel toch wat huiverig zijn met de bouwfraude en de kunstmatig opgedreven prijzen (weinig bouwen, terwijl er veel vraag naar is) in het achterhoofd. Al jaren is duidelijk dat zeker 20% van de prijs simpelweg 'gebakken lucht' is. Pas als duidelijk zal zijn, wat de werkelijke waarde is van een koopwoning of een kantoorpand, zal men overstag gaan. Het balletje ligt nu dus bij de projectontwikkelaars en bij de bouwbedrijven zelf. Zij moeten nu 'Schoon Schip' maken en met aanzienlijke bedragen (welken significant lager zijn dan de huidige prijzen) op tafel komen, waardoor potentiële kopers eerder geneigd zijn om hun jawoord te geven. Men heeft het dus aan zichzelf te danken en moet nu niet ineens 'de markt' de schuld gaan geven omdat het nu economisch ff'tjes wat minder gaat. Kees April 29th, 2004, 07:07 AM http://www.ssrt.nl/_images/visualisaties/rijnhaven01.jpg http://www.ssrt.nl/_images/visualisaties/rijnhaven02.jpg http://www.ssrt.nl/_images/visualisaties/rijnhaven03.jpg http://www.ssrt.nl/_images/visualisaties/rijnhaven04.jpg impressie van locatieonderzoek SS Rotterdam in Rijnhaven bron: SS Rotterdam (http://www.ssrt.nl/locatieonderzoek/ligplaatsen.htm) Dat ze de Rotterdam er niet neer durven leggen is een grote schande. ben benieuwd in hoeverre deze plaatjes iets betekenen voor New Orleans en Havanna Dennis April 29th, 2004, 09:14 AM leuk studie, Hoop dat de plannen van New Orleans en havanna niet al te veel verkleind worden, zo een dichtheid kan rotterdam goed gebruiken. wow klaas April 29th, 2004, 02:29 PM Hoe serieus moeten we deze studie nemen...ziet er echt goed uit, de verdichtinng is idd erg mooi...een paar echte 150+ers er tussen zou echt te gek zijn. vinman April 29th, 2004, 02:36 PM Het is een study, maar zelf vind ik dit veel mooier dan de vorige plannen die er waren. Dit doet mij wat minder kitsch aan. Dit sluit ook veel beter aan op de montevideo, en dat de torens lager zijn vind ik hier veel mooier staan. Eerst vond ik dat door die hoge torens als het ware de torens heel ruim van elkaar afstonden, en dat heb ik hier minder, door de lagere bouwhoogtes. Tegelijkertijd van de andere kant doet dit ook veel minder aan als een soort muur. Zeker aan deze kant van kop zuid vind ik een muur minder mooi staan, dus hier ben ik veel meer tevreden mee :cheers: :) :drunk: . Maar ja het is een study. l'etranger April 29th, 2004, 02:59 PM Legopier :D Skyscrapercitizen April 29th, 2004, 06:00 PM HALLOOO! wakker worden mensen.:) het is een studie voor de ligplaats van de SS Rotterdam. Niet voor de pier. Montevideo staat trouwens wel erg veel groter afgebeeld dan het WPC. dik 170 meter sschat ik. :lol: 1+2=3 May 1st, 2004, 01:06 PM Ziet er goed uit zei je? Goed klote wat mij betreft. Die torens van Havanah en New Orleans moeten serieus een stuk hoger dan de rest want nu krijg je weer een beetje dat muur effect. Een rechthoekig gebied in de omgeving gegooid waar veel torens een zelfde hoogte hebben. :bash: Moet wel zeggen dat wat betreft de kleuren en vormen het er wat afwisselender uitziet, maar zorg ervoor dat er een paar torens flink bovenuit steken en ten opzichte van elkaar ook weer verschillen in hoogte. Of maak die 'De Rotterdam' wat lager. Jan May 1st, 2004, 01:17 PM Volgens mij zijn er maar weinig hier die meer dan twee voorgaande posts lezen in een thread... vinman May 1st, 2004, 03:59 PM Dat denk ik ook jan, en daar ben ik een van de vele van :) 1+2=3 May 1st, 2004, 09:58 PM Volgens mij zijn er maar weinig hier die meer dan twee voorgaande posts lezen in een thread... Tja, ik had gelezen over 'het is een studie voor de SS', maar dan snap ik niet wat die te bouwen gebouwen op de pier daar doen? :? bobdebouwer May 3rd, 2004, 06:39 PM Ik zie niet wat het grote probleem is, ik denk dat dit project een heel aardige toevoeging is voor de Kop van Zuid. Al denk ik wel dat als je die groene toren in het midden nog wat hoger maakt je een behoorlijke blikvanger krijgt. Hij moet in ieder geval ruim boven de "Rotterdam" uitsteken. Sky-Unlimited May 3rd, 2004, 07:05 PM @ Bobdebouwer Volgens mij zijn er maar weinig hier die meer dan twee voorgaande posts lezen in een thread... Skyscrapercitizen May 3rd, 2004, 09:34 PM Sterker nog, het lijkt erop dat de meesten alleen plaatjes kijken... bobdebouwer May 5th, 2004, 11:50 AM Ja ik weet wel dat deze plaatjes maar weinig zeggen over de Kop van Zuid, maar dan mag ik er toch wel mijn mening over geven? Jan May 9th, 2004, 08:17 PM Wat ik al eerde meldde is inderdaad het geval. Vesteda heeft (niet geheel onterecht) geconcludeerd dat 4 x 150 meter op die plek toch wel een behoorlijk risico zou worden zodat de gemeente een nieuw planvoorstel heeft gemaakt. De strook bestaat nu uit drie projecten, van west naar oost zijn dat New Orleans (1 x 150 meter), een project van twee toren (2 x 70) en project Havana (1 x 70 en 1 x 150 meter). New Orleans en Havana blijven projecten van Vesteda met voor zover ik begrepen heb dezelfde architecten (Cruz y Ortiz en Siza). Het middelste project wordt nu ontwikkeld door Johan Matser. Alles bij elkaar ziet dit er zo uit: http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1914.jpg http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1915.jpg http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1916.jpg http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1917.jpg http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1918.jpg CborG May 9th, 2004, 08:27 PM leuke plaatjes, jammer dat dat de middelste van de 3 70mtr torentjes niet net wat hoger, of lager, is; dat zorgt voor wat meer variatie. off-topic: maar wat is dat gebouw naast/achter WPC?? en laten ze dat gebied links van de rotterdam leeg? Jan May 9th, 2004, 08:31 PM Naast WPC staat project 'Baltimore' maar wat je hier ziet is de verbeelding van de bouwmassa die daar gegeven de huidige plannen zou kunnen komen te staan. Het staat er om een compleet beeld te geven dus trek nog even geen conclusies uit de hoogte en de vorm van dat gebouw. Links van De Rotterdam staat niet leeg, maar daar staat de cruiseterminal als de voormalige aankomst- en vertrekhal van de Holland Amerika Lijn. 2 x 150 en 3 x 70 vind ik geen overigens geen degradatie van het plan. Het voegt juist variatie en silhouet toe aan de pier. CborG May 9th, 2004, 08:36 PM 2x 150 en 3x 70 is iid gevarieerder dan 4x150, maar 2x 150 2x 70 en 1x 110 is nog gevarieerder en maakt de symmetrie completer:speech: maar we moeten niet zo zeiken, deze pier gaat er hoe dan ook zeer strak uitzien Skyscrapercitizen May 9th, 2004, 09:10 PM Ziet er opzich best ok uit. Alleen vind ik het gat tussen Montevideo en de 150 meter hoge New Orleans wel erg groot. Op de lege plek waar nu geen toren komt, meteen naast Montevideo, zou een 100 meter hoge toren toch niet verkeerd zijn... vinman May 9th, 2004, 09:32 PM Wacht eerst op de meer definitieve plaatjes, zitten teveel grote gaten tussen de hoge gebouwen. Vind die symmetrie eigenlijk niet zo heel mooi, te strak en niet echt 'menselijk'. Skyscrapercitizen May 9th, 2004, 09:39 PM Ik HAAT menselijk. :) Denoordrotterdammer May 10th, 2004, 08:36 AM Voor mij hoeft er geen baltimor gebouw te komen egramsbergen May 10th, 2004, 09:17 AM Ik zie nog steeds de M op Montevideo staan. Mogen we daaruit voorzichtig optimistiche conclusies trekken? Berrtus May 10th, 2004, 09:17 AM Dit plan ziet er beter uit Patrick Highrise May 10th, 2004, 09:39 PM Dit ziet er weer wel beter uit, 70 mag op zich wel 3 naast elkaar maar ik hoop wel dat de architecten beseffen dat variatie per toren zeker te wensen zal zijn. Zelf een van 85m met bv een gebogen gevel of schuinaflopend dak of zo. Je weet wel echt iets waardoor het breekt! 2x 150 erbij is nog steeds erg goed. Anyway we zullen het wel zien tzt! :) Skyscrapercitizen May 10th, 2004, 09:47 PM Yep, en De Rotterdam komt ook nog aan de noordkant, die krijgt ook weer een andere hoogte. Al hoeft dat van mij niet zo, ik heb in HK gebieden gezien met torens van dezelfde hoogte, en dat zag er echt niet altijd verkeerd uit! Dennis May 11th, 2004, 10:32 AM zo te zien staan ze nu op de juist plek, je kan ze dus ook zien (de 150ers) als dalijk de Rotterdam af is :cheers: vinman May 11th, 2004, 01:56 PM Ik HAAT menselijk. :) Ok, het moet niet te rotzooierig zijn. Maar een beetje verschil in hoogtes zou wel mooi zijn. Symmetrie is mooi, maar het moet ook niet te gek worden. bobdebouwer May 11th, 2004, 09:27 PM Dit lijkt op wat ik eerder voorstelde... Ik ben blij dat de gemeente naar de normale burgers luistert! :D:D:D Skyscrapercitizen May 14th, 2004, 09:40 PM Zelf een beetje zitten kloten, dit lijkt me wel wat: http://www.skyscrapercity.com/photopost/uploads/51/Wpier_NW-view.jpg Montevideo (140m), 180 meter, 120 meter, 140 meter, 90 meter, 170 meter, 130 meter, 150 meter: http://www.skyscrapercity.com/photopost/uploads/51/Wpier_ZW-view.jpg [Kees] May 14th, 2004, 10:29 PM Cool! Een goede samenstelling van hoog- en 'laagbouw' vind ik. vinman May 15th, 2004, 12:05 AM Mooi, maar toch heb ik hem liever zonder die ronde torens. Maar voor de rest is dit toch wat ik meer in mijn hoofd heb. Dennis May 15th, 2004, 12:09 AM koelew kmpressies aman, maazr oz dal het noot wroden ben ik baang Michiel May 15th, 2004, 12:14 AM @Dennis LOL CborG May 15th, 2004, 12:21 AM mooi gedaan tim!! kijk da's een stuk spannender dan 3x dezelfde hoogte Elmo May 15th, 2004, 09:08 AM koelew kmpressies aman, maazr oz dal het noot wroden ben ik baang Volgens mij was de hoogbouwborrel een groot succes! :D l'etranger May 18th, 2004, 03:37 AM Ik zat zo eens te kijken waar Egeraat allemaal mee bezig was en mijn oog viel op het onderstaande plaatje. http://www.europaconcorsi.com/db/pub/images/569/a.jpg "Moscow City" in Moskou, geweldig toch! Ik zou zeggen, knal zoiets neer op die plek dan! Dennis May 18th, 2004, 11:33 AM gatver dat ding im Moscou ziet er niet uit, ik dacht dat deze net in aanbouw is gegaan...en bijna 300m hoog wordt :o :eek: Dennis May 19th, 2004, 11:29 AM http://server5.uploadit.org/files/skyscrapercity-rdam.jpg :D HighinParis May 19th, 2004, 12:02 PM Hé, er is nog een plekje open tussen Hotel New York en Las Palmas! Misschien dat daar ooit nog eens een echte toren gebouwd kan gaan worden. vinman May 19th, 2004, 01:48 PM Prachtig Dennis, dit is al bijna wat ik wil. Alleen die ruimtes nog opvullen en oooh. Wat is dat dan mooi!! Ace May 19th, 2004, 06:58 PM @HighinParis, Tja, dat zou ik liever ook zien. Maar volgens mij willen ze dat niet i.v.m. zichtlijnen & om de symmetrie (torens aan beide zijden v.d. pier en in't midden laagbouw). En zo blijft er tenminste nog wat parkeergelegenheid voor de gasten van Hotel New York, Las Palmas & de Pakhuismeesteren. En wat te denken van al die dagjesmensen die strakkies alleen al om die pier, een uniek stukje stedebouw in Nederland, Rotterdam zullen aandoen? Die zullen ook wel graag willen parkeren. HighinParis May 19th, 2004, 08:25 PM En wat dacht je van parkeren onder de grond? Of gewoon met het openbaar vervoer komen... Wat mij betreft worden auto's helemaal geweerd uit bebouwde kommen, maar dat is weer een hele andere discussie. Wat betreft de zichtlijnen: het zou wel meer variatie en nog veel meer verdichting betekenen indien ook de middelste 'rij' van de Kop van Zuid bebouwd zou gaan worden. Ace May 19th, 2004, 10:56 PM Da's waar. W.P.C. heeft al een parkeergarage onder de grond. Montevideo & Luxor Theater Idem dito. New Orleans & Havana zullen dat ook wel krijgen. Als eerder gezegd, mijn zegen hebben ze. Maar als bewoner van Montevideo/New Orleans zou ik niet zo blij zijn met een toren zo dichtbij, dat het zicht op Downtown-Rotterdam word ontnomen. Stratosphere 2020 May 20th, 2004, 06:03 PM Wat ik al eerde meldde is inderdaad het geval. Vesteda heeft (niet geheel onterecht) geconcludeerd dat 4 x 150 meter op die plek toch wel een behoorlijk risico zou worden zodat de gemeente een nieuw planvoorstel heeft gemaakt. De strook bestaat nu uit drie projecten, van west naar oost zijn dat New Orleans (1 x 150 meter), een project van twee toren (2 x 70) en project Havana (1 x 70 en 1 x 150 meter). New Orleans en Havana blijven projecten van Vesteda met voor zover ik begrepen heb dezelfde architecten (Cruz y Ortiz en Siza). Het middelste project wordt nu ontwikkeld door Johan Matser. Alles bij elkaar ziet dit er zo uit: http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1914.jpg http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1915.jpg http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1916.jpg http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1917.jpg http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1918.jpg Waarom zoveel dozen, waarom de top niet creatief afwerken?! De meeste Rotterdamers met wie ik gesproken heb vinden ook dat er teveel dozen zijn in hun stad. Wordt eentonig bij de Kop van Zuid. Ik hoop dat ze wat aan de dozen gaan doen voor dat dit studie een feit wordt. Dennis May 20th, 2004, 07:32 PM wie heeft gezegd dat dit de definitieve ontwerpen zijn :) tuurlijk worden ze niet zo :) , het zal wel hier om een massastudie gaan, ze worden wel ontworpen door dezelfde architect, dus verwacht een beetje hetzelfde zoals het oude ontwerp, dus ja eigenlijk is de kans heel groot dat ze weer rechthoekig worden Dr. Dubai May 20th, 2004, 08:52 PM zozo, de kop van Zuid wordt niet verkeerd. Skyscrapercitizen May 21st, 2004, 01:27 PM Sratos gaat het nooit snappen denk ik, die heef nog nooit het verschil tussen een massastudie en een ontwerp gesnopen geloof ik...:ohno: ayelt May 22nd, 2004, 12:41 PM Het lijkt wel of er gewoon voortdurend meters van de torens af worden gehaald binnen de studies ernaar... Strakt blijft er niets meer over. Vertigo May 22nd, 2004, 04:44 PM Mwoah, ik vind dit nog niet zo gek. Zo heb je in ieder geval een goed zicht op de Rotterdam vanaf de zuidkant. ;) Als het zo wordt uitgevoerd als in deze massastudie, wordt de KvZ nog steeds een indrukwekkend gebiedje. Nou eigenlijk nog een 200 meter hoge toren direct achter HNY, op de plaats van de huidige parkeerterreinen. ;) Rotterdam Highrise May 23rd, 2004, 06:40 PM Het lijkt wel of er gewoon voortdurend meters van de torens af worden gehaald binnen de studies ernaar... Strakt blijft er niets meer over. Dat valt wel mee oorspronkelijk zou er op de zuid kant van de Wilhelminapier niet hoger dan 70 meter gebouwd worden. Als het dan 3x 150 en 3 x 70 wordt lijkt me dat geen verlaging. Bovendien is de Montevideo tijdens het ontwerp hoger geworden. Jan May 25th, 2004, 06:33 PM De NRC meldt vanavond dat arthouse bioscopen Lantaarn Venster en Cinerama onderin de New Orleans willen gaan zitten. Gemeente en ontwikkelaar staan positief tegenover de plannen. Vooral het gebouw van Lantaarn Venster in de Gouvernestraat schijnt aan vernieuwing toe te zijn. Lijkt mee een goede ontwikkeling, vooral ook omdat de betreffende bioscopen op dit moment weinig indruk maken op de plekken waar nu zitten. :) Skyscrapercitizen May 25th, 2004, 06:44 PM Wel jammer dat beide bioscopen dan uit het centrum vertrekken..., maar misschien kunnen ze daar plaats maken voor een nieuwe club ofzo, of een nieuwe ruimte voor de Calypso of iets dergelijks. En zeker een zeer goede ontwikkeling voor de Wilhelminapier. Hoe meer openbare functies daar hoe meer het straks gaat leven. [Kees] May 25th, 2004, 07:54 PM ik zou maar 1 klein dingetje aan het plan willen veranderen. Een 1 voor de 70 meter! :cheers: Puur May 25th, 2004, 11:53 PM Lantaren Venster zou toch in Las Palmas willen intrekken? De combinatie met het Beeldinstituut/ Fotomuseum en de uitstraling van het pakhuis sluiten beter aan bij het karakter van een arthouse filmtheater! dennol May 26th, 2004, 01:04 AM http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1915.jpg ^ Het leuke van dit plan is dat de torens van 70m helemaal niet hoog lijken. Dat is toch een positief teken: Torens van 70m die niet hoog lijken, omdat de rest van de gebouwen ruim 2x zo hoog is. Er zijn hier een heleboel forumers, die een moord zouden doen voor een toren van 70m in hun stad. Maar op de Wilhelminapier is 70m gewoon laagbouw. :) Bass May 26th, 2004, 10:04 AM Zoals vele forummers vind ik het gewoon jammer dat de ruimte (op de pier én in de lucht) niet beter wordt besteed dan aan torentjes van 70 meter. En inderdaad, een beetje creativiteit in de afwerking mag ook wel. Deze toren bijvoorbeeld: http://www.csa.ru/~vladimir/pics/travels/Maastricht_st-jan-at-night.jpg Best vergelijkbaar met deze, toch? http://www.bild.li/geektrip/NY/NY_Gisela/chrysler.jpg Het is allemaal zo simpel om het mooier te maken! Maar ja, politiek he? De generatie "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" is aan de macht :bash: Jan May 26th, 2004, 03:13 PM Vandaag in het Rotterdams Dagblad (http://www.rd.nl) een bericht met dezelfde strekking. Overigens vind ik de Wilhelminapier zeker zoveel centrum als Gouvernestraat en Westblaak. De conclusie 'aderlating voor de binnenstad' is een beetje misplaatst. Raar dat de opsteller blijkbaar nog nooit van project New Orleans heeft gehoord omdat die er nog al vaag over doet. Wat puur zegt had inderdaad logisch geweest als de ambitie er nog zou zijn om van Las Palmas een cultureel centrum te maken geïnt op de beeldcultuur. Cinerama en Lantaren weg uit de binnenstad Rotterdam - De kans is groot dat de bioscopen Cinerama en Lantaren/Venster binnen enkele jaren uit het Rotterdamse centrum verdwijnen. Het college van B en W wil vijf miljoen euro investeren in een gezamenlijke stek in een nieuw gebouw op de Kop van Zuid, pal achter Las Palmas aan het water. Een op verzoek van wethouder Hulman uitgevoerde studie is positief over de concentratie van de twee alternatieve bioscopen op één plek. De nieuwe bioscoop wordt gezien als een belangrijke culturele impuls voor de Kop van Zuid, waar attracties als Las Palmas en het Nieuwe Luxor nu reeds veel uitgaand publiek trekken. Het vertrek wordt in de binnenstad op voorhand beschouwd als een aderlating. Na de eerdere sluiting van bioscopen als Corso, Lumière en Thalia en Calypso lijkt Pathé Schouwburgplein in de toekomst af te stevenen op een bioscoop-monopolie. 'Artplex' moet achter Las Palmas op de Kop van Zuid verrijzen. Het complex is een initiatief van Vesteda Project en wordt ontworpen door de architect Alvaro Siza. l'etranger May 26th, 2004, 03:40 PM Cinerama omtoveren tot nachtelijke uitgaansgelegenheid a la Corso dan? Rotterdam May 28th, 2004, 06:24 AM Ik vind die nieuwe bioscoopzalen echt te steriel. Geef mij maar zo'n ouderwetse bioscoopzaal waar je het gevoel hebt in een theater te zitten. EuroMaster June 6th, 2004, 01:42 AM ik vind die niuwe impressie wel mooi, alleen die 3 van 75 naast elkaar bevallen ook mij niet zo. ook als je vanaf sommige hoeken op de kop van zuid kijkt, zullen sommige torens dicht op elkaar staan , maar ook grote gaten vallen.... misschien bouwen ze eerst die van 150m, en als de economie aantrekt, kunnen ze de rest erbovenop bouwen, als die fundering er al ligt! goed plan of niet!, naja, nu moeten we nog de gemeent zie te overtuigen.. :tongue2: Sky-Unlimited June 6th, 2004, 02:42 PM @eurim@stovic Wat betreft de hoogte hoef je de gemeente niet te overtuigen, want de bouw van torens tot 150 meter wordt in de herziening van het bestemmingsplan Kop van Zuid sowieso al toegestaan. Kees June 7th, 2004, 07:34 AM aardige animatie gevonden bij TBI (http://www.tbi.nl/stadsgeluiden/) http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/9WUP9S6D9AQK/picserver.jpeg Dennis June 7th, 2004, 10:43 AM wow, dat ziet er geweldig uit! echt een superstedelijk gebied kan dat worden, en dan al die torens :eek: mooie impressie! Nexxd June 7th, 2004, 01:17 PM :eek::eek::eek::eek: ECHT SUPER DIE IMPRESSIE!! :eek::eek::eek::eek: Dennis June 7th, 2004, 10:10 PM jouw pic duttutnie kees, ik paats m effe opnieuw http://server5.uploadit.org/files/skyscrapercity-zuid.jpg :eek: *edit, nu weer wel :) [Kees] June 7th, 2004, 11:22 PM Ik vind die vlag op de Wilhelminatoren wel cool! :tongue2: Nee alle gekheid op een stokkie. Dit ziet er echt heel mooi uit! Ik vind het wel knap dat ze zoiets kunnen maken! The Messiah June 7th, 2004, 11:51 PM Ach Dennis,jij doet mij erg blij maken vandaag! :cheers: Kijk is hoe nu de Toren op Zuid erbij staat...die valt toch in het niets(in hoogte) bij de andere torens :) Ace June 8th, 2004, 12:59 AM En dan te bedenken dat ze 'm eerst 140m wilden maken :nono: :wallbash: Jan June 8th, 2004, 08:28 AM Goed gevonden Kees! :) Awais July 3rd, 2004, 12:05 PM Gevonden op de site van de structural engineer D3BN: New Orleans/Havana Rotterdam 4 x 150 meter wonen Op de Kop van Zuid werkt D3BN aan een bijzonder project: vier woontorens van 150 meter hoog met 900 appartementen, een parkeergarage (950 plaatsen) en 18.000 m2 commerciële ruimten. De totale omvang van het project is circa 200.000 m2. Minstens zo imposant als de omvang is de reputatie van de architecten van het project: Cruz y Ortiz arquitectos en Álvaro Siza. Zij zijn verantwoordelijk voor het architectonisch ontwerp, D3BN voor het constructieve. Dat constructief ontwerp speelt bij hoogbouw een bepalende rol. Hoe zorg je dat het project financieel haalbaar is én dat tegelijkertijd het architectonisch ontwerp overeind blijft? Om dat voor elkaar te krijgen heeft D3BN eerst enkele uitgebreide constructie-studies gedaan. Uiteindelijk is gekozen voor een tunnelbekisting in combinatie met een verborgen outrigger aan de voet. Oftewel de voordelen van tunnelen voor de woningen, gecombineerd met openheid voor de commerciële ruimten op de onderste verdiepingen. Naar verwachting wordt in januari 2005 begonnen met de bouw van de eerste twee torens De pagina is het laatst bewerkt op 7-3-2004. Dus krijgen we dan iig één van de 4 torens? [Kees] July 3rd, 2004, 12:10 PM 7-3? Dat is toch 7 maart? Ik ben bang dat dit een oud bericht is. Dennis July 3rd, 2004, 12:10 PM Gevonden op de site van de structural engineer D3BN: New Orleans/Havana Rotterdam 4 x 150 meter wonen Op de Kop van Zuid werkt D3BN aan een bijzonder project: vier woontorens van 150 meter hoog met 900 appartementen, een parkeergarage (950 plaatsen) en 18.000 m2 commerciële ruimten. De totale omvang van het project is circa 200.000 m2. Minstens zo imposant als de omvang is de reputatie van de architecten van het project: Cruz y Ortiz arquitectos en Álvaro Siza. Zij zijn verantwoordelijk voor het architectonisch ontwerp, D3BN voor het constructieve. Dat constructief ontwerp speelt bij hoogbouw een bepalende rol. Hoe zorg je dat het project financieel haalbaar is én dat tegelijkertijd het architectonisch ontwerp overeind blijft? Om dat voor elkaar te krijgen heeft D3BN eerst enkele uitgebreide constructie-studies gedaan. Uiteindelijk is gekozen voor een tunnelbekisting in combinatie met een verborgen outrigger aan de voet. Oftewel de voordelen van tunnelen voor de woningen, gecombineerd met openheid voor de commerciële ruimten op de onderste verdiepingen. Naar verwachting wordt in januari 2005 begonnen met de bouw van de eerste twee torens De pagina is het laatst bewerkt op 7-3-2004. Dus krijgen we dan iig één van de 4 torens? erg oud dit, helaas :) zo zal het plan nooit meer worden :sleepy: Nieuwe Waas July 3rd, 2004, 05:25 PM 7-3? Dat is toch 7 maart? Ik ben bang dat dit een oud bericht is. Daar was ik ook laatst ingetuind: als je de properties van een webpage opvraagt staat de laatste wijziging altijd op de huidige datum, alleen zijn de maand en dag omgewisseld, 3 juli dus. :hahano: Centauri July 3rd, 2004, 05:40 PM Ik ben benieuwd hoe ze willen starten met New Orleans als daar de bouwketen van Montevideo op staan! Skyscrapercitizen July 3rd, 2004, 05:43 PM Ze starten pas daarna denk ik, voorlopig is er nog geen nieuw ontwerp. Sky-Unlimited July 3rd, 2004, 06:37 PM Voor zover mijn kennis reikt (en ik heb heel wat 'officiële' lijstjes op m'n computer staan), weet ik dat het vooralsnog nog steeds de bedoeling is dat begin 2005 (jan/feb) de eerste paal voor New Orleans de grond in gaat. Het gaat dan voorlopig om één toren. De tweede van New Orleans staat voorlopig gepland voor januari 2006. Havana staat gepland voor 2007 en 2008. De spreiding heeft te maken met de afname door de markt. Procedureel zie ik weinig problemen. [Kees] July 3rd, 2004, 11:16 PM Dat lijkt me toch wel te snel hoor! Is de vergunning al binnen? Is er uberhoupt een bouwtekening van het hele projekt? Skyscrapercitizen July 3rd, 2004, 11:52 PM @ Sky Maar New Orleans wordt in de nieuwe plannen toch nog maar 1 toren... Ik neem aan dat daarmee ook het schema veranderd is. http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1914.jpg [Kees] July 4th, 2004, 09:38 AM http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1914.jpg Hoe heet dat gebouw wat naast de World Port Center staat? Hij is ongeveer even hoog. En ik bedoel niet de Montevideo Denoordrotterdammer July 4th, 2004, 10:48 AM Baltimor volgens mij Nexxd July 4th, 2004, 01:17 PM Dat is idd Baltimore. Dat plekje is gevult omdat er ooit een toren moet komen, maar voor zover ik weet zijn daar nog geen impressies van. Denk dus dat eerst alle andere plannen op de Wilhelminapier worden gerealiseerd en dan pas Baltimore. Dennis July 4th, 2004, 01:47 PM Baltimore duurt nog wel even hoor, vor zover ik weet mag je de komende 5 jaar er niet al teveel te verwachten.... eerst maar De Rotterdam en N-O/Havanna :) die zijn de echte grote jongens EuroMaster July 7th, 2004, 01:51 AM hmmm, van die nieuwe impressie ben ik nog niet echt impressed. stel 150-ers vervangen door een rij 75-ers en een dikke baltimore :( maar het is , god zij dank, een impressie :) EuroMaster July 7th, 2004, 01:53 AM vanaf de erasmusbrug zul je op deze manier ook een groot gapend gat krijgen....doorkijk tussen de cruise-terminal en montevideo/en da nieuwe lage gebouw Fir July 7th, 2004, 08:28 AM @eurim@stovic Na een lezing hebben gehad op wfd5 is het zo dat er geen hoge bebouwing op de kvz recht tegen elkaar komt te staan. Waar de Rotterdam gepland staat zal aan de havenzijde laagbouw (70m) komen. Op de hoek van de kvz, naast het wilhelminaplein zal wel een hoge toren verrijzen ivm het totaalplaatje van het plein. Deze toren dient als decor te dienen. [Kees] July 7th, 2004, 12:01 PM Ik vind die nieuwe impressie heel zo slecht nog niet want dan zie je ten noorden en ten zuiden alle gebouwen goed en word het niet 1 grote muur. EuroMaster July 7th, 2004, 06:07 PM ok, als het dan moet, maar die drie eve hoge torens van 75m, daar kan toch wel wat meer variatie in? Tobi July 7th, 2004, 06:09 PM Het blijven topplannen, maar met al die 150'ers zou een uitschieter naar boven (180+?) wel wenselijk zijn, in plaats van drie naar beneden... :naughty: Kees July 13th, 2004, 08:46 AM Voor zover mijn kennis reikt (en ik heb heel wat 'officiële' lijstjes op m'n computer staan), weet ik dat het vooralsnog nog steeds de bedoeling is dat begin 2005 (jan/feb) de eerste paal voor New Orleans de grond in gaat. Het gaat dan voorlopig om één toren. De tweede van New Orleans staat voorlopig gepland voor januari 2006. Havana staat gepland voor 2007 en 2008. De spreiding heeft te maken met de afname door de markt. Procedureel zie ik weinig problemen. procedureel géén problemen en de ontwikkelaar ziet het ook zitten: Op de Rotterdamse Kop van Zuid gaat Vesteda woningen in de Montevideo-toren aanbieden en ontwikkelt zelf, pal naast deze 150 meter hoge woontoren, de high rise estates New Orleans en Havanna, alle vernoemd naar de havenpakhuizen die ooit op deze plaats stonden. ..... Is er voldoende animo voor dergelijke huurwoningen? ‘Die is er altijd geweest’, aldus Spermon. ‘Begin jaren negentig kende de huurmarkt een behoorlijke leegstand. Woningen met huren van € 600,- tot € 700,-, toen de top van de markt, kregen we wel snel verhuurd. Als je veel extra’s biedt, zijn er altijd gegadigden. Het is nu niet anders, uit cijfers blijkt dat de vraag zelfs tweemaal zo groot is als het aanbod. Tegenover een jaarlijkse vraag van 34.000 luxeappartementen staat een aanbod van 16.000 woningen. Dat mogen absoluut gezien geen indrukwekkende getallen zijn, je moet je realiseren dat we in een Kop-van-Zuid-toren maximaal 200 appartementen kunnen realiseren. Dus die torens komen er.’ (bron: Rotterdam Quality Time (http://www.rqt.nl/living/nieuws.asp?Id=40&Language=1) ) Nu graag wat nieuwe impressies! PIE July 13th, 2004, 08:49 AM Klinkt goed! Dennis July 13th, 2004, 09:15 AM superb, de brandende vraag is natuurlijk, waneer? ik hoop dat ze begin 2005 kunnen beginnen Gerard July 13th, 2004, 09:22 AM Daar ben ik ook wel heel benieuws naar. Laat ze maar snel beginnen. Dan wordt de pier daar gelijk ook weer wat minder leeg. Maar nog geen officiele berichten hierover of wel ?? Eric Offereins July 13th, 2004, 09:25 AM Hier de hele tekst van Rotterdam Quality Time. Klinkt heel goed voor Rotterdam :cheers: :cheers: Er staan op die site trouwens nog meer projekten. A landlord who wants to pamper Ooit wel eens overwogen uw koophuis in te ruilen voor een lekker luxe huurappartement, midden in de stad, met alle denkbare voorzieningen bij de hand? Rotterdam kent weinig van dergelijke full-serviceprojecten. Toch durft woningfonds en verhuurder Vesteda nieuwe torens op de Kop van Zuid te bouwen, omdat haar huurconcept in project De Hoge Heren aanslaat. Een servicemanager die desgewenst de post uit de brievenbus haalt, haar talen spreekt en de hond van de huurder zijn portie frisse lucht gunt. Gebruik kunnen maken van een sauna, fitness, een zwembad en diensten als een stomerij en boodschappendienst. Zie hier in vogelvlucht wat Vesteda biedt. Vesteda beweert te weten wat huurders van luxewoningen verlangen, want zij werkt, in tegenstelling tot andere verhuurders van luxewoningen, niet met intermediairs. Vesteda-directeur Gideon Spermon en accountmanager Eddo Rats ervaren dat rechtstreeks contact tot werkelijke betrokkenheid van een verhuurderorganisatie leidt. ‘Wij laten zaken niet op hun beloop’, aldus Spermon. ‘Ervaart de huurder overlast van de buurman, wij bemiddelen snel en effectief. Zijn brieven beantwoorden wij binnen drie dagen. Bij klachten hoeft hij niet de vakantie van een klussenman uit te zingen. Via een huurderplatform wisselen we regelmatig van gedachten.’ Vesteda verhuurt woningen in prestigieuze projecten als Cortile in Maastricht Céramique en de Hoge Heren in Rotterdam Centrum. Op de Rotterdamse Kop van Zuid gaat Vesteda woningen in de Montevideo-toren aanbieden en ontwikkelt zelf, pal naast deze 150 meter hoge woontoren, de high rise estates New Orleans en Havanna, alle vernoemd naar de havenpakhuizen die ooit op deze plaats stonden. Eddo Rats vertelt dat de Montevideotoren veel comfort en voorzieningen gaat bieden: ‘Er komen voorzieningen in als een luxekeuken, de Excellent Health Club, een zwembad, een stoombad en sauna. De airco is vanuit de woning te regelen en de plafondhoogte varieert van 2.60 tot 3.30 meter. Ook op straatniveau, de zogenaamde plint, mogen toekomstige bewoners veel verwachten. Er zijn veel gegadigden die de commerciële ruimten willen betrekken.’ Is er voldoende animo voor dergelijke huurwoningen? ‘Die is er altijd geweest’, aldus Spermon. ‘Begin jaren negentig kende de huurmarkt een behoorlijke leegstand. Woningen met huren van € 600,- tot € 700,-, toen de top van de markt, kregen we wel snel verhuurd. Als je veel extra’s biedt, zijn er altijd gegadigden. Het is nu niet anders, uit cijfers blijkt dat de vraag zelfs tweemaal zo groot is als het aanbod. Tegenover een jaarlijkse vraag van 34.000 luxeappartementen staat een aanbod van 16.000 woningen. Dat mogen absoluut gezien geen indrukwekkende getallen zijn, je moet je realiseren dat we in een Kop-van-Zuid-toren maximaal 200 appartementen kunnen realiseren. Dus die torens komen er.’ Wat betekenen luxeappartementen voor de plaatselijke woningmarkt? Eddo Rats meent dat het Vesteda-huuraanbod de doorstroming op de woningmarkt op gang brengt: ‘De overheid wil dat binnensteden een gemengde bevolking qua inkomens krijgen. Dan moet je suburbanisatie van kleine gemeenten voorkomen en de doorstroming in de steden zelf op gang brengen.’ ‘Het blijkt dat onze projecten andere woningen vrij voor de woningmarkt maken’, vult Spermon Rats aan. ‘In relatief veel goedkope huurwoningen wonen hogere inkomens. Omdat er zowel een tekort aan dit soort huurwoningen is en de eigenaren in hun middeldure koop- en huurwoningen blijven zitten, stagneert de woningmarkt. Meer middeldure en luxehuurwoningen kunnen mede de markt vlot trekken. Huurwoningen met veel voorzieningen zijn aantrekkelijk voor senioren. Zij kunnen hun dure koopwoning te gelde maken. Met een gelijkvloers luxeappartement kopen ze hun onderhouds- en OZB-sores af. Hun vrijgekomen huizen zijn aantrekkelijk voor kopers uit het middeldure koopsegment en de hogere inkomens in de lagere huursector, die ook naar een vrijgekomen middeldure koopwoning doorstromen.’ Kunnen jullie invloed uitoefenen op de inrichting van locaties als de Kop van Zuid? Gideon Spermon stelt dat het mes aan twee kanten snijdt: ‘Wij zijn een commercieel bedrijf. Naast het project zelf hebben de kwaliteit van de locatie, de inrichting en onderhoud van de openbare ruimte en het stedenbouwkundige plan invloed op de verhuurbaarheid van onze woningen. Wij dragen bij aan de versterking van de woonfunctie van binnensteden. Daarbij, wij zijn geen projectontwikkelaar die na verkoop van de woningen de locatie verlaat. Vesteda verzorgt vaak meer dan twintig jaar het project. Daarom stellen wij eisen aan de voorzieningen en de directe omgeving, want van onze projecten en filosofie profiteert een stad ook.’ ‘En steden zouden meer durf kunnen tonen en niet alleen over beletsels praten,’ vindt Eddo Rats. ‘Er ontstaat bij ambitieuze projecten als de Montevideo een eigen dynamiek, een zwaan-kleef-aan-effect. De eerste toren maakt de weg vrij voor de volgende. Je moet als gegadigde voor een woning over nogal wat verbeeldingskracht beschikken om te kiezen voor locaties waar hopen zand liggen en oude, lege gebouwen staan. Sneller zaken als verlichting en bestrating aanpakken helpt bij een positieve beeldvorming. In Rotterdam hebben we in ieder geval de wethouder mee, die onderschrijft onze visie.’ Solvent luxury Vesteda ontstond uit de vastgoedportefeuille van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, één van de grootste pensioenfondsen ter wereld. De organisatie ontwikkelt en exploiteert duurdere, vooral luxe huurwoningen met veel extra voorzieningen. Vesteda is met ruim 33.000 woningen, die een waarde van meer dan € 4 miljard vertegenwoordigen, het grootste Nederlandse woningbeleggingsfonds. Tekst: Jaap van Rijn Foto's: Ilona Kamps remco126 July 13th, 2004, 10:09 AM Maar als de vraag zo enorm is waarom hebben ze dan het plan aangepast??? 85cootje85 July 13th, 2004, 05:19 PM En als dat plan van hun zo goed aanslaat kunnen ze dus ook hendig het oude ontwerp weer pakken PIE July 13th, 2004, 05:39 PM Maar als de vraag zo enorm is waarom hebben ze dan het plan aangepast??? Volgens mij mogen er geen 2 hoogbouw gebouwen tegenover elkaar komen te staan op de pier. Capzilla July 13th, 2004, 07:03 PM Er wordt rekening gehouden met de zichtlijnen, maar dit betekent niet dat er op de noordzijde geen hoge gebouwen kunnen komen. Tegenover is een rekbaar begrip. Skyscrapercitizen July 13th, 2004, 07:55 PM Mja, het is natuurlijk een praatje die alles mooier voorstelt dan het in werkelijkheid is, dat is bijna alles in dat blad. Is wel goed voor de beeldvorming over de stad door de lezers. EuroMaster July 24th, 2004, 07:52 PM wat een onzin. ik hoop dat ze die gebouwen zou bouwen dat de eventuele extra torens kunnen worden gebouwd wanneer er weer meer vraag is. het zoidd mooiere zijn geweest als ze naast gebouwen naar beneden, ook een of twee naar boven hadden voorgesteld. ik heb in rotterdam het idee dat ze bang zijn over de hoogte van de delftse poort heen te walsen. montevideo is bijvoorbeeld ook maar een paar cm lager dadelijk. wat is dat toch. in utrecht wordt ook weer een toren gebouwd van 99m. minderwaardigheidscomplex? ik hoop dat in de nabije toekomst ook de maastoren in de 225m versie nog een plekje heeft. een tijd geleden zagen de 'proposed'lijstjes er een stuk spectaculairder uit. zal wel met de economie te maken hebben ofzo.... Gyz July 24th, 2004, 07:58 PM ik heb in rotterdam het idee dat ze bang zijn over de hoogte van de delftse poort heen te walsen. montevideo is bijvoorbeeld ook maar een paar cm lager dadelijk. wat is dat toch. Misschien is het Nationale Nederlanden/ING wel heel wat waard om het hoogste gebouw van R'dam cq Nederland te blijven hebben, is natuurlijk een mooi stukje gratis publiciteit ... wie weet speelt er een NN/ING lobby op de achtergrond mee bij de beslissingmakers ??? EuroMaster July 24th, 2004, 08:06 PM hmm, dat zou wel irri zijn. zitten we komende eeuwen alleen maar met gebouwen tegen de 151m aangeplakt totdat ze failliet zijn. maar wie weet staat die coolsingeltoren er wel al binnen honderd jaar, dus wie weet hoe snel het kan gaan! [Kees] July 24th, 2004, 08:16 PM Misschien is het Nationale Nederlanden/ING wel heel wat waard om het hoogste gebouw van R'dam cq Nederland te blijven hebben, is natuurlijk een mooi stukje gratis publiciteit ... wie weet speelt er een NN/ING lobby op de achtergrond mee bij de beslissingmakers ??? Ideetje! Laat de NN/ING eens een gebouw neerzetten van +200 meter! Hoppa dan gaan we de 150 meter grens over. DP laten we natuurlijk staan! Kunnen ze het verhuren aan bedrijven die zich niet intreseren over de hoogste zijn. Powerlifter July 25th, 2004, 11:56 AM Heren, Was het oorspronkelijk niet de bedoeling om aan de zuidzijde van de pier uberhaubt niet hoger te bouwen als 70 meter ivm slagschaduw over de rest van de pier. In dat geval mogen we erg blij zijn dat er plannen zijn voor torens van 150 meter en dat er al een van 140 meter in aanbouw is. Ik denk dat gebouwen van 200 of zelfs 225 meter alle aandacht naar zich toe trekken en dat je de overige hoogbouw niet meer ziet staan. Kijk als voorbeeld naar Toronto in Canada. Deze stad heeft een enorme hoeveelheid hoogbouw, maar alles wat je ziet zijn die pakweg 6 200-plussers in het financial district. [Kees] July 25th, 2004, 12:32 PM Daarom is het belangrijk dat Rotterdam met kleine stapjes steeds meer de hoogte in gaat. Een paar projecten van 150 meter. Dan een stapje hoger. Een paar gebouwen van 170 meter ofzo. Ik vind het ook daarom niet zo erg dat de Parkhaventoren is doorgegaan. Anders had de DP heel klein uitgevallen ten opzichte van de Parkhaventoren. Gyz July 25th, 2004, 01:47 PM De parkhaventoren zou idd de doodsteek zijn geweest voor de hoogbouw in 't centrum, zo'n megalomane toren doet alles inkrimpen tot kleine flatjes ... daar is dan geen eer meer aan te behalen Jan July 25th, 2004, 01:57 PM Die vliegtuigfoto's die afgelopen woensdag zijn gepost zijn van een hoogte van ongeveer 400 meter, dus dat was een beetje je uitzicht geweest bovenin. Of één superhoge toren de rest gaat overheersen en 'verdwergen' hangt af van meer zaken dan alleen de hoogte, zoals de locatie, slankheid en materialisering. @ Powerlifter: Van een afstandje gezien steken er in Hongkong eigenlijk ook maar vijf gebouwen boven de rest uit, maar waar je ook loopt, de beleving op straat is altijd geweldig. Ik vind de Wilhelminapier nu al een van de mooiste plekken van de stad, en met een paar hoge torens erbij wordt het voor mijn gevoel alleen maar ruimtelijker en mooier om daar te zijn. 1+2=3 July 25th, 2004, 07:34 PM Ik kan me totaal niet vinden in sommige bovenstaande meningen. Het kan voor mij niet hoog genoeg zijn. Al komen er torens van 600 meter, die torens van 150 meter blijven toch gewoon 150 meter? Dat blijft vanuit de ogen van een mens een superkolosaal iets. Verder zou ik een skyline met een paar torens die gigantisch uitschieten ook goed kunnen waarderen. [Kees] July 25th, 2004, 08:33 PM Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening. Als je iets groots naast iets 'kleins' zet dan word het kleinere nog kleiner ten opzichte van het grote. Jan July 25th, 2004, 08:51 PM Maar dat maakt dan ook weinig meer uit op het moment dat er een grote naast staat. Ik ken dan ook veel meer gebouwen die achteraf te laag zijn gebouwd dan te hoog. Eigenlijk schiet er helemaal geen toren te binnen die achteraf te hoog zou zijn geweest. [Kees] July 25th, 2004, 09:17 PM Eigenlijk schiet er helemaal geen toren te binnen die achteraf te hoog zou zijn geweest. Westpoint? Hij staat daar maar eenzaam in Tilburg. affijn. Dit is een kwestie van smaak natuurlijk. Jan July 25th, 2004, 09:19 PM Ik denk niet dat de Westpoint er op vooruit zijn gegaan als die lager was gebouwd. En dan nog. de oplossing in zo'n geval is torens erbij zetten en dan lost dat probleem vanzelf op. :) [Kees] July 25th, 2004, 09:28 PM Jah inderdaad. Een soort van clustorgebied maken rond Westpoint Ace July 25th, 2004, 10:00 PM Lachuh, 'La Defènse in de VINEX' krijg je dan. Ik denk niet dat wij liefhebbers van stedebouw en de bewoners van de wijk waarin de Westpoint staat, daar op zitten te wachten. Powerlifter July 25th, 2004, 11:52 PM Jan, ik deel jou mening wat betreft de pier. :) Het is er nu al geweldig en natuurlijk wordt dat alleen maar beter met nog meer torens. Maar 150 meter is daar toch geweldig. Juist vanaf straatniveau, omdat je op de smalle pier altijd dichtbij de torens bent is dit voor de beleving super. En ik deel jou mening dat extreme hoogte niet vernietigend hoeft te werken op "lagere" hoogbouw. Wat dat betreft had de parkhaventoren er van mij wel mogen komen, voornamelijk door de lokatie. Wederom is Toronto een goed voorbeeld, waarbij de CN tower geen schade doet aan de hoogbouw in het financial district. (Ik ben er eigenlijk nog steeds ziek van dat de gemeente dit project heeft laten gaan... :bleep: ) Skyscrapercitizen July 26th, 2004, 02:24 PM Heren, Kijk als voorbeeld naar Toronto in Canada. Deze stad heeft een enorme hoeveelheid hoogbouw, maar alles wat je ziet zijn die pakweg 6 200-plussers in het financial district. Toronto heeft 1 van de vetste skylines ter wereld naar veler mening, dus wat zou dan het probleem zijn van een uitschieter? Powerlifter July 26th, 2004, 08:27 PM aedificium erectum Toronto heeft niet 1 uitschieter, maar een groep uitschieters die tezamen inderdaad een waanzinig goed uitgebalanceerde skyline vormen. Deze relatief kleine groep zorgt er wel voor dat overige hoogbouw (zoals gebouwen van NN afmetingen) niet meer erg in the picture komen. Ik had datzelfde gevoel altijd bij de punt van manhattan. De wtc gebouwen domineerde teveel de overige (super)wolkenkrabbers naar mijn smaak. (ze waren alleen teveel landmark voor New York geworden om gemist te worden en in dat opzicht mis ik ze wel). Wat de kop van zuid betreft, denk ik dat je met torens van 150m t.o.v. het wpc van 124m en de kpn van 98m, een indrukwekkende, volwassen skyline krijgt, waarbij de kpn nog blijft meedoen met die skyline. Zet je er een 225m hoge toren neer.... ik weet het niet. Op de plaats van de maastoren zou het waarschijnlijk wel kunnen, omdat dat toch wat los van de pier is. (Dan komt weer dat lokatie verhaal van Jan) Dus als ze die morgen aankondigen... :banana: :banana: :banana: sdamma September 6th, 2004, 10:33 PM Er stond vandaag in het RD dat cinerama/lantaren al in 2007 in de New Orleans hun intrek gaan nemen. Gaat wel erg rap dan. PIE September 6th, 2004, 10:47 PM wow... dan mogen ze wel eens beginnen met bouwen ;-) Dennis September 6th, 2004, 10:50 PM Er stond vandaag in het RD dat cinerama/lantaren al in 2007 in de New Orleans hun intrek gaan nemen. Gaat wel erg rap dan. goed nieuws, maar had ze toch liever in De Rotterdam gezien Skyscrapercitizen September 6th, 2004, 11:19 PM Zou goed kunnen, als alles volgens plan verloopt gaan ze beginnen met dat project zodra Monti klaar is, dan is eind 2005/begin 2006. Dan moeten ze er eind 2007 wel inkunnen ja. Kees September 7th, 2004, 09:51 AM Er stond vandaag in het RD dat cinerama/lantaren al in 2007 in de New Orleans hun intrek gaan nemen. Gaat wel erg rap dan. @sdamma, ik heb het artikel er even bij gehaald via www.rd.nl Maandag 6 September 2004 Nieuw 'Artplex' al in 2007 op Kop van Zuid Rotterdam _ Het alternatief voor Lantaren/Venster en Cinerama, het nieuwe film-arthouse met de werknaam 'Artplex', moet medio 2007 op de Wilhelminapier de deuren openen. Dat is de bedoeling van het Rotterdamse college van b en w, dat haar in de Voorjaarsnota voor het eerst genoemde plan op 9 september aan de commissie cultuur presenteert. B en w hebben vijf miljoen euro uitgetrokken voor het nieuwe zalencentrum, dat deel uitmaakt van een nog te bouwen woontoren op de pier, New Orleans, vlak naast het momenteel in aanbouw zijnde Montevideo. 'Artplex' neemt drie verdiepingen in de 'plint' van New Orleans in beslag, en bestaat in principe uit vijf filmzalen en een theaterzaal met 180 stoelen. De exploitanten van zowel Cinerama als Lantaren/Venster zijn enthousiast over de aanstaande verhuizing. Voor Cinerama is een andere bestemming in zicht en Lantaren/Venster zal worden gesloopt. Bij de officiële opening van het nieuwe Rotterdamse culturele jaar gaf wethouder Hulman aan dat de culturele wereld een spannende herfst zal beleven. Zowel van het rijk als van de gemeente worden definitieve subsidietoewijzingen verwacht, geldend voor de komende vier jaar. De wethouder sprak er zijn teleurstelling over uit dat het rijk - anders dan Rotterdam zou willen -, weinig kans geeft aan het uitbouwen van de Architectuur Biënnale. Hij liet doorschemeren dat hij er zelf wél vertrouwen in heeft. Hij hield opnieuw een pleidooi voor het opzetten van een operafestival, dat naar zijn zin nog te weinig handen op elkaar heeft gekregen. Hulman roemde de gezamenlijke website die een flink aantal amateurinstellingen onlangs is gestart. En ook ten aanzien van de lokale cultuurcentra is hij positief gestemd: deze maand wordt er weer een geopend in IJsselmonde. =========== interessant is nog dit zinnetje: Voor Cinerama is een andere bestemming in zicht en Lantaren/Venster zal worden gesloopt. Cinerama naar "De Rotterdam" ?? Jan September 7th, 2004, 09:59 AM Cinerama en Lantaarn/Venster worden volgens mij gecombineerd in de nieuwe Artplex. Voor 'De Rotterdam' staat een bioscoop met populaire films gepland. Overigens heb ik begrepen dat de besluitvorming over het 'kleine Luxor' in het Coolsingeltorenproject ook erg ver is. Mocht dat daar allemaal niet doorgaan kan altijd nog de theaterzaal van de ss Rotterdam als zodanig worden ontwikkeld, daar kunnen ook 600 man in. ;) sdamma September 7th, 2004, 10:01 AM @sdamma, ik heb het artikel er even bij gehaald via www.rd.nl =========== interessant is nog dit zinnetje: Voor Cinerama is een andere bestemming in zicht en Lantaren/Venster zal worden gesloopt. Cinerama naar "De Rotterdam" ?? @kees: Ik denk dat ze met dit zinnetje de bestemming bedoelen van het gebouw waar cinerama nu gehuisvest is. Dus voor het cinerama gebouw heeft men een andere bestemming dan sloop. Ik heb trouwens ook begrepen dat men met luxortheater van de Coolsingeltoren een eind is. Mijn buurman heeft stukken mee over het project, weet alleen niet precies wat voor stukken:D Berrtus September 7th, 2004, 10:02 AM Gaaf hoor! Het centrum verschuift steeds meer naar de rivier. Benieuwd waneer de plannen voor een Opera aan het Leuvehoofd een keer serieus worden. HighinParis September 7th, 2004, 12:08 PM Ik denk dat het een verschraling is van het aanbod in het centrum. Het zou mooi en beter zijn als er èn een artplex op de Kop van Zuid bijkomt èn Cinerama en L/V blijven bestaan. Awais September 7th, 2004, 02:27 PM Dus begin 2005 kunnen we het begin van de 150-ger verwachten?? dutchmetal September 7th, 2004, 02:33 PM Waarom nou 2* 150 en 3* 70 , doe dan 2* 150 en 1* 200m Gerard September 7th, 2004, 02:36 PM Ik denk dat het een verschraling is van het aanbod in het centrum. Het zou mooi en beter zijn als er èn een artplex op de Kop van Zuid bijkomt èn Cinerama en L/V blijven bestaan. Ik zou voorstander zijn om L/V te verplaatsen naar de KvZ maar Cinerama te behouden. Dat is toch een juweeltje van een bioscoop. Maar om 'on topic' te blijven. Dat betekent dus dat zoals de plannen nu zijn ze echt begin volgend jaar uiterlijk moeten starten met New Orleans. Awais September 7th, 2004, 02:38 PM Ja Gerard, als ik 1 bioscoop enorm kan waarderen is het wel Cinerma met z'n intieme filmzalen en een relaxte woonkamersfeer in de lobby. En natuurlijk de voorkant. Alleen vind ik wel dat op die plek, trouwens heel West-Blaak, er een tweede Weena mag worden gebouwd. West-Blaak heeft echt de uitstraling bij definitie om een canyon te worden. Sky-Unlimited September 7th, 2004, 03:06 PM Dus begin 2005 kunnen we het begin van de 150-ger verwachten?? Zo'n verassing is dat toch niet? Ik had overigens altijd begrepen dat alleen Lantaren/Venster naar New Orleans zou verhuizen. Ik zou het erg jammer vinden als ook Cinerama haar huidige onderkomen verlaat. Dit leidt inderdaad, zoals HighinParis ook al schreef, tot een verschraling van het aanbod in het (huidige) centrum. Vooral ook omdat Cinerama heel ander filmpubliek aantrekt als de tienerbioscopen van Pathé (die als enige overblijft). Jan September 7th, 2004, 03:10 PM Straks: Zuid: - Pathé de Kuip - Luxortheater - Theater Zuidplein - Theaterzaal ss Rotterdam - ArtPlex - 3 x 150 meter Noord: - Pathe Schouwburgplein - 1 x 150 meter m)) Kees September 7th, 2004, 03:14 PM zie ook www.rd.nl van vandaag: dhr. moscoviter heeft ook z'n zorgen, niet alleen over de bioscopen, maar over de hele verschuiving van het stadscentrum, van noord naar zuid. @Jan, maar toch ook nog in noord de middelgrote zaal in de Luxortoren vinman September 7th, 2004, 03:25 PM Zuid wordt straks als het ware de 'las vegas' van Rotterdam. Alleen nog wat casino's en veel mooie knipperlichten, en we zijn compleet. Gerard September 7th, 2004, 03:35 PM Straks: Zuid: - Pathé de Kuip - Luxortheater - Theater Zuidplein - Theaterzaal ss Rotterdam - ArtPlex - 3 x 150 meter Noord: - Pathe Schouwburgplein - 1 x 150 meter m)) Mag ik Noord nog even aanvullen met de Rotterdamse schouwburg, Kleine Luxor en een nieuwe bioscoop ergens op de kruikade. En 1 * 187m En bibliotheek theater, 't kappeletje (voor hoe lang dat nog duurt) en de doelen. We gaan er toch geen noord zuid strijd van maken ?? :) Denoordrotterdammer September 7th, 2004, 04:06 PM Natuurlijk kan zuid niet tippen aan noord!!!!!! Awais September 7th, 2004, 04:08 PM Hahahah, we hebben de Kuip! we hebben Ahoy! we hebben Jan en St.Clara (legendarische figuren op deze forum) en we hebben Las Palmas en Now & Wow! en we hebben dadelijk waalhaven, dat nog groter wordt dan de Kop van Zuid. sdamma September 7th, 2004, 04:28 PM Maar jullie hebben niet Sven (dat ben ik overigens ;) ) Ik vind cinerama trouwens ook veel leuker dan (elke) pathe. Zelfs pathe de kuip vind ik niet zo, zeker in vergelijking met Cine City in Vlissingen bijvoorbeeld. En pathe schouwburgplein is echt heel erg. Gerard September 7th, 2004, 04:38 PM En ook niet de Noordrotterdammer en GerardB (alhoewel ik een op zuid geboren noord rotterdammer ben) We gaan wel heel erg off topic hier Rotterdam A September 7th, 2004, 05:38 PM Natuurlijk kan zuid niet tippen aan noord!!!!!! Zuid is de baas. Skyscrapercitizen September 7th, 2004, 07:35 PM Zuid gaat bruisen, maar met noord komt het ook wel goed hoor. Straks stort je je aan beide kanten van de erasmusbrug in een zee van stedelijkheid, vet toch? Ik ben benieuwd wat er met de oude cinerama gaat gebeuren, kan een leuke club worden... Jongerenculuur begint erg te leven als gevolg van het skatepark, LEFT is ook al naar de Westblaak verhuist. Witte de Withstraat is om de hoek, komt wel goed daar. :cheers: Sky-Unlimited September 7th, 2004, 07:40 PM Ik las laatst ergens een discussie over de mogelijke verplaatsing van Off Corso (ivm de bouw van de Corsotoren). Zou me niets verbazen als zij hun oog laten vallen op Cinerama. birg September 8th, 2004, 12:52 AM Ik zou het echt zonde vinden als de Cinerama aan de Blaak zou verdwijnen. Dit is toch echt op afstand de mooiste bioscoop van Rotterdam qua sfeer en qua luxe. Alleen al de beenruimte die je hebt in Cinerama 1, die is dus echt gigantisch. Ik ken verder geen bioscoop, waar je zo comfortabel en languit liggend in je stoel een film kan bekijken. Zeker sinds ze zich wat meer op het arthouse publiek zijn gaan richten kan deze bioscoop dan ook niet meer stuk bij mij. Daar kan echt geen Pathe multiplex of megaplex (wat is het ook alweer?) tegenop. Met het verdwijnen van LantaarnVenster uit de Gouvernestraat kan ik een stuk minder zitten, want dat is gewoon een klein benauwd hok. Menig film heb ik daar maar voor de helft gezien omdat ik door de warmte in slaap viel, dus die kunnen wel een betere accommodatie gebruiken, desnoods op zuid. Richie September 8th, 2004, 04:00 PM Ik heb vernomen dat ons bedrijf betrokken is bij de herontwikkeling van het Cinerama gebouw. Er bestaat een mogelijkheid dat er in plaats van, of bovenop het huidige pand hoogbouw wordt gerealiseerd. Er is door ons een woontoren van ca. 25 lagen voorgesteld. Kan helaas nog wel even duren. Awais September 8th, 2004, 04:06 PM dat wordt dus bij elkaar zo;n 90m. Dr. Dubai September 8th, 2004, 04:29 PM negentig meter erbij voor de blaak! dat is leuk om te horen. het wordt echt en topcluster daaro. Dennis September 8th, 2004, 06:17 PM negentig meter erbij voor de blaak! dat is leuk om te horen. het wordt echt en topcluster daaro. Leuk, ben zelf er van overtuigd dat de blaak de einige Park Avenue look a like van NL kan worden, hoe meer torens hoe beter, ze kunnen daar een hoop mooie slanke penciltowers bouwen @Richie, over welk bedrijf heb je het :) als je meer info hebt horen we het graag Skyscrapercitizen September 8th, 2004, 06:21 PM Dat is zeker goed nieuws! De Westblaak veranderd steeds verder van de koude tochtige kantoorlokatie van jaren geleden naar een levendig stadsdeel tussen Witte de With en winkelhart! Het Skatepark was daarin een goede zet! Ace September 8th, 2004, 06:56 PM Daar heb je gelijk in Dennis. De Westblaak heeft IMO ook veel meer potentie als hoogbouwcanyon dan het Weena of de Coolsingel. Hij is ten eerste al iets smaller dan die twee. En ten tweede staan de gebouwen daar veel meer tegen de weg aan, i.p.v. in de 2e lijn, zoals op de Coolsingel. Natuurlijk heeft Westblaak nog een hoop in te halen, maar ik zie er c'ker toekomst in. Awais September 8th, 2004, 07:25 PM Hey Ace, ik zeg dit al jaren, heb ik dan ook geen gelijk ;) Awais September 8th, 2004, 07:27 PM Ja Gerard, als ik 1 bioscoop enorm kan waarderen is het wel Cinerma met z'n intieme filmzalen en een relaxte woonkamersfeer in de lobby. En natuurlijk de voorkant. Alleen vind ik wel dat op die plek, trouwens heel West-Blaak, er een tweede Weena mag worden gebouwd. West-Blaak heeft echt de uitstraling bij definitie om een canyon te worden. om maar een voorbeeld te geven uit deze thread :) Ace September 8th, 2004, 09:01 PM Als jij er 'jaren' over doet om 280 posts bij elkaar te halen, dan had dat mij heus wel opgevallen ;) ldd September 8th, 2004, 09:12 PM Goed nieuws, maar een beetje off topic... Awais September 9th, 2004, 11:06 AM Ace, ok, ik zit dan niet zo lang op deze forum.... Richie September 9th, 2004, 02:03 PM Dennis, ik werk bij een projectontwikkelaar in de regio Rotterdam. Ja, ik moet nu eenmaal voorzichtig zijn met dit soort info, omdat wij in de race zijn voor deze locatie. De doelstelling van de gemeente is hoogbouw op deze plaats. Ik ben ook van mening dat de Westblaak zich er uitstekend voor leent. Het kan mogelijk in zo'n 125 'goedkopere woningen' of 100 duurdere. De haalbaarheidsstudies zijn hiervoor gepresenteerd. Het punt is echter dat de huidige eigenaar van de bioscoop nog een contract van 2 a 3 jaar heeft. Zoals gezegd: nog even geduld, maar ik hou jullie op de hoogte. Skyscrapercitizen September 9th, 2004, 09:22 PM Dat is mooi nieuws dat de gemeente het iig ziet zitten. En goedkopere woningen zou niet verkeerd zijn, die worden er momenteel te weinig (zeg maar niet) gebouwd in torens, en er is denk ik vraag genoeg naar. Probleem is dat het natuurlijk het lastig is om een toren van 25 lagen betaalbaar te houden en dat het er toch nog een beetje uitziet, maar dat moet lukken. Ace September 9th, 2004, 09:30 PM Absoluut. Wat ik Hong Kong kan, kan hiero ook. Als ze maar d'r best ervoor doen. vinman September 10th, 2004, 07:21 PM Goedkopere woningen zijn zeer belangrijk. Hoop dat er meer torens in Rotterdam in de planning staan, die meer voor goedkopere ( starterswoningen) zorgen. Zal zeker meer variatie in de stad brengen. Cymen September 10th, 2004, 07:40 PM Dennis, ik werk bij een projectontwikkelaar in de regio Rotterdam. Ja, ik moet nu eenmaal voorzichtig zijn met dit soort info, omdat wij in de race zijn voor deze locatie. De doelstelling van de gemeente is hoogbouw op deze plaats. Ik ben ook van mening dat de Westblaak zich er uitstekend voor leent. Het kan mogelijk in zo'n 125 'goedkopere woningen' of 100 duurdere. De haalbaarheidsstudies zijn hiervoor gepresenteerd. Het punt is echter dat de huidige eigenaar van de bioscoop nog een contract van 2 a 3 jaar heeft. Zoals gezegd: nog even geduld, maar ik hou jullie op de hoogte. Ik tel dus ~100 meter(of 75 bij een dikke toren)? Zijn dat de wensen van de gemeente voor de hoogte of het aantal woningen? Skyscrapercitizen September 10th, 2004, 11:22 PM Goedkopere woningen zijn zeer belangrijk. Hoop dat er meer torens in Rotterdam in de planning staan, die meer voor goedkopere ( starterswoningen) zorgen. Zal zeker meer variatie in de stad brengen. Nja, goedkope woningen zijn er genoeg, relatief grote in de sociale huursector. Maar wat er weinig is zijn inderdaad de starterswoningen, goedkope maar kleine appartementen van zeg 50-60 m2. Voor veel sociale huurders te klein, maar ideaal voor de stedelijke starter! Dr. Dubai September 11th, 2004, 10:31 AM ik hoop wel dat ze ook wat hoogbouw gaan creeren met wat goedkope starterswoningen. daar zit veel toekomst in. je moet niet denken dat mensen met gezinnen geinteresseerd zijn in hoogbouw. daarom zijn starters, tweeverdieners en misschien nog een rijk groepje bejaarden de doelgroep. en natuurlijk wil ik straks als ik zelf ga studeren ook wel een appartement in een leuk wolkenkrabbertje hebben:D vinman September 11th, 2004, 03:56 PM Zal wel leuk zijn die variatie. Met variatie ben je eerder een wereldstad. Dr. Dubai September 11th, 2004, 04:54 PM indd, alleen maar kantoortorens is echt niet alles. in een echte stad moet er dag en nacht iets te doen zijn. daarom is een mix van woon- en kantoortorens ideaal. Kees September 16th, 2004, 04:07 PM 't lijkt me niet relevant, maar 't blijf leuk dit soort plaatjes http://www.spacecowboyz.nl/images/referentie/wilhelminapier01.jpg onder de naam "Wilhelmina Pier 2015" bron: spacecowboyz (http://www.spacecowboyz.nl) Dennis September 16th, 2004, 07:04 PM erg oud plaatje, maar een leuk 'massaoverzicht' :) toch wel stiekem manhattan aan de maas Kees September 28th, 2004, 10:58 AM bron: www.fpw.nl (communicatiebureau) Promotie Wilhelminapier Rotterdam (Kop van Zuid) naar FPW De ontwikkelaars van de Wilhelminapier in Rotterdam (OBR Rotterdam, ING Real Estate, MAB (Bouwfonds), Johan Matser, Rabo Vastgoed, Vesteda en Van Ginneken Vastgoed) hebben besloten tot een gezamenlijke promotiecampagne. Hierbij gaat het om bekendheid, beleving en ambitie van deze locatie. De Wilhelminapier is de kroon op de Kop van Zuid. Naast woningen en kantoorruimte zullen hier de komende vijf tot tien jaar ook musea, bioscopen, winkels, hotels, cafés en restaurants een plek vinden. In een pitch met drie bureaus is gekozen voor de aanpak van FPW. Met als motivatie: creatief én daadkrachtig. ======= géén idee van wanneer dit nieuwsbericht is. moet redelijk recent zijn, omdat achter MAB (bouwfonds) staat, die overname is van niet zo lang geleden. Rabo vastgoed is nieuw op Wilhelminapier? Jan September 28th, 2004, 11:13 AM Rabo zegt me even niets, maar ik kan me voorstellen dat die betrokken is bij een van de Johan Matser torens tussen Montevideo en Luxor. Ik ben overigens altijd wel benieuwd naar het resultaat (en nut) van dergelijke campagnes. Zeker wanneer er allerlei kreten worden gebruikt wordt ik wel eens cynisch, maar dan kan natuurlijk ook aan mij liggen. Het gebied heeft in ieder geval genoeg potentie om uit te groeien tot iets prachtigs. Awais September 28th, 2004, 12:04 PM Nou zo'n promo campagne houdt in dat de ontwikkelaars op de terughoudendheid van bedrijven en bewoners om zich daar te vestigen stuiten. Dus gooien ze gezamenlijk, vanwege het gezamenlijk belang, een promo campagne er tegen aan. In de hoop een aantal bedrijven warm te maken voor een plekje in bijv. de Rotterdam. En Rabo is een vreemde in dit rijtje. Niet de eerste vastgoed onderneming die meteen hoogbouw neerzet... Het geinige is, dat als blijkt dat er heel veel vraag op kan komen in de komende jaren, wat bedrijven wel van zichzelf kunnen voorspellen, dat die torens wel eens hoger/groter kunnen uitpakken. Want de ontwikkelaars die willen het maximaal mogelijke uit zo'n kavel halen. vinman September 28th, 2004, 01:32 PM Ik hoop dat het wat wordt. Skyscrapercitizen September 28th, 2004, 02:53 PM Laten we hopen dat die campagne slaagt inderdaad. Moet maar eens opschieten met dat gebied, de potentie is te groot om telkens maar zaken uit te stellen! Kees September 28th, 2004, 03:47 PM SS Rotterdam in de Rijnhaven! tegelijkertijd bouwen die hap, dan heb je zo'n promotie niet meer nodig :) Ace September 28th, 2004, 04:17 PM Daar heb je helemaal gelijk in! Succes verkoopt zich immers vanzelf. Het lijkt mij sterk dat dat op KvZ niet van toepassing zou zijn. Kees October 5th, 2004, 07:19 AM misschien verdient cultuur op KvZ een eigen thread, ik post het toch maar even hier, in de raadscommissie hebben ze net als hier ook een noord-zuid-discussie gevoerd, nieuwigheidje is dat er met Las Palmas iets staat te gebeuren, bron: www.bds.rotterdam.nl (Bestuurlijke Informatie, Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Middelen, 2004, kwartaal 3, Agenda openbare procedurevergadering 7 oktober 2004, Doorlopende lijst van ingekomen stukken, 7-10-2004 doorlopende lijst van ingekomen stukken, 2004-152 Bespreking in CieC&S 090904 over LantarenVenster) Bespreking commissie Cultuur en Sport 9 september 2004. Verhuisplannen Lantaren/Venster Een PowerPoint-presentatie wordt gehouden door Mark Feron, projectontwikkelaar bij Vesteda en Kadir Selçuk, artistiek directeur van Lantaren/Venster over de plannen voor arthouse op de Wilhelminapier. De heer Oosterhoff vraagt waarom men vertrouwen heeft in het succes van deze plannen gezien het mislukken van het Entrepotgebied. Is er afstemming geweest met Filmfestival? Hij vindt dat de bezoeker van Lantaren/Venster de leefbaarheid en veiligheid in de wijk ten goede komt. De heer De Waal geeft aan vooralsnog niet enthousiast te zijn over deze ambitieuze plannen. Hij denkt dat het verdwijnen van Lantaren-Venster aan de Gouvernestraat een verloedering van deze wijk met zich meebrengt. Hij is wel voor ontwikkelingen op de Wilhelminapier van een Arthouse en de Cinerama, maar de stad moet juist een kern als het Lantaren/Venster in het centrum houden. De heer Cornelissen zegt dat Lantaren/Venster c.q. een arthouse in het echte centrum hoort, met restaurantjes en cafés. De heer Kneepkens is gematigd positief over het plan. Wat gebeurt er met de huidige locaties van Lantaren-Venster en Cinerama? Een uitwerking over de verdere ontwikkeling hiervan ziet hij tegemoet. De heer Harbers spreekt het plan aan en denkt dat het noodzakelijk is om het voorzieningenniveau op de Wilhelminapier op een hoger peil te brengen. De heer Kelholt mist een visie op de stad. Een filmhuis moet ingebed zijn in het stedelijke uitgaansleven van restaurantjes enz. Hij vraagt zich af of er niet beter over alternatieven kan worden nagedacht. Waarom is de wethouder ervan overtuigd dat het plan zal werken, terwijl de formule voor het Entrepotgebied niet is gelukt. De heer Van der Heijden is een voorstander van de plannen een nieuw modern bioscoopcentrum te maken met een ander aanbod dan Pathé. Hoe verhouden zich de plannen met die voor Las Palmas? De leegstand van Las Palmas en het uitblijven van een concreet voorstel baart hem zorgen. De heer Motta heeft nog geen duidelijk standpunt over de verhuizing. Pathé Feijenoord wordt momenteel druk bezocht. Voor cultfilms hoeft niet hetzelfde te gelden. Gaat Lantaren/Venster een fusie aan met Cinerama of krijgen we twee verschillende programmeringen? Wat betekent dit voor de exploitatie? Wie wordt de uitbater van het restaurant? Zit hierin een risicofactor? Hij wenst wel nieuwe ontwikkelingen op de oude locaties van Lantaren/Venster en Cinerama. Wat zijn de plannen hiervoor? De heer Dos Santos is niet negatief over de plannen, maar hij maakt zich zorgen om de wijkactiviteiten in het Oude Westen. De heer Kok maakt onderscheid tussen de rechter Maasoever en de linker, wat betekent dat er sprake is van twee steden. Het ontwikkelen van de linker Maasoever is eerder geprobeerd met het centrum Zuidplein en is mislukt. Een nieuw centrum moet ontstaan op de Kop van Zuid. Hij is redelijk positief over dit plan. Is er een haalbaarheidsonderzoek gedaan of wordt dit nog gedaan? Is er een financieel risico voor de gemeente? De heer Siemons wijst erop dat veel mensen zich zorgen maken over het verdwijnen van Lantaren/Venster uit het centrum. Wethouder Hulman vraagt wat de functie van Lantaren/Venster voor de wijk Oude Westen momenteel is. Hij meent dat deze beperkt is. Het publiek van Lantaren/Venster komt niet uit de wijk, maar uit de hele stad. Lantaren/Venster verplaatsen is een verplaatsing van een grootstedelijke functie. De Kop van Zuid is constant in ontwikkeling. Steeds meer functies, belangrijk voor de stad, worden toegevoegd met name op de Wilhelminapier. Dit is ook de reden dat institutionele beleggers willen praten met de gemeente over dit soort ontwikkelingen. Het is een understatement dat Lantaren/Venstergebouw niet meer voldoet aan de eisen van de twintigste eeuw. Investeringen op dezelfde locatie zullen tussen de € 30 en € 35 mln bedragen. Nu kan hetzelfde product elders worden gerealiseerd voor € 5 mln. Lantaren/Venster houdt per definitie een keer op in deze wijk, wanneer deze ontwikkelingen niet worden ondersteund. In de onderhandelingen is het Filmfestival een van de gesprekspartners geweest. Deze ontwikkelingen dragen juist bij aan het vestigen van restaurantjes en cafés. De ontwikkeling van Las Palmas is binnenkort aan de orde. Het is de bedoeling dat Lantaren/Venster en Cinerama één organisatie worden. De besturen en de directies van Lantaren/Venster en Cinerama zijn enthousiast over de plannen. De heer Selçuk merkt op dat mensen komen voor het programma van Lantaren/Venster, en niet voor de Gouvernestraat. Een vergelijking met Berlijn waarin het hele arthouse en filmcentrum is verplaats naar een nieuwe locatie, gaat naar zijn mening op. Er wordt rekening gehouden met het Filmfestival, constructieve gesprekken zijn momenteel gaande. === verder over Las Palmas: (www.rotterdam.nl B en W berichten 24 en 28 september) 13. (28-09) Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de gemeenteraad voor te stellen extra middelen voor het plan Las Palmas beschikbaar te stellen en het Definitief Ontwerp te laten uitwerken. In het Voorlopig Ontwerp van de Las Palmas waarvoor het College vorig jaar opdracht heeft gegeven, zijn opgenomen het Nederlands Fotomuseum, De Beeldfabriek, De Vrije Ruimte en commercieel te verhuren ruimtes. Sky-Unlimited October 14th, 2004, 05:30 PM Uit het archief van deel 1 van deze update-thread: January 30th, 2003, 01:18 PM #147 Marin ....Verder ziet Baltimore er redelijk definitief uit. Leuk detail is de schaduwwerking (#3), waaruit ik voorzichtig concludeer dat Baltimore hoger wordt dan WPC..!? __________________ Marmor, Stein und Eisen bricht,.... Baltimore wordt 150 meter hoog en de kans is groot dat we volgend jaar rond deze tijd al druk aan het "updaten" zijn! :) Hetzelfde geldt overigens voor New Orleans, die gaat er volgend jaar sowieso komen. Skyscrapercitizen October 14th, 2004, 05:32 PM Dit is groot nieuws voor mij! Baltimore verwachtte ik pas al de rest van de pier vol was! Als ook De Rotterdam er snel komt hebben we over 5 jaar een stukje wereldstad op zuid! Awais October 14th, 2004, 05:41 PM Yo, Sky, ik weet je achtergrond niet, maar kan ik erop rekenen dat deze info niet op lucht berust? Skyscrapercitizen October 14th, 2004, 06:51 PM Zijn achtergrond is betrouwbaar genoeg Awais. :) CborG October 14th, 2004, 07:00 PM kijk dat zijn berichten! dus misschien is baltimore er eerder dan de rotterdam!? Marin October 14th, 2004, 08:01 PM @Sky Unlimited: Ik hoorde al zoiets tijdens het bouwputtenfestival. In de Montevideo bouwkeet kregen wij te horen dat bewoners van de toren waarschijnlijk binnenkort een stuk uitzicht over de stad moeten inleveren. ING Vastgoed schijnt met 'Baltimore' bezig te zijn.. Eric Offereins October 15th, 2004, 12:59 PM @Sky Unlimited: Ik hoorde al zoiets tijdens het bouwputtenfestival. In de Montevideo bouwkeet kregen wij te horen dat bewoners van de toren waarschijnlijk binnenkort een stuk uitzicht over de stad moeten inleveren. ING Vastgoed schijnt met 'Baltimore' bezig te zijn.. Feit is toch dat ze eigenlijk al jaren bezig zijn. Ik wil eerst wel eens impressies zien, het is allemaal nog zo onzeker :bash: Berrtus October 15th, 2004, 05:31 PM Prachtig nieuws allemaal zeg, Baltimore, De Rotterdam.....SUPER! Jan October 15th, 2004, 06:14 PM Ik kom er net achter dat ik Baltimore niet eens in de database had staan. Nog maar een 150er erbij dan maar. :) Ik hoor van meer kanten dat dit project wel eens sneller kan gaan dan iedereen denkt. Wat ze bedoelen is dat er een serieuze gegadigde zal zijn voor die plek. Wat dat betreft kun je veel beter een klant hebben dan een mooi plan. Skyscrapercitizen October 15th, 2004, 06:35 PM :banana: Ik kan niet wachten op de eerste impressies. :) Skyscrapercitizen October 15th, 2004, 06:55 PM Even over New Orleans. Die moet komen op de plaats waar nu de bouwketen staan van Montevideo. Die staan er nog wel tot najaar 2005 normaal gesproken. Of ze moeten tijdelijk verkassen naar bijvoorbeeld de BG van Montevideo zelf... Beginnen ze voor of na het vertrek van de bouwvakkers van Montevideo? Wisma October 15th, 2004, 07:05 PM Misschien kunnem ze die keten wel verplaatsen naar het dak van de garage (naast het lage gedeelte). Die wordt nu toch gebruikt voor de opslag van materiaal. Dr. Dubai October 15th, 2004, 10:33 PM zozo, weer een 150er erbij, die Baltimore heet. deze Amerikaanse steden zijn in trek bij de KVZ. ik ben erg benieuwd naar impressies en exacte bouwehoogtes (en preciese locatie uiteraard)! Dennis October 15th, 2004, 10:45 PM 150 meter is niet mis........ dan hebben we: 2x 150m N.0/Hav = 2 1x Montevideo= 1 1x Baltimore= 1 3x De rotterdam = 3 totaal 7 torens van 150m :eek: Dr. Dubai October 15th, 2004, 11:20 PM de rotterdam zijn drie aan elkaar gekoppelde torens van 135 meter toch? ik weet trouwens niet of je dat als afzonderlijke torens mag zien. Dennis October 15th, 2004, 11:22 PM @ Dr. Dubai, ik geloof dat ze waren verhoogd tot ongeveer 150m, en voor mij zijn het 3 torens Dr. Dubai October 15th, 2004, 11:30 PM als ze zijn verhoogd tot 150 meter is dit nieuw nieuws voor mij, en zeker geen slecht nieuws!:) stel je eens voor, 7 torens ter hoogte van de Delfste Poort op een pier van een paar honderd meter lang! [Kees] October 15th, 2004, 11:47 PM 150 meter is niet mis........ dan hebben we: 2x 150m N.0/Hav = 2 1x Montevideo= 1 1x Baltimore= 1 3x De rotterdam = 3 totaal 7 torens van 150m :eek: KPN gebouw en De WPC erbij en het is een heel leuk gebied. :eek2: Van mij mogen ze het dan wel het Manhattan van Europa noemen! Southerner October 16th, 2004, 10:52 AM Heb ik iets gemist? Wie heeft gezegt dat de Baltimore 150 meter zou worden? En de Rotterdam 150 meter? En waar komt toch de informatie vandaan dat deze projecten er snel zullen komen? angeladevi October 16th, 2004, 11:33 AM Heb ik iets gemist? Wie heeft gezegt dat de Baltimore 150 meter zou worden? En de Rotterdam 150 meter? En waar komt toch de informatie vandaan dat deze projecten er snel zullen komen? Volgens mij heb je niks gemist. Ik heb altijd begrepen dat het plan aangepast werd met enige onderdelen -lees: torens - die wat minder hoog zouden worden. Een collega van me was enige maanden geleden bezig met funderings- en constructieve aspecten van dit project en hij liet mij toen een plaatje zien van hoe het op dat moment zou worden. Toevallig sprak ik hem vandeweek nog en vroeg of hij er recent nog wat aan had gedaan. Noppes dus. Volgens mij ligt het gewoon stil. Economie he, ze moeten die handel toch vol zien te krijgen en daar is de markt nu helemaal niet naar. ldd October 16th, 2004, 05:08 PM Baltimore stond volgens mij ook gepland op 125m... Dr. Dubai October 16th, 2004, 05:30 PM Baltimore stond volgens mij ook gepland op 125m... ook? volgens wie nog meer dan? ik hoop niet dat ze hem verlagen, dat zou ik jammer vinden. misschien is het wel beter voor de variatie maar dan zouden ze New Olrleans en de Havana ook iets hoger moeten maken (175 meter bijvoorbeeld). er zijn dus 2 opties voor mij, of zo houden (op 150 meter dus), of Baltimore 125 en de New Olrleans en de Havana 175 meter. die laatste zou ik helemaal geweldig vinden hoewel dat niet zo realistisch is:D Ace October 16th, 2004, 06:00 PM Baltimore word 250m. Net vernomen uit zeer betrouwbare bron. Skyscrapercitizen October 16th, 2004, 06:19 PM Heb ik iets gemist? Wie heeft gezegt dat de Baltimore 150 meter zou worden? En de Rotterdam 150 meter? En waar komt toch de informatie vandaan dat deze projecten er snel zullen komen? Ja, Dan heb je wat gemist. De Rotterdam komt misschien snel, er zijn vergevorderde onderhandelingen met een (grote) potentiele huurder. Als dat slaagt, dan kan de bouw erg snel beginnen (lees medio 2005). Dat Baltimore 150 meter zou worden zei sky-unlimited, die bij dS+V werkt, en hij zei ook dat die over een jaar waarschijnlijk al in aanbouw is. Ook via andere bronnen is dit te horen geweest. Nexxd October 16th, 2004, 06:28 PM Ik denk toch dat Sky-Unlimited er een beetje naast zat, zo te zien heeft Ace gelijk ;) Southerner October 16th, 2004, 06:32 PM En dat de De Rotterdam 150 meter zou worden? Stratosphere 2020 October 16th, 2004, 06:37 PM Baltimore word 250m. Net vernomen uit zeer betrouwbare bron. Hehe...hoop dat het een uitschieter wordt. Er moet voorkomen worden dat de Kop van Zuid een muur wordt. Dr. Dubai October 16th, 2004, 07:26 PM zo te zien heeft Ace gelijk?? WTF, een toren van 250 meter volgend jaar al in aanbouw! ga een ander flessen, dit geloof ik niet meer. Nexxd October 16th, 2004, 07:30 PM let op de ;) in mijn post, je moet niet alles serieus nemen ;) Maar wie wil dat nou niet?! een toren van 250 m lijkt me wel super, zeker op die plek Sky-Unlimited October 16th, 2004, 08:42 PM Baltimore word 250m. Net vernomen uit zeer betrouwbare bron. Onzin! Jan October 16th, 2004, 08:59 PM Hoeveel procent alcohol zat er in die bron Ace :lol: Dr. Dubai October 16th, 2004, 09:09 PM stel jullie eens voor dat er echt een woontoren van 250 meter werd grealiseerd:nuts: Skyscrapercitizen October 17th, 2004, 12:34 PM Slechte grap Ace. Maar ff serieus, Southerner. Van dat De Rotterdam 150 meter is voor mij ook nieuw, dat zegt alleen Dennis. Kan natuurlijk uiteindelijk best zo worden in het definitieve ontwerp met liftopbouw enzo, het was al 138 dus dat scheelt maar 12 meter. Dennis October 17th, 2004, 12:56 PM hoe dan ook, hij wordt hoog :cheers: vinman October 17th, 2004, 04:31 PM rond de 130 is ook goed. Awais October 19th, 2004, 05:33 PM xx |