View Full Version : Assen
Diehard April 6th, 2004, 02:40 PM Hier een eerste overzicht van Assen, meer plaatjes volgen nog.
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/projectenoverzicht1.jpg
Regiopolitie Drenthe
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/plaatjes HN/HN3a.jpg
Flats Smetanalaan/Speenkruidstraat
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/19.jpg
De Vijverhof
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/De Vijverhof.jpg
Neptunustoren en Rabobank
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/TRneptunus.gif
Cicero
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/gebouw04.jpg
Marturiakerk
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Marturiakerk1.jpg
Dichtershof
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Dichterhof4.jpg
eusebius April 7th, 2004, 01:18 AM Vergeet je de silo langs het spoor niet?
Diehard April 7th, 2004, 11:45 AM O ja, de M.I.A. Ik weet er alleen niks over wat betreft hoogte en bouwjaar.
vinman April 26th, 2004, 05:35 PM Mooie update diehard, alleen kan je ook eens wat fotos over oud assen maken
Dartel April 27th, 2004, 08:39 AM Als Assen een database heeft, mag Stadsknoal ook niet ontbreken lijkt mij?
vinman April 29th, 2004, 03:12 PM Maar stadskanaal is geen stad.
Dartel April 29th, 2004, 03:56 PM Dat maakt geen ruk uit!
Stadskanaal vind ik indrukwekkender dan Assen.
Assen heeft ook de uitstraling van een groot dorp
vinman April 29th, 2004, 05:53 PM Nou, ik ben meerdere malen in stadskanaal geweest, maar door die twee torens die erstaan vind ik het niet direct indrukwekkender dan Assen. Sowieso als je het centrum van Assen goed leert kennen (dus op de goede plekken komt) dan vind ik
Assen indrukwekkender dan Stadskanaal. En er staan wat plannetjes in Assen op stapel, dus kan ik niet zeggen dat Stadskanaal echt beter is dan Assen.
Winus April 29th, 2004, 10:24 PM Wat maakt het uit, elke toren in elk willekeurig dorp/stad/metropolis/suprultrapolis kan in de database opgenomen worden.
Diehard May 3rd, 2004, 12:27 AM Wanneer wordt de hoogbouwdatabase geupdate met bovenstaande gegevens over Assen?
Dartel May 3rd, 2004, 09:12 AM In Stadskanaal staan IDD twee torens en zijn er 2 in studie.
In Assen staan volgens mij alleen maar flats. En die hebben ze in elke provinciestad.
Sorry, maar ik vind Assen dus totaal geen stedelijke uitstraling hebben (terwijl het notabene de hoofdstad is). Het enige wat ik van ASssen zie als ik er langs rijd zijn de 3 galerijflats (of 2?).
vinman May 3rd, 2004, 02:30 PM Ik ben het ook wel met jouw eens Dartel. Assen is een saaie stad, en zal ook nooit de echte stedelijkheid krijgen. Maar Assen veranderd langzamerhand wel. Men vind hier hoogbouw steeds minder taboe (alhoewel en grote hoeveelheid dat nog wel vind) en zoals al eerder gezegd er staan sowieso wat plannen op tafel die de stad verdichten, en daardoor ook verstedelijken. Een stad hoeft niet persee geen hoogbouw te hebben om stedelijk over te komen (behalve als je een stad alleen maar ziet vanaf de snelweg). In het noorden van de binnenstad van Assen zijn er al wat plannetjes die sowieso de binnenstad verdichten. Hoogbouw komt langzaam op in Assen. Er staan al wat plannen in de steigers en een paar plannen zullen nog komen. De flatgebouwen of hoe je het maar wil noemen zijn niet hoog ( 8-12 hoog) maar het is positief dat er tenminste hoogbouw komt in Assen waarmee later ook hogere hoogbouw kan komen.
Dartel May 4th, 2004, 08:51 AM Ben het helemaal met je eens. Maar als ik door de binnenstad van Assen loop, krijg ik ook geen gevoel van stedelijkheid. Sorry, maar dat komt gewoon door de geschiedenis van de stad. Assen heeft een hele andere geschiedenis dan de meeste andere nederlandse steden en daardoor een andere opbouw. Voor mij geen stedelijke, zoals ik hem gewend ben.
Vind het super dat er iets aan gedaan word, maar ik heb het idee dat het niet hoeft. Volgens mij vinden de meesten dat Assen de stedelijkheid mist en dat je oplost met hoogbouw...ok. Maar dan zie ik dat er plannetjes komen van 25 en 30 meter. Dit mag van mij wel hoger. En gezien de -niet historische- kern en andere belangrijke hoge historische gebouwen (Die Groningen en Utreg wel hebben) lijkt het mij voor de hand liggend dat er hoger wordt gebouwd. Waarom die van 60 meter niet op de V en D?? nee, dan komen er plannetjes langs van 25 en 30 meter. Dit vind ik voor een provinciehoofdstad gewoon te laag!!!
En dat Stadskanaal met nog geen 23000 inwoners, een lengte van 20km!!! en nog een behoorlijke ruimte een aantal torens heeft en krijgt van 40 en 50+ vind ik geweldig. Hierdoor krijgt Stadskanaal wel uitstraling!!
Diehard May 4th, 2004, 02:11 PM @ Dartel
Je vergeet het politiebureau.
Verder ben ik het niet helemaal met je eens wat betreft stedelijkheid. Stedelijkheid wordt niet alleen bereikt door de uitschieters wat hoogte betreft, maar misschien nog wel meer door massa van 20 tot 30 meter hoogte. Een goed voorbeeld hiervan vind ik De Triade (vierde plaatje). Niet bepaald indrukwekkend vanwege zijn hoogte, maar het is toch wel aardig stedelijk. Op dit moment heeft Assen - mede vanwege de geschiedenis - nauwelijks massa, maar volgens mij kan dat met de bestaande plannen verbeteren. Ik denk hierbij met name aan Cultureel Kwartier, Triade, Veemarkt, Palet en Dichtershof.
vinman May 4th, 2004, 03:46 PM Het klopt dat Assen een hele andere geschiedenis heeft dan de meeste andere steden. Assen heeft ook heel raar stadsrechten gekregen, en Assen heeft altijd vind ik gesweeft tussen stedelijkheid en dorpsheid (of hoe je dat ook zegt). Assen lijkt op een dorp, maar toch staan er gebouwen die nooit in een dorp zullen gebouwd worden. Maar Assen lijkt ook niet echt op een stad, want daarvoor zijn de historische gebouwen net iets te klein of de stad is net iets te ruim opgebouwd. Reken ook mee dat in de geschiedenis veel gegoede burgerij in Assen heeft gewoond. Stadskanaal heeft dat veel minder gehad. In Assen had men de ruimte om de bouwen en uit te bereiden. Genoeg open land om de stad dat niet werd gebruikt.
Dus ik denk dat Assen ook nooit een echte stad word in de toekomst, maar om te zeggen, Assen is een groot dorp vind ik te ver gaan. Wij hebben in Nederland gewoon weinig plaatsen die in de historische kern ongeveer hetzelfde zijn geweest en nog steeds zijn dan Assen.
Maar Assen is ook in een periode gegroeid dat de rest van de Nederlandse steden bijna niet groeiden, in een periode dat vooral de gegoede burgerij dus bouwde. Ongeveer tot 1850 is Assen ook niet echt heel snel gegroeid, maar genoeg om er stadsrechten van te maken en ook economisch ging het niet slecht. Na 1850 kwamen er ook meer middenstanders en arbeiders, en die hebben een wat meer stads sausje aan Assen gegeven.
Dartel May 5th, 2004, 01:09 PM @ Diehard
Ik ben het met je eens. Tuurlijk is verdichting een vorm van stedelijkheid en hoef je niet perse de hoogte in.
Maar bij Assen mis ik gewoon de uitstraling die ik stedelijk vind. Als ik over de A28 rijd zie ik bijna niets van Assen. Ergens een paar kantoren en thats it! Als ik langs Drachten rijd zie ik veel meer kantoren die een bepaalde uitstraling hebben. Dat mis ik bij Assen. Je rijdt er als het ware gewoon voorbij. De komst van het politieburo is daarin een behoorlijke opsteker. Maar dan moet er meer bij lijkt mij.
Met mijn verhaal probeerde ik te zeggen dat met bouwhoogtes van meer dan 40 meter in/ rondom de binnenstad het zicht vanaf de snelweg ook aangenamer wordt.
Assen heeft weinig heilige historie zoals Groningen (niet hoger dan Martinitoren etc). Dit is een groot voordeel en laat ze daar dan gebruik van maken en ga de lucht in in het centrum.
De snelweg daarrijdt iedereen langs en geeft de stad toch een uitstraling, een soort visitekaartje! Met minder dan 30 meter in de binnenstad zie je het niet! Dan moet je echt de stad in en er zijn weinig mensen van buiten de stad die dat doen volgens mij.
Assen heeft nou niet echt iets speciaals voor mensen buiten de regio? Toch??
Behalve dan TT circuit en ijsbaan?
Eisso May 5th, 2004, 01:31 PM @ Dartel: you've got a private message
Nog ff een mooi politiebureau plaatje:
http://www.aas-architecten.nl/upload/projecten_fotos_grote_foto_559.jpg
vinman May 5th, 2004, 01:34 PM Mooi plaatje Eisso, het politiebureau word mooi :cucumber:
Het klopt dat Drachten vooral op dit moment indrukwekkender is vanaf de snelweg, alhoewel dat stukje dat indrukwekkend is niet echt groot is. Maar in het noorden van Assen langs komen er nu ook bedrijfspanden net zoals in drachten die even groot en misschien zelfs groter zijn dan die in Drachten. Drachten is gewoon veel eerder begonnen met een bedrijventerrein langs de snelweg, en daardoor heeft Drachten een voorsprong. Alhoewel vanaf de snelweg Drachten wel mooi is, is het in de binnenstad afschuwlijk lelijk, en bij Assen is de binnenstad ( als je op de goede plekken komt) veel aangenamer en stedelijker. Het is maar hoe je het bekijkt.
Het klopt volgens mij dartel dat Assen niet zo veel speciaals heeft voor buiten de regio, maar binnen de regio speelt Assen een heel belangrijke rol. Assen heeft zelfs voor zijn groote een heel groot vezorgingsgebied van zo'n 200.000 mensen tegenover een stad van 60.000 inwoners. Op dat gebied is Assen belangrijk en wordt Assen alleen maar nog belangrijker heb ik het gevoel, en dan moet je vooral naar het westen, zuiden en oosten gaan. In het noorden van Assen heeft Groningen weer een belangrijkere rol.
bobdebouwer May 6th, 2004, 11:23 AM Ik woon vlak onder Assen, en ik vind het nog steeds een omhoog gevallen dorp...
Diehard May 6th, 2004, 04:45 PM Ik woon vlak onder Assen, en ik vind het nog steeds een omhoog gevallen dorp...
Aan "ik vind..." heb ik niet zoveel. Graag even onderbouwen!
Ik vind Assen qua morfologie (massa en dichtheid) behoorlijk een dorp, hopelijk gaat dat in de nabije toekomst veranderen met uitvoering van de op dit forum genoemde projecten.
Functioneel heeft Assen echter zeker een aantal stadse trekken. Hierbij denk ik aan het omvangrijke verzorgingsgebied (daily urban system) waar vinman het al over had, de 35.000 arbeidsplaatsen, de drukte op de invalswegen en de omvangrijke dienstensector.
Crownsteler May 6th, 2004, 07:10 PM Hhmm, nie bepaalt hoog he (20-30 meter vind ik eigenlijk niet de moeite om te noemen) wel jammer, maarja, 2x 60 meter in de planning is wel oke :) (vooral dat politiebureau is :)) k weet trouwens nie egt hoe assen er uit ziet dus (*hint*) zijn er trouwens geen kerken? die zijn meestal tog ook wel 30-40 meter
vinman May 8th, 2004, 01:36 PM @ Crownsteler
Er zijn er in Assen zeker een paar kerken van voor de oorlog die een toren hebben. Maar je kan niet zeggen dat die torens hoog zijn. 20 meter, of daar bij in de buurt. Crownsteler, vergeet niet dat Assen bijna geen hoogbouw heeft, dus dat met een begin van torentjes van steeds rond de 30 meter Assen de goede weg inslaat. Ik weet ook wel, die torens stellen niks voor. Maar als stad moet je toch ergens beginnen. En zeker in Assen is 30 meter al heel hoog. Een toren van 60 meter komt hier niet zo snel. Dus ik ben al snel tevreden met een toren van rond de 30.
Maar natuurlijk moet Assen niet steeds 30ers bouwen.
bobdebouwer May 8th, 2004, 04:15 PM Aan "ik vind..." heb ik niet zoveel. Graag even onderbouwen!
Misschien is die mening wel meer emotioneel onderbouwd dan met feiten. Ik kom er al heel mijn leven en heb het gewoon nog nooit als een stad gezien. Als men het over een stad heeft denk ik aan Eindhoven, Groningen, Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Tilburg en Rotterdam. Daarbuiten heb je semi-steden zoals Almere, Haarlem, Maastricht Amersfoort... Alles wat tussen de 50 en 100 duizend inwoners heeft is voor mij een omhooggevallen dorp, of een stedelijke wijk. Dat is voor mij meer een gevoel dan een feit, is weinig aan te doen, sorry...
Crownsteler May 8th, 2004, 04:29 PM @Vinman, kbegrijp ut, kben misschien een beetje verwent doordat ik naast Leiden en tussen de grote 4 woon (in Leiden in 30 meter tog ook wel aardig hoog, denk ik, ben nie zo goed in schatten van afstanden en hoogte)
Diehard May 12th, 2004, 12:55 AM Misschien is die mening wel meer emotioneel onderbouwd dan met feiten. Ik kom er al heel mijn leven en heb het gewoon nog nooit als een stad gezien. Als men het over een stad heeft denk ik aan Eindhoven, Groningen, Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Tilburg en Rotterdam. Daarbuiten heb je semi-steden zoals Almere, Haarlem, Maastricht Amersfoort... Alles wat tussen de 50 en 100 duizend inwoners heeft is voor mij een omhooggevallen dorp, of een stedelijke wijk. Dat is voor mij meer een gevoel dan een feit, is weinig aan te doen, sorry...
Je hebt ook wel gelijk. Stedelijkheid is naast redelijk objectieve en meetbare criteria ook te beschrijven aan de hand van een meer subjectief gevoel. Groningen is bijvoorbeeld een 'lekkere' stad (om maar eens een Afrikaner adjectief te gebruiken). En ten aanzien van de stedelijkheid van Assen heb ik ongeveer hetzelfde gevoel als jij beschrijft. En dat gevoel kan slechts deels door een objectief feit worden veranderd.
Diehard May 12th, 2004, 01:04 AM Hhmm, nie bepaalt hoog he (20-30 meter vind ik eigenlijk niet de moeite om te noemen) wel jammer, maarja, 2x 60 meter in de planning is wel oke :) (vooral dat politiebureau is :)) k weet trouwens nie egt hoe assen er uit ziet dus (*hint*) zijn er trouwens geen kerken? die zijn meestal tog ook wel 30-40 meter
De kerken ben ik vergeten mee te nemen. Ik zal eens uitzoeken hoe hoog bijvoorbeeld de Jozefkerk is.
vinman May 15th, 2004, 12:25 AM Is goed diehard, denk zo'n 20 meter hoog. Wel een mooie kerk, die jozefkerk, maar dat is wat anders.
bobdebouwer May 15th, 2004, 10:52 PM De Jozefkerk is een monument, dus er zal wel ergens een informatiebordje bij staan, met eventueel de hoogte en bouwjaar. Ik kan er binnenkort wel eens naar op zoek gaan!
janneman May 31st, 2004, 04:24 PM dinsdag 1 juni 2004 beginnen ze met de verbouwing van de Roldertunnel.
1-Er komt een nieuwe asfaltlaag op het wegdek
2-het fietspad ernaast krijgt ook eindelijk een asfaltlaag ipv de goeie oude tegels.
3- de muren krijgen nieuwe vrolijke kleuren (die de graffiti-experts wel weer zullen verpesten)
4-er komt een loop/fietsbrug over de tunnel heen naar het Pallet toe.
deze werkzaamheden vallen samen met de bebouwing van het Palet dus het zal er de komende tijd flink druk zijn
vinman June 1st, 2004, 11:55 AM Ze hebben voor die vernieuwing wel een mooi oud pand moeten slopen. Is wel jammer.
janneman June 1st, 2004, 01:11 PM Ze hebben voor die vernieuwing wel een mooi oud pand moeten slopen. Is wel jammer.
Nou ja slopen dat pand is in de fik gestoken en daarna gesloopt, ik wil niet veel zeggen maar het kwam de gemeente wel goed uit denk ik.
Maar inderdaad het is wel jammer van dat pand ja Het zou wel mooi hebben gestaan zo'n monumentaal pand dus alle nieuwbouw
vinman June 1st, 2004, 01:45 PM Nou ja slopen dat pand is in de fik gestoken en daarna gesloopt, ik wil niet veel zeggen maar het kwam de gemeente wel goed uit denk ik.
Maar inderdaad het is wel jammer van dat pand ja Het zou wel mooi hebben gestaan zo'n monumentaal pand dus alle nieuwbouw
Volgens mij heeft een projectontwikkelaar (noem de naam maar niet, maar ik denk al welke) ervoor gezordt dat het monumentaale pand in de brand is gestoken. Zodat ze er snel een kantoorpand konden neerpoten.
De plannen rond dat gebied zijn dan wel niet mis waar ook dat pand stond (heb eens iets gehoord van een torentje van 12 verdiepingen), maar dit bewijst maar ook weer hoe oncreatief wij in Assen omgaan met bouwplannen. Eerst wist men nog niet precies wat men met dat oude gebouw ging doen, of ze het nouden slopen of niet en in het nieuwe bestemmingsplan zouden opnemen. Wij zijn gewoon te lui om oude panden te behouden en deze in bestemmingsplannen op te nemen.
bobdebouwer June 5th, 2004, 12:43 PM Ik heb nog mooiere roddels gehoord: De krakers die het gebouw aan het bezetten waren om het tegen de sloop te bewaren zijn er door een knokploeg van die ontwikkelaar hardhandig uit geschopt om zo de boel in te fik te kunnen zetten... De krakers konden maar tenouwernood ontsnappen! En nu staat die plek al langere tijd volledig braak... Er moet trouwens wel bij worden gezegd dat het ook zou kunnen gaan om extreem rechtse radicalen die het niet zo op hadden met die linkse krakers, maar ik betwijfel of er sinds de jaren 70 nog extremisten rondlopen in Assen...
janneman June 11th, 2004, 02:29 PM Ben W heeft overeenstemming bereikt over de bouw van het politieburo.
Nu buigt vandaag de raadscommisie zich erover en kan het plan gerealiseerd worden.
De twee torens bij het Wilhelmina ziekenhuis worden geen 9 hoog maar slechts 6 omdat de burgerij en politiek te veel bezwaren hadden.
De bouw van Kloosterveste het winkelcentrum van de wijk Kloosterveen zal nu aanvangen eind 2005.
dit las ik zonet op tv Drenthe
janneman June 11th, 2004, 02:45 PM oh ja ik heb gezocht naar de hoogte van de jozefkerk maar kan het nergens vinden en op het gebouw zelf staat er niks over vermeld
vinman June 11th, 2004, 04:16 PM Heel mooi nieuws!! De laatste tijd heb ik niet zoveel zin om maar iets op teletekst te volgen, maar dat het politiebureau er komt is zekers heeeeel mooi nieuws!! Dat wordt smullen :cheers: :cheers: . Zeker vanaf de snelweg! Kan de rest van Nederland nu ook van ons stadje genieten (niet dat het ooit hier iets wordt) Maar toch, wij worden de hoogbouwstad van Drenthe, Emmen is toch niks, veel te laag :horse: :)
janneman June 13th, 2004, 01:15 PM het bouwrijp maken van bedrijvenpark Meschenveld 1 heeft afgelopen week ook al het startschot gehad dus daar begint de bedrijvigheid ook al.
Gister zag ik dat er al bouwketen staan op het terrein van de voormalige Overcingel school. Hier komt geloof ik ook een appartementen complex waarvan ik nog nooit een plaatje van gezien heb
vinman June 13th, 2004, 09:04 PM Ik heb nog mooiere roddels gehoord: De krakers die het gebouw aan het bezetten waren om het tegen de sloop te bewaren zijn er door een knokploeg van die ontwikkelaar hardhandig uit geschopt om zo de boel in te fik te kunnen zetten... De krakers konden maar tenouwernood ontsnappen! En nu staat die plek al langere tijd volledig braak... Er moet trouwens wel bij worden gezegd dat het ook zou kunnen gaan om extreem rechtse radicalen die het niet zo op hadden met die linkse krakers, maar ik betwijfel of er sinds de jaren 70 nog extremisten rondlopen in Assen...
Nee, echt rechtse extremisten lopen hier volgens mij ook niet meer rond :wallbash: . IN ASSEN, nee dat kan niet! hoop het niet in iedergeval.
Van dat Meschenveld, das heel mooi. Wordt een hele mooie muur straks langs de snelweg, al hoop ik niet dat alle bedrijfspanden die daar straks aan de snelweg liggen, dat die grotendeels verdiepingen krijgen van rond de 3 verdiepingen. Daar loop ik niet voor warm :wallbash: :bash: .
Diehard June 13th, 2004, 09:56 PM Integrale tekst van RTV Drenthe:
ASSEN - Het college van B en W van Assen wil definitief meewerken aan de bouw van een vijftien verdiepingen tellend politiebureau langs de A28.
Er zijn voor B en W geen ruimtelijke bezwaren. De 60 meter hoge toren, die van alle kanten zichtbaar is, maakt Assen volgens het college herkenbaar als stad. Voor de bouw van de politietoren moet het bestemmingsplan gewijzigd worden, omdat in het gebied maximaal twaalf meter hoog gebouw mag worden. In de hoogbouw komt de Regiopolitie Drenthe met 450 medewerkers. Het Asser college vindt de politie van groot maatschappelijk belang en dat mag tot uitdrukking komen in de ligging en uitstraling van het gebouw. De welstandscommissie en de ruimtelijke adviescommissie van de provincie zijn positief over de bouw van de politietoren. De Asser raadscommissie buigt zich donderdag over de hoogbouw.
Feest! Weinig lijkt de politietoren nog tegen te kunnen houden! :cheers:
@ Vinman
De maximale bouwhoogte van Messchenveld langs de A28 is volgens mij 25 meter. Kijk maar naar De Admiraal die ook ongeveer zo hoog is geworden. Dit soort gebouwen mogen hier meer gebouwd worden :).
Meer over Messchenveld (en over het nieuwe tracé van wegvak Peelo ten noorden van de sluis): http://www.assen.nl/smartsite7035.htm
@ Janneman
Bij de Overcingellaan komt een soort zorgcomplex met iets van 80 woningen. Verder geen plaatjes kunnen vinden.
Jammer van de torens bij het ziekenhuis, maar op deze locatie was het wel te verwachten dat hoogbouw moeilijk zou worden.
Over Kloosterveste heb ik zaterdag in de papieren versie van het Dagblad van het Noorden gelezen dat daar enkele torentjes van 25 meter hoog komen. Ik ben benieuwd...
janneman June 15th, 2004, 06:26 PM Meschenveld the place to be straks
ik kan niks anders zeggen hierop
en nu maar hopen dat hier ook vrijstellingen komen kwa hoogte tot 50 a 60 meter.
Dan pas hoort Assen erbij
janneman June 15th, 2004, 06:28 PM @diehard
OH ja dat is ook zo wat betreft de zorgcomplex aan de overcingelllaan.
Dit is toch een project waar Hendrik van Boeijenoord bij in zit.
Ik kan weleens vragen of die er meer van weten want dat is mijn werkgever.
Diehard June 15th, 2004, 09:41 PM @ Janneman
Vraag je werkgever dan ook maar gelijk over de plannen op het Van Boeijenoordterrein zelf. Daar komen iets van 600-800 woningen.
Ik hoop ook op vrijstellingen, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Het politiebureau is al een lot uit de loterij...
bobdebouwer June 16th, 2004, 11:25 AM voor een dorp als Assen moet je ook niet te veel verwachten! Ik denk dat zoiets maar eens in de 50 jaar voorkomt! Kijk maar naar de Abel Tasman toren, die is ook al bijna 50 jaar oud.. nu de politietoren, over 50 jaar weer een nieuwe?
vinman June 16th, 2004, 03:30 PM Ja, maar bobdebouwer. Assen had toen dan ook de helft van het inwonertal van wat Assen nu is. Als Assen nog een beetje doorgroeid, is het voor grotere bedrijven ook aantrekkelijker om zich hier te vestigen. Zeker omdat het woon/leefklimaat in Assen heel goed is vergeleken met steden met hetzelfde inwonertal. En dat trekt ook op ten duur grotere bedrijven naar Assen, die vaker ook meer panden van grotere allure in Assen zullen neerzetten. Ook doet Assen nu steeds meer aan verdichting. Maar je hebt gelijk, dat Assen in de toekomst snel grotere torens gaat bouwen.
teuntje21 July 5th, 2004, 01:08 PM waroom houden jullie beide niet je bek dicht man donder op met je assen en stadkanaal.
al dat gezeur.
weet je wat je moet doen :runaway: oprotten hahahahaahah :eek2:
:bash:
vinman July 5th, 2004, 08:15 PM Teuntje21, als je zo begint te praten (nou ja, praten) ga ik gewoon door hoor. En als je er aan stoort, ga dan weg of ga naar een tread waar je meer plezier te beleven hebt! :nono:
Diehard July 6th, 2004, 01:19 AM waroom houden jullie beide niet je bek dicht man donder op met je assen en stadkanaal.
al dat gezeur.
weet je wat je moet doen :runaway: oprotten hahahahaahah :eek2:
:bash:
Ik heb nog nooit op een FOK forum gekeken, maar is dit nu een voorbeeld van een doorsnee post van zo'n forum? Verder zou ik willen zeggen: bannen die gast.
janneman July 6th, 2004, 11:52 AM Ha hahahahaaha dat is nog eens een binnenkomer met zo'n eerste post.
Je stijgt nu al met superstip naar plek 1 van irritante personen denk ik.
Eens kijken hoe lang je het volhoudt.
@diehard Ik heb even gevraagd op het werk maar ze zijn er niet zo scheutig met tekeningen etc over het nieuwe plan.
Zag laatst wel wat liggen maar dat heb ik natuurlijk niet meegenomen(sukkel).
Het is afwachten dus
Tim B July 10th, 2004, 01:21 AM Mag ik er even tussen, bekvechtende gruningers en drenters! De limburger spreekt:
kweet nie of dit een overbodige opmerking is , maar een van de hogere gebouwen van Assen ontbreekt in de lijst en is volgens mij niet aan bod gekomen hier in deze thread. Het is een gebouw achter het station van Asse, een kantoor, met daar groot de letters AREL op de gevel. Het heeft geloof ik 11 verdiepingen. Maar misschien vergis ik me en staat het in een heel andere stad tussen Groningen en Zwolle, of heeft het een andere naam.
janneman July 11th, 2004, 07:16 PM is de Abel Tasman flat
Tim B July 12th, 2004, 12:38 AM is de Abel Tasman flat
Ja ik zag de foto's :wallbash: lelijke jaren 60-naam voor een modern gebouw
janneman July 12th, 2004, 02:00 PM Ja ik zag de foto's :wallbash: lelijke jaren 60-naam voor een modern gebouw
gebouw komt ook nog eens uit de jaren 60
bobdebouwer July 13th, 2004, 02:46 PM Goed opgemerkt Tim, maar we hebben hem al :) De Smetanalaan flats hebben trouwens geen 11, maar 12 verdiepingen. De eerste verdieping bestaat voornamelijk uit gargageboxen en tuinharkruimtes, maar mag wel worden meegeteld.
janneman August 5th, 2004, 12:34 AM Wanneer beginnen ze met dat nieuwe complex op de hoek thorbecke en Nobellaan .
Iemand enig idee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het Overcingelcomplex heeft de heipalen er inmiddels inzitten............
Hoek Groningerstraat /Poststraat beginnen ze eindelijk direct na de bouwvak mee, want eerst moest er nog een oud galgenveld worden blootgelegd en bestudeerd worden.................Hoezo Assen geen historie , het zit alleen onder de grond...
Diehard August 5th, 2004, 08:28 PM Wanneer beginnen ze met dat nieuwe complex op de hoek thorbecke en Nobellaan .
Iemand enig idee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het Overcingelcomplex heeft de heipalen er inmiddels inzitten............
Hoek Groningerstraat /Poststraat beginnen ze eindelijk direct na de bouwvak mee, want eerst moest er nog een oud galgenveld worden blootgelegd en bestudeerd worden.................Hoezo Assen geen historie , het zit alleen onder de grond...
He de afdeling Assen wordt weer wakker... :)
Hoek Thorbecke/Nobellaan zit - zover ik weet - nog in de voorbereidende fase. Dat galgenveld was inderdaad wel leuk. Nog leuker dat ze zometeen beginnen.
Impressies Overcingellaan:
http://www.trebbe.net/images1/2352/Assen_Overcingellaan_macquette3_250.jpghttp://www.trebbe.net/images1/2352/Assen_Overcingellaan_maquette2_250.jpg
janneman August 5th, 2004, 11:05 PM [QUOTE=Diehard]He de afdeling Assen wordt weer wakker... :)
Ja de topic stond al te lang droog vond ik ik kijk elke dag even en er kwam maar niks.. Ik dacht even dat je in slaap gevallen was of dat je 3 maand op vakantie bent gegaan. :)
Het word wel een leuk complex op de Overcingellaan want ik zag al dat ze aardig aan het heien waren en dat doen ze niet voor 2 hoog enzo...
janneman August 5th, 2004, 11:08 PM Over terrein VanBoeijenoord kan ik melden dat de oorspronkelijke woontoren van 12 hoog op de zuidkant niet meer doorgaat vanwege miluevervuiling, dus alles zal helaas wat lager worden.
Diehard August 6th, 2004, 11:48 AM Over terrein VanBoeijenoord kan ik melden dat de oorspronkelijke woontoren van 12 hoog op de zuidkant niet meer doorgaat vanwege miluevervuiling, dus alles zal helaas wat lager worden.
Het zat er ook wel in dat er niet al te hoog gebouwd gaat worden (ik had overigens nog niet gehoord dat er plannen waren voor 12 hoog), omdat het geïntegreerd moet worden met de bestaande voorzieningen voor geestelijk gehandicapten. Maar toch komen er ongeveer 600-800 woningen. Ben toch benieuwd hoe dat vormgegeven gaat worden. In ieder geval veel meer dan een druppel op de gloeiende plaat wat betreft inbreiding!
Over de Overcingellaan kan ik melden dat de bouw ongeveer een jaar gaat duren en dat het 4 lagen krijgt (check de impressies ;)).
janneman August 6th, 2004, 11:47 PM In de beginschetsen was ook een kasteelachtig iets opgenomen wat dus een uitloper had naar 12 hoog. Dit vonden de mensen in Anreep etc natuurlijk niet leuk(begrijpelijk.........).
HVB(Hendrik Van Boeijenoord) zal een stuk kleiner worden want een helehoop mensen gaan verhuizen naar woningen in en rond Assen(integratie).
Wat ik toen op de schets zag is dat de natuurlijke lijnen van het terrein zal blijven bestaan en dat de woning opbouw hier op afgestemt wordt.
In het midden moet natuurlijk een klein winkelcentrumpje komen waar HVB zwaar bij betrokken wordt.
Het terrein is eigenlijk al een monument omdat het ooit ontworpen is door Mien Ruis de bekende tuinarchitecte uit vroeger jaren(ze is bedenker van de grindtegels en het plaatsen van de overbekende spoorbiels in de tuin).
Op de Overcingelllaan zie ik dat het gebouw op poten staat dus kwa bouwvorm is ie alweer 5 hoog.
vinman August 7th, 2004, 12:19 PM Ik denk dat er ooit hier in Assen een periode komt waarin er iets hoger wordt gebouwd. Er zal wel ingebreid moeten worden omdat alle bestemmingsplannen buiten de stad al bijna bij de gemeentegrenzen komen. Inbreiden is wel nodig, en dat krijgt de gemeente nu ook wel een beetje door. Maar het duurt nog een hele tijd voordat hogere torens krijgen dan 20 verdiepingen. Het politiebureau is een mooie stap vooruit.
We krijgen ook een klein hoogbouwklustertje denk ik rond het veemarkterrein. In ieder geval de Abelflat, het nieuwe torentje in de pallet, en het gebied dat tussen het spoor en het kanaal licht. Daar zijn volgens mij ook vage plannen om zeker in de hoogte in te gaan. Ik verwacht daar ook dat de hoogbouw daar veel hoger kan worden, zeker omdat er minder in dit gebied gewoont wordt, dus er misschien minder klachten binnen komen. Heel hoog zou het niet worden, maar zeker wel rond de 20 verdiepingen. En dan het Veemarktterrein zelf. Daar zouden toch plannen zijn voor woontorens. Vind het wel jammer dat het politiebureau is verplaatst naar de snelweg. Anders had Assen al een aardige skyline.
Het gebouw van de Overcingellaan vind ik niet zo speciaal, vooral het kleurgebruik vind ik oerlelijk. Van dat oost-duitse kleurgebruik voor gallerijflatgebouwen. Bah.
Het is wel het oorspronkelijke ontwerp denk ik, dat pand van de overcingellaan.
Dat van de Torbecke/Nobellaan, geen idee. Veel gebeurd daar volgens mij niet, nou ja. De laatste keer dat ik daar langs kwam, is ook al een tijd geleden.
Dat plan Groningerstraat komt wel goed, alleen nog effe geduld hebben op het galgenveld. Is lekker verdichtend, en zeker voor Assense begrippen heel hoog. Ik heb wel eens gelezen dat er van dat plan nog niet veel woningen verkocht waren. Maar ik kan fout zitten natuurlijk.
Diehard August 8th, 2004, 01:05 PM Vind het wel jammer dat het politiebureau is verplaatst naar de snelweg. Anders had Assen al een aardige skyline.
Heb je wel gelijk in. Aan de andere kant, de toren komt precies op de zichtlijn van de Vaart te staan. Als je dan voor de Kolk (centrum-west) naar het westen kijkt, moet je die toren kunnen zien staan. En dat is een afstand van een dikke twee kilometer :).
Het gebouw van de Overcingellaan vind ik niet zo speciaal, vooral het kleurgebruik vind ik oerlelijk. Van dat oost-duitse kleurgebruik voor gallerijflatgebouwen.
Mee eens, het kleurgebruik is ook typisch ziekenhuisachtig. Dat zal wel te maken hebben met de functie: zorgwoningen voor onder andere Hendrik van Boeijenoord.
Dat van de Torbecke/Nobellaan, geen idee. Veel gebeurd daar volgens mij niet, nou ja. De laatste keer dat ik daar langs kwam, is ook al een tijd geleden.
Voorlopig zal er ook wel nog niks gebeuren. De oude gebouwen functioneren nog. Overigens is deze locatie al planologisch geregeld in het nieuwe bestemmingsplan Assen-Noord (digitaal beschikbaar :cool: http://www.gisnet.nl/assen/index3.html ; je moet nog wel één of andere Autodesk applicatie downloaden). In dit bestemmingsplan zijn ook een aantal wijzigingsgebieden opgenomen met hoogtes tot 30 meter.
vinman August 12th, 2004, 03:30 PM Er stond een stuk over hoogbouw in de krant de Trouw die mijn ouders hebben (helaas :bash: ). Er werdt vooral gesproken over voorlal hoogbouw in de middelgrote en kleine steden. Als voorbeelden werden Goes en Assen genoemd. Ik heb het stuk van Assen eruitgehaald en hier neergezet, want ik dacht dat deze thread een beetje dood werd.
Stukje van Goes, dat een beetje aansluit op het stukje van Assen, anders snap je het misschien niet.
Met een skyline tel je mee
Hoogouw
Wybo Algra
Nee, stelt Van t Westeinde, de toren ( 80 meter hoge toren in Goes, moet Assen ook maar eens doen ) is geen prestige-object. ,,we zijn bezig met een opknapbeurt van het verpauperde stationsgebied. We willlen daar graag veel kantoren en huizen bouwen, juist vanwege het station. En dan moet je de hoogte in. Dat doen we liever dan dat we het platteland volbouwen.'' Neemt niet weg dat Van 't Westeinde vol verwachting uitkijkt naar het toekomstige, drastisch veranderde silhouet van Goes: ,,Je zit straks in de wijde omtrek precies waar het centrum ligt."'
Dat wil wethouder Theo Verdegem ( VVD ) van Assen ook wel: dat zijn stad beter zichtbaar wordt. vanaf de snelweg A28 rijd je de provinciehoofdstad van Drenthe nu zo voorbij, zegt Verdegem. De stad ligt verstopt tussen de bomen en heeft het altijd moeten stellen zonder karakteristieke herkenningspunten, zoals een fraaie kerktoren. Op zich is dat niet zo erg voor een stad die zich op het vele groen laat voorstaan.
,,Maar hier en daar mag er best iets bovenuit steken'', vind Verdegem. ,,Zodat je in de auto denkt: he, daar hebben we Assen.''
Waar Assen ligt, daarover kan straks geen enkel misverstand meer bestaan. Aan de snelweg, pal naast afslag Assen, komt de politietoren te staan, het nieuwe onderkomen van de regiopolitie. Die wordt iets minder hoog dan de Goese woontoren, maar toch: zestig meter, dat is in Assen heel wat ( mee eens :cheers: )
Zodat ook hier de protesten niet konden uitblijven. ,,Wat nou zichtbaarheid'', foetert gemeenteraadslid Johan Haaksema (Christenunie). ,,Het is wel heel mager als je een hoog gebouw nodig hebt om op te vallen. We hebben elk jaar de TT, daarmee staan we wel op de kaart ( nou pfff, echt een goede reden. Slaat nergens op, daar gaat het helemaal niet om, maarja :bash: :bash: ).
Volgens het bestemmingsplan is de maximale bouwhoogte op de plaats van de politietoren twintig meter. Wie schtetst Haaksema's verbazing toen het college van b. en w. daar vorig najaar dwars doorheen fietste. Het college gaat gewoon het bestemmingsplan wijzigen via een speciale procedure. ,,En dat terwijl mensen in de naastgelegen nieuwbouwwijk Kloosterveen zich aan allerlei regeltjes moeten houden'', zegt Haaksema. ,,Die wijk moet een rustieke uitstraling krijgen, met veel huizen in jaren-dertigstijl. En dan krijgen de bewoners wel die toren in hun achtertuin. ( wat ik nou leuk zou vinden :cheers: ).
Aanvankelijk werd vanuit de raad luidkeels gepprotesteerd tegen de politietoren, en dan vooral - zegt Haaksema - tegen de gevolgde procedure van de gemeente. ,,Er lag nog helemaal geen hoogbouwvisie. ''Die komt er nu dan toch. Het college heeft daartoe drie adviesbureaus in de arm gnomen. Een Rotterdamse ksyline zal Assen niet krijgen, belooft wethouder Verdegem. Aan de snelweg is wat hem betreft plaats voor nog twee flinke torens, naast de politietoren: een bij elke afrit van de snelweg. In de binnenstad wil hij ook de lucht in, maar dan otot een verdieping of zes, met hooguit hier en daar een uitschieter toto acht of negen verdiepingen. Dan kan Assen meer appartementen voor ouderen kwijt, dichtbij de winkels.
In afwachiting van de hoogbouwnota ging onlangs bijna de hele gemeenteraad in Assen toch akkoord met de politietoren. Alleen de vierkoppige ChristenUnie-frachtie stemde tegen. ,,Ik ben niet per definitie tegen hoogbouw'', betoogt Haaksema. ,,Ik kan me best iets voorstellen bij een paar hogere gebouwen in de buurt van het station. Maar zo'n toren, pats-boem in het landschap, dat past niet.''
Ook een enkele toren kan best, nuanceert Jan Klerks van de Stichting Hoogbouw. Het is maar net waar je 'm neerzet: ,,Aan de rand van een grote plas staat het vaak al weer een stuk beter dan midde nin deen doorsnee Vinexwijk. ''Hoogbouw gaat om zien en gezien worden, betoogt hij. Daarom vestigen banken en verzekeraars zihch zo graag in hoge gebouwen. En sommige huizenkopers willen graag hoog wonen. Waarom zou dat alleen mogen in een sta als Rotterdam, en niet in kleinere plaatsen als Helmond, Almelo, Gouda en IJsselstein - om maar een paar hoogbouwplannenmakers te noemen?
Dat juist dergelijke steden in de toenemende mate de lucht in willen, ziet Klerks met genoegen aan - al is het begrip 'hoogbouw' relatief. De Delftse Poort in Rotterdam telt 41 verdiepingen; in Rhenen, nabij Veenendaal, is zes verdiepingen al tegen het zere. Plannen daartoe, vlak naast de historiesche benedenstad, waren twee jaar geleden reden voor de oprichting van de stichting Houd Rhenen Laag.
,,We hebben er al twee verdiepingen vanaf weten te praten'', meldt voorzitter Ellen Appeldoorn. Nog een te gaan, wat haar betreft. Volgens de gemeente heeft de architect overgins slechts een verdieping geschrapt in de nieuwste plannen.
Bijna elke gemeente die werkt aan hett hoogboywnota, zegt Klerks van de Stichting Hoogbouw, probeert een maximale bouwhoogte vast te stellen. Voglens hem moeten deze gemeenten zich daar niet op blindstaren. Een paar meter meer of minder maakt niet uit, zegt Klerks: slankheid wel. Zie de Avero Residentie, een bijna zestig meter hoge woontoren in Leeuwarden: ,,De architect wilde een hogere toren, maar hij moest er een paar verdiepingen afhalen. Daardoor ziet de toren er nu wat plomp uit.
Maar kijk ook eens nar La Balise, een zestig meter hoge woontoren aan de rand van Amersfoort. De troen staat na voltooiing op nummer twee in het lijstje van hoogste gebouwen van deze stad, na de Onze Lieve Vrouwentoren (98 meter), en gevolgd door de Sint Martinuskerk (57 meter) en de Sint Joriskerk (54 meter). Klerks, goedkeurejnd; ,,Deze bewonders krijgen een prachtig uitzicht.'' Een prima reden voor hoogbouw vind hij. Een harde noodzaak is er volgens Klerks bijna nooit. Hoogobyw is in de eerste plaats leuk. Als de inwoners van een dstad dat niet vinden, bigin er dan niet aan: ,,De skyline is van het volk.''
De politietoren in Assen is door de raad goedgekeurd; nu de provincie nog, en vast ook nog wel enkele bezwaarprocedures. Over pakweg twee jaar staat de toren fier overeidn, hoopt wethouder Verdegem, en heeft Assen zijn lang verbeie visitiekaartje.
Ook de plannen voor de Goese woontoren liggen nu ter goedkeuring bij de provincie. Die heeft al een hoorzitting gehouden waar bezwaarmakers hun argumenten mondeling mochten toelichten. Daar kwam, weet Van 't Westeinde, welgeteld een meneer opdagen. ( kijk, dan stellen die bezwaren ook al niks voor :bash: ).
Dit was mijn bericht. Ik vind het mooi om te horen dat er nog wel wat plannen op stapel staan in Assen. Ik heb Goes er niet bij gedaan, dat duurde te lang bij het schrijven/typen :) .
Winus August 12th, 2004, 03:49 PM Onze eigen Jan Klerks laat weer eens van zich horen. :)
Ik kwam dit weekend nog met de trein door Assen, maar had niet echt de neiging om uit te stappen. Het stationgebied blijft toch een armoedige bende en geeft een zeer slechte eerste indruk van de stad. Laat ze daar maar eens heel snel mooie plannen voor maken. En dat kan best hoger dan 6-9 verdiepingen van dhr Verdegem.
vinman August 12th, 2004, 04:09 PM Lol, ik had nog nie eens door dat het jan was, keek alleen maar naar de achternaam. :bash: :bash:
Het klopt Winus dat Assen vanaf het spoor echt geen moer aan is, om het maar effe netjes te zeggen. Er komt richting Groningen aan de Oostelijke zijde van het spoor een wijk De Palet, waar twee torentjes komen. Een van 5 en een van 7. Voor de rest komt er aan de westelijke zijde van het spoor ook nog misschien een toren waar nog weinig over bekent is.
Op het veemarkterrein, nog iets westelijker van het spoor zijn er ook plannen te verwachten. maar daar is nog weinig over bekent.
Rond het station gebeurd er nog niet zoveel, maar langs de snelweg kan er ook nog wel wat komen denk ik. Maar dat weet ik nog niet met zekerheid. :)
Dartel August 12th, 2004, 06:49 PM @vinman
Heb jij dat hele stuk overgetypt uit de trouw???
vinman August 12th, 2004, 07:33 PM Ja, volgens mij had ik het beter anders kunnen doen. Heb een kwartier zitten typen. Had beter naar de site van trouw kunnen gaan ofzo. En hier heb ik nog maar de driekwart van het artikel. Hoe doe jij dat dan bij artikels?
janneman August 12th, 2004, 10:06 PM zo he heb jij even zitten zweten zeg
Assen krijgt wel meer hoogbouw hoor vanaf nu
Diehard August 12th, 2004, 10:52 PM Er lag nog helemaal geen hoogbouwvisie. ''Die komt er nu dan toch. Het college heeft daartoe drie adviesbureaus in de arm gnomen. Een Rotterdamse skyline zal Assen niet krijgen, belooft wethouder Verdegem. Aan de snelweg is wat hem betreft plaats voor nog twee flinke torens, naast de politietoren: een bij elke afrit van de snelweg. In de binnenstad wil hij ook de lucht in, maar dan otot een verdieping of zes, met hooguit hier en daar een uitschieter toto acht of negen verdiepingen. Dan kan Assen meer appartementen voor ouderen kwijt, dichtbij de winkels.
Deze uitspraak van Theo Verdegem verbaast me een beetje. Tijdens mijn stage bij de gemeente Assen heb af en toe met hem te maken gehad (goeie vent voor de ontwikkeling van Assen trouwens :cheers: ). En wat hij vooral nooit deed is zich vastleggen op uitspraken waar en in wat voor mate er hoogbouwontwikkelingen mogen plaatsvinden. Hij wilde altijd maximale flexibiliteit houden.
Een gemiddelde van 6 verdiepingen is niet verkeerd, maar dan aub wel met een aantal uitschieters die toch iets hoger zijn dan 10 verdiepingen. Ik ben overigens benieuwd naar de Nota Hoger Bouwen, evenals de Structuurvisie Binnenstad. Binnenkort zal ik eens contact opnemen met de kamergenoten van mijn stage (de afdeling stedenbouw :)) voor meer info hierover.
vinman August 13th, 2004, 03:22 PM Ik zie nu al aardig wat spelfouten, maar boeie :bash:
Ik vind Verdegem ook een goede vent voor de ontwikkeling. Zeker voor Assense begrippen worden er nu goede dingen uit de grond gestampt, die vooral voor verdichting zorgen. Alleen de hoogbouw blijft een beetje achter. Met dit artikel heb ik iets meer vetrouwen in het hoogbouwbeleid gekregen.
Het is inderdaad effe wachten op de Nota Hoger Bouwen. Ze gaan sowieso binnenkort beginnen met het pallet, dus ook met het torentje ( helaas tje erachter). Je moet zeker ergens beginnen, dus ik snap dat je niet direct hele hoge torens moet gaan neerplanten. Maar het wordt wel tijd voor een toren rond de 80 meter. De politietoren gaat de goede kant op.
vinman August 24th, 2004, 07:47 PM Ik dacht effe, laat ik wat plaatjes posten van het Messchenterrein.
Heb ook nog wat info erbij gezet, maar ik denk dat de Drentse/Assense forumers ( die er niet veel zijn volgens mij ) de info wel kent.
Dit wordt sowieso deel 1 van het Messchenterrein.
Het Messchenveld krijgt:
A - Hoogwaardig bedrijventerrein
B - Gemengd bedrijventerrein
C - Gebied voor kleinschalig werken en kleinschalig wonen en werken
Denk dat we van het hoogwaardige bedrijventerrein aan de snelweg weinig zullen zien, door die afslag die zo groot is. Maar ja, misschien gaat het bij deel 2 beter :bash: .
http://www.assen.nl/Pics/internet_nl/Werken%20en%20Ondernemen/Messchenveld/Overzichtskaart%20Messchenveld.jpg
Bedrijvenpark Messchenveld
kwam een aantal jaren geleden tijdens een inventarisatie in beeld als één van de strategische bedrijventerreinen voor de Regiovisie Groningen-Assen. Tot 2030 is er in de regio behoefte aan 1000 hectare bedrijfsterrein. De Regiovisie gaat uit van een beperkt aantal hoogwaardige bedrijfsterreinen die zo groot zijn dat het voor grote bedrijven interessant wordt zich in het Noorden te vestigen. Met Messchenveld als eerste stap neemt Assen 250 hectare voor haar rekening.
http://www.assen.nl/Pics/internet_nl/Werken%20en%20Ondernemen/Messchenveld/luchtfotos/messchenveld_lucht_1.jpg
Heb ook nog wat reclamepraat van de gemeente,
De vijf sterren van Messchenveld
-Bereikbaar
-Bovenregionaal
-Hoogwaardig
-Multifunctioneel
-Arbeidspotentieel
De bereikbaarheid
De bereikbaarheid van Messchenveld is op en top met de ligging aan de A28, de belangrijkste verkeersader van het noorden. Ook de belangrijkste invalsweg in het noorden van Assen, het wegvak Peelo, loopt langs het bedrijvenpark. Deze weg wordt de komende jaren verdubbeld tot twee driestrookswegen. Nog voor de zomer van 2005 is het gedeelte tussen het kanaal en de snelweg aangelegd, inclusief nieuwe aansluitingen op de A28. De eerste ondernemers kunnen zich geen betere bereikbaarheid over de weg wensen.
Maar ook voor medewerkers die met het openbaar vervoer van en naar het werk willen is de gemeente Assen hard bezig. Zo werken we enthousiast mee aan het Kolibri-project en de lightrail-verbinding met onder meer Groningen op het bestaande spoorwegnet. Daarnaast zetten we in op hoogwaardig busvervoer. Dat moet vooral de mensen bedienen die moeilijk naar het station kunnen komen en toch snel naar bijvoorbeeld Groningen willen.
De bereikbaarheid van Messchenveld wordt niet alleen gekenmerkt door de fysieke infrastructuur. Toegang tot de supersnelle glasvezelkabel biedt zeker kansen voor bedrijven met arbeidsintensieve werkzaamheden. De hoofdkabel loopt langs de A28 en garandeert call-centers en regiokantoren de voorwaarden om perfect met het moederbedrijf elders te communiceren. Aansluiting hierop kan direct.
--------------------------------------------------------------------------------
Bovenregionaal
Zoals gezegd is Messchenveld een van de economisch strategische invullingen van het samenwerkingsverband Regiovisie Groningen Assen 2030. De regio zal nadrukkelijk profiteren van de komende werkgelegenheid en leveranciersmogelijkheden. Zo verwachten we dat Messchenveld uiteindelijk 4000 tot 7000 arbeidsplaatsen gaat opleveren.
--------------------------------------------------------------------------------
Hoogwaardige uitstraling
Vanwege het bovenregionale karakter situeren we op de zichtlocaties bedrijven met een hoogwaardige uitstraling. Dat zijn bedrijven waarvan de activiteiten, maar ook de architectuur van het pand en de inrichting van het terrein aan hoge kwaliteitseisen voldoen. Door Europese subsidies is het mogelijk om ook het bedrijvenpark zelf hoogwaardig vorm te geven. Dit komt tot uiting in de infrastructuur en invulling van de openbare ruimte. De parkachtige aanleg en het beheersplan garanderen de kwaliteit van Messchenveld, zodat investeringen hun waarde zullen houden.
Multifunctioneel
Het nieuwe bedrijventerrein Messchenveld is overigens niet alleen interessant voor zakelijke dienstverleners, die op zoek zijn naar een fraaie zichtlocatie voor kantoorfuncties langs de snelweg A28. De bedrijvigheid op Messchenveld is multifunctioneel. Zo is er in het tussengebied ruimte voor gemengde bedrijven. En langs het Noord Willemskanaal, grenzend aan de woonwijk Marsdijk, komt een heel mooi woonwerkgebied van ongeveer tien hectare. Het sluit daarmee goed aan op één van de hoofddoelstellingen van de Regiovisie om wonen en werken te combineren.
Arbeidspotentieel
Momenteel bieden zo'n 2.200 bedrijven in Assen werkgelegenheid aan zo'n 30.000 mensen. De helft van de arbeidsplaatsen wordt niet bezet door Assenaren. Er werken veel mensen vanuit de omringende landelijke gemeenten in Assen. De in en uitgaande pendel met de stad Groningen is in balans met 3000 werknemers. De regio is dan ook een belangrijke leverancier van het arbeidspotentieel voor Messchenveld. Niet alleen vakbekwame mensen, ook hoogopgeleiden zijn beschikbaar voor bedrijven. Dit is een aangename garantie voor ondernemers die aangewezen zijn op hoogopgeleide medewerkers die afkomstig zijn van instituten in beroepsonderwijs tot en met de universiteit van Groningen.
Zo, effe de Tread opgekrikt, alhoewel misschien iedereen deze info al kent.
Diehard August 25th, 2004, 01:33 PM Dit wordt een mooie ontwikkeling voor Assen. Nu maar hopen dat er nog een aantal Admiraals worden bijgezet. De maximale bouwhoogte is iig 25 meter voor wat betreft de zichtlocaties. Overigens is men al een tijd bezig met het aanleggen van de nieuwe ontsluitingsweg tussen de afslag A28 en de sluis.
bobdebouwer August 25th, 2004, 03:17 PM Klinkt allemaal erg goed! Assen blijft zich ontwikkelen. Rond het kavel van de politietoren is men trouwens al bezig om de infrastructuur aan te leggen. Denk dan aan riolering, elektriciteit, wegen etc. Met de toren zelf zijn ze geloof ik nog niet bezig...
vinman August 25th, 2004, 05:21 PM Vind de bouwhoogte aan de snelweg ietwat laag. Maar 25 meter kan aan de snelweg best imponeren. De politietoren zou ook snel moeten beginnen! Als de infrastructuur klaar is.
Ook goed om te horen dat de peelo wordt verdubbeld tot een 6 baans weg!
Diehard August 26th, 2004, 01:03 PM Rond het kavel van de politietoren is men trouwens al bezig om de infrastructuur aan te leggen. Denk dan aan riolering, elektriciteit, wegen etc. Met de toren zelf zijn ze geloof ik nog niet bezig...
Volgens mij zijn ze nu bezig met het bouwrijpmaken van het overige gedeelte van Huize Nassau. Dat gedeelte is los van de politietoren in procedure gebracht en volgens mij is die procedure zo ongeveer doorlopen. Naast de politietoren komt nog een Burger King en Opel Wanders die nu nog aan de Vaart zit.
Ook goed om te horen dat de peelo wordt verdubbeld tot een 6 baans weg!
Wegvak Peelo ziet er inderdaad goed uit! Er worden in ieder geval geen halve maatregelen genomen.
vinman August 26th, 2004, 04:15 PM Hoop dat de Burger King en Opel Wanders wel iets bouwen dat er archetectonisch er een beetje goed uitziet. Beetje hoogbouw er nog bij mag wel. Alleen Burger King zal er denk ik niet zo snel iets hoogs neerzetten.
bobdebouwer August 27th, 2004, 02:27 PM Best sneu... Burger King bouwt net zoals McDonalds anti architectuur... Het gaat nou al de verkeerde kant op!
Diehard August 27th, 2004, 06:48 PM Best sneu... Burger King bouwt net zoals McDonalds anti architectuur... Het gaat nou al de verkeerde kant op!
Volgens mij hebben ze voor dit gebied een beeldkwaliteitsplan met architectonische richtlijnen opgesteld. Er mag dus niet 'zomaar' iets gebouwd worden. Net zoals bij de nieuwe Aldi aan de Groningerstraat; ziet er niet onaardig uit. En dat is voor een Aldi een groot compliment. ;)
janneman August 27th, 2004, 10:35 PM Als inderdaad de burger king er naast komt zal dat de vloek op de zetel zijn.
aangezien het viaduct ernaast ligt zal de burger king een grote mast als mc donalds willen en doet mijn nekharen rijzen.
De Aldi ziet er inderdaad keurig uit in die woestijn van lelijkheid.
en wat moeten we van opel wanders verwachten dat zal wel een garage worden met een klein kantoortje bovenop.
Hebben we alsnog niks.........................
vinman August 27th, 2004, 10:43 PM Ik vind die Aldi juist niet mooi. Veel te Duits. Ok, voor Aldi begrippen is het goed, maar als je het vergelijkt met Nederlandse supermarkten ( zelfs Marsdijk is beter ) is het lelijk.
Diehard August 28th, 2004, 02:30 PM en wat moeten we van opel wanders verwachten dat zal wel een garage worden met een klein kantoortje bovenop.
Hebben we alsnog niks.........................
Volgens mij gaat dat een toffe showroom worden, ongeveer in de stijl als aan de andere kant van de Europaweg. En de maximale bouwhoogte is niet voor niets op 25 meter vastgesteld ;).
vinman September 21st, 2004, 09:56 PM Maar BMW heeft door heel Nederland vind ik al toffe showrooms. Maar ik verwacht zekers dat het iets wordt. Veel glas, meet een minimale hoogte van 3 verdiepingen zal heel mooi zijn. Hopelijk wordt het geen doorsnee platte showroom.
darulez September 22nd, 2004, 08:03 AM Wat ik uit de reklamepraat van de gemeente Assen opmaak, is dat zij ook gelooft in een goede samenwerking met Groningen. Omgekeerd is dit ook het geval en dat bevalt mij prima :).
Diehard September 22nd, 2004, 10:25 PM Wat ik uit de reklamepraat van de gemeente Assen opmaak, is dat zij ook gelooft in een goede samenwerking met Groningen. Omgekeerd is dit ook het geval en dat bevalt mij prima :).
Inderdaad wel goed bezig met die Regiovisie. Mede daardoor heeft de regio nu de status van stedelijk netwerk.
vinman September 23rd, 2004, 07:22 PM Dat komt wel goed met die Regiovisie. Als de overheid er maar geld in stopt en erin blijft geloven. Maar Groningen heeft ook geen andere keuze. Hoogezand is te klein om als ''stedelijk netwerk maat'' te functioneren, en Leeuwarden ligt weer te ver weg en te onbereikbaar. Plus dat Assen in de toekomst toch een stad van formaat kan worden ( sowieso in het Noorden ).
Neotrezz September 24th, 2004, 12:41 AM Ik woon vlak onder Assen, en ik vind het nog steeds een omhoog gevallen dorp...
Grolloo of Borger ?.. want ik woon nu wel in amsterdam .. 10 jaar geleden heb ik 5 jaar in Borger gewoont.. heerlijk dorpje. ( 1990 tot 1995 )
janneman October 28th, 2004, 07:10 PM al iets bekend over de plannen van Opel Wander wat en hoe en wanneer en waarop hij gaat bouwen
vinman October 30th, 2004, 10:50 PM Grolloo of Borger ?.. want ik woon nu wel in amsterdam .. 10 jaar geleden heb ik 5 jaar in Borger gewoont.. heerlijk dorpje. ( 1990 tot 1995 )
Nou, Assen leek in de jaren 90 aardig op die dorpen. Nu nog steeds, maar er komt verandering in. Heel langzaam dan, maar ja, beter iets dan niets!
1+2=3 October 30th, 2004, 11:35 PM Hmm, wanneer sprake is van een database waar gebouwen instaan met zulk een duizelingwekkende hoogtes kan het hondenhok van Bello er ook nog wel in worden opgenomen...
bobdebouwer October 31st, 2004, 12:35 AM Heeft jouw hond een hok van 30 meter dan? Flinke hond zul je hebben... :)
Diehard October 31st, 2004, 12:44 AM Hmm, wanneer sprake is van een database waar gebouwen instaan met zulk een duizelingwekkende hoogtes kan het hondenhok van Bello er ook nog wel in worden opgenomen...
Als je nou nog eens een zinvolle bijdrage hebt - en dan reken ik arrogantie niet mee - dan vind ik het lezen van deze posts (en die in het topic Triadetoren) geen verspilling van mijn tijd.
1+2=3 October 31st, 2004, 01:21 AM @ Diehard
Het was meer meligheid dan arogantie kan ik je vertellen, moet toch kunnen af en toe?
En eh, als aangeef dat ik hoogbouwontwikkelingen in Drenthe niet interesant vind, dan betekent het toch niet meteen dat ik daarmee arrogantie tentoon spreidt?
bobdebouwer November 1st, 2004, 10:52 AM Je zou je opmerkingen ook gewoon voor je kunnen houden, in plaats van over alles wat in Assen gebeurt te gaan zeiken...
Diehard November 1st, 2004, 01:25 PM @ Diehard
Het was meer meligheid dan arogantie kan ik je vertellen, moet toch kunnen af en toe?
En eh, als aangeef dat ik hoogbouwontwikkelingen in Drenthe niet interesant vind, dan betekent het toch niet meteen dat ik daarmee arrogantie tentoon spreidt?
Ik geloof graag dat het niet je intentie is om op een arrogante manier aan te geven dat je de ontwikkelingen in Drenthe niet interessant vindt, maar zo komt het wel op mij (en anderen) over.
Winus November 1st, 2004, 03:27 PM Apo Japo kan het nog wel: mensen op de kast jagen :lol:
1+2=3 November 1st, 2004, 04:50 PM Je zou je opmerkingen ook gewoon voor je kunnen houden, in plaats van over alles wat in Assen gebeurt te gaan zeiken...
Ik ben hier niet degene die aan het zeiken is hoor, wat niet wegneemt dat in dit topic wel degelijk gezeurd wordt. :tongue2:
darulez November 1st, 2004, 05:32 PM Terug in je hok 1+2=3! Dan heb ik een lekkere kluif voor je :).
http://www.skyscrapercity.info/300.php?id=1
1+2=3 November 1st, 2004, 05:36 PM Woef!
bobdebouwer November 2nd, 2004, 12:42 PM @ 1,2,3 Jouw commentaar noem ik zeiken, en de posts in de 'Assen-threads' noem ik reacties op de bouwplannen hier. Als je verder niks zinnigs hebt toe te voegen aan deze thread, ga dan ergens anders 'melig' doen!
1+2=3 November 2nd, 2004, 03:36 PM @ bobdebouwer
Hmm, wanneer sprake is van een database waar gebouwen instaan met zulk een duizelingwekkende hoogtes kan het hondenhok van Bello er ook nog wel in worden opgenomen...
Hoe serieus neem je dit? Het lijkt bijna wel alsof je het als een persoonlijke belediging opvat. Gezien je eerste reactie lijkt het je ook niet te boeien. Of gaat het je meer om die twee opmerkingen in die andere thread waar ik op een flauwe manier mijn des-interesse uit?
In het geval het je bezighoud mijn excuses voor zowel deze opmerking als de twee opmerkingen in die andere thread, dat ze flauw en kinderachtig waren is iets wat ik zelf nooit heb ontkent, maar laat hierbij duidelijk zijn dat arrogantie geen rol heeft gespeeld bij die opmerkingen. Het is niet zo dat ik mezelf beter acht omdat ik me niet bezig hou met hoogbouw uit Assen, wellicht kwam dat wel zo over.
Ikzelf zie het ook niet echt als 'gezeik'. Hier bespot ik de hoogbouwlijst van Assen, in die andere thread toon ik op een flauwe manier 'des-interesse' ipv 'interesse'. Ik zeur niemand aan de kop, in eerste instantie lever ik niemand op dit forum kritiek, dat is iets waar jij nu mee bent begonnen. Dat noem ik nou 'zeiken'.
bobdebouwer November 2nd, 2004, 04:01 PM Misschien kwam je voor mij wel met het verkeerde moment met je 'hondenhok' post. Ik had al één keer mijn ongenoegen geuit over een voorgaande post, en als antwoord daarop kwam je met nog een, in mijn ogen, vervelende reactie over Assen. Discussies vat ik nooit persoonlijk, alleen werd ik hier wel even giftig. Ik had nog wel meer willen posten, maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Dat je je excuses aanbied vind ik erg tof, maar was eigenlijk niet nodig geweest. Maar toch, no hard feelings?
Diehard November 3rd, 2004, 02:35 AM Als iedereen zichzelf weer even heeft vrijgepleit, dan kunnen we weer ontopic neem ik aan?
vinman November 3rd, 2004, 06:33 PM Is goed hoor Diehard. En ik heb direct een vraagje die ik misschien al gevraagd heb. Weet iemand nog iets van die toren die in de kloosterhoven (ofzo komen, in ieder geval in het noorden) komt?
im_from_zw038 January 21st, 2005, 11:01 AM hmmm...assen heeft weinig indrukwekkende plannen of gebouwen
vinman January 21st, 2005, 01:20 PM Nee, indrukwekkend niet. Zeker niet als je op de verkeerde plekken komt. Alleen we hebben wel 'leuke' stukjes :)
janneman May 24th, 2005, 11:11 PM @vinman
die toren in Kloosterveen zouden ze nu al goed mee bezig zijn heb ik het vermoeden.
ik fiets er deze week eens bij langs denk ik
ronin June 6th, 2005, 08:56 PM Hee hallo allemaal, ik lees op het internet vaak over hoogbouw en ik zoek vooral over Assen info.
Ik rij regelmatig langs het graveld waar het hoofdkantoor van de regiopolitie drenthe moet komen, maar het enige wat momenteel de hoogte in gaat is het gras.
Kan iemand mij vertellen wanneer het nu eindelijk gaat starten?
Als je alle plannen moet geloven staat Assen straks vol hijskranen
janneman June 7th, 2005, 12:24 AM houd moed
lees het eerst allemaal maar eens door hier.
op dit moment staan er aardig wat hijskranen in Assen moet ik zeggen.
Kloosterveen, groningerstraat en waterzuivering etc.
is al heel wat voor Assen.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=203916&page=1&pp=20
deze link bevat het belangrijkste over assen
in de eerste post staat een link naar eerste deel hiervan en is ook de moeite waard.
succes met inlezen
janneman June 7th, 2005, 12:26 AM http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=151818 politie bureau
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=145337 triade toren
GoesZLD June 15th, 2006, 03:51 AM Een toren van 60 meter in Assen, vind ik te ver gaan.
45 meter is hoog genoeg.
janneman June 15th, 2006, 10:47 AM @GoesZLD.
Je zit in een hele oude thread te neuzen.
dit is de meest recente. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=318302&page=1
En hoezo is 45 hoog genoeg.
Bang dat Assen Goes voorbij streeft in hoogte. Ik kan me herinneren dat er over Goes ook een ferme discussie was over een hoogbouw ding van deze hoogte.
|
|