SkyscraperCity Forum banner

Oude foto's van Eindhoven.

25K views 40 replies 17 participants last post by  FLX design 
#1 · (Edited)
Na het zien van dit topic leek het me leuk om een soortgelijk topic van Eindhoven te openen. Ik ben flink gaan zoeken en met aardig wat resultaat. Hier een greep uit de foto's van een prachtig Eindhoven uit de vorige eeuw.
(Ik heb de foto's dus niet zelf gemaakt he! ;))








































Vult aan!
 
See less See more
19
#11 ·
Ik kende ze al (heb zo al eens een avondje door de beeldbank zitten bladeren, erg mooi), maar blijven indrukwekkende foto's van een indrukwekkende tijd. Gelukkig is nog aardig wat van deze oude tijd gespaard gebleven, al zijn er anderzijds ook kostbare stukken stad verloren gegaan. Ook al staat de Lichttoren er bijvoorbeeld nog, op deze foto's lijkt het allemaal een stuk mooier, meer chaotisch als nu het geval is.
 
#14 ·
Animali:











Philipswijk:

Een stukje geschiedenis leert ons dat in de jaren twintig van de vorige eeuw de Philips-fabrieken zodanig aan het uitbreiden waren dat zij voor hun arbeiders complete wijken bouwden. Omdat die arbeiders vaak afkomstig waren uit Rooms Katholieke, agrarische gezinnen uit heel Nederland, heeft Philips door de bouw van deze wijk in 1928 een poging gedaan hun oorspronkelijke woonmilieu zoveel mogelijk te evenaren.


 
#17 · (Edited)
Dat klopt, ik woon zo ongeveer op de grond waar vroeger het andere deel van Philipswijk was. Nu staat er nog een deel, een vriendin van mij woont in zo'n huisje, die heeft echt een joekel van een tuin, vroeger waren die tuinen 100-en meters diep. Oorspronkelijk bedoeld voor importgezinnen uit Drente, waar de zorgvuldig geselecteerde dochters naar de Philipsfabrieken gedirigeerd werden, terwijl pa tegelijkertijd van zijn boerenpensioentje kon genieten.

Ik heb hier een aantal foto's mbt het riviertje de Gender welke tezijnertijd weer boven de grond te bewonderen zal zijn.

Hier verdwijnt het riviertje onder hotel de Wildeman.



De demping op het 18 september plein, rond het begin jaren van de jaren '50.



Demping bij de Woenselse overweg.



Hier liep de Gender achter de Willemstraat, achter de melkfabriek St. Petrus. Op de achtergrond zie je de Philips fabrieken van het Emmasingelcomplex.



En als laatste de demping op het Emmasingelcomplex zelf, waar hij nu dus nog steeds onderdoor stroomt.



Nog een leuke gevonden, als je vanaf het stadion door de Sint. Antonisstraat richting Lodewijk Napoleonstraat loopt kwam je over dit bruggetje. Die melkfabriek [het witte gebouw, inmiddels gesloopt] stond aan de Willemstraat, aan de andere kant van de weg waar nu de welbekende frituur de Willem zit.

 
#26 ·
Valt me op dat het Philipsdorp er op die foto's bijzonder modernistisch uitzien.

Kijk hier, een heuze middenberm met bomen en al, modern opgezet, is wel 1914.


Deze vind ik ook mooi, als je het jaartal niet zag zou je net zo goed kunnen zeggen dat het een recent opgeleverde nieuwbouwwijk is.


Overigens is er nu niks meer van te merken, het staat er allemaal wel, maar vind het niks speciaals meer uitstralen, zijn maar kleine huisjes. Ouwe bakken voor de deur en slechte bestrating helpen ook niet mee. Tegenwoordig:


Foto: Winus

Die van de Ventoseflat is ook leuk, de eerste flat van Nederland onder de rivieren!
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top