SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 1,318 Posts
Discussion starter · #1 · (Edited)
Luchthaven Deurne heet voortaan Brussels North

1-12-2006

De luchthaven van Deurne bij Antwerpen gaat vanaf 7 januari 2007 door het leven als "Antwerp Brussels-North Airport" en niet langer onder de huidige naam "Antwerp International Airport". "De nieuwe benaming zorgt ervoor dat een reiziger die bijvoorbeeld vertrekt in Manchester voortaan drie opties voor Brussel voorgeschoteld krijgt, namelijk Brussels South voor Charleroi, Brussels North voor Antwerpen en Brussels International Airport voor Zaventem. Vroeger waren er met Zaventem en Charleroi maar twee opties," aldus Catherine Stuyck, marketingmanager van VLM Airlines.

bron: De Morgen


Nu nog Oostende veranderen in Brussels West en Luik in Brussels East en het is compleet! :nuts:
 
:mad: SCHAN-DA-LIG :bash: !!!!

Hoe kan men met de "A" van Antwerpen, wat een mooi project was en is, nog geloofwaardig overkomen?! Antwerpen promoten, en dan doen ze zoiets. Ik ervaar dit als een belediging en het maakt me ontzettend kwaad, onbegrijpelijk gewoon. Pff, "Brussels North", waar halen ze het? Zaventem zou eerder Antwerp South moeten heten!!!!! Verander dan de naam België ook maar meteen in Brussels (in het Engels natuurlijk!). Onnozelaars zijn het!
:mad2:
 
Dit bericht klopt niet helemaal. Het is enkel in de interne reserveringssystemen dat Antwerpen ook 'Brussels North' zal genoemd worden. Officieel (voor de 'gewone' mens) blijft het Antwerp Int Airport. In geen enkele luchthaven (ook niet in Antwerpen zelf) zal de benaming 'Brussels North' te zien zijn.
 
Ja, dit slaat werkelijk nergens op.
Ook Antwerp International Airport sloeg nergens op ( er zijn zelf geen internationale vluchten vanaf A´pen!)
Gewoon Antwerp Airport.

Greetzzzz Xelos


p.s. Je bedoeld zeker Brussels East voor Luik, Euroboyarne?
 
Ik zat even te kijken, wat een onprofessionele site, zeg. Ik vind niks over vervoer van/naar het vliegveld? Is Antwerpen's luchthaven wel 'gelinkt' aan Brussel via openbaar vervoer? Dat lijkt me toch wel een vereiste.
Je wilt niet op 'Brussels North' aankomen en dan geen enkele mogelijkheid hebben om ook echt naar Brussel te gaan! Dat is wel erg belachelijk.
 
Dit bericht klopt niet helemaal. Het is enkel in de interne reserveringssystemen dat Antwerpen ook 'Brussels North' zal genoemd worden. Officieel (voor de 'gewone' mens) blijft het Antwerp Int Airport. In geen enkele luchthaven (ook niet in Antwerpen zelf) zal de benaming 'Brussels North' te zien zijn.
Inderdaad Thermo, dat klopt!
Wat een heisa hierom. Men beseft toch dat het inderdaad beter is om het intern Brussels North te noemen (oa ticketing). Denk je nu echt dat businessmannen er een reet om geven, België is een scheet groot, dus waarom nu echt zo'n onderscheid maken in Antwerpen - Brussel en Charleroi?
En de naam Antwerp Airport blijft toch zowieso bestaan
 
Discussion starter · #9 ·
Dan is het goed :) , als er maar geen megagroot bord met "Brussels North" boven de ingang van de luchthaven komt zoals in Charleroi: "Brussels South".

Ze mogen dan wel eens aan duidelijkere berichtgeving doen vind ik.

ps: Gelukkig 2007 aan iedereen! :cheers:
 
Op de site van Samyn zag ik een ontwerp, gedateerd 2001, voor het uitbouwen van de luchthaven in Deurne. Men zou ook een nieuwe terminal bouwen. Weet er iemand of deze werken ook echt zijn uitgevoerd?

Hier enkele impressies:









 
Op de site van Samyn zag ik een ontwerp, gedateerd 2001, voor het uitbouwen van de luchthaven in Deurne. Men zou ook een nieuwe terminal bouwen. Weet er iemand of deze werken ook echt zijn uitgevoerd?

Nee, en ik denk niet dat die ooit zullen uitgevoerd worden.
De luchthaven van Deurne is alleen al door de wat ongelukkige ligging weinig of niet rendabel, en zal dat in de toekomst wellicht niet vlug worden.
De mogelijke investeringen zullen m.i. iets minder zijn, vooral als de privé er geen smak geld tegenaan gooit.
Deurne zal altijd wel een kleine regionale luchthaven blijven. Voor het grotere werk zal een betere (trein) verbinding met Zaventem soelaas bieden.
Die ligt op amper 40 kilometer van de Antwerpse agglomeratie.

Mooi ontwerp trouwens.
 
:) wat een heisa om niets...
Deurne is trouwens een mooi luchthaventje op een mooie locatie... maar Zaventem blijft natuurlijk onze luchthaven voor het 'normale' vliegverkeer...

Misschien kunnen we gewoon de luchthaven van Zaventem "Antwerp South Airport" noemen...:tongue2:
 
In het buitenland heb je het voorbeeld van de luchthaven van Baltimore dat officieel Baltimore Washington International Airport heet. De afstand tussen Baltimore en Washington is vergelijkbaar met die tussen Antwerpen en Brussel dus de Luchthaven van Deurne hernamen naar Antwerp Brussels Airport zou best zinnig kunnen zijn.
Daarbij zou ik echter tevens willen vermelden dat naast Baltimore Washington International Airport er in de regio ook nog eens het Ronald Reagan Washington National Airport en het Washington Dulles International Airport zijn, en dat elk van die luchthavens jaarlijks meer passagiers verwerken dan Zaventem. Dat er in België dan graag geredeneerd wordt dat Zaventem maar moet volstaan als nationaal luchthaven lijkt me in deze optiek dus afschuwelijk kleingeestig. Des te meer omdat wij ons te pas en te onpas profileren als hét logistiek centrum van West-Europa.
 
16/01 Luchthaven van Antwerpen heet Brussels-North

De luchthaven van Antwerpen heet niet langer luchthaven van Antwerpen, maar luistert sedert vorige week naar de naam Brussels-North. Communicatieadviseur Peter Anthonissen spreekt van een blunder. Wat vindt u ervan?

U kan uw mening op de opmerkelijke naamverandering kwijt door hier te klikken

"Wie zijn ticket ontvangt voor een vlucht vanuit Antwerpen-Deurne naar, bijvoorbeeld Londen, ziet voortaan op deze officiële documenten de vermelding 'Brussels-North - London'. Voor de goede orde: het betreft hier niet de eerste (mislukte) 1 april-grap van 2007.

Hoe is de reiziger - en meer in het algemeen: de burger - over deze naamswijziging geïnformeerd? Nauwelijks of niet. Hoe zit de vork in de steel? Want de reiziger die zich met zijn ticket Brussels-North - London begeeft naar Deurne, zal nog altijd op het historische luchtvaartgebouw, achter het standbeeld van pionier Jan Olyslaeghers, in grote letters zien staan: Internationale Luchthaven Antwerpen. Is de naamswijziging dan nog niet overal doorgevoerd? Betreft het hier (weer) een schoolvoorbeeld van slechte communicatie?

Enige navraag leert dat de nieuwe naam een uitvinding is van de internationale reisbureaus. Het leitmotiv achter deze vondst zou luiden dat het "om commerciële redenen" interessant zou zijn om naast Brussels en Brussels-South (de naam van de luchthaven van Charleroi) ook een Brussels-North te creëren. Zo zou voortaan op de ticketingdocumenten volgens deze nieuwe "regeling" moeten verschijnen: "Antwerp-Brussels-North". Onafgezien het feit dat de reisbureaus deze regel administratief niet naleven, gaat het ten gronde over een wezenlijke aangelegenheid. De naam van iets of iemand maakt een fundamenteel onderdeel uit van iemands identiteit. Zonder hier in academische beschouwingen over reputatiemanagement te willen uitwijden, moet hier de vraag gesteld: wat is de toegevoegde waarde van de benaming "Brussels-North" voor Antwerpen?

Dat de luchthaven van Charleroi enkele jaren geleden haar naam wijzigde in Brussels-South deed toen reeds tal van wenkbrauwen fronsen. Ondertussen weten we dat het hier geen vrije keuze van de Karolingers betrof. Ryanair wou wel naar Charleroi komen, op voorwaarde dat de stad haar naam in de Aérogare opgaf. Een argument waar men, vanuit communicatief oogpunt, kan inkomen. Allicht doet de naam Charleroi bij Britse, Duitse, Amerikaanse of andere zakenlui of toeristen weinig of geen belletjes rinkelen. Antwerpen daarentegen is, commercieel gesproken, een Sterk Merk. Wereldhoofdstad van de diamant. Eén van de grootste havens. Culturele schatkamer met als kunstvaders Rubens, Van Dyck en vele andere groten. We vermelden dan nog niet de mode, de chemie en tal van andere iconen.

Hoe zullen de Londense diamantairs reageren als zij, om naar Antwerpen te vliegen, een ticket moeten boeken voor Brussels-North? (Terwijl de Hoge Raad voor Diamant zojuist haar naam om strategische redenen wijzigde in Antwerp World Diamond Center!) Hoe moeten de toekomstige internationale handelsmissies van en naar het buitenland uitleggen dat Antwerpen als luchthaven voortaan de naam van een andere stad zal bezigen? (Terwijl de Stad Antwerpen sedert enkele jaren een bijzonder succesvolle citymarketingcampagne voert met als populair herkenningspunt de kapitale rode A met aan weerszijden de zes gele Keith Haringstreepjes!)

Enkele van de basisregels voor professionele communicatie luiden: transparantie, eenvoud en eenvormigheid. Ofwel maken we dan van Oostende voortaan Brussels-West en Liège wordt dan Brussels-East. Best trekken we die lijn dan door en wordt Schiphol voortaan Brussels-North-North, Charles de Gaulle: Brussels-South-South en Frankfurt: Brussels-East-East. Rome wordt dan wellicht Brussels-South-South-West en Berlijn: Brussels-West-North-East..

. Alle gekheid op een stokje. Laten we objectieve argumenten hanteren. Aangezien Zaventem in Vlaanderen ligt, op nauwelijks twintig minuten rijden van de Metropool, die het economisch hart van Vlaanderen én van België is, adviseren wij om Zaventem om te dopen tot Antwerp-South."

Gazet van Antwerpen

Eergevoel eventjes terzijde: Aangezien de luchthaven in de eerste plaats een zakenluchthaven zou moeten zijn dat Antwerpen bedient, is het me inderdaad niet erg logisch om "Brussels-North" te hanteren bij de ticketering. Anderzijds kan je Antwerpen toch niet meer geheel los zien van Brussel. Volgens mij zou de benaming "Brussels-Antwerp" dus het verstandigste zijn.
 
1 - 20 of 1,318 Posts
Top