SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | Westewagenstraat 66/74 | opgeleverd

561K views 3K replies 213 participants last post by  RottaRoffa 
#1 · (Edited)
Een overzicht van afbeeldingen en nieuws van BlueCity is te vinden op http://urbie.city/rotterdam/westewagenstraat

-----

Aan de Westewagenstraat worden twee wederopbouw panden afgebroken om te worden vervangen door 231 studentenwoningen. Het ontwerp is van Klunder Architecten.: :)
Verwachte start van de bouw: najaar 2016

edit: renders toegevoegd.

edit 2: nieuwe renders (bron: https://www.flickr.com/photos/janvanhelleman/23961499572/in/datetaken/ )



Sjoerd Berghuis heeft weer nieuwe impressies op Instagram geplaatst








situatie per 23 april 2016:



 
See less See more
3
#457 ·
Oh wow wat een gedoe hier, op het Haagse forum hebben we geen last van ****'s. En dat is niet alleen omdat onze mods potenrammers zijn en omdat we een relnichtenblock-app geïnstalleerd hebben. Dat is ook omdat Den Haag de meest heterostad ever is, omdat onze mascotte David Hasselhoff is.

Nee grapje natuurlijk, maar serieus, get over it.
 
#462 ·
Om dan helemaal on-topic te blijven plaats ik de prachtige foto nogmaals. :)
 
#459 ·
Het wederom mooie plaatje is een stuk meer on-topic dan de meeste van de laatste posts hier. ;) Die witte daken zijn erg leuk om te zien.
 
#460 · (Edited)
Ik vind alleen maar meer bijval hier -op welke manier dan ook- voor mijn betoog! Deze laatste foto lijkt me ook weer self-explanatory voor het argument van de verpestende schaal van het Klunder blok.

Dank aan Ossip door ons weer on-topic te krijgen :)
 
#461 ·
^^ :D elke foto is meer ontopic dan de vorige 4 pagina's. Bovendien is 'ie schitterend, dus bedankt.

Ik heb nog eens terug gelezen. Het begon er geloof ik allemaal mee dat het nut van een of andere stichting in twijfel getrokken werd. En na een tijdje ging het meer over de manier van argumenteren, vervolgens ging de discussie over de ontstane discussie en vervolgens een pagina vol met dat het zo weer wel genoeg is geweest, en nu uiteindelijk ik weer. Daarom als laatste nogmaals, mijn dank voor de voortreffelijke foto.
 
#465 ·
^^Je praat over "flatjes" en over de "gigantische" leegte. Ga jij nou ook al schromelijk overdrijven? Ik zou zeggen, ga er eens langs en open de ogen. Ik was er eergisteren en ik woon nabij maar die gigantische leegte is me niet opgevallen en mijn ogen waren volgens een recente controle bij de oogarts in excellente staat. Maar die Ossip-foto, ook die is excellent.
 
#469 ·
Tis even offtopic irt westewagenstraat, maar waar zie jij die kroegjes dan op het wijnhaveneiland aan het water??? Lager dan straatniveau gaat niet want eb en vloed is behoorlijk aanwezig. Of je moet iets doen met cafe in het pand, terras op straat kade en terras op boot....?
 
#471 ·
Als ik naar de foto van Ossip kijk dan vermoed ik dat de leegte aan de Westewagenstraat niet het gevolg is van de gebouwen die er staan, maar van het gebouw dat daar naast staat. Feitelijk is de V&D met de bijbehorende garage schandalig slecht ontworpen. Het gebouw staat midden in een dichtbebouwd gebied, maar de achterzijde en zijkant maken van de Westwagenstraat en de Leeuwenstraat twee doodse straten die vrijwel uitgestorven zijn. Als je hier echt iets wilt moet je de V&D en de parkeergarage afbreken, en hier een pand neerzetten dat aan alle vier de zijden op straatniveau benut kan worden. Voor de flats aan de Westewagenstraat is renovatie dan voldoende.

Een volledige nieuwbouw aan de Westewagestraat lijkt me zinloos. Zolang het V&D gebouw die plek afschermt van de stad zal er daar nooit iets tot bloei komen.
 
#473 ·
Leeuwenstraat is niet doods. Verder schermt de V&D het gebied niet af van de stad, het gebied IS de stad. De wijnbar is 1 van de populairste plekken van het Laurenskwartier.

Ik ben het er mee eens dat die V&D en die Parkeergarage slechte stedenbouwkundige dingen zijn, maar dat daardoor het gebied niet tot bloei zou komen is onzin, want de vele horeca die er al zit bewijst het tegendeel.
 
#474 ·
Ik vind wel dat je kan zeggen dat de V&D nogal in de weg staat voor alle straten eromheen. Aardige plint, maar het pand maakt van de Westewagenstraat, Leeuwenstraat, Rodezand en het stukje Hoogstraat bijna een steeg.

Het aantal ramen op de 1e, 2e en 3e verdieping verdubbelen zou al heel veel schelen (al zal dat technisch waarschijnlijk niet mogelijk zijn als de verdiepingen niet enkel op de kolommen rusten) voor een betere belevenis. En zou de parkeergarage niet worden bekleed met klimop, of ben ik in de war met een andere parkeergarage:)?
 
#475 ·
^^ Die klimop is tegen de parkeergarage van het Westblaakgebouw geplant als "grootste groene gevel van Europa". Of dat waar is waag ik overigens te betwijfelen. ;)
 
#481 ·
^^ Leuk artikel, desondanks met de dubieuze titel 'Minder kinderziektes dan gevreesd´
Je zou toch anders denken, want je moet over het algemeen toch aardig je best doen om klimop dood te krijgen :D

De aanhouder wint denk ik, want uiteindelijk zal het toch wel wat kunnen worden. Zoiets is pas mooi als het lekker dik begroeid is. En ze moeten het de gelegenheid geven een beetje te verwilderen (waaronder ik doodgaan niet meetel :D )
 
#484 ·
^^ Maar is dat niet een "oorzaak-gevolg verhaal"? Juist die extra levendigheid, vooral door het verkeersbeeld gebaseerd, dat de straat en de voorzieningen uiteraard ook gemakkelijk toegankelijk maakt, en überhaupt zichtbaar maakt, dragen m.i. bij aan vele extra impulsen die autovrije straten zo doods en levenloos maken.
 
#493 · (Edited)
Ik betwijfel daarnaast of er uberhaupt veel auto verkeer zou zijn na sluitingstijd van de winkels in die nu autovrije straat. Er zit al helemaal tot weinig horeca.

Een stad als Rotterdam zal niet leven in de avond uren, door een tekort aan massa toerisme, weinig inwoners in de binnenstad, en winkels die veelal om 18:00 uur sluiten. Er is dan weinig reden om naar het centrum te komen.

Een stad als Amsterdam leeft zelfs in de avond uren gedurende week, dat heeft niks met auto's te maken, maar met dank aan toeristen, die veelal in het centrum van de stad wandelen.

Een groot deel van de wandelende publiek in de avond uren tijdens een werkdag bestaat uit toeristen. Deze toeristen kunnen de grote aanbod van horeca ook ondersteunen. Winkels en horeca spelen met hun openingstijden ook daarop in. Je kan bij wijze van lekker stappen in een nachtclub op een dinsdag avond in Amsterdam, maar deze zit ook bomvol toeristen.

De enige wat levendige straten van Rotterdam gedurende avonduren in een werkweek blijft vooralsnog de Witte de Withstraat en Nieuwebinnenweg richting Rotterdam West. Deze straten hebben 2 dingen gemeen: een diverse aanbod van leuke winkels/restaurants, en latere sluitings tijden.
 
#487 ·
^^ Dat merkte Eric ook al op. Maar met autoverkeer is de kans op een vestiging van een horecazaak in zo'n straat gewoon veel groter. En zo versterkt dat weer de aantrekkelijkheid en kan er dus een sneeuwbaleffect ontstaan. Dat is ook met de Witte de Withstraat gebeurd.

Daarnaast moet je de ontwikkelingen wel sturen door de juiste voorwaarden te scheppen want 5-10 jaar geleden was de Meent ook met autoverkeer een hele dode straat. Maar ook dan nog altijd veel levendiger als de Hoogstraat of Korte Hoogstraat. ;) Sowieso past de bebouwing dan beter bij het straatprofiel, dat lieten die historische plaatjes van een aantal weken geleden ook perfect zien.
 
#494 · (Edited)
want 5-10 jaar geleden was de Meent ook met autoverkeer een hele dode straat.
Hardnekkige nonsens. De Meent was altijd al een drukke en levendige route. Oa. te zien in onderstaand filmpje, na 2:55 een tijdje lang De Meent in volle glorie. En dat is denk ik jaren '80!



Tuurlijk heeft De Meent een goede ontwikkeling doorgemaakt, maar doods was het er al nooit.
 
Top