SkyscraperCity Forum banner

東京2010 - Tokyo 2010: Serie 1

9K views 28 replies 21 participants last post by  Patrick Highrise 
#1 ·
Zo eindelijk deel 1 van een aantal series met foto's die ik gemaakt heb tijdens mijn citytripje naar Tokyo van begin oktober. :banana:

Ik ben 1 week in Tokyo geweest; (9 t/m 15 oktober). Wat een tijd!! Tokyo is natuurlijk HUGE en zeer indrukwekkend. Contrasten tussen oud en nieuw, kleine drukke bebouwing en bekende kantoorwijken en torens. Super OV, lekker en goedkoop eten en drinken, zeer schoon en zeer veilig!

Begin juli had ik een retourticket bij de KLM gekocht (Schiphol-Narita) voor net geen 700euries.
Online ff flink gezocht en zo uiteindelijk een goed en redelijk goedkoop hotelletje gevonden met eigen badkamer/toilet en westers bed (Oak hotel). Voor de 6 nachten was ik uiteindelijk net iets meer als 300euro kwijt.

Ik had een hotel in de grotere wijk Taito, waar je onder andere ook de grote tempel in de wijk Asakusa kan vinden (Senso-Ji), maar wel vlakbij een metrostation aan de Ginzalijn.
Na de vlucht, van in dit geval 10 uur, via een zeer vlotte douane (foto en vingerafdruk) en net zo snel de bagage met uiteindelijk de Skyliner een directe trein vanaf het vliegveld naar Ueno station. Snel,comfortabel en natuurlijk op tijd! Dus rond 14u 's middags was ik dan weer bij het hotel.

Spullen droppen, ff kijken hoe de kamer en zo eruit zag en weer naar buiten :D

1.

Uitzicht vanuit mijn kamer in het hotel.

De zaterdagmiddag en avond was het nogal regenachtig dus niet zoveel foto's gemaakt eerlijk gezegd.
Zondagochtend miezerde het nog wel wat en na een ontbijt om de hoek bij het hotel in een restaurant wat 24u open was doorgelopen richting de Senso-Ji tempel. Daar "in de buurt" ligt ook een alleraardigst torentje in aanbouw :lol: de Tokyo Sky Tree...

2.

Tokyo Sky Tree prikt door de bewolking heen.

Op zondagochtend (rond 10en) was het gelukkig nog redelijk rustig bij de Senso-Ji tempel. Zatermiddag toen ik er liep zag het zwart van de mensen; zelfs in die regen!

3.

De 'Thunder gate' met de goden Fujin en Raijin, is de eerste poort richting de tempelgronden. Na deze poort loop je verder naar de daadwerkelijke tempel via een winkelstraat, souvenirs, eten en drinken, lekker toeristisch! :)

4.

De 2e poort, Hozomon Treasury Gate, hierna kom je in het deel wat daadwerkelijk naar de Senso-Ji tempel gaat.

5.

Op de trappen van de tempelhal, o.a. kijkende naar het gebouwtje waar de gelovigen zich wassen (armen en gezicht) en ook nog een vleugje Sky Tree.

6.

De tempelhal, met daarvoor een leuke plek om flink wierook te branden ;)

7.

Typische straat die vlakbij de tempel ligt, het is zondagochtend dus de zaakjes zijn hier nog dicht.

8.

Drukte in de straten op de zondagmorgen, her en der bij de Panchiko gokhallen stonden de rijen al voor de deur te wachten totdat de hallen open gingen.

9.

Langs de hoofdstraten in de wijken is de bebouwing vaak met een redelijke masse en soms ook hoogte. Zodra je die straten verlaat en tussendoor kris kras gaat lopen kom je dus dit soort typische straten in Tokyo tegen. Veel lagere bebouwing, vaak eenrichtingsverkeer, en al die draden.

10.

Na het tempelbezoek via diverse wijkjes richting de rivier gelopen en daarna overgestoken om via via richting de Sky Tree te lopen.

11.

Lekker rustieke straatjes zo, niet gelijk iets waar de meeste mensen bij Tokyo aan denken. :)

12.

Bij een van de kruisingen langs de Asakusa-dori heeft de bamboe winkel een soort look a like van de sky tree gemaakt. 's Avonds is ie nog verlicht ook met diverse kleurtjes!

13.

Slenteren heeft zo zijn voordelen, dan kom je wel eens hele leuke straatjes tegen met een uitzicht die smeekt om op de foto te komen. Typische tokyo straat met monster op het eind ;)

14.

Man o man wat was ie toch al hoog zeg, als ik het goed heb was ie op 10 oktober rond de 486m hoog van de 634m wat ie moet worden. Wat een structure!! En het is ook echt een uitje voor de mensen in Tokyo, druk genoeg met mensen die naar de bouwplaats en toren komen kijken en dus ook veeel foto's maken. Daarvoor moet je oa maar in de supertalls sectie kijken..

15.

Streetscene in de buurt van de TST. Qua bebouwing duidelijk meer doorgaande routes in de stad.

16.

Looking up! :cool:

17.

Gekleurde bruggen over de Sumida rivier met daarnaast een van de snelwegen. Zeer opvallend vond ik dus dat die snelwegen maar 2x2 baans waren hier in tokyo!! Had ze breder verwacht, maar goed de stad (incl de aangrenzende steden) is natuurlijk zo groot dat je meer hebt aan het OV (metro/trein/bus).

18.

De typische bebouwing van het hoofdkantoor en de bierhal (architect philippe starck) van de Asahi brouwerij.

19.

teruglopend naar mijn hotel een deel van Asakusa vanaf de Azumabashi brug

Terug in het hotel had ik een afspraak met de ons alle bekende NegaSado!! Dennis was al een aantal dagen in Japan en had toch nog mooi tijd voor wat Tokyo voordat hij doorging voor zijn Shikoku pelgrimstocht.
Check hiervoor trouwens zijn weblog via http://sado.reismee.nl/
Leuk een dagje Tokyo met hem, was erg gezellig en ook wel ff handig soms :D Tja hij leest en spreekt natuurlijk veeeeel beter Japans dan dat ik doe :D

20.

Dennis had ook nog een slaapplek nodig en ging terug naar een hem bekend hotel in een andere wijk vlakbij metrostation Minami-sensju. Hij had een japanse kamer op de 9e, maar liet me wel even een balkonview zien op de
10e verdieping!!

21.

FF inzoomen om de dense bebouwing van Tokyo. Hutje mutje gevoel ;)

Hierna door richting de elektronikawijk Akihabara, want mijn wereldstekker bleek toch niet zo werelds, dus ik had als eerste wel ff een goede verloopstekker nodig om mijn accu's te kunnen opladen van mijn camera. Dennis hielp mij mooi in de winkel met zijn kennis van het japans met het vragen welke stekker het handigst was. kosten uiteindelijk net 2euro...en waar koop je dat dan, bij Yodobashi natuurlijk, wat een kolossale winkel zeg :eek: (eat your heart out MediaMarkten en Saturns....:lol: )
22.


23.

Japan style reclames in Akihabara overdag. De wijk komt later in een van de fotoseries nog wel wat meer langs ;)
Drukte van belang hier in de wijk met voetvolk, heel veel dames voor de maid cafes en een diversiteit aan winkels, bars, etc etc...Japanners hebben wel vage smaken qua bepaald soort dvd's hoor....;)

Na Akihabara gingen we door naar de wijk Ginza. Dure winkels genoeg hier. Wel leuk dat ze elke zondag een hoofdstraat gewoon afsluiten voor het verkeer en er voetgangersgebied van maken.

24.

De kruising van Chuo-dori met Harumi dori met o.a. het bekende Wako Building.

25.

Zoals gezegd de hoofdstraat (Chuo dori) is voetgangersgebied.

26.

Pandje waarin Yamaha zat voor de gitaar verkoop. Geweldige gevel!!! :cool:
Links nog een stukje gevel van een H&M winkel!

27.

Verder slenteren over de Chuo dori richting Shiodome gebied..

28.

Ginza is een van de duurste delen, ook qua grond, van Tokyo. En dan nog staat er zo een laag, klein pandje langs de Chuo dori... Leuk voor de contrasten natuurlijk! :)

Zoals gezegd liepen we richting het Shiodome gebied waar begin jaren 2000 een serie skyscrapers gebouwd zijn.

29.

Voordat we Shiodomegebied inliepen nog wel even een typische capsule hotel gespot!

30.

:cool: Green glass of Shiodome, het Shiodome City Center met een hoogte van 216m.

31.

Typisch tokyo, brede skyscrapers. Oogt bruut. Mooi voordeel hier, we kunnen de toren gewoon in en de liften zitten aan de buitenkant. De brede monster is het Dentsu Building (213m). Voor het eerst dat ik trouwens in een lift in een skyscraper last had van mijn oren.
Architect van deze toren is trouwens Jean Nouvel.

32.

Sharp as a knive!! Hoezo breed? Helemaal niet! Ook dit is dus Dentsu Building!! :eek:mg: Die hoek van het gebouw met die supergevel en dat mooie luchten, je kan er eindeloos naar blijven kijken.

Maar goed genoeg gezien van buiten nu naar binnen en omhoog!

33.

Uitzicht vanaf de 48e verdieping richting Tsukiji, de wijk waar ook de bekende grote vismarkt/afslag van Tokyo ligt. Op de eilanden daarachter nog genoeg woongebouwen en woontorens, maar ook nog steeds delen leeg, want ja Japan zit nog steeds in een recessie.

34.

Uitzicht vanuit de lift van Dentsu Toren, richting Keizerlijk Paleis en de kantorenwijk rondom Tokyo Station.

Daarna weer door naar een andere wijk: Shinjuku. Duidelijk het echte skyscrapersdistrict van Tokyo imo. :) We wilden uiteindelijk nog wel de toren(s) van het stadhuis in om van de uitzichten te genieten zo rondom zonsondergang en daarna natuurlijk al die rode lampjes die tokyo by night zo bekend maken eens in het echt te zien ;)

35.

Op diverse plekken in Tokyo staan er echt parels van gebouwen! Zo ook deze, Pentax Forum, aka Tokyo Mode Gakuen Coccoon Tower. Hoe dan ook wat een toren en wat een gevel!!! :cool:

36.

Naast de kantorenwijk ligt ook nog een laagbouwgedeelte met winkels, pachinko hallen, veel bars en restaurantjes. Dit deel komt oa ook terug in Lost in Translation (film). Later op de avond hebben we daar ook nog gegeten.

37.

Een van de torens van Tokyo Metropolitan Building in schimmig licht.

38.

Coccoon Tower aan het eind van de straatjes. In Japan/Tokyo gebruiken ze tenminste wel veel meer verdiepingen voor de horeca e.d. Kunnen we hier nog wat van leren imo! :)

39.

Eerst naar het plein voor de TMB torens met natuurlijk ook weer kunstwerken.

Daarna snel door naar binnen. De rij was niet al te lang voor lift en de controles van 'bagage' was snel en vriendelijk.

40.

Goede uitzichten op de 45e verdieping in de noordelijke toren. Doen ze goed in Tokyo, meerendeel van de torens die je in kan, kan je gratis omhoog!

41.

Shinjuku duidelijk skyscrapers district, minimaal 200m hier in het zicht.

42.

Schimmig torentje daar aan de horizon. Hoezo is de TST hoog?? :D

43.

'Looking down' on Shinjuku Sumitomo Building (210m).

44.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand welke toren is dat? :D

45.

veel vocht nog in de lucht na een paar dagen flinke regen...ander deel van Shinjuku en horizon views.

46.

Lampjes komen tot leven.

Nadeel kan wel zijn bovenin dat er redelijk veel verlichting aan is op de verdieping zelf van het skydeck. Maakt het lastig soms goede foto's te maken.
47.


48.

In heel veel torens in Shinjuku zitten op de bovenste verdiepingen restaurant en bars. FF inzoomen dus :D

Dan wordt het tijd voor eten, want de magen laten dat wel weten, dus met de lift omlaag en terug naar het gebied naast de skyscrapers. Nu is het goed donker en dan met al die reclames en verlichting. YEAH!! :banana: :cool:

49.

Dit is nog in Shinjuku West.

50.

Dit is het oostelijk deel dat ook grenst aan Kabukicho. Meer en meer, veel en groot lichtspektakel!! :cool:

51.

Zoals gezegd een gebouw heeft meer verdiepingen dus die moet je dan ook gebruiken!! Heb je wel wat reclame nodig natuurlijk!

52.

Een feest om in dit soort wijken rond te lopen!!

53.

Wie vertaalt het even voor mij ;)

54.

Licht genoeg, mag wat kosten :D

55.

Lekker druk maar niet te!!

Zo dit was deel 1 van de 4. De rest volgt asap :D

Commentaar welkom.
Bedankt voor het kijken! / 見てくれてありがとう!
 
See less See more
55
#2 ·
Super foto's! Leuk en toevallig dat je NegaSado ook ontmoet hebt. Die Cocoon tower is echt cool ja. Begin 2009 geopend zo uit mijn hoofd. Hoogte van 203m ofzo :)
 
#4 ·
:cool:

Foto's 13 en 14 zijn al helemaal indrukwekkend!
 
#7 ·
Geweldige serie! Tokyo staat ook op ons lijstje, maar dat kan nog wel even duren.

Favo's 43 en 44, die Cocoon tower ziet er echt geil uit. Waarom kunnen ze in Nederland nooit zoiets bouwen.

De Skythree wordt zeer indrukwekkend, dit zal wel een nieuw icoon worden voor Tokyo. Japan ziet er vaak superstrak en netjes uit.

Ps: is reizen met OV nog een beetje te doen? Lijkt me niet makkelijk of wordt alles ook in het Engels weergegeven?
 
#10 ·
^^ en @ HoogFriesland:

ik vind van wel, zeker in de stad kom je (steeds meer) engels tegen.
Tuurlijk is er nog wel een barriere qua taal, maar dat wordt steeds minder want de japanner volgt steeds meer cursussen engels en zo.
OV is bv al in Japans/Engels, heeel veel restaurants hebben ook nog wel een engelse menu kaart en anders is het gewoon aanwijzen obv de plastic voorbeelden van de gerechten of gewoon via een soort vending machine je keuzes maken en afgeven aan het personeel/keuken.
Straatnamen (zeker de hoofdstraten) staan meestal ook wel in duo taal vermeld.

In specifieke winkels kan het wel een probleem zijn als daar alles in het japans staat, de supermarkten is echter geen probleem ;)

Een woordenboekje mee, zelf wat woordjes, getallen e.d. bestuderen en zelf proberen te praten helpt altijd natuurlijk!
 
#11 ·
Ondanks dat ik dagelijks foto's van Tokyo zie geeft zo'n mooie serie toch net iets meer een wow gevoel. Ik zou zo weer terug willen, wat ook wel weer gaat gebeuren ergens volgend jaar.


"Op de eilanden daarachter nog genoeg woongebouwen en woontorens, maar ook nog steeds delen leeg, want ja Japan zit nog steeds in een recessie."

Dit heeft op zich niet zoveel met de recessie te maken, Japan heeft inmiddels al 20 jaar een kwakkel economie. En in 1990 waren er ongeveer 60 100 plusser in de stad, inmiddels zijn dat er al weer 400. Er zijn maar een paar projecten die echt helemaal stil liggen, voor de rest gaat de ontwikkeling gewoon langzaam. Op deze eilanden zou ook veel zijn gebouwd voor de Olympische Spelen van 2016, daar moeten dus nu weer nieuwe plannen voor komen. Ik vind het verbazingwekkend hoe alles gewoon door kan gaan, crisis of geen crisis terwijl in Nederland de bouw zo ongeveer op zijn gat ligt.
 
#14 ·
Ik heb genoten van een schitterende serie van een erg boeinde stad. Geweldige uitleg bij de plaatjes ook. Dank voor al je moeite. :eek:kay: Ooit moet ik daar ook nog eens heen. ;)
 
#18 ·
Impressive Tokyo

Ik heb zelf 7 jaar voor een Japans bedrijf gewerkt (6-7 keer per jaar naar Tokyo) en ik kan net niet laten om even op dit forum te reageren.

De stad is de eerste 3 - 4 keer zo indrukwekkend dat alles mooi is terwijl eigenlijk weinig echte oude gebouwen aanwezig zijn. Alle gebieden in en rond om Tokyo worden gedomineerd door winkelstraten waar bv. Akibara de "computer gadgets"centra is terwijl je echt op elke hoek een PC kan kopen.

Het meest indrukwekkende van Japan is de orde en discipline, zoals je aangaf bij het betreden van gebouwen, restaurants etc. Achter dit gordijn zit natuurlijk een echte niet Europa/US cultuur waarbij order en bevel overheersen (Top-down to the max!).

Een echte topper net buiten Tokyo is KAMAKURA, city of temples waar alle soorten en maten aanwezig zijn. Osaka heeft ook meer historie dan Tokyo

Al met al een mooie foto reportage waarbij de abnormale dimensies van Tokyo zijn vast gelegd.
 
#23 ·
Mooie serie, Patrick! Ik ga komende zomer net als sndrtj naar Japan, dus ik zag de thread pas nu ik aan het voorbereiden ben. Welke torens ben je precies naar boven gegaan? Dat zou ik namelijk ook graag doen, maar ik zag het niet direct bij je foto's staan.
 
#24 ·
#26 ·
Bedankt Momo en Patrick! Het blijft met een vertaalmachine nog puzzelen, maar goed, beter dan Japans (althans voor mij). De bijschriften van Patrick waren er wel, maar niet direct bij de uitzichtfoto's, maar volgens mij is het eerste setje in thread 1 vanaf Dentsu en de tweede serie foto's uit deze thread vanaf de Tokyo Metropolitan Towers.

Ik merk dat het enorme voordelen heeft als je Japans spreekt, veel website zijn alleen in het Japans en ik denk dat ik de tip van Momo van Google Vertalen vaker ga gebruiken! Overigens ga ik ook een ruime week naar Zuid-Korea; ik ga een poging doen het Koreaanse 'alfabet' te leren, het zijn maar 24 karakters die gecombineerd lettergrepen (klanken) maken. Zou te doen moeten zijn! Hopelijk dan ook een fotoreportage van mij over mijn reis van Tokyo naar Seoul.
 
#27 ·
^^ @ Idd,

ik ben in de volgende torens geweest tijdens mijn reis

* Tokyo Metropolitan Building (serie 1)
* Bunkyo Ward Office Building (aka Bunkyo Civic Center) (serie 3) AANRADER!!! ;)
* Dentsu (serie 1)
* Saint Luke's Garden Towers (serie 2)
* Roppongi Hills (serie 3)
* in serie 4 ben ik op zich nog 2 torens in Shinjuku geweest (maar daar heb je niet volledig goed uitzicht) > Shinjuku Center Building & Shinjuku Sumitomo Building

In Shinjuku kan je dan ook nog Shinjuku NS Building omhoog (die is wel wat lager als de rest maar levert daardoor misschien leuke perspectieven op?)

En dan kan je ook nog oa Sunshine60 building in en omhoog ;)
Ook kan je nog in dat Fuji TV gebouw (in de bol)

Dit zijn alle gebouwen waar ik vanaf weet dat je erin en omhoog kan :)

Suc6! en we wachten met smart je Japan foto's af tzt ;) :eek:kay:
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top