|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
|
|
#1 | |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 39
|
BXL | Gemeentegrenzen / Frontières communales
Brusselnieuws.be:
Quote:
Last edited by Bazar; October 21st, 2009 at 09:05 AM. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered User
Likes (Received): 129
|
Neen, want dat wil men in Vlaanderen (dixit Picqué). En wat men in Vlaanderen wil, wordt sowieso afgeschoten door de Brusselse politiek.
Hoe zit het trouwens in Parijs? (De enige stad waar de Brusselse politiek de mosterd haalt (lees: kopieert)) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
|
Sommige Brusselse politici kunnen toch zeveren.
Eén politiezone kan nog altijd gedecentraliseerd werken per gemeente. Wat is het fundamentele verschil met zijn voorstel voor een gewestelijk en een gemeentelijk niveau? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 46
|
brusselnieuws.be
Close: ‘Fusie gemeenten moet bespreekbaar worden’
|
|
|
#6 |
|
Registered User
|
Alweer dat voorstel om het met minder gemeenten te doen
![]() Liever 19 kleine, niet te belangrijke gemeenten dan Brussel opdelen in grotere (dus belangrijkere) gemeenten. Ofwel hef je ze op, ofwel draag je bevoegdheden af aan het gewest. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Brussels sprout
|
Snot gaat weer zuchten ![]() Brusselnieuws: Quote:
Zo zou ik St-Agatha-Berchem, Ganshoren en Koekelberg wel zien "mergen", net als Oudergem en Watermaal-Bosvoorde. De eerste drie zijn individueel erg klein en tellen weinig inwoners. De laatste twee zijn groot, maar allebei redelijk dunbevolkt. Samen worden ze ongeveer even groot als Ukkel. Dat is dus nog steeds redelijk. St-Joost zou ik ofwel aan Schaarbeek ofwel aan Brussel-stad voegen. Elsene zou ik dan weer de Louizalaan "teruggeven" óf het Westelijke deel van Elsene aan Brussel-stad toevoegen en het Westelijke deel van Elsene en Etterbeek samenbrengen. Dan nog St-Gillis en Vorst samenbrengen en mijn denkspelletje zit erop ![]() (wat de Woluwes betreft, weet ik het niet goed...) |
|
|
|
|
|
|
#8 | ||||
|
City Geek
Likes (Received): 59
|
En hij heeft gelijk!
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Maar beter zou zijn om de gemeenten kleiner te maken (of te herorganiseren) en de meeste bevoegdheden bij het Gewest te steken. Op die manier zou je hetzelfde effect berijken als bij een fusie en een opdeling in districten zonder het zo te moeten benoemen. Vooral Brussel stad zou moeten gedefusioneerd worden en de functie "hoofdstad" zou aan het gewest moeten toekomen. De minister-President en de regionale ministers kunnen hun kabiniet op het stadhuis van Brussel krijgen en de voor de nieuwe gemeente Brussel-Vijfhoek kan een nieuw gemeentehuisje gebouwd worden voor de beperkte bevoegdheden. Ergens denk ik dat het gemakkelijker zou zijn om de gemeentelijke bevoegdheden uit te hollen dan om een fusie te forceren. Het blijft fantasie natuurlijk. Ik denk dat het enige realistische scenario is wat bazar zo omschrijft. Dat samen met een beperkte overheveling van bevoegdheden naar het Gewest...
|
|
|
|
#9 |
|
Registered User
|
Het gewest heeft sinds kort 'constitutionele autonomie' gekregen en kan dat dus binnenkort zelf oplossen.
Maar ik ben het eens met Snot dat een beperkte gemeentefusie in het Brusselse geval niets oplost. Integendeel: het dreigt het probleem groter te maken. Want minder gemeenten betekent ook grotere en dus machtigere gemeenten. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Brussels sprout
|
Bwa, ik heb dat argument van "groter dus machtiger" ook al gehoord, maar dat risico vind ik overdreven ingeschat, zeker id voorbeelden die ik voorstelde. Daar blijven de gevormde gemeenten kleiner dan de huidige grotere gemeenten. Het is ook de reden waarom ik Brussel-stad niet/weinig uitbreidde (dit alles in mijn fantasieke welterverstaan hé
). Daarnaast heeft pakweg st-joost ook al aangetoond dat een kleine gemeente ook een stoorzender kan zijn. Voor de rest zijn er wel degelijk schaalvoordelen (minder burgemeesters, minder schepenen, minder ambtenaren, minder gemeentelike structuren...) dat zou enorm veel geld kunnen opleveren en potentieel efficienter zijn, zelfs zonder herschikking vd bevoegdheden.Daarnaast heb je iéts minder absurditeiten ih beleid (mobiliteit, gemeentebelastingen,...) ook zonder bevoegdhedenoverdracht naar het gewest. Maar laat me nog eens herhalen: ik vind de overheveling (of herschikking want sommige dingen kunnen ook richting gemeenten gaan) v bevoegdheden dé prioriteit. Het is ook, op een bescheiden tempo, begonnen trouwens. Hopelijk komt er nog wat schwung in de komende jaren. Maar id tussentijd vind ik de discussie over de (gedeeltelijke) gemeentefusies zeker ook interessant. Last edited by Bazar; January 12th, 2013 at 02:36 PM. |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Brussels sprout
|
Brusselnieuws:
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#12 | ||
|
Registered User
|
![]() Het opiniestuk in de Morgen daarover: Biecht van een Brusselaar OPINIE − 13/01/13, 08u24 Quote:
Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#13 |
|
Brussels sprout
|
Interessant en eigenlijk zie ik het helemaal ook zo. Maar een ideaal beeld scheppen is één zaak. Nu moeten we zien wat er, op relatief korte termijn, haalbaar is...
Het worden boeiende jaren. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Registered User
|
Ontzettend slecht plan. Niet alleen de grenzen van deze nieuwe supergemeenten, maar ook het gegeven dat er maar 6 gemeenten zijn.
Het idee van CD&V is zinnig: beter een defusie met minder machtige gemeenten (of districten zo u wil) dan het omgekeerde. |
|
|
|
|
|
#15 | ||
|
City Geek
Likes (Received): 59
|
Quote:
Het idee om de kanaalzone als één samenwerkingsgebied te beschouwen is eigenlijk heel goed. Ook de andere gebieden zijn op dat vlak logisch, zolang het geen gemeenten zijn maar samenwerkingsgebieden (met gemeenschappelijke stedenbouwkundige en sociologische problemen) Quote:
|
|
|
|
#16 |
|
Registered User
Likes (Received): 175
|
Ik vind het toch maar een vreemde indeling. De hele kanaalzone als één lange smalle gemeente? Dat slaat toch nergens op? Er zijn trouwens al plannen voor de kanaalzone op gewestelijk niveau en dat lijkt me ook een betere manier om het gebied te ontwikkelen.
Het is toch niet zo moeilijk allemaal? De 19 gemeenten moeten worden afgeschaft en het gewest wordt het belangrijkste bestuursniveau. De huidige gemeenten worden omgevormd (of herschikt) tot districten of stadsdelen met verregaande bevoegdheden, maar de controle en het overzicht blijft bij het gewest (wat dan ook de gemeente is). Ik baseer me hiervoor op de grote steden in het Duitse taalgebied, waar dit systeem erg goed blijkt te werken. Jammer genoeg is er zoveel politieke weerstand om deze grote, maar logische stap te maken. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
|
Je moet zover niet kijken. Ook Antwerpen is een goed voorbeeld.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Registered User
Likes (Received): 175
|
Inderdaad, maar ik vind Antwerpen nogal een atypisch voorbeeld, namelijk één groot district met een aantal kleinere tegenaan geplakt. De gemeenten zijn erg laat gefuseerd en men heeft heeft nooit meer iets aan de indeling veranderd. Mij lijkt dat niet de meest efficiënte oplossing. Het district Antwerpen is bijvoorbeeld heel groot en divers (het stadscentrum + dichtbevolkte centrale wijken + wijken buiten de singel + linkeroever + een groot stuk onbewoond havengebied). Het zou beter zijn indien de centrale stadsdelen wat kleiner zouden zijn (maar met een hoge bevolkingsdichtheid) en de perifere stadsdelen steeds groter en dunner bevolkt.
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Registered User
|
Quote:
Maar dat doet niets af aan het systeem opzich wat wel succesvol kan genoemd wordt denk ik. Bovendien is het wetgevend kader al voorhanden. Districten zijn grondwettelijk erkende administratieve entiteiten. Elke gemeente met meer dan 100.000 mag haar grondgebied naar eigen goeddunken inrichten in districten. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Brussels sprout
|
Vaak wordt er door politici gezegd dat de fusie van de gemeenten in Antwerpen en het creëren van de districten geen onverdeeld succes is. Ik ken de situatie in Antwerpen niet zo goed, maar als ik het goed voor heb, is het argument daarbij dat de afstand tussen bestuur en burger te groot is.
Zouden de Antwerpenaars (of mensen die de situatie in Antwerpen wel kennen) dat eventueel kunnen toelichten wat er eventueel mee bedoeld wordt of dat tegenspreken als er volgens hen geen vuiltje aan de lucht is met de districten? |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| bruxelles, frontières |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|