|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Urbanetics Stedelijke discussies |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
|
|
#1 | |
|
Registered User
Likes (Received): 206
|
Metropoolregio Rotterdam, +/- 1,7 miljoen inwoners (+ Discussie metropoolregio met Den Haag)
Beste mensen, ik ben wat aan het rekenen en plaatjes zoeken geslagen naar aanleiding van de Amsterdamtopic. Zo kan menige 010'er zijn hart ook weer ophalen en leuk voor de statistiekenfans
![]() Je kan ook gaan praten over de denkbeeldige metropoolregio Rotterdam. Net zoals bij de denkbeeldige metropoolregio Amsterdam. Het is alleen een naampje, meer niet en bestuurlijk samenwerkings verband, waardoor opeens het aantal inwoners hoger uitvalt doordat ze worden gebundeld en een regio die al bij elkaar hoorde opeens duidelijker op de kaart komt te staan. Ik heb zelf even wat dingen uitgezocht: ![]() ![]() Daarnaast bestaat er: Overlegorgaan Rijnmondgemeenten (OOR) is een vergadering van gemeenten voor onderling overleg. Dit zou je kunnen zien als hetzelfde ongeveer als wat Amsterdam heeft en bestaat uit: Albrandswaard Barendrecht Bernisse Binnenmaas Brielle Capelle aan den IJssel Cromstrijen Dirksland Goedereede Heerjansdam Hellevoetsluis Korendijk Krimpen aan den IJssel Lansingerland Maassluis Middelharnis Nederlek Nieuwerkerk aan den IJssel Oostflakkee Oud-Beijerland Ouderkerk Ridderkerk Rotterdam Rozenburg Schiedam Spijkenisse Strijen Vlaardingen Westvoorne Als je die gemeenten bij elkaar optelt kom je uit op het volgende, echter, kijkende naar de regio en de berichtgeving van bijv. de regionale nieuwszender Radio Rijnmond horen de Drechtsteden hierbij niet te ontbreken, die horen erbij! Ook is het te beargumenteren dat Gouda erbij zou kunnen horen als je naar de kaart van de regio kijkt. Daarom heb ik dit er ook bij betrokken, hierbij heb ik alleen de randgemeenten voor het gemak niet meegerekend, dus het kan nog wat hoger uitvallen, evenals dat je zou kunnen beargumenteren dat Gorkum (Gorinchem 34.629) er nog bijhoort, maar dit er voor het gemak ook nog even buitengelaten. Daarnaast gaat de rechtbank van dordt ook naar Rotterdam toe waarschijnlijk door bezuinigingen. Hier hoe ik ertoe ben gekomen: ![]() Hopelijk is dit een basis voor een leuke discussie en vond het gewoon leuk om eens te zien wat eruit zo komen als ik dit alles op een rijtje zou zetten. Evenals bij Amsterdam is gedaan. Eventueel zou je zelfs nog het dorp Den Haag etc. erbij kunnen trekken met regio, maar dat maar niet gedaan, daar is een aparte Den Haag metropoolregio geschikter voor (met o.a. Leiden, Zoetermeer, Delft) of Rotterdam-Den Haag Metropoolregio topic. En dit ziet er toch ook uit als een metropoolregio Quote:
Syrië, Beirout & Jordanië 2008 Syrië & Libanon2009 Egypte deel 1 Egypte deel 2 Egypte deel 3 Last edited by jb_nl; January 9th, 2010 at 08:39 PM. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 108
|
Grappig overzicht (waarin je Gorinchem bent vergeten. ). Maar wat wil je er mee bereiken? Het laatste kaartje laat al heel goed zien dat wanneer Lansingerland en de Zuidplasgebieden bebouwd zijn het hele gebied van de metropoolregio Rotterdam eigenlijk vrijwel naadloos overgaat in het metropoolgebied van Den Haag. En Den Haag is uiteraard geen dorp, maar als stad redelijk gelijkwaardig aan Rotterdam. Want zo groot zijn de verschillen ook niet. En als de A4-MD en de A13-A16 er liggen, i.c.m. de verbrede A12 e.d., groeit het gebied qua infrastructuur ook steeds meer naar elkaar toe. Want hemelsbreed ligt de Maasvlakte dichterbij de stadskern van Den Haag dan bij de stadskern van Rotterdam. ![]() Dat kaartje pleit ook veel meer voor de (ook door jou aangehaalde) Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. De erg mooi panoramische platen van Jeromeo van de beiden steden en elkaar Skyline doen dat eigenlijk ook.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#3 | ||
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Quote:
![]() Quote:
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Rozenburg mag je over 2 dagen al uit je lijstje halen, dit wordt een deelgemeente van Rotterdam.
Ik ben het er helemaal mee eens dat de drechtsteden erbij horen. Als je ziet hoeveel mensen er uit die regio in Rotterdam werken (DE reden waarom de A16 files kent komt vooral door die mensen). Ook voor een bioscoop moet je vanuit de Drechtsteden al naar Rotterdam, winkelen op zondag, sport op hoog niveau en ga zo maar door.
|
|
|
#5 |
|
Registered User
|
ey, wat nou, officieel zetelt onze regering in een dorp, Den Haag heeft nooit stadsrechten gehad
Ik woon wel in een stad.Maar ik heb het dan niet over grote, begrijp me niet verkeerd btw, qua hoogbouw en toch stukje oud centrum denk ik idd dat Den Haag best goed bij Rdam past. Beter dan bijv. Amsterdam.
|
|
|
#6 |
|
Road user
Likes (Received): 441
|
Hoeveel doen stadsrechten nu nog ter zake? Ik zie het vooral als een historisch iets, het is zeker niet meer leidend tegenwoordig.
|
|
|
#7 | |
|
Registered User
|
Quote:
dat ze in de tegenwoordige context weldegelijk een grote stad zijn.
|
|
|
|
#8 |
|
Registered Abuser
Likes (Received): 68
|
Terug naar een plat gebombardeerd hutje op de Gazastrook met jou: Den Haag kreeg in 1806 van koning Lodewijk Napoleon en in 1810 van keizer Napoleon Bonaparte de eretitel stad.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Zuid-Holland is het meest dichtbevolkt en ook meest bevolkte provincie van Nederland. Met bijna 3,5 miljoen inwoners. Dat is meer dan heel Noord-Holland + de gemeente Utrecht en Almere bijmekaar opgeteld.
Het is een machtige provincie met enorm veel mogelijkheden. Zowat alle steden grenzen aanmekaar en gaan snel onderling verbonden worden met tram, metro en lightrail. Doordat gaan de openstukken dichtgroeien en wordt het 1 grote agglomeratie. Last edited by Rotterdam A; December 31st, 2009 at 10:57 AM. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Like it Vertical
|
Quote:
Komende jaren wordt vooral in de steden zelf gebouwd. Ik hoop zelfs dat Zuidplaspolder niet doorgaat. Heerlijke polder voor de racefiets. Bouw die woningen maar compact in stadshavens, heeft Rotterdam ook meer aan. |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Registered User
|
Quote:
Definitie stad in Nederland In de Nederlandse wetgeving komt de term 'stad' niet voor; de Nederlandse wet kent slechts gemeenten. Vóór de negentiende eeuw was een stad een plaats die stadsrechten toegekend had gekregen. Den Haag zou volgens deze definitie geen stad zijn, omdat het nooit stadsrechten heeft gekregen. In de praktijk wordt bij plaatsen zonder historische stadsrechten vanaf een inwoneraantal van ongeveer 25.000 door sommigen gesproken van een stad, zonder dat dit een algemeen aanvaard gebruik is. Volgens Van Dale is een stad een conglomeratie die onafhankelijk kan opereren zonder de rurale (plattelands-) omgeving. De enige keer dat de Nederlandse Grondwet het woord gebruikt is in relatie tot "de hoofdstad Amsterdam bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Stad |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Registered User
Likes (Received): 54
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Luctor et Emergo
Likes (Received): 193
|
Goeree-Overflakkee past ook eigenlijk echt niet bij de rest van de provincie.
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
"Live free or die"
Likes (Received): 6
|
Dat is wel een heel oud kaartje, of zou Nesselande niet onder 'AmbulanceZorg Rotterdam-Rijnmond' vallen?
![]() (09123002) Sowieso is de Zevenhuizerplas 2x zo groot.
|
|
|
#16 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Als ik zo eens naar dat laatste kaartje (kaartje van Zuid_holland van de TS) kijk, denk ik dat we voortaan maar over 'Metropoolregio Holland' moeten spreken.
Waarom: Het is niet zo erg - internationaal gezien - dat in Nederland met 'Holland' ook Noord-Holland wordt bedoeld. Niemand buiten Nederland weet precies met 'Holland' wordt bedoeld, maar iedereen kent de naam. Bovendien heeft Amsterdam al de term 'Metropoolregio Amsterdam' in zijn bezit, dus bestaat er geen noodzaak dat ze daar in Noord-Holland ook nog eens aanspraak zouden willen maken op de term 'Metropoolregio Holland'. Dikke vinger: daar mogen ze het wereldmerk 'Amsterdam' gebruiken, laat ons dan hier - met recht - het wereldmerk 'Holland' uitventen. Buiten de naamsbekendheid is het belangrijkste voordeel van de aanduiding 'Metropoolregio Holland' dat die onzinnig ruzie tussen de grote centra (Rotterdam en Den Haag, uiteraard) voortaan tot het verleden behoort Alle steden en andere plaatsen in de regio kunnen voortaan - met gelijke rechten - de toevoeging 'Holland' of 'Metro Holland' aan hun naam toevoegen.Voorbeeldjes: The Hague, MH (pop. 500.000 city, 3.000.000+ metro) Rotterdam, MH (pop. 600.000 city, 3.000.000+ metro) Mooi toch? Last edited by julesstoop; December 30th, 2009 at 09:54 PM. |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Registered User
|
Quote:
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
BANNED
|
Quote:
Amsterdam metro area: 2,5 miljoen Rotterdam/DH metro area: 3,5 miljoen Utrecht metro area: 1,2 miljoen Gecombineerd: Randstad/Deltametropolis: 7,5 of 8 miljoen. Sommige buitenlandse methodes zijn zo ruim, dat dit zelfs kan oplopen tot over de 10 miljoen in ons dichtbevolkte, interconnected landje. (equivalent van Amerikaanse CSA's of de Duitse metropool regios). Alle (buitenlandse) onderzoeken gaan trouwens al jaren uit van 1 metro area in west Nederland, de splitsing tussen Noord en Zuidvleugel wordt niet eens gemaakt, laat staan tussen individuele steden. Last edited by Anderson Geimz; December 31st, 2009 at 12:28 PM. |
|
|
|
|
|
|
#19 | ||
|
Registered User
|
Quote:
Ik post daarom nogmaals de post met link naar de masterthesis betreffende de achtergronden van het ontstaan van de metropoolregio's in Nederland. Dat verhaal steekt wat mij betreft erg goed in elkaar en er wordt haarfijn uitgelegd waarom de Randstad als geheel eigenlijk niet werkte en de metropoolregio's dit waarschijnlijk wel gaan doen. Die in Amsterdam werkt al heel goed, en in de Zuidvleugel worden nu (eindelijk) de schouders er ook onder gezet. Alles staat en valt uiteraard met de verbindingen. Alleen met uitstekende verbindingen voor zoveel als mogelijk vormen van vervoer kunnen de psychologische barrières worden geslecht. Want dan ga je "even" naar de regio Den Haag vanuit de regio Rotterdam en omgekeerd. Nu is die reis soms nog te veel (en te vaak, o.a. door files) een hele onderneming wat de integratie enorm (heeft) tegenwerkt. ![]() Quote:
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan Last edited by EPA001; December 31st, 2009 at 01:24 PM. |
||
|
|
|
|
|
#20 |
|
Luctor et Emergo
Likes (Received): 193
|
Grappig, want dat is het nu juist niet. Ik heb een tijdje voor de provincie Zeeland gewerkt en altijd als we bij de Zuid-Hollanders langsgingen kregen we ontzettend veel medelijden met ze.
Het provinciebestuur heeft in Zuid-Holland niets te vertellen, één van de redenen waarom de regio zo veel problemen kent. Bij het gemeentebestuur van Rotterdam weten ze nauwelijks dat het provinciebestuur bestaat, laat staan dat ze de juiste procedures volgen om de provincie bij de besluitvorming te betrekken. In Den Haag is het al niet veel beter ondanks dat dat de provinciehoofdstad is. Zolang het provinciebestuur van Zuid-Holland van alle 12 provincies het meest irrelevante blijft, is al het gebazel over een metropoolregio R'dam-DH tamelijk onzinnig. Ik heb ze bezig gezien en ik zeg je: het wordt nooit wat met de provincie Zuid-Holland. Sterker nog: als je tegen de lokale bevolking beweert dat ze veel overeenkomsten met Zeeland vertonen slaan ze je bijna de kop in. Ik weet ook niet waar die haat vandaan komt maar ze willen er absoluut niet met Zeeland geassocieerd worden. |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| den haag, metrópole, metropole region, metropool, metropoolregio, rotterdam, zuidvleugel |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|