daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Reply

Thread Tools Display Modes
Old February 6th, 2010, 07:24 PM   #1
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Likes (Received): 198

Amsterdam: Wibautas

Een centraal topic voor dit grote meerjarenproject leek me wel op zijn plaats.

Deelprojecten

Herinrichting Valkenburgerstraat

In 1999 voltooid.

Mr. Visserplein

Bijna voltooid.

Herinrichting Weesperstraat

Vorig jaar leek het er even op dat de Weesperstraat misschien toch 2x2 rijbanen zou blijven, maar na enkele moties in de gemeenteraad bleef men bij de 2x1 uit het Masterplan.

De motie Molenaar/Bergervoet is in juli 2009 aangenomen:

Quote:
Ondergetekenden hebben de eer voor te stellen:

De raad,

Gehoord de discussie over de voordracht van het college van burgemeester en wethouders van 19 mei 2009 inzake de vaststelling van de Voorjaarsnota 2009 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 364);

Overwegende dat:
 in het Masterplan Wibautas in 2002 door de gemeenteraad is vastgelegd dat de Weesperstraat in de toekomst versmald wordt;
 het meest recente verkeerskundige model voor 2015 aangeeft dat versmalling van de Weesperstraat tot 2 x 1 rijbaan, zowel door de herinrichting van het Mr. Visserplein als door autonome afname van het verkeer op deze radiaal, geen negatieve effecten heeft op de toekomstige doorstroming en verkeersafwikkeling;
 in het kader van de besluitvorming over de herinrichting van het Mr. Visserplein door het college is toegezegd de vermalde Weesperstraat in de komende periode uit te voeren,

Verzoekt het college van burgemeester en wethouders:
 in de begroting 2010 ruimte te vinden voor de voorbereiding van de versmalling van de Weesperstraat tot 2 x 1 rijbaan in de volgende bestuursperiode;
 daartoe een Nota van Uitgangspunten en een Voorlopig Ontwerp op te stellen, benodigd aanvullend onderzoek te verrichten en dit in de inspraak te brengen;
 de daartoe benodigde middelen vrij te maken in het Mobiliteitsfonds.
Een voorlopig ontwerp is dus binnenkort te verwachten.

Weesperplein

Status onbekend.

Herinrichting Wibautstraat

Herinrichting begint dit jaar:

Quote:
Uitvoering

Het werk aan de Wibautstraat begint in maart 2010 met het verplaatsen van vier stuwluchtopeningen van de metro. Een deel van de bomen is dan al verwijderd. In september 2010 start de aanleg van één wegzijde. Het verkeer wordt via de andere weghelft geleid. Daar wordt het tijdelijk tweerichtingsverkeer.

In maart 2011 is de eerste weghelft klaar en volgt de andere weghelft. In het najaar van 2011 worden de trottoirs opnieuw ingericht. Dan worden ook de 250 nieuwe bomen geplant.
Nieuwe situatie:

Quote:
Projectbureau Wibaut aan de Amstel start na jaren van voorbereiding met de aanpak van de Wibautstraat. Over een paar jaar ligt er een straat met een nieuw profiel. Ook het metrostation wordt aangepakt.

De Wibautstraat wordt van gevel tot gevel opnieuw ingericht. De vier rijbanen krijgen in het midden een berm van 8,5 meter breed. Hierop komt een dubbele bomenrij te staan. Ook komen er aan beide kanten van de straat bomen tussen de stoep en de rijbaan. De ventwegen verdwijnen en er komt meer ruimte voor voetgangers. Het werk start in 2010 en zal eind 2011 klaar zijn.
Impressies:

Го́голь no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 6th, 2010, 10:54 PM   #2
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Quote:
Originally Posted by Го́голь View Post
Onlangs is de concept-strategienota Wibaut aan de Amstel vastgesteld, en dat leverde twee zeer lezenswaardige PDFjes op:
Een paar mooie overzichtskaartjes uit de Nota Ruimtelijke hoofdlijnen.

Old February 6th, 2010, 11:22 PM   #3
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Goed advies:

Old May 10th, 2012, 01:17 PM   #4
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Voordat mensen de indruk krijgen dat ik graag dingen sloop, ik hoop graag dat dit advies navolging krijgt:

Quote:
Originally Posted by Го́голь View Post
Goed advies:

Old May 10th, 2012, 06:56 PM   #5
AMS guy
hipp-E

AMS guy's Avatar

Oops! Het Volkskrantgedrocht is juist één van de panden die ik graag tegen de vlakte zie gaan. Architectonisch heeft het geen bijzonderheden. 100 jaar oude panden slopen, maar dit gebouw als monument bewaren, vind ik een vreemde manier van denken. Het economisch argument voor de sloop van die zielige pandjes kan ik wel begrijpen, hoewel ik er niet echt gelukkig mee ben.
AMS guy no está en línea   Reply With Quote
Old May 10th, 2012, 07:12 PM   #6
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 59

het gebouw heeft voorlopig een nuttige functie, mooi is het niet.
insulting-dutchman no está en línea   Reply With Quote
Old February 7th, 2010, 02:19 AM   #7
revirnik
Registered User

revirnik's Avatar

Likes (Received): 1

Goed idee, een eigen draadje!
Ik werk in Het Muziektheater (de 'Stopera'). Mijn baas zit in het overleggebeuren van het Groot Waterloo District. Pas kwam ze terug van een overleg waarin de bebouwing van het middelpunt van het Meester Visserplein besproken werd. Een optie om dit beter mogelijk te maken is het verleggen van de tram. Dus niet de schuine oversteek behouden, maar een L-bocht aanleggen, om dit middelpunt heen. Lijkt me een goed plan! Dit rare plein kan wel een gebouw gebruiken. Maar tot nu toe is dit geloof ik nog niet meer dan een idee.
Heeft iemand trouwens wel eens dat ontwerp gezien van die moderne moskee op dit middelpunt? Dit idee sprak mij erg aan. Drie wereldgeloven op een rijtje: Mozes en Aäronkerk, een nieuwe, moderne moskee, en de synagoge. Toch wel bijzonder! Maar ook dat was volgens mij slechts een idee.
revirnik no está en línea   Reply With Quote
Old February 7th, 2010, 02:40 AM   #8
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Dankje voor het enthousiasme

Ik heb inderdaad ook een paar plannen gezien voor het herstellen van de oude rooilijnen in het gebied, onder andere in een plan van GroenLinks, PvdA en VVD:

Mr. Visserplein: een culturele doorbraak (PDF)

Het plan voor een moskee ken ik echter niet.

Een overzichtskaartje uit het plan:

Old February 7th, 2010, 03:49 PM   #9
Yv
Registered User

Likes (Received): 9

Waarom wordt de Weesperstraat een 1 baans weg (twee richtingen)? Snap daar echt totaal het nut niet van. Juist om de rest van de binnenstad minder populair voor auto's te maken, kun je deze weg als doorstromend alternatief behouden. Verder is de Wibautstraat al twee-baans en ook de IJtunnel en de Nieuwe Leeuwarderweg. Dan is het ook nog eens zo dat er heel veel ruimte ooit is gecreëerd door de bebouwing zo ver uit elkaar te zetten, het wordt dus heel snel doods als je de wegen versmald. En er wonen niet veel mensen aan de weg, dus niemand heeft er last van.

Zie ik iets over het hoofd of is dit weer een nergens op gebaseerd voorstel??? Ik zie geen voordelen, wel nadelen. Overtuig me alsjeblieft of draai het terug.

Nog een gevoelspuntje: vanaf de Rembrandttoren ziet de twee-baans Wibautas er echt geweldig stedelijk uit...
Yv no está en línea   Reply With Quote
Old February 7th, 2010, 09:05 PM   #10
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 206

Gaan we voor het asfalteren van een straat een nieuw topic openen
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old February 7th, 2010, 09:26 PM   #11
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Ik kon er inderdaad op wachten tot je hier over ging zeuren. Dit is een tamelijk omvangrijk meerjarenproject dat verband houdt met projecten als Wibaut aan de Amstel (dat op zijn beurt niet alleen de Amstelcampus en de Parooldriehoek omvat). Vandaar dus dit centrale topic waar je ook terecht kunt voor informatie over projecten op en rond de Wibautstraat en Weesperstraat (zoals het vernieuwen/renoveren van de koppen op de Wibautstraat, het doortrekken van de groene Ceintuurbaan over de Ruyschstraat en de Eerste Oosterparkstraat, het herstellen van Oost-Westverbindingen in de Oetgen- en Burmanstraat (waarvoor wellicht het Bommerhuis gesloopt moet worden) etc.).

Niet iedereen is even geďnteresseerd in jouw topics over bijvoorbeeld projecten in Amsterdamse buurgemeenten. Maar daar gaan we ook niet over lopen zeuren. Geef elkaar een beetje de ruimte hier alsjeblieft.

Ik heb er trouwens geen problemen mee als het topic wordt verplaatst naar het Café, maar het leek me juist wel op zijn plaats hier...
Old February 7th, 2010, 09:42 PM   #12
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 56

hier houden graag. het is nu al een van nijn favouriten.
bthj no está en línea   Reply With Quote
Old February 7th, 2010, 10:02 PM   #13
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Quote:
Originally Posted by bthj View Post
nijn favouriten.

nijne ook

@ Kokoll (zo spreek je het toch uit)
Er stond een achter

Mooi overzicht. De misschien wel lelijkste straat van Amsterdam kan zeker wel een opknapbeurt gebruiken.
Old February 7th, 2010, 10:44 PM   #14
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Quote:
Originally Posted by the runner View Post

nijne ook

@ Kokoll (zo spreek je het toch uit)
Er stond een achter

Mooi overzicht. De misschien wel lelijkste straat van Amsterdam kan zeker wel een opknapbeurt gebruiken.
OK, dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry .

Mijn interpretatie van is wellicht iets anders. Ik zou dan eerder deze gebruiken:

Kokoll komt in de buurt, Gogol (met een Engelse g) is nog iets beter
Old February 7th, 2010, 10:14 PM   #15
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 56

fijn met nijn.

de wibautstraat is hard op weg en hot spot te worden. het is een van de meest energieke plekken van amsterdam.
bthj no está en línea   Reply With Quote
Old February 7th, 2010, 10:16 PM   #16
Des
Traveller

Likes (Received): 2

Mooi topic! Volg de omgeving al enige tijd met interesse
Old February 7th, 2010, 11:37 PM   #17
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Hier ben ik het ontzettend mee eens:

Quote:
Ruyschstraat

Vrij liggende tramlijnen, fietspaden en complexe buurt- circulatieplannen voor de auto hebben op veel plekken geleid tot een versnipperd en enigszins armoedig straatbeeld. Daarin domineert de auto, ondanks de ingenieuze circulatieplannen, en zijn bomenrijen veelal verdwenen. Het meest duidelijke voorbeeld daarvan is de Ruyschstraat die binnen zijn profiel van 20 meter maar liefst 13 verschillende stroken verharding kent en geen bomen. Dat de Ruyschstraat ooit als vervolg van de Ceintuurbaan is aangelegd, waarschijnlijk inclusief rijen platanen, is niet meer herkenbaar.

De Ruyschstraat heeft wel de potentie om een rustige en statige parklaan te worden, met één of twee rijen bomen, mits technisch mogelijk, en een rechtstreekse verbinding tussen de Amstel en het Oosterpark. In de plint wordt gewoond, met uitzondering van de kruising met de Swammerdamstraat, waar de bebouwing met de afschuinde hoeken van oudsher voorzieningen herbergde.
Iedere keer als ik langs dat pleintje op de kruising Swammerdamstraat-Ruyschstraat fiets valt me op hoeveel potentie hier onbenut blijft. Als de rest van de straat net als de Ceintuurbaan beplant wordt met platanen kan dit een prachtig hexagonaal 19de-eeuws sfeerpleintje worden. De locatie is simpelweg fantastisch, zo vlak bij de Amstel.

Van de horeca zal het succes niet afhangen. Villa Ruysch doet goede zaken.

Richting Wibautstraat:

Richting Amstel:

Last edited by Го́голь; February 7th, 2010 at 11:45 PM.
Old February 24th, 2010, 12:23 AM   #18
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Uitvoeringsbesluit

Herinrichting Wibautstraat
Op 21 januari heeft de gemeenteraad met twee moties een uitvoeringsbesluit genomen over de reconstructie/herprofilering Wibautstraat ter hoogte van de Mauritskade en het spoorwegviaduct.

In april start de eerste fase van de uitvoering met het verplaatsen van de stuwluchtopeningen en de nooduitgang van de metro. De stuwluchtopeningen voeren de luchtverplaatsing van de metro af zodat het op de perrons niet waait door de rijdende metro’s. IBA heeft voor het verplaatsen de bijbehorende verkeersmaatregelen voorbereid en verzorgt de directievoering en toezicht tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Ondertussen werkt IBA aan de bestekvoorbereiding van de reconstructie en herprofilering van de Wibautstraat.

De start van de uitvoering reconstructie/herprofilering Wibautstraat staat gepland voor september 2010 en loopt door tot december 2011. Opdrachtgever voor dit project is de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer.
Bron: www.iba.amsterdam.nl
Old June 25th, 2010, 02:44 PM   #19
Yv
Registered User

Likes (Received): 9

Nieuwe bomen Mr Visserplein

Het Mr Visserplein staat inmiddels vol met nieuwe bakken met bomen en iets dat waarschijnlijk voor foto's bedoeld is:

Met de Portugese synagoge:

image hosted on flickr

Met de filmacademie:

image hosted on flickr

Vanaf het fietspad:

image hosted on flickr

Ik vind de bomen en de bakken mooi. Maar vraag me af wat het gaat worden met die foto's... Verder mis ik nog steeds een fontein en zitgelegenheden in de zon. Ben bang dat het toch een beetje simpel opgelost wordt hier...
Yv no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2010, 05:17 PM   #20
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Quote:
Originally Posted by Yv View Post
Het Mr Visserplein staat inmiddels vol met nieuwe bakken met bomen en iets dat waarschijnlijk voor foto's bedoeld is:

Met de Portugese synagoge:

image hosted on flickr

Met de filmacademie:

image hosted on flickr

Vanaf het fietspad:

image hosted on flickr

Ik vind de bomen en de bakken mooi. Maar vraag me af wat het gaat worden met die foto's... Verder mis ik nog steeds een fontein en zitgelegenheden in de zon. Ben bang dat het toch een beetje simpel opgelost wordt hier...
Daar bij die "fotohouders" kun je zitten. Daar wordt ook al gretig gebruik van gemaakt.

Goede stap voorwaarts. Het gebied geeft al een hele andere indruk dan een jaar geleden.

Reply

Tags
weesperstraat, wibautstraat

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules